We zijn hier wat afhoudend geweest met het gebruik van onze airco (buitenunit 6.0kW/6.8kW), binnen beneden 3,5kW, trap 2,5kW en slaapkamer 2,0kW).
De reden daarvoor is dat we er achterkwamen (co2-meter) dat onze ventilatie (raamroosters) beslist niet toereikend is.
Om die reden hebben we om de lucht goed te houden ook bij erg lage temperaturen boven een raam openstaan, en staan de tussendeuren open. Dat helpt voor de frisse lucht (druk bezig met het regelen van betere ventilatie), maar werkt niet echt super met onze airco. Die is er qua capaciteit niet op afgestemd dat we stoken met een raam (plus alle raamroosters) en de deuren open.
Waar mogelijk zijn we tijdelijk uitgeweken naar onze houtkachel, en dat werkt uitstekend. Het open raam en de open deuren werken daarbij goed, en de co2 binnen was prima. Maar dit is uiteraard een tijdelijke oplossing, en niet bruikbaar bij weinig wind (negatief stookadvies).
Dus vanochtend bezig geweest met tussenoplossingen. Uiteindelijk zullen we zeker niet eerder dan over een maand betere ventilatie hebben.
Dus nu het dikke gordijn voor de trap weer gesloten zoals we voorheen deden toen we de zolder en de spouwmuur nog niet geïsoleerd hadden. Nu werkt het dus om de luchtuitwisseling tussen boven en beneden wel mogelijk te maken, maar minder heftig.
Vanochtend om 8 uur onze airco opgestart. De temperatuur in de kamer was 17graden. Buitentemperatuur - 3 graden. Na korte tijd heb ik de ingestelde temperatuur op de afstandbediening van 19 naar 20 gezet voor wat snellere opwarming. Vrij snel daarna kregen we onze eerste defrost. Gelukkig geen geluid buiten de omkasting, wel grote (stoom?) wolken uit de achterzijde van de omkasting. Als dit vaker gaat gebeuren zie ik het nog wel eens gebeuren dat iemand aanbelt dat er iets in de brand staat
Het verbruik was hierna redelijk hoog, wat niet vreemd was omdat hij de ruimte hier aardig op temperatuur moest krijgen. Heel langzaam zakte het verbruik naar ongeveer 600W per uur. Rond half één heb ik de temperatuur op de afstandbediening naar 19 gezet, en het verbruik zakte terug naar ongeveer 340-350W per uur bij een buitentemperatuur van 0 tot 1 graden.
Als ik het verwachte verbruik voor vandaag uitrekenen kom ik op tussen de 5 en 7 kW. Daar ben ik best blij mee, zeker gezien de verre van ideale ventilatie-omstandigheden.
En heerlijk warm hier, rond de 20 graden, stabiel, airco eigenlijk niet hoorbaar.
We hadden er voor kunnen kiezen onze cv-ketel weer in te schakelen tijdelijk, maar omdat we dit zien als testperiode voor evt van het gas af gaan, is dat onze laatste optie.
De units op de trap en de slaapkamer gebruiken we momenteel niet. Alles wat daar aan warmte geproduceerd wordt, vliegt zo het raam weer uit.
Ik probeer wat foto's bij te voegen van het verbruik.
[
Voor 5% gewijzigd door
Sjamo op 21-12-2021 14:46
]