Waarom een wandmodel ipv een vloermodel?sdk1985 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:49:
Waarom een vloermodel ipv een unit bovenin?
Hah. Je ziet ze niet zoveel die vloermodellen. Je kan er in dat geval nog een meubel kwijt. Wellicht dat een vloermodel iets handiger is bij verwarmen als primaire functie en een standaard model bij koelen?
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Maakt wel sense als je er ook mee wilt verwarmen. Dan is onder beter dan boven. En het stookseizoen is nu eenmaal veel langer dan het koelseizoen. Als ik er plaats voor had gehad had ik zelf waarschijnlijk ook een vloermodel genomen in de woonkamer (mits niet duurder/luidruchtiger), en normale wandmodellen voor boven. Echter hangt mijn unit in de woonkamer nu boven een kast.sdk1985 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:49:
[...]
Waarom een vloermodel ipv een unit bovenin?
[ Voor 6% gewijzigd door HarmoniousVibe op 11-02-2022 14:10 ]
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Ze zijn sowieso duurder (bij elk merk). Decibels verschilt wel per merk en model.HarmoniousVibe schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:05:
[...]
Maakt wel sense als je er ook mee wilt verwarmen. Dan is onder beter dan boven. En het stookseizoen is nu eenmaal veel langer dan het koelseizoen. Als ik er plaats voor had gehad had ik zelf waarschijnlijk ook een vloermodel genomen in de woonkamer (mits niet duurder/luidruchtiger), en normale wandmodellen voor boven. Echter hangt mijn unit in de woonkamer nu boven een kast.
In de woonkamer heb ik hetzelfde als jij: boven een dressoir is de beste locatie (ook voor de buitenunit). En een vloermodel ergens anders zou weer te veel ruimte opofferen.
Maar op de slaapkamer is het een ander verhaal. Daar kwam een vloermodel beter uit. Waarom: het dak loopt bij de eerste verdieping al voor een deel schuin, aan de uiteindes van het huis nog 1 meter rechte muur over. We hebben wel dakkapellen. Het vloermodel staat dus in het midden van de slaapkamer, onder schuine kant. In een rechte lijn met de overloop en de andere kamers. Hierdoor kan die de rest van de verdieping ook nog meepikken
En moeilijker te verkrijgenPlenkske schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:18:
[...]
Ze zijn sowieso duurder (bij elk merk). Decibels verschilt wel per merk en model.
In de woonkamer heb ik hetzelfde als jij: boven een dressoir is de beste locatie (ook voor de buitenunit). En een vloermodel ergens anders zou weer te veel ruimte opofferen.
Maar op de slaapkamer is het een ander verhaal. Daar kwam een vloermodel beter uit. Waarom: het dak loopt bij de eerste verdieping al voor een deel schuin, aan de uiteindes van het huis nog 1 meter rechte muur over. We hebben wel dakkapellen. Het vloermodel staat dus in het midden van de slaapkamer, onder schuine kant. In een rechte lijn met de overloop en de andere kamers. Hierdoor kan die de rest van de verdieping ook nog meepikken
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Is inderdaad een vloermodel om vooral mee te verwarmen.
En zoals je kan zien kan de kabelgoot boven de plint wat ik minder vind opvallen dan tegen het plafond. En er komt nog een meubel voor te staan.
En zoals je kan zien kan de kabelgoot boven de plint wat ik minder vind opvallen dan tegen het plafond. En er komt nog een meubel voor te staan.
Best mooi, had hier ook wel goed gestaan, welk merk, type?Wozmro schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:54:
Is inderdaad een vloermodel om vooral mee te verwarmen.
Ik neem aan dat het meubel naast de unit voor de kabelgoot komt te staan?
Roken jullie of ie die muur standaard geel?
[ Voor 7% gewijzigd door HereIsTom op 11-02-2022 17:47 ]
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Ook hier inmiddels bezig met offertes voor een L-L WP om te koelen en verwarmen.
Kreeg het volgende van MHI geadviseerd:
1x SCM60 buiten-unit
1x SRK50ZS-W voor woonkamer en open keuken
1x SRK35ZS-W op overloop tbv 3 slaapkamers
1x SRK25ZS-W op zolder/werkkamer
Geïnstalleerd voor 5081 euro incl. is dat een beetje nette prijs?
Zag wel dat de Wifi modules optioneel zijn voor 110 euro per stuk. Denk dat die toch wel fijn zijn erbij of mis ik niet veel als ik ze weg laat?
1x SCM60 buiten-unit
Zag wel dat de Wifi modules optioneel zijn voor 110 euro per stuk. Denk dat die toch wel fijn zijn erbij of mis ik niet veel als ik ze weg laat?
https://tweakers.net/i/r9...ewHz479P.jpg?f=user_largeMartinusz schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:22:
[...]
2.5 moduleren vaak net zo ver terug als een 2.0, die heeft dus geen ander gedrag als een 2.0
Dit scheelt qua terug moduleren toch nog wel iets? Zowel bij koelen (0.75 vs 0.85) als bij verwarmen (0.75 vs 0.80)? Zou jij bij een kamer van 24 m3 voor de 2.0 of 2.5 gaan, prijsverschil is nihi.
Of is het een verwaarloosbaar klein verschil, anyone?
[ Voor 4% gewijzigd door outlandos op 11-02-2022 21:20 ]
Het gaat denk ik om het opgenomen vermogen dat is bij koelen 0,16/0,17kW dus minimaal, verwarmen staat daar niet bij, maar wel een SCOP VAN 4,80/5,20 dus iets beter bij de 2,5kW.outlandos schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:38:
[...]
https://tweakers.net/i/r9...ewHz479P.jpg?f=user_large
Dit scheelt qua terug moduleren toch nog wel iets? Zowel bij koelen (0.75 vs 0.85) als bij verwarmen (0.75 vs 0.80)? Zou jij bij een kamer van 24 m3 voor de 2.0 of 2.5 gaan, prijsverschil is nihi.
Of is het een verwaarloosbaar klein verschil, anyone?
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
HereIsTom schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:30:
[...]
Het gaat denk ik om het opgenomen vermogen dat is bij koelen 0,16/0,17kW dus minimaal, verwarmen staat daar niet bij, maar wel een SCOP VAN 4,80/5,20 dus iets beter bij de 2,5kW.
:strip_exif()/f/image/lVzKA0nK0BUbS39JCqafSEoE.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier staat die wel op. Minimale opgenomen vermogen bij verwarmen is bij allebei 0,16. Dan kan ik dus beter gaan voor de 2,5?
Ik meen gelezen te hebben dat je voor een multisplit wilt gaan. In dat geval zeggen de cijfers over de binnenunit niet alles. Het kan zomaar zijn dat de buitenunit met 2x2kW binnen een lager gaat dan met 2x2.5kW of 2+2.5.Ik zou dus die cijfers erbij proberen te vinden als ik jou was om een goede keuze te maken (combinatietabellen).outlandos schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:58:
[...]
[Afbeelding]
Hier staat die wel op. Minimale opgenomen vermogen bij verwarmen is bij allebei 0,16. Dan kan ik dus beter gaan voor de 2,5?
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Klopt maar het worden uiteindelijk toch 2 singlesplits. Ofwel 2x 2.0kW ofwel 2x 2.5kW.Team-RiNo schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:05:
[...]
Ik meen gelezen te hebben dat je voor een multisplit wilt gaan. In dat geval zeggen de cijfers over de binnenunit niet alles. Het kan zomaar zijn dat de buitenunit met 2x2kW binnen een lager gaat dan met 2x2.5kW of 2+2.5.Ik zou dus die cijfers erbij proberen te vinden als ik jou was om een goede keuze te maken (combinatietabellen).
@outlandos Zijn het slaapkamers van 25m2? Dan kun je voor het geluid denk ik beter voor de 2,0 gaan, deze maakt iets minder lawaai en die verwarmt/koelt genoeg denk ik.
Dan zou ik puur kiezen wat financieel het goedkoopste is, verwarming heb ik tot nu toe nog niet nodig gehad in de slaapkamer en met koelen ben ik niet verder gekomen dan de laagste stand (wanneer ik sliep) afgelopen zomer dus beide units zouden het prima doen en wat betreft geluid geen verschil.outlandos schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:12:
[...]
Klopt maar het worden uiteindelijk toch 2 singlesplits. Ofwel 2x 2.0kW ofwel 2x 2.5kW.
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
HereIsTom schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:30:
@outlandos Zijn het slaapkamers van 25m2? Dan kun je voor het geluid denk ik beter voor de 2,0 gaan, deze maakt iets minder lawaai en die verwarmt/koelt genoeg denk ik.
:strip_exif()/f/image/gaMv8JsGEtPuLbe39tERm9m6.jpg?f=fotoalbum_large)
25 en 35 m3. Nu moet ik zeggen dat we de deuren vaak open hebben dus wat overcapaciteit kan geen kwaad. Maar ik wil dan niet inleveren op comfort.
Qua geluid scheelt het op medium 1db en op low zelfs 0db.
Ze schelen 75 euro per unit, dus 150 euro bij elkaar.Team-RiNo schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:55:
[...]
Dan zou ik puur kiezen wat financieel het goedkoopste is, verwarming heb ik tot nu toe nog niet nodig gehad in de slaapkamer en met koelen ben ik niet verder gekomen dan de laagste stand (wanneer ik sliep) afgelopen zomer dus beide units zouden het prima doen en wat betreft geluid geen verschil.
[ Voor 30% gewijzigd door outlandos op 12-02-2022 17:09 ]
@outlandos Zijn dus kleiner dan 15m2, dan zou ik voor die 2,0 gaan, groot zat, iets minder geluid, minder kans op pendelen en goedkoper.
@outlandos Een 2.0 gaat voor beide kamers genoeg zijn - ik doe hier een slecht geisoleerde kamer van ruim 20m2 (aanhengsel aan ons huis; plat dak/drie buitenmuren/tocht boven plafond) met een 2.5 single split en die houd het met twee vingers in de neus op temperatuur.
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Leemverf vanillekleurHereIsTom schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:46:
[...]
Best mooi, had hier ook wel goed gestaan, welk merk, type?
Ik neem aan dat het meubel naast de unit voor de kabelgoot komt te staan?
Roken jullie of ie die muur standaard geel?
Het is een Daikin perfera 5kW. In een kleine maar wel nogal open woning, open trap en zo.
Het is hier buiten nu 2gr, plat dak kleurt wit.
Toestel staat nu op fluisterstand, econo en op 18graden, temp sensor toont 19gr. (Die van Daikin en die van thermostaat cv die nu af ligt)
Mijn kWh-metertje toont +/-500W actueel vermogen volledige woning.
Ik ga mijn monitoring wel nog wat optimaliseren met een aparte meter voor de warmtepomp.
Heeft iemand ervaring met een goede installateur voor MHI in de omgeving Breda toevallig? Heb wel een aanvraag ingediend bij MHI zelf, maar altijd benieuwd naar ervaringen van deze groep!
Daarnaast heb ik (misschien een basic vraag). Hoe managen jullie vloerverwarming met de airco? Wij hebben nu een houtkachel en wanneer deze een tijd brand, schakelt de vloerverwarming (via Tado) zelf uit natuurlijk. Dan dient deze na de bijverwarming dus helemaal weer op temperatuur te komen. Dit lijkt mij met een airco als (bij) verwarming ook het geval. Hoe lossen jullie dit op?
Daarnaast heb ik (misschien een basic vraag). Hoe managen jullie vloerverwarming met de airco? Wij hebben nu een houtkachel en wanneer deze een tijd brand, schakelt de vloerverwarming (via Tado) zelf uit natuurlijk. Dan dient deze na de bijverwarming dus helemaal weer op temperatuur te komen. Dit lijkt mij met een airco als (bij) verwarming ook het geval. Hoe lossen jullie dit op?
@Wozmro Klinkt goed hoor!
@BrcBas De MHI van ons komt bij LTI uit Lopik vandaan, die hebben een groot werk gebied.
Het is heel persoonlijk met een vloerverwarming en airco.
Het is een kwestie van testen wat je het beste bevalt.
In het begin is het altijd even wennen om van CV naar Airco warmte over te stappen.
Je kan het bijv. eerst met de Airco alleen proberen en alleen als het erg koud is de vloerverwarming erbij, zo kun je denk ik het meeste op je gasverbruik besparen.
@BrcBas De MHI van ons komt bij LTI uit Lopik vandaan, die hebben een groot werk gebied.
Het is heel persoonlijk met een vloerverwarming en airco.
Het is een kwestie van testen wat je het beste bevalt.
In het begin is het altijd even wennen om van CV naar Airco warmte over te stappen.
Je kan het bijv. eerst met de Airco alleen proberen en alleen als het erg koud is de vloerverwarming erbij, zo kun je denk ik het meeste op je gasverbruik besparen.
Hoe hebben jullie dat eigenlijk geregeld met de elektra? De schilders zijn al klaar met de kamers waar ze moeten hangen, dus hakken en breken in de muur heb ik bij voorkeur niet. Ze komen allebei te hangen op een buitenmuur zonder buren. Kan de binnenunit dan ook elektriciteit krijgen via een stroomkabel door de muur die komt van buiten?
Ik neem aan dat er ook gaten zijn voor de leidingenoutlandos schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:12:
Hoe hebben jullie dat eigenlijk geregeld met de elektra? De schilders zijn al klaar met de kamers waar ze moeten hangen, dus hakken en breken in de muur heb ik bij voorkeur niet. Ze komen allebei te hangen op een buitenmuur zonder buren. Kan de binnenunit dan ook elektriciteit krijgen via een stroomkabel door de muur van buiten?
Float like a butterfly, sting like a bee.
@outlandos De stekker voor de stroom zit hier gewoon naast de binnenunit, dus de stroomkabel loopt dan met de leidingen mee naar buiten.
.
[ Voor 98% gewijzigd door Buffalo trace op 12-02-2022 18:17 ]
Huh ik hoor nu verschillende dingen. Is het wel of niet gebruikelijk om stroom vanaf buiten te krijgen voor de binnenunit?
En wat je het alternatief?
Het kan beiden. Meestal zit de stroom op de buitenunit zodat er binnen geen buizen, goten en of kabels te zien zijn. De binnenunit zit daar dan op aangesloten met een kabel, ook voor de aansturing.outlandos schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:50:
Huh ik hoor nu verschillende dingen. Is het wel of niet gebruikelijk om stroom vanaf buiten te krijgen voor de binnenunit?
Andersom kan ook. Je zult dan even moeten bekijken of de stuurkabel + stroomkabel de juiste diameter heeft.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1
@outlandos De buitenunit dient van stroom te worden voorzien, waar het vandaan komt maakt meestal niet uit, als er een stopcontact buiten dichterbij zit dan kan hij daarop.
Onze cv vloerverwarming start elke morgen tot de vloertemp 19 grd is en komt dan niet meer in.BrcBas schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 10:36:
De vloertemperatuur loopt dan nog op naar ca 20 grd en blijft door de goede isolatie de hele dag boven de 19 grd Het ketel water staat op 40 grd en de regelthermostaat van de vloerverwarming pompunit op 30 grd.
Dit proces duurt met dit weer ca 1,5 uur en kost ca 1,5 m3 gas bij een vloeroppervlakte van 45 m2
De koude is daardoor uit de vloer en de airco neemt het de rest van de dag over
Goedemiddag,
Graag zou ik naar jullie ervaringen willen vragen van met name andere gebruikers van een MHI (multi)split systeem.
Zelf heb ik een multi split geïnstalleerd:
Woonkamer: SRK50ZSX-W
Slaapkamer: SRK20ZSX-W
Buitenunit: SCM71ZS-W
Nu is mijn ervaring dat ik het gebruik van de beneden unit vrij hoog vind tijdens verwarmen. Op de laagste fan stand, bij 19/20 graden houd hij meermaals lang een verbruik vast van 1000-1500w en bij iets kouder weer zelfs 2000W en hoger. Ook als de kamerthermostaat en de airco thermostaat aangeven dat de gewenste temp bereikt is, blijft hij doorverwarmen. Met gevolg dat het te warm kan worden. Ook niet zuinig lijkt mij.
Hoe is jullie ervaring daarmee?
Ten tweede, de airco heeft een allergen clear functie. Wat doet en hoe werkt deze precies? Wanneer ik deze functie inschakel zie ik op de afstandsbediening een programma van 1,5u. Echter gedurende deze tijd lijkt het alsof er helemaal niets gebeurd en de airco uit blijft staan.
Wat gebeurd er bij jullie wanneer je deze functie inschakelt? Is er bij mij iets defect? Doe ik zelf iets verkeerd?
Hoor graag jullie ervaringen en verbruik tijdens deze dagen.
Graag zou ik naar jullie ervaringen willen vragen van met name andere gebruikers van een MHI (multi)split systeem.
Nu is mijn ervaring dat ik het gebruik van de beneden unit vrij hoog vind tijdens verwarmen. Op de laagste fan stand, bij 19/20 graden houd hij meermaals lang een verbruik vast van 1000-1500w en bij iets kouder weer zelfs 2000W en hoger. Ook als de kamerthermostaat en de airco thermostaat aangeven dat de gewenste temp bereikt is, blijft hij doorverwarmen. Met gevolg dat het te warm kan worden. Ook niet zuinig lijkt mij.
Ten tweede, de airco heeft een allergen clear functie. Wat doet en hoe werkt deze precies? Wanneer ik deze functie inschakel zie ik op de afstandsbediening een programma van 1,5u. Echter gedurende deze tijd lijkt het alsof er helemaal niets gebeurd en de airco uit blijft staan.
Wat gebeurd er bij jullie wanneer je deze functie inschakelt? Is er bij mij iets defect? Doe ik zelf iets verkeerd?
allergen functie is volgens mij alleen voor als je koelt met de unit. Bij verwarmen komt er geen vocht in de binnenunit, dus is dit niet nodig. Dan vormen zich geen of weinig allergenen in de unit lijkt me.GB83 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:02:
Ik heb hier de single split gewone 50 SRk/Sec dus niet ZSX. Verbruik is veel te hoog wat je zegt, klopt iets niet bij jou lijkt me. Of je woonkamer moet heel groot zijn en veel energieverlies.
MHI SRK 50 ZS-W
@GB83 Je heb natuurlijk wel een buitenunit van 7,1KW, dus met een 5KW binnenunit is het verbruik van 1000-1500kWh wel redelijk te verklaren.
De temperatuur is een lastige, bij ingesteld 20° hier loopt het soms ook op naar 20,8° en soms haalt hij de net de 19,7°.
Je kan eens proberen om de stroom (stekker uit stopcontact) er eens even vanaf te halen.
En dan eens op de 3D Auto functie proberen, dan begint hij vaak wel hoog, maar na een tijdje gaat hij steeds lager.
De temperatuur is een lastige, bij ingesteld 20° hier loopt het soms ook op naar 20,8° en soms haalt hij de net de 19,7°.
Je kan eens proberen om de stroom (stekker uit stopcontact) er eens even vanaf te halen.
En dan eens op de 3D Auto functie proberen, dan begint hij vaak wel hoog, maar na een tijdje gaat hij steeds lager.
Een 7,1 buitenunit is ook wel een heel zware jongen. Mij lijkt dat je met een 5 kw buitenunit al een heel eind moet komen, gezien wat de single hier al kan. Misschien dat dat je hoge verbruik al veel verklaard, net wat Tom zegt. Lijkt me dat je veel warmteverlies of zeer grote woonkamer moet hebben, gezien je zware buitenunit.
MHI SRK 50 ZS-W
@GB83 Wat was voordat je de Airco had je gas verbruik?
Ons verbruik was +-1100m3. En ik ben er nu al wel zeker van dat verwarmen nog steeds zuiniger is dan stoken op gas. Mede door ons overschot aan stroom van onze panelen. Maar ik lees hier en daar behoorlijk lage verbruikswaardes van slechts een paar honderd watt. Hier kom ik daar niet aan. Laagste wat ik gezien heb is +- 600watt meen ik.
We hebben een prima geïsoleerd geschakeld vrijstaand huis uit 2007. Met de lange muurzijde met enkel raam op het zuiden.
De buitenunit is inderdaad zwaar bemeten. Dit is deels gedaan doordat de prijs goed was en we hier op een later moment een derde unit voor de zolder op aan willen sluiten. Meerder single splits zijn efficiënter, daar waren we ons van bewust. Vanwege de beperkte mogelijkheden hebben we toch voor een grotere single unit gekozen.
Terugkomend op de allergen clear functie, als de unit uit staat en je schakelt hem in op deze functie, dan moet er toch iets gebeuren lijkt me?
We hebben een prima geïsoleerd geschakeld vrijstaand huis uit 2007. Met de lange muurzijde met enkel raam op het zuiden.
De buitenunit is inderdaad zwaar bemeten. Dit is deels gedaan doordat de prijs goed was en we hier op een later moment een derde unit voor de zolder op aan willen sluiten. Meerder single splits zijn efficiënter, daar waren we ons van bewust. Vanwege de beperkte mogelijkheden hebben we toch voor een grotere single unit gekozen.
Terugkomend op de allergen clear functie, als de unit uit staat en je schakelt hem in op deze functie, dan moet er toch iets gebeuren lijkt me?
[ Voor 25% gewijzigd door GB83 op 13-02-2022 13:48 ]
De ingestelde temperatuur op de airco en de werkelijke ruimte temperatuur wijken vaak af, het is een kwestie van de juiste vinden in jouw situatie. Hier staat de unit in mijn woonkamer op 19.5c om tot 20.5-21c in het midden van de ruimte te komen al moet ik de temperatuur op koude dagen wel wat hoger om dat te bereiken.GB83 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:02:
Goedemiddag,
Wat betreft het verbruik lijkt mij dat de warmte vraag er gewoon is want ondanks dat je buitenunit aan de grote kant is kan deze volgens specs terug naar c.a. 350w. In jou geval zou ik de temp eens wat lager zetten en de unit wat langer aan laten staan, het kan makkelijk een aantal uren duren voordat de ruimte/massa dusdanig op temperatuur is dat de buitenunit gaat terug moduleren. Bij voorkeur ook de auto stand gebruiken en evt pas lager zetten als de unit terug gaat moduleren.
Je zal even moeten vinden wat in bij jou het beste werkt, verwarmen met lucht is niet zo makkelijk als met een CV en verschilt erg per situatie.
[ Voor 3% gewijzigd door Team-RiNo op 13-02-2022 14:05 ]
Wat ik hier veel lees dat als je de binnenunit teveel knijpt door een (te) lage fanstand dat de buitenunit zijn vermogen niet goed kwijt kan bij een (te) laag debiet. Te weinig lucht zal resulteren in een hoger verbruik omdat de ruimte dan niet voldoende op temperatuur komt op de laagste fanstand waardoor de unit constant blijft stoken en dus niet gaat terugmoduleren. Je zou kunnen proberen zoals hierboven vermeld de auto stand te proberen en het geluid even voor lief te nemen, vervolgens als je unit zachter gaat blazen een standje 2 aan te houden of op auto te laten staan.
GB83 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:02:
Daikin FTXM35R/RXM35R
Als je op zoek bent naar een laag(ste) verbruik, dan moet je hem niet ook nog de beperking van een 'laagste fan stand' opleggen.GB83 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:02:
,,,
...
Zet die fan eens even op Auto, en kijk dan wat op de lange duur je verbruik gaat worden.
Het lijkt mij goed mogelijk dat je door de keuze van 'laagste fan stand' de compressor dwingt harder te draaien om maar aan de temperatuur te komen.
@Servee Jinx !
SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West) en Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M
Goede tips en info tot dusver. Super, ik ga die de komende dagen eens proberen.
Niemand bekend met de allergen clear functie zoals in mijn eerste vraag?
Niemand bekend met de allergen clear functie zoals in mijn eerste vraag?
Daarom staat hij hier ook op 3D Auto, dat levert tot nu toe nog het laagste verbruik op.FD2 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:43:
[...]
Als je op zoek bent naar een laag(ste) verbruik, dan moet je hem niet ook nog de beperking van een 'laagste fan stand' opleggen.
Zet die fan eens even op Auto, en kijk dan wat op de lange duur je verbruik gaat worden.
Het lijkt mij goed mogelijk dat je door de keuze van 'laagste fan stand' de compressor dwingt harder te draaien om maar aan de temperatuur te komen.
@Servee Jinx !
De 3,5KW begon gisteren met een piek op 600W en zakte steeds verder terug naar zo’n 195W.
@GB83 Sorry, de allergenen functie nog niet gebruik, is meer voor als je de koelen functie hebt gebruikt.
[ Voor 7% gewijzigd door HereIsTom op 13-02-2022 14:50 ]
Met de allergen clear functie kan ik je niet helpen, maar als je zuinig wil verwarmen met de airco zal je - zoals anderen al aanhaalden - je de ventilator van je binnenunit niet op de laagste stand mogen zetten. Hoe trager de fan draait, hoe warmer de lucht moet zijn die eruit komt om dezelfde hoeveelheid warmte toe te voegen aan de ruimte.GB83 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:02:
Goedemiddag,
Het probleem met een warmtepomp is dan ook dat het rendement heel hard inzakt wanneer het temperatuurverschil tussen de verdamper in de buitenunit en de condensor in de binnenunit te groot wordt. De enige manier om dat verschil zo klein mogelijk te houden bij een bepaalde stand van de thermostaat is door genoeg lucht door de binnenunit te blazen, zodat die niet zo warm moet zijn.
Dat is ook de reden waarom het efficiënter is om een warmtepomp gewoon de hele dag en nacht door te laten draaien op dezelfde temperatuur of met maar 1 a 2 graden nachtverlaging. De compressor kan minder verbruiken wanneer hij de hele tijd een beetje vermogen moete leveren dan wanneer hij 's nachts 7u stil staat en vervolgens de verloren warmte terug te moeten gaan leveren op een vrij hoog vermogen. Voor het comfort is het ook aangenamer als alles in de kamer op temperatuur is.
edit: zinsconstructie aangepast voor leesbaarheid.
https://nl.pepper.com/share-deal/228765
Tip voor iemand die de airconditioning anders wil gaan bedienen zonder WiFi module.
Tip voor iemand die de airconditioning anders wil gaan bedienen zonder WiFi module.
Je kunt nu ook al split airco’s bij de BCC kopen met installatie!
https://www.bcc.nl/huisho...erwarmen/split-airco-unit
Ik ben met een project bezig in het buitenland. De aannemer stelt voor 20x Samsung of LG maar geeft de voorkeur aan Toyotomi ( https://www.toyotomi.nl/ ) voor mij volstrekt onbekend maar prima specs. Wie is hiermee bekend??
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Ze hebben 'Aircoshop' overgenomen lees ik: https://www.emerce.nl/wire/3538289HereIsTom schreef op zondag 13 februari 2022 @ 17:12:
Je nu ook al split airco’s bij de BCC kopen met installatie!
In dit topic ben je de eerste die Toyotomi noemt, dus waarschijnlijk niemand hier die ze heeft in ieder geval. Sterker nog, op heel GoT ben je de eerste die dit merk noemt.Carboy54 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:12:
Ik ben met een project bezig in het buitenland. De aannemer stelt voor 20x Samsung of LG maar geeft de voorkeur aan Toyotomi ( https://www.toyotomi.nl/ ) voor mij volstrekt onbekend maar prima specs. Wie is hiermee bekend??
@GB83
Ik heb hier ook 2 maal de MHI 71 W buiten units, Een als single split en een als multisplit ook en zoals al genoemd kan deze echt wel heel zuinig en verder terug moduleren, maar laat de fan stand gewoon op “auto” en laat de unit een tijd draaien zodat je ruimtes op temperatuur zijn.
Als je huis (redelijk) goed geisoleerd is dan hoeft deze echt niet via nachtverlaging 24/7 te draaien maar kan je prima af met de unit een uur of wat voor je aanwezigheid aan te zetten en dan is al aardig op temperatuur als je er bent, en netto veel zuiniger dan snachts aanlaten, als de unit draaid terwijl je er niet bent, met koudere buitenlucht als de COP ook lager is.
Volgens mij is nachts draaien zelden stroom besparend en alleen nodig als je unit onderbemeten is en het sochtends in een paar uur niet op temperatuur krijgt
Ik heb hier ook 2 maal de MHI 71 W buiten units, Een als single split en een als multisplit ook en zoals al genoemd kan deze echt wel heel zuinig en verder terug moduleren, maar laat de fan stand gewoon op “auto” en laat de unit een tijd draaien zodat je ruimtes op temperatuur zijn.
Als je huis (redelijk) goed geisoleerd is dan hoeft deze echt niet via nachtverlaging 24/7 te draaien maar kan je prima af met de unit een uur of wat voor je aanwezigheid aan te zetten en dan is al aardig op temperatuur als je er bent, en netto veel zuiniger dan snachts aanlaten, als de unit draaid terwijl je er niet bent, met koudere buitenlucht als de COP ook lager is.
Volgens mij is nachts draaien zelden stroom besparend en alleen nodig als je unit onderbemeten is en het sochtends in een paar uur niet op temperatuur krijgt
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Sinds 2 weken een Mitsubishi 4.5 kw in de woning hangen. Inhoud 135 kuub. Ben nu wat kosten betreft ongeveer 3 euro per dag kwijt gemiddeld. Gas alleen nog nodig voor het douchen. Airco op 22 graden en 24 uur aan. Als ik hem uit zo zetten rond 22.00 uur heeft hij veel tijd nodig om alles weer op temperatuur te krijgen in de ochtend erop. Ben wel nieuwsgierig hoe het bij jullie met de luchtvochtigheid is met het gebruik van de airco. Ik had hem op 32 %. Veel te laag natuurlijk. Wie kan me vertellen wat daar tegen te doen is ? Luchtbevochtigers geven je niet de juiste luchtvochtigheid er mee terug denk ik.
@Bolsward1970 een airco die verwarmd doet niets met de luchtvochtigheid. Alleen een airco die koelt haalt vocht uit de lucht.
Een luchtbevochtiger doet wonderen. Hier zitten we normaal ook op 30%. Heb hier een Venta staan en daardoor zitten we op 46%
Dat helpt dus zeker wel. Mag ook wel.. er gaat 20 liter in en met een dag of 3 is het weg
Een luchtbevochtiger doet wonderen. Hier zitten we normaal ook op 30%. Heb hier een Venta staan en daardoor zitten we op 46%
Dat helpt dus zeker wel. Mag ook wel.. er gaat 20 liter in en met een dag of 3 is het weg
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Een airco heeft bij het verwarmen eigenlijk geen invloed op de luchtvochtigheid binnen. Hij voegt dan geen vocht toe en onttrekt er ook geen. Dat de luchtvochtigheid zo laag is, ligt dan ook gewoon aan de buitenlucht die weinig water bevat en via de ventilatie binnenkomt. Als je een ventilatiesysteem met enthalpiewisselaar hebt, kan je het vochtverlies beperken, maar daarzonder zal je zelf moeten gaan bevochtigen.Bolsward1970 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:17:
Sinds 2 weken een Mitsubishi 4.5 kw in de woning hangen. Inhoud 135 kuub. Ben nu wat kosten betreft ongeveer 3 euro per dag kwijt gemiddeld. Gas alleen nog nodig voor het douchen. Airco op 22 graden en 24 uur aan. Als ik hem uit zo zetten rond 22.00 uur heeft hij veel tijd nodig om alles weer op temperatuur te krijgen in de ochtend erop. Ben wel nieuwsgierig hoe het bij jullie met de luchtvochtigheid is met het gebruik van de airco. Ik had hem op 32 %. Veel te laag natuurlijk. Wie kan me vertellen wat daar tegen te doen is ? Luchtbevochtigers geven je niet de juiste luchtvochtigheid er mee terug denk ik.
Bedankt voor jullie antwoorden. Dacht echt dat het door de airco kwam. Half december stond die altijd mooi tussen de 50 en 60 procent. Sinds de airco dus op 32.
Direct na het in gebruik nemen van de aircoBolsward1970 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:37:
Bedankt voor jullie antwoorden. Dacht echt dat het door de airco kwam. Half december stond die altijd mooi tussen de 50 en 60 procent. Sinds de airco dus op 32.
Enige verklaring die ik dan kan verzinnen is datje meet in de buurt van de airco? Die lucht is warm en de relative luchtvochtigheid van die lucht is erg laag. Maar die neemt toe naarmate de lucht afkoelt en zich door de kamer verspreid.
Ook neemt de luchtvochtigheid af in huis naarmate de winter vordert.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Natuurlijk komt het wel door de airco. Je hebt het over de relatieve luchtvochtigheid en die daalt als de temperatuur stijgt. Stook je nu misschien tot een hogere temperatuur dan voorheen? Ook met CV daalt de relatieve luchtvochtigheid.Bolsward1970 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:37:
ik heb daar ook sterk mijn bedenkingen bij. Als je 8u lang je airco door laat draaien tegen zeg 400 watt, kun je voor 3200watt, de dag erna "inhalen". Dat is best veel. Het zal misschien wel beter zijn voor je apparatuur, mist er geen defrosts of gependel plaatsvindt. Ik denk dat het sterk afhankelijk is van wat je hebt hangen, net wat je zegt.Gerco-M schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:14:
@GB83
MHI SRK 50 ZS-W
Met deze warme winter is het zeker niet nodig om ‘s nacht aan te laten staan, hier wordt de Airco nu maar zo’n 8 uur per dag gebruikt. Soms ‘s morgens even om het op temperatuur te brengen en ‘s avonds als we stil zitten en een uur voordat we naar bed gaan weer uit.Zuinig schreef op zondag 13 februari 2022 @ 23:21:
[...]
ik heb daar ook sterk mijn bedenkingen bij. Als je 8u lang je airco door laat draaien tegen zeg 400 watt, kun je voor 3200watt, de dag erna "inhalen". Dat is best veel. Het zal misschien wel beter zijn voor je apparatuur, mist er geen defrosts of gependel plaatsvindt. Ik denk dat het sterk afhankelijk is van wat je hebt hangen, net wat je zegt.
Dat komt hier de afgelopen week met de MHI 3,5KW op gemiddeld 1,6kWh per dag.
Verwijderd
De lucht in je woning is snel op temperatuur, maar de warmte in muren en meubels duurt veel langer. Zorgt ervoor dat airco overdag veel langer op hogere stand moet draaien en verlies van comfort.Gerco-M schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:14:
@GB83
Dat is dus ook een keuze, maar als er zoals bij ons 24/7 mensen thuis werken en leven vindt ik het de extra kosten wel waard.
Hangt inderdaad heel erg af van het warmteverlies in je woning.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2022 23:49 ]
Vochtigheid van de lucht wordt door ons uitgedrukt in "relatieve luchtvochtigheid".Bolsward1970 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:37:
Omdat je de lucht verwarmt zou deze meer vocht KUNNEN bevatten, maar dat voeg je niet toe.
De relatieve luchtvochtheid daalt dan omdat je geen vocht toevoegt, maar wel verwarmt
SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West) en Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M
Niemand?loyske schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:22:
Ook hier inmiddels bezig met offertes voor een L-L WP om te koelen en verwarmen.
1x SCM60 buiten-unit
Vergelijkbaar met wat wij hier hebben. Als de prijs inclusief de wifi modules is (let wel op dat je de nieuwe WF-RAC module krijgt), vind ik het best netjes.
Of je wifi wilt gebruiken ligt natuurlijk ook aan jezelf - ik heb ze niet van MHI en stuur ze aan met Sensibo (neemt functies van de AB over), maar met de nieuwe module kan je ook op 0.5 graden instellen en dat kan wel interessant zijn .
Prijs is zonder de wifi modules. Zal vragen of die erbij kunnenGermanPivo schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:30:
[...]
Vergelijkbaar met wat wij hier hebben. Als de prijs inclusief de wifi modules is (let wel op dat je de nieuwe WF-RAC module krijgt), vind ik het best netjes.
Of je wifi wilt gebruiken ligt natuurlijk ook aan jezelf - ik heb ze niet van MHI en stuur ze aan met Sensibo (neemt functies van de AB over), maar met de nieuwe module kan je ook op 0.5 graden instellen en dat kan wel interessant zijn .
Thanks voor de tip mbt nieuwe type wifi module, wist ik niet!
Da's ook toevallig, wij stoken deze winter gemiddeld 1,6m3 gas per dag. Zou 1 kWh dan toch net zoveel zijn als 1 m3?😋HereIsTom schreef op zondag 13 februari 2022 @ 23:27:
[...]
Dat komt hier de afgelopen week met de MHI 3,5KW op gemiddeld 1,6kWh per dag.
Beste,M9820441 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:27:
Hallo,
Met veel interesse lees ik de posts in dit forum.
Wij hebben reeds 5 Daikin Stylish (aangesloten op 5x buitenunit) voor slaapkamers+bureel (1e en 2e verdieping)
Bleef nog over de living/keuken (1 ruimte) op gelijkvloers. Deze is vrij groot (75m2 -> 180m3). vrij veel ramen wel (HR+ dubbel glas U 1,1)
Een Stylsh voor de living stond op ons verlanglijstje (zalig de koeling op de slaapkamer) alleen zou ik er nu dus ook mee willen verwarmen omdat ik denk dat dit nu vandaag goedkoper is.
Ik ben nog in twijfel rond de benodigde capaciteit ... Deze ruimte is alleszins het beste geïsoleerd, zeker ivm de 2e verdieping waar nog wel wat verlies is omwille van slechter zolderisolatie (ons huis dateert van 2012, EPC 85). Ik heb gelezen dat de 'richt-volumes' uit de brochures niet al te serieus moeten worden genomen. Dan zou ik voor een 5kw moeten gaan wat denk ik veel te zwaar is.
Ik heb echter een meting ook op de m3 gasverbruik. Maw ik kan perfect 'monitoren' hoeveel m3 gas er doorgaat om bib de living op 21gr te houden tussen 7u -> 22u. De overige ruimtes worden kwasi niet verwarmd, dus de gas dient in feite enkel om deze ruimte te verwarmen (afgezien van warm water waarvoor ook gas nodig is). Maar dit kan ik dus uitfilteren.
Kan ik met die info iets om correct te dimensioneren?
Voor vandaag
7 feb : 7m3
8 feb : 6,5m3
9 feb : 6m3
(in feb vorig jaar tijdens een ferme winterprik spreken we van 15m3 max. Dit om alles in perspectief te zien. ik kom dus zelden boven 10m3, eerder als het 24u vriest.
(nog wat weetjes : ruimte verliest tussen 22U en 6u max 2,5gr bij koud weer. Tijdens de hete zomer 2j terug (buiten 43gr) was het in de living 26gr (zeker geen 30+ dus. Vrij veel glas hier.
Ik meen gelezen te hebben uit de info uit dit forum zeker niet te overdimensioneren, wat ik dus niet van plan ben.
Ik dacht aan een 3,5kw... ben niet geneigd om hoger te gaan om pendelen te vermijden. Ook kan deze nog terugmoduleren, de 4,2 of 5 kunnen dit niet en verbruiken significant meer.
Ik heb uiteraard ook nog de gasketel als 'backup'. Maar zou deze dus graag zoveel mogelijk uitschakelen. Misschien enkel in uiterste nood.
Keuze voor daikin omdat ik de andere ruimtes reeds met stylish verwarm.
Wat is jullie mening?
1e offerte is intussen binnen.
Ik viel wel van mijn stoel ... dus zeker hulp gevraagd
Ik heb nu ook een plaatje toegevoegd. Je ziet dus een duidelijke 'L' vorm, living en achter hoek keuken. (Samen ongeveer 75m2, plafonds zijn 2,4m).
Ik heb in rode font het #m2 raam meegegeven, dus 2+2+2+10m2 raampartijen. De acchterste 10m2 zitten zo goed als op zuidkant dus daar komt de warmte vandaag zeg maar. De 3 ramen aan de rijkant krijgen nooit rechtstreeks zon (er staat huis langs die rechtsreekse zon wegneemt.
Voorstel
Dual Split, 6,8kw Daikin
1x 3,5kw
1x3,5kw
het voorstel van de installateur voor plaatsing units is aangeduid op tekening (rode rechthoekjes)
Ik heb toch wel wat vragen :
1. Is dit niet way too much? Ok ik heb aangegeven om eventueel als hoofdverwarming te gebruiken, maar dan nog ... Uit zijn berekening blijkt dat die 68 buitenmodule) 6kw verwarming kan leveren . Om je een idee te geven, wij verbruiken om de living op te warmen ongeveer 0,6m3 gas per graaddag. In februari 2021 die ijskoude week zaten wij aan 10m3 (stoken tussen 7u -> 22u). Dus kwa warmteverlies valt het wel mee. Ik snap ook wel dat minder krachtigere units meer tijd nodig hebben om de ruimte op te warmen, ma dat is geen probleem. De CV verwarming doet het nu ook zo want deze warmt rustig op om 6u om tegen 7u zijn 21gr te halen.
Nog een weetje : de living verliest tussen 22u en 7u pakweg graad of 3 bij vriesnacht (-1/-2gt).
Feb 2021 was het miss iets meer, maar kouder dan 17gr wordt het nooit.
2. Voor 2 units ben ik op zich wel gewonnen, zal wslk wel helpen de ruimte egaler te verwarmen. Maar zou (ik zeg maar wat, 2x 2,5kw met kleinere buitenunit dan geen beter plan zijn?
Het énige voordeel dat ik zie bij 'zwaardere' units is dat deze idd 'rustiger' kunnnen draaien.
Prijs voor deze setup : 5300€ btw in.
Wat is jullie mening?
Als je er 2 wil dan is 2 x 2.0 genoeg.M9820441 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:07:
[...]
Beste,
Ik heb nu ook een plaatje toegevoegd. Je ziet dus een duidelijke 'L' vorm, living en achter hoek keuken. (Samen ongeveer 75m2, plafonds zijn 2,4m).
Ik heb in rode font het #m2 raam meegegeven, dus 2+2+2+10m2 raampartijen. De acchterste 10m2 zitten zo goed als op zuidkant dus daar komt de warmte vandaag zeg maar. De 3 ramen aan de rijkant krijgen nooit rechtstreeks zon (er staat huis langs die rechtsreekse zon wegneemt.
Voorstel
Dual Split, 6,8kw Daikin
1x 3,5kw
1x3,5kw
het voorstel van de installateur voor plaatsing units is aangeduid op tekening (rode rechthoekjes)
1. Is dit niet way too much? Ok ik heb aangegeven om eventueel als hoofdverwarming te gebruiken, maar dan nog ... Uit zijn berekening blijkt dat die 68 buitenmodule) 6kw verwarming kan leveren . Om je een idee te geven, wij verbruiken om de living op te warmen ongeveer 0,6m3 gas per graaddag. In februari 2021 die ijskoude week zaten wij aan 10m3 (stoken tussen 7u -> 22u). Dus kwa warmteverlies valt het wel mee. Ik snap ook wel dat minder krachtigere units meer tijd nodig hebben om de ruimte op te warmen, ma dat is geen probleem. De CV verwarming doet het nu ook zo want deze warmt rustig op om 6u om tegen 7u zijn 21gr te halen.
Nog een weetje : de living verliest tussen 22u en 7u pakweg graad of 3 bij vriesnacht (-1/-2gt).
2. Voor 2 units ben ik op zich wel gewonnen, zal wslk wel helpen de ruimte egaler te verwarmen. Maar zou (ik zeg maar wat, 2x 2,5kw met kleinere buitenunit dan geen beter plan zijn?
Het énige voordeel dat ik zie bij 'zwaardere' units is dat deze idd 'rustiger' kunnnen draaien.
Wat is jullie mening?
[Afbeelding]
Maar deze ruimte kan ook met 1 x 3,5. Qua plaatsing zou ik dan ergens in het midden aan de lange wand doen, of zoveel mogelijk richting het midden als het midden niet kan.
Die 6,8kW is sowieso te zwaar en heeft een hoog minimumvermogen wat tot pendelen gaat leiden dus bij de 2x3,5 zou ik al voor het 5,2kW model gaan en waarschijnlijk kan je ook wel af met 2x2.5kW binnen i.c.m. 4kW buiten. Je hebt de 2 units nodig voor goede warmteverdeling, niet het totale vermogen.M9820441 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:07:
[...]
Beste,
Voorstel
Dual Split, 6,8kw Daikin
1x 3,5kw
1x3,5kw
Wat is jullie mening?
[Afbeelding]
De huidige offerte is zwaar overbemeten wat mij betreft.
Dank, daar ben ik weel meeTeam-RiNo schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:16:
[...]
Die 6,8kW is sowieso te zwaar en heeft een hoog minimumvermogen wat tot pendelen gaat leiden dus bij de 2x3,5 zou ik al voor het 5,2kW model gaan en waarschijnlijk kan je ook wel af met 2x2.5kW binnen i.c.m. 4kW buiten. Je hebt de 2 units nodig voor goede warmteverdeling, niet het totale vermogen.
De huidige offerte is zwaar overbemeten wat mij betreft.
Misschien nog een vraagje : je ziet idd bij de binnenunits in de specs de min/nom/max opgenomen vermogen. ALs je zegt : de buitenunit heeft een hoog minimumvermogen, hoe kan ik dat zien? Is dat de som van de minimumvermogens van de binnenunits dan ?
Overmorgen komt de 2e firma kijken
Maar mijn gevoel wat dus hetzelfde ... Huis is trouwens van 2012, net 10j dus. Geen vloerverwarming, wel. Maar op zich weinig relevant hier.
Dank alvast
Het minimum vermogen is verschillend per configuratie van binnen/buitenunits en is terug te vinden in combinatietabellen als deze:M9820441 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:22:
[...]
Dank, daar ben ik weel mee![]()
Misschien nog een vraagje : je ziet idd bij de binnenunits in de specs de min/nom/max opgenomen vermogen. ALs je zegt : de buitenunit heeft een hoog minimumvermogen, hoe kan ik dat zien? Is dat de som van de minimumvermogens van de binnenunits dan ?
Overmorgen komt de 2e firma kijkenIk kan al is wat andere vragen stellen met deze input.
Maar mijn gevoel wat dus hetzelfde ... Huis is trouwens van 2012, net 10j dus. Geen vloerverwarming, wel. Maar op zich weinig relevant hier.
Dank alvast
http://www.daikintech.co....2V1B_Databook_EEDEN17.pdf
De 6,8kW heeft i.c.m. 2x3.5kW een minimumvermogen van 2,17kW wat vrij hoog is. Als je de 5,2 of 4,0 neemt komt je op 1,2kW uit ongeacht de binnenunits die je er bij neemt. Ik zie ook dat er bij het afgegeven vermogen tijdens verwarmen totaal geen verschil is tussen de 2,5 en 2kW binnenunits dus wat betreft binnenunits kan je prima naar 2x2kW. Dan hoef je alleen nog maar te kiezen tussen de 5,2 of 4 buiten welke wat betreft minimumvermogen hetzelfde doen maar waar de 5,2 het sneller warm kan krijgen en het wellicht iets beter doet met extreme vorst.
Zoeken naar de specs van de buitenunit, dan zie je ook een min en max bij zowel koelen als verwarmen.M9820441 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:22:
[...]
Overmorgen komt de 2e firma kijkenIk kan al is wat andere vragen stellen met deze input.
Dank alvast
Inmiddels vanuit de BCC deze offerte gekregen:
Inverter op zolder zou dan op de dakkapel komen, maar de opbouw is ook goed te benaderen dus dan zou hij lijkt mij ook op de andere inverter aangesloten kunnen worden.
- 2x SRK 20ZS-W --> Slaapkamers 1x zuid en 1x noord (25m2 per stuk)
- SRK 35ZS-W met SCM 50ZS-W --> Zolder met grote dakkapel op het zuiden (37m2 met 3.5 meter hoge nok)
- SRK 50ZS-W met SRC 50ZS-W --> Woonkamer op het zuiden met grote glazen pui over heel de breedte (72m2)
Inverter op zolder zou dan op de dakkapel komen, maar de opbouw is ook goed te benaderen dus dan zou hij lijkt mij ook op de andere inverter aangesloten kunnen worden.
[ Voor 20% gewijzigd door BrcBas op 14-02-2022 13:13 ]
@M9820441 Als je plek hebt voor 2 buitenunits, zou ik het eerst eens proberen met één set van 3,5kWh.
@BrcBas De prijs lijkt me wel aardig, alleen vraag ik me ook af of de woonkamer een 4kWh niet genoeg zou zijn.
Ik zie zelfs dat ik 2 opties heb voor 4kw enTeam-RiNo schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:38:
[...]
Het minimum vermogen is verschillend per configuratie van binnen/buitenunits en is terug te vinden in combinatietabellen als deze:
http://www.daikintech.co....2V1B_Databook_EEDEN17.pdf
De 6,8kW heeft i.c.m. 2x3.5kW een minimumvermogen van 2,17kW wat vrij hoog is. Als je de 5,2 of 4,0 neemt komt je op 1,2kW uit ongeacht de binnenunits die je er bij neemt. Ik zie ook dat er bij het afgegeven vermogen tijdens verwarmen totaal geen verschil is tussen de 2,5 en 2kW binnenunits dus wat betreft binnenunits kan je prima naar 2x2kW. Dan hoef je alleen nog maar te kiezen tussen de 5,2 of 4 buiten welke wat betreft minimumvermogen hetzelfde doen maar waar de 5,2 het sneller warm kan krijgen en het wellicht iets beter doet met extreme vorst.
2MXM40N9 (1765eur)
3MXM40N7 (1985 eur)
1 optie voor 5kw
2MXM50N9 (1992eur)
1 optie voor 5,2 (2062eur)
3MXM52N7
Tussen deze laatste 2 enig verschil kwa minimumvermogen?
Oh ik dacht dat je ook met een Airco verwarmde?Martin7182 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:04:
[...]
Da's ook toevallig, wij stoken deze winter gemiddeld 1,6m3 gas per dag. Zou 1 kWh dan toch net zoveel zijn als 1 m3?😋
Maar ik denk met deze ‘winter’ temperaturen dat we zo’n 1m2 gas gemiddeld per dag kwijt zouden zijn, dan lijkt 1m3 is 2kWh.
Wat ik nog vergeten was te vragen, heb jij de 2.0 kw of de 2.5 kw?redbullwaning schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 23:17:
[...]
Je leest in de tabel bij verwarmen opgenomen vermogen nominaal min-max 0.16-1.46 kw
Dat is alleen wanneer je de temp. Instelt tussen 16-18 graden. Dan moduleert die zover terug.
Boven de 18 graden moduleert die maar terug tot 380watt opgenomen vermogen. (1.6-2.0 kw afgegeven vermogen). Dat is best hoog zodat die snel kan gaan pendelen.
Kan zijn dat de nieuwere types verandert zijn.
Mijne is van 04-2021 die heeft dat nog.
Betreft de daikin app. Kan er mij iemand uitleggen hoe je een programma kan instellen, bvb verwarmen van 6h ’s morgens tot 22h s’avonds.
Op een of andere manier snap ik de logica van het programmeren er van niet.
Nog niet, ben naarstig op zoek naar een installateur. Montage kan ik zelf (m.u.v. koelleiding aansluiten), maar als ik niemand vind voor alleen inbedrijfstelling dan laat ik alles wel doen.HereIsTom schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:59:
[...]
Oh ik dacht dat je ook met een Airco verwarmde?
Maar ik denk met deze ‘winter’ temperaturen dat we zo’n 1m2 gas gemiddeld per dag kwijt zouden zijn, dan lijkt 1m3 is 2kWh.
2x een single 3.5 kwoutlandos schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:09:
[...]
Wat ik nog vergeten was te vragen, heb jij de 2.0 kw of de 2.5 kw?
[ Voor 3% gewijzigd door redbullwaning op 14-02-2022 18:43 ]
PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L
Je geeft steeds een startmoment op, ook voor een stop actie. De vorige actie wordt dus overschreven door de volgende, en de acties kun je (bij het aanmaken) kopiëren over meerdere dagen.Wozmro schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:32:
Betreft de daikin app. Kan er mij iemand uitleggen hoe je een programma kan instellen, bvb verwarmen van 6h ’s morgens tot 22h s’avonds.
Als je elke ochtend wilt starten met verwarmen geef je dat in. Daarna geef je een moment in waarop hij moet stoppen (of warmer, of kouder).
Kijk eens of je de unit links op de tekening naar onder op de tekening kan verplaatsen (vlak bij dat raam van 2m²)
Ik wil daarmee bereiken dat beide units voor een luchtstroming (tegen de klok in) in de gehele living gaan zorgen.
Zoals je het nu hebt staan krijg je 2 circulaties in de kamer. Ook dat kan prettig zijn, maar dat hangt van de plaatsing van de meubels af.
Verder zou ik de binnenunits ieder op 3.5 kW houden, en de buitenunit afschalen naar 5 kW.
Daarmee wil ik bereiken dat er een groot condensor oppervlak is waardoor je met een lagere fan-stand toe kan.
Let er wel op dat de units 'Demand Control' ondersteunen. Ik heb inmiddels begrepen dat dat niet vanzelfsprekend is.
[ Voor 18% gewijzigd door FD2 op 14-02-2022 20:30 ]
Het is vrij eenvoudig. Zeker de eerste keer als je nog een leeg schedule hebt.Wozmro schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:32:
Je gaat naar schedule en kiest de unit die je in wilt stellen. Dan druk je op het plusje rechtsonder. Daar kun je de dagen, tijd en actie instellen. Dus als je van 07:00 tot 22:00 wilt verwarmen dan maak je 2 acties: 1 om 07:00 die de verwarmingsmodus inschakelt op de gewenste temperatuur en ventilatorstand e.d.
De tweede actie om 22:00 waarbij je de unit uitschakelt, of de temperatuur bijvoorbeeld lager instelt, maar wel de verwarmingsmodus behoudt (en dus nachtverlaging toepast).
Let erop dat eenmaal bewaard, je ze helaas niet meer als groep kunt managen. Dan moet je naar elke dag van de week om daar de actie aan te passen.
Ik vroeg me eerder af hoe dat “in bedrijf laten stellen” werkt..Martin7182 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:34:
[...]
Nog niet, ben naarstig op zoek naar een installateur. Montage kan ik zelf (m.u.v. koelleiding aansluiten), maar als ik niemand vind voor alleen inbedrijfstelling dan laat ik alles wel doen.
Hoe zit dat eigenlijk, je gaat dan zelf de binnen- en buitenunit ophangen, een groot gat boren, goten plaatsen en klaar?
De monteur moet dan het stukje leiding van binnen- naar buitenunit verzorgen en uiteindelijk aansluiten of niet?
In het rode kader zou ik de binnenunit willen hebben, ik vraag me af of dat een goede plek is voor de luchtcirculatie etc? Links boven is de zithoek die ik voornamelijk wil verwarmen, vandaar de unit zo ver de kamer in. Wat denken jullie? Er komt een Daikin FTXC50.henry84 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:37:
Goedemiddag, ik zit te twijfelen tussen Daikin FTXC35 en FTXC50 voor de Woonkamer. Airco willen we gebruiken voor koelen én verwarmen. De rode kader moet de binnenunit voorstellen, die wil ik daar plaatsen om de zithoek voldoende te kunnen verwarmen/koelen.
Wat zou een betere keuze zijn?
Ik kom op een oppervlakte van 90.35 m³ (zonder hal ingang en hal naar boven). Want deze hoef ik niet mee te rekenen toch?
Uitgaand van 40W per m³ kom ik dan op 3614 Watt.
[Afbeelding]
Is het beter om overcapaciteit te hebben of kan ik voor de 3,5kW gaan maar red hij dat?
Prijs ziet er goed uit.
Vanwaar de keuze om een 3.5 op de overloop te hangen, advies van de installateur of?
@HarmoniousVibe @Bezzerk
Gelukt, bedankt!
Ik dacht eerst dat je al op het juiste uur moest klikken in de agenda maar blijkbaar niet.
Gelukt, bedankt!
Ik dacht eerst dat je al op het juiste uur moest klikken in de agenda maar blijkbaar niet.
Ja precies. In principe alleen de koppelingen maken, vaccumeren en afvullen met R32. Maar het schijnt dat niet alle monteurs flare-koppelingen even leuk vinden, misschien durven ze geen garanties te geven op dichtheid. Dus moet er gesoldeerd worden. Ergo, je moet eigenlijk eerst een monteur zien te ritselen voordat je kunt bestellen. Cursus F-gassen kost iets van 5K. Net iets teveel, anders zou ik het zelf doen.henry84 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:24:
[...]
Ik vroeg me eerder af hoe dat “in bedrijf laten stellen” werkt..
Hoe zit dat eigenlijk, je gaat dan zelf de binnen- en buitenunit ophangen, een groot gat boren, goten plaatsen en klaar?
De monteur moet dan het stukje leiding van binnen- naar buitenunit verzorgen en uiteindelijk aansluiten of niet?
Pffft.. Aardig wat doorgelezen, en het spint me allemaal lekker voor de ogen 
Wij zijn ook aan het kijken naar airco; waarbij er eigenlijk 2 wensen zijn, en 1 optioneel:
1. Voornamelijk doel is het verwarmen van de onderverdieping; koelen is handig, maar bijzaak.
2. Koelen van een zolder/2e verdieping; verwarmen is niet nodig. (werkplek; zolder wordt in de zomer 36-38 graden, in de winter 18-20 graden zonder echt stoken)
3. Koelen slaapkamer/1e verdieping
We wonen in een rijtjeswoning; waarbij de voorkant redelijk smal is (4m), en breed uitloopt (9m). Buitenunit zou aan de achterzijde van de woning geplaatst moeten worden, omdat aan de voorkant gewoon geen ruimte is, ook niet om daar een binnenunit te plaatsen.
Om een leiding naar zolder te krijgen is een redelijke uitdaging met een volledig afgetimmerde zolder, én dat de binnenunit eigenlijk boven het trappengat gewenst is wat aan de andere kant van de woning is tov. waar de binnenunit van de benedenverdieping en buitenunit wenselijk is. Voor zolder gaat moet er wel wat leiding getrokken worden.
[edit] Unit boven trappengat is eigenlijk omdat de zolder afgetimmerd is, en er 2 kamers in gerealiseerd zijn. 1 werk/logeerkamer en 1 game/tv kamer voor de kids. In logeer/werkkamer ophangen is qua leiding niet handig. En deuren staan open in de zomer.
Opties aangeboden:
Optie1:
1. RAS-3M26U2AVG 7,5kW
2. 2x RAS-B13J2KVSG (Woonkamer+zolder)
3. 1x RAS-B10J2KVSG (slaapkamer)
Optie2:
1. SCM71ZM-S 7,1kW
2. 2x SRK35ZS-W (Woonkamer+zolder)
3. 1x SRK25ZS-W (slaapkamer
Optie3:
1. LG MU4R25 7kW
2. 2x PC12Q NSJ (Woonkamer+zolder)
3. 1x PC09Q NSJ (slaapkamer)
Nu ik heel wat posts heb gelezen in deze topics, ben ik toch wel bang voor pendelen. Op de 1e verdieping wordt niet gestookt, en op zolder eigenlijk ook niet of amper. Er zal voornamelijk in de woonkamer gestookt worden in de winter, en in de zomer zal met name de zolder gekoeld worden om het onder de 30 te krijgen. Slaapkamer voor het slapen gaan (maar ik vermoed dat de zolder unit ook al voldoende zou kunnen zijn om de 1e verdieping te veraangenamen).
Is issue is dat we aan de gevel weinig ruimte hebben, en er werd gewaarschuwd over weerkaatsing van geluid. Dak ligt overigens vol met zonnepanelen. Idee was om de buitenunit links onderaan de gevel te hangen.
:strip_exif()/f/image/USWBEKbGycgvJ5NeRctm7vx4.jpg?f=fotoalbum_large)
Zou het geheel in dit geval echt gaan pendelen? En zou het wegstrepen van de airco op de slaapkamer en terugval naar een duo-split beter zijn met dezelfde opstelling?
Wij zijn ook aan het kijken naar airco; waarbij er eigenlijk 2 wensen zijn, en 1 optioneel:
1. Voornamelijk doel is het verwarmen van de onderverdieping; koelen is handig, maar bijzaak.
2. Koelen van een zolder/2e verdieping; verwarmen is niet nodig. (werkplek; zolder wordt in de zomer 36-38 graden, in de winter 18-20 graden zonder echt stoken)
We wonen in een rijtjeswoning; waarbij de voorkant redelijk smal is (4m), en breed uitloopt (9m). Buitenunit zou aan de achterzijde van de woning geplaatst moeten worden, omdat aan de voorkant gewoon geen ruimte is, ook niet om daar een binnenunit te plaatsen.
Om een leiding naar zolder te krijgen is een redelijke uitdaging met een volledig afgetimmerde zolder, én dat de binnenunit eigenlijk boven het trappengat gewenst is wat aan de andere kant van de woning is tov. waar de binnenunit van de benedenverdieping en buitenunit wenselijk is. Voor zolder gaat moet er wel wat leiding getrokken worden.
[edit] Unit boven trappengat is eigenlijk omdat de zolder afgetimmerd is, en er 2 kamers in gerealiseerd zijn. 1 werk/logeerkamer en 1 game/tv kamer voor de kids. In logeer/werkkamer ophangen is qua leiding niet handig. En deuren staan open in de zomer.
Opties aangeboden:
Optie1:
1. RAS-3M26U2AVG 7,5kW
Optie2:
1. SCM71ZM-S 7,1kW
Optie3:
1. LG MU4R25 7kW
Nu ik heel wat posts heb gelezen in deze topics, ben ik toch wel bang voor pendelen. Op de 1e verdieping wordt niet gestookt, en op zolder eigenlijk ook niet of amper. Er zal voornamelijk in de woonkamer gestookt worden in de winter, en in de zomer zal met name de zolder gekoeld worden om het onder de 30 te krijgen. Slaapkamer voor het slapen gaan (maar ik vermoed dat de zolder unit ook al voldoende zou kunnen zijn om de 1e verdieping te veraangenamen).
Is issue is dat we aan de gevel weinig ruimte hebben, en er werd gewaarschuwd over weerkaatsing van geluid. Dak ligt overigens vol met zonnepanelen. Idee was om de buitenunit links onderaan de gevel te hangen.
:strip_exif()/f/image/USWBEKbGycgvJ5NeRctm7vx4.jpg?f=fotoalbum_large)
Zou het geheel in dit geval echt gaan pendelen? En zou het wegstrepen van de airco op de slaapkamer en terugval naar een duo-split beter zijn met dezelfde opstelling?
[ Voor 3% gewijzigd door Krypt op 14-02-2022 22:23 ]
Persoonlijk zou ik geen unit op de overloop nemen en terug schalen naar een split unit. overloop werkt niet echt goed hele koude gang kamers niet goed gekoeld of je moet altijd alle deuren open laten staan en ventilatoren gaan plaatsen.Krypt schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:29:
Pffft.. Aardig wat doorgelezen, en het spint me allemaal lekker voor de ogen
Opties aangeboden:
Optie1:
1. RAS-3M26U2AVG 7,5kW
Optie2:
1. SCM71ZM-S 7,1kW
Optie3:
1. LG MU4R25 7kW
[Afbeelding]
Als je in het hoekhuis woont, is het niet een optie om hem aan die kant te hangen?
Hi everyone! This is my first message, sorry to write it in English, but I can't write properly Dutch, so I'm just trying my best.
I about a house in the Netherlands of 1959, and got installed 18 solar panels in it for a total of 4.955 KWh per year. Because of this I want to install a heat pump and not use Gas that I can't generate and I am dependant on the price fluctuations
I have no insulation on the walls or roof. I warmed up the house this whole winter using the old CV (+20 years old) and I put the water at a max of 55 C˚. The energy company also says that I use a little bit more energy than an appartment and I have a "2 onder 1 kap"
I wanted to install Air/Water heat pump, but all the installers tell me to first get more isolation, and floor heating.
Floor heating is too expensive so it won’t happen and with the isolation I am scared that the house gets more wet and starts having cold issues.
I am using at the moment LT radiators, but the installers say that it’s not enough (I’m so confused, cause my system of putting 55C˚ seems to be working
)
Because of the moisture I was thinking into Air/Air heat pumps and going fully Airco, and I got an offer with BestAir (they install LG) to get a system for this. It would be 5 inside units and the price would be similar to the Air/Water heat pump (~11.000€) of course the Air/Water has a subsidy of 3.750€ that Air/Air has not.
I have the following questions.
- If I add the insulation and I have the Air/Air system dehumidifying, could I still have mold issues?
- For warm water (shower + cooking) what system is the best (cheap + efficiency) long time any recommendations?
- For heating bathrooms, we got proposed to install an electric towel rack, what are your thoughts?
- Is this system going to be enough to warm up the whole house? And Efficient? They said the machine has a COP of 5
- Is anyone using this in NL as their only way to warm the house? Am I crazy?
For the Air/Water system, should I believe what they are saying, or just assume that because they aren’t taking measures of anything of the house, and just looking they are all just repeating the same “learnt sales speech”? I have an Arduino monitoring the actual water temperature of my boiler every minute, so I know what is going on with the water in my house.
I about a house in the Netherlands of 1959, and got installed 18 solar panels in it for a total of 4.955 KWh per year. Because of this I want to install a heat pump and not use Gas that I can't generate and I am dependant on the price fluctuations
I have no insulation on the walls or roof. I warmed up the house this whole winter using the old CV (+20 years old) and I put the water at a max of 55 C˚. The energy company also says that I use a little bit more energy than an appartment and I have a "2 onder 1 kap"
I wanted to install Air/Water heat pump, but all the installers tell me to first get more isolation, and floor heating.
Floor heating is too expensive so it won’t happen and with the isolation I am scared that the house gets more wet and starts having cold issues.
I am using at the moment LT radiators, but the installers say that it’s not enough (I’m so confused, cause my system of putting 55C˚ seems to be working
Because of the moisture I was thinking into Air/Air heat pumps and going fully Airco, and I got an offer with BestAir (they install LG) to get a system for this. It would be 5 inside units and the price would be similar to the Air/Water heat pump (~11.000€) of course the Air/Water has a subsidy of 3.750€ that Air/Air has not.
I have the following questions.
- If I add the insulation and I have the Air/Air system dehumidifying, could I still have mold issues?
- For warm water (shower + cooking) what system is the best (cheap + efficiency) long time any recommendations?
- For heating bathrooms, we got proposed to install an electric towel rack, what are your thoughts?
- Is this system going to be enough to warm up the whole house? And Efficient? They said the machine has a COP of 5
- Is anyone using this in NL as their only way to warm the house? Am I crazy?
For the Air/Water system, should I believe what they are saying, or just assume that because they aren’t taking measures of anything of the house, and just looking they are all just repeating the same “learnt sales speech”? I have an Arduino monitoring the actual water temperature of my boiler every minute, so I know what is going on with the water in my house.
Rijtjeshuis dus; eigenlijk alleen de achterzijde beschikbaar om iets aan te hangen. En even een regel toegevoegd over overloop/trapgat:medal schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:02:
[...]
Persoonlijk zou ik geen unit op de overloop nemen en terug schalen naar een split unit. overloop werkt niet echt goed hele koude gang kamers niet goed gekoeld of je moet altijd alle deuren open laten staan en ventilatoren gaan plaatsen.
Als je in het hoekhuis woont, is het niet een optie om hem aan die kant te hangen?
Zolder is afgetimmerd met 2 kamers. Werk/logeerkamer en game/tv kamer. In de zomer staan die deuren gewoon open.
[edit]
Volgens mij had je op @loyske gereageerd (gezien de opmerking overloop)
[ Voor 5% gewijzigd door Krypt op 15-02-2022 09:55 ]
Misschien dat ik het ergens gemist heb, maar is er een reden waarom je voor een multi-split gaat in plaats van 2 single splits? Trouwens, als je verbruik nu op een koude dag 10m3 gas is, dan is dat pakweg 90 kWh aan warmte op een dag. Da's over 24u een gemiddeld vermogen van 3,75 kW. Om een idee te geven, onze 2,5 kW Daikin US doet bij -7 nog 3,1 kW, dus je kan wel bedenken dat een 6,8 kW unit zwaar overkill gaat zijn. Voor jouw oppervlakte zou ik wel voor 2 units gaan, om de warmte mooi te verdelen zonder dat de ventilatoren luid worden.M9820441 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:22:
[...]
Dank alvast
Een voordeel wanneer je voor 2 single splits gaat, is dat de defrost cycli meestal niet samen gaan vallen, want de temperatuur stabieler houdt.
Waar woont ge? Voor m’n laatste paar klussen heb ik een ZZPer gebruikt die ergens in regio Alphen ad Rijn zit. Die sluit zonder morren zelfgekochte units aan.Martin7182 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:34:
[...]
Nog niet, ben naarstig op zoek naar een installateur. Montage kan ik zelf (m.u.v. koelleiding aansluiten), maar als ik niemand vind voor alleen inbedrijfstelling dan laat ik alles wel doen.
Since you're reading a Dutch forum, I guess you can understand the language well enough with or without the help of machine translation, so I'll just stick to Dutch for my reply.alevale schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:13:
Hi everyone! This is my first message, sorry to write it in English, but I can't write properly Dutch, so I'm just trying my best.
Houd er rekening mee dat deze winter tot nu toe aardig zacht geweest is. Als je nu al een temperatuur van 55 ºC nodig had, dan gaat dat bij echt koud weer nog wat hoger liggen.alevale schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:13:
Isolatie op zich gaat er niet voor zorgen dat je vochtproblemen krijgt, op voorwaarde dat je niet enkel isoleert, maar ook aan de ventilatie werkt. Oudere huizen hebben vaak "natuurlijke ventilatie" door alle kieren die er zijn. Als die natuurlijke ventilatie wegvalt, dan krijg je vochtproblemen, omdat de lucht in je huis niet meer genoeg ververst wordt.alevale schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:13:
Het enige waar je op moet letten bij na-isoleren is dat er mogelijk koudebruggen zijn, wat wel een probleem kan geven.
Je zou eens bijvoorbeeld bij een buitentemperatuur van -10 moeten kijken welke watertemperatuur (zo constant mogelijk) je nodig hebt om het warm te houden. Dat geeft je een idee of een L/W systeem haalbaar is.alevale schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:13:
I am using at the moment LT radiators, but the installers say that it’s not enough (I’m so confused, cause my system of putting 55C˚ seems to be working)
Als je in de winter niet ventileert, dan kan je vochtproblemen krijgen, want een airco droogt alleen wanneer hij aan het koelen is (of in de stand drogen, maar da's eigenlijk ook een beetje koelen).alevale schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:13:
Warmtepompboiler ofwel een L/W systeem dat ook je sanitair warm water maakt.alevale schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:13:
Je zal eens moeten zien bij welke minimumtemperatuur je nog wil kunnen verwarmen en hoeveel warmtevraag je dan hebt met je bestaande isolatie. Wat je ook in de plaats zet, zal bij die temperatuur dat vermogen moeten kunnen leveren.alevale schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:13:
Als je niet eerst isoleert, zal je zoveel vermogen nodig hebben, dat je een heel dure installatie gaat hebben, die ook nog eens veel gaat verbruiken. Eerst grondig isoleren, ventilatie voorzien, en dan zou ik als ik jou was pas aan een warmtepomp denken.alevale schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:13:
Thanks!medal schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:31:
[...]
Prijs ziet er goed uit.
Vanwaar de keuze om een 3.5 op de overloop te hangen, advies van de installateur of?
3.5 op de overloop is advies van installateur. Dit omdat we daar de 3 slaapkamers, grenzend aan de overloop, mee willen koelen. Te zwaar? Zegt waarschijnlijk te weinig zonder afmetingen he?
Andere partij waar ik nog offerte van krijg, wil daar een 4,2kW Daikin unit hangen.
Verwarming vanaf de overloop zal je waarschijnlijk weinig comfort bieden. Je zult flinke luchtstroming moeten hebben/organiseren om die warme lucht tot tevredenheid in de kamers te ‘duwen’.loyske schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:27:
[...]
Thanks!
3.5 op de overloop is advies van installateur. Dit omdat we daar de 3 slaapkamers, grenzend aan de overloop, mee willen koelen. Te zwaar? Zegt waarschijnlijk te weinig zonder afmetingen he?
Andere partij waar ik nog offerte van krijg, wil daar een 4,2kW Daikin unit hangen.
Bovenstaande situatie werd door alle adviseurs die ik hier heb gehad, bij het koelen al afgeraden.
Bij koelen heb je in de ruimten nog het effect van drogere lucht. Door te koelen krijg je condensatie waardoor een kamer koeler (minder benauwd) aanvoelt zonder dat de kamer echt veel gekoeld wordt.
Voor een vergelijkbaar effect wat je wilt bereiken: Ik zit ivm thuiswerken op de overloop te werken. Om die overloop te verwarmen heb ik de L/L van een slaapkamer aan staan met de deur open, overdag op volle blaas vermogen (stand 5 bij daikin perfera) om de lucht uit de kamer, de overloop op te krijgen.
Gaat prima, maar als je op de kamer zelf zou zijn zou daar het geluid wel hinderlijk zijn en de temperatuur best warm. Dat is ook niet echt efficiënt qua verbruik natuurlijk.
Bij de slaapkamers zal het voornamelijk koelen zijn in de zomer. Verwarmen doen we er eigenlijk niet.Bezzerk schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:31:
[...]
Verwarming vanaf de overloop zal je waarschijnlijk weinig comfort bieden. Je zult flinke luchtstroming moeten hebben/organiseren om die warme lucht tot tevredenheid in de kamers te ‘duwen’.
Bovenstaande situatie werd door alle adviseurs die ik hier heb gehad, bij het koelen al afgeraden.
Bij koelen heb je in de ruimten nog het effect van drogere lucht. Door te koelen krijg je condensatie waardoor een kamer koeler (minder benauwd) aanvoelt zonder dat de kamer echt veel gekoeld wordt.
Voor een vergelijkbaar effect wat je wilt bereiken: Ik zit ivm thuiswerken op de overloop te werken. Om die overloop te verwarmen heb ik de L/L van een slaapkamer aan staan met de deur open, overdag op volle blaas vermogen (stand 5 bij daikin perfera) om de lucht uit de kamer, de overloop op te krijgen.
Gaat prima, maar als je op de kamer zelf zou zijn zou daar het geluid wel hinderlijk zijn en de temperatuur best warm. Dat is ook niet echt efficiënt qua verbruik natuurlijk.
Wil geen unit op de slaapkamer(s).
Regio het Gooi. Ik wil best betalen, maar bij een forse prijs dan ook forse garantie😀Glashelder schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:54:
[...]
Waar woont ge? Voor m’n laatste paar klussen heb ik een ZZPer gebruikt die ergens in regio Alphen ad Rijn zit. Die sluit zonder morren zelfgekochte units aan.
Laat het maar even weten als die ZZPer zin heeft in een klein klusje en het is niet te ver weg👍
Ja je kunt het proberen natuurlijk, maar je moet wel beseffen dat het met gesloten deuren natuurlijk sowieso geen succes is. Hooguit kun je aan het begin van een hittegolf overdag wel een beetje voorkoelen met alle deuren open, maar naarmate de hittegolf vordert verandert je buitenmuur in één grote radiator die de koude lucht binnen een mum van tijd zal hebben verwarmd. Ik zou het niet aanraden.loyske schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:36:
[...]
Bij de slaapkamers zal het voornamelijk koelen zijn in de zomer. Verwarmen doen we er eigenlijk niet.
Wil geen unit op de slaapkamer(s).
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic