Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.338.392 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:12

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Jaspervl schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:15:
[...]

Net even geprobeerd. Het geeft niet af
Wanneer zijn deze geïnstalleerd?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:32
Falcon schreef op zondag 12 december 2021 @ 21:06:
[...]

Wanneer zijn deze geïnstalleerd?
In februari dit jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:12

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik heb sinds aug 2020 een aantal MHI’s draaien en die vertonen dit niet.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Iemand hier met een airco warmtepomp die mindergas.nl gebruikt om zijn verbruik bij te houden?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:03

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

HereIsTom schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:54:
Iemand hier met een airco warmtepomp die mindergas.nl gebruikt om zijn verbruik bij te houden?
Ik was er mee gestart echter vind ik het niet heel bruikbaar doordat de koelperiode het verbruik /graaddag over een jaar nutteloos maakt

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSspike
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:54
Gebruik hier inmiddels mindergas.nl ook voor kWh/graaddag met automatische upload elke nacht van de totaalteller van zowel de L/L WP als de L/W WP bij elkaar opgeteld.

In combinatie met de instelling voor "Verwarming-uit periodes" kan je zelf beslissen of je koelen juist wel of juist niet mee wilt nemen.

Geeft mij meer inzicht in het kWh verbruik van de warmtepompen en het effect van ander stookgedrag. Nu ik meer verwarm met de L/L WP zie ik het aantal kWh/graaddag gestaag dalen. Mijn L/W WP is namelijk een stuk minder efficient.

Techneco Elga 4kW L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 3MXM52N+1xFTXA42AW+2xFTXM20N || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@revolution-nl @PSspike Ik dacht inderdaad ook om de ‘Verwarming-uit-periodes’ te gebruiken voor het koelen in de zomer. Of misschien kun je het ook zo instellen dat koelen als warm tapwater wordt gezien?
Doel is inderdaad om het een beetje te vergelijken met het verbruik van de CV-ketel, die ik al jaren bij houd in mindergas.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:54
Mag ik vragen wat jullie ervaring/mening is m.b.t. onderhoud?

Vorig jaar twee Daikin airco's laten installeren. Binnenunits in de slaap- en woonkamer. Buitenunits staan in mijn achtertuin, gewoon op 1/1,5 meter hoogte, vrij bereikbaar.

Nu kreeg ik een offerte voor onderhoud van beide units voor € 315,- per jaar.
Ik schrok behoorlijk van deze prijs.
Is dit een normale prijs? En is het onderhoud jaarlijks echt nodig? Of zijn er ook zaken die prima zelf te doen zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:29
Vimana schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:58:
Mag ik vragen wat jullie ervaring/mening is m.b.t. onderhoud?

Vorig jaar twee Daikin airco's laten installeren. Binnenunits in de slaap- en woonkamer. Buitenunits staan in mijn achtertuin, gewoon op 1/1,5 meter hoogte, vrij bereikbaar.

Nu kreeg ik een offerte voor onderhoud van beide units voor € 315,- per jaar.
Ik schrok behoorlijk van deze prijs.
Is dit een normale prijs? En is het onderhoud jaarlijks echt nodig? Of zijn er ook zaken die prima zelf te doen zijn?
Allemaal prima zelf te doen. Er is een video van @Notna die de binnenunit helemaal uit elkaar haalt en hoe je het schoon kan maken. Buitenunit stelt nog minder voor. Die kan je zelf afdoen met warm water en het rooster schroef je eraf om de fan enzo schoon te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
@Vimana Waar je rekening mee moet houden is dat installateurs vaak alleen service en garantie geven als je ze daar ook laat onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:50
HereIsTom schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:45:
@Vimana Waar je rekening mee moet houden is dat installateurs vaak alleen service en garantie geven als je ze daar ook laat onderhouden.
Klopt ja, hier een offerte voor 12,50 per maand, inclusief storingsdienst. Hier specifiek naar gevraagd omdat we hem als hoofdverwarming willen gebruiken. Heb even vlug rondgekeken, de grote jongens (Essent) lijken wat duurder en komen voor hetzelfde geld ook minder vaak langs en rekenen extra kosten voor reparaties. Mocht iemand nog een geschikte partij kennen in Gelderland, dan hoor ik het graag _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Ik heb nu toch een paar keer het gas erbij aan gedaan, gewoon voor de extra warmte en om ook boven even de kou (12 graden) eruit te werken, man wat gaat dat hard, echt tijd voor een 2e unit.

Locatie is me alleen nog steeds niet duidelijk, in een kamer of op de gang en laag of hoog (ga ik voornamelijk koelen of verwarmen). Hij zou in het trapgat beneden kunnen aan het plafond en dan gaat de warmte wel naar boven, maar als ik hem gewoon boven hang kan ik er ook mee verkoelen in de zomer.

Hou ik alleen een koude gang/trapgat over, maarja... boeit dat.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:47

mb1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0uojRkGtS1w-l5MfkfXjC2QMUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ESkJEHGa3yc1eQpXYgCkESjh.jpg?f=fotoalbum_large

Hier hebben we dat als volgt opgelost:
In de winterperiode een gordijn voor de trap naar zolder, dit voorkomt dat de zolder de warmste ruimte van het huis wordt ;)
In de winterperiode koelt de hal beneden bij de voordeur behoorlijk af , maar dat lossen we op door als overdag iedereen aan het werk / school is, de deur van de woonkamer open te laten en de unit beneden flink aan te zetten dan pakt deze de hal ook mooi mee.
In de zomer koelen we met de unit op de 1e verdieping ook de hal op de begane grond mee maar dat is geen probleem voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Denk als ik er eentje bij neem heb ook maar gewoon boven hang, het kan in de zomer beneden al 40 graden worden, daarom heb ik ook een airco genomen destijds. Dat ik er nu ook goedkoop mee kan verwarmen is een gelukje in deze tijden.

Dacht als het deze zomer weer te gek wordt ga ik wel beneden slapen, maar deze zomer de airco niet echt nodig gehad, maar het kan boven echt flink warm worden. Wil eventueel nog het trapgat afsluiten zodat de ruimte kleiner wordt. Zal eens een keer een 3d tekening maken, beneden heb ik al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-05 10:28
@JDx is het een optie om de isolatie te verbeteren ? Misschien levert dat meer op ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Plenkske schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:04:
@JDx is het een optie om de isolatie te verbeteren ? Misschien levert dat meer op ?
Dat is al maximaal gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:32
Jaspervl schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:31:
[...]

Ik vroeg me af, is de bruine verkleuring normaal?
[Afbeelding]
De reactie van de installateur is dat deze kleur ontstaat bij het persen van de verdamper en het solderen van de koperen pijpjes, en het normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:57
Het plan: (bij-)verwarming woonkamer, ca 125 m3, koelen niet primair en (bij-)verwarming werkkamer ca 35 m3, koelen ‘s zomers essentieel (plat dak op zuidwesten)

Aanbieding 1
1 Panasonic CS-TZ42WKEW wandmodel binnen unit voor de woonkamer
1 Panasonic CS-TZ20WKEW wandmodel binnen unit voor de slaapkamer
1 Panasonic CU-2Z50TBE Multi-split buiten unit met een koelvermogen van 5,0 kW

Aanbieding 2
1 MHI 3,5 kW binnen unit voor de woonkamer
1 MHI 2,0 kW binnenunit voor de werkkamer
1 MHI 5,0 kW buitenunit.

Montage wijze is vrijwel identiek. Typenummers van de MHI’s heb ik helaas niet gekregen.prijsverschil is ca €300,- in het voordeel van Panasonic, deze leverancier geeft mij een beter gevoel. Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:12
BGFG schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:44:

Montage wijze is vrijwel identiek. Typenummers van de MHI’s heb ik helaas niet gekregen.prijsverschil is ca €300,- in het voordeel van Panasonic, deze leverancier geeft mij een beter gevoel. Wat is wijsheid?
Zonder typenummers weet je niet wat je krijgt, ook MHI heeft een goedkope instaplijn en betere premium modellenreeksen dus wat koop je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
ASW1 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 22:16:
[...]

Zonder typenummers weet je niet wat je krijgt, ook MHI heeft een goedkope instaplijn en betere premium modellenreeksen dus wat koop je dan?
Ja dat weet ik. Ik heb gevraagd naar typenummers, tot heden vergeefs. Dat zegt misschien al genoeg. Wat vinden jullie van die Panasonics in vergelijk met, laten we uitgaan, de MHI instap lijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
@BGFG Ik zou meer offertes opvragen en kijken of het niet te kleine, eenmans zaken zijn. En MHI lijkt me beter dan Panasonic, maar het ligt aan welk type.
Wij hebben 5 offertes opgevraagd, deze dacht het beste mee en is ook geen kleintje en ook een mooie prijs; https://www.lti-bv.nl/contact/
Wij hebben uiteindelijk in overleg gekozen voor de MHI SRK/SRC35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik heb al een serieuze Daikin, die je ook moet laten installeren enzo (gelukkig werkt mijn ma bij een installateur), maar heb je voor een klein achterkamertje ook kleine kant en klare kitjes?

Ik weet dat je een een monoblock zelf kan installeren, maar dan ben ik net zo duur uit als een Daikin, ik bedoel meer een split unit die al aan elkaar zit zeg maar een a la Gamma/Kwantum dingetje :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
JDx schreef op woensdag 15 december 2021 @ 07:21:
Ik heb al een serieuze Daikin, die je ook moet laten installeren enzo (gelukkig werkt mijn ma bij een installateur), maar heb je voor een klein achterkamertje ook kleine kant en klare kitjes?

Ik weet dat je een een monoblock zelf kan installeren, maar dan ben ik net zo duur uit als een Daikin, ik bedoel meer een split unit die al aan elkaar zit zeg maar een a la Gamma/Kwantum dingetje :9
Vroeger had je die wel, met snelkoppelingen, maar volgens mij bestaan die al een tijdje niet meer (meen dat het niet meer mag).

Sowieso halen die dingen de rendementen van je Daikin niet.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Glashelder schreef op woensdag 15 december 2021 @ 08:48:
[...]

Vroeger had je die wel, met snelkoppelingen, maar volgens mij bestaan die al een tijdje niet meer (meen dat het niet meer mag).

Sowieso halen die dingen de rendementen van je Daikin niet.
Nee, maar dat hoeft ook niet, gewoon voor in een kamertje die af en toe even aan kan zodat het niet ijskoud is, maar dan kan een elektrisch kacheltje ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 11:44
Volgens mij zijn die split units met snelkoppeling in Belgie nog wel te koop voor particulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:08
Die zijn ook nog steeds te koop bij bijvoorbeeld de Praxis. Maar dan betaal je echt de hoofdprijs voor een unit die nergens in uitblinkt. In dat geval kan je beter voor minder dan 700 euro een split kopen en die laten installeren door een installateur, dan ben je nog goedkoper uit.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Headshot_NL schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:22:
Die zijn ook nog steeds te koop bij bijvoorbeeld de Praxis. Maar dan betaal je echt de hoofdprijs voor een unit die nergens in uitblinkt. In dat geval kan je beter voor minder dan 700 euro een split kopen en die laten installeren door een installateur, dan ben je nog goedkoper uit.
Weet je dat zeker? Volgens mij mogen winkels zoals Praxis alleen units met installatie verkopen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:08
Glashelder schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:12:
[...]

Weet je dat zeker? Volgens mij mogen winkels zoals Praxis alleen units met installatie verkopen.
Ik zag ze een maand of 2/3 geleden nog staan bij de Praxis. Ook bij de Gamma staat een demomodel bij de ingang. In de zomer kon die nog gewoon gekocht worden zonder installatie. Ik ken iemand die in de zomer last-minute een airco zocht en die daar heeft gekocht en zelf heeft geïnstalleerd.
Voor zover ik weet zijn het de Qlima airco's (met die snelkoppelingen) die online ook gewoon verkrijgbaar zijn.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:58
Als ik goed ben geïnformeerd mag het volgens de wet niet. De handling valt onder een milieudelict.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:06
Vroeger had je die wel, ik meen van Chigo en/of Tristar. Inclusief instructiefilmpje waarbij je het ventiel op de buitenunit open moest draaien, een paar seconden moest laten sissen om de 'lucht' (koelmiddel dus :X) eruit te laten en dan de boel definitief moest vastdraaien. De overlengte aan opgerolde koelleiding pleurde je dan achter de buitenunit neer enzo 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 15-12-2021 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:17
Momenteel ben ik me aan het oriënteren voor het plaatsen van een L/W warmtepomp of meerdere L/L warmtepompen, het uiteindelijke doel is dan ook het opzeggen van het gas.

Nu had ik met de installateur van mijn huidige airco's een discussie en hij zei:
Omdat de capaciteit bij airco’s bij een buitentemperatuur lager als 0 graden afneemt. Bij -15 graden is het rendement helemaal weg en zullen deze bijna geen warmte meer kunnen afgeven. En bij temperaturen beneden 0 graden heb je juist meer capaciteit nodig.
Zijn er ervaringsdeskundigen die dit kunnen beamen of is dit niet (helemaal) waar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:50
wicked_fool schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:27:
Zijn er ervaringsdeskundigen die dit kunnen beamen of is dit niet (helemaal) waar?
Hangt van merk en type af. Zoek eens wat technische documentatie van de units die je op het oog hebt op, en oordeel zelf.
Mitsubishi (Electric) heeft units die speciaal geschikt zijn om ook bij -10 nog genoeg warmteopbrengst te hebben. Dat zijn de typen eindigend op HZ. Zo haalt bijv. de MXZ-2E53VAHZ tot -16 nog zijn nominale capaciteit. Als ik mijn huis volledig met L/L zou moeten verwarmen had ik er eentje uit die serie gekocht.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 15-12-2021 15:48 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-05 11:18
Momenteel ben ik me aan het oriënteren voor het plaatsen van een L/W warmtepomp of meerdere L/L warmtepompen, het uiteindelijke doel is dan ook het opzeggen van het gas.

Nu had ik met de installateur van mijn huidige airco's een discussie en hij zei:

[...]

Het rendement van een airco hangt natuurlijk af van merk en kwaliteit enzo, maar het rendement zakt inderdaad flink in elkaar des te kouder het wordt. De A-merken die je hier veel voorbij ziet komen zullen nog prima werk verrichten bij -15 (hebben velen van ons ook ondervonden vorige winter), maar dat gaat wel gepaard met een flink hoger energieverbruik. De installatie moet veeeel harder werken om de zelfde hoeveelheid warmte naar binnen te pompen, en waar de verwarming normaal op 400 watt pruttelt kan hij bij -15 misschien wel 3x zoveel verbruiken.

Onder de -15 zal hij ook nog wel werken, maar het rendement is dan zo ver gezakt dat het tegen dat punt waarschijnlijk goedkoper wordt om op gas te stoken (bij normale prijzen dan :D ). Denk dat dat meer is wat je installateur bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:05
@wicked_fool

Kwestie van de juiste uitzoeken. De betere doen het vaak prima tot -10 / -15. Deze heb ik: https://www.eurovent-cert...%5B0%5D=MU#access-results

In de uitgebreide specs / combination table staat 4.24 kW met binnen 3 units aan op -15 graden en binnen 20 graden.

Daikin / Mitsubishi doen daar zeker niet voor onder en sommige hebben nog nordic modellen die verder gaan.

[edit] En dit is een doodgewone LG Multi. Op -15 is opgenomen vermogen op max 1.29 kW, COP van 3.3. Dat is 6.3 cent (op 21/kWh delen door 3.3) per kWh thermisch, vs 10 cent voor gas (0.80/m3, goed voor 8 kWh warmte).

[ Voor 17% gewijzigd door w00key op 15-12-2021 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
@Andrehj @TigerXtrm @w00key Bedankt voor jullie antwoorden. Momenteel heb ik 2 airco's hangen (1 op zolder en 1 in de woonkamer). Beide zijn single splits van het type RAS-B16J2KVG-E.

https://www.eurovent-cert...ipant/model/show/10052722

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
HereIsTom schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 22:33:
@BGFG Ik zou meer offertes opvragen en kijken of het niet te kleine, eenmans zaken zijn. En MHI lijkt me beter dan Panasonic, maar het ligt aan welk type.
Wij hebben 5 offertes opgevraagd, deze dacht het beste mee en is ook geen kleintje en ook een mooie prijs; https://www.lti-bv.nl/contact/
Wij hebben uiteindelijk in overleg gekozen voor de MHI SRK/SRC35ZS-W
@ASW1 ,@HereIsTom : dank voor jullie reactie. Ik heb wel een goed gevoel bij MHI, maar niet bij de installateurs hier in de buurt die dit leveren. De Panasonic wordt geleverd door een kleiner bedrijf, waarbij ik een goed gevoel heb. Zij zijn enthousiast over Panasonic, maar hebben ook andere goedkopere merken. Iemand van de andere ervaringsdeskundigen nog een generieke mening hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
TigerXtrm schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:41:
Onder de -15 zal hij ook nog wel werken, maar het rendement is dan zo ver gezakt dat het tegen dat punt waarschijnlijk goedkoper wordt om op gas te stoken (bij normale prijzen dan :D ). Denk dat dat meer is wat je installateur bedoelde.
Bij bijna alle moderne (A+++ R32) airco's moet je echt onder de -10 gaan voor je dat punt bereikt hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-05 11:18
Wilke schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:03:
[...]

Bij bijna alle moderne (A+++ R32) airco's moet je echt onder de -10 gaan voor je dat punt bereikt hoor.
Daarom zei ik ook -15 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom

[...]

Ligt ook aan de isolatie van je huis! Hoeveel gas ben je nu kwijt? Bij -15° is het rendement van een CV ketel ook heel veel lager!
En een L/W warmtepomp kost ook veel meer energie bij -15°.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
HereIsTom schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:52:
[...]

Ligt ook aan de isolatie van je huis! Hoeveel gas ben je nu kwijt? Bij -15° is het rendement van een CV ketel ook heel veel lager!
Dat is niet zo, het rendement van een CV ketel blijft vrijwel gelijk ongeacht de buitentemperatuur.
Een warmtepomp die gebruik maakt van buitenlucht gaat wel degelijk meer verbruiken naarmate het kouder wordt om dezelfde hoeveelheid warmte te produceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
ASW1 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:02:
[...]

Dat is niet zo, het rendement van een CV ketel blijft vrijwel gelijk ongeacht de buitentemperatuur.
Een warmtepomp die gebruik maakt van buitenlucht gaat wel degelijk meer verbruiken naarmate het kouder wordt om dezelfde hoeveelheid warmte te produceren.
De buitenlucht wordt kouder (HR-CV zuigt altijd buitenlucht aan) en de temperaturen die behaald moeten worden worden doorgaans hoger. Nu is dat laatste niet zo van invloed bij een CV ketel, maar als de aanvoer heter wordt wordt doorgaans de retour ook warmer en dát is wel killing voor het rendement van je CV.

Ik denk dat je best kan stellen dat het rendement van een CV daalt als het erg koud is.

[ Voor 6% gewijzigd door Glashelder op 15-12-2021 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
ASW1 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:02:
[...]

Waarom verbruikt een CV ketel dan meer gas bij -15° dan bij +5°?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Welnee, invloed van de aanzuigtemperatuur van de verbrandingslucht is echt heel weinig, mogelijk gaat je ketel wel moduleren naar een wat hogere temperatuur om het bij te benen maar dat is alleen wanneer je te weinig afgiftecapaciteit hebt en zelfs dan is het de vraag of je boven de temperatuur komt waarbij rookgas niet meer condenseert, en zelfs al zou dat gebeuren dan heb je misschien 10 hooguit 15 procent extra verbruik.

Nee dan een warmtepomp met buitenlucht die verbruikt bij -15 rustig het dubbele dan bij boven het vriespunt, dat is echt een hele andere orde van grootte.

En dat je sowieso veel meer warmte nodig hebt bij -15 komt er dan nog bovenop, maar dat geldt voor elke manier van verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
HereIsTom schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:18:
[...]

Waarom verbruikt een CV ketel dan meer gas bij -15° dan bij +5°?
Om dezelfde reden dat hij minder gas gebruikt bij +25° dan bij +5°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Ok maar heb hier ook een installateur gehad die ook vertelde dat verwarmen met een airco veel energie kost als het vriest, en dat verwarmen veel zuiniger is met een CV ketel omdat die een beter rendement heeft.
Maar in februari bij -15° verbruikte mijn HR CV ketel die goed is ingeregeld toch ook 3x zoveel gas.
Dan ben ik met een Airco die 3x zoveel stroom verbruikt toch niet duurder uit?

[ Voor 11% gewijzigd door HereIsTom op 15-12-2021 22:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
HereIsTom schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:27:
Ok maar heb hier ook een installateur gehad die ook vertelde dat verwarmen met een airco veel energie kost als het vriest, en dat verwarmen veel zuiniger is met een CV ketel omdat die een beter rendement heeft.
Maar in februari bij -15° verbruikte mijn HR CV ketel die goed is ingeregeld toch ook 3x zoveel gas.
Dan ben ik met een Airco die 3x zoveel stroom verbruikt toch niet duurder uit?
Je moet onderscheid maken tussen verbruik in absolute en relatieve zin.
In absolute zin geldt dat een woning meer energie nodig heeft op op temperatuur te blijven naarmate het kouder wordt. Dat is onafhankelijk van de verwarmingsbron, naarmate het kouder is moet je harder stoken.

Daarnaast heb je de efficiëntie van de specifieke verwarmingsbron; bij een CV ketel blijft die vrijwel gelijk onafhankelijk van de buitentemperatuur, maar wanneer je de warmte aan de buitenlucht wilt onttrekken zoals met een warmtepomp kost dat voor dezelfde warmteproductie meer energie naarmate die buitenlucht kouder is.

Met een efficiënte A-merk airco (en de huidige gasprijzen) hoef je je daar niet zo'n zorgen om te maken, het break-even punt waarbij het kostentechnisch niet uit maakt of je met gas of airco stookt ligt echt heel laag, ergens tussen -10 en -15 vermoed ik.

Bij temperaturen lager dan -15 werkt de gemiddelde airco niet meer die produceert dan nauwelijks nog warmte, maar dat is weer een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17:42
Gas bij lage temp. neemt minder volume in. Hiervoor (temp verschillen, gem grondtemperatuur op 60 cm diepte) corrigeert het energiebedrijf de hh gas middels de correctie factor. (Formule van Boyle) . Voor kv zit dit in de prijs verwerkt. Niet te verwarren met de correctie factor op de nota voor de calorische waarde verschillen. Maw zal bij benadering de hh gas die een ketel gebruikt (in rekening gebracht wordt) gelijk zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door fmrama op 15-12-2021 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:53
@HereIsTom De installateur bedoelt dat een warmtepomp op buitenlucht een lager rendement heeft bij koud weer (dan bij warm weer).

Wat hij er niet gemeld heeft is dat zelfs bij -10 graden een warmte pomp nog ongeveer 200% rendement heeft en een gasketel ca. 100%.
en jaargemiddeld zit de warmtepomp op 400% en de gasketel op 100%

Ondertussen zijn de warmtepomp bezitters, mits de wp goed ingeregeld en ze geen poot is uitgedraaid bij installatie, goedkoper uit :)

nb. zeker met de aangepaste energiebelasting per 1/1/2022

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik zou er dus boven 1 bij willen, maar twijfel slaapkamer of hal, de 2 kamers met X staan leeg, maar was ooit mijn werk/gameroom, zit nu beneden omdat ik hier ook de warmtepomp heb en boven alleen radiatoren.

Als ik het in de slaapkamer doe kan ik er maar in 1 kamer echt vol gebruik van maken, in de hal weer half/half, ook zou het nog beneden in het trapgat kunnen en de warmte naar boven laten stijgen, maar dan kan ik er weer niet meer koelen in de zomer.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wTokTc7.png

De kamer X rechtsachter is bijna altijd dicht, is meer een kast/rommelhok/washok.

Zou het werken als ik alle deuren dicht laat behalve die van de kamer links en de slaapkamer en de airco in de hal hang? Of zou er teveel kou uit de gang beneden komen, daar zit de voordeur en helemaal geen verwarming.

[ Voor 22% gewijzigd door JDx op 15-12-2021 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-05 21:10
Lucht heeft een warmte capaciteit van 710 J/kg*K.
Om 1 m3 Aardgas te verbranden heb je 4.255 kg lucht nodig.

Dus per oC bevat de hoeveelheid lucht om 1 m3 Aardgas te verbranden 3021.35 J aan energie.
Het verschil in energie tussen buitenlucht van -15oC en 20oC is dus 35oC*3021.35 J/oC = 0.105747 MJ = 0.02937 kWh.
Met een HR ketel die netjes zijn 107% onderwaarde haalt heb je 9.41 kWh warmte uit 1 m3 Aardgas, het verschil in energie dat de buitenlucht bevat die je voor verbranding gebruikt van 1 m3 Aardgas is dus 100* (0.02937 kWh/9.41 kWh) = 0.312 % van de warmte die de ketel leverd, ik denk niet dat je daar veel van gaat merken.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:53

Gerco-M

mijn tornado res.

JDx schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:08:
Ik zou er dus boven 1 bij willen, maar twijfel slaapkamer of hal, de 2 kamers met X staan leeg, maar was ooit mijn werk/gameroom, zit nu beneden omdat ik hier ook de warmtepomp heb en boven alleen radiatoren.

Als ik het in de slaapkamer doe kan ik er maar in 1 kamer echt vol gebruik van maken, in de hal weer half/half, ook zou het nog beneden in het trapgat kunnen en de warmte naar boven laten stijgen, maar dan kan ik er weer niet meer koelen in de zomer.

[Afbeelding]

De kamer X rechtsachter is bijna altijd dicht, is meer een kast/rommelhok/washok.

Zou het werken als ik alle deuren dicht laat behalve die van de kamer links en de slaapkamer en de airco in de hal hang? Of zou er teveel kou uit de gang beneden komen, daar zit de voordeur en helemaal geen verwarming.
Als ik zou moeten kiezen tussen de slaapkamer of de hal, zou ik de gameroom doen. Daar kan je dan weer met veel plezier gebruik van maken, en met wat deuren open lekt er genoeg warmte naar de slaapkamer om daar te slapen. En de hal dan ook zowiezo, maar ja hoe warm moet een hal zijn. Tweede optie is inderdaad de hal.

Ik hoor het weinig genoemd in dit topic, maar een net formaat plafondventilator doet wonderen om warmte of koud van een ruimte naar de hal / andere kamers te brengen. Wij doen hier tegenwoordig de slaapkamer op laagste setpoint mogelijk met 18C en dan plafondventilator in de slaapkamer aan, en deur open, en onze hal is zeer behaaglijk warm. Het kantoor ernaast heeft setpoint 24, werkelijk 25 en daarvan lekt vast ook wel iets warmte naar de hal maar niet veel. Om zo meerdere ruimtes te verwarmen werkt goed na een paar uur maar je kan niet verwachten dat het dan binnen korte tijd overal op temperatuur is, zoals het zou zijn als de unit in dezelfde ruimte zit. Maar voor lekker de unit laten moduleren gedurende de dag gaat het perfect.

Dus als je in die gameroom ook een plafond ventilator installeerd en dan deur open krijg je denk ik echt genoeg warmte naar de andere kamers / hal wanneer nodig. Het zijn ook geen grote kamers volgens mij, en met wat geluk is de isolatie ook redelijk goed. Maar je zou natuurlijk ook een unit in de hal kunnen hangen en dan daar een plafond ventilator monteren, dan heb je zeker meer “centrale verwarming”.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• JDx

JDx

Ben ik ^

Het is overigens wel dat die slaapkamer op het zuiden zit en hoewel er wel hr++ glas in zit wordt het gewoon bloedheet daar in de zomer, maar je wil ook niet dat ding in de slaapkamer terwijl je de hele dag in je gameroom zit inderdaad, lastig lastig.

Ook nog een overweging is om de ruimte kleiner te maken door het trapgat dicht te maken, dus met een deur, boven of onderaan, nu is het 1 tochtgang vanaf de voordeur door de gang via het trapgat naar boven.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:53

Gerco-M

mijn tornado res.

JDx schreef op donderdag 16 december 2021 @ 01:18:
Het is overigens wel dat die slaapkamer op het zuiden zit en hoewel er wel hr++ glas in zit wordt het gewoon bloedheet daar in de zomer, maar je wil ook niet dat ding in de slaapkamer terwijl je de hele dag in je gameroom zit inderdaad, lastig lastig.

Ook nog een overweging is om de ruimte kleiner te maken door het trapgat dicht te maken, dus met een deur, boven of onderaan, nu is het 1 tochtgang vanaf de voordeur door de gang via het trapgat naar boven.
Ja dat een beetje dichtmaken is zowiezo een goed idee!
Anders schiet het kwa hal verwarmen ook niet erg op.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• JDx

JDx

Ben ik ^

Idd, heb ook nog een balk in het midden omdat het een draagmuur is van rechts naar links, dacht misschien kan ie daar aan, maar dat is weer net te klein.

Die dingen moeten aan de bovenkant ook nog een stukje ruimte over hebben. Als ik het serieus aan ga pakken dan gaat het trapgat boven of onder gewoon dicht.

Ben mn ma al een beetje aan het pushen om nog een keer familiekorting te regelen met als reden dat ik die kosten er zo uit heb hehe. Op dit moment zou een hogere gasprijs alleen maar mooi zijn als excuus.

• mb1

mb1

PentaClover schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:14:

Dus per oC bevat de hoeveelheid lucht om 1 m3 Aardgas te verbranden 3021.35 J aan energie.
Het verschil in energie tussen buitenlucht van -15oC en 20oC is dus 35oC*3021.35 J/oC = 0.105747 MJ = 0.02937 kWh.
Met een HR ketel die netjes zijn 107% onderwaarde haalt heb je 9.41 kWh warmte uit 1 m3 Aardgas, het verschil in energie dat de buitenlucht bevat die je voor verbranding gebruikt van 1 m3 Aardgas is dus 100* (0.02937 kWh/9.41 kWh) = 0.312 % van de warmte die de ketel leverd, ik denk niet dat je daar veel van gaat merken.
Vuistregel is dat elke 20 graden temperatuur verhoging van de verbrandingslucht 1% rendementsverbetering geeft. Het verschil tussen een extreme winter en een super zomer is dus nog geen 3%.

• PentaClover
mb1 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 07:53:
[...]
Vuistregel is dat elke 20 graden temperatuur verhoging van de verbrandingslucht 1% rendementsverbetering geeft. Het verschil tussen een extreme winter en een super zomer is dus nog geen 3%.
Volgens mij is de vuistregel dat elke 20oC daling van de rookgas temperatuur bij de verbranding van aardgas 1% rendement winst geeft, dat is iets anders.

[ Voor 3% gewijzigd door PentaClover op 16-12-2021 08:59 ]

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• wicked_fool
HereIsTom schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:52:
[...]

En een L/W warmtepomp kost ook veel meer energie bij -15°.
De woning is gebouwd in 2007, hierna is er niets extra's gedaan aan isolatie. Volgens mij is het huis goed geisoleerd, al verlies ik best wel wat warmte bij de voordeur, de grote raampartijen in de woonkamer en door de open trap in de hal (die doorloopt tot de tweede etage).

Voor dit jaar zit ik tot nu toe op een verbruik van 1431m3, gisteren heb ik 5,6m3 verbruikt. Ik verwarm alleen de begane grond en de badkamer (tussen bepaalde tijden). De CV is ook uit het bouwjaar en ik heb me laten vertellen dat het kwalitatief niet de beste CV is (Remeha Avanta CW4).

Zijn er trouwens mensen die goede ervaringen hebben met L/L warmtepomp installateurs in de regio (Midden-)Limburg?

• mb1

mb1

PentaClover schreef op donderdag 16 december 2021 @ 08:57:
[...]

Volgens mij is de vuistregel dat elke 20oC daling van de rookgas temperatuur bij de verbranding van aardgas 1% rendement winst geeft, dat is iets anders.
De formule van Siegert voor berekening van het schoorsteen verlies (voor Groningen aardgas) is als volgt:

Schoorsteen verlies in %= (0,00914 / 0,677x(21-O2 percentage in rookgassen)) x (Trookgas-Tverbrandingslucht)

Je ziet in deze formule dat bij het verschil tussen Trookgas en Tverbrandingslucht het niet uitmaakt of de rookgassen afkoelen of dat de verbrandingslucht opwarmt ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/us_VLn2Oj3KoYZOJveSAd7L6T10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ibOUYVYpstYpdg6tPrUM6YwS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkV6
  • Laatst online: 20:51
Mijn Daikin 7.2kW unit trekt gemiddeld 1kW elektrisch met buiten 5..10 graden. Vorig jaar bij -5 zat dat meestal op de 2.5kW het maximum vermogen.
Het COP zal onder de 2 zijn gedaald jammer dan voor die paar dagen per jaar. Het weegt ruimschoots op tegen het niet hebben van gas.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

• HereIsTom
wicked_fool schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:01:
[...]

De woning is gebouwd in 2007, hierna is er niets extra's gedaan aan isolatie. Volgens mij is het huis goed geisoleerd, al verlies ik best wel wat warmte bij de voordeur, de grote raampartijen in de woonkamer en door de open trap in de hal (die doorloopt tot de tweede etage).

Voor dit jaar zit ik tot nu toe op een verbruik van 1431m3, gisteren heb ik 5,6m3 verbruikt. Ik verwarm alleen de begane grond en de badkamer (tussen bepaalde tijden). De CV is ook uit het bouwjaar en ik heb me laten vertellen dat het kwalitatief niet de beste CV is (Remeha Avanta CW4).

Zijn er trouwens mensen die goede ervaringen hebben met L/L warmtepomp installateurs in de regio (Midden-)Limburg?
Veel warmteverlies kan wel nadelig zijn. Bij ons is het de laatste weken in de nacht maar 2° als verwarming (10 uur) uit staat.
Ik heb wel eens gelezen dat je het gasverbruik maal 2 moet doen voor het verbruik van de Airco warmtepomp, maar daar kunnen anderen hier die al langer een Airco voor verwarming gebruiken vast meer over vertellen.
Bij andere warmtepompen zoals L/W zou het zelfs naar 4x het gasverbruik gaan.

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:36
Ik heb hier op kantoor nu zowel traditioneel een radiator (Propaan CV) als sinds dit jaar een lucht/lucht pomp. Tevens ruim voldoende zonnepanelen.
Wat ik me nu afvraag: indien de buitentemperatuur echt onder de 0 graden gaat, is puur luchtverwarming nog steeds rendabel of komt er een moment dat bijstoken mbv de CV slimmer is?

• BarryH
@HereIsTom het x2 voor verwarming met lage temperatuur (zoals lucht lucht) en x4 voor sanitair warm water (60 graden)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
the noise schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:15:
Ik heb hier op kantoor nu zowel traditioneel een radiator (Propaan CV) als sinds dit jaar een lucht/lucht pomp. Tevens ruim voldoende zonnepanelen.
Wat ik me nu afvraag: indien de buitentemperatuur echt onder de 0 graden gaat, is puur luchtverwarming nog steeds rendabel of komt er een moment dat bijstoken mbv de CV slimmer is?
Als je CV propaan gestookt is dan komt het moment dat met CV stoken slimmer is nooit.

Met een goede L/L ligt dat omslagpunt al behoorlijk laag maar dat is gebaseerd op gas van het gasnet. Propaan is volgens mij nog stukken duurder?

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:36
Glashelder schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:22:
[...]

Als je CV propaan gestookt is dan komt het moment dat met CV stoken slimmer is nooit.

Met een goede L/L ligt dat omslagpunt al behoorlijk laag maar dat is gebaseerd op gas van het gasnet. Propaan is volgens mij nog stukken duurder?
Propaan is wat duurder ja. In ons geval tussen de 200-300 Euro/jaar. Geen keuze eigenlijk hier met lekker 'buiten' wonen.
Wel heb ik de buitenunit op een soort hooizolder staan, een soort kapschuur idee omgebouwd (beneden leef/kantoorruimte en de 1e verdieping wat nu een opslagruimte is) zodat die unit een soort van 'binnen staat' zeg maar.

• PentaClover
mb1 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:54:
[...]
De formule van Siegert voor berekening van het schoorsteen verlies (voor Groningen aardgas) is als volgt:

Schoorsteen verlies in %= (0,00914 / 0,677x(21-O2 percentage in rookgassen)) x (Trookgas-Tverbrandingslucht)

Je ziet in deze formule dat bij het verschil tussen Trookgas en Tverbrandingslucht het niet uitmaakt of de rookgassen afkoelen of dat de verbrandingslucht opwarmt ;)
Weer wat geleerd :)

Volgens mij gaat die empirisch bepaalde formule uit van de temperatuur van de verbrandingslucht die brander ingaat, dat is niet gelijk aan de buitenlucht temperatuur, deze wordt enigzins voorverwarmd door de rookgassen die de de schoorsteen verlaten bij onze HR ketels van tegenwoordig.

Weet je trouwens ook waarom de temperatuur van de aangevoerde lucht net zo zwaar meeteld als die van de verbrandingsgassen in die formule, op basis van de energie inhoud zou je het niet verwachten, dus als dit effect zo gemeten is, dan is natuurlijk de vraag waarom is dat zo en onder welke omstandigheden klopt de formule ?

Ik kan me zo voorstellen dat koudere lucht van het zelfde volume een grotere massastroom aan zuurstof en stikstof heeft, en dat je zonder een variabele mix regeling, die je alleen in de duurdere CV ketels vind, te veel zuurtof en stikstof in het gas/lucht mengsel hebt waardoor er ook via die weg meer warmte de schoorsteen verlaat, zou het zo iets zijn ?

Daarnaast zullen luchtdruk en luchtvochtigheid ook een invloed hebben op de totale massa stroom in zijn algemeenheid en de O2 massa stroom in het bijzonder, zouden die effecten dan ook via de verbrandingslucht temperatuur in de formule verdisconteerd zijn ?

• mb1

mb1

De formule houd rekening met het zuurstof percentage in de rookgassen.
21% is afgerond het percentage zuurstof in onze atmosfeer hier haal je dus het gemeten percentage in de rookgassen vanaf volgens de formule van Siegert. Bij stochiometrische verbranding is het resterende percentage 0% alle zuurstof is gebruikt in het verbrandingsproces.
In de praktijk zal dit zo ongeveer tussen de 0,8% (industriële installaties met zuurstoftrim regeling) en de 8% zijn (installatie op deellast).

Voorverwarmen van de verbrandingslucht vind bij concentrische pijp waar de rookgasafvoer binnen in de verbrandingslucht toevoer zit inderdaad plaats.
Ook zijn veel omkastingen van ketels luchtomspoeld zodat alle stralingsverliezen van de warmtewisselaar ed. de verbrandingslucht voorverwarmd,

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:47
PentaClover schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:14:

kantekening dat 107% rendement vrijwel nooit haalbaar is in praktijk.
Ik heb zelf ook vloerverwarming en HRe 107% ketel maar blijf steken rond 95%, in praktijk halen meeste niet meer dan 90% max.

Retourtemp is gewoon niet lager te krijgen of ik moet radiatoren/leidingen op buiten hangen of nutteloze ruimtes gaan bij verwarmen waar wij nooit zijn, echter dit is jezelf voor de gek houden.

Meeste ketels kunnen niet laag genoeg moduleren ze zijn simpelweg te zwaar, ik heb niks aan 8.7 kwh warmte als ik maar 3 of nog minder nodig heb ofwel hier is het altijd een pendelfeestje.

De warmtepomp draait hier wel prima gezien deze laag genoeg kan moduleren en een constante stroom warmte leveren.

1m3 gas = 8 Kw is zeer realistisch in praktijk als veilige marge.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 16-12-2021 18:27 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venzi
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:31
Kleine gebruikersvraag;

Recent dus een SRK50 geplaatst in mijn woonkamer om te verwarmen. Ik lees hier dus allemaal mooie berichten over het zuinig op een paar 100watt draaien van de unit.

Hoe krijg ik de airco zo efficiënt mogelijk aan het verwarmen? Ik heb hem nu gewoon op "heat" staan. Temp op 30 en fan handmatig op standje 4 ( hoogste stand ). Verbruik is gewoon 2000watt op deze manier.

Ik wil mijn huiskamer graag op 22/23 graden hebben maar krijg het niet voor elkaar als ik bijvoorbeeld fantilator stand 1 of 2 gebruik.

Als ik de temperatuur naar beneden zet ( 24/25 )heb ik het idee dat de unit minder warme lucht blaast?

Wie goed tegen kou kan heeft lang zomer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

mr_evil08 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 18:23:
[...]

kantekening dat 107% rendement vrijwel nooit haalbaar is in praktijk.
Ik heb zelf ook vloerverwarming en HRe 107% ketel maar blijf steken rond 95%, in praktijk halen meeste niet meer dan 90% max.

Retourtemp is gewoon niet lager te krijgen of ik moet radiatoren/leidingen op buiten hangen of nutteloze ruimtes gaan bij verwarmen waar wij nooit zijn, echter dit is jezelf voor de gek houden.

Meeste ketels kunnen niet laag genoeg moduleren ze zijn simpelweg te zwaar, ik heb niks aan 8.7 kwh warmte als ik maar 3 of nog minder nodig heb ofwel hier is het altijd een pendelfeestje.

De warmtepomp draait hier wel prima gezien deze laag genoeg kan moduleren en een constante stroom warmte leveren.

1m3 gas = 8 Kw is zeer realistisch in praktijk als veilige marge.
Je moet rendement op onder of bovenwaarde niet door elkaar halen daar zit al 10% verschil in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:20

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
venzi schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 02:56:
Kleine gebruikersvraag;

Recent dus een SRK50 geplaatst in mijn woonkamer om te verwarmen. Ik lees hier dus allemaal mooie berichten over het zuinig op een paar 100watt draaien van de unit.

Hoe krijg ik de airco zo efficiënt mogelijk aan het verwarmen? Ik heb hem nu gewoon op "heat" staan. Temp op 30 en fan handmatig op standje 4 ( hoogste stand ). Verbruik is gewoon 2000watt op deze manier.

Ik wil mijn huiskamer graag op 22/23 graden hebben maar krijg het niet voor elkaar als ik bijvoorbeeld fantilator stand 1 of 2 gebruik.

Als ik de temperatuur naar beneden zet ( 24/25 )heb ik het idee dat de unit minder warme lucht blaast?
Een 5 kW unit in een huiskamer met setpoint 30C? Wat voor paleis of tochtgat heb je dat je dit niet haalt? :X

Dat gezegd hebbende; probeer eens fanstand auto en setpoint van 24 (echt hoor, een ambient van 22+ willen (zeker met convectiewarmte) is ook absurd in mijn ogen maar ok) en kijk wat het doet. Het klinkt alsof er niet gekeken is naar de situatie vooraf en er maar gewoon wat geïnstalleerd is.

Over de haalbaarheid uberhaubt; wat zijn de specs van de ruimte (ligging, inhoud, isolatie etc.)?

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:40

elsinga

=8-)

Hier ook een SRK50, voor 150m3 woonkamer/keuken.2 waar een SRK35 binnendeel hangt en koelen slaapkamer (SRK20, maar die doet nu niets). Mijn stroomverbruik met setpoint op 20/21 graden en auto fan stand is een 300-500W volgens mijn Youless als de boel een beetje op temperatuur is.Kan inderdaad wel 2kW zijn als ik even standje HI kies als ik 's ochtends beneden kom om thuis te werken. In de nacht staat'ie op Eco op dezelfde temperatuur. Allemaal prima te doen als ik de hele dag stil zit...

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@elsinga Wat doet hij ‘s nacht voor verbruik op de eco stand en staat hij dan ook op 21° en wordt het dan binnen ook 21°?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:47
mb1 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 06:36:
[...]

Je moet rendement op onder of bovenwaarde niet door elkaar halen daar zit al 10% verschil in!
Dat klopt maar zoals gezegd ik heb dus ook vloerverwarming en stook niet op "hoge" temperaturen, mensen met radiatoren halen het sowieso niet tenzij flink overgedemotioneerd.

107% is theoretisch mogelijk als het hele verhaal klopt, hier is de ketel simpelweg te zwaar voor mijn afgiftesystemen, ik krijg het verschil & retourtemp niet laag genoeg.

Bij lucht/lucht warmtepompen is dat anders gezien er getest wordt in een lab opstelling, de afgiftesysteem ofwel binnenunit is optimaal afgesteld op je buitenunit daar kan weinig fout gaan terwijl bij CV je zomaar wat aan kan "knopen".

[ Voor 40% gewijzigd door mr_evil08 op 17-12-2021 09:00 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
venzi schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 02:56:
Kleine gebruikersvraag;

Uit welk jaar is je huis ? Hoe zit het met isolatie en je ramen ? Heb je een trapgat in je woonkamer, deuren/ramen open ? Hoe groot is je woonkamer in kubieke meters ?
Woon je in Nederland ?

Het verbruik van 2000W is niet gek als je een sauna wil creëren. Leuk om even te testen, maar niet om efficiënt mee te verwarmen.

Hoeveel graden wil je dat de ruimte is ? Probeer die temperatuur eens en dan fan op automatisch. En heb vooral even geduld. Verwacht niet dat het binnen 10 minuten warm is. Ja dat lukt waarschijnlijk wel met 30 graden en hoogste fan stand, maar dat is dus niet efficiënt.
Lukt het dan nog niet, doe dan je gewenste temperatuur +1 of +2.

En als het dan nog niet lukt: bel je installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@venzi
paar basics:
1/ kamer 24x7 op dezelfde temperatuur houden (meer continue lage warmtevraag dan pieken)
2/ ventilatie sterkte op basis van de verste/koudste hoeken van je kamer (worden die ook voldoende warm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickeric
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19-05 12:12
Ik heb nu een Tado airco thermostaat in de woonkamer ik kan gebruik maken van 2 modus:
Thermostaat mode
Normaal mode (afstandbediening modus)

Momenteel gebruik ik thermostaat modus maar vraag mij af of dat wel verstandig is vanwege levensduur/energie verbruik.

Wat er dan gebeurt als mijn kamer onder de ingestelde waarde valt gaat de airco aan op 30graden verwarmen totdat de ruimte 20,5 graden bereikt en dan gaat de unit weer uit. Dus de airco gaat vaak aan/uit.

Heeft dit nog invloed op de energieverbruik/levensduur van de unit?
Of kan ik beter afstandbediening mode gebruiken zodat de airco eigenlijk altijd aanblijft en alles zelf regelt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
stickeric schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:53:
Ik heb nu een Tado airco thermostaat in de woonkamer ik kan gebruik maken van 2 modus:
Thermostaat mode
Normaal mode (afstandbediening modus)

Momenteel gebruik ik thermostaat modus maar vraag mij af of dat wel verstandig is vanwege levensduur/energie verbruik.

Wat er dan gebeurt als mijn kamer onder de ingestelde waarde valt gaat de airco aan op 30graden verwarmen totdat de ruimte 20,5 graden bereikt en dan gaat de unit weer uit. Dus de airco gaat vaak aan/uit.

Heeft dit nog invloed op de energieverbruik/levensduur van de unit?
Of kan ik beter afstandbediening mode gebruiken zodat de airco eigenlijk altijd aanblijft en alles zelf regelt
Levensduur weet ik niet, maar energieverbruik zeker wel. Hij gaat hem gewoon volle bak aan zetten en daarna weer uit. En dat steeds opnieuw. Dat is totaal niet efficiënt.

Die andere modus lijkt me dus beter ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickeric
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19-05 12:12
Plenkske schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:12:
[...]

Levensduur weet ik niet, maar energieverbruik zeker wel. Hij gaat hem gewoon volle bak aan zetten en daarna weer uit. En dat steeds opnieuw. Dat is totaal niet efficiënt.

Die andere modus lijkt me dus beter ja.
Bedankt voor de snelle reactie, zal hem thuis gelijk aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

HereIsTom schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 08:49:
@elsinga Wat doet hij ‘s nacht voor verbruik op de eco stand en staat hij dan ook op 21° en wordt het dan binnen ook 21°?
's nachts pruttelt hij rustig door met vrijwel evenveel stroomafname en 's ochtends heb ik de HI stand vrijwel niet nodig omdat de temperatuur nog op peil is.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
elsinga schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:09:
[...]

's nachts pruttelt hij rustig door met vrijwel evenveel stroomafname en 's ochtends heb ik de HI stand vrijwel niet nodig omdat de temperatuur nog op peil is.
Maar als hij dan 24 uur aan staat verbruik je zo’n 9 kWh per dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Geen idee, ik meet de airco niet apart ivm aansluiting in de meterkast. Maar als ik het maandverbruik vergelijk tussen net voor en net na de airco oplevering, dan zit er een 200kWh verschil in per maand. Gas is gezakt naar 9m3 per maand, terwijl ik normaal 1200m3 per jaar gebruikte. Is dus zo'n 90% gezakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:09

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik heb vorige maand voor 90% met de L/L warmtepomp verwarmd (Daikin 2MXM50M2V1B, huis van 220m2/850m3). Gasverbruik was nog 100m3, waarschijnlijk 10m3 voor warm water etc. en de rest toch nog dat de CV in de nacht is aangesprongen toen de airco uit was.

Maar goed, de Daikin heeft dus volgens zichzelf 330kWh verbruikt die maand. Dat maal stroomprijs is 72,- die maand. Dat lijkt niet veel. Maar als ik dus die 90m3 van de CV er nog bij pak is dat ook 75,-.

Ik vind het even lastig om te zien waar ik dan precies veel bespaar met de warmtepomp. In een kuub gas zit ongeveer 9.7kWh aan energie. Dus 880kWh energie aan gas-warmte het huis in gepompt. Stel we halen een COP van 3.5 (ook echt werkelijk geen idee trouwens, waar kan ik een realistische waarde uitrekenen?) zou de warmtepomp daar dus 250kWh stroom voor nodig gehad hebben als ik het goed heb. Dus *stel* ik zou de CV ketel verbannen hebben vorige maand, zou ik in totaal 72+55,- = 127,- hebben uitgegeven, t.o.v. 147,- nu.

Misschien mag het niet, maar als ik die verhouding doortrek naar de hele maand, zou dat dus neerkomen op.. Elke kuub gas gelijk aan 2.77kWh aan stroom voor de WP. Dus dan zou het in totaal 209 kuub gas gekost hebben die maand. 7 kuub per dag is wel redelijk realistisch bij ons ja, met deze temperaturen. Dan zou ik dus letterlijk hetzelfde kwijt zijn geweest aan gas als nu aan stroom 8)7 Of ik moet met een COP van 4.5 gaan rekenen, dan komt het natuurlijk 20-30% gunstiger voor de WP.

De CV ketel is een Nefit TopLine II Aquapower plus, qua efficiëntie iig wel prima in orde, ook aanvoertemp omlaag gezet en dergelijke.

Mis ik ergens wat? Volgens mij is de besparing gewoon niet zo geweldig als het lijkt omdat de energiewaarde van een kuub gas gewoon zo veel hoger is dan 1kWh stroom. Dat geeft een vertekend beeld ja.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@Kuusj ik denk dat jouw probleem hetzelfde is als wat ik in het begin had.

Stoken met een warmtepomp is heel anders dan met een CV ketel. Als ik jou zo volg dan heb je behoorlijk wat warmteverlies. Warmtepompen draaien op hun minst efficient als ze hard moeten werken. Door de airco 's nachts uit te zetten verbruik je waarschijnlijk meer energie dan als je de boel gewoon 24/7 laat draaien. Wellicht met een hele kleine nachtverlaging.

Ik verbruikte voorheen beneden zo 200 kWh per wintermaand. Ik stook nu 24/7 en zit nu op +/- 120 kWh beneden.

Grote nachtverlaging is killing voor je COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-05 17:20
@Kuusj Een ketel levert volgens mij nooit die 9,7kWh aan warmte, dat zal eerder naar 8 tot 9 gaan. Daarnaast is jouw gasprijs nog vrij gunstig en bespaar je nog een paar honderd euro per jaar aan vastrecht als je compleet van het gas af gaat. Daarnaast wat @Glashelder zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
@Kuusj ook niet onbelangrijk: Je volledige berekening is gebaseerd op "waarschijnlijk 10m3 voor warm water etc."

Nu heb ik geen idee hoe lang je douchet etc, en of je je gasverbuik al langer (in de zomer) bijhoud.... Maar in de zomer (zonder CV) zit ik op 25 tot 40m3 aan gas. En dan wordt je berekening opeens ook anders.

Verder geen ervaring, ik moet nog L/L verwarming ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:09

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ja ok dat zijn valide punten idd. Maar ja helemaal van het gas af gaat hem nu toch niet worden, huis is uit 1980 met redelijke isolatie en HR++ glas op een hoop kozijnen. Energielabel C ongeveer.

We hebben een PV installatie die rond de 5MWh per jaar opwekt, we verbruiken 5.5MWh (zonder WP). Dus PV scheelt ook wel wat op de stroomprijs uiteindelijk.

@Waah
Ja vergelijking met hoe het in de zomermaanden is als de CV nooit voor verwarming van het huis draait. Het zou zelfs iets minder zijn dan 10 maar iig nooit 25-40 kuub per maand bij ons. Jaarverbruik is normaliter rond de 2200 kuub gas. Toen het begin 2021 zo koud was hebben we er wel 25-28 kuub per dag doorheen gestookt, dat tikt aan natuurlijk.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venzi
Notna schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 06:39:
[...]

Een 5 kW unit in een huiskamer met setpoint 30C? Wat voor paleis of tochtgat heb je dat je dit niet haalt? :X

Dat gezegd hebbende; probeer eens fanstand auto en setpoint van 24 (echt hoor, een ambient van 22+ willen (zeker met convectiewarmte) is ook absurd in mijn ogen maar ok) en kijk wat het doet. Het klinkt alsof er niet gekeken is naar de situatie vooraf en er maar gewoon wat geïnstalleerd is.

Over de haalbaarheid uberhaubt; wat zijn de specs van de ruimte (ligging, inhoud, isolatie etc.)?
Woonkamer is 130m3, deuren zijn voorzien van tochstrips en bouwjaar van het huis is 1980.

Ongeveer 8m² aan dubbelglas in deze ruimte, wel al verouderd dubbelglas.

Woonkamer heeft een "L"vorm, dit maakt het natuurlijk niet makkelijker.

Als ik de airco op auto zet met een temp. Van 24 stopt hij al vrij snel. Dit komt omdat de unit boven bij het plafond al snel de gewenste 24 graden meet, maar op "bankniveau-hoogte" zit ik dan nog lang niet aan die temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:20
venzi schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:38:
[...]

Woonkamer is 130m3, deuren zijn voorzien van tochstrips en bouwjaar van het huis is 1980.

Ongeveer 8m² aan dubbelglas in deze ruimte, wel al verouderd dubbelglas.

Woonkamer heeft een "L"vorm, dit maakt het natuurlijk niet makkelijker.

Als ik de airco op auto zet met een temp. Van 24 stopt hij al vrij snel. Dit komt omdat de unit boven bij het plafond al snel de gewenste 24 graden meet, maar op "bankniveau-hoogte" zit ik dan nog lang niet aan die temperatuur.
Kan je eens een foto plaatsen van de plaatsing van de unit?
Hier ook een SRK50 (zit op een multi-split) in een L-vormige woonkamer van ongeveer die maat, dat jaartal ('79) en qua glas ook ongeveer gelijk (wel HR++). Unit staat op 20 graden, blazen op stand auto, de lamellen stand middenhoog en horizontaal draaien. Temperatuur in de woonkamer is zoals ingesteld en draait op 20 graden zo'n 500 Wh en in de nacht terug naar 18 (samen met de twee andere kamers) en kost dan zo'n 300 Wh.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:05
Glashelder schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:11:
Stoken met een warmtepomp is heel anders dan met een CV ketel. Als ik jou zo volg dan heb je behoorlijk wat warmteverlies. Warmtepompen draaien op hun minst efficient als ze hard moeten werken. Door de airco 's nachts uit te zetten verbruik je waarschijnlijk meer energie dan als je de boel gewoon 24/7 laat draaien. Wellicht met een hele kleine nachtverlaging.

Ik verbruikte voorheen beneden zo 200 kWh per wintermaand. Ik stook nu 24/7 en zit nu op +/- 120 kWh beneden.

Grote nachtverlaging is killing voor je COP.
I don't know. Dit is wat mijn MU3R19 met 2.5 + 3.5 kW binnendelen aan op maximale stand doet, uit de combinatietabellen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LoTMwMT.png

Vol vermogen bij 6 graden buiten is nog steeds meer dan de 4.4 SCOP op de energielabel, maar als het kouder wordt is het wel killing. Het is de vraag of doorstoken op laag vermogen als het heel koud is buiten wel opweegt tegen iets harder stoken als het buiten niet zo fris is.

Beetje jammer dat LG nergens partial load COP publiceren, dan weet je wat het echt doet op half vermogen / 800W. Gemiddeld zit ik overdag tussen 400 en 600W, vandaag 350W (~minimum), nachtverlaging is ingehaald in een half uur op 800W.

Ik stook hoger op als het buiten warmer is en lager als het koud is. In de nacht doe ik niks, dan koelt het in de kamer 1-2 graden af. Dat lijkt goed te werken, ik zit op 156 kWh + 17 m3 voor november. Als je alles omrekent naar kWh thermisch is dat 20% meer dan de 81 m3 vorige jaar, maar het was kouder buiten en binnen warmer. Nu het niet zoveel kost ben ik een stuk minder zuinig, 21+ graden in de woonkamer aub (Evohome zegt 21.6 graden nu).

Maar in geld scheelt dat bijna niks - 46 euro vs 65 euro voor een maand stoken...

[ Voor 3% gewijzigd door w00key op 17-12-2021 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venzi
GermanPivo schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:45:
[...]

Kan je eens een foto plaatsen van de plaatsing van de unit?
Hier ook een SRK50 (zit op een multi-split) in een L-vormige woonkamer van ongeveer die maat, dat jaartal ('79) en qua glas ook ongeveer gelijk (wel HR++). Unit staat op 20 graden, blazen op stand auto, de lamellen stand middenhoog en horizontaal draaien. Temperatuur in de woonkamer is zoals ingesteld en draait op 20 graden zo'n 500 Wh en in de nacht terug naar 18 (samen met de twee andere kamers) en kost dan zo'n 300 Wh.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRJ9_X2YS7qZdE-ySDJzLxytFCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6qnE7cNxaiJJPiJl9JxP7dE6.jpg?f=fotoalbum_large

Rechtsboven, waar de rode balk is ingetekend hangt mijn unit nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
De MHI SRC/SRK35ZS-W is geplaatst;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45vf5_Ibqy20H54YqREpb4HKG_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rIvLtIkHUEfUByp6lPdFIhsN.jpg?f=fotoalbum_large

Welke instellingen zijn nu het best voor deze set om het zo zuinig mogelijk op temperatuur te krijgen?
En is de Eco stand goed om het zuinig op temperatuur te houden?

[ Voor 16% gewijzigd door HereIsTom op 17-12-2021 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:06
venzi schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:22:
[...]

[Afbeelding]

Rechtsboven, waar de rode balk is ingetekend hangt mijn unit nu.
Ik zou eens een paar dagen 24/7 met een normaal setpoint van 21.5c draaien, alles op auto en niet te veel aan de instellingen doen. Een airco verwarmt niet zo snel als een CV en hij hangt natuurlijk maar op één plek waar het sneller warm wordt en de rest van de ruimte geen tijd krijgt om op te warmen. Als het redelijk geïsoleerd is vermoed ik dat binnen 1-2 dagen de gehele ruimte wel op temperatuur is en de airco een stuk rustiger gaat draaien.

@Kuusj Ik vermoed dat 24/7 draaien het plaatje zeker wel beter gaat maken bij jou en vergeet niet dat de gasprijzen relatief meer zullen stijgen de komende jaren al is het alleen maar omdat het kabinet die meer gaat belasten.

Als ik naar mijn eigen prijsverloop kijk kom ik op onderstaande uit, de laatste heb ik nu niet maar dat is als ik nu een 1 jarig contract bij greenchoice zou afsluiten.

kWh prijs/Gasprijs/Verhouding/Benodigd COP

2020: 0,24 - 0,75 = 3,1 = COP 2,9
2021: 0,25 - 0,90 = 3,6 = COP 2,5
2022: 0,47 - 1,89 = 4 = COP 2,3

Een COP van 2,9 is gemiddeld makkelijk te halen en ik ga er hier nog vanuit dat 1m3 goed is voor 9kWh wat volgens mij optimistisch is.

[ Voor 28% gewijzigd door Team-RiNo op 17-12-2021 17:00 ]

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Slonzo schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:22:
Zijn er mensen met een Daikin 3MXM68 die wat kunnen zeggen over het minimumvermogen/pendelgedrag van hun unit?

Ik heb hier zelf een 3MXM68N met 3 binnenunits (2x2.5kW, 1x3.5kW) constant aan (2x op 18 graden en 1x overdag 21 graden, 's nachts 18). Die blijft zelfs met temperaturen van 0 tot 5 graden constant pendelen. Buiten bij het aanwarmen van 16 naar 21 graden, zie ik hem quasi nooit onder de 1kW komen. Ik begin toch te twijfelen aan een defect/niet goed gevacumeerd?

Dit is van gisteren:

[Afbeelding]

Dit is vandaag:

[Afbeelding]

Jaren '80 huis met 9cm glaswol op de zoldervloer en 4cm XPS in de muren, dus isolatie is niet dermate goed dat je dit soort gedrag zou verwachten 8)7 Het minimumafgiftevermogen van de unit is ~2kW, dat moet hij bij deze temperaturen toch makkelijk kwijt kunnen verdeeld over 3 kamers?
Even mezelf quoten... Ik ben helemaal klaar met mijn 3MXM68. Zelfs bij vriestemperaturen met 3 binnenunits aan, blijft het constante pendelen doorgaan. Compleet waardeloos. Maandag bel ik de installateur om te klagen over wat 'ie me heeft aangesmeerd & met de vraag om 'm te vervangen door een 3MXM40 (die hebben een mimimumafgifte van 1.3kW vs de min. 2kW van de 68). Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Slonzo schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 17:41:
[...]

Even mezelf quoten... Ik ben helemaal klaar met mijn 3MXM68. Zelfs bij vriestemperaturen met 3 binnenunits aan, blijft het constante pendelen doorgaan. Compleet waardeloos. Maandag bel ik de installateur om te klagen over wat 'ie me heeft aangesmeerd & met de vraag om 'm te vervangen door een 3MXM40 (die hebben een mimimumafgifte van 1.3kW vs de min. 2kW van de 68). Ben benieuwd.
Heel vervelend inderdaad. Ik weet niet of dat bij jou was of ik het had gevraagd, maar: heb je al geprobeerd om de buitenunit te limiteren in vermogen met de app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
Slonzo schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 17:41:
[...]

De 3MXM40 gaat alleen niet met 2x2.5 + 1x3.5 binnenunits, mijn 3MXM52N kan dat wel en dan zouden we een gelijke setup hebben. De 3MXM52N heeft volgens spec een min van 1,5kW en jouw 3MXM68N een min van 2,5kW dus dat is wel een aardig verschil. Pendelen had ik overigens in het beginn van dit jaar wel maar na plaatsen omkasting en dus opnieuw vacumeren niet meer, ik vermoed dat slechte vacumering er dus ook wat mee te maken heeft gehad.

Nu hier helemaal geen gependel meer tenzij ik de temp omlaag zet, dan duurt het even voordat de units weer constant kunnen draaien maar dat doe ik niet meer nu ik 24/7 draai.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

vinom schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 17:49:
Heel vervelend inderdaad. Ik weet niet of dat bij jou was of ik het had gevraagd, maar: heb je al geprobeerd om de buitenunit te limiteren in vermogen met de app?
Dat zou mogelijk een oplossing zijn maar lukt helaas niet, die functionaliteit zit niet in de app voor mijn units.
Team-RiNo schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 18:20:
De 3MXM40 gaat alleen niet met 2x2.5 + 1x3.5 binnenunits, mijn 3MXM52N kan dat wel en dan zouden we een gelijke setup hebben. De 3MXM52N heeft volgens spec een min van 1,5kW en jouw 3MXM68N een min van 2,5kW dus dat is wel een aardig verschil.
Ah, je hebt gelijk... Volgens de residentiële brochure op pagina 61 is een 3MXM40N nochtans compatibel met de 2.5 en 3.5 units maar in de combinatietabellen op p66 is die combi inderdaad niet terug te vinden.

Het minimumvermogen wordt aangegeven als 1.3kW voor zowel de 40 als de 52, en 2.01kW voor de 68.
Op zich zou de 52 dus ook nog kunnen. Hoe groot zijn de kamers die jij met de multisplit verwarmt?

Bij mij is het een badkamer, slaapkamer en bureau met respectievelijk ~25m3, ~30m3 en ~71m3.

[ Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 17-12-2021 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
Slonzo schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 19:55:
Ah, je hebt gelijk... Volgens de residentiële brochure op pagina 61 is een 3MXM40N nochtans compatibel met de 2.5 en 3.5 units maar in de combinatietabellen op p66 is die combi inderdaad niet terug te vinden.

Het minimumvermogen wordt aangegeven als 1.3kW voor zowel de 40 als de 52, en 2.01kW voor de 68.
Op zich zou de 52 dus ook nog kunnen. Hoe groot zijn de kamers die jij met de multisplit verwarmt?

Bij mij is het een badkamer, slaapkamer en bureau met respectievelijk ~25m3, ~30m3 en ~71m3.
Als je in die combinatietabellen kijkt zul je ook zien dat het minimale vermogen voor de combinatie die jij hebt 2,5kW is, dat verschilt namelijk per combinatie.

Ik heb zelf 3 verdiepingen en op elke verdieping een unit hangen.

Op de begane grond; 2.5 in het kantoor maar die verwarmt door open deur ook het keuken/eetgedeelte goed mee bij 24/7 draaien. Dit is 23m2/54m3. De setpoint staat hier wel op 22,5c om de keuken ook boven de 21c te houden, kantoor is ongeveer 23c.

Op de 1e verdieping; 3.5, de woonkamer. 40m2/96m3. Setpoint 21c en temp komt op ongeveer 21,5c uit in het midden van de kamer.

Op de 2e verdieping; 2.5, de slaapkamer, 17m2/40m3

Voor verwarmen heb ik de slaapkamer nog niet aangehad, door convectie via het open trapgat is deze nog niet onder de 17,5c geweest en ook de badkamer blijft boven de 19c waar ik prima mee kan leven. Als ik de m3's bij jou zie dan lijkt je installatie zeker overbemeten voor de buitenunit en misschien ook wel de binnenunits.
Wat ik in mijn kantoor wel een paar keer gehad heb op de warmere dagen is dat na een gamesessie van een paar uur de unit daar uit/aan ging door de warmte waardoor de buitenunit ook gaat pendelen, ik kan dit waarschijnlijk oplossen door de pc te verplaatsen want die staat er nu onder. Het kan dus zijn dat één van de kamers bij jou te warm wordt wat dit bij jou veroorzaakt wat niet zo gek is als het minimum al 2,5kW is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Team-RiNo schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 20:39:
Als je in die combinatietabellen kijkt zul je ook zien dat het minimale vermogen voor de combinatie die jij hebt 2,5kW is, dat verschilt namelijk per combinatie.
Inderdaad, daar had ik nog nooit op gelet, thanks (y)
Team-RiNo schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 20:39:Ik heb zelf 3 verdiepingen en op elke verdieping een unit hangen.

Op de begane grond; 2.5 in het kantoor maar die verwarmt door open deur ook het keuken/eetgedeelte goed mee bij 24/7 draaien. Dit is 23m2/54m3. De setpoint staat hier wel op 22,5c om de keuken ook boven de 21c te houden, kantoor is ongeveer 23c.

Op de 1e verdieping; 3.5, de woonkamer. 40m2/96m3. Setpoint 21c en temp komt op ongeveer 21,5c uit in het midden van de kamer.

Op de 2e verdieping; 2.5, de slaapkamer, 17m2/40m3.
Pfoe, dat scheelt inderdaad ook een pak. Het zal sowieso beter gaan bij grotere ruimtes.

De binnenunit van mijn badkamer is sowieso veel te groot, die blaast misschien 20 seconden en gaat dan alweer uit. Bij de slaapkamer is het niet veel beter. Kantoor is de grootste ruimte met ~5m x 6m, die gaat goed bij het aanwarmen maar eens hij op temperatuur is moduleert hij niet terug, hij valt gewoon terug in pendelgedrag.

Het minimumverbruik zou zogezegd 480W zijn, dat heb ik denk ik 1 keer een aantal minuten gezien met 1 unit aan op silent, daarna nooit meer... Ik zie quasi alleen maar pieken tussen 900W-1100W. Tot ik vandaag dit zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7AsDviKvilsEfAkuVIJyd38e0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v9bH0kvOGZ79wils0PCHaZmc.png?f=fotoalbum_large

Snap er helemaal niets meer van.

2 units (van 2.5kW) staan 24/7 op setpoint 14 (echte temperatuur 18 graden).
De 3.5kW kantoorunit heeft vandaag 2 langere runs gemaakt bij aanwarmen, van 08h tot 09h heeft hij het van 17 graden naar 19 graden gebracht (setpoint 15 naar 17 graden). Moduleert nooit terug tot zijn minimum; constant ~1kW en valt gewoon uit als hij op temperatuur is. Om 11u de setpoint nog 1.5 graden verhoogd (setpoint naar 18.5, echte temperatuur 20.5 graden), weer hetzelfde verhaal eens de temperatuur gehaald is, terug pendelen.

En dan zie je opeens hier en daar wat kleine piekjes van 5-600W 8)7
Mogelijks de badkamerunit waarbij hij niet eens de 1kW aanloop haalt?

Econo staat op alle3 de units aan trouwens, anders krijg ik nog veel hogere aanloopvermogens van +2kW |:(

Waarom o waarom kan deze domme 3split niet gewoon terugmoduleren naar zijn minimumvermogen en dat verdelen over 3 actieve units? Dat is toch geen normaal gedrag?

Wat is hier mis? De buitenunit te groot? De binnenunits te groot? Beide? Verkeerde instellingen? Te weinig koelmiddel? Te veel? Slecht gevacuumeerd? De stand van de sterren die maar 1 keer in de 30 jaar positief uitlijnt? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco Geleijns
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:29
Als ik de woonkamerunit de hele dag alleen laat draaien gaat het prima.
Een opstartpiek, geen pendelgedrag, daarna laag verbruik, gewoon rustig qua geluid (zie afbeelding).

Wanneer ik de tweede unit inschakel gaat hij ook pendelen.
Wat me nog het meest verbaasd is dat als ik de tweede unit weer uit zet hij niet terugvalt in het 'mooie patroon', hij blijft pendelen.
Beide binnenunits moeten eerst worden stilgelegd, waarbij het lijkt alsof de buitenunit een soort reset krijgt.
Pas als ik daarna alleen de woonkamerunit weer inschakel, moduleert hij (na de opstartpiek) weer netjes terug.

Ook hier staat econo aan om tijdens de verschillende opstarts hoge pieken te voorkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t86i8tpdH7h0KR4y7nAmiNCWBhI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v9SjZJo84btU0zj9mZt6t4WZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
@Slonzo Ik denk haast wel dat je setup te groot is maar je setpoints zijn ook wel erg laag, wel eens geprobeerd om deze eens voor 24h op ~21c te laten staan en kijken hoe dat zich uitregelt? Dat extreme pendelen komt er uit voort dat de buitenunit zijn warmte niet kwijt kan en wellicht springen de binnenunits om wat voor reden dan ook aan en komen er vrijwel direct achter dat de setpoint alweer bereikt is. Als de massa op temperatuur is wordt de warmtevraag ook veel vlakker omdat het minder snel afkoelt.

Pagina: 1 ... 90 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic