Interessant, ga ik nog even nazoeken. Op ip-adres heb ik een paar ip-adressen geprobeerd maar die deden het niet. Moet even kijken welk device het is binnen m'n netwerk. Heb ook even voor de zekerheid getest met m'n 2.4GHz wifi netwerk.stijn1995 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:09:
[...]
Oh, op de site van daikin staat wel dat het kan. Heb je geprobeerd via het ip adres ?
Edit: even de site nagekeken, maar het staat er vreemd. Iemand in de appstore is het wel gelukt, dus het moet mogelijk zijn.[Afbeelding]
Dankjewel. Ik zie wat je bedoeld. Heb er even met een prikkertje in geport het lijkt wat beter. Volgens mij als ik mijn vinger op het dekseltje druk ter hoogte van het zwarte puntje en dan bedien. Dan gaat het goed. Volgens mij klopt het zo wel en is er niets afgebroken. Ik zie overigens niet echt een puntje, het zit er meer binnen in en dat kan je indrukken.wizzopa schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:26:
[...]
Aan het dekseltje zit aan de binnenkant een klein uitstekseltje en op de body ter hoogte van de up en down toets een zwart puntje, die 2 samen zorgen voor het omschakelen van de toetsen. Misschien afgebroken, vuil??
Je weet waar je het moet zoeken/verhelpen😉Binnetie schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:42:
[...]
Dankjewel. Ik zie wat je bedoeld. Heb er even met een prikkertje in geport het lijkt wat beter. Volgens mij als ik mijn vinger op het dekseltje druk ter hoogte van het zwarte puntje en dan bedien. Dan gaat het goed. Volgens mij klopt het zo wel en is er niets afgebroken. Ik zie overigens niet echt een puntje, het zit er meer binnen in en dat kan je indrukken.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Dat is waar. Ik ga er morgen even goed naar kijken. Maar is het bij jou een puntje die echt uitsteekt? Bij mij komt hij niet boven de witte behuizing uit.
Hij ligt iets verdiept, met een klein zwart puntje op het ovaaltje.Binnetie schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:21:
Dat is waar. Ik ga er morgen even goed naar kijken. Maar is het bij jou een puntje die echt uitsteekt? Bij mij komt hij niet boven de witte behuizing uit.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Ja hier ook. Dan zal het iets van stof ofzo zijn wat er in zit. Zal er eens naar kijken morgen.wizzopa schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:29:
[...]
Hij ligt iets verdiept, met een klein zwart puntje op het ovaaltje.
Mijn warmtepomp is nu 4,5 jaar oud en heeft 2 jaar geleden onderhoud gehad. Toen was er niets op aan te merken. Dit is door Aircovoordeel uit Zwolle gedaan.
Hoe vaak laten jullie onderhoud doen? De binnenuit daarvan reinig ik de filters en maak hem stofvrij en gooi het stofbakje leeg, verder doe ik er niet zoveel aan.
Maken jullie de buitenunit ook schoon? Zo ja hoe doen jullie dat bij een Ururu Sarara?
Dank je wel! Ik ga het eens proberen!mr_evil08 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 16:08:
[...]
Ja eerder beginnen met stoken en de temperatuur niet te ver verlagen tijdens nachtverlaging.
Hier blijft het huis op 19c in de nacht.
En de fan niet onnodig "knijpen" maar laat hem op auto stand tijdens "voorverwarmen" of in de nachten als je niet aanwezig bent.
Als ik aan/uit stook laat ik hem 3u van tevoren starten maar zoveel kost het niet of ik nou door verwarm of kort en krachtig verwarm, het ligt allemaal erg dicht bij elkaar hier, alleen doorverwarmen is fors comfortabeler.
Check de luchtvochtigheid ook even, hou die op minimaal 40%.
Massa verwarmen met luchtverwarming duurt erg lang, veel langer dan vloerverwarming bijvoorbeeld.
Of je gooit er gewoon nog 1c bovenop om de "kouval" te breken.
Niet om offtopic te gaan maar dit werkt ook zeer goed bij computerwerk.
https://www.bol.com/nl/p/...-bureau/9200000075249184/
Plaatje verbruikt hier maar 40watt omdat er dan al genoeg warmte van af komt, zet je bureaustoel eronder wordt die ook voorverwarmd, na langdurig zitten krijg je het gewoon "kouder".
Maar een zolder is een kleine ruimte ik zou er gewoon wat extra graden tegenaan gooien en verlaag je later weer.
Wees niet te bang het verbruik valt wel mee.
Als je een beetje handig bent, zou ik inderdaad een kleine kanaal-unit nemen. Dus inderdaad 1 binnen unit met 1 buiten unit op de oranje locatie en 2 korte kuntstof buizen naar beide kamers. Als je een beetje een kier hebt onder de deuren zal de lucht weer terugstromen naar de hal. Kun je gelijk ook koelen in de zomer.-Tim- schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:54:
...
• Het betreft vrij kleine ruimtes, een multi-split lijkt me wat overkill voor bijvoorbeeld een babykamertje van 20m3. Is het ook mogelijk om een single split uit te laten komen op de overloop en die met luchtkanalen te verbinden naar de twee kamers (en eventueel de overloop)? Misschien met zoiets op de oranje plek met ducts naar de blauwe plekken? Of ga je dan problemen met overdruk krijgen?
[/list]
Zulks is namelijk exact hoe kanaal-units geacht worden te werken: je blaast in in de leefvertrekken, en zuigt aan in een centrale hal/plek, en de lucht stroomt via een kier onder de deur terug.
En als het echt moet en de deuren zijn massief hout, schaaf je er binnen 1-2 minuten per deur een cm van af met een schaver gehuurd bij de gama of zo. Wel even met brede plakband de zijkanten aan de onderkant tapen voor het schaven, zodat je geen spliters aan de randen eraf rukt. (Ik spreek uit ervaring
Omdat het een kleine ruimte is, is ook geen monster unit nodig en kan die heerlijk zacht blazen. En als je een beetje handig bent legt je die leidingen zelf aan. Eventueel met wat (eiken)hout de zaak omkasten (en verven) en het ziet er mooi uit. Maar ook als je het (deels) laat doen, omdat het klein is, is het vast niet de hoofdprijs.
Dat is een kwestie van een extra thermostaat van een paar tientjes. Meeste kanaal-units hebben toch al een externe thermostaat omdat ze per definitie niet staan daar waar je leeft.Tsurany schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:22:
[...]
Ik denk dat de uitdaging vooral in temperatuurbeheersing gaat zitten. De lucht blaas je naar twee afgesloten kamers toe terwijl je de lucht aanzuigt uit de centrale ruimte. De temperatuursensor zal de temperatuur van die ruimte meten, niet die van de afzonderlijke kamers. Ik denk dat je met twee single split modellen nog het voordeligst uit bent.
Omdat de afstand hier letterlijk een paar meter is, kun je de draad langs de kanalen laten lopen en is het ook nog eens makkelijk aangelegd.
Anders neem je een Elan E elektrische luchtverwarming verwarming. Twee zones, twee thermostaten. Of als je wel het (tijds)budget hebt om 2 waterleidingen (heen en retour) aan te leggen, kan het ook een Elan 4, welke je aansluit op je huidige gasketel.
Hier een video (waar die geintegreerd is met een WWT unit, maar dat deel kun je dus negeren).
[ Voor 6% gewijzigd door Armin op 19-01-2021 02:33 ]
Nog iemand advies over bovenstaande? Vooral mbt keuze van de modules mbt benodigde vermogen?Leffunk schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:51:
Situatieschets:
Drie slaapkamers, waarbij we zoeken naar verkoeling in zomer, als ook in tussenseizoenen / winter op efficiëntere manier te verwarmen dan onze HR Ecotec Vaillant wandgasketel
- Slaapkamer 1: 32,3 m³ factor 40 = 1292W / factor 50= 1615
- Slaapkamer 2: 46,3 m³ factor 40 = 1852W / factor 50 = 2312
- Slaapkamer 3: 52,6 m³ factor 40 = 2100W / factor 50 = 2630
Vrijstaand huis van 1975, nieuwe ramen (U-waarde glas 1.1), zoldervloer geïsoleerd 18cm rotswol). Dakkapel bestaande uit hout, een of andere vezelplaat, die wij geisoleerd hebben met dikke PUR-plaat. Buitenmuren niet geïsoleerd. Slaapkamer 1 ligt ingesloten met raam op zuiden. Slaapkamer 2 ligt op zuiden met raam, maar met buitenmuur op westen. Slaapkamer 3 ligt op NW met raam maar dus ook moet die buitenmuur op west.
--> met welke factor hou ik best rekening? 40? of toch nog hoger?
Volop offertes aan het opvragen (die ik zeker nog ga delen), maar ik loop tegen verschillen aan in keuzes die ze maken:
Offerte 1 : Daikin Perfera
Multisplit Daikin 3MXM52. ( koelen: 1.8 - 5.2 - 7.0 kW, SEER 8.54 / verwarmen: 1.3 - 6.8 - 8.0 kW, SCOP 4.61)
Binnenunits (zie gegevens bij Buitenunit: dat zijn de cijfers in combinatie met 3 FTXM20 modellen of heeft iemand de cijfers voor de combinatie 3MXM52 + onderstaande modules?):
Slaapkamer 1: FTXM20R --> is dat R-model niet de benaming van die binnenunit voor single split?
Slaapkamer 2: FTXM25R
Slaapkamer 3: FTXM25R
Offerte 2 : Daikin Perfera
Multisplit Daikin 3MXM68. ( koelen: 1.96 - 6.0 - 6.64 kW, SEER 7.84 / verwarmen: 2.01 - 7.8 - 10.44 kW, SCOP 4.07)
Slaapkamer 1: FTXM25N --> is dit niet serieus overkill voor die kleinere slaapkamer?
Slaapkamer 2: FTXM25N
Slaapkamer 3: FTXM25N
--> is buitenunit niet te zwaar in vergelijking met wat nodig is en zou ik toekomen met die 3MXM52? Of is het toch beter met die 68 versie? En is die FTXM25 voor slaapkamer 1 niet overkill?
Offerte 3 : Daikin Perfera
Multisplit Daikin 3MXM52. ( koelen: 1.8 - 5.2 - 7.0 kW, SEER 8.54 / verwarmen: 1.3 - 6.8 - 8.0 kW, SCOP 4.61)
Binnenunits
Slaapkamer 1: FTXM20N
Slaapkamer 2: FTXM20N
Slaapkamer 3: FTXM20N
--> ga ik er hier geen spijt van krijgen dat de modules in slaapkamer 2 (?) en slaapkamer 3 te licht gaan zijn?
Of is dit juist de beste offerte gezien je zelden volle vermogen van alledrie de units gebruikt? En dat door drie keer FTXM20N je ook zuiniger in gebruik gaat zitten ipv 1 keer FTXM20 + 2 keer FTXM25?
Of gaan die FTXM20 modules juist sneller verslijten en vb meer lawaai moeten produceren, omdat ze "harder" moeten werken om die grotere ruimten te koelen / verwarmen?
Wat zouden jullie adviseren in deze?
(Offertes voor Fujitsu en Toshiba zijn nog onderweg).
Ondertussen ook bijkomende offerte ontvangen voor Fujitsu installatie:
Multisplit Fujitsu AOYG18KBTA3. ( koelen: 1.8 - 5.4 - 7.0 kW, SEER 8.6 / verwarmen: 2.0 - 6.8 - 8.5 kW, SCOP 4.7)
Binnenunits
Slaapkamer 1: Fujitsu ASYG 07 KMCC
Slaapkamer 2: Fujitsu ASYG 07 KMCC
Slaapkamer 3: Fujitsu ASYG 07 KMCC
--> is installatie sterk genoeg mbt die 07 units in slaapkamer 2 + 3? Of is het daar toch nodig om zwaarder te gaan?
-->In prijs liggen Fujitsu en Daikin installaties bij elkaar met verschil van 130 EUR. Fujitsu komt wel met 6 jaar garantie (mits onderhoudscontract), wat me doet twijfelen tegenover Daikin die met 2 jaar garantie komt.
Aan andere kant heeft dan weer Perfera model wat meer opties en mogelijkheden, in vergelijking met de binnenunit van Fujitsu?
En ik zou ook graag WIFI-module gebruiken, vooral mbt opvolgen verbruik etc? Ik begrijp uit hogere posts dat dit mogelijk is met Daikin? Maar hoe zit het met de app van Fujitsu? Is dat het waard om daar extra voor te betalen en kan je daar dan ook mee verbruik opvolgen?
Het budget maakt niet uit, we willen kwalitatief een super goed model (ivm hoofdverwarming)Speedfightserv schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:54:
[...]
Etherea is zo te zien de Z versie. De buitenunit zelf maakt meer herrie in de praktijk, in zijn geheel.
Probeer je selectie te beperken, stel een budget en zorg dat je voor je gevoel de beste unit voor dat geld krijg.
Ik heb nog geen grote negatieve verhalen gehoord over Panasonic, over andere merken wel. En ik ben echt heel veel ervaringen aan het lezen geweest over allerlei merken.
Uiterlijk is ook wel belangrijk, we binden de vormgeving bijv. Van de urura sarara niet zo mooi
Bij ons in de slaapkamer wordt een airconditioning geinstalleerd, maar de locatie is nog te bezien.
Kan een airco zonder problemen koude kucht langs een raam blazen? Dat lijkt mij de beste opstelling, maar ik ben bang dat de koude lucht een te groot temperatuur verschil veroorzaakt op het (dubbel) glas waardoor het raam gaat barsten. Is die angst legitiem?
Kan een airco zonder problemen koude kucht langs een raam blazen? Dat lijkt mij de beste opstelling, maar ik ben bang dat de koude lucht een te groot temperatuur verschil veroorzaakt op het (dubbel) glas waardoor het raam gaat barsten. Is die angst legitiem?
Jouw offerte nr. 1 komt mij prima voor. Een paar pagina's terug kun je lezen dat ik op diezelfde buitenunit een 20, 25 en zelfs een 42 laat aansluiten.Leffunk schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 07:43:
[...]
Nog iemand advies over bovenstaande? Vooral mbt keuze van de modules mbt benodigde vermogen?
Ondertussen ook bijkomende offerte ontvangen voor Fujitsu installatie:
Multisplit Fujitsu AOYG18KBTA3. ( koelen: 1.8 - 5.4 - 7.0 kW, SEER 8.6 / verwarmen: 2.0 - 6.8 - 8.5 kW, SCOP 4.7)
Binnenunits
Slaapkamer 1: Fujitsu ASYG 07 KMCC
Slaapkamer 2: Fujitsu ASYG 07 KMCC
Slaapkamer 3: Fujitsu ASYG 07 KMCC
--> is installatie sterk genoeg mbt die 07 units in slaapkamer 2 + 3? Of is het daar toch nodig om zwaarder te gaan?
-->In prijs liggen Fujitsu en Daikin installaties bij elkaar met verschil van 130 EUR. Fujitsu komt wel met 6 jaar garantie (mits onderhoudscontract), wat me doet twijfelen tegenover Daikin die met 2 jaar garantie komt.
Aan andere kant heeft dan weer Perfera model wat meer opties en mogelijkheden, in vergelijking met de binnenunit van Fujitsu?
En ik zou ook graag WIFI-module gebruiken, vooral mbt opvolgen verbruik etc? Ik begrijp uit hogere posts dat dit mogelijk is met Daikin? Maar hoe zit het met de app van Fujitsu? Is dat het waard om daar extra voor te betalen en kan je daar dan ook mee verbruik opvolgen?
Voor wat betreft de garantie krijg ik op mijn Daikin gewoon 5 jaar garantie en 12 maanden op montage. Bij Daikin zit de module ingebouwd, standaard (bij het geoffreerde model). Sowieso het (nieuwe) R model aanhouden en de offertes met het oudere model overslaan.
Alles van Apple
Moeilijk om hier een ja of nee op te zeggen. Wat ik weet is dat bij een temperatuurverschil van meer dan ca. 30 – 40 °C, er hoge spanningen in het glas optreden. Dit kan resulteren in een thermische breuk. Kans is klein dat het daadwerkelijk gebeurt, maar neem je het risico?Night-Reveller schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:40:
Bij ons in de slaapkamer wordt een airconditioning geinstalleerd, maar de locatie is nog te bezien.
Je kan ff google op thermische breuk en kijken of er nog meer over geschreven wordt.
SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort
Dat probleem heb ik ook, Sarara is net een rolluik aan de muur, maar heeft wel hele goede specs en functies.Voske89 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:19:
[...]
Het budget maakt niet uit, we willen kwalitatief een super goed model (ivm hoofdverwarming)
Uiterlijk is ook wel belangrijk, we binden de vormgeving bijv. Van de urura sarara niet zo mooi
Mitsu Diamond
Daikin Stylish
Panasonic Etherea
Vind ik wel mooi maar het moet ook bij de rest van de handel passen... al vallen de radiator sowieso helemaal buiten het interieur, met van die rare ribbels en dan nog twee pijpen er naar toe en een grote draaiknop...
Ik denk dat het wennen is en als je eenmaal het comfor hebt gehad gekregen wat je er van verwacht had dat je er wel blij van word ongeacht het uiterlijk.
Als het ooit zo koud wordt dan kun je de meeste airco's wel uit laten. -30 / -40 dat is nihil, daarbij als je gewoon verzekerd bent kan je dat risico gewoon nemen omdat het te verwaarlozen is...jorbit schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:52:
[...]
Moeilijk om hier een ja of nee op te zeggen. Wat ik weet is dat bij een temperatuurverschil van meer dan ca. 30 – 40 °C, er hoge spanningen in het glas optreden. Dit kan resulteren in een thermische breuk. Kans is klein dat het daadwerkelijk gebeurt, maar neem je het risico?
Je kan ff google op thermische breuk en kijken of er nog meer over geschreven wordt.
[ Voor 28% gewijzigd door squareware op 19-01-2021 09:04 ]
Dan raad ik je aan te kijken naar een Daikin of een Mitsubishi (Hi of Electric)Voske89 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:19:
[...]
Het budget maakt niet uit, we willen kwalitatief een super goed model (ivm hoofdverwarming)
Daikin heeft een Stylish versie en de Mitsubishi HI vind ik er zelf al er mooi uit zien. Electric is wat saaier vind ik zelf.
Dan heb je kwalitatief een goede unit die er ook goed uit ziet (1 van deze 3)
Zelf heb ik 2 x de Mitsubishi Heavy Industries, mooie units die kwalitatief goed zijn en er goed uitzien.
Daikin heeft het voordeel dat de wifi module een stuk beter is dan de Mitsubishi HI.
Terugkomend op de Panasonic, model wat jij noemde ziet er ook prima uit
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Kans dat het daadwerkelijk gebeurt is idd klein en als je verzekerd bent maakt het al helemaal niet uit (glasverzekering is vaak een extra optie in je pakket).
Stel de zon warmt het glas plaatselijk op tot 50 graden en jij blaast er koude lucht van 15 á 20 graden langs. Dan zit je toch met een aardig temp. verschil.
Stel de zon warmt het glas plaatselijk op tot 50 graden en jij blaast er koude lucht van 15 á 20 graden langs. Dan zit je toch met een aardig temp. verschil.
SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort
Dan mis je al afdoende zonwering, wat een cruciale eerste stap is als je AC wilt gebruikenjorbit schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:13:
Kans dat het daadwerkelijk gebeurt is idd klein en als je verzekerd bent maakt het al helemaal niet uit (glasverzekering is vaak een extra optie in je pakket).

Het probleem met die modellen is dat ze een te hoog min. Verwarmings vermogen hebben of ik heb het niet goed gezien.Speedfightserv schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:10:
[...]
Dan raad ik je aan te kijken naar een Daikin of een Mitsubishi (Hi of Electric)
Daikin heeft een Stylish versie en de Mitsubishi HI vind ik er zelf al er mooi uit zien. Electric is wat saaier vind ik zelf.
Dan heb je kwalitatief een goede unit die er ook goed uit ziet (1 van deze 3)
Zelf heb ik 2 x de Mitsubishi Heavy Industries, mooie units die kwalitatief goed zijn en er goed uitzien.
Daikin heeft het voordeel dat de wifi module een stuk beter is dan de Mitsubishi HI.
Terugkomend op de Panasonic, model wat jij noemde ziet er ook prima uit
Ik heb maar 1000W verlies en dat als het buiten rond de 4 graden is
Ik poste hier onlangs al over... Heb Daikin gebeld en ze vertelden dat de verwachting is dat de residential app de controller app gaat vervangen voor alle (oudere) systemen en wel eind januari. Dan loopt alles via de cloud zo vertelde een medewerker trots. We gaan het meemaken. Tot die tijd werken alle modellen die nu niet in de residential app worden getoond NIET met de nieuwe app.Binnetie schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:38:
[...]
Interessant, ga ik nog even nazoeken. Op ip-adres heb ik een paar ip-adressen geprobeerd maar die deden het niet. Moet even kijken welk device het is binnen m'n netwerk. Heb ook even voor de zekerheid getest met m'n 2.4GHz wifi netwerk.
Hier is het warmteverlies ook niet zo enorm (primaire verwarming is een 2 kW stylish). Ik had ook schrik voor het minimum vermogen van deze unit, maar in praktijk eigenlijk geen echt gependel gezien (zeker als je hem wat limiteert op vermogen via die app in het tussenseizoen).Voske89 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:32:
[...]
Het probleem met die modellen is dat ze een te hoog min. Verwarmings vermogen hebben of ik heb het niet goed gezien.
In de periodes wanneer het warmteverlies nog niet zo groot is deed de unit gewoon 1 run van enkele uren per etmaal (op minimum vermogen). De unit ging niet als een dolle aan-uit en ik heb het ook niet als oncomfortabel ervaren.
Edit: de afgelopen 24u was het ook niet zo koud meer; de unit heeft 3.5 kWh verbruikt in 3 lange runs van 6u op ongeveer 200W. Ertussen telkens enkele uren dat ie uit ging ('s nachts wegens kleine verlaging en gisteren rond de middag toen de zon er even was).
[ Voor 13% gewijzigd door DeadLock op 19-01-2021 10:07 ]
Dank voor de tips! De airco mensen zelf zien er geen probleem in; het is dubbel glas. Bovendien is er inderdaad zonwering waardoor het glas zelf niet te heet wordt. Als laatste optie kan ik gordijnen tussen het glas en de luchtstroom van de airco plaatsen. Nogmaals dank!
Gisteren was het bij dan zo ver, Daikin 5kw duo split buiten + 3,5 + 2,0 binnen geïnstalleerd in nieuwe woning
Moet het nog in de praktijk gaan meemaken aangezien ik nog niet verhuisd ben, maar paar eerste impressies.
Vergeleken met een Daikin airco die ik een jaar of 10 geleden heb laten installeren viel me direct op dat de binnenunits flink groter zijn, en de buitenunit veel kleiner. Beetje appels met peren uiteraard, maar toch. Ik had de buitenunit groter verwacht.
Toen het systeem éénmaal aan ging schrok ik toch wel een beetje van de minimale geluidsdruk van de buitenunit. Ook die was, naar mijn idee, veel lager bij het oudere model waar ik ervaring mee had. Nou neemt de geluidsdruk flink af als je een paar flinke stappen van de unit af staat, maar ik ben toch bang dat mijn buren hier vroeg of laat over gaan zeiken. Zeker als hij flink aan de slag moet ga ik niet wegkomen met het geluid van dat ding als de buren buiten zitten. Tijd zal het leren
Kwam er ook achter dat de installatie blijkbaar een goede 90-100 watt verbruikt in standby, dus als er totaal geen vraag is en alles uit staat. Geen idee waar het heen gaat, maar ik vond het op z'n zachtst gezegd opmerkelijk.

Moet het nog in de praktijk gaan meemaken aangezien ik nog niet verhuisd ben, maar paar eerste impressies.
Vergeleken met een Daikin airco die ik een jaar of 10 geleden heb laten installeren viel me direct op dat de binnenunits flink groter zijn, en de buitenunit veel kleiner. Beetje appels met peren uiteraard, maar toch. Ik had de buitenunit groter verwacht.
Toen het systeem éénmaal aan ging schrok ik toch wel een beetje van de minimale geluidsdruk van de buitenunit. Ook die was, naar mijn idee, veel lager bij het oudere model waar ik ervaring mee had. Nou neemt de geluidsdruk flink af als je een paar flinke stappen van de unit af staat, maar ik ben toch bang dat mijn buren hier vroeg of laat over gaan zeiken. Zeker als hij flink aan de slag moet ga ik niet wegkomen met het geluid van dat ding als de buren buiten zitten. Tijd zal het leren

Kwam er ook achter dat de installatie blijkbaar een goede 90-100 watt verbruikt in standby, dus als er totaal geen vraag is en alles uit staat. Geen idee waar het heen gaat, maar ik vond het op z'n zachtst gezegd opmerkelijk.
Maar lucht/lucht heeft ook units die je tegen de muur plaatst vlak boven de grond.-Tim- schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:44:
[...]
Oh absoluut, het verwarmen is het primaire doel eigenlijk, de koeling mooi er bij. Ik stel je voorstel zeker op prijs en waarschijnlijk is dan direct het hele CV systeem upgraden een beter idee (in plaats van een tweede CV systeem aanleggen). Echter gaat me dat allemaal wat boven de pet, vandaar dat ik denk aan een lucht/lucht warmtepomp vs. elektrische kacheltjes/vloerverwarming
Maarten
Blijft ie na een tijdje nog steeds zoveel geluid maken dan? Hier gaat ie na het starten altijd even vol aan de bak, maar gaat ie na 5-10min al flink rustiger lopen. Sommige daikin modellen hebben nog een "silent" optie voor de buitenunit, dan hoor je de ventilator buiten wat minder door een andere aansturing (ten koste van ietwat verbruik, ik gebruik die stand alleen in de zomer). Moet je even in de handleiding kijken of dat bij de jouwe er ook op zit.TigerXtrm schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:08:
Gisteren was het bij dan zo ver, Daikin 5kw duo split buiten + 3,5 + 2,0 binnen geïnstalleerd in nieuwe woning![]()
Toen het systeem éénmaal aan ging schrok ik toch wel een beetje van de minimale geluidsdruk van de buitenunit. Ook die was, naar mijn idee, veel lager bij het oudere model waar ik ervaring mee had. Nou neemt de geluidsdruk flink af als je een paar flinke stappen van de unit af staat, maar ik ben toch bang dat mijn buren hier vroeg of laat over gaan zeiken. Zeker als hij flink aan de slag moet ga ik niet wegkomen met het geluid van dat ding als de buren buiten zitten. Tijd zal het leren![]()
De 90-100watt is denk ik de carterverwarming, die staat niet volcontinu aan als het goed is en zou met de temperaturen vandaag ook niet meer aan moeten springen.
All-electric.
Carterverwarming is toch doorgaans hooguit een paar watt? Unit op zolder doet 3W.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Hier ook fors minder, maar ik weet niet welke unit ie heeft. Oudere/goedkopere modellen gebruiken nog zo'n soort vorstlint. Ik doe maar een suggestie, ik kan anders geen 100 watt standby verbruik verklaren iig.Glashelder schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:36:
Carterverwarming is toch doorgaans hooguit een paar watt? Unit op zolder doet 3W.
All-electric.
En de Panasonic heeft een lager min. vermogen? Als dat voor jou belangrijk is dan is de keus toch al gemaakt?Voske89 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:32:
[...]
Het probleem met die modellen is dat ze een te hoog min. Verwarmings vermogen hebben of ik heb het niet goed gezien.
Volgens de boeken wel, maar in hoevere klopt dit in de praktijk.Speedfightserv schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:53:
[...]
En de Panasonic heeft een lager min. vermogen? Als dat voor jou belangrijk is dan is de keus toch al gemaakt?
Want daikin geeft hogere vermogen aan maar als ik berichten terug lees zie ik dat ze ook verder terug moduleren.
Wat ik ook aangaf het merk moet ook goed en betrouwbaar zijn dus min. vermogen is niet alles
Btw Panasonic geeft aan terug te kunnen tot 800w verwarming, terwijl meeste daikin rond 1.2 A 1.4kw zitten
Weet ook niet zeker of het volledig aan de unit te wijten is. Binnenkort zet ik er een kwh meter tussen en dan kan ik het met zekerheid zeggen. Ik kwam er nu bij omdat ik in een leeg huis alsnog een verbruik van een goede 160 watt zag, en de enige grote verbruiker de koelkast in de keuken was. Kan ook de koelkast zijn uiteraard, maar 160 watt voor alleen dat leek me ook niet helemaal te kloppenRonJ schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:43:
[...]
Hier ook fors minder, maar ik weet niet welke unit ie heeft. Oudere/goedkopere modellen gebruiken nog zo'n soort vorstlint. Ik doe maar een suggestie, ik kan anders geen 100 watt standby verbruik verklaren iig.
De keuze is reuze, bij ons ging de selectie op a-merk, design binnenunit en minimum vermogen.Voske89 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:03:
[...]
Volgens de boeken wel, maar in hoevere klopt dit in de praktijk.
Want daikin geeft hogere vermogen aan maar als ik berichten terug lees zie ik dat ze ook verder terug moduleren.
Wat ik ook aangaf het merk moet ook goed en betrouwbaar zijn dus min. vermogen is niet alles
Btw Panasonic geeft aan terug te kunnen tot 800w verwarming, terwijl meeste daikin rond 1.2 A 1.4kw zitten
De MHI 2.0 - 3.5 doet 0.9 minimaal. Ik had eigenlijk de 5.0 ZSX gewild maar die binnenunit kwam niet door de WAF
Bij temperaturen boven de 5c houdt ik de tussendeur volledig open zodat ik minder last van gependel heb.
[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 19-01-2021 12:26 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
160 watt voor een gemiddelde koelkast klopt wel hoor... ga eerst maar eens goed apart meten danTigerXtrm schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:03:
[...]
Weet ook niet zeker of het volledig aan de unit te wijten is. Binnenkort zet ik er een kwh meter tussen en dan kan ik het met zekerheid zeggen. Ik kwam er nu bij omdat ik in een leeg huis alsnog een verbruik van een goede 160 watt zag, en de enige grote verbruiker de koelkast in de keuken was. Kan ook de koelkast zijn uiteraard, maar 160 watt voor alleen dat leek me ook niet helemaal te kloppen
All-electric.
Ik lees nu wat over minimaal vermogen bij verwarmen. Wij willen een single split airco om de bovenverdieping met de hete zomerweken te koelen. Speelt minimaal vermogen hier ook een rol bij?
OhRonJ schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:46:
[...]
160 watt voor een gemiddelde koelkast klopt wel hoor... ga eerst maar eens goed apart meten dan
Hoeveel kw airco hebben we het dan over?Voske89 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:03:
[...]
Volgens de boeken wel, maar in hoevere klopt dit in de praktijk.
2,5 3,5 of 5 etc. ?
Mijn Daikin Perfera 5KW (2020) gaat terug tot een minimaal verbruik tot circa 250w en in standbye is dat ongeveer 7w.
Beetje afhankelijk van je rendement, dat weer afhankelijk is van de buiten temperatuur en gewenste binnen temperatuur, kun je daar in de output een factor 4 a 5 vermenigvuldigen.
Kortom, als mijn daikin stationair draait gebruikt tie ongeveer 250 watt maar de hoeveelheid warmte of koude die hij levert kun je vergelijken met 1000 a 1250 watt.
Beetje afhankelijk van je rendement, dat weer afhankelijk is van de buiten temperatuur en gewenste binnen temperatuur, kun je daar in de output een factor 4 a 5 vermenigvuldigen.
Kortom, als mijn daikin stationair draait gebruikt tie ongeveer 250 watt maar de hoeveelheid warmte of koude die hij levert kun je vergelijken met 1000 a 1250 watt.
Je zou daar bijna een term, of formule voor willen bedenken. Die ook seizoensinvloeden meeneemt.royaljoop schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:48:
Mijn Daikin Perfera 5KW (2020) gaat terug tot een minimaal verbruik tot circa 250w en in standbye is dat ongeveer 7w.
Wikipedia: Coefficient of performance
3.5kwSpeedfightserv schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:38:
[...]
Hoeveel kw airco hebben we het dan over?
2,5 3,5 of 5 etc. ?
Even vraagje over een elektrische auto warmtepomp. Als het rond het vriespunt komt en lang aanstaat gaan die ook in een Defrost? Of werken die anders?
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Dat heb ik mij ook al eens afgevraagd, maar dat zou wel moeten. Ik vraag me alleen af hoe dat ontdooien gaat werken als je bij temperaturen onder het vriespunt met 100 km/h op snelweg rijdt. Dan moet je een waanzinnige hoeveelheid warmte toevoegen om dat ijs gesmolten te krijgen, vooral omdat het vanaf buiten zo enorm weer afkoelt.evtje schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:39:
Even vraagje over een elektrische auto warmtepomp. Als het rond het vriespunt komt en lang aanstaat gaan die ook in een Defrost? Of werken die anders?
Bij een WP voor je huis gaat de ventilator niet voor niets uit tijdens een defrost.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Warmtepompen in elektrische auto's schakelen zich vaak uit onder X graden en gaan ze over op resistieve verwarming (althans dat zie ik in de Nissan Leaf).
Dus dan zijn defrosts ook niet van toepassing.
Dus dan zijn defrosts ook niet van toepassing.
voor autos die rijden is een defrost gewoon niet aan de orde. de lucht heeft teveel warmte om die te laten bevriezen. en bij stilstaan gaan ze net als in een "stationaire" installatie gewoon even ontdooien door de kleppen om te draaien of door bij een model 3 bijvoorbeeld de restwarmte die in de accu zit gebruiken om te ontdooien. simplere autos zoals de bmw, leafjes en vrienden die geen koppeling hebben om de accu, motor en interieurverwamring te kunnen regelen hebben wel pech, die schakelen gewoon over op spiraalverwarming bij ~2 graden boven 0.
bij een model 3 en sommige andere draaien de fans gewoon tot -10 of zo zonder defrosts kunnen werken simpelweg door het aantal kubieke meters wat erdoor gaat. ook word er niet zoveel warmte gevraagd. meestal onder de 2kW. pas als je echt naar de -20 gaat en stilstaat is defrosts pas echt aan de orde als de warmtevraag heel hoog is. maar zelfs een model 3 trapt dan gewoon de motoren aan en gaat via de motoren gewoon (COP 1) het water warmstoken zodat de boel snel warm word. dan gaat het comfort voor effcientie.
bij een model 3 en sommige andere draaien de fans gewoon tot -10 of zo zonder defrosts kunnen werken simpelweg door het aantal kubieke meters wat erdoor gaat. ook word er niet zoveel warmte gevraagd. meestal onder de 2kW. pas als je echt naar de -20 gaat en stilstaat is defrosts pas echt aan de orde als de warmtevraag heel hoog is. maar zelfs een model 3 trapt dan gewoon de motoren aan en gaat via de motoren gewoon (COP 1) het water warmstoken zodat de boel snel warm word. dan gaat het comfort voor effcientie.
[ Voor 36% gewijzigd door flippy op 19-01-2021 20:12 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Misschien zitten er ook nog kleppen in de grille om de luchtstroom tijdelijk te blokkeren? Ik weet dat o.a. BMW dat gebruikt ('EfficientDynamics') om bij een koude start de motor sneller op bedrijfstemperatuur te laten komen. Mogelijk dat ze die dan dichtzetten en dan een defrost uitvoeren?
Nou onze 2 maanden oude Daikin geeft storingscode U0. Leeggelopen? Heeft tot nu toe prima gefunctioneerd.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Tesla bjorn is een test aan het doen 72 uur auto warm houden m3 met warmtepomp. Buiten vriest het. Maar ik merk totaal niet in zijn verbruik dat er een defrost plaats vind . De auto staat al bijna 25 uur aan ik kijk ook al uren maar merk totaal niet dat er een defrost is geweest .flippy schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:08:
voor autos die rijden is een defrost gewoon niet aan de orde. de lucht heeft teveel warmte om die te laten bevriezen. en bij stilstaan gaan ze net als in een "stationaire" installatie gewoon even ontdooien door de kleppen om te draaien of door bij een model 3 bijvoorbeeld de restwarmte die in de accu zit gebruiken om te ontdooien. simplere autos zoals de bmw, leafjes en vrienden die geen koppeling hebben om de accu, motor en interieurverwamring te kunnen regelen hebben wel pech, die schakelen gewoon over op spiraalverwarming bij ~2 graden boven 0.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
de fans die achter de condensor/verdamper zit verplaatst zoveel lucht dat het eigenlijk niet aan de orde is. reguliere warmtepompen zoals die aan huis kunnen niet zoveel lucht verplaatsen zonder lawaairegels te overtreden. een auto heeft die regels niet.
maar moet zeggen dat een model 3's thermisch beheer gewoon bijna nobelprijswaardig is.
die gasten die dit hebben gemaakt zouden bij tokos zoals ford of VAG gewoon ontslagen worden als ze zo'n systeem proberen te verkopen aan de hogere heren.
) dicht houd. en een electrische auto heeft die kleppen ook niet nodig, al hebben volgens mij een paar modellen het wel voor de luchtstroming, niet voor de koeling.
maar moet zeggen dat een model 3's thermisch beheer gewoon bijna nobelprijswaardig is.
die gasten die dit hebben gemaakt zouden bij tokos zoals ford of VAG gewoon ontslagen worden als ze zo'n systeem proberen te verkopen aan de hogere heren.
nee, een model 3 heeft die niet. dat is ook niet nodig, immers heeft een model 3 een kleppensysteem die de warmte van andere locaties kan halen zoals de accu en motoren. tesla werkt veel simpeler dan die kleppen die bmw in de niertjes (nou, ja , "tje". zijn joekels van dingen tegenwoordigThinkPadd schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:13:
Misschien zitten er ook nog kleppen in de grille om de luchtstroom tijdelijk te blokkeren? Ik weet dat o.a. BMW dat gebruikt ('EfficientDynamics') om bij een koude start de motor sneller op bedrijfstemperatuur te laten komen. Mogelijk dat ze die dan dichtzetten en dan een defrost uitvoeren?

systeem is lek. waarschijnlijk geen lektest gedaan tijdens inbedrijfname. of geen goede test in elk geval. 99* kans dat het een wartel ergens is die niet strak aangedraaid is.Freakie1NL schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:38:
Nou onze 2 maanden oude Daikin geeft storingscode U0. Leeggelopen? Heeft tot nu toe prima gefunctioneerd.
[ Voor 58% gewijzigd door flippy op 19-01-2021 21:03 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Terugkomend op een redelijk oude post. Weet je zeker dat mompow de belasting van de binnenunit is?mr_evil08 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 20:25:
Voor de mensen met een Daikin unit willen monitoren/loggen kan je dat eenvoudig met openHAB V2 doen.
Zelf draai ik het tijdelijk in een VM om de compressor freq te loggen en te zien wat het gedrag is bij bepaalde omstandigheden o/a defrosts bij afwezigheid.
OpenHab heeft alle nuttige sensors van Daikin aan boord(mijn Perfera model in iedergeval) zie addons, terwijl andere pakketen zoals Domoticz niet zo diep op ingaan (CMPfreq afwezig) dan zal je zelf aan de slag moeten.
Wil je realtime data zien en geen zin iets op te zetten bezoek dan http://192.168.x.x/aircon/get_sensor_info, uiterraard moet er dan wel een WiFi module in zitten.
Dit zie ik.
ret=OK,htemp=23.0,hhum=-,otemp=4.0,err=0,cmpfreq=40,mompow=6
htemp= binnentemp, Otemp= Buitentemp, cmpfreq= Belasting buitenunit en mompow=Belasting binnenunit.
Mijn slimme meter laat een defrost actie heel lastig zien omdat er meer verbruik zaken aan staan in het huis. De laatste defrost hier heeft 12 minuten geduurt.
Bij mij loopt deze op tijdens een defrost, terwijl op dat moment de binnenunit dus niks doet.
Ik heb nu ook een logging lopen via de get_sensor_info link naar Home Assistant en Grafana.
[ Voor 3% gewijzigd door Kire88 op 19-01-2021 23:03 ]
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
Je binnenunit blaast gelukkig niet tijdens een defrost, maar er stroomt wel degelijk koudemiddel doorheen. Het systeem staat tijdens zo’n cyclus feitelijk kort in koelmodus waarbij de fan dus uit blijft.Kire88 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:58:
[...]
Terugkomend op een redelijk oude post. Weet je zeker dat mompow de belasting van de binnenunit is?
Bij mij loopt deze op tijdens een defrost, terwijl op dat moment de binnenunit dus niks doet.
Ik heb nu ook een logging lopen via de get_sensor_info link naar Home Assistant en Grafana.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik ben me de afgelopen maanden (
) aan het orienteren op het plaatsen van L/L WP om de 3 slaapkamers te koelen wanneer het in de zomermaanden te heet is om lekker te kunnen slapen. Inmiddels ben ik redelijk overtuigd van de LG DC12RQ, deze wil ik in het buitenland (Italie, climaidraulica.it) bestellen.
Nu heb ik ook veel informatie over het zelf installeren van de mono-splits uit dit topic gehaald maar ook veel videos bekeken en blijf zitten met een vraag. Vanuit esthetisch oogpunt wil ik de binnenunits het liefst precies in het midden van de kamer hangen maar ook de leidingen aan de buitenkant precies in het midden van de gevel laten uitkomen. In de videos (eg. YouTube: LG Air Conditioner - Quick & Easy Installation) zie ik dat het gat in de muur tbv de leidingen op een exacte afstand van een bepaalde markering op de ophangbeugel van de binnenunit moet worden gemaakt. Dat zou echter betekenen dat of de binnenunit niet in het midden hangt of de kabelgoot niet netjes in het midden van de gevel naar beneden komt.
Lang verhaal kort: is de plaats waar het gat voor de leidingen komt belangrijk?

Nu heb ik ook veel informatie over het zelf installeren van de mono-splits uit dit topic gehaald maar ook veel videos bekeken en blijf zitten met een vraag. Vanuit esthetisch oogpunt wil ik de binnenunits het liefst precies in het midden van de kamer hangen maar ook de leidingen aan de buitenkant precies in het midden van de gevel laten uitkomen. In de videos (eg. YouTube: LG Air Conditioner - Quick & Easy Installation) zie ik dat het gat in de muur tbv de leidingen op een exacte afstand van een bepaalde markering op de ophangbeugel van de binnenunit moet worden gemaakt. Dat zou echter betekenen dat of de binnenunit niet in het midden hangt of de kabelgoot niet netjes in het midden van de gevel naar beneden komt.
DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.
Nee. Is wel zo makkelijk met de installatie maar is niet noodzakelijk. Het gat mag wel niet hoger zitten dan gespecialiseerd gespecificeerd.AlKoholiK schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 23:25:
Maar zit me nu te bedenken dat het wel links òf rechts moet want anders zit waarschijnlijk de beugel in de weg
[ Voor 17% gewijzigd door Glashelder op 20-01-2021 07:28 ]
Bij mijn LG Unit had ik de keuze om hem rechts of links achter de binnenunit naar buiten te laten gaan, in het midden is daar simpelweg geen opening voor.AlKoholiK schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 23:25:
Ik denk dat het niet mogelijk is om hem precies in het midden van de kamer op te hangen EN de leiding buiten precies in het midden te laten lopen.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Ik denk dat het een en ander wel duidelijker wordt als ik de units eenmaal binnen heb. Ik kan helaas geen installatiehandleiding voor LG monosplits vinden, ze hebben op lg.com de documentatie echt niet op orde. Maar afgaande op de genoemde video lijkt me dat er tussen de 'pootjes' van de muurbeugel genoeg ruimte zit om het gat te maken.Headshot_NL schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 07:05:
[...]
Bij mijn LG Unit had ik de keuze om hem rechts of links achter de binnenunit naar buiten te laten gaan, in het midden is daar simpelweg geen opening voor.
Ik denk dat het niet mogelijk is om hem precies in het midden van de kamer op te hangen EN de leiding buiten precies in het midden te laten lopen.
/f/image/Zt1IIbEkYCYiVmX8R5hHhQd8.png?f=fotoalbum_large)
De leidingen lopen toch (toch?) vanaf een vooraf gemonteerde plek in de binnenunit richting het gat. Als die plek rechts zit en het gat zit links (want je hebt keuze tussen links en rechts) dan lopen de leidingen langs de ruimte tussen de 'pootjes' en kan dat gat daar net zo goed worden gemaakt. Is mijn redenering nu
DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.
Ja ik denk dat je het inderdaad even moet bekijken als bij binnen is. Volgens mij zit er enkel een uitsparing in de binnenunit helemaal rechts en links. Maar misschien is dat per LG type ook nog weer anders.AlKoholiK schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:20:
[...]
Ik denk dat het een en ander wel duidelijker wordt als ik de units eenmaal binnen heb. Ik kan helaas geen installatiehandleiding voor LG monosplits vinden, ze hebben op lg.com de documentatie echt niet op orde. Maar afgaande op de genoemde video lijkt me dat er tussen de 'pootjes' van de muurbeugel genoeg ruimte zit om het gat te maken.
[Afbeelding]
De leidingen lopen toch (toch?) vanaf een vooraf gemonteerde plek in de binnenunit richting het gat. Als die plek rechts zit en het gat zit links (want je hebt keuze tussen links en rechts) dan lopen de leidingen langs de ruimte tussen de 'pootjes' en kan dat gat daar net zo goed worden gemaakt. Is mijn redenering nu?
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Ben nu even in de war: bij een multi-split systeem, door welke waardes zou je je best laten leiden? Door vb de SCOP en SEER zoals die op de info staan van de buitenunit?
Of moet je naar de SCOP en SEER kijken van de binnenunits waarbij de info steeds is vermeld vanuit single split?
De concrete vraag is volgende: offerte met buitenunit AOYG18KBTA3: koelen: 1.8 - 5.4 - 7.0 kW, SEER 8.6 / verwarmen: 2.0 - 6.8 - 8.5 kW, SCOP 4.7).
Voorgestelde binnenunits zijn ASYG 07 KMCC. Als je daar op info zoekt, dan vind je deze info enkel mbt single split scenario (met dan buitenunit AOYG07KMCC) en dan krijg je koelen: 0.9 - 2.0 - 3.0 kW, SEER 7.4 / verwarmen: 0.9 - 2.5 - 3.4 kW, SCOP 4.1).
Je hebt echter nog ander binnenmodel ASYG 07 KGTB in combinatie met die AOYG07KGCA) 0.9 - 2.0 - 3.2 kW, SEER 8.52 / verwarmen: 0.9 - 2.5 - 5.2 kW, SCOP 5.12).
Die KGTB units zijn blijkbaar nog stuk duurder dan de KMCC --> Buiten een andere afwerking, een electrisch oog om aanwezigheid te detecteren en dus bovenstaande waarden, verschillen de modellen niet.
De leverancier zei dat het inderdaad klopt dat in monosplit die zuinigere werking er zeker toe doet, maar dat dit voor multi bepaald wordt door de buitenunit en je die waarden dan enkel haalt als alle drie de units aan staan. Hij adviseerde daarom om die KMCC binnenunits te nemen en niet die meerprijs te betalen voor KGTB-binnenunits.
Vraag: is het zinvol of niet om voor die KGTB's te gaan vanuit standpunt van zuiniger / energieëfficienter te zijn in vergelijking met die KMCC's? Of is dat weggesmeten geld?
Of moet je naar de SCOP en SEER kijken van de binnenunits waarbij de info steeds is vermeld vanuit single split?
De concrete vraag is volgende: offerte met buitenunit AOYG18KBTA3: koelen: 1.8 - 5.4 - 7.0 kW, SEER 8.6 / verwarmen: 2.0 - 6.8 - 8.5 kW, SCOP 4.7).
Voorgestelde binnenunits zijn ASYG 07 KMCC. Als je daar op info zoekt, dan vind je deze info enkel mbt single split scenario (met dan buitenunit AOYG07KMCC) en dan krijg je koelen: 0.9 - 2.0 - 3.0 kW, SEER 7.4 / verwarmen: 0.9 - 2.5 - 3.4 kW, SCOP 4.1).
Je hebt echter nog ander binnenmodel ASYG 07 KGTB in combinatie met die AOYG07KGCA) 0.9 - 2.0 - 3.2 kW, SEER 8.52 / verwarmen: 0.9 - 2.5 - 5.2 kW, SCOP 5.12).
Die KGTB units zijn blijkbaar nog stuk duurder dan de KMCC --> Buiten een andere afwerking, een electrisch oog om aanwezigheid te detecteren en dus bovenstaande waarden, verschillen de modellen niet.
De leverancier zei dat het inderdaad klopt dat in monosplit die zuinigere werking er zeker toe doet, maar dat dit voor multi bepaald wordt door de buitenunit en je die waarden dan enkel haalt als alle drie de units aan staan. Hij adviseerde daarom om die KMCC binnenunits te nemen en niet die meerprijs te betalen voor KGTB-binnenunits.
Vraag: is het zinvol of niet om voor die KGTB's te gaan vanuit standpunt van zuiniger / energieëfficienter te zijn in vergelijking met die KMCC's? Of is dat weggesmeten geld?
@Glashelder Wij overwegen ondertussen sterk om de unit in de slaapkamer 1 te laten vallen, we hebben immers een logeerbed in de slaapkamer 3. Dit zou willen zeggen dat we dus boven 2x MSZ-AP25VGK installeren en beneden 1x MSZ-LN35VG. Gezien dit voor hoofdzakelijk koelen is vroeg ik me af of we dan even goed af zouden zijn met de MXZ-3F54VF ipv de MXZ-3F68VF? Ik blijf dit zeer moeilijke inschattingen vindenGlashelder schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:25:
[...]
Bij multisplit maakt dit minder uit. Het minimumvermogen van de buitenunit is daar veel meer van belang. De meest gebruikte multisplits leveren vaak al meer minimaal vermogen dan een 1,5kW model aan kan dus dan zal er koudemiddel 'gelekt' (bleeding) worden naar andere units.
[...]
Toen ik nog bij mijn ouders woonde had ik een cheape Tristar multi-split en die stoorde niet tijdens filmavonden in de zomerZou me dan niet druk maken over 19 over 21 dB. In een slaapkamer daarentegen..
[...]
Er zijn schijnbaar condenspompen die op enige afstand van de binnenunit gemonteerd kunnen worden. Dat zou helpen tegen het geluid. Maar niet tegen de storingsgevoeligheid. Enige is eigenlijk een andere plek of weg vinden zodat het water via natuurlijke wijze kan weglopen.
[...]
Ben zelf meer fan van horizontaal. Met koelen werkt dat naar mijn ervaring beter omdat de kou dan beter verspreid door de ruimte.
[...]
Voor koelen zou ik zeker een multisplit nemen. Splitsen raden we voornamelijk aan als er één unit is die veel zal verwarmen. Vanwege de grotere temperatuurverschillen in de winter (0/5 buiten vs 20/22 binnen) willen we voorkomen dat de unit regelmatig aan en uit gaat. In de zomer zijn deze verschillen kleiner en maakt het wat minder uit. Sowieso is het minimumvermogen bij koelen altijd lager dan bij verwarmen.
[...]
Ik denk dat je hier wel wegkomt met die MXZ-4F72VF.
Overigens nu ik de tekeningen van je woonkamer bekijk zou ik zeker voor horizontale flow gaan. Vrees dat je de luchtstroom teveel gaat voelen met een unit die voornamelijk verticale flow doet.
Airco installateur komt vandaag het probleem verhelpen en erkend inderdaad leeggelopen. Zijn STEK gecertificeerd dus mag er vanuit gaan dat inbedrijfstelling netjes is gedaan. Wat ze precies hebben gedaan weet ik niet maar nu plaatsen heb ik stikstof gezien en een compresor gehoord voor bij elkaar toch een goede 45 minuten ofzo.flippy schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:58:
[...]
systeem is lek. waarschijnlijk geen lektest gedaan tijdens inbedrijfname. of geen goede test in elk geval. 99* kans dat het een wartel ergens is die niet strak aangedraaid is.
Hebben er twee laten plaatsen, zou met de andere dan hetzelfde kunnen cq moet ik de monteur daar nog over bevragen.
de compressor is een vacuumpomp. die heeft inderdaad een 30~50min nodig om goed vacuum te trekken. en daarna nog 15 min een vervaltest doen om te zien of het vacuum houd.Freakie1NL schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:38:
[...]
Airco installateur komt vandaag het probleem verhelpen en erkend inderdaad leeggelopen. Zijn STEK gecertificeerd dus mag er vanuit gaan dat inbedrijfstelling netjes is gedaan. Wat ze precies hebben gedaan weet ik niet maar nu plaatsen heb ik stikstof gezien en een compresor gehoord voor bij elkaar toch een goede 45 minuten ofzo.
Hebben er twee laten plaatsen, zou met de andere dan hetzelfde kunnen cq moet ik de monteur daar nog over bevragen.
je zou zeggen dat 1 bar verschil (dat is vacuum immers) niet veel is als de airco op 20 bar draait maar vacuum is VEEEL lastiger dan druk om dicht te krijgen.
als het god is gaan ze ook met een piepend aparaat alle verbindingen langs. dat is een sensor die de gassen kan meten.
het is trouwens geen STEK meer tegenwoordig, het heet F-gassen.
ik had vroeger een stek papiertje maar nooit omgezet naar fgassen omdat ik inmiddels ander werk deed.
inmiddels is STEK meer een keurmerk geworden, niet een echt wettelijk certificaat.
[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 20-01-2021 12:45 ]
Wij zijn van plan een airco voor in de woonkmamer te kopen dit om natuurlijk te koelen in de zomer en wat ik hier lees is het voordeliger om hiermee gelijk te verwarmen in de winter.het word waarschijnlijk deze: Mitsubishi WSH-EFM50Wi Zen zwart airconditioner.
Nu hoor ik dat de warmte die een airco geeft heel anders is dan via de cv, ik heb nu alleen vloerverwarming en ik begrijp dat mensen airco warmte als niet prettig kunnen ervaren, hoe is jullie ervaring hiermee ?
Verwarmen in combinatie airco met vloerverwarming is dat goed te doen ?
Nu hoor ik dat de warmte die een airco geeft heel anders is dan via de cv, ik heb nu alleen vloerverwarming en ik begrijp dat mensen airco warmte als niet prettig kunnen ervaren, hoe is jullie ervaring hiermee ?
Het is andere warmte, maar in combinatie met vloerverwarming moet dit wel goed komen. Als je traditionele radiatoren heb kan je last hebben van koude trek bij de ramen etc.piotr123 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:00:
Wij zijn van plan een airco voor in de woonkmamer te kopen dit om natuurlijk te koelen in de zomer en wat ik hier lees is het voordeliger om hiermee gelijk te verwarmen in de winter.het word waarschijnlijk deze: Mitsubishi WSH-EFM50Wi Zen zwart airconditioner.
Nu hoor ik dat de warmte die een airco geeft heel anders is dan via de cv, ik heb nu alleen vloerverwarming en dat mensen dat als niet prettig kunnen ervaren, hoe is jullie ervaring hiermee ?
Met vloerverwarming is je huis al ingericht op warmte vanuit de vloer, dan lijkt mij een arico een prima toevoeging.
Bovenstaande situatie ben ik nu ook mee bezig, zelfde waardes alleen dan woonkamer/slaapkamer/zolder. Ook de LN voor woonkamer (ik denk voor het mooie toch de parelwitte tegen meerprijs, je moet er toch weer 15 jaar tegenaan kijken he!) en de AP voor de rest, mogelijk de AP20 omdat deze ruimtes tussen 30m3 en 40m3 zijn.mdecramer schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:49:
[...]
@Glashelder Wij overwegen ondertussen sterk om de unit in de slaapkamer 1 te laten vallen, we hebben immers een logeerbed in de slaapkamer 3. Dit zou willen zeggen dat we dus boven 2x MSZ-AP25VGK installeren en beneden 1x MSZ-LN35VG. Gezien dit voor hoofdzakelijk koelen is vroeg ik me af of we dan even goed af zouden zijn met de MXZ-3F54VF ipv de MXZ-3F68VF? Ik blijf dit zeer moeilijke inschattingen vinden
Ook ga ik voor de 3F54VF omdat het amper zal voorkomen dat alle 3 de riumtes gelijktijdig én op vol vermogen gekoeld zouden moeten worden. Hooguit de woonkamer en zolder gelijktijdig, maar de slaapkamer alleen 'snachts. Ook is het zo (correct me if I am wrong) dat als je alle 3 de binnenunits volledig vol gas laat draaien, dat de 54 kW als het ware eerlijk over de 3 units wordt verdeeld, dus dan krijg je bij de de (25 - 25 - 35) een kW per unit van 16 - 16 - 22. Bij 68 kW wordt het 20 - 20 - 28.
Maar bovenstaande is wel puur theoretisch, ik denk dat het nooit zal voorkomen dat ze alle 3 op volle kracht moeten draaien en als dat wel zo is klopt er gewoon iets niet met de keuzes die gemaakt zijn.......
Ben trouwens benieuwd of ik het zo bij het rechte eind heb, zo heb ik het in ieder geval ongeveer begrepen.
Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50
Komt dat mensen een warme vloer zijn gewend bij vloerverwarming, overstap op radiatoren of luchtverwarming is dan heel anders.piotr123 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:00:
Als bijverwarming gebruiken doe je vrijwel geen concessies, als hoofdverwarming wordt de vloer "koud".
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
het is belangrijk om een airco te hebben die goed laag kan afregelen. ik heb er zelf 2 in huis, een goedkope van diloc of zoiets en een van panasonic. de diloc kan met name bij verwarmen niet echt goed afregelen wardoor de temperatuur redelijk schommelt en dat merk je ook direct omdat de lucht vrij warm is en dus aan-uit gaat. de panasonic daarintegen kan veel beter de drukken regelen (heeft meer sensoren en betere electronica) waardoor de temperatuur die echt uit de unit komt veel aangenamer is en de unit eigenlijk constant op een laag pitje staat te pompen om de kamer op temperatuur te houden. een veel comvfortabel gevoel dan een "goedkope" inverter airco. ik heb hierom ook al besloten als ik de zolder ga verbouwen de diloc naar de zolder verban en voor de slaapkamer een 2e panasonic erbij haal. de units zijn ook aanzinelijk stiller en zuiniger in gebruik. de diloc gebruikt met dit weer rond de 500W als ie pompt (das ongeveer 50% van de tijd) om de slaapkamer en gang boven op temperatuur te houden terwijl de panasonic met 250~300W de hele benedenverdieping doet. voor koeling geld eigenlijk hetzelfde. momeneel zit ik nog zonder verwamring en doe ik het hele huis met deze 2 units verwarmen maar de diloc verbruikt gewoon aanzienlijk meer en is minder comfortabel.
de panasonic heb ik op een afstand van 3 meter of zo niet eens het idee dat ie aanstaat. je moet echt het lampje en de klep open zien wil je uberhaupt merken dat ie aanstaat.
de panasonic heb ik op een afstand van 3 meter of zo niet eens het idee dat ie aanstaat. je moet echt het lampje en de klep open zien wil je uberhaupt merken dat ie aanstaat.
[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 20-01-2021 17:26 ]
Goedenavond allemaal,
Ik lees al een tijdje mee en heb nog een paar vraagjes waarvan ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.
Ik heb een jaren 30 huis gekocht dat compleet verbouwd moet worden en met het oog op de toekomst ben ik de mogelijkheden aan het onderzoeken te gaan verwarmen met lucht lucht warmtepompen. Echter omdat het een jaren 30 huis is ben ik benieuwd of ik het wel goed warm ga krijgen.
Mijn woonkamer is 87.5 m3 en dan kom ik volgens de berekening op 3500 met een "matig" Geïsoleerd huis. Nu 2 belangrijke dingen.
1. Wanneer is een huis goed geïsoleerd? Ik ben van plan het huis goed te gaan isoleren dus: HR++, voorzetwanden, dak isolatie, vloer isolatie. Maar het blijft natuurlijk een jaren 30 huis, waar valt dit onder?
2. Deze vraag zal al 1000 keer gesteld zijn, maar ik kom op 3500, is een airco van 3.5kw met een hogere cop dan genoeg? Liever overkill dan te koud natuurlijk.
Ik wil alle 3 de verdiepingen gaan verwarmen. Als ik het zo lees lijkt één single unit in de woonkamer en een split unit voor de boven verdiepingen de juiste keus. Iemand daar op of aanmerkingen op?
Is er iemand met een soortgelijke setup die ervaringen wil delen en eventueel kostenplaatje?
Ik lees al een tijdje mee en heb nog een paar vraagjes waarvan ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.
Ik heb een jaren 30 huis gekocht dat compleet verbouwd moet worden en met het oog op de toekomst ben ik de mogelijkheden aan het onderzoeken te gaan verwarmen met lucht lucht warmtepompen. Echter omdat het een jaren 30 huis is ben ik benieuwd of ik het wel goed warm ga krijgen.
Mijn woonkamer is 87.5 m3 en dan kom ik volgens de berekening op 3500 met een "matig" Geïsoleerd huis. Nu 2 belangrijke dingen.
1. Wanneer is een huis goed geïsoleerd? Ik ben van plan het huis goed te gaan isoleren dus: HR++, voorzetwanden, dak isolatie, vloer isolatie. Maar het blijft natuurlijk een jaren 30 huis, waar valt dit onder?
2. Deze vraag zal al 1000 keer gesteld zijn, maar ik kom op 3500, is een airco van 3.5kw met een hogere cop dan genoeg? Liever overkill dan te koud natuurlijk.
Ik wil alle 3 de verdiepingen gaan verwarmen. Als ik het zo lees lijkt één single unit in de woonkamer en een split unit voor de boven verdiepingen de juiste keus. Iemand daar op of aanmerkingen op?
Is er iemand met een soortgelijke setup die ervaringen wil delen en eventueel kostenplaatje?
Als een warmtepomp het niet aan kan zul je echt geen bloemetjes op de ramen krijgen hoor zo extreem is het niet en zeker niet met Nederlands klimaat, als je maar op het minimaal vermogen let en niet gaat overdrijven.
Kort en krachtig verwarmen vind ik niet comfortabel, alles blijft nog wel een tijd koud aanvoelen en kwa kosten is het ook te verwaarlozen als ik naar het vebruik kijk.
Dat grapje heb ik ook wel eens gedaan met geweld opwarmen richting 22c en dan op een koude bankstel ploffen...
Bij vloerverwarming doe je dat ook niet en dat is ook 1 van de redenen dat het prettiger warmte is.
Behandel het dus ook een beetje zoals bij vloerverwarming.
Luchtverwarming wil je het liefst zo constant mogelijk hebben, overkill betekend veelal te hoog minimaal vermogen en een pendelende warmtepomp en dat ga je merken.
Kort en krachtig verwarmen vind ik niet comfortabel, alles blijft nog wel een tijd koud aanvoelen en kwa kosten is het ook te verwaarlozen als ik naar het vebruik kijk.
Dat grapje heb ik ook wel eens gedaan met geweld opwarmen richting 22c en dan op een koude bankstel ploffen...
Bij vloerverwarming doe je dat ook niet en dat is ook 1 van de redenen dat het prettiger warmte is.
Behandel het dus ook een beetje zoals bij vloerverwarming.
Luchtverwarming wil je het liefst zo constant mogelijk hebben, overkill betekend veelal te hoog minimaal vermogen en een pendelende warmtepomp en dat ga je merken.
[ Voor 36% gewijzigd door mr_evil08 op 20-01-2021 19:18 ]
Dwz zijn er die dat merken. Er zijn ook hele volksstammen die dat geheel niet merken Laten we het niet als een feit gaan presenteren dat je het merkt. Hele continenten buiten Europa verwarmen met pendelen warmtepompen.mr_evil08 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 19:10:
...
Voordeel van een jaren 30 huis is verder dat het geen vervelende ventilatie C met tocht-gaten bij de ramen heeft. Pendelen merk je dan inherent minder - tenzij je ook jaren 30 ramen hebt die van zichzelf tochten
Ikzelf ben hier een minderheid die net als de OP liever een maatje te groot heeft, en pendelen een non-issue vindt, maar als gulden middenweg zorg ervoor dat je het goed dimensioneert qua luchtstroom en inderdaad echt té groot is onzinnig. Maar pendelen zelf is bijna niet te voorkomen, en ga dus ook niet extra krap nemen om bij temperatuur X geen gependel te hebben, want bij temperatuur Y gaat die alsnog pendelen. Je moet wel heel erg terugschalen wil je nooit pendelen, en dan krijg je ook risico's de andere kant op. Te kleine buiten-units (qua omvang) maken ook weer meer herrie en hebben meer defrosts.
Dus goed nadenken wat je nodig hebt, en niet kleiner of overdreven groter gaan nemen.
Als je erg twijfelt raadt ik ook aan 1 a 2 van die 20 euro ventilator kacheltje te nemen en daarmee wat te testen. Uiteraard zijn die lawaaiig en qua luchtstroom minder subtiel, maar je kunt wel testen hoeveel vermogen je nodig hebt. Vaak zijn die iets van 1500 W met 2 a 3 standen zodat je met enig getest met wat standen kunt zien hoeveel vermogen je nodig hebt.
Ik heb de haier flexis 3.5 kw mat zwart, ja die bevalt mij super en is echt heel erg stil. De panasonic is de cz serie, en ja daar heb ik toch wel redelijk wat problemen mee. gelijk de eerste dag was de printplaat al stuk maar is onder garantie vervangen.Voske89 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:03:
[...]
Dus je merkt op dat de Panasonic meer geluid produceert (neem aan buiten unit)?
Vind je de kwaliteit van de haier beter?
Welk type Panasonic heb je?
Ben nog steeds aan het twijfelen welk merk en type ik in mijn woonkamer moet hangen.
Wat mij het meeste stoort is dat de buitenunit vrij snel bevriest als het buiten kouder wordt dan 3 graden, en hij in de omkeermodus gaat om weer te ontdooien. Dit proces duurt bij de panasonic ongeveer 20 minuten en bij een vochtige koude dag doet hij dit zowat om het uur. Hier hebben al meerdere monteurs naar gekeken, ze hebben geprobeerd dit op te lossen door er wat meer gas in te pompen maar heeft het probleem niet verholpen.
Ook staan beide buitenunits op een plat dak, en daar valt op dat de panasonic veel meer resoneert dan de haier unit.
Kwa warmte en verkoeling verneem ik eerlijk gezegd weinig verschil.
TIP van de dag!
Vandaag heb ik mijn oudere Daikin FTXB-C (om precies te zijn: FTXB25C + RXB25C) voorzien van wifi.
Eerder had mijn, echt wel goede en deskundige dealer, gezegd dat het niet mogelijk was. Maar ik had een post van een andere tweaker gezien waarbij het wel gelukt was. Na een uitgebreide verkenning de spullen maar stapsgewijs aangeschaft. Ik had de volgende componenten nodig Daikin KRP980B1 en de Daikin BRP069B42. Via ebay in contact gekomen met Ivan (in Bulgarije). Hij heeft veel verstand en spullen van Daikin en kon mij nog het eea vertellen wat de verschillen in de mogelijke componenten zijn.
Kortom: als je een Daikin FTXB-C draadloos wil kunnen bedienen, dan zijn er mogelijkheden.
Voor vragen kun je mij ook een DM sturen.
Vandaag heb ik mijn oudere Daikin FTXB-C (om precies te zijn: FTXB25C + RXB25C) voorzien van wifi.
Eerder had mijn, echt wel goede en deskundige dealer, gezegd dat het niet mogelijk was. Maar ik had een post van een andere tweaker gezien waarbij het wel gelukt was. Na een uitgebreide verkenning de spullen maar stapsgewijs aangeschaft. Ik had de volgende componenten nodig Daikin KRP980B1 en de Daikin BRP069B42. Via ebay in contact gekomen met Ivan (in Bulgarije). Hij heeft veel verstand en spullen van Daikin en kon mij nog het eea vertellen wat de verschillen in de mogelijke componenten zijn.
Kortom: als je een Daikin FTXB-C draadloos wil kunnen bedienen, dan zijn er mogelijkheden.
Voor vragen kun je mij ook een DM sturen.
Hallo allemaal,
Wij hebben zo'n 2 maanden geleden Mitsubishi heavy industries airco's laten installeren om ons huis mee te verwarmen. Nu ervaren wij meerdere problemen waarvan de installateur zegt "ik weet niet hoe het komt, normaal werkt het altijd". Heel fijn.
We hebben een buiten unit van 5kw, in de woonkamer een binnen unit van 3,5kw en in 2 slaapkamers 2,5 units. Ze krijgen de ruimtes makkelijk warm maar we ervaren de volgende problemen:
De unit gaat af en toe uit zichzelf uit. Dit duurt een paar minuten en dan gaat hij weer aan op volle kracht. Afgelopen nacht was hij ook uit gegaan, maar niet meer aan gegaan waardoor het hier sochtends nog maar 14 graden was binnen. Volgens de afstandsbediening stond hij nog wel aan.
De app die er bij hoort (airconwithme) geeft een foutmelding dat hij de airco niet meer ziet, meneer de installateur wist ook niet hoe dat kon of hoe hij het moet oplossen.
De airco zou na verloop van tijd op de stille 19db stand moeten overschakelen, maar dit heeft hij slechts 1 keer gedurende 1 minuut gedaan.
We wonen in een matig geïsoleerd hoekhuis, die we in de komende jaren beter gaan isoleren. Toen de verkoper hier kwam kijken zei hij dat dat makkelijk kon.
Al met al niet tevreden en de enige oplossing die de installateur bied is om alles er dan maar weer af te halen (wij hebben gelukkig nog niks betaald), wat ons met grote gaten in onze gevel achterlaten.
Mijn vraag: heeft iemand ervaring met deze problemen?
Wij neigen er nu naar om dit maar weg te laten halen en zelf een Mitsubishi diamond op te hangen en dat in bedrijf te laten stellen door iemand anders. Of een ander installatie bedrijf te laten komen, maar we zijn hier nu wel bang voor een herhaling van waardeloze service. Als iemand een bedrijf kan aanbevelen in de omgeving arnhem horen we het graag.
Graag hoor ik ervaringen/adviezen.
Alvast bedankt!
Wij hebben zo'n 2 maanden geleden Mitsubishi heavy industries airco's laten installeren om ons huis mee te verwarmen. Nu ervaren wij meerdere problemen waarvan de installateur zegt "ik weet niet hoe het komt, normaal werkt het altijd". Heel fijn.
We hebben een buiten unit van 5kw, in de woonkamer een binnen unit van 3,5kw en in 2 slaapkamers 2,5 units. Ze krijgen de ruimtes makkelijk warm maar we ervaren de volgende problemen:
De unit gaat af en toe uit zichzelf uit. Dit duurt een paar minuten en dan gaat hij weer aan op volle kracht. Afgelopen nacht was hij ook uit gegaan, maar niet meer aan gegaan waardoor het hier sochtends nog maar 14 graden was binnen. Volgens de afstandsbediening stond hij nog wel aan.
De app die er bij hoort (airconwithme) geeft een foutmelding dat hij de airco niet meer ziet, meneer de installateur wist ook niet hoe dat kon of hoe hij het moet oplossen.
De airco zou na verloop van tijd op de stille 19db stand moeten overschakelen, maar dit heeft hij slechts 1 keer gedurende 1 minuut gedaan.
We wonen in een matig geïsoleerd hoekhuis, die we in de komende jaren beter gaan isoleren. Toen de verkoper hier kwam kijken zei hij dat dat makkelijk kon.
Al met al niet tevreden en de enige oplossing die de installateur bied is om alles er dan maar weer af te halen (wij hebben gelukkig nog niks betaald), wat ons met grote gaten in onze gevel achterlaten.
Wij neigen er nu naar om dit maar weg te laten halen en zelf een Mitsubishi diamond op te hangen en dat in bedrijf te laten stellen door iemand anders. Of een ander installatie bedrijf te laten komen, maar we zijn hier nu wel bang voor een herhaling van waardeloze service. Als iemand een bedrijf kan aanbevelen in de omgeving arnhem horen we het graag.
Alvast bedankt!
Leuk dat je voor dezelfde setup gaatPeepPeepPeep schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:17:
[...]
Bovenstaande situatie ben ik nu ook mee bezig, zelfde waardes alleen dan woonkamer/slaapkamer/zolder. Ook de LN voor woonkamer (ik denk voor het mooie toch de parelwitte tegen meerprijs, je moet er toch weer 15 jaar tegenaan kijken he!) en de AP voor de rest, mogelijk de AP20 omdat deze ruimtes tussen 30m3 en 40m3 zijn.
Ook ga ik voor de 3F54VF omdat het amper zal voorkomen dat alle 3 de riumtes gelijktijdig én op vol vermogen gekoeld zouden moeten worden. Hooguit de woonkamer en zolder gelijktijdig, maar de slaapkamer alleen 'snachts. Ook is het zo (correct me if I am wrong) dat als je alle 3 de binnenunits volledig vol gas laat draaien, dat de 54 kW als het ware eerlijk over de 3 units wordt verdeeld, dus dan krijg je bij de de (25 - 25 - 35) een kW per unit van 16 - 16 - 22. Bij 68 kW wordt het 20 - 20 - 28.
Maar bovenstaande is wel puur theoretisch, ik denk dat het nooit zal voorkomen dat ze alle 3 op volle kracht moeten draaien en als dat wel zo is klopt er gewoon iets niet met de keuzes die gemaakt zijn.......
Ben trouwens benieuwd of ik het zo bij het rechte eind heb, zo heb ik het in ieder geval ongeveer begrepen.
Bij mij stelt men de 2.5 units voor omdat ik zo stil mogelijke units vroeg (die van 2.0 zijn iets luider);
Van mijn installateur krijg ik nu het volgende te horen m.b.t. tot keuze van 54 ipv de 68:
"De index van de binnenunits (85) is te groot om met buitenunit MXZ-3F54VF te werken."
Ik dacht het niet ging om het vermogen (of index?) van de toestellen zelf, maar om het benodigd vermogen in de ruimtes... Misschien sla ik hier de bal volledig mis, de installateur is alleszins niet van plan om er mij iets wijzer in te maken. Die reageert enkel als ik vragen heb mbt prijzen

Had daarom ondertussen ook al een elders een offerte gevraagd, daar zeggen ze dat het met de 54 wel zou moeten lukken... Maakt het er toch weer niet makkelijker op

@Max234 Heeft mijn Daikin ook wel eens dat de app de airco niet ziet, dat komt door mijn belabbert WiFi netwerk, even wisselen van WiFi kanaal op de 2,4ghz kan helpen, dat doe je in de WiFi router.
"De airco zou na verloop van tijd op de stille 19db stand moeten overschakelen, maar dit heeft hij slechts 1 keer gedurende 1 minuut gedaan."
Heb je dat ingesteld dan bij de tijdklok? mijn Daikin doet dat alleen als er minimale warmtevraag is op autostand anders niet of ik moet het bewust ingesteld hebben, en als ik het bewust heb ingesteld moet de tijdklok wel kloppen.
"De airco zou na verloop van tijd op de stille 19db stand moeten overschakelen, maar dit heeft hij slechts 1 keer gedurende 1 minuut gedaan."
Heb je dat ingesteld dan bij de tijdklok? mijn Daikin doet dat alleen als er minimale warmtevraag is op autostand anders niet of ik moet het bewust ingesteld hebben, en als ik het bewust heb ingesteld moet de tijdklok wel kloppen.
Zijn er meer mensen die issues hebben met de controller app na de update van de wifi units? Ik heb perfera binnenunits.
Op android kan hij vaak geen binnenunits vinden. De app sluiten en opnieuw starten helpt dan.
Open ik echter de info van één unit en ga daarna terug. Dan zegt hij opnieuw dat er geen units kunnen worden gevonden.
Op iOS heb ik dit in mindere mate, maar ook daar komt het voor.
Op android kan hij vaak geen binnenunits vinden. De app sluiten en opnieuw starten helpt dan.
Open ik echter de info van één unit en ga daarna terug. Dan zegt hij opnieuw dat er geen units kunnen worden gevonden.
Maarten
De installateur weet eigenlijk niet wat er gebeurt. Met een wandbediening kun je wat meer data van de unit uitlezen en als dit niet voldoende is kan de installateur ook de laptop er op zetten om te loggenMax234 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:32:
Hallo allemaal,
Alvast bedankt!
Balen zeg..Max234 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:32:
Hallo allemaal,
Alvast bedankt!
Als je primair gaat verwarmen én nog gaat extra gaat isoleren dan is deze setup sowieso niet wenselijk.
Het minimum vermogen is 1.5/1.7kW van deze buitenunit namelijk erg hoog waardoor je, als je de unit goed werkt ook veel aan en uit gedrag gaat zien. edit: specsheet niet goed gelezen, min vermogen is 1kW, toch zou ik voor de BGG voor een single split gaan.
Dit is de reden dat (o.a.) in de topic voor verwarmen eigenlijk structureel een single split wordt geadviseerd voor de BGG en boven een multi te kiezen.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Het uitgaan kan een defrost zijn, maakt de buitenunit dan meer lawaai dan normaal?Max234 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:32:
Hallo allemaal,
Alvast bedankt!
Kan je het eens proberen door de wifi modules los te koppelen en alleen alles aan te zetten met de AB?
https://github.com/absalo.../5826417/instructions.pdf
Ik heb dat al jaren, bij elke FW update. Komt gewoon door een intens brakke app (op dat specifieke punt; het werkt niet lekker in de achtergrond). Heb er mee leren levenmwk schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 18:04:
Zijn er meer mensen die issues hebben met de controller app na de update van de wifi units? Ik heb perfera binnenunits.
Heb nu gezien wat de monteur heeft gedaan en dat hebben ze de eerste keer ook gedaan. Eerst op druk brengen, en houden checken of dat stabiel blijft. Hierbij vond hij een haarscheur in de koppeling bij de buitenunit. Of te hard aan gedraaid bij montage of fabricage fout. Hij had het nog nooit gezien.flippy schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:42:
[...]
de compressor is een vacuumpomp. die heeft inderdaad een 30~50min nodig om goed vacuum te trekken. en daarna nog 15 min een vervaltest doen om te zien of het vacuum houd.
je zou zeggen dat 1 bar verschil (dat is vacuum immers) niet veel is als de airco op 20 bar draait maar vacuum is VEEEL lastiger dan druk om dicht te krijgen.
als het god is gaan ze ook met een piepend aparaat alle verbindingen langs. dat is een sensor die de gassen kan meten.
het is trouwens geen STEK meer tegenwoordig, het heet F-gassen.
ik had vroeger een stek papiertje maar nooit omgezet naar fgassen omdat ik inmiddels ander werk deed.
inmiddels is STEK meer een keurmerk geworden, niet een echt wettelijk certificaat.
Meneer zegt dat alles zou moeten werken en dat al zijn installaties perfect zijn dus zijn enige 'oplossing' is het er af halen. Verder onderzoek oid wordt geweigerd.....manon schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:02:
[...]
De installateur weet eigenlijk niet wat er gebeurt. Met een wandbediening kun je wat meer data van de unit uitlezen en als dit niet voldoende is kan de installateur ook de laptop er op zetten om te loggen
bedankt voor je antwoord, ik was misschien niet helemaal duidelijk maar wij verwarmen eigenlijk nooit 2 ruimtes tegelijk. Mogelijk in de toekomst wel 1 slaapkamer + begane grond tegelijktijdig maximaal een paar uur per dag, maar ons werd verteld dat dat met een multi split makkelijk kon....revolution-nl schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:02:
[...]
Balen zeg..
Als je primair gaat verwarmen én nog gaat extra gaat isoleren dan is deze setup sowieso niet wenselijk.
Het minimum vermogen is 1.5/1.7kW van deze buitenunit namelijk erg hoog waardoor je, als je de unit goed werkt ook veel aan en uit gedrag gaat zien. edit: specsheet niet goed gelezen, min vermogen is 1kW, toch zou ik voor de BGG voor een single split gaan.
Dit is de reden dat (o.a.) in de topic voor verwarmen eigenlijk structureel een single split wordt geadviseerd voor de BGG en boven een multi te kiezen.
het kan niet de defrost functie zijn want de keren dat het gebeurde vroor het niet, daarnaast staat in de handleiding dat er tijdens de defrost functie een lampje moet gaan knipperen om aan te geven dat hij aan het ontdooien is, terwijl hij hier gewoon helemaal uit ging, er brandde dus ook geen lampje meer, en hij heeft een aantal uur uit gestaan tot ik hem handmatig weer aan zette. Wat het wel kon zijn wist meneer ook niet te vertellen.Speedfightserv schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:08:
[...]
Het uitgaan kan een defrost zijn, maakt de buitenunit dan meer lawaai dan normaal?
Kan je het eens proberen door de wifi modules los te koppelen en alleen alles aan te zetten met de AB?
https://github.com/absalo.../5826417/instructions.pdf
Lijstje offertes herleid tot twee mogelijkheden die mbt prijs kort bij elkaar liggen, als ook mbt eigenschappen
Daikin 3* Perfera FTXM20R + 3MXM52. Standaard 2 jaar garantie. Kan verlengd worden tot 4 jaar, mits onderhoudscontract. Als ik die kosten meereken in basisprijs (5034 EUR), dan komt die offerte op 5.609 EUR
Fujitsu: 3*ASYG07 KMCC + AOYG18KBTA3. Komt met 6 jaar all-garantie mits correct onderhoud. Basisprijs = 4.904. Indien ouderhoud meegerekend voor 4 jaar (om te kunnen vergelijken met Daikin), dan kom je op 5.504 EUR.
Voordelen Daikin:
- app aanwezig (<--> Fujitsu: apart nog te kopen = 3*160 EUR extra)
- iets stiller in lagere standen: 19 / 25 / 33 / 41 ( <--> Fujitsu : 20 / 29 / 33 / 38)
Voordelen Fujitsu:
- langere garantie + 48 uur service gedurende die 6 jaar.
- hoger luchtdebiet in lagere standen koele,n 270 / 430 / 540 / 650 (<--> Daikin: 264 / 360 / 474 / 666)
Welke keuze zouden jullie maken, en waarom?
- Gaan voor die extra garantie en die app laten voor wat het is? Ik zie vooral meerwaarde in de app om verbruik te kunnen opvolgen. Al kan ik op zolder in zekerskastje specifiek voor airco ook een Kwh teller laten zetten. Of zijn daar andere opties voor?.. Ik begrijp dat sowieso bij app Fujitsu je momenteel je verbruik niet kan opvolgen...
- Of heb je in normale omstandigheden (zonder pech) niet veel aan die verlengde garantie en onderhoudscontracten en zouden jullie toch Daikin dan naar voor schuiven?
Daikin 3* Perfera FTXM20R + 3MXM52. Standaard 2 jaar garantie. Kan verlengd worden tot 4 jaar, mits onderhoudscontract. Als ik die kosten meereken in basisprijs (5034 EUR), dan komt die offerte op 5.609 EUR
Fujitsu: 3*ASYG07 KMCC + AOYG18KBTA3. Komt met 6 jaar all-garantie mits correct onderhoud. Basisprijs = 4.904. Indien ouderhoud meegerekend voor 4 jaar (om te kunnen vergelijken met Daikin), dan kom je op 5.504 EUR.
Voordelen Daikin:
- app aanwezig (<--> Fujitsu: apart nog te kopen = 3*160 EUR extra)
- iets stiller in lagere standen: 19 / 25 / 33 / 41 ( <--> Fujitsu : 20 / 29 / 33 / 38)
Voordelen Fujitsu:
- langere garantie + 48 uur service gedurende die 6 jaar.
- hoger luchtdebiet in lagere standen koele,n 270 / 430 / 540 / 650 (<--> Daikin: 264 / 360 / 474 / 666)
Welke keuze zouden jullie maken, en waarom?
- Gaan voor die extra garantie en die app laten voor wat het is? Ik zie vooral meerwaarde in de app om verbruik te kunnen opvolgen. Al kan ik op zolder in zekerskastje specifiek voor airco ook een Kwh teller laten zetten. Of zijn daar andere opties voor?.. Ik begrijp dat sowieso bij app Fujitsu je momenteel je verbruik niet kan opvolgen...
- Of heb je in normale omstandigheden (zonder pech) niet veel aan die verlengde garantie en onderhoudscontracten en zouden jullie toch Daikin dan naar voor schuiven?
Laat meneer de boel er dan maar af halen als hij zo'n hork is.Max234 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:21:
[...]
Meneer zegt dat alles zou moeten werken en dat al zijn installaties perfect zijn dus zijn enige 'oplossing' is het er af halen. Verder onderzoek oid wordt geweigerd.....
[...]
Het hoeft niet te vriezen voor een defrost, hij ontrekt warmte uit de buitenlucht door hem af te koelen, hierdoor kan de condensor bevriezen.het kan niet de defrost functie zijn want de keren dat het gebeurde vroor het niet, daarnaast staat in de handleiding dat er tijdens de defrost functie een lampje moet gaan knipperen om aan te geven dat hij aan het ontdooien is, terwijl hij hier gewoon helemaal uit ging, er brandde dus ook geen lampje meer, en hij heeft een aantal uur uit gestaan tot ik hem handmatig weer aan zette. Wat het wel kon zijn wist meneer ook niet te vertellen.
Als de lampjes uit zijn is het geen defrost, lampje hoort idd te knipperen
@Max234Speedfightserv schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:58:
[...]
Laat meneer de boel er dan maar af halen als hij zo'n hork is.
[...]
Het hoeft niet te vriezen voor een defrost, hij ontrekt warmte uit de buitenlucht door hem af te koelen, hierdoor kan de condensor bevriezen.
Altijd vervelend als je zo iets duurs aanschaft en het werkt niet. Een installatie kan wel pendelen in deze tijd maar hoort niet uit te gaan waarna het heel hard afkoelt. Je zou eens kunnen kijken of je per ongeluk iets verkeerds hebt geprogrammeerd. Als hij vanzelf uitgaat dan zou ik iets van een errorcode verwachten. Anyway, een goede installateur komt altijd even kijken als onderdeel van nazorg. Je betaalt niet voor niets goed geld voor een installatie. Komt de installateur er niet uit dan kan hij de importeur bellen.
Mijn advies:
Probeer het probleem reproduceerbaar te maken. Vertel tegen de installateur dat de installatie niet werkt zoals je mag verwachten. Geef aan dat het redelijk is dat hij binnen 2 weken met een voorstel voor een oplossing komt. Je wilt niet te snel met juridische taal schermen. Maar in de garantieperiode is het aan hem om aan te tonen dat het gebrek niet ligt aan het product of de installatie maar aan verkeerd gebruik.
Probeer netjes te blijven in de mail maar laat wel duidelijk terugkomen dat in jouw optiek het product niet werkt zoals je mag verwachten. Dat je snapt dat hij wellicht druk is, maar dat je wel binnen een redelijke termijn een oplossing mag verwachten.
Maarten
Ik heb hier twee multi-splits staan. De grootste van de twee (4MXM68) staat 's nachts ook aan. Moet de woonkamer op 15 houden en de slaapkamers van de kids op 18. Heb wel veel gependel gehoord toen het koud was. Maar nog geen defrost gehad. Installatie zit er sinds oktober.Speedfightserv schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:58:
[...]
Laat meneer de boel er dan maar af halen als hij zo'n hork is.
[...]
Het hoeft niet te vriezen voor een defrost, hij ontrekt warmte uit de buitenlucht door hem af te koelen, hierdoor kan de condensor bevriezen.
En al was het een defrost, dan zou hij daarna weer lekker moeten gaan verwarmen.
Maarten
Juist in een situatie waar je primair verwarmt met één unit in de woonkamer en waar je in de zomer koelt met meerdere units tegelijk op de slaapkamer kan je voor efficiëntie en comfort beter kiezen voor een single split voor de woonkamer en een multi voor de slaapkamers.Max234 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:21:
[...]
bedankt voor je antwoord, ik was misschien niet helemaal duidelijk maar wij verwarmen eigenlijk nooit 2 ruimtes tegelijk. Mogelijk in de toekomst wel 1 slaapkamer + begane grond tegelijktijdig maximaal een paar uur per dag, maar ons werd verteld dat dat met een multi split makkelijk kon....
Hoi lotgenoot :-) ik neem aan dat je nog in de offerte-fase zit. Ik vind het typisch dat jouw leverancier alleen maar aandacht voor je heeft als je vragen stel over prijzen, maar verder geen informatie geeft als je wat inhoudelijks te vragen hebt. Als dat nu al zo is, hoe wordt het dan als hij de boel geinstalleerd heeft en zijn geld ontvangen heeft? Toch iets om over na te denken.....mdecramer schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:55:
[...]
Leuk dat je voor dezelfde setup gaatEn bedankt om je berekening eens te delen.
Bij mij stelt men de 2.5 units voor omdat ik zo stil mogelijke units vroeg (die van 2.0 zijn iets luider);
Van mijn installateur krijg ik nu het volgende te horen m.b.t. tot keuze van 54 ipv de 68:
"De index van de binnenunits (85) is te groot om met buitenunit MXZ-3F54VF te werken."
Ik dacht het niet ging om het vermogen (of index?) van de toestellen zelf, maar om het benodigd vermogen in de ruimtes... Misschien sla ik hier de bal volledig mis, de installateur is alleszins niet van plan om er mij iets wijzer in te maken. Die reageert enkel als ik vragen heb mbt prijzen![]()
Had daarom ondertussen ook al een elders een offerte gevraagd, daar zeggen ze dat het met de 54 wel zou moeten lukken... Maakt het er toch weer niet makkelijker op
Ik heb vandaag een installateur langs gehad. Die was aardig, geinteresseerd en gaf wat aanvullende informatie en suggesties hoe de spullen te plaatsen. Ook raadde hij de AP25 in plaats van de AP20 aan, ook vanwege wat meer geluid (21 dB tegen 19 dB) en ook gaf hij aan (en dat is logisch) dat wat overcapaciteit minder lawaai oplevert omdat de zwaardere variant hetzelfde weet te bereiken met minder moeite. Logisch, zo is het met auto's ook. En qua prijs maakt het amper iets uit.
Ik heb voor 3 merken/combinaties prijzen opgevraagd. Deze 3 merken (en zeker ME en Daikin) horen tot de top van de consumentenmarkt, met Panasonic op de hielen. De sets:
Mitsubishi Electronics:
buitenunit MXZ-3F54VF
binnenunits MSZ-LN35 en 2x MSZ-LN25 of MSZ-AP25
Daikin:
buitenunit 3MXM52N
binnenunits FTXJ35MW en 2x FTXM20R (of misschien toch de 25R?)
Panasonic:
buitenunit CU-3ZS52TBE
binnenunits CS-XZ35VKEW en 2x CS-XZ25VKEW
De Panasonic werd al door de installateur aangeprezen, die installeerde hij veel, zouden de stilsten zijn met hun buitenunit en zeer goede betrouwbare techniek hebben. Ook de binnenunits zouden onhoorbaar stil zijn. Ik heb hem maar even laten praten, ik voel zelf (en is ook op grond van veel fora's en websites en ervaringen doorspitten) toch het meest voor ME. Alleen al de hoge SEER-score en voor zowel koelen als verwarmen A+++ zegt genoeg. Daar kan de rest niet aan tippen.
Maar goed, ik ga nu met spanning wachten wat de installateur gaat voorstellen en offreren. We wachten met spanning af. Jij ook verder succes met de speurtocht!
Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50
@Max234
Als de unit af en toe onverklaarbaar uit gaat en dan weer aan, kan dit liggen aan een probleem met de stroom? Kabel / stekker / zekering? Je kan proberen om deze te voeden via een andere groep via een verlengkabel en dan kijken of je het probleem nog hebt.
Een hard reset zijn die dingen helemaal niet weg van. En kan inderdaad problemen veroorzaken met symptomen zoals je beschrijft volgens mij...
Als de unit af en toe onverklaarbaar uit gaat en dan weer aan, kan dit liggen aan een probleem met de stroom? Kabel / stekker / zekering? Je kan proberen om deze te voeden via een andere groep via een verlengkabel en dan kijken of je het probleem nog hebt.
Een hard reset zijn die dingen helemaal niet weg van. En kan inderdaad problemen veroorzaken met symptomen zoals je beschrijft volgens mij...
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Die app is inderdaad niet heel best, sowieso al het concept dat elke keer opnieuw de units discovered moeten worden via broadcast verkeer middels een geheel zelf bedacht protocol. Dat zorgt er ook voor dat bediening vanuit een ander subnet lastig is.Notna schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:09:
[...]
Ik heb dat al jaren, bij elke FW update. Komt gewoon door een intens brakke app (op dat specifieke punt; het werkt niet lekker in de achtergrond). Heb er mee leren leven
Gelukkig is de API die de binnunits hebben wel keurig betrouwbaar, ik kan hem dus perfect in Home Assistent integreren en zo overal bedienen.
Weet iemand of het mogelijk is om de access point in een Daikin Perfera uit te zetten, zonder verbinding met je thuisnetwerk te verliezen? Als hij eenmaal verbonden is lijkt het me niet nodig om constant een SSID uit te zenden, toch?
Je kan hem op AP mode zetten dan zend hij een SSID uit en op stand "run" maakt hij verbinding met thuisnetwerk maar zend zelf geen SSID uit, die standen kun je instellen door de kap even te openen er zit fysiek een knop op.TigerXtrm schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 10:19:
Weet iemand of het mogelijk is om de access point in een Daikin Perfera uit te zetten, zonder verbinding met je thuisnetwerk te verliezen? Als hij eenmaal verbonden is lijkt het me niet nodig om constant een SSID uit te zenden, toch?
Ledjes van de WiFi adapter op dat ding kun je overgens ook uitzenden in de Daikin app.
[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 23-01-2021 10:57 ]
Mmm, ik vind enkel in België de standaard 2 jaar, die verlengd wordt naar 2,5 jaar indien je registreert op hun stand by me website?jvanlith schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:43:
@Leffunk
Heeft daikin niet standaard 5 jaar fabrieks garantie?
In deze PDF staat er 5 jaar. Of ik interpreteer het verkeerd.Leffunk schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:53:
[...]
Mmm, ik vind enkel in België de standaard 2 jaar, die verlengd wordt naar 2,5 jaar indien je registreert op hun stand by me website?
https://sd8723060c7594e00...ikin%20_tcm198-412790.pdf
[ Voor 30% gewijzigd door jvanlith op 23-01-2021 12:37 ]
Vandaag weer even de filters schoongemaakt, je merkt toch dat deze met 24/7verwarmen sneller vervuilen. Ik vroeg mij bij het schoonmaken het volgende af.
(hoe) gebruiken jullie:
- de allergen clean functie? Hoe werkt deze functie en waar is het primair voor bedoeld.
- de self clean functie, wanneer /met wat voor frequentie is dit aan te raden, ik denk dit alleen van toepassing is bij lange periode van koelen?
(hoe) gebruiken jullie:
- de allergen clean functie? Hoe werkt deze functie en waar is het primair voor bedoeld.
- de self clean functie, wanneer /met wat voor frequentie is dit aan te raden, ik denk dit alleen van toepassing is bij lange periode van koelen?
[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 23-01-2021 16:15 ]
@revolution-nl
De allergen functie zover ik weet is alleen na het koelen. Hij gaat dan dicht en de fan gaat langzaam draaien. Dus hij is hem aan het drogen. Ik heb dat de laaste paar keer gedaan . Maar of het helpt geen idee. Ik denk dat ik van de zomer het alle dagen laat doen. Hier nog even een plaatje van de werking.
De allergen functie zover ik weet is alleen na het koelen. Hij gaat dan dicht en de fan gaat langzaam draaien. Dus hij is hem aan het drogen. Ik heb dat de laaste paar keer gedaan . Maar of het helpt geen idee. Ik denk dat ik van de zomer het alle dagen laat doen. Hier nog even een plaatje van de werking.
:strip_exif()/f/image/TwJVhOueBye980Owk5UcXivb.jpg?f=fotoalbum_large)
een sopje coil cleaner erdoor spuiten en uitspoelen is denk ik effectiever. dat allergeren gebeuren is niet hetzelfde als "reinigen".
een bus grielzeep gaat lang mee als je maar een paar binnenunits hebt en is redelijk idiot proof. de echte profi agressieve reinigers zou ik niet gebruiken. je kan je lamellen ermee goed verkloten.
een bus grielzeep gaat lang mee als je maar een paar binnenunits hebt en is redelijk idiot proof. de echte profi agressieve reinigers zou ik niet gebruiken. je kan je lamellen ermee goed verkloten.
[ Voor 44% gewijzigd door flippy op 23-01-2021 20:35 ]
Mag ik vragen hoe jullie de binnen en buiten unit onderhouden/hygiënische houden.
Welke producten /merken gebruiken jullie en met welke interval?
Welke producten /merken gebruiken jullie en met welke interval?
@Voske89
Hier een linkje naar een eerdere post met video.
ZuinigeRijder in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"
Kijk ook hier
RonJ in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"
Hier een linkje naar een eerdere post met video.
ZuinigeRijder in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"
Kijk ook hier
RonJ in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"
[ Voor 24% gewijzigd door evtje op 23-01-2021 22:46 ]
Planning is om hier binnenkort de airco zelf te installeren. Maar zit met kleine vraagjes:
- muurbeugel zo groot mogelijk? Om zo ver mogelijk van de muur af te komen, of meer een passende? Buitenunit is maar 25-30kg.
- wat is de beste optie voor trilrubber op de muur beugel? Veer of rubber? Moet ik dan de lichtste uitvoering nemen kijkend naar gewicht van de buitenunit? Zag dat er heel veel verschillende waren.
- leidingen airco, met moeren erop en op lengte bestellen. Of leiding zelf op maat maken en losse moeren erbij bestellen?
- solderen aan de binnenuit, heb ik daar een "soldeer sok" voor nodig? (Laat ik door installateur uitvoeren)
- muurbeugel zo groot mogelijk? Om zo ver mogelijk van de muur af te komen, of meer een passende? Buitenunit is maar 25-30kg.
- wat is de beste optie voor trilrubber op de muur beugel? Veer of rubber? Moet ik dan de lichtste uitvoering nemen kijkend naar gewicht van de buitenunit? Zag dat er heel veel verschillende waren.
- leidingen airco, met moeren erop en op lengte bestellen. Of leiding zelf op maat maken en losse moeren erbij bestellen?
- solderen aan de binnenuit, heb ik daar een "soldeer sok" voor nodig? (Laat ik door installateur uitvoeren)
zaken zoals de muurbeugel en de demping moet je op het gewicht en maat van de buitenunit kopen, anders werkt het niet goed. koop ook zo'n rubberen mat voor onder de wasmachine en zet stroken daarvan tussen de muur en de beugel als ontkoppleing. dat scheelt ook behoorlijk. als het kan een muurbeugel niet gebruiken.
ik aviseer om de veren te gebruiken als dempers.
leidingen op maat kopen met flares er al aan. dus goed opmeten en de lengte die je over hebt in een lus houden bij de buitenunit zodat die goed onkoppelt. immers beweegt die unit en trillingen gaan de leidingen laten scheuren op den duur als het te strak zit.
als je de afbouw door in installateur laat doen zou ik even kijken wat hij wel en niet wilt zien. sommige weigeren aan doe-het-zelf projectjes te zitten.
ik aviseer om de veren te gebruiken als dempers.
leidingen op maat kopen met flares er al aan. dus goed opmeten en de lengte die je over hebt in een lus houden bij de buitenunit zodat die goed onkoppelt. immers beweegt die unit en trillingen gaan de leidingen laten scheuren op den duur als het te strak zit.
als je de afbouw door in installateur laat doen zou ik even kijken wat hij wel en niet wilt zien. sommige weigeren aan doe-het-zelf projectjes te zitten.
Meestal gebruiken ze een sok. Trompje kan ook. Aan de buitenunit worden stekkoppelingen gesoldeerd.plaspvd schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 23:02:
Dit topic is gesloten.
Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic