Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.338.749 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnnn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19-02-2021
Dat kan ook wel weer een gedoe zijn als ik het zo lees haha. Ben er voor vandaag wel weer ff klaar mee. Ben er weer uren mee bezig geweest, en eigenlijk nog geen stap dichterbij of ik nou weet wat ik moet gaan doen. ;w :P

Najah, het is gelukkig nog pas januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-05 22:38
Glashelder schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:25:
[...]

Bij multisplit maakt dit minder uit. Het minimumvermogen van de buitenunit is daar veel meer van belang. De meest gebruikte multisplits leveren vaak al meer minimaal vermogen dan een 1,5kW model aan kan dus dan zal er koudemiddel 'gelekt' (bleeding) worden naar andere units.
Merk op dat dit niet gerelateerd is aan verwarm/koel vermogen, maar pomp vermogen.
Het is ook merk en model specifiek, en ook afhankelijk van de weerstand (lengte + dikte) van de leidingen.

Als het minimale vermogen betreft verwarmen en koelen van de buiten unit te hoog is krijg je pendelen. Iets waar ik dus zelf gezegd vindt dat mensen er veel te panisch over doen :*) maar dat staat niettemin los van bleeding. Dat is als de pomp zijn vermogen in de zin van liters / uur niet kwijt kan omdat er maar 1 unit actief is. Een unit kan dan loos gaan pompen door de andere leidingen. Tenminste zo was het mij uitgelegd.

Of dat gebeurd is echter verder merk afhankelijk, type afhankelijk en zoals ik begrepen had ook leiding lengte en dikte (welke variabel is afhankelijk van wat voor binnenunit er aan hangt). Mijn eigen ME 8kW buiten unit heeft geen 'bleeding' ook al staat een 2kW unit als enige aan terwijl die actief aan het pendelen is.

Alleen bij defrost worden de uitgeschakelde units erbij betrokken bij mijn ME, om zo meer koelmiddel van binnen snel te kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:02
Ronnnn schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 21:08:
[...]

Ff gekeken... ik zou het zelf niet redden met 2kW waarschijnlijk, met een plat dak, veel ramen en 119,4 m³. Dan kom ik toch al weer gauw uit op 1600+ euro op z'n minst, ook daar. Dat is toch wel behoorlijk serieus geld.

Valt hier trouwens niets voor te zeggen:

https://aircogids.nl/mobiele-airco-grote-ruimte/

?

Met name onder het kopje 'Het verschil tussen enkele en dubbele slang'
Het kan toch best wel wat voordeliger. Ben je zelf handig en zou je het aanleggen zelf kunnen doen? Dan hoef je het systeem alleen nog maar in bedrijf te laten stellen door een monteur
Voorbeeld daikin 2.5 https://www.nlx-internati...plit-airco-ftxc25b/a1?c=2
Dit moet met de leidingen en het materiaal inclusief in bedrijf stellen wel lukken voor 1000-1100 euro
Of een 3.5 https://www.nlx-internati...plit-airco-ftxc35b/a2?c=2 voor 1050 tot 1150 euro.
Ik reken het nog aardig ruim.

Geloof mij, als je een split hebt wil je echt niet meer terug. Dat koelt echt 10x beter dan een mobiele. En daarbij vrijwel geruisloos en efficiënt. Zoals aangegeven kan je hier natuurlijk ook flink mee besparen op je gasrekening.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Laatst online: 28-05 22:38
mr_evil08 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:41:
[...]
Mobiele airco vs split airco is letterlijk een wereld van verschil.

Ze creëren een fors onderdruk in je woning, warmte wat uit die slang verdwijnt wordt elders in je woning weer aangezogen, zou je huis helemaal luchtdicht zijn dan gaat er ook geen lucht uit die slang.
Geheel eens met je stelling dat mobiel vs split een wereld van verschil is, maar enkel ter aanvulling dat je mobiele units hebt met twee slangen zodat je een gescheiden systeem hebt qua buiten- en binnenlucht en dus geen onderdruk krijgt.

Die dingen maken echter nog meer herrie, omdat ze twee ventilatoren hebben, dus elk voordeel 'heb' ook hier zijn nadeel. :+

Ik heb jaren een 3kW mobiele gehad in een huurwoning omdat ik geen zin had om daar te investeren, maar het is echt niet te vergelijken met een multi-split inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:53
Altijd voor split unit gaan. Hebben zelf een 18000 btu mobiele gehad, waardeloos. Ik heb nu een zephir. Onbekend maar doet z'n werk perfect. Nu zelfs verwarming.

https://imgur.com/a/FsRFNSz

Even wat prijsjes. Ik heb op de slaapkamer de 12000btu (3,5kw) gat zelf geboord en alles aangesloten. Alleen stek monteur voor het vacumeren ect was 100 euro, vgm was ik totaal 650 euro kwijt. Met de slaapkamer deur open wordt zelfs beneden nog beetje mee gekoeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggiebert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-12-2024
Speedfightserv schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:55:
[...]

Kou daalt en warmte stijgt, je heb daar wel net een trapgat zitten naar beneden en naar zolder. Kan je je voorstellen wat de kou/warmte gaat doen,

Het gaat in de zomer met koelen wel lukken om iets van de warmte af te krijgen. Met verwarmen wordt het lastiger, de unit hangt al aan de muur bijna tegen het plafond aan, ook al zet je de lamellen anders ben ik bang dat het toch te snel omhoog gaat.

Met koelen ont vochtig je ook waardoor het toch koeler aan voelt dan het is, ook daarom zal koelen beter gaan dan verwarmen voor wat jij wil bereiken.

Ik denk dat je dan nog beter aan 2 kanten van je overloop een airco kan hangen bijvoorbeeld boven de deur van slaapkamer 4 en slaapkamer 1
Helaas heb ik boven de kozijnen van slaapkamer 4 en 1 niet de ruimte voor het plaatsen vd binnenunit.
Binnenunit is +- 30 cm en houd minimaal 10 cm vrij vanaf het plafond dus heb minimaal 40cm vrij nodig. Dit is alleen te verwezenlijken boven het raam op de overloop. Vandaar mijn vraag. Dus heb deze optie of een vloermodel. Daarom ga ik toch de gok nemen om deze unit zo te plaatsen. En misschien is het nog een optie om het trappengat in de toekomst naar de zolder af te sluiten met het plaatsen van een kozijn/deur op de zolder om daar de warmte nog tegen te houden. Ik begrijp dat koelen wel redelijk werkt op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:14

mwk

Ronnnn schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:51:
[...]

Zou qua bedrag nog wel te overzien zijn. Vind alleen wel: als je het doet, kun je beter goed doen. Vandaar ook dat ik zo'n krachtpatser wou kopen als mobiele airco. Als ik dan zo'n split neem, dan toch weer niet te veel echt een c-merk. Dan liever beetje in het midden; een b-merk dus. :D

Het valt nog niet mee hierin een keuze te maken. Maar als een mobiele airco echt zo'n dikke afrader is, kan ik dat denk ik beter niet doen.
Je zou ook eens kunnen kijken naar een caravan split unit airco. Bijvoorbeeld deze:
https://eurom.nl/en/produ...irconditioners-en/ac2401/

Is ook vooral bedoeld voor kleine ruimtes en je moet wel net een plek hebben waar je hem buiten kan hangen (geen vensterbank of zo). Ik verwacht niet dat je daar een hele woonkamer mee koelt, maar een kleine slaapkamer wat aangenamer maken moet wel lukken denk ik.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
mwk schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:12:
[...]

Je zou ook eens kunnen kijken naar een caravan split unit airco. Bijvoorbeeld deze:
https://eurom.nl/en/produ...irconditioners-en/ac2401/

Is ook vooral bedoeld voor kleine ruimtes en je moet wel net een plek hebben waar je hem buiten kan hangen (geen vensterbank of zo). Ik verwacht niet dat je daar een hele woonkamer mee koelt, maar een kleine slaapkamer wat aangenamer maken moet wel lukken denk ik.
2600BTU. Dat is echt wel heel, hèèl mager.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Glashelder schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:44:
[...]

2600BTU. Dat is echt wel heel, hèèl mager.
Is echt voor een klein kamertjes idd.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnnn
Twan dz schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 23:31:
Altijd voor split unit gaan. Hebben zelf een 18000 btu mobiele gehad, waardeloos. Ik heb nu een zephir. Onbekend maar doet z'n werk perfect. Nu zelfs verwarming.

https://imgur.com/a/FsRFNSz

Even wat prijsjes. Ik heb op de slaapkamer de 12000btu (3,5kw) gat zelf geboord en alles aangesloten. Alleen stek monteur voor het vacumeren ect was 100 euro, vgm was ik totaal 650 euro kwijt. Met de slaapkamer deur open wordt zelfs beneden nog beetje mee gekoeld
Mooie prijsjes. Naar die Zephir ga ik dus maar eens even kijken idd.
Ik denk dat ik ook toch maar voor een Split-unit ga. Nog ff sparen, en volgens mij kan dat best voor niets eens heel veel duurder dan zo'n Eurom, die ook al 700 euro is.
Heb nog ff de tijd om te sparen gelukkig, maar zeker met vakantiegeld erbij moet dat toch best gaan lukken.
Ik denk dat ik van zo'n split unit inderdaad toch wel echt blij ga worden.

Zal ik dan niet alleen beter ff zo'n mannetje kunnen laten langskomen voor advies?

Als ik op m'n eigen inschatting afga, zou ik dus minstens 18.000 BTU/5 of 6 kW nodig hebben hier. Maar wie weet overdoseer ik daarmee wel vet.

In ieder geval, die Zephir hou ik even in de gaten. Die is wel lekker goedkoop. En dan maar kijken of m'n oom iets kan met dat zelf inbouwen voor een deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnnn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnnn
Iemand ook ervaring trouwens met dit merk?

https://www.goedkopeairco...s-he12kla2b-lu-he12kla2b/

Dit zou dan goed zijn voor 120 m³; mijn woonruimte is 119,4 m³. Zou dus goed moeten zijn. MAAR! Ik reken dan wel het platte dak erbij, de vele ramen, oftewel: matige/slechte isolatie. Dat rekenen ze hier denk ik niet bij? Of wel?

Daar zit dus voor mij ook nog wel een twijfelding waardoor ik er lastig uit kom. Advies dus graag ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Ronnnn op 16-01-2021 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@Ronnnn let je een klein beetje op je dubbelposts? Er is een editknop ;)

Geen ervaringen met die merken. Op basis van mijn ervaringen met A en B merken zou ik zelf de volgende keer voor A gaan. Ik heb hier twee Fujitsu’s en een Haier. Bij mijn pa had ik twee Mitsubishi Eletric’s geinstalleerd.

Ik zou in ieder geval de Haier zo inruilen voor een ME. Veel fijner regelgedrag. En de buitenunit van de Haier is tijdens verwarmen best wel gehorig.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnnn
Glashelder schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:08:

Geen ervaringen met die merken. Op basis van mijn ervaringen met A en B merken zou ik zelf de volgende keer voor A gaan. Ik heb hier twee Fujitsu’s en een Haier. Bij mijn pa had ik twee Mitsubishi Eletric’s geinstalleerd.

Ik zou in ieder geval de Haier zo inruilen voor een ME. Veel fijner regelgedrag. En de buitenunit van de Haier is tijdens verwarmen best wel gehorig.
Oké...
Er zullen inderdaad best redenen zijn waarom de A-merken te verkiezen zijn. Maar duizenden euro's voor een aircosysteem gaat 'm echt niet worden voor mij. Dus ik probeer een beetje tot een goede balans van prijs/kwaliteit te komen. Die Zephir heeft goede reviews iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Je wil er dus nog steeds alleen mee koelen? Dan zou ik dat ook doen.

Als je ook wilt verwarmen dan zou ik me bedenken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnnn
Glashelder schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:33:
Je wil er dus nog steeds alleen mee koelen? Dan zou ik dat ook doen.

Als je ook wilt verwarmen dan zou ik me bedenken :).
Er ook mee kunnen verwarmen zou toch ook niet verkeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 18:22
In 2020 primair op LLWP verwarmd en het heeft me 950 kWh (€209 voor een jaar) gekost. Zie mijn sig voor mijn systeem. Het betreft een tussenwoning van 365m3 uit 1994. Valt me niet tegen, maar ook niet mee. Koelen heeft me over 2020 iets van 300 kWh gekost, dat valt me dan wel ontzettend mee, zeker ook omdat ik nog best lang heb doorgekoeld, vooral in de slaapkamer. Die stond van april tot en met september op 18 graden 's nachts.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-05 19:50
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:18:
In 2020 primair op LLWP verwarmd en het heeft me 950 kWh (€209 voor een jaar) gekost. Zie mijn sig voor mijn systeem. Het betreft een tussenwoning van 365m3 uit 1994. Valt me niet tegen, maar ook niet mee. Koelen heeft me over 2020 iets van 300 kWh gekost, dat valt me dan wel ontzettend mee, zeker ook omdat ik nog best lang heb doorgekoeld, vooral in de slaapkamer. Die stond van april tot en met september op 18 graden 's nachts.
Zonder je gasverbruik te weten een jaar ervoor zegt dat maar weinig. ;-)
Viel mij hier ook niet tegen trouwens ik zat rond 700kwh incl koelen maar koelen doe ik maar weinig.

En nu ik zonnepanelen heb ben ik meer gaan stoken, valt mij overgens ook niet tegen doorstoken het is maar minimaal extra.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 16-01-2021 19:05 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-05 12:24

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Valt mij op dat de mitsu vanavond toch wat drukker is als normaal, zal waarschijnlijk met de sneeuw te maken hebben, zien jullie dit ook?
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:18:
In 2020 primair op LLWP verwarmd en het heeft me 950 kWh (€209 voor een jaar) gekost. Zie mijn sig voor mijn systeem. Het betreft een tussenwoning van 365m3 uit 1994. Valt me niet tegen, maar ook niet mee.
Eigenlijk is het dus precies wat je ervan verwacht :+ Lijkt mij een prima verbruik toch, of verwarm je maar twee uur per dag.
Ronnnn schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:55:
[...]

Er ook mee kunnen verwarmen zou toch ook niet verkeerd zijn.
Investeer dan gewoon een paar honderd euro extra voor een betere kwaliteit, zo ding gaat zeker 15 jaar mee, wanneer je 300 euro meer besteedt kost dat aan afschrijving over de levensduur 1,6 euro per maand.

Heb je het geld er nu niet voor (over) wacht dan nog een half jaar /jaartje.

[ Voor 39% gewijzigd door revolution-nl op 16-01-2021 19:10 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
mr_evil08 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:03:
[...]

Zonder je gasverbruik te weten een jaar ervoor zegt dat maar weinig. ;-)
Viel mij hier ook niet tegen trouwens ik zat rond 700kwh incl koelen maar koelen doe ik maar weinig.

En nu ik zonnepanelen heb ben ik meer gaan stoken, valt mij overgens ook niet tegen doorstoken het is maar minimaal extra.
Ja moeilijk te zeggen. Heb er in maand 2 al een airco in laten hangen.
revolution-nl schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:07:

Eigenlijk is het dus precies wat je ervan verwacht :+ Lijkt mij een prima verbruik toch, of verwarm je maar twee uur per dag.
Haha ja zo zou je het ook kunnen zien. Ik heb ook wel eens een maand op gas gestookt in het begin, puur om het verschil een klein beetje te kunnen zien, maar ja het weer verschilt per maand natuurlijk enorm in Nederland. En ik ben ook echt niet ontevreden hoor, maar ik ben denk ik op het verkeerde been gezet door het erg mooie verbruikscijfer voor het koelen.

[ Voor 38% gewijzigd door HarmoniousVibe op 16-01-2021 19:16 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:55

mb1

Sinds het sneeuwt elk uur een defrost hier en het energieverbruik vliegt omhoog +20% zo ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:02
Valt me hier aardig mee. Op de hele dag nog maar 1 defrost gehad. Totaal nu 5.5 kWh verbruikt en dat ligt aardig in lijn met overige dagen. Met mist was het verbruik hier veel hoger met bijbehorende defrost.

[ Voor 4% gewijzigd door Headshot_NL op 16-01-2021 20:28 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Ik heb nu net de 2e defrost gehad vandaag en ook sneeuw hier. Dus valt mij alles mee. Ook draait hij rustig. Nu heb ik hem wel laten draaien vanaf Gistenen . Alleen setpiont 2 graden lager in de nacht.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mb1 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:53:
Sinds het sneeuwt elk uur een defrost hier en het energieverbruik vliegt omhoog +20% zo ongeveer.
Een uur geleden had ik mijn eerste defrost en +/-35% continue meerverbruik, ik zit nu op 400watt continue.
De vorige twee dagen zat ik op 6.4kWh/etmaal dat zal vandaag wel een stuk hoger zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 16-01-2021 20:43 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Hier toch al wel een stuk of 2/3 defrotst gehad. En dat is alleen beneden, boven geen idee. Die hoeft minder te doen, dus zal ook wel minder vaak hoeven ontdooien.

13 kWh verbruikt tot nu toe. Wel beneden 24/7 21/22 en boven 22. Unit hangt in mijn werkkamer en de bovenverdieping blijft dan ongeveer 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:55

mb1

Mijn buitenunit is nu met de derde defrost bezig. Unit hangt aan de noordoost gevel de sneeuw kwam (is nu opgehouden met sneeuwen) uit het zuidoosten en waaide exact langs de gevel en de unit zoog alles op.
Maar klaarblijkelijk is de warmtebehoefte hier ook wat forser, ik heb sinds vanochtend al 20 kWh verstookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mb1 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:43:
Mijn buitenunit is nu met de derde defrost bezig. Unit hangt aan de noordoost gevel de sneeuw kwam (is nu opgehouden met sneeuwen) uit het zuidoosten en waaide exact langs de gevel en de unit zoog alles op.
Maar klaarblijkelijk is de warmtebehoefte hier ook wat forser, ik heb sinds vanochtend al 20 kWh verstookt.
Als hij vol sneeuw staat aan te zuigen dan lijkt mij dat niet heel bevorderlijk voor het rendement idd :+
De fanspeed van de buitenunit lijkt hier overigens ook wat harder dannormaal.

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 16-01-2021 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cezus
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-05 10:08
Hoi hoi,

Laatst is er bij ons iemand op bezoek geweest voor een offerte voor een airco met één binnenunit om onze bovenverdieping te koelen in de zomer. De binnenunit komt in het trappengat te hangen waardoor hij mooi alle kamers kan meepakken. Vorige week hebben we de offerte binnen gekregen waarin dit model staat: MHI SRK/SRC-50ZS-W

5kw ben ik zelf tevreden mee maar ik kan niet zo goed hoogte krijgen in waar dit model staat in de MHI range?
  • Is dit een redelijk nieuw of oud model?
  • Is dit van MHI het 5kw instapmodel? Middenmodel? Etc.
  • Zijn er nog model specifieke eigenaardigheden?
Na veel leeswerk in dit en het vorig airco topic heb ik wel een gevoel waar MHI staat tussen de rest van de merken maar ik weet niet hoe het model verhoudt tussen de andere modellen van MHI (als er andere modellen zijn tenminste)

De gevraagde prijs is 2200, ex wifi, incl installeren. Levertijd is begin mei.

[ Voor 5% gewijzigd door Cezus op 16-01-2021 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpireZ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-05 21:20
Hallo mede tweakers,

Vraagje - ik heb een offerte gekregen voor een airco voor op zolder. De vraag waar we nu nog mee zitten is welk merk/welke unit.

De installateur kan enkel Toshiba en MHI/Mitsibishu leveren. Ik heb de keuze tussen de Toshiba Kazumi 4,6kw RAS-B16J2KVSG of de Mitsubishi Heavy SRK 50ZSX-W. Beide units zijn inc montage voor hetzelfde bedrag geoffreerd/aangeboden. De installateur was erg te spreken over Toshiba en zou de MHI zelf niet aanbevelen. Garantie verschilde volgens hem niet en was voor beide units 5 jaar als je ook onderhoud afnam. De toshiba zou zuiniger, stiller en betrouwbaarder zijn.

Op basis van mijn eigen vooronderzoek kwam ik echter uit op MHI (puur op nalezen vd specs en het doornemen vd A merken in dit topic). Heb er verder nog geen ervaring mee en vind de markt ook ondoorzichtig.

Wat zouden jullie adviseren? Alle tips zijn welkom

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Gisteren nacht 3 gehad om de 4u ong en overdag niks, net 1 gehad om 22u maar verder bleef het de hele avond rustig kwa defrosts.

Verbruik stijgt niet echt hier, sneeuw geen enkel problemen mee.
Regen en wind vanuit het oosten zie ik vaker defrosts dan bij sneeuw.

De unit zuigt van de achterkant bij de muur aan en blaast het erdoor naar voren.
Maar deze buitenunit staat aardig beschut dat scheelt.

Ik zit op 9,1 kwh ook niet spectaculair.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 16-01-2021 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-11-2024
Gewoon lekker de CV weer aangedaan zojuist. koudeval bij de ramen was veel te groot in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Hadespuiter schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:16:
Gewoon lekker de CV weer aangedaan zojuist. koudeval bij de ramen was veel te groot in mijn geval.
Geen probleem natuurlijk bovendien kan je het ook als bijverwarming gebruiken, hier geen kouval bij de ramen, dat komt door de plaatsing en manier van ventileren hier(en goed geisolleerd glas).

Hier blaast die compleet langs de glazen pui en functioneert dus ook als een soort warmtemuur net als bij radiatoren, en de andere kant zit alleen een raam in de keuken.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 16-01-2021 23:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander-B
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 11:04
Cezus schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:21:
Hoi hoi,

Laatst is er bij ons iemand op bezoek geweest voor een offerte voor een airco met één binnenunit om onze bovenverdieping te koelen in de zomer. De binnenunit komt in het trappengat te hangen waardoor hij mooi alle kamers kan meepakken. Vorige week hebben we de offerte binnen gekregen waarin dit model staat: MHI SRK/SRC-50ZS-W

5kw ben ik zelf tevreden mee maar ik kan niet zo goed hoogte krijgen in waar dit model staat in de MHI range?
Na veel leeswerk in dit en het vorig airco topic heb ik wel een gevoel waar MHI staat tussen de rest van de merken maar ik weet niet hoe het model verhoudt tussen de andere modellen van MHI (als er andere modellen zijn tenminste)

Ik heb zelf sinds oktober de MHI SRK 50ZS en die gebruik ik om de woning te verwarmen. In mijn vorige (kleinere) woning had ik een Daikin 3.5kw Ururu Sarara en die deed het een stuk beter, maar was ook 2x zo duur.

De buitenunit maakt vrij veel lawaai en de behuizing resoneert waardoor het geluid nog erger wordt.

De binnenunit resoneert ook door onbalans in de ventilator-rol. De installateur heeft geprobeerd de resonantie te verhelpen met dubbelzijdig tape, maar dit werkt niet echt. Hij komt er binnenkort voor terug.

Het minimale verwarmingsvermogen is vrij hoog waardoor de unit bij hogere buitentemperaturen al snel gaat pendelen wat het comfort verlaagt.

De unit lijkt niet echt goed te regelen. Hij draait al vrij snel op maximaal vermogen (1800 watt) waardoor de buitenunit erg veel lawaai maakt en snel bevriest. De uitblaastemperatuur is dan meer dan 60 graden, wat totaal niet efficiënt is. Bij het verlagen van de ingestelde temperatuur (van 22 naar 21 graden) gaat de unit direct terug naar 500 watt waardoor het huis niet warm wordt. Een tussenweg is er vaak niet.

Veel van deze klachten zullen minder spelen bij het koelen, maar het doet mij wel twijfelen over de kwaliteit van MHI. De Daikin heeft het 5 jaar lang prima gedaan en daar had ik geen omkijken naar. Temperatuur instellen en de unit regelt de rest. Met de MHI ben ik continu de temperatuur/ventilator aan het bijstellen.

5kw is overigens een flink koelvermogen. Hoe groot is de ruimte die je wilt koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdecramer
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 15-06-2024
Glashelder schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:25:
[...]

Bij multisplit maakt dit minder uit. Het minimumvermogen van de buitenunit is daar veel meer van belang. De meest gebruikte multisplits leveren vaak al meer minimaal vermogen dan een 1,5kW model aan kan dus dan zal er koudemiddel 'gelekt' (bleeding) worden naar andere units.

[...]

Toen ik nog bij mijn ouders woonde had ik een cheape Tristar multi-split en die stoorde niet tijdens filmavonden in de zomer :p Zou me dan niet druk maken over 19 over 21 dB. In een slaapkamer daarentegen.. :)

[...]

Er zijn schijnbaar condenspompen die op enige afstand van de binnenunit gemonteerd kunnen worden. Dat zou helpen tegen het geluid. Maar niet tegen de storingsgevoeligheid. Enige is eigenlijk een andere plek of weg vinden zodat het water via natuurlijke wijze kan weglopen.

[...]

Ben zelf meer fan van horizontaal. Met koelen werkt dat naar mijn ervaring beter omdat de kou dan beter verspreid door de ruimte.

[...]

Voor koelen zou ik zeker een multisplit nemen. Splitsen raden we voornamelijk aan als er één unit is die veel zal verwarmen. Vanwege de grotere temperatuurverschillen in de winter (0/5 buiten vs 20/22 binnen) willen we voorkomen dat de unit regelmatig aan en uit gaat. In de zomer zijn deze verschillen kleiner en maakt het wat minder uit. Sowieso is het minimumvermogen bij koelen altijd lager dan bij verwarmen.

[...]

Ik denk dat je hier wel wegkomt met die MXZ-4F72VF.

Overigens nu ik de tekeningen van je woonkamer bekijk zou ik zeker voor horizontale flow gaan. Vrees dat je de luchtstroom teveel gaat voelen met een unit die voornamelijk verticale flow doet.
Hartelijk dank voor je antwoorden! Ben al een pak wijzer! O-)

Wat betreft het condensprobleem was ik nu wel plots aan het denken of ik zo'n wandunit naast mijn verwarming zou kunnen hangen onder het raam, zo kan de condens zonder pomp direct naar buiten door de gevel en kunnen de andere kabels
a) ofwel langs de buitengevel richting oostmuur naar de multisplit buitenunit
(wel een stuk langere afstand)
b) ofwel ook naar beneden richting een aparte (singlespit) buitenunit op de grond
(vraag me wel af of we hier dan geen geluidshinder zouden van hebben)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxpXE-Y4HZN_iM1JA-AjkjoSxpg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/odLNhRWJrutpbBJ0lnO5YOLG.jpg?f=fotoalbum_tile

Een 3de alternatief is dat ik met de condenspomp en kabels direct naar de kant van de nachthal opga...

In alle geval mag ik dus stellen dat ik met 4 binnenunits gerust met 7,2kw buitenunit verder kan en dus met 3 binnenunits 5,4 kan volstaan?

[ Voor 10% gewijzigd door mdecramer op 17-01-2021 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
@Cezus

Mijn buurvrouw heeft ook 50zs en ik een 25zsx wat mij opviel is dat de binnenunit van de 50zs kleiner is en minder ver open kan. Die van mij is groter maar gaat zowel van boven (aanvoer lucht) als (uitblaas) ver open . Wat dus ook een rustig gedrag op leverd. Voor z.n 300 tot 400 meer kost maar ook een veel beter rendement zal hebben.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-05 14:03
Sander-B schreef op zondag 17 januari 2021 @ 10:52:
[...]

Ik heb zelf sinds oktober de MHI SRK 50ZS en die gebruik ik om de woning te verwarmen. In mijn vorige (kleinere) woning had ik een Daikin 3.5kw Ururu Sarara en die deed het een stuk beter, maar was ook 2x zo duur.

De buitenunit maakt vrij veel lawaai en de behuizing resoneert waardoor het geluid nog erger wordt.

De binnenunit resoneert ook door onbalans in de ventilator-rol. De installateur heeft geprobeerd de resonantie te verhelpen met dubbelzijdig tape, maar dit werkt niet echt. Hij komt er binnenkort voor terug.

Het minimale verwarmingsvermogen is vrij hoog waardoor de unit bij hogere buitentemperaturen al snel gaat pendelen wat het comfort verlaagt.

De unit lijkt niet echt goed te regelen. Hij draait al vrij snel op maximaal vermogen (1800 watt) waardoor de buitenunit erg veel lawaai maakt en snel bevriest. De uitblaastemperatuur is dan meer dan 60 graden, wat totaal niet efficiënt is. Bij het verlagen van de ingestelde temperatuur (van 22 naar 21 graden) gaat de unit direct terug naar 500 watt waardoor het huis niet warm wordt. Een tussenweg is er vaak niet.

Veel van deze klachten zullen minder spelen bij het koelen, maar het doet mij wel twijfelen over de kwaliteit van MHI. De Daikin heeft het 5 jaar lang prima gedaan en daar had ik geen omkijken naar. Temperatuur instellen en de unit regelt de rest. Met de MHI ben ik continu de temperatuur/ventilator aan het bijstellen.

5kw is overigens een flink koelvermogen. Hoe groot is de ruimte die je wilt koelen?
Dit lijkt mij eerder aan de installatie te liggen dan aan de units zelf.
Laat die installateur de drukken maar eens bekijken.

Ik plaats zelf vaak genoeg MHI en dit is niet normaal wat jij hier beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-05 11:37

Redwood

The Truth Is In Here

Cezus schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:21:
Hoi hoi,

In het trapgat om alle kamers te koelen... verwacht er geen wonderen van.

De MHI’s zijn supermachines!
Je hebt twee modellen. De standaard welke jij krijgt en het X model. Het X model heeft een luxere binnenunit, ingebouwde WiFi en een iets betere cop. Of het de meerprijs van zo’n 300-500 rechtvaardigt is persoonlijk. Ik heb 5 stuks thuis. De X in de huiskamer biedt voor mij geen meerwaarde. Het koelen van kamers via het trapgat werkte dus voor geen meter bij mij. Overloop was steenkoud, de kamers amper koeler.

2200 incl. Btw en installatie is overigens een prima prijs.

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-05 11:37

Redwood

The Truth Is In Here

rupsen schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:30:
[...]

Helemaal mee eens. Wat ik nog wel eens tegenkom de laatste tijd is dat de leidingen onder hoge druk tegen de buiten-unit aandrukken. Centimeter verplaatsen. Vooral bij Panasonics is dit een issue.

Zou er overigens niet mee akkoord gaan. De installateur zou ipv met ducktape de machine moeten vervangen

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-05 19:32
[...]

Klinkt alsof hij te groot is voor de ruimte waarin hij hangt. Ik heb een 2,5 kw MHI in een ruimte waar hij eigenlijk over bemeten is en dan pendelt hij ook wat meer. Heb er nu een ventilator op gezet en sindsdien doet hij het perfect. zie: Speedfightserv in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cezus
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-05 10:08
[...]

Oe dat is een best vervelend verhaal.. maar zag dat iemand anders zei dat het ook aan de installatie kan liggen? =]

De bovenverdieping is zelf +- 102m3, oppervlakte 7x6,33m, en dan heb je de gang beneden nog. Buren een paar deuren verder hebben deze opstelling ook en het voordeel blijkt dat ie bij ons ook de woonkamer een graad a 2 graden mee kan pakken als jende deur open houdt.
evtje schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:25:
@Cezus

Mijn buurvrouw heeft ook 50zs en ik een 25zsx wat mij opviel is dat de binnenunit van de 50zs kleiner is en minder ver open kan. Die van mij is groter maar gaat zowel van boven (aanvoer lucht) als (uitblaas) ver open . Wat dus ook een rustig gedrag op leverd. Voor z.n 300 tot 400 meer kost maar ook een veel beter rendement zal hebben.
Thnx goed om te weten. Ook dat er een X versie is. Die is indd wel wat duurder haha
rupsen schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:30:
[...]

@rupsen Wat vind jij van de MHI SRK/SRC-50ZS-W eigenlijk, als installateur?
Redwood schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:14:
[...]

In het trapgat om alle kamers te koelen... verwacht er geen wonderen van.

De MHI’s zijn supermachines!
Je hebt twee modellen. De standaard welke jij krijgt en het X model. Het X model heeft een luxere binnenunit, ingebouwde WiFi en een iets betere cop. Of het de meerprijs van zo’n 300-500 rechtvaardigt is persoonlijk. Ik heb 5 stuks thuis. De X in de huiskamer biedt voor mij geen meerwaarde. Het koelen van kamers via het trapgat werkte dus voor geen meter bij mij. Overloop was steenkoud, de kamers amper koeler.

2200 incl. Btw en installatie is overigens een prima prijs.
Thnx! Goed om te weten dat er dus een X model bestaat en jouw ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Laatst online: 18:30
Zojuist een offerte ontvangen met daarin 4 x een Daikin Sensira. Ik heb me van tevoren een beetje georiënteerd m.b.t. Daikin, maar van de Sensira serie had ik nog niet eerder gehoord. Zo te zien is dit de goedkoopste serie van Daikin. Op zich prima, ik denk dat we niet hele speciale wensen/eisen hebben.

Zijn er toch goede redenen om voor een iets duurdere serie van Daikin te gaan, zoals de Comfora of Perfera?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-05 14:03
Cezus schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:13:

[...]

@rupsen Wat vind jij van de MHI SRK/SRC-50ZS-W eigenlijk, als installateur?
Een prima unit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
upje schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:45:
Zojuist een offerte ontvangen met daarin 4 x een Daikin Sensira. Ik heb me van tevoren een beetje georiënteerd m.b.t. Daikin, maar van de Sensira serie had ik nog niet eerder gehoord. Zo te zien is dit de goedkoopste serie van Daikin. Op zich prima, ik denk dat we niet hele speciale wensen/eisen hebben.

Zijn er toch goede redenen om voor een iets duurdere serie van Daikin te gaan, zoals de Comfora of Perfera?
Ja de Perfera heeft betere COP en de streamer gebruik ik.
Maar heel eenvoudig ga je alleen koelen of ook regelmatig verwarmen, bij alleen koelen zijn al die extra functies van minder belang.

Ook de sensor of "oog" erop kan handig zijn, bij binnenkomst gaat de temp automatisch omhoog en bij verlaten automatisch 2c verlagen, ik zelf gebruik dat dan weer niet omdat ik daarvoor de tijdklok gebruik.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 17-01-2021 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.br
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-04-2023
Een vraag vwb verbruik vs comfort :)

Ik heb (oa.) een MHI 3.5kw hangen op de zolder. De zolder is onze kantoorruimte en wordt dagelijks gebruikt.

Vooralsnog gebruik ik een programma waardoor deze iedere dag aangaat om 7 uur, setpoint op 24 graden en fan op 3 streepjes.

Dit zorgt er voor dat de ruimte iig prima warm is, om daarna de fan op 2 te zetten of setpoint met graadje te verlagen.

Het blijft echter koud bij de voeten, tot erg lang gedurende de dag. De ruimte is geïsoleerd, meer koelt in de nacht toch flink af. Van de 20 graden rond 17.00 naar iets van 14 graden midden in de nacht. Dit weerhoudt me ervan om ook gedurende de nacht minimaal te verwarmen.

Ik heb geen energiemeter, maar twijfel wat ik nu het beste kan doen zonder een vermogen kwijt te zijn aan elektriciteit. Is het slimmer om de unit eerder aan te zetten in de nacht, maar dan bijv met een lagere fan stand? Of misschien toch de hele nacht op 18 graden te houden (dat is het laagst op de MHI)?

Hebben jullie ervaring hiermee?

[ Voor 3% gewijzigd door Jeroen.br op 17-01-2021 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
2 dagen nu dag en nacht aan . In de nacht op setpoint 18 waarbij ik een gemiddelde van 285wh over de afgelopen nacht bij een goed geïsoleerd (klein) huiskamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik verwarm hier in de maanden dat het nodig is sowieso 24/7. Beneden overdag 22, in de nacht 21 of 20 afhankelijk van de buitentemperaturen. Onder de 2 graden hanteer ik in de nacht 21. Daarboven 20.

Eerste etage staat sowieso 24/7 op 22. Hij hangt in mijn kantoor en op die manier sijpelt die warmte naar de rest van de verdieping. Dat kost zeker wat stroom. Maar ik heb zonnepanelen en kom straks uit op ongeveer 30 euro per maand wat ik aan energie kwijt ben. Als ik het niet zo zou doen dan ben ik misschien 25 euro kwijt :p. Voor die 5 euro pak ik graag het extra comfort.

Overigens kan het ook de andere kant op schieten: voorheen paste ik een verdere nachtverlaging toe maar dat resulteerde erin dat ik vaker de CV nodig had voor bijverwarming. CV als bijverwarming is een dure verwarming :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Jeroen.br schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:03:
Een vraag vwb verbruik vs comfort :)

Ik heb (oa.) een MHI 3.5kw hangen op de zolder. De zolder is onze kantoorruimte en wordt dagelijks gebruikt.

Vooralsnog gebruik ik een programma waardoor deze iedere dag aangaat om 7 uur, setpoint op 24 graden en fan op 3 streepjes.

Dit zorgt er voor dat de ruimte iig prima warm is, om daarna de fan op 2 te zetten of setpoint met graadje te verlagen.

Het blijft echter koud bij de voeten, tot erg lang gedurende de dag. De ruimte is geïsoleerd, meer koelt in de nacht toch flink af. Van de 20 graden rond 17.00 naar iets van 14 graden midden in de nacht. Dit weerhoudt me ervan om ook gedurende de nacht minimaal te verwarmen.

Ik heb geen energiemeter, maar twijfel wat ik nu het beste kan doen zonder een vermogen kwijt te zijn aan elektriciteit. Is het slimmer om de unit eerder aan te zetten in de nacht, maar dan bijv met een lagere fan stand? Of misschien toch de hele nacht op 18 graden te houden (dat is het laagst op de MHI)?

Hebben jullie ervaring hiermee?
Ja eerder beginnen met stoken en de temperatuur niet te ver verlagen tijdens nachtverlaging.
Hier blijft het huis op 19c in de nacht.
En de fan niet onnodig "knijpen" maar laat hem op auto stand tijdens "voorverwarmen" of in de nachten als je niet aanwezig bent.

Als ik aan/uit stook laat ik hem 3u van tevoren starten maar zoveel kost het niet of ik nou door verwarm of kort en krachtig verwarm, het ligt allemaal erg dicht bij elkaar hier, alleen doorverwarmen is fors comfortabeler.

Check de luchtvochtigheid ook even, hou die op minimaal 40%.
Massa verwarmen met luchtverwarming duurt erg lang, veel langer dan vloerverwarming bijvoorbeeld.

Of je gooit er gewoon nog 1c bovenop om de "kouval" te breken.

Niet om offtopic te gaan maar dit werkt ook zeer goed bij computerwerk.
https://www.bol.com/nl/p/...-bureau/9200000075249184/
Plaatje verbruikt hier maar 40watt omdat er dan al genoeg warmte van af komt, zet je bureaustoel eronder wordt die ook voorverwarmd, na langdurig zitten krijg je het gewoon "kouder".

Maar een zolder is een kleine ruimte ik zou er gewoon wat extra graden tegenaan gooien en verlaag je later weer.

Wees niet te bang het verbruik valt wel mee.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 17-01-2021 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-05 07:18
upje schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:45:

Ik lees graag even mee. Heb vorige week een aantal installateurs gebeld voor offertes, die gaan in de komende weken langskomen.

Ik zie dat de duurdere modellen allemaal extra functies hebben (reinigingsfuncties/bewegingsmelder enz), voor zou alleen wifi belangrijk zijn (voor integratie in Home Assistant)

Edit: ik zie de Sensira-serie niet (meer) op de Daikin site staan? https://www.daikin.nl/nl_...ir-to-air-heat-pumps.html

[ Voor 7% gewijzigd door Paul! op 17-01-2021 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:42
Het lijkt erop dat de buitentemperatuur indicator van mijn Daikin Comfora niet verder gaat dan -9. Hij weet wel dat het kouder is gezien het pijltje. Het is hier nu -14 (warschau, polen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0M0BwAKXt_81vJE8vEZxPgGXgIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/swD9pPBSDlwx5EY1UQmfAS2A.jpg?f=fotoalbum_large

Als bijverwarming voldoet nog steeds de energiebesparingsstand medium:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GemdoGaYGWYRAcidLv8HrTbOM9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b2pjQc1JPBTEcdecAy9nXZl3.jpg?f=fotoalbum_large

Het gedrag van de lange runs op hoge cmpfreq wat ik een aantal dagen eerder beschreef vind nu helemaal niet meer plaats. Elke 3 uur een defrost maar hij pikt het daarna vlot weer op, zonder een uur lang rond te draaien op hoge cmpfreq. De defrosts in beeld op de binnenunittemperatuur voor vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/79bGtsIzLfpprR7P8ZLfdGpsS00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2AueDzOKTZf991M2nFdHzo1H.jpg?f=fotoalbum_large

Waar dus eerder dit het beeld was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/414AtxWwaEw5eZaV-KXVwvAqaG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iM9L5WHZ5ao0OlG5FVvVgVyH.jpg?f=fotoalbum_large

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-B
  • Laatst online: 29-05 11:04
Speedfightserv schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:44:
[...]

Klinkt alsof hij te groot is voor de ruimte waarin hij hangt. Ik heb een 2,5 kw MHI in een ruimte waar hij eigenlijk over bemeten is en dan pendelt hij ook wat meer. Heb er nu een ventilator op gezet en sindsdien doet hij het perfect. zie: Speedfightserv in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
De ruimte is 60m2/150m3 en redelijk geïsoleerd (2 onder 1 kap uit 1989). Ik heb gisteren 20kwh verstookt.

Die ventilator heb ik ook sinds kort geplaatst, dat is al een hele verbetering. De benedenverdieping wordt nu goed warm. Het moeilijk te regelen zijn blijft soms een issue. Het pendelen verschilt ook erg met de buitentemperatuur, als het buiten te koud wordt (ik meen 5 of 10 graden) wordt het minimumvermogen verhoogd.

De Daikin had geen last van dergelijke fratsen en pruttelde in het najaar en voorjaar lekker op laag vermogen door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Kire88 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:58:
Het lijkt erop dat de buitentemperatuur indicator van mijn Daikin Comfora niet verder gaat dan -9. Hij weet wel dat het kouder is gezien het pijltje. Het is hier nu -14 (warschau, polen):
[Afbeelding]

Het gedrag van de lange runs op hoge cmpfreq wat ik een aantal dagen eerder beschreef vind nu helemaal niet meer plaats. Elke 3 uur een defrost maar hij pikt het daarna vlot weer op, zonder een uur lang rond te
Klopt in de zomer bij 40c is dat ook het geval en gaat niet verder dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedcel
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 27-05 22:37
Sander-B schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:59:
[...]

De ruimte is 60m2/150m3 en redelijk geïsoleerd (2 onder 1 kap uit 1989). Ik heb gisteren 20kwh verstookt.

Die ventilator heb ik ook sinds kort geplaatst, dat is al een hele verbetering. De benedenverdieping wordt nu goed warm. Het moeilijk te regelen zijn blijft soms een issue. Het pendelen verschilt ook erg met de buitentemperatuur, als het buiten te koud wordt (ik meen 5 of 10 graden) wordt het minimumvermogen verhoogd.

De Daikin had geen last van dergelijke fratsen en pruttelde in het najaar en voorjaar lekker op laag vermogen door.
Ik merk hetzelfde. Beneden de 5 graden schiet het minimaal vermogen van 180 naar 600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1995
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-06-2024
Zijn er hier mensen met een Daikin ururu Sarara die een wifi module hebben? En gebruiken jullie de resident controller of de online controller? En zijn jullie tevreden over de app en werkt de verbinding goed? Ik ga een Daikin us kopen, maar twijfel over een wifi unit erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ik heb geen US maar de Perfera en ik gebruik de oudere software, want volgens mij gaat de nieuwe altijd online ipv lokaal. Ik moest in ieder geval een account aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1995
HarmoniousVibe schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:40:
Ik heb geen US maar de Perfera en ik gebruik de oudere software, want volgens mij gaat de nieuwe altijd online ipv lokaal. Ik moest in ieder geval een account aanmaken.
Ik moest bij de residential ook een account aanmaken. Maar volgens reviews werkt die wel beter, en zoals ik de uitleg van Daikin begrijp gaan ze over naar die residential app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Ronnnn schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:14:
[...]

Oké...
Er zullen inderdaad best redenen zijn waarom de A-merken te verkiezen zijn. Maar duizenden euro's voor een aircosysteem gaat 'm echt niet worden voor mij. Dus ik probeer een beetje tot een goede balans van prijs/kwaliteit te komen. Die Zephir heeft goede reviews iig.
We kunnen niet in elkaars portemonee kijken en voor elkaar een investeringsbeslissing maken. Ik zou vooral kijken welke ruimtes voor jou heel belangrijk zijn. Waar zou je het deze zomer graag koeler willen hebben? Wat is echt de meest belangrijke ruimte? Woonkamer? Slaapkamer? Installatiemogelijkheden zijn natuurlijk ook van belang. Je kan niet willekeurig een buitenunit of binnenunit ergens hangen. Als je een vrij compacte flat hebt kan het best de moeite zijn om een binnenunit in de hal te hangen in de buurt van de deur van de woonkamer en de slaapkamer. Immers, er is geen trapgat waar de koelte door verdwijnt.

In deze tijd zou ik dan een installateur zoeken die een Panasonic, Haier of iets in die buurt wil monteren. Laat geen bouwmarktding plaatsen. Dat is m.i. de installatiekosten niet waard.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:57
Ronnnn schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:15:
[...]

Mooie prijsjes. Naar die Zephir ga ik dus maar eens even kijken idd.
Ik denk dat ik ook toch maar voor een Split-unit ga. Nog ff sparen, en volgens mij kan dat best voor niets eens heel veel duurder dan zo'n Eurom, die ook al 700 euro is.
Heb nog ff de tijd om te sparen gelukkig, maar zeker met vakantiegeld erbij moet dat toch best gaan lukken.
Ik denk dat ik van zo'n split unit inderdaad toch wel echt blij ga worden.

Zal ik dan niet alleen beter ff zo'n mannetje kunnen laten langskomen voor advies?

Als ik op m'n eigen inschatting afga, zou ik dus minstens 18.000 BTU/5 of 6 kW nodig hebben hier. Maar wie weet overdoseer ik daarmee wel vet.

In ieder geval, die Zephir hou ik even in de gaten. Die is wel lekker goedkoop. En dan maar kijken of m'n oom iets kan met dat zelf inbouwen voor een deel.
Die Zephyr is wel een herrieschopper zeg!
Ik zou altijd voor een A-merk gaan. In Italie heb je voor een prikkie een Daikin.
Even met creditcard of paypal betalen en je bent safe.
3,5kW is al een serieus koelvermogen voor een gemiddelde woonkamer, desnoods hang je er 1 bij als het nodig is.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:54
Ik ben ook aan de warmtepomp, bij mij een MHI SRK-35ZS voor een appartement van ~40m2 met woonkamer, slaapkamer en een kantoortje. Het appartement is nu net 2 jaar oud, dus redelijk goed geïsoleerd. Levering + installatie voor rond de €2000, met de unit op het balkon en doorvoer door het kozijn.

Bevalt prima, hij pendelt met verwarmen nu wel een beetje als hij eenmaal op temperatuur is, maar niet echt storend.

De wifi module die je ervoor kan krijgen (van Airconwithme) zag er super bagger uit, dus maar niet voor gekozen. Maar ik kwam wel deze tegen: https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl Op basis van de instructies daar heb ik zelf wat in elkaar geprutst met een perfboard, en het werkt :+. De mqtt broker (Mosquitto) en Home Assistant draaien in Docker op m'n QNAS.

De basisfunctionaliteit (ventilator, temperatuur, modus) werken allemaal prima. De stand van de roosters werkt niet helemaal goed, dus dat gebruik ik niet. Voor de ventilator is automatische modus ook niet beschikbaar.

Nu nog iets verzinnen voor de schema's, want de ingebouwde timer functionaliteit werkt niet meer als er een wifi unit aangesloten is. Kan in principe wel met de Home Assistant automations, maar daar moet wat beters voor te verzinnen zijn. En nog iets verzinnen om de operationele parameters (compressor frequentie, etc.) uit MQTT in Grafana te krijgen voor grafiekjes met mooie kleurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
stijn1995 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:35:
Zijn er hier mensen met een Daikin ururu Sarara die een wifi module hebben? En gebruiken jullie de resident controller of de online controller? En zijn jullie tevreden over de app en werkt de verbinding goed? Ik ga een Daikin us kopen, maar twijfel over een wifi unit erbij.
Volgens mij kan men met de Wifi niet het verbruik zien, alleen op de afstandsbediening. Zie deze posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:31
rescla schreef op maandag 18 januari 2021 @ 07:56:
Ik ben ook aan de warmtepomp, bij mij een MHI SRK-35ZS voor een appartement van ~40m2 met woonkamer, slaapkamer en een kantoortje. Het appartement is nu net 2 jaar oud, dus redelijk goed geïsoleerd. Levering + installatie voor rond de €2000, met de unit op het balkon en doorvoer door het kozijn.

Bevalt prima, hij pendelt met verwarmen nu wel een beetje als hij eenmaal op temperatuur is, maar niet echt storend.

De wifi module die je ervoor kan krijgen (van Airconwithme) zag er super bagger uit, dus maar niet voor gekozen. Maar ik kwam wel deze tegen: https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl Op basis van de instructies daar heb ik zelf wat in elkaar geprutst met een perfboard, en het werkt :+. De mqtt broker (Mosquitto) en Home Assistant draaien in Docker op m'n QNAS.

De basisfunctionaliteit (ventilator, temperatuur, modus) werken allemaal prima. De stand van de roosters werkt niet helemaal goed, dus dat gebruik ik niet. Voor de ventilator is automatische modus ook niet beschikbaar.

Nu nog iets verzinnen voor de schema's, want de ingebouwde timer functionaliteit werkt niet meer als er een wifi unit aangesloten is. Kan in principe wel met de Home Assistant automations, maar daar moet wat beters voor te verzinnen zijn. En nog iets verzinnen om de operationele parameters (compressor frequentie, etc.) uit MQTT in Grafana te krijgen voor grafiekjes met mooie kleurtjes.
Dit ziet er interessant uit! Je krijgt als ik het goed lees dus behoorlijk uitgebreide info van je unit als je met dit zelfbouw project je airco uitleest?

Bij mij is er in december een MHI SRK-35ZS geplaats op de benedenverdieping en in februari komt er ook eentje op de bovenverdieping. Voor beide komt er in februari ook een wifi module, maar als ik dit zo lees, denk ik dat ik die maar moet cancellen. Is het aansluiten een beetje eenvoudig te doen (lees: hoever moet de binnenunit uit elkaar om erbij te kunnen)?

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:54
DaLass schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:37:
[...]

Dit ziet er interessant uit! Je krijgt als ik het goed lees dus behoorlijk uitgebreide info van je unit als je met dit zelfbouw project je airco uitleest?

Bij mij is er in december een MHI SRK-35ZS geplaats op de benedenverdieping en in februari komt er ook eentje op de bovenverdieping. Voor beide komt er in februari ook een wifi module, maar als ik dit zo lees, denk ik dat ik die maar moet cancellen. Is het aansluiten een beetje eenvoudig te doen (lees: hoever moet de binnenunit uit elkaar om erbij te kunnen)?
Ik heb hier een stukje geschreven over mijn ervaring: https://github.com/absalo...28#issuecomment-761839248 Daar staat ook een linkje in naar de pagina in de handleiding voor het uit elkaar halen van de unit. Is best goed te doen, behalve als je dus zoals ik een gat in de zijkant hebt zitten voor de koelleidingen, maar zelfs dan is het nog wel redelijk simpel. De clipjes aan de bovenkant van de unit kan je blind voelen en indrukken om het boven/voor paneel los te maken. bij het opnieuw installeren zorg je er voor dat alles goed uitgelijnd is en dan 'sla' je er zacht op om hem weer vast te krijgen.

Netto krijg je dit op je MQTT broker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUm1ke0aDzjOzm8k1SitAy2FgEs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rGtPjBUG1HQPDaAClqiajzko.png?f=user_large

Wat uitleg over wat elke waarde betekent kan je hier vinden: https://github.com/absalo...aster/SW-Configuration.md

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:17
Jep, maar ik gebruik de daikin app helemaal niet meer, zeker sinds die sinds december een update probeert te forceren en ik een beetje bang ben dat ik dan in de toekomst misschien toch de lokale toegang kwijtraak. Verder werken de wifi controllers (en de US units zelf ;)) al een jaar of 6 helemaal stabiel en zonder problemen.

Mn vader is wel al helemaal overgestapt op de residential controller app en is daar wel heel tevreden over, werkt volgens hem net wat makkelijker en beter dan de online controller, hij is vooral veel sneller met bedienen en je hoeft buitenshuis niet meer apart in te loggen.

De bediening doe ik zelf nu via domoticz (geautomatiseerd) en vooral homekit als ik zelf iets wil aanpassen (via homebridge en de daikin-local plugin).

Volgens mij wordt ie tegenwoordig trouwens sowieso geleverd met een wifi module, de stylish en perfera iig wel.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 18-01-2021 10:41 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-05 11:55
ik heb een vraag, ik wil overgaan op (bij) verwarming (nu vloerverwarming) van mijn beneden verdieping van ca 112 m3 inhoud met deze unit Mitsubishi Electric MSZ-HR50VF, deze wordt geleverd zonder wifi,
kan ik zonder wifi een schema instellen net zoals ik nu doe met mijn semi slimme thermostaat die een week programma draait ?
Of kan ik beter deze nemen WSH-EFM50Wi daar zit al wifi in en deze bied misschien voordelen bij verwarmen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwman
  • Laatst online: 02-05 21:25
Glashelder schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:08:

Ik heb een panasonic en een haier beide zijn 3.5kw en de Haier is zo goed als geruisloos bij zowel koelen als verwarmen, De panasonic maakt (vooral bij lage toeren) zeker meer lawaai als de haier.
Wat velen misschien niet weten is dat Haier airco's in dezelfde fabriek als Daikin worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voske89
  • Laatst online: 23-01-2023
bmwman schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:02:
[...]

Ik heb een panasonic en een haier beide zijn 3.5kw en de Haier is zo goed als geruisloos bij zowel koelen als verwarmen, De panasonic maakt (vooral bij lage toeren) zeker meer lawaai als de haier.
Wat velen misschien niet weten is dat Haier airco's in dezelfde fabriek als Daikin worden gemaakt.
Dus je merkt op dat de Panasonic meer geluid produceert (neem aan buiten unit)?
Vind je de kwaliteit van de haier beter?
Welk type Panasonic heb je?

[ Voor 14% gewijzigd door Voske89 op 04-12-2022 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
[...]

Pindakaas en hagelslag van eigen merken van supermarkten worden vaak in de zelfde fabrieken gemaakt als A merken. Alleen de ingrediënten/recept zijn wel anders. Dit zelfde geld voor jouw voorbeeld dat de Haiers in de zelfde fabriek worden gemaakt als Daikin. Kan zijn dat men ander/dunner koper gebruikt, andere compressors etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
[...]

Kan zijn dat jij het anders ervaart, of een ander model hebt (hier een 1U35S2SM1FA).

Vind het hier in ieder geval een redelijke herrieschopper :+ Ik heb tussen binnen en buiten ook 14 meter leiding zitten, dat kan er misschien ook nog wel mee te maken hebben :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:44
Situatieschets:

Drie slaapkamers, waarbij we zoeken naar verkoeling in zomer, als ook in tussenseizoenen / winter op efficiëntere manier te verwarmen dan onze HR Ecotec Vaillant wandgasketel
- Slaapkamer 1: 32,3 m³ factor 40 = 1292W / factor 50= 1615
- Slaapkamer 2: 46,3 m³ factor 40 = 1852W / factor 50 = 2312
- Slaapkamer 3: 52,6 m³ factor 40 = 2100W / factor 50 = 2630
Vrijstaand huis van 1975, nieuwe ramen (U-waarde glas 1.1), zoldervloer geïsoleerd 18cm rotswol). Dakkapel bestaande uit hout, een of andere vezelplaat, die wij geisoleerd hebben met dikke PUR-plaat. Buitenmuren niet geïsoleerd. Slaapkamer 1 ligt ingesloten met raam op zuiden. Slaapkamer 2 ligt op zuiden met raam, maar met buitenmuur op westen. Slaapkamer 3 ligt op NW met raam maar dus ook moet die buitenmuur op west.

--> met welke factor hou ik best rekening? 40? of toch nog hoger?

Volop offertes aan het opvragen (die ik zeker nog ga delen), maar ik loop tegen verschillen aan in keuzes die ze maken:

Offerte 1 : Daikin Perfera
Multisplit Daikin 3MXM52. ( koelen: 1.8 - 5.2 - 7.0 kW, SEER 8.54 / verwarmen: 1.3 - 6.8 - 8.0 kW, SCOP 4.61)
Binnenunits (zie gegevens bij Buitenunit: dat zijn de cijfers in combinatie met 3 FTXM20 modellen  of heeft iemand de cijfers voor de combinatie 3MXM52 + onderstaande modules?):
Slaapkamer 1: FTXM20R --> is dat R-model niet de benaming van die binnenunit voor single split?
Slaapkamer 2: FTXM25R
Slaapkamer 3: FTXM25R

Offerte 2 : Daikin Perfera
Multisplit Daikin 3MXM68. ( koelen: 1.96 - 6.0 - 6.64 kW, SEER 7.84 / verwarmen: 2.01 - 7.8 - 10.44 kW, SCOP 4.07)

Slaapkamer 1: FTXM25N --> is dit niet serieus overkill voor die kleinere slaapkamer?
Slaapkamer 2: FTXM25N
Slaapkamer 3: FTXM25N

--> is buitenunit niet te zwaar in vergelijking met wat nodig is en zou ik toekomen met die 3MXM52? Of is het toch beter met die 68 versie? En is die FTXM25 voor slaapkamer 1 niet overkill?

Offerte 3 : Daikin Perfera
Multisplit Daikin 3MXM52. ( koelen: 1.8 - 5.2 - 7.0 kW, SEER 8.54 / verwarmen: 1.3 - 6.8 - 8.0 kW, SCOP 4.61)
Binnenunits
Slaapkamer 1: FTXM20N
Slaapkamer 2: FTXM20N
Slaapkamer 3: FTXM20N

--> ga ik er hier geen spijt van krijgen dat de modules in slaapkamer 2 (?) en slaapkamer 3 te licht gaan zijn?
Of is dit juist de beste offerte gezien je zelden volle vermogen van alledrie de units gebruikt? En dat door drie keer FTXM20N je ook zuiniger in gebruik gaat zitten ipv 1 keer FTXM20 + 2 keer FTXM25?
Of gaan die FTXM20 modules juist sneller verslijten en vb meer lawaai moeten produceren, omdat ze "harder" moeten werken om die grotere ruimten te koelen / verwarmen?

Wat zouden jullie adviseren in deze?

(Offertes voor Fujitsu en Toshiba zijn nog onderweg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-05 14:57

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

Met een tweeling op komst zijn wij inmiddels bezig de bovenverdieping af te bouwen. We willen hier een slaapkamer (30m3), babykamer (20m3) en een overloop (20m3) maken. Er is een dubbel schuin dak wat goed wordt geïsoleerd, maar schat isolatiewaarde op de 35 ivm dubbel dak.

Graag zouden we de boel elektrisch verwarmen en hierbij dachten we aan elektrische (vloer)verwarming. Met wat proefberekeningen kom ik dan op 2400W nodig voor de drie kamers (1700W zonder de overloop). Met puur elektrisch verwarmen kan je dat verbruik dus 1:1 nemen en zal dat aardig aantikken qua verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htd85Y3pLQVqSoxrORolJNHCPQs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JzyCk3WjEtmEyNMG2F8DbMLX.png?f=fotoalbum_large

Een lucht-lucht warmtepomp zou dus wellicht ook een optie zijn, al loop ik nog tegen een paar dingen aan:
  • Elektrische vloerverwarming zal rond de 600 euro zijn. Qua energie hebben nu nog een flink salderingsoverschot van de zonnepanelen, maar dat zal over een paar jaar dus afgebouwd worden. Toch lijkt een pomp een hoge aanschafprijs te hebben t.o.v. hoe vaak we de verwarming aanzetten, wat de terugverdientijd gaat beïnvloeden.
  • Het betreft vrij kleine ruimtes, een multi-split lijkt me wat overkill voor bijvoorbeeld een babykamertje van 20m3. Is het ook mogelijk om een single split uit te laten komen op de overloop en die met luchtkanalen te verbinden naar de twee kamers (en eventueel de overloop)? Misschien met zoiets op de oranje plek met ducts naar de blauwe plekken? Of ga je dan problemen met overdruk krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
-Tim- schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:54:
Met een tweeling op komst zijn wij inmiddels bezig de bovenverdieping af te bouwen. We willen hier een slaapkamer (30m3), babykamer (20m3) en een overloop (20m3) maken. Er is een dubbel schuin dak wat goed wordt geïsoleerd, maar schat isolatiewaarde op de 35 ivm dubbel dak.

Graag zouden we de boel elektrisch verwarmen en hierbij dachten we aan elektrische (vloer)verwarming. Met wat proefberekeningen kom ik dan op 2400W nodig voor de drie kamers (1700W zonder de overloop). Met puur elektrisch verwarmen kan je dat verbruik dus 1:1 nemen en zal dat aardig aantikken qua verbruik.

[Afbeelding]

Een lucht-lucht warmtepomp zou dus wellicht ook een optie zijn, al loop ik nog tegen een paar dingen aan:
  • Elektrische vloerverwarming zal rond de 600 euro zijn. Qua energie hebben nu nog een flink salderingsoverschot van de zonnepanelen, maar dat zal over een paar jaar dus afgebouwd worden. Toch lijkt een pomp een hoge aanschafprijs te hebben t.o.v. hoe vaak we de verwarming aanzetten, wat de terugverdientijd gaat beïnvloeden.
  • Het betreft vrij kleine ruimtes, een multi-split lijkt me wat overkill voor bijvoorbeeld een babykamertje van 20m3. Is het ook mogelijk om een single split uit te laten komen op de overloop en die met luchtkanalen te verbinden naar de twee kamers (en eventueel de overloop)? Misschien met zoiets op de oranje plek met ducts naar de blauwe plekken? Of ga je dan problemen met overdruk krijgen?
Je kan kijken naar een Elga Ace van Remeha en traditionele vloerverwarming installeren. Die kan verwarmen en koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Tim-

-Tim-

Speedfightserv schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:56:
[...]

Je kan kijken naar een Elga Ace van Remeha en traditionele vloerverwarming installeren. Die kan verwarmen en koelen.
Leidingen leggen voor verwarming/koeling met water gaat helaas niet passen in het huidige (tijds)budget. Vandaar dat we kijken naar direct elektrisch verwarmen, wat erg makkelijk aan te leggen is, maar dus met het inefficiëntie nadeel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Laatst online: 22:28
Ik las in het vorige (airco) topic dat er een nieuwe Smart m-air app komt als vervanger voor airconwithme. Is hier al meer bekend over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

-Tim- schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:54:
Is het ook mogelijk om een single split uit te laten komen op de overloop en die met luchtkanalen te verbinden naar de twee kamers (en eventueel de overloop)? Misschien met zoiets op de oranje plek met ducts naar de blauwe plekken? Of ga je dan problemen met overdruk krijgen?
Ik denk dat de uitdaging vooral in temperatuurbeheersing gaat zitten. De lucht blaas je naar twee afgesloten kamers toe terwijl je de lucht aanzuigt uit de centrale ruimte. De temperatuursensor zal de temperatuur van die ruimte meten, niet die van de afzonderlijke kamers. Ik denk dat je met twee single split modellen nog het voordeligst uit bent.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@Leffunk
De FTXM20R is het nieuwe model. Dus die zou ik zeker nemen als je de kans hebt FTXM20M zijn de oudere modellen.

Het verschil tussen 20 en 25 is denk ik vrij beperkt, kosten zullen ook wel meevallen. De buitenunit zal het duurste zijn.

Als de kamer(s) hier eenmaal koel zijn pruttelen ze gewoon op de laagste stand (fluisterstil) door.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnnn
mwk schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:49:
[...]

We kunnen niet in elkaars portemonee kijken en voor elkaar een investeringsbeslissing maken. Ik zou vooral kijken welke ruimtes voor jou heel belangrijk zijn. Waar zou je het deze zomer graag koeler willen hebben? Wat is echt de meest belangrijke ruimte? Woonkamer? Slaapkamer? Installatiemogelijkheden zijn natuurlijk ook van belang. Je kan niet willekeurig een buitenunit of binnenunit ergens hangen. Als je een vrij compacte flat hebt kan het best de moeite zijn om een binnenunit in de hal te hangen in de buurt van de deur van de woonkamer en de slaapkamer. Immers, er is geen trapgat waar de koelte door verdwijnt.

In deze tijd zou ik dan een installateur zoeken die een Panasonic, Haier of iets in die buurt wil monteren. Laat geen bouwmarktding plaatsen. Dat is m.i. de installatiekosten niet waard.
Ik zie dat Haier ook wel voor zeer mooie prijzen airco's verkoopt. Dat is wel een te bevelen merk dus?
Zie ook dat ze veel kortingen hebben nu.

Krijg met al die airco's wel een ernstig 'door de bomen het bos niet meer zien'- gevoel :D

[ Voor 4% gewijzigd door Ronnnn op 18-01-2021 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
@Tim
Met de Daikin kanaal unit kun je het zeker redden. Bedenk wel dat de onder de deur een kier moet maken om de lucht terug te laten stromen. De kanaal unit heeft een thermostaat die je dan in 1 van de 2 kamer zal plaatsen. Bij field settings kun je instellen of de thermostaat- of de retour lucht temperatuur gebruikt wordt voor het setpoint.
Het grootste probleem zal zijn dat geen enkele installateur een kanaal unit bij een particulier wil plaatsen.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk

mwk

-Tim- schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:10:
[...]

Leidingen leggen voor verwarming/koeling met water gaat helaas niet passen in het huidige (tijds)budget. Vandaar dat we kijken naar direct elektrisch verwarmen, wat erg makkelijk aan te leggen is, maar dus met het inefficiëntie nadeel.
Het hangt af van het primaire doel. Ik vind het handig dat de airco's ook verwarmen. Maar dicht bij het plafond vind ik daarvoor geen optimale plek. Dan zouden units op de grond beter werken denk ik.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-

-Tim-

mwk schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:07:
[...]

Het hangt af van het primaire doel. Ik vind het handig dat de airco's ook verwarmen. Maar dicht bij het plafond vind ik daarvoor geen optimale plek. Dan zouden units op de grond beter werken denk ik.
Oh absoluut, het verwarmen is het primaire doel eigenlijk, de koeling mooi er bij. Ik stel je voorstel zeker op prijs en waarschijnlijk is dan direct het hele CV systeem upgraden een beter idee (in plaats van een tweede CV systeem aanleggen). Echter gaat me dat allemaal wat boven de pet, vandaar dat ik denk aan een lucht/lucht warmtepomp vs. elektrische kacheltjes/vloerverwarming :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedfightserv
Ronnnn schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:30:
[...]

Ik zie dat Haier ook wel voor zeer mooie prijzen airco's verkoopt. Dat is wel een te bevelen merk dus?
Zie ook dat ze veel kortingen hebben nu.

Krijg met al die airco's wel een ernstig 'door de bomen het bos niet meer zien'- gevoel :D
Haier is een B merk, is daar dan van alles mis mee? Nee, dat denk ik zeker niet.
Geluid en verbruik zal maar iets meer zijn dan de A merken ( Mitsubishi HI/ Mitsubishi Electric en Daikin zijn de A merken) maar daar is de prijs dan ook naar.

A merken zijn als je zelf plaats vaak maar een paar 100 verschil, dat is met een installateur er bij wel anders vandaar dat een Haier een prima is als je wat minder wil betalen.

Hier wordt Mitsubishi en Daikin veel gepredikt omdat het verschil voor een beter merk gewoon niet mega groot is vergeleken met een B merk.

Om je keus wat gerichter te maken:

A-merken:
Mitsubishi HI
Mitsubishi Electric
Daikin

B-merken
Haier,
LG
Panasonic
Gree
Midea

Dit gezegd hebbende zeg ik het weer: een B merk, is daar dan van alles mis mee? Nee, dat denk ik zeker niet. Je moet gewoon kijken hoeveel je het gebruik en hoeveel je daar voor over heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voske89
Dus volgens jou is panasonic een B-Merk? Waarin zijn de a merken beter?
Als je kijkt naar het duurste model van Panasonic, zit je toch aan de hoge kant, ten opzichten van de daikin modellen

Ik kom er zelf ook niet aan uit, het zou als hoofd verwarming bij ons gaan geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

MarkV6 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:41:
@Tim
Met de Daikin kanaal unit kun je het zeker redden. Bedenk wel dat de onder de deur een kier moet maken om de lucht terug te laten stromen. De kanaal unit heeft een thermostaat die je dan in 1 van de 2 kamer zal plaatsen. Bij field settings kun je instellen of de thermostaat- of de retour lucht temperatuur gebruikt wordt voor het setpoint.
Het grootste probleem zal zijn dat geen enkele installateur een kanaal unit bij een particulier wil plaatsen.
Dus dan is een van de kamers altijd afhankelijk van de andere kamer? Dat lijkt me verre van ideaal gezien die qua temperatuur absoluut niet identiek hoeven te zijn afhankelijk van oppervlakte, zon, warmtebron,...

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Laatst online: 27-05 06:45
Tsurany schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:59:
[...]
Dus dan is een van de kamers altijd afhankelijk van de andere kamer? Dat lijkt me verre van ideaal gezien die qua temperatuur absoluut niet identiek hoeven te zijn afhankelijk van oppervlakte, zon, warmtebron,...
Iedere kamer kan je een eigen thermostaat geven. Een kanaalunit kan meerdere zones hebben die je apart kan bedienen. Kunt natuurlijk niet 1 kamer koelen en de andere verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

jpvk007 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:26:
[...]

Iedere kamer kan je een eigen thermostaat geven. Een kanaalunit kan meerdere zones hebben die je apart kan bedienen. Kunt natuurlijk niet 1 kamer koelen en de andere verwarmen.
Ik zie maar een enkele uitgang voor warme/koude lucht. Hoe zou de unit dat onderscheid moeten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:33

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Met een 3-pijps VRF systeem kan je ruimtes verwarmen en andere koelen, vraag maar niet wat het kost :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Laatst online: 27-05 06:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-

-Tim-

Tja misschien is het dan het makkelijker om 1 unit te nemen in de grote slaapkamer en dan met twee luchtpijpen van en naar de babykamer er hermetisch (?) één ruimte van te maken :P
Maar goed, dan wordt het dus óf erg ingewikkeld óf duur. Wellicht dat ik het warmtepomp idee eerst maar eens laat liggen en ga verwarmen met elektrische kacheltjes om te zien op hoeveel er überhaupt te besparen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan komt er dus nog een heel apparaat bij om de luchtstromen te regelen. Dan ben je waarschijnlijk beter af met twee single split systemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:33

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
-Tim- schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:19:
Tja misschien is het dan het makkelijker om 1 unit te nemen in de grote slaapkamer en dan met twee luchtpijpen van en naar de babykamer er hermetisch (?) één ruimte van te maken :P
Maar goed, dan wordt het dus óf erg ingewikkeld óf duur. Wellicht dat ik het warmtepomp idee eerst maar eens laat liggen en ga verwarmen met elektrische kacheltjes om te zien op hoeveel er überhaupt te besparen valt.
Elektrische kachels of vloerverwarming zou ik alleen doen als je ze korte tijd gebruikt.
Een warmtepomp is 4 tot 5 keer zuiniger en wat stroom betreft goedkoper dan gas.
Denk aan 2kWh verbruik om 1m3 gas te vervangen met een warmtepomp.
Een gewoon kacheltje verbruikt 8kWh om 1m3 gas te vervangen of even veel warmte te leveren.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1995
RonJ schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:39:
[...]

Jep, maar ik gebruik de daikin app helemaal niet meer, zeker sinds die sinds december een update probeert te forceren en ik een beetje bang ben dat ik dan in de toekomst misschien toch de lokale toegang kwijtraak. Verder werken de wifi controllers (en de US units zelf ;)) al een jaar of 6 helemaal stabiel en zonder problemen.

Mn vader is wel al helemaal overgestapt op de residential controller app en is daar wel heel tevreden over, werkt volgens hem net wat makkelijker en beter dan de online controller, hij is vooral veel sneller met bedienen en je hoeft buitenshuis niet meer apart in te loggen.

De bediening doe ik zelf nu via domoticz (geautomatiseerd) en vooral homekit als ik zelf iets wil aanpassen (via homebridge en de daikin-local plugin).

Volgens mij wordt ie tegenwoordig trouwens sowieso geleverd met een wifi module, de stylish en perfera iig wel.
Mooi om te horen dat je zo positief bent over us. En wat regel je via homekit zoal dan? aan en uit gaan, of ook losse temp sensor? Ik las in de appstore dat de residential ook beter zou moeten werken zoals je vader aangaf. Wel goed dat ze in ieder geval blijven verbeteren.

Helaas word de us nog steeds zonder wifi geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-05 12:53
Hoe bedoel je dit precies, wat is resident controller? Ik heb namelijk een wifi controller en gebruik een app om de binnenunit te bedienen (helaas wel veel minder functies dan de afstandsbediening).

Ik heb trouwens een probleempje sinds kort. Ik merk dat wanneer ik op de afstandsbediening van de Ururu Sarara de bovenste knoppen wil bedienen (dus HEAT, COOL, CRY, FAN etc) dat hij de knoppen gebruikt die onder de klep zitten (zoals Powerfull, filter, Iteli eye etc). Weet iemand hoe dit te verhelpen is?
Het is behoorlijk frustrerend wanneer je de temperatuur wilt regelen en dan telkens 'Illegal set' in beeld krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnnn
Speedfightserv schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:51:
[...]

Haier is een B merk, is daar dan van alles mis mee? Nee, dat denk ik zeker niet.
Geluid en verbruik zal maar iets meer zijn dan de A merken ( Mitsubishi HI/ Mitsubishi Electric en Daikin zijn de A merken) maar daar is de prijs dan ook naar.

A merken zijn als je zelf plaats vaak maar een paar 100 verschil, dat is met een installateur er bij wel anders vandaar dat een Haier een prima is als je wat minder wil betalen.

Hier wordt Mitsubishi en Daikin veel gepredikt omdat het verschil voor een beter merk gewoon niet mega groot is vergeleken met een B merk.

Om je keus wat gerichter te maken:

A-merken:
Mitsubishi HI
Mitsubishi Electric
Daikin

B-merken
Haier,
LG
Panasonic
Gree
Midea

Dit gezegd hebbende zeg ik het weer: een B merk, is daar dan van alles mis mee? Nee, dat denk ik zeker niet. Je moet gewoon kijken hoeveel je het gebruik en hoeveel je daar voor over heb.
Dat lijkt me niet. Er zijn vast ook best goede koopjes te vinden onder C-merken zelfs. Belangrijkste is dat het geen herrie maakt en het gewoon goed z'n werk doet.
Ik denk dat ook de B- en C-merken hun producten wel steeds meer verbeteren. Die willen ook gewoon tevreden klanten en kwaliteit leveren toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stijn1995
Binnetie schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:48:
[...]

Hoe bedoel je dit precies, wat is resident controller? Ik heb namelijk een wifi controller en gebruik een app om de binnenunit te bedienen (helaas wel veel minder functies dan de afstandsbediening).

Ik heb trouwens een probleempje sinds kort. Ik merk dat wanneer ik op de afstandsbediening van de Ururu Sarara de bovenste knoppen wil bedienen (dus HEAT, COOL, CRY, FAN etc) dat hij de knoppen gebruikt die onder de klep zitten (zoals Powerfull, filter, Iteli eye etc). Weet iemand hoe dit te verhelpen is?
Het is behoorlijk frustrerend wanneer je de temperatuur wilt regelen en dan telkens 'Illegal set' in beeld krijgt.
Daikin heeft meerdere apps, en 2 daarvan zijn de daikin online controller en de daikin residential controller. De residential zou beter moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-05 12:53
stijn1995 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:50:
[...]

Daikin heeft meerdere apps, en 2 daarvan zijn de daikin online controller en de daikin residential controller. De residential zou beter moeten werken.
Dankjewel. Heb even de residetial app geïnstalleerd maar de Ururu Sarara wordt niet ondersteund. Alleen een paar nieuwere modellen. Kan hem ook niet toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1995
Binnetie schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:04:
[...]

Dankjewel. Heb even de residetial app geïnstalleerd maar de Ururu Sarara wordt niet ondersteund. Alleen een paar nieuwere modellen. Kan hem ook niet toevoegen.
Oh, op de site van daikin staat wel dat het kan. Heb je geprobeerd via het ip adres ?

Edit: even de site nagekeken, maar het staat er vreemd. Iemand in de appstore is het wel gelukt, dus het moet mogelijk zijn.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSoKShR7K_gnZwsOqaVs4TbNHQc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4LN7C5nb4foiDnQHKkyEgnVd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door stijn1995 op 18-01-2021 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Voske89 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:56:
Dus volgens jou is panasonic een B-Merk? Waarin zijn de a merken beter?
Als je kijkt naar het duurste model van Panasonic, zit je toch aan de hoge kant, ten opzichten van de daikin modellen

Ik kom er zelf ook niet aan uit, het zou als hoofd verwarming bij ons gaan geleden.
Volgens sommige koelmonteurs wel, wat ik van andere gehoord heb is dat Panasonic prima is als je de TZ of de Z lijn neem, niet de CZ.
Ervaringen is wel dat sommige buitenunits luidruchtiger zijn dan andere merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
Ronnnn schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:48:
[...]

Dat lijkt me niet. Er zijn vast ook best goede koopjes te vinden onder C-merken zelfs. Belangrijkste is dat het geen herrie maakt en het gewoon goed z'n werk doet.
Ik denk dat ook de B- en C-merken hun producten wel steeds meer verbeteren. Die willen ook gewoon tevreden klanten en kwaliteit leveren toch?
Dat denk ik ook, Cooper Hunter bijvoorbeeld werkt ook prima maar ze verbruiken meer en maken meer herrie. (zie vorige topic waarin iemand deze ervaring deelde.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:30
Binnetie schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:48:
[...]

Aan het dekseltje zit aan de binnenkant een klein uitstekseltje en op de body ter hoogte van de up en down toets een zwart puntje, die 2 samen zorgen voor het omschakelen van de toetsen. Misschien afgebroken, vuil??

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voske89
Speedfightserv schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:23:
[...]

Volgens sommige koelmonteurs wel, wat ik van andere gehoord heb is dat Panasonic prima is als je de TZ of de Z lijn neem, niet de CZ.
Ervaringen is wel dat sommige buitenunits luidruchtiger zijn dan andere merken.
Het zou om een etherea gaan, wat bedoel je met luidruchtiger?
De db? De ventilator? Of wat bedoel je?

Wel kan de Panasonic heel laag verwarmen, alleen de urura sarara kan lager.
Hij gaat tot 800w verwarmings vermogen, ik heb thuis maar 1000w verlies rond het vriespunt.
Vandaar ik bij hun uitkwam, maar wat al eerder werd gezegd ik zie door de bomen het bos niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Voske89 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:40:
[...]

Het zou om een etherea gaan, wat bedoel je met luidruchtiger?
De db? De ventilator? Of wat bedoel je?

Wel kan de Panasonic heel laag verwarmen, alleen de urura sarara kan lager.
Hij gaat tot 800w verwarmings vermogen, ik heb thuis maar 1000w verlies rond het vriespunt.
Vandaar ik bij hun uitkwam, maar wat al eerder werd gezegd ik zie door de bomen het bos niet meer
Etherea is zo te zien de Z versie. De buitenunit zelf maakt meer herrie in de praktijk, in zijn geheel.

Probeer je selectie te beperken, stel een budget en zorg dat je voor je gevoel de beste unit voor dat geld krijg.
Ik heb nog geen grote negatieve verhalen gehoord over Panasonic, over andere merken wel. En ik ben echt heel veel ervaringen aan het lezen geweest over allerlei merken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Frenkie567917 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:16:
Ik las in het vorige (airco) topic dat er een nieuwe Smart m-air app komt als vervanger voor airconwithme. Is hier al meer bekend over?
De app is er maar hoe die contact moet maken met de ac weet ik niet . En hoor of lees ook niets meer. Erg teleurstellend.

Pagina: 1 ... 5 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic