WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
Bij mij neemt hij dan weer alle instellingen over van de AB (MHI)Plenkske schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:06:
[...]
Heb ik me ook wel eens afgevraagd maar nooit getest. Is natuurlijk vrij simpel te testen.
Verander de fanstand extreem (bv van laagste naar hoogste), zonder dat de unit piept (dus AB geen verbinding).
Verander daarna de temperatuur waarbij die wel verbinding heeft en piept. Kijk dan of de fanstand mee gaat.
Het is net omgekeerd toch.scoobinoobi schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:09:
Ik denk dat je BU elke keer dicht vriest omdat je de fan zo hard hebt staan(word je daar niet gek van?) Hierdoor vraag je ook meer temperatuur van je buiten unit waardoor deze steeds hard moet werken en vervolgens snel bevriest.
Lage fan stand + lage aanvoertemp: lage afgifte, kleine deltaT & weinig luchtverplaatsing maar hoge COP.
Hoge fan stand + lage aanvoertemp: goed, kleine deltaT maar veel luchtverplaatsing en hoge COP.
Lage fan stand + hoge aanvoertemp: goed, weinig luchtverplaatsing maar hoge deltaT en lagere COP.
Hoge fan stand + hoge aanvoertemp: uitstekend, veel luchtverplaatsing en hoge deltaT, maar lagere COP.
Exact. Ik kan het ook daadwerkelijk terugzien in het verbruik. Als alles stabiel en op temperatuur is is het verbruik ook stabiel met een marge van ongeveer +/- 20 watt. Wanneer ik de fan dan van stand 4 of 5 afhaal en op 1 of 2 zet zie je het verbruik na een korte tijd omhoog springen met ongeveer 40-50 watt.Slonzo schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:21:
[...]
Het is net omgekeerd toch.
Lage fan stand + lage aanvoertemp: lage afgifte, kleine deltaT & weinig luchtverplaatsing maar hoge COP.
Hoge fan stand + lage aanvoertemp: goed, kleine deltaT maar veel luchtverplaatsing en hoge COP.
Lage fan stand + hoge aanvoertemp: goed, weinig luchtverplaatsing maar hoge deltaT en lagere COP.
Hoge fan stand + hoge aanvoertemp: uitstekend, veel luchtverplaatsing en hoge deltaT, maar lagere COP.
Voor mij is het toch vaak een tussenweg. Even voluit als ik flink wil verwarmen en daarna toch een lagere fan-stand omdat veel luchtverplaatsing in huis voor mij minder comfort geeft.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Zo moeilijk kan het toch niet zijn om fatsoenlijke firmware en software te ontwikkelen waarbij je zo'n apparaat gewoon eenvoudig in kan stellen?
Daarnaast vraag ik me af of er wat mis is met mijn FTXA50AW (Stylish), het lijkt er op dat de warmte die hier uit komt een stuk minder is dan de warmte uit een van de FTXM20N modellen, zelfs als hij op maximaal vermogen draait en de enige unit is die aan staat. Iemand enig idee waar dit aan jou kunnen liggen?
Als het niet zo veel geld gekost had dan had ik alles al lang van de muur getrokken, ben er wel een beetje klaar mee

[ Voor 6% gewijzigd door Tsurany op 23-12-2021 13:20 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik snap niet zo goed waarom je het nu over cop hebt. Het gaat er toch om dat de BU vaak defrost? Dit komt volgens mij omdat er veel lucht doorheen gaat, omdat de BiU veel warmte vraagt toch?Slonzo schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:21:
[...]
En als je: de temp op 22 graden vastzet, fan stand vast zet op 2 en de uitblaas verticaal op 45 graden tov muur zet? Zo forceer je de unit op een lager vermogen te laten draaien waardoor je de defrosts misschien kan beperken. Geeft het wat meer tijd!Maandag1987 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:31:
[...]
Ik heb de binnenunit begane grond nu op 22 graden, automatisch ventilatorstand, uitblaasrichting horizontaal bewegen en verticaal automatisch (richt dan naar beneden) gezet. De unit op zolder staat deze ochtend ook aan ivm thuiswerken, deze heb ik ook zojuist op 21 graden, automatisch ventilatorstand gezet, uitblaasrichting horizontaal helemaal naar rechts (Daar zit ik), uitblaasrichting verticaal op automatisch. Ik zal kijken wat dit doet. Hierbij wil ik wel opmerken dat de temperatuur inmiddels boven nul is.
Het zou goed kunnen dat door die agressieve stand (24+ graden en hoogste ventilatorstand) er meer defrosts komen en ik mezelf tegen werk. Het blijft zoeken naar de juiste weg. Ook heb ik nu begrepen dat ik mss meer geduld moet hebben, dat betekent wel dat ik hem 'snachts laat doordraaien op hogere temperatuur. Het idee is dat ie dan 'sochtends niet heel hard hoeft te gaan werken om de temperatuur omhoog te krijgen.
Ik ga komende uren deze instellingen proberen en kijken hoe ie reageert.
Qua verbruik. Gisterenavond om 22.00 is de nachtverlaging aangegaan, die had ik nu wat hoger gezet (20 graden, ventilatorstand 4 van 5). Het verbruik was tussen de 600-700 watt per uur.
Om 5 uur sprong de unit op zolder aan op ventilatorstand 4 en 21 graden en om 6.00 gaat de nachtverlaging er af op de begane grond, 23 graden en ventilatorstand 5. Verbruik is:
5.00-6.00 1.1kwh
6.00-7.00 1.2kwh
7.00 - 8.00 1.5kwh (temperatuur naar 25 graden begane grond, op zolder naar 23 graden)
8.00 - 9.00 1.3kwh
9.00 -10.00 1.2kwh
10.25 instellingen aangepast (zie hierboven).
Update na 40 mins: De temperatuur op de begane grond is 2 graden gezakt tov zijn piek (nu 18.1 ipv 20.1) en 1.6 graden gezakt sinds de andere instelling aan is gegaan. Opmerking hierbij is dat er een defrost tussen zat. De binnenunit meet 21 graden.
Op zolder zijn we 0,5 graden kwijtgeraakt en is het behagelijk, het mag iets warmer qua comfort. De binnenunit meet 22 graden en blaast amper warme lucht.
Huidig verbruik 1.6kwh... (Ik kan huidig verbruik zien en historisch per uur).
Tot nu toe lijkt het voor de zolder te werken (ik neig wel de airco graadje hoger te zetten). Op de begane grond koelt het hard af en geef ik het tot 11.30 een kans. WAF van dit experiment zal erg laag zijn, en ik verwacht haar 12.30 thuis
Update na meer dan een uur
De temperatuur blijft nu constant. Dit komt doordat de airco de 'juiste' temperatuur meet en een lage ventilatiestand kiest. Hierdoor wordt de ruimte niet warmer. Ik ga nu de ventilatiestand handmatig op 4 zetten en laat de temperatuur op 22 graden. Als de ruimte op temperatuur is, zet ik de ventilatiestand weer terug naar automatisch (mits WAF approval).
Op zolder staat de temperatuur op 22 graden en ventilator op auto.
De verticale uitblaas max naar beneden richten resulteerd meestal in "korsluiting" de verwarmde lucht stijgt snel op, deze word vervolgens weer opgezogen door de BiU.
Als je op één binnenunit demand control aanzet op een multisplit systeem geldt dat voor alle aangesloten binnenunits, dit is een setting voor de buitenunit, niet de binnenunits.Tsurany schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:19:
Ik begin steeds meer spijt te krijgen van mijn Daikin systeem elke keer dat de winter begint. Vorige winter al constant gedoe met het inregelen en dat is deze winter weer het geval. Ik heb Demand Control op 100% staan voor de beneden unit en op 40% voor alle andere units maar nu weigert hij boven de 20Hz te komen terwijl de binnentemperatuur 17 graden is en setpoint op 24 staat.
Zo moeilijk kan het toch niet zijn om fatsoenlijke firmware en software te ontwikkelen waarbij je zo'n apparaat gewoon eenvoudig in kan stellen?
Daarnaast vraag ik me af of er wat mis is met mijn FTXA50AW (Stylish), het lijkt er op dat de warmte die hier uit komt een stuk minder is dan de warmte uit een van de FTXM20N modellen, zelfs als hij op maximaal vermogen draait en de enige unit is die aan staat. Iemand enig idee waar dit aan jou kunnen liggen?
Als het niet zo veel geld gekost had dan had ik alles al lang van de muur getrokken, ben er wel een beetje klaar mee
Als je iets wilt regelen doe het dan met verschillende setpoints/fanspeeds
[ Voor 3% gewijzigd door Team-RiNo op 23-12-2021 13:37 ]
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025
Dat is niet wat in de Daikin app staat. De buiten unit kiest automatisch de minst beperkende stand op basis van welke binnen unit aan staat. Staat er een op 80% en de ander op 50% dan zal de buiten unit op 80% werken.Team-RiNo schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:35:
[...]
Als je op één binnenunit demand control aanzet op een multisplit systeem geldt dat voor alle, dit is een setting voor de buitenunit, niet de binnenunits.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Dat kan er staan maar is niet zo.Tsurany schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:37:
[...]
Dat is niet wat in de Daikin app staat. De buiten unit kiest automatisch de minst beperkende stand op basis van welke binnen unit aan staat. Staat er een op 80% en de ander op 50% dan zal de buiten unit op 80% werken.
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Heel vreemd dan. Typisch Daikin lijkt wel weer
Nee dat klopt want het is geen setting voor de binnenunit maar de buitenunit, en die is multisplit. Deze heeft ook maar één compressor om al je binnenunits aan te sturen. Als je wilt dat één van de binnenunits minimaal draait kan je dat doen d.m.v. fanspeed of temperatuur wat tot hetzelfde resultaat leidt als wat jij wilt bereiken.Tsurany schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:54:
[...]
Heel vreemd dan. Typisch Daikin lijkt wel weerDus als ik wil dat een bepaalde binnenunit, zoals mijn kantoor, op minimale stand draait als de rest uit is dan is dat in principe niet mogelijk?
Ik snap dat je een enkele buitenunit hebt maar het is niet heel lastig om dat slim te laten werken.Team-RiNo schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:59:
[...]
Nee dat klopt want het is geen setting voor de binnenunit maar de buitenunit, en die is multisplit. Deze heeft ook maar één compressor om al je binnenunits aan te sturen. Als je wilt dat één van de binnenunits minimaal draait kan je dat doen d.m.v. fanspeed of temperatuur wat tot hetzelfde resultaat leidt als wat jij wilt bereiken.
Unit A: 40%
Unit B: 80%
Unit C: null
If Unit B is on then 100%
Else if Unit A is on then 40%
Else 100%
Dan he je gewoon een slim en dynamisch systeem met relatief weinig ontwikkelwerk. Maar dat zal wel firmware technisch net te lastig zijn voor de buitenunit gok ik.
Daarnaast nog maar even kijken of er niet wat mis is met m'n Stylish, snap niet waarom die zo veel moeite heeft om de ruimte op temperatuur te krijgen. Vind de warme lucht die eruit komt soms behoorlijk koel.
[ Voor 11% gewijzigd door Tsurany op 23-12-2021 14:06 ]
Ik ken de Daikin app en systemen verder niet, maar als er maar 1 binnenunit aan hoeft te staan kan je ook tijdelijk dat percentage lager zetten toch ?Team-RiNo schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:59:
[...]
Nee dat klopt want het is geen setting voor de binnenunit maar de buitenunit, en die is multisplit. Deze heeft ook maar één compressor om al je binnenunits aan te sturen. Als je wilt dat één van de binnenunits minimaal draait kan je dat doen d.m.v. fanspeed of temperatuur wat tot hetzelfde resultaat leidt als wat jij wilt bereiken.
Je moet het dan wel (al dan niet met een script) steeds aanpassen als je andere binnenunits aan zet en als de buitenunit dan harder moet draaien.

Oh well. Zelfs bij dit weer stook ik maar iets van 500W gemiddeld, alleen aan zetten en laten gaan werkt niet goed. Record is 12.4 kWh met -1.1 graden gemiddeld buiten (max 2.3 min -5.0).
Firmware stookt vrij stabiel als het eenmaal draait maar dat 3 uur defrost timer / post-defrost gedrag, zucht. Ik kan niet te veel zeuren, heb het niet uitgezocht op verwarmen en het is niet al te duur, maar het is wel beetje vermoeiend... Om het systeem te "rebooten" moet je tijdelijk 1 unit hoger zetten op 23 bijvoorbeeld, en zodra het weer loopt terug naar 21.
Als het echt koud wordt en die 2000W gewoon nodig is om binnen warm te houden is het geen probleem, maar een 400W -> 2200W surge kan mijn woonkamer gewoon niet hebben.
Dacht ik ook maar in praktijk werkt dat toch anders, alleen fluisterstand heeft invloed op de COP hier.Slonzo schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:21:
[...]
Hogere fanstanden geven alleen een betere warmteverdeling in de kamer, maar doordat er meer luchtverplaatsing is voelt het indirect ook weer kouder aan waardoor je de temp hoger gaat zetten.
(Kouder uitblaastemperaturen voelt minder comfortabel aan).
[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 23-12-2021 15:31 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Je hebt gelijk maar zo werkt het dus niet dus je zult het op een andere manier moeten oplossen. Maar dat is ook niet echt een discussie voor hier. Je kan beter het beta-programma joinen voor de app en het via daar melden (ze reageren aardig goed daar).Tsurany schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:04:
[...]
Ik snap dat je een enkele buitenunit hebt maar het is niet heel lastig om dat slim te laten werken.
Unit A: 40%
Unit B: 80%
Unit C: null
If Unit B is on then 100%
Else if Unit A is on then 40%
Else 100%
Dan he je gewoon een slim en dynamisch systeem met relatief weinig ontwikkelwerk. Maar dat zal wel firmware technisch net te lastig zijn voor de buitenunit gok ik.
Daarnaast nog maar even kijken of er niet wat mis is met m'n Stylish, snap niet waarom die zo veel moeite heeft om de ruimte op temperatuur te krijgen. Vind de warme lucht die eruit komt soms behoorlijk koel.
KloptPlenkske schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:06:
[...]
Ik ken de Daikin app en systemen verder niet, maar als er maar 1 binnenunit aan hoeft te staan kan je ook tijdelijk dat percentage lager zetten toch ?
Je moet het dan wel (al dan niet met een script) steeds aanpassen als je andere binnenunits aan zet en als de buitenunit dan harder moet draaien.
Hoe meet je de COP? Als het alleen een weergave is in de app zou ik die niet vertrouwen, dan hebben ze hun model niet goed opgezet. COP is direct afhankelijk van de temperatuurverschil tussen de warmtewisselaar binnen en buiten en bij hogere luchtverplaatsing is dat gewoon lager.mr_evil08 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:52:
[...]
Dacht ik ook maar in praktijk werkt dat toch anders, alleen fluisterstand heeft invloed op de COP hier.
Hogere fanstanden geven alleen een betere warmteverdeling in de kamer, maar doordat er meer luchtverplaatsing is voelt het indirect ook weer kouder aan waardoor je de temp hoger gaat zetten.
Wat bedoel je met "koppeling er ook nog ingeklikt"?-Junkiexp- schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:04:
Ik heb overigens ook ijsvorming in de condensbak van mijn buitenunit, bij mij zat die koppeling er ook nog ingeklikt waar je een slang op kan aansluiten, die was helemaal dichtgevroren en dan gaat het opeens hard.
Ga er zo maar eens een plens heet water overheen gooien.
Ik vind het wel echt een voorrecht om de buitenunit direct naast mijn huis te hebben op kmiehoogte, toch handig om alles in de gaten te houden en dat je er makkelijk bij kan mocht dat nodig zijn.
Bij mijn buitenunit is de koppeling los waar je eventueel een slang kan vast koppelen.
Een condensslang bedoelt hij denk ik. Je kunt in dat gat zo'n tuitje erin klikken en aan het tuitje een condensslang.ChiMan schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:31:
[...]
Wat bedoel je met "koppeling er ook nog ingeklikt"?
Bij mijn buitenunit is de koppeling los waar je eventueel een slang kan vast koppelen.
Deed ik vroeger met een slimme stekker en agressief monitoren zoals elk 1 minuut een meting en dan ermee gaan spelen, ook zie je het aan de compressorlog in de WP.w00key schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:20:
[...]
Hoe meet je de COP? Als het alleen een weergave is in de app zou ik die niet vertrouwen, dan hebben ze hun model niet goed opgezet. COP is direct afhankelijk van de temperatuurverschil tussen de warmtewisselaar binnen en buiten en bij hogere luchtverplaatsing is dat gewoon lager.
De energieverbruik zou omhoog moeten gaan als je de fan knijpt en dat gebeurde hier niet echt, maar ook de woonkamer werd niet kouder.
[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 23-12-2021 15:35 ]
Sterker nog mijn installateur gaf aan dat (in mijn geval de binnen unit in de woonkamer) bepalend is tov de andere 3 units voor de instellingen van de buitensplit (daikin)Team-RiNo schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:35:
[...]
Als je op één binnenunit demand control aanzet op een multisplit systeem geldt dat voor alle aangesloten binnenunits, dit is een setting voor de buitenunit, niet de binnenunits.
Als je iets wilt regelen doe het dan met verschillende setpoints/fanspeeds
Het gaat hier om alleen de badkamer verwarmen.LeonTebbens schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:09:
[...]
De VVW woonkamer staat altijd open. Sinds maart heb ik nooit meer dan 4 runs gehad op een dag (defrosts uitgezonderd)
Bij mij ook, zit een haakse koppeling bij waar je een slang aan koppelen.ChiMan schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:31:
[...]
Wat bedoel je met "koppeling er ook nog ingeklikt"?
Die koppeling kan je dan in de condensbak van de buitennunit klikken.
Alleen de doorlaat van die koppeling is uiteindelijk maar iets van 10mm terwijl het gat in de condensvak minimaal wel 20mm is.
Dus die heb ik er maar uit gehaald, lag 2cm ijs in de condensbak gisterenavond.
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
Hier een enkele stylish van 2kW, waar ik erg tevreden over ben. Behalve inderdaad die 'demand control' of 'power saving'. Hoewel het leuk klinkt, voegt het eigenlijk heel weinig toe? Hier heeft het me ook al 2x goed gebeten (zowel een keertje dat ie het echt niet gekoeld kreeg maar niet hard wilde werken, als dat ik het niet warm kreeg met hetzelfde probleem).Tsurany schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:19:
Ik begin steeds meer spijt te krijgen van mijn Daikin systeem elke keer dat de winter begint. Vorige winter al constant gedoe met het inregelen en dat is deze winter weer het geval. Ik heb Demand Control op 100% staan voor de beneden unit en op 40% voor alle andere units maar nu weigert hij boven de 20Hz te komen terwijl de binnentemperatuur 17 graden is en setpoint op 24 staat.
Sindsdien heb ik het gewoon op normale stand en eigenlijk gaat dat wel goed...
Laatste dagen lag de etmaaltemperatuur hier rond (of net onder) het vriespunt, dus behoorlijk wat kWh'n erdoor gejaagd. Verder geen klachten, de stylish doet nu zijn 2e jaar gewoon prima zijn werk. Sinds vanochtend 10u al 1 lange run op 16hz en goede 200W. Het is sinds 12u ook al exact het gewenste setpoint van 20.5 graden.
Vorig jaar was het nog wat zoeken naar de instellingen. Nu gewoon vaste stand van de lamellen (45 graden naar onder, recht vooruit) en auto-fan stand. Indien het niet zo koud is gaat ie uit 's nachts (anders toch wat idle verbruik) en anders gaat ie op 18.5 graden zodat het niet teveel afkoelt en dat hij rustig kan blijven draaien
[ Voor 7% gewijzigd door DeadLock op 23-12-2021 19:21 ]
Hoeveel lucht door de buitenunit gaat heeft nauwelijks een relatie met de ventilatorstand binnen.scoobinoobi schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:26:
[...]
Ik snap niet zo goed waarom je het nu over cop hebt. Het gaat er toch om dat de BU vaak defrost? Dit komt volgens mij omdat er veel lucht doorheen gaat, omdat de BiU veel warmte vraagt toch?
Met een lagere ventilatiestand binnen beperkt je de vermogensafgifte van de binnenunit waardoor je de buitenunit harder moet laten werken. Hierdoor krijg je meer ijsafzetting. De buitenunit moet immers méér warmte opnemen.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Hier zelfde probleem, condensbak vol en ijs tot in de onderste lamellen. Nu elke 30 / 40 min. defrost. Hoe heb je het ijs er uit gekregen? Zag dat hier diverse gebruikers een warmtelint in de condensbak gemonteerd hebben, hoe bevalt dat?-Junkiexp- schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:44:
[...]
Bij mij ook, zit een haakse koppeling bij waar je een slang aan koppelen.
Die koppeling kan je dan in de condensbak van de buitennunit klikken.
Alleen de doorlaat van die koppeling is uiteindelijk maar iets van 10mm terwijl het gat in de condensvak minimaal wel 20mm is.
Dus die heb ik er maar uit gehaald, lag 2cm ijs in de condensbak gisterenavond.
[ Voor 34% gewijzigd door Arievd op 23-12-2021 19:23 ]
Morgen weer dooi, dus hopelijk kan je einde middag er goed bij
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik heb er gisterenavond laat 2 liter gekookt water overheen gegooid.Arievd schreef op donderdag 23 december 2021 @ 19:21:
[...]
Hier zelfde probleem, condensbak vol en ijs tot in de onderste lamellen. Nu elke 30 / 40 min. defrost. Hoe heb je het ijs er uit gekregen? Zag dat hier diverse gebruikers een warmtelint in de condensbak gemonteerd hebben, hoe bevalt dat?
Terwijl de unit stond de draaien via de zijkant, water wordt dan naar binnen gezogen en komt dan in de condensbak terrecht.
Toen waren er een aantal kleine gaatjes weet open, de rest heeft de dooi gedaan, was einde van de middag 5 graden hier.
Nu helemaal ijsvrij.
Volgens mij scheelt het ook wel wat in defrosts, ze duren iig een stuk minder lang.
Toen gisterenavond het onderste deel van de verdamper in het ijs zat duurde de defrosts soms wel 10-12 minuten.
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
Nu heb ik dus de lamellen van de airco altijd maximaal richting woonkamer staan (onderaan op de tekening). Maar het valt mij dat de airflow maar minimaal wordt beïnvloed hierdoor en hierdoor een warmte ophoping ontstaat in de keuken.
:strip_exif()/f/image/GboQDxfcw5rzoCqEXOb388at.jpg?f=fotoalbum_large)
Hebben jullie idee hoe ik de airflow meer richting de wk krijg? Het liefste zonder een extra apparaat aan te sluiten (ventilator bijv).
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Probeer de verticaal eens vast op 45 gr. En de horizontaal op swing? Of beide op swing (3d)Falcon schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 07:20:
Ik heb een zware MHI hangen in mijn keuken/woonkamer. Het was helaas niet mogelijk om deze anders op te hangen zoals hij nu hangt.
Nu heb ik dus de lamellen van de airco altijd maximaal richting woonkamer staan (onderaan op de tekening). Maar het valt mij dat de airflow maar minimaal wordt beïnvloed hierdoor en hierdoor een warmte ophoping ontstaat in de keuken.
[Afbeelding]
Hebben jullie idee hoe ik de airflow meer richting de wk krijg? Het liefste zonder een extra apparaat aan te sluiten (ventilator bijv).
Hierbij misschien ook wat spelen met de fan speed, iig niet op auto zetten.
Je kunt eens wat touwtjes aan het plafond hangen door de kamer om het effect van de airflow waar te kunnen nemen. Natuurlijk wel op hoge fan stand testen.
Als dat niet wilt lukken kun je misschien toch eens proberen met een ventilator aan de andere kant van de kamer richting de binnenunit of je de lucht in beweging kan krijgen.
(Meaco maakt hele stille fans waarbij je de luchtstroom echt kan richten over langere afstand( vertex))
https://www.airsain.nl/ve...X0l1Qdef_WLwaAv7rEALw_wcB
[ Voor 17% gewijzigd door scoobinoobi op 24-12-2021 08:36 ]
Ik heb het omgekeerde, ook een L vorm en bij mij blijft het in de woonkamer hangen, die lamellen doen bijna niks, gevoel dat ze helemaal scheef ook afketsen tegen de rand ofzo.Falcon schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 07:20:
Ik heb een zware MHI hangen in mijn keuken/woonkamer. Het was helaas niet mogelijk om deze anders op te hangen zoals hij nu hangt.
[Afbeelding]

Echt ervoor voel je een mega warmte en een halve meter opzij vrijwel niets meer.
[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 24-12-2021 08:57 ]
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Ja, ik ben wel benieuwd hoe dat bij een merk als Daikin isJDx schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 08:54:
[...]
Ik heb het omgekeerde, ook een L vorm en bij mij blijft het in de woonkamer hangen, die lamellen doen bijna niks, gevoel dat ze helemaal scheef ook afketsen tegen de rand ofzo.
[Afbeelding]
Echt ervoor voel je een mega warmte en een halve meter opzij vrijwel niets meer.
Mijn koelkast verbruikt nu meer door die warmteophoping, dus ik ga toch kijken naar een subtiele externe ventilator oplossing (zoals @scoobinoobi aangeeft) of misschien aan de zijkant van de airco een "glijbaan" voor een gedeelte van de airco langs.. maar goed dan wordt het er niet mooier op
Bij mij hangt de binnenunit ook in de keuken en ik krijg de warmte ook moeilijk richting de woonkamer met de horizontale lamellen in de uiterste stand.Falcon schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 07:20:
Mijn vermoeden is dat de afzuiging in de keuken (naar buiten) hier ook niet bij helpt.
Wat bij mij het meeste helpt is de fan stand verhogen naar stand 3 (van de 4, een MHI). De unit is dan helaas wel duidelijker te horen...
Daarbij zet ik de verticale lamellen op de een na hoogste stand. Zodat de warmte minder bij de binnenunit blijft hangen.
Ik heb een Daikin FTX35M, zelfde dus.Falcon schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:08:
[...]
Ja, ik ben wel benieuwd hoe dat bij een merk als Daikin is
Mijn koelkast verbruikt nu meer door die warmteophoping, dus ik ga toch kijken naar een subtiele externe ventilator oplossing of misschien aan de zijkant van de airco een "glijbaan" voor een gedeelte van de airco langs.. maar goed dan wordt het er niet mooier op
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Zo doe ik het nu ook, maar inderdaad meer hoorbaar en ik zet hem dan ook nog een tandje warmer.Frenkie567917 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:08:
[...]
Bij mij hangt de binnenunit ook in de keuken en ik krijg de warmte ook moeilijk richting de woonkamer met de horizontale lamellen in de uiterste stand.
Mijn vermoeden is dat de afzuiging in de keuken (naar buiten) hier ook niet bij helpt.
Wat bij mij het meeste helpt is de fan stand verhogen naar stand 3 (van de 4, een MHI). De unit is dan helaas wel duidelijker te horen...
Daarbij zet ik de verticale lamellen op de een na hoogste stand. Zodat de warmte minder bij de binnenunit blijft hangen.
In de keuken zo'n LED ventilator lamp plaatsen zit ik nu over na te denken (maar 29 decibel wordt ik nog niet blij van): https://www.lampen24.nl/l...AoYxEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
[ Voor 39% gewijzigd door Falcon op 24-12-2021 09:59 ]
Ik heb in het verleden er een aantal geprobeerd van amazon van diverse merken. Conclusie: alles wat geen brushles motor heeft is (te) luid. Al moet ik zeggen dat deze vortex fans sowieso een stuk stiller zijn de conventionele.
ik gebruik de airco op fan stand als we de pelletkachel aan hebben, dit werk serieus goed tegen de gelaagdheid van de warme lucht boven in de kamer en verwarmd de hele ruimte heel gelijkmatig.
[ Voor 76% gewijzigd door scoobinoobi op 24-12-2021 09:35 ]
Jammer dat ze daar geen plafond/ceiling versie van hebben, even verder zoekenscoobinoobi schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:30:
Die meaco fans zijn echt top! Wij hebben de grootste op de slaapkamer(een briesje vinden we fijn in de zomer) de grootste is alleen wel vrij fors. Hij kan op de hoge stand dan ook een flinke bak lucht verplaatsen. De kleinere modellen zijn misschien meer geschikt voor jou situatie.
Ik heb in het verleden er een aantal geprobeerd van amazon van diverse merken. Conclusie: alles wat geen brushles motor heeft is (te) luid. Al moet ik zeggen dat deze vortex fans sowieso een stuk stiller zijn de conventionele.
ik gebruik de airco op fan stand als we de pelletkachel aan hebben, dit werk serieus goed tegen de gelaagdheid van de warme lucht boven in de kamer en verwarmd de hele ruimte heel gelijkmatig.
Ik ga nu eerst mijn ventilatierooster achter breeder openzetten en bij het voorraam van de wk.. hierdoor zou er ook een luchtstroom moeten ontstaan die de warme lucht van de airco naar voren pushed. Meten is weten
Tado airco thermostaat en nieuwe mechanische ventilatie motor moet ik ook nog installeren.. dus er veranderen meerder zaken op airflow gebied.
Opzich is het juist ideaal als je vanaf de grond richting je airco blaast, daar zit ten slotte de koudste lecht. Echter fraai is het niet.Falcon schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:53:
[...]
Jammer dat ze daar geen plafond/ceiling versie van hebben, even verder zoeken.
Ik ga nu eerst mijn ventilatierooster achter breeder openzetten en bij het voorraam van de wk.. hierdoor zou er ook een luchtstroom moeten ontstaan die de warme lucht van de airco naar voren pushed. Meten is weten
Tado airco thermostaat en nieuwe mechanische ventilatie motor moet ik ook nog installeren.. dus er veranderen meerder zaken op airflow gebied.
v.w.b.t. een plafond fan, zoeen grote is op standje laag bijna niet hoorbaar is mijn ervaring. Maar ook hier, fraai is het niet.
[ Voor 8% gewijzigd door scoobinoobi op 24-12-2021 10:04 ]
Ook hier geld, fraai is het niet. Gauw de kerstboom dr weer voor
:strip_exif()/f/image/00yfgXlurvmrvVk7RAr4lCu0.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoewel de plafond ventilator hier ook al aardig goed werkt om een goede lucht menging te krijgen.
Ik heb al wel een idee om hier in de kelder de uitblaas opening in een koof te bouwen om die lucht met een externe fan te blazen naar andere ruimtes in de kelder met een 160mm buizen systeem. Ook niet fraai, maar de kelder is mijn “bedrijfsruimte” dus ik bepaal wat er komt
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025
Hoe herken ik het jaar? Is bij mij half februari geïnstalleerd. Met 2 van de binnenunits aan heb ik het verbruik zo laag als 260w gezien bij verwarmen en 90w bij koelen met 1 binnenunit aan. Moduleert dus prima terug.Rob roelofs 1 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:45:
Wie van jullie heeft de Perfera van 2021? En hoe zijn jullie ervaringen? En over t terug moduleren??
Mitsu, zou er niet over twijfelenCarboy54 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:39:
Voor onze 2e woning ben ik op zoek naar een lucht/lucht voor koelen en verwarmen. Ik heb offertes gekregen voor een viertal 12.000 BTU machines: LG model AP12RT, Samsungs Windfree, Mitsubishi MSZ AP35VG welke ervaren airco man kan mij adviseren wat de betere of beste keuze hierin is? De offerte bedragen zijn redelijk vergelijkbaar dus dat is niet de issue.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Mooi idee!Arievd schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:08:
Heb hier afgelopen week een luchtkanaal in elkaar gebeunt als test. Bij het verwarmen snoepte de airco zijn eigen warmte op en dacht dus dat hij (bijna) op temperatuur was (tussen plafond en vloer zat wel 6 graad verschil). Nu wordt hij gedwongen op koudere lucht laag bij de grond weg tehalen. Gevolg is, betere lucht circulatie en een rustiger lopende airco.
Ook hier geld, fraai is het niet. Gauw de kerstboom dr weer voor
[Afbeelding]
Je schrijft, betere lucht circulatie en een rustiger lopende airco, kan je dat iets toelichten? Kan je bijvoorbeeld voelen dat de warmte beter gespreid wordt of dat de ventilatorsnelheid lager ingesteld kan voor een gelijk resultaat?
[ Voor 18% gewijzigd door Arievd op 24-12-2021 16:11 ]
Graag onderbouwing?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Het is absoluut creatief, en het spreekt wel aan zo te lezen. Maar als dit nodig is lijkt mij er iets mis met de gekozen oplossing/techniek?
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
Nah, het is simpele natuurkunde. Om te koelen hangt een airco ideaal aan het plafond. Als je wil verwarmen kan 'ie beter op de vloer staan.Kire88 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:21:
Het is absoluut creatief, en het spreekt wel aan zo te lezen. Maar als dit nodig is lijkt mij er iets mis met de gekozen oplossing/techniek?
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
Geen LG. Die kan niet pendelen, in plaats van te vaak aan en uit bij sommige andere (elke minuut tot misschien elke 5) willen ze graag in 1 stand blijven. Als het te warm is blijven ze rustig een half uur of langer uit zonder interventie - even voor een paar minuten een paar graden omhoog en dan weer terug.Carboy54 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:39:
Voor onze 2e woning ben ik op zoek naar een lucht/lucht voor koelen en verwarmen. Ik heb offertes gekregen voor een viertal 12.000 BTU machines: LG model AP12RT, Samsungs Windfree, Mitsubishi MSZ AP35VG welke ervaren airco man kan mij adviseren wat de betere of beste keuze hierin is? De offerte bedragen zijn redelijk vergelijkbaar dus dat is niet de issue.
Koelen werkt perfect, verwarmen is helaas heel hands-on door idiote programmering.
Daarom hebben de meeste airco's de uitblaasrichting op helemaal of bijna helemaal omlaag staan (in de automatische stand bij verwarmen).DexterDee schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:32:
[...]
Nah, het is simpele natuurkunde. Om te koelen hangt een airco ideaal aan het plafond. Als je wil verwarmen kan 'ie beter op de vloer staan.
Bovenstaande oplossing is slim gemaakt, maar alleen nodig voor airco's waarbij de temperatuursensor te snel te hoog is en niet representatief is voor de hele ruimte.
Kire88 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:21:
@Arievd was het niet beter geweest om de unit op de witte wand te monteren?
Nee, dan blaast hij over de bank heen.
Dat kunnen natuurlijk, dit is een budget Daikin, type Siesta, maja voor de aanschafprijs (480 eu)kan je misschien ook minder goede regeltechniek verwachten. wel korte tvt
Die dingen zijn ontworpen om te koelen, en dan is het heel logisch dat je de te koelen lucht boven uit het vertrek zuigt.
SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West) en Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M
Samsung maakt alles zo goedkoop mogelijk en is niet echt een serieuze speler op deze markt. Dat zie je ook aan de features waarmee ze proberen te scoren. WindFree
LG heeft een kansloze defrost timer die bij verwarmen elke 3 uur gaat ontdooien

Mitsu wordt door veel installateurs gezien als dè Rolls Royces onder de airconditioners.
[ Voor 9% gewijzigd door Glashelder op 24-12-2021 17:15 ]
Denk dat je koude middel te kort hebt, had ik afgelopen zomer ook, koelen ging goed, tot ik in oktober wilde gaan verwarmen, uitblaas lucht was lauw ipv warm, monteur gebeld, die ging het nakijken bleek ik lekkage te hebben gehad, betrof ook een ftxa 4,2 stylish, kortom koelmiddel bijgevuld, na weging, opnieuw geperst, probleem opgelost.Tsurany schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:19:
Toch heeft niet iedereen in dit topic het bij LG. Ik heb 2 personen gezien met dezelfde unit waarbij de een het wel had en de ander niet.Glashelder schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 17:03:
[...]
Samsung maakt alles zo goedkoop mogelijk en is niet echt een serieuze speler op deze markt. Dat zie je ook aan de features waarmee ze proberen te scoren. WindFreeKlinkt leuk, maar het vermogen is aanzienlijk verminderd met die optie aan. Dat werkt gewoon niet en zal je waarschijnlijk niet gebruiken. En het is niet zo dat dat alleen zo is bij airco’s. Bij wasmachines hebben ze een klepje zodat je nog even snel iets erbij kan gooien..
Kom op..
LG heeft een kansloze defrost timer die bij verwarmen elke 3 uur gaat ontdooien(zie de ervaringen in dit topic). Ook al is er van ijsvorming geen enkele sprake. Zelfs goedkope chinese merken doen dat niet.
Mitsu wordt door veel installateurs gezien als dè Rolls Royces onder de airconditioners.
Inderdaad. Hier met de 2 LG units geen enkel probleem. De afgelopen dagen 3/4 defrosts gehad maar zeker niet elke 3 uur. Ook hele dagen niet namelijk. Ze kunnen lekker ver terug moduleren bij verwarmen naar 200 Watt. Met koelen nog verder naar iets van 130 watt kan ik me herinneren.prakka schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 18:15:
[...]
Toch heeft niet iedereen in dit topic het bij LG. Ik heb 2 personen gezien met dezelfde unit waarbij de een het wel had en de ander niet.
[ Voor 18% gewijzigd door Headshot_NL op 24-12-2021 19:41 ]
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
:strip_exif()/f/image/X5wqznl1dkDdyVbp6sIr3eVO.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook indien je zomers verse lucht wil misschien in idee om links boven je unit (weg van je temp sensor) een gat naar buiten te maken als budget 'Daikin Ururu Sarara' ventileer oplossing.
Het kan natuurlijk ook aan de installatie liggen.prakka schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 18:15:
[...]
Toch heeft niet iedereen in dit topic het bij LG. Ik heb 2 personen gezien met dezelfde unit waarbij de een het wel had en de ander niet.
Teveel koudemiddel, te weinig koudemiddel, niet goed gevacuumeerd....
Er kan van alles zijn waarom een installatie niet lekker draaid.
Uiteraard kan er dan wel makkelijk met de vinger naar het merk gewezen worden.
Dat bevestigd dan toch mijn punt? Voor verwarmen is het misschien niet de juiste oplossing/techniek.DexterDee schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:32:
[...]
Nah, het is simpele natuurkunde. Om te koelen hangt een airco ideaal aan het plafond. Als je wil verwarmen kan 'ie beter op de vloer staan.
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
Eens naar laten kijken, zou denken dat ze dit wel in een service beurt meenemen? Was toen helaas zelf niet thuis.Ckriek schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 17:24:
[...]
Denk dat je koude middel te kort hebt, had ik afgelopen zomer ook, koelen ging goed, tot ik in oktober wilde gaan verwarmen, uitblaas lucht was lauw ipv warm, monteur gebeld, die ging het nakijken bleek ik lekkage te hebben gehad, betrof ook een ftxa 4,2 stylish, kortom koelmiddel bijgevuld, na weging, opnieuw geperst, probleem opgelost.
Hoe warm moet/kan de uitblaas lucht zijn met verwarmen?Ckriek schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 17:24:
[...]
Denk dat je koude middel te kort hebt, had ik afgelopen zomer ook, koelen ging goed, tot ik in oktober wilde gaan verwarmen, uitblaas lucht was lauw ipv warm, monteur gebeld, die ging het nakijken bleek ik lekkage te hebben gehad, betrof ook een ftxa 4,2 stylish, kortom koelmiddel bijgevuld, na weging, opnieuw geperst, probleem opgelost.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
45 tot 55 gradenHereIsTom schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 02:16:
[...]
Hoe warm moet/kan de uitblaas lucht zijn met verwarmen?
Op vol vermogen dan wel lijkt me
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Het valt me op dat ze gewoon constant draaien ook al hebben ze de ingestelde temperatuur bereikt. Ik heb wifi controllers erbij met de app AC cloud. Nu heb ik via IFTTT al de instelling kunnen maken dat hij automatisch uitgaat bij 22 graden en weer aangaat onder de 21.5, maar niet echt ideaal.
Wat gebruikt iedereen om de mitsu's in t stellen/tweaken?
hebben in de woonkamer een binnenunit FTXA35AW 3,5KW en een buitenunit van Daikin Buitendeel 2MXS50H 5.0KW, die geeft bij deze buitentemperatuur een uitblaastemperaruur van rond de 50 graden,
met een ventilatorsnelheid op automatisch,
[ Voor 6% gewijzigd door rambocus op 25-12-2021 10:56 ]
Houten ZZW 2755 NNW 3050 Growatt 3600 dakhelling 45
Hier doet hij dat niet, heb verschillende instellingen geprobeerd, maar hij blijft aan en uitgaan.
Meestal draait hij zo’n 5 tot 10 minuten op zo’n 450W en gaat dan weer uit voor 15 á 30 minuten (9W), de tijden zijn niet steeds hetzelfde.
Hij hangt in een open keuken en blaast richting de kamer (55m2), om de kamer op temperatuur te krijgen staat de fan op de één na hoogste stand en de lamellen op zo’n 45°.
Gisteren was het zo’n 9° buiten en stond de Airco ingesteld op 19° en hield hij het ook zo’n 19° binnen.
Het verbruik was gisteren zo’n 2,65kWh.
Nu vraag ik me af of dit normaal is of hoe ik dan de Airco moet instellen zodat hij continue draait en dan misschien zuiniger is?
:strip_exif()/f/image/VSIC35t1Qu9ot8eMBu4H1Cr2.jpg?f=fotoalbum_large)
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Welk bouwjaar is je huis en hoe is je isolatie, want anders is er niet veel van te zeggen…HereIsTom schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:04:
Ik heb hier sinds kort de MHI SRC/SRK35ZS hangen, nu valt me op dat velen hier melden dat airco de hele tijd op een laag vermogen door draait.
Hier doet hij dat niet, heb verschillende instellingen geprobeerd, maar hij blijft aan en uitgaan.
Meestal draait hij zo’n 5 tot 10 minuten op zo’n 450W en gaat dan weer uit voor 15 á 30 minuten (9W), de tijden zijn niet steeds hetzelfde.
Hij hangt in een open keuken en blaast richting de kamer (55m2), om de kamer op temperatuur te krijgen staat de fan op de één na hoogste stand en de lamellen op zo’n 45°.
Gisteren was het zo’n 9° buiten en stond de Airco ingesteld op 19° en hield hij het ook zo’n 19° binnen.
Nu vraag ik me af of dit normaal is of hoe ik dan de Airco moet instellen zodat hij continue draait en dan misschien zuiniger is?
[Afbeelding]
Bouwjaar is 1991, het is een hoek appartement van 75m2, bovenste verdieping, alleen de open keuken met woonkamer wordt verwarmt.GermanPivo schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:13:
[...]
Welk bouwjaar is je huis en hoe is je isolatie, want anders is er niet veel van te zeggen…
Kunststof kozijnen met HR+++ glas, dak is 3 jaar geleden geïsoleerd, gas verbruik voor de airco was afgelopen jaren zo’n 200m3.
Dan denk ik dat je airco aan het pendelen is. Met dat lage gasverbruik en gisteren 9 graden, is dat niet zo heel gek… Heb je er op een dag als vandaag ook last van?HereIsTom schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:19:
[...]
Bouwjaar is 1991, het is een hoek appartement van 75m2, bovenste verdieping, alleen de open keuken met woonkamer wordt verwarmt.
Kunststof kozijnen met HR+++ glas, dak is 3 jaar geleden geïsoleerd, gas verbruik voor de airco was afgelopen jaren zo’n 200m3.
Ja vandaag doet hij weer hetzelfde, ondanks dat de zon hier nu naar binnen schijnt.GermanPivo schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:23:
[...]
Dan denk ik dat je airco aan het pendelen is. Met dat lage gasverbruik en gisteren 9 graden, is dat niet zo heel gek… Heb je er op een dag als vandaag ook last van?
er kan nu warme lucht ontsnappen naar de gang en de trap.
[ Voor 26% gewijzigd door wilma21 op 25-12-2021 11:34 ]
Verwarm je vandaag ook met een setpoint 19c en is het ook dan nog steeds netjes 19c in je woonkamer? Als dat zo is, kan het simpelweg zijn dat de unit zijn vermogen niet kwijt kan aan de ruimte en ben je wellicht zuiniger uit om te verwarmen tot 20c.HereIsTom schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:30:
[...]
Ja vandaag doet hij weer hetzelfde, ondanks dat de zon hier nu naar binnen schijnt.
Op m'n slaapkamer die ook dienstdoet als werkplek wil ik overdags meestal 19c aanhouden, maar ondanks dat de deur openstaat naar de rest van de bovenverdieping die niet wordt verwarmd, wordt het een groot pendelfeest, dus houd ik voortaan een setpoint van 21c aan die de kamer netjes op 20c houdt. Daardoor merk ik wel veel minder pendelfeest en is mijn dagelijks verbruik tussen de 2.5 - 3kWh.
Met de dan op auto ook dat probleem? En als je een graadje erbij doet en de dan op auto?HereIsTom schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:30:
[...]
Ja vandaag doet hij weer hetzelfde, ondanks dat de zon hier nu naar binnen schijnt.
Maar ik denk dat je gewoon weinig warmteverlies hebt…
Hij blijft inderdaad netjes op temperatuur, het leek mij juist dat constant blijven draaien meer energie trok vandaar.plaspvd schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:51:
@Maartinho loopt de temperatuur nog verder op wanneer de gevraagde temperatuur is bereikt? Lijkt mij namelijk niet wenselijk dat de unit uitschakelt. Liever zacht draaien (laag moduleren) en temperatuur constant houden. Aan/uit gedrag kost vaak veel energie.
Gebruiken jullie gewoon de normale thermostaat aan de muur voor het instellen van de schema's?
Het gedrag van mijn Panasonic is vergelijkbaar ook bij lage buitentemperaturen. Ik zoek nu juist een die volledig traploos werkt en niet zoals de meeste in enkele stappen. Mijn oude Sharp deed dat perfect.HereIsTom schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:04:
Ik heb hier sinds kort de MHI SRC/SRK35ZS hangen, nu valt me op dat velen hier melden dat airco de hele tijd op een laag vermogen door draait.
[Afbeelding]
Auto heb ik in gisteren geprobeerd, maar dan hetzelfde gedrag.GermanPivo schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:49:
[...]
Met de dan op auto ook dat probleem? En als je een graadje erbij doet en de dan op auto?
Maar ik denk dat je gewoon weinig warmteverlies hebt…Kan je grafiek van het verbruik delen? Dus niet totaal maar per minuut oid.
Ik heb een Shelly Plug er tussen zitten die het verbruik weergeeft zoals op het plaatje, zou niet weten hoe ik daar een grafiek uit moet krijgen per minuut?
:strip_exif()/f/image/VSIC35t1Qu9ot8eMBu4H1Cr2.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb niet veel verstand van deze dingen, die disclaimer gooi ik er vast inHereIsTom schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:04:
[Afbeelding]
Ik probeer te vinden wat het probleem is.
Met de gegevens die je aandraagt, houdt je airco de boel op temperatuur voor gemiddeld rond de 160W per uur. Had je verwacht veel lager uit te komen?
Zelfs als je dit als pendelen ziet, kan je je afvragen wat het probleem is. Volgens mij is het pas een probleem als hij telkens opnieuw opstart met een veel hoger verbruik, waardoor je hoger uitkomt dan dat de unit normaalgesproken terug zou kunnen moduleren.
Misschien kan de unit makkelijker zelf terug moduleren wanneer je automatisch gebruikt. Met de vaste instellingen die je gebruikt heeft de unit weinig andere optie dan aan en uit gaan.
Of heb ik het nou verkeerd begrepen?
Ja vandaag hetzelfde, maar heb ‘m net maar uitgezet, want zit op het zuiden met de zon nu binnen.VikeeVeekie schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:48:
[...]
Verwarm je vandaag ook met een setpoint 19c en is het ook dan nog steeds netjes 19c in je woonkamer? Als dat zo is, kan het simpelweg zijn dat de unit zijn vermogen niet kwijt kan aan de ruimte en ben je wellicht zuiniger uit om te verwarmen tot 20c.
Op m'n slaapkamer die ook dienstdoet als werkplek wil ik overdags meestal 19c aanhouden, maar ondanks dat de deur openstaat naar de rest van de bovenverdieping die niet wordt verwarmd, wordt het een groot pendelfeest, dus houd ik voortaan een setpoint van 21c aan die de kamer netjes op 20c houdt. Daardoor merk ik wel veel minder pendelfeest en is mijn dagelijks verbruik tussen de 2.5 - 3kWh.
Ik zal de komende dagen, als de zon weer weg is, nog gaan experimenteren, dus op 20° zetten bijv., maar ben bang dat hij dan hetzelfde gaat doen als het dan binnen 20° is.
[ Voor 8% gewijzigd door HereIsTom op 25-12-2021 13:19 ]
Mijn vraag was ook of dit normaal is, het verbruik totaal valt mij inderdaad mee, als je de grafiek bekijkt is het gemiddeld (13 uur) zo’n 204W per uur.Sjamo schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:00:
[...]
Ik heb niet veel verstand van deze dingen, die disclaimer gooi ik er vast in
Ik probeer te vinden wat het probleem is.
Met de gegevens die je aandraagt, houdt je airco de boel op temperatuur voor gemiddeld rond de 160W per uur. Had je verwacht veel lager uit te komen?
Zelfs als je dit als pendelen ziet, kan je je afvragen wat het probleem is. Volgens mij is het pas een probleem als hij telkens opnieuw opstart met een veel hoger verbruik, waardoor je hoger uitkomt dan dat de unit normaalgesproken terug zou kunnen moduleren.
Misschien kan de unit makkelijker zelf terug moduleren wanneer je automatisch gebruikt. Met de vaste instellingen die je gebruikt heeft de unit weinig andere optie dan aan en uit gaan.
Of heb ik het nou verkeerd begrepen?
Dus dat zou denk ik dan ongeveer hetzelfde zijn als hij continue bleef draaien.
Op Auto heeft hij hetzelfde gedrag, dus aan/uit.
Heb je al gekeken tot welke hoeveelheid Watt je buitenunit terug hoort te moduleren?HereIsTom schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:08:
[...]
Mijn vraag was ook of dit normaal is, het verbruik totaal valt mij inderdaad mee, als je de grafiek bekijkt is het gemiddeld (13 uur) zo’n 204W per uur.
Dus dat zou denk ik dan ongeveer hetzelfde zijn als hij continue bleef draaien.
Op Auto heeft hij hetzelfde gedrag, dus aan/uit.
Onze buitenunit hoort terug te gaan tot 320W, en doet dat ook. In ons geval (kleinere ruimte maar beslist minder gunstig qua isolatie), gaat de unit pas wiebelen tussen aan (ongeveer 350-400W) en uit (ongeveer 10W) bij 15graden buiten met een vraag binnen van 19graden.
Wij hebben mhi 6,0 buiten, 3,5kW binnen).
Onze unit draait alleen automatisch omdat dat (tot nu toe) prima gaat.
Waar kan ik dat precies vinden, heb alle specificaties bekeken, maar kan niks vinden over het moduleren?Sjamo schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:27:
[...]
Heb je al gekeken tot welke hoeveelheid Watt je buitenunit terug hoort te moduleren?
Onze buitenunit hoort terug te gaan tot 320W, en doet dat ook. In ons geval (kleinere ruimte maar beslist minder gunstig qua isolatie), gaat de unit pas wiebelen tussen aan (ongeveer 350-400W) en uit (ongeveer 10W) bij 15graden buiten met een vraag binnen van 19graden.
Wij hebben mhi 6,0 buiten, 3,5kW binnen).
Onze unit draait alleen automatisch omdat dat (tot nu toe) prima gaat.
En welke instellingen bedoel je met automatisch op de afstandsbediening?
Wij vinden dat door in een manual of technische data sheet te kijken voor ons type buitenunit. In ons geval is dat de SCM60Zs-w.HereIsTom schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:47:
[...]
Waar kan ik dat precies vinden, heb alle specificaties bekeken, maar kan niks vinden over het moduleren?
En welke instellingen bedoel je met automatisch op de afstandsbediening?
Voor ons type vinden we dan power consumption (volgens mij wordt het ook omschreven als minimaal opgenomen vermogen) 320W voor verwarmen. Voor koelen ligt het iets hoger, maar het ging nu om verwarmen.
Voor de ventilator gebruiken wij de knop 3D Auto op de afstandsbediening (onder de klep). Dat werkt hier goed.
Bij verwarmen kan ik alleen dit vinden 4,5 (0,9~4,9), 900W lijkt me toch veel?Sjamo schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:29:
[...]
Wij vinden dat door in een manual of technische data sheet te kijken voor ons type buitenunit. In ons geval is dat de SCM60Zs-w.
Voor ons type vinden we dan power consumption (volgens mij wordt het ook omschreven als minimaal opgenomen vermogen) 320W voor verwarmen. Voor koelen ligt het iets hoger, maar het ging nu om verwarmen.
Voor de ventilator gebruiken wij de knop 3D Auto op de afstandsbediening (onder de klep). Dat werkt hier goed.
Ik heb ‘m nu ook op 3D AUTO gezet, hij begon op 385W en loopt nu op 263W.
Alleen blaast hij nu minder hard, waardoor de keuken lekker warm is, maar de kamer (nog) niet.
PS. Deze kwam ik op een Italiaanse site tegen over de MHI SRC/SRK35ZS;
Nominaal geabsorbeerd vermogen 1,01 (0,21~1,24) - 1,00 (0,17~1,45).
[ Voor 8% gewijzigd door HereIsTom op 25-12-2021 16:48 ]
[citation required]rupsen schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 20:46:
[...]
Het kan natuurlijk ook aan de installatie liggen.
Teveel koudemiddel, te weinig koudemiddel, niet goed gevacuumeerd....
Er kan van alles zijn waarom een installatie niet lekker draaid.
Uiteraard kan er dan wel makkelijk met de vinger naar het merk gewezen worden.
Als je echt data heb zien we dat graag in deze thread, maar even zo 3 generieke punten noemen voegt niks toe aan de discussie.
1. Ja dan kan. Maar dat gebeurt bij 3 installaties (2x MU3R19, 1x MU3R21). Heb het bij andere merken / commerciële installaties niet eerder gehad.
2. Bij alle 3 lijkt mij onmogelijk. Alles loopt goed, moduleren naar 300W voor 1 unit, 400W voor 2 (200 per stuk dus), piek power output is perfect, verbruik is in lijn met verwachting. De basis is goed, compressor loopt rustig en redelijk stil, binnenunits verdelen de warmte goed. Maar de software / aansturing is bagger. De "hot start" feature is te agressief en de onhandige thermometer / sensor locatie zorgt ervoor dat hij er uit klapt en uit blijft.
3. Ja, kan van alles zijn, but until proven otherwise, mijn aanbeveling is:
Koop geen LG units om mee te verwarmen, specifiek, de LG Deluxe binnenunit, revisie 2021, i.c.m. LG multi inverters. Maar de firmware is waarschijnlijk gedeeld, het zijn units met LG Thinq API v2, dus LG Standard / Artcool raad ik ook af.
Of single splits anders reageren: well, je mag het proberen, het zou mooi zijn als je dan gelijk wat screenshots post van HomeWizard Energy plug / Shelly / HomeAssistant / Grafana, dan weten we of die "3h defrost timer" en "FULLL POWERRRRR" na defrost / bij startup daar ook een probleem is.
Dat verwarmen een bijzaak is zie je ook in andere features, "energy control" is alleen beschikbaar bij koelen. Anders kan je die hot start zelf dimmen met 50%.
En je kan ze niet programmeren als een klokthermostaat. Je kan niet zeggen, 8 uur: 21 graden, 22 uur: terug naar 20 or 19 graden. Nee, je kan alleen aan en uit zetten op tijd. Dat is toch wel een major misser als CV-vervanger. Sure, we zijn Tweakers en kunnen vast iets in elkaar scripten maar iets dat gewoon out of the box goed werkt is beter.
Mijn volgende project (5kW kanaalunit single split) wordt weer een Mitsubishi Heavy met bedrade bediening, die werken gewoon.
[ Voor 3% gewijzigd door w00key op 25-12-2021 16:48 ]
Kloekie schreef op donderdag 21 november 2019 @ 22:18:
Bij de MHI-SRK-ZSX-W is het minimale ingangs vermogen onder andere afhankelijk van de gemeten buiten temperatuur. In de manual heet dit "heating low outdoor temperature protective control". In de manual staat de volgende grafiek:
Tb<4°C ; Compressor speed > 20Hz (bij onze unit ongeveer 240W)
Tb<-4°C ; f > 32Hz (360W)
Tb<-8 ; f > 45Hz (540W)
Tb<-12 ; f > 55Hz (660W)
12Hz is normaal het minimum, wat ongeveer 144W input is. Deze waarde kan volgens mij alleen maar gehaald worden tussen Tbuiten tussen de 4 en 13 graden. Boven de 13 graden is er een vergelijkbare grafiek voor verwarmen.
Tb>13 ; f > 25Hz ; f < 90Hz
Tb>17 ; f > 35Hz ; f < 50Hz
Zullen ze wel een goede rede voor hebben.
Voor ons huis gaat het tot nu toe precies goed, bij Tb=2 draait ie vaak op 260W input om de woonkamer op 18.5°C te houden.
Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat er heel veel factoren zijn die ervoor kunnen zorgen dat een warmtepomp niet fijn werkt.w00key schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:41:
[...]
[citation required]
Als je echt data heb zien we dat graag in deze thread, maar even zo 3 generieke punten noemen voegt niks toe aan de discussie.
1. Ja dan kan. Maar dat gebeurt bij 3 installaties (2x MU3R19, 1x MU3R21). Heb het bij andere merken / commerciële installaties niet eerder gehad.
2. Bij alle 3 lijkt mij onmogelijk. Alles loopt goed, moduleren naar 300W voor 1 unit, 400W voor 2 (200 per stuk dus), piek power output is perfect, verbruik is in lijn met verwachting. De basis is goed, compressor loopt rustig en redelijk stil, binnenunits verdelen de warmte goed. Maar de software / aansturing is bagger. De "hot start" feature is te agressief en de onhandige thermometer / sensor locatie zorgt ervoor dat hij er uit klapt en uit blijft.
3. Ja, kan van alles zijn, but until proven otherwise, mijn aanbeveling is:
Koop geen LG units om mee te verwarmen, specifiek, de LG Deluxe binnenunit, revisie 2021, i.c.m. LG multi inverters. Maar de firmware is waarschijnlijk gedeeld, het zijn units met LG Thinq API v2, dus LG Standard / Artcool raad ik ook af.
Of single splits anders reageren: well, je mag het proberen, het zou mooi zijn als je dan gelijk wat screenshots post van HomeWizard Energy plug / Shelly / HomeAssistant / Grafana, dan weten we of die "3h defrost timer" en "FULLL POWERRRRR" na defrost / bij startup daar ook een probleem is.
Dat verwarmen een bijzaak is zie je ook in andere features, "energy control" is alleen beschikbaar bij koelen. Anders kan je die hot start zelf dimmen met 50%.
En je kan ze niet programmeren als een klokthermostaat. Je kan niet zeggen, 8 uur: 21 graden, 22 uur: terug naar 20 or 19 graden. Nee, je kan alleen aan en uit zetten op tijd. Dat is toch wel een major misser als CV-vervanger. Sure, we zijn Tweakers en kunnen vast iets in elkaar scripten maar iets dat gewoon out of the box goed werkt is beter.
Mijn volgende project (5kW kanaalunit single split) wordt weer een Mitsubishi Heavy met bedrade bediening, die werken gewoon.
Los van alle software matige dingen.
Alleen aan de hand van wattage en geluid van een compressor weet je niet of je systeem goed draait.
Als je echt wil weten of je systeem goed draait moet je temperaturen en amperages meten.
Is er met de installatie goed gevacuumeerd? Dus niet de 30 minuten die de meeste installateurs aanhouden, als je dat met deze temperaturen doet weet je zeker dat het niet goed gaat.
Als vacuumeren niet goed gebeurt kunnen er niet condenseerbare gassen achterblijven, of nog erger, vocht.
Die hopen zich op in de condensor, je binnendeel dus bij verwarmen.
Elke systeem regelt op de condensatie temperatuur en als daar dus iets niet goed gaat kan er raar gedrag ontstaan.
Ik ben ook van mening dat als je met L/L warmtepomp wil verwarmen je een bedrade bediening moet gebruiken, hier zit een voeler in en dat werkt 100x beter dan de voeler op de unit zelf.
Succes met de MHI installatie, daar ben ik sowieso fan van. Goeie bedrade bediening hebben ze. Kan je heel simpel alle temperaturen e.d op aflezen en hij werkt gewoon fijn.
Mijn unit was met 80 gram bijgevuld en sindsdien merkte ik toch echt wel een aantal verschillen:
* Pendelen bij koude start is aanzienlijk verminderd, systeem blijft nu continue lopen
* Compressor klinkt vele malen rustiger, zowel wanneer ie loopt te pruttelen maar ook bij volle bak draaien
* Defrosts zijn nu ook aanwezig die ik eerst niet had, dat is wel een bijgekomen nadeel
De druk zegt niet heel veel, een inverter compressor houdt de druk bijna altijd wel goed. Pas als het systeem bijna leeg is zie je een te lage druk.VikeeVeekie schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 18:42:
Wil je goed weten of je systeem goed werkt is het ook een kwestie van drukken van het systeem meten tijdens het draaien, hoewel wattage etc ook een rol speelde bij mij.
Mijn unit was met 80 gram bijgevuld en sindsdien merkte ik toch echt wel een aantal verschillen:
* Pendelen bij koude start is aanzienlijk verminderd, systeem blijft nu continue lopen
* Compressor klinkt vele malen rustiger, zowel wanneer ie loopt te pruttelen maar ook bij volle bak draaien
* Defrosts zijn nu ook aanwezig die ik eerst niet had, dat is wel een bijgekomen nadeel
Het is vooral temperaturen en dan vooral de persgastemperatuur. Dit is eigenlijk de enigste temperatuur waaraan je kan zien of je te weinig koudemiddel hebt.
Verder kan je door de onderkoeling en de oververhitting te meten een goeie indicatie maken of je een goeie vulling hebt.
Dit topic is gesloten.
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic