Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 94 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.572 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:20
Hier ook last van totaal onnodige defrosts.
Het is - 2 buiten en kurkdroog, er is totaal geen ijsvorming op de warmtewisselaar buiten. En dan toch soms defrosts, onnodig, het vreet energie en verlaagt het comfort binnen.
Hoe wordt defrostgedrag getriggerd of doet ieder merk dat weer anders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-09 15:31
Ik heb even de harde feiten niet voor me, maar LGs hebben een hard geprogrammeerde defrost die iedere x uur plaatsvindt ook al is het buiten bijvoorbeeld +9c, Daikin en Mitsubishi onder andere doen het daarentegen echt on demand. Uit mijn hoofd monitoren die units continu de verhouding van temperaturen van de warmtewisselaars om te bepalen wanneer een defrost plaats moet vinden.

Er is een bepaalde grafiek die de defrost regeling van Daikin beter kan beschrijven, maar ik merk wel duidelijk bij m'n FTXF-C wanneer er een zit aan te komen. Soms merk ik bijvoorbeeld dat de unit redelijk lauwe lucht uitblaast die niet in verhouding staat met het normale verbruik op dat moment, wat voor mij een teken is dat de buitenunit dicht aan het vriezen is. Tot nu toe werd dat vermoeden steeds bevestigd en begon hij ook kort daarna aan zijn defrost. Vandaag heb ik er drie gehad, maar ze zijn bij mij echt zeer kort, nog geen twee minuten lang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCp06DPB3bnuKwhXK3m9nwfsJD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EcGuvwi5dpbamWWKNSWd3AFT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
VikeeVeekie schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 21:32:
Ik heb even de harde feiten niet voor me, maar LGs hebben een hard geprogrammeerde defrost die iedere x uur plaatsvindt ook al is het buiten bijvoorbeeld +9c, Daikin en Mitsubishi onder andere doen het daarentegen echt on demand. Uit mijn hoofd monitoren die units continu de verhouding van temperaturen van de warmtewisselaars om te bepalen wanneer een defrost plaats moet vinden.

Er is een bepaalde grafiek die de defrost regeling van Daikin beter kan beschrijven, maar ik merk wel duidelijk bij m'n FTXF-C wanneer er een zit aan te komen. Soms merk ik bijvoorbeeld dat de unit redelijk lauwe lucht uitblaast die niet in verhouding staat met het normale verbruik op dat moment, wat voor mij een teken is dat de buitenunit dicht aan het vriezen is. Tot nu toe werd dat vermoeden steeds bevestigd en begon hij ook kort daarna aan zijn defrost. Vandaag heb ik er drie gehad, maar ze zijn bij mij echt zeer kort, nog geen twee minuten lang.

[Afbeelding]
Ik ben wel benieuwd of je vandaag dan iets van ijsvorming had, ik heb hier echt helemaal niets gezien.

Helaas kan ik hier niet zien hoe vaak dit gebeurt; ik had hier de Shelly 1pm voor gekocht maar daarmee kun je het verbruik alleen live monitoren, wat je achteraf nog ziet is 1 datapunt per uur dus daar zijn helaas geen defrosts in te herkennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

VikeeVeekie schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 21:32:

[Afbeelding]
Hier draait een single split LG al bijna 12 uur en rond 17:00u een keer een defrost gehad.
Dus niet alles over één kam scheren ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyxPM8NOGP7KRfMZa2hm0BobIHc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0GD3jakAbFpI2lm7rOFHi57b.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:21
ASW1 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 20:43:
Hier ook last van totaal onnodige defrosts.
Het is - 2 buiten en kurkdroog, er is totaal geen ijsvorming op de warmtewisselaar buiten. En dan toch soms defrosts, onnodig, het vreet energie en verlaagt het comfort binnen.
Hoe wordt defrostgedrag getriggerd of doet ieder merk dat weer anders?
Zie dat hier ook bij de MHI 6kW multisplit; elk uur een defrost vanavond, terwijl de luchtvochtigheid laag. Misschien dat het door de wind komt; gevoelstemperatuur is wel -9 hier…

De 2.5 kW single split heeft dan weer bijna nergens last van...

[ Voor 9% gewijzigd door GermanPivo op 26-12-2021 06:28 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-09 15:31
klump4u schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 22:21:
[...]

Hier draait een single split LG al bijna 12 uur en rond 17:00u een keer een defrost gehad.
Dus niet alles over één kam scheren ;)
[Afbeelding]
I stand corrected, dank voor het inzicht :)

Kwam vaak voorbij in het topic maar mooi om te zien dat het niet bij alle LGs is.
ASW1 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 22:10:
[...]

Ik ben wel benieuwd of je vandaag dan iets van ijsvorming had, ik heb hier echt helemaal niets gezien.

Helaas kan ik hier niet zien hoe vaak dit gebeurt; ik had hier de Shelly 1pm voor gekocht maar daarmee kun je het verbruik alleen live monitoren, wat je achteraf nog ziet is 1 datapunt per uur dus daar zijn helaas geen defrosts in te herkennen.
Het lastige is ik kan geen ijsvorming zien tenzij ik het dak op ga of vanaf de zijstraat kijk, bij die laatste kan ik pas vanaf zo'n 50m afstand tegen de zijkant van de warmtewisselaar koekeloeren.
Wel hoorde ik vandaag duidelijk gedruppel tijdens een defrost toen ik toevallig in de badkamer stond, de buitenunit hangt namelijk recht onder het raam.

Overigens, de Shelly's hebben een API die je kan gebruiken om de data historisch te loggen. Ik gebruik een Shelly Plug S In combinatie met home assistant om m'n verbruik in een grafiek te zetten. Je hoeft hiervoor niet eens moeilijk te doen met programmeren of daadwerkelijk die API te zien, home assistant heeft er een integratie voor :)

[ Voor 48% gewijzigd door VikeeVeekie op 25-12-2021 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Hier net de 2e defrost gehad bij -3, duurde nog geen 5 minuten, de eerste was ongeveer om 19:00 bij -2 met MHI SRC/SRK35ZS.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:36
GermanPivo schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 22:35:
Zie dat hier ook bij de MHI 6kW multisplit; elk uur een defrost vanavond, terwijl de luchtvochtigheid laag. Misschien dat het door de wind komt; gevoelstemperatuur is wel -9 hier…

De 2.5 kW single split heeft dan weer bijna nergens last van.
Hier met daikin RXM35 kan ik er ook nog steeds geen peil op trekken.

Vanochtend 6x (!) binnen 3 uur zonder dat er ijs op zat, dus steeds heel kort. Dit is dan beperkt door de minimum tijd tussen defrosts voor deze unit (ca. een half uur).

Ik denk ook dat de wind er iets mee te maken heeft, want die stond vanochtend wel pal op die unit en ook nog redelijk wat wind.

Sinds het middaguur in totaal 2 defrosts, die ook niet nodig waren maar soit, als het 2-3x per dag is dan geloof ik het wel.

Ik ben er nog steeds niet uit waar de unit het nou precies op baseert. Heb soms wel het idee dat er bugs in zitten, bv. elk half uur defrost tot je de unit 5 minuten uitzet, en daarna niks meer aan de hand. Maar ja, dan moet je wel eerst weten hoe het had horen te werken.

(Sowieso reset uit/inschakelen de defrost timer, maar als dat eerder elk half uur ging, ligt het niet voor de hand dat het toevallig exact nadat je dat doet 4 uur zonder kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

ASW1 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 22:10:
[...]

Bij mij was de buitenunit geheel wit van het ijs dus die enige defrost was wel nodig.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02:07
Het valt me wel op dat bij dit droge vriesweer de defrosts beduidend korter en minder zijn dan met vochtig weer rond het vriespunt. Nu heb ik de laatste om 17.30u gehad en die duurde ook maar 4 minuten. Ter vergelijking: 21 december had ik 's avonds elk uur een defrost die ±8 minuten duurden.

MHI SRK35ZS-W overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 16:05

basvn

Breezand - NHN

dennistd schreef op zondag 26 december 2021 @ 03:48:
Het valt me wel op dat bij dit droge vriesweer de defrosts beduidend korter en minder zijn dan met vochtig weer rond het vriespunt. Nu heb ik de laatste om 17.30u gehad en die duurde ook maar 4 minuten. Ter vergelijking: 21 december had ik 's avonds elk uur een defrost die ±8 minuten duurden.

MHI SRK35ZS-W overigens.
Komende dagen zullen nog wel erg gaan tegenvallen dus.. Weer koud en erg vochtig

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:21
Ik heb eens even zitten kijken hoe het zit bij MHI en zodat we het ook niet steeds op hoeven te zoeken. Lijkt dus puur temperatuur gebaseerd te zijn.

Defrost parameters voor de singesplits:
SRK20ZS-W / SRK25ZS-W / SRK35ZS-W / SRK50ZS-W
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qigO6-O0a8VrSmbLnsILHg4jpW8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xwrMGJ8mL3ZzDeJig5XGIssi.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-mBfhu8j6Yw1Ls7KjoQ5vb4Xhw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MyRSqyKJemhRHyF5FqCYtmkJ.png?f=user_large

Defrost voor multi splits:
SCM50ZS-W / SCM60ZS-W
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dR_Oz9qxXjux-ItaJbsq8srBkWU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/20wPcgfOAfBsxVaB6gDrJMjo.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door GermanPivo op 26-12-2021 07:57 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:55
GermanPivo schreef op zondag 26 december 2021 @ 07:10:
Ik heb eens even zitten kijken hoe het zit bij MHI en zodat we het ook niet steeds op hoeven te zoeken. Lijkt dus puur temperatuur gebaseerd te zijn.

Defrost parameters voor de singesplits:
SRK20ZS-W / SRK25ZS-W / SRK35ZS-W / SRK50ZS-W
[Afbeelding]

Defrost voor multi splits:
SCM50ZS-W / SCM60ZS-W
[Afbeelding]
Ik heb hier pas deze printscreen geplaatst. Kan deze hier op nog wat toevoegen?

Wij hebben overigens een scm60zs-w (mhi buiten unit), en hebben dit jaar 3 defrosts gehad. Dat was bij ongeveer - 1 tot - 4 denk ik, met een rlv van rond de 88%. Ik heb niet de exacte gegevens van alle weersomstandigheden uiteraard.
Maar wij hebben dus niet continu defrosts wanneer het kouder of natter is. Meestal 1x per dag wanneer we de unit zo'n 12 uur gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXWb-om6oe4GkGf7HtnbrlUVuLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QBZos1an6bRsqKSoK6GuW5Qs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Sjamo op 26-12-2021 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Laatst online: 15-09 12:31
De MHI SCM 40ZS-W (2 slaapkamers, 2x SRK 20ZS-W) doet met dit weer redelijk veel defrosts wanneer er maar 1 unit aan staat (onze slaapkamer, 19gr), wanneer ik de unit in de logeerkamer aan zet (ook 19gr
) zijn er vrijwel geen defrosts.

De TCL 3.5Kw welke beneden hangt zit nu al sinds gister ochtend ~9.00 uur zonder een enkele defrost op 800w te pruttelen (woonkamertemperatuur op 22gr, 24/7 met deze temperaturen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
GermanPivo schreef op zondag 26 december 2021 @ 07:10:
Als iemand dit ook voor de gangbare Daikin modellen (Perfera) weet te vinden - ik krijg steeds buitenlandse modellen waarmee ik de regeling echt gewoon niet kan matchen met geobserveerd gedrag. De Nederlandse/Europese RXM-serie dus.

Zoiets: http://www.daikintech.co....RXM-LV1B/RXM-LV1B_SM2.pdf

Maar deze is van een 2015 model, en wat daar beschreven staat voor defrost klopt op allerlei vlakken net niet helemaal. Bv. de compressor-frequentie, de minimum tijden, maar ook de logica waarop beslist wordt zie ik niet echt beschreven.

[ Voor 25% gewijzigd door Wilke op 26-12-2021 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:11
basvn schreef op zondag 26 december 2021 @ 04:28:
[...]

Komende dagen zullen nog wel erg gaan tegenvallen dus.. Weer koud en erg vochtig
Ligt er aan waar je woont. Vanmiddag komen we in zuid nederland weer boven 0 en dat blijft het voorlopig ook. Richting de 10-15 zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:13
2 vraagjes, na lang meelezen:

Toevallig mensen die goede adresjes weten voor Friesland?

En een sanity check
Woonkamer
Woonkamer is 40m2. licht L-vormig. bovenste muur is de buitenmuur van ons hoekhuis op het noorden. met de WAF rekening houdend moet de unit boven de eettafel of in de keuken. de hap die uit het huis mist is de hal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cepzE-hkNhJeSqqwcl6EpAfZG4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QsaAlV6uKMh0UdEHGX3cxVKj.png?f=fotoalbum_large

Zo dicht mogelijk tegen de rechts wand lijkt mij dan het handigst. Aangezien de luchtstroom dan het meest richting de woonkamer kan worden "gericht" voor zover dat kan. Idee is om daar een Single-split voor te gebruiken.
Slaapkamers optie A
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQej09WD44VS9IerdrFnimFJBTU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p6fYG6KH4Qf0MMEfhYUlwLcO.png?f=fotoalbum_large
Elke slaapkamer een unit is een optie. We zouden de multi-split daarvoor aan de buitenmuur kunnen plaatsen (hoekhuis) zoals optie 1. Of, we zetten hem op de bijkeuken, optie 2.

De single-split komt aan de muur te hangen, en optie 1 ook. Bij optie 2 komt de multi-split op het dakje van de bijkeuken. Voordeel van optie 1 lijkt me dat je geen unit naast je slaapkamer hebt. Voordeel van optie 2 is dat je geen lelijke kabelgoten aan de buitenmuren hebt over de hele breedte van de muur.

Beide lijkt het me dat ik voor de 2 grote slaapkamers niet aan een pompje ontkom? Dat zou wel weer een nadeel zijn kwa onderhoud etc.
Slaapkamers + zolder (optie B )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZX-zImTMXpP-yEKCDrtIf-VTC1o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N5QXIMja06GigJehR4xMbGBQ.png?f=fotoalbum_large
Andere optie zou een enkele sterke unit in het trapsgat. Dan heb ik geen kabelgoten in de slaapkamers. Als airco is het puur om de ergste warmte uit de slaapkamers te krijgen en misschien iets te verwarmen bij extreme koude temperaturen buiten. Maar nu houden we de slaapkamers ook nog op 17+ zonder radiatoren te gebruiken, en dat is prima. Met screens voorkomen we al instralingswarmte in de zomer. Voordeel is dat ik dan de zomer ook kan verwarmen

Kwa vermogens: is voor die 40m2 een 3,5kW unit overkill? en voor zolder+slaapkamers, bij een single, 3,5kW zodat ik genoeg vermogen heb voor zowel de slaapkamer als zolder?

Voor de badkamer zal ik sowieso een andere oplossing moeten bedenken in de toekomst. Dat komt later.

Of ik voor multi per kamer moet gaan, of single twijfel ik nog. Ja, met mutli is waarschijnlijk efficienter en kan ik veel beter verwarmen en koelen. Maar heb ik op zolder, mijn thuiswerkplek, nog geen warmte.

De single-optie is dus minder efficient, en zal het in de zomer nog altijd relatief warm zijn op de slaapkamers. Echter heb ik geen gedoe met condenspompjes, kabelgoten over buiten en binnenmuren etc.

Verdere info over het huis:
  • Jaren 70 woning, hoekhuis.
  • HR++ glas, nog wel houten kozijnen
  • alle ramen hebben zonwerende screens aan de buitenkant
  • spouwmuren zijn geisoleerd. Laatst nog iemand voor langsgeweest en die zei dat er al isolatie in zat en dat dit en goed uit zag.
  • Dak geisoleerd met steenwol, 12cm. Rd 3. Ja dat had hoger gekunt, maar toen had ik nog geen kennis van warmtepompen :+
  • vloer (nog) niet geisoleerd

[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 26-12-2021 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

dennistd schreef op zondag 26 december 2021 @ 03:48:

MHI SRK35ZS-W overigens.
Ik heb dit jaar nog amper defrosts gezien, hij pruttelt hier lekker door, vannochtend moest hij even omhoog moduleren doordat de tussendeur naar boven helemaal open stond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bfgDccag3k_cjuPwFpa5ntSSJBk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OIBEZnaXYVaMWUJHkGaLLTfy.jpg?f=fotoalbum_large
HereIsTom schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:04:
Ik heb hier sinds kort de MHI SRC/SRK35ZS hangen, nu valt me op dat velen hier melden dat airco de hele tijd op een laag vermogen door draait.
Hier doet hij dat niet, heb verschillende instellingen geprobeerd, maar hij blijft aan en uitgaan.
Meestal draait hij zo’n 5 tot 10 minuten op zo’n 450W en gaat dan weer uit voor 15 á 30 minuten (9W), de tijden zijn niet steeds hetzelfde.
Hij hangt in een open keuken en blaast richting de kamer (55m2), om de kamer op temperatuur te krijgen staat de fan op de één na hoogste stand en de lamellen op zo’n 45°.
Gisteren was het zo’n 9° buiten en stond de Airco ingesteld op 19° en hield hij het ook zo’n 19° binnen.
Het verbruik was gisteren zo’n 2,65kWh.
Nu vraag ik me af of dit normaal is of hoe ik dan de Airco moet instellen zodat hij continue draait en dan misschien zuiniger is?

[Afbeelding]
MHI regelt het minimale vermogen omhoog bij bepaalde buiten temperatuur, onder 0 is een stap ,hij gaat dan naar een minimum vermogen van 438 watt. Wanneer de warmte vraag dan lager is dan gaat de unit ook bij koude buitentemperaturen pendelen. Bij jou kan het probleem ook nog zijn dat de warmte teveel blijft hangen in de keuken.

Het minimale vermogen bij een bepaalde buitentemperatuur zie je ook goed terug in het verbruik gisteren aan het eind van de middag.

[ Voor 45% gewijzigd door revolution-nl op 26-12-2021 10:46 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Waah schreef op zondag 26 december 2021 @ 10:27:
2 vraagjes, na lang meelezen:

Toevallig mensen die goede adresjes weten voor Friesland?
ThinkPadd in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
elsinga in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Heeft ook een Facebookpagina waar je foto's van geplaatste installaties kunt zien.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 26-12-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jupinator
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-09 20:08
Ik kan sinds deze week ook het verbruik meten van me mitsubishi srk 35 zs-wx in de woonkamer. Gisteren viel me op dat die niet echt ver terug modulerende. Instelling speed op auto en 3d autoswing aan op 22 graden ingesteld. Terwijl die de dag ervoor wel terug schakelde naar 500 a 600 watt. Misschien te maken met de buiten temperatuur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grWayHlxuMDCvV-bXIYhmKXenY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/08gVp3oVezvP5FmQL9yrbeaL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik merk dat als die op de 3d autoswing stukken beter verwarmt dan als ik de luchtstroomrichting zelf verander hij hangt zo'n 40 cm van een zij muur af dus dat had ik eigenlijk niet verwacht.

Interessant om al de verwarming's technieken te lezen en hiermee te experimenteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Wat een toeval, die had ik hem vanmorgen via een berichtje gestuurd. :)

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
jupinator schreef op zondag 26 december 2021 @ 15:39:
Ik kan sinds deze week ook het verbruik meten van me mitsubishi srk 35 zs-wx in de woonkamer. Gisteren viel me op dat die niet echt ver terug modulerende. Instelling speed op auto en 3d autoswing aan op 22 graden ingesteld. Terwijl die de dag ervoor wel terug schakelde naar 500 a 600 watt. Misschien te maken met de buiten temperatuur?

[Afbeelding]

Ik merk dat als die op de 3d autoswing stukken beter verwarmt dan als ik de luchtstroomrichting zelf verander hij hangt zo'n 40 cm van een zij muur af dus dat had ik eigenlijk niet verwacht.

Interessant om al de verwarming's technieken te lezen en hiermee te experimenteren
Ik krijg met mijn Shelly Plug helaas niet van die mooie grafieken zoals bij jou, maar hier heb ik de SRK/SRC35ZS-W gisteren ook op 3D AUTO gehad en dan verwarmt hij de boel prima.
Heb gisteren gisteravond 3x een defrost gehad, waarna hij heel even naar de 750W gaat, maar dan weer snel terug loopt naar de 450W en daarna dus weer even helemaal uit gaat.
Gisteren dus zo’n 2,5kWh verbruikt waar hij dus gemiddeld zo’n 250W per uur verbruikt.
Nu draait hij alweer een tijdje op 204W.

Als je bij jou aan een kant een muur op 40 cm afstand heeft kun je ‘m zo instellen dat hij die kant niet opblaast met Luchtstroombereik instellen, blz. 11 van de handleiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSjqOBYCKQVp6c3PzNdJOIeuI3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/suf4w8yrchQri9ZA9EW2U3mS.jpg?f=fotoalbum_large

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
En is dat dan als hoofdverwarming? Anders is 2,5 kWh wel echt extreem laag met die vrieskou. Of stook je op 16 graden?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
Ik zit hier met de MHI (slaapkamer) op ~10kWh/dag (als mijn vrouw nachtdiensten heeft, zoals nu) met deze temperaturen :+

Beneden (TCL 3.5kW) op ~18kWh (gisteren) en vandaag ~16kWh verbruikt tot nu.

2.5kWh is toch wel echt heeeeeel weinig, of stook je alleen in de avond een paar uurtjes naar 18 graden?

[ Voor 12% gewijzigd door BlazeMuis op 26-12-2021 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Glashelder schreef op zondag 26 december 2021 @ 18:50:
En is dat dan als hoofdverwarming? Anders is 2,5 kWh wel echt extreem laag met die vrieskou. Of stook je op 16 graden?
Ja is de enige verwarming, 20° ‘s nachts gaat hij uit, dan is het ‘s morgens nog 17,5°. Waarschijnlijk goed geïsoleerd?
Gasverbruik was afgelopen jaren ook z’n 200m3 voor verwarming.
Bovenste hoek appartement 75m2 HR+++ glas. Energielabel zegt C.

[ Voor 7% gewijzigd door HereIsTom op 26-12-2021 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:52
BlazeMuis schreef op zondag 26 december 2021 @ 18:54:
Ik zit hier met de MHI (slaapkamer) op ~10kWh/dag (als mijn vrouw nachtdiensten heeft, zoals nu) met deze temperaturen :+

Beneden (TCL 3.5kW) op ~18kWh (gisteren) en vandaag ~16kWh verbruikt tot nu.

2.5kWh is toch wel echt heeeeeel weinig, of stook je alleen in de avond een paar uurtjes naar 18 graden?
Met wat voor huis, oppervlakte/isolatie?

Ik heb gisteren 13.7kwh verbrand met een gemiddelde temperatuur van -6. Vandaag gaat daar nog overheen qua verbruik en temperatuur.

De ketel houdt het boven warm door 1x per uur 10 minuten te stoken waarbij dan de vloerverwarming beneden meeloopt met een aanvoer van 25 graden.

De airco heeft er wel hard voor moeten werken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6mZOApUbaUxfrKxbkJVUL_DLfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XbANJHVDqQL3uNbE02xkDk2f.jpg?f=fotoalbum_large

Maar tot nu toe blijft het op temperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9htAEIlPQmv2qe7MjGBz8cGSpMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D9loDDnL1TB3s6oKDBgMEj9q.jpg?f=fotoalbum_large

Nog 1 nachtje en dan gaat de buitentemperatuur weer omhoog.

[ Voor 56% gewijzigd door Kire88 op 26-12-2021 19:22 ]

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlazeMuis
Kire88 schreef op zondag 26 december 2021 @ 19:13:
[...]

Met wat voor huis, oppervlakte/isolatie?
Bouwjaar huis 1953 met een inhoud van 253m3, 6cm spouw (begin dit jaar geïsoleerd met supafil). Beneden nog (goed onderhouden) houten kozijnen maar wel met HR+ glas uit 2016. Voordeur is krom, enkelglas en tocht, kunststof deur zal in januari geplaatst worden. Boven alles nog enkelglas, ook deze zullen vervangen worden door HR++ en kunststof kozijnen in januari.

Keuken heb ik niet meegerekend, dit is een aanbouw en verwarm ik op dit moment elektrisch (2e week van januari komt hier ook een airco).

Ik verwarm niet meer met gas, radiatoren allemaal dicht en CV staat op 5 graden. Gas alleen nog voor douchen (c.a. 0.400m3 per dag voor 2 personen).

[ Voor 11% gewijzigd door BlazeMuis op 26-12-2021 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 20:13
Bedankt voor de tip! Ziet er allemaal netjes uit, ook kwa afwerking.
BenEco schreef op zondag 26 december 2021 @ 16:07:
[...]

Wat een toeval, die had ik hem vanmorgen via een berichtje gestuurd. :)
Die zag ik ook ja! Dacht Goh, nu heb ik 2 opties :+

Maar uiteindelijk maar 1 goede nodig natuurlijk O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
HereIsTom schreef op zondag 26 december 2021 @ 19:05:
[...]

Ja is de enige verwarming, 20° ‘s nachts gaat hij uit, dan is het ‘s morgens nog 17,5°. Waarschijnlijk goed geïsoleerd?
Gasverbruik was afgelopen jaren ook z’n 200m3 voor verwarming.
Bovenste hoek appartement 75m2 HR+++ glas. Energielabel zegt C.
Ik dacht dat ik het je al eens gezegd had voor de aanschaf, maar met een dergelijk lage wamtebehoefte kun je het ook prima af met een 2,5 kW model. Maar goed de 3,5 hangt er nu en het zal niet heel veel uitmaken maar een kleinere unit zou iets minder pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
ASW1 schreef op zondag 26 december 2021 @ 20:33:
[...]

Ik dacht dat ik het je al eens gezegd had voor de aanschaf, maar met een dergelijk lage wamtebehoefte kun je het ook prima af met een 2,5 kW model. Maar goed de 3,5 hangt er nu en het zal niet heel veel uitmaken maar een kleinere unit zou iets minder pendelen.
Ja waarschijnlijk wel, al werd er door installateurs vaak een 5kW geadviseerd |:(
Alleen als het echt koud wordt dan moet hij ook nog de gang met badkamer en wc verwarmen.
En ik moet zeggen dat sinds hij vanaf 16:30 aanstaat is hij nog niet uit geweest en verbruikt nu gemiddeld zo’n 200 -250W. De lucht die eruit komt is wel lauw, maar het blijft netjes 20°.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:30
Zijn er meer mensen waar de compressor af en toe bromt? Vaak is dit maar kort, bijvoorbeeld 5 minuutjes en dan houdt het weer op. Het is geen defrost, want die herken ik wel. Het brommen komt vaker voor als hij even wat meer vermogen moet pakken. Als je je hand tegen de binnenmuur houdt, voel ik het dan ook trillen. Het gebeurt ongeveer 2-5 procent van de tijd dat hij in bedrijf is. Als ik bij de buiten-unit zelf sta is hij dan ook een stuk luider. Mijn vraag is of dit valt binnen de normale bandbreedte van het systeem of hebben ze iets verkeerd geïnstalleerd mbt de demping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 11:54
kbuntu schreef op maandag 27 december 2021 @ 09:54:
Zijn er meer mensen waar de compressor af en toe bromt? Vaak is dit maar kort, bijvoorbeeld 5 minuutjes en dan houdt het weer op.
Mijn Daikin heeft deze eigenschap ook heel af en toe. Volgens mij is dat niets verontrustends.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:39
Bepaald toerental van de compressor wat zorgt voor resonantie. Praktisch bijna niks aan te doen.
Hier heb ik het zelfs met een die niet aan de muur hangt, maar de leidingen geven de resonantie ook bij een bepaalde compressor frequentie door in de muur.
De tweede airco die aan de muur hangt heeft er ook meer last van, dat de hele muur meebromt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-06 18:57
kbuntu schreef op maandag 27 december 2021 @ 09:54:
Zijn er meer mensen waar de compressor af en toe bromt? Vaak is dit maar kort, bijvoorbeeld 5 minuutjes en dan houdt het weer op. Het is geen defrost, want die herken ik wel. Het brommen komt vaker voor als hij even wat meer vermogen moet pakken. Als je je hand tegen de binnenmuur houdt, voel ik het dan ook trillen. Het gebeurt ongeveer 2-5 procent van de tijd dat hij in bedrijf is. Als ik bij de buiten-unit zelf sta is hij dan ook een stuk luider. Mijn vraag is of dit valt binnen de normale bandbreedte van het systeem of hebben ze iets verkeerd geïnstalleerd mbt de demping?
IK heb sinds vorige week een Daikin Perfera multi-split (R-serie, 2MXM50N / FTXM42R / FTXM20R), met de 4.2 kW unit in de woonkamer en de 2 kW unit in een slaapkamer, met dank aan de vele informatie op dit forum.
Wanneer ik de buitenunit op de "slaapstand" zet en de 4.2 kW unit op "fluister" of de stand erboven, begon hij ook periodiek te brommen gedurende enkele minuten, opgenomen vermogen steeg dan van 500 naar 600 W. Buitentemperatuur rond het vriespunt.
Vannacht alleen de binnenunit 1 graad nachtverlaging gegeven, de buitenunit niet aangepast, en toen geen gebrom.
Mijn ervaring is nog te kort om veel waarde aan te hechten, maar misschien heb je er wat aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
Een muur heeft een eigenfrequentie die van de lengte afhangt. Wanneer de buitenunit een bepaalde frequentie draait die gelijk is aan (een deel) van de frequentie van de muur dan gaat die gezellig meetrillen, ofwel resoneren. Indien de compressor dan net wat sneller of langzamer zou draaien dan heb je er geen last van. Het is een samenspel tussen muur en unit dus, en slecht voorspelbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ASW1 schreef op zondag 26 december 2021 @ 20:33:
[...]

Het punt is alleen dat een 2.0 - 3.5kW vaak hetzelfde minimum vermogen heeft ;), het heeft dan dus (buiten kosten) geen zin om een 2.5 te kiezen boven een 3.5.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

HereIsTom schreef op zondag 26 december 2021 @ 20:50:
[...]

Ja waarschijnlijk wel, al werd er door installateurs vaak een 5kW geadviseerd |:(
De adviezen van de installateurs |:(, die lijken standaard twee maten te groot aan te bieden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
revolution-nl schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:28:
[...]

Het punt is alleen dat een 2.0 - 3.5kW vaak hetzelfde minimum vermogen heeft ;), het heeft dan dus (buiten kosten) geen zin om een 2.5 te kiezen boven een 3.5.
Dat is niet zo, het minimumvermogen van een 2,5 is eigenlijk altijd lager dan van een 3,5 ook al is het verschil meestal niet enorm. Misschien dat je een enkel merk/type kunt vinden waarbij dat wel zo is maar in de regel is het niet zo.
Daarnaast wordt het laagste minimumvermogen alleen bij hogere buitentemperaturen gehaald; wanneer het kouder wordt gaat het minimumvermogen omhoog en ook dan ligt het bij een 2,5 significant lager dan bij een 3,5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:11
vinom schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:16:
[...]

Hoe is het dit jaar met verwarmen? Zelfde euvel nog? Hier nog wel en ben in gesprek met de installateur erover.
Ja, nog steeds hetzelfde euvel.
Misschien ligt het aan de plaatsing omdat de andere buitenunit niet dezelfde probleem heeft.

Jij al een oplossing gevonden met de installateur?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Wilke schreef op zondag 26 december 2021 @ 09:03:
[...]

Als iemand dit ook voor de gangbare Daikin modellen (Perfera) weet te vinden - ik krijg steeds buitenlandse modellen waarmee ik de regeling echt gewoon niet kan matchen met geobserveerd gedrag. De Nederlandse/Europese RXM-serie dus.

Zoiets: http://www.daikintech.co....RXM-LV1B/RXM-LV1B_SM2.pdf

Maar deze is van een 2015 model, en wat daar beschreven staat voor defrost klopt op allerlei vlakken net niet helemaal. Bv. de compressor-frequentie, de minimum tijden, maar ook de logica waarop beslist wordt zie ik niet echt beschreven.
Trebbors in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HvT3Tpw2oLK1RJiBhg_WZyiz020=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fW1T8utx9IjOapL6RwFkuA5p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wja0i4y5g25d0bAxzX9cWwf68_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXwMGiYxhljxw3Fp67dPEbbk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Trebbors op 27-12-2021 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Top!
Ook bij deze Daikin dus sowieso elke 4 bedrijfsuren een defrost wanneer de temperatuur onder nul is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 09:32

elsinga

=8-)

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 09:32

elsinga

=8-)

Waah schreef op zondag 26 december 2021 @ 19:35:
[...]

Bedankt voor de tip! Ziet er allemaal netjes uit, ook kwa afwerking.

[...]

Die zag ik ook ja! Dacht Goh, nu heb ik 2 opties :+

Maar uiteindelijk maar 1 goede nodig natuurlijk O-)
Ben heel blij met de zwarte goten, zie je veel minder van dan witte op een donkere muur. Ik had ze ook in een willekeurige RAL kleur kunnen laten spuiten, maar dit is prima zo.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ASW1 schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:28:
[...]

Dat is niet zo, het minimumvermogen van een 2,5 is eigenlijk altijd lager dan van een 3,5 ook al is het verschil meestal niet enorm.
De conclusie bij mijn vooronderzoek was anders.

Bij de MHI SRK-ZS lijn is het min vermogen vanaf de 2.0 tot de 3.5 0.8kW, bij veel andere a merken zie je hetzelfde.

[ Voor 16% gewijzigd door revolution-nl op 28-12-2021 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:35
revolution-nl schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:29:
[...]

De conclusie bij mijn vooronderzoek was anders.

Bij de MHI SRK-ZS lijn is het min vermogen vanaf de 2.0 tot de 3.5 0.8kW, bij veel andere a merken zie je hetzelfde.
Klopt. Fysiek zijn de 2.5 en 3.5 bijna altijd dezelfde unit. De 2.5 is dan een softwarematig begrensde 3.5.
Hier 2 units van LG hangen. Ze zijn compleet hetzelfde qua geluid, gewicht, hoeveelheid koelgas en alle minimum vermogens. De 3.5 heeft een hoger maximum vermogen voor koelen en verwarmen.
In de praktijk gaan verbruiken ze na het aanzetten precies hetzelfde. Pas na een 15/20 minuten zie je dat de 2.5 ietsjes gaat inhouden.

Zat me een tijd terug nog te bedenken of een unit ook nog te flashen is omdat ze vaak enkel andere software hebben. Al is het prijsverschil tussen een 2.5 en een 3.5 vaak niet eens zo groot.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Tsja, ik kan genoeg units aanwijzen waar de 2,5 en 3,5 toch echt fysiek verschillen.
Het is absoluut geen regel dat die hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik ook. Maar de verschillen zijn doorgaans zo klein dat het alsnog niet echt boeiend is. Pas vanaf 4,2 naar 5,0 en hoger zie je de grotere verschillen ontstaan (helemaal bij de multi’s).

Per serie moet het gewoon even bekeken worden :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
De minimale capaciteit is inderdaad 0.9 bij de MHI ZS 2.0, 2.5 en 3.5, maar minimale opgenomen vermogen is wel hoger volgens de specs, in praktijk merk ik overigens geen verschil tussen mijn 2.5 en 3.5.

Ik zag trouwens in de documentatie dat de Airconwithme nu niet meer als basis wifi module naar voren komt, ze laten nu de WF-RAC zien met Smart M-Air app, ben benieuwd hoeveel beter die is (screenshots zien er prima uit), ik ben blij dat ik ze via app kan bedienen, maar die Airconwithme is wel zwaar onderontwikkeld helaas..

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Only schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:11:
De minimale capaciteit is inderdaad 0.9 bij de MHI ZS 2.0, 2.5 en 3.5, maar minimale opgenomen vermogen is wel hoger volgens de specs, in praktijk merk ik overigens geen verschil tussen mijn 2.5 en 3.5.

Ik zag trouwens in de documentatie dat de Airconwithme nu niet meer als basis wifi module naar voren komt, ze laten nu de WF-RAC zien met Smart M-Air app, ben benieuwd hoeveel beter die is (screenshots zien er prima uit), ik ben blij dat ik ze via app kan bedienen, maar die Airconwithme is wel zwaar onderontwikkeld helaas..
Ik heb hier de WiFi module er niet eens bijgenomen op advies van de installateur omdat het volgens hen geen toegevoegde waarde had, de bij behorende app zou volgens hun niks zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Niet online
HereIsTom schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:18:
[...]

Ik heb hier de WiFi module er niet eens bijgenomen op advies van de installateur omdat het volgens hen geen toegevoegde waarde had, de bij behorende app zou volgens hun niks zijn?
Maar sinds wanneer heb je ze hangen en welke modules ging het om? Ik ga er vanuit dat hij dan de airconwithme app en AM-MHI-01 module bedoelde. Die app kan weinig, maar voegt nog steeds toe dat je hem kan aan uit zetten via wifi en wat basis functies kan bedienen, nog altijd beter dan alleen afstandsbediening.

Maar ik ben vooral benieuwd naar de nieuwe basis module die ze nu aangeven, die WF-RAC met Smart M-Air app, die app ziet er wel stuk beter uit en ben dan ook benieuwd of mensen deze al hebben en wat de ervaringen ermee zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@Only Ja het ging om de Airconwithme app, de Airco hangt er sinds 17 december.
De basis functies zoals aan en uitzetten vind ik niet zo interessant, dat hoeft van mij niet op afstand.
Finetunen en energieverbruik vind ik wel interessant maar zit er dus blijkbaar niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

Only schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:11:

Ik zit even te zoeken naar die Smart M Air app maar kan die nog niet vinden in de app store. Is die in NL al beschikbaar? Wij gebruiker hier de AirconWithMe app vrij fanatiek voor onze 5 MHI units en inderdaad zou een betere app wel handig zijn. Crasht ook elke keer als ik hem open laat en niet elke keer opnieuw opstart wat toch wel zou moeten kunnen.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Only
  • Niet online
Gerco-M schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:53:
[...]

Ik zit even te zoeken naar die Smart M Air app maar kan die nog niet vinden in de app store. Is die in NL al beschikbaar? Wij gebruiker hier de AirconWithMe app vrij fanatiek voor onze 5 MHI units en inderdaad zou een betere app wel handig zijn. Crasht ook elke keer als ik hem open laat en niet elke keer opnieuw opstart wat toch wel zou moeten kunnen.
Die (betere) app werkt volgens mij alleen met die nieuw aanbevolen Wifi module, niet met dezelfde als die je gebruikt bij Airconwithme..maar probeer het eens zou ik zeggen ;)
App staat bij mij wel gewoon in de store overigens: Google Play

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Hier staat de nieuwe MHI app ook voor iOS; https://apps.apple.com/nl/app/smart-m-air/id1488902826

Ben inderdaad ook benieuwd met welke Wifi module deze werkt?

[ Voor 24% gewijzigd door HereIsTom op 28-12-2021 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Only schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:02:
[...]

Die (betere) app werkt volgens mij alleen met die nieuw aanbevolen Wifi module, niet met dezelfde als die je gebruikt bij Airconwithme..maar probeer het eens zou ik zeggen ;)
App staat bij mij wel gewoon in de store overigens: Google Play
Mooie app helaas, slechts 218 euro voor de WiFi WF-RAC module ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:10
Voor wat betreft de verschillen tussen de SRK20ZS-W en de SRK35ZS-W: Ik heb ze allebei en zie wel verschil.
Het gekke is dat als ik ze beide op Hi zet de 2.0kw naar een verbruik van 1650 watt gaat en de 3,5kw naar een verbruik van 1450 watt. Ik had dat eerder andersom verwacht.

SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EPICOSAURUS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:06
Wat vaak vergeten wordt is dat de binnen- en buitendelen qua ventilatoren verschillen in luchtvolume. Binnendeel van de srk35 kan 120m3/h meer verplaatsen dan een srk20 op fan high. buitendeel 250 m3/h meer.(wat toch weer 20 en 15% meer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Maar juist dat zijn vaak alleen softwarematige verschillen, de fan van de grotere unit draait dan domweg sneller, je kunt dit ook zien door naar de dB's te kijken, de "grotere" binnenunit draait dan slechts wat harder.

Wanneer je wilt zien of bijvoorbeeld een buitenunit fysiek verschilt bij een hoger vermogen kun je naar het gewicht kijken.
Bijvoorbeeld de Panasonic TZ serie is de buitenunit van de 2,0 24 kg, de 2,5 is 25 kg en de 3,5 is 31 kg.
Daar zit dus andere hardware in; grotere warmtewisselaar en/of zwaardere compressor waarschijnlijk.

[ Voor 19% gewijzigd door ASW1 op 28-12-2021 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-07 23:38
Wat is wijsheid, offerte aangevraagd voor airco en deze hoofdzakelijk te gebruiken voor verwarmen
installateur gaf aan dat het met een 2,5Kw zou kunnen maar ook met een 2,0Kw systeem.

Ruimte 80 m3 goed geïsoleerd en HR++ ramen nu ongeveer 650m3 gas nodig voor verwarming.
Het systeem wat ik zou willen aanschaffen is een MHI SRK20ZSX of een MHI SRK25ZSX zelf zit ik te denken aan de 2,0Kw om pendelen zoveel mogelijk te voorkomen is deze gedachte juist?
Buitenunit moet aan de muur geeft dit vaak problemen met oog op resonantie door de muur heen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

Weerman2 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:01:
Wat is wijsheid, offerte aangevraagd voor airco en deze hoofdzakelijk te gebruiken voor verwarmen
installateur gaf aan dat het met een 2,5Kw zou kunnen maar ook met een 2,0Kw systeem.

Ruimte 80 m3 goed geïsoleerd en HR++ ramen nu ongeveer 650m3 gas nodig voor verwarming.
Het systeem wat ik zou willen aanschaffen is een MHI SRK20ZSX of een MHI SRK25ZSX zelf zit ik te denken aan de 2,0Kw om pendelen zoveel mogelijk te voorkomen is deze gedachte juist?
Buitenunit moet aan de muur geeft dit vaak problemen met oog op resonantie door de muur heen?
De ZSX unit is al een extreem goede unit en moduleerd onwijs ver terug als single split, met de “hyper inverter” die ie heeft. Mijn ZSX 35 moduleerd al terug tot 180 watt en ik denk niet dat je nog lager nodig hebt dus 25 of 20 is beide wel goed denk ik. Ligt ook een beetje aan hoe je de unit wil gebruiken. Vooral op continu bedrijf, of je komt thuis en wil het in 10 minuten op temperatuur hebben. Voor die laatste optie is de 25 of zelfs 35 aan te raden. Prijsverschil is vast niet groot.

Ik heb zelf de ZSX 35 ook aan de buitenmuur en geen enkele last van resoneren, maar andere muur of locatie kan het verschil maken heb ik hier begrepen. Hoewel deze kwalitatief zeer goede unit toch niet snel last zal hebben van resonantie denk ik.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01:12
Hallo,

Kan iemand mij helpen? Ik heb 3 jaar geleden (destijds nog onwetend) een zephir 3.5 kw gekocht. Ik krijg een foutmelding op het apparaat, er staat PO e9. Maar ik kan nergens documentatie vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:37
Twan dz schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:14:
Hallo,

Kan iemand mij helpen? Ik heb 3 jaar geleden (destijds nog onwetend) een zephir 3.5 kw gekocht. Ik krijg een foutmelding op het apparaat, er staat PO e9. Maar ik kan nergens documentatie vinden.
Deze misschien😉 http://zephir-romania.ro/...5/Lista-erori-MI-SCO5.pdf

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:49
nooberke schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:11:
[...]
Ik heb hier de Tado in gebruik, maar die vervangt niet de temperatuursensor van je airco. In feite vervangt hij afstandsbediening van je airco, hij doet niks met zijn eigen gemeten temperatuur.
Werkelijk ?

Ik ben er ook naar aan het kijken en hoopte eigenlijk dat de Tado op zijn eigen temperatuur zou regelen, door dan het setpoint van de airco te manipuleren ? Da's ruk.

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:11
Degene die een Daikin hebben met Streamer functie:

Hebben jullie Streamer aan wanneer je Daikin in gebruik is of niet/af en toe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
ChiMan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:19:

Nee, want ik heb al losse luchtreinigers met HEPA en actieve koolstof, die veel effectiever zijn dan een beetje ionisatie.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
Thanks! Staan een paar mogelijkheden, maar de helft snap ik helaas niet:
IPM malfunction or IGBT over current?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:37
Twan dz schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:41:
[...]

Thanks! Staan een paar mogelijkheden, maar de helft snap ik helaas niet:
IPM malfunction or IGBT over current?
Bovenstaande even in Google geplakt:

A P0 error code is caused when an abnormal voltage signal is sent to the compressor. This can be caused by a faulty outdoor board, outdoor fan or a compressor malfunction.

Zelf even doen dan vind je ook youtubejes😉

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
Haha ja dat had ik gevonden, ondertussen ook de handleiding van zephir zelf. maar ik denk toch de installateur vragen. Dankjewel voor je hulp!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

ChiMan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:19:
Ja, altijd. Waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
Gerco-M schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:51:
[...]

De ZSX unit is al een extreem goede unit en moduleerd onwijs ver terug als single split, met de “hyper inverter” die ie heeft. Mijn ZSX 35 moduleerd al terug tot 180 watt en ik denk niet dat je nog lager nodig hebt dus 25 of 20 is beide wel goed denk ik. Ligt ook een beetje aan hoe je de unit wil gebruiken. Vooral op continu bedrijf, of je komt thuis en wil het in 10 minuten op temperatuur hebben. Voor die laatste optie is de 25 of zelfs 35 aan te raden. Prijsverschil is vast niet groot.

Ik heb zelf de ZSX 35 ook aan de buitenmuur en geen enkele last van resoneren, maar andere muur of locatie kan het verschil maken heb ik hier begrepen. Hoewel deze kwalitatief zeer goede unit toch niet snel last zal hebben van resonantie denk ik.
De ZSX is een mooi en efficiënt apparaat, maar niet de enige die ver terug kan moduleren. Mijn SRK35ZS-W draait regelmatig (en nu momenteel ook) gewoon stabiel op 190 watt. De compressor draait dan op 20hz.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Scooper schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:53:
[...]

De ZSX is een mooi en efficiënt apparaat, maar niet de enige die ver terug kan moduleren. Mijn SRK35ZS-W draait regelmatig (en nu momenteel ook) gewoon stabiel op 190 watt. De compressor draait dan op 20hz.
Ik krijg ‘m nog steeds niet stabiel, hij blijft aan en uit gaan, heb nu al diverse instellingen geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
HereIsTom schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:10:
[...]

Ik krijg ‘m nog steeds niet stabiel, hij blijft aan en uit gaan, heb nu al diverse instellingen geprobeerd.
De enige manier waarop jij hem stabiel gaat krijgen is door de ramen open te laten staan tijdens het verwarmen.
Er is domweg te weinig warmtebehoefte in je woning om continue draaien mogelijk te maken.

Prijs jezelf gelukkig dit is echt een luxeprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
ASW1 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:22:
[...]

De enige manier waarop jij hem stabiel gaat krijgen is door de ramen open te laten staan tijdens het verwarmen.
Er is domweg te weinig warmtebehoefte in je woning om continue draaien mogelijk te maken.

Prijs jezelf gelukkig dit is echt een luxeprobleem.
Haha… ja denk dat dat het is, tot nu toe vandaag 1,2kWh verbruikt, nu is het buiten ook niet zo koud.
Maar het klinkt zo mooi als ik lees dat hij stabiel op 190W draait ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Scooper schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:53:
[...]

De ZSX is een mooi en efficiënt apparaat, maar niet de enige die ver terug kan moduleren.
Inderdaad, elk A-merk (niet-instapmodel) kan en doet dit.

Ik zou wel terugschrikken voor een wat duurdere unit waar nog geen standaard wifi-module ingebouwd zit.
Ok, echt niet iedereen heeft dat nodig veel mensen vinden een fysieke IR afstandsbediening prima.
Ik eigenlijk ook wel maar zeker als je verwarmen wilt dan is het makkelijk invoeren van een weekprogramma prettig qua comfort, en echt enorm ruk om dat met knopjes op een afstandbediening in te programmeren.
Alleen daarom zou ik aanraden een unit te kopen met standaard wifi/app, ongeacht hoe je verder denkt het ding te gaan bedienen. Vrijwel alle premium units hebben dat tegenwoordig. Daar eventueel later geld aan uitgeven door er alsnog een wifi-module in te prikken zou ik vermijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
HereIsTom schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:35:
[...]

Haha… ja denk dat dat het is, tot nu toe vandaag 1,2kWh verbruikt, nu is het buiten ook niet zo koud.
Maar het klinkt zo mooi als ik lees dat hij stabiel op 190W draait ;)
Als je 24 uur 190 watt had verbruikt dan had je op 4,56 kW gezeten i.p.v. wat je nu hebt dus ongeveer een kwart daarvan.
Prijs je gelukkig, dit is echt een fictief probleem.

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02:07
ASW1 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:43:
[...]

Inderdaad, elk A-merk (niet-instapmodel) kan en doet dit.

Ik zou wel terugschrikken voor een wat duurdere unit waar nog geen standaard wifi-module ingebouwd zit.
Ok, echt niet iedereen heeft dat nodig veel mensen vinden een fysieke IR afstandsbediening prima.
Ik eigenlijk ook wel maar zeker als je verwarmen wilt dan is het makkelijk invoeren van een weekprogramma prettig qua comfort, en echt enorm ruk om dat met knopjes op een afstandbediening in te programmeren.
Alleen daarom zou ik aanraden een unit te kopen met standaard wifi/app, ongeacht hoe je verder denkt het ding te gaan bedienen. Vrijwel alle premium units hebben dat tegenwoordig. Daar eventueel later geld aan uitgeven door er alsnog een wifi-module in te prikken zou ik vermijden.
MHI heeft geen standaard wifi-module maar biedt door deze zelfgemaakte module juist wel de meeste mogelijkheden tot integratie met andere apparatuur thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Only
  • Niet online
ASW1 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:47:
[...]

Als je 24 uur 190 watt had verbruikt dan had je op 4,56 kW gezeten i.p.v. wat je nu hebt dus ongeveer een kwart daarvan.
Prijs je gelukkig, dit is echt een fictief probleem.
Beide is echt peanuts, dan heb je sowieso een redelijk tot goed geïsoleerd huis. Ik had in de koudere week van afgelopen week (- dagen overdag) verbruik tussen de 12 en 17,5 kW per dag..alleen op de 3,5
Enige manier om hem echt stabiel te laten lopen was in silent mode, dan pakte hij continue 600W ongeacht de fan stand, maar dan was de temperatuur in huis zelf niet super stabiel.
Wij gaan aankomend jaar eens goed kijken wat we kunnen aanpakken in de isolatie, bleek niet zo goed geregeld te zijn :+
Gisteren was natuurlijk een stuk zachter, maar dan merk ik dat er in de muren gewoon geen warmte zit verder, kreeg hem gisteren wel stabiel op 375W..
Blijf het jammer vinden dat je niet kan kiezen voor x aantal watt verwarmen i.p.v. het aanmodderen zoekende naar een stabiele stand per dag :+

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:28
rsbroer schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:06:
[...]

Werkelijk ?

Ik ben er ook naar aan het kijken en hoopte eigenlijk dat de Tado op zijn eigen temperatuur zou regelen, door dan het setpoint van de airco te manipuleren ? Da's ruk.
Nope, hij fungeert als een normale afstandsbediening. De sensor heeft daar geen invloed op.

• Scooper
Only schreef op donderdag 30 december 2021 @ 07:53:
[...]

Blijf het jammer vinden dat je niet kan kiezen voor x aantal watt verwarmen i.p.v. het aanmodderen zoekende naar een stabiele stand per dag :+
+1, laat mij gewoon lekker zelf de comp frequentie kiezen! (y)

SRK35ZS-W

• The Fatal
  • Laatst online: 18-09 06:13
Rob roelofs 1 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:45:
Wie van jullie heeft de Perfera van 2021? En hoe zijn jullie ervaringen? En over t terug moduleren??
Ik heb ze hangen.
Alleen hoe ga ik zien dat ze terug moduleren?
In de app zie ik niks en via HA krijg ik er niet meer data uit dat ook in de app te vinden is.

Zelf heb ik het idee dat mijn unit 2MXM68N vrij veel verbruikt.
Zit vaak rond de 1kw/h met 1 binnen unit aan van 4,5kw ftxm45r.

• HarmoniousVibe
The Fatal schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:17:
[...]

Ik heb ze hangen.
Alleen hoe ga ik zien dat ze terug moduleren?
In de app zie ik niks en via HA krijg ik er niet meer data uit dat ook in de app te vinden is.

Zelf heb ik het idee dat mijn unit 2MXM68N vrij veel verbruikt.
Zit vaak rond de 1kw/h met 1 binnen unit aan van 4,5kw ftxm45r.
Ik weet niet in wat voor huis je woont, maar zowel de binnen- als de buitenunit lijken me fors overbemeten als je niet in een ongeïsoleerd en/of groot, vrijstaand tochthol woont.

Met 1kW/h bedoel je neem ik aan gewoon 1kW aka 1000W?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• The Fatal
Boven hangt nog een 3,5KW op de over loop. Staat voornamelijk in de zomer aan.

Huis is vrijstaand. Ruim 150m2. Waarvan beneden zo’n 175m3 is.

Bedoel inderdaad 1000 watt

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 16:21

Mojo

The Power Within

revolution-nl schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:36:
[...]

Mooie app helaas, slechts 218 euro voor de WiFi WF-RAC module ;w
Mijn 5KW MHI hangt net in de woonkamer, met nog de oude wifi module.

Toch maar even de installateur lastig vallen of hij niet deze alsnog kan leveren. Want de app valt me inderdaad vies tegen, voor die €140 van deze module. :O

(Installatie, plaatsing, levering, etc viel overigens niet tegen met €2.000)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• HarmoniousVibe
The Fatal schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:33:
[..]

Bedoel inderdaad 1000 watt/uur
offtopic:
Een watt is een eenheid om verbruik op een bepaald moment aan te geven. Het is dus niet 100W/h of Watt/seconde of iets van dien aard. Het is gewoon Watt. 1W = 1 joule per seconde.

• HereIsTom
Only schreef op donderdag 30 december 2021 @ 07:53:
[...]

Beide is echt peanuts, dan heb je sowieso een redelijk tot goed geïsoleerd huis. Ik had in de koudere week van afgelopen week (- dagen overdag) verbruik tussen de 12 en 17,5 kW per dag..alleen op de 3,5
Enige manier om hem echt stabiel te laten lopen was in silent mode, dan pakte hij continue 600W ongeacht de fan stand, maar dan was de temperatuur in huis zelf niet super stabiel.
Wij gaan aankomend jaar eens goed kijken wat we kunnen aanpakken in de isolatie, bleek niet zo goed geregeld te zijn :+
Gisteren was natuurlijk een stuk zachter, maar dan merk ik dat er in de muren gewoon geen warmte zit verder, kreeg hem gisteren wel stabiel op 375W..
Ja inderdaad, isolatie is de beste besparing.
Wat ik lastig vind met de SRC/SRK35ZS-W is de temperatuur goed krijgen.
Gisteren stond hij op 18° maar dan wordt het binnen dus 19,8° en in de loop van de avond loopt dat op naar 20,2°
Op andere dagen werd het met ingesteld 19° net aan 18° binnen.

• The Fatal
HarmoniousVibe schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:57:
[...]

offtopic:
Een watt is een eenheid om verbruik op een bepaald moment aan te geven. Het is dus niet 100W/h of Watt/seconde of iets van dien aard. Het is gewoon Watt. 1W = 1 joule per seconde.
Corrected.

• Scooper
HereIsTom schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:48:
[...]

Ja inderdaad, isolatie is de beste besparing.
Wat ik lastig vind met de SRC/SRK35ZS-W is de temperatuur goed krijgen.
Gisteren stond hij op 18° maar dan wordt het binnen dus 19,8° en in de loop van de avond loopt dat op naar 20,2°
Op andere dagen werd het met ingesteld 19° net aan 18° binnen.
Ik heb het idee dat dit door de interne temperatuursensor komt. Ik kan via MHI-Ac-Ctrl zien dat de return-air wisselt qua temperatuur afhankelijk van bijvoorbeeld de stand van de flappen, de ventilatorsnelheid, maar ook de temperatuur buiten. Via bovengenoemde tool kun je de tempsensor van de airco overrulen via mqtt. Ik ga dus elders in de kamer een Zigbee sensor leggen en die de temperatuur via mqtt naar de airco laten sturen. Ik heb de hardware hiervoor in bestelling staan. Kijken of we dan stabieler kunnen aansturen.

SRK35ZS-W

• Weerman2
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-07 23:38
Kun je dan niet beter of gemakkelijk een externe thermostaat plaatsen?
Zit die temperatuur voeler niet in de afstandsbediening dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
HarmoniousVibe schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:27:
[...]
Ik weet niet in wat voor huis je woont, maar zowel de binnen- als de buitenunit lijken me fors overbemeten als je niet in een ongeïsoleerd en/of groot, vrijstaand tochthol woont.

Met 1kW/h bedoel je neem ik aan gewoon 1kW aka 1000W?
Ook als het huis redelijk geisoleerd is (RC=2.5), zal het indien het groot en vrijstaand is, met gemak 24h/7 1kW nodig hebben gehad de afgelopen weken.

Ik heb in de afgelopen 711 uur die December oud is, 860.3 kWh in de airco's geduwd (+40m3 Gas in de CV), dat is gemiddeld 1.21 kW continue.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scooper
Weerman2 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:09:
Kun je dan niet beter of gemakkelijk een externe thermostaat plaatsen?
Zit die temperatuur voeler niet in de afstandsbediening dan?
In de wired-afstandsbediening zit een temperatuursensor, maar in de gewone IR-afstandsbediening niet. Dan gebruikt hij gewoon de temperatuursensor in de binnenunit. Die werkt dus niet zo lekker door de wisselende omstandigheden rond de binnenunit.

Door een temperatuursensor elders in de ruimte te plaatsen creëer je daar inderdaad een soort thermostaat mee.

SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:34
Hierbij de tempsensor van mijn binnenunit, ik heb de complete printplaat op de kabelgoot liggen net achter het gordijn en dat functioneert, de binnenunit geeft nu geen problemen meer en de temp regeling in de App lijkt correct te zijn met de kamertemp(achter het gordijn komt vrijwel geen hete lucht).

De binnenunit regelt daar op, even tegenaan blazen en de schakelt zich uit, App geeft dan ook meteen 27 graden aan bijvoorbeeld, helaas is het kabeltje maar kort ik schat 30cm totaal, mogelijk wil ik dat nog verlengen.

De temperatuursensor valt geen kabel aan te solderen lijkt het, is een weerstandje op de printplaat.
Daikin FTXM35M/RXM35M

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0VV-wOmEOyRbnH9AkLgRD0-Po4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kt6Jj0Ax7J1ozAjaCbHbx63F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2vhNbhRA3w53F6GNqZP9Z2LAis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O2phL0FnqSbnCxWyQItM8SLy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dp-C_dXdtp1souyfHm5fGra3WA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ML4rawZMVfXo3l5GyTVVDWic.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 30-12-2021 16:26 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
Ik lees hier al een tijdje mee en steek links en rechts wat op.

Ik heb echter een vraag: door de hoge buitentemperaturen momenteel (relatief gezien), bemerk ik voor het eerst een flink pendelgedrag bij mijn junit. Het stoort mij niet, want hij houdt het goed op temperatuur. Maar is dit slecht voor de apparatuur?. Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?. Of kan ik er beter voor kiezen om een ruimte ( van 10 vierkantemeter) bij te pakken zodat hij minder pendelt?.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Zuinig schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:53:
Ik lees hier al een tijdje mee en steek links en rechts wat op.

Ik heb echter een vraag: door de hoge buitentemperaturen momenteel (relatief gezien), bemerk ik voor het eerst een flink pendelgedrag bij mijn junit. Het stoort mij niet, want hij houdt het goed op temperatuur. Maar is dit slecht voor de apparatuur?. Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?. Of kan ik er beter voor kiezen om een ruimte ( van 10 vierkantemeter) bij te pakken zodat hij minder pendelt?.
Theoretisch gaat de apparatuur wat minder lang mee.

Top tip: maak je er niet druk over. Als je die 10 m2 nu verwarmt met de CV zou ik zeggen: zet open die deur. Als je daar niet verwarmt: laat het zitten.

• Zuinig
Top tip: maak je er niet druk over. Als je die 10 m2 nu verwarmt met de CV zou ik zeggen: zet open die deur. Als je daar niet verwarmt: laat het zitten.
Dank. Ik verwarm mijn keuken niet altijd mee, daar ik er maar af en toe ben. Vind het een beetje onzin om dit standaard te doen. Het is een oud huis met behoorlijk warmteverlies, waardoor ik wel een voor de inhoud van de woonkamer een relatief zware junit heb, vandaar dit pendelgedrag. Voordeel is wel dat het met een zware junit snel op temperatuur (ondanks de vaak lage starttemperatuur) is en dat is dan wel weer een voordeel. Beetje shizofrene situatie ;)

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:11
Met dit weer (hier is het buiten 13,6 graden) niet pendelen betekent eigenlijk dat je unit niet zwaar genoeg is. Of je moet deuren open zetten... Maarja waarom die energie verspillen.

Overigens heb ik hem hier de hele dag uit gehad, en pas 2 uur geleden aan gehad. Maar nu weer uit.

• Wilke
Plenkske schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:30:
Met dit weer (hier is het buiten 13,6 graden) niet pendelen betekent eigenlijk dat je unit niet zwaar genoeg is.
Of dat dit goed terug kan moduleren :) maar hier heb ik 'm vandaag ook maar uitgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuinig
Plenkske schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:30:
Met dit weer (hier is het buiten 13,6 graden) niet pendelen betekent eigenlijk dat je unit niet zwaar genoeg is. Of je moet deuren open zetten... Maarja waarom die energie verspillen.

Overigens heb ik hem hier de hele dag uit gehad, en pas 2 uur geleden aan gehad. Maar nu weer uit.
Dit was ik ook al aan het denken. Ik heb hem nu ook uitgezet en misschien later op de avond weer eens aan. Lijkt me beter als te veel pendelen, aan en uit. Het is gewoon erg warm buiten ( 14 graden).

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:34
Met dit weer hoort de buitenunit nog niet te pendelen, hier kan de buitenunit nog wel lager.
Pas als de temperaturen richting 16+ gaan of de zon komt erop gebeurd het.

Als het veel gebeurd kun je Econo of whatever energiebespaarmodus aanzetten, daarmee zou je het kunnen beperken.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 30-12-2021 19:58 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-09 14:27
Hier ook geen pendelen maar gewoon lekker laag doordraaien.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 11:54
En hier de stroombesparings stand aan op 'L' (laag) en alle deuren in huis open.
De FTXM35 staat lekker rustig te draaien. :)
Pagina: 1 ... 94 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic