Het Coronavirus in Nederland en België - deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 129 Laatste
Acties:
  • 400.961 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 16:38
Ook die daling zal er een tijdje later achteraan komen....
Drardollan schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:27:
[...]

Ik schrik er ook niet van, al vind ik het wel jammer dat de ziekenhuisopnames zo hoog blijven. Dat zou wel een treetje omlaag mogen van mij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
LZ86 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:23:
[...]

Moet je nagaan wat die minderheid de rest aandoet. Zoals vermeld is het die groep verspreiders/jongeren die de boel uit de klauwen heeft doen lopen en het in stand hebben gehouden. Die gaan veel meer last van die avondklok hebben dan de rest van de bevolking. Avondklok is verre van ideaal en zal de notoire feestbeesten niet binnenhouden, maar het verhoogt voor de "meelopers" wel de drempel flink om mee te doen en geeft ouders van die pubers ook een tool om die jongelui binnen te houden.
Het is verschrikkelijk wat die minderheid de rest aandoet, daarom zou ik er ook voor kiezen om die minderheid aan te pakken en de rest lekker hun leven te laten leven.

Het lijkt wel een beetje op de afluisterpraktijken van de NSA of de sleepwet discussie: "Als je niets fout doet heb je er geen last van". Ik kan mij nog herinneren dat Nederland en zeker de Tweakers bevolking daar niet echt achter stond.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:50
joppe113 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:29:
Ook die daling zal er een tijdje later achteraan komen....

[...]
Logisch, ik had het alleen al zo'n beetje gehoopt. We dalen qua aantal besmettingen al best even, ik had gehoopt dat we dit nu ook meer in de opnames zouden gaan zien.

Maar als je naar de groei en krimp kijkt, dan zie je dat gelukkig wel. De absolute getallen zeggen niet alles.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0S-CE3YDNN76NlxUdkwVqUdnOD8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/k2AkMGqsp5vNdMg0CxBsLV4V.png?f=user_large

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
klaaas schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:28:
[...]

Racefietsers die mooie tochten maken in het donker? Het was wel heel erg zoeken naar de uitzonderingen, of niet?
Ik denk dat je referentiekader anders is als de mijne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat betreft de weersinvloed, zit gezellig in een call nu met wat Israeli's, daar is het een fijne 18 graden en hebben ze op negen miljoen inwoners vandaag bijna 10k nieuwe gevallen.

En je rondje racefietsen kun je ook prima voor achten doen lijkt me. Zeker met de spekgladde wegen de afgelopen nachten ook fijner voor je gezondheid :')

[ Voor 30% gewijzigd door pagani op 14-01-2021 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:42
Wolly schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:31:
[...]

Ik denk dat je referentiekader anders is als de mijne.
Je bedoelt dat je zelf geen fietser bent? Ja, dan snap ik dat je dit als voorbeeld aanvoert ;)

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Drardollan schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:31:
[...]

Logisch, ik had het alleen al zo'n beetje gehoopt. We dalen qua aantal besmettingen al best even, ik had gehoopt dat we dit nu ook meer in de opnames zouden gaan zien.

Maar als je naar de groei en krimp kijkt, dan zie je dat gelukkig wel. De absolute getallen zeggen niet alles.

[Afbeelding]
En op deze plaat dus ook goed zichtbaar wat het (relatief) lage aantal van vandaag, het wijst op een versnelling van de daling.

In het meest optimistische scenario is de krimp de afgelopen twee weken gedempt geweest door het feestdageffect en gaan we nu komende weken het volle effect zien van de lockdown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
pagani schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:32:
Wat betreft de weersinvloed, zit gezellig in een call nu met wat Israeli's, daar is het een fijne 18 graden en hebben ze op negen miljoen inwoners vandaag bijna 10k nieuwe gevallen.

En je rondje racefietsen kun je ook prima voor achten doen lijkt me.
Kan je eens navragen of dit nieuws klopt?
Sharon Alroy-Preis, head of the Health Ministry’s public health department, says nearly one-fifth of recent serious coronavirus cases in Israel have received the first dose of the vaccine.

“17% of the new serious cases today are after the first dose,” she tells reporters.

Alroy-Preis also expresses alarm at the sky-high infection rates, which yesterday climbed to nearly 10,000 new cases.
https://www.timesofisrael...s-got-first-vaccine-shot/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 18:27

Metro2002

Memento mori

Daar hadden ze toch al een groot deel van de bevolking gevaccineerd??
En je rondje racefietsen kun je ook prima voor achten doen lijkt me. Zeker met de spekgladde wegen de afgelopen nachten ook fijner voor je gezondheid :')
Als je niet werkt overdag ja...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
klaaas schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:33:
[...]

Je bedoelt dat je zelf geen fietser bent? Ja, dan snap ik dat je dit als voorbeeld aanvoert ;)
Je mag gerust eens in mijn schuur komen kijken. Waar het om gaat, want ik begrijp dat je lollig probeert te zijn en de discussie probeert af te leiden, is dat er nog genoeg mensen zijn die na 2000hr op straat vertier zoeken.

En dat zijn dan niet de mensen op weg naar feestjes. Er is meer op aarde dan winkels, bioscopen en restaurants waar je van kan genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Dat is niet gek. Na de tweede prik is het vaccin 94 procent effectief, na de eerste prik véél minder. Daarnaast heeft al 1.6 miljoen van die negen miljoen inwoners de eerste prik gehad. Dan zul je al snel (percentages vermenigvuldigend) op die 20 procent uitkomen van ernstige gevallen die al de eerste prik gehad hebben. Zeker in ogenschouw nemend dat Israel vergrijsder is dan Nederland, 25 procent van de bevolking is 60+ én die groep heeft voorrang gekregen bij de eerste prik.
Metro2002 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:37:
[...]

Daar hadden ze toch al een groot deel van de bevolking gevaccineerd??

[...]

Als je niet werkt overdag ja...
Direct na het eten, in je uurtje lunchpauze, door wat te schuiven in je werk. Kom op zeg, een beetje flexibiliteit biedt elke werkgever wel.

[ Voor 30% gewijzigd door pagani op 14-01-2021 15:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Nu over de afgelopen zeven dagen 260 besmettingen per 100k inwoners. Breken we bijna door de grens van 250 heen en gaan we van 'zeer ernstig' naar 'ernstig'. Toch een mooie opsteker voor het harde werkenNetflixen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
eamelink schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:42:
Nu over de afgelopen zeven dagen 260 besmettingen per 100k inwoners. Breken we bijna door de grens van 250 heen en gaan we van 'zeer ernstig' naar 'ernstig'. Toch een mooie opsteker voor het harde werkenNetflixen!
Precies! Mag ook wel eens gezegd worden dat we de goede kant op gaan. We zijn er nog niet maar als dit zo doorzet dan komen we er wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Laatst online: 13-09 21:15
Drardollan schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:27:
[...]

Ik schrik er ook niet van, al vind ik het wel jammer dat de ziekenhuisopnames zo hoog blijven. Dat zou wel een treetje omlaag mogen van mij.

Overigens wel zo'n 3000 lager dan vorige week donderdag. En dat is wel een hele grote en mooie stap omlaag natuurlijk.
Ziekenhuis en IC opnames loopt altijd enige tijd achter, 1 tot 2 weken, dus je zou nog kunnen stellen dat deze instroom hoort bij de besmettingen van 1 tot 2 weken geleden. Dus als de daling in deze zin doorzet, zullen die cijfers volgende week ook wat positiever uitvallen (lees: hopelijk dagelijks lagere bezetting).
Kleine asterisk hierbij is wel: dit is afhankelijk van hoe de besmettingen dalen onder de verschillende bevolkingsgroepen. Dalen de aantallen besmettingen niet/nauwelijks onder 60/70/80+ers, dan zullen de ziekenhuisopnames ook minder snel dalen, aangezien onder die bevolkingsgroepen de kans dat je dusdanig ziek wordt dat je in het ziekenhuis belandt het grootst is.
Dalen de aantallen met name niet onder jongeren (zoals dinsdag in de presentatie van het RIVM te zien was daalden de besmettingen het minst onder tieners), dan zal dat niet heel veel uitmaken op de daling van de ziekenhuis bezetting. Maar goed, het is afwachten.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Wolly schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:39:
[...]

Je mag gerust eens in mijn schuur komen kijken. Waar het om gaat, want ik begrijp dat je lollig probeert te zijn en de discussie probeert af te leiden, is dat er nog genoeg mensen zijn die na 2000hr op straat vertier zoeken.

En dat zijn dan niet de mensen op weg naar feestjes. Er is meer op aarde dan winkels, bioscopen en restaurants waar je van kan genieten.
Ik probeer de discussie niet af te leiden. Ik wil enkel aangeven dat de voorbeelden er soms ook wel aan de haren bij gesleept worden. Racefietsers zitten 's winters in grote getale op de MTB of Zwift/Tacx of doen overdag een rondje. Slechts een hele kleine minderheid zal in het donker op de fiets stappen. En iets soortgelijks geldt ook voor vissers; er staan in deze tijd van het jaar veel minder tentjes langs het water dan in de zomer.

Waar ik het wel mee eens ben is dat 20:00 geen handige tijd is omdat je idd de harde niet-flexibele thuiswerkers tijd wilt gunnen voor een rondje. Maar maak er 22:00 van en het overgrote deel van de mensen die nog even moeten luchten na een werkdag heeft er echt geen last van. Dan heb je het echt over een enkele uitzondering.

Hij wil.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02:35
Wolly schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:39:
[...]

Het is natuurlijk een beetje een welles-nietes verhaal en ik ga jou toch nooit overtuigen maar ik snap echt helemaal niets van dit sentiment (niet specifiek van jou maar ook van anderen). Heel plat gezegd: dan maar even een paar maanden (weken?) wat minder vertier. Is dat nou écht het einde van de wereld? Ik heb sinds vorig jaar maart niet meer fysiek met vrienden afgesproken en ben niet meer uit eten geweest. Allebei dingen die ik heel graag doe. Vind ik dat jammer? Ja, enorm. Maar kom op zeg: dit overstijgt wel even mijn eigen "pleziertjes". Ik snap niet dat het zo lastig is om solidair te zijn voor nog even die laatste periode.

omniscale.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:57
Dat is niet zo heel vreemd, zo heel lang zijn ze daar ook nog niet aan het inenten, maar wel heel massaal. Als je al besmet bent als je de prik krijgt, of net na de prik, heb je niet zoveel aan de prik;

Over een week of 4/5 zullen de cijfers hard gaan zakken in Israël, want dan is de groep die ruim na de 2e prik zit en nog niet al besmet was op dat moment snel groeiende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
rik86 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:46:
[...]

Dat is niet zo heel vreemd, zo heel lang zijn ze daar ook nog niet aan het inenten, maar wel heel massaal. Als je al besmet bent als je de prik krijgt, of net na de prik, heb je niet zoveel aan de prik;

Over een week of 4/5 zullen de cijfers hard gaan zakken in Israël, want dan is de groep die ruim na de 2e prik zit en nog niet al besmet was op dat moment snel groeiende
Plus dat degenen die dan ingeënt zijn de volledige 60+ populatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
rik86 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:46:
[...]

Inderdaad, en ik heb geen zicht op hoe het daar exact gaat natuurlijk maar ik kan me ook voorstellen dat er een in enige mate verhoogd risico zit aan met name de noodzakelijke mobiliteit om bij de vaccinatie locatie te komen (OV bijvorbeeld?).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
posttoast schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:45:
[...]

Het is natuurlijk een beetje een welles-nietes verhaal en ik ga jou toch nooit overtuigen maar ik snap echt helemaal niets van dit sentiment (niet specifiek van jou maar ook van anderen). Heel plat gezegd: dan maar even een paar maanden (weken?) wat minder vertier. Is dat nou écht het einde van de wereld? Ik heb sinds vorig jaar maart niet meer fysiek met vrienden afgesproken en ben niet meer uit eten geweest. Allebei dingen die ik heel graag doe. Vind ik dat jammer? Ja, enorm. Maar kom op zeg: dit overstijgt wel even mijn eigen "pleziertjes". Ik snap niet dat het zo lastig is om solidair te zijn voor nog even die laatste periode.
Ik probeer het juist minder welles-nietes te laten zijn door te schetsen dat het naar mijn mening ook slimmer kan qua maatregelen om op die manier het vertier nog enige doorgang te kunnen laten vinden.

Avondklok? Prima als het werkt maar kijk dan ook even of je het kan opleggen aan de groep waar het om gaat. Voor de mensen die 's-avonds genieten van de buitenlucht en hier verder geen vlieg kwaad mee doen moet je proberen dat ook te realiseren, de grote hamer tactiek kan ook veel zaken stuk slaan die helemaal niet stuk hoeven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:19
update 2021-01-14

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WnLVr3u0RgDV7vMa5I0luyzZ4xg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IlBHPvGkpmpNlxRqnFI6jvQy.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fwsuMS-82jkAtNsrrNcoDfwdOw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UjmEydl16cXvM5JrFZSBK7Em.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAefv0gIL-WlGCfVfIuAb7XDpoQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cjWZeQoAC9zcssvIqzn0VhmH.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0tTiwioe43FHhKp8U7YZnRXp6s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eBB9XLtYG3NM3o6VvD1IAkYp.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RF7t7QpFN4og2M2OgJMN_S6BbQ0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bpzL7RDwd8oRA5u1kPN5tRbH.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_40c4799D7MR2DFdcPYH64TJcM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YpGZKKNlMGucuQsTo3Y7j24o.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8MmAIL8JLj1MRzZuKW9H3iiu7pM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7NUO5lF4iwuIZf2MbpHkfBkK.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gUhXFk2nmqrq5i2e5ZdSKwAEHs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mW9Rh5IljqbjKArbH6cnBKQh.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/do3f6ztEKtaSRE4A_qyfGpC9ZJ8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/F1syufcts8dCpnjtukJv6aYH.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNCK388P9L_TK_Tcp83RoVciw64=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qFZV9upIDH8xtTmKNzL8c1Ii.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:07
Drardollan schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:15:
[Twitter]

Niet goed, niet slecht. Na de dip van begin deze week lijken we nu op een plateau van rond de 6500-7000 te blijven hangen.
Als je kijkt naar de grafiek in het verleden zie je wel vaker 2-3 dagen achter elkaar een hoge cijfer om vervolgens weer verder te dalen. 2 dagen +- 6000 zegt nog niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:52:
[...]

Ik probeer het juist minder welles-nietes te laten zijn door te schetsen dat het naar mijn mening ook slimmer kan qua maatregelen om op die manier het vertier nog enige doorgang te kunnen laten vinden.

Avondklok? Prima als het werkt maar kijk dan ook even of je het kan opleggen aan de groep waar het om gaat. Voor de mensen die 's-avonds genieten van de buitenlucht en hier verder geen vlieg kwaad mee doen moet je proberen dat ook te realiseren, de grote hamer tactiek kan ook veel zaken stuk slaan die helemaal niet stuk hoeven.
Maar hoe zie je dat dan voor je? Als je op een racefiets zit mag je wel buiten zijn? Dan gaan de jongeren op een racefiets naar de bierschuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:17
pagani schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:54:
[...]

Maar hoe zie je dat dan voor je? Als je op een racefiets zit mag je wel buiten zijn? Dan gaan de jongeren op een racefiets naar de bierschuur.
Als ik de cijfers moet geloven moet je naast de jongeren ook goed kijken hoe je de groep 50-59 uit de bierschuur kunt houden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The.Terminator
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 17:02

The.Terminator

Un boer met bier

[...]

Dus wat pak je dan aan, idd diegene in de bierschuur, niet de fietser :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• posttoast
Wolly schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:52:
[...]

Ik snap wat je bedoelt en ik ben het er mee eens dat met zo'n avondklok de goeden onder de kwaden lijden. Tegelijk ben ik er van overtuigd dat die "grote hamer tactiek" nu even the way to go is. We kunnen het ons, wat mij betreft, niet permitteren om te zoeken naar "slimmere" oplossingen. Dat duurt te lang. Ik zeg dan: Ga eerst voor die botte bijl en kijk daarna of het slimmer/beter kan. Maar als we eerst met z'n allen een alternatief moeten gaan bedenken is iedereen gevaccineerd (of ziek geweest of dood) tegen de tijd dat we een compromis hebben gevonden waar iedereen zich in kan vinden.

Voor mij is de bottom line dat het eindig is. We hébben een vaccin en we wéten ongeveer hoe lang deze ellende nog gaat duren. Mijn instelling is dan: kom op, schouders eronder, dat doen we met z'n allen effe. Prima als je het daar niet mee eens bent natuurlijk, maar zo zie ik het :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Als er één ding kenmerkend is aan de groep die het nu verzaakt is het wel hun leeftijdsgroep. Zo heel moeilijk kan het niet zijn om die leeftijdsgroep regels op te leggen (of voor mijn part de andere leeftijdsgroepen ontheffing te geven).

En qua handhaving, een agent kan best inschatten of iemand binnen een bepaalde leeftijdsgroep valt en daar even navraag over doen. Hetzelfde als dat hij nu achter scooters aan gaat als de bestuurder te jong is.

Een jongere op de racefiets die naar een bierschuur gaat heeft denk ik, gezien de kleding, wel de hele avond gratis bier :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 19:49
[...]

Wat sowieso al zou helpen voor het anti-avondklok gevoel is die 20:00 naar 22:00-23:00 zetten.
20:00 is nogal vroeg.

En volgens mij (ik ben nooit van het feesten geweest, dus verbeter mij als ik het fout heb) de meeste feesten is 22:00 al aan de vroege kant, meestal beginnen ze later?

(Note: ik blijf erbij dat Avondklok niet een goede manier is, ze moeten juist de verspreiders aanpakken, en niet zo met losse flodders schieten!)

[ Voor 11% gewijzigd door Ryur op 14-01-2021 15:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:00

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bastard schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:56:
[...]

Als ik de cijfers moet geloven moet je naast de jongeren ook goed kijken hoe je de groep 50-59 uit de bierschuur kunt houden..
Je bedoelt de ouders van die thuiswonende jongeren?

@Ryur Je zult merken dat de begintijd van het feest zich vrij organisch aanpast aan de begintijd van de avondklok... ;)

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 14-01-2021 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-09 17:35
Tja als je echt wil kan je altijd nog blijven slapen. Kan je nog zuipen ook als je anders moest rijden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:17
MikeyMan schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:56:
[...]

@Ryur Je zult merken dat de begintijd van het feest zich vrij organisch aanpast aan de begintijd van de avondklok... ;)
Dan had ik ze in de groep 40-49 verwacht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Wolly schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:56:
[...]

Als er één ding kenmerkend is aan de groep die het nu verzaakt is het wel hun leeftijdsgroep. Zo heel moeilijk kan het niet zijn om die leeftijdsgroep regels op te leggen (of voor mijn part de andere leeftijdsgroepen ontheffing te geven).
Binnen die groep heerst nu al de overtuiging dat ze onevenredig hard getroffen worden omdat ze zich van alles moeten ontzeggen voor de oudjes. Los van de haalbaarheid van je voorstel is dit niet de manier om het samen op te lossen.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
MikeyMan schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:56:
[...]

Ho ho... zo oud ben ik nog niet! ;)

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
posttoast schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:56:
[...]

Ik snap wat je bedoelt en ik ben het er mee eens dat met zo'n avondklok de goeden onder de kwaden lijden. Tegelijk ben ik er van overtuigd dat die "grote hamer tactiek" nu even the way to go is. We kunnen het ons, wat mij betreft, niet permitteren om te zoeken naar "slimmere" oplossingen. Dat duurt te lang. Ik zeg dan: Ga eerst voor die botte bijl en kijk daarna of het slimmer/beter kan. Maar als we eerst met z'n allen een alternatief moeten gaan bedenken is iedereen gevaccineerd (of ziek geweest of dood) tegen de tijd dat we een compromis hebben gevonden waar iedereen zich in kan vinden.
We zijn al een jaar bezig, in die tijd is ongetwijfeld al gezocht naar allerlei oplossingen. Dat uit dat grote oplossingenboek elke keer de grote-hamer regel wordt gekozen verbaast mij.
Voor mij is de bottom line dat het eindig is. We hébben een vaccin en we wéten ongeveer hoe lang deze ellende nog gaat duren. Mijn instelling is dan: kom op, schouders eronder, dat doen we met z'n allen effe. Prima als je het daar niet mee eens bent natuurlijk, maar zo zie ik het :)
Zo zou ik het ook zien als het gehamer geen consequenties zou hebben. Je ziet echter dat er heel veel mensen wel onder deze harde maatregelen lijden en dit gewoon niet trekken. Wij claimen als land dat wij zo sociaal zijn maar met regels waarbij mensen zelfmoord plegen omdat ze het niet meer aankunnen kan ik dat sociale aspect niet meer zo goed herkennen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Maar hoe sociaal is het niet doorvoeren van een maatregel die leven(-s) redt, al zou het er maar een zijn?

(en zo komen we op de ethische vraag, wat is een leven waard)

En ja, ik begrijp ook de schade die ontstaat dóór de maatregelen.

Waar die balans ligt is niet iets wat je zomaar kan bepalen, daar hebben we (hoop ik) experts voor.

[ Voor 57% gewijzigd door pagani op 14-01-2021 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

[...]

Voor mij is de bottom line dat het eindig is.
We hébben een vaccin en we wéten ongeveer hoe lang deze ellende nog gaat duren.
Volgens mij weet je dan meer dan Rutte en het complete OMT
Mijn instelling is dan: kom op, schouders eronder, dat doen we met z'n allen effe. Prima als je het daar niet mee eens bent natuurlijk, maar zo zie ik het :)
Als er inderdaad zekerheid zou zijn dat bv na 4 weken iedereen dag en nacht binnenhouden het virus weg zou zijn zou ik je gelijk geven maar je weet zelf ook wel dat dat compleet onrealistisch is, al was het maar omdat andere landen dat niet doen en het virus dus blijft.

Het is niet zo simpel dat je 'even volhoudt' en het probleem daarna opgelost is. We kunnen we duidelijk zien dat we hier op tweakers zitten, er wordt behoorlijk binair en met oogkleppen op gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

pagani schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:03:
Maar hoe sociaal is het niet doorvoeren van een maatregel die leven(-s) redt, al zou het er maar een zijn?

Waar die balans ligt is niet iets wat je zomaar kan bepalen, daar hebben we (hoop ik) experts voor.
Zoals ik al eerder aangegeven heb is daar al lang over nagedacht en om een mensenleven met een jaar te verlengen hebben we als maatschappij ongeveer 80k over.
Het leven van een coronapatient met een jaar verlengen kost momenteel ergens tussen de 300 en 400k

Die balans is dus nu al 4x doorgeschoten en dat wordt niet beter met nóg meer maatregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

interessante vraag ;) . hier het antwoord: die maatregel komt er niet. ( [insert standaard riedel over verkeersdoden, tabaksdoden enz]) . Ook bij de corona maatregelen zal ergens op de achtergrond een dergelijke afweging gedaan worden, maar uiteindelijk zit er naast alle 'feitelijke ' input ook altijd een stukje 'judgement' (weet even geen beter NL woord) in zowel het advies van het OMT en het wel of niet omzetten naar regels vanuit de overheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
Strengere maatregelen kan ook niet want dan heb je handhaving nodig. Dan word pijnlijk duidelijk dat er nog een sector op zijn tandvlees loopt ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Drardollan schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:15:
[Twitter]

Niet goed, niet slecht. Na de dip van begin deze week lijken we nu op een plateau van rond de 6500-7000 te blijven hangen.
Speculaasje, zou de britse variant de lijn nu kruisen en een rol van betekenis gaan spelen? Dan ga ik hem wel knijpen voor wat de komende dagen/weken gaat gebeuren.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
pagani schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:41:
[...]

Dat is niet gek. Na de tweede prik is het vaccin 94 procent effectief, na de eerste prik véél minder. Daarnaast heeft al 1.6 miljoen van die negen miljoen inwoners de eerste prik gehad. Dan zul je al snel (percentages vermenigvuldigend) op die 20 procent uitkomen van ernstige gevallen die al de eerste prik gehad hebben. Zeker in ogenschouw nemend dat Israel vergrijsder is dan Nederland, 25 procent van de bevolking is 60+ én die groep heeft voorrang gekregen bij de eerste prik.
Ik begrijp je niet helemaal, welke percentages vermenigvuldig je?

Als 1,6 van de 9 zijn gevaccineerd is dat 18% van de bevolking.

Nu zegt dat artikel dat 17% van de gevaccineerden een ernstige vorm van Covid hebben gekregen na hun vaccinatie. Die vaccinatie biedt 50% want het is de 1e prik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Metro2002 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:07:
[...]

Zoals ik al eerder aangegeven heb is daar al lang over nagedacht en om een mensenleven met een jaar te verlengen hebben we als maatschappij ongeveer 80k over.
Het leven van een coronapatient met een jaar verlengen kost momenteel ergens tussen de 300 en 400k

Die balans is dus nu al 4x doorgeschoten en dat wordt niet beter met nóg meer maatregelen.
Maar je verliest hier wederom het doel uit het oog. Het doel is geen Coronapatiënten redden, het doel is de SEH en IC draaiend houden. Als je aan triage komt explodeert het aantal doden (Corona of iets anders) en is eigenlijk het einde zoek.
Wolly schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:12:
[...]

Nu zegt dat artikel dat 17% van de gevaccineerden een ernstige vorm van Covid hebben gekregen na hun vaccinatie. Die vaccinatie biedt 50% want het is de 1e prik.
Die 50% is nergens genoemd en zeker nog niet bekend. Daarnaast is niet 17% van de gevaccineerden nu ernstig ziek, maar is van de huidige ernstig zieken 17% met de eerste shot geënt. Dat is iets heel anders.

[ Voor 30% gewijzigd door pagani op 14-01-2021 16:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
Wolly schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:01:
[...]
Zo zou ik het ook zien als het gehamer geen consequenties zou hebben. Je ziet echter dat er heel veel mensen wel onder deze harde maatregelen lijden en dit gewoon niet trekken. Wij claimen als land dat wij zo sociaal zijn maar met regels waarbij mensen zelfmoord plegen omdat ze het niet meer aankunnen kan ik dat sociale aspect niet meer zo goed herkennen.
Helemaal mee eens, maar juist daarom moeten we deze ellende zo kort mogelijk laten duren, en dat kan (volgens mij) het beste door zo hard mogelijk in te grijpen door de grootste hamer te pakken.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
Metro2002 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:05:
[...]

Volgens mij weet je dan meer dan Rutte en het complete OMT

[...]

Als er inderdaad zekerheid zou zijn dat bv na 4 weken iedereen dag en nacht binnenhouden het virus weg zou zijn zou ik je gelijk geven maar je weet zelf ook wel dat dat compleet onrealistisch is, al was het maar omdat andere landen dat niet doen en het virus dus blijft.

Het is niet zo simpel dat je 'even volhoudt' en het probleem daarna opgelost is. We kunnen we duidelijk zien dat we hier op tweakers zitten, er wordt behoorlijk binair en met oogkleppen op gedacht.
Over binair denken gesproken ;) Ik heb het niet over "4 weken dag en nacht binnenhouden en daarmee het virus wegkrijgen". Ik heb het over het aantal besmettingen terugdringen (en daarmee de zorg lucht te geven) door (tijdelijk) een avondklok in te voeren. Nee, ik weet niet exact hoe lang het gaat duren, dat pretendeer ik ook niet. Maar feit is dat we er nu veel meer zicht op hebben dan vorig jaar april. Het is geen uitzichtloze situatie meer. Dat maakt het voor mij veel behapbaarder.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

posttoast schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:13:
[...]

Over binair denken gesproken ;) Ik heb het niet over "4 weken dag en nacht binnenhouden en daarmee het virus wegkrijgen". Ik heb het over het aantal besmettingen terugdringen door (tijdelijk) een avondklok in te voeren.
Dat komt voor veel mensen defacto neer op dag en nacht binnen zitten natuurlijk.
Nee, ik weet niet exact hoe lang het gaat duren, dat pretendeer ik ook niet. Maar feit is dat we er nu veel meer zicht op hebben dan vorig jaar april. Het is geen uitzichtloze situatie meer. Dat maakt het voor mij veel behapbaarder.
Ik ben daar niet zo positief over. Ik zie momenteel minder zicht op verbetering dan vorig jaar, toen had ik namelijk nog de illusie dat de overheid niet een jaar lang alles dicht zou houden en niet opnieuw een lockdown zou invoeren. Naief van me.
Momenteel vind ik het behoorlijk uitzichtloos, met of zonder avondklok.
Wolly schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:12:
[...]

*knip* dit soort suggesties zijn ongewenst, tenzij je dat extreem goed kan onderbouwen
Mensen worden soms ook behoorlijk ziek van de griepprik.

[ Voor 22% gewijzigd door ZieMaar! op 14-01-2021 16:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Israel gebruikt Pfizer, daar Corona van krijgen lijkt me knap ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Camiel
  • Laatst online: 13-09 11:49
Boodschappen doe ik liefst om 21u of nog later. Is het heerlijk rustig. Als er een avondklok zou komen om 20u ga je het aantal ontmoetingen ook verhogen in de supermarkt. 19u boodschappen doen? In de drukte?
Ik begrijp echt wel dat er meer moet gebeuren, maar of dit gaat werken?

Vooral dat er mensen gedwongen worden om op kantoor te werken, terwijl dat niet nodig is. Dat vind ik wel onbegrijpelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Camiel schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:19:
Boodschappen doe ik liefst om 21u of nog later. Is het heerlijk rustig. Als er een avondklok zou komen om 20u ga je het aantal ontmoetingen ook verhogen in de supermarkt. 19u boodschappen doen? In de drukte?

Vooral dat er mensen gedwongen worden om op kantoor te werken, terwijl dat niet nodig is. Dat vind ik wel onbegrijpelijk.
Ik blok al maanden een uurtje per week in mijn werkagenda om even boodschappen te doen in alle rust, ergens overdag (meer een tip dit, snap dat dit niet altijd kan)

Hetzelfde voor een uurtje wandelen met de hond elke dag en ik merk dat eigenlijk alle collega's rond de lunch zo'n blok hebben om even te wandelen/fietsen/whatever.

[ Voor 10% gewijzigd door pagani op 14-01-2021 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

pagani schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:19:
Israel gebruikt Pfizer, daar Corona van krijgen lijkt me knap ;)
Vergeef mijn dommigheid maar waarom is dat knap?
Ik neem aan dat ze net als bij andere vaccins een 'dood' stukje virus inspuiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
Metro2002 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:20:
[...]

Ik neem aan dat ze net als bij andere vaccins een 'dood' stukje virus inspuiten?
Nee dus. Zie deze uitleg.

[ Voor 15% gewijzigd door posttoast op 14-01-2021 16:22 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

Goede vraag, die balans wordt natuurlijk elke dag bekeken, hierbij wordt ook gezegd 'Het risico om dit te doen levert xx op en het kost yyyy'.

Wanneer je er bijvoorbeeld voor kiest om bloemisten wel open te laten blijven neem je impliciet ook de beslissing dat dit levens zal kosten. Het risico daarop is echter zeer klein, de herleidbaarheid nog vele malen kleiner.

Niemand die jou later dus zal verwijten dat zijn oma is overleden doordat de bloemist open was.

Nu pleit ik er niet voor om de bloemisten maar te sluiten, als het risico zo gering is moeten die juist open. Hetzelfde met mensen die niet in de veroorzakende leeftijdsgroep zitten, het risico dat die voor enorme besmettingen gaan zorgen met hun avondactiviteiten is zodanig laag dat je die mensen juist met rust moet laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Daar mogen inderdaad gewoon forse boetes op staan ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54

Met de sluiting van de basisschool gaan we afwisselend juist naar kantoor om ook wat ongestoord gedaan te krijgen...

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
[...]

Nee, enkel een spike (niet werkend stuk) van het virus. Zie het als je immuunsysteem een foto voorhouden van het gezicht van de verdachte. Het is geen virus, niets levends (al leeft een virus niet, maar dat terzijde), er zit geen ziekteverwekker in. De enige bijwerking van die spike kan een overreactie zijn van je immuunsysteem (daarom moet je 15 minuten blijven en zijn er epi-pennen aanwezig), de overige bijwerkingen komen van alle hulpstoffen (kipeiwit/zouten/etc.)

Overigens is dit voor mijn ouders (beiden belast met immuunziektes) een uitkomst, mijn moeder mag überhaupt geen gewone "levende" vaccins, want zelfs een verzwakt virus grijpt dan om zich heen. Een mRNA vaccin kan dus wél, al moet er alsnog goed gelet worden op de immuunreactie, maar ze kan er in ieder geval géén Corona van krijgen.

[ Voor 23% gewijzigd door pagani op 14-01-2021 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:29
De Britten duiken ook al op in Friesland.
De Britse mutatie van het coronavirus is vastgesteld in een woonzorgcentrum in Surhuisterveen in Friesland.

Tijdens een corona-uitbraak begin januari, bleken opvallend veel bewoners en medewerkers van 't Suyderhuys besmet met het virus. Uit een steekproef bleek dat twee bewoners het Britse virus bij zich dragen.
Daar kan hoop ik nog wel met een BCO iets aan te smoren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
pagani schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:12:
[...]

Die 50% is nergens genoemd en zeker nog niet bekend. Daarnaast is niet 17% van de gevaccineerden nu ernstig ziek, maar is van de huidige ernstig zieken 17% met de eerste shot geënt. Dat is iets heel anders.
Ik heb die 50% uit dit artikel. Die aanname klopt dus niet?
Naar men aanneemt, is men na één dosis zo’n 50 procent beschermd; de hele vaccinatie bestaat uit twee prikken.
Je hebt inderdaad gelijk, 17% van de ernstig zieken is 1 prik toegediend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Terminator
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 17:02

The.Terminator

Un boer met bier

*knip* geen HK

[ Voor 9% gewijzigd door ZieMaar! op 14-01-2021 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:59
*knip* geen HK

[ Voor 16% gewijzigd door ZieMaar! op 14-01-2021 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
autje schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:24:
De Britten duiken ook al op in Friesland.

[...]

Daar kan hoop ik nog wel met een BCO iets aan te smoren zijn.
https://www.rtvdrenthe.nl...ontdekt-in-gemeente-Emmen
Drenthe ook al, doen verder geen extra onderzoek :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 07:50

Zelfde hier, elke vrijdagavond om 19:15. Dan is het prima te doen. Krijgen we een avondklok tot 20:00 en sluiten de winkels om 20:00, dan maar kwartiertje eerder. Als ik maar om 20:00 in de auto zit. Handhaving is toch nul komma nul. Er komen echt geen roadblocks.

Zorg inderdaad eerst maar eens dat alle kantoorwerkers achter de geraniums gaan zitten.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:51
Wolly schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:01:
[...]

We zijn al een jaar bezig, in die tijd is ongetwijfeld al gezocht naar allerlei oplossingen. Dat uit dat grote oplossingenboek elke keer de grote-hamer regel wordt gekozen verbaast mij.

[...]

het is nu de hamer omdat de zachte tactieken in heel augustus/september en een stukje oktober al geprobeerd is en...... dat werkt dus niet. Constant gaat de bevolking met de meest uiteenlopende excuses de randjes van de regels opzoeken en zich botweg niet aan de basisregels en verzwaringen van die regels houden, ondanks herhaaldelijke "foei" momenten vanuit overheden.

Tja, het houdt dan een keer op, en het is enorm zuur voor de meerderheid van de mensen die zich wel aan de regels houdt. Maar wat anders? Ik zou toch graag hulp krijgen als ik een ongeluk/geknapte galblaas/blindedarm/ontsteking krijg. Net zoals de chronisch zieken, nieuwe chronisch zieken en kankerpatienten graag geholpen willen blijven worden. En dat ging ophouden op de manier waarop het ging. We zijn langs het randje gegaan (alweer) van een ramp, met de grootst mogelijke moeite omdat die zachte manier van aanpak dus niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

pagani schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:23:
[...]

Nee, enkel een spike (niet werkend stuk) van het virus. Zie het als je immuunsysteem een foto voorhouden van het gezicht van de verdachte. Het is geen virus, niets levends (al leeft een virus niet, maar dat terzijde), er zit geen ziekteverwekker in. De enige bijwerking van die spike kan een overreactie zijn van je immuunsysteem (daarom moet je 15 minuten blijven en zijn er epi-pennen aanwezig), de overige bijwerkingen komen van alle hulpstoffen (kipeiwit/zouten/etc.)

Overigens is dit voor mijn ouders (beiden belast met immuunziektes) een uitkomst, mijn moeder mag überhaupt geen gewone "levende" vaccins, want zelfs een verzwakt virus grijpt dan om zich heen. Een mRNA vaccin kan dus wél, al moet er alsnog goed gelet worden op de immuunreactie, maar ze kan er in ieder geval géén Corona van krijgen.
Korte aanvulling: Diederik Gommer zei gister dat er geen dierlijke producten in het vaccin zitten (en dat het Vaccin halal is). Ging volgens mij om Pfizer.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camiel
  • Laatst online: 13-09 11:49
Señor Sjon schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:22:
[...]

Met de sluiting van de basisschool gaan we afwisselend juist naar kantoor om ook wat ongestoord gedaan te krijgen...
Volkomen te begrijpen. Maar eerder kwamen er voorbeelden voorbij van mensen die op kantoor niks zitten te doen. Koffie drinken, dat soort dingen.

Als het voor het werk beter is, moet.. Tja.. Ik zit ook gewoon 100% op werk omdat ik niet kan thuiswerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Metro2002 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:22:
[...]

Daar mogen inderdaad gewoon forse boetes op staan ja.
Vooralsnog is er geen wet die het werkgevers/werknemers verbiedt om naar kantoor te gaan. Luisteren naar je baas is daarentegen wel een vereiste.

Beboeten is dus nu niet mogelijk en praktisch vraag ik mij ook af hoe je gaat constateren dat iemand 'voor niks' op kantoor zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
De PCR test is blijkbaar nog steeds binair, dus geen differentiatie qua welke variant.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MC_Sparkles
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 05:02
LZ86 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:29:
[...]

het is nu de hamer omdat de zachte tactieken in heel augustus/september en een stukje oktober al geprobeerd is en...... dat werkt dus niet. Constant gaat de bevolking met de meest uiteenlopende excuses de randjes van de regels opzoeken en zich botweg niet aan de basisregels en verzwaringen van die regels houden, ondanks herhaaldelijke "foei" momenten vanuit overheden.

Tja, het houdt dan een keer op, en het is enorm zuur voor de meerderheid van de mensen die zich wel aan de regels houdt. Maar wat anders? Ik zou toch graag hulp krijgen als ik een ongeluk/geknapte galblaas/blindedarm/ontsteking krijg. Net zoals de chronisch zieken, nieuwe chronisch zieken en kankerpatienten graag geholpen willen blijven worden. En dat ging ophouden op de manier waarop het ging. We zijn langs het randje gegaan (alweer) van een ramp, met de grootst mogelijke moeite omdat die zachte manier van aanpak dus niet werkt.
Misschien moeten ze de rotte appels dan eens een keer aanpakken ipv demonstraties door laten gaan, feestjes met de grond gelijk maken. Waarom werd bijv. in Duindorp het plein niet even leeg geveegd door een peleton ME'ers? Ik hoor later dat er ook kinderen waren, maar die leren dan de les wat er kan gebeuren als je als volwassen schijt hebt aan alles.

Dat is mijn grootste probleem. Ik als "trouwe" volger van het beleid word weer keihard gepakt, terwijl Truusje en Pietertje lekker gaan feesten of ergens demonstreren en dat word gedoogd. Zolang er niet gehandhaafd word kan je niet de bevolking de schuld geven. Er moet gehandhaafd worden op de huidige maatregels, maar dat gebeurt niet, waarom zou dit met een avondklok anders zijn?

iRacing Profiel

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• LZ86
[...]

Uhhh..... Nee :F

Met de stelligheid waarmee je hier zaken loopt te verkondigen zou je basiskennis wel een stuk meer op orde mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
LZ86 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:29:
[...]

Welke zachte tactieken heb je het nu over? En waren die tactieken gericht op een specifieke groep of op iedereen? Je hebt ongetwijfeld gelijk maar ik kan ze al niet eens meer voor de dag halen (iets met leeftijd vermoed ik ;) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
[...]

Klinkt goed, maar er moeten nog wel schouders zijn om ergens onder te zetten. Voor een groot aantal mensen is het mogelijk om nog een keer goed adem te halen en de situatie te nemen zoals die is, er zijn ook een hoop mensen voor wie het nu al te lang duurt en voor wie het tijdspad tot Q3 (wanneer de massa vaccinatie voltooid moet zijn) te ver weg is.
Ik ken in mijn omgeving al ondernemers die de stekker uit de zaak hebben moeten trekken (niet uit de krant, mensen die ik persoonlijk ken). Die mensen zijn niet echt op te beuren met een peptalk over schouders eronder en uitzitten tot betere tijden. Ik heb kinderen die toch wel erg veel sociaal contact missen, een stuk jeugd ontnomen wordt en op school achterstanden oploopt. Ook niet echt iets om vrolijk van te worden.
En dan ken ik ook de verhalen (gelukkig niet uit mijn eigen kennissenkring maar wel uit tweede hand dus best dichtbij) van mensen die het niet meer zagen zitten en een einde aan het leven gemaakt hebben.

Daarom zit ik er zelf op het moment ook heel dubbel in. In onderschrijf volledig dat de druk op de ziekenhuizen (IC, Corona gerelateerde zorg) omlaag moet. Echter, de druk bij de GGZ loopt ook op maar is minder in het nieuws.
Nu over een avondklok beginnen vind ik dan ook niet goed. Al zou je er amper iets van merken (hoeveel mensen gaan er nou in de winter als het donker is 's avonds nog uit zeker nu al het verenigingsleven stil ligt en de horeca gesloten is?). Het simpele feit dat er weer een beperking bij komt is een klap in het gezicht van iedereen waarvan een aantal het nu al niet meer trekken.

Eigenlijk heeft Israel het zo slecht niet bekeken. Die hebben gewoon voor de hoofdprijs enorme voorraden van de eerste vaccin leveringen opgekocht. In die richting hoop ik dat onze regering wat kan doen door alert te zijn op extra partijen die in Q1 nog op de markt komen. (vanaf Q3 hebben we wel genoeg) Wel asociaal, wat wij uit de markt plukken vergroot het probleem in andere landen.

alles kan off-topic

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
Wolly schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:33:
[...]
Welke zachte tactieken heb je het nu over? En waren die tactieken gericht op een specifieke groep of op iedereen? Je hebt ongetwijfeld gelijk maar ik kan ze al niet eens meer voor de dag halen (iets met leeftijd vermoed ik ;) )
Het is misschien wat flauw (excuus daarvoor, alvast), maar als je je niet kunt herinneren wat de covid-maatregelen waren in augustus t/m oktober, zullen ze niet heel erg strikt zijn geweest.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Ankona schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:35:
[...]

Klinkt goed, maar er moeten nog wel schouders zijn om ergens onder te zetten. Voor een groot aantal mensen is het mogelijk om nog een keer goed adem te halen en de situatie te nemen zoals die is, er zijn ook een hoop mensen voor wie het nu al te lang duurt en voor wie het tijdspad tot Q3 (wanneer de massa vaccinatie voltooid moet zijn) te ver weg is.
Ik ken in mijn omgeving al ondernemers die de stekker uit de zaak hebben moeten trekken (niet uit de krant, mensen die ik persoonlijk ken). Die mensen zijn niet echt op te beuren met een peptalk over schouders eronder en uitzitten tot betere tijden. Ik heb kinderen die toch wel erg veel sociaal contact missen, een stuk jeugd ontnomen wordt en op school achterstanden oploopt. Ook niet echt iets om vrolijk van te worden.
En dan ken ik ook de verhalen (gelukkig niet uit mijn eigen kennissenkring maar wel uit tweede hand dus best dichtbij) van mensen die het niet meer zagen zitten en een einde aan het leven gemaakt hebben.
Tja, ik zeg niet dat het leuk is. Ik heb ook kinderen die nu thuiszitten. En dat thuisonderwijs is dramatisch vinden mijn vriendin en ik. Maar zoals @LZ86 terecht aangeeft: ik vind dat nog altijd minder vervelend dan de zorg die overbelast raakt. En daar schurken we elke keer eng dicht tegenaan... En daarmee wil ik de absoluut niet de ellende van andere bagatelliseren, laat dat duidelijk zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door posttoast op 14-01-2021 16:40 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

loekf2 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:28:
[...]

Zelfde hier, elke vrijdagavond om 19:15. Dan is het prima te doen. Krijgen we een avondklok tot 20:00 en sluiten de winkels om 20:00, dan maar kwartiertje eerder. Als ik maar om 20:00 in de auto zit. Handhaving is toch nul komma nul. Er komen echt geen roadblocks.
Nee, om 20.00 moet je thuis zijn, niet in de auto zitten .Dat is het idee van de avondklok.
Die winkel gaat dus dan ook om 19 of wellicht zelfs 18u dicht anders kan het personeel niet meer naar huis.
Drukte overdag gegarandeerd en in de weekenden helemaal omdat mensen die werken doordeweeks uberhaupt geen boodschappen meer kunnen doen...
Wolly schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:31:
[...]

Vooralsnog is er geen wet die het werkgevers/werknemers verbiedt om naar kantoor te gaan. Luisteren naar je baas is daarentegen wel een vereiste.

Beboeten is dus nu niet mogelijk en praktisch vraag ik mij ook af hoe je gaat constateren dat iemand 'voor niks' op kantoor zit.
Ik meen toch echt dat ze bezig waren met boetes voor bedrijven die onnodig personeel naar de zaak laat komen toen de laatste lockdown inging.

[ Voor 27% gewijzigd door Metro2002 op 14-01-2021 16:41 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LZ86
Wolly schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:33:
[...]

Persco met herinnering aan de regels omdat het de verkeerde kan op lijkt te gaan, meer beperken van aantal mensen in een locatie, groepsgrootte buiten en thuis beperken, kroegen en restaurants 2uur eerder sluiten, mondkapjes in publieke ruimte (vrijwillig, maar wel sterk aanraden) nog meer nadruk op het thuiswerken en ga zo maar verder.

Je kan de overheid een hoop kwalijk nemen, maar ze hebben het echt geprobeerd zo lang mogelijk uit te stellen, het hanteren van die hamer. In de ijdele hoop dat het volk wel de ogen zou openen en gaan luisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:59
ocwil schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:15:
Precies wat is dus het nut van de avondklok?

De enige reden die ik zo kan verzinnen is dat het een extra handgreep is voor die "corona-feestjes" zodat het gemakkelijker wordt om daarop te handhaven. Maar volgens mij moet dat ook prima kunnen zonder avondklok.
Werd er maar eens gehandhaafd en flinke boetes uitgedeeld.
Het blijft Nederland hé.
Zachte heelmeesters maken nog steeds stinkende wonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
niek_nijmegen schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:37:
[...]

Het is misschien wat flauw (excuus daarvoor, alvast), maar als je je niet kunt herinneren wat de covid-maatregelen waren in augustus t/m oktober, zullen ze niet heel erg strikt zijn geweest.
Dat vermoed ik ook. Naar mijn idee kwam er een mondkapjes advies + max aantal gasten thuis en bij bruiloften/ uitvaarten?

Ik heb niet meegekregen dat ze de ellenlange rijen bij (voorbeeld) de Efteling of de Ikea toen aanpakten, of PCR testen eisten bij aankomst bij de grens. Juist dat soort maatregelen hadden de groep getroffen die hebben gezorgd voor de snelle opleving na de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Metro2002 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:40:
[...]
Ik meen toch echt dat ze bezig waren met boetes voor bedrijven die onnodig personeel naar de zaak laat komen toen de laatste lockdown inging.
Dat zei Rutte volgens mij inderdaad maar ik heb er verder nooit meer iets van vernomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

LZ86 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:33:
[...]

Uhhh..... Nee :F

Met de stelligheid waarmee je hier zaken loopt te verkondigen zou je basiskennis wel een stuk meer op orde mogen zijn.
Ik heb me net even snel ingelezen in hoe het vaccin in grote lijnen werkt.

Mag ik geen mening hebben over de maatregelen als ik niet als een bioloog weet hoe een vaccin werkt ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
posttoast schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:39:
[...]

Tja, ik zeg niet dat het leuk is. Ik heb ook kinderen die nu thuiszitten. En dat thuisonderwijs is dramatisch vinden mijn vriendin en ik. Maar zoals @LZ86 terecht aangeeft: ik vind dat nog altijd minder vervelend dan de zorg die overbelast raakt. En daar schurken we elke keer eng dicht tegenaan... En daarmee wil ik de absoluut niet de ellende van andere bagatelliseren, laat dat duidelijk zijn.
Klopt, maar dat is maar een deel van de negatieve bijwerkingen.
Ik wil absoluut niet pleiten voor een #ikdoennietmeermee mentaliteit (al begrijp ik die wel, en niet enkel van de jongeren die hun feestjes missen). Echt, die ziekenhuizen lopen echt wel tegen hun limiet en moeten serieus rekening houden met een over hun limiet situatie.

Echter, naast thuisonderwijs gaan er ook bedrijven failliet (of stoppen zonder tussenkomst van de rechter maar in feite komt het op hetzelfde neer, ondernemer is zijn bedrijf, pensioen en spaargeld kwijt). En als we het over de zorg hebben, ook de GGZ loopt op hun tenen. (en daar zit ook een hoop echt leed achter)

alles kan off-topic

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• LZ86
Metro2002 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:44:
[...]

Ik heb me net even snel ingelezen in hoe het vaccin in grote lijnen werkt.

Mag ik geen mening hebben over de maatregelen als ik niet als een bioloog weet hoe een vaccin werkt ofzo?
Nee, inderdaad. Als je een mening gaat lopen verkondigen die compleet op niets is gebaseerd en in een topic waar in de warning letterlijk staat:

- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier

Dan mag je er inderdaad geen mening over hebben. Een mening vormen vereist nog altijd kennis over hetgene waar je die mening over vormt. Je had ook eerst kunnen opzoeken hoe dat vaccin in elkaar zit. Is hier ook ontzettend vaak uit de doeken gedaan en er is een heel topic over vaccins.

[ Voor 15% gewijzigd door LZ86 op 14-01-2021 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loekf2
Metro2002 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:40:
[...]

Nee, om 20.00 moet je thuis zijn, niet in de auto zitten .Dat is het idee van de avondklok.
Die winkel gaat dus dan ook om 19 of wellicht zelfs 18u dicht anders kan het personeel niet meer naar huis.
Drukte overdag gegarandeerd en in de weekenden helemaal omdat mensen die werken doordeweeks uberhaupt geen boodschappen meer kunnen doen...

[...]

Vraag ik me net als vele anderen wat je op schiet met een avondklok, alleen maar meer drukte bij wat wel open is...

Werkgevers boete geven is lastig (dus voor thuiswerken). Geloof iets met relatie werknemer - werkgever. Mijn werkgever riep vandaag weer in een mail "als je geen productie doet, kom vooral niet, tenzij je iets business critical moet doen". Zo kan het ook.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:53
Wolly schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:27:
[...]

Ik heb die 50% uit dit artikel. Die aanname klopt dus niet?
Die 50% verdient wat nuancering. Pfizer/BioNTech zijn twee dosissen, 3 weken ertussen. Er is in de trials gekeken hoeveel mensen er tussen het krijgen van dosis 1 en dosis 2 ziek zijn geworden. Dat waren er in de vaccin-groep 52% minder dan in de placebo-groep.
Op basis daarvan zegt men "52% werkzaamheid" maar zeer waarschijnlijk zal dat hoger liggen. Immers ben je niet gelijk na de vaccinatie beschermd. In de eerste dagen na het krijgen van de prik zal de bescherming veel lager liggen dan 52% en dús is hij in de latere dagen hoger dan 52%. Alleen hebben we daar geen gegevens over, want op dag 21 hebben alle deelnemers een tweede prik gehad.

De grafiek uit het paper laat het heel goed zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZglE1H-YT9YgahgNLYG-VSCZWOk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9G8Bau73QqtmeJBg97vQ4nbs.png?f=fotoalbum_large

De rode grafiek is het aantal ziektegevallen in de vaccin-groep, de blauwe in de placebo-groep. Hoe steil de rode grafiek is v.s. de blauwe grafiek geeft de mate van bescherming.
Die 50% is gebaseerd op het feit dat na 21 dagen de blauwe grafiek ongeveer 2x zo hoog is als de rode. Maar je ziet eigenlijk dat ze in het begin (tot ongeveer dag 14) gelijk oplopen, en dat het vaccin in die dagen dus nog geen bescherming biedt. Maar vanaf dag 14 loopt de rode lijn eigenlijk even steil als de rode lijn na dag 21, wat dus de suggestie wekt dat het vaccin met één dosis net zo goed werkzaam is als met twee. Alleen weten we niet hoe lang die bescherming aanhoudt, en waarschijnlijk zijn er ook niet genoeg gegevens om een statistisch significante uitspraak te doen (tussen dag 14 en 21 zijn er maar twee of drie ziektegevallen in de vaccin-groep).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

LZ86 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:47:
[...]

Nee, inderdaad. Als je een mening gaat lopen verkondigen die compleet op niets is gebaseerd en in een topic waar in de warning letterlijk staat:

- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence

Dan mag je er inderdaad geen mening over hebben. Een mening vormen vereist nog altijd kennis over hetgene waar je die mening over vormt. Je had ook eerst kunnen opzoeken hoe dat vaccin in elkaar zit. Is hier ook ontzettend vaak uit de doeken gedaan en er is een heel topic over vaccins.
Een vraag (of je iets afvragen) is geen complottheorie en geen claim. Daarnaast verkondig ik helemaal nergens een mening over een vaccin, wel over de maatregelen en daar mag ik gewoon een mening over hebben.

Niet gelijk zo aanvallend reageren. :(

[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 14-01-2021 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joppe113
  • Laatst online: 11-09 16:38
Blijf me toch ook ergeren aan de rol van de Pers. Nu.nl en Nos.nl vandaag, zelfde cijfers maar bij de een is het meer dan het wekelijks gemiddelde en bij de ander minder dan het weekelijks gemiddelde.....

Als zelfs dit soort basis dingen lastig zijn om juist via je kanaal naar buiten te brengen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ankona schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:35:
Het simpele feit dat er weer een beperking bij komt is een klap in het gezicht van iedereen waarvan een aantal het nu al niet meer trekken.
Dat vind ik wel kort door de bocht. Ik denk dat het voor een horeca-ondernemer veel vreselijker is om te zien dat de horeca al maanden dicht is, en er verder van alles lekker doordraait, dan dat er gewoon écht stevige maatregelen worden genomen.

Een avondklok doet vrijwel geen ondernemer pijn, en als je daarmee zorgt dat je sneller op een punt bent dat er weer wat ondernemers open kunnen, zal je hun zegen door de bank genomen wel hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 14:21
Tom-Z schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:49:
[...]

Die 50% verdient wat nuancering. Pfizer/BioNTech zijn twee dosissen, 3 weken ertussen. Er is in de trials gekeken hoeveel mensen er tussen het krijgen van dosis 1 en dosis 2 ziek zijn geworden. Dat waren er in de vaccin-groep 52% minder dan in de placebo-groep.
Op basis daarvan zegt men "52% werkzaamheid" maar zeer waarschijnlijk zal dat hoger liggen. Immers ben je niet gelijk na de vaccinatie beschermd. In de eerste dagen na het krijgen van de prik zal de bescherming veel lager liggen dan 52% en dús is hij in de latere dagen hoger dan 52%. Alleen hebben we daar geen gegevens over, want op dag 21 hebben alle deelnemers een tweede prik gehad.

De grafiek uit het paper laat het heel goed zien:
[Afbeelding]

De rode grafiek is het aantal ziektegevallen in de vaccin-groep, de blauwe in de placebo-groep. Hoe steil de rode grafiek is v.s. de blauwe grafiek geeft de mate van bescherming.
Die 50% is gebaseerd op het feit dat na 21 dagen de blauwe grafiek ongeveer 2x zo hoog is als de rode. Maar je ziet eigenlijk dat ze in het begin (tot ongeveer dag 14) gelijk oplopen, en dat het vaccin in die dagen dus nog geen bescherming biedt. Maar vanaf dag 14 loopt de rode lijn eigenlijk even steil als de rode lijn na dag 21, wat dus de suggestie wekt dat het vaccin met één dosis net zo goed werkzaam is als met twee. Alleen weten we niet hoe lang die bescherming aanhoudt, en waarschijnlijk zijn er ook niet genoeg gegevens om een statistisch significante uitspraak te doen (tussen dag 14 en 21 zijn er maar twee of drie ziektegevallen in de vaccin-groep).
De x-as is aantal dagen na eerste dosis, wat is de y-as eigenlijk ?
Verder hoort dit eigenlijk in het andere topic hier op tweakers, maar ik wil vooral middels het volgende linkje even aangeven waarom de tweede shot schijnbaar toch belangrijk wordt geacht. Vanaf hier te lezen in meerdere berichten:
Holk in "Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins"

Kort gezegt gaat het om het aantal gemeten antilichamen bij vooral de ouderen, na de tweede dosis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

LZ86 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:47:
[...]

stellige mensen lijken hier meer voor te komen.

Even de draad teruggelezen over dit specifieke stukje. Er werd alleen om toelichting gevraagd en een voorzichtige aanname gedaan ( die inderdaad onjuist was) en vergeving voor dommigheid gevraagd.

disclaimer: dit zegt niets over eerdere gedane stellingen van deze user. en die boeien me in dit verband ook niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 12-09 12:54
Artwido schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:40:
[...]

Het blijft Nederland hé.
Tot het jezelf treft, dan is het opeens een overdreven regel. Net als al die mensen die vinden dat de snelwegen drukker zijn, etc, etc. ;)

Maar met een avondklok gaan inderdaad winkels eerder dicht, waardoor hetzelfde aantal mensen in minder tijd boodschappen moet doen. Dus dan neemt de drukte weer toe.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
LZ86 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:40:
[...]

Persco met herinnering aan de regels omdat het de verkeerde kan op lijkt te gaan, meer beperken van aantal mensen in een locatie, groepsgrootte buiten en thuis beperken, kroegen en restaurants 2uur eerder sluiten, mondkapjes in publieke ruimte (vrijwillig, maar wel sterk aanraden) nog meer nadruk op het thuiswerken en ga zo maar verder.
Gracias. Dat was dus de periode van de bruiloft van Grapperhaus.

Er moet denk ik wel bij gezegd worden dat er tot begin september natuurlijk weinig aan de hand was qua besmettingen. Pas toen de kachels weer aangingen (en de buitentemperaturen daalden) liep alles weer op.

Op 28 september moest de horeca om 2200hr dicht. Hoe meer we de winter inhobbelden hoe minder mensen bij elkaar en hoe eerder de winkels dicht moesten (en sportactiviteiten moesten worden gestaakt).

Ik ben het met je eens dat die maatregelen nu 'soft' lijken maar ik wil ook wel gezegd hebben dat ze toen ook hard binnenkwamen. Echter is onze geest nu al zover dat wij het normaal zijn gaan vinden dat een bioscoop maximaal 30 man mag huisvesten of zelfs gesloten wordt door de overheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
Wolly schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:04:
[...]

Er moet denk ik wel bij gezegd worden dat er tot begin september natuurlijk weinig aan de hand was qua besmettingen. Pas toen de kachels weer aangingen (en de buitentemperaturen daalden) liep alles weer op.
En in alle landen, ook de landen die al veel strenger waren met maatregelen.
Ik zeg niet dat de maatregelen niets doen, maar we moeten niet de illusie hebben dat we daarmee de boel onder controle kunnen houden. Het seizoen/weer lijkt veel meer bepalend.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:30
Ankona schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:06:
[...]

En in alle landen, ook de landen die al veel strenger waren met maatregelen.
Ik zeg niet dat de maatregelen niets doen, maar we moeten niet de illusie hebben dat we daarmee de boel onder controle kunnen houden. Het seizoen/weer lijkt veel meer bepalend.
Mwah in warme werelddelen (Azie, Australie, zuiden-Amerika) is het ook flink gaan rondwaaien (behalve op de plekken waar ze extreem streng zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes
  • Laatst online: 11-09 19:19

immetjes

HIER is BERN-E

joppe113 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:55:
Blijf me toch ook ergeren aan de rol van de Pers. Nu.nl en Nos.nl vandaag, zelfde cijfers maar bij de een is het meer dan het wekelijks gemiddelde en bij de ander minder dan het weekelijks gemiddelde.....

Als zelfs dit soort basis dingen lastig zijn om juist via je kanaal naar buiten te brengen....
Ik raad iedereen aan dit interview van Marlies met klinisch psycholoog Mattias Desmet te bekijken. Het gaat over de objectiviteit van data, bv Covid data. Mattias spreekt prettig en rustig Belgisch. Het duurt wel een ongeveer een uurtje.

Zelf werd ik rond 38.55 muisstil wanneer Mattias uitlegt hoe een totalitaire staat ontstaat. Nee, daar zijn we in NL nog lang niet, dat zegt hij ook niet. Gebaseerd op goed bedoelde cijfers, die gebracht worden als objectief is er geen tegengeluid meer mogelijk. De oppositie die er is wordt murw gebeukt door de geïndoctrineerde meerderheid, en als de oppositie uit arre moede uiteindelijke afhaakt gaat het mis (zie ook de toeslagen-affaire). Niemand kiest voor een totalitaire staat, je rommelt er zo in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Basekid schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:10:
[...]

Mwah in warme werelddelen (Azie, Australie, zuiden-Amerika) is het ook flink gaan rondwaaien (behalve op de plekken waar ze extreem streng zijn).
Daar ben ik het mee eens, dat zet mij ook wel aan het denken.

Hier in Noord Europa kennen we wel het griepseizoen met omstandigheden die ideaal zijn voor virussen. In alle omliggende landen klapt de boel bijna tegelijk omhoog (natuurlijk, ook door het nodige grensverkeer) Hoe dat in andere werelddelen zit. Z-Amerika kent landen waar niets tegen het virus ondernomen wordt, ook India heeft ervoor gekozen het virus te negeren tbv de economie. Maar het totale plaatje? Ik zou het niet durven zeggen. Het is me echter te simpel om te denken dat we met een avondklok en een mondkapje het virus eronder krijgen. Dat lukt in Duitsland, Oostenrijk, Belgie, Frankrijk etc ook niet.

alles kan off-topic

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-08 01:27
Ongeloofelijk ook ja.. "Mochten er later ineens wel veel besmettingen met de Britse variant van het virus worden vastgesteld, dan zou dat reden kunnen zijn om alsnog extra onderzoek uit te voeren." Dan ben je al te laat pipo. Lijkt me dan toch logisch om juist direct onderzoek te starten en groot BCO in te zetten op degenene die besmet zijn met de britse variant? ;w

Add me op Stadia: Gloogle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:13

Yucon

*broem*

loekf2 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:48:
[...]
Werkgevers boete geven is lastig (dus voor thuiswerken). Geloof iets met relatie werknemer - werkgever. Mijn werkgever riep vandaag weer in een mail "als je geen productie doet, kom vooral niet, tenzij je iets business critical moet doen". Zo kan het ook.
Boetes liggen lastig. Wel is er in de lente gezinspeeld op het sluiten van bedrijven als het corona hotspots zouden zijn. Hoe ernstig hotspot is is natuurlijk een flexibele definitie. Ik had eigenlijk wel verwacht dat men dat aan zou grijpen om een aantal bedrijven te sluiten als er een aantal coronabesmettingen zouden zijn en men het idee had dat die het gevolg van onvoorzichtigheid waren.

Dan maak je er ineens een economisch risico van. Dat was een geweldig goede motivatie geweest juist voor het soort bedrijven dat nu zonder goede reden eist dat iedereen naar kantoor komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:53
Plenkske schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:59:
[...]

De x-as is aantal dagen na eerste dosis, wat is de y-as eigenlijk ?
De y-as is aantal gevallen (aslabels zijn percentage van het totaal aantal deelnemers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Artwido schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:40:
Het blijft Nederland hé.
Een paar onhandige beslissingen van bestuurders zorgde ervoor dat het handhaven op een laag pitje kwam te staan.

Na het grote BLM protest op de Dam waarbij besloten werd om geen coronamaatregelen te handhaven stopte de meeste handhavers ook met boetes. Ze hadden al te maken met felle reacties, maar na het BLM protest konden ze naar eigen zeggen niet meer geloofwaardig boetes uitdelen. De tweede klap was de bruiloft van Grapperhaus, zijn miskleun deed nog meer afbreuk aan de handhaving mede omdat hij eerst ermee leek weg te komen.

Wat ook een rol speelt is dat de handhavers onderling het niet eens zijn wiens taak het is om coronamaatregelen te handhaven. De politie zegt dat ze het tot de taken van de boa's rekenen en de boa's weigeren vanwege agressie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Yucon schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:35:
Boetes liggen lastig. Wel is er in de lente gezinspeeld op het sluiten van bedrijven als het corona hotspots zouden zijn. Hoe ernstig hotspot is is natuurlijk een flexibele definitie. Ik had eigenlijk wel verwacht dat men dat aan zou grijpen om een aantal bedrijven te sluiten als er een aantal coronabesmettingen zouden zijn en men het idee had dat die het gevolg van onvoorzichtigheid waren.
Een paar vleesverwerkingsbedrijven zijn stilgelegd vanwege uitbraken, maar dat is het wel zo'n beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 21:25

Laguna

Connaisseur

eamelink schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:58:
[...]

Dat vind ik wel kort door de bocht. Ik denk dat het voor een horeca-ondernemer veel vreselijker is om te zien dat de horeca al maanden dicht is, en er verder van alles lekker doordraait, dan dat er gewoon écht stevige maatregelen worden genomen.

Een avondklok doet vrijwel geen ondernemer pijn, en als je daarmee zorgt dat je sneller op een punt bent dat er weer wat ondernemers open kunnen, zal je hun zegen door de bank genomen wel hebben :)
We hebben dan duidelijk een ander idee over echt stevige maatregelen. Maar goed als het al mogelijk was om de in jouw ogen echt stevige maatregelen te nemen, dan zou je in theorie eerder zijn op een punt waarbij je kan versoepelen, maar je hebt gezien wat er in Engeland en Ierland is gebeurd. Daar waren de cijfers ook laag na harde lockdowns en zodra ze gingen versoepelen laaide het virus weer op en zaten ze binnen een mum van tijd weer in een harde lockdown.

Het blijft gewoon aanmodderen totdat er genoeg (kwetsbare) mensen zijn gevaccineerd en de bezetting in de ziekenhuizen op een acceptabel niveau komt te liggen.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:38
Basekid schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:10:
[...]

Azië en Z-Amerika zijn helemaal niet per definitie overal heel warm, en in Australië (ook niet overal enorm warm trouwens) zijn er niet zo gek veel besmettingen geweest.

Er is onmiskenbaar een seizoenseffect. Dat zie je hier in Europa heel duidelijk, maar ook in bijv. Japan waren laatst weer wat oplevingen geloof ik. Maar dat is niet het hele verhaal natuurlijk - andere landen houden het in de winter ook goed onder controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:30
Zo hoppa, Frankrijk gaat even twee weken een serieuze avondklok doen vanaf 1800.

Wanneer besluiten wij dat we niet meer bij de koplopers van Europa qua besmettingen willen horen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2S7EC8C8qWhPRXQqLzvGJiWo6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ru0hIIEku7iWi7XmfATLUXlb.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 11 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid

Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen
- Je reageert alleen op de inhoud, nooit op de man

Daarnaast: geen linkdrops. Post je een link, geef dan even de belangrijkste conclusie/samenvatting mee. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!

Andere topics:
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2