w00key schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:52:
[...]
Huh, dan heeft LG wel 1 pluspunt, vermogen blijft echt fantastisch stabiel boven 300W zonder pieken en dalen.
Maar zoals @
K!aus ook ontdekte, helaas betekent pendelen iets heel anders in LG land - opwarmen tot setpoint +1, dan makkelijk een half uur tot een uur uit en de kamer 2 graden kouder is, dat is echt niet comfy at all.
Dat kun je zo niet zeggen. Pendelen is van héél veel factoren afhankelijk. De buitentemperatuur, de mate van isolatie, het setpoint, hoe goed de binnenuit z'n lucht kwijt kan en dus de grootte van de ruimte, enzovoorts. Uiteraard spelen de regelsoftware en de compressor zelf ook mee, maar je kunt niet zondermeer zeggen dat dat merk het het beter doet dan merk B omdat merk A bij iemand pendelt en merk B bij jou niet, of vice versa.
Pendelgedrag moet je per situatie bekijken. Zo kwam ik er een tijdje geleden achter dat mijn unit redelijk pendelt als ik nachtverlaging toepaste, omdat mijn woning best goed is geïsoleerd.
Echter overdag zie je dat de unit gewoon netjes doorkabbelt. Dit inzicht heeft mij doen besluiten om de unit 's nachts gewoon helemaal uit te zetten. Het zakt dan 's ochtends vroeg misschien een paar graden maar een minuut of 30 voordat ik wakker word, gaat de unit op schema gewoon naar de gewenste temperatuur overdag. Hier heb ik mee bereikt dat de unit niet min of meer voor niks 's nachts gaat lopen pendelen.
Als mijn huis net wat beter was geïsoleerd had hij wellicht niet gependeld, want dan duurde het langer voordat het nieuwe setpoint dmv natuurlijk warmteverlies en ventilatie was bereikt. En misschien ook niet als mijn huis wat mínder goed was geïsoleerd want dan was het warmteverlies misschien wel groot genoeg geweest om de compressor fulltime in laaglast te laten draaien.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat pendelen vaak aan een merk wordt toegeschreven, maar dat is in mijn ogen te kortzichtig en vaak gewoon simpelweg niet waar. Ik weet bijna 100% zeker dat als ik hier een LG had hangen en ik stelde hem hetzelfde in dat ik ook pendelgedrag had gehad.
Natuurlijk is het zo dat de regelsoftware hier ook invloed op heeft, maar software kan geen natuurkunde verslaan. Om even een extreem voorbeeld te noemen: in een goed geïsoleerde en afgesloten kleine ruimte (zoals een slaapkamer) zal élke unit gaan pendelen. In zo'n situatie kan de software in principe op de as gaan zitten tussen 2 uitersten: optimaliseren voor comfort, dus het minimaliseren van schommelingen door de temperatuur niet te ver te laten zakken (dus pendelen). Of optimaliseren voor levensduur en dus accepteren dat je meer schommelingen krijgt in de temperatuur / het comfort. Of ergens daar tussenin, maar je kunt het niet beide hebben. Software kan niet toveren. Een compressor ook niet.
SolarEdge SE5K-RWB + 17 × AIKO Neostar N-Type type ABC | WeHeat Blackbird P80 | 3 × MHI Diamond 2kW