Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 105 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.518 views

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05-2025
HereIsTom schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:17:
[...]

Ik gebruik geen Eco stand, maar 3D Auto!
Ik had hem ook op 3D stand draaien maar het verbuik kreeg ik niet omlaag ( 350w) ik had al een eerder vernomen van @revolution-nl dat hij op eco stand tevreden was. Dus heb ik dat de laatste paar dagen getest. Nu heb ik wel een zsx ipv zs en nu gaat hij meer terug naar onder de 150w hij draait ook regelmatiger en stiller. Bij 3D gaat de fan aldoor sneller en langzamer. En bij eco met een setpiont van 20c wordt het uiteindelijk net iets boven de 20c maar om daar te komen vanaf 17c duurt wel langer. Wel raar dat in het boekje staat dat iets van eco is een verlaging van 2 graden wat bij de zs ook het geval lijkt te zijn maar lijkt niet zo te zijn bij de zsx. Ik heb hem ook wel eens geprobeert op silent stand dat was ook gelijkmatiger maar als het kouder wordt dan komt hij niet op toeren. Ik blijf nu eens bij eco en ga kijken hoe dat gaat als het kouder wordt maar met deze temperaturen gaat het prima .

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
evtje schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:07:
[...]

Ik had hem ook op 3D stand draaien maar het verbuik kreeg ik niet omlaag ( 350w) ik had al een eerder vernomen van @revolution-nl dat hij op eco stand tevreden was. Dus heb ik dat de laatste paar dagen getest. Nu heb ik wel een zsx ipv zs en nu gaat hij meer terug naar onder de 150w hij draait ook regelmatiger en stiller. Bij 3D gaat de fan aldoor sneller en langzamer. En bij eco met een setpiont van 20c wordt het uiteindelijk net iets boven de 20c maar om daar te komen vanaf 17c duurt wel langer. Wel raar dat in het boekje staat dat iets van eco is een verlaging van 2 graden wat bij de zs ook het geval lijkt te zijn maar lijkt niet zo te zijn bij de zsx. Ik heb hem ook wel eens geprobeert op silent stand dat was ook gelijkmatiger maar als het kouder wordt dan komt hij niet op toeren. Ik blijf nu eens bij eco en ga kijken hoe dat gaat als het kouder wordt maar met deze temperaturen gaat het prima .
Inderdaad werkt de eco stand hier niet, hij verbruikt dan wel minder, maar is logisch omdat hij 2° kouder is en de warmte wordt ook niet meer door de hele ruimte geblazen.
3D Auto is echt de beste stand, Als je ‘m aanzet en het temperatuurverschil is te groot gaat hij in het begin wat harder werken, maar na verloop van tijd zakt hij steeds verder terug en draait dan ook rustig om het oo temperatuur te houden.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• HereIsTom
Martin7182 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:12:
[...]

Jammer, het kan dus niet. Ik zou liever hebben dat hij start op 190W en daar blijft. Maar goed, het zal me niet er van weerhouden om er ook een aan te schaffen :-)
Het ligt aan het temperatuurverschil en bij het opstarten moet hij ook eerst nog opwarmen, daarom is het verbruik in het begin ook hoger, maar dat is bij een CV ketel ook.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Frank.v
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-01-2025
Goedemorgen, zojuist willen wij onze woonkamer gaan verwarmen met een airco. Hier had ik eerder al advies over gevraagd betreft de hoeveelheid kw's. Nu zit ik met het volgende, momenteel hebben we op onze boven verdieping een mhi heavy srk 25 zsw systeem, in de woonkamer zouden we een mhi srf 35 zsw vloermodel willen plaatsen.

Theoretisch zou dit samen op 1 buitenunit moeten kunnen ipv twee buitenunits, de buitenunit van de huidige 2.5kw moet dan worden verwijderd. Is dit aan te raden of zouden jullie adviseren om 2x een single unit systeem toe te passen met deze twee binnenunits? Dit ivm dat de units buiten in een kleinere tuin komen te hangen en hierdoor optisch veel ruimte innemen.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Frank.v schreef op zondag 30 januari 2022 @ 06:03:
Goedemorgen, zojuist willen wij onze woonkamer gaan verwarmen met een airco. Hier had ik eerder al advies over gevraagd betreft de hoeveelheid kw's. Nu zit ik met het volgende, momenteel hebben we op onze boven verdieping een mhi heavy srk 25 zsw systeem, in de woonkamer zouden we een mhi srf 35 zsw vloermodel willen plaatsen.

Theoretisch zou dit samen op 1 buitenunit moeten kunnen ipv twee buitenunits, de buitenunit van de huidige 2.5kw moet dan worden verwijderd. Is dit aan te raden of zouden jullie adviseren om 2x een single unit systeem toe te passen met deze twee binnenunits? Dit ivm dat de units buiten in een kleinere tuin komen te hangen en hierdoor optisch veel ruimte innemen.
Qua pendelgedrag zal zit voornamelijk afhangen van hoeveel beide units samen dan wel los van elkaar worden gebruikt. Als ze vaak samen draaien is een duo beter, qua minimumvermogen, dus minder pendelen. Als ze echter vaak alleen draaien, duss bijvoorbeeld overdag beneden en 's nachts boven, dan is het eigenlijk beter om 2 singles te nemen.

Maar uiteraard is het gebrek aan ruimte een valide argument om toch een duo te nemen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:32
HereIsTom schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:15:
@Chimsie78 De unit staat ingesteld op 20° en op 3D Auto, totale ruimte is 55m2.
Zo ziet een dag er dan uit;

[Afbeelding]
Vanochtend de settings aangepast, van ECO setpoint 21° naar 3D Auto 20° en het pendelen is gestopt.

Dit is met de schuifdeuren open naar de woonkamer, benieuwd wat er gebeurd wanneer de ruimte op temperatuur is. Dit is alvast een verbetering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vP_FYbMNiVqLMQG3OcRlrRd_NIY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qHraLYL6PD6B253v9rHTtL8t.png?f=fotoalbum_large

De begin piek, is wanneer ik de unit aanzet.

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:32
Advies gevraagd, welke capaciteit MHI ZSX adviseren jullie om de gehele beneden verdieping te verwarmen?

Betreft een woonhuis uit 2003, geschakelde woning (buren links) de buitenmuren zijn geïsoleerd met 100mm ultrawall RC 5.0m2 k*w en de vloer RC 4.5m2 k*w.

Ik heb recentelijk een MHI ZS 2.5 laten installeren in het kantoor en we zijn voornemens om een MHI ZSX 35 of 50 te plaatsen in de keuken. graag zou ik de beneden verdieping geheel willen verwarmen met beide unit.

Zouden jullie op basis van de vloertekening en bovenstaande gegevens een advies kunnen geven?

De schuifdeuren van het kantoor zullen vaker openstaan dan dicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHYSJc6I81mXDh-etj2tjhvSbnc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/km2gzJKXfyu1dkWlnncuTIXf.png?f=fotoalbum_large

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
Ik ben ook eens begonnen met expirimenteren op auto 3D stand. Heb alleen momenteel wat weinig tijd om uit te testen. Mijn eerste snelle indruk is dat hij in de woonkamer stabieler lijkt, wat ook logisch is aangezien de warmte beter verdeeld wordt. De buitenunit varieert meer, ik hoor het en zie het op de energiemeting. Ik weet echter nog niet of dit na lange tijd meer stabiliseert (na aantal uren). Ook qua verbruik zal ik nog moeten testen.

Vraagje aan Tom Herels: Jij gebruikt setpoint 20 graden. Welke hoofdstand gebruik jij? AUTO of Verwarmen (het zonnetje) en welke fanstand selecteer je? (momenteel werk ik het meest met fanstand 2). Ondanks dat er in de handleiding staat de fan dan in 3D stand automatsch geregeld wordt, merk ik dat hij toch ( misschien in eerste instantie?), gewoon varieert met selcteren van een andere stand. De AUTO fanstand gebruik ik bijna nooit, dan wordt hij toch wat nerveus (hij kan dan ook blijkbaar 8 stappen maken ipv 4).

MHI SRK 50 ZS-W

• HereIsTom
@Zuinig Ik gebruik de stand HEAT, dus verwarmen, de AUTO stand gebruik ik nooit.
Met 3D Auto maakt de Fan stand niet uit, deze wordt dan automatisch geregeld, dus je kan ‘m gewoon op 2 laten staan.
De setpoint 20° werkt bij de buitentemperaturen van de afgelopen weken goed, dan wordt het hier binnen ook ruim 20°. Als het echt kouder wordt moet het setpoint wel hoger denk ik, maar ligt ook aan de ruimte die je wilt verwarmen.
Met 3D Auto heb ik gemerkt dat de eerste paar keer het systeem nog moet zoeken naar de juiste instellingen, maar na paar dagen werkt het hier nu al enkelen weken prima.
Hij gaat hier ‘s nachts wel uit, dan koelt het af naar zo’n 17°.

@Chimsie78 Mooi dat het bij jou nu ook lijkt te werken, ondanks dat hij op een moeilijke plek hangt.
Ik denk wel dat je die schuifpui open moet houden.
En hoe langer hij aan staat hoe lager hij zakt als er geen temperatuursverschillen optreden.

En ik denk als je ze beide wilt gebruiken, dat een 3,5kWh genoeg is, de nieuwe plek lijkt me goed als die ruimtes naar de woonkamer altijd open zijn.
In de woonkamer zelf wordt lastig omdat hij dan bijna altijd vlakbij je blaast.

@Frank.v Ik zou die van boven lekker laten staan en beneden een aparte binnen/buiten unit nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door HereIsTom op 30-01-2022 12:09 ]

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:51
HereIsTom schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:58:
[...]

Het ligt aan het temperatuurverschil en bij het opstarten moet hij ook eerst nog opwarmen, daarom is het verbruik in het begin ook hoger, maar dat is bij een CV ketel ook.
Bedankt voor de toelichting. Ik snap dat het zo werkt, maar had ook graag een "domme" modus gehad waarbij helemaal niet naar de temperatuur wordt gekeken. Zoals een simpel straalkacheltje zonder thermostaat. Hooguit met oververhittingsbeveiliging. Wel met timer; paar uurtjes verwarmen op laagste stand, klaar :)

• Zuinig
HereIsTom schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:07:
@Zuinig Ik gebruik de stand HEAT, dus verwarmen, de AUTO stand gebruik ik nooit.
Met 3D Auto maakt de Fan stand niet uit, deze wordt dan automatisch geregeld, dus je kan ‘m gewoon op 2 laten staan.
De setpoint 20° werkt bij de buitentemperaturen van de afgelopen weken goed, dan wordt het hier binnen ook ruim 20°. Als het echt kouder wordt moet het setpoint wel hoger denk ik, maar ligt ook aan de ruimte die je wilt verwarmen.
Met 3D Auto heb ik gemerkt dat de eerste paar keer het systeem nog moet zoeken naar de juiste instellingen, maar na paar dagen werkt het hier nu al enkelen weken prima.
Hij gaat hier ‘s nachts wel uit, dan koelt het af naar zo’n 17°.
Dank voor je antwoord.

Ik gebruik de AUTO stand wel bij afwezigheid. Hij weet dan de ruimte genoeg op temperatuur te houden op een minimale stand (bij mij 21 en fanstand 1), tussen 16,6 en 18,3 graden, afhankelijk van buitentemperatuur. AUTO stand is zuiniger maar de verwarming is dan ook maar minimaal om comfortabel te voelen (logisch natuurlijk). Voor sommige situaties genoeg echter.

Zal komende tijd eens uitgebreid gaan expirimenteren met 3D. Heb er deze week wat weinig tijd voor.

MHI SRK 50 ZS-W

• Zuinig
Martin7182 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:41:
[...]

Bedankt voor de toelichting. Ik snap dat het zo werkt, maar had ook graag een "domme" modus gehad waarbij helemaal niet naar de temperatuur wordt gekeken. Zoals een simpel straalkacheltje zonder thermostaat. Hooguit met oververhittingsbeveiliging. Wel met timer; paar uurtjes verwarmen op laagste stand, klaar :)
Klopt, dit mis ik ook.

MHI SRK 50 ZS-W

• HereIsTom
Martin7182 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:41:
[...]

Kun je ‘m dan niet gewoon op bijv. 25° of hoger zetten, dan blijft hij net als een straalkachel lekker doordraaien totdat je ‘m uit zet, evt. met timer.

• Martin7182
@HereIsTom Ik had begrepen dat hij dan op hoog vermogen begint te draaien, dus nee. Mijn "domme" straalkachel heeft gewoon een lage stand waarin hij constant relatief weinig verbruikt.

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
Gisteren wou ik naast mijn L/W de L/L aanzetten om even snel de boel te verwarmen. Helaas kwam er geen warme lucht uit en ben ik vandaag op onderzoek gegaan. Buiten bij de unit zag ik een kleine olievlek liggen precies onder de dunne leiding, ik neem aan een lekkage?

De installateur is helaas failliet dus daar kan ik niet meer bij aankloppen. Als het inderdaad een lekkage is zou het apparaat dan volledig leeg zijn van de koudestof? Ik ga maar op zoek naar een bedrijf dat de airco opnieuw kan vullen.

• HereIsTom
@SmoothTweaker Ik zou inderdaad een erkende installateur vragen om daar naar te laten kijken.

@Martin7182 Ik heb hier ook een straalkachel, die heeft gewoon 2 standen, 1,7 kWh en 2,5 kWh, die begint dus ook op die standen en blijft ook op die standen draaien inderdaad, maar het verbruik is dan ook 10x zoveel als met de Airco, plus dat de straalkachels altijd veel meer lawaai maken! ;)

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-09-2025
Hi, na aanschaf zonnepalen wordt ons volgende projectje de aanschaf van een airco in een aantal kamers.

Ik heb van een paar installateurs offertes gekregen, prijzen lopen enorm uiteen.

Apparatuur
  • Daikin 3MXM68N9 buitenunit + Daikin FTXM25R binnenunits
  • LG MU3R21 buitenunit + LG PC09SQ binnenunits
  • MHI SCM 60 ZS-W buitenunit + MHI SRK 25 ZS-W binnenunits
  • ME MXZ-4F72 VF buitenunit + ME MSZ-AP15-VFbinnenunits
Mijn idee van kwaliteit van de merken (voor zover je dat in het algemeen kan zeggen):
Hoog: Daikin/Mitsubishi Electric
Medium: Mitsubishi Heavy Industries
Lager: LG

De prijzen van de offertes zien er qua volgorde anders uit, maar dat lijkt meer aan de kosten van de installateur te liggen.

N.B.: naast een kwalitatief goede airco wil ik ook met Home Assistant het spul uitlezen/aansturen, het liefst lokaal, als dat niet mogelijk is, dan via een app/cloud.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

• HereIsTom
Henkiejoo schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:46:
Hi, na aanschaf zonnepalen wordt ons volgende projectje de aanschaf van een airco in een aantal kamers.

Ik heb van een paar installateurs offertes gekregen, prijzen lopen enorm uiteen.

Apparatuur
Mijn idee van kwaliteit van de merken (voor zover je dat in het algemeen kan zeggen):

De prijzen van de offertes zien er qua volgorde anders uit, maar dat lijkt meer aan de kosten van de installateur te liggen.

N.B.: naast een kwalitatief goede airco wil ik ook met Home Assistant het spul uitlezen/aansturen, het liefst lokaal, als dat niet mogelijk is, dan via een app/cloud.

Het is net iets anders, van hoog naar laag;
MHI
Daikin
ME
LG

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
HereIsTom schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:57:
[...]

Het is net iets anders, van hoog naar laag;
MHI
Daikin
ME
LG
Daikin hoger waarderen dan ME ;w Foei :p

Laten we gewoon zeggen dat Daikin, ME en MHI nagenoeg gelijkwaardig zijn. Wij hebben geen objectieve data om eventueel te kunnen bepalen welke van de drie het beste is. Die volgorde is dan ook echt totaal uit de lucht gegrepen.

[ Voor 6% gewijzigd door Glashelder op 30-01-2022 20:04 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Apparatuur

Je wilt drie kamers pakken met dus 3x 2.5 kW? Ik vind alle voorgestelde buitenunits nogal flink voor dit totaal. Max 5kW is zat.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• GermanPivo
  • Nu online
-

[ Voor 100% gewijzigd door GermanPivo op 30-01-2022 21:38 ]

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21:49
Hier sinds enkele maanden een triple split in huis (Mitsubishi Electric MXZ-3F68VF3 Multi-split buitenunit - 6,8 kW). Ondanks dat het een unit is met flink wat vermogen valt het verbruik me zacht gezegd behoorlijk tegen; ik gebruik voornamelijk de unit om de woonkamer van 125m3 te verwarmen (fan stand 4, temp 21 graden) te verwarmen van 0800 tot 2130 en verbruik elke dag zo'n 17 tot 22 kwh (gemeten met een homewizard socket).

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
slagroomsoes schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:20:
Hier sinds enkele maanden een triple split in huis (Mitsubishi Electric MXZ-3F68VF3 Multi-split buitenunit - 6,8 kW). Ondanks dat het een unit is met flink wat vermogen valt het verbruik me zacht gezegd behoorlijk tegen; ik gebruik voornamelijk de unit om de woonkamer van 125m3 te verwarmen (fan stand 4, temp 21 graden) te verwarmen van 0800 tot 2130 en verbruik elke dag zo'n 17 tot 22 kwh (gemeten met een homewizard socket).
Zet je de unit ‘s nachts uit? Hoe is je isolatie/warmteverlies? Hoeveel gas stond er tegenover die 17 tot 22 kWh? Stook je nu warmer dan voorheen?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21:49
We stoken iets warmer, gasverbruik heb ik voorheen niet gemeten (gemiste kans), jaarverbruik toen de cv nog gebruikt werd zo'n 1300m3 maar dat zegt nu dan niet zoveel.

Unit staat 's nachts uit. Redelijk wat glas in de kamer (dubbel, nog geen hr++).

[ Voor 20% gewijzigd door slagroomsoes op 30-01-2022 20:32 ]

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-01 16:35

Gerco-M

mijn tornado res.

slagroomsoes schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:30:
We stoken iets warmer, gasverbruik heb ik voorheen niet gemeten (gemiste kans), jaarverbruik toen de cv nog gebruikt werd zo'n 1300m3 maar dat zegt nu dan niet zoveel.

Unit staat 's nachts uit. Redelijk wat glas in de kamer (dubbel, nog geen hr++).
Wel als je je gasverbruik nu per dag een beetje bijhoud en kan terugrekenen naar een jaarverbruik schatting. En weet wat je elektriciteits kosten per dag / maand gaan worden.
Dan kan je zien of je netto misschien al bespaard.
Het moet echt wel heel raar lopen wil je nu met de L/L hogere kosten per jaar hebben.

Ik zit hier voor dezelfde woonkamer ruimte op ca 15 kwh per dag, dus het verbaasd me niet. En natuurlijk kan je besparen door de thermostaat iets lager te zetten, of op 18C als je er niet bent, en als je thuis bent op de gewenste hogere temperatuur. Daarmee bespaar ik hier toch wel 5 kwh per dag.
En goede of minder goede isolatie maakt natuurlijk ook een groot verschil, maar dat geld voor CV of L/L verwarmen.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:59
Ik vind het nog best veel 15 kwh per dag.
Mijn woonkamer is 150 m3 en gemiddeld verbruik tussen de 5 en 7 kwh per dag deze start om 10:00 en stop om 22:00
Ik heb wel een vloer bijverwarming die ik wat opwarm.
Als ik deze uitzet dan dan gebruik ik maar net 1 kwh meer.

[ Voor 9% gewijzigd door merlin1201 op 30-01-2022 21:43 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:44
merlin1201 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:39:
Mijn woonkamer is 150 m3 en gemiddeld verbruik tussen de 5 en 7 kwh per dag deze start om 10:00 en stop om 22:00
Ik denk dat het verbruik van zoveel factoren afhangt dat het nauwelijks te zeggen is of dit veel of weinig is.

Wij gebruikten afgelopen week zo'n ruime 7kW over rond de 20 uur, maar dat was grotendeels met een setpoint van 18graden. Met iedere graad die je hoger instelt zien we hier een significant hoger gebruik. En dan hebben wij maar een kamer van ongeveer 50 a 55m3.

• Martin7182
Met dit warme/zonnige weer hoef je niet veel te stoken. Ik heb nog geen L/L warmtepomp, maar de CV staat hier al 3 dagen uit.
Hoeveel gebruikten mensen vorig jaar rond deze tijd? Toen was het toch behoorlijk koud?

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:42

Ik heb hier zelf de MU3R19 (en een 2e R19, 1 R21 bij buren) en zou het niet aanraden voor vervanging van CV.

Zonder extra apparatuur is het zeer beperkt in programmeren (alleen aan/uit op tijd, geen temperatuur, fan stand, etc.) en de verwarm modus werkt is geen prioriteit - vermogen beperken (energy control) en silent mode (beetje sociaal voor de buren) werkt daar niet mee in tegenstelling tot andere merken. Energy control werkt sowieso niet met multi, dat is nog een extra minpunt als je daar voor kies.

Persoonlijk hebben we ook nog last van een hele domme defrost regeling die elke 3 uur altijd gaat ontdooien en veel meer stroom vreet dan nodig is, dat lijkt bij single split geen probleem te zijn. Ik heb nog geen reactie van LG of dat de bedoeling is. Dus daar ook weer een minpunt voor LG multi specifiek.

Met een bedrade wandbediening is programmering misschien op te lossen, vraag na welke dat kan en hoeveel dat extra kost, of je doet het via Home Assistant, maar ik heb nog geen fijne scheduler addon gevonden die het goed kan. "API" is alleen via web en de HA module is reverse engineered met een client secret uit de LG app, toen ze van v1 naar v2 gingen was dat een tijd stuk tot de nieuwe versie gereverse engineerd was.

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:36
@SmoothTweaker Dat heb ik ook gehad. Olie op de muur waar de leiding naar binnen gaat. Gas is bijgevuld en na een maand was de compressor vastgelopen. Deze is opengezaagd en er zal bijna geen olie in. Samen met het koelgas loopt ook de olie. Er is alleen geen mogelijkheid om de olie hoeveelheid te meten. Alleen gas bijvullen kan een slecht idee zijn. Dus vraag het bedrijf dat het gaat bijvullen hoe ze dit gaan aanpakken.
Er zit maar liefts 900mL in zie:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrlYrkbXYjXK3mkhmg7Ieh3OGLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/drzVSMYWHhgAMDXb8K4pgM0e.jpg?f=fotoalbum_large

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-01 20:14
slagroomsoes schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:20:
Hoeveel kW is je binnenunit in die ruimte ?
Betreft de regel die ik dikgedrukt hebt: juist omdat je buitenunit een groot vermogen heeft zal het verbruik wat hoger zijn. Ik heb het voor je opgezocht en deze unit heeft een minimumvermogen van 2,6 kW bij verwarmen. Dat is best hoog. Units die op laag vermogen kunnen draaien zitten rond de 1,0 kW als minimumvermogen.

Ik heb ook ME, maar dan de 2F53VF3 buitenunit. Voor de woonkamer unit gebruik ik meestal de automatische fan stand, ook 21 graden. Fan stand 4 of 5 gebruik ik alleen als ik een snelle boost wil ;) werkt wel heerlijk. Ons verbruik wisselt nogal omdat we geen vaste tijden gebruiken elke dag. Maar 15 kWh op een dag is volgens mij het hoogste geweest (sinds november 2021). De laatste dagen is het rond de 5-8, maar zoals ik al zei we hebben hem zelden de hele dag aan staan. Gisteren van 12 tot 22:30 was het 7,5 kWh.

[ Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 31-01-2022 08:49 ]

• Maxwp
  • Laatst online: 07:47
Martin7182 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 23:08:
Met dit warme/zonnige weer hoef je niet veel te stoken. Ik heb nog geen L/L warmtepomp, maar de CV staat hier al 3 dagen uit.
Hoeveel gebruikten mensen vorig jaar rond deze tijd? Toen was het toch behoorlijk koud?
goed geisoleerd huis neem ik aan?
hier staat hij gewoon aan

• Martin7182
@Maxwp redelijk goed geisoleerd inderdaad, huis is van 2000. Ik moet er wel bij zeggen dat we 's avonds veel in de keuken zitten waar het dan max. 18° wordt. De rest van het huis is iets kouder.

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-01 16:04
merlin1201 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:39:
Het is lastig vergelijken en zeker als je vloerverwarming er bij aan hebt, dat maakt nogal wat verschil wat betreft benodigd vermogen. Over de laatste 30 dagen ligt mijn verbruik hier tussen de 10-22kWh per dag, dit om c.a. 220m3 op te warmen in een huis uit 1999. Hier staan een 2.5kW+3.5kW 24/7 aan.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• merlin1201
  • Laatst online: 20:59
Team-RiNo schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:35:
[...]

Het is lastig vergelijken en zeker als je vloerverwarming er bij aan hebt, dat maakt nogal wat verschil wat betreft benodigd vermogen. Over de laatste 30 dagen ligt mijn verbruik hier tussen de 10-22kWh per dag, dit om c.a. 220m3 op te warmen in een huis uit 1999. Hier staan een 2.5kW+3.5kW 24/7 aan.
Klopt vergelijken is lastig, daarom had ik er ook bij vermeld dat 1 kWh meer verbruik als de vv uitstaat.
Ik heb een Daikin Perfera 5 kWh en de setpoint staat hier op 22 graden of hoger, Wordt dan ongeveer 21 graden in de kamer en de keuken.

Sinds kort Tado aangeschaft om in zones te kunnen verwarmen, want als ik de airco aanzet stopte de cv met werken en was de bovenverdieping koud. met tado blijven de slaap/werk kamers op temperatuur en kan ik de vloerverwarming mee laten pruttelen met de warmtevraag van boven, die vloer is dan rond de 20 graden al met al een mooi systeem in combinatie airco.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik ken je huis/warmtebehoefte niet, maar ik 3MXM68N met 3.5+2.5+2.5 en zou 'm nooit opnieuw kopen.
Minimumvermogen ligt veel te hoog, COP te laag, en het regelgedrag is verschrikkelijk, ook met alle units aan.
Mogelijks wordt het beter eens demand control beschikbaar is, maar tot die tijd zou ik er ver van wegblijven.

Zijn absolute min. ligt op ~500W opgenomen, ~2kW afgegeven vermogen. Dat geraak je bij matige/hoge buitentemperaturen nooit kwijt. En als de temperatuur toch zakt, trekt hij z'n minimumvermogen omhoog waardoor je met hetzelfde probleem blijft zitten. Ik kom de laatste maanden nooit meer onder de ~1kW (opgenomen), wat 'ie natuurlijk niet kwijtgeraakt en dan gaat 'ie constant pendelen.

Het modelletje lager, de 3MXM52N, doet het mogelijks veel beter.

• HarmoniousVibe
Slonzo schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:11:
[...]

Ik ken je huis/warmtebehoefte niet, maar ik 3MXM68N met 3.5+2.5+2.5 en zou 'm nooit opnieuw kopen.
Minimumvermogen ligt veel te hoog, COP te laag, en het regelgedrag is verschrikkelijk, ook met alle units aan.
Mogelijks wordt het beter eens demand control beschikbaar is, maar tot die tijd zou ik er ver van wegblijven.

Zijn absolute min. ligt op ~500W opgenomen, ~2kW afgegeven vermogen. Dat geraak je bij matige/hoge buitentemperaturen nooit kwijt. En als de temperatuur toch zakt, trekt hij z'n minimumvermogen omhoog waardoor je met hetzelfde probleem blijft zitten. Ik kom de laatste maanden nooit meer onder de ~1kW (opgenomen), wat 'ie natuurlijk niet kwijtgeraakt en dan gaat 'ie constant pendelen.

Het modelletje lager, de 3MXM52N, doet het mogelijks veel beter.
Ik heb de 3MXM52N die inderdaad een veel lager minimum afgiftevermogen heeft. Met 3,5+2+2. De compressor pendelt wel regelmatig als het wat warmer is, maar daar merk ik alleen in de grafieken iets van en niet in de ruimte. Op zich is pendelen in een redelijk tot goed geïsoleerd huis en/of kleine ruimtes ook bijna onvermijdelijk. Zolang het verschil en daarmee het warmteverlies maar klein genoeg is, gaat elke unit pendelen. Gegeven ons klimaat zal dat elke lente en herfst wel voorkomen. Maar inderdaad, als hij het heel vaak doet dan is de unit gewoon oversized (en/of te goedkoop).

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

HarmoniousVibe schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:22:
Ik heb de 3MXM52N die inderdaad een veel lager minimum afgiftevermogen heeft. Met 3,5+2+2. De compressor pendelt wel regelmatig als het wat warmer is, maar daar merk ik alleen in de grafieken iets van en niet in de ruimte. Op zich is pendelen in een redelijk tot goed geïsoleerd huis en/of kleine ruimtes ook bijna onvermijdelijk. Zolang het verschil en daarmee het warmteverlies maar klein genoeg is, gaat elke unit pendelen. Gegeven ons klimaat zal dat elke lente en herfst wel voorkomen. Maar inderdaad, als hij het heel vaak doet dan is de unit gewoon oversized (en/of te goedkoop).
Het is gewoon 1 groot pendelfeest, zie: Slonzo in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

In mijn geval vermoedelijk een combinatie van overgedimensioneerd (al heb ik een zeer matig geisoleerd, vrijstaand jaren '80 huis) met slecht multisplit regelgedrag. Maar goed, ik geef het maar mee, mogelijks is de situatie voor @Henkiejoo anders. Het pendelgedrag zorgt bij mij enkel voor hoge rekeningen; het verwarmen van 3 kamers met minder volume dan mijn woonkamer, geeft hierdoor een (relatief gezien) veel hoger verbruik... ;(

[ Voor 7% gewijzigd door Slonzo op 31-01-2022 11:42 ]

• Team-RiNo
Als je voor daikin kiest dan zeker voor de buitenunit een maatje kleiner nemen. Zoals @Slonzo ook al zegt is het minimumvermogen veel te hoog. Volgens specs is het in die configuratie 2,31kW vs 1,4kW als je de MXM52N zou nemen. Dat is een fors verschil, zeker bij de wat warmere dagen zoals nu. Er zal onnodig veel gependeld gaan worden door het hoge minimum vermogen wat ook meer verbruik oplevert.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• HarmoniousVibe
Ik heb ook nog eens naar het gedrag gekeken en ben tot de conclusie gekomen dat ik (in ieder geval nu) de WP 's nachts beter uit kan zetten dan nachtverlaging toe te passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eaE5p9Y8u4WTNwQNLI0s1tVLqgQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/6kz3afhvE0W84Q2DFWLVGI1J.png?f=fotoalbum_medium

Heb nu nachtverlaging tussen 2300 en 0800. Daar komt nog bij dat ik de aanwezigheidssensor gebruik die het setpoint nog eens met een graad of wat extra verlaagt. Op dit moment koelt mijn huis niet heel snel af dus je ziet dat zeker aan het begin van de nacht hij maar elk uur even bij moet stoken. Dat noem ik nog geen pendelen. Echter tegen de ochtend wordt het steeds frequenter en komt het steeds meer in de buurt van pendelgedrag. Dus nu heb ik ipv nachtverlaging mijn schedule maar op uit gezet tussen 2300 en 0700.

Het loont dus denk ik wel om af en toe eens naar je compressor freq te kijken en je stookgedrag daar een beetje op aan te passen. Uiteraard heeft dit niet zoveel zin als dit gewoon overdag gebeurt als je het ook echt specifiek op een bepaalde temperatuur wilt hebben.

edit: heb demand control op 60% staan.

[ Voor 12% gewijzigd door HarmoniousVibe op 31-01-2022 12:13 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02:34

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Sjamo schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:41:
[...]

Ik denk dat het verbruik van zoveel factoren afhangt dat het nauwelijks te zeggen is of dit veel of weinig is.

Wij gebruikten afgelopen week zo'n ruime 7kW over rond de 20 uur, maar dat was grotendeels met een setpoint van 18graden. Met iedere graad die je hoger instelt zien we hier een significant hoger gebruik. En dan hebben wij maar een kamer van ongeveer 50 a 55m3.
De afgelopen maand zit ik gemiddeld rond de 4kWh verbruik per dag met een kamer van ongeveer 160m3 met een ruimtetemperatuur van 20.5c. Op een paar dagen na staan de unit van 23:00 - 8:00 uitgeschakeld.

Totaal verbruik gaat voor januari uitkomen op +/- 143kWh, vorig jaar was dit 181kWh

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
MarkV6 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:44:
@SmoothTweaker Dat heb ik ook gehad. Olie op de muur waar de leiding naar binnen gaat. Gas is bijgevuld en na een maand was de compressor vastgelopen. Deze is opengezaagd en er zal bijna geen olie in. Samen met het koelgas loopt ook de olie. Er is alleen geen mogelijkheid om de olie hoeveelheid te meten. Alleen gas bijvullen kan een slecht idee zijn. Dus vraag het bedrijf dat het gaat bijvullen hoe ze dit gaan aanpakken.
Er zit maar liefts 900mL in zie:[Afbeelding]
Goede tip, heb een installateur gesproken en de situatie voorgelegd. Die gaf aan dat de kans klein is dat er veel olie ontsnapt is omdat het apparaat uitstond. Het gas is gewoon ontsnapt in de buitenlucht omdat de druk daar lager is. Vacumeren en opnieuw afvullen was zijn advies, alleen 0,94kg R32 koudemiddel voor €429,95 inclusief vacumeren en een officiële factuur klinkt erg hoog.

• HereIsTom
@HarmoniousVibe Met deze buitentemperaturen zetten wij hem ‘s nachts en bij afwezigheid ook uit.
Dit is het stroomverbruik van onze Airco, sinds 17 december staat de CV ketel uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMPAYpmt4o662aNBdkIfSRDF2Rk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kNfrRhpAVakCigfkxIOZw1Dw.jpg?f=fotoalbum_large

• MarkV6
@SmoothTweaker Dat bedrag was ik ook kwijt alleen was het 3.2kg R32. Bij schaarste in de markt kunnen ze alles vragen. Is er wel een reden voor de lekkage? Gaat het niet weer gebeuren.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:40

Ersus

Zuid-Limburg

SmoothTweaker schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:53:
[...]

Goede tip, heb een installateur gesproken en de situatie voorgelegd. Die gaf aan dat de kans klein is dat er veel olie ontsnapt is omdat het apparaat uitstond. Het gas is gewoon ontsnapt in de buitenlucht omdat de druk daar lager is. Vacumeren en opnieuw afvullen was zijn advies, alleen 0,94kg R32 koudemiddel voor €429,95 inclusief vacumeren en een officiële factuur klinkt erg hoog.
Dat is best wel pittig die €429,- met btw.
Ik had vorig jaar een keer doorgewerkt in de avond. In het donker hardsolderen met externe verlichting erbij was niet zo goed gegaan zo bleek wel. Druktest stikstof was prima, geen lek. Duurde enkele maanden voordat de klant belde. Natuurlijk onder installatie-garantie bijgevuld, zij hoefde mij geen €429,- euronen te betalen in ieder geval.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Sjamo
revolution-nl schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:19:
[...]

De afgelopen maand zit ik gemiddeld rond de 4kWh verbruik per dag met een kamer van ongeveer 160m3 met een ruimtetemperatuur van 20.5c. Op een paar dagen na staan de unit van 23:00 - 8:00 uitgeschakeld.

Totaal verbruik gaat voor januari uitkomen op +/- 143kWh, vorig jaar was dit 181kWh
Dat onderstreept precies wat ik zeg. Er spelen zoveel factoren mee dat het bijna onmogelijk is om te zeggen of iets zuinig is of niet.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02:34

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Sjamo schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:41:
[...]

Dat onderstreept precies wat ik zeg. Er spelen zoveel factoren mee dat het bijna onmogelijk is om te zeggen of iets zuinig is of niet.
Klopt. Wel grappig, het is 7c en het is dit jaar voor het eerst dat de MHI op zolder aan gaat voor verwarmen, reden de wind staat precies op het dakraam, van mijn kantoortje, normaal stook ik de koude in de ochtend eruit met een ventilator kacheltje en blijft de ruimte daarna op temperatuur van de apparatuur. Dat lukt nu dus niet.

De MHI prutteld pruttelt de verdieping rustig warm maar ik zit nu wel met een continu verbruik van 600 watt voor twee MHI's, wanneer het windstil is met -5 verbruik ik minder _O-

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Plenkske
Sjamo schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:41:
[...]

Klopt. Het is eigenlijk onmogelijk vergelijken. Het enige dat je kan zeggen is of het voor "de situatie" een normaal verbruik is.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:42
Het enige wat je beetje kan doen is een hele maand nemen en vergelijken met vorig jaar. Ik heb hier geluk met 2 dezelfde woningen en installaties en kan ik het stookgedrag vergelijken. #2 zet de verwarming een stuk hoger dan bij mij thuis.

#1 full electric: 226 kWh AC + 329 kWh rest + 22 m3 WW. (555 kWh totaal). €140
#2 hybrid, op timer opwarmen, alleen blazen als niemand thuis is: totaalverbruik van 383 kWh + 108 m3. €175

#1 jaar geleden: 338 kWh + 106 m3. €164
#2 jaar geleden: 323 kWh + 178 m3. €222

#1: 226 kWh AC, -84 m3 gas. "COP" van 84 x 8 / 226 = 3
#2: +70 kWh verschil verbruik, -60 m3 gas, "COP" van 60 x 8 / 70 = 6.9. <- wat.

(Euros met een vaste 0.22 per kWh en 0.85 per m3 prijs. Het is nu toevallig extra goedkoop door energiebelasting verlaging, Eneco app geeft een verbruik van €75 aan. Tot mijn vaste tarief afloopt op 13 feb is het feest, daarna huilen)

• henry84
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-12-2025
Goedemiddag, ik zit te twijfelen tussen Daikin FTXC35 en FTXC50 voor de Woonkamer. Airco willen we gebruiken voor koelen én verwarmen. De rode kader moet de binnenunit voorstellen, die wil ik daar plaatsen om de zithoek voldoende te kunnen verwarmen/koelen.

Wat zou een betere keuze zijn?

Ik kom op een oppervlakte van 90.35 m³ (zonder hal ingang en hal naar boven). Want deze hoef ik niet mee te rekenen toch?
Uitgaand van 40W per m³ kom ik dan op 3614 Watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dU6P-0UXlxXAT-es1mNkMDnzSA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nK7sJ9cSS1wCY2F1VaA3T1qC.png?f=fotoalbum_large

Is het beter om overcapaciteit te hebben of kan ik voor de 3,5kW gaan maar red hij dat?

• HereIsTom
henry84 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:37:
Is het beter om overcapaciteit te hebben of kan ik voor de 3,5kW gaan maar red hij dat?
Hier bijna dezelfde ruimte en heb een MHI SRC/SRK35ZS-W die het prima op temperatuur houdt.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:25
Martin7182 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 23:08:
Zonder jouw comfort temperatuur te weten zegt het helemaal niks, bij sommige is 16 graden al warm, bij de ander pas 22 graden.

De warmtepomp draait hier ook wel tijdens de zon, echter dan wel op minimaal vermogen.
Hier heb ik het rond 20-21 graden.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 31-01-2022 16:37 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:24
Voor een open zolder met +- 110m3 inhoud wil ik een single split laten plaatsen. Door een installateur is er geadviseerd om voor 3,5kwh vermogen te gaan. Gezien deze installateur enkel Daikin units plaatst zouden dat de FTXP-35L en de RXP-35L worden (online te vinden voor +- 1100 euro).

Deze heb ik online opgezocht en daar vind ik dat deze combi geschikt is voor ruimtes tot 90m3. Nu hoef ik deze ruimte echt niet op de heetste zomerdagen strak op 22 graden te hebben. Maar ik ben dus wel benieuwd of 3,5kwh enigszins genoeg is.

Daarnaast heb ik geen flauw idee wat normale kosten zijn voor het plaatsen van een binnen en buiten unit. De binnenunit komt te hangen richting de nok van een schuinlopend dak en de buitenunit zal op een plat dakje terechtkomen dat dezelfde hoogte heeft als waar de binnenunit op hangt.
Stroomvoorziening kan worden afgetakt uit het washok 2m naast de plek van de binnenunit.

De prijs die ik hiervoor gekregen is 2800 euro.
Is dit een fatsoenlijke prijs gezien de werkzaamheden (voor regio Rotterdam) ?

[ Voor 3% gewijzigd door HowsMyApple op 31-01-2022 17:22 ]

• HereIsTom
@HowsMyApple Ik zou je willen adviseren om bij verschillende bedrijven offertes op te vragen en opletten of ze gecertificeerd zijn (STEK) er lopen nogal wat beunhazen rond.
Maar een 3,5kWh zou in principe geschikt moeten zijn voor die ruimte, maar ligt ook aan de isolatie, als het daar al snel in het voorjaar boven de 30° komt moet je misschien toch een zwaardere, maar anders is het zonde. En staar je niet blind, Daikin is niet meer het beste merk.

• HarmoniousVibe
Heeft MHI tegenwoordig een wifi-module met lokale API? Want dat vind ik zo jammer met Daikin, sinds de "R" lineup. Alleen nog maar online access. Ik was er wat dat betreft nog precies op tijd bij met een "N".

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-10-2025
SmoothTweaker schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:53:
[...]

Ik mag hopen dat hij eerst afperst met stikstof om het lek te vinden???

• Sjamo
Slonzo schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:29:
[...]

Het is gewoon 1 groot pendelfeest, zie: Slonzo in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

In mijn geval vermoedelijk een combinatie van overgedimensioneerd (al heb ik een zeer matig geisoleerd, vrijstaand jaren '80 huis) met slecht multisplit regelgedrag. Maar goed, ik geef het maar mee, mogelijks is de situatie voor @Henkiejoo anders. Het pendelgedrag zorgt bij mij enkel voor hoge rekeningen; het verwarmen van 3 kamers met minder volume dan mijn woonkamer, geeft hierdoor een (relatief gezien) veel hoger verbruik... ;(
Je zegt, het pendelgedrag zorgt voor hoge rekeningen.

Wij hebben mhi, 6.0/6,8kW buiten, 3,5kW en 2,5kW en 2.0kW binnen. Minimaal opgenomen vermogen wanneer we de 3,5 gebruiken is normaal 320 dacht ik. Maar hier zorgt pendelen voor een lager verbruik. Vorige week op een dag 20 uur gebruikt, gemiddeld gebruik inclusief de startpiek 207W. Dat was dus bij pendelen (hier is pendelen aan/uit, maar zonder hoge pieken).

Verschilt dit gedrag dan zo per merk? Of type? Het klinkt als 2 verschillende vormen van pendelen?

• HarmoniousVibe
Sjamo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:39:
[...]

Je zegt, het pendelgedrag zorgt voor hoge rekeningen.

Wij hebben mhi, 6.0/6,8kW buiten, 3,5kW en 2,5kW en 2.0kW binnen. Minimaal opgenomen vermogen wanneer we de 3,5 gebruiken is normaal 320 dacht ik. Maar hier zorgt pendelen voor een lager verbruik. Vorige week op een dag 20 uur gebruikt, gemiddeld gebruik inclusief de startpiek 207W. Dat was dus bij pendelen (hier is pendelen aan/uit, maar zonder hoge pieken).

Verschilt dit gedrag dan zo per merk? Of type? Het klinkt als 2 verschillende vormen van pendelen?
Indien een WP een beetje goed staat afgeregeld leidt pendelen niet per se tot een hoger verbruik. Pendelen is het aan+uit+aan gaan van de compressor in relatief korte tijd. Dat wil niet zeggen dat hij in de "aan" stand niet in een teruggemoduleerde en dus zuinige stand kan opereren.

Voor zover ik weet komt de misvatting dat pendelen inherent tot een hoog verbruik leidt, door het feit dat je vroeger veel minder modulerende apparaten had. Dus dan was het 100% of 0%. Terwijl een modulerend apparaat ook daar tussenin kan gaan zitten. En op 100% stoken (=inefficiënt) om dan vervolgens een tijdje weer niks te doen, dat leidt inderdaad tot een hoger verbruik. Maar pendelen is daar een gevolg van, geen oorzaak. De echte oorzaak is het niet terug kunnen moduleren.

De reden dat men hier zo graag pendelgedrag wil vermijden is omdat pendelen de levensduur van de compressor verkort en het potentieel het comfort ietsjepietsje kan verlagen.

edit: ik weet verder niet wat voor woning je hebt, maar 6,8kW klinkt oversized.

• Team-RiNo
Het nadeel bij Daikin lijkt in ieder geval dat de opstart erg hoog is en het terug moduleren relatief langzaam gaat waardoor het gemiddelde verbruik hoger uitkomt.

Dit was afgelopen zondag (warme dag):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vXjXfY6NXFCN1rLtdCfdxqdPlA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U2CeLKgD60JALdcafcGzVw6A.png?f=user_large

Dit was gisteren; om 12:30 temp 0,5c lager gezet op beide actieve binnenunits. 1 blijft rustig doorblazen en 1 gaat pendelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JcKl6JfPFm76P0mGJ9JMX6Blg7A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/T7H05G6Qp7EEvhdNMCXhCbWU.png?f=user_large

Dit gedrag maakt 24/7 draaien op een vaste stand hier ook vergelijkbaar/zuiniger dan aan/uit of setpoints veranderen.

• Sjamo
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:04:
[...]

Indien een WP een beetje goed staat afgeregeld leidt pendelen niet per se tot een hoger verbruik. Pendelen is het aan+uit+aan gaan van de compressor in relatief korte tijd. Dat wil niet zeggen dat hij in de "aan" stand niet in een teruggemoduleerde en dus zuinige stand kan opereren.

Voor zover ik weet komt de misvatting dat pendelen inherent tot een hoog verbruik leidt, door het feit dat je vroeger veel minder modulerende apparaten had. Dus dan was het 100% of 0%. Terwijl een modulerend apparaat ook daar tussenin kan gaan zitten. En op 100% stoken (=inefficiënt) om dan vervolgens een tijdje weer niks te doen, dat leidt inderdaad tot een hoger verbruik. Maar pendelen is daar een gevolg van, geen oorzaak. De echte oorzaak is het niet terug kunnen moduleren.

De reden dat men hier zo graag pendelgedrag wil vermijden is omdat pendelen de levensduur van de compressor verkort en het potentieel het comfort ietsjepietsje kan verlagen.

Wij hebben een kleine woning uit 1957 waarin we de airco als hoofdverwarming gebruiken. Ongeveer gemiddeld geïsoleerd.
Volgens de gegevens die we hadden bij het uitzoeken was dit een redelijke set, en tot nu toe past het erg goed bij hoe wij stoken. Wij houden niet continu de airco aan, maar stoken de ruimte warm in blokken van een aantal uren.
We hebben gemerkt dat dat een heel ander beeld geeft vwb de kracht van de units die daar bij passen. Bij hoe wij stoken gebruiken we momenteel rond de 50 tot 70kW per maand voor de airco (gebaseerd op nov/dec/jan), en dat mag van ons iets meer worden. We gaan dus luxer leven :)

Overigens heeft deze maat van buitenunit hier het voordeel dat we nauwelijks defrosts hebben gehad, omdat de unit het op z'n sloffen aankan bij de temperaturen zoals we die tot nu toe hebben gehad.

• Sjamo
Team-RiNo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:20:
Het nadeel bij Daikin lijkt in ieder geval dat de opstart erg hoog is en het terug moduleren relatief langzaam gaat waardoor het gemiddelde verbruik hoger uitkomt.

[Afbeelding]

Dit was gisteren; om 12:30 temp 0,5c lager gezet op beide actieve binnenunits. 1 blijft rustig doorblazen en 1 gaat pendelen:
[Afbeelding]

Dit gedrag maakt 24/7 draaien op een vaste stand hier ook vergelijkbaar/zuiniger dan aan/uit of setpoints veranderen.
Dat ziet er heel anders uit dan bij ons. (mhi multisplit 6.0/6.8 met alleen 3,5kW binnen in gebruik).

Aanvulling, de unit schakelt in de dippen niet terug naar 7W (min. Gebruik bij uit), maar naar ongeveer 45W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l737r31_w3UIXwvpWuHIhuI4OGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6E490o3s0dNaXMpS524M5WY6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Sjamo op 01-02-2022 09:40 ]

• Plenkske
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:04:
[...]

Mooie uitleg !

Het pendelen van de moderne L/L warmtepompen is ook wel per merk/model anders. Sommige geven hoge pieken, kort lager en gaan weer uit. En dat steeds herhalend.
Als mijn ME gaat pendelen (niet bij dit weer, alleen bij hogere temperaturen) dan merk ik eigenlijk geen hoge pieken. Het is meer een golfbeweging. Binnen merk ik het eigenlijk ook niet, qua geluid en comfort. Toch probeer ik hem dan wel iets anders in te stellen om het te voorkomen of om verbruik te verlagen, maar vaak is dat dan toch maar van korte duur. Door de erg lage warmtevraag bij hogere buitentemperatuur is het moeilijk te voorkomen.

• MarkV6
Het pendelen geeft het effect dat bij het op gang komen er een koude luchtstroom is te voelen. Het is te voorkomen door de ventilator niet op automatisch maar op manual-laag te zetten. Voor het verbruik maakt het niet uit.
In de field settings kan ik wel de statische druk verhogen of verlagen maar dat maakt niet uit. Door de laag stand duurt de eerste opstart langer om op temperatuur te komen.
Ik heb Daikin gevraagd wat ik hier aan kan doen. Die verwijzen me naar de installateur. De installateur vraagt of hij een monteur van Daikin langs moet sturen.

• HarmoniousVibe
Team-RiNo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:20:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb je Econo en/of Demand Control aan staan? Die zouden die hoge pieken moeten voorkomen. Kijk ook eens naar de compressor frequency, naast het opgenomen vermogen.

• Plenkske
MarkV6 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:31:
Het pendelen geeft het effect dat bij het op gang komen er een koude luchtstroom is te voelen. Het is te voorkomen door de ventilator niet op automatisch maar op manual-laag te zetten. Voor het verbruik maakt het niet uit.
In de field settings kan ik wel de statische druk verhogen of verlagen maar dat maakt niet uit. Door de laag stand duurt de eerste opstart langer om op temperatuur te komen.
Ik heb Daikin gevraagd wat ik hier aan kan doen. Die verwijzen me naar de installateur. De installateur vraagt of hij een monteur van Daikin langs moet sturen.
Volgens mij doet de ME dat eerste automatisch. Bij opstart is er minimale luchtstroom, ik voel het alleen als ik mijn hand er dichtbij houdt. Als hij warm wordt gaat hij vanzelf harder blazen (fan stand maakt niet uit).

• Sjamo
Excuus verkeerde optie gekozen.

[ Voor 93% gewijzigd door Sjamo op 01-02-2022 09:38 ]

• Team-RiNo
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:34:
[...]

Heb je Econo en/of Demand Control aan staan? Die zouden die hoge pieken moeten voorkomen. Kijk ook eens naar de compressor frequency, naast het opgenomen vermogen.
Compressor freq kan ik niet uitlezen en Demain Control heb ik niet momenteel. Ik zal Econo weer eens proberen inderdaad, nog niet aan gedacht omdat deze mij in vorig voorjaar voor te langzame opwarming zorgde wat nu niet het geval zou moeten zijn door 24/7 te draaien.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
MarkV6 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:31:
Wat je zoekt heet Draft Prevention. Je moet even de handleiding van jouw unit raadplegen om te kijken hoe je dat aan kan zetten.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Januari 173 kWh in de LG en 66M3 gas om s’morgens de kou uit het huis te halen(hoekwoning uit 1952).
Vorig jaar 180M3 gas in januari

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Wij zijn voornemens om ook een L/L warmtepomp aan te schaffen als verwarming en koeling voor de woonkamer en één unit voor de bovenverdieping.

De achterzijde van de woonkamer is een serre met veel glas. Verder alles goed geïsoleerd, vloer 10cm piepschuim, spouw buitenmuur RC 4,0 (13cm foam), alles HR glas, serre HR++.

Geadviseerd wordt om 5kw airco te kiezen voor de woonkamer model Daikin Perfera vloermodel FVXM50A.

Is dit oversized of een goede keuze?
Plaatsing zou in een nis onder een zijraam zijn, zie ook de rode markering op de tekening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pljhIKEQ4CApRIxkA-xQP5DmZWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pDsSoYlbzW8YR50u538uizso.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de bovenverdieping hebben we een cassette model in gedachten op de overloop gezien we daar een systeem plafond hebben met de buizen voor heteluchtverwarming.

Ruimtes welke koude/warmte behoeven kunnen dan de deur open zetten. Trapgat naar beneden en zolder is afgesloten met een deur.

Hier wordt ook 5kw aangeboden, model FFA50A9. Hiervoor dezelfde vraag, is dat een goed vermogen of past een 3.5kw hier beter?

Beide units zijn nu aangeboden dat ze afzonderlijke buitenunits krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LiEnZSkWd13BD9Ngl-gTsqeDbvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uW8jdwxMCYDC1eq5V4RCi0Bn.jpg?f=fotoalbum_large

• HereIsTom
klump4u schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:22:
Januari 173 kWh in de LG en 66M3 gas om s’morgens de kou uit het huis te halen(hoekwoning uit 1952).
Vorig jaar met CV ketel, dit jaar alleen met Airco wp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/feDT-dYcKBGHaAR4c_3apxnTsp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HvSDoinQy7S0EAh7WlwpGtBW.jpg?f=fotoalbum_large

• klump4u
  • Niet online

klump4u

HereIsTom schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:20:
[...]

Vorig jaar met CV ketel, dit jaar alleen met Airco wp.

[Afbeelding]
Is dit alleen voor de airco?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• HereIsTom
klump4u schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:18:
[...]

Is dit alleen voor de airco?
Nee dat is mijn totaal verbruik, airco heeft in januari 52,2 kWh verbruikt.

• Deldenaar
  • Laatst online: 23:03
HereIsTom schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:39:
[...]

Nee dat is mijn totaal verbruik, airco heeft in januari 52,2 kWh verbruikt.
1,86m3 gas totaal voor de gehele maand?

• HarmoniousVibe
Koken gok ik zo

• Deldenaar
Lijkt me stug

• Zuinig
Deldenaar schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:45:
[...]
Volgens mij heeft hier iemand z'n vrouw aan de ketting liggen :)

MHI SRK 50 ZS-W

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:14
Hij geeft toch aan dat verwarmen in januari alleen met airco was?
Dan is dit een normale hoeveelheid voor SWW.

Tenminste, in de zomer is mijn gasverbruik tussen de 1 en 3m3 en dat is alleen SWW.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• HereIsTom
Koken is inductie, gasverbruik is voor douchen met spaardouchekop en <5 min.

[ Voor 23% gewijzigd door HereIsTom op 01-02-2022 14:22 ]

• Deldenaar
Wow, dat halen we hier echt niet, top

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-01 18:27
Ik blijf het wat misleidend vinden wat hier soms gepost wordt qua verbruik zo zonder verdere context. Als ik me niet vergis heb ik eens gelezen dat @HereIsTom voor de airco slechts 200m3 gas verbruikte (correct me if im wrong).

Mensen die advies komen zoeken in dit topic kunnen hierdoor mijns inziens op het verkeerde been worden gezet.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

• mr_evil08
Deldenaar schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:45:
[...]

Omgerekend kom je op 6,52m3 uit, meer dan 8kw ga je niet uit 1 m3 halen in praktijk.

• mr_evil08
Kire88 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:41:
Ik blijf het wat misleidend vinden wat hier soms gepost wordt qua verbruik zo zonder verdere context. Als ik me niet vergis heb ik eens gelezen dat @HereIsTom voor de airco slechts 200m3 gas verbruikte (correct me if im wrong).

Mensen die advies komen zoeken in dit topic kunnen hierdoor mijns inziens op het verkeerde been worden gezet.
Wat is daar onrealistisch aan ?

Mijn verbruik vorig jaar.
December 181 kwh
Januari: 204 kwh
Februari: 192 kwh
Maart: 120 kwh
April: 111 kwh etc etc.
Jaarverbruik: 1085 kwh het is ruimteverwarming, geen compleet huis en doordat wij haast geen winters kennen draait de warmtepomp behoorlijk efficient.

Berekening 1m3 = 8.8 kwh zie ik totaal niet terug in praktijk.
Dit komt onder andere dat CV meer nadelen kent zoals vloerverwarming waarbij je veel in afwezigheidsuren zit te verwarmen omdat het systeem te traag is.

[ Voor 36% gewijzigd door mr_evil08 op 01-02-2022 15:10 ]

• Deldenaar

Ok, ja dan kan ik het mss ook

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-01 16:35

Gerco-M

mijn tornado res.

Even wat context hoe het ook anders kan. ;)

Wij zitten hier in de winter op 800 kwh per maand aan L/L verwarmen voor onze ruime redelijk goed geisoleerde vrijstaande woning (ca 800 m3)
In totaal in de winter op ca 1400 kwh per maand verbruik. Per jaar ca 13.000 kwh
Ca 100 m3 gas per jaar, alleen voor douchen eigenlijk. Verbruik is ook van bedrijf aan huis.

Voldoende PV om toch op nul te komen kwa energierekening dus ik teken ervoor hoor.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• HereIsTom

Wat is daar misleidend aan?
Tuurlijk verschilt het verbruik altijd per type woning en gebruiker.
Wij hebben de afgelopen 10 jaar er van alles aan gedaan om ons energie gebruik naar beneden te krijgen.
Daar zijn we nu wel blij mee met de huidige energie prijzen.
Verbruik vorige bewoners was ook bijna 1800m3 gas en 3000kWh, maar ja die verwarmde ook alle ruimtes en keken verder nergens naar.
Als je efficient energie gaat verbruiken dan kan het verbruik dus flink naar beneden.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Zal ik maar zwijgen met ruim 660 kWh voor de maand januari.
173 in de l/l en 99 in de warmtepomp.

• Plenkske
Het is al eens eerder gezegt, maar even op herhaling:

- eigenlijk is dit topic niet om verbruiksdata te posten
- als je dan verbruiksdata post zet er ook context bij. hoe groot is je woning, type woning, ruimte die je verwarmt, met wat voor unit je verwarmt, isolatie kenmerken
- ook relevant voor verbruiksdata: op hoeveel graden verwarm je en hoeveel uur per dag (al dan niet gemiddeld)
- vergelijken van verbruik is bijna niet te doen, omdat er zo veel parameters zijn. enige wat je kan zeggen is of het voor "de situatie" een "normaal verbruik" is.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
HereIsTom schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:18:
[...]

Wat is daar misleidend aan?
Tuurlijk verschilt het verbruik altijd per type woning en gebruiker.
Wij hebben de afgelopen 10 jaar er van alles aan gedaan om ons energie gebruik naar beneden te krijgen.
Daar zijn we nu wel blij mee met de huidige energie prijzen.
Verbruik vorige bewoners was ook bijna 1800m3 gas en 3000kWh, maar ja die verwarmde ook alle ruimtes en keken verder nergens naar.
Als je efficient energie gaat verbruiken dan kan het verbruik dus flink naar beneden.
Het is misleidend omdat getallen zonder context niks zeggen.

Het is net zoiets als zeggen dat naar je werk gaan per maand je 150 liter benzine kost. Wat moet je met dat soort info? Dat kan of heel goed zijn of heel slecht. Slecht als je op een paar km van je werk woont maar ook uitzonderlijk goed als je dagelijks toch flinke afstanden moet overbruggen :p

Wat bij die cijfers van L/L WP belangrijk is:
• Formaat huis
• Isolatieniveau
• 24/7? Zo nee, nachtverlaging of gaat 'ie uit?
• Welke temperatuur?

• florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:36
klump4u schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:22:
Hier in januari 233 kWh en 144 m3 gas voor vloerverwarming tussen 7 en 9.30 h op lage temp vrijstand huis 1997

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-01 18:27
Glashelder schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:17:
[...]

Het is misleidend omdat getallen zonder context niks zeggen.

Het is net zoiets als zeggen dat naar je werk gaan per maand je 150 liter benzine kost. Wat moet je met dat soort info? Dat kan of heel goed zijn of heel slecht. Slecht als je op een paar km van je werk woont maar ook uitzonderlijk goed als je dagelijks toch flinke afstanden moet overbruggen :p

Wat bij die cijfers van L/L WP belangrijk is:
• Formaat huis
• Isolatieniveau
• 24/7? Zo nee, nachtverlaging of gaat 'ie uit?
• Welke temperatuur?
@HereIsTom en @mr_evil08 Ik denk dat Glashelder het hierboven netjes verwoord.

Ik zie regelmatig quotes als 'mijn 3.5 doet het met twee vingers in de neus' voorbij komen. Voor de mensen die goed bekend zijn in dit topic valt dat heus goed te interpreteren. Maar mensen die hier voorbij komen om advies te vragen of informatie te krijgen kan dit gewoon misleidend zijn als de randvoorwaarden niet bekend zijn.

Mijn mening en het viel me de laatste weken een aantal keren op (ik lees voornamelijk mee in dit topic) en wou het eens benoemen als observatie.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

• HereIsTom
Kire88 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:10:
[...]

@HereIsTom en @mr_evil08 Ik denk dat Glashelder het hierboven netjes verwoord.

Ik zie regelmatig quotes als 'mijn 3.5 doet het met twee vingers in de neus' voorbij komen. Voor de mensen die goed bekend zijn in dit topic valt dat heus goed te interpreteren. Maar mensen die hier voorbij komen om advies te vragen of informatie te krijgen kan dit gewoon misleidend zijn als de randvoorwaarden niet bekend zijn.

Mijn mening en het viel me de laatste weken een aantal keren op (ik lees voornamelijk mee in dit topic) en wou het eens benoemen als observatie.
Ik begrijp het wel, men wil niet horen hoe zuinig het ook kan ;)
En misleidend is het nog steeds niet!
Toen ik voor het eerst in dit topic keek en de verbruiken zag, dacht ik laat maar zo’n Airco verbruikt veel te veel, maar dat is dus niet waar, het gaat over hoe je ermee omgaat.
Als je ‘m 24 uur per dag laat draaien is het ook niet zo gek dat het verbruik veel hoger is.

[ Voor 17% gewijzigd door HereIsTom op 01-02-2022 17:33 ]

• Sjamo
HereIsTom schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:29:
[...]

Toen ik voor het eerst in dit topic keek en de verbruiken zag, dacht ik laat maar zo’n Airco verbruikt veel te veel, maar dat is dus niet waar, het gaat over hoe je ermee omgaat.
Als je ‘m 24 uur per dag laat draaien is het ook niet zo gek dat het verbruik veel hoger is.
En juist daarom vind ik het goed dat men aangeeft dat het handig is meer data er bij te zetten.

Ik kan zeggen dat wij 62,2kW verbruikt hebben over de maand januari, voor onze airco. Nou, dat is best weinig.

Maar dat is in een klein huis, waarin we met een 3,5kW binnenunit een ruimte van 55m3 verwarmen. Dan lijkt het tov wat anderen hier noemen ineens best erg veel, zeker per m3.

Maar ons huis is van 1957 (zonder 1 rechte muur) en gemiddeld geïsoleerd. En daar komt dan nog bij dat er hier dagen zijn dat de airco niet aanstaat en het hier 15graden is in de kamer. Dat we in de rest van het huis niet gestookt hebben, ondanks dat we daarvoor units hebben hangen.

Het zijn allemaal zaken die invloed hebben op verbruik.

Wij zijn zuinige stokers. We verbruikten in onze woning toen deze nog praktisch ongeisoleerd was zo'n 500-550m3 aan gas voor verwarming. Dat lijkt voor een nieuwe woning vrij hoog of normaal, maar voor onze woning was het dat eigenlijk niet.

En toch denk ik dat, juist nu steeds meer mensen dit soort informatie zoeken voor bestaande woningen, dit relevante informatie is om een goede inschatting te maken voor hun eigen situatie.

Overigens verwarmt onze 3,5kW binnenunit onze 55m3 kamer goed, maar niet met 2 vingers in de neus :)
Hij pendelde vorige week, maar dat was bij een buitentemperatuur van 1-4 graden ongeveer, en een temperatuur op de afstandsbediening van 18. Bij een ingestelde temperatuur van 19 pendelt hij pas bij 15 graden buitentemperatuur, en dat pas na een periode van een uur tot een paar uur waarin de kamer met aanzienlijk hoger verbruik (500-1000W) op temperatuur wordt gebracht.

• HereIsTom
@Sjamo Dat klopt, maar ik schreef ook dat het verbruik per woning en gebruiker verschilt, da’s met gasverbruik niet anders.
Onze woning is uit 1990, energie label C en de vorige bewoners verbruikte hier ook 1800m3 gas, maar door energie besparende maatregelen en letten op je energieverbruik hebben wij dat al naar minder dan 300m3 kunnen krijgen en het is hier dan in de winter gewoon ruim 20° binnen.
De ruimtes die wij verwarmen met de MHI SRC/SRK35ZS-W is ook zo’n 55m2, de slaapkamers verwarmen we niet. ’S nachts staat hij uit, met de temperaturen van de afgelopen maand wordt het dan zo’n 17°.
Hij staat bij gebruik ingesteld op 20° met 3D Auto en pendelt dan niet de afgelopen weken, als hij net aan staat is het verbruik zo’n 600W, maar in een uurtje is dat al gezakt naar zo’n 200W.

• GermanPivo
  • Nu online
Netsrek schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:00:
Wij zijn voornemens om ook een L/L warmtepomp aan te schaffen als verwarming en koeling voor de woonkamer en één unit voor de bovenverdieping.

De achterzijde van de woonkamer is een serre met veel glas. Verder alles goed geïsoleerd, vloer 10cm piepschuim, spouw buitenmuur RC 4,0 (13cm foam), alles HR glas, serre HR++.

Geadviseerd wordt om 5kw airco te kiezen voor de woonkamer model Daikin Perfera vloermodel FVXM50A.

Is dit oversized of een goede keuze?
Plaatsing zou in een nis onder een zijraam zijn, zie ook de rode markering op de tekening.

[Afbeelding]

Voor de bovenverdieping hebben we een cassette model in gedachten op de overloop gezien we daar een systeem plafond hebben met de buizen voor heteluchtverwarming.

Ruimtes welke koude/warmte behoeven kunnen dan de deur open zetten. Trapgat naar beneden en zolder is afgesloten met een deur.

Hier wordt ook 5kw aangeboden, model FFA50A9. Hiervoor dezelfde vraag, is dat een goed vermogen of past een 3.5kw hier beter?

Beide units zijn nu aangeboden dat ze afzonderlijke buitenunits krijgen.

[Afbeelding]
Boven kan je sowieso met een 3.5 kW af - slaapkamers zijn echt peanuts voor een airco. Beneden heb je ook wel genoeg aan een 3.5 kW lijkt me, maar je weet zelf beter hoeveel 'last' je hebt van kou/warmte vanaf het glas van de serre.

• GermanPivo
  • Nu online
HereIsTom schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:29:
[...]

Het is inderdaad hoe je ermee omgaat, maar ook per huis verschilt het weer wat beter werkt.

Voorheen met gas 0.68 m3/graaddag terwijl we niet stookten tussen 2100-1500 (uitgezonderd werkkamer) en afkoeling van de woonkamer naar 16-17 graden. Met de l/l warmtepomp zitten we op 1.24 kWh/graaddag en stoken we 24/7 op (woonkamer 20, andere kamers 18-20). Dus een stuk meer comfort en een rustig draaiende airco.

We zijn dus meer gaan stoken, maar hebben per graaddag wel ruim 30% minder kosten. :o (Nog even afgezien dat we genoeg PV overschot hebben om het complete verbruik af te dekken). Heb ook met de ketel eens 24/7 proberen te stoken, maar daar werd ik qua verbruik niet zo vrolijk van :+

• waldi62
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01-01 10:15
Tijd voor wat standaardisatie van de data, zoiets (graag aanvullen)?

Huistype: Vrijstaand
Inhoud : 650 m3
BJ: 1976
Aanvullende isolatie: Vloerisolatie (8 cm PIR), HR++/+++ glas gehele benedenverdieping, dakisolatie, 185 mm glaswol.
Verbruik januari '22: 55 m3 voor VV en 489 kWh L/L WP
Wijze van verwarmen: hoofdzakelijk woonkamer, overdag 21 C, 's nachts 20C

Opmerking: Gasverbruik januari '21: 296 m3 (toen nog geen L/W WP):
Nu met Daikin Perfera 5 kW buitenunit, R versie. Binnen 4,2 kW

Er is overigens ook een andere post, die heet: "All-electric, verbruik in kWh/graaddag, seizoen 2020-2021"

topic 20635360

• GermanPivo
  • Nu online
waldi62 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:35:
Tijd voor wat standaardisatie van de data, zoiets (graag aanvullen)?

Huistype: Vrijstaand
Inhoud : 650 m3
BJ: 1976
Aanvullende isolatie: Vloerisolatie (8 cm PIR), HR++/+++ glas gehele benedenverdieping, dakisolatie, 185 mm glaswol.
Verbruik januari '22: 55 m3 voor VV en 489 kWh L/L WP
Wijze van verwarmen: hoofdzakelijk woonkamer, overdag 21 C, 's nachts 20C

Opmerking: Gasverbruik januari '21: 296 m3 (toen nog geen L/W WP):
Nu met Daikin Perfera 5 kW buitenunit, R versie. Binnen 4,2 kW

Er is overigens ook een andere post, die heet: "All-electric, verbruik in kWh/graaddag, seizoen 2020-2021"

topic 20635360
Ja verbruik kunnen we beter inderdaad hier bespreken :) All-electric, verbruik in kWh/graaddag, seizoen 2020-2021

Dat topic kan sowieso wel wat meer vulling gebruiken en er is genoeg interesse in :+

• Rooie teun
  • Laatst online: 15-05-2022
Hier een normale tussenwoning van plm85m3 . We hebben wel dubbel glas,maar de isolatie is verder erg weinig De 3,5 zsx gaat smorgens aan op 20 graden,en pruttelt de hele dag lekker door. Op jullie advies een homewizzard gestoken. Ik dacht in het begin van dit topic,...zal wel waar zijn mbt verbruik,maar na uitpluizen en op recept van tweakers,de stap genomen. De homewizzard is nu een week in gebruik,. Smorgens bij opstarten 500watt ,dit moduleert al snel naar 330 watt waarop hij de hele dag op blijft draaien. Hij moduleert wel steeds iets naar een lager verbruik,maar dit is aan t eind van de dag plm290watt.
Bij 15 uur verwarmen kom ik danpak m beet op5kw en een beetje. Echt boven verwachting,omdat dit ons 35cent kost per dag! Zonnepanelen met 1000kw overschot. Wij zijn hiermee erg tevree.

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online

sorry hoor.... je somt alles op, wat is dan misleidend?

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Pagina: 1 ... 105 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic