Denk je niet dat het een doel is? Is een falende overheid niet dé manier om steun voor weer een rondje privatisering te krijgen?Brunniepoo schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:44:
[...]
Er is niet 'tot op het bot uitgekleed', dat zou betekenen dat dat een doel is. Er wordt bij de overheid heel erg gedacht in plannen, scenario's en risico's en daar worden capaciteit en voorraden op gebaseerd. Misschien zijn we doorgeschoten met die doelmatigheid. Dat was in ieder geval wel de strekking in een opinie in de Volkskrant van afgelopen zaterdag.
Een interessant artikel wat nu in de peer review zit. Het gaat over long-covid.
Als het methodologisch klopt en door de review heen komt, wel iets om zorgen over te maken:
Vaccineren, vaccineren, vaccineren. Dat lijkt vooralsnog de enige valide optie te zijn.
Als het methodologisch klopt en door de review heen komt, wel iets om zorgen over te maken:
Er komt steeds meer en meer bewijs voor de gevolgen van long-covid. Het is nog niet 'set in stone' maar het migreert wel een kant op. Duidelijk een argument om de boel niet te vroeg open te gooien, want als we een gesloopte beroepsbevoking krijgen, dat is ook niet goedkoop.Results Six months after the infection, 67% of the study participants reported at least one symptom as a consequence of COVID-19. Exertional dyspnea (30% of participants), fatigue (25%) and diminished sense of taste/smell (19%) were the most common individual symptoms. At least one symptom, exertional dyspnea, and fatigue were reported more often after a severe acute illness, but diminished sense of taste/smell was unrelated to acute severity. Age group and sex did not associate with the frequency of symptoms at 6 months. Conclusions Based on this study, the prevalence of COVID-19-related symptoms 6 months after the infection is high. Some bias for overestimation may have affected this result. Nevertheless, ′long COVID′ requires attention in medical care and a better scientific understanding.
Vaccineren, vaccineren, vaccineren. Dat lijkt vooralsnog de enige valide optie te zijn.
Nee, en volgens mij zijn dit soort complottheorieën hier ook niet toegestaan.downtime schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:36:
[...]
Denk je niet dat het een doel is? Is een falende overheid niet dé manier om steun voor weer een rondje privatisering te krijgen?
dat is het prikken, ik doelde op (de opschaling van) het testen.blissard schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:31:
[...]
De GGD was niet als uitvoerende benoemd. Ze zouden pas eind van de zomer 2021 in actie hoeven komen. Er was een plan gebaseerd op uitvoering door huisartsen als ik het me goed herinner. Maar toen lazen ze de bijsluiter en begon het zootje te schuiven. Daarna vind ik dat de GGD's het wel goed hebben opgepakt.
Laten we dat eerst afwachten. Het is een preprint en zoals het artikel zelf ook meldt:Adlermann schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:37:
The link to COVID-19 does not have to be proven. It is sufficient if you believe a link exists.
Wat ik wel altijd een beetje lastig vind en randomisatie niet ten goede komt is de oproep aan oud-patiënten via (social) media kanalen. Je ziet het ook in COVID-groepen op social, de mensen die daar actief in reageren zijn met name mensen met een heftig verloop of met langdurige klachten. Pietje die drie dagen gesnotterd heeft zie je er eigenlijk niet terug.Adlermann schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:37:
[...]
Er komt steeds meer en meer bewijs voor de gevolgen van long-covid. Het is nog niet 'set in stone' maar het migreert wel een kant op. Duidelijk een argument om de boel niet te vroeg open te gooien, want als we een gesloopte beroepsbevoking krijgen, dat is ook niet goedkoop.
Overigens niet om long-covid te bagatelliseren, maar dat maakt het gooien met percentages wel gevaarlijk.
Ik zag dus juist eerder een teveel aan leiderschap. Maar in alle eerlijkheid: ik denk dat het probleem niet zozeer aan het model lag maar aan het poppetje.righthand schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:32:
[...]
Snap je nu waar ik zeg dat er gebrek is aan leiderschap? Je schets het zelf nu ook. Wat toen de politieke agenda van De Jonge was, geen flauw benul. Ik vermoed dat hij rond die tijd dat hij echt wat moest gaan doen, vooral bezig was met zijn partijleiderschap en niet Corona. En dat toen zijn ministerie de leiding heeft opgepakt en ter ere glorie van hunzelf de GGD (bewust of onbewust) het moeras in hebben gestuurd. Zie ook het geringe respect en afstemming met de LHV, waarvan de leden uiteindelijk een groot deel van de prikken moeten gaan zetten.
Het is totale chaos en niemand bepaald focus, kader en duidelijkheid. Het is onkunde, risico-aversie en soms ook ordinaire borstklopperij wat ons hier de das om doet.
Dat is de volgende fase natuurlijk, maar van alle vroege besmettingen zijn geen testgegevens bekend.blissard schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:48:
[...]
Laten we dat eerst afwachten. Het is een preprint en zoals het artikel zelf ook meldt:
The link to COVID-19 does not have to be proven. It is sufficient if you believe a link exists.
Maar dit is prima hypothese-vorming. Het krijgt steeds meer en meer body. Er is ook al genoeg anekdotisch bewijs om iig een studie te kunnen beargumenteren dat ie noodzakelijk is
Volgende stap is dus met proven covid-19 cases en daar de survey doen, repeat.
Maar je kan ook niet 2 jaar wachtne op de resultaten. Zodra het een goed onderbouwde hypothese/observaties zijn, moet je daar in het besluitvormingsproces wel rekening mee houden. WAchtne op consensus tijdens een crisis is ook erg risicovol. Als ze deze studie doen met proven covid-19 patienten en methodologisch alles verder prima. Die resultaten zijn goed genoeg dan voor een besluit.
Blij dat ik die afwegingen niet hoef te maken.
(dit is trouwens wel workshop-kwaliteit (even naar mijn vakgebied vertaald)). Dus vroege hypothesevorming/ onderbouwing. Volgende iteratie zou al wel naar conferentie (A-grade) kunnen als adt goed is of een journal. Afhankelijk van het vak gebied. In computer science heb je vooral meer conferenties dan echt journals. Zijn niet zo heel veel journals en de IF is vaak rond de 3 voor een hele goede
We hebben geen nature/Lancet
[ Voor 25% gewijzigd door Adlermann op 15-02-2021 14:00 ]
Het is niet een complottheorie. Ik probeer niet te zeggen dat de overheid bewust faalt in de aanpak van Corona. Ik denk alleen dat de overheid in de voorbije decennia de middelen om met een crisis om te gaan uit handen heeft gegeven.Brunniepoo schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:45:
[...]
Nee, en volgens mij zijn dit soort complottheorieën hier ook niet toegestaan.
En wat vind je er zelf van? Wat hadden ze beter moeten doen?KillerAce_NL schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:36:
Wellicht al bekend hier:
https://www.groene.nl/artikel/verdeel-en-heers-niet
https://www.groene.nl/artikel/de-ja-knikkers-van-hugo
Inzicht in hoe slecht het wel niet loopt in de aanpak..
Ipv alleen maar linkjes te plaatsen waar iets in staat.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dat was als reactie op de discussie ervoor, de tekortkomingen in de crisisaanpak.YakuzA schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:05:
[...]
En wat vind je er zelf van? Wat hadden ze beter moeten doen?
Ipv alleen maar linkjes te plaatsen waar iets in staat.
Wellicht ter verdieping van evt aannames. Maar zeur lekker verder hoor.
[ Voor 3% gewijzigd door KillerAce_NL op 15-02-2021 14:09 ]
Ik ben het met je eens wat dit betreft.Mfpower schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:37:
[...]
Kan zijn maar dan is een avondklok imho nog steeds disproportioneel omdat het ook veilige activiteiten verbiedt.
Het virus kan geen klokkijken en is om 20:59 even gevaarlijk als om 21:01.
Een te groot aantal mensen gedraagt zich niet verantwoordelijk genoeg en bezoekt nog steeds grote feesten of gaan toch met 10 man in een slaapkamer zitten.
Dit gebrek aan inzicht over de ernst van de situatie heeft de regering gedwongen om de avondklok te introduceren.
De goeden lijden onder de kwaden.
Het gaat zo langzaam omdat we als Nederland op teveel punten niet doorpakken:En laten we wel wezen, wat we nu doen werkt veel te slecht. Het gaat te langzaam terwijl de maatschappij kapot gaat omdat het zo lang duurt.
- Vaccinatie had best iets sneller kunnen starten en plaatsvinden,
- Ook had er verplichte quarantaine moeten zijn bij besmetting/mogelijke besmetting, deze had dan ook gehandhaafd moeten zijn.
- Mensen hadden niet massaal moeten gaan feesten,
Of de maatschappelijke effecten erger zijn dan de ziekte, dat weet ik niet.Ik kamp al bijna een jaar met de fysieke gevolgen van het virus en ben dus super voorzichtig en neem het allemaal serieus. Maar onderhand zitten we echt op het punt dat de maatschappelijke effecten van de lockdown misschien wel erger aan het worden zijn dan die van het virus zelf. Dat is subjectief dat weet ik.
Het ontwricht beide op een andere manier, maar even hard.
Dat zou beter zijn, maar helaas gaat een grote groep zich er nooit aan houden.En dat komt weer omdat er niet geprobeerd wordt de lockdown(s) zo kort mogelijk te laten duren door zo streng mogelijk te zijn.
Hun motivatie:
- In WWII hadden ze ook deze tactieken,
- Deze plannen komen van de satanistische bloeddrinkende pedofiele elite, dat zegt Q,
- Welk virus? Het is maar een griepje!
Nu is mijn vraag aan jou als ervaringsdeskundige: "Is het maar een griepje?"
Waarschijnlijk niet, anders had je een jaar later geen last meer.
Toch moet je het vechten tegen een steeds grotere groep van "experts" die alles aannemen dat op Facebook heeft gestaan.
Ja, de psychosociale effecten zijn ronduit vervelend.En dat komt weer omdat imho het verkeerde doel wordt nagestreefd: enkel de zorg capaciteit is belangrijk, al het andere wordt genegeerd of mondjesmaat erkend (van long COVID tot de psycho sociale gevolgen van het thuiszitten en dat we sociale wezens zijn)
Mij irriteert de avondklok mij mateloos, ook omdat ik mij voor de klok ook aan de regels hield en af en toe maar eens een vriend en vriendin bezocht op vrijdag avond.
Helaas heeft zij kinderen en dus is het voor 20:00 te druk in huis.
Heeft tot gevolg dat ik kan kiezen of niemand meer zien, of €95 reserveren voor een bezoek bij die vriend en vriendin.
Ik weet nog niet zeker wat ik ga doen.
Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.
Logeerkamer of een luchtbedje meenemen, er een gezellig avondje van maken en 's ochtends vroeg weer naar huis.T.C schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:09:
[...]
Ja, de psychosociale effecten zijn ronduit vervelend.
Mij irriteert de avondklok mij mateloos, ook omdat ik mij voor de klok ook aan de regels hield en af en toe maar eens een vriend en vriendin bezocht op vrijdag avond.
Helaas heeft zij kinderen en dus is het voor 20:00 te druk in huis.
Heeft tot gevolg dat ik kan kiezen of niemand meer zien, of €95 reserveren voor een bezoek bij die vriend en vriendin.
Ik weet nog niet zeker wat ik ga doen.
Zo'n click-and-collect luchtbed van de Action is inclusief elektrisch pompje stukken voordeliger dan 95 euro boete aftikken.
Het aantal nieuwe cases begint wereldwijd af te nemen, terwijl het van 21jan2020 t/m 21jan2021 constant gestegen is. Ik denk dat we hier het begin zien van groepsimmuniteit.Jovatov schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:07:
[...]
Dan zouden we die groepsimmuniteit nu toch ook moeten zien? Met ziekenhuisopnames die onder de huidige maatregelen nog steeds op 150+ per dag liggen en IC-opnames nog op 20+- per dag liggen heb ik niet het idee dat we die nu bereikt hebben.
'Gewoon' eventjes de zorg opschalen betekent dat je in een kwestie van weken units mag bijbouwen ter grootte van de totale Nederlandse capaciteit aan IC-bedden.
Dat is, zoals gezegd, niet te doen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/lFccBFvQueZMSHpHCk8R8jFm.png?f=user_large)
Samen met de 3e golf die maar niet wil komen moet Nederland serieus werk gaan maken met het afbouwen van de maatregelen. Ook omdat al die maatregelen vrijwel geen zin hebben (gehad) en geografisch vergelijkbare landen met andere maatregelen het niet beter of slechter hebben gedaan.
Interessant stuk hierover: Over causaliteit en seizoenseffecten
Ik denk het niet, wereldwijd is de immuniteit nog veel te laag om te kunnen dromen over groepsimmuniteit.immetjes schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:21:
[...]
Het aantal nieuwe cases begint wereldwijd af te nemen, terwijl het van 21jan2020 t/m 21jan2021 constant gestegen is. Ik denk dat we hier het begin zien van groepsimmuniteit.
Het grootste deel van de daling lijkt uit de VS te komen, die zijn van 250k/dag naar 70k/dag aan het gaan.
En dat lijkt meer door het serieuzer nemen van de maatregelen door Biden te komen.
[ Voor 19% gewijzigd door YakuzA op 15-02-2021 14:26 ]
PSN
Kan ook, ik weet het nog niet.PalingDrone schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:20:
[...]
Logeerkamer of een luchtbedje meenemen, er een gezellig avondje van maken en 's ochtends vroeg weer naar huis.
Zo'n click-and-collect luchtbed van de Action is inclusief elektrisch pompje stukken voordeliger dan 95 euro boete aftikken.
Daarbij vraag ik me af of dat het doel van de avondklok was, iedereen maar over en weer logeren.
Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.
En hoeveel mensen doen dat nu ineens allemaal dan?T.C schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:25:
[...]
Kan ook, ik weet het nog niet.
Daarbij vraag ik me af of dat het doel van de avondklok was, iedereen maar over en weer logeren.
Hoor gelukkig toch meer mensen die gewoon een afspraak overslaan.
Natuurlijk. Maar ik dacht eigenlijk dat de hypothese er al lang was en dat ook onderzoek al gestart was / kon worden.Adlermann schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:55:
[...]
Dat is de volgende fase natuurlijk, maar van alle vroege besmettingen zijn geen testgegevens bekend.
Maar dit is prima hypothese-vorming. Het krijgt steeds meer en meer body. Er is ook al genoeg anekdotisch bewijs om iig een studie te kunnen beargumenteren dat ie noodzakelijk is
Volgende stap is dus met proven covid-19 cases en daar de survey doen, repeat.
Maar je kan ook niet 2 jaar wachtne op de resultaten. Zodra het een goed onderbouwde hypothese/observaties zijn, moet je daar in het besluitvormingsproces wel rekening mee houden. WAchtne op consensus tijdens een crisis is ook erg risicovol. Als ze deze studie doen met proven covid-19 patienten en methodologisch alles verder prima. Die resultaten zijn goed genoeg dan voor een besluit.
Het nemen van maatregelen op basis van mogelijke schade vind ik wel een lastige. Snel vaccineren is een eenvoudige oplossing met vrijwel geen nadelen. Maar in geval van onvoldoende vaccins, zijn er alleen maatregelen beschikbaar die op zichzelf ook gezondheidsschade veroorzaken. Dan moet je toch een zekere mate van zekerheid hebben over de schade die long covid oplevert.
Leuk dilemma dat ook in het precautionary principle is uitgewerkt.
Wikipedia: Precautionary principle onder criticisms
[ Voor 6% gewijzigd door blissard op 15-02-2021 14:35 ]
Je ziet die grafiek toch ook? Hoe komt dat dan? Seizoensinvloed niet want wereldwijd. Vaccinatie? Veel te groot effect.YakuzA schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:24:
[...]
Ik denk het niet, wereldwijd is de immuniteit nog veel te laag om te kunnen dromen over groepsimmuniteit.
Het grootste deel van de daling lijkt uit de VS te komen, die zijn van 250k/dag naar 70k/dag aan het gaan.
En dat lijkt meer door het serieuzer nemen van de maatregelen door Biden te komen.
Lees het artikel in de link die ik gaf ook "even". Hef effect van Lockdowns is niet zo groot als mensen denken. Effect in de VS begin op 9 januari. Veel te vroeg voor Biden.
Lees de link die ik gaf. De eerste golf stopte door weersinvloeden, de tweede golf ontstond daardoor. Er was een ietsiepietse klein rimpeltje in augustus in NL. https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafiekenYakuzA schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:32:
[...]
Je ziet de grafiek toch?
Hoe denk je dat golf 1 (mrt/apr), 2 (aug) en nu 3 (dec) aan het verdwijnen zijn? alle 3 door groepsimmuniteit?
[ Voor 37% gewijzigd door immetjes op 15-02-2021 14:44 ]
Je ziet de grafiek toch?immetjes schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:29:
[...]
Je ziet die grafiek toch ook? Hoe komt dat dan? Seizoensinvloed niet want wereldwijd. Vaccinatie? Veel te groot effect.
Lees het artikel in de link die ik gaf ook even. Hef effect van Lockdowns is niet zo groot als mensen denken.
Hoe denk je dat golf 1 (mrt/apr), 2 (aug/sept) en nu 3 (dec/jan) aan het verdwijnen zijn? alle 3 door groepsimmuniteit?
PSN
Hoeveel is 60% van 7 miljard?immetjes schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:29:
[...]
Je ziet die grafiek toch ook? Hoe komt dat dan? Seizoensinvloed niet want wereldwijd. Vaccinatie? Veel te groot effect.
Lees het artikel in de link die ik gaf ook "even". Hef effect van Lockdowns is niet zo groot als mensen denken.
Lijkt het je logisch dat er zoveel mensen besmet zijn geweest?
Aan de maatregelen kan het ook niet liggen, want de grootste piek is er zo te zien net rond december geweest, en daar hadden veel landen juist de strengste lockdown.immetjes schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:29:
[...]
Lees het artikel in de link die ik gaf ook "even". Hef effect van Lockdowns is niet zo groot als mensen denken.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Want groepsimmuniteit kan niet lokaal? In een populatie die veel dichter op elkaar woont heb je veel meer kans dat er snel groepsimmuniteit ontstaat juist omdat het aantal cases zo snel kan groeien.MikeyMan schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:32:
[...]
Hoeveel is 60% van 7 miljard?
en hoe zou zich dat dan moeten uiten in de wereldwijde cijfers?Stoney3K schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:33:
[...]
Want groepsimmuniteit kan niet lokaal? In een populatie die veel dichter op elkaar woont heb je veel meer kans dat er snel groepsimmuniteit ontstaat juist omdat het aantal cases zo snel kan groeien.
Nou, de groep 18-24 die eigenlijk getarget werd door de avondklok ging eerder en vertrok later van hun visite/slaapfeestje? Die blijven net wat makkelijker logeren dan oudere mensen.MikeyMan schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:27:
[...]
En hoeveel mensen doen dat nu ineens allemaal dan?
Hoor gelukkig toch meer mensen die gewoon een afspraak overslaan.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Wat is er dan aan de hand denk je?MikeyMan schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:32:
[...]
Hoeveel is 60% van 7 miljard?
Er worden meer mensen gevaccineerd per dag dan dat er besmet rakenimmetjes schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:29:
[...]
Misschien dat we het gewoon niet (kunnen) weten.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Wanneer die lokale clusters wel het grootste aandeel van de cijfers innemen (ik zeg West-Europa) dan ga je dat echt terug zien in de cijfers.MikeyMan schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:34:
[...]
en hoe zou zich dat dan moeten uiten in de wereldwijde cijfers?
Bovendien weten we nog steeds niet wat het totaal aantal cases is wat ook zonder symptomen ongemerkt voorbij is gegaan. Dat zou ook nog wel eens hoger kunnen liggen dan we verwachten.
De eerste golf kwam door skivakanties naar oostenrijk gevolgd door carnaval, de tweede door vakanties naar Spanje/Italie/zuid-frankrijk en de 3e door samenhokken met sinterklaas/winkelen.immetjes schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:29:
Lees de link die ik gaf. De eerste golf stopte door weersinvloeden, de tweede golf ontstond daardoor. Was er een golf in augustus in NL?
(vanuit NL standpunt)
Gecombineerd met wat weersinvloeden die helpen als katalysator bij besmettingen.
De 1e golf werd gestopt door de lockdown met wat zon erbij.
De 2e golf werd half verslagen door de kroegen weer te sluiten.
De 3e golf die een doorstart maakte van de 2e bij de sint is nu wederom gestopt met een lockdown. (niet geholpen door het weer)
[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 15-02-2021 14:41 ]
PSN
De 1e golf was al aan het dalen toen de lockdown maatregelen van kracht waren (lees mijn link)YakuzA schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:37:
[...]
De eerste golf kwam door skivakanties naar oostenrijk gevolgd door carnaval, de tweede door vakanties naar Spanje/Italie/zuid-frankrijk en de 3e door samenhokken met sinterklaas/winkelen.
(vanuit NL standpunt)
Gecombineerd met wat weersinvloeden die helpen als katalysator bij besmettingen.
De 1e golf werd gestopt door de lockdown met wat zon erbij.
De 2e golf werd half verslagen door de kroegen weer te sluiten.
De 3e golf die een doorstart maakte van de 2e bij de sint is nu wederom gestopt met een lockdown. (niet geholpen door het weer)
Er was geen 2e golf in augustus
De 2e golf was een kameelbult in de herfst/winter waarvan -zover ik weet- nog steeds onduidelijk is waarom hij die vorm heeft, deze golf is nu constant naar het beneden aan het gaan
De 3e golf: Hier wachten we nog in spanning op. Ik denk dat het geen golf wordt maar eerder een onderbreking in de gestage daling.
preventie paradox :
het idee dat des te beter maatregelen werkzaam blijken te zijn, des te harder wordt de roep ze als onnodig zien, omdat het 'probleem' toch zo sterk meevalt
het idee dat des te beter maatregelen werkzaam blijken te zijn, des te harder wordt de roep ze als onnodig zien, omdat het 'probleem' toch zo sterk meevalt
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Day 355, The guess-who's-birthday-it-is-today edition
— Yorick (@YorickB) 15 februari 2021
Patients currently in the hospital:
(difference with yesterday)
🔴1.922 (63)
🔴Clinic: 1.386 (57)
🔴ICU: 536 (6)
New:
🔴Clinic: 143
🔴ICU: 22 #corona #stayhome pic.twitter.com/8bQcJ8YaOa
#COVID19NL
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 15 februari 2021
Positief getest: 2.875
Totaal: 1.032.094 (+2.810 ivm -65 corr.)
Perc. positief 11 feb - 13 feb: 10,8%
Opgenomen: 143
Huidig: 1.386 (+57)
Opgenomen op IC: 22
Huidig: 536 (+6)
Overleden: 27
Totaal: 14.843 pic.twitter.com/xheYZx08Ze
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Obesitas Paradox
De obesitasparadox is een medische hypothese die stelt dat obesitas, contra-intuïtief, beschermend kan zijn en geassocieerd kan worden met een grotere overleving bij bepaalde groepen mensen, zoals zeer oudere individuen of mensen met bepaalde chronische ziekten.
De obesitasparadox is een medische hypothese die stelt dat obesitas, contra-intuïtief, beschermend kan zijn en geassocieerd kan worden met een grotere overleving bij bepaalde groepen mensen, zoals zeer oudere individuen of mensen met bepaalde chronische ziekten.
Ondanks het lage aantal positieven, toch wel jammer van de 'behoorlijke' stijging met opnames..
per aspera ad astra
Is altijd op maandag. Het is geen stijging van het aantal opnames, die is juist redelijk laag, maar een lage hoeveelheid ontslagen.LAD93 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:22:
[...]
Ondanks het lage aantal positieven, toch wel jammer van de 'behoorlijke' stijging met opnames..
Fair enough. Had ik even niet bij stil gestaanblissard schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:27:
[...]
Is altijd op maandag. Het is geen stijging van het aantal opnames, die is juist redelijk laag, maar een lage hoeveelheid ontslagen.
per aspera ad astra
Sec naar die aantallen gekeken zouden we 'dus' vorig jaar zomer ook al groepsimmuniteit bereikt hebben. Immers nam toen het aantal besmettingen ook enorm af. Dat die daling niet zichtbaar is, is omdat er vorig voorjaar nauwelijks getest werd.immetjes schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:21:
[...]
Het aantal nieuwe cases begint wereldwijd af te nemen, terwijl het van 21jan2020 t/m 21jan2021 constant gestegen is. Ik denk dat we hier het begin zien van groepsimmuniteit.
[Afbeelding]
Samen met de 3e golf die maar niet wil komen moet Nederland serieus werk gaan maken met het afbouwen van de maatregelen. Ook omdat al die maatregelen vrijwel geen zin hebben (gehad) en geografisch vergelijkbare landen met andere maatregelen het niet beter of slechter hebben gedaan.
Interessant stuk hierover: Over causaliteit en seizoenseffecten
Nu bij een afname van aantal besmettingen 'dus' concluderen dat er groepsimmuniteit is lijkt me derhalve ook kort door de bocht.
Het is inderdaad een interessant stuk dat je deelt, hoewel er naar mijn idee genoeg op- en aan te merken is.
:fill(white):strip_exif()/f/image/yxzofAJwahTUTfYMENuvSdOi.png?f=user_large)
Op basis van dit grafiekje wordt gesteld dat "de groei van het aantal ziekenhuisopnames in NL al afnam vanaf 12 maart."
Maar als ik naar de grafiek kijk, dan zie vanaf 13 maart nog een lichte stijging in R tot 17 maart. Noord-Brabant, waar de besmettingen in merendeel plaatsvonden, kende vanaf 9 maart al het advies om thuis te werken en 10 maart het advies om zo weinig mogelijk sociaal contact aan te gaan.
De daling in R vindt dus wel degelijk pas plaats ná maatregelen. Tijdens de maatregelen stijgt deze nog.
Ook het commentaar bij dit grafiekje lijkt mij niet te kloppen:
/f/image/ZwAbexOUxNL9ULecFJWXLSQf.png?f=fotoalbum_large)
De conclusie die getrokken word is: "landen die geen, of slechts een kleine eerste golf hadden, nu een relatief grote tweede golf en vice versa"
Maar als je kijkt dan zie je dat eigenlijk vrijwel alle landen minstens een tweede golf hebben gehad die minimaal ongeveer gelijk is in aantal. Zelfs landen die het de eerste golf erg slecht deden: Italië, België en het Verenigd Koninkrijk, hebben nu een nog grotere golf.
De Scandinavische landen IJsland, Finland en Noorwegen hebben dan weer twee keer een kleine golf gehad.
Logischer lijkt het dat landen die vorig jaar een minimale golf hadden, dat hadden doordat zij profiteerden van het nemen van maatregelen terwijl het virus nog weinig in hun land aanwezig was. Bij de tweede golf hadden ze dat geluk niet.
Het zijn maar twee voorbeeldjes uit het artikel. Het lijkt mij persoonlijk ook evident dat seizoensinvloeden ook een significant aandeel hebben in de verspreiding.
Maar de conclusie dat er geen derde golf zal komen en lockdowns geen zin hebben is erg makkelijk gesteld.
Zoals @blissard hierboven al zegt, het is vrij normaal in ziekenhuizen dat mensen niet op zondag ontslagen worden. Dat gebeurt ofwel op zaterdag of na het weekend. Redelijke kans dat de komende paar dagen de uitstroom weer toeneemt.LAD93 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:22:
[...]
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Ik ben van mening dat de verschillende varianten ook een rol hebben gehad in het opnieuw oplaaien van besmettingen. Overigens wordt het effect van sommige maatregelen behoorlijk overschat. Niet-essentiële winkels hadden allang hun deuren weer kunnen openen zonder dat dit effect had gehad op het aantal besmettingen en mocht men in bepaalde winkelgebieden bang zijn voor drukte kan je altijd nog mondkapjes zones instellen.immetjes schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:57:
[...]
De 1e golf was al aan het dalen toen de lockdown maatregelen van kracht waren (lees mijn link)
Er was geen 2e golf in augustus
De 2e golf was een kameelbult in de herfst/winter waarvan -zover ik weet- nog steeds onduidelijk is waarom hij die vorm heeft, deze golf is nu constant naar het beneden aan het gaan
De 3e golf: Hier wachten we nog in spanning op. Ik denk dat het geen golf wordt maar eerder een onderbreking in de gestage daling.
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Lijkt mijn werk wel in de psychiatrie.RM-rf schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:18:
preventie paradox :
Ik voel me goed zeg, kan wel met de medicatie stoppen. Duhh
Die cijfers qua besmettingen zien er gunstig uit, maar ik heb er wel een paar kanttekeningen bij:
- Volgens mij stond half Nederland gisteren nog op de schaats
- Het algemene vertrouwen in de GGD vanwege datalekken wat een aanzienlijke deuk heeft opgelopen
We zien inderdaad wereldwijd een daling van het aantal positieve testen, dat is natuurlijk gunstig.
De keerzijde is: We laten je een leven lang medicatie slikken waardoor je er als een zombie bij loopt voor de redelijk kleine kans dat je ooit een terugval krijgt.maartend schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:33:
[...]
Lijkt mijn werk wel in de psychiatrie.
Ik voel me goed zeg, kan wel met de medicatie stoppen. Duhh
Kosten-baten analyse.
Britse onderzoekers hebben aanwijzingen dan de Britse variant naast een hogere besmettelijkheid mogelijk ook een ernstiger ziekteverloop kent:
Opnieuw hebben wetenschappers aanwijzingen gevonden dat de in Engeland ontdekte variant van het coronavirus B.1.1.7 niet alleen besmettelijker is, maar ook dodelijker. Mensen die de variant oplopen, zouden een 40 tot 60 procent hogere kans hebben om in het ziekenhuis te belanden, en om aan covid-19 te overlijden.
Niet alleen de VS, daling in:YakuzA schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:24:
[...]
Ik denk het niet, wereldwijd is de immuniteit nog veel te laag om te kunnen dromen over groepsimmuniteit.
India
Brazilië
Rusland
UK
Spanje
Duitsland
Columbia
Mexico
Zuid Afrika
Indonesië
Stabiel in:
Frankrijk
Italië
Turkije
Polen
Oekraïne
Tsjechië
Stijging:
Iran (klein)
Peru
Dat is de top 20. Ik betwijfel wel of groepsimmuniteit al enige rol speelt, zeker als je kijkt naar Israël. Waarschijnlijk op dit moment het land met de hoogste immuniteit, daalt wel maar niet schrikbarend.
Op zich is dat, op basis van logica, helemaal niet zo vreemd toch? Hij is besmettelijker, want de viral load is hoger; Dus blijkbaar vermeerdert 't virus zich/sneller beter, dus zal 't op meer plekken in je lichaam zitten en verslagen moeten worden door je immuunsysteem. En dus meer kans dat dit te traag op gang komt/ onvoldoende is en je dus ergere klachten krijgt.NMH schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:43:
Britse onderzoekers hebben aanwijzingen dan de Britse variant naast een hogere besmettelijkheid mogelijk ook een ernstiger ziekteverloop kent:
[...]
Maar da's puur m'n boerenverstand
Nou nee. Die tijd is al lang voorbij. Veel mensen in mijn werk functioneren goed op medicatie, zonder een zombie oid te zijn. Enm anderen functioneren beter zonderStoney3K schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:41:
[...]
De keerzijde is: We laten je een leven lang medicatie slikken waardoor je er als een zombie bij loopt voor de redelijk kleine kans dat je ooit een terugval krijgt.
De dagelijks gerapporteerde besmettingen zijn altijd opgebouwd uit meerdere dagen:Vlassie1980 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:34:
[...]
Die cijfers qua besmettingen zien er gunstig uit, maar ik heb er wel een paar kanttekeningen bij:
- Volgens mij stond half Nederland gisteren nog op de schaats
- Het algemene vertrouwen in de GGD vanwege datalekken wat een aanzienlijke deuk heeft opgelopen
We zien inderdaad wereldwijd een daling van het aantal positieve testen, dat is natuurlijk gunstig.
Daarnaast geloof ik niet dat mensen die al een afspraak hadden staan deze vanwege het schaatsen massaal verplaatsen. Zoveel tijd kost het testen überhaupt niet. Dat argument van de GGD datalekken kan je wel blijven voeren, inmiddels is het juist veiliger dan voorheen.
Dan zouden de Britse ziekenhuizen totaal overspoeld moeten zijn (en nee, dat ene Londense ziekenhuis telt niet mee).NMH schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:43:
[...]
Kunnen we al aan de varianten/mutanten-bingo? Wie had Californië?
:fill(white):strip_exif()/f/image/DkFn8jRF09iwXyoLHdqqemLm.png?f=user_large)
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Vorig jaar maart was snelle verdere daling deels te verklaren door de lockdown (de invloeden zijn er best wel) maar voor het grootste deel omdat het gewoon lente werd. Meer UV, hogere specifieke luchtvochtigheid en minder binnen zitten. Seizoensinvloeden zijn heel groot bij een Corona-virus.Jovatov schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:28:
[...]
Sec naar die aantallen gekeken zouden we 'dus' vorig jaar zomer ook al groepsimmuniteit bereikt hebben. Immers nam toen het aantal besmettingen ook enorm af. Dat die daling niet zichtbaar is, is omdat er vorig voorjaar nauwelijks getest werd.
Nu bij een afname van aantal besmettingen 'dus' concluderen dat er groepsimmuniteit is lijkt me derhalve ook kort door de bocht.
Het is inderdaad een interessant stuk dat je deelt, hoewel er naar mijn idee genoeg op- en aan te merken is.
[...]
Het zijn maar twee voorbeeldjes uit het artikel. Het lijkt mij persoonlijk ook evident dat seizoensinvloeden ook een significant aandeel hebben in de verspreiding.
Maar de conclusie dat er geen derde golf zal komen en lockdowns geen zin hebben is erg makkelijk gesteld.
De wereldwijde daling zou daar ook door kunnen komen (misschien omdat het noordelijke halfrond nu -wel wat vroeg- aan de lente begint en dat veel gewicht heeft in de grafiek). We krijgen na de zomer 2021 zeker weer een bultje zoals altijd bij corona en influenza, als dat niet gebeurt is er groepsimmuniteit, natuurlijk of door vaccinatie.
Daar zat ik ook al naar te kijken. Kan het zijn dat de R vertraagd is weergeven. Die meet je pas over twee weken geleden.Op basis van dit grafiekje wordt gesteld dat "de groei van het aantal ziekenhuisopnames in NL al afnam vanaf 12 maart."
Maar als ik naar de grafiek kijk, dan zie vanaf 13 maart nog een lichte stijging in R tot 17 maart. Noord-Brabant, waar de besmettingen in merendeel plaatsvonden, kende vanaf 9 maart al het advies om thuis te werken en 10 maart het advies om zo weinig mogelijk sociaal contact aan te gaan.
De daling in R vindt dus wel degelijk pas plaats ná maatregelen. Tijdens de maatregelen stijgt deze nog
Afgezien van wat Scandinavische landen en Belarus zie ik toch echt wel dat whatever de grote van de eerste of tweede golf was de uiteindelijke hoeveelheid overledenen per miljoen inwoners gelijk is. Tel ministaatjes niet meer. Eerst geen golf = grote 2e golf. Eerst wel golf is kleinere tweede golf.[..]
Ook het commentaar bij dit grafiekje lijkt mij niet te kloppen:
[Afbeelding]
De conclusie die getrokken word is: "landen die geen, of slechts een kleine eerste golf hadden, nu een relatief grote tweede golf en vice versa"
Maar als je kijkt dan zie je dat eigenlijk vrijwel alle landen minstens een tweede golf hebben gehad die minimaal ongeveer gelijk is in aantal. Zelfs landen die het de eerste golf erg slecht deden: Italië, België en het Verenigd Koninkrijk, hebben nu een nog grotere golf.
De Scandinavische landen IJsland, Finland en Noorwegen hebben dan weer twee keer een kleine golf gehad.
Logischer lijkt het dat landen die vorig jaar een minimale golf hadden, dat hadden doordat zij profiteerden van het nemen van maatregelen terwijl het virus nog weinig in hun land aanwezig was. Bij de tweede golf hadden ze dat geluk niet.
[...]
[ Voor 41% gewijzigd door immetjes op 15-02-2021 16:10 ]
Precies. Ik begrijp werkelijk niet waarom bouwmarkten (=grote hoge supermarkt) en tuincentra niet open kunnen.Laguna schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:31:
[...]
Ik ben van mening dat de verschillende varianten ook een rol hebben gehad in het opnieuw oplaaien van besmettingen. Overigens wordt het effect van sommige maatregelen behoorlijk overschat. Niet-essentiële winkels hadden allang hun deuren weer kunnen openen zonder dat dit effect had gehad op het aantal besmettingen en mocht men in bepaalde winkelgebieden bang zijn voor drukte kan je altijd nog mondkapjes zones instellen.
Toch als je casussen en overlijdens onder elkaar zet van Google lijkt het juist minder ernstig. De eerste golf heeft ten opzichte van de positieve testen relatief veel meer doden dan bij die piek in januari.NMH schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:43:
[...]

In het begin werd maar een fractie van de besmette mensen überhaupt getest, dus dat vergelijk kan je echt niet maken.
Laat maar
[ Voor 95% gewijzigd door immetjes op 15-02-2021 16:15 ]
Tja en overleden er in het begin ook geen mensen ongetest (oversterfte)? Zelfs al zou je dat eerste hobbeltje ophogen naar 2/3 van die 60k (die Britse variant is tenslotte besmettelijker) zijn die twee overlijdensgolven behoorlijk in verhouding.ZieMaar! schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:12:
In het begin werd maar een fractie van de besmette mensen überhaupt getest, dus dat vergelijk kan je echt niet maken.
Ik denk dat je de besmettingcijfers uit de eerste golf met 20 kunt vermenigvuldigen.jip_86 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:21:
[...]
Tja en overleden er in het begin ook geen mensen ongetest (oversterfte)? Zelfs al zou je dat eerste hobbeltje ophogen naar 2/3 van die 60k (die Britse variant is tenslotte besmettelijker) zijn die twee overlijdensgolven behoorlijk in verhouding.
Er werd niet willekeurig minder getest, maar juist alleen de ernstige(re) gevallen, dus als je in het ziekenhuis kwam. Maar ook bij de sterftecijfers zit onduidelijk, dat klopt.jip_86 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:21:
[...]
Tja en overleden er in het begin ook geen mensen ongetest (oversterfte)? Zelfs al zou je dat eerste hobbeltje ophogen naar 2/3 van die 60k (die Britse variant is tenslotte besmettelijker) zijn die twee overlijdensgolven behoorlijk in verhouding.
En dit staat ook in het rapport:NMH schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:43:
[...]
"It should be noted that the absolute risk of death per infection remains low."
Maar Maartem Keulemans maakt er wel weer een drama van.
"In ons land wordt naar verwachting inmiddels zo’n 80 procent van alle besmettingen veroorzaakt door de variant.". Als dat zo zou zijn dan zouden we nu toch een stijgend aantal overledenen hebben. En dat is niet zo, Dus een van beide stellingen is fout of ze zijn allebei fout.
Het aantal overledenen is (in tijd) de laatste meetbare waarde. Dat 80% van de besmettingen inmiddels Brits zou zijn, betekent dat dat pas de komende weken zichtbaar wordt in het aantal doden.immetjes schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:35:
[...]
En dit staat ook in het rapport:
"It should be noted that the absolute risk of death per infection remains low."
Maar Maartem Keulemans maakt er wel weer een drama van.
"In ons land wordt naar verwachting inmiddels zo’n 80 procent van alle besmettingen veroorzaakt door de variant.". Als dat zo zou zijn dan zouden we nu toch een stijgend aantal overledenen hebben. En dat is niet zo, Dus een van beide stellingen is fout of ze zijn allebei fout.
Overigens stijgt het aantal overledenen wel weer, al is de groei (nog) klein.
:strip_exif()/f/image/2ZATkd0OV3kzau2ZXxFBESnI.jpg?f=fotoalbum_large)
In Israël zijn er relatief heel erg veel besmetting bij ultra orthodoxe Joden die zich niet laten vaccineren en die ook nog in grote gezinnen bij elkaar wonen (dus 1 besmetting in een gezin, loopt uit op relatief veel besmettingen binnen dat gezin).codex schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:45:
[...]
Niet alleen de VS, daling in:
India
Brazilië
Rusland
UK
Spanje
Duitsland
Columbia
Mexico
Zuid Afrika
Indonesië
Stabiel in:
Frankrijk
Italië
Turkije
Polen
Oekraïne
Tsjechië
Stijging:
Iran (klein)
Peru
Dat is de top 20. Ik betwijfel wel of groepsimmuniteit al enige rol speelt, zeker als je kijkt naar Israël. Waarschijnlijk op dit moment het land met de hoogste immuniteit, daalt wel maar niet schrikbarend.
Dat vertroebelt het beeld dat de Israëlische cijfers geven.
"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"
[ Voor 5% gewijzigd door ZieMaar! op 15-02-2021 17:15 ]
Er staat ook “likely” in het rapport. Dus niet keihard een verhoogde sterftekans.Jovatov schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:59:
[...]
Het aantal overledenen is (in tijd) de laatste meetbare waarde. Dat 80% van de besmettingen inmiddels Brits zou zijn, betekent dat dat pas de komende weken zichtbaar wordt in het aantal doden.
Overigens stijgt het aantal overledenen wel weer, al is de groei (nog) klein.
[Afbeelding]
“Dat 80% van de besmettingen inmiddels Brits zou zijn, betekent dat dat pas de komende weken zichtbaar wordt in het aantal doden.”
En de vorige weken met wel 50% - 60% heeft op het overledenen deze week vrijwel geen effect. En dat zal volgende week opeens veranderen omdat het nu 80% zou zijn? Tuurlijk niet. Maarten Keulemans schrijft onzin.
[ Voor 19% gewijzigd door immetjes op 15-02-2021 18:22 ]
Na het Lansingerland onderzoek ben ik wel benieuwd naar het percentage van de Britse variant. Volgens mij is die 80 procent afkomstig uit een model van het RIVM, nergens zie ik iets dat die kant op wijst.
Van dit word ik ook niet wijzer, alleen dat er weinig sequences geweest zijn de afgelopen tijd. In de laatste week die is meegenomen was het percentage gedaald, maar op dat aantal biedt dat geen zekerheden.
Van dit word ik ook niet wijzer, alleen dat er weinig sequences geweest zijn de afgelopen tijd. In de laatste week die is meegenomen was het percentage gedaald, maar op dat aantal biedt dat geen zekerheden.
Interessant, met name Portugal laat een heel vreemd verloop zien van varianten. En het wijkt enorm af in verdeling met het naastgelegen Spanje.codex schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:55:
Na het Lansingerland onderzoek ben ik wel benieuwd naar het percentage van de Britse variant. Volgens mij is die 80 procent afkomstig uit een model van het RIVM, nergens zie ik iets dat die kant op wijst.
Ergens denk ik dat de data niet consequent is.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dat heeft MdH uitgezocht in dit artikel en ook hier.codex schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:55:
[ Voor 6% gewijzigd door immetjes op 15-02-2021 18:13 ]
Ik heb voor mezelf 'ns het aantal COVID overledenen in een sheet gezet om te kijken hoeveel er per half jaar zijn overleden en daar komt uit dat het aantal doden in de periode aug. '20 t/m jan. '21 (tweede en derde golf) inmiddels al een stuk hoger ligt dan in de eerste golf maa. '20 t/m jul. '20, namelijk 7849 versus 6149.
Ik had zelf het idee dat er in de eerste golf meer mensen aan COVID waren overleden, maar door de 2e golf in nov/dec en de voortdurende 3e golf zitten we er dus al dik boven.
Bron:
Ik had zelf het idee dat er in de eerste golf meer mensen aan COVID waren overleden, maar door de 2e golf in nov/dec en de voortdurende 3e golf zitten we er dus al dik boven.
Bron:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
En matcht dat ook met deze grafiek waar je helemaal onderaan oversterfte weekgetallen kunt aflezen als je er boven "hoovert":Yaksa schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:00:
Ik heb voor mezelf 'ns het aantal COVID overledenen in een sheet gezet om te kijken hoeveel er per half jaar zijn overleden en daar komt uit dat het aantal doden in de periode aug. '20 t/m jan. '21 (tweede en derde golf) inmiddels al een stuk hoger ligt dan in de eerste golf maa. '20 t/m jul. '20, namelijk 7849 versus 6149.
Bron:
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/sterfte
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Moet je de influenza doden eens eens een jaar doortellen. De 2 t/m 50e golf is ook allemaal hoger dan de eerste golf. Bovendien zijn er tijdens de eerste golf mensen aan Covid-19 overleden en niet zo geregistreerd, mijn vader bv. (Psstt: De 3e golf moet nog komen).Yaksa schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:00:
Bron:
Verwijderd
Tijdens de eerste golf hebben we hooguit de helft gedetecteerd als coronadoden. (zeker in brabant). De 2e en 3e golf duurt gewoon al bijna een half jaar, dus ja het totaal aantal is veel hoger (zie je ook aan de IC-doden, bijna 2 x zoveel).Yaksa schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:00:
Bron:
Ja, de piek in de 1e golf was weliswaar hoger, maar de 2e en 3e golf beslaan een veel langere periode waardoor het totaal van die twee hoger uitvalt.henkzelf schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:07:
[...]
En matcht dat ook met deze grafiek waar je helemaal onderaan oversterfte weekgetallen kunt aflezen als je er boven "hoovert":
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/sterfte
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Waarom heb je het steeds over een derde golf?Die moet nog komen. Er was een golf in het voorjaar, er was een golf en het najaar (de dromedaris) die nu afloopt en we wachten op een 3e golf, als die ooit komt.Yaksa schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:23:
[...]
Ja, de piek in de 1e golf was weliswaar hoger, maar de 2e en 3e golf beslaan een veel langere periode waardoor het totaal van die twee hoger uitvalt.
Is er een vastgestelde definitie van een ‘golf’?immetjes schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:29:
Waarom heb je het steeds over een derde golf?Die moet nog komen.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
Het RIVM heeft het over de derde golf die eraan komt en niet over de 4e golf. Laten we gewoon die nomenclature aanhouden anders wordt het veel te verwarrend.Number10 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:38:
[...]
Is er een vastgestelde definitie van een ‘golf’?
Wat een zinloze discussie. @Yaksa zou de naamgeving zoals gebruikt in officiële berichtgeving van de overheid moeten gebruiken ipv van zelf allerlei golven te verzinnen. Dat voorkomt onduidelijkheid. Een golf is verder een duidelijke stijging boven de signaalwaarde zoals gegeven door RIVM/OMT.Number10 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:54:
[...]
Maar hoe moet @Yaksa nu weten welke definitie jij hanteert?
Overigens is het mij dan nog steeds niet duidelijk wat wanneer een ‘golf’ is, maar dat terzijde.
Bedankt @Verwijderd!
[ Voor 47% gewijzigd door immetjes op 15-02-2021 20:04 ]
Maar hoe moet @Yaksa nu weten welke definitie jij hanteert?immetjes schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:45:
die nomenclature
Overigens is het mij dan nog steeds niet duidelijk wat wanneer een ‘golf’ is, maar dat terzijde.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
Verwijderd
als je op google op 'derde golf corona' zoekt dan krijg je artikelen over iets wat (mogelijk) nog komt. Natuurlijk kun je niet weten of @Verwijderd of wie dan ook die definitie gebruikt, maar het converseert wel zo makkelijk om de nummering aan te houden zoals die via de media tot ons komt.Number10 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:54:
[...]
Maar hoe moet @Yaksa nu weten welke definitie jij hanteert?
Die percentages zijn vooralsnog allerminst zeker, maar qua sterfte is het ook nog te vroeg om hier wat over te kunnen zeggen lijkt mij. Zo snel verloopt het ziektebed doorgaans niet, je zal eerst besmet raken, vervolgens is er de incubatietijd, daarna zodanig ziek worden dat je in het ziekenhuis moet worden opgenomen en dan nog op de IC belanden. Alleen bij kwetsbaren zal het ziektebed wellicht korter zijn, omdat ze mogelijk niet in het ziekenhuis belanden.immetjes schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:20:
[...]
Er staat ook “likely” in het rapport. Dus niet keihard een verhoogde sterftekans.
“Dat 80% van de besmettingen inmiddels Brits zou zijn, betekent dat dat pas de komende weken zichtbaar wordt in het aantal doden.”
En de vorige weken met wel 50% - 60% heeft op het overledenen deze week vrijwel geen effect. En dat zal volgende week opeens veranderen omdat het nu 80% zou zijn? Tuurlijk niet. Maarten Keulemans schrijft onzin.
Die 80% zou vorige week zijn geweest als de Britse variant iedere week met 50% zou toenemen, maar dat zou tevens inhouden dat we vanaf deze week alleen nog maar de Britse variant zouden hebben en dat is niet hoe het in de praktijk werkt. Het daadwerkelijke percentage blijft dus gissen.codex schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:55:
Enige cijfer dat enigszins betrouwbaar is, is de kiemsurveillance. Al is sequencen vrijwel alleen succesvol bij samples met een hoge viral load en laat de Britse variant nou net een hogere viral load hebben, hierdoor is er dus een kans aanwezig dat de kiemsurveillance een vertekend beeld geeft van de daadwerkelijke verspreiding van de Britse variant.
In principe heb je gelijk, maar in december hadden toch duidelijk minder doden dan in november of januari, vandaar mijn nomenclatuur. Maar voor het gemak mag je die idd bij elkaar optellen en tweede golf noemen. Alleen komt er dan volgens mij geen derde golf maar loopt de tweede gewoon over in de derde, zonder een golf of rimpeling, alleen een stijging.immetjes schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:29:
[...]
Waarom heb je het steeds over een derde golf?Die moet nog komen. Er was een golf in het voorjaar, er was een golf en het najaar (de dromedaris) die nu afloopt en we wachten op een 3e golf, als die ooit komt.
Overigens heeft het Sint Elisabeth Verpleegtehuis in Amersfoort op dit moment te maken met een grote Corona uitbraak. Van de 106 bewoners zijn er 70 positief getest, twee van hen zijn overleden. Het frappante is dat al deze bewoners op 30 januari voor de eerste keer ingeënt zijn. Dat betekent dus dat inenten niet altijd helpt tegen besmettelijk zijn zoals vorige week in Duitsland ook al bleek.
Bron: Liveblog NOS.nl
Mogelijk door de vaccins dus maar 2 doden?Yaksa schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:33:
Overigens heeft het Sint Elisabeth Verpleegtehuis in Amersfoort op dit moment te maken met een grote Corona uitbraak. Van de 106 bewoners zijn er 70 positief getest, twee van hen zijn overleden. Het frappante is dat al deze bewoners op 30 januari voor de eerste keer ingeënt zijn. Dat betekent dus dat inenten niet altijd helpt tegen besmettelijk zijn zoals vorige week in Duitsland ook al bleek.
PSN
Dat lijkt mij geen betrouwbare manier om de situatie te bespreken, want zonder definitie zal elk medium zelf een interpretatie geven aan het moment waarop zo’n golf aanvangt.Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:02:
het converseert wel zo makkelijk om de nummering aan te houden zoals die via de media tot ons komt
Het belang is dus dat de aankondiging van een ‘golf’ wat hol wordt, als het onduidelijk is wanneer die golf dan aanvangt. Dat is immers het moment waarop we objectief weten dat de maatregelen om die te voorkomen falen (of niet) danwel of het model zich ontwikkeld zoals voorspeld is. Het gaat mij dus niet zozeer over semantiek, maar over de constatering dat er wel of niet iets gebeurt op het moment dat die golf wordt verwacht.
Daarom blijft de vraag: wanneer is er sprake van een nieuwe golf? X dagen op rij stijgende cijfers Y? En wanneer wordt die golf verwacht? En zijn we daar nu?
Niemand die het hier weet geloof ik. En dus de media waarschijnlijk ook niet.
En wat zijn de precieze tijdslijnen?YakuzA schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:39:
[...]
Mogelijk door de vaccins dus maar 2 doden?
Wanneer zijn ze besmet geraakt? Wanneer getest? Wanneer uitslag? Gaat zomaar een dag of tien overheen. En het duurt ook even voordat het vaccin op oorlogssterkte is.
Overigens in UMCG tweede uitbraak in twee maanden.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 15-02-2021 20:50 ]
Eerste shot ben je ook maar 60 procent beschermd? Volgens mij duurt dat vervolgens ook weer twee weken voordat je voldoende antilichamen hebt.Yaksa schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:33:
Verwijderd
Je valt niet gelijk dood, daar kan zo een weekje of 2 tussenzitten. In verpleegtehuizen is het sowieso altijd al lastig bepalen mbt tot definitie van coronadodem (in engeland bv 28 dganen na besmetting, geen idee wat nl aanhoud), de gemiddelde doorlooptijd/verblijftijd in een verpleegtehuis is nog geen 1.5 jaar, dus dat bij besmeting binnen een x tijd iemand het loodje legt is hoeft niet alleen aan corona te liggenYakuzA schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:39:
[...]
Mogelijk door de vaccins dus maar 2 doden?
Nou, die conclusie is misschien wel wat snel, toch? 1 week incubatietijd en je zit dus 1 week na de vaccinatie dat mensen ziek worden, mogelijk nog minder. 30 januari is net iets meer dan 2 weken geleden...Yaksa schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:33:
Waar het mij om ging is dat je, ondanks dat je gevaccineerd bent, je toch weer besmet kunt raken en zo het virus weer over zou kunnen dragen. Iets soortgelijks is vorige week in Duitsland ook al geconstateerd.MikeyMan schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:47:
[...]
En wat zijn de precieze tijdslijnen?
Wanneer zijn ze besmet geraakt? Wanneer getest? Wanneer uitslag? Gaat zomaar een dag of tien overheen. En het duurt ook even voordat het vaccin op oorlogssterkte is.
Bron:
Mee eens, de 2e golf die we nu hebben krijgt in de neergaande flank te maken met een meer besmettelijke variant; tegelijkertijd komt de lente eraan en neem de immuniteit verder toe. dus de stijle neergaande lijn gaat afvlakken, het gaat niet tot een berg leiden.Yaksa schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:25:
[...]
In principe heb je gelijk, maar in december hadden toch duidelijk minder doden dan in november of januari, vandaar mijn nomenclatuur. Maar voor het gemak mag je die idd bij elkaar optellen en tweede golf noemen. Alleen komt er dan volgens mij geen derde golf maar loopt de tweede gewoon over in de derde, zonder een golf of rimpeling, alleen een stijging.
Die is een stuk spannender want Pfizer is een stuk betrouwbaarder en beide inentingen waren al gedaan. Kans dat ze toevallig allemaal in die paar procent vallen buiten de betrouwbaarheid grens is ook wel klein. Hopelijk een storm in een glas water, anders is er een serieuze bom onder onze enige uitweg. De vraag is dan ook of er wel immuniteit bereikt kan worden als je zelfs met inenting besmettelijk blijft.Yaksa schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:54:
[...]
Waar het mij om ging is dat je, ondanks dat je gevaccineerd bent, je toch weer besmet kunt raken en zo het virus weer over zou kunnen dragen. Iets soortgelijks is vorige week in Duitsland ook al geconstateerd.
Bron:
[ Voor 6% gewijzigd door Aghanim op 15-02-2021 20:59 ]
Aangezien ze (deels) asymptomisch zijn zou de besmetting ook weken geleden kunnen hebben plaatsgevonden, mits dit naar boven is gekomen door een PCR test.Aghanim schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:58:
[...]
Die is een stuk spannender want Pfizer is een stuk betrouwbaarder en beide inentingen waren al gedaan. Kans dat ze toevallig allemaal in die paar procent vallen buiten de betrouwbaarheid grens is ook wel klein. Hopelijk een storm in een glas water, anders is er een serieuze bom onder onze enige uitweg. De vraag is dan ook of er wel immuniteit bereikt kan worden als je zelfs met inenting besmettelijk blijft.
Gegeven de scherpe daling in opnames van 60+'ers in Israël denk ik niet dat we de werkzaamheid in twijfel hoeven te trekken.
reageren op posts die onder je post staan maakt een forum niet per se leesbaarder....immetjes schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:45:
[...]
Het RIVM heeft het over de derde golf die eraan komt en niet over de 4e golf. Laten we gewoon die nomenclature aanhouden anders wordt het veel te verwarrend.
[...]
Wat een zinloze discussie. @Yaksa zou de naamgeving zoals gebruikt in officiële berichtgeving van de overheid moeten gebruiken ipv van zelf allerlei golven te verzinnen. Dat voorkomt onduidelijkheid. Een golf is verder een duidelijke stijging boven de signaalwaarde zoals gegeven door RIVM/OMT.
Bedankt @Verwijderd!
Inhoudelijk heb je dan wel weer een punt vind ik
Dat klinkt leuk, maar dat is in ieder geval geen optie op landelijk niveau. Stel dat heel Nederland (inclusief de politieke besluitvormers) jouw mening deelt en alle maatregelen opheft (in Nederland) dan zit je nog met het probleem dat onze buurlanden en handelspartners dat niet zien zitten. Dan kun je dus wel 'open' gaan, maar daarmee kun je nog niet normaal doen zoals we voorheen deden (uiteindelijk is Nederland voor een groot deel een handelsland).Snow_King schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:07:
[...]
Ik citeer jouw post even, maar niet direct op jouw gericht.
Maar hier heb ik vooral de meeste moeite mee: We weten niet wanneer, het kan zo maar zijn dat er een mutatie komt of dat het vaccineren zo maar tot eind 2021 kan duren.
Ofwel: Geen uitzicht en totaal geen plan.
Ik gaf het eerder al aan: Ik voel mij gewoon steeds minder en minder geroepen om mij nog aan de maatregelen te houden. Waarom? Voor mij en mijn directe omgeving is covid-19 gewoon amper een gevaar en voelt het inmdidels alsof ik nodeloos gestraft wordt.
We moeten wel een datum prikken waarop we zeggen: Tot hier en niet verder! Basta, over en uit. Wat mij betreft mag die datum niet verder dan 3 maanden vanaf nu liggen. Vanaf dat moment is mijn draagvlak voor maatregelen echt kwijt.
En daar komt bij dat je de situatie ook landelijk niet in toom kunt houden. Dan krijg je weer dat hele gedoe met overvolle IC's en dan zijn alle maatregelen die je een hele tijd genomen hebt in een paar weken weer teniet gedaan. Met als bijkomend risico dat je bij teveel besmettingen je eigen variant kweekt (nog meer gedoe, nog meer internationale druk om Nederland links te laten liggen).
Maar goed, misschien is er al eerder wat mogelijk met bubbels. Als je als gezin geheel buiten de risicogroep valt dan is het misschien op termijn mogelijk om toch wat meer toe te staan binnen een iets grotere bubbel. In theorie leuk, maar als ik naar praktijkvoorbeelden zoek zijn het toch vooral Amerikaanse en Britse voorbeelden en daar is de situatie natuurlijk niet heel goed ontwikkeld. Van de BBC:
Maar goed, dat lijkt me zeker een stap om de ergste eenzaamheid te beperken zonder dat je daarvoor allerlei maatschappelijke risico's aanneemt.A bubble is a group of people with whom you have close physical contact.
Bubbles must be "exclusive". Once in one, you can't start another with a different household. If you decide to change your bubble, you should treat your previous bubble as a separate household for 10 days before forming a new one.
People in a bubble can stay overnight in each other's homes, visit outdoors places together and do not have to socially distance.
https://www.bbc.com/news/health-52637354
Tja, het ligt er denk ik ook aan met welke insteek je er zelf naar kijkt. Als je vooral ziet wat je niet kan (niet naar het theater, niet 's avonds joggen, niet normaal sporten, niet naar een restaurant, etc.) dan snap ik dat dat heel vervelend is. Zelf heb ik meer de insteek dat er nu veel minder hoeft (geen uren nutteloos reizen, niet op allerlei dingen hoeven te wachten, niet per se vroeg opstaan omdat je die ene trein moet halen en daarvoor al gegeten moet hebben) waardoor je meer tijd overhoudt voor dingen die je normaal maar laat zitten. Denk aan wat meer tijd nemen om te koken, lekker op de bank een film of wat YouTube kijken, gamen, een beetje chatten met mensen (bijvoorbeeld hier), een andere hobby zoeken (die je thuis kunt doen). En overdag heb je natuurlijk nog allerlei buitenactiviteiten die je kunt doen als je dan geen andere verplichtingen hebt (schaatsen afgelopen week, wandelen, fotografie, gewoon eens naar de andere kant van het land rijden).[...]
Is dat zo? Ik heb het 'samen' gevoel echt al een hele tijd niet meer. Het kan mij inmiddels echt bar weinig nog interesseren. Als ik op het nieuws weer iets hoor over covid-19 en weer iemand die ergens voor waarschuwed heb ik al snel een stemmetje in mijn hoofd: Blah, blah, blah.
Ik schrijf dit wellicht erg open en eerlijk, maar dat is mijn doel ook.
Ik snap de maatregelen allemaal wel, maar ik voel de noodzaak gewoon niet meer omdat ik niet geloof dat we samen corona onder controle krijgen.
Het is dus denk ik ook het perspectief wat je voor jezelf ophoudt of het een leuke of een slechte periode wordt. En ja, ik realiseer me dat ik hier wel een beetje van een luxe positie spreek waarin ik m'n dag grotendeels zelf in kan delen met weinig verplichtingen en relatief veel mogelijkheden.
Maar goed, ik zou dus aanraden om bezig te blijven met dingen die je leuk vindt. Dus niet piekeren over dingen die je niet mag, maar proberen daarvan afgeleid te zijn door je tijd vol te maken met dingen je wel mag en leuk vind om te doen. Wat dat betreft zijn de topics hier misschien ook niet zo'n goed tijdverdrijf, dat is toch steeds een bevestiging dat het nog niet goed gaat, steeds valse hoop ('oh misschien wordt het dan afgeschaald...oh nee toch weer met een paar weken verlengd').
Dat klopt niet helemaal. Tot nu toe is de deur altijd opengehouden voor vrachtverkeer. Bij elk vliegverbod en inreisverbod de afgelopen tijd mocht vrachtvervoer altijd doorgaan. Voor onze buurlanden is de grens helemaal dicht gooien ook zichzelf beschadigen, de haven van Rotterdam voorziet uiteindelijk vele landen in Europa van voorraad, het is het grootste overslagpunt van Europa.Verwijderd1 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:48:
Dat klinkt leuk, maar dat is in ieder geval geen optie op landelijk niveau. Stel dat heel Nederland (inclusief de politieke besluitvormers) jouw mening deelt en alle maatregelen opheft (in Nederland) dan zit je nog met het probleem dat onze buurlanden en handelspartners dat niet zien zitten. Dan kun je dus wel 'open' gaan, maar daarmee kun je nog niet normaal doen zoals we voorheen deden (uiteindelijk is Nederland voor een groot deel een handelsland).
Voor zover ik weet wordt Zweden, die nu nog steeds een behoorlijke laissez-faire aanpak hebben, niet harder aangepakt met restricties dan andere Europese landen.
De maatregelen blijven als een verstikkende donkere wolk toch boven ons hangen. We missen allemaal toch wel bepaalde zaken die nu niet mogen, of dat nu naar een festival gaan is of sporten etc.. Ik zou al blij zijn nu met iets simpels als naar de kapper mogen. Mijn haar heeft al mijn schouders bereikt, ik overweeg al maar een staartje te maken. Ik ben geen ijdeltuit qua uiterlijk, maar dit geeft ook geen fijn gevoel.Verwijderd1 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:48:
Tja, het ligt er denk ik ook aan met welke insteek je er zelf naar kijkt. Als je vooral ziet wat je niet kan (niet naar het theater, niet 's avonds joggen, niet normaal sporten, niet naar een restaurant, etc.) dan snap ik dat dat heel vervelend is. Zelf heb ik meer de insteek dat er nu veel minder hoeft (geen uren nutteloos reizen, niet op allerlei dingen hoeven te wachten, niet per se vroeg opstaan omdat je die ene trein moet halen en daarvoor al gegeten moet hebben) waardoor je meer tijd overhoudt voor dingen die je normaal maar laat zitten. Denk aan wat meer tijd nemen om te koken, lekker op de bank een film of wat YouTube kijken, gamen, een beetje chatten met mensen (bijvoorbeeld hier), een andere hobby zoeken (die je thuis kunt doen). En overdag heb je natuurlijk nog allerlei buitenactiviteiten die je kunt doen als je dan geen andere verplichtingen hebt (schaatsen afgelopen week, wandelen, fotografie, gewoon eens naar de andere kant van het land rijden).
Misschien moet het kabinet ons allemaal maar een PlayStation 5 geven met wat games, kunnen we nog even binnen blijven.
@Verwijderd1
Ik vind deze corona situatie steeds meer een trade-off worden als ik kijk naar de mogelijkheden en onmogelijkheden. Wat ik zelf merk is dat sinds we vorig jaar stopten met dagelijks naar kantoor te gaan, de band met collega's steeds zakelijker / afstandelijker wordt, terwijl mijn sociale netwerk in mijn vrije tijd vooral gedecemineerd is tot dienstverleners, zoals de CV monteur die eigenlijk ook enorm om een praatje verlegen zit, de postbezorger die ik inmiddels bij de voornaam noem en de buurtbewoners.
Inmiddels leef ik met een bepaalde vorm van acceptatie van de situatie, maar het totale gebrek aan perspectief zorgt er daarentegen wel voor dat ik ook steeds meer bij de dag begin te leven. Ik merk dat mijn leven op best wel een groot aantal gebieden compleet stil is komen te liggen. Niet alleen in mijn prive-leven, maar ook zakelijk beginnen deadlines voor mijn gevoel steeds minder te bestaan.
Ik vind deze corona situatie steeds meer een trade-off worden als ik kijk naar de mogelijkheden en onmogelijkheden. Wat ik zelf merk is dat sinds we vorig jaar stopten met dagelijks naar kantoor te gaan, de band met collega's steeds zakelijker / afstandelijker wordt, terwijl mijn sociale netwerk in mijn vrije tijd vooral gedecemineerd is tot dienstverleners, zoals de CV monteur die eigenlijk ook enorm om een praatje verlegen zit, de postbezorger die ik inmiddels bij de voornaam noem en de buurtbewoners.
Inmiddels leef ik met een bepaalde vorm van acceptatie van de situatie, maar het totale gebrek aan perspectief zorgt er daarentegen wel voor dat ik ook steeds meer bij de dag begin te leven. Ik merk dat mijn leven op best wel een groot aantal gebieden compleet stil is komen te liggen. Niet alleen in mijn prive-leven, maar ook zakelijk beginnen deadlines voor mijn gevoel steeds minder te bestaan.
Of een goede tondeuze met kammetjes en een online cursus 'Hoe kan ik zelf mijn haar in toom houden?"CMD-Snake schreef op maandag 15 februari 2021 @ 23:27:
Misschien moet het kabinet ons allemaal maar een PlayStation 5 geven met wat games, kunnen we nog even binnen blijven.
En achter die donkere wolken schijnt de zon hoor, richt jezelf op wat wel kan en niet wat niet kan want daar kun je toch niks aan veranderen.
Het blijft altijd een trade-off natuurlijk. In dit geval is het denk ik wel handig om aan de veilige kant te blijven daar de upside van versoepelen beperkt is (iets meer IRL contact, maar dat is het dan ook) terwijl de downside mogelijk heel groot is als je daarmee wel slechte mutaties mogelijk maakt waardoor zo'n klein stapje naar voren je op termijn tot een hele grote stap terug dwingt. Waar die tradeoff in de praktijk ligt weet ik niet, dat is wat mij betreft een vraagstuk voor medische experts. En de invulling van die tradeoff (gegeven de risico's, hoe kiezen we?) is een politiek vraagstuk.merauder schreef op maandag 15 februari 2021 @ 23:48:
@Verwijderd1
Wat mij betreft is men in heel Europa (maar ok in de VS en veel andere landen) laks geweest om meteen in de verdediging te gaan toen duidelijk was dat mens-op-mens overdracht mogelijk was. Dat was het punt waarop we (en ook dan natuurlijk afhankelijk van de meest lakse schakel) tijdelijke maatregelen konden nemen om het meteen de kop in te drukken.
Nu zitten we in de ongelukkige situatie dat we eigenlijk alleen kunnen wachten op massale uitrol van een goed vaccin.
Zonder het vaccin lijkt het mij onmogelijk om het virus helemaal uit te roeien in onze bubbel (of dat nou Nederland is, of heel Europa). Daarvoor zou je een veel heftigere lockdown moeten hebben, heel veel testen zodat je zeker weet dat het echt weg is, om daarna enorm strenge entry-en-exit controles te doen (vergelijkbaar met de landen die nu op de veilige lijst staan).
Dan blijf je dus met de optie waarbij we tot het vaccin voldoende uitgerold is met het virus moeten leven. Daarbij zit je dus steeds met de afweging waarbij elk beetje versoepelen weer leidt tot meer besmettingen. Verregaande versoepelingen zijn dus tijdelijk of zorgen voor een onhoudbare situatie.
Wat mij betreft ben je dan als individu het beste af door de maatregelen te accepteren en er het beste van te maken. Leuk is het niet, maar hoeveel impact het heeft heb je zelf ook een beetje in de hand. En je kunt jezelf natuurlijk ook wat lange termijnperspectief bieden door wat dingen te gaan plannen voor wanneer het weer mag. Denk aan een langere reis wanneer je gevaccineerd bent en we zover versoepeld zijn. Op een gegeven moment is het zover en nu kun je natuurlijk al wat voorpret hebben qua kiezen van bestemming, welke dingen die je wil zien / bezoeken, etc.
Ik merk dat het bij mij niet meer werkt. Ik kijk niet meer uit naar een festival, vakantie of zelf een dagje op het terras hangen. De uitzichtloosheid van de situatie zoals het gekloot met vaccins, groei van mutaties, overheid die eigenlijk geen licht aan het einde van de tunnel doet zien, zorgen bij mij nu wel voor een depressie. Los dat ik daar zelf last van hebt gaat mijn omgeving daar ook onder lijden(werk, relatie).Verwijderd1 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 00:15:
[...]
Op een gegeven moment is het zover en nu kun je natuurlijk al wat voorpret hebben qua kiezen van bestemming, welke dingen die je wil zien / bezoeken, etc.
Het wordt dan verdomd lastig om nog naar dingen uit te kijken.
Tja, ik weet ook niet goed hoe ik daarop moet reageren. Ik zou zeggen, probeer hulp te zoeken (hier op Tweakers, professionals, anderen in je eigen omgeving).codex schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 05:21:
[...]
Ik merk dat het bij mij niet meer werkt. Ik kijk niet meer uit naar een festival, vakantie of zelf een dagje op het terras hangen. De uitzichtloosheid van de situatie zoals het gekloot met vaccins, groei van mutaties, overheid die eigenlijk geen licht aan het einde van de tunnel doet zien, zorgen bij mij nu wel voor een depressie. Los dat ik daar zelf last van hebt gaat mijn omgeving daar ook onder lijden(werk, relatie).
Het wordt dan verdomd lastig om nog naar dingen uit te kijken.
Ik zou in ieder geval ook niet proberen al het nieuws te volgen, dat geldt overigens niet alleen voor dit virus.
Arecent survey from the American Psychological Association found that, for many Americans, “news consumption has a downside.”
More than half of Americans say the news causes them stress, and many report feeling anxiety, fatigue or sleep loss as a result, the survey shows. Yet one in 10 adults checks the news every hour, and fully 20% of Americans report “constantly” monitoring their social media feeds—which often exposes them to the latest news headlines, whether they like it or not.
Of course, many people feel it’s important to stay informed. And it’s understandable that news you find concerning could produce stress and anxiety. But recent changes to the way everyone gets their news—coupled with the style of news that dominates today—may not be good for mental and even physical health.
https://time.com/5125894/is-reading-news-bad-for-you/
Als maatschappij ben je beter af, als individu niet. Zelf minder dan twee weken geleden een enkeltje Sri Lanka gehaald. 30 graden, strand, zon, weinig corona (vergeleken met NL), lekker eten en stukken goedkoper dan Nederland. Heb er m'n baan(onstlag ivm transitievergoeding) en huis voor opgegeven, maar het is het absoluut waard.Verwijderd1 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 00:15:
[...]
Wat mij betreft ben je dan als individu het beste af door de maatregelen te accepteren en er het beste van te maken. Leuk is het niet, maar hoeveel impact het heeft heb je zelf ook een beetje in de hand. En je kunt jezelf natuurlijk ook wat lange termijnperspectief bieden door wat dingen te gaan plannen voor wanneer het weer mag. Denk aan een langere reis wanneer je gevaccineerd bent en we zover versoepeld zijn. Op een gegeven moment is het zover en nu kun je natuurlijk al wat voorpret hebben qua kiezen van bestemming, welke dingen die je wil zien / bezoeken, etc.
Ik bedacht me simpelweg van 'als ik niet in Nederland had gewoond, zou ik er dan nu heen willen?'. Antwoord was niet moeilijk, dus waarom zou ik er blijven? Ga geen levensjaar verspillen omdat Mark, hugo en Jaap hebben zitten prutsen.
- Verstuurd vanaf een bedje aan het zwembad
Of er niet al te veel van verwachten. Ik heb er geen vertrouwen in dat we dit jaar nog met duizenden mensen uit de maat op Tiesto zijn flutmuziek mee staan te springen. Er moeten simpelweg te veel complexe dingen 100% goed gaan EN de overheid moet het aandurven om haar regels volledig op te heffen. Mocht dat wel lukken voor juni dan is dat een grote meevaller.
Dat je deze zomer ergens wat kan gaan eten wil ik nog wel geloven, maar met die hele ceremonie er omheen is de lol er voor mij ook wel van af.
Eikel.BarôZZa schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 06:15:
[...]
Als maatschappij ben je beter af, als individu niet. Zelf minder dan twee weken geleden een enkeltje Sri Lanka gehaald. 30 graden, strand, zon, weinig corona (vergeleken met NL), lekker eten en stukken goedkoper dan Nederland. Heb er m'n baan(onstlag ivm transitievergoeding) en huis voor opgegeven, maar het is het absoluut waard.
Ik bedacht me simpelweg van 'als ik niet in Nederland had gewoond, zou ik er dan nu heen willen?'. Antwoord was niet moeilijk, dus waarom zou ik er blijven? Ga geen levensjaar verspillen omdat Mark, hugo en Jaap hebben zitten prutsen.
- Verstuurd vanaf een bedje aan het zwembad
(verstuurd vanaf mijn bedje met het raam dicht omdat het regen bij 0 graden.)
Dit topic is gesloten.
Let op:
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid
Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Je reageert alleen op de inhoud, nooit op de man
Daarnaast: geen linkdrops. Post je een link, geef dan even de belangrijkste conclusie/samenvatting mee. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!
Andere topics:
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid
Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Je reageert alleen op de inhoud, nooit op de man
Daarnaast: geen linkdrops. Post je een link, geef dan even de belangrijkste conclusie/samenvatting mee. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!
Andere topics:
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2