Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.309 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Team-RiNo schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:23:
@Slonzo Ik denk haast wel dat je setup te groot is maar je setpoints zijn ook wel erg laag, wel eens geprobeerd om deze eens voor 24h op ~21c te laten staan en kijken hoe dat zich uitregelt? Dat extreme pendelen komt er uit voort dat de buitenunit zijn warmte niet kwijt kan en wellicht springen de binnenunits om wat voor reden dan ook aan en komen er vrijwel direct achter dat de setpoint alweer bereikt is. Als de massa op temperatuur is wordt de warmtevraag ook veel vlakker omdat het minder snel afkoelt.
24u niet, wel al geprobeerd om de setpoints op de 'echte' temperatuur te zetten voor 10 à 12 uur... met als resultaat dat ik badend in het zweet wakker werd omdat mijn slaapkamer +22 graden was 8)7

Alle units staan nu met setpoint 4 à 5 graden onder de echte temperatuur die op deze manier gewoon stabiel blijft, de massa is dus gewoon op temperatuur. Met mijn Daikin single & duo split units op de benedenverdieping heb ik het pendelprobleem helemaal niet, terwijl die ook een setpoint van (gewenste temp - 4 graden) hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:47
Slaapkamers / bovenverdieping blijft een probleem met L/L. De units boven doen bijna niks hier, staan misschien twee uur aan op een dag om de warmte-batterij op te laden op 400W (x4 COP x2 uur = 3.2 kWh / 0.4m3 gas). Tijdens dat proces is het wel heet in de kamer, setpoint is 21 en unit meet gauw 23, dat doe ik dus bij opstaan (warmer = beter) en een uur voor het slapen, dan is het weer goed voor 12 uur minimaal.

Ik heb echt mazzel dat temperatuur in dit huis super stabiel is, anders was ik weer naar de CV overgestapt. Het kost toch bijna niks met goede zoneregeling / slimme thermostaten, even een uur bijstoken op minimum voor de badkamer en slaapkamers 's ochtends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Zoals eerder verteld heb alleen beneden een warmtepomp van 3,5kW en de bovenverdieping verwarm ik niet, toch vind ik het erg zonde dat ik zonde dat er 2 slaapkamers nu leeg staan, echt helemaal leeg.

Eentje was mijn werk/gameroom van 2,3m x 3,2m en de hoogte is boven volgens mij 2,4m dat komt dus neer op ongeveer 17m3 als ik het goed heb. Klopt het dat ik dan 17x77 = 1300 watt nodig heb om dat kleine kamertje te verwarmen, of is dat gerekend met 100% verlies?
De gewenste temperatuur van de kamer
Ruimte Aanbevolen temperatuur Benodigd aantal watts per m3
Keuken 20 °C 65 W
Studeerkamer 21/22 °C 77 W
Woonkamer 21/22 °C 77 W
Badkamer 24 °C 85 W
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

De computer draait dag en nacht op 300 watt, dus dan zou er nog een verwarming bij moeten van 1000W, dat klinkt mij erg veel aangezien de warmtepomp voor de hele beneden verdieping 3500W is.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@w00key Hier ook met de MHI SRC/SRK35ZS-W, het blijft hier ‘’s nachts ook goed op temperatuur, hooguit 2° eraf. Vanmorgen aangezet en dan is het zo weer op te temperatuur, nu verbruik hij laatste uur 9Watt en voel je dat hij iets blaast. Airco staat nu op 18° En het is in de kamer 19,5°.

Gisteren stond hij op 19° en was het in de kamer 20,5°
Dit is het verbruik van gisteren;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vtc-ERnh52YG-c0i953Vy4CbyyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/35i7905tdkzxKNTFKIMswX7Z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door HereIsTom op 18-12-2021 12:18 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

w00key schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:03:
dat doe ik dus bij opstaan (warmer = beter)
Vreemd ik heb het juist nooit koud 's morgens, ik sta op, doe mijn kleren aan (al dan niet na het douchen) en zit beneden meestal nog in 17,5 graden te werken, pas na een uurtje ofzo krijg ik het koud.

Doe wel meteen de warmtepomp op 19 omdat ik weet dat ik het na een tijdje koud ga krijgen.

Het enige vervelende momentje vind ik de eerste 3 minuten tussen de lakens, de slaapkamer is bij mij echt maar iets van 14/15 graden ofzo.

[ Voor 24% gewijzigd door JDx op 18-12-2021 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

JDx schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:10:
Eentje was mijn werk/gameroom van 2,3m x 3,2m en de hoogte is boven volgens mij 2,4m dat komt dus neer op ongeveer 17m3 als ik het goed heb. Klopt het dat ik dan 17x77 = 1300 watt nodig heb om dat kleine kamertje te verwarmen, of is dat gerekend met 100% verlies?
Heb er even een thermometer neergezet en heb de warmtepomp beneden nu op 20,5 en het is hier 20,5 in de woonkamer/keuken, dan moet ik via de gang (bij de voordeur) via het open trapgat naar dat kamertje en daar is het nu 15,8 graden met HR++ en een buitentemperatuur van 8 graden.

Volgens mij als ik daar een warmtepomp ophang van 2,5kW of minder kan ik daar behaaglijk zitten, als het moet met de deur dicht en anders profiteert de slaapkamer er ook nog een beetje van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

@HereIsTom
Fijn dat het je toch gelukt een airco te plaatsen met toestemming van de VvE.
Ik zelf had het geluk de buitenunit op balkon te kunnen plaatsen en daar de buurman ook al meer dan 5 jaar een 'illegale' airco heb ik het verder niet gemeld. O-)

Mijn helaas vroeg tijdig overleden Samsung set uit 2014 is deze week vervangen door:
Mitsubishi Electric Design wit 2 MSZ-EF25 VGKW en MSZ-EF35 VGKW + buitenunit MXZ-2F53 VF.
kosten: 4200 (inc verwijderen oude set)

Duurder dan mij samungs toendertijd*, maar met het vastrecht van de stadsverwarming wat ik nu bespaar, vond ik het wel kunnen.

Zelf nog wel even moeten klussen, in de woonkamer bleef de unit maar stoken terwijl het al 4 graden warmer was dan gevraagd. Na het beter dichten van het gat was dit gelukkig opgelost, vanuit de spouw was er veel tocht en blijkbaar zat de sensor er vlak bij.

* Tazzios in "Stadsverwarming vervangen door Warmtepomp"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:47
JDx schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:12:
[...]

Vreemd ik heb het juist nooit koud 's morgens, ik sta op, doe mijn kleren aan (al dan niet na het douchen) en zit beneden meestal nog in 17,5 graden te werken, pas na een uurtje ofzo krijg ik het koud.

Doe wel meteen de warmtepomp op 19 omdat ik weet dat ik het na een tijdje koud ga krijgen.

Het enige vervelende momentje vind ik de eerste 3 minuten tussen de lakens, de slaapkamer is bij mij echt maar iets van 14/15 graden ofzo.
Het is 100% een luxe, ik ben echt geen ochtendmens dus lekker warme slaap/badkamer bij opstaan is een plus. Ik hou het boven tussen de 19 en 20 graden, laatste 24 uur is 19.6 gemiddeld, 19.3 minimum op het nachtkastje.

De logger beneden zegt 21.1 gemiddeld over 24 uur dus inclusief nachtverlaging. Ik hou wel van beetje warmte. Lang leve isolatie, WTW en warmtepomp, december tot vandaag kostte het maar €28 volgens de aparte meetpunt (HomeWizard) met mijn huidige tarief van 0.20 en 0.21/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

w00key schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:33:
[...]

Het is 100% een luxe, ik ben echt geen ochtendmens dus lekker warme slaap/badkamer bij opstaan is een plus. Ik hou het boven tussen de 19 en 20 graden, laatste 24 uur is 19.6 gemiddeld, 19.3 minimum op het nachtkastje.

De logger beneden zegt 21.1 gemiddeld over 24 uur dus inclusief nachtverlaging. Ik hou wel van beetje warmte. Lang leve isolatie, WTW en warmtepomp, december tot vandaag kostte het maar €28 volgens de aparte meetpunt (HomeWizard) met mijn huidige tarief van 0.20 en 0.21/kWh.
Ah ok, ik kon er vroeger ook niet uit komen smorgens, helemaal niet als het koud is, maar (totaal offtopic) sinds ik gezonder ben gaan leven word ik vroeg wakker en wil ik er gewoon uit om dingen te doen. Zo gauw als ik wakker ben gaat mijn brein op volle toeren en moet ik eruit.

Maar in de kamer waar ik werk en/of game wil ik het wel gewoon lekker warm hebben, die 2 minuten smorgens in de slaapkamer boeien niet zo en de badkamer is in 1 minuut warm als de douche aan staat gelukkig, daar heb ik nog gas voor, douchen en koken.

Woon zelf in een oud rijtjeshuis, als ik de warmtepomp uit zet beneden dan is het wel binnen no-time koud, ik gebruik nu ongeveer 3 euro per dag aan stroom. All-in, dus PC, koelkast, airco, tv en vaatwasser/wasmachine. Oh ja, en de waterkoker :+

En de kerstboom :o

[ Voor 9% gewijzigd door JDx op 18-12-2021 13:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Zat net een stream te kijken op Twitch en daar houden ze ook wel een een warmtepompje :')

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bexQ2Hf.png?1

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FAqhvSV.png?1

[ Voor 16% gewijzigd door JDx op 19-12-2021 10:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:46
Hier blijkt m'n pendelprobleem zo goed als uit de wereld te zijn geholpen. Afgelopen vrijdag is de FTXF25C met 80 gram bijgevuld, niet alleen hoor je de compressor duidelijk soepeler lopen, maar daardoor is ook mijn probleem met veel pendelen op mijn slaapkamertje van 12m2 opgelost.

Voor het bijvullen was het probleem dat hij het eerste keer opstarten de unit richting 800 watt omhoog schoot en daarna abrupt afkapte. Sinds gisteren en vandaag merk ik dat de unit wel netjes terug moduleert en merkbaar minder pendelt. Zelfs met de ventilator stand op auto in plaats van vast op 1 is het geen probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7AqFmoW-hEVXTB7UO3Pu7cUSi44=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CDw7HJ02lzYQT4VYzLRKJYO5.png?f=fotoalbum_large

Bovenstaande grafiek was vorige week zondag in de oude situatie, helaas geen data van de temperatuur die dag, maar volgens mij was het qua weersomstandigheden redelijk hetzelfde als vandaag. Zoals te zien, zeer onrustig opstarten en gedurende de dag veel pendelen maar ik kan me niet herinneren of de kamer toen al verder op temperatuur was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cMJePmqrAtOnW9A2AqkYxDmVmnk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0qvEGHezq2ctWBbfeDXJZlml.png?f=fotoalbum_large

En dit was gisteren, toen had het raam de hele nacht opengestaan en stond nog open toen ik de unit op afstand had aangezet. Vrijwel geen pendelen, behalve net na het opstarten en die van 17 uur was omdat ik de setpoint had verlaagd van 21 naar 20 graden.

Zojuist wederom opgestart na 2 uur te hebben geventileerd, dus de kamer was 15 graden en hier vandaag 7c buiten. Setpoint is 21 graden, fanstand auto en klep staat op een hoek van circa 45 graden naar beneden, geen enkele keer pendelen tot nu toe!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SNNkQOblqslP0BGv6RiPDTLe7Fk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dnW4Vyq6cEEGvgCeFX12pLi7.png?f=fotoalbum_large

Dat de prestaties beter zijn is logisch, maar ik had niet verwacht dat daardoor het pendelen ook aanzienlijk wordt verminderd. Hetzelfde gedrag gebeurde namelijk niet bij een Powerful run, daar bleef ie strak 20 minuten lopen op vol vermogen zonder af te slaan.

[ Voor 4% gewijzigd door VikeeVeekie op 19-12-2021 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 12:33
Sinds enkele weken een 3ef68 buitenunit van Mitsubishi. Binnenunit in de woonkamer is een 5kw model. Ingesteld op heat, 22 graden. Ik heb een energy socket om het stroomverbruik te monitoren.
Is dit typisch pendelgedrag? Is dit slecht voor het verbruik of levensduur van de airco? Wat kan/moet ik hier mee doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7OKpgBZyQTHYQb9uRoWFGIEgGeU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJADSVwsc1JcIetDGJsipkwN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@slagroomsoes Hoe groot is de woonkamer, want een 6,8kWh buitenunit is wel heel erg groot en heb je daar maar één 5kWh binnenunit op aangesloten?
En welke energy socket gebruik je precies?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
Op deze buitenunit staan ook nog twee kleinere units aangesloten in twee slaapkamers (2.5kw en 3.5kw model). Deze staan echter vrijwel altijd uit. De energy socket is van Homewizard.
Woonkamer is 11*6*2.2 meter met een open trapgat naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@slagroomsoes Ingesteld op 22° en wat is de temperatuur dan in de kamer?
Trapgat naar boven loopt de warmte naar de slaapkamers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
Temperatuur van de ruimte volgens de Melcloud app 22.5 graden. Volgens de thermostaat van de CV 20.5 (staat op 16 graden ingesteld dus CV staat uit). Trapgat boven komt uit op een halletje, deuren naar slaapkamers zijn dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Veel verbruik dan inderdaad om het op temperatuur te houden, is de isolatie wel in orde en hoeveel koelt het af in de nacht als alles, neem ik aan, uit staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
Isolatie nog niet top. Grote alu kozijnen met 'gewoon' dubbelglas. Wordt over circa 4-5 maanden vervangen voor kunststof met HR++ glas. 'S nachts staat alles uit en wordt het ongeveer 17 graden bij 4-5 graden buitentemperatuur en 18 bij 7-8 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
17° in de nacht valt nog mee. Hoe snel koelt het 1° af als je de Airco even helemaal afzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
Ga ik testen, wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
@HereIsTom 1 graad koeler bij uitgeschakelde airco: 1 uur bij 7 graden buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Oh dat is best veel, daarom blijft de airco steeds aanslaan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04:33
@slagroomsoes Hoe heb je de ventilatorsnelheid staan?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
@ron321 meestal op automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04:33
Als ik hem automatisch zet krijg ik hetzelfde gedrag als jij.
Heb hem nu 1 graad lager staan en de snelheid op 4.
Het verbruik is veel constanter geworden.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@Y10 Ik zag dat jij voor de woonkamer ook een MHI SRK35ZS-W gebruikt. Welke instellingen gebruik jij precies voor het verwarmen? Ik had ‘m hiier eerst op 3D Auto staan, maar dan springt hij af en toe aan en gaat naar 700W en zakt dan weer langzaam en gaat na een tijdje weer uit.
En wat is je gemiddelde dag verbruik de laatste tijd van deze unit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:16
HereIsTom schreef op maandag 20 december 2021 @ 01:41:
@Y10 Ik zag dat jij voor de woonkamer ook een MHI SRK35ZS-W gebruikt. Welke instellingen gebruik jij precies voor het verwarmen? Ik had ‘m hiier eerst op 3D Auto staan, maar dan springt hij af en toe aan en gaat naar 700W en zakt dan weer langzaam en gaat na een tijdje weer uit.
Hier ook een SRK35ZS-W. Hoe ie hier hangt (let niet op mijn tekenskills :'( ):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZnGNjiLAt91J7udRsubJPngsVII=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OKfCT5dofYcwjmKzR33GWUrO.png?f=fotoalbum_large

Hij staat de hele avond al op 22 graden, Fan 2 en Up/Down 2. Vlakbij is het 19,1 en verderop 20,1. Verbruik is gedurende de avond opgelopen van 260W naar 340W. Het schommelt wel steeds, maar echt pendelen is het niet lijkt me?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4c4mD8b9wVu-C2nxA0wXi8cvC_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vkkBaIi5GOgvg4bI49ShOcEi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:41
Ik heb ook de SRK35ZS-W voor in de woonkamer. Ik ben nog steeds zoekende wat nou de beste instellingen zijn. De auto-stand lijkt voor mij niet fijn te werken. Ik gebruik nu fan-stand op 2 en u/d op 45 graden. Daarop krijg ik de hele dag mooie steady verbruikslijnen. Op 22 graden instellen resulteert in een kamertemperatuur van ongeveer 20 graden (constant 300-350watt zonder pendelen). Als ik het in huis 21 wil hebben moet ik hem op 24 of 25 instellen. Het verbruik gaat dan naar continu 400 watt. Ik vermoed dat de warmte van de unit bij de sensor blijft hangen. Ik heb wifi in bestelling om dat te kunnen verifiëren.

Ten opzichte van de CV vind ik dit wel echt een nadeel. Ik moet de setpoint gedurende tempschommelingen buiten bijstellen. Dat zou ik niet willen.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-09 10:21
Zou dit verwarmen niet beter gaan met een ZS-X?
Deze is wat meer toegespitst op verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
Mijn gevoel zegt dat de problemen met name door de positie van de thermostaat komen. Bij een externe thermostaat die buiten de luchtstromen hangt zou het systeem al veel beter kunnen reguleren.

Bij mij hangt de unit tegen een draagbalk boven een glazen pui. Er hangt nog wel een gordijn tussen, maar ik vermoed dat de koude vanaf de ruit invloed heeft op de thermostaat, waardoor ik erg moet spelen met de setpoint om de gewenste temperatuur in huis te krijgen.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Scooper schreef op maandag 20 december 2021 @ 08:59:
Bij mij hangt de unit tegen een draagbalk boven een glazen pui. Er hangt nog wel een gordijn tussen, maar ik vermoed dat de koude vanaf de ruit invloed heeft op de thermostaat, waardoor ik erg moet spelen met de setpoint om de gewenste temperatuur in huis te krijgen.
Dat kan en zal zeker invloed hebben; ik merk hier hetzelfde.
Ik heb 2 identieke vloerunits: 1 unit recht onder een 'klein' venster, 1 unit naast een grote glaspartij met ventilatieroosters. Diegene naast de grote glaspartij probeert steeds beduidend harder te werken door de grotere koudeval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:52
Vanaf vanavond, en de komende dagen, wordt het weer interessant om te zien hoe het gaat met de defrosts - meerdere dagen met temperaturen die vrij stabiel schommelen rond het vriespunt. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@dennistd @Scooper Oh dus jullie hebben dat ook dat de SRK35ZS niet constant op laag vermogen doorgaat, maar aan/uit. Ben dan toch benieuw of er hier iemand is met dezelfde unit waar hij wel constant doordraait en wat de instellingen precies zijn.
Als ik ‘m hier instel op 18° Dan wordt het in de kamer 19° En als ik ‘m instel op 19° dan wordt het 20°.
Heb je voor deze units een externe thermostaat?
Hier een foto hoe hij bij mij hangt in de open keuken, foto is genomen vanuit de woonkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_4VpBBaDA8RUV4MRSlpQVdVx90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j3R3wT03qzcMdiNjD9vTcgHr.jpg?f=fotoalbum_large

@dt_swiss De installateur heeft me juist dit type aangeraden om mee te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-09 10:21
@HereIsTom Dat vind ik een boeiende, de ZS-X zou beter moeten zijn in verwarmen. Na veel uitzoekwerk heb ik bijna een offerte met een ZS-X voor de woonkamer geaccepteerd, juist omdat deze beter moet zijn in verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Y10
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-09 10:13

Y10

HereIsTom schreef op maandag 20 december 2021 @ 01:41:
Bij mij staat ie overdag op 21°C en 's nachts op 19°C, fan automatisch, horizontale klep op de 2e stand van onder, verticaal rechtdoor.
Verbruik de afgelopen dagen zo'n 5kW per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rookieblue
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:49
Voor de geïnteresseerden hier een link naar het verbruik van mijn srk35zsx. Hij hangt in een woonkamer van +- 50 vierkante meter, met veel glas, en weinig isolatie.

https://pvoutput.org/intr...9805&dt=20211217&gs=0&m=0

Gelogd met een youless op een din rail meter, eens per 5 minuten een update. Redelijk wat dagen gaat in de avond de houtkachel aan, dus niet altijd volledige dagen ter vergelijk.

[ Voor 27% gewijzigd door rookieblue op 20-12-2021 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EPICOSAURUS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 21:34
Als je écht goed/comfortabel wil verwarmen dan is de investering in een ZSX het prijsverschil zeker waard (voor in de woonkamer/grote ruimtes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik heb hier ook een SRK 71 in de woonkamer en een ZSX35 voor een werk ruimte en heb voor onze slaapkamers / hobby kamer wel gekozen voor ook ZSX units omdat deze veel fijner moduleren, efficienter zijn, en ook stiller. En best fraai. Meerprijs zeker waard ja!

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Dat ligt ook aan de ruimte/woning, moet zeggen dat de ZS hier ook goed, stil en comfortabel verwarmt.
Weet niet of het het prijsverschil van 150% waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:15
Scooper schreef op maandag 20 december 2021 @ 07:20:
Ten opzichte van de CV vind ik dit wel echt een nadeel. Ik moet de setpoint gedurende tempschommelingen buiten bijstellen. Dat zou ik niet willen.
Dichtbijzijnde ventilatierooster heeft invloed op je binnenunit, of het gat waar je leidingwerk doorheen gaat is niet goed afgedicht, pur is winddicht niet luchtdicht(indien men niet de juiste heeft gebruikt), ik heb het om die reden met kit beter afgedicht.

Het helpt ook om de ecomodus in te schakelen dan zal je binnenunit rustiger reageren.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 20-12-2021 12:48 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:15
EPICOSAURUS schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:18:
Als je écht goed/comfortabel wil verwarmen dan is de investering in een ZSX het prijsverschil zeker waard (voor in de woonkamer/grote ruimtes).
Het is allemaal 1 pot nat de binnenunits aan de wand, behalve de vloermodellen zijn comfortabeler.
Verschil is er alleen in geluid/luchtverplaatsing maar dat is allemaal zeer minimaal.

Grootste invloed is de locatie van de unit en hoe je ventilatie geregeld wordt, L/L WP,s is het vooral van belang hoe laag je minimaal vermogen kan(anders gaat die snel pendelen als het buiten wat warmer is).

Bij een CV ketel maakt het niet uit als die pendelt(je radiatoren zijn een warmtebuffer en blijven wel even doorgloeien) maar bij luchtverwarming wel degelijk(Uit is meteen het voelt kouder).

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 20-12-2021 13:02 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

HereIsTom schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:33:
Dat ligt ook aan de ruimte/woning, moet zeggen dat de ZS hier ook goed, stil en comfortabel verwarmt.
Weet niet of het het prijsverschil van 150% waard is.
Ik heb beide en inderdaad is de ZS goed, stil en comfortabel. Echter de ZSX doet daar naar mijn mening toch nog een flink schepje bovenop en functioneerd echt heel subtiel kwa geluid en moduleren. Van de ZS hoor ik dat ie heel stil is en deze bijna niet hoor. De ZSX hoor ik uberhaupt niet. Zeker niet in mijn werkruimte met wat achtergrond geluid en afstand tot de unit. Ik vergeet wel vaak de unit uit te zetten doordat ie zo stil en subtiel is.

Ja de buitenunit maakt zeker uit. In mijn werkruimte heb ik de ZSX35 als single split en moduleerd onwijs ver terug tot ca 170 watt maar ook op de slaapkamers met de ZS71-W als buitenunit moduleren de ZSX units nog heel netjes terug (tot 400 watt) en werken heel stil en soepel.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Gerco-M schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:18:
[...]

Ik heb beide en inderdaad is de ZS goed, stil en comfortabel. Echter de ZSX doet daar naar mijn mening toch nog een flink schepje bovenop en functioneerd echt heel subtiel kwa geluid en moduleren. Van de ZS hoor ik dat ie heel stil is en deze bijna niet hoor. De ZSX hoor ik uberhaupt niet. Zeker niet in mijn werkruimte met wat achtergrond geluid en afstand tot de unit. Ik vergeet wel vaak de unit uit te zetten doordat ie zo stil en subtiel is.

Ja de buitenunit maakt zeker uit. In mijn werkruimte heb ik de ZSX35 als single split en moduleerd onwijs ver terug tot ca 170 watt maar ook op de slaapkamers met de ZS71-W als buitenunit moduleren de ZSX units nog heel netjes terug (tot 400 watt) en werken heel stil en soepel.
Ja, achteraf gezien had ik ook liever de ZSX gehad, zeker ook voor het geluid buiten, maar vooral voor het moduleren..
Maar installateurs vragen echt een pak geld meer voor de ZSX en je moet ook de ruimte maar hebben (waar de mijne nu hangt had ik eigenlijk geen ZSX kwijt gekund binnen, binnendeel is toch weer 5cm breder en 1,5 cm hoger (hoewel dat laatste meevalt). Buitendeel is ook net wat groter (10cm hoger en 4cm breder), en die van de ZS zijn al geen kleine jongens.
Ach, mocht ik in de toekomst verhuizen of een nieuwe willen weet je het op eigen ervaring toch een stuk beter :)

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14:43
Ik moet wel lachen om sommige reacties vanuit mijn omgeving, vooral de wat oudere mannen in de familie. ‘Ja, leuk zo’n ding, maar wacht maar tot het gaat vriezen, moet de CV waarschijnlijk weer aan en ik zou die radiatoren maar even laten zitten…

Ondertussen pruttelt die warmtepomp gewoon lekker op 300 watt door zonder een centje pijn en kan het me niet zoveel schelen welke pijplijn Poetin nu weer wil afsluiten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:51
-4 vanacht. Kijken of we er zonder defrosts vanaf kunnen komen. Tot nu toe loopt het lekker te pruttelen op een laag pitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:25
Draait hier ook rustig op 300-350 watt. Dit jaar nog geen enkele defrost gehad. Ben benieuwd, het is koud de komende nacht maar niet erg vochtig en mistig. Denk dat we de defrosts nog even uitstellen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:09
CyrielCC schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:57:
[...]

Hmm zou het misschien dan toch iets unit specifieks zijn? Hopelijk maakt het aan/uit zetten het wat dragelijker :)

Ik bedoel 3 a 4 uur.
Ben jij al iets verder gekomen met de rare fluittoon van de Haori?
Ik heb er een tijdje relatief weinig last van gehad, maar vanavond begon het weer vrij extreem, lijkt er inderdaad op dat het met het zakken van de buitentemperatuur te maken heeft.

Wat me verder opvalt is dat wanneer de unit zo fluit deze eigenlijk heel zuinig loopt, zeg tussen de 300 en 400 watt (ik heb er een Shelly aan gehangen om dit te kunnen zien).
Na het uit/aan zetten van de unit is de fluittoon dan weg, maar is het verbruik ook veel hoger; gaat dan naar 500-600 watt. En dat terwijl het daarvoor (met veel minder verbruik) ook goed op temperatuur bleef binnen.

Ik vraag me af of er nog genoeg koelmiddel in zit. Tijdens het ontkoppelen van de vacuumpomp voor de inwerkingstelling is er meer koelmiddel ontsnapt dan me lief is. Het is maar een gedachte dat dat misschien iets zou kunnen zijn, want verder echt geen idee wat dit zou kunnen veroorzaken.
Het lijkt me niet dat dit normaal is, maar anderzijds ook weer erg toevallig dat jij van precies hetzelfde last hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

vinom schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:45:
-4 vanacht. Kijken of we er zonder defrosts vanaf kunnen komen. Tot nu toe loopt het lekker te pruttelen op een laag pitje.
Die van mij stopte net opeens met blazen, is dat defrost of wat? Is nu -2 buiten, is het eerste jaar dat ik hem ook gebruik om te verwarmen, voorheen alleen als airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
ASW1 schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:37:
[...]

Ik vraag me af of er nog genoeg koelmiddel in zit. Tijdens het ontkoppelen van de vacuumpomp voor de inwerkingstelling is er meer koelmiddel ontsnapt dan me lief is. Het is maar een gedachte dat dat misschien iets zou kunnen zijn, want verder echt geen idee wat dit zou kunnen veroorzaken.
Het lijkt me niet dat dit normaal is, maar anderzijds ook weer erg toevallig dat jij van precies hetzelfde last hebt.
Heb je gezien dat dit gebeurde? Normaalgesproken hoeft er helemaal niks verloren te gaan bij het vacuumeren en in werking stellen. Je gebruikt de vacuümpomp als het koelmiddel nog in je buitenunit zit. Pas als alles lekdicht is laat je het koelmiddel los.

Merk je dat hij ook snel bevriest? Of dat hij lang de tijd nodig heeft om daadwerkelijk te beginnen met verwarmen na het aanzetten?

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
JDx schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:41:
[...]

Die van mij stopte net opeens met blazen, is dat defrost of wat? Is nu -2 buiten, is het eerste jaar dat ik hem ook gebruik om te verwarmen, voorheen alleen als airco.
Mwah, meestal komen er dan nog wel wat andere geluiden bij dat je wel hoort of ie in een defrost zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:09
Headshot_NL schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:51:
[...]

Heb je gezien dat dit gebeurde? Normaalgesproken hoeft er helemaal niks verloren te gaan bij het vacuumeren en in werking stellen. Je gebruikt de vacuümpomp als het koelmiddel nog in je buitenunit zit. Pas als alles lekdicht is laat je het koelmiddel los.
Ja, na het opendraaien van de kranen van de buitenunit moet de vacuumslang nog losgemaakt worden en daarbij komt wat koelmiddel vrij uit de leiding. Het losmaken ging niet soepel waardoor het ventiel van de buitenunit niet meteen dichtsloeg.
Merk je dat hij ook snel bevriest? Of dat hij lang de tijd nodig heeft om daadwerkelijk te beginnen met verwarmen na het aanzetten?
Wat zou er moeten bevriezen, de warmtewisselaar van de buitenunit? Nog nooit gezien, ook nog geen enkele defrost gemerkt trouwens al zou het kunnen dat ik iets gemist heb.
Hoe lang het duurt voordat het verwarmen begint, geen idee een paar minuten denk ik, hoe lang zou dat moeten duren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
JDx schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:41:
Of temperatuur bereikt. Maar defrost kan prima nu, dan zal hij inmiddels wel weer verder zijn gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyrielCC
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 19:22
ASW1 schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:37:
[...]

Ben jij al iets verder gekomen met de rare fluittoon van de Haori?
Ik heb er een tijdje relatief weinig last van gehad, maar vanavond begon het weer vrij extreem, lijkt er inderdaad op dat het met het zakken van de buitentemperatuur te maken heeft.

Wat me verder opvalt is dat wanneer de unit zo fluit deze eigenlijk heel zuinig loopt, zeg tussen de 300 en 400 watt (ik heb er een Shelly aan gehangen om dit te kunnen zien).
Na het uit/aan zetten van de unit is de fluittoon dan weg, maar is het verbruik ook veel hoger; gaat dan naar 500-600 watt. En dat terwijl het daarvoor (met veel minder verbruik) ook goed op temperatuur bleef binnen.

Nee nog niet echt verder gekomen.. Ik heb de Italiaanse verkoper gemaild maar die verwijzen me weer door naar Toshiba en zeggen nog geen klachten te hebben ontvangen van Haori gebruikers. Het is natuurlijk ook wat warmer in Italië dus wellicht dat weinig mensen er daar last van hebben.

De fluittoon was ook hier een tijdje weg, vanwege het warmere weer dus waarschijnlijk, en inderdaad sinds vandaag of gisteren is ie weer terug.

Ik heb geen idee hoe het hier zit met het koelmiddel, dit heeft de installateur allemaal gedaan.

Misschien dat ik binnenkort nog een mailtje stuur richting Toshiba. Wanneer de fluittoon weer begint te irriteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

vinom schreef op maandag 20 december 2021 @ 22:00:
[...]

Mwah, meestal komen er dan nog wel wat andere geluiden bij dat je wel hoort of ie in een defrost zit.
Ja piep pap kriek krak :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Wilke schreef op maandag 20 december 2021 @ 22:01:
[...]

Of temperatuur bereikt. Maar defrost kan prima nu, dan zal hij inmiddels wel weer verder zijn gegaan?
Idd alweer bezig met verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 16:48
ASW1 schreef op maandag 20 december 2021 @ 22:01:
Wat zou er moeten bevriezen, de warmtewisselaar van de buitenunit? Nog nooit gezien, ook nog geen enkele defrost gemerkt trouwens al zou het kunnen dat ik iets gemist heb.
Hoe lang het duurt voordat het verwarmen begint, geen idee een paar minuten denk ik, hoe lang zou dat moeten duren?
Dat duurt hier iig nog geen minuut.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
Zo klinkt het hier ook zachtjes, zojuist mijn eerste defrost bij -0,5 buiten

[ Voor 12% gewijzigd door Team-RiNo op 20-12-2021 23:37 ]

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Team-RiNo schreef op maandag 20 december 2021 @ 23:36:
[...]

Zo klinkt het hier ook zachtjes, zojuist mijn eerste defrost bij -0,5 buiten
Hier was het al -2 toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
Hier net al de vierde defrost in zeven uur tijd (sinds 20u vanavond). Ze duren telkens ±10 minuten. MHI SRK35ZS-W trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-V3fduxVPeAVxBMFh0LkGnggwIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w6Ky3XiLukFEw4FFhcLurdic.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

dennistd schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 03:08:
Hier net al de vierde defrost in zeven uur tijd (sinds 20u vanavond). Ze duren telkens ±10 minuten. MHI SRK35ZS-W trouwens.

[Afbeelding]
Nouja ik heb zoiets van hij moet maar doen wat ie denkt dat goed is _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-09 21:35
[Knip-> in het verkeerde forum. Moet in Lucht/Water -> Excuus]

[ Voor 92% gewijzigd door Banjy op 21-12-2021 08:27 ]

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:53
Banjy schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:24:
Zijn hier mensen al eens bezig met het vervangen van de huidige warmtepomp over XX jaar?
Geïntegreerde (met buffer en boiler, plus regelunit ineen) warmtepompen zien er erg mooi uit maar is dat wel verstandig? Na levensduur zal als eerste de buitenunit waarschijnlijk moeten worden vervangen.
Een boiler zou lang mee moeten kunnen gaan maar als die helemaal geïntegreerd zit ben je mogelijk ook bijna gedwongen die te vervangen?

Hetzelfde voor de regelunit, die zal met de tijd ook wel wat worden aangepast (om bijvoorbeeld de nieuwste buitenunit te kunnen aansturen). Als dat ineen zit kan dat dus ook worden vervangen. Losse regelunit en boiler maakt het mogelijk wel makkelijker dan alleen te vervangen wat ook echt nodig is? Deel van de kosten in de businesscase zitten namelijk ook in het initieel aanleggen van alle leidingen, als je daarna in de toekomst zo makkelijk/goedkoop mogelijk kan vernieuwen is dat wel de moeite.
Moet deze vraag niet hier? Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Notna schreef op maandag 6 september 2021 @ 08:22:
[...]

Daarover gesproken; ik heb recentelijk het warmtelint project afgerond. Warmtelint onderin de lekbak gemonteerd (zo goed en zo kwaad als dat gaat zonder gaten te boren in de lekbak om de kabel vast te zetten met tie-wraps of ijzerdraad) en aangesloten op een SonOff. De linten zelf hebben een ingebouwde thermostaat/thermometer (en gaan pas aan bij 5 graden of lager) maar ik wilde er toch meer controle op hebben. Ben benieuwd of ik het nodig ga hebben en, zo ja, of het daadwerkelijk helpt. Voor die 40 euro en een half dagje werk dat het heeft gekost hoef ik het niet te laten :+
En nu toch zeker benieuwd naar je ervaringen gezien de eerste vorst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Trebbors schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:11:
[...]

En nu toch zeker benieuwd naar je ervaringen gezien de eerste vorst!
Moet ik wel defrosts hebben. En die heb ik niet :( :+

Maar ik denk dat die linten metname meerwaarde hebben bij lange periodes met ook overdag vrieskou; het is nu ook al weer aan het dooien namelijk.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Notna schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:15:
[...]

Maar ik denk dat die linten metname meerwaarde hebben bij lange periodes met ook overdag vrieskou; het is nu ook al weer aan het dooien namelijk.
Best bijzonder, hoge rel. vochtigheid en koud is meestal kassa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Hier vannacht toch wel wat defrosts gehad, tussen 12 uur vannacht en nu heb ik er 5 achter de rug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Zodra mijn Daikin een beetje zijn best moet doen en boven de 750 watt uitkomt, dan wordt de buitenunit behoorlijk hoorbaar binnen. Buiten hoor je nog steeds vrij weinig en binnen hoor je het door het hele huis, ook bij de buren. Ik vermoed dus dat het resonantie is. Mijn Daikin staat op Bigfoots op de (betonnen) uitbouw. Ik heb geinformeerd bij de installateur en die raad aan om dempers tussen de bigfoots en de buitenunit te plaatsen.

Het gaat om deze set:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-QTw9IQE3m6utR42bKbOnPwLXU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2yuQvtVsnr0or6CYxxS40UHC.jpg?f=user_large

Hij gaf ook aan dat als ik ze zelf kan installeren ik voor 12 euro klaar ben en anders moet ik de monteur uiteraard ook betalen. Hoe moeilijk is het om die dingen er zelf onder te zetten? Gewoon kwestie van een voor een vervangen?

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
BastiaanN schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:04:
Zodra mijn Daikin een beetje zijn best moet doen en boven de 750 watt uitkomt, dan wordt de buitenunit behoorlijk hoorbaar binnen. Buiten hoor je nog steeds vrij weinig en binnen hoor je het door het hele huis, ook bij de buren. Ik vermoed dus dat het resonantie is. Mijn Daikin staat op Bigfoots op de (betonnen) uitbouw. Ik heb geinformeerd bij de installateur en die raad aan om dempers tussen de bigfoots en de buitenunit te plaatsen.

Het gaat om deze set:
[Afbeelding]

Hij gaf ook aan dat als ik ze zelf kan installeren ik voor 12 euro klaar ben en anders moet ik de monteur uiteraard ook betalen. Hoe moeilijk is het om die dingen er zelf onder te zetten? Gewoon kwestie van een voor een vervangen?
Inderdaad simpel zelf te doen. Deze bestellen (bij voorkeur de zachte variant als je de keuze hebt) en kant voor kant omwisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medal
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 23:07
BastiaanN schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:04:
Oude rubbers losschroeven unit optillen nieuwe eronder unit zakken en vastdraaien wel een klusje voor 2 man denk.

Of het echt gaat helpen waarschijnlijk niet zo heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Notna schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:15:
[...]

Heb je het lint enkel in de bak liggen of ook achter langs de lamellen lopen?

Wie weet heb je er nu al baat bij of stekker niet ingestoken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:54
We zijn hier wat afhoudend geweest met het gebruik van onze airco (buitenunit 6.0kW/6.8kW), binnen beneden 3,5kW, trap 2,5kW en slaapkamer 2,0kW).

De reden daarvoor is dat we er achterkwamen (co2-meter) dat onze ventilatie (raamroosters) beslist niet toereikend is.

Om die reden hebben we om de lucht goed te houden ook bij erg lage temperaturen boven een raam openstaan, en staan de tussendeuren open. Dat helpt voor de frisse lucht (druk bezig met het regelen van betere ventilatie), maar werkt niet echt super met onze airco. Die is er qua capaciteit niet op afgestemd dat we stoken met een raam (plus alle raamroosters) en de deuren open.

Waar mogelijk zijn we tijdelijk uitgeweken naar onze houtkachel, en dat werkt uitstekend. Het open raam en de open deuren werken daarbij goed, en de co2 binnen was prima. Maar dit is uiteraard een tijdelijke oplossing, en niet bruikbaar bij weinig wind (negatief stookadvies).

Dus vanochtend bezig geweest met tussenoplossingen. Uiteindelijk zullen we zeker niet eerder dan over een maand betere ventilatie hebben.

Dus nu het dikke gordijn voor de trap weer gesloten zoals we voorheen deden toen we de zolder en de spouwmuur nog niet geïsoleerd hadden. Nu werkt het dus om de luchtuitwisseling tussen boven en beneden wel mogelijk te maken, maar minder heftig.

Vanochtend om 8 uur onze airco opgestart. De temperatuur in de kamer was 17graden. Buitentemperatuur - 3 graden. Na korte tijd heb ik de ingestelde temperatuur op de afstandbediening van 19 naar 20 gezet voor wat snellere opwarming. Vrij snel daarna kregen we onze eerste defrost. Gelukkig geen geluid buiten de omkasting, wel grote (stoom?) wolken uit de achterzijde van de omkasting. Als dit vaker gaat gebeuren zie ik het nog wel eens gebeuren dat iemand aanbelt dat er iets in de brand staat :)

Het verbruik was hierna redelijk hoog, wat niet vreemd was omdat hij de ruimte hier aardig op temperatuur moest krijgen. Heel langzaam zakte het verbruik naar ongeveer 600W per uur. Rond half één heb ik de temperatuur op de afstandbediening naar 19 gezet, en het verbruik zakte terug naar ongeveer 340-350W per uur bij een buitentemperatuur van 0 tot 1 graden.

Als ik het verwachte verbruik voor vandaag uitrekenen kom ik op tussen de 5 en 7 kW. Daar ben ik best blij mee, zeker gezien de verre van ideale ventilatie-omstandigheden.
En heerlijk warm hier, rond de 20 graden, stabiel, airco eigenlijk niet hoorbaar.

We hadden er voor kunnen kiezen onze cv-ketel weer in te schakelen tijdelijk, maar omdat we dit zien als testperiode voor evt van het gas af gaan, is dat onze laatste optie.

De units op de trap en de slaapkamer gebruiken we momenteel niet. Alles wat daar aan warmte geproduceerd wordt, vliegt zo het raam weer uit.

Ik probeer wat foto's bij te voegen van het verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mf4b-gnpHGYyh_SugMX6fXo3EqA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wm8JoCXCd6e1ndT2vo6OtNut.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GraxyuvImotHo53VmweR9A_Lmow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zz5VeZI89BItaO7ypfXhtWTQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Sjamo op 21-12-2021 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Trebbors schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:36:
[...]

Heb je het lint enkel in de bak liggen of ook achter langs de lamellen lopen?

Wie weet heb je er nu al baat bij of stekker niet ingestoken?
Enkel in de bak, omdat die met de winter van vorig jaar zorgde dat de boel compleet vastliep (fan)

Ik heb er een SonOff op zitte , dus aanzetten is een kwestie van de app openen.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02:06
Sjamo schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:43:
We zijn hier wat afhoudend geweest met het gebruik van onze airco (buitenunit 6.0kW/6.8kW), binnen beneden 3,5kW, trap 2,5kW en slaapkamer 2,0kW).

De reden daarvoor is dat we er achterkwamen (co2-meter) dat onze ventilatie (raamroosters) beslist niet toereikend is.
Je zou een warmtewisselaarventilator kunnen overwegen zoals:

https://www.hornbach.nl/s...-180/5715683/artikel.html

Waar ik eigenlijk voor inlogde: kan iemand mij uitleggen hoe een COP waarden tabel werkt? Ik kan echt werkelijk geen wijs uit de COP waarden van de airco die hier geinstalleerd staat. Ik wil eigenlijk (om en nabij) proberen in te schatten op welk punt het efficienter wordt om de cv ketel aan te zetten en de airco uit.

Nu kan ik in de documentatie van het aircosysteem het volgende vinden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMWIktL2MNekaF0lNAvjgKwl77M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sCU0fTwyliPP79cHyLscVMYJ.jpg?f=user_large

Wat ik niet begrijp: wat doet 'warmer seizoen' of 'kouder' seizoen er toe? De COP verkrijg je toch puur door het warmteverschil tussen binnen en buiten, daar zou de rest van het seizoen toch niet toe moeten doen? Misschien dat luchtvochtigheid nog een beetje meespeelt, maar ik begrijp niet waar die grote verschillen vandaag komen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
onlinaius schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 18:49:
Nu kan ik in de documentatie van het aircosysteem het volgende vinden:

[Afbeelding]

Wat ik niet begrijp: wat doet 'warmer seizoen' of 'kouder' seizoen er toe? De COP verkrijg je toch puur door het warmteverschil tussen binnen en buiten, daar zou de rest van het seizoen toch niet toe moeten doen? Misschien dat luchtvochtigheid nog een beetje meespeelt, maar ik begrijp niet waar die grote verschillen vandaag komen.
Ze gaan er voor deze benchmark van uit dat je hem binnen op 20 graden zet, en dan staat de COP bij verschillende buitentemperaturen in de tabel.

Bij -7 buiten voor jou dus bv. 2.55. Afhankelijk van je gas en electra prijs zou je verwachten dat alles boven de COP=2 betekent dat de airco minder kost. Dus eigenlijk zo goed als altijd. De beperkende factor is waarschijnlijk dat je je huis niet warm krijgt zonder CV-hulp voor je op dat punt komt.

Als je wilt vergelijken, reken ik meestal met 1 m3 gas = 8 kWh warmte (kan net aan 9 zijn als je de boel heel goed hebt ingeregeld), en COP=4 betekent bijvoorbeeld dat de airco 2 kWh verbruikt om ook 8 kWh warmte te maken. Wat dat kost kun je dan zelf aan rekenen.

Anyway, ik beantwoord je vraag niet zie ik nu. Weet het ook niet zeker, maar denk dat de luchtvochtigheid idd invloed heeft. Het maakt nou ook niet heel veel uit, en zo precies kun je het toch niet berekenen. Ik zou de tabel met average pakken.

[ Voor 7% gewijzigd door Wilke op 21-12-2021 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbplPKCy8ywoOTFS-lO_Tofk518=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6xpHUvo5jQEz80dTdUf0HQd6.png?f=fotoalbum_large

Eerste waargenomen defrost is een feit, hoewel deze heel kort van duur was fascinerend genoeg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:28
BGFG schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:44:
Het plan: (bij-)verwarming woonkamer, ca 125 m3, koelen niet primair en (bij-)verwarming werkkamer ca 35 m3, koelen ‘s zomers essentieel (plat dak op zuidwesten)

Aanbieding 1
1 Panasonic CS-TZ42WKEW wandmodel binnen unit voor de woonkamer
1 Panasonic CS-TZ20WKEW wandmodel binnen unit voor de slaapkamer
1 Panasonic CU-2Z50TBE Multi-split buiten unit met een koelvermogen van 5,0 kW

Aanbieding 2
1 MHI 3,5 kW binnen unit voor de woonkamer
1 MHI 2,0 kW binnenunit voor de werkkamer
1 MHI 5,0 kW buitenunit.
Montage wijze is vrijwel identiek. Typenummers van de MHI’s heb ik helaas niet gekregen.prijsverschil is ca €300,- in het voordeel van Panasonic, deze leverancier geeft mij een beter gevoel. Wat is wijsheid?
Inmiddels zijn de typenummers bekend
1 MHI SRK35ZS 3,5 kW binnen unit voor de woonkamer
1 MHI SRK20ZS 2,0 kW binnenunit voor de werkkamer
1 MHI SCM50ZS-W 5,0 kW buitenunit.

Kan iemand mij argumenten voor of tegen beiden geven? Daarnaast is WiFi bij MHI optioneel bij Panasonic standaard, waardoor prijsverschil oploopt tot ca € 600,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@BGFG Ik heb de MHI SRK35ZS hier hangen en ben er zeer tevreden mee (y)
Wifi heb ik er niet bijgenomen, buiten de deur bedienen doen we toch niet.

[ Voor 33% gewijzigd door HereIsTom op 21-12-2021 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:48
Hier ook de eerste echte koud meegemaakt met de Haier, gaat eigenlijk best prima.
Ik pas nu met de vorst wel een minimale nachtverlaging toe, ik ga terug naar 21 en overdag weer naar 23 graden.

Zit met -3 buiten rond de 800 watt, valt mij eigenlijk niet eens tegen.
Was vanavond toevallig even buiten en als de buitenunit tegen een defrost aanzit dan gaat hij wel een stuk meer geluid maken door al het ijs in de verdamper.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uqCg354.jpg

Kort hierna is er een defrost begonnen, was wel nodig zeg maar.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:26
@-Junkiexp- Last van de WP erboven met deforsts? of valt dat mee?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Wel defrosts hier, maar er komt geen water vanaf. Waarschijnlijk omdat het buiten redelijk droog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Vandaag 2x een defrost gehad, van 12:00 tot 19:00 @ 220 watt, na de defrost van 19:00 - 21:30 op 300 watt, en sinds 21:30 is hij omhoog gemoduleerd naar 450watt
BGFG schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:01:
[...]

Kan iemand mij argumenten voor of tegen beiden geven? Daarnaast is WiFi bij MHI optioneel bij Panasonic standaard, waardoor prijsverschil oploopt tot ca € 600,-.
Mag ik vragen waarom je voor een multi gekozen hebt? Met jouw profiel (koelen boven, verwarmen beneden) ga je veel gelukkig worden van twee keer een single. Lager minimum vermogen, efficienter, geen kans op bij bleeding en qua kosten waarschijnlijk gelijk.

125m3 verwarmen met een 5kW buitenunit waarbij enkel de binnenunit ingeschakeld staat wordt gegarandeerd een pendelfeestje.

Mijn SRK35ZS single heeft in de tussenseizoenen soms al moeite om het minimum vermogen kwijt te kunnen. Wij hebben 2x een SRK35ZS single hangen (bgg primair verwarmen en de zolder primair koelen) en wij zijn erg blij met de units. Prima regelgedrag en stil. Nadeel geen fancy tweaker app waar je alle statistieken en gegevens mee kan bekijken.

[ Voor 31% gewijzigd door revolution-nl op 21-12-2021 22:17 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-09 21:56
Ben nog een beetje zoekende bij het verwarmen. Kun je met deze lagere temperaturen de ventilatiestand juist beter op automatisch zetten of juist op een vaste stand? Draai de laatste dagen continu met 2 graad nachtverlaging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smartphonetips
  • Laatst online: 26-05 21:37
Makkelijk schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:18:
Ik heb in mijn vorige woning MHI multi-split (3x) gehad op een uitbouw, en daar altijd heel tevreden over geweest. Nu in mijn nieuwe woning een 3x multi-split van LG (en een losse split op zolder) maar ik ben daar tot nu toe verre van tevreden mee.

Bij verwarmen maakt de buitenunit dusdanig veel geluid dat we hem nu niet meer gebruiken, we worden er wakker van en ook voor de buren is het niet te doen. Jammer, want we hebben geen radiatoren meer in de slaapkamers dus wordt het nu een graad of 12 in de slaapkamer van ons zoontje waardoor hij wakker wordt. Op te lossen met een slaapzak, maar toch.

Er zijn een 3-tal geluiden en ik vraag me af of ze allemaal op te lossen zijn.

1. Zware trillingen, alsof er een vrachtwagen stationair draait in de achtertuin. Airco hangt aan een beugel met rubbers aan de gevel (geisoleerde spouwmuur, 1960)

2. Tikkend geluid. Ik dacht eerst dat het de ventilator was en die is vervangen door LG, maar het blijft en volgens de leverancier is dit normaal / de compressor. Ik word er wel wakker van. MHI airco's stonden op uitbouw een meter voor een open raam en ik hoorde alleen een zachte zoem.

3. Leidinggeluid, het geluid van een slecht ontluchte radiator. Komt af en toe uit de airco die niet aan staat terwijl de airco bij zoontje aan staat.

Ben er goed ziek van, 8K aan uitgegeven maar iets zegt me dat ik nooit tevreden wordt en ik beter 9K aan een Daikin installatie had kunnen uitgeven.
Leg de stroomtoevoer eens af, wacht 2 minuten en zet de stroom dan eens terug aan. Wanneer je het tikkend geluid binnen de paar minuten opnieuw hoort dan heb je hetzelfde probleem als ik had. Ben de technische uitleg alweer vergeten, maar dacht dat het iets met de druk/expansieventiel te maken had. Het toestel controleert om de zoveel tijd de druk (dacht ik toch dat het dat was). Bij mij is de koperleiding nu verlengd, 'met een krul erin', en nu hoor ik het tikken binnen niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Kingsolo schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:11:
Ben nog een beetje zoekende bij het verwarmen. Kun je met deze lagere temperaturen de ventilatiestand juist beter op automatisch zetten of juist op een vaste stand? Draai de laatste dagen continu met 2 graad nachtverlaging.
Dat hangt heel erg van de ruimte en de unit af, dat is echt een kwestie van uitproberen wat het beste past. Ik draai altijd op AUTO en ECO. Onder de 0 graden 24/7 zonder nachtverlaging (voor comfort en indirecte verwarming van overige de boven etage) Daarboven 24/8 1 graad nachtverlaging of van 23:00 - 8:00 gewoon helemaal uit.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:48
@BarryH

Nee, die staat niet aan.
Dat is de buitenunit van de L/L in de slaapkamer, die is meer voor de zomer.
Heel incidenteel wordt die gebruikt om te verwarmen, tot nu toe is het nog steeds 14/15 graden op de slaapkamer en dat is voor slapen meer dan voldoende wat ons betreft.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
revolution-nl schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:13:
[...]

Dat hangt heel erg van de ruimte en de unit af, dat is echt een kwestie van uitproberen wat het beste past. Ik draai altijd op AUTO en ECO. Onder de 0 graden 24/7 zonder nachtverlaging (voor comfort en indirecte verwarming van overige de boven etage) Daarboven 24/8 1 graad nachtverlaging of van 23:00 - 8:00 gewoon helemaal uit.
Met AUTO gaat hij toch automatisch kiezen voor koelen of verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

HereIsTom schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:38:
[...]

Met AUTO gaat hij toch automatisch kiezen voor koelen of verwarmen?
Nee, die modus kan je los selecteren, auto regelt hij zelf de fanspeed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
[...]

Ik ben alleen bekend met de mhi.

Wii hebben dezelfde types, maar buiten een 60 (6kW koelen, 6,8kW verwarmen), binnen 3,5kW, 2,5kW en 2kW.

Ons bevalt het erg goed. Wij gebruiken de 3,5kW primair op een woonkamer van 50m3 (plus soms wat uitvloei naar de rest van de benedenverdieping, totaal oppervlak 36m2).

Bij ons is wanneer alles op temperatuur is, het verbruik stabiel zoals in het boekje, ongeveer 320W. Doen we de 2,5kW in het trapgat er bij aan en alles is stabiel op temperatuur, dan dropt het verbruik vreemd genoeg naar ongeveer 300W.

Bij een buitentemperatuur van 15 graden schommelde het verbruik tussen 340 en ongeveer 10. Gemiddeld dus lager dan de standaard 320W voor onze buitenunit.

Daaronder warmt hij rustig en stabiel. Wanneer alles op temperatuur is hoor je de binnenunit (eigenlijk) niet.

Kortom, wij zijn erg tevreden met onze keuze.
Vandaag onze eerste defrost gehad, de enige op ruim 12 uur. Was binnen 5 minuten voorbij. Binnen niets anders gemerkt dan dat de unit niet blies, en dat het lampje knipperde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
-Junkiexp- schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:29:
Hier ook de eerste echte koud meegemaakt met de Haier, gaat eigenlijk best prima.
Ik pas nu met de vorst wel een minimale nachtverlaging toe, ik ga terug naar 21 en overdag weer naar 23 graden.

Zit met -3 buiten rond de 800 watt, valt mij eigenlijk niet eens tegen.
Was vanavond toevallig even buiten en als de buitenunit tegen een defrost aanzit dan gaat hij wel een stuk meer geluid maken door al het ijs in de verdamper.

[Afbeelding]

Kort hierna is er een defrost begonnen, was wel nodig zeg maar.
Dat herken ik hier ook, geluid wordt inderdaad harder als er meer ijs in zit.

Als de bodemplaat vol met ijs zit dan is het helemaal feest. Mijn buurman appte me in februari toen het zo koud was. Takkeherrie buiten :X. Na een paar emmers heet water erin was het weer over :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
revolution-nl schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:41:
[...]

Nee, die modus kan je los selecteren, auto regelt hij zelf de fanspeed.
Ok je bedoelde de FAN SPEED AUTO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Laatst online: 07:28
revolution-nl schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:03:
Vandaag 2x een defrost gehad, van 12:00 tot 19:00 @ 220 watt, na de defrost van 19:00 - 21:30 op 300 watt, en sinds 21:30 is hij omhoog gemoduleerd naar 450watt

[...]

Mag ik vragen waarom je voor een multi gekozen hebt? Met jouw profiel (koelen boven, verwarmen beneden) ga je veel gelukkig worden van twee keer een single. Lager minimum vermogen, efficienter, geen kans op bij bleeding en qua kosten waarschijnlijk gelijk.

125m3 verwarmen met een 5kW buitenunit waarbij enkel de binnenunit ingeschakeld staat wordt gegarandeerd een pendelfeestje.

Mijn SRK35ZS single heeft in de tussenseizoenen soms al moeite om het minimum vermogen kwijt te kunnen. Wij hebben 2x een SRK35ZS single hangen (bgg primair verwarmen en de zolder primair koelen) en wij zijn erg blij met de units. Prima regelgedrag en stil. Nadeel geen fancy tweaker app waar je alle statistieken en gegevens mee kan bekijken.
Sorry, misschien niet helemaal duidelijk geweest, het gaat om verwarmen van de woonkamer en de werkkamer. Alleen bij het koelen is de woonkamer minder belangrijk. ‘S zomers zitten we meestal buiten ;) Helaas is mijn werkkamer dan wel bloedheet, dus daar is koeling wel belangrijk. Dit is de oppervlakte van de woonkamer. Groen is de slaap/werkkamer op de 1e verdieping:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9Enz5ihiBVUYxB-9Bg357oRbl4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o8IecQeI2eUKkdsuWQD5B3nK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
Kingsolo schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:11:
Ik ben vandaag overgegaan op fanstand auto waar ik normaal 2/5 gebruik, is nu niet toereikend met -3 buiten. Woonkamer temp was gezakt tot 19,5 waar 21,5 normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
[...]

Qua wifi ben ik voor mijn MHI's heel tevreden over deze oplossing in combinatie met Home Assistant. _/-\o_
Eventueel ook kant en klaar te koop als je net zo goed kunt solderen als ik :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
BGFG schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:09:
[...]

Sorry, misschien niet helemaal duidelijk geweest, het gaat om verwarmen van de woonkamer en de werkkamer. Alleen bij het koelen is de woonkamer minder belangrijk. ‘S zomers zitten we meestal buiten ;) Helaas is mijn werkkamer dan wel bloedheet, dus daar is koeling wel belangrijk. Dit is de oppervlakte van de woonkamer. Groen is de slaap/werkkamer op de 1e verdieping:

[Afbeelding]
Is het de bedoeling dat de 3,5kW beneden al die ruimtes op de tekening gaat verwarmen? Als hoofdverwarming?
Zo ja, denk je dan dat je voldoende hebt daaraan, en zou deze goed gepositioneerd zijn?

Voor koelen rekenen ze benodigde capaciteit vaak uit met ik dacht btu's.
Dan vermenigvuldigen ze m3 met 30, 40 of 50, waarbij 30 staat voor best geisoleerd, laagste behoefte.

Zelfs wanneer ik die kies kom ik bij jou nog boven de 3,5 uit.

Ik weet dat hier vaak wordt gezegd neem zo laag mogelijk, zodat je op een zo laag mogelijk verbruik uitkomt wanneer alles op temeratuur is. Maar de unit zal het ook op temperatuur moeten krijgen en gebruikt veel stroom terwijl hij daar mee bezig is.

Vooral in de winter bij lage temperaturen, wanneer je de verwarming het meest nodig hebt, daalt de efficientie van de warmtepomp. Dat zal maken dat deze harder moet werken. Het is de vraag of je met deze capaciteit dan die hele ruimte goed warm krijgt. Bovendien kan je daarmee mogelijk ook kwetsbaarder raken voor defrosts.

Ook vraag ik me af of de luchtstroom bij deze positionering door de hele ruimte verspreid raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
We wachten momenteel op een offerte voor een "beperkte" vorm van balansventilatie. Liefst co2 en luchtvochtigheid gestuurd.

Daarmee zouden we in elk geval in de woonkamer en de slaapkamer, dan de mogelijkheid hebben op frisse lucht, met betrekkelijk laag warmteverlies en zonder dat roosters of ramen open moeten.

Ook prettig in de zomer, vooral in combinatie met de airco.

In eerste instantie dachten we over decentrale ventilatie, maar dat is in de slaapkamer geen optie omdat aan die kant vaak lucht hangt van een (slecht gestookte) houtkachel.
Bovendien ben ik bang dat de frisse lucht van decentrale ventilatie in een gedeelte van de kamer circuleert.

[ Voor 6% gewijzigd door Sjamo op 22-12-2021 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
Ik lijk nu toch problemen te ondervinden met de airco-unit.

Afgelopen maandag was het nog niet zo koud als nu. Ik hield toen de airco op ventilatorstand 2. Ik moest wel de setpoint flink opkrikken(24-25 graden om 21 graden te bereiken), maar dan zag het verbruiksbeeld er zo uit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xktIqPo4Y6rxt2UwYEIrJfFDNqw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9VdzcUJZmwPbexEVNIM47XiS.png?f=fotoalbum_large

Nu het kouder begint te worden ben ik aan het zoeken naar een instelling waarop de unit niet helemaal wappie gaat worden. Op ventilatorstand 'auto' en de setpoint op 22 of 23 gaat de unit afwisselend rustig of op maximaal vermogen draaien. Het verbruik is enorm en de warmte in de woning ongeveer 20 graden.

Ook op ventilatorstand 3 heeft de unit de neiging om dit afwisselende gedrag te laten zien.

Verbruiksbeeld dinsdag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBezOjHoRNsQXVyqMiVdkzYWE8w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xCDBlcWli6tuD8apF6ippX8v.png?f=user_large

Verbruiksbeeld van vandaag tot nu toe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFj32raVciVKfpFGb5jRhCjxgWw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gDh8Yhh1N86FZOX6n3Yk8GlY.png?f=user_large

Ik heb het idee dat het systeem vermogen voldoende heeft (op Hi-power weet hij er zo een paar graden bij te krijgen), maar dat hij gewoon niet goed moduleert.

Het betreft een nog geen jaar oude MHI SRK35ZS-W single-split. Tussen binnen- en buitenunit zit ongeveer 13 meter leiding. De buitenunit was vooraf gevuld met 780 gram R32, wat voldoende zou moeten zijn voor 15 meter volgens de spec sheet. De woning is een 2-onder-1-kap uit 2007. Met deze unit wordt enkel de woonkamer a ongeveer 130 kuub verwarmt.

Zou ik misschien een lek kunnen hebben? Of toch te weinig koelmiddel? Wat zijn de symptomen van een tekort aan koelmiddel?

Deze week hoop ik de (custom) wifi-module binnen te krijgen zodat ik wat meer informatie uit de unit kan halen.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik ben tevreden met mijn MHI SRK35ZSW, verwarmt een redelijk geisoleerde hoekwoning jaren '30, en dan de woonkamer van zo'n 100 m3. Zeker tussen 0 en 10 graden doet 'ie dat prima, boven 15 graden gaat 'ie pendelen omdat z'n minimum dan te hoog is (ik zet dat soms gewoon een raampje open of de deur naar de gang :) )

Overdag krijg ik het redelijk makkelijk op setpoint 21 graden, in de nacht zet ik hem tot nu toe uit. Maar ... dan koelt het met deze buitentemperaturen (-5) af tot 13 graden. In de ochtend betekent dat dus op vol vermogen weer opstoken. Vanmorgen heb ik dat gedaan in combinatie van de cv-installatie.

Totdat ik las over een kleine nachtverlaging van 1 of 2 graden, om de MHI zo efficienter te laten werken over 24 uur genomen. Best een idee. Paar vragen:

1. Zou een nachtverlaging van 1/2 graden oké zijn voor mijn woonkamer qua efficientie?
2. Of kan ik beter de cv gebruiken om in de ochtend een uurtje op te stoken?
3. Vanaf welke (buiten)temperatuur zou het handig zijn om nachtverlaging toe te passen? Onder 0? Of onder bijv. 5 graden?
4. Scheelt nachtverlaging defrosts? Ofwel: komen defrosts vooral voor vanaf een bepaald vermogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:53
Scooper schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:00:

Afgelopen maandag was het nog niet zo koud als nu. Ik hield toen de airco op ventilatorstand 2. Ik moest wel de setpoint flink opkrikken(24-25 graden om 21 graden te bereiken), maar dan zag het verbruiksbeeld er zo uit:[Afbeelding]

Nu het kouder begint te worden ben ik aan het zoeken naar een instelling waarop de unit niet helemaal wappie gaat worden. Op ventilatorstand 'auto' en de setpoint op 22 of 23 gaat de unit afwisselend rustig of op maximaal vermogen draaien. Het verbruik is enorm en de warmte in de woning ongeveer 20 graden.

Ook op ventilatorstand 3 heeft de unit de neiging om dit afwisselende gedrag te laten zien.

Verbruiksbeeld dinsdag:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb het idee dat het systeem vermogen voldoende heeft (op Hi-power weet hij er zo een paar graden bij te krijgen), maar dat hij gewoon niet goed moduleert.

Het betreft een nog geen jaar oude MHI SRK35ZS-W single-split. Tussen binnen- en buitenunit zit ongeveer 13 meter leiding. De buitenunit was vooraf gevuld met 780 gram R32, wat voldoende zou moeten zijn voor 15 meter volgens de spec sheet. De woning is een 2-onder-1-kap uit 2007. Met deze unit wordt enkel de woonkamer a ongeveer 130 kuub verwarmt.

Zou ik misschien een lek kunnen hebben? Of toch te weinig koelmiddel? Wat zijn de symptomen van een tekort aan koelmiddel?

Deze week hoop ik de (custom) wifi-module binnen te krijgen zodat ik wat meer informatie uit de unit kan halen.
Lijken me eerder een hele hoop defrosts (korte dip naar 0, dan naar 700-800 watt defrost, dan volle bak). Dit is precies hoe het er bij mij uit zich afgelopen nacht, alleen ik heb geen raar gedrag na een defrost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tx0nxTwG_7iMgcuO8-9uHXpEQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JwjlH6A5dsploIozocRIwxxJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door GermanPivo op 22-12-2021 09:17 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Scooper schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:00:

Afgelopen maandag was het nog niet zo koud als nu. Ik hield toen de airco op ventilatorstand 2. Ik moest wel de setpoint flink opkrikken(24-25 graden om 21 graden te bereiken), maar dan zag het verbruiksbeeld er zo uit:[Afbeelding]

Verbruiksbeeld dinsdag:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zou zeggen dat het vermogen niet goed is afgestemd op de warmtevraag.

Een airco heeft een ruime marge in het aantal te gebruiken Watts, en dat je het op volle kracht evt warm krijgt zegt in mijn ogen niet dat het voldoende is.

Zijn die tanden in de grafiek defrosts?

Volgens de handleiding van mhi in elk geval, duiden veel defrosts op slechte afstemming warmtevraag en capaciteit.

Het is makkelijk om een unit uit te zoeken op ideale omstandigheden, maar wanneer het de hoofdverwarming betreft kan je beter zorgen voor iets extra capaciteit, zodat bij lage temperaturen (dalende efficientie van de warmtepomp en het moment dat je de verwarming het hardste nodig hebt), er ook nog voldoende capaciteit is om de woning efficient warm te krijgen en te houden.

Ik weet dat dat ingaat tegen de heersende mening in dit draadje.
Pagina: 1 ... 91 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic