ik heb zelf 2 stuks hangen. een 2.5kW panasonic FZ25-UKE voor de woonkamer en een chinees diloc prulding in de slaapkamer vanwege kosten, wat er te krijgen was en tijdsdruk.I-King schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:32:
@flippy welke apparatuur heb jij hangen dan?
Ik heb nu de panasonic TZ serie hangen, en op papier gaat die naar de 200W als ondergrens. In de praktijk alleen gezien toen het buiten rond de 0 graden was, warmer dan 5 graden lijkt de ondergrens 360W te zijn inclusief veel pendelen (op zolder).
De 3,5kW unit beneden in de woonkamer trekt 't net als 't buiten <0 graden is. 55m2 jaren 50 woning met na-isolatie. En de geluidsproductie valt me ook vies tegen gedurende de dag bij een opgenomen vermogen van 400/500W. Zet ik 'm op een lager pitje (bijv stand 2 van 5) dan blijft hij niet constant draaien maar fluctueert.
ik zit midden in een enorme verbouwing waarbij eigenlijk alleen de betonnen vloer blijft (zelfs de dekvloeren gaan eruit) en de buitenmuur.
beneden ben ik al grotendeels klaar met de nieuwe muren (6.3 muren en triple glas) dus de panasonic heeft het redelijk makkelijk in zijn eentje al gaat hij niet uit. hij haalt nooit zijn temperatuur doordat boven nog alles 40 jaar oud is. er staat al een lucht/water panasonic buiten te wachten op de vloerverwarming en dan kan de split eindelijk rusten tot het weer zomer is.
in jouw geval is het redelijk netjes met dat type woning. al vermoed ik dat je schil wel zo lek als een mandje is als je zoveel verliest. het is wel zoeken wat het beste werkt qua grens tussen comfort en stabiliteit. en dat verschilt per situatie. soms is de plaating van de unit ook gewoon ruk. het is niet uitzonderlijk dat een wandunit recht tegen een raam staat te blazen en dan de bewoner appelig zit te kijken waarom het toch niet warm word aan de andere kant van de kamer.
mijn panasonic zit op dit moment constant op de 350~400W verbruik volgens de P1 monitor. (ik heb de warmtepompen op 1 fase gezet om het beter te kunnen zien) en eigenlijk geen defrosts of pendelgedrag. fan staat wel op 4 volgens mij en de vaan staat op de 1 na hoogste stand om de keuken te halen. verre van optimaal maar het is tijdelijk.
ik adviseer om de luchtsnelheid altijd hoger te zetten als eerste. dat stabiliseert de temperatuur in de kamer. immers komt de fan niet ver op lage standen dus krijg je onbalans in de kamer en daar krijg je dat gedrag van.
daarom geef ik de voorkeur aan 2 kleine binnenunits om de warmte beter te verdelen. 1 centrale plek is gewoon niet echt comfortabel met lucht. helemaal niet als je huis lek is en de kamer vrij groot.
[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 26-01-2021 23:36 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen