Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.335.828 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-05 16:37
Reloader schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 17:11:
even ter informatie:

ik wil 1 slaapkamer en 1 zolderkamer voorzien van airco, ik heb hiervoor nodig 2x binnenunit en 1 of 2x buitenunit. de buitenunit(s) wil ik plaatsen op het plattedak van onze aanbouw. benodigde leidinglengte: slaapkamer 10.20 meter , zolder 9,20 meter. hierdoor zijn de zelfaansluitsets eigenlijk al buitenspel gezet m.i.

ik zou graag zelf de leidingen willen leggen omdat ik toch aan het verbouwen ben en zo alles netjes weg kan werken in mijn voorzet wand.

Offerte 1: geen totaalprijs en zelfs na aanvraag niet echt gespecificeerd qua inschatting uren
zelf neerleggen van leidingen geen optie.
offerte 1:
leveren 2x Gree Airco á €1100,-
Installatie op basis van nacalculatie €100 per uur (2 personen)
Deze installateur rekent uren vanaf moment vertrek zaak, tot moment arriveren thuis/zaak. EN rekent kilometervergoeding (€0,35).

verdere kosten niet gespecificeerd:
- duo leiding €20
- beugel €45
- voetblokken €65
- R32 = €100 per kilo

verwachte werkzaamheden niet gespecificeerd, dus ik heb geen totaalprijs.
Offerte 2:
2x Mitsubishi Airco 2KW
1x Wandsteun
2x Montage Single Split
21x Meters koelleiding
1x Electra
€ 4200,-

zelf neerleggen van leidingen niet genoem, maar vind deze prijs sowieso te hoog
offerte 3
1x Daikin 1mxm40m multisplit
2x Comforma binnenunit
20m koelleiding set
stuurstroomkabelset
10m condensslang
muurbeugel of onderblokken naar nkeuze
werkschakelaar
€3250,-

stevige prijs, maar via mond-op-mond reclame bij deze installateur terecht gekomen en levert net werk, de daikin airco's zijn volgens mij ook van topkwaliteit. exact deze set wilde ik eventueel meenemen uit italie. de kosten hiervoor zijn dan net geen 2100 euro, dat is dan echter exclusief extra leidingen en het solderen van deze leidingen en het ingebruikstellen + afvullen.
hij zorgt dat de leidingen al aanwezig zijn zodat ik deze zelf door de holle wand kan leggen en dus verder kan tijdens de verbouwing
Offerte 4
- complete installatie van Kaysun Duo Split 2x 2.5 KW binnenunit + 1 buitenunit
- condenspomp is eventueel extra á 250 euro
- leidingen maximaal 10 meter anders 80 euro per meter extra
- onvoorziene werkzaamheden betekenen bijbetalen.

€ 1995

meerprijs voor "upgrade naar mitsubishi of samsung € 500
upgrade naar daikin: € 1300

totaalprijs is prima, maar ik heb het gevoel dat deze installateur wel wat onvoorziene werkzaamheden tegen komt dus ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet denken.

ik ga er nog een paar nachtjes over slapen denk ik, wat vinden jullie van de grote prijsverschillen?
toon volledige bericht
nog iemand die wat nuttigs kan zeggen over de grote prijsverschillen?
nader onderzoek wijst uit dat de Kaysun, Mitsubishi en Daikin set een A++ label heeft op koelen, op verwarmen allemaal A+ behalve daikin die zit ook op A++.

Goedkoop is vaak duurkoop, maar duurkoop is niet altijd beste koop :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Speedfightserv schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:08:
[...]

Wat gebruik je om je verbruik te monitoren? Klopt deze meting wel?

[...]

0,7 cent per m3? je bedoel denk ik 0,70 cent?
dat is het zelfde ;)

70 cent of 0,7(0) Euro :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Speedfightserv schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:08:

Wat gebruik je om je verbruik te monitoren? Klopt deze meting wel?
Een DIN rail meter in de meterkast die ik uitlees via een RaspberryPi, die lijkt accuraat te zijn. Komt ook overeen met de stijging in het gebruik van mijn slimme meter.
0,7 cent per m3? je bedoel denk ik 0,70 cent? is nog vrij goedkoop, meeste betalen 81 cent per m3
Ja 0,7 euro of 70 cent, klein foutje bij het typen :+

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regi_2
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-05-2021
Goeiedag,

Ik wens mijn binnenunit (daikin Stylish) zelf te monteren. Ik lees in de handleiding dat je dit mag doen met vijzen 4x25mm.

Ik vind dit precies wat naar de kleine kant. Zijn er mensen die een Stylish al zelf hebben gemonteerd, en met welke maat pluggen en vijzen aub?

De unit weegt volgens de datasheet 11,5 Kg. Ik dacht van pluggen te nemen van 8x50 mm en vijzen van 4,5x60 mm. Of is dat er een beetje over, of net niet ?

Alvast bedankt voor reactie

Regi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Regi_2 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:25:
Goeiedag,

Ik wens mijn binnenunit (daikin Stylish) zelf te monteren. Ik lees in de handleiding dat je dit mag doen met vijzen 4x25mm.

Ik vind dit precies wat naar de kleine kant. Zijn er mensen die een Stylish al zelf hebben gemonteerd, en met welke maat pluggen en vijzen aub?

De unit weegt volgens de datasheet 11,5 Kg. Ik dacht van pluggen te nemen van 8x50 mm en vijzen van 4,5x60 mm. Of is dat er een beetje over, of net niet ?

Regi
Wat zijn vijzen?

Ik zou hem gewoon ophangen met pluggen en schroeven. Ik zou dan kiezen voor 4 x 40mm zelf, dat is meer dan genoeg omdat er sowieso veel schroeven in gaan. En vergis je niet in hoeveel kracht een goede plug en schroef van 4 x 40mm kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:27:
In een poging om toch nog wat stroom te besparen maar eens een schedule gemaakt voor de power saving mode van mijn Daikin maar echt lekker werkt het nog niet.
Op dit moment gaat hij van 08:00 tot 11:00 uit de power saving mode om het huis op te warmen, met name beneden. Dan van 11:00 tot 17:00 in medium consumption mode om het huis op temperatuur te houden en dan van 17:00 tot 18:00 weer uit om wat extra capaciteit te geven voor de avond en het verwarmen van een extra kamer.

Tot op heden valt het verwarmen met de warmtepomp erg tegen op de benedenverdieping. Het is goed warm als ik hem uit de power saving mode haal maar dan verbruikt hij zo veel energie, boven de 1,5kW continue, dat het een hele hoge rekening gaat worden. Een dag verwarmen kost dan snel 20kWh. Doe ik dat vier maanden lang in de winter dan ben ik 2400kWh kwijt oftewel zo'n 550 euro. Als het een tochtig hol zou zijn met overal kieren zou het te begrijpen zijn maar het is een woning uit 2006, dat zou toch aardig geïsoleerd moeten zijn.
Het is een hoek woning van iets onder de 150m3 met iets meer dan 23m2 aan glas, wellicht dat dit toch veel impact heeft? Je hebt in vergelijking met andere huizen natuurlijk wel een zijmuur van 10 meter waar geen ander huis aan vast zit die ook verwarmd.

Enig nadeel is dat we overal dubbel glas hebben en geen HR++ glas, dat scheelt toch zo'n 700 watt aan warmteverlies, maar met 800 watt en een SCOP van 4 zou hij 3200 watt aan warmte moeten produceren, genoeg om daar voor te compenseren.

Ik vraag me daarom af of er niet wat mis is met de beneden unit gezien hij nu op medium consumption rond de 850 watt verbruikt maar de uitgeblazen lucht niet heel warm aanvoelt, gemeten met een thermometer bij de lamellen kom ik op 34 graden uit. De ruimte is volgens de airco 19 graden terwijl de temperatuur op 22 ingesteld staat, hij krijgt de ruimte dus niet warmer. De cmpfreq is 25

Toch vind ik het lastig te diagnosticeren waar het probleem echt zit. Waren mijn verwachtingen te hoog of is er echt wat met de installatie mis. Zijn er nog stappen die ik kan nemen om te achterhalen wat het probleem is? Ik kan natuurlijk de installateur inschakelen maar kan op dit moment niet meer melden dan dat ik een hoger stroomverbruik heb dan verwacht, daar kunnen zij denk ik ook vrij weinig mee.
toon volledige bericht
Hier zit mijn 3MXM68N met rond de 1000W continu met deze temperaturen (vrijstaand huis met dubbel glas maar geen HR, bouwjaar 2000). Ik heb dan alleen de Stylish beneden (4,2 kW) aan staan om te verwarmen met het setpoint op 22 graden.

Het grappige is wel dat als ik de Stylish op mijn werkkamer erbij aanzet (2,5kW) het opgenomen vermogen even stijgt maar daarna ook weer terugzakt naar rond de 2000W en daar blijft hangen, de extra binnenunit aanzetten lijkt dus niet / nauwelijks voor extra verbruik te zorgen. Als het buiten warmer is (boven de 5 graden) regelt de buitenunit wel verder terug, dan zie ik hem met alleen de woonkamer aan regelmatig op 600W draaien.

Totaal verbruik is hier met het koude weer de afgelopen dagen zo'n 17 kWh per dag. Maar daarbij verstook ik dan ook nog 6 tot 8m3 gas voor de vloerverwarming beneden. Vorig jaar verstookte ik op dit soort dagen ongeveer 16m3 gas dus het kan wel ongeveer kloppen.

[ Voor 6% gewijzigd door ik222 op 01-02-2021 16:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Reloader schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:25:
[...]nog iemand die wat nuttigs kan zeggen over de grote prijsverschillen?
nader onderzoek wijst uit dat de Kaysun, Mitsubishi en Daikin set een A++ label heeft op koelen, op verwarmen allemaal A+ behalve daikin die zit ook op A++.
Goedkoop is vaak duurkoop, maar duurkoop is niet altijd beste koop :9
die A++++++++goudenrandjes++++**** labels zeggen geen bal. het zijn leuke kleurtjes om in een winkel op een wasmachine te plakken maar het zegt verder helemaal niks.

je kan theoretisch een haardroger of straalkachel nog een A++ label geven als je het goed speelt/verkoopt.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 01-02-2021 16:53 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:36
We willen de knoop doorhakken wat betreft een single split airco in de huiskamer (145 m3, 58 m2, L vormig met open keuken, label B huis uit 1996). We willen ermee koelen en verwarmen.

De keuze gaat tussen MHI SRK 35 ZS of Daikin Perfera 4.2 / MHI SRK 50 ZS.
Voor alleen koelen zou de MHI 3.5 kW volstaan, maar we willen er dus ook mee verwarmen.
We willen zo weinig mogelijk ‘last’ hebben van het geluid en de flow van de airco tijdens verwarmen, dus zal deze op een lage stand staan als we in de huiskamer zijn. In de ochtend voordat we beneden zijn mag deze best harder/luider blazen om de boel warm te krijgen.

De MHI 3.5 is misschien te licht voor de ruimte, maar een MHI 5.0 ( of Daikin Perfera 4.2) geeft misschien teveel flow/warmte vanwege de hoge(re) minimale warmteafgifte (de Daikin heeft ongeveer dezelfde minimale warmteafgifte als de MHI 5.0)?
M.a.w. welke zal het meeste comfort geven?

Ik lees dat 2 lichtere binnenunits meer comfort zal geven, maar dat is het ons niet waard qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:54
twain4me schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:32:
[...]

dat is het zelfde ;)

70 cent of 0,7(0) Euro :P
Tsurany schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:36:

Ja 0,7 euro of 70 cent, klein foutje bij het typen :+
I know maar error in mijn hoofd :')

[ Voor 28% gewijzigd door Speedfightserv op 01-02-2021 17:05 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-04 21:10
Eergisteren heb ik de ac door laten draaien in de nacht op 18 graden van 23.00 tot 11.00uur verbruik 3kWh gisteren om 23.00 uur uitgezet . Vanmorgen om 11 uur 16 graden in huis . Ac aangezet en met 500 Wh was het weer boven de 18 graden.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Frenkie567917 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:01:
We willen de knoop doorhakken wat betreft een single split airco in de huiskamer (145 m3, 58 m2, L vormig met open keuken, label B huis uit 1996). We willen ermee koelen en verwarmen.

De keuze gaat tussen MHI SRK 35 ZS of Daikin Perfera 4.2 / MHI SRK 50 ZS.
Voor alleen koelen zou de MHI 3.5 kW volstaan, maar we willen er dus ook mee verwarmen.
We willen zo weinig mogelijk ‘last’ hebben van het geluid en de flow van de airco tijdens verwarmen, dus zal deze op een lage stand staan als we in de huiskamer zijn. In de ochtend voordat we beneden zijn mag deze best harder/luider blazen om de boel warm te krijgen.

De MHI 3.5 is misschien te licht voor de ruimte, maar een MHI 5.0 ( of Daikin Perfera 4.2) geeft misschien teveel flow/warmte vanwege de hoge(re) minimale warmteafgifte (de Daikin heeft ongeveer dezelfde minimale warmteafgifte als de MHI 5.0)?
M.a.w. welke zal het meeste comfort geven?

Ik lees dat 2 lichtere binnenunits meer comfort zal geven, maar dat is het ons niet waard qua prijs.
Die 3.5 is niet te licht, die is prima ook met verwarmen. Die apparaten hebben meer capaciteit dan vermeld staat daarnaast pendelt hij dan ook veel minder en heb je meer comfort.

4.2 en 5.0 is te zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:22
flippy schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:51:
[...]

die A++++++++goudenrandjes++++**** labels zeggen geen bal. het zijn leuke kleurtjes om in een winkel op een wasmachine te plakken maar het zegt verder helemaal niks.

je kan theoretisch een haardroger of straalkachel nog een A++ label geven als je het goed speelt/verkoopt.
En toch zou ik daar bij warmtepompen wel mee uitkijken een A+ kan mogelijk onrendabel zijn tegenover een gas CV ketel vanwege zijn lage (s)cop in algemeen, daarvoor moet je wel minimaal in het A++ segment blijven.

Bij witgoed klopt het ik heb ook een superzuinige wasmachine wat ik regelmatig een extra programma bij mag starten of handmatig verlengen omdat de kleding anders niet schoon is, doordat de wasmachine te zuinig is met water zeg maar.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mr_evil08 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:14:
[...]

En toch zou ik daar bij warmtepompen wel mee uitkijken een A+ kan mogelijk onrendabel zijn tegenover een gas CV ketel vanwege zijn lage (s)cop in algemeen, daarvoor moet je wel minimaal in het A++ segment blijven.

Bij witgoed klopt het ik heb ook een superzuinige wasmachine wat ik regelmatig een extra programma bij mag starten of handmatig verlengen omdat de kleding anders niet schoon is, doordat de wasmachine te zuinig is met water zeg maar.
ook bij warmtepompen zegt het weinig. immers is de rating niet alleen op COP gebaseert. net als dat je meer dan 100% effcientie bij een HR CV kan krijgen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.br
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-04-2023
Nee, nog niet. Zie namelijk niet dat zaken vervagen oid. Daarom lijkt me dat het niet aan lege batterijen ligt?

Kan het teken op de afstandsbediening ook niet terug vinden in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:53
Sinds 2018 wonen we in een nieuwbouw 2 onder 1kapper met overal vvw o.b.v. CV-ketel. Vol met dak en ramen op Zuid
Nadeel aan goed geïsoleerde woning is dat het lang warm blijft kom je dan achter.
Afgelopen jaar weken lang 27+ gehad. Nu met 100% thuiswerken, wat waarschijnlijk altijd op 50%+ zal blijven, extra noodzaak tot koelen.

Had als eerste plan om te koelen via de vvw met een l/w of w/w warmtepomp, maar dat is niet rendabel & efficiënt genoeg.
Zoek een partij (in de buurt van) het Groene Hart voor advies en installatie van airco.
Sowieso boven in 3 slaap- en 2 werkkamers en wellicht ook de woonkamer.
Internet staat uiteraard bomvol, echter zijn er hopelijk hier mensen met goede ervaringen met een partij uit de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:47

B2

wa' seggie?

Ik wil deze maand ook een aantal offertes op gaan vragen voor airco in onze woonkamer. Deze zal alleen in de zomer gebruikt worden om te koelen (verwarmen doen we middels een pelletkachel)
De woonkamer heeft een oppervlakte van ongeveer 48m2, met een hoogte van 2.70m. Dus zeg maar 130m3.

De doorgang naar de keuken is wel open (enkele deur breedte), waardoor er feitelijk een ruimte van 65m2 en 175m3 ontstaat

De airco zou ik eigenlijk op de plek willen hebben welke ik op de plattegrond in het blauw heb aangegeven, en dan een vloermodel. Heb ik dan een 5kW nodig, of zou het met minder kunnen?

Het huis heeft een redelijke spouwisolatie, is geheel voorzien van zonwering en we hebben veel bomen rondom, waardoor er hoogzomer alleen in de ochtend en pas later in de middag directe zon inval is. Temperatuur loopt in de woonkamer ook niet snel op en is afgelopen zomer op het heetst misschien max 25/26 graden geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jtrj8TO99ayVk5wKIRFGm95Hvyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OD2EvqkY46fwHyQwCExP6vUn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-04 21:10
Jeroen.br schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:56:
[...]

Nee, nog niet. Zie namelijk niet dat zaken vervagen oid. Daarom lijkt me dat het niet aan lege batterijen ligt?

Geeft hij nog een piep? Zo niet zijn de Batterijen leeg volgens de handleiding en anders met pen acl indrukken.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:34

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tsurany schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:45:
[...]

Het is wel wat ik al sinds begin december zie, de laatste twee maanden constant tegen de 1,5kW aan verbruik. Enkel wanneer ze zon echt flink schijnt neem het wat af. Wel is het zo dat ik een probleem had met de temperatuur sensor, wellicht verklaarde dat het hogere verbruik in december.

[...]

Netto lever ik nog steeds terug naar een heel jaar gekeken. Echter over 10 jaar zijn we van het hele salderen af en is een kWh kopen in de winter duurder dan een kWh verkopen in de zomer. En dan ben ik wel 0 op de meter maar niet 0 op de energierekening helaas.

[...]

Wel een vergelijkbaar verbruik dus. Maar verwarm jij boven ook flink? Bij mij is het enkel beneden en de slaapkamers worden nauwelijks verwarmd. Onze eigen slaapkamer is zelfs 16 graden continue.
Gas zit rond de 0,7 euro per m3 en elektra rond de 0,23 euro per kWh. Dus 20 kWh stroom is even duur als ~3,5 kuub gas.

[...]

Ik heb hem een hele tijd zonder power saving laten draaien, dan loopt het verbruik ook eigenlijk niet terug merkte ik. Hij blijft continue rond die 1,5kW zitten. Daarom dat ik nu probeer om het zelf eens terug te dringen, maar dan verlies je het qua temperatuur.

[...]

Bij mij is die ~150m3 enkel de beneden verdieping, is dat bij jou ook het geval?
toon volledige bericht
Ik verwarm primair +/- 150m3 (woonkamer + keuken) met één 3.5, 24/7 0:00 - 14:00 @ 19.5, daar buiten 20.5c. Hiermee blijft de eerste verdieping en de zolder ook op temperatuur (18c)

Gisteren 8.6kWh verstookt, over heel januari 181.7kWh

Betreft een hoekwoning bj 2019.
Speedfightserv schreef op maandag 1 februari 2021 @ 18:52:
[...]

Die 3.5 is niet te licht, die is prima ook met verwarmen. Die apparaten hebben meer capaciteit dan vermeld staat daarnaast pendelt hij dan ook veel minder en heb je meer comfort.

4.2 en 5.0 is te zwaar.
Toch geeft MHI aan dat het minimum afgifte vermogen voor de 5.0SRK-ZSX slechts 0.6kWh is. Ik verwacht overigens dat de 3.5 het prima gaat doen.

[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 01-02-2021 21:52 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Jeroen.br schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:56:
[...]

En als je hem reset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 14:35
B2 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 20:39:
Ik wil deze maand ook een aantal offertes op gaan vragen voor airco in onze woonkamer. Deze zal alleen in de zomer gebruikt worden om te koelen (verwarmen doen we middels een pelletkachel)
De woonkamer heeft een oppervlakte van ongeveer 48m2, met een hoogte van 2.70m. Dus zeg maar 130m3.

De doorgang naar de keuken is wel open (enkele deur breedte), waardoor er feitelijk een ruimte van 65m2 en 175m3 ontstaat

De airco zou ik eigenlijk op de plek willen hebben welke ik op de plattegrond in het blauw heb aangegeven, en dan een vloermodel. Heb ik dan een 5kW nodig, of zou het met minder kunnen?

Het huis heeft een redelijke spouwisolatie, is geheel voorzien van zonwering en we hebben veel bomen rondom, waardoor er hoogzomer alleen in de ochtend en pas later in de middag directe zon inval is. Temperatuur loopt in de woonkamer ook niet snel op en is afgelopen zomer op het heetst misschien max 25/26 graden geweest.

[Afbeelding]
Ik zou zeggen als je het tijdens die hete zomers nog zo koel kunt houden, dat het prima met een goede 3,5kW zou moeten lukken. Ik heb zelf beneden een 3,5 hangen van Daikin met een inhoud van ca. 100m3. HR++ glas met rolluiken en geïsoleerde spouwmuren uit de jaren 90. Ik ben nog nooit capaciteit te kort gekomen. Heb sowieso niet het idee dat hij echt heel hard hoeft te werken in de zomer.

Een vloermodel zal waarschijnlijk wel iets meer lawaai maken omdat hij eerst de lucht nog met enige kracht omhoog moet blazen.

Als ik zo naar je plattegrond kijk dan zou mijn eerste gevoel zijn dat een plaatsing midden tegen de lange muur een betere locatie zou zijn, maar goed, dat hangt ook heel erg van je inrichting en je wensen af.

[ Voor 9% gewijzigd door HarmoniousVibe op 01-02-2021 22:36 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 14:28

FD2

Regi_2 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:25:
Goeiedag,

Regi
De basisplaat van de stylish is heel dun (en dus slap) plaatstaal.
Als de ondergrond stevig en vlak is, zou ik meer dan 4 bevestigingspunten gebruiken, in de buurt van de hoeken.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:47

B2

wa' seggie?

HarmoniousVibe schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:33:
[...]

Als ik zo naar je plattegrond kijk dan zou mijn eerste gevoel zijn dat een plaatsing midden tegen de lange muur een betere locatie zou zijn, maar goed, dat hangt ook heel erg van je inrichting en je wensen af.
Klopt, dat zou absoluut een betere plek zijn, echter staat onze boekenkast daar over de volledige lengte.

Iets meer lawaai vind ik niet erg, we zijn gewend om in de kamer altijd wel iets te horen door de pelletkachel. De vloer units zijn ook wel wat duurder, maar een wand unit is in ons huis esthetisch een no-go helaas.

Ik ben benieuwd waar de installateurs mee komen, meestal zijn die nogal van de overcapaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-05 11:18
De vraag over luchtbevochtiging in combinatie met luchtverwarming is al een paar keer voorbij gekomen. Inmiddels heb ik dat nu een week of twee zo draaien met een Venta luchtbevochtiger, maar ik ben verrast door de resultaten.

De theorie van het bevochtigen is dat de temperatuur in een ruimte comfortabeler wordt ervaren bij een hogere luchtvochtigheid. Zo zal 19 graden bij 55% vochtigheid ongeveer net zo lekker warm aanvoelen als 22 graden bij 30%. Je zou dus zeggen, bevochtig de ruimte en je hoeft minder te stoken d:)b .

Maar de praktijk blijkt toch iets anders (in ieder geval bij mij). Om de luchtvochtigheid in een gemiddelde woning boven de 50% te krijgen vereist de nodige liters water tijdens dit koude weer, en het verdampen van zoveel water kost ook de nodige energie en daarmee dus warmte. Mijn warmtepomp met lekker warme lucht, en mijn luchtbevochtiger, met daarin koud water, stonden elkaar dus een beetje tegen te werken. Het werd op de thermostaat wel netjes 21 graden bij 46% luchtvochtigheid, maar de bevochtiger zorgt voor dusdanige koudeval in de ruimte dat de winst in comfort meteen weer teniet gedaan wordt. Resultaat; constant koude handen en oncomfortabel klimaat.

Daarbij kwam ik ook tot de conclusie dat de bevochtiger moeite had om het naar een acceptabel niveau te tillen. Of dat lag aan de warme airco lucht, de afzuiging in huis, of het feit dat ik hier net twee weken woon durf ik nog niet te zeggen. Wat ik wel weet is dat een luchtbevochtiger met koud water op de hoogste stand absoluut niet comfortabel is.

Vandaag draai ik een dagje zonder de bevochtiger. De luchtvochtigheid is inmiddels in elkaar gezakt naar 37%, maar het comfort lijkt nu al groter zelfs bij 19,5 graad op de thermostaat. Ik vermoed dat bevochtigen in combinatie met luchtverwarming een beter effect heeft wanneer je 24/7 verwarmt of minimale nachtverlaging toepast. De bevochtiger kan de temperatuur blijkbaar te veel beïnvloeden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:18
Tsurany schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:45:
Wel een vergelijkbaar verbruik dus. Maar verwarm jij boven ook flink? Bij mij is het enkel beneden en de slaapkamers worden nauwelijks verwarmd. Onze eigen slaapkamer is zelfs 16 graden continue.
Gas zit rond de 0,7 euro per m3 en elektra rond de 0,23 euro per kWh. Dus 20 kWh stroom is even duur als ~3,5 kuub gas.
Ik verwarm boven nu ook continu door inderdaad, anders wordt het me te koud. Maar het merendeel van het verbruik komt hier altijd van de unit beneden (daar doe je deuren open, de afzuigkap aan en ik heb een redelijke koudebrug in mn vloerconstructie zitten, huis is bj 1945). Ik zat gisteren op 24kWh voor de hele dag, waarvan de units boven 3 resp 5 kWh hebben verbruikt, de rest is de unit beneden.

Ik betaal maar ˜20 cent voor stroom (maar ik verbruik dan ook >10k kWh/jr), gas heb ik niet meer, maar ik zie toch al snel 78-80ct voorbijkomen nu (de energiebelasting is weer verder verschoven van stroom naar gas per 1-1).
Ik heb hem een hele tijd zonder power saving laten draaien, dan loopt het verbruik ook eigenlijk niet terug merkte ik. Hij blijft continue rond die 1,5kW zitten. Daarom dat ik nu probeer om het zelf eens terug te dringen, maar dan verlies je het qua temperatuur.
Dan zal je dat ook wel gewoon nodig hebben, toen ik hier nog enkel glas had zat alleen al de woonkamer unit op dit soort dagen continu op 2kW.

Ik heb de afgelopen jaren wel gemerkt dat dit soort vochtige regenachtige dagen net rond of onder het vriespunt veruit het ongunstigste zijn qua verbruik, dan heb je de meeste defrosts. Als het overdag ook stevig vriest is het vaak ook veel droger en heb je uiteindelijk toch minder defrost cycles te pakken.

Ik zag hier een COP van 4 voorbij komen in een rekensom, maar dat haal je nu gewoon echt niet hoor. Ik denk dat je al heel blij moet zijn als je COP=2 haalt nu.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
TigerXtrm schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:11:
De vraag over luchtbevochtiging in combinatie met luchtverwarming is al een paar keer voorbij gekomen. Inmiddels heb ik dat nu een week of twee zo draaien met een Venta luchtbevochtiger, maar ik ben verrast door de resultaten.

De theorie van het bevochtigen is dat de temperatuur in een ruimte comfortabeler wordt ervaren bij een hogere luchtvochtigheid. Zo zal 19 graden bij 55% vochtigheid ongeveer net zo lekker warm aanvoelen als 22 graden bij 30%. Je zou dus zeggen, bevochtig de ruimte en je hoeft minder te stoken d:)b .

Maar de praktijk blijkt toch iets anders (in ieder geval bij mij). Om de luchtvochtigheid in een gemiddelde woning boven de 50% te krijgen vereist de nodige liters water tijdens dit koude weer, en het verdampen van zoveel water kost ook de nodige energie en daarmee dus warmte. Mijn warmtepomp met lekker warme lucht, en mijn luchtbevochtiger, met daarin koud water, stonden elkaar dus een beetje tegen te werken. Het werd op de thermostaat wel netjes 21 graden bij 46% luchtvochtigheid, maar de bevochtiger zorgt voor dusdanige koudeval in de ruimte dat de winst in comfort meteen weer teniet gedaan wordt. Resultaat; constant koude handen en oncomfortabel klimaat.

Daarbij kwam ik ook tot de conclusie dat de bevochtiger moeite had om het naar een acceptabel niveau te tillen. Of dat lag aan de warme airco lucht, de afzuiging in huis, of het feit dat ik hier net twee weken woon durf ik nog niet te zeggen. Wat ik wel weet is dat een luchtbevochtiger met koud water op de hoogste stand absoluut niet comfortabel is.

Vandaag draai ik een dagje zonder de bevochtiger. De luchtvochtigheid is inmiddels in elkaar gezakt naar 37%, maar het comfort lijkt nu al groter zelfs bij 19,5 graad op de thermostaat. Ik vermoed dat bevochtigen in combinatie met luchtverwarming een beter effect heeft wanneer je 24/7 verwarmt of minimale nachtverlaging toepast. De bevochtiger kan de temperatuur blijkbaar te veel beïnvloeden :/
toon volledige bericht
Met bevochtigen bereik je maar 1 tot 1,5c, een gat van 3c opvullen lukt zeker niet nee, bovendien heb je ook nog met kouval van de ramen te maken met dit weer, dat versterkt het nog even extra.
En indien je ijskoud kraanwater van 4c in plomt kan ik mij voorstellen dat er kouval komt, met dit weer voorverwarm ik het water tot ongeveer 18c en gooi het er dan in.

Hier staat de bevochtiging op stand 3 bij afwezigheid en stand 1 bij aanwezigheid, stand 2 en 3 maakt mij veel te veel lawaai van de Venta, stand 1 gaat ook wel goed hier bij aanwezigheid.

Trouwens beginperiode is heel normaal dat luchtvochtigheid lastig omhoog gaat omdat eerst je meubels en andere dingen de luchtvochtigheid moeten opnemen, later gaat dit stukken makkelijker.

Gewoon tussen 40-60% houden, boven 50% hoeft ook weer niet.
Met de venta stopt bevochtiging ook rond 50% ook bij stand 3 of wat van weer op buiten dan ook, ik heb nog nooit meegemaakt dat het vochtiger werd, ding geeft dan gewoon amper tot geen vocht meer af.

Bevochtiging heeft ook gezondheidsvoordelen een te lage luchtvochtigheid is niet goed in huis, voor je houten meubels maar ook zaken als meer stofontwikkeling en andere zaken, en virussen kunnen makkelijker verspreiden in te droge lucht, te vochtig lucht is ook weer niet goed.

Niet bevochtigen resulteert hier in 10-15% luchtvochtigheid en krijg je overal een klap vanwege statisch zijn.
Hier kan de Venta het prima aan maar is wel "overgedemotioneerd".

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 02-02-2021 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-B
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zoxzzw4asJu7yUSRsLqS70eWr7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qAJ0RrX6j4hr0PzBynTaCjd6.jpg?f=fotoalbum_large

De defrosts van gisteren en vandaag zijn duidelijk zichtbaar in de temperatuur in huis. Misschien toch maar wat aan isolatie gaan doen hier...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:36
Wat getallen met mijn Daikin 7kW kanaalunit welke het hele huis verwarmd.

Nov 137kW dec 270kW jan 369kW totaal 776kW = € 170
Geschat gas bespaard Nov 50m3 dec 112m3 jan 125m3 totaal 287m3 = €220

Ik heb logs van 5 jaar en heb het gasverbruik van een jaar met dezelfde gemiddelde maand temperatuur genomen.

Dat is een besparing van 22%. Dit had ook wel mogelijk geweest met het vervangen van de 30 jaar oude Brink hetelucht door een moderne. Maar nu kan ik wel koelen tegen een lagere installatie prijs. Plus dat de gasprijs door verhogen van belasting zal stijgen.
In de berekening van de overheid die de afschaffen van de salderingsregeling rechtvaardigt staat dat de elektriciteitsprijs met 10% per jaar zal stijgen. Vreemd wat die is al jaren stabiel.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-04 15:04

mwk

Ik heb een vraag over geluidsisolatie van koelleidingen. Op de slaapkamer heb ik de leidingen langs de binnenmuur omhooglopen. Ze gaan op ongeveer 50 cm boven de vloer naar buiten en komen dan recht voor de unit uit (op de garage). Dit vond ik mooier dan een goot aan die kant van het huis.
Met name bij verwarmen hoor ik echter nogal wat geborrel en stromende vloeistof. Nu vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met het aanbrengen van extra isolatie om het geluid wat te dempen.
Ik kan natuurlijk een koof maken maar ik vond dit ook:
https://www.akoestiekwinkel.nl/merfisol-leidingisolatieplaat

Er is nog wat ruimte in de goot omdat er maar 2 leidingen doorlopen. Heeft iemand iets dergelijks al eens geprobeerd?

Maarten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 12:41

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
mwk schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:49:
Ik heb een vraag over geluidsisolatie van koelleidingen. Op de slaapkamer heb ik de leidingen langs de binnenmuur omhooglopen. Ze gaan op ongeveer 50 cm boven de vloer naar buiten en komen dan recht voor de unit uit (op de garage). Dit vond ik mooier dan een goot aan die kant van het huis.
Met name bij verwarmen hoor ik echter nogal wat geborrel en stromende vloeistof. Nu vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met het aanbrengen van extra isolatie om het geluid wat te dempen.

Er is nog wat ruimte in de goot omdat er maar 2 leidingen doorlopen. Heeft iemand iets dergelijks al eens geprobeerd?
Ook als de leidingen niet binnen zitten, hoor ik geluid uit de unit zelf komen met een dergelijke opstelling. Je kan het dus eventueel wel verminderen, maar ik vraag mij af of het de moeite waard is :)

Dat gezegd hebbende lijkt mij dit materiaal er uitstekend voor, hoewel enorm aan de prijs.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 16:24
@mr_evil08 Ik monitor mijn Daikin Pefera 3,5Kwh doormiddel van Home Assistant met Grafana. Ik ben er zeer tevreden over mijn stroom verbruik voor het verwarmen van mijn woonkamer 120M3.

Ik heb tot nu toe maximaal 8 defrost gehad. Die dag was het erg mistig.

Hier informatie tijdens defrost: (je ziet dan een dip die duurt gemiddeld 5minuten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYQ9cmZ3KTJ77fa77fZ0Y0Z2zEA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQy8RVo8kNmfN9emLCq3P90N.jpg?f=fotoalbum_medium

Heb zelfs tijdens een defrost gefilmt dan komt er een dikke straal water uit de buiten unit.

Ik verwarm standaard op 22 graden, fan snelheid stand 3, lamellen naar beneden toe vast stand. (geen 3d modus).

Home Assistant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGNwJiB3HZPYHn_ZlvQ0m53WuJE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4SfwnqQzzNuD0Rs4TB2nemY.jpg?f=fotoalbum_medium

Grafana grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7AXICcqXU8WK1vfzyKQ7rDHyupM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QyZyzTzHn73oDXTJ8r2rilel.jpg?f=fotoalbum_medium

Daikin Pefera 3,5 Woonkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqhJNx5HlLxJZ8AUQaSrnKfqcWM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xo0WXNKAUQ6521WuM8pRKwZG.jpg?f=fotoalbum_medium

Buiten unit Daikin Pefera:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43PCrzokXoqY8hxRCUDzZM5gqao=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VEaZYsWM6XKydgLypUHTJpvC.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 38% gewijzigd door Dolbyadt op 02-02-2021 12:26 ]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Sander-B schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:37:
[Afbeelding]

De defrosts van gisteren en vandaag zijn duidelijk zichtbaar in de temperatuur in huis. Misschien toch maar wat aan isolatie gaan doen hier...
Je zal het denk ik altijd wel duidelijk zien hoor, zeker als je op 0,1 graden resolutie meet. De vraag is of de uitslag hoog genoeg is om als oncomfortabel te worden beschouwd.

Ik vind dat "energielaadsysteem" van de panasonic Heatcharge VZ serie wel heel innovatief wat dat betreft. Zou mooi zijn als de rest dat ook weer even kopieert (wat dat betreft zijn t net duitse autofabrikanten gelukkig :+). Die functie zou ik iig zeker meewegen als ik de huidige units ooit moet vervangen. Hoe je het ook went of keert, dat ontdooien blijft gewoon een nadeel.

Hier ook wel duidelijk zichtbaar, maar veel minder temperatuuruitslag. Ik hoor het ontdooien trouwens eerder dan dat ik het echt voel. (schaal: 1 streep = 1 graden C)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pXdimTtZy4XuD8AC23s9HQB0l0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DdJ4fy1NsweqKrXutaZfPqhp.png?f=user_large

En anders blijft t op de compressorfrequentie nog veel beter te zien (schaal 0-100hz):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQZHW3Gi0G-spPHhGOJ1jMw2k3s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9A7IKnK90G50MXRhnhnhhxPZ.png?f=user_large
Notna schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:59:
Ook als de leidingen niet binnen zitten, hoor ik geluid uit de unit zelf komen met een dergelijke opstelling. Je kan het dus eventueel wel verminderen, maar ik vraag mij af of het de moeite waard is :)

Dat gezegd hebbende lijkt mij dit materiaal er uitstekend voor, hoewel enorm aan de prijs.
Eens. Dat borrelende geluid (alsof je bevroren bitterballen in de frituur legt) komt uit de radiator, niet uit de leidingen.

En het is een peRfera ;)

[ Voor 13% gewijzigd door RonJ op 02-02-2021 12:41 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:34

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb de afgelopen 24u 5 defrosts voor mijn kiezen gehad.
mwk schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:49:

Je hebt zeker een multi welke last heeft van bleeding, ik voel weer een mooie discussie aankomen :+ :D
/rentweg

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 02-02-2021 12:55 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
Dolbyadt schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:07:
@mr_evil08 Ik monitor mijn Daikin Pefera 3,5Kwh doormiddel van Home Assistant met Grafana. Ik ben er zeer tevreden over mijn stroom verbruik voor het verwarmen van mijn woonkamer 120M3.
Welk model Perfera heb je precies? Op basis van je foto's heb ik volgens mij precies het zelfde model, maar ik krijg dat ding met geen mogelijkheid in Home Assistant, en krijg ook niets nuttigs uit de API. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat ik een gloedje nieuw 2021 model heb waarbij van alles anders is ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@TigerXtrm Ik heb de Buiten unit RXM35N5V1B9 Binnenunit FTXM35n2v1B model 2020.

Hierbij de intergraties voor Home Assistant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNe6MTZOy-IA02DlIuhRCYyDPls=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jgleBxYB7SRIVo4wBVuGM8S2.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GU__7Zrg2ZN4b2gpUpNJ5Bgu6Gw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GwkpJ7CMmjsjp6Vo58yRRe7I.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wD4bDVoJGZ6nudmTm0N6Zds7WkU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JcRpyXrbGhQfRMwG28yYwCJS.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik heb dit ook pas kunnen gebruiken nadat ik zelf deze informatie heb toegevoegd.

Met deze informatie kan je een mooi dashboard maken voor Home Assistant met de TP Link HS110 smart plug met energy monitoring.
https://www.smarthood.com...tant-influxdb-and-grafana
TigerXtrm schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:56:
[...]

Welk model Perfera heb je precies? Op basis van je foto's heb ik volgens mij precies het zelfde model, maar ik krijg dat ding met geen mogelijkheid in Home Assistant, en krijg ook niets nuttigs uit de API. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat ik een gloedje nieuw 2021 model heb waarbij van alles anders is ofzo.

[ Voor 61% gewijzigd door Dolbyadt op 02-02-2021 13:31 ]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regi_2
ik222 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:29:
[...]

Wat zijn vijzen?

Ik zou hem gewoon ophangen met pluggen en schroeven. Ik zou dan kiezen voor 4 x 40mm zelf, dat is meer dan genoeg omdat er sowieso veel schroeven in gaan. En vergis je niet in hoeveel kracht een goede plug en schroef van 4 x 40mm kan hebben.
Ik222: Met vijzen bedoel ik eigenlijk schroeven. Ja ik vermoed ook dat 4x40 wel genoeg moet zijn. Bedankt voor je feedback

Regi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regi_2
FD2 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:49:
[...]

De basisplaat van de stylish is heel dun (en dus slap) plaatstaal.
Als de ondergrond stevig en vlak is, zou ik meer dan 4 bevestigingspunten gebruiken, in de buurt van de hoeken.
Dag FD2: Ja inderdaad de basisplaat is dun, en Daikin geeft in hun installatiehandleiding weer dat je de plaat op 7 punten mag vastzetten en dat ga ik dan ook doen.
Dank u voor de feedback

Regi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:00
TigerXtrm schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:56:
[...]

Even nieuwsgierig... krijg je die toegevoegd in de nieuwe Daiking Residential app? Daiking servicedesk vertelde me dat er het nodige gaat veranderen in de aansturing van de Daikin units (eind januari, dat haalden ze iig al niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Idefix70 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:17:
[...]

Even nieuwsgierig... krijg je die toegevoegd in de nieuwe Daiking Residential app? Daiking servicedesk vertelde me dat er het nodige gaat veranderen in de aansturing van de Daikin units (eind januari, dat haalden ze iig al niet)
Ik zag in de daikin-local plugin voor homebridge (homekit) dat er recent een configuratie optie toegevoegd was voor een "Client UUID token" als "32 digit hex-string". Dat zag ik bij eerdere versies nog niet, dus dat zou een voorbereiding kunnen zijn op die nieuwe apps/besturing met up-to-date beveiliging. Wellicht moet de authenticatiecode hiervoor worden aangepast in Home Assistant?

Ik heb hier de wifi modules nog steeds niet geupdate, ondanks dat je de app nu niet meer kan gebruiken zonder te updaten. Bedien ze nu wel even met homekit zolang t me niet duidelijk is of in de toekomst de (lokale) API-toegang verdwijnt. Daikin en communiceren.... :X

Misschien willen ze een x-percentage geupdate hebben voor ze die overstap in gang zetten? Niet ongebruikelijk bij dit soort IT migraties. Veel mensen hebben de units nu natuurlijk nog uitstaan en gaan eind Mei weer eens kijken of t nog werkt, dus dan kan dat nog wel even gaan duren.

[ Voor 14% gewijzigd door RonJ op 02-02-2021 13:28 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@RonJ Ik gebruik op dit moment versie.

Mijn Daikin Pefera heeft wifi module: BRP069B41

Daikin versie 2.5.1 (Android):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Azr6fg8xbm9BUUBeceflG78T6c=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TsflkO50tLU6me51fRk1mQbf.jpg?f=fotoalbum_medium

Daikin firmware versie 1.2.54:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQ_ey5i2Tdu_9kzJ-1HhUKFuRD0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Crp8GG117pEE4L2n1BFV3llt.jpg?f=fotoalbum_medium
RonJ schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:22:
[...]

Ik zag in de daikin-local plugin voor homebridge (homekit) dat er recent een configuratie optie toegevoegd was voor een "Client UUID token" als "32 digit hex-string". Dat zag ik bij eerdere versies nog niet, dus dat zou een voorbereiding kunnen zijn op die nieuwe apps/besturing met up-to-date beveiliging. Wellicht moet de authenticatiecode hiervoor worden aangepast in Home Assistant?

Ik heb hier de wifi modules nog steeds niet geupdate, ondanks dat je de app nu niet meer kan gebruiken zonder te updaten. Bedien ze nu wel even met homekit zolang t me niet duidelijk is of in de toekomst de (lokale) API-toegang verdwijnt. Daikin en communiceren.... :X

Misschien willen ze een x-percentage geupdate hebben voor ze die overstap in gang zetten? Niet ongebruikelijk bij dit soort IT migraties. Veel mensen hebben de units nu natuurlijk nog uitstaan en gaan eind Mei weer eens kijken of t nog werkt, dus dan kan dat nog wel even gaan duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Dolbyadt schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:38:
@RonJ Ik grebruik op dit moment versie

Daikin versie:
[Afbeelding]

Daikin firmware:
[Afbeelding]

[...]
Ik zit nog op de Controller app v2.5.1 (iOS), modules hebben firmware 3.3.6 en hij wil naar 3.3.9.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

RonJ schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:35:
[...]
Ik vind dat "energielaadsysteem" van de panasonic Heatcharge VZ serie wel heel innovatief wat dat betreft. Zou mooi zijn als de rest dat ook weer even kopieert (wat dat betreft zijn t net duitse autofabrikanten gelukkig :+). Die functie zou ik iig zeker meewegen als ik de huidige units ooit moet vervangen. Hoe je het ook went of keert, dat ontdooien blijft gewoon een nadeel.
laat je niet teveel verleiden in die marketing. 90%+ van de warmte die een compressor opwekt word meegevoerd door de gassen zelf. en bij de wat meer high end spul is de compressor al ingepakt in een isolerend en dempende hoes. dus de winst die je kan halen door de leiding alsnog om de compressor heen te wikkelen is "meh" in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
Idefix70 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:17:
[...]

Ik heb ze inderdaad toegevoegd in de Residential Controller app. De Daikin Online Controller werkt bij mij dus niet, en de wifi modules zitten ook niet op de plek waar zo'n beetje elke handleiding die ik kan vinden zegt dat ze moeten zitten.

@Dolbyadt Bedankt! Ik heb hier dus de FTXM35R2V1B die dan blijkbaar toch net iets anders is. Als ik die wil toevoegen in Home Assistant dan vind ie wel een temperatuursensor, maar die is vervolgens 'unavailable'. Nou moet ik ook zeggen dat ik verder nog nooit HA gebruikt heb, dus het kan ook prima zijn dat ik iets fout doe, maar volgens mij is het meer dan dat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
Check @TigerXtrm, je hebt dus de nieuwste binnenunit (stiekem jaloers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
Idefix70 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:27:
Check @TigerXtrm, je hebt dus de nieuwste binnenunit (stiekem jaloers)
Zegen en een vloek in dit geval, want ik kan er helemaal niets mee qua automatisering :D

Aangezien jullie beter op de hoogte zijn, wat is er bekend over de nieuwe modellen en app qua API en integraties? Momenteel werkt dus vrijwel niets bij mij wat op oude modellen duidelijk wel werkt en ik kan er 0,0 documentatie over vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@TigerXtrm Bij mij werkte de Daikin ook niet standaard binnen HA. Maar pas nadat ik deze informatie heb toegevoegd.Werkte het binnen HA wel. Ik ben ook zeer tevreden over nu ik het werkend heb gekregen. Ben er ook ruim 4 weken mee bezig geweest om het zo te krijgen.

Bron:

Je moet namelijk sensors aanmaken. Daarna krijg je alle opties binnen HA om er mooi dingen van te maken. Succes met je nieuw model Daikin. Ik ben ook zeer te vreden over het Daikin Pefera model 2020.

Probeer eerst eens stap 1. (check via je router welk IP adres de Daikin heeft gekregen.

Stap 2:

Daikin airco commandos

http://192.xxx.xx.xxx/aircon/get_sensor_info
http://192.xxx.xx.xxx/aircon/get_week_power
http://192.xxx.xx.xxx/aircon/get_day_power
http://192.xxx.xx.xxx/common/basic_info
http://192.xxx.xx.xxx/aircon/get_model_info

/aircon/get_model_info provides model informarion
/aircon/get_control_info request all current status parameters
/aircon/set_control_info Main Uri to set status parameters (control almost all)
/aircon/get_sensor_info
/aircon/get_week_power Provides weekly and today runtime information (in mn)
/aircon/get_year_power Provides year and today runtime information

uitgetest op de Daikin Pefera FTXM35N

http://192.168.xx.xxx/aircon/get_sensor_info
ret=OK,htemp=23.0,hhum=-,otemp=8.0,err=0,cmpfreq=18,mompow=3
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=8.0,err=0,cmpfreq=16,mompow=3
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=5.0,err=0,cmpfreq=26,mompow=3

http://192.168.xx.xxx/common/basic_info
ret=OK,type=aircon,reg=eu,dst=1,ver=1_2_51,rev=D3A0C9F,pow=1,err=0,location=0,name=%57%6f%6f%6e%6b%61%6d%65%72, icon=0,method=polling,port=30050,id=dolby,pw=dxmxve85,lpw_flag=0,adp_kind=3,pv=3.20,cpv=3,cpv_minor=20,
led=1,en_setzone=1,mac=706655991179,adp_mode=run,en_hol=0,grp_name=,en_grp=0

http://192.168.xx.xxx/aircon/get_model_info
ret=OK,model=10F5,type=N,pv=3.20,cpv=3,cpv_minor=20,mid=NA,humd=0,s_humd=0,acled=0,
land=0,elec=1,temp=1,temp_rng=0,m_dtct=1,ac_dst=--,disp_dry=0,dmnd=1,en_scdltmr=1,
en_frate=1,en_fdir=1,s_fdir=3,en_rtemp_a=0,en_spmode=7,en_ipw_sep=1,en_mompow=1,hmlmt_l=10.0
TigerXtrm schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:14:
[...]

Ik heb ze inderdaad toegevoegd in de Residential Controller app. De Daikin Online Controller werkt bij mij dus niet, en de wifi modules zitten ook niet op de plek waar zo'n beetje elke handleiding die ik kan vinden zegt dat ze moeten zitten.

@Dolbyadt Bedankt! Ik heb hier dus de FTXM35R2V1B die dan blijkbaar toch net iets anders is. Als ik die wil toevoegen in Home Assistant dan vind ie wel een temperatuursensor, maar die is vervolgens 'unavailable'. Nou moet ik ook zeggen dat ik verder nog nooit HA gebruikt heb, dus het kan ook prima zijn dat ik iets fout doe, maar volgens mij is het meer dan dat :P

[ Voor 38% gewijzigd door Dolbyadt op 02-02-2021 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Sander-B schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:37:
[Afbeelding]

Meet je dat met de sensor van de binnenunit of een extern sensor ?
De binnenunit sensor van mij klopt ook niet helemaal als de unit stopt met blazen zakt die direct omdat er schijnbaar warme lucht langs lijkt te blazen.

Bij luchtverwarming is dat trouwens wel normaal dat de temperatuur sneller zakt als deze uit staat omdat luchtverwarming de massa langzamer opwarmt.

Ik kan het slecht zien maar zie ik elk 1 uur een defrost?

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 02-02-2021 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
Dolbyadt schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:15:
@TigerXtrm Bij mij werkte de Daikin ook niet standaard binnen HA. Maar pas nadat ik deze informatie heb toegevoegd.Werkte het binnen HA wel. Ik ben ook zeer tevreden over nu ik het werkend heb gekregen. Ben er ook ruim 4 weken mee bezig geweest om het zo te krijgen.

Bron:

Je moet namelijk sensors aanmaken. Daarna krijg je alle opties binnen HA om er mooi dingen van te maken. Succes met je nieuw model Daikin. Ik ben ook zeer te vreden over het Daikin Pefera model 2020.

Probeer eerst eens stap 1. (check via je router welk IP adres de Daikin heeft gekregen.

Stap 2:

Daikin airco commandos

http://192.xxx.xx.xxx/aircon/get_sensor_info
http://192.xxx.xx.xxx/aircon/get_week_power
http://192.xxx.xx.xxx/aircon/get_day_power
http://192.xxx.xx.xxx/common/basic_info
http://192.xxx.xx.xxx/aircon/get_model_info

/aircon/get_model_info provides model informarion
/aircon/get_control_info request all current status parameters
/aircon/set_control_info Main Uri to set status parameters (control almost all)
/aircon/get_sensor_info
/aircon/get_week_power Provides weekly and today runtime information (in mn)
/aircon/get_year_power Provides year and today runtime information

uitgetest op de Daikin Pefera FTXM35N

http://192.168.xx.xxx/aircon/get_sensor_info
ret=OK,htemp=23.0,hhum=-,otemp=8.0,err=0,cmpfreq=18,mompow=3
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=8.0,err=0,cmpfreq=16,mompow=3
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=5.0,err=0,cmpfreq=26,mompow=3

http://192.168.xx.xxx/common/basic_info
ret=OK,type=aircon,reg=eu,dst=1,ver=1_2_51,rev=D3A0C9F,pow=1,err=0,location=0,name=%57%6f%6f%6e%6b%61%6d%65%72, icon=0,method=polling,port=30050,id=dolby,pw=dxmxve85,lpw_flag=0,adp_kind=3,pv=3.20,cpv=3,cpv_minor=20,
led=1,en_setzone=1,mac=706655991179,adp_mode=run,en_hol=0,grp_name=,en_grp=0

http://192.168.xx.xxx/aircon/get_model_info
ret=OK,model=10F5,type=N,pv=3.20,cpv=3,cpv_minor=20,mid=NA,humd=0,s_humd=0,acled=0,
land=0,elec=1,temp=1,temp_rng=0,m_dtct=1,ac_dst=--,disp_dry=0,dmnd=1,en_scdltmr=1,
en_frate=1,en_fdir=1,s_fdir=3,en_rtemp_a=0,en_spmode=7,en_ipw_sep=1,en_mompow=1,hmlmt_l=10.0

[...]
toon volledige bericht
Ik krijg "Page Not Found /common/basic_info" als ik die URLs probeer. Hij ziet dus wel dat er een service draait, maar ik krijg geen nuttige info terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-B
  • Laatst online: 08:26
mr_evil08 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:47:
[...]

Meet je dat met de sensor van de binnenunit of een extern sensor ?
De binnenunit sensor van mij klopt ook niet helemaal als de unit stopt met blazen zakt die direct omdat er schijnbaar warme lucht langs lijkt te blazen.

Bij luchtverwarming is dat trouwens wel normaal dat de temperatuur sneller zakt als deze uit staat omdat luchtverwarming de massa langzamer opwarmt.

Ik kan het slecht zien maar zie ik elk 1 uur een defrost?
Dit is gemeten met een weerstation aan de andere kant van de kamer (9 meter verderop).

Gisteren ongeveer elke 2 uur een defrost, vandaag ongeveer elke anderhalf met de laatste om 13:30 uur.

De defrosts duren hier trouwens 10 tot 25 minuten met de MHI SRK50ZS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Hier nog even een kleurplaat, om de 4u ongeveer een defrost met 24u geleden.
In de nacht wordt het huis op 19c gehouden, kleine nachtverlaging dus.

De unit begint als een "zaagtand" overdag, snachts "klap" ik automatisch de begrenzer erop met energieverbruik laag dit gebeurd automatisch via schema, overdag gaat deze naar energievebruik optie hoog, rond 17.30 stond energiebespaarstand even uit en was aan het prutsen.

Stroombesparingsstand
cmpfreq max:
84 = Boost (powerfull of kan defrost zijn maar niet altijd maximale wat mogelijk is).
66 = Uit
44 = hoog
34 = middel
24 = laag

Richting de avond geven we de thermonstaat een slinger, bijna gehele middag was het hier 20.5c.

Die pieken zijn defrosts dat is afhankelijk van buitentemperatuur en luchtvochtigheid.
Gat tussen 20:00 / 21:00 was server issue met logging. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r19WMzfvU5PBXIKPuGLy6gHQNlI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k9DPw2jRUXWdUaGivLJL5jC7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 223% gewijzigd door mr_evil08 op 02-02-2021 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06:44
Dolbyadt schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:07:

Ik heb tot nu toe maximaal 8 defrost gehad. Die dag was het erg mistig.

Hier informatie tijdens defrost: (je ziet dan een dip die duurt gemiddeld 5minuten.
[Afbeelding]

Heb zelfs tijdens een defrost gefilmt dan komt er een dikke straal water uit de buiten unit.

Ik verwarm standaard op 22 graden, fan snelheid stand 3, lamellen naar beneden toe vast stand. (geen 3d modus).

Home Assistant:
[Afbeelding]

Grafana grafiek:
[Afbeelding]

Daikin Pefera 3,5 Woonkamer:
[Afbeelding]

Buiten unit Daikin Pefera:
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Goed bezig! Ik heb zelf geen smart plug voor het stroomvernbruik maar gebruik de rest api om het verbruik uit de get_day_power_ex te halen.

Log je ook de cmpfreq?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Kire88 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:46:
[...]

Goed bezig! Ik heb zelf geen smart plug voor het stroomvernbruik maar gebruik de rest api om het verbruik uit de get_day_power_ex te halen.

Log je ook de cmpfreq?
Ik log alleen cmpfreq en daar kun je een goede schatting maken wat het actueel vebruik/warmtevraag was, de rest zoals totaal verbruik zie ik wel op de Daikin app en zie geen noodzaak om dat apart te gaan loggen.
Vroeger wel eens gedaan met een slimme stekker om te controleren of de Daikin app klopt en dat klopte wel.

Op de slimme meter valt ook wel genoeg af te lezen met name nachtverbruik wel.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 02-02-2021 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
Vandaag hier geen defrost gehad zie mijn grafiek

Grafana grafiek vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPrMvsUCeJnpFaCctA3_djqC36s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n8UxEJk4pnlW2ajPvHB0lvrp.jpg?f=fotoalbum_medium

Momentueel verbruik:
http://192.168.xxx.xxx/aircon/get_sensor_info
ret=OK,htemp=24.0,hhum=-,otemp=10.0,err=0,cmpfreq=24,mompow=4

Daikin App stroom verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLsoUTU3CTy5tXOnTmlWNG7gS-s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8O5oMrZLhdROwdISSoXoM2JL.jpg?f=fotoalbum_medium

TP link HS110 smartplug stroom verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75k7JtyO7TlYRvYpHwyLErVOPxE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4y8dN4jy4PURntA6N1x47Xmb.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 41% gewijzigd door Dolbyadt op 02-02-2021 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Dolbyadt schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:58:
Vandaag hier geen defrost gehad zie mijn grafiek

Grafana grafiek vandaag:
[Afbeelding]

Momentueel verbruik:
ret=OK,htemp=24.0,hhum=-,otemp=10.0,err=0,cmpfreq=24,mompow=4
Mijn ervaring met Grafana etc was dat defrosts helemaal niet te zien zijn, ik logde ook via slimme meter maar zelfs in de nachturen zag ik niks terug toen het huis in rust was, van mijn koelkast zag ik het wel maar mijn warmtepomp liet niks zien, terwijl ik zeker weet dat er defrosts zijn geweest.

Vandaar dat ik op cmpfreq log dan weet ik het zeker, de Daikin app kon ik het ook niet zien omdat die het uitsmeert over tijdsblokken van 2u.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 02-02-2021 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@mr_evil08 Hier heb ik wel bewijs van dat er wel degelijk defrost woorden waargenomen door grafana

Defrost in grafana grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYQ9cmZ3KTJ77fa77fZ0Y0Z2zEA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQy8RVo8kNmfN9emLCq3P90N.jpg?f=fotoalbum_medium

Defrost heb ik in rood gemarkeerd. Ik weet op dat moment met 100% zekerheid dat er toen een defrost
bezig was. Dit omdat de binnen unit stopte met verwarmen. En de buiten unit flink water via de afvoer
aan het lozen was. Het proces duurt gemiddeld +/- 5 minuten. Heb zelfs van een defrost het gefilmd.
mr_evil08 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:04:
[...]

Mijn ervaring met Grafana etc was dat defrosts helemaal niet te zien zijn, ik logde ook via slimme meter maar zelfs in de nachturen zag ik niks terug toen het huis in rust was, van mijn koelkast zag ik het wel maar mijn warmtepomp liet niks zien, terwijl ik zeker weet dat er defrosts zijn geweest.

Vandaar dat ik op cmpfreq log dan weet ik het zeker, de Daikin app kon ik het ook niet zien omdat die het uitsmeert over tijdsblokken van 2u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 99% gewijzigd door anon054630 op 09-03-2021 21:13 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mwk

mwk

Neuzelaar schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:24:
Wij hebben ook een Daikin installatie laten plaatsen. Er lopen nu buiten 2 leidingen en een stroomkabel naar een binnenunit (over een lengte van 1,5m) en vroeg me af of deze nog best extra isolatie of bescherming zouden kunnen gebruiken?

[Afbeelding]
Lijkt me handig dat die loshangende delen ingetaped worden. Anders pikken de volgens de isolatie er af.
Verder lijkt me het risico aanwezig dat er nu regen langs die leidingen loopt en in de onderste goot terecht komt. Als ik heel eerlijk ben vind ik dit niet zo netjes afgewerkt.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Neuzelaar Wanneer je dit heb laten doen vind ik het echt jammer dat ze het niet netjes hebben afgewerkt.
Ze hadden het netjes moeten afwerken. Je betaald ten slotte meer dan voldoende geld hiervoor. Ik persoonlijk had dit niet goed gekeurd.
Wij hebben ook een Daikin installatie laten plaatsen. Er lopen nu buiten 2 leidingen en een stroomkabel naar een binnenunit (over een lengte van 1,5m) en vroeg me af of deze nog best extra isolatie of bescherming zouden kunnen gebruiken?

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online

[Afbeelding]
Op zijn minst tape erom tegen de vogels, op deze manier heb je na het voorjaar kaal koper over.

Maar sowieso, waarom loopt het onderste deel van die goot niet tegen de andere muur? Dan had je netjes een doorlopende goot met bocht kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 103% gewijzigd door anon054630 op 09-03-2021 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Dolbyadt schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:13:
@mr_evil08 Hier heb ik wel bewijs van dat er wel degelijk defrost woorden waargenomen door grafana

Defrost in grafana grafiek:
[Afbeelding]

Defrost heb ik in rood gemarkeerd. Ik weet op dat moment met 100% zekerheid dat er toen een defrost
bezig was. Dit omdat de binnen unit stopte met verwarmen. En de buiten unit flink water via de afvoer
aan het lozen was. Het proces duurt gemiddeld +/- 5 minuten. Heb zelfs van een defrost het gefilmd.

[...]
Oke, hier valt het amper te zien en blijft het gok werk, ik log per 5 minuten zal eens aanpassen.
Vanuit slimme meter log ik energieverbruik dat is dan wel het hele huis daar valt het tot nu toe niet echt op te zien.

@ZuinigeRijder Ik log ook de cmpfreq en daaraan zie ik het dan wel duidelijk.

[ Voor 53% gewijzigd door mr_evil08 op 02-02-2021 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Ik heb tot nu toe nog geen defrost meegemaakt terwijl de grote unit vrijwel de hele dag wordt gebruikt.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:34

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Beste aircoforumspecialisten,

Inmiddels hebben wij 2 bezoeken gehad voor plaatsing van 3 units in ons huis. Al eerder genoemd, maar even als reminder: single split 2,5 kW Stylish in woonkamer en dual split slaapkamer (2,0 kW Perfera) en vloerunit 2,5 kW op zolder. Merk Daikin dus (maar dat was al duidelijk).

Eerste installateur ging helemaal mee in mijn wensen en ideëen (ook over verloop leidingen binnenlangs en buitenlangs) maar repte geen woord over afvoer condenswater en hoe dit moest gaan gebeuren en hoe de stroomvoorziening naar meterkast geregeld zou worden.

Tweede installateur focuste echt vooral op afvoerleidingen condens vanuit iedere unit (en de mogelijkheden of juist problemen ermee bij de gemaakte keuze van plaatsing) en ook over de aanleg van stroomleiding van buitenunits naar meterkast.
Op zich gaf de laatste in eerste instantie het gevoel: zeur niet zo, doe niet zo moeilijk maar al doende kwam het besef dat hij eigenlijk volledig gelijk heeft. Hij wilde alles netjes en perfect weggewerkt hebben (hij zegt: het is wel mijn visitekaartje ook en ik wil dat mensen dan vragen "wie heeft dat zo aangelegd" NIET omdat ze het zo een zooitje vinden maar juist omdat ze het zo goed vinden).

Maar mijn vraag nu: is er een bepaald percentage of aantal graden wat minimaal geadviseerd of geëist wordt voor de hoek van afloop van de leiding voor het condenswater?

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
mr_evil08 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:42:
[...]

Oke, hier valt het amper te zien en blijft het gok werk, ik log per 5 minuten zal eens aanpassen.
Vanuit slimme meter log ik energieverbruik dat is dan wel het hele huis daar valt het tot nu toe niet echt op te zien.
Ik zie op de geluidsmeter van mijn Netatmo weerstation goed de defrosts vannacht, 3 grotere, 1 kleinere. En dat bij nachttemperatuur van rond de 2 graden :o

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/oft1rsbyncbvhwa/20210202Defrosts.jpg?raw=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TigerXtrm
PeepPeepPeep schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:01:
Beste aircoforumspecialisten,

Inmiddels hebben wij 2 bezoeken gehad voor plaatsing van 3 units in ons huis. Al eerder genoemd, maar even als reminder: single split 2,5 kW Stylish in woonkamer en dual split slaapkamer (2,0 kW Perfera) en vloerunit 2,5 kW op zolder. Merk Daikin dus (maar dat was al duidelijk).

Eerste installateur ging helemaal mee in mijn wensen en ideëen (ook over verloop leidingen binnenlangs en buitenlangs) maar repte geen woord over afvoer condenswater en hoe dit moest gaan gebeuren en hoe de stroomvoorziening naar meterkast geregeld zou worden.

Tweede installateur focuste echt vooral op afvoerleidingen condens vanuit iedere unit (en de mogelijkheden of juist problemen ermee bij de gemaakte keuze van plaatsing) en ook over de aanleg van stroomleiding van buitenunits naar meterkast.
Op zich gaf de laatste in eerste instantie het gevoel: zeur niet zo, doe niet zo moeilijk maar al doende kwam het besef dat hij eigenlijk volledig gelijk heeft. Hij wilde alles netjes en perfect weggewerkt hebben (hij zegt: het is wel mijn visitekaartje ook en ik wil dat mensen dan vragen "wie heeft dat zo aangelegd" NIET omdat ze het zo een zooitje vinden maar juist omdat ze het zo goed vinden).

Maar mijn vraag nu: is er een bepaald percentage of aantal graden wat minimaal geadviseerd of geëist wordt voor de hoek van afloop van de leiding voor het condenswater?
toon volledige bericht
Volgens mij zijn er geen minimale eisen. Het is ook niet ingewikkeld, zolang punt A ook maar een paar milimeter hoger ligt dan punt B doet de zwaartekracht als het goed is de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:34

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

TigerXtrm schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:16:
[...]

Volgens mij zijn er geen minimale eisen. Het is ook niet ingewikkeld, zolang punt A ook maar een paar milimeter hoger ligt dan punt B doet de zwaartekracht als het goed is de rest.
Okee, bedankt!

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
mr_evil08 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:04:
[...]

Ik zie ze wel degelijk terug, maar dan inderdaad op cmpfreq:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ctvoXi4-Hw4oGuJdNPzhk5P2IDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MpZoOHe7M0vgJNmvRnFsAvXk.jpg?f=fotoalbum_large

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Kire88 @mr_evil08 Hoe loggen jullie op cmpfreq dan kan ik dat nog bij mijn granafa grafiek toevoegen. Want dan log ik volgens mijn echt alles. Nu kan ik alleen handmatig via de

commando:
ret=OK,htemp=24.0,hhum=-,otemp=9.0,err=0,cmpfreq=26,mompow=4
Kire88 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 06:28:
[...]

Ik zie ze wel degelijk terug, maar dan inderdaad op cmpfreq:[Afbeelding]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Idefix70
Nieuws mbt de Daikin apps: vandaag ontdekt dat er beta programma's beschikbaar zijn voor ios en android voor de Daikin residential app. Neem nu aan beide deel, kon mijn huidige stylish en perfera's na een firmware update toevoegen en alles werkt, sterker nog, veel beter in de nieuwe residential app. Ik bedien daarnaast alles via Homey en ook dat werkt allemaal nog als voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Dolbyadt schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:18:
@Kire88 @mr_evil08 Hoe loggen jullie op cmpfreq dan kan ik dat nog bij mijn granafa grafiek toevoegen. Want dan log ik volgens mijn echt alles. Nu kan ik alleen handmatig via de

commando:

[...]
Dit is de code in mijn configuration.yaml file die ik gebruik voor zowel de cmpfreq en de mompow logging.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
sensor:
  - platform: rest
    resource: http://192.168.xxx.xxx/aircon/get_sensor_info
    name: Daikin Compressor frequency
    value_template: '{{ value.split(",")[5].split("=")[1] }}'
    resource: http://192.168.xxx.xxx/aircon/get_sensor_info
    name: Daikin mompow
    value_template: '{{ value.split(",")[6].split("=")[1] }}'

Daarnaast haal ik ook het verbruik van vandaag en gisteren nog op:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
    resource: http://192.168.xxx.xxx/aircon/get_day_power_ex
    name: Daiking daily consumption
    value_template: >
     {{ ((float(value.split(',')[1].split('=')[1].split('/')[0])
     +  float(value.split(',')[1].split('=')[1].split('/')[1]) 
     +  float(value.split(',')[1].split('=')[1].split('/')[2])
     +  float(value.split(',')[1].split('=')[1].split('/')[3])
     +  float(value.split(',')[1].split('=')[1].split('/')[4])
     +  float(value.split(',')[1].split('=')[1].split('/')[5])
     +  float(value.split(',')[1].split('=')[1].split('/')[6])
     +  float(value.split(',')[1].split('=')[1].split('/')[7])
     +  float(value.split(',')[1].split('=')[1].split('/')[8])
     +  float(value.split(',')[1].split('=')[1].split('/')[9])
     +  float(value.split(',')[1].split('=')[1].split('/')[10])
     +  float(value.split(',')[1].split('=')[1].split('/')[11])
     +  float(value.split(',')[1].split('=')[1].split('/')[12])
     +  float(value.split(',')[1].split('=')[1].split('/')[13])
     +  float(value.split(',')[1].split('=')[1].split('/')[14])
     +  float(value.split(',')[1].split('=')[1].split('/')[15])
     +  float(value.split(',')[1].split('=')[1].split('/')[16])
     +  float(value.split(',')[1].split('=')[1].split('/')[17])
     +  float(value.split(',')[1].split('=')[1].split('/')[18])
     +  float(value.split(',')[1].split('=')[1].split('/')[19])
     +  float(value.split(',')[1].split('=')[1].split('/')[20])
     +  float(value.split(',')[1].split('=')[1].split('/')[21])
     +  float(value.split(',')[1].split('=')[1].split('/')[22])
     +  float(value.split(',')[1].split('=')[1].split('/')[23])) ) /10 | float }}
    unit_of_measurement: "kWh"
    scan_interval: 880
    resource: http://192.168.xxx.xxx/aircon/get_day_power_ex
    name: Daiking consumption yesterday
    value_template: >
     {{ ((float(value.split(',')[2].split('=')[1].split('/')[0])
     +  float(value.split(',')[2].split('=')[1].split('/')[1]) 
     +  float(value.split(',')[2].split('=')[1].split('/')[2])
     +  float(value.split(',')[2].split('=')[1].split('/')[3])
     +  float(value.split(',')[2].split('=')[1].split('/')[4])
     +  float(value.split(',')[2].split('=')[1].split('/')[5])
     +  float(value.split(',')[2].split('=')[1].split('/')[6])
     +  float(value.split(',')[2].split('=')[1].split('/')[7])
     +  float(value.split(',')[2].split('=')[1].split('/')[8])
     +  float(value.split(',')[2].split('=')[1].split('/')[9])
     +  float(value.split(',')[2].split('=')[1].split('/')[10])
     +  float(value.split(',')[2].split('=')[1].split('/')[11])
     +  float(value.split(',')[2].split('=')[1].split('/')[12])
     +  float(value.split(',')[2].split('=')[1].split('/')[13])
     +  float(value.split(',')[2].split('=')[1].split('/')[14])
     +  float(value.split(',')[2].split('=')[1].split('/')[15])
     +  float(value.split(',')[2].split('=')[1].split('/')[16])
     +  float(value.split(',')[2].split('=')[1].split('/')[17])
     +  float(value.split(',')[2].split('=')[1].split('/')[18])
     +  float(value.split(',')[2].split('=')[1].split('/')[19])
     +  float(value.split(',')[2].split('=')[1].split('/')[20])
     +  float(value.split(',')[2].split('=')[1].split('/')[21])
     +  float(value.split(',')[2].split('=')[1].split('/')[22])
     +  float(value.split(',')[2].split('=')[1].split('/')[23])) ) /10 | float }}
    unit_of_measurement: "kWh"
    scan_interval: 880

Het resultaat op mijn lovelace dashboard is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NcpDR6duYp7QqkZdIY6RoLzVlOg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jLOtDRBdZN2ahwnA3kJU27qb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-05 20:07
Zoals velen ben ik ook bezig met airco, twee offertes ontvangen die mij toch wat duur aanvoelen.

Situatie:
- Buitenunit op dak serre, direct naar binnen door schuine dak ernaast.
- Vanaf binnenkant dak direct naar beneden naar woonkamer (max 2 meter leiding)
- Vanaf binnenkant dak direct naar achter naar slaapkamer (max 2 meter leiding)
- Vanaf binnenkant dak meter of 6 - 7 naar de keuken

Geen ingewikkeld gedoe, geen doorboringen, leidingen zijn uitermate eenvoudig achter schuine kanten te leggen.

Offerte 1:
- Mitsubishi SCM71ZS-W buitendeel (7.1 KW)
- Mitsubishi SRK50ZS-W wandmodel (woonkamer)
- Mitsubishi SRK35ZS-W wandmodel (keuken)
- Mitsubishi SRF25ZMX-S Vloermodel (slaapkamer)
- 2 keer condenspomp

Prijs 7200 inclusief installatie, inclusief BTW

Offerte 2:
- Toshiba RAS-3M18U2AVG buitendeel (6.5 KW)
- Toshiba RAS-B13J2KVSG wandmodel (woonkamer)
- Toshiba RAS-B13J2KVSG wandmodel (keuken)
- Toshiba RAS-B10J2FVG vloermodel (slaapkamer)
- 2 keer condenspomp

Prijs 6500, inclusief installatie, inclusief BTW

Gevoelsmatig lijken ze mij allebei zo'n 1500 euro te duur of zoiets. Of valt dat mee?

Overigens nog een een inhoudelijke vraag. Mijn idee is de buitenunit op een bestaande, niet druk bezette, 16A groep bij te plaatsen. Vandaar dat ik wat onder-dimensioneer qua buitenunit. Dat moet kunnen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

delpit schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:33:
Zoals velen ben ik ook bezig met airco, twee offertes ontvangen die mij toch wat duur aanvoelen.

Situatie:
- Buitenunit op dak serre, direct naar binnen door schuine dak ernaast.
- Vanaf binnenkant dak direct naar beneden naar woonkamer (max 2 meter leiding)
- Vanaf binnenkant dak direct naar achter naar slaapkamer (max 2 meter leiding)
- Vanaf binnenkant dak meter of 6 - 7 naar de keuken

Geen ingewikkeld gedoe, geen doorboringen, leidingen zijn uitermate eenvoudig achter schuine kanten te leggen.

Offerte 1:
- Mitsubishi SCM71ZS-W buitendeel (7.1 KW)
- Mitsubishi SRK50ZS-W wandmodel (woonkamer)
- Mitsubishi SRK35ZS-W wandmodel (keuken)
- Mitsubishi SRF25ZMX-S Vloermodel (slaapkamer)
- 2 keer condenspomp

Prijs 7200 inclusief installatie, inclusief BTW

Offerte 2:
- Toshiba RAS-3M18U2AVG buitendeel (6.5 KW)
- Toshiba RAS-B13J2KVSG wandmodel (woonkamer)
- Toshiba RAS-B13J2KVSG wandmodel (keuken)
- Toshiba RAS-B10J2FVG vloermodel (slaapkamer)
- 2 keer condenspomp

Prijs 6500, inclusief installatie, inclusief BTW

Gevoelsmatig lijken ze mij allebei zo'n 1500 euro te duur of zoiets. Of valt dat mee?

Overigens nog een een inhoudelijke vraag. Mijn idee is de buitenunit op een bestaande, niet druk bezette, 16A groep bij te plaatsen. Vandaar dat ik wat onder-dimensioneer qua buitenunit. Dat moet kunnen toch?
toon volledige bericht
Voor een A-Merk zit je grofweg tussen 1700 en 1900 per vertrek voor een nette installatie met goed materiaal. Dan nog een keer +200 voor de pompjes. Dus zou dan toch beetje richting 5900-6000 rekenen.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Dolbyadt schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:18:

commando:

[...]
Het makkelijkst is openhab V2 pakken, die is zo goed als compleet en kan je via een GUI zonder programmeerkennis instellen en hoef je alleen de sensors aan te zetten wat je wil loggen, ze zitten er allemaal in.

Hier op Tweakers gaan ze er vaak vanuit dat iedereen even een Senior skilled programmeur is met 20 jaar ervaring en de code er zo even inklopt, how-to,s en tutorials zijn lastig te vinden en nog wel eens half gebakken en net niet wat je wil, dat vind ik een beetje jammer, heb er aardig wat geprobeerd maar was het allemaal net niet.

Niet alle pakketen hebben CMPfreq maar alleen de basic zaken, dit toevoegen kan knap lastig zijn voor beginners en moet je dus al programmeer kennis van het pakket hebben, kortom haast niet te doen voor de gewone gebruiker.

mompow log ik niet dat heeft weinig zin bij een single split gezien ik CMPfreq al log.

Pakketen als Domotica nog geprobeerd maar daar onbrak diepgaande zaken zoals de cmpfreq en plug-ins waren soms nogal "gaar" of gewoon niet aanwezig en Homeassistent kort geprobeerd maar niet echt gebruiksvriendelijk om in te stellen vind ik.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 03-02-2021 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-05 20:07
mwk schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:25:
[...]

Voor een A-Merk zit je grofweg tussen 1700 en 1900 per vertrek voor een nette installatie met goed materiaal. Dan nog een keer +200 voor de pompjes. Dus zou dan toch beetje richting 5900-6000 rekenen.
Ok, dus valt wel mee. Wel beetje aan de dure kant gezien de eenvoud van installatie hier, maar niet heel erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
mr_evil08 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:34:
[...]

Hier op Tweakers gaan ze er vaak vanuit dat iedereen even een Senior skilled programmeur is met 20 jaar ervaring en de code er zo even inklopt, how-to,s en tutorials zijn lastig te vinden en nog wel eens half gebakken en net niet wat je wil, dat vind ik een beetje jammer, heb er aardig wat geprobeerd maar was het allemaal net niet.
Ik snap je punt. De code die ik hierboven deelde heb ik ook maar weer ergens anders vandaan gehaald en het werkte in mijn geval direct. Dit is inderdaad niet altijd zo en heb al een paar keer wat advies gekregen in het Home Assistant topic omdat ik zelf totaal geen kennis van yaml heb. Maar op deze manier kom je toch een heel eind merk ik tot nu toe.

Maar met de setup die @Dolbyadt nu al heeft in Home Assistant lijkt het me dat het wel moet lukken om de cmpfreq te loggen zonder dat hij moet overstappen om totaal iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@mr_evil08 @Kire88 Ik zit op tweakers maar weet zelf ook niks van code af. Hoe ik nu alles monitor komt omdat ik zelf een persoon ben die graag alles monitor is een hobby van mij. Dat ik HA gebruik is omdat ik heb gezocht naar monitor tools en daar ben ik uit gekomen bij HA. Alles is opensource en gratis te gebruiken. Ik heb dit draaien op een oude raspberry Pi 2 hangt netjes in mijn meterkast samen met nog een raspberry Pi 3 die P1monitor draait om mijn stroom en gas verbruik en zonnen panelen te monitoren.

Hier een screenshot van P1monitor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJUBFvSY2isnVz281WfM8hNZm_I=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fg8v1cmJVGmwArlpnnTCdAC6.jpg?f=fotoalbum_medium
Kire88 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:43:
[...]

Ik snap je punt. De code die ik hierboven deelde heb ik ook maar weer ergens anders vandaan gehaald en het werkte in mijn geval direct. Dit is inderdaad niet altijd zo en heb al een paar keer wat advies gekregen in het Home Assistant topic omdat ik zelf totaal geen kennis van yaml heb. Maar op deze manier kom je toch een heel eind merk ik tot nu toe.

Maar met de setup die @Dolbyadt nu al heeft in Home Assistant lijkt het me dat het wel moet lukken om de cmpfreq te loggen zonder dat hij moet overstappen om totaal iets anders.

[ Voor 15% gewijzigd door Dolbyadt op 03-02-2021 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Idefix70 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:37:
Nieuws mbt de Daikin apps: vandaag ontdekt dat er beta programma's beschikbaar zijn voor ios en android voor de Daikin residential app. Neem nu aan beide deel, kon mijn huidige stylish en perfera's na een firmware update toevoegen en alles werkt, sterker nog, veel beter in de nieuwe residential app. Ik bedien daarnaast alles via Homey en ook dat werkt allemaal nog als voorheen.
Interessant, de Residential app lijkt een stuk beter, heb ik laatst bij m'n schoonzus geactiveerd.

Nu je de firmware bijgewerkt hebt, kun je dan nog met de 'oude' app de units bedienen ?
Ik zie namelijk in de voorwaarden van het beta programma dat ze dit na 90 dagen stoppen. Dus wil dan wel met de oude of (beter) de Residential app verder kunnen.....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Algemene vraag; zijn er mensen die logging van hun airco via Domoticz of HomeAssistant hebben draaien en daar een idiotproof how-to voor willen schrijven die we in de TS kunnen opnemen?

De how-to kan gewoon in een post hier op GoT die we dan pinnen of daar naar verwijzen in de TS of middels een Google-Doc/GitHub (wellicht handiger ivm version control) link oid.

Volgens mij moet het te doen zijn, ondanks dat er wellicht kleine nuance verschillen zijn met betrekking tot gebruikte apparatuur. Ik zie een vaak gebruikte combi van HA/Domoticz, Grafana, een HS-110 (WiFi plug) en Daikin API/controllers.

Mochten er dan in de toekomst meer vragen hierover komen, dan kunnen we hier naar gaan verwijzen :)

Zelf kan ik het niet(how-to schrijven) maar wil ik het wel graag opzetten thuis bijv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Notna schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:10:
Algemene vraag; zijn er mensen die logging van hun airco via Domoticz of HomeAssistant hebben draaien en daar een idiotproof how-to voor willen schrijven die we in de TS kunnen opnemen?

De how-to kan gewoon in een post hier op GoT die we dan pinnen of daar naar verwijzen in de TS of middels een Google-Doc/GitHub (wellicht handiger ivm version control) link oid.

Volgens mij moet het te doen zijn, ondanks dat er wellicht kleine nuance verschillen zijn met betrekking tot gebruikte apparatuur. Ik zie een vaak gebruikte combi van HA/Domoticz, Grafana, een HS-110 (WiFi plug) en Daikin API/controllers.

Mochten er dan in de toekomst meer vragen hierover komen, dan kunnen we hier naar gaan verwijzen :)

Zelf kan ik het niet(how-to schrijven) maar wil ik het wel graag opzetten thuis bijv.
Ik kan wel een keer opschrijven hoe ik dat hier met domoticz heb gedaan, maar in principe staat alles al hier op de wiki (zowel native support als via een shell, LUA of python script). Ik heb het zelf via .sh scripts draaien omdat de native support niet alles doet, zoals bevochtigen bij een Ururu.

Een aanvulling daarop om ook je cmpfreq te loggen heb ik recent nog gepost in het verwarmen topic.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
RonJ schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:17:
[...]

Ik kan wel een keer opschrijven hoe ik dat hier met domoticz heb gedaan, maar in principe staat alles al hier op de wiki (zowel native support als via een shell, LUA of python script). Ik heb het zelf via .sh scripts draaien omdat de native support niet alles doet, zoals bevochtigen bij een Ururu.

Een aanvulling daarop om ook je cmpfreq te loggen heb ik recent nog gepost in het verwarmen topic.
Volgens mij gaat die Wiki wel uit van een Domoticz installatie op Linux, correct? (getuige de verschillende commando's etc.)
Zijn er mensen die het geheel op Windows draaien toevallig?

Ik heb de controllers namelijk netjes in mijn Windows Domoticz installatie opgenomen, maar het logging gedeelte krijg ik gewoon niet aan de praat. Dat was, als ik het mij goed herinnerde, het probleem van Windows.

[ Voor 12% gewijzigd door Notna op 03-02-2021 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
ZeRoC00L schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:00:
[...]

Interessant, de Residential app lijkt een stuk beter, heb ik laatst bij m'n schoonzus geactiveerd.

Nu je de firmware bijgewerkt hebt, kun je dan nog met de 'oude' app de units bedienen ?
Ik zie namelijk in de voorwaarden van het beta programma dat ze dit na 90 dagen stoppen. Dus wil dan wel met de oude of (beter) de Residential app verder kunnen.....
De oude apps (ios en android) werken nog als voorheen. Nog een voordeel: google home werkt ook met de residential contoller. Goed voor de HAF hier te huize :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Notna schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:25:
[...]

Volgens mij gaat die Wiki wel uit van een Domoticz installatie op Linux, correct? (getuige de verschillende commando's etc.)
Zijn er mensen die het geheel op Windows draaien toevallig?

Ik heb de controllers namelijk netjes in mijn Windows Domoticz installatie opgenomen, maar het logging gedeelte krijg ik gewoon niet aan de praat. Dat was, als ik het mij goed herinnerde, het probleem van Windows.
Ik doe niet aan windows >:), dus die vraag laat ik aan iemand anders.

Wat bedoel je met logging? Van je airco gegevens? Of de log van domoticz zelf? Voor het loggen van een apparaat naar domoticz zou het niet zoveel uit mogen maken. De Native en LUA route zouden sowieso moeten kunnen, maar ook een .sh of pyhton script zou moeten werken met evt. wat kleine wat aanpassingen (locatie van curl oid) als je het linux subsystem op windows hebt draaien.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Idefix70 Ik ben me ook aan het aanmelden voor de beta. Maar wacht nu al meer dan 10 minuten. Hoelang duurde het bij jullie om je aan te melden voor de beta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
ios: 1 minuut, android: 20 minuten
Dolbyadt schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:11:
@Idefix70 Ik ben me ook aan het aanmelden voor de beta. Maar wacht nu al meer dan 10 minuten. Hoelang duurde het bij jullie om je aan te melden voor de beta.

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik kon op IOS inderdaad meteen door, geen probleem.

Ondertussen 2 van de 4 units gekoppeld aan de nieuwe app. De twee andere willen niet, geven steeds verbinding met de cloud mislukt.....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
ZeRoC00L schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:28:

Ondertussen 2 van de 4 units gekoppeld aan de nieuwe app. De twee andere willen niet, geven steeds verbinding met de cloud mislukt.....
Dat had ik ook met iOS. Met Android lukte het daarna wel. Ik mis de zone indeling....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Idefix70 Het duurde even bij de android. Maar het is eindelijk gelukt naar lang wachten. Daarna mijn Daikin Pefera FTXM verbinden ging ook zonder problemen. Daarna meteen een firmware update gekregen en alles werkt. De beta app ziet er goed uit. Heeft zelfs automatisch mijn schema's meegenomen. Vooral is de app nu veel makkelijker in gebruik qua instellingen heel duidelijk op een scherm zichtbaar en bereikbaar.

Ik heb al van alles getest qua opties en uiterlijk. Zou iemand het leuk vinden als ik hiervan een uitgebreid test van maak met foto's erbij hoe de nieuwe app uit ziet en werkt?

Nieuw uiterlijk Daikin beta android versie 1.7.0.4696:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFOoK71PPM8FyDiZo4jrE742GSY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MIFYWxwWAVMVDAHaXS6p6Pyg.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2sMg3G6bV8FHCgYDAxTLj2wwfSY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/53hzmrHsSVmjULWCoDLpJoXo.jpg?f=fotoalbum_medium
Idefix70 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:42:
[...]

Dat had ik ook met iOS. Met Android lukte het daarna wel. Ik mis de zone indeling....

[ Voor 48% gewijzigd door Dolbyadt op 03-02-2021 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-05 20:35

heho

Ommen, Overijssel

Hallo Aircospecialisten. De kou komt er aan maar ik wil voor komende zomer ook graag wat frisheid in huis aanschaffen. Mijn oudste zoon moet/mag bijna naar de zolder verhuizen, en daar is het in de zomer verre van aangenaam. Het idee is nu om een split-airco aan te laten leggen.
We willen dan ook op de begane grond een binnenunit laten maken, om zo ook zelf te kunnen genieten van prettige frisse nachten in de zomer.
Voor de zolder is het ook wel van belang dat er wat bij verwarmd kan worden. De zolderkamer heeft een oppervlakte van ongeveer 16 m2, de slaapkamer op de 1e etage is ongeveer 25 m2 maar die moet eventueel ook de rest van de bovenverdieping een beetje mee koelen. Ik heb nu een 1e offerte gekregen en die vind ik nogal fors. Zouden jullie je mening hier eens over willen geven ?
Het volgende is mij aangeboden, voor €4170 incl BTW en installatie.

Technische gegevens Multi-Split Buitendeel;
➢ Model en type Midea/ MDV M2OF-18HFN1-Q
➢ Totaal koelvermogen: 5,3 kW
➢ Totaal verwarmingsvermogen 5,6 kW
➢ SEER/ SCOP: 6,1/ 4,0
➢ Energieklasse: A++/ A+
➢ Nominaal opgenomen vermogen: 2,6 kW
➢ Afzekerwaarde: 16A traag
➢ Elektrische aansluiting: 230V/ 1F+N+A
➢ Geluidsniveau buitendeel: 56 dB(A)
➢ Koudemiddel: R-32 (1,30 kg)
➢ Aantal aan te sluiten binnendelen: 1 tot 2
➢ Max. Leidinglengte totaal: 40 meter
➢ Max. Hoogteverschil: 15 meter
➢ Leiding diameters: 2x¼ & 2x⅜
➢ Afmeting buitendeel (hxbxd) 554x800x333 mm
Technische gegevens per Multi-Split Binnendeel Wandmodel;
➢ Model en type 2x MDV MSAFBU-12HRDN1
➢ Totaal koelvermogen: 3,5 kW
➢ Totaal verwarmingsvermogen 3,8 kW
➢ Elektrische aansluiting: 230V/ 1F+N+A
➢ Geluidsniveau binnendeel: 27/34/39 dB(A)
➢ Leiding diameters: ¼ - ⅜
➢ Afmeting binnendeel (hxbxd) 285x805x194 mm

Uitgangspunten installatie:
- Het buitendeel komt aan de muur, gemonteerd op een muurbeugel net iets boven het platte
dak van de garage of wordt op het platte dak van de garage gemonteerd op kunststof
balken en rubberen matjes.
- De beide binnendelen worden aan de muur gemonteerd grenzend aan of zeer nabij de
buitenmuur
- Voor het plaatsen van een wandmodel hebben we een vrije montage ruime nodig van 90
cm breedte en een hoogte van 40 cm, gemeten vanaf het plafond. Bij opdracht gaan we
er vanuit dat u dit heeft gecontroleerd en deze ruimte dus aanwezig is.

Het merk Midea is zeker niet slecht als ik zo op internet rond kijk, maar behoort ook niet tot de absolute A-merken. Verder kan ik erg weinig info vinden over de binnenunits, en lijkt dit een wat ouder model, dat in Nederland nu niet meer aangeboden wordt.

12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-05 13:10
heho schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:48:
[...]

➢ Geluidsniveau buitendeel: 56 dB(A)

[...]
Het geluidsniveau is hier wellicht een probleem. De regels schrijven voor dat je aan de erfgrens maximaal 40 dB(A) mag produceren en mijn vermoeden is dat je dit niet gaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
FrankHe schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:05:
[...]

Het geluidsniveau is hier wellicht een probleem. De regels schrijven voor dat je aan de erfgrens maximaal 40 dB(A) mag produceren en mijn vermoeden is dat je dit niet gaan halen.
Ik betwijfel ten zeerste of er überhaupt warmtepompen zijn die deze norm in de praktijk kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
TigerXtrm schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:08:
[...]

Ik betwijfel ten zeerste of er überhaupt warmtepompen zijn die deze norm in de praktijk kunnen halen.
Het is de waarde die de nieuwe wet voorschrijft.

Een warmtepomp mag best 47 dB(A) geluidsdruk produceren zolang het maar verderop aan de erfgrens is afgezakt naar 40 dB(A). Of dit in de praktijk ook haalbaar is is een ander verhaal. Met andere woorden, hoe realistische is die nieuwe wet nu eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voske89
  • Laatst online: 23-01-2023
FrankHe schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:05:
[...]

Vanaf 1 april toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
FrankHe schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:12:
[...]

Het is de waarde die de nieuwe wet voorschrijft.

Een warmtepomp mag best 47 dB(A) geluidsdruk produceren zolang het maar verderop aan de erfgrens is afgezakt naar 40 dB(A). Of dit in de praktijk ook haalbaar is is een ander verhaal. Met andere woorden, hoe realistische is die nieuwe wet nu eigenlijk?
Niet, wat mij betreft. Ik heb hier het nieuwste 2021 model van Daikin in de tuin staan. Volgens de installateur voldoet ie aan alle nieuwe wetgeving. Maar de afgelopen paar dagen in die vrieskou had het niet uitgemaakt waar de buitenunit stond, de buren aan beide kanten zouden daar last van hebben.

Nou is het winter, dus boeit het niet want niemand zit buiten. Maar moet je je voorstellen dat straks een hele straat van die dingen heeft staan en het is buiten -10. Zal een lekkere tering herrie opleveren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
ZeRoC00L schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:28:

Android moest ik hier ook 30 minuten wachten voor ik enrolled was in de beta.
Nieuwe FW geïnstalleerd en moest de controller opnieuw toevoegen aan het netwerk.

Voornaamste functie die ik mis is het instellen van de Energiebespaarstand. Je kan Econo wel aanzetten, maar niet meer het niveau wat je wel op de huidige app kan doen.

Tevens vind ik het schema instellen verwarrend. Mis ik het, of kan je een unit alleen aanzetten maar niet uitzetten middels een schema?

Edit: never mind, keek er overheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Ik had 1 januari 2021 begrepen maar het is ook mogelijk dat dit 1 april is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
TigerXtrm schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:15:
[...]

Niet, wat mij betreft. Ik heb hier het nieuwste 2021 model van Daikin in de tuin staan. Volgens de installateur voldoet ie aan alle nieuwe wetgeving. Maar de afgelopen paar dagen in die vrieskou had het niet uitgemaakt waar de buitenunit stond, de buren aan beide kanten zouden daar last van hebben.

Nou is het winter, dus boeit het niet want niemand zit buiten. Maar moet je je voorstellen dat straks een hele straat van die dingen heeft staan en het is buiten -10. Zal een lekkere tering herrie opleveren :D
In de zomer als er buiten wordt gezeten zullen mensen er naar alle waarschijnlijkheid meer over klagen dan in de winter wanneer iedereen binnen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
TigerXtrm schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:15:
[...]

Plaatsing van de buitenunit is erg belangrijk staat hij ergens bij een stenen muurtje etc en je hele tuin is in de tegels dan kan het mooi door galmen en het geluid versterken, of geen trillingsdempers.
Je kan hem ook kasten dan neemt het geluid ook af.

Hier is de buitenunit vrijwel niet hoorbaar met open slaapkamer raam dan moet je heel aandachtig gaan luisteren(ja mijn oren zijn goed), beide buren hebben nog nooit problemen ervaren en geven aan dat het niet eens hoorbaar is behalve als je zomers op het terras zit dan is het wel prima hoorbaar.

De wasdroger daarentegen van de buren hoor ik wel stevig door bonken(contactgeluiden).
De compressor hoor je vrijwel niet, de fan is van invloed welke weertype het is, zoals mist hoor je hem meer en kale vorst valt dat weer reuze mee.

Hoe meten jullie het aantal DB is dat betrouwbaar met een smartphone app te meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

heho schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:48:

Het volgende is mij aangeboden, voor €4170 incl BTW en installatie.

[i]Technische gegevens Multi-Split Buitendeel;
➢ Model en type Midea/ MDV M2OF-18HFN1-Q
Type is niet te achterhalen. MDV lijkt op een VRF systeem te slaan dat het zeker niet zal zijn.
Ik ken je situatie niet en kan niet afleiden of het nu een 3-weg multi split moet zijn of een 2-weg.
Voor een 2-weg lijkt me dit erg duur voor niet een A-Merk.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:59
Ik ben mij ook aan het oriënteren voor een airco systeem.

Ik heb 2 opties in mijn hoofd:
  1. 1 unit in de woonkamer en 1 op de overloop. Met de deuren open zou dit de slaapkamers wel af moeten koelen
  2. 1 unit in de woonkamer en een kleine unit in alle 4 de slaapkamers. Dacht dat dit voor de toekomst misschien handiger is als de CV ketel door een warmtepomp vervangen moet worden(nog niet van toepassing). Of zou ik dan beter kunnen verwarmen met de radiatoren die er dan al hangen?
Ik heb 2 offertes van 2 verschillende merken/bedrijven;

Mitsubishi:
Optie 1:
1,00 st Mitsubishi Wandunit SRK50ZS-W 5,0 kW R32 € 445,00
1,00 st Mitsubishi Buitenunit SRC50ZS-W 5,0 kW € 840,00
1,00 st Mitsubishi Wandunit SRK80ZR-W 8,0 kW R32 € 685,00
1,00 st Mitsubishi Buitenunit SRC80ZR-W 8,0 kW € 1.135,00
1,00 Materiaal standaard montage (muurbeugels/balken, lassen, elektra, etc.) € 80,00
15,00 m DZC-061288/E25 per ROL VE=1 VERPAKT IN DOOS 1/2 x 1/4 € 145,20
1,00 Montage € 1.200,00
1,00 st Deltapack Sauermann condenspomp incl. SI-10L en leidinggoot creme € 130,00
1,00 st Mitsubishi Buitenunit SRC80ZR-W 8,0 kW € 1.135,00
4,00 st Mitsubishi Wandunit SRK20ZS-W 2.0 kW, R32 € 1.060,00
1,00 st Mitsubishi Buitenunit multisplit SCM71ZS-W 7.1 € 1.815,00
2,00 st Leidinggoot DeltaPack 80x60 (WIT RAL9003) condenswaterpomp € 260,00
1,00 Materiaal standaard montage (muurbeugels/balken, lassen, elektra, etc.) € 80,00
50,00 m Koelleiding ECUTHERM II 1/4-3/8 rol € 375,00
1,00 Montage € 1.680,00
1x grote unit overloop boven standaard op los buitendeel:
Bovengenoemde werkzaamheden voor het totale verwarming/koeling systeem:
€ 3.388,- incl. BTW
1x woonkamer lux op los buitendeel:
€ 3.993,- incl. BTW
Totaal: €7381,-
Optie 2;
4x unit slaapkamers & Woonkamer lux op 1 krachtig buitendeel:
€ 9.498- incl. BTW
Helaas geen typenummers bij Daikin alleen dat de unit in de woonkamer de Emura zou zijn en boven de "goedkopere" model

Ik vindt het prijsverschil nogal stevig. Is Daikin werkelijk zoveel beter dan Mitsubishi? Of zit dit in het bedrijf?
Welke van mijn 2 opties zouden jullie handig vinden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Hier net ook de Android Beta geïnstalleerd. De 3 stuks FTXA (Stylish) units kregen vervolgens een firmware update van 1.2.54 naar 1.14.3.

Ik kan bevestigen dat alles probleemloos werkt, inclusief de Home Assistant integratie via de lokale API. Ook de oude app werkt nog steeds gewoon, voor zover je die zou willen gebruiken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-05 20:35

heho

Ommen, Overijssel

mwk schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:29:
[...]

Type is niet te achterhalen. MDV lijkt op een VRF systeem te slaan dat het zeker niet zal zijn.
Ik ken je situatie niet en kan niet afleiden of het nu een 3-weg multi split moet zijn of een 2-weg.
Voor een 2-weg lijkt me dit erg duur voor niet een A-Merk.
Het gaat om een 2-weg multi split.
Had zelf ook al het gevoel dat het veel geld was voor dit systeem. Krijg morgen nog een offerte, dus kan dan beter vergelijk maken.

12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL

Pagina: 1 ... 11 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic