2 vraagjes, na lang meelezen:
Toevallig mensen die goede adresjes weten voor Friesland?
En een sanity check
Woonkamer
Woonkamer is 40m2. licht L-vormig. bovenste muur is de buitenmuur van ons hoekhuis op het noorden. met de WAF rekening houdend moet de unit boven de eettafel of in de keuken. de hap die uit het huis mist is de hal.
Zo dicht mogelijk tegen de rechts wand lijkt mij dan het handigst. Aangezien de luchtstroom dan het meest richting de woonkamer kan worden "gericht" voor zover dat kan. Idee is om daar een Single-split voor te gebruiken.
Slaapkamers optie A
/f/image/p6fYG6KH4Qf0MMEfhYUlwLcO.png?f=fotoalbum_large)
Elke slaapkamer een unit is een optie. We zouden de multi-split daarvoor aan de buitenmuur kunnen plaatsen (hoekhuis) zoals optie 1. Of, we zetten hem op de bijkeuken, optie 2.
De single-split komt aan de muur te hangen, en optie 1 ook. Bij optie 2 komt de multi-split op het dakje van de bijkeuken. Voordeel van optie 1 lijkt me dat je geen unit naast je slaapkamer hebt. Voordeel van optie 2 is dat je geen lelijke kabelgoten aan de buitenmuren hebt over de hele breedte van de muur.
Beide lijkt het me dat ik voor de 2 grote slaapkamers niet aan een pompje ontkom? Dat zou wel weer een nadeel zijn kwa onderhoud etc.
Slaapkamers + zolder (optie B )
/f/image/N5QXIMja06GigJehR4xMbGBQ.png?f=fotoalbum_large)
Andere optie zou een enkele sterke unit in het trapsgat. Dan heb ik geen kabelgoten in de slaapkamers. Als airco is het puur om de ergste warmte uit de slaapkamers te krijgen en misschien iets te verwarmen bij extreme koude temperaturen buiten. Maar nu houden we de slaapkamers ook nog op 17+ zonder radiatoren te gebruiken, en dat is prima. Met screens voorkomen we al instralingswarmte in de zomer. Voordeel is dat ik dan de zomer ook kan verwarmen
Kwa vermogens: is voor die 40m2 een 3,5kW unit overkill? en voor zolder+slaapkamers, bij een single, 3,5kW zodat ik genoeg vermogen heb voor zowel de slaapkamer als zolder?
Voor de badkamer zal ik sowieso een andere oplossing moeten bedenken in de toekomst. Dat komt later.
Of ik voor multi per kamer moet gaan, of single twijfel ik nog. Ja, met mutli is waarschijnlijk efficienter en kan ik veel beter verwarmen en koelen. Maar heb ik op zolder, mijn thuiswerkplek, nog geen warmte.
De single-optie is dus minder efficient, en zal het in de zomer nog altijd relatief warm zijn op de slaapkamers. Echter heb ik geen gedoe met condenspompjes, kabelgoten over buiten en binnenmuren etc.
Verdere info over het huis:
- Jaren 70 woning, hoekhuis.
- HR++ glas, nog wel houten kozijnen
- alle ramen hebben zonwerende screens aan de buitenkant
- spouwmuren zijn geisoleerd. Laatst nog iemand voor langsgeweest en die zei dat er al isolatie in zat en dat dit en goed uit zag.
- Dak geisoleerd met steenwol, 12cm. Rd 3. Ja dat had hoger gekunt, maar toen had ik nog geen kennis van warmtepompen

- vloer (nog) niet geisoleerd
[
Voor 5% gewijzigd door
Waah op 26-12-2021 10:34
]