Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.365 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 16:11
GermanPivo schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:14:
[...]

Lijken me eerder een hele hoop defrosts (korte dip naar 0, dan naar 700-800 watt defrost, dan volle bak). Dit is precies hoe het er bij mij uit zich afgelopen nacht, alleen ik heb geen raar gedrag na een defrost.
[Afbeelding]
Ik heb het idee van niet, al weet ik het niet 100% zeker. 's nachts lig ik te slapen en overdag ben ik op het werk. 's Avonds kan ik de unit beter handmatig aansturen en krijg ik stabielere stooklijnen. Gisteravond heb ik één defrost gehad. Terugkijkend naar de grafiek ziet dat er wel ongeveer hetzelfde uit als wat er 's nachts veel gebeurd, dus misschien zijn het dan toch defrosts.

Als ik de wifi-adapter binnenkrijg zal ik daar beter op kunnen monitoren.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:54
koelkast schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:13:
...

1. Zou een nachtverlaging van 1/2 graden oké zijn voor mijn woonkamer qua efficientie?
2. Of kan ik beter de cv gebruiken om in de ochtend een uurtje op te stoken?
3. Vanaf welke (buiten)temperatuur zou het handig zijn om nachtverlaging toe te passen? Onder 0? Of onder bijv. 5 graden?
4. Scheelt nachtverlaging defrosts? Ofwel: komen defrosts vooral voor vanaf een bepaald vermogen?
Heb hier hetzelfde apparaat hangen. Iets beter geïsoleerd rijtjeshuis met wat kleinere inhoud om te verwarmen (85m3). Ik merkte dat de AC langer op hoger vermogen doorging als ik hem in de nacht uit zette aangezien het nogal afkoelde gedurende de nacht. Bij toeval kwam ik er achter dat het break-even punt qua efficientie ongeveer op 3 graden ligt. Dit was trouwens zonder nachtverlaging omdat de unit dan wat sneller gaat pendelen (setpoint 23C, eco aan). Het scheelde niet heel veel rond deze temperatuur, misschien 300Wh.

Na vandaag denk ik overigens dat ik met vrieskou wel een nachtverlaging ga doen. Hij had er vannacht wat meer moeite mee.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 14:59
"Je zou een warmtewisselaarventilator kunnen overwegen zoals"

Deze warmte wisselaar doet 16m3/ uur. Stel dat de delta T 10 graden is. Dan is het vermogen (16x1.29x10)/3.600 = 57W
Dat komt op een terugverdientijd van 20653 uur. Lijkt veel maar is twee en een half jaar.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
Sjamo schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:23:
[...]

Ik zou zeggen dat het vermogen niet goed is afgestemd op de warmtevraag.

Een airco heeft een ruime marge in het aantal te gebruiken Watts, en dat je het op volle kracht evt warm krijgt zegt in mijn ogen niet dat het voldoende is.

Zijn die tanden in de grafiek defrosts?

Volgens de handleiding van mhi in elk geval, duiden veel defrosts op slechte afstemming warmtevraag en capaciteit.

Het is makkelijk om een unit uit te zoeken op ideale omstandigheden, maar wanneer het de hoofdverwarming betreft kan je beter zorgen voor iets extra capaciteit, zodat bij lage temperaturen (dalende efficientie van de warmtepomp en het moment dat je de verwarming het hardste nodig hebt), er ook nog voldoende capaciteit is om de woning efficient warm te krijgen en te houden.

Ik weet dat dat ingaat tegen de heersende mening in dit draadje.
Als ik lees hoeveel warmte user 'koelkast' 's nachts verliest in zijn woning vraag ik me af of dat bij mij een probleem is. In een nacht als vandaag zou ik denk ik qua temperatuur in huis zakken naar 17-17,5 graad. Dan heb ik dus veel minder warmteverlies en zou de airco juist voldoende capaciteit moeten hebben.

Zie koelkast zijn bericht:
koelkast schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:13:
Ik ben tevreden met mijn MHI SRK35ZSW, verwarmt een redelijk geisoleerde hoekwoning jaren '30, en dan de woonkamer van zo'n 100 m3. Zeker tussen 0 en 10 graden doet 'ie dat prima, boven 15 graden gaat 'ie pendelen omdat z'n minimum dan te hoog is (ik zet dat soms gewoon een raampje open of de deur naar de gang :) )

Overdag krijg ik het redelijk makkelijk op setpoint 21 graden, in de nacht zet ik hem tot nu toe uit. Maar ... dan koelt het met deze buitentemperaturen (-5) af tot 13 graden. In de ochtend betekent dat dus op vol vermogen weer opstoken. Vanmorgen heb ik dat gedaan in combinatie van de cv-installatie.
[..]

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Hij krijgt het hier ook wel moeilijk nu het -6 is buiten (vannacht nog kouder), gaat heel veel op defrost en dan koelt het meteen af in de kamer.

Hij staat buiten in de tuin ook op de grond (op metalen standaards op tegels), dat zal ook wel niet helpen.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:40
Sjamo schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:23:
[...]

Volgens de handleiding van mhi in elk geval, duiden veel defrosts op slechte afstemming warmtevraag en capaciteit.
Dat is dan met te weinig capaciteit voor de ruimte, zodat de unit continu hard moet werken? Noemen ze daar eigenlijk iets van een referentietemperatuur oid bij? Want veel defrosts is natuurlijk relatief. Het is hier nu -4 met een luchtvochtigheid van 92%, dus dan is een defrost elk uur niet zo heel gek. Ik houd hier met een MHI SCM60 multi de woonkamer+werkkamer in de nacht op 19.5 en slaapkamer op 18, en doe dat met gemiddeld 800 Wh.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Scooper schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:31:
[...]

Als ik lees hoeveel warmte user 'koelkast' 's nachts verliest in zijn woning vraag ik me af of dat bij mij een probleem is. In een nacht als vandaag zou ik denk ik qua temperatuur in huis zakken naar 17-17,5 graad. Dan heb ik dus veel minder warmteverlies en zou de airco juist voldoende capaciteit moeten hebben.

Zie koelkast zijn bericht:

[...]
Het is dan ook een matig nageïsoleerde spouwmuur op de hoek, tientallen jaren oud dubbelglas en nog wat meer warmtelekken. Dat gaat wel hard met de daling 's nachts. Ik had altijd geleerd om je verwarming in de nacht uit te zetten, maar dat ging dan over een cv ketelsysteem. Maar nu werkt dat dus anders vanwege de (S)COP van de pomp.

Ik ga inderdaad eens in de nacht naar een setpoint van 17-18, dan hoeft hij in de ochtend niet zo hard te werken en is het eerder comfortabel, én minder kans op defrosts (die ik nu overigens relatief weinig heb). Ben benieuwd of het voor een uurtje weg ook een verlaging handig is, of dat 'ie dan wel uit moet.

Overigens heb ik bij de MHI een adapter geknutseld, waardoor ik hem volledig in home assistant kan bedienen én veel info heb over de werking ervan (inclusief grafieken _/-\o_ ), @BGFG en @dennistd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:40
koelkast schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:39:
[...]

Het is dan ook een matig nageïsoleerde spouwmuur op de hoek, tientallen jaren oud dubbelglas en nog wat meer warmtelekken. Dat gaat wel hard met de daling 's nachts. Ik had altijd geleerd om je verwarming in de nacht uit te zetten, maar dat ging dan over een cv ketelsysteem. Maar nu werkt dat dus anders vanwege de (S)COP van de pomp.

Ik ga inderdaad eens in de nacht naar een setpoint van 17-18, dan hoeft hij in de ochtend niet zo hard te werken en is het eerder comfortabel, én minder kans op defrosts (die ik nu overigens relatief weinig heb). Ben benieuwd of het voor een uurtje weg ook een verlaging handig is, of dat 'ie dan wel uit moet.

Overigens heb ik bij de MHI een adapter geknutseld, waardoor ik hem volledig in home assistant kan bedienen én veel info heb over de werking ervan (inclusief grafieken _/-\o_ ), @BGFG en @dennistd
17 lukt niet, want MHI gaat niet lager dan 18 :+ Kan je wel omheen door de +2 graden compensatie tijdens verwarmen uit te schakelen, dan is 18 --> 16 graden. Ik moet toch ook eens aan zo'n adapter....

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
GermanPivo schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:33:
[...]

Dat is dan met te weinig capaciteit voor de ruimte, zodat de unit continu hard moet werken? Noemen ze daar eigenlijk iets van een referentietemperatuur oid bij? Want veel defrosts is natuurlijk relatief. Het is hier nu -4 met een luchtvochtigheid van 92%, dus dan is een defrost elk uur niet zo heel gek. Ik houd hier met een MHI SCM60 multi de woonkamer+werkkamer in de nacht op 19.5 en slaapkamer op 18, en doe dat met gemiddeld 800 Wh.
Ik had moeten weten dat die vraag zou komen :)
Ik heb inmiddels alles afgezocht, maar het exacte stuk tekst nog niet kunnen vinden.
Ik las het gisteren omdat ik van alles aan het opzoeken was over defrosts bij buitenunits van mhi.

De tekst ongeveer was, dat defrosts normaal zijn, maar dat veel defrosts wezen op een slechte afstemming unit en warmtevraag.

Dit is een vrije interpretatie, ik heb geen fotografisch geheugen sorry :)
Ik kan me niet herinneren dat er iets genoemd stond over een bepaalde temperatuur.

Mocht ik het stuk terugvinden, dan zal ik hier zeker een printscreen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
@Sjamo

Even ter verduidelijking: de scheiding tussen blauw en oranje is onze huidige achtergevel waar nu enkele radiatoren hangen. De achtergevel wordt verwijderd en het oranje deel, 53m3, wordt aangebouwd, voorzien van vloerverwarming en de radiatoren verdwijnen daar dus. Het blauwe gedeelte, 42m3, is dus straks onverwarmd. In het gele deel, 54m3, hangen 3 radiatoren en in de hal ook een. Dat is prima. We willen met de airco dus het blauwe deel verwarmen en de rest bijverwarmen. De ingetekende plek is helaas de enige mogelijkheid. Koelen is wat minder essentieel, behalve misschien aan de achterkant.

De slaap/werkkamer is op de 1e verdieping, beetje lastig te zien met mijn tekenskills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik heb hem al sinds 7 uur op 21 graden staan en het is hier nog steeds 19 graden, dik onder het vriespunt is een 3,5kW unit toch niet voldoende voor de woon/eetkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:49
JDx schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:07:
Ik heb hem al sinds 7 uur op 21 graden staan en het is hier nog steeds 19 graden, dik onder het vriespunt is een 3,5kW unit toch niet voldoende voor de woon/eetkamer.
Sinds 7 uur vanochtend bedoel je ? Je hebt echt wel wat langer de tijd nodig om het 21 te krijgen. Of in de nacht aan laten.
En wat was de temperatuur voor dat je hem aan zette ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
BGFG schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:00:
@Sjamo

Even ter verduidelijking: de scheiding tussen blauw en oranje is onze huidige achtergevel waar nu enkele radiatoren hangen. De achtergevel wordt verwijderd en het oranje deel, 53m3, wordt aangebouwd, voorzien van vloerverwarming en de radiatoren verdwijnen daar dus. Het blauwe gedeelte, 42m3, is dus straks onverwarmd. In het gele deel, 54m3, hangen 3 radiatoren en in de hal ook een. Dat is prima. We willen met de airco dus het blauwe deel verwarmen en de rest bijverwarmen. De ingetekende plek is helaas de enige mogelijkheid. Koelen is wat minder essentieel, behalve misschien aan de achterkant.

De slaap/werkkamer is op de 1e verdieping, beetje lastig te zien met mijn tekenskills.
Ik begin met zeggen dat ik geen expert ben :)
Maar met je toelichting vind ik het veel logischer klinken. Daarmee is ook de richting van de binnenunit minder een probleem lijkt me, of misschien juist wel goed.

Wij gebruiken de airco trouwens zonder wifi. Het werkt hier erg goed, ook de afstandbediening.
We hebben wel een meter op de meterkast die exact het verbruik van onze airco meet. Dus dat is iets wat we niet nodig hebben uit een app oid.

Veel succes en plezier met je toekomstige airco, welke optie je ook kiest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JDx schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:07:
Daarom kan je met deze temperaturen het beste 24/7 verwarmen, qua verbruik scheelt het amper iets omdat de unit na een nachtverlaging enorm aan de bak moet wat slecht is voor de efficiëntie (en kans op defrosts) en comfort.

BGG is nu 20.7, eerste verdieping 18.8, zolder 17.2, de arme MHI 3.5SRK ZS staat er helemaal alleen voor >:)
/edit niet helemaal waar, mijn mini kantoortjes op zolder verwarm ik in de ochtend even bij met een ventilator kachel, daar was het 16c door het grote dakraam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sl8odZ1_yMeLjn8WWqNOXqsESTk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0kQx2YyAwXABD4pLBW2GBH1M.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 22-12-2021 10:26 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

BGFG schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:00:
@Sjamo

Volledig verwarmen gaat niet heel comfortabel worden denk ik tenzij je isolatie echt dik in orde is.

Ik zou toch nog heel goed nadenken over een multi setup, zeker met bijverwarmen wat de verwarmingsvraag nog lager, zo te zien heb je ruimte voor twee buitenunits op het plattedak.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
koelkast schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:39:
[...]
Daar ben ik wel nieuwsgierig naar hoe je dat precies hebt gedaan?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Plenkske schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:13:
[...]

Sinds 7 uur vanochtend bedoel je ? Je hebt echt wel wat langer de tijd nodig om het 21 te krijgen. Of in de nacht aan laten.
En wat was de temperatuur voor dat je hem aan zette ?
17, normaalgesproken is het in een uurtje wel op temperatuur hoor.

Maar het is nog steeds -6 buiten
RonJ schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:28:
[...]

Met dit weer kan je 'm beter 24/7 op dezelfde temperatuur laten staan.
Ja 19 dus, anders is het veel te warm smorgens, heb het alleen savonds altijd koud, dan gaat ie op 21.

[ Voor 30% gewijzigd door JDx op 22-12-2021 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

revolution-nl schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:19:
[...]

Daarom kan je met deze temperaturen het beste 24/7 verwarmen, qua verbruik scheelt het amper iets omdat de unit na een nachtverlaging enorm aan de bak moet wat slecht is voor de efficiëntie (en kans op defrosts) en comfort.
Heb de thermostaat voor gasverwarming wel op 17 staan 's nachts, zou ik de airco dan beter op 19 kunnen laten snachts?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
JDx schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:25:
[...]

17, normaalgesproken is het in een uurtje wel op temperatuur hoor.
Nu het vriest zal de unit harder moeten werken én heb je defrosts. Als je dus het geduld niet hebt zal je hem in de nacht aan moeten laten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 17:18
JDx schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:27:
[...]

Heb de thermostaat voor gasverwarming wel op 17 staan 's nachts, zou ik de airco dan beter op 19 kunnen laten snachts?
Met dit weer kan je 'm beter 24/7 op dezelfde temperatuur laten staan.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JDx schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:27:
[...]

Ik zou de DT van de nachtverlaging erg klein houden (1c) of helemaal geen verlaging. Ook veel beter voor het comfort op de bovenliggende verdiepingen, in de nacht heb ik de tussendeur naar boven iets open zodat de warmte ook naar boven trekt, zo blijft het hele huis comfortabel met een zeer laag verbruik.

Gasverwarming? Wat is dat? :+ Ik zou die gewoon helemaal uit laten :P

[ Voor 22% gewijzigd door revolution-nl op 22-12-2021 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Plenkske schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:27:
[...]

Nu het vriest zal de unit harder moeten werken én heb je defrosts. Als je dus het geduld niet hebt zal je hem in de nacht aan moeten laten.
Geduld is het probleem niet hoor, meer de angst dat ie te hard moet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
JDx schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:31:
[...]

Kunnen de units wel tegen hoor. Het kost alleen meer stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

revolution-nl schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:30:
[...]

Ik zou de DT van de nachtverlaging erg klein houden (1c) of helemaal geen verlaging. Ook veel beter voor het comfort op de bovenliggende verdiepingen, in de nacht heb ik de tussendeur naar boven iets open zodat de warmte ook naar boven trekt.

Gasverwarming? Wat is dat? :+ Ik zou die gewoon helemaal uitlaten :P
Probeer ik vannacht eens de thermostaat van mijn gas (is van vroeger) terug op 14/15 te zetten, als het goed is doet die dan niets en de airco op 19 te laten, dan moet het goed komen.

Had de ouderwetse verwarming altijd nog op 15 graden staan zodat het niet IJSKOUD wordt binnen bij extreme kou en dan doen de radiatoren in de slaapkamer en badkamer boven ook nog mee.

[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 22-12-2021 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
JDx schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:25:

Ja 19 dus, anders is het veel te warm smorgens, heb het alleen savonds altijd koud, dan gaat ie op 21.
In mijn geval was zelfs de 2 graden nachtverlaging onzuiniger dan 24/7 op 21 bij dit soort temperaturen, maar dat zal je echt per huis moeten uittesten.

Inmiddels staat ie hier de hele winter 24/7 op 19 en pak ik de Stoov erbij als ik het savonds op de bank koud heb, is nog voordeliger ;)
[...]

Dat loopt echt wel los, daar zijn ze voor ontworpen en gemaakt, mits een beetje juist gesized. Als ie nu bij -6 niet op 60-80% van z'n capaciteit draait is ie juist te zwaar en gooi je de overige 50 weken per jaar onnodig veel centjes weg. Is dus alleen maar goed als ie nu aan de bak moet.

[ Voor 32% gewijzigd door RonJ op 22-12-2021 10:40 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
[...]

Bij ons staat de airco niet aan in de nacht. Is gisterenavond om 8 uur uit gegaan, was toen 19, 5 graden. Vanochtend om 8 uur 15 graden.

Nu na 2,5 uur is het hier weer 18,5 graad. Daarvoor gebruikt de airco gemiddeld zo'n 900W ongeveer, misschien iets meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IdNkZcD_RTxohPtlXHtCzkb8NH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XpLKZR1jqiqtgHuF62HrBXVi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

RonJ schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:35:
[...]

In mijn geval was zelfs de 2 graden nachtverlaging onzuiniger dan 24/7 op 21 bij dit soort temperaturen, maar dat zal je echt per huis moeten uittesten.

Inmiddels staat ie hier de hele winter 24/7 op 19 en pak ik de Stoov erbij als ik het savonds op de bank koud heb, is nog voordeliger ;)
Footsie blanket :D

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn1.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcTVtZLOAC2Ezx-QjfEWG2FCeTAv0eSOJZbb6FeQ2Qd7zVMbAOnyZw&usqp=CAc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:55
Ik merk ook dat ik mijn gedrag moet gaan aanpassen als het koud is, er hangt hier een Fujitsu ASYG12KPCAW boven de trap die ik gebruik om de zolder/werkkamer te verwarmen/koelen.

Gebrek aan airflow naar mijn kantoor (ik heb de deur openstaan naar de open ruimte waar de airco hangt) in combinatie met een unit die wel erg hoog hangt voor verwarming (2,5m hoog in de nok). Bij aanschaf ook nooit nagedacht over de mogelijkheid om te verwarmen.

Kantoor is nu 18 graden, begonnen op 15 vanmorgen. Voorheen had ik mijn werkplek vlak onder de airco, dan was het altijd wel aangenaam zolang hij aan het blazen was. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

nooberke schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:39:
Ik merk ook dat ik mijn gedrag moet gaan aanpassen als het koud is, er hangt hier een Fujitsu ASYG12KPCAW boven de trap die ik gebruik om de zolder/werkkamer te verwarmen/koelen.

Gebrek aan airflow naar mijn kantoor (ik heb de deur openstaan naar de open ruimte waar de airco hangt) in combinatie met een unit die wel erg hoog hangt voor verwarming (2,5m hoog in de nok). Bij aanschaf ook nooit nagedacht over de mogelijkheid om te verwarmen.

Kantoor is nu 18 graden, begonnen op 15 vanmorgen. Voorheen had ik mijn werkplek vlak onder de airco, dan was het altijd wel aangenaam zolang hij aan het blazen was. :+
Heb hetzelfde, ook gekocht omdat mijn complete gevel op het zuiden uit ramen bestaat en met een plat dak wil het hier nog wel eens tegen de 40 graden worden in de zomer.

Nu ik er ook bij kan verwarmen heb ik de PC verplaatst van mijn werkhokje naar de woonkamer, op zich ook veel knusser (als je alleen woont), alleen boven wordt het nu wel ijzig koud, 13 graden op de slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Sjamo schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:35:
[...]

Bij ons staat de airco niet aan in de nacht. Is gisterenavond om 8 uur uit gegaan, was toen 19, 5 graden. Vanochtend om 8 uur 15 graden.

Nu na 2,5 uur is het hier weer 18,5 graad. Daarvoor gebruikt de airco gemiddeld zo'n 900W ongeveer, misschien iets meer.

[Afbeelding]
Het verbruik over de dag zal ook hoger zijn doordat de massa niet op temperatuur is door de veel lagere etmaal temperatuur, juist bij extreme koude zoals vorig jaar heb je eigenlijk geen buffer in je massa waardoor de impact op comfort bij defrosts ook groter is, daarnaast is een lage gemiddelde etmaal temperatuur erg slecht voor de temperatuur bij bovenliggende verdiepingen.

Het blijft een interessant onderwerp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Zou het nog helpen om de buitenunit hoger te plaatsen of een isolerende mat eronder?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iNf66TK.png?1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
revolution-nl schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:43:
[...]

Het verbruik over de dag zal ook hoger zijn doordat de massa niet op temperatuur is door de veel lagere etmaal temperatuur, juist bij extreme koude zoals vorig jaar heb je eigenlijk geen buffer in je massa waardoor de impact op comfort bij defrosts ook groter is, daarnaast is een lage gemiddelde etmaal temperatuur erg slecht voor de temperatuur bij bovenliggende verdiepingen.

Het blijft een interessant onderwerp :)
Klopt. Voorlopig is het nog zo dat het voor ons voordeliger is om 12 uur per dag de airco te gebruiken dan 24 uur per dag aan te laten staan. Maar dat is maar een keuze, want eerlijk gezegd scheelt het niet heel veel. Zal iets zijn van ongeveer 6,5-7kW tegen 8,5-9kW, denk ik. En je levert natuurlijk wel een stuk comfort in.

Defrosts hebben we hier vrijwel niet. Gisterenochtend, snel na het aanzetten de eerste. Duurde zo'n 5 minuten en geen enkele hinder ondervonden gelukkig. Behalve het wegvallen van het ventilatie-geluid hadden we het binnen niet gemerkt. Buiten gelijk een filmpje gemaakt van de wolken die er af kwamen :)

Verder gisteren en vandaag geen defrosts gehad. Temp hier - 4 en 89% rel. luchtvochtigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Sjamo schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:50:
[...]

Klopt. Voorlopig is het nog zo dat het voor ons voordeliger is om 12 uur per dag de airco te gebruiken dan 24 uur per dag aan te laten staan. Maar dat is maar een keuze, want eerlijk gezegd scheelt het niet heel veel. Zal iets zijn van ongeveer 6,5-7kW tegen 8,5-9kW, denk ik.

Defrosts hebben we hier vrijwel niet. Gisterenochtend, snel na het aanzetten de eerste. Duurde zo'n 5 minuten en geen enkele hinder ondervonden gelukkig. Behalve het wegvallen van het ventilatie-geluid hadden we het binnen niet gemerkt. Buiten gelijk een filmpje gemaakt van de wolken die er af kwamen :)

Verder gisteren en vandaag geen defrosts gehad. Temp hier - 4 en 89% rel. luchtvochtigheid.
Zal denk ik ook nog flink schelen waar je woont, ik zit in Drenthe aan de duitse grens
https://www.buienradar.nl...atuur/actuele-temperatuur

Toevallig nu koudste plekje van NL :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:25
Vorige jaar -12 was geen enkel probleem hier.
Ik heb de luxe/keuze uit (droogbouw)vloerverwarming en de L/L WP.

Naarmate het gaat vriezen staat de vloerverwarming erbij aan(alleen bij aanwezig) omdat de kou bij de vloer weg te halen.
Beide systemen getest, en allebei aan vind ik toch het meest comfortabel.
.
Alleen vloerverwarming is ook niet comfortabel gezien je dan de ventilatie tocht merkt.

Beide systemen werken uitstekend samen ondanks 2 thermostaten in 1 ruimte (zijn beide modulerend), gasverbruik is te verwaarlozen.

[ Voor 45% gewijzigd door mr_evil08 op 22-12-2021 11:24 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Deva]
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-06 20:37
Na lang wikken en wegen heb ik via Alberto van Climamarket uiteindelijk een laatste offerte gekregen waar ik hoogstwaarschijnlijk akkoord op ga geven.

Uiteraard wil ik dit nog even toetsen bij mijn medetweakers voor eventuele feedback.

Betreft een multisplit van Haier (dit omdat ik al een multisplit van Haier heb en mijn autisme kan geen 2 verschillende merken buitenunits aan naast elkaar :X ). Daarnaast kan ik het hogere prijsverschil van de A-merken niet verantwoorden tegenover het gebruik wat we nu voor ogen hebben.

Anyway. Het doel is om de woonkamer te koelen/verwarmen middels de 3,5kWh unit (Flexis Plus). Ik had in eerste instanatie gekozen voor een 5kWh model, echter las ik in het andere forum (verwarming middels l/l) dat het risico op pendelen erg aanwezig is. Gezien de grootte van de ruimte (~ 150m3) en isoliatie van de woning (hoekwoning 2012) moet mijn inziens de 3,5kWh dit prima kunnen redden. Let wel; verwarmen is niet het hoofdoel van deze airco.

Daarnaast een 2,5kWh Tundra uitgekozen voor de master slaapkamer, echter gaf Alberto aan dat deze niet geleverd worden in Spanje, daarom heeft hij in de offerte een Geos Plus opgenomen.

Hieronder de modellen;

Haier AS35S2SF1FA-WH - 293,74€
Haier AS25TADHRA-THC - 143,99€
Haier 2U50S2SM1FA - 720,37€

Prijzen zijn excl. btw en shipping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:26
JDx schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:49:
Zou het nog helpen om de buitenunit hoger te plaatsen of een isolerende mat eronder?

[Afbeelding]
Welk probleem probeer je op te lossen?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:01
[Deva] schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:17:
Het doel is om de woonkamer te koelen/verwarmen middels de 3,5kWh unit (Flexis Plus).

Let wel; verwarmen is niet het hoofdoel van deze airco.
Wat is het hoofddoel dan wel? Koelen doe je voor 2 weken, verwarmen als je dat echt gebruik voor 4 maanden.

Test resultaten zijn niet fantastisch, scoort op alles gewoon net iets minder; 4.0 SCOP ipv 4.7+ bij de betere.

https://www.eurovent-cert...lti-Flexis#access-results

De 2.5 + 3.5 combi testen ze met de 2U40S2SM1FA buitenunit op https://www.eurovent-cert...U40S2SM1FA#access-results

[edit]

Voor de set van 2U50- jaag je er 269 kWh per seizoen doorheen voor koelen, en 1645 kWh voor verwarmen. Een airco die normaal 10 jaar meegaat heeft van 2700 kWh aan werk verricht, een verwarm-airco doet dat in minder dan 2 jaar.

Het is inderdaad zo dat vroeger airconditioners echt bijna nooit stuk gaan, welke merk dan ook, maar of dat bij zwaarder gebruik, dus ook verwarmen ook klopt moet maar blijken.

In deze thread komen we genoeg kinderziektes tegen, van ventilatiestanden tot pendelen en idiote defrost regeling, maar dat geldt voor elk merk. Maar als je toch importeert zou ik echt kiezen voor beetje bijbetalen voor een mainstream / A merk, ik zie 2.5 + 3.5 sets staan voor iets van 1500 euro, dat is echt niks.

Mijn LG triple split kan ik daar halen voor 837 + 3x 250...

[ Voor 28% gewijzigd door w00key op 22-12-2021 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Kire88 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:04:
[...]

Welk probleem probeer je op te lossen?
Defrost mode, vorst vanuit de grond, kan me voorstellen dat units op het dak veel minder snel in defrost gaan.
Wanneer de nachtelijke temperatuur op klomphoogte (10 cm hoogte) boven kort geknipt gras tot onder het vriespunt daalt, staat dat bekend als vorst aan de grond of nachtvorst.
Aldus Wiki.

[ Voor 27% gewijzigd door JDx op 22-12-2021 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Scooper schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:00:
Het betreft een nog geen jaar oude MHI SRK35ZS-W single-split. Tussen binnen- en buitenunit zit ongeveer 13 meter leiding. De buitenunit was vooraf gevuld met 780 gram R32, wat voldoende zou moeten zijn voor 15 meter volgens de spec sheet. De woning is een 2-onder-1-kap uit 2007. Met deze unit wordt enkel de woonkamer a ongeveer 130 kuub verwarmt.
Ik ben geen monteur dus pin me er niet op vast, maar voor mijn gevoel is dat aan de lage kant :p

Mijn Haier (ook 3,5 kW) heeft standaard 940 gram aan boord en dat is voor maar 10 meter volgens de specs. Die heb ik dus ook met 100 gram laten bijvullen voor de extra 5 meter omdat ik in totaal 15 meter leiding heb.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:26
@JDx Ik kan me niet zo goed voorstellen dat vorst vanuit de grond een grote invloed speelt. Uiteindelijk zorgt een werkende unit voor een constante luchtstroom door de en rondom de unit. De temperatuur van de lucht en de luchtvochtigheid lijken mij de grootste factor hierbij.

Ik zit zelf al een tijdje in een defrost paradijs omdat de temperatuur meestal onder de 5 graden zit hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pyI8muNm9o4SDiPfjs-3fSYhKXE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cDj6d1GJZphQsbt7EbCHzPbl.png?f=fotoalbum_large

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Kire88 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:19:
@JDx Ik kan me niet zo goed voorstellen dat vorst vanuit de grond een grote invloed speelt. Uiteindelijk zorgt een werkende unit voor een constante luchtstroom door de en rondom de unit. De temperatuur van de lucht en de luchtvochtigheid lijken mij de grootste factor hierbij.

Ik zit zelf al een tijdje in een defrost paradijs omdat de temperatuur meestal onder de 5 graden zit hier:
[Afbeelding]
Ik heb eigenlijk nog nooit veel gemerkt van defrost boven de 0 graden, dus dat valt dan mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
[Deva] schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:17:
Na lang wikken en wegen heb ik via Alberto van Climamarket uiteindelijk een laatste offerte gekregen waar ik hoogstwaarschijnlijk akkoord op ga geven.

Uiteraard wil ik dit nog even toetsen bij mijn medetweakers voor eventuele feedback.

Betreft een multisplit van Haier (dit omdat ik al een multisplit van Haier heb en mijn autisme kan geen 2 verschillende merken buitenunits aan naast elkaar :X ). Daarnaast kan ik het hogere prijsverschil van de A-merken niet verantwoorden tegenover het gebruik wat we nu voor ogen hebben.

Anyway. Het doel is om de woonkamer te koelen/verwarmen middels de 3,5kWh unit (Flexis Plus). Ik had in eerste instanatie gekozen voor een 5kWh model, echter las ik in het andere forum (verwarming middels l/l) dat het risico op pendelen erg aanwezig is. Gezien de grootte van de ruimte (~ 150m3) en isoliatie van de woning (hoekwoning 2012) moet mijn inziens de 3,5kWh dit prima kunnen redden. Let wel; verwarmen is niet het hoofdoel van deze airco.

Daarnaast een 2,5kWh Tundra uitgekozen voor de master slaapkamer, echter gaf Alberto aan dat deze niet geleverd worden in Spanje, daarom heeft hij in de offerte een Geos Plus opgenomen.

Hieronder de modellen;

Haier AS35S2SF1FA-WH - 293,74€
Haier AS25TADHRA-THC - 143,99€
Haier 2U50S2SM1FA - 720,37€

Prijzen zijn excl. btw en shipping.
Volgens mij heb ik vrijwel exact dezelfde binnenunit maar dan op een 1U35S2SM1FA (single split).

Ik zou geen Haier aanraden voor verwarming. Minimumvermogen is te hoog voor comfortabele verwarming (500W). Met wat kunstgrepen is dit terug te brengen tot 300W, maar nog steeds heb ik hier een hoop gependel totdat het buiten tegen het vriespunt aan zit (3,5 kW unit op een oppervlak van zo’n 75 m2 denk ik).

Qua verbruik valt het me echt alles mee na de kunstgrepen, maar daarvoor was het verbruik toch wel heel erg hoog te noemen :X

Met een multi zullen de problemen nog erger zijn verwacht ik.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-09 07:32
Ik heb twee buiten Units van Daikin. Een multspit met 4 binnenunits en op zolder een singel split.
Ik moet melden dat ik van defrost nog geen merkbaar last heb maar 1 ding blijft me opvallen.
De singe split op zolder pruttelt 24/7 op laag vermogen door. De lamellen buiten vertonen zo nu en dan wat lichte rijp. Maar onvoldoende om hem in defrost te gooien. Maar de lamellen zijn evenredig van boven naar onder “ berijpt”. (Ik kan daar makkelijk bij hij staat op terras)

De multi pruttelt ook 24/7 door zonder nachtverlaging. Nu heb ik met die multi vandaag voor het eerst een langverwachte defrost zelf mee gemaakt. (Vannacht had hij er ook 1) Maar wat mij opvalt is dat de lamellen NIET evenredig zijn bevroren. Ik heb eerder hiervan ook wel eens foto gezien dat “ ringen wel en ringen niet” bevroren zijn (secties) weet iemand ECHT hoe dat komt. Zijn er kenners die dat fenomeen weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:50
Vannacht begon mijn MHI ineens een verschrikkelijk geluid te maken, net alsof de ventilator van de buitenunit aanliep. Kan het zijn dat er zich teveel ijs gevormd heeft dat een defrost niet weg heeft kunnen krijgen? Voor de zekerheid heb ik hem maar uit gezet, maar van de CV-ketel met 0,8m³/uur momenteel wordt mijn portemonnee niet zo blij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
dennistd schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:43:
Vannacht begon mijn MHI ineens een verschrikkelijk geluid te maken, net alsof de ventilator van de buitenunit aanliep. Kan het zijn dat er zich teveel ijs gevormd heeft dat een defrost niet weg heeft kunnen krijgen? Voor de zekerheid heb ik hem maar uit gezet, maar van de CV-ketel met 0,8m³/uur momenteel wordt mijn portemonnee niet zo blij..
Dat zou goed kunnen ja. Als de drain eenmaal dichtgevroren zit gaat zich een steeds dikkere laag ijs opbouwen, totdat de ventilator ertegenaan loopt. Enige manier om dit op te lossen (voor de dooi) is dit ontdooien met emmers (lauw!) water of een verfbrander.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:44

de Peer

under peer review

Yamahaa schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:36:
Ik heb twee buiten Units van Daikin. Een multspit met 4 binnenunits en op zolder een singel split.
Ik moet melden dat ik van defrost nog geen merkbaar last heb maar 1 ding blijft me opvallen.
De singe split op zolder pruttelt 24/7 op laag vermogen door. De lamellen buiten vertonen zo nu en dan wat lichte rijp. Maar onvoldoende om hem in defrost te gooien. Maar de lamellen zijn evenredig van boven naar onder “ berijpt”. (Ik kan daar makkelijk bij hij staat op terras)

De multi pruttelt ook 24/7 door zonder nachtverlaging. Nu heb ik met die multi vandaag voor het eerst een langverwachte defrost zelf mee gemaakt. (Vannacht had hij er ook 1) Maar wat mij opvalt is dat de lamellen NIET evenredig zijn bevroren. Ik heb eerder hiervan ook wel eens foto gezien dat “ ringen wel en ringen niet” bevroren zijn (secties) weet iemand ECHT hoe dat komt. Zijn er kenners die dat fenomeen weten?
Verschil in temperatuur en effect van de airflow/turbulentie zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 23:44

de Peer

under peer review

RonJ schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:49:
[...]

Dat zou goed kunnen ja. Als de drain eenmaal dichtgevroren zit gaat zich een steeds dikkere laag ijs opbouwen, totdat de ventilator ertegenaan loopt. Enige manier om dit op te lossen (voor de dooi) is dit ontdooien met emmers (lauw!) water of een verfbrander.
Ik heb dit ook eenmaal moeten doen vorig jaar toen we die sneeuwstorm hadden. Ik heb 2x 1 L uit de waterkoker gebruikt om het gat onderin weer ijsvrij te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Deva]
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-06 20:37
w00key schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:07:
[...]

Wat is het hoofddoel dan wel? Koelen doe je voor 2 weken, verwarmen als je dat echt gebruik voor 4 maanden.

Test resultaten zijn niet fantastisch, scoort op alles gewoon net iets minder; 4.0 SCOP ipv 4.7+ bij de betere.

-knip-
Hoofddoel is om de woonkamer te koelen. Deze ligt het gehele zomerseizoen pal in de zon, hierdoor zijn temperaturen boven de 28 graden in de woonkamer geen uitzondering. Door de goede isolatie is de warmte amper te verdrijven wanneer deze eenmaal binnen is.

Hoofdverwarming voor de benedenverdieping is vloerverwarming. Het idee was om tzt de CV ketel in te ruilen voor een warmtepomp (l/w) welke de complete warmtevraag op zich neemt. Het was een leuke bijkomstigheid om in de tussen periodes, wanneer warmtevraag minimaal is, maar toch wel snel gewenst (periode september-november, maart-mei/juni) de airco te kunnen bijschakelen om de woonkamer snel op temperatuur te krijgen of desnoods ondersteunen bij de vloerverwarming.

Dat was het idee tenminste :). Mocht zo blijken dat er paar 100 euro verschil zit, dan is dit zeker het overwegen waard om te kijken naar A merk. Echter heb ik bij de Daikins en LG's e.d. geen feeling bij de typenummers. Hier moet ik opnieuw induikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
GermanPivo schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:33:
[...]

Bij deze, zoals beloofd.
En uiteraard ligt het weer veel meer genuanceerd dan ik had onthouden.
Het is overigens van Mitsubishi electrics, niet van heavy industries.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXWb-om6oe4GkGf7HtnbrlUVuLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QBZos1an6bRsqKSoK6GuW5Qs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
Glashelder schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:13:
[...]

Ik ben geen monteur dus pin me er niet op vast, maar voor mijn gevoel is dat aan de lage kant :p

Mijn Haier (ook 3,5 kW) heeft standaard 940 gram aan boord en dat is voor maar 10 meter volgens de specs. Die heb ik dus ook met 100 gram laten bijvullen voor de extra 5 meter omdat ik in totaal 15 meter leiding heb.
Bedankt voor de info. Geeft toch een beetje richtingsgevoel. De inbedrijfnemingsinstallateur gaf destijds aan dat hij het ook wel een lange leiding vond en dat als het van de winter niet goed ging hij hem wel kon bijvullen. Gek dat zo'n airco dit niet zelf kan constateren op basis van de druk in de leidingen. Net als de manometer op een CV-leiding.
Sjamo schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:49:
[...]

Bij deze, zoals beloofd.
En uiteraard ligt het weer veel meer genuanceerd dan ik had onthouden.
Het is overigens van Mitsubishi electrics, niet van heavy industries.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnShg-_YJATSDPm5mIKcgjso458=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vBpFK9Q5RJMLxkKBj4waJ0e9.png?f=fotoalbum_large

Zou dat nog een oorzaak kunnen zijn van het onregelmatige gedrag bij mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZVrEZ3omdyX_jorzxVlAbW55ETc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JP8pjKOuU9ioY7x8R90oXpvc.jpg?f=fotoalbum_large
De unit heeft aan de voorkant ruim 2 meter balkon. Koude lucht kan wel wat blijven hangen.

SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Scooper schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:59:
[...]

Bedankt voor de info. Geeft toch een beetje richtingsgevoel. De inbedrijfnemingsinstallateur gaf destijds aan dat hij het ook wel een lange leiding vond en dat als het van de winter niet goed ging hij hem wel kon bijvullen. Gek dat zo'n airco dit niet zelf kan constateren op basis van de druk in de leidingen. Net als de manometer op een CV-leiding.

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De unit heeft aan de voorkant ruim 2 meter balkon. Koude lucht kan wel wat blijven hangen.
Zou kunnen. Heb je een losse ventilator ? Dan zou je het misschien kunnen testen door die omhoog te laten blazen, het balkon af.

Maar ik zou eerst je installateur eens laten kijken over dat bijvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:15
JDx schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:49:

[Afbeelding]
Wanneer het een keer langere tijd vriest is het beter wanneer de buitenunit wat hoger staat in verband met ijsvorming eronder. Als het echt flink koud is dan bevriest het condenswater op de grond en krijg je een groeiende klomp ijs die steeds hoger wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobinoobi
  • Laatst online: 01-07 09:24
Scooper schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:59:
[...]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Of koop voor een kleine 50 euro een rookmachine. Dan kan je het eea misschien visueel krijgen. Iets wat je volgens mij ook probeerde met je temperatuur probes? Als die "bak" van je balkon vol rook blijft staan en je buiten unit zn eigen lucht weer aanzuigt (kortsluiting) heb je wat mij betreft snel je antwoord.

Mijn rookmachientje heeft zichzelf al terugverdiend door div. Tests

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
@scoobinoobi Ik heb inderdaad anderhalf maand geleden de temperaturen op verschillende locaties gemeten.
Het verschil was toen enkele graden, al was de aangezogen lucht toen vergelijkbaar met de omgevingtermperatuur. Blijkbaar onttrekt hij die lucht niet uit de bak van het balkon. Het was toen nog wel een stuk warmer, misschien dat het met deze temperaturen verslechterd. Dat zou ik nog eens kunnen testen.

Het testen met rook is ook een goede om eens te proberen!

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Scooper schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:31:
@scoobinoobi Ik heb inderdaad anderhalf maand geleden de temperaturen op verschillende locaties gemeten.
Het verschil was toen enkele graden, al was de aangezogen lucht toen vergelijkbaar met de omgevingtermperatuur. Blijkbaar onttrekt hij die lucht niet uit de bak van het balkon. Het was toen nog wel een stuk warmer, misschien dat het met deze temperaturen verslechterd. Dat zou ik nog eens kunnen testen.

Het testen met rook is ook een goede om eens te proberen!
Het scheelt denk ik ook wel als het windstil is of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-09 15:53
Yamahaa schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:36:

Redelijk blij om te horen dat ik niet de enige ben die dit fenomeen waar heeft genomen, ik ga ervanuit dat je mijn post van een aantal weken terug bedoelde. Mijn unit was bijgevuld en dat heeft uiteindelijk geen verschil gemaakt, ik ga er maar van uit dat het een ding is bij sommige Daikins. Zo zag de unit er gisterenochtend uit bij -3c na ongeveer 10 minuten in een powerful run. Ik snap niet waar het eigenlijk aan kan liggen, terwijl ik dit typ zit ik naar een Daikin VRV op het dak van een tegenoverliggend kantoorpand te kijken en die is van top tot teen stijfbevroren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0RE46MqyzGlQUD1GlfLzhQNswEw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/01UidWsFuUUPOLRx4K11ny5b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:50
RonJ schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:49:
[...]

Ben een uurtje geleden het dak van de carport opgegaan en heb er 1,5 emmer warm water tegenaan gegooid (met beleid uiteraard). Hij draait nu weer prima d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51KjLQ4jZtXO6UCjoCfMp8pBg9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvdgTKk7G8JgrXpStHwNpGN4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door dennistd op 22-12-2021 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaoty
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16-07 23:27
Faxe schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:19:
Paar week terug is bij mij een Samsung Airco geinstalleerd. Buitenunit is de AJ040TXJ2KG en de binnenunits zijn de AR07TXFCAWKNEU en AR09TXFCAWKXEU. In de woonkamer hangt de AR09TXFCAWKXEU deze gebruik ik sinds hij geinstalleerd om te verwarmen. Het opwarmen van de kamer gaat voorspoedig. Heb alleen het probleem dat de temperatuur die ik instel op de afstandsbediening of app niet overeenkomt met de feitelijke temperatuur. Stel ik hem op 16 graden in, dan wordt het uiteindelijk 19,5 graden op de thermostaat van de CV installatie. Is dit een normaal verschijnsel bij airco's?

Op de display van binnenunit zelf varieert de aangegeven temperatuur tussen de 16 en 18 graden. Ben al in overleg met de installateur maar heb nog geen echte reactie ontvangen.
Dat probleem heb ik ook met zelfde toestel. Ingesteld 16°C, en warmt tot 23°C. Werd jouw probleem ondertussen opgelost?

Samsung Single Split AR09+AR12 + Itho Daalderop Cube One 24 + Marstek Venus C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nol1
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12-02 16:36
Misschien hoort mijn vraag niet hier thuis, maar ik probeer het toch.
Ik experimenteer momenteel met verwarmen via een airco, een split-unit van Mitsubishi. Daar heb ik nog geen volledig beeld van. Het lijkt wel een aardige bezuiniging of gasverbruik op te leveren.
Blijft één probleem over en dat is de badkamer. Die kan ik verwarmen met:
- een vloerverwarming (lijkt 0,5Kwh te gebruiken)
- met de radiator en alle andere radiatoren dicht. Dat gaat hard, maar of dat slim is…
- met een nieuw aan te schaffen infrarood scherm. Die moet dan met zijn 14kg aan het plafond gemonteerd worden. Helaas zijn dat gipsplaten in een woning van 1939.

Heeft iemand deze drie verwarmingsmethodes al eens uitgeprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:10
VikeeVeekie schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:32:
[...]

Redelijk blij om te horen dat ik niet de enige ben die dit fenomeen waar heeft genomen, ik ga ervanuit dat je mijn post van een aantal weken terug bedoelde. Mijn unit was bijgevuld en dat heeft uiteindelijk geen verschil gemaakt, ik ga er maar van uit dat het een ding is bij sommige Daikins. Zo zag de unit er gisterenochtend uit bij -3c na ongeveer 10 minuten in een powerful run. Ik snap niet waar het eigenlijk aan kan liggen, terwijl ik dit typ zit ik naar een Daikin VRV op het dak van een tegenoverliggend kantoorpand te kijken en die is van top tot teen stijfbevroren.

[Afbeelding]
Ik heb het bij mijn Daikin singlesplit niet, maar bij mijn Daikin multisplit wel. Alleen maar een strook in het midden, jij hebt er meerdere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
VikeeVeekie schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:32:
[...]

[Afbeelding]
Je ziet dit wel vaker. Mijn Fujitsu’s hebben dit ook.

Zou het niet kunnen zijn dat bij de lichtere units binnen een serie niet alle coils gebruikt worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Nol1 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 18:12:
Ik experimenteer momenteel met verwarmen via een airco, een split-unit van Mitsubishi. Daar heb ik nog geen volledig beeld van. Het lijkt wel een aardige bezuiniging of gasverbruik op te leveren.
- met de radiator en alle andere radiatoren dicht. Dat gaat hard, maar of dat slim is…
- met een nieuw aan te schaffen infrarood scherm. Die moet dan met zijn 14kg aan het plafond gemonteerd worden. Helaas zijn dat gipsplaten in een woning van 1939.

Ik heb zo een aan de muur gehangen, supersnel warm, €39,95 bij de bouwmarkt, moet je wel de stroom in de buurt hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fJLqu9qLIIVPRJeN27EY6s3Ywc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DvpKXvkbVRsrg7NSpyCeNbQ8.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
[b]VikeeVeekie in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"VikeeVeekie schreef op woensdag 22 december 2021 @ /4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/01U
Jou post bedoelde ik. En wat wil het nou. Bij mij was het precies andersom. Dus waar jij ongeveer rijp hebt had ik het niet en omgekeerd (niet helemaal precies maar even voor het beeld). “Goed” te lezen dat bijvullen niks heeft geholpen. Ik beschouw het even als een product eigenschap want koelen en verwarmen gaat verder super en zeer weinig defosts..dank voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
Glashelder schreef op woensdag 22 december 2021 @ 18:38:
[...]

Je ziet dit wel vaker. Mijn Fujitsu’s hebben dit ook.

Zou het niet kunnen zijn dat bij de lichtere units binnen een serie niet alle coils gebruikt worden?
Hmm das wel een intressante. Mijn singel heeft het niet en mijn multie wel. Zou je niet alle coils gebruiken als je niet alle binnen units aan hebt hahaha wie weet Licht is mijn multi iig niet (8kw)

[ Voor 3% gewijzigd door Yamahaa op 22-12-2021 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Yamahaa schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:20:
[...]

Hmm das wel een intressante. Mijn singel heeft het niet en mijn multie wel. Zou je niet alle coils gebruiken als je niet alle binnen units aan hebt hahaha wie weet Licht is mijn multi iig niet (8kw)
Ligt eraan, misschien is jouw 8kW wel de lichtste in die specifieke serie :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:02
Yamahaa schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:20:
[...]
Mijn Mitsubishi's (L/W en L/L) hebben dit ook. Het komt omdat het koelmiddel in het begin het sterkst opwarmt (en daar de verdamper het meest afkoelt). Daar bevriest de verdamper dus het snelst. Tegen de tijd dat dat deel vol met rijp zit, kan het koelmiddel daar nauwelijks nog warmte uit de lucht opnemen, en zal de rest ook dichtvriezen. Dit is volkomen normaal dus.
Tegen de tijd dat er een defrost plaats vindt, zit ie wel helemaal dicht.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39

Als je vloerverwarming hebt liggen die maar 500 watt verbruikt, gewoon dat lekker doen toch? CV gebruiken voor één radiator is sowieso niet handig en een beetje infrarood paneel verbruikt minstens net zoveel als je vloerverwarming. Voor die één of twee uurtjes dat ie aan staat per dag niet al te moeilijk over doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 07:48
Glashelder schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:33:
[...]

Volgens mij heb ik vrijwel exact dezelfde binnenunit maar dan op een 1U35S2SM1FA (single split).

Ik zou geen Haier aanraden voor verwarming. Minimumvermogen is te hoog voor comfortabele verwarming (500W). Met wat kunstgrepen is dit terug te brengen tot 300W, maar nog steeds heb ik hier een hoop gependel totdat het buiten tegen het vriespunt aan zit (3,5 kW unit op een oppervlak van zo’n 75 m2 denk ik).

Qua verbruik valt het me echt alles mee na de kunstgrepen, maar daarvoor was het verbruik toch wel heel erg hoog te noemen :X

Met een multi zullen de problemen nog erger zijn verwacht ik.
Ik heb ongeveer dezelfde set als jou, wat zijn de kunstgrepen precies?
Met vriestemperaturen als dit zit ik rond de 800 watt.

Ik heb het vermogen met verwarmen eigenlijk nooit echt onder de 500 watt gezien, alleen als ik de fan op midden of hoog zet misschien 450 watt.
Dat is wel echt een nadeel bij wat hogere buitentemperaturen, krijg je toch een soort pendelgedrag.

[ Voor 32% gewijzigd door -Junkiexp- op 22-12-2021 23:07 ]

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Ik heb overigens ook ijsvorming in de condensbak van mijn buitenunit, bij mij zat die koppeling er ook nog ingeklikt waar je een slang op kan aansluiten, die was helemaal dichtgevroren en dan gaat het opeens hard.

Ga er zo maar eens een plens heet water overheen gooien.
Ik vind het wel echt een voorrecht om de buitenunit direct naast mijn huis te hebben op kmiehoogte, toch handig om alles in de gaten te houden en dat je er makkelijk bij kan mocht dat nodig zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door -Junkiexp- op 22-12-2021 23:07 ]

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
-Junkiexp- schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:00:
[...]

Ik heb ongeveer dezelfde set als jou, wat zijn de kunstgrepen precies?
Met vriestemperaturen als dit zit ik rond de 800 watt.

Ik heb het vermogen met verwarmen eigenlijk nooit echt onder de 500 watt gezien, alleen als ik de fan op midden of hoog zet misschien 450 watt.
Dat is wel echt een nadeel bij wat hogere buitentemperaturen, krijg je toch een soort pendelgedrag.
Ik heb er een ventilator bovenop liggen en de tempsensor heb ik verplaatst van achter dat oog (die kan je makkelijk losschroeven) naar boven de verdamper. Die sensor zit bij mij dus altijd in een luchtstroom. Daarnaast staat hij altijd op ventilatorstand 2.

Op die manier moduleert ie terug naar 300 watt.

Het is hier nu -2 en hij draait op 316.

Een en ander lijkt wel afhankelijk te zijn van de ingestelde temperatuur. Bij een hogere ingestelde temperatuur dan 20 graden komt ie niet onder de 500W. Het verhaal wordt hier nog mooier, want er is een trucje om de ingebouwde offset aan te passen en die lijkt hierop van invloed te zijn :+ Geweldig, Chinese software.

Ik meen dat ik de offset op 2 gezet heb. Sindsdien klopt de gemeten temperatuur met de temperatuur in huis. Dat was ook het moment dat ik de unit voor het eerst zag terugmoduleren naar 300W.

Edit: ik snap dat je vervolgvraag gaat zijn hoe je die offset veranderd. Ik heb dat ergens in dit topic een keer gepost.. zou ik ook even naar moeten zoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 22-12-2021 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
@Glashelder Interessant!

Ik draai nu op 889 watt bij -0.2, wel echt een verschil zeg maar.
Welke binnenunit heb jij dan?
Ik heb een Tundra green, het oude model.
Daar zit de sensor al wel boven de verdamper (of eigenlijk condensor als je verwarmt :P)

Offset heb je via de afstandbediening aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Over welke ingestelde temperaturen hebben jullie het dan en hoe warm is het dan werkelijk in huis?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• -Junkiexp-
Warmtepomp staat meestal ingesteld op 23-24 graden, meestal is het dan zo rond de 21.5-22.5 in de woonkamer.
Onder de 21 graden vind ik het absoluut niet behaaglijk, maar dat is voor iedereen verschillend uiteraard.

• scoobinoobi
-Junkiexp- schreef op donderdag 23 december 2021 @ 00:24:
Warmtepomp staat meestal ingesteld op 23-24 graden, meestal is het dan zo rond de 21.5-22.5 in de woonkamer.
Onder de 21 graden vind ik het absoluut niet behaaglijk, maar dat is voor iedereen verschillend uiteraard.
Jou hogere verbruik kan natuurlijk div. oorzaken hebben ik noem eens:

- gunstige of ongunstige plaatsing van de binnen/ buitenunit. Kunnen ze vrij uitblazen en "inademen"? (Mijn stylish in het trapgat boven is een stuk minder efficient dan dezelfde unit in de woonkamer om deze reden)
- je daadwerkelijke kamertemp. is flink hoger dan veel andere mensen hier. Heb je dat gevoel ook zo met alleen de cv draaiend? (B.v. bij ons is 20/20.5 ruim voldoende)
- hoe is de isolatie van je woning?
- wat voor volume moet de unit verwarmen?
- horizontale en veritcale kleppen binnenunit, staan ze vast of op swing? Staan ze vast? In welke stand?
- zijn de filters op de binnenunit schoon?
- is de afstand tussen de binnen en buitenunit groot of klein?
- draai je 24/7 of een ander schema?

Misschien kan ik er nog wel een paar bedenken maar er zijn aardig wat variabelen zoals je ziet.

Edit: is een tado airco thermostaat in jou geval een oplossing voor het comfort?

[ Voor 3% gewijzigd door scoobinoobi op 23-12-2021 07:15 ]

• Faxe
  • Laatst online: 17-07 17:08
Shaoty schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:35:
[...]

Dat probleem heb ik ook met zelfde toestel. Ingesteld 16°C, en warmt tot 23°C. Werd jouw probleem ondertussen opgelost?
Er is bij mij een temperatuursensor geplaatst en nu werkt het goed

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p3995550282-4.jpg

Onderstaand grafiekje is van gisteren. Je moet even kijken vanaf 12:00 uur. De temperatuur van de airco stond ingesteld op 19 graden. Temperatuur schommelt dan wel wat, maar heeft geen stijgende lijn naar 23 graden.

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p3995550273-3.jpg

• JDx

JDx

Ben ik ^

Is die externe sensor van Daikin ergens te krijgen en makkelijk zelf aan te sluiten? Heb contact gezocht met Daikin zelf, maar krijg nooit antwoord, zie wel verschillende sensoren op sites als ebay.

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Van mijn installateur heb ik begrepen dat Daikin geen externe sensoren heeft, in elk geval niet voor de prefera. Wel een externe interface maar die schijnt alsnog de temperatuursensor van de unit te gebruiken.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:13
Eind januari hebben wij een multi-split laten plaatsen van Mitsubishi Electric. Buitenunit MXZ-2F53VF, binnenunitsMSZ-AP42VKG op begane grond en MSZ-AP25VKG op zolder beide incl. wifi. Ik meet het verbruik via een shelly plug.
Zie ook mijn eerdere posts.

De bijgeluiden zijn nog steeds niet opgelost, maar wel verminderd. Alhoewel, ik het idee heb dat dit komt doordat we andere instellingen gebruiken bij het verwarmen.

Wat we nu merken met de lage temperaturen (momenteel -1 graden) is dat de begane grond moeizaam warm wordt en blijft. Probleem is vooral dat de buitenunit elk half uur in defrost gaat, welke 20 minuten duurt. De temperatuur daalt een halve tot een hele graden. In het half uur dat ie wel draait krijgt ie er max een graden bij (wat op zich best netjes is). De defrost meet ik niet met de shelly plug want die geeft data per uur. Ik kan dit zien aan de temperatuur terugval op mijn Netatmo.

Van de week heb ik ff een ventilatorkacheltje neergezet in de woonkamer en dat hielp wel om de temperatuur een boost te geven. Dit kacheltje gebruiken we sinds kort voor de badkamer om die op te warmen, hier moet nog een permanente oplossing voor komen.

De conclusie is dat we dus bij temperaturen lager dan -5 de CV toch aan gaan zetten en we niet van het gas kunnen in deze constructie. Wat zou kunnen helpen is een tweede airco in de zithoek beneden, dit geeft in de avonden meer comfort en zou er voor kunnen zorgen dat de temperatuur stabieler is. Helaas, is de WAF nul op dit punt.

Een vraagje aan jullie. De binnenunit op zolder blaast een muffe lucht na binnen, wanneer de unit in defrost of uitgaat. Enige idee wat dit veroorzaakt en hoe op te lossen?

Los van de airco en de koud op de badkamer zijn er nog twee punten die moeten worden opgelost op de lange termijn.
1. Ventilatie. We doen nu een raam op zolder of boven open en de deur naar boven op een kier. Hier verdwijnt dus warmte. De deur staat overigens sowieso op een kier zodat onze poes naar boven kan. Een oplossing is een WTW ventilatie systeem, maar ja, dat bouwen in een jaren '80 rijtjeshuis is geen feest. En de deur blijft op een kier vanwege de poes.

2. De schuifpui aan de achterzijde is onvoldoende geïsoleerd (dubbel glas uit de jaren 80, houten kozijnen). Deze wordt in 2022 of 2023 vervangen. De discussie loopt nog of er een schuifpui terug komt of gewoon ramen. Wel zijn er dit jaar gordijnen geplaatst en dat helpt al iets. De kozijnen aan de voorzijde en de voor een achterdeur zijn in 2019 vervangen.

[ Voor 6% gewijzigd door Maandag1987 op 23-12-2021 09:25 ]

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:31
@Maandag1987
Al gekeken naar Decentrale WTW unit(s)?

Wij hebben hier ook geen centrale mechanische afsluiting, dus ben nu zelf ook aan het kijken naar een oplossing. Maar decentraal lijkt een stuk simpeler te realiseren dan centraal met alle buizen en dergelijke.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:10

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
(jarig!)
@Maandag1987 die 'muffe' lucht hoort bij het defrost proces; heb ik hier ook met alle units (zepfs als ze goed zijn schoongemaakt). Geen idee overigens wát je precies ruikt, maar er iets tegen doen gaat afaik niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Notna op 23-12-2021 09:48 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:55
Maandag1987 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:23:
Eind januari hebben wij een multi-split laten plaatsen van Mitsubishi Electric. Buitenunit MXZ-2F53VF, binnenunitsMSZ-AP42VKG op begane grond en MSZ-AP25VKG op zolder beide incl. wifi. Ik meet het verbruik via een shelly plug.

De bijgeluiden zijn nog steeds niet opgelost, maar wel verminderd. Alhoewel, ik het idee heb dat dit komt doordat we andere instellingen gebruiken bij het verwarmen.

Wat we nu merken met de lage temperaturen (momenteel -1 graden) is dat de begane grond moeizaam warm wordt en blijft. Probleem is vooral dat de buitenunit elk half uur in defrost gaat, welke 20 minuten duurt. De temperatuur daalt een halve tot een hele graden. In het half uur dat ie wel draait krijgt ie er max een graden bij (wat op zich best netjes is). De defrost meet ik niet met de shelly plug want die geeft data per uur. Ik kan dit zien aan de temperatuur terugval op mijn Netatmo.

Van de week heb ik ff een ventilatorkacheltje neergezet in de woonkamer en dat hielp wel om de temperatuur een boost te geven. Dit kacheltje gebruiken we sinds kort voor de badkamer om die op te warmen, hier moet nog een permanente oplossing voor komen.

De conclusie is dat we dus bij temperaturen lager dan -5 de CV toch aan gaan zetten en we niet van het gas kunnen in deze constructie. Wat zou kunnen helpen is een tweede airco in de zithoek beneden, dit geeft in de avonden meer comfort en zou er voor kunnen zorgen dat de temperatuur stabieler is. Helaas, is de WAF nul op dit punt.

Een vraagje aan jullie. De binnenunit op zolder blaast een muffe lucht na binnen, wanneer de unit in defrost of uitgaat. Enige idee wat dit veroorzaakt en hoe op te lossen?

Los van de airco en de koud op de badkamer zijn er nog twee punten die moeten worden opgelost op de lange termijn.
1. Ventilatie. We doen nu een raam op zolder of boven open en de deur naar boven op een kier. Hier verdwijnt dus warmte. De deur staat overigens sowieso op een kier zodat onze poes naar boven kan. Een oplossing is een WTW ventilatie systeem, maar ja, dat bouwen in een jaren '80 rijtjeshuis is geen feest. En de deur blijft op een kier vanwege de poes.

2. De schuifpui aan de achterzijde is onvoldoende geïsoleerd (dubbel glas uit de jaren 80, houten kozijnen). Deze wordt in 2022 of 2023 vervangen. De discussie loopt nog of er een schuifpui terug komt of gewoon ramen. Wel zijn er dit jaar gordijnen geplaatst en dat helpt al iets. De kozijnen aan de voorzijde en de voor een achterdeur zijn in 2019 vervangen.
Die muffe lucht is te verklaren doordat hij bij een defrost eigenlijk even kort gaat koelen. Er ontstaat condens en dat kan je ruiken als hij blaast. Een beetje hetzelfde als wat je soms in een auto kan ruiken.
Is denk ik wel op te lossen door de lamellen goed schoon te spoelen en de lekbak te reinigen. Daar staat wel meer info over in dit topic.

Is het probleem gelijk als je 1 of 2 units aan hebt staan? Ook op de hoge fanstand? Een 4.2 zou het op de begane grond toch wel redelijk goed aan moeten kunnen.
Het zou mooi zijn als je wat meer kan meten qua verbruik om wat meer inzicht te krijgen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

• mr_evil08

Infraroodpanelen aan plafond geprobeerd, waardeloos doordat je omgeving koud blijft en niet zo zuinig als gezegd wordt.

Hier heb ik een handdoekradiator op CV en een elektrische staaf erin, werk uitstekend(werkt op tijdklok), heb keuze of gas of elektrisch stoken.

Wil je met CV stoken en 1 radiator open kan dat maar moet je het maximaal vermogen van de ketel helemaal begrenzen tot minimaal en de pompsnelheid ook, wel de thermonstaat verplaatsen.

Met de vloerverwarming de badkamer stoken is zonde doordat het systeem te traag is stook je heel veel op afwezig uren.

En trouwens een beetje gas gebruiken is niet erg hoor, hier gaat bij echt koud weer de vloerverwarming erbij aan(bijverwarming).
80% van het gas is afkomstig van SWW hier.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 23-12-2021 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online

Dit is onze oplossing in een 1939 huis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lr3uL9mOpsa17JkK_lh2Egxo29U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrxAkoupt9ntCQzs82CN57LD.jpg?f=fotoalbum_large

Een dikke Jaga Strada Hybrid met een los handdoekrek erboven. Heerlijk warm en handdoeken snel droog.
De Jaga heb ik besteld met TPT temperatuur regeling en servomotor. Hiermee regelt hij op 0,5 graad instelbaar de temperatuur en moduleert de fans.

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maandag1987
Headshot_NL schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:41:
[...]

Die muffe lucht is te verklaren doordat hij bij een defrost eigenlijk even kort gaat koelen. Er ontstaat condens en dat kan je ruiken als hij blaast. Een beetje hetzelfde als wat je soms in een auto kan ruiken.
Is denk ik wel op te lossen door de lamellen goed schoon te spoelen en de lekbak te reinigen. Daar staat wel meer info over in dit topic.

Is het probleem gelijk als je 1 of 2 units aan hebt staan? Ook op de hoge fanstand? Een 4.2 zou het op de begane grond toch wel redelijk goed aan moeten kunnen.
Het zou mooi zijn als je wat meer kan meten qua verbruik om wat meer inzicht te krijgen.
Oke, dus die muffe lucht hoort erbij, dan weten we dat. Gebeurt alleen op de zolder overigens, beneden ruik ik het niet. Ik heb ook het idee dat als de zolder unit aan staat dat die wordt gebruikt voor de defrost. De lekbak kan ik niet bij volgens mij zonder dingen open te schroeven (ben niet supertechnisch, dus blijf ik liever van weg).

Qua verwarmen zet ik de temperatuur op 23-24 graden anders slaat de airco af omdat ie zelf hogere temperaturen meet (unit hangt tegen plafond). De ventilatorstand is vaak maximaal bij ME is dat 5 (stille modus, 1, 2, 3, 4). Ik heb niet het idee dat ik de unit dus nog harder kan laten werken om meer warmte te genereren. Ik ben vergeten te melden in mijn vorige post dat de airco 'snachts draait zodat de temperatuur niet onder de 18 graden zakt. Afgelopen nacht op ventilatorstand 4 en temperatuur op 20.
Overigens is het nu 20 graden beneden en behagelijk, qua comfort hebben we liever iets meer warmte.
Waar ik nog mee aan het experimenteren ben is de nachtverlaging. De volgende keer als het weer -5 graden wordt, zet ik de nachtverlaging hoger (mooie paradox) dus op 20-22 graden ipv 18-19.

Als het iets warmer (temperaturen boven de 5 graden) is gebruiken we ventilatorstand 4 en 22 graden. Ik heb een tijdje terug hier gelezen dat een lagere temperatuur en hogere ventilatorstand beter werkt (qua verbruik en comfort), dit ervaar ik zelf ook. Belangrijk nog de comfort in huis is dan prima in orde (temperatuur is dan boven de 21 graden).

Ik weet niet welke informatie je precies wilt hebben qua verbruik? Gisteren verbruikte ik 21kwh. De zolder heeft toen twee keer kort aangestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medal
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:56
Maandag1987 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:54:
[...]

Oke, dus die muffe lucht hoort erbij, dan weten we dat. Gebeurt alleen op de zolder overigens, beneden ruik ik het niet. Ik heb ook het idee dat als de zolder unit aan staat dat die wordt gebruikt voor de defrost. De lekbak kan ik niet bij volgens mij zonder dingen open te schroeven (ben niet supertechnisch, dus blijf ik liever van weg).

Qua verwarmen zet ik de temperatuur op 23-24 graden anders slaat de airco af omdat ie zelf hogere temperaturen meet (unit hangt tegen plafond). De ventilatorstand is vaak maximaal bij ME is dat 5 (stille modus, 1, 2, 3, 4). Ik heb niet het idee dat ik de unit dus nog harder kan laten werken om meer warmte te genereren. Ik ben vergeten te melden in mijn vorige post dat de airco 'snachts draait zodat de temperatuur niet onder de 18 graden zakt. Afgelopen nacht op ventilatorstand 4 en temperatuur op 20.
Overigens is het nu 20 graden beneden en behagelijk, qua comfort hebben we liever iets meer warmte.
Waar ik nog mee aan het experimenteren ben is de nachtverlaging. De volgende keer als het weer -5 graden wordt, zet ik de nachtverlaging hoger (mooie paradox) dus op 20-22 graden ipv 18-19.

Als het iets warmer (temperaturen boven de 5 graden) is gebruiken we ventilatorstand 4 en 22 graden. Ik heb een tijdje terug hier gelezen dat een lagere temperatuur en hogere ventilatorstand beter werkt (qua verbruik en comfort), dit ervaar ik zelf ook. Belangrijk nog de comfort in huis is dan prima in orde (temperatuur is dan boven de 21 graden).

Ik weet niet welke informatie je precies wilt hebben qua verbruik? Gisteren verbruikte ik 21kwh. De zolder heeft toen twee keer kort aangestaan.
Zou je installatie is laten nakijken, hier draait een ME 4.2 in de woonkamer, die trekt de ruimte gemakkelijk naar de 24/25 graden met de fan stand auto.

Huis met het bouwjaar 1986, en HR++ ramen. (letterlijk zelfde indeling als jou woning, zelfs de unit hangt op dezelfde plek)

[ Voor 75% gewijzigd door medal op 23-12-2021 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobinoobi
[...]

Ik denk dat je BU elke keer dicht vriest omdat je de fan zo hard hebt staan(word je daar niet gek van?) Hierdoor vraag je ook meer temperatuur van je buiten unit waardoor deze steeds hard moet werken en vervolgens snel bevriest.

Probeer je airco eens laag te laten pruttelen. Zet hem bv. Eens op fan stand 1 (1 stand hoger dan de laagste, bij mn daikin is fluister het laagst) en de temperatuur op 21. Ga er niet vanuit dat je kamer snel opwarmd maar geef de unit hier de tijd voor.

Hoe is de stand van je luchtkleppen?

Ik vind 21kwh voor 1 dag echt flink hoog, dat gezegd hebbende ken ik je woonsituatie niet.
(Mijn 3.5kw zat gisteren op 20.5graden binnen op een verbruik van 7kwh)

Edit:
Misschien ks een tado airco thermostaat iets voor jou situatie? 23/24 graden vragen staat natuurlijk gelijk aan hoog vermogen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:55
[...]

Qua ventilatiestand kan het nog wel een behoorlijk verschil maken als hij laag of hoog staat. Bij een hoge stand is de uitblaastemperatuur vaak iets lager en kan hij zijn warmte wat makkelijker kwijt. Bijkomend voordeel is dat hij dan vaak ook iets zuiniger is.

Het verbruik lijkt mij wel aardig aan de hoge kant. Hoe snel koelt je huis af als je niet aan het verwarmen bent? Wat was normaal je gasverbruik op dit soort dagen?
Ter vergelijking, ik woon in een hoekwoning uit 1983 met iets minder oppervlakte maar nog met "oud" dubbel glas. Gisteren heb ik tussen 8:00 en 22:00 5,2kWh verbruikt met mijn 3.5 voor enkel de begane grond. Daarbij zitten 4 defrosts en het opwarmen van 17>20 graden omdat ik ze elke nacht uit zet. Mijn unit zou in theorie zelfs wat minder zuinig moeten zijn.

Zoals anderen aangeven is het verstandig om het even na te laten kijken. Mogelijk te weinig gas? lange leidingen?

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

• Maandag1987
Waah schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:34:
@Maandag1987
Al gekeken naar Decentrale WTW unit(s)?

Wij hebben hier ook geen centrale mechanische afsluiting, dus ben nu zelf ook aan het kijken naar een oplossing. Maar decentraal lijkt een stuk simpeler te realiseren dan centraal met alle buizen en dergelijke.
Ik heb een decentrale oplossing ook in gedachte. Ik volg het topic op tweakers hierover en moet me daar nog verder in verdiepen. Vermoedelijk zal dat de oplossing worden icm een ventilatiebox voor de badkamer en toilet (begane grond), want die kanalen zijn al aanwezig.

• Maandag1987
medal schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:06:
[...]

Zou je installatie is laten nakijken, hier draait een ME 4.2 in de woonkamer, die trekt de ruimte gemakkelijk naar de 24/25 graden met de fan stand auto.

Huis met het bouwjaar 1986, en HR++ ramen. (letterlijk zelfde indeling als jou woning, zelfs de unit hangt op dezelfde plek)
Op welke temperatuur stel jij de binnenunit in en welke buitenunit heb je?
Bij onze schuifpui met oud glas verliezen we zeker wel warmte, maar mss is er toch meer aan de hand met de unit als ik de reacties lees.

• Plenkske
Maandag1987 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:23:

Wij hebben dezelfde buitenunit, maar wel andere binnennunits. De LN35 (wandmodel diamond serie) en KT25 (vloermodel). Beide heb ik op wifi zitten met MELCloud, en ik log de data daarvan in Domoticz. Ik moet mijn shelly nog aansluiten en koppelen.
De KT25 op slaapkamer gaat nu maar heel af en toe aan. De LN35 hangt op begane grond en die is dus de hele tijd aan het verwarmen nu. Afhankelijk van de temperatuur buiten zet ik hem snachts uit.
Bijgeluiden herken ik totaal niet. Alleen bij defrost maakt hij andere geluiden, maar dat is logisch. Muffe lucht heb ik zelf nog niet gemerkt, dus ik weet niet zeker of het wel/niet aanwezig is. Nooit op gelet of gemerkt.

Defrosts
Ik zie in mijn data van afgelopen dagen dat hij regelmatig defrosts, hoe snel is afhankelijk van de temperatuur buiten (logisch). Afgelopen nacht was het ongeveer -2,5 hier en de buitenunit heeft elke drie kwartier een defrost gedaan. Ik zie dit aan de hand van data uit mijn slimme meter die ik log in Domoticz, en ook zie ik het aan de hand van de temperatuurdata van de binnenunit.
Nu is het hier -0,6 en heeft de unit zo'n 70 minuten gedraait voor de defrost begon.
Een defrost duurt bij mij zeker geen 20 minuten. Ik denk maximaal een minuut of 5.
Ik twijfel nog om de installateur te mailen, want ik heb het vermoeden dat hij iets te snel in defrost gaat. Ik ben een paar keer buiten gaan kijken en ik zag nog amper ijs aan de zijkant en achterkant. Wel een klein beetje in de lekbak, maar verreweg het meeste loopt eruit en zorgt voor een plak ijs ónder de unit. Bij ons hangt hij aan de muur op ~50cm hoogte. Het lekgat waar hier wel eens over gesproken wordt is ook helemaal open, hebben ze bij installatie al gedaan denk ik. Is een rond gat van een paar cm.

Temperatuur
Afgelopen nacht had ik hem op automatische fan stand en 20 graden. Het is in de kamer 18.5 tot 19 graden gebleven.
Nu heb ik hem op 21 graden gezet en een hogere fan stand (4 vd 5) en dan trekt hij het veel makkelijker naar 20 graden. Wat voor ons prima is.

Het probleem met te hoge temperatuur meten heb ik niet. Ik denk dat de LN unit toch veel doet met die "i-see sensor".
Ik heb hem heel vaak op auto fan stand staan. In het begin veel mee geprobeert, maar het lijkt voor ons toch het meest efficiente. Als ik de shelly heb geinstalleerd wil ik nog wel meer testen. Nu doe ik het met verbruik data uit MELCloud (Wh per uur en totaal per dag) en uit fase meting P1 (wat niet precies genoeg is omdat er nog paar andere gebruikers op zitten).

Wij gebruiken fan stand 4/5 niet zo heel veel en de ruimte blijft normaal gesproken goed op temperatuur. Ik denk dat ik deze standen alleen bij temperaturen onder 0 nodig heb.

Ons huis is van 2010, begane grond relatief veel dubbel glas, ongeveer 120 m3, deuren naar boven/hal vrijwel altijd dicht.

Ik zou contact opnemen met je installateur. Misschien zit er wel te weinig koelmiddel in je systeem ?

• Sjamo
  • Nu online
Maandag1987 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:12:
[...]

Ik heb een decentrale oplossing ook in gedachte. Ik volg het topic op tweakers hierover en moet me daar nog verder in verdiepen. Vermoedelijk zal dat de oplossing worden icm een ventilatiebox voor de badkamer en toilet (begane grond), want die kanalen zijn al aanwezig.
Wij hebben min of meer eenzelfde situatie (gedeeltelijk).

Wij gebruiken momenteel airco als hoofdverwarming als proef. Gebleken is dat onze ventilatie (raamroosters) niet voldoende is.

Momenteel draaien we daarom met kamerdeur steeds ongeveer 10 a 15cm open, de raamroosters overal open, en boven een slaapkamerraam permanent open.

Dat trok onze airco slecht. Erg hoog verbruik omdat alle warmte zo het huis weer uitvloog.

Wij hebben nu tijdelijk een dik gevoerd gordijn voor de trapopening gehangen om de trek naar boven wat te onderbreken.

Verder zijn we bezig met ventilatie. Ons eerste idee was decentraal, maar na lang kijken en zoeken hebben wij besloten voor een soort mini centrale balansventilatie te gaan, met wtw. Wij gaan alleen de woonkamer en onze slaapkamer laten inblazen, alleen de keuken en badkamer laten afzuigen. De buizen zullen grotendeels op zolder worden weggewerkt.

Op die manier zullen we een veel hoger renddment halen uit onze airco hopen we.

Ons huis is uit 1957.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medal
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:56
Maandag1987 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:15:
[...]

Op welke temperatuur stel jij de binnenunit in en welke buitenunit heb je?
Bij onze schuifpui met oud glas verliezen we zeker wel warmte, maar mss is er toch meer aan de hand met de unit als ik de reacties lees.
binnenuit msz-ap42vgk, buitenunit mxz-3f68vf3, de ingestelde temperatuur is 21.5 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maandag1987
scoobinoobi schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:09:
[...]

Ik denk dat je BU elke keer dicht vriest omdat je de fan zo hard hebt staan(word je daar niet gek van?) Hierdoor vraag je ook meer temperatuur van je buiten unit waardoor deze steeds hard moet werken en vervolgens snel bevriest.

Probeer je airco eens laag te laten pruttelen. Zet hem bv. Eens op fan stand 1 (1 stand hoger dan de laagste, bij mn daikin is fluister het laagst) en de temperatuur op 21. Ga er niet vanuit dat je kamer snel opwarmd maar geef de unit hier de tijd voor.

Hoe is de stand van je luchtkleppen?

Ik vind 21kwh voor 1 dag echt flink hoog, dat gezegd hebbende ken ik je woonsituatie niet.
(Mijn 3.5kw zat gisteren op 20.5graden binnen op een verbruik van 7kwh)

Edit:
Misschien ks een tado airco thermostaat iets voor jou situatie? 23/24 graden vragen staat natuurlijk gelijk aan hoog vermogen....
Ik heb de binnenunit begane grond nu op 22 graden, automatisch ventilatorstand, uitblaasrichting horizontaal bewegen en verticaal automatisch (richt dan naar beneden) gezet. De unit op zolder staat deze ochtend ook aan ivm thuiswerken, deze heb ik ook zojuist op 21 graden, automatisch ventilatorstand gezet, uitblaasrichting horizontaal helemaal naar rechts (Daar zit ik), uitblaasrichting verticaal op automatisch. Ik zal kijken wat dit doet. Hierbij wil ik wel opmerken dat de temperatuur inmiddels boven nul is.

Het zou goed kunnen dat door die agressieve stand (24+ graden en hoogste ventilatorstand) er meer defrosts komen en ik mezelf tegen werk. Het blijft zoeken naar de juiste weg. Ook heb ik nu begrepen dat ik mss meer geduld moet hebben, dat betekent wel dat ik hem 'snachts laat doordraaien op hogere temperatuur. Het idee is dat ie dan 'sochtends niet heel hard hoeft te gaan werken om de temperatuur omhoog te krijgen.

Ik ga komende uren deze instellingen proberen en kijken hoe ie reageert.

Qua verbruik. Gisterenavond om 22.00 is de nachtverlaging aangegaan, die had ik nu wat hoger gezet (20 graden, ventilatorstand 4 van 5). Het verbruik was tussen de 600-700 watt per uur.

Om 5 uur sprong de unit op zolder aan op ventilatorstand 4 en 21 graden en om 6.00 gaat de nachtverlaging er af op de begane grond, 23 graden en ventilatorstand 5. Verbruik is:
5.00-6.00 1.1kwh
6.00-7.00 1.2kwh
7.00 - 8.00 1.5kwh (temperatuur naar 25 graden begane grond, op zolder naar 23 graden)
8.00 - 9.00 1.3kwh
9.00 -10.00 1.2kwh
10.25 instellingen aangepast (zie hierboven).

Update na 40 mins: De temperatuur op de begane grond is 2 graden gezakt tov zijn piek (nu 18.1 ipv 20.1) en 1.6 graden gezakt sinds de andere instelling aan is gegaan. Opmerking hierbij is dat er een defrost tussen zat. De binnenunit meet 21 graden.

Op zolder zijn we 0,5 graden kwijtgeraakt en is het behagelijk, het mag iets warmer qua comfort. De binnenunit meet 22 graden en blaast amper warme lucht.

Huidig verbruik 1.6kwh... (Ik kan huidig verbruik zien en historisch per uur).

Tot nu toe lijkt het voor de zolder te werken (ik neig wel de airco graadje hoger te zetten). Op de begane grond koelt het hard af en geef ik het tot 11.30 een kans. WAF van dit experiment zal erg laag zijn, en ik verwacht haar 12.30 thuis :X

Update na meer dan een uur
De temperatuur blijft nu constant. Dit komt doordat de airco de 'juiste' temperatuur meet en een lage ventilatiestand kiest. Hierdoor wordt de ruimte niet warmer. Ik ga nu de ventilatiestand handmatig op 4 zetten en laat de temperatuur op 22 graden. Als de ruimte op temperatuur is, zet ik de ventilatiestand weer terug naar automatisch (mits WAF approval).

Op zolder staat de temperatuur op 22 graden en ventilator op auto.

[ Voor 18% gewijzigd door Maandag1987 op 23-12-2021 11:38 ]

• mr_evil08
LeonTebbens schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:52:
[...]

Dit is onze oplossing in een 1939 huis:

[Afbeelding]

Een dikke Jaga Strada Hybrid met een los handdoekrek erboven. Heerlijk warm en handdoeken snel droog.
De Jaga heb ik besteld met TPT temperatuur regeling en servomotor. Hiermee regelt hij op 0,5 graad instelbaar de temperatuur en moduleert de fans.
Gaat daarmee de ketel niet stuiteren ?
Wanneer alle radiatoren dichtstaan en alleen 1 convector open (Jaga) heb je veel te weinig water buffer.

Om die reden heb ik bewust voor een "oudewetse" handdoek radiator gekozen gezien daar meer water in zit en nog een tijd nagloeit wanneer de ketel al uit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:55
scoobinoobi schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:09:
[...]

Edit:
Ik heb hier de Tado in gebruik, maar die vervangt niet de temperatuursensor van je airco. In feite vervangt hij afstandsbediening van je airco, hij doet niks met zijn eigen gemeten temperatuur.

• Plenkske
Maandag1987 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:31:

Update na 40 mins: De temperatuur op de begane grond is 2 graden gezakt tov zijn piek (nu 18.1 ipv 20.1) en 1.6 graden gezakt sinds de andere instelling aan is gegaan. Opmerking hierbij is dat er een defrost tussen zat. De binnenunit meet 21 graden.

Op zolder zijn we 0,5 graden kwijtgeraakt en is het behagelijk, het mag iets warmer qua comfort. De binnenunit meet 22 graden en blaast amper warme lucht.

Huidig verbruik 1.6kwh... (Ik kan huidig verbruik zien en historisch per uur).

Tot nu toe lijkt het voor de zolder te werken (ik neig wel de airco graadje hoger te zetten). Op de begane grond koelt het hard af en geef ik het tot 11.30 een kans. WAF van dit experiment zal erg laag zijn, en ik verwacht haar 12.30 thuis :X
Op welke plek meet je de binnentemperatuur met die netatmo ? Is dat een beetje centraal ? Bij mij zit wel ongeveer een halve graad verschil tussen de centrale thermostaat (die nu alleen dienst doet als temp.sensor) en een andere sensor dichterbij onze tuindeuren.

Ik vermoed ook dat je simpelweg best veel warmteverlies hebt op de begane grond. Anders kan het niet zo snel zakken. Maar ik las dat je daar wel aan wil werken :)

[ Voor 6% gewijzigd door Plenkske op 23-12-2021 11:26 ]

• Maandag1987
Plenkske schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:24:
[...]

Op welke plek meet je de binnentemperatuur met die netatmo ? Is dat een beetje centraal ? Bij mij zit wel ongeveer een halve graad verschil tussen de centrale thermostaat (die nu alleen dienst doet als temp.sensor) en een andere sensor dichterbij onze tuindeuren.

Ik vermoed ook dat je simpelweg best veel warmteverlies hebt op de begane grond. Anders kan het niet zo snel zakken. Maar ik las dat je daar wel aan wil werken :)
De Netatmo staat in de keuken bij de buitenmuur aan de tuinzijde (naast de schuifpui). Helaas, is er geen andere plek zonder dat ie in de weg staat of in de luchtstroom van de airco. Dus, de temperatuurval is extremer waar de Netatmo staat. De thermostaat van de woonkamer geeft per halve graden temperatuur, reageert vertraagd en wijkt iid iets af (nu 19 graden). Dan nog is de temperatuurval duidelijk voelbaar en niet comfortabel. De temperatuur blijft nu constant 18.1 graden op Netatmo. Ik schat de ventilatiestand van de airco nu op 2.

• Plenkske
Maandag1987 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:36:
[...]

De Netatmo staat in de keuken bij de buitenmuur aan de tuinzijde (naast de schuifpui). Helaas, is er geen andere plek zonder dat ie in de weg staat of in de luchtstroom van de airco. Dus, de temperatuurval is extremer waar de Netatmo staat. De thermostaat van de woonkamer geeft per halve graden temperatuur, reageert vertraagd en wijkt iid iets af (nu 19 graden). Dan nog is de temperatuurval duidelijk voelbaar en niet comfortabel. De temperatuur blijft nu constant 18.1 graden op Netatmo. Ik schat de ventilatiestand van de airco nu op 2.
Begrijpelijk, maar daarmee is de Netatmo dus niet helemaal representatief.
Stel je zou geen verwarming via de l/l warmtepomp gebruiken maar via een gasketel (vloerverwarming of radiatoren maakt even niet veel uit), dan zal die Netatmo ook iets anders meten dan de centrale thermostaat.

Ik snap ook wel dat de temperatuurval niet comfortabel is.
Zie ook mijn vorige reactie naar je, ik heb het idee dat de buitenunit wat te snel in defrost gaat. De keren dat ik hem bekeek buiten vlak voor de defrost begon, had ik niet het idee dat er veel ijsvorming was. De defrost hier duurt hooguit 5 minuten (van uit gaan naar weer aan gaan en beginnen met warmte blazen).
Misschien dat je contact kan opnemen met de installateur om te vragen of die defrosts wel kloppen ? Heb jij de buitenunit al eens bekeken vlak voor een defrost ?

Als de unit minder snel in defrost gaat dan blijft hij dus langer warmte blazen en heb je automatisch minder temperatuurval.

[ Voor 4% gewijzigd door Plenkske op 23-12-2021 11:42 ]

• HereIsTom
Wij bedienen onze MHI SRC/SRK35ZS met de Mitsubishi RLA502A704A, nu viel me op dat in de avond het display niet te lezen is, schijnbaar zit er geen verlichting in?
Heb wel de helderheid proberen aan te passen, maar zie daar weinig verschil mee?
Verder vraag ik me af wat de Airco doet met de instellingen van de AB als je geen piep hoort, maar later bijv. de temperatuur omhoog doet met wel een piep, neemt hij dan de vorige instellingen mee?

• Plenkske
HereIsTom schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:02:
Verder vraag ik me af wat de Airco doet met de instellingen van de AB als je geen piep hoort, maar later bijv. de temperatuur omhoog doet met wel een piep, neemt hij dan de vorige instellingen mee?
Heb ik me ook wel eens afgevraagd maar nooit getest. Is natuurlijk vrij simpel te testen.
Verander de fanstand extreem (bv van laagste naar hoogste), zonder dat de unit piept (dus AB geen verbinding).
Verander daarna de temperatuur waarbij die wel verbinding heeft en piept. Kijk dan of de fanstand mee gaat.
Pagina: 1 ... 92 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic