Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.742 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:04
K!aus schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:43:
[...]

Kan iemand inhoudelijk reageren op mijn vragen omtrent geluid, SEER/SCOP, Dual-inverter technologie.
Dank voor de antwoorden tot zo ver maar antwoorden worden helaas niet onderbouwd.

een 5Kw is voor deze ruimte wel nodig! 168x30 = 5040Kw en voor verwarmen wordt factoor 40 of zelfs 50 aangeraden (=6720 resp 8400Kw).
Nee je hebt zeker geen 5 kW nodig een 3,5 is meer dan voldoende gezien het bouwjaar van je woning.
Die formule slaat helemaal nergens op die is voor woningbouw uit het jaar kruik waar 1 cm piepschuim voor goed geïsoleerd doorgaat.

Daarnaast zijn de SCOP/SEER die je noemt, ongeacht welke het nou precies is, bedroevend laag.
Koop daarom een goede unit met een SCOP van 5+ in plaats van zo'n LG instapmodel.
Het prijsverschil haal je er echt wel uit op den duur en je hebt dan ook kwalitatief een veel betere unit.
Daarnaast produceert een 3,5 kW unit met een SCOP van 5,2 (niet ongebruikelijk bij de betere modellen) bijna net zoveel warmte als een 5 kW unit met een SCOP van 4.

Stel jezelf de vraag wanneer je de keuze had tussen 2 CV ketels en één van de twee gebruikt 25% meer gas dan de andere, zou je die onzuinige dan überhaupt overwegen omdat die wat goedkoper in de aanschaf is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-09 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

K!aus schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:43:
[...]

Kan iemand inhoudelijk reageren op mijn vragen omtrent geluid, SEER/SCOP, Dual-inverter technologie.
Dank voor de antwoorden tot zo ver maar antwoorden worden helaas niet onderbouwd.

een 5Kw is voor deze ruimte wel nodig! 168x30 = 5040Kw en voor verwarmen wordt factoor 40 of zelfs 50 aangeraden (=6720 resp 8400Kw).
Lekkere toonzetting, ga lekker ergens anders advies vragen als de antwoorden je hier niet bevallen en je het kennelijk zelf zo goed weet ;w

5kW is overkill kan ik uit eigen ervaring melding 170m3 met een 3.5 waarbij de 3.5 bij -5 zelfs het hele huis op temperatuur houdt.

Succes ermee.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 05-01-2022 15:39 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:04
ASW1 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:04:
[...]

Nee je hebt zeker geen 5 kW nodig een 3,5 is meer dan voldoende gezien het bouwjaar van je woning.
Die formule slaat helemaal nergens op die is voor woningbouw uit het jaar kruik waar 1 cm piepschuim voor goed geïsoleerd doorgaat.
De formule hebben wij gebruikt als indicatie, en het werkt hier uitstekend.

Ik snap eerlijk niet hoe jullie allemaal je huis warm en koud krijgen met erg lage aantal kW's voor de units.

Hier een 3,5kW binnenunit, 6,0/6,8kW buitenunit, op een kamer van 50m3, en dat is niets teveel. Pendelt pas bij 15 graden buitentemperatuur.

Ik denk dat het handig is ook onderscheid te maken tussen of je het wil gebruiken als hoofdverwarming (afhankelijk ervan in de winter, ook bij - 14) of als bijverwarming in voor en najaar (naast cv-ketel, vloerverwarming etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-09 10:53
K!aus schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:03:
Hoi Allen,

Wij zijn ons aan het oriënteren op airconditioning in huis en we twijfelen tussen een LG PC18SQ en een MHI SRK 50 ZS-S. Beiden een 5.0Kw binnen wandmodel.

Kunnen jullie ons de voordelen en nadelen van beide modellen noemen? De installateur die veel met LG werkt roemt voornamelijk de service vanuit het hoofdkantoor. Snelle hulp/onderdelen, betrouwbaar netwerk. Hoe is dit met MHI?

Klopt het dat de LG gemiddeld meer geluid maakt dan de MHI?
Ik lees een SEER/SCOP van 6,3/4,2 voor de MHI en een SEER/SCOP van 7,0/4,3 voor de LG.
Zijn dit beide waarden voor Europa en kan ik er dus vanuit gaan dat de LG zuiniger is met verbruikte energie? Op een andere site staat dat de LG een SEER/SCOP heeft van 6,5/4,0. Wat is nu waar?

De LG wordt standaard geleverd met WiFi-module en de MHI is dit optioneel. Hebben jullie ervaringen met beiden. Hoe is de software?

De LG heeft Dual-inverter technologie. Is dit iets bijzonders?

Kortom.... Welke zouden jullie nemen?

Alvast bedankt voor de suggesties/meningen/antwoorden
Ik heb hier een LG multisplit.
Werkt prima.
Maar wie heeft jou een 5kW geadviseerd?
Lijkt mij nogal veel.
Heb je meerdere (grote) ruimtes dan is een multisplit wellicht een betere oplossing.

De WiFi module werkt prima ook in combinatie met de LG ThinQ app en ja ook als de units ogenschijnlijk uit staan.
Wil je wat automatiseren dan is de LG ook te integreren met Home Assistant.

Dual inverter is verder niets bijzonders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
Het is ook moeilijk om daarin iets concreets te adviseren. Er zijn veel variabelen.

Isolatie, leeftijd woning, oppervlakte, warmtevraag, warmteverlies, kun je ruimte "bijpakken" als hij pendelt of niet. Wil ik snel veel warmte of niet. Gebruik ik hem als bij of hoofdverwarming. Geluid buitenunit belangrijk of niet. Hoe ver moduleert hij terug. Ventilatorstanden.

Is nog niet zo makkelijk. Een CV stel je op een bepaalde temperatuur in en hij blijft meestal vrij goed rond die waarde. Bij een L/L ervaar ik het meer als natte vingerwerk. Maar ook dat is alweer een variabele op zich. Bij de een werkt het perfect en de ander ervaart meer verschillen. E.e.a zul je in de praktijk moeten gaan ervaren.

[ Voor 3% gewijzigd door Zuinig op 05-01-2022 16:08 ]

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Sjamo schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:01:
[...]

De formule hebben wij gebruikt als indicatie, en het werkt hier uitstekend.

Ik snap eerlijk niet hoe jullie allemaal je huis warm en koud krijgen met erg lage aantal kW's voor de units.

Hier een 3,5kW binnenunit, 6,0/6,8kW buitenunit, op een kamer van 50m3, en dat is niets teveel. Pendelt pas bij 15 graden buitentemperatuur.

Ik denk dat het handig is ook onderscheid te maken tussen of je het wil gebruiken als hoofdverwarming (afhankelijk ervan in de winter, ook bij - 14) of als bijverwarming in voor en najaar (naast cv-ketel, vloerverwarming etc).
Dit is de tweede winter dat de MHI het in zijn eentje mag doen. Als ik op het advies van de installateur was afgegaan dan was 5kW aan de krappe kant geweest 8)7.

Bij een modern geïsoleerde woning is de formule totaal niet van toepassing.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 05-01-2022 16:18 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• K!aus
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-09 22:10
Heel erg bedankt voor jullie antwoorden. Toonzetting is niet zo bedoeld maar alleen melden "ik zou voor die of die gaan" zonder onderbouwing kan ik niet zoveel mee.
Sorry als dat zo overkwam!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Slonzo schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:51:
[...]

[...]

Echt? Volgens mijn Daikin+Fujitsu installateur was de snelle service i.v.m. onderdelen bij Daikin net een pluspunt (wegens hoofdkantoor in BE). Hij zou binnen 1-2 dagen aan de meeste onderdelen kunnen geraken.

Daar klopt dus niets van? :/
Ik denk dat het qua onderdelen wel snor zit. De cultuur daar bij Daikin hoor ik slechte dingen over :). Weinig klantgericht.

Oxellaar in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"

Dit is een installateur hier. Maar ik hoor dit ook van andere installateurs (ken er genoeg :) ).

Volgens mij hebben de Daikins ook gemiddeld de meeste service nodig. Dat kan ik nu niet onmiddellijk onderbouwen, maar ik loop best al wel een tijdje in deze topicreeks rond ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 10:30
Ik ben mij ook aan het oriënteren om een geschikte oplossing te bedenken voor onze woning. Het gaat in totaal om 3 ruimtes te voorzien van een binnenunit waarvoor ik waarschijnlijk uit ga van een Daikin 3MXM40N8 buitenunit als basis.

Mijn beoogde keuze voor binnenunits is voorlopig:

- Woonkamer/keuken 65m2: Daikin FNA35A9 3,5 kW (of toch de 5,0 kW versie?)
- Slaapkamer zuiden 20m2: Daikin FTXA20BB 2,0 kW
- Werkkamer zolder 25m2: nog onbekend, later toevoegen? Waarschijnlijk 2,5 kW model.

In de woonkamer en slaapkamer is al reeds verwarming aanwezig in de vorm van vloerverwarming, vooralsnog op de CV gestookt. Dit zal zeker nog een paar jaar zo blijven en de L/L warmtepomp zal dus als bijverwarming dienen in de wintermaanden voor de woonkamer en werkkamer. Voornamelijk 's ochtends is een snelle boost in de woonkamer erg gewenst, want de vloerverwarming is zeer traag.

Voor de zomer zullen alle units ingezet worden voor verkoeling, vaak gelijktijdig vermoed ik.

De werkkamer op zolder wordt nog gerenoveerd op een later moment. Is het mogelijk om de 3MXM40N8 eerst op te stellen met 2 units en later deze derde toe te voegen? Is dit nog lastig met het opnieuw afvullen van het gas of valt dit mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medal
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 20:41
frennek schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 22:21:
Ik ben mij ook aan het oriënteren om een geschikte oplossing te bedenken voor onze woning. Het gaat in totaal om 3 ruimtes te voorzien van een binnenunit waarvoor ik waarschijnlijk uit ga van een Daikin 3MXM40N8 buitenunit als basis.

Mijn beoogde keuze voor binnenunits is voorlopig:

- Woonkamer/keuken 65m2: Daikin FNA35A9 3,5 kW (of toch de 5,0 kW versie?)
- Slaapkamer zuiden 20m2: Daikin FTXA20BB 2,0 kW
- Werkkamer zolder 25m2: nog onbekend, later toevoegen? Waarschijnlijk 2,5 kW model.

In de woonkamer en slaapkamer is al reeds verwarming aanwezig in de vorm van vloerverwarming, vooralsnog op de CV gestookt. Dit zal zeker nog een paar jaar zo blijven en de L/L warmtepomp zal dus als bijverwarming dienen in de wintermaanden voor de woonkamer en werkkamer. Voornamelijk 's ochtends is een snelle boost in de woonkamer erg gewenst, want de vloerverwarming is zeer traag.

Voor de zomer zullen alle units ingezet worden voor verkoeling, vaak gelijktijdig vermoed ik.

De werkkamer op zolder wordt nog gerenoveerd op een later moment. Is het mogelijk om de 3MXM40N8 eerst op te stellen met 2 units en later deze derde toe te voegen? Is dit nog lastig met het opnieuw afvullen van het gas of valt dit mee?
Volgens mij gaat dat niet werken op een 4kw buitenunit. De combinatie tabel laat al zien dat dit niet mogelijk is, je zal dan toch naar een 5.2kw model moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomieh33
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-08 01:32
Ik ben sinds februari 2021 in bezit van een MHI 5kw multisplit in combinatie met een 5kw binnenunit voor de woonkamer/keuken en een 2kw binnenunit voor de slaapkamer. Uiteraard gebruiken we hem iedere dag om de woonkamer te verwarmen om ons gasverbruik flink te verminderen.

Nou valt het mij op dat wanneer de temperatuur onder de +/- 5 graden duikt, de buiten unit flink staat te blazen. Boven de 5 graden hoor je hem nauwelijks. Dan staat hij rustig te pruttelen. Ik woon in een rijtjeshuis en de unit staat tegen de achtergevel in de tuin. Ik wil niet dat de buren er last van gaan krijgen.

Is er een manier om die buitenunit te begrenzen of iets wat er op lijkt? Ik snap dat hij harder zijn best moet doen om warmte uit de lucht te halen. Maar nu voel ik me verplicht om de CV in te schakelen als het kouder is. En dat was nou net niet mijn bedoeling ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 18:43
Thomieh33 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:17:
Ik ben sinds februari 2021 in bezit van een MHI 5kw multisplit in combinatie met een 5kw binnenunit voor de woonkamer/keuken en een 2kw binnenunit voor de slaapkamer. Uiteraard gebruiken we hem iedere dag om de woonkamer te verwarmen om ons gasverbruik flink te verminderen.

Nou valt het mij op dat wanneer de temperatuur onder de +/- 5 graden duikt, de buiten unit flink staat te blazen. Boven de 5 graden hoor je hem nauwelijks. Dan staat hij rustig te pruttelen. Ik woon in een rijtjeshuis en de unit staat tegen de achtergevel in de tuin. Ik wil niet dat de buren er last van gaan krijgen.

Is er een manier om die buitenunit te begrenzen of iets wat er op lijkt? Ik snap dat hij harder zijn best moet doen om warmte uit de lucht te halen. Maar nu voel ik me verplicht om de CV in te schakelen als het kouder is. En dat was nou net niet mijn bedoeling ;).
Vast niet het antwoord wat je wilt horen maar volgens mij vrij weinig tenzij de MHI een functie heeft die ik niet ken. Een buitenunit maakt het meeste geluid bij verwarmen dus buiten het beperken van de warmtevraag of het plaatsen van een omkasting is er niet zoveel aan te doen.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayRune
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 20:09
Ik heb sinds half december een Mitsubishi Electric MSZ-HR50VF laten installeren.
Ik woon in een vrijstaand huis uit '57. De unit verwarmt een ruimte van ongeveer 120m3.
Overal kuntstof kozijnen met HR++ glas. Het oude deel is voorzien van isolatieparels en de aanbouw is met pirplaten geïsoleerd.

Er hangen overal nog radiatoren waarbij de kamerthermostaat staat ingesteld op 16 graden(deze thermostaat staat ver uit de buurt van de airco).

De temperatuur komt op dagen als dit niet boven de 18 graden in de kamer. Het is buiten nu 4 graden en het leek ook net of de defrost mode werd ingeschakeld.

De airco staat op blazen stand 'automatisch' en de flap staat naar beneden of 45 graden (allebei de instellingen geprobeerd) op 24 graden. Ramen zijn gesloten (geen luchtroosters aanwezig dus alle lucht is wel opgesloten).

Het elektra verbruik was gisteren totaal 13,8 kWh.

Iemand nog ideeën wat ik zou kunnen proberen? 'S nachts gaat de unit op 20 graden zodat het niet teveel afkoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
medal schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 22:32:
[...]

Volgens mij gaat dat niet werken op een 4kw buitenunit. De combinatie tabel laat al zien dat dit niet mogelijk is, je zal dan toch naar een 5.2kw model moeten.
Je hebt gelijk, waarschijnlijk is de 3MXM52N een betere optie. De 40N en 52N verschillen ook nauwelijks in het minimumverbruik, dus terug moduleren zal ongeveer gelijk zijn. Hoe moet ik de combinatie tabel eigenlijk aflezen? Ik zie bij de 52N 20+20+20 staan, hoe moet ik dat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:46
JayRune schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:36:
Ik heb sinds half december een Mitsubishi Electric MSZ-HR50VF laten installeren.
Ik woon in een vrijstaand huis uit '57. De unit verwarmt een ruimte van ongeveer 120m3.
Overal kuntstof kozijnen met HR++ glas. Het oude deel is voorzien van isolatieparels en de aanbouw is met pirplaten geïsoleerd.

Er hangen overal nog radiatoren waarbij de kamerthermostaat staat ingesteld op 16 graden(deze thermostaat staat ver uit de buurt van de airco).

De temperatuur komt op dagen als dit niet boven de 18 graden in de kamer. Het is buiten nu 4 graden en het leek ook net of de defrost mode werd ingeschakeld.

De airco staat op blazen stand 'automatisch' en de flap staat naar beneden of 45 graden (allebei de instellingen geprobeerd) op 24 graden. Ramen zijn gesloten (geen luchtroosters aanwezig dus alle lucht is wel opgesloten).

Iemand nog ideeën wat ik zou kunnen proberen? 'S nachts gaat de unit op 20 graden zodat het niet teveel afkoelt.
Wat je zelf kan proberen: de fan (hoe hard die blaast dus) op een hogere stand zetten. Hoogste of op één na hoogste.
Als het dan te warm wordt kan de temperatuur ook iets lager.
Maar als je ruimte dan nog niet warm wordt: bel de installateur. Met dit weer moet dat prima kunnen.

Ik zie in de specificaties dat de unit niet mega zuinig is, dus dat verbruik is niet zo heel gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medal
frennek schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:46:
[...]

Je hebt gelijk, waarschijnlijk is de 3MXM52N een betere optie. De 40N en 52N verschillen ook nauwelijks in het minimumverbruik, dus terug moduleren zal ongeveer gelijk zijn. Hoe moet ik de combinatie tabel eigenlijk aflezen? Ik zie bij de 52N 20+20+20 staan, hoe moet ik dat zien?
Staat in de notes onder de tabel.
maar de genoemde waardes zijn kw dus 2.0kw +2.0kw+2.0kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_DlOXugkKCa40d_oi_iKRNkYkM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w9MqNzjwnnLlhtTJUj50SIPo.png?f=fotoalbum_large

Ter lering.. enzovoorts.

Dit is mijn LG casette airco, 5kW, in combinatie met een Brink hetelucht verwarming.

De werking is als volgt:

Airco -> warme lucht -> Brink thermo koppel op 30'c -> blaast lucht door woning.

Ik heb afgelopen jaar niet verwarmd met gas, alleen gebruikt voor koken en douchen.

Totaal verbruik voor koelen & verwarmen: 2415kWh.

Vrijstaande woning (2006)
200m2
> 600m3 inhoud

'Learnings':

- bij mist en 1-4'c bevriest de unit vaak, dan gaat ie van defrost naar defrost.
- laat de temp niet teveel zakken. Bij gas deed ik de thermosstaat op 16'c en dan op 20'c als ik het koud kreeg. Nu staat ie 18-19'c 's nachts en gaat ie overdag 's naar de 20-21'c
- thermosstaat zit in de airco, op zolder, dus soms slaat ie door en wordt het best warm in huis. Werkt te indirect, maar is niet enorm vervelend.
- koop geen LG als je iets wilt integreren in je domotica. Er is een hack voor 1 domotica systeem, maar geen ondersteunde api voor mijn Homey of Domoticz ofzo.

De kosten voor verwarmen op gas waren met ongeveer 900m3 per jaar x 80 cent (goede oude tijd): 720,-

De kosten voor verwarmen EN koelen zijn dan 2415kWh a 22 cent: 531,-
Daar komt nog 254m3 gas bij voor douchen en koken a 80 cent: 196,-

Dus m'n jaarkosten zijn niet enorm gedaald: comfort wel. Tis nu altijd warm/koel in huis en ik heb 7.000Wp aan panelen, dus doe zo veel mogelijk op zonnestroom.

Dus het is (wat) goedkoper, plus dat het huis in de zomer niet boven de 23'c is geweest. Ik koel de gehele woning dus.

Lucht-lucht is echt een prima oplossing voor goed geisoleerde huizen. De installateur vond dit niet leuk om te doen zo, maar ook de combi met hetelucht pakt enorm goed uit :)

@JayRune met 5kW moet het toch lukken, maar zonder goede airflow hangt de warmte wellicht te veel rondom de airco-casette? Heb je een plafond model? Ik denk dat voor verwarmen lage grond model (radiator achtig) handiger kan zijn, maar met meer airflow gaat het wellicht ook beter. En als je op grondniveau 20'c wilt kan het plafond niveau 22'c nodig zijn bijv.

[ Voor 14% gewijzigd door NiGeLaToR op 06-01-2022 12:53 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
NiGeLaToR schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:11:

Lucht-lucht is echt een prima oplossing voor goed geisoleerde huizen. De installateur vond dit niet leuk om te doen zo, maar ook de combi met hetelucht pakt enorm goed uit :)
Mooi inzicht !
Waarom vond de installateur het niet leuk ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Plenkske schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:14:
[...]

Mooi inzicht !
Het is geen monkey-proof geintegreerd geheel.

De casette airco ligt effectief op de zolder-vliering, blaast warme lucht in een fan-ducht naar de Brink hetelucht. Die heb ik ontdaan van afwerkplaat zodat het thermokoppel beter verwarmt wordt en die schakelt ipv op 50'c nu op 30'c. Normaal zou er warm water van 65'c uit de CV doorheen lopen, wat nu ook nog gewoon kan.

Dus de eigenaar van het bedrijf vond het een leuk experiment, maar de installateurs zelf niet zo.

Verder: ik moet de gas CV bedienen met een thermostaat beneden, maar de airco met een app. Ik kan dat mede door niet hebben van een API in de LG domotica niet goed integreren in een zelf ontwikkelde aansturing. In theorie doen we nu alles met de airco, ik moet alleen nog met wat thermometers de ventilatie van de woning schakelen als er gekoeld wordt. Verwarmen gaat al automatisch, koelen nog niet - dat is nu koeling aan + evt ventilatie aan. Ventilatie is inmiddels wel aan m'n domotica gesoldeerd en heb een Zwave thermometer en hygrometer tussen de Brink en de airco gemaakt, dus ben er bijna.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 14:59
Plenkske schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:14:
[...]

Mooi inzicht !
Zelfde situatie hier. Brink verwijderd. Kanaal unit opgehangen, op de overloop er onder. Verschillende installateurs over de vloer gehad maar die zien zo een klus niet zitten ook omdat de luchtkanalen passend moest worden gemaakt. Plan was om dat zelf te doen en de kanaal unit en buitenunit door de installateur. En geeft kennelijk te veel kans op klachten achteraf. Plaatje van installatie heb ik eerder in dit topic geplaatst.

Uiteindelijk installatie in Italië besteld en in bedrijf laten stellen door airco bedrijf. Met de installatie ben ik de hele zomer heel wat avondjes mee bezig geweest.
Samen met warmtepomp boiler en inductie heb ik gas af laten sluiten.
Nu na anderhalf jaar is geschat dat het meerverbruik 2500kWh per jaar is. Voorheen 1000m3 gas. Door mijn zonnepanelen zal dat dit jaar op 30 euro per maand komen.
De 7.2Kw installatie heeft geen moeite om 20-21 graden te halen al staat hij met -5 wel 100% vermogen te draaien dus gebruikt 2.2Kw /uur.
Het ontdooien is soms irritant, je merkt dat het afkoelt. Een cylus duurt 15-20 minuten. Om de 90 minuten. De buiten unit is gigantisch groot 1100x870x460 en bij hoge compressor snelheden is het lawaai buiten best hard.
Dat is eigenlijk de enige tegenvaller.
Thermostaat is een Madoka en is perfect met de app te bedienen.
Hij staat op werkdagen 6 uur aan en weekend 12 uur. In de nacht kan hij zeker niet aan vanwege het lawaai buiten maar dat hoeft ook niet het koelt hooguit 2 graden af. Koelen kan wel 24/dag maar dat maakt veel minder geluid. Dat was maar 2 weken vorig jaar.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Laatst online: 22:35
@PentaClover Ik loop met mijn Daikin single split unit nog een paar firmware versies achter, omdat ik bang beng dat mijn Domoticz scriptje (die jij ook gebruikt als het goed is) om de airco te bedienen niet meer gaat werken. Zit jij wel op de laatste firmware? Gebruik je de residential app naast je Domoticz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@MarkV6 thanks voor je reactie, interessant!

Paar vragen/reacties:

- direct koelen in de luchtkanalen? Ik 'mocht' dat niet doen van de installateur en Brink zelf, zonder dat de ventilatiekanelen geisoleerd zouden zijn. Ik zou dan kans hebben op condens, roest en schimmel in de kanalen. Ik blaas dus koele lucht in m'n stookhok en blaas die gemengde lucht door m'n huis, zo blijft de luchtvochtigheid altijd in orde en kan condens niet in de leidingen ontstaan.
- lawaai komt mij bekend voor: warmte is meer herrie dan koelen
- defrost en afkoelen vang ik op door het inderdaad iets warmer te houden in huis
- 's nachts staat ie bij mij wel aan, maar doet weinig. Buren sowieso geen lawaai ivm vrijstaand wonen.

Wel tof, 7.2kW airco vervangt een 16kW kachel (Althans, ik heb/had 16kW). Helaas kan ik geen warmtepomp boiler kwijt dus voor warm water kan ik nog niets..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarkV6
@NiGeLaToR
De unit blaast direct op de spiro buizen. Die waren deels al geïsoleerd ik heb alles van steenwol voorzien. Het condens probleem is aan de buitenzijde van de buis. Die zal met een inblaas van 5 graden in de zomer onder de condensatie grens komen. Dus de buitenzijde wordt nat. De binnenkant zal door de luchtstroom niet nat worden. Alleen mijn metalen uitblaas roosters hadden een beetje condens, geen druppels er vanaf.
Het heeft een Brink B8 vervangen dus 8kW van 1990.

Eigenlijk zou je in de zomer alleen de bovenverdieping willen koelen want met de schuifpui dicht binnen zitten is ook niks. Dat zou kunnen als ik alle regelkleppen met servo's zou bedienen. Misschien later.

Voorafgaande heb ik 2 jaar onderzocht en berekend of dit zou lukken. Ook uitgebreid antwoord van Brink en Daikin gehad. Die gaven aan het het onmogelijk zou zijn omdat Brink een hogetemperatuur verwarming is en dit een lage temperatuur verwarming.
Dus een probe in het kanaal gemaakt en Brink blaast 46º uit Daikin doet 45º bij opstarten en zakt tot 32-35º Voor hetzelfde vermogen is er dus een hogere luchtverplaatsing nodig, ik had op geluids overlast gerekend maar dat valt erg mee. Behalve buiten.

[ Voor 4% gewijzigd door MarkV6 op 06-01-2022 16:43 ]

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco Geleijns
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 22:03
vinom schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:33:
@PentaClover Ik loop met mijn Daikin single split unit nog een paar firmware versies achter, omdat ik bang beng dat mijn Domoticz scriptje (die jij ook gebruikt als het goed is) om de airco te bedienen niet meer gaat werken. Zit jij wel op de laatste firmware? Gebruik je de residential app naast je Domoticz?
De firmware zit ingebakken in de app:
https://play.google.com/s...ails?id=eu.daikin.remoapp
Updaten middels de oude 'Daikin Online Controller'-app kan, zonder dat je daarmee overstapt naar de nieuwe cloud-based Residential controller en met behoud van je lokale api.

Pas als je op de telefoon de 'Daikin Residential Controller'-app installeert zal de firmware worden bijgewerkt naar de cloud-only variant.
https://play.google.com/s...neurope.online.controller
Hiermee kun je idd geen 3rd-party verbinding leggen. Een weg terug (downgrade) lijkt er niet te zijn.

Ik heb zelf per binnenunit twee wifi-modules geïnstalleerd, werkt als een trein!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19-09 14:49
Toevallig beantwoordt dat meteen mijn vraag :)
Ik krijg hier vandaag als het goed is een BRP069B45 voor m'n FTXF-C binnen, echter wil ik nog wel de lokale API behouden om te kunnen loggen in Home Assistant en eventueel ook via daar aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansjoh
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 16:13
T Vermeer schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:37:
Goedeavond,

Al een tijdje ben ik me aan het verdiepen in een lucht/lucht warmtepomp. Het lijkt me (zeker gezien de oplopende gasprijzen) een goed alternatief voor de cv-ketel.
Nu heb ik al wat door het topic heen gespit maar hij is zo groot dat ik de weg een beetje begin kwijt te raken. Kan mij iemand van advies voorzien ten aanzien van de welk type qua KW ik nodig zou hebben.
Heb een woonkamer met open keuken van 37m2 / 105 m3.
Het gaat om een woning uit 1928 welke matig geisoleerd is. Er zijn aan alle kanten voorzetwanden geplaatst en de beglazing is klassiek dubbel glas.
Ter illustratie, we gebruiken nu zo'n 1600m3 gas. en dat is alleen voor verwarmen woonkamer/keuken en tapwater. De bovenboel hebben we altijd al uitstaan.
De boel wordt nu verwarmd door twee convectoren in put, de ene put 1,25mtr de ander 2,50mtr. Geen idee wat de KW van die dingen ongeveer is. Begrijp dat je daarmee ook kan berekenen wat je aan vermogen nodig hebt qua LLwarmtepomp.
Als ik de berichten zo lees lijkt me minimaal een 4.2 wel nodig te zijn gezien dat het om een wat oudere woning gaat? Hoor graag van jullie, alvast hartelijk dank!
Wellicht wat aan de late kant, maar enigszins een vergelijkbare situatie hier. Woning uit 1908, matig geïsoleerd, woonkamer + keuken 110 m3. Gasverbruik was rond de 1700-1900 m3, echter dan wel met badkamer, hal en voorkamer er bij. Afgelopen lente een daikin multisplit laten plaatsen (buiten 5,2 kW, binnenunits 3,5, 2,5, 2,5). Ik kan nu wel zeggen om woonkamer/keuken goed te kunnen verwarmen is 3,5 kW te weinig! Het gaat goed tot circa 0 graden buiten, bij kouder weer is ondersteuning van een elektrische kachel nodig (als het eenmaal op temperatuur is kan de warmtepomp het zelf wel op temperatuur houden). Vergeet niet dat er veel kracht nodig is en daardoor is de binnenunit goed hoorbaar. 24/7 is voor ons geen optie, buitenunit zit tegen muur van de slaapkamer aan en is goed hoorbaar (wat ook logisch is aangezien veel kracht nodig is om dit huis warm te houden).

Aangezien jouw isolatie denk nog iets slechter is heb je minimaal 4,2 kW, wellicht zelfs 5 kW nodig voor woonkamer/keuken. Begrijp me niet verkeerd, we zijn absoluut tevreden met hoe het systeem functioneert, maar verwacht geen wonderen met dit soort huizen/isolatie. Qua besparing (energiekosten) zitten we deze herfst/winter op circa 30%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:59
Is een andere locatie voor de buitenunit niet logischer? Een 5.2 kW unit die de helft van de dag uit moet is effectief 2.6 kW, dat is wat weinig ja voor een huis die 1800 m3 aan gas verbruikte. De mijne staat gewoon op de grond in de tuin en die hoor je echt niet, en anders heb je daar een geluiddempende kast voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
JayRune schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:36:

Ik heb ongeveer dezelfde setting als jou. Ook een MHI 5 kw, niet hetzelfde type als jij. Maar ik ga ervan uit dat je afstandsbediening hetzelfde of slechts licht zal afwijken. Met de AUTO stand zal het inderdaad niet zo warm worden, dan is echter het energieverbruik wel duidelijk beter. Die stand werkt goed als nachtverlaging bijvoorbeeld. Je moet als je het echt warm wilt krijgen met verwarmen werken: MODE en het ZONNETJE selecteren, hij gaat dan ook duidelijk meer warmte produceren. Ik denk dat daar de fout zit bij jou. Met de FAN moet je spelen. In het begin zet ik hem fors op 3 of 4 of een kwartiertje Booster en na meestal een half uur ga ik terug naar stand 2 en uitendelijk stand een. Met een 5 kw unit moet 20 graden of meer geen probleem zijn lijkt me voor die ruimte.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:46
Ik moet niemand vertellen hoe het vandaag de dag gaat met energieprijzen. Omdat ik een 1500kWh aan zonnestroom over heb en voorlopig nog een "terugdraaiende teller" heb (100% salderen noemen jullie dat zeker? ;) ) heb ik een tijd geleden Daikin LLWP laten installeren. 6.8kW buiten, 5kW in de woonkamer en 3x2kW in de slaapkamers. Draait echt prima!

Maar nu frons ik toch een beetje of ik zit met een perceptie probleem maar als ik ga kijken hoeveel ik verstook aan verwarmen met dit soort dagen in Belgie (vandaag was het een frissere dag) dan sta ik toch ff te kijken hoeveel ik verbruik (10kWh) om de woonkamer van een 20°C naar een 22°C te stoken. Aangezien ik vloerverwarming heb kan ik niet snel warmer stoken. Maar als ik dat afzet tegen mijn gasverbruik op een jaar (11000kWh) voor een woning van 220m² dan vind ik die 10kWh best veel op een dag.

Mag ik nog steeds een COP van 2 hanteren? Dan haal ik dus zo een 3000kWh aan warmte door 1500kWh aan elektriciteit. Dan verminder ik dus 3/11 op het bedrag van mijn gasfactuur want mijn verbruik op gas bedraagt 11.000kWh (SWW + VVW).

Temperaturen vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R6lPEgDEdWlMspRhQzGMSwwpYU0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GY77D1dtQxE3pSC0xqRjZZA9.png?f=fotoalbum_large

Of moet ik wat rechtgezet worden? Ik heb totaal geen idee hoeveel kWh warmte er geproduceerd is, maar ik zie wel 10kWh verbruik aan elektriciteit.

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 06-01-2022 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:10
Ik ben dan wel geen kenner, maar 10 kWh om je huiskamer warm te houden is in NL ongeveer 2 euro ( kale prijs dus geen netwerk kosten enz.)
Ik vermoed dat als je gas zou gebruiken dat je ongeveer 10 m3 kwijt zou zijn, wat ongeveer 12,50 euro zou zijn.
Maar misschien zie ik het scheef.
Als ik met mijn Airco 12 uur verwarm lig hier het verbruik op ongeveer 5 kWh.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:57
HyperBart schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:06:
Ik moet niemand vertellen hoe het vandaag de dag gaat met energieprijzen. Omdat ik een 1500kWh aan zonnestroom over heb en voorlopig nog een "terugdraaiende teller" heb (100% salderen noemen jullie dat zeker? ;) ) heb ik een tijd geleden Daikin LLWP laten installeren. 6.8kW buiten, 5kW in de woonkamer en 3x2kW in de slaapkamers. Draait echt prima!

Maar nu frons ik toch een beetje of ik zit met een perceptie probleem maar als ik ga kijken hoeveel ik verstook aan verwarmen met dit soort dagen in Belgie (vandaag was het een frissere dag) dan sta ik toch ff te kijken hoeveel ik verbruik (10kWh) om de woonkamer van een 20°C naar een 22°C te stoken. Aangezien ik vloerverwarming heb kan ik niet snel warmer stoken. Maar als ik dat afzet tegen mijn gasverbruik op een jaar (11000kWh) voor een woning van 220m² dan vind ik die 10kWh best veel op een dag.

Mag ik nog steeds een COP van 2 hanteren? Dan haal ik dus zo een 3000kWh aan warmte door 1500kWh aan elektriciteit. Dan verminder ik dus 3/11 op het bedrag van mijn gasfactuur want mijn verbruik op gas bedraagt 11.000kWh (SWW + VVW).

Temperaturen vandaag:

[Afbeelding]

Of moet ik wat rechtgezet worden? Ik heb totaal geen idee hoeveel kWh warmte er geproduceerd is, maar ik zie wel 10kWh verbruik aan elektriciteit.
COP van 2 is wel in het geval van ontzettend koude dagen. Je kan prima met een COP van 4 rekenen (heel grof zit je dan op 2 kWh ter vervanging van 1m3 gas (8 kWh warmte). Je zit dus eerder op 6000 kWh aan warmte met 1500 kWh aan elektriciteit. ;)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medal

Temperaturen vandaag:

[Afbeelding]

Als ik even heel kort door de bocht reken op basis van de volgende gegevens.
https://www.eurovent-cert...B0%5D=4MXM#access-results
SCOP:3.9
1m3gas = 8kw warmte(in praktijk waarschijnlijk minder)

10*3.9 =39 /8 = 4,875m3 gas

met Nederlandse prijzen ben je nu dus een stuk goedkoper uit, met de aanname dat je gas verbruik 1 op 1 terug te rekenen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Met zo’n 6,8kW van Daikin zou ik daar niet al te zeker van zijn. Er zijn er hier meerdere waarbij die niet zo lekker loopt en bovengemiddeld verbruikt bij verwarmen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
vinom schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:33:
Ik gebruik de residential controller app om de vraagsturing aan te kunnen passen naast Domoticz en beide werken. Ik heb met 2 van mijn binnenunits het probleem dat ik de firmware niet geupdate krijg, en het maakt niet uit of mijn telefoon met de app aan het zelfde access point zit als de airco of niet, hij krijgt geen verbinding bij de download.
De units die niet willen updaten zitten op 1.14.28 en 1.14.33 en de rest zit op 1.14.53.
Ik moet eigenlijk eens proberen om alles een paar minuten spanningsloos te maken, maarja, de airco's verwarmen hier 24/7 dus tot nu toe niet echt een natuurlijk moment gehad om dat te doen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Glashelder schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:39:
Met zo’n 6,8kW van Daikin zou ik daar niet al te zeker van zijn. Er zijn er hier meerdere waarbij die niet zo lekker loopt en bovengemiddeld verbruikt bij verwarmen.
Kan je over je laatste zin wat meer vertellen? Nu voel ik me nog beter over mijn investering :| Kan ik dat nakijken door bv de compressor frequentie te bekijken? Of een paar posts waar deze feedback uit kwam?

@PentaClover heeft bv exact dezelfde buitenunit als mij zie ik. Hoe gaat dat @PentaClover ?

[ Voor 28% gewijzigd door HyperBart op 06-01-2022 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
PentaClover schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:06:
[...]

Ik gebruik de residential controller app om de vraagsturing aan te kunnen passen naast Domoticz en beide werken. Ik heb met 2 van mijn binnenunits het probleem dat ik de firmware niet geupdate krijg, en het maakt niet uit of mijn telefoon met de app aan het zelfde access point zit als de airco of niet, hij krijgt geen verbinding bij de download.
De units die niet willen updaten zitten op 1.14.28 en 1.14.33 en de rest zit op 1.14.53.
Ik moet eigenlijk eens proberen om alles een paar minuten spanningsloos te maken, maarja, de airco's verwarmen hier 24/7 dus tot nu toe niet echt een natuurlijk moment gehad om dat te doen.
Herstart de wifi controllers eens, heb ik in het begin ook eens gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
@HyperBart Voor mijn gevoel best aardig, ik zou eens naar de afgelopen maand moeten kijken en vergelijken met een periode vorig jaar met ongeveer evenveel graaddagen en net zo weinig zon, dan kan ik het met Gas vergelijken, vorig jaar heb ik dec+jan met de CV ketel verwarmd, dit jaar met Airco's en af en toe als het echt koud is ~2 m3 Gas per dag.
Blijft dan een beetje een natte vinger benadering, ik stook het met de airco's wel iets warmer omdat het anders niet zo behagelijk is.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
HyperBart schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:32:
[...]

Kan je over je laatste zin wat meer vertellen? Nu voel ik me nog beter over mijn investering :| Kan ik dat nakijken door bv de compressor frequentie te bekijken? Of een paar posts waar deze feedback uit kwam?

@PentaClover heeft bv exact dezelfde buitenunit als mij zie ik. Hoe gaat dat @PentaClover ?
Ik weet van een paar hier dat het niet heel lekker loopt en dat is blijven hangen. Sindsdien sla ik aan bij posts met ‘68’ erin :+

Wil zeker niet zeggen dat het de meerderheid is. Vandaar ‘er zijn er waarbij het niet lekker loopt’ ;)

Ik heb zo snel geen posts hier, daar moet ik echt ff voor zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
medal schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:09:
[...]

Staat in de notes onder de tabel.
maar de genoemde waardes zijn kw dus 2.0kw +2.0kw+2.0kw
Zoiets vermoede ik al. Kan het dan kwaad als ik 3.5kw + 2.0kw + 2.0kw toepas in mijn situatie? Dat ik een binnenunit niet tot maximaal kan krijgen vind ik niet zo'n probleem.

Een andere optie is dat ik ga voor 2.5 + 2.0 + 2.0, maar ik heb liever iets meer capaciteit in de woonkamer. In de slaapkamers is de 2.0 toch al snel overkill (maar kleinere units zijn er niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Glashelder schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:49:
[...]

Ik weet van een paar hier dat het niet heel lekker loopt en dat is blijven hangen. Sindsdien sla ik aan bij posts met ‘68’ erin :+

Wil zeker niet zeggen dat het de meerderheid is. Vandaar ‘er zijn er waarbij het niet lekker loopt’ ;)

Ik heb zo snel geen posts hier, daar moet ik echt ff voor zitten.
@Tsurany heeft exact dezelfde units als mij en die heeft/had blijkbaar een negatieve ervaring. Daaronder gaf iemand iets aan ivm de fan maar die gaat echt mooi alle snelheden af bij mij.
@Tsurany hoe gaat ie bij jou?
ik222 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

@Glashelder als je even kan en wil ben ik benieuwd wat je nog vindt over negatieve ervaringen.
Heb namelijk specifiek ook voor Daikin gekozen owv kwaliteit , specs en goede naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb nog steeds het idee dat de unit vrij slecht presteert in vergelijking met de units boven qua warmteafgifte. Hij zou het dubbele aan vermogen moeten hebben maar dat merk ik eigenlijk niet en op koude dagen heeft hij moeite het huis warm te houden. Ik moet hem dan ruim op tijd aanzetten en als ik, wanneer het eenmaal op temperatuur is, een andere unit aan zet dan zie ik dat de woonkamer afkoelt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
medal schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:38:
[...]

Als ik even heel kort door de bocht reken op basis van de volgende gegevens.
https://www.eurovent-cert...B0%5D=4MXM#access-results
SCOP:3.9
1m3gas = 8kw warmte(in praktijk waarschijnlijk minder)

10*3.9 =39 /8 = 4,875m3 gas

met Nederlandse prijzen ben je nu dus een stuk goedkoper uit, met de aanname dat je gas verbruik 1 op 1 terug te rekenen is.
Mja kijk dat bedoel ik dus. Als het ratio 4 is ja dan komt het er snel aan uit. Heb de badkamer met VVW recent van een aparte thermostaat voorzien om beneden van het gas af te kunnen en te stoken met airco. Maar ik heb moeite om de cijfers allemaal te kunnen schetsen en plaatsen snap je? En de fysica spreekt voor zich maar ik zie het nog allemaal niet klikken in de cijfers of ik kan de cijfers van elektriciteitsverbruik niet mappen aan “warmteverbruik/nood”.

Moet ook wel zeggen (en dan heb ik een BEN woning he) dat de vloer nu ook wel echt onaangenaam koud is en dat de warmte met VVW echt veeeeeeeeeeeeel aangenamer was.

Maar niet zo dat het opweegt, djeezes wat is dat met die prijzen. Zat toevallig ook bij een e-leverancier die net failliet is gegaan. Voorschot gas maal 3, 50 naar 150 EUR. Ok allemaal nog te doen voor ons maar je zal maar eens er minder goed voor staan financieel, dit doet pijn voor sommigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medal
frennek schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:56:
[...]

Zoiets vermoede ik al. Kan het dan kwaad als ik 3.5kw + 2.0kw + 2.0kw toepas in mijn situatie? Dat ik een binnenunit niet tot maximaal kan krijgen vind ik niet zo'n probleem.

Een andere optie is dat ik ga voor 2.5 + 2.0 + 2.0, maar ik heb liever iets meer capaciteit in de woonkamer. In de slaapkamers is de 2.0 toch al snel overkill (maar kleinere units zijn er niet).
Je kan gewoon elke gewenste combinatie uit die tabel pakken.
3.5 - 2.0 -2.0 of 3.5 - 2.5 - 2.5 net wat je zelf wil en welke binnen units je kiest.

Zelf heb ik in de slaapkamer gewoon een 2.5 hangen omdat bij de units die ik heb deze over extra opties beschikten en even ver terug kunnen moduleren volgens de specs.

Je kan rustig boven het aantal kw van de buiten unit gaan zitten bij de 5.2 kan je er tot 9kw aan binnen units aanhangen.

Ze zullen bijna nooit maximaal draaien eenmaal op temperatuur moduleren ze terug naar een zeer laag niveau, daarnaast heb je waarschijnlijk nooit alle units tegelijk aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske

Temperaturen vandaag:

[Afbeelding]

10 kWh voor dagen als deze is echt niet zo gek met zo'n unit. Maar het ligt ook wel aan hoe goed je huis geïsoleerd is. En natuurlijk hoe lang en hoe hard je unit draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Plenkske schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:21:
[...]

10 kWh voor dagen als deze is echt niet zo gek met zo'n unit. Maar het ligt ook wel aan hoe goed je huis geïsoleerd is. En natuurlijk hoe lang en hoe hard je unit draait.
Heel goed geisoleerd en hij is gestart vanmorgen om 6h00

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
@HyperBart
Als ik kijk naar de afgelopen periode en daar 42 dagen uitpak en die vergelijk met 46 dagen uit het vorig stookseizoen, dan heb ik vrijwel een gelijk aantal graaddagen; ~684

Vorig seizoen over die periode 4103 kWh warmte uit Gas, dit seizoen 676 kWh warmte uit gas en 1134 kWh verbruikt in de airco's.
Als ik dan stel dat het verschil dus door de airco's zou moeten zijn opgewekt, dan hebben de airco's gedraaid met een gemiddelde COP van (4103-676)/1134 = 3.02 dat zou inderdaad minder zijn dan je zou verwachten gezien de gemiddelde buiten temperatuur van 6.01oC hier buiten, over die periode zou je eerder een COP van 4.4 verwachten.

Maar zoals al eerder gezegd, het blijft een beetje ruwe benadering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

HyperBart schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:32:
Slonzo in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

MWE1979 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Deze bijvoorbeeld
PentaClover schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:43:
Als ik dan stel dat het verschil dus door de airco's zou moeten zijn opgewekt, dan hebben de airco's gedraaid met een gemiddelde COP van (4103-676)/1134 = 3.02 dat zou inderdaad minder zijn dan je zou verwachten gezien de gemiddelde buiten temperatuur van 6.01oC hier buiten, over die periode zou je eerder een COP van 4.4 verwachten.
Als je unit ook constant staat te pendelen ipv terug te moduleren, is dat moordend voor je COP.
Maar afhankelijk van de (buiten)temperaturen, lijkt een gemiddelde van COP ~3 ook niet zo heel gek.

[ Voor 37% gewijzigd door Slonzo op 07-01-2022 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 08:10
Goedemorgen!! Ik heb een daikin ftxm20 (single binnen unit). Gisteren is de stroom 2 uur uitgevallen en nu werkt de airco niet meer (moet met elkaar te maken hebben :-) ) . het powerledje knippert, maar verder doet de airco niets. er is geen zekering door in ieder geval. ik heb de spanning al van de airco gehaald en er weer opgezet maar helaas zonder resultaat.. Weet iemand hoe ik dit kan fixen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OrSK4DOjlEJbJ0LdkiAFCxlZawM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hi5Wnb19w4mnfjSLsF2YKddv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
kuwerti schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 06:39:
Goedemorgen!! Ik heb een daikin ftxm20 (single binnen unit). Gisteren is de stroom 2 uur uitgevallen en nu werkt de airco niet meer (moet met elkaar te maken hebben :-) ) . het powerledje knippert, maar verder doet de airco niets. er is geen zekering door in ieder geval. ik heb de spanning al van de airco gehaald en er weer opgezet maar helaas zonder resultaat.. Weet iemand hoe ik dit kan fixen?

[Afbeelding]
Wat staat er in de handleiding bij de foutcodes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 08:10
GermanPivo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 07:15:
[...]

Wat staat er in de handleiding bij de foutcodes?
Ik wilde, nadat ik de spanning er 10 minuten af heb gehaald kijken of ik een foutcode kan vinden maar het werkt ineens allemaal weer. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayRune
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 20:09
NiGeLaToR schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:11:
[Afbeelding]

Ter lering.. enzovoorts.

Dit is mijn LG casette airco, 5kW, in combinatie met een Brink hetelucht verwarming.

De werking is als volgt:

Airco -> warme lucht -> Brink thermo koppel op 30'c -> blaast lucht door woning.

Ik heb afgelopen jaar niet verwarmd met gas, alleen gebruikt voor koken en douchen.

Totaal verbruik voor koelen & verwarmen: 2415kWh.

Vrijstaande woning (2006)
200m2
> 600m3 inhoud

'Learnings':

- bij mist en 1-4'c bevriest de unit vaak, dan gaat ie van defrost naar defrost.
- laat de temp niet teveel zakken. Bij gas deed ik de thermosstaat op 16'c en dan op 20'c als ik het koud kreeg. Nu staat ie 18-19'c 's nachts en gaat ie overdag 's naar de 20-21'c
- thermosstaat zit in de airco, op zolder, dus soms slaat ie door en wordt het best warm in huis. Werkt te indirect, maar is niet enorm vervelend.
- koop geen LG als je iets wilt integreren in je domotica. Er is een hack voor 1 domotica systeem, maar geen ondersteunde api voor mijn Homey of Domoticz ofzo.

De kosten voor verwarmen op gas waren met ongeveer 900m3 per jaar x 80 cent (goede oude tijd): 720,-

De kosten voor verwarmen EN koelen zijn dan 2415kWh a 22 cent: 531,-
Daar komt nog 254m3 gas bij voor douchen en koken a 80 cent: 196,-

Dus m'n jaarkosten zijn niet enorm gedaald: comfort wel. Tis nu altijd warm/koel in huis en ik heb 7.000Wp aan panelen, dus doe zo veel mogelijk op zonnestroom.

Dus het is (wat) goedkoper, plus dat het huis in de zomer niet boven de 23'c is geweest. Ik koel de gehele woning dus.

@JayRune met 5kW moet het toch lukken, maar zonder goede airflow hangt de warmte wellicht te veel rondom de airco-casette? Heb je een plafond model? Ik denk dat voor verwarmen lage grond model (radiator achtig) handiger kan zijn, maar met meer airflow gaat het wellicht ook beter. En als je op grondniveau 20'c wilt kan het plafond niveau 22'c nodig zijn bijv.
Het is inderdaad een plafond model! Er staat ook een boekenkast onder (De vrouw wilde er perse iets onder zetten zodat het minder opvalt). Ik denk dat er teveel warme lucht op de kast wordt geblazen. Ik ga er eens mee experimenteren. Bedankt voor het inzicht!
Zuinig schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:02:
[...]

Ik heb ongeveer dezelfde setting als jou. Ook een MHI 5 kw, niet hetzelfde type als jij. Maar ik ga ervan uit dat je afstandsbediening hetzelfde of slechts licht zal afwijken. Met de AUTO stand zal het inderdaad niet zo warm worden, dan is echter het energieverbruik wel duidelijk beter. Die stand werkt goed als nachtverlaging bijvoorbeeld. Je moet als je het echt warm wilt krijgen met verwarmen werken: MODE en het ZONNETJE selecteren, hij gaat dan ook duidelijk meer warmte produceren. Ik denk dat daar de fout zit bij jou. Met de FAN moet je spelen. In het begin zet ik hem fors op 3 of 4 of een kwartiertje Booster en na meestal een half uur ga ik terug naar stand 2 en uitendelijk stand een. Met een 5 kw unit moet 20 graden of meer geen probleem zijn lijkt me voor die ruimte.
De Mode staat hier op het zonnetje (Ik heb geen AUTO optie bij de MODE alleen COOL, DRY, FAN en HEAT).
Gisterenavond gelijk je tip met de blaasstand geprobeerd! Op standje vier (hoogste blaasstand) wordt het 20 graden op de thermostaat die een stuk verder staat. (Temperatuur van 24 ingesteld op de unit).

Bedankt in ieder geval! :)

--

Nog een vraag voor de mede Tweakers. Ik merk ook op dat de CV flink aan het pendelen is. Temperatuur van de ketel staat op 50 graden. Kan dit zijn omdat deze nu zijn warmte niet kwijt kan?
(Excuus als dit het verkeerde topic is!)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mY6Wlx6Yx-ydShiLqF2AqzD6cPI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I9j0cj1Pmk5IfKjtIcZFPGAs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door JayRune op 07-01-2022 08:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
JayRune schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 07:47:

Nog een vraag voor de mede Tweakers. Ik merk ook op dat de CV flink aan het pendelen is. Temperatuur van de ketel staat op 50 graden. Kan dit zijn omdat deze nu zijn warmte niet kwijt kan?

[Afbeelding]
Wordt er nog ergens om warmte gevraagd via een thermostaat ? Zo ja, dan zou dat kunnen. Zo nee, dan doet hij iets anders.
Het is best weinig verbruik elke keer dus het lijkt er meer op dat de CV bv. warm water op temperatuur aan het houden is ? Ik ben geen expert dus pin me er niet op vast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
HyperBart schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:01:
[...]

@Tsurany heeft exact dezelfde units als mij en die heeft/had blijkbaar een negatieve ervaring. Daaronder gaf iemand iets aan ivm de fan maar die gaat echt mooi alle snelheden af bij mij.
@Tsurany hoe gaat ie bij jou?
ik222 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

@Glashelder als je even kan en wil ben ik benieuwd wat je nog vindt over negatieve ervaringen.
Heb namelijk specifiek ook voor Daikin gekozen owv kwaliteit , specs en goede naam.
Er is niks mis met Daikin maar de MXM68N moduleert niet zo ver terug bij verwarmen waardoor er vrij snel pendel gedrag optreedt. Volgens specs is het 2kW maar als je in de combinatietabellen gaat kijken loopt dit bij de meeste configuraties al vrij snel op tot 2.5kW wat vrij hoog is.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Team-RiNo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:20:
Er is niks mis met Daikin maar de MXM68N moduleert niet zo ver terug bij verwarmen waardoor er vrij snel pendel gedrag optreedt. Volgens specs is het 2kW maar als je in de combinatietabellen gaat kijken loopt dit bij de meeste configuraties al vrij snel op tot 2.5kW wat vrij hoog is.
Niet alleen dat, maar ik zie de mijne zelfs nooit teruglopen naar zijn minimumvermogen (~500W opgenomen). Sterker nog, ik zie hem quasi nooit onder de 900-1000W komen, zelfs niet bij 'zeldzame' langere runs (bij aanwarmen van 17-18 naar 21 graden).

Het klopt inderdaad dat 2.5kW een vrij hoog minimum is, maar dat moet je bij deze temperaturen rond 0 toch echt kwijtkunnen in 3 kamers van een huis van ~35 jaar oud met matige isolatie. Maar zelfs dat gaat niet goed.

[ Voor 14% gewijzigd door Slonzo op 07-01-2022 10:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Dat is 1x per uur, dat is niet pendelen, dat is normale werking.
Maar idd, hoort meer thuis in het CV topic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19-09 14:49
YouTube: January 7, 2022

Horen anderen bij verwarmen ook een geborrel op hoogte van de ventielen? Tijdens koelen is datzelfde geluid niet te horen en mijn lektest met zeep vertoont geen lekkages, maar vond het wel vreemd.

Het is lastig te horen in de video, maar het klinkt wel als geborrel / gesis dat zich in de leidingen voordoet, ik weet van het lek dit jaar dat het vele malen luider was en dit klinkt iets gedompter. Daarnaast kan ik hetzelfde geluid ook op zolder van de leidingen horen waar ze naar buiten gaan naar de buitenunit, mij lijkt dat je dat effect niet zou hebben bij een lek?

Met wat zeepwater heb ik de ventielen en flarekoppelingen nog eens nagelopen zoals eerder dit jaar en in elk geval niets waar kunnen nemen. Begin dit jaar had ik ook een lek gehad op een andere plaats en toen met dezelfde zeeptest duidelijk bubbels zien opkomen wat nu totaal niet het geval was. Nu de unit is bijgevuld ben ik wel voor vreemde borrelgeluiden als dit paranoide geworden.

[ Voor 22% gewijzigd door VikeeVeekie op 07-01-2022 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
[...]
--

[Afbeelding]
Hoe hoog staat de thermostaat van de CV? Deze staat hier op 12° zodat hij alleen aan gaat als het echt koud wordt. Verder staat hier de warm tapwater functie ook op uit, bespaart je een hoop gas!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Slonzo schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 23:49:
[...]
Als je unit ook constant staat te pendelen ipv terug te moduleren, is dat moordend voor je COP.
Maar afhankelijk van de (buiten)temperaturen, lijkt een gemiddelde van COP ~3 ook niet zo heel gek.
De buitenunit draait hier continue 24h/7 en pendeld niet, de unit in de woonkamer draait altijd en hoewel een 5kW model, blaast hij in een ruimte van 400 m3 dus zolang ik hem in vermogen begrens zal hij nooit op de doel temperatuur komen, op de slaapkamers draaien ze steeds korte periodes van een paar minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Team-RiNo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:20:
[...]

Hmmm, maar da's dan toch gek ergens, want als dat ding 2.5kW aan warmte kwijt moet kunnen dan moet de binnenunit toch echt HEEL warme lucht kunnen blazen?
Slonzo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:02:
[...]

Niet alleen dat, maar ik zie de mijne zelfs nooit teruglopen naar zijn minimumvermogen (~500W opgenomen). Sterker nog, ik zie hem quasi nooit onder de 900-1000W komen, zelfs niet bij 'zeldzame' langere runs (bij aanwarmen van 17-18 naar 21 graden).

Het klopt inderdaad dat 2.5kW een vrij hoog minimum is, maar dat moet je bij deze temperaturen rond 0 toch echt kwijtkunnen in 3 kamers van een huis van ~35 jaar oud met matige isolatie. Maar zelfs dat gaat niet goed.
Het bijzondere is dat ik inderdaad nooit het gevoel heb dat uit mijn 5kW Stylish dat daar echt "haardroger warme temperaturen" uitkomen (ongeacht met demand control aan of uit, tenzij ik de hele unit daarvoor moet uitzetten maar als hij aan is en ik wissel merk ik niet onmiddellijk verschil).

Hoe lang moet je trouwens wachten eer je verschil moet merken? Ik heb de airco eens opengezet helemaal naar 30°C en demand control uit, maar het is dan niet zo dat ik vond dat er ultrawarme lucht uit kwam :/

Ik heb sinds kort een MID certified metertje (Eastron SDM360) in mijn kast zitten en ik zag vanmorgen op de fase waar de airco zat wel een verbruik van rond de 700W, wat me prima lijkt?
Moet ook wel zeggen dat ik de buitenunit op Demand Control Manual 40% heb staan.

[ Voor 32% gewijzigd door HyperBart op 07-01-2022 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
HyperBart schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:07:
[...]

Hmmm, maar da's dan toch gek ergens, want als dat ding 2.5kW aan warmte kwijt moet kunnen dan moet de binnenunit toch echt HEEL warme lucht kunnen blazen?

[...]

Het bijzondere is dat ik inderdaad nooit het gevoel heb dat uit mijn 5kW Stylish dat daar echt "haardroger warme temperaturen" uitkomen (ongeacht met demand control aan of uit, tenzij ik de hele unit daarvoor moet uitzetten maar als hij aan is en ik wissel merk ik niet onmiddellijk verschil).

Hoe lang moet je trouwens wachten eer je verschil moet merken? Ik heb de airco eens opengezet helemaal naar 30°C en demand control uit, maar het is dan niet zo dat ik vond dat er ultrawarme lucht uit kwam :/

Ik heb sinds kort een MID certified metertje (Eastron SDM360) in mijn kast zitten en ik zag vanmorgen op de fase waar de airco zat wel een verbruik van rond de 700W, wat me prima lijkt?
Moet ook wel zeggen dat ik de buitenunit op Demand Control Manual 40% heb staan.
Nee een airco is geen z.g.n. hoge temperatuur warmtepomp, verder dan ongeveer 45c zal het niet komen. Daardoor kan die 2.5kW ook een probleem vormen als er niet genoeg warmtevraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Team-RiNo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:18:
[...]

Nee een airco is geen z.g.n. hoge temperatuur warmtepomp, verder dan ongeveer 45c zal het niet komen. Daardoor kan die 2.5kW ook een probleem vormen als er niet genoeg warmtevraag is.
R32 units kunnen tot iets boven de 60 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
Team-RiNo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:18:
[...]

Ik zie hier dat als ik hem niet in vermogen begrens, dat de lamellen die de lucht een richting op sturen 51oC worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HSfG2EnjIfxisikT12p0shLUIk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cbxonUCjL1uGZs7kzE42EQ8B.png?f=user_large

En als ik hem wel begrens, dan wordt het ongeveer 35oC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ine9dPxbeviUZ4BnFPHL4mEyWp4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hrK5za4KMsoi2vHZf5U5AnSU.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
Zelf hier nog niet meer dan 46c gemeten maar zal nog eens een poging wagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkV6
Het is de druk die de temperatuur bepaald. Bij 60 graden zit je op 40 bar. Dat is wel het absolute maximum wat een installatie aan kan.
Links zwart de druk (BAR) en rood de temperatuur.
Bij vorst zie ik de druk wel eens teruglopen naar 2.5 bar (-35º) om nog warmte aan de buitenlucht te ontrekken. Meer druk verschil tussen hoog en laag is meer compressor arbeid en 60º stoken geeft dus een laag COP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUeGFIKAC7DOOeZ7Oqg-hnX_pck=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ztywcwT5gT7iO59dwCdNOkV0.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-08 22:40
Hoi allemaal,

Sinds half december hebben wij een triple split systeem van MHI. Een SCM 60 ZS-W 6.0 kW buiten unit met daaraan in de woonkamer SRK 60 ZSX-W 6.0 kW en in de slaap en werkkamer elk een SRK 20 ZS-W 2,0 kW.

De buitenunit staat naast de woning (semi vrijstaand) en we horen de buitenunit regelmatig flink werken. Als we in bed liggen (buitenunit staat beneden onder het zijraam van de slaapkamer) vindt mijn vriendin dit nogal storend. Nu heb ik online al gezocht op geluiddempende kasten maar die zijn behoorlijk aan de prijs (lees zomaar meer dan duizend euro).

Ik ben benieuwd of en hoe jullie zelf een omkasting hebben gemaakt en of dit helpt om het geluid van de buitenunit te onderdrukken/verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Laatst online: 20-09 11:36
Glashelder schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:26:
[...]

R32 units kunnen tot iets boven de 60 graden.
Dacht en weet ik wel zeker, meet af en toe de uitblaastemp, kom wel tot60a 63 graden , met infrarood temperatuur gemeten
Meestal een temperatuur van 48 a 50 graden
Betreft een stylus 4,2 kw singl split Ftxa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
MichielK71 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:00:
Hoi allemaal,

Sinds half december hebben wij een triple split systeem van MHI. Een SCM 60 ZS-W 6.0 kW buiten unit met daaraan in de woonkamer SRK 60 ZSX-W 6.0 kW en in de slaap en werkkamer elk een SRK 20 ZS-W 2,0 kW.

De buitenunit staat naast de woning (semi vrijstaand) en we horen de buitenunit regelmatig flink werken. Als we in bed liggen (buitenunit staat beneden onder het zijraam van de slaapkamer) vindt mijn vriendin dit nogal storend. Nu heb ik online al gezocht op geluiddempende kasten maar die zijn behoorlijk aan de prijs (lees zomaar meer dan duizend euro).

Ik ben benieuwd of en hoe jullie zelf een omkasting hebben gemaakt en of dit helpt om het geluid van de buitenunit te onderdrukken/verminderen.
Heb er zelf een gemaakt: GermanPivo in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Houdt zeker flink wat geluid tegen. Onze unit staat ook onder het raam, maar met het raam open, hoor ik hem vrijwel niet (ook niet tijdens een defrost). Denk dat het grootste voordeel is dat het geluid niet meer richting het raam kan afstralen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

Hoi allemaal,

Is de unit wel gemonteerd op rubbers? En is deze aan de muur gemonteerd of staat deze op de grond? Ik heb hier praktisch dezelfde buitenunit (de 71 versie) en ik hoor deze echt bijna niet. En dat is als ik er naast sta. Binnen hoor ik hem uberhaupt niet.

Ook ligt het een beetje aan hoe de unit draaid, hoor je deze alleen op vol vermogen of ook als alles op temperatuur is en deze op laag vermogen draaid? Voor een slaapkamer zou ik denken dat de unit op een zeer laag vermogen kan draaien, want een “20” unit is niet veel vermogen nodig natuurlijk.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Hoi allemaal,

De buitenunit staat naast de woning (semi vrijstaand) en we horen de buitenunit regelmatig flink werken. Als we in bed liggen (buitenunit staat beneden onder het zijraam van de slaapkamer) vindt mijn vriendin dit nogal storend.
Wat bedoel je met 'semi-vrijstaand'?
Hij staat of los of niet. Niet onbelangrijk wanneer je eerst contactgeluid wilt uitsluiten.

Edit: bedoel je nu dat je woning semi-vrijstaand is of de buitenunit?

[ Voor 6% gewijzigd door ASW1 op 07-01-2022 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielK71
ASW1 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:43:
[...]

Wat bedoel je met 'semi-vrijstaand'?
Hij staat of los of niet. Niet onbelangrijk wanneer je eerst contactgeluid wilt uitsluiten.

Edit: bedoel je nu dat je woning semi-vrijstaand is of de buitenunit?
De woning is semi vrijstaand. Vrijstaande woning met geschakelde garages. Kan dus niet een 'rondje' om het huis doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielK71
Gerco-M schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:31:
[...]

Is de unit wel gemonteerd op rubbers? En is deze aan de muur gemonteerd of staat deze op de grond? Ik heb hier praktisch dezelfde buitenunit (de 71 versie) en ik hoor deze echt bijna niet. En dat is als ik er naast sta. Binnen hoor ik hem uberhaupt niet.

Ook ligt het een beetje aan hoe de unit draait, hoor je deze alleen op vol vermogen of ook als alles op temperatuur is en deze op laag vermogen draait? Voor een slaapkamer zou ik denken dat de unit op een zeer laag vermogen kan draaien, want een “20” unit is niet veel vermogen nodig natuurlijk.
De unit is gemonteerd op rubbers en hangt met beugels aan de muur. Het geluid wat mijn vriendin hoort (ik heb tinnitus dus altijd al een piep in het oor) is het geluid van de ventilator. En dat gaat al als er binnen in de woonkamer op stand 2 (van 4) warmte gevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!aus
Hoi allen,

Hoe reken je het beoogd jaarverbruik van een installatie uit?

In de specificaties worden Kwh genoemd voor koelen en verwarmen. Moet ik alleen de geschatte waarden nemen van de Multi-split buitenunit of ook de waarden er bij op tellen die in de datasheet specificaties vermeld worden van de beide binnenunits?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

MichielK71 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:35:
[...]

De unit is gemonteerd op rubbers en hangt met beugels aan de muur. Het geluid wat mijn vriendin hoort (ik heb tinnitus dus altijd al een piep in het oor) is het geluid van de ventilator. En dat gaat al als er binnen in de woonkamer op stand 2 (van 4) warmte gevraagd wordt.
En dat is dan als de slaapkamer het raam open is denk ik? Als die dicht is hoor je de unit toch niet mag ik hopen.
De ventilator maakt wel iets geluid, maar voordat ik die hier een eindje verderop hoor moet het buiten wel superstil zijn. Snachts zonder wind en verkeer en vogels en weet ik veel wat meer ;)

Ook is de ventilator meestal het minst storende geluid van een unit. Het is een eentonig geluid op dezelfde toonhoogte, geen brom of gezoem of resonantie of wat toch.

Ik heb zelf ook tinnitus en vind wat “white noise” altijd wel fijn maar ja mensen verschillen. Vooral de mensen die het niet hebben :P

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

K!aus schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:54:
Hoi allen,

Hoe reken je het beoogd jaarverbruik van een installatie uit?

In de specificaties worden Kwh genoemd voor koelen en verwarmen. Moet ik alleen de geschatte waarden nemen van de Multi-split buitenunit of ook de waarden er bij op tellen die in de datasheet specificaties vermeld worden van de beide binnenunits?
Beoogd jaarverbruik is meer gerelateerd aan je voormalige of huidige gasverbruik, dan aan de kwh getallen van de unit want die zijn zeer zeer grof en gemiddeld, en niet gebaseerd op jouw huis / stook gedrag / isolatie en meer.

Als je het toch wilt weten, dan het verbruik per binnenunit optellen. Maar dat is dus een zeer grove indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielK71
Gerco-M schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:04:
[...]

En dat is dan als de slaapkamer het raam open is denk ik? Als die dicht is hoor je de unit toch niet mag ik hopen.
De ventilator maakt wel iets geluid, maar voordat ik die hier een eindje verderop hoor moet het buiten wel superstil zijn. Snachts zonder wind en verkeer en vogels en weet ik veel wat meer ;)

Ook is de ventilator meestal het minst storende geluid van een unit. Het is een eentonig geluid op dezelfde toonhoogte, geen brom of gezoem of resonantie of wat toch.

Ik heb zelf ook tinnitus en vind wat “white noise” altijd wel fijn maar ja mensen verschillen. Vooral de mensen die het niet hebben :P
Dat is nog met het raam dicht :( Mijn vriendin heeft volgens mij een super gehoor. Het is wel meer een brommend geluid geeft ze aan. Wellicht de installateur eens terug laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!aus
Gerco-M schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:08:
[...]

Beoogd jaarverbruik is meer gerelateerd aan je voormalige of huidige gasverbruik, dan aan de kwh getallen van de unit want die zijn zeer zeer grof en gemiddeld, en niet gebaseerd op jouw huis / stook gedrag / isolatie en meer.

Als je het toch wilt weten, dan het verbruik per binnenunit optellen. Maar dat is dus een zeer grove indicatie.
Als ik nu het gasverbruik omreken van m3 naar Kwh dan weet ik alleen het verwarmen niet het koelen toch? Formule om om te rekenen kan ik hier in het topic terug vinden onder de zoekfunctie denken jullie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:32
MichielK71 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:17:
Dat is nog met het raam dicht :( Mijn vriendin heeft volgens mij een super gehoor. Het is wel meer een brommend geluid geeft ze aan. Wellicht de installateur eens terug laten komen.
Dan hoort ze waarschijnlijk de compressor. Heb ik hier ook (heel licht). Gelukkig is dat in mijn thuiskantoor. Ik zou zo'n unit nooit aan de muur van een slaapkamer ophangen.
Beste plek is (net als bij een L/W warmtepomp) op de grond in de tuin. Of anders aan een muur waar je er aan de andere zijde geen last van hebt. Aan een bijkeuken, badkamer of garage of zo.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:41
Normaal komt er hier morgen een installateur langs om een offerte op te stellen voor een l/w warmtepomp.

De opstelling die ik in gedachten heb lijkt mij redelijk eenvoudig, zie foto. Binnenunit tegen de muur en buitenunit op het terras in de hoek links van het raam.

Ik had gedacht aan een Daikin perfera vloermodel. Uitvoering met laagste vermogen. Ons huis is redelijk compact en open qua structuur. Nu verwarmen we met gas en overal vloerverwarming. Het is mijn bedoeling om met de vloerverwarming een basistemp aan te houden van pakweg 17gr en met de Daikin dan bij te warmen als we thuis zijn.
Ik ga ook wel eens testen of de warmtepomp op zijn eentje voor genoeg comfort kan zorgen, dan kan de gasketel op termijn weg. Huidig verbruik aan gas voor verwarmen: iets van een 3500kWh per jaar.

Iemand nog opmerkingen over de perfera? Ik zie in de brochure dat er nogal wat opties mogelijk zijn. Welke zijn aan te raden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ynQfiMS0tuixwyJR94C0AufoWKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a56ZJyKCwTRbrAhTaZWUPG4H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:59
Een vloermodel is wel slim, dan heb je geen last van warme lucht dat bij de unit blijft hangen, maar als er overal vloerverwarming ligt, waarom geen lucht/water warmtepomp?

Volledig gas los betekent dat je toch een warmtepompboiler nodig hebt, deze is ook te krijgen als combi die ook je verwarming doet. Als je niet volledig van gas af gaat, een kleine (4-8kW) hybride opstelling samen met je CV is zat om 99% van de tijd elektrisch je hele huis warm te houden. Je hebt maar 35 of 40 graden water nodig en dat is heel efficiënt te produceren.

Lucht/lucht klinkt eenvoudiger maar als wij hier ons verbruik gas naar kWh omrekenen komen we op een COP van ~3; je hebt genoeg luchtstroom nodig om je kamer warm te krijgen maar tocht op 18-20 graden is erg oncomfortabel, dus we stoken maar hoger -> besparing is 30% ipv de uitgerekende 50% als je puur naar de SCOP van 4.4 tot 5 kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:41
Ik ga de vraag over een l/w warmtepomp ook stellen aan de installateur.
Maar ik heb voor zover ik nu kan inschatten de indruk dat het huidige aanbod l/w warmtepompen een beetje overkill zijn in verhouding tot de hoeveelheid warmte die we jaarlijks nodig hebben. Qua grootte en qua prijs. En de afstand tussen binnenunit en buitenunit zou op iets van 30m uitkomen wat mij nogal veel lijkt en ook een wat negatieve invloed heeft op het rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:10
Headshot_NL schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:23:
[...]

Fault Code H3:

Fault: Malfunction of high pressure switch (HPS)
Defective high pressure switch
Broken wire
Defective outdoor unit PCB
Defective connector contact

Lijkt toch niet te weinig koelmiddel te zijn. Of te weinig koelmiddel kan ook deze error veroorzaken.
Vandaag de monteur geweest en de oorzaak was niet zomaar te vinden in de buiten unit waar de storing zat.
Nadat we de binnen unit controleerden waren beide roosters helemaal dicht van het stof, en dat binnen enkele weken al.
Waarschijnlijk heeft dat de fout veroorzaakt want na schoonmaken kwam de unit weer tot leven.
Inmiddels staat hij weer netjes te verwarmen

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
MichielK71 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:17:
[...]

Als je de unit dan uitzet (zonder dat je wat zegt!), hoort ze het dan nog? Ik zou zeggen tegen haar dat je hem ‘harder’ gezet hebt i.p.v. uit ;)

Ik heb hier een tijdje gehad dat ik dacht dat ik een van de compressoren hoorde, maar altijd als ik dan naar de energieverbruiksmeters kijk dan staan ze allemaal te idlen 8)7. Vermoedelijk was dat de mechanische ventilatie hier de boosdoener.. die heb ik gisteren van nieuwe lagers voorzien. Die begon eergisteren ineens lichtjes te ratelen. Zal al wel langer ietsjes getrild hebben en daar ben ik ook gevoelig voor.. een warmtepomp is dan de eerste verdachte :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

K!aus schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:19:
[...]

Als ik nu het gasverbruik omreken van m3 naar Kwh dan weet ik alleen het verwarmen niet het koelen toch? Formule om om te rekenen kan ik hier in het topic terug vinden onder de zoekfunctie denken jullie?
Ja alleen het verwarmen inderdaad. Het koelen is meestal maar een paar weken per jaar en zet niet echt zoden aan de dijk kwa verbruik.

Ja daar zijn hier goede formules voor te vinden, ruwweg ongeveer factor 2 a 2.5 van gas naar kwh verbruik afhankelijk van efficiency van je L/L units.

Ik heb hier weinig aan die formule want we hebben ook veel geisoleerd en gebruikten ook vaak elektrische kachels om gas verbruik te verminderen. Dus netto niet veel hoger stroomverbruik maar in elk geval van 2800 m3 gas verbruik per jaar naar 100 m3 (SWW) en dat is best fijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
PentaClover schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:06:
[...]

Met vraagsturing bedoel je verwarmen/koelen, fanstand, fan snelheid en temperatuur? Of bedoel je alleen de vraagsturing om hem de buitenunit te begrenzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:15
merlin1201 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:10:
[...]

Vandaag de monteur geweest en de oorzaak was niet zomaar te vinden in de buiten unit waar de storing zat.
Nadat we de binnen unit controleerden waren beide roosters helemaal dicht van het stof, en dat binnen enkele weken al.
Waarschijnlijk heeft dat de fout veroorzaakt want na schoonmaken kwam de unit weer tot leven.
Inmiddels staat hij weer netjes te verwarmen
Goede opmerking om de filters eens schoon te maken. Hier ook maar eens gecheckt en ze de eerste keer schoon gemaakt. Nu ze weer zuiver zijn gaat het opwarmen ook weer een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 15:44
MarkV6 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:53:
Het is de druk die de temperatuur bepaald. Bij 60 graden zit je op 40 bar. Dat is wel het absolute maximum wat een installatie aan kan.
Links zwart de druk (BAR) en rood de temperatuur.
Bij vorst zie ik de druk wel eens teruglopen naar 2.5 bar (-35º) om nog warmte aan de buitenlucht te ontrekken. Meer druk verschil tussen hoog en laag is meer compressor arbeid en 60º stoken geeft dus een laag COP.

[Afbeelding]
dit klopt niet helemaal, tijdens het condenseren blijft de druk gelijk terwijl de temperatuur veranderd.
wat jij zegt is alleen bij een stilstaande installatie, dus als ik een fles koudemiddel in de bus heb en het is 60 graden in mijn bus zou de druk in de fles 40 bar zijn.

persgassen kunnen zelf wel over de 100 graden gaan bij r32 en r410a dat zou beteken dat de toegestane maximale druk ver overschreden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
@rupsen Dat zou mooi zijn dat zet ik gewoon een paar flessen van 40 bar R32 in de kamer en die zijn dan 60º Nee helaas het p-h diagram is alleen voor een werkende installatie.
Hier zie je een cyclus.
Linksonder vloeistof van 15º wat bij 1.3MPa naar rechts in de verdamper gasvormig wordt. Daarbij neemt het energie af uit de ruimte. Koelen dus. De compressor doet de schuine rode lijn het gas gaat van 1.3MPa naar 3.3MPa nog steeds gasvormig maar de temperatuur neem toe tot 45º
Als dan de warmte vrijkomt in de condenser is het linksboven weer vloeibaar. Het expansie ventiel is links de blauwe lijn omlaag. Dan is er ook nog de subkoeling en oververhitting maar dat is nu even niet van belang.
Als je de temperatuur hoger wilt moet de druk omhoog en dat kost de compressor meer arbeid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMK5eHQkjZ-LwDhNlufC98kTkd8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QrF0WaehJJlHzdX1d4gy2YEX.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 15:44
MarkV6 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 21:53:
@rupsen Dat zou mooi zijn dat zet ik gewoon een paar flessen van 40 bar R32 in de kamer en die zijn dan 60º Nee helaas het p-h diagram is alleen voor een werkende installatie.
Hier zie je een cyclus.
Linksonder vloeistof van 15º wat bij 1.3MPa naar rechts in de verdamper gasvormig wordt. Daarbij neemt het energie af uit de ruimte. Koelen dus. De compressor doet de schuine rode lijn het gas gaat van 1.3MPa naar 3.3MPa nog steeds gasvormig maar de temperatuur neem toe tot 45º
Als dan de warmte vrijkomt in de condenser is het linksboven weer vloeibaar. Het expansie ventiel is links de blauwe lijn omlaag. Dan is er ook nog de subkoeling en oververhitting maar dat is nu even niet van belang.
Als je de temperatuur hoger wilt moet de druk omhoog en dat kost de compressor meer arbeid.

[Afbeelding]
Temperatuur van het koudemiddel bij een stilstaande installatie, of een fles koudemiddel, oftewel omgevingstemperatuur bepaald de druk, niet andersom.
Jij kan niet een fles met 40 bar vullen want dat veranderd als de temperatuur veranderd.

Je kan niet zeggen aan de hand van een temperatuur die je meet bij een draaiende installatie wat voor druk op dat moment op dat punt in het systeem heerst, dat kan alleen bij een stilstaande installatie mits het koudemiddel niet vervuild is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venzi
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 11:34
GermanPivo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:33:
[...]

Heb er zelf een gemaakt: GermanPivo in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Houdt zeker flink wat geluid tegen. Onze unit staat ook onder het raam, maar met het raam open, hoor ik hem vrijwel niet (ook niet tijdens een defrost). Denk dat het grootste voordeel is dat het geluid niet meer richting het raam kan afstralen.
Even iets anders, die omkasting die je hebt gemaakt ziet er goed uit! Maar.. zakt de airco niet in efficiëntie nu? Ik zie dat hij strak tegen de muur aan staat, krijgt hij zo wel voldoende verse lucht?

En loopt in de zomer de temperatuur niet flink op in de behuizing? Hierdoor gaat je buitenunit toch juist weer harder moeten werken?

Wie goed tegen kou kan heeft lang zomer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
MichielK71 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:35:
[...]

Dus toch niet losstaand. Contactgeluid is dan de eerste verdenking, een muur die gaat resoneren met de buitenunit. De beste remedie is in dat geval de buitenunit op de grond te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
venzi schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:55:
[...]

Even iets anders, die omkasting die je hebt gemaakt ziet er goed uit! Maar.. zakt de airco niet in efficiëntie nu? Ik zie dat hij strak tegen de muur aan staat, krijgt hij zo wel voldoende verse lucht?

En loopt in de zomer de temperatuur niet flink op in de behuizing? Hierdoor gaat je buitenunit toch juist weer harder moeten werken?
Terechte vraag hoor, maar ik heb geen verschil kunnen merken ;) Onderkant is open, er zitten 8 ronde gaten van 72mm in de zijkant. Heb de aanzuig temperaturen met/zonder ombouw gemeten - ook om te controleren of hij z'n eigen lucht niet aan zuigt (er zit een extra strook isolatie tussen voor- en achterkant om dat te voorkomen), maar geen verschil. Ik in opgenomen vermogen bij gelijke temperaturen is niets te ontdekken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Laatst online: 22:43
Kingsolo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:26:
[...]

Goede opmerking om de filters eens schoon te maken. Hier ook maar eens gecheckt en ze de eerste keer schoon gemaakt. Nu ze weer zuiver zijn gaat het opwarmen ook weer een stuk beter.
Goede tip inderdaad.
Ik heb ze net ook schoongemaakt en de huiskamer wordt een stuk sneller warm :o
Dat wordt wat vaker schoonmaken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

2021 was het eerst volledig kalender jaar met de MHI waarbij midden 2021 een tweede MHI is bijgeplaatst voor het koelen van de zolder.

1099kWh verbruikt, waarvan 663kWh voor verwarmen en 435kWh voor koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-06 18:57
[quote]JayRune schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 07:47:
[...]

"Nog een vraag voor de mede Tweakers. Ik merk ook op dat de CV flink aan het pendelen is. Temperatuur van de ketel staat op 50 graden. Kan dit zijn omdat deze nu zijn warmte niet kwijt kan?
(Excuus als dit het verkeerde topic is!)"

Wij hebben dat ook.
Mijn 30kW Nefit Topline kan niet ver genoeg terug moduleren, de warmtebehoefte is bij ons beperkt door heel veel isolatiemaatregelen. Ik geloof dat de ondergrens voor deze ketel 7 of 8 kW is.
Mijn 5kW Daikin Perfera airco (recent geïnstalleerd) kan de woonkamer makkelijk op temperatuur houden, dus dat geeft aan hoe weinig vermogen soms nodig is.
Alleen gedurende de eerste uren dat de ketel aanslaat pendelt hij niet (ook voordat wij de airco hadden).

[ Voor 0% gewijzigd door waldi62 op 08-01-2022 11:45 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

revolution-nl schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:00:
2021 was het eerst volledig kalender jaar met de MHI waarbij midden 2021 een tweede MHI is bijgeplaatst voor het koelen van de zolder.

Dat is relatief erg veel voor koelen denk ik.
Heb je veel glas en zeer goede isolatie of zijn er andere factoren? Je woont in Spanje bijvoorbeeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:05
Mijn jaarverbruik 2021: 1073kwh verwarmen, 12.5kwh koelen.
31m2 tussenwoning.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
vinom schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:30:
[...]

Met vraagsturing bedoel je verwarmen/koelen, fanstand, fan snelheid en temperatuur? Of bedoel je alleen de vraagsturing om hem de buitenunit te begrenzen?
Inderdaad het laatste, met de residential controller app pas ik alleen het %-tage aan van het begrenzen van de buiten unit, eventueel aan/uit zetten of temperatuur setpoint aanpassen doe ik met domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Mijn jaarverbruik is 1280 kWh, waarvan 1193 voor verwarmen en 87 voor koelen.

Hoekhuis uit 84, waarvan de woonkamer wordt verwarmd met een Daikin 4.2kW singlesplit en een 4kW multisplit voor twee slaapkamers.

+- 550 kWh met de warmtepompboiler voor warm water.

[ Voor 11% gewijzigd door vinom op 08-01-2022 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:19
revolution-nl schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:00:

Flink gekoeld of ramen op het zuiden zonder zonwering o.i.d.?

Hier 2021: 800 kWh verwarmen, 24 kWh koelen. Plaatsing was eind januari 2021, inschattend naar graaddagen, was het voor het hele jaar ca. 1000 kWh voor verwarmen geweest. Het is in 2021 hier eigenlijk gewoon maar enkele dagen warm genoeg geweest dat je dacht, nou, misschien toch dat ding maar eens zachtjes aanzwengelen. Nu doen wij dat ook pas als het onaangenaam vochtig en warm is binnen, zeg vanaf zo'n 25 graden (binnen) in de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wilke schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:24:
[...]

Flink gekoeld of ramen op het zuiden zonder zonwering o.i.d.?
Nee relatief weinig glas op zuid.
Gerco-M schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 12:48:
[...]

Dat is relatief erg veel voor koelen denk ik.
Heb je veel glas en zeer goede isolatie of zijn er andere factoren? Je woont in Spanje bijvoorbeeld ;)
Wij slapen op zolder en hebben het graag s'nachts graag 18-19c, daarnaast blijft de warmte enorm hangen in de woning en is het op zolder eigenlijk altijd warm. Hoogzomer koelen we op zolder 24/7 zodat mijn werkkamer ook comfortabel is en de eerste verdieping waar de kinderen slapen ook 21c blijft, bij hoge temperaturen koelt de MHI op de BGG ook geregeld mee.

Al met al was ik ook wel verbaasd over het koelverbruik in verhouding tot verwarmen. Ik weet niet of dit kenmerkend is voor nieuwbouw?

Wat comfort is overigens ook wat waard :P

[ Voor 33% gewijzigd door revolution-nl op 08-01-2022 14:37 ]

Pagina: 1 ... 96 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic