Geeft een hogere stand van de ventilator dan ook geen hoger stroomverbruik?
Nee ik zie het niet terug in mijn verbruik cijfers.Jobenjet schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:01:
[...]
Geeft een hogere stand van de ventilator dan ook geen hoger stroomverbruik?
Officieel zou het zo moeten zijn een hogere fan snelheid kan je op lagere temperaturen verwarmen waardoor het redement van de warmtepomp hoger is.
Beide gevallen merk ik niks van in praktijk, waarschijnlijk omdat de installatie/ruimte te klein voor is.
Daarintegen heeft het wel grote invloed op comfort.
Pendelen kun je wel verminderen door de economische zaken aan te zetten want vaak bij een start actie wil een warmtepomp nog wel eens te hoog starten en vervolgens achter te komen dat het te snel ging.
[ Voor 50% gewijzigd door mr_evil08 op 19-01-2022 22:14 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Als ik jou was zou ik een comfortabele temperatuur kiezen en het pendelen verder negeren.Jobenjet schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:57:
[...]
Dank voor de snelle reaktie. Zelf weet ik niet wat logisch is,maar het gebeurd wel. Hij pendeld bij 20 graden meer.Wat is in deze dan verstandig? Op 20 graden laten staan of toch 18 graden.
Die lui sporen nietJobenjet schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:54:
[...]
Dank voor de snelle reaktie. Het is een Gree, G-Tech 3,5 kw scop waarde 4.6 Volgens de leverancier maakt het niet uit op welke temp. je de airco zet.. Verbruik blijft hetzelfde?
[ Voor 28% gewijzigd door Glashelder op 19-01-2022 22:09 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
@GORby het zou de Daikin fvxma50 zijn die hier zou komen.
Een hogere ventilatorstand leidt meestal niet tot een hoger verbruik. Een ventilator is immers niet meer dan het woord zegt: een ventilator. Hoeveel kan zo'n ding nou eenmaal gebruiken. Bij 50W houdt het wel op denk ik. Sterker nog, alhoewel een hogere ventilatorstand ceteris paribus altijd tot een hoger stroomverbruik leidt dan een lagere stand (ook al is het verschil dus niet groot, de hele unit in ogenschouw genomen), is het stroomverbruik met een hogere fansnelheid vaak lager, omdat de unit "slim" is en het wel voldoende warm wil kunnen houden en dus het gebrek aan convectie compenseert met een hogere uitvoertemperatuur, en dát kost wel serieus meer elektriciteit.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Ga voor de ZSX35, dat is echt wel genoeg voor je ruimte.Waah schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:34:
Net een aanbod gehad voor de mhi zsx35 en mhi zsx50. Prijsverschil is relatief klein (200 euro). Het minimum verbruik lijkt ook vrij laag van zowel de zsx35 en de zsx50.
Maar de zsx50 heeft dan weer een scop van 4.7... En de zsx35 heeft 5.1.
Met 104m3 met vermeningsvuldigingsfactor 40, kom ik op 4160watt... De zsx35 zou dan genoeg hebben voor. Met verwarming met 4300 watt minimum.
Lastig hoor kiezen
Daarom zei ik ook model en niet merkmr_evil08 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:52:
[...]
Dat klopt maar ook Daikin heeft modellen waarbij je een externe voeler kunt aansluiten.
Het is niet zozeer merk specifiek maar per model zit ook verschil.
Ja na een nachtje slapen ook maar besloten. Ook omdat er hier nog iemand is die met zijn 3.5kwh unit (de Zs zelfs) het ook warm hielden met de vorige horrorkou. En die heeft meer m3 te verwarmen, en zoals ik lees minder isolatie.Plenkske schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:38:
[...]
Ga voor de ZSX35, dat is echt wel genoeg voor je ruimte.
[...]
Daarom zei ik ook model en niet merk
Nog ff zien wanneer, maar waarschijnlijk in 1 a 2 maanden hier ook een lucht/lucht verwarmer/koeler
Goede keuze! Die 3.5ZSX gaat dat makkelijk trekken, met de horror koude deed mijn ZS 160m3 op zijn sloffenWaah schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:05:
[...]
Ja na een nachtje slapen ook maar besloten. Ook omdat er hier nog iemand is die met zijn 3.5kwh unit (de Zs zelfs) het ook warm hielden met de vorige horrorkou. En die heeft meer m3 te verwarmen, en zoals ik lees minder isolatie.
Nog ff zien wanneer, maar waarschijnlijk in 1 a 2 maanden hier ook een lucht/lucht verwarmer/koeler
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Die 3,5kW gaat ook over koelvermogen. Verwarmingsvermogen ligt vaak zo al een kW hoger. Tenminste bij de merken die ik ken.Waah schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:05:
[...]
Ja na een nachtje slapen ook maar besloten. Ook omdat er hier nog iemand is die met zijn 3.5kwh unit (de Zs zelfs) het ook warm hielden met de vorige horrorkou. En die heeft meer m3 te verwarmen, en zoals ik lees minder isolatie.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Ja dat was ook de reden om voor de 3.5kwh te gaan. Bij -10 zou die nog 3,4kWh aan warmte moeten kunnen geven als ik de specs mag geloven. en 4,3kWh red die bij normaal gebruik wel.HarmoniousVibe schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:01:
[...]
Die 3,5kW gaat ook over koelvermogen. Verwarmingsvermogen ligt vaak zo al een kW hoger. Tenminste bij de merken die ik ken.
Koelvermogen is hier sowieso geen issue... We hebben overal verticale screens. Het enige raam waar de zon direct naar binnen schijnt in de zomer, is het badkamerraampje
Nu wachten tot de aangepaste offerte en dan tekenen en horen welke datum ze kunnen installeren
[ Voor 20% gewijzigd door Waah op 20-01-2022 11:19 ]
Reken op een week of 6 ongeveer.Waah schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:18:
Nu wachten tot de aangepaste offerte en dan tekenen en horen welke datum ze kunnen installerenHet was nog relatief rustig gaven ze aan, maar de drukte begon dit jaar nu al te komen... waar dat het jaar ervoor in Maart was, en het jaar daarvoor in April. Dus de perfecte aankoop-window wordt steeds kleiner
Wat ik merk is dat heel veel mensen nog niet weten dat een airco ook kan verwarmen. Daarom zullen ze het in de winter wat minder druk hebben
Ja ze hadden het over 1 a 2 maanden. Dus das prima.Plenkske schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:24:
[...]
Reken op een week of 6 ongeveer.
Wat ik merk is dat heel veel mensen nog niet weten dat een airco ook kan verwarmen. Daarom zullen ze het in de winter wat minder druk hebben
Andere offerte had al 12 tot 16 weken wachttijd
Die heeft een iets lagere SCOP dan de Perfera waarover ik het hier had. We hebben ook zo eentje uit de FVXM reeks staan, maar die wordt vooral gebruikt om te koelen, dus daar heb ik nu geen verbruikscijfers van voor wat de verwarming betreft. De COP bij lage temperaturen valt echter nog goed mee.toxictooms schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 00:03:
@GORby het zou de Daikin fvxma50 zijn die hier zou komen.
Aangezien je bezorgd was over je capaciteitstarief, focuste ik me vooral op de lage temperaturen. Wanneer je voor jouw model dan kijkt op https://www.eurovent-cert...ipant/model/show/10707711 dan zie je bij "bivalent point" COP: 3.16, Ph: 3.63 kW, dus een verbruik onder vollast bij -7 van 1.15kW.
Onze US 2,5 ter vergelijking op datzelfde punt: https://www.eurovent-cert...ipant/model/show/10704632
COP 4.1, Ph 3.1 kW, dus onder vollast bij -7 verbruikt die 0.76kW.
Wat me wel opvalt tussen de US25 en Perfera35 die we hier hebben is dat de US veel minder vaak een defrost heeft dan de Perfera, ook al moet de US meer dan 2x zoveel warmte leveren. Het zou dus wel eens kunnen dat die op een dag meer warmte levert dan de Perfera50 omdat die minder vaak staat te ontdooien.
Om te relativeren... dit zijn cijfers onder vollast, dus als je de airco gebruikt waarvoor die bedoeld is, en dus 24/7 laat draaien tijdens het stookseizoen, gaat die meestal in deellast draaien (efficiënter), en zelfs bij -7 zou het kunnen dat die bij jou niet in vollast gaat draaien, omdat je warmtevraag kleiner is dan 3,1 kW. Dat kan je misschien afleiden uit je historische verbruik, ofwel een inschatting maken op basis van een warmteverliesberekening.
Zsx 35 is een prima keuze. Binnen en buitenunit heerlijk stil,en hier nog alleen fanstand 1 op 20 graden hoeven gebruiken in een oud huis met alleen dubbel glas.
In theorie zou een hogere fan stand meer verbruiken omdat je je vermogen verhoogd.HarmoniousVibe schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 07:53:
Een hogere ventilatorstand leidt meestal niet tot een hoger verbruik. Een ventilator is immers niet meer dan het woord zegt: een ventilator. Hoeveel kan zo'n ding nou eenmaal gebruiken. Bij 50W houdt het wel op denk ik. Sterker nog, alhoewel een hogere ventilatorstand ceteris paribus altijd tot een hoger stroomverbruik leidt dan een lagere stand (ook al is het verschil dus niet groot, de hele unit in ogenschouw genomen), is het stroomverbruik met een hogere fansnelheid vaak lager, omdat de unit "slim" is en het wel voldoende warm wil kunnen houden en dus het gebrek aan convectie compenseert met een hogere uitvoertemperatuur, en dát kost wel serieus meer elektriciteit.
Meer lucht over je binnendeel betekend meer vermogen, maar hoe dat zich in de praktijk verhoudt tot het stroomverbruik weet ik niet.
Na eerst rondgekeken te hebben bij L/W warmtepompen is mijn oog toch gevallen op L/L. Zodoende kunnen we geleidelijk van het gas af, en houden de HR-ketel ook nog even als backup.
Gegevens:
- rijtjeshuis uit 2000, +/- 125m2 waarvan we nu 50m2 verwarmen, met name de keuken van 20m2.
- gasverbruik per jaar: 500m3
We hoeven niet het hele huis te verwarmen, maar de benedenverdieping kunnen we hopelijk verwarmen met een wandmodel airco in de keuken (via tussendeur die we dan open laten). Warmte die via het open trapgat naar boven ontsnapt is prima. We hebben jaarlijks +/- 1400 kWh stroom over, maar ik denk dat we met 1 airco met 700 kWh wel klaar zijn.
Ik ben op zoek naar een airco met groot bereik. Uit de eerste ~30 pagina's van dit topic maak ik dit op:
- Panasonic kan heel laag maar alleen tussen 16 en 18 graden o.i.d.
- Veel 2- en 3kW airco's kunnen even laag, dus dat zou pleiten voor een 3kW. 'flippy' had daar bedenkingen bij; 3kW maakt vaak toch een decibel meer geluid in de laagste stand, maar dat zou veroorzaakt worden door elektronica/software. De vraag blijft: kan een 'grotere' airco nou echt net zo laag, en/of ligt het subtieler, b.v. dat een 'grotere' airco gemiddeld minder goed laag kan over een groter temperatuurbereik.
- Wat zijn suggesties voor een passende L/L warmtepomp? Toeters en bellen hoeven niet, het gaat primair om verwarmen in de winter.
- Waar zijn gedetailleerde specs te vinden? Zijn er nog andere bronnen behalve https://library.mitsubishielectric.co.uk/home ?
- Welke airco kan volgens jullie allround het laagst draaien?
Mijn dank is groot!
Gegevens:
- rijtjeshuis uit 2000, +/- 125m2 waarvan we nu 50m2 verwarmen, met name de keuken van 20m2.
We hoeven niet het hele huis te verwarmen, maar de benedenverdieping kunnen we hopelijk verwarmen met een wandmodel airco in de keuken (via tussendeur die we dan open laten). Warmte die via het open trapgat naar boven ontsnapt is prima. We hebben jaarlijks +/- 1400 kWh stroom over, maar ik denk dat we met 1 airco met 700 kWh wel klaar zijn.
Ik ben op zoek naar een airco met groot bereik. Uit de eerste ~30 pagina's van dit topic maak ik dit op:
- Veel 2- en 3kW airco's kunnen even laag, dus dat zou pleiten voor een 3kW. 'flippy' had daar bedenkingen bij; 3kW maakt vaak toch een decibel meer geluid in de laagste stand, maar dat zou veroorzaakt worden door elektronica/software. De vraag blijft: kan een 'grotere' airco nou echt net zo laag, en/of ligt het subtieler, b.v. dat een 'grotere' airco gemiddeld minder goed laag kan over een groter temperatuurbereik.
- Wat zijn suggesties voor een passende L/L warmtepomp? Toeters en bellen hoeven niet, het gaat primair om verwarmen in de winter.
- Waar zijn gedetailleerde specs te vinden? Zijn er nog andere bronnen behalve https://library.mitsubishielectric.co.uk/home ?
Mijn dank is groot!
https://www.eurovent-certification.com/en/Martin7182 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:18:
Na eerst rondgekeken te hebben bij L/W warmtepompen is mijn oog toch gevallen op L/L. Zodoende kunnen we geleidelijk van het gas af, en houden de HR-ketel ook nog even als backup.
Gegevens:
Mijn dank is groot!
Alle informatie over bijna alle merken en versies die zij uitbrengen die je nodig hebt.
Dit lijken mij allemaal prima opties, mijn voorkeur zou uit gaan naar 1 van de verschillende mitsubishi's.
[ Voor 11% gewijzigd door medal op 20-01-2022 20:30 ]
Ik vraag me af of dit gaat werken. Dus je keuken van 20 m2 ligt apart van je woonkamer, gescheiden door een gangetje met een trap?. Lijkt mij een mega zuiger voor opstijgende lucht, waardoor de tegenoverliggende kamer niet meer veel gaat "krijgen". Maar kan me vergissen.Martin7182 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:18:
Gegevens:
Totaal niet vergelijkbaar maar toch:
Zelf heb ik een oud huis en laat de keuken ook meeverwarmen (vaak ook alleen woonkamer). Hier merk ik toch echt 1 a 2 twee graden minder in de keuken, dan woonkamer of hij moet de hele dag draaien. Maar zelfs dan: in de keuken is het altijd een graad minder, ook al doordat daar geen airflow is.
MHI SRK 50 ZS-W
Hier wordt ook alleen de open keuken met woonkamer van iets meer dan 50m2 verwarmd met een 3.5kWh MHI SRC/SRK35ZS-W, met 500m3 gas verbruik moet dat makkelijk lukken.Martin7182 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:18:
Gegevens:
Mijn dank is groot!
Werkt prima en af en toe gaat de gangdeur ff ooen op de rest ook wat bij te verwarmen.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
@Martin7182 voor de MHI modellen (Mitsubishi Heavy Industries is niet hetzelfde als Mitubishi Electric) kan je hier de uitgebreide specs vinden
https://www.lumelco.pt/wp...ual_tecnico_srk-zsx-w.pdf
https://www.lumelco.pt/wp...ual_tecnico_srk-zsx-w.pdf
Mijn Ururu reinigt de filters automatisch. Hoe zit dit met de Perfera? En hoe vaak moet je je filters reinigen? Airco draait 16uur per dag.
Hoor graag jullie ervaringen
9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025-2025 november Ururu vervangen voor Perfera 4,2
Huh, hoe reinigt hij automatisch, blaast hij dan de stof de kamer in?Rob roelofs 1 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:44:
Mijn Ururu reinigt de filters automatisch. Hoe zit dit met de Perfera? En hoe vaak moet je je filters reinigen? Airco draait 16uur per dag.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Nou, de woonkamer zit op de eerste verdieping, maar daar zitten we nooit. Zeker niet in de winter.Zuinig schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:58:
[...]
Ik vraag me af of dit gaat werken. Dus je keuken van 20 m2 ligt apart van je woonkamer, gescheiden door een gangetje met een trap?. Lijkt mij een mega zuiger voor opstijgende lucht, waardoor de tegenoverliggende kamer niet meer veel gaat "krijgen". Maar kan me vergissen.
Totaal niet vergelijkbaar maar toch:
Zelf heb ik een oud huis en laat de keuken ook meeverwarmen (vaak ook alleen woonkamer). Hier merk ik toch echt 1 a 2 twee graden minder in de keuken, dan woonkamer of hij moet de hele dag draaien. Maar zelfs dan: in de keuken is het altijd een graad minder, ook al doordat daar geen airflow is.
De begane grond heeft keuken met badkamer en slaapkamer. De trap gaat naar de overloop (met deuren aan weerskanten) en door naar zolder. Maar omdat het huis redelijk goed geïsoleerd is, stopt de opstijgende lucht op een gegeven moment wel. Meer energie erin stoppen is geen probleem, als het maar elektriciteit is i.p.v. gas. Stroom heb ik over en voor gas moet ik binnenkort een nieuw contract afsluiten
Mijn enige zorg is eigenlijk het minimumvermogen, maar ja als dat voor de lichtere modellen allemaal gelijk is...
@medal en @waah, bedankt voor jullie linkjes, dit ga ik eens uitgebreid bestuderen
Bedankt, goed om te weten!HereIsTom schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:01:
[...]
Hier wordt ook alleen de open keuken met woonkamer van iets meer dan 50m2 verwarmd met een 3.5kWh MHI SRC/SRK35ZS-W, met 500m3 gas verbruik moet dat makkelijk lukken.
Werkt prima en af en toe gaat de gangdeur ff ooen op de rest ook wat bij te verwarmen.
Maar die 500m3 gas verbruik ik nu (dat is inclusief koken en SWW). Straks met een L/L warmtepomp hoop ik daar minimaal de helft vanaf te halen.
Nee, de filter loopt door (vormt een lus) en die loopt over rollen heen. Aan één kant zit er een borstel en een opvangbakje voor het stof. Na een tijd zit er toch best wat stof in het opvangbakje en de filter ziet er nog aardig proper uit, dus dat lijkt wel best goed te werken.HereIsTom schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:02:
[...]
Huh, hoe reinigt hij automatisch, blaast hij dan de stof de kamer in?
Hij voert de filterreiniging automatisch 1x per dag uit. Hier stop ik hem met de timer elke dag 10 minuten, zodat hij de filter kan reinigen vooraleer hij weer verder gaat.
Wij gaan ook van iets minder dan 500m3, naar nu omgerekend 50m3 per jaar, voor warm water, nu we de Airco voor verwarming gebruiken.Martin7182 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:16:
[...]
Bedankt, goed om te weten!
Maar die 500m3 gas verbruik ik nu (dat is inclusief koken en SWW). Straks met een L/L warmtepomp hoop ik daar minimaal de helft vanaf te halen.
Ok dat wist ik niet, klinkt goed.GORby schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:34:
[...]
Nee, de filter loopt door (vormt een lus) en die loopt over rollen heen. Aan één kant zit er een borstel en een opvangbakje voor het stof. Na een tijd zit er toch best wat stof in het opvangbakje en de filter ziet er nog aardig proper uit, dus dat lijkt wel best goed te werken.
Hij voert de filterreiniging automatisch 1x per dag uit. Hier stop ik hem met de timer elke dag 10 minuten, zodat hij de filter kan reinigen vooraleer hij weer verder gaat.
Ja, we hebben dat model gekozen vooral om het hoge rendement, omdat we wisten dat de ventilatie en bevochtiging maar minimaal nut hadden, maar de automatische filterreininging valt wel goed mee. Ik ben zeer tevreden over dat ding. Als ze nu nog eens een wat moderner ogende versie zouden maken, zou het nog interessanter worden.
@GORby Ja ik ben nog geen enkele Airco tegen gekomen die mooi is, maar de Ururu Sarara is inderdaad wel een lelijk ding.
Weer wat vreemds bij de Daikin. De beneden unit staat constant aan op dit moment en om 17:00 gaat automatisch een andere kamer aan en dat heeft een heel raar effect. De frequentie stijgt direct, zakt weer in en gaat daarna heel langzaam opbouwen. Ondertussen al het vermogen in de woonkamer kwijt en de kamer koelt zelfs af.
:strip_exif()/f/image/yFPfHhsIY8hvgatZDs77CFHs.jpg?f=fotoalbum_large)
Op dit moment staat nergens een vorm van energiebesparing aan.
Iemand dit wel eens eerder gezien?
:strip_exif()/f/image/yFPfHhsIY8hvgatZDs77CFHs.jpg?f=fotoalbum_large)
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Dit is normaal gedrag bij Daikin iig, bij het inschakelen van een extra binnenunit is een dergelijke piek normaal.Tsurany schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:39:
Weer wat vreemds bij de Daikin. De beneden unit staat constant aan op dit moment en om 17:00 gaat automatisch een andere kamer aan en dat heeft een heel raar effect. De frequentie stijgt direct, zakt weer in en gaat daarna heel langzaam opbouwen. Ondertussen al het vermogen in de woonkamer kwijt en de kamer koelt zelfs af.
[Afbeelding]
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Een piek kan ik begrijpen maar daarna in feite een reset naar 0 om weer op te bouwen?Team-RiNo schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:50:
[...]
Dit is normaal gedrag bij Daikin iig, bij het inschakelen van een extra binnenunit is een dergelijke piek normaal.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Als je de grafiek van de interne temperatuursensor erbij zet, dan zie je waarschijnlijk wat er gebeurt. De compressor frequentie van meer dan 60 Hz zorgt voor een enorme warmtepiek. De sensor in de beneden unit meet kort daarna een veel te hoge temperatuur, en schakelt de beneden unit vervolgens uit. Omdat er in de beneden unit nu geen luchtflow meer is, duurt het best lang totdat die sensor weer is afgekoeld, en ook beneden weer mee gaat doen.
Misschien kan je dit effect drukken door de andere unit in vermogen te beperken, zodat hij niet op meer dan 60 Hz gaat draaien?
Misschien kan je dit effect drukken door de andere unit in vermogen te beperken, zodat hij niet op meer dan 60 Hz gaat draaien?
Growatt 3000TL-X + 10xJASolar 320Wp / Daikin 3MXM68N-FTXM42M-FTXM25M-FTXM20M / Zendure SolarFlow 2400AC (5,76 kWh)
Dat doe ik al, door stapgewijs de thermostaat een graadje hoger te zetten, maar desondanks een gigantische stijging van opgenomen energie ondanks dat je de slaapkamer maar een klein beetje wil verwarmen.hobby_gebruiker schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:13:
Als je de grafiek van de interne temperatuursensor erbij zet, dan zie je waarschijnlijk wat er gebeurt. De compressor frequentie van meer dan 60 Hz zorgt voor een enorme warmtepiek. De sensor in de beneden unit meet kort daarna een veel te hoge temperatuur, en schakelt de beneden unit vervolgens uit. Omdat er in de beneden unit nu geen luchtflow meer is, duurt het best lang totdat die sensor weer is afgekoeld, en ook beneden weer mee gaat doen.
Die 2e unit maakt de regeling van het het gehele apparaat van slag.
Dus, als je de ruimte hebt voor meer buitenunits, vraag ook een offerte voor meerdere single splits, en probeer multi-splits te vermijden.
SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West) en Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M
De bovenste grafiek is beneden, er is geen piek voor de daling begint gek genoeg. De grafiek er onder zijn alle kamers boven, de kamer daar bereikt de temperatuur wel maar dat zou de vraag van beneden niet mogen beïnvloeden lijkt me.
@FD2 Ik denk dat dit heel type afhankelijk is want ik wilde juist zeggen dat onze MHI multisplit eigenlijk perfect werkt. Deze moduleerd met 2 units aan soms terug naar 350 watt en we merken bij een unit nauwelijks als je er een unit bij aan zit ergens.
We merken wel dat de unit rustiger draaid met 2 units aan dan met een. Slaapkamer gewoon op 18C en fanstand 1 de hele dag, en dan is er absoluut geen gependel, gewoon vlakke lijn de hele dag. Mijn vriendin beweerd zelfs dat we defrosts kunnen voorkomen als we altijd 2 units aan houden. Tot nu is dit nog waar, maar of dit stand houd moet ik nog zien.
We merken wel dat de unit rustiger draaid met 2 units aan dan met een. Slaapkamer gewoon op 18C en fanstand 1 de hele dag, en dan is er absoluut geen gependel, gewoon vlakke lijn de hele dag. Mijn vriendin beweerd zelfs dat we defrosts kunnen voorkomen als we altijd 2 units aan houden. Tot nu is dit nog waar, maar of dit stand houd moet ik nog zien.
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Geloof me maar dat dit redelijk standaard Daikin gedrag is; hoge start>overshoot>terug naar vrijwel niks om vervolgens weer normaal te gaan draaien. Bij een enkele binnenunit aan zal je het niet zo snel zien (wel de hoge start) maar als een 2e unit aangezet wordt of aan het pendelen gaat kan je dit gedrag gaan zien. Het is verder niks om je druk over te maken in ieder geval. Er is in dit geval gewoon meer warmte opgewekt dan nodig in de piek waardoor het systeem even terugschakelt naar een lagere freq.Tsurany schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:51:
[...]
Een piek kan ik begrijpen maar daarna in feite een reset naar 0 om weer op te bouwen?
[ Voor 10% gewijzigd door Team-RiNo op 21-01-2022 21:41 ]
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Ieder heeft zijn eigen specifieke situatie natuurlijk. Ik heb een slaapkamer op begane grond, met een plat dak, 2 buitenmuren, en 2 wanden grenzend aan onverwarmde ruimtes.Gerco-M schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 19:33:
@FD2 Ik denk dat dit heel type afhankelijk is want ik wilde juist zeggen dat onze MHI multisplit eigenlijk perfect werkt. Deze moduleerd met 2 units aan soms terug naar 350 watt en we merken bij een unit nauwelijks als je er een unit bij aan zit ergens.
De afgelopen 14 dagen was die slaapkamer 's avonds 8 graden C.
Wij voelen de behoefte om van 22:00 tot 23:30 die slaapkamer op 14 graden C te hebben.
Als ik de airco op de slaapkamer om 18:00 aanzet is het systeem om 23:00 nog niet stabiel. Ook de verwarming van de woonkamer is in die tijd niet stabiel, en het hele systeem vraagt duidelijk meer energie.
M.a.w., een kleine wens (gematigde warmte gedurende 1.5 uur) heeft stevige gevolgen.
Ik ben er van overtuigd dat een 2.5 kW single split airco beter aan deze behoefte kan voldoen.
Een paar I.R. panelen in de slaapkamer zou ook een oplossing kunnen zijn, maar de huidige Daikin is dat in ieder geval niet.
Nu heb ik gelukkig meer geld dan verstand, dus die oplossing komt er wel. Maar aan iedereen die een multisplit wil aanschaffen, "bezint eer ge begint".
SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West) en Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M
Ik denk vooral dat het in de manier van gebruik zit die komt met een warmtepomp: ze werken natuurlijk het best en het meest constant als je ze 24/7 rustig laat draaien op een bepaalde temperatuur. Doe je dat niet en heb je een extreme warmtevraag in een van de ruimtes (want +6 graden is dat wel), dan kan je inderdaad dit soort gedrag krijgen. Dan ben je inderdaad beter af met een single die 1.5 uur volle bak kan pompen.FD2 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 23:07:
[...]
Ieder heeft zijn eigen specifieke situatie natuurlijk. Ik heb een slaapkamer op begane grond, met een plat dak, 2 buitenmuren, en 2 wanden grenzend aan onverwarmde ruimtes.
De afgelopen 14 dagen was die slaapkamer 's avonds 8 graden C.
Wij voelen de behoefte om van 22:00 tot 23:30 die slaapkamer op 14 graden C te hebben.
Als ik de airco op de slaapkamer om 18:00 aanzet is het systeem om 23:00 nog niet stabiel. Ook de verwarming van de woonkamer is in die tijd niet stabiel, en het hele systeem vraagt duidelijk meer energie.
M.a.w., een kleine wens (gematigde warmte gedurende 1.5 uur) heeft stevige gevolgen.
Ik ben er van overtuigd dat een 2.5 kW single split airco beter aan deze behoefte kan voldoen.
Een paar I.R. panelen in de slaapkamer zou ook een oplossing kunnen zijn, maar de huidige Daikin is dat in ieder geval niet.
Nu heb ik gelukkig meer geld dan verstand, dus die oplossing komt er wel. Maar aan iedereen die een multisplit wil aanschaffen, "bezint eer ge begint".
Wel irrtant trouwens dat je het verwarmen van een andere kamer merkt in de woonkamer, dat ervaar ik overigens ervaar ook niet met de MHI multi (3 units).
Maar 8 graden? Ik houd van een koele slaapkamer, maar dit is net een koelkast
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Dag allemaal. Wij willen een airco aanschaffen om de woonkamer te gaan verwarmen en in de zomer te koelen. Onze zonnepanelen hebben een overproductie van 650kw. Dit kunnen we dus mooi gebruiken. We koken al op inductie en onze cv ketel zal dus puur gebruikt gaan worden voor het warme water.
Woning:
Het gaat om een rijtjeswoning uit 1995. De woonkamer is 37m2 groot. En bevat 94m3.
Vermogen airco:
Ik ben zoals ik las uitgegaan van factor 45. Dit las ik ergens omdat je zowel koelt als wil verwarmen. Dus 94x45=4230.
Klopt het dan dat ik een airco moet zoeken met een vermogen van 4, 5kw?
Merk:
Ik heb vaker gelezen dat mitsubishi het beste meest betrouwbare merk zou zijn klopt dit? En moet ik dan mitsubishi heavy of juist mitsubishi Electric kiezen.wat is het verschil.
Plaatsing:
Daarnaast moet het een stille buitenunit zijn vanwege de buren. Ik wil de buitenunit op de tegels in de voortuin zetten. Kan dit of moet die perse hangen?
Woning:
Het gaat om een rijtjeswoning uit 1995. De woonkamer is 37m2 groot. En bevat 94m3.
Vermogen airco:
Ik ben zoals ik las uitgegaan van factor 45. Dit las ik ergens omdat je zowel koelt als wil verwarmen. Dus 94x45=4230.
Klopt het dan dat ik een airco moet zoeken met een vermogen van 4, 5kw?
Merk:
Ik heb vaker gelezen dat mitsubishi het beste meest betrouwbare merk zou zijn klopt dit? En moet ik dan mitsubishi heavy of juist mitsubishi Electric kiezen.wat is het verschil.
Plaatsing:
Daarnaast moet het een stille buitenunit zijn vanwege de buren. Ik wil de buitenunit op de tegels in de voortuin zetten. Kan dit of moet die perse hangen?
@vangoghnl Je wilt met die airco alleen de woonkamer van 37m2 verwarmen en evt. koelen? Hoeveel gas verbruik je om die kamer te verwarmen?
Dan is een 3,5kWh groot genoeg, hier verwarmen wij een woonkamer met open keuken van samen meer dan 50m2 met een MHI SRC/SRK35ZS-W en dat gaat prima.
De buitenunit kan prima op de grond staan met een paar geluiddempende blokken eronder, het ligt eraan waar de erfgrens ligt, maar met onze unit werd gegarandeerd dat hij op zo’n 3m afstand hooguit 40DB geluid maakt wat wettelijk is toegestaan.
Dan is een 3,5kWh groot genoeg, hier verwarmen wij een woonkamer met open keuken van samen meer dan 50m2 met een MHI SRC/SRK35ZS-W en dat gaat prima.
De buitenunit kan prima op de grond staan met een paar geluiddempende blokken eronder, het ligt eraan waar de erfgrens ligt, maar met onze unit werd gegarandeerd dat hij op zo’n 3m afstand hooguit 40DB geluid maakt wat wettelijk is toegestaan.
Vergeet niet het dauwpunt in de gaten te houden bij zulke lage kamer (wand) temperatuur.GermanPivo schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 07:08:
[...]
Ik denk vooral dat het in de manier van gebruik zit die komt met een warmtepomp: ze werken natuurlijk het best en het meest constant als je ze 24/7 rustig laat draaien op een bepaalde temperatuur. Doe je dat niet en heb je een extreme warmtevraag in een van de ruimtes (want +6 graden is dat wel), dan kan je inderdaad dit soort gedrag krijgen. Dan ben je inderdaad beter af met een single die 1.5 uur volle bak kan pompen.
Wel irrtant trouwens dat je het verwarmen van een andere kamer merkt in de woonkamer, dat ervaar ik overigens ervaar ook niet met de MHI multi (3 units).
Maar 8 graden? Ik houd van een koele slaapkamer, maar dit is net een koelkastWij hebben hier ook een losse kamer die nergens aan grenst (jaren '70 woning, plat dak, 3 buitenmuren), maar zonder stoken redden we de 8 graden niet eens. Is er niet nog ergens anders winst te halen?
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
dauwpunt problemen kun je ook grotendeels teckellen door regelmatig te ventileren (Dus even ramen of deuren tegen elkaar openzetten). Minuutje of 5 een keer in de 2 dagen. Dan verwijder je de "oude" lucht in de kamer.Vergeet niet het dauwpunt in de gaten te houden bij zulke lage kamer (wand) temperatuur.
Verder laten zakken dan zo'n 14,5/15 graden, houdt risico's in inderdaad, v.w.b de woonkamer. Slaapkamer is ander verhaal, daar ligt de boventemperatuur veel lager en mag dus ook verder zakken.
MHI SRK 50 ZS-W
Ik ben nu aan het testen metGermanPivo schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 07:08:
[...]
Ik denk vooral dat het in de manier van gebruik zit die komt met een warmtepomp: ze werken natuurlijk het best en het meest constant als je ze 24/7 rustig laat draaien op een bepaalde temperatuur. Doe je dat niet en heb je een extreme warmtevraag in een van de ruimtes (want +6 graden is dat wel), dan kan je inderdaad dit soort gedrag krijgen. Dan ben je inderdaad beter af met een single die 1.5 uur volle bak kan pompen.
Maar 8 graden? Ik houd van een koele slaapkamer, maar dit is net een koelkastWij hebben hier ook een losse kamer die nergens aan grenst (jaren '70 woning, plat dak, 3 buitenmuren), maar zonder stoken redden we de 8 graden niet eens. Is er niet nog ergens anders winst te halen?
Slaapkamer:
24/7
instelling airco: 10° resultaat vermoedelijk 13° , fan op nachtstand.
Woonkamer ongewijzigd:
instelling airco: 20° resultaat vermoedelijk 21° , fan op Auto
Jullie gaan horen wat het resultaat is.
Ik heb sinds vandaag mijn twee MHI airco units verbonden met de nieuwe WF-RAC modules. Nadat ze via WPS in het netwerk zijn aangemeld worden ze zo gevonden door de Smart-M Air app, die nu gewoon in de Play Store staat. Via de app stond er bovendien voor beide units een firmware update klaar.Gerco-M schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:53:
[...]
Ik zit even te zoeken naar die Smart M Air app maar kan die nog niet vinden in de app store. Is die in NL al beschikbaar? Wij gebruiker hier de AirconWithMe app vrij fanatiek voor onze 5 MHI units en inderdaad zou een betere app wel handig zijn. Crasht ook elke keer als ik hem open laat en niet elke keer opnieuw opstart wat toch wel zou moeten kunnen.
Voor gebruik van Smart-M Air moet er een account worden gemaakt waardoor de app via een server ook buiten het thuisnetwerk gebruikt kan worden. Als je dat niet veilig vind kan je hem ook in lokale modus zetten en wordt het serveraccount inactief gemaakt.
Tot nu toe geen problemen met de app, maar ik heb nog niet alle mogelijkheden geprobeerd.
Waar ik wel een beetje van baal is dat ik nog geen mogelijkheid heb gevonden de WF-RAC modules te integreren in de Google Home app. Kan geen entry vinden in de lijst van te koppelen services waar deze onder valt. Als iemand van jullie hier een tip voor heeft.... Of is dat een ander topic?
Wat is het voordeel van de Smart-M Air app als je ‘m niet buitenhuis gebruikt?
Klopt inderdaad. O das mooi om te horen kan die het dan ook goed koelen in de zomer? Hoeveel kw verbruik je ongeveer per jaar aan stroom voor de airco warm/koud?HereIsTom schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:20:
@vangoghnl Je wilt met die airco alleen de woonkamer van 37m2 verwarmen en evt. koelen? Hoeveel gas verbruik je om die kamer te verwarmen?
Ik verbruik nu zo'n 400kuub gas aan verwarmen en 350 kuub aan warm water. Heb je nog wel een cv ketel voor het water? Twijfel een beetje om deze eruit te doen en een boiler te plaatsen dan kan gelijk de gasaansluiting weg. Maar begreep dat boilers dan weer niet echt zuinig zijn.
@vangoghnl Ja bijkomend voordeel is dat je er in de zomer ook mee kan koelen. Het verbruik met de Airco warmtepomp is ongeveer 750kWh. Momenteel met de huidige temperaturen is het verbruik van de Airco warmtepomp zo’n 3,5kWh per dag.
350m3 gas voor warm water is best veel, douchen jullie lang?
Wij douchen <5 min en met een spaardouchekop, verbruik voor warm water is 75m3.
CV ketel hangt er nog wel dus voor warm water. Een gewone boiler is inderdaad een stroomvreter, maar een warmtepomp boiler is zuinig en krijg je ook subsidie op.
CV ketel hangt er nog wel dus voor warm water. Een gewone boiler is inderdaad een stroomvreter, maar een warmtepomp boiler is zuinig en krijg je ook subsidie op.
Qua bedienen misschien niet, nee. Maar de app biedt wel veel meer overzicht en inzicht in de werking van de airco dan de afstandsbediening. Bijvoorbeeld de metingen van de temperatuursensoren en het energieverbruik.HereIsTom schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 21:11:
Wat is het voordeel van de Smart-M Air app als je ‘m niet buitenhuis gebruikt?
Ok, ik heb er nu een Energy Socket tussen zitten, waarmee ik het verbruik precies kan monitoren.Ostar schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 23:06:
[...]
Qua bedienen misschien niet, nee. Maar de app biedt wel veel meer overzicht en inzicht in de werking van de airco dan de afstandsbediening. Bijvoorbeeld de metingen van de temperatuursensoren en het energieverbruik.
Heb er (nog) geen Wifi module inzitten, maar zo te zien voor alleen de temperaturen niet echt een toevoeging dus.
:strip_exif()/f/image/EQwh0IreM1X4LneORxjQiWVB.jpg?f=fotoalbum_large)
O dat valt me heel erg mee zeg.HereIsTom schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 21:48:
@vangoghnl Ja bijkomend voordeel is dat je er in de zomer ook mee kan koelen. Het verbruik met de Airco warmtepomp is ongeveer 750kWh. Momenteel met de huidige temperaturen is het verbruik van de Airco warmtepomp zo’n 3,5kWh per dag.
Water is inderdaad veel. Hebben hier een stortdouche en 3 vrouwen in huis. Mijn vrouw en 2 dochters. Dus een kleine boiler gaat me ook niet redden vrees ik. Ik ga binnenkort bedrijven aanschrijven om een airco te laten plaatsen. Bedankt voor je tip!
Ik ga eens proberen 24/7 te draaien en fan stand max (of auto) tijdens de afwezigheid (‘s nachts).Team-RiNo schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:25:
Als je 24/7 gaat draaien zal je wel met een lagere fan stand afkunnen, dit omdat de massa dan ook opwarmt.
Ik lees hier in het topic dat een hogere setpoint minder efficiënt is (lagere COP), bovendien draaien veel gebruikers in dit topic met een stuk lagere setpoint en wordt het wel warm. Vandaar deze insteek.Arievd schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:36:
Waarom de setpoint niet verhogen?
Inmiddels heb ik de unit op 24 graden gezet en fan stand 2. Nadat de ruimte op temperatuur is. De ruimte wordt niet warmer in de zithoek.
Wel blijft de temperatuur constant.
Ik ga eens hogere setpoint (22/23) proberen met hogere fanstand / auto stand.
Ik heb kort getest met 3d auto en fan stand auto met setpoint van 21 graden. Fan stand blijft hoog (duidelijk hoorbaar), gedurende testrun van 3 uur.HereIsTom schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:11:
Het is wat @Sjamo schrijft, zet ‘m op 3D Auto, dan regelt hij het vanzelf.
In het begin gaat hij even wat harder blazen, maar na een tijdje gaat hij steeds rustiger draaien.
De temperatuur is lastig en bij iedereen verschillend, maar hier hangt hij ook in de open keuken en heb ik het Luchtstroom bereik ingesteld (blz 11 van de handleiding) op rechterkant installatie, zodat hij alleen links de kamer in blaast.
Met deze buiten temperaturen wordt het met ingesteld 20° na enige tijd ook 20° in de kamer.
Maar het ligt ook aan je isolatie, hoeveel koelt het af als de verwarming de hele nacht uit staat?
Ik zal de auto fan stand eens gebruiken in de ochtend/nacht om meer warmte in huis te krijgen. Hopelijk schakelt de unit hierna dan naar een lagere fan stand.
Ik draaide overigens niet met 3d auto, omdat ik beide (horizontale) lamellen richting de zithoek gericht heb. Om zo de warmte daar te krijgen. Met 3d auto en luchtstroom bereik ingesteld op rechterkant installatie, staat de linker lamel naar links en de rechter lamel recht vooruit. Ik verwacht dat de warmte dan meer in de keuken blijft hangen.
Afkoeling is nu zo’n 3,5-4,0 graden.
Volgens mij is de isolatie van mijn huis aardig (1996, energielabel B, Rc is minimaal 2,5 voor de muren/dak/vloer, in de woonkamer is ongeveer de helft van het glas HR+, de rest dubbel glas), vandaar dat ik me verbaas dat het (bij de huidige temperaturen) moeilijk warm wordt.
Of is deze isolatie te weinig voor zo’n warmtepomp?
De unit draait op zo'n 600-900 W na enige uren. Met een COP van 4 zou dit 2400-3600 W warmte zijn. Ik heb het idee dat de radiatoren van 2200 + 900 W in de zithoek veel meer warmte geven dan de airco.
Een extra ventilator is trouwens geen optie (WAF).
Het is inderdaad lastig om voor iedere persoonlijke situatie de juiste instellingen te bepalen.Frenkie567917 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:28:
[...]
Ik heb kort getest met 3d auto en fan stand auto met setpoint van 21 graden. Fan stand blijft hoog (duidelijk hoorbaar), gedurende testrun van 3 uur.
Ik zal de auto fan stand eens gebruiken in de ochtend/nacht om meer warmte in huis te krijgen. Hopelijk schakelt de unit hierna dan naar een lagere fan stand.
Ik draaide overigens niet met 3d auto, omdat ik beide (horizontale) lamellen richting de zithoek gericht heb. Om zo de warmte daar te krijgen. Met 3d auto en luchtstroom bereik ingesteld op rechterkant installatie, staat de linker lamel naar links en de rechter lamel recht vooruit. Ik verwacht dat de warmte dan meer in de keuken blijft hangen.
Afkoeling is nu zo’n 3,5-4,0 graden.
Volgens mij is de isolatie van mijn huis aardig (1996, energielabel B, Rc is minimaal 2,5 voor de muren/dak/vloer, in de woonkamer is ongeveer de helft van het glas HR+, de rest dubbel glas), vandaar dat ik me verbaas dat het (bij de huidige temperaturen) moeilijk warm wordt.
Of is deze isolatie te weinig voor zo’n warmtepomp?
De unit draait op zo'n 600-900 W na enige uren. Met een COP van 4 zou dit 2400-3600 W warmte zijn. Ik heb het idee dat de radiatoren van 2200 + 900 W in de zithoek veel meer warmte geven dan de airco.
Een extra ventilator is trouwens geen optie (WAF).
Maar in het begin dacht ik ook dat de 3D functie niet zou werken, maar na een paar dagen leek het het net of de Airco leerde om de beste instellingen te vinden.
Nu zetten we ‘m aan op 20° als het binnen 17° is dan gaat hij een tijdje flink blazen, maar wordt dan langzaam steeds rustiger en draait dan op zo’n 200W continue en is het met de huidige buitentemperaturen hier binnen aan de andere kant van de kamer ook 20°.
Je kan het hier aan het stroomverbruik van de airco zien.
:strip_exif()/f/image/EQwh0IreM1X4LneORxjQiWVB.jpg?f=fotoalbum_large)
Het heeft niks met je vraag te maken, maar ik ben zeer benieuwd naar je ervaring met deze modules.Ostar schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:52:
[...]
Ik heb sinds vandaag mijn twee MHI airco units verbonden met de nieuwe WF-RAC modules. Nadat ze via WPS in het netwerk zijn aangemeld worden ze zo gevonden door de Smart-M Air app, die nu gewoon in de Play Store staat. Via de app stond er bovendien voor beide units een firmware update klaar.
Twee vragen:
Overruled deze de afstandsbediening?
En is het instellen van een week/dag/uurprogramma mogelijk?
De Smart M-Air app die bij de WF-RAC hoort van mitsubishi heavy heeft een demo modus. Kun je zelf ff kijken.
Wifi module overrruled altijd een afstandsbediening. Met de infrarood-afstandsbediening m heb je maar 1 richtingsverkeer.
Wifi module overrruled altijd een afstandsbediening. Met de infrarood-afstandsbediening m heb je maar 1 richtingsverkeer.
Ik heb een Haier Tundra.
Ik dacht ik ga er eens mee verwarmen ipv koelen.
De buitenunit gaat staan blazen.
De binnen unit gaat niet aan.
Als ik later op koelen druk gaat de fan wel draaien. Ik dacht misschien motor stuk maar dat niet blijkbaar.
Wat zou dit kunnen zijn?
Ik heb twee andere units die wel gaan blazen binnen.
Als ik later op koelen druk gaat de fan wel draaien. Ik dacht misschien motor stuk maar dat niet blijkbaar.
Wat zou dit kunnen zijn?
Als dit een multisplit is wat ik uit het verhaal opmaak dan kan de buitenunit alleen als verdamper OF als condensor werken.wesley2004 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:53:
Ik heb een Haier Tundra.
Wat zou dit kunnen zijn?
Alle aangesloten binnendelen zullen dus op de zelfde bedrijfsmodus moeten staan koelen of verwarmen!
Als je dit hebt gedaan alle binnendelen een keer uitschakelen en alles opnieuw aanzetten, zou moeten werken.
Het zijn losse units. Dus onafhankelijk van elkaar.mb1 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 13:04:
[...]
Als dit een multisplit is wat ik uit het verhaal opmaak dan kan de buitenunit alleen als verdamper OF als condensor werken.
Alle aangesloten binnendelen zullen dus op de zelfde bedrijfsmodus moeten staan koelen of verwarmen!
Als je dit hebt gedaan alle binnendelen een keer uitschakelen en alles opnieuw aanzetten, zou moeten werken.
Misschien handig om te vermelden om wel type het precies gaat?wesley2004 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:53:
Ik heb een Haier Tundra.
Wat zou dit kunnen zijn?
Hoelang laat je hem aanstaan?wesley2004 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 13:05:
[...]
Het zijn losse units. Dus onafhankelijk van elkaar.
Hier duurt het ook een x aantal minuten voor die daadwerkelijk gaat blazen.
Normaal gesproken maakt het systemen eerst het binnendeel warm voordat hij gaat blazen.wesley2004 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:53:
Ik heb een Haier Tundra.
Wat zou dit kunnen zijn?
Als het te lang duurt kan het zijn dat het blok dus niet warm wordt, dit kan heel veel oorzaken hebben....
Als het het filter er uit haalt kan je met je hand op het blok voelen of hij wel iets warm wordt.
Hoor je ook gas lopen door het binnendeel?
[ Voor 10% gewijzigd door rupsen op 23-01-2022 13:36 ]
Wij willen ook aan de L/L en heb hier al veel gelezen. wellicht iets teveel informatie.
Bouwjaar huis 2005
HR++ glas
Buitengevels Rc= 2.58 m2 K/W (minimaal volgens bouw beschrijving)
Vloer Rc= 3.0
Daken Rc= 3.0
Rijtjeshuis
Ruimte die we gekoeld en verwarmd willen hebben.
Inhoud 145 m3
Oppervlakte 54 m2
Gasverbruik per jaar +- 500 m3, wij koken electrisch. Electra verbruik is rondom de 5000KWh de laatste jaren.
Temperatuur in huis wordt gestookt tussen de 19 en de 20 graden en alleen vanaf eind in de middag tot 22:30u. In de nacht koelt de woonkamer wel 2 a 3 graden af in de winter.
Met een beetje beleid lukt het in de (erg) warme zomers onze woonkamer redelijk op temperatuur te houden waarbij opgemerkt dat na een lange warmte periode zoals enkele jaren geleden hadden in de laatste week onze woonkamer toch maar 27 graden was. Hiervoor moeten we wel alles dichthouden en de luifel op tijd gebruiken. Anders wordt het een sauna binnen, met zoveel glas op het zuiden.
Onze huidige CV is een intergas HR22 (17j oud en volgens onderhouds bedrijf pas vervangen als ie kapot is)
Wat heb ik hier vandaan gehaald.
Koelvermogen uit topic start.
145m3 x 30 = 4350
koevlaas methode
500m3 x 8 / 1650 = 2.4
Dan zou ik voldoende hebben aan een zsx35, klopt deze aanname? Ander vraagpunt is kan bij plaatsing zoals afgebeeld (rood blokje) de hele ruimte worden gekoeld en worden warmgehouden. Een andere plaats wordt niet zo gewaardeerd door de WAF (blauw blokje)
De plaatsing is boven de TV. Stippel blok is zit ruimte kijkend richting TV.
Bouwjaar huis 2005
HR++ glas
Buitengevels Rc= 2.58 m2 K/W (minimaal volgens bouw beschrijving)
Vloer Rc= 3.0
Daken Rc= 3.0
Rijtjeshuis
Ruimte die we gekoeld en verwarmd willen hebben.
Inhoud 145 m3
Oppervlakte 54 m2
Gasverbruik per jaar +- 500 m3, wij koken electrisch. Electra verbruik is rondom de 5000KWh de laatste jaren.
Temperatuur in huis wordt gestookt tussen de 19 en de 20 graden en alleen vanaf eind in de middag tot 22:30u. In de nacht koelt de woonkamer wel 2 a 3 graden af in de winter.
Met een beetje beleid lukt het in de (erg) warme zomers onze woonkamer redelijk op temperatuur te houden waarbij opgemerkt dat na een lange warmte periode zoals enkele jaren geleden hadden in de laatste week onze woonkamer toch maar 27 graden was. Hiervoor moeten we wel alles dichthouden en de luifel op tijd gebruiken. Anders wordt het een sauna binnen, met zoveel glas op het zuiden.
Onze huidige CV is een intergas HR22 (17j oud en volgens onderhouds bedrijf pas vervangen als ie kapot is)
Wat heb ik hier vandaan gehaald.
Koelvermogen uit topic start.
145m3 x 30 = 4350
koevlaas methode
500m3 x 8 / 1650 = 2.4
Dan zou ik voldoende hebben aan een zsx35, klopt deze aanname? Ander vraagpunt is kan bij plaatsing zoals afgebeeld (rood blokje) de hele ruimte worden gekoeld en worden warmgehouden. Een andere plaats wordt niet zo gewaardeerd door de WAF (blauw blokje)
De plaatsing is boven de TV. Stippel blok is zit ruimte kijkend richting TV.
pvoutput 10 x 405WP N, 4 x 405WP Z
haier tundra plus 2,5HereIsTom schreef op zondag 23 januari 2022 @ 13:24:
[...]
Misschien handig om te vermelden om wel type het precies gaat?
wel tot een kwartier gewacht ongeveermedal schreef op zondag 23 januari 2022 @ 13:26:
[...]
Hoelang laat je hem aanstaan?
Hier duurt het ook een x aantal minuten voor die daadwerkelijk gaat blazen.
het filter buiten bedoel je dan?rupsen schreef op zondag 23 januari 2022 @ 13:35:
[...]
Normaal gesproken maakt het systemen eerst het binnendeel warm voordat hij gaat blazen.
Als het te lang duurt kan het zijn dat het blok dus niet warm wordt, dit kan heel veel oorzaken hebben....
Als het het filter er uit haalt kan je met je hand op het blok voelen of hij wel iets warm wordt.
Hoor je ook gas lopen door het binnendeel?
ik hoor niet echt iets lopen heb ik het idee
nee het filter van het binnendeel, dan kan je als het goed is aan de lamellen van het verdamperblok voelen.wesley2004 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 14:43:
[...]
het filter buiten bedoel je dan?
ik hoor niet echt iets lopen heb ik het idee
maar als hij het na 15 min nog niet doet is er iets anders mis.
als je hem op koelen zet, komt er dan als de fan van het buitendeel aan staat warme lucht van af?
van het buitendeel bedoel ik dan
Hallo Ostar,Ostar schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:52:
[...]
Ik heb sinds vandaag mijn twee MHI airco units verbonden met de nieuwe WF-RAC modules. Nadat ze via WPS in het netwerk zijn aangemeld worden ze zo gevonden door de Smart-M Air app, die nu gewoon in de Play Store staat. Via de app stond er bovendien voor beide units een firmware update klaar.
Voor gebruik van Smart-M Air moet er een account worden gemaakt waardoor de app via een server ook buiten het thuisnetwerk gebruikt kan worden. Als je dat niet veilig vind kan je hem ook in lokale modus zetten en wordt het serveraccount inactief gemaakt.
Tot nu toe geen problemen met de app, maar ik heb nog niet alle mogelijkheden geprobeerd.
Waar ik wel een beetje van baal is dat ik nog geen mogelijkheid heb gevonden de WF-RAC modules te integreren in de Google Home app. Kan geen entry vinden in de lijst van te koppelen services waar deze onder valt. Als iemand van jullie hier een tip voor heeft.... Of is dat een ander topic?
Ik zit al lang op deze module met de Smart M-air app te wachten en zie dat deze inmiddels leverbaar is.
Maar wat ik bij de Airconwithme ontvanger miste was de functie 3d auto en fan richtingen omhoog/omlaag en links /rechts.
3d auto was helemaal niet aanwezig en instellen vd fanrichting horizontaal werkte niet.
Kun je bevestigen dat dit nu wel werkt?
In de demo mode zie ik nu wel deze functies/knoppen.
@discusws Goed plan denk ik hoor, gewoon doen!
De getallen kloppen, en als je redelijke isolatie hebt dan kan de ZSX35 het voldoende warm krijgen en is met de plaatsing op de rode locatie de hele ruimte wel warm te krijgen / houden. Wel is het het beste natuurlijk als je de unit gewoon lekker continu laat draaien (overdag in elk geval) dan krijg je ook aan de andere kant van de ruimte redelijk dezelfde temperatuur als waar de unit is.
De getallen kloppen, en als je redelijke isolatie hebt dan kan de ZSX35 het voldoende warm krijgen en is met de plaatsing op de rode locatie de hele ruimte wel warm te krijgen / houden. Wel is het het beste natuurlijk als je de unit gewoon lekker continu laat draaien (overdag in elk geval) dan krijg je ook aan de andere kant van de ruimte redelijk dezelfde temperatuur als waar de unit is.
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Dan zou het moeten werken.
Haal de (stroom) stekker eens 10 minuten eruit, zet hem dan weer aan en druk op de knop Heat.
Steel de temperatuur 3° hoger in dan de kamer temperatuur en dan de Fan op Auto.
Laat hem dan eens minstens 30 minuten draaien.
@discusws Je metingen zijn goed, wij hebben een MHI SRC/SRK35ZS-W met ongeveer dezelfde ruimte en krijgen het makkelijk warm.
Alleen de plaatsing die je voorsteld zou ik niet aanraden!
Het apparaat blaast boven je TV dus tegen je aan als daarvoor de zithoek zit, ook maakt het altijd iets geluid, niet fijn als je TV zit te kijken.
Wij hebben ‘m in de keuken hangen, aangezien dat bij jou niet mogelijk is, dan ergens midden in de kamer waar je niet zit.
Alleen de plaatsing die je voorsteld zou ik niet aanraden!
Het apparaat blaast boven je TV dus tegen je aan als daarvoor de zithoek zit, ook maakt het altijd iets geluid, niet fijn als je TV zit te kijken.
Wij hebben ‘m in de keuken hangen, aangezien dat bij jou niet mogelijk is, dan ergens midden in de kamer waar je niet zit.
Verwarmen is toch wel een andere discipline dan koelen. Zou altijd voor een zo centraal mogelijke plaats in de woonkamer gaan voor verwarmen omdat de fanspeed en luchtrichting belangrijk wordt. Je kunt de binnenunit dan wel "verstoppen" maar dan gaat de opbrengst ook (soms duidelijk) minder worden of duidelijk meer tijd kosten. Bij verwarmen moet je (eigenlijk) practisch denken en niet optisch. Je kunt ook kiezen voor een leuke kleur van de binnenunit. Dat dat niet overal kan of gewenst is begrijp ik.
Ik snap ook niet zo goed dat ze nog niet aantrekkelijkere kabelgoten hebben, althans ik heb ze nog niet gezien voor aircogebruik. Zal vast iets gemist hebben.
Ik snap ook niet zo goed dat ze nog niet aantrekkelijkere kabelgoten hebben, althans ik heb ze nog niet gezien voor aircogebruik. Zal vast iets gemist hebben.
MHI SRK 50 ZS-W
Als het binnen is moet je een fatsoenlijke koof timmeren, zoals je dat bijvoorbeeld ook voor een afzuigkap zou doen. Plastic goten is meer iets voor buiten.Zuinig schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:22:
De kunststof goten kun je gewoon mee schilderen en de muurverf kleur, dan vallen ze bijna niet meer op.Zuinig schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:22:
Ik ben op zoek naar een airco die ook verwarmt met een zo laag mogelijk minimum vermogen, het betreft namelijk een relatief kleine kamer.
Zijn de waarden die Panasonic en Daikin opgeven direct met elkaar te vergelijken, of moet ik ze met een korreltje zou nemen? De 20kw van Panasonic zit beduidend lager met 0.75 dan die van Daikin met 1.3.
De Panasonic serie is overigens vorig jaar geïntroduceerd en daarmee enkele jaren nieuwer dan die van Daikin, wellicht dat dat (een deel van) het verschil kan verklaren.
:strip_exif()/f/image/t5LWMpLlDuSC9cuhXxkMSRsc.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijn de waarden die Panasonic en Daikin opgeven direct met elkaar te vergelijken, of moet ik ze met een korreltje zou nemen? De 20kw van Panasonic zit beduidend lager met 0.75 dan die van Daikin met 1.3.
De Panasonic serie is overigens vorig jaar geïntroduceerd en daarmee enkele jaren nieuwer dan die van Daikin, wellicht dat dat (een deel van) het verschil kan verklaren.
:strip_exif()/f/image/t5LWMpLlDuSC9cuhXxkMSRsc.jpg?f=fotoalbum_large)
De minimale waarden van daikin kloppen niet. Kunnen veel lager. Mijn 2.5 perfera kan terugmoduleren naar 130w met verwarmen. Dat zou dan een cop van 10 zijn als dat een minimum van 1.3kw verwarmingsvermogen zou zijn..
[ Voor 9% gewijzigd door Lieuwe15 op 23-01-2022 19:49 ]
Is die 130w niet gewoon het verbruik van de compressor zelf en de ventilator van de binnenunit? En de pomp voor het koelmiddel enzo.Lieuwe15 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 19:47:
De minimale waarden van daikin kloppen niet. Kunnen veel lager. Mijn 2.5 perfera kan terugmoduleren naar 130w met verwarmen. Dat zou dan een cop van 10 zijn als dat een minimum van 1.3kw verwarmingsvermogen zou zijn..
En toch komt er dan wel warmte uit, de kamer blijft netjes op temperatuur.
Ik kan me niet voorstellen dat dat iets anders is dan de restwarmte die op dat moment nog in de condenser zit.
De functie zit er inderdaad in en ik kan bevestigen dat het werkt. Zowel fanrichting als 3D auto zijn in de app te selecteren en je kan ze ook in een favourite instelling of programma vastleggen.eggiebert schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:40:
[...]
Maar wat ik bij de Airconwithme ontvanger miste was de functie 3d auto en fan richtingen omhoog/omlaag en links /rechts.
3d auto was helemaal niet aanwezig en instellen vd fanrichting horizontaal werkte niet.
Kun je bevestigen dat dit nu wel werkt?
In de demo mode zie ik nu wel deze functies/knoppen.
Da's een stuk beter als de Airconwithme. De ECO mode kan ik in de demo mode niet vinden. Neem aan dat deze optie er niet in zit?Ostar schreef op zondag 23 januari 2022 @ 19:55:
[...]
De functie zit er inderdaad in en ik kan bevestigen dat het werkt. Zowel fanrichting als 3D auto zijn in de app te selecteren en je kan ze ook in een favourite instelling of programma vastleggen.
Wat ik merk is dat je de app en de afstandsbediening beide kan gebruiken. Ik kan hem met de app aanzetten en vervolgens met de afstandsbediening uit. Of omgekeerd. Verander ik iets met de afstandsbediening dan is dit enige momenten later in de app zichtbaar. Prima dus.Y10 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:23:
[...]
Het heeft niks met je vraag te maken, maar ik ben zeer benieuwd naar je ervaring met deze modules.
Twee vragen:
Overruled deze de afstandsbediening?
En is het instellen van een week/dag/uurprogramma mogelijk?
Instellen van programma's was je wellicht inmiddels al achter maar dit kan inderdaad. Een weekprogramma met verschillende schema's per weekdag. Er is ook een jaarkalender waar je wijzigingen op het weekschema kan instellen voor een willekeurige datum.
Verder nog wat screenshots toegevoegd.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Hij draait al sinds vrijdagavond 22:00 op 145w.HarmoniousVibe schreef op zondag 23 januari 2022 @ 19:55:
Ik kan me niet voorstellen dat dat iets anders is dan de restwarmte die op dat moment nog in de condenser zit.
Overzicht last 3 days
:strip_exif()/f/image/NudYIE7QV3palNjMOpx8qMEl.jpg?f=fotoalbum_large)
Bijbehorende temperatuur:
Daikin zal toch geen verkeerde (onnodig hoge) waarde opgeven? Dat is toch anti-reclame?Lieuwe15 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 19:47:
Hoe groot is jouw kamer btw?
Vraagje, ik heb een garage van 72 M2. Deze word nu verwarmd met een CV ketel, staat standaard op 8 graden ingesteld, gaat af en toe eens naar 10 of 12 graden als ik er aan het werk ben.
De garage is redelijk geïsoleerd, rondom met 3cm pir.
De ketel is een oude vr ketel. Nu wilde ik eigenlijk een hr ketel op marktplaats zoeken. Maar nu kwam de gedachte op om hier een lucht lucht airco neer te hangen, is die hier geschikt voor? En wat is dan handig, een 5 kw?
De ketel is een oude vr ketel. Nu wilde ik eigenlijk een hr ketel op marktplaats zoeken. Maar nu kwam de gedachte op om hier een lucht lucht airco neer te hangen, is die hier geschikt voor? En wat is dan handig, een 5 kw?
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
40m³ ongeveer, betreft een kamer boven de garage en bijkeuken gebouwd, welke een puntdak heeft en 1 wand maar in verbinding staat met de woning.
Garage is ongeïsoleerd, dus de helft van de kamer heeft een "koude" vloer.
Puntdak is geïsoleerd met 10cm piepschuim, zou ongeveer een R van 2.6 zijn.
De deur naar de overloop staat eigenlijk altijd open en die is paar graden kouder.
Garage is ongeïsoleerd, dus de helft van de kamer heeft een "koude" vloer.
Puntdak is geïsoleerd met 10cm piepschuim, zou ongeveer een R van 2.6 zijn.
De deur naar de overloop staat eigenlijk altijd open en die is paar graden kouder.
[ Voor 12% gewijzigd door Lieuwe15 op 23-01-2022 20:39 ]
Bijvoorbeeld een 12KMCC LINKoutlandos schreef op zondag 23 januari 2022 @ 19:22:
Ik ben op zoek naar een airco die ook verwarmt met een zo laag mogelijk minimum vermogen, het betreft namelijk een relatief kleine kamer.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Fujitsu gaat erg laag tot wel 0.9 kW ofwel 900Watt
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
MHI SRK 20ZS-W (de 25/35 ook) zit ook op 0.9 kW op z'n laagst. Ik zie onze 2.5 kW als laagste 170 watt opnemen. Een ZS-X gaat nog verder terug.outlandos schreef op zondag 23 januari 2022 @ 19:22:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
De KIT-VZ9-SKE kan ook erg ver terug, 140 watt (600 watt verwarmingsvermogen) volgens de specs.
Daarnaast ook een seer van 10.5 en een scop. Van 6.2
Wel prijzig...
Daarnaast ook een seer van 10.5 en een scop. Van 6.2
Wel prijzig...
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1
Hier draait de 2.0 Perfera al weer een paar uurtjes op ~110W. Geen idee waarom de specificaties van Daikin zelf zo veel minder rooskleurig lijken.HarmoniousVibe schreef op zondag 23 januari 2022 @ 19:51:
[...]
Is die 130w niet gewoon het verbruik van de compressor zelf en de ventilator van de binnenunit? En de pomp voor het koelmiddel enzo.
Kijk eens naar een monoblock airco, die kun je namelijk helemaal zelf installeren. Moet je alleen twee ronde gaten (wel van redelijke doorsnee) rechtstreeks in een buitenmuur kunnen/mogen maken.Makrolon schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:28:
Vraagje, ik heb een garage van 72 M2. Deze word nu verwarmd met een CV ketel, staat standaard op 8 graden ingesteld, gaat af en toe eens naar 10 of 12 graden als ik er aan het werk ben.
Vermogen hangt er van af, hoeveel gas verstook je daar per jaar?
Dit werkte. Tijd uitgezet. Boodschappen gaan doen en aangezet. Na tijdje gaan voelen en blies warme lucht.HereIsTom schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:04:
[...]
Dan zou het moeten werken.
Haal de (stroom) stekker eens 10 minuten eruit, zet hem dan weer aan en druk op de knop Heat.
Steel de temperatuur 3° hoger in dan de kamer temperatuur en dan de Fan op Auto.
Laat hem dan eens minstens 30 minuten draaien.
Wel gek! Moet dat nu steeds zo?
Nou stekker eruit zou niet nodig moeten zijn, maar kan zijn omdat je ‘m nooit eerder voor verwarmen hebt gebruikt.wesley2004 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:05:
[...]
Dit werkte. Tijd uitgezet. Boodschappen gaan doen en aangezet. Na tijdje gaan voelen en blies warme lucht.
Wel gek! Moet dat nu steeds zo?
Een tijdje de stekker uit elektronica helpt vaak wel.
110W staat voor hoeveel minimum vermogen ongeveer?Guidooow schreef op zondag 23 januari 2022 @ 21:47:
[...]
Hier draait de 2.0 Perfera al weer een paar uurtjes op ~110W. Geen idee waarom de specificaties van Daikin zelf zo veel minder rooskleurig lijken.
De 2.0 Perfera spreekt mij (naast de Panasonic) het meeste aan maar de specs houden me beetje tegen.
Hij komt op een werkkamer ter grootte van 23,5 m3 zonder radiator.
Is dat niet veel duurder dan een split airco?Wilke schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:04:
[...]
Kijk eens naar een monoblock airco, die kun je namelijk helemaal zelf installeren. Moet je alleen twee ronde gaten (wel van redelijke doorsnee) rechtstreeks in een buitenmuur kunnen/mogen maken.
Vermogen hangt er van af, hoeveel gas verstook je daar per jaar?
Split installeer ik ook zelf. Heb een vacuümpomp. En ik weet dat dat officieel niet mag.
Ik weet dus helaas niet hoeveel gas ik alleen in de garage gebruik.. er zit geen tussen meter tussen helaas. Ik schat dat ik totaal 1700 gebruik, inclusief vrijstaande jaren 30 woning. Dus dan zal de garage max een kuub of 500 zijn?
[ Voor 6% gewijzigd door Makrolon op 23-01-2022 22:35 ]
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Vraagje over condensafvoer; wij wonen naast een steeg en willen de buitenunit daar hangen. Kun je 's winters het condenswater makkelijk via de binnenunit afvoeren? Voor het geval dat we 's zomers eens willen koelen, maak ik daar sowieso een afvoer naar de aangrenzende badkamer. Beide afvoeren naar buiten kan in principe ook wel, maar lijkt me lastig in een steeg.
Moet je het gat naar buiten iets schuin boren, rekening houdend met de afwatering, of kan het ook gewoon horizontaal?
Moet je het gat naar buiten iets schuin boren, rekening houdend met de afwatering, of kan het ook gewoon horizontaal?
Als dat klopt dan is 5 kW echt wel erg veel. Bij 3,5 houden?Makrolon schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:33:
Ik weet dus helaas niet hoeveel gas ik alleen in de garage gebruik.. er zit geen tussen meter tussen helaas. Ik schat dat ik totaal 1700 gebruik, inclusief vrijstaande jaren 30 woning. Dus dan zal de garage max een kuub of 500 zijn?
De meeste airco's kunnen niet lager dan vanaf 10 of 12 graden verwarmen.Wilke schreef op zondag 23 januari 2022 @ 23:13:
[...]
Als dat klopt dan is 5 kW echt wel erg veel. Bij 3,5 houden?
Dan kon je winst wel eens weg zijn ...
Wat een onzin. Er zijn hier genoeg mensen die het jaar door hun LLWP draaien. Inclusief ondergetekende. Ook in de winter.FD2 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 23:18:
[...]
De meeste airco's kunnen niet lager dan vanaf 10 of 12 graden verwarmen.
Dan kon je winst wel eens weg zijn ...
Het verwarmingsvermogen is grotendeels afhankelijk van de buitenunit en die is niet anders dan die van een L/W-WP.
@HarmoniousVibe
En op welke temperatuur stel je de thermostaat dan in ?
Kan jij hem op 5 graden zetten ?
En op welke temperatuur stel je de thermostaat dan in ?
Kan jij hem op 5 graden zetten ?
[ Voor 12% gewijzigd door FD2 op 23-01-2022 23:22 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
:strip_exif()/f/image/sV9S2y1ltaG3853v2ozXb703.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fTr1KBvvwp6eMdd05sROrMF5.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/WiVo25mHzV2341hqDt3gt1gJ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Y6HCxl4cUYt0Q1SoSsYoujUP.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/dBBLb9hM9bb37PLDlAH0DZy1.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Aho7CXfsSTmIzlwGWHxz2aGa.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/GtjtKNPAxfMzxOd734DbqFQe.jpg?f=fotoalbum_tile)