Toen mijn unit net geplaatst was blijf hij maar stoken gevraagd 16 ruimte temperatuur al een hele tijd 20 graden. Na het door voer gat van binnen uit te hebben gedicht was dit opgelost. In mijn spouw waait het nogal en daardoor dacht de unit dat het nog steeds geen 16 graden was.Scooper schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:31:
[...]
Ik heb het idee dat dit door de interne temperatuursensor komt. Ik kan via MHI-Ac-Ctrl zien dat de return-air wisselt qua temperatuur afhankelijk van bijvoorbeeld de stand van de flappen, de ventilatorsnelheid, maar ook de temperatuur buiten. Via bovengenoemde tool kun je de tempsensor van de airco overrulen via mqtt. Ik ga dus elders in de kamer een Zigbee sensor leggen en die de temperatuur via mqtt naar de airco laten sturen. Ik heb de hardware hiervoor in bestelling staan. Kijken of we dan stabieler kunnen aansturen.
Draait hier sinds vanmorgen na het opwarmen al rustig op 180 watt. Geen pendelen.Plenkske schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:30:
Met dit weer (hier is het buiten 13,6 graden) niet pendelen betekent eigenlijk dat je unit niet zwaar genoeg is. Of je moet deuren open zetten... Maarja waarom die energie verspillen.
Overigens heb ik hem hier de hele dag uit gehad, en pas 2 uur geleden aan gehad. Maar nu weer uit.
Toch kon hij het met de kou begin dit jaar prima warm houden.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
..dat ligt heel erg aan je warmteverlies.. met deze temperaturen is bij redelijk wat huizen het warmteverlies zo klein dat pendelen echt wel onvermijdelijk is.mr_evil08 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:52:
Met dit weer hoort de buitenunit nog niet te pendelen..
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Uiteindelijk gaat iedere unit in elk huis pendelen wanneer de buitentemperatuur zo oploopt dat de warmtevraag nog maar minimaal is, alleen is dat voor verschillende huizen bij wat verschillende buitentemperaturen.
In die zin is het eigenlijk een vrij oninteressant fenomeen.
In die zin is het eigenlijk een vrij oninteressant fenomeen.
Dan zou je het beste dus een bekabelde afstandsbediening er bij kunnen plaatsen voor betere metingen.Scooper schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:34:
[...]
In de wired-afstandsbediening zit een temperatuursensor, maar in de gewone IR-afstandsbediening niet. Dan gebruikt hij gewoon de temperatuursensor in de binnenunit. Die werkt dus niet zo lekker door de wisselende omstandigheden rond de binnenunit.
Door een temperatuursensor elders in de ruimte te plaatsen creëer je daar inderdaad een soort thermostaat mee.
Bedankt voor je antwoord.
Zo'n zelfde soort "weerstand" is vaak in de voorbumper van een auto geplaatst om de buitentemperatuur te meten.mr_evil08 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:15:
Hierbij de tempsensor van mijn binnenunit, ik heb de complete printplaat op de kabelgoot liggen net achter het gordijn en dat functioneert, de binnenunit geeft nu geen problemen meer en de temp regeling in de App lijkt correct te zijn met de kamertemp(achter het gordijn komt vrijwel geen hete lucht).
De binnenunit regelt daar op, even tegenaan blazen en de schakelt zich uit, App geeft dan ook meteen 27 graden aan bijvoorbeeld, helaas is het kabeltje maar kort ik schat 30cm totaal, mogelijk wil ik dat nog verlengen.
De temperatuursensor valt geen kabel aan te solderen lijkt het, is een weerstandje op de printplaat.
Daikin FTXM35M/RXM35M
Het moet mogelijk zijn om dit principe af te kijken en een dergelijke verlengde sensor op de printplaat te solderen.
Bij sommige typen pc-moederborden wordt wel eens zo'n sensor aan een kabeltje meegeleverd om de temperatuur in de behuizing te meten.
@murphydrz Ja het is gewoon een simpele NTC, ik had laatst al wat zitten zoeken voor hem: ThinkPadd in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
Fabrikanten gaan veelal voor de goedkoopste/makkelijkst verkrijgbare onderdelen om de BOM te drukken, dus de kans is groot dat het gewoon een simpele 10k thermistor is. Dat lijkt ook overeen te komen met wat je linkt in de specsheet voor de '09/12 class models': 10k ohm bij 25 graden Celsius. Ik heb vergeleken met verschillende datasheets van NTC's, en de waardes bij andere temperaturen lijken licht afwijkend, maar mogelijks valt dat binnen de toleranties. Geen idee wat die '09/12 class' vs 'other' betekent trouwens, mogelijks valt de FTXM onder 'other' en is het een 20k NTC.ThinkPadd schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:39:
@murphydrz Ja het is gewoon een simpele NTC, ik had laatst al wat zitten zoeken voor hem: ThinkPadd in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
Een ander probleem is dat je de weerstand extra verhoogt door er een kabel tussen te zetten. Zeker een kabel nemen die dik genoeg is dus. Het zal een beetje experimenteren worden om te weten of het beter of slechter werkt... Ik zou het zelf uittesten, maar mijn apparaten zijn nog lang onder garantie
Wellicht is het slimmer om uit te vogelen op welke pinnen de weerstand zit van het kabeltje. En dan een zelfde connector/kabel maken met aftakking voor een sensor.
Zo laat je de pcb in tact en plaats je een tussenkabeltje er tussen. Er zit geen regelunit op dit printje, dus de weerstand is wellicht gewoon twee pinnen van de connector.
Zo laat je de pcb in tact en plaats je een tussenkabeltje er tussen. Er zit geen regelunit op dit printje, dus de weerstand is wellicht gewoon twee pinnen van de connector.
Deze binnenunit zit ook nog in zijn garantieperiode maar Daikin geeft niet thuis behalve moet je hem maar verplaatsen...Slonzo schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:42:
[...]
Een ander probleem is dat je de weerstand extra verhoogt door er een kabel tussen te zetten. Zeker een kabel nemen die dik genoeg is dus. Het zal een beetje experimenteren worden om te weten of het beter of slechter werkt... Ik zou het zelf uittesten, maar mijn apparaten zijn nog lang onder garantie
De binnenunit hangt in een hoek waar blijkbaar warmte zich ophoopt met name als je de fan gaat "knijpen".
Op deze manier de sensor op kabelgoot leggen is het al behoorlijk verbetert.
Ik zit te denken om het gat naar buiten open te maken zodat het daar doorheen kan tochten en de sensor foppen.
In verleden gaf de App temps van 25-27 graden weer, het verplaatsen heeft het gereduceerd naar 22-23.
De sensor ligt net achter het gordijn uit het zicht waar de binnenunit met uitblazen van hetelucht moeilijk bij kan(het is daar dus kouder).
[ Voor 28% gewijzigd door mr_evil08 op 31-12-2021 14:02 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Hier ook een huis met RC2,5 weliswaar een twee onder één kap.PentaClover schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:13:
[...]
Ook als het huis redelijk geisoleerd is (RC=2.5), zal het indien het groot en vrijstaand is, met gemak 24h/7 1kW nodig hebben gehad de afgelopen weken.
Ik heb in de afgelopen 711 uur die December oud is, 860.3 kWh in de airco's geduwd (+40m3 Gas in de CV), dat is gemiddeld 1.21 kW continue.
Zowel in november als ook in december
Nét geen 500 kWh in de airco (multi split met drie binnendelen) gestopt!
Met het verschil dat ik in december ook een dag of 4/5 met de cv heb gestookt waar 40m3 in is verstookt.
Dit handmatig hybride bevalt goed. Bij temperaturen onder 0 wil ik de radiator in de garage ook iets mee laten lopen om de garage dooi te houden en het buitendeel bevriest dan ook telkens wat toch als minder comfortabel wordt ervaren hier.
Nog maar eens een vergelijking, 2021 vs 2013 t/m 2020.
Sinds we met de airco's verwarmen zijn we van 1350m3 gas naar 226m3 gas gegaan (nu alleen nog voor warm water)
:strip_exif()/f/image/tA3Wm2gTrN93dblaB8eAZrUV.jpg?f=fotoalbum_large)
En gebruiken we 1800kWh meer, en dat is inclusief 150kWh voor het koelen.
:strip_exif()/f/image/gocSyevWwJII6yy61Ng5hmx3.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus ruim gerekend een besparing op gas van 1100m3x€0.88= €968 en extra stroomkosten van 1650x€0.22=€363.
Totaal dus een kostenbesparing van ruim €600, wat betekend dat de investering (€2600) binnen 5 jaar is terugverdiend.
Met de prijzen van 2021 zal het nog wat sneller gaan, stroom van €0.22 naar €0.20 en gas van €0.88 naar €1.25
Komend jaar ga ik verder kijken naar een oplossing voor het warme water in combinatie met een radiator in de kelder en badkamer.
Sinds we met de airco's verwarmen zijn we van 1350m3 gas naar 226m3 gas gegaan (nu alleen nog voor warm water)
:strip_exif()/f/image/tA3Wm2gTrN93dblaB8eAZrUV.jpg?f=fotoalbum_large)
En gebruiken we 1800kWh meer, en dat is inclusief 150kWh voor het koelen.
:strip_exif()/f/image/gocSyevWwJII6yy61Ng5hmx3.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus ruim gerekend een besparing op gas van 1100m3x€0.88= €968 en extra stroomkosten van 1650x€0.22=€363.
Totaal dus een kostenbesparing van ruim €600, wat betekend dat de investering (€2600) binnen 5 jaar is terugverdiend.
Met de prijzen van 2021 zal het nog wat sneller gaan, stroom van €0.22 naar €0.20 en gas van €0.88 naar €1.25
Komend jaar ga ik verder kijken naar een oplossing voor het warme water in combinatie met een radiator in de kelder en badkamer.
[ Voor 34% gewijzigd door Y10 op 01-01-2022 14:37 ]
Ik heb de afgelopen 3 maanden 231 m3 gas (204,-) bespaart en mijn Daikin app geef aan dat er 262 kWh( 58,-) is verbruikt dat is best wel een flinke besparing van 146,- tov vorig jaar.
Overigens geef vattenval een verschil aan van 122,- ik denk dat daar de overigen kosten netwerk enz bij in zitten.
Ik ben behoorlijk tevreden met deze besparing maar ik moet wel zeggen dat het niet vanzelf gaat, je blijft monitoren wat het verbruik is enz.
Enigste waar ik meest problemen mee ervaar bij het opwarmen op deze manier is dat ik het met alleen de airco niet red dwz ik heb een tegelvloer die ik toch moet opwarmen en dat is toch wel lastig aangezien deze uitgaat op het moment dat de temperatuur in de woonkamer is bereikt.
Daarom start ik smorgens op met de CV zodat de vloer opwarm en na 10:00 de airco bijspring.
het liefst laat ik de VV de hele dag mee warmen op een laag pitje maar dat is gewoon erg moeilijk en kan alleen als ik de thermostaat een slinger geef naar 23 graden ofzo, maar dan zie ik dat er toch nog veel gas wordt verbruikt ondanks dat de CV behoorlijk is terug geknepen naar 30% vermogen.
Ik moet daar nog een sweatspot in ontdekken maar is lastig met steeds andere buitentemperaturen.
Maar al met al. prima besparing
Overigens geef vattenval een verschil aan van 122,- ik denk dat daar de overigen kosten netwerk enz bij in zitten.
Ik ben behoorlijk tevreden met deze besparing maar ik moet wel zeggen dat het niet vanzelf gaat, je blijft monitoren wat het verbruik is enz.
Enigste waar ik meest problemen mee ervaar bij het opwarmen op deze manier is dat ik het met alleen de airco niet red dwz ik heb een tegelvloer die ik toch moet opwarmen en dat is toch wel lastig aangezien deze uitgaat op het moment dat de temperatuur in de woonkamer is bereikt.
Daarom start ik smorgens op met de CV zodat de vloer opwarm en na 10:00 de airco bijspring.
het liefst laat ik de VV de hele dag mee warmen op een laag pitje maar dat is gewoon erg moeilijk en kan alleen als ik de thermostaat een slinger geef naar 23 graden ofzo, maar dan zie ik dat er toch nog veel gas wordt verbruikt ondanks dat de CV behoorlijk is terug geknepen naar 30% vermogen.
Ik moet daar nog een sweatspot in ontdekken maar is lastig met steeds andere buitentemperaturen.
Maar al met al. prima besparing
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Goedeavond,
Al een tijdje ben ik me aan het verdiepen in een lucht/lucht warmtepomp. Het lijkt me (zeker gezien de oplopende gasprijzen) een goed alternatief voor de cv-ketel.
Nu heb ik al wat door het topic heen gespit maar hij is zo groot dat ik de weg een beetje begin kwijt te raken. Kan mij iemand van advies voorzien ten aanzien van de welk type qua KW ik nodig zou hebben.
Heb een woonkamer met open keuken van 37m2 / 105 m3.
Het gaat om een woning uit 1928 welke matig geisoleerd is. Er zijn aan alle kanten voorzetwanden geplaatst en de beglazing is klassiek dubbel glas.
Ter illustratie, we gebruiken nu zo'n 1600m3 gas. en dat is alleen voor verwarmen woonkamer/keuken en tapwater. De bovenboel hebben we altijd al uitstaan.
De boel wordt nu verwarmd door twee convectoren in put, de ene put 1,25mtr de ander 2,50mtr. Geen idee wat de KW van die dingen ongeveer is. Begrijp dat je daarmee ook kan berekenen wat je aan vermogen nodig hebt qua LLwarmtepomp.
Als ik de berichten zo lees lijkt me minimaal een 4.2 wel nodig te zijn gezien dat het om een wat oudere woning gaat? Hoor graag van jullie, alvast hartelijk dank!
Al een tijdje ben ik me aan het verdiepen in een lucht/lucht warmtepomp. Het lijkt me (zeker gezien de oplopende gasprijzen) een goed alternatief voor de cv-ketel.
Nu heb ik al wat door het topic heen gespit maar hij is zo groot dat ik de weg een beetje begin kwijt te raken. Kan mij iemand van advies voorzien ten aanzien van de welk type qua KW ik nodig zou hebben.
Het gaat om een woning uit 1928 welke matig geisoleerd is. Er zijn aan alle kanten voorzetwanden geplaatst en de beglazing is klassiek dubbel glas.
Ter illustratie, we gebruiken nu zo'n 1600m3 gas. en dat is alleen voor verwarmen woonkamer/keuken en tapwater. De bovenboel hebben we altijd al uitstaan.
De boel wordt nu verwarmd door twee convectoren in put, de ene put 1,25mtr de ander 2,50mtr. Geen idee wat de KW van die dingen ongeveer is. Begrijp dat je daarmee ook kan berekenen wat je aan vermogen nodig hebt qua LLwarmtepomp.
Als ik de berichten zo lees lijkt me minimaal een 4.2 wel nodig te zijn gezien dat het om een wat oudere woning gaat? Hoor graag van jullie, alvast hartelijk dank!
@T Vermeer Lees ik het goed en is je woonkamer met open keuken samen maar 37m2?
En alleen die ruimte verwarmen kost je al 1600m3 per jaar?
Ik denk dat je dan eerst moet kijken naar je isolatie en of de CV ketel wel goed is ingeregeld?
En alleen die ruimte verwarmen kost je al 1600m3 per jaar?
Ik denk dat je dan eerst moet kijken naar je isolatie en of de CV ketel wel goed is ingeregeld?
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Klopt wel. Als je - voor de leeftijd - redelijke isolatie had (R=2,5) zou ik het met 3,5 kW misschien nog durven, maar met het beschreven gasverbruik zou ik wel voor net 1 slagje groter gaan, 4,2 of zelfs 5. Let goed op het minimum-vermogen, als dat laag is dan gaat de unit niet steeds pendelen. Bv. bij Daikin heeft de 4,2 hetzelfde minimum als de 3,5 (dus dat is goed). Van MHI weet ik het zo niet, zou je ook nog even 4-5 kW units kunnen vergelijken.T Vermeer schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:37:
Ter illustratie, we gebruiken nu zo'n 1600m3 gas. en dat is alleen voor verwarmen woonkamer/keuken en tapwater.
Als ik de berichten zo lees lijkt me minimaal een 4.2 wel nodig te zijn
1600 kuub voor een ruimte van 37 vierkante meter is echt heel erg veel.
Dat is in bouwkundige zin echt gebrekkig, ik kan me niet voorstellen dat met een aantal niet extreem kostbare ingrepen dit verbruik al een heel stuk teruggebracht moet kunnen worden.
Los daarvan, ja je kunt een airco nemen en daarmee verwarmen dan spoel je iets minder geld door het putje maar ik zou mijn prioriteiten bij de bouwkundige kant van het verhaal leggen.
Dat is in bouwkundige zin echt gebrekkig, ik kan me niet voorstellen dat met een aantal niet extreem kostbare ingrepen dit verbruik al een heel stuk teruggebracht moet kunnen worden.
Los daarvan, ja je kunt een airco nemen en daarmee verwarmen dan spoel je iets minder geld door het putje maar ik zou mijn prioriteiten bij de bouwkundige kant van het verhaal leggen.
Ik had hier 800 m3 gas verbruik per jaar, en nu met volledig L/L verwarmen wordt dit 80 m3 voor alleen warm water. Had verwacht dat elektra verbruik flink ging stijgen, maar met het isoleren van de zolder vloer (kantoor plafond) valt het verbruik nu enorm mee en blijven onze elektra kosten netto gelijk. Dus dan scheeld het flink!!
Vorig jaar gebruikten we al wel wat elektrische kacheltjes om het soms warm te houden (zonder gas) wat nu is vervangen door L/L en dat scheeld ook al enorm in efficiency natuurlijk.
“Vroeger” zaten we op 2800 m3 per jaar voor gas voor verwarmen! Voor onze vrijstaande villa van 1970 (al wel spouwisolatie maar verder was het nauwelijks geisoleerd. Veel wind / tocht / koude bruggen en andere ellende. Ben bezig om overal te isoleren, maar vind steeds nieuwe tocht gaten op zolder die ik vol moet purren of glaswol vullen of PIR plaat afdichten.
Vorig jaar gebruikten we al wel wat elektrische kacheltjes om het soms warm te houden (zonder gas) wat nu is vervangen door L/L en dat scheeld ook al enorm in efficiency natuurlijk.
“Vroeger” zaten we op 2800 m3 per jaar voor gas voor verwarmen! Voor onze vrijstaande villa van 1970 (al wel spouwisolatie maar verder was het nauwelijks geisoleerd. Veel wind / tocht / koude bruggen en andere ellende. Ben bezig om overal te isoleren, maar vind steeds nieuwe tocht gaten op zolder die ik vol moet purren of glaswol vullen of PIR plaat afdichten.
[ Voor 8% gewijzigd door Gerco-M op 01-01-2022 21:26 ]
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Even ter verduidelijking, het gaat om 37 m2 en dus om 105 m3! Misschie dat daar de schrik van de 1600 kuub inzit?ASW1 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:15:
1600 kuub voor een ruimte van 37 vierkante meter is echt heel erg veel.
Nee. 37 vierkante meter is een ruime kamer, de grootte een studio-appartement.T Vermeer schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:28:
[...]
Even ter verduidelijking, het gaat om 37 m2 en dus om 105 m3! Misschie dat daar de schrik van de 1600 kuub inzit?
Daar verbruik je geen 1600 kuub gas voor normaal gesproken.
Vertaald naar m3 is de ruimte kennelijk wel redelijk hoog 2m80 maar dan nog is het krankzinnig veel.
Hier hebben wij 190m3 en kregen het makkelijk warm met 300m3 gas.T Vermeer schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:28:
[...]
Even ter verduidelijking, het gaat om 37 m2 en dus om 105 m3! Misschie dat daar de schrik van de 1600 kuub inzit?
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Ik denk vooral dat er of gas lekt of dat je convectoren warmte de kruipruimte in lekken oid. Of douched er iemand een uur per dag?T Vermeer schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:37:
Ter illustratie, we gebruiken nu zo'n 1600m3 gas. en dat is alleen voor verwarmen woonkamer/keuken en tapwater.
1600m³ gas voor 105m³ is absurd veel.
Eerst dat euvel maar eens laten onderzoeken en dan pas kijken naar een airco lijkt me de beste volgorde.
Wat bedoel je met voorzetwanden? Als in dat er geisoleerd is? Hoe zit het met de isolatie in de vloer?
Dat lijkt me allemaal voer voor een eigen topic, dit heeft nog weinig te maken met airco.
Dat probleem met z'n gasverbruik is iets anders idd. Maar als dat opgelost is moeten we alsnog weten hoe het verder geisoleerd is.Slonzo schreef op zondag 2 januari 2022 @ 01:27:
Dat lijkt me allemaal voer voor een eigen topic, dit heeft nog weinig te maken met airco.
Bedenk wel dat hij in een oud huis woont. In 2020 heb ik 1200m3 gas verstookt voor ongeveer het zelfde aantal m2. We hadden de verwarming niet heel hoog staan en hebben in 2019 ook nog spouwmuurisolatie laten plaatsen. Ik kan me zijn gasverbruik wel voorstellen.
Vind ik ook hoor, je weet niets over stookgedrag, temperatuur enz.jupinator schreef op zondag 2 januari 2022 @ 10:59:
Bedenk wel dat hij in een oud huis woont. In 2020 heb ik 1200m3 gas verstookt voor ongeveer het zelfde aantal m2. We hadden de verwarming niet heel hoog staan en hebben in 2019 ook nog spouwmuurisolatie laten plaatsen. Ik kan me zijn gasverbruik wel voorstellen.
Ik kan het me prima voorstellen in een oud niet geïsoleerd huis.
Maar ik zou wel eerst kijken naar wat er mogelijk is aan isolatie, wat je nu investeert in isolatie scheelt je sowieso al deels aan investeren in een zwaardere unit, laat staan aan verdere stroomkosten.
Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.
Momenteel twijfel ik of wij onze goed geisoleerde tuinkantoor/tuinkamer moet gaan verwarmen met een airco of toch voor convectoren of infraroodpanelen moet gaan. Wij hebben een mooie offerte ontvangen voor de installatie van een Daikin Comfora met een RXP25M buitenunit. Waar ik mij het meeste zorgen om maak is dat de buitenunit alleen tegen de schutting geplaatst kan worden en dus waarschijnlijk te veel geluid gaat produceren. De installateur liet weten dat de unit nauwelijks hoorbaar zou zijn, maar als hij op vol vermorgen moet verwarmen heb ik daar mijn twijfels over. Wat zijn jullie ervaringen?
Aangezien tuinkamers meestal niet zo groot zijn en je het hebt over goed geïsoleerd zou ik er bang voor zijn dat een airco zijn warmte niet goed kwijt kan. Airco's kunnen prima een ruimte op een constante temperatuur houden wanneer ze ononderbroken kunnen draaien. Het wordt oncomfortabel bij aan-uitgedrag.
Hoeveel vierkante meter ongeveer, en hoe goed geïsoleerd?
Misschien kun je de warmtebehoefte goed inschatten met een elektrisch kacheltje.
800 a 900 watt is voor de meeste airco's de minimale ondergrens aan warmte die ze kunnen leveren, lager gaat niet zonder te pendelen. Als je dat erin stopt bij 5 a 10 graden en het wordt te warm dan zou ik liever een IR paneel nemen.
Hoeveel vierkante meter ongeveer, en hoe goed geïsoleerd?
Misschien kun je de warmtebehoefte goed inschatten met een elektrisch kacheltje.
800 a 900 watt is voor de meeste airco's de minimale ondergrens aan warmte die ze kunnen leveren, lager gaat niet zonder te pendelen. Als je dat erin stopt bij 5 a 10 graden en het wordt te warm dan zou ik liever een IR paneel nemen.
Wij hebben onze buitenunit bijna tegen de schutting staan (rijtjeshuis), en hebben het geluidsprobleem opgelost met een geluidsisolerende omkasting. Ons bevalt dat erg goed. Het werkt goed om geluid tegen te gaan, maar het plaatst de unit ook in een beschermde omgeving (wind, sneeuw etc).arjankol schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:20:
Momenteel twijfel ik of wij onze goed geisoleerde tuinkantoor/tuinkamer moet gaan verwarmen met een airco of toch voor convectoren of infraroodpanelen moet gaan. Wij hebben een mooie offerte ontvangen voor de installatie van een Daikin Comfora met een RXP25M buitenunit. Waar ik mij het meeste zorgen om maak is dat de buitenunit alleen tegen de schutting geplaatst kan worden en dus waarschijnlijk te veel geluid gaat produceren. De installateur liet weten dat de unit nauwelijks hoorbaar zou zijn, maar als hij op vol vermorgen moet verwarmen heb ik daar mijn twijfels over. Wat zijn jullie ervaringen?
Ik volg dit topic nu sinds mei en heb ondertussen al heel wat bijgeleerd over l/l warmtepompen, waarvoor dank!
Hier heb ik volgende installatie staan:
MXZ-3F68VF3
MSZ-LN35VG2W (living)
MSZ-AP25VGK (slaapkamer 1)
MFZ-KT25VG (slaapkamer 2)
Het is (voorlopig) niet de bedoeling dat we deze installatie gebruiken als hoofdverwarming. Daarvoor is de verhouding elektriciteits-/gasprijs te hoog in België.
Wegens praktische redenen hebben we gekozen voor 1 buitenunit. Tijdens het koelen staan alle units aan, bij het verwarmen meestal enkel de unit in de leefruimte.
Die heb ik tijdens het verwarmen al zien moduleren tot 200W. Meestal verbruikt die rond de 350W.
Ik heb de unit nog maar enkele keren zien pendelen. Dit gebeurt enkel als er bijvoorbeeld tegelijk een oven warmte aan het genereren is bij een buitentemperatuur van 14+ graden. Geen probleem dus.
In de datasheet staat dat de buitenunit bij verwarmen een minimaal thermisch vermogen van 2600W heeft. Een minimum elektrisch vermogen heb ik nergens teruggevonden. Zou het kunnen dat de buitenunit een stuk lager moduleert dan aangegeven?
Verder stel ik me vragen bij de COP van deze installatie in verwarmingsmodus.
Zoals hier wel vaker besproken, heeft deze multisplit een lagere theoretische SCOP dan de singlesplit variant.
Ik vraag me echter af wat er gebeurt met de COP wanneer er maar 1 binnenunit (die in de leefruimte) actief is.
De buitenunit draait dan altijd op een zeer laag vermogen (200-800W) en heeft een zeer grote warmtewisselaar ten opzichte van het lage vermogen. Deze zal dus gemiddeld gezien een hogere verdampingstemperatuur kunnen aanhouden. Dit zou dus betekenen dat er een minder grote delta T is tussen verdamper en condensor => hogere COP
Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat de grotere compressor eventueel wat meer wrijvingsverliezen heeft. Ook de grotere ventilator (die wel aan een lage snelheid draait) verbruikt wellicht iets meer.
Op Eurovent-certification staan de verschillende COP's bij verschillende temperaturen. Deze zijn wellicht niet representatief wanneer er maar 1 unit draait?
Kan iemand mij op weg helpen? Bedankt!
MXZ-3F68VF3
MSZ-LN35VG2W (living)
Het is (voorlopig) niet de bedoeling dat we deze installatie gebruiken als hoofdverwarming. Daarvoor is de verhouding elektriciteits-/gasprijs te hoog in België.
Wegens praktische redenen hebben we gekozen voor 1 buitenunit. Tijdens het koelen staan alle units aan, bij het verwarmen meestal enkel de unit in de leefruimte.
Die heb ik tijdens het verwarmen al zien moduleren tot 200W. Meestal verbruikt die rond de 350W.
Ik heb de unit nog maar enkele keren zien pendelen. Dit gebeurt enkel als er bijvoorbeeld tegelijk een oven warmte aan het genereren is bij een buitentemperatuur van 14+ graden. Geen probleem dus.
In de datasheet staat dat de buitenunit bij verwarmen een minimaal thermisch vermogen van 2600W heeft. Een minimum elektrisch vermogen heb ik nergens teruggevonden. Zou het kunnen dat de buitenunit een stuk lager moduleert dan aangegeven?
Zoals hier wel vaker besproken, heeft deze multisplit een lagere theoretische SCOP dan de singlesplit variant.
Ik vraag me echter af wat er gebeurt met de COP wanneer er maar 1 binnenunit (die in de leefruimte) actief is.
De buitenunit draait dan altijd op een zeer laag vermogen (200-800W) en heeft een zeer grote warmtewisselaar ten opzichte van het lage vermogen. Deze zal dus gemiddeld gezien een hogere verdampingstemperatuur kunnen aanhouden. Dit zou dus betekenen dat er een minder grote delta T is tussen verdamper en condensor => hogere COP
Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat de grotere compressor eventueel wat meer wrijvingsverliezen heeft. Ook de grotere ventilator (die wel aan een lage snelheid draait) verbruikt wellicht iets meer.
Op Eurovent-certification staan de verschillende COP's bij verschillende temperaturen. Deze zijn wellicht niet representatief wanneer er maar 1 unit draait?
Bij de wat lagere buiten temperaturen < 10oC zet ik overdag, einde van de middag de CV een uur of 2 aan, dan komt er weer wat warmte in de vloer, en dan is het meteen een heel stuk comfortabler.mb1 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:52:
[...]
Hier ook een huis met RC2,5 weliswaar een twee onder één kap.
Zowel in november als ook in december
Nét geen 500 kWh in de airco (multi split met drie binnendelen) gestopt!
Met het verschil dat ik in december ook een dag of 4/5 met de cv heb gestookt waar 40m3 in is verstookt.
Dit handmatig hybride bevalt goed. Bij temperaturen onder 0 wil ik de radiator in de garage ook iets mee laten lopen om de garage dooi te houden en het buitendeel bevriest dan ook telkens wat toch als minder comfortabel wordt ervaren hier.
Dit is het eerste jaar dat ik dat probeer, vorig jaar had ik dec-feb de airco's uit staan en alleen de CV aan, het bevalt mij tot nu toe prima.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Ligt eraan, als hij wat meer vermogen trekt bij koud weer hoor je hem echt wel. Dit kan irritant voor buren zijn, als het eenmaal op temperatuur is, hoor je hem idd nauwelijks. Een optie is hem 24/7 te laten draaien, is hij iig stil. De installateur zou gezien de 35 decibel op de erfgrens dit eigenlijk moeten afraden, omdat je dat per definitie al niet gaat redden, maar als de buren geen bezwaar hebben, lekker plaatsenarjankol schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:20:
Dank voor alle reacties. Hierbij wat opmerkingen en gedachten.jupinator schreef op zondag 2 januari 2022 @ 10:59:
- 1600 kuub is veel. Mee eens. Tegelijk denk ik dat het inderdaad kloppend is voor de staat van de woning.
- de woning is enkelsteens, geen spouw dus. Wel voorzetwanden met isolatie.
- vergat dat we in lockdown toch nog behoorlijk boven gewerkt en gestookt hebben. Denk dus dat ongeveer een 1400 kuub dan kloppender zal zijn voor alleen beneden stoken.
- daarnaast. Confectorputten in zo’n huis is verre van zuinig. Wel hebben we een nieuwe cv-ketel, maar dat heeft geen enkele toegevoegde waarde momenteel. Confectorput werkt pas vanaf aanvoertemp van zo’n 80 graden. Moduleren doet hij dus al niet. Cv moet dus continu opstoken tot 80 graden en dat duurt behoorlijk wat minuten voor het de confectieput bereikt. Denk dus dat hier ook aardig wat kuub extra aan verstookt wordt momenteel.
een eventuele LL-warmtepomp kan veel directer werken dus daar zou theoretisch een voordeel te behalen zijn is mijn idee?
een aantal adviseerden om eerst te isoleren voor aanschaf LL-warmtepomp. Dat is een keuze inderdaad.
Maar als ik puur korte termijn denk, waar ik korte klap nu puur financieel kan maken lijkt me dat toch aanschaf van een LL-warmtepomp. Of denk ik nu te naïef/positief?
De terugverdientijd lijkt me nu groter als bijvoorbeeld aanschaf hr++-beglazing of vloerisolatie. Uiteraard zal het rendement van een LL-WP steeds groter worden naarmate je beter isoleert.
De hamvraag voor mij is, is het altijd zo dat 1m3 gas gelijk staat aan 8Kw warmte of anders 2kwH verbruik bij een COP van 4?
Gaat dit ook op voor een minder of misschien wel slecht geïsoleerd huis? Want dat maakt behoorlijk uit in hoeverre ik goedkoper uit ga zijn.
Veronderstel dat ik 1000m3 gas inlever en de LL moet daar 2000KwH voor presteren…
Dan levert dat bij huidig (extreem) prijspeil op: stroom 40cent en gas 230cent: 1500 euro.
Nu is dat niet helemaal zuiver denk ik want de gasprijs lijkt me nu veel te hoog te staan. Die zal echt nog wel gaan zakken, denk ik zo. Dus de opbrengst zal een stuk lager zijn.
Ik heb ook 30 m2 en een keuken 10 m2, welke verwarm met MHI 5 kw. Vrijstaand huis 50tiger jaren. Ik stook erg zuinig maar bij normaal gebruik(partner thuis) is jou gasverbruik ook voor zo'n huis als mijn heel normaal, wat redelijk geïsoleerd is. Begrijp ook verontwaardiging hier niet, een oud huis is echt totaal niet met een huis vanaf de jaren 80/90 te vergelijken, dat gaat volledig mank. Laat staan een huis vanaf 2000 of appartement.T Vermeer schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:37:
Goedeavond,
Het gaat om een woning uit 1928 welke matig geisoleerd is.
Vaak doe ik alleen de woonkamer en de keuken niet. Situatie is altijd lastiger in oud huis, omdat bij lage buitentemperaturen, je binnentemperatuur erg ver kan wegzakken.
Dan krijg je de vraag wat je verwachting is: wil je het snel op temperatuur krijgen na een koude nacht, zul je een wat zwaardere unit moeten hebben. Laat je de unit meer doordraaien, dan kan wat lichter gegaan worden. Bij mij zakt de temperatuur ook fors weg. Kan zomaar naar 12/13 graden. Tot 14,5 graden, laat ik het door mijn CV ondersteunen.
Hier moet ik nog mee experimenteren. Wil steeds meer door de airco laten ondersteunen.
Nadeel van een zwaardere unit is pendelgedrag (bij hogere buitentemperaturen zoals nu) en de binnenunit maakt meer ventilator geluid. Mijn MHI 5 kw, maakt op de zachtste ventilator stand net zoveel geluid als de MHI 3,5 kw op de derde. Maar heeft beduidend meer power als warmte snel geleverd moet worden.
MHI SRK 50 ZS-W
Ja, bovenstaande grove omrekenfactor is niet afhankelijk van het isolatiepeil. Dus het klopt dat afhankelijk van je huidige energieprijzen het deel dat de airco voor zijn rekening kan nemen grofweg de helft scheelt vs. gas stoken.T Vermeer schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:54:
De hamvraag voor mij is, is het altijd zo dat 1m3 gas gelijk staat aan 8Kw warmte of anders 2kwH verbruik bij een COP van 4?
Gaat dit ook op voor een minder of misschien wel slecht geïsoleerd huis?
Wat wel zo is: warmtepompen werken efficiënter en stiller als ze continu op laag niveau werken. Dit betekent dat continu doorstoken vaak een comfortabele, stille, en relatief (vergeleken met hetzelfde met een CV doen) zuinige optie is. Echter, in een slecht geïsoleerd huis kost dit natuurlijk wel fors extra ten opzichte van een forse nachtverlaging, omdat je lekker voor de vogeltjes zit te stoken. Bij nachtverlaging zul je dan mogelijk toch de CV even een uurtje willen bijschakelen in de ochtend om er snel wat extra warmte in te krijgen, als het buiten echt koud is (<0). De airco kan dan de rest van de dag aanblijven. Met zoiets kun je in elk geval experimenteren, zolang beide systemen aanwezig zijn. Ook zul je uitvinden dat het in de praktijk buiten eigenlijk heel lang tussen de 3 en 15 graden is, en bij deze temperaturen werkt de airco sowieso geweldig en bespaart je dan een flinke bak gas.
[ Voor 45% gewijzigd door Wilke op 02-01-2022 18:29 ]
Dat merk ik ook. In Nederland gaat de temperatuur niet zo heel vaak onder het vriespunt, de laatste 20 jaar (grofweg) en dat is prima te doen met l/l warmtepomp. Wat ik me wel afvraag en zorgen over maak: stel ik laat de unit veel doordraaien in de nacht (of een a twee keer per nacht een uurtje programmeren): hoe zit het met het gevaar voor kortsluiting of brand met airco?. Weet iemand daar iets over?.Wilke schreef op zondag 2 januari 2022 @ 18:22:
[...]De airco kan dan de rest van de dag aanblijven. Met zoiets kun je in elk geval experimenteren, zolang beide systemen aanwezig zijn. Ook zul je uitvinden dat het in de praktijk buiten eigenlijk heel lang tussen de 3 en 15 graden is, en bij deze temperaturen werkt de airco sowieso geweldig en bespaart je dan een flinke bak gas.
MHI SRK 50 ZS-W
Dat risico lijkt me hoger met een gasketel. Iets met gas en het verbranden ervan 
Het zal misschien eens voorkomen maar net zo vaak als een TV die in de fik vliegt. Er zitten niet echt onderdelen in die echt heet worden zoals in een oven, condensdroger of CV ketel.
Het zal misschien eens voorkomen maar net zo vaak als een TV die in de fik vliegt. Er zitten niet echt onderdelen in die echt heet worden zoals in een oven, condensdroger of CV ketel.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Niet concreet. Echter. Iedereen heeft al sinds ca. de jaren 50 sowieso minimaal 1 warmtepomp in huis die dag en nacht aan staat: namelijk de koelkast. Het principe is vrijwel gelijk, alleen de schaal wat kleiner.Zuinig schreef op zondag 2 januari 2022 @ 18:39:
Dat merk ik ook. In Nederland gaat de temperatuur niet zo heel vaak onder het vriespunt, de laatste 20 jaar (grofweg) en dat is prima te doen met l/l warmtepomp. Wat ik me wel afvraag en zorgen over maak: stel ik laat de unit veel doordraaien in de nacht (of een a twee keer per nacht een uurtje programmeren): hoe zit het met het gevaar voor kortsluiting of brand met airco?. Weet iemand daar iets over?.
Daarnaast lijken de risico's mij sowieso een stuk kleiner dan bij het verbranden van gas, wat ook kan lekken, CO kan veroorzaken, brand zou kunnen laten ontstaan, enz. En ook dit slaat 's nachts aan als het koud is.
Dank, neemt toch al iets van mijn zorgen weg.
MHI SRK 50 ZS-W
Zelf gemaakt of welke heb je daarvoor gekozen?Sjamo schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:52:
[...]
Wij hebben onze buitenunit bijna tegen de schutting staan (rijtjeshuis), en hebben het geluidsprobleem opgelost met een geluidsisolerende omkasting. Ons bevalt dat erg goed. Het werkt goed om geluid tegen te gaan, maar het plaatst de unit ook in een beschermde omgeving (wind, sneeuw etc).
Wij hebben gekozen voor een merford. Duur, lelijk, maar bijzonder functioneel vinden wij. Prettig om geen zorgen te hebben over de herrie die een warmtepomp kan maken, juist op de momenten dat je die her hardste nodig hebt. Maar dat was ons gevoelBobo89 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:29:
[...]
Zelf gemaakt of welke heb je daarvoor gekozen?
https://www.merford.com/n...n/warmtepompomkasting+367
Zeker een sociale actie voor de buurt. Ik schrik meer van de grootte dan de prijs van zo’n kast. Kon je hem ergens kwijt dat hij wat minder opvalt?Sjamo schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:38:
[...]
Wij hebben gekozen voor een merford. Duur, lelijk, maar bijzonder functioneel vinden wij. Prettig om geen zorgen te hebben over de herrie die een warmtepomp kan maken, juist op de momenten dat je die her hardste nodig hebt. Maar dat was ons gevoel
https://www.merford.com/n...n/warmtepompomkasting+367
Nee. Wij hebben een klein rijtjeshuis, en de kast oogt groot en lelijk in de voortuin. Ik kan het niet anders zeggen. Hij moet ook nog eens riant ruimte rondom vrij houden voor de beste werking, vooral achter en voor. Dus plaatsing met de achterkant tegen een muur is niet wenselijk voor zover wij hebben begrepen. Dat maakt dat het ding extra opvalt.kbuntu schreef op maandag 3 januari 2022 @ 07:11:
[...]
Zeker een sociale actie voor de buurt. Ik schrik meer van de grootte dan de prijs van zo’n kast. Kon je hem ergens kwijt dat hij wat minder opvalt?
Maar, zoals vaak het geval, inmiddels zien we het nauwelijks nog, we zijn er aan gewend. En het grote voordeel qua geluid blijft.
Zelfs het geluid bij volop verwarmen bij een graad of 4 a 5 onder 0, en het geluid bij defrosts etc, hoor je gewoon niet. Zelfs niet met je oor bij de lamellen voor de in- en uitstroom. We moeten onze hand voor de lamellen houden om aan de luchtstroom te voelen dat de airco inderdaad werkt.
Wat voor buitenunit heb je erin staan?
En, heb je getest zonder omkasting?
Wel of niet een omkasting blijft mijn grote twijfelpunt namelijk!
Ik zou het gewoon eerst doen zonder. Kijken hoe het gaat. Kan altijd nog als het tegenvalt.dt_swiss schreef op maandag 3 januari 2022 @ 08:50:
Ja, het zal wel wat meer gemeengoed gaan worden op termijn en duurzaamheid vraagt soms wat concessies.Sjamo schreef op maandag 3 januari 2022 @ 07:50:
[...]
Nee. Wij hebben een klein rijtjeshuis, en de kast oogt groot en lelijk in de voortuin. Ik kan het niet anders zeggen. Hij moet ook nog eens riant ruimte rondom vrij houden voor de beste werking, vooral achter en voor. Dus plaatsing met de achterkant tegen een muur is niet wenselijk voor zover wij hebben begrepen. Dat maakt dat het ding extra opvalt.
Maar, zoals vaak het geval, inmiddels zien we het nauwelijks nog, we zijn er aan gewend. En het grote voordeel qua geluid blijft.
Zelfs het geluid bij volop verwarmen bij een graad of 4 a 5 onder 0, en het geluid bij defrosts etc, hoor je gewoon niet. Zelfs niet met je oor bij de lamellen voor de in- en uitstroom. We moeten onze hand voor de lamellen houden om aan de luchtstroom te voelen dat de airco inderdaad werkt.
Mocht je hem in de voortuin plaatsen? Hier mag dat namelijk absoluut niet. Bij ons hangt hij nu aan de gevel in de achtertuin, esthetisch ook een concessie. Uiteindelijk zijn we qua energierekening de lachende derde
Ik heb ook deze omkasting voor mijn Daikin 3MXM52N, voorjaar zonder gedaan maar deze maakt op bepaalde momenten bij verwarmen vrij veel geluid door o.a. veel steen om de unit heen wat het geluid goed weerkaatst en dat in een stille buurt. Ik had nog geen klachten van buren maar deze zeker wel gekregen als ik zoals nu 24/7 draai.dt_swiss schreef op maandag 3 januari 2022 @ 08:50:
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
In meerdere gemeenten is er toch wel een vergunning voor nodig omdat feitelijk het volume van je huis toeneemt.Glashelder schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:24:
@kbuntu volgens mij kunnen ze het niet verbieden als het apparaat op de grond staat.
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Volume van je huis neemt alleen toe bij plaatsing AAN het gebouw.Team-RiNo schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:25:
[...]
In meerdere gemeenten is er toch wel een vergunning voor nodig omdat feitelijk het volume van je huis toeneemt.
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
@GermanPivo Niet helemaal goed gelezen inderdaad al vallen de leidingen er ook wel onder lijkt me dus die moeten ook naar binnen.
Goten voor leidingen vallen er als het goed is niet onder. Het omgevingsloket spreekt over uitbreiding als je meer dan 0,5 meter uit de gevel komt.Team-RiNo schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:43:
@GermanPivo Niet helemaal goed gelezen inderdaad al vallen de leidingen er ook wel onder lijkt me dus die moeten ook naar binnen.
Kleine uitstekende delen (die minder dan 0,5 m buiten het gebouw uitsteken) hoeft u niet mee te rekenen. Het aanbrengen van bijvoorbeeld een buis van een rookgasafvoer vergroot het volume van het bouwwerk niet.
Overigens heb je in sommige gemeenten dan weer de welstandscomissie die daar wat over te zeggen heeft, maar geen idee of die ook iets mogen roepen over leidinggoten/regenpijpen.
Ik ben van plan om mijn huis grondig te gaan verbouwen. Het is een jaren 50 woning die niet is geïsoleerd en voorzien is van enkelglas. bedoeling is dus om het huis zo goed als mogelijk te isoleren met nieuwe PIR voorzet wanden en alles kozijnen te vervangen door kunststof en HR+++ glas. Verder wordt de beneden verdieping voorzien van en nieuwe betonnen vloer met vloerverwarming en zal de benden verdieping verwarmt gaan worden met een warmtepomp(Weet nog net welke).
De planning is om de bovenverdieping te gaan verwarmen/koelen met Lucht/lucht warmtepomp(airco). Na al een tijdje dit topic te volgen ben ik er al achter dat ik het beste voor een MHI systeem kan gaan. Ik zit dan ook te denken om een multisplit te kopen met 3 binnen units.
Indeling boven verdieping.
1: Slaapkamer. (37m3)
Verwarmen met binnen unit (2,5kw??)
2: Werk/game kamer (26,5m3)
Verwarmen met binnen unit (2kw??)
3: Studeer/werk kamer (15,5m3)
4: Inloop kast (10,5m3)
Verwarmen met Lage temperatuur convector op de warmtepomp beneden.
5: Overloop + trap opgang.
Geen verwarming. Warmte van de beneden verdieping zal hoop ik genoeg zijn om de overloop warm te houden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/eLQoBzaeBhSMFSPnu0btTPvN.png?f=user_large)
Zit ik een beetje in de goede richting te denken? En zijn er nog dingen die ik vergeten ben qua verwarmen met lucht? Ik had al gelezen dat je niet een te grote binnen unit moet kopen omdat hij dan gaat pendelen maar ik kan geen kleinere MHI vinden dan 2kw.
De planning is om de bovenverdieping te gaan verwarmen/koelen met Lucht/lucht warmtepomp(airco). Na al een tijdje dit topic te volgen ben ik er al achter dat ik het beste voor een MHI systeem kan gaan. Ik zit dan ook te denken om een multisplit te kopen met 3 binnen units.
Indeling boven verdieping.
1: Slaapkamer. (37m3)
Verwarmen met binnen unit (2,5kw??)
2: Werk/game kamer (26,5m3)
3: Studeer/werk kamer (15,5m3)
4: Inloop kast (10,5m3)
Verwarmen met Lage temperatuur convector op de warmtepomp beneden.
5: Overloop + trap opgang.
Geen verwarming. Warmte van de beneden verdieping zal hoop ik genoeg zijn om de overloop warm te houden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/eLQoBzaeBhSMFSPnu0btTPvN.png?f=user_large)
Zit ik een beetje in de goede richting te denken? En zijn er nog dingen die ik vergeten ben qua verwarmen met lucht? Ik had al gelezen dat je niet een te grote binnen unit moet kopen omdat hij dan gaat pendelen maar ik kan geen kleinere MHI vinden dan 2kw.
@SkullboyNL Inderdaad kleiner dan 2 of 2.5 kw zal je niet vinden, die zijn economisch niet interessant voor de makers denk ik. Pendelen kan je voorkomen door een unit te nemen met een laagst mogelijk minimum vermogen. Ik heb hier de ZSX MHI units in de slaapkamers en die moduleren heel ver terug. Het varieerd wel met de buitentemperatuur maar ze werken zowiezo heel stil.
Welke buitenunit neem je? Ik denk dat een 5 kw unit hier heel geschikt is, als je daarvoor ook de W versie neemt moduleerd die ook verder terug voor minder pendelen.
Ja die overloop en trap opgang blijven vast warm genoeg door de warmte in andere kamers. Misschien een graad of wat minder warm maar dat is nog steeds voldoende voor die ruimte. Zelfde voor de inloopkast eigenlijk, tenzij die slecht geisoleerd is en daardoor vaak koud is. Als je de deuren openlaat gedurende de dag verspreid de warmte zich ook aardig goed zodat alle kamers aardig warm zijn. En je pendelen kan voorkomen in een van de kamers ook. Dit werkt goed op kamers van een verdieping, want warmte trekt naar boven natuurlijk dus je kan zo niet 2 verdiepingen verwarmen.
Welke buitenunit neem je? Ik denk dat een 5 kw unit hier heel geschikt is, als je daarvoor ook de W versie neemt moduleerd die ook verder terug voor minder pendelen.
Ja die overloop en trap opgang blijven vast warm genoeg door de warmte in andere kamers. Misschien een graad of wat minder warm maar dat is nog steeds voldoende voor die ruimte. Zelfde voor de inloopkast eigenlijk, tenzij die slecht geisoleerd is en daardoor vaak koud is. Als je de deuren openlaat gedurende de dag verspreid de warmte zich ook aardig goed zodat alle kamers aardig warm zijn. En je pendelen kan voorkomen in een van de kamers ook. Dit werkt goed op kamers van een verdieping, want warmte trekt naar boven natuurlijk dus je kan zo niet 2 verdiepingen verwarmen.
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Om deze reden kreeg ik het advies 2 buitenunits te nemen. Hoger rendement en lager terug moduleren.krulwilg schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:03:
Ik volg dit topic nu sinds mei en heb ondertussen al heel wat bijgeleerd over l/l warmtepompen, waarvoor dank!
MXZ-3F68VF3
MSZ-LN35VG2W (living)
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Heb je een houten vloer tussen bovenverdieping en zolder? In dat geval zou ik een cassette unit op zolder plaatsen en daar de buizen lekker rondleiden.SkullboyNL schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:03:
Ik ben van plan om mijn huis grondig te gaan verbouwen. Het is een jaren 50 woning die niet is geïsoleerd en voorzien is van enkelglas.
Is er iemand bekend met de Mitsubishi WSH-AP25Wi ?
Deze heeft een best redelijke prijs, maar is het ook een redelijke prijs/kwaliteit verhouding?
Deze heeft een best redelijke prijs, maar is het ook een redelijke prijs/kwaliteit verhouding?
Geen ervaring met de betreffende set, maar heb de binnenuit hier hangen en die is prima.murphydrz schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:03:
Is er iemand bekend met de Mitsubishi WSH-AP25Wi ?
Specs van de buitenunit zijn ook gewoon goed en ME is een A merk dus heb je sowieso geen miskoop aan.
Let wel de binneunit is het basis model, dit is voor de meeste mensen prima tenzij je echt top van de line wil met alle extra gimmicks.
Dank voor jouw reactie.medal schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:31:
[...]
Geen ervaring met de betreffende set, maar heb de binnenuit hier hangen en die is prima.
Specs van de buitenunit zijn ook gewoon goed en ME is een A merk dus heb je sowieso geen miskoop aan.
Let wel de binneunit is het basis model, dit is voor de meeste mensen prima tenzij je echt top van de line wil met alle extra gimmicks.
Het is om ongeveer 40m3 te verwarmen...een tuinhuisje. Wel goed geïsoleerd.
De huidige radiator, wat in principe warmte zou moeten geven, haalt het warme water binnen wat 20 meter verderop wordt opgewekt en met de winterkou blijft er weinig warmte over.
Een L/L warmtepomp leek mij eigenlijk wel een goed plan.
Het aantal buitenunits dat "handig" is tegen pendelen is helemaal afhankelijk van hoe je ze gebruikt. Je kunt het minimumvermogen namelijk delen door het aantal binnenunits wat je tegelijkertijd aan hebt staan. Als je een duo hebt met een min van laten we zeggen 900W versus 2 single splits met ieder een minimum van 700W, dan kun je het volgende simpele sommetje maken:Carboy54 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:48:
[...]
Om deze reden kreeg ik het advies 2 buitenunits te nemen. Hoger rendement en lager terug moduleren.
2 singles betekent dat je 2 buitenunits allebei 700W kwijt moeten kunnen. Als je ze allebei aan het staan dan is je minimumvermogen dus feitelijk niet 700, maar 1400W.
1 duo heeft inderdaad een hoger minimumafgiftevermogen, dus als je inderdaad vaak maar één binnenunit tegelijkertijd aan hebt staan (bijv 1 op de slaapkamer 's nachts en 1 in de woonkamer overdag), dan is dat minder gunstig. 900 is immers hoger dan 700. Maar als je ze meestal beide aan hebt staan (bijvoorbeeld meerdere slaapkamers, of een woonkamer en een thuiskantoor en beide ruimtes zijn overdag vaak beide in gebruik), dan blijft het minimum nog steeds 900W, maar nu hebt je 2 ruimtes waarin je deze energie kwijt kunt. Dat is weer gunstiger, want 900W is minder dan 1400W.
Analogie met auto's: stel je hebt een Smart waar 2 personen in kunnen. En een Golf waar 4 of misschien 5 personen in kunnen. Het staat buiten kijf dat die Smart zuiniger zal zijn. Dus als je inderdaad met 1 of 2 personen bent kun je beter met de Smart op pad gaan.
Echter, ben je met 3 tot 5 man, dan hebt je 2 of zelfs 3 van die Smarts nodig, terwijl die mensen ook allemaal in de ene Golf zouden passen, wat in zo'n situatie natuurlijk veel minder brandstof kost.
Ditzelfde geldt voor buitenunits (de compressor met name). Een single heeft inderdaad een lager minimumvermogen. Maar vaak wordt er wel vergeten dat je ook meerdere singles hebt draaien als je binnen meerdere units aan hebt staan. Voordeel = weg.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
@HarmoniousVibe theoretisch heb je gelijk, maar in de praktijk lijkt het er wel op dat er geen enkele vorm van coördinatie is tussen de verschillende binnendelen om hier ook echt voordeel uit te halen. Dat gebrek aan coördinatie zorgt volgens mij dus juist voor het pendelfeest bij verwarmen.
Wat voor coördinatie zou er nodig zijn? Ik zie het een beetje als 1 radiator 2 radiators. Het totale afgifteoppervlak (de condenser/evaporator, afhankelijk van de modus) wordt groter en de te verwarmen/koelen ruimte ook. De compressor hoeft toch helemaal niet te weten hoeveel binnenunits en nu precies aanhangen? Of heeft dit met de flow van het koelmiddel te maken, want dat is na de compressor natuurlijk.Glashelder schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:24:
@HarmoniousVibe theoretisch heb je gelijk, maar in de praktijk lijkt het er wel op dat er geen enkele vorm van coördinatie is tussen de verschillende binnendelen om hier ook echt voordeel uit te halen. Dat gebrek aan coördinatie zorgt volgens mij dus juist voor het pendelfeest bij verwarmen.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Jij zegt dat een multi een voordeel kan zijn omdat deze de afgifte over meerdere units kan verdelen als ze aan staan. Daar ben ik het mee eens.
Je hebt coördinatie nodig tussen de binnendelen om deze afgifte netjes te verdelen. Ik heb nu het idee dat geen enkele unit dit intelligent doet. Het beeld wat ik heb is dat elke binnenunit op individuele basis beslist wanneer ze ‘warmte nodig hebben’ in plaats van dat hier een intelligenter algoritme achter zit die meer op efficiency gericht is.
Nu gaat de buitenunit dus aan on demand van èèn binnenunit en de restwarmte wordt random ergens anders in je huis gedumpt. Dat moet toch wel slimmer kunnen?
Met een stukje coördinatie kan je ook voorkomen dat de buitenunit te vaak aan gaat. Er kan bijv. beslist worden een kamer net iets verder af te laten koelen als al gesignaleerd wordt dat een andere kamer binnen zeer korte tijd ook gaat vragen naar warmte.
Je hebt coördinatie nodig tussen de binnendelen om deze afgifte netjes te verdelen. Ik heb nu het idee dat geen enkele unit dit intelligent doet. Het beeld wat ik heb is dat elke binnenunit op individuele basis beslist wanneer ze ‘warmte nodig hebben’ in plaats van dat hier een intelligenter algoritme achter zit die meer op efficiency gericht is.
Nu gaat de buitenunit dus aan on demand van èèn binnenunit en de restwarmte wordt random ergens anders in je huis gedumpt. Dat moet toch wel slimmer kunnen?
Met een stukje coördinatie kan je ook voorkomen dat de buitenunit te vaak aan gaat. Er kan bijv. beslist worden een kamer net iets verder af te laten koelen als al gesignaleerd wordt dat een andere kamer binnen zeer korte tijd ook gaat vragen naar warmte.
bijzonder nog geen paar maanden in gebruik en mijn Daikin heeft de geest gegeven, gaat wel aan enz maar blaast geen warme of koude lucht, alleen als ik de ventilator stand gebruik blaast hij.
Das toch wel snel kapot voor een daikin perfera
[ Voor 10% gewijzigd door merlin1201 op 04-01-2022 10:38 ]
Klinkt eerder als een tekort of geen koelmiddel dan iets anders. Ik zou niet meteen de conclusie trekken dat de unit helemaal stuk is.merlin1201 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:36:
bijzonder nog geen paar maanden in gebruik en mijn Daikin heeft de geest gegeven, gaat wel aan enz maar blaast geen warme of koude lucht, sterker blaast niets meer.
Maar je hebt neem ik aan garantie op de installatie; tijd om de installateur langs te laten komen. Dan kan die het gaan oplossen.
Ja heb garantie, zal eens eens contact leggen.
Krijg nu ook storing H3 binnen, installateur al ingelicht.
[ Voor 40% gewijzigd door merlin1201 op 04-01-2022 11:00 ]
Dat werkt hier perfect, gaat tot 300W opgenomen verdeeld over 2-3 units. Binnenunits zetten hun expansieventiel open en buitenunit zorgt dat er genoeg druk staat op de leiding, zo heel anders is dat niet dan met bijvoorbeeld een Evohome systeem. Daar vertaalt de stand van de radiator/zonekleppen naar een gewenste aanvoertemperatuur en dat sturen ze naar de ketel.Glashelder schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:24:
Als 1 unit vol op power mode gaat trekt de compressor natuurlijk idioot veel stroom, maar daar vraag je zelf om. Ik heb het eerder te koud bij multizone gebruik en zet zelf de setpoint hoger om de compressor een schop te geven, (300W x 4? / 2) is vaak te weinig.
Het kan allemaal veel slimmer, daar ben ik het met je eens, maar dat geldt ook voor singles. Niet voor niets hacken mensen de MHI of vervangen ze de software van een lucht/water WP door eigen controllers, het is allemaal shit geregeld vergeleken met een simpele, getunede CV setup.
[ Voor 13% gewijzigd door w00key op 04-01-2022 10:59 ]
Fault Code H3:merlin1201 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:39:
Ja heb garantie, zal eens eens contact leggen.
Fault: Malfunction of high pressure switch (HPS)
Defective high pressure switch
Broken wire
Defective outdoor unit PCB
Defective connector contact
Lijkt toch niet te weinig koelmiddel te zijn. Of te weinig koelmiddel kan ook deze error veroorzaken.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Kan iemand mij misschien vertellen hoe vaak er (preventief) onderhoud nodig is aan de buitenunit van een L/L warmtepomp?
Gaat het goed omdat er genoeg warmtevraag is of omdat de regeling goed is?w00key schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:57:
[...]
Dat werkt hier perfect, gaat tot 300W opgenomen verdeeld over 2-3 units. Binnenunits zetten hun expansieventiel open en buitenunit zorgt dat er genoeg druk staat op de leiding, zo heel anders is dat niet dan met bijvoorbeeld een Evohome systeem. Daar vertaalt de stand van de radiator/zonekleppen naar een gewenste aanvoertemperatuur en dat sturen ze naar de ketel.
Als 1 unit vol op power mode gaat trekt de compressor natuurlijk idioot veel stroom, maar daar vraag je zelf om. Ik heb het eerder te koud bij multizone gebruik en zet zelf de setpoint hoger om de compressor een schop te geven, (300W x 4? / 2) is vaak te weinig.
Het kan allemaal veel slimmer, daar ben ik het met je eens, maar dat geldt ook voor singles. Niet voor niets hacken mensen de MHI of vervangen ze de software van een lucht/water WP door eigen controllers, het is allemaal shit geregeld vergeleken met een simpele, getunede CV setup.
Op basis van de ervaringen hier verwacht ik namelijk het eerste
Wat voor spul heb je?
Warmtevraag is 247 kWh verstookt in december, dat is lager dan wat ik in deze thread zie. Ik zet hem zelf een stand hoger als het fris is, anders blijft het blazen op minimum.Glashelder schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:18:
[...]
Gaat het goed omdat er genoeg warmtevraag is of omdat de regeling goed is?
Op basis van de ervaringen hier verwacht ik namelijk het eersteMaar inderdaad, het gaat soms wel goed
Wat voor spul heb je?
Daarvoor heb ik 1 set, LG MU3R19 + 3x DC09/12RH. Regeling gaat alleen (heel hard) stuk door de 3 uur defrost regel, verder loopt het perfect - verbruik is een kaarsrechte lijn als kamer op temperatuur is, alleen bij inhalen / eerste keer aanzetten op een dag vind ik hem iets te agressief.
Dat laatste is whatever, lekker laten gaan, kamer is binnen no time warm voor 0.2 kWh aan stroom.
[edit]
Verbruik was wel hoger dan gas / 2, maar dat komt door een ander stookgedrag. Vorige jaar, te koud -> deal with it, of zet CV hoger en een half uur later is het misschien eindelijk warm. Nu is het ff 2 graden hoger en hoppa, there we go.
[ Voor 12% gewijzigd door w00key op 04-01-2022 12:44 ]
Ik haal al 15 jaar af en toe de stoffer erover. That's it. Werkt nog steeds top.arjankol schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:16:
Kan iemand mij misschien vertellen hoe vaak er (preventief) onderhoud nodig is aan de buitenunit van een L/L warmtepomp?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Goedemiddag,
Ik heb een multisplit panasonic cu-3tz52tbe met 3 binnenunits 2 kw er op gekocht.
Kan ik deze voeden met een 3 aderig snoer met stekker in het stopcontact?
Het stroomverbruik is toch maar maximaal 1500 watt?
Ik heb een multisplit panasonic cu-3tz52tbe met 3 binnenunits 2 kw er op gekocht.
Maximaal 2.18 kW - meestal tijdens defrost en op max vermogen kort daarna (tenzij je zelf de power stand inschakelt). Je kan er inderdaad een stekker aan knopen en in het stopcontact prikken, maar is imho niet een hele nette manier om het aan te sluiten. Zou het dan ook niet adviseren. Beste manier is op een eigen groep direct in de meterkast.Klik schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:35:
Goedemiddag,
[ Voor 7% gewijzigd door GermanPivo op 04-01-2022 15:44 ]
Dit ja.GermanPivo schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:41:
Zou het dan ook niet adviseren. Beste manier is op een eigen groep direct in de meterkast.
En als dat niet lukt pak een stopcontact dichtbij, waarvan je weet dat de groep waar die op zit maar weinig verbruikers heeft. En dan niet met een stekker erin, maar gewoon de draad vast aansluiten in de doos.
Wat ik zo online kon vinden denk ik dat een 5kw ook het beste is voor deze situatie. Van de W versie wis ik niet bedankt voor de tip.Gerco-M schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:04:
@SkullboyNL Inderdaad kleiner dan 2 of 2.5 kw zal je niet vinden, die zijn economisch niet interessant voor de makers denk ik. Pendelen kan je voorkomen door een unit te nemen met een laagst mogelijk minimum vermogen. Ik heb hier de ZSX MHI units in de slaapkamers en die moduleren heel ver terug. Het varieerd wel met de buitentemperatuur maar ze werken zowiezo heel stil.
De trap opgang en overloop hebben een open verbinding naar benden zonder deur de warmte van beneden zal dus wel opstijgen naar boven.
Er zit inderdaad een houten vloer tussen de boven verdieping en zolder. Zelf heb ik nog niet gekeken naar cassette units en alleen maar naar wand modellen. Is er een groot voordeel bij cassette units?Trebbors schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:17:
[...]
Heb je een houten vloer tussen bovenverdieping en zolder? In dat geval zou ik een cassette unit op zolder plaatsen en daar de buizen lekker rondleiden.
Je maakt ‘m nooit open en vervangt ook geen filters?Carboy54 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:08:
[...]
Ik haal al 15 jaar af en toe de stoffer erover. That's it. Werkt nog steeds top.
Er zitten geen filters in de buitenunit. Waarvoor zou dat moeten?
Er zitten toch roosters voor, die hoef je aan de binnenkant nooit schoon te maken?HarmoniousVibe schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:22:
Er zitten geen filters in de buitenunit. Waarvoor zou dat moeten?
Mijn mhi hangt in de gang en blaast uit naar d woonkamer en keuken.
Als de gang koud is dan blijft hij warme lucht blazen terwijl de temperatuur van de r/c bijvoorbeeld wel gewoon 22 graden is met als gevolg dat het steeds warmer wordt.
Weet iemand hoe ik hem kan instellen dat hij alleen de r/c warmte gebruikt?
Als de gang koud is dan blijft hij warme lucht blazen terwijl de temperatuur van de r/c bijvoorbeeld wel gewoon 22 graden is met als gevolg dat het steeds warmer wordt.
Weet iemand hoe ik hem kan instellen dat hij alleen de r/c warmte gebruikt?
Dat is wel handig om dat af en toe af te nemen ja, en het kan in ieder geval geen kwaad, maar dat zijn geen filters.HereIsTom schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:25:
[...]
Er zitten toch roosters voor, die hoef je aan de binnenkant nooit schoon te maken?
Hoi Allen,
Wij zijn ons aan het oriënteren op airconditioning in huis en we twijfelen tussen een LG PC18SQ en een MHI SRK 50 ZS-S. Beiden een 5.0Kw binnen wandmodel.
Kunnen jullie ons de voordelen en nadelen van beide modellen noemen? De installateur die veel met LG werkt roemt voornamelijk de service vanuit het hoofdkantoor. Snelle hulp/onderdelen, betrouwbaar netwerk. Hoe is dit met MHI?
Klopt het dat de LG gemiddeld meer geluid maakt dan de MHI?
Ik lees een SEER/SCOP van 6,3/4,2 voor de MHI en een SEER/SCOP van 7,0/4,3 voor de LG.
Zijn dit beide waarden voor Europa en kan ik er dus vanuit gaan dat de LG zuiniger is met verbruikte energie? Op een andere site staat dat de LG een SEER/SCOP heeft van 6,5/4,0. Wat is nu waar?
De LG wordt standaard geleverd met WiFi-module en de MHI is dit optioneel. Hebben jullie ervaringen met beiden. Hoe is de software?
De LG heeft Dual-inverter technologie. Is dit iets bijzonders?
Kortom.... Welke zouden jullie nemen?
Alvast bedankt voor de suggesties/meningen/antwoorden
Wij zijn ons aan het oriënteren op airconditioning in huis en we twijfelen tussen een LG PC18SQ en een MHI SRK 50 ZS-S. Beiden een 5.0Kw binnen wandmodel.
Kunnen jullie ons de voordelen en nadelen van beide modellen noemen? De installateur die veel met LG werkt roemt voornamelijk de service vanuit het hoofdkantoor. Snelle hulp/onderdelen, betrouwbaar netwerk. Hoe is dit met MHI?
Ik lees een SEER/SCOP van 6,3/4,2 voor de MHI en een SEER/SCOP van 7,0/4,3 voor de LG.
Zijn dit beide waarden voor Europa en kan ik er dus vanuit gaan dat de LG zuiniger is met verbruikte energie? Op een andere site staat dat de LG een SEER/SCOP heeft van 6,5/4,0. Wat is nu waar?
De LG wordt standaard geleverd met WiFi-module en de MHI is dit optioneel. Hebben jullie ervaringen met beiden. Hoe is de software?
Zou zelf zeker voor de MHI gaan.K!aus schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:03:
Waarom 5 kW trouwens, erg grote ruimte? Oppervlak, bouwjaar/isolatiepeil ongeveer?
In veel woonkamers tot een 40-50 m2 met redelijke isolatie (1992+ peil, R=2,5) is 3,5 kW of hooguit 4,2 al ruim genoeg en voorkomt gependel.
Woonkamer plus keuken is totaal 168m3. Woning is van 2008 en goed geïsoleerd (ga ik vanuitWilke schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:07:
[...]
Zou zelf zeker voor de MHI gaan.
Waarom 5 kW trouwens, erg grote ruimte? Oppervlak, bouwjaar/isolatiepeil ongeveer?
In veel woonkamers tot een 40-50 m2 met redelijke isolatie (1992+ peil, R=2,5) is 3,5 kW of hooguit 4,2 al ruim genoeg en voorkomt gependel.
We vinden koelen belangrijk maar verwarmen zeker ook al hebben we ook nog gewoon een CV-ketel en een pelletkachel.
Ik doe de bgg met eenzelfde inhoud met een 3.5 en die doet het op zijn sloffen.K!aus schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:10:
[...]
Woonkamer plus keuken is totaal 168m3. Woning is van 2008 en goed geïsoleerd (ga ik vanuit)
We vinden koelen belangrijk maar verwarmen zeker ook al hebben we ook nog gewoon een CV-ketel en een pelletkachel.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Mijn installateur roept hetzelfde over MHI, waar dit bij Daikin een drama zou zijn.K!aus schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:03:
De installateur die veel met LG werkt roemt voornamelijk de service vanuit het hoofdkantoor. Snelle hulp/onderdelen, betrouwbaar netwerk. Hoe is dit met MHI?
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Ik bedoelde eigenlijk een kanaalunit :-)SkullboyNL schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:23:
[...]
[...]
Er zit inderdaad een houten vloer tussen de boven verdieping en zolder. Zelf heb ik nog niet gekeken naar cassette units en alleen maar naar wand modellen. Is er een groot voordeel bij cassette units?
Één binnenunit nodig in plaats van per kamer. De
keuze om uitstroom optimaal te positioneren per ruimte doormidden van profiel in plafond. Volgens mij is er wel ervaring mee in dit topic, even zoekfunctie gebruiken.
Tweaker RonJ heeft er ook één en vaker informatie gepost.
Dat kun je makkelijk af met een 3,5K!aus schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:10:
[...]
Woonkamer plus keuken is totaal 168m3. Woning is van 2008 en goed geïsoleerd (ga ik vanuit)
5 kW is te zwaar.
Volgens mij is dat door een paar installateurs hier reeds bevestigd over de firma Daikinelsinga schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 08:33:
[...]
Mijn installateur roept hetzelfde over MHI, waar dit bij Daikin een drama zou zijn.
elsinga schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 08:33:
Mijn installateur roept hetzelfde over MHI, waar dit bij Daikin een drama zou zijn.
Echt? Volgens mijn Daikin+Fujitsu installateur was de snelle service i.v.m. onderdelen bij Daikin net een pluspunt (wegens hoofdkantoor in BE). Hij zou binnen 1-2 dagen aan de meeste onderdelen kunnen geraken.Glashelder schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:13:
Volgens mij is dat door een paar installateurs hier reeds bevestigd over de firma Daikin
Daar klopt dus niets van?

Het probleem met Daikin is dat je als particulier geen vragen mag stellen. Ze reageren wel snel en hoe simpel de vraag ook is, het antwoord is altijd vraag het aan je installateur. Als hij de vraag voor je doorspeelt heeft hij wel snel antwoord.
RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3
Dat antwoord heb ik niet gekregen en past ook niet bij mijn ervaringen. Die keren dat ik heb gebeld ben ik gewoon netjes telefonisch geholpen als particulier door de helpdesk. Er werd niet eens gevraagd of je particulier of professioneel bent. Toen de helpdesk er niet uit kwam werd je doorverbonden naar de zgn productspecialist of later terug gebeld.MarkV6 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:05:
Het probleem met Daikin is dat je als particulier geen vragen mag stellen. Ze reageren wel snel en hoe simpel de vraag ook is, het antwoord is altijd vraag het aan je installateur. Als hij de vraag voor je doorspeelt heeft hij wel snel antwoord.
Ik heb hier verschillende installateurs gehad voor de offertes die zowel Daikin, MHI en Fujitsu verkochten en ze zeiden allen dat MHI beter was en adviseerde dus MHI boven Daikin en Fujitsu.Slonzo schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:51:
[...]
[...]
Echt? Volgens mijn Daikin+Fujitsu installateur was de snelle service i.v.m. onderdelen bij Daikin net een pluspunt (wegens hoofdkantoor in BE). Hij zou binnen 1-2 dagen aan de meeste onderdelen kunnen geraken.
Daar klopt dus niets van?
Kan iemand inhoudelijk reageren op mijn vragen omtrent geluid, SEER/SCOP, Dual-inverter technologie.K!aus schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:03:
Hoi Allen,
Dank voor de antwoorden tot zo ver maar antwoorden worden helaas niet onderbouwd.
een 5Kw is voor deze ruimte wel nodig! 168x30 = 5040Kw en voor verwarmen wordt factoor 40 of zelfs 50 aangeraden (=6720 resp 8400Kw).
Nou vooruit,K!aus schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:43:
[...]
Kan iemand inhoudelijk reageren op mijn vragen omtrent geluid, SEER/SCOP, Dual-inverter technologie.
Dank voor de antwoorden tot zo ver maar antwoorden worden helaas niet onderbouwd.
een 5Kw is voor deze ruimte wel nodig! 168x30 = 5040Kw en voor verwarmen wordt factoor 40 of zelfs 50 aangeraden (=6720 resp 8400Kw).
Die berekening is ooit door iemand verzonnen maar komt niet overeen met wat je daadwerkelijk in het nederlandse klimaat met de huidige isolatie normen en verbeterde airco technieken nodig hebt.
Bij een nieuwe woning kan je dus gemakkelijk 2 stappen onder de uitkomst van de berekening gaan zitten 3.5 zou ik dit geval dus voldoenden moeten zijn.
Als ik de SEER en SCOP zie zou ik voor geen van beide units gaan, maar echt een stuk zuinigere unit kiezen. bij single split zoek iets met een seer/scop van 8,5/4.5+ (om en nabij).
Je kan nooit 100% van de opgegeven waarder uitgaan zie meerdere bevindingen in dit topic, persoonlijk zou ik meer vertrouwen hebben in de MHI dan LG bij de kleine aangegeven verschillen zal je het in praktijk niet heel erg merken.
[ Voor 14% gewijzigd door medal op 05-01-2022 11:59 ]
Weet niet wat het bouwjaar van je woning is, maar zou je vooral niet blind staren op die formule. Hier ook ongeveer 157m3 (tweekapper uit '78 met originele isolatie) en de 5kW houdt het koel met twee vingers in z'n neus. Koelen is niet zo spannend, want het temperatuurverschil is dan over het algemeen (op een paar hele warme dagen misschien) niet zo groot als met verwarmen.K!aus schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:43:
[...]
Kan iemand inhoudelijk reageren op mijn vragen omtrent geluid, SEER/SCOP, Dual-inverter technologie.
Hier 5kW uitgekozen op het verwarmingsvermogen en dat gaat meer dan goed. Ook tijdens de paar dagen dat het aan het vriezen was vorige maand nog genoeg vermogen over.
Wat geluid betreft, n=1, maar ja:
Onze buren hebben een 5 kW LG. Wij hebben een 6kW MHI als buitenunit (multi). Simpel gezegd, die van ons hoor ik gewoon vrijwel niet als ik ervoor sta, die van de buren hoor ik boven die van ons uit.
Eerste hit op google, LG NL dus die zal kloppen: https://www.lg.com/nl/air-conditioning/lg-PC18SQ SEER/SCOP 6.5/4.0 wat niet bijzonder is voor een single split, mijn multi doet in deze setup 8,5/4,68.K!aus schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:43:
[...]
Inverter is niet spannend, hebben vrijwel alle betere merken tegenwoordig.
Ik zou zelf niet voor LG gaan, al is het maar voor o.a. vaste timer voor defrosts die ik hier voorbij zie komen. En zeker niet als je het als primaire verwarmingsbron gaat gebruiken gezien de lage SCOP.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic