Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.353 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

TigerXtrm schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 20:49:
Woonkamer is hier lekker op temperatuur, maar de hal en boven zijn toch wel vrij fris. Slaapkamer is nu 16 graden, de hal beneden zal dan een graad of 15 zijn, misschien zelfs 14. En dan heeft het nog niet eens gevroren :/ Naar het toilet gaan wordt langzaam een ijzig avontuur :D

Voor de badkamer komt er op termijn een infraroodspiegel in. Wie heeft er toevallig ervaring met infraroodpanelen in de hal/toilet/overloop? Maakt dat verschil, is dat praktisch, iemand hier soortgelijke ijzige situatie?
Hier hetzelfde probleem.
Ik heb zo een opgehangen in de badkamer, werkt snel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fJLqu9qLIIVPRJeN27EY6s3Ywc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DvpKXvkbVRsrg7NSpyCeNbQ8.jpg?f=fotoalbum_medium
https://www.hornbach.nl/s...Watt/4619420/artikel.html

[ Voor 4% gewijzigd door klump4u op 07-12-2021 23:30 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:29
Woonkamer is hier lekker op temperatuur, maar de hal en boven zijn toch wel vrij fris. Slaapkamer is nu 16 graden, de hal beneden zal dan een graad of 15 zijn, misschien zelfs 14. En dan heeft het nog niet eens gevroren :/ Naar het toilet gaan wordt langzaam een ijzig avontuur :D

Voor de badkamer komt er op termijn een infraroodspiegel in. Wie heeft er toevallig ervaring met infraroodpanelen in de hal/toilet/overloop? Maakt dat verschil, is dat praktisch, iemand hier soortgelijke ijzige situatie?
Hier staat ook een elektrisch kacheltje van 1250/2000W (selecteerbaar) op de badkamer. Deze hangt aan de trekschakelaar waar vroeger de wasmachine stond. Ik zet hem aan voordat ik de douche instap, dan is het voldoende warm als ik klaar ben.

Voor die paar cent die ik dagelijks aan stroom zou kunnen besparen met iets anders ga ik voorlopig geen investering doen. Als de badkamer wordt verbouwd komt er misschien iets van een gecombineerde warmtepomp boiler met verwarming, of elektrische vloerverwarming.

Overloop heb ik geen last van omdat hier genoeg warmte 'lekt' van de airco op de slaapkamer (18 graden, eco mode, nu bijna altijd aan) en de werkkamer (gaat aan bij thuiswerken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:00
GORby schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 23:12:
[...]

Heeft die airco een luchtreiningingsfunctie waarbij een ionisator gebruikt wordt? Die dingen kunnen soms wat hoog ruisend geluid produceren, dus misschien lijkt dat bij jouw wel wat op een fluittoon of piepje. Ik zou dan verwachten dat je het ook bij ventileren hebt, tenzij die airco per functie onthoudt of dat aan stond of niet.
Zo'n functie zit er inderdaad op, maar dat is (helaas) niet wat het geluid maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Bij deze temperaturen blijft het boven bij ons 18.5 graden (de badkamers zelfs 19.5). Bij de afgelopen winter met -5 hield ik in de avond de tussendeur naar boven open waardoor het niet onder de 17.5 graden kwam. Bij het omkleden en badderen van de kids stoken we dan met een 2000watt kachel even de koude op de kinderkamers eruit. Binnen 10 min is de boel dan 2 graden warmer.

Op de badkamer hebben we electrische vloerverwarming maar die is ook bij -5 niet aan geweest.

Mijn kantoortje op zolder verwarm ik doorgaans aan het begin van de werkdag met een ventilatie kacheltje, met 20 min is de koude eruit en de ruimte blijft verder op temperatuur door de apparatuur. Ik had idee om daar dit jaar de l/l op zolder voor te gebruiken maar dat duurt aanzienlijk langer en dan moet deur openstaan.

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 08-12-2021 08:57 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:25
Only schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:45:
Ik heb er hier ook een behuizing omheen gemaakt, vooral om het een beetje uit het zicht te halen, wil er misschien ook nog wel wat geluidsisolatie in stoppen..
[Afbeelding]

Moet hem alleen volgend jaar nog ff in de beits zetten en dan plantje erop :)
Wil je de "formule" ook openbaar gooien van je warmtepomp kast?
Welke planken heb jij gebruikt kwa formaat ?

Schuttingplanken ?
Het lijkt op geimplementeerd hout.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08

Hier een handdoekradiator op CV met een electrische staaf erin van 900w, daar zit een tijdklok in die 2u van tevoren aan slaat en uit gaat wanneer ik ga douchen(blijft nog tijd nagloeien).

IR gehad maar viel zwaar tegen in de badkamer doordat alles om je heen koud blijft.
IR panelen zijn niet bedoelt om een ruimte op te warmen, voor in een gang heb je er niks aan(of je wil de hele gang vol hangen en zorgen dat hij x minuten van tevoren aanslaat als je heen gaat).

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 08-12-2021 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyrielCC
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 19:22
Only schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:45:
Ik heb er hier ook een behuizing omheen gemaakt, vooral om het een beetje uit het zicht te halen, wil er misschien ook nog wel wat geluidsisolatie in stoppen..
[Afbeelding]

Moet hem alleen volgend jaar nog ff in de beits zetten en dan plantje erop :)
Hoe gaat dit qua efficiëntie trouwens? Want er kan zo geen lucht bij de achterkant komen, alleen via de zijkanten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:02
CyrielCC schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:44:
[...]
Hoe gaat dit qua efficiëntie trouwens? Want er kan zo geen lucht bij de achterkant komen, alleen via de zijkanten?
Dat zou nog niet zo'n groot probleem zijn, als er intern maar een voorziening is om kortsluiting van de lucht te voorkomen. Er moet in zo'n kast dus een intern schot zitten wat ervoor zorgt dat de uitgeblazen lucht van de fan aan de voorkant de kast uit wordt gedwongen. Als die lucht intern gaat circuleren, gaat de temperatuur daar steeds verder naar beneden, krijg je een extreem lage COP en een extreem hoog elektriciteitsverbruik.
Die voorbeelden hebben we in het L/W WP topic al een aantal keren voorbij zien komen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
mr_evil08 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:29:
[...]

Wil je de "formule" ook openbaar gooien van je warmtepomp kast?
Welke planken heb jij gebruikt kwa formaat ?

Schuttingplanken ?
Het lijkt op geimplementeerd hout.
Is inderdaad gewoon geïmpregneerd tuinhout, ik heb geen zagerij aan huis en de hardhout van de bouwmarkt voldeed niet qua maten helaas.
Geen speciale formule, ik heb gewoon standaard 6.8x6.8 balken gebruikt en daar een frame van gemaakt, die lamellen zijn planken van 9,6x9.6 en dat is in feite ook gewoon een raamwerk wat daarna in het balkenframe geschroefd is. In dat raam heb ik de lamellen met 1 schroef in het midden vastgezet (draaibaar dus) en dat op dezelfde afstand naar beneden toe.
In principe vrij eenvoudig allemaal.

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyrielCC
GORby schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 23:12:
[...]

Heeft die airco een luchtreiningingsfunctie waarbij een ionisator gebruikt wordt? Die dingen kunnen soms wat hoog ruisend geluid produceren, dus misschien lijkt dat bij jouw wel wat op een fluittoon of piepje. Ik zou dan verwachten dat je het ook bij ventileren hebt, tenzij die airco per functie onthoudt of dat aan stond of niet.
Dit is het inderdaad niet helaas.. Ik heb een filmpje gemaakt van de fluittoon:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zoals gezegd even uit en weer aan, en weg is de fluittoon, om vervolgens na 3/4 uur weer terug te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:00
ChiMan schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:51:
[...]

Zodra het op temperatuur is dan is het 0 of 40.
Hoe is het dit jaar met verwarmen? Zelfde euvel nog? Hier nog wel en ben in gesprek met de installateur erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
CyrielCC schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:44:
[...]

Dit is het inderdaad niet helaas.. Ik heb een filmpje gemaakt van de fluittoon:

***members only***

Zoals gezegd even uit en weer aan, en weg is de fluittoon, om vervolgens na 3/4 uur weer terug te komen.
Dat is inderdaad exact hetzelfde geluid als ik met mijn Haori 3,5 ook heb.
Omdat ik 24/7 draai had ik niet door dat het geluid idd een tijdje weg is na uit en weer aanzetten.

Bedoel je met 3/4 uur 45 minuten of 3 a 4 uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyrielCC
ASW1 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:35:
[...]

Dat is inderdaad exact hetzelfde geluid als ik met mijn Haori 3,5 ook heb.
Omdat ik 24/7 draai had ik niet door dat het geluid idd een tijdje weg is na uit en weer aanzetten.

Bedoel je met 3/4 uur 45 minuten of 3 a 4 uur?
Hmm zou het misschien dan toch iets unit specifieks zijn? Hopelijk maakt het aan/uit zetten het wat dragelijker :)

Ik bedoel 3 a 4 uur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marco Geleijns
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-08 13:05
vinom schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:16:
[...]

Hoe is het dit jaar met verwarmen? Zelfde euvel nog? Hier nog wel en ben in gesprek met de installateur erover.
Ojee, ik ben dus niet de enige.
Wij hebben een Daikin multisplit, 2MXM50N icm FTXM42R en FVXM25A

Als we 's ochtends beneden gaan verwarmen zie ik de startup-piek en daarna gaat de frequentie keurig naar 14-22 (440watt).
Wanneer we 's avonds de bovenunit erbij aanzetten begint het circus, van hoog naar laag van hard naar zacht.

Volgens mij heeft het ermee te maken dat het koelmiddel niet vraaggestuurd verdeeld wordt. Iedere unit krijgt 50%, zelfs als deze uit staat.
De ambient-temp van de unit die uit staat zie ik ook oplopen wanneer de andere unit aan staat/gaat.

Wanneer de 2e unit wordt ingeschakeld ontstaat er een warmtevraag waardoor de buitenunit harder gaat draaien.
Omdat het koelmiddel 50/50 wordt verdeeld krijgt de unit die al aan stond meer warmte aangeboden.
Het gevolg is dat de temperatuur rond de unit (selfheating) oploopt waardoor deze stopt.
Er gaat daarna nóg meer warmte naar de andere unit waardoor die ook uit gaat :(.

Het lijkt te 'voorkomen' door beide units tegelijk aan te zetten op dezelfde setpoint.
Maar waarbij ook de ambient-temp ongeveer hetzelfde is/blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:00
Marco Geleijns schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:59:
[...]

Als we 's ochtends beneden gaan verwarmen zie ik de startup-piek en daarna gaat de frequentie keurig naar 14-22 (440watt).
Wanneer we 's avonds de bovenunit erbij aanzetten begint het circus, van hoog naar laag van hard naar zacht.

Volgens mij heeft het ermee te maken dat het koelmiddel niet vraaggestuurd verdeeld wordt. Iedere unit krijgt 50%, zelfs als deze uit staat.
De ambient-temp van de unit die uit staat zie ik ook oplopen wanneer de andere unit aan staat/gaat.

Wanneer de 2e unit wordt ingeschakeld ontstaat er een warmtevraag waardoor de buitenunit harder gaat draaien.
Omdat het koelmiddel 50/50 wordt verdeeld krijgt de unit die al aan stond meer warmte aangeboden.
Het gevolg is dat de temperatuur rond de unit (selfheating) oploopt waardoor deze stopt.
Er gaat daarna nóg meer warmte naar de andere unit waardoor die ook uit gaat :(.

Het lijkt te 'voorkomen' door beide units tegelijk aan te zetten op dezelfde setpoint.
Komt jou cmpfreq ook wel eens tot 110%? Ik heb verschillende scenario's waar het fout gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VmMLSVuFdAMWn7usofG4pnrvLJI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a4paVfyxpxvunbpEbaBVi7yn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U42rkp0B2iJOBtmH5l4ZtWwklj8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zVgKXYxDizAD7adbzZvi7wOC.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/paSLF-aSDXR33nHE7wkweJP3uO8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ri30j2558dkyUHAoFwyn7p52.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvF5BD_YZb67oYoVafvgVF8NtTc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pi1eHqzbKNdoglyYkQcJCvPw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySyqVr6zjw-livbpSZFTe855eiI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qBEKDdzLCZr1Rvc9ZsLNIrFu.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco Geleijns
vinom schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:21:
[...]

Komt jou cmpfreq ook wel eens tot 110%? Ik heb verschillende scenario's waar het fout gaat.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Zojuist voor je getest, beide binnenunits ingesteld op powerfull, ik kom daarmee niet hoger dan 94.
Ik zie dat veel mensen deze eenheid aanduiden met een percentage.
Worden frequenties niet aangegeven in hertz?
En ja, dan zou het kunnen dat je op 110hz uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:01
Re: vreemd modulatiegedrag

Dat zie ik ook bij LG terug als ik hem langer dan 3 uur laat lopen, na de eerste timer-defrost (ook al is het niet nodig) raakt ie in de war en krijg je rare pieken en dalen.

Stupid firmware van al die fabrikanten, ik wil een vaste power% setting, of zoals bij een CV ketel, buitentemperatuur gebaseerde stooklijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
vinom schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:21:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
hoe heb jij de cmpfreg in domonitcz gekregen?

edit: 110 Hz kwam bij mij voor (afgelopen februari met veel sneeuwval) bij defrost icm stroombesparingsstand

[ Voor 3% gewijzigd door yingli405 op 08-12-2021 22:40 ]

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 19:11
Vraagje, ik heb hier de LG S12ET.NSJ + S12ET.UA3 combinatie hangen, maar denk dat mijn vraag voor LG in het algemeen, of misschien airco in het algemeen geldt;

Tijdens deze koudere dagen gebruik ik de verwarmingsfunctie op zolder.
Als ik de airco dan instel op 20 of 21 graden, blijft deze continu verwarmen, ook al geeft de app aan dat het inmiddels 23 graden is. De airflow staat op auto.
Klopt het dat de airco niet stop met verwarmen als de ingesteld temperatuur bereikt is (en dus weer start met verwarmen als het afkoelt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
plofkip schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:36:
Vraagje, ik heb hier de LG S12ET.NSJ + S12ET.UA3 combinatie hangen, maar denk dat mijn vraag voor LG in het algemeen, of misschien airco in het algemeen geldt;

Als ik de airco dan instel op 20 of 21 graden, blijft deze continu verwarmen, ook al geeft de app aan dat het inmiddels 23 graden is. De airflow staat op auto.
Klopt het dat de airco niet stop met verwarmen als de ingesteld temperatuur bereikt is (en dus weer start met verwarmen als het afkoelt)?
Klopt, dat is bij veel airco's een probleem. Zie je heel veel terug komen in dit topic :)

Airco's hebben doorgaans een ingebouwde offset omdat ze hoog hangen in een ruimte (bijv. +2 graden). Stel je 21 in, dan verwarmt hij totdat ie 24 meet en dan nokt ie ermee. Bij sommige merken kan je die offset overigens veranderen. Bij mijn Haier en Fujitsu's kan dat. Laatst kwam er hier ook een Daikin voorbij, maar dat schijnt dan niet bij alle modellen te kunnen..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:49
plofkip schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:36:

De app geeft aan 23 graden, maar is je ruimte dat ook ? Eigenlijk zou je ergens centraal de temperatuur willen meten om dus te weten hoe warm je ruimte is. Een thermostaat voor een gasketel hangt vaak ook centraal, omdat je wil dat de ruimte warm wordt, en niet alleen een bepaald deel in de ruimte.

Het ligt er dus ook aan hoe de airco die 23 graden meet. Vaak is dat met een simpele temperatuursensor ergens in de binnenunit. Dan is het op die plek dus 23 graden, maar niet per se in de gehele ruimte. Maar sommige units hebben sensor(s) die meerdere plekken meten. Voorbeeldje is de ME LN serie met i-see sensor, die meet temperaturen en herkend waar mensen zijn. Als ik het goed begrijp is dit gemaakt voor de uitblaasrichting en voor de herkenning van de ruimtetemperatuur.

Het hoeft dus niet fout te zijn dat de airco doorgaat met blazen. Zeker als hij rustig doorblaast is dat juist beter dan dat hij steeds uit en weer aan gaat (pendelen).

Maar zoals @Glashelder al zegt, er zijn ook merken/types die te ver gaan. Dan wordt de ruimte dus te warm, slaat hij te laat af of gaat hij te laat rustiger draaien. En dan wordt pendelen ook erg irritant, lijkt me.
Ik denk zelf dat dit ook aan de ruimte ligt: hoe groot die is en mate van isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18
De airco weet dat hij bij verwarmen de temperatuur op een vrij onhandig punt meet (kan niet anders zonder externe sensor) en compenseert daarvoor. Mijn ervaring (Daikin) is dat het, als je de boel op een constante temperatuur laat staan, uiteindelijk verrassend goed klopt. Maar af en toe wel eens wat overshoot, vooral dus na inschakelen of als je de temperatuur meer dan een graadje had bijgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 16:48
Wilke schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:26:
De airco weet dat hij bij verwarmen de temperatuur op een vrij onhandig punt meet (kan niet anders zonder externe sensor) en compenseert daarvoor. Mijn ervaring (Daikin) is dat het, als je de boel op een constante temperatuur laat staan, uiteindelijk verrassend goed klopt. Maar af en toe wel eens wat overshoot, vooral dus na inschakelen of als je de temperatuur meer dan een graadje had bijgesteld.
Die ervaring heb ik ook met Daikin, sinds ik 24/7 draai klopt de temperatuur nagenoeg perfect. De woonkamer zit altijd op 21/21.5 en de unit staat op 21 met een fan stand van 2 wat ook rustig genoeg is om er geen last van te hebben. Met draaischema's die ik eerder had werd het regelmatig te koud of te warm en heb je ook de auto stand nodig om snel om voldoende op te kunnen warmen wat meer geluid geeft binnen en buiten.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:59
Gister eens mijn CV installatie de hele dag laten draaien, gewoon 12 m3 gas (euro 9,92) er doorheen gedraaid. (oude prijzen)
Ik stook momenteel een combinatie van cv en Airco, dwz de ochtend word mijn vloer opgewarmd tot 19 graden, en 2 radiatoren aangezien mijn vv een bijverwarming is. en vanaf 10:00 start de airco met verwarmen tot 20 graden en later in de middag zet ik deze op 23 (de huiskamer wordt dan ongeveer 21 graden)
op deze manier verbruik ik ongeveer 5/6 m3 gas en ongeveer 5 kWh (euro 4.40 + 1.10 electric. 5.50)
Toch wel een mooie besparing van bijna 50%.
Overigens waren beide dagen wat vergelijkbaar qua temperatuur.
Kan me voorstellen als je 100% met je airco kan verwarmen dat je nog meer bespaar maar met een tegelvloer is dat niet zo prettig want deze wordt behoorlijk koud, en als ik deze in de ochtend opwarm valt dat reuze mee.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
merlin1201 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 17:14:
Gister eens mijn CV installatie de hele dag laten draaien, gewoon 12 m3 gas (euro 9,92) er doorheen gedraaid. (oude prijzen)
Ik stook momenteel een combinatie van cv en Airco, dwz de ochtend word mijn vloer opgewarmd tot 19 graden, en 2 radiatoren aangezien mijn vv een bijverwarming is. en vanaf 10:00 start de airco met verwarmen tot 20 graden en later in de middag zet ik deze op 23 (de huiskamer wordt dan ongeveer 21 graden)
op deze manier verbruik ik ongeveer 5/6 m3 gas en ongeveer 5 kWh (euro 4.40 + 1.10 electric. 5.50)
Toch wel een mooie besparing van bijna 50%.
Overigens waren beide dagen wat vergelijkbaar qua temperatuur.
Kan me voorstellen als je 100% met je airco kan verwarmen dat je nog meer bespaar maar met een tegelvloer is dat niet zo prettig want deze wordt behoorlijk koud, en als ik deze in de ochtend opwarm valt dat reuze mee.
Je rekent jezelf rijk; 5 kWh via een airco vervangt energetisch gezien geen 6 kuub gas, eerder de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:33
ASW1 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 18:37:
[...]

Je rekent jezelf rijk; 5 kWh via een airco vervangt energetisch gezien geen 6 kuub gas, eerder de helft.
Hangt van zijn COP af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Dat zou neerkomen op een COP van bijna 10. Lijkt me sterk dat een 5kw prefera dat gaat halen bij de huidige temperaturen. Ik denk ook eerder dat die COP ergens rond de 5 ligt voor dat systeem.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
merlin1201 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 17:14:
...
Ik stook momenteel een combinatie van cv en Airco
...
Ik heb hier ook een koude vloer die ik met buiten temperaturen van net boven het vriespunt elke dag in de middag met de CV ketel en ~2 m3 Gas een warmte injectie geef, dat scheelt erg veel in comfort.
Op een dag als gisteren had ik met CV alleen vorig jaar zo'n 15.5 m3 Gas verbruikt, nu was het 2 m3 Gas en 32.4 kWh stroom met 24/7 verwarmen ~21oC binnen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:59
[...]

He nou, vond het wel lekker klinken 😇
Ik weet idd niet of het precies klopt, wat ik wel weet is sinds ik dagelijks mijn verbruik monitor en daarop reageer bespaar ik veel gas.
Mijn airco heb ik geen 24/7 aan maar ongeveer 11 uur of minder als de houtkachel aan gaat.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18
BastiaanN schreef op donderdag 9 december 2021 @ 19:39:
Dat zou neerkomen op een COP van bijna 10. Lijkt me sterk dat een 5kw prefera dat gaat halen bij de huidige temperaturen. Ik denk ook eerder dat die COP ergens rond de 5 ligt voor dat systeem.
4 a 5 ja: http://www.daikintech.co....2V1B_Databook_EEDEN16.pdf

[ Voor 10% gewijzigd door Wilke op 09-12-2021 20:32 . Reden: Verkeerde link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
PentaClover schreef op donderdag 9 december 2021 @ 20:05:
[...]

Ik heb hier ook een koude vloer die ik met buiten temperaturen van net boven het vriespunt elke dag in de middag met de CV ketel en ~2 m3 Gas een warmte injectie geef, dat scheelt erg veel in comfort.
Op een dag als gisteren had ik met CV alleen vorig jaar zo'n 15.5 m3 Gas verbruikt, nu was het 2 m3 Gas en 32.4 kWh stroom met 24/7 verwarmen ~21oC binnen.
Dat ligt meer in de lijn der verwachtingen ja.

Een kuub gas geeft bijna 10 kWh aan warmte wat zich vertaalt in een gebruik van ongeveer 2 kWh (bij een COP van 5) of 2,5 kWh (bij een COP van 4)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
ASW1 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 20:37:
[...]

Dat ligt meer in de lijn der verwachtingen ja.

Een kuub gas geeft bijna 10 kWh aan warmte wat zich vertaalt in een gebruik van ongeveer 2 kWh (bij een COP van 5) of 2,5 kWh (bij een COP van 4)
Ik heb ooit een Kamstrup warmte meter in mijn CV circuit gebouwd. Als ik naar de run van vandaag kijk heeft de CV ketel mij 9.42 kWh warmte per m3 gas geleverd.
Dat zou dan op een COP van ongeveer (13.5*9.42)/32.4=3.92 uit komen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 16:44

FD2

Marco Geleijns schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:59:
[...]

Ik heb vrijwel dezelfde verschijnselen.
Nu hebben wij weinig behoefte om de slaapkamer veel warmer te stoken, maar die behoefte kan veranderen.
Dus, ondanks dat ik zelf een multisplit heb staan, zodra er ook maar de minste aanleiding (storing) is schakel ik hier over naar single splits.
Die Daikin werkt prima, maar niet met de flexibiliteit en het lage energiegebruik van single splits.

Als die single splits er staan komt ongetwijfeld de behoefte om dat spul met programmatuur/logica aan te sturen, maar dat lossen we dan wel weer op. De logica van Daikin werkt in ieder geval niet naar behoefte.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Team-RiNo
Zelf reken ik het uit a.d.h.v. gas vs electra prijs om naar m3 om te zien wat ik werkelijk bespaar. Ik ben ongeveer 30% goedkoper uit dan vorig jaar als ik kijk naar vergelijkbare temperaturen. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de kosten en niet hoeveel kWh er uit een m3 gas komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHgje8Cx5TVq3XiiS-tw_GBUdxE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zprw746ZjQTcJoWcZblsRVzw.png?f=fotoalbum_large

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Team-RiNo schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:20:
Zelf reken ik het uit a.d.h.v. gas vs electra prijs om naar m3 om te zien wat ik werkelijk bespaar. Ik ben ongeveer 30% goedkoper uit dan vorig jaar als ik kijk naar vergelijkbare temperaturen. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de kosten en niet hoeveel kWh er uit een m3 gas komt.

[Afbeelding]
Kosten vind ik niet het enige dat telt maar het is een leidraad.
Dat is ook niet een erg stabiele factor dit moment genoeg mensen die nu 2x zoveel voor gas betalen als hun buren die op een ander contract zitten en niemand die weet waar het heen gaat qua gemiddelde over de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:50
[...]

Wel, dat zou je denken, maar ik heb vorig weekend de vergelijking gemaakt (2 dagen met vergelijkbare buitentemperatuur en binnentemperatuur), en onze Daikin 2,5kW US verbruikte zaterdag 7kWh. Zondag de CV gebruikt en die joeg er ruim 8 liter stookolie door. Eerljkheidshalve moet ik er wel bij vermelden dat de ruimte waar de CV ketel staat ook warm was die dag, maar dat hadden we niet te kiezen. De Daikin heeft bij die temperaturen een COP van 6 a 6,5, maar de systeem-efficientie van de CV is blijkbaar toch een stuk lager dan verwacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
ASW1 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:35:
[...]

Dat is ook niet een erg stabiele factor dit moment genoeg mensen die nu 2x zoveel voor gas betalen als hun buren die op een ander contract zitten en niemand die weet waar het heen gaat qua gemiddelde over de komende jaren.
Wat je buren of anderen betalen is voor jou besparing (en dus de berekening) toch niet interessant ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Team-RiNo
ASW1 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:35:
[...]

Het zal per situatie verschillen maar ik zit voorlopig nog vast aan gas voor warm water, ik weet ook nog niet of ik een weekje -10 goed doorkom met mijn huidige setup dus voor mij gaat het voornamelijk om het besparen van kosten. Als ik zie dat het met gas goedkoper kan bij lagere temperaturen dan gaat de cv weer aan hier iig maar voor nu is de L/L goedkoper en geeft het mij meer comfort door 24/7 te draaien. Dit deed ik met gas niet vorig jaar en dan heb je ook nog de korting op belastingen die ik niet meegenomen heb in mijn -30% kosten berekening. Al met al is L/L voor mij nu de beste oplossing wat betreft kosten en daar gaat het voor mij ook om; zo min mogelijk betalen voor de verwarming van mijn huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Plenkske schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:49:
[...]

Wat je buren of anderen betalen is voor jou besparing (en dus de berekening) toch niet interessant ?
Nee voor de momentopname nu is het niet interessant.
Maar voor je langetermijnstrategie qua verwarmen is het lastig rekenen met een wild fluctuerende gasprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Beetje off-topic misschien, maar ik reken nu zelf met 0.30 voor stroom, 1.20 voor gas. Veel minder zie ik het niet worden, mijn contract met 0.20 / 0.78 loopt af in februari en de verlengingsvoorstel is dubbele hiervan.

Als je rekent met 0.30 / 0.40 zijn terugverdientijden van warmtepompen en zonnepanelen een heel stuk korter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

w00key schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:25:
Beetje off-topic misschien, maar ik reken nu zelf met 0.30 voor stroom, 1.20 voor gas. Veel minder zie ik het niet worden, mijn contract met 0.20 / 0.78 loopt af in februari en de verlengingsvoorstel is dubbele hiervan.

Als je rekent met 0.30 / 0.40 zijn terugverdientijden van warmtepompen en zonnepanelen een heel stuk korter.
Is jezelf een beetje voor de gek houden toch?
Kun je ook rekenen met hogere bedragen krijg je zelfs nog “geld toe” ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:49
Jaspervl schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:31:
[...]

Het duurde lang, maar de distributeur was erbij gehaald. In Japan is de setup nagebouwd. Kreeg net bericht dat er een software update uitkomt die het geluid zou moeten verhelpen. Fingers crossed

(Context: ME setup maakt regelmatig een geluid alsof er hard stromend water stroomt, voor zo'n 15 sec)
Er komen zelfs nieuwe printplaten aan. Ik ben benieuwd.

De nieuwe firmware updates zijn wel prettig (binnenunits). Ze reageren veel sneller op commando's via melcloud.
De integratie met m'n smarthome (melcloud) functioneert ook lekker.

Ik vroeg me af, is de bruine verkleuring normaal?
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51737386183_498496f907_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
klump4u schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 12:06:
[...]

Is jezelf een beetje voor de gek houden toch?
Kun je ook rekenen met hogere bedragen krijg je zelfs nog “geld toe” ;)
Is met €0.20/kWh rekenen nog realistisch als je weet dat je contract op over 45 dagen afloopt, en daarna dubbel zoveel betaal? Als je gaat rekenen met de aanbod die nu op tafel ligt voor verlengen is dat €0.41 hoog, €0.35 laag tarief en €1.63 voor gas.

€0.30 is een schatting van de kosten van de komende 5 jaar, veel lager gaat het niet worden. De groothandelsprijs / futures hebben weer een nieuwe record bereikt op ENDEX, zie https://vanhelder.nl/zakelijke-energie/actuele-beursprijzen

De kale prijs voor ENDEX 1 jaar vooruit is 18 cent per kWh, plus energiebelasting en ODE. De Eneco offerte is 0.26 / 0.20 kaal, heel veel verdienen ze er niet eens op, want ze moeten een deel ook inkopen als spot (je bent nu wat laat op de ENDEX als je direct geleverd wilt krijgen), en dat varieert nu tussen 14 en 30+ cent per kWh (zie https://www.nieuwestroom....en/epex-apx-handelsbeurs/).

Voor 3 en 5 jaar vooruit staat het op 122 en 105 per MWh, 12.2 / 10.5 cent per kWh, dus 26 en 24 cent per kWh met belastingen op de future beurs. Plus marge = minstens 30 cent voor de consument.

[ Voor 10% gewijzigd door w00key op 10-12-2021 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:46

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

revolution-nl schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:32:
[...]

Ontvochtigen met een airco in de winter is niet echt prettig ivm de koude, een wasdroger of luchtonvochtiger werkt dan beter. Wij hebben een luchtontvochtiger in de badkamer zodat we s'avonds niet alle warmte het huis uit hoeven te ventileren, werkt uit de kunst en geeft ook nog wat extra warmte :*)
Wat voor ontvochtiger heb jij en is daarvoor een verbinding naar buiten nodig?
ASW1 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:46:
[...]

Koop dan een betere. Er zijn goede machines die goed kunnen omgaan met kwetsbare kleding. Geen enkele reden trouwens om broeken en truien er niet in te doen.
Het mooie van een warmtepompdroger is dat beide kanten van de warmtepomp gebruikt worden. Dus enerzijds de warmte om het vocht uit de kleding te krijgen en de koude kant om het vocht daarna uit de lucht te krijgen. Het water gaat in de afvoer ipv dat het in de ruimte terechtkomt.
Een stuk efficiënter dan je hele kamer tot een grote wasdroger te maken.
We hebben een Miele W1, die vrij recente is. Maar ik krijg mijn vrouw echt niet zover om meer in de droger te doen. Ongeacht het programma -O- 7(8)7

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Jaspervl schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:31:
[...]

De nieuwe firmware updates zijn wel prettig (binnenunits). Ze reageren veel sneller op commando's via melcloud.

[Afbeelding]
Nog niet eerder gezien, lijkt wel roest :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Glashelder schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:48:
[...]

Nog niet eerder gezien, lijkt wel roest :?
Ik dacht eerder aan verkleuring door verhitting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Jaspervl schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 18:31:
[...]

Daar lijkt het meer op ja, maar ik zou het gewoon voorleggen aan de installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Plenkske schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 18:34:
[...]

Daar lijkt het meer op ja, maar ik zou het gewoon voorleggen aan de installateur.
Jep, dat ben ik ook van plan, maar het leek me handig om eerst te weten of dit een normaal fenomeen is of niet, om voorbereid voor de dag te komen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Jaspervl op 10-12-2021 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
imdos schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:32:
[...]

We hebben een Miele W1, die vrij recente is. Maar ik krijg mijn vrouw echt niet zover om meer in de droger te doen. Ongeacht het programma -O- 7(8)7
Met welk argument als ik vragen mag?
Veel mensen denken dat een droger gruwelijk veel elektriciteit kost, en dat was vroeger ook zeker zo, maar met de huidige warmtepompdrogers is dat echt al een heel stuk minder.
Veel mensen denken dat je was aan de lijn hangen 'gratis' is, maar dat is zoals je gemerkt hebt in de winter echt niet zo. De ruimte waar de die was ophangt zul je extra moeten stoken om het vocht uit de was te krijgen, en moeten ventileren om het vocht dat daarna in de lucht zit weg te krijgen. Dan kun je beter direct je was in een warmtepompdroger steken. Dat geldt voor de winter uiteraard, in de zomer wanneer je niet hoeft te stoken is lijndrogen wel gratis en dus goedkoper dan je droger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:37
BastiaanN schreef op donderdag 9 december 2021 @ 19:39:
[...]

Vergelijk airco versus cv

Prijs gas m3 0,85
Prijs elektra 100% salderen Kwh 0,11

Warmte inhoud gas MJ/m3 31,65
Warmte inhoud elektra MJ/Kwh 3,6

Rendement gas % 95,00%
Rendement airco COP % 350,00%

Kostprijs cv €/MJ 0,0282697264
kostprijs airco €/MJ 0,0087301587

Ratio 100% salderen airco/cv 0,3088165266

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Jaspervl schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 18:31:
[...]

Lijkt me toch sterk met de beperkte temperaturen die een warmtepomp haalt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:55
Jaspervl schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:31:
[...]

[Afbeelding]
Geeft het af? Bijvoorbeeld als je met een stukje keukenrol voorzichtig in de richting van de lamellen eroverheen gaat?

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
florijn11 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 19:46:
[...]

Vergelijk airco versus cv

Prijs gas m3 0,85
Prijs elektra 100% salderen Kwh 0,11

Rendement gas % 95,00%

kostprijs airco €/MJ 0,0087301587

Ratio 100% salderen airco/cv 0,3088165266
Ik vind het wel erg optimistisch om met een stroomprijs te rekenen gelijk aan de terugleververgoeding.
Hoe lang is de terugverdientijd van een PV installatie bij een opbrengst van 11 ct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medal
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:56
Van de week een update geïnstalleerd op de binnen units van mijn ME set.
sindsdien reageren de units veel sneller op de melcloud app, helaas krijg ik ook vaak de melding dat de units offline zijn.
meer mensen die hier last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:32
Ik lees dat er ook mensen zijn die de warmtepomp 24/7 laten draaien. Dit vind ik ook wel aantrekkelijk, maar vroeg me af wat het doet met de luchtvochtigheid? Aangezien onder de 40 procent onaangenaam begint te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
kbuntu schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 22:04:
Ik lees dat er ook mensen zijn die de warmtepomp 24/7 laten draaien. Dit vind ik ook wel aantrekkelijk, maar vroeg me af wat het doet met de luchtvochtigheid? Aangezien onder de 40 procent onaangenaam begint te worden.
Waarom zou dat invloed hebben op de luchtvochtigheid?

De WP haalt geen vocht uit de lucht. De relatieve luchtvochtigheid zal stijgen als de WP uit staat (en de temperatuur dus daalt), maar die daalt weer net hard als je weer gaat stoken.. of je dat nou met een CV doet of met een WP maakt niet uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
Glashelder schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 22:13:
[...]

De WP haalt geen vocht uit de lucht. De relatieve luchtvochtigheid zal stijgen als de WP uit staat (en de temperatuur dus daalt), maar die daalt weer net hard als je weer gaat stoken.. of je dat nou met een CV doet of met een WP maakt niet uit :)
Precies dat, is afhankelijk van de temperatuur en niet van de warmtebron. Nu het zo'n 2c buiten is zit ik op 36-42% afhankelijk van de ruimte (woning uit 99 met centrale ventilatie, binnentemp 21c). Ik heb er zelf geen last van maar zou je dat wel hebben zal je moeten bevochtigen net als wanneer ik mijn CV zou gebruiken.

Voor mij is het grote voordeel van 24/7 draaien de constante temperatuur, warme massa en het rustig/op gelijk draaiende vermogen van de airco. Op eerste 2 van de 3 verdiepingen die ik heb staat de airco 24/7 aan en de 3e slaapkamer verdieping blijft koel maar gaat niet onder de 17c door warmte wat naar boven trekt, dat is wat mij betreft voor slapen perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:37
ASW1 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 21:26:
[...]

Ik vind het wel erg optimistisch om met een stroomprijs te rekenen gelijk aan de terugleververgoeding.
Hoe lang is de terugverdientijd van een PV installatie bij een opbrengst van 11 ct?
Vergelijk airco versus cv zonder PV

Prijs gas m3 0,85
Prijs elektra 100% salderen Kwh 0,26

Rendement gas % 95,00%

kostprijs airco €/MJ 0,0206349206

Ratio 100% salderen airco/cv 0,729929972

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:29
Aangepast wegens niet relevant.

[ Voor 89% gewijzigd door Sjamo op 11-12-2021 05:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbuntu
Glashelder schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 22:13:
[...]

Dat begrijp ik, maar ik zocht juist naar ervaringen van het 24/7 draaien van een verwarming. Met de CV ketel heb ik dit nooit geprobeerd, dus was benieuwd of de luchtvochtigheid dan zakt naar een oncomfortabel niveau

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
kbuntu schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 07:23:
[...]

Dat begrijp ik, maar ik zocht juist naar ervaringen van het 24/7 draaien van een verwarming. Met de CV ketel heb ik dit nooit geprobeerd, dus was benieuwd of de luchtvochtigheid dan zakt naar een oncomfortabel niveau
Ik draai 24/7 en de luchtvochtigheid is 43%. De luchtvochtigheid is niet lager dan toen ik nog met de CV verwarmde.

Onder de 40% dan ga ik wel de luchtbevochtiger weer aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
medal schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 21:33:
sindsdien reageren de units veel sneller op de melcloud app, helaas krijg ik ook vaak de melding dat de units offline zijn.
Yep, maar ondanks de melding komen de commando's toch aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:46

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

ASW1 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 19:13:
[...]

Veel mensen denken dat een droger gruwelijk veel elektriciteit kost, en dat was vroeger ook zeker zo, maar met de huidige warmtepompdrogers is dat echt al een heel stuk minder.
Veel mensen denken dat je was aan de lijn hangen 'gratis' is, maar dat is zoals je gemerkt hebt in de winter echt niet zo. De ruimte waar de die was ophangt zul je extra moeten stoken om het vocht uit de was te krijgen, en moeten ventileren om het vocht dat daarna in de lucht zit weg te krijgen. Dan kun je beter direct je was in een warmtepompdroger steken. Dat geldt voor de winter uiteraard, in de zomer wanneer je niet hoeft te stoken is lijndrogen wel gratis en dus goedkoper dan je droger.
Beetje off-topic maargoed;
Beschadiging en dat het minder fijn aanvoelt. Voor handdoeken en tshirts en meer van dat katoenen spul gebruiken we wel altijd de droger in de winter. Broeken en blouses en voetbal pakjes en dergelijke weer niet.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15:53
medal schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 21:33:
Snellere reactie merk ik ook, geen offline meldingen.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
kbuntu schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 22:04:
Ik bevochtig actief erbij dat gebeurde vroeger ook al, echter elk verwarmingsysteem heeft er last van doordat je koude buitenlucht gaat opwarmen daalt de relatieve luchtvochtigheid.

Doordat luchtverwarming meer convectiewarmte dan stralingswarmte doet voel je dat iets eerder inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
ASW1 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 19:13:
[...]

Bepaalde kleding zoals broeken truien en andere zaken gaan niet de droger in omdat die de boel sloopt(ja warmtepomp droger), ik droog het in de tocht bij trapgat en dat gaat snel genoeg, daar stook ik ook niet.

Dat beetje extra vocht is maar voor een paar uur en is het weer weg(ja eens gemeten), op de website,s wordt dat nogal overdreven en is dat wel het geval heb je een ventilatieprobleem.

In de zomer gaat de kleding wat ik altijd in de droger doe ook erin, ik wil niet in het hele huis waslijnen spannen.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 11-12-2021 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ongeveer een jaar na plaatsing lijk ik hier nu toch wat issues met mijn Daikin multisplit setup te hebben (Daikin 3MXM68N + FTXA42 + FTXA25 + FTXA25).

Belangrijkste probleem is dat deze steeds meer moeite lijkt te krijgen om het warm te krijgen in met name de woonkamer (160m3) waar de FTXA42 hangt terwijl dat vorig jaar wel prima ging. Ik krijg het daar momenteel zelfs met deze buitentemperaturen eigenlijk niet warmer dan 20,5 graden ondanks dat het ding continu ontzettend hard staat te blazen. Binnenunit heb ik voor de test dan op 25 of 26 graden gezet (met fan stand op auto) maar dat maakt allemaal niets uit, het wordt gewoon echt niet warmer.

Wat mij opvalt is dat met grote regelmaat de cmpfreq die ik via Home Assistant uitlees compleet terugvalt naar minimaal om vervolgens slechts heel langzaam weer op te lopen. En als hij dan eindelijk weer een beetje opgelopen is klapt hij in een klap weer helemaal onderuit waarna het feestje opnieuw begint. Logisch gevolg is dus dat de binnenunit ook een groot deel van de tijd nauwelijks warme lucht staat te blazen en het dan dus ook niet warm krijgt binnen.

Zie grafiek hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJLatbbs7bAix7HWO2nkm6LSxNo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZnZtgPI82Kctd5ZETvrQBBmE.png?f=fotoalbum_large

Wat je hier dus ook goed ziet is dat het eigenlijk prima gaat zolang de unit niet zwaar belast wordt (om het 's nachts op temperatuur te houden) maar als je wat extra vermogen vraagt om het even van 19,5 naar 21 te verwarmen (of ook als ik bijvoorbeeld een extra binnenunit aan zet) gaat het vrijwel direct mis en zie ik het rare gedrag van de compressor frequentie.

Uiteraard kan ik de installateur hier mee benaderen maar eigenlijk wil ik dan wel zeker weten dat er ook echt iets mis is met de unit. Dus heeft iemand hier enig idee waardoor dit kan komen? Kan dit het gevolg zijn van lekkage waardoor er niet genoeg koelmiddel meer in het systeem zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Headshot_NL schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 20:35:
[...]

Geeft het af? Bijvoorbeeld als je met een stukje keukenrol voorzichtig in de richting van de lamellen eroverheen gaat?
Net even geprobeerd. Het geeft niet af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:53
ik222 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:03:

Wat mij opvalt is dat met grote regelmaat de cmpfreq die ik via Home Assistant uitlees compleet terugvalt naar minimaal om vervolgens slechts heel langzaam weer op te lopen. En als hij dan eindelijk weer een beetje opgelopen is klapt hij in een klap weer helemaal onderuit waarna het feestje opnieuw begint. Logisch gevolg is dus dat de binnenunit ook een groot deel van de tijd nauwelijks warme lucht staat te blazen en het dan dus ook niet warm krijgt binnen.

Zie grafiek hieronder:

[Afbeelding]
Heb je toevallig al stand Powerful geprobeerd om te kijken of daar hetzelfde regelgedrag gebeurt, of blijft ie dan wel gestaag oplopen?

Hoor je ook luid gesuis / geborrel als je de unit op koelen zet? Wacht wel een paar minuten als de unit eerst heeft verwarmd zodat de druk tussen de warmtewisselaars uitbalanceert, anders krijg je dat geluid sowieso sneller.

Een ander theorie die ik zelf heb is dat de warmtewisselaar buiten een oneven vorstpatroon krijgt tijdens het verwarmen indien een systeem te weinig koelmiddel heeft, maar dat moet ik hier nog bevestigen. M'n FTXF-C heeft op dit moment koelmiddel tekort (wordt volgende week opgelost!) en daar hoor ik duidelijk luid gesuis tijdens koelen wanneer ie opstart, gevolgd door een ritmisch zacht gepruttel zodra hij op deellast zit. Daarbij ook een oneven vorstpatroon toen ik vorige week de unit in powerful had staan op verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
VikeeVeekie schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:50:
[...]

Heb je toevallig al stand Powerful geprobeerd om te kijken of daar hetzelfde regelgedrag gebeurt, of blijft ie dan wel gestaag oplopen?

Hoor je ook luid gesuis / geborrel als je de unit op koelen zet? Wacht wel een paar minuten als de unit eerst heeft verwarmd zodat de druk tussen de warmtewisselaars uitbalanceert, anders krijg je dat geluid sowieso sneller.

Een ander theorie die ik zelf heb is dat de warmtewisselaar buiten een oneven vorstpatroon krijgt tijdens het verwarmen. M'n FTXF-C heeft op dit moment koelmiddel tekort (wordt volgende week opgelost!) en daar hoor ik duidelijk luid gesuis tijdens koelen wanneer ie opstart, gevolgd door een ritmisch zacht gepruttel zodra hij op deellast zit. Daarbij ook een oneven vorstpatroon toen ik vorige week de unit in powerful had staan op verwarmen.
Powerful helpt niet, cmpfreq gaat daarvan niet omhoog. Borrelen heb ik eigenlijk nog nooit gehoord, even wat suizen bij de andere binnenunits als hij uit stond en dan opstart wel maar dat is altijd al zo geweest en is volgens mij ook normaal.

Net trouwens nog wat beter de logs bekeken, het lijkt dat als ik een tweede binnenunit erbij aanzet het stukken beter werkt. Totdat ik die tweede binnenunit dan uitzet, het uitzetten daarvan zorgt consequent tot het volledig wegvallen van de cmpfreq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco Geleijns
ik222 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:59:
[...]

Powerful helpt niet, cmpfreq gaat daarvan niet omhoog. Borrelen heb ik eigenlijk nog nooit gehoord, even wat suizen bij de andere binnenunits als hij uit stond en dan opstart wel maar dat is altijd al zo geweest en is volgens mij ook normaal.

Net trouwens nog wat beter de logs bekeken, het lijkt dat als ik een tweede binnenunit erbij aanzet het stukken beter werkt. Totdat ik die tweede binnenunit dan uitzet, het uitzetten daarvan zorgt consequent tot het volledig wegvallen van de cmpfreq.
Wat ik bij mij merk is als ik de tweede unit uitzet, dat de compressor-freq niet gelijk naar beneden gaat.
Dit zorgt voor een warmtepiek en dus weer voor een selfheating van de unit die nog wel aan staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:50

Ersus

Zuid-Limburg

ik222 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:59:
[...]

Vermoedelijk te wenig Koudemiddel of het Expansieventiel dat niet goed werkt.
Is mijn eerste indruk.

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:42
ik222 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:03:
Ongeveer een jaar na plaatsing lijk ik hier nu toch wat issues met mijn Daikin multisplit setup te hebben (Daikin 3MXM68N + FTXA42 + FTXA25 + FTXA25).

Belangrijkste probleem is dat deze steeds meer moeite lijkt te krijgen om het warm te krijgen in met name de woonkamer (160m3) waar de FTXA42 hangt terwijl dat vorig jaar wel prima ging. Ik krijg het daar momenteel zelfs met deze buitentemperaturen eigenlijk niet warmer dan 20,5 graden ondanks dat het ding continu ontzettend hard staat te blazen. Binnenunit heb ik voor de test dan op 25 of 26 graden gezet (met fan stand op auto) maar dat maakt allemaal niets uit, het wordt gewoon echt niet warmer.

Zie grafiek hieronder:

[Afbeelding]

Wat je hier dus ook goed ziet is dat het eigenlijk prima gaat zolang de unit niet zwaar belast wordt (om het 's nachts op temperatuur te houden) maar als je wat extra vermogen vraagt om het even van 19,5 naar 21 te verwarmen (of ook als ik bijvoorbeeld een extra binnenunit aan zet) gaat het vrijwel direct mis en zie ik het rare gedrag van de compressor frequentie.

Uiteraard kan ik de installateur hier mee benaderen maar eigenlijk wil ik dan wel zeker weten dat er ook echt iets mis is met de unit. Dus heeft iemand hier enig idee waardoor dit kan komen? Kan dit het gevolg zijn van lekkage waardoor er niet genoeg koelmiddel meer in het systeem zit?
Ik kan helaas niet mijn data uitlezen. Maar in mijn woonkamer met een single 3,5kw, krijg ik ook de indruk dat het meer moeite kost. Voorheen stond de deur naar bijkeuken en speelkamer ook open, maar die zijn inmiddels dicht, zodat de temperatuur wat makkelijker gehaald wordt.
Wellicht toch te maken met de 2 fimware updates afgelopen maanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:08

duderuud

Sliden is koel

[edit]Verkeerde forum, excuses

[ Voor 97% gewijzigd door duderuud op 11-12-2021 13:14 ]

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
duderuud schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 12:13:
Vraagje voor de experts hier.

Sinds kort wonen we in een nieuw huis (paar maanden geleden opgeleverd). Het is een knap groot huis, zo'n 800 m3 in totaal.

Er is een Daikin Altherma 3 vloermodel geplaatst en de installateur had er niet heel erg veel verstand van. daar kwam ik achter nadat we wat opstartproblemen hadden met de warmtepomp en al vrij snel een monteur van Daikin zelf werd gebeld...

Ik heb een Homewizard P1 meter hangen en mijn totale stroomverbruik zit tussen de 25 en 40 kWh per dag.
De Daikin app geeft aan dat het stroomverbruik van de klimaatregeling zo'n 20/25kWh per dag is.
Thermostaat is ingesteld op 21C en verder gebruiken we weinig warm water.

Mijn vraag is eigenlijk, wat is een "normaal verbruik" in deze tijd en wat zijn de optimale instellingen?
Is er ergens een website of Youtube filmpje die daar meer inzicht in kan geven?

Het instellen van een warmtepomp is wel even wat anders dan een CV-ketel :X

Ter info: In ons oude huis (hoekhuis uit 1996) verbruikte we zo'n 3700kWh en 1100m3 gas
Volgens mij is dat een lucht/water warmtepomp ? Dus je moet even naar het andere topic. Dit is lucht/lucht (airco).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
duderuud schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 12:13:
Vraagje voor de experts hier.

Sinds kort wonen we in een nieuw huis (paar maanden geleden opgeleverd). Het is een knap groot huis, zo'n 800 m3 in totaal.

Er is een Daikin Altherma 3 vloermodel geplaatst en de installateur had er niet heel erg veel verstand van. daar kwam ik achter nadat we wat opstartproblemen hadden met de warmtepomp en al vrij snel een monteur van Daikin zelf werd gebeld...

Ik heb een Homewizard P1 meter hangen en mijn totale stroomverbruik zit tussen de 25 en 40 kWh per dag.
De Daikin app geeft aan dat het stroomverbruik van de klimaatregeling zo'n 20/25kWh per dag is.
Thermostaat is ingesteld op 21C en verder gebruiken we weinig warm water.

Mijn vraag is eigenlijk, wat is een "normaal verbruik" in deze tijd en wat zijn de optimale instellingen?
Is er ergens een website of Youtube filmpje die daar meer inzicht in kan geven?

Het instellen van een warmtepomp is wel even wat anders dan een CV-ketel :X

Ter info: In ons oude huis (hoekhuis uit 1996) verbruikte we zo'n 3700kWh en 1100m3 gas
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:08

duderuud

Sliden is koel

Oeps :X Dank!

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MZwier
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-09 10:46
Beste Tweakers,

Na een tijdje geleden advies te hebben ontvangen, heb ik de kanaalunit mooi draaiend op de boven verdieping. Hiermee verwarm ik al een tijdje :).

Nu het echter begint te vriezen loop ik er tegenaan wat te doen met het condenswater van de buitenunit. Dit druppelde eerder naar beneden maar vriest met dit weer vast op de gevel. Dit geeft weer gebroken bakstenen zover ik weet. Iemand tips wat te doen? Zie foto voor situatie, let niet op de zooi aan de tuin wordt nog gewerkt. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zCCMLsd3OegTPjJTbHcX6hhWmE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SxvTYS4ZYHLCdmLDoPWsaXQ3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door MZwier op 11-12-2021 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik zou er een stuk dakgoot of halve PVC buis met flinke afloop onder monteren die het een stukje van het huis af stuurd. Vanaf de steunen links en rechts kan je wel vrij snel een constructie maken denk ik. Van wat hout of plastic of PVC buis, of zelfs met tierips aan elkaar monteren. Ductape mag ook ;)

Als het water alleen uit dat gat in het midden komt is hiermee het probleem aardig opgelost. Anders kan je ipv een stuk dakgoot ook iets van een plaat gebruiken die breder onder de unit het water opvangt en afvoert.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:50

Ersus

Zuid-Limburg

MZwier schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 14:36:
Beste Tweakers,

Na een tijdje geleden advies te hebben ontvangen, heb ik de kanaalunit mooi draaiend op de boven verdieping. Hiermee verwarm ik al een tijdje :).

Nu het echter begint te vriezen loop ik er tegenaan wat te doen met het condenswater van de buitenunit. Dit druppelde eerder naar beneden maar vriest met dit weer vast op de gevel. Dit geeft weer gebroken bakstenen zover ik weet. Iemand tips wat te doen? Zie foto voor situatie, let niet op de zooi aan de tuin wordt nog gewerkt. :+

[Afbeelding]
Normaal zit er in het ronde gat een spruitstuk waarop je heel fijn een condensafvoer op aan kan sluiten. Maar die ontbreekt hier, toch maar even zoeken waar dat spruitstuk gebleven is.

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:44
Zoiets eronder en dan slangetje naar beneden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1As5cMv-yIOjl8e33wn94YjFME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wAcWPTIgdBklRVnAnTXIvXPB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
fmrama schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 16:55:
Zoiets eronder en dan slangetje naar beneden.
[Afbeelding]
Als het vriest dan vriest dit buisje dicht. Ik zou het niet doen. Ik had zo’n buisje met een slangetje en afgelopen februari kreeg ik ineens een appje van de buurman dat de airco herrie maakte. De hele bak zal vol met ijs 8)7

Beetje ijs tegen baksteen kan toch niet zoveel kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MZwier
Die zat er al bij, die heb ik er ook onder gehad alleen vriest die dicht bij dit weer. Als ik het mij goed herinner werd dat ook afgeraden in de gebruiksaanwijzing.

Hoopte eigenlijk op een goede manier om het water naar beneden te layen vallen zonder dat m'n gevel erg nat wordt. Volgens mij is er namelijk al een baksteen gebarsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MZwier
Precies wat @Glashelder zegt. Heb 'm vandaag ook met de fohn los moeten smelten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:02
MZwier schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 17:47:
Die zat er al bij, die heb ik er ook onder gehad alleen vriest die dicht bij dit weer. Als ik het mij goed herinner werd dat ook afgeraden in de gebruiksaanwijzing.

Hoopte eigenlijk op een goede manier om het water naar beneden te layen vallen zonder dat m'n gevel erg nat wordt. Volgens mij is er namelijk al een baksteen gebarsten.
Dan zijn er volgens mij twee mogelijkheden:
1. Buitenunit verplaatsen.
2. Buisje monteren, maar dan mét een verwarmingslint. Heeft de unit daar niet een standaard aansluiting voor?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Maakt bij jullie de binnenunit ook zoveel herrie als de buitenunit aan het ontdooien is? Beetje vergelijkbaar met het geluid van hele harde regen. Vooral de eerste twee minuten is het een bizar hard geluid :X Dit hoor je dan alleen zo hard bij de unit die aan staat. Ondertussen klinkt het ook een beetje als een flipperkast :P

Mijn telefoon deed goed z’n best om het geluid weg te filteren maar het staat er nog aardig op:
[YouTube: Daikin geluid ontdooien]

[ Voor 20% gewijzigd door BastiaanN op 11-12-2021 22:45 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
BastiaanN schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 19:10:
Maakt bij jullie de binnenunit ook zoveel herrie als de buitenunit aan het ontdooien is? Beetje vergelijkbaar met het geluid van hele harde regen. Vooral de eerste twee minuten is het een bizar hard geluid :X Dit hoor je dan alleen zo hard bij de unit die aan staat. Ondertussen klinkt het ook een beetje als een flipperkast :P
Nee, hier hoor ik alleen buiten de compressor hard draaien. Aardig gezoem :)

Binnen hoor je wel af en toe wat ijs kraken :p

Tot op heden de units nog niet kunnen betrappen op een defrost overigens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobo89
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:47
Kingsolo schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 12:05:
[...]

Ik kan helaas niet mijn data uitlezen. Maar in mijn woonkamer met een single 3,5kw, krijg ik ook de indruk dat het meer moeite kost. Voorheen stond de deur naar bijkeuken en speelkamer ook open, maar die zijn inmiddels dicht, zodat de temperatuur wat makkelijker gehaald wordt.
Wellicht toch te maken met de 2 fimware updates afgelopen maanden?
Ik had dezelfde ervaring met de FTXA35AT, zie mijn eerdere bericht. Toevallig deze week weer een firmware update gehad en het lijkt nu beter te gaan. Bij een temperatuur verhoging en fan op auto merk je dat hij even wat harder gaat blazen en de temperatuur wordt beter gehaald. Ik zit nu op firmware 1_14_53 volgens de Daikin app.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PentaClover
Glashelder schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 21:56:
[...]
Binnen hoor je wel af en toe wat ijs kraken :p
De binnen unit die aanstaat maakt geluid omdat de verdamper snel flink afkoeld, dat is het metaal dat je hoort vervormen, hier van de week gezien dat de binnen unit in no time naar 9oC afkoeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qn8sIZeYb8nCRMQTb4c0eFPhrlQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tpnZoIsRTVNlFzPhRmO5u4Mc.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Bobo89 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 21:57:
[...]

Ik had dezelfde ervaring met de FTXA35AT, zie mijn eerdere bericht. Toevallig deze week weer een firmware update gehad en het lijkt nu beter te gaan. Bij een temperatuur verhoging en fan op auto merk je dat hij even wat harder gaat blazen en de temperatuur wordt beter gehaald. Ik zit nu op firmware 1_14_53 volgens de Daikin app.
Zag net dat er hier ook een upgrade was, van 1_14_48 naar 1_14_53, eens kijken of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:42

Sport_Life

Solvitur ambulando

In onze nieuwe woning waar nu nog alles met cv en radiatoren is wil ik de BG verwarmen met ltv vloerverwarming (en evt WP) en de slaapkamers boven met airco. Idee is dat de airco in de zomer kan koelen. Nu mijn vraag , is een airco in de winter ook efficiënt om te verwarmen (hoofdverwarming) of kan ik toch beter vloerverwarming leggen op de slaapkamers?
Glas wordt vervangen door hr++(+), woning is van 1998, dus redelijk geïsoleerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 11-12-2021 23:03 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TigerXtrm
Sport_Life schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 23:02:
In onze nieuwe woning waar nu nog alles met cv en radiatoren is wil ik de BG verwarmen met ltv vloerverwarming (en evt WP) en de slaapkamers boven met airco. Idee is dat de airco in de zomer kan koelen. Nu mijn vraag , is een airco in de winter ook efficiënt om te verwarmen (hoofdverwarming) of kan ik toch beter vloerverwarming leggen op de slaapkamers?
Airco kan een slaapkamertje met twee vingers in z'n neus warm houden. Tenzij je in Paleis Noordeinde woont zal dat echt geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo

Mijn telefoon deed goed z’n best om het geluid weg te filteren maar het staat er nog aardig op:
[YouTube: Daikin geluid ontdooien]
Hier is het ook duidelijk hoorbaar maar ik zou het niet als herrie omschrijven, ik slaap er gewoon doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Sport_Life schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 23:02:
Ik denk dat een airco set aanleggen makkelijker is dan vloerverwarming en ook goedkoper dan een WP.
Voordeel is dan ook dat je in de zomer de BG ook kan koelen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:21

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Donderdag aanstaande wordt de tweede airco gemonteerd bij ons. Deze keer in de tv kamer. We hebben gekozen voor de Daikin Perfera FTXM25R. De tv kamer staat in open verbinding met de woonkamer / keuken waarin een hele mooie Ururu Sarara 3,5Kw staat te pruttelen. Uiteraard wederom door Climasense! Ben zeer benieuwd naar de Perfera. Zijn er meerdere welke de nieuwe Perfera 2021 hebben gemonteerd?

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
Rob roelofs 1 schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:31:
Donderdag aanstaande wordt de tweede airco gemonteerd bij ons. Deze keer in de tv kamer. We hebben gekozen voor de Daikin Perfera FTXM25R. De tv kamer staat in open verbinding met de woonkamer / keuken waarin een hele mooie Ururu Sarara 3,5Kw staat te pruttelen. Uiteraard wederom door Climasense! Ben zeer benieuwd naar de Perfera. Zijn er meerdere welke de nieuwe Perfera 2021 hebben gemonteerd?
Heb er hier twee hangen, doen hun werk prima. Enige nadelen die ik ervaar zijn dat de wifi constant z'n SSID loopt uit te zenden (kan niet uit), en deze units werken niet meer met de oude app en API. Is inmiddels een workaround voor, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:21

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

TigerXtrm schreef op zondag 12 december 2021 @ 13:06:
[...]

Heb er hier twee hangen, doen hun werk prima. Enige nadelen die ik ervaar zijn dat de wifi constant z'n SSID loopt uit te zenden (kan niet uit), en deze units werken niet meer met de oude app en API. Is inmiddels een workaround voor, maar toch.
Dus je hebt 2 apps nodig?

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvenVD
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Met de residential app updaten ze de firmware en zetten ze volgens mij de out of home credentials naar iets dat de residential app managed. De residential app zoekt niet lokaal, die werkt alleen via de cloud.

Maar dus, na die firmware update kan je niet meer met de Daikin online controller (naar out of home) connecteren, maar ik heb wel gemerkt dat local access wel nog werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
Hangt er vanaf welke app je nu gebruikt voor de Ururu Sarara. Ik weet niet of die nog de oude app gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kbuntu
Draai hem sinds eergister continu. Ik heb dan fan binnen op fluister en deur naar gang beneden open, zodat er ook wat warmte op de bovenverdieping komt. Het is een Daikin 3.5 en lijkt prima in staat om voordelig het huis warm te houden :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D6zvuch8TOI5VuTvKcYmjbBl45A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q4mIctMYJyXacR4xmB0MfPX7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door kbuntu op 12-12-2021 20:24 ]

Pagina: 1 ... 89 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic