Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.154 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voske89
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-01-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Voske89 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 08:14:
[...]

Dit geld voor alle merken warmtepompen?
Het is een zijn ideeën van andere gebruikers . Je zou ook even op die site met een zoek opdracht meer kunnen vinden. Kijk ook op YouTube.
Maar ik heb voor mijn Daikin buitenunit unit (slaapkamer) nu 6 jaar de voorkant eraf gehaald en met gewoon water schoon gespoeld. Van binnen naar buiten spuiten. De binnen unit 2 keer in die tijd met een plantenspuit water met een klein beetje dettol/dreft spuiten . En goed uitkijken met elektrische componenten dat niet nat spuiten. Ik moet je ook zeggen dat vanwege hij in een slaapkamer hangt niet erg veel draaiuren heeft dus niet erg vuil is. Heb je een airco in de huiskamer hangen dan kan het zijn dat je elk jaar schoon moet maken . Filters om de maand even kijken om schoon te houden.Dit is wat ik heb gedaan maar volgende keer ga ik het denk ik aders doen met grote zak erom en coilcleaner of zo. Even op jouw vraag terug te komen geld voor de meeste warmtepompen ongeveer wel het zelfde geen agressieve/bijtende middelen gebruiken.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvanwijk
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-09 19:49
Beste mensen,

Graag zou ik jullie om een advies willen vragen:
We willen op termijn (er moet voor gespaard worden 🤓 ) het huis verwarmen d.m.v. een aantal lucht/lucht WPs maar we zitten er mee dat we niet precies weten of we 2 of 3 units nodig zullen hebben.

De begane grond is namelijk verdeeld in een voorkamer en achterkamer / keuken met daartussen een bakstenen muur met daarin twee deuren (zie ook het plattegrondje). Nu dacht ik eerst dat één wat grotere unit boven die tussendeur er wel voor kan zorgen dat de hele begane grond verwarmt kan worden. Met de deur open uiteraard 😉. Echter kwam mijn schoonvader ermee dat we beter twee units konden ophangen, om zo de temperatuur beter te kunnen regelen (de achterkamer ligt op de zuidwestkant en dus komt daar best wat zon binnen). Het zijn alleen wel twee betrekkelijk kleine ruimtes, dus vraag ik me af of dat dan niet een pendelfestijn zou worden...

Boven hebben we één unit van ± 3,5 kW in gedachten om de hele ruimte te verwarmen; hij zou dan m.n. gericht zijn op de werkkamer van mijn vrouw. Ik heb er nu als test een 2 kW ventilatorkachel hangen en die krijgt het geheel met wat tijd een paar graden omhoog, ook in de achterste kamer (daar zit momenteel ook geen deur in). Het is niet het doel om de bovenste verdieping persé op 20 graden te krijgen; 16-18 is ook goed.

Maar zou dit werken? Alvast bedankt voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FH12cV8lZD0KYUj5KzyA332Cz-Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qmLsD3Cn7ggeYs8krfxfup6p.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXLiwv5rZCihFIo4ITwtenC2Csg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A0DxJRqRo6YKWcH7FHnIqk8K.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:05

Freakie1NL

Grote Baas

DeV0uReR schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:37:
Vraagje, ik krijg over een paar maanden een Daikin multi-split (3MXM68N met stylish binnendelen 1*3,5kw en 1*5kw) op aparte groep. Ik ben benieuwd of de Daikin zelf energieverbruik meet die ik uit kan lezen (API/app) of dat ik beter zelf een losse kwh meter in de meterkast kan plaatsen.
Kan je zien in de app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZF_Dhx37CiXaCvOUjMgnVzHhSU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/l1ebiblXK68JF53cVr6knp6Y.png?f=fotoalbum_large

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauvries
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-05-2021
Goeiemorgen

Je kan ook een slimme stekker kopen daar zie je ook in hoeveel de airco gebruikt.
Deze gebruik ik zelf ook en is een goedkope oplossing

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.3d9e4c4dusIHWS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:50
Een dergelijke buitenunit sluit je (net als ik heb laten doen) aan rechtstreeks op de meterkast en niet op een stopcontact. Het kost je de kop niet een kWh meter te installeren en meteen 1 die je op je domotica aan kunt sluiten. Overigens toont die uiteindelijk hetzelfde als de app :)

[ Voor 38% gewijzigd door Idefix70 op 25-01-2021 07:56 . Reden: Foutieve quote verwijderd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Idefix70 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 07:33:
[...]

Een dergelijke buitenunit sluit je (net als ik heb laten doen) aan rechtstreeks op de meterkast en niet op een stopcontact. Het kost je de kop niet een kWh meter te installeren en meteen 1 die je op je domotica aan kunt sluiten. Overigens toont die uiteindelijk hetzelfde als de app :)
Ik denk dat je verkeerd quote want ik heb niets genoemd over hoe die van mij is aangesloten. Want die overigens, totaal irrelevant voor de vraagstelling, aangesloten op een aparte ALAMAT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
bvanwijk schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:43:

[Afbeelding]
Zeker op het onderste plaatje, staat de deur van de linker-onder kamer open, dus heb je bijna geen luchtstroom naar 'rechts', laat staan naar 'achter'.
Volgens mij gaat geen installateur je garanties geven dat het goed werkt.

Heb je daarnaast nagedacht over leidingen ?
Je plaatst nu de binnenunit's midden in je huis, dus zul je met de leidingen ergens heen moeten.

Zelf heb ik ook bewust de binnenunits op buitenmuren geplaatst, zodat je achter de unit boort, en dus binnen geen leidingen ziet.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online

De begane grond is namelijk verdeeld in een voorkamer en achterkamer / keuken met daartussen een bakstenen muur met daarin twee deuren (zie ook het plattegrondje). Nu dacht ik eerst dat één wat grotere unit boven die tussendeur er wel voor kan zorgen dat de hele begane grond verwarmt kan worden. Met de deur open uiteraard 😉. Echter kwam mijn schoonvader ermee dat we beter twee units konden ophangen, om zo de temperatuur beter te kunnen regelen (de achterkamer ligt op de zuidwestkant en dus komt daar best wat zon binnen). Het zijn alleen wel twee betrekkelijk kleine ruimtes, dus vraag ik me af of dat dan niet een pendelfestijn zou worden...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FH12cV8lZD0KYUj5KzyA332Cz-Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qmLsD3Cn7ggeYs8krfxfup6p.png?f=user_small
Ik zou voor zo kleine ruimtes maar 1 unit beneden hangen en de deuren gewoon open laten. Ik zou ook de unit in de achterkamer/keuken hangen, omdat daar de meeste zon naar binnen komt, dus waarschijnlijk wil je daar ook het meeste koelen in de zomer. 8) Hoewel voor verwarmen je het aan de voorkamer zou hangen, omdat je het daar het warmste zou willen hebben. In ieder geval bij 1 unit aan een van de buitenmuren hangen op de positie van de middendeur, zodat de luchtstroom daar makkelijker doorheen kan. Om de luchtstroom niet meteen bij de bank te hebben, lijkt het in de keuken het beste. Daar is nu plek, net naast de badkamer op de buitenmuur boven de kast?

[ Voor 6% gewijzigd door ZuinigeRijder op 25-01-2021 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvanwijk
ZuinigeRijder schreef op maandag 25 januari 2021 @ 08:54:[...]
Ik zou voor zo kleine ruimtes maar 1 unit beneden hangen en de deuren gewoon open laten. Ik zou ook de unit in de achterkamer/keuken hangen, omdat daar de meeste zon naar binnen komt, dus waarschijnlijk wil je daar ook het meeste koelen in de zomer. 8) Hoewel voor verwarmen je het aan de voorkamer zou hangen, omdat je het daar het warmste zou willen hebben. In ieder geval bij 1 unit aan een van de buitenmuren hangen op de positie van de middendeur, zodat de luchtstroom daar makkelijker doorheen kan. Om de luchtstroom niet meteen bij de bank te hebben, lijkt het in de keuken het beste. Daar is nu plek, net naast de badkamer op de buitenmuur boven de kast?
Ik zou de unit ook tussen de keukendeur en het raam aan de buitengevel kunnen hangen, ja. Scheelt wel een hoop qua leidingen.
ZeRoC00L schreef op maandag 25 januari 2021 @ 08:17:
[...]
Zeker op het onderste plaatje, staat de deur van de linker-onder kamer open, dus heb je bijna geen luchtstroom naar 'rechts', laat staan naar 'achter'.
Volgens mij gaat geen installateur je garanties geven dat het goed werkt.

Heb je daarnaast nagedacht over leidingen ?
Je plaatst nu de binnenunit's midden in je huis, dus zul je met de leidingen ergens heen moeten.

Zelf heb ik ook bewust de binnenunits op buitenmuren geplaatst, zodat je achter de unit boort, en dus binnen geen leidingen ziet.
Boven hebben we aan de achterkant helaas een compleet schuine kap, dus daar kan ik 'm niet plaatsen. Wel hebben we allemaal houten vloeren / plafonds dus de leidingen zouden daar doorheen / over de vliering kunnen lopen. Dat scheelt voor de unit boven in elk geval qua zicht.

En qua luchtstroom lijkt het goed te gaan, als ik zie wat we bereiken met de ventilatorkachel die er nu hangt. Zo'n badkamer-ding voor aan de muur, dat hard blaast en constant 1800 Watt trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:59
Beste mensen,

Graag zou ik jullie om een advies willen vragen:
We willen op termijn (er moet voor gespaard worden 🤓 ) het huis verwarmen d.m.v. een aantal lucht/lucht WPs maar we zitten er mee dat we niet precies weten of we 2 of 3 units nodig zullen hebben.

Boven hebben we één unit van ± 3,5 kW in gedachten om de hele ruimte te verwarmen; hij zou dan m.n. gericht zijn op de werkkamer van mijn vrouw. Ik heb er nu als test een 2 kW ventilatorkachel hangen en die krijgt het geheel met wat tijd een paar graden omhoog, ook in de achterste kamer (daar zit momenteel ook geen deur in). Het is niet het doel om de bovenste verdieping persé op 20 graden te krijgen; 16-18 is ook goed.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik weet niet precies wat er in die ruimte in het midden staat? Wasmachine en Droger? Je zou nog kunnen overwegen daar een kanaalunit (van 3,5kw schat ik in) tegen het plafond aan te plaatsen die dan alle omliggende ruimtes kan bedienen. Evt met een extra koof om 2 extra uitblaasopeningen te creeren en waardoor je mooi de koelleidingen naar de buitenmuur kan wegleiden. Niet de goedkoopste oplossing, maar t scheelt je wel weer een extra binnenunit en je kan t vrijwel onzichtbaar wegwerken.

Plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oN21xEXeXhfQBDWbfJ97cXLFUNo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4WZjldEv8aV7PYTnJqO6fNJ3.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 25-01-2021 12:04 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvanwijk
Hmm, zo'n kanaalunit is inderdaad nog een optie die we ook even hebben gehad. Het is de koelkast die daar staat, en er zit een verlaagd plafond in. Zo'n kanaalunit zou dus in dat verlaagde plafond helemaal weggewerkt kunnen worden.

Uitblazen via muurroosters rondom met de lucht intake van achter de koelkast...?

Qua prijs denk ik niet dat het duurder is dan 2 binnenunits. Als ik nou ook nog de bovenverdieping erop zou kunnen aansluiten... :Y

[ Voor 17% gewijzigd door bvanwijk op 25-01-2021 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
bvanwijk schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:45:
Hmm, zo'n kanaalunit is inderdaad nog een optie die we ook even hebben gehad. Het is de koelkast die daar staat, en er zit een verlaagd plafond in. Zo'n kanaalunit zou dus in dat verlaagde plafond helemaal weggewerkt kunnen worden.
Dan kan je hem daarin wel kwijt inderdaad. Makkelijkste is dan denk ik, gezien de kleine ruimte om er een heel nieuw verlaagd plafond in te zetten. Je hebt zo'n 25cm nodig qua hoogte.
Uitblazen via muurroosters rondom met de lucht intake van achter de koelkast...?
Juist. Alleen de luchtintake zou ik in beide ruimtes maken, bijv. achter die planten een muurrooster op knie/heuphoogte. Als je m alleen achter de koelkast doet gaat ie lucht uit je zitkamer richting eetkamer/keuken trekken (dus tocht tegen de klok in door je huis) en krijg je ook temperatuurverschil (het belang van de retour wordt vaak nogal onderschat bij kanaalinstallaties).

Ik zou dan aan de kant van je zitkamer een kleine koof maken langs de muur (die grijze doos op mn plaatje), met daarin aan beide kanten een 2e rooster/uitblaas en meteen daarin ook de koelleidingen en condensafvoer naar buiten.
Qua prijs denk ik niet dat het duurder is dan 2 binnenunits. Als ik nou ook nog de bovenverdieping erop zou kunnen aansluiten... :Y
Als je het zoals hierboven beschreven zou doen kan je denk ik wel beide sets koelleidingen door die koof trekken en dan bij de "beneden" kanaalunit omhoog naar de hal, dan zit je al aardig "raak" als ik zo je tekening zie. Heb je hier ook nog een vliering oid boven? Dan zou je boven ook een kanaalmodel kunnen overwegen... dat zal ook een stuk beter werken dan 1 unit in de hal. Of je plaatst m boven de trap, daar zijn op zich wel mogelijkheden voor.

Als je dit echt serieus overweegt wil ik nog wel even een onderdelenlijstje / kostenschatting voor je maken. Weet wel dat niet alle installateurs hier ook ervaring mee hebben en/of dit volledig (incl slangen, roosters, etc) willen installeren.

Hieronder wat eerdere van mijn posts hierover uit het verwarmen topic:
RonJ in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"

[ Voor 19% gewijzigd door RonJ op 25-01-2021 13:31 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabe
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 27-10-2022
Hallo allemaal,

Ik volg dit topic al een hele tijd en nu ben ik op zoek naar advies.

Even een kleine situatieschets.

We worden geconfronteerd met het feit dat onze huidige woning afgebroken moet worden en vervangen zal worden door een nieuwe. Dit vinden we erg jammer.

We zijn ons nu aan het oriënteren voor ons nieuw te bouwen woning en het blijkt dat eigenlijk alle bouwbedrijven ons adviseren om zowel op de begane grond als op de verdiepingen vloerverwarming aan te leggen voor verwarming en topkoeling.

Op dit moment hebben wij een woning van ruim 180 jaar oud, deels dubbelglas maar verder niet echt geïsoleerd. Op de begane grond en in de badkamers hebben we vloerverwarming, de vloerverwarming wordt zowel op de begane grond als in de badkamers ondersteund door enkele radiatoren.
Op de slaapkamers hangen radiatoren, maar die worden zelden gebruikt. Deze woning heeft een inhoudt van ongeveer 1300m3 en we verstoken ongeveer 4500 - 5000 m3 gas per jaar. De slaapkamers zijn nu allen voorzien van airco om zomers te koelen en heel af en toe in de winter om even snel op te warmen.

We zijn nu dus gewend dat de vloeren altijd erg lekker warm zijn en we vinden het zomers prettig om te slapen bij een temperatuur van max 18 graden C.

Waar ik nu een beetje bang voor ben is dat, doordat ons nieuwe huis erg goed geïsoleerd zal zijn, er weinig behoefte zal zijn aan verwarming en dat de vloerverwarming dus bijna niet hoeft te stoken en we zodoende geconfronteerd zullen worden met een koude vloer. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ook ben ik bang dat we de slaapkamers zomers niet tot 18 graden C kunnen koelen met de vloerkoeling, iemand daar ervaringen mee?

Ik denk er nu aan om de gehele woning, dus ook de begane grond, te gaan verwarmen en koelen met L/L warmtepomp en dan een eiken vloer oid te nemen zodat de vloer niet snel koud aanvoelt, de badkamers zouden we dan verwarmen met elektrische vloerverwarming. Zijn er mensen die deze keuze ook hebben gemaakt in een nieuwbouwwoning?

Is L/L (heteluchtverwarming) geschikt hiervoor? Geeft het voldoende comfort?

Graag jullie meningen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Wabe schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:57:
We zijn nu dus gewend dat de vloeren altijd erg lekker warm zijn en we vinden het zomers prettig om te slapen bij een temperatuur van max 18 graden C.

Waar ik nu een beetje bang voor ben is dat, doordat ons nieuwe huis erg goed geïsoleerd zal zijn, er weinig behoefte zal zijn aan verwarming en dat de vloerverwarming dus bijna niet hoeft te stoken en we zodoende geconfronteerd zullen worden met een koude vloer. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ook ben ik bang dat we de slaapkamers zomers niet tot 18 graden C kunnen koelen met de vloerkoeling, iemand daar ervaringen mee?

Ik denk er nu aan om de gehele woning, dus ook de begane grond, te gaan verwarmen en koelen met L/L warmtepomp en dan een eiken vloer oid te nemen zodat de vloer niet snel koud aanvoelt, de badkamers zouden we dan verwarmen met elektrische vloerverwarming. Zijn er mensen die deze keuze ook hebben gemaakt in een nieuwbouwwoning?

Is L/L (heteluchtverwarming) geschikt hiervoor? Geeft het voldoende comfort?

Graag jullie meningen!
geen L/L als primair in nieuwbouw. dus vloerverwamring en L/W warmtepomp is the way to go.
voor gericht koelen pak je simpelweg een L/L splitunit met 2 binnenunits die de slaapkamer en woonkamer pakt zodat je overdag de woonkamer ontvochtigd en snachts de slaapkamer.
de L/W unit doet snachts de hitte uit de vloeren trekken en zorgen dat het huis niet "verzadigd" raakt met warmte en de split air laat je gewoon pruttelen in de slaapkamer (en woonkamer als je daar bent) om het zo koel te maken als je wilt. dat verbruikt de minste energie en geeft je het maximale comfort.
ps: voor goed comfort zorgen dat je een solide betonnen vloer hebt voor de vloeren (begane grond en boven) dit geeft je een ENORME thermische massa zodat je temperatuur in huis heel erg stabiel is en je warmtepomp grote slagen kan maken. dus je huis is altijd 1 vaste temperatuur omdat het gewoon erg lang duurt om die massa af te koelen en op te warmen. met name in de zomer kan de warmtepomp erg veel warmte uit de 1e verdiepingsvloer halen aangezien alle hitte van de woonkamer daarin trekt.

en gewoon je eiken laminaat vloer erin als je dat fijn vind. ik heb het hier al mijn eiken vloer klaarliggen, alleen mijn dekvloer moet er nog in.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 25-01-2021 15:30 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabe
flippy schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:23:
[...]

en gewoon je eiken laminaat vloer erin als je dat fijn vind. ik heb het hier al mijn eiken vloer klaarliggen, alleen mijn dekvloer moet er nog in.
Maar voelt die vloer dan 's winters wel warm aan bij zo'n beperkte warmtebehoefte?

Doordat ons huis nu zo slecht geïsoleerd is, is de vloer altijd heerlijk warm, jij denkt dat we dat straks nog wel een warme vloer zullen hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Wabe schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:49:
[...]
Maar voelt die vloer dan 's winters wel warm aan bij zo'n beperkte warmtebehoefte?
Doordat ons huis nu zo slecht geïsoleerd is, is de vloer altijd heerlijk warm, jij denkt dat we dat straks nog wel een warme vloer zullen hebben?
in de winter komt al je warmte uit de vloer. dus die blijft warm. al zal je met een modern huis een stuk lagere temperatuur in de vloer hebben dan nu. immers stook je nu voor de mussen buiten.

de luchtunits gebruik je alleen om het specifiek in die kamer"ff" snel warm of juist koel te krijgen, met name in de slaapkamer. de vloer doet nog altijd het grote werk.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
bvanwijk schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:45:

Ik had dit bedacht in de slaapkamer: unit in de inloopkast, deur dicht en rooster boven de deur. De installateur wees me op het luchtdebiet dat wordt verplaatst. Er zou een fors rooster danwel een enorme kier onder de deur moeten worden aangebracht. Het leek me wat onzinnig maar meerdere experts wezen op dit fenomeen. Een ander ding is dat je niets kunt regelen mbt variabel de lucht je woonkamer insturen. Dus warme lucht in de winter naar beneden blazen en in de zomer koele lucht meer langs het plafond. Althans, niet geautomatiseerd. Je kunt natuurlijk wel eventuele lamellen of flexibele uitblaasopeningen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

met de hoeveelheid lucht die word verplaatst maakt het geen biet uit of je die langs het plavond laat gaan of niet.
en de halve onderkant van je deur moet rooster worden als je op die toer wilt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-09 15:18
Idefix70 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:09:
[...]

Ik had dit bedacht in de slaapkamer: unit in de inloopkast, deur dicht en rooster boven de deur. De installateur wees me op het luchtdebiet dat wordt verplaatst. Er zou een fors rooster danwel een enorme kier onder de deur moeten worden aangebracht. Het leek me wat onzinnig maar meerdere experts wezen op dit fenomeen. Een ander ding is dat je niets kunt regelen mbt variabel de lucht je woonkamer insturen. Dus warme lucht in de winter naar beneden blazen en in de zomer koele lucht meer langs het plafond. Althans, niet geautomatiseerd. Je kunt natuurlijk wel eventuele lamellen of flexibele uitblaasopeningen aanpassen.
Dat is natuurlijk onzin kan je er wel wat over vertellen, mijn huis heeft van oorsprong heteluchtverwarming maar joekels van gaten onder de deur is niet zo en ook de fors luchtdebiet is niet zo groot, ik kan mijn vinger onder de deur doorsteken maar daar blijft het ook bij.

De slaapkamers hebben gewoon 1 luchtrooster voor intake en outtake is idd onder de deur door, gewoon een doorsnee luchtrooster wat je bij mechanische ventilatie ook ziet, woonkamer heeft wel meerdere in de muren zitten.

Met 40-50c inblaas krijg je de kamers ook met gemak warm.
Het is maar een klein kiertje onder de deur.

Het systeem is gewoon te regelen hoor kwa temperatuur in de ruimtes net als bij gewone CV, danwel iets lastiger maar er zitten gewoon kleppen in.

Luchtverwarming is super te combineren met een WTW/balansventilatie ik zou niet voor ventilatie C gaan bij nieuwbouw want dan zit je met "tocht roosters" in de ramen.

@Wabe
Voor boven met name slaapkamers zou ik voor L/L units gaan, vloerverwarming is niet handig in praktijk daarvoor, zowel koelen als verwarmen.

Beneden en badkamer zou ik dan wel sneller voor vloerverwarming kiezen.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 25-01-2021 16:22 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvanwijk
RonJ schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:57:

Juist. Alleen de luchtintake zou ik in beide ruimtes maken, bijv. achter die planten een muurrooster op knie/heuphoogte. Als je m alleen achter de koelkast doet gaat ie lucht uit je zitkamer richting eetkamer/keuken trekken (dus tocht tegen de klok in door je huis) en krijg je ook temperatuurverschil (het belang van de retour wordt vaak nogal onderschat bij kanaalinstallaties).

Ik zou dan aan de kant van je zitkamer een kleine koof maken langs de muur (die grijze doos op mn plaatje), met daarin aan beide kanten een 2e rooster/uitblaas en meteen daarin ook de koelleidingen en condensafvoer naar buiten.
Kunnen die roosters niet op enkel/plinthoogte? Lijkt me anders zo hoog op de muur. Of krijg je anders teveel een luchtstroom langs je voeten? Er zit sowieso een aardige kier onder de deuren.
Als je het zoals hierboven beschreven zou doen kan je denk ik wel beide sets koelleidingen door die koof trekken en dan bij de "beneden" kanaalunit omhoog naar de hal, dan zit je al aardig "raak" als ik zo je tekening zie. Heb je hier ook nog een vliering oid boven? Dan zou je boven ook een kanaalmodel kunnen overwegen... dat zal ook een stuk beter werken dan 1 unit in de hal. Of je plaatst m boven de trap, daar zijn op zich wel mogelijkheden voor.

Als je dit echt serieus overweegt wil ik nog wel even een onderdelenlijstje / kostenschatting voor je maken. Weet wel dat niet alle installateurs hier ook ervaring mee hebben en/of dit volledig (incl slangen, roosters, etc) willen installeren.
We hebben een vliering inderdaad. Dus daar kan e.e.a. wel worden weggewerkt. En dan met een paar buizen en plafondroosters naar de diverse kamers.

Kunnen twee kanaalunits op één multisplit buitenunit? Ik zit bij Climasense te kijken en daar zie ik ze alleen als single-split combo’s aangeboden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Wabe schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:49:
[...]

Nee, bij goed geïsoleerde nieuwbouwwoningen voelt de vloer niet meer warm aan. Dan wordt het vroeg of laat 30 graden binnen :p

Bij nieuwbouwwoningen heb ik lekker sloffen aan.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Als ik persoonlijk de kans had het van scratch in een nieuwbouwwoning te doen zou ik voor een L/L icm WTW gaan, of anders de hybride set-up gaan zoals hier gesuggereerd. E.g. hybride betekend dan beneden een aparte L/W met vloerverwarming en evt. de SWW-boiler.

Boven of overal, afhankelijk van je keuze en warmtevraag plaats je dan een of 2 kanaalairco(s) geïntegreerd met de WTW-ventilatie. Daikin en Mitsubishi (en vast meer) hebben WTW-ventilatieunits die gekoppeld kunnen worden met je airco, zodat je altijd werkende ventilatie hebt in één enkel systeem/luchttraject, ook als je niet koelt of verwarmt.

Ik zou zelf een volledig L/L-, kanaal- met multizone/airzone systeem doen icm een losse WP-boiler. Die extra L/W warmtepomp maakt het gelijk véél duurder en door de geringe warmtevraag heb je toch al een nauwelijks warmer aanvoelende vloer, zeker met eiken.
bvanwijk schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:43:
[...]

Kunnen die roosters niet op enkel/plinthoogte? Lijkt me anders zo hoog op de muur. Of krijg je anders teveel een luchtstroom langs je voeten? Er zit sowieso een aardige kier onder de deuren.
Ik zou niet lager gaan dan een cm of 15, anders krijg je idd een wat sterkere stroom over je vloer, maar t is vooral omdat je dan heel veel stof vanaf de vloer aanzuigt. Nou zijn er gewoon aanzuigroosters met makkelijk uitneembare filters, maar dat wil je ook niet wekelijks moeten doen.
We hebben een vliering inderdaad. Dus daar kan e.e.a. wel worden weggewerkt. En dan met een paar buizen en plafondroosters naar de diverse kamers.
Dat is dan eigenlijk ideaal daarvoor. Je kan dan evt daar wel centraal de retour aanzuigen in de gang als je wat ruimte onder de deuren hebt. De koelleiding zou je dan nog steeds via de route van de beneden-unit naar boven kunnen brengen, dan moet je m maar een klein stuk inhakken of wegwerken over de muur van de gang.
Kunnen twee kanaalunits op één multisplit buitenunit? Ik zit bij Climasense te kijken en daar zie ik ze alleen als single-split combo’s aangeboden...
Ja, dat kan zeker wel, m'n pa heeft bijv. 2x kanaal en 1 stylish wandmodel op 1 daikin buitenunit. Het is alleen niet veel goedkoper dan 2x single split...

[ Voor 65% gewijzigd door RonJ op 25-01-2021 16:59 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mr_evil08 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:13:
[...]
Dat is natuurlijk onzin kan je er wel wat over vertellen, mijn huis heeft van oorsprong heteluchtverwarming maar joekels van gaten onder de deur is niet zo en ook de fors luchtdebiet is niet zo groot, ik kan mijn vinger onder de deur doorsteken maar daar blijft het ook bij.

De slaapkamers hebben gewoon 1 luchtrooster voor intake en outtake is idd onder de deur door, gewoon een doorsnee luchtrooster wat je bij mechanische ventilatie ook ziet, woonkamer heeft wel meerdere in de muren zitten.

Met 40-50c inblaas krijg je de kamers ook met gemak warm.
Het is maar een klein kiertje onder de deur.
en daar je dus al serieus de fout in. luchtverwamring is NIET hetzelfde als een L/L warmtepomp. de luchttemperatuur is VEEL lager door de condensor die maar een graad of 40 a 50 haalt op de oppervlakte van de condensor. een gasgestookte luchtverwamring is ruim over de 100c. dus dat verschil moet je compenseren met veel meer debiet dus je komt niet uit met zo'n brievenbus-opening in de vloer of plavond voor warme lucht.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 25-01-2021 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Nou nou veel lager. Hoe heet is de lucht van normale luchtverwarming wel niet dan? Moderne L/L systemen kunnen tot 65 graden als het nodig is.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvanwijk
Die ‘airco’ modellen aan de wand blazen toch ook rond de 50 graden uit? Volgens mij staat er hier in het topic iemand die 60 graden uitblaaslucht mat.

Ruim 100 graden uitblaaslucht lijkt me ronduit gevaarlijk, qua brandwonden bij aanraking...

[ Voor 23% gewijzigd door bvanwijk op 25-01-2021 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Glashelder schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:12:
Nou nou veel lager. Hoe heet is de lucht van normale luchtverwarming wel niet dan? Moderne L/L systemen kunnen tot 65 graden als het nodig is.
en dat doen ze normaal niet omdat het zo ineffcinent als de pest is. het is alleen als het buiten ook al heet is en je hebt de temperatuur binnen op 35 graden gezet of je bent zo'n reingingsprogramma aan het doen of de unit staat in zo'n "turbo" modus om de kamer snel op temperatuur te krijgen. die diloc van mij heeft daar ook een handje van. totaal niet comfortabel en verbruik is erg hoog.
bvanwijk schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:13:
Ruim 100 graden uitblaaslucht lijkt me ronduit gevaarlijk, qua brandwonden bij aanraking...
bij gasgestookte luchtverwarming praat je over de brander zelf. de uitgaande lucht is ergens in de 60+ en verliest de rest in de kanalen.

[ Voor 37% gewijzigd door flippy op 25-01-2021 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
flippy schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:14:
[...]

en dat doen ze normaal niet omdat het zo ineffcinent als de pest is. het is alleen als het buiten ook al heet is en je hebt de temperatuur binnen op 35 graden gezet of je bent zo'n reingingsprogramma aan het doen of de unit staat in zo'n "turbo" modus om de kamer snel op temperatuur te krijgen. die diloc van mij heeft daar ook een handje van. totaal niet comfortabel en verbruik is erg hoog.

[...]

bij gasgestookte luchtverwarming praat je over de brander zelf. de uitgaande lucht is ergens in de 60+ en verliest de rest in de kanalen.
Klopt, maar normale luchtverwarming blaast dus altijd 60+ uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Glashelder schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:17:
[...]
Klopt, maar normale luchtverwarming blaast dus altijd 60+ uit?
net als de reguliere CV staat luchtverwarming ook gewoon kut afgesteld. in beide huizen waar ik ben opgegroeid had het en ik weet nog ERG goed dat mijn vader maar over 1 ding klaagde: hoeveel gas dat pokkeding opstookte. ik vond die roosters heerlijk en de katten ook. die waren er niet vanaf te slaan maar zodra het klaar was met verwarmen was het ook meteen koud voor het gevoel.

met wat cv tuning kan je veel winnen, helemaal met luchtverwamring. maar net als reguliere cv's worden ze vastgescroeft, stekker erin en sucses ermee.

en temperatuur verschilt erg met de afstand tot de brander.

[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 25-01-2021 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
flippy schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:10:
[...]

en daar je dus al serieus de fout in. luchtverwamring is NIET hetzelfde als een L/L warmtepomp. de luchttemperatuur is VEEL lager door de condensor die maar een graad of 40 a 50 haalt op de oppervlakte van de condensor. een gasgestookte luchtverwamring is ruim over de 100c. dus dat verschil moet je compenseren met veel meer debiet dus je komt niet uit met zo'n brievenbus-opening in de vloer of plavond voor warme lucht.
Dat ben ik opzich wel met je eens in dat geval, maar je gaat wel voorbij aan het feit dat we het hier over (een vraag mbt) nieuwbouw hebben. Dan heb je dus ook helemaal niet zo'n hoge dT of extreem hoog debiet nodig. Bovendien moet je je kanalen allemaal isoleren als je wil koelen (wat bij die gas-LV's vrijwel nooit zo is) dus ook daar heb je dan relatief nauwelijks verlies.

Het gaat in het appartement van m'n maat, wat zo'n 3,30m hoog is met 360 graden rondom glas, juist prima met die "brievenbussen" (10x30cm in zijn geval) en hij heeft nou al spijt dat ie er toch nog vloerverwarming bij genomen heeft.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
flippy schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:10:
[...]

Ik heb de "moderne" vorm van heteluchtverwarming dat is een LTV systeem.
De kast staat op zolder en blaast maar 50-55c uit, het verschilt niks met L/L WP, bij heteluchtverwarming is het wel lekkerder omdat de warmte over de vloer blaast omdat er meerdere roosters in de muren zitten.

Systemen waar jij op doelt zat hier vroeger ook in dat was inderdaad 90c maar ook die systemen hebben niet stil gestaan, de woonkamer heeft een kleine spleet onder de deur maar er zit ook nog een apparte aanzuigrooster elders(dat is nu misbruikt als ventilatie C box).

Slaapkamers hebben ook een kleine spleet onder de deur, ik krijg echt niet mijn hand onder de deur zo klein is het wel, zoveel lucht gaat er niet door hoor.

De luchtdebiet verschilt niks, dit huis is dan wel goed ingericht voor (hete)luchtverwarming door gewoon 1 buis naar beneden ipv allerlei bochten.

[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 25-01-2021 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mr_evil08 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:14:
[...]
Ik heb de "moderne" vorm van heteluchtverwarming dat is een LTV systeem.
De kast staat op zolder en blaast maar 50-55c uit, het verschilt niks met L/L WP, bij heteluchtverwarming is het wel lekkerder omdat de warmte over de vloer blaast omdat er meerdere roosters in de muren zitten.
Systemen waar jij op doelt zat hier vroeger ook in dat was inderdaad 90c maar ook die systemen hebben niet stil gestaan, de woonkamer heeft een kleine spleet onder de deur maar er zit ook nog een apparte aanzuigrooster elders(dat is nu misbruikt als ventilatie C box).
Slaapkamers hebben ook een kleine spleet onder de deur, ik krijg echt niet mijn hand onder de deur zo klein is het wel, zoveel lucht gaat er niet door hoor.
De luchtdebiet verschilt niks, dit huis is dan wel goed ingericht voor (hete)luchtverwarming door gewoon 1 buis naar beneden ipv allerlei bochten.
voor hetzelfde vermogen MOET het debiet omhoog als de luchttemperatuur omlaag gaat en de totale afgifte is hetzelfde. dat is simpele natuurkunde. lucht kan gewoon niet zoveel warmte vasthouden.

als alles erop berekend is heb je natuurlijk geen probleem maar als je een modern systeem in een oud hous gaat doen of zelfs een warmtepomp versie monteert kan je zeker wel in de problemen komen met je totale afgifte als je de debieten niet in gelijke stap aanpast of natuurlijk de effcientie van de warmtepomp om zeep helpt door de drukken te verhogen om hogere condensortemperaturen te halen zoals sommige aircos hebben met hun "turbo/reinigings" modus.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 25-01-2021 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabe
RonJ schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:27:
[...]

Het gaat in het appartement van m'n maat, wat zo'n 3,30m hoog is met 360 graden rondom glas, juist prima met die "brievenbussen" (10x30cm in zijn geval) en hij heeft nou al spijt dat ie er toch nog vloerverwarming bij genomen heeft.
Precies hierom twijfel ik of we nog wel vloerverwarming moeten aanleggen in ons nieuwe huis en we niet alleen met een L/L unit moeten gaan verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Wabe schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:24:
[...]

Precies hierom twijfel ik of we nog wel vloerverwarming moeten aanleggen in ons nieuwe huis en we niet alleen met een L/L unit moeten gaan verwarmen.
L/L is niet bijster comfortabel voor continu gebruik in vergelijkingmet vloerverwamring, immers loopt er constant ergens een ventilator in je kamer als je losse casettes hebt en met een centraal systeem moet je huis erop aangepast zijn, en je vloer is altijd steenkoud. ook is het minder effcient.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 25-01-2021 22:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

flippy schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:32:
[...]

L/L is niet bijster comfortabel voor continu gebruik in vergelijkingmet vloerverwamring, immers loopt er constant ergens een ventilator in je kamer als je losse casettes hebt en met een centraal systeem moet je huis erop aangepast zijn, en je vloer is altijd steenkoud. ook is het minder effcient.
We hebben het hier over nieuwbouw toch ?

De warmtevraag in onze nieuwbouwwoning is eigenlijk zo laag dat de vloerverwarming amper echt warm werd.

Dit is het eerst jaar dat we met l/l verwarmen, met een 3.5kW krijg ik het hele huis tot nu toe makkelijk warm, eigenlijk draait de unit de hele dag (onhoorbaar) op de laagste fanspeed in eco mode. Wij ervaren geen vermindering in comfort.

En steenkoude vloer?? De ruimte temperatuur is op dit moment 20.3 graden, de vloer is 19.5 graden.
Minder efficiënt? Ten opzichten van wat precies?

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 26-01-2021 09:28 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Idefix70
Een mening is makkelijk gegeven, wetenschappelijke data aanleveren van een andere orde. Uiteindelijk gaat het toch om het gevoel. In mijn geval is dat ik (wij) L/L verwarmen en koelen fantastisch vinden. Zeker tov verwarmen met radiatoren en zelf ben ik geen fan van warme vloeren. De binnenunits draaien meestal op de automatische stand, in de avond op fluisterstil en ik hoor ze niet. Maar merk ze wel! Het is snel warm en wij vinden de warmte erg prettig. Geen last van tocht. En nauwelijks stof in huis want dat filteren ze fijn weg.

Met een ruimte temperatuur van 20.6 in mijn kantoor is de vloer van de tussenverdieping (PVC) 19 graden. De parketvloer beneden neemt nog meer de ruimtetemperatuur aan. En van koude voeten heb ik nooit last.

Ergo, het is prima om iets te vinden en beter om niet zo snel te zeggen hoe iets is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darker
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-08 14:46
Hoi :)

Ik zit al een tijdje de topics te volgen en heb getracht het nodige aan desk-research uit te voeren. Ik ben er wel over uit dat ik graag voor onze woning een Daikin airco installatie wil laten plaatsen. Echter zou ik graag nog een keer advies vragen over het volgende;

- Is het voor mijn situatie aan te raden voor multisplit of 2x single split te gaan?
- Welke capaciteit is het meest geschikt?

Situatie:
- Begane grond, open woonkamer / woonkeuken van zo'n 80m2
- Eerste verdieping, slaapkamer met en-suite badkamer van ook totaal zo'n 80m2

Beide ruimtes hoeven imho niet gelijktijdig super gekoeld te zijn. In de praktijk zou ik voor kunnen stellen dat in de warme zomerdagen de beganegrond lekker koel is en dat op x-moment in de avond je de eerste verdieping pas gaat koelen voordat je naar bed gaat.

Alvast bedankt voor de adviezen/tips :) alles is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

als je 2 ruimtes wilt koelen/verwarmen moet je een unit pakken die 2 binnenunits heeft. of ze wel of niet gelijk in gebruik zijn maakt niet uit. dat maakt de unit alleen maar effcientier.
vermogen is niet echt belangrijk in deze toepassingen. het laagste model is vrijwel altijd voldoende tenzij je constant alle ramen en deuren openlaat.

grotere units hebben eerder de neiging om te gaan pendelen wat weer oncomfortabel is, helemaal in de slaapkamer.

ik krijg mijn hele woonkamer+keuken zelfs warm als het -5 vriest buiten met de kleinste panasonic die je kan krijgen. (de FZ25-WKE voor de geintereseerden, die kan je al krijgen voor onder de 700 als je beetje shopt)
deze staat al de afgelopen 3 maanden non stop te pruttelen om het gros van het huis warm te houden tot de vloerverwamring erin zit en de grote warmtepomp aan kan.

[ Voor 29% gewijzigd door flippy op 26-01-2021 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
flippy schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:32:
[...]

"steenkoud" valt ook wel weer mee, als je langer gaat verwarmen en geen idioot nachtverlaging doet blijft het redelijk, maar altijd kouder dan vloerverwarming dat klopt, mensen wat eenmaal vloerverwarming gewend zijn zullen niet zomaar overstappen.

Bij mij is de vloer gewoon 21c, de ventilator kan hoorbaar zijn maar ligt sterk aan de plaatsing en welke unit je hebt.

Het enige nadeel wat L/L kent, omdat het niet centraal verwarming is zul je voor andere plekken in het huis andere oplossingen moeten zoeken, het draait dus niet even "mee".

Verbruik maakt overgens niets uit dat ligt hoofdzakelijk aan je huis, het verbruik is gelijk aan vloerverwarming echter is je huis een gatenkaas dan kan luchtverwarming inderdaad inefficient zijn, bij vloerverwarming maakt het veel minder uit als je huis een gatenkaas is.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 26-01-2021 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mr_evil08 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:33:
[...]
Verbruik maakt overgens niets uit dat ligt hoofdzakelijk aan je huis, het verbruik is gelijk aan vloerverwarming echter is je huis een gatenkaas dan kan luchtverwarming inderdaad inefficient zijn, bij vloerverwarming maakt het veel minder uit als je huis een gatenkaas is.
als alles hetzelfde is dan is vloerverwamring zeker wel effcientier. immers zijn de temperaturen lager en de thermische overdracht is beter. dus de compressor hoeft minder hard te werken om de temperaturen hoger te krijgen in de condensor. (als je verwarmt)
de minder werk de "pomp" hoeft te doen in de warmte"pomp" om de warmte van 1 kant naar de andere kant te krijgen de lager het verbruik is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
flippy schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:40:
[...]

als alles hetzelfde is dan is voerverwamring zeker wel effcientier. immers zijn de temperaturen lager en de thermische overdracht is beter. dus de compressor hoeft minder hard te werken om de temperaturen hoger te krijgen in de condensor. (als je verwarmt)
de minder werk de "pomp" hoeft te doen in de warmte"pomp" om de warmte van 1 kant naar de andere kant te krijgen de lager het verbruik is.
Hoe verklaar je dan dat de (S)COP van L/L over het algemeen (fors) hoger ligt dan die van L/W WP's? L/W is juist inefficiënter omdat je ook het water weer rond moet pompen. En een lagere dT geeft toch juist een mindere thermische overdracht lijkt me.

Het ontbreken van geluid is inderdaad een voordeel van L/W icm vloerverwarming, maar dat is ook persoonlijk in hoeverre je daar last van hebt.

En een steenkoude vloer? Als je persé een stenen vloer wilt dan zou ik idd wel kiezen voor L/W+VVW, dat is gewoon niet comfortabel op blote voeten. Kies je echter voor een eiken/houten vloer dan gaat die vlieger niet op en zal je imho weinig verschil merken.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 26-01-2021 10:45 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

als alles hetzelfde is dan is voerverwamring zeker wel effcientier. immers zijn de temperaturen lager en de thermische overdracht is beter.
Kan je dit onderbouwen met cijfers? Ik denk namelijk dat er met een 24/7 schema zoals je dat bij vloerverwarming ook zou doen geen verschil is. Sterker nog.. als ik alle defrost perikelen lees in het l/w topic dan denk ik dat de SCOP van l/l nog wel eens hoger kan liggen dan l/w

Jammer overigens dat je niet ingaat op de andere reacties die hierboven gedaan worden op jou beweringen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

als alles hetzelfde is dan is vloerverwamring zeker wel effcientier. immers zijn de temperaturen lager en de thermische overdracht is beter. dus de compressor hoeft minder hard te werken om de temperaturen hoger te krijgen in de condensor. (als je verwarmt)
In theorie klopt het, echter praktijk werkt dat totaal niet zo, bij vloerverwarming is zeer goed isolatie nodig en kan je de temperatuur vrijwel niet laten schommelen en stook je dus ook bij veel "afwezig" en heb je transport verlies door het hele huis, dit heeft luchtverwarming dan weer niet maar bij luchtverwarming is een WTW weer meer van belang en het luchtdicht van de woning.

Eigenlijk zijn er dus geen winnaars of verliezers bij vloerverwarming moet je het meer op temperatuur laten en bij luchtverwarming kan je het laten "schommelen".

Zou je een exact zelfde situatie hebben en exact 24/7 verwarmen dan zou vloerverwarming iets efficienter zijn maar dat is maar echt heel minimaal.

Echter als ik het L/W topic zie hebben ze constant last van defrosts en hoge gebruik, echter bij L/L WP merk ik daar amper tot niks van zo af en toe defrost, het verbruik blijft laag hier.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 26-01-2021 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

RonJ schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:44:
[...]

Hoe verklaar je dan dat de (S)COP van L/L over het algemeen (fors) hoger ligt dan die van L/W WP's? L/W is juist inefficiënter omdat je ook het water weer rond moet pompen.

Het ontbreken van geluid is inderdaad een voordeel van L/W icm vloerverwarming, maar dat is ook persoonlijk in hoeverre je daar last van hebt.

En een steenkoude vloer? Als je persé een stenen vloer wilt dan zou ik idd wel kiezen voor L/W+VVW, dat is gewoon niet comfortabel op blote voeten. Kies je echter voor een eiken/houten vloer dan gaat die vlieger niet op en zal je imho weinig verschil merken.
de COP van veel units is berekend op vrij hoge watertemperaturen. als je gewoon een pomploze verdeler hebt en dus niet met idiote temperaturen hoeft te stoken scheelt het al behoorlijk.
het rondpompen kost een watje of 30~100 afhankelijk van hoe groot je unit en verwamringsysteem is. vergelijkbaar met de fans in een stuk of 2~3 L/L binnenunits dus dat is het ook niet.

en vloerisolatie maakt natuurlijk wel een verschil. maar daar praat ik momenteel niet over, net als zoninval en alle andere factoren die meespelen in een woning. ik praat puur over hoeveel energie het kost om 1kW aan warmte te verplaatsen van buiten naar binnen.
revolution-nl schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:45:
[...]

Kan je dit onderbouwen met cijfers? Ik denk namelijk dat er met een 24/7 schema zoals je dat bij vloerverwarming ook zou doen geen verschil is. Sterker nog.. als ik alle defrost perikelen lees in het l/w topic dan denk ik dat de SCOP van l/l nog wel eens hoger kan liggen dan l/w

Jammer overigens dat je niet ingaat op de andere reacties die hierboven gedaan worden op jou beweringen.
cijfers heb ik wel ergens van mijn L/L panasonic en de L/W pansonic. ik zal ze wel eens opsnorren als ik tijd heb.

afhankelijk van hoe je woning in elkaar steekt, je gebruik en comfort die je wenst zitten een hele berg maren en offen aan. ik kijk puur en alleen naar de effcientie, niet naar alle kanttekeningen die iedereen er kennelijk nodig vind om erbij te halen die specifiek of hun mening zijn of voor hun van toepassing zijn. en daarom ga ik er ook niet meer op in. mensen maken het persoonlijk ipv op feiten.

en dat defrost "perikelen" het je met een L/L net zo hard last van als een L/W unit. immers is de buitenunit technisch hetzelfde als je nog niet opgelet hebt. relatief gezien met een l/W unit die goed afgesteld is (daar hebben we het weer) heb je daar zelf erg weinig last van omdat je de runs kan afstemmen op de tijd van de dag. dus bijvoorbeeld alleen maar overdag draaien en de warmte opslaan in een buffertank zodat je savonds en snachts en de volgende ochtend gewoon warmte hebt wat een stuk effcientier is dan om 3 uur snachts het huis warm te houden. uiteindelijk moet er dezelfde hoeveelheid warmte je huis in ongeacht welke manier van stoken je gebruikt.

persoonlijk note: ik heb meerdere malen gehad dat we film zaten te kijken onder de binnenhunit die lekker warm aan het blazen was en ineens klapt ie uit en gaat ie 10 min buiten staan defrosten. ik garandeer je dat je dat een stuk minder comfortabel ervaart dan een L/W unit die een defrostje draait.

kijk, als je een huis hebt met isolatie gemaakt van 1 velltje van het AD dan is een L/L de enisgte optie natuurlijk. heb je een passief huis dan is vloerverwamring de way to go. ergens zit de middelllijn die afhankelijk is van verschillende factoren. maar momenteel zitten veel mensen hier een beetje te doen alsfo L/L de ENIGSTE optie is en dat is gewoon pertinent niet waar.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 26-01-2021 11:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
@flippy Defrost met L/W warmtepomp gebeurt veelal met element en L/L WP met warmtepomp zelf door tijdelijk het process om te keren, defrosts kosten bij een L/W WP fors meer en gebeuren ook vaker om allerlei redenen.

Edit hieronder: Defrost duurt 12 minuten maar zo extreem als jij schetst is het nou ook weer niet dat het direct "koud" is want dan zit je in de directe luchtstroom wat je niet moet doen, ook bij huizen met luchtverwarming is isolatie zeker wel belangrijk, echter massa warmt zeer moeilijk op ja.

[ Voor 49% gewijzigd door mr_evil08 op 26-01-2021 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mr_evil08 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:05:
@flippy Defrost met L/W warmtepomp gebeurt met element en L/L WP met warmtepomp zelf door tijdelijk het process om te keren, defrosts kosten bij een L/W WP fors meer en gebeuren ook vaker.
een defrost met een L/W unit zal gewoon met de pomp gaan tenzij hij vind dat het te lang duurt of je heb het te agressief ingesteld. (dus weer afhankelijk van hoe je de boel instelt) DAN springt de losse verwamring aan om sneller weer warmte te kunnen produceren. iets wat een L/L gewoon niet kan dus sta je 10~15 min sip naar je binnenunit te kijken en wachten tot ie weer wat doet. met een los element bereik je hetzelfde met dezelfde COP dus de negativiteit voor het hebben van een los element voor meer comfort (en sneller weer warmte kunnen produceren) moet je even toelichten.

fun fact: de pomp werkt op dat moment gewoon als verwarmingselement. met een COP van 1 als hij defrosts doet. een 3kW verwamrningselement versnelt de boel alleen maar.

en jawel, als je eronder zit lekker in de warmte en dat ding gaat ineens uit is het echt wel ineens koud voor het gevoel.

[ Voor 26% gewijzigd door flippy op 26-01-2021 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
mr_evil08 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:33:
[...]
Het enige nadeel wat L/L kent, omdat het niet centraal verwarming is zul je voor andere plekken in het huis andere oplossingen moeten zoeken, het draait dus niet even "mee".
Ik heb in iedere kamer een binnenunit. En natuurlijk allemaal individueel instelbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
Nu een kleine week de Daikin in gebruik als hoofdverwarming (radiatoren zijn nog helemaal niet aan geweest) en tot nu toe zeer tevreden. Ding houdt het makkelijk warm.

Ik moet alleen wel zeggen dat ik het concept van je thermostaat naast je verwarmingselement plaatsen echt compleet idioot is 8)7 . Dit is geen nieuwe techniek, je zou denken dat iemand dit probleem wel eens heeft opgelost. De Daikin zegt gewoon vrolijk dat het hier 25 graden is terwijl het amper 19,5 is 8)7 . Bekend probleem, dat weet ik, maar niet minder frustrerend, vooral omdat de oplossing zo ongelooflijk simpel is.

Is er een offset in zo'n unit te programmeren? Of een externe thermostaat aan te sluiten? Ik denk dat het in theorie mogelijk moet zijn om hem aan te sturen met een Nest thermostaat, maar daar moet ik me nog in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

TigerXtrm schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:23:
Nu een kleine week de Daikin in gebruik als hoofdverwarming (radiatoren zijn nog helemaal niet aan geweest) en tot nu toe zeer tevreden. Ding houdt het makkelijk warm.

Ik moet alleen wel zeggen dat ik het concept van je thermostaat naast je verwarmingselement plaatsen echt compleet idioot is 8)7 . Dit is geen nieuwe techniek, je zou denken dat iemand dit probleem wel eens heeft opgelost. De Daikin zegt gewoon vrolijk dat het hier 25 graden is terwijl het amper 19,5 is 8)7 . Bekend probleem, dat weet ik, maar niet minder frustrerend, vooral omdat de oplossing zo ongelooflijk simpel is.

Is er een offset in zo'n unit te programmeren? Of een externe thermostaat aan te sluiten? Ik denk dat het in theorie mogelijk moet zijn om hem aan te sturen met een Nest thermostaat, maar daar moet ik me nog in verdiepen.
Ik merk vooral dat de afwijking in kleine ruimtes voor komt, in de woonkamer zit hij nooit te hoog omdat hij daar z'n warmte direct de ruimte in blaast, in de slaapkamers geeft hij altijd meer aan omdat de ruimte lastig te verspreiden is.

De Daikin is met API's te bedienen dus je kan er zelf wat omheen bouwen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
TigerXtrm schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:23:

Als het verschil zo groot is ontstaat er w.s. "kortsluiting" in de uitgeblazen luchtstroom. Heb je al geprobeerd de flappen verder omlaag te zetten en/of de fan wat hoger te zetten?
Ja, de offset kan je instellen via het servicemenu van je afstandsbediening (zie installatiehandleiding).

Een externe thermostaat kan ook, een daikin madoka kan je bedraad aansluiten op je binnenunit, via het service menu van de thermostaat kan je dan instellen dat ie de voeler van de vaste thermostaat gebruikt. Maar dat kan dus alleen met een Daikin thermostaat, via andere oplossingen kan je 'm in meer of meerdere mate wel bedienen, maar dan heb je dus niet dat ie ook regelt op een andere thermometer.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-04-2021
Wij zitten erover na te denken om via 123klimaatshop.nl aircos te bestellen, deze zelf op te hangen en door hun installateur inbedrijf te laten stellen. Heeft er iemand hier ervaring mee?

We hoorde ook dat het beter is om in de woonkamer een singel-split te nemen en boven op de 2 slaapkamers een multi split.
Wij willen ze gaan gebruiken als primaire verwarmingsbron, echter verwarmen wij de woonkamer elke dag en slaapkamers nauwelijks. Kan iemand uitleggen wat het voordeel is van een single split voor de woonkamer en multi voor de slaapkamers? Of kan alles op 1 multi? Ook vragen we ons af of dit invloed heeft op het geluidsniveau van zowel de binnen als buiten unit. Zoals in mijn eerdere bericht beschreven hebben wij nu een multisplit die niet goed werkt en wij willen dat niet nog een keer.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:13
De afgelopen periode ook georiënteerd om de bovenverdieping (3 slaapkamers, 20m3, 40m3 en 50m3) van airconditioning te voorzien. Na vorig jaar al eens een offerte te hebben opgevraagd voor een multisplit installatie die voor mijn gevoel veel te hoog was (€ 8K), 2 andere installateurs uit de regio laten komen en daar zijn 2 offertes uit gerold die meer aan de verwachting voldeden. Heb nu de volgende offertes liggen:

Members only: Offertes 3x binnenunit + 1x buiten unit
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wat is nu wijsheid. Volgens mij zijn het allebei prima merken voor zover ik heb kunnen vinden. Toshiba claimt dat de buitenunit een paar dB stiller is.
Maar zijn de offerte bedragen een beetje reëel? En zijn er mensen hier die ervaring hebben met 1 van de systemen v.w.b. gebruiksgemak en app bediening?

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Max234 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:30:
Wij zitten erover na te denken om via 123klimaatshop.nl aircos te bestellen, deze zelf op te hangen en door hun installateur inbedrijf te laten stellen. Heeft er iemand hier ervaring mee?

We hoorde ook dat het beter is om in de woonkamer een singel-split te nemen en boven op de 2 slaapkamers een multi split.
Wij willen ze gaan gebruiken als primaire verwarmingsbron, echter verwarmen wij de woonkamer elke dag en slaapkamers nauwelijks. Kan iemand uitleggen wat het voordeel is van een single split voor de woonkamer en multi voor de slaapkamers? Of kan alles op 1 multi? Ook vragen we ons af of dit invloed heeft op het geluidsniveau van zowel de binnen als buiten unit. Zoals in mijn eerdere bericht beschreven hebben wij nu een multisplit die niet goed werkt en wij willen dat niet nog een keer.

Alvast bedankt.
als je 3 units wilt hangen moet je een triple split nemen. pas bij 5 of meer moet je naar meerdere buitenunits kijken. de 5 (en sommige 4) splitters zijneen stuk duurder per binnenunit dat het goedkoper is om een 2 en 3 unit neer te zetten buiten ipv een 5 unit.

je kan ook kijken bij ts24, die hebben ook redelijke prijzen als je geen haast hebt.

*knip*
niet super legaal maar
*knip*, post het hier dan ook niet...

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 26-01-2021 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
flippy schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:28:
[...]

goedkoopste is inderdaad om zelf de hele meuk neer te zetten en aan te sluiten en als je zelf niet kan vacumeren dan iemand laten komen. als je geen extra gas nodig hebt (de buitenhunit heeft al voor x meter aan leiding gas erin zitten) dan hoef je alleen iemand met een vacuumpomp te laten komen om te vacumeren en als dat houd kan je de boel opendraaien. mocht je alsnog een lekje ergens hebben kan je alsnog iemand laten komen. niet super legaal maar meer "hollandse handelsgeest". ik heb zo in elk geval wel allbei mijn split units aangesloten en zelf gevacummeerd (ik heb alle spullen, ik had vroeger een stek papiertje) en na 1 jaar voor 1 en 4 maanden voor de andere zijn ze beiden nog goed. eentje staat al 4 maanden non stop te pruttelen.
WOW, dat je dit doet is 1 ding maar dat hier zo verkondigt is 2 (los van de taalvouten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Idefix70 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:37:
[...]
WOW, dat je dit doet is 1 ding maar dat hier zo verkondigt is 2 (los van de taalvouten)
er zijn zat mensen die het zo doen, zeker hier op dit forum. dus het onder de tafel proberen te houden als een prille poging om beter dan gij te lijken of het heilige boontje is niet echt eerlijk.

de risicos die hieraan zitten zijn wel eigen risico waardoor je dus duurder uit kan komen dan door gewoon een mannetje te laten komen. en viir de doe het zelvers is het ook niet zo simpel, immers zijn de spullen die je nodig hebt duurder dan een mannetje. tenzij je die al hebt natuurlijk.

[ Voor 32% gewijzigd door flippy op 26-01-2021 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rootje7575
  • Laatst online: 10-03-2021
Beste

Zijn jullie bekend met KWB cooling uit Vaassen ?

Ik heb van hun een offerte ontvangen en deze is vreselijk scherp. Echter twijfel ik aan hun advies/kwaliteit

Het gaat om een ruimte van zo'n 80m3 en een overloop met diverse slaapkamers.

Ik wil dus 2 units ophangen in huis. KWB adviseert om per airco één buitenunit aan te sluiten, maar is dat ook logisch/verstandig ?

Zijn er nog meer aandachtspunten waar ik op moet letten ?

Dank zover,

Ronald

PS de totale offerte komt uit op zo'n 2200 euro,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 14:15
Rootje7575 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:49:
Beste

Zijn jullie bekend met KWB cooling uit Vaassen ?

Ik heb van hun een offerte ontvangen en deze is vreselijk scherp. Echter twijfel ik aan hun advies/kwaliteit

Het gaat om een ruimte van zo'n 80m3 en een overloop met diverse slaapkamers.

Ik wil dus 2 units ophangen in huis. KWB adviseert om per airco één buitenunit aan te sluiten, maar is dat ook logisch/verstandig ?

Zijn er nog meer aandachtspunten waar ik op moet letten ?

Dank zover,

Ronald

PS de totale offerte komt uit op zo'n 2200 euro,
Welk merk?
meerdere singlesplits is wel aan te raden als je de ruimte heb, is goedkoper en vaak praktischer. (als je ook wil verwarmen)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Max234 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:30:

Alvast bedankt.
Het kan allemaal op één multi maar voor een woonkamer adviseren we hier doorgaans een single vanwege het moduleren. Staat in de TS uitgelegd en komt met enige regelmaat weer terug in dit topic.

Wat is er niet duidelijk aan het advies voor een single als je ermee wilt verwarmen? :)

Voor verdiepingen anders dan de woonkamer boeit het niet zoveel, omdat daar doorgaans dusdanig weinig verwarmd wordt waardoor je toch al niet aan pendelen ontkomt. Al neem je een 1,5 kW model 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rootje7575
Het is hun eigen import merk.

Echter koelen en verwarmen ga je toch niet tegelijk doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rootje7575

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Speedfightserv schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:52:
[...]

Welk merk?
meerdere singlesplits is wel aan te raden als je de ruimte heb, is goedkoper en vaak praktischer. (als je ook wil verwarmen)
verklaar je nader hoe je daar bijkomt. een grotere dubbel split waar maar 1 casette aanstaat is efficienter dan 1 kleine. en goedkoper in aanschaf.
dus als ze 2 complete units aansmeren wat goedkoper is dan 1 dubbele dan wil ik niet (of juist wel) weten wat voor rommel ze aan je muur schroeven.

edit, watb een goedkope chinees huismerk unit. gewoon niet doen. doe een paar euro extra en koop een degelijk merk.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 26-01-2021 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
flippy schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:55:
[...]

verklaar je nader hoe je daar bijkomt. een grotere dubbel split waar maar 1 casette aanstaat is efficienter dan 1 kleine. en goedkoper in aanschaf.
dus als ze 2 complete units aansmeren wat goedkoper is dan 1 dubbele dan wil ik niet (of juist wel) weten wat voor rommel ze aan je muur schroeven.

edit, watb een goedkope chinees huismerk unit. gewoon niet doen. doe een paar euro extra en koop een degelijk merk.
Casette? weet niet wat jij voor huis heb maar in de meeste huizen kan je geen casette ophangen. Wordt wat vervelend met de bovenverdieping :+

2 x een single wand model is goedkoper dan een multisplit waar je er 2 aan kan hangen. wellicht dat dit met een casette systeem anders is maar die hangt hier niemand thuis op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Rootje7575 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:53:

Lijkt op Cooper Hunter.

nee, maar stel je ga in de winter met 1 verwarmen, dan hoeft er geen zwaarde condensor buiten te draaien dan nodig is. Of je moet ze allebei voor verwarmen gaan gebruiken, dan wordt het een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:34
Rootje7575 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:53:

Als dit de werkwijze is van deze installatuur zou ik hier ver vandaan blijven.

https://www.goedkopeairco...o-versie-1.0-20201021.pdf

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Speedfightserv schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:59:
[...]

Casette? weet niet wat jij voor huis heb maar in de meeste huizen kan je geen casette ophangen. Wordt wat vervelend met de bovenverdieping :+

2 x een single wand model is goedkoper dan een multisplit waar je er 2 aan kan hangen. wellicht dat dit met een casette systeem anders is maar die hangt hier niemand thuis op.
een cassete is de vakterm voor dat ding wat je aan de muur hangt. wat jij "wandmodel" noemt.
wizzopa schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:03:
[...]

wow, das weer eens wat nieuws voor een officeel installatiebedrijf. en dan word ik afgezeikt....

[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 26-01-2021 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
flippy schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:05:
[...]

een cassete is de vakterm voor dat ding wat je aan de muur hangt. wat jij "wandmodel" noemt.
Geen nederlander? Google maar op Airco casette, krijg je toch echt heel wat anders :)
https://www.koel-service....erter-3-5-kw/#description

Hier nog een paar linkjes met voorbeelden dat 2 x een singlesplit toch echt goedkoper is.

multi: https://www.aircostunt.com/2mxm40m/ (2080 incl.btw)
single: https://www.aircostunt.com/daikin-ftxc25b/ (625 incl btw)

2080 - 1250 is toch een verschil van 830 euro..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:26
Korte vraag voor de Daikin eigenaren: is er iemand in dit topic die een 2MXM40M of een 4MXM40M buitenunit heeft inclusief wifi module?

Ik ervaar het probleem dat de unit niet goed terug moduleert, en ik zoek iemand waarmee ik kan vergelijken of ze hetzelfde gedrag zien.

Aan de hand van de search functie tag ik even @mr_evil08, @stijn1995 en @Speedfightserv

[ Voor 15% gewijzigd door vinom op 26-01-2021 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:58

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
vinom schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 18:33:
Korte vraag voor de Daikin eigenaren: is er iemand in dit topic die een 2MXM40M of een 4MXM40M buitenunit heeft inclusief wifi module?

Ik ervaar het probleem dat de unit niet goed terug moduleert, en ik zoek iemand waarmee ik kan vergelijken of ze hetzelfde gedrag zien.

Aan de hand van de search functie tag ik even @mr_evil08, @stijn1995 en @Speedfightserv
Ik heb een 2MXM40 icm 2 x FTXM20 met beide WiFi modules. Wat voor gedrag zie je of verwacht je?

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 26-01-2021 19:00 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Speedfightserv schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:10:
[...]

Geen nederlander? Google maar op Airco casette, krijg je toch echt heel wat anders :)
https://www.koel-service....erter-3-5-kw/#description

Hier nog een paar linkjes met voorbeelden dat 2 x een singlesplit toch echt goedkoper is.

multi: https://www.aircostunt.com/2mxm40m/ (2080 incl.btw)
single: https://www.aircostunt.com/daikin-ftxc25b/ (625 incl btw)

2080 - 1250 is toch een verschil van 830 euro..
je hebt wand cassettes, plavond casettes (meestal met systeemplavonds of in grote ruimtes), duct cassettes (zie je veel in hotelkamers als dat aircorooster bovenin de gang van je kamer die het nooit doet) en nog een paar smaken. ik snap dat de consumententaal vaak anders is, ik heb doorgaans gewerkt met dikke bestelbijbels van 2000 paginas voor mitsubishi en vrienden. die zijn altijd engels.

als je units vergelijkt zou ik het wel op prijs stellen als je vergelijkbare units vergelijkt. het is niet moeilijk om een prulding van een single split (ja, ook daikin maakt budget prut, net als elk ander merk) te vergelijken met een mid of high end duo split en dan wijzen naar een prijsverschil.
niet vergeten dat de prijs van de unit maar een klein deel is, je hebt immers ook extra beugels nodig, trillingdempers, extra electra (eigen groep per unit), leidingwerk, isolatie, kanalen en dan nog natuurlijk de extra manuren om NOG een unit aan te sluiten op zijn eigen groep en dan nog een slordige 2 uur lang te vacumeren, testen en operationeel te maken en eventueel in te stellen op bepaalde limieten van de betreffende ruimte.
als je alles meerekent en het conform de regels alles doen (iets waar kennelijk sommige van houden hier O-) ) en een officeel f-gassen/STEK stempel op je installatie wilt hebben ben je echt wel meer kwijt dan 2 losse units. nog afgezien dat er letterlijk maar de helft stuk kan gaan en muti splitters vrijwel altijd een hoger segment zijn dan wat je in mono kan krijgen. de grotere buitneunit maakt het vooral efficienter als er maar 1 binnenunit draait, doordat de condensor zoveel groter is dan een mono haal je een hogere COP met extremere temperaturen. doorgaans willen de grotere units ook dieper gaat met de compressor voor een laag verbruik doordat ze doorgaans betere regelelectronica erin hebben zitten. met name de deftige merken kunnen tegenwoordig vies laag met de compressor zodat ze practisch niet pendelen in grotere ruimtes.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 26-01-2021 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rootje7575
wizzopa schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:03:
[...]

Verklaar je nader ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

een stek/f-gassen installateur zou direct zijn papiertje kwijtraken als hij zou doen wat er staat. ipv vacumeren, lektesten en al die fijne dingen waar je een goed uur zoet mee bent zegt de handleiding om gewoon de leiding open te gooien en tot de lucht eruit is door het instromde gas van de buitenuit en dan de kraan dicht te draaien. compleet van de zotte.
denk aan de tuinslang opendraaien aan de kraanzijde en dichtdraaien bij de sproeikop zodra er water doorheen komt om de leiding te ontluchten. |:( |:( |:(

en de rest hebben we het maar niet over.... :X

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 26-01-2021 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rootje7575
Jullie maken het mij er niet makkelijker op, wat dan ook juist precies de bedoeling was. Echter vind ik een offerte met alleen Mitsubishi spul of de Lessar/KWB cooling spul nogal een groot verschil. De Mitsubishi installateur offreert een duosplit, de andere dus 2 single.

Offerte bedrag incl installatie € 2290,- om € 4900.-.

Wat zijn specifieke punten waarop ik de goedkoopste aanbieder nog moet omvragen om evt risicos uit te sluiten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rootje7575
flippy schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:39:
[...]

een stek/f-gassen installateur zou direct zijn papiertje kwijtraken als hij zou doen wat er staat. ipv vacumeren, lektesten en al die fijne dingen waar je een goed uur zoet mee bent zegt de handleiding om gewoon de leiding open te gooien en tot de lucht eruit is door het instromde gas van de buitenuit en dan de kraan dicht te draaien. compleet van de zotte.
denk aan de tuinslang opendraaien aan de kraanzijde en dichtdraaien bij de sproeikop zodra er water doorheen komt om de leiding te ontluchten. |:( |:( |:(

Ok, als dit de manier van werken is dit eigenlijk een Beun de Beunhaas ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
flippy schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:39:
[...]

"Ontlucht nu precies 5 tot 8 seconden de airconditioner"

:D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Heb je de gebruiksaanwijzing door gelezen?

Er zijn regels voor het installeren van koeltechnisch installaties, waar airco's ook onder vallen die worden in deze gebruiksaanwijzing met voeten getreden.

Een leek mag geen koeltechnische handelingen verrichten ( dus de installatie vullen met gas uit de buiten unit )
Je mag als leek de installatie ophangen, de stroom aansluiten, goten monteren.

Als je de gebruiksaanwijzing door heb gespit zie je dat voor het aandraaien van koeleiding een soort van waterpomptang word gebruikt, dat er niet wordt afgeperst met stikstof en dat er niet wordt gevacumeerd.
Dat er flareverbinding worden gebruikt, allemaal zaken waar een f-gassen gecertificeerd bedrijf ver van blijft. Uitzonderingen daar gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rootje7575
Ok, duidelijke feedback, super!
Welk gevaar hangt hieraan ? Ik denk als ik dit zo lees aan lekkages, niet goed functioneerde airco etc etc ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Rootje7575

Heb je al in het buitenland gekeken voor een airco en dan zelf ophangen en dan een mannetje zoek voor in bedrijfstellen.

Airco bestellen in het buitenland

[ Voor 18% gewijzigd door wizzopa op 26-01-2021 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Rootje7575 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:54:
Ok, duidelijke feedback, super!
Welk gevaar hangt hieraan ? Ik denk als ik dit zo lees aan lekkages, niet goed functioneerde airco etc etc ?
Gas weg is een airco die niet meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rootje7575
wizzopa schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:15:
@Rootje7575

Heb je al in het buitenland gekeken voor een airco en dan zelf ophangen en dan een mannetje zoek voor in bedrijfstellen.
Nee dat nog niet, ik ben daar weer wat huiverig voor.. Heb jij hier ervaring mee / een tip voor ?

R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
flippy schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:24:
[...]

De grotere buitneunit maakt het vooral efficienter als er maar 1 binnenunit draait, doordat de condensor zoveel groter is dan een mono haal je een hogere COP met extremere temperaturen. doorgaans willen de grotere units ook dieper gaat met de compressor voor een laag verbruik doordat ze doorgaans betere regelelectronica erin hebben zitten. met name de deftige merken kunnen tegenwoordig vies laag met de compressor zodat ze practisch niet pendelen in grotere ruimtes.
Dit gaat echt lijnrecht in tegen de ervaringen hier. En de meeste specsheets overigens :). Die tonen doorgaans ‘gewoon’ een hoger minimumvermogen dan de kleinere broertjes.

Ik daag je uit om je claims te onderbouwen :).

Ik ontken trouwens niet dat een grotere unit doorgaans een hogere COP betekend (dit staat ook in de TS). Ik zet twijfels bij je claim dat grotere units verder terug moduleren. Procentueel misschien.. maar dat boeit niet. Het gaat om de absolute warmteoutput die boeiend is.

[ Voor 14% gewijzigd door Glashelder op 26-01-2021 20:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rootje7575 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:43:
Jullie maken het mij er niet makkelijker op, wat dan ook juist precies de bedoeling was. Echter vind ik een offerte met alleen Mitsubishi spul of de Lessar/KWB cooling spul nogal een groot verschil. De Mitsubishi installateur offreert een duosplit, de andere dus 2 single.

Offerte bedrag incl installatie € 2290,- om € 4900.-.

Wat zijn specifieke punten waarop ik de goedkoopste aanbieder nog moet omvragen om evt risicos uit te sluiten ?
de mitsu durf ik te stellen dat je:

a: 1 van de beste units krijgt op de markt.
b: mitsu installateurs zijn eigenlijk altijd pietjes precies. ze worden goed betaald en hebben eer van hun werk. in elk geval een stuk meer dan beun de haas die vage chinese huismerk units tegen je muur kwakt. de mitsu zal tenminste recht hangen.
c: het ding is te repareren als er eens wat mee is ipv hele ding weggooien.
d: hij gegarandeerd ook een decennia of 2 werkt zonder gezeik met regulier onderhoud.
e: de prul eromheen zoals kanalen, afwerking en gewoon de kwaliteit van het materiaal een klap beter is.

die lessar/kwb is een merknaam van een BVtje die pas 1,5 jaar bestaat. ik garandeer je dat het rommel is wat je krijgt.
ook het advies van single versus duo zegt al genoeg. die gasten hebben enorme stapels met cheap ass chinese mono units staan die kosten een 250~300 euro inkoop.
Rootje7575 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:45:
[...]
Ok, als dit de manier van werken is dit eigenlijk een Beun de Beunhaas ?
dit is de beunhaas van de beunhaas. het is abosluut verkeerd in alle opzichten. als iemand met een stek papiertje dit doet en word gepakt ben je hem kwijt en een gemeentemannetje zal je ook direct een prent verkopen voor een miljeudelict met een paar leuke nullen erin.
Glashelder schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:27:
[...]

Dit gaat echt lijnrecht in tegen de ervaringen hier. En de meeste specsheets overigens :). Die tonen doorgaans ‘gewoon’ een hoger minimumvermogen dan de kleinere broertjes.

Ik daag je uit om je claims te onderbouwen :).
ik heb zelf dit werk een jaar of 15+ geleden gedaan. al was mijn vakgebied in de wat grotere jongens.

probleem is dat de verkeerde units met elkaar vergeleken worden of verkeerd zijn bemeten voor hun werk, dan krijg je leuke effcientieverschillen. doorgaans is je uitganspunt dat je condensor en/of verdamper simpelweg niet groot genoeg kan zijn. de groter de beter omdat hij dan makkelijker de temperatuur haalt (om het gas af te koelen en weer op te warmen) . dus een grote unit die op een laag pitje staat te pruttlen (met een ditto grotere condensor) heeft het een stuk makkelijker dan die kleine die ernaast staat die zich de pokkepleuris staat te draaien. mits natuurlijk de compressor laag genoeg kan afregelen en de electronica dit netjes en soepel doet. en daar zit nu juist het probleem. helemaal met die budget goedkope mono split met een compressor die maar 2 standen heeft.

zet je units van dezelfde serie naast elkaar die alleen verschillen in aantal binnenunits dan is het alleen de vraag hoeveel de units kunnen afregelen naar de vraag. zolang de grote jongens laag genoeg kunnen zullen die altijd de wedstrijd winnen. pas als er een hele lage vraag is krijg je eerst pendelgedrag was nog steeds effcientier is maar niet goed voor de levensduur en comfort. dus daar moet je het in zoeken. en een goede installateur zal daar wel even voor aan het rekenen zijn om de juiste unit op te zoeken voor je.

ik weet zeker dat een goede mono beter is dan een slechte duo. dat is een feit. maar de vergelijkingen die ik tot zover heb gezien slaan gewoon nergens op. ik weet 100% zeker dan een beetje deftig daikin of mitsu duo model een klap beter draait dan 2 van die cheap ass chinees huismerk units van 400 euro. al is het alleen maar in levensduur. nog maar niet te praten over de meerkosten van een offciele installteur die 2 units aan moet sluiten.

[ Voor 35% gewijzigd door flippy op 27-01-2021 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Rootje7575 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:23:
[...]

Nee dat nog niet, ik ben daar weer wat huiverig voor.. Heb jij hier ervaring mee / een tip voor ?

R
Lees / blader eens door het topic. Ik zelf heb mijn Daikin Sensira 2,5 kW uit Italie een vrij basic airco voor in de slaapkamer, zelf geinstalleerd met koelleiding van Climasense met aangesoldeerde koppelingen. https://i.imgur.com/pydI1ue.jpg Voor iets meer dan €1000.—
https://i.imgur.com/FyHtFvq.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
flippy schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:29:
[...]
ik heb zelf dit werk een jaar of 15+ geleden gedaan. al was mijn vakgebied in de wat grotere jongens.

probleem is dat de verkeerde units met elkaar vergeleken worden of verkeerd zijn bemeten voor hun werk, dan krijg je leuke effcientieverschillen. doorgaans is je uitganspunt dat je condensor en/of verdamper simpelweg niet groot genoeg kan zijn. de groter de beter omdat hij dan makkelijker de temperatuur haalt (om het gas af te koelen en weer op te warmen) . dus een grote unit die op een laag pitje staat te pruttlen (met een ditto grotere condensor) heeft het een stuk makkelijker dan die kleine die ernaast staat die zich de pokkepleuris staat te draaien.
Als een unit juist gesized is voor een ruimte dan heb je dus geen unit die bij normale temperaturen staat te zweten. Als je dat hebt dan is gewoon de verkeerde unit geïnstalleerd.

Waar het hier om gaat is dat je met een multi al snel te groot gaat voor de ruimte waar je het meest verwarmd, wat bij veel mensen alleen de woonkamer is. Dat komt omdat die grotere multi in theorie en in de praktijk gewoon meer vermogen minimaal kwijt moet. Dat zien we bij mensen hier ook aan het regelgedrag. De single’s gedragen zich doorgaans een stuk beter (en vooral zuiniger).

En dan kom jij hier nu zeggen dat dat allemaal onzin is :+ Of begrijp ik je nu verkeerd? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Glashelder schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:41:
[...]
Als een unit juist gesized is voor een ruimte dan heb je dus geen unit die bij normale temperaturen staat te zweten. Als je dat hebt dan is gewoon de verkeerde unit geïnstalleerd.
Waar het hier om gaat is dat je met een multi al snel te groot gaat voor de ruimte waar je het meest verwarmd, wat bij veel mensen alleen de woonkamer is. Dat komt omdat die grotere multi in theorie en in de praktijk gewoon meer vermogen minimaal kwijt moet. Dat zien we bij mensen hier ook aan het regelgedrag. De single’s gedragen zich doorgaans een stuk beter (en vooral zuiniger).
En dan kom jij hier nu zeggen dat dat allemaal onzin is :+ Of begrijp ik je nu verkeerd? ;)
ik zeg dat
a: veel mensen inderdaad de verkeerde (te grote) unit hebben.
b: pendelgedrag niet het einde van de wereld is.
c: er komt een moment dat je qua temperatuur verzadigd bent met ons *knip*klimaatje en een unit die niet laag genoeg kan gaat nu eenmaal afregelen tot ie niet lager kan, je cv doet het ook net als de airco in je auto of je koelkast, en die doet het ook al 10 jaar....
d: en pendelgedrag is beter te voorkomen in de grotere units door eventueel het cassettevermogen terug te draaien (of grotere monteren) zodat je een langere run kan maken. immers kunnen die grotere mutlisplitters makkelijk flink wat vermogen naar binnen (of buiten!) duwen als er maar 1 binnencassette aanstaat. dat is hetzefde als een CV die op 90 graden en 20kW staat te stoken. dat kan je best afregelen als je geen budgetmodel hebt.

e: het is niet allemaal onzin, maar enige nuance is wel op zijn plaats. *knip* dat is wel nodig met sommige uitspraken en stellingen hier. het is echt niet "altijd zo" dat 2 mono's beter zijn dan 1 duo. helemaal niet als je die officeel laat installeren.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 26-01-2021 21:36 . Reden: Let een beetje op je taalgebruik a.u.b. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
In het achterhoofd houdende dat een pendelende unit in je woonkamer over het algemeen niet als bijzonder comfortabel wordt ervaren, zou je dan eerder èèn multi aanraden of single voor woonkamer + multi voor de rest?

Dat laatste is wat we hier doorgaans doen namelijk :p
flippy schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:47:
[...]

e: het is niet allemaal onzin, maar enige nuance is wel op zijn plaats. dit topic is tot zover een flinke partij zelfbevredeging geworden zonder even objectief te blijven. dat is wel nodig met sommige uitspraken en stellingen hier. het is echt niet "altijd zo" dat 2 mono's beter zijn dan 1 duo. helemaal niet als je die officeel laat installeren.
Wait wut :? Kan het misschien iets minder?

Mee eens, is zeker niet altijd beter. Met koelen boeit het vaak niks. Met verwarmen is het gependel van een grotere unit (een multi is nou eenmaal vaak te groot voor je woonkamer) oncomfortabel.

[ Voor 56% gewijzigd door Glashelder op 26-01-2021 20:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:58

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
flippy schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:47:
[...]

ik zeg dat
a: veel mensen inderdaad de verkeerde (te grote) unit hebben.
b: pendelgedrag niet het einde van de wereld is.
c: er komt een moment dat je qua temperatuur verzadigd bent met ons schijtklimaatje en een unit die niet laag genoeg kan gaat nu eenmaal afregelen tot ie niet lager kan, je cv doet het ook net als de airco in je auto of je koelkast, en die doet het ook al 10 jaar....
d: en pendelgedrag is beter te voorkomen in de grotere units door eventueel het cassettevermogen terug te draaien (of grotere monteren) zodat je een langere run kan maken. immers kunnen die grotere mutlisplitters makkelijk flink wat vermogen naar binnen (of buiten!) duwen als er maar 1 binnencassette aanstaat. dat is hetzefde als een CV die op 90 graden en 20kW staat te stoken. dat kan je best afregelen als je geen budgetmodel hebt.

e: het is niet allemaal onzin, maar enige nuance is wel op zijn plaats. dit topic is tot zover een flinke partij zelfbevredeging geworden zonder even objectief te blijven. dat is wel nodig met sommige uitspraken en stellingen hier. het is echt niet "altijd zo" dat 2 mono's beter zijn dan 1 duo. helemaal niet als je die officeel laat installeren.
Zonder inhoudelijk op je post in te gaan; iets vriendelijker kan ook wel? Kost je namelijk niets :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Notna schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:57:
[...]

Zonder inhoudelijk op je post in te gaan; iets vriendelijker kan ook wel? Kost je namelijk niets :)
Je was me voor😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Glashelder schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:52:
In het achterhoofd houdende dat een pendelende unit in je woonkamer over het algemeen niet als bijzonder comfortabel wordt ervaren, zou je dan eerder èèn multi aanraden of single voor woonkamer + multi voor de rest?
Dat laatste is wat we hier doorgaans doen namelijk :p
Mee eens, is zeker niet altijd beter. Met koelen boeit het vaak niks. Met verwarmen is het gependel van een grotere unit (een multi is nou eenmaal vaak te groot voor je woonkamer) oncomfortabel.
als je het gebruikt als primaire verwamring/koeling moet je gewoon niet bezuinigen. en de modellen die ik langs zie komen tot zover zijn gewoon niet netjes genoeg om dat goed te kunnen met het gewenste comfort.

zelfs een triple of quad (al raad ik doorgaans quad niet aan behalve in kantoren) van een serieus model/serie kan laag genoeg om een woonkamer bij te houden zonder (veel of merkbaar) te pendelen. helemaal de units die je vandaag kan krijgen die tot onder de 20hz kunnen met de compressor. die geven dan rond de 800W of zo af of zelfs minder. een goedkope mono split kan vaak niet eens onder de 800W afgifte komen zoals dat goedkope vrek van een diloc die in mijn slaapkamer hangt terwijl de panasonic (die niet eens een topmodel is) vrolijk staat te pruttelen op de helft van wat de diloc doet en daarmee de hele begane grond op temperatuur houd. als is het met lage temperaturen wel merkbaar dat ie vaker moet ontdooien maar dat doet ie VEEL netter dan de diloc die 300 euro minder kost. de compressor van de panasonic is in de afgelopen 4 maanden alleen maar gestopt om te ontdooien.
al is het natuurlijk niet handig om maar 1 binnenunit aan te hebben staan als je een heel huis warm moet houden immers duurt het even voor je interieur warm is als je een kamer wilt verwarmen. als je interieur warm is kan je pendelen simpelweg niet voorkomen tenzij je een huis hebt met de welbekende algemeen dagblad voorpagina isolatie. tenminste niet als de temperaturen ergens rond de 15c hangt. de deur naar de hal openzetten is dan wel handig om eventueel pendelen te voorkomen. of natuurlijk even kijken of je wel voldoende ventileert. vaak schort het daar wel aan in veel huizen icm met een warmtepomp.

kijk, in de grotere industrie word dit "probleem" gewoon opgevangen door meerdere compressoren neer te zetten in de buitenunit en daarmee regelen ze de boel af, of zelfs meerdere buitenunits die in cascade werken. maar er word in dit topic gewoon totaal niet gekeken naar welke compressors er worden gebruikt en/of hoe laag een unit echt kan. dat is namelijk echt belangrijk als je aan het verwamren bent in een klein huis. helaas word er alleen maar gekeken naar de CEER,COP en alle andere leuke afkortingen. maar niet naar de praktijk wat de unit nu echt kan.
daarom is die mitsu installteur ook een stuk duurder. die kijkt daar wel naar. en kan ook uit een bijbel de unit kiezen die nodig is ipv het standaard chinees huismerkding van de schap trekken en sucses er verder mee.
Notna schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:57:
[...]
ligt eraan of een kritisch commentaar niet direct afgeschoten word. men krijgt wat men geeft.

ok, ik sta ook niet bekend om mijn souplesse dus dat deel ligt ook aan mijn kant.

[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 26-01-2021 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
flippy schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:07:
[...]

als je het gebruikt als primaire verwamring/koeling moet je gewoon niet bezuinigen. en de modellen die ik langs zie komen tot zover zijn gewoon niet netjes genoeg om dat goed te kunnen met het gewenste comfort.

zelfs een triple of quad (al raad ik doorgaans quad niet aan behalve in kantoren) van een serieus model/serie kan laag genoeg om een woonkamer bij te houden zonder (veel of merkbaar) te pendelen. helemaal de units die je vandaag kan krijgen die tot onder de 20hz kunnen met de compressor. die geven dan rond de 800W of zo af of zelfs minder. een goedkope mono split kan vaak niet eens onder de 800W afgifte komen zoals dat goedkope vrek van een diloc die in mijn slaapkamer hangt terwijl de panasonic (die niet eens een topmodel is) vrolijk staat te pruttelen op de helft van wat de diloc doet en daarmee de hele begane grond op temperatuur houd. als is het met lage temperaturen wel merkbaar dat ie vaker moet ontdooien maar dat doet ie VEEL netter dan de diloc die 300 euro minder kost. de compressor van de panasonic is in de afgelopen 4 maanden alleen maar gestopt om te ontdooien.
al is het natuurlijk niet handig om maar 1 binnenunit aan te hebben staan als je een heel huis warm moet houden immers duurt het even voor je interieur warm is als je een kamer wilt verwarmen. als je interieur warm is kan je pendelen simpelweg niet voorkomen tenzij je een huis hebt met de welbekende algemeen dagblad voorpagina isolatie. tenminste niet als de temperaturen ergens rond de 15c hangt. de deur naar de hal openzetten is dan wel handig om eventueel pendelen te voorkomen. of natuurlijk even kijken of je wel voldoende ventileert. vaak schort het daar wel aan in veel huizen icm met een warmtepomp.

kijk, in de grotere industrie word dit "probleem" gewoon opgevangen door meerdere compressoren neer te zetten in de buitenunit en daarmee regelen ze de boel af, of zelfs meerdere buitenunits die in cascade werken. maar er word in dit topic gewoon totaal niet gekeken naar welke compressors er worden gebruikt en/of hoe laag een unit echt kan. dat is namelijk echt belangrijk als je aan het verwamren bent in een klein huis. helaas word er alleen maar gekeken naar de CEER,COP en alle andere leuke afkortingen. maar niet naar de praktijk wat de unit nu echt kan.
daarom is die mitsu installteur ook een stuk duurder. die kijkt daar wel naar. en kan ook uit een bijbel de unit kiezen die nodig is ipv het standaard ding van de schap trekken en sucses er verder mee.

[...]

ligt eraan of een kritisch commentaar niet direct afgeschoten word. men krijgt wat men geeft.
Wat voor apparatuur zou jij dan adviseren? Van Daikin zie je hier bijv. vaak de 3MXM68N. In de woonkamer hangt dan een 4,2 met 2x2,5 in slaapkamers. Voor verwarmen is dat gewoon verre van ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voske89
@flippy
Je geeft aan dat de wat betere merken ondere de 800w afgegeven vermogen zitten.

Ik ben juist op zoek gegaan naar modellen die heel laag terug kunnen moduleren.

800w is daarbij al heeeeeel laag, de meeste merken en types zitten rond de 1000w afgegeven vermogen.

Vandaar ons oog zo sterk valt op Panasonic ivm de 800w terug moduleerde vermogen.

Wij hebben in ons woonkamer namelijk maar 1000W warmtes verlies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20
Modbreak:Even een heads-up m.b.t. een aantal posts op voorgaande pagina's: het is niet toegestaan om hier te bespreken hoe je zelf (zonder tussenkomst van een STEK-gecertificeerde installateur) de koeltechnische handelingen uitvoert om je airco/warmtepomp in bedrijf te stellen. Zie ook Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"

En @flippy denk een beetje om je taalgebruik/toon die je hanteert in je berichten :)

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 26-01-2021 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Glashelder schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:28:
[...]

Wat voor apparatuur zou jij dan adviseren? Van Daikin zie je hier bijv. vaak de 3MXM68N. In de woonkamer hangt dan een 4,2 met 2x2,5 in slaapkamers. Voor verwarmen is dat gewoon verre van ideaal.
tenzij je huis uit het jaar kruik komt met AD isolatie moet je gewoon geen 4.2 in de woonkamer hebben.

ik heb redelijk wat winkels gedaan vroeger en dan is meerdere kleine units verdelen over de ruimte vele malen beter dan 1 grote puist ophangen in het midden. dan is ook makkelijker af te regelen omdat beide wandunits allemaal hun eigen plan trekken. dus een egalere temperatuur voor zowel koelen als verwarmen.
Voske89 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:30:
@flippy
Je geeft aan dat de wat betere merken ondere de 800w afgegeven vermogen zitten.
Ik ben juist op zoek gegaan naar modellen die heel laag terug kunnen moduleren.
800w is daarbij al heeeeeel laag, de meeste merken en types zitten rond de 1000w afgegeven vermogen.
Vandaar ons oog zo sterk valt op Panasonic ivm de 800w terug moduleerde vermogen.
Wij hebben in ons woonkamer namelijk maar 1000W warmtes verlies
in woningen zou ik eigenlijk altijd voor de kleinste units gaan die je maar kan krijgen met een grote buitenunit die zo laag mogelijk kan. daarom heb ik ook zelf voor de panasonic gekozen voor zowel de vloerverwamring als de split omdat die namelij zo laag kan toen ik op zoek was voor mijn eigen huis en dat is wat ik kon krijgen.

de kleiner je kan de comfortabeler het is. of je moet grotere units hebben die je in het installatiemenu of via de dips in de buitenunit hardhandig lager kan zetten om de afgifte te beperken. men heeft VEEL minder warmte nodig dan men denkt of de installateur je aansmeert. ik heb installaties gezien van 10kW in een simpel rijtjeshuis die niet lager kon dan 4kW. en raar staan te kijken dat die meer pendelt als een politicus voor de verkiezingen als alleen de woonkamer aanstaat....

de meeste aircos die je kankopen zijn voor een klimaat gemaakt die veel extremer is dan wij hier hebben. dus die aso units die je ziet of door sommige installateurs worden aagesmeerd zijn nodig in het midden oosten, niet maaskantje.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 26-01-2021 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voske89
@flippy

Je geeft aan een zo klein mogelijk unit,

Volgens de spec in het boekje hebben de 2.0 2.5 3.5 kw modellen een terug modelleer bereik tot 800W.

Dan is het niet nodig om een heel klein model te pakken toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

flippy schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:38:
[...]

tenzij je huis uit het jaar kruik komt met AD isolatie moet je gewoon geen 4.2 in de woonkamer hebben.
.
Exact, de meeste installateurs zeiden 3,5 meer dan voldoende. Kwam er 1 installateur langs "nee dat moet minimaal 5 zijn" . Haha kom op zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Voske89 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:42:
@flippy

Je geeft aan een zo klein mogelijk unit,

Volgens de spec in het boekje hebben de 2.0 2.5 3.5 kw modellen een terug modelleer bereik tot 800W.

Dan is het niet nodig om een heel klein model te pakken toch?
nee, de meeste modellen/series hebben dezelfde buitenunits of in elk geval dezelfde compressor in een bepaald vermogenserie. de compressor staat dan in software afgeregeld. dit zie je met name bij de multi splitters. daaro is het ook heel belangrijk om de HELE serie te bekijken en de modellen die worden gevoerd.dan zie je vrij snel welke compressor in welke vermogens worden geleverd.

een goed voorbeeld zijn de lucht/water warmtepomp die ik heb staan. de 7 en 5kW unit zijn volledig indentiek. alleen de compressor kan in de 7kw versie meer toeren maken.
voor veel buitenunits geld dit princiepe. dus wat je wilt is een zo groot mogelijke unit buiten die laag genoeg kan voor je verbruik en liever nog ruim daaronder.
al is mijn advies ook altijd om deuren open te laten zodat er voldoende ventilatie en trek is. je wilt ook niet een te groot temperatuursvershcil in je huis hebben.

ik heb vroeger vaak zat een quad split unit aansgesloten op maar 2 binnenunits om maar een voorbeeld te geven.
Freakie1NL schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:45:
[...]
Exact, de meeste installateurs zeiden 3,5 meer dan voldoende. Kwam er 1 installateur langs "nee dat moet minimaal 5 zijn" . Haha kom op zeg.
ik zou zelf liever 2 units ophangen van 2.0~2.5 elk dan eentje van 3~4 als het je hoofdverwarming is. maar ja, kostenplaatje he....

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 26-01-2021 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voske89
flippy schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:49:
[...]

nee, de meeste modellen/series hebben dezelfde buitenunits of in elk geval dezelfde compressor in een bepaald vermogenserie. de compressor staat dan in software afgeregeld. dit zie je met name bij de multi splitters. daaro is het ook heel belangrijk om de HELE serie te bekijken en de modellen die worden gevoerd.dan zie je vrij snel welke compressor in welke vermogens worden geleverd.

een goed voorbeeld zijn de lucht/water warmtepomp die ik heb staan. de 7 en 5kW unit zijn volledig indentiek. alleen de compressor kan in de 7kw versie meer toeren maken.
voor veel buitenunits geld dit princiepe. dus wat je wilt is een zo groot mogelijke unit buiten die laag genoeg kan voor je verbruik en liever nog ruim daaronder.
al is mijn advies ook altijd om deuren open te laten zodat er voldoende ventilatie en trek is. je wilt ook niet een te groot temperatuursvershcil in je huis hebben.

ik heb vroeger vaak zat een quad split unit aansgesloten op maar 2 binnenunits om maar een voorbeeld te geven.
In de rest van het huis heb ik al split units hangen. Deze gebruik ik ook voor verwarming.
Het gaat echt om de woonkamer.

Ik heb een inhoud van 83m3 (woonkamer) en een warmte verlies van 1000w bij buitentemperaturen van rond de 0 graden.

Wat zou jij dan adviseren? Want de meeste verkopers komen op een 3.5kw uit. Is dit redelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
flippy schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:38:
[...]

ik heb redelijk wat winkels gedaan vroeger en dan is meerdere kleine units verdelen over de ruimte vele malen beter dan 1 grote puist ophangen in het midden. dan is ook makkelijker af te regelen omdat beide wandunits allemaal hun eigen plan trekken. dus een egalere temperatuur voor zowel koelen als verwarmen.

[...]

in woningen zou ik eigenlijk altijd voor de kleinste units gaan die je maar kan krijgen met een grote buitenunit die zo laag mogelijk kan. daarom heb ik ook zelf voor de panasonic gekozen voor zowel de vloerverwamring als de split omdat die namelij zo laag kan toen ik op zoek was voor mijn eigen huis en dat is wat ik kon krijgen.

de kleiner je kan de comfortabeler het is. of je moet grotere units hebben die je in het installatiemenu of via de dips in de buitenunit hardhandig lager kan zetten om de afgifte te beperken. men heeft VEEL minder warmte nodig dan men denkt of de installateur je aansmeert. ik heb installaties gezien van 10kW in een simpel rijtjeshuis die niet lager kon dan 4kW. en raar staan te kijken dat die meer pendelt als een politicus voor de verkiezingen als alleen de woonkamer aanstaat....

de meeste aircos die je kankopen zijn voor een klimaat gemaakt die veel extremer is dan wij hier hebben. dus die aso units die je ziet of door sommige installateurs worden aagesmeerd zijn nodig in het midden oosten, niet maaskantje.
Ik vermoedde het al maar we zijn het dus voor het grootste gedeelte gewoon eens met elkaar :).

Sommigen hebben wel degelijk een 4,2 of 5 nodig in de woonkamer omdat die bijv. gewoon groot is :+. Of je moet zoals veel van ons 24/7 draaien, dan maakt het allemaal weer wat minder uit..

En ik ben benieuwd welke multi’s jij kent die daadwerkelijk zo ver terug moduleren. Wat Voske89 ook vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Voske89 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:54:
[...]
Ik heb een inhoud van 83m3 en een warmte verlies van 1000w bij buitentemperaturen van rond de 0 graden.
Wat zou jij dan adviseren? Want de meeste verkopers komen op een 3.5kw uit. Is dit redelijk?
3,5 is gewoon veel te veel tenzij je binnenkomt en de toko in 5 min warm wilt hebben. als je deze gewoon instelt op timers zodat je de unit een uurtje geeft om je interieur op te warmen voor je thuiskomt is een 2.5 wel meer dan genoeg. ik zou eerder 2 stuks van 2kW pakken dan 1 van 4kW als je woonkamer dit volme heeft.
beter is natuurlijk gewoon de toko op 19 zetten als je weggaat en 21 als je weer terugkomt of vlak ervoor via de app of timer. of nog beter: gewoon de toko op 1 temperatuur laten zodat hij allen maar hij bij te pompen wat je huis verliest.
met name als je 2 kleintjes ophangt (dus een duo split) kan je behoorlijk comfortabel de woonkamer snel warm hebben en kan hij vaak wel laag genoeg. al moet je natuurlijk een unit opsnorren die laag genoeg kan. momenteel is de panasonics volgens mij nog steeds heer en meester in de lage vermogens.
je focust ook wel op de 0 graden. dat is het bijna noot meer dankzij de PC hoofdstraat. je moet kijken naar het gemiddelde. dan zit je ergens rond de 12~15 graden tegenwoordig volgens mij. graag correctie als iemand dit weet.
en dan heb je echt geen 1000W nodig voor je woonkamer. dan zit je waarschijnlijk al onder de 500W en dan is er geen enkele unit die laag genoeg kan. dus moet je eentje hebben die zo dichtbij kan komen en netjes pendelt. pendelen ga je niet voorkomen, waar de unit wel iets aan kan doen is hoe netjes hij pendelt. en daar vallen vrijwel alle goedkope en met name de monos keihard door de mand. deze klappen gewoon hard uit, zetten de fan op standje 1 en de vaan gaat omhoog tot de temperatuur weer gezakt is, maar door de veranderde lluchtstroom en de nog erg hete condensor meet hij ineens nog hetere lucht en krijg je leuk gedrag want als ie wandunit is afgekoeld ziet ie ineens koude lucht en trapt de boel weer op mach 1 aan en krijg je weer een lading gloeiend hete lucht eruit. en die cyclus herhaalt zich steeds.
dus een unit met veel sensoren en goede programmering is gewoon waar het geld zit als je zoiets koopt. goedkoop is daarmee echt duurkoop. immers gaat de WAF wel naar het vriespunt als dat ding begint te emmeren als het 15 graden is buiten.
Glashelder schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:55:
[...]

Ik vermoedde het al maar we zijn het dus voor het grootste gedeelte gewoon eens met elkaar :).
Sommigen hebben wel degelijk een 4,2 of 5 nodig in de woonkamer omdat die bijv. gewoon groot is :+. Of je moet zoals veel van ons 24/7 draaien, dan maakt het allemaal weer wat minder uit..
En ik ben benieuwd welke multi’s jij kent die daadwerkelijk zo ver terug moduleren. Wat Voske89 ook vraagt.
ik ken momenteel alleen de panasonic units die zo laag kunnen. al zoals ik al eerder zei: meerdere kleine binnenunits is beter dan 1 grote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:41
@flippy welke apparatuur heb jij hangen dan?

Ik heb nu de panasonic TZ serie hangen, en op papier gaat die naar de 200W als ondergrens. In de praktijk alleen gezien toen het buiten rond de 0 graden was, warmer dan 5 graden lijkt de ondergrens 360W te zijn inclusief veel pendelen (op zolder).

De 3,5kW unit beneden in de woonkamer trekt 't net als 't buiten <0 graden is. 55m2 jaren 50 woning met na-isolatie. En de geluidsproductie valt me ook vies tegen gedurende de dag bij een opgenomen vermogen van 400/500W. Zet ik 'm op een lager pitje (bijv stand 2 van 5) dan blijft hij niet constant draaien maar fluctueert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
[b]Glashelder in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Mee eens, is zeker niet altijd beter. Met koelen boeit het vaak niks. Met verwarmen is vind ik het gependel van een grotere unit (een multi is nou eenmaal vaak te groot voor je woonkamer) oncomfortabel.
Even voor je gecorrigeerd. :*)

Immers ik durf te wedden dat het gros het niet merkt als je de zaak goed afstelt. Ikzelf met mijn Mitsubishi zoals ik zo vaak aangegeven heb, merk er niets van. Zeker omdat bij ME de luchtstroom niet stokt.

Ik denk eerder dat het andersom is en als je tochtgaten hebt, of grote raampartijen of geblaas op mensen dat het vervelend is en andersom je er niks van merkt. Nu zullen veel huizen dat wellicht hebben, maar ik denk dat het vaal ook aandacht verdient om te kijken waarom het wegvallen van een luchtstroom niet comfortabel is. Igv van gebruiker 'mr_evil08' was er een logische oorzaak ivm een groot raam dat een koudeval gaf, maar het is zeker niet zo dat het altijd zo is.

Mijn eigen niet-modulerende oude backup gasbrander is bijvoorbeeld zeer lawaaiig maar niet oncomfortabel ondanks dat het dus enkel vol aan en geheel uit kan. Een gewone wandairco die veel zachter blaast en veel subtieler is, is dus echt niet meer oncomfortabel.

Ik denk dat de discussie dus beter kan zijn 'het is minder comfortabel igv situatie X, Y of Z' zodat mensen zelf kunnen inschatten of die situatie in hun woning van toepassing is.
Pagina: 1 ... 7 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic