Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.350.185 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-07 23:41
mwk schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:13:
Gister de firmware van de Perfera's bijgewerkt. Toevallig ook een nieuwe asus router geplaatst.
Ik kan nu niet meer bij de REST interface van de binnenunits. Uiteraard ip nummers gecheckt.
Zijn er meer mensen die niet meer bij de interface kunnen? Zo nee, dan moet ik denk ik in mijn router duiken.
Volgens mij had Daikin die lokale api terug getrokken, zoek er even op, ook in dit topic.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:52
😅 je hebt gelijk!

Vraag was voor @HereIsTom 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-07 13:31
De voorbije dagen hebben we 2 units 24/7 laten draaien. De Ururu Sarara 2.5 die ongeveer 100m3 verwarmt en de Perfera 3,5 die 50m3 verwarmt (ja, rare verhouding, maar dat heeft zijn redenen). Het valt daarbij op dat de Perfera vannacht 6 defrosts had bij een lagere belasting dan de US, terwijl die er maar 2 had. Die grotere radiator van de US maakt precies toch een aardig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:55
Glashelder schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:16:
[...]

Als bedrijf ben je ook gewoon verplicht garantie te leveren, in tegenstelling tot de fabrikant. En die garantie is in Nederland niet beperkt tot 2 jaar. Gedurende de verwachte levensduur moet je garantie leveren.

Dat het vaak zo werkt met apparaten ontslaat je als bedrijf niet van je verplichtingen :)
Helemaal gelijk, dat is ook exact de reden dat de meeste STEK monteurs niet met de vingers aan andermans installatie gaat. Vooral al niet aan niet zelf begeleide ‚zelf‘ installaties.

Zoiets als kinderen en kaarsjes…

24.300Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
ChiMan schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:35:
[...]

😅 je hebt gelijk!

offtopic:
De reden dat ik dacht dat de vraag voor mij was omdat @HereIsTom volgens mij geen probleem heeft met hoog gasverbruik. Het leek juist opvallend laag te zijn :)

Ersus schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:37:
[...]

Helemaal gelijk, dat is ook exact de reden dat de meeste STEK monteurs niet met de vingers aan andermans installatie gaat. Vooral al niet aan niet zelf begeleide ‚zelf‘ installaties.

Zoiets als kinderen en kaarsjes…
Dat is natuurlijk anders. Daarbij is de STEK partij geen leverancier van de apparatuur. Garantie is dan alleen op lekvrij zijn.

Tot op heden heb ik daar altijd prima afspraken over kunnen maken.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
ChiMan schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:35:
[...]

😅 je hebt gelijk!

Hier staat de comfort tapwater functie juist uit, dus geen gasverbruik als je geen warm water verbruikt.
De afgelopen dagen dus alleen hier met de Airco verwarmt, verbruik is dan gemiddeld 3,5 kWh per dag, ‘s nachts gaat hij uit, dan koelt het zo’n 3° af hier.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-07 14:38

Trebbors

Failure is no option!

Heeft er iemand ervaring met een verwarming zoals deze:

https://www.gereedschapce...rkachel-2000w-343007.html

Voor op een niet zo'n grote badkamer.

De benedenverdieping verwarmen we met een LL. Voor de badkamer staat nu de CV aan, maar liever all electric!

[ Voor 11% gewijzigd door Trebbors op 16-01-2022 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 13:11
Dat is geen L/L-WP

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-07 14:33
In mijn nieuwe woning wil ik een multisplit airco gaan installeren. Hiervoor heb ik een Mitsubishi MXZ-4F72 VF op het oog. Hierop zullen dan 4 buitenunits, 2x 18 en 2x 25 worden aangesloten. Deze vermogens heb ik berekend op basis van de ruimte inhoud met een kleine slag om de arm, aangezien alle ruimtes een schuin plafond hebben.
Twee units zal ik moeten voorzien van een condenspomp. De aanvoerleidingen komen namelijk vanaf het dak naar beneden. In deze kamers heb ik geen mogelijkheid om een condensslang naar beneden te laten lopen (zonder breekwerk).

Na wat Google werk en wat zoeken in dit forum lijkt de installatie, op het afvullen na, niet bijzonder lastig. Hooguit tijdrovend ;-) Maar ik lees veel verschillende meningen over het afzekeren van de unit. Volgens Mitsubishi moet er gebruik gemaakt worden van een 20A zekering. Dit mag 'officieel' enkel achter een 35A aansluiting en ik heb een 3x25A.

Zonder te verzanden in een discussie over het wel/niet aansluiten van een 20A zekering achter een 25A zekering, hoe hebben jullie een en ander aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wervisser schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:19:
In mijn nieuwe woning wil ik een multisplit airco gaan installeren. Hiervoor heb ik een Mitsubishi MXZ-4F72 VF op het oog. Hierop zullen dan 4 buitenunits, 2x 18 en 2x 25 worden aangesloten. Deze vermogens heb ik berekend op basis van de ruimte inhoud met een kleine slag om de arm, aangezien alle ruimtes een schuin plafond hebben.
Twee units zal ik moeten voorzien van een condenspomp. De aanvoerleidingen komen namelijk vanaf het dak naar beneden. In deze kamers heb ik geen mogelijkheid om een condensslang naar beneden te laten lopen (zonder breekwerk).

Na wat Google werk en wat zoeken in dit forum lijkt de installatie, op het afvullen na, niet bijzonder lastig. Hooguit tijdrovend ;-) Maar ik lees veel verschillende meningen over het afzekeren van de unit. Volgens Mitsubishi moet er gebruik gemaakt worden van een 20A zekering. Dit mag 'officieel' enkel achter een 35A aansluiting en ik heb een 3x25A.

Zonder te verzanden in een discussie over het wel/niet aansluiten van een 20A zekering achter een 25A zekering, hoe hebben jullie een en ander aangesloten?
Ik zou twee keer een dual split kopen. Dan heb je geen gedoe met het te hoge minimum vermogen bij geringe warmte- of koudevraag en kun je ze gewoon beide op een eigen 16A groep aansluiten.
(Heb je dit topic (en zijn voorgangers) al doorgelezen of doorgezocht op de term "minimum vermogen"?)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-07 14:33
Andrehj schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:21:
[...]

Ik zou twee keer een dual split kopen. Dan heb je geen gedoe met het te hoge minimum vermogen bij geringe warmte- of koudevraag en kun je ze gewoon beide op een eigen 16A groep aansluiten.
(Heb je dit topic (en zijn voorgangers) al doorgelezen of doorgezocht op de term "minimum vermogen"?)
Ja, wel doorgelezen, maar wellicht een verkeerde conclusie uit getrokken. Dacht ook vooral aan het gemak van een enkele buitenunit. Heb namelijk enkel een houten plat dak waarop ik iets kwijt kan. Anders worden de leidingen extreem lang.

Heb nog even snel gelezen, maar een 4 split lijkt wellicht inderdaad niet een erg goed keuze |:(

[ Voor 7% gewijzigd door wervisser op 16-01-2022 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medal
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-07 23:46
wervisser schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:38:
[...]

Ja, wel doorgelezen, maar wellicht een verkeerde conclusie uit getrokken. Dacht ook vooral aan het gemak van een enkele buitenunit. Heb namelijk enkel een houten plat dak waarop ik iets kwijt kan. Anders worden de leidingen extreem lang.

Heb nog even snel gelezen, maar een 4 split lijkt wellicht inderdaad niet een erg goed keuze |:(
Of er nou 1 of 2 units op zo'n dak staan maakt natuurlijk ook niet veel uit, let wel met houten daken kan het voor geluidsoverlast zorgen.

Lekker splitsen naar 2x MXZ-2F42VF3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 27-07 20:03
Goede middag ,

Ik ben nieuw op dit forum, maar lees al even mee.
Ik twijfel al 2 jaar of het voordelig zou zijn om mijn accumulatievuren te vervangen voor een L/L warmtepomp
Ik schets even de huidige situatie:
Halfopen bebouwing jaren 60, dubbel glas, dak vernieuwd + isolatie.
Woonkamer 8x4 en kleine aansluitende keuken.
We hebben zonnepanelen en een DM, dus in het tussenseizoen zou de WP deels op de panelen werken.
Het verbruik van de accumulatie is nu 3000kWh/jaar ( exclusief nachtteller)
Gasaansluiting is niet mogelijk in de straat.
We zouden eventueel een daikin FVXM50 laten plaatsen vloermodel perfera.( 3000€ geplaatst)

Volgens de installateur zou dit geen enkel probleem mogen zijn om de ruimte comfortabel warm te krijgen.
Maar ik kan het zelf moeilijk in schatten.
Hoeveel zou het verbruik ongeveer zijn???? 22 graden is voor ons een comfort temperatuur.
De unit zou wel in de hoek van de woonkamer komen, dit kan niet anders ifv de leidingen.
Op de slaapkamers hebben we al een paar jaar airco/verwarming, die perfect en zuinig werkt.
Maar een woonkamer is een andere situatie denk ik.

Wie kan/wil mij hierover zijn mening geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
toxictooms schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:39:
Goede middag ,

Ik ben nieuw op dit forum, maar lees al even mee.
Ik twijfel al 2 jaar of het voordelig zou zijn om mijn accumulatievuren te vervangen voor een L/L warmtepomp
Ik schets even de huidige situatie:
Halfopen bebouwing jaren 60, dubbel glas, dak vernieuwd + isolatie.
Woonkamer 8x4 en kleine aansluitende keuken.
We hebben zonnepanelen en een DM, dus in het tussenseizoen zou de WP deels op de panelen werken.
We zouden eventueel een daikin FVXM50 laten plaatsen vloermodel perfera.( 3000€ geplaatst)

Volgens de installateur zou dit geen enkel probleem mogen zijn om de ruimte comfortabel warm te krijgen.
Maar ik kan het zelf moeilijk in schatten.
Hoeveel zou het verbruik ongeveer zijn???? 22 graden is voor ons een comfort temperatuur.
De unit zou wel in de hoek van de woonkamer komen, dit kan niet anders ifv de leidingen.
Op de slaapkamers hebben we al een paar jaar airco/verwarming, die perfect en zuinig werkt.
Maar een woonkamer is een andere situatie denk ik.

Wie kan/wil mij hierover zijn mening geven.
Accumulatievuur? Wat is dat? Dat klinkt als COP=1. Dat betekent dat je een warmtebehoefte van 3000 kWh hebt. Maar wat bedoel je met excl nachtteller?
Stel dat dat ding inderdaad COP=1 heeft, én die 3000 kWh het hele stroomverbruik is, dan volgt uit Koevlaas een warmtepompvermogen van slechts 1800W.
Je zou dus aan een airco die 1800W warmte bij -10 kan produceren genoeg hebben.
En omdat die dan geen 3000 kWh gaat verbruiken, maar iets van 600 kWh, scheelt dat maar liefst zo'n 2400 kWh per jaar, wat bij de huidige stroomprijzen rond de 1200 euro is. Die airco verdien je dus zo terug.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
@Andrehj .
accumulatie vuren is verwarming met vuurvaste stenen die opgewarmd worden tijdens de nacht.
De COP is idd 1 op 1.
Je loopt wel heel hard van stapel...
Ik zou graag ervaringen lezen van mensen die reeds verwarmen met een L/L WP en wat het verbruik gemiddeld is per 24u.
Het gaat tenslotte om een redelijke aankoopprijs en het zou jammer zijn om in de winter de woonkamer niet warm te krijgen.
Op de detail fiche van daikin staat een jaarverbruik van 1300kWh/jaar, wat een stuk minder is dan 3000kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
toxictooms schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:00:
@Andrehj .
accumulatie vuren is verwarming met vuurvaste stenen die opgewarmd worden tijdens de nacht.
De COP is idd 1 op 1.
Ik zou graag ervaringen lezen van mensen die reeds verwarmen met een L/L WP en wat het verbruik gemiddeld is per 24u.
Het gaat tenslotte om een redelijke aankoopprijs en het zou jammer zijn om in de winter de woonkamer niet warm te krijgen.
Op de detail fiche van daikin staat een jaarverbruik van 1300kWh/jaar, wat een stuk minder is dan 3000kWh
Ik reken netjes alles voor je uit, en vervolgens krijg ik het verwijt dat ik hard van stapel loop? ;w
Je mag ook gewoon dankjewel zeggen.
Daikin kent jouw huis niet, dus die kunnen nooit weten wat een airco bij jou gaat verbruiken. Hetzelfde geldt voor anderen in dit topic. Alleen jij weet dat, want je kent het verbruik van je huidige verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
is niet slecht bedoeld hoor, maar ik weet wat ik nu verbruik en hoe warm ik het krijg.
Dit is voor de L/L WP nog een onbekende.
Ook bv laat je de WP 24u draaien of zet je die 's nachts uit en maar 's morgens om 06:00 bv aan.
Ik veronderstel dat het soort warmte dat je hebt van een WP anders is dan de warmte van de vuren die ik nu heb.
De keuze was gemakkelijker toen ik nog een terugdraaiende teller had " salderen" voor de nederlandse lezers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
toxictooms schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:14:
is niet slecht bedoeld hoor, maar ik weet wat ik nu verbruik en hoe warm ik het krijg.
Dit is voor de L/L WP nog een onbekende.
Ook bv laat je de WP 24u draaien of zet je die 's nachts uit en maar 's morgens om 06:00 bv aan.
Ik veronderstel dat het soort warmte dat je hebt van een WP anders is dan de warmte van de vuren die ik nu heb.
De keuze was gemakkelijker toen ik nog een terugdraaiende teller had " salderen" voor de nederlandse lezers.
Het is geen onbekende, want dit kan je gewoon uitrekenen zoals @Andrehj al voor je gedaan heeft.
Hier voorheen 0.68 m3/graaddag in december, dit jaar 1.2 kWh/graaddag. En dan stoken we nu 24/7 met 21 graden ruimte temperatuur (in de nacht graadje lager) en het verbruik is exact zoals de berekening.

Ik zou zeggen lees het topic even door. Staat vol met mensen die hun verbruik delen en hoe ze de pomp gebruiken.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
-

[ Voor 165% gewijzigd door GermanPivo op 16-01-2022 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
bedankt voor de tips.
Het gaat mij ook vooral om het soort warmtegevoel dat je van een L/L WP hebt.
Ik lees op andere forums dat een L/L WP in een huis dat geen isolatie heeft volgens de huidige EPB normen, een NO GO is.
En aangezien ik zonder mijn volledige huis af te breken, veel extra kan isoleren.
Is er nog wat twijfel.
Vroeg of laat moet de accumulatie vervangen worden en veel andere alternatieven zijn er niet.
Maar ik zal dit topic met meer dan 300 pagina's eens proberen uit te spitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
toxictooms schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:35:
bedankt voor de tips.
Het gaat mij ook vooral om het soort warmtegevoel dat je van een L/L WP hebt.
Ik lees op andere forums dat een L/L WP in een huis dat geen isolatie heeft volgens de huidige EPB normen, een NO GO is.
En aangezien ik zonder mijn volledige huis af te breken, veel extra kan isoleren.
Is er nog wat twijfel.
Vroeg of laat moet de accumulatie vervangen worden en veel andere alternatieven zijn er niet.
Maar ik zal dit topic met meer dan 300 pagina's eens proberen uit te spitten.
Als je op CV forums deze vraag stelt dan krijg je inderdaad dat soort antwoorden. Daar zullen ze je ook wijs maken dat een warmtepomp het moeilijk krijgt onder de 7 graden en stopt bij 0. Want onder het vriespunt zit er geen warmte meer in de lucht..

Er zijn hier plenty mensen die zonder geweldige isolatie gewoon met L/L verwarmen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-07 21:46
Accumulatie is grotendeels verwarming via convectie en een beetje via straling denk ik. Dat zou geen groot verschil mogen maken met een lucht/lucht warmtepomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

toxictooms schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:39:
3000 kWh/jaar is 'niet zoveel' voor accumulatoren. Ik zat tot deze zomer zelf op 8000 kWh, en dat was slechts voor 4 verwarmde kamers (3 grote accumulatoren en 2 kleintjes). Alle accumulatoren weggedaan en vervangen voor L/L, geen seconde spijt van gehad. Vrijstaand jaren '80 huis, matige isolatie. Die 5kW airco moet het zeker warm krijgen.

Wat je niet mag vergeten is dat de exclusief nacht tarief eruit gaat, en dat deze progressief meer gaat kosten de komende 5 jaar, tot hij op gelijk niveau staat met de normale tarief. En als je geen gasaansluiting in de straat hebt en/of accumulatieverwarming vervangt, krijg je ipv de 350 euro premie het dubbele: ongeveer 700 euro.
Andrehj schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:53:
Accumulatievuur? Wat is dat? Dat klinkt als COP=1. Dat betekent dat je een warmtebehoefte van 3000 kWh heb. Maar wat bedoel je met excl nachtteller?
Stel dat dat ding inderdaad COP=1 heeft, én die 3000 kWh het hele stroomverbruik is, dan volgt uit Koevlaas een warmtepompvermogen van slechts 1800W.
COP 1 ja, maar je kan de Koevlaas hier niet zomaar toepassen.

De 'exclusief nacht' teller is een apart telraam dat gegarandeerd minstens 7 uur per dag energie levert aan een verlaagde prijs, speciaal ingevoerd voor accumulatieverwarming een paar tientallen jaren geleden omdat er 's nachts grote stroomoverschotten waren. Daar willen ze nu natuurlijk weer vanaf, en dit wordt uitgefaseerd de komende jaren.

Accumulatieverwarming is daarnaast niet on-demand. Er wordt tijdens die 7 uur (of mogelijks meer, als er stroomoverschot is) een massa stenen opgewarmd (1 grote accumulator is ongeveer 200 a 250 kg, een kleintje zo'n 70-80kg) met resistieve elementen. Maar je bent zowat verplicht om te gokken hoe warm/koud het de volgende dag wordt zodat je kan instellen 'hoeveel de accumulator kan opladen'. Lees: hoeveel de resistieve elementen de steenmassa verwarmen. Hiervoor heb je een knopje met 3 standen, waarbij eigenlijk simpelweg een ~2kW resistief element per stand bijgeschakeld wordt. Er zijn complexere regelingen met buitenvoelers e.d. maar dat is het basisprincipe.

Dat betekent dus dat je enerzijds veel teveel kan 'opladen' en dat je hok dus broeiend heet wordt omdat die steenmassa z'n warmte sowieso verder blijft afgeven. Of je kan te weinig 'opladen' en tegen 16u met een koude accumulator zitten en geen verwarming voor de rest van de dag. Het is gewoon een verschrikkelijk kutsysteem dat je constant moet micromanagen en dan zit je nog vaak te zweten of te trillen.

Om de warmte uit de steenmassa te halen, zit er een thermostaat per accumulator die een ventilator aan/uitschakelt die koude lucht door de steenmassa zuigt en opgewarmde lucht uitblaast.

Je kan dus niet gewoon het kWh verbruik naar een warmtebehoefte vertalen.
toxictooms schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:14:
Hoe veel en hoe lang je de warmtepomp laat draaien, moet je proefondervindelijk zelf uitzoeken.
Maar de warmte die je krijgt is quasi hetzelfde: zowel L/L warmptepompen als accumulatoren hebben ventilatoren om de afgifte te verhogen.

[ Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 16-01-2022 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Slonzo schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:19:
Om de warmte uit de steenmassa te halen, zit er een thermostaat per accumulator die een ventilator aan/uitschakelt die koude lucht door de steenmassa zuigt en opgewarmde lucht uitblaast.

Je kan dus niet gewoon het kWh verbruik naar een warmtebehoefte vertalen.
Dat denk ik dus wel (na tientallen jaren is er vast wel wat ervaring met het vinden van de juiste stand), maar dan moet je natuurlijk wel de waarden van beide telwerken weten. Anders is het inderdaad gokken. En met jouw info lijkt de 3000 kWh maar een klein deel van het totaal te zijn.
Dan komt er uit de Koevlaasformule ook heel iets anders.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 16-01-2022 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Andrehj schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:22:
Dat denk ik dus wel (na tientallen jaren is er vast wel wat ervaring met het vinden van de juiste stand), maar dan moet je natuurlijk wel de waarden van beide telwerken weten. Anders is het inderdaad gokken. En met jouw info lijkt de 3000 kWh maar een klein deel van het totaal te zijn.
Dan komt er uit de Koevlaasformule ook heel iets anders.
Naja, er is geen 'juiste stand', want het is een erg dom systeem en je moet gewoon gokken hoe warm/koud het de volgende dag zal zijn. En je kan ook niet bepaald fijn afregelen. Tenzij je consistent 'teveel' oplaadt is het moeilijk te zeggen. Het geeft wel een indicatie natuurlijk.

Meestal zitten de accumulatoren inderdaad op 2 aparte telwerken gezet: 1x op de exclusief nacht teller voor het opwarmen van de stenen, en dan 1x een apart dagcircuit voor zowel de ventilatoren alswel voor een set resistieve elementen die je apart kan bijschakelen wanneer je de warmte uit de steenmassa opgebruikt hebt.

Maar het grootste deel zal wel degelijk de exclusief nacht teller zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 16-01-2022 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
@Slonzo

bedankt voor de degelijke uitleg voor de mede forum lezers.
Ik kan het zelf niet beter uitleggen.
De reden dat het exclusief verdwijnt is idd de reden om stilaan uit te kijken naar een ander type verwarming.
3000kWh valt naar mijn beleving idd wel mee, al moet ik zeggen dat we heel goed in de gaten houden hoe warm of koud het gaat worden. Ook is er 1 fase afgekoppeld om de hoge pieken ifv het aankomende capaciciteitstarief te verlagen.
Ik trek nu pieken van max 4kW ipv van 8kW
De vuren verbruiken per dag in deze temperaturen ongeveer 20kW per dag.
Op zich zijn waren we tot nu toe tevreden van de accumulatie, in de 15 jaar dat we hier wonen hebben we "0" euro kosten gehad aan deze verwarming.
Maar idd, in de toekomst straffen ze deze verwarming af.
Omdat het vloermodel in de hoek van de kamer zou komen heb ik schrik om de warmte mooi verdeeld te krijgen over de hele woonkamer. Moest de unit centraal staan, stond er al ééntje.
Op de bovenverdieping werkt alles perfect en zuinig. Zowel koelen als opwarmen. Dit comfort is zalig in de zomer en ook nu in mijn tienerdochter haar kamer is de temperatuur perfect.

[ Voor 9% gewijzigd door toxictooms op 16-01-2022 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

toxictooms schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:32:
Omdat het vloermodel in de hoek van de kamer zou komen heb ik schrik om de warmte mooi verdeeld te krijgen over de hele woonkamer. Moest de unit centraal staan, stond er al ééntje.
Op de bovenverdieping werkt alles perfect en zuinig. Zowel koelen als opwarmen. Dit comfort is zalig in de zomer en ook nu in mijn tienerdochter haar kamer is de temperatuur perfect.
Is het gewoon een vierkante/rechthoekige kamer die niet te groot is? Er kan natuurlijk wel enig temperatuursverschil tussen 2 kanten optreden in grote ruimtes, maar bij kleinere kamers zou ik er zeker niet wakker van liggen.

Ik zou als tip wel meegeven om de vloerunits te nemen ipv de muurunits. Voor verwarmen zijn de vloerunits veel interessanter omdat deze de koude lucht onderin de kamer aanzuigen. De muurunits durven nogal eens raar regelgedrag vertonen omdat deze constant warme lucht aanzuigen. Als extra voordeel: indien je een (kruip)kelder hebt kan je overwegen om 2 (kleinere) binnenunits te plaatsen en de leidingen door de kelder te laten lopen.

Ik verwarm mijn L-vormige woonkamer van ~50m2 zo ook zonder problemen met 5kW. De 2 binnenunits (3.5kW per stuk) staan elk aan een ander uiteinde van de kamer, en meestal staat er maar 1 binnenunit aan die het bij de huidge buitentemperaturen op z'n eentje zeker warm genoeg krijgt. Ik laat ze trouwens 24/7 aanstaan met een kleine nachtverlaging (onder de 10 graden buitentemperatuur 1 graad verlaging, daarboven makkelijk 2-3 graden nachtverlaging).

[ Voor 5% gewijzigd door Slonzo op 16-01-2022 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Slonzo Dank voor je heldere uitleg van wat dit type accumulatie verwarming nu eigenlijk is. Vrij vertaald een "Steen-Boiler" om van het nachtelijke overschot af te komen (wat je vooral met slecht schaalbare energie hebt zoals wind en kern).

Voor wat betreft de vraag van @toxictooms warme lucht verwarming kent iedereen wel die met de auto reist, best comfortabel maar door de luchtbeweging kan het net iets koeler voelen dan bij straling (radiatoren en vloerverwarming) en ook kan de lucht droger aanvoelen aan de ogen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
@slonzo de woonkamer is 8m x 4m met een kleine half open keuken er naast.
Het zou idd een vloermodel daikin perfera vloermodel worden.
Kruipkelder is niet aanwezig.
Deze komt dan in de plaats van 1 accumulatievuur ( de andere blijft dan voorlopig staan als eventuele backup)
Centraal in de woonkamer plaatsen kan niet omdat ze dan grote kabelgoten over de muur moet plaatsen, en dat is echt geen zicht in een woonkamer.
De zitruimte is natuurlijk juist de andere kant van de woonkamer, niet waar het vloermodel zou komen ;)
Dat is mijn grootste schrik, om in de zitruimte koud te hebben.
Volgens de installateur geen probleem, zou wel kunnen dat ik een graadje extra moet stoken om dit verschil te overbruggen.
Heeft er iemand van jullie al een DM om eens te weten wat het verbruik gemiddeld is overdag?
Zodat ik kan inschatten vanaf wanneer ik zou kunnen verwarmen met mijn overschot van mijn zonnepanelen. Zodat ik het niet moet weggeven voor een appel en een ei.
Sorry voor alle vragen maar is een moeilijke keuze. Aangezien ze in BE constant de spelregels veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-07 12:31

mwk

Wozmro schreef op zondag 16 januari 2022 @ 07:57:
[...]

Ik ben ook aan het kijken naar een perfera.

Waarom heb je een firmware update gedaan? En is dit gebruikelijke bij warmtepompen?
Er komen regelmatig firmware updates. Ik installeer ze om de units up to date te houden.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

toxictooms schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:59:
@slonzo de woonkamer is 8m x 4m met een kleine half open keuken er naast.

Deze komt dan in de plaats van 1 accumulatievuur ( de andere blijft dan voorlopig staan als eventuele backup)
Centraal in de woonkamer plaatsen kan niet omdat ze dan grote kabelgoten over de muur moet plaatsen, en dat is echt geen zicht in een woonkamer.
De zitruimte is natuurlijk juist de andere kant van de woonkamer, niet waar het vloermodel zou komen ;)
Dat is mijn grootste schrik, om in de zitruimte koud te hebben.
Volgens de installateur geen probleem, zou wel kunnen dat ik een graadje extra moet stoken om dit verschil te overbruggen.
Voor 32 a 40m2 zou ik het zeker aandurven; en al helemaal als je het niet erg vindt om een graadje warmer te stoken om het overal aangenaam te krijgen. Warm krijg je het normaalgezien sowieso met die 5kW. Mijn plan was ook om tijdelijk 1 accumulator te laten staan 'voor als' maar ik heb 'm onlangs toch gewoon weggehaald, totaal niet nodig. In uiterste nood zet je, als je het écht niet warm krijgt bij extreem lage buitentemperaturen, tijdelijk een goedkoop elektrisch vuurtje erbij en dan is het al helemaal geen probleem meer.

Ik kan je trouwens wel exacte dagcijfers geven, maar ik denk niet dat je daar heel veel mee bent. Mijn huis is jouw huis niet, en mijn verwarmingsgewoontes zijn de jouwe niet... Dus neem het met een paar korrels zout:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_uMPRm6kPZ-mhhOxxjfCOirJRnI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G6Pp21KKK1vlV1gVrMSxb9T6.png?f=fotoalbum_large

Er is nog een apart topic met verbruikscijfers van een hoop mensen, maar ik ben de topictitel even kwijt...

[ Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 16-01-2022 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
@Slonzo bedankt voor de vele uitleg en ervaringen.
Kan je uw gemiddeld verbruik door de dag heen zien? Mijn panelen wekken vanaf maart hopelijk voldoende op om het verbruik van de WP te dekken tijdens de daguren.
Ik volg mijn verbruik nu op met de P1 meter van homewizard en de site van fluvius.
Moest ik nog te weten kunnen komen welk verbruik ik overdag mag verwachten ( ik weet dat er veel variabelen zijn) Maar ik hoop op deze manier ook mijn zelfverbruik wat op te krikken zodat ik een batterij nog wat kan uitstellen. Alvast bedankt om mee te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

toxictooms schreef op zondag 16 januari 2022 @ 19:27:
@Slonzo bedankt voor de vele uitleg en ervaringen.
Kan je uw gemiddeld verbruik door de dag heen zien? Mijn panelen wekken vanaf maart hopelijk voldoende op om het verbruik van de WP te dekken tijdens de daguren.
Ik volg mijn verbruik nu op met de P1 meter van homewizard en de site van fluvius.
Moest ik nog te weten kunnen komen welk verbruik ik overdag mag verwachten ( ik weet dat er veel variabelen zijn) Maar ik hoop op deze manier ook mijn zelfverbruik wat op te krikken zodat ik een batterij nog wat kan uitstellen. Alvast bedankt om mee te denken.
Bij buitentemperaturen net boven het vriespunt zit ik op ~300 tot ~600W om het overdag op ~19 graden te houden. Bij 21 graden schommelt het tussen de 500 a 800W. In maart zal de temperatuur waarschijnlijk al iets hoger liggen, dus hogere COP en lager verbruik. Maar als je overschot hebt kan je die natuurlijk gerust gebruiken om overdag op een iets hogere temperatuur te verwarmen zodat de massa meer temperatuur krijgt en vasthoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
Kijk, daar ben ik wat mee. Vanaf maart moet dit zeker lukken. Denk dat ik de gok ga wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06:17
Voor ons komt een L/L WP in beeld. Gaat om WP die ongeveer 3,5 kW verwarmt. Inmiddels aanbod van een LG (3,5 kW; type onbekend) en een Fujitsu (ASYG12KMCC binnen- en AOYG12KMCC buitenunit).

Naast voldoende vermogen (ca 3,5 kW) zijn zo min mogelijk geluid en een zo laag mogelijk opgenomen vermogen in verwarmingsstand (goed kunnen terug moduleren) belangrijk.
  • De geluidsdruk lijkt van beide merken op papier wel ok; iemand ervaring met deze merken in de praktijk qua lawaai?
Over terug moduleren is minder (goed) info te vinden. Van de Fujitsu begrijp ik uit dit document dat de WP tussen 320 Watt en 2,18 kW opneemt bij verwarmen; dus minimaal 320 Watt. Voor de LG komt de PC12SQ ws in de buurt van het aanbod. Op basis van deze sheet kom ik met een minimaal verwarmingsvermogen van 890 Watt en een (S)COP van 4 op grofweg 225 Watt plus opgenomen vermogen bibu unit (30 + 43 Watt) is grofweg 300 Watt.
  • Klopt dit, of kijk/reken ik niet goed? Strookt dit met praktijkervaringen?
Als minimaal opgenomen vermogen veel hoger ligt, dan zijn infrarood panelen aan plafond of halogeenstralers eventueel ook nog een optie.

Edit: een tip voor een WP (merk. type) die beter voldoet is uiteraard welkom. Deze twee zitten in prijsrange van ca 2.000 tot 2.300 euro inclusief installatie.

[ Voor 5% gewijzigd door overwinteraar op 16-01-2022 20:51 ]

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
toxictooms schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:00:
@Andrehj .
De COP is idd 1 op 1.
Het lijkt misschien alsof hij redelijk hard van stapel loopt, maar hij heeft wel een punt. Ten opzichte van een puur elektrische verwarming, kan je het geschatte verbruik voor verwarming op jaarbasis delen door de SCOP van de warmtepomp. Bij een daikin Perfera zit dat dan rond de 5.1, bij een Ururu Sarara zelfs 5.9. Ik haal deze 2 toestellen even aan omdat we die hier thuis ook hebben staan.

In het ideale geval heb je verbruikscijfers voor een heel koude periode en kan je daaruit afleiden wat je in het slechtste geval verbruikt (bij -15 bijvoorbeeld). Alternatief kan je gaan kijken wat je verbruik per graaddag is. Je gaat dan een warmtepomp moeten zoeken die bij die minimumtemperatuur nog het gevraagde verwarmingsvermogen kan leveren. Je kan niet zomaar naar de cijfers van de detailfiche kijken, want die gaan uit van een correct gedimensioneerde warmtepomp. Voor extreme gevallen kan je nog altijd een elektrische bijverwarming aanzetten.

Ik moet zeggen dat je voor een jaren 60 huis wel heel weinig verbruikt. 3000 kWh aan warmte is een stuk minder dan wat wij in ons huis (dat overigens even oud is) verbruiken. Bij ons ging er zo'n 1200 liter stookolie per jaar door (met het thuiswerken dankzij Corona eerder 1500 a 1600 liter), wat met ruwweg 10kWh/liter toch heel andere cijfers geeft.

Onze situatie: huis uit 1960, spouwmuur na-geisoleerd met rotswol, ramen triple glas en moderne PVC profielen. Living + keuken, samen goed voor ongeveer 100 m3 wordt momenteel verwarmd met een 2,5 kW
Daikin Ururu Sarara, die het tot net onder het vriespunt alleen getrokken krijgt. Kouder dan -3 is het nog niet geworden, maar ik vermoed dat daar de grens ongeveer ligt.
Aangezien jouw verbruik overeenkomt met de energie in 300 liter stookolie (of pakweg 400 liter rekening houdend met verliezen), zal jouw warmtevraag een stuk lager liggen dan de onze. Ik verwacht dan ook dat een 5 kW unit veel te zwaar gaat zijn, zeker omdat je met een warmtepomp typisch 24/7 stookt om dat ding rustig en met een hoog rendement te laten draaien.
Als je toch voor zo'n zware unit wil gaan, zorg dan dat je er eentje hebt die ver kan terugmoduleren, zodat die niet constant zit te pendelen. Van de Daikin US weet ik toevallig dat alle uitvoeringen (2,5kW, 3,5kW en 5kW) terug kunnen tot 600W warmte, dus daarbij maakt het minder uit, al is de 5 kW op de stilste stand iets minder stil dan de andere.

Kortom, als je een airco plaatst met een SCOP van 5,7, dan is je jaarverbruik ongeveer 3000 kWh/ 5,7 = 530 kWh. Daar gaat wat bijkomen door de defrosts, maar dat geeft je wel een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
overwinteraar schreef op zondag 16 januari 2022 @ 20:46:
Voor ons komt een L/L WP in beeld. Gaat om WP die ongeveer 3,5 kW verwarmt. Inmiddels aanbod van een LG (3,5 kW; type onbekend) en een Fujitsu (ASYG12KMCC binnen- en AOYG12KMCC buitenunit).

Naast voldoende vermogen (ca 3,5 kW) zijn zo min mogelijk geluid en een zo laag mogelijk opgenomen vermogen in verwarmingsstand (goed kunnen terug moduleren) belangrijk.
  • De geluidsdruk lijkt van beide merken op papier wel ok; iemand ervaring met deze merken in de praktijk qua lawaai?
Over terug moduleren is minder (goed) info te vinden. Van de Fujitsu begrijp ik uit dit document dat de WP tussen 320 Watt en 2,18 kW opneemt bij verwarmen; dus minimaal 320 Watt. Voor de LG komt de PC12SQ ws in de buurt van het aanbod. Op basis van deze sheet kom ik met een minimaal verwarmingsvermogen van 890 Watt en een (S)COP van 4 op grofweg 225 Watt plus opgenomen vermogen bibu unit (30 + 43 Watt) is grofweg 300 Watt.
Als minimaal opgenomen vermogen veel hoger ligt, dan zijn infrarood panelen aan plafond of halogeenstralers eventueel ook nog een optie.

Edit: een tip voor een WP (merk. type) die beter voldoet is uiteraard welkom. Deze twee zitten in prijsrange van ca 2.000 tot 2.300 euro inclusief installatie.
Als je uitsluitend met de L/L WP wil verwarmen, let dan op bij welke minimumtemperatuur je wil verwarmen en welk vermogen je daarvoor nodig hebt. 3,5 kW verwarmen bij 7 graden is voor een airco heel wat anders dan bij -7. Hoe lager de buitentemperatuur, hoe minder warmte eruit zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
GORby schreef op zondag 16 januari 2022 @ 20:59:
[...]

Als je uitsluitend met de L/L WP wil verwarmen, let dan op bij welke minimumtemperatuur je wil verwarmen en welk vermogen je daarvoor nodig hebt. 3,5 kW verwarmen bij 7 graden is voor een airco heel wat anders dan bij -7. Hoe lager de buitentemperatuur, hoe minder warmte eruit zal komen.
Jep, dank & I know. Daarmee is rekening gehouden in de dimensionering. Vandaar behoefte om tot laag vermogen terug te moduleren; bij hogere Tb is dat wel zo prettig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-07 21:46
Ik heb nog een vraagje betreffende de plaats van de buitenunit.

Maakt de plaats iets uit voor het rendement? Of maakt dat niets uit omwille van de grote hoeveelheden lucht die er door geblazen wordt door de ventilator?

Bij mij komt ie op het terras in de hoek tussen onze achtergevel en muur buren. Vlak bij het tuinraam maar toch uit het zicht. Dus uit de wind en er lekt toch een beetje warmte van binnen naar buiten, kan je goed zien als het gesneeuwd heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
overwinteraar schreef op zondag 16 januari 2022 @ 21:05:
[...]

Jep, dank & I know. Daarmee is rekening gehouden in de dimensionering. Vandaar behoefte om tot laag vermogen terug te moduleren; bij hogere Tb is dat wel zo prettig. ;)
Jammer genoeg kan ik niet antwoorden op je specifieke vraag ivm die 2 merken, aangezien we hier enkel Daikin hebben. Let er wel op dat het minimumvermogen blijkbaar ook wat afhankelijk is van de buitentemperatuur, als ik dat hier in de discussie goed begrepen heb. Het is dus niet omdat je unit minimaal 600W kan verwarmen, dat die dat ook gaat doen wanneer het 12 graden is buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
@GORby het zou een Daikin FVXM50 perfera vloermodel worden. Ik ga de expertise van mijn installateur volgen ivm de zwaarte. Ik heb liever wat over dan er te kort. De prijs komt op 2870€ incl plaatsing en incl btw. Wat mij correct lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom

Fujitsu en LG zijn B merken en daarom ook goedkoper, mijn advies geef iets meer uit en koop een MHI SRC/SRK, hier ook gekozen iv.m. het geluid en laag opgenomen vermogen. Binnen hoor je ‘m eigenlijk niet en buiten ook bijna niks, ook heb ik deze hier vaak continue draaien op 180W.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Geluid blijkt hoewel het een absoluut iets is bij airco’s heel relatief te zijn. Bij de een is een bepaald type MHI ‘heel stil’ terwijl diezelfde unit bij een ander weer ‘herrie’ maakt. Een en ander is afhankelijk van plaatsing, warmtevraag en de persoonlijke beleving.

Gewoon een MHI adviseren boven een Fujitsu is onzinnig. Je moet de types gericht vergelijken.

Overigens bestrijdt ik dat Fujitsu een B merk is. Dat wordt hier zo gezien, maar het zijn Jappen en die weten wat ze doen :)

Heb op de eerste etage en de zolder Fujitsu’s hangen en die zijn dikke prima :) Wel heel basic, geen wifi of andere fancy instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
toxictooms schreef op zondag 16 januari 2022 @ 21:39:
@GORby het zou een Daikin FVXM50 perfera vloermodel worden. Ik ga de expertise van mijn installateur volgen ivm de zwaarte. Ik heb liever wat over dan er te kort. De prijs komt op 2870€ incl plaatsing en incl btw. Wat mij correct lijkt.
Die vloermodellen zijn over het algemeen wat duurder, dus ik denk dat die prijs inderdaad wel correct is. Houd er rekening mee dat het rendement van de vloermodellen ook wat lager ligt. De FVXM50 haalt bijvoorbeeld een SCOP van 4 (FVXM50F) a 4,35 (FVXM50A) wat toch wat lager is dan de wandmodellen.
Wanneer je ze primair als verwarming gaat gebruiken, heb je wel het voordeel dat de warmte laag uitgeblazen wordt, maar op zich maakt dat niet zoveel uit.

edit: Ter vergelijking: we hebben hier nog geen jaar geleden 8000 betaald voor een 2,5 kW US, 3,5 kW Perfera wandmodel en 2,5 kW Perfera vloermodel.

[ Voor 8% gewijzigd door GORby op 16-01-2022 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Glashelder schreef op zondag 16 januari 2022 @ 21:58:
Geluid blijkt hoewel het een absoluut iets is bij airco’s heel relatief te zijn. Bij de een is een bepaald type MHI ‘heel stil’ terwijl diezelfde unit bij een ander weer ‘herrie’ maakt. Een en ander is afhankelijk van plaatsing, warmtevraag en de persoonlijke beleving.

Gewoon een MHI adviseren boven een Fujitsu is onzinnig. Je moet de types gericht vergelijken.

Overigens bestrijdt ik dat Fujitsu een B merk is. Dat wordt hier zo gezien, maar het zijn Jappen en die weten wat ze doen :)

Heb op de eerste etage en de zolder Fujitsu’s hangen en die zijn dikke prima :) Wel heel basic, geen wifi of andere fancy instellingen.
Ok, maar ik heb hier 5 verschillende leveranciers over de vloer gehad die allen de Fujitsu afraden, dat was toen namelijk ook mijn keuze, maar na advies van deze 5 kwam MHI eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
HereIsTom schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:08:
[...]

Ok, maar ik heb hier 5 verschillende leveranciers over de vloer gehad die allen de Fujitsu afraden, dat was toen namelijk ook mijn keuze, maar na advies van deze 5 kwam MHI eruit.
Haha... da's wel mooi consistent. Heb hier een paar leveranciers langs gehad; die allemaal (totaal) iets anders adviseren, ook over andere apparatuur die nodig is. Dan gaat 't snel met de bomen en het bos... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Hier hangt de LG PC12SQ en die cijfers kloppen wel zo ongeveer, zo laag terug moduleren doet die alleen bij een hogere buitentemperatuur, bij een lagere buitentemperatuur is het laagste 375 watt wat ik gezien heb en gaat hij vaker pendelen als hij de warmte niet kwijt kan. Voor een “B-merk” vind ik €2000,- of meer wel veel, ik heb €2200,- betaald voor 2 stuks incl. installatie

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 11,5🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
overwinteraar schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:24:
[...]

Haha... da's wel mooi consistent. Heb hier een paar leveranciers langs gehad; die allemaal (totaal) iets anders adviseren, ook over andere apparatuur die nodig is. Dan gaat 't snel met de bomen en het bos... ;)
Ja het mooiste is eigenlijk dat je van te voren al weet welk merk/type je wilt hebben.
Nadat die leveranciers hier waren geweest ben ik er eens flink ingedoken, want ook het aantal kWh’s e.d. liep flink uiteen in de adviezen, uiteindelijk uitgekomen de MHI SRC/SRK35ZS-W, daarmee de offertes opgevraagd en verschil in prijs was toen 2x zoveel. Uiteindelijk gekozen voor de leverancier waar ik het beste gevoel bij had en die zat er tussenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online

Ik merk dat het gewoon samenhangt met de warmtevraag en buitentemperatuur. Als hij van 18 naar 20 moet bij -5 hoor je hem dusdanig goed dat het irritant is als je in de tuin zit, heeft ie de temp eenmaal bereikt, pruttelt ie nauwelijks hoorbaar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
kbuntu schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:48:
[...]

Ik merk dat het gewoon samenhangt met de warmtevraag en buitentemperatuur. Als hij van 18 naar 20 moet bij -5 hoor je hem dusdanig goed dat het irritant is als je in de tuin zit, heeft ie de temp eenmaal bereikt, pruttelt ie nauwelijks hoorbaar verder.
Haha…. ga jij in de tuin zitten bij -5?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:19
HereIsTom schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:50:
[...]

De buren (schuin tegenover @ achtertuin) hier hadden een tuinfeest bij +2. Maar ik hoor hun subwoofer(s?) VEEL MEER dan de airco :'(

Gelukkig was het om een uur of 1 afgelopen, maar zelfs met ramen en deuren dicht is het goed te horen, sheez. Een buitenunit van 6.3 kW is niks vergeleken met dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
[...]

Peuters, zandbak…. Brrrr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

[...]

Ik regelmatig, vuurkorffje, vrienden, waarom niet?
Muziekje er bij en het comfortabele gesnor van mijn warmtepompen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
klump4u schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:47:
[...]

Hier hangt de LG PC12SQ en die cijfers kloppen wel zo ongeveer, zo laag terug moduleren doet die alleen bij een hogere buitentemperatuur, bij een lagere buitentemperatuur is het laagste 375 watt wat ik gezien heb en gaat hij vaker pendelen als hij de warmte niet kwijt kan. Voor een “B-merk” vind ik €2000,- of meer wel veel, ik heb €2200,- betaald voor 2 stuks incl. installatie
Hoe lang is dat ongeveer geleden, als ik vragen mag? (€2.200 voor 2 stuks incl installatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
overwinteraar schreef op zondag 16 januari 2022 @ 23:37:
[...]

Hoe lang is dat ongeveer geleden, als ik vragen mag? (€2.200 voor 2 stuks incl installatie)
Iets om rekening mee te houden: mensen met een LG weten dit beter, maar ik geloof dat LG tijdens verwarmen elke 3 uur een defrost doet, ook als dat totaal niet nodig is bij de buitentemperaturen. Het was hier gisteren +7 graden en de unit van onze buren die besloot in de middag dat een defrost nodig was, maar zou totaal niet moeten bij die temperatuur ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:05
GermanPivo schreef op maandag 17 januari 2022 @ 05:55:
[...]

Iets om rekening mee te houden: mensen met een LG weten dit beter, maar ik geloof dat LG tijdens verwarmen elke 3 uur een defrost doet, ook als dat totaal niet nodig is bij de buitentemperaturen. Het was hier gisteren +7 graden en de unit van onze buren die besloot in de middag dat een defrost nodig was, maar zou totaal niet moeten bij die temperatuur ;)
Dat ligt inderdaad aan het type van LG. Ik weet niet precies welke types het wel doen, maar deze doen het in elk geval niet: S12ET, S09ET en de PC18SQ.
Deze draaien nu gewoon de hele dag zonder defrosts, enkel een defrosts als de hele unit echt dichtgevroren zit.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
-

[ Voor 100% gewijzigd door Headshot_NL op 17-01-2022 09:16 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:19
Misschien is het een ding bij de LG 2021 multi modellen. Deze MU3R19 en 21 doen het wel. Maar goed, de defrost is super kort, hij komt snel achter dat het onzin is, waarschijnlijk te voorzichtig geweest met de "is defrost nodig" formule na problemen met dichtvriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:00

Oekol

waka waka hey hey

elsinga schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:24:
[...]

Offerte 1 is wat ik in gedachte heb, maar als offerte 5 nog een heel klein beetje zakt heb je voor dezelfde prijs er luchtbevochtiging bij (met als nadeel een iets lagere SEER tov MHI). Hmmm... aangezien ik in de winter hier behoorlijk moet bevochtigen zou dat een overweging voor mij zijn.
De daikins worden vandaag bij mij geïnstalleerd. Zat eens wat berichten terug te lezen zo ook de jouwe. Je zegt dat de daikins kunnen bevochtigen, weet je dit zeker? Ik zit in de boekjes te lezen en vind hier niks over :)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:45

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Oekol schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:41:
[...]

De daikins worden vandaag bij mij geïnstalleerd. Zat eens wat berichten terug te lezen zo ook de jouwe. Je zegt dat de daikins kunnen bevochtigen, weet je dit zeker? Ik zit in de boekjes te lezen en vind hier niks over :)
De US kan dat, maar de FTXM of FTXA bijv. niet.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Van meerdere users hier heb ik alleen wel begrepen dat het totaal geen zoden aan de dijk zet en dus niet heel nuttig is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:45

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Glashelder schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:59:
Van meerdere users hier heb ik alleen wel begrepen dat het totaal geen zoden aan de dijk zet en dus niet heel nuttig is?
Correct ende juist :Y

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

overwinteraar schreef op zondag 16 januari 2022 @ 23:37:
[...]

Begin november, was lokaal bedrijfje hier uit de buurt. Ze konden bij de leverancier goedkoop inkopen i.v.m. onverkochte voorraden doordat de zomer tegen viel. Deze korting gaven ze door aan de klant.
GermanPivo schreef op maandag 17 januari 2022 @ 05:55:
[...]

Bij mijn twee PC12SQ in ieder geval niet.

[ Voor 38% gewijzigd door klump4u op 17-01-2022 10:14 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 11,5🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
klump4u schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:11:
[...]

Begin november, was lokaal bedrijfje hier uit de buurt. Ze konden bij de leverancier goedkoop inkopen i.v.m. onverkochte voorraden doordat de zomer tegen viel. Deze korting gaven ze door aan de klant.
Mmm… apart, aangezien de leveranciers hier het afgelopen zomer juist druk hadden en moeilijk aan voorraad konden komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-07 16:38
klump4u schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:11:
[...]

Gezien ik in dezelfde regio woon, mag ik vragen wie dat was? Mag ook via DM ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
HereIsTom schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:08:
[...]

Tsja, dat een bedrijf je een merk afraadt kan ook gewoon eraan liggen dat ze het niet verkopen. Een volkswagen dealer zal je ook geen Toyota aanraden.

O.a. Daikin is in NL gewoon heel groot. Dat maakt Daikin niet perse goed (Volkswagen is hier ook wederom een mooi voorbeeld.. kwalitatief gezien is dat gewoon middelmatig.. alles aan VW is 'gemiddeld' behalve de verkoopcijfers :+ ) en omdat Fujitsu dus klein is maakt dat Fujitsu niet perse een B merk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Glashelder schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:35:
[...]

Tsja, dat een bedrijf je een merk afraadt kan ook gewoon eraan liggen dat ze het niet verkopen. Een volkswagen dealer zal je ook geen Toyota aanraden.

O.a. Daikin is in NL gewoon heel groot. Dat maakt Daikin niet perse goed (Volkswagen is hier ook wederom een mooi voorbeeld.. kwalitatief gezien is dat gewoon middelmatig.. alles aan VW is 'gemiddeld' behalve de verkoopcijfers :+ ) en omdat Fujitsu dus klein is maakt dat Fujitsu niet perse een B merk :)
Twee van die bedrijven verkochten ook o.a. Fujitsu, maar gaven toch aan dat MHI beter was, zelfs boven Daikin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
HereIsTom schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:50:
[...]

Twee van die bedrijven verkochten ook o.a. Fujitsu, maar gaven toch aan dat MHI beter was, zelfs boven Daikin.
Misschien is de marge daarop hoger.

Zo kunnen we nog wel even doorgaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Glashelder schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:51:
[...]

Misschien is de marge daarop hoger.

Zo kunnen we nog wel even doorgaan ;)
Tja dat wordt dan een welles nietes spelletje ;)
Als jij tevreden bent met je Fujitsu prima, ik ben tevreden met mijn MHI, geef alleen maar aan wat mij door 5 leveranciers is verteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ersus

Jammer idd, Fujitsu als B merk aan te merken.
Fujitsu is ook hier in gebruik en met plezier.

Ik moet gewoon eerlijk bekennen dat ik pas sinds 2019 Airco’s ofwel warmtepompen L/L installeer.
Uiteraard met STEK Cat.1 certificering.

In die tijd heb ik Daikin, Mitsubishi en Fujitsu geïnstalleerd. Dat zijn de drie A merken op de markt.

Ik ben bij Fujitsu het meest tevreden. De minste klachten en of problemen en of nazorg in welke vorm dan ook. Dus uit mijn bus komt Fujitsu…

Voor alle merken geeft het wel iets te zeggen. Geen tierlantijntjes en zo min mogelijk gedoe voor zowel installateur als de klant, waarbij dan wel weer de doelgroep belangrijk is. Soms heeft een bepaald merk problemen met een serie modellen.

Grote buitenunits draaien altijd iets rustiger als er geen 100% vraag is, omdat er middels een grotere warmtewisselaar en dus dito ventilator een langzamer toerental gebruikt kan worden.

De constructie van de units is belangrijk en je kan pech hebben met een laagfrequente bromtoon, die door de bouwtechnische constructie ook nog eens versterkt wordt.

Geen enkele bouw is hetzelfde wat dat aangaat. Zelfs niet bij seriematig gebouwde huizen, hier treden er ook verschillen op.

Hier op het forum is Daikin en Mitsubishi het A merk van discussie en terecht, Fujitsu is niet minder dan beide voorgenoemde merken en behoort mijn inziens en ervaring tot de A merken.

Een slechte installatie kan alle merken slecht maken.

Ik zeg altijd tegen de klant, ik hoef er niet iedere dag tegen aan te kijken dus besluit bewust en volg ook je intuïtie want tenslotte is dat jouw waarheid die je voelt.

Al koop ik een C merk, als mijn realiteit goed voelt dan is daarmee toch alles goed en leef je vooral in harmonie met jezelf.

Mijn realiteit is de afgelopen jaren versterkt naar Fujitsu als partner voor warmtepompen gegroeid.

24.300Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:25
Samengevat: Er bestaan geen goede merken, enkel goede producten.

spoiler:
elk goed merk kan een slechte serie hebben, en elk slecht merk kan er een winnaar tussen hebben zitten. daarom kijk ik nooit naar merk, maar naar het product. Bij connected-spul waar je van de leverancier afhankelijk bent.... dan kijk ik naar merk en geschiedenis voor support.

Net offerte-aanvraag aangepast. Ipv 5 units, 1 unit in de woonkamer. Eerst maar zien hoe het bevalt en wat er over blijft aan warmtevraag en koelingsbehoefte.

Ipv MHI ZS, toch aanvraag gedaan voor de ZSX-range. Prijs voor zowel de ZSX 35 als ZSX 50... Want las hier dat de ZSX 50 nog iets lager kan in verbruik dan de 35. Maar die spec sheets kan ik online niet vinden helaas.

Als het prijsverschil klein is, ga ik voor de 50 (omdat die toch minimaal even ver terug kan). Als het groot is ga ik voor de 35.

Miss Waah heeft de titanium editie gezien, dus die zal het nu wel worden. Wit valt misschien minder op, op een witte muur.... Maar glossy wit plastic fantastic is nu niet echt "premium". En zo'n grote unit valt IMHO nooit écht weg :+

[ Voor 50% gewijzigd door Waah op 17-01-2022 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
Waah schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:25:

spoiler:
elk goed merk kan een slechte serie hebben, en elk slecht merk kan er een winnaar tussen hebben zitten. daarom kijk ik nooit naar merk, maar naar het product. Bij connected-spul waar je van de leverancier afhankelijk bent.... dan kijk ik naar merk en geschiedenis voor support.
Goed opgemerkt maar wel alleen als het ‚product’ goed geïnstalleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online

spoiler:

Net offerte-aanvraag aangepast. Ipv 5 units, 1 unit in de woonkamer. Eerst maar zien hoe het bevalt en wat er over blijft aan warmtevraag en koelingsbehoefte.

Ipv MHI ZS, toch aanvraag gedaan voor de ZSX-range. Prijs voor zowel de ZSX 35 als ZSX 50... Want las hier dat de ZSX 50 nog iets lager kan in verbruik dan de 35. Maar die spec sheets kan ik online niet vinden helaas.

Als het prijsverschil klein is, ga ik voor de 50 (omdat die toch minimaal even ver terug kan). Als het groot is ga ik voor de 35.

Miss Waah heeft de titanium editie gezien, dus die zal het nu wel worden. Wit valt misschien minder op, op een witte muur.... Maar glossy wit plastic fantastic is nu niet echt "premium". En zo'n grote unit valt IMHO nooit écht weg :+
Het wit van de zwart/wit variant is witter dan de volledig witte variant en oogt ook al beter dan de witte :+

Op pagina 5-6: https://www.lumelco.pt/wp...ual_tecnico_srk-zsx-w.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 17-01-2022 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Ersus schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:31:
[...]

Goed opgemerkt maar wel alleen als het ‚product’ goed geïnstalleerd is.
Dat is zeker waar. En daar geld eigenlijk hetzelfde ;-) Een slechte installateur kan ook mazzel hebben, en een goede pech. Ook dan hangt het er vanaf hoe de installateur omgaat met aftersales.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
GermanPivo schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:33:
[...]

Het wit van de zwart/wit variant is witter dan de volledig witte variant en oogt ook al beter dan de witte :+

Op pagina 5-6: https://www.lumelco.pt/wp...ual_tecnico_srk-zsx-w.pdf
Niemand heeft toch ook een wit-witte muur? :+ dus op zich niet eens gek :+

Maarre die specs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXb0MJun-zCRTGoloktdKI0GC5M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/37fyoGP3wkPZX3ruAJ4yZg4K.png?f=user_large
Lees ik het goed dat voor Heating gemiddeld 0,9kW is, met een range tussen de 0,14-1,87kW?
Of zit ik verkeerd te kijken.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
Waah schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:40:
[...]

Niemand heeft toch ook een wit-witte muur? :+ dus op zich niet eens gek :+

Maarre die specs:
[Afbeelding]
Lees ik het goed dat voor Heating gemiddeld 0,9kW is, met een range tussen de 0,14-1,87kW?
Of zit ik verkeerd te kijken.... :+
Haha, vind ik ook hoor. We hebben toevallig drie units in huis met alle drie een andere kleur :+

Wat betreft de specs zit je helemaal goed ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giedo555
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-01 23:35
revolution-nl schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:19:
[...]

Dit is onze setup in de woonkamer :)
MHI 3.5 ZSW(T)itanium

[Afbeelding]
Kijk dit ziet er mooi strak uit en soortgelijke situatie als bij ons. Echter is de muur waar de airco bij jou hangt bij ons geen buitenmuur. Ik zit er aan te denken om de leidingen in te (laten) frezen zodat de airco mooi in het midden boven de eettafel komt te hangen. Zijn er dingen waarop te letten als ik de leidingen ga frezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:04

DexterDee

I doubt, therefore I might be

giedo555 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:15:
Kijk dit ziet er mooi strak uit en soortgelijke situatie als bij ons. Echter is de muur waar de airco bij jou hangt bij ons geen buitenmuur. Ik zit er aan te denken om de leidingen in te (laten) frezen zodat de airco mooi in het midden boven de eettafel komt te hangen. Zijn er dingen waarop te letten als ik de leidingen ga frezen?
Over het algemeen is het geen goed idee om horizontaal in draagmuren te frezen, aangezien dit de constructie te veel kan verzwakken. Verder liggen elektra leidingen (nagenoeg) verticaal in de muur, dus het loont zich om die even goed in beeld te hebben. Mocht je daar onderdoor/overheen moeten.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Laatst online: 13:25
Even een algemeen vraagje, zetten jullie de stroom eraf als de airco niet word gebruikt voor bepaalde tijd, want bij mij zit ik op een standby verbruik van ca 240w per dag, 1x Carrier buitenunit met 2 binnenunits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Deldenaar schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:48:
Even een algemeen vraagje, zetten jullie de stroom eraf als de airco niet word gebruikt voor bepaalde tijd, want bij mij zit ik op een standby verbruik van ca 240w per dag, 1x Carrier buitenunit met 2 binnenunits
Ik neem aan at je 0,24kWh bedoeld? Dat is, afhankelijk van je energietarief, 5 tot 10 cent per dag. Daar ga ik me niet druk om maken. Stel hij staat 100 dagen in het jaar niet aan dan kom ik op 24kWh per jaar wat me zo'n 5 tot 10 euro kost afhankelijk van het tarief.

Als ik voor dat geld steeds schakelaars moet omzetten of stekkers in- en uit moet pluggen dan is mijn keuze snel gemaakt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Bij units die ik lange tijd niet gebruik: ja. De Fujitsu op zolder hier gebruikt 2,5 kWh per maand in stand-by en dat vind ik toch zonde. 30 kWh in een jaar.

7,5 per dag.. bijna 88 kWh per jaar. Ik zou het wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wij hebben op zolder de standaard witte en in de woonkamer de titanium, qua uitstraling een wereld van verschil, de standaard witte unit zou ik echt niet in mijn huiskamer moeten hebben :X

Ik zou sowieso de wit-zwart of de titanium nemen, als je wilt kan je de kap aan de voorzijde nog een kleur laten wrappen, het zwart kan je gewoon (hoog)waardig zwart laten. Bij de standaard witte unit is dit onmogelijk.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:47
Deldenaar schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:48:
Hoe meet je dat verbruik ?
Bij mij zegt de MELCLoud dat hij om de 6 uur ofzo 0,1 kWh verbruikt heeft. Maar de Shelly 1PM Plus meet maar 5 Watt standby verbruik. Waarschijnlijk zijn dat de wifi modules (2x in elke binnenunit, 1 buitenunit). Dat is 0,12 kWh per dag. Daar ga ik geen moeite voor doen eerlijk gezegt. Maar ik zou het makkelijk uit kunnen schakelen met de Shelly. Bv in voorjaar/najaar als er geen koeling/verwarming nodig is.

[ Voor 6% gewijzigd door Plenkske op 17-01-2022 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MZwier
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22-07 12:10
Plenkske schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:08:
[...]

Hoe meet je dat verbruik ?
Bij mij zegt de MELCLoud dat hij om de 6 uur ofzo 0,1 kWh verbruikt heeft. Maar de Shelly 1PM Plus meet maar 5 Watt standby verbruik. Waarschijnlijk zijn dat de wifi modules. Dat is 0,12 kWh per dag. Daar ga ik geen moeite voor doen eerlijk gezegt. Maar ik zou het makkelijk uit kunnen schakelen met de Shelly. Bv in voorjaar/najaar als er geen koeling/verwarming nodig is.
Ik denk niet dat dit de wifi modules zijn, aangezien ik deze nog niet heb en mijn verbruik volgens Shelly 1PM Plus gelijk is (ca. 6W).

Verder inhakend op het uitschakelen, in de installatie handleiding van mijn kanaal unit airco (ME PEAD M35) staat expliciet vermeld dat de spanning ruim 12 uur voor gebruik op de unit moet staan alvorens deze te gebruiken. Wellicht handig om hier rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:47
MZwier schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:19:
[...]

Ik denk niet dat dit de wifi modules zijn, aangezien ik deze nog niet heb en mijn verbruik volgens Shelly 1PM Plus gelijk is (ca. 6W).

Verder inhakend op het uitschakelen, in de installatie handleiding van mijn kanaal unit airco (ME PEAD M35) staat expliciet vermeld dat de spanning ruim 12 uur voor gebruik op de unit moet staan alvorens deze te gebruiken. Wellicht handig om hier rekening mee te houden.
Niet elke unit is hetzelfde, misschien dat jou kanaal unit ergens anders meer standby verbruik heeft.
4,4 of 5,3 meet hij hier. De wifi modules doen 2W en die staan altijd aan. Dan zal er nog minimaal verbruik zijn om commando's te kunnen ontvangen van de afstandsbedieningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Hier een zit er een Energy Socket tussen de Airco, deze meet een continue verbruik van 4W, da’s 96W per dag, 3kWh p.mnd. en 35kWh per jaar. Met de Energy Socket kan ik hem makkelijk uit- en weer aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Tsurany schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:52:
[...]

Ik neem aan at je 0,24kWh bedoeld? Dat is, afhankelijk van je energietarief, 5 tot 10 cent per dag. Daar ga ik me niet druk om maken. Stel hij staat 100 dagen in het jaar niet aan dan kom ik op 24kWh per jaar wat me zo'n 5 tot 10 euro kost afhankelijk van het tarief.

Als ik voor dat geld steeds schakelaars moet omzetten of stekkers in- en uit moet pluggen dan is mijn keuze snel gemaakt.
Is 240watt dus, hetzelfde, maar klopt is een bedrag van max 2 tientjes op jaarbasis, als je het helemaal niet gebruikt dus en afhankelijk van defrost, bij mij zit alles achter een wifi energie meter dus uitschakelen en tijd programmeren was geen probleem geweest...

Maar of alles uitzetten geen problemen op gaat leveren? Dan laat ik het maar zo als het nu zit, gewoon aan laten staan dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 13:11
Het zou kunnen dat het beter is om het koudemiddel eens in de zoveel tijd een keertje rond te pompen. Bij een circulatiepomp in een CV of VVV is dat wel het geval schijnbaar, maar ik weet niet of dat hier ook voor geldt en hoeveel risico er überhaupt aan vast zit.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Deldenaar schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:31:
[...]

Is 240watt dus, hetzelfde, maar klopt is een bedrag van max 2 tientjes op jaarbasis, als je het helemaal niet gebruikt dus en afhankelijk van defrost, bij mij zit alles achter een wifi energie meter dus uitschakelen en tijd programmeren was geen probleem geweest...

Maar of alles uitzetten geen problemen op gaat leveren? Dan laat ik het maar zo als het nu zit, gewoon aan laten staan dus
Watt (W) is het actuele vermogen (joules per seconde). In dit geval heb je het dus over 240 wattuur (Wh) wat betekent dat er gedurende de hele dag een verbruik is geweest dat gelijk staat aan een uur lang 240 watt.

Het lijkt een semantische discussie maar als iemand tegen mij zegt 240watt dan denk ik aan een continue gebruik van 240 watt en dat komt in 24 uur uit op 5,76kWh. Gelukkig weten we hier dat een airco niet zoveel gebruikt in standby dus dan is de verwarring minder groot.

Ik kan me niet snel voorstellen dat een airco uitzetten een probleem oplevert, genoeg die een airco enkel in de zomer gebruiken natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Tsurany op 17-01-2022 15:48 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headshot_NL
Ik las laatst in de instructies (welk merk weet ik niet meer) dat hij prima uitgezet kan worden door de stroom er af te halen. Ze gaven het advies om de unit in elk geval een tijd te laten verwarmen om te zorgen dat de condensor binnen droog is.
Even laten draaien om wat koelmiddel/olie rond te pompen lijkt me niet nodig. Dat doen ze ook niet als ze nog ongebruikt zijn.

Heb ze hier in de vakantie van 3 weken ook van de stroom gehad, ik zet overbodige apparaten gewoon uit als ik lang afwezig ben.

[ Voor 34% gewijzigd door Headshot_NL op 17-01-2022 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-07 11:55
Deldenaar schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:31:
[...]

Er zal geen defrost plaatsvinden als de unit uit/in standby staat.

Hier is het standby verbruik overigens 170Wh per dag, dit is het totaal van 3 binnenunits + de buitenunit.

[ Voor 10% gewijzigd door Team-RiNo op 17-01-2022 16:44 ]

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
geen defrost?, dan ben ik benieuwd waarom er soms wat meer verbruikt word op dagen dat apparaat op standby staat, gaat niet om veel maar om paar tiendes kWh, van gemiddeld 0.24 kWh naar 0.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackpurcell
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-06 18:08
Hallo, dit weekend werd er een aircoinstallatie geplaatst in mijn appartement.

Echter heb ik nu het volgende probleem. Ik ben erachter gekomen dat de binnenuit in mijn slaapkamer een 2,5kw betreft ipv een 2kw, wat afgesproken was in de offerte.

Dit viel me op op de factuur, er is wel geen meerkost aangerekend, de prijs op de offerte is de prijs op de factuur.

Het betreft een kleine slaapkamer van 12m2, onder het dak, waar een 2kw eigenlijk ruim voldoende is.

Mijn vraag, kan dit, technisch, nadelige gevolgen hebben op korte of/en lange termijn? Of zou ik het gewoon zo laten en “profiteren” van de extra capaciteit zonder meerkost?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medal
Jackpurcell schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:22:
Hallo, dit weekend werd er een aircoinstallatie geplaatst in mijn appartement.

Echter heb ik nu het volgende probleem. Ik ben erachter gekomen dat de binnenuit in mijn slaapkamer een 2,5kw betreft ipv een 2kw, wat afgesproken was in de offerte.

Dit viel me op op de factuur, er is wel geen meerkost aangerekend, de prijs op de offerte is de prijs op de factuur.

Het betreft een kleine slaapkamer van 12m2, onder het dak, waar een 2kw eigenlijk ruim voldoende is.

Mijn vraag, kan dit, technisch, nadelige gevolgen hebben op korte of/en lange termijn? Of zou ik het gewoon zo laten en “profiteren” van de extra capaciteit zonder meerkost?

Alvast bedankt.
Wat voor unit buiten/binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackpurcell
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-06 18:08
medal schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:28:
[...]

Wat voor unit buiten/binnen?
Woonkamer Daikin FTXM35R Perfera 3,5Kw
Slaapkamer Daikin FTXM25R Perfera 2,5Kw
Buitenunit Daikin 2MXM50N 5Kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medal
Jackpurcell schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:42:
[...]

Op een Multi split maakt het geen merkbaar verschil, je bent toch afhankelijk van de buitenunit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
Jackpurcell schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:42:
[...]

Gewoon zo laten als je er niks extra’s voor hebt betaalt.
Voor verwarmen zal je ‘m in de slaapkamer niet gebruiken denk ik, maar dan kan je er wel goed mee koelen in de zomer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jackpurcell schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:22:
Alvast bedankt.
Die capaciteit zul je zowel voor koelen als verwarmen niet nodig hebben, maar bij de binnenunits die ik heb gezien was het minimum vermogen voor de 2.5 en de 2.0 kW versies gelijk. Je hebt er dus ook geen nadeel van.
Ik zou het mooi zo laten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marco Geleijns
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-07 11:47
Het hoge standby-verbruik wordt veroorzaakt door de carterverwarming van de compressor.
Ik heb zelf een 5kw Daikin buitenunit welke continu 8 watt verbruikt, ook als deze aan staat, ook in de zomer.
Dat is 0,19kw/dag - 5,84kw/maand - 70,08kw/jaar.

Carterverwarming is nodig om ervoor te zorgen dat de olie in de compressor zich niet kan vermengen met het koelmiddel.
De waarschuwing vanuit fabrikanten is dus niet voor niets. Enkele uren (24?) laten opwarmen is zeker in de winter een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11-07 08:39
Inderdaad, bij mij gaat de carter verwarming in de buitenunit aan bij een buiten temperatuur onder de 0oC, i.p.v. 12W wordt er dan 50W verbruikt, zie plaatje van vorig jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvh5Lgg1Ow7wkIPmxYXTFWwJmPI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2s0KbWrQJ4ati2AMcES5O94U.png?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Pagina: 1 ... 100 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic