Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 106 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.509 views

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Glashelder schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:17:
[...]

Het is misleidend omdat getallen zonder context niks zeggen.

....
..en jij bent pro single split is dat niet misleidend?

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-01 18:27
yingli405 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:37:
[...]

sorry hoor.... je somt alles op, wat is dan misleidend?
Mijn punt is dat dit in sommige gevallen niet gebeurd waardoor verbruikscijfers niet te interpreteren zijn. Hierboven zijn ook al een aantal goede toevoegingen gedaan, en ik hoef ook niemand te overtuigen dat dit allemaal noodzakelijk is :)

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
yingli405 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:39:
[...]

..en jij bent pro single split is dat niet misleidend?
Lol wat?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

lief spelen kinders!

Wise enough to play the fool

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-01 22:36
Plenkske schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:34:
[...]

Volgens mij doet de ME dat eerste automatisch. Bij opstart is er minimale luchtstroom, ik voel het alleen als ik mijn hand er dichtbij houdt. Als hij warm wordt gaat hij vanzelf harder blazen (fan stand maakt niet uit).
Dat doen mijn Daikins ook allemaal netjes

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-10-2025
Yamahaa schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:42:
[...]

Dat doen mijn Daikins ook allemaal netjes
Naar mijn weten maakt elk merk eerst het blok binnen warm voordat de fan aangaat.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04:16

Rzaan

Altijd zoekende

Ik lees deze tekst op de site van een installateur
""Wat is de beste plaats voor een airco?
Indien je hem vooral voor het koelen gaat gebruiken, is ons advies vaak om hem in een verkeerruimte te plaatsen (de hal). En juist niet in de ruimtes waar je ligt (slaapkamer) of zit (kantoor/ woonkamer). Dit zorgt er namelijk voor dat je niet ziek kunt worden van de airco.""

Nu willen wij ook airco in ons nieuwe huis: slaapkamer, logeerkamer, kantoor 1, kantoor 2, fitness ruimte.
Allemaal op de 1ste etage en de zolder-etage.
Ik zit toch echt te denken aan een binnenunit in elke ruimte, want ze zijn bijna nooit allemaal in gebruik.

Wat bedoelen die gasten met de tekst en wat zou hun voordeel kunnen zijn?

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:25
Rzaan schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:57:
Indien je hem vooral voor het koelen gaat gebruiken, is ons advies vaak om hem in een verkeerruimte te plaatsen (de hal). En juist niet in de ruimtes waar je ligt (slaapkamer) of zit (kantoor/ woonkamer). Dit zorgt er namelijk voor dat je niet ziek kunt worden van de airco.""

Nu willen wij ook airco in ons nieuwe huis: slaapkamer, logeerkamer, kantoor 1, kantoor 2, fitness ruimte.
Ik zit toch echt te denken aan een binnenunit in elke ruimte, want ze zijn bijna nooit allemaal in gebruik.

Ziek wordt je niet van een airco, wel van bacteriën.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Martinusz schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:59:
[...]

Ziek wordt je niet wat een airco, wel van bacteriën.
Zoiets dacht ik al.
Maar is het ook niet een beetje energie-verspilling om een hele gang te gaan koelen en dan indirect op die manier ook de slaapkamer?
Los nog van het feit dat een gang vaak met een open trap in verbinding staat met andere etages.

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 24-11-2025
Rzaan schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:57:

Slecht advies vind ik. Juist voor koelen kun/moet je hem gewoon bijna recht parallel aan het plafond uit laten blazen. Daardoor zit je nooit in de tocht en word je niet verkouden.

Wel verlies je een hele bult aan effectiviteit als je hem in een hal of overloop hangt.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

HarmoniousVibe schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:26:
[...]

Slecht advies vind ik. Juist voor koelen kun/moet je hem gewoon bijna recht parallel aan het plafond uit laten blazen. Daardoor zit je nooit in de tocht en word je niet verkouden.

Wel verlies je een hele bult aan effectiviteit als je hem in een hal of overloop hangt.
Het is een lokaal bedrijf (wel groot) maar daar ga ik dan denk ik niet mee in zee.
Geen zin in allemaal discussies en zaken als 'ja, wij hangen ze pas 20 jaar op. Wij zullen er wel geen verstand van hebben."

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:14
Rzaan schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:39:
[...]

Het is een lokaal bedrijf (wel groot) maar daar ga ik dan denk ik niet mee in zee.
Geen zin in allemaal discussies en zaken als 'ja, wij hangen ze pas 20 jaar op. Wij zullen er wel geen verstand van hebben."
Je kan altijd vragen of de airco's 20 jaar geleden hetzelfde waren als nu :p

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-10-2025
[...]

Elke situatie is anders, dus het is gewoon een rare aanname dat het vaak beter is.
Soms kan het prima, maar dan alleen om 2 kamers met 1 unit te kunnen koelen. Als je ook wil verwarmen met de airco, wat tegenwoordig heel goed kan, gaat deze optie al helemaal niet op. (edit* ik zie nu dat ze dat ook wel vermelden)

[ Voor 8% gewijzigd door rupsen op 03-02-2022 08:09 ]

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-12-2025
[...]

Je kunt je ook afvragen of zij het 20 jaar niet verkeerd hebben gedaan.. ;)

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Wij willen dus straks in onze woning airco in 2 ruimtes op zolder en 3 slaapkamers op de 1ste etage.
Het huis is een meter of 11 breed.
Eerst had ik gedacht om dan de buitenunit aan de zijmuur te hangen.
Maar aangezien we ook een grote dakkapel aan de achterzijde gaan plaatsen, is misschien op het dak hiervan een betere plek.
Wat zijn de voor- en nadelen van de unit op de dakkapel te plaatsen?

• murphydrz
Rzaan schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:27:

Ehm...wind. Voor de rest maakt het niet zo heel erg veel uit waar deze staat, als de buitenunit maar voldoende "verse" lucht krijgt.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik dacht misschien de leidingen die dan niet over de volle breedte van het huis hoeven?
Of is het een nadeel als de buitenunit zo hoog staat t.o.v. de binnenunits?

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-01 16:04
Wij willen dus straks in onze woning airco in 2 ruimtes op zolder en 3 slaapkamers op de 1ste etage.
Maar aangezien we ook een grote dakkapel aan de achterzijde gaan plaatsen, is misschien op het dak hiervan een betere plek.
Ik ga er even vanuit dat het dak van het dakkapel hoger ligt dan de plaatsing van de units in de slaapkamer en dan betekent het dat de kans groot is dat je met condens pompjes aan de slag moet om het condenswater af te voeren bij het koelen. Alternatief is natuurlijk dat je deze afvoert naar een lager punt maar ik kan niet inschatten of dat mogelijk is.

Over het algemeen worden condenspompjes afgeraden door het geluid wat sommige produceren en kans op stukgaan.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Die afvoer van condenswater, daar heb ik eigenlijk nooit bij stilgestaan.
In een vorig huis had ik 1 airco. Die hing hoog tegen de wand, en de buitenunit stond op een rand net buiten het raam. Een meter of 2 lager dus.

Als ik in ons nieuwe huis de buitenunit naast het huis op de grond zou zetten, en de binnenunits allemaal op 1ste etage en zolder, dan heb ik niets van een afvoer nodig?

• Team-RiNo
Rzaan schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:50:
In een vorig huis had ik 1 airco. Die hing hoog tegen de wand, en de buitenunit stond op een rand net buiten het raam. Een meter of 2 lager dus.

Als ik in ons nieuwe huis de buitenunit naast het huis op de grond zou zetten, en de binnenunits allemaal op 1ste etage en zolder, dan heb ik niets van een afvoer nodig?
Wel afvoer maar geen pompjes, de afvoer gaat gewoon mee in de goot waar de leidingen ook door gaan en de zwaartekracht doet dan de rest.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

[b]Team-RiNo schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:53:
Wel afvoer maar geen pompjes, de afvoer gaat gewoon mee in de goot waar de leidingen ook door gaan en de zwaartekracht doet dan de rest.
Dat klinkt al een stuk beter!
Want ik zat al uit te vogelen waar ik anders een afvoer zou laten.

Dat ik dan wel (om in de uiterste kamer te komen) eerst een meter of 6 omhoog moet en dan 10 meter horizontaal, is geen probleem?

• Plenkske
Voordelen:
- unit op "onzichtbare" plek
- minder leidingen over gevel, minder leidinglengte naar binnen (dit laatste is wel afhankelijk van situatie binnen)

Nadelen:
- grootste nadeel: geluid. het is volgens mij bij een dakkapel erg lastig om het stil te krijgen. het resoneert lekker door. niet onmogelijk om weg te krijgen, maar zou hier dan wel extra aandacht aan besteden.
- je kan er minder makkelijk bij voor als er iets is, of voor het schoonmaken
- zoals genoemd waarschijnlijk condenspompjes

Ik zou het zelf nooit willen.

• Plenkske
Rzaan schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:56:

Dat ik dan wel (om in de uiterste kamer te komen) eerst een meter of 6 omhoog moet en dan 10 meter horizontaal, is geen probleem?
Voor buitenunits geldt een bepaalde maximum lengte van alle leidingen bij elkaar. Maar dat is iets wat de installateur moet weten en moet uitrekenen.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19:40
Een hele stomme vraag misschien, maar wellicht dat iemand het weet.

Ik heb een LG Multi-Split besteld, buitenunit MU2R15 en binnen 2xPC09SQ. Komen in 2 slaapkamers te hangen.

Nu weet ik van de warmtepomp op kantoor (serieus ding, niet vergelijkbaar met bovenstaande LG natuurlijk) dat deze geschakeld moet worden tussen koelen of verwarmen, de pandbeheerder doet dit blijkbaar handmatig in maart en oktober.

Hoe weet de buitenunit in mijn geval of hij koelen of verwarmen moet? Of werkt dat simultaan bij dergelijke kleine installaties?

Niet dat ik denk dat we veel in een situatie zullen zitten dat unit 1 verwarmt en unit 2 koelt, maar ik vraag mij dit gewoon af uit interesse.

[ Voor 6% gewijzigd door Drardollan op 03-02-2022 10:12 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Plenkske schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:59:
[...]

Voordelen:
- unit op "onzichtbare" plek
- minder leidingen over gevel, minder leidinglengte naar binnen (dit laatste is wel afhankelijk van situatie binnen)

Nadelen:
- grootste nadeel: geluid. het is volgens mij bij een dakkapel erg lastig om het stil te krijgen. het resoneert lekker door. niet onmogelijk om weg te krijgen, maar zou hier dan wel extra aandacht aan besteden.
- je kan er minder makkelijk bij voor als er iets is, of voor het schoonmaken
- zoals genoemd waarschijnlijk condenspompjes
De zijkant van ons huis waar de unit dan zou komen te hangen, is de minst zichtbare kant van het huis.
Als ik de unit op ooghoogte zou hangen is de unit niet vanaf straat te zien, niet vanuit de tuin en niet vanuit de buren. De leidingen natuurlijk wel, maar so be it. We gaan het huis wit schilderen, witte leidingen, klaar.

Condenspompjes vind ik geen goed idee. Ik heb die wel eens gehad in een andere setting. Altijd gedoe. En als ie het niet doet (wat nog wel 's gebeurt met pompjes) heb je waarschijnlijk een soort van lekkage. Geen zin in.

De lengte van de leiding ga ik eens achteraan.
Dank voor de verhelderende antwoorden allemaal!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:09
Drardollan schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:12:
Een hele stomme vraag misschien, maar wellicht dat iemand het weet.

Ik heb een LG Multi-Split besteld, buitenunit MU2R15 en binnen 2xPC09SQ. Komen in 2 slaapkamers te hangen.

Nu weet ik van de warmtepomp op kantoor (serieus ding, niet vergelijkbaar met bovenstaande LG natuurlijk) dat deze geschakeld moet worden tussen koelen of verwarmen, de pandbeheerder doet dit blijkbaar handmatig in maart en oktober.

Hoe weet de buitenunit in mijn geval of hij koelen of verwarmen moet? Of werkt dat simultaan bij dergelijke kleine installaties?

Niet dat ik denk dat we veel in een situatie zullen zitten dat unit 1 verwarmt en unit 2 koelt, maar ik vraag mij dit gewoon af uit interesse.
Een multisplit kan enkel koelen of verwarmen, dus niet 1 unit verwarmen en de andere koelen. Op de afstandsbediening of in de LG app kan je gewoon schakelen tussen verwarmen/koelen/ventileren/ontvochtigen of de auto stand. Zelf zou ik hem gewoon op verwarmen zetten als je hem wil gebruiken om te verwarmen. Er is een periode dat je hem waarschijnlijk even niet gebruikt omdat het buiten warm genoeg is om niet te verwarmen, of buiten te koel om niet te hoeven koelen. Als je wil koelen/verwarmen zet je hem gewoon op koelen of verwarmen in de app of op je afstandsbediening.

[ Voor 3% gewijzigd door Headshot_NL op 03-02-2022 10:25 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Plenkske schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:00:
[...]

Voor buitenunits geldt een bepaalde maximum lengte van alle leidingen bij elkaar. Maar dat is iets wat de installateur moet weten en moet uitrekenen.
Ik heb net effe op de site van Daikin gekeken.
Zij geven aan dat de maximale lengte van één leiding tussen de 20 en 25 meter mag zijn. En dat je inderdaad op de totale lengte van alle leidingen samen moet letten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRDyR6mwkE2tY9_9XhnhAw-O5zQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gT75qs4SkAAc20AK99ameQnm.png?f=user_large

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 16:06
@Drardollan Zoals gezegd kan dat niet gelijktijdig. Maar is er wel de auto-stand waar je hem het hele jaar op 1 temperatuur kan laten staan. Waardoor hij dus ook vaak aan het werk is en energie verbruikt. Zou ik echter niet doen, ik zou het wat bewuster aan zetten wanneer nodig.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Drardollan
Headshot_NL schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:23:
[...]

Een multisplit kan enkel koelen of verwarmen, dus niet 1 unit verwarmen en de andere koelen. Op de afstandsbediening of in de LG app kan je gewoon schakelen tussen verwarmen/koelen/ventileren/ontvochtigen of de auto stand. Zelf zou ik hem gewoon op verwarmen zetten als je hem wil gebruiken om te verwarmen. Er is een periode dat je hem waarschijnlijk even niet gebruikt omdat het buiten warm genoeg is om niet te verwarmen, of buiten te koel om niet te hoeven koelen. Als je wil koelen/verwarmen zet je hem gewoon op koelen of verwarmen in de app of op je afstandsbediening.
Is het juist als ik denk dat de andere binnenunit dan meegaat met de instelling? Dus de laatste unit die de instelling veranderd bepaalt de stand van de buitenunit?

Ik neem deze even mee in 1 antwoord:
!null schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:33:
@Drardollan Zoals gezegd kan dat niet gelijktijdig. Maar is er wel de auto-stand waar je hem het hele jaar op 1 temperatuur kan laten staan. Waardoor hij dus ook vaak aan het werk is en energie verbruikt. Zou ik echter niet doen, ik zou het wat bewuster aan zetten wanneer nodig.
Verwarmen zal denk ik sowieso niet gaan gebeuren. Heb op mijn slaapkamer de verwarming nog nooit aangehad (radiator heb ik recent zelfs weggehaald) en in de andere slaapkamer (kinder slaapkamer) zit gewoon een radiator die voldoende warmte geeft. De airco zal enkel in de zomer gebruikt worden verwacht ik, en dan ook nog lang niet op alle warme dagen.

Het is vooral een vraag uit nieuwsgierigheid eigenlijk, omdat ik benieuwd ben hoe dat werkt :)

Dank beiden!

• Team-RiNo
Drardollan schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:43:
[...]

Is het juist als ik denk dat de andere binnenunit dan meegaat met de instelling? Dus de laatste unit die de instelling veranderd bepaalt de stand van de buitenunit?

Ik neem deze even mee in 1 antwoord:

[...]

Verwarmen zal denk ik sowieso niet gaan gebeuren. Heb op mijn slaapkamer de verwarming nog nooit aangehad (radiator heb ik recent zelfs weggehaald) en in de andere slaapkamer (kinder slaapkamer) zit gewoon een radiator die voldoende warmte geeft. De airco zal enkel in de zomer gebruikt worden verwacht ik, en dan ook nog lang niet op alle warme dagen.

Het is vooral een vraag uit nieuwsgierigheid eigenlijk, omdat ik benieuwd ben hoe dat werkt :)

Dank beiden!
Als ik bij mijn Daikin setup 1 unit op verwarmen aanzet en naar een andere ga die nog op stand koelen staat is het simpelweg niet mogelijk om die aan te zetten voordat ik die ook op verwarmen zet. Dit kan natuurlijk per merk verschillen.

Wat betreft de kinderslaapkamer; verwarmen met L/L is over het algemeen goedkoper dus valt wel te overwegen.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 16:06

Dank beiden!
Je hebt in ieder geval een verwarmingsfunctie erbij, en de airco zal dat ook op veel momenten een stuk zuiniger doen dan je CV ketel.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Plenkske
[...]

Ja dat klopt. Als je de ene binnenunit op koelen zet kan de andere niet op verwarmen. En andersom. Via de afstandsbediening zal de binnenunit denk ik simpelweg niet reageren op het commando, of middels een piep / LED iets aangeven.

• Drardollan
@Team-RiNo @!null @Plenkske

Klinkt aannemelijk, ik zal over 3 weken eens kijken hoe het precies werkt.

Het inderdaad correct dat ik nu een extra optie heb, en met de zonnepanelen ook nog eens een extra voordelige optie. Ik zal dat in de toekomst ook gaan testen, aangezien straks alles aan te sluiten is op de Domotica kan ik daar ook eenvoudig wat mee spelen (thermostaatkranen dicht, airco op verwarmen etc.). Maar ik ben wel benieuwd of het een hoop scheelt.

21 februari is het zover, dan komen ze installeren *O*

• HarmoniousVibe
Rzaan schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:50:

Even voor de duidelijkheid, je hebt áltijd condensafvoer nodig. Het hoogteverschil tussen de binnen- en buitenunits maakt daarvoor niet veel uit, want het condenswater hoeft niet naar de buitenunit, maar alleen naar buiten (of naar het riool). Pas als het condenswater omhoog moet stromen heb je ook een pompje nodig.

Het is alleen vaak net wat makkelijker en misschien mooier als je de condensafvoer gewoon naast de koelleidingen kunt leggen maar dat hoeft helemaal niet. Sowieso buiten zou ik daar geen enkel punt van maken. Mijn buitenunit staat op het platte dak van de aanbouw van 1 verdieping. Mijn binnenunit in de woonkamer hangt dus lager. Binnen loopt alles gewoon samen door één goot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0_98B4gqN1qXmbxUmJNPwX8BXg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ud10riJKKDm9rXke2YGdxn3L.jpg?f=fotoalbum_medium

maar buiten zie je dat de koelleidingen omhoog gaan maar dat de condensafvoer zich daar afsplitst en op de hemelwateravoer wordt geloosd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wseA7zH__l1IIv-GPKF-N1vEGw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R61lsfZ0ADSc4sKmfERBSyLH.jpg?f=fotoalbum_medium

Dus daarvoor hoef je je buitenunit helemaal niet op de grond te plaatsen. Mag wel natuurlijk, maar dat staat redelijk los van het condensverhaal.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@Drardollan Ik weet niet hoeveel gas je verbruikt voor verwarmen, maar 9 van de 10x is verwarmen met een Airco warmtepomp goedkoper, dus misschien nog een unit beneden?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• HereIsTom
HarmoniousVibe schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:24:
[...]
Het is alleen vaak net wat makkelijker en misschien mooier als je de condensafvoer gewoon naast de koelleidingen kunt leggen maar dat hoeft helemaal niet. Sowieso buiten zou ik daar geen enkel punt van maken. Mijn buitenunit staat op het platte dak van de aanbouw van 1 verdieping. Mijn binnenunit in de woonkamer hangt dus lager. Binnen loopt alles gewoon samen door één goot:
Bij ons kwamen de leidingen onderweg langs de afvoer van de wasmachine voordat ze omhoog gingen, dus daar de condensleiding in laten lopen zodat we geen pompje nodig hadden.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Drardollan
HereIsTom schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:26:
@Drardollan Ik weet niet hoeveel gas je verbruikt voor verwarmen, maar 9 van de 10x is verwarmen met een Airco warmtepomp goedkoper, dus misschien nog een unit beneden?
Wel over gedacht, maar dat levert mij meer ongemak dan comfort op. Beneden wordt er middels vloerverwarming verwarmt, een koude vloer is geen pretje weet ik helaas. Als ik de rest van het huis met een warmtepomp wil gaan verwarmen dan moet dit een vervanger worden voor de huidige CV/boiler. En dat is op dit moment wat mij betreft nog niet rendabel en nog teveel een experiment. De CV/boiler gaat nog een jaar of 5 mee verwacht ik, dan is het een geschikter moment om serieus naar een warmtepomp te gaan kijken.

Airco in de woonkamer hebben we ook geen behoefte aan.

Dus ja, daar is zeker wat te winnen. Maar niet op dit moment :)

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@HarmoniousVibe

Als ik elke unit tegen een buitenmuur zou plaatsen, zou ik dus ook door diezelfde buitenmuur de afvoer kunnen maken?
Bijvoorbeeld op zolder dat het dan het dak opstroomt en dan zo in de goot bijvoorbeeld?

• HereIsTom
@Rzaan Ja als jij makkelijk door de muur kan komen met een condensleiding naar beneden dan zou dat kunnen.

• HarmoniousVibe
Rzaan schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:33:
@HarmoniousVibe

Als ik elke unit tegen een buitenmuur zou plaatsen, zou ik dus ook door diezelfde buitenmuur de afvoer kunnen maken?
Bijvoorbeeld op zolder dat het dan het dak opstroomt en dan zo in de goot bijvoorbeeld?
Ja, ik weet niet precies wat handig en/of toegestaan is qua hemelwaterafvoer. Bijvoorbeeld gewoon rücksichtlos langs de gevel laten druipen zal niet de mooiste resultaten geven, maar het is technisch prima mogelijk.

Ik heb zelf een drie-split waarvan 2 binnenunits het water in de regenpijp lozen en de derde loopt wel gewoon (omlaag) mee naar de buitenunit alwaar het op het platte dak wordt geloosd waar ook grind op ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1de458ks5E9fi0Z8qR0O2JIqSt0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bu8LDYC7lCkPrfh0xX8uyG9r.jpg?f=user_large

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:18
HarmoniousVibe schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:24:
maar buiten zie je dat de koelleidingen omhoog gaan maar dat de condensafvoer zich daar afsplitst en op de hemelwateravoer wordt geloosd:
[Afbeelding]
Volgens mij is door dat gat in je HWA, die HWA nu lek... Kijk maar naar het lekwater wat door je muurbeugel over de pijp wordt verspreid. Dit had eigenlijk met een 45° T-stuk gemoeten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• HarmoniousVibe
Andrehj schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:48:
[...]

Volgens mij is door dat gat in je HWA, die HWA nu lek... Kijk maar naar het lekwater wat door je muurbeugel over de pijp wordt verspreid. Dit had eigenlijk met een 45° T-stuk gemoeten.
Mja inderdaad. Zou het gat gewoon te groot zijn?

• HereIsTom
HarmoniousVibe schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:11:
[...]

Mja inderdaad. Zou het gat gewoon te groot zijn?
Buisje er ver genoeg in, misschien afkitten?

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
Lijkt me logisch dat je dat zou moeten afkitten of met rubber ringen werken. Het regenwater valt door een afvoer of glijdt langs de wanden. Dat laat zich niet om zo'n gat heen sturen. Gelukkig simpel op te lossen.

MHI SRK 50 ZS-W

• HarmoniousVibe
HereIsTom schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:18:
[...]

Buisje er ver genoeg in, misschien afkitten?
Buis zit er flink diep in dus het zal inderdaad afkitten zijn. Tnx voor de opmerkelijkheid.

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Is dat veel of weinig? Ik heb in januari 80kWh verbruikt om mijn werkkamer van 20 m2 op 20,5 graden te houden van 7 tot 16 uur (9 uur) 5 dagen per week. Ongeveer 4 kWh per dag. Het is een zeer matig geïsoleerde kamer.

[ Voor 5% gewijzigd door banaliteit op 03-02-2022 13:50 ]

• Zuinig
banaliteit schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:46:
Is dat veel of weinig? Ik heb in januari 80kWh verbruikt om mijn werkkamer van 20 m2 op 20,5 graden te houden van 7 tot 16 uur (9 uur) 5 dagen per week. Ongeveer 4 kWh per dag. Het is een zeer matig geïsoleerde kamer.
als ik dit met mijn eigen bevindingen vergelijk, is dit normaal. Niet top maar ook niet slecht. Gemiddeld.

MHI SRK 50 ZS-W

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Nieuwe (beta) app versie & firmware bij Daikin...
v3.0.0 van de app en firmware naar 1.12.59

Nog steeds geen demand control te zien 8)7 Gelukkig wel een 'keep dry' functie waar niemand op zit te wachten ('om de luchtvochtigheid niet te laten stijgen bij koelen'). ;w

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Cy3gJFw.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Q2ggSX6.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Slonzo op 03-02-2022 14:22 ]

• HarmoniousVibe
Slonzo schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:15:

Nog steeds geen demand control te zien 8)7 Gelukkig wel een 'keep dry' functie waar niemand op zit te wachten ('om de luchtvochtigheid niet te laten stijgen bij koelen'). ;w

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke units heb je? Want in mijn FTXM-N zit al sinds het begin erin. In v1 was het stroombesparingsmodus of iets van dien aard. Nu in v2 heet het demand control

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-01 07:35
HarmoniousVibe schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:00:
[...]

Welke units heb je? Want in mijn FTXM-N zit al sinds het begin erin. In v1 was het stroombesparingsmodus of iets van dien aard. Nu in v2 heet het demand control
ik heb een FTXA en een FTXM-R samen op één buitenunit. Voor de FTXA kan ik deze modus wel instellen maar voor de FTXM niet, weet jij misschien hoe dat kan?

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

HarmoniousVibe schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:00:
RXM35R met FTXM-R
2MXM50N met 2x FVXM-A
3MXM68N met 3x FTXM-R

Allemaal met 2021 cloud controller, allemaal geen Demand Control.

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:26
Hier een ftxa en een ftxm-r single splits. De ftxa kan ik wel demand control selecteren in de app. Maar bij de ftxm-r niet.
Dit ligt er waarschijnlijk aan dar de -r een nieuwe wifi module heeft.

• cverkooyen
Lieuwe15 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:21:
Hier een ftxa en een ftxm-r single splits. De ftxa kan ik wel demand control selecteren in de app. Maar bij de ftxm-r niet.
Dit ligt er waarschijnlijk aan dar de -r een nieuwe wifi module heeft.
Hij pakt, bij meerdere units, altijd de hoogste waarde. Doordat je de ftxm-r niet kunt instellen blijft hij dus op 100%? Of doet de econo functie van de ftxm-r nog iets?

• Team-RiNo

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier is "Outdoor Silent" toegevoegd. "Demand Control" zit er weer niet in deze keer. Ik heb hier de FTXM-R

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6nS6wcKsPKvm_1wGBKaBSZZHHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9tvp6yQJ4V0yi1WIj92UmwRa.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ulx53t7YR-LYEUms2Z4yGM3THN8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cAB03pIfdiebzsYGNFKrFpa3.png?f=user_large

Bij mij zit "Keep Dry" per unit verstopt onder Settings>Advanced operations (en staat standaard aan). Het nadeel lijkt me wel dat de unit zelf dus vochtiger blijft waardoor er eerder geurtjes kunnen ontstaan.

• HarmoniousVibe
Oh ok, dan is dat er in de afgelopen ~2 jaar uitgehaald. Jammer hoor.

* HarmoniousVibe aait de -N

[ Voor 21% gewijzigd door HarmoniousVibe op 03-02-2022 15:26 ]

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Team-RiNo schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:25:
[...]

Hier is "Outdoor Silent" toegevoegd. "Demand Control" zit er weer niet in deze keer. Ik heb hier de FTXM-R
"]Afbeelding[/URL]]

Bij mij zit "Keep Dry" per unit verstopt onder Settings>Advanced operations (en staat standaard aan). Het nadeel lijkt me wel dat de unit zelf dus vochtiger blijft waardoor er eerder geurtjes kunnen ontstaan.
Ah inderdaad, maar ik dacht dat die 'outdoor silent' er al in zat.
Mogelijks was dat idd enkel op de afstandsbediening, my bad :)

Die "keep dry" lijkt me waardeloos, zal inderdaad voor geur zorgen en die 'paar' druppels water zullen het grote verschil ook niet maken in de kamer.

• Team-RiNo
cverkooyen schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:24:
[...]

Hij pakt, bij meerdere units, altijd de hoogste waarde. Doordat je de ftxm-r niet kunt instellen blijft hij dus op 100%? Of doet de econo functie van de ftxm-r nog iets?
Nee dat klopt niet, als het bij 1 unit aanstaat kan het voor allemaal gelden. Daikin heeft demand control voor mij remote uit moeten zetten nadat ze deze uit de app verwijderd hadden. Deze stond maar op één binnenunit aan maar beperkte al mijn units. Ik heb hier ook iemand zien posten dat één van de binnenunits leidend is wat ook nog zou kunnen.

• cverkooyen
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Kun je van die keep dry functie ook een screenshot maken, die functie zie / heb ik niet

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

cverkooyen schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:30:
Kun je van die keep dry functie ook een screenshot maken, die functie zie / heb ik niet
Die heb ik enkele posts hoger al gepost.

• HarmoniousVibe
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Volgens wij wordt er in de éénnalaatste alinea gesuggereerd dat de outdoor silent mode ook een eenzelfdig effect heeft al de energiebesparingsmodus uit v1, dus dan wel zonder de wat preciezere controls van demand control.

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:18
HarmoniousVibe schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:25:
Oh ok, dan is dat er in de afgelopen ~2 jaar uitgehaald. Jammer hoor.

* HarmoniousVibe aait de -N
Welke buiten en binnenunit heb jij als ik vragen mag?

• Team-RiNo
HarmoniousVibe schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:44:
[...]

Volgens wij wordt er in de éénnalaatste alinea gesuggereerd dat de outdoor silent mode ook een eenzelfdig effect heeft al de energiebesparingsmodus uit v1, dus dan wel zonder de wat preciezere controls van demand control.
Zo las ik dat ook, ik kan helaas niet de cpmfreq uitlezen om het exacte percentage te achterhalen maar zal het wat minder gedetailleerd terug kunnen zien in het verbruik.

Mijn setup ondersteunt ook gewoon Demand Control gezien ik het eerder wel heb gehad, waarom het er niet meer in zit? Geen idee; Daikin zelf zegt enkel dat het 'Unsupported' is.

• HarmoniousVibe
vinom schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:53:
[...]

Welke buiten en binnenunit heb jij als ik vragen mag?
Zie mijn signature. 3MXM52N + FTXM-N binnenunits van 3,5kW (woonkamer) en 2x 2kW (slaap/studeerkamer).

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Draai ook mee in de beta, app heet nu trouwens ONECTA

Firmware zit bij mij op 1_14_53 (BRP069B4x), had ik al eerder geïnstalleerd, dus bij 3.0 kreeg ik geen vraag voor firmware update.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01 13:53

AMDFreak

Intel is zo..

Over twee weken komt er een LG PC12SQ 3,5kw airco bij ons op zolder.
De buiten unit wordt geplaatst op de dakkapel.

Eerst zou de binnen unit aan de zijkant van de dakkapel geplaatst worden. Echter vonden wij dat niet zo praktisch. Nu zal deze in het midden van de zolder komen te hangen. en al het leidingwerk zal via de vliering lopen. Er zal dan een pompje komen die het condenswater afvoert.

De buitenunit komt op het dak van de dakkapel, ter hoogte van de tussenmuur die er is, zo is de kans van doorhangen van de dakkapel nihil.

Gebruik:
Airco zal eigenlijk alleen maar overdag aan staan. Ik werk zelf op zolder en zal hiermee ook gaan verwarmen ipv een energie zuipende convector kachel.
In de zomermaanden zal de airco ook overdag met de deur open aan staan, om te voorkomen dat de warmte in huis kan blijven hangen.

Een paar post terug las ik dat een buiten unit op een dakkapel meer resonantie geeft, opzich logisch omdat het eigenlijk op een houtenconstructie rust. Hebben jullie bouwkundige tips om dit te beperken? Er komt al een dikke dempingsplaat onder de buiten-unit.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• murphydrz
AMDFreak schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:52:

Een paar post terug las ik dat een buiten unit op een dakkapel meer resonantie geeft, opzich logisch omdat het eigenlijk op een houtenconstructie rust. Hebben jullie bouwkundige tips om dit te beperken? Er komt al een dikke dempingsplaat onder de buiten-unit.
Zo dicht mogelijk bij het dak zelf neerzetten geeft het beste resultaat.
Ik heb de buitenunit zo'n beetje overal op het dakkapel gehad en aan de randen geeft de minste overlast.
...oja, een paar dikke tegels op de unit wil helpen en geeft betere stabiliteit met storm.
Die van mij is al eens bijna omgewaaid en een metertje verschoven.

• Zuinig
Resonantie is iets heel vreemds. Mijne staat op een plat dak, dicht tegen het huis aan. In het huis hoor ik het bijna nooit, heel zelden met een bepaald toerental. In de garage, waar de bijkeuken aan vast zit, waar de unit op staat hoor ik hem wel resoneren. Die trillingen gaan schuin door de constructie bij mij dus. Ik heb er geen last van op die plaats maar wil even aangeven, dat het moeilijk te voorspellen is hoe het uitpakt.

MHI SRK 50 ZS-W

• Guidooow
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:49
Bijzonder, volgens mij is de 'Keep Dry' functie helemaal niet aan te passen met de remote van de FTXM-R... Zou het niet veel logischer en nuttiger zijn om een functie te hebben die de evaporator droogt na het koelen (zoals bij sommige andere merken), dan een functie die deze juist vochtig houdt 8)7 ?

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-01 21:08
Ik ben bezig met wat offertes aanvragen voor airco's in mijn nieuwe ( oude 1923) woning.
Nu is de eetkamer de centrale ruimte beneden waar het denk ik het meest logische is een binnen unit te plaatsen.
De muur waar het om gaat is tevens direct de buitenmuur.
Nu staat er een buffetkast in deze ruimte en vraag ik mij of of het raadzaam is de binnenunit hierboven te plaatsen.

De ene zegt : zou het niet doen vanwege condensvorming, de ander zegt : geen probleem.
Kast is 45 diep.

Wie heeft hier ervaring mee ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53JA2pPqmTPdeFxwi2oS4c3xK10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h43VzWxTPht5BvFhDG5PdDuK.jpg?f=fotoalbum_large

• vinom
HarmoniousVibe schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:04:
[...]

Zie mijn signature. 3MXM52N + FTXM-N binnenunits van 3,5kW (woonkamer) en 2x 2kW (slaap/studeerkamer).
En wat staat er nog achter de N van je buitenunit? Je hebt namelijk de N7/8/9 of 2v1b

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:28

Freakie1NL

Grote Baas

ZeRoC00L schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:17:
[...]

Draai ook mee in de beta, app heet nu trouwens ONECTA

Firmware zit bij mij op 1_14_53 (BRP069B4x), had ik al eerder geïnstalleerd, dus bij 3.0 kreeg ik geen vraag voor firmware update.
Irritant dat die app nu zo heet. Hier door auto update op Android staat hij nu zo op het hoofdscherm. Met oude naam was niets mis.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:30

franssie

Save the albatross

@DvD77 voor condens zou ik niet zo bang zijn, dat wordt afgevoerd naar buiten. Zeker omdat het een buitenmuur is ... waarom niet?
Door de kast is de luchtstroom wat beperkter dus wellicht kan de de swing functie beter uitzetten, maar ik zou het gewoon doen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:22
Ik kreeg vandaag een bekende airco zaak over de vloer. Ik vertelde hem dat ik de radiator wil weghalen op de werkkamer als we er airco laten plaatsen.

Hij adviseerde dit niet te doen want de verwarmingsfunctie van de airco werkt niet meer goed wanneer de temperatuur onder de 3 graden (boven 0) zakt. Klopt dit? Het is in een normale winter toch hele perioden rond 0, zou je er dan niet meer goed mee kunnen verwarmen? Lijkt me stug.

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:26
Klopt totaal niet!
Werkkamer is wellicht iets van 20m² en wordt een 2-2.5kw unit geadviseerd?
Die trekt dat echt met 2 vingers in z'n neus qua verwarming.

• vinom
outlandos schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 18:26:
Ik kreeg vandaag een bekende airco zaak over de vloer. Ik vertelde hem dat ik de radiator wil weghalen op de werkkamer als we er airco laten plaatsen.

Hij adviseerde dit niet te doen want de verwarmingsfunctie van de airco werkt niet meer goed wanneer de temperatuur onder de 3 graden (boven 0) zakt. Klopt dit? Het is in een normale winter toch hele perioden rond 0, zou je er dan niet meer goed mee kunnen verwarmen? Lijkt me stug.
De mensen in dit topic doen niks anders dan verwarmen :) Hier inmiddels al de 3e winter.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:23
Lieuwe15 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 18:37:
Klopt totaal niet!
Werkkamer is wellicht iets van 20m² en wordt een 2-2.5kw unit geadviseerd?
Die trekt dat echt met 2 vingers in z'n neus qua verwarming.
Daar zijn de 2 vingers in de neus weer.

Zo kan je dat niet zeggen.

Wij hebben een 3,5kW in een 20m2 kamer, en die redt het goed, maar niet overdreven. En een gedeelte van dat goed zit in de buitenunit van 6/6,8kW.

Verder is het per merk verschillend hoe goed ze om kunnen gaan met lage temperaturen. Het ene merk lijkt daar efficienter mee om te gaan dan het andere.

Maar feit blijft natuurlijk dat hoe kouder de buitenlucht, hoe harder de airco moet werken om daar aangenaam warme lucht van te maken. Harder werken kost meer stroom. Dan zijn er nog de defrosts bij verschillende weersomstandigheden.
Juist mensen die qua vermogen van de airco aan de lage kant zitten ervaren meer defrosts omdat de buitenunit verhoudingsgewijs harder moet werken, en in sommige gevallen worden airco's uitgezet omdat het geen zin meer heeft hem aan te laten staan.

Ik denk dat er omstandigheden kunnen zijn waarin het advies van de airco-zaak (min of meer) juist is, maar mogelijk ook niet juist. Om er iets zinnigs over te zeggen heb je meer informatie nodig.

Onze eigen airco hoort tot - 15 te blijven werken. We hebben nu ervaring tot - 5, en dat ging goed. Een enkele defrost.

Maar rond die tijd waren er ook mensen die wel degelijk problemen meldden hier.

Ik denk dat het bij heel veel mensen goed gaat. Maar wanneer je jezelf afhankelijk maakt van airco als verwarming, is het goed om je bewust te zijn van dat soort dingen. Daardoor kan je een keuze maken waarmee je wanneer je het ding hard nodig hebt, ook kan vertrouwen op een voldoende werking.

[ Voor 15% gewijzigd door Sjamo op 04-02-2022 19:22 ]

• outlandos
Sjamo schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 19:00:
[...]

Daar zijn de 2 vingers in de neus weer.

Zo kan je dat niet zeggen.

Wij hebben een 3,5kW in een 20m2 kamer, en die redt het goed, maar niet overdreven. En een gedeelte van dat goed zit in de buitenunit van 6/6,8kW.

Verder is het per merk verschillend hoe goed ze om kunnen gaan met lage temperaturen. Het ene merk lijkt daar efficienter mee om te gaan dan het andere.

Maar feit blijft natuurlijk dat hoe kouder de buitenlucht, hoe harder de airco moet werken om daar aangenaam warme lucht van te maken. Harder werken kost meer stroom. Dan zijn er nog de defrosts bij verschillende weersomstandigheden.
Juist mensen die qua vermogen van de airco aan de lage kant zitten ervaren meer defrosts omdat de buitenunit verhoudingsgewijs harder moet werken, en in sommige gevallen worden airco's uitgezet omdat het geen zin meer heeft hem aan te laten staan.

Ik denk dat er omstandigheden kunnen zijn waarin het advies van de airco-zaak (min of meer) juist is, maar mogelijk ook niet juist. Om er iets zinnigs over te zeggen heb je meer informatie nodig.

Onze eigen airco hoort tot - 15 te blijven werken. We hebben nu ervaring tot - 5, en dat ging goed. Een enkele defrost.

Maar rond die tijd waren er ook mensen die wel degelijk problemen meldden hier.

Ik denk dat het bij heel veel mensen goed gaat. Maar wanneer je jezelf afhankelijk maakt van airco als verwarming, is het goed om je bewust te zijn van dat soort dingen. Daardoor kan je een keuze maken waarmee je wanneer je het ding hard nodig hebt, ook kan vertrouwen op een voldoende werking.
Dus hoe hoger het vermogen hoe lagere de buitentemperatuur mag zijn? Kan ik dan niet beter kiezen voor 2x 2,5kw ipv 2x 2,0? Of verlies ik dan juist aan comfort door de (iets) hogere minimum verwarmingscapaciteit en geluidsdruk?

De airco's worden het nieuwste model van Panasonic:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKPSVlpfrmLOV3Y8NiNzr3JGFDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/srHZ8nPTwyqYKMTXGkMettqr.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens zie ik onderaan deze tabel bij werkingsbereik allemaal dezelfde waardes staan.

Ze komen in onze slaapkamer (waarvan de kleinste mijn werkkamer is). En worden tegen de linker muur geplaatst zodat ze - wanneer de deuren open staan - ook de overloop meepakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xf0N0ijwqobBnbvyP7ajryyqdwE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gaMv8JsGEtPuLbe39tERm9m6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door outlandos op 04-02-2022 19:47 ]

• Team-RiNo
Guidooow schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:57:
[...]

Bijzonder, volgens mij is de 'Keep Dry' functie helemaal niet aan te passen met de remote van de FTXM-R... Zou het niet veel logischer en nuttiger zijn om een functie te hebben die de evaporator droogt na het koelen (zoals bij sommige andere merken), dan een functie die deze juist vochtig houdt 8)7 ?
Het drogen wordt standaard gedaan en met "Keep Dry" zet je dit dus uit. Zie de omschrijving:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/occ9FfM38jJ4DuG9qs35Ktbgxy8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rWRGSLP8nCiN28K2Scw2lWvg.png?f=user_large

• Sjamo
outlandos schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 19:36:
[...]

Dus hoe hoger het vermogen hoe lagere de buitentemperatuur mag zijn? Kan ik dan niet beter kiezen voor 2x 2,5kw ipv 2x 2,0? Of verlies ik dan juist aan comfort door de (iets) hogere minimum verwarmingscapaciteit en geluidsdruk?

De airco's worden het nieuwste model van Panasonic:

[Afbeelding]

Overigens zie ik onderaan deze tabel bij werkingsbereik allemaal dezelfde waardes staan.

Ze komen in onze slaapkamer (waarvan de kleinste mijn werkkamer is). En worden tegen de linker muur geplaatst zodat ze - wanneer de deuren open staan - ook de overloop meepakken.

[Afbeelding]
Ik zou eerder zeggen dat het goed is om te kijken naar de verhouding tussen wat de unit minimaal gebruikt aan stroom, wat de efficiency is, ook bij lagere temperaturen, wat er dan nog aan kracht overblijft, hoe het merk wat je uitzoekt presteert op oa dit gebied, en wat je echt nodig hebt voor de ruimte waar hij komt te hangen en of je van plan bent af en toe blokken van een aantal uren te gaan verwarmen, of 24 uur per dag tijdens de winterperiode.

Juist bij af en toe blokken verwarmen is wat overcapaciteit erg prettig om de ruimte snel warm te krijgen, en dan heeft het verbruik per uur iets minder impact dan bij continu verbruik. 100W verbruik per uur meer is bij 8 uur stoken op een dag een andere zaak dan bij 24 uur per dag stoken.

En ja, wanneer een unit te licht gekozen is voor de ruimte loop je meer kans op veel defrosts bij vochtig koud weer of vorst.

• outlandos
Sjamo schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 20:54:
[...]

Ik zou eerder zeggen dat het goed is om te kijken naar de verhouding tussen wat de unit minimaal gebruikt aan stroom, wat de efficiency is, ook bij lagere temperaturen, wat er dan nog aan kracht overblijft, hoe het merk wat je uitzoekt presteert op oa dit gebied, en wat je echt nodig hebt voor de ruimte waar hij komt te hangen en of je van plan bent af en toe blokken van een aantal uren te gaan verwarmen, of 24 uur per dag tijdens de winterperiode.

Juist bij af en toe blokken verwarmen is wat overcapaciteit erg prettig om de ruimte snel warm te krijgen, en dan heeft het verbruik per uur iets minder impact dan bij continu verbruik. 100W verbruik per uur meer is bij 8 uur stoken op een dag een andere zaak dan bij 24 uur per dag stoken.

En ja, wanneer een unit te licht gekozen is voor de ruimte loop je meer kans op veel defrosts bij vochtig koud weer of vorst.
Hij zal waarschijnlijk vooral in blokken verwarmen. Zou je dan 2.5 aanraden in mijn geval?

Gaat om slaapkamer op het noorden van 35 m3
En om een werkkamer op het zuiden van 24 m3

Speelt het daarbij nog mee dat we vaak de deuren van de kamers open zullen hebben om de overloop (en evt in de winter de zolder) mee te nemen?

Het verschil in prijs tussen de 2.0 en 2.5 is minimaal bij de bovengenoemde Panasonic modellen. Ik ben eerder bang voor meer pendelen bij de 2.5 omdat het relatief kleine kamers betreft (zeker die op het zuiden) en een te warme kamer door het hogere minimum vermogen van de 2.5.

[ Voor 9% gewijzigd door outlandos op 04-02-2022 21:24 ]

• Sjamo
outlandos schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:19:
[...]

Hij zal waarschijnlijk vooral in blokken verwarmen. Zou je dan 2.5 aanraden in mijn geval?

Speelt het daarbij nog mee dat we vaak de deuren van de kamers open zullen hebben om de overloop (en evt in de winter de zolder) mee te nemen?

Het verschil in prijs tussen de 2.0 en 2.5 is minimaal bij de bovengenoemde Panasonic modellen. Ik ben eerder bang voor meer pendelen bij de 2.5 omdat het relatief kleine kamers betreft (zeker die op het zuiden) en een te warme kamer door het hogere minimum vermogen van de 2.5.
Ik ben geen expert :)
Er zitten hier genoeg mensen die veel meer zinnige dingen kunnen zeggen hierover dan ik.

Onze woonkamer-unit van 3,5kW (mhi) op 22m2 pendelt zelden, waarbij pendelen hier bestaat uit draaien op minimaal verbruik, hier 320W, en af en toe te dippen naar rond de 45W ongeveer. Hier dus geen hoger verbruik door pendelen, ook qua stabiele temperatuur merken we niets.
Maar, er zijn merken waar dat heel anders is.

Maar geef meer informatie, hoe meer informatie hoe beter mensen je kunnen adviseren. Deur geregeld open is goede informatie. Hier heeft dat invloed, maar wij hebben boven een raam open staan, altijd, en vaak de kamerdeur open voor ventilatie.

Ik weet het, als de isolatie-meneer het zou lezen zouden de tranen hem in de ogen springen :)

Succes met je keuze. Best lastig vind ik.

• outlandos
@Sjamo thanks. Ben zelf ook alles behalve een expert op dit gebied. Hoop dat ik hier nog tips krijg want moet volgende week beslissen.

Betreft een hoekhuis uit 1999 met energielabel A (dankzij zonnepanelen).

[ Voor 5% gewijzigd door outlandos op 04-02-2022 22:13 ]

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:25
outlandos schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:19:
[...]

2.5 moduleren vaak net zo ver terug als een 2.0, die heeft dus geen ander gedrag als een 2.0

Float like a butterfly, sting like a bee.

• outlandos
Martinusz schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:22:
[...]

2.5 moduleren vaak net zo ver terug als een 2.0, die heeft dus geen ander gedrag als een 2.0
Oh dat is goed om te weten. En zou je iets (in negatief opzicht) merken van het hogere minimum vermogen bij verwarmen: 0,75 bij de 2.0 vs 0.8 bij de 2.5, zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27NvVcPKmx7ZAAmzpzSCLRZNuTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/62CoEN6ysiy8FNpqewHz479P.jpg?f=fotoalbum_large

• HereIsTom
outlandos schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 18:26:

Ik zou gelijk een andere Airco zaak zoeken, deze hebben er dus de ballen verstand van!

• Sjamo
HereIsTom schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 00:15:
[...]

Ik zou gelijk een andere Airco zaak zoeken, deze hebben er dus de ballen verstand van!
Ik weet het niet.

Toen wij contact kregen met onze installateur voor de airco (vrij groot locaal bedrijf), gaven ze aan dat airco voor verwarmen niet handig is. Te duur etc.

Gelukkig hadden wij ons huiswerk gedaan :) en ze dachten verder goed mee over het hoe en wat van de installatie.

Nu achteraf zijn we erg blij dat we met dat bedrijf in zee zijn gegaan. De installatie was erg goed, ze hebben meer gedaan dan eigenlijk afgesproken, zijn vlot met communicatie etc. Het leukste is, toen ik onze contactpersoon daar pas sprak over iets anders, gaven ze aan inmiddels meer goede ervaringen te hebben gehoord over airco voor verwarmen, en die meneer dacht er over het zelf ook te proberen. Hoe leuk is dat :)

Ik denk niet dat het (nog) niet volledig op de hoogte zijn van alle nieuwe dingen in deze tijd hoeft te betekenen dat een bedrijf slecht is. Ik denk dat het, vooral in deze tijd, bij elk bedrijf in deze branche, noodzakelijk is te zorgen dat je goed geinformeerd bent.

• priens
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-11-2025
DvD77 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:31:
Ik ben bezig met wat offertes aanvragen voor airco's in mijn nieuwe ( oude 1923) woning.
Nu is de eetkamer de centrale ruimte beneden waar het denk ik het meest logische is een binnen unit te plaatsen.
De muur waar het om gaat is tevens direct de buitenmuur.
Nu staat er een buffetkast in deze ruimte en vraag ik mij of of het raadzaam is de binnenunit hierboven te plaatsen.

De ene zegt : zou het niet doen vanwege condensvorming, de ander zegt : geen probleem.
Kast is 45 diep.

Wie heeft hier ervaring mee ?

[Afbeelding]
Geen probleem inderdaad. Hier een soortgelijke situatie, binnenunit gemonteerd op de buitenmuur van een ongeïsoleerd huis van begin jaren 50 en een afstand tussen plafondlijst en bovenkant kast van 50cm. Zoals @franssie al opmerkt, alleen de richting van de luchtstroom is iets beperkter zo.
Verder zou ik niet weten waar die condensvorming dan zou moeten optreden, tussen achterkant kast en muur? Lijkt me dat je met een dergelijke installatie die (stilstaande) lucht juist in beweging krijgt.

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-01 06:54
@outlandos let even op bij het min. Vermogen.
Deze is bij panasonic alleen tussen de 16-18 graden. Alles boven de 18 graden is een min opgenomen vermogen van 380watt.
Wat resulteert in pendelgedrag.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

• Zuinig
HereIsTom schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 00:15:
[...]

Ben ik niet met jullie eens.

Het is inderdaad zo dat zodra de buitentemperaturen op 4 graden of lager komen de unit defrosts gaat toepassen. E.e.a is afhankelijk van het weer: is het vochtig, is het mistig (dan kan het helemaal een drama worden). Maar ik vind het gewoon een eerlijk advies: temperatuur onder de 4 graden, dan kun je defrosts krijgen en dat gaat ten koste van het comfort op dat moment, wat iets anders is dan dat je dan niet meer zou kunnen stoken met zo'n ding. Bij mij met de 5 KW MHI zeker en dat is bij mijn kennis met de MHI 3,5 niet anders. Bij hun staat de unit iets beschermder dan bij mij waardoor het iets minder vaak optreed maar net zo goed.

Bij mist kunnen ze iedere 50 minuten een keer optreden( en dan ligt hij 15 minuten in een defrost) en bij kou onder de 4 graden, gebeurd het hier zo 2 a 3 keer op een hele dag, wat niet storend is en nauwelijks invloed heeft op het comfort.

MHI SRK 50 ZS-W

• HereIsTom
Voor onze MHI SRC/SRK35ZS-W kreeg ik onderstaand onderhoudscontract aangeboden.
Als ik het goed lees komen ze maar 1x in de 2 jaar en moet ik ook nog onderdelen en arbeidsloon betalen (Materialen/ onderdelen), terwijl ik hem door hun heb laten installeren en 5 jaar garantie zou krijgen?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• HarmoniousVibe
@HereIsTom @Sjamo @Zuinig

Laten we even voorop stellen dat een lucht/lucht-WP niet veel meer of minder last heeft van koude temperaturen cq relatieve vochtigheid dan een lucht/water variant. Het is namelijk de binnenunit en het afgiftesysteem die verschillen, niet de buitenunit. Als we het hebben over split setups dan.

Natuurlijk is het zo dat een split met een evaporator in de buitenlucht minder efficiënt wordt en minder vermogen gaat leveren naarmate de temperaturen dalen en het vochtiger wordt. Als je puur met 1 warmtesysteem (zij het all-electric L/L of L/W, maakt niet uit) wilt verwarmen, dan moet je ervoor zorgen dat het systeem genoeg capaciteit heeft. Dus ik ben ook wel benieuwd of datzelfde bedrijf ook tegen een all-electric warmtepomp adviseert op dezelfde gronden. Als ze logisch consistent zijn moeten ze dat ook doen.

Sowieso is het enige argument wat ze klaarblijkelijk noemen (te duur) onzin. Te duur ten opzichte van wat? Gas? Zelfs bij -7 is mijn LLWP nog goedkoper om te draaien dan mijn gasketel. Laat staan al die andere 363 dagen in het jaar. En ik heb nog de goedkope gasprijs van 3 kwartjes. Tegenwoordig is het omslagpunt eerder een COP van 1.8-2.0 dan de vroegere 2.5-2.7. Dat is waarschijnlijk pas onder de -15 ofzo.

En zoals ik al had aangegeven is een LLWP ook niet duurder dan een LWWP. Niet in het verbruik in ieder geval. Voor een L/W krijg je subsidie maar een L/L is sowieso al goedkoper om te laten installeren. Natuurlijk heb je op een gegeven moment wel een omslagpunt, naarmate je meer binnenunits nodig hebt bij L/L, maar de meeste mensen halen dat omslagpunt niet.

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-09-2025
Goede opmerking! Ik wilde mezelf het makkelijk maken op het forum.

1 van de kamers heeft meer inhoud en krijgt een zwaardere unit.
GermanPivo schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:18:
[...]

Je wilt drie kamers pakken met dus 3x 2.5 kW? Ik vind alle voorgestelde buitenunits nogal flink voor dit totaal. Max 5kW is zat.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:13
Ik ben nu al een tijdje aan het meelezen en oriënteren, maar er zijn nog een paar dingen die mij nog niet helemaal duidelijk zijn en ik zal tzt ook nog wel een topic starten voor de hele opzet, maar.

Wat als je geen fatsoenlijke plek hebt voor een buitenunit behalve op een plat dak 3 hoog? (dus bovenop de tweede verdieping). Je zal het elk jaar moeten servicen neem ik aan, maar zo'n serviceman zal daar niet met een ladder heen mogen.. Tegen het huis op de grond zie ik niet zo zitten aangezien daar de enige fatsoenlijke plek voor zitten is, en ook geluidsoverlast voor de buren zal opleveren.
En als ik het huis ermee wil verwarmen zal ik in elke kamer een unit moeten hangen, toch? Met 6 units zit je dan toch al aan een groot systeem? Heeft tegen de max qua leidinglengte aanzitten nog nadelen?
En als laatste: ik heb een semi-open woonkamer en open keuken met een gang + twee trappen ertussen. Hoe moet ik in hemelsnaam gaan berekenen welke unit(s) geschikt zijn voor zo'n +-vormige ruimte van pakweg 60m2? Iemand een mooie tool ergens kunnen vinden?

[ Voor 8% gewijzigd door Caelorum op 05-02-2022 13:38 ]

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:42
Caelorum schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 13:36:
Ik ben nu al een tijdje aan het meelezen en oriënteren, maar er zijn nog een paar dingen die mij nog niet helemaal duidelijk zijn en ik zal tzt ook nog wel een topic starten voor de hele opzet, maar.

Wat als je geen fatsoenlijke plek hebt voor een buitenunit behalve op een plat dak 3 hoog? (dus bovenop de tweede verdieping). Je zal het elk jaar moeten servicen neem ik aan, maar zo'n serviceman zal daar niet met een ladder heen mogen.. Tegen het huis op de grond zie ik niet zo zitten aangezien daar de enige fatsoenlijke plek voor zitten is, en ook geluidsoverlast voor de buren zal opleveren.
En als ik het huis ermee wil verwarmen zal ik in elke kamer een unit moeten hangen, toch? Met 6 units zit je dan toch al aan een groot systeem? Heeft tegen de max qua leidinglengte aanzitten nog nadelen?
En als laatste: ik heb een semi-open woonkamer en open keuken met een gang + twee trappen ertussen. Hoe moet ik in hemelsnaam gaan berekenen welke unit(s) geschikt zijn voor zo'n +-vormige ruimte van pakweg 60m2? Iemand een mooie tool ergens kunnen vinden?
Ik zou lekker voor lucht-water gaan. Of grondgebonden, dan zie je er niks van.

Verschillende kleine kamers verwarmen met airco's is niet ideaal, boven heeft de 2.5 kW unit maar een uurtje of 2 nodig om het weer warm te krijgen, je installeert gauw veel te veel capaciteit omdat je toch in elke ruimte wilt blazen, of je moet overal dikke luchtkanalen heen trekken met een kanaalunit + zonekleppen.

Ik heb ook plat dak, 3 hoog, en had laatst een CV ketel + rookgasafvoer vervangen opdracht gecancelled omdat ze graag met 2 man + hoogwerker willen komen, 700 euro extra, nee wacht dan zoek ik wel iemand anders die het anders kan regelen, lokale bedrijf hier heeft meer verstand van de wijk en deed het voor veel minder. Dat wordt niet anders met een buitenunit zo hoog, ik zou dat niet doen.

Sommige lucht-water monoblocks kunnen aangesloten worden met luchtkanalen, alle apparatuur staat dan binnen, met 2 gaten naar buiten voor lucht aanvoer en retour, dan hoef niet elke keer het dak op. En een losse airco voor de woonkamer als je daar wilt koelen, of duo split met 1 in de hal/zolder boven; voor koelen is het veel minder belangrijk dat je in elke kamer een unit plaats, en dan wel gewoon in de voor/achtertuin op de grond.

• HarmoniousVibe
Caelorum schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 13:36:

Als je echt je hele huis met lucht/lucht wilt gaan verwarmen dan zou je naar een kanalenstelsel moeten gaan kijken en dat is hoogstwaarschijnlijk de moeite en investering niet waard. Zelf heb ik 5 ruimtes (woonkamer+open keuken, slaapkamer, werkkamer, logeerkamer, zolder), waarvan de zolder en de logeerkamer niet voorzien zijn van een binnenunit. Op zolder heb ik geen behoefte aan verwarming en de logeerkamer wordt echt maar zelden gebruikt en mijn huis is goed genoeg geïsoleerd om die met de deur open wel mee te kunnen verwarmen met de andere 2 units. Misschien tenzij het flink vriest maar zelfs dan komt het daar niet onder de 15 graden. Maar voor eventuele koukleumende logees die dan op zulks soort dagen blijven overnachten heb ik gewoon lekker een straalkacheltje neergezet. Welke overigens nog nooit is gebruikt, voor zover ik weet.

Enfin, ik zou je dan toch aanraden om primair met lucht/water te verwarmen zodat je lekker je CV-leidingen kunt blijven gebruiken. Wellicht kun je in de ruimtes waar je ook goede koeling nodig hebt, kiezen om er nog een lucht/lucht-systeem naast te hangen.

Zelf heb ik het andersom gedaan; ik ben hier komen wonen toen er alleen nog maar gas was. Ik heb bijna meteen zonnepanelen en een L/L multisplit laten hangen met de gasketel als backup (en voor warm water). Deze gasketel gaat er hopelijk dit of anders volgend jaar uit voor een lucht/water-warmtepomp. Het voordeel hiervan is dat ik straks heerlijk goedkoop alle ruimtes goedkoop en comfortable (vloerverwarming) kan verwarmen én heerlijk effectief en efficiënt kan koelen (yay lucht/lucht). Nu zul je misschien denken, poeh, dubbele investering, da's overdreven, maar het is minder erg dan je denkt. Omdat ik straks 2 gescheiden systemen heb, kunnen beide systemen lekker klein worden gedimensioneerd. Mijn installateur raadde me in de woonkamer 5kW of anders 4,2kW aan als ik hem als primaire verwarming wilde gebruiken, maar met mijn plan in mijn achterzak heb ik hier beneden een 3,5 laten hangen, wetende dat ik altijd nog een gasketel en straks een L/W-unit als backup/bijverwarming heb (of eigenlijk andersom, de airco wordt straks mijn backup/bijverwarming voor in de winter). Hierdoor heb ik 2 kleinere systemen kunnen kopen ipv 1 grotere. Scheelt weer.

Verder heeft de buitenunit (ook van een L/W) echt niet elk jaar groot onderhoud nodig, maar desalniettemin is het inderdaad wel handig als hij wat makkelijk bereikbaar is. Als je een beetje een nieuwer huis hebt, dan geloof ik niet dat je de buitenunit binnen zult horen. Zelfs al staat hij tegen je huis aan. Je zou eens bij mensen moeten gaan luisteren, want ik denk dat je het geluid overschat. Ik heb de buitenunit onder het raam van de logeerkamer hangen en ik moet echt het raam open doen én met mijn hoofd uit het raam steken om hem te horen.

• GermanPivo
  • Laatst online: 20:17
Henkiejoo schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 13:30:
Goede opmerking! Ik wilde mezelf het makkelijk maken op het forum.

1 van de kamers heeft meer inhoud en krijgt een zwaardere unit.

[...]
Dat kan makkelijk nog op een 5 kW hoor. Ik doe twee ruimte slaapkamers en onze woonkamer (160m3) met een 6 kW (2x 2.5 en een 5) en dat gaat prima. Dus dat rest je wel met een 5 :)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• GermanPivo
-

[ Voor 100% gewijzigd door GermanPivo op 05-02-2022 15:34 ]

• GermanPivo
-

[ Voor 100% gewijzigd door GermanPivo op 05-02-2022 15:35 ]

• GermanPivo
Ik heb dikke vingers vandaag. :F

[ Voor 100% gewijzigd door GermanPivo op 05-02-2022 15:36 ]

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:00
Ik heb een vraagje over een airco aankoop. Mijn vrouw wil een airco (split unit) voor de verwarming en koeling van haar schoonheidssalon. In de schoonheidssalon is op dit moment geen radiator enkel een elektrische verwarming. De grote van de schoonheidssalon is 22m² en een inhoud van 48-50m³. Het is dus de bedoeling om vanaf oktober tot en met mei voor de nacht/dag 15 graden aan te houden en wanneer ze open is bijverwarmen tot 20-21 graden. In de zomer (juni/juli en augustus) bijkoelen als dit nodig is.

Nu heb ik een aantal bedrijven aangeschreven waaronder een ZZP'er die gisteren al is langs gekomen. Die haalde gelijk een prijslijstje boven van Tosot Bora met de volgende prijzen
- 2,5kW (9000 BTU) A++ koelen en A+ verwarmen -> volledig geïnstalleerd 1149 euro
- 3,5kW (12000 BTU) A++ koelen en A+ verwarmen -> volledig geïnstalleerd 1249 euro

Voor mijn vrouw is het dus al beklonken (terwijl mijn idee meer richting een Daikin Perfera met A+++/A+++ ging).

Ik heb dus even gekeken naar het verbruik koelen/verwarmen en de SEER/SCOP.
De Tosot Bora doet 6,1/4 en de Daikin Perfera 8/65/5,1. Als ik dan het gemiddeld verbruik vergelijkt ( 350u/j koelen en 1400u/j verwarmen) zit je voor de Tosot Bora 2,5 kW op 143/910kWh en voor Daikin Perfera op 101/659kWh.

Ik heb ook de berekening van de aankoop en dan het verbruik op 3j/5j/10j en dan ben je met de Tosot nog altijd gunstiger uit. Ik ga dus niet veel keuze hebben en een Tosot Bora moeten kopen ...

Aangezien de airco dus voornamelijk voor te verwarmen gaat dienen, ben ik een beetje bang dat ik
over de gemiddelde verbruiken ga (350u/j koelen en 1400u/j verwarmen). Is dit terecht?
Pagina: 1 ... 106 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic