Maandag1987 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:23:
Eind januari hebben wij een multi-split laten plaatsen van Mitsubishi Electric. Buitenunit MXZ-2F53VF, binnenunitsMSZ-AP42VKG op begane grond en MSZ-AP25VKG op zolder beide incl. wifi. Ik meet het verbruik via een shelly plug.
Zie ook mijn eerdere
posts.
De bijgeluiden zijn nog steeds niet opgelost, maar wel verminderd. Alhoewel, ik het idee heb dat dit komt doordat we andere instellingen gebruiken bij het verwarmen.
Wat we nu merken met de lage temperaturen (momenteel -1 graden) is dat de begane grond moeizaam warm wordt en blijft. Probleem is vooral dat de buitenunit elk half uur in defrost gaat, welke 20 minuten duurt. De temperatuur daalt een halve tot een hele graden. In het half uur dat ie wel draait krijgt ie er max een graden bij (wat op zich best netjes is). De defrost meet ik niet met de shelly plug want die geeft data per uur. Ik kan dit zien aan de temperatuur terugval op mijn Netatmo.
Wij hebben dezelfde buitenunit, maar wel andere binnennunits. De LN35 (wandmodel diamond serie) en KT25 (vloermodel). Beide heb ik op wifi zitten met MELCloud, en ik log de data daarvan in Domoticz. Ik moet mijn shelly nog aansluiten en koppelen.
De KT25 op slaapkamer gaat nu maar heel af en toe aan. De LN35 hangt op begane grond en die is dus de hele tijd aan het verwarmen nu. Afhankelijk van de temperatuur buiten zet ik hem snachts uit.
Bijgeluiden herken ik totaal niet. Alleen bij defrost maakt hij andere geluiden, maar dat is logisch. Muffe lucht heb ik zelf nog niet gemerkt, dus ik weet niet zeker of het wel/niet aanwezig is. Nooit op gelet of gemerkt.
Defrosts
Ik zie in mijn data van afgelopen dagen dat hij regelmatig defrosts, hoe snel is afhankelijk van de temperatuur buiten (logisch). Afgelopen nacht was het ongeveer -2,5 hier en de buitenunit heeft elke drie kwartier een defrost gedaan. Ik zie dit aan de hand van data uit mijn slimme meter die ik log in Domoticz, en ook zie ik het aan de hand van de temperatuurdata van de binnenunit.
Nu is het hier -0,6 en heeft de unit zo'n 70 minuten gedraait voor de defrost begon.
Een defrost duurt bij mij zeker geen 20 minuten. Ik denk maximaal een minuut of 5.
Ik twijfel nog om de installateur te mailen, want ik heb het vermoeden dat hij iets te snel in defrost gaat. Ik ben een paar keer buiten gaan kijken en ik zag nog amper ijs aan de zijkant en achterkant. Wel een klein beetje in de lekbak, maar verreweg het meeste loopt eruit en zorgt voor een plak ijs ónder de unit. Bij ons hangt hij aan de muur op ~50cm hoogte. Het lekgat waar hier wel eens over gesproken wordt is ook helemaal open, hebben ze bij installatie al gedaan denk ik. Is een rond gat van een paar cm.
Temperatuur
Afgelopen nacht had ik hem op automatische fan stand en 20 graden. Het is in de kamer 18.5 tot 19 graden gebleven.
Nu heb ik hem op 21 graden gezet en een hogere fan stand (4 vd 5) en dan trekt hij het veel makkelijker naar 20 graden. Wat voor ons prima is.
Maandag1987 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:54:
Qua verwarmen zet ik de temperatuur op 23-24 graden anders slaat de airco af omdat ie zelf hogere temperaturen meet (unit hangt tegen plafond). De ventilatorstand is vaak maximaal bij ME is dat 5 (stille modus, 1, 2, 3, 4). Ik heb niet het idee dat ik de unit dus nog harder kan laten werken om meer warmte te genereren. Ik ben vergeten te melden in mijn vorige post dat de airco 'snachts draait zodat de temperatuur niet onder de 18 graden zakt. Afgelopen nacht op ventilatorstand 4 en temperatuur op 20.
Overigens is het nu 20 graden beneden en behagelijk, qua comfort hebben we liever iets meer warmte.
Waar ik nog mee aan het experimenteren ben is de nachtverlaging. De volgende keer als het weer -5 graden wordt, zet ik de nachtverlaging hoger (mooie paradox) dus op 20-22 graden ipv 18-19.
Als het iets warmer (temperaturen boven de 5 graden) is gebruiken we ventilatorstand 4 en 22 graden. Ik heb een tijdje terug hier gelezen dat een lagere temperatuur en hogere ventilatorstand beter werkt (qua verbruik en comfort), dit ervaar ik zelf ook. Belangrijk nog de comfort in huis is dan prima in orde (temperatuur is dan boven de 21 graden).
Ik weet niet welke informatie je precies wilt hebben qua verbruik? Gisteren verbruikte ik 21kwh. De zolder heeft toen twee keer kort aangestaan.
Het probleem met te hoge temperatuur meten heb ik niet. Ik denk dat de LN unit toch veel doet met die "i-see sensor".
Ik heb hem heel vaak op auto fan stand staan. In het begin veel mee geprobeert, maar het lijkt voor ons toch het meest efficiente. Als ik de shelly heb geinstalleerd wil ik nog wel meer testen. Nu doe ik het met verbruik data uit MELCloud (Wh per uur en totaal per dag) en uit fase meting P1 (wat niet precies genoeg is omdat er nog paar andere gebruikers op zitten).
Wij gebruiken fan stand 4/5 niet zo heel veel en de ruimte blijft normaal gesproken goed op temperatuur. Ik denk dat ik deze standen alleen bij temperaturen onder 0 nodig heb.
Ons huis is van 2010, begane grond relatief veel dubbel glas, ongeveer 120 m3, deuren naar boven/hal vrijwel altijd dicht.
Ik zou contact opnemen met je installateur. Misschien zit er wel te weinig koelmiddel in je systeem ?