Het Coronavirus in Nederland en België - deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 106 ... 129 Laatste
Acties:
  • 401.044 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06:44
YakuzA schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:20:
[...]

De woensdag was toch altijd hoger dan het weekgemiddelde?
Dat geldt vooral voor de testcijfers, niet per se de ziekenhuiscijfers dacht ik.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-09 18:30
codex schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:18:
[...]

Ik zag laatst in een draadje van wappies deze video gepost worden, de enige video die ik tot dusver heb gezien die mijn wenkbrauwen toch wel deden fronsen. Normaal zou ik nooit iets van viruswaarheid delen, maar dit is best interessant en feitelijk.

Uiteraard worden we bespeeld en snap ik best de achterliggende redenen, dit gaat echter best ver. Ik ben wel benieuwd in welke mate dit speelt in Nederland, het is alleen niet echt slim als een dergelijke video op Facebook en YouTube de ronde doet. Probeer het maar eens te weerleggen.
Conclusie van het verhaal is dat individuele burgers weigeren om analyses en adviezen van experts op te volgen, rationale verhalen ondersneeuwen in geschreeuw van leken, media de voorkeur geven aan mensen die vooral heel hard roepen in plaats van logische/juiste dingen roepen en een leugen te paard reist waar de waarheid dit te voet doet.

Omdat we ons laten bespelen als een piano door de meest gekke wappies resten overheidsinstanties weinig anders dan het managen van hun eigen boodscap, inclusief stukje gedragsbeinvloeding door framing waarvoor geldt dat je worst een stuk minder lekker smaakt wanneer je weet hoe die gemaakt is. Dit is praktisch dagelijks aan de orde sinds het ontstaan van het concept van nationale overheden. Ik mis vast iets, maar wat is hier nu zo schokkend aan? Laten we wel zijn: het moment dat we corona een heel klein beetje serieus gingen nemen was het moment dat we bejaarden in gangen van Italiaanse ziekenhuizen zagen liggen sterven.

Blijft voor mij ironisch dat Viruswaanzinnigen huilie huilie doen over bespeeld worden en zelf in de meest bizarre theorien geloven, aan de man gebracht door de meest louche charlatans 8)7

[ Voor 41% gewijzigd door ZieMaar! op 10-02-2021 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:43
t_captain schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:27:
[...]
Toch zijn details we belangrijk. Een detail waar kamerlid v/d Staaij zich deze week boos overmaakte, is dat er werd gesproken over verlenging van een maatregel (avondklok) nog voordat de spoedwet door de kamers was geweest.
De avondklok was toch niet gebaseerd op de Coronaspoedwet? Of bedoelde hij / jij wat anders?

Hij wil.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 15:19

Mfpower

In dubio

t_captain schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:27:
[...]

Op details na, de democratie functioneert naar behoren.

Toch zijn details we belangrijk. Een detail waar kamerlid v/d Staaij zich deze week boos overmaakte, is dat er werd gesproken over verlenging van een maatregel (avondklok) nog voordat de spoedwet door de kamers was geweest. Je verlengt dus iets dat nog niet eens officieel is goedgekeurd. Zo'n shortcut kan het begin zijn van een regering die een loopje neemt met steeds meer democratische principes. Niets om meteen in paniek te raken, maar wel aanleiding om zeer waakzaam te blijven.

Observatie: veel van de mensen die roepen dat de regering zich opstelt als een dictator, hebben eigenlijk meer moeite met hun medeburgers dan met hun leiders. Klassiek voorbeeld: mondmaskers. Onderzoeken gaven aan dat ze slechts marginaal zouden werken, en toch kwam de verplichting. Dat kun je opvatten als dictatuur. Maar tegelijk waren burgers in duidelijke meerderheid voor. Wie tegen de plicht op mondmaskers is, heeft dus een issue met de meerderheid en niet per se met de regering.
Een gevaar van democratie kan dan ook zijn de dictatuur van de meerderheid. 25 procent van de mensen als minderheid is een enorme groep. Een goede democratie komt die tegemoet.
Dat is een van de problemen die ik heb met de maatregelen (scholen binair open of dicht bijvoorbeeld). Het mondkapje vind ik een iets minder goed voorbeeld omdat proportionaliteit niet zo een probleem is (kleine moeite, klein gevolg?) maar de avondklok vind ik een heel ander verhaal. Het raakt zoveel mensen zo heftig dat de manier waarop het nu gaat teveel kans heeft disproportioneel te zijn. Je raakt ook de welwillenden. Een meerderheid is imho niet alleen meer voldoende. Een tegemoetkoming of op z’n minst licht aan het einde van de tunnel moet dan als waarborg ingebakken zijn.

Dat laatste gebeurde gisteren een beetje in de debatten maar de kamer heeft zich er wel in laten luizen: toen de avondklok kwam kon iedereen bedenken dat het effect na twee weken amper te meten was.

Daarnaast geldt het glijdende schaal effect wel vind ik, of die van de kokende kikker: eenmaal een grens gepasseerd is het daarna een stuk makkelijker.

En rechten en waarborgen zijn er juist voor wanneer het crisis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
klaaas schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:40:
[...]

De avondklok was toch niet gebaseerd op de Coronaspoedwet? Of bedoelde hij / jij wat anders?
Is een aparte wet: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2021-4191.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:28

codex

Geen OpenAI agent :)

BoB_HenK schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:37:
[...]

Conclusie van het verhaal is dat individuele burgers weigeren om analyses en adviezen van experts op te volgen, rationale verhalen ondersneeuwen in geschreeuw van leken, media de voorkeur geven aan mensen die vooral heel hard roepen in plaats van logische/juiste dingen roepen en een leugen te paard reist waar de waarheid dit te voet doet.

Omdat we ons laten bespelen als een piano door de meest gekke wappies resten overheidsinstanties weinig anders dan het managen van hun eigen boodscap, inclusief stukje gedragsbeinvloeding door framing waarvoor geldt dat je worst een stuk minder lekker smaakt wanneer je weet hoe die gemaakt is. Dit is praktisch dagelijks aan de orde sinds het ontstaan van het concept van nationale overheden. Ik mis vast iets, maar wat is hier nu zo schokkend aan? Laten we wel zijn: het moment dat we corona een heel klein beetje serieus gingen nemen was het moment dat we bejaarden in gangen van Italiaanse ziekenhuizen zagen liggen sterven.

Blijft voor mij ironisch dat Viruswaanzinnigen huilie huilie doen over bespeeld worden en zelf in de meest bizarre theorien geloven, aan de man gebracht door de meest louche charlatans 8)7
Volkomen eens, het is een stukje PR/Communicatie training, maar voor een buitenstaander komt dit over als manipulatie. Ik snap het doel zeker, je moet als overheid wel om tegengas te geven.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• t_captain
Mfpower schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:45:
[...]

Een gevaar van democratie kan dan ook zijn de dictatuur van de meerderheid. 25 procent van de mensen als minderheid is een enorme groep. Een goede democratie komt die tegemoet.
Je maakt daat een zeer goede en zeer belangrijke nuance: democratie is iets anders dan ongebreidelde macht van meerderheid over minderheid.

Verlies je dat uitgangspunt uit het oog, dan wordt democratie in een samenleving van egoisten al gauw tot een middel tot structruele onderdrukking van minderheden.

Eigenlijk kan democratie alleen bestaan in de presumptie van maximale vrijheid en maximaal respect voor de vrijheid van een ander.
Daarnaast geldt het glijdende schaal effect wel vind ik, of die van de kokende kikker: eenmaal een grens gepasseerd is het daarna een stuk makkelijker.

En rechten en waarborgen zijn er juist voor wanneer het crisis is.
Reden temeer om zeer waakzaam te zijn. Een avondklok voor 2.5 weken (wetende dat RIVM/OMT die tijd nodig heeft om de R-waarde tebepalen, waardoor je te weinig datapunten hebt om het effect te isoleren, dat zou je kunnen opvatten als een opwarmer. De bedoeling was van meet af aan om het langer te doen, maar dat was niet verkoopbaar aan de kamer dus dan maar in twee stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
En dan afvragen waarom mensen cynisch worden.
Inderdaad is de verlenging geen verrassing, maar waarom mensen de welke keer weer in het "perspectief" van deze regering trappen is me een raadsel.
Die routekaart waar met hand en tand aan vastgehouden word is duidelijk als je naar de getallen kijkt.
We komen nooit van de beperkingen af, dat laten die getallen niet toe.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
t_captain schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 15:03:
[...]

Je maakt daat een zeer goede en zeer belangrijke nuance: democratie is iets anders dan ongebreidelde macht van meerderheid over minderheid.

Verlies je dat uitgangspunt uit het oog, dan wordt democratie in een samenleving van egoisten al gauw tot een middel tot structruele onderdrukking van minderheden.

Eigenlijk kan democratie alleen bestaan in de presumptie van maximale vrijheid en maximaal respect voor de vrijheid van een ander.

[...]

Reden temeer om zeer waakzaam te zijn. Een avondklok voor 2.5 weken (wetende dat RIVM/OMT die tijd nodig heeft om de R-waarde tebepalen, waardoor je te weinig datapunten hebt om het effect te isoleren, dat zou je kunnen opvatten als een opwarmer. De bedoeling was van meet af aan om het langer te doen, maar dat was niet verkoopbaar aan de kamer dus dan maar in twee stappen.
De grote vraag is - indien iedereen dit ziet aankomen, waarom houden we elkaar dan voor de gek? M.i. is het antwoord simpel: Er staan verkiezingen voor de deur, dus moeten politieke partijen even tof doen en zichzelf in de schijnwerpers zetten door te doen alsof ze net wat harder vechten voor de gewone man en net iets anders zijn dan de partij links of rechts van ze.

De samenleving van egoisten bestaat al lang, aangejaagd door de Jettens, Klavers, Kaag, Wilders'en en andere politieke kopstukken. Immers, het pakken van de spotlight t.b.v. herverkiezingen is voor deze mensen overduidelijk belangrijker dan bekwaam bestuur en het redden van zo veel mogelijk levens c.q. het zoveel mogelijk beperken van alghele misère.

[ Voor 3% gewijzigd door BoB_HenK op 10-02-2021 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Ah. De ministeriële regeling op basis van de Wbbbg. Wel op details letten hè ;) Die hoeft ook niet door de kamer(s).

Edit: ik denk dat ik begrijp waar Kees naar verwees: volgens art.1 lid 2 van de Wbbbg moet er na het vaststellen van de ministeriële regeling een 'verlengingswet' worden ingediend. Hij bedoelde ws dat die wet nog niet is aangenomen.

[ Voor 31% gewijzigd door klaaas op 10-02-2021 15:22 ]

Hij wil.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06:44

Lage testcijfers dus nog steeds. Maandag waren een aantal testlocaties nog gesloten dus in die zin niet verwonderlijk.

Afwachten hoe het de komende dagen verder verloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15

pro_6or

amateur_60r

BoB_HenK schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 15:09:
[...]

De grote vraag is - indien iedereen dit ziet aankomen, waarom houden we elkaar dan voor de gek? M.i. is het antwoord simpel: Er staan verkiezingen voor de deur, dus moeten politieke partijen even tof doen en zichzelf in de schijnwerpers zetten door te doen alsof ze net wat harder vechten voor de gewone man en net iets anders zijn dan de partij links of rechts van ze.

De samenleving van egoisten bestaat al lang, aangejaagd door de Jettens, Klavers, Kaag, Wilders'en en andere politieke kopstukken. Immers, het pakken van de spotlight t.b.v. herverkiezingen is voor deze mensen overduidelijk belangrijker dan bekwaam bestuur en het redden van zo veel mogelijk levens c.q. het zoveel mogelijk beperken van alghele misère.
waarom noem je Rutte niet?

Daarom houd ik nooit zo van politieke insteek. Ik denk overigens dat er weldegelijk het besef is ontstaan dat er de afgelopen jaren (onder de bezuinigingen om maar onder die 3% te blijven) veel te veel is afgebroken. De wat socialere partijen hebben daar juist WEL aan meegewerkt (dat was dus helemaal niet egoistisch). Maar aangezien er nu ook weer financiele ruimte is (iedereen geeft grof uit om de Corona effecten te beteugelen en leningen kosten weinig) hoor je o.a. van de PvdA en D66 nu een heel ander geluid. Weer tijd om wel aan de geestelijke gezondheidszorg te spenderen, minima, scholing, ambtenaren etc. Je kiest nu echt ergens voor.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

arbraxas schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 15:09:
En dan afvragen waarom mensen cynisch worden.
Inderdaad is de verlenging geen verrassing, maar waarom mensen de welke keer weer in het "perspectief" van deze regering trappen is me een raadsel.
Die routekaart waar met hand en tand aan vastgehouden word is duidelijk als je naar de getallen kijkt.
We komen nooit van de beperkingen af, dat laten die getallen niet toe.
Natuurlijk niet nooit. Maar niet nu. De liberalen voeren nog altijd het bewind, je krijgt je (avondklok) vrijheid echt wel terug zodra het maar enigszins kan.

Ik bekijk het pragmatisch. het is nu toch pikdonker, steenkoud (en nog spekglad ook) na 21:00. Zodra het voorjaar er aan komt en als er verder geen rampzalige stijging van de besmettingen komen dan is die avondklok echt wel weer weg.

de cijfrs van deze week zijn lastig (peep sneeuw), maar wacht even 2 weken af, geen (hyperbole) stijging en ze doen hem er weer af.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

klaaas schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:40:
[...]

In principe is het niet eens meer een "spoedwet"/noodverordening:
Coronawet vervangt noodverordeningen

Sinds 1 december 2020 is de tijdelijke coronawet van kracht. De wet vervangt de noodverordeningen, waarin de maatregelen sinds maart 2020 werden opgenomen. Noodverordeningen zijn namelijk voor kortdurende (crisis)situaties. Maar de coronacrisis duurt langer. Daarom heeft het kabinet de noodverordeningen vervangen door de Tijdelijke wet maatregelen COVID-19.
https://www.rijksoverheid...ervangt-noodverordeningen

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
pro_6or schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 15:34:
[...]

Natuurlijk niet nooit. Maar niet nu. De liberalen voeren nog altijd het bewind, je krijgt je (avondklok) vrijheid echt wel terug zodra het maar enigszins kan.

Ik bekijk het pragmatisch. het is nu toch pikdonker, steenkoud (en nog spekglad ook) na 21:00. Zodra het voorjaar er aan komt en als er verder geen rampzalige stijging van de besmettingen komen dan is die avondklok echt wel weer weg.

de cijfrs van deze week zijn lastig (peep sneeuw), maar wacht even 2 weken af, geen (hyperbole) stijging en ze doen hem er weer af.
Het opmerkelijke is dat de liberalen (ik denk dat vooral VVD en D66 in die hoek vallen) niet heel kritisch waren. D66 was kritisch maar uiteindelijk toch meegaand met de coalitie.

Verzet zit vooral bij de meer uitgesproken partijen aan alle einden van het spectrum:
* rechts (PVV, FvD)
* links (GL, SP, PvdD)
* religieus (Denk, SGP)
* oud (50Plus)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoB_HenK
pro_6or schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 15:29:
[...]

waarom noem je Rutte niet?

Daarom houd ik nooit zo van politieke insteek. Ik denk overigens dat er weldegelijk het besef is ontstaan dat er de afgelopen jaren (onder de bezuinigingen om maar onder die 3% te blijven) veel te veel is afgebroken. De wat socialere partijen hebben daar juist WEL aan meegewerkt (dat was dus helemaal niet egoistisch). Maar aangezien er nu ook weer financiele ruimte is (iedereen geeft grof uit om de Corona effecten te beteugelen en leningen kosten weinig) hoor je o.a. van de PvdA en D66 nu een heel ander geluid. Weer tijd om wel aan de geestelijke gezondheidszorg te spenderen, minima, scholing, ambtenaren etc. Je kiest nu echt ergens voor.
De namen van de *mensen*die ik noem zijn louter illustratief, wees gerust Rutte staat net zo goed op dat lijstje. Wat mij betreft doen kamer en kabinet integraal mee aan de poppenkast en kunnen ze praktisch allemaal op de lijst.

Overigens ging mijn opmerking mbt egoisme niet de standpunten van een partij of de resultaten, maar over iets nog veel simpelers: De individuen die onderdeel uitmaken van de kamer en het kabinet. Ik geloof er helemaal niets van dat de 150 kamerleden en leden van het kabinet er zitten om het beste voor NL te doen. Op een uitzondering na zitten ze er om het beste voor zichzelf te doen, waarbij het zeker stellen van herverkiezing of een exit naar een mooi baantje in corporate Nederland het áller belangrijkste is. Daarom zie je *knipHoekstra zo krampachtig zijn hoofd plakken op goede resultaten, daarom gooit Rutte structureel iedereen voor de bus indien hij er wat mee wint, daarom dient Wilders demonstratief moties in waarvan hij weet dat ze toch nooit worden aangenomen en daarom loopt Jetten te soebatten over het verschuiven van de start van de avondklok met een half uurtje.

*edit* laat al die zinloze woordjes maar achterwege

[ Voor 2% gewijzigd door ZieMaar! op 10-02-2021 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

t_captain schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:07:
[...]

Het opmerkelijke is dat de liberalen (ik denk dat vooral VVD en D66 in die hoek vallen) niet heel kritisch waren. D66 was kritisch maar uiteindelijk toch meegaand met de coalitie.

Verzet zit vooral bij de meer uitgesproken partijen aan alle einden van het spectrum:
* rechts (PVV, FvD)
* links (GL, SP, PvdD)
* religieus (Denk, SGP)
* oud (50Plus)
De avondklok was overigens verkocht met de reden het virus “nog even een flinke klap te geven”. Dat insinueert versoepeling of afschaffing na die periode.

Ik vind de kamer niet erg wakker en ik snap maar moeilijk waarom. Ik zou als ik verlenging overwoog als fractie zeer strenge voorwaarden stellen om akkoord te gaan. Nu is het het kabinet gewoon gelukt met amper kritiek. Ik dacht dat politici (kamerleden) wel zouden weten hoe het spel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
YakuzA schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 15:35:
[...]

In principe is het niet eens meer een "spoedwet"/noodverordening:

[...]

https://www.rijksoverheid...ervangt-noodverordeningen
Ik weet het, maar @t_captain noemde de spoedwet en het was me niet helemaal duidelijk wat daar precies mee bedoeld werd. Zoals hierboven aangegeven gaat het echter ws om de verlengingswet.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Mfpower schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:18:
[...]

De avondklok was overigens verkocht met de reden het virus “nog even een flinke klap te geven”. Dat insinueert versoepeling of afschaffing na die periode.
Dat laatste was zeker niet het argument. Er moest een buffer komen om de gevolgen van de Britse variant op te vangen.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

BoB_HenK schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:16:
[...]

De namen van de droeftoeters die ik noem zijn louter illustratief, wees gerust Rutte staat net zo goed op dat lijstje. Wat mij betreft doen kamer en kabinet integraal mee aan de poppenkast en kunnen ze praktisch allemaal op de lijst.

Overigens ging mijn opmerking mbt egoisme niet de standpunten van een partij of de resultaten, maar over iets nog veel simpelers: De individuen die onderdeel uitmaken van de kamer en het kabinet. Ik geloof er helemaal niets van dat de 150 kamerleden en leden van het kabinet er zitten om het beste voor NL te doen. Op een uitzondering na zitten ze er om het beste voor zichzelf te doen, waarbij het zeker stellen van herverkiezing of een exit naar een mooi baantje in corporate Nederland het áller belangrijkste is. Daarom zie je koorknaap Hoekstra zo krampachtig zijn hoofd plakken op goede resultaten, daarom gooit Rutte structureel iedereen voor de bus indien hij er wat mee wint, daarom dient Wilders demonstratief moties in waarvan hij weet dat ze toch nooit worden aangenomen en daarom loopt knulletje Jetten te soebatten over het verschuiven van de start van de avondklok met een half uurtje.
Dat denk ik ook wel, beroepspolitici. Of erger nog, beroepsroeptoeters. Toch hoeft dat niet per se uit te sluiten dat er (naast het eigenbelang van je carriere) ook nog een beleid gevoerd kan worden. Bovendien zijn er naast de politici ook nog de uitvoerende organen. Vaak zijn die ook zelf wel in staat om uit te voeren. Of doen ze dat toch wel. Lang niet altijd goed maar ok. Ik vind wel dat zeg de laatste 10 jaar de politieke praat helaas de boventoon voerde in het debat. Nooit duidelijk maar altijd maar manouvreeren en scoren. Nu we in een crisis zitten lijkt het allemaal iets meer to the point te zijn. Iig vind ik Ploumen bv weer veel duidelijker verwoorden wat de PvdA wil en waar die voor staat dan gedurende de tijd hier voor waar ik er nog weinig van snapte.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

klaaas schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:21:
[...]

Dat laatste was zeker niet het argument. Er moest een buffer komen om de gevolgen van de Britse variant op te vangen.
Dat is eigenlijk wat ik bedoelde. Een klap om het aantal besmettingen zo laag mogelijk te krijgen als voorbereiding op het Britse virus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:33

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

t_captain schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:07:
[...]

* rechts (PVV, FvD)
* links (GL, SP, PvdD)
* religieus (Denk, SGP)
* oud (50Plus)
En ook daarbij vraag ik me af of ze echt tegen die avondklok zijn, of vooral moeten uitspreken dat ze ertegen zijn.

Voor zover iemand uberhaupt voor zou kunnen zijn natuurlijk. Daar zijn ze volgens mij eensgezind over.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 10-02-2021 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 06:57

Yucon

*broem*

MikeyMan schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:27:
[...]

En ook daarbij vraag ik me af of ze echt tegen die avondklok zijn, of vooral moeten uitspreken dat ze ertegen zijn.
Is 50plus dan niet een beetje een rare eend in de bijt? Hun doelgroep heeft meer voordeel dan nadeel van de avondklok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yucon schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:29:
[...]

Is 50plus dan niet een beetje een rare eend in de bijt? Hun doelgroep heeft meer voordeel dan nadeel van de avondklok.
Die kwam ook vooral bij me op... En Krol...
Argumentatie uit die hoek is niet heel sterk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:41

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Het topic is weer wat opgeschoond. Wat mij betreft stopt de discussie over of Nederland nou wel of geen democratie is hier. Dit topic gaat over Corona en dat heeft natuurlijk een politieke lading, maar de discussie ging een kant op die teveel offtopic is.

Let er ook goed op dat je je mening onderbouwd. Alleen maar iets stellen, je twijfels uiten of hinten op iets is niet voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:15
Het percentage positief getest wil maar niet structureel onder de 10% komen. Dat is al zo sinds 2 oktober vorig jaar. Je zou verwachten dat dat cijfer ook gaat dalen. Iemand een idee waarom dat niet zo is?
Bron:

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:55

Laguna

Connaisseur

t_captain schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:08:

* DK: heeft de tweede golf ook volledig weggedrukt. De opkomst van de Engelse variant is hier een issue, maar vertaalt zich niet in een aanzet tot een 3e golf.

* BE: besmettingen stabiel op houdbaar niveau. Ondanks opkomst Engelse mutant is de trend de afgelopen week licht dalend.
Wij lopen ongeveer een week voor op Denemarken qua ontwikkeling van de verspreiding van de Britse variant en volgen dus zo goed als hetzelfde beleid als daar. Echter ondertussen in België lijkt de Britse variant vooralsnog geen reden tot zorgen. Tevens zijn scholen nooit dicht geweest en zijn niet-essentiële winkels, musea en zwembaden daar alweer open sinds 1 december. Daar zijn sinds deze week campings en vakantieparken bijgekomen en vanaf volgende week mogen ook kappers en dierentuinen weer hun deuren openen.

Eigenlijk de enige reden dat hier niets lijkt te kunnen is het gebrek aan capaciteit op de IC, waardoor men momenteel geen enkel risico durft te nemen (op het openen van de basisscholen na). In België is de totale capaciteit namelijk 2.000 bedden, waar op de piek in november zo'n 1.500 van bezet waren. Inmiddels is dat gestaag gedaald naar slechts 300.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:41

Nox

Noxiuz

Yaksa schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:49:
Het percentage positief getest wil maar niet structureel onder de 10% komen. Dat is al zo sinds 2 oktober vorig jaar. Je zou verwachten dat dat cijfer ook gaat dalen. Iemand een idee waarom dat niet zo is?
Bron:
Omdat je enkel mensen met klachten test c.q. mensen die al een reden hebben dat ze vermoedelijk covid hebben.

Je test niet willekeurig mensen op straat, gezien het geen pretje is laat je je ook niet testen voor de lol dus enkel als je vermoed corona te hebben om een bepaalde reden.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Nox schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:57:
[...]

Omdat je enkel mensen met klachten test c.q. mensen die al een reden hebben dat ze vermoedelijk covid hebben.

Je test niet willekeurig mensen op straat, gezien het geen pretje is laat je je ook niet testen voor de lol dus enkel als je vermoed corona te hebben om een bepaalde reden.
Natuurlijk, niet goed over nagedacht, bedankt.
Zo beziend wordt er wel goed gehoor gegeven aan het advies: "Heb je klachten, laat je testen".

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 20:32
Bron:
Ik denk dat de testbereidheid afneemt. Dat zou ook enigszins de wat achterblijvende ziekenhuiscijfers verklaren.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Mfpower schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:25:
[...]

Dat is eigenlijk wat ik bedoelde. Een klap om het aantal besmettingen zo laag mogelijk te krijgen als voorbereiding op het Britse virus.
Alleen is die klap er niet echt gekomen en zijn de cijfers nog steeds niet heel positief (ze gaan momenteel de goede kant op, maar het is niet echt veel). En met dank aan al die demonstranten weet de Tweede Kamer ook dat als ze de avondklok afschaffen en later toch opnieuw in moeten voeren, we weer met een paar dagen rellen zitten, dat is nu voor te zijn door hem te verlengen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

Als de 'opmars' van de Britse variant achterblijft tegenover de oude variant dan staan ze in Den Haag wel royaal in hun hemd.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Transportman
  • Nu online
Stoney3K schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:28:
Als de 'opmars' van de Britse variant achterblijft tegenover de oude variant dan staan ze in Den Haag wel royaal in hun hemd.
Waarom? Omdat ze op basis van de kennis die ze toen hadden besluiten hebben genomen die met de kennis achteraf toch niet nodig waren? Ofwel, in een parallel universum:
"Als de 'opmars' van de Britse variant de oude variant overstijgt dan staan ze in Den Haag wel royaal in hun hemd."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Transportman schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:33:
[...]

Waarom? Omdat ze op basis van de kennis die ze toen hadden besluiten hebben genomen die met de kennis achteraf toch niet nodig waren? Ofwel, in een parallel universum:
"Als de 'opmars' van de Britse variant de oude variant overstijgt dan staan ze in Den Haag wel royaal in hun hemd."
Omdat ze ongegronde angst als argument hebben gebruikt voor buitenproportionele maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Nox schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:57:
[...]

Het aandeel andere aandoeningen met vergelijkbare klachten wordt gewoon kleiner doordat de maatregelen tegen corona misschien nog wel eter daar tegen werken dan corona.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:34:
[...]

Omdat ze ongegronde angst als argument hebben gebruikt voor buitenproportionele maatregelen.
Iets met voorzorg misschien he. Maar snap dat het een lastig principe is omdat dat voor het eerst lijkt te gebeuren.

Voor de zoveelste keer, dit is geen Haags grapje ofzo. In elk land is er een opmars te zien van varianten die de overhand nemen. Dit ongegrond noemen op basis van de uit meerdere landen bekende data is.... Ongegrond...

En ook voor de zoveelste keer; als het mee valt is het nog steeds niet voor niks geweest. We hebben dan gewoon een mooie uitgangspositie om over een paar weken een mooie duurzame weg uit het dal te gaan bewandelen.

De ziekenhuizen liggen ondanks die zogenaamd buitenproportionele maatregelen namelijk nog steeds gezellig vol op dit moment.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 10-02-2021 18:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:38:
[...]

Voor de zoveelste keer, dit is geen Haags grapje ofzo. In elk land is er een opmars te zien van varianten die de overhand nemen. Dit ongegrond noemen op basis van de uit meerdere landen bekende data is.... Ongegrond...

En ook voor de zoveelste keer; als het mee valt is het nog steeds niet voor niks geweest. We hebben dan gewoon een mooie uitgangspositie om over een paar weken een mooie duurzame weg uit het dal te gaan bewandelen.
Dat ontken ik dan ook niet, maar communiceer het dan als 'we moeten voorzichtig blijven' in plaats van horrorbeelden te schetsen dat de lijkwagens in de file staan als iemand na 21:00 de deur uit durft te gaan.

Het gaat om de manier waarop je het verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:42:
[...]

Dat ontken ik dan ook niet, maar communiceer het dan als 'we moeten voorzichtig blijven' in plaats van horrorbeelden te schetsen dat de lijkwagens in de file staan als iemand na 21:00 de deur uit durft te gaan.

Het gaat om de manier waarop je het verkoopt.
Zou het misschien zo kunnen zijn dat ze zich zelf ook de klere geschrokken zijn van de beelden uit Engeland? Zeker in ogenschouw nemende dat de ziekenhuizen hier nog vol lagen?

Daarnaast, hoe denk je zelf dat 'we moeten voorzichtig blijven' was geland?

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 10-02-2021 18:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:44:
[...]

Zou het misschien zo kunnen zijn dat ze zich zelf ook de klere geschrokken zijn van de beelden uit Engeland?
Dat komt omdat de media niet relativeert. Files van ambulances voor een ziekenhuis is heel normaal in Engeland, waar de zorg nog meer kapot is bezuinigd dan hier. En die zag je ook voordat COVID überhaupt in het nieuws was.

Maar ja, "Engelse zorg rammelt al tijden" schockeert natuurlijk wat minder. Leuk voor de media, maar van politici verwacht ik wel dat ze hun huiswerk beter doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:44:
[...]
Daarnaast, hoe denk je zelf dat 'we moeten voorzichtig blijven' was geland?
*knip* je overdrijft, dat helpt de discussie niet

Als er een duidelijk toegelicht verhaal kwam waarom die avondklok proportioneel en effectief is dan vind ik dat heel wat anders dan "Ja maar we zijn bang en doe nu maar gewoon wat wij zeggen."

[ Voor 16% gewijzigd door ZieMaar! op 10-02-2021 19:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Nu online
Stoney3K schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:51:
[...]

*knip*

Als er een duidelijk toegelicht verhaal kwam waarom die avondklok proportioneel en effectief is dan vind ik dat heel wat anders dan "Ja maar we zijn bang en doe nu maar gewoon wat wij zeggen."
En wat was er niet proportioneel aan het gehouden verhaal? Mij staat namelijk niets bij van hoe overdreven jij het nu brengt.

[ Voor 13% gewijzigd door ZieMaar! op 10-02-2021 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Heeft het kabinet die 170.000 besmettingen gebruikt in de communicatie richting het volk?

[ Voor 24% gewijzigd door ZieMaar! op 10-02-2021 19:19 ]

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

klaaas schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:07:
[...]

Heeft het kabinet die 170.000 besmettingen gebruikt in de communicatie richting het volk?
Dat was de prognose van het OMT en het kabinet is daar inmiddels een verlengstuk van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Stoney3K schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:08:
[...]

Dat was de prognose van het OMT en het kabinet is daar inmiddels een verlengstuk van.
Heeft het OMT dat getal gebruikt richting het volk?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
klaaas schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:07:
[...]

Nee. Die hielden een, naar mijn mening, oppervlakkig verhaal over een Britse variant. Zeg gewoon: 'we denken dat de Britse variant de overhand neemt en kiezen NU voor maatregelen x,y,z want als we wachten tot we zekerheid hebben over de Britse variant zijn we te laat'. Daarna laat je nog even zien op basis van wat je denkt dat Groot Brittannië het vaste land over komt nemen :P en dan zijn we klaar. Als die cijfers hout snijden maar achteraf toch mee vallen dan even goede vrienden met Mark en Hugo.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

jadjong schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:26:
[...]

Nee. Die hielden een, naar mijn mening, oppervlakkig verhaal over een Britse variant. Zeg gewoon: 'we denken dat de Britse variant de overhand neemt en kiezen NU voor maatregelen x,y,z want als we wachten tot we zekerheid hebben over de Britse variant zijn we te laat'. Daarna laat je nog even zien op basis van wat je denkt dat Groot Brittannië het vaste land over komt nemen :P en dan zijn we klaar. Als die cijfers hout snijden maar achteraf toch mee vallen dan even goede vrienden met Mark en Hugo.
In mijn beleving is dat precies de boodschap geweest, maar dat kan ook aan mij liggen :p

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yaksa
jadjong schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:26:
[...]

Dat is toch ook bijna exact wat ze verteld hebben? Of wordt ik nou gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Duitsland heeft besloten dat op 1 maart kappers en andere beroepen rondom uiterlijke verzorging weer open mogen. Hiermee lijkt Duitsland het voorbeeld van België te volgen. Zie ik hier onze volgende versoepeling? Gezien dat Nederland zich ineens zo aan Duitsland wil spiegelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Stoney3K schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:08:
Ook dat was het niet. Het was één scenario uit een hele presentatie, als een soort worst case.
Die is door de media eruit gepakt en zonder de context van de presentatie en toelichting gewoon online geflikkerd als voorspelling.
Prik nou toch eens door die sensatiezucht heen. OMT en RIVM wagen zich überhaupt niet aan dat soort concrete voorspellingen, alles is ingepakt met mitsen en maren en er worden altijd meerdere scenario's geschetst.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
The Legend schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:35:
[...]

In mijn beleving is dat precies de boodschap geweest, maar dat kan ook aan mij liggen :p
Yaksa schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:40:
[...]

Dat is toch ook bijna exact wat ze verteld hebben? Of wordt ik nou gek?
Jullie worden niet gek. :P Luister de persconferentie van 2 februari nog maar eens terug, inderdaad een verhaal van gelijke strekking maar het duurt veel langer dan die twee zinnen van mij. Terwijl er 0,0 extra informatie bij zit. Rutte zei iets van 'straks de rekening gepresenteerd krijgen als we nu te optimistisch zijn'. Dat vind ik een te creatieve manier om te zeggen dat je nu actie onderneemt want straks is het misschien te laat. Daar had ook wel even bij verteld kunnen worden dat resultaten van maatregelen pas te zien zijn na twee tot vier weken. Iets wat in dit topic algemene kennis is geworden maar nog lang niet iedereen in zijn achterhoofd heeft zitten. Voorheen zei hij iets over een olietanker waarbij je 20 kilometer voor de kust moet beginnen met remmen, dat soort treffende metaforen helpen ontzettend goed bij de begrijpelijkheid van zo'n toespraak voor alle lagen van de bevolking. Ook die onvermijdelijke golf die op ons af lijkt te komen vond ik een beetje raar geformuleerd. Is er nou een onvermijdelijke golf of lijkt er iets op ons af te komen. :?
Ik vond deze persconferentie, in tegenstelling tot andere, niet helder en to the point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex

codex

Is nu al te concluderen dat de Britse variant zoals eerder gesuggereerd een storm in een glas water is gebleken?

Inderdaad zie je varianten die andere varianten verdrukken als je terugkijkt zonder een noemenswaardig effect op het daadwerkelijk aantal besmettingen. Ik ben toch benieuwd hoe dat fenomeen dan geïnterpreteerd moet worden, ik begrijp zelf de mechaniek niet hierachter.

Overigens is de trend op het hele noordelijke halfrond te zien, overal dalen de besmettingen eigenlijk ongeacht de drie gevreesde mutaties. Op wereldwijde schaal gaat het eigenlijk sowieso de goede kant op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
codex schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:21:
Is nu al te concluderen dat de Britse variant zoals eerder gesuggereerd een storm in een glas water is gebleken?

Inderdaad zie je varianten die andere varianten verdrukken als je terugkijkt zonder een noemenswaardig effect op het daadwerkelijk aantal besmettingen. Ik ben toch benieuwd hoe dat fenomeen dan geïnterpreteerd moet worden, ik begrijp zelf de mechaniek niet hierachter.

Overigens is de trend op het hele noordelijke halfrond te zien, overal dalen de besmettingen eigenlijk ongeacht de drie gevreesde mutaties. Op wereldwijde schaal gaat het eigenlijk sowieso de goede kant op.
De vraag is meer wat een storm in een glas water is. Oorspronkelijk was die variant 30-70% besmettelijker geschat. Zelfs als het 25% blijkt te zijn vind ik het nog geen storm in een glas water, dat is het risico van extrapoleren op basis van minimale gegevens. Als die Britse variant per saldo niets toevoegt dan durf ik wel van een stormpje in een glas water te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex

codex

jadjong schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:30:
[...]

De vraag is meer wat een storm in een glas water is. Oorspronkelijk was die variant 30-70% besmettelijker geschat. Zelfs als het 25% blijkt te zijn vind ik het nog geen storm in een glas water, dat is het risico van extrapoleren op basis van minimale gegevens. Als die Britse variant per saldo niets toevoegt dan durf ik wel van een stormpje in een glas water te spreken.
Ik ben wel benieuwd. Het is inderdaad wel vaker gebeurd dat een nieuwe variant "on the rise" was, maar het zich niet geuit heeft in een noemenswaardige piek qua besmettingen:
https://covariants.org/per-variant

Maar goed, als dat niet het geval is dan ben ik wel benieuwd waarom het zich dan niet uit in noemenswaardige pieken. Misschien dat het toch iets met groepsimmuniteit te maken heeft waardoor er meer ruimte voor een mutatie ontstaat en tegelijkertijd minder ruimte voor de op dat moment dominante variant, wat elkaar per saldo opheft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Of de maatregelen helpen wel gewoon om die nieuwe piek tegen te gaan. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:55

Laguna

Connaisseur

@codex waar leid je dat uit af? Op basis van die website kan je juist concluderen dat diverse varianten voor een piek in de besmettingen hebben gezorgd (zie ook Laguna in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 4").

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik hoor eigenlijk altijd maar twee groepen over ‘angst’ praten:

- echt kwetsbare mensen, vanwege ouderdom of een zwakke gezondheid, die soms al een jaar lang binnen zitten. Die hebben angst.
- mensen die - zoals jij - suggereren dat ánderen angst wordt aangepraat door de regering. Ik heb nou niet de indruk dat jij angstig bent. Weet je zeker dat je al die zogenaamd ‘angstige’ mensen door de ‘horrorbeelden’ van de overheid niet gewoon zelf aan het verzinnen bent omdat het lekker in je narratief past? Waar zijn die mensen dan? Wie zijn het?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-09 21:20
Interessant gesprek met o.a. Jaap Goudsmit en ook wat langer dan de 10 minuten die mensen met verstand op dit vakgebied op televisie krijgen.

https://debalie.nl/programma/het-virus-blijft-09-02-2021/

Onder andere over het vaccinatiebeleid, over hoe snel we open kunnen in de maatschappij, hoe de toekomst er waarschijnlijk uit gezien etc.

[ Voor 44% gewijzigd door Mr.Joker op 11-02-2021 11:53 ]

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:31
Utrecht wil als proef drie horecabedrijven heropenen. Het gaat om een restaurant met alleen zitplaatsen, een met ook een bar en een fastfoodrestaurant. Hiermee wil de stad testen onder welke voorwaarden de horeca coronaveilig weer open kan.

De test is een initiatief van de lokale afdeling van Koninklijke Horeca Nederland en de GGD. Het college van burgemeester en wethouders ondersteunt het experiment van harte. Dit is een van de 'lichtpuntjes' die het stadsbestuur de inwoners in het vooruitzicht wil stellen.

,,We zien dat er voor de korte termijn, nu de crisis langer en dieper is, iets extra's nodig is. Utrechters worden geraakt in hun vertrouwen over de toekomst en de rol van de overheid. Daarom willen we de komende periode extra werk maken van perspectief bieden en veerkracht voeden", aldus burgemeester Sharon Dijksma donderdag in een brief aan de gemeenteraad.

Utrecht zorgt ervoor dat de kennis die tijdens de pilot wordt opgedaan, snel landelijk kan worden gedeeld, zodat elders van de lessen kan worden geleerd. De gemeente heeft het voorstel ter goedkeuring voorgelegd in Den Haag. Als de rijksoverheid akkoord gaat, kan de proef binnen twee weken beginnen.

Eerst worden dan drie bedrijven geselecteerd. De aantallen bezoekers die worden toegelaten, moeten worden afgestemd op de grootte van de horecazaak. Zowel de medewerkers als de bezoekers worden meermalen getest. Eters moeten voordat ze naar binnengaan een sneltest doen en na een paar dagen opnieuw. Ook het personeel moet elke vijf dagen worden getest. Verder houdt de GGD hun gezondheid nauwgezet in de gaten.

Bovendien moet worden voorkomen dat er buiten een enorme aanloop is, omdat de rest van de restaurants nog wel dicht is. Binnen moeten mensen een vaste routing volgen, mondmaskers dragen en afstand van elkaar houden. Ook zorgen de bedrijven ervoor dat er goed wordt geventileerd.

De horecaproef staat los van de 'fieldlabs' van het kabinet. In het Beatrixgebouw vindt volgende week als test een zakelijk congres en een optreden van Guido Weijers plaats. Hierbij doet de rijksoverheid ervaring op met het organiseren van evenementen in de 1,5 metersamenleving.

Burgemeester Dijksma is blij met de initiatieven. ,,Utrecht verdient het dat er nú goed wordt nagedacht over een 'intelligente heropening' van de samenleving die aan de orde is zodra maatregelen weer wat versoepeld kunnen worden. Het gaat vaak om de kleine dingen die mensen blij maken en een lach op het gezicht toveren."
Binnenkort weer lekker spontaan uit eten dus ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-09 16:44

Metro2002

Memento mori

Deezers schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:50:
[...]

Binnenkort weer lekker spontaan uit eten dus ;)
Uit eten met een mondmasker op en al die maatregelen die er staan? Dan eet ik wel thuis. Ik ga uit eten voor de gezelligheid, niet om het gevoel te hebben in een operatiekamer te zitten.

• Famous
  • Laatst online: 17-09 05:36

Famous

R 400+

Metro2002 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:31:
[...]

Uit eten met een mondmasker op en al die maatregelen die er staan? Dan eet ik wel thuis. Ik ga uit eten voor de gezelligheid, niet om het gevoel te hebben in een operatiekamer te zitten.
Dat was alleen als je naar het toilet ging of in elk geval ging lopen.
Aan tafel mocht die gewoon af :)

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

• ijdod
Wat de maatregelen bij die test gaan zijn is afwachten, maar ik verwacht wel dat dit aan de strenge kant zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-09 16:30
Uit eten met dat soort maatregelen zou ik wel fijn vinden hoor. Even wat anders weer!
Famous schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:35:
[...]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-09 16:02
Bron:
Ik blijf het bijzonder vinden dat 90% nog steeds is anders heeft wat die klachten veroorzaakt. ;)

Welk aandeel is zorgpersoneel in de testen? Die blijven toch continu getest worden?

De testbereidheid is lager omdat er geen familieverplichtingen op de rol staan zoals Sinterklaas/Kerst/Oud&Nieuw allemaal in december. Tel daarbij op dat men nergens heen mag, dus dan zal men ook minder snel testen aangezien ze voor hun gevoel al in een soort quarantaine zitten. Degenen die nu testen hebben dat ook nodig om iets te doen vermoed ik.
Mr.Joker schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 01:46:
Interessant gesprek met o.a. Jaap Goudsmit en ook wat langer dan de 10 minuten die mensen met verstand op dit vakgebied op televisie krijgen.

https://debalie.nl/programma/het-virus-blijft-09-02-2021/
Kan je iets meer toelichten? Nu is het meer een linkdrop.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Famous schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:35:
[...]

Mondmasker vind ik minder vervelend dan aan de deur een sneltest te moeten doen, ik ga niet voor de lol in mijn neus laten wroeten.

Tenzij het natuurlijk om een blaastest zou gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

codex schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:41:
[...]

Ik ben wel benieuwd. Het is inderdaad wel vaker gebeurd dat een nieuwe variant "on the rise" was, maar het zich niet geuit heeft in een noemenswaardige piek qua besmettingen:
https://covariants.org/per-variant

Maar goed, als dat niet het geval is dan ben ik wel benieuwd waarom het zich dan niet uit in noemenswaardige pieken. Misschien dat het toch iets met groepsimmuniteit te maken heeft waardoor er meer ruimte voor een mutatie ontstaat en tegelijkertijd minder ruimte voor de op dat moment dominante variant, wat elkaar per saldo opheft.
Ik ben ook enigszins van mening/ik verwacht dat het een storm in een glas water is.

Gegeven dat veel Nederlanders corona-moe zijn, velen hebben geen zin meer in de maatregelen, enz. We weten ook van ~75% (cijfers van eerder vorig jaar, ergens in het najaar) de bron van de besmetting niet. Dus gericht ingrijpen is niet mogelijk, als we wisten dat driekwart bij restaurants vandaan kwam kan je die sluiten, zijn het scholen, sluit je die, is het familiaire kring dan... eehh neem je maatregelen :+

We weten ook dat er in de UK vrij veel versoepelingen waren tijdens hun uitbraak, als je dan ergens een gebied hebt waar versoepelingen zijn + een variant X dan is het niet vreemd dat die variant de kop op steekt in dat gebied. Nou is het zo dat dat impliciet voor waar aangenomen wordt dat die beter verspreid, maar de R waarde zonder maatregelen kan je niet meten (want er waren nog wel wat maatregelen, en met andere varianten vergelijken gaat ook niet want verder in europa waren er ook maatregelen) en de effectieve R waarde was sky high omdat er relatief weinig maatregelen actief waren.

Je vergelijkt twee R-waardes onder verschillende omstandigheden. No shit dat de voorspellingen niet kloppen. Dat het kabinet maatregelen neemt en dat je last krijgt van de preventieparadox (zondag met lubach) is natuurlijk logisch. Neem je geen maatregelen en is die variant echt veel besmettelijker dan heb je achteraf een enorm probleem.

Dus kortom, de maatregelen waren wel logisch, maar die mogen wat mij betreft na de huidige periode wel weer afgebouwd worden, avondklok weg, meer bezoekers etc. zeker gezien we dan grofweg een miljoen zwakkere mensen hebben gevaccineerd.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• ijdod
Señor Sjon schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:37:
Welk aandeel is zorgpersoneel in de testen? Die blijven toch continu getest worden?
Geen idee. Ik weet wel dat (net als de particuliere test) de eigen in-huis tests vaak alleen worden doorgegeven bij positief resultaat. Nu zullen niet alle zorginstellingen dat zelf kunnen.

[ Voor 8% gewijzigd door ijdod op 11-02-2021 11:21 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Nox En die volle ziekenhuizen dan ? Heb je daar ook een oplossing voor?

• codex

codex

Laguna schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:12:
@codex waar leid je dat uit af? Op basis van die website kan je juist concluderen dat diverse varianten voor een piek in de besmettingen hebben gezorgd (zie ook Laguna in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 4").
Ik probeer beide met elkaar te vergelijken, visueel kan ik die conclusie niet trekken. Wellicht zit ik er naast hoor, misschien eens de data van beide in een specifieke periode met elkaar vergelijken.

Overigens is Portugal ook interessant om te zien gekeken naar de onderverdeling. Waar de Britse variant aanvankelijk een opmars maakte, 60 procent, is het nu maar 15 procent van alle besmettingen. De 20A.EU1 heeft de Britse variant weer verdreven.

• codex

codex

MikeyMan schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:27:
Het zou mijn niet verbazen als we daar in maart al minder last van hebben. Eigenlijk is wereldwijd wel een dalende trend zichbaar, ten opzichte van een maand geleden is het aantal besmettingen gehalveerd.

Ik sta er wel positief in 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

codex schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:35:
[...]

Het zou mijn verbazen als we daar in maart al minder last van hebben. Eigenlijk is wereldwijd wel een dalende trend zichbaar, ten opzichte van een maand geleden is het aantal besmettingen gehalveerd.

Ik sta er wel positief in 😉
Oh ja ik ga er ook vanuit dat dat met de combinatie zomer, resistentie en vaccinatie in april/mei een stuk beter voor staan. Maar zomaar alles open gooien en hopen dat het goed komt is niet echt een geweldige strategie.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 09:00
[...]

Wat je ongegrond noemt... kijk naar wat er in Great-Britain gebeurde mbt toename in besmettingen en over volle ziekenhuizen.

Lekker makkelijk achteraf praten... ben blij dat ik geen Rutte of de Jonge ben. Ze doen het toch nooit goed. Teveel maatregelen? Iedereen over de zeik. Te weinig maatregelen iedereen over de zeik.

Als iedereen zich nou gewoon eens aan de richtlijnen ging houden dan waren er een stuk minder maatregelen nodig.

Maar nee de Hollander kan het niet hebben als de regering zegt wat ze niet mogen voor het algemene belang dus doet een deel van de bevolking lekker waar ze zin in hebben... En dan boos worden als er extra maatregelen komen.

Echt ik baal ook als een stekker dat de wereld zo op zijn kop staat maar (let op cliche incoming :) ) Ik wil onderdeel van de oplossing zijn en niet van het probleem dus ik probeer mij zo goed als mogelijk aan de maatregelen te houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-09 14:42

Snow_King

Konijn is stoer!

Dracula schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:39:
[...]

Als iedereen zich nou gewoon eens aan de richtlijnen ging houden dan waren er een stuk minder maatregelen nodig.

Maar nee de Hollander kan het niet hebben als de regering zegt wat ze niet mogen voor het algemene belang dus doet een deel van de bevolking lekker waar ze zin in hebben... En dan boos worden als er extra maatregelen komen.

Echt ik baal ook als een stekker dat de wereld zo op zijn kop staat maar (let op cliche incoming :) ) Ik wil onderdeel van de oplossing zijn en niet van het probleem dus ik probeer mij zo goed als mogelijk aan de maatregelen te houden.
Ik geloof echter al een hele tijd niet meer dat de maatregelen het gewenste effect uberhaupt gaan bereiken. Ik geloof ook niet meer dat we tot 0 besmettingen gaan komen.

Ik sta inmiddels al een hele tijd in het kamp: Covid-19 is er, blijft er, deal er mee. Net zoals Influenza al een hele tijd onder ons is zal dat met Covid-19 niet anders zijn.

Ik voel mij dan ook steeds minder geroepen om mij nog echt heel druk met al die maatregelen bezig te houden. Het kan mij (en ik ben gewoon eerlijk!) allemaal niet zo veel meer interesseren.

Al een hele tijd maak ik mij veel meer zorgen om de economische effecten dan om covid-19 zelf en de zorg er omheen.

Over een jaar of 2 kijken we waarschijnlijk terug met de gedachte: Dat hebben we echt veel te streng aan gepakt. Maar goed, achteraf is iedereen de beste belegger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex

codex

Snow_King schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:52:
[...]

Ik geloof echter al een hele tijd niet meer dat de maatregelen het gewenste effect uberhaupt gaan bereiken. Ik geloof ook niet meer dat we tot 0 besmettingen gaan komen.

Ik sta inmiddels al een hele tijd in het kamp: Covid-19 is er, blijft er, deal er mee. Net zoals Influenza al een hele tijd onder ons is zal dat met Covid-19 niet anders zijn.

Ik voel mij dan ook steeds minder geroepen om mij nog echt heel druk met al die maatregelen bezig te houden. Het kan mij (en ik ben gewoon eerlijk!) allemaal niet zo veel meer interesseren.

Al een hele tijd maak ik mij veel meer zorgen om de economische effecten dan om covid-19 zelf en de zorg er omheen.

Over een jaar of 2 kijken we waarschijnlijk terug met de gedachte: Dat hebben we echt veel te streng aan gepakt. Maar goed, achteraf is iedereen de beste belegger.
Don't know, dat influenza blijft bestaan is voornamelijk omdat het sneller muteert en er geen urgentie is om groepsimmuniteit te bewerkstelligen. Aan de andere kant hebben we wel eens besmettelijkere infectieziekten met vaccinaties de kop ingedrukt.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

codex schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:58:
[...]

Don't know, dat influenza blijft bestaan is voornamelijk omdat het sneller muteert en er geen urgentie is om groepsimmuniteit te bewerkstelligen. Aan de andere kant hebben we wel eens besmettelijkere infectieziekten met vaccinaties de kop ingedrukt.
Dodelijker, niet perse besmettelijker volgens mij. Dat is het hele probleem van Covid-19. Besmettelijk maar niet heel erg dodelijk waardoor het veel lastiger is om uit te roeien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
jadjong schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:30:
[...]

Maatregelen als een verlengde avondklok, winkels en horeca langer dicht met alle gevolen van dien, etcetera schaar jij onder de noemer collateral damage van "het risico van extrapoleren op basis van minimale gegevens" :?

Modellen, schattingen, extrapoleren: het is allemaal prima, maar wees daar dan wel transparant over. Een MP die "het volk" toespreekt en beweert dat "2/3 van de besmettingen op dit moment de Britse variant betreft" is pertinent onwaar. Hij had moeten stellen dat "volgens de gebruikte modellen, het er op lijkt dat 2/3 van de besmettingen op dit moment toe te schrijven zijn aan de Britse variant".

Deze laakbare manier van omgaan met fundamentele informatie is verwerpelijk en werkt vertroebelend. En dat geldt ook voor de bekende 170.000 besmettingen per dag - hierin presteren conventionele media het keer op keer om dezelfde fout te maken niét scherp te zijn op zowel hun eigen sensationele berichtgeving als die van politici.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-09 19:29
[...]

Dat beleidt volgt de overheid ook al (on)bewust. Vaccineren om te zorgen dat mensen niet te ziek worden maar verder laten we corona gewoon bestaan. Als je tot 0 wil dan moet je iedereen verplicht 1 maand binnen laten met dichte deuren. Dat zie ik in een land als NL nooit gebeuren

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Wat je ongegrond noemt... kijk naar wat er in Grat-Britain gebeurde mbt toename in besmettingen en over volle ziekenhuizen.

Lekker makkelijk achteraf praten... ben blij dat ik geen Rutte of de Jonge ben. Ze doen het toch nooit goed. Teveel maatregelen? Iedereen over de zeik. Te weinig maatregelen iedereen over de zeik.

Je bedoelt toch hopelijk niet dat ene Britse ziekenhuis die elke winter een file van ambulances heeft? Dat beeld is lekker blijven hangen en meermaals (ook in de Kamer) gebruikt om de ernst aan te geven, terwijl het verhaal erachter een stuk genuanceerder ligt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 09:00
[...]

Ik ben ook niet voor alle maatregelen, helaas zijn ze nodig omdat mensen te makkelijk denken ach het is maar een virusje net als de griep. Waarom staat er dan bijvoorbeeld vandaag in het AD een artikel (https://www.ad.nl/binnenl...wie-ik-was~a588bc90/)over fitte mensen die corona hadden waarbij hun hele leven naar de kloten is?

En waarom liggen er dan zoveel meer mensen in ziekenhuizen en schalen we de zorg af? Dat heb ik nog niet vaak gehoort bij de seizoensgriep (ja er komen mensen in het ziekenhuis terecht en ze komen te overlijden).

Voor ondernemers is het zwaar klote en dat is echt waardeloos maar zeggen we stoppen maar met de maatregelen want ach het is er toch wel? Nee sorry dat vind ik een brug te ver gaan.

Moet ik dan maar denken ach ja corona jammer maar helaas ik doe wat ik wil en ach mijn vader is 80 en gezond (gewoon thuis wonende, werkt nog 2 halve dagen, golft veel, werkt in de tuin elke dag, etc.) heeft dan maar pech dat hij ouder is en dus meer vatbaar en in de risico groep zit omdat wij jongeren willen leven en hij als hij pech heef dood gaat aan corona want ach griepje dus doen we gewoon lekker wat we willen? Sorry maar nee gewoon nee. |:( ;w

[ Voor 5% gewijzigd door Dracula op 11-02-2021 12:13 ]

• Señor Sjon
Dracula schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:10:
[...]

Ik ben ook niet voor alle maatregelen, helaas zijn ze nodig omdat mensen te makkelijk denken ach het is maar een virusje net als de griep. Waarom staat er dan bijvoorbeeld vandaag in het AD een artikel over fitte mensen die corona hadden waarbij hun hele leven naar de kloten is?

En waarom liggen er dan zoveel meer mensen in ziekenhuizen en schalen we de zorg af? Dat heb ik nog niet vaak gehoort bij de seizoensgriep (ja er komen mensen in het ziekenhuis teredht en ze komen te overlijden).

Voor ondernemers is het zwaar klote en dat is echt waardeloos maar zeggen we stoppen maar met de maatregelen want ach het is er toch wel? Nee sorry dat vind ik een brug te ver gaan.

Moet ik dan maar denken ach ja corona jammer maar helaas ik doe wat ik wil en ach mijn vader is 80 en gezond (gewoon thuis wonende, werkt nog 2 halve dagen, golft veel, werkt in de tuin elke dag, etc.) heeft dan maar pech dat hij ouder is en dus meer vatbaar en in de risico groep zit omdat wij jongeren willen leven? Sorry maar nee gewoon nee. |:( ;w
Voor de seizoensgriep worden elk jaar ca 3-4 miljoen mensen in kwetsbare groepen op voorhand ingeënt. In 2018 was het maar 45-50% effectief en lagen de ziekenhuizen barstensvol. Nu doen we hetzelfde, maar met 0 griepprikken op voorhand, dus is iedereen weer wat ouder en maximaal kwetsbaar en dus ook een verspreider ipv een stop.

Op ca 3 miljoen besmettingen hebben dus ca 30.000 mensen langdurige klachten? Dat is ca 1%, wat weer redelijk overeenkomt met de pyramide van Van Dissel (even uit mijn hoofd 98-98,5% niks blijvends, 1-1,5% last en 0,5% IC waarvan een deel overlijdt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Joker
Dracula schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:10:
[...]

Ik ben ook niet voor alle maatregelen, helaas zijn ze nodig omdat mensen te makkelijk denken ach het is maar een virusje net als de griep. Waarom staat er dan bijvoorbeeld vandaag in het AD een artikel over fitte mensen die corona hadden waarbij hun hele leven naar de kloten is?

En waarom liggen er dan zoveel meer mensen in ziekenhuizen en schalen we de zorg af? Dat heb ik nog niet vaak gehoort bij de seizoensgriep (ja er komen mensen in het ziekenhuis teredht en ze komen te overlijden).

Moet ik dan maar denken ach ja corona jammer maar helaas ik doe wat ik wil en ach mijn vader is 80 en gezond (gewoon thuis wonende, werkt nog 2 halve dagen, golft veel, werkt in de tuin elke dag, etc.) heeft dan maar pech dat hij ouder is en dus meer vatbaar en in de risico groep zit omdat wij jongeren willen leven? Sorry maar nee gewoon nee. |:( ;w
Het is inderdaad geen griep, nee. Maar er zijn wel meerdere infectieziekten waarbij mensen langdurig last hebben.

Gisteren hoorde ik notabene in een interview wat ik hier zelf heb gedeeld dat onze Hertzberger geen zin had om 1-2 weken ziek te zijn van covid19.

Dan denk ik bij mezelf dat je niet realistisch in het leven staat als je nooit ziek wilt worden van een ziekteverwekker of een ander lichamelijk mankement.

That's life. Sommigen worden 100 met elke dag een sigaret, sommigen gaan met een gezonde levensstijl bij 29 de pijp uit aan kanker.

Deze man heeft relativerende blogs, op deze gaat hij toevallig ook in op chronische klachten m.b.t. covid:

https://kompanje.org/2021...toch-chronische-covid-19/

• Nox

Nox

Noxiuz

MikeyMan schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:27:
Ja, geen mensen erin stoppen :? :P

Nee zonder dollen, ik hoorde laatst (ik weet even niet meer welk programma, ik denk Op1) dat de zorg het wel aan kon of in ieder geval weer achter versoepelingen stond. (Ik moet ze dan ook maar even geloven) Wie dat exact was probeer ik terug te vinden maar dat lukt even niet.

De uitloop is redelijk goed te noemen als je het mij vraagt dus is er ruimte voor versoepeling. In oude schema's / routekaarten stond dat in ieder geval.

Als we AZ voor de 'dikke 50'ers' gaan gebruiken moet dat helemaal goed komen, 15 februari gaan prikken en dan rustig aan in maart gaan versoepelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Nox op 11-02-2021 12:20 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nox schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:19:
[...]

Ja, geen mensen erin stoppen :? :P

Nee zonder dollen, ik hoorde laatst (ik weet even niet meer welk programma, ik denk Op1) dat de zorg het wel aan kon of in ieder geval weer achter versoepelingen stond. Wie dat exact was probeer ik terug te vinden maar dat lukt even niet.

De uitloop is redelijk goed te noemen als je het mij vraagt dus is er ruimte voor versoepeling. In oude schema's / routekaarten stond dat in ieder geval.
Dat is op zich wel de crux.

Maar ik denk dat je doelt op de IC artsen die eerst voor versoepelingen waren, en uiteindelijk alleen de school open wilden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
[...]

Wat je ongegrond noemt... kijk naar wat er in Grat-Britain gebeurde mbt toename in besmettingen en over volle ziekenhuizen.
Engeland is nou niet het perfecte voorbeeld, dat is al vaker hier voorbij gekomen.
Daar is het al jaren een drama met de zorg, alleen nu het in het Nederlandse nieuws is, lijkt het ineens nieuw voor ons.

• codex

codex

Metro2002 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:01:
[...]

Dodelijker, niet perse besmettelijker volgens mij. Dat is het hele probleem van Covid-19. Besmettelijk maar niet heel erg dodelijk waardoor het veel lastiger is om uit te roeien.
Mazelen, polio, rode hond en kinkhoest(laatste is bacterieel), allen een hogere R0 waarde. De vaccinatieprogramma's zijn bij deze ziektes uiteraard begonnen in een andere tijd, maar ik zie niet waarom dit zoveel zou verschillen van covid, buiten het feit dat covid nu meer verspreid is.

Bij griep is het niet nodig om een ieder buiten de risicogroep te vaccineren, als dat niet gebeurt dan lijkt het mij ook onmogelijk om er vanaf te komen.

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
codex schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:37:
[...]

Mazelen, polio, rode hond en kinkhoest(laatste is bacterieel), allen een hogere R0 waarde. De vaccinatieprogramma's zijn bij deze ziektes uiteraard begonnen in een andere tijd, maar ik zie niet waarom dit zoveel zou verschillen van covid, buiten het feit dat covid nu meer verspreid is.

Bij griep is het niet nodig om een ieder buiten de risicogroep te vaccineren, als dat niet gebeurt dan lijkt het mij ook onmogelijk om er vanaf te komen.
Ik weet niet wat je bedoelt met "het" verschil, maar een verschil is in ieder geval dat de door jou genoemde ziektes significant gevaarlijker zijn voor kinderen dan covid.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

codex schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:37:
[...]

Mazelen, polio, rode hond en kinkhoest(laatste is bacterieel), allen een hogere R0 waarde.
Inderdaad bijzonder hoge R waardes tot wel een R waarde van 18 bij Mazelen. :o Al zijn de mazelen evenals polio, de Bof en rode hond niet enorm dodelijk (tijdens de grootste uitbraken in Nederland overleden er nog geen 2800 mensen aan de mazelen en 70 aan polio)

Bij ziektes die heel dodelijk zijn de R waarden lager omdat de gastheer veel sneller en vaker het loodje legt en dus de verspreiding sneller uitdooft. Dat zie je ook goed terug op de wiki pagina over het reproductiegetal

Hoe dodelijker het virus, hoe lager de R waarde hoe sneller het uitdooft

*knip* offtopic

[ Voor 125% gewijzigd door ZieMaar! op 11-02-2021 17:55 ]

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09 14:10
Metro2002 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:02:
Hoe dodelijker het virus, hoe lager de R waarde.
Dat blijkt niet uit de gelinkte pagina.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

DutchCommando schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:09:
[...]

Dat blijkt niet uit de gelinkte pagina.
Ik heb net de dodelijkheid van de virussen op die pagina opgezocht en degene met de hogere R waarden zijn stuk voor stuk over het algemeen minder dodelijk dan die met lagere R waarden

[ Voor 10% gewijzigd door Metro2002 op 11-02-2021 13:32 ]

• DutchCommando
Metro2002 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:12:
Ik heb net de dodelijkheid van de virussen op die pagina opgezocht en degene met de hogere R waarden zijn stuk voor stuk minder dodelijk dan die met lagere R waarden maar misschien kun je me vertellen waar ik dan fout zit?
Op volgorde van kans op overlijden na infectie:

Ebola 1,5-2,5
COVID-19 2,4-3,9
Influenza 0,9-2,1

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:04
[...]
Dit is natuurlijk te kortzichtig.

De R waarde kan hoog zijn bij dodelijke virussen, alleen zal een epidemie sneller uitdoven / plaatselijker blijven omdat de gastheren sterven. Maakt m niet minder besmettelijk. (Kijk maar naar de pokken bijvoorbeeld, of de pest)

[ Voor 8% gewijzigd door LZ86 op 11-02-2021 13:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:39

Kheos

FP ProMod
Mr.Joker schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:57:
[...]
Ik heb nergens gezegd dat het makkelijk is voor die mensen! Maar uiteindelijk doen ze het wel zelf.
Is dat zo?
Vet verbranding is een proces met een een boel verschillende hormonen als inputs die puur genetisch geregeld worden. Daar kun je geen ene reet aan doen.
Bij een 'normale' levensstijl en een 'normaal' dieet zijn er nu eenmaal een hele boel mensen die opvallend meer vetmassa hebben dan anderen. Om dat naar beneden te trekken moeten die dus excessief veel sporten om enerzijds vet te verbranden (dat er even makkelijk terug bijkomt) en anderzijds adrenaline omhoog te krijgen om het vet verbrandingsproces meer bij te sturen en tegelijkertijd excessief op voeding letten om de hele spijsvertering te regelen. Om te zeggen "uiteindelijk doen ze het wel zelf" is hetzelfde als zeggen "je doet niet voldoende om jouw genetische huishouding te compenseren". Goed, maar dat geld dan voor elk kankergeval (had je maar meer dan 100km van dat industriepark moeten gaan wonen), botbreuken (had je maar niet moeten uitglijden), corona geval (had je maar.... je hebt vast iets misgedaan)...

• DutchCommando
Metro2002 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:19:
Kijk nou eens goed naar wat je nu post.....(hint: De R waarde, niet de mortaliteitspercentages)
Jouw stelling is deze:
Waarop ik reageer met:
DutchCommando schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:14:
Op volgorde van kans op overlijden na infectie:

Ebola 1,5-2,5
COVID-19 2,4-3,9
Influenza 0,9-2,1
Ebola is dodelijker dan Influenza en heeft een hogere R0.
COVID-19 is dodelijker dan Influenza en heeft een hogere R0.

Oftewel je bewering is simpelweg niet waar.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

LZ86 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:21:
[...]

Dit is natuurlijk te kortzichtig.

De R waarde kan hoog zijn bij dodelijke virussen, alleen zal een epidemie sneller uitdoven omdat de gastheren sterven. Maakt m niet minder besmettelijk.
Dat bedoel ik inderdaad ook. Een heel dodelijk virus dooft sneller uit.
DutchCommando schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:23:
[...]

Jouw stelling is deze:

[...]

Waarop ik reageer met:

[...]

Ebola is dodelijker dan Influenza en heeft een hogere R0.
COVID-19 is dodelijker dan Influenza en heeft een hogere R0.

Oftewel je bewering is simpelweg niet waar.
De virussen met enorme R waardes zoals Mazelen, Rodehond en de bof zijn daarentegen weer vele malen minder dodelijk.
Ik had het ook niet over details met virussen die vergelijkbare R waarden hebben zoals tussen Covid en influenza maar juist de grotere verschillen zoals tussen covid en mazelen.

Wat @LZ86 zegt dus

[ Voor 53% gewijzigd door Metro2002 op 11-02-2021 13:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:04
Metro2002 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:23:
[...]

Dat bedoel ik inderdaad ook. Een heel dodelijk virus dooft sneller uit.
Dan moet je het goed neerzetten, nu zet je er letterlijk dat dodelijke virussen geen hoge R waarde kunnen hebben, en dat klopt gewoon niet.
De virussen met enorme R waardes zoals Mazelen, Rodehond en de bof zijn daarentegen weer vele malen minder dodelijk.
Ik had het ook niet over details met virussen die vergelijkbare R waarden hebben zoals tussen Covid en influenza maar juist de grotere verschillen zoals tussen covid en mazelen.

Wat @LZ86 zegt dus
Nee, niet wat LZ zegt

Ook wat je beweert over de mazelen klopt niet ( niet heel dodelijk ) De mazelen is een van de belangrijkste oorzaken van kindersterfte wereldwijd, en dat is MET vaccin.

Measles is a highly contagious, serious disease caused by a virus. Before the introduction of measles vaccine in 1963 and widespread vaccination, major epidemics occurred approximately every 2–3 years and measles caused an estimated 2.6 million deaths each year.

More than 140 000 people died from measles in 2018 – mostly children under the age of 5 years, despite the availability of a safe and effective vaccine.

https://www.who.int/en/news-room/fact-sheets/detail/measles

[ Voor 76% gewijzigd door LZ86 op 11-02-2021 13:29 ]

• DutchCommando
Ah oké. Dat schreef je niet. Je linkt zelf naar die pagina. Het is dan ook jammer om te reageren alsof het mijn probleem is:
Metro2002 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:19:
Kijk nou eens goed naar wat je nu post.....(hint: De R waarde, niet de mortaliteitspercentages)
Ebola zit bv op een mortaliteitspercentage van 50-90%

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

LZ86 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:25:
[...]

Dan moet je het goed neerzetten, nu zet je er letterlijk dat dodelijke virussen geen hoge R waarde kunnen hebben, en dat klopt gewoon niet.

[...]

Nee, niet wat LZ zegt

Ook wat je beweert over de mazelen klopt niet ( niet heel dodelijk ) De mazelen is een van de belangrijkste oorzaken van kindersterfte wereldwijd, en dat is MET vaccin.
https://www.who.int/en/news-room/fact-sheets/detail/measles
DutchCommando schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:27:
[...]

Ah oké. Dat schreef je niet. Je linkt zelf naar die pagina. Het is dan ook jammer om te reageren alsof het mijn probleem is:

[...]
Ik heb het iets aangepast, ik bedoelde inderdaad dat een dodelijker virus sneller uitdooft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Modellen vs de realiteit.
ENSCHEDE - De Britse variant van het coronavirus heeft in Twente tot nog toe amper voet aan de grond gekregen. Dat blijkt uit onderzoek van regionaal medisch laboratorium LabMicTA.

Het in Hengelo gevestigde laboratorium heeft duizend positieve testuitslagen over de periode van 21 januari tot 4 februari nader onderzocht. Daarbij werd in slechts 11 procent van de gevallen de Britse variant van Covid-19 vastgesteld.

Nashwan Al Naiemi, initiatiefnemer en bestuurder van LabMicTA, spreekt van een hoogst opmerkelijke uitkomst. De Britse variant komt in Twente dus vele malen minder voor dan de percentages waarvan het RIVM landelijk uitgaat. Dat schrijft namelijk twee derde deel van alle besmettingen in Nederland inmiddels toe aan die Britse variant. Volgens Al Maiemi vormt de voor het eerst in Engeland geconstateerde virusmutatie evenmin een verklaring voor de langdurige koppositie van Twente waar het gaat om de aantallen coronabesmettingen.
Opmars Britse variant laat in Twente nog op zich wachten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr.Joker
Misschien zijn de steekproeven van het RIVM grotendeels in Hoek van Holland gedaan bij de haven ? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCommando
Wel heftig. Dit kan dus ook betekenen dat buiten Twente al 90+% van alle besmettingen met de Britse variant zijn!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• immetjes
  • Laatst online: 26-09 14:19

immetjes

HIER is BERN-E

Wat ook wel eens interessant en droevig is om te belichten in plaats van al die droge cijfers en percentages over de ergheid (of niet) van SARS-CoV-2 is de -enorme- psychologische nevenschade wat deze lockdown ons brengt. Kinderen jonger dan 5 die het bv hebben over 1.5m afstand houden van andere mensen. Het huiselijke geweld achter voordeuren. Die dreun gaat na dit alles ook nog komen samen met de economische schade. Ik vind dat de corona maatregelen veel te lichtzinnig genomen worden.

Met m'n eigen kinderen van 16 en 14 gaat het gezien de omstandigheden goed. Al heeft de oudste wel gesprekken met een sociaal psycholoog. Maar het is gewoon erg te zien hoe klein hun wereld is geworden. Ik heb ook erg te doen met studenten, vooral diegenen die net zijn begonnen na de zomer van 2020. Man, man daar zit je dan zonder introductie en zonder het studentenleven.

Deze zaken worden mijns inziens volledig onderbelicht in welke besluitvorming aangaande Corona dan ook.

Hier is een interview met 12 huisartsen uit net zoveel provincies die ook bezorgd zijn:

https://archive.vn/T6f22
Pagina: 1 ... 106 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid

Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Je reageert alleen op de inhoud, nooit op de man

Daarnaast: geen linkdrops. Post je een link, geef dan even de belangrijkste conclusie/samenvatting mee. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!

Andere topics:
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2