Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 104 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.550 views

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-10-2025
w00key schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:56:
[...]

Kan je vragen bij die iemand van LG wat er aan de hand is met hun multi splits? Het gaat om 3 installaties van 2021, met MU3R19/21 buiten en DC09RH NSJ/DC12RH NSJ binnen (consumentennaam: LG Deluxe 2.5/3.5 kW, 2021 model, met UVC filter).

Deze is gisteren om 11:30 aangezet en aan gelaten, 2 units zodat hij de warmte goed kwijt kan, en om 14:30 en 17:30 waren de defrosts, precies +3 en +6 uur. De stroomverbruik pieken zijn van de inhaalactie na elke defrost.

Temperatuur volgens KNMI is niet beneden de 5 graden geweest in de middag dus dat was zwaar overbodig.

[Afbeelding]

Ik wil niet zeggen dat dit altijd gebeurt met alle modellen of dat de LG monteur / distributeur liegt, maar dat het nooit gebeurt is onzin.

Daarnaast heb je bij LG als verwarming nog altijd last van:

- slechte timer/weekplanner, alleen aan/uit op tijd, niet welke stand of temperatuur
- geen demand control (die werkt), altijd vol vermogen en dus veel te hoge warmte pieken na defrost / net aanzetten. Saving power consumption step 2 lijkt niet veel uit te maken, dat heb ik al ingesteld, zie https://manualzz.com/doc/...mu3r19-installation-guide, pagina 27.
- geen silent stand (via DIP switches in buiten unit) in verwarm modus, wel met koelen, zie handleiding

Maar als het draait is het echt prima, de load / opgenomen vermogen met 1 of 2 units aan is een strakke lijn en blijft mooi stabiel. Tot T+3 in mijn geval, hopelijk is dat iets doms met alleen deze MU3R19/21's van 2021.

Als er genoeg warmtevraag / buffer is om de extra 700W x 4 COP x ~30 minuten is dat niet heel ernstig, na een tijd merken de units dat het warm genoeg is en zetten ze zichzelf weer lager, maar eerder in het seizoen gaan ze in paniek en uit omdat het binnen setpoint + 3 graden is.
De trigger is ook niet de buitentemperatuur maar de temperatuur in je buitendeel.
precies 2x exact na 3 uur is wel apart idd. je kan natuurlijk zelf gewoon bellen met LG.

Als je een fatsoenlijke timer wil instellen kan je een bedrade bediening aansluiten, die je bij LG overigens zonder extra print op je binnendeel kan aansluiten.

• rupsen
KoningPaulus schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:55:
[...]

Thanks voor de snelle reply. Hij hangt dan recht voor de 2 kamers ja, boven de deur/frans balkon (geen idee waarom dat geen normaal raam is, maar dat terzijde) past de binnenunit.
Dus enkel de leidingen buitenom moeten gedaan, kan dat niet dmv ladders?
Stroomtoevoer gaat enkel naar je binnenunit trouwens? Die dat weer doorsluist naar je buitenunit? Zag de buurman de binnenunit aangesloten te hebben op het dichtsbijzijnde stopcontact in ieder geval.

En wbt 4&5 => Regio oost, omgeving Deventer ;)
10 meter vind ik zelf nogal hoog met een ladder :X

Voeding gaat idd standaard via het buitendeel, maar kan ook wel via het binnendeel.
Als er maar niet te veel vermogen op dezelfde groep van het stopcontact zit.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:54
rupsen schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:00:
[...]

De trigger is ook niet de buitentemperatuur maar de temperatuur in je buitendeel.

Als je een fatsoenlijke timer wil instellen kan je een bedrade bediening aansluiten, die je bij LG overigens zonder extra print op je binnendeel kan aansluiten.
Is dat zo? Ik heb voor PQRCVSLOQW de handleiding gevonden en ze hebben het alleen over ON en OFF RESERVATION, dus aan of uit op tijd. Welke moet ik dan hebben die wel ook temperatuur kan instellen?

Vandaag was de unit ook in defrost gegaan, of wil dat iig. Nee, dat doen we dus niet met 6 graden en nul ijs op de machine. Even 5 minuten uit en hij verwarmt vrolijk verder.

• rupsen
w00key schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:04:
[...]

Is dat zo? Ik heb voor PQRCVSLOQW de handleiding gevonden en ze hebben het alleen over ON en OFF RESERVATION, dus aan of uit op tijd. Welke moet ik dan hebben die wel ook temperatuur kan instellen?

Vandaag was de unit ook in defrost gegaan, of wil dat iig. Nee, dat doen we dus niet met 6 graden en nul ijs op de machine. Even 5 minuten uit en hij verwarmt vrolijk verder.
Ik heb nog een kleine edit gedaan aan mijn post hierboven.

Ik denk dat je het beste zelf met LG kan bellen, die weten er uiteindelijk toch meer van dan ik, ik meldde alleen wat die monteur mij verteld heeft.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
KoningPaulus schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:55:
[...]

Thanks voor de snelle reply. Hij hangt dan recht voor de 2 kamers ja, boven de deur/frans balkon (geen idee waarom dat geen normaal raam is, maar dat terzijde) past de binnenunit.
Dus enkel de leidingen buitenom moeten gedaan, kan dat niet dmv ladders?
Stroomtoevoer gaat enkel naar je binnenunit trouwens? Die dat weer doorsluist naar je buitenunit? Zag de buurman de binnenunit aangesloten te hebben op het dichtsbijzijnde stopcontact in ieder geval.

En wbt 4&5 => Regio oost, omgeving Deventer ;)
Voor de boven verdieping te verwarmen gaat wel werken met een 3,5kWh unit, maar de benedenverdieping krijg je zo niet warm, warmte stijgt omhoog.
Stroomtoevoer hier van de MHI SRC/SRK35ZS-W zit hier bij de binnenunit in het stopcontact en loopt met de andere leidingen mee naar de buitenunit.
Met een ladder mag men tegenwoordig nog maar 4 meter hoog, dus installateurs gaan niet hoger op een ladder, dat wordt meestal een hoogwerker of steigers.
De goten kun je met een kunststofverf in de kleur spuiten die je hebben wilt.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• rupsen
w00key schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:04:
[...]

https://www.irishellas.co...MTBB10-english-manual.pdf

pagina 48 (25 van de pdf), volgens mij staat er dat je meer dan ON/OFF kan instellen, maar heel duidelijk is het niet.

• w00key
rupsen schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:08:
[...]

Ik heb nog een kleine edit gedaan aan mijn post hierboven.

Ik denk dat je het beste zelf met LG kan bellen, die weten er uiteindelijk toch meer van dan ik, ik meldde alleen wat die monteur mij verteld heeft.
Goed idee, misschien is het wel een bugje ergens. Net een mailtje naar ze gestuurd via de web interface en product via dropdown gevonden, dat moet dan bij de juiste afdeling terecht komen, dat is niet altijd even makkelijk bij zulke grote bedrijven die alles met een stekker maken.

• rupsen
w00key schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:19:
[...]

Goed idee, misschien is het wel een bugje ergens. Net een mailtje naar ze gestuurd via de web interface en product via dropdown gevonden, dat moet dan bij de juiste afdeling terecht komen, dat is niet altijd even makkelijk bij zulke grote bedrijven die alles met een stekker maken.
020 456 3282 is het nummer van de helpdesk van de klimaat tak.

[ Voor 56% gewijzigd door rupsen op 26-01-2022 22:26 ]

• w00key
rupsen schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:17:
[...]

https://www.irishellas.co...MTBB10-english-manual.pdf

pagina 48 (25 van de pdf), volgens mij staat er dat je meer dan ON/OFF kan instellen, maar heel duidelijk is het niet.
Die had ik nog niet gezien; maar goed, dus wel een extra controller nodig (en €) vs standaard in de Daikin app. Ik zie ook dat het als remote temperatuur sensor kan dienen, dat is voor comfort wel fijn en neemt veel van het gezeik met temperatuur overshoot en uitschakelen na defrost weg, dat is alleen op plafondhoogte een probleem. Hij lijkt ook een continuous fan operation toggle te hebben, dat is nu niet in te stellen en ik mis dat wel.

Ik kan alleen geen enkele prijs vinden voor PREMTB100, kan je toevallig daar makkelijk bij?

Als het niet te gek is is het wel te overwegen, wel even bij LG navragen of al die functies ook werken met een multi, de energy control op de afstandsbediening werkt bijvoorbeeld al niet, dus ik verwacht dat de hele energy menu ook n.v.t. is.

• rupsen
w00key schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:36:
[...]

Die had ik nog niet gezien; maar goed, dus wel een extra controller nodig (en €) vs standaard in de Daikin app. Ik zie ook dat het als remote temperatuur sensor kan dienen, dat is voor comfort wel fijn en neemt veel van het gezeik met temperatuur overshoot en uitschakelen na defrost weg, dat is alleen op plafondhoogte een probleem. Hij lijkt ook een continuous fan operation toggle te hebben, dat is nu niet in te stellen en ik mis dat wel.

Ik kan alleen geen enkele prijs vinden voor PREMTB100, kan je toevallig daar makkelijk bij?

Als het niet te gek is is het wel te overwegen, wel even bij LG navragen of al die functies ook werken met een multi, de energy control op de afstandsbediening werkt bijvoorbeeld al niet, dus ik verwacht dat de hele energy menu ook n.v.t. is.
Centercon is de leverancier in nederland van LG, wellicht dat je bij hun er een kan aanschaffen. En uiteraard ook navragen of die wel compatible is.
Maxicool verkoopt ook lg, daar zou je het ook nog kunnen proberen.

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-10-2025
@w00key LG is een goed keus wanneer je alleen ermee wilt gaan koelen. Wanneer je er ook mee wilt gaan verwarmen zal ik je LG niet aanraden. De reden inderdaad zijn omdat je geen instellingen kunt instellen wanneer je verwarmt. Tijdens koelen kun je verschillende energie eco instellingen instellen. Maar tijdens verwarmen kun je totaal niks instellen. De timer instellingen zijn alleen maar aan/uit. en niks meer. Dat is best een gemis wanneer je een mooi dag of week programma wilt instellen.

LG smart thinq app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juQOYMmGgkR8jlLhGbkxiArtA8A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1ihtYCH6fklYqtwPRSOV6bs.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QanwcsBWfAb1cAHSST2RNHcTCIg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJxtv41q7WWT6M5piVxGKs2A.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ulOIFXgUh3znc1xrDqWu96XR0k=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kMho3ExEiD06DzEujcPQCyms.jpg?f=fotoalbum_medium
[...]

Kan je vragen bij die iemand van LG wat er aan de hand is met hun multi splits? Het gaat om 3 installaties van 2021, met MU3R19/21 buiten en DC09RH NSJ/DC12RH NSJ binnen (consumentennaam: LG Deluxe 2.5/3.5 kW, 2021 model, met UVC filter).

Deze is gisteren om 11:30 aangezet en aan gelaten, 2 units zodat hij de warmte goed kwijt kan, en om 14:30 en 17:30 waren de defrosts, precies +3 en +6 uur. De stroomverbruik pieken zijn van de inhaalactie na elke defrost.

Temperatuur volgens KNMI is niet beneden de 5 graden geweest in de middag dus dat was zwaar overbodig.

[Afbeelding]

Ik wil niet zeggen dat dit altijd gebeurt met alle modellen of dat de LG monteur / distributeur liegt, maar dat het nooit gebeurt is onzin.

- slechte timer/weekplanner, alleen aan/uit op tijd, niet welke stand of temperatuur
- geen demand control (die werkt), altijd vol vermogen en dus veel te hoge warmte pieken na defrost / net aanzetten. Saving power consumption step 2 lijkt niet veel uit te maken, dat heb ik al ingesteld, zie https://manualzz.com/doc/...mu3r19-installation-guide, pagina 27.
- geen silent stand (via DIP switches in buiten unit) in verwarm modus, wel met koelen, zie handleiding

Maar als het draait is het echt prima, de load / opgenomen vermogen met 1 of 2 units aan is een strakke lijn en blijft mooi stabiel. Tot T+3 in mijn geval, hopelijk is dat iets doms met alleen deze MU3R19/21's van 2021.

Als er genoeg warmtevraag / buffer is om de extra 700W x 4 COP x ~30 minuten is dat niet heel ernstig, na een tijd merken de units dat het warm genoeg is en zetten ze zichzelf weer lager, maar eerder in het seizoen gaan ze in paniek en uit omdat het binnen setpoint + 3 graden is.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

• w00key
Dolbyadt schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:44:
@w00key LG is een goed keus wanneer je alleen ermee wilt gaan koelen. Wanneer je er ook mee wilt gaan verwarmen zal ik je LG niet aanraden. De reden inderdaad zijn omdat je geen instellingen kunt instellen wanneer je verwarmt. Tijdens koelen kun je verschillende energie eco instellingen instellen. Maar tijdens verwarmen kun je totaal niks instellen. De timer instellingen zijn alleen maar aan/uit. en niks meer. Dat is best een gemis wanneer je een mooi dag of week programma wilt instellen.
Jep, daar kwam ik achter tijdens de test run in oktober. Maar ik ben zeker niet ontevreden, het heeft wel gas en geld bespaard, ik heb bij tekenen van de offerte helemaal niet gelet op verwarming en deze thread nog niet gevonden. Huis koel houden in de zomer, wat mijn #1 prioriteit was, doet hij perfect.

Maar voor verwarmen is dit set niet helemaal handig, ik zou volgende keer iets anders nemen maar dat is pas over een jaar of 5 of 10 hopelijk pas nodig. Tot dat moment red ik me wel, ik heb een stand gevonden waarmee ik met tussen de 6 en 10 kWh per dag het hele huis goed warm kan houden zonder teveel micromanagement.

Wel 's avonds uit, anders is warmte vraag te klein en gaat het pendelen en hij draait het soepelste boven 500W, daaronder heb ik bij sommige power levels resonantie.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:13
Hallo allemaal, door de hogere gasprijzen ben ik op zoek gegaan naar een hybride warmtepomp oplossing om naast mijn CV ketel het huis te kunnen verwarmen. Ik heb een matig geïsoleerd jaren 30 huis met klassieke radiatoren.

Mijn Intergas Xtreme 30 HR ketel icm Nest gen 3 kan gedurende de dag bij de huidige temperaturen de boel met ca. 50C aanvoertemperatuur de boel goed op temperatuur houden, dus een warmtepomp in hybride setup moet lukken. Als het te koud wordt, en voor het warme tapwater, wil ik de CV ketel blijven gebruiken, als aanvulling dus.

Na rondzoeken lijkt een Monobloc interessant te zijn, ik zie merken als LG, Panasonic, Daikin en Mitsubishi Electric, die ik al ken van onze zoektocht naar een split-unit airco (uiteindelijk gekozen voor ME op de zolder verdieping, erg tevreden mee, want stil en zuinig).

Alleen schrik ik wel van de geluidsniveaus van de gemiddelde monobloc units: 55 a 60dB is niet ongewoon. Dat lijkt me toch veel te hoog voor de nieuwe regelgeving van max 45dB overdag? Of mis ik ergens iets?

Daarnaast: kan zo'n Monobloc direct op de leidingen worden aangesloten of moet deze naar de CV ketel lopen?

Als laatste vraag: welke merken Monobloc werken (goed) samen met een Intergas Xtreme, naast de door hen gevoerde Daikin setup?

bvd!

• rupsen
Dolbyadt schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:44:

LG smart thinq app:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]
eco instellingen bij verwarmen zijn ook niet echt gewenst voor een airco.
koelen is allemaal niet zo spannend omdat een airco regelt op z'n condensatie temperatuur.
dat gebeurt in koelmodus dus buiten en merk je niet veel van.

ga je verwarmen komt er dus een stuk meer bij kijken voor het systeem.
te weinig lucht over het blok betekend dat hij z'n condensatie temperstuur niet haalt, te veel lucht over het blok betekend dat hij te snel vloeistof heeft in je binnendeel en dus ook capaciteit verliest.

daarom is het zo belangrijk om je capaciteit goed te hebben voor de ruimte waar je binnendeel hangt.

comfort is ook veel moeilijker met verwarmen.
als het 30 graden is is lucht van 10 graden al heel fris. als het 1 graden is voelt lucht van 30 graden nog steeds als koude tocht.

• w00key
rupsen schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:59:
[...]

eco instellingen bij verwarmen zijn ook niet echt gewenst voor een airco.
koelen is allemaal niet zo spannend omdat een airco regelt op z'n condensatie temperatuur.
dat gebeurt in koelmodus dus buiten en merk je niet veel van.

ga je verwarmen komt er dus een stuk meer bij kijken voor het systeem.
te weinig lucht over het blok betekend dat hij z'n condensatie temperstuur niet haalt, te veel lucht over het blok betekend dat hij te snel vloeistof heeft in je binnendeel en dus ook capaciteit verliest.

daarom is het zo belangrijk om je capaciteit goed te hebben voor de ruimte waar je binnendeel hangt.

comfort is ook veel moeilijker met verwarmen.
als het 30 graden is is lucht van 10 graden al heel fris. als het 1 graden is voelt lucht van 30 graden nog steeds als koude tocht.
Naja, als eindgebruiker ben ik wel jaloers naar andere merken die wel compressor frequentie/stroomverbruik beperking aanbieden tijdens verwarmen.

Te fris is niet goed voor comfort, maar te warm met pieken naar 25 graden ook niet echt, wat hier dus wel gebeurt als dat unit met 2500W (x3 COP minimaal) staat te stampen. Zelfs op de 5 minuten grafiek uit de HomeWizard Energy app zie je hoge pieken, high score is 1981W vandaag, 1925W gisteren, x5 minuten lang x3-4 COP = heel veel hitte.

Een instelling waarmee ik de max power kan limiteren zonder ventilatie en andere regelingen aan te passen is al voldoende, helaas is precies dat, LG noemt het "energy control" dus n.v.t. tijdens verwarmen. En ook n.v.t. bij multi, ook bij koelen, dus LG multi heeft een extra nadeel t.o.v. Daikin multi (demand control, of is dat ook stuk daar met multi?).

[ Voor 3% gewijzigd door w00key op 26-01-2022 23:07 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:36
KoningPaulus schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:15:
3) Zijn er hier mensen met een antraciet leidingbuis? Ik vind wit op een grijze baksteen zoiets verschrikkelijks :-p
Ja Canalit leidingkanaal is goed verkrijgbaar bij o.a. Technische Unie.
Wit glimmend plastic moet idd zo snel mogelijk verboden worden.

• rupsen
w00key schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 23:04:
[...]

Naja, als eindgebruiker ben ik wel jaloers naar andere merken die wel compressor frequentie/stroomverbruik beperking aanbieden tijdens verwarmen.

Te fris is niet goed voor comfort, maar te warm met pieken naar 25 graden ook niet echt, wat hier dus wel gebeurt als dat unit met 2500W (x3 COP minimaal) staat te stampen. Zelfs op de 5 minuten grafiek uit de HomeWizard Energy app zie je hoge pieken, high score is 1981W vandaag, 1925W gisteren, x5 minuten lang x3-4 COP = heel veel hitte.

Een instelling waarmee ik de max power kan limiteren zonder ventilatie en andere regelingen aan te passen is al voldoende, helaas is precies dat, LG noemt het "energy control" dus n.v.t. tijdens verwarmen. En ook n.v.t. bij multi, ook bij koelen, dus LG multi heeft een extra nadeel t.o.v. Daikin multi (demand control, of is dat ook stuk daar met multi?).
Je kan de multi buitendelen van lg begrenzen op amperages. Of je er iets aan hebt durf ik niet te zeggen.
Dit zag ik iig staan in de LG service app

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/babl2jKK8oFdxe01lcnMGDo2qwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3PAXopJdFBARZZFZ5lGIrUQl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JcUigxFCdjFwvw2lZeESflTyWds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EqfxT8fd0RIR3y7V5A8HgcEs.jpg?f=fotoalbum_large

• rupsen
Er mist een cruciaal stukje tussen de 2 afbeeldingen :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7elOXjbr4T05gQ5N0o5B_hZurbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ijGvZyBUPjc3ZfkvDn7V2NCd.jpg?f=fotoalbum_large

• rupsen
En als je nog wat dingen wil uitlezen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xn6axU5Ka8s5cAemy1Z5SHcePv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nAO3lHQqz6TFL4re1Hf92FEP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MsirYPc1zPMVv3Bha6yInSPfoC8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qIhBvVhyYcIX7W2HYz5hObrF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mnxJwsLfnqdCdtcWcmIE3Lq0C0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4609HaZ9tHFwXKrgP1wUKwfu.jpg?f=fotoalbum_large

• Dolbyadt
@w00key Dat is inderdaad bij Daikin wel het geval. Die doet dat automatisch.

Hier bijvoorbeeld de meeting tijdens een Daikin Perfera (FTXM35N) defrost:
Tijdens verwarmen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SftH_n7ejvdtZruxEyvmemqavEw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CST7rvyXEfpwmBf7GjFT8FDp.jpg?f=fotoalbum_medium

Grafiek met Grafana die draait binnen Home Assistant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHEOWT08ozXDE5zL5G1Z5wVOjJQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4uboM2C8T419cUTa4yHX00D.jpg?f=fotoalbum_medium

Tijdens verkoelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxXUN5xC6L8QcquEZotfLUyip64=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Oi3BhdfGaay1gN4csozvwOD.jpg?f=fotoalbum_medium
w00key schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 23:04:
[...]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

• w00key
rupsen schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 23:17:
[...]

Je kan de multi buitendelen van lg begrenzen op amperages. Of je er iets aan hebt durf ik niet te zeggen.
Dit zag ik iig staan in de LG service app

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Foto van 19 oktober:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SMCy6yOl.jpg

DIPSW1 heb ik #4 omhoog gedaan, foto was voor referentie als ik het ooit terug moet terugzetten op hoe het was afgeleverd. Helaas lijkt dat niet te werken, dit was mijn eerste poging om het systeem te temmen en zeker toen in oktober was compressor op volle kracht echt zwaar overkill.

Dat de handleiding 8A noemt is leuk maar ik heb 2400W gezien vandaag op de slimme stekker, dat is 240V x 10A dus. Misschien werkt dat dus ook alleen maar voor koelen? En zelfs 8A x 240V = 1920W, boven nul graden is dat 8 kW netto energie, meer dan de min-nominaal-max op de spec sheet van 1.17-6.33-7.33. En zelfs meer dan opgenomen vermogen verwarmen, daar staat 0.28-1.27-2.04 kW; hij kan kort over de max heen, hoe lang heb ik niet geprobeerd, ik heb nog nooit de jet knop (voor maximaal verwarm snelheid) nodig gehad.

Prachtig dat het kan en als je haast hebt maar niet zo handig als je gelijkmatig en zonder rare pieken wilt verwarmen.

Punt blijft, (mijn?) LG is in de praktijk gewoon niet heel geschikt voor verwarmen. Daikin demand control kan veel verder terug regelen, zelfde als LG Energy Control, 40/60/80% zijn de settings, maar dus niet voor multi en niet tijdens verwarmen.

Wie weet patchen ze het in een later model, het is 100% te fixen in firmware, het apparaat zelf kan prima draaien tussen 500 en 1200W maar iets in de print / controller moet slimmer zijn en het vermogen begrenzen.

• w00key
Mijn print lijkt hier meeste op, bijna maar niet helemaal, bar code / test contacten zijn verplaatst, service handleiding van https://www.lg.com/uk/support/product/lg-MU3R19 pagina 25:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bpDyrBq.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/53Ba0n8l.jpg

Het lijkt wel of ze de display hebben weggelaten bij de -19 tot en met -30 capaciteit, kleiner en groter hebben een 3 cijferig display.

• rupsen
w00key schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 01:25:
[...]

Foto van 19 oktober:

[Afbeelding]

DIPSW1 heb ik #4 omhoog gedaan, foto was voor referentie als ik het ooit terug moet terugzetten op hoe het was afgeleverd. Helaas lijkt dat niet te werken, dit was mijn eerste poging om het systeem te temmen en zeker toen in oktober was compressor op volle kracht echt zwaar overkill.

Dat de handleiding 8A noemt is leuk maar ik heb 2400W gezien vandaag op de slimme stekker, dat is 240V x 10A dus. Misschien werkt dat dus ook alleen maar voor koelen? En zelfs 8A x 240V = 1920W, boven nul graden is dat 8 kW netto energie, meer dan de min-nominaal-max op de spec sheet van 1.17-6.33-7.33. En zelfs meer dan opgenomen vermogen verwarmen, daar staat 0.28-1.27-2.04 kW; hij kan kort over de max heen, hoe lang heb ik niet geprobeerd, ik heb nog nooit de jet knop (voor maximaal verwarm snelheid) nodig gehad.

Prachtig dat het kan en als je haast hebt maar niet zo handig als je gelijkmatig en zonder rare pieken wilt verwarmen.

Punt blijft, (mijn?) LG is in de praktijk gewoon niet heel geschikt voor verwarmen. Daikin demand control kan veel verder terug regelen, zelfde als LG Energy Control, 40/60/80% zijn de settings, maar dus niet voor multi en niet tijdens verwarmen.

Wie weet patchen ze het in een later model, het is 100% te fixen in firmware, het apparaat zelf kan prima draaien tussen 500 en 1200W maar iets in de print / controller moet slimmer zijn en het vermogen begrenzen.
Nu ben ik helemaal benieuwd wat LG hier zelf over te melden heeft :P

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-01 22:45
Recent zijn er bij ons 2 daikin airco's geïnstalleerd. Nu ben ik op zoek naar een 3de airco, dit wil ik dan uitbesteden aan een kleine partij.

Kreeg de volgende prijs voor een Srk50zsw inclusief montage en btw, 1950 Euro.

3.5 kWh is ook mogelijk maar dan voor 1700 euro

Dit lijkt mij een goede prijs of heb ik het verkeerd? Hiermee wil ik dan de keuken en de werkkamer verwarmen en koelen. Gaat om ongeveer 60 m2, 3.5 kWh zou toch ruim voldoende moeten zijn?

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:44
olafmol schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:58:
Hallo allemaal, door de hogere gasprijzen ben ik op zoek gegaan naar een hybride warmtepomp oplossing om naast mijn CV ketel het huis te kunnen verwarmen. Ik heb een matig geïsoleerd jaren 30 huis met klassieke radiatoren.

Mijn Intergas Xtreme 30 HR ketel icm Nest gen 3 kan gedurende de dag bij de huidige temperaturen de boel met ca. 50C aanvoertemperatuur de boel goed op temperatuur houden, dus een warmtepomp in hybride setup moet lukken. Als het te koud wordt, en voor het warme tapwater, wil ik de CV ketel blijven gebruiken, als aanvulling dus.

Na rondzoeken lijkt een Monobloc interessant te zijn, ik zie merken als LG, Panasonic, Daikin en Mitsubishi Electric, die ik al ken van onze zoektocht naar een split-unit airco (uiteindelijk gekozen voor ME op de zolder verdieping, erg tevreden mee, want stil en zuinig).

Alleen schrik ik wel van de geluidsniveaus van de gemiddelde monobloc units: 55 a 60dB is niet ongewoon. Dat lijkt me toch veel te hoog voor de nieuwe regelgeving van max 45dB overdag? Of mis ik ergens iets?

Daarnaast: kan zo'n Monobloc direct op de leidingen worden aangesloten of moet deze naar de CV ketel lopen?

Als laatste vraag: welke merken Monobloc werken (goed) samen met een Intergas Xtreme, naast de door hen gevoerde Daikin setup?

bvd!
Je zit in het verkeerde topic, hier moet je zijn: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
weebeast schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:11:
Recent zijn er bij ons 2 daikin airco's geïnstalleerd. Nu ben ik op zoek naar een 3de airco, dit wil ik dan uitbesteden aan een kleine partij.

Dit lijkt mij een goede prijs of heb ik het verkeerd? Hiermee wil ik dan de keuken en de werkkamer verwarmen en koelen. Gaat om ongeveer 60 m2, 3.5 kWh zou toch ruim voldoende moeten zijn?
Volgens mij is dat wel een uitstekende prijs. Zou bijna zeggen erg goedkoop :p

Zonder details te kennen zou ik zeggen dat 60m2 met 3,5kW wel moet lukken.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
w00key schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 01:25:
[...]

Foto van 19 oktober:

[Afbeelding]

Bij multi split moet je dat op alle binnenunits instellen anders werkt het niet, ik heb daar eens iemand over gehoord in dit topic dat het dan wel functioneerd.

Bijvoorbeeld de eco modus op alle binnenunits aanzetten.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 27-01-2022 12:15 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Koen g
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-01 22:42
wizzopa schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:54:
[...]

Ik heb hier een BRP069B41 in mijn Sensira 2.5 werkt prima.
Hoe heb jij deze exact geïnstalleerd? Ik heb hier een FTXC35 maar zie helaas geen kabel/mogelijkheid om de BRP069B41 aan te sluiten, in de documentatie kan ik ook niets vinden.

• renevd88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:54
Sinds afgelopen dinsdag trotse eigenaar van een MHI zsw-20 om een zolder mee te verwarmen en koelen.

Ik lees hier en daar dat het aan te raden is de unit na koelen een tijdje te laten ventileren om schimmelgroei en vieze geurtjes te voorkomen. Zijn er gebruikers van dit type airco die weten hoe dit het handigst kan? Of zet ik beter gewoon handmatig het selfclean programma aan? (2uur ventilator)

Het apparaat kan volgens mij niet zelf bijhouden hoeveel stroom gebruikt wordt, klopt dit? Weten jullie een handige manier hoe ik wel het vermogen en totale verbruik kan bijhouden? Een simpel stopcontact metertje zal niet gaan omdat de stroom direct uit een centraaldoos in een wandje is doorgelinkt.

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:30
Koen g schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:18:
[...]

Hoe heb jij deze exact geïnstalleerd? Ik heb hier een FTXC35 maar zie helaas geen kabel/mogelijkheid om de BRP069B41 aan te sluiten, in de documentatie kan ik ook niets vinden.
Hier dus https://imgur.com/dybKd8I kabel loopt hier langs https://imgur.com/C1CalcG

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Koen g
Bedankt voor de vlotte reactie. Lag de kabel bij jou al voorbereid of moest je deze zelf aansluiten door de gehele kap er af te halen?

• wizzopa
Koen g schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:46:
Bedankt voor de vlotte reactie. Lag de kabel bij jou al voorbereid of moest je deze zelf aansluiten door de gehele kap er af te halen?
Dat weet ik niet meer ;) Maar de kap eraf is 2 schroeven.

• HereIsTom
renevd88 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:31:
Sinds afgelopen dinsdag trotse eigenaar van een MHI zsw-20 om een zolder mee te verwarmen en koelen.

Ik lees hier en daar dat het aan te raden is de unit na koelen een tijdje te laten ventileren om schimmelgroei en vieze geurtjes te voorkomen. Zijn er gebruikers van dit type airco die weten hoe dit het handigst kan? Of zet ik beter gewoon handmatig het selfclean programma aan? (2uur ventilator)

Het apparaat kan volgens mij niet zelf bijhouden hoeveel stroom gebruikt wordt, klopt dit? Weten jullie een handige manier hoe ik wel het vermogen en totale verbruik kan bijhouden? Een simpel stopcontact metertje zal niet gaan omdat de stroom direct uit een centraaldoos in een wandje is doorgelinkt.
Ik neem aan dat je ‘m nu nog niet gebruikt om te koelen?
Heb ‘m ook nog niet voor koelen gebruikt, dus ook geen idee hoe je het beste kan laten drogen.

Om het verbruik te monitoren gebruik ik de Energie Socket, maar als je geen stopcontact hebt, hoe kun je dan de stroom eraf halen?
Als hij op een aparte groep zit kun je misschien deze proberen;
https://www.homewizard.nl/kwh-meter

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• K!aus
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-11-2025
[...]

[Afbeelding]

Misschien heb je hier wat aan? https://nl.aliexpress.com...937460.0.0.10012e0e3BFmqV

Ik vind de WiFi-module met bijbehorende app ook minimaal. Ik schroef de temp nu 's nachts terug naar 17 graden. Met de app kan je geen timer instellen alleen voor uit- en aan.

als je de TuYa aanmeld in je domoticz dan kan je een mooi script maken hoe hij de unit moet aansturen. Zolang dit apparaatje gericht is op de unit (werkt met IR) dan kan je er wel wat moois van maken maar idd. zonde van de beperkte mogelijkheden af fabriek.

Succes

[ Voor 23% gewijzigd door K!aus op 27-01-2022 17:17 ]

• K!aus
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-11-2025
HereIsTom schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:06:
[...]

Ik neem aan dat je ‘m nu nog niet gebruikt om te koelen?
Heb ‘m ook nog niet voor koelen gebruikt, dus ook geen idee hoe je het beste kan laten drogen.

Om het verbruik te monitoren gebruik ik de Energie Socket, maar als je geen stopcontact hebt, hoe kun je dan de stroom eraf halen?
Als hij op een aparte groep zit kun je misschien deze proberen;
https://www.homewizard.nl/kwh-meter
ik ben hier mee bezig; https://www.twoenter.nl/b...opwek-monitoren-domoticz/

Onze airco zit ook op een aparte groep. Als ik het klaar heb dan ben ik voor 3 tientjes klaar en heb ik de rapportage in Domoticz.

[ Voor 5% gewijzigd door K!aus op 27-01-2022 17:17 ]

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:37

Ja hier 2x MHI, wat ik meestal doe na het koelen is de unit op de ventilatie stand zetten en daarna 1x op sleep drukken. Hij loopt dan nog een uurtje na en gaat daarna uit. Volgens mij werkt dit alleen als er geen WiFi module in zit, met de WiFi module werkten de timer functies helaas niet meer.

[ Voor 0% gewijzigd door Jef61 op 27-01-2022 17:22 . Reden: Typo ]

• HereIsTom

De prijs is bijna te mooi om waar te zijn, zijn ze iets vergeten, is het wel een betrouwbaar bedrijf?
Wij heb in december voor een complete single split MHI SRC/SRK35ZS-W € 2600,- betaald en de offertes daarvan bij 5 bedrijven lag tussen de € 2500,- en €3500,-

• renevd88
HereIsTom schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:20:
[...]

De prijs is bijna te mooi om waar te zijn, zijn ze iets vergeten, is het wel een betrouwbaar bedrijf?
Wij heb in december voor een complete single split MHI SRC/SRK35ZS-W € 2600,- betaald en de offertes daarvan bij 5 bedrijven lag tussen de € 2500,- en €3500,-
Ter vergelijking

De installatie van onze 20zs-w heeft 1975 euro gekost. Dit had ook 1750 kunnen zijn als de buitenunit niet op een plat dak zou komen te staan waarbij 2 man extra lang bezig waren met klimmen en klauteren.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:12
Zo raar is die prijs niet. Hier €1999 inclusief standaardmontage:
https://www.aircovoordeel...eavy-industries-srk50zs-w
Zonder montage is de combi voor ongeveer €1500 te koop.

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-01 16:05
[...]

Ik heb in juli €2900 betaald voor 2x MHI SRK35ZS-W. Overigens ook offertes gehad van €4200 voor hetzelfde spul...

• HereIsTom
Martin7182 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:31:
Zo raar is die prijs niet. Hier €1999 inclusief standaardmontage:
https://www.aircovoordeel...eavy-industries-srk50zs-w
Zonder montage is de combi voor ongeveer €1500 te koop.
Tja als je ‘m door een stel beunhazen laat installeren dan kan het wel goedkoop, maar niet zeuren dan als de installatie er niet uit ziet of als je later problemen krijgt!

• rupsen
HereIsTom schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:38:
[...]

Tja als je ‘m door een stel beunhazen laat installeren dan kan het wel goedkoop, maar niet zeuren dan als de installatie er niet uit ziet of als je later problemen krijgt!
Ik plaats een 5kw split unit in de beun voor gemiddeld 1700,-
dus dan is 1950,- wit toch niet zo gek?

het ligt denk ik ook aan de regio waar je woont

• Martin7182
@HereIsTom zijn dat dan beunhazen bij aircovoordeel.nl?

• renevd88
Martin7182 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:45:
er zijn zeer wisselende reviews te vinden over dit bedrijf, zou mijn keuze in ieder geval niet zijn.

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:48
Over wisselende reviews en beunhazen gesproken: iemand tips voor een goede installateur in de omgeving van Zwolle?

We hebben plannen om een multi-split unit met 3 of meer binnenunits te plaatsen. Ik twijfel na wat kort voorwerk tussen Daikin en Mitsubishi Electric. Installateur moet daar dus mee uit de voeten kunnen en het liefst ook nog gedegen advies kunnen geven vooraf.

Ander punt waar ik mee zit: ons nieuwe, oude huis bestaat uit een aantal kleine kamers. Raden jullie aan om per kamer een unit te plaatsen met een laag vermogen, of juist meerdere kamers met 1 unit met een hoger vermogen te koelen en verwarmen.

Hoor het graag, bedankt alvast. Ga ik nu verder met de 414 pagina's doorwerken ;-)

[ Voor 21% gewijzigd door Jannibal23 op 27-01-2022 18:06 ]

• HereIsTom
Moet je eens reviews zoeken over dit bedrijf, dan bedenk je je wel!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:56

franssie

Save the albatross

Mijn eerste aircon van aircoshop draait nog prima na 6 jaar (DaiKin) - de tweede (MHI) twee weken laten installeren door aircoshop. Die werken wel netter en zorgvuldiger en was een prima installatie.

Iets anders ik heb een Chinees Mi 10 Lite 5G TD-LTE telefoontje met een IR poort (had een Nokia vroeger ook eens dacht ik) en daarmee kan ik beide aircons prima bedienen. Meegeleverde kende zelfs gelijk de isntellingen van beide dus lijkt ook tweeweg communicatie te ondersteunen via IR.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Jannibal23 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:03:
[...]

Ander punt waar ik mee zit: ons nieuwe, oude huis bestaat uit een aantal kleine kamers. Raden jullie aan om per kamer een unit te plaatsen met een laag vermogen, of juist meerdere kamers met 1 unit met een hoger vermogen te koelen en verwarmen.

[...]
Een hoger vermogen is geen alternatief voor een gebrek aan luchtverplaatsing. Wat je waarschijnlijk krijgt is dat de "grote" airco voortijdig afslaat omdat de ruimte waarin hij zich bevindt al lang koel is (of warm, afhankelijk van wat je wilt bereiken natuurlijk), terwijl de aangrenzende ruimtes nog lang niet op temperatuur zijn. Nu kun je nog harder gaan koelen/verwarmen en dat helpt wel wat, maar dat is natuurlijk helemaal niet efficiënt en ook niet comfortabel. En dus ook niet echt effectief.

En als je (dichte) deuren tussen die ruimtes hebt zitten, dan kun je het natuurlijk al helemaal vergeten. Dan kun je evt wel ruimte voorverwarmen of voorkoelen met open deuren, maar als het bijvoorbeeld echt goed warm is dat is heel je buitenmuur één grote radiator geworden en is die koelte zo weer weg als de deur dichtgaat.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• franssie

franssie

Save the albatross

@Jannibal23 Wat hierboven ook al gezegd wordt - als het echt niet openlijk verbonden ruimtes zijn dan ontkom je niet aan meerdere binnenunits.
Bedenk goed wat je precies wil bereiken, verwarmen (ook in de slaapkamers?) of voornamelijk koelen (juist in de slaapkamers omdat die vaak hoger gelegen zijn in traditionele bouw).
Als je het huis nu ook net in bezit hebt weet je ook nog niet hoe het zich gedraagt (ik heb een woonark meet plat dak en heel veel glas en toch kan ik de woonkamer redelijk houden met zonreflecterende gordijnen van de Hema en wat ventialtie). Toch te warm in de slaapkamer (door het dak) dus daar mijn eerste airco geplaatst, nu tweede in de woomkamer met als voornaamste doel verwarming (vloermodel) maar in de zomer heb ik voldoende zonnepanelen om zonder gêne ook daar de koeling te gebruiken.
Als je dat een beetje op een rij hebt, kan een installateur (of de kennisgroep hier) je wellicht beter adviseren.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

K!aus schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:16:
[...]

ik ben hier mee bezig; https://www.twoenter.nl/b...opwek-monitoren-domoticz/

Onze airco zit ook op een aparte groep. Als ik het klaar heb dan ben ik voor 3 tientjes klaar en heb ik de rapportage in Domoticz.
Hier ook via S0 (€9,50 ebay) rechtstreeks naar de Pi waar Domoticz op draait en van daaruit naar Grafana en PVOutput. Leuk speelgoed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQcVSTBe_6BS7F5qdH-F8nY6DLA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/YiIMNlM8Hg74X698ooyjHTF7.png?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• franssie

franssie

Save the albatross

Je zou eventueel iets zoals dit kunnen proberen https://efergy.com/elite-classic
Die zet je om de stroomkabel heen dus relatief eenvoudige installatie.

• eggiebert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-12-2024

Hier selfclean functie aangezet in setup menu voor bijde (ZSX) airco's . Werkt perfect, nooit last van rare luchtjes oid. Airco blijft dan altijd nadraaien na airco functie om te drogen.
Vwb monitoren van stroomverbruik : er is net een nieuwe wifi controller uit (Smart M-air) in deze app zit nu ook het monitoren van het verbruik / timer functies en bediening airco.
Heb hem zelf net besteld.

• Marco Geleijns
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-01 19:16
Koen g schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:46:
De kabel is niet aanwezig in de binnenunit maar wordt meegeleverd met de wifi-adapter.

De handleiding staat op:
https://www.daikin.nl/nl_nl/products/brp069b41.html

[ Voor 4% gewijzigd door Marco Geleijns op 27-01-2022 20:36 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:34

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Ik heb voor de MHI SRC/SRK35ZS-W op zolder afgelopen zomer ook €1700,- betaald. Volledig geïnstalleerd. De WT die ik het jaar daarvoor in de woonkamer heb laten installeren kwam op €1900,-.

@weebeast Gezien de inflatie overal lekker oploopt lijkt mij dit een scherpe prijs, als je een goed gevoel hebt bij de installateur gewoon doen :) Komen ze toevallig uit Apeldoorn?

[ Voor 40% gewijzigd door revolution-nl op 27-01-2022 20:49 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
Ik lees hier maar weinig over Hitachi en vraag me af hoe dat komt. Maakt onbekend, onbemind?. Bij ons bedrijf, struikel je over die dingen

MHI SRK 50 ZS-W

• wizzopa
Marco Geleijns schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:35:
[...]

De kabel is niet aanwezig in de binnenunit maar wordt meegeleverd met de wifi-adapter.

De handleiding staat op:
https://www.daikin.nl/nl_nl/products/brp069b41.html
Er zijn 2 type Sensira aircos die elk een ander type wifi module gebruiken. @Koen g

• Koen g
wizzopa schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:47:
[...]

Er zijn 2 type Sensira aircos die elk een ander type wifi module gebruiken. @Koen g
Daar was ik helaas ook net achter gekomen, WiFi module die ook met de FTXC35C moet werken is inmiddels besteld. Bedankt voor de hulp!

Hier hangt ook een LG MU3R19 met 1x 2,5 en 1x 3,5 KW binnen unit. Ik herken de discussie die al vaker over de defrosts bij LG is gevoerd. Al is het hier niet altijd standaard om de 3 uur, soms draait de 3,5KW in de woonkamer de hele middag rustig door zonder defrost. Maar ook met buiten +10 komen er (korte) defrosts voor, geregeld is dit ook om de 3 uur.. kan er alleen geen patroon of logica in ontdekken.

• w00key
mr_evil08 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:13:
[...]

Bij multi split moet je dat op alle binnenunits instellen anders werkt het niet, ik heb daar eens iemand over gehoord in dit topic dat het dan wel functioneerd.

Bijvoorbeeld de eco modus op alle binnenunits aanzetten.
Nope, dat was voor een ander merk.

LGs maken een *bling* bij elke geldige commando. Energy control knop geeft geen geluid; voor de zekerheid toch maar alle 3 units gestart, op koelen, en 40% ingesteld, zegt de AB display, maar nee hoor hij trekt gewoon 1500W, dat is niet 2040 x 40%.

Bij verwarmen doet de energy control knop niks op de AB, display verandert dan niet naar 80/60/40% bij herhaaldelijk indrukken en gaat dus nooit werken.

Conclusie: werkt niet met verwarmen, werkt niet met multi. Werkt waarschijnlijk met single split en koelen, maar dat kan ik niet testen.

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-01 22:45
revolution-nl schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:44:
[...]

[...]

Ik heb voor de MHI SRC/SRK35ZS-W op zolder afgelopen zomer ook €1700,- betaald. Volledig geïnstalleerd. De WT die ik het jaar daarvoor in de woonkamer heb laten installeren kwam op €1900,-.

@weebeast Gezien de inflatie overal lekker oploopt lijkt mij dit een scherpe prijs, als je een goed gevoel hebt bij de installateur gewoon doen :) Komen ze toevallig uit Apeldoorn?
Heb de installateur nog niet persoonlijk ontmoet. Communicatie verliep via mail maar hij heeft wel goede reviews. Hij zit in Oss:D.

Voor de 50zsx-w wil hij 2500. Twijfel of de zsx 500 Euro extra waard is.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

w00key schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:27:
[...]

LGs maken een *bling* bij elke geldige commando. Energy control knop geeft geen geluid; voor de zekerheid toch maar alle 3 units gestart, op koelen, en 40% ingesteld, zegt de AB display, maar nee hoor hij trekt gewoon 1500W, dat is niet 2040 x 40%.

Bij verwarmen doet de energy control knop niks op de AB, display verandert dan niet naar 80/60/40% bij herhaaldelijk indrukken en gaat dus nooit werken.

Conclusie: werkt niet met verwarmen, werkt niet met multi. Werkt waarschijnlijk met single split en koelen, maar dat kan ik niet testen.
Hier een single split LG en energy controle doet niks met verwarmen maar er zitten wel meer knopjes op die niks doen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Zuinig
weebeast schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 07:27:
[...]

Voor de 50zsx-w wil hij 2500. Twijfel of de zsx 500 Euro extra waard is.
Met die afweging zat ik toen ook. Uiteindelijk voor de gewone 50 gekozen. Omdat ik de airco liefst binnen een bepaald aantal jaar wil "terugverdienen" en liefst nog wat winst daarna. Of duidelijk meer comfort, als ik kiet zou spelen. Kon ook de airco tegen een erg gunstige prijs krijgen. Mocht ik na een aantal jaar positief op het verhaal terugkijken, zou ik waarschijnlijk wel voor een ZSX gaan maar dat weet ik dus nog niet.

MHI SRK 50 ZS-W

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-01 16:35

Gerco-M

mijn tornado res.

Zuinig schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:20:
[...]
Met die afweging zat ik toen ook. Uiteindelijk voor de gewone 50 gekozen. Omdat ik de airco liefst binnen een bepaald aantal jaar wil "terugverdienen" en liefst nog wat winst daarna. Of duidelijk meer comfort, als ik kiet zou spelen. Kon ook de airco tegen een erg gunstige prijs krijgen. Mocht ik na een aantal jaar positief op het verhaal terugkijken, zou ik waarschijnlijk wel voor een ZSX gaan maar dat weet ik dus nog niet.
Heb je de ZSX ook in bedrijf gezien om die te vergelijken met de andere types?
Ik had hier al een ZR-W en een ZSX en merkte toch wel dat de ZSX wat stiller is, beter moduleerd en op papier ook iets efficienter is dus dat vind ik samen de meerprijs zeker waard. Onze multisplit voor de slaapkamers heeft alleen ZSX units en heb daar nog geen seconde spijt van gehad.

Het is dus niet alleen “terugverdienen” maar ook een stukje extra comfort en gebruiksgemak wat je erbij krijgt en dat vind ik ook heel veel waard.
Dus @weebeast ik zou het wel weten hoor ;) Als je het budget er enigzins voor hebt dan krijg je daar vast geen spijt van. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Gerco-M op 28-01-2022 16:29 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• eggiebert
Vandaag de nieuwe wifi controller WF-RAC van MHI met Smart M-air app in mijn ZSX50 airco geplaatst en mee gespeeld. Eerste indruk is goed. Tov van mijn eerdere controllers (Airconwithme en dhz controller uit dit forum middels MQTT) vind ik deze een stuk beter werken. De app werkt redelijk soepel en controller is makkelijk in te bouwen en past precies boven de elektronica in de behuizing.
Meerwaarde is eindelijk :

- Instellen in halve graden!
- Instellen van alle richtingen boven/onder en links rechts.
- 3D auto optie is nu aanwezig.
- Energiemeting is nu ook aanwezig.
- Timerfuncties werken.

Enige minpuntje wat ik tot nu toe heb gevonden :

- Eco mode is niet aanwezig, deze blijft wel staan als je deze mode kiest op de normale afstandsbediening.
- Timerfuncties gaan via een server dus geen internet , geen timer start/stop.

Al met al voorlopig tevreden en hele verbetering met eerdere modules.

Ben in het bezit vd MHI SRK 25 en 50ZSX modellen.

• Zuinig
Gerco-M schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:28:
[...]

Nee maar ik had hier al eerder over de ZSX gelezen, dus was al wat geïnformeerd. De ZSX zal beter zijn, daar twijfel.ik niet aan.

Maar ben tot nu toe, absoluut tevreden moet ik zeggen en dat is voor nu mijn doel.

MHI SRK 50 ZS-W

• Dolbyadt
@w00key Ik kan vertellen dat tijdens verwarmen met een LG S09ET single split. Niks valt in te stellen. Behalve temperatuur. Terwijl met koelen je inderdaad een eco knop op de AB hebt en in de LG Thinq App kun je inderdaad 80/60/40% instellen. Helaas start de LG altijd eerst op vol vermogen om na een tijdje terug te moduleren.

LG S09ET opstart:
LG heeft tijdens verwarmen geen mogelijkheid om iets in te stellen helaas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4oJ5KsFB-VjhwkTXWieyED7iWds=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/PHgJTwd1aEqzHk0wwBScCq6B.png?f=fotoalbum_medium

Daikin Perfera FTXM35N opstart;
Dit is ingesteld met vraagbesturing aan instelling op automatisch. Je kunt het zelfs
handmatig instellen van 40% t/m 100%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NwQMbpZS9ILdHTJErDEQyVvs48=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/1Z7ScEnxoYYyu80AmwtQh52b.png?f=fotoalbum_medium
w00key schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:27:
[...]

• Martin7182
^^hoe zit dat eigenlijk bij andere merken/modellen? Kun je b.v. continue op de laagste stand draaien? Dan heb je geen pendelgedrag en een relatief lage stroomrekening. De temperatuur wordt dan gevolg i.p.v. oorzaak.

• HereIsTom
@Martin7182 Hier gaat de MHI SRC/SRK35ZS-W als hij aan gaat even naar zo’n 550W en zakt dan in een uurtje terug naar 190W en blijft daar op door draaien.
Om het hier warm te houden koste de afgelopen week zo’n 3 kWh per dag.

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-01 16:36
HereIsTom schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:58:
@Martin7182 Hier gaat de MHI SRC/SRK35ZS-W als hij aan gaat even naar zo’n 550W en zakt dan in een uurtje terug naar 190W en blijft daar op door draaien.
Voor hoeveel units/ruimtes is dit?

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• HereIsTom
KoningPaulus schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:11:
[...]

Voor hoeveel units/ruimtes is dit?
Is één unit MHI SRC/SRK35ZS-W die in de open keuken hangt.
Is appartement van 75m2, min de slaapkamers 25m2 die verwarmen we niet.

• Zuinig
Martin7182 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:49:
^^hoe zit dat eigenlijk bij andere merken/modellen? Kun je b.v. continue op de laagste stand draaien? Dan heb je geen pendelgedrag en een relatief lage stroomrekening. De temperatuur wordt dan gevolg i.p.v. oorzaak.
Bij mijn MHI 50 gaat dat niet. Bij de MHI 35 van mijn kennis ook niet. Je zult een bepaalde warmtevraag moeten hebben anders gaat hij pendelen. Eigenlijk best logisch als je er over nadenkt, hij levert gewoon wat nodig is maar e.e.a is niet zo makkelijk in te stellen als bij een gewone CV installatie. Je zult, als je geen pendelgedrag wilt, continue rekening moeten houden met de buitentemperaturen en warmteverlies van je woning (bij de een is dat veel, de ander weinig), of hem gewoon laten pendelen. E.e.a is gewoon uitproberen en expirimenteren in het begin en op een bepaald moment weet je wat je het beste in kunt stellen bij aan of afwezigheid. Sommigen kiezen voor doordraaien, anderen voor opstarten en afkoelen (waarbij je in het laatste geval wel een airco moet hebben wat dat aan kan om niet uren bezig te zijn).

Uiteraard verschilt dit allemaal per merk en model. Ik kan me zelfs voorstellen dat er binnen serie's nog heel wat verschillen kunnen zitten. Er is dan ook moeilijk een eenduidig antwoord op te geven.

MHI SRK 50 ZS-W

• Zuinig
Martin7182 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:49:
Je kunt dus op de laagste stand draaien passend bij wat de unit minimaal kan leveren. Dat is in de ene ruimte een hogere setpoint dan de andere. Dat zul je dus moeten uitzoeken. Een airco is geen bijster intelligent apparaat wat dat aangaat (er zijn te weinig parameters, lees: knoppen waar je aan kunt draaien) en je zult moeten meedenken, anders: pendelen. Mijn kennis accepteert het pendelgedrag overigens gewoon (ik niet). Dat is ook een mogelijkheid en dan draait hij wel heel zuinig. Of je dat wilt en wenselijk is verschilt per persoon.

[ Voor 11% gewijzigd door Zuinig op 29-01-2022 13:02 ]

MHI SRK 50 ZS-W

• HereIsTom
@Zuinig Sinds wij hem op 3D Auto hebben staan heeft hij niet niet meer gependeld en toont dus dat continue gedrag.

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:04
Op welke temperatuur stelt je de unit in en fan snelheid?

Mijn MHI SRC/SRK25ZS-W vertoont onderstaat gedrag, 21graden/Eco

De unit hangt in een ruimte van 16m2 met een doorgang van 160cm bij 230 cm naar een ruimte van >80m2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_DECjNoX9zqWvQXEPwNm3-GV0I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2Qj1aAy4CVD7UVgiSuyTNxcS.png?f=fotoalbum_large

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gerco-M schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:28:
[...]

Ik had hier al een ZR-W en een ZSX en merkte toch wel dat de ZSX wat stiller is, beter moduleerd en op papier ook iets efficienter is dus dat vind ik samen de meerprijs zeker waard. Onze multisplit voor de slaapkamers heeft alleen ZSX units en heb daar nog geen seconde spijt van gehad.

Het is dus niet alleen “terugverdienen” maar ook een stukje extra comfort en gebruiksgemak wat je erbij krijgt en dat vind ik ook heel veel waard.
Dus @weebeast ik zou het wel weten hoor ;) Als je het budget er enigzins voor hebt dan krijg je daar vast geen spijt van. ;)
De ZR kan je niet vergelijken met de ZS, de ZR is de entry lijn van MHI en maakt aanzienlijk meer geluid, ik heb naar deze unit gekeken voor de zolder maar ik ben afgehaakt op de DBa van de binnenunit, het geluid van de ZS en de ZSX is gelijk. De ZSX zou ik alleen nemen als je waarde hecht aan een hoge SCOP. Anders lekker voor de ZS gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 29-01-2022 13:11 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

eggiebert schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 20:01:
Vandaag de nieuwe wifi controller WF-RAC van MHI met Smart M-air app in mijn ZSX50 airco geplaatst en mee gespeeld. Eerste indruk is goed. Tov van mijn eerdere controllers (Airconwithme en dhz controller uit dit forum middels MQTT) vind ik deze een stuk beter werken. De app werkt redelijk soepel en controller is makkelijk in te bouwen en past precies boven de elektronica in de behuizing.
Meerwaarde is eindelijk :

- Instellen in halve graden!
- Instellen van alle richtingen boven/onder en links rechts.
- 3D auto optie is nu aanwezig.
- Energiemeting is nu ook aanwezig.
- Timerfuncties werken.

Enige minpuntje wat ik tot nu toe heb gevonden :

- Eco mode is niet aanwezig, deze blijft wel staan als je deze mode kiest op de normale afstandsbediening.
- Timerfuncties gaan via een server dus geen internet , geen timer start/stop.

Al met al voorlopig tevreden en hele verbetering met eerdere modules.

Ben in het bezit vd MHI SRK 25 en 50ZSX modellen.
Interessant, wat kost dat?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Chimsie78 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:09:
[...]

De unit hangt in een ruimte van 16m2 met een doorgang van 160cm bij 230 cm naar een ruimte van >80m2

[Afbeelding]
Dat is per situatie zo verschillend dat daar geen eenduidig antwoord op te geven is. Ik draai FAN AUTO , ECO op setpoint 23 en dan heb ik met deze temperaturen geen gependel. Setpoint 22 is een wereldverschil en dan wordt het een pendelfeestje terwijl de ruimte temperatuur maar een halve graden lager is.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GW2H37K.png

Ruimte temperatuur 20.5, 160m3

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 29-01-2022 13:18 ]

• HereIsTom
@Chimsie78 De unit staat ingesteld op 20° en op 3D Auto, totale ruimte is 55m2.
Zo ziet een dag er dan uit;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HGsbawMRr0D_kqGbyi-tj4_ABE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T5Yb0cLpA2LJdtLDcRFyrEYW.jpg?f=fotoalbum_large

• eggiebert
Module wordt aangeboden rond de 120€ verder is app gratis en geen maandelijkse kosten oid.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

eggiebert schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:15:
[...]

Module wordt aangeboden rond de 120€ verder is app gratis en geen maandelijkse kosten oid.
Heb je een link?

• Zuinig
Chimsie78 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:09:
[...]

[Afbeelding]
Net wat Revolution-nl ook zegt, sluit ik me bij aan.

De eco stand zorgt voor een verlaging van de temperatuur van 2 tot 2,5 graden. Eigenlijk vraag je dus geen 21 maar 18,5 tot 19 graden en dat is veel te weinig. Dat probleem had ik ook in het begin. Je setpoint moet gewoon omhoog, onder de 21 setpoint wordt het hier een pendelfeest. Vergeet die ECO stand, dat is de boel voor de gek houden. E.e.a moet je uittesten.

MHI SRK 50 ZS-W

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Zuinig schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:46:
[...]

De eco stand zorgt voor een verlaging van de temperatuur van 2 tot 2,5 graden. Eigenlijk vraag je dus geen 21 maar 18,5 tot 19 graden en dat is veel te weinig. Dat probleem had ik ook in het begin. Je setpoint moet gewoon omhoog, onder de 21 setpoint wordt het hier een pendelfeest. Vergeet die ECO stand, dat is de boel voor de gek houden. E.e.a moet je uittesten.
ECO zorgt ook dat hij rustiger naar zijn setpoint verwarmt en er dus rustig naartoe pruttelt i.p.v. vol gas met fanspeed MAX.

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
revolution-nl schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:11:
[...]

De ZR kan je niet vergelijken met de ZS, de ZR is de entry lijn van MHI en maakt aanzienlijk meer geluid, ik heb naar deze unit gekeken voor de zolder maar ik ben afgehaakt op de DBa van de binnenunit, het geluid van de ZS en de ZSX is gelijk. De ZSX zou ik alleen nemen als je waarde hecht aan een hoge SCOP. Anders lekker voor de ZS gaan.
Of als je waarde hecht aan een stillere buitenunit, daar is de ZSX toch ook echt beter..

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Only schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:56:
[...]

Of als je waarde hecht aan een stillere buitenunit, daar is de ZSX toch ook echt beter..
Volgens de specs volgens mij niet stiller dan de ZS.
/edit: buitenunit. Ja dat zou kunnen, niet naar gekeken bij mijn vergelijk omdat dit in mijn situatie niet van belang is.

[ Voor 25% gewijzigd door revolution-nl op 29-01-2022 13:59 ]

• HereIsTom
Zuinig schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:46:
[...]

Ik gebruik geen Eco stand, maar 3D Auto!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-01 16:35

Gerco-M

mijn tornado res.

ik heb nog een tip waar anderen misschien ook wat aan hebben.

Zoals velen pendelde onze slaapkamer unit er rustig op los omdat het een kleine kamer is en een 2.5 kw unit dan alweer groot is. Ik dacht dat we dit probleem ondervangen hadden omdat deze slaapkamer altijd koud was, maar het “probleem” is nu dat ik na wat creatief isoleren op zolder deze slaapkamer opeens heel weinig warmtevraag heeft en dus ook veel meer pendeld.

Veel multisplit units hebben last van het “bleeding” van warmte, en ik heb nu gemerkt dat als ik onze ZSX 25 gewoon op mode ventileren zet en fanstand 1, er nog steeds voldoende warmte uit komt en in deze mode natuurlijk niet meer pendeld!
Voor deze slaapkamer overdag stond de setpoint op 18 en werkelijke temp ca 19, en daarmee ging de unit pendelen. Nu met mode ventileren is de temperatuur ca 20 de hele dag, en dus geen pendelen. Een kantoorkamer op dezelfde verdieping op dezelfde multisplit staat de hele dag op setpoint 24 als warmtevraag voor de multisplit.

De slaapkamer houden we de hele dag op de laagste mogelijk temperatuur zodat het daar savonds al warm genoeg is en we snachts de unit gewoon uit kunnen houden.

Ik durf zelfs te beweren dat nu met mode stand ventileren voor de slaapkamer het energieverbruik lager is, maar ik kan dat absoluut nog niet onderbouwen. Ik houd de data in de gaten in elk geval.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• vinom
  • Laatst online: 13:31
Gerco-M schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:25:

Zoals velen pendelde onze slaapkamer unit er rustig op los omdat het een kleine kamer is en een 2.5 kw unit dan alweer groot is. Ik dacht dat we dit probleem ondervangen hadden omdat deze slaapkamer altijd koud was, maar het “probleem” is nu dat ik na wat creatief isoleren op zolder deze slaapkamer opeens heel weinig warmtevraag heeft en dus ook veel meer pendeld.

Veel multisplit units hebben last van het “bleeding” van warmte, en ik heb nu gemerkt dat als ik onze ZSX 25 gewoon op mode ventileren zet en fanstand 1, er nog steeds voldoende warmte uit komt en in deze mode natuurlijk niet meer pendeld!
Voor deze slaapkamer overdag stond de setpoint op 18 en werkelijke temp ca 19, en daarmee ging de unit pendelen. Nu met mode ventileren is de temperatuur ca 20 de hele dag, en dus geen pendelen. Een kantoorkamer op dezelfde verdieping op dezelfde multisplit staat de hele dag op setpoint 24 als warmtevraag voor de multisplit.

De slaapkamer houden we de hele dag op de laagste mogelijk temperatuur zodat het daar savonds al warm genoeg is en we snachts de unit gewoon uit kunnen houden.

Ik durf zelfs te beweren dat nu met mode stand ventileren voor de slaapkamer het energieverbruik lager is, maar ik kan dat absoluut nog niet onderbouwen. Ik houd de data in de gaten in elk geval.
Dat is nog wel een leuke om te proberen inderdaad. Thanks!

• rupsen
Gerco-M schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:25:

het lijkt me sterk dat het heel veel zuiniger is.

dat "bleeden" is omdat hij z'n condensatie target niet haalt bij de unit die aan staat.
dan moet het systeem dus in de overige binnendelen condenseren.

als hij daar nu meer condenseert, wat dus gebeurt als je ventileert, heb je hetzelfde als dat je hem gewoon op verwarmen zou zetten.

het is natuurlijk slechts theorie, wellicht dat de data anders laat zien :9

• Zuinig
HereIsTom schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:17:
[...]

Ik gebruik geen Eco stand, maar 3D Auto!
ik zou de 3D stand nog eens kunnen proberen. Persoonlijk vind ik hem dan heel raar met z'n ventilator roosters omgaan. Ben dan bang dat te veel warmte om de unit bij mij gaat hangen. Denk niet dat dat hier gaat werken. Zal ik eens moeten gaan testen.

[ Voor 8% gewijzigd door Zuinig op 29-01-2022 15:45 ]

MHI SRK 50 ZS-W

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:32
Hej,

Ik ben in het bezit van 2 split SRC35ZS-W1 units van Mitsubishi. Ik wil graag monitoren wat deze doen in stroomverbruik. Nu kan dit door ze aan te sluiten op een aparte groep in de meterkast en hier een kWh meter tussenzetten, maar dit worden 2 groepen aangezien het 2 3.5KW units zijn. Hoe pakken jullie dit aan qua monitoring zonder het complex te maken?

Gr. Erwin

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Zuinig
ecn1985 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:52:
Hej,

Hoe pakken jullie dit aan qua monitoring zonder het complex te maken?

Gr. Erwin
ik doe het tot nu toe met een simpele energiemeter. Dan kun je natuurlijk maar heel beperkt dingen zien: verbruik op dat moment en kWh en tijd. Plus gemiddeld verbruik berekenen. Achteraf kun je san niet zien of er gependelt is (kun je een beetje afleiden uit het gemiddeld verbruik) en defrosts (Dat zie ik al aan de weersvoorspelling vaak of dat gaat gebeuren). Allemaal natte vingerwerk maar wel een hele simpele oplossing.

MHI SRK 50 ZS-W

• ecn1985
Zuinig schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 16:02:
[...]
ik doe het tot nu toe met een simpele energiemeter. Dan kun je natuurlijk maar heel beperkt dingen zien: verbruik op dat moment en kWh en tijd. Plus gemiddeld verbruik berekenen. Achteraf kun je san niet zien of er gependelt is (kun je een beetje afleiden uit het gemiddeld verbruik) en defrosts (Dat zie ik al aan de weersvoorspelling vaak of dat gaat gebeuren). Allemaal natte vingerwerk maar wel een hele simpele oplossing.
Oke, hoe heb je die aangesloten? Is dat met een stekker? De unit die ik heb zijn zonder stekker aangesloten. Het gaat mij voornamelijk over het verbruik. Ga ze niet inzetten als hoofdverwarming OID zijn voornamelijk voor koeling en als back-up mocht de LW Wp het zwaar hebben bij extreme kou.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:52
Hej,

Ik ben in het bezit van 2 split SRC35ZS-W1 units van Mitsubishi. Ik wil graag monitoren wat deze doen in stroomverbruik. Nu kan dit door ze aan te sluiten op een aparte groep in de meterkast en hier een kWh meter tussenzetten, maar dit worden 2 groepen aangezien het 2 3.5KW units zijn. Hoe pakken jullie dit aan qua monitoring zonder het complex te maken?

Gr. Erwin
Ik hoop dat je het niet over 2 groepen hebt omdat je denkt dat het verbruik 2x3.5kW is? Dit is namelijk zeer waarschijnlijk het koel/verwarmings vermogen en dus niet het verbruik, deze kunnen makkelijk samen op één groep. Monitoren kan met een tussenmeter of iets als een Shelly EM.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Zuinig
ecn1985 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 16:06:
[...]

Oke, hoe heb je die aangesloten? Is dat met een stekker? De unit die ik heb zijn zonder stekker aangesloten. Het gaat mij voornamelijk over het verbruik. Ga ze niet inzetten als hoofdverwarming OID zijn voornamelijk voor koeling en als back-up mocht de LW Wp het zwaar hebben bij extreme kou.
dan is dat geen oplossing voor jou. Zullen nog wel reacties volgen

MHI SRK 50 ZS-W

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-01 16:05
Hej,

Gr. Erwin
Ik heb mijn beide SRK35ZS-W's samen op één groep zitten, ze blazen toch nooit beide op vol vermogen. Voor de monitoring qua energie heb ik een Shelly EM in de groepenkast zitten. Voor de overige monitoring (en de bediening uiteraard ;) ) heb ik deze in de binnenunits en gekoppeld aan Home Assistant.

• ecn1985
dennistd schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 16:17:
[...]

Ik heb mijn beide SRK35ZS-W's samen op één groep zitten, ze blazen toch nooit beide op vol vermogen. Voor de monitoring qua energie heb ik een Shelly EM in de groepenkast zitten. Voor de overige monitoring (en de bediening uiteraard ;) ) heb ik deze in de binnenunits en gekoppeld aan Home Assistant.
ah oke, helemaal duidelijk. Ik was in de veronderstelling dat dit niet zou kunnen op 1 groep. Bedankt voor het advies dan weet ik dat ik dit in elk geval gewoon kan doen en dan zet ik er denk ik een homewizard wifi KWH meter tussen voor het verbruik.

• ecn1985
dennistd schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 16:17:
[...]

Wow dit is ook een mooie oplossing. Ga hier zeker ook naar kijken in de toekomt. Eerst de basis maar eens goed neerzetten.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:49
Zuinig schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:58:
[...]
Je kunt dus op de laagste stand draaien passend bij wat de unit minimaal kan leveren. Dat is in de ene ruimte een hogere setpoint dan de andere. Dat zul je dus moeten uitzoeken. Een airco is geen bijster intelligent apparaat wat dat aangaat (er zijn te weinig parameters, lees: knoppen waar je aan kunt draaien) en je zult moeten meedenken, anders: pendelen. Mijn kennis accepteert het pendelgedrag overigens gewoon (ik niet). Dat is ook een mogelijkheid en dan draait hij wel heel zuinig. Of je dat wilt en wenselijk is verschilt per persoon.
Hier idem. Multisplit met 3 binnenunits. Meestal 1 unit in gebruik (als we het al gebruiken).

We hebben gemerkt dat pendelen hier de manier is om zuiniger te draaien. Normaal minimaal 320W, met pendelen hadden we afgelopen week over een periode van 20 uur een gemiddeld gebruik van 207W. Daar waren we wel blij mee.

• HereIsTom
Zuinig schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:44:
[...]
ik zou de 3D stand nog eens kunnen proberen. Persoonlijk vind ik hem dan heel raar met z'n ventilator roosters omgaan. Ben dan bang dat te veel warmte om de unit bij mij gaat hangen. Denk niet dat dat hier gaat werken. Zal ik eens moeten gaan testen.
In het begin moest de unit hier even zoeken naar de juiste instellingen met 3D Auto, maar na twee dagen ging het ineens goed en sindsdien draait hij nu nog steeds stabiel continue.
Hier komt de warmte nu vanuit de open keuken prima in de woonkamer

• HereIsTom
Hej,

Gr. Erwin
Gewoon met twee Energy Sockets er tussen;
https://www.homewizard.nl/energy-socket

• Martin7182
Jammer, het kan dus niet. Ik zou liever hebben dat hij start op 190W en daar blijft. Maar goed, het zal me niet er van weerhouden om er ook een aan te schaffen :-)
Pagina: 1 ... 104 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic