posttoast schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:56:
[...]
Ik snap wat je bedoelt en ik ben het er mee eens dat met zo'n avondklok de goeden onder de kwaden lijden. Tegelijk ben ik er van overtuigd dat die "grote hamer tactiek" nu even the way to go is. We kunnen het ons, wat mij betreft, niet permitteren om te zoeken naar "slimmere" oplossingen. Dat duurt te lang. Ik zeg dan: Ga eerst voor die botte bijl en kijk
daarna of het slimmer/beter kan. Maar als we eerst met z'n allen een alternatief moeten gaan bedenken is iedereen gevaccineerd (of ziek geweest of dood) tegen de tijd dat we een compromis hebben gevonden waar iedereen zich in kan vinden.
Voor mij is de bottom line dat het eindig is. We hébben een vaccin en we wéten ongeveer hoe lang deze ellende nog gaat duren. Mijn instelling is dan: kom op, schouders eronder, dat doen we met z'n allen effe. Prima als je het daar niet mee eens bent natuurlijk, maar zo zie ik het

Klinkt goed, maar er moeten nog wel schouders zijn om ergens onder te zetten. Voor een groot aantal mensen is het mogelijk om nog een keer goed adem te halen en de situatie te nemen zoals die is, er zijn ook een hoop mensen voor wie het nu al te lang duurt en voor wie het tijdspad tot Q3 (wanneer de massa vaccinatie voltooid moet zijn) te ver weg is.
Ik ken in mijn omgeving al ondernemers die de stekker uit de zaak hebben moeten trekken (niet uit de krant, mensen die ik persoonlijk ken). Die mensen zijn niet echt op te beuren met een peptalk over schouders eronder en uitzitten tot betere tijden. Ik heb kinderen die toch wel erg veel sociaal contact missen, een stuk jeugd ontnomen wordt en op school achterstanden oploopt. Ook niet echt iets om vrolijk van te worden.
En dan ken ik ook de verhalen (gelukkig niet uit mijn eigen kennissenkring maar wel uit tweede hand dus best dichtbij) van mensen die het niet meer zagen zitten en een einde aan het leven gemaakt hebben.
Daarom zit ik er zelf op het moment ook heel dubbel in. In onderschrijf volledig dat de druk op de ziekenhuizen (IC, Corona gerelateerde zorg) omlaag moet. Echter, de druk bij de GGZ loopt ook op maar is minder in het nieuws.
Nu over een avondklok beginnen vind ik dan ook niet goed. Al zou je er amper iets van merken (hoeveel mensen gaan er nou in de winter als het donker is 's avonds nog uit zeker nu al het verenigingsleven stil ligt en de horeca gesloten is?). Het simpele feit dat er weer een beperking bij komt is een klap in het gezicht van iedereen waarvan een aantal het nu al niet meer trekken.
Eigenlijk heeft Israel het zo slecht niet bekeken. Die hebben gewoon voor de hoofdprijs enorme voorraden van de eerste vaccin leveringen opgekocht. In die richting hoop ik dat onze regering wat kan doen door alert te zijn op extra partijen die in Q1 nog op de markt komen. (vanaf Q3 hebben we wel genoeg) Wel asociaal, wat wij uit de markt plukken vergroot het probleem in andere landen.