Nou, wellicht is dat niet eens zo'n verkeerd experiment, een straalkacheltje kopen. Die kosten ook geen roggel. En kan ik de koude resterende wintermaanden nog even doorkomen. Maar kun je aan de hand daarvan denk je echt bepalen hoeveel watt je nodig zou hebben met je airco?flippy schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:54:
[...]
[...]
koop bij de bouwmarkt een paar goedkope straalkachels tot je 5kW totaal hebt. zet deze in je woonkamer en knal ze aan op 5kW totaal. en laat dat eens een paar uur draaien. kijk eens wat dat doet met je kamertemperatuur.
dan kom je er ook achter dat die calculators niet kloppen.
probeer dan eens met de kachels te kijken hoeveel vermogen je hebt om het 21c te houden in je kamer.
ik denk minder dan 2 kW.
Wat ben jij ongelooflijk irritant bezig .. de sfeer in dit topic was zo goed..flippy schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:37:
[...]
leg het dan even uit aan de mensen die het niet weten en meelezen en onderbouw het even hoe dat technisch gaat in een warmtepompsysteem.
Stop met zuigen, je weet wat er bedoelt wordt, geef gewoon antwoord. Als je een wedstrijd wilt ver plassen open je maar een eigen reeks.
Maar jij adviseert een multi-split bij een setup met 2 slaapkamers een woonkamer waarbij de wens is om enkel met de woonkamer te verwarmen? Jij ziet geen hoger risico bij een multi ten aanzien van borrelende /ruisende geluiden ten opzichten een single?
Helaas gaat die vlieger niet op gezien het minimum vermogen van de SRK25ZS-W en de SRK35ZS-W gelijk is.Ronald_O schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:14:
Al een tijdje zit ik me te oriënteren op één of meerdere units en n.a.v. de laatste pagina's ben ik eerst maar eens gaan rekenen om wat beter te kunnen zoeken in het bos. Als ik het goed heb gedaan zou mijn warmteverlies als volgt zijn. Heb de volgende formule gevonden hiervoorcode:(als dit niet klopt hoor ik het graag, want dan baseer ik me op onzin)
1 1/R-waarde * oppervlakte * dTBovenstaande doet mij denken dat we voor ons huis uit '74, met na-isolatie in de spouw, zo'n 15cm glaswol tegen de vloer kunstof kozijnen met HR++, genoeg zouden hebben aan een 2KW. Aangezien die het vanaf de negatieve temperaturen wel eens zwaar zou kunnen krijgen (lees herrie schoppen) klinkt (letterlijk) een 2,5KW me waarschijnlijk beter.
- bij -15 een verlies van 2052 watt
- bij -5 een verlies van 1467 watt
- bij 5 een verlies van 880 watt
Als ik het goed begrijp levert de unit die @RonJ deelde (de aanbieding van een Mitsubishi SRK / SRC 35 ZS-W een paar berichten terug) minimaal 900watt aan warmte en zou die dus boven de 5 graden pendel gedrag kunnen gaan vertonen. Correct?
De SRK25ZS-W lijkt dan een aardige unit voor ons huis. Mijn gedachte is dat de 2,5 dan langere runs kan maken en pas bij hogere temperaturen kans op pendelgedrag heeft. Hoe langer het duurt voordat hij gaat pendelen hoe minder last we er van zullen hebben lijkt me. Aangezien de buitentemperaturen dan al hoger zijn en ons verlies dan lager.
Tot zover mijn hersenspinsels voor nu
Ik los het pendelen bij hogere buitentemperaturen op door de unit in de nacht uit te zetten, en de tussendoor naar boven de hele dag open te laten, wanneer ik een gekke bui ben voer ik gewoon de temperatuur nog wat op
@Lo_ mijn SRK35 met verwarmen heeft een opgenomen vermogen wat meestal schommelt tussen de 200 en 300 watt. As we speak 214 watt bij een ruimte temperatuur van 21c, de ZSX schijnt dat nog een stuk beter te doen, ik meen dat iemand hier 160watt heeft gerapporteerd.
[ Voor 104% gewijzigd door revolution-nl op 27-01-2021 19:43 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
@Voske89 Er hangt hier een Z25 en ik geloof eerlijk gezegd weinig van de 800W onderwaarde voor output. Net als @I-King gisteren aangaf over de TZ heb ik het opgenomen vermogen nooit onder de 360W gezien en ik mag toch hopen dat de COP iets hoger is dan dat. Dat het opgenomen vermogen bij lagere buitentemperaturen wel lager is zou kunnen, maar helaas is er hier in die situatie meer warmtevraag. Als ik hier soms lees dat Daikins en Mitubishis tot in lage 200's W opgenomen gaan denk ik niet dat Panasonic specifiek uitblinkt in laag vermogen geven.
Ik weet alleen ook niet of zo zwaar focussen op minimaal afgiftevermogen wel juist is. Of een pomp technisch langzaam kan draaien hoeft niet de enige overweging te zijn. De compressor heeft voor zover ik begrijp een optimum toerental. Als de pomp dan te langzaam draait zou de efficientie ervan inzakken en kan pendelen voordelig zijn.
Ik weet alleen ook niet of zo zwaar focussen op minimaal afgiftevermogen wel juist is. Of een pomp technisch langzaam kan draaien hoeft niet de enige overweging te zijn. De compressor heeft voor zover ik begrijp een optimum toerental. Als de pomp dan te langzaam draait zou de efficientie ervan inzakken en kan pendelen voordelig zijn.
Hmm wellicht verkeerde informatie dan op deze site, maar het lijkt hier toch anders te zijn.. https://www.form-mhiklima...ducts-detail/srk25zs-w-en of ik maak een interpretatie fout..revolution-nl schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:08:
[...]
[...]
Helaas gaat die vlieger niet op gezien het minimum vermogen van de SRK25ZS-W en de SRK35ZS-W gelijk is.
Ik los het pendelen bij hogere buitentemperaturen op door de unit in de nacht uit te zetten, en de tussendoor naar boven de hele dag open te laten, wanneer ik een gekke bui ben voer ik gewoon de temperatuur nog wat op
@Lo_ mijn SRK35 met verwarmen heeft een opgenomen vermogen wat meestal schommelt tussen de 200 en 300 watt. As we speak 214 watt bij een ruimte temperatuur van 21c
Je kijkt naar opgenomen vermogenRonald_O schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:42:
[...]
Hmm wellicht verkeerde informatie dan op deze site, maar het lijkt hier toch anders te zijn.. https://www.form-mhiklima...ducts-detail/srk25zs-w-en of ik maak een interpretatie fout..
https://mitsubishi-heavy-...echnical-manual-zsx-s.pdf
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Sluit me daar graag bij aan.Lo_ schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:30:
Idealiter ga je voor een goede balans: niet teveel gependel bij normale temperaturen en geen trui aan hoeven trekken als het een keer -5 is. -5 omdat dat een temperatuur is die niet heel vaak voorkomt, maar ook weer niet zó onrealistisch is. Voor koudere dagen zou je dan een straalkacheltje achter de hand kunnen houden (of CV
Echt op het minimum gaan zitten lijkt me niet verstandig.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ah toch de interpretatie. Zonde weerrevolution-nl schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:48:
[...]
Je kijkt naar opgenomen vermogen, het gaat om de nominale verwarmingscapaciteit, pagina 5.
Bedoel je niet de waarde die staat bij "Power consumption" Heating. Daar staat dat ze inderdaad erg laag kunnen. Goeie informatierevolution-nl schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:48:
[...]
Je kijkt naar opgenomen vermogen, het gaat om de nominale verwarmingscapaciteit, pagina 5.
Maar zouden jullie dan een 2.5kw of een 3.5kw adviseren? (Volgens de boeken net zo laag)Lo_ schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:30:
@Voske89 Er hangt hier een Z25 en ik geloof eerlijk gezegd weinig van de 800W onderwaarde voor output. Net als @I-King gisteren aangaf over de TZ heb ik het opgenomen vermogen nooit onder de 360W gezien en ik mag toch hopen dat de COP iets hoger is dan dat. Dat het opgenomen vermogen bij lagere buitentemperaturen wel lager is zou kunnen, maar helaas is er hier in die situatie meer warmtevraag. Als ik hier soms lees dat Daikins en Mitubishis tot in lage 200's W opgenomen gaan denk ik niet dat Panasonic specifiek uitblinkt in laag vermogen geven.
Voor een woonkamer 83m3 en 1000w warmteverlies rond de 0 graden.
Tsja, als autoriteit hier durf ik er eigenlijk niet meer mijn mening over te geven 
Maar zolang het minimale vermogen gelijk is (waarschijnlijk hebben ze dan ook dezelfde compressor vermoed ik) zou ik zelf denk ik voor de 3,5kW gaan.
Dan hou je wat vermogen over bij extremere temperaturen. Kan best zijn dat het in februari nog -10 wordt
.
Maar zolang het minimale vermogen gelijk is (waarschijnlijk hebben ze dan ook dezelfde compressor vermoed ik) zou ik zelf denk ik voor de 3,5kW gaan.
Dan hou je wat vermogen over bij extremere temperaturen. Kan best zijn dat het in februari nog -10 wordt
[ Voor 12% gewijzigd door Glashelder op 27-01-2021 21:26 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Daarmee kan je het inderdaad bepalenRonnnn schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 18:47:
[...]
Nou, wellicht is dat niet eens zo'n verkeerd experiment, een straalkacheltje kopen. Die kosten ook geen roggel. En kan ik de koude resterende wintermaanden nog even doorkomen. Maar kun je aan de hand daarvan denk je echt bepalen hoeveel watt je nodig zou hebben met je airco?
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Zeg, houd die ongefundeerde pleb mening eens voor je?Glashelder schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:15:
Tsja, als autoriteit hier durf ik er eigenlijk niet meer mijn mening over te geven
Dan hou je wat vermogen over bij extremere temperaturen. Kan best zijn dat het in februari nog -10 wordt.
Ik gebruik een 4.2 FTXM (Daikin) in een ruimte van 150m3 (2 onder 1 kap uit 2008) en dat is eigenlijk best wel overkill. Ik had prima af gekund met een 3.5. Dat gezegd hebbende; door de unit te limiteren via de WiFi controller en handmatig het debiet aan te passen kan ik daar prima mee uit de voetenVoske89 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:52:
[...]
Maar zouden jullie dan een 2.5kw of een 3.5kw adviseren? (Volgens de boeken net zo laag)
Voor een woonkamer 83m3 en 1000w warmteverlies rond de 0 graden.
En mocht de winter des doods komen die onze profeet @Glashelder hier vermeldt (
En anders gaat de Stadsverarming aan, kan ook.
Ergo: meer dan een 3.5 zou ik zeker niet nemen in jouw geval.
Ik zag vorige week een auto van ennatuurlijk voor mijn huis stoppen, de man zat mijn huis /perceel te bekijken, en stopt daarna weer korte om de zijkant te bekijken, waarschijnlijk heeft hij toen de snorrende mitsu ontdektNotna schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:38:
[...]
En anders gaat de Stadsverarming aan, kan ook.
Ergo: meer dan een 3.5 zou ik zeker niet nemen in jouw geval.
Ik vroeg mij af of ze polshoogte nemen bij een afwijkend verbruik, vooral bij verse nieuwbouwwijk kan een laag verbruik best als afwijking naar boven komen drijven. Ik vond het in iedergeval opvallend
@Voske89 ik zou voor de 3.5 gaan, meerprijs zal iets van 100 euro zijn, min vermogen is gelijk en dan is wat extra power nooit weg
Een 2.5 ZSX is ook het overwegen waard, heeft een wat hogere SCOP dan de ZS en zit qua vermogen dacht ik tussen de 2.5ZS en de 3.5ZS in (geen zin om de datasheet er weer bij te pakken

Ternminste.. je had het over een een mitsu toch?
[ Voor 21% gewijzigd door revolution-nl op 27-01-2021 21:49 ]
Nee ik had het over een Panasonic etherearevolution-nl schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:43:
[...]
Ik zag vorige week een auto van ennatuurlijk voor mijn huis stoppen, de man zat mijn huis /perceel te bekijken, en stopt daarna weer korte om de zijkant te bekijken, waarschijnlijk heeft hij toen de snorrende mitsu ontdekt![]()
Ik vroeg mij af of ze polshoogte nemen bij een afwijkend verbruik, vooral bij verse nieuwbouwwijk kan een laag verbruik best als afwijking naar boven komen drijven. Ik vond het in iedergeval opvallend
@Voske89 ik zou voor de 3.5 gaan, meerprijs zal iets van 100 euro zijn, min vermogen is gelijk en dan is wat extra power nooit weg.
Een 2.5 ZSX is ook het overwegen waard, heeft een wat hogere SCOP dan de ZS en zit qua vermogen dacht ik tussen de 2.5ZS en de 3.5ZS in (geen zin om de datasheet er weer bij te pakken)
Ternminste.. je had het over een een mitsu toch?
/f/image/NmiOKkr3OieXVJKJApeNInXj.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb er een besteld.Speedfightserv schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:31:
[...]
Daarmee kan je het inderdaad bepalen
Ik ben trouwens nog wel even benieuwd wat @rupsen en @Oxellaar technisch inhoudelijk van deze post vinden: flippy in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
Heb ik (wij?) het nou niet goed begrepen dat hele bleeding verhaal?
Glashelder schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 18:34:
[...]
Ik zit dit niet uit m’n duim te zuigen hoor.
Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Hoe werkt bleeding dan volgens jou?
We hebben hier verder gewoon open discussies en als er iemand is die het beter weet dan is diegene altijd vrij om kennis te delen. Maar de opmerkingen die ik hier maak zijn op basis van 20.000 posts denk ik? Inmiddels ga ik hier al wel een tijdje mee. In de tussentijd een hele hoop ervaringen rijker. Verder lopen er meer koelmonteurs rond dan jij die kennis delen. Dat tijdens bleeding andere units opwarmen is dus ook iets dat we uit de praktijk weten.
[...]
Met mijn noob kennis zou ik zeggen ja. Maar ik durf niet uit te sluiten dat er dan meer gas naar andere units gestuurd wordt (indien mogelijk?).
open discussie is goed en ben ik helemaal voor.Glashelder schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 23:48:
Ik ben trouwens nog wel even benieuwd wat @rupsen en @Oxellaar technisch inhoudelijk van deze post vinden: flippy in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
bleeding kan alleen maar als er een fout is met het ontwerp van het systeem (dus een te grote buitenunit die niet laag genoeg kan voor de kleinste binnenunit waardoor de binnenunits geforceerd worden om ook warmte af te gevenof de drukken zijn zo hoog aan het worden dat het langs de kleppen lekt van andere units) of als er kleppen gerwoon stuk zijn (lekken). dat laatste zie je ook bij mono units die ook kunnen verwarmen. uberhaupt is het bleeding verhaal (druk dumpen bij andere units) alleen maar van toepassing bij systemen die kunnen verwamren en koelen.
ik zeg ook niet dat je "bleeding" uit je duim zuigt, ik heb alleen al zoveel oude wijvenverhalen gehoord over dit en andere zaken dat ik gewoon wil weten of mensen niet a: uit hun nek lullen omdat ze ergens een "triggerwoord" hebben gehoord of b: hun princiepes niet goed op orde hebben. mensen die voor informatie op een forum komen zien "bleeding" van jou of iemand anders niet wetende dat het gewoon een non-issue is in goed werkende en berekende installaties en gaan vervolgens de verkeerde keuze maken.
immers kan bleeding ook gebeuren in mono splitters als de kleppen beginnen te lekken naar de loop der jaren (of zelf fabriek af als je die chinese en spaanse rommel koopt).
mocht je het tegenkomen (veek met oudere units met een ongeregelde compressor) betekent het gewoon dat er iets mis is. simpel, klaar, uit.
WAT er mis is en dan een 2e, lekkende kleppen, verkeerde maat buiten/binnenunits of teveel/weinig koelmiddel (of de installatie is gewoon budget rotzooi) maar dat is voor een expert om te bekijken op locatie.
sidenote: mocht de kleppen zo lekken dat de binnenunits warm worden is de warmte nog steeds niet verloren. die gaat nog steeds de woning in.
kijk goed naar de minimale capaciteit. kijk naar het rode balkje tussen de commas.Voske89 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 18:44:
@flippy
En uiteraard ook andere
Ik heb even een foto erbij gevoegd dat maakt me vraag misschien duidelijker.
@flippy
Gaf aan dat een zo klein mogelijk toestel te nemen, alleen volgens de boeken is dus de min. Verwarmingswaarde tussen de 3 kleinste modellen hetzelfde
[Afbeelding]
daar zie je dat de 20 minder 100W minder heeft dan de 25 en 35.
de 25 en 35 hebben dus dezelfde compressor erin zitten als je naar het gewicht kijkt en de hoeveelheid koudemiddel. de 20 heeft een kleinere en kan daarom 100W lager dan de grotere units. dus in de praktijk is de 25 het handigste omdat die 100W te weinig verschil is ten omzichte van het hogere vermogen als je die nodig hebt.
je huis maakt het geen biet uit of je met een straalkachel verwarmt of met een warmtepomp. je stroomrekening daarintegen....Ronnnn schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 18:47:
[...]
Nou, wellicht is dat niet eens zo'n verkeerd experiment, een straalkacheltje kopen. Die kosten ook geen roggel. En kan ik de koude resterende wintermaanden nog even doorkomen. Maar kun je aan de hand daarvan denk je echt bepalen hoeveel watt je nodig zou hebben met je airco?

of de onderwaarde word gehaald is afhankelijk van de temperaturen en de luchtvochtigheid en hoe de tabellen in de electronica van de pomp afgesteld is. vaak staat de ventilator binnen gewoon te zacht of hard om die onderwaarde te halen.Lo_ schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:30:
en een lager toerental is beter dan de compressor uitzetten. compressors hebben een vast debiet voor elke slag die ze maken. elke slag is een bepaalde hoeveelheid met dus een bepaalde hoeveelheid arbeid die de unit kan verzetten. een pomp met een gefixeert volume heeft dus geen onderlimiet technisch gezien het is alleen de vraag of de motor die het aandrijft het bereik heeft om de kracht te leveren om rond te draaien. immers wil je niet dat de pomp "stalled" en plof zegt. en die pompen die dus zo laag kunnen (zoals de panasonic pompen die tot onder de 20hz kunnen) zijn gewoon duurder en vind je die doorgaans terug in de duurdere segmenten, immers is de electronica ook duurder om die motor aan te drijven die in die pomp zit.
dus nee, een compressor heeft niet een "optimaal" toerental. alleen een minumum en een maximum. het is geen italiaans volbloed V6 die staat te ronken.
die waardes zijn gebaseert op de mechanische limieten van de compressor zelf die erin zit en de warmte die afgevoerd kan worden door het gas op de laagste stand, immers word de compressor gekoeld door het gas wat erdoor stroomt. niet genoeg gas en hij word te heet.
goede compressors met een groot bereik zijn dus duur. voor compressors die je vind in het "grote spul" wat op bedrijfspanden staat kan je soms een leuke (2e hands) auto kopen voor de prijs van 1 compressor.
niet vergeten: de lager je draait met een zo hoog mogelijke fanspeed beteken meer tijd voor de binnen en buitenunit om de gassen op de omgevingstemperatuur te krijgen. je COP gaat daar ook van onderuit. te weinig tijd voor de gassen om goed de warmte af te geven of op te nemen. daarom is met name voor verwarmen een grotere verdamper/condensor buiten ook beter. dat kan je ook zien in de warmtepomp modellen die voor verwamren zijn bedoeld, de modellen die specifiek voor -15 en lager zijn ontworpen hebben alles hetzelfde, alleen de condensor is 2x zo groot en je hebt 2 fans die erover staan te blazen. maar de rest van de unit is hetzelfde.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Mannen, kenners, specialisten,
Na de heftige uitwisseling van kennis, wetenswaardigheden, wijsheden en praktijkervaringen van afgelopen dagen in dit mooie topic heb ik weer veel geleerd maar duizelt het ook een beetje bij mij. Ik volg dit forum omdat ik ook nog aan het oriënteren ben voor plaatsing van airco in woonkamer, slaapkamer en zolder.
De afgelopen weken was ik na veel lezen op sites fabrikanten, youtube-filmpjes, fora etc. tot een opzet gekomen: 52/54 kW buitenunit met erop 1 x 3,5 kW voor woonkamer en 2 x 2,5 kW voor slaapkamer en zolder. Doel is koelen (zo'n zomer als vorig jaar willen we niet meer in huis meemaken) en sporadisch in woonkamer bijverwarmen (eerder 'smorgens kamer opwarmen, daarna door de CV op temperatuur laten houden).
Grootte ruimtes (grofweg): Woonkamer 80m3, slaapkamer 37m3 en lage zolder 30m3.
In zomer zal slaapkamer alleen 'snachts draaien, woonkamer hele dag tot slaaptijd en zolder (staan onze computers) alleen als we daar echt zitten (soms overdag, vaak 'savonds). Verder is het gewoon een jaren 50 doorzonwoning, hoekhuis, spouwmuren en dubbel glas. Voorzijde op zuiden, met buitenzonwering.
Insteek voor 3,5/2,5/2,5 was dat je beter overcapaciteit kan hebben zodat het systeem niet vol gas hoeft om het te kunnen bijbenen (zoiets als met auto's: een auto die 200 km/u kan, rijdt in NL relaxt 100, maar een auto die max. 130 km/u haalt moet bij 100 km/u er al aardig aan trekken).
Nu wil ik de buitenunit aan voorzijde (zuiden) op balkon (1e verdieping) plaatsen. Kijkt op rustig doodlopend hofje. Aan achterzijde en zijkant zitten allemaal tuinen, tegen zijkant huis staan garages die geen eigendom van mij zijn (helaas, is gouden business om te verhuren). Aan voorzijde (geen van de buren slaapt aan voorzijde op het hofje) heeft niemand hinder van overlast van de buitenunit, wij zitten nooit op het balkon aan voorzijde en "balkon"kamer is voor katten en voor boeken van mijn vrouw.
Ook wil ik geen unit aan de achterzijde, de buurvrouw heeft een unit aan de achterzijde van haar huis hangen (Midea) en het geluid ervan was soms (als je lekker rustig in je tuin wil zitten) best wel irritant te noemen. Ook voor andere buren gold dat. Maar het oudje van in de 80 zat wel lekker koel!
Maar goed, na de discussies van afgelopen dagen hier in dit topic ben ik tot de conclusie gekomen dat een 3,5/2,5/2,5 situatie totaal overdone is én ook niet verstandig met het oog op gependel en meer.
En als ik naar ons (verwacht) gebruik van de airco's kijk, zouden juist 3 single-split situaties de beste zijn. Maar dat zie ik niet zitten, 3 butenunits op het balkon :-)
Dus ik denk toch dat 1 multisplit met 3 units de beste optie blijft, maar dat is mijn idee.
Voor jullie dan: hoe kijken jullie hiertegenaan én wat denken jullie dat de beste situatie zal zijn?
Bedankt alvast!
Na de heftige uitwisseling van kennis, wetenswaardigheden, wijsheden en praktijkervaringen van afgelopen dagen in dit mooie topic heb ik weer veel geleerd maar duizelt het ook een beetje bij mij. Ik volg dit forum omdat ik ook nog aan het oriënteren ben voor plaatsing van airco in woonkamer, slaapkamer en zolder.
De afgelopen weken was ik na veel lezen op sites fabrikanten, youtube-filmpjes, fora etc. tot een opzet gekomen: 52/54 kW buitenunit met erop 1 x 3,5 kW voor woonkamer en 2 x 2,5 kW voor slaapkamer en zolder. Doel is koelen (zo'n zomer als vorig jaar willen we niet meer in huis meemaken) en sporadisch in woonkamer bijverwarmen (eerder 'smorgens kamer opwarmen, daarna door de CV op temperatuur laten houden).
In zomer zal slaapkamer alleen 'snachts draaien, woonkamer hele dag tot slaaptijd en zolder (staan onze computers) alleen als we daar echt zitten (soms overdag, vaak 'savonds). Verder is het gewoon een jaren 50 doorzonwoning, hoekhuis, spouwmuren en dubbel glas. Voorzijde op zuiden, met buitenzonwering.
Insteek voor 3,5/2,5/2,5 was dat je beter overcapaciteit kan hebben zodat het systeem niet vol gas hoeft om het te kunnen bijbenen (zoiets als met auto's: een auto die 200 km/u kan, rijdt in NL relaxt 100, maar een auto die max. 130 km/u haalt moet bij 100 km/u er al aardig aan trekken).
Nu wil ik de buitenunit aan voorzijde (zuiden) op balkon (1e verdieping) plaatsen. Kijkt op rustig doodlopend hofje. Aan achterzijde en zijkant zitten allemaal tuinen, tegen zijkant huis staan garages die geen eigendom van mij zijn (helaas, is gouden business om te verhuren). Aan voorzijde (geen van de buren slaapt aan voorzijde op het hofje) heeft niemand hinder van overlast van de buitenunit, wij zitten nooit op het balkon aan voorzijde en "balkon"kamer is voor katten en voor boeken van mijn vrouw.
Ook wil ik geen unit aan de achterzijde, de buurvrouw heeft een unit aan de achterzijde van haar huis hangen (Midea) en het geluid ervan was soms (als je lekker rustig in je tuin wil zitten) best wel irritant te noemen. Ook voor andere buren gold dat. Maar het oudje van in de 80 zat wel lekker koel!
Maar goed, na de discussies van afgelopen dagen hier in dit topic ben ik tot de conclusie gekomen dat een 3,5/2,5/2,5 situatie totaal overdone is én ook niet verstandig met het oog op gependel en meer.
En als ik naar ons (verwacht) gebruik van de airco's kijk, zouden juist 3 single-split situaties de beste zijn. Maar dat zie ik niet zitten, 3 butenunits op het balkon :-)
Dus ik denk toch dat 1 multisplit met 3 units de beste optie blijft, maar dat is mijn idee.
Voor jullie dan: hoe kijken jullie hiertegenaan én wat denken jullie dat de beste situatie zal zijn?
Bedankt alvast!
Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //
zo werkt de vergelijking niet. denk meer aan een auto die zodra je start statioinair 3000 toeren maakt in de 3e versnelling en je hebt geen 1 en 2 versnelling. je kan natuurlijk wel opschakelen tot de 5 en je hebt geen koppling, geen neutraal en kan toerenlimiet is 7000 toeren en je kan niet lager dan 3000.PeepPeepPeep schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:55:
geen probleem op de snelweg, wel als je wilt parkeren. en lekker rustig kunnen parrelel parkeren is toch waar je dan je geld wilt besteden denk ik.
dat is een goed idee. single split doe je als het specifieke voordelen heeft op die locatie, niet als regel.Dus ik denk toch dat 1 multisplit met 3 units de beste optie blijft, maar dat is mijn idee.
[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 28-01-2021 12:28 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
3 units op je balkon wordt wat heftig inderdaad. Bovendien is verwarmen bijzaak voor je, dus dan zit je daarmee ok. Ik zou alles zelf 1 slag lichter nemen in jouw geval, dus 2,5/2/2 binnenunits op een 42-45 buitenunit. Tenzij je toch de optie wilt hebben om ze als hoofdverwarming in te zetten, dan zit je nu wel goed.PeepPeepPeep schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:55:
Mannen, kenners, specialisten,
Bedankt alvast!
Let er bij plaatsing op je balkon trouwens op dat je goede trillingsdempers/-balken eronder zet, want die jaren-50 balkons zijn vaak gewoon een verlengstuk van je vloer. Dat gaat ontzettend doordreunen als je dat niet dempt.
Plaatsing in de voortuin achter een grote struik is geen optie?
Zorg ook even voor een (zo kort mogelijk) slangetje dat het condenswater van de buitenunit van t balkon afgooit of in de regenpijp oid brengt. Als ie met (bij)verwarmen rond t vriespunt een keer je balkon blank zet glij je anders uit over de ijsbaan.
All-electric.
uitgang van het slangetje moet VRIJ hangen van de grond voor een cm of 5 minimaal en het water moet makkelijk eruit stromen zonder dat er wat schterblijft. doe je dat niet bevriest het water weer voor het wegstroomt en bevriest het weer in het pijpje omhoog en dan vriest je hele unit vol.RonJ schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:46:
[...]
Zorg ook even voor een (zo kort mogelijk) slangetje dat het condenswater van de buitenunit van t balkon afgooit of in de regenpijp oid brengt. Als ie met (bij)verwarmen rond t vriespunt een keer je balkon blank zet glij je anders uit over de ijsbaan.
als het kan: buisje zien te voorkomen of zo kort mogelijk houden. glad pvc heeft de voorkeur over geribbeld slang.
[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 28-01-2021 13:00 ]
Eens hoor, daarom zei ik ook zo kort mogelijk. Maar af fabriek zit er alleen een tuitje bij, als je dan alles zo over je balkon laat lopen dan krijg je één grote ijsbaan.flippy schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:59:
[...]
uitgang van het slangetje moet VRIJ hangen van de grond voor een cm of 5 minimaal en het water moet makkelijk eruit stromen zonder dat er wat schterblijft. doe je dat niet bevriest het water weer voor het wegstroomt en bevriest het weer in het pijpje omhoog en dan vriest je hele unit vol.
als het kan: buisje zien te voorkomen of zo kort mogelijk houden. glad pvc heeft de voorkeur over geribbeld slang.
Ik heb er hier een heel kort stukje slang met pvc pijp aanzitten, om t condenswater wat van de muur af te krijgen, anders spettert ie m'n buitenmuur de hele winter nat, met een groene mosmuur en afbrokkelende voegen als gevolg. Ze zijn nu net kort genoeg om (meestal) niet dicht te vriezen. Als ie dat wel doet zitten er trouwens nog zat andere gaten onderin waar het dan wel uitkomt, maar dat is idd niet handig.
:strip_exif()/f/image/ym16N8VZMyKOIlXPoyywsLy7.jpg?f=fotoalbum_large)
All-electric.
dat is een oplossing, ik zou zelf eerder in die siuatie gewoon zo'n schattig klein dakgootje gepakt en die onder de beugels gedaan voor all 3 de units tegelijk. mogelijke uograde is eventueel om die flexibel te vervangen voor harde pijp zonder een bochtje. er blijft altijd veel rotzooi en water in die ribbels hangen waardoor het sneller dichtvriestRonJ schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:04:
[...]
Eens hoor, daarom zei ik ook zo kort mogelijk. Maar af fabriek zit er alleen een tuitje bij, als je dan alles zo over je balkon laat lopen dan krijg je één grote ijsbaan.
Ik heb er hier een heel kort stukje slang met pvc pijp aanzitten, om t condenswater wat van de muur af te krijgen, anders spettert ie m'n buitenmuur de hele winter nat, met een groene mosmuur en afbrokkelende voegen als gevolg. Ze zijn nu net kort genoeg om (meestal) niet dicht te vriezen. Als ie dat wel doet zitten er trouwens nog zat andere gaten onderin waar het dan wel uitkomt, maar dat is idd niet handig.
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 28-01-2021 13:22 ]
Haha, dat van die plastic dakgoot had ik zelf ook bedacht, die "upgrade" staat nog op m'n to-do list. Die hang ik er dan onder in de wintermaanden en er weer af in de zomer. Lastige alleen is om die dan weer enigszins netjes op de zinken regenpijp aan te sluiten, anders heeft het nog geen zin want dan zijkt t daaruit net zogoed weer tegen mn muur. En ik kan geen witte vinden, alleen bruin en grijs en dat is weer geen gezicht.flippy schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:19:
[...]
dat is een oplossing, ik zou zelf eerder in die siuatie gewoon zo'n schattig klein dakgootje gepakt en die onder de beugels gedaan voor all 3 de units tegelijk. mogelijke uograde is eventueel on omg die flexibel te vervangen voor harde pijp en een bochtje. er blijft altijd veel rotzooi in die ribbels hangen.
Dat flexpijpje (trouwens geen hard electra-PVC maar echt soepel condensafvoerspul van Inaba) spoel ik elk jaar even door met water bij de onderhoudsbeurt (blijft idd wat zooi in hangen) en anders heb ik er nog 10m nieuwe van liggen.
[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 28-01-2021 13:28 ]
All-electric.
ga er maar eens doorheen met een ragger.RonJ schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:25:
[...]
Haha, dat van die plastic dakgoot had ik zelf ook bedacht, die "upgrade" staat nog op m'n to-do list. Die hang ik er dan onder in de wintermaanden en er weer af in de zomer. Lastige alleen is om die dan weer enigszins netjes op de zinken regenpijp aan te sluiten, anders heeft het nog geen zin want dan zijkt t daaruit net zogoed weer tegen mn muur.
Dat flexpijpje (trouwens geen hard electra-PVC maar echt soepel condensafvoerspul van Inaba) spoel ik elk jaar even door met water bij de onderhoudsbeurt (blijft idd wat zooi in hangen) en anders heb ik er nog 10m nieuwe van liggen.

zo;n dakgootje kan je ook gewoon laten hangen....
allen ff bij de zinken pijp even een T stuk met 45 graden hoek halen en die erutussen zetten als je die wilt gebruiken als afvoer. zorg dat het schuin genoeg staat en hard weg kan stromen en er absoluut niks blijft liggen van water.
[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 28-01-2021 13:29 ]
Dank allen voor de antwoorden. Inderdaad denk ik aan ook om voor een lichtere setup zoals genoemd.RonJ schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:46:
[...]
3 units op je balkon wordt wat heftig inderdaad. Bovendien is verwarmen bijzaak voor je, dus dan zit je daarmee ok. Ik zou alles zelf 1 slag lichter nemen in jouw geval, dus 2,5/2/2 binnenunits op een 42-45 buitenunit. Tenzij je toch de optie wilt hebben om ze als hoofdverwarming in te zetten, dan zit je nu wel goed.
Let er bij plaatsing op je balkon trouwens op dat je goede trillingsdempers/-balken eronder zet, want die jaren-50 balkons zijn vaak gewoon een verlengstuk van je vloer. Dat gaat ontzettend doordreunen als je dat niet dempt.
Plaatsing in de voortuin achter een grote struik is geen optie?
Voortuin is groot woord, anderhalve meter diep.
Balkon is beste optie. We komen nooit op het balkon, hooguit een keer om afvoerputje te checken. Voor ons mooie loze ruimte om buitenunit te plaatsen. Voor het zicht dan een mooie aluminium ombouw erom.
Natuurlijk bedankt voor de tips ivm afvoer condenswater. Dat gaat zeker goed komen. En ja, buitenunit moet op goede balken en beste trillingsdemping. Zal specifiek hier aandacht aan besteden!
Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //
haal van die rubber ronde voetjes voor wasmachines en 2 van die rechthoekige grote (maar vooral van die dikke) stoeptegels van 60 bij 40 of zo en zet die op die wasmachinevoetjes. op elk van de tegels zet je 1 sumo blok op (dat zijn die rubberen zwarte trillingsdempers. en daar schroef je de unit op vast.PeepPeepPeep schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:41:
[...]
Dank allen voor de antwoorden. Inderdaad denk ik aan ook om voor een lichtere setup zoals genoemd.
Voortuin is groot woord, anderhalve meter diep.![]()
Balkon is beste optie. We komen nooit op het balkon, hooguit een keer om afvoerputje te checken. Voor ons mooie loze ruimte om buitenunit te plaatsen. Voor het zicht dan een mooie aluminium ombouw erom.
Natuurlijk bedankt voor de tips ivm afvoer condenswater. Dat gaat zeker goed komen. En ja, buitenunit moet op goede balken en beste trillingsdemping. Zal specifiek hier aandacht aan besteden!
Een technische vraag waarop ik zo snel het antwoord niet kan vinden. Ik heb online gezocht en de zoekfunctie in dit topic. Het gaat over de stuurleiding.
Stel ik neem een multi split airconditioning om te koelen. Bij een of twee van de binnenunits wil ik het condenswater afvoeren middels een verdringerpomp / slangendoseerpomp, want stil en geen ruimte om een pomp onder de lekbak te monteren. Kan ik deze pomp dan gewoon aansluiten op de stuurleiding? Of krijg ik dan problemen met interferentie op de stuurleiding en moet er een stuk schakelelektronica tussen? Of te wel, wat voor protocol gaat er eigenlijk door zo'n stuurleiding? Verschilt dit per merk, laten we zeggen Daikin, Mitsubishi, Toshiba en dergelijke of zijn de signalen compatibel? Hoe weet de buitenunit bijvoorbeeld of er gekoeld of verwarmd moet worden?
Stel ik neem een multi split airconditioning om te koelen. Bij een of twee van de binnenunits wil ik het condenswater afvoeren middels een verdringerpomp / slangendoseerpomp, want stil en geen ruimte om een pomp onder de lekbak te monteren. Kan ik deze pomp dan gewoon aansluiten op de stuurleiding? Of krijg ik dan problemen met interferentie op de stuurleiding en moet er een stuk schakelelektronica tussen? Of te wel, wat voor protocol gaat er eigenlijk door zo'n stuurleiding? Verschilt dit per merk, laten we zeggen Daikin, Mitsubishi, Toshiba en dergelijke of zijn de signalen compatibel? Hoe weet de buitenunit bijvoorbeeld of er gekoeld of verwarmd moet worden?
je doet helemaal niks met de stuurlijn. daar moet je vanaf blijven.FrankHe schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:02:
Een technische vraag waarop ik zo snel het antwoord niet kan vinden. Ik heb online gezocht en de zoekfunctie in dit topic. Het gaat over de stuurleiding.
de meeste condenspompen werken gewoon met een vlotter en 220 die je direct van de 2 contact af kan tappen die de unit 220v geeft. de pomp heeft dus altijd stroom en gaat lopen als de vlotter volloopt. je kan dus meerdere condensafvoeren laten lopen naar 1 "centrale" afvoerpomp zolang je maar 100000000% zeker weet dat die pomp de capaciteit heeft om zoveel water weg te werken.
er zijn wel van die superdeluxe onzinunits die "meepraten" of "luisteren" op de communicatie maar daar moet je met een grote bocht omheen lopen.
kijk in de handleiding welke nummers de fase en neutraal is (en randaarde, als is die vrij duiudelijk meestal) of ga direct bij de buitenunit kijken en zie hoe de bedrading loopt. doorgaans zie je de hoofdkabel met stroom direct doorgelust worden naar 2 contacten voor de binnenunit.
doorgaans is wel het advies om geen enkele cent te besparen op condenspompen. je wilt echt niet dat dat ding stukgaat of constant lawaai loopt te maken omdat ze zo goedkoop zijn. de goede pompen hoor je echt niet lopen. voor de kosten die je krijgt met de ravage die een kapotte pomp achter zicht laat kan je een hele mooi pomp kopen. ook is vast onderhoud superduperongelofelijk belangrijk met condenspompen.
[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 28-01-2021 14:20 ]
Even praktisch gezien, je zet die pomp dus op de L en N AC-voeding van je binnenunit. Bij daikin zijn die gelabeld met 1 en 2 (vaak zitten die op de buitenunit "recht boven" de L en N, zie plaatje), daar prik je m dan gewoon bij op het aansluitblok van je binnenunit. Draad 3 is dan je stuurkabel en blijf je vanaf. Bij twijfel even nameten.
/f/image/4j3tYimUQUGBmoTuDU9N16ns.png?f=fotoalbum_large)
Die pomp heeft verder geen sturing nodig van je binnenunit, die schakelt zichzelf gewoon in zodra het vlotterbakje is volgelopen met water en weer uit als die leeg is. Sommigen hebben een extra relaisdraad die je kan aansluiten op de on/off of alarm input van je binnenunit (zie boekje van jouw model), zodat ie de binnenunit uitschakelt als de pomp een fout/verstopping/lek detecteert. Volgens mijn leverancier/monteur gaf dat nog wel eens rare problemen en hij knipte die draad dan ook vrijwel altijd gewoon door.
/f/image/4j3tYimUQUGBmoTuDU9N16ns.png?f=fotoalbum_large)
Die pomp heeft verder geen sturing nodig van je binnenunit, die schakelt zichzelf gewoon in zodra het vlotterbakje is volgelopen met water en weer uit als die leeg is. Sommigen hebben een extra relaisdraad die je kan aansluiten op de on/off of alarm input van je binnenunit (zie boekje van jouw model), zodat ie de binnenunit uitschakelt als de pomp een fout/verstopping/lek detecteert. Volgens mijn leverancier/monteur gaf dat nog wel eens rare problemen en hij knipte die draad dan ook vrijwel altijd gewoon door.
[ Voor 22% gewijzigd door RonJ op 28-01-2021 14:25 ]
All-electric.
Dank, voor de uitleg. Wat vind je van het concept van een verdringerpomp? Ik heb deze al eens in bedrijf gezien in een geluidsstudio waar minimale geluidsproductie gewenst was. Ze lagen boven het plafond waardoor je ze absoluut niet hoorde.flippy schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:14:
[...]
je doet helemaal niks met de stuurlijn. daar moet je vanaf blijven.
de meeste condenspompen werken gewoon met een vlotter en 220 die je direct van de 2 contact af kan tappen die de unit 220v geeft. de pomp heeft dus altijd stroom en gaat lopen als de vlotter volloopt. je kan dus meerdere condensafvoeren laten lopen naar 1 "centrale" afvoerpomp zolang je maar 100000000% zeker weet dat die pomp de capaciteit heeft om zoveel water weg te werken.
er zijn wel van die superdeluxe onzinunits die "meepraten" of "luisteren" op de communicatie maar daar moet je met een grote bocht omheen lopen.
kijk in de handleiding welke nummers de fase en neutraal is (en randaarde, als is die vrij duiudelijk meestal) of ga direct bij de buitenunit kijken en zie hoe de bedrading loopt. doorgaans zie je de hoofdkabel met stroom direct doorgelust worden naar 2 contacten voor de binnenunit.
doorgaans is wel het advies om geen enkele cent te besparen op condenspompen. je wilt echt niet dat dat ding stukgaat of constant lawaai loopt te maken omdat ze zo goedkoop zijn. de goede pompen hoor je echt niet lopen. voor de kosten die je krijgt met de ravage die een kapotte pomp achter zicht laat kan je een hele mooi pomp kopen. ook is vast onderhoud superduperongelofelijk belangrijk met condenspompen.
Ik kijk naar een soortgelijke oplossing voor mijn toekomstige slaapkamer. In de eerste plaats vanwege geluidsproductie maar ook vanwege esthetiek. Ik wil geen zichtbare kokers naast of onder de binnenunit. De leidingen gaan direct door een gat in de muur naar de naastgelegen kamer alwaar de leidingen een goede zes meter horizontaal gaan.
Wat ik alleen niet weet is hoe ze die verdringerpompen in studio hebben aangesloten. Een vlotter in de lekbak van de binnenunit is gevoelsmatig niet ideaal maar ik heb dan ook geen ervaring met deze materie.
Bij toepassing van een verdringerpomp die boven de binnenunit ligt is er voor zover ik begrijp geen sprake van een vlotterbak. Klopt dat of zie ik iets over het hoofd?RonJ schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:23:
Even praktisch gezien, je zet die pomp dus op de L en N AC-voeding van je binnenunit. Bij daikin zijn die gelabeld met 1 en 2 (vaak zitten die op de buitenunit "boven" de L en N, daar kan je het ook aan zien), daar prik je m dan gewoon bij op het aansluitblok van je binnenunit. Draad 3 is dan je stuurkabel en blijf je vanaf. Bij twijfel even nameten.
Daar heb ik geen ervaring mee. Maar een verdringerpomp is zelfaanzuigend en heeft dan in principe geen vlotter nodig. Hoe ie zichzelf dan inschakelt, geen idee.FrankHe schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:26:
[...]
Bij toepassing van een verdringerpomp die boven de binnenunit ligt is er voor zover ik begrijp geen sprake van een vlotterbak. Klopt dat of zie ik iets over het hoofd?
Maar als je je koelleidingen recht naar achter door de muur naar een andere kamer doet heb je onderin de meeste binnenunits ruimte zat om daar gewoon een normale vlotterpomp van Aspen oid aan te kunnen sluiten. Je zet dan de vlotterbak op de afvoerslang die uit je condensbak komt, dan mag je de pomp zelf evt nog verderop in de goot plaatsen (of zelfs 1m hoger volgens de handleiding van een Aspen Silent Pro+), maar direct erachter past meestal ook prima.
Die pompen hoor je echt nauwelijks en als je 'm persé echt helemaal stil wil hebben dan draai je er gewoon een dikke prop steenwol of foam omheen.
[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 28-01-2021 14:32 ]
All-electric.
ik ben geen fan van verdringerpompen of vergelijkbaar. ze werken maar een x aantal maanden van het jaar en de rest van de tijd staan ze droog en hard alles uit, dingen groeien erin, de bloe sluit niet goed, cpaciteit word minder en 3 jaar later regent het onder de unit. als de motor niet eerder uitgebrand is.FrankHe schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:24:
[...]
Dank, wat vind je van het concept van een verdringerpomp? Ik heb deze als eens in bedrijf gezien in een geluidsstudio waar minimale geluidsproductie gewenst was. Ze lagen boven het plafond waardoor je ze absoluut niet hoorde.
Ik kijk naar een soortgelijke oplossing voor mijn toekomstige slaapkamer. In de eerste plaats vanwege geluidsproductie maar ook vanwege esthetiek. Ik wil geen zichtbare kokers naast of onder de binnenunit. De leidingen gaan direct door een gat in de muur naar de naastgelegen kamer alwaar de leidingen een goede zes meter horizontaal gaan.
Wat ik alleen niet weet is hoe ze die verdringerpompen in studio hebben aangesloten. Een vlotter in de lekbak van de binnenunit is gevoelsmatig niet ideaal maar ik heb dan ook geen ervaring met deze materie.
als je de installatie nog moet ophangen is het voor de installateur vrijwel altijd mogelijk om de pomp helemaal niet te hebben (tenzij de leidingen recht omhoog moeten gaan in de muur) of op een onopvallende plek te hangen.
estiek is natuurlijk voor sommige belangrijk maar dat zal je toch moeten laten varen. estiek betekent namelijk "dingen wegmoffelen" en dat betekent dat de pomp komt te zitten waar je er totaal niet bijkomt en hij word vergeten en dus ook geen onderhoud krijgt en dan gaat de boel binnen paar jaar goed naar de klote en krijg je dus ook je eerdere klachten van herrie en overige zaken. ik neem aan dat een waterballet onder je wandunit ook valt onder "ongewenste esthetiek"
als je leidingen door de muur gaan hang je de pomp gewoon daar op. geen herrie en je kan er goed bij voor onderhoud. en 6 meter horizontaal is niet erg zolang er maar voldoende verval in zit. dan heb je niet eens een pomp nodig -mits je de moet onderhoud en je leidingen reinigt- en niet de eerder genoemde ribbelbuis pakt maar gewoon de 20mm harde afvoerbuis.
alles valt en staat met de basis. zonder periodiek onderhoud (dus ook reinigen van de condensleiding) zal je problemen krijgen. en ik weet zeker dat een beetje schuin aflopend kanaal aan de andere kant van de muur een stuk netter eruit ziet dan een recht kanaal met een pomp erbij.
een goede condenspomp maakt minder herrie dan de unit die er hangt....
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 28-01-2021 14:58 ]
Bijgaand een schets van hoe ik de situatie voor mij zie.
/f/image/WarztA0eXCqcfDSQQm400Tgy.png?f=fotoalbum_large)
Links de slaapkamer met binnenunit tegen de wand. Boven de unit een stukje koker of indien mogelijk direct door de muur naar de gang alwaar een verlaagd plafond is. De gang oversteken en dan in de werkkamer hoog langs de wand / plafond. Er is dus geen sprake van natuurlijk verval. We gaan heuvel op! Na een meter of zes gaat het naar beneden naar de vloer en steken we door de muur naar buiten alwaar de buitenunit staat.
Begrijp ik het goed dat een condenswaterpomp niet los naast / onder de binnenunit hoeft maar ook 'onderin' de binnenunit geplaatst kan worden? Of is dat alleen bij bepaalde modellen het geval? Ik vraag dit omdat ik pompen tegenkom die in de koker, naast de binnenunit, geplaatst moeten worden.
Zoals gezegd ik ben een hoop nieuwe kennis aan het opdoen.
/f/image/WarztA0eXCqcfDSQQm400Tgy.png?f=fotoalbum_large)
Links de slaapkamer met binnenunit tegen de wand. Boven de unit een stukje koker of indien mogelijk direct door de muur naar de gang alwaar een verlaagd plafond is. De gang oversteken en dan in de werkkamer hoog langs de wand / plafond. Er is dus geen sprake van natuurlijk verval. We gaan heuvel op! Na een meter of zes gaat het naar beneden naar de vloer en steken we door de muur naar buiten alwaar de buitenunit staat.
Begrijp ik het goed dat een condenswaterpomp niet los naast / onder de binnenunit hoeft maar ook 'onderin' de binnenunit geplaatst kan worden? Of is dat alleen bij bepaalde modellen het geval? Ik vraag dit omdat ik pompen tegenkom die in de koker, naast de binnenunit, geplaatst moeten worden.
Zoals gezegd ik ben een hoop nieuwe kennis aan het opdoen.
je moet dus omhoog eerst. dus een pomp je verplicht. als je de koker onder het laagste punt van de binnenunit houd dan hoeft het niet.
je kan het oplossen door met een pomp het recht omhoog te pompen en bij de koker een omgekeerde J aansluiting te maken. de J is dan om te zorgen dat water niet terug kan lopen uit het kanaal als de pomp stopt en er alleen een waterkolom is in het stuk die nodig is om omhoog te komen. mocht de terugslagklep in de pomp falen of gaan lekken door gorigheid komt er in elk geval niet 7 meter aan water terug de pomp in. het is dan ook makkelijker om de pijp in de koker door te spoelen met een simpele dop.
waarom maak je niet in de gang (of de slaapkamer zelf) een pijp in een strak kokertje recht naar beneden in de kruipruimte en dan het condens zo het riool in? geen pomp nodig en nooit gezeik.
of laat de leidingen in el geval direct de gang ingaang en kan je daar ook nog de pomp hangen, daar heeft ook niemand er last van en heb je geen enkele buis of kanaal in de slaapkamer.
of nog beter: 1 kannaal recht naar beneden en alles door de kruipruimte en bij de buitenunit kom je weer naar boven en de condens ben je dan ook vanaf in het riool. installetuer meot dan ff met de diamantboor aan de gang maar dat is zijn werk.
sommige binnenunits hebben voorzieningen in de unit zitten om een pomp kwijt te kunnen. maar dan moet je wel specifiek daarop shoppen. de budgetmodellen hebben dat vrijwel nooit.
je kan het oplossen door met een pomp het recht omhoog te pompen en bij de koker een omgekeerde J aansluiting te maken. de J is dan om te zorgen dat water niet terug kan lopen uit het kanaal als de pomp stopt en er alleen een waterkolom is in het stuk die nodig is om omhoog te komen. mocht de terugslagklep in de pomp falen of gaan lekken door gorigheid komt er in elk geval niet 7 meter aan water terug de pomp in. het is dan ook makkelijker om de pijp in de koker door te spoelen met een simpele dop.
waarom maak je niet in de gang (of de slaapkamer zelf) een pijp in een strak kokertje recht naar beneden in de kruipruimte en dan het condens zo het riool in? geen pomp nodig en nooit gezeik.
of laat de leidingen in el geval direct de gang ingaang en kan je daar ook nog de pomp hangen, daar heeft ook niemand er last van en heb je geen enkele buis of kanaal in de slaapkamer.
of nog beter: 1 kannaal recht naar beneden en alles door de kruipruimte en bij de buitenunit kom je weer naar boven en de condens ben je dan ook vanaf in het riool. installetuer meot dan ff met de diamantboor aan de gang maar dat is zijn werk.
sommige binnenunits hebben voorzieningen in de unit zitten om een pomp kwijt te kunnen. maar dan moet je wel specifiek daarop shoppen. de budgetmodellen hebben dat vrijwel nooit.
[ Voor 36% gewijzigd door flippy op 28-01-2021 17:41 ]
@flippy
Je gaf me het volgende advies.
“
kijk goed naar de minimale capaciteit. kijk naar het rode balkje tussen de commas.
de 25 en 35 hebben dus dezelfde compressor erin zitten als je naar het gewicht kijkt en de hoeveelheid koudemiddel. de 20 heeft een kleinere en kan daarom 100W lager dan de grotere units. dus in de praktijk is de 25 het handigste omdat die 100W te weinig verschil is ten omzichte van het hogere vermogen als je die nodig hebt.
“
Mag ik vragen waarom heen 3.5kw te nemen? Omdat je aangaf dat dezelfde compressor er in zit.
Mij lijkt het dat deze (3.5kw) net wat meer body heeft wanneer nodig.
Maar kan net zoveel terug moduleren.
Dank allemaal voor jullie hulp!
“
kijk goed naar de minimale capaciteit. kijk naar het rode balkje tussen de commas.
“
Mag ik vragen waarom heen 3.5kw te nemen? Omdat je aangaf dat dezelfde compressor er in zit.
de 3.5 is onnodig in een woonkamer. verschil is dat de fan van de binnen en buitenunit meer herrie maakt en ook meer geld kwijt bent. dus kost het je meer voor minder comfort. immers is een 3.5kW straalkachel niet super lekker in je nek. immers wilt hij ook op vol vermogen je kamer warmstoken als je hem aanzet.Voske89 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 19:08:
@flippy
“
“
heb je 3.5 of meer nodig dan heb je waarschijnlijk ook een vrij grote woonkamer of sleche isolatie of doorstroom naar andere ruimtes. dan kan je beter 2 kleine units ophangen (dus een duo nemen) ipv 1 grote unit. dat geeft een veel comfortabele omgeving dan 1 joekel ergens ophangen. dan moet je zo hard blazen om de ruimte egaal warm te krijgen dat je bierviltjes van de tafel waaien.
[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 28-01-2021 20:35 ]
@Voske89 Ik heb een 3,5 ipv 2,5 in de woonkamer en waarom ?
Nou bij koude buitentemperaturen zoals vorst heb je net even wat meer capaciteit beschikbaar gezien het mijn hoofdverwarming is, het minimaal vermogen verschil was er niet.
Dat "hard blazen" is niet zo dat heeft meer te maken met de positie waar je hem ophangt en hoe je isolatie is, hier hangt hij naast de glazen pui en blaast daar mooi langs waardoor ik geen kouval heb bij de ramen.
Een 3,5 hoeft niet harder te blazen wat een 3,5 kan is warmer lucht blazen als het moet.
Een 3,5 zou ook wel in de woonkamer kunnen, je betaalt er wel extra voor dat klopt.
De planten hier in de woonkamer wapperen niet en hangen mooi stil.
Ik zou dan wel uitkijken met een 4.2kw single split van daikin want die worden wel te lomp en je zit met het minimaal vermogen.
De 2,5 en 3,5 verschillen amper van elkaar, bij de 3,5 kan je warmte makkelijker even "boosten" zeg maar.
Nou bij koude buitentemperaturen zoals vorst heb je net even wat meer capaciteit beschikbaar gezien het mijn hoofdverwarming is, het minimaal vermogen verschil was er niet.
Dat "hard blazen" is niet zo dat heeft meer te maken met de positie waar je hem ophangt en hoe je isolatie is, hier hangt hij naast de glazen pui en blaast daar mooi langs waardoor ik geen kouval heb bij de ramen.
Een 3,5 hoeft niet harder te blazen wat een 3,5 kan is warmer lucht blazen als het moet.
Een 3,5 zou ook wel in de woonkamer kunnen, je betaalt er wel extra voor dat klopt.
De planten hier in de woonkamer wapperen niet en hangen mooi stil.
Ik zou dan wel uitkijken met een 4.2kw single split van daikin want die worden wel te lomp en je zit met het minimaal vermogen.
De 2,5 en 3,5 verschillen amper van elkaar, bij de 3,5 kan je warmte makkelijker even "boosten" zeg maar.
[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 28-01-2021 20:57 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Goedenavond allen,
Ik ben nieuw hier op de forum en ben op dit moment ook bezig met oriëntatie op een airconditioner.
Nu heb ik een vraag en kan ik er helaas niet veel informatie over vinden op internet. Ik heb via een veiling een Samsung buitenunit AR09 aangeschaft. Deze is nieuw in verpakking. Helaas zat er geen binnenunit bij. Moet bij dit merk ook dezelfde merk binnenunit gebruikt worden of hoeft dit niet persee. Wellicht zijn er mensen die hier meer informatie over kunnen verschaffen.
Alvast bedankt.
Ik ben nieuw hier op de forum en ben op dit moment ook bezig met oriëntatie op een airconditioner.
Nu heb ik een vraag en kan ik er helaas niet veel informatie over vinden op internet. Ik heb via een veiling een Samsung buitenunit AR09 aangeschaft. Deze is nieuw in verpakking. Helaas zat er geen binnenunit bij. Moet bij dit merk ook dezelfde merk binnenunit gebruikt worden of hoeft dit niet persee. Wellicht zijn er mensen die hier meer informatie over kunnen verschaffen.
Alvast bedankt.
Beste Tweakers,
Pas geleden heb ik mijn eerste huis (1992) gekocht, een van de dingen die ik mezelf heb beloofd na een aantal (te hete) zomers is dat er een airco moest komen. Het gaat er in dit geval om, om vooral het scherpe randje eraf te halen. Hierbij wil ik graag de vrede met de buren bewaren, dus zoek ik naar een "stil" airco merk.
Nu heb ik in gedachten om de airco in de overloop op de 1e verdieping te plaatsen, zie afbeelding voor de layout. De gedachte is om een unit van ca 3.5 kW koelcapaciteit te nemen waarmee ik hoop de gehele verdieping een aantal graden koeler te maken. Ik ben hiervoor bereid de airco gedurende langere tijd (dagen) aan te laten staan zodat de massa koel blijft. Ik begrijp dat het een stuk optimaler is om de airco op te hangen in de ruimte die je wil koelen/verwarmen echter is dit kostentechnisch niet mogelijk.
Daarnaast wil ik de airco in de winter gebruiken om de bovenverdieping (bij) te verwarmen aangezien ik van plan ben een monoblock te installeren en de radiatoren boven dus aanzienlijk minder vermogen zullen leveren.
Ik heb de volgende vragen:
Pas geleden heb ik mijn eerste huis (1992) gekocht, een van de dingen die ik mezelf heb beloofd na een aantal (te hete) zomers is dat er een airco moest komen. Het gaat er in dit geval om, om vooral het scherpe randje eraf te halen. Hierbij wil ik graag de vrede met de buren bewaren, dus zoek ik naar een "stil" airco merk.
Nu heb ik in gedachten om de airco in de overloop op de 1e verdieping te plaatsen, zie afbeelding voor de layout. De gedachte is om een unit van ca 3.5 kW koelcapaciteit te nemen waarmee ik hoop de gehele verdieping een aantal graden koeler te maken. Ik ben hiervoor bereid de airco gedurende langere tijd (dagen) aan te laten staan zodat de massa koel blijft. Ik begrijp dat het een stuk optimaler is om de airco op te hangen in de ruimte die je wil koelen/verwarmen echter is dit kostentechnisch niet mogelijk.
Daarnaast wil ik de airco in de winter gebruiken om de bovenverdieping (bij) te verwarmen aangezien ik van plan ben een monoblock te installeren en de radiatoren boven dus aanzienlijk minder vermogen zullen leveren.
Ik heb de volgende vragen:
- Is 3.5kW een realistisch vermogen om bovenstaande te bereiken?
- Is de plaatsing enigzins okay te noemen?
- Is er iemand met een soortgelijke plaatsing welke zijn ervaring kan delen?
- Welke merken en modellen zijn aan te raden voor deze situatie(geluid/plaatsing)?
:fill(white):strip_exif()/f/image/IcevGhGIfmXU11GPpY3EtwWf.png?f=user_large)
Dank voor de tips.flippy schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:23:
je moet dus omhoog eerst. dus een pomp je verplicht. als je de koker onder het laagste punt van de binnenunit houd dan hoeft het niet.
In een appartement is de kruipruimte een beetje ver weg, dan krijg ik ruzie met de onderburenwaarom maak je niet in de gang (of de slaapkamer zelf) een pijp in een strak kokertje recht naar beneden in de kruipruimte en dan het condens zo het riool in? geen pomp nodig en nooit gezeik.
Goede tip, ik zet het om mijn lijst als een eigenschap waar ik op moet letten. Was sowieso niet van plan om voor budget te gaan.sommige binnenunits hebben voorzieningen in de unit zitten om een pomp kwijt te kunnen. maar dan moet je wel specifiek daarop shoppen. de budgetmodellen hebben dat vrijwel nooit.
paar kleine dingen: er is geen stil "merk". er zijn wel merken met stille modellen.MZwier schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:49:
Beste Tweakers,
Ik heb de volgende vragen:Alvast bedankt!
- Is 3.5kW een realistisch vermogen om bovenstaande te bereiken?
- Is de plaatsing enigzins okay te noemen?
- Is er iemand met een soortgelijke plaatsing welke zijn ervaring kan delen?
- Welke merken en modellen zijn aan te raden voor deze situatie(geluid/plaatsing)?
[Afbeelding]
stukje natuurkunde: een 3.5 maakt meer herrie dan een 2.5. voor de buren kan dat een factor zijn. en decibel zegt niet alles een 50decibel irritant geluid is minder doordringend dan 50 decibel van een monotoom model. hier moet je dus meer kijken naar de panasonics, mitsubischi, LG en vrienden. geen vaag huismerk of zo dus.
airco in de overloop is een geweldige manier om een lekker koele gang beneden te krijgen. je meot dan wel creatief doen met deuren dicht/open houden om de koelte enigsinds te richten.
als je een monoblock gaat gebruiken kan je ook die gebruiken om te helpen met koelen. al moet je dan wel ventilatoren op de radiatoren zetten. dat zal dan ook flink helpen om je verloren warmtecapaciteit op te vangen die je krijgt door de lagere water temperatuur. een stapeltje nieuwe T33 radiatoren die meteen wat groter zijn kan een waardige upgrade zijn icm met een doos 12V ventilatoren.
meer vermogen ertegen gooien heeft niet super veel zin. met de overloop gaat gewoon alle koelte naar beneden en in de winter alle warmte omhoog.
dat klinkt als een "hun" probleem, niet een "jou" probleem.FrankHe schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:32:
[...]
In een appartement is de kruipruimte een beetje ver weg, dan krijg ik ruzie met de onderburen

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 28-01-2021 22:44 ]
Is dat wel zo? Zou een 3,5 die 2kW moet leveren niet stiller zijn dan een 2,5 die 2kW levert? Of wellicht net zo luid, maar je hebt nog wat marge, verondersteld dat ze een gelijke ondergrens hebben?flippy schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:36:
[...]
stukje natuurkunde: een 3.5 maakt meer herrie dan een 2.5. voor de buren kan dat een factor zijn. en decibel zegt niet alles een 50decibel irritant geluid is minder doordringend dan 50 decibel van een monotoom model. hier moet je dus meer kijken naar de panasonics, mitsubischi, LG en vrienden. geen vaag huismerk of zo dus.
nee, de fans hebben andere motoren of worden harder aangestuurd omdat de condensor/verdamper hetzeflde zijn voor beide modellen. als je goed in de specs kijkt zie je dat de decibellen en luchtopbrengst net een tikkie hoger zijn op zowel de laagste stand (ondanks dat de minimale capaciteit hetzelfde is) als de hoogste en zowel de binnen als de buitenunit zijn exact hetzelfde.I-King schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 23:21:
[...]
Is dat wel zo? Zou een 3,5 die 2kW moet leveren niet stiller zijn dan een 2,5 die 2kW levert? Of wellicht net zo luid, maar je hebt nog wat marge, verondersteld dat ze een gelijke ondergrens hebben?
dus het verschil zit hem in de fansnelheid en compressortoerental. de zwaardere unit is dus ook minder sterk op hogere vermogens doordat de condensor/verdamper relatief gezien kleiner is voor het vermogen. dus de 2.5 kan in de praktijk op vol vermogen op een hogere COP draaien dan de 3.5. immers kan de 3.5 alleen maar meer vermogen verplaatsen door de fans harder te zetten en/of de condensor heter te maken. de oppervlakte van de condensor/verdamper zijn immers indentiek. dus meer herrie of minder COP want hogere temperaturen kost meer energie. dus je kan wel meer warmte naar binnen stouwen als het vriest maar je zal veel vaker moeten ontdooien dan de 2.5 voor hetzelfde werk omdat de 3.5 met hogere/lagere gastemperaturen (dus drukken) werkt om het gebrek aan grotere condensors/verdampers op te vangen waardoor je dus sneller dichtvriest en dus sneller moet ontdooien weer. en persoonlijk heb ik liever dat ie 1x per uur ff 5 min stopt dan 3x per uur. immers is de programmering/tabellen voor beide units hetzelfde dus de 3.5 stampt gewoon meer warmte eruit voor een vergelijkebare vraag dan de 2.5 zou doen. dus ja, de 3.5 is sneller, maar niet per se comfortabeler. de 2.5 tokkelt rustig door waar de 3.5 zal moeten ontdooien wat je kostbare energie/warmte kost die je beter in de ruimte had kunnen pompe ipv buiten de unit ontdooien.
ik heb in het verleden vaak zat zwaardere modellen voor met name vriesinstallaties geinstallerd gezet die veel groter waren dan noodzakelijk en de compressorvermogens gewoon hardhandig lager gezet (of gewoon een kleinere compressor) om het totale vermogen te beperken zodat er vrijwel nooit defrosts nodig zijn, of veel minder. als je ipv 4 defrosts per uur terug kan naar 1 of 2 dan scheelt dat wel. met name als de klant weinig temperatuurvariatie wilt zien of er veel deuren openstaan of andere verliezen zijn. stroomverbruik tikt ook redelijk aan als je verwamringselementen in de verdampers 20kW trekken om maar een beetje rap te kunnen defrosten....
de meerkosten voor een goed draaiende installatie zijn een stuk minder interesant als je energiekosten over de levensduur een veelvoud zijn van wat je kwijt zou zijn door "tientjes" te besparen in de installatie.
een 4kW binnenunit is niet 2x zo groot qua verdamperoppervlak dan een 2kW binnenunit. dus daar zit wat effcientie wat je kan halen, dus daarom ook liever 2 kleine units aan weerszijden van de ruimte dan 1 dikke puist midden in de kamer.
2 kleine zal stiller en effcientier draaien dan 1 grote. (binnen redelijkheid
probeer de logica redelijk simpel te houden.
het is hetzelfde als een auto radiator. je kan een kleine radiator gebruiken van 25cm oppervlakte of een grotere radiator van 40cm oppervlakte.als je dus handig bent en je wilt die warmte lekker verdelen pak je 2 kleintjes die een grotere oppervlakte hebben dan 1 grote en zet je die een stukje van elkaar af. minder herrie dan die ene grote en meer comfort doordat je uiteindelijk veel meer lucht verplaatst dan wat de grote kan in zijn eentje waardoor de temperatuur egaler is en de temperaturen in de radiatoren niet zo hoog hoeven te zijn.
[ Voor 48% gewijzigd door flippy op 29-01-2021 02:27 ]
Klopt dit verhaal ook als je buitenunit van een 3.5kw toch iets groter is.flippy schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 00:22:
[...]
nee, de fans hebben andere motoren of worden harder aangestuurd omdat de condensor/verdamper hetzeflde zijn voor beide modellen. als je goed in de specs kijkt zie je dat de decibellen en luchtopbrengst net een tikkie hoger zijn op zowel de laagste stand (ondanks dat de minimale capaciteit hetzelfde is) als de hoogste en zowel de binnen als de buitenunit zijn exact hetzelfde.
dus het verschil zit hem in de fansnelheid en compressortoerental. de zwaardere unit is dus ook minder sterk op hogere vermogens doordat de condensor/verdamper relatief gezien kleiner is voor het vermogen. dus de 2.5 kan in de praktijk op vol vermogen op een hogere COP draaien dan de 3.5. immers kan de 3.5 alleen maar meer vermogen verplaatsen door de fans harder te zetten en/of de condensor heter te maken. de oppervlakte van de condensor/verdamper zijn immers indentiek. dus meer herrie of minder COP want hogere temperaturen kost meer energie. dus je kan wel meer warmte naar binnen stouwen als het vriest maar je zal veel vaker moeten ontdooien dan de 2.5 voor hetzelfde werk omdat de 3.5 met hogere/lagere gastemperaturen (dus drukken) werkt om het gebrek aan grotere condensors/verdampers op te vangen waardoor je dus sneller dichtvriest en dus sneller moet ontdooien weer. en persoonlijk heb ik liever dat ie 1x per uur ff 5 min stopt dan 3x per uur. immers is de programmering/tabellen voor beide units hetzelfde dus de 3.5 stampt gewoon meer warmte eruit voor een vergelijkebare vraag dan de 2.5 zou doen. dus ja, de 3.5 is sneller, maar niet per se comfortabeler. de 2.5 tokkelt rustig door waar de 3.5 zal moeten ontdooien wat je kostbare energie/warmte kost die je beter in de ruimte had kunnen pompe ipv buiten de unit ontdooien.
ik heb in het verleden vaak zat zwaardere modellen voor met name vriesinstallaties geinstallerd gezet die veel groter waren dan noodzakelijk en de compressorvermogens gewoon hardhandig lager gezet (of gewoon een kleinere compressor) om het totale vermogen te beperken zodat er vrijwel nooit defrosts nodig zijn, of veel minder. als je ipv 4 defrosts per uur terug kan naar 1 of 2 dan scheelt dat wel. met name als de klant weinig temperatuurvariatie wilt zien of er veel deuren openstaan of andere verliezen zijn. stroomverbruik tikt ook redelijk aan als je verwamringselementen in de verdampers 20kW trekken om maar een beetje rap te kunnen defrosten....
de meerkosten voor een goed draaiende installatie zijn een stuk minder interesant als je energiekosten over de levensduur een veelvoud zijn van wat je kwijt zou zijn door "tientjes" te besparen in de installatie.
een 4kW binnenunit is niet 2x zo groot qua verdamperoppervlak dan een 2kW binnenunit. dus daar zit wat effcientie wat je kan halen, dus daarom ook liever 2 kleine units aan weerszijden van de ruimte dan 1 dikke puist midden in de kamer.
2 kleine zal stiller en effcientier draaien dan 1 grote. (binnen redelijkheid)
probeer de logica redelijk simpel te houden.
het is hetzelfde als een auto radiator. je kan een kleine radiator gebruiken van 25cm oppervlakte of een grotere radiator van 40cm oppervlakte.als je dus handig bent en je wilt die warmte lekker verdelen pak je 2 kleintjes die een grotere oppervlakte hebben dan 1 grote en zet je die een stukje van elkaar af. minder herrie dan die ene grote en meer comfort doordat je uiteindelijk veel meer lucht verplaatst dan wat de grote kan in zijn eentje waardoor de temperatuur egaler is en de temperaturen in de radiatoren niet zo hoog hoeven te zijn.
2.5kw H542 x B780 x D289
3.5kw H619 x B824 x D299
En heeft iemand al ervaring met de DB op de erfgrens, blijkbaar worden de regels binnenkort veel strenger.
Zouden bestaanden units weghaalde/verplaats moeten worden?
Wat maakt zo’n buitenunit op deellast voor DB? Overal wordt gesproken over Max vermogen DB.
Een buitenunit mag Max. Op de erfgrens nog maar 40DB produceren
ik doelde specifiek op de 3 units van de vorige pagina. die hebben zelfde maten en gewichten behalve de kleine die een lichtere buitenunit heeft en minder gas heeft door de kleinere compressor. dit is verre van een universele regel natuurlijk.
De nieuwe geluidseisen gelden vanaf 1 april enkel voor NIEUWE installaties.
Ik zie nu dus dat er verschil is.flippy schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 08:04:
ik doelde specifiek op de 3 units van de vorige pagina. die hebben zelfde maten en gewichten behalve de kleine die een lichtere buitenunit heeft en minder gas heeft door de kleinere compressor. dit is verre van een universele regel natuurlijk.
In heb een foto genomen van het boekje dat op Panasonic Nederland staat.
Echter in het boekje van de nstallateur (ook officiële boek van Panasonic) staat dat de 3.5kw een maatje groter is
Voske89 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 08:22:
[...]
Ik zie nu dus dat er verschil is.
In heb een foto genomen van het boekje dat op Panasonic Nederland staat.
Echter in het boekje van de nstallateur (ook officiële boek van Panasonic) staat dat de 3.5kw een maatje groter is
:fill(white):strip_exif()/f/image/NmiOKkr3OieXVJKJApeNInXj.png?f=user_large)
volgens mij zijn de 25 en 35 exact hetzelfde.
als dit niet klopt en in de handleiding staat wel een fysiek verschil in maten dan moet je alle specs goed vergelijken. met name de COP grafieken.
[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 29-01-2021 08:33 ]
:strip_exif()/f/image/lJbVyNtcp4afqTafJOgItKNV.jpg?f=fotoalbum_large)
Uit het boek van de installateur
Gaat er iets mis dan?
[ Voor 59% gewijzigd door Voske89 op 29-01-2021 08:43 ]
de 35 is dus wel dezelfde maat. in elk geval de binnenunit. dus ik zie niet waar jij eruit haalt dat het verschillende units zijn.
Ging iets fout met de foto, heb de goede foto gepost nuflippy schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 08:42:
de 35 is dus wel dezelfde maat. in elk geval de binnenunit. dus ik zie niet waar jij eruit haalt dat het verschillende units zijn.
@flippy Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik had al een A-merk in gedachten, maar nu ga ik zeker voor een goed merk.
Het idee van de airco op de overloop is dus nog steeds niet ideaal mijn doel ermee is vooral het huis in z'n geheel wat koeler maken (specifiek de bovenverdieping). Zijn er toevallig anderen hier die ervaring hebben met een airco op de gang/overloop?
Het idee van de airco op de overloop is dus nog steeds niet ideaal mijn doel ermee is vooral het huis in z'n geheel wat koeler maken (specifiek de bovenverdieping). Zijn er toevallig anderen hier die ervaring hebben met een airco op de gang/overloop?
@MZwier Ik zou alleen al geen airco op de overloop plaatsen, omdat je alle deuren open moet houden. Is niet handig met kinderen (zowel jong als oud). De bovenverdieping zal vast wel een paar graden afkoelen, maar wel met een temperatuur verschil tussen de overloop en de verschillende kamers. Als je doel is om de kop eraf te halen op 30+ dagen dan is de overloop prima.
Er zijn wel wat Tweakers met ervaring die je er meer over kunnen vertellen.
Je kan ook zoeken op "overloop" of "hal" in het "Het grote airconditioning topic"
Het grote airconditioning topic - Deel 2
Er zijn wel wat Tweakers met ervaring die je er meer over kunnen vertellen.
Je kan ook zoeken op "overloop" of "hal" in het "Het grote airconditioning topic"
Het grote airconditioning topic - Deel 2
SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort
Kleine update over het verwarmen. Mijn opstelling is:
4MXM68 met 5 (woonkamer), 2,2,2 (kleine slaap en werkkamers)
3MXM40 met 2,2 (kleine werkkamer en slaapkamer)
De 3 had ik gekozen in plaats van de 2 om een optie voor uitbreiding te hebben. Deze buitenunit is groter dan de 2MXM40. Grotere fan en radiator. Visueel niet zo handig maar draait wel rustig.
Dan het bekende pendelen:
Ik schakel overal de eco stand in. Als ik de woonkamer (ong 135m3) op 20 zet dan blijft hij vrij constant draaien. Ik heb daarvoor wel de ventilator handmatig op een hogere stand gezet. Anders draait hij vanzelf terug naarmate de temperatuur stijgt. Mijn indruk was dat hij dan een soort "warme bubbel" om zich heen maakt en afslaat. Vervolgens verdeelt de warmte zich door de kamer en slaat hij weer aan.
De 2Kw units worden vrijwel niet gelijktijdig gebruikt met een andere. Dus pendelen is daar vrijwel niet te voorkomen. Het is erg fijn om per ruimte te kunnen verwarmen. Zo kunnen we de slaapkamer van de jongste 's nachts een beetje op temperatuur houden terwijl we zelf met het raam open slapen.
Ook is het prettig met thuiswerken. Je zet even de airco aan en je werkkamer is warm.
Incidenteel schakelen we de CV nog bij. Alleen de radiatoren in de woonkamer staan open. De rest staat dicht. Het valt me wel op dat er dan relatief veel gas wordt verbruikt (een paar kuub). Waarschijnlijk omdat de CV ver afkoelt.
Ik ben het verbruik nog een beetje in de gaten aan het houden. De woonkamer verwarmen werkt wel, maar ik vind het niet optimaal (1 grote unit midden in de kamer). Misschien dat we daar wel weer eens een poosje gas proberen. Voor de kleine kamers vind ik het ideaal.
4MXM68 met 5 (woonkamer), 2,2,2 (kleine slaap en werkkamers)
3MXM40 met 2,2 (kleine werkkamer en slaapkamer)
De 3 had ik gekozen in plaats van de 2 om een optie voor uitbreiding te hebben. Deze buitenunit is groter dan de 2MXM40. Grotere fan en radiator. Visueel niet zo handig maar draait wel rustig.
Dan het bekende pendelen:
Ik schakel overal de eco stand in. Als ik de woonkamer (ong 135m3) op 20 zet dan blijft hij vrij constant draaien. Ik heb daarvoor wel de ventilator handmatig op een hogere stand gezet. Anders draait hij vanzelf terug naarmate de temperatuur stijgt. Mijn indruk was dat hij dan een soort "warme bubbel" om zich heen maakt en afslaat. Vervolgens verdeelt de warmte zich door de kamer en slaat hij weer aan.
De 2Kw units worden vrijwel niet gelijktijdig gebruikt met een andere. Dus pendelen is daar vrijwel niet te voorkomen. Het is erg fijn om per ruimte te kunnen verwarmen. Zo kunnen we de slaapkamer van de jongste 's nachts een beetje op temperatuur houden terwijl we zelf met het raam open slapen.
Ook is het prettig met thuiswerken. Je zet even de airco aan en je werkkamer is warm.
Incidenteel schakelen we de CV nog bij. Alleen de radiatoren in de woonkamer staan open. De rest staat dicht. Het valt me wel op dat er dan relatief veel gas wordt verbruikt (een paar kuub). Waarschijnlijk omdat de CV ver afkoelt.
Ik ben het verbruik nog een beetje in de gaten aan het houden. De woonkamer verwarmen werkt wel, maar ik vind het niet optimaal (1 grote unit midden in de kamer). Misschien dat we daar wel weer eens een poosje gas proberen. Voor de kleine kamers vind ik het ideaal.
Maarten
kijk even in het CV tuning topic. je moet de CV bijstellen. zoizo moet je het brandervermogen op het laagste zetten wat ie kan en de pompsnelheid ook net als de temperatuur van het CV water.mwk schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:10:
je hebt nu een 20kW brander die volluit gaat terwijl je maar 5kW aan radiatoren aan hebt staan. dat gaat niet goed nee.
ik zie het.Voske89 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 08:44:
[...]
Ging iets fout met de foto, heb de goede foto gepost nu
je kan zien dat de binnunit hetzelfde is maar de buienunit is wat groter. das goed natuurlijk. MAAR. omdat de binnenunit hetzelfde is als de 2.5kW betekent dus dat de zelfde oppervlakte 30% meer warmte kwijt moet zien te raken als je op vol vermogen draait (iets wat je heel graag wilt als je hem net aanzet) met de 3.5kW versie. dat kan die dus alleen als de drukken hoger zijn en de fanspeed ook hoger. dat kost je dus relatief meer vermogen en minder COP. en omdat hij even laag kan (waar je in de praktijk het meeste op zal draaien) dan de 2.5 krijg je dus minder comfort (immers heb je een 3.5kW straalkachel in je kamer hangen) voor meer geld. de grotere unit kan wel wat effcientier zijn als je weinig vraag hebt en het is kouder buiten omdat de condensor (de buitenuit) wat groter is. dus het is een afweging die je moet maken.
[ Voor 53% gewijzigd door flippy op 29-01-2021 10:22 ]
Krijgen jullie nu wel de goede foto te zien met alle informatie?Voske89 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 08:38:
[Afbeelding]
Uit het boek van de installateur
Gaat er iets mis dan?
Intressant dat ze ook de ontvochtig speccen, zie je niet bij alle units terug.
Mijn situatie, 625m3 huis met vloerkoeling (10kw ecodan) op alle verdiepingen. Op zolder werkt dit alleen wat minder omdat de kou het open trapgat in glijd.
In de zomer is de tempratuur redelijk (24-28c@tb40c) door het hele huis maar de vochtigheid soms boven de 70%. Ook is de zolder nu ons kantoor dus we zitten er veel.
Mijn idee was een airco ophangen die kan ontvochtigen en de zolder bijkoelen/verwarmen omdat de vloer vrij weinig doet. Daarbij is de lucht het warmst op zolder dus daar zit het meeste vocht in. Ik heb alleen geen idee voor het vermogen?
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
ontvochtigen is wat een airco doet. immers zit de warmte die in de lucht heerst in het vocht, niet de lucht zelf (ok, wel wat maar HEEL weing, daarom is het ook direct steenkoud als de zon ondergaat in een woestijnklimaat en ga je in nederland om 3 uur snachts nog steeds kapot als het warm is geweest overdag). dus als je de lucht afkoelt MOET het vocht eruit. doorgaans gebeurt dat in de natuur in de vorm van regen.roelzadh schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:22:
[...]
Intressant dat ze ook de ontvochtig speccen, zie je niet bij alle units terug.
Mijn situatie, 625m3 huis met vloerkoeling (10kw ecodan) op alle verdiepingen. Op zolder werkt dit alleen wat minder omdat de kou het open trapgat in glijd.
In de zomer is de tempratuur redelijk (24-28c@tb40c) door het hele huis maar de vochtigheid soms boven de 70%. Ook is de zolder nu ons kantoor dus we zitten er veel.
Mijn idee was een airco ophangen die kan ontvochtigen en de zolder bijkoelen/verwarmen omdat de vloer vrij weinig doet. Daarbij is de lucht het warmst op zolder dus daar zit het meeste vocht in. Ik heb alleen geen idee voor het vermogen?
maar wil je effecief ontvochtigen moet je dus de lucht verder afkoelen en de luchthoeveelheid omlaag brengen. daarom klapt de fan ook naar de laagste stand en gaat de compressor op volle toeren draaien om de verdamper flink koud te maken om zoveel mogelijk vocht uit de lucht te forceren. zet je de fan hoger kan de lucht minder hard afkoelen en krijg je dus alleen maar koudere lucht en minder vocht.
dus zelfs een airco zonder "ontvochting" stand kan het, je moet alleen zelf de temperatuur op 15c zetten of zo en de fan op de laagste stand. dan krijg je hetzelfde effect.
die liters haal je ook niet in een woestijnklimaat, alleen in landen met ons takkeweer.
[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 29-01-2021 10:29 ]
@flippy
Kan ik met een 2.5kw af, of kan ik beter voor een 3.5kw kijken? De zolder is ongeveer 50m2 of 150m3, maar hij hoeft maar iets van 6 graden te kunnen koelen.
Het hele huis zou iets van 12 liter vocht kunnen bevatten dus als ik daar 4 liter afhaal is het weer aangenaam
Kan ik met een 2.5kw af, of kan ik beter voor een 3.5kw kijken? De zolder is ongeveer 50m2 of 150m3, maar hij hoeft maar iets van 6 graden te kunnen koelen.
Het hele huis zou iets van 12 liter vocht kunnen bevatten dus als ik daar 4 liter afhaal is het weer aangenaam
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
2.5 is zat tenzij je het echt koud wil hebben in de hoogzomer.
ik zou eerder een extra plaatje isolatie in de zolder schroeven dan een grotere unit als je geld wil besparen en comfortabeler zitten.
ik zou eerder een extra plaatje isolatie in de zolder schroeven dan een grotere unit als je geld wil besparen en comfortabeler zitten.
[ Voor 53% gewijzigd door flippy op 29-01-2021 10:36 ]
Ik zou inderdaad ook voor een 2.5 gaan, ook een beetje afhankelijk van wat je wil doen en hoe goed je isolatie is. Wat je natuurlijk kunt doen is alle deuren open zetten. De koele lucht zal dan wat door het trapgat zakken en de verdieping er onder ook wat koelen en de vochtigheid omlaag brengen.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Ik ben van plan een setje te gaan kopen van Daikin.
Merk is kwalitatief goed, zuinig en stil..
Nu is deze buiten unit 4kW.
2MXM40M
https://www.123klimaatsho...it-exclusief-binnen-unit/
2x binnen unit van 2.5kW per stuk voor 2 slaapkamers :
FTXM25R
https://www.123klimaatsho...kw-exclusief-buiten-unit/
Nu begreep ik dat de 4kW prima is voor deze 2 binnen units 2.5kW per stuk.
Verwarmen zal ik niet snel op 2 slaapkamers tegelijk doen.
Ofwel is deze combi ok !? Of zal ik voor een 5kW buiten unit gaan ?
2MXM40M
FTXM25R
4kW is meer dan zat.peter121212 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:46:
Ik heb zelf een 2MXM40 met 2 x een FTXM 20 voor 2 zolderslaapkamers en op de Eco stand is dat zelfs nog overkillpeter121212 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:46:
Ik ben van plan een setje te gaan kopen van Daikin.
2MXM40M
FTXM25R
Dus dat is een prima combi
Maar voor de zekerheid: wat is de inhoud van de kamers?
thx!
Ik zal de exacte inhoud even uitrekenen...
Zolder kamer (75% zolder) met een verlaagd plafond en 1 slaapkamer met hoog plafond , kan dus best wat m3 inzitten. Ook heb ik horen zeggen dat iets meer koel vermogen nooit weg kan omdat dit doortrekt naar beneden, ofwel dacht hier ook wat winst mee te behalen, woonkamer wil ik geen unit vandaar.
Ik zal de exacte inhoud even uitrekenen...
Zolder kamer (75% zolder) met een verlaagd plafond en 1 slaapkamer met hoog plafond , kan dus best wat m3 inzitten. Ook heb ik horen zeggen dat iets meer koel vermogen nooit weg kan omdat dit doortrekt naar beneden, ofwel dacht hier ook wat winst mee te behalen, woonkamer wil ik geen unit vandaar.
Gezien bovenstaande posts wil ik graag even inhaken.
Ben zelf ook nog steeds zoekende en zat aan onderstaande setup te denken voor boven.
3MXM40M
Met 2x 2kw FTXM-R binnenuit voor 2 slaapkamers. (ca. 36m3 en 27m3)
en 1x FTXMA 2kw of 2,5kw vloermodel voor de zolder slaapkamer: (ca.33 m3)
Zal deze combi ook toereikend?
En dan toch maar de woonkamer (ca 100m3) op een single split met 3,5kw zetten.
De meeste installateurs adviseren nu een 4mxm68N of SCM-71ZM zodat de woonkamer met 4.2 er ook bij kan? Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ben zelf ook nog steeds zoekende en zat aan onderstaande setup te denken voor boven.
3MXM40M
Met 2x 2kw FTXM-R binnenuit voor 2 slaapkamers. (ca. 36m3 en 27m3)
en 1x FTXMA 2kw of 2,5kw vloermodel voor de zolder slaapkamer: (ca.33 m3)
Zal deze combi ook toereikend?
En dan toch maar de woonkamer (ca 100m3) op een single split met 3,5kw zetten.
De meeste installateurs adviseren nu een 4mxm68N of SCM-71ZM zodat de woonkamer met 4.2 er ook bij kan? Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Huis is uit 2018, isolatie is dik in orde. Afgelopen jaarrekening jaar 380 euro gekregen van de energie leverancier voor m'n overschot. Ik vermoed wel dat de airco eerder zal beginnen dan de vloerkoeling gezien de zolder nu eenmaal het eerste opwarmt.flippy schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:33:
2.5 is zat tenzij je het echt koud wil hebben in de hoogzomer.
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
Vraagje, voor mijn nieuwbouwhuis heb ik aan de installateur gevraagd een offerte te maken voor Airco.
Ik vroeg naar:
Daikin
4 x wandunit 2.5kW (FTXA25BT)
1 x wandunit 5kW (FTXA50BT)
1x buitenunit (5MXM90N)
Hij komt nu terug met een offerte voor:
Mitsubishi
4 x wandunit 2.5kW (MSZ-EF25VE)
1 x wandunit 5kW (MSZ-EF50VE)
1x buitenunit (MXZ-5E102VF)
Op zich ben ik niet getrouwd met Daikin, maar weet niet hoe dat zich verhoud tot Mitsubishi.
Voornamelijk geïnteresseerd in de verschillen voor:
- kwaliteit
- prijs aanschaf
- prijs installatie
- programmeerbaarheid (bijv. integratie met domotica)
En als iemand zou weten wat een dergelijke installatie ongeveer zou mogen kosten voor aanschaf + installatie (verdeeld over 3 woonlagen), dan zou ik dat ook interessant vinden. Dan zal ik ook mijn offerte prijs delen.
Ik vroeg naar:
Daikin
4 x wandunit 2.5kW (FTXA25BT)
1 x wandunit 5kW (FTXA50BT)
1x buitenunit (5MXM90N)
Hij komt nu terug met een offerte voor:
Mitsubishi
4 x wandunit 2.5kW (MSZ-EF25VE)
1 x wandunit 5kW (MSZ-EF50VE)
1x buitenunit (MXZ-5E102VF)
Op zich ben ik niet getrouwd met Daikin, maar weet niet hoe dat zich verhoud tot Mitsubishi.
- kwaliteit
- prijs aanschaf
- prijs installatie
En als iemand zou weten wat een dergelijke installatie ongeveer zou mogen kosten voor aanschaf + installatie (verdeeld over 3 woonlagen), dan zou ik dat ook interessant vinden. Dan zal ik ook mijn offerte prijs delen.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Ik ga dadelijk even in mijn nieuwe appartement, oplevering in april, wat zaken inmeten. De verkoper en huidige bewoner vond dat gelukkig geen probleem.
Het concept wat ik op dit moment in mijn hoofd heb met betrekking tot koelen is twee 2 kW binnenunits en een 4 kW buitenunit. Met het doel om in de zomer de boel enigszins dragelijk te houden.
Tekeningen volgen van het weekend.
Het concept wat ik op dit moment in mijn hoofd heb met betrekking tot koelen is twee 2 kW binnenunits en een 4 kW buitenunit. Met het doel om in de zomer de boel enigszins dragelijk te houden.
Tekeningen volgen van het weekend.
Hij heeft het over een VRF/VRV denk ik.Glashelder schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 23:48:
Als je een multi split hebt moet hij soms zijn vermogen kwijt.
stel je hebt een 7Kw multi split buitendeel.
je zet alleen je 1.5kw unit aan, dan moet hij iets vermogen kwijt in de andere leidingen, dan wordt dus automatisch het binnendeel ook warm omdat het expantie ventiel in het buitendeel zit en er dus geen klep bij het binnendeel zit
* Glashelder heeft zo’n gevoel dat dit nog een interessante discussie gaat worden.
Ben geen specialist, wel na weken spitten op sites, forum, YouTube etc. Toch enigszins ingelezen.JackBol schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 14:21:
- kwaliteit
- prijs aanschaf
- prijs installatie
Daikin en Mitsubishi Electrics zijn de top van de markt. Dat staat buiten kijf. Ik ben zeer gecharmeerd van ME, maar mijn vrouw gaat op uiterlijk voor Daikin (Stylus). En Tsja, she is the boss......
Maar goed, wat ik wel wil melden is dat de EF units in multi-opstelling een geluidsdruk van 21 dB geven, terwijl de norm 19 dB is. Dus meer “herrie”. Hou dat in de gaten.
als die 7kW buitenunit niet onder de 1.5kW kan betekent het gewoon dat de installatie verkeerd is. die situatie mag nooit gebeuren. vrijwel elke fabrikant heeft hele specifieke combinaties op van welke units compatibel zijn met elkaar om te voorkomen dat je een te sterke buitenunit op te kleine binnenunits zetrupsen schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:48:
[...]
Hij heeft het over een VRF/VRV denk ik.
Als je een multi split hebt moet hij soms zijn vermogen kwijt.
stel je hebt een 7Kw multi split buitendeel.
je zet alleen je 1.5kw unit aan, dan moet hij iets vermogen kwijt in de andere leidingen, dan wordt dus automatisch het binnendeel ook warm omdat het expantie ventiel in het buitendeel zit en er dus geen klep bij het binnendeel zit
als je die negeert krijg je dus interesante situaties afhankelijk van hoe de installatie exact in elkaar steekt.
immers heeft de buitenunit geen flauw benul wat er aan de andere kant van de leiding hangt.
meestal gaat de installatie gewoon pendelen als een idioot. in het slechte geval drukt of trekt ie gewoon door de kleppen heen. dat zie je met name met de goedkope chinese rommel met aliexpress ventielen en kleppen.
ik heb nog geen jaar die diloc hier hangen en ik weet nu al dat ie intern lekt en dat is gewoon een mono.
natuurlijk gebeurt het wel. immers is een F-gassen/STEK papiertje hetzelfde als elk ander certificaat of zelfs je rijbewijs, het zegt alleen dat je MAG rijden, niet of je KAN rijden.
[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 29-01-2021 20:17 ]
Heeft er iemand ervaring met de condensafvoer van de binnenunit aan te sluiten op een afvoerpijp (riolering)?
Even mezelf gequote! Mag wel toch?PeepPeepPeep schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:41:
[...]
Dank allen voor de antwoorden. Inderdaad denk ik aan ook om voor een lichtere setup zoals genoemd.
Voortuin is groot woord, anderhalve meter diep.![]()
Even update: de directrice (mijn vrouw dus) heeft ingegrepen en wenst een Daikin Stylish in de woonkamer. Alleen aan een andere muur dan ik in gedachte had. Daarom - en ook omdat het (denk ik) meer voordeel dan nadeel zal hebben - is de planning omgegooid: van multisplit met 2,5/2,0/2,0 units en 5,4 buitenunit naar een single split 2,5 in woonkamer (buitenunit in achtertuin) en dual split 2,0/2,0 met 4,0 buitenunit op balkon.
Voordeel is met name dat de single split voor koelen en verwarmen gebruikt wordt, de dual split voor de hete-dagen koeling.
Nu de vraag: de dual split zal dus hooguit juli/augustus met her en der mogelijk een uitschieter in omringende maanden draaien. De buiten unit met binnen units op balkon zitten met een werkschakelaar op een aparte groep in de meterkast. Gooi ik de weken/maanden dat de airco’s niet worden gebruik gewoon de stroom eraf of moet het systeem altijd onder stroom blijven staan?
Bedankt weer!
Heb ik ook gedaan. Zet er een droogsifon tussen, een normaal sifon komt leeg te staan waardoor je stank in huis krijgt.Voske89 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 20:27:
Heeft er iemand ervaring met de condensafvoer van de binnenunit aan te sluiten op een afvoerpijp (riolering)?
Is het gebruikelijk dat een buitenunit bij verwarmen veel meer geluid produceert dan bij koelen?
Van de zomer mijn Haier Tundra 2.0 naar tevredenheid gebruikt maar nu tijdens verwarmen erg veel lawaai buiten. Vraag mij vooral af of dit bij koelen straks weer stiller is, zo niet dan ga ik namelijk een monteur bellen maar dat doe ik beter nu dan straks wanneer iedereen weer gaat bellen...
Kan dat nu niet testen want om te koelen dient het buiten minimaal 15 graden te zijn. Hij lijkt verder prima te functioneren, produceert wel gewoon warmte in de kamer. Maar met dit geluid kan ik het in de zomer niet maken om hem 's nachts aan te hebben.
Het is op de video lastig te horen want er is ook een lagere brom die hier niet hoorbaar is. Het is in ieder geval geen resoneren van de volledige buitenunit. Hij hangt stevig aan de muur en in plaats van de meegeleverde rubberen doppen zitten er grotere zachtere onder om trillingen tegen te gaan. Wanneer ik mijn gewicht op de behuizing zet wordt het niet stiller.
Van de zomer mijn Haier Tundra 2.0 naar tevredenheid gebruikt maar nu tijdens verwarmen erg veel lawaai buiten. Vraag mij vooral af of dit bij koelen straks weer stiller is, zo niet dan ga ik namelijk een monteur bellen maar dat doe ik beter nu dan straks wanneer iedereen weer gaat bellen...
Kan dat nu niet testen want om te koelen dient het buiten minimaal 15 graden te zijn. Hij lijkt verder prima te functioneren, produceert wel gewoon warmte in de kamer. Maar met dit geluid kan ik het in de zomer niet maken om hem 's nachts aan te hebben.
Het is op de video lastig te horen want er is ook een lagere brom die hier niet hoorbaar is. Het is in ieder geval geen resoneren van de volledige buitenunit. Hij hangt stevig aan de muur en in plaats van de meegeleverde rubberen doppen zitten er grotere zachtere onder om trillingen tegen te gaan. Wanneer ik mijn gewicht op de behuizing zet wordt het niet stiller.
Heb je toevallig een foto of linkje van welke of zo’n soort iets wat je hebt gebruikt?Speedfightserv schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 20:36:
[...]
Heb ik ook gedaan. Zet er een droogsifon tussen, een normaal sifon komt leeg te staan waardoor je stank in huis krijgt.
Kijk dit is een van de redenen dat ik wat moeite met je posts heb. Ik weet bijv. dat de combi van @Tsurany gewoon op de lijst van Daikin staat. Evenals die van @Ray en die hebben de door mij genoemde “problemen”. Dingen die volgens jou niet zouden bestaan en die volgens ‘ons’ gewoon ‘normaal’ zijn bij een multi opstelling. Het is alleen een ongewenst bijeffect wat de efficiëntie gewoon de nek omdraait. Daarom raden we het hier altijd niet aan (ligt aan de situatie).
Dan komt er iemand met veel ervaring langs die zegt dat onze praktijkervaring allemaal onzin is. Tsja, dan geloof ik het wel.
Ja. Koelen is stukken stiller dan verwarmen. Mijn Haier Flexis produceert ook aanzienlijk meer geluid tijdens verwarmen.mrnn schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:02:
Is het gebruikelijk dat een buitenunit bij verwarmen veel meer geluid produceert dan bij koelen?
Het wordt morgen weer koud. Maak hetzelfde filmpje maar eens tijdens een defrost, dan hoor je bijna niets.
[ Voor 24% gewijzigd door Glashelder op 29-01-2021 21:31 ]
Ze heten hepvo (of dit is het merk, kan ook)Voske89 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:06:
[...]
Heb je toevallig een foto of linkje van welke of zo’n soort iets wat je hebt gebruikt?
https://www.warmteservice...sluiter-40-x-6-4/p/L08454
Als voorbeeld. Goedkoop is het niet
Condensors maken met verwarmen meer geluid. Als hij terug schaalt zal het wel minder moeten worden.mrnn schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:02:
[Streamable: Airco]
Sodeju wat hoor je die compressor tekeer gaan zeg, Bij Daikin had ik juist het idee dat bij verwarmen de buitenunit stiller is dan bij koelen.mrnn schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:02:
[Streamable: Airco]
Maar wordt het geluid niet minder als de unit een tijdje aan staat?
Hier kan ik de compressor niet horen denderen alleen de fan.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ja wij vonden de Stylus ook mooier. Vraag me af hoe groot punt ik ervan moet maken.PeepPeepPeep schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 19:48:
[...]
Ben geen specialist, wel na weken spitten op sites, forum, YouTube etc. Toch enigszins ingelezen.
Daikin en Mitsubishi Electrics zijn de top van de markt. Dat staat buiten kijf. Ik ben zeer gecharmeerd van ME, maar mijn vrouw gaat op uiterlijk voor Daikin (Stylus). En Tsja, she is the boss......
Maar goed, wat ik wel wil melden is dat de EF units in multi-opstelling een geluidsdruk van 21 dB geven, terwijl de norm 19 dB is. Dus meer “herrie”. Hou dat in de gaten.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
ik zeg alleen hoe het -hoort- te zijn. en ook al staat het op de lijst dat het kan is het gewoon fout ontwerp. geen zelfrespecterende installateur zet een te kleine binnenunit op een te grote buitenunit.Glashelder schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:26:
[...]
Kijk dit is een van de redenen dat ik wat moeite met je posts heb. Ik weet bijv. dat de combi van @Tsurany gewoon op de lijst van Daikin staat. Evenals die van @Ray en die hebben de door mij genoemde “problemen”. Dingen die volgens jou niet zouden bestaan en die volgens ‘ons’ gewoon ‘normaal’ zijn bij een multi opstelling. Het is alleen een ongewenst bijeffect wat de efficiëntie gewoon de nek omdraait. Daarom raden we het hier niet aan.
Dan komt er iemand met veel ervaring langs die zegt dat onze praktijkervaring allemaal onzin is. Tsja, dan geloof ik het wel.
kan zijn dat het tegenwoordig beter is (compressors kunnen VEEL lager tegenwoordig) maar 15 jaar geleden (toen inverters ook net om de hoek kwamen kijken in het consumentenspul) was het gewoon voudt om zulke misplaatste combinaties te maken en ik ben nog steeds van die mening ook al "kan" het tegenwoordig. je zet ook geen 15" stalen velgen onder een porsche.
als er systemen zijn die bleeden/lekken is er gewoon iets stuk of is er wat fout in het ontwerp van de installatie of de fabrikant is ergens "economisch terughoudend" geweest. iets wat je bij elk merk wel ziet ongeacht de prijs. ik zie de diloc in de slaapkamer binnen 1 jaar al intern lekken. maar van zon merk verwacht ik het ook wel.
ik heb installaties gebouwd waar letterlijk meer dan 100 binnenunits aanhingen van alle geuren kleuren en maten.
het maakte niet uit of er nu 1 unit aanstond of alle 140. elke unit deed wat ie hoorde te doen, dus ook niks. al was dit systeem voor het hele gebouw en enkele koelunits. dus die stond altijd te draaien.
je kan rustig moeite hebben met wat ik zeg maar dat veranderd niks aan het feit dat ik mij ook niet voor kan stellen dat zelfs een budgetmodel van daikin warmte gaat dumpen in een andere binnenunit die daar niet om vraagt alsolf het zo in het ontwerp staat. denk als men de servicelijn van daikin, MHI of een ander respectabel merk daarvoor belt dat je ook een vergelijkbaar antwoord krijgt. ze zullen niet zeggen dat het niet kan maar wel dat het niet hoort. als het bedrijf zegt dat het zo ontworpen is moet die ontwerper een ongelofelijke trap onder zijn...... nou ja, je snapt het wel.
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 29-01-2021 21:49 ]
Je snapt me denk ik niet.flippy schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 19:55:
[...]
als die 7kW buitenunit niet onder de 1.5kW kan betekent het gewoon dat de installatie verkeerd is. die situatie mag nooit gebeuren. vrijwel elke fabrikant heeft hele specifieke combinaties op van welke units compatibel zijn met elkaar om te voorkomen dat je een te sterke buitenunit op te kleine binnenunits zet
als je die negeert krijg je dus interesante situaties afhankelijk van hoe de installatie exact in elkaar steekt.
immers heeft de buitenunit geen flauw benul wat er aan de andere kant van de leiding hangt.
meestal gaat de installatie gewoon pendelen als een idioot. in het slechte geval drukt of trekt ie gewoon door de kleppen heen. dat zie je met name met de goedkope chinese rommel met aliexpress ventielen en kleppen.
ik heb nog geen jaar die diloc hier hangen en ik weet nu al dat ie intern lekt en dat is gewoon een mono.
natuurlijk gebeurt het wel. immers is een F-gassen/STEK papiertje hetzelfde als elk ander certificaat of zelfs je rijbewijs, het zegt alleen dat je MAG rijden, niet of je KAN rijden.
Als je een 7kw multi split buitendeel hebt met een 1.5kw binnendeel en twee 2.5kw binnendelen wat gewoon een normale combinatie is, dan kan je toch 1 binnendeel aan hebben en de andere 2 niet.
Wat is er dan fout aan de installatie?
Dit verhaal van "bleeden" wordt gewoon bevestigd door bijvoorbeeld daikin, dus ik weet niet wat je nu probeer te bewijzen....
Mijn unit kan met deze buitentemperaturen prima de temperatuur stabiel houden in energiezuinige modus medium. Dan verbruikt hij grofweg 850 watt en blijft de temperatuur stabiel. Enkel om het huis op te warmen is dat niet afdoende, dan moet hij even wat meer stroom trekken.
Het stomme is dat je niet kan zeggen dat hij even op vol vermogen moet opwarmen, aangezien boost mode ook beperkt is op de energy saving mode. Je moet dus elke keer de energy saving mode aanpassen van medium naar high. Als je op standaard tijden verwarmd kan dat nog met een schema maar als je op onregelmatige tijden/dagen werkt dan lukt dat niet, tenzij ik de woonkamer de hele dag wil verwarmen terwijl er niemand is.
En de auto energiemodus lijkt niet te werken, schakelt niet agressief genoeg terug. Hij blijft continue op 1,6kW draaien terwijl hij prima even terug kan schakelen, dat wordt echter niet eens geprobeerd.
Ook kan je niet instellen dat hij energiemodus moet kiezen op basis van het aantal binnen units. Zet ik bijvoorbeeld de unit boven aan dan red hij dat op medium niet echt, te weinig warmte beschikbaar voor beneden. Dan zou hij dus automatisch naar high moeten gaan.
Het stomme is dat je niet kan zeggen dat hij even op vol vermogen moet opwarmen, aangezien boost mode ook beperkt is op de energy saving mode. Je moet dus elke keer de energy saving mode aanpassen van medium naar high. Als je op standaard tijden verwarmd kan dat nog met een schema maar als je op onregelmatige tijden/dagen werkt dan lukt dat niet, tenzij ik de woonkamer de hele dag wil verwarmen terwijl er niemand is.
En de auto energiemodus lijkt niet te werken, schakelt niet agressief genoeg terug. Hij blijft continue op 1,6kW draaien terwijl hij prima even terug kan schakelen, dat wordt echter niet eens geprobeerd.
Ook kan je niet instellen dat hij energiemodus moet kiezen op basis van het aantal binnen units. Zet ik bijvoorbeeld de unit boven aan dan red hij dat op medium niet echt, te weinig warmte beschikbaar voor beneden. Dan zou hij dus automatisch naar high moeten gaan.
[ Voor 63% gewijzigd door Tsurany op 29-01-2021 21:55 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Jij hebt het hier over een VRF systeem met een vloeistof gevulde leiding en expantieventielen bij de binnendelen. Dat is een heel ander soort systeem en werkt heel anders dan een simpele multi split unit.flippy schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:41:
ik heb installaties gebouwd waar letterlijk meer dan 100 binnenunits aanhingen van alle geuren kleuren en maten.
het maakte niet uit of er nu 1 unit aanstond of alle 140. elke unit deed wat ie hoorde te doen, dus ook niks. al was dit systeem voor het hele gebouw en enkele koelunits. dus die stond altijd te draaien.
Appels en peren
als de buitenunit laag genoeg kan is het natuurlijk geen probleem. als hij dat niet kan en hij gaat "stiekem" dumpen bij andere units is er wel een probleem natuurlijk.rupsen schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:51:
[...]
Je snapt me denk ik niet.
Als je een 7kw multi split buitendeel hebt met een 1.5kw binnendeel en twee 2.5kw binnendelen wat gewoon een normale combinatie is, dan kan je toch 1 binnendeel aan hebben en de andere 2 niet.
Wat is er dan fout aan de installatie?
Dit verhaal van "bleeden" wordt gewoon bevestigd door bijvoorbeeld daikin, dus ik weet niet wat je nu probeer te bewijzen....
laat even 1 ding voorop staan: geen enkel merk is heilig, daikin niet, MHI niet of wat dan ook. de markt was 20 jaar geleden al verziekt en dat zal niet anders zijn nu aan zowel de installteur als fabrikant zijde. dus dan krijg je adviezen of combinaties zoals dat met gevolgen dat de zooi niet fatsoenlijk werkt.
Het is een manier om vermogen kwijt te kunnen. Niks stiekems aan, dit maakt dus bepaalde combinaties mogelijk en is gewoon nodig om het goed te laten functioneren.flippy schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:56:
[...]
als de buitenunit laag genoeg kan is het natuurlijk geen probleem. als hij dat niet kan en hij gaat "stiekem" dumpen bij andere units is er wel een probleem natuurlijk.
laat even 1 ding voorop staan: geen enkel merk is heilig, daikin niet, MHI niet of wat dan ook. de markt was 20 jaar geleden al verziekt en dat zal niet anders zijn nu aan zowel de installteur als fabrikant zijde. dus dan krijg je adviezen of combinaties zoals dat met gevolgen dat de zooi niet fatsoenlijk werkt.
Er is ook verder niet echt een nadeel aan want de andere binnendelen staan toch uit
ligt er dus aan hoeveel warmte hij moet dumpen.rupsen schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:57:
[...]
Het is een manier om vermogen kwijt te kunnen. Niks stiekems aan, dit maakt dus bepaalde combinaties mogelijk en is gewoon nodig om het goed te laten functioneren.
Er is ook verder niet echt een nadeel aan want de andere binnendelen staan toch uit
en als hij moet dumpen betekent dus dat de boel niet goed ontworpen is voor dat gebruik. pak dan 1 kleine mono en een duo voor de grote units.
[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 29-01-2021 21:59 ]
Ik snap niet wat je hiermee probeert te zeggen?flippy schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:58:
[...]
ligt er dus aan hoeveel warmte hij moet dumpen.
zal je blij zijn in de kamer waar er niet om word gevraagt wel een kW aan warmte word gedumpt. dat ga je wel merken.rupsen schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:58:
[...]
Ik snap niet wat je hiermee probeert te zeggen?
Daar gaan we weer.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Geen idee, nog nooit iemand over horen klagen.flippy schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:59:
[...]
zal je blij zijn in de kamer waar er niet om word gevraagt wel een kW aan warmte word gedumpt. dat ga je wel merken.
Het is wel vreemd dat je loopt te verkondigen dat als dit gebeurd een installatie niet deugd en dat er waarschijnlijk kleppen kapot zijn.
Dit is gewoon onjuist en ongefundeerd en gebaseerd om aannames.
Een VRF vergelijken met een multi split systeem is ook erg vreemd. Mensen komen hier voor advies en het is dan wel vervelend als iemand dan zomaar dit soort dingen verkondigd
het type systeem heeft er niks mee te maken. een binnenunit die niks vraagt hoort niks te krijgen. punt.rupsen schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 22:02:
[...]
Geen idee, nog nooit iemand over horen klagen.
Het is wel vreemd dat je loopt te verkondigen dat als dit gebeurd een installatie niet deugd en dat er waarschijnlijk kleppen kapot zijn.
Dit is gewoon onjuist en ongefundeerd en gebaseerd om aannames.
Een VRF vergelijken met een multi split systeem is ook erg vreemd. Mensen komen hier voor advies en het is dan wel vervelend als iemand dan zomaar dit soort dingen verkondigd
een installateur die zegt dat het niks uitmaakt is gewoon verkeerd bezig of het systeem is defect of een stuk rotzooi.
dat je niemand er over hebt horen klagen is iets anders dan of het zo hoort. effcient is het zeker niet.
Iik laat het hier bij want er valt niet te discussiëren met iemand die zijn mening als feit verkondigdflippy schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 22:05:
[...]
het type systeem heeft er niks mee te maken. een binnenunit die niks vraagt hoort niks te krijgen. punt.
een installateur die zegt dat het niks uitmaakt is gewoon verkeerd bezig of het systeem is defect of een stuk rotzooi.
dat je niemand er over hebt horen klagen is iets anders dan of het zo hoort. effcient is het zeker niet.
@mrnn
Het geluid met verwarmen is bij mijn Daikin ook hoger dan koelen . Daarintegen mijn MHI lijkt wel stiller met verwarmen dan met koelen. Het is wel zo als er druk opgebouwd moet worden dat het dan luider is maar dat is normaal.
Het geluid met verwarmen is bij mijn Daikin ook hoger dan koelen . Daarintegen mijn MHI lijkt wel stiller met verwarmen dan met koelen. Het is wel zo als er druk opgebouwd moet worden dat het dan luider is maar dat is normaal.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Hoeveel ervaring heb je eigenlijk met huishoudelijke systemen?flippy schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 22:05:
[...]
het type systeem heeft er niks mee te maken. een binnenunit die niks vraagt hoort niks te krijgen. punt.
Want ik zie nu dat Rupsen (die wél koelmonteur is, in tegenstelling tot ik, ik heb alleen mijn info van monteurs die ik ken of uit dit topic) tegen hetzelfde aanloopt
Nogmaals: we weten uit ervaring gewoon dat de multi’s by design zo werken en dat maakt ze in bepaalde situaties onwenselijk om mee te verwarmen
Op mijn oude werk hadden we overigens een tweetal grote Toshiba’s met per buitenunit een stuk of 15 binnendelen. Die deed exact hetzelfde.. als er één unit aan stond hoorde je andere units borrelen (en ze werden warm of koud, en ja, ik was dan zo’n sukkel die toen der tijd echt een ladder pakte om dat te bekijken..
Dit topic is gesloten.
Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic