De 2.5 kW uitvoering heeft zo te zien een hoger rendement (SCOP 5.2 ipv 4.8) en regelt nagenoeg even ver terug. Ik zou de 2.5 KW uitvoering kiezen.outlandos schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:42:
[...]
Oh dat is goed om te weten. En zou je iets (in negatief opzicht) merken van het hogere minimum vermogen bij verwarmen: 0,75 bij de 2.0 vs 0.8 bij de 2.5, zie hieronder.
[Afbeelding]
@w00key en @HarmoniousVibe dank je voor de input. Helaas zou L/W ook betekenen dat ik alle radiatoren mag vervangen incl. Een deel van het leidingwerk. Ook niet direct eenvoudig te doen. Doel hier is in ieder geval van het gas af gaan. Een unit binnen met aanvoer en afvoer naar buiten is wellicht nog wel te doen. Al is waar de gasketel nu hangt een schuin stuk. Deze hangt als het ware in het midden van de woning boven de trap. Ook niet ideaal ^_^
Het is een lastig huis wat dat betreft.
Naast aanschafprijs en energieverbruik zou ik ook geluidsproductie meenemen, en mogelijkheden als wifi controller/programmeer-mogelijkheden.Kapotto schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:29:
Ik heb een vraagje over een airco aankoop. Mijn vrouw wil een airco (split unit) voor de verwarming en koeling van haar schoonheidssalon. In de schoonheidssalon is op dit moment geen radiator enkel een elektrische verwarming. De grote van de schoonheidssalon is 22m² en een inhoud van 48-50m³. Het is dus de bedoeling om vanaf oktober tot en met mei voor de nacht/dag 15 graden aan te houden en wanneer ze open is bijverwarmen tot 20-21 graden. In de zomer (juni/juli en augustus) bijkoelen als dit nodig is.
Nu heb ik een aantal bedrijven aangeschreven waaronder een ZZP'er die gisteren al is langs gekomen. Die haalde gelijk een prijslijstje boven van Tosot Bora met de volgende prijzen
- 2,5kW (9000 BTU) A++ koelen en A+ verwarmen -> volledig geïnstalleerd 1149 euro
- 3,5kW (12000 BTU) A++ koelen en A+ verwarmen -> volledig geïnstalleerd 1249 euro
Voor mijn vrouw is het dus al beklonken (terwijl mijn idee meer richting een Daikin Perfera met A+++/A+++ ging).
Ik heb dus even gekeken naar het verbruik koelen/verwarmen en de SEER/SCOP.
De Tosot Bora doet 6,1/4 en de Daikin Perfera 8/65/5,1. Als ik dan het gemiddeld verbruik vergelijkt ( 350u/j koelen en 1400u/j verwarmen) zit je voor de Tosot Bora 2,5 kW op 143/910kWh en voor Daikin Perfera op 101/659kWh.
Ik heb ook de berekening van de aankoop en dan het verbruik op 3j/5j/10j en dan ben je met de Tosot nog altijd gunstiger uit. Ik ga dus niet veel keuze hebben en een Tosot Bora moeten kopen ...
Aangezien de airco dus voornamelijk voor te verwarmen gaat dienen, ben ik een beetje bang dat ik
over de gemiddelde verbruiken ga (350u/j koelen en 1400u/j verwarmen). Is dit terecht?
Ik heb ook recent een Daikin Perfera (multisplit in mijn geval), en zag bij aanschaf ook al dat ik de meerprijs van de duurdere Daikin puur vanuit energie-efficiëntie nooit zou terugverdienen.
Ik hoop echter dat hij langer meegaat, stiller is hij sowieso, dat vond ik ook een belangrijk punt.
De Daikin app (op mijn mobiel) werkt goed; let erop dat je de wifi module bij Daikin los bij moet bestellen.
Naja goed dit zou je in het andere topic na moeten gaan vragen, maar je kunt in principe een monobloc kopen, dan heb je afgezien van de boiler voor SWW geen binnenunit meer nodig.Caelorum schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:54:
@w00key en @HarmoniousVibe dank je voor de input. Helaas zou L/W ook betekenen dat ik alle radiatoren mag vervangen incl. Een deel van het leidingwerk. Ook niet direct eenvoudig te doen. Doel hier is in ieder geval van het gas af gaan. Een unit binnen met aanvoer en afvoer naar buiten is wellicht nog wel te doen. Al is waar de gasketel nu hangt een schuin stuk. Deze hangt als het ware in het midden van de woning boven de trap. Ook niet ideaal ^_^
En als je relatief grote en type 22 (2 platen, 2 lamellen) radiatoren hebt dan zou je een heel eind moeten komen, zeker als je ze ook nog boost met radiatorventilatoren. Sowieso zou je een hogetemperatuurwarmtepomp kunnen kopen. Gaat natuurlijk wel flink ten koste van de efficiëntie.
Ook met lucht/lucht heb je natuurlijk een oplossing nodig voor SWW, als je helemaal gasloos wilt.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Sorry ik ben een enorme leek op dit gebied. Maar wat bedoel je precies met 16-18 graden: als we hem daarop instellen of als dat de binnen (of buiten) temperatuur is?redbullwaning schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 08:34:
@outlandos let even op bij het min. Vermogen.
Deze is bij panasonic alleen tussen de 16-18 graden. Alles boven de 18 graden is een min opgenomen vermogen van 380watt.
Wat resulteert in pendelgedrag.
En wat moet ik me voorstellen bij 380watt vermogen qua temperatuur/comfort? Maakt het dan nog wat uit of we voor de 2.0 of 2.5 Panasonic gaan? Het betreft een kleine (24 m3) en een middelgrote (35 m3) slaapkamer.
Excuses voor al deze vragen, op het gebied van (computer) hardware en software red ik me meer dan prima, maar alles qua electro en dergelijke is voor mij nog lastig
[ Voor 6% gewijzigd door outlandos op 05-02-2022 19:40 ]
@Kapotto ik ken heel dat merk niet, maar vaak is de kwaliteit van de verwarmingsfunctionaliteit het eerste slachtoffer bij B & C-merken. Omdat het van origine toch meer een apparaat voor koeling is.waldi62 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:57:
[...]
Naast aanschafprijs en energieverbruik zou ik ook geluidsproductie meenemen, en mogelijkheden als wifi controller/programmeer-mogelijkheden.
Ik heb ook recent een Daikin Perfera (multisplit in mijn geval), en zag bij aanschaf ook al dat ik de meerprijs van de duurdere Daikin puur vanuit energie-efficiëntie nooit zou terugverdienen.
Ik hoop echter dat hij langer meegaat, stiller is hij sowieso, dat vond ik ook een belangrijk punt.
De Daikin app (op mijn mobiel) werkt goed; let erop dat je de wifi module bij Daikin los bij moet bestellen.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
@HereIsTom is die €190 voor 1 of 2 jaar? Ik heb geen idee wat gangbare prijzen zijn, maar moet de unit echt zo vaak gecontroleerd worden? Dat zou me toch een beetje tegenvallen. De gemiddelde koelkast ziet nooit een onderhoudsmonteur en draait met gemak 20 jaar. Misschien een onterechte vergelijking, maar m.b.t. het koelgedeelte zou ik een net zo robuuste kwaliteit verwachten. Elektronica is een ander verhaal, maar dat zie ik niet terugkomen in de werkzaamheden die je toonde.
Die 190 excl. btw is denk ik voor 2 jaar.Martin7182 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 18:02:
@HereIsTom is die €190 voor 1 of 2 jaar? Ik heb geen idee wat gangbare prijzen zijn, maar moet de unit echt zo vaak gecontroleerd worden? Dat zou me toch een beetje tegenvallen. De gemiddelde koelkast ziet nooit een onderhoudsmonteur en draait met gemak 20 jaar. Misschien een onterechte vergelijking, maar m.b.t. het koelgedeelte zou ik een net zo robuuste kwaliteit verwachten. Elektronica is een ander verhaal, maar dat zie ik niet terugkomen in de werkzaamheden die je toonde.
Volgens hun moet zo’n Airco voor de wet;
“ In het kader van de F-Gassenverordering is men verplicht tot het laten uitvoeren van 1 maal een cfk inspectie per jaar betreffende installaties met een koudemiddel vulling tussen de 5 en 50 ton Co2 equivalent en 2 maal bij een vulling tussen de 50 en 500 ton CO2 equivalent.
Voor de waarborging van de luchtkwaliteit en de optimale werking van de airco is het aanbevolen om een keer per twee jaar onderhoud te laten plegen aan de airco.“
Dus elk jaar die F-gassen en één keer in de twee jaar onderhoud voor €230,- incl.
Is dat duur?
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Maar kom je met je unit wel aan die tussenHereIsTom schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:12:
[...]
Die 190 excl. btw is denk ik voor 2 jaar.
Volgens hun moet zo’n Airco voor de wet;
“ In het kader van de F-Gassenverordering is men verplicht tot het laten uitvoeren van 1 maal een cfk inspectie per jaar betreffende installaties met een koudemiddel vulling tussen de 5 en 50 ton Co2 equivalent en 2 maal bij een vulling tussen de 50 en 500 ton CO2 equivalent.
Voor de waarborging van de luchtkwaliteit en de optimale werking van de airco is het aanbevolen om een keer per twee jaar onderhoud te laten plegen aan de airco.“
Dus elk jaar die F-gassen en één keer in de twee jaar onderhoud voor €230,- incl.
Is dat duur?
" 5 en 50 ton Co2 equivalent "
Ik dacht dat je daar alleen met grote units aan komt.
Als je weet hoeveel koudemiddel ze erin hebben gedaan kan je het omrekenen naar co2 equivalent.
Uhh… goeie vraag, geen idee? Het is een single split MHI 3,5KW met 6 meter leiding.Plenkske schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:28:
[...]
Maar kom je met je unit wel aan die tussen
" 5 en 50 ton Co2 equivalent "
Ik dacht dat je daar alleen met grote units aan komt.
Als je weet hoeveel koudemiddel ze erin hebben gedaan kan je het omrekenen naar co2 equivalent.
Boven de 7kg R32 kom je pas aan de 5 ton Co2 equivalent.
[ Voor 6% gewijzigd door HereIsTom op 05-02-2022 19:36 ]
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Heb je bij/na installatie documentatie gekregen ? Daar staat het wellicht in. Ik heb het zelf even niet bij de hand, maar heb het wel gekregen.HereIsTom schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:32:
[...]
Uhh… goeie vraag, geen idee? Het is een single split MHI 3,5KW met 6 meter leiding.
Boven de 7kg R32 kom je pas aan de 5 ton Co2 equivalent.
@Kapotto Vergeet het gebruikscomfort inderdaad niet! Op de lange levensduur is er misschien niet veel winst kwa energie besparing, maar verlies ook niet. En bij meer verwarmen dan berekend zit je ook eerder op break-even natuurlijk.
Maar kwa gebruiks comfort, inderdaad het geluid maar ook het pendelen en leveren van een nette constante temperatuur. Ik zou denken in een schoonheidssalon wil je er gewoon geen omkijken naar hebben en moet het ding het gewoon 24/7 doen, dus dan zou ik toch een iets meer professionele goede unit kopen.
Mijn zus heeft ook een heel goedkope italiaanse AC die ook kan verwarmen en veel minder koste dan mijn dure MHI units. Maar in de winter zijn zij ijs aan het bikken als de unit weer eens heeeelemaaaal bevroren is, niet meer werkt, en nog niet weet wat een “defrost functie” is
Geen idee of deze unit dat wel heeft maar ik bedoel maar, gebruikscomfort enzo…
Maar kwa gebruiks comfort, inderdaad het geluid maar ook het pendelen en leveren van een nette constante temperatuur. Ik zou denken in een schoonheidssalon wil je er gewoon geen omkijken naar hebben en moet het ding het gewoon 24/7 doen, dus dan zou ik toch een iets meer professionele goede unit kopen.
Mijn zus heeft ook een heel goedkope italiaanse AC die ook kan verwarmen en veel minder koste dan mijn dure MHI units. Maar in de winter zijn zij ijs aan het bikken als de unit weer eens heeeelemaaaal bevroren is, niet meer werkt, en nog niet weet wat een “defrost functie” is
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Bij de huidige perfera's zit wifi standaard ingebouwd dus of je hebt een oud model (<2021) of je hebt er onterecht voor betaald.waldi62 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:57:
[...]
Naast aanschafprijs en energieverbruik zou ik ook geluidsproductie meenemen, en mogelijkheden als wifi controller/programmeer-mogelijkheden.
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Ik heb alleen de user manual gekregen, daar staat niet in hoeveel KG R32 erin zit?Plenkske schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:40:
[...]
Heb je bij/na installatie documentatie gekregen ? Daar staat het wellicht in. Ik heb het zelf even niet bij de hand, maar heb het wel gekregen.
als ik je footer intik 0,53 t Co2 eq
https://www.aircovoorinhu...gle-split-wandmodel-35kw/
Ik ga daar maar eens buurten inderdaad. Voor de douche zou ik sowieso al een doorstroomheater gebruiken. De keuken is niet aangesloten op warmwater (boiler nu), dus het is allemaal puur verwarming/koeling :-) (allemaal type 10 en 20 hier overigens)HarmoniousVibe schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:10:
[...]
Naja goed dit zou je in het andere topic na moeten gaan vragen, maar je kunt in principe een monobloc kopen, dan heb je afgezien van de boiler voor SWW geen binnenunit meer nodig.
En als je relatief grote en type 22 (2 platen, 2 lamellen) radiatoren hebt dan zou je een heel eind moeten komen, zeker als je ze ook nog boost met radiatorventilatoren. Sowieso zou je een hogetemperatuurwarmtepomp kunnen kopen. Gaat natuurlijk wel flink ten koste van de efficiëntie.
Ook met lucht/lucht heb je natuurlijk een oplossing nodig voor SWW, als je helemaal gasloos wilt.
Ok bedankt, ik had ook iets gevonden, 0,78 kg unit en 0,02 per m leiding, dan kom ik uit op 0,9 kg is 0,608 ton Co2 equivalent.Dapdodo schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:03:
als ik je footer intik 0,53 t Co2 eq
Dus dat zou betekenen dat die F-gassen controle ieder jaar niet verplicht is?
KloptHereIsTom schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:16:
[...]
Ok bedankt, ik had ook iets gevonden, 0,78 kg unit en 0,02 per m leiding, dan kom ik uit op 0,9 kg is 0,608 ton Co2 equivalent.
Dus dat zou betekenen dat die F-gassen controle ieder jaar niet verplicht is?
Ok dan zal ik dat eens aan ze voorleggen, gewoon onderhoud is dat 1x per jaar of 1x in de twee jaar?
Die € 230,- leek me duur?
Naar mijn mening kan je het onderhoud zelf en is zo'n contract sowieso niet nodig.HereIsTom schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:42:
[...]
Ok dan zal ik dat eens aan ze voorleggen, gewoon onderhoud is dat 1x per jaar of 1x in de twee jaar?
Die € 230,- leek me duur?
Ja standaard onderhoud zou ik ook zelf kunnen, zoals de filters reinigen en af en toe een poetsdoek over de binnen- en buitenunit.Plenkske schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:47:
[...]
Naar mijn mening kan je het onderhoud zelf en is zo'n contract sowieso niet nodig.
Maar voor de (5) jaar garantie moet ik wel onderhoud laten doen en woon in een VvE die onderhoud verplicht.
Dus mijn vraag is dan hoe vaak onderhoud door bedrijf en wat zijn dan redelijke kosten?
Dan zou ik alleen f-gassencontrole laten doen.HereIsTom schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 22:06:
[...]
Ja standaard onderhoud zou ik ook zelf kunnen, zoals de filters reinigen en af en toe een poetsdoek over de binnen- en buitenunit.
Maar voor de (5) jaar garantie moet ik wel onderhoud laten doen en woon in een VvE die onderhoud verplicht.
Dus mijn vraag is dan hoe vaak onderhoud door bedrijf en wat zijn dan redelijke kosten?
Mijn installateur zei dat ik onderhoud goed zelf kan doen, filter binnen schoon houden en bij de buitenuniversitair kijken of er geen troep op de ribben gaat zitten, aan zo’n apparaat kan bijna niks stuk gaan waren zijn woorden.HereIsTom schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 22:06:
[...]
Ja standaard onderhoud zou ik ook zelf kunnen, zoals de filters reinigen en af en toe een poetsdoek over de binnen- en buitenunit.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
Je leest in de tabel bij verwarmen opgenomen vermogen nominaal min-max 0.16-1.46 kwoutlandos schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:13:
[...]
Sorry ik ben een enorme leek op dit gebied. Maar wat bedoel je precies met 16-18 graden: als we hem daarop instellen of als dat de binnen (of buiten) temperatuur is?
En wat moet ik me voorstellen bij 380watt vermogen qua temperatuur/comfort? Maakt het dan nog wat uit of we voor de 2.0 of 2.5 Panasonic gaan? Het betreft een kleine (24 m3) en een middelgrote (35 m3) slaapkamer.
Excuses voor al deze vragen, op het gebied van (computer) hardware en software red ik me meer dan prima, maar alles qua electro en dergelijke is voor mij nog lastig
Dat is alleen wanneer je de temp. Instelt tussen 16-18 graden. Dan moduleert die zover terug.
Boven de 18 graden moduleert die maar terug tot 380watt opgenomen vermogen. (1.6-2.0 kw afgegeven vermogen). Dat is best hoog zodat die snel kan gaan pendelen.
Kan zijn dat de nieuwere types verandert zijn.
Mijne is van 04-2021 die heeft dat nog.
PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L
Is dat een software foutje? Wat zou er anders in de weg staan om gewoon naar het minimum terug te moduleren als de warmtevraag afneemt bij hogere temperaturen dan 18°C?redbullwaning schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 23:17:
[...]
E
Je leest in de tabel bij verwarmen opgenomen vermogen nominaal min-max 0.16-1.46 kw
Dat is alleen wanneer je de temp. Instelt tussen 16-18 graden. Dan moduleert die zover terug.
Boven de 18 graden moduleert die maar terug tot 380watt opgenomen vermogen. (1.6-2.0 kw afgegeven vermogen). Dat is best hoog zodat die snel kan gaan pendelen.
In dat opzicht maakt het qua pendelen dus geen/nauwelijks verschil of we voor de 2.0 of 2.5 gaan, begrijp ik dat goed?redbullwaning schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 23:17:
[...]
Je leest in de tabel bij verwarmen opgenomen vermogen nominaal min-max 0.16-1.46 kw
Heb je ook de Panasonic XKE ?
Ik zou dat wel een nadeel vinden als hij maar terug gaat tot 380watt wanneer ik hem op 19 of 20 instel....
[ Voor 7% gewijzigd door outlandos op 06-02-2022 00:13 ]
Weet je dat zeker? Ik heb hier de aanvoertemperatuur flink teruggedraaid vorige seizoen en het ging prima. Retrofit L/W units zoals https://www.nibe.eu/nl-nl...t-water-warmtepompen/f370 kunnen heet water maken tot 55 graden, wat ruim voldoende is in een moderne woning. En afhankelijk van type regelt dat ding gelijk ook tapwater.Caelorum schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:54:
Bij een CV wil je flink stoken en daarna stoppen om pendelen te voorkomen, maar met een L/W warmtepomp, laat maar de hele dag stromen op 40ish graden, dat houdt het boven wel warm met een mooie COP. Anders is een radiator ventilator zoals SpeedComfort (of zelfbouw met case fans) genoeg om vermogen met lage temperatuur water flink op te voeren.
Het gaat nu wel off topic, dus ik verkas straks even naar het juiste topic. Maar de radiatoren hier hebben geen koelvinnen en kunnen niet waterzijdig worden ingericht. Met 45 graden kan ik het rond het nulpunt net aan warm houden. Het water stroomt er dan ook net zo warm uit als in. De warmteafgifte is gewoon net wat te laag voor de woonkamer in ieder geval.w00key schreef op zondag 6 februari 2022 @ 02:20:
[...]
Weet je dat zeker? Ik heb hier de aanvoertemperatuur flink teruggedraaid vorige seizoen en het ging prima. Retrofit L/W units zoals https://www.nibe.eu/nl-nl...t-water-warmtepompen/f370 kunnen heet water maken tot 55 graden, wat ruim voldoende is in een moderne woning. En afhankelijk van type regelt dat ding gelijk ook tapwater.
Bij een CV wil je flink stoken en daarna stoppen om pendelen te voorkomen, maar met een L/W warmtepomp, laat maar de hele dag stromen op 40ish graden, dat houdt het boven wel warm met een mooie COP. Anders is een radiator ventilator zoals SpeedComfort (of zelfbouw met case fans) genoeg om vermogen met lage temperatuur water flink op te voeren.
Hoe dan ook zal ik die dan moeten gaan vervangen en thermostaten op alle andere plaatsen (zodat ik ook waterzijdig kan inregelen). Probleem is dat alle buizen gelast zijn en die lassen "op" zijn met kans op lekkages.
Vandaar de voorkeur ook voor L/L, omdat ik dan zowel het gas als de verwarmingsbuizen overal kan weghalen (zit nergens in de muur). Alleen is mijn huis daar dus minder geschikt voor vanwege de ruimte helaas.
Als CV allemaal moeilijk moeilijk is dan zou je inderdaad L/L kunnen doen. 6 units is veel, maar het kan natuurlijk wel, ook zonder kanalenstelsel. Zo ingewikkeld hoeft de installatie niet te zijn. Je moet een paar keer door de muur heen, sure, maar afgezien daarvan is het redelijk recht toe rechtaan. Je zou dan afhankelijk van de ruimte en je stookgedrag bijvoorbeeld 3 keer een duo kunnen pakken of 2 keer een triple.Caelorum schreef op zondag 6 februari 2022 @ 08:19:
[...]
Vandaar de voorkeur ook voor L/L, omdat ik dan zowel het gas als de verwarmingsbuizen overal kan weghalen (zit nergens in de muur). Alleen is mijn huis daar dus minder geschikt voor vanwege de ruimte helaas.
Je zult dan hetgeen ruimtelijk handig is moeten balanceren met wat pendeltechnisch handig is. Het handigste is natuurlijk als je een buitenunit vóór en achter hebt, dan hoef je behalve voor de kamers die geen buitenmuur hebben, maar door 1 muur heen per binnenunit.
Verwarmingstechnisch is het handiger om de units die vaak samen aan zullen komen te staan, aan te sluiten op dezelfde buitenunit. Dit ivm met pendelgedrag.
Je hebt gelijk: Ik heb de R-versie, deze is december 2021 geïnstalleerd.Team-RiNo schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:35:
[...]
Bij de huidige perfera's zit wifi standaard ingebouwd dus of je hebt een oud model (<2021) of je hebt er onterecht voor betaald.
Ik heb mijn offerte er op nageslagen, ik heb 55 euro betaald voor het installeren van de on-line controller (wat ik uiteindelijk zelf heb gedaan, de monteur moest nog naar een andere klus), dus ik heb inderdaad niet voor de wifi-modules betaald maar wel voor iets wat niet door het bedrijf is uitgevoerd
Nou ja voor zover ik weet is het dus geen losse module meer en hoef/kun je niks los installeren. Wel is het mogelijk dat je nu de wifi-module uit 2017-2019 hebt geïnstalleerd dus dat je er nu 2 hebt. Dit kan handig zijn als je graag lokale API-toegang wilt voor bijvoorbeeld Home Assistantwaldi62 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:00:
[...]
Je hebt gelijk: Ik heb de R-versie, deze is december 2021 geïnstalleerd.
Ik heb mijn offerte er op nageslagen, ik heb 55 euro betaald voor het installeren van de on-line controller (wat ik uiteindelijk zelf heb gedaan, de monteur moest nog naar een andere klus), dus ik heb inderdaad niet voor de wifi-modules betaald maar wel voor iets wat niet door het bedrijf is uitgevoerd).
Dank je,HarmoniousVibe schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:38:
[...]
Nou ja voor zover ik weet is het dus geen losse module meer en hoef/kun je niks los installeren. Wel is het mogelijk dat je nu de wifi-module uit 2017-2019 hebt geïnstalleerd dus dat je er nu 2 hebt. Dit kan handig zijn als je graag lokale API-toegang wilt voor bijvoorbeeld Home Assistant
ik ben een digibeet, dus hou het (voorlopig) bij de Daikin app op mijn mobieltje.
Die voldoet voor mij prima i.c.m. een aparte verbruiksmeter in de groepenkast (Home Wizard)
Ja dat lijkt mij ook? @redbullwaningMartin7182 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 00:12:
[...]
Is dat een software foutje? Wat zou er anders in de weg staan om gewoon naar het minimum terug te moduleren als de warmtevraag afneemt bij hogere temperaturen dan 18°C?
Ja misschien maar lijkt me wel raar ze zijn daar immers niet van gisteren. wanneer dat dan vanaf 18 graden is zal dat wel zo geprogrammeerd zijn lijkt me.
kan ook nergens vinden waarom dat is.(Ze zullen er wel hun redenen voor hebben) dan zal je contact moeten opzoeken met panasonic.
Ik heb het hier opgelost met een temperatuur shift maar kan me voorstellen dat niet iedereen daar op zit te wachten.
Heb alle instelling al geprobeerd niks hielp.
heb hier trouwens tz's serie.
PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L
Dat is wel apart inderdaad. De TZ is trouwens het 2019 model, niet het 2021 model. Wellicht hebben ze het opgelost, I guess I'll find out.redbullwaning schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:00:
[...]
Ja misschien maar lijkt me wel raar ze zijn daar immers niet van gisteren. wanneer dat dan vanaf 18 graden is zal dat wel zo geprogrammeerd zijn lijkt me.![]()
kan ook nergens vinden waarom dat is.(Ze zullen er wel hun redenen voor hebben) dan zal je contact moeten opzoeken met panasonic.
Ik heb het hier opgelost met een temperatuur shift maar kan me voorstellen dat niet iedereen daar op zit te wachten.
Heb alle instelling al geprobeerd niks hielp.
heb hier trouwens tz's serie.
Nu nog kiezen 2x 2.5 of 2x 2.0.....
Vraagje. Binnenkort worden twee airco's geïnstalleerd waarvan eentje in de huiskamer met als doel koelen maar ook verwarming. Door de binnen en buitenunit op dezelfde gevel te hangen dachten wij zo min mogelijk leiding verlies te krijgen omdat ze letterlijk 30cm uit elkaar zouden kunnen hangen aan weerszijden van de gevel. Maar nu zei de adviseur dat er voor het gebruiksdoel verwarmen een minimale (/geadviseerde) leidinglengte van ruwweg 3 meter zou zijn, als ik het goed begrijp om allerlei druk verschillen goed te kunnen managen.
Is er iemand die dat herkent en misschien nog wat extra adviezen voor heeft om leidingen juist iets langer of korter te maken? Betreft een MHI 35 ZSX-W.
Is er iemand die dat herkent en misschien nog wat extra adviezen voor heeft om leidingen juist iets langer of korter te maken? Betreft een MHI 35 ZSX-W.
[ Voor 4% gewijzigd door Rctworld op 06-02-2022 18:14 ]
De installatiehandleiding kan je precies vertellen wat de minimale lengte is. En dat zou best wel eens 3m kunnen zijn.Rctworld schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:13:
Vraagje. Binnenkort worden twee airco's geïnstalleerd waarvan eentje in de huiskamer met als doel koelen maar ook verwarming. Door de binnen en buitenunit op dezelfde gevel te hangen dachten wij zo min mogelijk leiding verlies te krijgen omdat ze letterlijk 30cm uit elkaar zouden kunnen hangen aan weerszijden van de gevel. Maar nu zei de adviseur dat er voor het gebruiksdoel verwarmen een minimale (/geadviseerde) leidinglengte van ruwweg 3 meter zou zijn, als ik het goed begrijp om allerlei druk verschillen goed te kunnen managen.
Addicted to silent computing
Volgens mij kunnen ze er dan gewoon een lusje van maken. Stond in de handleiding van mijn eerste airco, een ChigoRctworld schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:13:
Maar volgens mij had @rupsen hier al eens gezegd dat ze ook gewoon wat koudemiddel eruit kunnen halen. In de handleiding van die Chigo stond overigens dat je met hele korte leidingen wel meer trillingen kan horen binnen.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik heb exact dezelfde MHI single split 35 ZSX met een heel korte leiding lengte. Binnen 40 cm, muurdikte ca 30 cm, en buiten ca 50 cm. Dus totaal zal het minder dan 1.5M zijn. Zover ik weet hebben ze bij de installatie er niet speciaal rekening mee gehouden kwa gas hoeveelheid of leidinglengte. En de unit werkt echt perfect hier. Geen vibratie of pendelen of efficiency problemen of weet ik veel wat ook.Rctworld schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:13:
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Beste tweakers,
Situatieschets
We wonen met veel plezier in een jaren 50 huis, de spouw willen we niet isoleren vanwege de geverfde gevel. Langs de binnen- of buitenkant isoleren is om uiteenlopende redenen niet haalbaar.
De vloer op beg. grond willen we proberen te isoleren, maar het is onduidelijk in hoeverre dit mogelijk is ivm geen toegang tot kruipruimte. Radiatoren zijn van het oude type.
Het dak gaan we isoleren, daarnaast zijn alle ramen voorzien van HR++ glas.
CV ketel is uit 2005.
Mijn vraag:
Ik lees veel informatie over verwarmen met airco(lucht lucht warmtepomp), hoe meer ik lees hoe enthousiaster ik word. Idee is om op iedere slaapkamer en woonkamer een airco te hangen, dit met wifi module, zodat op iedere kamer temp. afzonderlijk is in te stellen. Badkamer evt met infrarood plaat.
De energie die dit kost willen we opwekken door zonnepanelen, hier is ons dak zeer geschikt voor.
Mogelijk CV vervangen door recenter exemplaar.
Hoe kijken jullie tegen bovenstaande constructie aan?
Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden!
Gr. Jacko
Situatieschets
We wonen met veel plezier in een jaren 50 huis, de spouw willen we niet isoleren vanwege de geverfde gevel. Langs de binnen- of buitenkant isoleren is om uiteenlopende redenen niet haalbaar.
De vloer op beg. grond willen we proberen te isoleren, maar het is onduidelijk in hoeverre dit mogelijk is ivm geen toegang tot kruipruimte. Radiatoren zijn van het oude type.
CV ketel is uit 2005.
Mijn vraag:
Ik lees veel informatie over verwarmen met airco(lucht lucht warmtepomp), hoe meer ik lees hoe enthousiaster ik word. Idee is om op iedere slaapkamer en woonkamer een airco te hangen, dit met wifi module, zodat op iedere kamer temp. afzonderlijk is in te stellen. Badkamer evt met infrarood plaat.
De energie die dit kost willen we opwekken door zonnepanelen, hier is ons dak zeer geschikt voor.
Gr. Jacko
Als je de ruimte hebt, en geen douchekop hebt die 40 liter per minuut verbruikt (gechargeerd) waarom dan nog een CV voor enkel stromend warm water?JackoHKZ schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:54:
Beste tweakers,
Situatieschets
CV ketel is uit 2005.
Mijn vraag:
Gr. Jacko
De combi zou dan zijn:
- Zonnepanelen voor opwekking
- Airco's voor verwarmen
- Badkamer met Infraroodpanelen
- Warmtepompboiler (zo'n groot vat zeg maar) van 200-300 liter om je warme water elektrisch te verwarmen.
Daar zie ik volgens mij alleen Max. waardes.Crahsystor schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:22:
[...]
De installatiehandleiding kan je precies vertellen wat de minimale lengte is. En dat zou best wel eens 3m kunnen zijn.
Maar dat is heen en terug waarschijnlijk toch ook snel 2,5mGerco-M schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:20:
[...]
Ik heb exact dezelfde MHI single split 35 ZSX met een heel korte leiding lengte. Binnen 40 cm, muurdikte ca 30 cm, en buiten ca 50 cm. Dus totaal zal het minder dan 1.5M zijn. Zover ik weet hebben ze bij de installatie er niet speciaal rekening mee gehouden kwa gas hoeveelheid of leidinglengte. En de unit werkt echt perfect hier. Geen vibratie of pendelen of efficiency problemen of weet ik veel wat ook.
Zie bij Fujitsu er wel een stukje over:
https://www.fujitsu-gener...pport/faq/split/0220.html
Kan trillen en je krijgt geen garantie. Maar dat is met zoveel dingen: Niet alles wat gesupport is werkt goed en niet alles wat goed werkt is gesupport. Enige verschil is dat in het eerste geval iemand je in theorie helpt, en in het tweede geval is het je eigen probleem als het toch niet werkt. (Alleen bij de gemiddelde IT helpdesk is dat het verschil tussen: Installeer maar opnieuw want je draait een niet gesupporte versie en installeer eerst maar opnieuw, daarna kijken we wel verder
Sommigen proberen zichzelf waarschijnlijk meer in te dekken want bij MHI zie ik het niet en bij Daikin en Fujitsu zo te zien wel.
[ Voor 27% gewijzigd door Rctworld op 06-02-2022 22:26 ]
Dank voor je reactie waah.
Ik ga morgen in de handleiding van mijn CV kijken hoe ik de temperatuur in stel op 50 gr.
De combi die je voorstelt ziet er goed uit, wanneer het huis niet warm wordt met de CV op 50 gr, zijn er dan nog alternatieven?
Bijv. Een pelletkachel of een sterkere airco?
Ik ga morgen in de handleiding van mijn CV kijken hoe ik de temperatuur in stel op 50 gr.
De combi die je voorstelt ziet er goed uit, wanneer het huis niet warm wordt met de CV op 50 gr, zijn er dan nog alternatieven?
Die snap ik niet, hoe denk je dat ze een spouw isoleren? Ze maken een paar gaatjes tussen de stenen en spuiten zo de isolatie naar binnen, die gaatjes kun je zo weer ff bijwerken.JackoHKZ schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:54:
Beste tweakers,
Situatieschets
We wonen met veel plezier in een jaren 50 huis, de spouw willen we niet isoleren vanwege de geverfde gevel.
Zijn wel meer dan een paar gaatjes die ze boren.HereIsTom schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:30:
[...]
Die snap ik niet, hoe denk je dat ze een spouw isoleren? Ze maken een paar gaatjes tussen de stenen en spuiten zo de isolatie naar binnen, die gaatjes kun je zo weer ff bijwerken.
@JackoHKZ waarom niet de spouw isoleren? Heb ik hier wel gedaan en was te merken in comfort en gas verbruik ( gewone bakstenen muur)
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
@klump4u @HereIsTom De spouw isoleren is niet mogelijk vanwege dat de gevel is geschilderd met een niet damp open verf, hierdoor is de kans op vocht problemen groter, met alle gevolgen van dien zoals verf die eraf gaat, schimmel en in het slechtste geval scheuren. Ik wil het risico niet lopen.
[ Voor 4% gewijzigd door JackoHKZ op 07-02-2022 05:57 ]
Wat is je gasverbruik? Op zich hoeft een gebrek aan spouwisolatie geen onoverkomelijk probleem te zijnJackoHKZ schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:22:
Dank voor je reactie waah.
@HarmoniousVibe , Dank voor je reactie. Op dit moment is het gasverbruik per jaar 2075 m³. Dit door zeer bewust met de thermostaat om te gaan. De verwachting is dat het gasverbruik gaat stijgen vanwege gezinsuitbreiding.
Ik lees hier veel over nachtverlaging, maar hoe zit het met extra dagverhoging op de uren dat de buitentemperatuur het hoogst is? Heeft het (op acceptabel vermogensniveau) zin om bijvoorbeeld van 15:00 tot 18:00 extra warmte het huis in te jagen zodat er vanaf 18:00 minder nodig is?
Als salderen wordt afgebouwd zal dat in ieder geval economisch interessant zijn.
Als salderen wordt afgebouwd zal dat in ieder geval economisch interessant zijn.
En welke inhoud (m3) van je huis hoort daarbij?JackoHKZ schreef op maandag 7 februari 2022 @ 08:57:
@HarmoniousVibe , Dank voor je reactie. Op dit moment is het gasverbruik per jaar 2075 m³. Dit door zeer bewust met de thermostaat om te gaan. De verwachting is dat het gasverbruik gaat stijgen vanwege gezinsuitbreiding.
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
@GermanPivo , bedankt voor je reactie. Het gaat om 488m3.
Dat is inderdaad dan verstandig, je stroom zoveel mogelijk zelf direct gebruiken in plaats van salderen. Daarbij is het verwarmen overdag vaak net iets goedkoper dan in de avond omdat de buitentemperatuur vaak overdag hoger is. Je hebt dus een hogere COP.Rctworld schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:08:
Ik lees hier veel over nachtverlaging, maar hoe zit het met extra dagverhoging op de uren dat de buitentemperatuur het hoogst is? Heeft het (op acceptabel vermogensniveau) zin om bijvoorbeeld van 15:00 tot 18:00 extra warmte het huis in te jagen zodat er vanaf 18:00 minder nodig is?
Of het uit kan om extra bij te stoken om zo in de avond te kunnen verlagen weet ik niet.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1
Niet met een airco, als hij uit is begint het meteen af te koelen, een airco geeft veel minder buffer dan een watergedragen verwarming.Rctworld schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:08:
Zat met hetzelfde probleem hier. Heb gewoon laten isoleren en totaal geen problemen gekregen zoals beschreven.JackoHKZ schreef op maandag 7 februari 2022 @ 05:38:
@klump4u @HereIsTom De spouw isoleren is niet mogelijk vanwege dat de gevel is geschilderd met een niet damp open verf, hierdoor is de kans op vocht problemen groter, met alle gevolgen van dien zoals verf die eraf gaat, schimmel en in het slechtste geval scheuren. Ik wil het risico niet lopen.
Was er ook huiverig voor omdat binnen vers gestuct en geschilderd was. Ooit moet het huis toch weer geverfd worden aan de buitenkant, dus was voor mij het proberen waard.
Blij dat ik het toch gedaan heb en me niet heb laten afschrikken.
Nee de airco zelf inderdaad niet, maar de ruimte zelf kan ook als buffer dienen. Hangt natuurlijk helemaal af van de mate van isolatie en ventilatie enzo. En na salderen is het sowieso handig om zoveel mogelijk eigen verbruik te pakken. Nogmaals, wel afhankelijk van de warmte/koeltevraag natuurlijk. Als de ruimte meteen weer opwarmt heb je er uiteraard niks aan.klump4u schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:53:
[...]
Niet met een airco, als hij uit is begint het meteen af te koelen, een airco geeft veel minder buffer dan een watergedragen verwarming.
Nu zet ik in de zomer de unit op mijn slaapkamer op schema uit en pas rond een uur of 22:30 ga ik weer wat voorkoelen. Het is straks waarschijnlijk kostenefficiënter om dat eerder te doen als de zon nog schijnt. "Gelukkig" heb ik voor dit geval heel veel op west liggen dus mijn piek ligt vaak laat op de dag.
Qua verwarming wordt het voor de meeste mensen denk ik lastiger, omdat je waarschijnlijk op de winterdagen toch al geen overschot hebt dus dan hoef je daar ook niet over na te denken.
Ik vind de kamer warmte van mijn airco bij minder dan ca 4 graden buiten of zoals gisteren met wind tegenvallen, ga morgen een l/w monoblock ophalen en installeren om toch het warme gevoel te behouden. Maar dat is natuurlijk woning specifiek.
Als het om verwarmen gaat heeft het overdag extra verwarmen alleen zin als je huis goed geïsoleerd is, anders is de warmte in de avond/nacht er alweer uit.Rctworld schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:08:
Hier hielt hij het gisteravond met twee vingers in z’n neus lekker warm.klump4u schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:15:
Ik vind de kamer warmte van mijn airco bij minder dan ca 4 graden buiten of zoals gisteren met wind tegenvallen, ga morgen een l/w monoblock ophalen en installeren om toch het warme gevoel te behouden. Maar dat is natuurlijk woning specifiek.
Is je woning slecht geïsoleerd, tocht?
Ben je dan wel 24/7 aan het verwarmen gedurende minimaal 2 dagen? Dat zou het criterium moeten zijn denk ik.klump4u schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:15:
Idee is goed, maar ik denk dat het niet de juiste manier van besparen is. Het is onprettig om tijdelijk een hogere temperatuur te hebben. Je zult het daarna juist eerder/extra koud hebben.Rctworld schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:08:
Bij afwezigheid zou je het wel kunnen overwegen. Maar bedenk dat een hogere kamertemperatuur ook meer verlies naar buiten betekent.
Uiteindelijk denk ik dat het weinig oplevert. Wat misschien wel de moeite waard is, is proberen het aantal defrosts te beperken door (indien mogelijk) minder bij mist te verwarmen. Dus niet in de nacht en ochtend.
Maar dat conflicteert dan weer met het 24/7 draaien om een goede homogene temperatuur te verkrijgen voor maximaal comfort.
Zoveel keuzes! uiteindelijk blijft het een kwestie van uitproberen.
Dat heeft o/a met je ventilatielucht te maken, bij een watergedragen verwarming heb je veelal radiatoren bij de ramen zitten die de warmte omhoog stuwt en op die manier je ventilatielucht erbij opwarmt.klump4u schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:15:
Zelf heb ik dat probleem opgelost door een stukje buis van de raamrooster naar de ingang van de L/L WP te leggen en alle andere roosters staan dicht waardoor alle ventilatielucht geforceerd opgewarmd wordt, dit geeft een goede comfort verbetering.
Uiteindelijk komt hier nog een D-WTW om dat probleem op te lossen.
Ik heb hier ook vloerverwarming maar puur om de kou eraf te halen zodat ik op blote voeten of sokken kan lopen want 16-18c vloertemp is niet fijn, ik warm hem op tot kamertemp 21-22c, dat is een beetje gas maar gebeurd ook met een klein elektrisch element(heb de keuze).
Ik weet wat je bedoelt je mist een beetje stralingswarmte.
[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 07-02-2022 12:36 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Hier precies hetzelfde. Scheelt 40% gasverbruik tot nu toeloyske schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:05:
[...]
Zat met hetzelfde probleem hier. Heb gewoon laten isoleren en totaal geen problemen gekregen zoals beschreven.
Was er ook huiverig voor omdat binnen vers gestuct en geschilderd was. Ooit moet het huis toch weer geverfd worden aan de buitenkant, dus was voor mij het proberen waard.
Blij dat ik het toch gedaan heb en me niet heb laten afschrikken.
Nouja. Met onze huidige vloerverwarming daalt de temperatuur in de huiskamer op een goed koude nacht (<0) van 20 naar 19. En dat is als de vloerverwarming om 20:00 uitschakelt.HereIsTom schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:16:
[...]
Als het om verwarmen gaat heeft het overdag extra verwarmen alleen zin als je huis goed geïsoleerd is, anders is de warmte in de avond/nacht er alweer uit.
Moeilijk in te schatten hoeveel daarvan de vloer is die nog warme vasthoudt maar echt koud wordt het in ieder geval niet.
Ja dan blijft het goed op temperatuur, maar zoals anderen schreven kan het comfort minder zijn als je het overdag heet stookt en het ‘s avonds kouder wordt.Rctworld schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:40:
[...]
Nouja. Met onze huidige vloerverwarming daalt de temperatuur in de huiskamer op een goed koude nacht (<0) van 20 naar 19. En dat is als de vloerverwarming om 20:00 uitschakelt.
Moeilijk in te schatten hoeveel daarvan de vloer is die nog warme vasthoudt maar echt koud wordt het in ieder geval niet.
Maar ik zou zeggen probeer het gewoon eens als je toch overshot van je panelen hebt.
Met de temperaturen van deze winter heb ik de Airco ‘s nachts uit en overdag amper aan.
Ondertussen heeft de ZZP'er een bijkomende offerte (paar lijnen met de prijs) gestuurd. Mijn voorkeur neigt dan toch richting de 2x LG Single split (totale kostprijs is ook belangrijk). Iemand ervaring met de LG PC12SQ?Kapotto schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:29:
Ik heb een vraagje over een airco aankoop. Mijn vrouw wil een airco (split unit) voor de verwarming en koeling van haar schoonheidssalon. In de schoonheidssalon is op dit moment geen radiator enkel een elektrische verwarming. De grote van de schoonheidssalon is 22m² en een inhoud van 48-50m³. Het is dus de bedoeling om vanaf oktober tot en met mei voor de nacht/dag 15 graden aan te houden en wanneer ze open is bijverwarmen tot 20-21 graden. In de zomer (juni/juli en augustus) bijkoelen als dit nodig is.
Nu heb ik een aantal bedrijven aangeschreven waaronder een ZZP'er die gisteren al is langs gekomen. Die haalde gelijk een prijslijstje boven van Tosot Bora met de volgende prijzen
- 2,5kW (9000 BTU) A++ koelen en A+ verwarmen -> volledig geïnstalleerd 1149 euro
- 3,5kW (12000 BTU) A++ koelen en A+ verwarmen -> volledig geïnstalleerd 1249 euro
Voor mijn vrouw is het dus al beklonken (terwijl mijn idee meer richting een Daikin Perfera met A+++/A+++ ging).
De Tosot Bora doet 6,1/4 en de Daikin Perfera 8/65/5,1. Als ik dan het gemiddeld verbruik vergelijkt ( 350u/j koelen en 1400u/j verwarmen) zit je voor de Tosot Bora 2,5 kW op 143/910kWh en voor Daikin Perfera op 101/659kWh.
Ik heb ook de berekening van de aankoop en dan het verbruik op 3j/5j/10j en dan ben je met de Tosot nog altijd gunstiger uit. Ik ga dus niet veel keuze hebben en een Tosot Bora moeten kopen ...
Aangezien de airco dus voornamelijk voor te verwarmen gaat dienen, ben ik een beetje bang dat ik
over de gemiddelde verbruiken ga (350u/j koelen en 1400u/j verwarmen). Is dit terecht?
Daikin Multisplit
1 Daikin buitenunit multi 6,8kW R32 2MXM68N
2 Daikin binnenunit Perfera 3,5kW R32 FTXM35R € 4.495,--
Daikin Single split Perfera
2 Daikin Perfera 3,5kW set R32 binnen + buitendeel € 4.495,--
LG Multisplit
1 MU2R17-1212 R32 buitenunit
2 PC12SQ 3,5 kw binnenunit € 4.250,--
LG Single split
2 PC12SQ 3,5kW set R32 binnen + buitendeel € 3.700,--
Bedankt voor je opmerking, het gaat inderdaad meer een verwarmingstoestel worden dan een koeltoestel. De verwarmingsfunctie moet degelijk zijn, daar moet ik inderdaad op letten.HarmoniousVibe schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:13:
[...]
@Kapotto ik ken heel dat merk niet, maar vaak is de kwaliteit van de verwarmingsfunctionaliteit het eerste slachtoffer bij B & C-merken. Omdat het van origine toch meer een apparaat voor koeling is.
Bedankt voor je opmerking. Ik had er zelf nog iets te weinig bij stil gestaan (en mijn vrouw ook) dat geluidsdruk zeker een belangrijk aandachtspunt is.Gerco-M schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:52:
@Kapotto Vergeet het gebruikscomfort inderdaad niet! Op de lange levensduur is er misschien niet veel winst kwa energie besparing, maar verlies ook niet. En bij meer verwarmen dan berekend zit je ook eerder op break-even natuurlijk.
Mijn zus heeft ook een heel goedkope italiaanse AC die ook kan verwarmen en veel minder koste dan mijn dure MHI units. Maar in de winter zijn zij ijs aan het bikken als de unit weer eens heeeelemaaaal bevroren is, niet meer werkt, en nog niet weet wat een “defrost functie” is![]()
Waarom twee binnendelen voor zo'n kleine ruimte ?Kapotto schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:41:
[...]
Ondertussen heeft de ZZP'er een bijkomende offerte (paar lijnen met de prijs) gestuurd. Mijn voorkeur neigt dan toch richting de 2x LG Single split (totale kostprijs is ook belangrijk). Iemand ervaring met de LG PC12SQ?
Daikin Multisplit
1 Daikin buitenunit multi 6,8kW R32 2MXM68N
2 Daikin binnenunit Perfera 3,5kW R32 FTXM35R € 4.495,--
Daikin Single split Perfera
2 Daikin Perfera 3,5kW set R32 binnen + buitendeel € 4.495,--
LG Multisplit
1 MU2R17-1212 R32 buitenunit
2 PC12SQ 3,5 kw binnenunit € 4.250,--
LG Single split
2 PC12SQ 3,5kW set R32 binnen + buitendeel € 3.700,--
[...]
Bedankt voor je opmerking, het gaat inderdaad meer een verwarmingstoestel worden dan een koeltoestel. De verwarmingsfunctie moet degelijk zijn, daar moet ik inderdaad op letten.
[...]
Bedankt voor je opmerking. Ik had er zelf nog iets te weinig bij stil gestaan (en mijn vrouw ook) dat geluidsdruk zeker een belangrijk aandachtspunt is.
Als ik de ervaringen in dit topic zo lees dan heeft LG niet de allerbeste regeltechniek voor verwarmen. In dit geval zou ik eerder neigen naar Daikin, MHI of ME
[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 07-02-2022 14:46 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Gaat over twee aparte ruimten (schoonheidssalon en woonkamer/keuken). Was dit vergeten vermelden.revolution-nl schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:44:
[...]
Waarom twee binnendelen voor zo'n kleine ruimte ?
Als ik de ervaringen in dit topic zo lees dan heeft LG niet de allerbeste regeltechniek voor verwarmen. In dit geval zou ik eerder neigen naar Daikin, MHI of ME
Na geïsoleerde spouw van 6 cm, gewoon dubbel glas, 2 rc dak en geen vloerisolatie. Hoekwoning uit 1952.HereIsTom schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:19:
[...]
Hier hielt hij het gisteravond met twee vingers in z’n neus lekker warm.
Is je woning slecht geïsoleerd, tocht?
Nee, cv warmt s’morgens alles op tot 19gr. deze gaat om 8:30u uit en dan gaat de 3,5 kw airco aan tot 22:00ude Peer schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:25:
[...]
Ben je dan wel 24/7 aan het verwarmen gedurende minimaal 2 dagen? Dat zou het criterium moeten zijn denk ik.
Ik heb geen roosters in de ramen, wel mechanische ventilatie en een spleet onder de keukendeur.mr_evil08 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:29:
[...]
Dat heeft o/a met je ventilatielucht te maken, bij een watergedragen verwarming heb je veelal radiatoren bij de ramen zitten die de warmte omhoog stuwt en op die manier je ventilatielucht erbij opwarmt.
Ik weet wat je bedoelt je mist een beetje stralingswarmte.
Zal inderdaad de stralingswarmte zijn wat ik het meeste mis.
Interessant topic.
Wij staan voor een grote verbouwing op zolder, daar komt een dakkapel over de gehele breedte en we gaan daar een kamer creëren. Momenteel is het een open zolder, ik denk dat de oppervlakte nu 25m2 is. Inhoud is lastig te schatten vanwege schuin dak en topgevel. Er hangt nu een ouderwetse radiator die eigenlijk nooit aanstaat. Er draait een servertje en een NAS en de wasmachine/droger staat daar ook. Geeft allemaal veel warmte af. Als ik een kamer ga creëren daar wordt dat een ruimte van 4.5 * 3 met een hoogte van 2.4 (verlaagd plafond).. Dus dan zit je op ongeveer 30m3.. De radiator zal niet meer in de kamer hangen dan maar op de ("nieuwe") overloop.. Ik moet dus iets met warmte in dat nieuwe kamertje.
Nu is een L/L waterpomp (of airco) sowieso een wens, ik wil namelijk de studeerkamer (25m3) en grote slaapkamer (50m3) op de eerste etage voorzien van airco. En dan neem ik de te creëren kamer op zolder natuurlijk ook meteen mee. Ons schuine dak (1e verdieping en zolder) ligt pal op het zuiden en op zolder wordt het in de zomer 35 graden en op de slaapkamer tegen de 30.. Nu komen er wel dakkapellen op 1e etage en zolder en zonnepanelen, dus dat zal de temp wel een beetje drukken maar alsnog wil ik wel iets met airco doen.
Vragen:
1) Gezien 2 ruimtes nagenoeg gelijk zijn maar 1 ruimte 2 keer zo groot is; Kan je dan af met een multisplit unit waarbij 1 binnen-unit wat forser is? Of maak ik dan een hele grote denkfout?
2) Zou ik afkunnen om de zolderkamer ALLEEN met de airco te verwarmen? Het wordt de slaapkamer van dochter.. Ik kan er ook een radiator ophangen maar dat is wel weer een extra project.. Misschien moet ik het dan gelijk goed doen en vloerverwarming laten infrezen maar ook dat is weer wel een extra project..
Als ik afkan met een binnen-unit is mij dat prima... Maar ik ken eigenlijk weinig mensen die dat als enige verwarming gebruiken. We hadden in Spanje in ons vakantieapartement (januari dus best nog fris) een airco hangen die we gebruikten als verwarming maar die warmte beviel me niet zo.. Kan natuurlijk ook gewoon een gaar model zijn geweest...
Huis is uit '91. Nieuwe CV (2020). L/W warmtepomp zou op termijn kunnen als ik vloerverwarming op de 1e aanleg. Dat gaat nu nog niet gebeuren. Benedenverdieping heeft al vloerverwarming maar geen idee of die geschikt is is voor een L/W warmtepomp.. Is een volgend project, eerst gaan we de zolder aanpakken.
Wij staan voor een grote verbouwing op zolder, daar komt een dakkapel over de gehele breedte en we gaan daar een kamer creëren. Momenteel is het een open zolder, ik denk dat de oppervlakte nu 25m2 is. Inhoud is lastig te schatten vanwege schuin dak en topgevel. Er hangt nu een ouderwetse radiator die eigenlijk nooit aanstaat. Er draait een servertje en een NAS en de wasmachine/droger staat daar ook. Geeft allemaal veel warmte af. Als ik een kamer ga creëren daar wordt dat een ruimte van 4.5 * 3 met een hoogte van 2.4 (verlaagd plafond).. Dus dan zit je op ongeveer 30m3.. De radiator zal niet meer in de kamer hangen dan maar op de ("nieuwe") overloop.. Ik moet dus iets met warmte in dat nieuwe kamertje.
Nu is een L/L waterpomp (of airco) sowieso een wens, ik wil namelijk de studeerkamer (25m3) en grote slaapkamer (50m3) op de eerste etage voorzien van airco. En dan neem ik de te creëren kamer op zolder natuurlijk ook meteen mee. Ons schuine dak (1e verdieping en zolder) ligt pal op het zuiden en op zolder wordt het in de zomer 35 graden en op de slaapkamer tegen de 30.. Nu komen er wel dakkapellen op 1e etage en zolder en zonnepanelen, dus dat zal de temp wel een beetje drukken maar alsnog wil ik wel iets met airco doen.
Vragen:
1) Gezien 2 ruimtes nagenoeg gelijk zijn maar 1 ruimte 2 keer zo groot is; Kan je dan af met een multisplit unit waarbij 1 binnen-unit wat forser is? Of maak ik dan een hele grote denkfout?
2) Zou ik afkunnen om de zolderkamer ALLEEN met de airco te verwarmen? Het wordt de slaapkamer van dochter.. Ik kan er ook een radiator ophangen maar dat is wel weer een extra project.. Misschien moet ik het dan gelijk goed doen en vloerverwarming laten infrezen maar ook dat is weer wel een extra project..
Als ik afkan met een binnen-unit is mij dat prima... Maar ik ken eigenlijk weinig mensen die dat als enige verwarming gebruiken. We hadden in Spanje in ons vakantieapartement (januari dus best nog fris) een airco hangen die we gebruikten als verwarming maar die warmte beviel me niet zo.. Kan natuurlijk ook gewoon een gaar model zijn geweest...
Huis is uit '91. Nieuwe CV (2020). L/W warmtepomp zou op termijn kunnen als ik vloerverwarming op de 1e aanleg. Dat gaat nu nog niet gebeuren. Benedenverdieping heeft al vloerverwarming maar geen idee of die geschikt is is voor een L/W warmtepomp.. Is een volgend project, eerst gaan we de zolder aanpakken.
[ Voor 13% gewijzigd door FreakNL op 07-02-2022 15:55 ]
Ok. Mijn ervaring is dat ik mijn airco op 21 graden moet instellen om comfort te krijgen, waarschijnlijk vanwege de luchtstroom. En om van 19 naar 21 te gaan dat kan maar zo een halve dag tot een hele dag duren.klump4u schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:45:
[...]
Nee, cv warmt s’morgens alles op tot 19gr. deze gaat om 8:30u uit en dan gaat de 3,5 kw airco aan tot 22:00u
Let wel, dan heb ik het over de temperatuur van de massa in de woonkamer, niet alleen van de lucht. Daar zit precies het verschil m.b.t. comfort.
wie weet zit je qua regeling nét te koud en geef je het systeem nét de kans niet om de juiste temperatuur te bereiken.
Als het niet te groot is zou ik overwegen de buitenunit 1 maatje kleiner nemen (de xxx52xx), die heeft een hogere efficiencyKapotto schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:07:
[...]
Gaat over twee aparte ruimten (schoonheidssalon en woonkamer/keuken). Was dit vergeten vermelden.
Ik heb hier ook om die reden voor gekozen, de unit is ruim voldoende groot voor onze ruime woonkamer (vrijstaand huis, na-geïsoleerd, bj 1976).
Geen probleem inderdaad als een binnenunit groter is dan de andere. Als alleen de kleine kamer warmte vraagt, gaat het wat sneller pendelen (aan/uit), maar als de kleine kamer altijd tegelijk loopt met de grote unit, heb je daar bijna geen last van.FreakNL schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:50:
Interessant topic.
Vragen:
Ja dat kan prima. Ik verwarm hier onze slaapkamer en werkkamer (standaard '70 isolatie) met een airco en dat bevalt prima en dat is echt twee vingers in de neus voor een 2.0/2.5 kW binnenunit.2) Zou ik afkunnen om de zolderkamer ALLEEN met de airco te verwarmen? Het wordt de slaapkamer van dochter..
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Nou, ik voorzie dat vooral de kleine kamer op zolder de grootste warmtevraag zal doen. Als dochter (nu 4) opgroeit zal ze daar ook vaker zitten, denk aan huiswerk, spelen etc etc.. Onze slaapkamer (de grootste ruimte) verwarmen we eigenlijk niet heel vaak en als het al gebeurt alleen 's avonds even.. De studeerkamer (die nu nog dochters kamer is) zal soms wel soms niet (thuiswerken) warmtevraag hebben....
Dus dat behoeft nog wel wat onderzoek...
Dus dat behoeft nog wel wat onderzoek...
In dat geval zou ik in het kader van efficiency en comfort voor 2x een single split gaan. Ik neem aan dat je in de salon geen gependel, borrelende units of leiding geruis wilt horen, iets wat best een risico is bij een multi.Kapotto schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:07:
[...]
Gaat over twee aparte ruimten (schoonheidssalon en woonkamer/keuken). Was dit vergeten vermelden.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Zou toch voor een A merk gaan. Die Tosot lijkt op een TCL,Kapotto schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:29:
Iets wat best wel bedrijf kritisch gaat worden, (continuiteit waarborgen)
Onlangs nog iemand geholpen (ook) bij een salon, ongeveer die afmetingen, die had een mooie Mitsubishi Heavy industries van 2,5kw. Met 2 vingers in zijn neus hield hij het warm.
daarnaast kan een airco vaak niet lager dan 17 a 18 graden.
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Als beide units tegelijkertijd aan staan is de kans op pendelen juist kleiner.revolution-nl schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:10:
[...]
In dat geval zou ik in het kader van efficiency en comfort voor 2x een single split gaan. Ik neem aan dat je in de salon geen gependel, borrelende units of leiding geruis wilt horen, iets wat best een risico is bij een multi.
Zijn er al mensen met wat ervaring in het gebruik van de nieuwe wifi unit en app (smart m-air) van MHI?
Ik heb een MHI 20zs-w waar ik graag het gebruik van wil monitoren. Kan je bijvoorbeeld per dag het wattage verbruik in een grafiekje terugzien?
Is de wifi-unit eventueel zelf te installeren?
Ik heb een MHI 20zs-w waar ik graag het gebruik van wil monitoren. Kan je bijvoorbeeld per dag het wattage verbruik in een grafiekje terugzien?
Ik heb geen Wifi voor mijn MHI, om het verbruik te monitoren gebruik ik een Energie Socket, werkt prima;renevd88 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:21:
Zijn er al mensen met wat ervaring in het gebruik van de nieuwe wifi unit en app (smart m-air) van MHI?
Ik dacht dat ik al had geantwoord op je vraag, maar kan mijn reactie niet meer vinden. Het gaat om een huis van 488m3GermanPivo schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:13:
[...]
En welke inhoud (m3) van je huis hoort daarbij?
Energiesocket zal helaas niet gaan vanwege directe aansluiting via centraaldoos in wandHereIsTom schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:43:
[...]
Ik heb geen Wifi voor mijn MHI, om het verbruik te monitoren gebruik ik een Energie Socket, werkt prima;
[Afbeelding]
Wij hebben de multi split van LG sinds kort hangen maar achteraf had ik toch voor de MHI moeten gaan. die hebben wij op het werk hangen en die blazen echt veel minder tijdens verwarmen.
De LG krijgt en houdt het prima warm hoor daar niet van maar de MHI doet dat stiller en blijft een beetje doorpruttelen waar de LG gewoon afslaat bij ingestelde temperatuur (plus één graad) en dan weer af laat koelen tot één graad onder de ingestelde temperatuur en dan weer gaat blazen om het weer op temperatuur te krijgen enz. In temperatuurverloop zie je dan echt een zaagtand. MHI is duurder maar geeft je denk ik meer comfort. Succes met uw keuze.
De LG krijgt en houdt het prima warm hoor daar niet van maar de MHI doet dat stiller en blijft een beetje doorpruttelen waar de LG gewoon afslaat bij ingestelde temperatuur (plus één graad) en dan weer af laat koelen tot één graad onder de ingestelde temperatuur en dan weer gaat blazen om het weer op temperatuur te krijgen enz. In temperatuurverloop zie je dan echt een zaagtand. MHI is duurder maar geeft je denk ik meer comfort. Succes met uw keuze.
revolution-nl schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:10:
[...]
In dat geval zou ik in het kader van efficiency en comfort voor 2x een single split gaan. Ik neem aan dat je in de salon geen gependel, borrelende units of leiding geruis wilt horen, iets wat best een risico is bij een multi.
Je zou naar een Shelly 1PM kunnen kijken.renevd88 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:59:
[...]
Energiesocket zal helaas niet gaan vanwege directe aansluiting via centraaldoos in wand
[ Voor 13% gewijzigd door HarmoniousVibe op 07-02-2022 20:06 ]
Ala je de ruimte hebt zou je voor een Shelly EM kunnen gaan. Via de app krijg je dan dit soort grafiek:renevd88 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:59:
[...]
Energiesocket zal helaas niet gaan vanwege directe aansluiting via centraaldoos in wand
:strip_exif()/f/image/myO3H7izioQnGOWsYv9ozyEL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/do4VuKeyEyfdLx8Xss7Mz0f6.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: een PM kan natuurlijk ook, die neemt minder plek in omdat ie geen klem nodig heeft. Uitvoer zal ongeveer gelijk zijn.
[ Voor 26% gewijzigd door dennistd op 07-02-2022 20:09 ]
Je zult zeer waarschijnlijk wel gelijk hebben, ik heb hem altijd op 20 graden staan. Misschien ook wel dat de kou nu van de beide ramen komt omdat de airco er tussen hangt, morgen ga ik een panasonic monoblock halen in Duitsland. Eens kijken of die warmtepomp me beter bevalt qua comfort, denk het wel.de Peer schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:52:
[...]
Ok. Mijn ervaring is dat ik mijn airco op 21 graden moet instellen om comfort te krijgen, waarschijnlijk vanwege de luchtstroom. En om van 19 naar 21 te gaan dat kan maar zo een halve dag tot een hele dag duren.
Let wel, dan heb ik het over de temperatuur van de massa in de woonkamer, niet alleen van de lucht. Daar zit precies het verschil m.b.t. comfort.
wie weet zit je qua regeling nét te koud en geef je het systeem nét de kans niet om de juiste temperatuur te bereiken.
Hmm die Shelly pm1 zou moeten werken? Zie zo 1,2,3 niet hoe ik dat moet installeren. In de centraaldoos komen 3 draden (blauw/bruin/aarde) die met lasklemmen zijn doorgelinkt naar de airco buitenunit. Daar moet die shelly pm tussen passen?dennistd schreef op maandag 7 februari 2022 @ 20:06:
[...]
Ala je de ruimte hebt zou je voor een Shelly EM kunnen gaan. Via de app krijg je dan dit soort grafiek:
Edit: een PM kan natuurlijk ook, die neemt minder plek in omdat ie geen klem nodig heeft. Uitvoer zal ongeveer gelijk zijn.
Dit gaat hier een beetje off-topic maar inderdaad. Hij is erg klein:
Zoals hier. De groene is de groen/gele aarde, de rode is de bruine fasedraad en de zwarte is de blauwe nul. Het stopcontact hier links is wat bij jou de airco is.renevd88 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 20:32:
[...]
Hmm die Shelly pm1 zou moeten werken? Zie zo 1,2,3 niet hoe ik dat moet installeren. In de centraaldoos komen 3 draden (blauw/bruin/aarde) die met lasklemmen zijn doorgelinkt naar de airco buitenunit. Daar moet die shelly pm tussen passen?
Meestal is bij een airco ook een werkschakelaar geplaatst. Wellicht dat daar nog een Shelly em of pm bij kan. Daar zat ik nog aan te denken.renevd88 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:59:
[...]
Ah bedankt allen voor de info, ga de Shelly zeker proberen!
Vandaag de WF-RA WiFi module binnengekregen en gemonteerd.renevd88 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:21:
Installatie video: link
Instellen WiFi module: link
Voor de energie meting maak ik gebruik van een shelly 1PM, de WiFi module is voor remote bediening.
Ik heb de module nog te kort in gebruik om wat te zeggen over de energie meting functie.
De app vind ik prettig in gebruik en reageert snel.
@renevd88Kingsolo schreef op maandag 7 februari 2022 @ 20:46:
[...]
Meestal is bij een airco ook een werkschakelaar geplaatst. Wellicht dat daar nog een Shelly em of pm bij kan. Daar zat ik nog aan te denken.
Ik heb de Shelly 1 PM Plus.
Enkele voordelen tov de niet plus:
- deze is kleiner
- zal minder snel uit gaan bij hoger vermogen
- heeft bij nul en fase meteen een lasklem erin
- sneller en meer mogelijkheden via webinterface
Deze shelly kreeg ik in de werkschakelaar, aan de bovenkant. Het paste net. Kabels ging verder makkelijk, maar de behuizing kon er net tussen.
Eerder in dit forum had ik all wat over deze module geschreven.renevd88 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:21:
Heb nu deze controller in 2 airco's geïnstalleerd en werkt prima.
Vwb energiemeting : Meting in de app is alleen per maand, ik kan geen andere optie vinden om dit anders te zien. Wel kan je de grafiek instellen per kWh verbruik of in kosten / euro's.
Verbruik klopt heel aardig met mijn Shelly 3Em ( Woonkamer / Fase B ) welke ik al geruime tijd heb in de meterkast.
Verschil kan natuurlijk zijn de mate wanneer het bijgewerkt wordt. Dit is nu nog te kort om echt te vergelijken daar ik nog geen hele maand data heb.
Zie screenshots :
:strip_exif()/f/image/LmTx7VTliV09qGGql4vejy3z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/W3noDnaNSxcPp5yUx7jDSzeW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nyG8YA4nONMWK1e6FaMueBKg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qufGfr5AhiatVSnzCaRuqOX9.jpg?f=fotoalbum_large)
Op zich ziet het er goed uit, maar ik zie de meerwaarde niet. Grafiek energieverbruik valt ook tegen, je kan ook het live verbruik dus niet zien?eggiebert schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:18:
[...]
Eerder in dit forum had ik all wat over deze module geschreven.
Heb nu deze controller in 2 airco's geïnstalleerd en werkt prima.
Vwb energiemeting : Meting in de app is alleen per maand, ik kan geen andere optie vinden om dit anders te zien. Wel kan je de grafiek instellen per kWh verbruik of in kosten / euro's.
Verbruik klopt heel aardig met mijn Shelly 3Em ( Woonkamer / Fase B ) welke ik al geruime tijd heb in de meterkast.
Verschil kan natuurlijk zijn de mate wanneer het bijgewerkt wordt. Dit is nu nog te kort om echt te vergelijken daar ik nog geen hele maand data heb.
Zie screenshots :
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Live in de app niet te zien alleen dus maandverbruik.HereIsTom schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:58:
[...]
Op zich ziet het er goed uit, maar ik zie de meerwaarde niet. Grafiek energieverbruik valt ook tegen, je kan ook het live verbruik dus niet zien?
Meerwaarde tov wat?
Airco's bedienen via je telefoon is waar ik hem voor gebruik en dat werkt prima.
In ieder geval makkelijker als de default AB.
En in ieder geval beter als de oudere airconwithme app.
[ Voor 11% gewijzigd door eggiebert op 08-02-2022 15:09 ]
Meerwaarde t.o.v. de standaard afstandbediening, gebruik via telefoon is leuk, maar zie ik de meerwaarde niet van in.eggiebert schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:06:
[...]
Live in de app niet te zien alleen dus maandverbruik.
Meerwaarde tov wat?
Airco's bedienen via je telefoon is waar ik hem voor gebruik en dat werkt prima.
In ieder geval makkelijker als de default AB.
En in ieder geval beter als de oudere airconwithme app.
Shelly 1PMdennistd schreef op maandag 7 februari 2022 @ 20:06:
[...]
Ala je de ruimte hebt zou je voor een Shelly EM kunnen gaan. Via de app krijg je dan dit soort grafiek:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn ervaring met dit soort metingen is dat ze vaak maar op basis van een tijdinterval data tonen.
Pendelen is dan lastig zichtbaar omdat bijvoorbeeld de verbruiksdata van per 15 minuten wordt weergegeven.
Homewizard
De liveview is heel precies en geeft een mooi grafiekje. Dag overzicht daarentegen toont wederom een samenvatting per tijdseenheid van 5 minuten. Pendelen is dan vaak het uiterlijk van de grafiek.
Ik ben benieuwd welke externe sensoren wel een seconde grafiek kunnen tonen van historische data.
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Mijn Shelly EM geeft elke 15 seconden de waarde door aan Home Assistant. In de log van de Shelly zelf elke 10 seconden geloof ik. Meer dan genoeg om pendelen te zien in elk geval.Ersus schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:23:
[...]
Shelly 1PM
Mijn ervaring met dit soort metingen is dat ze vaak maar op basis van een tijdinterval data tonen.
Pendelen is dan lastig zichtbaar omdat bijvoorbeeld de verbruiksdata van per 15 minuten wordt weergegeven.
Homewizard
De liveview is heel precies en geeft een mooi grafiekje. Dag overzicht daarentegen toont wederom een samenvatting per tijdseenheid van 5 minuten. Pendelen is dan vaak het uiterlijk van de grafiek.
Ik ben benieuwd welke externe sensoren wel een seconde grafiek kunnen tonen van historische data.
[ Voor 3% gewijzigd door dennistd op 08-02-2022 15:29 ]
Shelly PM en EM geven gewoon realtime data. De App is niet zo uitgebreid maar is door ieder smarthome platform uit te lezen. Mijn EM geeft elke seconde een update.Ersus schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:23:
[...]
Shelly 1PM
Homewizard
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Bij Shelly is het simpelweg zo dat alles mogelijk is, maar je moet het zelf instellen. De 1PM Plus toont verbruik live, en onthoud zelf ook wat waardes. Maar het is aan jou om het om de x tijd ergens naartoe te sturen. En dan kan je dus ook mooie grafiekjes maken etc.Ersus schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:23:
[...]
Shelly 1PM
Homewizard
De Shelly app zelf heb ik nooit gebruikt, dus hoe het daar zit weet ik niet.
Homewizard zie ik dan meer voor de plug and play gebruikers. Maar persoonlijk houd ik het liefste alles zoveel mogelijk in mijn LAN en in Domoticz. Al heb ik ook wat betrouwbare uitzonderingen waarbij ik data en control via servers van bedrijven doe.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic