4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Zie de posts hierboven, dat hangt nogal van gebruik en de woning afmerlin1201 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:35:
Vraag, ik heb pas sinds enkele maanden een Daikin airco dus nog niet mee kunnen koelen, is het verbruik met koelen vergelijkbaar met verwarmen?
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Koelen is nog wat zuiniger dan verwarmen, qua hoeveelheid verplaatste warmte (bij koelen, van binnen naar buiten dus).merlin1201 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:35:
Vraag, ik heb pas sinds enkele maanden een Daikin airco dus nog niet mee kunnen koelen, is het verbruik met koelen vergelijkbaar met verwarmen?
Als je er serieus mee gaat verwarmen kun je er i.h.a. op rekenen dat koelen per jaar een fractie kost van verwarmen.
Ok, mooi. nou verwarmen kost mij ongeveer 5 kWh per dag (12 uur). dus als koelen hetzelfde zal zijn dan vind ik het meer dan prima, zeker omdat bij mooiworm weer ook mijn zonnepanelen prima werken.Wilke schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:52:
[...]
Koelen is nog wat zuiniger dan verwarmen, qua hoeveelheid verplaatste warmte (bij koelen, van binnen naar buiten dus).
Als je er serieus mee gaat verwarmen kun je er i.h.a. op rekenen dat koelen per jaar een fractie kost van verwarmen.
En het zou nog schever kunnen want op echte winterse dagen stookte ik soms wel met mijn gasketel de vloerverwarming wat bij, maar wel op een zo laag mogelijke Ta, zodat er zo min mogelijk ruimteverwarming plaatsvindt.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Komt op iets van een 3000€. Plaatsing en btw(6%, België) inbegrepen.
Daar moet dan nog een 300€ premie vanaf.
Dus: +/-2700€, is dit een redelijke prijs?
Volgend installateur is dit de Daikin adviesprijs verkoopprijs (heeft prijslijst getoond) -5% korting + werkuren en bijkomend materiaal.
Inmiddels werkt hij weer maar wat nu opval is dat het erg lang duurt voordat de ventilator aanslaat, voorheen was dit best snel maar nu gaat hij pas blazen na 15 minuten en ook verwarmen. stand automatisch, maar handmatig aanpassen of boost werkt dan ook niet. na een tijdje werkt alles naar behoren maar mijn gevoel zegt dat er iets niet helemaal lekker loopt en de installateur begrijpt dat ook niet, dus mogelijk is er veel meer aan de hand. tja misschien dat iemand dit bekend voor komt?
Ik betaalde vorige maand (in Nederland) 5000 euro voor een 5kW Daikin Perfera buitenunit (2MXM50) met 2 wand (FTXM) binnenunits, inclusief montage en extra voeding vanuit meterkast.Wozmro schreef op zondag 9 januari 2022 @ 08:59:
Gisteren een eerste prijsindicatie ontvangen van een lokale installateur voor een Daikin perfera 5kW vloermodel. Installatie op gelijkvloers, afstand binnenunit buitenunit iets van een 3m.
Volgend installateur is dit de Daikin adviesprijs verkoopprijs (heeft prijslijst getoond) -5% korting + werkuren en bijkomend materiaal.
3000 euro lijkt mij dus voordelig.
Volgende week wordt bij ons de Daikin Perfera airco 3,5 kw geïnstalleerd, in onze huiskamer, 81m3.
Onze cv is een Remeha Avanta, met als thermostaat de honeywell chronotherm.
In elk vertrek hangt een cv plaat. Waarvan de 2 cv platen slaapkamer, die nooit aanstaan.
Ik wil kijken hoe ik de airco kan inzetten voor de huiskamer qua warmte, met koude dagen.
Keuken en badkamer heeft vloerverwarming elektriciteit, en de boven verdieping(2 slaapkamers, heeft een airco om te verwarmen.
Zit nog wel met een paar vragen over de instellingen qua cv, en airco?
Op hoeveel graden zou ik de cv instellen? en hoeveel graden de airco.
Bij extreem koud weer, raak ik toch aan gewezen op de cv.
Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021
Hier staat ook de warm tapwater functie van de CV ketel uit, dat scheelt veel gas.
De temperatuur van de Airco moet je even mee experimenteren, hier staat hij vaak op 19° en dan wordt het ruim 20°, maar als het veel kouder wordt moet hij naar 21° om het 20° te krijgen, maar dat ligt ook aan de ruimte waar hij hangt.
[ Voor 32% gewijzigd door HereIsTom op 09-01-2022 10:49 ]
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Vraag altijd meerdere offertes op. Kan honderden euro’s verschil in zitten is mijn ervaring.Wozmro schreef op zondag 9 januari 2022 @ 08:59:
Gisteren een eerste prijsindicatie ontvangen van een lokale installateur voor een Daikin perfera 5kW vloermodel. Installatie op gelijkvloers, afstand binnenunit buitenunit iets van een 3m.
https://www.climasense.nl...loermodel-binnenunit.html
Unit kost dan 1475,- installatie 475,- plus nog wat installatie materiaal.
BE heeft wellicht ander prijsniveau.
Tapwater kan ik helaas niet uitzetten, mijn douche en keuken zijn daar mee verbonden.
Misschien op later termijn, een boiler, of warmtepomp.
Maar zal beginnen om cv op 12 graden te zetten, bedankt voor de reactie
HereIsTom schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:47:
@pvr Hier staat de CV op 12°, zolang je het warm krijgt met de Airco hoeft de CV niet aan, pas als je het echt niet meer warm krijgt zet je de CV weer wat hoger.
Hier staat ook de warm tapwater functie van de CV ketel uit, dat scheelt veel gas.
De temperatuur van de Airco moet je even mee experimenteren, hier staat hij vaak op 19° en dan wordt het ruim 20°, maar als het veel kouder wordt moet hij naar 21° om het 20° te krijgen, maar dat ligt ook aan de ruimte waar hij hangt.
[ Voor 4% gewijzigd door pvr op 09-01-2022 13:23 ]
Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021
Voor ons Jaren 50 woning ben ik op zoek naar een airco voor in de woonkamer als hoofdverwarming en om te koelen. Ik heb het forum doorgespit en op onze slaapkamer hebben we al een MHI 2,0 kW airco. Toch heb ik nog een paar vragen waar ik hoop dat jullie mij bij kunnen helpen:
- Ik zou willen gaan voor een 3,5 kW van MHI single split en dan de zsX versie (de X want hogere SCOP/SEER en kan verder terug moduleren). Zal deze genoeg power hebben om te verwarmen (90m3)? Het is een oude woning maar vloer en spouw zijn geïsoleerd en we zijn van plan om glas en kozijnen ook te laten doen in de nabije toekomst. Daarom lijkt mij een 5,0 kW overkill.
- Verder ben ik benieuwd naar de plaatsing van het wandmodel. Zie hiervoor de foto hieronder. Krijgen we zo genoeg warmte aan de voorgevel (waar we veel zitten) of gaat er veel naar de keuken toe? dit is een open doorgang. Ik weet dat je de airco kan instellen dat hij de warmte schuin uitblaast. Is dit dan een optie? Veel andere plaatsen op het wandmodel op te hangen hebben we niet.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q3ZF22qYF3ge32dAFFNvWxFd.jpg?f=user_large)
Hij bedoeld waarschijnlijk de comfort settingpvr schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:22:
HereIsTom,
Tapwater kan ik helaas niet uitzetten, mijn douche en keuken zijn daar mee verbonden.
Maar zal beginnen om cv op 12 graden te zetten, bedankt voor de reactie![]()
[...]

Dan hou je wel warm water uit je CV, het duurt alleen iets langer voor het warm is.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Bij mijn ketel kost dat 0.15 m3 per dag, ik heb het maar aangezet, is wel fijn dat het heel snel warm is. Verloren warmte is toch nog steeds opwarmen op COP=1Glashelder schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:03:
[...]
Hij bedoeld waarschijnlijk de comfort settingDie houdt de warmtewisselaar (vaak 24/7
) warm, zodat je snel warm water hebt. Dat kost stiekem alleen behoorlijk wat gas
Dan hou je wel warm water uit je CV, het duurt alleen iets langer voor het warm is.
In de zomer staat het uit, de zonneboiler is dan een grote buffer van 40-90 graden water.
Met warm tapwater, bedoel ik de warmhoudfunctie, die kan je op de thermostaat bij de instellingen uit zetten, dit betekent niet dat je dan geen warm water meer hebt in de douche en keuken, maar hij houdt dan het boilertje in de ketel niet constant warm, dat kost je zo een paar m3 gas per maand!pvr schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:22:
HereIsTom,
Maar zal beginnen om cv op 12 graden te zetten, bedankt voor de reactie![]()
[...]
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Weet je dat zeker, ik heb het hier een keer gemeten toen we een week afwezig waren en omgerekend kwam dat op bijna 5 m3 gas per maand is 60m3 per jaar.w00key schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:56:
[...]
Bij mijn ketel kost dat 0.15 m3 per dag, ik heb het maar aangezet, is wel fijn dat het heel snel warm is. Verloren warmte is toch nog steeds opwarmen op COP=1
In de zomer staat het uit, de zonneboiler is dan een grote buffer van 40-90 graden water.
Overigens duurt het 20 sec. langer voordat je warm water hebt, dus zoveel comfort mis je niet!
En wij hebben een moderne zuinig Remeha CV ketel.
[ Voor 7% gewijzigd door HereIsTom op 09-01-2022 18:23 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/Djoe5QX5dm3z4qBh8bpBDdvd.png?f=user_large)
0.7m3 totaal waarvan 14x ~0.014 = 0.196 m3 voor boiler warm houden / wastafel / keuken.
[edit] Ge-edit naar 6 per maand? Jep daar kom ik ook op dan, 0.2 x 30 = 6 m3. Voor die paar euro voor de 4 wintermaanden doe ik dat wel, deze ketel is erg traag met opstarten.
[ Voor 15% gewijzigd door w00key op 09-01-2022 18:25 ]
Ja dat is dus per maand bijna 6m3 gas, dus 72m3 per jaar is met de huidige prijzen tussen de € 72,- en € 150,- per jaar, noem dat maar niksw00key schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:23:
Als het een paar m3 per dag kost zou ik je ketel heel snel na laten kijken. Dit is een voorbeeld dag met alleen de regendouche (2 keer) als hoofdverbruik, de kleine piekjes zijn warm houden en af en toe de kraan aan.
[Afbeelding]
0.7m3 totaal waarvan 14x ~0.014 = 0.196 m3 voor boiler warm houden / wastafel / keuken.
[edit] Ge-edit naar 6 per maand? Jep daar kom ik ook op dan, 0.2 x 30 = 6 m3. Voor die paar euro voor de 4 wintermaanden doe ik dat wel, deze ketel is erg traag met opstarten.
Nu ja, ik had er ooit een waar het dichter bij de 1 m3 per dag kwam (ok, 0,75 ofzo, maar dan nog). Die instelling heeft het niet lang overleefd uiteraard.w00key schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:56:
Bij mijn ketel kost dat 0.15 m3 per dag, ik heb het maar aangezet, is wel fijn dat het heel snel warm is. Verloren warmte is toch nog steeds opwarmen op COP=1
Daarom staat het ook vooral in de winter aan, als aanvoertemperatuur extra laag is en de zonneboiler niet mee helpt. Officieel moet die zelfs altijd aan als de boiler een week niet boven 60 graden is geweest, voor legionella preventie.HereIsTom schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:29:
[...]
Ja dat is dus per maand bijna 6m3 gas, dus 72m3 per jaar is met de huidige prijzen tussen de € 72,- en € 150,- per jaar, noem dat maar niks
In maart gaat het weer uit.
Zonder overdreven prijzen, ongeveer €1/m3, is dat maar €24 per stookseizoen, inclusief tap water verbruik. Dat zelfde bespaar ik overigens dus weer op de verwarming, warmte blijft hier wel binnen zitten met een WTW en A-label isolatie, ook al zit het in de installatie-hok tussen 2 slaapkamers in.
Als je nu direct wilt verlengen betaal je idiote prijzen ja, ik zie bij Eneco 1.98/m3 plus belasting/ODE voor 2.52/m3 totaal. Dat is niet realistisch, op de beur is de prijs voor ICE Dutch TTF Futures voor (fysieke) levering MAR22 - FEB23 gemiddeld op 78 per MWh of ~0.78 per m3, Eneco wilt nu even geen nieuwe klanten.
En als je 2, 3, 4, 5 jaar vooruit bestel betaal je 64, 52, 45, 40/MWh, historisch hoog, was ooit tussen de 22 en 18 euro, maar zeker niet €2+ per m3 hoog. Eerder €0.60 + ODE + belasting voor €1.1 totaal voor de komende 3 jaren. Een fikse stijging vergeleken met mijn huidige €0.80 all-in, maar niet maal 3.
Kan je niet wat meer opschuiven naar het midden van de ruimte? Je zult hem zo aardig schuin moeten laten blazen, met redelijk wat vermogen, en de plek waar je het meeste zit zal doorgaans de koudste/warmste plek zijn.giedo555 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:16:
- Verder ben ik benieuwd naar de plaatsing van het wandmodel. Zie hiervoor de foto hieronder. Krijgen we zo genoeg warmte aan de voorgevel (waar we veel zitten) of gaat er veel naar de keuken toe? dit is een open doorgang. Ik weet dat je de airco kan instellen dat hij de warmte schuin uitblaast. Is dit dan een optie? Veel andere plaatsen op het wandmodel op te hangen hebben we niet.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Tja kwa gas zit ik nog goed, onze leverancier is in december failliet gegaan, nu heb ik € 1,19 voor gas, gas verbruik nu nog maar 4m3 p.mnd. voor warm water, maar € 0,42 en € 0,52 voor elektra, net nu ik deze winter ben overgegaan op verwarmen met de Aircow00key schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:57:
[...]
Daarom staat het ook vooral in de winter aan, als aanvoertemperatuur extra laag is en de zonneboiler niet mee helpt. Officieel moet die zelfs altijd aan als de boiler een week niet boven 60 graden is geweest, voor legionella preventie.
In maart gaat het weer uit.
Zonder overdreven prijzen, ongeveer €1/m3, is dat maar €24 per stookseizoen, inclusief tap water verbruik. Dat zelfde bespaar ik overigens dus weer op de verwarming, warmte blijft hier wel binnen zitten met een WTW en A-label isolatie, ook al zit het in de installatie-hok tussen 2 slaapkamers in.
Als je nu direct wilt verlengen betaal je idiote prijzen ja, ik zie bij Eneco 1.98/m3 plus belasting/ODE voor 2.52/m3 totaal. Dat is niet realistisch, op de beur is de prijs voor ICE Dutch TTF Futures voor (fysieke) levering MAR22 - FEB23 gemiddeld op 78 per MWh of ~0.78 per m3, Eneco wilt nu even geen nieuwe klanten.
En als je 2, 3, 4, 5 jaar vooruit bestel betaal je 64, 52, 45, 40/MWh, historisch hoog, was ooit tussen de 22 en 18 euro, maar zeker niet €2+ per m3 hoog. Eerder €0.60 + ODE + belasting voor €1.1 totaal voor de komende 3 jaren. Een fikse stijging vergeleken met mijn huidige €0.80 all-in, maar niet maal 3.
Aan de andere kant van de muur wonen de buren dus hoe verder ik de binnenunit opschuif, hoe langer de lelijke leidingkoof op de muur komt. Ik, maar vooral de vrouw, vinden dat echt geen gezicht…Tsurany schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:19:
[...]
Kan je niet wat meer opschuiven naar het midden van de ruimte? Je zult hem zo aardig schuin moeten laten blazen, met redelijk wat vermogen, en de plek waar je het meeste zit zal doorgaans de koudste/warmste plek zijn.
Gas voor € 1.19, levert in een zuinig CV-systeem ca 9 kWh. Dus 13 ct/kWh. Dan speel je met de airco pas break-even boven een COP van 4...HereIsTom schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:03:
[...]
Tja kwa gas zit ik nog goed, onze leverancier is in december failliet gegaan, nu heb ik € 1,19 voor gas, gas verbruik nu nog maar 4m3 p.mnd. voor warm water, maar € 0,42 en € 0,52 voor elektra, net nu ik deze winter ben overgegaan op verwarmen met de Airco
Daar ga je dus geen winst halen. Dan kun je beter op gas blijven stoken, want comfortabeler.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Sinds 17 december gebruik ik de Airco voor verwarming met een verbruik van 30 kWh, als ik dat met vorig jaar dezelfde periode vergelijk met CV ketel wat 30m3 was, wat natuurlijk kwa temperatuur niet zal kloppen, dan ben ik nu toch goedkoper uit. 30x1,19= € 35,70 30x0,52= € 15,60Andrehj schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:28:
[...]
Gas voor € 1.19, levert in een zuinig CV-systeem ca 9 kWh. Dus 13 ct/kWh. Dan speel je met de airco pas break-even boven een COP van 4...
Daar ga je dus geen winst halen. Dan kun je beter op gas blijven stoken, want comfortabeler.
Het kan op zich geen kwaad, het zal bij een goed geïsoleerd huis wel werken, het betekent enkel dat hij wellicht iets harder moet blazen en je hem ook wat hoger in moet stellen qua temperatuur en dus een hoger verbruik.giedo555 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:27:
[...]
Aan de andere kant van de muur wonen de buren dus hoe verder ik de binnenunit opschuif, hoe langer de lelijke leidingkoof op de muur komt. Ik, maar vooral de vrouw, vinden dat echt geen gezicht…
Je kan er eventueel een houten koof omheen timmeren waar je spotjes of iets in plaatst?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Als je ‘m voornamelijk voor verwarmen gaat gebruiken laat hem dan niet te hoog ophangen, thermostaat zit in de airco, de warme lucht die hij uitblaast stijgt naar het plafond, dus de plek direct rond de airco wordt warm, maar de andere kant van de kamer niet.giedo555 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:27:
[...]
Aan de andere kant van de muur wonen de buren dus hoe verder ik de binnenunit opschuif, hoe langer de lelijke leidingkoof op de muur komt. Ik, maar vooral de vrouw, vinden dat echt geen gezicht…
Persoonlijk zou ik toch gaan voor de 5 kW versie zodat je als het vriest meer capaciteit hebt dan met een 3,5 kW model. Qua afmetingen zou het niet uitmaken (niet bij de Daikin die ik heb hangen).giedo555 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:16:
Beste mede forumleden,
Voor ons Jaren 50 woning ben ik op zoek naar een airco voor in de woonkamer als hoofdverwarming en om te koelen. Ik heb het forum doorgespit en op onze slaapkamer hebben we al een MHI 2,0 kW airco. Toch heb ik nog een paar vragen waar ik hoop dat jullie mij bij kunnen helpen:
- Ik zou willen gaan voor een 3,5 kW van MHI single split en dan de zsX versie (de X want hogere SCOP/SEER en kan verder terug moduleren). Zal deze genoeg power hebben om te verwarmen (90m3)? Het is een oude woning maar vloer en spouw zijn geïsoleerd en we zijn van plan om glas en kozijnen ook te laten doen in de nabije toekomst. Daarom lijkt mij een 5,0 kW overkill.
[Afbeelding]
Verder zou ik toch de airco meer richting de woonkamer monteren en dan met horizontale swing functie de gehele kamer laten verwarmen.
Leidinggoot is idd niet mooi maar als je bijvoorbeeld gelijk naar de grond gaat en dan boven je plinten richting je buitenunit valt het over het algemeen mee.
Verwarmen is lastiger dan koelen, vwb de plaatsing van de binnenunit. Dus het is dan beter als hij centraler hangt in de woonkamer. Ook is je plafond met 2,93 m behoorlijk hoog. Bij mij is de hoogte 2.60m en de bovenkant hangt 11 cm vanaf het plafond. Ik ervaar geen problemen met thermostaatwerking van de binnenunit. Hangt hier centraal in de woonkamer. Ik zou de luchtstroming niet te schuin instellen, het laat zich toch allemaal wat beperkt sturen.giedo555 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:16:
Beste mede forumleden,
[Afbeelding]
Heb een vrijstaand jaren 50 huis met A+++ glas. Tijdens verwarmen merk je de invloed van (erg)dik glas pakket maar is de boel aan het afkoelen niet meer zo. Zal bij jou schelen dat je een (deels) ingebouwde woning hebt. Heb hier een MHI 5.0 kw. Die is tijdens verwarmen wel fijn, zonder meer. Zeker in een oude woning (ivm warmteverlies).Echter als ik hem door laat draaien, verwarm ik wel in totaal 105 m3 ( pak dan keuken erbij). Jij hebt de mogelijkheid niet om een extra kamer bij te pakken om pendelen te voorkomen, zoals in mijn situatie. Ik denk dat voor bij jou daarom een 5,0 kw wat te zwaar is als je hem door wilt laten draaien s'nachts. Je zou eens moeten monitoren wat je aan gas verbruikt het s'nachts als je CV op 15 graden staat. In die oude huizen is dat soms meer dan je denkt, waardoor je hem in de toekomst door wilt laten draaien. Mijn inschatting is dat een 3,5 kw dan genoeg is, ook al zal die tijdens verwarmen iets meer moeite moeten doen. Het blijft echter lastig in te schatten. Omdat hij iets harder zal moeten gaan blazen in jou situatie is een stille binnenunit wel van belang dus zsx lijkt me goede keuze. Succes.
MHI SRK 50 ZS-W
Stroomverbruik (totaal 11,1kWh in deze 24 uur):
/f/image/oCkfAWYOmHU3HhejwRcqiyEv.png?f=fotoalbum_large)
Compressor:
/f/image/OJ5Zvhjt7xcPL7TLKoyoumCS.png?f=fotoalbum_large)
Buitentemperatuur volgens de buitenunit:
/f/image/vVZ2RlhIJPu8gnsuWJfBf51E.png?f=fotoalbum_large)
Temperatuur achter in de kamer:
/f/image/0VWrOGej6DI49B6gQcuI4hq6.png?f=fotoalbum_large)
Temperatuur voor in de kamer (schuin onder de binnenunit)
/f/image/ElB4WbiMkkc5jPoYC6RCaROB.png?f=fotoalbum_large)
Indeling van de kamer met de plek van beide temperatuurmeters (andere waarden, is eerder gemaakte tekening). Diepte is ±8,5m, breedte op de brede delen ±6m. Plafond ±2,6m, dus inhoud van de kamer ±110m³. Isolatie is nog van de bouw eind jaren '70, met dubbel glas in de vaste ramen en enkel glas in de uitzetramen en deuren.
/f/image/OKfCT5dofYcwjmKzR33GWUrO.png?f=fotoalbum_large)
Tenzij er recent iets veranderd is, is die premie enkel wanneer de Airco uitsluitend als verwarming gebruikt kan worden. De koelfunctie moet dan permanent uitgeschakeld zijn. Bij de Daikins wordt er dan als ik me niet vergis een verbinding in de buitenunit verbroken, waardoor deze de rest van zijn leven weigert om te koelen, ook al wordt de verbinding hersteld.Wozmro schreef op zondag 9 januari 2022 @ 08:59:
Die plaatsing lijkt me niet echt een probleem. Bij ons hangt de binnenunit ook aan één kant van de woonkamer (die 8.75m lang is), maar de keuken zit dan aan de andere kant (hetzelfde als je bij jou de binnenunit onderaan zou hangen). De warmte in de woonkamer is goed verdeeld met die ene unit en in de keuken is het iets frisser, maar nog best comfortabel.giedo555 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:27:
[...]
In ons geval is het een woning uit 1960 met gevulde spouwmuur (6 a 7 cm rotswol) en moderne PVC ramen met HR++ glas. De vloer is nog niet geïsoleerd en de 2,5kW single split krijgt de pakweg 100m3 nog warm gehouden tot temperaturen net onder het vriespunt. De installatie staat er nog geen jaar, dus dit is nog een proefwinter, waarbij ik eens hoop op heel lage buitentemperaturen, zodat ik kan zien wat de CV nog moet bijverwarmen bij echt koud weer.
Ventilatie is momenteel nog ouderwets verluchten en binnendeuren wat open, dus echt efficiënt is dat nog niet. Da's één van de volgende dingen die we moeten aanpakken.
Wat is A+++ glas?Zuinig schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:26:
Heb een vrijstaand jaren 50 huis met A+++ glas.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
In de praktijk ga je die waardes met een HR ketel niet halen, in de praktijk vervangt 2kWh met een l/l wp 1m3 gas is de ervaring uit dit topicAndrehj schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:28:
[...]
Gas voor € 1.19, levert in een zuinig CV-systeem ca 9 kWh. Dus 13 ct/kWh. Dan speel je met de airco pas break-even boven een COP van 4...
[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 10-01-2022 09:28 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Deze plaatsing zorgde bij een andere user in dit topic voor problemen met pendelen, de warmte bleef hangen in de keuken /achterste gedeelte van de woning.giedo555 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:16:
Beste mede forumleden,
[Afbeelding]
Kan je niet een koof maken en de unit op de schoortsteen monteren?
3.5kW lijkt mij voldoende, wanneer je toch voor een 5kW wilt gaan zou ik voor een MHI 5kW ZSX gaan, deze kan zeer ver terug moduleren (0.6kW)
Keurig! Hoe heb je deze mooie grafieken geproduceerd als ik vragen magdennistd schreef op maandag 10 januari 2022 @ 00:22:
Mijn MHI SRK35ZS-W is gisteren vrij continue bezig geweest. Instelling is de hele dag op 22C blijven staan, fan op 2 en vanes op 2. Wel iets variatie in stroomverbruik en compressorsnelheid, maar echt pendelen zou ik het niet noemen toch? Paar grafiekjes:
Stroomverbruik (totaal 11,1kWh in deze 24 uur):
[Afbeelding]
Compressor:
[Afbeelding]
Buitentemperatuur volgens de buitenunit:
[Afbeelding]
Temperatuur achter in de kamer:
[Afbeelding]
Temperatuur voor in de kamer (schuin onder de binnenunit)
[Afbeelding]
Indeling van de kamer met de plek van beide temperatuurmeters (andere waarden, is eerder gemaakte tekening). Diepte is ±8,5m, breedte op de brede delen ±6m. Plafond ±2,6m, dus inhoud van de kamer ±110m³. Isolatie is nog van de bouw eind jaren '70, met dubbel glas in de vaste ramen en enkel glas in de uitzetramen en deuren.
[Afbeelding]
Bedoel je met jouw informatie dat die mhi 5kW zsx altijd (zolang hij aanstaat) minimaal 0,6kW verbruikt? Dus 600W? Of begrijp ik het verkeerd?revolution-nl schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:32:
[...]
Deze plaatsing zorgde bij een andere user in dit topic voor problemen met pendelen, de warmte bleef hangen in de keuken /achterste gedeelte van de woning.
Kan je niet een koof maken en de unit op de schoortsteen monteren?
3.5kW lijkt mij voldoende, wanneer je toch voor een 5kW wilt gaan zou ik voor een MHI 5kW ZSX gaan, deze kan zeer ver terug moduleren (0.6kW)
Dat lijkt mij erg veel.
Nee dat is de afgifteSjamo schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:38:
[...]
Bedoel je met jouw informatie dat die mhi 5kW zsx altijd (zolang hij aanstaat) minimaal 0,6kW verbruikt? Dus 600W? Of begrijp ik het verkeerd?
Dat lijkt mij erg veel.
Al geprobeerd:
- Nieuwe batterijen afstandsbediening
- reset binnenunit
- >15 minuten laten draaien
Is ca. 1,5 jr geleden geinstalleerd. Kan er nog een andere oorzaak zijn dan te weinig gas? Hoe is te weinig gas zelf te checken? Of moet de installateur dat doen?
The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw
Is dit pas net of al een tijdje aan de gang ? Misschien is de buitenunit dichtgevroren en doet hij geen defrost ? (op dit moment vriest het hier nog steeds)Tweeke schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:44:
Mijn Toshiba Seiya geeft geen warme lucht meer. Beetje lauw en weinig lucht.
Al geprobeerd:
- Nieuwe batterijen afstandsbediening
- reset binnenunit
- >15 minuten laten draaien
Is ca. 1,5 jr geleden geinstalleerd. Kan er nog een andere oorzaak zijn dan te weinig gas? Hoe is te weinig gas zelf te checken? Of moet de installateur dat doen?
Goed ook om even te controleren of alles nog schoon is. Dus filters controleren van de binnenunit en buiten ook even kijken of de unit niet vol stof/zand ofzo zit (en dus of hij niet is bevroren). Buitenunit kan je afspuiten, dat zou ik alleen niet doen als het vriest.
Als je dit gedaan hebt zou ik de unit testen op een hogere temperatuur en hoge fan stand. Kijken wat hij doet. Daarna weer de normale stand.
En als dat allemaal nog niet goed werkt zou ik de installateur bellen. De rest kan je toch niet zelf checken.
[ Voor 10% gewijzigd door Plenkske op 10-01-2022 11:09 ]
Filters binnen kunnen wel iets schoner, ga ik wel even doen. Maar kan daardoor de werking van je A/C compleet wegvallen?Plenkske schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:07:
[...]
Is dit pas net of al een tijdje aan de gang ? Misschien is de buitenunit dichtgevroren en doet hij geen defrost ? (op dit moment vriest het hier nog steeds)
Goed ook om even te controleren of alles nog schoon is. Dus filters controleren van de binnenunit en buiten ook even kijken of de unit niet vol stof/zand ofzo zit (en dus of hij niet is bevroren). Buitenunit kan je afspuiten, dat zou ik alleen niet doen als het vriest.
Als je dit gedaan hebt zou ik de unit testen op een hogere temperatuur en hoge fan stand. Kijken wat hij doet. Daarna weer de normale stand.
En als dat allemaal nog niet goed werkt zou ik de installateur bellen. De rest kan je toch niet zelf checken.
The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw
Compleet niet denk ik, maar zal wel minder zijn of minder zuinig.Tweeke schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:15:
[...]
Filters binnen kunnen wel iets schoner, ga ik wel even doen. Maar kan daardoor de werking van je A/C compleet wegvallen?
Die komen uit Home Assistant waar ik de airco aan gekoppeld heb. Zie https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl/revolution-nl schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:33:
[...]
Keurig! Hoe heb je deze mooie grafieken geproduceerd als ik vragen mag
Waarom geen tussenweg met 4,2 kWh zoals de MSZ-AP42VGK ?Rhaelak schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:37:
[...]
Persoonlijk zou ik toch gaan voor de 5 kW versie zodat je als het vriest meer capaciteit hebt dan met een 3,5 kW model. Qua afmetingen zou het niet uitmaken (niet bij de Daikin die ik heb hangen).
Verder zou ik toch de airco meer richting de woonkamer monteren en dan met horizontale swing functie de gehele kamer laten verwarmen.
Leidinggoot is idd niet mooi maar als je bijvoorbeeld gelijk naar de grond gaat en dan boven je plinten richting je buitenunit valt het over het algemeen mee.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Als de keuze op MHI is gevallen, dan is het of 3.5 kW of 5 kW. MHI =/= Mitsubishi, dus dan is dat ook de keuze voor een ander merk 😉Carboy54 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:02:
[...]
Waarom geen tussenweg met 4,2 kWh zoals de MSZ-AP42VGK ?
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Nee is Mitsubishi Electric. Volgens de kenners de betere Mitsubishi :-)GermanPivo schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:16:
[...]
Als de keuze op MHI is gevallen, dan is het of 3.5 kW of 5 kW. MHI =/= Mitsubishi, dus dan is dat ook de keuze voor een ander merk 😉
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
https://www.oasis-aircon....bishi-electric-comparisonCarboy54 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:23:
[...]
Nee is Mitsubishi Electric. Volgens de kenners de betere Mitsubishi :-)
Je hebt gelijk.GORby schreef op maandag 10 januari 2022 @ 00:55:
[...]
Tenzij er recent iets veranderd is, is die premie enkel wanneer de Airco uitsluitend als verwarming gebruikt kan worden. De koelfunctie moet dan permanent uitgeschakeld zijn. Bij de Daikins wordt er dan als ik me niet vergis een verbinding in de buitenunit verbroken, waardoor deze de rest van zijn leven weigert om te koelen, ook al wordt de verbinding hersteld.
Ik zal daar nog eens goed over nadenken.
Dat zijn echt van die nietszeggende linkjes.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Hier Jaren 80 tussenwoning, 77m3 de 3,5kwh unit trekt het prima.giedo555 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:16:
Beste mede forumleden,
[Afbeelding]
Schuin blazen werkt voor geen meter is mijn ervaring en doordat je de airco in een hoek hangt heb meer kans dat warmte zich ophoopt waardoor de unit denkt het is warm terwijl de andere kant van kamer niet warm is.
Minimaal vermogen is belangrijk en focus niet teveel op max vermogen.
De plek is niet ideaal voor de binnenunit maar het kan wel, hier hangt die ook in een hoek.
Hier is het glas wel HR++
De temperatuur blijft wel eens 0.5c achter in de keuken.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Als jij het beter weet wat is dan het verschil. Vertel...Glashelder schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:57:
[...]
Dat zijn echt van die nietszeggende linkjes.
Carboy54 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:14:
[...]
Als jij het beter weet wat is dan het verschil. Vertel...
Wat?The Mitsubishi Heavy Industries aircon units are actually developed with less watt, but this makes them even more impressive, as the air conditioner is top-notch in terms of performance. In fact, the Mitsubishi Heavy Industries aircon delivers the same level of performance as air conditioners that function with 1,000 watts.
Het zijn gewoon nietszeggende teksten. Slaat kant noch wal
Je kan alleen beide merken vergelijken als je vergelijkbare units van beide merken naast elkaar zet. Een midrange MHI legt het gewoon af tegen een high end ME. Andersom hetzelfde verhaal. Een MHI is niet per definitie zuiniger dan een ME en ME is niet per definitie degelijker dan een MHI.
Veel installateurs zijn wel fan van ME omdat ze schijnbaar een net wat doordachtere techniek hebben. Maar goed, vaak is het gewoon maar net waar ze ervaring mee hebben
Ze zijn ontwikkeld door gebruik te maken van zuinige pc's, fabrieken en transport. Duidelijk toch ?Glashelder schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:40:
[...]
[...]
Wat?
Even een reactie met de oorspronkelijke tekst erbij. Ik reageerde hierop:mr_evil08 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:41:
@Andrehj Met zijn prijs kom ik uit op een COP 2,8, hoezo COP 4 pas rendabel ?
Gas € 1,19 stroom 0.42 €
En schreef toen:HereIsTom schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:03:
Tja kwa gas zit ik nog goed, onze leverancier is in december failliet gegaan, nu heb ik € 1,19 voor gas, gas verbruik nu nog maar 4m3 p.mnd. voor warm water, maar € 0,42 en € 0,52 voor elektra, net nu ik deze winter ben overgegaan op verwarmen met de Airco
Ik rekende even met de waarde van € 0,52, omdat je normaliter verreweg het meeste verwarmt bij normaal tarief.Gas voor € 1.19, levert in een zuinig CV-systeem ca 9 kWh. Dus 13 ct/kWh. Dan speel je met de airco pas break-even boven een COP van 4...
Dan kom je toch op een COP van 4 (0.52/0.13). Maar zelfs als je met 42 cent rekent kom ik nog op een COP van 3.2 (42/19). Hoe kom je bij die 2.8?
Dus is een 4,2 kWh gewoon een goed alternatief he he...Glashelder schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:40:
[...]
[...]
Wat?
Je kan alleen beide merken vergelijken als je vergelijkbare units van beide merken naast elkaar zet. Een midrange MHI legt het gewoon af tegen een high end ME. Andersom hetzelfde verhaal. Een MHI is niet per definitie zuiniger dan een ME en ME is niet per definitie degelijker dan een MHI.
Veel installateurs zijn wel fan van ME omdat ze schijnbaar een net wat doordachtere techniek hebben. Maar goed, vaak is het gewoon maar net waar ze ervaring mee hebben. Toevallig is de meerderheid die ik ken meer fan van ME dan MHI, Daikin of andere merken. Vaak niet bijster goed onderbouwd allemaal:)
Ik zou zelf inderdaad de voorkeur geven voor een 4,2 ME als MHI geen gelijkwaardig alternatief te bieden heeft met dat vermogen.Carboy54 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:33:
[...]
Dus is een 4,2 kWh gewoon een goed alternatief he he...
Hoewel een MHI ZSX 35 ook met ruim 4Kw kan verwarmen. Of zelfs nog iets hoger afhankelijk van temperatuur.Glashelder schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:36:
[...]
Ik zou zelf inderdaad de voorkeur geven voor een 4,2 ME als MHI geen gelijkwaardig alternatief te bieden heeft met dat vermogen.
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Dat klinkt tegenstrijdig aan het typenummerGerco-M schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:13:
[...]
Hoewel een MHI ZSX 35 ook met ruim 4Kw kan verwarmen. Of zelfs nog iets hoger afhankelijk van temperatuur.
Nee hoor, alle airco's kunnen een heel stuk hoger dan het typenummer op zowel koelen als verwarmen
Het type nummer is gebaseerd op het “nominale” vermogen om te koelen. Voor verwarmen hebben alle units zowiezo iets meer vermogen. Voor zover ik weet.
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Ik heb net opgemeten op de slaapkamer en daar komt de kabelgoot ongeveer 35 cm vanaf het plafond naar buiten toe. Dat wordt me toch een iets te grote koof. Fijn dat je wel het idee hebt dat het moet lukken op deze plek. Ik ga het nog wel bespreekbaar maken bij de installateur.Tsurany schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:53:
[...]
Het kan op zich geen kwaad, het zal bij een goed geïsoleerd huis wel werken, het betekent enkel dat hij wellicht iets harder moet blazen en je hem ook wat hoger in moet stellen qua temperatuur en dus een hoger verbruik.
Je kan er eventueel een houten koof omheen timmeren waar je spotjes of iets in plaatst?
Het idee is net zoals op de slaapkamer zo'n 15 a 20 cm onder het plafond.HereIsTom schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:57:
[...]
Als je ‘m voornamelijk voor verwarmen gaat gebruiken laat hem dan niet te hoog ophangen, thermostaat zit in de airco, de warme lucht die hij uitblaast stijgt naar het plafond, dus de plek direct rond de airco wordt warm, maar de andere kant van de kamer niet.
Tja lastig die 3,5 of 5 kW. De 5 kW heeft een zelfde minimale vermogen maar de SCOP en SEER zijn toch echt wel minder. Ook dit ga ik bespreekbaar maken bij de installateur. We hebben ook nog CV maar dat wil ik op den duur weg hebben.Rhaelak schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:37:
[...]
Persoonlijk zou ik toch gaan voor de 5 kW versie zodat je als het vriest meer capaciteit hebt dan met een 3,5 kW model. Qua afmetingen zou het niet uitmaken (niet bij de Daikin die ik heb hangen).
Goed om te lezen dat het bij jullie zelfs met een 2,5 kW aardig lijken te redden. Ventilatie is hier ook nog een dingetje maar ben ook aan het kijken voor decentrale WTW.GORby schreef op maandag 10 januari 2022 @ 01:08:
[...]
Die plaatsing lijkt me niet echt een probleem. Bij ons hangt de binnenunit ook aan één kant van de woonkamer (die 8.75m lang is), maar de keuken zit dan aan de andere kant (hetzelfde als je bij jou de binnenunit onderaan zou hangen).
... de 2,5kW single split krijgt de pakweg 100m3 nog warm gehouden tot temperaturen net onder het vriespunt.
Ventilatie is momenteel nog ouderwets verluchten en binnendeuren wat open, dus echt efficiënt is dat nog niet. Da's één van de volgende dingen die we moeten aanpakken.
Ja goeie! De installateur bij mij om de hoek plaatst het meest MHI. Echter verkoopt hij ook ME, Daikin, ... Ik ga dit ook bespreekbaar maken bij 'm. SEER en SCOP zijn wel lager bij de ME van 4,2 kW. Ik ga nog even neuzen bij de modellen van MECarboy54 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:02:
[...]
Waarom geen tussenweg met 4,2 kWh zoals de MSZ-AP42VGK ?
Uit jouw ervaring blijkt dat het schuin blazen toch niet zo goed werkt. Jammer om te horen. Dat ergens de temperatuur een half graadje achterblijft, lijkt me niet zo'n groot issue?mr_evil08 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:07:
[...]
Hier Jaren 80 tussenwoning, 77m3 de 3,5kwh unit trekt het prima.
Schuin blazen werkt voor geen meter is mijn ervaring en doordat je de airco in een hoek hangt heb meer kans dat warmte zich ophoopt waardoor de unit denkt het is warm terwijl de andere kant van kamer niet warm is.
Minimaal vermogen is belangrijk en focus niet teveel op max vermogen.
De plek is niet ideaal voor de binnenunit maar het kan wel, hier hangt die ook in een hoek.
Hier is het glas wel HR++
De temperatuur blijft wel eens 0.5c achter in de keuken.
Bijna alle 3,5’s gaan wel tot 4Gerco-M schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:13:
[...]
Hoewel een MHI ZSX 35 ook met ruim 4Kw kan verwarmen. Of zelfs nog iets hoger afhankelijk van temperatuur.
Het is luchtverwarming hoe verder je er vanaf zit hoe minder straling je voelt en vanwege de hogere luchtstroom voelt het daardoor kouder aan dan 0.5c, voor ons geen probleem want is de keuken en daar sta je alleen maar, was het de zithoek is het echt niet prettig.giedo555 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:28:
[...]
Uit jouw ervaring blijkt dat het schuin blazen toch niet zo goed werkt. Jammer om te horen. Dat ergens de temperatuur een half graadje achterblijft, lijkt me niet zo'n groot issue?
Door de fan harder zetten lukt het redelijk maar daarmee krijg je extra veel geluid wat mensen ook niet prettig vinden.
Keerzijde bij een raam plaatsen breek je wel kouval bij het glas en als daar de ventilatieroosters zitten zal het jouw ventilatielucht ook opwarmen(in combi met mechanische ventilatie, en wel de andere kant van kamer dichtzetten).
binnenunit niet te dicht in de hoek plaatsen net als te hoog/strak tegen het plafond want dat is nadelig voor temperatuurregeling en geluid.
[ Voor 33% gewijzigd door mr_evil08 op 10-01-2022 21:18 ]
Dat kan wel kloppen ja, want onze SRK 71ZS-W gaat ook flink meer vermogen trekken als ik die op HIGH zet, en zodanig dat de Hombli en Homewizard er beide uit klappen boven de 3500 watt aan vermogenGlashelder schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:46:
[...]
Bijna alle 3,5’s gaan wel tot 4. Maar dan staat zo’n unit wel te loeien en voor je COP is dat wel echt moordend

Is het bij die zwaardere units niet vaak zo dat er wat extra vermogen uit geperst wordt door de unit net wat harder te laten werken, en dat hij daardoor gemiddeld bij een hogere belasting draait en dus minder efficiënt is?giedo555 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:28:
[...]
Tja lastig die 3,5 of 5 kW. De 5 kW heeft een zelfde minimale vermogen maar de SCOP en SEER zijn toch echt wel minder. Ook dit ga ik bespreekbaar maken bij de installateur. We hebben ook nog CV maar dat wil ik op den duur weg hebben.
[...]
Als dat het geval is, gaat een zwaardere unit uit dezelfde reeks normaal gezien toch minstens even efficiënt zijn wanneer het om het verwarmen of koelen van dezelfde ruimte gaat, maar gaat die gewoon wat meer marge hebben als het wat kouder wordt (en gaat dan wel minder efficiënt draaien, maar nog altijd veel beter dan zuiver elektrisch te moeten bijverwarmen).
Die 2,5 kW is als proef geplaatst, om na een jaar eventueel een 2e unit bij te plaatsen in die ruimte, omdat ik niet verwachtte dat die de warmte zo goed ging verdelen. Verder wilden we eerst weten hoe goed het verwarmen met L/L mee zou vallen. Sowieso gaat het hier met 2 units gelijkmatiger verdeeld zijn bij een lagere ventilatorsnelheid en gaat de ene ook overnemen van de andere en omgekeerd bij defrosts (tenzij die net tegelijk zouden vallen, maar daar valt volgens mij wel een mouw aan te passen met de domotica).giedo555 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:28:
Goed om te lezen dat het bij jullie zelfs met een 2,5 kW aardig lijken te redden. Ventilatie is hier ook nog een dingetje maar ben ook aan het kijken voor decentrale WTW.
Hier scheelt het minder dan een halve graad op 8 meter, met de airco maximaal naar rechts gericht. Dat is dan wel bij 24/7 verwarmen, zodat de temperatuur aardig constant blijft. Hier is het wel zo dat de zithoek warmer wordt dan de rest, maar in het slechtste geval moet je hem een graadje hoger zetten om die bij jou wat warmer te krijgen.giedo555 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:28:
Uit jouw ervaring blijkt dat het schuin blazen toch niet zo goed werkt. Jammer om te horen. Dat ergens de temperatuur een half graadje achterblijft, lijkt me niet zo'n groot issue?
Je kan het zou bekijken.... Zou je 300 euro over hebben voor een goede kwaliteit airco als je daarmee af en toe wat kan koelen en niet kan verwarmen, zonder dat die plaats inneemt. Daar komt het eigenlijk op neer als je de vergelijking maakt met een situatie waar de koelfunctie wordt uitgeschakeld voor ocharme 300 euro.Wozmro schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:35:
[...]
Je hebt gelijk.
Ik zal daar nog eens goed over nadenken.
Ik heb het er persoonlijk niet voor over, ook al werd de airco voornamelijk geplaatst om mee te verwarmen.
Nee stroom is goedkoper, de energiebelasting is verlaagt en teruggaaf energiebelasting verhoogt 560 > 825 euro, 0.52kwh kan niet met je gasprijs, de energiekosten stegen minder hard mee dan de gasprijs.Andrehj schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:55:
[...]
Even een reactie met de oorspronkelijke tekst erbij. Ik reageerde hierop:
[...]
En schreef toen:
[...]
Ik rekende even met de waarde van € 0,52, omdat je normaliter verreweg het meeste verwarmt bij normaal tarief.
Dan kom je toch op een COP van 4 (0.52/0.13). Maar zelfs als je met 42 cent rekent kom ik nog op een COP van 3.2 (42/19). Hoe kom je bij die 2.8?
Een gasprijs van 1.18 m3 is uitzonderlijk scherp maar het kan, echter in december 2021 was de energieprijs ook lager, daarom vreemd waarom je de huidige energietarieven pakt en vergelijkt met gasprijzen van vorig jaar.
De COP schommelt al een tijd rond 2.8 tot 3 dit doet het kabinet om de warmtepompen te promoten.
Uit 1m3 haal je 8.8kwh dat is in het voordeel van gas onder ideale omstandigheden. in praktijk ga je niet alle kamers verwarmen die je niet gebruikt en daalt het rendement nog meer, het grote gros van CV ketels heeft veel te hoog minimaal vermogen.
Deze WP haalt bij 0c buitentemp nog rond COP 3.8, het weer moet wel uitzonderlijk slecht worden wil ik onder het kantelpunt komen.
Edit: @Andrehj Nee het kan niet, de verhouding tov energie is heel krom bij hem.
Gas en energieprijzen zijn indirect aan elkaar gekoppeld,vorig jaar waren de energietarieven veel lager dan nu tov gas.
Je kan het heel eenvoudig terug zien via de vergelijkingswebsite,s.
De overheid houd de energietarieven kunstmatig laag tov gas zodat een gas CV ketel nooit rendabeler kan zijn, hij heeft sowieso al 8 cent per kwh lager tarief.
[ Voor 81% gewijzigd door mr_evil08 op 11-01-2022 18:28 ]
Neem nou eens even de moeite om te lezen waarop je reageert! Dit ging over de specifieke situatie van @HereIsTom die beschrijft dat bij hem nu het gastarief nu laag is tov de markt en de elektriciteitstarieven niet. Vandaar dat het verwarmen met een LL WP in zijn geval nu helemaal niet zo gunstig is.mr_evil08 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:39:
Nee stroom is goedkoper, de energiebelasting is verlaagt en teruggaaf energiebelasting verhoogt 560 > 825 euro, 0.52kwh kan niet met je gasprijs, de energiekosten stegen minder hard mee dan de gasprijs.
Een gasprijs van 1.18 m3 is uitzonderlijk scherp maar het kan, echter in december 2021 was de energieprijs ook lager, daarom vreemd waarom je de huidige energietarieven pakt en vergelijkt met gasprijzen van vorig jaar.
Dat gaat dus niet over de situatie van de gemiddelde Nederlander.
Bovendien is een vaste teruggaaf energiebelasting, hoe hoog of laag die ook is of wordt in dit geval helemaal niet interessant, want die is constant en onafhankelijk van je verbruik.
Tja die zijn er alleen niet op dit moment.Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2022 @ 23:49:
Het is slimmer als @HereIsTom gewoon overstapt naar een goedkopere stroomleverancier
SRK35ZS-W
T is weer apart ja, 95% Rv en rond het vriespunt.Scooper schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:03:
Wat een nacht was het zeg. Gisteravond om 22:00 de eerste defrost. De hele nacht bleven ze af en aan komen, ongeveer driekwartier uit elkaar. In totaal nu 12 stuks gehad, de laatste zojuist om 8 uur. Mag het alsjeblieft wat warmer óf kouder worden, dit is echt niks zo...
Kwam beneden in een behoorlijk koude woonkamer vanochtend, AC was net aan t einde van een defrost geloof ik. Ik zie nu verbruik van 1100-1300 watt, volgens mij stampt het ding nu volgas van de ene defrost naar de volgende.
[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 11-01-2022 10:06 ]
/f/image/HtSqluPnsq1PIdnMneg1pGAh.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 50% gewijzigd door Team-RiNo op 11-01-2022 10:20 ]
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
:strip_exif()/f/image/Y5nPVASz6TLWYijhd4jOrcWT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wlsgEQtK0midUFC3johZX6b9.jpg?f=fotoalbum_large)
Natuurlijk kost het dan eventjes wat meer stroom om de ruimte op temperatuur te krijgen, maar op een hoge fan stand gaat het best snel
Misschien krijg ik nog wel een defrost zometeen, want het is hier nog -0,7 en 99% luchtvochtigheid. Er komt gelukkig wel meer zon (gisteren hele dag mistig hier), dus zal het wel snel stijgen.
Ik moet eerlijk zeggen dat het geluid me een beetje tegenvalt (19dB advertised, heb zelf de fan op minimum gezet), en de airflow bij de unit toch significant vind wanneer je in de "flow" zit.
Is deze unit representatief voor een airco, of zijn MHI units luider t.o.v. andere merken? Of is er nog een hidden feature dat deze nog stiller kan?
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
Voor zover ik kan zien is het minimum 22 decibel bij die unit. Vergeleken met 19 decibel is 22 een verdubbeling van het geluid.boxlessness schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:42:
Mijn ouders hebben sinds een maand een airco in de woonkamer om mee te verwarmen: Mitsubishi Heavy Industries SRK50 ZS-w.
Ik moet eerlijk zeggen dat het geluid me een beetje tegenvalt (19dB advertised, heb zelf de fan op minimum gezet), en de airflow bij de unit toch significant vind wanneer je in de "flow" zit.
Is deze unit representatief voor een airco, of zijn MHI units luider t.o.v. andere merken? Of is er nog een hidden feature dat deze nog stiller kan?
De unit die ik op de slaapkamer heb hangen is in silent mode 19 decibel. Dan is hij bijna onhoorbaar en komt er nog maar heel weinig lucht uit. Op die stand kan hij de kamer net koel houden. Een paar graden bij verwarmen of koelen lukt daarmee niet.
Vaak zijn de 5kW binnenunits toch een stukje luider dan de 3.5 en lager.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Mwah, mijn 5kW binnenunit van Daikin staat in de zomer op fluisterstand en hangt in het midden van de onderverdieping. Op een metertje of 5 waar de bank staat hoor ik als het stil is eigenlijk niks. Nu in de winter hoor ik 'm altijd wel blazen als 'ie aan staat.Headshot_NL schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:50:
[...]
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
Hier koelt het meestal ook maar zo’n 3° af in de nacht, daarom gaat de Airco ‘s nachts gewoon uit anders blijft hij de hele nacht door pruttelen terwijl het ‘s morgens zo weer warm is als we ‘m aan zetten.Plenkske schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:22:
Ik zag het al aankomen dus ik heb de unit gisteravond uit gezet. De afkoeling valt hier altijd wel mee. Als het licht vriest bijna 2 graden, als het 0 tot 5 is dan ongeveer 1 graad.
Natuurlijk kost het dan eventjes wat meer stroom om de ruimte op temperatuur te krijgen, maar op een hoge fan stand gaat het best snelDat vind ik wel een heel groot voordeel tov vloerverwarming.
Misschien krijg ik nog wel een defrost zometeen, want het is hier nog -0,7 en 99% luchtvochtigheid. Er komt gelukkig wel meer zon (gisteren hele dag mistig hier), dus zal het wel snel stijgen.
Dus misschien ook een kwestie van wennen. Scheelt dat het een continu geluid is. We hebben altijd muziek aan beneden en anders de tv, dus valt ons niet meer op.
In de slaapkamer wilt je natuurlijk geen 5kW hebben hangen
Hier hebben wij de SRK35-ZS maar die hoor je alleen iets meer lawaai maken als de fan op de hoogste stand staat, maar kan me voorstellen dat een 5kWh meer lawaai maakt.boxlessness schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:42:
Mijn ouders hebben sinds een maand een airco in de woonkamer om mee te verwarmen: Mitsubishi Heavy Industries SRK50 ZS-w.
[ Voor 11% gewijzigd door GermanPivo op 11-01-2022 11:11 ]
Ik heb dezelfde unit. Helaas is de stilste stand de minimale, laagste fanstand. Op eco kan het nog iets varieren, dus dat is niet minimaal ( Op ECO gaat de temperatuur zo wie zo 2 tot 2,5 graden lager worden dan de ingestelde temperatuur, eigenlijk zegt me de eco future dus niet zo veel). Er zit nog een SILENCE stand op maar deze heb ik nog niet uitgeprobeert. Dan gaat volgens de handleiding de temperatuur ook omlaag en de units zacht draaien (binnen en buiten ook, al hoeft dat voor de buitenunit niet zo te zijn, deze regelt zichzelf).boxlessness schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:42:
Klopt. Een kennis heeft de 3,5 variant en de maakt hetzelfde geluid op stand 3, dan de 5 KW op stand 1. Valt mij ook een beetje tegen soms.Headshot_NL schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:50:
[...]
Gelukkig ervaren hier mensen hetzelfde voor wat betreft defrosts gisteravond en vannacht, het was een drama hier: iedere 45 minuten was het raak. Ik heb hem maar uitgezet vannacht. Hoge buitenluchtvochtigheid en onder de 4 graden is echt wel een probleem voor zo'n ding merk ik.
MHI SRK 50 ZS-W
Ja, dat is bij mijne ook zo. Daarnaast gaat bij een hogere airflow dus ook je buitenunit hier in mee en dat is niet altijd wenselijk, als je kiest voor een vaste stand. Het zal wel een soort beveiliging zijn.GermanPivo schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:10:
Wat mij trouwens opvalt bij MHI en wat ik enigszins vreemd vind, is dat de airco bij een vast ingestelde fanstand nog steeds varieert in het toerental bij uitblazen. Lijkt wel alsof alleen de bovenste limiet wordt aangepast, oid. Behalve op de hoogste stand, dan blaast hij wel continu 'hard'. Herkennen jullie dit?
MHI SRK 50 ZS-W
Buiten unit
1x Mitsubishi Heavy SCM 45 ZS-W (multi split)
Binnen units
2x Mitsubishi Heavy SRK 25 ZS-W (werkkamer)
inclusief installatie € 4.200,- (niet gespecificeerd)
regio haaglanden.
Vandaag een tweede bedrijf langs gehad, deze adviseerde sowieso de SRK-20 binnenunits ipv 25 (wel hetzelfde merk). Even afwachten welke prijs hier uitkomt. Tevens adviseerde hij een motor tbv het afzuigen van condenswater (de 1e niet).
Zijn er nog bedrijven uit deze regio die ik sowieso moet vragen (ik wil er minimaal 3)? En is de prijs redelijk
Toerental van de binnen of buitenunit ?GermanPivo schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:10:
Wat mij trouwens opvalt bij MHI en wat ik enigszins vreemd vind, is dat de airco bij een vast ingestelde fanstand nog steeds varieert in het toerental bij uitblazen. Lijkt wel alsof alleen de bovenste limiet wordt aangepast oid. Behalve op de hoogste stand, dan blaast hij wel continu 'hard'. Herkennen jullie dit?
De units werken toe naar de ingestelde temperatuur. Zodra die bereikt is gaan ze minder hard werken qua verbruik en soms ook qua fan. Tenminste zo merk ik het. Ook bij een vaste fan stand is het niet altijd zo dat hij die aanhoudt. De meeste tijd wel overigens. En als hij (behoorlijk) over de ingestelde temperatuur heen gaat door de fan stand dan heb je ook kans dat hij stopt met blazen en in "standby" gaat tot de temperatuur daalt. Oftewel pendelen
Maar ik heb de unit eigenlijk de meeste tijd in de auto fan stand, behalve als ik het even snel warm wil laten worden in de ruimte dan zet ik hem op zijn hardst of 1 lager. En dan even later weer op auto.
Als ik merk dat de auto stand wat grillig werkt dan zet ik hem op fan stand 1 of 2. Komt niet zo vaak voor.
Als ik de optie binnenunit stil gebruik ongeveer 40 DB
Vind het ook best veel en ik denk dat het met koelen hetzelfde zal zijn, nadeel is wel als je TV zit te kijken dat het best stoort, alhoewel ik er inmiddels wel aan gewend ben, zeker de stille modus dan gaat het.
Achteraf had ik toch een split 2x2.5 moeten nemen om de warmte meer te verspreiden maar had toen nooit aan verwarmen gedacht ;-)
Waarom denk je dat ? Over het algemeen hebben de warmtepompen het veel makkelijker bij koelen.merlin1201 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:25:
Vind het ook best veel en ik denk dat het met koelen hetzelfde zal zijn,
Ik heb hem wel even aangehad bij het plaatsen afgelopen zomer, en toen was hij wel goed hoorbaar.Plenkske schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:26:
[...]
Waarom denk je dat ? Over het algemeen hebben de warmtepompen het veel makkelijker bij koelen.
Maar een goede test waarbij het hele huis gekoeld was is niet gelukt afgelopen zomer... dus ik ben benieuwd en zal het zeker dan ook eens testen.
Maar die 19 DB daar geloof ik heel weinig van, maar we zullen zien
De 5kW haalt ook geen 19dB, minimum is 27dB bij koelen en 31dB bij verwarmen. 19dB is pas bij het 3,5kW model en lager haalbaar.merlin1201 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:30:
[...]
Ik heb hem wel even aangehad bij het plaatsen afgelopen zomer, en toen was hij wel goed hoorbaar.
Maar een goede test waarbij het hele huis gekoeld was is niet gelukt afgelopen zomer... dus ik ben benieuwd en zal het zeker dan ook eens testen.
Maar die 19 DB daar geloof ik heel weinig van, maar we zullen zien
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Dit topic is gesloten.
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic