Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.374.524 views

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:38
Plenkske schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:25:
[...]

Toerental van de binnen of buitenunit ?

De units werken toe naar de ingestelde temperatuur. Zodra die bereikt is gaan ze minder hard werken qua verbruik en soms ook qua fan. Tenminste zo merk ik het. Ook bij een vaste fan stand is het niet altijd zo dat hij die aanhoudt. De meeste tijd wel overigens. En als hij (behoorlijk) over de ingestelde temperatuur heen gaat door de fan stand dan heb je ook kans dat hij stopt met blazen en in "standby" gaat tot de temperatuur daalt. Oftewel pendelen ;)

Maar ik heb de unit eigenlijk de meeste tijd in de auto fan stand, behalve als ik het even snel warm wil laten worden in de ruimte dan zet ik hem op zijn hardst of 1 lager. En dan even later weer op auto.
Als ik merk dat de auto stand wat grillig werkt dan zet ik hem op fan stand 1 of 2. Komt niet zo vaak voor.
Binnenunit. Zoals je het omschrijft, is ook hoe ik de werking herken in ieder geval. Misschien het setpoint iets verhogen als we voor een lagere fanstand kiezen. Pendelen heb ik met de multi gelukkig niet zo snel last van. Voor de buitenunit maakt de fanstand binnen volgens mij weinig uit - ik zie het in ieder geval niet direct terug in een hoger/lager verbruik.

Maar ben ook nog een beetje zoekende wat nu het beste en efficiëntste werkt voor de woonkamer op de koudere dagen. :)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
Na anderhalf uur begint de eerste defrost weer. Wel valt het me op, dat het heel vaak plaatsvind nadat je een andere modus of temperatuur kiest. Volgens mij is het zaaks het ding zoveel als mogelijk in een vaste stand te laten draaien.

Hoe is jullie ervaring hierin m.b.t defrosts?

MHI SRK 50 ZS-W

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02:19
Heh, dat komt hier goed uit dan, ik verwarm niet tussen middernacht en ~9 uur, weinig defrosts gezien overdag. Die overkill capaciteit van 6 kW+ is dan toch ergens goed voor.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-01 15:44
GermanPivo schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:39:
[...]

Binnenunit. Zoals je het omschrijft, is ook hoe ik de werking herken in ieder geval. Pendelen heb ik met de multi gelukkig niet zo snel last van. Voor de buitenunit maakt de fanstand binnen volgens mij weinig uit - ik zie het in ieder geval niet direct terug in een hoger/lager verbruik.

Maar ben ook nog een beetje zoekende wat nu het beste en efficiëntste werkt voor de woonkamer op de koudere dagen. :)
Pendelen heb ik ook pas als het buiten warmer is. Maar ook dan ervaar ik het eigenlijk niet eens als last. Het is niet zo dat de temperatuur flink zakt/stijgt bij pendelen. Ook het opnieuw opstarten van de unit maakt niet extra geluid en heeft ook geen piek in verbruik. Ik heb een ME MXZ-2F53 VF3 buitenunit met MSZ-LN35 wandmodel in woonkamer en MFZ-KT25VG vloermodel in slaapkamer.

Volgens mij is het wel zo dat de buitenunit harder moet werken als je de binnenunit op een lage fanstand hebt en de ruimte nog veel temperatuur vraagt. Principe van het vermogen niet snel genoeg kwijt kunnen. Bij een hogere fanstand zal hij het dan makkelijker kwijt kunnen.
Maar met de auto fan stand regelt de unit het bij mij meestal prima. Als ik naar verbruik kijk is hij dan eerst even aan het zoeken en daarna stabieler. Maar dat kan ook weer veranderen als het buiten kouder/warmer wordt of als er deuren open gaan ;)

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:13
Ik heb idd ff de handleiding erbij gehaald en idd.
maar fluisterstil 31 dB heb ik nog niet meegemaakt en had ik achteraf liever een 2 x 2.5 spilt gehad, Maja achteraf....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czRSXGn4czAUbdPkVBmKl1ozO3k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/flEcUNBmqda41OsLNmDxAcLU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door merlin1201 op 11-01-2022 11:55 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
thejoker80 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:22:
ff checken, we laten momenteel offertes maken voor 2 zolderkamers. Afmetingen 3,5 x 3 x 2,5. 1e offerte is binnen.

Buiten unit
1x Mitsubishi Heavy SCM 45 ZS-W (multi split)

Binnen units
2x Mitsubishi Heavy SRK 25 ZS-W (werkkamer)

inclusief installatie € 4.200,- (niet gespecificeerd)

regio haaglanden.

Vandaag een tweede bedrijf langs gehad, deze adviseerde sowieso de SRK-20 binnenunits ipv 25 (wel hetzelfde merk). Even afwachten welke prijs hier uitkomt. Tevens adviseerde hij een motor tbv het afzuigen van condenswater (de 1e niet).

Zijn er nog bedrijven uit deze regio die ik sowieso moet vragen (ik wil er minimaal 3)? En is de prijs redelijk
Wij hadden 5 offertes met hetzelfde merk SRC/SRK35ZS-W de goedkoopste was € 2000,- en de duurste € 3500,-
Niet voor de goedkoopste gekozen omdat dat een éénmanszaakje was en ook geen STEK certificatie had, maar gekozen voor degene die ons het beste gevoel gaf. Dit was een groter bedrijf met meerdere monteurs, dus ook fijn als er iets mis is.
Het ligt aan de isolatie van die zolderkamers, koelt het snel af of wordt het snel heet, dan zou ik de SRK-25 nemen, is de isolatie optimaal dan is de SRK-20 genoeg denk ik.
Als de slang van de condensafvoer omhoog loopt moet er helaas een pompje bij.
Komt hij op het dak? Hebben ze een hoogwerker o.i.d.nodig, dan is de prijs van € 4.200,- wel te begrijpen, anders komt het meer richting de € 3700,-

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

HereIsTom schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:55:
[...]

Wij hadden 5 offertes met hetzelfde merk SRC/SRK35ZS-W de goedkoopste was € 2000,- en de duurste € 3500,-
Niet voor de goedkoopste gekozen omdat dat een éénmanszaakje was en ook geen STEK certificatie had, maar gekozen voor degene die ons het beste gevoel gaf. Dit was een groter bedrijf met meerdere monteurs, dus ook fijn als er iets mis is.
Het ligt aan de isolatie van die zolderkamers, koelt het snel af of wordt het snel heet, dan zou ik de SRK-25 nemen, is de isolatie optimaal dan is de SRK-20 genoeg denk ik.
Als de slang van de condensafvoer omhoog loopt moet er helaas een pompje bij.
Komt hij op het dak? Hebben ze een hoogwerker o.i.d.nodig, dan is de prijs van € 4.200,- wel te begrijpen, anders komt het meer richting de € 3700,-
Werd niet gespecificeerd of ze een hooogwerker gaan gebruiken, dat is verder ook nooit genoemd. De buitenunit komt wel op een dakkapel te staan. ik denk dat deze offerte aan de hoge kant zit dus.

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:50
Met deze kou heb ik 's nachts last van het trillen/brommen van de airco. De buitenunit staat op BigFoot Fix-it, op het dak van de garage/carport, mijn slaapkamer is op de foto gezien rechts van de unit tegen de buitenmuur. Het gaat alleen om de rechter, de linker koelen we alleen mee 's zomers. Is hier nog makkelijk een goedwerkende oplossing te installeren om de trillingen te verminderen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51KjLQ4jZtXO6UCjoCfMp8pBg9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvdgTKk7G8JgrXpStHwNpGN4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door dennistd op 11-01-2022 13:03 ]

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-01 19:26

pvr

dennistd,

Ik zou de airco's op muurbeugels plaatsen.
Ik heb zelf geen last van trillingen met mijn airco's, op muurbeugels.
En dat advies kreeg ik ook van mijn installateur.
dennistd schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:03:
Met deze kou heb ik 's nachts last van het trillen/brommen van de airco. De buitenunit staat op BigFoot Fix-it, op het dak van de garage/carport, mijn slaapkamer is op de foto gezien rechts van de unit tegen de buitenmuur. Het gaat alleen om de rechter, de linker koelen we alleen mee 's zomers. Is hier nog makkelijk een goedwerkende oplossing te installeren om de trillingen te verminderen?

[Afbeelding]

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Wellicht kan je ook nog wel gewoon van die rubberen dempers plaatsen tussen de bigfoots en de airco?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-01 21:36

Gerco-M

mijn tornado res.

[Afbeelding]
S nachts gewoon uitzetten? Okee wat kort door de bocht maar als je overdag de slaapkamer iets warmer houd is het misschien niet nodig om de unit snachts aan te houden. Werkt perfect hier, met de MHI ZSX 35 overdag op de laagste stand van 18 graden blijft de slaapkamer snachts ook nog goed op temperatuur, zeker als je net voor het slapen gaan de temperatuur nog iets behaaglijker hoger zet op bv 23 graden.
Wij hebben hier recent veel geisoleerd en dat helpt ook enorm, zodat de temperatuur sochtends in de slaapkamer nog steeds 17 graden is ipv 14 graden.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• dennistd
Gerco-M schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:18:
[...]

S nachts gewoon uitzetten? Okee wat kort door de bocht maar als je overdag de slaapkamer iets warmer houd is het misschien niet nodig om de unit snachts aan te houden. Werkt perfect hier, met de MHI ZSX 35 overdag op de laagste stand van 18 graden blijft de slaapkamer snachts ook nog goed op temperatuur, zeker als je net voor het slapen gaan de temperatuur nog iets behaaglijker hoger zet op bv 23 graden.
Wij hebben hier recent veel geisoleerd en dat helpt ook enorm, zodat de temperatuur sochtends in de slaapkamer nog steeds 17 graden is ipv 14 graden.
Het gaat mij niet om het warmhouden van de slaapkamer, maar van de woonkamer. Die koelt anders vrij snel af en ben je even bezig om hem 's ochtends weer warm te krijgen. Vanwege late diensten lig ik er pas rond 4u in, en de eerste hier thuis komt er rond 8u alweer uit. Het gaat dus maar om zo'n korte tijd dat het qua verbruik en vooral comfort niet lonend is om hem 's nachts uit te zetten.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@dennistd
Ah okee vandaar, ik het dan verkeerd begrepen en dacht dat de linker unit woonkamer was en de rechter slaapkamer.
Ja dan is het niet lang dat de unit uit kan, maar nog steeds kan je wel proberen om deze om 4u uit te zetten, en dan met een timer weer om 6 u aan, als je inmiddels al slaapt bv en er minder last van hebt. Nu zonder CV doen wij de units ook sochtends aan op timers en dat werkt wel aardig prettig.

Als dat ook geen optie is, dan gewoon de suggestie van @Glashelder proberen ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:32
Moet je in de ochtend meer dan 2c overbruggen tijdens opwarmen (zeg maar 16c>20c) dan is het vanwege comfort niet handig om de unit uit te zetten is mijn ervaring. (tenzij het gaat om een hele kleine ruimte met flink overbemeten unit maar dan loop je snel tegen pendelen aan wat ook weer comfort zaken geeft).

Het duurt uren voordat de meubelen/muren/vloer etc weer een beetje comfortabel zijn(ondanks de luchttemperatuur al goed is), het blijft kou trekken, nachtverlaging doe ik nooit meer dan 2c en op de enkele mistdagen zet ik hem snachts wel uit ivm geluid buitenunit die dan fors meer is (de fan maakt veel lawaai terwijl de compressor/werklast wel laag blijft).

Mist vinden warmtepompen niet fijn terwijl gewoon vorst geen probleem is, ik heb ook liever dat het door gaat vriezen dan kwakkelen rond de 0 tot 4c.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 11-01-2022 14:15 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-01 08:06
Het bevriezen van de buitenunit heeft vooral met de luchtvochtigheid te maken. Ook onder nul zit er nog steeds vocht in de lucht kijk eens in het Mollier h/x diagram.
Een luchtvochtigheid van 100% en vorst geeft mist en is inderdaad het erg ongunstig.

[ Voor 23% gewijzigd door MarkV6 op 11-01-2022 15:22 ]

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

• HereIsTom
mr_evil08 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:12:
Moet je in de ochtend meer dan 2c overbruggen tijdens opwarmen (zeg maar 16c>20c) dan is het vanwege comfort niet handig om de unit uit te zetten is mijn ervaring. (tenzij het gaat om een hele kleine ruimte met flink overbemeten unit maar dan loop je snel tegen pendelen aan wat ook weer comfort zaken geeft).

Het duurt uren voordat de meubelen/muren/vloer etc weer een beetje comfortabel zijn(ondanks de luchttemperatuur al goed is), het blijft kou trekken, nachtverlaging doe ik nooit meer dan 2c en op de enkele mistdagen zet ik hem snachts wel uit ivm geluid buitenunit die dan fors meer is (de fan maakt veel lawaai terwijl de compressor/werklast wel laag blijft).

Mist vinden warmtepompen niet fijn terwijl gewoon vorst geen probleem is, ik heb ook liever dat het door gaat vriezen dan kwakkelen rond de 0 tot 4c.
Nou dat vindt ik wel meevallen bij maar 2° verschil, als het 5° of meer is dan is dat wel het geval.
Het kost hier meer energie om het de hele nacht op temperatuur te houden, dan om het ‘s morgens weer op temperatuur te krijgen en vaak is het bij kouder weer afgekoeld van 21° naar 17°.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-01 20:07
GermanPivo schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:10:
Wat mij trouwens opvalt bij MHI en wat ik enigszins vreemd vind, is dat de airco bij een vast ingestelde fanstand nog steeds varieert in het toerental bij uitblazen. Lijkt wel alsof alleen de bovenste limiet wordt aangepast oid. Behalve op de hoogste stand, dan blaast hij wel continu 'hard'. Herkennen jullie dit?
Via de remote control kun je maar 4 ventilatorsnelheden kiezen. Op de auto-stand stuurt de buitenunit de binnenunit aan middels 8 verschillende standen. Het zou dus best kunnen dat hij binnen de gekozen stand iets fluctureert. Het is mij alleen nog niet opgevallen als ik hem op een vaste stand zet.

SRK35ZS-W

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:59
Wij hebben onze 3,5kW binnenunit in de woonkamer altijd op 20 graden met fanstand auto 3d staan. Wanneer de kamer op temperatuur is schakelen we terug naar 19 graden (daarmee valt ons verbruik terug naar 330W), en na een poosje schakelen we de airco uit.

Ik lees hier vaak dat mensen hun airco unit heel precies regelen, de fan richting, de fan snelheid, dat soort dingen.

Ik ben benieuwd naar jullie reden daarvoor, en ook vraag ik me af of je daarmee niet een stukje "intelligentie" van het apparaat laat liggen.

Ik vraag dit, omdat ik me af vraag of wij ook onze unit tot in detail moeten gaan regelen, of dit beter is.

• venzi
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-01 02:38
Ik merk wel dat de temperatuur i.c.m. de luchtvochtigheid (mist) van afgelopen dagen toch wel wat moeilijk is voor de MHI SRK50.

Defrost om het uur, hij staat hier ook maar volle bak te draaien op de hoogste fantilatorstand.

Moet ook wel zeggen, de unit staat hier maar een aantal uurtjes aan omdat ik ben werken in de avond en nacht. Als ik smiddag's beneden kom is het gewoon 15 graden in huis, als ik om 20.00 ga werken heeft het veel pijn/moeite & defrost gekost voordat het 19 graden is binnen.

Wie goed tegen kou kan heeft lang zomer!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-01 00:08
Sjamo schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:26:
Wij hebben onze 3,5kW binnenunit in de woonkamer altijd op 20 graden met fanstand auto 3d staan. Wanneer de kamer op temperatuur is schakelen we terug naar 19 graden (daarmee valt ons verbruik terug naar 330W), en na een poosje schakelen we de airco uit.

Ik lees hier vaak dat mensen hun airco unit heel precies regelen, de fan richting, de fan snelheid, dat soort dingen.

Ik ben benieuwd naar jullie reden daarvoor, en ook vraag ik me af of je daarmee niet een stukje "intelligentie" van het apparaat laat liggen.

Ik vraag dit, omdat ik me af vraag of wij ook onze unit tot in detail moeten gaan regelen, of dit beter is.
Heb hem hier meestal op eco, 23C en horizontale swing staan. Eco 23C (is eigenlijk 20.5C) stuurt wat langzamer en dan gaat hij met iets hogere buitentemperaturen als vandaag al snel terug naar 200-210 watt.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01:10

Ersus

Zuid-Limburg

GermanPivo schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:10:
Wat mij trouwens opvalt bij MHI en wat ik enigszins vreemd vind, is dat de airco bij een vast ingestelde fanstand nog steeds varieert in het toerental bij uitblazen. Lijkt wel alsof alleen de bovenste limiet wordt aangepast oid. Behalve op de hoogste stand, dan blaast hij wel continu 'hard'. Herkennen jullie dit?
Het condensatieproces dat, met verwarmen, binnen plaats vindt moet wel ervoor zorgen dat het koudemiddel vrijwel helemaal gecondenseerd is voordat dit het expansieventiel bereikt.

Dus het kan best zijn dat het algoritme in de regeling van de warmtepomp, aan de hand van de Temperatuursensoren, het toerental kort aanpast om zodoende het bovengenoemde proces te optimaliseren.

Ik merkte dit namelijk ook hier op en twijfelde bijna of de stuureenheid een defect had. Toch maar gewoon genegeerd en de FAN op AUTO gezet en er niet meer naar gekeken. Defrosts zijn natuurlijk ook meteen voelbaar binnen wanneer de fijne warme flow wegvalt.

Nadeel met luchtverwarming is uiteindelijk dat je de kleinste verschillen in temperatuur en luchthoeveelheid snel waarneemt. Het is immers niet zo traag als een normale- en of vloerverwarming, schommelingen zijn daarom ook snel voelbaar, instellen en er niet teveel aandacht aan geven brengt de meeste rust. Zeg ik mijn klanten wel eens...

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter

Omdat de (3,5 kW) Haier hier een voorkeur heeft voor stilte, en daarbij hete lucht uitbraakt. Killing voor de COP.

Door alle tweaks hier heb ik het verbruik beneden (60m2 woonkamer + 20m2 keuken en gang) met zo’n 30/40% teruggedrongen ten opzichte van vorig jaar *O* En dan verwarm ik nu 24/7. Vorig jaar niet.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• waldi62
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01-01 10:15

[Afbeelding]
Ik heb ook last van brommen van de buitenunit (Daikin Perfera 5 kW).
Het is bij mij belasting-gerelateerd, vanaf 600 W tot ca. 850 W bromt hij hoorbaar in de slaapkamer, daaronder en daarboven niet; daarom zetten we hem 's nachts uit.
Gemonteerd op muurbeugels tegen de slaapkamer buitenmuur.
Wat me opviel is dat de trillingsdempers van het type "boutje/moertje/buisrubber" en een hard plastic bovenring zijn, niet optimaal, want dit vergroot de kans op contact tussen bout en metalen delen.
Het rubber was met deze lagere temperaturen ook behoorlijk hard.
Gemeld bij leverancier, en zelf voorgesteld om een paar dagen zonder de door-en-door bouten te draaien, omdat ik vermoed dat dit contactgeluid versterkt.
Gelijk na het verwijderen van de 4 bouten lijkt het nu stil in de slaapkamer.
Voor de zekerheid losjes 4 tie-wraps aangebracht, maar nodig is dat denk ik niet.
We gaan het meemaken vannacht (of hopelijk niet).

@dennistd
In jouw geval zou ik ook proberen zachte rubber buffers te plaatsen of ook eens zonder de boten te draaien.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Verwarmen met lucht blijft altijd lastig en vooral gevoelig voor persoonlijke interpretatie.
De warmtepomp moet het natuurkundige proces altijd bijsturen aan de hand van alle voorhanden zijnde parameters zoals Temperaturen binnen / buiten die van de condensor van de verdamper enz..

Zodra je iets veranderd aan de luchtsnelheid (hoeveelheid) zal het natuurkundige proces door de stuureenheden aangepast worden. Als je veel warmte ontneemt zal het stroomverbruik toenemen en bij lage temperatuur de defrosts ook doen toenemen.

Het beste is instellen naar persoonlijke wens en er niet teveel acht op geven. Stroomverbruik wat in de gaten houden en voor jezelf nagaan wat loont en niet loont.

Iedere ruimte is anders, en ieders bevinden ook. En bij luchtverwarming zijn kleine veranderingen in luchtsnelheid en temperatuur meteen merkbaar. Ik merk dat vooral ook de mindset van de klant vaak nog wat aanpassing vraagt.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

waldi62 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:31:
[...]

Ik heb ook last van brommen van de buitenunit (Daikin Perfera 5 kW).
Het is bij mij belasting-gerelateerd, vanaf 600 W tot ca. 850 W bromt hij hoorbaar in de slaapkamer, daaronder en daarboven niet

@dennistd
In jouw geval zou ik ook proberen zachte rubber buffers te plaatsen of ook eens zonder de boten te draaien.
Hier dito bij een bepaald toerental een brommen. Ook dit heb ik bij verschillende klanten op verschillende toerentallen. Vaak gewoon van bouwkundige constructies afhankelijk, die dan vervolgens fijn resoneren bij een bepaalde trilling.

Moet morgen op locatie gaan kijken naar een gelijk probleem. Buren klagen nu dat er een brommen is te horen af en toe. De klant zelf hoort niets.... En met koelen de hele zomer geen klagen gehad.

Er zitten al de nodige buffers tussen de muurbeugel en de muur en tussen de unit en de muurbeugel.
Ik kan nog een ander soort buffer proberen om zo de gemoederen rustig te houden ; -)

En anders moet ik de unit maar verplaatsen.

• Hansjoh
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

[Afbeelding]
Ook wij hebben de buitenunit (5,2 daikin) op beugel met zacht rubberen voetjes tegen slaapkamermuur. Hij stond eerst op rubberen voeten op platte dak keuken, dat was echt geen doen (trillen/resonantie). Nu is het beter, echter met verwarmen nog steeds niet te doen om mee te slapen (gebrom gaat door de muur). Koelen gaat wel goed.

Heb je geen andere locatie om de buitenunit te plaatsen?

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Zuinig schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:41:
Na anderhalf uur begint de eerste defrost weer. Wel valt het me op, dat het heel vaak plaatsvind nadat je een andere modus of temperatuur kiest. Volgens mij is het zaaks het ding zoveel als mogelijk in een vaste stand te laten draaien.

Hoe is jullie ervaring hierin m.b.t defrosts?
Beter is het inderdaad instellen en niet meer naar kijken zolang het binnen de persoonlijke gebruikerswens ligt.

Bij verwarmen is de buitenunit de verdamper waarin een bepaalde temperatuur en druk heerst.
Wanneer de temperatuur niet meer goed stijgt aan de verdamper (uitgang) zal de regeleenheid een defrost starten. Of dit afhankelijk is van het omschakelen van een modus kan ik je niet zeggen, mij lijkt het eerder van niet.

Stel je gaat koelmiddel verdampen op -10 (of minder) graden om bijvoorbeeld uit een buitentemperatuur van 0 graden energie te kunnen onttrekken, dan kun je er zeker van zijn dat er rijp gaat ontstaan en uiteindelijk de luchthoeveelheid afneemt (door verstopping) en daardoor de temperatuur aan de uitgang van de verdamper niet meer past bij de regeling bepaalde temperatuur.

Al met al een dynamisch proces, dat volledig vooraf in de regeling geprogrammeerd is (tenminste is dat wel te verwachten). Je hebt maar met twee mediums te maken: Lucht en Koudemiddel waarbij het koudemiddel een gesloten systeem is en de binneneenheid nog wat regelmogelijkheden heeft mbt de lucht en Temp., de rest mbt het koudemiddel is reeds in de regeling vastgelegd.

Bij Warmtepompen met meerdere mediums zoals: Lucht -> Koudemiddel -> Water en dat ook nog eens via
verschillende circuits, ligt dat toch wel een stuk gecompliceerder. Hier kan je zeker wel meer parameters beïnvloeden waardoor je de efficiëntie van je systeem kan verhogen of kan verlagen.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Hansjoh schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:05:
[...]

Ook wij hebben de buitenunit (5,2 daikin) op beugel met zacht rubberen voetjes tegen slaapkamermuur. Hij stond eerst op rubberen voeten op platte dak keuken, dat was echt geen doen (trillen/resonantie). Nu is het beter, echter met verwarmen nog steeds niet te doen om mee te slapen (gebrom gaat door de muur). Koelen gaat wel goed.

Is er met verplaatsen iets van bedrag in rekening gebracht?

Eerlijk is eerlijk, ik vraag omdat ik vermoedelijk ook een buiteneenheid moet gaan verplaatsen.
Enerzijds voel ik mij verantwoordelijk maar anderzijds kan ik een constructieve resonantie ook niet vooraf weten of inschatten. Maar dan nog kan de klant dat ook niet inschatten en vindt ik wel dat er van mijn kant uit als installateur zeer zeker tegemoet gekomen moet worden.

• dennistd
Glashelder schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:17:
Wellicht kan je ook nog wel gewoon van die rubberen dempers plaatsen tussen de bigfoots en de airco?
Zijn dat dit soort dingen? Dat is wel te proberen, dat valt hard mee qua prijs.

Ik las in dit topic ook nog wat over rubbermatten met opsluitband onder de bigfoot. Heeft iemand daar ervaring mee?
[...]

Helaas geen optie

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:26
https://www.comwo.nl/nl/2...uitenunit-16-50kg-m8-4st/

Kwam deze tegen ga het tzt proberen

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

• BriannNL
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-01 20:53
[...]

Hier een MHI SRK50ZS-W die ook wat geluidsoverlast geeft met verwarmen. Vorig jaar toen het zo streng vroor kon je het ook aan de muur voelen. Uiteindelijk bleek dat de buren het ook hoorden. Daarna allerlei opties van demping geprobeerd:

- Bij installatie waren de bekende lichtgrijze zachte rubbers gemonteerd. Deze waren echter na één jaar al in bijzonder slechte staat (uiteindelijk is zelfs van één demper het draadeind afgescheurd omdat het rubber zo verdroogd was). Weet niet of dit hetzelfde merk is, maar ze lijken hierop: https://www.maxicool.nl/p....per-set-van-4-stuks?c=57
- De zwarte rubber dempers van Warmteservice geprobeerd omdat de unit aan de zware kant is. Deze zijn hetzelfde idee, maar het rubber is wat stugger; blijkt helaas slechter te werken.https://www.warmteservice...er-M8-35-50-kg/p/90151360
- Rubber dempers van Rodigas geprobeerd. Deze zijn rond en hebben net als de andere dempers geen doorlopend draadeinde, wat dus maximaal zou moeten ontkoppelen. Echter wel best stug. Ook dat gaf geen verbetering. https://www.rodigas.it/en.../vibration-feet-dampers-2
- Veerdempers met kunststof omhulsel geprobeerd. Deze zitten er nu onder en gaven het beste resultaat, maar nog steeds niet goed genoeg. Enkel bij verwarmen en bepaalde toerentallen blijft het een probleem. In tegenstelling tot de veerdempers zonder omhulsel kan de unit bij deze dempers niet bewegen naar voor en achter. https://www.maxicool.nl/p...its-van-30-t/m-55-kg?c=57

De muurbeugel hangt aan een bakstenen muur. Op een bepaald moment (maar vrijwel nooit) kon ik de trilling duidelijk in de leidingen voelen. Ik ben er dus niet helemaal zeker van dat het geluid via de muurbeugel wordt overgedragen. Na een gevonden tip heb ik de pur in het doorvoergat voor de zekerheid verwijderd (wellicht zorgt dit voor extra contactgeluid), maar dat maakte geen verschil. Het is in ieder geval duidelijk resonantie in de muur.

Helaas nauwelijks de mogelijkheid om de unit ergens anders te plaatsen. Hij hangt boven een plat dak. lk overweeg nu nog om de unit (met de hierboven genoemde veerdempers) op stapelblokken (totaal 50+ kg) op het houten plat dak op te stellen. Maar gezien de ervaringen met units op platte daken heb ik niet erg veel vertrouwen dat dat gaat helpen.

De SRK35ZS-W die ernaast hangt lijkt iets minder problemen te geven, maar wordt veel minder gebruikt en is soms wel hoorbaar.

Mochten jullie nog tips hebben, graag! En anders heeft iemand misschien wat aan deze info.

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:56
Deze had ikzelf besteld.

https://www.aircosuper.nl/trillingsdempers-cylindrisch

https://www.mijnklimaatsh...soft-rubber-draad-m8.html

Deze laatste zijn zachter tov de zwarte versie. Heb deze uiteindelijk gebruikt.

https://www.aircosuper.nl/dakrubber
Deze heb ik door gesneden en gebruikt om tussen de muurbeugel en muur te plaatsen.

[ Voor 20% gewijzigd door Kingsolo op 11-01-2022 19:58 ]

• Hansjoh
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-12-2025
Ersus schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:28:
[...]

Is er met verplaatsen iets van bedrag in rekening gebracht?

Eerlijk is eerlijk, ik vraag omdat ik vermoedelijk ook een buiteneenheid moet gaan verplaatsen.
Enerzijds voel ik mij verantwoordelijk maar anderzijds kan ik een constructieve resonantie ook niet vooraf weten of inschatten. Maar dan nog kan de klant dat ook niet inschatten en vindt ik wel dat er van mijn kant uit als installateur zeer zeker tegemoet gekomen moet worden.
Nee, ik heb het binnen 2 dagen ook gemeld dat het echt geen doen was (resonantie kwam boven het geluid van de tv uit! Oud houten dak). Bedrijf was coulant gelukkig. Het scheelt wel dat het letterlijk nog geen 10 cm verplaatsing was, dus geen problemen met lengtes van alles.

• I-King
  • Laatst online: 23:29
Voske89 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:05:
[...]

Klopt een Panasonic etherea, bij jou hetzelfde probleem dus.
Nooit lager gekregen met bepaalde standen of dingen ?

Er wordt inde boeken we aangegeven tot 180w.

Hierop nemen toch mensen een beslissing
Ik had hetzelfde met de TZ serie en in overleg met Panasonic getreden (moeizaam).
Ik heb tijdens dit overleg afgelopen maand een aantal keren gehad (op zolder) dat hij wél naar 200W opgenomen vermogen springt (gemeten met een Shelly).
Buiten was 't tussen 0 en 5 graden, binnen was 't 14 graden bij start en thermostaat was gezet op 17 graden. Fan speed op low.
De temperatuur bleef lang mooi op 18 graden hangen (gemeten). Echter zodra hij de 19 aantikte begon het eeuwige 380W minimum gependel. Hij begint po 800/100W, schiet weer rustig omlaag, probeert even op 400W te blijven hangen, soms nog een ministukje op 200W en dan is 't weer uit/aan/uit/aan etc met een gemiddeld verbruik van 300+W effectief. Ik vind het zeer jammer vanwege het efficiëntie stukje, maar vooral het de stoorfactor geluid.

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:33
@I-King bij panasonic moet dan tussen de 16 en 18 graden blijven. Dan moduleert deze terug tot ong 200 watt. Daarboven is 380 het laagst. Je kan een met parameter 58 in servicemenu een heatshift +3 doen.

Hier bij de beneden verdieping heb ik tussen de binnen sensor een 5k potmeter geplaatst. Zo kan ik hem 5-6 graden terugdraaien.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:39

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Daikin Ururu Sarara3,5Kw, stand automatisch en vrijwel ieder uur op moment in defrost. Hebben jullie dezelfde ervaringen?

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025-2025 november Ururu vervangen voor Perfera 4,2

• I-King
redbullwaning schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:31:
@I-King bij panasonic moet dan tussen de 16 en 18 graden blijven. Dan moduleert deze terug tot ong 200 watt. Daarboven is 380 het laagst. Je kan een met parameter 58 in servicemenu een heatshift +3 doen.

Hier bij de beneden verdieping heb ik tussen de binnen sensor een 5k potmeter geplaatst. Zo kan ik hem 5-6 graden terugdraaien.
Wat doet dit precies?

Is het ook mogelijk de temp sensor buiten de unit te hangen zodat hij de ruimtetemperatuur beter registreert?

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:28
Rob roelofs 1 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:34:
Daikin Ururu Sarara3,5Kw, stand automatisch en vrijwel ieder uur op moment in defrost. Hebben jullie dezelfde ervaringen?
Oordeel zelf 😉 https://pvoutput.org/intr...0327&dt=20220110&gs=0&m=1

Om 5:45 even een pauze voor het schoonmaken van de filters.

Setpoint 20 graden
Kamer 19,2-19,8 graden

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• redbullwaning
I-King schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:40:
[...]

Wat doet dit precies?

Is het ook mogelijk de temp sensor buiten de unit te hangen zodat hij de ruimtetemperatuur beter registreert?
+3 shift zorgt ervoor dat je setpoint op de ab 17 graden is deze doorgaat tot 20-21 graden ruimte temperatuur.

Als je maar zorgt dat je op de ab onder de 18 graden blijft moduleert die prima terug.

Wil je meer dan moet je er een potmeter tussen zetten zodat je de ruimte temperatuur faked.
5k potmeter doet tot 5-6 graden.

Je kan de sensor wel verplaatsen allen is deze niet heel lang.

[ Voor 5% gewijzigd door redbullwaning op 11-01-2022 20:53 ]

• I-King
@redbullwaning
Ah check, bij +3 shift is de bandbreedte feitelijk groter, hij streeft dan wel nog altijd naar de 17/18 graden, maar mag wat verder doorschieten? Ik ga het eens proberen.

En met de potmeter, hoe werkt dat dan? Stel je stelt 'm in op 17 graden.
Het is 18 graden in de ruimte, de airco denkt dan dat het 12 graden is? Dan gaat hij toch harder blazen? of andersom, de airco denkt dat het 24 graden is, dan gaat hij toch niet meer aan?

Maar het is dus niet mogelijk om een externe thermostaat oid te gebruiken? Dan heb je wellicht ook een stabieler temperatuurbeeld.

En heb jij gemerkt of buitentemperatuur nog van invloed is?

• redbullwaning
@I-King ja dan gaat die verder door.

Buiten temperatuur merk ik geen verschil.

Wel heeft die als het onder 0 is een verbruik van 50 watt om de zoveel tijd als die uitstaat.

Potmeter werkt als volgt.
Binnen meet die 22 graden verdraai ik die dan meet die ineens nog maar 18 maar het is 22. Zet ik hem op 17.5 dan verwarm die en modeert terug omdat die denk het 18 graden is.

• I-King
@redbullwaning mmm dat zijn fijne tips, ik ga het eens proberen!

• Y10
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-10-2025

Y10

[Afbeelding]
Ik heb exact hetzelfde probleem gehad, de garage werkte als het ware als een klankkast.
Ik heb er veerdempers onder gezet en sindsdien hoor ik er niets meer van.
Zorg wel dat je wat speling in de leidingen hebt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brFq_fC2z4XbGfmN3y3XYRLgSGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uN1saTgvGbkVkeCFgArHptVm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbD4ZTGYSdK5XINfNmSh0K11y30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XVrGumqQtrz4y7Uv2WOCCWwc.jpg?f=fotoalbum_large

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:48
Nu niet, afgelopen nacht wel elke 2 uur, in totaal 4x (Perfera), maar dat zal ook afhangen van waar je woont.

Het algoritme is ook voor jouw unit waarschijnlijk zoals hier beschreven, of een zeer nabije variant:

Trebbors in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

• scoobinoobi
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-01 20:52
BriannNL schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:51:
[...]

Hier een MHI SRK50ZS-W die ook wat geluidsoverlast geeft met verwarmen. Vorig jaar toen het zo streng vroor kon je het ook aan de muur voelen. Uiteindelijk bleek dat de buren het ook hoorden. Daarna allerlei opties van demping geprobeerd:

- Bij installatie waren de bekende lichtgrijze zachte rubbers gemonteerd. Deze waren echter na één jaar al in bijzonder slechte staat (uiteindelijk is zelfs van één demper het draadeind afgescheurd omdat het rubber zo verdroogd was). Weet niet of dit hetzelfde merk is, maar ze lijken hierop: https://www.maxicool.nl/p....per-set-van-4-stuks?c=57
- De zwarte rubber dempers van Warmteservice geprobeerd omdat de unit aan de zware kant is. Deze zijn hetzelfde idee, maar het rubber is wat stugger; blijkt helaas slechter te werken.https://www.warmteservice...er-M8-35-50-kg/p/90151360
- Rubber dempers van Rodigas geprobeerd. Deze zijn rond en hebben net als de andere dempers geen doorlopend draadeinde, wat dus maximaal zou moeten ontkoppelen. Echter wel best stug. Ook dat gaf geen verbetering. https://www.rodigas.it/en.../vibration-feet-dampers-2
- Veerdempers met kunststof omhulsel geprobeerd. Deze zitten er nu onder en gaven het beste resultaat, maar nog steeds niet goed genoeg. Enkel bij verwarmen en bepaalde toerentallen blijft het een probleem. In tegenstelling tot de veerdempers zonder omhulsel kan de unit bij deze dempers niet bewegen naar voor en achter. https://www.maxicool.nl/p...its-van-30-t/m-55-kg?c=57

De muurbeugel hangt aan een bakstenen muur. Op een bepaald moment (maar vrijwel nooit) kon ik de trilling duidelijk in de leidingen voelen. Ik ben er dus niet helemaal zeker van dat het geluid via de muurbeugel wordt overgedragen. Na een gevonden tip heb ik de pur in het doorvoergat voor de zekerheid verwijderd (wellicht zorgt dit voor extra contactgeluid), maar dat maakte geen verschil. Het is in ieder geval duidelijk resonantie in de muur.

Helaas nauwelijks de mogelijkheid om de unit ergens anders te plaatsen. Hij hangt boven een plat dak. lk overweeg nu nog om de unit (met de hierboven genoemde veerdempers) op stapelblokken (totaal 50+ kg) op het houten plat dak op te stellen. Maar gezien de ervaringen met units op platte daken heb ik niet erg veel vertrouwen dat dat gaat helpen.

De SRK35ZS-W die ernaast hangt lijkt iets minder problemen te geven, maar wordt veel minder gebruikt en is soms wel hoorbaar.

Mochten jullie nog tips hebben, graag! En anders heeft iemand misschien wat aan deze info.
Hier ongeveer dezelfde stappen genomen. Die vibratiekit viel echt zwaar tegen, slecht ontwerp wat mij betreft. Ik denk dat normale veerdempers beter werken gezien die wel helemaal ontkoppelen.

Ik ben weer terug bij de grijze dempers plus rubber tegeltjes achter de muurbeugel. Werkt goed alleen onder het vriespunt word het snel minder : airco werkt harder en de rubbers worden harder met een brommend geluid tot gevolg.

Toch maar eens wat van die veren halen bij comwo...

• Zuinig
Dank voor je uitgebreide informatie, Ersus. Top.

MHI SRK 50 ZS-W

• Diker20
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07-03-2024
BriannNL schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:51:
[...]

Een plat, houten dak, waar je een airco op monteert, moet je inderdaad eerst verzwaren ! Dat helpt echt.
Dit kan door er bijvoorbeeld zware tegels op te leggen/oude arduinen dorpels/...
Die leg je onder de airco en combineer je met allerlei "trillingsmatjes/bigfoots". Met die trillingsmatjes kan je aardig experimenteren : ééntje meer onder de bigfoot, ééntje meer onder de zware tegels, enz...
De combinatie van dit alles zorgt ervoor dat de resonantie tot een minimum wordt beperkt.
Wat ook helpt tegen geluid is de binnenkant van het plat dak te isoleren met isolatie die ook geluidswerend werkt.
Althans dat is mijn ervaring !

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

thejoker80 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:22:
ff checken, we laten momenteel offertes maken voor 2 zolderkamers. Afmetingen 3,5 x 3 x 2,5. 1e offerte is binnen.

Buiten unit
1x Mitsubishi Heavy SCM 45 ZS-W (multi split)

Binnen units
2x Mitsubishi Heavy SRK 25 ZS-W (werkkamer)

inclusief installatie € 4.200,- (niet gespecificeerd)

2 jaar garantie bij onderhoudscontract (150,- per jaar)
inmiddels de 2e binnen:

buiten:
Mitsubishi Heavy Scm40zs-w

binnen:

2x Mitsubishi Heavy SRK 20 ZS-W

prijs: €4.150.

lichtere apparaten, iets minder mooiere oplossing vwb leidingen wegwerken. En werk met pompjes om condensafvoer weg te halen. Wel 1 jaar langer garantie bij onderhoudscontract (prijs daarvan is niet gespecificeerd)

beiden adviseren overigens geen aparte groep.

ga sowieso nog een 3e laten komen.

• I-King
redbullwaning schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:06:
@I-King ja dan gaat die verder door.

Buiten temperatuur merk ik geen verschil.

Wel heeft die als het onder 0 is een verbruik van 50 watt om de zoveel tijd als die uitstaat.

Potmeter werkt als volgt.
Binnen meet die 22 graden verdraai ik die dan meet die ineens nog maar 18 maar het is 22. Zet ik hem op 17.5 dan verwarm die en modeert terug omdat die denk het 18 graden is.
Op zolder echt fantastissch! Zie bijgaande afbeelding, normaliter was hij allang gaan pendelen zodra hij de 18 graden had bereikt.

Het wordt nu, met ingesteld 16 graden, ongeveer 19 graden, wat ik voor de slaapplek perfect vind. Ik weet nog niet of hij geleidelijk door blijft gaan tot het 21 graden is, maar normaliter had ik nu al tig keer pendelgedrag verwacht. Ook had ik 'm nog nooit zien moduleren tussen 200W en 250W, altijd een sprong richting 380W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_NO2BYw3rXyZ_-6XRUQBCOiRvA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c8qUe8GmPHJ7zi09kc3EIEd7.png?f=fotoalbum_large

Is de 200W modus alleen functioneel tussen 16 en 18 graden ingestelde temperatuur dus?
En de potmeter, hoe heb jij die aangesloten?

• Voske89
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-01-2023
Hoe krijg je zo’n grafiek uit de Panasonic?
I-King schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:54:
[...]

Op zolder echt fantastissch! Zie bijgaande afbeelding, normaliter was hij allang gaan pendelen zodra hij de 18 graden had bereikt.

Het wordt nu, met ingesteld 16 graden, ongeveer 19 graden, wat ik voor de slaapplek perfect vind. Ik weet nog niet of hij geleidelijk door blijft gaan tot het 21 graden is, maar normaliter had ik nu al tig keer pendelgedrag verwacht. Ook had ik 'm nog nooit zien moduleren tussen 200W en 250W, altijd een sprong richting 380W.

[Afbeelding]

Is de 200W modus alleen functioneel tussen 16 en 18 graden ingestelde temperatuur dus?
En de potmeter, hoe heb jij die aangesloten?

• I-King
@Voske89 Home Assistant, Apex-chart. Data komt van de Panasonic, buitentemperatuur van een andere sensor en stroomverbruik van een Shelly die het verbruik meet.

• redbullwaning
@I-King de temperatuur sensor heeft 2 draden. Tussen 1 ader plaats je de potmeter. 1 aan linker of rechter pootje.dan de andere aan middelste pootje.

Heb hem hier in dat blikje geplaatst boven de stroom aansluiting.
Kan je er makkelijk bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgYDtG1BCf1TW1O7o1qv7537-uw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xO1lIB7D74t98TyDCibfovfO.jpg?f=fotoalbum_large

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:31
Hebben jullie nog tips voor een mooie airco? Hij moet bij ons midden in de woonkamer komen te hangen. De meeste modellen zijn dan niet zo fraai.

Ik heb zelf al de Toshiba Haori gevonden deze is alleen best groot (1 meter breed) of de Daikin Stylish. Zijn er nog andere modellen die ik vergeet?

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:11
Hier de 2,5 US, waarmee we op 11 januari 6 defrosts gehad hebben tot de avond en dan om 22u nog de laatste van de dag. Kortste tijd tussen het begin van 2 defrosts was 1u 28min bij een relatieve vochtigheid van rond de 100% en een temperatuur van net op het vriespunt.

Onze unit moet met deze temperaturen redelijk hard werken, want hij is licht ondergedimensioneerd (in afwachting van een 2e unit).

• Plenkske
NRJ020 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:46:
Hebben jullie nog tips voor een mooie airco? Hij moet bij ons midden in de woonkamer komen te hangen. De meeste modellen zijn dan niet zo fraai.

Ik heb zelf al de Toshiba Haori gevonden deze is alleen best groot (1 meter breed) of de Daikin Stylish. Zijn er nog andere modellen die ik vergeet?
Bijna elk merk heeft meerdere designs.
Mitsubishi Electric (ME) heeft voor de "mooiere" (dat is natuurlijk persoonlijk) modellen een Design en Diamond lijn.
Zie: https://alklima.nl/leveri...ng/binnenunits/wand-units

Mitsubishi Heavy Industries (MHI) heeft vooral variatie in kleuren volgens mij.

Panasonic heeft volgens mij niet echt een design lijn, maar wel een compact model (smal dus).

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-01 14:53
Ik ben bezig met de voorbereiding voor de airco op zolder. Nu komt de console direct naast een afvoer. Hier wil ik graag zonder sifon een directe aansluiting realiseren. Nu weet ik dat er zo'n schroef bestaat die in de PV buis geschroefd wordt waar een slagenklem op kan... maar hoe heet dat ook alweer?

[ Voor 6% gewijzigd door SmoothTweaker op 12-01-2022 20:12 ]

• Arievd
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-04-2025
Slangpilaar?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:37
SmoothTweaker schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:12:
Ik ben bezig met de voorbereiding voor de airco op zolder. Nu komt de console direct naast een afvoer. Hier wil ik graag zonder sifon een directe aansluiting realiseren. Nu weet ik dat er zo'n schroef bestaat die in de PV buis geschroefd wordt waar een slagenklem op kan... maar hoe heet dat ook alweer?
Zonder sifon? Dat zal lekker gaan ruiken bij de airco dan...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Zuinig
Vraagje aan de techneuten: Weet iemand hoe het geregeld is met een MHI L/L v.w.b defrosts en OFF timer?.

Vraag me namelijk het volgende af: stel ik laat hem uitschakelen om 0.00u op de timer maar op dat moment is hij met een defrost bezig. Schakelt hij dan uit of laat de electronica hem eerst de defrost afmaken. Dit omdat men wel in de handleiding waarschuwd om hem niet uit te schakelen tijdens een defrost. Omdat het schadelijk kan zijn tijdens het opstarten van de buitenunit.

MHI SRK 50 ZS-W

• HereIsTom
SmoothTweaker schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:12:
Deze bedoel je denk ik?

https://www.hornbach.nl/s...n/assortiment/slangpilaar

• GermanPivo
Zuinig schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:55:
Vraagje aan de techneuten: Weet iemand hoe het geregeld is met een MHI L/L v.w.b defrosts en OFF timer?.

Vraag me namelijk het volgende af: stel ik laat hem uitschakelen om 0.00u op de timer maar op dat moment is hij met een defrost bezig. Schakelt hij dan uit of laat de electronica hem eerst de defrost afmaken. Dit omdat men wel in de handleiding waarschuwd om hem niet uit te schakelen tijdens een defrost. Omdat het schadelijk kan zijn tijdens het opstarten van de buitenunit.
Die maakt de defrost gewoon af hoor. Met 'niet uitschakelen' wordt over het algemeen bedoeld dat je de spanning er niet af moet halen. We kunnen allemaal bedenken dat dat niet zo handig is tijdens een defrost ;)

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
CyrielCC schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:15:
[...]

Wat balen! Ja de fluittoon verandert ook veel van frequentie inderdaad. Heb jij enig idee waaraan dit kan liggen? Ik vind het ook apart dat het pas na een paar uur begint, en alleen bij een lage buitentemperatuur. Of gebeurt het bij jou ook bij hogere buitentemperaturen? Ik krijg de neiging om dat ding open te schroeven maar ik weet niet zo goed waar ik naar moet kijken.
Hier ook een Toshiba Airco die de fluittoon produceert. Lijkt vooral te gebeuren als hij op laag vermogen draait. De toon is zowel bij de compressor als bij de binnenunit te horen.

Zijn jullie hier nog verder mee gekomen?

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:01
francoski schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:04:
[...]

Hier ook een Toshiba Airco die de fluittoon produceert. Lijkt vooral te gebeuren als hij op laag vermogen draait. De toon is zowel bij de compressor als bij de binnenunit te horen.

Nope. Gebeurt idd bij laag vermogen, pakweg tussen 300 tot 400 watt opgenomen vermogen.

• CyrielCC
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-01 21:01
francoski schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:04:
[...]

Ik ben in contact met Toshiba hierover, alleen verwijzen die me door naar de installateur, maar die heeft het alleen geïnstalleerd bij ons, de units heb ik zelf aangeschaft. En de installateur verwijst me weer door naar de webshop waar ik ze heb besteld en de webshop verwijst me weer door naar Toshiba. Enfin, ik zal het laten weten als ik meer info van Toshiba heb gekregen.

Welk model heb jij precies? En heb je het al aan de installateur gevraagd? Of heb je de units ook zelf besteld.

• Rctworld
  • Laatst online: 18:41
Probeer nu echt richting aanschafwaardige offerte te komen met een aantal partijen, maar wat ik lastig blijf vinden is de verschillende vermogensranges.

Hebben een huis uit 2016 van 135m2 wat naar schatting zo'n 650-700m3 aan gas per jaar verbruikt. Overweeg:
- 1 in de huiskamer voor verwarmen/koelen, verwarmen dan zoveel mogelijk voor het huis als geheel omdat de CV ketel zo veel als mogelijk uit zou moeten blijven
- 1 op zolder voor enkel koelen (zolder is altijd 20+ graden)

Nu lijkt het mij logisch om op zolder een MHI ZS-W te nemen en voor de huiskamer een ZSX-W i.v.m. hogere COP en hogere comfort. Alleen qua vermogens snap ik dan niet dat tussen de ZS-W 20 en 25 bijvoorbeeld maar 0,2 kW "maximaal" vermogensverschil zit op zowel koelen als verwarmen.

Voor de ZSX zijn de verschillen wel groter, maar zelfs de 20 ZSX-W zou al 5,5 kW "maximaal" verwarmingsvermogen hebben en dat lijkt mij persoonlijk in de meeste gevallen al rijkelijk veel. Maar op Eurovent Cert hebben ze het dan weer over 1,48 kW capaciteit op +2 graden en 0,96 kW op +7 graden. Zijn dat simpelweg de waardes aan benodigd vermogen die ze verwachten nodig te hebben in een kamer die een 2 kW model en meten ze daar dan de COP van? Ik neem toch aan dat het werkelijke maximale vermogen hoger zou moeten zijn op +7 graden buitentemperatuur.

Wat zou nu de juiste richtlijn moeten zijn qua vermogen? De "arbitraire" waardes die de fabrikanten meegeven in hun modelnaam, de maximale vermogens of de waardes van eurovent?

• GermanPivo
Rctworld schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 00:49:
Probeer nu echt richting aanschafwaardige offerte te komen met een aantal partijen, maar wat ik lastig blijf vinden is de verschillende vermogensranges.

Hebben een huis uit 2016 van 135m2 wat naar schatting zo'n 650-700m3 aan gas per jaar verbruikt. Overweeg:
- 1 in de huiskamer voor verwarmen/koelen, verwarmen dan zoveel mogelijk voor het huis als geheel omdat de CV ketel zo veel als mogelijk uit zou moeten blijven
- 1 op zolder voor enkel koelen (zolder is altijd 20+ graden)

Nu lijkt het mij logisch om op zolder een MHI ZS-W te nemen en voor de huiskamer een ZSX-W i.v.m. hogere COP en hogere comfort. Alleen qua vermogens snap ik dan niet dat tussen de ZS-W 20 en 25 bijvoorbeeld maar 0,2 kW "maximaal" vermogensverschil zit op zowel koelen als verwarmen.

Voor de ZSX zijn de verschillen wel groter, maar zelfs de 20 ZSX-W zou al 5,5 kW "maximaal" verwarmingsvermogen hebben en dat lijkt mij persoonlijk in de meeste gevallen al rijkelijk veel. Maar op Eurovent Cert hebben ze het dan weer over 1,48 kW capaciteit op +2 graden en 0,96 kW op +7 graden. Zijn dat simpelweg de waardes aan benodigd vermogen die ze verwachten nodig te hebben in een kamer die een 2 kW model en meten ze daar dan de COP van? Ik neem toch aan dat het werkelijke maximale vermogen hoger zou moeten zijn op +7 graden buitentemperatuur.

Wat zou nu de juiste richtlijn moeten zijn qua vermogen? De "arbitraire" waardes die de fabrikanten meegeven in hun modelnaam, de maximale vermogens of de waardes van eurovent?
Met een huis uit 2016 is het maximale vermogen niet zo heel relevant eigenlijk - beter kijk je welke de beste minimale waardes heeft zodat de unit op een laag pitje door kan draaien. Maar dan zit je met een ZSX-W sowieso al erg goed in ieder geval.

Wat betreft de Eurovent waardes - dat zijn inderdaad de vermogens/COP bij een bepaalde temperatuur. Dus de 25ZSX-W geeft bij de meting bij +2 graden 1.48 kWh warmte af en doet dat met een COP van 5.3 (dus ongeveer 280 W opgenomen vermogen).

Als je twijfeld tussen de 20 of 25 - van die kleine verschillen ga je niks merken (verschil met een 35 valt ook nog mee).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xOMXrVsBqPhX3X1lk8BnD4aEkI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KJYWYueGKkGZDRxP9syjshrz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jjg3lWXUqRPR2g4LKuXUTdgkeGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yWSLxOISSpRdEZYToXLVKHi8.jpg?f=fotoalbum_large

• Rctworld
GermanPivo schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:33:
[...]

Met een huis uit 2016 is het maximale vermogen niet zo heel relevant eigenlijk - beter kijk je welke de beste minimale waardes heeft zodat de unit op een laag pitje door kan draaien. Maar dan zit je met een ZSX-W sowieso al erg goed in ieder geval.

Wat betreft de Eurovent waardes - dat zijn inderdaad de vermogens/COP bij een bepaalde temperatuur. Dus de 25ZSX-W geeft bij de meting bij +2 graden 1.48 kWh warmte af en doet dat met een COP van 5.3 (dus ongeveer 280 W opgenomen vermogen).

Als je twijfeld tussen de 20 of 25 - van die kleine verschillen ga je niks merken (verschil met een 35 valt ook nog mee).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank voor je reactie. Dat Eurovent stuk probeer ik dus te begrijpen want waarom zou een warmtepomp bij -7 buitentemperatuur meer vermogen leveren dan bij +2 of +7 (en waarom zitten alle modellen in dezelfde reeks zo dicht op elkaar)? Is dat omdat ze ervanuit gaan dat je warmtebehoefte lager is en een realistische warmteafgifte simuleren of omdat hij technisch niet meer kan leveren?

Die 1,48 tot 1,77 kW Ph @2 graden klinkt mij als erg weinig in de oren om een huis warm te houden. Ter vergelijking wij gebruiken de laatste twee dagen ±4 tot 5 m3 per dag. Volgens mij is de omrekenfactor 9 tot 10kW per m3 dus ±40-50 kW warmtebehoefte per dag. Met 24 uur x 1,48 kW kom ik tot 35 kW en met 24 uur x 1,77 kW tot ±42,5 kW geleverde warmte per dag. Is dit hoe je er ruwweg naar moet kijken of is dit klok-klepel? :+

Onze isolatie werkt nogal goed trouwens, hebben een hoekhuis en stoken nooit hoger dan 20 graden en daar stopt de CV om 20:00 mee. En zelfs dan is het na nachten zoals gisteren en vandaag in de ochtend afgekoeld tot slechts 19 graden. Dus naar mijn idee is het meeste vermogen al snel overkill, maar ik vind het lastig in te schatten wat een 3,5 kW unit überhaupt zou toevoegen vs een 2 of een 2,5 (behalve veel kosten).

En in algemene zin: zijn airco's/warmtepompen efficiënter bij hoge belasting of juist bij lage belasting (lichte unit op hoog vermogen vs zware unit op laag vermogen)? Uiteraard los van geluid en net voor het punt dat je met COP1 elektrisch bij moeten stoken... Stel dat het 99,5% van de tijd (veel) efficiënter is om een 2,0 of 2,5 kW op hogere belasting te laten draaien en dan op 0,5% van de tijd de CV ketel bij te laten springen dan is dat misschien een beter idee dan een 3,5 kW 99,5% van de tijd uit zijn neus laten vreten.

[ Voor 9% gewijzigd door Rctworld op 13-01-2022 10:24 ]

• GermanPivo
Rctworld schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:20:
[...]

Dank voor je reactie. Dat Eurovent stuk probeer ik dus te begrijpen want waarom zou een warmtepomp bij -7 buitentemperatuur meer vermogen leveren dan bij +2 of +7 (en zitten alle modellen in dezelfde reeks zo dicht op elkaar)? Is dat omdat ze ervanuit gaan dat je warmtebehoefte lager is en een realistische warmteafgifte simuleren of omdat hij technisch niet meer kan leveren?
Ik denk dat je een denkfout maakt: de warmtepomp levert niet meer vermogen bij -7, maar moet meer warmte leveren om het op temperatuur te houden (als het kouder wordt, gebruikt je ketel ook meer gas om meer warmte af te geven). Vandaar dat de COP ook lager wordt bij lagere temperaturen - hoe lager de temperatuur, hoe minder efficient de warmtepomp wordt (het is moelijker om warmte uit koudere lucht te halen).
Die 1,48 tot 1,77 kW Ph @2 graden klinkt mij als erg weinig in de oren om een huis warm te houden. Ter vergelijking wij gebruiken de laatste twee dagen ±4 tot 5 m3 per dag. Volgens mij is de omrekenfactor 9 tot 10kW per m3 dus ±40-50 kW warmtebehoefte per dag. Met 24 uur x 1,48 kW kom ik tot 35 kW en met 24 uur x 1,77 kW tot ±42,5 kW geleverde warmte per dag. Is dit hoe je er ruwweg naar moet kijken of is dit klok-klepel? :+
De opgegeven waardes zijn natuurlijk in een specifieke situatie - anders zijn de getallen van de certificering nooit vergelijkbaar. Als je je cv compleet wilt vervangen, kijk je het beste naar de wat koudere dagen (februari 2021 had er een paar) of anders 21/22 december.

Omdat elke situatie anders is, kan je niet zomaar het afgegeven vermogen uit de tabel pakken. Makkelijker is om je gasverbruik om te rekenen naar warmtebehoefte per uur. 1m3 gas is maximaal 9 kWh, dus in jouw geval 45 kWh aan warmte nodig. Per uur moet je dus grofweg 1,87 kWh aan warmte toevoegen om je woning warm te houden bij de temperaturen van gisteren. Maar beter doe je dat dus ook met koudere dagen. :)

Om te weten wat je aan elektra gaat verbruiken om gas te vervangen kan je met de COP rekenen bij een bepaalde temperatuur. Laten we zeggen dat het gisteren gemiddeld 6 graden was - dan zitten we grofweg op een COP van 6 (1 kWh opgenomen uit het net = 6 kWh warmte).
Met een COP van 6 kost het je dus 7.5 kWh aan elektra om de boel warm te houden bij gemiddeld 6 graden.

• Rctworld
GermanPivo schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:45:
[...]

Ik denk dat je een denkfout maakt: de warmtepomp levert niet meer vermogen bij -7, maar moet meer warmte leveren om het op temperatuur te houden (als het kouder wordt, gebruikt je ketel ook meer gas om meer warmte af te geven). Vandaar dat de COP ook lager wordt bij lagere temperaturen - hoe lager de temperatuur, hoe minder efficient de warmtepomp wordt (het is moelijker om warmte uit koudere lucht te halen).

[...]
Dat is inderdaad wat ik probeerde te zeggen :+ (maar dan 10x beter verwoord :F ) Het zijn dus referentiewaardes op basis van verwachte (referentie) warmtebehoeftes?

Als ik dan zie dat een 25ZSX-W maximaal 6kW verwarmingsvermogen kan leveren volgens MHI, is er dan nog ergens te bepalen bij welke temperaturen en welke COP je dan zou halen?

Ons huis als geheel is bij de bouw berekend op ±9,5kW aan verwarmingsvermogen en dan gaan ze volgens mij uit van ruwweg huis binnen 2 uur van 16 naar 20 graden verwarmen terwijl het buiten -15 is o.i.d. Dus 6kW vermogen lijkt mij echt al extreem veel omdat het überhaupt nauwelijks afkoelt in huis. De CV krijgt ook op 43 graden aanvoer en 30% vermogen het huis moeiteloos warm (beneden vloerverwarming, boven Jaga Strada radiatoren).

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-01 15:59

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

NRJ020 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:46:

Dit is onze setup in de woonkamer :)
MHI 3.5 ZSW(T)itanium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxIvzRTx1YsIyeAiuLQ1oWMUAz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nj8S7m3gOssmnMTnCbLDDyJa.jpg?f=fotoalbum_large

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• GermanPivo
Rctworld schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:56:
[...]

Dat is inderdaad wat ik probeerde te zeggen :+ (maar dan 10x beter verwoord :F ) Het zijn dus referentiewaardes op basis van verwachte (referentie) warmtebehoeftes?

Als ik dan zie dat een 25ZSX-W maximaal 6kW verwarmingsvermogen kan leveren volgens MHI, is er dan nog ergens te bepalen bij welke temperaturen en welke COP je dan zou halen?

Ons huis als geheel is bij de bouw berekend op ±9,5kW aan verwarmingsvermogen en dan gaan ze volgens mij uit van ruwweg huis binnen 2 uur van 16 naar 20 graden verwarmen terwijl het buiten -15 is o.i.d. Dus 6kW vermogen lijkt mij echt al extreem veel omdat het überhaupt nauwelijks afkoelt in huis. De CV krijgt ook op 43 graden aanvoer en 30% vermogen het huis moeiteloos warm (beneden vloerverwarming, boven Jaga Strada radiatoren).
Ja klopt. Maar wat was je verbruik op bijvoorbeeld 20/21 december (was hier toen -2) of nog beter 8 februari 2021?

Moet je even kijken in de capaciteitstabellen in de technische handleiding (volgens mij wel de nominale vermogens), vanaf pagina 48: https://www.lumelco.pt/wp...ual_tecnico_srk-zsx-w.pdf Maar hoe kouder het buiten is, hoe minder vermogen hij af kan geven natuurlijk. Tabellen voor de 20/35 vind je daar ook. Maximale vermogens zie ik zo snel niet terug in een grafiek, maar die 6kW zal wel in een optimistisch scenario zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nB3Z4ZdTtdrzVOrOk3PUHP1gtcU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OqEDirnoRJqj85XrLS6TwIfW.jpg?f=user_large

Als je safe wilt zitten pak je de 3,5 kW - gaat op papier net zover terug, dus zou niet uit moeten maken.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:59
Rctworld schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:56:
[...]

Ik kan me voorstellen dat het verleidelijk is zo laag mogelijk te gaan zitten met het vermogen van de unit. Zeker wanneer je huis goed geisoleerd is.

Maar in dit topic lees je toch ook de keerzijde daarvan vind ik.

Ik begreep dat je je airco beneden wil gebruiken als hoofdverwarming voor het huis (behalve de zolder). Dat zou betekenen dat je het ook wil gebruiken wanneer het koud is en wanneer de omstandigheden voor een warmtepomp ongunstig zijn.

Wanneer de lucht vochtig is buiten, en wanneer het erg koud wordt, krijgt een warmtepomp het lastiger. Het wordt lastiger om van de koude lucht warme lucht te maken, dus moet hij harder werken. Dan gaat hij meer stroom gebruiken, dat zou je kunnen accepteren, maar een bij komend iets van harder moeten werken is dat de unit meer herrie gaat maken (kan bij bepaalde omstandigheden en plaatsingen een probleem zijn) maar ook krijg je meer kans op defrosts.

Een enkele defrost is nog niet zo'n probleem, maar wanneer je de capaciteit van je unit erg strak berekent, kan je er met kou/vocht tegenaan lopen dat je van de ene defrost naar de andere wandelt. Dat geeft een hoog energieverbruik met nauwelijks nog warmte opbrengst.

En dat gebeurt dan op het moment dat je de verwarming eigenlijk het hardste nodig hebt.

Wanneer je back up verwarming hebt, gas, houtkachel, elektrische radiatoren etc., hoeft dat geen probleem te zijn. Maar ik wilde het aanstippen.

Onze omstandigheden zijn niet vergelijkbaar, wij hebben een veel kleiner huis, maar ouder, wel geisoleerd maar nooit zo goed als moderne huizen. Maar ons gasverbruik ligt denk ik redelijk dicht bij dat van jullie, hier rond de 500m3 voor verwarming. Met onze berekening kwamen we uit op 3 units, een 3,5kW in de woonkamer, een 2,5kW in het trapgat, en een 2kW op de slaapkamer. Daarbij hebben we een buitenunit van 6/6,8kW.

En dat kan het op peil houden, maar het is niet dat we enorm veel over hebben. Voordeel hiervan is dat we nauwelijks defrosts hebben. Nadeel, wanneer we onze woonkamer unit gebruiken, gebruikt het systeem (vooral buitenunit) op zijn minst 320W per uur, de combinatie woonkamer plus trapgat minimaal 300W per uur. Uiteraard gebruiken kleinere units minder W per uur dan dit, wat een behoorlijke besparing kan geven.

Excuus, ik vertel het allemaal niet zo technisch correct als de meeste mensen hier :) Ik ben dan ook geen technisch persoon.

• Rctworld
GermanPivo schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:21:
[...]

Ja klopt. Maar wat was je verbruik op bijvoorbeeld 20/21 december (was hier toen -2) of nog beter 8 februari 2021?

Moet je even kijken in de capaciteitstabellen in de technische handleiding (volgens mij wel de nominale vermogens), vanaf pagina 48: https://www.lumelco.pt/wp...ual_tecnico_srk-zsx-w.pdf Maar hoe kouder het buiten is, hoe minder vermogen hij af kan geven natuurlijk. Tabellen voor de 20/35 vind je daar ook. Maximale vermogens zie ik zo snel niet terug in een grafiek, maar die 6kW zal wel in een optimistisch scenario zijn.

[Afbeelding]

Als je safe wilt zitten pak je de 3,5 kW - gaat op papier net zover terug, dus zou niet uit moeten maken.
Volgens de Oxxio app was verbruik op 20 december 3,26m3 en op 21 december 5,33m3. Februari kom ik denk ik niet meer bij, zat bij Welkom Energie die weinig met apps deed en nu überhaupt weinig meer doet :+

Die tabellen geven dan toch wel een aardig verschil van vermogen voor de 3,5 vs de 2,5 en 2,0.

[ Voor 4% gewijzigd door Rctworld op 13-01-2022 12:35 ]

• GermanPivo
Rctworld schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:34:
[...]

Volgens de Oxxio app was verbruik op 20 december 3,26m3 en op 21 december 5,33m3. Februari kom ik denk ik niet meer bij, zat bij Welkom Energie die weinig met apps deed en nu überhaupt weinig meer doet :+

Die tabellen geven dan toch wel een aardig verschil van vermogen voor de 3,5 vs de 2,5 en 2,0.
Nouja, dat is dan ook mooi waar we mee gerekend hebben.
Ja het is logisch dat er verschil zit in de afgegevens vermogens bij bepaalde temperaturen. Maar het gaat vooral om het minimale vermogen wat je zo laag mogelijk wilt en die is gelijk bij de drie modellen. En vergeet niet dat een airco z'n vermogen continu aanpast, dus het is niet zo dat je met een 3,5 ineens een warmere woonkamer krijgt dan met een 2,5 met hetzelfde setpoint en dezelfde temperatuur buiten. De 3,5 heeft alleen wat meer over als het kouder wordt en hoeft dan wat minder hard te werken (wat weer gunstig is).

Nogmaals, staar je niet blind op het maximale verwarmingsvermogen. Het minimale verwarmingsvermogen is belangrijker ;)

[ Voor 25% gewijzigd door GermanPivo op 13-01-2022 12:46 ]

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wordt vandaag & morgen geinstalleerd:

Binnen units:
- Daikin FTXM25R
- Daikin FTXM25R
- Daikin FTXA50AW

Buiten units:
- Daikin 2MXM40N
- Daikin RXA50B

Krijg aanbod voor een onderhoudscontract voor 350 (!) euro per jaar. Als ik eerdere berichten teruglees hierover is dit nogal aan de hoge kant. Is het "done" om dit vriendelijk te weigeren en elders te shoppen of zal een ander je afwijzen omdat je de installatie niet door hun hebt laten doen :?

• pichuelos
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23-04-2023
Hallo!

Vorig jaar had ik een aanbieding om mitsubishi heavy SRK ZS-W te installeren. Maar nu zie ik dat er 2 verschillende bedrijven zijn van mitsubishi? Deze en mitsubishi electric. Wat is het verschil tussen de 2? Is het beter het een of het ander?

Bedankt!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Cartman! schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:58:

Binnen units:
- Daikin FTXM25R
- Daikin FTXM25R
- Daikin FTXA50AW

Buiten units:
- Daikin 2MXM40N
- Daikin RXA50B

Krijg aanbod voor een onderhoudscontract voor 350 (!) euro per jaar. Als ik eerdere berichten teruglees hierover is dit nogal aan de hoge kant. Is het "done" om dit vriendelijk te weigeren en elders te shoppen of zal een ander je afwijzen omdat je de installatie niet door hun hebt laten doen :?
Met units die door een Nederlands bedrijf geïnstalleerd zijn en van de officiële importeur vandaan komen zal dat volgens mij niet direct een probleem moeten zijn.

Ik vind het vooral not-done dat dit pas gemeld wordt op de dag van installatie. Of heb je eroverheen gelezen? Wat zijn de consequenties als je die 350 euro niet betaald? Krijg je dan geen garantie? Dat is niet toegestaan.

• Cartman!
  • Niet online
Glashelder schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:23:
Met units die door een Nederlands bedrijf geïnstalleerd zijn en van de officiële importeur vandaan komen zal dat volgens mij niet direct een probleem moeten zijn.

Ik vind het vooral not-done dat dit pas gemeld wordt op de dag van installatie. Of heb je eroverheen gelezen? Wat zijn de consequenties als je die 350 euro niet betaald? Krijg je dan geen garantie? Dat is niet toegestaan.
Ik heb er ook niet aan gedacht om erom te vragen ook. Je krijgt wel garantie neem ik aan want dat is gewoon verplicht. Ga wel even melden dat het erg hoog lijkt te zijn en het me onduidelijk is wat er wel en niet inbegrepen is. Wat zou wel een redelijk bedrag zijn? Vind t niet erg geld uit te geven als t maar te verklaren is.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@Cartman!
Ik heb hier een soortgelijk bedrag (E391) aan onderhoudscontract voor 3 buitenunits en 5 binnenunits. Daarmee krijg ik dan 5 jaar garantie ipv 2 en dus volledig jaarlijks onderhoud.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:48

Binnen units:
- Daikin FTXM25R
- Daikin FTXM25R
- Daikin FTXA50AW

Buiten units:
- Daikin 2MXM40N
- Daikin RXA50B

Krijg aanbod voor een onderhoudscontract voor 350 (!) euro per jaar.
Natuurlijk is het volledig aan jou of je hier op in wilt gaan. Ze proberen dit natuurlijk een beetje te pushen want is lekker verdienen. Maar garantie heb je uiteraard ook zonder onderhoudscontract. 2 jaar.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-01 15:59

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gerco-M schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:33:
@Cartman!
Ik heb hier een soortgelijk bedrag (E391) aan onderhoudscontract voor 3 buitenunits en 5 binnenunits. Daarmee krijg ik dan 5 jaar garantie ipv 2 en dus volledig jaarlijks onderhoud.
Een verzekering van 1955 euro voor 3 jaar extra garantie op een installatie die onderhoudsarm is.
Ik vind het nogal wat , voor dat bedrag kan er aardig wat stuk gaan :X
Cartman! schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:30:
[...]

Ik heb er ook niet aan gedacht om erom te vragen ook. Je krijgt wel garantie neem ik aan want dat is gewoon verplicht. Ga wel even melden dat het erg hoog lijkt te zijn en het me onduidelijk is wat er wel en niet inbegrepen is. Wat zou wel een redelijk bedrag zijn? Vind t niet erg geld uit te geven als t maar te verklaren is.
Ben benieuwd hoe het onderhoudsschema eruit ziet kan je dit delen als je dit weet.
Wordt bijv de hele binnenunit gedemonteerd en schoongemaakt, wat voor onderhoud voert men uit aan de buitenunit. Gaan ze ieder jaar de vulling van de installatie testen, spoelen ze de buitenunit schoon?

En als er ieder jaar gesleuteld wordt aan de units bevordert dit dan niet de kans op storingen, een foutje door een monteur is immers zo gemaakt.

[ Voor 53% gewijzigd door revolution-nl op 13-01-2022 15:47 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
revolution-nl schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:38:
[...]

Een verzekering van 1955 euro voor 3 jaar extra garantie op een installatie die onderhoudsarm is.
Ik vind het nogal wat :X
Nu doe je wel de aanname dat die 350 per binnenunit is. Dat lijkt me wat voorbarig.
pichuelos schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:07:
Hallo!

Vorig jaar had ik een aanbieding om mitsubishi heavy SRK ZS-W te installeren. Maar nu zie ik dat er 2 verschillende bedrijven zijn van mitsubishi? Deze en mitsubishi electric. Wat is het verschil tussen de 2? Is het beter het een of het ander?

Bedankt!
Allebei kwalitatief uitstekende merken.
Hier is men fan van voornamelijk MHI.
In het veld hoor ik voornamelijk dat meer partijen van zijn van ME dan van MHI.

Maar bij geen van die twee van je een miskoop doen.

• Cartman!
  • Niet online
Glashelder schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:43:
Nu doe je wel de aanname dat die 350 per binnenunit is. Dat lijkt me wat voorbarig.
5 keer voor elk jaar wat je t betaalt dus.

Dank voor jullie input, ik maak er uit op ieder geval dat dit het is

- 5 jaar garantie ipv 2 jaar garantie
- 1 keer per jaar komen ze langs en halen ze alles uit elkaar (binnenunits en buitenunits); wordt alles gereinigd en gecontroleerd.
- Gebruik kunnen maken van de storingsdienst (met weer eigen tarieven)

Denk dat ik gewoon eens ga kijken wat er te onderhandelen valt maar op zich komt t niet compleet onrealistisch hoog over. Voor een controle aan m'n CV ketel ben ik ook zo 130 euro kwijt en dat is 1 apparaat, dit zijn er 5.

• Plenkske
Best veel partijen doen dit. Dan zeggen ze je krijgt 2 jaar garantie standaard, en alleen 5 jaar als je dit contract neemt.

Maar gelukkig zijn er ook partijen die de 5 jaar garantie gewoon als service zien, bij de prijs inbegrepen. Die zeggen dan heel eerlijk: voor een huis kan je het onderhoud prima zelf. Zorg gewoon zelf dat je de units/filters schoon houdt.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Cartman! schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:07:
[...]

- 1 keer per jaar komen ze langs en halen ze alles uit elkaar (binnenunits en buitenunits); wordt alles gereinigd en gecontroleerd.

Denk dat ik gewoon eens ga kijken wat er te onderhandelen valt maar op zich komt t niet compleet onrealistisch hoog over. Voor een controle aan m'n CV ketel ben ik ook zo 130 euro kwijt en dat is 1 apparaat, dit zijn er 5.
Ja inderdaad is dat (E391) het totaal bedrag per jaar, en dan voor 5 jaar samen ja.
Natuurlijk kan een ieder betwisten of ie het er voor over heeft, maar ik vind het wel een fijne gedachte kwa garantie en ook hoef ik dan zelf er eigenlijk niks aan te doen. Ik zet het toch op de zaak dus aftrekbaar ;)

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:04
Cartman! schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:07:
[...]

Duur bedrijf is dit!
Alles jaarlijks uit elkaar halen lijkt me nogal een overkill.
Wat filters schoonmaken is eigenlijk alles wat nodig is.

Voor mijn CV onderhoud ben ik iets meer dan €100 per jaar kwijt maar daarvoor krijg ik 1x in de 2 jaar onderhoud inclusief onderdelen. Verder all-in dus als er wat stuk gaat in het ook inclusief onderdelen en voorrijkosten.

Een Airco installatie bestaat uit meer units maar heeft niet veel onderhoud nodig zoals bij een CV wel zo is.
Maar goed, het is jouw keuze om er extra voor te betalen.
Eerder noemde je voor de hele installatie een bedrag van bijna €8000 wat ook best veel is.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:23

franssie

Save the albatross

Met een compressor blaas je de meeste filters mooi schoon )doe ik ook met de filters van mijn droger en luchtreiniger, raamroosters). Moet je dan wel hebben staan maar bij de meeste benzinepompen staat een compressor met een lege band knop - daar kom je ook een eind mee (ok niet met je raamroosters :+ )

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Binnen units:
- Daikin FTXM25R
- Daikin FTXM25R
- Daikin FTXA50AW

Buiten units:
- Daikin 2MXM40N
- Daikin RXA50B

Ben je handig dan maak je de warmtewisselaars vooral zelf schoon.
Bladeren, spinnenwebben en andere aangetrokken zooi kun je voorzichtig verwijderen, met de 'rillenrichting' van de warmtewisselaar mee gaat in je beweging met een zachte borstel. Let wel, zoals met alles, je verstand gebruiken.

Ik bied geen onderhoudscontracten aan, de klant mag mij bellen als hij het onderhouden wil hebben. Ik ga binnenkort gewoon weer een herinnering sturen per sms of mail 'vergeet niet om uw airconditioner buiteneenheid op vervuiling te controleren' en als de klant wil dan mag hij ook de opdracht geven of zelf even checken en een foto sturen en dan krijgt deze wel per whatsapp een advies.

Geen gecompliceerde constructies met onderhoud! Onder de 5ton co2 ben je niet verplicht om een logboek te voeren en dus ook niet verplicht onderhoud uit te besteden. Wel is het geadviseerd de luchtflow gewoon zo vrij als mogelijk te houden, dit ten gunste van het energieverbruik.

Garantie heb je ook zonder dat onderhoud, zolang jouw systeem maar is geïnstalleerd door een STEK gecertificeerde monteur.

• HereIsTom
Ersus schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:28:
[...]

Bladeren, spinnenwebben en andere aangetrokken zooi kun je voorzichtig verwijderen, met de 'rillenrichting' van de warmtewisselaar mee gaat in je beweging met een zachte borstel. Let wel, zoals met alles, je verstand gebruiken.

Ik bied geen onderhoudscontracten aan, de klant mag mij bellen als hij het onderhouden wil hebben. Ik ga binnenkort gewoon weer een herinnering sturen per sms of mail 'vergeet niet om uw airconditioner buiteneenheid op vervuiling te controleren' en als de klant wil dan mag hij ook de opdracht geven of zelf even checken en een foto sturen en dan krijgt deze wel per whatsapp een advies.

Geen gecompliceerde constructies met onderhoud! Onder de 5ton co2 ben je niet verplicht om een logboek te voeren en dus ook niet verplicht onderhoud uit te besteden. Wel is het geadviseerd de luchtflow gewoon zo vrij als mogelijk te houden, dit ten gunste van het energieverbruik.

Garantie heb je ook zonder dat onderhoud, zolang jouw systeem maar is geïnstalleerd door een STEK gecertificeerde monteur.
Ja ik dacht ook dat de garantie op een MHI toch standaard 5 jaar is, daarvoor mogen ze je toch geen onderhoudscontract voor door de strot duwen?

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

HereIsTom schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:38:
[...]

Ja ik dacht ook dat de garantie op een MHI toch standaard 5 jaar is, daarvoor mogen ze je toch geen onderhoudscontract voor door de strot duwen?
De leveringsvoorwaarde van een bedrijf mag het bedrijf zelf opzetten zoals gewenst, maar uiteindelijk heb je als klant, zoals ook met huishoudapparaten, de garantie vanuit het 'merk' zelf. Alleen is het met airconditioners zo dat de installateur als 'bemiddelaar' optreedt om a. de klacht op te nemen b. storing of gebrek vast te stellen c. terug te koppelen naar fabrikant bij gebrek aan apparaat d. gebrek met de installatie zelf op te lossen.

Vanuit mijn kant geef ik op de offerte altijd aan: 5 jaar garantie op de airconditioners en 2 jaar installatie garantie (op de montage). Over resonantie moet je gewoon eerlijk zijn en samen tot een optimale opstelling komen.

• Cartman!
  • Niet online
HoppyF schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:01:
Duur bedrijf is dit!
Alles jaarlijks uit elkaar halen lijkt me nogal een overkill.
Wat filters schoonmaken is eigenlijk alles wat nodig is.
Ok, dat is goede feedback.
Voor mijn CV onderhoud ben ik iets meer dan €100 per jaar kwijt maar daarvoor krijg ik 1x in de 2 jaar onderhoud inclusief onderdelen. Verder all-in dus als er wat stuk gaat in het ook inclusief onderdelen en voorrijkosten.
Doe mij dat adresje maar dan :) Ik laat dit altijd bij Feenstra doen en daar betaal ik 129 euro voor een beurt, als ze onderdelen nodig hebben komt dat er los bij.
Een Airco installatie bestaat uit meer units maar heeft niet veel onderhoud nodig zoals bij een CV wel zo is.
Maar goed, het is jouw keuze om er extra voor te betalen.
Eerder noemde je voor de hele installatie een bedrag van bijna €8000 wat ook best veel is.
Die €8000 is best te rechtvaardigen volgens mij als je de situatie kent. Ik had een 2e partij laten komen en die kwamen op €8500 uit maar daar was t zelfs ex. BTW en daar moest ik los een dakdekker en elektra-monteur regelen want dat was niet all-in. Misschien had t bij een 3e of 4e partij goedkoper gekund maar hier n goed gevoel bij en dat de 2e partij fors hoger zat gaf voor ons de doorslag.
Ersus schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:28:
Goed te weten ja, dat moet haalbaar zijn :)

Klinkt ook goed, is t OK als ik je een DM stuur om te kijken of dit een optie is voor mij qua afstand?
Jep.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ersus schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:55:
[...]

De leveringsvoorwaarde van een bedrijf mag het bedrijf zelf opzetten zoals gewenst, maar uiteindelijk heb je als klant, zoals ook met huishoudapparaten, de garantie vanuit het 'merk' zelf. Alleen is het met airconditioners zo dat de installateur als 'bemiddelaar' optreedt om a. de klacht op te nemen b. storing of gebrek vast te stellen c. terug te koppelen naar fabrikant bij gebrek aan apparaat d. gebrek met de installatie zelf op te lossen.

Vanuit mijn kant geef ik op de offerte altijd aan: 5 jaar garantie op de airconditioners en 2 jaar installatie garantie (op de montage). Over resonantie moet je gewoon eerlijk zijn en samen tot een optimale opstelling komen.
Als bedrijf ben je ook gewoon verplicht garantie te leveren, in tegenstelling tot de fabrikant. En die garantie is in Nederland niet beperkt tot 2 jaar. Gedurende de verwachte levensduur moet je garantie leveren.

Dat het vaak zo werkt met apparaten ontslaat je als bedrijf niet van je verplichtingen :)

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:13

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter

Binnen units:
- Daikin FTXM25R
- Daikin FTXM25R
- Daikin FTXA50AW

Buiten units:
- Daikin 2MXM40N
- Daikin RXA50B

Ik heb in de TS een filmpje staan hoe je een FTXM zelf uit elkaar kan halen en reinigen, @vinom heeft het reeds geprobeerd en dat gaat blijkbaar best goed (note; ik moet nog even werken aan hoofdstukken implementeren); de FTXA zal in de basis niet heel veel verschillen. Eerste keer kost je de meeste tijd, maar 3 units ieder jaar reinigen en je kan rekenen op 20 tot 30 minuten per unit als je de smaak te pakken hebt. Dan is 350 euro snel verdiend.

Ik zeg overigens niet dat het voor iedereen is, maar als je de tijd neemt voor de eerste keer, niets forceert en enig inzicht hebt is het prima te doen.

De buiten units zijn niet meer dan een paar schroeven die een kap vasthouden. Dat kan iedereen, zelfs met 2 linker handen. Even afspoelen met de tuinslang (lamellen), kast een schoonmaakbeurt geven met wat autoshampoo en klaar ben je.

[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 13-01-2022 21:25 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Cartman!
  • Niet online
Notna schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:23:
[...]

Ik heb in de TS een filmpje staan hoe je een FTXM zelf uit elkaar kan halen en reinigen, @vinom heeft het reeds geprobeerd en dat gaat blijkbaar best goed (note; ik moet nog even werken aan hoofdstukken implementeren); de FTXA zal in de basis niet heel veel verschillen. Eerste keer kost je de meeste tijd, maar 3 units ieder jaar reinigen en je kan rekenen op 20 tot 30 minuten per unit als je de smaak te pakken hebt. Dan is 350 euro snel verdiend.

Ik zeg overigens niet dat het voor iedereen is, maar als je de tijd neemt voor de eerste keer, niets forceert en enig inzicht hebt is het prima te doen.

De buiten units zijn niet meer dan een paar schroeven die een kap vasthouden. Dat kan iedereen, zelfs met 2 linker handen. Even afspoelen met de tuinslang (lamellen), kast een schoonmaakbeurt geven met wat autoshampoo en klaar ben je.
Super, veel dank.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-01 17:41

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Mwoah heb het toch moeten opgeven, puur met de Daikin L/L verwarmen. Maar dat is ook logisch. Heb een 4.2kW unit in de woonkamer hangen en een 3.5kW op de eerste verdieping. Het is een huis van 220m2 en 850m3 inhoud. Nu heb ik een aantal ruimten gewoon afgesloten gehad maar toch, het leek op een bepaald moment alsof hij gewoon 'buiten adem' was, kon ze op 30 graden zetten en hele tijd op 'krachtig' blijven zetten maar had ondanks de herrie niet echt het idee het warm te krijgen. En had ook het idee dat hij soms gewoon 15 minuten géén warme lucht blies. Bleef gewoon uit. Waarschijnlijk dan dat defrosten wat ik hier wel eens zie langskomen. Isolatie van dit huis is ook niet top dus denk dat als daar eens wat aan gedaan zou worden (voornamelijk spouwmuur naisoleren) hij het een stuk beter zou kunnen bijbenen.

Uiteraard 24 uur per dag laten draaien en in de nacht op 17.5 laten doorkachelen, overdag 18.5/19 graden. Verbruik was zo'n 25-28kWh per etmaal. Nu de CV ketel laten draaien en die had omdat natuurlijk alles voor de rest zo afgekoeld was toch even een 15 minuten op 100% vermogen (30kW) stampen nodig voordat de retour een beetje warmer begon te worden.

Heb vanaf dat moment de L/L ook uitgezet en eerlijk is eerlijk, het is natuurlijk geweldig dat je in principe kunt besparen op je gasrekening etc. (eergisteren 25kWh verbruik, 10.6kWh opgewekt met zonnepanelen, dus netto 4,- verstookt waar dat met gas 14,- zou zijn), maar het is toch ook zó veel rustiger zonder die dingen aan in huis..

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Verwijderd

Dat kan ik me voorstellen als hij volle bak moet blazen dat het een herrie geeft. Hier 40m2 per verdieping waar een 3.5kW hangt die staat altijd op standje 1 en houdt het met gemak op 20 graden.

Verbruik december gemiddeld 10kWh en koude dagen voor Kerst 16kWh.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@Kuusj klinkt eigenlijk alsof die apparaten niet helemaal in orde zijn. Als ik ze hier op 30+ zet dan komt er lucht uit van boven de 60 graden.. dat is goed warm :X

Met kouder weer komen defrosts voor inderdaad. Met dit weer niet :)

• Kuusj

Kuusj

Glashelder schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:51:
@Kuusj klinkt eigenlijk alsof die apparaten niet helemaal in orde zijn. Als ik ze hier op 30+ zet dan komt er lucht uit van boven de 60 graden.. dat is goed warm :X

Met kouder weer komen defrosts voor inderdaad. Met dit weer niet :)
Hmm. Ja de lucht is 'goed warm' ja, zal eens met de IR meten. Maar ik kan niet zeggen dat het 60+ graden is, dan kun je er toch bijna niet in staan of wel.

Verder wel een vraag, bij koelen is dat niet maar bij warmen zeer regelmatig gorchel-achtige geluiden, alsof het koelmiddel borrelt. Meestal bij inschakelen van de ene of de andere unit. Ik schrik er wel eens wakker van. Een soort vloeibaar > gas geluid. Ik kan het echt niet omschrijven. Is dat wel normaal gedrag? Anders ga ik mijn installateur eens bellen. Ze hangen pas een krap half jaar.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
Zou het geen tekort aan R32 kunnen zijn @Kuusj? Ik had zoiets in het koelseizoen. Het was niet eens heel warm meer (graad of 25-30, terwijl het de weken ervoor 35 was en alles nog perfect functioneerde). Ik kreeg de temp niet meer onder de 21 graden, ook al zette ik hem helemaal vol open.

De installateur zie aanvankelijk dat het apparaat het aan zou moeten geven als er te weinig koelvloeistof in zat, maar na het wat te hebben bijgevuld was het probleem toch opgelost.

Ik kan het mis hebben maar volgens mij is dat gegorgel een teken dat hij een defrost aan het doen is.

[ Voor 9% gewijzigd door HarmoniousVibe op 13-01-2022 22:00 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Kuusj

Kuusj

HarmoniousVibe schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:59:
Zou het geen tekort aan R32 kunnen zijn @Kuusj? Ik had zoiets in het koelseizoen. Het was niet eens heel warm meer (graad of 25-30, terwijl het de weken ervoor 35 was en alles nog perfect functioneerde). Ik kreeg de temp niet meer onder de 21 graden, ook al zette ik hem helemaal vol open.

De installateur zie aanvankelijk dat het apparaat het aan zou moeten geven als er te weinig koelvloeistof in zat, maar na het wat te hebben bijgevuld was het probleem toch opgelost.
Ik heb echt geen flauw idee, daarom heb ik een installateur het zaakje laten installeren :+ In de hoop dat die weet waar hij mee bezig is. Maar ik heb wel zo'n gevoel ja. Alsof er zeg maar in een deel van de leiding geen R32 zit. Het zal feitelijk niet zo werken natuurlijk, maar zo kan ik het geluid het beste omschrijven.

We hebben er echt al prima mee verwarmd hoor, daar niet van. Maar ik vermoed gewoon dat dit ook te veel gevraagd is voor ons huis. We hebben ze ook niet gekocht als vervanging van de CV maar eigenlijk puur voor te koelen in de zomer, dat we er ook efficiënt mee zouden kunnen verwarmen heb ik pas achteraf aan gedacht.

Edit: mja dan zou hij dat iedere 10 minuten moeten doen. Ik begrijp wat je bedoeld, en dat heeft hij de afgelopen dagen een keer of 2-3 gedaan. Dat is echt anders dan het gegorchel wat ik bedoel.

Edit2: even alleen de unit boven aangezet op 31 graden en krachtig en dan komt er lucht uit van 65 graden. Dus dat lijkt prima te zijn, komt ook echt een bak warme lucht uit ja. Als ik de unit in de woonkamer ook vol aan zet zakt dit terug naar 50-55 graden. An sich lijkt me dat logisch, aangezien de WP zijn vermogen moet delen. Dat lijkt hij ook prima te doen aangezien die onder ook 50-55 graden op zit.

[ Voor 19% gewijzigd door Kuusj op 13-01-2022 22:20 ]

Pagina: 1 ... 98 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic