Elke fabrikant heeft zijn eigen technieken in zijn systemen. Van daikin weet ik dit van het bleeden toevallig omdat ik ze toen de tijd een keer erover gebeld heb.Glashelder schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 22:15:
[...]
Hoeveel ervaring heb je eigenlijk met huishoudelijke systemen?
Want ik zie nu dat Rupsen (die wél koelmonteur is, in tegenstelling tot ik, ik heb alleen mijn info van monteurs die ik ken of uit dit topic) tegen hetzelfde aanloopt
Nogmaals: we weten uit ervaring gewoon dat de multi’s by design zo werken en dat maakt ze in bepaalde situaties onwenselijk om mee te verwarmen.
Op mijn oude werk hadden we overigens een tweetal grote Toshiba’s met per buitenunit een stuk of 15 binnendelen. Die deed exact hetzelfde.. als er één unit aan stond hoorde je andere units borrelen (en ze werden warm of koud, en ja, ik was dan zo’n sukkel die toen der tijd echt een ladder pakte om dat te bekijken..). Die kon overigens niet verwarmen of koelen tegelijk: als er één unit verwarmde konden de anderen niet koelen en vice versa.
Van andere merken weet ik niet precies hoe ze werken dus daar kan ik niks over zeggen.
Een VRF/VRV systeem waarmee je kan koelen of verwarmen tegelijk werkt met een centrale verdeelbox binnen. Vanaf het buitendeel (of buitendelen) gaan er bij Dakin 3 leidingen en bij ME 2 leidingen naar de verdeelbox. Vanaf die box gaat er dan naar elk binnendeel een aparte set leidingen (eigenlijk net als bij een split systeem) naar de binnendelen.
Die box zorgt ervoor dat je kan koelen of verwarmen met hetzelfde systeem.
In theorie zou je dus in een gebouw waarbij je een kant aan de zon hebt op 1 box doen en de schaduw kant op een andere waardoor ze bij elkaar de warmte en koude afgeven.
Bij zulke systemen, ook de of koelen of verwarmen systemen is er altijd kans dat je borrelende geluiden hebt.
Maar bij zo'n systeem hoort er geen kou of warmte in een binnendeel te komen die uit staat. Dit kan dan zoals @flippy eerder zei duiden op een expantieventiel die niet meer goed afsluit (vaak veroorzaakt doordat er niet met stikstof is gesoldeerd!!!)