Rctworld schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:56:
[...]
Dat is inderdaad wat ik probeerde te zeggen

(maar dan 10x beter verwoord

) Het zijn dus referentiewaardes op basis van verwachte (referentie) warmtebehoeftes?
Als ik dan zie dat een 25ZSX-W maximaal 6kW verwarmingsvermogen kan leveren volgens MHI, is er dan nog ergens te bepalen bij welke temperaturen en welke COP je dan zou halen?
Ons huis als geheel is bij de bouw berekend op ±9,5kW aan verwarmingsvermogen en dan gaan ze volgens mij uit van ruwweg huis binnen 2 uur van 16 naar 20 graden verwarmen terwijl het buiten -15 is o.i.d. Dus 6kW vermogen lijkt mij echt al extreem veel omdat het überhaupt nauwelijks afkoelt in huis. De CV krijgt ook op 43 graden aanvoer en 30% vermogen het huis moeiteloos warm (beneden vloerverwarming, boven Jaga Strada radiatoren).
Ik kan me voorstellen dat het verleidelijk is zo laag mogelijk te gaan zitten met het vermogen van de unit. Zeker wanneer je huis goed geisoleerd is.
Maar in dit topic lees je toch ook de keerzijde daarvan vind ik.
Ik begreep dat je je airco beneden wil gebruiken als hoofdverwarming voor het huis (behalve de zolder). Dat zou betekenen dat je het ook wil gebruiken wanneer het koud is en wanneer de omstandigheden voor een warmtepomp ongunstig zijn.
Wanneer de lucht vochtig is buiten, en wanneer het erg koud wordt, krijgt een warmtepomp het lastiger. Het wordt lastiger om van de koude lucht warme lucht te maken, dus moet hij harder werken. Dan gaat hij meer stroom gebruiken, dat zou je kunnen accepteren, maar een bij komend iets van harder moeten werken is dat de unit meer herrie gaat maken (kan bij bepaalde omstandigheden en plaatsingen een probleem zijn) maar ook krijg je meer kans op defrosts.
Een enkele defrost is nog niet zo'n probleem, maar wanneer je de capaciteit van je unit erg strak berekent, kan je er met kou/vocht tegenaan lopen dat je van de ene defrost naar de andere wandelt. Dat geeft een hoog energieverbruik met nauwelijks nog warmte opbrengst.
En dat gebeurt dan op het moment dat je de verwarming eigenlijk het hardste nodig hebt.
Wanneer je back up verwarming hebt, gas, houtkachel, elektrische radiatoren etc., hoeft dat geen probleem te zijn. Maar ik wilde het aanstippen.
Onze omstandigheden zijn niet vergelijkbaar, wij hebben een veel kleiner huis, maar ouder, wel geisoleerd maar nooit zo goed als moderne huizen. Maar ons gasverbruik ligt denk ik redelijk dicht bij dat van jullie, hier rond de 500m3 voor verwarming. Met onze berekening kwamen we uit op 3 units, een 3,5kW in de woonkamer, een 2,5kW in het trapgat, en een 2kW op de slaapkamer. Daarbij hebben we een buitenunit van 6/6,8kW.
En dat kan het op peil houden, maar het is niet dat we enorm veel over hebben. Voordeel hiervan is dat we nauwelijks defrosts hebben. Nadeel, wanneer we onze woonkamer unit gebruiken, gebruikt het systeem (vooral buitenunit) op zijn minst 320W per uur, de combinatie woonkamer plus trapgat minimaal 300W per uur. Uiteraard gebruiken kleinere units minder W per uur dan dit, wat een behoorlijke besparing kan geven.
Excuus, ik vertel het allemaal niet zo technisch correct als de meeste mensen hier

Ik ben dan ook geen technisch persoon.