Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.354.829 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

I-King schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:32:
@flippy welke apparatuur heb jij hangen dan?

Ik heb nu de panasonic TZ serie hangen, en op papier gaat die naar de 200W als ondergrens. In de praktijk alleen gezien toen het buiten rond de 0 graden was, warmer dan 5 graden lijkt de ondergrens 360W te zijn inclusief veel pendelen (op zolder).

De 3,5kW unit beneden in de woonkamer trekt 't net als 't buiten <0 graden is. 55m2 jaren 50 woning met na-isolatie. En de geluidsproductie valt me ook vies tegen gedurende de dag bij een opgenomen vermogen van 400/500W. Zet ik 'm op een lager pitje (bijv stand 2 van 5) dan blijft hij niet constant draaien maar fluctueert.
ik heb zelf 2 stuks hangen. een 2.5kW panasonic FZ25-UKE voor de woonkamer en een chinees diloc prulding in de slaapkamer vanwege kosten, wat er te krijgen was en tijdsdruk.
ik zit midden in een enorme verbouwing waarbij eigenlijk alleen de betonnen vloer blijft (zelfs de dekvloeren gaan eruit) en de buitenmuur.
beneden ben ik al grotendeels klaar met de nieuwe muren (6.3 muren en triple glas) dus de panasonic heeft het redelijk makkelijk in zijn eentje al gaat hij niet uit. hij haalt nooit zijn temperatuur doordat boven nog alles 40 jaar oud is. er staat al een lucht/water panasonic buiten te wachten op de vloerverwarming en dan kan de split eindelijk rusten tot het weer zomer is.

in jouw geval is het redelijk netjes met dat type woning. al vermoed ik dat je schil wel zo lek als een mandje is als je zoveel verliest. het is wel zoeken wat het beste werkt qua grens tussen comfort en stabiliteit. en dat verschilt per situatie. soms is de plaating van de unit ook gewoon ruk. het is niet uitzonderlijk dat een wandunit recht tegen een raam staat te blazen en dan de bewoner appelig zit te kijken waarom het toch niet warm word aan de andere kant van de kamer.

mijn panasonic zit op dit moment constant op de 350~400W verbruik volgens de P1 monitor. (ik heb de warmtepompen op 1 fase gezet om het beter te kunnen zien) en eigenlijk geen defrosts of pendelgedrag. fan staat wel op 4 volgens mij en de vaan staat op de 1 na hoogste stand om de keuken te halen. verre van optimaal maar het is tijdelijk.

ik adviseer om de luchtsnelheid altijd hoger te zetten als eerste. dat stabiliseert de temperatuur in de kamer. immers komt de fan niet ver op lage standen dus krijg je onbalans in de kamer en daar krijg je dat gedrag van.
daarom geef ik de voorkeur aan 2 kleine binnenunits om de warmte beter te verdelen. 1 centrale plek is gewoon niet echt comfortabel met lucht. helemaal niet als je huis lek is en de kamer vrij groot.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 26-01-2021 23:36 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 09:58

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

f4stf0rw4rd schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:50:
De afgelopen periode ook georiënteerd om de bovenverdieping (3 slaapkamers, 20m3, 40m3 en 50m3) van airconditioning te voorzien. Na vorig jaar al eens een offerte te hebben opgevraagd voor een multisplit installatie die voor mijn gevoel veel te hoog was (€ 8K), 2 andere installateurs uit de regio laten komen en daar zijn 2 offertes uit gerold die meer aan de verwachting voldeden. Heb nu de volgende offertes liggen:

***members only***

Wat is nu wijsheid. Volgens mij zijn het allebei prima merken voor zover ik heb kunnen vinden. Toshiba claimt dat de buitenunit een paar dB stiller is.
Maar zijn de offerte bedragen een beetje reëel? En zijn er mensen hier die ervaring hebben met 1 van de systemen v.w.b. gebruiksgemak en app bediening?
Even als leek antwoord, vanuit mijn zoektocht naar een multi-split set met 3 binnenunits (woonkamer 3,5 kW, slaapkamer en zolder 2,5 kW):

Feit is dat van de A-merken (waar Toshiba ook bij hoort) 2 merken met kop en schouder boven de rest uitsteken, namelijk Mitsubishi Electrics en Daikin. Dus wat dat betreft heeft ME een streepje voor.

Dan even de technische kan bekijken, en ik vind daar de SEER/SCOP-waardes (koelen/verwarmen) van de buitenunits een goede graadmeter voor het effect op de energierekening. En dan is het verschil:
Toshiba: SEER 6,8 / SCOP 4,6 (voor zowel koelen als verwarmen een A++ waardering)
ME: SEER 8,52 / SCOP 4,6 (voor koelen een A+++ score, voor verwarmen een A++ waardering).
Dus voor verwarmen zitten ze op dezelfde waardes, maar voor koelen is ME dus duidelijk een stuk zuiniger.
Wel maakt volgens de gegevens (46 dB voor de ME, 42 dB voor de Toshiba) de Toshiba het minste herrie. Maar dit zijn waardes als de units vol gas draaien en hier in Nederlands zal dat maar een paar dagen per jaar (en dan alleen ook overdag) nodig zijn.

Verder zit er weinig verschil, zijn beiden basismodellen met saai uiterlijk hoewel ik de ME er toch wat robuuster eruit vind zien. Wifi is bij beiden optioneel en naar mijn idee door de meerprijs niet aantrekkelijk.

De Toshiba binnenunit die geoffreerd is, is het model Kazumi. Als je op de site kijk, zie ook dat er een ander, meer luxer model is, de Daiseikai. Die oogt een stuk beter en heeft naar mijn idee als groot voordeel t.o.v. de Kazumi de 3D Airflow waardoor koude en warme lucht veel beter over de ruimte wordt verdeeld. Maar ze ogen ook niet zo goedkoop als de Kazumi (maar dat is mijn persoonlijke oordeel). Wellicht kan je voor een kleine meerprijs de Daiseikai regelen óf in ieder geval alleen eentje in de woonkamer. Ik denk dat dat wel wat voordelen in de woonkamer zal hebben.

Ikzelf ben al om voor de ME, alleen ga ik voor meer luxe en opties voor de LN-serie binnenunits voor woonkamer en slaapkamer. Voor de zolder is voor ons een vloerunit de beste optie. Dus toch een wat andere insteek en dus andere uitkomst. Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
flippy schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:39:
[...]

een stek/f-gassen installateur zou direct zijn papiertje kwijtraken als hij zou doen wat er staat
Hoe zie je dat voor je met 0,0 handhaving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

kabeltjekabel schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 00:49:
[...]
Hoe zie je dat voor je met 0,0 handhaving?
0.1 is mijn ervaring.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jouw installateur heeft geen papiertje meer, of..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

kabeltjekabel schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 00:58:
[...]
Jouw installateur heeft geen papiertje meer, of..?
een lokale concurrerent had enkele klachten gekregen, er zijn wat inspecties geweest en vrij snel daarnaa waren ze dicht. toko opgedoekt en paar maanden later een nieuw bedrijf met dezelfde eigenaren weer er voor in de plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

PeepPeepPeep schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 00:43:
[...]

Even als leek antwoord, vanuit mijn zoektocht naar een multi-split set met 3 binnenunits (woonkamer 3,5 kW, slaapkamer en zolder 2,5 kW):

Feit is dat van de A-merken (waar Toshiba ook bij hoort) 2 merken met kop en schouder boven de rest uitsteken, namelijk Mitsubishi Electrics en Daikin. Dus wat dat betreft heeft ME een streepje voor.

Dan even de technische kan bekijken, en ik vind daar de SEER/SCOP-waardes (koelen/verwarmen) van de buitenunits een goede graadmeter voor het effect op de energierekening. En dan is het verschil:
Toshiba: SEER 6,8 / SCOP 4,6 (voor zowel koelen als verwarmen een A++ waardering)
ME: SEER 8,52 / SCOP 4,6 (voor koelen een A+++ score, voor verwarmen een A++ waardering).
Dus voor verwarmen zitten ze op dezelfde waardes, maar voor koelen is ME dus duidelijk een stuk zuiniger.
Wel maakt volgens de gegevens (46 dB voor de ME, 42 dB voor de Toshiba) de Toshiba het minste herrie. Maar dit zijn waardes als de units vol gas draaien en hier in Nederlands zal dat maar een paar dagen per jaar (en dan alleen ook overdag) nodig zijn.

Verder zit er weinig verschil, zijn beiden basismodellen met saai uiterlijk hoewel ik de ME er toch wat robuuster eruit vind zien. Wifi is bij beiden optioneel en naar mijn idee door de meerprijs niet aantrekkelijk.

De Toshiba binnenunit die geoffreerd is, is het model Kazumi. Als je op de site kijk, zie ook dat er een ander, meer luxer model is, de Daiseikai. Die oogt een stuk beter en heeft naar mijn idee als groot voordeel t.o.v. de Kazumi de 3D Airflow waardoor koude en warme lucht veel beter over de ruimte wordt verdeeld. Maar ze ogen ook niet zo goedkoop als de Kazumi (maar dat is mijn persoonlijke oordeel). Wellicht kan je voor een kleine meerprijs de Daiseikai regelen óf in ieder geval alleen eentje in de woonkamer. Ik denk dat dat wel wat voordelen in de woonkamer zal hebben.

Ikzelf ben al om voor de ME, alleen ga ik voor meer luxe en opties voor de LN-serie binnenunits voor woonkamer en slaapkamer. Voor de zolder is voor ons een vloerunit de beste optie. Dus toch een wat andere insteek en dus andere uitkomst. Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
en kijk nu eens naar wat de units kunnen in minimale afgifte. max afgifte is totaal niet interrsant. in de minimale afgifte zit je comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 09:58

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

flippy schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 08:37:
[...]

en kijk nu eens naar wat de units kunnen in minimale afgifte. max afgifte is totaal niet interrsant. in de minimale afgifte zit je comfort.
Dank flippy voor de aanvulling. Daar ben ik dus de leek in, ik ga eens kijken of ik het ergens kan achterhalen. Maar weer iets geleerd en opgestoken!

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Na alle discussies hierboven over multi-split of single-split eens even bij topten.eu opgezocht wat de multi splits zijn met beste SCOP.

En dan de specs erbij gehaald van de buitenunit die bovenaan stond, in dit geval Panasonic CU-4Z80TBE. De specs zeggen dat de minimale opgenomen vermogen voor verwarmen 700 Watt is. Alleen de volgende panasonic types komen op minimaal vermogen van 210 Watt uit: CU-2Z35TBE, CU-2Z41TBE, CU-2Z50TBE, maar daar kunnen maar 2 binnendelen op aangesloten worden. De warmte die eruit komt is dan "Minimaal vermogen x COP" bij die temperatuur.

De vraag die men in dit forum denk ik graag wil weten (om de kies altijd single-split discussie voor alleen verwarmen te nuanceren), maak een lijst van multi-splits die een laag minimaal vermogen kunnen leveren en hoeveel binnenunits kunnen daarop aangesloten worden en wat is de max verwarmingscapaciteit? En welke zijn dat dat dan (merken en types)?

Voor mij maakt het niet uit, ik ben al voorzien van een Daikin Ururur Sarara 3.5 kW single split beneden voor 150 m3 verwarmen, die terug kan moduleren naar 100 Watt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
ZuinigeRijder schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:19:
Na alle discussies hierboven over multi-split of single-split eens even bij topten.eu opgezocht wat de multi splits zijn met beste SCOP.

En dan de specs erbij gehaald van de buitenunit die bovenaan stond, in dit geval Panasonic CU-4Z80TBE. De specs zeggen dat de minimale opgenomen vermogen voor verwarmen 700 Watt is. Alleen de volgende panasonic types komen op minimaal vermogen van 210 Watt uit: CU-2Z35TBE, CU-2Z41TBE, CU-2Z50TBE, maar daar kunnen maar 2 binnendelen op aangesloten worden. De warmte die eruit komt is dan "Minimaal vermogen x COP" bij die temperatuur.

De vraag die men in dit forum denk ik graag wil weten (om de kies altijd single-split discussie voor alleen verwarmen te nuanceren), maak een lijst van multi-splits die een laag minimaal vermogen kunnen leveren en hoeveel binnenunits kunnen daarop aangesloten worden en wat is de max verwarmingscapaciteit? En welke zijn dat dat dan (merken en types)?
Ik wil dat best doen, het enige probleem is dat het regelgedrag ook meespeelt. Dan beloof je in een tabel een minimumvermogen van 200W en dan blijkt dat in de praktijk in veel voorkomende situaties 550W te zijn (een eerder genoemd ME model). Een vlak hierboven genoemde Panasonic heeft eenzelfde issue.

Dat zal ook meegenomen moeten worden.
Voor mij maakt het niet uit, ik ben al voorzien van een Daikin Ururur Sarara 3.5 kW single split beneden voor 150 m3 verwarmen, die terug kan moduleren naar 100 Watt :+
Technisch mooi apparaat, maar aarslelijk en belachelijk duur helaas :+

Net nog ff gekeken en 3000 euro. Holy crap :p Dan zou ik toch voor een L/W WP gaan met vloerverwarming :).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:42
flippy schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:24:
[...]

je hebt wand cassettes, plavond casettes (meestal met systeemplavonds of in grote ruimtes), duct cassettes (zie je veel in hotelkamers als dat aircorooster bovenin de gang van je kamer die het nooit doet) en nog een paar smaken. ik snap dat de consumententaal vaak anders is, ik heb doorgaans gewerkt met dikke bestelbijbels van 2000 paginas voor mitsubishi en vrienden. die zijn altijd engels.

als je units vergelijkt zou ik het wel op prijs stellen als je vergelijkbare units vergelijkt. het is niet moeilijk om een prulding van een single split (ja, ook daikin maakt budget prut, net als elk ander merk) te vergelijken met een mid of high end duo split en dan wijzen naar een prijsverschil.
niet vergeten dat de prijs van de unit maar een klein deel is, je hebt immers ook extra beugels nodig, trillingdempers, extra electra (eigen groep per unit), leidingwerk, isolatie, kanalen en dan nog natuurlijk de extra manuren om NOG een unit aan te sluiten op zijn eigen groep en dan nog een slordige 2 uur lang te vacumeren, testen en operationeel te maken en eventueel in te stellen op bepaalde limieten van de betreffende ruimte.
als je alles meerekent en het conform de regels alles doen (iets waar kennelijk sommige van houden hier O-) ) en een officeel f-gassen/STEK stempel op je installatie wilt hebben ben je echt wel meer kwijt dan 2 losse units. nog afgezien dat er letterlijk maar de helft stuk kan gaan en muti splitters vrijwel altijd een hoger segment zijn dan wat je in mono kan krijgen. de grotere buitneunit maakt het vooral efficienter als er maar 1 binnenunit draait, doordat de condensor zoveel groter is dan een mono haal je een hogere COP met extremere temperaturen. doorgaans willen de grotere units ook dieper gaat met de compressor voor een laag verbruik doordat ze doorgaans betere regelelectronica erin hebben zitten. met name de deftige merken kunnen tegenwoordig vies laag met de compressor zodat ze practisch niet pendelen in grotere ruimtes.
Snap dat je de casette term gewend ben vanuit de boeken, maar als ik ook kijk bij een grote importeur in nederland wordt die term niet gebruikt bij de wand modellen. https://www.coolmark.nl/n...ystemen/groups/g+c+m+view
Maar laten we dit lekker laten voor wat het is :)

Er zit inderdaad verschil in een multi en een single spilt binnen het zelfde merk, consument kijkt daar niet na. Die ziet alleen het prijs verschil en waar voor het meestal gebruikt wordt zal het ook niet heel spannend worden (maandje per jaar koelen)

Jij heb het over Mitsu (Mitsubishi) maar heb je het dan over de Eletric of over de Heavy Industries?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Glashelder schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:30:

[...]

Net nog ff gekeken en 3000 euro. Holy crap :p Dan zou ik toch voor een L/W WP gaan met vloerverwarming :).
Ik zie hem nu zonder installatie voor 2310 euro staan bij climasense. In 2014 was deze 2000 euro. Dus het wordt er niet goedkoper op >:)

Vloerverwarming aanleggen kost ook serieus geld. Wanneer die er al ligt, is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:25
flippy schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 08:37:
[...]

Dank @PeepPeepPeep voor de uitgebreide reactie en @flippy voor de aanvulling.

Qua design verschillen de smaken overduidelijk. Ik vind de vaak wat duurdere en design units dus echt niet mooi. glimmend wit of een kleur... Ik wil juist dat het apparaat zo veel mogelijk weg valt tegen mijn witte muur. Dus een mat witte unit is wat mij betreft dan het meest geschikt.

De Toshiba buiten unit is inderdaad stiller volgens specs. Daarom twijfel ik nog steeds. Unit komt op het platte dak te staan van de uitbouw en ons slaapkamer raam (dat altijd open staat) komt daar ook op uit.

@flippy als ik kijk naar de minimale afgifte (luchtdebiet?) dan is dat voor de ME 294 en voor de Toshiba 313. De ME lijkt ook een groter bereik te hebben. 294-684 tegenover 313-660 voor de Toshiba. Kan ik dan concluderen dat de ME meer comfort geeft?

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Speedfightserv schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:40:
[...]

Snap dat je de casette term gewend ben vanuit de boeken, maar als ik ook kijk bij een grote importeur in nederland wordt die term niet gebruikt bij de wand modellen. https://www.coolmark.nl/n...ystemen/groups/g+c+m+view
Maar laten we dit lekker laten voor wat het is :)

Er zit inderdaad verschil in een multi en een single spilt binnen het zelfde merk, consument kijkt daar niet na. Die ziet alleen het prijs verschil en waar voor het meestal gebruikt wordt zal het ook niet heel spannend worden (maandje per jaar koelen)

Jij heb het over Mitsu (Mitsubishi) maar heb je het dan over de Eletric of over de Heavy Industries?
ik heb veel met MHI spul gewerkt en hun specials afdeling, dus koelunits die richting de -120 graden kunnen en dat soort leuk spul.
maar veel ME wandcasettes worden ook gebruikt bij MHI. je kan een joekel van een MHI op het dak van een apprtementencomplex smijten en dan een paar honderd goedkope wandcassettes in de appartementen schroeven. al kan je dan wel vaak gemengd werken, dus koelen en verwarmen tegelijk. dan pomp je gewoon de warmte van 1 appartement naar een andere.
op papier zijn get gescheiden bedrijven maar ze doen gewoon leentjebuur, helemaal op de electrotechnische zijdes zijn er veel dingen hetzelfde.

het probleem wat ik zie ik niet die extreme maanden zoals de harde zomer of wat tegenwoordig doorgaat voor winter in dit land.
het probleem zit hem in die 8 maanden ertussen. daar zijn veel units gewoon slecht in. op een laag pitje pruttelen om de toko stabiel op temperatuur te houden. daar heb je veel temperatuursensoren voor nodig en electronica met goede ingeprogrammerde tabellen die de drukken (de pompsnelheid en fanspeeds) goed kunnen afstemmen op wat er binnen moet gebeuren. die goedkope units kunnen dat simpelweg niet omdat ze de sensoren gewoon niet hebben om dat te kunnen meten en de compressor is van dusdanige kwaliteit (beter gezegt: het gebrek eraan) dat die gewoon niet lager kan zonder zichzelf kapot te draaien of de electronica die zulke lage snelheden kan doen er gewon niet in heeft zitten. zulke lage toerentallen en het netjes afregelen ervan vereist gewoon dure electronica die niet in die budgetmodellen zit.
f4stf0rw4rd schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:04:
[...]
@flippy als ik kijk naar de minimale afgifte (luchtdebiet?) dan is dat voor de ME 294 en voor de Toshiba 313. De ME lijkt ook een groter bereik te hebben. 294-684 tegenover 313-660 voor de Toshiba. Kan ik dan concluderen dat de ME meer comfort geeft?
luchtdebiet is niet hetzelfde als afgegeven vermogen. zelfde als de verwarming in de auto. die kan je op fan 1 en temperatuur op 26 zetten of op max fan. de fansnelheid zegt niks over de hoeveelheid warmte die eruit komt. al is een hogere fanspeed wel beter voor de COP in het geval van een warmtepomp.

men moet meer kijken naar die 8 maanden waarop de unit niet volluit hoeft te draaien maar hoe laag de unit echt kan. dat is je echte maatstaaf voor comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voske89
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-01-2023
@flippy

Je gaf op mijn vraag aan om zo laag mogelijk unit te nemen. 2x2kw of 1x2.5kw alleen de 2 2.5 en 3.5kw hebben allemaal de zelfde afgegeven minimale warmte van 800w.

Vandaag de installateur aan gaf om de 3.5kw te nemen omdat ze allemaal niet zo laag kunnen moduleren.

@I-King
Je geeft aan 200w opgenomen vermogen, maar het gaat toch om de afgegeven warmte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Voske89 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:03:
@flippy
Je gaf op mijn vraag aan om zo laag mogelijk unit te nemen. 2x2kw of 1x2.5kw alleen de 2 2.5 en 3.5kw hebben allemaal de zelfde afgegeven minimale warmte van 800w.
Vandaag de installateur aan gaf om de 3.5kw te nemen omdat ze allemaal niet zo laag kunnen moduleren.
het ligt eraan wat de installateur heeft staan en wat ze je normaal proberen aan te smeren waar een goede marge op zit. het klopt dat de wat grotere units vaak lager kunnen doordat ze in een hoger segment zitten en dus betere compressors en electronica hebben. de kleine units zijn vaak budget met simpele electronica en compressor en die kunnen niet zo laag. daarom ben ik ook geen fan om 2 mono's te nemen over 1 duo. de duo kan vaak lager lopen dan wat zo'n mono kan. daarom is het ook de zaak om goed te kijken wat de unit ECHT kan ipv te kijken naar de COP/SEER enzovoort en daar uit kiezen welke unit geschikt voor je is. en doorgaans moet je kiezen voor de unit die het laagste kan. die hebben defacto beter spul erin zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:42

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Dag!

Ik had een topic geopend, en iemand wees mij erop om de vraag hier te stellen,

Kan iemand mij vertellen of de verschillen tussen Daikin versies noemenswaardig zijn? Er zit een aardig prijsverschillen tussen namelijk. Zie ook mijn topic: Freakie1NL in "Daikin Sensira of Comforma airco?"

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

NeFoRcE schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:22:
Dag!

Ik had een topic geopend, en iemand wees mij erop om de vraag hier te stellen,

Kan iemand mij vertellen of de verschillen tussen Daikin versies noemenswaardig zijn? Er zit een aardig prijsverschillen tussen namelijk. Zie ook mijn topic: Freakie1NL in "Daikin Sensira of Comforma airco?"
groter is niet beter. lees even de laatste 2~3 paginas doro waar ik dat probeer toe te lichten.
ZuinigeRijder schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:19:

zon lijst zou het pijnlijk inzichtelijk maken wat je wel en niet moet hebben. al moet dan wel de temperatuur van +7 of hoger worden opgegeven worden als maatstaaf. de meeste halen alleen hele lage vermogensafgiftes als het vriest bijvoorbeeld. just wilt eigenlijk dat de compressor maar 100W verbruikt als het +12 is buiten. dat betekent vaak dat je alsnog 400W+ binnen krijgt. voor een modern huis is zelfs dat al op de grens met ons kwakkelweer.

[ Voor 66% gewijzigd door flippy op 27-01-2021 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

flippy schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:23:
[...]
groter is niet beter. lees even de laatste 2~3 paginas doro waar ik dat probeer toe te lichten.
Ik zie het inderdaad, maar dan nog lastig. Een 4.2 werd geadviseerd omdat de airco op de tweede verdieipng komt te hangen, en we graag ook de 1e verdieping wat willen meekoelen. Daar is geen plek voor een airco namelijk. Onze slaapkamer zit op de tweede (Waar ie komt te hangen) en mag weer max 80cm breed zijn, anders past ie niet. Lastig uit te leggen ;) Vandaar dat wee en wat dikkere airco willen.

Maar die sensira is qua prijs wel aantrekkelijk. Maar is dat goedkoop duurkoop, lastig. De airco moet een paar dagen per jaar wat verwarmen verwacht ik, en met die hete zomers een paar weken koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

NeFoRcE schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:39:
[...]

Ik zie het inderdaad, maar dan nog lastig. Een 4.2 werd geadviseerd omdat de airco op de tweede verdieipng komt te hangen, en we graag ook de 1e verdieping wat willen meekoelen. Daar is geen plek voor een airco namelijk. Onze slaapkamer zit op de tweede (Waar ie komt te hangen) en mag weer max 80cm breed zijn, anders past ie niet. Lastig uit te leggen ;) Vandaar dat wee en wat dikkere airco willen.

Maar die sensira is qua prijs wel aantrekkelijk. Maar is dat goedkoop duurkoop, lastig. De airco moet een paar dagen per jaar wat verwarmen verwacht ik, en met die hete zomers een paar weken koelen.
probleem is dat die 4.2 totaal niet zijn koeling kwijt kan in de slaapkamer. ook kan hij niet laag genoeg als de deur dicht is. en als de deur open is heb je nog steeds een inloopkoelkast omdat je de lucht van het huis niet goed kan circuleren door 1 deur heen.

denk aan dikke vent door een te smal poortje.

je zal wel wat koele lucht naar beneden krijgen maar ik kan je garanderen dat het echt niet het nivo van comfort haalt wat je denk te zullen krijgen als je er zoveel tegneaan gooit. dit kan je dan alleen maar effciever maken door actieve ventilatie toe te gaan passen die de lucht geforceert door je huis gaat duwen. en dat is verre van comfortabel en ik denk dat de WAF ook niet beter word als je je halve huis moet volzetten met ventilatoren.

je moet de bovenverdieping ZO koud maken om beneden er wat van te merken dat je echt niet happy ervan word. de laagste stand is gewoon zo hoog dat je snachts constant tegen een pendelende airco aan zit te kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:48
flippy schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:21:
[...]

het ligt eraan wat de installateur heeft staan en wat ze je normaal proberen aan te smeren waar een goede marge op zit. het klopt dat de wat grotere units vaak lager kunnen doordat ze in een hoger segment zitten en dus betere compressors en electronica hebben. de kleine units zijn vaak budget met simpele electronica en compressor en die kunnen niet zo laag. daarom ben ik ook geen fan om 2 mono's te nemen over 1 duo. de duo kan vaak lager lopen dan wat zo'n mono kan. daarom is het ook de zaak om goed te kijken wat de unit ECHT kan ipv te kijken naar de COP/SEER enzovoort en daar uit kiezen welke unit geschikt voor je is. en doorgaans moet je kiezen voor de unit die het laagste kan. die hebben defacto beter spul erin zitten.
Na even wat pagina's teruggelezen te hebben zijn we het over het algemeen best wel eens hoor, iig 100% eens met dat je vooral naar het minimale vermogen moet kijken, de max is totaal niet relevant tenzij je in 5 minuten je huis van 30 naar 20 wil koelen en de meeste installateurs gaan sowieso veel en veel te zwaar/groot zitten.

Mijn theorie over het waarom daarvan heb ik al eens gepost, namelijk dat als men een te grote unit ophangt deze tov de kleinere teveel verbruikt en pendelt, maar daar klaagt geen hond over en dat is voor rekening/comfort/risico van de klant. Hangt men echter een te kleine unit op, dan kan men op eigen kosten de boel gaan upgraden. Vandaar dat de meesten altijd aan de (te) zware kant offeren.

ik snap alleen niet dat je steeds 1 AAA-merk duo-split vergelijkt met 2x monosplit van een of ander chicom-merk. Als ik het even bij Daikin hou, dat ken ik het beste, zit er ook dáár vaak nauwelijks prijsverschil, iig in de aanschaf van de units zelf, tussen een 2-split en monosplit (zowel inkoop als retail). En ook daar kan een single veel verder terug dan een duo, in termen van opgenomen vermogen kunnen mijn singles tot (of zelfs onder) de 100 watt terug, terwijl ik bij een 2 of 3 MXM unit minimaal 250 watt opgenomen zie. Dus als je het hele jaar door verwarmt zie ik toch echt wel voordelen bij meerdere buitenunits, zeker in het voor- en najaar waar je terecht op wijst.

Ik moest wel echt even gniffelen over de "installatiehandleiding" van die chinese koeldozenschuiver. Eerst een grote rode waarschuwing dat je niet zelf je koelleiding en de electra mag aansluiten (ik zou niet weten waarom niet, dát valt niet onder de STEK-handelingen) om dan vervolgens doodleuk te "ontluchten" door gewoon liters koelmiddel naar buiten te blazen |:(. Ik zou hier met een heeeele grote boog omheen rennen, want ik kan al helemaal invullen hoe dat gaat als er wat mee is.

Ook hier is trouwens bij de installatie, door een professional, niet de boel afgeperst met stikstof, vacumeren en een half uur laten staan vond ie voldoende :X en het heeft verder ook nooit problemen gegeven, de drukken controleert ie jaarlijks en staan al 6 jaar strak goed. Ook is alles gewoon aangesloten met de standaard flare-koppelingen die daikin af fabriek levert.

Ik begrijp nooit zo goed die obsessie met solderen en/of andere stek-koppelingen. Als die flarekoppelingen echt zo vreselijk slecht zijn zouden al die japanse merken dat toch ook niet zo leveren? Ik heb er bij 10+ installaties de afgelopen jaren nog nooit enig probleem mee gezien iig. Zolang je ze maar niet als een idioot veel te strak aandraait met een enorme tang (zoals in die handleiding), wat je ook vaak ziet bij knelkoppelingen op waterleidingen.

Met een wat kleinere/passende tang of een passende steeksleutel, ik zweer zelf bij deze, voel je prima aan wanneer je het koper begint samen te persen, dan is een kwartslag meer dan zat (zoals ook in je installatiehandleiding staat). Geef je m dan een volle slag+ dan snap ik dat je dat koper aan str*nt perst en haarscheurtjes krijgt, maar ik heb dat dus echt nog nooit gehad.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

RonJ schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:59:
[...]
ik snap alleen niet dat je steeds 1 AAA-merk duo-split vergelijkt met 2x monosplit van een of ander chicom-merk. Als ik het even bij Daikin hou, dat ken ik het beste, zit er ook dáár vaak nauwelijks prijsverschil, iig in de aanschaf van de units zelf, tussen een 2-split en monosplit (zowel inkoop als retail). En ook daar kan een single veel verder terug dan een duo, in termen van opgenomen vermogen kunnen mijn singles tot (of zelfs onder) de 100 watt terug, terwijl ik bij een 2 of 3 MXM unit minimaal 250 watt opgenomen zie. Dus als je het hele jaar door verwarmt zie ik toch echt wel voordelen bij meerdere buitenunits, zeker in het voor- en najaar waar je terecht op wijst.
ook daikin verkoopt zat rommel. ;)
audi, skoda en lamborgini zijn ook van dezelfde fabrikant, alleen andere productserie.... ;)
Met een wat kleinere/passende tang of een passende steeksleutel, ik zweer zelf bij deze, voel je prima aan wanneer je het koper begint samen te persen, dan is een kwartslag meer dan zat (zoals ook in je installatiehandleiding staat). Geef je m dan een volle slag+ dan snap ik dat je dat koper aan str*nt perst en haarscheurtjes krijgt, maar ik heb dat dus echt nog nooit gehad.
ik heb geleerd om aan te draaien tot ie breekt en dan een kwart terug. O-)

en die knipex is fijn ja. <3

[ Voor 26% gewijzigd door flippy op 27-01-2021 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
[...]

Ik begrijp nooit zo goed die obsessie met solderen en/of andere stek-koppelingen. Als die flarekoppelingen echt zo vreselijk slecht zijn zouden al die japanse merken dat toch ook niet zo leveren? Ik heb er bij 10+ installaties de afgelopen jaren nog nooit enig probleem mee gezien iig. Zolang je ze maar niet als een idioot veel te strak aandraait met een enorme tang (zoals in die handleiding), wat je ook vaak ziet bij knelkoppelingen op waterleidingen.

Ervaring :). Er is gewoon een groter risico op lekken met die koppelingen. Maar solderen kost tijd, daarom zie je nu vaak perskoppelingen.

Daar moet trouwens bijgezegd worden dat we al meerdere mensen hier gezien hebben waar ook die perskoppelingen gelekt hebben O-). Dus solderen blijft koning IMO.

Overigens hebben die flarekoppelingen af fabriek nog een andere reden. Af fabriek worden ze allemaal afgeperst met stiksfof en dat moet je toch binnen houden.
flippy schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:00:
[...]
ook daikin verkoopt rommel. ;)
Right.. duidelijk :).

[ Voor 4% gewijzigd door Glashelder op 27-01-2021 12:06 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

flippy schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:59:
[...]

probleem is dat die 4.2 totaal niet zijn koeling kwijt kan in de slaapkamer. ook kan hij niet laag genoeg als de deur dicht is. en als de deur open is heb je nog steeds een inloopkoelkast omdat je de lucht van het huis niet goed kan circuleren door 1 deur heen.

denk aan dikke vent door een te smal poortje.

je zal wel wat koele lucht naar beneden krijgen maar ik kan je garanderen dat het echt niet het nivo van comfort haalt wat je denk te zullen krijgen als je er zoveel tegneaan gooit. dit kan je dan alleen maar effciever maken door actieve ventilatie toe te gaan passen die de lucht geforceert door je huis gaat duwen. en dat is verre van comfortabel en ik denk dat de WAF ook niet beter word als je je halve huis moet volzetten met ventilatoren.

je moet de bovenverdieping ZO koud maken om beneden er wat van te merken dat je echt niet happy ervan word. de laagste stand is gewoon zo hoog dat je snachts constant tegen een pendelende airco aan zit te kijken.
Klinkt aannemelijk. Maar dan is weer de vraag, waarom is mij dat niet verteld? Het is een aircospecialist die geweest is, die zou dat dan toch moeten adviseren?

Maarl als ik jou zo hoor zouden wij gewoon voor een laten we zeggen, 3,5 KW moeten gaan, zonder poespas, en dan een dochter-kamer-temperatuur van 31 graden voor lief moeten nemen? :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenPH
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08-09 23:26
Misschien is dit een onderwerp welke al is voorbij gekomen (heb heel lang mee gelezen in het “verwarmen met L/L warmtepomp” topic, daar niet gezien) maar heeft iemand een goede oplossing voor het verbergen van de binnenunit (WAF). Ik kom niet verder dan wat Pinterest plaatjes, geen concrete oplossingen:
https://i.pinimg.com/orig...51c99007d2ff14dee2cac.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

NeFoRcE schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:11:
[...]

Klinkt aannemelijk. Maar dan is weer de vraag, waarom is mij dat niet verteld? Het is een aircospecialist die geweest is, die zou dat dan toch moeten adviseren?

Maarl als ik jou zo hoor zouden wij gewoon voor een laten we zeggen, 3,5 KW moeten gaan, zonder poespas, en dan een dochter-kamer-temperatuur van 31 graden voor lief moeten nemen? :-(
ik denk dat die vent het wel weet maar de marges he....

de dochter kamer moet ook gewoon haar eigen split krijgen. of beter: een duo unit nemen. 1 buitenunit en op elke verdieping een wandunit hangen. stukken effectiever en comfortabeler. tenzij haar slaapkamer een hok onder de trap is kan je echt wel een split kwijt in een slaapkamer.

als je in een kamer op een verdieping lager iets wil merken van een airco die boven hangt moet je het boven zo koud maken dat je zelf niet meer slaapt. immers gaat de koele lucht dwars door het trapgat naar de begane grond.

als je beide aanzet met de deur open krijg je het benenden ook wel comfortabele denk ik.

je hebt niet eens een 3.5kW nodig om een slaapkamer te doen. 2 is meer dan zat. of een 3.5 duo split en beide kamers een wandunit van 2kW.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 27-01-2021 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
[...]

ik heb een MHI 2,5kw splitje hangen op mijn slaapkamer, die staat in de zomer dag en nacht aan en die houdt zonder problemen mijn hele 1ste verdieping koel, tuurlijk de slaapkamer het verste weg is wel wat warmer maar als het op mijn slaapkamer 21 is wordt het op de slaapkamer die het verste weg staat niet warmer dan 24 graden. Na een paar dagen 38+ wil het soms wel wat hoger zijn.

Daarnaast zakt de kou naar beneden en wordt het beneden niet warmer dan 25 a 26 graden bij 35+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
[...]

Nou, hij zal echt wel wát meekoelen en de kou wat laten zakken naar de 1e, dus 31 zal t ook niet blijven, maar ik denk ook niet dat dit zo goed gaat werken als je denkt/is verteld. Not even close tov een extra unit op de 1e. En als t tegenvalt, dan gaat die installateur ook niet thuis geven vermoed ik zo. Ik zie ook niet in wat een 4,2 gaat toevoegen, die kan die capaciteit nooit kwijt in een slaapkamer op zolder, dus je levert dan onderin in op je minimale vermogen en je zal het max vermogen toch nooit aanspreken, dan is ie allang afgeslagen of teruggeregeld. Zonde van het extra geld en evt. grotere binnenunit dus.
flippy schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:00:
[...]

ook daikin verkoopt zat rommel. ;)
audi, skoda en lamborgini zijn ook van dezelfde fabrikant, alleen andere productserie.... ;)
Breek me de bek maar niet open over de kwaliteitsproducten van VAG :+ Ook of misschien wel juist bij Audi en zelfs de Lambo van m'n werkgever is één groot drama...

Maar dat was niet het punt, als je gewoon de nu courante daikin modellen pakt, dus niet een of andere spaanse R410A Siesta maar een Perfera, Emura of Stylish op dit moment, dan zit er echt nauwelijks prijsverschil tussen 2x monosplit en duo-split, ook inkoop. Dus dan kunnen de iets hogere installatiekosten het echt wel waard zijn om toch voor 2 monosplits te gaan, of iig beneden apart te houden van boven als je nog meer binnenunits hebt.
StevenPH schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:15:
Misschien is dit een onderwerp welke al is voorbij gekomen (heb heel lang mee gelezen in het “verwarmen met L/L warmtepomp” topic, daar niet gezien) maar heeft iemand een goede oplossing voor het verbergen van de binnenunit (WAF). Ik kom niet verder dan wat Pinterest plaatjes, geen concrete oplossingen:
Daar zijn kanaalunits voor uitgevonden. Heb ik een paar pagina's terug nog over gepost, inclusief links naar voorbeeldinstallaties in het eerdere verwarmen-topic.

[ Voor 16% gewijzigd door RonJ op 27-01-2021 12:25 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

RonJ schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:22:
[...]
Maar dat was niet het punt, als je gewoon de nu courante daikin modellen pakt, dus niet een of andere spaanse R410A Siesta maar een Perfera, Emura of Stylish op dit moment, dan zit er echt nauwelijks prijsverschil tussen 2x monosplit en duo-split, ook inkoop. Dus dan kunnen de iets hogere installatiekosten het echt wel waard zijn om toch voor 2 monosplits te gaan, of iig beneden apart te houden van boven als je nog meer binnenunits hebt.
welke hogere installatiekosten? 2 losse systemen in bedrijf zetten is aanzienlijk duurder dan 1 duo of triple. immers is het "stek" gedeelte doodleuk 2 uur werk per installatie. en dat maakt niet uit of het nu mono of duo is. afpersen, vacumeren en lektesten duren gewoon een bepaalde tijd en je kan maar 1 systeem tegelijk doen. dus een toko die 2 goede monos verkoopt voor minder or hetzelfde dan 1 duo doet ergens iets wat niet helemaal alpenfris is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Idefix70
  • Laatst online: 05:04
StevenPH schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:15:
HAF was prima hier toen 15 radiatoren het pand verlieten en er slechts 5 kleine bakjes boven aan de muur uit het zicht overbleven. Tis ook even wennen vaak, uiteindelijk vallen ze vaak niet meer op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

[...]

Nou, hij zal echt wel wát meekoelen en de kou wat laten zakken naar de 1e, dus 31 zal t ook niet blijven, maar ik denk ook niet dat dit zo goed gaat werken als je denkt/is verteld. Not even close tov een extra unit op de 1e. En als t tegenvalt, dan gaat die installateur ook niet thuis geven vermoed ik zo. Ik zie ook niet in wat een 4,2 gaat toevoegen, die kan die capaciteit nooit kwijt in een slaapkamer op zolder, dus je levert dan onderin in op je minimale vermogen en je zal het max vermogen toch nooit aanspreken, dan is ie allang afgeslagen of teruggeregeld. Zonde van het extra geld en evt. grotere binnenunit dus.

[...]
Ook dit klinkt weer aannemelijk. Probleem is dat we qua leiding werk gewoon geen handig huis hebben voor een airco op de eerste. En ik zit niet te wachten op enorm lange buizen over de muur (dan wel met een mooie koof eromheen) naar buiten. Kan dan geen kasten meer kwijt, dus dat is helaas echt geen optie.

Ik ga dan kijken naar een 3,5 KW die dan toch een laag minimum heeft, zodat onze eigen kamer dan rustig kan afkoelen, en de verdieping eronder nog even op maximaal voor een tijdje, al zou het maar 2-3 graden schelen dan ben ik al blij.

Tips voor een 3,5KW ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
flippy schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:25:
[...]

welke hogere installatiekosten? 2 losse systemen in bedrijf zetten is aanzienlijk duurder dan 1 duo of triple. immers is het "stek" gedeelte doodleuk 2 uur werk per installatie. en dat maakt niet uit of het nu mono of duo is. afpersen, vacumeren en lektesten duren gewoon een bepaalde tijd en je kan maar 1 systeem tegelijk doen. dus een toko die 2 goede monos verkoopt voor minder or hetzelfde dan 1 duo doet ergens iets wat niet helemaal alpenfris is.
Lees nou even goed wat ik zeg voor je meteen uit de heup schiet :>. Ik zeg ook dat 2 mono's duurder zijn. Maar zoveel is dat ook weer niet dat het x2 gaat, misschien denk ik teveel als een projectleider, maar ik heb afgelopen jaar meerdere multi-setups in bedrijf laten stellen en dat kan best wel parallel. En of je nou 1 of 2 stroomkabels trekt en 1 of 2 automaatjes in de meterkast schroeft, dat is gewoon niet x2 qua besteedde tijd.

Je begint bijv. met de eerste unit, zodra die is aangesloten begin je daar de afpers/vacuumprocedure, ondertussen kan je weer verder met het aansluiten/afwerken/aan de wifi hangen van de 2e, etc. Ze gaan echt niet een uur shaggies staan draaien terwijl die unit is afgeperst, dat kan echt wel efficienter.

Maar het blijft meer werk en dus duurder, alleen is in veel gevallen die paar honderd euro extra arbeid het wel waard op een investering van duizenden euro's en die verdien je ook nog eens terug. Qua aanschaf maakt het nogmaals niet zoveel uit. En de koelleidingen, condens en stuurkabels naar buiten vanaf je binnenunits moet hoe dan ook toch.
NeFoRcE schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:30:
[...]

Ook dit klinkt weer aannemelijk. Probleem is dat we qua leiding werk gewoon geen handig huis hebben voor een airco op de eerste. En ik zit niet te wachten op enorm lange buizen over de muur (dan wel met een mooie koof eromheen) naar buiten. Kan dan geen kasten meer kwijt, dus dat is helaas echt geen optie.

Ik ga dan kijken naar een 3,5 KW die dan toch een laag minimum heeft, zodat onze eigen kamer dan rustig kan afkoelen, en de verdieping eronder nog even op maximaal voor een tijdje, al zou het maar 2-3 graden schelen dan ben ik al blij.

Tips voor een 3,5KW ? :)
Misschien is een kanaalunit verstoppen boven een van die kasten nog een optie? Of in een naastgelegen trapkast oid? Als je 25cm of meer ruimte hebt past dat. Of juist een wandmodel op de plek waar nu je radiator aan de wand zit?

Als je alleen wil koelen zou ik ook niet gelijk de meest dure modellen nemen, maar je zit met een Japanner imho altijd wel goed, dus een Daikin, Panasonic, MHI/ME of Toshiba naar voorkeur/smaak.

[ Voor 29% gewijzigd door RonJ op 27-01-2021 12:35 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

RonJ schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:30:
[...]

Lees nou even goed wat ik zeg voor je meteen uit de heup schiet :>. Ik zeg ook dat 2 mono's duurder zijn. Maar zoveel is dat ook weer niet dat het x2 gaat, misschien denk ik teveel als een projectleider, maar ik heb afgelopen jaar meerdere multi-setups in bedrijf laten stellen en dat kan best wel parallel. En of je nou 1 of 2 stroomkabels trekt en 1 of 2 automaatjes in de meterkast schroeft, dat is gewoon niet x2 qua besteedde tijd.

Je begint bijv. met de eerste unit, zodra die is aangesloten begin je daar de afpers/vacuumprocedure, ondertussen kan je weer verder met het aansluiten/afwerken/aan de wifi hangen van de 2e, etc. Ze gaan echt niet een uur shaggies staan draaien terwijl die unit is afgeperst, dat kan echt wel efficienter.

Maar het blijft meer werk en dus duurder, alleen is in veel gevallen die paar honderd euro extra arbeid het wel waard op een investering van duizenden euro's en die verdien je ook nog eens terug.
ik snap je ook. ik heb ook flinke installaties in bedrijf gezet en de facoren worden dan wel anders, helemaal als je met meerdere jongens bent. maar dit soort huisinstallaties is dat niet echt van toepassing. de meeste aircotoko;s hebben een berg oosblokkers rondhuppelen die de zooi aan de muur schroeven voor een appel en een ei en aan einde van de dag komt die ene stek vent langs om het gaswerk aff te maken en de boel recht te hangen.
maar de wat kleinere tokos zoals de zzp'ers waarbij de stek-man alles zelf doet (zoals het hoort) zij het gewoon dure uurtjes. en dan is een duo echt wel goedkoper onder de lijn. dus een bedrijf die je met man en macht aan de mono's wilt houden ipv een duo of triple verkoopt zijn gewoon al twijfelachtig bezig. helemaal als ze je niet willen vertellen wat je precties voor aparatuur krijgt op de offerte. daaro zijn de officele merkinstallateurs ook duurder, al hun personeel is opgeleid en ze zijn zeer precies in wat je krijgt. maar ja, die installatie blijft ook 20+ jaar draaien. die spaase zooi flikkert doorgaans na een paar jaar vanzelf wel van de muur af omdat de beugel verrot is.

tenminste, dat was het 15 jaar geleden, ik betwijfel of dat inmiddels veel anders is.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 27-01-2021 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
flippy schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:37:
[...]

ik snap je ook. ik heb ook flinke installaties in bedrijf gezet en de facoren worden dan wel anders, helemaal als je met meerdere jongens bent. maar dit soort huisinstallaties is dat niet echt van toepassing. de meeste aircotoko;s hebben een berg oosblokkers rondhuppelen die de zooi aan de muur schroeven voor een appel en een ei en aan einde van de dag komt die ene stek vent langs om het gaswerk aff te maken en de boel recht te hangen.
maar de wat kleinere tokos zoals de zzp'ers waarbij de stek-man alles zelf doet (zoals het hoort) zij het gewoon dure uurtjes. en dan is een duo echt wel goedkoper onder de lijn. dus een bedrijf die je met man en macht aan de mono's wilt houden ipv een duo of triple verkoopt zijn gewoon al twijfelachtig bezig. helemaal als ze je niet willen vertellen wat je precties voor aparatuur krijgt op de offerte. daaro zijn de officele merkinstallateurs ook duurder, al hun personeel is opgeleid en ze zijn zeer precies in wat je krijgt. maar ja, die installatie blijft ook 20+ jaar draaien. die spaase zooi flikkert doorgaans na een paar jaar vanzelf wel van de muur af omdat de beugel verrot is.

tenminste, dat was het 15 jaar geleden, ik betwijfel of dat inmiddels veel anders is.
Gelukkig werkt mijn leverancier gewoon met (zeer goed betaalde) Nederlandse monteurs en geen oostblok toestanden. En even heel scherp, deze keuze tussen mono en multi speelt volgens mij sowieso alleen als:
- Je er ook (regelmatig tot continu) mee wilt verwarmen.
- Je op meerdere verdiepingen los van elkaar wilt koelen of verwarmen.
- Je de extra buitenunits ook kwijt kan in jouw situatie (e.g. je hebt een uitbouw met plat dak of ergens anders volop de ruimte.
- Je krijgt dit door de WAF-commissie.

Als dat het geval is, zou een goede leverancier je gewoon beide opties moeten aanbieden. Want in deze situatie hebben meerdere buitenunits wel degelijk voordelen.

Als we nou even de "efficientiefactor" er helemaal uit laten en ervan uitgaan dat 2x mono AA-merk hetzelfde kost als een duo-split met dezelfde binnenunits, dan heb je het dus over extra materiaal en werk:
- Climasense even als voorbeeld nemende (ook geen oostblokkers oid), die rekent 140 euro voor het in bedrijf stellen van een monosplit.
- Reken ik nog 60 euro extra arbeid voor het monteren van een extra muurbeugel, werkschakelaar en zekering.
- 100 euro voor een extra muurbeugel, zekering, werkschakelaar en wat extra meters YMVK of grondkabel.

Dan heb je het ruim genomen over 300 euro meer aan installatiekosten. Dat is op een investering van minimaal 3-4K echt wel te overzien. Zeker als je goed kan uitleggen dat je daar extra comfort en een lager vebruik over de gehele levensduur voor terug krijgt. Ik zou het dan eerder een no-go vinden als je installateur die optie niet voorlegt.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:13
Voske89 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:54:
[...]

In de rest van het huis heb ik al split units hangen. Deze gebruik ik ook voor verwarming.
Het gaat echt om de woonkamer.

Ik heb een inhoud van 83m3 (woonkamer) en een warmte verlies van 1000w bij buitentemperaturen van rond de 0 graden.

Wat zou jij dan adviseren? Want de meeste verkopers komen op een 3.5kw uit. Is dit redelijk?
Ik heb een 3,5kwh op 77m3 in een 1986 woning maar wel prima geisolleerd, dit is gedaan omdat het minimaal vermogen tussen de 2,5 en 3,5 vrijwel niet verschilt(bij Daikin dan).

De 3,5 kan het makkelijk aan maar toch wel relexad dat er meer ruimte over is, als je maar oplet met het minimaal vermogen zo heeft de 3.5 en 4.2kw wel een groot gat in minimaal vermogen bij Daikin tenminste.

Ik spreek hier dan wel over singlesplit.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Glashelder schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:30:
[...]

Ik wil dat best doen, het enige probleem is dat het regelgedrag ook meespeelt. Dan beloof je in een tabel een minimumvermogen van 200W en dan blijkt dat in de praktijk in veel voorkomende situaties 550W te zijn (een eerder genoemd ME model). Een vlak hierboven genoemde Panasonic heeft eenzelfde issue.

Dat zal ook meegenomen moeten worden.

[...]

De Ururu heeft dan wel een bevochtingsunit wat ik een groot gemis vind van andere modellen en weer met externe apparaten moet gaan kliederen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
mr_evil08 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:21:
[...]

De Ururu heeft dan wel een bevochtingsunit wat ik een groot gemis vind van andere modellen en weer met externe apparaten moet gaan kliederen.
Dat moet je toch wel, die bevochtigingsunit van de US doet in de praktijk geen zak en verbruikt daarbij wel continu 300watt. Plus dat ie dan in zn regeling luchtvochtigheid boven temperatuur verkiest, dus als de Ururu module t niet bijbeent op een koude droge winterdag dan wordt je woonkamer ineens maar 18 graden totdat je t bevochtigen uitzet. E.g. juist als je m t meeste nodig hebt doet ie niks.

Mijn losse Daikin MCK75J luchtreiniger/bevochtiger gebruikt maar 20 watt en kan een veelvoud bevochtigen van de US. Het nadeel is wel dat je m steeds moet vullen, maar toch. In jouw situatie zou ik echt eens naar een kanaalbevochtiger kijken, die kosten niet de wereld en kunnen op de waterleiding worden aangesloten.

Ik zou de US iig niet nogmaals kiezen omdat ik 'm (achteraf) de meerprijs gewoon niet waard vind, ondanks dat ie los van de Ururu functies nog steeds een wat hoger rendement heeft.

[ Voor 21% gewijzigd door RonJ op 27-01-2021 14:02 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
RonJ schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:47:
[...]

Dat moet je toch wel, die bevochtigingsunit van de US doet in de praktijk geen zak en verbruikt daarbij wel continu 300watt. Plus dat ie dan in zn regeling luchtvochtigheid boven temperatuur verkiest, dus als de Ururu module t niet bijbeent op een koude droge winterdag dan wordt je woonkamer ineens maar 18 graden totdat je t bevochtigen uitzet. E.g. juist als je m t meeste nodig hebt doet ie niks.

Mijn losse Daikin MCK75J luchtreiniger/bevochtiger gebruikt maar 20 watt en kan een veelvoud bevochtigen van de US. Het nadeel is wel dat je m steeds moet vullen, maar toch. In jouw situatie zou ik echt eens naar een kanaalbevochtiger kijken, die kosten niet de wereld en kunnen op de waterleiding worden aangesloten.

Ik zou de US iig niet nogmaals kiezen omdat ik 'm (achteraf) de meerprijs gewoon niet waard vind, ondanks dat ie los van de Ururu functies nog steeds een wat hoger rendement heeft.
Heb ik eens naar gekeken ingebouwde luchtbevochtiging dat was dan even € 845,00 aftikken... (alleen nog het apparaat), eentje voor in de kanalen.

https://www.energienulsho...chtbevochtiger-brink.html

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 27-01-2021 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
mr_evil08 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:56:
[...]

Heb ik eens naar gekeken ingebouwde luchtbevochtiging dat was dan even € 845,00 aftikken... (alleen nog het apparaat), eentje voor in de kanalen.

https://www.energienulsho...chtbevochtiger-brink.html
Je hebt gelijk, niet de wereld klopte niet helemaal. :X Maar vergis je niet, de meerprijs van een US tov een Perfera is ook al snel 800 euro. Een losse bevochtigerunit kost ook 5-600. Dan zou ik die extra kosten er wel voor over hebben als je niet continu die tank moet bijvullen en het gewoon zorgeloos werkt. Bovendien pakt zo'n EVAP wel meteen je hele woning, een US of losse bevochtiger maar 1 ruimte.

Hoe dan ook, ik kan de US niet aanbevelen hiervoor.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:23
Daikin preferra volgens mij best ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenPH
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08-09 23:26
Daar zijn kanaalunits voor uitgevonden. Heb ik een paar pagina's terug nog over gepost, inclusief links naar voorbeeldinstallaties in het eerdere verwarmen-topic.
Bedankt voor de tip.

Is er iemand anders die met succes een ombouw van een binnenunit heeft weten te realiseren? Of een integratie met een vaste kast ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]
In de Daikin installatiehandleiding staat gewoon een moment opgegeven.

Dus...

Sleuteltang ene kant en momentsleutel met opzetsteeksleutel aan de andere kant.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonJ
StevenPH schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:34:
[...]

Bedankt voor de tip.

Is er iemand anders die met succes een ombouw van een binnenunit heeft weten te realiseren? Of een integratie met een vaste kast ofzo?
Hier toch nog even 2 foto's van een geintegreerde installatie boven een vaste kledingkast, maar kijk vooral ook even verder hoor ;).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2B2S1Tq9ZabMNMZ2qS33GfJrZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z7xP5FM7CgqWxGvYV8x5HTcY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dL-Pe2U0uuje2bQMLGpmg-m7Gso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8XGrtecEQADQVVjeqpkyrptx.jpg?f=fotoalbum_large

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:37:
[...]

In de Daikin installatiehandleiding staat gewoon een moment opgegeven.

Dus...

Sleuteltang ene kant en momentsleutel met opzetsteeksleutel aan de andere kant.
Heb echt nog nooit een koelmonteur gezien met een momentsleutel :+ En heb toch redelijk wat installaties gezien (20+).

Toegegeven, het leeuwendeel soldeert. Maar je moet nog altijd je koppelingen aan de buitenunit(s) aandraaien :). Daar is volgens mij ook een vast moment voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

meeste monteurs vloelen gewoon waneer het koper ingedrukt word (heel specifiek gevoel) en dan stop je. draai je nog iets verder door dan is de flens stuk. het is imspelweg een kwestie van ervaing die je krijgt door het gewoon dag in dag uit te doen.

flenskoppleingen zijn nog steeds relatief standaard in grote units voor de drogers bijvoorbeeld. het kost zo gewoon ZOVEEL tijd extra om te solderen terwijl je gewoon een flens aan kan draaien om de droger te vervangen. als ik in mijn reparaties deed maakte ik ook altijd flenskoppelingen op de drogers zodat ik die een wek later of zo als ik weer terugkwam om de droger/filter weer te vervangen (mmestal na een compressorreparatie of zoiets) die een klap sneller vervangen dan waneer ik de boel weer moet lossolderen.

de grote leidingen (3/4 en groter) zijn wel een stuk makkelijker dit aan te voelen dan die colarietjes die ze gebruiken in split units. :X

[ Voor 82% gewijzigd door flippy op 27-01-2021 14:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Glashelder schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:40:
[...]

Heb echt nog nooit een koelmonteur gezien met een momentsleutel :+ En heb toch redelijk wat installaties gezien (20+).

Toegegeven, het leeuwendeel soldeert. Maar je moet nog altijd je koppelingen aan de buitenunit(s) aandraaien :). Daar is volgens mij ook een vast moment voor.
Ik ook niet. Daarom heb ik mijn installateur ook vier keer gezien. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
flippy schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:43:
meeste monteurs vloelen gewoon waneer het koper ingedrukt word (heel specifiek gevoel) en dan stop je. draai je nog iets verder door dan is de flens stuk. het is imspelweg een kwestie van ervaing die je krijgt door het gewoon dag in dag uit te doen.
Precies. Net als de meeste automonteurs, die zetten ook niet alles op moment zoals in de theorie. Zelfs niet bij de dealer. Het geeft trouwens een heel specifiek geluid ook, vooral als je geen flensolie gebruikt. Klinkt een beetje alsof je een fretbout in een dikke balk draait en net te krap hebt voorgeboord :+.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 27-01-2021 15:07 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnnn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19-02-2021
Ik heb net een mannetje over de vloer gehad die even mijn woonruimte en alles heeft bekeken, voor een vrijblijvende offerte. Nu weet ik dat ik dus voor een 5 kW airco moet gaan en waar die moet komen en zo. Fijn om te weten, dat maakt het zoeken een stuk gerichter.

Echter, zij leveren dan LG, en dat gaat dan inc. de inbouw (maar die ga ik laten doen door een familielid, dus dat gaat weer schelen) zo'n €2500,- kosten. Lekker boven m'n budget. :)

Dus nu wil ik hier eens om advies vragen over welke goede opties zijn. De airco van LG kost 1995 euro dacht ik. Maar je hebt toch wel goede modellen in de prijsklasse 600 - 1000 (hooguit 1100...) denk ik?

Ik zou ermee willen koelen én verwarmen. Moet gewoon goed z'n werk doen. Als het even kan ook wel een poosje meegaan. Wifi is mooi meegenomen. En buitenunit niet té veel herrie.

Ik zag net een Zephir, maar die buitenunit maakt toch wel 65dB geluid. Dat is best luidruchtig lijkt me?

Nou ja, goed, wie heeft er goede adviezen over welk model te kiezen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Ronnnn als je een goedkoper model wilt kom je toch bij andere merken uit, dan ga je echt naar de B merken kijken. En dan nog zal het lastig worden voor die prijs een 5kW installatie te krijgen.
Kijk je bij Klimate naar de sets dan kom je niet onder de 1500 euro uit: https://www.klimate.nl/ai...e/sort-direction/asc.html

Dus heb je echt 5kW koelcapaciteit nodig of zou je met veel minder ook af kunnen? Vergeet niet dat koelen naar 22 graden bij een buitentemperatuur van 30 graden een stuk makkelijker is dan verwarmen naar 22 graden bij een buitentemperatuur van 0 graden.

[ Voor 15% gewijzigd door Tsurany op 27-01-2021 15:21 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnnn
Tsurany schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:20:
@Ronnnn als je een goedkoper model wilt kom je toch bij andere merken uit, dan ga je echt naar de B merken kijken. En dan nog zal het lastig worden voor die prijs een 5kW installatie te krijgen.
Kijk je bij Klimate naar de sets dan kom je niet onder de 1500 euro uit: https://www.klimate.nl/ai...e/sort-direction/asc.html

Dus heb je echt 5kW koelcapaciteit nodig of zou je met veel minder ook af kunnen? Vergeet niet dat koelen naar 22 graden bij een buitentemperatuur van 30 graden een stuk makkelijker is dan verwarmen naar 22 graden bij een buitentemperatuur van 0 graden.
Rond 1500 zou nog wel kunnen. Liefst wel iets goedkoper, maar voor die prijs kan ik er nog wel uit komen op zich hoor. Nog iets duurder zelfs ook wel, alleen liever hou ik ook wat over en probeer ik wel een beetje voor de meest gunstige prijs-kwaliteitverhouding te gaan.

Wat bedoel je overigens met 'dan nog zal het lastig worden voor die prijs een 5kW installatie te krijgen'?

Installatie wil ik voor het grootste gedeelte door een familielid laten doen. Maakt dat dat uit voor de installatie of je 5kW hebt, of 3,5 kW bijvoorbeeld? 5 moet toch sowieso wel voor écht goed koelen hier.
Tsurany schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:20:
@Ronnnn

Nee, 5 zou wel echt moeten. Ik heb een keuken, een slaapkamer, een halletje, woonkamer, plat dak, veel ramen. Dus om goed te kunnen verspreiden over dat alles (zo'n 120 m³) heb ik dat toch wel echt nodig.

Ik heb natuurlijk ook nog gewoon een centrale verwarming. Maar een beetje extra verwarming hier wel welkom, want als het koud is hier, verwarmt m'n verwarming vaak niet helemaal lekker.

[ Voor 22% gewijzigd door Ronnnn op 27-01-2021 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ronnnn schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:29:
[...]

Rond 1500 zou nog wel kunnen. Liefst wel iets goedkoper, maar voor die prijs kan ik er nog wel uit komen op zich hoor. Nog iets duurder zelfs ook wel, alleen liever hou ik ook wat over en probeer ik wel een beetje voor de meest gunstige prijs-kwaliteitverhouding te gaan.

Wat bedoel je overigens met 'dan nog zal het lastig worden voor die prijs een 5kW installatie te krijgen'?

Installatie wil ik voor het grootste gedeelte door een familielid laten doen. Maakt dat dat uit voor de installatie of je 5kW hebt, of 3,5 kW bijvoorbeeld? 5 moet toch sowieso wel voor écht goed koelen hier.
Wat ik bedoel is dat een installatie met 5kW aan vermogen een stuk duurder zal zijn dan een installatie met slechts 2kW aan vermogen, daar zit een aardig prijsverschil tussen. Dus zelfs als je bij B merken gaat kijken, wat ik niet aan zou raden, zal je alsnog niet onder de 1000 euro komen verwacht ik.

Ik ken je woning verder niet maar koelen maak ik me niet al te druk om, dat kan vaak met veel minder capaciteit dan dat leveranciers aangeven. Waar de uitdaging vooral in zit is het verwarmen, dan heb je veel meer vermogen nodig bij een lage buitentemperatuur aangezien het verschil dat overbrugt moet worden veel groter is.

Ik heb een 5kW Daikin in de woonkamer, in de zomer staat hij op de laagste stand te pruttelen en verbruikt hij amper energie. Pas als het boven de 35 graden komt moet hij wat harder werken. Echter nu het buiten rond het vriespunt is en hij de woning naar 22 graden moet verwarmen staat hij flink hard te werken en heeft hij die capaciteit echt nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door Tsurany op 27-01-2021 15:33 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnnn
Tsurany schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:32:
[...]

Wat ik bedoel is dat een installatie met 5kW aan vermogen een stuk duurder zal zijn dan een installatie met slechts 2kW aan vermogen, daar zit een aardig prijsverschil tussen. Dus zelfs als je bij B merken gaat kijken, wat ik niet aan zou raden, zal je alsnog niet onder de 1000 euro komen verwacht ik.

Ik ken je woning verder niet maar koelen maak ik me niet al te druk om, dat kan vaak met veel minder capaciteit dan dat leveranciers aangeven. Waar de uitdaging vooral in zit is het verwarmen, dan heb je veel meer vermogen nodig bij een lage buitentemperatuur aangezien het verschil dat overbrugt moet worden veel groter is.

Ik heb een 5kW Daikin in de woonkamer, in de zomer staat hij op de laagste stand te pruttelen en verbruikt hij amper energie. Pas als het boven de 35 graden komt moet hij wat harder werken. Echter nu het buiten rond het vriespunt is en hij de woning naar 22 graden moet verwarmen staat hij flink hard te werken en heeft hij die capaciteit echt nodig.
Ah oké. Ja, zou je denken dat het met minder vermogen ook wel lukt? Mijn huis valt wel onder de catagorie 'matig/slecht geïsoleerd'. Plat dak, veel ramen. Het wordt hier 's zomers in huis vaak wel loeiheet als het buiten echt warm is. Kan zo dagen 31/32 graden zijn hier boven.

(heb overigens m'n tekst nog wat aangevuld in laatste reply)

Wat verwarming betreft: heb ook de centrale verwarming nog. Ze zouden beiden een beetje van het verwarmingswerk kunnen verrichten...

Waarom zou je een B-merk afraden trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ronnnn schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:37:
[...]

Ah oké. Ja, zou je denken dat het met minder vermogen ook wel lukt? Mijn huis valt wel onder de catagorie 'matig/slecht geïsoleerd'. Plat dak, veel ramen. Het wordt hier 's zomers in huis vaak wel loeiheet als het buiten echt warm is. Kan zo dagen 31/32 graden zijn hier boven.

Wat verwarming betreft: heb ook de centrale verwarming nog. Ze zouden beiden een beetje van het verwarmingswerk kunnen verrichten...
Ik zou 5kW dan niet eens zo gek vinden. Slecht geïsoleerd met plat dak en veel ramen warmt natuurlijk wel enorm op, dan is genoeg capaciteit geen gek idee. Je zou het met wat minder wellicht ook af kunnen maar dat is gokken. Daarvoor heb je eigenlijk een warmteverliesberekening nodig en dan ben je duurder uit dan een grotere capaciteit kiezen.
Je gaat dit apparaat zowel 's zomers als 's winters gebruiken waardoor hij lang staat te draaien. Het product gaat makkelijk tien jaar mee als je tijdig onderhoud laat verrichten. Dan koop ik voor die 10 jaar lang liever een kwaliteitsproduct dan een B merk, zeker omdat het nu een paar honderd euro scheelt die je over 10 jaar kan afschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnnn
Tsurany schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:46:
[...]

Ik zou 5kW dan niet eens zo gek vinden. Slecht geïsoleerd met plat dak en veel ramen warmt natuurlijk wel enorm op, dan is genoeg capaciteit geen gek idee. Je zou het met wat minder wellicht ook af kunnen maar dat is gokken. Daarvoor heb je eigenlijk een warmteverliesberekening nodig en dan ben je duurder uit dan een grotere capaciteit kiezen.

[...]

Je gaat dit apparaat zowel 's zomers als 's winters gebruiken waardoor hij lang staat te draaien. Het product gaat makkelijk tien jaar mee als je tijdig onderhoud laat verrichten. Dan koop ik voor die 10 jaar lang liever een kwaliteitsproduct dan een B merk, zeker omdat het nu een paar honderd euro scheelt die je over 10 jaar kan afschrijven.
Nee inderdaad. Lijkt me verstandig om voor een 5kW te gaan.

Snap je beredenering voor wat betreft een A- en of B-merk. Toch lijkt het me dat er onder B-merken ook wel wat goed spul te vinden is?

Het is nog ff een beetje kijken. Volgende week komt er ook weer iemand langs voor een offerte. Hebben net gebeld. Hoop wat leuks te kunnen vinden iig voor een goed prijsje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ronnnn schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:12:
Ik heb net een mannetje over de vloer gehad die even mijn woonruimte en alles heeft bekeken, voor een vrijblijvende offerte. Nu weet ik dat ik dus voor een 5 kW airco moet gaan en waar die moet komen en zo. Fijn om te weten, dat maakt het zoeken een stuk gerichter.

Echter, zij leveren dan LG, en dat gaat dan inc. de inbouw (maar die ga ik laten doen door een familielid, dus dat gaat weer schelen) zo'n €2500,- kosten. Lekker boven m'n budget. :)

Dus nu wil ik hier eens om advies vragen over welke goede opties zijn. De airco van LG kost 1995 euro dacht ik. Maar je hebt toch wel goede modellen in de prijsklasse 600 - 1000 (hooguit 1100...) denk ik?

Ik zou ermee willen koelen én verwarmen. Moet gewoon goed z'n werk doen. Als het even kan ook wel een poosje meegaan. Wifi is mooi meegenomen. En buitenunit niet té veel herrie.

Ik zag net een Zephir, maar die buitenunit maakt toch wel 65dB geluid. Dat is best luidruchtig lijkt me?

Nou ja, goed, wie heeft er goede adviezen over welk model te kiezen? :)
ik betwijfel ten zeerste dat jij 5kW nodig hebt om je woonkamer op temperatuur te houden tenzij je al je ramen in hebt gegooid met een baksteen en geen zin hebt om nieuwe ramen erin te zetten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnnn
https://www.warmtebeheer....single-split-set-r32.html

Zou iets als dit wat kunnen zijn?

Of dit:

https://www.klimate.nl/mi...co-zonder-buitenunit.html

?

Best wat modellen tegen met een vermogen van 5kW, van deze prijsklasse. :D

[ Voor 44% gewijzigd door Ronnnn op 27-01-2021 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnnn
flippy schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:02:
[...]

ik betwijfel ten zeerste dat jij 5kW nodig hebt om je woonkamer op temperatuur te houden tenzij je al je ramen in hebt gegooid met een baksteen en geen zin hebt om nieuwe ramen erin te zetten....
Vanwaar je twijfel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

omdat je met 5kW zonder problemen een complete woning van 40 jaar of nieuwe zonder problemen op 21+ graden kan houden als het buiten 10 graden vriest. die hoeveelheid in een woonkamer vrotten is gewoon niet handig. dat gaat je niet een goed resultaat opleveren.

tenzij je voor de mussen buiten stookt en alle ramen constant open hebt staan kan je met 2kW ongeveer best uitkomen. of als je een grote woonkamer hebt dan hang je 2 kleintjes op, maar niet 1 straalkachel van 5kw aan je muur hangen. das gewoon vragen om klachten.

[ Voor 38% gewijzigd door flippy op 27-01-2021 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnnn
flippy schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:09:
[...]

omdat je met 5kW zonder problemen een complete woning van 40 jaar of nieuwe zonder problemen op 21 graden kan houden als het buiten 10 graden vriest. die hoeveelheid in een woonkamer vrotten is gewoon niet handig. dat gaat je niet een goed resultaat opleveren.

tenzij je voor de mussen buiten stookt en alle ramen constant open hebt staan kan je met 2kW ongeveer best uitkomen. of als je een grote woonkamer hebt dan hang je 2 kleintjes op, maar niet 1 straalkachel van 5kw aan je muur hangen. das gewoon vragen om klachten.
Ja, nu raak ik helemaal in de war weer. :D

Voor de duidelijkheid: ik wil dus wel m'n complete bovenwoning ermee koelen en verwarmen. Dus het moet ook goed kunnen verspreiden naar slaapkamer, keuken, halletje, woonkamer. Dat alles is overigens een open ruimte. Alleen slaapkamer heeft een deur, die gewoon open kan als de airco aan zou staan. En slechte/matige isolatie dus.

[ Voor 19% gewijzigd door Ronnnn op 27-01-2021 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ronnnn schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:12:
[...]

helemaal niet in de war, je word net als bij de loodgieters een veel te grote unit aangesmeerd die je niet nodig hebt.

een 5kW unit betekent dat je op zijn laagst op 1,5 kW of zo aan het afregelen bent. dat is teveel vermogen voor een kleine woonkamer. de unit zal dus CONSTANT aan en uit gaan. daar gaan ze van stuk en het is niet comfortabel omdat er constant dus een straalkachel aan en uit loopt te gaan.

met zon grote kamer moet je gewoon een duo split hebben en 2 kleine binnenunits en die aan weerxzijden van de kamer hangen.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 27-01-2021 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Ronnnn schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:37:
[...]

Naamgenoot, ;)

Ik denk eigenlijk ook dat je het makkelijk gaat redden met een 3,5kW, zeker als de uitdaging m vooral in t glas zit met koelen en je er nog CV bij hebt, dan hoef je m helemaal niet te dimensioneren op max vermogen bij -10 graden oid. Ik denk eerder dat je problemen kan krijgen met de oppervlakte van 120m2 die je met 1 binnenunit probeert te bereiken, dan het maximaal vermogen. Ik zou, zeker als je er t jaar door mee wil stoken, ook eens kijken naar 2x 2-2,5kW modellen, dat gaat in dat opzicht veel beter (en stiller!) werken.

Waarom geen B-merk? Omdat je m t hele jaar door gaat gebruiken, en dan gaat de kwaliteit veel meer doortellen. LG is ook weer geen chinese rommel, t zit er echt tussenin, maar ik hoor niet al te beste verhalen over onderdelen en garantie daarmee. En omdat het nauwelijks scheelt als je goed zoekt.

Ik kwam bijvoorbeeld deze aanbieding(en) tegen, als je die dan zelf installeert met je familielid ben je voor rond de 1100 euro klaar en dan heb je gewoon een AA-kwaliteit model met een SCOP van 4,7. Dat gaat dan wel 10-20 jaar lang doortikken in je energierekening doordat je extreem zuinig kan (bij)stoken.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Ronnnn schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:12:
[...]

Voor de duidelijkheid: ik wil dus wel m'n complete bovenwoning ermee koelen en verwarmen. Dus het moet ook goed kunnen verspreiden naar slaapkamer, keuken, halletje, woonkamer. Dat alles is overigens een open ruimte. Alleen slaapkamer heeft een deur, die gewoon open kan als de airco aan zou staan. En slechte/matige isolatie dus.
Wat Flippy al zegt,

5kW is echt te veel. 3,5 kW is meer dan voldoende.

Ik vind het al bizar hoe veel een 2,5 kW aankan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronnnn
RonJ schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:15:
[...]

Naamgenoot, ;)

Ik denk eigenlijk ook dat je het makkelijk gaat redden met een 3,5kW, zeker als de uitdaging m vooral in t glas zit met koelen en je er nog CV bij hebt, dan hoef je m helemaal niet te dimensioneren op max vermogen bij -10 graden oid. Ik denk eerder dat je problemen kan krijgen met de oppervlakte van 120m2 die je met 1 binnenunit probeert te bereiken, dan het maximaal vermogen. Ik zou, zeker als je er t jaar door mee wil stoken, ook eens kijken naar 2x 2-2,5kW modellen, dat gaat in dat opzicht veel beter (en stiller!) werken.

Waarom geen B-merk? Omdat je m t hele jaar door gaat gebruiken, en dan gaat de kwaliteit veel meer doortellen. LG is ook weer geen chinese rommel, t zit er echt tussenin, maar ik hoor niet al te beste verhalen over onderdelen en garantie daarmee. En omdat het nauwelijks scheelt als je goed zoekt.

Ik kwam bijvoorbeeld deze aanbieding(en) tegen, als je die dan zelf installeert met je familielid ben je voor rond de 1100 euro klaar en dan heb je gewoon een AA-kwaliteit model met een SCOP van 4,7. Dat gaat dan wel 10-20 jaar lang doortikken in je energierekening doordat je extreem zuinig kan (bij)stoken.
:)

Ff voor de goede orde: ik heb geen 120m² hier :D Maar 120 m³! Klein maar groot verschil :D Heb maar 49 vierkante meter of zo. 120 kuub dus...

Zou wel fijn zijn als het dan met wat minder vermogen kan idd. Gaat dan wel geld schelen.

Ik ga even je link checken zo. Moet heel ff weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ronnnn schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:23:
[...]

Ff voor de goede orde: ik heb geen 120m² hier :D Maar 120 m³! Klein maar groot verschil :D Heb maar 49 vierkante meter of zo. 120 kuub dus...

Zou wel fijn zijn als het dan met wat minder mogen kan idd. Gaat dan wel geld schelen.

als je kamer zo klein is moet je echt wel onder de 3kW blijven. 2 a 2,5 zal echt al wel genoeg zijn tenzij je geen isolatie hebt.

een kleine panasonic die lekker laag kan zal dan wel genoeg zijn voor je.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 27-01-2021 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
[...]

Zou wel fijn zijn als het dan met wat minder vermogen kan idd. Gaat dan wel geld schelen.

120 kuub??

kan een 2,5 kW met 2 vingers in zijn neus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronnnn
RonJ schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:15:
[...]

Oh dit is wel een top tip trouwens! Thanks. Dat is zeker een prachtig prijsje. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
[...]

Ah, dat 3tje is niet te lezen op low-DPI schermen :X Dan redt je het makkelijk met een 3,5. Zou ik zelf eerder nog een twee of 2,5 pakken (die zijn ook in de bonus :+), tenzij het echt een tochthok is.

[ Voor 17% gewijzigd door RonJ op 27-01-2021 16:27 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ronnnn schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:25:
[...]

Oh dit is wel een top tip trouwens! Thanks. Dat is zeker een prachtig prijsje. Thanks.
die is te groot voor je ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronnnn
flippy schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:24:
[...]

als je kamer zo klein is moet je echt wel onder de 3kW blijven. 2 a 2,5 zal echt al wel genoeg zijn tenzij je geen isolatie hebt.

een kleine panasonic die lekker laag kan zal dan wel genoeg zijn voor je.
Oh echt joh? Daarbij wel rekening houdend met plat dak en veel ramen?

Wat een naaidoos dan net hier die over de vloer was. Met z'n 'als je écht goed wil koelen hier, zou ik voor een 5 gaan'... Tja, je moet je idd soms ook geen dingen laten aansmeren.

Ik moet heel ff weg iig. Straks weer ff verder in verdiepen. Blij dat ik hier om advies gevraagd heb en krijg iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Ronnnn schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:27:
[...]

Oh echt joh? Daarbij wel rekening houdend met plat dak en veel ramen?

Wat een naaidoos dan net hier die over de vloer was. Met z'n 'als je écht goed wil koelen hier, zou ik voor een 5 gaan'... Tja, je moet je idd soms ook geen dingen laten aansmeren.

Ik moet heel ff weg iig. Straks weer ff verder in verdiepen. Blij dat ik hier om advies gevraagd heb en krijg iig.
als je binnen 10 minuten van 32 naar 18 graden wil wel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnnn
flippy schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:25:
[...]

die is te groot voor je ruimte.
Njah, ik lees dan toch:

'Geschikt voor een ruimte tot 90 m3'

Terwijl ik 120 heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ronnnn schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:30:
[...]

Njah, ik lees dan toch:

'Geschikt voor een ruimte tot 90 m3'

Terwijl ik 120 heb.
zo werkt het niet. dat is de marketing.

als je er eentje hebt: pak een straalkachel en zet die eens aan in de woonkamer. kijk hoe lang het duurt met 1kW (of wat je ook hebt) voor het te warom voor je word.

het gaat niet om hoeveel warmte je erin kan krijgen, het gaat erom hoeveel je kwijt raakt. en dat moet je weer aanvullen. en daar moet je de unit op berekenen.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 27-01-2021 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

flippy schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:09:
[...]

omdat je met 5kW zonder problemen een complete woning van 40 jaar of nieuwe zonder problemen op 21+ graden kan houden als het buiten 10 graden vriest. die hoeveelheid in een woonkamer vrotten is gewoon niet handig. dat gaat je niet een goed resultaat opleveren.

Dat rijmt toch echt niet met mijn ervaring. Mijn 5kW binnenunit moet een woonkamer van 60m2 (150m3) op temperatuur houden en dat kost hem toch aardig wat moeite als het buiten vriest. Als je dan iets kleinere ruimte hebt met een plat dak en slechte isolatie zou het me niks verbazen dat je aardig wat energie nodig hebt om zo'n ruimte warm te houden.

Met een warmteverliesberekening wordt dat snel duidelijk, hoeveel warmte je wel niet verliest bij slechte isolatie per m2 aan oppervlakte.

Kijk koelen is geen probleem, dan is de delta erg klein. Maar met een delta van 22 graden is de kans groot dat je bij slechte isolatie veel energie verliest. Is er bijvoorbeeld geen HR++ glas dan verlies je heel wat meer warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Tsurany schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:32:
[...]

Dat rijmt toch echt niet met mijn ervaring. Mijn 5kW binnenunit moet een woonkamer van 60m2 (150m3) op temperatuur houden en dat kost hem toch aardig wat moeite als het buiten vriest. Als je dan iets kleinere ruimte hebt met een plat dak en slechte isolatie zou het me niks verbazen dat je aardig wat energie nodig hebt om zo'n ruimte warm te houden.

Met een warmteverliesberekening wordt dat snel duidelijk, hoeveel warmte je wel niet verliest bij slechte isolatie per m2 aan oppervlakte.

Kijk koelen is geen probleem, dan is de delta erg klein. Maar met een delta van 22 graden is de kans groot dat je bij slechte isolatie veel energie verliest. Is er bijvoorbeeld geen HR++ glas dan verlies je heel wat meer warmte.
Wat voor merk unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Tsurany schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:32:
[...]

moeite is iets anders dan niet lukken. natuurlijk moet een unit harder werken als het koud is, daarom moet je ook kijken naar eentje die niet in het budget segment ligt en zelf een beetje nadenkt ipv geprogrameerde ondooi runs maakt bijvoorbeeld.

de 2.5kW panasonic die ik heb hangen moet 50m2 doen in zijn eentje en zelfs met -8 hield die de 21c gewoon vast. ding moest wel een stuk meer runs maken maar dat hoort er nu eenmaal bij.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 27-01-2021 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Daikin Stylish 5kW met een 4MXM68N buitenunit. Verwarm ik enkel de woonkamer komt hij niet onder de 1kW aan stroomverbruik wat met een COP van 3 al 3kW warmte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Tsurany schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:37:
[...]

Daikin Stylish 5kW met een 4MXM68N buitenunit. Verwarm ik enkel de woonkamer komt hij niet onder de 1kW aan stroomverbruik wat met een COP van 3 al 3kW warmte is.
heb je wel ramen in je huis zitten? :?

slaat hij wel af of draait ie echt de hele dag non stop op 1kW te pruttelen?

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 27-01-2021 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Tsurany schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:37:
[...]

Ik heb een 2,5 kW op 60 m2, pendelt regelmatig met verwarmen, als ik de fan harder zet of een fan er bij zet (zo'n kamer fan) pruttelt hij de hele dag prima rond de 360W stroom. rond het vriespunt of daaronder gaat hij naar 450W stroom verbruik

Is wel geisoleerd maar niet knetter goed, wel dubbel glas maar geen hr++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:57
Hallo allen! Ik ben mezelf rustig aan in te lezen in dit topic. In de komende maanden zal ik wellicht de nodige gerichte vragen gaan stellen.

De reden waarom ik hier rondhang is dat ik in april een (bijna) nieuw appartement, bouwjaar 2016, met energielabel A enzo, ga betrekken. Er is een balkon op het zuiden over de volle breedte met glazen pui en schuifdeuren in zowel woonkamer als slaapkamer. Ik wil er in de zomer graag koeltjes bij zitten en daarom ben ik mij aan het oriënteren op een lucht/lucht warmtepomp, door andere stervelingen (niet-Tweakers) ook wel eens aironditioning genoemd ;)

Mijn huidige job is softwareontwikkelaar maar ik heb een achtergrond in de bouwkunde en ook de nodige affiniteit met elektra. Daarom durf ik de installatie zelf wel aan. Ingebruikstellen zal uiteraard door een expert worden gedaan.

Vragen die ik voor mezelf in de komende tijd wil gaan beantwoorden zijn, hoeveel binnenunits heb ik nodig en wat moet het totale vermogen van de buitenunit gaan worden. Ik lees dat je beter niet te veel vermogen kunt hebben om pendelen te voorkomen. Het wordt voor mijn gevoel nog een behoorlijke uitdaging om hierin de juiste inschatting te maken. Daarom probeer ik er bijtijds bij te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

FrankHe schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:48:
Vragen die ik voor mezelf in de komende tijd wil gaan beantwoorden zijn, hoeveel binnenunits heb ik nodig en wat moet het totale vermogen van de buitenunit gaan worden. Ik lees dat je beter niet te veel vermogen kunt hebben om pendelen te voorkomen. Het wordt voor mijn gevoel nog een behoorlijke uitdaging om hierin de juiste inschatting te maken. Daarom probeer ik er bijtijds bij te zijn.
een plattegrond zou helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09 19:23
Al een tijdje zit ik me te oriënteren op één of meerdere units en n.a.v. de laatste pagina's ben ik eerst maar eens gaan rekenen om wat beter te kunnen zoeken in het bos. Als ik het goed heb gedaan zou mijn warmteverlies als volgt zijn. Heb de volgende formule gevonden hiervoor
code:
1
1/R-waarde * oppervlakte * dT
(als dit niet klopt hoor ik het graag, want dan baseer ik me op onzin)
  • bij -15 een verlies van 2052 watt
  • bij -5 een verlies van 1467 watt
  • bij 5 een verlies van 880 watt
Bovenstaande doet mij denken dat we voor ons huis uit '74, met na-isolatie in de spouw, zo'n 15cm glaswol tegen de vloer kunstof kozijnen met HR++, genoeg zouden hebben aan een 2KW. Aangezien die het vanaf de negatieve temperaturen wel eens zwaar zou kunnen krijgen (lees herrie schoppen) klinkt (letterlijk) een 2,5KW me waarschijnlijk beter.

Als ik het goed begrijp levert de unit die @RonJ deelde (de aanbieding van een Mitsubishi SRK / SRC 35 ZS-W een paar berichten terug) minimaal 900watt aan warmte en zou die dus boven de 5 graden pendel gedrag kunnen gaan vertonen. Correct?

De SRK25ZS-W lijkt dan een aardige unit voor ons huis. Mijn gedachte is dat de 2,5 dan langere runs kan maken en pas bij hogere temperaturen kans op pendelgedrag heeft. Hoe langer het duurt voordat hij gaat pendelen hoe minder last we er van zullen hebben lijkt me. Aangezien de buitentemperaturen dan al hoger zijn en ons verlies dan lager.

Tot zover mijn hersenspinsels voor nu :+

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:57
flippy schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:53:
[...]

een plattegrond zou helpen.
Daar wordt aan gewerkt. Documenten rond de koop zijn in aantocht :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
flippy schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:38:
[...]

Dat ie 1kW opneemt wil niet zeggen dat al dat vermogen naar de unit in de woonkamer gaat.. :)

Dit is waarom ik zelf multi niet aanraadt als je veel gaat verwarmen.

[ Voor 9% gewijzigd door Glashelder op 27-01-2021 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Speedfightserv schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:43:
[...]

Ik heb een 2,5 kW op 60 m2, pendelt regelmatig met verwarmen, als ik de fan harder zet of een fan er bij zet (zo'n kamer fan) pruttelt hij de hele dag prima rond de 360W stroom. rond het vriespunt of daaronder gaat hij naar 450W stroom verbruik

Is wel geisoleerd maar niet knetter goed, wel dubbel glas maar geen hr++
flippy schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:38:
[...]

Het is een hoekwoning uit 2006 met dubbel glas, geen HR++, en vol op de wind waardoor hij sneller afkoelt. Het is ook tegen de 25m2 aan glas wat we hebben dus als je uitrekent hoeveel warmte je daar mee verliest dan is het niet heel onverwacht.

Hij staat de hele dag non-stop te pruttelen op dat moment, zeker 's avonds is het gwoon 1,7-1,8kW die verstookt wordt zonder dat het warmer dan 22 graden wordt.
Glashelder schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:21:
[...]

Dat ie 1kW opneemt wil niet zeggen dat al dat vermogen naar de unit in de woonkamer gaat.. :)

Waar gaat het dan heen?

[ Voor 12% gewijzigd door Tsurany op 27-01-2021 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

ooooh, das een mooi open deurtje. leg dan eens uit waar het wel heengaat. en wees specifiek. :9B

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 27-01-2021 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Tsurany schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:24:
[...]

[...]

Het is een hoekwoning uit 2006 met dubbel glas, geen HR++, en vol op de wind waardoor hij sneller afkoelt. Het is ook tegen de 25m2 aan glas wat we hebben dus als je uitrekent hoeveel warmte je daar mee verliest dan is het niet heel onverwacht.

Hij staat de hele dag non-stop te pruttelen op dat moment, zeker 's avonds is het gwoon 1,7-1,8kW die verstookt wordt zonder dat het warmer dan 22 graden wordt.

[...]

Waar gaat het dan heen?
flippy schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:26:
[...]

ooooh, das een mooi open deurtje. leg dan eens uit waar het wel heengaat. en wees specifiek. :9B
Bleeding?

1kW aan elektrisch vermogen continue, dat is praktisch continue volvermogen voor die 5kW. Dat komt er echt niet allemaal continu uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Glashelder schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:30:
[...]
Bleeding?

1kW aan elektrisch vermogen continue, dat is praktisch continue volvermogen voor die 5kW. Dat komt er echt niet allemaal continu uit.
wees specifiek. waar gaat het dan heen? thermodynamica blijft van toepassing ongeacht het aantal units.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 27-01-2021 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
flippy schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:33:
[...]

wees specifiek. waar gaat het dan heen?
Kunnen we even niet zo kinderachtig zijn. Jij hebt toch 15 jaar ervaring? Dan weet je prima wat bleeding inhoudt.

Ik heb geen zin om dit soort spelletjes mee te spelen.

Het komt in ieder geval op plekken waar je niet om warmte vraagt.

[ Voor 9% gewijzigd door Glashelder op 27-01-2021 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Glashelder schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:35:
[...]

Kunnen we even niet zo kinderachtig zijn. Jij hebt toch 15 jaar ervaring? Dan weet je prima wat bleeding inhoudt.

Ik heb geen zin om dit soort spelletjes mee te spelen.
leg het dan even uit aan de mensen die het niet weten en meelezen en onderbouw het even hoe dat technisch gaat in een warmtepompsysteem.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 27-01-2021 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Ik vroeg me af of mijn energieverbruik in mijn situatie een beetje normaal is.

Het gaat om het verwarmen van een kamer met een oppervlakte van 20 m2 met een Daikin 3,5kWh single unit. De unit draait elke dag van 7 tot 17 uur op 21,5 graden. Het energieverbruik per dag is ongeveer 4 kWh, oftewel gemiddeld 400W per uur. Is dat goed / slecht?

Edit: Voor het airco tijdperk verwarmde ik de kamer op met stadsverwarming. Met de airco is het in ieder geval een stuk goedkoper. Meer dan 2x zo goedkoop.

[ Voor 18% gewijzigd door banaliteit op 27-01-2021 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

banaliteit schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:38:

Het gaat om het verwarmen van een kamer met een oppervlakte van 20 m2 met een Daikin 3,5kWh single unit. De unit draait elke dag van 7 tot 17 uur op 21,5 graden. Het energieverbruik per dag is ongeveer 4 kWh, oftewel gemiddeld 400W per uur. Is dat goed / slecht?
das vrij normaal met deze temperaturen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
flippy schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:37:
[...]

leg het dan even uit aan de mensen die het niet weten en meelezen en onderbouw het even hoe dat technisch gaat in een warmtepompsysteem.
Moet zeggen dat ik je al een beetje zat begin te worden. Ik gaf je toen je hier net begon met posten nog het voordeel van de twijfel maar dat is nu wel een beetje weg.

Ik heb nergens gezegd dat ik expert ben in deze materie. Maar wat ik begrepen heb gaat het overschot aan gas naar de andere units. Die staan niet aan, maar warmen dus wel op. Dus: warmte op plekken waar je er niet om vraagt.

Als je zo’n expert ben, kan je ook gewoon op een normale manier je kennis delen in plaats van zo irritant te doen.

Voor zover dat nog niet duidelijk was stop ik ook met deze discussie :).

[ Voor 4% gewijzigd door Glashelder op 27-01-2021 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Glashelder schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:42:
[...]

Maar wat ik begrepen heb gaat het overschot aan gas naar de andere units. Die staan niet aan, maar warmen dus wel op. Dus: warmte op plekken waar je er niet om vraagt.
Dus als ik die dan op ventilator stand zet zou die restwarmte wel de kamers in moeten komen?
Dan zou dat in ieder geval geen verloren warmte zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnnn
flippy schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:32:
[...]

zo werkt het niet. dat is de marketing.

als je er eentje hebt: pak een straalkachel en zet die eens aan in de woonkamer. kijk hoe lang het duurt met 1kW (of wat je ook hebt) voor het te warom voor je word.

het gaat niet om hoeveel warmte je erin kan krijgen, het gaat erom hoeveel je kwijt raakt. en dat moet je weer aanvullen. en daar moet je de unit op berekenen.
Als ik via sites, waarop van die BTU/kW-calculators staan, waarmee je je koelvermogen kan berekenen invul, kom ik toch steeds weer opnieuw uit bij 5+ kW wat ik nodig zou hebben. Vooral de factor isolatie telt daarin dan erg mee. De kW die jullie hier noemen, kom ik ook op uit als de factor '30' neem, gebaseerd op een goede isolatie. Ik vermoed dat jullie het baseren om benedenwoningen met verdiepingen erboven, die 's zomers in de regel sowieso best lang lekker koel blijven?

Met zo'n calculator bereken je het aantal kuub van je huis, en dat vermenigvuldig je dan met 30 (goed geïsoleerd huis, weinig ramen, verdiepingen boven je), of 40 (matig geïsoleerd die veel ramen hebben of waar je veel apparatuur zoals printers en computers gebruikt) of de hoogste factor (50) gebruik je voor zolderverdiepingen, ruimten met een plat of schuin dak of ruimten met veel ramen en veel apparatuur. Bij twijfel kies je het best voor de hoogste factor.

Dan lijkt het mij dat je 5 kW toch niet te hoog zit?

Lastig te kiezen wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
[...]

Precies. Zo'n 4MXM68 heeft gewoon een veel te hoog minimaal vermogen voor 1 binnenunit op de pruttelstand.

Wat ik een beetje mis in de discussie, is het primair voor je hoofdverwarming, dus met het doel je gehele CV te vervangen en de gasleiding eruit te trekken, waarbij de unit het zelfs op de meest extreme dagen alleen moet bijbenen óf gaat het slechts om bijverwarmen naast de CV en alleen hoofdverwarmen in voor- en najaar, met als doel om leuk op de stookkosten te besparen en je investering in een koel huis nog een beetje terug te verdienen.

In het laatste geval hoeft ie het ook helemaal niet te kunnen bijhouden op die meest extreme winterdag, dan ben je het omslagpunt dat ie zuiniger is dan je CV (in euro's/dag) toch allang voorbij, dus gooi dan ook lekker de CV ketel (of een pelletkachel of whatever je aan andere mogelijkheden hebt) aan of erbij, dan kunnen ze allebei zuinig op deellast draaien.

En in dat geval ben je dus veel beter geholpen met een unit die voor zijn doel veel zuiniger werkt dan een zwaarder model, dat het hele jaar onzuiniger is om het op die paar hele koude dagen nog te kunnen bolwerken.

Het is een beetje zoals in een hele grote SUV rondrijden om een paar keer per jaar een grote kast te vervoeren of in een weiland te parkeren, maar als dat nou eenmaal echt moet is dat toch praktischer en goedkoper dan 2 auto's. Beide keuzes hebben bestaansrecht, maar het is gewoon een andere beoogd doel.
banaliteit schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:38:

Edit: Voor het airco tijdperk verwarmde ik de kamer op met stadsverwarming. Met de airco is het in ieder geval een stuk goedkoper. Meer dan 2x zo goedkoop.
Dat is helemaal prima inderdaad. Edit: Maar ook hier zit je dus eigenlijk te zwaar. Een 2-2,5 was zowel in aanschaf als verbruik nog altijd goedkoper geweest.

[ Voor 35% gewijzigd door RonJ op 27-01-2021 18:08 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Glashelder schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:42:
[...]

Moet zeggen dat ik je al een beetje zat begin te worden. Ik gaf je toen je hier net begon met posten nog het voordeel van de twijfel maar dat is nu wel een beetje weg.

Ik heb nergens gezegd dat ik expert ben in deze materie. Maar wat ik begrepen heb gaat het overschot aan gas naar de andere units. Die staan niet aan, maar warmen dus wel op. Dus: warmte op plekken waar je er niet om vraagt.

Als je zo’n expert ben, kan je ook gewoon op een normale manier je kennis delen in plaats van zo irritant te doen.

Voor zover dat nog niet duidelijk was stop ik ook met deze discussie :).
dat bedoel ik dus ook. er word door jou en andere hier gesproken met een vorm van autoriteit die men gewoon niet bezit. niet leuk om te horen maar is gewoon een feit. en met die opmerking over "bleeding" liep je gewoon open en bloot tegen de lamp. je kan wel mij niet leuk vinden maar als je gaat praten als een persoon van autoriteit die met meningen komt (zoals je mening over multi splitters) en die verkondigt als feiten ben je gewoon verkeerd bezig en moet je naar jezelf kijken en niet naar mij.

over je "bleeding":

als je een multi splitter hebt (en het maakt niet uit of het 2 of 100 units zijn) en een wandunit word warm of koud terwijl er geen vraag is betekent dat simpelweg dat de unit defect is. 1 of meerdere kleppen die in die betreffende unit zit is dan stuk. de kleppen zijn namelijk altijd dicht onder veerspanning als er geen energie naar de klep gaat. ga je zo'n unit gebruiken (mits je de unit kan omkeren) en de kleppen lekken gaat je effcientie zoizo eraan want dat betekent doorgaans dat ze dus doorlekken langs de coil heen en dus veel minder effcient draaien. doorgaans ook te zien aan de ijsklompen die in de unit zitten op plekken waar het niet hoort als het systeem in de koelmodus zit. meestal hoor je het ook wel door wat gesis achter het plastic als die wandunit uit staat.
Ronnnn schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:51:
[...]

Als ik via sites, waarop van die BTU/kW-calculators staan, waarmee je je koelvermogen kan berekenen invul, kom ik toch steeds weer opnieuw uit bij 5+ kW wat ik nodig zou hebben. Vooral de factor isolatie telt daarin dan erg mee. De kW die jullie hier noemen, kom ik ook op uit als de factor '30' neem, gebaseerd op een goede isolatie. Ik vermoed dat jullie het baseren om benedenwoningen met verdiepingen erboven, die 's zomers in de regel sowieso best lang lekker koel blijven?

Met zo'n calculator bereken je het aantal kuub van je huis, en dat vermenigvuldig je dan met 30 (goed geïsoleerd huis, weinig ramen, verdiepingen boven je), of 40 (matig geïsoleerd die veel ramen hebben of waar je veel apparatuur zoals printers en computers gebruikt) of de hoogste factor (50) gebruik je voor zolderverdiepingen, ruimten met een plat of schuin dak of ruimten met veel ramen en veel apparatuur. Bij twijfel kies je het best voor de hoogste factor.

Dan lijkt het mij dat je 5 kW toch niet te hoog zit?

Lastig te kiezen wat dat betreft.
koop bij de bouwmarkt een paar goedkope straalkachels tot je 5kW totaal hebt. zet deze in je woonkamer en knal ze aan op 5kW totaal. en laat dat eens een paar uur draaien. kijk eens wat dat doet met je kamertemperatuur.

dan kom je er ook achter dat die calculators niet kloppen.

probeer dan eens met de kachels te kijken hoeveel vermogen je hebt om het 21c te houden in je kamer.
ik denk minder dan 2 kW. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 27-01-2021 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
RonJ schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:51:
[...]
Dat is helemaal prima inderdaad. Edit: Maar ook hier zit je dus eigenlijk te zwaar. Een 2-2,5 was zowel in aanschaf als verbruik nog altijd goedkoper geweest.
Klopt. Ik wil de unit ook gebruiken om in de zomer de verdieping eronder te gaan koelen. Installateur gaf aan dat 3,5 dan geschikter is. Qua prijsverschil was het tientjeswerk.

Qua verbruik vraag ik me af wat het verschil zou zijn geweest. Qua pendelgedrag merk ik wel dat de unit 1 a 2x per dag pauzeert, want dan stopt die met blazen. Vind de airco trouwens nog best lawaaierig, maar dat komt denk ik ook omdat intelligent eye / comfort mode aanstaan. De ventilatorsnelheid wordt dan automatisch geregeld = niet stil.

[ Voor 13% gewijzigd door banaliteit op 27-01-2021 18:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
flippy schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:54:
[...]

dat bedoel ik dus ook. er word door jou en andere hier gesproken met een vorm van autoriteit die men gewoon niet bezit. niet leuk om te horen maar is gewoon een feit. en met die opmerking over "bleeding" liep je gewoon open en bloot tegen de lamp. je kan wel mij niet leuk vinden maar als je gaat praten als een persoon van autoriteit die met meningen komt (zoals je mening over multi splitters) en die verkondigt als feiten ben je gewoon verkeerd bezig en moet je naar jezelf kijken en niet naar mij.

over je "bleeding":

als je een multi splitter hebt (en het maakt niet uit of het 2 of 100 units zijn) en een wandunit word warm of koud terwijl er geen vraag is betekent dat simpelweg dat de unit defect is. 1 of meerdere kleppen die in die betreffende unit zit is dan stuk. de kleppen zijn namelijk altijd dicht onder veerspanning als er geen energie naar de klep gaat. ga je zo'n unit gebruiken (mits je de unit kan omkeren) en de kleppen lekken gaat je effcientie zoizo eraan want dat betekent doorgaans dat ze dus doorlekken langs de coil heen en dus veel minder effcient draaien. doorgaans ook te zien aan de ijsklompen die in de unit zitten op plekken waar het niet hoort als het systeem in de koelmodus zit. meestal hoor je het ook wel door wat gesis achter het plastic als die wandunit uit staat.
Ik zit dit niet uit m’n duim te zuigen hoor.

Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Hoe werkt bleeding dan volgens jou?

We hebben hier verder gewoon open discussies en als er iemand is die het beter weet dan is diegene altijd vrij om kennis te delen. Maar de opmerkingen die ik hier maak zijn op basis van 20.000 posts denk ik? Inmiddels ga ik hier al wel een tijdje mee. In de tussentijd een hele hoop ervaringen rijker. Verder lopen er meer koelmonteurs rond dan jij die kennis delen. Dat tijdens bleeding andere units opwarmen is dus ook iets dat we uit de praktijk weten.
Tsurany schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:51:
[...]

Dus als ik die dan op ventilator stand zet zou die restwarmte wel de kamers in moeten komen?
Dan zou dat in ieder geval geen verloren warmte zijn.
Met mijn noob kennis zou ik zeggen ja. Maar ik durf niet uit te sluiten dat er dan meer gas naar andere units gestuurd wordt (indien mogelijk?).

[ Voor 22% gewijzigd door Glashelder op 27-01-2021 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voske89
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-01-2023
@flippy

En uiteraard ook andere

Ik heb even een foto erbij gevoegd dat maakt me vraag misschien duidelijker.

@flippy
Gaf aan dat een zo klein mogelijk toestel te nemen, alleen volgens de boeken is dus de min. Verwarmingswaarde tussen de 3 kleinste modellen hetzelfde

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7MSgMJY_-t-5KkXsUXJ2IpYIXk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NmiOKkr3OieXVJKJApeNInXj.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 8 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic