Hoe lang wil je daar op wachten? De kroeg op de hoek is vandaag precies vier maanden dicht, wat mij betreft al drie maanden te veel voor die mensen.Verwijderd1 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 00:15:
Dan blijf je dus met de optie waarbij we tot het vaccin voldoende uitgerold is met het virus moeten leven. Daarbij zit je dus steeds met de afweging waarbij elk beetje versoepelen weer leidt tot meer besmettingen. Verregaande versoepelingen zijn dus tijdelijk of zorgen voor een onhoudbare situatie.
Het gaat er niet zozeer om wat ik wil, maar meer om de afweging wanneer de nadelen van het oplopen van het aantal besmettingen houdbaarder wordt. Als ik wat cijfers uit m'n duim zuig, een maand (of twee) voor in-person dining en tegen het einde van het jaar voor ruimere heropening (ervan uitgaande dat de vaccinaties genoeg bescherming bieden en tegen die tijd flink uitgerold zijn).jadjong schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 06:31:
[...]
Hoe lang wil je daar op wachten? Het restaurant op de hoek is vandaag precies vier maanden dicht, wat mij betreft al drie maanden te veel voor die mensen.
Maar goed, ik ben misschien ook niet de beste om te vragen, ik heb nog genoeg te doen waarbij ik vanuit huis net zo comfortabel werk.
Dat vind ik ook weer een overdreven reactie. Als je daar voor langere tijd gelukkig bent moet je het vooral doen, maar als je je na de crisis weer bedenkt (bijvoorbeeld omdat in Sri Lanka en vergelijkbare landen ook niet alles goed geregeld is) dan haal je jezelf mogelijk veel moeilijkheden op de hals. Een tijdelijke oplossing zoals de NOS laatst berichtte lijkt me dan een stuk handiger.BarôZZa schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 06:15:
[...]
Als maatschappij ben je beter af, als individu niet. Zelf minder dan twee weken geleden een enkeltje Sri Lanka gehaald. 30 graden, strand, zon, weinig corona (vergeleken met NL), lekker eten en stukken goedkoper dan Nederland. Heb er m'n baan(onstlag ivm transitievergoeding) en huis voor opgegeven, maar het is het absoluut waard.
Ik bedacht me simpelweg van 'als ik niet in Nederland had gewoond, zou ik er dan nu heen willen?'. Antwoord was niet moeilijk, dus waarom zou ik er blijven? Ga geen levensjaar verspillen omdat Mark, hugo en Jaap hebben zitten prutsen.
- Verstuurd vanaf een bedje aan het zwembad
'Je' was misschien niet helemaal handig, ik bedoelde het als samenleving. Ik snap het idee wat je zegt, maar er is geen enkele garantie dat die vaccins dan ook uitgerold zijn en hun werk doen. Ik zie het corona-beleid steeds meer als een soort gokverslavingVerwijderd1 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 06:43:
[...]
Het gaat er niet zozeer om wat ik wil, maar meer om de afweging wanneer de nadelen van het oplopen van het aantal besmettingen houdbaarder wordt. Als ik wat cijfers uit m'n duim zuig, een maand (of twee) voor in-person dining en tegen het einde van het jaar voor ruimere heropening (ervan uitgaande dat de vaccinaties genoeg bescherming bieden en tegen die tijd flink uitgerold zijn).
Maar goed, ik ben misschien ook niet de beste om te vragen, ik heb nog genoeg te doen waarbij ik vanuit huis net zo comfortabel werk.
Op welk moment wordt speltip 9 relevant? Ik weet het niet maar het lijkt mij wel handig om daar goed overleg over te hebben voor het geval plan A niet zijn gewenste vruchten af werpt.
[ Voor 12% gewijzigd door jadjong op 16-02-2021 07:02 ]
Moeilijkheden op de hals? Zoals?Verwijderd1 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 06:43:
[...]
Dat vind ik ook weer een overdreven reactie. Als je daar voor langere tijd gelukkig bent moet je het vooral doen, maar als je je na de crisis weer bedenkt (bijvoorbeeld omdat in Sri Lanka en vergelijkbare landen ook niet alles goed geregeld is) dan haal je jezelf mogelijk veel moeilijkheden op de hals. Een tijdelijke oplossing zoals de NOS laatst berichtte lijkt me dan een stuk handiger.
Ik ben een programmeur, heb een aardige smak spaargeld en nu weer eens tijd om me eventueel te verdiepen in zaken waar ik normaal geen tijd voor heb.
Remote werken is een optie als het nodig is, maar mijn doel in het leven is niet werken, werken, werken. Als ik een half jaar ontspannen kan genieten van de omgeving zonder enige stress en zeurmomenten(deadlines) dan lijkt me daar niks mis mee. Zeker niet als je zoals ik of bijv @codex merkt dat je geen leuker persoon wordt van de situatie in Nederland.
Voor iedereen die nu (begrijpelijkerwijs) in de put zit... vaccineren helpt wel degelijk!
In het VK worden ruim een half miljoen mensen per dag gevaccineerd.
Dit is het verloop van het aantal positief getesten:
/f/image/S4or8v9MCJmqy17zYZLzu5gD.png?f=fotoalbum_large)
En dit van het aantal doden:
/f/image/FCVXPRhcx3gnJp3LifWh80KV.png?f=fotoalbum_large)
Het ligt in de planning dat eind april iedereen boven de 50 gevaccineerd is, waardoor de zorg vrijwel volledig ontlast zal zijn en het aantal doden nihil wordt.
Vermoed dat wij een maandje of 2 hier achteraan hobbelen (bedankt Brussel
), maar ook voor ons gloort uiteindelijk licht aan het eind van de tunnel.
/f/image/S4or8v9MCJmqy17zYZLzu5gD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/FCVXPRhcx3gnJp3LifWh80KV.png?f=fotoalbum_large)
Het ligt in de planning dat eind april iedereen boven de 50 gevaccineerd is, waardoor de zorg vrijwel volledig ontlast zal zijn en het aantal doden nihil wordt.
Vermoed dat wij een maandje of 2 hier achteraan hobbelen (bedankt Brussel
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
BarôZZa schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 07:01:
[...]
Moeilijkheden op de hals? Zoals?
Ik ben een programmeur, heb een aardige smak spaargeld en nu weer eens tijd om me eventueel te verdiepen in zaken waar ik normaal geen tijd voor heb.
Remote werken is een optie als het nodig is, maar mijn doel in het leven is niet werken, werken, werken. Als ik een half jaar ontspannen kan genieten van de omgeving zonder enige stress en zeurmomenten(deadlines) dan lijkt me daar niks mis mee. Zeker niet als je zoals ik of bijv @codex merkt dat je geen leuker persoon wordt van de situatie in Nederland.
Dat gaat een beetje off-topic, maar als je langere tijd weggaat wil je je misschien uitschrijven, banden met de Belastingdienst verbreken en kunnen Nederlandse banken en verzekeringen moeilijk gaan doen bijvoorbeeld omdat je geen Nederlands adres meer hebt (of hun producten volgens de voorwaarden alleen voor Nederlandse inwoners zijn). Andersom kunnen die gastlanden hun regels aanpassen waarbij je als Nederlander geen poot om op te staan hebt (je bent daar immers als gast, of je moet weer een hele rompslomp door voor een soort permanent residency oid). Of dat voor Sri Lanka geldt weet ik niet, maar dat zijn de verhalen die ik hoor van andere expats in die regio (voornamelijk Zuid-Oost Azië).
Er is in die zin wel een historische leerschool dat virussen maar een beperkte levensduur hebben (althans als pandemie). De meeste pandemieën in het verleden duurden enkele jaren. Nu er ook al vaccins zijn die in veel gevallen lijken te werken is het niet zo'n gekke gedachte op vol in te zetten op een succesvolle uitrol daarvan. En ja, er zijn natuurlijk ook uitzonderingen (cholera, black death).jadjong schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 06:55:
[...]
'Je' was misschien niet helemaal handig, ik bedoelde het als samenleving. Ik snap het idee wat je zegt, maar er is geen enkele garantie dat die vaccins dan ook uitgerold zijn en hun werk doen. Ik zie het corona-beleid steeds meer als een soort gokverslavingElke keer wordt er iets met x weken verlengd of zelfs verhoogd met extra maatregelen en tot nu toe blijkt dat niet genoeg. Ja, de besmettingen dalen een beetje maar met onze huidige samenleving waar alleen de Albert Heijn nog open is zou je toch wel verwachten dat corona redelijk snel een stille dood sterft. Blijkbaar is die ziekte toch erg vindingrijk of interesseert het een voldoende percentage van Nederland niet meer en gaan die weer door met waar ze in maart vorig jaar gestopt zijn.
Op welk moment wordt speltip 9 relevant? Ik weet het niet maar het lijkt mij wel handig om daar goed overleg over te hebben voor het geval plan A niet zijn gewenste vruchten af werpt.
[YouTube: Speltip 9: Weet wanneer je moet stoppen]
Wat betreft alles afschalen zou je kunnen kijken hoe dat in andere landen uitpakt. Tanzania komt in ieder geval naar boven als voorbeeld. Of je daar nou echt blij van moet worden weet ik niet. En gelukkig hebben we in Nederland de mogelijkheden om veel vanuit huis te werken (stabiele infrastructuur bijvoorbeeld) en te compenseren (met steunpakketten) waar dat niet kan. Daarmee wil ik niet ontkennen dat het op bepaalde punten natuurlijk wel schade toebrengt (denk aan onderwijs, mentale gezondheid, etc.) maar dat kan denk ik beter met gerichte oplossingen aangepakt worden dan door het roer helemaal om te gooien.
Niet om roet in het eten te gooien, maar diezelfde trends (qua doden) zien we in Nederland en België ook. Ik vermoed (maar niet onderzocht; puur de grafiekjes erbij gepakt; met de 3/7 day moving average) dat het voor een groot deel ook door de strengere maatregelen komt.alexbl69 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 07:40:
Voor iedereen die nu (begrijpelijkerwijs) in de put zit... vaccineren helpt wel degelijk!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vermoed dat wij een maandje of 2 hier achteraan hobbelen (bedankt Brussel), maar ook voor ons gloort uiteindelijk licht aan het eind van de tunnel.
Er zit een split in merk ik, en die begint me steeds meer te storen. Ik zit zelf net als een aantal collega's structureel al een aantal maanden thuis wat op zich helemaal prima gaat. Maar een deel van de collega's zit overwegend wel op kantoor.. en ik merk dat de voortgang steeds verder uit elkaar begint te lopen. Zeker in het begin werkte thuiswerk best aardig maar nu begin je de situatie te krijgen waarin de thuiswerker hetzelfde is als vroeger die ene persoon die extern inbelde op een vergadering; je staat gewoon wat meer buiten het kliekje en binnen het kliekje gaan dingen gewoon net wat makkelijker..merauder schreef op maandag 15 februari 2021 @ 23:48:
@Verwijderd1
Ik vind deze corona situatie steeds meer een trade-off worden als ik kijk naar de mogelijkheden en onmogelijkheden. Wat ik zelf merk is dat sinds we vorig jaar stopten met dagelijks naar kantoor te gaan, de band met collega's steeds zakelijker / afstandelijker wordt, terwijl mijn sociale netwerk in mijn vrije tijd vooral gedecemineerd is tot dienstverleners, zoals de CV monteur die eigenlijk ook enorm om een praatje verlegen zit, de postbezorger die ik inmiddels bij de voornaam noem en de buurtbewoners.
Afgelopen voorjaar hebben we gemerkt dat dat niet hoeft als maar iedereen op afstand zit. Maar het voelt nu best als oneerlijk concurrentievoordeel dat is minder letterlijk dan het klinkt, het is geen strijd ofzo dat een deel wel vaak op kantoor zit. Ze maken het voor zichzelf gewoon makkelijker. Ook al omdat ze teams net iets minder in de gaten houden en niet werken op een manier die remote ook goed werkt.
Het voelt slecht, maar ik overweeg ook weer 2 dagen per week naar kantoor te gaan. Ik vind het trouwens ook een slechte zaak dat hier binnen het management niet wat strakker op gestuurd wordt. Voor de hand liggende reden: ze zitten zelf in het kliekje met een grote voorkeur voor kantoor. Voor de volledigheid moet ik wel zeggen dat het positief is dat de thuisblijvers daar tenminste niet op aangekeken worden. Dat is ook niet overal zo heb ik gemerkt.
[ Voor 9% gewijzigd door Yucon op 16-02-2021 08:01 ]
Zo, wakker geworden met een glaasje zuur dus ga er maar alvast voor zitten..
https://www.rtlnieuws.nl/...broken-pols-schouder-heup
Wat de f*ck, dit mocht dus wel, wat zorgde voor drukte in de ziekenhuizen, maar het vuurwerk, kort geleden, mocht niet.
Nou ben ik van beide geen fan, maar wat een faalbeleid toch weer, natuurlijk gun ik iedereen zijn pleziertje, maar het is toch wel een beetje krom.
Dit zijn ook geen goede berichten, ik hoor het steeds vaker, mensen die besmet zijn geraakt een tijdje na vaccinatie, en die tweede prik (die kennelijk nogal belangrijk is), wel lekker uitstellen
https://www.ad.nl/rotterd...rste-coronaprik~a109cc82/
Wat de f*ck, dit mocht dus wel, wat zorgde voor drukte in de ziekenhuizen, maar het vuurwerk, kort geleden, mocht niet.
Nou ben ik van beide geen fan, maar wat een faalbeleid toch weer, natuurlijk gun ik iedereen zijn pleziertje, maar het is toch wel een beetje krom.

Dit zijn ook geen goede berichten, ik hoor het steeds vaker, mensen die besmet zijn geraakt een tijdje na vaccinatie, en die tweede prik (die kennelijk nogal belangrijk is), wel lekker uitstellen

Verwijderd1 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 07:52:
[...]
Dat gaat een beetje off-topic, maar als je langere tijd weggaat wil je je misschien uitschrijven, banden met de Belastingdienst verbreken en kunnen Nederlandse banken en verzekeringen moeilijk gaan doen bijvoorbeeld omdat je geen Nederlands adres meer hebt (of hun producten volgens de voorwaarden alleen voor Nederlandse inwoners zijn). Andersom kunnen die gastlanden hun regels aanpassen waarbij je als Nederlander geen poot om op te staan hebt (je bent daar immers als gast, of je moet weer een hele rompslomp door voor een soort permanent residency oid). Of dat voor Sri Lanka geldt weet ik niet, maar dat zijn de verhalen die ik hoor van andere expats in die regio (voornamelijk Zuid-Oost Azië).
offtopic:
Je kan probleemloos tot een half jaar wegblijven. Verder sta ik nog wel ingeschreven in Nederland, dat is ook wel handig ivm correspondentie betreft vaccin. Het wordt pas complexer als je je echt permanent ergens wil vestigen (dat zie ik mezelf niet snel doen in Sri Lanka). Dit is meer de ellende ontwijken dan emigreren.
Je kan probleemloos tot een half jaar wegblijven. Verder sta ik nog wel ingeschreven in Nederland, dat is ook wel handig ivm correspondentie betreft vaccin. Het wordt pas complexer als je je echt permanent ergens wil vestigen (dat zie ik mezelf niet snel doen in Sri Lanka). Dit is meer de ellende ontwijken dan emigreren.
Het was toch wel duidelijk dat voor het vuurwerkverbod al een sterke lobby was die met hulp van het zorg-argument zijn doel heeft bereikt.FabianGTI schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:14:
Er is geen lobby tegen schaatsen (sterker, juist andersom) en dus geen verbod.
Het gevoel dat verboden een directe relatie hebben met kwantificeerbare resultaten ben ik al enige maanden kwijt.
Ik zal niet snel vergeten dat er burgemeesters waren die motoren op dijkweggetjes verboden met Corona als argument.
https://www.motor.nl/nieu...n-dit-weekend-afgesloten/
[ Voor 9% gewijzigd door blissard op 16-02-2021 08:23 ]
Er schijnen toch best veel mensen te zijn die heel veel moeite willen doen en zich alles laten welgevallen om weer naar een (proef)festival te kunnen. 63.000 (!!) aanmeldingen voor 2 x 1.500 man op 13 en 14 maart op Lowlands in Biddinghuizen.
Bron: Liveblog NOS.nl
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Klopt, houd er wel rekening mee dat terugreizen via Schiphol ook een sneltest vereist (dat is volgens mij nogal een gedoe gezien Nederland een van de weinigen is die dat eist).BarôZZa schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:17:
[...]
offtopic:
Een ander risico is dat luchtvaartmaatschappijen op een gegeven moment hun eigen eisen kunnen stellen. Dan zou het bijvoorbeeld kunnen dat ze alleen passagiers mee willen nemen die al gevaccineerd zijn (wat een probleem kan zijn als die vaccins nog niet beschikbaar zijn op je vertreklocatie). Je ziet dat nu al met PCR-testen waarbij bijvoorbeeld Etihad ze voor iedereen vereist (ongeacht vertreklocatie):
Sommige andere maatschappijen volgen daarin puur de eisen die door de landen gesteld worden.You must present a negative COVID-19 PCR test result before every Etihad Airways flight. For most destinations, your test must be carried out 48 or 72 hours ahead of your flight departure time. This will depend on where you’re flying to or from and your transit time.
https://www.etihad.com/en...estinations-travel-guides
In Nederland is geschat https://www.rtlnieuws.nl/... rond de 3 miljoen mensen hebben die besmet zijn geweest. Dat is een kleine 20% van de bevolking en die cijfers zijn van een maand geleden.MikeyMan schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:32:
[...]
Hoeveel is 60% van 7 miljard?
Lijkt het je logisch dat er zoveel mensen besmet zijn geweest?
In de link staat ook de kaart wáár die besmettingen het meest hebben plaatsgevonden en dat is (niet geheel verassend) in de drukst bevolkte gebieden, dat zal wereldwijd niet anders zijn. Op die plaatsen is het percentage dus verhoudingsgewijs hoger.
20% is welliswaar geen 60% maar zal toch echt intussen wel stevig helpen aan het terugdringen van het virus. Zeker als de groepsimmuniteit in de drukst bevolkte gebieden waarschijnlijk dus hoger ligt.
1 blik op de grafiek zegt genoeg. Op 31 december hadden we bijna 3,5x zoveel positieve tests als nu dus nogal logisch dat ze toen stricter waren dan nu. Ook kun je een vuurwerkverbod wat makkelijker handhaven (gewoon geen vuurwerk verkopen) dan een schaatsverbod.FabianGTI schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:14:
:fill(white):strip_exif()/f/image/9wPcrqldx20yiG7142tFd6Rp.png?f=user_large)
[ Voor 34% gewijzigd door Metro2002 op 16-02-2021 08:45 ]
Heb je het artikel ook gelezen? De symptomen ontstonden een dag na de 1e prik. Dat betekent dus dat ze ruim voor die prik al besmet waren. Jammer maar geen enkele reden om te twijfelen aan het vaccin?FabianGTI schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:14:
Dit zijn ook geen goede berichten, ik hoor het steeds vaker, mensen die besmet zijn geraakt een tijdje na vaccinatie, en die tweede prik (die kennelijk nogal belangrijk is), wel lekker uitstellen![]()
Zodra BKS aangeeft dat ze doorgaan onder voorwaarden (vaccin, testen whatever), pak ik mijn tent in en scheur ik met piepende banden richting Hilvarenbeek.Yaksa schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:29:
Er schijnen toch best veel mensen te zijn die heel veel moeite willen doen en zich alles laten welgevallen om weer naar een (proef)festival te kunnen. 63.000 (!!) aanmeldingen voor 2 x 1.500 man op 13 en 14 maart op Lowlands in Biddinghuizen.
Man man man, bijna anderhalf jaar geen live muziek en festivals. Laatst met tranen in mijn ogen naar wat opnames van BKS 2019 gekeken...Wat mis ik dat gevoel.
Uit alle resultaten uit de tests met de vaccins was al duidelijk dat het twee weken duurt voordat het vaccin je afweersysteem heeft getraind het virus aan te pakken zodat je niet zwaar ziek wordt. Die uitbraak in het AD werd de dag na de vaccinaties zichtbaar en was dus al voor de eerste prik gezet werd begonnen.FabianGTI schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:14:
Dit zijn ook geen goede berichten, ik hoor het steeds vaker, mensen die besmet zijn geraakt een tijdje na vaccinatie, en die tweede prik (die kennelijk nogal belangrijk is), wel lekker uitstellen![]()
Het vaccin is geen magisch schild waar het virus op afketst en waardoor je niet meer besmet kan worden. Je lichaam krijgt gewoon een cheat code om te weten hoe je de eindbaas moet verslaan zonder dat je 100 keer eraan dood gaat en je je controller door de kamer smijt.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Strikter dan nu? Daarna is de avondklok er nog bij gekomen.Metro2002 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:44:
[...]
1 blik op de grafiek zegt genoeg. Op 31 december hadden we bijna 3,5x zoveel positieve tests als nu dus nogal logisch dat ze toen stricter waren dan nu. Ook kun je een vuurwerkverbod wat makkelijker handhaven (gewoon geen vuurwerk verkopen) dan een schaatsverbod.
Ik ben wel verbaasd over het aantal breuken en dergelijke. Het zal vast overwogen zijn om het te verbieden maar dan was vermoedelijk het hele land in opstand gekomen en was iedereen toch gaan schaatsen.
Vuurwerk was makkelijker te verbieden en ze hielden gewoon rekening met rellen en vuurwerk is dan iets wat je liever niet hebt bij relschoppers.
Vuurwerk was makkelijker te verbieden en ze hielden gewoon rekening met rellen en vuurwerk is dan iets wat je liever niet hebt bij relschoppers.
PCR-tests moesten ook voor Sri Lanka. Eentje voor vertrek, eentje bij aankomst en nog twee de komende 10 dagen in het door de overheid goedgekeurde hotel(berg voorschriften, desinfectie van je bagage, personeel met kapjes etc). Dus 4 tests binnen twee weken, ze maken geen grappen hier.Verwijderd1 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:30:
[...]
Klopt, houd er wel rekening mee dat terugreizen via Schiphol ook een sneltest vereist (dat is volgens mij nogal een gedoe gezien Nederland een van de weinigen is die dat eist).
Een ander risico is dat luchtvaartmaatschappijen op een gegeven moment hun eigen eisen kunnen stellen. Dan zou het bijvoorbeeld kunnen dat ze alleen passagiers mee willen nemen die al gevaccineerd zijn (wat een probleem kan zijn als die vaccins nog niet beschikbaar zijn op je vertreklocatie). Je ziet dat nu al met PCR-testen waarbij bijvoorbeeld Etihad ze voor iedereen vereist (ongeacht vertreklocatie):
Verhaal over de sneltests is wel handig, dan wordt het mogelijk via België en dan de trein of ik ga nog een tijd naar Thailand, want dat staat op de veilige lijst en het lijkt me de ideale tijd om te gaan, want het is een mooi land alleen het massatoerisme trekt me nooit aan en dat is er nu niet.
Maar dat is allemaal zorg voor over een paar maanden. Sneltest voordat je op het vliegtuig gaat is trouwens wel weer onlogisch beleid van Nederland. Doe dan voor iedereen die arriveert een sneltest.
Overigens zijn de bewijzen van een negatieve uitslag echt lachwekkend. Een A4'tje in pdf formaat. Even laten zien en je loopt door.
Stricter met het verbieden van gevaarlijke activiteiten.FabianGTI schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:50:
[...]
Strikter dan nu? Daarna is de avondklok er nog bij gekomen.
Door schaatsongelukken kwamen er met 40,000 gewonden 100(!)x zo veel mensen op de SEH binnen als met een doorsnee oud&nieuw viering. Net als vuurwerkgewonden komen die mensen niet op de IC.Metro2002 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:44:
[...]
1 blik op de grafiek zegt genoeg. Op 31 december hadden we bijna 3,5x zoveel positieve tests als nu dus nogal logisch dat ze toen stricter waren dan nu. Ook kun je een vuurwerkverbod wat makkelijker handhaven (gewoon geen vuurwerk verkopen) dan een schaatsverbod.
[Afbeelding]
Het vuurwerkverbod had niets met eventuele gewonden te maken (de overheid weet dondersgoed dat de capaciteit van de SEH prima was). De officieuze reden moet zijn geweest "het minder maken van oud&nieuw ter voorkoming van samenkomsten (buiten)"; en volgens de RIVM/OMT gedachtegang de meest voorkomende vorm van besmetting (binnen een straal van 1.5m door dikke druppels) van SARS-CoV-2.
Gezien de toegestane schaatsdrukte wordt dat -verkeerde- beeld hopelijk gelukkig langzaam los gelaten (of misschien blijven ze volharden hierin en wisten ze dat een schaatsverbod tot een echte volksopstand/ongehoorzaamheid zou leiden). Er is GEEN enkel besmettingsevent buiten geweest in de wereld (ok, van de 2041 events is er één(1): Greenway Landscape Services in de US).
[ Voor 8% gewijzigd door immetjes op 16-02-2021 09:24 ]
Het is gestart door GroenLinks en PvdD. De primaire motieven lijken me duidelijk, corona was een gelegenheidsargument. Daarnaast ging het bij corona met name om IC capaciteit. Met vuurwerk maar ook met schaatsen kom je daar vrijwel nooit terecht, en voor zover ik weet is de eerste hulp nooit een probleem geweest.TrailBlazer schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:56:
Ik ben wel verbaasd over het aantal breuken en dergelijke. Het zal vast overwogen zijn om het te verbieden maar dan was vermoedelijk het hele land in opstand gekomen en was iedereen toch gaan schaatsen.
SEH capaciteit prima?immetjes schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:04:
[...]
Door schaatsongelukken kwamen er met 40,000 gewonden 100(!)x zo veel mensen op de SEH binnen als met een doorsnee oud&nieuw viering. Net als vuurwerkgewonden komen die mensen niet op de IC.
Het vuurwerkverbod had niets met eventuele gewonden te maken (de overheid weet dondersgoed dat de capaciteit van de SEH prima was). De officieuze reden moet zijn geweest "het minder maken van oud&nieuw ter voorkoming van samenkomsten (buiten)"; en volgens de RIVM/OMT gedachtegang de meest voorkomende vorm van besmetting (binnen een straal van 1.5m door dikke druppels) van SARS-CoV-2.
Gezien de toegestane schaatsdrukte wordt dat -verkeerde- beeld hopelijk gelukkig langzaam los gelaten (of misschien blijven ze volharden hierin en wisten ze dat een schaatsverbod tot een echte volksopstand/ongehoorzaamheid zou leiden). Er is GEEN enkel besmettingsevent buiten geweest in de wereld (ok, van de 2041 events is er één(1): Greenway Landscape Services in de US).
Bij ons lagen de mensen op de gang en is er een noodbericht uitgegaan om iedereen die een verbandje kan vasthouden in het ziekenhuis te krijgen om te helpen, want het was geen doen.
En zo zijn er meer ziekenhuizen geweest. Ik hoorde net van de traumachirurg dat ie de rest van de week nog breuken aan het opereren is. Om deze reden wordt de corona afdeling waarschijnlijk iets afgeschaald om verpleegkundigen vrij te maken om voor deze lui te zorgen.
Lezen, het ging over oud en nieuw, zie ik
Maar die superspread in Italië in Bergamo in het (open) voetbalstadion geldt bij jou niet als buiten?
En dit dus.IJzerlijm schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:30:
[...]
Die database met superspreads heeft in totaal 330 duizend gevallen, oftewel 0,3% van alle bekende besmettingen in de wereld. Op basis daarvan concluderen dat er GEEN ENKEL buitenbesmettingsevent is in de buitenlucht, waar veel minder bekend is wie met wie in contact was, is erg kortzichtig om iets te willen aantonen.
[ Voor 15% gewijzigd door LZ86 op 16-02-2021 09:31 ]
Daarentegen kan je volgens mij altijd nog corona krijgen maar helpt het pas echt als je ze beide hebt gehad? Het is niet dat je het niet krijgt, maar je lichaam kan er mee omgaan dacht ik?TrailBlazer schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:47:
[...]
Heb je het artikel ook gelezen? De symptomen ontstonden een dag na de 1e prik. Dat betekent dus dat ze ruim voor die prik al besmet waren. Jammer maar geen enkele reden om te twijfelen aan het vaccin?
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Die database met superspreads heeft in totaal 330 duizend gevallen, oftewel 0,3% van alle bekende besmettingen in de wereld. Op basis daarvan concluderen dat er GEEN ENKEL buitenbesmettingsevent is in de buitenlucht, waar veel minder bekend is wie met wie in contact was, is erg kortzichtig om iets te willen aantonen.immetjes schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:04:
[...]
Ik las ook dat steeds meer ouderen gingen schaatsen omdat het mogelijk " hun laatste keer" was. Als je terug kijkt naar 2012 dacht ik te menen? Qua natuurijs. Ik snap die mensen natuurlijk wel, maargoed, als mensen van boven de 70 vallen is het vaak al richting SEH...TrailBlazer schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:56:
Sarcasme of niet, dit soort verwensingen voegen niets toe.Agent47 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:31:
[...]
Ik las ook dat steeds meer ouderen gingen schaatsen omdat het mogelijk " hun laatste keer" was. Als je terug kijkt naar 2012 dacht ik te menen? Qua natuurijs. Ik snap die mensen natuurlijk wel, maargoed, als mensen van boven de 70 vallen is het vaak al richting SEH...
[ Voor 16% gewijzigd door defiant op 16-02-2021 13:01 ]
Ok, dan weten we niet of er geen enkel besmettingsevent was. Maar het is op z'n minst opvallend dat er van 2041 entries maar 1 buitenevent was. Zouden ze opzettelijk besmettingen in de buitenlucht negeren. Is hun doel om de boel te manipuleren, bedoel je dat?IJzerlijm schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:30:
[...]
Die database met superspreads heeft in totaal 330 duizend gevallen, oftewel 0,3% van alle bekende besmettingen in de wereld. Op basis daarvan concluderen dat er GEEN ENKEL buitenbesmettingsevent is in de buitenlucht, waar veel minder bekend is wie met wie in contact was, is erg kortzichtig om iets te willen aantonen.
Sorry, je weet dat ik je werk respecteer en ik hoop dat het rustiger wordt voor j(ulli)e. Maar het blijft Nederland he. * Sarcasme. Het land is nogal egoïstisch en denkt alleen aan het eigen geluk.
[ Voor 20% gewijzigd door defiant op 16-02-2021 13:02 ]
Het overgrote deel van de database ( https://docs.google.com/s...dBoco/edit#gid=1812932356 ) is geen 'event' maar een plek waar veel mensen wonen of werken. Fabrieken, zorginstellingen, en gevangenissen zijn geen events.immetjes schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:34:
[...]
Ok, dan weten we niet of er geen enkel besmettingsevent was. Maar het is op z'n minst opvallend dat er van 2041 entries maar 1 buitenevent was. Zouden ze opzettelijk besmettingen in de buitenlucht negeren. Is hun doel om de boel te manipuleren, bedoel je dat?
Ik vind het wel interessant om van je te lezen dat de SEH met 40,000 gevallen het eigenlijk te druk heeft. Ik las op reacties van verpleegkundigen op nu.nl dat de sfeer gemoedelijke was en eigenlijk wel gezellig. Geen paniek op de SEH maar wel druk. Wat is de instroom op de SEH op een normaal weekend? Ik las hier en daar dat dat ook gewoon 30,000 kan belopen; maar kan dat eigenlijk moeilijk geloven.LZ86 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:26:
[...]
SEH capaciteit prima?
Bij ons lagen de mensen op de gang en is er een noodbericht uitgegaan om iedereen die een verbandje kan vasthouden in het ziekenhuis te krijgen om te helpen, want het was geen doen.
En zo zijn er meer ziekenhuizen geweest. Ik hoorde net van de traumachirurg dat ie de rest van de week nog breuken aan het opereren is. Om deze reden wordt de corona afdeling waarschijnlijk iets afgeschaald om verpleegkundigen vrij te maken om voor deze lui te zorgen.
Lezen, het ging over oud en nieuw, zie ik
Maar die superspread in Italië in Bergamo in het (open) voetbalstadion geldt bij jou niet als buiten?
[...]
En dit dus.
Nee, ze bedoelen met een "event" een "spreaderevent", geen evenement.IJzerlijm schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:36:
[...]
Het overgrote deel van de database ( https://docs.google.com/s...dBoco/edit#gid=1812932356 ) is geen 'event' maar een plek waar veel mensen wonen of werken. Fabrieken, zorginstellingen, en gevangenissen zijn geen events.
[ Voor 9% gewijzigd door immetjes op 16-02-2021 09:38 ]
Waarom blijf je overal pogingen te manipuleren zien man. Zo zonde van je energie en je komt er niet bepaald goed door over.immetjes schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:34:
[...]
Ok, dan weten we niet of er geen enkel besmettingsevent was. Maar het is op z'n minst opvallend dat er van 2041 entries maar 1 buitenevent was. Zouden ze opzettelijk besmettingen in de buitenlucht negeren. Is hun doel om de boel te manipuleren, bedoel je dat?
Het is een feit dat die buiten events gewoon amper te traceren zijn als hoofdreden voor ziekte.
Was met de scholen ook zo, dat droeg volgens de BCO amper bij en was iedereen thuisbesmet of op t werk.
Scholen dicht --> forse daling besmettingen.
Er blijft nog steeds een groot deel van de besmettingen zonder duidelijke oorzaak. Dat kan zomaar het OV zijn, het hek bij het schoolplein waar geen afstand gehouden wordt of andere buiten events
Normaal op een dienst 2-4 botbreuken naast het andere leed wat er gezien wordt, en dan is het best busy, maar goed te doen. Nu hadden we 50 botbreuken die dagen naast het andere leed. Daar hebben we a: de kamers niet voor en b: het personeel niet voor ( ook aan SEH verpleegkundigen en mensen die kunnen gipsen is een schreeuwend tekort, net zoals IC)immetjes schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:36:
[...]
Ik vind het wel interessant om van je te lezen dat de SEH met 40,000 gevallen het eigenlijk te druk heeft. Ik las op reacties van verpleegkundigen op nu.nl dat de sfeer gemoedelijke was en eigenlijk wel gezellig. Geen paniek op de SEH maar wel druk. Wat is de instroom op de SEH op een normaal weekend? Ik las hier en daar dat dat ook gewoon 30,000 kan belopen; maar kan dat eigenlijk moeilijk geloven.
En er zijn er best wat met een gipsje weggestuurd die eigenlijk geopereerd moeten worden, maar je raadt het al, afgeschaalde OK's dus geen capaciteit. Daarom zijn ze de rest van de week nog bezig ermee om het in te lopen.
[ Voor 11% gewijzigd door LZ86 op 16-02-2021 09:41 ]
Verwijderd
klopt , heb drie 70ers zien vallen, van afstandje gevraagd of het ging , ze konden stuk voor stuk weer zelf opkrabbelen zonder schade en gingen weer verder met advies van mij + vriend om nog maar extra rustig aan te doen.Agent47 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:31:
[...]
Ik las ook dat steeds meer ouderen gingen schaatsen omdat het mogelijk " hun laatste keer" was. Als je terug kijkt naar 2012 dacht ik te menen? Qua natuurijs. Ik snap die mensen natuurlijk wel, maargoed, als mensen van boven de 70 vallen is het vaak al richting SEH...
verder veel mensen op materiaal dat ook letterlijk einde levensduur was, 6 x uiteenspattende kunst/hockey schaatsen gezien.
van de 40000 gevallen konden er denk ik veel wel even wachten op paar hechtingen/gips, maar bekt natuurlijk wel weer lekker dramatisch. En liefst nog de conclusie eraan plakken dat het door die stomme mensen die gingen schaatsen allemaal nog langer duurt
Schaatsen is inderdaad lastiger te verbieden dan vuurwerk.
Je begrijpt me verkeerd. Ik reageer op een post van @IJzerlijm, die vind dat die database nooit volledig kan zijn (kan ook bijna niet) en daarmee vindt hij de database waardeloos.LZ86 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:37:
[...]
Waarom blijf je overal pogingen te manipuleren zien man. Zo zonde van je energie en je komt er niet bepaald goed door over.
Het is een feit dat die buiten events gewoon amper te traceren zijn als hoofdreden voor ziekte.
Was met de scholen ook zo, dat droeg volgens de BCO amper bij en was iedereen thuisbesmet of op t werk.
Scholen dicht --> forse daling besmettingen.
Er blijft nog steeds een groot deel van de besmettingen zonder duidelijke oorzaak. Dat kan zomaar het OV zijn, het hek bij het schoolplein waar geen afstand gehouden wordt of andere buiten events
Ik ben het daar niet mee eens, De database - hoe onvolledig ook- laat geen spreaderevents buiten zien. Dat is of waar, ze zijn er niet, of het is niet waar ze zijn er wel maar de makers hebben ze niet geregistreerd. Ik geloof niet dat ze bewust niet registeren (oftewel manipuleren, ik geloof dus NIET in manipuleren), er zijn dus daadwerkelijk buiten minder spreaderevents.
Appels en peren. Er is geen enkel openlucht evenement of andere samenkomst waar mensen zo lang samen zijn als de bewoners van bejaardentehuizen of een gevangenis om een uitbraak te kunnen hebben in die groep.immetjes schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:37:
[...]
Nee, ze bedoelen met een "event" een "spreaderevent", geen evenement.
Stel dat je een feest houdt met 1000 mensen in de open lucht, 3 zijn besmet en die steken 5 anderen aan. Dat feest duurt nooit lang genoeg om het soort aantallen binnen die groep van 1000 te bereiken dat die 5 weer 8 nieuwe besmetten zoals het in een gevangenis zou gaan. Dat is pas dagen later mogelijk.
Misschien was 1 van die 5 besmetten op dat feest wel een verzorger in het tehuis waar een week later zo'n superspreader uitbrak.
[ Voor 3% gewijzigd door IJzerlijm op 16-02-2021 09:45 ]
Aha, dus met jouw theorie zijn er alleen spreaderevents mogelijk als je langer dan een dag samen binnen bent. Hoe verklaar je dan bv een caféspreader event in bv Lisse? Daar kwamen alleen mensen die al langer samen woonden ofzo?IJzerlijm schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:43:
[...]
Appels en peren. Er is geen enkel openlucht evenement waar mensen zo lang samen zijn als de bewoners van bejaardentehuizen of een gevangenis om een uitbraak te kunnen hebben in die groep.
Stel dat je een feest houdt met 1000 mensen in de open lucht, 3 zijn besmet en die steken 5 anderen aan. Dat feest duurt nooit lang genoeg om het soort aantallen binnen die groep van 1000 te bereiken dat die 5 weer 8 nieuwe besmetten zoals het in een gevangenis zou gaan. Dat is pas dagen later mogelijk.
Misschien was 1 van die 5 besmetten op dat feest wel een verzorger in het tehuis waar een week later zo'n superspreader uitbrak.
Zo werkte dat voor ons ook. Zaterdag een heerlijk tochtje met mijn vader en mijn dochters geschaatst. Hij is ondertussen 77 dus dat zou zomaar de laatste keer kunnen zijn. We hebben er erg van genoten en mooie verhalen opgehaald over eerdere schaatstochten. Natuurlijk kan er van alles gebeuren. Maar ik ben vooral blij dat ik deze herinnering nog heb kunnen maken.Agent47 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:31:
[...]
Hij is trouwens 2 keer gevallen, maar met beleid, dus dat was opkrabbelen en door.
Nouja, het drama wat zich in Bergamo heeft voltrokken kwam met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid door een buitenevent (voetbalwedstrijd met 43.000 fans) en in de states was er een cluster rond mardi gras vorig jaar waar in Louisiana het heel hard ging.immetjes schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:43:
[...]
Je begrijpt me verkeerd. Ik reageer op een post van @IJzerlijm, die vind dat die database nooit volledig kan zijn (kan ook bijna niet) en daarmee vindt hij de database waardeloos.
Ik ben het daar niet mee eens, De database - hoe onvolledig ook- laat geen spreaderevents buiten zien. Dat is of waar, ze zijn er niet, of het is niet waar ze zijn er wel maar de makers hebben ze niet geregistreerd. Ik geloof niet dat ze bewust niet registeren (oftewel manipuleren, ik geloof dus NIET in manipuleren), er zijn dus daadwerkelijk buiten minder spreaderevents.
Ze zijn er prima en ook beschreven. Zegt meer over die gebrekkige lijst als je dat er uit kan halen.
Verwijderd
Volgens mij is dat een menselijke eigenschap en niet perse iets specifiek voor Nederland ( het zeuren dat Nederlanders egoïstisch en eigenwijs zijn is dan wel weer typisch Nederlands) . Extra risico opzoeken en activiteiten ondernemen die je niet meer aankan kun je categoriseren als egoïstisch, maar om iedereen die niet angstig binnen op de bank blijft zitten en even van de natuur gaat genieten maar zo te bestempelen, tja , daar vind ik ook wat van..Agent47 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:34:
[...]
Sorry, je weet dat ik je werk respecteer en ik hoop dat het rustiger wordt voor j(ulli)e. Maar het blijft Nederland he. * Sarcasme. Het land is nogal egoïstisch en denkt alleen aan het eigen geluk.
aanvulling: tijdens het weekend buiten heb ik juist veel saamhorigheid gezien, mensen die ouderen overeind hielpen, ouderen die vanuit de tuin -op een veilige manier- chocolademelk aanboden enz. is wel poldercontext
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2021 09:57 ]
Dat is een discussie die je kan blijven hebben. Ik vind het egoïstisch als je met duizend man op een plas gaat schaatsen en er gebeuren ongelukken waardoor mensen als @LZ86 zich nog erger de pleuris in moeten werken. Met een rondje lopen is ook niks mis en gebeuren een stuk minder ongelukken. Nogmaals ik snap mensen wel dat ze gaan schaatsen hoor, gun het iedereen. Ik vind het alleen in deze tijd egoïstisch richting de mensen in de zorg.Verwijderd schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:50:
[...]
Volgens mij is dat een menselijke eigenschap en niet perse iets specifiek voor Nederland ( het zeuren dat Nederlanders egoïstisch en eigenwijs zijn is dan wel weer typisch Nederlands) . Extra risico opzoeken en activiteiten ondernemen die je niet meer aankan kun je categoriseren als egoïstisch, maar om iedereen die niet angstig binnen op de bank blijft zitten en even van de natuur gaat genieten maar zo te bestempelen, tja , daar vind ik ook wat van..
Zoek er niet teveel achter, doen wij ook niet.Agent47 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:53:
[...]
Dat is een discussie die je kan blijven hebben. Ik vind het egoïstisch als je met duizend man op een plas gaat schaatsen en er gebeuren ongelukken waardoor mensen als @LZ86 zich nog erger de pleuris in moeten werken. Met een rondje lopen is ook niks mis en gebeuren een stuk minder ongelukken. Nogmaals ik snap mensen wel dat ze gaan schaatsen hoor, gun het iedereen. Ik vind het alleen in deze tijd egoïstisch richting de mensen in de zorg.
Ik heb ook collega's die elke vrije minuut op de schaat stonden. Ook voor ons even een goede uitlaatklep.
Ik neem die mensen niets kwalijk.
Ik neem wel de mensen die de standaard coronaregels niet naleven veel kwalijk.
[ Voor 5% gewijzigd door LZ86 op 16-02-2021 09:55 ]
Een Telegraaf kop die de plank misslaat: Zorgen om lage testbereidheid
Uit de statistieken weten we twee dingen:
1. als aantal tests en positiviteitsratio tegeggesteld bewegen, is het aantal testen te koppelen aan testbereidheid;
2. als aantal tests en positiviteitsratio samen opgaan, is het een structurele stijging of daling van de cijfers.
Een voorbeeld van #1 is het weekdagenpatroon. In het weekend wordt er minder getest, maar wie zich laat testen heeft een wat grotere kans op een positieve uitkomst. Je zou het kunnen samenvatten als "alleen echt zieke mensen laten zich testen".
Bij nummer #2 is het niet de testbereidheid die omhoog of omlaag gaat, maar gewoon het toenemen of afnemen van covid-achtige klachten.
Op de neergaande flank leidt #2 ertoe dat er minder mensen zijn die de behoefte aan een test hebben, en dat wie zich laat testen ook verminderde kans op positieve uitslag heeft. Er gaat gewoon minder corina rond en dat merk je in beide getallen.
Om dan de huidige getallen op een "zorgwekkend lage testbereidheid" te gooien...dat is imho een compleet verkeerde duiding van de situatie. Je zou het zelfs als sturende berichtgeving kunnen zien, alsof er een soort onderliggende behoefte aan ellende is. Wees gewoon blij met goed nieuws
Ik heb mijn model weer eens gedraaid.
Pessimistisch:
* laatste schatting van effectieve R-waarde: 1.009 (op 4-2, bij 64.8% aandeel UK infecties)
* voorspelling hoogste R-waarde: 1.10 (24-2-2021)
* voorspelling piek gerapporteerde dagelijkse besmettingen: 13.660 (29-4-2021)
Duiding:
De cijfers van afgelopen week zijn wat moeilijker te duiden. Om niet te laag uit te komen, heb ik correcties voor verminderd aantal tests moeten invoeren. Dat geeft extra onzekerheid in het model. Toch is het plaate vrij consequent: de R-waarde blijft rond de 1.0 hangen. Dat is goed nieuws: een flink toenemend aandeel van de UK variant leidt nog niet tot stijgende cijfers. Hoe langer deze situatie aanhoudt, hoe kleiner het resterende potentieel van die derde golf wordt. Dat zie je terug in de pessimistische schatting: die was ooit 19.000 en is sindsdien gestaag aan het dalen.
Optimistisch:
* laatste schatting van effectieve R-waarde: 1.009 (op 4-2, bij 64.8% aandeel UK infecties)
* voorspelling hoogste R-waarde: 1.008 (17-2-2021)
* voorspelling piek gerapporteerde dagelijkse besmettingen: 4.477 (4.3-2021)
De convergentie tussen de twee modellen blijft doorgaan, waarbij de lijnen zeer waarschijnlijk lijken samen te komen in de onderste helft van het spectrum. Behoorlijk goede verwachtingen dus.
Uit de statistieken weten we twee dingen:
1. als aantal tests en positiviteitsratio tegeggesteld bewegen, is het aantal testen te koppelen aan testbereidheid;
2. als aantal tests en positiviteitsratio samen opgaan, is het een structurele stijging of daling van de cijfers.
Een voorbeeld van #1 is het weekdagenpatroon. In het weekend wordt er minder getest, maar wie zich laat testen heeft een wat grotere kans op een positieve uitkomst. Je zou het kunnen samenvatten als "alleen echt zieke mensen laten zich testen".
Bij nummer #2 is het niet de testbereidheid die omhoog of omlaag gaat, maar gewoon het toenemen of afnemen van covid-achtige klachten.
Op de neergaande flank leidt #2 ertoe dat er minder mensen zijn die de behoefte aan een test hebben, en dat wie zich laat testen ook verminderde kans op positieve uitslag heeft. Er gaat gewoon minder corina rond en dat merk je in beide getallen.
Om dan de huidige getallen op een "zorgwekkend lage testbereidheid" te gooien...dat is imho een compleet verkeerde duiding van de situatie. Je zou het zelfs als sturende berichtgeving kunnen zien, alsof er een soort onderliggende behoefte aan ellende is. Wees gewoon blij met goed nieuws
Ik heb mijn model weer eens gedraaid.
Pessimistisch:
* voorspelling hoogste R-waarde: 1.10 (24-2-2021)
* voorspelling piek gerapporteerde dagelijkse besmettingen: 13.660 (29-4-2021)
Duiding:
De cijfers van afgelopen week zijn wat moeilijker te duiden. Om niet te laag uit te komen, heb ik correcties voor verminderd aantal tests moeten invoeren. Dat geeft extra onzekerheid in het model. Toch is het plaate vrij consequent: de R-waarde blijft rond de 1.0 hangen. Dat is goed nieuws: een flink toenemend aandeel van de UK variant leidt nog niet tot stijgende cijfers. Hoe langer deze situatie aanhoudt, hoe kleiner het resterende potentieel van die derde golf wordt. Dat zie je terug in de pessimistische schatting: die was ooit 19.000 en is sindsdien gestaag aan het dalen.
Optimistisch:
* voorspelling hoogste R-waarde: 1.008 (17-2-2021)
* voorspelling piek gerapporteerde dagelijkse besmettingen: 4.477 (4.3-2021)
De convergentie tussen de twee modellen blijft doorgaan, waarbij de lijnen zeer waarschijnlijk lijken samen te komen in de onderste helft van het spectrum. Behoorlijk goede verwachtingen dus.
Omdat er eindelijk een lichtpuntje was na een klotejaar? Heerlijk schaatsen. Mensen die het naar hun zin hadden. Positieve sfeer en vriendelijkheid. Die paar dagen schaatsen zie ik als een goede 'energieinjectie' waardoor mensen hun mentale batterij weer een beetje konden opladen. Zie het als een medicijn tegen het mentale deel van de infectie. Er is meer dan alleen lichamelijke gezondheid. Hopelijk krijgen we meer van dit soort momenten. Een lekkere lente om er op uit te gaan: fietsen, varen, open lucht evenementen, et cetera.FabianGTI schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:14:
De vraag bij allerlei verboden is of corona de echte reden is of een mooi excuus. Als meer mensen dat gevoel hebben, dan haal je dus de steun voor dergelijke maatregelen onderuit. Hetzelfde geldt voor maatregelen waarvan de werking onder discussie staat. Neem bijvoorbeeld het mondkapje. De enige reden dat ik dat draag in de supermarkt is omdat als je het niet doet, het gezeik geeft. Dus doe ik iedere keer braaf mijn oude mondkapje weer voor. Als die echt te smerig wordt, dan pak ik een keer een ander. Het heeft totaal geen nut, maar voor de bühne lijkt alles in orde.
Voor wat betreft vaccinaties: dat doe je als land strak georganiseerd waarbij je zorgt dat je genoeg vaccins hebt of je doet het niet. Dat gaat in Nederland toch weer wat halfslachtig: te laat, te weinig, onduidelijke prioritering, et cetera. Dat bevordert de acceptatie niet. En dan wel opperen om een vaccinatiepaspoort in te voeren en mensen uit te sluiten van zaken als zij niet gevaccineerd zijn. Dat is het afwentelen van wanbeleid op je burgers.
Deze voetbalwedstrijd staat in de lijst als Milan, 19-Feb-2020 "indoor/outdoor". stadion/café. Mardi gras staat op 25 february met indoor/outdoor en 1000(!) gevallen. Soort carnaval met cafés en optochten buiten.LZ86 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:49:
[...]
Nouja, het drama wat zich in Bergamo heeft voltrokken kwam met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid door een buitenevent (voetbalwedstrijd met 43.000 fans) en in de states was er een cluster rond mardi gras vorig jaar waar in Louisiana het heel hard ging.
Ze zijn er prima en ook beschreven. Zegt meer over die gebrekkige lijst als je dat er uit kan halen.
Hier heb je deze hele database. Kun je zelf filteren.
Hoe je dan op de conclusie "geen buiten events qua verspreiding" komt is me even een raadselimmetjes schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:58:
[...]
Deze voetbalwedstrijd staat in de lijst als Milan, 19-Feb-2020 "indoor/outdoor". stadion/café. Mardi gras staat op 25 february met indoor/outdoor en 1000(!) gevallen. Soort carnaval met cafés en optochten buiten.
Hier heb je deze hele database. Kun je zelf filteren.
Omdat de besmettingen waarschijnlijk niet buiten zijn ontstaan maar tijdens de reis -in gesloten voertuigen- van naar het stadion en in de cafés binnen naast/in het stadion. Je kunt het bij events gemarkeerd indoor/outdoor ook niet helemaal uitsluiten. Maar nog steeds zijn de puur "indoor" events in de meerderheid. Nu gaat iemand natuurlijk zeggen: "Ja, maar er zijn veel meer indoor events dan buiten events". Wat maar valt te bezien met strand bezoek, drukke winkelboulevards buiten, drukke natuurgebieden, openlucht pretparken. En als je dan nog niet wil zien dat je buiten minder kans heb besmet te worden dan binnen dan ga je toch gewoon met z'n allen binnen zitten?LZ86 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:59:
[...]
Hoe je dan op de conclusie "geen buiten events qua verspreiding" komt is me even een raadsel
Maar goed, het heeft geen zin om op een of twee events te focussen. Feit is dat er weinig tot geen besmettingsevents buiten zijn. Zoals ook al eerder onderzocht met voorlopige conclusie: artikel
[ Voor 27% gewijzigd door immetjes op 16-02-2021 10:17 ]
Dat is dus geen feit. En dat zegt dat onderzoekje wat je linkt dus ookimmetjes schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:02:
[...]
Omdat de besmettingen waarschijnlijk niet buiten zijn ontstaan maar tijdens de reis -in gesloten voertuigen- van naar het stadion en in de cafés binnen naast/in het stadion. Je kunt het bij events gemarkeerd indoor/outdoor ook niet helemaal uitsluiten. Maar nog steeds zijn de puur "indoor" events in de meerderheid. Nu gaat iemand natuurlijk zeggen: "Ja, maar er zijn veel meer indoor events dan buiten events". Wat maar valt te bezien met strand bezoek, drukke winkelboulevards buiten, drukke natuurgebieden, openlucht pretparken. En als je dan nog niet wil zien dat je buiten minder kans heb besmet te worden dan binnen dan ga je toch gewoon met z'n allen binnen zitten?
Maar goed, het heeft geen zin om op een of twee events te focussen. Feit is dat er weinig tot geen besmettingsevents buiten zijn. Zoals ook al eerder onderzocht met voorlopige conclusie: artikel
There was high heterogeneity in study quality and individual definitions of outdoor settings, which limited our ability to draw conclusions about outdoor transmission risks
Existing evidence supports the wide-held belief that risk of SARS-CoV-2 transmission is lower outdoors but there are significant gaps in our understanding of specific pathways
Dus transmissie is buiten lager, maar niet weg op basis van de huidige kennis. En ze melden er rustig ook even bij dat er significante gaten in het begrip van de transmissie is (oftewel, we weten het niet).
Dus: Ja er zijn buitenbesmettingen, maar veel minder dan binnen. Maar ze zijn er dus wel. En dat is niet weinig tot geen, dat kan je er niet uithalen. Zeker aangezien maar een zeer beperkt aantal besmettingen een oorzaak is achterhaald. Meestal weet men de bron niet.
[ Voor 11% gewijzigd door LZ86 op 16-02-2021 10:29 ]
Ik schrijf toch ook dat het een voorlopige conclusie is. Wat is jouw bezwaar eigenlijk tegen het idee dat er buiten minder besmettingen plaats vinden dan binnen? De Volkskrant schreef dit vorig jaar al waarbij er op het Chinese onderzoek wel wat af te dingen is heb ik begrepen. Ook hier: "But aerosols containing infectious virus (2) can also travel more than 2 m and accumulate in poorly ventilated indoor air, leading to superspreading events (3)."LZ86 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:18:
[...]
Dat is dus geen feit. En dat zegt dat onderzoekje wat je linkt dus ook
Existing evidence supports the wide-held belief that risk of SARS-CoV-2 transmission is lower outdoors but there are significant gaps in our understanding of specific pathways
Dus transmissie is buiten lager, maar niet weg op basis van de huidige kennis. En ze melden er rustig ook even bij dat er significante gaten in het begrip van de transmissie is (oftewel, we weten het niet).
Dus: Ja er zijn buitenbesmettingen, maar veel minder dan binnen. Maar ze zijn er dus wel. En dat is niet weinig tot geen, dat kan je er niet uithalen. Zeker aangezien maar een zeer beperkt aantal besmettingen een oorzaak is achterhaald. Meestal weet men de bron niet.
Zo, die komt binnen!
https://www.rechtspraak.n...klok-laten-vervallen.aspx
Den Haag, 16 februari 2021
De voorzieningenrechter in Den Haag heeft vandaag de vorderingen van Stichting Viruswaarheid.nl om de avondklok in Nederland buiten werking te stellen toegewezen. De avondklok moet per direct worden opgeheven.
[ Voor 42% gewijzigd door Cheesy op 16-02-2021 10:31 ]
Yes! Goed nieuws. De overheid kennende zullen ze hier wel weer 3 weken over gaan nadenken zodat ze precies op de door hen bepaalde dag de avondklok op kunnen heffen.Cheesy schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:30:
Zo, die komt binnen!
[...]
Ik heb geen bezwaar tegen het idee dat er buiten minder besmettingen zijn. Dat is waarschijnlijk ook gewoon zoimmetjes schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:29:
[...]
Ik schrijf toch ook dat het een voorlopige conclusie is. Wat is jouw bezwaar eigenlijk tegen het idee dat er buiten minder besmettingen plaats vinden dan binnen? De Volkskrant schreef dit vorig jaar al waarbij er op het Chinese onderzoek wel wat af te dingen is heb ik begrepen. Ook hier: "But aerosols containing infectious virus (2) can also travel more than 2 m and accumulate in poorly ventilated indoor air, leading to superspreading events (3)."
Jij stelt echter wat anders, namelijk:
en daar is niets van waar en kan je gewoon niet beweren zonder gedegen onderbouwing, en die ontbreekt volledig.immetjes schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:04:
[...]Er is GEEN enkel besmettingsevent buiten geweest in de wereld (ok, van de 2041 events is er één(1): Greenway Landscape Services in de US).
Nou ja veel dingen zijn nog steeds gesloten na 21:00 uur dus je hebt er niet heel veel aan dat de avondklok is opgeheven in mijn ogen..behalve dat je gewoon op straat mag lopen en naar/van mensen toe reizen.Cheesy schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:30:
Zo, die komt binnen!
[...]
En als dat de situatie is mag je toch wel oprecht de vraag stellen of het goed is om zo'n maatregel toe te passen ;-)Deezers schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:33:
[...]
Nou ja veel dingen zijn nog steeds gesloten na 21:00 uur dus je hebt er niet heel veel aan dat de avondklok is opgeheven in mijn ogen..behalve dat je gewoon op straat mag lopen en naar/van mensen toe reizen.
Het scheelt in zoverre dat je op tijd naar huis kunt als je bij mensen langs gaat in plaats dat je daar verplicht moet slapenDeezers schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:33:
[...]
Nou ja veel dingen zijn nog steeds gesloten na 21:00 uur dus je hebt er niet heel veel aan dat de avondklok is opgeheven in mijn ogen..behalve dat je gewoon op straat mag lopen en naar/van mensen toe reizen.
Zo, en dan dus ook een streep door al die achteraf onterecht uitgedeelde boetes?
[ Voor 64% gewijzigd door Ankona op 16-02-2021 10:35 ]
alles kan off-topic
Dit wordt een beetje een pyrrusoverwinning zoals de avondsluiting voor de horeca in Duitsland.Cheesy schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:30:
Zo, die komt binnen!
[...]
Met een beetje pech zorgt dit voor het uitroepen van de noodtoestand. Slag gewonnen, oorlog verloren.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 16-02-2021 10:36 ]
Hij is ook nog niet opgeheven. Dat is een uitspraak. Alleen legt de overheid wel vaker uitspraken van een rechter naast zich neer. Niet te vroeg juichen.Deezers schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:33:
[...]
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Wees nou maar niet te snel blij en wacht even op onderbouwing. Het zal wellicht een niet goed geformuleerd zinnetje zijn waar de rechter over kan vallen dat zo gefixt is.
En er is nog hoger beroep? Denk echt niet dat die wappie vereniging zijn zin zo makkelijk krijgt. Was ook zo met die verplichte pcr
En er is nog hoger beroep? Denk echt niet dat die wappie vereniging zijn zin zo makkelijk krijgt. Was ook zo met die verplichte pcr
Hahaha typisch Nederlands, en de kosten om alles ongedaan te maken kost meer dan de boetes heeft opgeleverd zeker.. wat een landAnkona schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:35:
Zo, en dan dus ook een streep door al die achteraf onterecht uitgedeelde boetes?
Als de rechter zoiets opdraagt is het zo snel mogelijk. Maar voordat we blij gemaakt worden met een dode mus, als de Staat in hoger beroep gaat dan zal er nog niets veranderen. De Jonge zal wel in beroep gaan.immetjes schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:32:
Yes! Goed nieuws. De overheid kennende zullen ze hier wel weer 3 weken over gaan nadenken zodat ze precies op de door hen bepaalde dag de avondklok op kunnen heffen.
Die kan je hier vinden:LZ86 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:36:
Wees nou maar niet te snel blij en wacht even op onderbouwing. Het zal wellicht een niet goed geformuleerd zinnetje zijn waar de rechter over kan vallen dat zo gefixt is.
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBDHA:2021:1100
De boetes van vanavond wel. Tot en met gisteravond niet.Ankona schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:35:
Heb de uitspraak zelf nog niet, maar zie dat de rechter zegt dat de tweede kamer buiten spel is gezet, wat feitelijk misschien zo is. Ze hebben echter gewoon een debat gehouden en een meerderheid was voor.
Vraag ook is of als de staat in hoger beroep gaat, de avondklok tot die tijd mag blijven.
Jij presenteert Bergamo als "aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid door een buitenevent", terwijl virologen al herhaaldelijk hebben aangegeven dat de kans op besmetting buiten laag is. Besmetting kan dus in theorie plaatsvinden, maar dan niet massaal. Het is dus veel plausibeler dat besmetting in overvolle treinen en bussen heeft plaatsgevonden onderweg naar het stadion.LZ86 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:18:
[...]
Dat is dus geen feit. En dat zegt dat onderzoekje wat je linkt dus ook
There was high heterogeneity in study quality and individual definitions of outdoor settings, which limited our ability to draw conclusions about outdoor transmission risks
Covid: Can you catch the virus outside?
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Onderbouwing lijkt mij redelijk helder. Die avondklok is van tafel en de noodzaak om nu nog nieuwe wetgeving te maken en door de kamer te jassen lijkt mij ver te zoeken.LZ86 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:36:
alles kan off-topic
Quote ;
Het opheffen van de avondklok gaat per direct in. Volgens een woordvoerder van de rechtbank is een hoger beroep in de zaak wel mogelijk.
Het opheffen van de avondklok gaat per direct in. Volgens een woordvoerder van de rechtbank is een hoger beroep in de zaak wel mogelijk.
Voor de invoering van de avondklok is echter gebruikgemaakt van de Wet buitengewone bevoegdheden burgerlijk gezag, waarbij de Eerste en Tweede Kamer niet hoeft worden betrokken bij de besluitvorming. Dat was wel nodig geweest, vindt de rechter
Er is een debat geweest en er is een meerderheid. Dus dit punt even corrigeren middels een standaardprocedure en het is dus weer OK?
Denk dat het een dooie mus is.
Maar wat een overwinning. Nu kunnen we alsnog thuis zitten na 21.00 maar zonder die klok voelt het natuurlijk helemaal anders!
Er is een debat geweest en er is een meerderheid. Dus dit punt even corrigeren middels een standaardprocedure en het is dus weer OK?
Maar wat een overwinning. Nu kunnen we alsnog thuis zitten na 21.00 maar zonder die klok voelt het natuurlijk helemaal anders!
Wat ze technisch gezien natuurlijk allang gedaan hadden moeten hebben, omdat we al maanden zien dat dat halve in elkaar draaien van aanwijzingen, noodwetten en verordeningen gewoonweg niet werkt.MikeyMan schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:35:
[...]
Dit wordt een beetje een pyrrusoverwinning zoals de avondsluiting voor de horeca in Duitsland.
Met een beetje pech zorgt dit voor het uitroepen van de noodtoestand. Slag gewonnen, oorlog verloren.
Voor jou en mij wel ja, niet voor de doelgroep waar de avondklok natuurlijk eigenlijk voor bedoeld was... Die jongeren die overal contacten gaan zitten hebben.LZ86 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:40:
Voor de invoering van de avondklok is echter gebruikgemaakt van de Wet buitengewone bevoegdheden burgerlijk gezag, waarbij de Eerste en Tweede Kamer niet hoeft worden betrokken bij de besluitvorming. Dat was wel nodig geweest, vindt de rechter
Dat kan altijd, maar (ook @PWM ) de uitspraak treed per direct in werking, dus ze zullen eerst een voorlopige voorziening moeten aanvragen, voor een hoger beroep aangezien dat geen opschortende werking heeft. Aangezien de voorzieningenrechter de avondklok al van tafel veegt verwacht ik eerlijk gezegd niet dat een voorlopige voorziening door een voorzieningenrechter zal worden toegekend.maartend schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:39:
Quote ;
[ Voor 58% gewijzigd door TIGER1125 op 16-02-2021 10:44 ]
Phyrrusoverwinning of niet; het geeft in ieder geval een signaal af hoop ik over de wettelijkheid van bepaalde maatregelen. En dat je niet alles zo maar even door moet drukken wat ze feitelijk gedaan hebben.
Uit de uitspraak:LZ86 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:36:
Wees nou maar niet te snel blij en wacht even op onderbouwing.
De voorzieningenrechter is echter, met Viruswaarheid c.s., van oordeel dat een zwaarwegende maatregel als een avondklok onder de gegeven omstandigheden niet via de weg van de Wbbbg en de daaruit volgende ministeriële regeling had mogen worden ingevoerd. De gestelde ‘superspoed’ als rechtvaardiging om een normaal (spoed)wetgevingstraject niet af te kunnen wachten, is naar voorlopig oordeel onvoldoende onderbouwd. Dat blijkt al uit het feit dat er vóór de invoering van de avondklok al vaker over de mogelijkheid van een avondklok was gesproken en die in ieder geval al ruim voor de daadwerkelijke invoering ervan als een van vele mogelijke opties naar voren is gekomen. Reeds dat maakt duidelijk dat niet aan de bijzondere eisen voor activering van de Wbbbg is voldaan. Die wet is immers slechts bedoeld voor situaties die letterlijk geen enkel uitstel kunnen dulden, omdat sprake is van een acute noodsituatie. Daarbij valt bijvoorbeeld te denken aan een onverwachte dijkdoorbraak. Nu de Wbbbg in dit geval is ingezet terwijl er geen sprake was van een zodanige situatie, is de inzet van de Wbbbg en de daaruit voortvloeiende ministeriële regeling naar voorlopig oordeel niet legitiem. Op deze manier is immers een zeer verstrekkende maatregel getroffen, zonder dat het voor een wet in formele zin gebruikelijke wetgevingstraject via de Eerste en Tweede Kamer vooraf is doorlopen. Weliswaar heeft er voorafgaand aan de inwerkingstelling van artikel 8 Wbbbg een spoeddebat in de Tweede Kamer plaatsgevonden, maar het feit dat daarvoor ruimte bestond maakt duidelijk dat van een daadwerkelijke spoedsituatie als bedoeld in de Wbbbg in dit geval geen sprake was. Het vooraf horen van de Kamer past immers niet bij het systeem van de Wbbbg, waarin nu juist bevoegdheden zijn opgenomen die zónder voorafgaande parlementaire goedkeuring, wegens uiterst acute situaties, direct kunnen worden gebruikt. Ook de afdeling advisering van de Raad van State heeft er in zijn advies van 1 februari 2021 naar aanleiding van het wetsvoorstel Voortduringswet op gewezen dat het vooraf betrekken van de Tweede Kamer middels een spoeddebat niet rijmt met de gestelde urgentie en dat onduidelijk is waarom in dit geval is gekozen voor de Wbbbg, in plaats van een mogelijke route via aanpassing van de Tijdelijke wet maatregelen Covid-19.
Ik loop graag een rondje voordat ik ga slapen, heb dit een aantal weken niet gedaan. Ben er dus blij mee. Sowieso geen hond op straat rond 22:30.LZ86 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:40:
Ik vind het wel fijn, kan ik tenminste gewoon samen met mijn vader Ajax kijken komende donderdag (als ze zich houden aan de uitspraak van de rechter)LZ86 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:40:
Wel vreemd dat het opheffen per direct in gaat. Ik zou eerder verwachten dat, gezien de motivatie, de avondklok met terugwerkende kracht in zijn geheel ongeldig zou zijn.maartend schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:39:
Quote ;
alles kan off-topic
Dus eigenlijk hebben ze de verkeerde wet gebruikt

Naja, dit kunnen ze vrij snel fixen. Ik zou niet te blij zijn voordat ie definitief van de baan is. Even afwachten at het kabinet doet
Volgens nu.nl is de avondklok per direct opgeheven maar kan de regering in beroep gaan. maar dan zal die opgeheven zijn totdat dat hoger beroep is geweest lijkt me.
[ Voor 30% gewijzigd door RodeStabilo op 16-02-2021 10:43 ]
Onnodige dooddoener die niet alleen weinig toevoegt maar ook nog getuigt van weinig inlevingsvermogen.LZ86 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:40:
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Maar de overheid luistert ook niet naar rechterlijke uitspraken inzake bijvoorbeeld de wob. Een uitspraak geld toch niet als deze tegen onze overheid is? (Zie radar 15-2). Dus waarom zijn we aan het juichen? Ik heb nog niemand van t kabinet gehoord dat de avondklok van de baan is.
waarom zou je hier dan per se blij mee moeten zijn? Want je hebt het over we. Ik behoor daar niet toe. Wat mij betreft maak je liever de lock down zwaar (en evt korter) dan steeds zo licht mogelijk en heel lang. Op dit moment is er niet zo veel wat er buiten te doen is maar als het weer mooi weer wordt wil ik wel graag buiten kunnen zijn, anderen (met meer dan 1) persoon willen kunnen bezoeken.CMD-Snake schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:36:
[...]
Als de rechter zoiets opdraagt is het zo snel mogelijk. Maar voordat we blij gemaakt worden met een dode mus, als de Staat in hoger beroep gaat dan zal er nog niets veranderen. De Jonge zal wel in beroep gaan.
een treffende spreuk
Verwijderd
ze hebben nu ook een mooie escape om er verder vanaf te zien zonder toegegeven te hebben aan maatschappelijke druk/rellenLZ86 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:42:
[...]
Dus eigenlijk hebben ze de verkeerde wet gebruikt![]()
Naja, dit kunnen ze vrij snel fixen. Ik zou niet te blij zijn voordat ie definitief van de baan is. Even afwachten at het kabinet doet
Precies wat ik denk. En hoewel ALLES in NL belachelijk lang duurt zijn maatregelen om de bevolking angst aan te jagen, op te sluiten en zaken te verbieden zo gemaakt. Oplossingen daar en tegen slepen jaren.RodeStabilo schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:42:
Volgens nu.nl is de avondklok per direct opgeheven maar kan de regering in beroep gaan. maar dan zal die opgeheven zijn totdat dat hoger beroep is geweest lijkt me.
Er is een verschil tussen iets moeten doen (overheid moet bepaalde gegevens verstrekken) en een grondslag voor het kunnen uitdelen van boetes.Dennis1812 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:43:
Maar de overheid luistert ook niet naar rechterlijke uitspraken inzake bijvoorbeeld de wob. Een uitspraak geld toch niet als deze tegen onze overheid is? (Zie radar 15-2). Dus waarom zijn we aan het juichen? Ik heb nog niemand van t kabinet gehoord dat de avondklok van de baan is.
Sec genomen staat er: je kan geen boete krijgen als je na 21.00 uur op straat bent.
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
Los van of je voor of tegen de avondklok bent: het is heel slecht voor de maatschappij dat groeperingen met een terroristische inslag zoals viruswaarheid gewoon is nu rechtszaken winnen.
De halve wereld heeft avondklokken, mondkapjesplicht, thuisbkijfregels etc. Maar alleen in NL doen we daar zo moeilijk over dat we rechtzaken aanspannen.
Soms zijn we iets te eigenwijs denk ik.
Anyway, hoop dat de regering het snel fixt en de nodige maatregel(en) weer kan toepassen.
Anyway, hoop dat de regering het snel fixt en de nodige maatregel(en) weer kan toepassen.
Ik vraag me af of de overheid het de moeite waard acht om in beroep te gaan. Mensen zijn blij met deze uitspraak en dan gaat De Jonge/overheid er nog even voorliggen alsnog. 2 maart wordt die avondklok waarschijnlijk toch afgeschaft en met dat hoger beroep gaat er ook nog een aantal dagen overheen. Ik zou zeggen: gun de mensen deze versoepeling.
*knip*Basekid schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:46:
De halve wereld heeft avondklokken, mondkapjesplicht, thuisbkijfregels etc. Maar alleen in NL doen we daar zo moeilijk over dat we rechtzaken aanspannen.
Let s.v.p,. op onze regels, zie topic warning: Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
Nu poneer je alleen een stelling zonder onderbouwing, waar andere vervolgens moeite voor moeten doen om te ontkrachten. Dat is een omgekeerde bewijslast.
[ Voor 26% gewijzigd door defiant op 16-02-2021 13:08 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
In alle eerlijkheid kijkt de rechter daar natuurlijk niet aan.D-e-n schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:46:
[...]
Los van of je voor of tegen de avondklok bent: het is heel slecht voor de maatschappij dat groeperingen met een terroristische inslag zoals viruswaarheid gewoon is nu rechtszaken winnen.
Het kan niet zo zijn dat als een partij je niet aan staat dat er geen rechtszaak gewonnen mag worden.
In die zin een overwinning voor de onafhankelijke rechtspraak.
Zeer teleurstellend.
Was zeer sceptisch maar vond die avondklok eigenlijk heel erg prima. Lekker rustig.
Snap alleen de onderbouwing niet helemaal, er is een wet gebruikt waarbij de Kamers gepasseerd kunnen worden, maar die waren er juist wel nadrukkelijk bij betrokken door het kabinet.
Was zeer sceptisch maar vond die avondklok eigenlijk heel erg prima. Lekker rustig.
Snap alleen de onderbouwing niet helemaal, er is een wet gebruikt waarbij de Kamers gepasseerd kunnen worden, maar die waren er juist wel nadrukkelijk bij betrokken door het kabinet.
Hoe kom je daarbij? De meeste mensen staan volgens mij achter de avondklok.Soccer98 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:46:
Mensen zijn blij met deze uitspraak
Ja. Tenzij er netjes vandaag de noodtoestand uitgeroepen wordt. En als dat om 20.55 gebeurt krijg jij gewoon om 21.05 je boete.gorgi_19 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:45:
[...]
Er is een verschil tussen iets moeten doen (overheid moet bepaalde gegevens verstrekken) en een grondslag voor het kunnen uitdelen van boetes.
Sec genomen staat er: je kan geen boete krijgen als je na 21.00 uur op straat bent.
En omdat nu.nl roept dat de avondklok weg is, is hij nog niet weg he.
Het asiel zal morgen wel vol zitten met overbodige honden
alles kan off-topic
Ik ben hier heel blij mee. Als supermarkten nu gewoon weer tot 22u open zijn kan ik tenmiste weer rustig boodschappen doen, of rustig een rondje lopen zonder dat ik op de tijd moet letten.
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
We waren ook het eerste land waar heksenvervolgingen werden verboden en het homohuwelijk als eerste werd toegestaan. Wij zijn hier gewoon vooruitstrevend.Basekid schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:46:
Tja, rechtzaak winnen is een rechtzaak winnen. Of het nou Maarten van Rossem, Daley Blind of Willem Engel betreft, moet niet uitmaken lijkt me.D-e-n schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:46:
[...]
Zolang het voor de buurman geldt ja.D-e-n schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:47:
[...]
Hoe kom je daarbij? De meeste mensen staan volgens mij achter de avondklok.
Mwah, het geeft in ieder geval aan dat de regering niet zomaar haar zin kan doordrukken en we dus écht niet in een bananenrepubliek leven zoals sommigen denken. En dat vind ik juist wel goed voor de maatschappij.D-e-n schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:46:
[...]
Laat niet onverlet dat ik de avondklok een prima idee vind en dat ik hoop dat de regering, door nu de juiste procedures te volgen, deze gewoon weer voortzet.
Ik snap dat de rechter zo hoort te oordelen maar dan kan het nog wel een slechte zaak zijn door het bijeffect hiervanMikeyMan schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:47:
[...]
In alle eerlijkheid kijkt de rechter daar natuurlijk niet aan.
Het kan niet zo zijn dat als een partij je niet aan staat dat er geen rechtszaak gewonnen mag worden.
In die zin een overwinning voor de onafhankelijke rechtspraak.
Cheap shot. Zou dat niet meer met vaccineren te maken hebben?

Dit topic is gesloten.
Let op:
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid
Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Je reageert alleen op de inhoud, nooit op de man
Daarnaast: geen linkdrops. Post je een link, geef dan even de belangrijkste conclusie/samenvatting mee. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!
Andere topics:
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid
Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Je reageert alleen op de inhoud, nooit op de man
Daarnaast: geen linkdrops. Post je een link, geef dan even de belangrijkste conclusie/samenvatting mee. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!
Andere topics:
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2