5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Huh, dan heeft LG wel 1 pluspunt, vermogen blijft echt fantastisch stabiel boven 300W zonder pieken en dalen.Team-RiNo schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:38:
[...]
Werkt inderdaad wel voor de hoge pieken, vergelijk zonder heb ik niet maar pendelen kost bij mij zeker wel meer dan constant draaien. Om dat voor mijzelf inzichtelijk te maken heb ik een 1h average toegevoegd.
Dit was afgelopen zaterdag:
[Afbeelding]
Het pendelen is op zich wel verklaarbaar, buiten dat het redelijk warm was (pendelen startte bij 9c buiten) komt in de loop van de middag de zon op de ramen wat het bij de binnenunit ook warmer maakt.
Maar zoals @K!aus ook ontdekte, helaas betekent pendelen iets heel anders in LG land - opwarmen tot setpoint +1, dan makkelijk een half uur tot een uur uit en de kamer 2 graden kouder is, dat is echt niet comfy at all.
Zo kan je het niet vergelijken, ik draai nu ook stabiel op ~320w. Dit gaat er meer om dat terwijl de warmtevraag afneemt het verbruik toeneemt door de hoge opstart (Daikin ding) bij het pendelgedrag. Dat het pendelen in dit geval reeds startte bij ~650w staat daar verder los van, mijn min vermogen ligt op ongeveer 240w bij verrwarmen. Een buitenunit moduleert niet in alle gevallen terug naar zijn minimale vermogen, wat daar precies de parameters/oorzaken voor zijn, geen idee.w00key schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:52:
[...]
Huh, dan heeft LG wel 1 pluspunt, vermogen blijft echt fantastisch stabiel boven 300W zonder pieken en dalen.
Maar zoals @K!aus ook ontdekte, helaas betekent pendelen iets heel anders in LG land - opwarmen tot setpoint +1, dan makkelijk een half uur tot een uur uit en de kamer 2 graden kouder is, dat is echt niet comfy at all.
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Hoezo kan je dat niet zo vergelijken? De binnenunits + buitenunit samen zorgen hier voor een pendelloze aansturing bij elke temperatuur en warmtevraag.Team-RiNo schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:58:
[...]
Zo kan je het niet vergelijken, ik draai nu ook stabiel op ~320w. Dit gaat er meer om dat terwijl de warmtevraag afneemt het verbruik toeneemt door de hoge opstart (Daikin ding) bij het pendelgedrag. Dat het pendelen in dit geval reeds startte bij ~650w staat daar verder los van, mijn min vermogen ligt op ongeveer 240w bij verrwarmen. Een buitenunit moduleert niet in alle gevallen terug naar zijn minimale vermogen, wat daar precies de parameters/oorzaken voor zijn, geen idee.
Alleen als het echt te warm wordt gaat de binnenunit volledig uit voor een hele lange tijd, dat is niet echt een pendel maar een domme firmware probleem.
Ik doelde meer op minimum vermogens, als die bij jou nooit pendelt dan is dat inderdaad een verschil maar het is maar de vraag of dat dan beter is gezien het aan/uit gedrag wat je zelf omschrijft. Mij ging het enkel om het stroomverbruik bij wel/niet pendelen. Niet of en wanneer pendelgedrag ontstaat.w00key schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:06:
[...]
Hoezo kan je dat niet zo vergelijken? De binnenunits + buitenunit samen zorgen hier voor een pendelloze aansturing bij elke temperatuur en warmtevraag.
Alleen als het echt te warm wordt gaat de binnenunit volledig uit voor een hele lange tijd, dat is niet echt een pendel maar een domme firmware probleem.
Bij nader inzien vandaag waarschijnlijk geen gependel i.v.m. met geen zon, die was er zaterdag wel en mijn binnenunits hangen kort op het raam waar de zon naar binnen schijnt. Waarschijnlijk werd daardoor het pendelen zaterdag getriggerd terwijl er vandaag wel gewoon prima terug gemoduleerd wordt. Daikin reageert blijkbaar dus sneller dan LG op temperatuurswisselingen.
Dat kun je zo niet zeggen. Pendelen is van héél veel factoren afhankelijk. De buitentemperatuur, de mate van isolatie, het setpoint, hoe goed de binnenuit z'n lucht kwijt kan en dus de grootte van de ruimte, enzovoorts. Uiteraard spelen de regelsoftware en de compressor zelf ook mee, maar je kunt niet zondermeer zeggen dat dat merk het het beter doet dan merk B omdat merk A bij iemand pendelt en merk B bij jou niet, of vice versa.w00key schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:52:
[...]
Huh, dan heeft LG wel 1 pluspunt, vermogen blijft echt fantastisch stabiel boven 300W zonder pieken en dalen.
Pendelgedrag moet je per situatie bekijken. Zo kwam ik er een tijdje geleden achter dat mijn unit redelijk pendelt als ik nachtverlaging toepaste, omdat mijn woning best goed is geïsoleerd.
/f/image/6kz3afhvE0W84Q2DFWLVGI1J.png?f=fotoalbum_medium)
Echter overdag zie je dat de unit gewoon netjes doorkabbelt. Dit inzicht heeft mij doen besluiten om de unit 's nachts gewoon helemaal uit te zetten. Het zakt dan 's ochtends vroeg misschien een paar graden maar een minuut of 30 voordat ik wakker word, gaat de unit op schema gewoon naar de gewenste temperatuur overdag. Hier heb ik mee bereikt dat de unit niet min of meer voor niks 's nachts gaat lopen pendelen.
Als mijn huis net wat beter was geïsoleerd had hij wellicht niet gependeld, want dan duurde het langer voordat het nieuwe setpoint dmv natuurlijk warmteverlies en ventilatie was bereikt. En misschien ook niet als mijn huis wat mínder goed was geïsoleerd want dan was het warmteverlies misschien wel groot genoeg geweest om de compressor fulltime in laaglast te laten draaien.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat pendelen vaak aan een merk wordt toegeschreven, maar dat is in mijn ogen te kortzichtig en vaak gewoon simpelweg niet waar. Ik weet bijna 100% zeker dat als ik hier een LG had hangen en ik stelde hem hetzelfde in dat ik ook pendelgedrag had gehad.
Natuurlijk is het zo dat de regelsoftware hier ook invloed op heeft, maar software kan geen natuurkunde verslaan. Om even een extreem voorbeeld te noemen: in een goed geïsoleerde en afgesloten kleine ruimte (zoals een slaapkamer) zal élke unit gaan pendelen. In zo'n situatie kan de software in principe op de as gaan zitten tussen 2 uitersten: optimaliseren voor comfort, dus het minimaliseren van schommelingen door de temperatuur niet te ver te laten zakken (dus pendelen). Of optimaliseren voor levensduur en dus accepteren dat je meer schommelingen krijgt in de temperatuur / het comfort. Of ergens daar tussenin, maar je kunt het niet beide hebben. Software kan niet toveren. Een compressor ook niet.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Dus je hebt een magische compressor die kan terugmoduleren tot 50W afgiftevermogen?w00key schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:06:
[...]
Hoezo kan je dat niet zo vergelijken? De binnenunits + buitenunit samen zorgen hier voor een pendelloze aansturing bij elke temperatuur en warmtevraag.
Want dat is ervoor nodig om de bewering waar te maken dat jouw unit nooit pendelt. Om nog maar een voorbeeld te noemen, stel het is buiten maar een paar graden koeler dan binnen maar je wilt toch wat verwarmen. Dat betekent misschien dat er gemiddeld 80W moet worden afgegeven. Echter geen enkele WP kan zo ver terugmoduleren. Stel de unit moduleert terug tot 400W afgifte. Dan kan het gewoon niet anders dan dat hij elk uur maar 12 minuten mag draaien (want 80W is 20% van 400%). Of je moet dus grotere schommelingen gaan accepteren. Bijvoorbeeld een overshoot en/of de compressor gewoon langere tijd uithouden en dus de temperatuur significant onder het setpoint laten zakken.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
De compressor is aan of uit, en tijdens draaien gaat stroomverbruik super geleidelijk met enkele watts per seconde omhoog of omlaag.
Pendelgedrag bestaat niet in de klassieke compressor of stroomverbruik pieken zin. Alleen de binnenunit kan over de max setpoint heen gaan en besluiten een lange break te nemen. Voor die tijd is de compressor op 300W gezet en als dat ook nog te veel nemen ze een lange pauze.
Als ik de unit de hele nacht op bijvoorbeeld 19 graden zet gaat het uit bij 20, en is het al ochtend voordat het de 18 graden raakt. Hij herstart echt niet een paar keer in de nacht.
20 graden 24/7 heb ik ook geprobeerd, dat worden periodes van ~3 uur opwarmen, dan een lange pauze, en dan weer opwarmen. Ik noem cyclussen van uren niet "pendelen", bij CV gaat dat om 6x per uur aan en uit, bij airco's soms wel meer.
[ Voor 50% gewijzigd door w00key op 09-02-2022 13:28 ]
Dit is toch precies pendelgedrag wat je omschrijft? Het enige verschil bij mijn setup is dat er op kleinere temperatuur stappen gereageerd wordt. Bij jou dus een lange pauze vs kort bij mij. Het pendelen wat in dit topic omschreven wordt gaat over aan/uit gedrag, niet schommelingen in cpmfreq. Dat Daikin hogere pieken heeft bij opstarten staat hier verder los van.w00key schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:22:
Pendelgedrag bestaat niet in de klassieke compressor of stroomverbruik pieken zin. Alleen de binnenunit kan over de max setpoint heen gaan en besluiten een lange break te nemen. Voor die tijd is de compressor op 300W gezet en als dat ook nog te veel nemen ze een lange pauze.
20 graden 24/7 heb ik ook geprobeerd, dat worden periodes van ~3 uur opwarmen, dan een lange pauze, en dan weer opwarmen. Ik noem cyclussen van uren niet "pendelen", bij CV gaat dat om 6x per uur aan en uit, bij airco's soms wel meer.
Ik snap niet wat je wil zeggen. Zeg je nu dat de compressor gewoon doordraait ook al is er vanuit de binnenunits geen vraag? Wat doet hij dan met z'n warmte? Want die compressor eet wel gewoon stroom en produceert warmte. En warmt dus ook het koelmiddel op. Waar blijft dat?w00key schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:22:
@HarmoniousVibe Ik probeer dit al een aantal keren te zeggen. LG aansturing weigert dat 50hz - 0hz of 40hz - 20hz dans te doen. Of @Team-RiNo 2pm - 4pm schommelgedrag.
De compressor is aan of uit, en tijdens draaien gaat stroomverbruik super geleidelijk met enkele watts per seconde omhoog of omlaag.
Als ik de unit de hele nacht op bijvoorbeeld 19 graden zet gaat het uit bij 20, en is het al ochtend voordat het de 18 graden raakt. Hij herstart echt niet een paar keer in de nacht.
En je zegt dat als het 20 graden is en je zet hem op 18, dan hij dan niet pendelt omdat je warmteverlies zo klein is dat hij überhaupt niet door het setpoint heen zakt. Ja logisch, dat is niet anders bij eender welk merk. De vraag is wat er nu gebeurt als het kouder is en het is 's nachts toch al 18 graden geworden. Wat doet jouw unit dan? Blijft hij gewoon warmte produceren totdat het laten we zeggen 20 of 21 graden is en gaat dan weer voor langere tijd uit? Dat kan natuurlijk en dan vermijd je inderdaad pendelgedrag, maar zulke schommelingen zijn niet aangenaam als je zelf ook in de ruimte aanwezig bent.
Ik heb hier gemerkt dan mijn MHI gaat pendelen als het op temperatuur is, hij gaat dan steeds even uit, als het weer iets is afgekoeld gaat hij weer aan.
Bij nachtverlaging was het helemaal een pendel feest.
Nu gaat hij ‘s nachts gewoon uit en ‘s morgens is het dan zo’n 3° afgekoeld, maar binnen half uur is het weer op temperatuur en blijft hij lang door kabbelen, maar na aantal uren is denk ik alles weer helemaal op temperatuur met deze buitentemperaturen want dan gaat hij weer pendelen.
Dan zet ik ‘m meteen uit en na een uur weer aan en dan gaat het weer goed.
Misschien als het buiten veel kouder is dat het dan binnen ook sneller afkoelt en hij dan minder snel pendelt.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Hoe ziet pendelen er bij jou uit? Een standaard verbruik met af en toe dippen in het verbruik naar rond de 40W a 50W, of wat we hier wel eens op de plaatjes zien, stoken, even uit, dan heel hoog in gebruik opnieuw starten en alles weer opnieuw?HereIsTom schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:44:
@HarmoniousVibe Volgens mij is het wat jij beschrijft over pendelen.
Ik heb hier gemerkt dan mijn MHI gaat pendelen als het op temperatuur is, hij gaat dan steeds even uit, als het weer iets is afgekoeld gaat hij weer aan.
Bij nachtverlaging was het helemaal een pendel feest.
Nu gaat hij ‘s nachts gewoon uit en ‘s morgens is het dan zo’n 3° afgekoeld, maar binnen half uur is het weer op temperatuur en blijft hij lang door kabbelen, maar na aantal uren is denk ik alles weer helemaal op temperatuur met deze buitentemperaturen want dan gaat hij weer pendelen.
Dan zet ik ‘m meteen uit en na een uur weer aan en dan gaat het weer goed.
Misschien als het buiten veel kouder is dat het dan binnen ook sneller afkoelt en hij dan minder snel pendelt.
Ik bedoel, wij krijgen alleen punten naar beneden, sommige mensen krijgen punten naar boven en naar beneden. Welk soort zie jij?
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Volgens mij is er pas sprake van pendelen als je redelijk snel de compressor aan en uit ziet gaan. Dus als ik mijn afbeelding van een paar weken geleden er weer bij pak:Sjamo schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:12:
[...]
Hoe ziet pendelen er bij jou uit? Een standaard verbruik met af en toe dippen in het verbruik naar rond de 40W a 50W, of wat we hier wel eens op de plaatjes zien, stoken, even uit, dan heel hoog in gebruik opnieuw starten en alles weer opnieuw?
Ik bedoel, wij krijgen alleen punten naar beneden, sommige mensen krijgen punten naar boven en naar beneden. Welk soort zie jij?
/f/image/6kz3afhvE0W84Q2DFWLVGI1J.png?f=fotoalbum_medium)
Rond middernacht ging de nachtverlaging in. Tot aan 02:00 heeft hij uit gestaan, omdat het nog warmer was dan het setpoint. Echter tegen 02:30 zie je dat hij weer even aansprong omdat het anders te koud zou worden. Met die energie hield hij het weer een uurtje vol en moest hij weer even aan. Op dit moment zou ik nog niet van pendelen willen spreken, want een uur "rust" is geen pendelen. Echter naarmate de nacht vordert en het buiten ook steeds verder afkoelde, zie je dat hij steeds frequenter een stukje moest bijverwarmen. Zo tegen 7 kun je wel zeggen dat hij officieel begon met pendelen. Niet heel hard, maar toch, al die keren dat hij in de nacht even aan is gesprongen was mijns inziens niet nodig omdat ik toch niet in de ruimte was. Sindsdien heb ik ipv nachtverlaging dan ook de unit uit staan.
Dan rond 07:30 is waarschijnlijk de nachtverlaging eraf gegaan en heeft hij de rest van de dag en avond lekker doorgeprutteld. Je ziet rond 14:00 wel een zaagtand, maar dat is niet aan-uit-aan-uit dus dat valt volgens mij niet onder pendelen. Die rare dips rond 08:00 en 19:00 kan ik niet verklaren, behalve misschien dat ik rond 19:00 aan het koken was en er daar genoeg warmte vanaf kwam om de unit te doen afslaan.
Tegen 23:00 heb ik de unit uitgeschakeld op schema.
Op zich vind ik het fascinerend dat al die pendelplaatjes er zo anders uitzien. Ik heb het hier al vaker besproken, dus excuus voor de herhalingHarmoniousVibe schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:09:
[...]
Volgens mij is er pas sprake van pendelen als je redelijk snel de compressor aan en uit ziet gaan. Dus als ik mijn afbeelding van een paar weken geleden er weer bij pak:
[Afbeelding]
Rond middernacht ging de nachtverlaging in. Tot aan 02:00 heeft hij uit gestaan, omdat het nog warmer was dan het setpoint. Echter tegen 02:30 zie je dat hij weer even aansprong omdat het anders te koud zou worden. Met die energie hield hij het weer een uurtje vol en moest hij weer even aan. Op dit moment zou ik nog niet van pendelen willen spreken, want een uur "rust" is geen pendelen. Echter naarmate de nacht vordert en het buiten ook steeds verder afkoelde, zie je dat hij steeds frequenter een stukje moest bijverwarmen. Zo tegen 7 kun je wel zeggen dat hij officieel begon met pendelen. Niet heel hard, maar toch, al die keren dat hij in de nacht even aan is gesprongen was mijns inziens niet nodig omdat ik toch niet in de ruimte was. Sindsdien heb ik ipv nachtverlaging dan ook de unit uit staan.
Dan rond 07:30 is waarschijnlijk de nachtverlaging eraf gegaan en heeft hij de rest van de dag en avond lekker doorgeprutteld. Je ziet rond 14:00 wel een zaagtand, maar dat is niet aan-uit-aan-uit dus dat valt volgens mij niet onder pendelen. Die rare dips rond 08:00 en 19:00 kan ik niet verklaren, behalve misschien dat ik rond 19:00 aan het koken was en er daar genoeg warmte vanaf kwam om de unit te doen afslaan.
Normaal ligt het minimum rond de 320W. Bij het gebruik op volgend plaatje kwamen we inclusief startpiek op gemiddeld 207W. Dus pendelen verlaagt hier het verbruik.
MHI SRK 50 ZS-W
Zo ziet het eruit als hij lekker door blijft pruttelen, gemiddeld 220W met Auto 3D;
Ja als we hier aan het koken zijn gaat hij vaak ook even uit.HarmoniousVibe schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:09:
[...]
Die rare dips rond 08:00 en 19:00 kan ik niet verklaren, behalve misschien dat ik rond 19:00 aan het koken was en er daar genoeg warmte vanaf kwam om de unit te doen afslaan.
Maakt hij zoveel lawaai dan, of hangt ie in de slaapkamer?Zuinig schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:40:
Zijn er mensen die de SILENCE functie gebruiken op hun MHI Src/Srk?. Zo ja, merken jullie effect daarvan?. Daar moet ik nog eens mee gaan testen.
Ik heb Silence nog niet gebruikt.
Hier maakt hij alleen in het begin wat blaas lawaai, maar daarna hoort zelfs de visite niet dat we verwarmen met een Airco
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, mobiel heeft zeker toegevoegde waarde...HereIsTom schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:11:
[...]
Meerwaarde t.o.v. de standaard afstandbediening, gebruik via telefoon is leuk, maar zie ik de meerwaarde niet van in.
Mobiel:
- Op afstand in/uit schakelen.
- Fatzoenlijk tijdklok kunnen instellen.
- Energieverbruik monitoren.
- In warm huis komen(mits tijdklok niet ingesteld).
Als ik de L/L WP niet voortijdig inschakel mag je eerst in de kou thuis zitten omdat een WP niet zoveel overcapaciteit heeft tegenover een CV.
[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 09-02-2022 18:00 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Als je dat allemaal gebruikt is het een meerwaarde, maar dat hebben we hier niet nodig.mr_evil08 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:57:
[...]
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, mobiel heeft zeker toegevoegde waarde...
Mobiel:
- Op afstand in/uit schakelen.
- Fatzoenlijk tijdklok kunnen instellen.
- Energieverbruik monitoren.
- In warm huis komen(mits tijdklok niet ingesteld).
Als ik de L/L WP niet voortijdig inschakel mag je eerst in de kou thuis zitten omdat een WP niet zoveel overcapaciteit heeft tegenover een CV.
Aan/uit zetten doen we gewoon handmatig thuis.
Tijdklok gebruiken we dus ook niet.
Energieverbruik monitoren we met een Homewizard Energie Socket, die is veel nauwkeuriger.
Als we thuis komen van buiten uit de kou dan is het hier binnen met 17° nog best warm, Airco aan en binnen 30 minuten is het 20°
In 30 minuten tijd is de massa nog niet opgewarmd bij luchtverwarming, ofwel op koude stoelen ploffen.HereIsTom schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:05:
[...]
Als je dat allemaal gebruikt is het een meerwaarde, maar dat hebben we hier niet nodig.
Aan/uit zetten doen we gewoon handmatig thuis.
Tijdklok gebruiken we dus ook niet.
Energieverbruik monitoren we met een Homewizard Energie Socket, die is veel nauwkeuriger.
Als we thuis komen van buiten uit de kou dan is het hier binnen met 17° nog best warm, Airco aan en binnen 30 minuten is het 20°
Het zijn keuzes die je maakt inderdaad, comfort of niet.
[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 09-02-2022 18:31 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Wordt het bij jou dan soms 12° of kouder binnen? Wij vinden het bij 17° niet steenkoud en de stoelen/bank zijn ook niet koudmr_evil08 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:26:
[...]
In 30 minuten tijd is de massa nog niet opgewarmd bij luchtverwarming, ofwel op koude stoelen ploffen.
Het zijn keuzes die je maakt inderdaad, comfort of niet.
:fill(white):strip_exif()/f/image/t1VQJM1kKOicK0EsMyIDEM8Q.png?f=user_large)
Sterren zijn van de Google Store mbt de App.
Google home= te koppelen aan Google Home
schema= instelbaar weekschema
Iemand hier nog iets aan toe te voegen? Op basis van bovenstaande lijken Daikin en LG het het beste voor elkaar te hebben. Wellicht iemand die wel te spreken is over panasonic en mitsubishi? Die zijn in aanschaf namelijk voordeliger.
Oh en bij Panasonic heb ik in het verleden in de winter gemerkt dat de ingestelde temperatuur tot 3 graden kan worden overschreven. Dus dan stel je 21 graden in en denk je lekker, en dan stap je een kamer in met 24 graden
[ Voor 17% gewijzigd door sdk1985 op 09-02-2022 18:39 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
In de basis neem ik 'alles' mee waaronder dB binnen unit (maar dat is bij elke fabrikant 19 dB vanaf model X), dB van de buiten unit, SCOP, prijs en evt nachtstand. Maar een niet functionerende app/week schema/google home integratie is voor mij wel een dealbreaker. Ik heb nu een prettig systeem icm Netatmo en daar wil ik twee radiatoren van vervangen voor twee lucht/lucht modellen met gelijkwaardige functionaliteit. Dat wil zeggen dat er een weekschema mogelijk moet zijn en dat een (tijdelijke) override via google home mogelijk moet zijn.HereIsTom schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:44:
@sdk1985 Ik hoop toch niet dat je een Airco wil aanschaffen op basis van de app?
Ik ben verder niet merk vast. Ik heb in het het verleden LG en een Panasonic gehad.
[ Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 09-02-2022 18:48 ]
Als je echt lekkere integratie wilt met bijvoorbeeld Home Assistant, dan moet je eigenlijk iets hebben met een lokale API. Mijn Daikin FTXM-N heeft nog altijd een lokale API met native Home Assistant-integratie, maar bijvoorbeeld de nieuwere FTXM-R kan alleen nog maar via de cloud app worden bestuurd.sdk1985 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:47:
[...]
In de basis neem ik 'alles' mee waaronder dB binnen unit (maar dat is bij elke fabrikant 19 dB vanaf model X), dB van de buiten unit, SCOP, prijs en evt nachtstand. Maar een niet functionerende app/week schema/google home integratie is voor mij wel een dealbreaker. Ik heb nu een prettig systeem icm Netatmo en daar wil ik twee radiatoren van vervangen voor twee lucht/lucht modellen met gelijkwaardige functionaliteit. Dat wil zeggen dat er een weekschema mogelijk moet zijn en dat een (tijdelijke) override via google home mogelijk moet zijn.
Ik ben verder niet merk vast. Ik heb in het het verleden LG en een Panasonic gehad.
Ik weet niet in hoeverre dat bij andere merken aanwezig is, maar bij Daikin tegenwoordig dus niet meer helaas
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
De silence functie beperkt alleen het geluid vd buitenunit vgm.HereIsTom schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:54:
[...]
Maakt hij zoveel lawaai dan, of hangt ie in de slaapkamer?
Hier maakt hij alleen in het begin wat blaas lawaai, maar daarna hoort zelfs de visite niet dat we verwarmen met een Airco
Ik wil de unit gaan gebruiken voor verwarmen én koelen. Nu twijfel ik een beetje over de beste plek voor de binnenuit. Ik heb aan de achterzijde een woningbrede schuifpui met dubbelglas. Ik had de unit bedacht boven de bank (4 meter breed) omdat naar mijn mening je dan niet recht in de luchtstroom zit op je gezicht.
[ Voor 40% gewijzigd door Servee op 20-05-2022 18:11 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Wel hoor je de unit op die locatie natuurlijk wat meer, dus houd dat wel in de gaten. Op een lage stand met een goede stille unit wil het vast wel, maar als de unit flink moet blazen kan het denk ik wel een tikje teveel van het goede worden.
Dus ik zou zelf de unit iets verder weg laten monteren, ergens tussen de keuken en eetkamer in of zo. Wij hebben hier zelf de woonkamer unit schuin tegenover de bank staan en dat gaat hier wel goed. Je kan de warme lucht wel fijn voelen, maar niet hinderlijk kwa geluid of tocht. En als je wil kan je de lucht de andere kant op sturen.
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
ik snap nooit hoe jullie aan zo'n strakke curves komen. Bij mij kan hij bijvoorbeeld een paar minuten rond de 370 watt hangen en dan een 30 seconden naar de 500 gaan en weer terugzakken.HereIsTom schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:45:
@Sjamo Ik vind pendelen wel vervelend omdat hij dan steeds lawaai gaat maken en ik voel het ook.
Zo ziet het eruit als hij lekker door blijft pruttelen, gemiddeld 220W met Auto 3D;
[Afbeelding]
MHI SRK 50 ZS-W
Gerco-M schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:16:
@Servee Ik heb in de slaapkamer een unit recht boven het bed. Werkt perfect eigenlijk, ik merk niks van aanzuigende lucht of zo. Ook niet de warme lucht die er uit komt eigenlijk, maar je merkt de ruimte warmte wel natuurlijk.
Wel hoor je de unit op die locatie natuurlijk wat meer, dus houd dat wel in de gaten. Op een lage stand met een goede stille unit wil het vast wel, maar als de unit flink moet blazen kan het denk ik wel een tikje teveel van het goede worden.
Dus ik zou zelf de unit iets verder weg laten monteren, ergens tussen de keuken en eetkamer in of zo. Wij hebben hier zelf de woonkamer unit schuin tegenover de bank staan en dat gaat hier wel goed. Je kan de warme lucht wel fijn voelen, maar niet hinderlijk kwa geluid of tocht. En als je wil kan je de lucht de andere kant op sturen.
Daikin FTXM35R/RXM35R
de silence stand heeft als bedoeling de buitenunit zachter te laten draaien. Binnen merk je er niet zo veel van. Ik moet dat nog eens gaan uittesten.HereIsTom schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:54:
[...]
Maakt hij zoveel lawaai dan, of hangt ie in de slaapkamer?
MHI SRK 50 ZS-W
Haha.. mooi geen last van hier, hij staat op het dak!EPICOSAURUS schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:41:
[...]
De silence functie beperkt alleen het geluid vd buitenunit vgm.
Graadje hoger zetten misschien?Zuinig schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:18:
[...]
ik snap nooit hoe jullie aan zo'n strakke curves komen. Bij mij kan hij bijvoorbeeld een paar minuten rond de 370 watt hangen en dan een 30 seconden naar de 500 gaan en weer terugzakken.
Ook niet met 3D Auto?
[ Voor 3% gewijzigd door HereIsTom op 09-02-2022 20:33 ]
Ik zou ‘m echt niet boven de bank hangen, je zit altijd in de wind en zelfs het zachte geblaas is niet fijn tijdens een film.Servee schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:06:
Hallo allemaal, ik heb gekozen voor een Daikin perferra 3,5kw die word binnenkort geïnstalleerd.
Ik wil de unit gaan gebruiken voor verwarmen én koelen. Nu twijfel ik een beetje over de beste plek voor de binnenuit. Ik heb aan de achterzijde een woningbrede schuifpui met dubbelglas. Ik had de unit bedacht boven de bank (4 meter breed) omdat naar mijn mening je dan niet recht in de luchtstroom zit op je gezicht. Nu lees ik dat er ervaringen zijn dat dit juist averechts kan werken omdat de luchtstroming onder de unit word aangezogen. Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.
[Afbeelding]
Mijn advies net in de keuken of op het K muurtje, anders Eetkamer.
[ Voor 3% gewijzigd door HereIsTom op 09-02-2022 20:37 ]
Als de warmte minder snel vervliegt dan dat de warmtepomp (of überhaupt de verwarmingsbron) hem in laaglast aanvult, dan gaat hij pendelen (of je laat je setpunt gewoon los, dat kan ook, maar dat wil je maar in zeer beperkte mate). Het is dus zaak een WP te kiezen die zo ver mogelijk terug kan moduleren en die je ook soort van expliciet in laaglast kunt laten draaien bijvoorbeeld door demand control.
Maar gegeven een bepaald minimumafgiftevermogen is er niet heel veel aan te doen behalve pendelen accepteren, dan wel het setpunt los te laten. Of een raam open te zetten maar dat is natuurlijk van de zotte.
Ik ben verder geen expert maar ik heb van mijn elektricien (ik weet het, niet hetzelfde) wel eens gehoord dat een modulerende compressor minder snel kapot gaat van pendelen dan een aan/uit-compressor, die steeds van 0 naar 100 naar 0 gaat. 0 naar 20 naar 30 naar 10 naar 0 is minder schadelijk.
[ Voor 15% gewijzigd door HarmoniousVibe op 09-02-2022 20:42 ]
Bij 14° hoeft de verwarming niet zo vaak meer aan, maar anders gewoon eens uitzetten en als het is afgekoeld zet je’m weer aan.
Nee, dat hij ook met hogere wattages. Bijvoorbeeld continue 800 watt en dan uitstapjes naar 1000.HereIsTom schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:33:
[...]
Graadje hoger zetten misschien?
Ook niet met 3D Auto?
Auto 3D moet ik nog mee gaan testen maar dan varieert hij nog iets vaker naar boven merk ik tot nu toe. Maar nog wat te weinig tijd gehad om goed te proberen.
MHI SRK 50 ZS-W
Ik heb de unit precies hangen zoals in je tekening, recht boven mijn hoofd. Ik vind het een prima plek, we zitten volledig 'uit de wind'. heb de lamellen altijd horizontaal staan dus luchtstroom langs plafond. Verder de fan vast op standje 2, hoor je hem bijna niet. Ook geen last van aanzuigende lucht of dergelijke.Servee schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:06:
Ik had de unit bedacht boven de bank (4 meter breed) omdat naar mijn mening je dan niet recht in de luchtstroom zit op je gezicht.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
Jef61 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:16:
[...]
Ik heb de unit precies hangen zoals in je tekening, recht boven mijn hoofd. Ik vind het een prima plek, we zitten volledig 'uit de wind'. heb de lamellen altijd horizontaal staan dus luchtstroom langs plafond. Verder de fan vast op standje 2, hoor je hem bijna niet. Ook geen last van aanzuigende lucht of dergelijke.
Daikin FTXM35R/RXM35R
HarmoniousVibe schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:24:
Wat ook helpt is dat er afhankelijk van het model een zonesensor in zit, zodat je niet zomaar warme dan wel koude lucht op je harses krijgt.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ja volgens mij heeft de Perfera maar 2 zones, dus dan kun je hem beter niet precies boven je hoofd hangen denk ik. Maar er zijn ook modellen met 3 zones.Servee schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:39:
Ja die zit op de perferra 😁 alleen weet ik niet wat die doet als je de unit achter je ophangt. Of je moet steeds je benen de lucht in gooien 😆
[...]
HereIsTom schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:35:
[...]
Ik zou ‘m echt niet boven de bank hangen, je zit altijd in de wind en zelfs het zachte geblaas is niet fijn tijdens een film.
Mijn advies net in de keuken of op het K muurtje, anders Eetkamer.
Daikin FTXM35R/RXM35R
HarmoniousVibe schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:40:
[...]
Ja volgens mij heeft de Perfera maar 2 zones, dus dan kun je hem beter niet precies boven je hoofd hangen denk ik. Maar er zijn ook modellen met 3 zones.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Hier een MHI van 3,5KW, is dus idd wel een andere unit. Verwarm (en koel) er nu ruim 3 jaar mee. Boven in de slaapkamer nog een MHI van 2KW, ook boven het hoofdServee schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:37:
Klinkt als een prima oplossing, heb je dezelfde unit?
[...]
Jef61 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:49:
[...]
Hier een MHI van 3,5KW, is dus idd wel een andere unit. Verwarm (en koel) er nu ruim 3 jaar mee. Boven in de slaapkamer nog een MHI van 2KW, ook boven het hoofd
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ik raad je aan vooral types te vergelijken. Je uitspraak is generaliserend: er zullen goedkope Daikins zijn die meer geluid maken dan duurdere MHI’s en andersom.Servee schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:59:
Ik denk dat MHI en Daikin weinig verschillen qua geluidsniveau en kwaliteit. Klinkt goed ik ben benieuwd hoe het bevalt straks.
[...]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Glashelder schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:11:
[...]
Ik raad je aan vooral types te vergelijken. Je uitspraak is generaliserend: er zullen goedkope Daikins zijn die meer geluid maken dan duurdere MHI’s en andersom.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ja das echt pendelen, wat me opvalt in je grafieken is dat de kamertemperatuur al op loopt voordat de Airco aan gaat?
Met veel interesse lees ik de posts in dit forum.
Wij hebben reeds 5 Daikin Stylish (aangesloten op 5x buitenunit) voor slaapkamers+bureel (1e en 2e verdieping)
Bleef nog over de living/keuken (1 ruimte) op gelijkvloers. Deze is vrij groot (75m2 -> 180m3). vrij veel ramen wel (HR+ dubbel glas U 1,1)
Een Stylsh voor de living stond op ons verlanglijstje (zalig de koeling op de slaapkamer) alleen zou ik er nu dus ook mee willen verwarmen omdat ik denk dat dit nu vandaag goedkoper is.
Ik ben nog in twijfel rond de benodigde capaciteit ... Deze ruimte is alleszins het beste geïsoleerd, zeker ivm de 2e verdieping waar nog wel wat verlies is omwille van slechter zolderisolatie (ons huis dateert van 2012, EPC 85). Ik heb gelezen dat de 'richt-volumes' uit de brochures niet al te serieus moeten worden genomen. Dan zou ik voor een 5kw moeten gaan wat denk ik veel te zwaar is.
Ik heb echter een meting ook op de m3 gasverbruik. Maw ik kan perfect 'monitoren' hoeveel m3 gas er doorgaat om bib de living op 21gr te houden tussen 7u -> 22u. De overige ruimtes worden kwasi niet verwarmd, dus de gas dient in feite enkel om deze ruimte te verwarmen (afgezien van warm water waarvoor ook gas nodig is). Maar dit kan ik dus uitfilteren.
Kan ik met die info iets om correct te dimensioneren?
Voor vandaag
7 feb : 7m3
8 feb : 6,5m3
9 feb : 6m3
(in feb vorig jaar tijdens een ferme winterprik spreken we van 15m3 max. Dit om alles in perspectief te zien. ik kom dus zelden boven 10m3, eerder als het 24u vriest.
(nog wat weetjes : ruimte verliest tussen 22U en 6u max 2,5gr bij koud weer. Tijdens de hete zomer 2j terug (buiten 43gr) was het in de living 26gr (zeker geen 30+ dus. Vrij veel glas hier.
Ik meen gelezen te hebben uit de info uit dit forum zeker niet te overdimensioneren, wat ik dus niet van plan ben.
Ik dacht aan een 3,5kw... ben niet geneigd om hoger te gaan om pendelen te vermijden. Ook kan deze nog terugmoduleren, de 4,2 of 5 kunnen dit niet en verbruiken significant meer.
Ik heb uiteraard ook nog de gasketel als 'backup'. Maar zou deze dus graag zoveel mogelijk uitschakelen. Misschien enkel in uiterste nood.
Keuze voor daikin omdat ik de andere ruimtes reeds met stylish verwarm.
Wat is jullie mening?
Als hij te lang is kan het zijn dat het aan de ene kant lekker warm wordt en aan de andere kant een stuk frisser.
Goed gezien, de cv warmt eerst alles op en dan neemt de airco het over.HereIsTom schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:27:
[...]
Ja das echt pendelen, wat me opvalt in je grafieken is dat de kamertemperatuur al op loopt voordat de Airco aan gaat?
Over een paar weken heb ik een Panasonic l/w warmtepomp geïnstalleerd en dan is de airco hoofdzakelijk nog om te koelen of om de l/w warmtepomp te helpen als het erg koud wordt.
Nog een oplossing voor de gaskookplaat en dan gaat het gas en de ketel eruit.
Zou een mogelijkheid zijn maar dan is de rest van het huis koud en dat vinden we hier niet zo prettig.HereIsTom schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:37:
@klump4u Mmm… en als je de CV niet laat opwarmen, maar alleen met de Airco, denk dat het pendelen dan met deze buitentemperaturen minder is.
Welke heb je ook alweer precies, klink niet als een 3,5kWh MHI.Zuinig schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:51:
[...]
Nee, dat hij ook met hogere wattages. Bijvoorbeeld continue 800 watt en dan uitstapjes naar 1000.
Auto 3D moet ik nog mee gaan testen maar dan varieert hij nog iets vaker naar boven merk ik tot nu toe. Maar nog wat te weinig tijd gehad om goed te proberen.
3D Auto heb ik ook een paar dagen mee moeten testen, maar het lijkt of de Airco dan leert, dus na paar dagen ging hij steeds rustiger draaien.
Gaat het niet met kamerdeur open naar de rest van het huis?klump4u schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:40:
[...]
Zou een mogelijkheid zijn maar dan is de rest van het huis koud en dat vinden we hier niet zo prettig.
klump4u schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:40:
[...]
Zou een mogelijkheid zijn maar dan is de rest van het huis koud en dat vinden we hier niet zo prettig.
Daikin FTXM35R/RXM35R
een 5 kw. Maar die waardes zijn wel bij minder dan 4 graden buiten en 24 graden setpoint.HereIsTom schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:41:
[...]
Welke heb je ook alweer precies, klink niet als een 3,5kWh MHI.
3D Auto heb ik ook een paar dagen mee moeten testen, maar het lijkt of de Airco dan leert, dus na paar dagen ging hij steeds rustiger draaien.
MHI SRK 50 ZS-W
Heb al een Panasonic monoblock l/w hier staan, alleen nog geen tijd om aan te sluiten.Servee schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:42:
Je zou een draadloze thermostaat kunnen plaatsen boven in een goede referentie ruimte en die op een lagere set temperatuur kunnen zetten? Dan blijft het tegen relatief weinig gas toch behaaglijk boven.
[...]
Ja das een stuk groter dan 3,5kWh en hoe groot is de ruimte?Zuinig schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:45:
[...]
een 5 kw. Maar die waardes zijn wel bij minder dan 4 graden buiten en 24 graden setpoint.
Als het het buiten een stuk kouder is, koelt het binnen ook iets sneller af en is de kans op pendelen minder.
Ik heb hem vanavond voor het eerst sinds tijden uit gezet omdat hij weer ging pendelen, hij stond op 18° en het werd hier 21°, normaal maar 20,5°, als we het “koud” krijgen gaat hij weer aan 😉
Heb je vloerverwarming (in de woonkamer)? Anders in de kamer radiatoren dicht draaien.klump4u schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:47:
[...]
Heb al een Panasonic monoblock l/w hier staan, alleen nog geen tijd om aan te sluiten.
Nee alleen radiatoren, die paar weken gas verbruik komen we wel overheen😀HereIsTom schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:54:
[...]
Heb je vloerverwarming (in de woonkamer)? Anders in de kamer radiatoren dicht draaien.
Ja snap ik, maar ging voor het pendelen.klump4u schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:01:
[...]
Nee alleen radiatoren, die paar weken gas verbruik komen we wel overheen😀
Als het morgen nog zo’n weer hier is dan zet ik hem eens 1 graad lager, kijken wat die dan doet.HereIsTom schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:02:
[...]
Ja snap ik, maar ging voor het pendelen.
Bij mij is het ook absoluut geen strakke lijn hoorZuinig schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:18:
[...]
ik snap nooit hoe jullie aan zo'n strakke curves komen. Bij mij kan hij bijvoorbeeld een paar minuten rond de 370 watt hangen en dan een 30 seconden naar de 500 gaan en weer terugzakken.
/f/image/EeeVYrM6mhHauQ26xUJd21tO.png?f=fotoalbum_large)
MHI SRK35ZS-W, hele dag op fan 2 en vanes 2, temperatuur (setpoint) tot 8u 21 graden, daarna 22 graden.
24 uur aan met deze buiten temperaturen? Ja dan is het logisch dat hij onrustig draait en zonde van het verbruik.dennistd schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 03:12:
[...]
Bij mij is het ook absoluut geen strakke lijn hoor![]()
[Afbeelding]
MHI SRK35ZS-W, hele dag op fan 2 en vanes 2, temperatuur (setpoint) tot 8u 21 graden, daarna 22 graden.
Misschien ook eens 3D Auto proberen en ‘s nachts uit.
[ Voor 4% gewijzigd door HereIsTom op 10-02-2022 11:37 ]
Op pagina 429 staat mijn printscreen hoe pendelen er bij ons uitziet. Dat lijkt niets op andere pendelplaatjes die ik hier zie.HereIsTom schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:32:
Apart bij het pendelen gebruikt hij hier juist meer omdat hij dan steeds weer met hoge pieken begint i.p.v. lekker rustig door te gaan op laag vermogen.
Overigens, wij hebben een 6.0/6.8kW buitenunit met 3 binnenunits. Dit verbruik was bij binnenunit 3,5kW op 18 graden bij, ik dacht ergens rond tot ongeveer plus 5 graden buiten.
Precies op lage temperatuur als 18° gaat hij hier ook pendelen, op 20° nergens last van met 3D Auto.Sjamo schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:55:
[...]
Op pagina 429 staat mijn printscreen hoe pendelen er bij ons uitziet. Dat lijkt niets op andere pendelplaatjes die ik hier zie.
Overigens, wij hebben een 6.0/6.8kW buitenunit met 3 binnenunits. Dit verbruik was bij binnenunit 3,5kW op 18 graden bij, ik dacht ergens rond tot ongeveer plus 5 graden buiten.
Het is makkelijk voor de eindklant om te zien wat een airco + montage kost (ze moeten zelfs geen offerte opvragen). Het nadeel is dat de airco boer de prijs voor montage voldoende ruim neemt om zeker voldoende winst te draaien (ook bij tegenvallers).sdk1985 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:57:
Heb de airco boer waar ik een jaar of 3 geleden de Panasonic heb aangeschaft even gebeld. Die hebben de montage prijs van iets van 500 euro naar 750 euro verhoogd.
Ik heb net twee bedrijven over de vloer gehad. Een ZZP'er die werkt volgens de all-in prijs (zoals je aangeeft) en een middelgroot bedrijf die alles nauwkeurig offreert wat die gaat uitvoeren. Ik ben meer fan van zien wat ik krijg dan een all-in prijs waar vooral de airco boer beter van wordt.
Ik snap je punt. Hoe heb je die gezocht als ik vragen mag?Kapotto schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:49:
[...]
Het is makkelijk voor de eindklant om te zien wat een airco + montage kost (ze moeten zelfs geen offerte opvragen). Het nadeel is dat de airco boer de prijs voor montage voldoende ruim neemt om zeker voldoende winst te draaien (ook bij tegenvallers).
Ik heb net twee bedrijven over de vloer gehad. Een ZZP'er die werkt volgens de all-in prijs (zoals je aangeeft) en een middelgroot bedrijf die alles nauwkeurig offreert wat die gaat uitvoeren. Ik ben meer fan van zien wat ik krijg dan een all-in prijs waar vooral de airco boer beter van wordt.
In de basis kan ik een deel van de werkzaamheden indien nodig prima zelf uitvoeren. Alleen mijn panasonic kreeg wel een klein rateltje na 2 jaar. Niet storend op kantoor maar wel bij toepassing in een slaapkamer. Dus op basis daarvan is een partij waar je garantie kan claimen wel prettig. Even de binnen unit vervangen is er natuurlijk niet bij. Dan moet de boel eerst terug de buitenunit in draaien en daarna opnieuw gevacumeerd worden. Vermoed dat je in dat geval snel 400+250 euro verder bent.
Ik heb er geen last van en merk er binnen vrijwel niks van. Ik maak me ook niet druk om de levensduur van de compressor o.id. Wat ik wel een nadeel vind is dat in mijn setup het energieverbruik op uurbasis stijgt tijdens pendelen terwijl de warmtevraag in theorie lager is (anders geen overgang naar pendelen). Dit door de hoge opstartpiek bij mijn Daikin setup. MHI lijkt dit beter te doen.sdk1985 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:02:
Even andere vraag; ik zie dat onderhand de helft van de berichten hier over pendelen gaat. Maar ik welke mate ervaren jullie daar overlast van? Of is dat meer een dingetje 'omdat je de grafiek ziet'.
Ik denk dat het vooral afhangt van wie je aanschrijft. Als je al prijzen ziet staan op hun site of socials van zoveel euro voor complete airco + afhangen dan gaan die niet zo snel de opsplitsing maken in de factuur. Het bedrijf dat die opsplitsing wel maakt, heeft geen prijzen online staan (maar wel een goede social met plaatsingfoto's).sdk1985 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:59:
[...]
Ik snap je punt. Hoe heb je die gezocht als ik vragen mag?
In de basis kan ik een deel van de werkzaamheden indien nodig prima zelf uitvoeren. Alleen mijn panasonic kreeg wel een klein rateltje na 2 jaar. Niet storend op kantoor maar wel bij toepassing in een slaapkamer. Dus op basis daarvan is een partij waar je garantie kan claimen wel prettig. Even de binnen unit vervangen is er natuurlijk niet bij. Dan moet de boel eerst terug de buitenunit in draaien en daarna opnieuw gevacumeerd worden. Vermoed dat je in dat geval snel 400+250 euro verder bent.
Pendelen zorgt er juist voor dat de temperatuur zo constant mogelijk blijft. Dus in die zin positief en merk je er niks van.sdk1985 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:02:
Even andere vraag; ik zie dat onderhand de helft van de berichten hier over pendelen gaat. Maar ik welke mate ervaren jullie daar overlast van? Of is dat meer een dingetje 'omdat je de grafiek ziet'.
Het nadeel is dat teveel pendelen een negatieve invloed kan hebben op de levensduur. Net als een lamp die heel de tijd aan en uit gaat. Een lamp die altijd aan staat zal echt jaren meegaan, zelfs als het een gloeilamp is. Echter is het steeds spanning erop en spanning eraf een groter probleem voor de levensduur van een lamp. En dat geldt ook voor een compressor.
Staat er gewoon in hoor:sdk1985 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:39:
Valt mij trouwens op dat MHI geen aparte geluidsdruk specificeert voor koelen en verwarmen in hun normale brochure. Bij een LG PC09SQ zie je bijvoorbeeld dat koelen 19 dB gaat maar verwarmen 27 db (!). Lijkt erop dat dit bij MHI overigens wel hetzelfde is, op basis van de technical manual.
Bij mijn binnenunits scheelt het 1dB, 19vs20. Het verschil bij de LG die jij aangeeft is wel extreem al is LG niet het beste merk om mee te verwarmen voor zover ik hier gelezen heb.
Zo ver ik heb gevonden kom je bij de andere merken bij de wat duurdere modellen 19 dB tegen. Denk aan de Daikin Perfera en Panasonic Etherea. Alleen Mitsubishi is een niveautje lager al stil met de AP-serie (de premium EF-serie natuurlijk ook). MHI ben ik nog aan het bekijken. Ik dacht een voordelige 25ZS-W (B)(T) 3 te hebben gevonden maar die is dan weer zonder wifi module a 250 euro.
Ik had in mijn vorige woning overigens een Panasonic KIT-TZ25-TKE zonder wifi (825 euro). Die was 20 dB. An sich 'prima' maar voor in een slaapkamer graag zo stil mogelijk... De buitenunit was heel stil, stond voor het raam. Verbruikte tevens maar iets van 150W. Binnen unit had als nadeel dat er een logica in zat dat hij 3 graden boven de setpoint pas stopte met verwarmen én tijdens verwarmen bleef de fan altijd aan. Bij de LG die ik 5 jaar daarvoor had ging de fan uit en zelfs het klepje netjes dicht.
Weet iemand hoe dat bij een Perfera, Etherea of AP-serie zit? Blijven die de hele nacht blazen?
[ Voor 36% gewijzigd door sdk1985 op 10-02-2022 16:06 ]
Schema bij LG: geen temperatuur of standen, alleen aan of uit via de app.sdk1985 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:36:
[Afbeelding]
Sterren zijn van de Google Store mbt de App.
Google home= te koppelen aan Google Home
schema= instelbaar weekschema
Iemand hier nog iets aan toe te voegen? Op basis van bovenstaande lijken Daikin en LG het het beste voor elkaar te hebben. Wellicht iemand die wel te spreken is over panasonic en mitsubishi? Die zijn in aanschaf namelijk voordeliger.
Oh en bij Panasonic heb ik in het verleden in de winter gemerkt dat de ingestelde temperatuur tot 3 graden kan worden overschreven. Dus dan stel je 21 graden in en denk je lekker, en dan stap je een kamer in met 24 graden.
Pendelen zorgt er juist niet voor dat de temperatuur constant blijft, hij gaat steeds uit en weer aan en blaast dan eerst ook weer even flink, de temperatuur daalt als hij uit gaat dan ook iets.HarmoniousVibe schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:39:
[...]
Pendelen zorgt er juist voor dat de temperatuur zo constant mogelijk blijft. Dus in die zin positief en merk je er niks van.
Het nadeel is dat teveel pendelen een negatieve invloed kan hebben op de levensduur. Net als een lamp die heel de tijd aan en uit gaat. Een lamp die altijd aan staat zal echt jaren meegaan, zelfs als het een gloeilamp is. Echter is het steeds spanning erop en spanning eraf een groter probleem voor de levensduur van een lamp. En dat geldt ook voor een compressor.
Als hij hier constant doordraait op laag vermogen blijft de temperatuur precies gelojk.
Zit er een deur of andere tocht in de buurt van de binnenunit, dan kan het zijn dat hij iets hoger gaait draaien om het op temperatuur te houden.Chimsie78 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:04:
Nadat ik de settings van mijn MHI 25zs-w heb aangepast naar 3D Auto 22,5° graden, om van het pendelen af te komen, lijkt de unit nu goed te draaien, toch zie ik nog niet zo'n strakke lijn in de vermogens grafiek zoals ik deze bij sommige bij jullie zie.
Is dit normaal gedrag,?
[Afbeelding]
De mijne komt van LTI uit Lopik, prima service, zijn eerst een paar keer hier geweest en dachten goed mee en 5 jaar garantie op de MHI.sdk1985 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:59:
[...]
Ik snap je punt. Hoe heb je die gezocht als ik vragen mag?
20w verschil zou ik me niet druk om maken, is volkomen normaal.Chimsie78 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:04:
Nadat ik de settings van mijn MHI 25zs-w heb aangepast naar 3D Auto 22,5° graden, om van het pendelen af te komen, lijkt de unit nu goed te draaien, toch zie ik nog niet zo'n strakke lijn in de vermogens grafiek zoals ik deze bij sommige bij jullie zie.
Is dit normaal gedrag,?
[Afbeelding]
Gegeven het feit dat het minimumvermogen te hoog is om constant te kunnen blijven draaien, juist wel. Het alternatief is dus te véél en/of te weinig verwarmen (of koelen) in een dergelijk scenario.HereIsTom schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:18:
[...]
Pendelen zorgt er juist niet voor dat de temperatuur constant blijft, hij gaat steeds uit en weer aan en blaast dan eerst ook weer even flink, de temperatuur daalt als hij uit gaat dan ook iets.
Als hij hier constant doordraait op laag vermogen blijft de temperatuur precies gelojk.
Ja dat verschilt dus met de grote, jij hebt een 5 kWh en ik een 3,5 kWhHarmoniousVibe schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:45:
[...]
Gegeven het feit dat het minimumvermogen te hoog is om constant te kunnen blijven draaien, juist wel. Het alternatief is dus te véél en/of te weinig verwarmen (of koelen) in een dergelijk scenario.
Dat is toch relatief?HereIsTom schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:52:
[...]
Ja dat verschilt dus met de grote, jij hebt een 5 kWh en ik een 3,5 kWh
Nee ik zeg dus dat áls het zo is dat het minimumvermogen te hoog is (en dat verschilt inderdaad per unit en per situatie), dan is pendelen de enige manier om de temperatuur zo gelijk mogelijk te houden.HereIsTom schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:52:
[...]
Ja dat verschilt dus met de grote, jij hebt een 5 kWh en ik een 3,5 kWh
Ter illustratie, stel het setpoint is 20 en het is inmiddels gezakt naar 19,9. Er ontsnapt 500W warmte uit het huis. Echter het minimum afgiftevermogen is 900W, dan betekent dat dus dat hij niet meer vermogensmodulerend kan draaien, want het minumum is op dat moment gewoonweg te hoog.
Dus dan zou je de software ervoor kunnen laten kiezen om het bijvoorbeeld 21 te laten worden, een overshoot dus, zodat de compressor niet meteen uit hoeft, en het ook weer langer duurt voordat hij door het setpoint is gezakt.
De andere kant op werkt ook. De software kan ook denken, oh, ik ben nog maar 5 minuten geleden gestopt met verwarmen, om pendelen te voorkomen laat ik het nog maar wat extra afkoelen tot 19 graden (of bijvoorbeeld een geforceerde pauze van x minuten)
Maar als hij dus "strak" op de temperatuur zit dan zal hij desnoods tijds- en vermogensmodulerend elke 2 minuten een keer in laaglast aanspringen om de temp zo dicht mogelijk bij het setpoint te houden. Dus: een stabielere temperatuur.
Waarom een vloermodel ipv een unit bovenin?Wozmro schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:53:
[Afbeelding]
Net geplaatst en staat nu op fluisterstand te verwarmen.
Dit topic is gesloten.
![]()
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
:fill(white):strip_exif()/f/image/AhZsChPRmAs9fmGteJJIwETC.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/EbLCMESZonWiqbH5x2xA6JUb.jpg?f=fotoalbum_medium)
/f/image/LaTFC0OjKj8iYYeiLHlpajwv.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/c2tcYRFZd3bBm638rOcL6JKi.jpg?f=fotoalbum_large)