Het Coronavirus in Nederland en België - deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 107 ... 129 Laatste
Acties:
  • 401.046 views

Onderwerpen

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:15
Metro2002 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:02:
[...]
Bij ziektes die heel dodelijk zijn de R waarden lager omdat de gastheer veel sneller en vaker het loodje legt en dus de verspreiding sneller uitdooft. Dat zie je ook goed terug op de wiki pagina over het reproductiegetal
Hoe dodelijker het virus, hoe lager de R waarde hoe sneller het uitdooft
Ik denk dat de gemiddelde Nederlander niet eens weet dat die pagina bestaat, laat staan dat hij/zij begrijpt wat er staat.
Maar jouw samenvatting dat een te snel dodend virus zichzelf om zeep helpt klopt wel aardig.
Dat is dan ook het vervelende aan virussen, ze passen zich aan om te kunnen blijven reproduceren. Maar zo werkt de natuur nou eenmaal.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Yaksa schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:28:
[...]

Ik denk dat de gemiddelde Nederlander niet eens weet dat die pagina bestaat, laat staan dat hij/zij begrijpt wat er staat.
Maar jouw samenvatting dat een te snel dodend virus zichzelf om zeep helpt klopt wel aardig.
Dat is dan ook het vervelende aan virussen, ze passen zich aan om te kunnen blijven reproduceren. Maar zo werkt de natuur nou eenmaal.
Virussen passen zich helemaal niet aan om te kunnen blijven reproduceren. Af en toe treedt er een fout op die toevallig gunstig uitpakt. Er zit natuurlijk nul gedachte achter.
Overigens dodelijkheid is geen probleem voor een virus als de incubatietijd maar lang genoeg is.

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15

pro_6or

amateur_60r

TrailBlazer schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:36:
[...]

Virussen passen zich helemaal niet aan om te kunnen blijven reproduceren. Af en toe treedt er een fout op die toevallig gunstig uitpakt. Er zit natuurlijk nul gedachte achter.
Overigens dodelijkheid is geen probleem voor een virus als de incubatietijd maar lang genoeg is.
ze doen natuurlijk niks inderdaad. het is maar een rna string.

Maar toch werkt het dus zo, chemische reacties, eiwit, RNA, DNA. al het leven dat we kunnen is uit deze bouwstenen opgebouwd.

Vandaar denk ik dat soort termen als het virus doet dit of dat. zo werkt de precaire balans nu eenmaal, ook al is het maar dood materiaal, zonder wil. Het is wel echt interessant imho.

een treffende spreuk

• Yaksa
TrailBlazer schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:36:
[...]

OK, antigene drift dan. Ik probeerde het wat 'makkelijk' te omschrijven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
immetjes schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:10:

Deze zaken worden mijns inziens volledig onderbelicht in welke besluitvorming aangaande Corona dan ook.

Hier is een interview met 12 huisartsen uit net zoveel provincies die ook bezorgd zijn:

https://archive.vn/T6f22
In dit topic, en door allerhande partijen worden continu stress onder jongeren, zzp-ers met handen in het haar, leerachterstanden in het basisonderwijs et cetera belicht.
Verder noem je deze zaken als 'nadelen van de lockdown', maar de vraag is natuurlijk of we zonder lockdown géén sociale/economische schade zouden ondervinden.

Niet om het geheel te bagatelliseren, want ik maak me ook (grote) zorgen om mezelf en mijn omgeving. Maar de grootste klap tegen alle nadelen van de lockdown (eigenlijk dus: nadelen van corona) is volgens mij corona eronder krijgen (dmv vaccinaties/gedragsverandering).
Dingen als een jaar extra studiefinanciering voor huidige studenten, zoals door de Tweede Kamer vorige week geopperd lijken me ook wenselijk (en een teken aan de wand dat dit soort zaken echt wel op de radar zitten van de Tweede Kamer).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Nu online

Geen goede cijfers vandaag (muv IC-opnames), maar er zal vast ook wat inhaalwerk van de sneeuwdagen inzitten. Hoeveel precies, dat is de vraag.

[ Voor 4% gewijzigd door Jovatov op 11-02-2021 15:20 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
De reactie van het OMT in de vorm van Marc Bonten op een stuk van Follow The Money (FTM) over dit onderwerp is heel typerend. In een stuk van FTM worden enkele virologen c.q. wetenschappers gepolst over de hogere besmettelijkheid van B117 en de eventuele empirische data die dit gegeven ondersteunen. Conclusie van enkele van de geinterviewden is dat het moeilijk is om iets concreets te zeggen over de mate van significant hogere besmettelijkheid én de relatieve aanwezigheid in het totaal aantal besmettingen.

Marc Bonten tweet vervolgens dat dit stuk "zeer slecht" is en gaat vervolgens niet in op een uitnodiging van FTM om inhoudelijk te reageren op het artikel danwel de uitspraken van de experts. Dit lijkt op de Marion Koopmans methode: artsen en virologen die vragen stellen, nuances brengen of anderzijds niet geheel op één lijn liggen met je eigen visie, afdoen als slecht of niet relevant.

Ik heb het idee dat het voor veel toeschouwers aan de zijlijn nog moeilijk te bevatten is dat wetenschappers niet onfeilbaar zijn en dat het blijvend hypotheses verwerpen en nieuwe inzichten opdoen, inherent is aan wetenschap bedrijven. Ook het OMT is niet onfeilbaar en met dit soort gedrag zijn ze bezig het muurtje dat hen omsingelt nog hoger te metselen dan dat het al was.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:21
Eigenlijk denk ik dat het nog wel wat meevalt, omdat er zoals je zegt toch wel wat inhaalwerk in moet zitten van de afgelopen dagen....maar goed koffiedik kijken...ik weet het.
Jovatov schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:20:
[Embed]

Geen goede cijfers vandaag (muv IC-opnames), maar er zal vast ook wat inhaalwerk van de sneeuwdagen inzitten. Hoeveel precies, dat is de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:09
[Embed]

Zal een flink deel inhaalwerk bij zitten. Donderdag is sowieso altijd de dag met de meeste gemelde besmettingen per week. Gemiddelde van de vorige week was 3917 (ma t/m zo), het tussentijdse gemiddelde van deze week zit op 2929. Verwacht morgen ook nog wel wat "inhaalwerk", denk dat we in het weekend weer meer van de te verwachten getallen zullen zien.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09 21:11

Sorcerer8472

Mens sana?

Als reactie op qadn in "[ZT] Rellen na het instellen van de avondklok" :

*knip* laten we dat op de man maar niet doen
Dan zie je in ieder geval nog mensen op je werk.
Ten tweede zie ik niemand op werk. Ik zie gewoon niemand, punt. Zo nu en dan heb ik meetings via Zoom. Dat tel ik niet onder mensen zien. Als jij wel nog mensen ziet dan heb je een essentieel beroep wat je echt thuis niet kunt uitoefenen of je gaat tegen alle adviezen in wel nog op kantoor werken, waar je vaak veel meer mensen tegelijkertijd kunt besmetten dan in kleine thuissituaties (bijv. als ik op bezoek ga bij een bevriend stel).

Vaak zijn de enige personen die die ik onderweg zie als ik overdag loop. In de avond afspreken is zeer omslachtig geworden ivm combinatie werk + afstand (wat een andere Tweaker ook noemt). Da's wat een andere tweaker ook al noemt.

Wat betreft reguliere zorg in stand houden: men is er nu al mee gestopt bepaalde mensen op de IC op te nemen, namelijk zeer oude mensen, omdat die meestal niet meer herstellen. Het is een keuze om gewone zorg uit te laten vallen; je zou ook kunnen zeggen dat covid-zorg gewoon niet altijd de volledige prio heeft.
Precies, vooral op de kinderen die een belangrijk deel sociale ontwikkeling missen.
Dat het voor volwassenen ook moeilijk is klopt, maar het kost je geen ontwikkeling op een cruciaal deel van je leven.
Heb je ook wetenschappelijk onderzoek over hoe belangrijk sociale ontwikkeling is op latere delen van je leven dan? Ik ben er helemaal voorstander van om kinderen voorrang te geven bij alle herstel hoor, daar heb ik ook niets van gezegd, maar de maatregelen voor volwassenen zijn voor bepaalde groepen gewoon echt niet meer te doen.

Kijk ook naar studenten (afh. in hoeverre je hen onder jongeren rekent): https://nos.nl/artikel/23...oor-online-onderwijs.html

Gelukkig lijkt de overheid nu toch goed naar experts te luisteren, en krijgen obese mensen eerder het vaccin: https://nos.nl/artikel/23...atie-met-astrazeneca.html

Ook is Gemeente Utrecht blijkbaar een test aan het voorbereiden voor voorzichtige heropening van de horeca, om zo toch perspectief te bieden.

Hoe dan ook blijf ik erbij dat we ook moeten nadenken over een scenario waarin de vaccins ineens niet blijken te werken. Het land kan niet nog een jaar op slot blijven, er moeten dan toch echt harde keuzes gemaakt worden. De schade bij niet-patiënten is langzaamaan extremere vormen aan het aannemen:
https://www.ad.nl/gezond/...en-burn-out-aan~aaa7d954/

[ Voor 3% gewijzigd door ZieMaar! op 11-02-2021 17:50 ]

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
[Embed]

Vorige week rond deze tijd werden er 4246 nieuwe gevallen gemeld, dus ten opzicht daarvan is dit niet zo'n groot verschil.
Zeker als je met inhaalwerk rekening houdt.

Straks als we weer een volledige week hebben dat alle gebruikelijke test locaties open zijn, dan kunnen we weer echt peren met peren vergelijken. Nu is het een beetje schipperen.

Wel positief dat de ZKH bezetting blijft afnemen!

En nu weer lekker de sneeuw in, voordat het weg is....

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-09 21:20
gustaveau schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:37:
[...]

Vorige week rond deze tijd werden er 4246 nieuwe gevallen gemeld, dus ten opzicht daarvan is dit niet zo'n groot verschil.
Zeker als je met inhaalwerk rekening houdt.

Straks als we weer een volledige week hebben dat alle gebruikelijke test locaties open zijn, dan kunnen we weer echt peren met peren vergelijken. Nu is het een beetje schipperen.

Wel positief dat de ZKH bezetting blijft afnemen!

En nu weer lekker de sneeuw in, voordat het weg is....
Laten we niet vergeten dat alleen zondag (als ik het me goed herinner) alle locaties dicht waren.

Afgelopen dagen waren een aantal locaties dicht, maar ik heb eens voor de grap 2 dagen terug op coronatest.nl gekeken en ik kon binnen 12-24 uur binnen een straal van 5-15km terecht voor een test.

Toen we nog testkrapte hadden waren mensen ook bereid om 100km te rijden en daar zelfs nog een paar dagen op te wachten.

Uiteindelijk gaat het om het weekgemiddelde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik vind de cijfers niet zo schokkend.

Als je kijkt naar de meldingen van de afgelopen dagen en daarin de "laatste vijf dagen" bekijkt qua dag ziekte/lab result / melding, kom je op onderstaande getallen:
5-feb 9302 (4321)
6-feb 9366 (4075)
7-feb 9274 (3934)
8-feb 7655 (2221)
9-feb 5926 (1744)
10-feb 5636 (3183)
11-feb 6939 (4394)
(tussen haakjes de dagelijks gemelde getallen)

Dus wellicht relatief veel oudere meldingen vandaag.

Qua ziekenhuisopnames:
dinsdag was abnormaal laag:
Als je vorige week di/wo/do (588) vergelijkt met deze week di/wo/do (514), dan zijn de getallen al wat logischer.

We zullen het wel zien de komende dagen, denk dat we rond zondag een goede balans kunnen opmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:59
codex schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:41:
[...]

Ik ben wel benieuwd. Het is inderdaad wel vaker gebeurd dat een nieuwe variant "on the rise" was, maar het zich niet geuit heeft in een noemenswaardige piek qua besmettingen:
https://covariants.org/per-variant

Maar goed, als dat niet het geval is dan ben ik wel benieuwd waarom het zich dan niet uit in noemenswaardige pieken. Misschien dat het toch iets met groepsimmuniteit te maken heeft waardoor er meer ruimte voor een mutatie ontstaat en tegelijkertijd minder ruimte voor de op dat moment dominante variant, wat elkaar per saldo opheft.
De derde golf wordt pas verwacht in maart/april, dus nu is het nog te vroeg om het terug te zien.

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

honey schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:00:
[...]

De derde golf wordt pas verwacht in maart/april, dus nu is het nog te vroeg om het terug te zien.
Juist, of iig, als je naar die staartjes keek waar geel paars opvrat (engelse variant versus oorspronkelijke) dan zouden we ook eerst even op een plateau blijven steken alvorens weer te gaan stijgen. Dat is iig precies wat we nu zien.

een treffende spreuk

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:13
[...]

De derde golf zou14 januari beginnen, twee weken na kerst:

Toen zou die begin februari komen door de Britse variant. Die verwachting is inmiddels ook al weer bijgesteld naar maart/april blijkbaar. Zo blijf je wel bezig...

[ Voor 7% gewijzigd door jip_86 op 11-02-2021 16:15 ]

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:24
[...]

Toch wel bijzonder dat deze 3e golf steeds verder doorschuift. Nog even en we zitten in mei/juni. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-09 13:26
Dutchy88 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:17:
[...]

Toch wel bijzonder dat deze 3e golf steeds verder doorschuift. Nog even en we zitten in mei/juni. :?
Je zou gezien de weersverwachting dan ook niet een harde stijging verwachten. Rond die tijd gaan mensen weer meer naar buiten, pakken wat meer vitamine D en ontvangen bezoek wat meer buiten in de tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09 14:10
Jedi_Pimp schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:26:
Marc Bonten tweet vervolgens dat dit stuk "zeer slecht" is en gaat vervolgens niet in op een uitnodiging van FTM om inhoudelijk te reageren op het artikel danwel de uitspraken van de experts.
Hij heeft hier ondertussen inhoudelijk op gereageerd: https://www.ntvg.nl/artik...cht-zoveel-besmettelijker

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:52
[...]

Komt ie niet als we maatregelen versoepelen of ons er niet meer genoeg aan houden, eventueel in combinatie met een besmettelijkere variant?

Tis nooit 1 oorzaak waardoor de situatie verandert.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
jip_86 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:14:
[...]

De derde golf zou14 januari beginnen, twee weken na kerst:
[Twitter]

Toen zou die begin februari komen door de Britse variant. Die verwachting is inmiddels ook al weer bijgesteld naar maart/april blijkbaar. Zo blijf je wel bezig...
Ik kan me vergissen, maar volgens mij hebben RIVM/OMT nooit gezegd dat de derde golf op 14 januari al zou beginnen. En ook niet in begin februari, hooguit dat dan misschien de eerste tekenen zichtbaar zouden worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Inderdaad, heb dit zojuist gelezen. Ik vind het eerder een uiteenzetting van de visie en methoden van het OMT dan dat het een inhoudelijke reactie is op het stuk en het gebrek aan empirische data. Zie bijvoorbeeld dit stuk:
In andere Europese landen is de opkomst van B.1.1.7 prospectief gevolgd en in bijna alle landen is een zelfde toename van het aantal infecties waargenomen als in het Verenigd Koninkrijk. In Nederland was op 14 januari de Re-waarde voor B.1.1.7 1,25 en voor de andere varianten 0,85, wat er op neerkomt dat B.1.1.7 40% besmettelijker is. In Lansingerland verspreidde het virus zich sneller binnen gezinnen waarin iemand met B.1.1.7 was geïnfecteerd dan in de gezinnen waar een andere variant was geïntroduceerd. Soortgelijke observaties zijn gedaan in België, Frankrijk, Ierland en Denemarken.
Dit is niets nieuws en staaft zijn concluderende alinea ook helemaal niet. Apart stuk, overigens ook met veel spel- c.q. grammaticale fouten.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Jedi_Pimp schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:26:
[...]

De reactie van het OMT in de vorm van Marc Bonten op een stuk van Follow The Money (FTM) over dit onderwerp is heel typerend. In een stuk van FTM worden enkele virologen c.q. wetenschappers gepolst over de hogere besmettelijkheid van B117 en de eventuele empirische data die dit gegeven ondersteunen. Conclusie van enkele van de geinterviewden is dat het moeilijk is om iets concreets te zeggen over de mate van significant hogere besmettelijkheid én de relatieve aanwezigheid in het totaal aantal besmettingen.

Marc Bonten tweet vervolgens dat dit stuk "zeer slecht" is en gaat vervolgens niet in op een uitnodiging van FTM om inhoudelijk te reageren op het artikel danwel de uitspraken van de experts. Dit lijkt op de Marion Koopmans methode: artsen en virologen die vragen stellen, nuances brengen of anderzijds niet geheel op één lijn liggen met je eigen visie, afdoen als slecht of niet relevant.

Ik heb het idee dat het voor veel toeschouwers aan de zijlijn nog moeilijk te bevatten is dat wetenschappers niet onfeilbaar zijn en dat het blijvend hypotheses verwerpen en nieuwe inzichten opdoen, inherent is aan wetenschap bedrijven. Ook het OMT is niet onfeilbaar en met dit soort gedrag zijn ze bezig het muurtje dat hen omsingelt nog hoger te metselen dan dat het al was.
Ik denk eerder dat veel toeschouwers aan de zijlijn denken onfeilbaarder te zijn dan wetenschappers.

een treffende spreuk

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-09 16:44

Metro2002

Memento mori

https://mobile.twitter.com/RTLZ/status/13598864349

Flink aantal banen dat geschrapt gaan worden als gevolg van de coronacrisis en de vooruitzichten zijn niet zo best. :/
Omscholen is leuk maar dat nieuwe vakgebied moet je maar net liggen, ik zie mezelf bv echt niet voor een klas staan.
Ik ben echt bang dat we aan de vooravond van een ongekende economische crisis staan intussen.

[ Voor 40% gewijzigd door ZieMaar! op 11-02-2021 17:57 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:17
update 2021-02-11

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyvvHGRmkmPYTH-_h9LPlHka4PU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/veeTQ3Eiy3KtVCZuxnAmSHBd.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivw-qI7qxb9hQ_Ql-o34jAHE4gI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GNoWWtBttgK4zltIeoHxXWVS.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7hB6e2L9ZCO8NTq809rbmurq5mo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nrHxGsY3jqEpQnnY8aMuyY5K.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MhEs-20xtlyIcslDCTRHeb0aFuM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S89loavlDiRJ1fL1R2B2xvPN.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKiDdxoBNz4SnP31srBLzBKuVeQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tEsNclWSoYANNCLmmGwYOCUk.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBfCmCQqDMqkHiGCNzUObAz0fmo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NRqdWaNOHgBc2Osq1uTIV6ZS.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k6uEsXohQ0K1-Fo6o6KpH44dl10=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dX1w2jfItRoX3zEyZqhpePDH.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PB5OaC1I2bu7ZsplaH2ZzQeCA_Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TdTiyzIRVtSFnp7Z8DmwePoF.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:47
Sorcerer8472 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:32:
........

Hoe dan ook blijf ik erbij dat we ook moeten nadenken over een scenario waarin de vaccins ineens niet blijken te werken. Het land kan niet nog een jaar op slot blijven, er moeten dan toch echt harde keuzes gemaakt worden. De schade bij niet-patiënten is langzaamaan extremere vormen aan het aannemen:
https://www.ad.nl/gezond/...en-burn-out-aan~aaa7d954/
Tsja die jongeren of moet ik zeggen tsja het AD. Het artikel is "geleverd" door de baas van de B.V. https://nationaalcentrumpreventiestressenburn-out.nl/
Deze baas is: '"... Theo Immers is de bedenker van de Vitality Mind Challenge® en aanpak.
Theo studeerde eerst Analytische Chemie aan de Haagse Hogeschool gevolgd door de studie Theoretische Fysica aan de Rijksuniversiteit Leiden. ""
En ja hij is ook nog ervaringsdeskundige.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07:47
Metro2002 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:53:
https://mobile.twitter.com/RTLZ/status/13598864349

Flink aantal banen dat geschrapt gaan worden als gevolg van de coronacrisis en de vooruitzichten zijn niet zo best. :/
Omscholen is leuk maar dat nieuwe vakgebied moet je maar net liggen, ik zie mezelf bv echt niet voor een klas staan.
Ik ben echt bang dat we aan de vooravond van een ongekende economische crisis staan intussen.
De tweet is niet meer beschikbaar, wat was het artikel waar het over ging?

Ik denk dat het met de economische crisis wel mee zal vallen. Ja, er zullen klappen gaan vallen, er zal zodra de NOW en dergelijke afgebouwd worden best wel een boel omvallen, maar de vraag is of die bedrijven zonder corona en bijbehorende noodsteun nog wel een lang leven waren beschoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
henkzelf schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 18:31:
Tsja die jongeren of moet ik zeggen tsja het AD. Het artikel is "geleverd" door de baas van de B.V. https://nationaalcentrumpreventiestressenburn-out.nl/
Er zijn ook andere partijen die dezelfde signalen opvangen. Het Rode Kruis en diverse crisislijnen komen tot dezelfde constatering dat de lockdown op jongeren een zware psychische wissel trekt. Die directeur is niet uniek in deze conclusie.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Transportman schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 18:59:
[...]

De tweet is niet meer beschikbaar, wat was het artikel waar het over ging?

Ik denk dat het met de economische crisis wel mee zal vallen. Ja, er zullen klappen gaan vallen, er zal zodra de NOW en dergelijke afgebouwd worden best wel een boel omvallen, maar de vraag is of die bedrijven zonder corona en bijbehorende noodsteun nog wel een lang leven waren beschoren.
Ik heb de link denk ik niet goed gekopieerd (kopieren en plakken op een tablet.. :X ) , dit zou juiste link moeten zijn

Juist de grote bedrijven als abn amro en shell schrappen nu de banen. Als de now regeling stopt zullen er nog best wat volgen

[ Voor 11% gewijzigd door ZieMaar! op 11-02-2021 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
[...]

Voor mij is deze aangegeven periode al weken bekend. Maar, er zijn erg veel factoren die een pandemie beïnvloeden. Zelfs deze vorstperiode heeft invloed op het gedrag. Je zult voorspellingen altijd moeten bijstellen afhankelijk van nieuwe inzichten. Op zich dus niet zo bijzonder. Je weet wat je nu weet.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:42
Metro2002 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:46:
[...]

Ik heb de link denk ik niet goed gekopieerd (kopieren en plakken op een tablet.. :X ) , dit zou juiste link moeten zijn

https://mobile.twitter.com/RTLZ/status/1359886434912583682
Grote bedrijven kondigen continue reorganisaties aan, en banken helemaal door de digitalisering/ automatisering, dus zo bijzonder is dat eigenlijk niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:43
CMD-Snake schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:16:
[...]

Er zijn ook andere partijen die dezelfde signalen opvangen. Het Rode Kruis en diverse crisislijnen komen tot dezelfde constatering dat de lockdown op jongeren een zware psychische wissel trekt. Die directeur is niet uniek in deze conclusie.
Die andere partijen claimen geen 80% op basis van een testje op de website van een bedrijf dat je van je burnout af wil helpen.

Hij wil.

• honey
NiGeLaToR schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:24:
[...]

Komt ie niet als we maatregelen versoepelen of ons er niet meer genoeg aan houden, eventueel in combinatie met een besmettelijkere variant?

Tis nooit 1 oorzaak waardoor de situatie verandert.
Zoals ik het heb begrepen van het RIVM komt de derde golf in maart/april als we de huidige maatregelen handhaven. De R0 is voor de oude variant onder de 1, maar de Engelse variant zit consequent boven de 1. Dus, het neemt toe in aantal.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

rik86 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:48:
[...]

Grote bedrijven kondigen continue reorganisaties aan, en banken helemaal door de digitalisering/ automatisering, dus zo bijzonder is dat eigenlijk niet
inderdaad en voor zover ik het nu weet is de NOW regeling etc steeds meer gericht op het MKB. Daar werken de meeste mensen, dat er bij Heineken wereldwijd 80.000 werken moeten ze bij Heineken regelen met hun personeel, aandeelhouders etc. Multinationals zijn geen NL bedrijven, dus ook de verantwoordelijkheid van Nederland niet.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Jedi_Pimp
pro_6or schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:02:
[...]

Ik denk eerder dat veel toeschouwers aan de zijlijn denken onfeilbaarder te zijn dan wetenschappers.
Dus het beschouwen van het wetenschappelijk discours en daar een mening over hebben, duidt op onfeilbaarheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Yaksa schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:33:
[...]

Wat is er tegen om dat feest later op een dag te vieren dat het wel weer met z'n allen mag?
Tenslotte gaat ze op die dag haar 61e levensjaar in en het klinkt nou niet bepaald dat het bijvoorbeeld een half jaar later niet meer gevierd kan worden.
Dat was ook mijn voorstel, maar ze hebben het aantal gewenste bezoekers al gehalveerd :F

Het is overigens een hij, en hoewel het slechts een verjaardag is (lekker boeiend verder ook inderdaad), die het bij een normale verjaardag het al niet vond kunnen wanneer iemand op vakantie ging in en daardoor zo’n gelegenheid zou missen.

Nu kun je stellen, hoezo is een verjaardag belangrijker dan een vakantie? Er zijn echter ook mensen die een vakantie belangrijker vinden dan COVID... beide is mijn inziens vreemd maar goed.

Zoals gezegd gaan wij voor de rest komt. Wat de rest doet of laat heb ik helaas niet in de hand. Ik heb duidelijk aangegeven wat ik er van vind en dat is mijn inziens wel voldoende.

Ik ben het persoonlijk verder geheel met je eens, mocht dat niet duidelijk zijn :)

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:55

Laguna

Connaisseur

honey schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:50:
[...]

Zoals ik het heb begrepen van het RIVM komt de derde golf in maart/april als we de huidige maatregelen handhaven. De R0 is voor de oude variant onder de 1, maar de Engelse variant zit consequent boven de 1. Dus, het neemt toe in aantal.
Het is wat mij betreft nog allerminst zeker dat die zogeheten derde golf zal komen. De Britse variant is in Nederland sinds begin deze maand de dominante variant. Echter in België neemt de Britse variant met dezelfde snelheid toe (verspreiding loopt daar ongeveer gelijk met Denemarken), maar wel met aanzienlijk meer versoepelingen dan in Nederland/Denemarken. In België leidt de Britse variant desondanks niet voor een stijging in het aantal besmettingen. Al zal het een kwestie van tijd zijn alvorens ook daar de Britse variant dominant zal worden. Het huidige beleid is daar echter: "geen huis blussen dat nog niet in brand staat".

Op basis hiervan kan je wel concluderen dat er meer mogelijk is dan dat wij hier momenteel doen.

R0 is overigens wat anders, je bedoelt de R.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• Yaksa
Laguna schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:02:
[...]

Het is wat mij betreft nog allerminst zeker dat die zogeheten derde golf zal komen. De Britse variant is in Nederland sinds begin deze maand de dominante variant. Echter in België neemt de Britse variant met dezelfde snelheid toe (verspreiding loopt daar ongeveer gelijk met Denemarken), maar wel met aanzienlijk meer versoepelingen dan in Nederland/Denemarken. In België leidt de Britse variant desondanks niet voor een stijging in het aantal besmettingen. Al zal het een kwestie van tijd zijn alvorens ook daar de Britse variant dominant zal worden. Het huidige beleid is daar echter: "geen huis blussen dat nog niet in brand staat".

Op basis hiervan kan je wel concluderen dat er meer mogelijk is dan dat wij hier momenteel doen.

Kweenie, maar volgens mij is hier al meer dan honderd keer gezegd dat je afzonderlijke landen niet met elkaar kunt vergelijken. Elk land is anders in cultuur, gedrag, maatregelen, bevolkingsdichtheid/spreiding, noem maar op. En dat betekent ook dat het virus in elk land een iets andere weg zal kiezen qua verspreiding. Ook nog eens onvoorspelbaar, een klein verschil kan een grote uitwerking hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Jedi_Pimp schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:49:
[...]

Dus het beschouwen van het wetenschappelijk discours en daar een mening over hebben, duidt op onfeilbaarheid?
Nee, juist niet, alleen het denken dat te zijn. Maar dat is voor mensen vaak moeilijk in te zien, dat ze zo ontzettend weinig weten en begrijpen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Yaksa schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:15:
[...]

Kweenie, maar volgens mij is hier al meer dan honderd keer gezegd dat je afzonderlijke landen niet met elkaar kunt vergelijken. Elk land is anders in cultuur, gedrag, maatregelen, bevolkingsdichtheid/spreiding, noem maar op. En dat betekent ook dat het virus in elk land een iets andere weg zal kiezen qua verspreiding. Ook nog eens onvoorspelbaar, een klein verschil kan een grote uitwerking hebben.
In het geval van België gaat die vlieger wat mij betreft niet op. België kan je prima vergelijken met Nederland.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:04
Laguna schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:40:
[...]

In het geval van België gaat die vlieger wat mij betreft niet op. België kan je prima vergelijken met Nederland.
Juist niet, met een gefragmenteerde overheid die per taalregio hun eigen plan trekken en elkaar tegenwerken gaat het daar een heel heel stuk stroperiger.

Hoeveel gezondheidsministers hadden ze ook alweer? Stuk of 4? 9 dus https://www.vrt.be/vrtnws...-9-ministers-en-waarvoor/

[ Voor 12% gewijzigd door LZ86 op 11-02-2021 22:04 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-09 07:45
Yaksa schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:15:
[...]

Dat is politiek gezwets, we zijn er hier normaal gesproken als de kippen bij om ons te vergelijken met andere landen als we het goed doen. Als we het hier niet goed doen, dan mogen we ineens niet meer vergelijken. Nederland, België, Duitsland... Totaal verschillende werelden.

Ik ga over twee dagen me even een paar maanden social distancen van Nederland in de 30 graden zon van Sri Lanka. 20x minder besmettingen en doden per inwoner dan hier. En om een beeld te schetsen van hoe zij heropenen voor toeristen: ze hebben een lijst met goedgekeurde hotels voor de eerste 14 dagen, het hotel zorgt voor vervoer vanaf het vliegtuig, in de hotels komen alleen buitenlanders(ze noemen het een bio-bubble) en ik krijg 3 PCR tests(omdat ik langer dan 7 dagen blijf). Na 14 dagen ben ik vrij om te gaan en staan waar ik wil als alle drie de tests negatief zijn. Er zijn goedgekeurde attracties die te bezichtigen zijn in de eerste dagen. En dat is nu een van de meest open Aziatische landen. Zelfs al gaan de besmettingen hier omlaag, dan hebben we nog geen plan om het zo te houden, we denken alleen in versoepelingen, dus een derde golf is onvermijdbaar. Het idee dat die er niet komt is totaal onrealistisch, zie het zo: als de derde golf de helft is van de eerste en tweede, dan doen we het al enorm goed. Tot nu toe vind ik het allemaal juist behoorlijk voorspelbaar.

offtopic:
Een vriendin van me die verpleegkundige is op een IC belde me net op dat ze gisteravond een boete heeft gehad toen ze op de fiets op weg naar het ziekenhuis was voor een nachtdienst. Ze had een werkgeversverklaring, maar geen persoonlijke verklaring bij. Regels zijn regels. Nederland _/-\o_

*edit* persoonlijke n=1 ervaringen mogen naar de slowchat, daar zijn de reacties op dit stuk dus ook terug te vinden

[ Voor 4% gewijzigd door ZieMaar! op 12-02-2021 07:32 ]

• Laguna

Laguna

Connaisseur

LZ86 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:52:
[...]

Juist niet, met een gefragmenteerde overheid die per taalregio hun eigen plan trekken en elkaar tegenwerken gaat het daar een stuk stroperiger.

Hoeveel gezondheidsministers hadden ze ook alweer? Stuk of 4?
Het virus heeft daar weinig boodschap aan. Tevens verandert dat niks aan het feit dat alle scholen daar niet dicht zijn geweest en dat niet-essentiële winkels, musea en zwembaden al ruim 2 maanden open zijn.

• Yaksa
BarôZZa schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:57:
[...]

Dat is politiek gezwets, we zijn er hier normaal gesproken als de kippen bij om ons te vergelijken met andere landen als we het goed doen. Als we het hier niet goed doen, dan mogen we ineens niet meer vergelijken. Nederland, België, Duitsland... Totaal verschillende werelden.

Ik ga over twee dagen me even een paar maanden social distancen van Nederland in de 30 graden zon van Sri Lanka. 20x minder besmettingen en doden per inwoner dan hier. En om een beeld te schetsen van hoe zij heropenen voor toeristen: ze hebben een lijst met goedgekeurde hotels voor de eerste 14 dagen, het hotel zorgt voor vervoer vanaf het vliegtuig, in de hotels komen alleen buitenlanders(ze noemen het een bio-bubble) en ik krijg 3 PCR tests(omdat ik langer dan 7 dagen blijf). Na 14 dagen ben ik vrij om te gaan en staan waar ik wil als alle drie de tests negatief zijn. Er zijn goedgekeurde attracties die te bezichtigen zijn in de eerste dagen. En dat is nu een van de meest open Aziatische landen. Zelfs al gaan de besmettingen hier omlaag, dan hebben we nog geen plan om het zo te houden, we denken alleen in versoepelingen, dus een derde golf is onvermijdbaar. Het idee dat die er niet komt is totaal onrealistisch, zie het zo: als de derde golf de helft is van de eerste en tweede, dan doen we het al enorm goed. Tot nu toe vind ik het allemaal juist behoorlijk voorspelbaar.

Een vriendin van me die verpleegkundige is op een IC belde me net op dat ze gisteravond een boete heeft gehad toen ze op de fiets op weg naar het ziekenhuis was voor een nachtdienst. Ze had een werkgeversverklaring, maar geen persoonlijke verklaring bij. Regels zijn regels. Nederland _/-\o_
Dus je gaat naar een land waar de besmettingen op dit moment heel snel aan het oplopen zijn?
Beetje dom.
Bron:

• LZ86
Laguna schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 22:07:
[...]

Het virus heeft daar weinig boodschap aan. Tevens verandert dat niks aan het feit dat alle scholen daar niet dicht zijn geweest en dat niet-essentiële winkels, musea en zwembaden al ruim 2 maanden open zijn.
Nadat ze zo ontzettend veel besmettingen hebben gehad op een kleinere bevolking dan wat wij hebben...
Het is daar veel erger uit de klauwen gelopen dan bijna alle omliggende landen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Burgemeester Halsema, ziekenhuisdirecteur Maurice van den Bosch (OLVG), voorzitter Jet Bussemaker van de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving, hoogleraar polarisatie en veerkracht Hans Boutellier, voorzitter van de Sociaal-Economische Raad Mariëtte Hamer, pedagoog Micha de Winter en Maurice Knijnenburg, voorzitter van de Nationale Jeugdraad hebben een manifest gepubliceerd waarin opgeroepen wordt om bij volgende versoepelingen jongeren prioriteit te geven. De langdurige impact van de coronamaatregelen op het welzijn van jongeren is zorgelijk volgens de ondertekenaars.

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-09 21:34

boesOne

meuh

CMD-Snake schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 22:48:
Burgemeester Halsema, ziekenhuisdirecteur Maurice van den Bosch (OLVG), voorzitter Jet Bussemaker van de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving, hoogleraar polarisatie en veerkracht Hans Boutellier, voorzitter van de Sociaal-Economische Raad Mariëtte Hamer, pedagoog Micha de Winter en Maurice Knijnenburg, voorzitter van de Nationale Jeugdraad hebben een manifest gepubliceerd waarin opgeroepen wordt om bij volgende versoepelingen jongeren prioriteit te geven. De langdurige impact van de coronamaatregelen op het welzijn van jongeren is zorgelijk volgens de ondertekenaars.
Ben ik het wel mee eens als 40-er. Dit had ik in mijn studententijd nog veel kloteriger gevonden dan nu.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07:47
BarôZZa schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:57:
[...]

Als we het niet goed doen zijn we er anders ook als de kippen bij om naar andere landen te wijzen waar het wel goed zou gaan. Vaccinatietempo, we hebben erover geklaagd. Treinen, we wijzen altijd naar Zwitserland en Japan omdat we het hier niet goed zouden doen.
Sri Lanka heeft natuurlijk wel het voordeel dat het een groot eiland is, dan heb je veel meer mogelijkheden om mensen die de grens over komen te isoleren, omdat er maar een paar punten zijn waar mensen het land binnen komen. In Nederland is er ruim 1000km landsgrens, dat kan je nooit volledig afsluiten en is mensen in bio-bubbles stoppen ook niet mogelijk, omdat er toch geen zicht is op de grootste groepen die de grens over komen.
Eens dat het krom is, maar ook terecht dat ze een boete krijgt, want regels zijn inderdaad regels, want waar houdt het anders op? Ze kan de boete natuurlijk aanvechten, want ze mocht op straat zijn, lijkt mij dat er dan een goede kans op verlaging/kwijtschelding is.

Ik vraag me wel af hoe ze die persoonlijke verklaring kan vergeten maar de werkgeversverklaring wel bij haar had. Het lijkt me dat je die twee toch samen bewaard of ergens hebt waar je ze niet kan vergeten.

• Laguna

Laguna

Connaisseur

LZ86 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 22:27:
[...]

Nadat ze zo ontzettend veel besmettingen hebben gehad op een kleinere bevolking dan wat wij hebben...
Het is daar veel erger uit de klauwen gelopen dan bijna alle omliggende landen.
Dat kwam doordat ze te laat ingrepen met een gedeeltelijke lockdown waarvan het effect pas 3 weken later zichtbaar werd, maar op het moment van de piek voerden ze nog wel voor 4 weken een harde lockdown door om de cijfers zoveel mogelijk omlaag te krijgen en sindsdien hebben ze ruimte voor versoepelingen. Waar zij 2 golven hebben gehad, hebben wij er al 3 gehad. Overigens mag die 2de golf bij hen heftiger zijn geweest, ze hebben wel ruim 2x zoveel zorgcapaciteit om het op te vangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:52:
[...]

inderdaad en voor zover ik het nu weet is de NOW regeling etc steeds meer gericht op het MKB. Daar werken de meeste mensen, dat er bij Heineken wereldwijd 80.000 werken moeten ze bij Heineken regelen met hun personeel, aandeelhouders etc. Multinationals zijn geen NL bedrijven, dus ook de verantwoordelijkheid van Nederland niet.
Naast de 14 miljard aan loonsteun heeft MKB Nederland (300.000 bedrijven) ook nog eens 14 miljard aan uitgestelde betalingen naar de belastingdienst open staan. Dat wordt echt niet recht getrokken in een jaartje of twee. Tel daarbij de toeleveranciers op, die hebben pas later last van de crisis(lopende projecten zijn reeds gebudgetteerd en worden afgerond) maar daarna zitten zij zonder werk als hun klanten niet kunnen of durven investeren. Simpel voorbeeldje is de automobielindustrie, die waren dit jaar nog lekker bezig met auto's leveren die eind 2019 besteld zijn, maar nu droogt het langzaam op. Met al dat thuiswerken en een stukje milieu er bij zie ik het somber in voor contracten in de lease-markt. Als werknemer krijg je het verschil in loon waarschijnlijk wel gecompenseerd, maar daar heeft Ford of Renault zo weinig aan. :+

Dat grote bedrijven hier mee komen zie ik meer als een voorbode voor de rest, van de bakker op de hoek verwacht ik minder toekomstvisie dan een 22 koppig managementteam van Heineken. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door jadjong op 12-02-2021 07:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:47
Transportman schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 23:04:
[...]

Ik vraag me wel af hoe ze die persoonlijke verklaring kan vergeten maar de werkgeversverklaring wel bij haar had. Het lijkt me dat je die twee toch samen bewaard of ergens hebt waar je ze niet kan vergeten.
Die persoonlijke verklaring moet op zijn minst per weekdienst ingevuld worden. Nog net niet per dag maar ik kan me goed voorstellen dat ook dat een keer mis gaat. Fijn ook dat er dan op de route naar het ziekenhuis wordt gecontroleerd. :(

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
henkzelf schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 07:58:
[...]

Die persoonlijke verklaring moet op zijn minst per weekdienst ingevuld worden. Nog net niet per dag maar ik kan me goed voorstellen dat ook dat een keer mis gaat. Fijn ook dat er dan op de route naar het ziekenhuis wordt gecontroleerd. :(
Definieer 'route naar ziekenhuis'?
Dat is toch heel Nederland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 07:46
henkzelf schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 07:58:
[...]

Die persoonlijke mag toch ook voor hele periode? zo heb ik hem iig ingevuld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
CMD-Snake schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 22:48:
Ik ben blij dat het onderkend wordt nu. Ik denk dat het voorlopig alleen voldoende is om vooral weer te gaan voor fysiek onderwijs. De andere versoepelingen zijn leuk, maar ik vind niet dat ik daar meer of eerder recht op heb dan iemand van 50.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Een loffelijk streven maar we hebben nu al zoveel pogingen om stukje bij beetje te openen zien mislukken dat ik twijfel of 'de jongeren eerder' gaat werken. Dan kom je weer uit bij een streep trekken (25 jaar, jammer als je 26 bent) en dat iedereen die net (of heel erg) over die streep zit dan zich geroepen voelt de grenzen op te zoeken.

Dat wordt weer handhaven door die vreselijke BOA tirannen met onterechte boetes, relletjes en ophef.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
maartend schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:10:
[...]

Die persoonlijke mag toch ook voor hele periode? zo heb ik hem iig ingevuld
Ik zat het net ook even na te kijken. Ik denk dat de opmerking hier vandaan komt:
Moet ik elke keer als ik de straat op ga een nieuw formulier invullen?
Als u in een bepaalde periode elke dag tijdens de avondklok naar buiten moet, kunt u dit aangeven op de Eigen verklaring avondklok. U vult dan de aaneengesloten periode in.

Voor de volgende periode (bijvoorbeeld na het weekend) vult u een nieuw formulier in.
Ik zou 'm ook gewoon voor 1 lange periode invullen, overeenkomstig met de werkgeversverklaring. Vooral met onregelmatige diensten in de zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Een beetje pientere werkgever gooit die PDF in de planningssoftware waardoor iedereen die op woensdag moet werken gelijk een formulier in de mail mee krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

rik86 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:48:
[...]

Er staat toch echt bij dat het door dalende omzetten komt, ook vandaag helaas weer slecht nieuws:

Heineken verwacht dat zo'n 10 tot 15% van de horecazaken failliet gaat:

https://www.rtlnieuws.nl/...ilissement-horeca-klanten

Ook de volksbank (ASN, Regiobank, SNS en BLG Wonen) gaat mensen ontslaan vanwege dalende omzet

https://www.rtlnieuws.nl/...ing-volksbank-huizenmarkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

.

[ Voor 99% gewijzigd door Metro2002 op 12-02-2021 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Laatst online: 08:42
Metro2002 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:56:
[...]

Er staat toch echt bij dat het door dalende omzetten komt, ook vandaag helaas weer slecht nieuws:

Ook de volksbank (ASN, Regiobank, SNS en BLG Wonen) gaat mensen ontslaan vanwege dalende omzet

Als ik 't artikel van de volksbank lees komt 't door een strategiewijziging, en in 't kleinbedrijf zullen inderdaad veel partijen om gaan vallen, m.n. als de steun vanuit de overheid niet voldoende is. Het grootbedrijf zal 't vooral als excuus gebruiken om te snijden in de personeelsformatie. Nu denkt iedereen "ja logisch" terwijl 't gewoon wegsnijden van bijv. slecht functionerend personeel zal zijn.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:39

vectormatic

Warlock of the doorlock

IJzerlijm schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:43:
Een loffelijk streven maar we hebben nu al zoveel pogingen om stukje bij beetje te openen zien mislukken dat ik twijfel of 'de jongeren eerder' gaat werken. Dan kom je weer uit bij een streep trekken (25 jaar, jammer als je 26 bent) en dat iedereen die net (of heel erg) over die streep zit dan zich geroepen voelt de grenzen op te zoeken.

Dat wordt weer handhaven door die vreselijke BOA tirannen met onterechte boetes, relletjes en ophef.
Voor mij als 35-er voelt het gewoon weer alsof ik achteraan het rijtje gezet wordt. De ouderen moeten beschermd worden en vooral wel ruimte krijgen voor contact, moeten als eerst geprikt worden. De jongeren hebben het zwaar en moeten als eerste weer wat mogen (waar iedereen onder de 18 sowieso al meer kan/mag)

en ik mag gewoon mn kop houden en thuis blijven zitten en ergens in het najaar krijg ik dan misschien ook een prik :( Komt nog bij dat ik me doorgaans heel netjes aan de regels hou en zelfs daar nog een goed stuk overheen ga kwa hoeveel contact en drukte ik daadwerkelijk meemaak, en toch moeten de maatregels scherper deels vanwege mensen die het er niet zo nauw mee nemen.

Compleet nutteloos stukje gezeik weer, maar als er toch iets is wat je het vertrouwen in de politiek zou laten verliezen is dit het wel...

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

vectormatic schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:48:
[...]

Voor mij als 35-er voelt het gewoon weer alsof ik achteraan het rijtje gezet wordt. De ouderen moeten beschermd worden en vooral wel ruimte krijgen voor contact, moeten als eerst geprikt worden. De jongeren hebben het zwaar en moeten als eerste weer wat mogen (waar iedereen onder de 18 sowieso al meer kan/mag)

en ik mag gewoon mn kop houden en thuis blijven zitten en ergens in het najaar krijg ik dan misschien ook een prik :( Komt nog bij dat ik me doorgaans heel netjes aan de regels hou en zelfs daar nog een goed stuk overheen ga kwa hoeveel contact en drukte ik daadwerkelijk meemaak, en toch moeten de maatregels scherper deels vanwege mensen die het er niet zo nauw mee nemen.

Compleet nutteloos stukje gezeik weer, maar als er toch iets is wat je het vertrouwen in de politiek zou laten verliezen is dit het wel...
en ook daarom:

-vaccineren in de volgorde die door de wijze mensen bedacht is ( maar wel een beetje tempo maken)
-op basis van vaccinatiegraad (binnen leeftijdscohorten) en besmettingsgraad bepalen wat er open mag onder welke restricties. Voor iedereen die wil/durft,ongeacht leeftijd en prik status, met eventueel tonen negatief resultaat of blazen aan de deur.

KISS principe toepassen: Keep It Simple Stupid

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

[...]

Ik ben 39 en zo denk ik er ook over ja.
Het is goed om te zien dat er nu eindelijk eens een tegengeluid komt zodat ook de maatschappelijke problemen eens naar voren komen maar nu leggen ze de grens weer bij een bepaalde leeftijd en de rest kan maar gewoon nog langer wachten op versoepelingen. :(

Ze mogen best wel eens wat meer experimenteren met wat wel en niet kan. Doe de winkels open en evalueer na 2 of 3 weken hoeveel extra besmettingen dat heeft opgeleverd. Valt dat tegen dan doe je ze weer dicht, val het mee dan kan je het volgende proberen open te doen.

Nu creeer je een gigantische splitsing in de maatschappij. Iedereen die opriep de zwakkeren en ouderen te beschermen werd tot op het bot verguisd maar de jongeren weer dingen laten doen en de rest niet is ineens wel oke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-09 07:45
Verwijderd schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:52:
[...]

en ook daarom:

-vaccineren in de volgorde die door de wijze mensen bedacht is ( maar wel een beetje tempo maken)
-op basis van vaccinatiegraad (binnen leeftijdscohorten) en besmettingsgraad bepalen wat er open mag onder welke restricties. Voor iedereen die wil/durft,ongeacht leeftijd en prik status, met eventueel tonen negatief resultaat of blazen aan de deur.

KISS principe toepassen: Keep It Simple Stupid
Mensen werden hier al dol bij het idee om contactloos te temperaturen bij de ingang van gebouwen en dergelijke, laat staan dat ze moeten blazen (wat ik overigens niet snel zie gebeuren, we hebben er een paar gemaakt voor de teststraten, maar voor elke kroeg is een heel andere productiecapaciteit nodig).
Mij nog steeds een raadsel hoe het een inbreuk is op m'n privacy als iemand bij de deur weet of ik koorts heb of niet. Dat is het meest voorkomende symptoom bij COVID.
Rap tempo maken zie ik ook niet echt lukken. Voor de dertigers: eind dit jaar als je geluk hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:59
Metro2002 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:56:
[...]

10-15% vind ik nog heel acceptabel eerlijk gezegd. Vooral ook voor ons als maatschappij. De horeca blijft bestaan als sector. Nieuwe ondernemers zullen dat gat zo invullen. Er moet wel even nagedacht worden om zulke mensen (die failliet gaan) uit de persoonlijke schulden te houden.

Tweede punt:

Persoonlijk zie ik, en juist bij de horeca, dit als een prima kans om richting duurzaamheid en circulair te gaan. We gooien bakken met geld de horeca in voor steun. Wil je verder in de horeca? Zorg dat je alleen nog biologische dingen verkoopt. Harde eis. Dan creert dan ook een vraag aan de consumentenkant (gedwongen). En een vraag verder in het waardenetwork. Dan kunnen biologische boeren hun producten kwijt aan de horeca.

En de horeca is juist zeer geschikt als speeltuin hiervoor. Want die hoeft niet of nauwelijks te concurreren met het buitenland.

Een circulair verdienmodel is namelijk onderdeel van een business ecosystem (definitie van: Moore, 1996) .

Je moet dus aan de kant van de consument of de laatste schakel daartegen aan gewoon eisen gaan stellen. Dan valt de rest van het waardenetwork wel in line.

Maar ok, dat is weer wat offtopic

Juist nu, nu alles aan het staatsinfuus hangt kun je verandering afdwingen voor een duurzamere samenleving. Covid-19 is een kans. Geen bedreiging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Metro2002 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:06:
[...]

Ik ben 39 en zo denk ik er ook over ja.
Het is goed om te zien dat er nu eindelijk eens een tegengeluid komt zodat ook de maatschappelijke problemen eens naar voren komen maar nu leggen ze de grens weer bij een bepaalde leeftijd en de rest kan maar gewoon nog langer wachten op versoepelingen. :(

Ze mogen best wel eens wat meer experimenteren met wat wel en niet kan. Doe de winkels open en evalueer na 2 of 3 weken hoeveel extra besmettingen dat heeft opgeleverd. Valt dat tegen dan doe je ze weer dicht, val het mee dan kan je het volgende proberen open te doen.

Nu creeer je een gigantische splitsing in de maatschappij. Iedereen die opriep de zwakkeren en ouderen te beschermen werd tot op het bot verguisd maar de jongeren weer dingen laten doen en de rest niet is ineens wel oke?
26 hier dus ik val net buiten de boot :'). Ben overigens nog student (laatste jaar, wat een prachtige afsluiting van mijn studie zo /s), dus hoop in ieder geval dat ik nog eens fysiek naar de universiteit mag.

Ik ben overigens ook echt niet voor die prioriteiten. Iedereen heeft last van deze crisis en iedereen zit al krap een jaar thuis eenzaam of verveeld te zijn. Althans, deze zomer was natuurlijk best prima, maar het voelt voor mij als een eeuwigheid geleden. Wat mij betreft mogen ze ook wat beter gaan kijken naar wat er wel/niet open kan, zoals het nu gaat is echt niet houdbaar. Zeker als alle ouderen straks gevaccineerd zijn mag ik hopen dat er versoepeld wordt.

Ben overigens wel van mening dat jongeren lange tijd een soort van ondergeschoven kindje waren t.o.v. ouderen, kinderen (basisschool leeftijd) en ouders. Maar dat geldt net zo goed voor het gros van de 30-40-50'ers zonder kinderen, dat is ook een vergeten groep.

[ Voor 7% gewijzigd door Thomas op 12-02-2021 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:05
[...]

Voor mij als 35-er voelt het gewoon weer alsof ik achteraan het rijtje gezet wordt.
Omdat je gezond bent en dus weinig kans hebt om met corona op de IC te eindigen? Wees blij zou ik zeggen. En als je een baan hebt die je ook vanuit huis kan invullen, hoop ik zelfs dat een 20-jarige gezonde vakkenvuller eerder een vaccinatie krijgt aangezien die meer kans heeft om iets op te lopen van klanten die geen afstand houden of toch corona mee dragen...

T is niet dat die vakkenvuller straks eerder naar een feestje kan ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

BarôZZa schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:13:
[...]

Mensen werden hier al dol bij het idee om contactloos te temperaturen bij de ingang van gebouwen en dergelijke, laat staan dat ze moeten blazen (wat ik overigens niet snel zie gebeuren, we hebben er een paar gemaakt voor de teststraten, maar voor elke kroeg is een heel andere productiecapaciteit nodig).
Mij nog steeds een raadsel hoe het een inbreuk is op m'n privacy als iemand bij de deur weet of ik koorts heb of niet. Dat is het meest voorkomende symptoom bij COVID.
Rap tempo maken zie ik ook niet echt lukken. Voor de dertigers: eind dit jaar als je geluk hebt.
grenzen vervagen inderdaad, maar qua privacy heb ik vooral moeite met registratie van zaken en minder met iets als een temperatuurmeting of blaastest die uitgevoerd wordt zonder te vragen wie ik ben.

als ik bij de kroeg gemeten wordt met een thermometer op mijn voorhoofd en ik wordt geweigerd, dan druip ik af zonder dat ergens geregistreerd is dat ik daar stond en naar binnen wilde. Meestal voel ik overigens wel of mijn temperatuur in orde is.

edit: qua koortsmeten zijn we t eens zie ik nu ik je reactie nogmaals lees, heb ik dus ook geen issues mee, wel met een vaccinatiebewijs of toegang op basis van leeftijd oid

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2021 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Adlermann schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:15:
[...]

Juist nu, nu alles aan het staatsinfuus hangt kun je verandering afdwingen voor een duurzamere samenleving. Covid-19 is een kans. Geen bedreiging.
Dat soort opmerkingen wordt hier vooral gezien als complottheorie maar dat is intussen wel precies waar de overheid mee bezig is: build back better en the big reset, wat beiden géén complottheorie is, het enige 'complot' wat daarbij komt kijken is dat er sommige mensen roepen dat de pandemie gecreeerd is om het in gang te zetten al heb ik dat hier nog niemand zien beweren. The big reset is echter gewoon een bestaand programma van het WEF en heeft niks met complottheorieen te maken.

Kijk maar naar de voorwaarden voor de steun aan KLM. Ik blijf dat bizar vinden. Aan de ene kant verbied je bedrijven te openen waarna je ze 'helpt' door geld te lenen maar intussen stel je daar wel voorwaarden aan.

Er is nog zo'n organisatie die dat soort 'hulp' biedt, vooral actief in Italie 8)

[ Voor 20% gewijzigd door Metro2002 op 12-02-2021 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
Laguna schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:02:
[...]

Klopt, niks is nog zeker. Als je pas gaat reageren als je huis al in brand staat, ben je al te laat en kun je alleen nog blussen. Het is voor het OMT en overheid een duivels dilemma om nu te bepalen wat juist is. Te veel maatregelen is schadelijk en draagkracht is al matig. Te weinig maatregelen geeft mogelijk ellende in de zorg.
Gelukkig mag ik wel een mening hebben en wordt er ook wel geluisterd, maar ben ik niet degene die besluiten maakt.

Klopt, het is R en niet R0. Had R0 nog in mijn systeem na het schrijven van een medisch advies.Goed opgemerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

President schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:20:
[...]

Omdat je gezond bent en dus weinig kans hebt om met corona op de IC te eindigen? Wees blij zou ik zeggen. En als je een baan hebt die je ook vanuit huis kan invullen, hoop ik zelfs dat een 20-jarige gezonde vakkenvuller eerder een vaccinatie krijgt aangezien die meer kans heeft om iets op te lopen van klanten die geen afstand houden of toch corona mee dragen...

T is niet dat die vakkenvuller straks eerder naar een feestje kan ;-)
Jup, alles wat ik heb (astma, hooikoorts etc..) is geen risicofactor, en ergens mag ik mezelf inderdaad gelukkig prijzen dat ik relatief weinig risico loop, en vanuit huis kan werken. Ik weet ook echt wel dat er genoeg mensen het zwaarder hebben dan ik, maar toch, ik voel me behoorlijk in de steek gelaten :(

Het is ook niet persee afgunst richting anderen, maar nog meer gewoon het idee dat de overheid er een gigantische puinhoop van maakt, en ik daar toevallig het meest het slachtoffer van ben.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:59
Metro2002 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:21:
[...]

Dat soort opmerkingen wordt hier vooral gezien als complottheorie maar dat is intussen wel precies waar de overheid mee bezig is: build back better en the big reset, wat beiden géén complottheorie is, het enige 'complot' wat daarbij komt kijken is dat er sommige mensen roepen dat de pandemie gecreeerd is om het in gang te zetten al heb ik dat hier nog niemand zien beweren. The big reset is echter gewoon een bestaand programma van het WEF en heeft niks met complottheorieen te maken.

Kijk maar naar de voorwaarden voor de steun aan KLM. Ik blijf dat bizar vinden. Aan de ene kant verbied je bedrijven te openen waarna je ze 'helpt' door geld te lenen maar intussen stel je daar wel voorwaarden aan.

Er is nog zo'n organisatie die dat soort 'hulp' biedt, vooral actief in Italie 8)
Dat kan zo gezien worden ja. Maar ik kijk vooral naar de hefboomfunctie van deze crisis.
Ontwerpdoelstelling: circulaire samenleving. Daar moeten we heen willen we als soort overleven. (en ik ben 1 van de laatsten die het intrinsiek wil, maar ok, het is niet anders we lopen aan de grenzen van het systeem: aarde aan.)

Maar ik ben dan ook een ontzettende technocraat en academicus. Maar ik denk dus veel na over dit soort problemen, omdat ik een onderzoekslijn aan het opzetten ben m.b.t circulaire verdienmodellen en hoe je dit kunt operationaliseren in de extended enterprise. (met wat bijvangst op andere producten).

Ik ben een groot aanhanger geworden van Andrew McAfee en vooral z;n book more from less

Dus ja, ik kijk liever naar dingen hoe ik deze crisis kan gebruiken als spingplank. En ik ja, ik zie mezelf als neo-liberaal. Nou ja om precies te zijn: neo-neo-liberaal :)

Marktwerking, waar mogelijk. Alleen strenger overheidsingrijpen nodig die design constraints aangaat brengen aan verdienmodellen.

En nu de halve economie aan het infuus hangt. Afdwingen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
Het is ook wel weer typisch.

Ja Maar de jongeren! We moeten medelijden hebben met de jongeren! Leerachterstanden, depressies, suicidale gedachten! Ontzie alsjeblieft de jongeren.

*Manifest vanuit mensen in machthebbende positie om jongeren wat eerder te versoepelen vanwege bovenstaande zorgen*

Ja, ho, maar dit is niet eerlijk!

Echt _O- _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

LZ86 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:40:
Het is ook wel weer typisch.

Ja Maar de jongeren! We moeten medelijden hebben met de jongeren! Leerachterstanden, depressies, suicidale gedachten! Ontzie alsjeblieft de jongeren.

*Manifest vanuit mensen in machthebbende positie om jongeren wat eerder te versoepelen vanwege bovenstaande zorgen*

Ja, ho, maar dit is niet eerlijk!

Echt _O- _O-
je maakt volgens mij hier de 'fout' die vaker gemaakt wordt.

dat er mensen zijn die A zeggen en later mensen zijn die B zeggen betekent niet dat de mensen die A zeiden nu B zeggen.

zelfde als dat de mensen die eerst klapten voor de zorg hoogstwaarschijnlijk niet dezelfden waren als degenen die later stenen naar ambulances gooiden.

aanvulling: je kan met generieke regels nog steeds aandacht voor de jongeren hebben: bijvoorbeeld scholen gaan open , kroegen niet. Of sport gaat open , maar competities alleen binnen kleine regio.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2021 10:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geenstijl
  • Niet online
Ik vind het wel terecht dat er meer aandacht gaat naar de niet-zorg slachtoffers van deze crisis.

Met alle respect voor de hard werkende mensen in de zorg, zij hebben tenminste nog hun baan én kunnen redelijk normaal hun "dagelijkse" leven volgen, hebben vaak een gezin (behalve natuurlijk het sporten/uitgaan etc.)
Jongeren kunnen niet sporten/uitgaan etc. én hebben een zeer matig "dagelijks leven".
Bijna een jaar alleen online les etc., dat is echt deprimerend en zorgt voor achterstanden.

Ook in combinatie met het feit dat zij ook nog het minst risico lopen, maar wél (in vergelijking met ouderen) onevenredig veel last hebben van de maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
[...]

Gewoon als een malle gaan eten, ik hoef nog maar 52 kg voor mijn BMI de 40 aantikt. Kost even wat moeite, maar dan heb ik wel sneller mijn prikje.

Serieuzer: je hebt natuurlijk een punt, maar het is onontkoombaar dat er ergens iemand achteraan staat, ongeacht zijn/haar inzet. Dat geldt zowel in goede tijden als in deze slechte tijden. Het is in ieder geval goed dat je je frustratie uit, en dat daar hier en elders ruimte voor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Adlermann schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:29:
[...]

En nu de halve economie aan het infuus hangt. Afdwingen!
Je kan ook andere agenda's proberen te pushen met het momentum van deze crisis. Zoals de diverse vormen van migraties die via de daarop volgende stromen van mensen over de hele wereld helpen een pandemie te verspreiden. De landen die in staat zijn de grenzen te sluiten (voornamelijk door geografische isolatie) hebben een enorm voordeel dat zich heeft vertaald in tienduizenden minder doden.

In begin 2020 was het voor de meeste landen simpelweg niet mogelijk de grenzen te sluiten door de verwevenheid van de globale markt en het ontbreken van de middelen om zo'n sluiting te doen. Maar ook dat zijn keuzes die gemaakt kunnen worden om in de toekomst naar een situatie te gaan waar dat wel mogelijk is en we de prijs daarvoor besluiten te betalen.

Ook kan je kritisch kijken naar allerlei verdragen die nu de bestrijding dwars hebben gezeten. Iedere Nederlander heeft een absoluut recht om uit een ander land terug naar Nederland te komen en vervolgens hier vrij rond te wandelen. Op papier is een isolatie op te leggen maar in de praktijk is dat niet haalbaar. Bij COVID-24 met een 85% dodelijkheid kan je daar opnieuw tegen aan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

zacht schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:49:
[...]

Gewoon als een malle gaan eten, ik hoef nog maar 52 kg voor mijn BMI de 40 aantikt. Kost even wat moeite, maar dan heb ik wel sneller mijn prikje.

Serieuzer: je hebt natuurlijk een punt, maar het is onontkoombaar dat er ergens iemand achteraan staat, ongeacht zijn/haar inzet. Dat geldt zowel in goede tijden als in deze slechte tijden. Het is in ieder geval goed dat je je frustratie uit, en dat daar hier en elders ruimte voor is.
Haha, is wel moeilijker met de avondklok, je moet voor 2100 weer binnen zin, en je kan best 10 big macs halen, maar dan zit je na de 2e koude burgers te eten :P Even om 2300 een 2e run voor een warme hap zit er niet in :+

Maar inderdaad, ik snap ook best dat ik achteraan sta, en ben ook blij dat mn moeder nu aan de beurt is, maar als je ziet hoe snel ze bijv in de UK en amerika aan de gang zijn, herinnert al dat gemier in de marge over welke mini demographie nu weer voorrang krijgt me er alleen maar aan dat we het op (1e) wereld niveau ook geweldig aan het verprutsen zijn, en dat ook dit jaar verder niks wordt.

zachte heelmeesters, stinkende wonden :X

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LZ86
Verwijderd schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:43:
[...]

je maakt volgens mij hier de 'fout' die vaker gemaakt wordt.

dat er mensen zijn die A zeggen en later mensen zijn die B zeggen betekent niet dat de mensen die A zeiden nu B zeggen.

zelfde als dat de mensen die eerst klapten voor de zorg hoogstwaarschijnlijk niet dezelfden waren als degenen die later stenen naar ambulances gooiden.

aanvulling: je kan met generieke regels nog steeds aandacht voor de jongeren hebben: bijvoorbeeld scholen gaan open , kroegen niet. Of sport gaat open , maar competities alleen binnen kleine regio.
Nou, een hoop van de mensen hier die het al vele weken over die jongeren hebben waarom alles weer open moet staan nu vooraan te verkondigen dat het niet eerlijk is omdat ze zelf buiten de boot vallen.

Zeg dan gewoon eerlijk dat je zelf voorrang wil hebben en gebruik geen stromannen.
Men zal vast niet allemaal zo zijn, maar het is wel weer een typisch voorbeeld van hoe veel mensen de crisis beleven, namelijk: Zolang ik er zelf geen last van heb ben ik voor strenge maatregelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
geenstijl schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:47:
Met alle respect voor de hard werkende mensen in de zorg, zij hebben tenminste nog hun baan én kunnen redelijk normaal hun "dagelijkse" leven volgen, hebben vaak een gezin (behalve natuurlijk het sporten/uitgaan etc.)
Jij denkt dat je na een 12 uursdienst op een cohort afdeling nog energie hebt om gezellig iets te doen met het gezin? Sterker nog, die kunnen beter uit de buurt blijven, want gemaakt gezellig doen heb je gewoon geen fut voor.

Een cohortleven bestaat uit eten slapen werken. En als je vrij ben dan is het niet meer dan bijkomen en bankhangen, want fut om iets te doen heb je niet (als het al open zou zijn :P ). Onderschat dat vooral niet. Maar inderdaad, baangarantie heb je wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-09 14:19

immetjes

HIER is BERN-E

Toen @CMD-Snake (post) en ik (post) de government stringency index aanhaalden waar NL op 1 staat viel mij ook al op de Zweden ergens in het midden stond, terwijl ze in mijn beleving veel minder maatregelen namen dan Frankrijk of België; maar goed toen niet veel aandacht aan besteed omdat ik het toch niet -makkelijk- zou kunnen checken.

Dat blijkt dus datamanipulatie te zijn heeft een techneut uitgevonden die al lang die data in de gaten houdt: https://threadreaderapp.com/thread/1359911243147018243.html.

Het blijkt dat Zweden later met terugwerkende kracht 50% omhoog getrokken is omdat de Zweedse PM aanbevelingen gedaan heeft aangaande het aantal personen aanwezig bij samenkomsten. nb: Geen wettelijke dwang, dus niet stringent, dus hoort OxCGRT dat niet te doen.

Ik vind het wel opvallen dat alleen dat leidt tot een stijging van 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
immetjes schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:34:
Toen @CMD-Snake (post) en ik (post) de government stringency index aanhaalden waar NL op 1 staat viel mij ook al op de Zweden ergens in het midden stond, terwijl ze in mijn beleving veel minder maatregelen namen dan Frankrijk of België; maar goed toen niet veel aandacht aan besteed omdat ik het toch niet -makkelijk- zou kunnen checken.

Dat blijkt dus datamanipulatie te zijn heeft een techneut uitgevonden die al lang die data in de gaten houdt: https://threadreaderapp.com/thread/1359911243147018243.html.

Het blijkt dat Zweden later met terugwerkende kracht 50% omhoog getrokken is omdat de Zweedse PM aanbevelingen gedaan heeft aangaande het aantal personen aanwezig bij samenkomsten. nb: Geen wettelijke dwang, dus niet stringent, dus hoor je dat niet te doen.

Ja duh. Had je anders verwacht dan?

Er is door veel mensen meermaals aangegeven dat die lijst geen ene reet zegt. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Het blijkt dat Zweden later met terugwerkende kracht 50% omhoog getrokken is omdat de Zweedse PM aanbevelingen gedaan heeft aangaande het aantal personen aanwezig bij samenkomsten. nb: Geen wettelijke dwang, dus niet stringent, dus hoort OxCGRT dat niet te doen.

Maar volgens die logica zouden ook veel maatregelen in NL van de radar verdwijnen, gezien er nog veel als 'dringend advies' geldt... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

MikeyMan schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:36:
[...]

Maar volgens die logica zouden ook veel maatregelen in NL van de radar verdwijnen, gezien er nog veel als 'dringend advies' geldt... :?
Nee, dringend advies wordt wel degelijk meegewogen. Bij Zweden is een dringend advies alleen erin gezet als verplichte maatregel. Dat is het punt.

[ Voor 22% gewijzigd door immetjes op 12-02-2021 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Niet online
LZ86 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:58:
[...]Jij denkt dat je na een 12 uursdienst op een cohort afdeling nog energie hebt om gezellig iets te doen met het gezin? Sterker nog, die kunnen beter uit de buurt blijven, want gemaakt gezellig doen heb je gewoon geen fut voor.

Een cohortleven bestaat uit eten slapen werken. En als je vrij ben dan is het niet meer dan bijkomen en bankhangen, want fut om iets te doen heb je niet (als het al open zou zijn :P ). Onderschat dat vooral niet. Maar inderdaad, baangarantie heb je wel.
Nee, ik bedoelde ook niet aan dat het eenvoudig is of op het normale leven lijkt.
Misschien verwoordde ik het wat verkeerd.

Alleen wat ik denk dat een belangrijk verschil is, dat mensen die nog kunnen werken grotendeels nog structuur in hun leven hebben. Dat ontbreekt er bij de jongeren veel meer denk ik en dat is volgens mij ook 1 van de grotere problemen.
Bij de behandeling/voorkomen van depressies is structuur zo enorm belangrijk en dat is bij de meeste jongeren dus weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

LZ86 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:36:
[...]

Ja duh. Had je anders verwacht dan?

Er is door veel mensen meermaals aangegeven dat die lijst geen ene reet zegt. :P
Natuurlijk zegt die lijst wel wat. een paar plaatsen speling heb je misschien wel. Maar het is niet zo dat een land wat op 1 staat eigenlijk op de laatste plaats zou moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
immetjes schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:38:
[...]

Goed punt, wat zou OxCGRT van Nederland als advies vertaald hebben naar dwingende stringente maatregel?
Aangezien ongeveer alles een sterk advies is in NL, op sluiting retail/horeca, de mondkapjes, groepsgrootte buiten en avondklok na zou er dan wel een hoop verdwijnen van de lijst.

En nogmaals, ze maken compleet geen onderscheid in hoe zwaar de maatregel is.
Avondklok is avondklok, ook al stelt die van ons niets voor vergeleken met bijvoorbeeld de Franse, en stelt de Belgische niets voor bij die van ons.

Die lijst is slecht onderbouwd en gewoon waardeloos om harde conclusies te kunnen trekken.

[ Voor 28% gewijzigd door LZ86 op 12-02-2021 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het blijft een bepaalde interpretatie van mensen.
Het is ook opvallend dat NL ondanks het opengaan van de basisscholen niet daalt, maar daar wordt dan weer geen wijdverbreide conspiracy met data manipulatie achter gezocht :?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LZ86
geenstijl schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:39:
[...]
Nee, ik bedoelde ook niet aan dat het eenvoudig is of op het normale leven lijkt.
Misschien verwoordde ik het wat verkeerd.

Alleen wat ik denk dat een belangrijk verschil is, dat mensen die nog kunnen werken grotendeels nog structuur in hun leven hebben. Dat ontbreekt er bij de jongeren veel meer denk ik en dat is volgens mij ook 1 van de grotere problemen.
Bij de behandeling/voorkomen van depressies is structuur zo enorm belangrijk en dat is bij de meeste jongeren dus weg.
Structuur in je leven bij een onregelmatige baan met compleet willekeurige diensten, ik hoor graag van je hoe, want dit probeer ik al 14 jaar uit te vinden :P

Maar nogmaals, ik snap dat de jongeren het zwaar hebben, maar ze hebben het echt niet zwaarder dan de mensen die zich kapotwerken in de zorg, de alleenstaanden die amper hun huis uit komen (al dan niet zonder werk zitten), de ouderen die angstvallig hun vaccinatie afspraak afwachten etc.

Ja er moet iets gebeuren voor ze, maar net zo hard voor die andere groepen.
Gelukkig vordert het vaccinatieprogramma gestaag, ik zie het inmiddels ook wel gebeuren dat we in de zomer grotendeels weer het normaal terughebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

LZ86 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:42:
[...]

Aangezien ongeveer alles een sterk advies is in NL, op sluiting retail/horeca, de mondkapjes, groepsgrootte buiten en avondklok na zou er dan wel een hoop verdwijnen van de lijst.

En nogmaals, ze maken compleet geen onderscheid in hoe zwaar de maatregel is.
Avondklok is avondklok, ook al stelt die van ons niets voor vergeleken met bijvoorbeeld de Franse, en stelt de Belgische niets voor bij die van ons.

Die lijst is slecht onderbouwd en gewoon waardeloos om harde conclusies te kunnen trekken.
Makkelijk om dat zo te zeggen. De lijst is goed onderbouwd. Heb je de uitgangspunten gelezen? Heb je de dataset (CSV bestand) gedownload en bekeken?

Zo werkt het, er wordt onderscheid gemaakt tussen aanbeveling en verplicht:

----------
The specific policy and response categories are coded as follows:

School closures:
0 - No measures
1 - recommend closing
2 - Require closing (only some levels or categories,
eg just high school, or just public schools)
3 - Require closing all levels
No data - blank

Workplace closures:
0 - No measures
1 - recommend closing (or work from home)
2 - require closing (or work from home) for some
sectors or categories of workers
3 - require closing (or work from home) all but essential workplaces (eg grocery stores, doctors)
No data - blank

Cancel public events:
0- No measures
1 - Recommend cancelling
2 - Require cancelling
No data - blank

Restrictions on gatherings:
0 - No restrictions
1 - Restrictions on very large gatherings (the limit is above 1000 people)
2 - Restrictions on gatherings between 100-1000 people
3 - Restrictions on gatherings between 10-100 people
4 - Restrictions on gatherings of less than 10 people
No data - blank

Close public transport:
0 - No measures
1 - Recommend closing (or significantly reduce volume/route/means of transport available)
2 - Require closing (or prohibit most citizens from using it)

Public information campaigns:
0 -No COVID-19 public information campaign
1 - public officials urging caution about COVID-19
2 - coordinated public information campaign (e.g. across traditional and social media)
No data - blank

Stay at home:
0 - No measures
1 - recommend not leaving house
2 - require not leaving house with exceptions for daily exercise, grocery shopping, and ‘essential’ trips
3 - Require not leaving house with minimal exceptions (e.g. allowed to leave only once every few days, or only one person can leave at a time, etc.)
No data - blank

etc.

Zweden is dus op specifieke punt "C4 Restrictions on gatherings" op "Restrictions on gatherings of less than 10 people" met een waarde van 4 gezet van "No restrictions" met een waarde 0 terwijl het een aanbeveling is zonder dwingende restricties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

YakuzA schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:48:
[...]

Het blijft een bepaalde interpretatie van mensen.
Het is ook opvallend dat NL ondanks het opengaan van de basisscholen niet daalt, maar daar wordt dan weer geen wijdverbreide conspiracy met data manipulatie achter gezocht :?
Het is niet zomaar een interpretatie van mensen, lees nu eens goed wat OxCGRT doet. De dataset van Nederland is maar bijgewerkt tot 6 februari zoals je gewoon kan zien.

[ Voor 8% gewijzigd door immetjes op 12-02-2021 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
Er wordt onderscheid gemaakt op basis van verpicht vs aanbeveling ja. Maar ze kijken dus niet voldoende naar de inhoud van die maatregel.

Is er in NL een verbod om naar buiten te gaan tenzij kritisch beroep? Ja (avondklok) --> hoge score.
Terwijl die maatregel lichter is dat precies dezelfde maatregel zoals die in andere landen geldt. En dat ze een week achterlopen met data spreekt er ook niet echt voor.

Maar ik hou erover op, prima dat je het anders ziet, maar alles op 1 paard gooien dat niet een bewezen goed medium is en verder niets anders accepteren pas ik voor. Als de RIVM iets berekent op basis van oude getallen is de wereld te klein, maar hier is het niet erg?

[ Voor 6% gewijzigd door LZ86 op 12-02-2021 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

LZ86 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:25:
[...]

Er wordt onderscheid gemaakt op basis van verpicht vs aanbeveling ja. Maar ze kijken dus niet voldoende naar de inhoud van die maatregel.

Is er in NL een verbod om naar buiten te gaan tenzij kritisch beroep? Ja (avondklok) --> hoge score.
Terwijl die maatregel lichter is dat precies dezelfde maatregel zoals die in andere landen geldt. En dat ze een week achterlopen met data spreekt er ook niet echt voor.

Maar ik hou erover op, prima dat je het anders ziet, maar alles op 1 paard gooien dat niet een bewezen goed medium is en verder niets anders accepteren pas ik voor. Als de RIVM iets berekent op basis van oude getallen is de wereld te klein, maar hier is het niet erg?
Nee, hoor. Ik vind het hier ook erg. Alleen het ging hier niet over Nederland maar over Zweden waar dus de data gemanipuleerd wordt. Dat is nog erger. En je hebt gelijk dat je daardoor de waarde van deze index behoorlijk ter discussie kan stellen, en dat is wel jammer went het initiatief om de maatregelen per land te kunnen vergelijken is mooi omdat het iets kan zeggen (samen met de infectie/mortaliteits index) over het nut van de maatregelen.

[ Voor 8% gewijzigd door immetjes op 12-02-2021 12:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

immetjes schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:54:
[...]

Het is niet zomaar een interpretatie van mensen, lees nu eens goed wat OxCGRT doet. De dataset van Nederland is maar bijgewerkt tot 6 februari zoals je gewoon kan zien.
OxCGRT probeert een complexe set samenlevingen, regels, opvolging, handhaving, overtreding uit protest, overtreding uit lijfsbehoud en de eventuele straffen op die overtredingen te combineren in een enkel cijfer dat vervolgens Nederland boven Eritrea plaatst. Het doet me denken aan good old Civilisation waar een eenheid met speren een eenheid met tanks kan verslaan want uiteindelijk hebben ze een enkel cijfer dat hun kracht bepaalt. Leuk maar voor lessen die je in de werkelijke wereld kan toepassen volslagen nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

IJzerlijm schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:38:
[...]

OxCGRT probeert een complexe set samenlevingen, regels, opvolging, handhaving, overtreding uit protest, overtreding uit lijfsbehoud en de eventuele straffen op die overtredingen te combineren in een enkel cijfer dat vervolgens Nederland boven Eritrea plaatst. Het doet me denken aan good old Civilisation waar een eenheid met speren een eenheid met tanks kan verslaan want uiteindelijk hebben ze een enkel cijfer dat hun kracht bepaalt. Leuk maar voor lessen die je in de werkelijke wereld kan toepassen volslagen nutteloos.
Zoals ik eerder al een paar keer schreef is het niet nuttig om te verklaren of je 1,2 of 3 plaatsen boven of onder een land staat. Maar het is beter dan niets.

Als je in de top 10 eindigt is het niet zo dat je eigenlijk bij de laatste tien zou horen. Ik begrijp niet waarom iedereen hier zo tegen deze lijst is. Hij is niet volkomen nutteloos (inmiddels wel minder waard door de datamanipulatie op in iedere geval Zweden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Ik heb voor het eerst sinds een aantal dagen weer werkbare getallen van GGD.
Het aantal positieve tests is sinds gisteren weer op het normale niveau en de omvang van de correctie over de voorgaande dagen valt in te schatten.

Dit, plus de vaccinatiecijfers van de afgelopen dagen, toegevoegd aan het model.

Nieuwe prognose (pessimistische model):

Infection date around 2021-01-31; estimated percentage of B1.1.1.7: 56.5%
Latest estimate on historical R-value: 1.031 on 2021-01-31.
Max predicted R-value: 1.105 on 2021-03-01
Max predicted new daily reported infections: 14917 on 2021-04-30

Als ik 4 dagen terug ga in de tijd (dus de effecten van het winterweer en de bijbehorende correctie eruit gooi), dan stond de piek op 15.737. Ga ik een hele week terug dan was het 16.298.

De trend is dat de pessimistische inschatting van de piek wat lager wordt.

Dat is in lijn met de early indicators op corona dashboard. Daar wordt afgelopen week een daling van 20% geregistreerd in mensen die zich met corona-achtige klachten bij de huisarts melden en eveneens een daling van 20% op de rioolwatermeting.

Kijk ik naar het optimistische model, dan loo
* 1 week geleden: geen derde golf (R blijft onder 1)
* 4 dagen geleden: piekniveau 4.114
* nu: 4.325

Er zit dus convergentie in, met toenemende zekerheid dat er iets van een derde golf aankomt, maar tegelijk een dalende verwachting van de omvang van die golf.

[ Voor 42% gewijzigd door t_captain op 12-02-2021 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Laatst online: 26-07-2024
@t_captain , vanaf welke datum begint volgens jouw model het aantal infecties weer te stijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
immetjes schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:49:
[...]

Zoals ik eerder al een paar keer schreef is het niet nuttig om te verklaren of je 1,2 of 3 plaatsen boven of onder een land staat. Maar het is beter dan niets.

Als je in de top 10 eindigt is het niet zo dat je eigenlijk bij de laatste tien zou horen. Ik begrijp niet waarom iedereen hier zo tegen deze lijst is. Hij is niet volkomen nutteloos (inmiddels wel minder waard door de datamanipulatie op in iedere geval Zweden).
Het feit dat je m inmiddels behoorlijk ter discussie kan stellen bovenop de redenen om hem uberhaupt niet al te serieus kan nemen maakt dat ie gewoon waardeloos is (geworden) Het gaat er ook niet om dat je van plek 1 naar plek 100 moet zakken, dat plek 1 zomaar ook plek 15 kan zijn wegens verschillende redenen helpt m om zeep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-09 18:30
LZ86 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:33:
[...]

Het feit dat je m inmiddels behoorlijk ter discussie kan stellen bovenop de redenen om hem uberhaupt niet al te serieus kan nemen maakt dat ie gewoon waardeloos is (geworden) Het gaat er ook niet om dat je van plek 1 naar plek 100 moet zakken, dat plek 1 zomaar ook plek 15 kan zijn wegens verschillende redenen helpt m om zeep.
Ik kan me niet voorstellen dat alle landen in Europa behalve Nederland loopt te sjoemelen met de cijfers. De stelling dat je ipv plek 1 op plek 15 kan staan gaat me tevens wat ver, is geen bewijs voor. Al zou het zo zijn, hebben we hier dan echt het geloof dat Nederland niet tot de slechtsten in Europe behoren qua vaccinatietempo? Ik niet namelijk :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Cruise Control schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:31:
@t_captain , vanaf welke datum begint volgens jouw model het aantal infecties weer te stijgen?
Trendmatig al vanaf ~30-1.

* de R-waarde wordt omhoog geduwd door toenemend aandeel B1.1.1.7, dat aandeel zit net voorbij de 50% eind januari en dus op een flank waar dit aandeel zeer snel toeneemt.
* iets verderop in de tijd verzwakt dat opwaarste momentum. vooral na 15-2 (infectiedatum = ~23-2 rapportagedatum) is dat zichtbaar
* het neerwaartse momentum moet komen uit toenemende natuurlijke immunisatie en vaccinaties. Dat zijn zeer sterke krachten, maar niet bepaald snel.

Vandaar dat in mijn model de R-waarde zal blijven stijgen tot 1-3 en daarna nog boven 1 blijven (dus toenemende besmettingen) tot 30-4. De piek van de R-waarde is lang niet zo hoog als gevreesd: ik kom niet meer significant boven de 1.1. Maar hij blijft vooral vrij lang boven die 1 zoals het er nu naar uitziet. Dat geeft een lange periode van geleidelijk toenemende besmettingen.

Let op: dit is het pessimistische model. Er is nog steeds een trendmatige en onverklaarde daling van R zichtbaar in de historische cijfers. Als ik die extrapoleer kom ik bij mijn optimistische model en daar heb je nauwelijks een piek.

[ Voor 15% gewijzigd door t_captain op 12-02-2021 13:45 ]

Pagina: 1 ... 107 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid

Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Je reageert alleen op de inhoud, nooit op de man

Daarnaast: geen linkdrops. Post je een link, geef dan even de belangrijkste conclusie/samenvatting mee. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!

Andere topics:
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2