Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 101 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.374.271 views

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jh725eeAkUvrEgGuFehfu41JgfY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ek3wbmiGtlqd0aMk4s9w3y3v.png?f=fotoalbum_large

Wat betreft stroomverbruik in standby, deze piekjes vielen me op sinds ik de firmware van m'n BRP069B45 had geüpdatet voor gebruik met de Residential Controller. Om het uur hoor ik een relais klikken in de binnenunit sindsdien en als ik het vergelijk met de gemeten buitentemperatuur zie je dat de pieken daarmee overeenkomen. Met andere woorden sinds die update houdt een simpele unit wel de temperatuur bij in standby wat ie eerst niet deed met de online controller.

P.S. die piek van 40w was omdat ik hem per ongeluk had aangezet toen ik aan het spelen was in HA :+

[ Voor 7% gewijzigd door VikeeVeekie op 17-01-2022 20:31 ]

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
HereIsTom schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:49:
Hier een zit er een Energy Socket tussen de Airco, deze meet een continue verbruik van 4W, da’s 96W per dag, 3kWh p.mnd. en 35kWh per jaar. Met de Energy Socket kan ik hem makkelijk uit- en weer aanzetten.
Vraagje Herels.

Kun je aan de grafiek die eruit komt ook Defrosts, danwel pendelen herkennen?. Ik werk nu met een energiemeter en moet dan aan de hand van het verbruik inschatten achteraf wat hij gedaan heeft.

MHI SRK 50 ZS-W

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
Marco Geleijns schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:49:
Het hoge standby-verbruik wordt veroorzaakt door de carterverwarming van de compressor.
Ik heb zelf een 5kw Daikin buitenunit welke continu 8 watt verbruikt, ook als deze aan staat, ook in de zomer.
Dat is 0,19kw/dag - 5,84kw/maand - 70,08kw/jaar.

Carterverwarming is nodig om ervoor te zorgen dat de olie in de compressor zich niet kan vermengen met het koelmiddel.
De waarschuwing vanuit fabrikanten is dus niet voor niets. Enkele uren (24?) laten opwarmen is zeker in de winter een must.
Ok, duidelijk

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:21
Zuinig schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:54:
[...]

Vraagje Herels.

Kun je aan de grafiek die eruit komt ook Defrosts, danwel pendelen herkennen?. Ik werk nu met een energiemeter en moet dan aan de hand van het verbruik inschatten achteraf wat hij gedaan heeft.
Als je continu het verbruik monitort, kan je dat goed zien.
Pendelen ziet er uit als dit - dus continu aan uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H1sn25rFCHofTHf_EKP6uNSIj5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hZJA39PFCubMMwVJxSY6ql14.png?f=fotoalbum_large

Defrosts zijn dit - duidelijk te herkennen aan de dip en dan de hoge piek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FjuqT7TaJiR4Ld6b-0zaXfTN15Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3EQqxASZoMsIsKaMcgCKdOzn.png?f=fotoalbum_large

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Deldenaar
  • Nu online
En defrost gebeurt alleen als het systeem aan staat, zover ik het heb begrepen

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:25
Het hoge standby-verbruik wordt veroorzaakt door de carterverwarming van de compressor.
Ik heb zelf een 5kw Daikin buitenunit welke continu 8 watt verbruikt, ook als deze aan staat, ook in de zomer.
Dat is 0,19kw/dag - 5,84kw/maand - 70,08kw/jaar.

Carterverwarming is nodig om ervoor te zorgen dat de olie in de compressor zich niet kan vermengen met het koelmiddel.
De waarschuwing vanuit fabrikanten is dus niet voor niets. Enkele uren (24?) laten opwarmen is zeker in de winter een must.
Zo leer je nog eens iets. Hebben alle Daikin RXM-units dat, ook de kleinere (3,5 kW in mijn geval)? De eigen verbruiksrapportage kan ik het niet uit afleiden in elk geval! Ik had dat verbruik (van iets onder de 0,1 kWh/dag, volgens Daikin local API rapportage) gewoon aan de wifi en sensoren toegedicht.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:10
Hey, dat verklaart een random 50W standby verbruik in de nacht. Gebeurt niet vaak maar ik dacht dat iets in de controller was gecrasht.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Zuinig schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:54:
[...]

Vraagje Herels.

Ik moet je dat antwoord deels schuldig blijven, heb de Energy Socket pas sinds de jaarwisseling en nog geen defrosts gehad sindsdien.
Maar denk wel dat je het kan zien, aangezien ik pendelen e.d. ook kan zien.

De bovenste is als hij netjes constant loopt, de onderste als hij pendelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-mWCVBS1HYd0c9YXKwrsTM3iFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/437Wfur84zkHJygRy6qI99nX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6e0Kou_KbUCS3s7X_cG1WkS6LR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HAnsY7GefLS6qN7zsfLSKiBS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door HereIsTom op 17-01-2022 23:52 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Zuinig
Dank voor de antwoorden. Ik kijk het nog even aan, misschien wil ik over een tijdje toch wat meer detail en zo'n eenvoudige stekker lijkt me niet verkeerd. Bedankt.

MHI SRK 50 ZS-W

• jupinator
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19-01 18:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5diHU1ESelb4zLyif36BmC7Up_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1XckxpJdrVinppYYank1LeJD.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb afgelopen zaterdag echt de ene defrost naar de andere gehad echt niet normaal. Flink mistig 100 luchtvochtigheid. En de unit moest flink werken

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:50
Door trilveren onder mijn buitenunit te zetten kwam er een lekkage bij de perskoppeling. Er zat ook een natte plek op de muur bij de leidingen dat olie moet zijn geweest.
Hij verwarmde niet meer omdat alle R32 was verdwenen. Het R32 is bijgevuld en na een maand is de compressor vastgelopen.
Op de compressor staat olie 900mL. Ze hebben de compressor opengeslepen en al die olie was verdwenen. Is dat dan niet de olie die meeloopt in het R32?

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-01 22:56

mb1

MarkV6 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:12:
[...]

Door trilveren onder mijn buitenunit te zetten kwam er een lekkage bij de perskoppeling. Er zat ook een natte plek op de muur bij de leidingen dat olie moet zijn geweest.
Hij verwarmde niet meer omdat alle R32 was verdwenen. Het R32 is bijgevuld en na een maand is de compressor vastgelopen.
Op de compressor staat olie 900mL. Ze hebben de compressor opengeslepen en al die olie was verdwenen. Is dat dan niet de olie die meeloopt in het R32?
Twee dingen:
Carterverwarming is ervoor om koudemiddel uit de olie te dampen zodat de smerende eigenschappen van de olie niet negatief beïnvloed worden.
Daar verwacht ik dan een element van 50-200 Watt voor, die 8 watt die eerder genoemd werd zal stand-by verbruik zijn van het systeem.

Er wordt altijd olie meegenomen met het koudemiddel, door de hoge snelheden komt het meeste ook wel weer terug, bij een multisplit zou de olie zich kunnen ophopen voor of in een buitengebruik zijnde binnenunit. Zeker als deze unit ook nog eens lager dan de buitenunit hangt.
Vandaar dat bij veel systemen als er weinig binnendelen aan staan er om de paar uur een oil return cycle gaat lopen (bij mijn Haier om de 4 uur als er maar één van de drie binnendelen in bedrijf staat).
Bij deze cyclus gaat de compressor op vol vermogen over alle binnendelen koudemiddel pompen om olie retour te krijgen.

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:17

elsinga

=8-)

TLDR; is er een eenvoudige manier om van mijn MHI SRK50ZS-W binnen unit en/of SCM50ZS-W buitenunit van die mooie grafiekjes te krijgen, liefst in Enelogic?

Hele spul zit op 1 aparte groep aangesloten in de meterkast (1PPM meter koppelen met mijn bestaande Youless dus mogelijk, maar eil liefst ook meer info dan alleen energieverbruik). Daarnaast wil ik geen hobby-project met zelf gebouwde modules (te veel werk) en een koppeling met een home automation omgeving (die ik hiervoor zou moeten opzetten).

Ik ken de MHI AM-MHI-01 Wifi module (prijs tussen 100 en 200 euro), maar die lijkt alleen voor bediening en daarvoor heb ik 'm niet nodig (de afstandsbediening is prima, bediening op afstand is ook niet nodig).

Wie kent een off-the-shelf oplossing hiervoor?

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• GermanPivo
elsinga schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:51:
TLDR; is er een eenvoudige manier om van mijn MHI SRK50ZS-W binnen unit en/of SCM50ZS-W buitenunit van die mooie grafiekjes te krijgen, liefst in Enelogic?

Hele spul zit op 1 aparte groep aangesloten in de meterkast (1PPM meter koppelen met mijn bestaande Youless dus mogelijk, maar eil liefst ook meer info dan alleen energieverbruik). Daarnaast wil ik geen hobby-project met zelf gebouwde modules (te veel werk) en een koppeling met een home automation omgeving (die ik hiervoor zou moeten opzetten).

Ik ken de MHI AM-MHI-01 Wifi module (prijs tussen 100 en 200 euro), maar die lijkt alleen voor bediening en daarvoor heb ik 'm niet nodig (de afstandsbediening is prima, bediening op afstand is ook niet nodig).

Wie kent een off-the-shelf oplossing hiervoor?
Die is er niet... Koppeling met Enelogic levert je alleen het energieverbruik op en Enelogic kan ook niets anders weergeven dan dat. Als je meer info wilt, zoals compressor freq. dan is er geen andere mogelijkheid dan zelf aan de gang te gaan.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:29

Ersus

Zuid-Limburg

rupsen schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:48:
[...]

Temperatuur van het koudemiddel bij een stilstaande installatie, of een fles koudemiddel, oftewel omgevingstemperatuur bepaald de druk, niet andersom.
Jij kan niet een fles met 40 bar vullen want dat veranderd als de temperatuur veranderd.

Je kan niet zeggen aan de hand van een temperatuur die je meet bij een draaiende installatie wat voor druk op dat moment op dat punt in het systeem heerst, dat kan alleen bij een stilstaande installatie mits het koudemiddel niet vervuild is.
Het mollier diagram is juist in gebruik om de temperatuur en druk te kunnen bepalen op die plek waar verandering van de aggregatietoestand plaats vindt.

Op dat punt en moment werk je met latente energie.Je stopt daar energie in of haalt daar energie uit het koudemiddel waardoor de aggregatietoestand veranderd bij een bepaalde druk en temperatuur.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Zuinig
jupinator schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 00:08:
[Afbeelding]

Ik heb afgelopen zaterdag echt de ene defrost naar de andere gehad echt niet normaal. Flink mistig 100 luchtvochtigheid. En de unit moest flink werken
je kunt inderdaad de defrost zien met de energy soccet, zie ik bij jou. Als hij bezig is met een defrost, hangt hij rond de 500 watt bij mij en dat zie je ook in jou voorbeeld. Goed om te weten, bedankt!.

MHI SRK 50 ZS-W

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Ter info, een druk meting (met gerelateerde temperatuur aanduiding) voorafgaand, tijdens en na een defrost voor R32. (Meting met een Testo uitgevoerd)

Waarom de druk meting?
Ik heb de binnenunit Temperatuursensor van de warmtewisselaar verplaatst uit de behuizing en was benieuwd naar de eigenschappen die de sturing nu teweeg brengt.

De airco is voor koeling geconstrueerd zeg maar, en dus de Temperatuursensor die boven de binnenunit wisselaar is gemonteerd heeft tijdens koelen niet zo'n last van de koude-energie.

Dit wordt anders wanneer je gaat verwarmen, dan gaat de warmte-energie makkelijker naar de bovenliggende sensor (luchtstijging). De hoeveelheid warmte is dan weer beïnvloed door de luchtflow van de ventilator waardoor je snel veranderende waardes op de sensor kunt krijgen wat dan weer resulteert in pendel gedrag.

Dit is gewoon een test om te zien of ik het aantal starts en stops kan verminderen en de unit zelf gewoon terug moduleert naar zijn minimale afgifte van 0.9 kW (900 Watt).

We gaan het zien en merken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1uvFcsjHKH1T0n8G0KBv_SdXIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CUJFSSykDjrOHX4OvFS0NAZd.jpg?f=fotoalbum_large

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Kuusj schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:57:
[...]

Hmm. Ja de lucht is 'goed warm' ja, zal eens met de IR meten. Maar ik kan niet zeggen dat het 60+ graden is, dan kun je er toch bijna niet in staan of wel.

Verder wel een vraag, bij koelen is dat niet maar bij warmen zeer regelmatig gorchel-achtige geluiden, alsof het koelmiddel borrelt. Meestal bij inschakelen van de ene of de andere unit. Ik schrik er wel eens wakker van. Een soort vloeibaar > gas geluid. Ik kan het echt niet omschrijven. Is dat wel normaal gedrag? Anders ga ik mijn installateur eens bellen. Ze hangen pas een krap half jaar.
60 graden lucht zou betekenen dat er in de warmtewisselaar een ruim hogere temperatuur moet heersen, wellicht wel tegen de 70 graden om de lucht tot 60 te verwarmen. Controleer die waarde maar op het Mollier diagram en meet de druk van de persgasleiding, dan zul je zien of de gemeten waarde wel klopt. De meeste R32 Warmtepomp systemen zijn tot 42bar getest, die informatie staat op het typeplaatje.

Ik zou het meetapparaat controleren alvorens deze waarde als juist aan te nemen.
IR thermometers zijn gevoelig voor glanzende (reflecterende) oppervlaktes, en de IR Thermometer moet zich ook eerst even aan de omgevingstemperatuur aanpassen. Door deze in een warme luchtstroom te houden komen de meetgegevens niet meer overeen omdat de referentiewaarde te veel van de daadwerkelijke omgevingstemperatuur afwijkt. Dit fenomeen doet zich ook voor bij dure warmtebeeld camera's, let er dus op dat er een correcte referentiewaarde heerst.

Borrelen is uiteindelijk wel een bedrijfsgeluid van een airco dat voor kan komen.
Verdampen (koken) en het weer condenseren van koudemiddel kan wel hoorbaar geluid produceren net zoals stromingsgeluid door de leidingen tijdens het rond pompen.

In mijn geval hoor ik tijdens het omschakelen naar defrost een soort kortstondige injectiestroom van koudemmiddel. Soms ook niet. Je kunt gewoon geen compleet geruisloze airco verkopen, de omgevingsvariabelen zijn zo dynamisch als maar wat en soms hoor je niets en soms hoor je wel iets.

Soms ligt het ook aan de EEV (Electronisch Expansie Ventiel) dat net wat minder fijn gevoelig werkt. Deze werkt in stapjes en niet geheel variabel.

Zo ook de modulerende pomp, deze werkt met stappen.

Soms, soms soms soms.
Ik maak zelfs mee als je zegt dat je een piepje hoort uit de compressor terwijl er niets te horen is, hoort men ineens ook een piepje. Het is en blijft af en toe echt lastig wat dat aangaat en geen enkel systeem is hetzelfde nadat het is geïnstalleerd.

Fysieke veranderingen van stoffen kunnen geluiden produceren. Denk maar aan de weersomstandigheden alleen al, onweer etc etc. Maar van aircos verwacht men vaak vooraf al dat hier geen enkel geluid vanaf kan komen. Ik weet het, een vergelijking waar ook weer iets over te zeggen valt.......

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:50
Zojuist mijn Daikin Comfora 3,5 kW eens getest om te verwarmen ipv de stadsverwarming. Maar na een kwartier dacht hij al dat het 21 graden binnen was, terwijl het nog maar 17 was volgens de gewone thermostaat. Dus hij stopte met verwarmen en ging ventileren.

Lijkt wel alsof er ergens warme lucht langs de thermostaat komt. Hij hangt ongeveer 40 centimeter van het plafond. Aan de zijkant is de muur aan beide kanten helemaal vrij.

Tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-2JW0HzDket7cJ7xvkHXVBhHE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G06ewThRsgqC1Kf2IZLYvLdN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ld0su5o0NoXIspctqwRuBHQs3JY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4GtbesnT0v4PJOcgDu6Xj2zU.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: foto toegevoegd.

[ Voor 50% gewijzigd door Bard1982 op 18-01-2022 18:46 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Bard1982 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:39:
Zojuist mijn Daikin Comfora 3,5 kW eens getest om te verwarmen ipv de stadsverwarming. Maar na een kwartier dacht hij al dat het 21 graden binnen was, terwijl het nog maar 17 was volgens de gewone thermostaat. Dus hij stopte met verwarmen en ging ventileren.

Lijkt wel alsof er ergens warme lucht langs de thermostaat komt. Hij hangt ongeveer 40 centimeter van het plafond. Aan de zijkant is de muur aan beide kanten helemaal vrij.

Tips?
Foto!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Bard1982
Foto toegevoegd in post.

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-01 22:18

FD2

En wat gebeurt er als je hem op 24 graden zet ?

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Wilke
Tip 1: instellen op 'verwarmen' en niet op 'auto'.
Tip 2: schakel beweging uit, zowel horizontaal als verticaal.
Tip 3: zorg dat de warme lucht schuin naar voren geblazen wordt, in elk geval niet te recht naar beneden, want dan stijgt het meteen weer op.
Tip 4: Ventilator op stand 2 (of 3 voor maximale COP, maar dat maakt wel veel herrie). 1 kun je ook doen als het je te veel herrie is, kost wat COP. Bij lage stand blijft de lucht mogelijk dicht(er)bij hangen.
Tip 5: zet de gevraagde temp een graadje hoger dan je feitelijk wil (had je ws. al)
Tip 6: de sensor zit ongeveer waar het ledje zit. Niet dat je daar veel aan hebt voor de rest, maar dan weet je waar 'ie meet. Je zou de unit ietsje naar links kunnen laten blazen, of gewoon recht naar voren. iig niet naar rechts waar de sensor zit.

• Bard1982
FD2 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:51:
[...]

En wat gebeurt er als je hem op 24 graden zet ?
Dan blijft hij door verwarmen. Zegt nu alweer dat het 23 graden is, terwijl het in huis bij de gewone thermostaat nog maar 18 graden is.

• FD2
  • Laatst online: 14-01 22:18

FD2

@Bard1982
Precies,

De airco werkt goed, er is alleen een mismatch in de getalletjes.
Ik zou mijn schouders ophalen.

Er staan hier 4 temperatuurmeters om mij heen.
22.3, 21.6, 21.7 en 21.2 graden. Rara ... hoe warm is het nu ?

[ Voor 40% gewijzigd door FD2 op 18-01-2022 19:18 ]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Zuinig
Gewoon even (uit)zoeken. Bij mijn MHI 5,0 kw is uiteindelijk 20 graden ongeveer 23 en 21 graden, 24 op de a.b.

Bij mijn kennis met MHI 3,5 kw, hetzelfde.

MHI SRK 50 ZS-W

• HereIsTom
Zuinig schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:13:
Gewoon even (uit)zoeken. Bij mijn MHI 5,0 kw is uiteindelijk 20 graden ongeveer 23 en 21 graden, 24 op de a.b.

Bij mijn kennis met MHI 3,5 kw, hetzelfde.
Mmm… hier is het vaak verschillend, met deze buiten temperaturen is met ingesteld 20° op de AB wordt het vaak 20,5°.
Maar er zit meestal verschil in de temperaturen om dat de meeste thermometers niet zijn geijkt.

[ Voor 11% gewijzigd door HereIsTom op 18-01-2022 19:19 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Zuinig
HereIsTom schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:16:
[...]

Mmm… hier is het vaak verschillend, met deze buiten temperaturen is met ingesteld 20° op de AB wordt het vaak 20,5°.
buitentemperatuur maakt ook verschil inderdaad. Maar het is gewoon bij iedere airco even zoeken wat "Bij benadering" de best bijbehorende getallen zijn.

MHI SRK 50 ZS-W

Het meest idiote van die temperatuurregelingen van de airco's is dat alle merken problemen hebben met het weergeven van de juiste waarde. Waarom komt dan niemand op het idee om met een externe sensor te werken die je dan ergens anders in je kamer kunt plaatsen?
Wat zie ik over het hoofd?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Bard1982 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:05:
[...]

Dan blijft hij door verwarmen. Zegt nu alweer dat het 23 graden is, terwijl het in huis bij de gewone thermostaat nog maar 18 graden is.
Heb je een losse temperatuur meter? Ik heb een aantal van die dingen om te caliberen en de RV te meten. Kan je eens zien welke van de twee gelijk heeft (of het dichtst bij de waarheid zit).

• Bard1982
Dank voor de tips. Denk dat het een kwestie is van geduld. Hij gaat dus vanaf begin heel snel oplopen qua gemeten temperatuur. Dan stopt hij met verwarmen, waarna de gemeten temperatuur weer snel daalt, waarna hij weer gaat verwarmen, etc. Ondertussen loopt de daadwerkelijke temperatuur in huis steeds verder op, tot alles in balans is.

Niet ideaal. Maar goed, het werkt. Mooi om een alternatief te hebben voor de stadsverwarming op het moment dat stroom goedkoop is (uurprijs via Frank Energie).

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:21
Andrehj schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:22:
Het meest idiote van die temperatuurregelingen van de airco's is dat alle merken problemen hebben met het weergeven van de juiste waarde. Waarom komt dan niemand op het idee om met een externe sensor te werken die je dan ergens anders in je kamer kunt plaatsen?
Dat vinden mensen "lelijk".
Maar om die reden heb ik de temperatuursensor buiten de binnenunit liggen, dat werkt beter.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
franssie schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:23:
[...]

Heb je een losse temperatuur meter? Ik heb een aantal van die dingen om te caliberen en de RV te meten. Kan je eens zien welke van de twee gelijk heeft (of het dichtst bij de waarheid zit).
Ik denk dat het vrijwel zeker is dat de kamerthermostaat over het algemeen "gelijk" zal hebben. Tenzij je de warmte lucht echt direct tegen de thermostaat aanblaast.

Gezien het aantal personen dat er hier issues mee heeft met allerlei merken, en de simpele logica dat een thermostaat direct naast of in een warmtebron sowieso niet echt een goed idee is, lijkt deze conclusie me onoverkomelijk.

Het is zelfs zo (bij (mijn) Daikin in ieder geval), dat het systeem zelf al doorheeft dat zijn eigen thermostaat niet klopt. Als ik de unit op 18 graden instel, dan stookt hij door tot het op de interne thermostaat bij wijze van spreken 21 graden is, terwijl mijn kamerthermostaat dan aangeeft dat het 20 graden is. Als de unit "gewoon" naar zijn eigen thermostaat zou luisteren, dan zou de gemeten ingestelde temperatuur nooit met meer dan een graad (ivm afrondingsfouten/overshoot) afwijken van het setpoint van diezelfde unit.

En externe thermostaat is natuurlijk makkelijk, ware het niet dat je waarschijnlijk niet via de API je eigen stooklijn/cmpfrq/andere relevante params in kunt stellen.

Persoonlijk heb ik van dit verschil niet zoveel last. Ik weet wel wat ik over het algemeen een fijne temperatuur vind, en als ik het wat te warm of te koud vind, dan zet ik hem even wat lager of hoger.

[ Voor 38% gewijzigd door HarmoniousVibe op 18-01-2022 19:46 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Wilke
Bard1982 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:24:
Dank voor de tips. Denk dat het een kwestie is van geduld. Hij gaat dus vanaf begin heel snel oplopen qua gemeten temperatuur. Dan stopt hij met verwarmen, waarna de gemeten temperatuur weer snel daalt, waarna hij weer gaat verwarmen, etc. Ondertussen loopt de daadwerkelijke temperatuur in huis steeds verder op, tot alles in balans is.

Niet ideaal. Maar goed, het werkt. Mooi om een alternatief te hebben voor de stadsverwarming op het moment dat stroom goedkoop is (uurprijs via Frank Energie).
Ook niet onbelangrijk, hoe groot is de ruimte (afmetingen) waar die in staat? WP werkt overigens het beste bij continubedrijf. Temperatuur blijft dan ook het meest stabiel. Maar goed, als bijverwarming kun je daar mee spelen natuurlijk.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

mr_evil08 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:30:
[...]

Dat vinden mensen "lelijk".
Maar om die reden heb ik de temperatuursensor buiten de binnenunit liggen, dat werkt beter.
Inderdaad is dat de beste optie.
De test van vandaag bevestigd in ieder geval ook aan mijn unit dat dit de boel stabiliseert.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:14
Hier vanavond na de verhalen die ik hier las over vieze filters de binnenunit (mhi) in de kamer eens opengehaald.

Het viel erg mee. We hebben de filters schoongezogen maar veel was het niet.

Dat was een meevaller :)

Wij vinden het heerlijke stabiele warmte.
Blij met onze airco voor verwarming.

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-01 20:07
De airco weet dat de sensor niet representatief is en houdt daar rekening mee. Als ik de airco instel op 21 graden, probeert hij te stoken tegen de 23 graden aan (in ecostand wordt dat 22 graden). Zijn aanname is dan dat de kamer een temperatuur van 21 graden zal hebben.

Ik werk met mijn MHI sinds kort met een externe sensor. Het werkt uiteindelijk perfect, maar het komt alsnog best nauw. Ik had de sensor eerst te ver van de binnenunit liggen. Als de temperatuur dan te laag kwam ging de airco meer vermogen afgeven. De airco verwacht dan dat zijn (naar zijn idee interne) sensor relatief snel een verhoging van de temperatuur zal moeten gaan meten, maar dat duurt veel langer omdat de sensor nu verder weg ligt. De airco zal daardoor vrij snel nóg verder opmoduleren. Zodra de warmte de andere kant van de kamer bereikt zal de airco terugmoduleren, maar de sensor blijft dan juist een temperatuurstijging registreren, waardoor de airco te ver zal afschakelen.

Ik denk dat dit de reden is waarom externe sensoren vrij ongebruikelijk zijn. Het komt gewoon te nauw.

Ik heb de sensor nu een stuk dichterbij liggen en nu werkt het perfect. Ik heb op de temperatuursensor een offset gezet, zodat de ingestelde temperatuur op de afstandsbediening precies overeenkomt met de temperatuur die de thermostaat van de woning en de externe sensor meten.

Ook zag ik dat de airco zelf de temperatuur meet in stappen van 0,25 graden, maar pas aanpassingen in het vermogen doorvoert als er minimaal een verschil van 0,5 graden ontstaat. Dit heb ik omzeilt door wijzigingen in temperatuur in twee stappen door te geven aan de airco. Ik geef altijd eerst een halve graad lager dan de waarheid door en 2 seconden later de echte temperatuur. Hierdoor anticipeert de airco nu op kwartgraden wat erg goed werkt.

De modulering ziet er dan als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2k0yVD7zgITtWvTAhuTedgqnttw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BrU9YzuKJw5xOwm5VWlDY6Xq.png?f=user_large
De blauwe lijn is de ingestelde temperatuur op de afstandsbediening. De oranje lijn de target-temperatuur waar hij vaak tegenaan probeert te zitten. Zodra hij de target raakt gaat hij ook in vermogen afschalen.

Het verbruik is dan behoorlijk stabiel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8sYqP1BeI3gag22uLVeWkSAdcg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CRXeb96GdFu4Cn9yK4noPh2r.png?f=user_large

Tot nu toe erg tevreden met deze werking. Ik ervoer vooral problemen na defrosts en in de zomer wanneer tegen de avond de zon op de airco komt te schijnen. Bij defrosts kon de interne tempsensor afzakken naar 17 graden doordat de gas-stroom werd omgedraaid. Dan ging hij na de defrost dus altijd als een malle van start, wat nadelig werkt bij weertypen waar defrosts op de loer liggen.

Ook merk ik dat het nu niet meer nodig is om met de afstandsbediening bij te sturen. Eerder moest ik afhankelijk van de buitentemperatuur flink spelen met de instelling op de afstandsbediening.

SRK35ZS-W

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:44
Eigenlijk moet men dus bij de airco makers nog aan de slimme thermostaten. Dus bekijken hoe lang het duurt voor het warm/koud is... Ipv gewoon fikken tot het op temperatuur is.

Daar zou toch nog best wat te halen zijn lijkt me?

Een nest-achtige knop aan de muur zou toch ook veel mooier zijn dan een lelijke witte afstandsbediening? En zou voor mensen in NL sowieso een simpelere overstap zijn van een CV naar een lucht/lucht verwarming en koeling.

Volgens mij een nog gemiste kans....

[ Voor 36% gewijzigd door Waah op 18-01-2022 20:49 ]

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19-01 13:47
Scooper schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:40:
[...]

Tot nu toe erg tevreden met deze werking. Ik ervoer vooral problemen na defrosts en in de zomer wanneer tegen de avond de zon op de airco komt te schijnen. Bij defrosts kon de interne tempsensor afzakken naar 17 graden doordat de gas-stroom werd omgedraaid. Dan ging hij na de defrost dus altijd als een malle van start, wat nadelig werkt bij weertypen waar defrosts op de loer liggen.
Bij Daikin kun je met behulp van de demand control de buitenunit beperken. Bij mij staat deze doorgaans op 60%, wat een maximum compressor frequentie van 80x0,6=48 betekend. Na een defrost blijft de unit dan een tijdje tegen dit maximum aanhangen om vervolgens weer terug te moduleren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chrwU0KfvKpDG_QRbQ4hDee0iac=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f5vNWa9wdbmUAj8E421S6CJF.png?f=user_large

Heeft MHI niet een soortgelijke functie?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

• HereIsTom

Ik denk dat je het gewoons eens een paar dagen moet proberen.
Hij moet wel op verwarmen (Heat) staan, de temperatuur dus iets hoger instellen.
Fan op Auto en Swing beide aan (3D).
Als je ‘m net aan zet kan hij wat harder gaan blazen, maar daarna zal het rustiger worden om het op temperatuur te houden.

• henry84
  • Laatst online: 18-12-2025
Goedenavond,
Ik wil graag in de woonkamer een airco hebben.l voor koelen en verwarmen. Oppervlakte is 113 m3. Maar daar zit nog een gang en een wc bij. Als ik dat eruit reken kom ik op 96 m3. Voorkant zit een groot raam en voordeur op zuiden. Achter bij de keuken komt geen zon. Huis is gemiddeld geïsoleerd. Nou zijn er bij mij drie installateurs geweest, waarvan 2 zeggen dat ik 5kW nodig heb en een zegt ik red het met 3,5kW.

Wat moet ik nou geloven? Als ik uitga van de 96x factor 40 kom ik op 3,8kW. Zou een 3,5 dat redden of is het beter om overcapaciteit te hebben met een 5kW?

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-01 20:07
@Kire88 , Je kan bij de MHI volgens mij wel de buitenunit op een stillere stand zetten. Misschien dat ze dat doen door de compressor frequentie te limiteren. Dat weet ik niet, ik heb die functie nog nooit gebruikt.

SRK35ZS-W

• Wilke
Kire88 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:11:
Bij Daikin kun je met behulp van de demand control de buitenunit beperken. Bij mij staat deze doorgaans op 60%, wat een maximum compressor frequentie van 80x0,6=48 betekend.
Hoe/waarmee stel je dit in dan? Is dat hetzelfde als power saving mode?

Edit: al gevonden eerder in het topic, in residential controller app blijkbaar, dikke nope dus. Local API only hier.

[ Voor 14% gewijzigd door Wilke op 18-01-2022 22:06 ]

• Kire88
Wilke schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:56:
[...]

Hoe/waarmee stel je dit in dan? Is dat hetzelfde als power saving mode?

Edit: al gevonden eerder in het topic, in residential controller app blijkbaar, dikke nope dus. Local API only hier.
Ik heb zowel de daikin controller app en de residentiel controller app. In de daikin app heet deze funtie 'power save mode'. Verschil is dat deze alleen als low, medium, high ingesteld kan worden terwijl je in de residential controller app van 40 tot 100% kunt instellen in stappen van 5%.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-01 18:49

Tips?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit: foto toegevoegd.
Wanneer ik hier mijn Daikin op 21 graden zet, dan geeft die zelf een temperatuur van ongeveer 24 graden aan, maar de thermometers hier in huis zijn het wel aardig eens met die 21 graden. Hij weet dat zijn gemeten temperatuur te hoog is, en slaagt er vrij goed in om de kamer effectief kort bij de ingestelde temperatuur te krijgen, ook al geeft hij in de app een hogere gemeten temperatuur aan.

• Wilke
henry84 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:30:
Goedenavond,
Ik wil graag in de woonkamer een airco hebben.l voor koelen en verwarmen. Oppervlakte is 113 m3. Maar daar zit nog een gang en een wc bij. Als ik dat eruit reken kom ik op 96 m3. Voorkant zit een groot raam en voordeur op zuiden. Achter bij de keuken komt geen zon. Huis is gemiddeld geïsoleerd. Nou zijn er bij mij drie installateurs geweest, waarvan 2 zeggen dat ik 5kW nodig heb en een zegt ik red het met 3,5kW.

Wat moet ik nou geloven? Als ik uitga van de 96x factor 40 kom ik op 3,8kW. Zou een 3,5 dat redden of is het beter om overcapaciteit te hebben met een 5kW?
Hoeveel gas verstook je nu per jaar (aangenomen dat het gas is). En bedoel je nu oppervlak (m2) of volume/inhoud (m3)? Moet dit hoofdverwarming worden of is het acceptabel dat je iets anders (zoals de nog aanwezige CV) moet bijschakelen die ene keer dat het dagen achtereen onder de -5 is?

• Kire88
Scooper schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:41:
@Kire88 , Je kan bij de MHI volgens mij wel de buitenunit op een stillere stand zetten. Misschien dat ze dat doen door de compressor frequentie te limiteren. Dat weet ik niet, ik heb die functie nog nooit gebruikt.
Er zijn hier vast MHI gebruikers die dat zullen weten :)

• henry84
Wilke schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 22:18:
[...]

Hoeveel gas verstook je nu per jaar (aangenomen dat het gas is). En bedoel je nu oppervlak (m2) of volume/inhoud (m3)? Moet dit hoofdverwarming worden of is het acceptabel dat je iets anders (zoals de nog aanwezige CV) moet bijschakelen die ene keer dat het dagen achtereen onder de -5 is?
Hi Wilke, ik zit nu op 800m3 gas. Ik bedoel inhoud 113 m3 (totaal, zonder gang en wc 96m3) We zijn doordeweeks overdag niet thuis, het is voor in de avond een paar uur verwarmen en inderdaad als het onder -5 is de cv ketel erbij. (alleen als het écht nodig is..)

• Wilke
henry84 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 22:27:
Hi Wilke, ik zit nu op 800m3 gas. Ik bedoel inhoud 113 m3 (totaal, zonder gang en wc 96m3) We zijn doordeweeks overdag niet thuis, het is voor in de avond een paar uur verwarmen en inderdaad als het onder -5 is de cv ketel erbij. (alleen als het écht nodig is..)
Ah ja, je had 'm zelf ook al uitgerekend zie ik nu, op 3,8 kW inderdaad.

Nu ja, voor wat het waard is, vergelijkbare inhoud woonkamer uit 1992 met R=2,5 eromheen (mostly, uitbouw vertrouw ik niet volledig in dat opzicht), voorheen net zoiets aan gas als bij jou, en hier redt een 3,5 kW het wel. Niet als het echt eens -10 wordt, want dan heb je maar 2 kW over en daarmee ga je het met die temperatuur niet redden. Maar de andere 99% van de tijd dus wel. Er op vertrouwen als enige verwarming zou ik alleen dus niet doen.

• henry84
Wilke schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 22:35:
[...]

Ah ja, je had 'm zelf ook al uitgerekend zie ik nu, op 3,8 kW inderdaad.

Nu ja, voor wat het waard is, vergelijkbare inhoud woonkamer uit 1992 met R=2,5 eromheen (mostly, uitbouw vertrouw ik niet volledig in dat opzicht), voorheen net zoiets aan gas als bij jou, en hier redt een 3,5 kW het wel. Niet als het echt eens -10 wordt, want dan heb je maar 2 kW over en daarmee ga je het met die temperatuur niet redden. Maar de andere 99% van de tijd dus wel. Er op vertrouwen als enige verwarming zou ik alleen dus niet doen.
Huis hier is van 1982 met 3 cm glaswol in de spouw, maar spouwmuurisolatie met Ifoam (+ R 1,82) staat op de todo lijst. Dus ga ervan uit dat het hier ook voldoende is. Mag ik vragen wat je nu aan gas verbruikt?

• HarmoniousVibe
!null schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:07:
[...]

Volgens mij had Daikin die lokale api terug getrokken, zoek er even op, ook in dit topic.
Is hier al vanuit meerdere mensen bevestiging van? Ik heb voor mijn Perfera nu ook updates klaarstaan maar die komen er niet in. Wel jammer dat bepaalde functies ook echt alleen via de clouddienst beschikbaar zijn. Niet via de AB, en al helemaal niet via de lokale API. Zoals die demand control-setting.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Wilke
henry84 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 22:47:
Huis hier is van 1982 met 3 cm glaswol in de spouw, maar spouwmuurisolatie met Ifoam (+ R 1,82) staat op de todo lijst. Dus ga ervan uit dat het hier ook voldoende is. Mag ik vragen wat je nu aan gas verbruikt?
Hehe :) uitsluitend nog voor SWW en koken. Op een 30 m3 na in februari, toen was het erg koud en vroor de buitenunit goed dicht door alle ijzel en sneeuw, wat ook niet meer smolt. Dat hielp natuurlijk ook niet echt. Zo foto's van anderen rond die tijd in dit topic. Dat blijft dus wel een risico.

• !null
  • Laatst online: 08-01 16:06
@Wilke Maarja dat is slechts 300kWh elektrisch dus dat valt eigenlijk wel mee als dat als backup moet, ten opzichte van kosten van gas installatie aanhouden over langere tijd.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:10
Mooi om een alternatief te hebben voor de stadsverwarming op het moment dat stroom goedkoop is (uurprijs via Frank Energie).
Huh ik wist niet eens dat het legaal was, pas op dat het niet Griddy #2 wordt, die waren failliet gegaan tijdens de Texas deep freeze omdat de spot prijs $9000/MWh was, of $9/kWh, en klanten konden dat niet betalen, niet zo gek als je rekening opeens 300x zo hoog wordt, de 500 kWh van december 2021 hier zou dan $4500 zijn 8)7

Op EPEX is de prijs cap €3000/MWh, dus meer dan 3 euro per kWh wordt het niet, maar dat is nog steeds niet leuk. Afgelopen weken zaten er dagen tussen met gemiddelde prijzen van 50-60 cent kaal, plus ODE/belasting = kaching. Je hebt normaal gesproken liever dat je leverancier dat via lange termijn contracten inkopen, dat is duurder tot Rusland irritant doet, of het even niet waait of te koud is.

• Marco Geleijns
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-01 19:16
Kire88 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:11:
[...]

Bij Daikin kun je met behulp van de demand control de buitenunit beperken. Bij mij staat deze doorgaans op 60%, wat een maximum compressor frequentie van 80x0,6=48 betekend.
Waar komt het getal 80 vandaan in je formule?
Is dat jouw maximale frequentie?

Ik heb ook twee wifi-modules per binnenunit.
Middels de nieuwe app ben ik niet in staat demand control in te schakelen, via de oude wel.

Ken je dit commando:
http://192.168.178.*/aircon/set_demand_control?type=1&en_demand=1&mode=0&max_pow=60&scdl_per_day=4&moc=0&tuc=0&wec=0&thc=0&frc=0&sac=0
Hiermee kun je demand control laten in/uitschakelen door bijv je domotica-systeem.
Let wel op dat je dit bij een multisplit instelt op beide binnenunits.

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-01 14:44

BTS

Ervaring delen? Bij deze.

Betreft een Panasonic Z35VKEW.
Ivm het stijgende tarief van ons warmtenet zijn wij in ons huishouden meer gebruik gaan maken van onze L/L warmtepomp.

Doordat de buitenunit in de buurt staat van het raam van de buren waar ook geslapen wordt doen wij deze door middel van de weektimer instellen op een looptijd van 10.00 uur tot 20.00 uur.
Bij afwezigheid stellen we deze anders in, bijvoorbeeld van 16.00 uur tot 20.00 uur.

Wij hebben ook vloerverwarming, deze ging in eerste instantie aan van 8.00 uur tot 9.00 uur. Dit is verkort tot 8.30 uur.
Zoals je dus leest staat de verwarming van 20.00 tot 8.00 uur compleet uit. De Evohome staat op 17 graden, mocht er dus bij strenge vorst erg gezakt worden in temperatuur zal deze aangaan. Dit werkt met de milde temperaturen prima die Nederland kent. Huis is uit 1988, rijtjeswoning.

Instellingen op de Panasonic:
Hij staat op "Heat".
NanoeX is ingeschakeld.
Ventilatie op Auto.
Blaasrichting iets schuin naar beneden en iets naar links. Dit komt omdat de binnenuit in een hoek hangt.
Temperatuur 18,5 graden. In de kamer (±50m²) wordt dan rond de 20,5 graden gemeten.

Bij buitentemperaturen boven 5 graden valt hij vaak stil, er wordt zachtjes geventileerd. Af en toe een stoot warmte.
Als er 21 graden wordt ingesteld dan blijft hij langere periodes door blazen maar wordt het voor ons ondraaglijk binnen. 23,5 graad is er toen gemeten in de woonkamer.
Die 21 graden afgebouwd tot een voor ons aangename 18,5 graden. Misschien dat we het moeten verhogen bij een lagere buitentemperatuur.

Verbruik
De unit is bij ons niet bemeten, in de app staat een indicatief verbruik. Het oogt onrealistisch laag vergeleken met de Enelogic verbruikscijfers.
Ons dagelijks gebruik is tussen de 4 tot 13 kWh.
Hier zit het gebruik van de oven, vaatwasser, kookplaat en wasmachine dan ook bij in. Dit in een 2 persoonshuishouden.

App "Panasonic Comfort Cloud"
Werkt prettig, is de afgelopen jaren ontwikkeld en staat dus niet stil. In het begin waren sommige dingen "verborgen". NanoeX aanzetten was bijvoorbeeld omslachtig, nu niet meer.

Weektimer gebruiken wij dit jaar voor het eerst.
Met koelen is de capaciteit en efficiëntie zodanig dat een half uur voor thuiskomst aanzetten voldoende is.
Met verwarmen gaat hier meer tijd in zitten.

Compressorfrequentie en andere specifieke informatie is niet uit te lezen in de app.
Tevens zit er een verschil tussen een fabrieks af ingebouwde WiFi controller of een externe wat bedieningsmogelijkheden betreft.

Over het algemeen tevreden, schoonmaken van buitenunit en filter binnen is makkelijk.

Heb ik iets gemist waar je graag een antwoordt op ziet. Tag mij even. :)

www.highflow.nl

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
CyrielCC schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:44:
[...]

Ik ben in contact met Toshiba hierover, alleen verwijzen die me door naar de installateur, maar die heeft het alleen geïnstalleerd bij ons, de units heb ik zelf aangeschaft. En de installateur verwijst me weer door naar de webshop waar ik ze heb besteld en de webshop verwijst me weer door naar Toshiba. Enfin, ik zal het laten weten als ik meer info van Toshiba heb gekregen.

Welk model heb jij precies? En heb je het al aan de installateur gevraagd? Of heb je de units ook zelf besteld.
Monteur heeft unit zelf besteld. Weet even niet welke exact. Hem hem erover gesproken en het was bij hem bekend. Er is helaas niets aan te doen (behalve je temp hoger/lager zetten). De compressor is dan aan het 'zoeken' naar een goed toerental oid.

• mr_evil08
Ersus schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:03:
[...]

Inderdaad is dat de beste optie.
De test van vandaag bevestigd in ieder geval ook aan mijn unit dat dit de boel stabiliseert.
Klopt lang aanzetten stabiliseerd het, maar dit heeft te maken met dat de binnenunit te warme lucht uitblaast bij inschakelen en dat registreerd de sensor als "het is al warm" en gaat dan weer onnodig terug moduleren.

Wat ik ook doe is met de tijdklok inschakelen en 2u van tevoren de fansnelheid handmatig op hoog zetten, gezien er toch niemand is dan maakt het niet uit, daardoor krijg je ook sneller een beter warmteverdeling in de kamer.

Ik merk vooral op als de fan te laag gezet wordt het aan de vloer koud gaat worden en bovenin warm.

@BTS Dat werkt toch niet 1 uurtje de vloerverwarming aan...
Daarmee is het juist een onzuinig systeem, als je hem aanzet dan langer aan laten op lage temperatuur.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 19-01-2022 08:56 ]

• Kire88
Marco Geleijns schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:29:
[...]

Waar komt het getal 80 vandaan in je formule?
Is dat jouw maximale frequentie?

Ik heb ook twee wifi-modules per binnenunit.
Middels de nieuwe app ben ik niet in staat demand control in te schakelen, via de oude wel.

Ken je dit commando:
http://192.168.178.*/aircon/set_demand_control?type=1&en_demand=1&mode=0&max_pow=60&scdl_per_day=4&moc=0&tuc=0&wec=0&thc=0&frc=0&sac=0
Hiermee kun je demand control laten in/uitschakelen door bijv je domotica-systeem.
Let wel op dat je dit bij een multisplit instelt op beide binnenunits.
Die 80 volgt uit wat ik zelf zie in de grafieken. Als ik demand management of 50% zet gaat de frequentie niet hoger dan 40, etc. Met een defrost gaat de frequentie altijd maximaal tot 70, waarom dat verschil er is geen idee.

Volgens mij heb ik hier wel eerder voorbij zien komen dat de demand management optie niet voor iedereen beschikbaar is in de residential controller. Misschien is het type afhankelijk.

Dat rest commando kende ik nog niet nee. Gebruik wel een aantal andere restcommando's in Home Assistant. Zal deze ook eens bekijken en proberen. Bedankt voor de tip.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:08

Agent47

I always close my contracts.

Sluiten jullie trouwens een contract af met de leverancier omtrent het bijhouden van de airco / warmtepomp?

Ik kreeg gisteren een aanbiending van €90,- om 1x per jaar de airco / warmtepomp na te lopen. Die €90,- betaal je voor om de 2 jaar.

Of doet iedereen zelf onderhoud?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-01 16:51
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 22:57:
[...]

Is hier al vanuit meerdere mensen bevestiging van? Ik heb voor mijn Perfera nu ook updates klaarstaan maar die komen er niet in. Wel jammer dat bepaalde functies ook echt alleen via de clouddienst beschikbaar zijn. Niet via de AB, en al helemaal niet via de lokale API. Zoals die demand control-setting.
Ja dit is al sinds begin vorig jaar het geval. De perfera's die ik in februari 2021 geleverd kreeg werkten out of the box al enkel met de Daikin residential controller ap, via de cloud API.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:06
Agent47 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:05:
Sluiten jullie trouwens een contract af met de leverancier omtrent het bijhouden van de airco / warmtepomp?

Ik kreeg gisteren een aanbiending van €90,- om 1x per jaar de airco / warmtepomp na te lopen. Die €90,- betaal je voor om de 2 jaar.

Mijn installateur zei letterlijk "een onderhoudscontract voor deze units in huizen is onzin, dat kan je prima zelf".
Gewoon regelmatig de filters controleren/schoonmaken.

• Agent47

Agent47

Plenkske schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:09:
[...]

Mijn installateur zei letterlijk "een onderhoudscontract voor deze units in huizen is onzin, dat kan je prima zelf".
Gewoon regelmatig de filters controleren/schoonmaken.
Ik heb dan ook geen pompje erin maar een buis naar buiten lopen waardoor het vocht op in de voortuin terecht komt. Bij mij zou het alleen de filters dan zijn denk ik inderdaad en natuurlijk stofvrij houden van de airco.

Filters kan je gewoon schoonmaken met de stofzuiger dacht ik te menen?

• HarmoniousVibe
Team-RiNo schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:06:
[...]

Ja dit is al sinds begin vorig jaar het geval. De perfera's die ik in februari 2021 geleverd kreeg werkten out of the box al enkel met de Daikin residential controller ap, via de cloud API.
Ja maar bij nieuwe units (vanaf 2020 volgens mij, die -R line) was dit sowieso al langer bekend. Die hebben nooit een lokale API gehad en zullen dat ook nooit krijgen. Maar die uit 2019 of eerder met een losse wifi-module hebben altijd een lokale API gehad en ik weet 90% zeker dat ik een aantal maanden geleden nog een firmware-update heb uitgevoerd. Ik zit nu op 1_14_48 en hij wil naar 1_14_53. Daikin FTXM-N uit 2019.

• Team-RiNo
HarmoniousVibe schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:14:
[...]

Ja maar bij nieuwe units (vanaf 2020 volgens mij, die -R line) was dit sowieso al langer bekend. Die hebben nooit een lokale API gehad en zullen dat ook nooit krijgen. Maar die uit 2019 of eerder met een losse wifi-module hebben altijd een lokale API gehad en ik weet 90% zeker dat ik een aantal maanden geleden nog een firmware-update heb uitgevoerd. Ik zit nu op 1_14_48 en hij wil naar 1_14_53. Daikin FTXM-N uit 2019.
Met de oudere modellen heb ik geen ervaring, wel weet ik dat het upgraden naar een 'cloud' versie van de firmware geen garantie geeft dat je demand control krijgt, ik en meerdere in dit topic hebben dit namelijk niet (meer). Ik had dit even in juni en dit is er later weer uitgehaald met overigens als gevolg dat demand control nog steeds aanstond zonder dat ik het uit kon zetten, dit viel mij pas op toen ik begon met verwarmen door het lage opgenomen vermogen. Overigens wel snel opgelost na een mailtje naar Daikin.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Plenkske
Agent47 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:13:
[...]

Ik heb dan ook geen pompje erin maar een buis naar buiten lopen waardoor het vocht op in de voortuin terecht komt. Bij mij zou het alleen de filters dan zijn denk ik inderdaad en natuurlijk stofvrij houden van de airco.

Filters kan je gewoon schoonmaken met de stofzuiger dacht ik te menen?
Ja inderdaad. En als ze te vies zijn eventueel met wat water. Uiteraard dan wel even laten drogen voor je ze terug zet.

• HereIsTom
Agent47 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:05:

Lees ik het nu goed? Je betaald dus 1x in de 2 jaar € 90,- en dan krijgt je Airco ieder jaar een onderhoudsbeurt? Das goedkoop dan.
Je moet wel even kijken naar de garantie, hier krijg je bij dat onderhoud 5 jaar garantie.
Als het goed is houdt zo’n onderhoudsbeurt meer in dan alleen schoonmaken, ook zouden ze ‘m dan moeten meten of er nog genoeg koelvloeistof in zit en of hij niet lekt e.d.

[ Voor 12% gewijzigd door HereIsTom op 19-01-2022 10:17 ]

• CyrielCC
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-01 21:01
francoski schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:40:
[...]

Monteur heeft unit zelf besteld. Weet even niet welke exact. Hem hem erover gesproken en het was bij hem bekend. Er is helaas niets aan te doen (behalve je temp hoger/lager zetten). De compressor is dan aan het 'zoeken' naar een goed toerental oid.
Hmmm oké, dat is balen.

Maar er zit toch geen compressor in de binnenunit? Waarom komt er dan ook een fluittoon uit de binnenunit? Bij ons is er geen fluittoon te horen uit de buitenunit trouwens (of het valt niet genoeg op).

Toshiba zegt trouwens dat het aan onze installatie ligt en de installateur zegt dat het aan de Toshiba unit ligt 8)7 Niemand neemt de verantwoordelijkheid dus. We laten nu een installateur van Toshiba langskomen om ernaar te kijken, hopelijk gaat die iets vinden. Wordt vervolgd.

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-01 14:44

BTS

@mr_evil08 gedurende die tijd gebruikt de vloerverwarming 0,02Gj. Dat valt mee.
Voordeel is dat de vloer aangenaam warm voelt bij het ontbijt. Bij constante aanvoer voelt de vloer veel minder warm.

www.highflow.nl

• Waah
Voor de combi gas->lucht/lucht... Ik zat te denken om in Home Assistant de COP uit te lezen/berekenen voor tijdens gebruik (geen idee óf en hóé dat kan, maar toch). En dan eventueel te schakelen als verwarmen met de CV-ketel voordeliger zou zijn als met de warmtepomp.

Maar heb ff het omslagpunt berekend. Zit momenteel op ~17ct/kWh en ~88ct/m3. Na wat rekenen kom ik dan op een COP van 1,71.

Volgens mij wordt die lucht/lucht warmtepomp zo'n beetje altijd goedkoper.

• Agent47

Agent47

HereIsTom schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:16:
[...]

Lees ik het nu goed? Je betaald dus 1x in de 2 jaar € 90,- en dan krijgt je Airco ieder jaar een onderhoudsbeurt? Das goedkoop dan.
Je moet wel even kijken naar de garantie, hier krijg je bij dat onderhoud 5 jaar garantie.
Als het goed is houdt zo’n onderhoudsbeurt meer in dan alleen schoonmaken, ook zouden ze ‘m dan moeten meten of er nog genoeg koelvloeistof in zit en of hij niet lekt e.d.
Excuus, verkeerd genoteerd. Het is een tweejaarlijks onderhoud. Er wordt dan gedaan:

Bij het jaarlijks onderhoud worden onderstaande werkzaamheden uitgevoerd:
• Algemene controle apparatuur
• Reinigen of vervangen van de luchtfilters
• Reinigen koelmachine
• Reinigen luchtbehandelingsunit
• Reinigen en controleren van de condensafvoer
• Controle van de elektronische circuits
• Controle koelcircuit
• Controle externe en interne beveiligingen
• Controle opgenomen vermogen compressoren
• Corrosie behandeling zowel aan koelmachine als aan luchtbehandelingskasten
• Bijwerken wettelijke F-gassen-administratie
• Uitlezen koelmachines
• Tectielbehandeling

Het Abonnement:
• Tweejaarlijks onderhoud door onze servicedienst op gespecificeerde installatie(s) conform F-Gassenbesluit.
• Servicedienst bereikbaar 24 uur per dag, 365 dagen per jaar.
• Verlenging van de garantieperiode op onderdelen en materialen tot 5 jaar (computerkoeling 1 jaar)
• Gereduceerd uurtarief bij tussentijdse werkzaamheden.
• Als abonnee heeft u voorrang bij tussentijdse werkzaamheden.

"Onze ervaring heeft geleerd dat bij woonhuizen het voor de hygiëne (luchtkwaliteit) voldoende is om eenmaal per twee jaar onderhoud te laten uitvoeren, hierop is deze onderhoudsovereenkomst ook gebaseerd."

€90,50,-

[ Voor 23% gewijzigd door Agent47 op 19-01-2022 10:42 ]

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:34

Oekol

waka waka hey hey

Tot nu toe zeer tevreden over de installatie bij ons thuis.
Gisteren heerlijk thuis gewerkt en in de auto terug van kantoor naar huis van te voren op temperatuur kunnen brengen. Wat een luxe

Het zijn geworden:
FTXM35R
FTXM20R
2MXM50
Eerst in de offerte stond er een 2.5, maar tijdens onderhandelingen zei ik dat ik die graag liet vallen voor een 2.0 (want prima overbemeten) en dus een betere prijs. Gekke is dat de buitenunit een 3MXM52N2V1B8 is geworden.

Dus uit het niets hebben we een optie gekregen om er een unit bij te doen in de toekomst.
Best gek, maar prima?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:04
Er zijn ook airco's met een sensor in de AB. Moet je die natuurlijk niet de hele tijd vasthouden 😂 Kost ook batterijen natuurlijk.

• Deldenaar
  • Nu online
Aangezien het een bekende fenomeen is dat thermometers niet altijd even goed de de juiste temperatuur aangeven is het verstandig om eens alle thermometers, mits je dit hebt, bij elkaar te zetten en een tijdje te monitoren, dan zie je pas het verschil of niet natuurlijk, zet ze dit in de buurt van de cv thermostaat.

Aangezien warmte nog steeds stijgt zal de airco altijd sneller op temperatuur komen, mijn Carrier AC heeft ook een sensor in de afstandsbedienig zitten en deze kan dan ook gebruikt worden, ik weet niet of andere merken dit ook hebben? Maar dit lijkt me ook een goed alternatief om een betere warmtestand af te lezen

• mr_evil08
BTS schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:26:
@mr_evil08 gedurende die tijd gebruikt de vloerverwarming 0,02Gj. Dat valt mee.
Voordeel is dat de vloer aangenaam warm voelt bij het ontbijt. Bij constante aanvoer voelt de vloer veel minder warm.
Duidelijk.

@Agent47 Onderhoud doe ik zelf, als je er alleen mee verwarmt valt het sowieso mee, ga je ermee koelen dan neemt het meer onderhoud vanwege nat worden van de binnenunit.

En de buitenunit zodra die groen gaat aanslaan maak ik hem schoon.

[ Voor 86% gewijzigd door mr_evil08 op 19-01-2022 12:43 ]

• Agent47

Agent47

mr_evil08 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:35:
[...]

Duidelijk.

@Agent47 Onderhoud doe ik zelf, als je er alleen mee verwarmt valt het sowieso mee, ga je ermee koelen dan neemt het meer onderhoud vanwege nat worden van de binnenunit.

En de buitenunit zodra die groen gaat aanslaan maak ik hem schoon.
Ik gebruik de unit eigenlijk alleen in de warmere periode. Mogelijk dat ik hem in de toekomst meer ga gebruiken om de kamer te verwarmen ook. Ik zelf vind een koudere kamer wel wat fijner maar mijn vrouw niet zo.

Wat zou jij doen?

• Plenkske
Betreft de temperatuursensor discussie: let even op dat je niet elk model over één kam scheert. Het ene model gaat er heel slecht mee om, het andere beter in de software en weer een andere meet de temperatuur op andere plek(ken). Zoals via een externe sensor of via sensor(s) die de hele kamer scant (vb ME i-See).

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:37
CyrielCC schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:22:
[...]

Hmmm oké, dat is balen.

Maar er zit toch geen compressor in de binnenunit? Waarom komt er dan ook een fluittoon uit de binnenunit? Bij ons is er geen fluittoon te horen uit de buitenunit trouwens (of het valt niet genoeg op).
Heeft niets met de buitenunit te maken, het geluid komt duidelijk uit de binnenunit.
We laten nu een installateur van Toshiba langskomen om ernaar te kijken, hopelijk gaat die iets vinden. Wordt vervolgd.
Ik ben heel benieuwd, mocht hij het op kunnen lossen dan mag hij hier ook gelijk langskomen.

• mr_evil08
Agent47 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:06:
[...]

Ik gebruik de unit eigenlijk alleen in de warmere periode. Mogelijk dat ik hem in de toekomst meer ga gebruiken om de kamer te verwarmen ook. Ik zelf vind een koudere kamer wel wat fijner maar mijn vrouw niet zo.

Wat zou jij doen?
Als hij gaat stinken onderhoud uitvoeren of de buitenunit groen gaat uitslaan dan wordt het tijd, schimmel ruik je wel.

Tussendoor minimaal 1x per jaar filters schoonmaken kun je zelf wel door in tegengestelde richting onder de koude kraan te houden.

ivm garantie moet het officeel wel 1x per jaar(bij Daikin tenminste) ik zelf doe het ook niet.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 19-01-2022 14:30 ]

• toxictooms
  • Laatst online: 18-01 19:04
Een vraagje voor de ervaringsdeskundigen. Hier komt waarschijnlijk een L/L Wp van Daikin met een binnen en buitenunit van 5kW. Gebeurt het heel veel dat hij op volledig vermogen moet werken. Dit omdat er in België binnenkort een piekstroombelasting komt.

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Ik ben nog steeds zoekende naar een manier om de woonkamer behaaglijk warm te krijgen.

De unit hangt bij de keuken en blaast schuin richting de zithoek.
Met setpoint 20/21 en fan stand 3 (van de 4) lukt het aardig, alleen vinden we dit inmiddels te lawaaiig…

We zetten hem nu vroeg in de ochtend op fan stand 3 of 4 om de ruimte op te warmen. Bij aanwezigheid gaat ie op fan stand 2, maar dan zakt de temperatuur in de zithoek en moeten we de unit wat hoger zetten op 21/22. Echt warm zou ik het echter niet noemen.

Zijn de fansnelheden van de MHI SRK35ZS-W misschien aan te passen? Zodat stand 3 iets minder hard blaast dan nu het geval is.

Of heeft iemand nog andere ideeën om het warmer te krijgen in de woonkamer (behalve de setpoint nog hoger zetten op 23/24)?

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:14
Frenkie567917 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:09:
Ik ben nog steeds zoekende naar een manier om de woonkamer behaaglijk warm te krijgen.

Met setpoint 20/21 en fan stand 3 (van de 4) lukt het aardig, alleen vinden we dit inmiddels te lawaaiig…

We zetten hem nu vroeg in de ochtend op fan stand 3 of 4 om de ruimte op te warmen. Bij aanwezigheid gaat ie op fan stand 2, maar dan zakt de temperatuur in de zithoek en moeten we de unit wat hoger zetten op 21/22. Echt warm zou ik het echter niet noemen.

Zijn de fansnelheden van de MHI SRK35ZS-W misschien aan te passen? Zodat stand 3 iets minder hard blaast dan nu het geval is.

Of heeft iemand nog andere ideeën om het warmer te krijgen in de woonkamer (behalve de setpoint nog hoger zetten op 23/24)?
Je vragen over het aanpassen van de fansnelheid daar kan ik niets over zeggen helaas.

Wat me bevreemd in je verhaal, is dat je blijkbaar zelf continu de fansnelheid regelt.

Wij hebben een 3,5kW binnenunit in de kamer, en wanneer het hier koud is dan zetten we die aan. Bij temperaturen boven de 5 graden geeft een temperatuur van 20 op de afstandsbediening ongeveer 22 graden op de kamerthermostaat. Bij 4 a 5 graden onder 0 geeft dezelfde temperatuur op de afstandsbediening ongeveer 19 graden in de kamer na ongeveer dezelfde tijd, een uur of 3 a 4.

Dus de buitentemperatuur beinvloed hier de uitkomst van de gezette temperatuur.

Maar, wij zetten onze afstandsbediening alleen maar aan. De unit doet alles zelf. In het begin blaast hij vrij hard, en gebruikt hij uiteraard ook meer stroom. Heel langzaam zakt geluid plus stroomverbruik, tot het geluid eigenlijk niet meer hoorbaar is, en het verbruik is teruggezakt tot tussen de 320W en ergens rond de 450W denk ik, afhankelijk van de buitentemperatuur. Maar dat gaat dus vanzelf. Hier staat de unit op 3d auto, en alles gaat vanzelf.

• Team-RiNo

Als je 24/7 gaat draaien zal je wel met een lagere fan stand afkunnen, dit omdat de massa dan ook opwarmt. Mogelijk scheelt het wat betreft verbruik weinig ten opzichte van het draaischema nu. E.e.a. natuurlijk wel afhankelijk van je huis, als je veel warmteverlies hebt blijven er weinig andere opties over dan de hogere fanstand of nog een unit in de zithoek.

• Team-RiNo
toxictooms schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:48:
Een vraagje voor de ervaringsdeskundigen. Hier komt waarschijnlijk een L/L Wp van Daikin met een binnen en buitenunit van 5kW. Gebeurt het heel veel dat hij op volledig vermogen moet werken. Dit omdat er in België binnenkort een piekstroombelasting komt.
Bij het opstarten altijd wel maar verder is er weinig over te zeggen omdat het afhangt van de warmtevraag en deze bij ieder huis anders is. Ik vermoed dat het wel meevalt gezien het best een grote unit is.

• Arievd
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-04-2025

Waarom de setpoint niet verhogen?

• GORby
Je hebt hier waarschijnlijk al zien voorbijkomen dat een 5 kW unit vaak te zwaar is en tot pendelgedrag leidt, tenzij die heel ver kan terugmoduleren, dus ik ga je daar niet meer mee lastig vallen.

Je kan best een idee krijgen hoeveel vermogen je nodig hebt, bij voorkeur door gedetailleerde dagelijkse gebruiksgegevens of kWh per graaddag, maar ik zou niet verwachten dat die vaak op maximumvermogen moet draaien.
Je kan er ook voor zorgen dat dat maximumvermogen weinig aangesproken moet worden door de airco 24/7 te laten werken wanneer het koud is, zodat hij in deellast draait, waar hij efficiënter werkt en dus ook minder verbruikt.

• toxictooms
  • Laatst online: 18-01 19:04
@GORby ik dacht ergens gelezen te hebben dat Daikin redelijk ver terug kon moduleren. Op technisch vlak ken ik daar allemaal geen details van. Is dat "pendelen" slecht voor de installatie?

• Zuinig
mijn MHI 5 kw zie ik(bijna) nooit boven de 2300w uitkomen eigenlijk. Meestal moduleert hij al vrij snel terug tot 2000w en lager als de fanstand hoog staat. Hij blijft dan iets hangen rond de 1600/1700 watt om daarna te gaan dalen. E.e.a is natuurlijk afhankelijk van warmtevraag en ruimte. Hij kan ook behoorlijk ver terugmoduleren, zelfs tot zo'n 250 watt. Echter meestal is dat zo tussen de 260 en 320 minimaal.

MHI SRK 50 ZS-W

• HereIsTom

Het is wat @Sjamo schrijft, zet ‘m op 3D Auto, dan regelt hij het vanzelf.
In het begin gaat hij even wat harder blazen, maar na een tijdje gaat hij steeds rustiger draaien.
De temperatuur is lastig en bij iedereen verschillend, maar hier hangt hij ook in de open keuken en heb ik het Luchtstroom bereik ingesteld (blz 11 van de handleiding) op rechterkant installatie, zodat hij alleen links de kamer in blaast.
Met deze buiten temperaturen wordt het met ingesteld 20° na enige tijd ook 20° in de kamer.
Maar het ligt ook aan je isolatie, hoeveel koelt het af als de verwarming de hele nacht uit staat?

• Jobenjet
  • Laatst online: 18-10-2023
Ik heb sinds enkele dagen een lucht-lucht warmtepomp en zit wat te klooien met de stand van de temperatuur. Natuurlijk wil ik hem zo zuinig mogelijk laten werken met toch een behaagelijke warmte.Ik ben begonnen met een warmtestand van 20 graden en vonden dit iets te warm en zijn terug gegaan naar 18 graden en vonden dit behaagelijk.

Bij 20 graden stopt het verwarmen met enige regelmaat,terwijl dit bij 18 graden niet of nauwelijks gebeurd.

Mijn vraag is dan ook: Is verwarmen op 18 graden voordeliger dan op 20 graden,of maakt dat niet uit. Leverancier geeft aan dat dit niet uitmaakt,maar ik twijfell toch.

• GermanPivo
Jobenjet schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:21:
Ik heb sinds enkele dagen een lucht-lucht warmtepomp en zit wat te klooien met de stand van de temperatuur. Natuurlijk wil ik hem zo zuinig mogelijk laten werken met toch een behaagelijke warmte.Ik ben begonnen met een warmtestand van 20 graden en vonden dit iets te warm en zijn terug gegaan naar 18 graden en vonden dit behaagelijk.

Bij 20 graden stopt het verwarmen met enige regelmaat,terwijl dit bij 18 graden niet of nauwelijks gebeurd.

Mijn vraag is dan ook: Is verwarmen op 18 graden voordeliger dan op 20 graden,of maakt dat niet uit. Leverancier geeft aan dat dit niet uitmaakt,maar ik twijfell toch.
Bij dezelfde ventilator stand is een lagere temperatuur sowieso altijd zuiniger. Volgens de leverancier zou je met je cv ketel evenveel gas verbruiken bij 20 graden als bij 18 graden.

Heb je MHI toevallig?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Volgens mij gaat het voornamelijk over het pendelen.

Ik snap de logica alleen niet. Bij 20 graden gaat hij regelmatig uit (pendelen) zeg je, terwijl hij bij 18 graden netjes door blijft draaien. Klopt dat echt?

Als het klopt dan is 18 zeker zuiniger, maar je zou juist verwachten dat het pendelen erger is bij een lagere temperatuur.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• GORby
toxictooms schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:09:
@GORby ik dacht ergens gelezen te hebben dat Daikin redelijk ver terug kon moduleren. Op technisch vlak ken ik daar allemaal geen details van. Is dat "pendelen" slecht voor de installatie?
Dat hangt voor een stuk af van het model Daikin dat je hebt. We hebben hier een Ururu Sarara hangen, en daarvan kunnen alle vermogens (2,5 kW, 3,5 kW en 5 kW) even ver terug moduleren (tot 600W warmteproductie, laagste compresorfrequentie is 6). Bij de Perfera die we hier ook hebben, zit dat minimumvermogen boven de 1kW en is dat bij de zwaardere units ook wat hoger dan bij de 2,0 en 2,5 kW bijvoorbeeld.

De Ururu Sarara is trouwens wel een goed (maar duur en vrij lelijk) toestel wanneer je bezorgd bent om het maximumvermogen. Aangezien het een toestel is met één van de hoogste rendementen die je kan vinden, zal het benodigde elektrische vermogen ook wat kleiner zijn dan bij de meeste andere. De snufjes als ventileren (doet iets maar niet veel) en bevochtigen (nutteloos) moet je niet te veel van verwachten, maar de automatische filterreiniging is dan weer iets waar ik zeer tevreden van ben.

Wanneer je bij -7 met de 5 kW Perfera nog 4 kW kan leveren, met een verbruik van 1,53 kW, zal een US
4,95 kW leveren bij een verbruik van 1,3 kW. Eigenlijk levert de 3,5 kW US dan ongeveer evenveel warmte als de 5 kW Perfera, en verbruikt dan maar 1kW. Die 500W verschil in kwartierpiekvermogen een paar maanden per jaar gaat nu ook niet de grote rekening maken, maar het scheelt toch weer wat.

edit: Pendelen is op zich niet ideaal, omdat de compressor telkens weer moet stoppen en starten, maar eigenlijk zijn die dingen ook gebouwd om daar tegen te kunnen, dus zo erg is dat allemaal niet. Voor het comfort binnen is het wel beter als je een unit hebt die ver terug kan moduleren omdat je dan een constantere luchtstroom hebt (zowel snelheid als temperatuur).

edit 2: Wanneer ik hier nu het minimum elektrische vermogen van mijn 3,5 kW Perfera bekijk, dan heeft die vandaag even stabiel staan draaien rond de 130W, wat bij deze temperaturen rond de 800W aan warmte zou betekenen, wat dan weer minder is dan wat er in de specificaties staat, dus zal wel weer van een iets ander model zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door GORby op 19-01-2022 20:50 ]

• Sander-B
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-01 15:38

Ik heb een vrij grote ruimte (ruim 12 meter lang) waarbij de unit (MHI SRK50ZS) helemaal aan het uiteinde hangt, en de zithoek precies aan de andere kant van de kamer is. Als het buiten wat kouder (<5c) wordt zet ik een stille ventilator (Duux Whisper) aan in de zithoek die op de binnenunit gericht staat. Daardoor wordt de lucht goed gemengd en blijft de temperatuur in de gehele ruimte aardig constant.

• Waah
Net een aanbod gehad voor de mhi zsx35 en mhi zsx50. Prijsverschil is relatief klein (200 euro). Het minimum verbruik lijkt ook vrij laag van zowel de zsx35 en de zsx50.

Maar de zsx50 heeft dan weer een scop van 4.7... En de zsx35 heeft 5.1.

Met 104m3 met vermeningsvuldigingsfactor 40, kom ik op 4160watt... De zsx35 zou dan genoeg hebben voor. Met verwarming met 4300 watt minimum.

Lastig hoor kiezen :+

[ Voor 55% gewijzigd door Waah op 19-01-2022 22:09 ]

• mr_evil08
Plenkske schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:12:
Betreft de temperatuursensor discussie: let even op dat je niet elk model over één kam scheert. Het ene model gaat er heel slecht mee om, het andere beter in de software en weer een andere meet de temperatuur op andere plek(ken). Zoals via een externe sensor of via sensor(s) die de hele kamer scant (vb ME i-See).
Dat klopt maar ook Daikin heeft modellen waarbij je een externe voeler kunt aansluiten.
Het is niet zozeer merk specifiek maar per model zit ook verschil.

Alleen mijn versie had het toevallig weer niet doordat de fabrikant zo slim was een weerstandje op de printplaat bij de rest te solderen... hier ligt printplaat en al buiten de unit maar je ziet het toch niet want zit net achter gordijn(kabeltje naar hoofd printplaat net voldoende kwa lengte).

De fabrikant had waarschijnlijk niet verwacht dat er nog zoveel mee verwarmd ging worden, bij koelen speelt het probleem niet, echter het stond wel op hun brochure met jaarverbruik, sommige types kun je een offset instellen of een wandbediening met voeler aansluiten.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 19-01-2022 21:55 ]

• Jobenjet
GermanPivo schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:30:
[...]

Bij dezelfde ventilator stand is een lagere temperatuur sowieso altijd zuiniger. Volgens de leverancier zou je met je cv ketel evenveel gas verbruiken bij 20 graden als bij 18 graden.

Heb je MHI toevallig?
Dank voor de snelle reaktie. Het is een Gree, G-Tech 3,5 kw scop waarde 4.6 Volgens de leverancier maakt het niet uit op welke temp. je de airco zet.. Verbruik blijft hetzelfde?

• mr_evil08
nvt

[ Voor 125% gewijzigd door mr_evil08 op 19-01-2022 21:58 ]

• Jobenjet
Glashelder schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:35:
Volgens mij gaat het voornamelijk over het pendelen.

Ik snap de logica alleen niet. Bij 20 graden gaat hij regelmatig uit (pendelen) zeg je, terwijl hij bij 18 graden netjes door blijft draaien. Klopt dat echt?

Als het klopt dan is 18 zeker zuiniger, maar je zou juist verwachten dat het pendelen erger is bij een lagere temperatuur.
Dank voor de snelle reaktie. Zelf weet ik niet wat logisch is,maar het gebeurd wel. Hij pendeld bij 20 graden meer.Wat is in deze dan verstandig? Op 20 graden laten staan of toch 18 graden.
Pagina: 1 ... 101 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic