Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.374.603 views

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Kuusj schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:45:
Mwoah heb het toch moeten opgeven, puur met de Daikin L/L verwarmen. Maar dat is ook logisch. Heb een 4.2kW unit in de woonkamer hangen en een 3.5kW op de eerste verdieping. Het is een huis van 220m2 en 850m3 inhoud.
Dat is wel een serieus grote woning (hoge ruimtes?)
Ik ben benieuwd hoeveel gas je er op jaarbasis doordraait voor verwarming.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Mwoah heb het toch moeten opgeven, puur met de Daikin L/L verwarmen. Maar dat is ook logisch. Heb een 4.2kW unit in de woonkamer hangen en een 3.5kW op de eerste verdieping. Het is een huis van 220m2 en 850m3 inhoud.
Hmm, met 7,7 kW zou je toch een eind verwachten te komen met dit weer.

Wat is je jaarlijkse gasverbruik, om een inschatting te kunnen maken of dat kan kloppen, of dat er misschien toch iets mis is met de units?

Voor het idee, hier R=2,5 isolatie (jaren '90), hoekhuis en een 3,5 kW Daikin houdt de woonkamer (bijna 50 m2) met dit weer van continue 1-6 graden met gemak op 20 graden, staat zelfs nog op spaarstand en cmpfreq schommelt hele dagen rond de 26 Hz (kan tot over de 70). Dus die is niet hard aan het werk. Verbruik nu al dagen achtereen vrijwel exact 10 kWh per dag. Zou met gas 4 a 5 m3 per dag zijn geweest.

Jouw huis is wel veel groter obviously.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Mwoah heb het toch moeten opgeven, puur met de Daikin L/L verwarmen. Maar dat is ook logisch. Heb een 4.2kW unit in de woonkamer hangen en een 3.5kW op de eerste verdieping. Het is een huis van 220m2 en 850m3 inhoud. Nu heb ik een aantal ruimten gewoon afgesloten gehad maar toch, het leek op een bepaald moment alsof hij gewoon 'buiten adem' was, kon ze op 30 graden zetten en hele tijd op 'krachtig' blijven zetten maar had ondanks de herrie niet echt het idee het warm te krijgen. En had ook het idee dat hij soms gewoon 15 minuten géén warme lucht blies. Bleef gewoon uit. Waarschijnlijk dan dat defrosten wat ik hier wel eens zie langskomen. Isolatie van dit huis is ook niet top dus denk dat als daar eens wat aan gedaan zou worden (voornamelijk spouwmuur naisoleren) hij het een stuk beter zou kunnen bijbenen.

Uiteraard 24 uur per dag laten draaien en in de nacht op 17.5 laten doorkachelen, overdag 18.5/19 graden. Verbruik was zo'n 25-28kWh per etmaal. Nu de CV ketel laten draaien en die had omdat natuurlijk alles voor de rest zo afgekoeld was toch even een 15 minuten op 100% vermogen (30kW) stampen nodig voordat de retour een beetje warmer begon te worden.

Heb vanaf dat moment de L/L ook uitgezet en eerlijk is eerlijk, het is natuurlijk geweldig dat je in principe kunt besparen op je gasrekening etc. (eergisteren 25kWh verbruik, 10.6kWh opgewekt met zonnepanelen, dus netto 4,- verstookt waar dat met gas 14,- zou zijn), maar het is toch ook zó veel rustiger zonder die dingen aan in huis..
Precies mijn vraag, hoeveel gas verbruikte je op jaarbasis voordat je de airco gebruikte?
En hoeveel koelt de kamer af in een nacht als alles uit staat?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:12
Wilke schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:00:
[...]

Het maakt nou ook niet heel veel uit, en zo precies kun je het toch niet berekenen. Ik zou de tabel met average pakken.
Let op dat de schaal anders is. De 'average season' begint bij -7, warmer season bij 2 graden.

De bijbehorende Cops zijn het verschil tussen 'weinig verschil met CV-ketel' onder de 2 graden, en weinig verschil met CV ketel onder de -7.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:01

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

ASW1 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:20:
[...]

Dat is wel een serieus grote woning (hoge ruimtes?)
Ik ben benieuwd hoeveel gas je er op jaarbasis doordraait voor verwarming.
Hoop m2's die niet meegerekend worden in de oppervlakte omdat ze onder de 1.5m hoogte zitten (schuin dak), feitelijk gaat het wel richting de 260-280m2. Het is best een ruime vrijstaande woning ja, uit 1980. Isolatie is redelijk, veel HR++ dubbelglas, maar gevel nog niet na-geisoleerd. Dus ik denk dat daar stiekem veel warmte weg gaat. Moet ik wel bijzeggen dat ik dan ook een hoop m2's niet verwarm (omdat ik momenteel als enige thuis ben). Dus zolder, en 3 slaapkamers. Schat dat ze in totaal 140-160m2 aan het verwarmen zijn.

Ter illustratie, in december zouden we er ongeveer 400m3 doorheen hebben gejaagd als ik niet gedeeltelijk verwarmd had met de WP. Zo doen we het eigenlijk ook, hybride zeg maar. Dan hoeft de WP niet op zijn tenen te lopen en de ketel kan ver genoeg terug in vermogen om niet te gaan pendelen.

Gisteren heeft de unit boven van 10:00 tot 16:00 ieder uur 0.7kWh verbruikt, en die onder van 10:00 tot 16:00 ieder uur zo'n 0.75kWh. Dus ja 1.5kW vermogen, is dat dan wat ik mag verwachten qua max vermogen of mis ik toch ergens iets? Echt warm kregen ze het daarmee dus niet gehouden, 16.1 graden binnen was toch wel een grens voor mij.

@HereIsTom @Wilke In 2019 gasverbruik van 1800m3, 2020 een 1900m3. We zijn redelijk 'zuinig' qua temperatuur thuis. In de nacht altijd terug naar 16.5 graden. Overdag meestal 17.5 en in de avond 18.0/18.5.

Als het 18 graden is op een kamer en ik verwarm niks dan zal het in de morgen ongeveer 16-16.5 graden zijn.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Wilke
  • Nu online
@Kuusj , koevlaas (forumlid) heeft een handige vuistregel/formule: gasverbruik in m3, x8 kWh warmte effectief per m3, is voor jou dan 15000 kWh. Delen door 1650 voor benodigd vermogen WP. Naar boven afgerond 10 kW. Maar met her weer nu zou het toch echt nog wel moeten lukken met die 7,7 dan, als het nu al wegzakt naar 16 graden terwijl de instelling veel hoger is, hmm.

1900 m3 gas is voor zo'n woning trouwens echt weinig!

• Kuusj

Kuusj

Wilke schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:45:
@Kuusj , koevlaas (forumlid) heeft een handige vuistregel/formule: gasverbruik in m3, x8 kWh warmte effectief per m3, is voor jou dan 15000 kWh. Delen door 1650 voor benodigd vermogen WP. Naar boven afgerond 10 kW. Maar met her weer nu zou het toch echt nog wel moeten lukken met die 7,7 dan, als het nu al wegzakt naar 16 graden terwijl de instelling veel hoger is, hmm.

Dat het in feite een te licht vermogen is had ik wel gedacht. Maar inderdaad, ik zou niet verwachten nu al in de knel te komen. Wat wel een factor is (misschien?) is dat de WP aan een muur bij ons dakterras is gemonteerd. Dat is een soort inpandig dakterras van 12m2 waar een muur van 1.20 het laagste obstakel is. De WP zit daar ‘onder’, en de koele lucht verzamelt zich natuurlijk. Het zou volgend de WP nu -0.5 graden zijn terwijl het eigenlijk 2.5-3 graden bij ons is op dit moment. Maar of dit nu de grote oorzaak is?

En ja het valt eigenlijk reuze mee.. nu is het verwarmingbeleid hier ook redelijk rigoureus :+ Niet dat het koud is maar je zult hier ook niet snel het gevoel hebben bij je opa/oma op bezoek te zijn waar het 22 graden is. Het is ook een ketel met alles erop en eraan. HRC107, CW6, etc., qua efficiëntie iig niet echt iets veel beters te koop heb ik het idee. En ik heb de aanvoertemp teruggezet en de radiatoren ingeregeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Kuusj op 13-01-2022 22:55 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Kuusj schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:52:
[...]

<>En ik heb de aanvoertemp teruggezet <>
Van welke standaardinstellig naar welke instelling?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Kuusj

Kuusj

franssie schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 23:20:
[...]

Van welke standaardinstellig naar welke instelling?
Ik weet het niet meer precies, maar dit was meen ik 75/80 graden en is nu 55 graden. Ik kijk er niet iedere dag naar moet ik eerlijk zeggen haha. Retourtemp was tijdens testen iig 30 graden, dat weet ik wel nog. Wat het daarvoor was heb ik nooit getest, maar waarschijnlijk veel te hoog. Denk alleen daarmee al 10-15% gewonnen te hebben.

55 graden ja, ik heb het even nagekeken. Maar lager moet ik denk ik ook niet gaan. Dan gaat het met de koudere dagen echt te lang duren om de hut warm te krijgen denk ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Kuusj op 13-01-2022 23:38 ]

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Kuusj schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 23:35:
[...]

<>
55 graden ja, ik heb het even nagekeken. Maar lager moet ik denk ik ook niet gaan. Dan gaat het met de koudere dagen echt te lang duren om de hut warm te krijgen denk ik.
55 graden kan als je radiatoren groot genoeg zijn - en dat zou ik denken aangezien je een recent huis hebt. Maar wellicht zit daar toch je 'lek' in vermogen - of anders eens op zoek naar een tochtplek/warmtelek.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Kuusj

Kuusj

franssie schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 23:59:
[...]

55 graden kan als je radiatoren groot genoeg zijn - en dat zou ik denken aangezien je een recent huis hebt. Maar wellicht zit daar toch je 'lek' in vermogen - of anders eens op zoek naar een tochtplek/warmtelek.
Ja, maar de CV krijgt de woning makkelijk warm :) Daar is nooit een probleem mee geweest.
Het lukt net niet om het huis warm te krijgen met alleen de L/L WP, dat is ook eigenlijk mijn probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Kuusj op 14-01-2022 00:09 ]

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:07
Rctworld schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:56:
[...]

Dat is inderdaad wat ik probeerde te zeggen :+ (maar dan 10x beter verwoord :F ) Het zijn dus referentiewaardes op basis van verwachte (referentie) warmtebehoeftes?

Als ik dan zie dat een 25ZSX-W maximaal 6kW verwarmingsvermogen kan leveren volgens MHI, is er dan nog ergens te bepalen bij welke temperaturen en welke COP je dan zou halen?

Ons huis als geheel is bij de bouw berekend op ±9,5kW aan verwarmingsvermogen en dan gaan ze volgens mij uit van ruwweg huis binnen 2 uur van 16 naar 20 graden verwarmen terwijl het buiten -15 is o.i.d. Dus 6kW vermogen lijkt mij echt al extreem veel omdat het überhaupt nauwelijks afkoelt in huis. De CV krijgt ook op 43 graden aanvoer en 30% vermogen het huis moeiteloos warm (beneden vloerverwarming, boven Jaga Strada radiatoren).
Als je toch al voorzien bent van lage temperatuur verwarming, heb je dan al eens een L/W warmtepomp overwogen. Daar kan je ook beperkt mee koelen, maar als vooral verwarmen het doel is, lijkt me dat misschien een mooie oplossing voor jullie.

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:30
GORby schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 00:09:
[...]

Als je toch al voorzien bent van lage temperatuur verwarming, heb je dan al eens een L/W warmtepomp overwogen. Daar kan je ook beperkt mee koelen, maar als vooral verwarmen het doel is, lijkt me dat misschien een mooie oplossing voor jullie.
Grappig genoeg is het eigenlijk andersom ontstaan. Willen graag koelen en na het verdiepen in airco's lijkt verwarmen een interessante bijvangst. Bij L/W lijkt koelen niet heel handig wat ik er van lees. En tvt voor de use case verwarmen lijkt ook heel lang voor 650m3 per jaar aan verwarming.

En ik zou bang zijn dat de aanpassingen aan de CV installatie wat ingrijpend zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Rctworld op 14-01-2022 00:52 ]

• priens
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-11-2025
Mwoah heb het toch moeten opgeven, puur met de Daikin L/L verwarmen.
Wellicht ten overvloede, maar heb je de filters van de binnenunit al eens schoongemaakt?

Ik heb hetzelfde gehad eerder deze maand. Airco dit jaar geplaatst om de begane grond te koelen, maar gemerkt dat verwarmen ook prima kan. Op de verdieping hangt al 8 jaar vaste airco, maar werd alleen gebruikt om te koelen. Dus in al die tijd misschien 1x de filters schoongemaakt. Maar... bij verwarmen staat het ding zomaar 14u per dag op de maximale fan-stand, want wij hebben een lange ruimte.

Rond de jaarwisseling merkte ik dat de airco het niet meer 'trok', de keuken (waar ie hangt) kwam nog prima op temperatuur, maar de woonkamer (wat verder weg, die eerder prima op temperatuur kwam) werd niet meer warm. De hele dag op maximaal + hi-power en dan met moeite op 18,5 graden uitkomen. Terwijl hij in december tijdens de vorst de boel zomaar naar 20 graden kreeg. Tijdje over nagedacht en overwogen om de installateur te bellen, tot ik op het 'lumineuze' idee kwam om de filters eens te checken.
Die zaten na 3 maanden verwarmen dus aardig dicht. Die even gereinigd en nu verwarmt hij weer als vanouds. 8)

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-01 20:27
Ik heb de LG S12ET op zolder hangen en merk dat deze vandaag en gisteren erg veel moeite heeft om warm te worden.
Als in, het lukt gewoon niet... De lucht die uit de airco komt is op z'n hoogst lauw. Het maakt niet uit op welke temperatuur ik hem instel.
Het heeft wel gewoon goed gefunctioneerd, ik weet nog dat ik bij mezelf dacht 'wat is het warm hier', maar nu loopt de kamertemperatuur nagenoeg niet op.

De STEK monteur die de installatie in werking heeft gezet, geeft aan "Met dit weer kan een airco regelmatig in een defrost modus gaan. Dan wordt ie even warm en dan weer koel.", maar daar geloof ik niet zo in... Zo koud is het ook weer niet buiten, toch?
Zou het een lek zijn?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
plofkip schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:30:
Ik heb de LG S12ET op zolder hangen en merk dat deze vandaag en gisteren erg veel moeite heeft om warm te worden.
Als in, het lukt gewoon niet... De lucht die uit de airco komt is op z'n hoogst lauw. Het maakt niet uit op welke temperatuur ik hem instel.
Het heeft wel gewoon goed gefunctioneerd, ik weet nog dat ik bij mezelf dacht 'wat is het warm hier', maar nu loopt de kamertemperatuur nagenoeg niet op.

De STEK monteur die de installatie in werking heeft gezet, geeft aan "Met dit weer kan een airco regelmatig in een defrost modus gaan. Dan wordt ie even warm en dan weer koel.", maar daar geloof ik niet zo in... Zo koud is het ook weer niet buiten, toch?
Zou het een lek zijn?
Ja.

Met dit weer heeft niemand defrosts (in ieder geval niet met units die geen vaste timer daarvoor hebben..).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• plofkip
Dat zou mooi klote zijn, want de buiten unit hangt op 8 meter hoogte en eigenlijk alleen fatsoenlijk te bereiken met een steiger :|

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:26
plofkip schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:30:

Zou het een lek zijn?
Ik heb exact deze unit beneden hangen als hoofdverwarming. Met het weer van de afgelopen paar dagen heb ik geen enkele defrost gehad. Enkel een paar in het begin van de week met de nachttemperatuur onder 0 en de hoge luchtvochtigheid.
Bij een defrost moet de unit de flap omhoog zetten en gaat het druppeltje branden op het display. Je moet dan een zachte koude luchtstroom voelen.

Duurt het bij jou ook lang voordat hij daadwerkelijk gaat verwarmen? Mijn unit heeft een lek gehad door een gescheurde koppeling. Ik merkte dat het steeds langer ging duren voordat hij daadwerkelijk ging verwarmen. Verder dezelfde symptomen als jij nu hebt. Ik gok toch een lek/te weinig koelmiddel.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• plofkip
Headshot_NL schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:53:
[...]

Ik heb exact deze unit beneden hangen als hoofdverwarming. Met het weer van de afgelopen paar dagen heb ik geen enkele defrost gehad. Enkel een paar in het begin van de week met de nachttemperatuur onder 0 en de hoge luchtvochtigheid.
Bij een defrost moet de unit de flap omhoog zetten en gaat het druppeltje branden op het display. Je moet dan een zachte koude luchtstroom voelen.

Duurt het bij jou ook lang voordat hij daadwerkelijk gaat verwarmen? Mijn unit heeft een lek gehad door een gescheurde koppeling. Ik merkte dat het steeds langer ging duren voordat hij daadwerkelijk ging verwarmen. Verder dezelfde symptomen als jij nu hebt. Ik gok toch een lek/te weinig koelmiddel.
Ja het duurt lang voordat hij daadwerkelijk begint met verwarmen, dat viel me ook al op.
Ik heb dezelfde unit op de 1e verdieping hangen en heb het idee dat die wel fatsoenlijk verwarmt. Zal dus inderdaad een lek zijn :-( :-( :-(

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:26
plofkip schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:57:
[...]

Ja het duurt lang voordat hij daadwerkelijk begint met verwarmen, dat viel me ook al op.
Ik heb dezelfde unit op de 1e verdieping hangen en heb het idee dat die wel fatsoenlijk verwarmt. Zal dus inderdaad een lek zijn :-( :-( :-(
Denk dat je hem dan toch langs moet laten komen. Hoe lang hangt hij al? Lijkt me anders gewoon een garantiegeval.
Ik kreeg uiteindelijk code CH38 welke aangeeft dat er te weinig koelmiddel is. Je zou ook even de diagnostics vanuit de app kunnen doen al gaf deze pas heel laat aan dat er iets mis was bij mij. Toen gaf de unit het zelf ook al aan.
Verstandig om hem gewoon uit te zetten om schade te voorkomen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• plofkip
Headshot_NL schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:05:
[...]

Denk dat je hem dan toch langs moet laten komen. Hoe lang hangt hij al? Lijkt me anders gewoon een garantiegeval.
Ik kreeg uiteindelijk code CH38 welke aangeeft dat er te weinig koelmiddel is. Je zou ook even de diagnostics vanuit de app kunnen doen al gaf deze pas heel laat aan dat er iets mis was bij mij. Toen gaf de unit het zelf ook al aan.
Verstandig om hem gewoon uit te zetten om schade te voorkomen.
Hangt sinds april, dus nog niet zo lang. Het probleem is; kan ik weer een steiger gaan huren, ophalen, opbouwen, afbouwen en terug brengen. Veel werk en uiteraard kosten. En het vervelende is; de STEK monteur heeft hoogtevrees.......... :X
Zal zo eens kijken met diagnostics!

Edit: diagnostics geeft geen issue aan.

[ Voor 4% gewijzigd door plofkip op 14-01-2022 10:24 ]

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Glashelder schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:50:
[...]

Ja.
Met dit weer heeft niemand defrosts (in ieder geval niet met units die geen vaste timer daarvoor hebben..).
Misschien moet je je eigen woonplaats niet als maatstaf voor de gehele Benelux nemen en daarop advies geven. Hier is het bvb. al dagen rond het nulpunt en mistig, ik heb quasi elk uur een defrost.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:17
HereIsTom schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:03:
[...]

Tja kwa gas zit ik nog goed, onze leverancier is in december failliet gegaan, nu heb ik € 1,19 voor gas, gas verbruik nu nog maar 4m3 p.mnd. voor warm water, maar € 0,42 en € 0,52 voor elektra, net nu ik deze winter ben overgegaan op verwarmen met de Airco :'(
Ter info: COP tabel mijn Airco(A+++).
Temp COP
+10 = 5,2
0 = 4,43
-10 = 3,8
-15 = 3,2

Mag ik vragen welk leverancier zo afwijkend gastarief heeft/had?

Mijn leverancier €1,70 m3 gas en €0,52 energie vanwege PV maakt de energieprijs niets uit ivm saldering, hoe duurder stroom des te sneller PV terug verdiend, omgerekend zit ik rond €0,08 per kwh, wat ik niet opmaak gaat het net op en krijg ik fors minder voor.

In de winter bij vorst staat hier wel de vloerverwarming aan als bijverwarming om geen comfort verlies te ervaren, je kan beide tegelijk aan hebben en zo bespaar je alsnog een hoop gas.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 14-01-2022 10:41 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:06
Wilke schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:45:

Die regel kende ik nog niet voor vermogen WP.
Ik verbruik nu per jaar 350m3 ('nieuwbouw' 2016). Dus dan kom ik uit op een WP van 1.7kW :+
En dat is dan inclusief SWW....

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• HereIsTom
mr_evil08 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:39:
[...]

Ter info: COP tabel mijn Airco(A+++).
Temp COP
+10 = 5,2
0 = 4,43
-10 = 3,8
-15 = 3,2

Mag ik vragen welk leverancier zo afwijkend gastarief heeft/had?

Mijn leverancier €1,70 m3 gas en €0,52 energie vanwege PV maakt de energieprijs niets uit ivm saldering, hoe duurder stroom des te sneller PV terug verdiend, omgerekend zit ik rond €0,08 per kwh, wat ik niet opmaak gaat het net op en krijg ik fors minder voor.

In de winter bij vorst staat hier wel de vloerverwarming aan als bijverwarming om geen comfort verlies te ervaren, je kan beide tegelijk aan hebben en zo bespaar je alsnog een hoop gas.
Leverancier met deze prijzen is Budget Energie, deze heeft de boel overgenomen per 30 december omdat de vorige leverancier failliet was. Helaas kun je bij Budget Energie ook niet voor Enkel tarief kiezen.
Overstappen heeft nu ook geen zin, aangezien de prijzen nu overal nog veel hoger zijn 8)7
Gasverbruik zal nu met de Airco nog maar 50m3 per jaar zijn, stroomverbruik weet ik dus nog niet.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Kuusj

Kuusj

priens schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:32:
[...]

Wellicht ten overvloede, maar heb je de filters van de binnenunit al eens schoongemaakt?

Ik heb hetzelfde gehad eerder deze maand. Airco dit jaar geplaatst om de begane grond te koelen, maar gemerkt dat verwarmen ook prima kan. Op de verdieping hangt al 8 jaar vaste airco, maar werd alleen gebruikt om te koelen. Dus in al die tijd misschien 1x de filters schoongemaakt. Maar... bij verwarmen staat het ding zomaar 14u per dag op de maximale fan-stand, want wij hebben een lange ruimte.

Rond de jaarwisseling merkte ik dat de airco het niet meer 'trok', de keuken (waar ie hangt) kwam nog prima op temperatuur, maar de woonkamer (wat verder weg, die eerder prima op temperatuur kwam) werd niet meer warm. De hele dag op maximaal + hi-power en dan met moeite op 18,5 graden uitkomen. Terwijl hij in december tijdens de vorst de boel zomaar naar 20 graden kreeg. Tijdje over nagedacht en overwogen om de installateur te bellen, tot ik op het 'lumineuze' idee kwam om de filters eens te checken.
Die zaten na 3 maanden verwarmen dus aardig dicht. Die even gereinigd en nu verwarmt hij weer als vanouds. 8)
Ik dacht dat die filters wel meevielen, maar vooral bovenin zat er wel aardig wat stof ja. Ik durf niet in te schatten in hoeverre dit echt flow-beperkend is maar ze zijn nu schoon! Bedankt dus. Ik ga het meemaken.
Slonzo schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:38:
[...]

Misschien moet je je eigen woonplaats niet als maatstaf voor de gehele Benelux nemen en daarop advies geven. Hier is het bvb. al dagen rond het nulpunt en mistig, ik heb quasi elk uur een defrost.
Ja ik heb dus ook al een paar defrosts gehad, in de nacht rond de -3, overdag rond het vriespunt. En enorm dichte mist af en toe.

[ Voor 13% gewijzigd door Kuusj op 14-01-2022 11:59 ]

• Ronald_O
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:56
Goed dat jullie het over filters en schoonmaken hebben.. had als plan om het na het stookseizoen goed schoon te maken m.b.v. @Notna zijn filmpje. Maar toch naar even gekeken en het stof verzameld zich sneller dan ik dacht.. (hij hangt hier nu ongeveer 2 maanden)

Beide filters even snel schoongemaakt en scheelt zowaar ~100 watt in verbruik. Dus dat wordt een maandelijkse routine tijdens het stookseizoen. Na het stookseizoen dan even grondig doen en voor het stookseizoen even checken.

Edit:
-------
Hij zat me in de zeik te nemen. Was zich kennelijk nog even aan het oriënteren op de kamer temperatuur. Scheelt ongeveer ~35 watt nu. Vond het al veel.. alsnog een 7% winst met deze kleine moeite :*)

[ Voor 18% gewijzigd door Ronald_O op 14-01-2022 13:14 ]

PVoutput

• Wilke
  • Nu online
Kodess schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:50:
Die regel kende ik nog niet voor vermogen WP.
Ik verbruik nu per jaar 350m3 ('nieuwbouw' 2016). Dus dan kom ik uit op een WP van 1.7kW :+
Ja, en de kans is best groot dat dat klopt ook. Uiteraard zou je dit afronden naar 2,5 ofzo.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:30

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het schoonblazen van de binnenunit met een compressor?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:11

Gerco-M

mijn tornado res.

@Kuusj
Isolatie maakt echt een wereld van verschil op een grote vrijstaande villa!
Onze units moesten eerder ook hard werken maar nu met zolder vloer isolatie is de slaapkamer verdieping met gemak warm te houden wat enorm scheeld in energieverbruik natuurlijk, maar ook in lawaai en comfort. Een meer gelijkmatige temperatuur is gewoon veel prettiger.
Onze spouwmaar is al wel geisoleerd, maar het dak is kwa isolatie en tocht niet al te best en nu ik dat aan het verbeteren ben kan de L/L WP het met een stuk meer gemak warm houden.

Wij zaten eerder op 2800 m3 per jaar aan gas! Op koude dagen ruim 20 m3. Nu met de L/L WP units op ca 20-25 kwh per dag is het behaaglijk warm (20-21 graden)
Het is een woning uit 1969. Ca de helft van de kamers verwarmd (150 m2)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Henry_
  • Laatst online: 19:02
revolution-nl schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:11:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het schoonblazen van de binnenunit met een compressor?
Ik zou dit persoonlijk niet doen omdat de lucht uit de compressor mogelijk vocht en olie kan bevatten.

Mocht je de binnenunit willen uitblazen zou ik dit doen met een stofzuiger die uit kan blazen en er een stofzuiger bij waar de uitgeblazen lucht c.q. stof direct mee opgevangen wordt.

Indien je niet over dergelijke appratuur beschikt is een product als dit wellicht een optie : https://www.zepindustries...t_code=EU73104&SubCat=730

[ Voor 16% gewijzigd door Henry_ op 14-01-2022 15:13 ]

• Rctworld
Nu redelijk uit over de opstelling:
- 20 ZS-W voor de zolder
- 35 ZSX-W voor de woonkamer

Heb eerder wel wat offertes gehad van willekeurige multi-split opstellingen van verschillende merken (zijn maar weinig "adviseurs" die luisteren als je zegt dat het niet uitmaakt als er 2 buiten units hangen en je bang bent dat het minimale vermogen van een multi split buitenunit niet lekker gaat werken bij verwarmen). Die liepen allemaal van 4700 tot 5900 euro.

Heb nu de eerste offerte waarbij ik zelf specifiek gevraagd heb om deze twee single-splits. Die offerte is 5200 ex WiFi modules, dat is dan wel bij een grotere partij die hier goed aangeschreven is. Ik zie van forumlid Tranquility een prijs voor nagenoeg dezelfde opstelling van 4330 inclusief WiFi modules en heb ook alvast een contactformulier ingevuld bij zijn installateur. Wat zou je realistisch gezien maximaal moeten betalen voor deze opstelling? Zou je in de airco wereld enige waarde moeten hechten aan een grotere partij?

Eerlijkheid gebied te zeggen dat er 2 beton boringen nodig zijn en het gat naar de zolder snel 8 tot 8,5m2 hoog geboord zal moeten worden (op de zijgevel) waardoor sommige partijen het ook hebben over een steiger opbouwen. Dat kost natuurlijk ook wat + ik zit in de randstad :+

[ Voor 5% gewijzigd door Rctworld op 14-01-2022 15:13 ]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
revolution-nl schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:11:
Geen specifieke ervaring. Maar wel een opmerking: als je perslucht zou gebruiken wel opletten dat die vrij is van olie en water anders verstuif je dit in je warmtepomp.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Rctworld schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:12:
Nu redelijk uit over de opstelling:
- 20 ZS-W voor de zolder
- 35 ZSX-W voor de woonkamer

Heb eerder wel wat offertes gehad van willekeurige multi-split opstellingen van verschillende merken (zijn maar weinig "adviseurs" die luisteren als je zegt dat het niet uitmaakt als er 2 buiten units hangen en je bang bent dat het minimale vermogen van een multi split buitenunit niet lekker gaat werken bij verwarmen). Die liepen allemaal van 4700 tot 5900 euro.

Heb nu de eerste offerte waarbij ik zelf specifiek gevraagd heb om deze twee single-splits. Die offerte is 5200 ex WiFi modules, dat is dan wel bij een grotere partij die hier goed aangeschreven is. Ik zie van forumlid Tranquility een prijs voor nagenoeg dezelfde opstelling van 4330 inclusief WiFi modules en heb ook alvast een contactformulier ingevuld bij zijn installateur. Wat zou je realistisch gezien maximaal moeten betalen voor deze opstelling? Zou je in de airco wereld enige waarde moeten hechten aan een grotere partij?

Eerlijkheid gebied te zeggen dat er 2 beton boringen nodig zijn en het gat naar de zolder snel 8 tot 8,5m2 hoog geboord zal moeten worden (op de zijgevel) waardoor sommige partijen het ook hebben over een steiger opbouwen. Dat kost natuurlijk ook wat + ik zit in de randstad :+
Kanonnen wat een geld :D.

Ik was voor mijn MHI 3.5 ZSWT voor de BGG en de MHI 3.5ZSW voor de zolder in totaal 3500 euro kwijt. Kalkzandsteen hier dus een betonboring was niet nodig, was ex Wi-Fi.

In jouw situatie zou ik ook zeker niet voor een multi gaan.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Rctworld
revolution-nl schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:37:
[...]

Kanonnen wat een geld :D.

Ik was voor mijn MHI 3.5 ZSWT voor de BGG en de MHI 3.5ZSW voor de zolder in totaal 3500 euro kwijt. Kalkzandsteen hier dus een betonboring was niet nodig, was ex Wi-Fi
Haha, ja, happy me :D Hadden ze een steiger nodig? ;) En de 35ZSX-W is wel echt "schrikbarend" veel duurder dan de "normale" ZS-W (als ik even snel op een webshop kijk is de ZSX ±1600 euro en de ZS ±930 euro). Realistisch ga ik dat nooit terugverdienen en kan ik dat geld beter in wat meer zonnepanelen steken. Maar op basis van de verhalen hier heb ik het idee dat de ZSX-W sowieso niet wat beter moduleert en comfort geeft, dus dan maar dokken (voor zover het een realistische offerte is).

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Rctworld schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:40:
[...]

Haha, ja, happy me :D Hadden ze een steiger nodig? ;) En de 35ZSX-W is wel echt "schrikbarend" veel duurder dan de "normale" ZS-W (als ik even snel op een webshop kijk is de ZSX ±1600 euro en de ZS ±930 euro). Realistisch ga ik dat nooit terugverdienen en kan ik dat geld beter in wat meer zonnepanelen steken. Maar op basis van de verhalen hier heb ik het idee dat de ZSX-W sowieso niet wat beter moduleert en comfort geeft, dus dan maar dokken (voor zover het een realistische offerte is).
Ze konden bij mij op het dak van de garage een ladder zetten om de leidingen te monteren.

Als je het geld over heb voor de ZSX zou ik dat zeker doen. De ZSX kwam bij ons niet door de WAF door het uiterlijk van de unit in bedrijf :D

Modulatie bereik van de ZSX is volgens mij redelijk gelijk, grote verschil zal hem in de SCOP zitten en ook het max vermogen is wat hoger volgens mij. Comfort verschil tussen de ZS en ZSX zal er denk ik niet zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 14-01-2022 15:46 ]

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

En ik vind de ZSX ook superstil. Zeker vgl met de SRK 71ZR-W die we hier ook hebben. Okee die heeft een serieus formaat maar toch.

De ZSX 25 in de slaapkamer op de allerlaagste stand (1, ultra low volgens mij) horen we hem nauwelijks en kunnen nog leuk een film kijken terwijl het toch lekker warm blijft.
We hadden eerder een 50” plasma die het ook goed warm hield maar “helaas” hebben we die niet meer maar nu een meer efficiente maar wel grotere TV. (75”) :)

Het uiterlijk van de ZSX kan je over twisten met de uitvouwende voorkap en dergelijke maar ik heb wel het idee dat het bijdraagt aan het rendement en comfort.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gerco-M schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:57:
En ik vind de ZSX ook superstil. Zeker vgl met de SRK 71ZR-W die we hier ook hebben. Okee die heeft een serieus formaat maar toch.

De ZSX 25 in de slaapkamer op de allerlaagste stand (1, ultra low volgens mij) horen we hem nauwelijks en kunnen nog leuk een film kijken terwijl het toch lekker warm blijft.
We hadden eerder een 50” plasma die het ook goed warm hield maar “helaas” hebben we die niet meer maar nu een meer efficiente maar wel grotere TV. (75”) :)

Het uiterlijk van de ZSX kan je over twisten met de uitvouwende voorkap en dergelijke maar ik heb wel het idee dat het bijdraagt aan het rendement en comfort.
De ZS en de ZSX zijn beide 19 dB(A), de uitvouwende voorkap is ongetwijfeld voor de COP.

• Rctworld
revolution-nl schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:45:
[...]
Als je het geld over heb voor de ZSX zou ik dat zeker doen. De ZSX kwam bij ons niet door de WAF door het uiterlijk van de unit in bedrijf :D
Gelukkig heb ik autonomie om te doen wat ik wil op tech vlak dus ze ziet het vanzelf :+

Is er qua SCOP/prijs/kwaliteit verhouding nog iets wat in de buurt komt van de ZSX? Op eurovent staan wel Daikins maar die zijn volgens mij nog duurder en de Panasonics/Toshibas lijken hier allemaal niet of nauwelijks gevoerd te worden.

• GORby
Rctworld schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 00:51:
[...]

Grappig genoeg is het eigenlijk andersom ontstaan. Willen graag koelen en na het verdiepen in airco's lijkt verwarmen een interessante bijvangst. Bij L/W lijkt koelen niet heel handig wat ik er van lees. En tvt voor de use case verwarmen lijkt ook heel lang voor 650m3 per jaar aan verwarming.

En ik zou bang zijn dat de aanpassingen aan de CV installatie wat ingrijpend zijn.
Net door je lage jaarverbruik en vloerverwarming + LT radiatoren dacht ik eigenlijk aan een L/W systeem. Het enige wat er aan de CV installatie moet veranderen is dat de huidige gasketel vervangen wordt door een L/W installatie. Aan de rest van je verwarmingsinstallatie moet er normaal niets gewijzigd worden.
Als je relatief weinig koelvermogen nodig hebt (wat ik verwacht met je lage verbruik voor verwarming), kan een L/W systeem misschien interessant zijn, eventueel aangevuld met een vrij basis airco voor wat extra koelte op de heetste dagen.

Als je eerste idee het koelen was heb je misschien toch wat meer opwarming dan ik dacht, dus zal je inderdaad misschien meer plezier hebben aan de L/L installatie. Misschien is het toch interessant om je licht eens op te steken bij het lucht/water topic.

• GORby
plofkip schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:19:
[...]

Hangt sinds april, dus nog niet zo lang. Het probleem is; kan ik weer een steiger gaan huren, ophalen, opbouwen, afbouwen en terug brengen. Veel werk en uiteraard kosten. En het vervelende is; de STEK monteur heeft hoogtevrees.......... :X
Zal zo eens kijken met diagnostics!

Edit: diagnostics geeft geen issue aan.
Dat werk en die kosten lijken me dan toch voor de installateur. Ofwel is er iets mis met de airco en kan die dat verhalen op de fabrikant, ofwel heeft hij iets mis gedaan bij de installatie en is het niet aan jou om daarvoor op te draaien.

• plofkip
GORby schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:10:
[...]

Dat werk en die kosten lijken me dan toch voor de installateur. Ofwel is er iets mis met de airco en kan die dat verhalen op de fabrikant, ofwel heeft hij iets mis gedaan bij de installatie en is het niet aan jou om daarvoor op te draaien.
Airco's heb ik zelf aangeschaft uit Spanje. Weet niet of installateur daarvoor op gaat draaien.

• GORby
HereIsTom schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:32:
[...]

Overstappen heeft nu ook geen zin, aangezien de prijzen nu overal nog veel hoger zijn 8)7
Damn, jullie worden wel heel hard genaaid daar in het noorden. We hebben hier in België net het nieuwe (vaste) elektriciteitstarief voor dit jaar gekregen: 0,25 €/kWh bij Ecopower. Da's een beperkte stijging van iets meer dan 10% ten opzichte van het tarief van vorig jaar. Daar moet ik wel even bij zeggen dat ze in alle andere regio's van België duurder zijn door de hogere nettarieven. Het hoogste was bij hen iets meer dan € 0,31/kWh.

[ Voor 9% gewijzigd door GORby op 14-01-2022 19:17 ]

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:39
GORby schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:17:
[/quote]

Damn, jullie worden wel heel hard genaaid daar in het noorden. We hebben hier in België net het nieuwe (vaste) elektriciteitstarief voor dit jaar gekregen: 0,25 €/kWh bij Ecopower. Da's een beperkte stijging van iets meer dan 10% ten opzichte van het tarief van vorig jaar. Daar moet ik wel even bij zeggen dat ze in alle andere regio's van België duurder zijn door de hogere nettarieven. Het hoogste was bij hen iets meer dan € 0,31/kWh.
Maar wij mogen voorlopig nog wel even salderen :+

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• GORby
GermanPivo schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:17:
[...]

Maar wij mogen voorlopig nog wel even salderen :+
Zo lang ik die "slimme" meter hier buiten kan houden, kan ik dat ook. Al moet ik zeggen dat de slimme meter voor ons specifieke geval mogelijk goedkoper uitvalt, omdat we het verbruik en de productie vrij goed op elkaar kunnen afstemmen met de domotica en het prosumententarief (wat niet in die elektriciteitsprijs zit) dan wegvalt.

• GORby
plofkip schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:14:
[...]

Airco's heb ik zelf aangeschaft uit Spanje. Weet niet of installateur daarvoor op gaat draaien.
De installateur blijft verantwoordelijk voor de deugdelijke installatie, dus als het daaraan blijkt te liggen, zou je dat op hem kunnen verhalen. Aangezien je hem niet bij de installateur gekocht hebt, ligt dat wel wat moeilijker natuurlijk, want je gaat moeten kunnen aantonen dat de fout bij hem ligt of zelf achter de fabrikant/webwinkel aangaan voor je geld. De installateur en winkel/fabrikant gaan dan natuurlijk naar elkaar wijzen en jij mag het uitzoeken.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:49
Gerco-M schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:57:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mijn eerste gevoel nu, is om eerst enkel de beneden-unit te nemen... Kijken hoe dat bevalt en of we de slaapkamer verwarming überhaupt nodig hebben... En dan beslissen of die multi split nodig is of dat we enkel op zolder een unit bijplaatsen. Momenteel verwarmen we de slaapkamers ook nauwelijks tot niet. Is dat een goed idee of heb ik sowieso ook voor de slaapkamers nodig?

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Voor de slaapkamers is 2.0 zeker genoeg, maar vaak hebben de 2.0 en 2.5 ook zelfde prijs en uiterlijk dus eigenlijk boeit het helemaal niet.

Wat handig is in jouw situatie kwa slaapkamers verwarmen ligt ook aan de isolatie van je huis en hoe en wanneer je precies verwarmd. Het kan best zijn dat het iets kouder in de slaapkamers zal worden, en of dat te koud is kan je beoordelen. Als je alle deuren altijd openlaat zodat de warmte zich kan verspreiden scheeld het misschien iets, maar dat geeft niet meer comfort en gemak.

Het fijnste is natuurlijk op elke kamer een unit, maar dat is zeker niet de goedkoopste optie. En je kan zeker beginnen met alleen de woonkamer en dan nog gewoon kijken wat handig is. Ja de 50 voor de woonkamer is vast iets aan de ruime kant, maar op zich geen probleem denk ik, en kan zeker als ZSX toch wel ver genoeg terug moduleren. Ook afhankelijk van je isolatie en huidige warmtevraag natuurlijk.

• GermanPivo
Waah schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:11:
[...]

***members only***

Mijn eerste gevoel nu, is om eerst enkel de beneden-unit te nemen... Kijken hoe dat bevalt en of we de slaapkamer verwarming überhaupt nodig hebben... En dan beslissen of die multi split nodig is of dat we enkel op zolder een unit bijplaatsen. Momenteel verwarmen we de slaapkamers ook nauwelijks tot niet. Is dat een goed idee of heb ik sowieso ook voor de slaapkamers nodig?
Heb je ook overwogen om de woonkamer samen te doen met andere kamer op een SCM 50 en de drie andere kamers ook op een tweede SCM 50? Scheelt je al 800 euro op de buitenunit alleen.

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 14-01-2022 21:35 ]

• Waah
@Gerco-M ja begrijp dat de isolatie wel van belang is. Momenteel hebben we het dak geïsoleerd, alle ramen hr++ en spouwmuur isolatie. De vloer gaat ook gedaan worden. Huis is jaren 70.

De offerte nu is voor de 50zs, dus met de zsx zal die wel best wat duurder worden. Ik hoopte dus stiekem met de 35zs af te kunnen... En wat je dan bespaard op de unit voor de 35zsx te gaan. Bijkomend voordeel is dat de 35 op een gewoon stopcontact/groep kan. Met de 50 weet ik dat niet?

Maar als dat niet verstandig is doen we dat natuurlijk niet. Liever goed zeg maar.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

@GermanPivo
Aangezien we de slaapkamers nu al weinig verwarmen, en ik het liever koel heb (17/18 graden) dan warm op slaapkamers... Heb ik liever een single-split voor de woonkamer. Wat ik begrijp is dat efficiënter?

Wat verder niet meehelpt overigens, is dat het leggen best lastig is voor de slaapkamers. De slaapkamers zitten net aan de andere kant van het huis, en er zit een koof met afvoer van de keuken afzuiging precies in de weg richting buiten. Waardoor dat erg lastig is om netjes af te werken. Plus dat we 5 betonboringen nodig hebben om het netjes via de zolder te laten lopen.... Heb ik opeens een stuk minder zin om de slaapkamers allemaal ook te doen per kamer :+ zeker icm die condens pompjes. Wat ik lees is dat toch best vervelend op de slaapkamer.

[ Voor 24% gewijzigd door Waah op 14-01-2022 21:47 ]

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Ja een 35 ZSX zou ook kunnen voor de woonkamer, zeker als je vooral gewoon continu verwamt, en het redelijk geisoleerd hebt. Je kan er alleen niet in 15 minuten de hele ruimte mee opwarmen van 16 naar 20 graden bv. Maar voor continu gebruik kan het best denk ik.

Beide kunnen wel op een gewoon stopcontact denk ik, als daar niet al andere zware gebruikers op zitten. Ik zie mijn 35 ZSX single split bij max vermogen op 1800 watt, en daar je kan er dus best nog 2 van op 1 groep doen bv ;)

• Waah
Gerco-M schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:54:
Ja een 35 ZSX zou ook kunnen voor de woonkamer, zeker als je vooral gewoon continu verwamt, en het redelijk geisoleerd hebt. Je kan er alleen niet in 15 minuten de hele ruimte mee opwarmen van 16 naar 20 graden bv. Maar voor continu gebruik kan het best denk ik.

Beide kunnen wel op een gewoon stopcontact denk ik, als daar niet al andere zware gebruikers op zitten. Ik zie mijn 35 ZSX single split bij max vermogen op 1800 watt, en daar je kan er dus best nog 2 van op 1 groep doen bv ;)
In 15 minuten lukt me nu ook niet met CV. Maar dat komt meer omdat ik de cv ketel op 50 graden heb ingesteld :+ dus dat is niet een issue.

Nog maar ff nachtje slapen, maar wordt denk ik dan beneden de 35zsx, tenzij er mensen zijn met ervaringen waaruit blijkt dat die 50 toch écht nodig is. En dan later maar kijken hoe het op de slaapkamers gaat voor extra units.

wifi module erbij nog, want hij moet natúúrlijk ook in Home Assistant komen :+

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 14-01-2022 22:06 ]

• Bennie Beunhaas
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-07-2023
Wij sinds 2 weken de trotse bezitter van een Daikin Stylish 3,5kw.
Deze is geplaatst in de woonkamer om als hoofdverwarming te dienen. De cv ketel staat sinds plaatsing uit.

Wij zitten met een 2 onder 1 kap uit 1988, beneden normaal dubbelglas, spouwmuurisolatie, dakisolatie, en vloerisolatie. Wel enkel glas boven. In de woonkamer zit het wel redelijk goed qua isolatie.
Echter, de bijkeuken is niet geïsoleerd en dit zorgt dus voor tocht onder de deur door, en dit trekt naar boven toe (bijkeukendeur recht tegenover deur naar boven).

De Daikin is boven die bijkeukendeur geplaatst met de gedachte die tocht deels op te warmen.
Qua temperatuur op temperatuur brengen is het in de woonkamer goed te doen met 3,5kw. Alleen met de vochtige mistige dagen begin van de week was het van defrost naar defrost waardoor de WAF iets lager was dan vorige week :) inmiddels is dat weer dik in orde door 24/7 te verwarmen.

De radiatoren boven zijn altijd al gesloten, echter door het leidingwerk en af en toe de deur naar boven open werd het boven toch altijd wel 17-18 graden wat goed genoeg is om in te slapen.
Maar sinds de CV ketel uit staat is het boven 14 graden (allemaal enkel glas).
Ik heb dus gelijk een offerte aangevraagd voor een 3x2kw Haier multisplit, dit stond al op het verlanglijstje.

@Waah onze situatie en wensen komen redelijk overeen, ik denk ook dat je het prima red met een 3,5kw.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Bennie Beunhaas schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:13:

Ik heb dus gelijk een offerte aangevraagd voor een 3x2kw Haier multisplit, dit stond al op het verlanglijstje.
Waarom niet over van enkel naar HR++ glas?
Zoveel kost dat niet, en de comfortverbetering is enorm, nog los van het feit dat het zich wel terugverdient.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:31
In het kader van milieu en energiekosten en zo: zou je dan ook niet eens een offerte aanvragen voor beter geïsoleerd glas (bij voorkeur tripel, HR++ kocht je 25 geleden) op de 1e verdieping?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• HereIsTom
De radiatoren boven zijn altijd al gesloten, echter door het leidingwerk en af en toe de deur naar boven open werd het boven toch altijd wel 17-18 graden wat goed genoeg is om in te slapen.
Je koop een dure Daikin en dan ga je voor boven de goedkope Haier nemen.
Maar precies wat de andere schrijven, ik zou eerst het enkele glas vervangen voor HR+++ glas, dat scheelt een slok op een borrel en heb je de airco’s waarschijnlijk niet nodig om te verwarmen.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Waah schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:05:
[...]

In 15 minuten lukt me nu ook niet met CV. Maar dat komt meer omdat ik de cv ketel op 50 graden heb ingesteld :+ dus dat is niet een issue.

Nog maar ff nachtje slapen, maar wordt denk ik dan beneden de 35zsx, tenzij er mensen zijn met ervaringen waaruit blijkt dat die 50 toch écht nodig is. En dan later maar kijken hoe het op de slaapkamers gaat voor extra units.

Ik heb een MHI SRF25zs-W vloermodel sinds gisteren werken. Dat ding krijgt mijn matig geïsoleerde woonark in een uur van 17 naar 20C. (in de mist, dus geen inkomende zon). Deze ruimte is ca 60m2 ... geen idee hoe het bij echte vorst en koude wind is maar dan schakel ik de CV wel weer bij.
Geluid (een lichte ruis op de achtergrond is aanwezig) valt mee maar is er wel. Vriendin is blij met het vloermodel en de warmte die het afgeeft. Door de luchtbeweging merk ik wel dat ik de kamertemp een graadje hoger heb staan voor hetzelfde comfort.

WiFi module was ik vergeten, soit kan er nog wel een keer op denk ik.

• HereIsTom
@franssie Hier met een MHI SRK35ZS is de kamer ook in een uurtje van 16° naar 20°, geluid is ook bijna niet te horen, alleen als je vlakbij de unit gaat staan.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@HereIsTom ik heb dan wel een 25 ipv 35 (wellicht dat ie wat harder moet werken binnen) maar het grootste verschil is denk ik dat een vloermodel wellicht wat meer geluid maakt dan een wand model. Maar het stoort niet, zeker met muziek/radio aan.

• HereIsTom
@franssie Nee hier ook, als je zit te praten of inderdaad muziek aan hoor je het niet.
Als er wel eens visite is, dan komen ze er pas achter dat we met de airco verwarmen als ik ze erop attendeer.

• GermanPivo
Waah schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:05:
[...]

Singe split is inderdaad efficienter. Ik heb ook een jaren '70 woning (HR++, standaard spouwisolatie, ingeisoleerde vloer) en verwarm een grotere ruimte (55m2) met een 50. Had het aangedurfd met een 42, maar die heeft MHI niet, dus denk dat je goed zit met een 35 :)

Voor de airco direct in Home Assistant, zou ik trouwens gaan voor de module van een mede tweaker ;)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Wij sinds 2 weken de trotse bezitter van een Daikin Stylish 3,5kw.
Deze is geplaatst in de woonkamer om als hoofdverwarming te dienen. De cv ketel staat sinds plaatsing uit.

Wij zitten met een 2 onder 1 kap uit 1988, beneden normaal dubbelglas, spouwmuurisolatie, dakisolatie, en vloerisolatie. Wel enkel glas boven. In de woonkamer zit het wel redelijk goed qua isolatie.
Echter, de bijkeuken is niet geïsoleerd en dit zorgt dus voor tocht onder de deur door, en dit trekt naar boven toe (bijkeukendeur recht tegenover deur naar boven).

De Daikin is boven die bijkeukendeur geplaatst met de gedachte die tocht deels op te warmen.
Qua temperatuur op temperatuur brengen is het in de woonkamer goed te doen met 3,5kw. Alleen met de vochtige mistige dagen begin van de week was het van defrost naar defrost waardoor de WAF iets lager was dan vorige week :) inmiddels is dat weer dik in orde door 24/7 te verwarmen.

@Waah onze situatie en wensen komen redelijk overeen, ik denk ook dat je het prima red met een 3,5kw.
Ik verwarm mijn woonkamer al 2 jaar met een Haier (single) en ik raad je Haier niet aan voor verwarming, al helemaal geen multi.

Minimum vermogen is veel te hoog. Bij een single valt er het nodige te tweaken, maar of dat bij een multi lukt, geen idee. Ik zou naar een van de andere merken kijken :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
GORby schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:08:
[...]

Net door je lage jaarverbruik en vloerverwarming + LT radiatoren dacht ik eigenlijk aan een L/W systeem. Het enige wat er aan de CV installatie moet veranderen is dat de huidige gasketel vervangen wordt door een L/W installatie. Aan de rest van je verwarmingsinstallatie moet er normaal niets gewijzigd worden.
Als je relatief weinig koelvermogen nodig hebt (wat ik verwacht met je lage verbruik voor verwarming), kan een L/W systeem misschien interessant zijn, eventueel aangevuld met een vrij basis airco voor wat extra koelte op de heetste dagen.

Als je eerste idee het koelen was heb je misschien toch wat meer opwarming dan ik dacht, dus zal je inderdaad misschien meer plezier hebben aan de L/L installatie. Misschien is het toch interessant om je licht eens op te steken bij het lucht/water topic.
Goede isolatie betekent niet altijd dat je de warmte binnen én buiten kunt houden. Ik heb familie in een nieuw huis uit 2018 ofzo met een enorme glaspartij op het zuid-zuidwesten en het is in de zomer niet echt te doen daar.

Het grootste probleem met L/W-koeling is dat het niet ontvochtigt. Als je geen vocht onttrekt (of toevoegt) en je brengt de temperatuur omlaag, dan stijgt de relatieve luchtvochtigheid. En dat wil je niet.

In theorie kun je met L/W ook prima condenserend koelen maar dat bestaat niet echt in residentiële kringen en is minder praktisch dan met L/L. Niets houdt je tegen om heel koud water door je CV-installatie te jagen en de condens met een hele grote lekbak onder de radiator op te vangen, maar als je VV hebt, dan moet je je verdeler wel helemaal dichtdraaien (evenals alle radiatoren waaronder geen lekbak hangt). En je hebt de CV-leidingen zelf nog. Die zul je dan wel goed moeten isoleren.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-01 21:25
Even offtopic, welke app gebruikt iedereen om de energie te meten? Ik heb 3 van die single din groepen om de energie te meten van Alie, werkt in principe goed met ewelink, maar is niet heel specifiek.

Werktnde app van Shelly ook met niet Shelly apparaten?

• HereIsTom
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 09:59:
[...]
Goede isolatie betekent niet altijd dat je de warmte binnen én buiten kunt houden. Ik heb familie in een nieuw huis uit 2018 ofzo met een enorme glaspartij op het zuid-zuidwesten en het is in de zomer niet echt te doen daar.
Daar is natuurlijk wel iets aan te doen, wij hebben ook flink wat glas op het zuiden en daar hebben we screens voor laten plaatsen, Deze reduceert de warmte flink binnen, i.p.v. soms bijna 50° binnen wordt het met de screens naar benenden nog maar zo’n 25° binnen.

• HereIsTom
Maartinho schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 10:16:
Even offtopic, welke app gebruikt iedereen om de energie te meten? Ik heb 3 van die single din groepen om de energie te meten van Alie, werkt in principe goed met ewelink, maar is niet heel specifiek.

Werktnde app van Shelly ook met niet Shelly apparaten?
Hier gebruik ik de Energy Socket van Homewizard, ook met apps, vind ik persoonlijk beter dan de Shelly.

https://www.homewizard.nl/shop/wifi-energy-socket

[ Voor 4% gewijzigd door HereIsTom op 15-01-2022 10:21 ]

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 16:06
Ik ben benieuwd hoeveel mensen hier airco L/L verwarming gebruiken naast de cv ketel.
Dus verwarmen met de airco tot het te koud wordt en cv ketel gebruikt kan worden als backup.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Buffalo trace
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-05-2023
!null schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 10:47:
Ik ben benieuwd hoeveel mensen hier airco L/L verwarming gebruiken naast de cv ketel.
Dus verwarmen met de airco tot het te koud wordt en cv ketel gebruikt kan worden als backup.
Hier doe ik dat ook.
Overdag verwarmen met de airco en in de avond schakelt de cv bij.
Later op de avond schakel ik dan de l/l wp uit.
Of alles uit en hout kachel aan.

[ Voor 7% gewijzigd door Buffalo trace op 15-01-2022 11:04 ]

• HereIsTom
Hier gebruiken we pas sinds 17 december de airco voor verwarmen, maar tot nu toe nog geen CV erbij nodig gehad, echt koud is het nu ook nog niet geweest.

• Buffalo trace
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-05-2023
Hier ook niet om dat het nodig is, maar gewoon extra stukje comfort

• mr_evil08
Gerco-M schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:54:
In 15 minuten opwarmen kan alleen heteluchtverwarming, alle andere systemen is dat onmogelijk.
Radiatoren(opstarten) goed opwarmen ben je alleen al 10-15 minuten verder en dan pas wordt de ruimte langzaam warmer.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 15-01-2022 11:31 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Veel :p

Volgens mij is er slechts een handjevol mensen die echt van het gas zijn met alleen L/L.

Ik doe het nu twee jaar maar het lijkt erop dat na alle isolatie we de CV dit jaar echt niet meer nodig hebben :) Of het moet weer -10 worden :+

Ik wil pas van het gas als ik een L/W WP heb.

• mr_evil08
Hier spreekt 1.
Vanwege SWW, geen plek voor joekel boiler en een (electrische)doorstromer kan niet zonder redelijk grote verbouwing(heb ook nog een bad).

L/L WP altijd aan tenzij vorst dan gaat vanwege comfort de CV(vloerverwarming) bij aan als bijverwarming.
De warmtepomp zelf kan wel zelfstandig functioneren en ook bij -12 buiten in praktijk getest.

Mijn gasverbruik is rond 200m3 per jaar.
Vastrecht gas is maar 140 euro daarvoor wil ik het comfort van SWW niet missen.

CV hoeft niet als backup maar doordat hij er nog hangt wordt die soms aan gezet.

[ Voor 30% gewijzigd door mr_evil08 op 15-01-2022 11:55 ]

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:22

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Hier nog 1 : vollledig verwarmen volle jaar met twee Daikin. De Ururu in de woonkamer/keuken, de Perfera in onze bioscoopruimte op begane grond. Gasverbruik 300m3 per jaar; hier ga ik nog mee aan de slag dmv warmtepomp boiler

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025-2025 november Ururu vervangen voor Perfera 4,2

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:59
Tot nu toe nog geen CV nodig gehad dit jaar maar ik vermoed dat het onder -5c wel een uitdaging gaat worden door de defrosts i.c.m. warmteverlies van de woning.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

mr_evil08 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:29:
[...]

In 15 minuten opwarmen kan alleen heteluchtverwarming, alle andere systemen is dat onmogelijk.
Radiatoren(opstarten) goed opwarmen ben je alleen al 10-15 minuten verder en dan pas wordt de ruimte langzaam warmer.
Okee ik heb hier een beetje overkill voor de woonkamer met een SRK71ZR-W die ca 10kw kan verwarmen en ik daarmee onze woonkamer van ca 175 m3 toch vrij snel kan opwarmen. Of die de volledige opwarming van die temperatuur in die tijd haald weet ik zo niet, maar met zoveel warme wind voeld het absoluut wel als zodanig ;)

Ik werk hier thuis vaak onregelmatig en wil dan niet de hele dag de unit op standby draaien dus als ik even pauze heb of we gaan eten is het wel fijn als het snel op temperatuur is in ons semi goed geisoleerde grote woonkamer en daarvoor werkt deze 71 unit wel fijn. En kan zelfs nog redelijk ver terug moduleren, tot ca 500 watt verbruik.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Ja hier ook nog de CV naast de L/L units. Ik heb mijn vriendin verteld dat we de CV wel een keer moeten draaien deze winter om deze in bedrijf te houden maar ze is helemaal weg van het comfort van haar ZSX 35 dus dat is nog niet gebeurd :9
En we hebben ook zeker voldoende verwarmings vermogen voor echt koude dagen met een gecombineerd L/L WP verwarmingsvermogen van ruim 20 kw!!

Op termijn komt er wel een warmtepompboiler voor het SWW en we koken al 20 jaar op inductie dus dat is ook geen punt.
We hebben net de multisplit en kijken het nog wel een paar jaar aan voordat we van het gas af gaan. Ook heb ik net een 3 jaar contract voor praktisch de oude prijzen dus er is ook nog geen haast :)

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-01 21:08
Vorig jaar heb ik dat gedaan, dec + jan volledig met de CV ketel en airco uit, dit jaar laat ik de airco's draaien en als het te koud is buiten krijg ik comfort problemen en dan slinger ik de CV thermostaat een paar graden omhoog en laat hem in een paar uur de vloer opwarmen terwijl de airco vrolijk door draait, verbruik in Gas is serieus flink minder dan vorig jaar, electra flink meer.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 16:06
Bedankt voor alle reacties. Mooi dat de cv ketel niet meer aan hoeft. Ik zelf heb alleen maar airco als verwarming.
Maar ik was eigenlijk vooral benieuwd hoe mensen het combineren in de praktijk.
Een airco verwarmt bij -5 (wat we gehad hebben) vaak nog prima, maar het kan wel zijn dat een ouder huis dan meer vermogen vraagt.

@PentaClover Ah met vloerverwarming zelfs, dan is het wel een verschil in comfort tussen airco en warmte van de vloer.
Hoe vaak gebeurt het dat je cv hebt moet aanslingeren deze winter? Is het dan sochtends beneden komen en zien dat de temperatuur toch net iets te laag is?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-01 21:08
!null schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 14:41:
Bedankt voor alle reacties. Mooi dat de cv ketel niet meer aan hoeft. Ik zelf heb alleen maar airco als verwarming.
Maar ik was eigenlijk vooral benieuwd hoe mensen het combineren in de praktijk.
Een airco verwarmt bij -5 (wat we gehad hebben) vaak nog prima, maar het kan wel zijn dat een ouder huis dan meer vermogen vraagt.

@PentaClover Ah met vloerverwarming zelfs, dan is het wel een verschil in comfort tussen airco en warmte van de vloer.
Hoe vaak gebeurt het dat je cv hebt moet aanslingeren deze winter? Is het dan sochtends beneden komen en zien dat de temperatuur toch net iets te laag is?
Dit stookseizoen tot nu toe 45 keer, voor totaal 118 m3 Gas, gemiddeld 2.62 m3 per keer.
Meestal rond een uur of 15:00 in de middag en dan afhankelijk van de temperatuur tot een uur of 18:00, soms iets korter soms iets langer.
's nachts is de deur naar de hal dicht voor de katten die in de woonkamer zitten, dan warmt gedurende de nacht de beneden verdieping vaak iets op als het niet onder het vriespunt is buiten dus in de ochtend is het niet nodig.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:16
Ik zit nog volop in de experimentele fase, mijn situatie is een 2 onder 1 kap huis uit 1989 redelijk geïsoleerd.
Vloer(bij)verwarming, 3 radiatoren woonkamer/keuken 2 slaapkamers die verwarmd worden en 1 badkamer.
Verbruik per jaar 1700 m3 gas.
Het comfort van de vloerverwarming is niet vergelijkbaar met de L/L verwarming van mijn Daikin Perfera 5 kw dus deze wil ik graag behouden.
Ik probeer de VV plus radiatoren op te warmen tot ongeveer 19 graden door mijn intergas HRE 36/30 CV te begrenzen op 7.0 kW (25%) ik heb helaas geen zone systeem.
Mijn huis warmt niet voldoende op wat ik ook niet wil want mijn airco en houtkachel doen de rest >20 graden.

Het idee is mooi maar erg lastig inregelen, het idee is dat de CV de hele dag doorpruttelen op het laagste vermogen wat dan wel vaak weer resulteer in pendelgedrag, maar goed das een ander topic.
Een andere reden waarom ik de VV erbij wil houden is naast het comfort aan de voeten ( tegels kunnen erg koud zijn zeker in de winter ) dat ik denk dat het beter voor mijn vloer is dat de temperatuur niet te veel schommelt, ik lees dat het niet goed is om de vloer verwarming te vaak van temperatuur te laten veranderen b.v alleen de ochtend verwarmen en s'avonds. er kunnen namelijk tegels kapot gaan.
Maar goed das nog een uitzoek klus, en wat betreft gasverbruik gaat het wel lekker denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d1gXpsz9wqHVATGpwlDKL2hD5Gg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sV1gsX1fAqq0z9lmacdDuvFn.jpg?f=fotoalbum_large

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:48

elsinga

=8-)

Dat is hier de bedoeling. Tot nu toe kon de L/L het in de woonkamer prima af en vond ik de badkamer (waar alleen een cv radiator hangt) nog niet koud genoeg om de cv er voor aan te zetten. Alleen was dat wel 2x nodig voor zoonlief die op zolder (waar de cv ketel hangt, maar geen radiator) leeft. Daar heeft dus even de cv in de badkamer voor aangestaan (met open deur, waardoor de warmte naar boven verdwijnt).

Ik overweeg nog om op zolder een radiator te laten plaatsen, maar dat kost al snel meer dan ik in een paar jaar kwijt ben aan gas volgens bovenstaande methode. En zoonlief is 21 en gaat ook eens het huis uit, waarna verwarming op zolder totaal onnodig is. Keuzes, keuzes...

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• Rooie teun
  • Laatst online: 15-05-2022
Hallo beste tweakers.
Sinds een paar weken ook de stap gezet om op l,l verwarming over te stappen.
Na veel spitten op het www een Mhi 35 zsx gekozen,met bijbehorende instalateur.
Betreft een rijtjeshuis uit 72 ,van plm 85m3. Dubbel glas,geen ++glas.
Smorgens zet ik hem aan,en vrijwel direct merk je dat het verwarmen begint.
Na een half uurtje is het al behaaglijk,dit is sneller dan de cv. Temp op 20*,fan
Op de laagste stand. Zo pruttelt hij de hele dag rustig door. Buitenunit staat hier voor huis
op 1meter en horen we niet.
Nu een vraagje aan de experts hier... waarmee kan ik het verbruik uitlezen,compfreq en die mooie diagrammen van jullie.? Heb wel voorgaande 300plus paginas gelezen,en opties gezien,maar
is er ook iets eenvoudigs,plug en play? Bestanden downloaden en zo is niet aan mij besteed.
Of is er een systeem waarmee je zelfs je ac kunt regelen icm voorgaande ?.

• HereIsTom
@Rooie teun Hier gebruik ik de Energy Socket van Homewizard, ook met app.

https://www.homewizard.nl/shop/wifi-energy-socket

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-01 18:22

mwk

Gister de firmware van de Perfera's bijgewerkt. Toevallig ook een nieuwe asus router geplaatst.
Ik kan nu niet meer bij de REST interface van de binnenunits. Uiteraard ip nummers gecheckt.
Zijn er meer mensen die niet meer bij de interface kunnen? Zo nee, dan moet ik denk ik in mijn router duiken.

Maarten

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Hier in een hoekhuis uit 1952 warmt s’morgens de cv alles behalve de slaapkamers op en als ik onder kom zet ik de airco (3,5LG) aan en de cv uit, gas verbruik is sinds november met 2/3 gedaald, sww d.m.v. warmtepompboiler.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Rooie teun
  • Laatst online: 15-05-2022
Herels tom,dank voor je snelle reactie,wat kun je hiermee zoal doen en bekijken?.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:00
klump4u schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:14:
[...]

Hier in een hoekhuis uit 1952 warmt s’morgens de cv alles behalve de slaapkamers op en als ik onder kom zet ik de airco (3,5LG) aan en de cv uit, gas verbruik is sinds november met 2/3 gedaald, sww d.m.v. warmtepompboiler.
Bij de buren draait de klokthermostaat gewoon zijn standaard programma en warmt op wanneer het nodig is, en op plekken waar de airco niet kan komen. Dat combineert prima met een airco die ook op een schema aan springt en net 1 graad hoger is ingesteld.

Hier heb ik beide geprobeerd maar zonder CV is ook prima te doen, thermostaat staat op eco modus, 15 graden continue en gaat niet meer automatisch aan.

• HereIsTom
Rooie teun schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:16:
Herels tom,dank voor je snelle reactie,wat kun je hiermee zoal doen en bekijken?.
Het verbruik live inzien en per dag, week en maand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRihxpdc9XdErE2lSnldxLBtKuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/De1HrejCOlUzVlvprWLYhE8V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZoYHgNNtoHwEUaeSpW1oYyaTpZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sWRAH3r8E55rLeUL2Rmgh13Z.jpg?f=fotoalbum_large

• HereIsTom
w00key schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:23:
[...]

Bij de buren draait de klokthermostaat gewoon zijn standaard programma en warmt op wanneer het nodig is, en op plekken waar de airco niet kan komen. Dat combineert prima met een airco die ook op een schema aan springt en net 1 graad hoger is ingesteld.

Hier heb ik beide geprobeerd maar zonder CV is ook prima te doen, thermostaat staat op eco modus, 15 graden continue en gaat niet meer automatisch aan.
CV staat hier op 12° en eco modus uit, zo bespaar je nog meer gas. Sinds dat 17 december de airco hier hangt nog maar 2m3 gas verbruikt voor warm water.

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-01 20:07
HereIsTom schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 23:01:
[...]

CV staat hier op 12° en eco modus uit, zo bespaar je nog meer gas. Sinds dat 17 december de airco hier hangt nog maar 2m3 gas verbruikt voor warm water.
Hoe doe je dat? Met twee personen (omstebeurten) douchen en we zitten al op een kuub gasverbruik...

SRK35ZS-W

• HereIsTom
Scooper schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 23:26:
[...]

Hoe doe je dat? Met twee personen (omstebeurten) douchen en we zitten al op een kuub gasverbruik...
Dit was vandaag, de afwas en 2x douchen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKWxJxUafUZFDBuMcpWC47al68I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ldAkYjXkFCM6TQwJ59OUIpd7.jpg?f=fotoalbum_large

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Scooper schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 23:26:
[...]

Vind het ook knap hoor. Twee douchebeurten plus wat afwas afspoelen is hier ook zo een een halve kuub. En dan heb ik nog een douche WTW ook. Overigens draaien CV ketels bij het produceren van warm tapwater allemaal met een soortgelijk rendement (crap dus). Lees online dat het produceren van 1000 liter warm water zo’n 4 kuub kost. Voor 0,2 kuub krijg je dus maar zo’n 50 liter warm water wat echt wel heel weinig is voor twee douchebeurten èn een afwas. Of er wordt èxtreem kort gedoucht of er klopt iets niet in de meting.

[ Voor 31% gewijzigd door Glashelder op 16-01-2022 00:44 ]

• HereIsTom
@Glashelder Geen idee hoe het precies komt, tapwater staat op 60°, douchen niet heet en met spaardouchekop en hooguit 5 minuten.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
mwk schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:13:
Gister de firmware van de Perfera's bijgewerkt. Toevallig ook een nieuwe asus router geplaatst.
Ik kan nu niet meer bij de REST interface van de binnenunits. Uiteraard ip nummers gecheckt.
Zijn er meer mensen die niet meer bij de interface kunnen? Zo nee, dan moet ik denk ik in mijn router duiken.
Ik ben ook aan het kijken naar een perfera.

Waarom heb je een firmware update gedaan? En is dit gebruikelijke bij warmtepompen?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
HereIsTom schreef op zondag 16 januari 2022 @ 02:17:
@Glashelder Geen idee hoe het precies komt, tapwater staat op 60°, douchen niet heet en met spaardouchekop en hooguit 5 minuten.
Jullie zijn milieutechnisch gewoon heel goed bezig *O*

Een goede waterbesparende douchekop van Grohe doet blijkbaar 5,7 liter per minuut. Als jullie beiden nog sneller klaar waren dan 5 minuten dan kan het wel :)

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:30
Staat tapwater op comfort toevallig? Zo ja, zet deze uit. Duurt wel iets la ger voordat je warm water hebt.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
ChiMan schreef op zondag 16 januari 2022 @ 09:37:
[...]

Staat tapwater op comfort toevallig? Zo ja, zet deze uit. Duurt wel iets langer voordat je warm water hebt.
@ChiMan Is dat een vraag aan mij?

Hier staat dat uit :). Als we niet douchen of de kraan open draaien dan is het verbruik 0.

Zal later deze week eens kijken hoeveel liter per minuut we hier verbruiken met douchen.

[ Voor 11% gewijzigd door Glashelder op 16-01-2022 10:36 ]

• waldi62
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01-01 10:15
Hier ook, een douchebeurt (ook met een douche spaarkop) kost ca 0.1 m3 gas, en grappig, als we samen douchen iets meer dan 0.1 +0.1 m3 :)
Voor de afwas gebruiken wij water uit de waterkoker, want voordat het CV water warm vanaf een koude CV levert.... Op warmen met een waterkoker is dus veel efficiënter en bespaart ook nog eens drinkwater.
De comfort stand hebben we al jaren geleden uitgezet.

Wij midden de vloerverwarming wel, al kan onze airco makkelijk de woonkamer verwarmen; ben nog beetje aan het zoeken naar juiste modus.
Met een L/W warmtepomp wachten we nog een paar jaar, al is ons huis er wel voor geschikt.

• florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:04
waldi62 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:30:
[...]

Voor de afwas gebruiken wij water uit de waterkoker, want voordat het CV water warm vanaf een koude CV levert.... Op warmen met een waterkoker is dus veel efficiënter en bespaart ook nog eens drinkwater.
De comfort stand hebben we al jaren geleden uitgezet.

Wij midden de vloerverwarming wel, al kan onze airco makkelijk de woonkamer verwarmen; ben nog beetje aan het zoeken naar juiste modus.
Met een L/W warmtepomp wachten we nog een paar jaar, al is ons huis er wel voor geschikt.
Hier ook een 5 kw airco voor verwarming echter met cv vloerverwarming met sensor op de pomp tot de vloer 20 grd is met dit weer ca 2 uur met ketel watertemp van 43 grd daarna ketel uit

Gebruiken ook waterkoker voor de afwas
Pagina: 1 ... 99 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic