Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 103 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.749 views

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:23
HarmoniousVibe schreef op zondag 23 januari 2022 @ 23:20:
Wat een onzin. Er zijn hier genoeg mensen die het jaar door hun LLWP draaien. Inclusief ondergetekende. Ook in de winter.
Denk dat hij wel een punt heeft, je kunt niet zo'n lage target temperatuur instellen.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:21

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
[...]

Wat een onzin. Er zijn hier genoeg mensen die het jaar door hun LLWP draaien. Inclusief ondergetekende. Ook in de winter.

Het verwarmingsvermogen is grotendeels afhankelijk van de buitenunit en die is niet anders dan die van een L/W-WP.
De zin is wat ongelukkig geschreven, maar hij bedoelt dat de setpoint niet lager dan 10 kan, niet het kunnen verwarmen met een buiten temperatuur van <10 graden.

Xbox Live ID:Notna8310

• Guidooow
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:31
outlandos schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:27:
[...]

110W staat voor hoeveel minimum vermogen ongeveer?

De 2.0 Perfera spreekt mij (naast de Panasonic) het meeste aan maar de specs houden me beetje tegen.

Hij komt op een werkkamer ter grootte van 23,5 m3 zonder radiator.
Dat is een beetje gissen, met een COP rond de 5 zal het 500-600W zijn. Hier hangt de Perfera in een redelijk geïsoleerde werkkamer zonder radiator van die grootte. De deur naar de, cv verwarmde, woonkamer staat wel vaak open. Ondanks de goede isolatie en cv pendelt de Perfera zelden.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
[...]

Het verwarmingsvermogen is grotendeels afhankelijk van de buitenunit en die is niet anders dan die van een L/W-WP.
Gaat om de binnentemperatuur :p

Veel airco's hebben tegenwoordig wel een '10 graden' modus.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:45
Guidooow schreef op maandag 24 januari 2022 @ 07:39:
[...]

Dat is een beetje gissen, met een COP rond de 5 zal het 500-600W zijn. Hier hangt de Perfera in een redelijk geïsoleerde werkkamer zonder radiator van die grootte. De deur naar de, cv verwarmde, woonkamer staat wel vaak open. Ondanks de goede isolatie en cv pendelt de Perfera zelden.
Correct me if I'm wrong, maar dan geeft die sheet een ruim 2 maal zo hoge minimaal vermogen op?

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:41
@outlandos violgens mij praten jullie wat langs elkaar heen. Met een cop rond de 5 zal 500-600W het maximale electrische verbruik zijn, voor die 2500W aan warmte.
Wat jij bedoeld is het minimale verbruik. Die airco hóéft natuurlijk niet op de hoogste stand aan te staan.

Maar wat in de specs houd je precies tegen?

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:39
Heeft hier ook iemand een decentraal WTW in combinatie met een lucht/lucht warmtepomp ?

Voorverwarmende buitenlucht met lucht verwarming geeft een enorme comfort verbetering heb ik gemerkt door ventilatielucht eerst door de binnenunit laten gaan, totaal geen tochtgevoel meer.

[ Voor 56% gewijzigd door mr_evil08 op 24-01-2022 10:34 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

HarmoniousVibe schreef op zondag 23 januari 2022 @ 19:51:
Is die 130w niet gewoon het verbruik van de compressor zelf en de ventilator van de binnenunit? En de pomp voor het koelmiddel enzo.
Mijn Perfera 3.5 single split moduleert ook gewoon terug tot ~130W, die kan gerust een hele dag zo staan draaien. Beetje raar, want mijn 5kW dual split zou zogezegd lager terug kunnen moduleren volgens de specs, maar die komt bij nooit onder de 300W. De specsheets vertellen duidelijk niet het hele verhaal.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

mr_evil08 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:33:
Heeft hier ook iemand een decentraal WTW in combinatie met een lucht/lucht warmtepomp ?

Voorverwarmende buitenlucht met lucht verwarming geeft een enorme comfort verbetering heb ik gemerkt door ventilatielucht eerst door de binnenunit laten gaan, totaal geen tochtgevoel meer.
Ik ben van plan om dit jaar van MV naar WTW te gaan. Een aantal van mijn L/L binnenunits staan strategisch loodrecht naast de ramen opgesteld om de meeste koudeval weg te nemen & inkomende luchtstroom van de raamroosters voor te verwarmen. Dat maakt inderdaad een groot verschil.

• outlandos
Waah schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:25:
@outlandos violgens mij praten jullie wat langs elkaar heen. Met een cop rond de 5 zal 500-600W het maximale electrische verbruik zijn, voor die 2500W aan warmte.
Wat jij bedoeld is het minimale verbruik. Die airco hóéft natuurlijk niet op de hoogste stand aan te staan.

Maar wat in de specs houd je precies tegen?
Dat zal aan mij liggen dan waarschijnlijk. Ik ben nogal een leek op dit gebied.

De specs waarop ik doel is het minimale verwarmingsvermogen die bij de Panasonic veel lager ligt: 0.75 (Panasonic) vs 1.3 (Daikin). Vooral bij een relatief kleine kamer (24m3) is deze spec toch van belang voor het comfort? (Ik heb het snel warm)

• Waah
Slonzo schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:48:
[...]

Mijn Perfera 3.5 single split moduleert ook gewoon terug tot ~130W, die kan gerust een hele dag zo staan draaien. Beetje raar, want mijn 5kW dual split zou zogezegd lager terug kunnen moduleren volgens de specs, maar die komt bij nooit onder de 300W. De specsheets vertellen duidelijk niet het hele verhaal.
Geen verstand van, maar zij het kunnen dat die minimale waarde van de multi split geld per Binnenunit?

Dus als er 3 units zijn aangesloten is dat 130 watt per unit? Nogmaals geen verstand van :+ maar als ik in marketing zou werken zou ik het zo uitleggen :D
mr_evil08 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:33:

Nog niet... Momenteel enkel roosters boven de ramen. Maar sowieso weinig last van tocht. Maar ook geen geweldige ventilatie. Dus ons plan is om dit ook te gaan installeren als de airco hangt. Zowel in de woonkamer als ook de badkamer. De rest zal afhankelijk zijn van de ervaring met die units.

Wel wil ik zo'n kleine buis. Niet nóg een heel apparaat aan de wand ergens....
outlandos schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:30:
[...]

De specs waarop ik doel is het minimale verwarmingsvermogen die bij de Panasonic veel lager ligt. 0.75 (Panasonic) vs 1.3 (Daikin). Vooral bij een relatief kleine kamer (24m3) is deze spec toch van belang voor het comfort? (Ik heb het snel warm)
Kleine ruimte zal sneller opwarmen ja. En 0.75 en 1.3 is een aardig verschil. Maar denk dat pendelen dan vervelender is dan warmte. Je kan immers de temperatuur instellen. Als die daar wat sneller is, hoeft niet erg te zijn. Pendelen is wel een risico maar geen ervaring mee.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:52
outlandos schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:30:
[...]

De specs waarop ik doel is het minimale verwarmingsvermogen die bij de Panasonic veel lager ligt: 0.75 (Panasonic) vs 1.3 (Daikin). Vooral bij een relatief kleine kamer (24m3) is deze spec toch van belang voor het comfort? (Ik heb het snel warm)
Voor het comfort maakt het weinig uit, want je stelt inderdaad gewoon de gewenste temperatuur in, maar een unit met een lager minimaal verwarmingsvermogen gaat minder snel pendelen (aan/uit gedrag). Echter ga je dat gedrag sowieso krijgen in een kamer van 24m3, alleen op papier iets minder snel bij 0.75 t.o.v. 1.3...

[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 24-01-2022 12:03 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
FD2 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 23:22:
@HarmoniousVibe

En op welke temperatuur stel je de thermostaat dan in ?
Kan jij hem op 5 graden zetten ?
We praatten langs elkaar heen. Ik had gemist dat het om de setpointtemperatuur zou gaan.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:15
Waah schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:38:
[...]

Geen verstand van, maar zij het kunnen dat die minimale waarde van de multi split geld per Binnenunit?

Dus als er 3 units zijn aangesloten is dat 130 watt per unit? Nogmaals geen verstand van :+ maar als ik in marketing zou werken zou ik het zo uitleggen :D
Nee Daikin gaat gewoon lager dan spec, ik meet hier de groep waar buiten + 3 binnenunits opzitten en zie ook regelmatig lagere waarden. Min volgens spec bij verwarmen is 310W maar dit kan zo laag gaan als 260W, bij koelen is het nog extremer en heb ik wel 90W gezien vs 390W volgens specs met 1 binnenunit op fluisterstille stand. Beide voor langere perioden dus geen restwarmte o.i.d. Het zijn wel waarden die ik heel vaak zie dus er wordt niet standaard zo ver terug gemoduleerd.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Kan iemand me iets advies geven over een rooster voor een airco-binnenunit?

In onze woonkamer hebben we een ME-airco die we in de zomer gebruiken voor koeling, en in de winter heel sporadisch voor bijverwarmen. We hebben een MSZ-AP.

Omdat ik zo'n unit niet zo mooi vind, wil ik hem het liefst wat verbergen. Daarom hebben we een iets verdiepte koof boven de deur zitten waar de unit hangt. Daar wil ik een soort rooster overheen maken.

Dit is de situatie nu: https://imgur.com/a/di62G9e

Het gat boven de deur moet dus nog afgewerkt worden.

Op internet vond ik bijvoorbeeld dit rooster: https://www.ventima.nl/product/tabletrooster-vta-757/
Ik denk dat dat best netjes kan worden.

Alleen, hoeveel luchtdoorlaat heb je nodig? De airco-unit zuigt bovenaan lucht aan, en blaast onderaan lucht weer uit. Ik wil dat het rooster de unit grotendeels aan het oog onttrekt, maar hij moet niet zo 'dicht' zijn dat de unit de uitgeblazen lucht zelf direct weer aanzuigt.

De website noemt 78% luchtdoorlaat. Weet iemand of dat genoeg is? Of is hiervoor een beter (gebruikelijk) alternatief?

• HarmoniousVibe
Team-RiNo schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:08:
[...]

Nee Daikin gaat gewoon lager dan spec, ik meet hier de groep waar buiten + 3 binnenunits opzitten en zie ook regelmatig lagere waarden. Min volgens spec bij verwarmen is 310W maar dit kan zo laag gaan als 260W, bij koelen is het nog extremer en heb ik wel 90W gezien vs 390W volgens specs met 1 binnenunit op fluisterstille stand. Beide voor langere perioden dus geen restwarmte o.i.d. Het zijn wel waarden die ik heel vaak zie dus er wordt niet standaard zo ver terug gemoduleerd.
Heb je het nu over opgenomen vermogen of afgegeven vermogen want voor pendelen is alleen dat laatste van belang. Het minimaal opgenomen vermogen lijkt me letterlijk nergens voor relevant en ik heb het ook nog nooit gespecificeerd zien staan.

Maar als je het daadwerkelijk over afgegeven vermogen hebt dan ben ik wel benieuwd hoe je dit meet+berekent want dat betekent dat je ook de COP kunt berekenen en dat kan ik nu helaas niet :)

Maar aan je woordkeuze te zien (groep) heb je het over opgenomen vermogen en in dat geval praat je er helemaal langs want het gaat dus over afgegeven vermogen

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• outlandos
GermanPivo schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:03:
[...]

Voor het comfort maakt het weinig uit, want je stelt inderdaad gewoon de gewenste temperatuur in, maar een unit met een lager minimaal verwarmingsvermogen gaat minder snel pendelen (aan/uit gedrag). Echter ga je dat gedrag sowieso krijgen in een kamer van 24m3, alleen op papier iets minder snel bij 0.75 t.o.v. 1.3...
Wordt dat hinderlijk denk je of kan ik de airco alsnog (redelijk) comfortabel gebruiken in de wintermaanden in een kamer van 24m? En adviseer je dan bijvoorbeeld de deur constant open te houden naar de gang toe?

• Waah
@willemd ingenieuze oplossing. Alleen het risico wat ík me kan bedenken is dat het in zo'n kleine ruimte héél snel warm kan worden. En als de temperatuursensor dan ín de unit zit, verwacht ik dat de unit heel snel denkt dat het op temperatuur is en uit gaat. Zeker als 20% van de lucht wordt "tegengehouden" door het rooster.

[ Voor 11% gewijzigd door Waah op 24-01-2022 12:19 ]

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

HarmoniousVibe schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:16:
Heb je het nu over opgenomen vermogen of afgegeven vermogen want voor pendelen is alleen dat laatste van belang. Het minimaal opgenomen vermogen lijkt me letterlijk nergens voor relevant en ik heb het ook nog nooit gespecificeerd zien staan.
Ze hangen natuurlijk wel enigszins aan elkaar vast...
Als de specsheet zegt dat het minimale afgegeven vermogen 1kW is, en de COP 4 is bij 5 graden, dan kan je snel berekenen dat je 200W aan vermogen trekt. Maar via metingen blijkt dat de single splits consistent toch lager kunnen gaan dan die 200W. Dus wanneer je unit de hele dag aan 130W draait, dan heb je ofwel een veel hogere COP dan aangegeven, ofwel een lager minimum afgiftevermogen. Welke van beide dan het meest realistische scenario is...

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:58
willemd schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:12:

Op internet vond ik bijvoorbeeld dit rooster: https://www.ventima.nl/product/tabletrooster-vta-757/

Alleen, hoeveel luchtdoorlaat heb je nodig? De airco-unit zuigt bovenaan lucht aan, en blaast onderaan lucht weer uit. Ik wil dat het rooster de unit grotendeels aan het oog onttrekt, maar hij moet niet zo 'dicht' zijn dat de unit de uitgeblazen lucht zelf direct weer aanzuigt.

De website noemt 78% luchtdoorlaat. Weet iemand of dat genoeg is? Of is hiervoor een beter (gebruikelijk) alternatief?
Je moet zorgen dat lucht onder nooit terug in de unit komt, er moet een horizontale schot in de kast komen om die twee luchtstromen te scheiden tot de rooster. Dat mag iets duns zijn, triplex of zelfs karton, maar zonder gaan ze mengen.

Op deze plek was een kanaal unit waarschijnlijk beter geweest, die zijn gemaakt voor 2 roosters voor aan en afvoer van lucht, je ziet ze in bijna elke hotelkamer.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wAR1veRl.png

• mr_evil08
Slonzo schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:51:
[...]

Ik ben van plan om dit jaar van MV naar WTW te gaan. Een aantal van mijn L/L binnenunits staan strategisch loodrecht naast de ramen opgesteld om de meeste koudeval weg te nemen & inkomende luchtstroom van de raamroosters voor te verwarmen. Dat maakt inderdaad een groot verschil.
Hier hangt de binnenunit ook loodrecht naast het raam, ook met dezelfde als jij echter voel ik alsnog kouval...
Als test zet alle roosters maar eens tijdelijk dicht en merk het verschil.

• mr_evil08

In onze woonkamer hebben we een ME-airco die we in de zomer gebruiken voor koeling, en in de winter heel sporadisch voor bijverwarmen. We hebben een MSZ-AP.

Omdat ik zo'n unit niet zo mooi vind, wil ik hem het liefst wat verbergen. Daarom hebben we een iets verdiepte koof boven de deur zitten waar de unit hangt. Daar wil ik een soort rooster overheen maken.

Hoe ga je dat met temperatuurregeling oplossen als je de binnenunit erin gaat bouwen ?

• GermanPivo
outlandos schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:17:
[...]

Wordt dat hinderlijk denk je of kan ik de airco alsnog (redelijk) comfortabel gebruiken in de wintermaanden in een kamer van 24m? En adviseer je dan bijvoorbeeld de deur constant open te houden naar de gang toe?
Sommige ervaren het wegvallen van het geluid als storend, maar dat ervaar ik zelf niet zo. (Ik heb op mijn werkkamer van 36m3 een 2.5kW; zit wel op een multi, maar dat maakt voor de eraring binnen niks uit). De kamer zelf blijft goed op temperatuur.

In deellast zijn vrijwel alle binnenunits fluisterstil en anders kan je nog, indien dat een optie is, de openhaard functie aanzetten zodat de binnenunit altijd wat blijft blazen. En de deur open zetten kan altijd nog. :)

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

mr_evil08 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:28:
Hier hangt de binnenunit ook loodrecht naast het raam, ook met dezelfde als jij echter voel ik alsnog kouval...
Als test zet alle roosters maar eens tijdelijk dicht en merk het verschil.
Het is inderdaad niet volledig weg, maar het maakt toch wel een pak verschil bij mij.
Moet er wel bijzeggen dat ik vloerunits heb die ook langs onder uitblazen...

• outlandos
GermanPivo schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:33:
[...]

Sommige ervaren het wegvallen van het geluid als storend, maar dat ervaar ik zelf niet zo. (Ik heb op mijn werkkamer van 36m3 een 2.5kW; zit wel op een multi, maar dat maakt voor de eraring binnen niks uit). De kamer zelf blijft goed op temperatuur.

In deellast zijn vrijwel alle binnenunits fluisterstil en anders kan je nog, indien dat een optie is, de openhaard functie aanzetten zodat de binnenunit altijd wat blijft blazen. En de deur open zetten kan altijd nog. :)
Dank!

Mij is 2 single units geadviseerd ivm het lagere minimum vermogen van de units. We hebben buiten een carport waarboven de buitenunits geplaatst kunnen worden en het betreft een hoekhuis dus in principe is er ruimte zat om ze boven de carport te hangen. Zou jij dan ook voor 2 singles gaan?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edvkPhF1sxtUi9llC7v_4mnEt4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86kgfadiHv2OBkGl8BPfqGBS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xf0N0ijwqobBnbvyP7ajryyqdwE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gaMv8JsGEtPuLbe39tERm9m6.jpg?f=fotoalbum_large

• GermanPivo
outlandos schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:39:
[...]

Dank!

Mij is 2 single units geadviseerd ivm het lagere minimum vermogen van de units. We hebben buiten een carport waarboven de buitenunits geplaatst kunnen worden en het betreft een hoekhuis dus in principe is er ruimte zat om ze boven de carport te hangen. Zou jij dan ook voor 2 singles gaan?[Afbeelding]

[Afbeelding]
In principe absoluut geen verkeerd advies, maar afhankelijk van het minumum vermogen en je warmtevraag kan je ook wat vaker pendelgedrag krijgen (is ook niet slecht hoor, want je ontkomt er vrijwel niet aan bij kleinere ruimtes). Een kleine duosplit (voor 2 binnenunits) heeft vaak een minimum afgifte vermogen welke erg in de buurt ligt van een single (Bij MHI is dat bij verwarmen bijvoorbeeld 0.9 kW voor een 2.0 single, en 1.0 kW voor een 4.0 duo). Bij gelijktijdig verwarmen van twee kamers is een duo waarschijnlijk net wat efficienter/stabieler, bij koelen kunnen 2 singles net wat beter zijn. Het ligt dus ook erg aan je voorkeur en situatie ;)

• Team-RiNo
HarmoniousVibe schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:16:
[...]

Maar als je het daadwerkelijk over afgegeven vermogen hebt dan ben ik wel benieuwd hoe je dit meet+berekent want dat betekent dat je ook de COP kunt berekenen en dat kan ik nu helaas niet :)

Maar aan je woordkeuze te zien (groep) heb je het over opgenomen vermogen en in dat geval praat je er helemaal langs want het gaat dus over afgegeven vermogen
Je hebt helemaal gelijk, ik heb het verkeerd gelezen, mijn post ging inderdaad over opgenomen vermogen.

De minima daarvoor staan overigens gewoon in de combinatietabellen. Zou ik dit omrekenen dan kom ik op een COP van 7,3 (Afgegeven minimum/opgenomen - 1,3/0,26) en een EER van 21,1 (1,9/0,09). Dit lijkt mij prima mogelijk onder ideale omstandigheden.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
.

[ Voor 99% gewijzigd door wbdj op 24-01-2022 13:40 ]

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Rooie teun schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:01:
Hallo beste tweakers.
Sinds een paar weken ook de stap gezet om op l,l verwarming over te stappen.
Na veel spitten op het www een Mhi 35 zsx gekozen,met bijbehorende instalateur.
Betreft een rijtjeshuis uit 72 ,van plm 85m3. Dubbel glas,geen ++glas.
Smorgens zet ik hem aan,en vrijwel direct merk je dat het verwarmen begint.
Na een half uurtje is het al behaaglijk,dit is sneller dan de cv. Temp op 20*,fan
Op de laagste stand. Zo pruttelt hij de hele dag rustig door. Buitenunit staat hier voor huis
op 1meter en horen we niet.
Nu een vraagje aan de experts hier... waarmee kan ik het verbruik uitlezen,compfreq en die mooie diagrammen van jullie.? Heb wel voorgaande 300plus paginas gelezen,en opties gezien,maar
is er ook iets eenvoudigs,plug en play? Bestanden downloaden en zo is niet aan mij besteed.
Of is er een systeem waarmee je zelfs je ac kunt regelen icm voorgaande ?.
Hallo Rooie Teun, hier ook sinds kort ZXS 50 aan de muur. Ik heb er een stekker aan gezet en Shelly plug S meter tussen stopcontact en de ZSX. Die is redelijk plug-en-play. Stekker erin, app downloaden en Shelly zoeken, thuiswifi koppelen, 1minuut wachten en dan vindbaar en meet stroom. Wel even in standaard settings wijzigingen, max. vermogen naar 2500W, en standaard=Aan zetten. Succes

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:23
wbdj schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:39:
[...]

Hallo Rooie Teun, hier ook sinds kort ZXS 50 aan de muur. Ik heb er een stekker aan gezet en Shelly plug S meter tussen stopcontact en de ZSX. Die is redelijk plug-en-play. Stekker erin, app downloaden en Shelly zoeken, thuiswifi koppelen, 1minuut wachten en dan vindbaar en meet stroom. Wel even in standaard settings wijzigingen, max. vermogen naar 2500W, en standaard=Aan zetten. Succes
Maar daarmee zie je geen compressorfrequentie ;)

• willemd
  • Niet online
Waah schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:19:
@willemd ingenieuze oplossing. Alleen het risico wat ík me kan bedenken is dat het in zo'n kleine ruimte héél snel warm kan worden. En als de temperatuursensor dan ín de unit zit, verwacht ik dat de unit heel snel denkt dat het op temperatuur is en uit gaat. Zeker als 20% van de lucht wordt "tegengehouden" door het rooster.
Ja exact, dat is precies waarom ik me ook afvraag hoe ik dit het beste kan aanpakken. :)
w00key schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:23:
[...]

Je moet zorgen dat lucht onder nooit terug in de unit komt, er moet een horizontale schot in de kast komen om die twee luchtstromen te scheiden tot de rooster. Dat mag iets duns zijn, triplex of zelfs karton, maar zonder gaan ze mengen.

Op deze plek was een kanaal unit waarschijnlijk beter geweest, die zijn gemaakt voor 2 roosters voor aan en afvoer van lucht, je ziet ze in bijna elke hotelkamer.

[Afbeelding]
Dit is misschien wel een slim plan. Een afscheiding maken halverwege de unit. Dat wordt even knutselen hoe dat het mooiste kan, terwijl het rooster er voor onderhoud of schoonmaak er ook nog makkelijk af kan. Maar zal vast mogelijk zijn.

De aircospecialist die het ding geïnstalleerd heeft, was bang dat het gangetje achter de deur te smal was voor installatie van een kanaalunit - die zijn blijkbaar wat breder. Dat was waar ik in eerste instantie ook naar gevraagd had. Ik heb hem maar vertrouwd, want deze keuze was goedkoper, en hij heeft ook veel ervaring met kanaalunits in grotere bedrijven etc.
mr_evil08 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:31:
[...]

Hoe ga je dat met temperatuurregeling oplossen als je de binnenunit erin gaat bouwen ?
Zou dat goed gaan als er een horizontale afscheiding halverwege de box zit?

Zou het qua comfort (de hoeveelheid lucht die uitgeblazen wordt) voor het gevoel veel uitmaken als er zo'n rooster voor zit denken jullie?

Dank voor de reacties tot zover. :)

[ Voor 3% gewijzigd door willemd op 24-01-2022 14:02 ]

• HarmoniousVibe
Slonzo schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:23:
[...]

Ze hangen natuurlijk wel enigszins aan elkaar vast...
Als de specsheet zegt dat het minimale afgegeven vermogen 1kW is, en de COP 4 is bij 5 graden, dan kan je snel berekenen dat je 200W aan vermogen trekt. Maar via metingen blijkt dat de single splits consistent toch lager kunnen gaan dan die 200W. Dus wanneer je unit de hele dag aan 130W draait, dan heb je ofwel een veel hogere COP dan aangegeven, ofwel een lager minimum afgiftevermogen. Welke van beide dan het meest realistische scenario is...
Klopt, opgenomen vermogen * COP = afgegeven vermogen, maar degene op wie ik reageerde had het vrijwel zeker over gemeten opgenomen vermogen vs gespecificeerd afgegeven vermogen

• mr_evil08
willemd schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:01:
[...]

Zou het qua comfort (de hoeveelheid lucht die uitgeblazen wordt) voor het gevoel veel uitmaken als er zo'n rooster voor zit denken jullie?

Mijn Daikin gaat al over de zeik als er naast een gordijn hangt, dan zie je opeens 25-27 graden verschijnen en gaat de binnenunit terug in capaciteit tijdens verwarmen, bij koelen geen probleem.

Deze binnenunit meet op de voeler naast de uitblaasklep en niet op retourtemperatuur.
Ik ben nog wel bezig met de voeler op een andere plek te hangen en de snoer van het printje te verlengen.

[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 24-01-2022 15:31 ]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:44
Net een perfera 5kW vloermodel bestelt. Nu nog hopen dat de installateur die snel komt plaatsen zodat ik de verwarming nog eens kan testen voordat het lente wordt.

• willemd
  • Niet online
mr_evil08 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:24:
[...]

Mijn Daikin gaat al over de zeik als er naast een gordijn hangt, dan zie je opeens 25-27 graden verschijnen en gaat de binnenunit terug in capaciteit tijdens verwarmen, bij koelen geen probleem.

Deze binnenunit meet op de voeler naast de uitblaasklep en niet op retourtemperatuur.
Ik ben nog wel bezig met de voeler op een andere plek te hangen en de snoer van het printje te verlengen.
Ah! Ik had de sensor ook bij de inlaat verwacht. Zal eens kijken hoe dat bij Mitsubishi Electric geregeld is.

Koelen is hier het belangrijkste, dus dat scheelt.

• outlandos
GermanPivo schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:04:
[...]

In principe absoluut geen verkeerd advies, maar afhankelijk van het minumum vermogen en je warmtevraag kan je ook wat vaker pendelgedrag krijgen (is ook niet slecht hoor, want je ontkomt er vrijwel niet aan bij kleinere ruimtes). Een kleine duosplit (voor 2 binnenunits) heeft vaak een minimum afgifte vermogen welke erg in de buurt ligt van een single (Bij MHI is dat bij verwarmen bijvoorbeeld 0.9 kW voor een 2.0 single, en 1.0 kW voor een 4.0 duo). Bij gelijktijdig verwarmen van twee kamers is een duo waarschijnlijk net wat efficienter/stabieler, bij koelen kunnen 2 singles net wat beter zijn. Het ligt dus ook erg aan je voorkeur en situatie ;)
De grote(re) kamer op het noorden is de slaapkamer. De verwarming zal daar alleen de eerste helft van de dag draaien. De kleinere kamer op het zuiden is de werkkamer waar ik bij elke dag zit te werken.

Bij Panasonic is het verschil qua minimumafgifte wel een stuk hoger bij een duosplit dan bij een single, waarschijnlijk omdat de split apparaten uit 2017 komen en de nieuwe singles uit 2021.

Maar ergens neig ik wel naar een duosplit want mogelijk in de toekomst willen we nog een airco voor de huiskamer en om nou 3 buitenunits aan de muur te hebben.... denk niet dat ik mijn vriendin zo ver krijg :+

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
wbdj schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:39:
[...]

Ik kan je de Energy Socket aanraden, werkt een stuk nauwkeuriger dan de Shelly Plug die ik eerst had.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• HereIsTom

Als ik zie hoe die unit in zo’n klein hokje hangt dan denk ik dat gaat niet goed werken, helemaal niet als je er ook nog een rooster voor plaatst, hij kan zo zijn uitgeblazen lucht niet kwijt en zuigt die gelijk weer op!
Ik denk niet dat dit zo door een erkende installateur is opgehangen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• mr_evil08
HereIsTom schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:19:
[...]

Als ik zie hoe die unit in zo’n klein hokje hangt dan denk ik dat gaat niet goed werken, helemaal niet als je er ook nog een rooster voor plaatst, hij kan zo zijn uitgeblazen lucht niet kwijt en zuigt die gelijk weer op!
Ik denk niet dat dit zo door een erkende installateur is opgehangen.
@HereIsTom
Ik denk dat dit wel werkt mits je binnenin ook een luchtschacht van uitblazen maakt tot aan het rooster zodat binnenin de lucht niet alle kanten op gaat, de uitblaasklep zou ik er afpakken.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
FD2 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 23:18:
[...]

De meeste airco's kunnen niet lager dan vanaf 10 of 12 graden verwarmen.
Dan kon je winst wel eens weg zijn ...
Das een goeie, daar had ik zelf niet aan gedacht.

Dat is wel jammer. Want mocht ik van t gas af willen met t huis zal ik toch wat voor de garage moeten verzinnen...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• w00key
Makrolon schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:14:
[...]

Das een goeie, daar had ik zelf niet aan gedacht.

Dat is wel jammer. Want mocht ik van t gas af willen met t huis zal ik toch wat voor de garage moeten verzinnen...
Ja of op een timer 2 keer per dag tot 10 graden of whatever minimum is opwarmen; met een thermometer / logger kan je dan zelf bepalen hoe vaak en lang dat nodig is, bijvoorbeeld 1x in de ochtend en avond voor een half uur. Of slimmer via een scriptje in HomeAssistant of iets dergelijks, als het te koud is, eventjes aan.

Ze kunnen 24/7 draaien maar dat hoeft niet.

• GermanPivo
outlandos schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:28:
[...]

De grote(re) kamer op het noorden is de slaapkamer. De verwarming zal daar alleen de eerste helft van de dag draaien. De kleinere kamer op het zuiden is de werkkamer waar ik bij elke dag zit te werken.

Bij Panasonic is het verschil qua minimumafgifte wel een stuk hoger bij een duosplit dan bij een single, waarschijnlijk omdat de split apparaten uit 2017 komen en de nieuwe singles uit 2021.

Maar ergens neig ik wel naar een duosplit want mogelijk in de toekomst willen we nog een airco voor de huiskamer en om nou 3 buitenunits aan de muur te hebben.... denk niet dat ik mijn vriendin zo ver krijg :+
Dat laatste is dan al een goede reden op zichzelf denk ik :9 Ben je erg gebonden aan Panasonic? Anders zou je nog kunnen kijken naar een merk waarbij die waardes wat beter bij elkaar liggen.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:06
w00key schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 01:26:
[...]

Ja of op een timer 2 keer per dag tot 10 graden of whatever minimum is opwarmen; met een thermometer / logger kan je dan zelf bepalen hoe vaak en lang dat nodig is, bijvoorbeeld 1x in de ochtend en avond voor een half uur. Of slimmer via een scriptje in HomeAssistant of iets dergelijks, als het te koud is, eventjes aan.

Ze kunnen 24/7 draaien maar dat hoeft niet.
Of je brengt nog een paar cm isolatie aan. Andere oplossing: simpele COP-1 kachel. Voor 10 graden hoef je maar een paar maanden iets te verwarmen. De vraag is of een warmtepomp uberhaupt uit kan bij zo'n kleine warmtevraag.

• outlandos
GermanPivo schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 07:28:
[...]

Dat laatste is dan al een goede reden op zichzelf denk ik :9 Ben je erg gebonden aan Panasonic? Anders zou je nog kunnen kijken naar een merk waarbij die waardes wat beter bij elkaar liggen.
Haha ja klopt. Ben ook niet getrouwd met Panasonic, maar de specs en reviews van de 2021 serie zijn wel gewoon erg netjes. Zit ook goede luchtreiziger functie op die je ook los van koelen/verwarmen kan gebruiken. Handig voor op de slaapkamer.

Maar als iemand een andere high-end duo split weet die een beetje van deze tijd is (dus geen modellen uit 2017) dan hou ik me gaarne aanbevolen.

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:00
Voor degene met een radiator kam, welke gebruiken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8BYuNvHfZDlL9ouHHuPdQl70rvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pzL8MDziwSwWM6MqOmWSfYxy.jpg?f=fotoalbum_large

De linker, rechter of allebei?

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:05
redbullwaning schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:31:
@I-King bij panasonic moet dan tussen de 16 en 18 graden blijven. Dan moduleert deze terug tot ong 200 watt. Daarboven is 380 het laagst. Je kan een met parameter 58 in servicemenu een heatshift +3 doen.

Hier bij de beneden verdieping heb ik tussen de binnen sensor een 5k potmeter geplaatst. Zo kan ik hem 5-6 graden terugdraaien.
Nog even aanvullend, want deze info heeft zeer goed gewerkt! Hoe functioneert dit straks bij het koelen?
En zorgt deze heatshift ervoor dat hij target+3 doet, of dat hij target+5 overshoot mag hebben? Weet je dat?

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:07
I-King schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:14:
[...]

Nog even aanvullend, want deze info heeft zeer goed gewerkt! Hoe functioneert dit straks bij het koelen?
En zorgt deze heatshift ervoor dat hij target+3 doet, of dat hij target+5 overshoot mag hebben? Weet je dat?
Bij koelen zal dat niks uitmoeten maken.

Daar is parameter 59 voor: Others (Cool & Dry) Mode thermo shift adjustment. -3 ~ +3

Vindt het toch wel raar dat panasonic dat zo geregeld heeft snap de logica er niet helemaal van.
bij koelen moduleerd die namelijk wel heel ver terug 90-100 watt opgenomen vermogen.

Is het jou wel eens opgevallen dat wanneer de airco aan staat er op de p1 uitlezing een zeer pulserend/schommelend verbruik is tussen de 200 watt op en af om de 3 sec.

s0 meet dat niet

[ Voor 28% gewijzigd door redbullwaning op 25-01-2022 11:32 ]

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:47
ChiMan schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:13:
Voor degene met een radiator kam, welke gebruiken jullie?

[Afbeelding]

De linker, rechter of allebei?
Ik heb dit model gebruikt https://ned.grandado.com/...YFyABEgKIMfD_BwE#images-4

Een luizen kam. 😉

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:00
Top oplossing!
Heb er een liggen hier :)

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-01 22:18

FD2

FD2 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:58:
[...]

Ik ben nu aan het testen met
Slaapkamer:
24/7
instelling airco: 10° resultaat vermoedelijk 13° , fan op nachtstand.

Woonkamer ongewijzigd:
instelling airco: 20° resultaat vermoedelijk 21° , fan op Auto

Jullie gaan horen wat het resultaat is.
@Tsurany ,@hobby_gebruiker ,@Gerco-M ,@GermanPivo

We hadden het over het ontremde gedrag van Daikin Multisplit als je het lef had een 2e binnenunit aan te zetten.

Situatie:
Woonkamer op temperatuur, compressor op 22 Hz, en nu zet ik de 3.5 kW Perfera op de slaapkamer aan, setpoint 10°.
De Daikin Multisplit kan geen evenwicht vinden, en draait te hard voor de taak:

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/xui48xp7l06064q/CmprHz1.jpg?raw=1

Nu bestuur ik al jaren de Daikin met de telefoon, en heb nu de nieuwe Daikin Residential app gedownload.
De nieuwe app heeft een (voor mij) nieuwe functie, "vraagbesturing".
Met de functie vraagbesturing kan je per binnenunit het vermogen dat van de buitenunit gevraagd wordt beperken. Ik heb 'm ingesteld op 60%, en dan krijg je dit:

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/v18d082jkccmyw2/CmprHz2.jpg?raw=1

Voor mij is hiermee het probleem opgelost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zeEvhbegitdqjxaLjz8K-WE-Iok=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YMgstrHC362AgkxBjGkcaVTx.jpg?f=user_large

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:04

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

FD2 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 17:07:
[...]

We hadden het over het ontremde gedrag van Daikin Multisplit als je het lef had een 2e binnenunit aan te zetten.

Situatie:
Woonkamer op temperatuur, compressor op 22 Hz, en nu zet ik de 3.5 kW Perfera op de slaapkamer aan, setpoint 10°.

[Afbeelding]

Nu bestuur ik al jaren de Daikin met de telefoon, en heb nu de nieuwe Daikin Residential app gedownload.
Met de functie vraagbesturing kan je per binnenunit het vermogen dat van de buitenunit gevraagd wordt beperken. Ik heb 'm ingesteld op 60%, en dan krijg je dit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke nieuwe app hebben we het dan over? Want die van mij is helemaal up to date en de units ook, maar die opties zie ik nergens.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:52
Kuusj schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:14:
[...]

Welke nieuwe app hebben we het dan over? Want die van mij is helemaal up to date en de units ook, maar die opties zie ik nergens.
Je hebt de Daikin Residential Controller, dus niet de oude Online Controller app?

Zo ziet de optie voor Demand Control eruit in de Residential Controller:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxDYUsAzZsabd8b8vkkUrOV7Hmc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KpCKtRZp3FVAHcrmzy03PYIh.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwT1pFL0l-AogRMbjbcnfU5uxc4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JKl9tCxC9sI8ziX6753LTdAp.png?f=fotoalbum_tile

• Kuusj

Kuusj

VikeeVeekie schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:17:
[...]

Je hebt de Daikin Residential Controller, dus niet de oude Online Controller app?

[Afbeelding][Afbeelding]
Die app heb ik ja, versie 2.7.0.8094. Maar ik heb een iPhone, misschien dat die update dan later beschikbaar komt.

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:30

ricardo246

Life's what you make it!

Kuusj schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:46:
[...]

Die app heb ik ja, versie 2.7.0.8094. Maar ik heb een iPhone, misschien dat die update dan later beschikbaar komt.
hier ook versie 2.7.0.8094 op een Samsung, geen demand control.

I have no special talent. I am only passionately curious.

• outlandos
Iemand die het volgt die weet welke duo split nu het beste is (verwarmen ook van belang) als geld niet echt uitmaakt?

• Marco Geleijns
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-01 19:16
ricardo246 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:37:
[...]

Hier ook versie 2.7.0.8094. Via de tweede/oude wifi-module ben ik wel in staat om demand control in te schakelen. Maar ook alleen via de API, niet via de (oude) app.

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:35
Vandaag voor de 2e maal gaat de ventilator die ik eens handmatig heb ingesteld vanzelf uit, hoort dit zo?

• FD2

FD2

outlandos schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:42:
Iemand die het volgt die weet welke duo split nu het beste is (verwarmen ook van belang) als geld niet echt uitmaakt?
Tja, als je er voor kiest niet 2 single splits op te hangen (kan best boven een carport vind ik), dan kan ik een Daikin inmiddels wel aanbevelen. En dan de duurdere modellen met extra opties.

Maar als ik het opnieuw zou kunnen doen, dan kwamen er 2 single splits.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• HereIsTom
outlandos schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:42:
Als je het mij vraagt zou ik ook twee single split nemen en dan kan ik je de MHI SRC/SRK aanraden, daar zijn wij zeer tevreden over.

• FD2

FD2

ricardo246 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:37:
[...]

De app kan de functie wel hebben, maar als de binnenunit (die van mij kregen automatisch nieuwe firmware) de functie niet ondersteund, dan houdt het op.

• Waah
Nou heb gekeken of ik een vergunning nodig heb voor de buiten unit aan de zijgevel, maar ik snap geen zak van die hele "check-of-je-een-vergunning-nodig-hebt" website.

Dus morgen maar een mailtje naar de gemeente afdeling WABO met het plan om wat opheldering te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 25-01-2022 20:33 ]

• Kuusj

Kuusj

FD2 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:30:
[...]

De app kan de functie wel hebben, maar als de binnenunit (die van mij kregen automatisch nieuwe firmware) de functie niet ondersteund, dan houdt het op.
Ik heb FTXMxxR2V1B’s hangen, veel nieuwer of uitgebreider kun je ze volgens mij niet kopen. Ben wel benieuwd of er een lijst komt met wat wel en niet compatible is dan.

• Martin7182
Nog even deze vraag onder de aandacht brengen: Martin7182 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Wie heeft ook de buitenunit aan de zijgevel, en waar laat je het condenswater?

• Team-RiNo
FD2 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 17:07:
[...]

Situatie:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk niet dat je zomaar kan concluderen dat de buitenunit te hard draait voor de taak, de warmtevraag zal er gewoon zijn met de 2e binnenunit aan en wat schommelend compressor gedrag is niet zo vreemd, dit kan je geen pendelen noemen. Met het instellen van demand control los je alleen het probleem dat je er zelf mee hebt op. Op zich prima natuurlijk als je daar tevreden mee bent maar het enige wat je daar mee bereikt is dat de temperatuur (zoals de binnenunit denkt dat deze bereikt moet worden) minder snel bereikt wordt.

Demand Control/vraagbesturing is af en aan in de app. Sommigen hebben het wel of hebben het gehad zoals ik en nu is het weer weg.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Martin7182 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:17:
Nog even deze vraag onder de aandacht brengen: Martin7182 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Inderdaad schuin naar beneden naar buiten boren.

In een steeg lijkt me wel tricky. Buitenunits produceren in de winter best wel een berg condenswater. Dat wil je niet op iemands hoofd deponeren, zeker niet tijdens een defrost. Dan kan er zo een liter of meer uitkomen :X. Iets van afwatering aan de muur lijkt me dan noodzakelijk. Tegelijkertijd weet ik dat die in de winter nog wel eens dicht vriezen.. lastig.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Martin7182
Bedankt @Glashelder , daarom dacht ik om misschien schuin omhoog naar buiten te boren en het water binnen af te voeren. Of is dat een zot idee? De buitenunit komt wel hoger dan de binnenunit te hangen; 1, max. 2 meter hoger.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:20

Ersus

Zuid-Limburg

Martin7182 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 23:00:
Bedankt @Glashelder , daarom dacht ik om misschien schuin omhoog naar buiten te boren en het water binnen af te voeren. Of is dat een zot idee? De buitenunit komt wel hoger dan de binnenunit te hangen; 1, max. 2 meter hoger.
Gaat je bij vorst waarschijnlijk toch dichtvriezen.
Of je maakt iets van verwarmingslint in je buitenunit en afvoer naar binnen...

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Martin7182 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:17:

Door een 3/4 buis naar onderen en zo de oprit op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iW7c28M5G4Bqh9dxHr1pZchphPk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xo3Use2wknJeBbyzPmS4NWIO.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:20

Ersus

Zuid-Limburg

klump4u schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 23:10:
[...]

Door een 3/4 buis naar onderen en zo de oprit op.
[Afbeelding]
Buitenunit condensafvoer is niet aangesloten op de buisjes naar de oprit, of zie ik iets over het hoofd.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ersus schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 23:16:
[...]

Buitenunit condensafvoer is niet aangesloten op de buisjes naar de oprit, of zie ik iets over het hoofd.
Op deze foto niet idd maar heb het wel gedaan naderhand want er komt met verwarmen best wel wat water uit.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Martin7182 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 23:00:
Schuin naar boven boren wordt volgens mij niet aangeraden ivm mogelijk regenwater dat je spouw in zou kunnen lekken..

Als je het doet, goed dicht kitten zou ik zeggen :)

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:17

elsinga

=8-)

Waah schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:32:
Nou heb gekeken of ik een vergunning nodig heb voor de buiten unit aan de zijgevel, maar ik snap geen zak van die hele "check-of-je-een-vergunning-nodig-hebt" website.

Dus morgen maar een mailtje naar de gemeente afdeling WABO met het plan om wat opheldering te krijgen.
Als je die van het ministerie bedoelt: zolang niet aan de voorgevel of binnen een meter van de voorgevel op een hoek, dan geen vergunning nodig.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-10-2025
@VikeeVeekie Ik heb zelf ook Daikin Residential Controller App versie 2.7.0.8094 (android versie).
En heb wel de optie. Maar ik doe mee aan de beta test. Ik heb nu al zeker 1 maand een melding dat er een nieuwe firmware update beschikbaar is. Maar die lukt helaas steeds niet. Terwijl ik daarvoor nooit problemen heb ervaren.

Hier kun je zien hoe het er bij mij uit ziet;

Daikin app versie;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCNaQzLiXVa91RhCUNNrQDYud30=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rbt6Eg0wvb3OFaibk7hh1qeJ.jpg?f=fotoalbum_medium

Daikin app wanneer je vraagbesturing hebt aangezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MP6vlLgWlxLF6PxtnTAI3CnGJCA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K6CUJrTOarXE6XRGPJKYwF1E.jpg?f=fotoalbum_medium

Iemand nog een oplossing of tip om de firmware update wel te kunnen uitvoeren.
VikeeVeekie schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:17:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

• Team-RiNo
Dolbyadt schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:46:

Iemand nog een oplossing of tip om de firmware update wel te kunnen uitvoeren.

[...]
Neem contact op met Daikin via de Play/Appstore, daar ben je inmiddels beta tetser voor ;)

• Dolbyadt
@Team-RiNo Net gedaan. Niet echt aan gedacht. Ben meer van het zelf oplossen. Dat was me namelijk tot nu toe altijd gelukt. Maar heb nu even niet voldoende tijd om het uit te zoeken i.v.m. drukte met werk.
Team-RiNo schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:02:
[...]

Neem contact op met Daikin via de Play/Appstore, daar ben je inmiddels beta tetser voor ;)

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

• Deldenaar
Zojuist wederom een uitval van de ac gehad, tijdens uitval van ruim 35 minuten even kort de melding DF gehad, dus een defrost, snap niet dat dit niet eerder en wat langer word weegegeven dan weet je wat er aan de hand is, vind trouwens dik 35 minuten wel heel erg lang duren, en tijdens de DF word er amper stroom gevraagd ca 6 watt, dus wat gebeurt er dan eigenlijk op dat moment, weinig dus lijkt me

• Dolbyadt
@Deldenaar Een defrost is het ontdooien van de buitenunit. Daar zit dan te veel ijsvorming op waardoor deze handeling moet worden uitgevoerd. De Compressor gaat dan even hard werken om de buiten unit te ontdooien.

Hier een film zodat ze kunt zien wat er precies gebeurd en waarom:
https://fordanddoonan.com.au/what-is-defrost-mode/
Deldenaar schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:40:
Zojuist wederom een uitval van de ac gehad, tijdens uitval van ruim 35 minuten even kort de melding DF gehad, dus een defrost, snap niet dat dit niet eerder en wat langer word weegegeven dan weet je wat er aan de hand is, vind trouwens dik 35 minuten wel heel erg lang duren, en tijdens de DF word er amper stroom gevraagd ca 6 watt, dus wat gebeurt er dan eigenlijk op dat moment, weinig dus lijkt me

• Deldenaar
Maar er gebeurt hier helemaal niks dus ook geen stroomverbruik, ja paar watt

• GermanPivo
Deldenaar schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:40:
Dit is geen normaal gedrag inderdaad - een defrost is zou duidelijk herkenbaar moeten zijn in het stroomverbruik. Duurt (afhankelijk van de weersomstandigheden) hier max 10 minuten voordat we weer warmte hebben. Zou hier de installateur naar laten kijken in ieder geval.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FjuqT7TaJiR4Ld6b-0zaXfTN15Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3EQqxASZoMsIsKaMcgCKdOzn.png?f=fotoalbum_large

Lijkt wel alsof je unit gewoon wacht tot het ijs is gesmolten zonder zelf iets te doen :+

• Deldenaar
En weer een uitval, nu na ca 30 minuten pas df melding en ik hoort iets gebeuren in de leiding, strrom verbruik nu naar ca 60watt en nu 700watt, vreemd gedrag, ik denk nu pas ontdooien ofzo...en ja nu tijdens typen slaat hij weer aan, zucht...gaat mijn vrouw niet leuk vinden dit...

• HarmoniousVibe
Ik kan overigens bevestigen dat de firmware 1_14_53 van mijn FTXM-N (2019) met wifimodule nog gewoon een lokale API heeft. De berichten dat deze zou zijn verwijderd kloppen dus niet. Volgens mij ging dat sowieso over de FTXM-R ofzo (2020 en later) met ingebouwde wifi-functionaliteit. Die heeft nooit een lokale API gehad.

[ Voor 45% gewijzigd door HarmoniousVibe op 26-01-2022 15:27 ]

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:35
Deldenaar schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:29:
En weer een uitval, nu na ca 30 minuten pas df melding en ik hoort iets gebeuren in de leiding, strrom verbruik nu naar ca 60watt en nu 700watt, vreemd gedrag, ik denk nu pas ontdooien ofzo...en ja nu tijdens typen slaat hij weer aan, zucht...gaat mijn vrouw niet leuk vinden dit...
Ik zou de installateur even mailen of bellen.

• Marco Geleijns
HarmoniousVibe schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:24:
Ik kan overigens bevestigen dat de firmware 1_14_53 van mijn FTXM-N (2019) met wifimodule nog gewoon een lokale API heeft. De berichten dat deze zou zijn verwijderd kloppen dus niet. Volgens mij ging dat sowieso over de FTXM-R ofzo (2020 en later) met ingebouwde wifi-functionaliteit. Die heeft nooit een lokale API gehad.
Als je vanuit de nieuwe app jouw 2019 unit gaat toevoegen zul je een firmware-update aangeboden krijgen.
Daarmee verlies je de lokale API en zal de oude app ook niet meer werken.
Let op, een downgrade is niet mogelijk.

• Team-RiNo
Deldenaar schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:29:
Ik denk zeker dat je even contact op moet nemen met je leverancier zoals hier al eerder aangegeven, bij mijn installatie duurt een defrost max 10 min.

Uit nieuwsgierigheid; welk merk/type heb je binnen/buiten?

• Deldenaar
Installateur geïnformeerd, ook hij geeft aan dat dit niet hoort, en hoppa de 4e een stop.

Tis een Carrier multisplit

• HarmoniousVibe
Marco Geleijns schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:39:
[...]

Als je vanuit de nieuwe app jouw 2019 unit gaat toevoegen zul je een firmware-update aangeboden krijgen.
Daarmee verlies je de lokale API en zal de oude app ook niet meer werken.
Let op, een downgrade is niet mogelijk.
Welke firmwareversie draai je dan want ik heb een week geleden een update gekregen en gisteren de firmwareupdate gedaan via de nieuwe app. Mijn lokale API draait gewoon door.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:35
Deldenaar schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:22:
Installateur geïnformeerd, ook hij geeft aan dat dit niet hoort, en hoppa de 4e een stop.

Tis een Carrier multisplit
Nu ik het even nogmaals teruglees... uiteraard hoort het niet dat hij aangeeft "defrost" en vervolgens niet elke keer iets doet.
Maar wat ik me even afvraag: is hij niet aan het pendelen? In wat voor ruimte hangt/staat hij ? Is de ruimte op temperatuur of geeft de unit aan dat de ruimte op temperatuur (of hoger) is ?

• Deldenaar
Hij staat op 22 graden met ventilator hoog.
Stop ermee, geeft geen melding, 22 graden blijft leesbaar staan, na ca 30 minuten zegt ie DF, en begint iets te doen, stroom verbruik gaat ook omhoog, wat lijkt op werking en een minuut of 5 a 10 loopt het weer zoals het moet, heb ook buiten gekeken en hier heeft iets water gelekt, wat me normaal lijkt, vandaag als 5x uitval van telkens een halfuur ofzo

• Marco Geleijns
HarmoniousVibe schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:22:
[...]

Welke firmwareversie draai je dan want ik heb een week geleden een update gekregen en gisteren de firmwareupdate gedaan via de nieuwe app. Mijn lokale API draait gewoon door.
Ik heb per binnenunit twee modules, één voor de connectie via de nieuwe app en één voor de lokale API / OpenHAB.

Woonkamer:
De BRP069A41 heeft 3.3.9 (oude module)
De BRP069C4x heeft 1_12_51 (nieuwe/fabriek-af module)

Bovenverdieping:
De BRP069B42 heeft 1.2.54 (oude module)

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-10-2025
Ik heb vandaag een in bedrijfstelling gedaan samen met iemand van LG en ik heb hem uiteraard gevraagd naar de defrost methode.
Bij LG gaat het, net als bijna alle andere merken op temperatuur en dus niet om de 3 uur zoals gesuggereerd werd.

Weer een fabel de wereld uit geholpen *O*

• HarmoniousVibe
Marco Geleijns schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:26:
[...]

Ik heb per binnenunit twee modules, één voor de connectie via de nieuwe app en één voor de lokale API / OpenHAB.

Woonkamer:
De BRP069A41 heeft 3.3.9 (oude module)

Bovenverdieping:
De BRP069B42 heeft 1.2.54 (oude module)
Volgens mij heeft de BRP069C4x nooit een lokale API gehad.

Maar belangrijker, de BRP069B4x werkt met de nieuwe app (na de "major" FW upgrade van een hele tijd terug) én met de lokale API. Ook op FW 1_14_53.

Maar goed, aangezien je toch al 2 modules hebt kun je hem wellicht ook gewoon zo laten, maar voor andere mensen ik het goed om te vermelden dat de BRP069B4x met elke beschikbare firmware nog gewoon een lokale API heeft. Zelf heb ik hem aan Home Assistant hangen. Volgens mij werkt de oude app ook nog gewoon, al heb ik die verwijderd omdat die vrij ruk is.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
rupsen schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:46:
Ik heb vandaag een in bedrijfstelling gedaan samen met iemand van LG en ik heb hem uiteraard gevraagd naar de defrost methode.
Bij LG gaat het, net als bijna alle andere merken op temperatuur en dus niet om de 3 uur zoals gesuggereerd werd.

Dit is niet hoe het op Tweakers werkt he :+

Ik stel voor dat de mensen die deze claims doen gewoon stopwatches erbij pakken *O*

• Dolbyadt
@HarmoniousVibe Ik heb zelf een Daikin Perfera FTXM35N (model 2020). Met een BRP069B41 wifi adapter. En heb deze op dit moment draaien met app versie 2.7.0.8094 (android) ben beta tester. Met firmware versie 1_14_48. Dit omdat de nieuwe versie niet krijg geupdate naar versie 1_14_53.

Dit werkt geweldig goed samen met HomeAssistant.

HomeAssistant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImWZ5Jx_qH-qxHOi9eFeH2_HPZU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3iGpFRilNwOWHWh5ozyTCyFh.jpg?f=fotoalbum_medium

Home Assistant met Grafana:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ThKrCmLV5L5doC4CGjfqMcHElPI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9A5Z6FsSkQpG5jMxxUohsswt.jpg?f=fotoalbum_medium
HarmoniousVibe schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:58:
[...]

Volgens mij heeft de BRP069C4x nooit een lokale API gehad.

Maar belangrijker, de BRP069B4x werkt met de nieuwe app (na de "major" FW upgrade van een hele tijd terug) én met de lokale API. Ook op FW 1_14_53.

Maar goed, aangezien je toch al 2 modules hebt kun je hem wellicht ook gewoon zo laten, maar voor andere mensen ik het goed om te vermelden dat de BRP069B4x met elke beschikbare firmware nog gewoon een lokale API heeft. Zelf heb ik hem aan Home Assistant hangen. Volgens mij werkt de oude app ook nog gewoon, al heb ik die verwijderd omdat die vrij ruk is.

• Dolbyadt
@Glashelder Met de stopwatch is niet nodig wanneer je het kunt monitoren. Hier mijn Daikin Pefera FTXm35N tijdens een mega koude week. Was volgens mij afgelopen jaar tijdens de koudste week sinds jaren.

Hier zie je in de grafiek dat er toch wel duidelijk een regelmaat in zit qua Defrost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbcGlVx8lQ73-M7WUopC2rN1KQU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qjY3K8TordISnWZHNtVpYfkR.jpg?f=fotoalbum_medium
Glashelder schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:16:
[...]

Dit is niet hoe het op Tweakers werkt he :+

Ik stel voor dat de mensen die deze claims doen gewoon stopwatches erbij pakken *O*

• Martin7182
Glashelder schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 06:44:
[...]

Schuin naar boven boren wordt volgens mij niet aangeraden ivm mogelijk regenwater dat je spouw in zou kunnen lekken..

Als je het doet, goed dicht kitten zou ik zeggen :)
Bedankt voor je reactie. Naast/boven de zijgevel/steeg loopt het dak door, dus nat gaat het daar niet worden. Maar dicht kitten sowieso lijkt me.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-01 17:53

Gerco-M

mijn tornado res.

willemd schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:01:
[...]
Ja exact, dat is precies waarom ik me ook afvraag hoe ik dit het beste kan aanpakken. :)
[...]
Dit is misschien wel een slim plan. Een afscheiding maken halverwege de unit. Dat wordt even knutselen hoe dat het mooiste kan, terwijl het rooster er voor onderhoud of schoonmaak er ook nog makkelijk af kan. Maar zal vast mogelijk zijn.

De aircospecialist die het ding geïnstalleerd heeft, was bang dat het gangetje achter de deur te smal was voor installatie van een kanaalunit - die zijn blijkbaar wat breder. Dat was waar ik in eerste instantie ook naar gevraagd had. Ik heb hem maar vertrouwd, want deze keuze was goedkoper, en hij heeft ook veel ervaring met kanaalunits in grotere bedrijven etc.
[...]

Met een schot in het midden kan je inderdaad de instromende van de uitgaande lucht scheiden maar nog steeds haalt een rooster de snelheid uit de luchtstroom. Dus de lucht komt lang niet meer zo ver en gaat snel blijven hangen waar deze uit de unit komt. Voor koelen vast niet zo’n probleem want de koude lucht daald wel, maar voor verwarmen zal dan de warme lucht blijven hangen bij het plafond, vlakbij waar de lucht ook weer de unit in stroomt. Dus voor het comfort maakt het zeker wel uit denk ik.

Wat ik zou doen is de uitgaande lucht met een soort kanaal ook weer geleiden naar het uitgaande rooster zodat je de lucht snelheid wel een beetje behoud. En de lucht ook daadwerkelijk een stuk weggeblazen wordt. Het zou best kunnen dat hierdoor je een iets hoger fanstand nodig hebt om dezelfde prestatie te bereiken. Het extra geluid wat dat produceerd kan je weer compenseren door dit luchtkanaal aan de binnenkant te bedekken met geluidsabsorberend schuim. Wat je verder ook kan aanbrengen aan de hele binnenkant van de bekasting om het geluid verder te verminderen.

Wat dit allemaal opleverd is denk ik exact wat een kanaal unit zelf ook doet, een hoge uitstroomsnelheid met weinig geluid en toch dezelfde prestaties

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:43
Ik ben van plan een airco op de 2e verdieping van ons huis te (laten) plaatsen. Het idee is om hem op de hal van de 2e verdieping te hangen, en voor de 2 slaapkamers boven (beide 15m2 + 5 m2 hal +-) (indien nodig/gewenst) met de deur open die kamers terug te koelen / te verwarmen.

Een buurman doet dit op dezelfde manier, en geeft aan dat hij ook de 1e verdieping prima kan koelen hierdoor (dus selectief deuren open/dicht). Hij heeft een kleine unit, jaar of 8 oud inmiddels.

Wat is raadzaam in dit geval. Ik denk aan een 3,5kw single split unit. Ik kan de buitenunit op ons dakterras zetten; dan hoeft hij niet op de 2e verdieping aan de buitenmuur dus zou aanzienlijk moeten schelen qua installatie werk en kosten. Wel moet er daardoor een leiding van 10m omhoog en opzij (de hoek om van het huis).

Enkele vragen;
1) Wat voor vermogen/merk is aan te raden?
2) Zijn er nog aandachtspunten mbt de 10m koelleiding?
3) Zijn er hier mensen met een antraciet leidingbuis? Ik vind wit op een grijze baksteen zoiets verschrikkelijks :-p
4) Waar moet ik aan denken qua kosten als ik alles uitbesteed (dus met plaatsing op het dakterras)
5) Idealiter wil ik deze klus met een Tweaker aanpakken die dit leuk vindt om te doen en uit te leggen. Ik zou graag willen leren hoe je dit doet, zodat ik dit in de toekomst zelf kan doen. Mocht iemand zich geroepen voelen, let me know!

Alvast bedankt voor de reacties

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-10-2025
KoningPaulus schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:15:
Ik ben van plan een airco op de 2e verdieping van ons huis te (laten) plaatsen. Het idee is om hem op de hal van de 2e verdieping te hangen, en voor de 2 slaapkamers boven (beide 15m2 + 5 m2 hal +-) (indien nodig/gewenst) met de deur open die kamers terug te koelen / te verwarmen.

Een buurman doet dit op dezelfde manier, en geeft aan dat hij ook de 1e verdieping prima kan koelen hierdoor (dus selectief deuren open/dicht). Hij heeft een kleine unit, jaar of 8 oud inmiddels.

Wat is raadzaam in dit geval. Ik denk aan een 3,5kw single split unit. Ik kan de buitenunit op ons dakterras zetten; dan hoeft hij niet op de 2e verdieping aan de buitenmuur dus zou aanzienlijk moeten schelen qua installatie werk en kosten. Wel moet er daardoor een leiding van 10m omhoog en opzij (de hoek om van het huis).

Enkele vragen;
1) Wat voor vermogen/merk is aan te raden?
2) Zijn er nog aandachtspunten mbt de 10m koelleiding?
3) Zijn er hier mensen met een antraciet leidingbuis? Ik vind wit op een grijze baksteen zoiets verschrikkelijks :-p
4) Waar moet ik aan denken qua kosten als ik alles uitbesteed (dus met plaatsing op het dakterras)
5) Idealiter wil ik deze klus met een Tweaker aanpakken die dit leuk vindt om te doen en uit te leggen. Ik zou graag willen leren hoe je dit doet, zodat ik dit in de toekomst zelf kan doen. Mocht iemand zich geroepen voelen, let me know!

Alvast bedankt voor de reacties
Als de unit precies voor die 2 kamers komt te hangen kan het idd heel goed werken. Ik heb al menig systeem op die manier aangelegd.
als je ook wil verwarmen is dit niet aan te raden.

1 - Ik zou voor een 3.5kw gaan, qua merk maakt het niet zoveel uit. het is maar net wat je zelf wil.
2 - dat wordt wel een steiger opbouwen ben ik bang,
3 - er is vast iets te krijgen, en anders kan je de goot nog wrappen. dat hebben meer mensen hier wel gedaan.
4 - dat ligt een beetje aan de regio waar je woont. verder moeten ze met 2 man komen om de steiger op te bouwen en ben je zodoende wel een 12 uur kwijt aan manuren gok ik. wellicht dat iemand met een soort gelijke installatie een prijsindicatie heeft.
5 - wederom ligt dit aan de regio waar je woont gok ik ;)

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:43
rupsen schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:51:
[...]

Als de unit precies voor die 2 kamers komt te hangen kan het idd heel goed werken. Ik heb al menig systeem op die manier aangelegd.
als je ook wil verwarmen is dit niet aan te raden.

1 - Ik zou voor een 3.5kw gaan, qua merk maakt het niet zoveel uit. het is maar net wat je zelf wil.
2 - dat wordt wel een steiger opbouwen ben ik bang,
3 - er is vast iets te krijgen, en anders kan je de goot nog wrappen. dat hebben meer mensen hier wel gedaan.
4 - dat ligt een beetje aan de regio waar je woont. verder moeten ze met 2 man komen om de steiger op te bouwen en ben je zodoende wel een 12 uur kwijt aan manuren gok ik. wellicht dat iemand met een soort gelijke installatie een prijsindicatie heeft.
5 - wederom ligt dit aan de regio waar je woont gok ik ;)
Thanks voor de snelle reply. Hij hangt dan recht voor de 2 kamers ja, boven de deur/frans balkon (geen idee waarom dat geen normaal raam is, maar dat terzijde) past de binnenunit.
Dus enkel de leidingen buitenom moeten gedaan, kan dat niet dmv ladders?
Stroomtoevoer gaat enkel naar je binnenunit trouwens? Die dat weer doorsluist naar je buitenunit? Zag de buurman de binnenunit aangesloten te hebben op het dichtsbijzijnde stopcontact in ieder geval.

En wbt 4&5 => Regio oost, omgeving Deventer ;)

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• w00key
rupsen schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:46:

Kan je vragen bij die iemand van LG wat er aan de hand is met hun multi splits? Het gaat om 3 installaties van 2021, met MU3R19/21 buiten en DC09RH NSJ/DC12RH NSJ binnen (consumentennaam: LG Deluxe 2.5/3.5 kW, 2021 model, met UVC filter).

Deze is gisteren om 11:30 aangezet en aan gelaten, 2 units zodat hij de warmte goed kwijt kan, en om 14:30 en 17:30 waren de defrosts, precies +3 en +6 uur. De stroomverbruik pieken zijn van de inhaalactie na elke defrost.

Temperatuur volgens KNMI is niet beneden de 5 graden geweest in de middag dus dat was zwaar overbodig.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PfXpq3ul.png

Ik wil niet zeggen dat dit altijd gebeurt met alle modellen of dat de LG monteur / distributeur liegt, maar dat het nooit gebeurt is onzin.

Daarnaast heb je bij LG als verwarming nog altijd last van:

- slechte timer/weekplanner, alleen aan/uit op tijd, niet welke stand of temperatuur
- geen demand control (die werkt), altijd vol vermogen en dus veel te hoge warmte pieken na defrost / net aanzetten. Saving power consumption step 2 lijkt niet veel uit te maken, dat heb ik al ingesteld, zie https://manualzz.com/doc/...mu3r19-installation-guide, pagina 27.
- geen silent stand (via DIP switches in buiten unit) in verwarm modus, wel met koelen, zie handleiding

Maar als het draait is het echt prima, de load / opgenomen vermogen met 1 of 2 units aan is een strakke lijn en blijft mooi stabiel. Tot T+3 in mijn geval, hopelijk is dat iets doms met alleen deze MU3R19/21's van 2021.

Als er genoeg warmtevraag / buffer is om de extra 700W x 4 COP x ~30 minuten is dat niet heel ernstig, na een tijd merken de units dat het warm genoeg is en zetten ze zichzelf weer lager, maar eerder in het seizoen gaan ze in paniek en uit omdat het binnen setpoint + 3 graden is.

[ Voor 4% gewijzigd door w00key op 26-01-2022 21:58 ]

Pagina: 1 ... 103 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic