Toon posts:

Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp OverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.021.374 views

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-06 14:50
Matched: Bleeding
Tele schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 22:14:
[...]
MS als in Multi Split? Wat is de technische uitleg hierover? :)
het zelfde idee als pendelen bij een cv. Je hebt te veel minimaal vermogen zodat de binnenunits, indien er maar een vraag heeft, niet meer kunnen 'modeleren'. In mijn geval is de onderwaarde grofweg 2,4 kw wat al meer is dan 1 standaard binnen unit. dit geeft dus in mijn geval een doorlopend aan / uit regel gedrag

tel daarnaast het zogenaamde 'bleeding' naar de overige units mee en het verbruik wordt er niet beter op.

[Voor 16% gewijzigd door Ray op 02-03-2017 22:24]

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ray schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 22:18:
[...]

het zelfde idee als pendelen bij een cv. Je hebt te veel minimaal vermogen zodat de binnenunits, indien er maar een vraag heeft, niet meer kunnen 'modeleren'. In mijn geval is de onderwaarde grofweg 2,4 kw wat al meer is dan 1 standaard binnen unit. dit geeft dus in mijn geval een doorlopend aan / uit regel gedrag

tel daarnaast het zogenaamde 'bleeding' naar de overige units mee en het verbruik wordt er niet beter op.
Klopt helemaal, grote VRF systemen hebben dit probleem ook bij lage vraag van een klein aantal binnendelen. Het minimale (condensatie)vermogen is van het buitendeel is te hoog.
Daar kan bleeding zelfs voor geluidsoverlast zorgen, denk bijvoorbeeld aan hotelkamers. De binnendelen kunnen licht gaan borrelen door uitkoken, of condenseren van koudemiddel.

Heb jij ook "last" van geluid, of valt het mee?

Over je vloerverwarming....

Je wilt perse je vloerverwarming blijven gebruiken, logisch. Er bestaan thermostaten van Danfoss die de vloer op temperatuur houden dmv een ir meting.
Je gaat dan de vloer als bijverwarming gebruiken en bijvoorbeeld je warmtepomp als hoofdverwarming.
Wij gebruiken deze methode vrij vaak voor kantoren en het werkt prima.

[Voor 18% gewijzigd door Oxellaar op 02-03-2017 22:51]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ray
@Oxxelaar, het geluid van de bleeding valt mee. Je hoort wellicht de casing iets zetten door vewarmen / afkoelen / (soms iets brommen)in de woonkamer maar meer niet. De andere 3 units staan gewoon 'aan' dus daar valt dan wat warme lucht uit.

Als ik de VV als bijverwarming ga gebruiken krijg ik daar last van pendelen gezien mijn minimale cv vermogen van 7kw. bovendien vind ik in de basis l/l verwarming helemaal niet prettig. Het is dat ik dus boven daar minimaal hinder van ondervind maar verder wil ik het ook niet. Het is puur een stukje extra comfort vanwege de eigen thermostaat per ruimte, en het hangt er toch....

Daikin heeft de knoop doorgehakt overigens ze voor zover nu bekend komen ze zelf de buitenunit omwisselen en de binnenunit repareren (ze denken daar aan de lagers) zal blij zijn als dat alles achter de rug is

• Ray
ik was vandaag ook weer eens de Daikin tabellen ingedoken om erachter te komen dat ik een 'klassieke fout' maakte toen ik stelde dat het minimale vermogen van mijn buitenunit te veel was voor 1 binnnenunit

zoals vaak in dit verwarm! topic noemen we de waardes van koelen. We hebben het bijvoorbeeld over 3,5 <> 5 maar dit is het koel vermogen. Bij daikin is dit in de ftxm serie 4 <> 5,8 en dan is daar nog de 'powerstand' waar voor korte termijn zelfs 5,2 <> 6,5 geleverd kan worden.

Morgen nog eens bellen want dit is me nu duidelijk alleen de combinatie tabellen van een MS nog niet. Het lijkt erop dat als je 1 units van 2 kw aansluit het minimale vermogen wel lager kan dan 3.0

@Paul C weet jij wellicht hoe je combinatie tabellen van Daikin Multi split moet lezen ? Waar het mij vooral om gaat. Stel je hebt wel 4 aangesloten units maar 3 staan er uit. Mag je dan in de tabel kijken naar wat er wel aan staat of is dat dan alsnog anders omdat de andere units wel verbonden zijn? Dat lijkt met namelijk van niet maar als dat inderdaad zo zou zijn snap ik van het hele werkgebied geen donder meer .....

edit. het gaat om een 4mxm68M. Volgens de tabellen kan hij met 1 unit van 2.0 (koel) 1,44 kw leveren voor verwarmen. Is dit nu de ondergrens van deze unit ongeacht of er nog meer poorten aangesloten zijn met units de uitstaan ? Feitelijk staan deze bijna dicht (bleeding) Wat me tevens in die tabellen opvalt is dat het minimale koel vermogen hoger lijkt dan verwarm vermogen terwijl juist het max verwarm vermogen veel hoger ligt dan het koelvermogen 8)7

[Voor 16% gewijzigd door Ray op 26-11-2017 16:08]

• stillegenieter
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16-05-2018
De unit levert indien er niks anders aanstaat gewoon 2kw, de 1,44kw is genoemd bij gebruik van de andere delen.
Ray schreef op zondag 26 november 2017 @ 16:03:
ik was vandaag ook weer eens de Daikin tabellen ingedoken om erachter te komen dat ik een 'klassieke fout' maakte toen ik stelde dat het minimale vermogen van mijn buitenunit te veel was voor 1 binnnenunit

zoals vaak in dit verwarm! topic noemen we de waardes van koelen. We hebben het bijvoorbeeld over 3,5 <> 5 maar dit is het koel vermogen. Bij daikin is dit in de ftxm serie 4 <> 5,8 en dan is daar nog de 'powerstand' waar voor korte termijn zelfs 5,2 <> 6,5 geleverd kan worden.

Morgen nog eens bellen want dit is me nu duidelijk alleen de combinatie tabellen van een MS nog niet. Het lijkt erop dat als je 1 units van 2 kw aansluit het minimale vermogen wel lager kan dan 3.0

@Paul C weet jij wellicht hoe je combinatie tabellen van Daikin Multi split moet lezen ? Waar het mij vooral om gaat. Stel je hebt wel 4 aangesloten units maar 3 staan er uit. Mag je dan in de tabel kijken naar wat er wel aan staat of is dat dan alsnog anders omdat de andere units wel verbonden zijn? Dat lijkt met namelijk van niet maar als dat inderdaad zo zou zijn snap ik van het hele werkgebied geen donder meer .....

edit. het gaat om een 4mxm68M. Volgens de tabellen kan hij met 1 unit van 2.0 (koel) 1,44 kw leveren voor verwarmen.

(ALS ALLES ZOU AANSTAAN, STAAT ALLEEN DEZE UNIT AAN GEEFT HIJ GEWOON 2KW!)

Is dit nu de ondergrens van deze unit ongeacht of er nog meer poorten aangesloten zijn met units de uitstaan ? Feitelijk staan deze bijna dicht (bleeding) Wat me tevens in die tabellen opvalt is dat het minimale koel vermogen hoger lijkt dan verwarm vermogen terwijl juist het max verwarm vermogen veel hoger ligt dan het koelvermogen 8)7

[Voor 3% gewijzigd door stillegenieter op 27-11-2017 15:38]

• Ray
@Zerobase hier hetzelfde overigens. primair bedoelt voor koelen en dat werkt meer dan uistekend op een aantal slechte lagers na maar die worden binnenkort vervangen

met verwarmen krijg je ook nog de factor bleeding overigens. die bedoelde ik waardoor de berekening helemaal lastig is los van het schatten van de afgifte

mijn ervaring is dat zolang je maar bij deze unit minimaal een 3kw vraag hebt bij verwarmen het allemaal redelijk loopt. vraag je minder omdat bijvoorbeeld een 2 kw op een slaapkamer alleen aanstaat is het 1 groot pendel festijn en is de cop ongeveer 1. Op zich niet heel vreemd maar wel iets waar ik niet bij stil heb gestaan toen ik voor multisplit heb gekozen. anderzijds bij koelen ook weer geen probleem want dan wil ik het overal koel hebben dus overal vraag

@Zerobase zou jij eens willen testen wat het gedrag is van de units als je enkel de 2.5 aanzet rond het setpoint ? hier gaat dan het systeem ongeveer 2 minuten aan / 2 minuten uit repeat 4ever zeg maar
ook als je hem een paar graden op laat warmen gaat dat niet in 1 run. het lijkt er imho op dat de 2,5 op auto ook maar amper in staat is in zijn eentje het minimale vermogen van de buitenunit weg te werken. dat is overigens ook precies de vraag die bij Daikin open staat maar ik zou het prettig vinden als jij eens een praktijk test zou willen doen

[Voor 26% gewijzigd door Ray op 18-03-2018 17:34]

• Ray
@Zerobase dat dacht ik aanvankelijk dus ook maar daar is dus geen duidelijkheid

overigens klopt het niet helemaal wat je zegt. Bij koelen staan inderdaad de overige ventielen dicht als de units uitstaan.

Bij verwarmen is dit niet het geval. Dan staan de overige ventielen ook een stukje open. Dit noemen ze bleeding. En mede daarom kan het dus zo zijn dat je het anders moet lezen.

daar komt bij dat als je de minimale waardes optelt van een vragende! binnenunit je ook veel hoger uitkomt. want zelfs in de laagste stand doet een 2.0 iets van 1,2 bij verwarmen als je naar een single split tabel kijkt

Maar zoals gezegd niemand heeft tot op heden een zeker antwoord kunnen geven. Ik heb met verwarmen in ieder geval nog nooit de waardes uit de tabel gehaald . het opgenomen vermogen is altijd hoger. Net als bij jou in het het begin. en daarna is er geen vervolg.

Bij koelen nooit gemeten om eerlijk te zijn. Maar dan loopt alles ook netjes

[Voor 34% gewijzigd door Ray op 23-03-2018 07:28]

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
@Ray Verschil tussen jouw installatie en de mijne is dat er bij jou 4 binnenunits hangen met 40 meter koelleiding en bij mij 2 binnenunits met totaal zo’n 8 meter koelleiding. Als er bij verwarming ‘bleeding’ optreedt naar de ander niet-actieve binnen-units verklaart dat misschien het extra verbruik. Hoor je in de leidingen naar de andere units toe geruis als je alleen die ene binnen-unit aanzet?

Ik verwacht volgend jaar twee binnen-units bij te plaatsen, de lengte van de koelleidingen zal dan toenemen tot totaal zo’n 16 meter. Ik ben dan ook benieuwd wat dat gaat doen voor het verbruik.

Overigens nu toch de WP weer even aangezet om het snel warm te krijgen in de woonkamer. De CV ketel jast er zo een paar kuub gas doorheen voor die paar uur dat ik verwarming nodig heb in de middag/avond. De WP draait nu een uur, verbruik in die periode 1,4KWh (Opwarmen vanaf 16 graden). Temperatuur is een uur later bijna 19 graden..

• Ray
@Zerobase bleeding kan inderdaad een oorzaak zijn en de extra 10 meter tov de standaard vulling

de overige units hoor je inderdaad uitzetten omdat ze inderdaad warm worden maar wel uistaan. Helaas gaat de unit in de woonkamer zelfs iets resoneren door die bleeding.

inmiddels zijn alle kamers boven voorzien van of electrische vloerverwarming of een convector kacheltje. Conclusie is inderdaad als je even snel veel warmte wilt kan je prima de wp gebruiken maar voor het op lage temperatuur houden in ruimtes zonder veel warmte verlies loopt je tegen eindeloos gependel aan

• Ray
Paul_ schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 16:54:
[...]

Wat verwacht je op basis van je eigen gegevens wat het minimum vermogen per unit is bij dezelfde 4mxm waarbij twee 1.5kw units te gelijk verwarmen? Kan dan de waarde uit de tabel bij 1.5 +1.5kw binnenunit door 2 gedeeld worden?

Volgens deze tech sheet http://www.icglimited.co....0-%20Technical%20Data.pdf van de 4mxm68zie ik bij twee 1.5 units een minimaal vermogen van 1.68 kw tov de 1.47 kw bij 1.5 kw unit. Als het dan 0.84 kw per unit is is het minimaal vermogen een stuk gunstiger.
@Zerobase

het probleem bij deze tabellen is dat Daikin ze zelf niet eens kan verklaren. ben er twee jaar over in discussie geweest.

uit ervaring! kan ik je echter vertellen (en na computer uitlezen units) dat bij verwarmen! het niet uitmaakt hoeveel units er aan staan.
het feit dat ze aangesloten zijn! betekend dat je in de tabel moet kijken waar alle units staan. (bleeding)
dat komt er bij mij op neer met 4 units dat ik 2,8 kw bij verwarmen als ondergrens heb
je snapt dan wat er gebeurd als bv alleen de slaapkamer unit van 2.0 beperkt vraagt
juist opstarten, 40 seconden blazen, uitgaan en na 3 minuten repeat x forever
ik verwarm dus niet meer

eea heeft natuurlijk ook met de mate van isolatie te maken en de gewenste target temp. net als bij een cv
als er te weining vraag is tov het min vermogen gaat het pendelen

[Voor 6% gewijzigd door Ray op 03-10-2018 18:20]

• Ray
@Zerobase haha goed verwoord :)

hoe het kan weet ik inderdaad ook niet maar inderdaad bij verwarmen vreet het ding serieus stroom en is de cop bij benadering dus erg laag

dat word nog gekker trouwens als je die 2x 2.0 toe gaat voegen ivm bleeding.... (alleen bij verwarmen)

voor koelen is het inderdaad heerlijk. hier tokkelt ie met 4 units ook gewoon op 15 - 30 hz en alles is koel

• Ray
@Zerobase hier als test ook alle 4 units maar aangezet. woonkamer op fluisterstand want niet nodig maar zo heb ik nog iets aan het bleeding verlies

long story short kom ik niet meer onder de 2000 watt..... bij een cmpfrq van in de 40

het is vooral boven nu erg lekker warm en de kat vindt het heerlijk... maar inderdaad met een cop van < 2

het is dat ivm vloerverwarming beneden en een cv met een onderwaarde van 7 kw ook niet veel andere opties zijn.

tzt als de ketel er een keer uitgaat een l/w systeem inzetten en voor nu rustig wachten op de zomer zodat we weer kunnen koelen :)

edit. wat dan wel iets is wat ik nog nooit meegemaakt heb ik dat hij zowaar wel blijft draaien tijdens verwarmen. net voordat hij uit gaat zal er wel weer een unit vragen neem ik aan.
verbruik is echter absurd imho

als ik echt 'alle' ruimtes dus 4x in dit geval warm wil houden ga ik naar de 3000 watt per uur.

dan kan ik beter de cv laten lopen. heb dan ook echt alle! ruimtes (dus ook badkamer etc) verhit en zit ongeveer op dezelfde kosten per uur maar vanwege oa vv blijft het langer warm dus minder stookuren

[Voor 30% gewijzigd door Ray op 16-12-2018 19:29]

• Ray
@PentaClover mijn woonkamer zit ook op poort D.

technisch zijn alle poorten gelijk. ze staan parallel met elk een eigen electronisch ventiel (die bij verwarmen altijd iets open staat > bleeding) alleen verschilt de fysieke aansluitmaat van a+b met c+d.

waarschijnlijk moet je dus door die bleeding ook de tabellen altijd lezen als ware alle units ingeschakeld.

wat nog steeds niet verklaart waarom als ik , zoals nu even, enkel de 2,5 aan heb staan niet gewoon de cmpfre op 16 kan staan met zeg 600 watt opgenomen vermogen

nope. die staat ergens rond de 30 met 1300 watt opgenomen om dan dus doodleuk om de drie minuten uit te gaan en na een minuut weer aan tot vervelens toe

nu doet een cv dat ook min of meer maar daar is de brander automaat op ontwikkelt terwijl een compressor dat juist niet leuk vindt

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:19
Ray schreef op maandag 24 december 2018 @ 18:30:
@PentaClover mijn woonkamer zit ook op poort D.

technisch zijn alle poorten gelijk. ze staan parallel met elk een eigen electronisch ventiel (die bij verwarmen altijd iets open staat > bleeding) alleen verschilt de fysieke aansluitmaat van a+b met c+d.

waarschijnlijk moet je dus door die bleeding ook de tabellen altijd lezen als ware alle units ingeschakeld.

wat nog steeds niet verklaart waarom als ik , zoals nu even, enkel de 2,5 aan heb staan niet gewoon de cmpfre op 16 kan staan met zeg 600 watt opgenomen vermogen

nope. die staat ergens rond de 30 met 1300 watt opgenomen om dan dus doodleuk om de drie minuten uit te gaan en na een minuut weer aan tot vervelens toe

nu doet een cv dat ook min of meer maar daar is de brander automaat op ontwikkelt terwijl een compressor dat juist niet leuk vindt
Wat ik nog niet voorbij heb zien komen is wat doet een MP als je de energiebesparingstand op laag instelt?(Via Diakin app zag ik de optie per binnenunit aan/uit te zetten, mits de binnenunits een wi-fi module hebben natuurlijk).

Pendelen zal niet verholpen worden vermoed ik maar mogelijk verminderd.
Cmpfreq laag 24, middel 34, hoog, 44, Wat ik ook doe, hier blijft de SP tot of onder die waarde.
(De econo mode lijkt hetzelfde als optie hoog (44) te zijn).

[Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 25-12-2018 23:55]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Ray
@I-King voor een duo split zijn dit nette waardes met name de zwaardere uitvoering

echter dan nog zoals je zelf ook ziet zijn het zowel met koelen als verwarmen best forse waardes voor een slaapkamer

dan is nog even de vraag hoe zit het met leidingslengte en hoe betrouwbaar zijn deze opgaves. Bij daikin verschillen ze met verwarmen ongeveer 100% ! met de tabellen in de praktijk in mijn situatie bij verwarmen

lees je anders eens in mbt het verschil en met name het aspect bleeding bij verwarmen als je niet alle units actief hebt

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:23
Ray schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 09:21:
@I-King voor een duo split zijn dit nette waardes met name de zwaardere uitvoering

echter dan nog zoals je zelf ook ziet zijn het zowel met koelen als verwarmen best forse waardes voor een slaapkamer

dan is nog even de vraag hoe zit het met leidingslengte en hoe betrouwbaar zijn deze opgaves. Bij daikin verschillen ze met verwarmen ongeveer 100% ! met de tabellen in de praktijk in mijn situatie bij verwarmen

lees je anders eens in mbt het verschil en met name het aspect bleeding bij verwarmen als je niet alle units actief hebt
Ray, ik snap het. Echter wil ik voor een multi gaan ivm ruimte buiten. 2 units ga ik niet kwijt krijgen.
Heb je dan een andere oplossing? Ik zie geen groot gat tussen de 4kw unit en de 6kw unit. Ik denk dat met deuren open etc. ook nog wel het eea op te vangen valt.
Verwarmen zal vooral beneden zijn en niet boven. Koelen zal dus vooral boven op de slaapkamer zijn, evt met de deur open zodat de koelte nog weg kan (mocht de airco te hard willen blazen).

Wat zou jij doen in deze situatie? Ik zie voor Daikin ook uitgebreide tabellen die ik nog niet direct snap, voor Mitsubishi kan ik die nog niet zo 1,2,3 terugvinden.

• Ray
HenkHuissen schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 18:40:
[...]

Ik houd 3 poorts + single ook in overweging maar wanneer er maar in 1 slaapkamer warmte nodig is, dan lijkt me dat dit eerder pendelgedrag geeft dan bij een duo.
vooral goed vergelijken. volgens mij zijn bij Daikin de specs van duo en trio ongeveer gelijk bij een 4.0 namelijk. daar zou je dan 3x 2 of in jou situatie zelfs 3 x 1,5 op kunnen aansluiten

voor de woonkamer denk ik dat je ook al wel met een 2,5 uit kan of een single 3.5

pendelen zal naar ervaring te maken hebben met minimaal vermogen, leidinglengte en inderdaad hoeveel units ivm lengte ivm bleeding tijdens verwarmen

echter heb ik niemand kunnen vinden die daar echt weet en heeft en advies in kan geven...

[Voor 17% gewijzigd door Ray op 30-05-2019 18:44]

• Ray
@Notna dat komt bekend voor en heeft te maken met bleeding. Mijn woonkamer unit bromt zelfs :( terwijl deze dus niet aanstaat en het leidingwerk wat door de garage loopt borrelt / suist inderdaad

komt er op neer dat bij verwarmen de ventielen op de buitenunit toch iets openstaan ook als een unit uitstaat en er dus flow is in het systeem (en daardoor verlies)

ben ook weer terug naar 17 - 18 graden setting aangezien er inderdaad gewoon domweg tot 4 graden boven setpoint doorverwarmt wordt. was gister een complete sauna boven :X

vannacht is ook het schema niet gevolgd blijkt. is er dan toch een actieve wifi nodig ?

@Stef87 @Andrehj

inderdaad idioot dat me dit nooit verteld is terwijl dit gependel etc ook onderdeel van een klacht bij Daikin is geweest die hier dus zijn wezen / meten loggen en met strak gezicht vertelden dat het echt niet anders kon.

de installateur neem ik niets kwalijk want die wilde MI plaatsen en gaf aan Daikin enkel op jouw verzoek ...

daarom dus vorig jaar overal convector kacheltje geplaatst boven (aanschaf ruim meer dan wifi moduels) en grof stroom verbruikt.

nu is het nog niet ideaal en zal ik waarschijnlijk via de Api wat moeten gaan doen maar het lijkt weer mogelijkheden te bieden.

[Voor 58% gewijzigd door Ray op 30-11-2019 09:48]

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:23
@klompje65 zoekwoord 'bleeding'

• klompje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-05 17:41
Wow, ik heb even gezocht op bleeding en dit is het! Je hebt helemaal gelijk! Ik was totaal onbekend met dit fenomeen en probeer het nu ook nog steeds beter te begrijpen. Wij hebben een 3MXM68 met een 2.0+2.5+3.5. Kun je daar dan al meteen iets uit afleiden of is het niet zo eenvoudig? Of is het ook onderhevig aan de buitentemp vs de gevraagde binnentemp? Ik zag ook iets over leidinglengte die ook nog een rol speelt in dit fenomeen!? Is er ook nog iets aan te doen of is het wat het is?

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-06 00:24
Ik heb het geprobeerd maar vindt enkel verhalen over lucht in leidingen. Geen verhalen over geluiden in relatie met bleeding.

Kun je ons wat bijleren? :*)

Ikzelf hoor ook geluiden in mijn multi-split, maar heb zeker geen lucht. Het is bij mij vooral zacht klikken, met name wanneer de buiten-unit in defrost gaat. Ik nam altijd aan dat die dan simplwegweg wat extra koelvloeistof uit de leidingen haalde, ook van d eunits die uit staan, om zo sneller de defrost te kunnen doen. Maar wellicht is dat een ander verschijnsel.

Als het een ander verschijnsel is, leer ik namelijk graag bij.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Armin schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:28:
[...]

Ik heb het geprobeerd maar vindt enkel verhalen over lucht in leidingen. Geen verhalen over geluiden in relatie met bleeding.

Kun je ons wat bijleren? :*)

Ikzelf hoor ook geluiden in mijn multi-split, maar heb zeker geen lucht. Het is bij mij vooral zacht klikken, met name wanneer de buiten-unit in defrost gaat. Ik nam altijd aan dat die dan simplwegweg wat extra koelvloeistof uit de leidingen haalde, ook van d eunits die uit staan, om zo sneller de defrost te kunnen doen. Maar wellicht is dat een ander verschijnsel.

Als het een ander verschijnsel is, leer ik namelijk graag bij.
Bleeding treed op als de vraag naar koudemiddel lager is dan de buitenunit kan leveren.

Het minimumvermogen is bijv. 2 kW. Als er één binnenunit aan staat die 1 kW vraagt, dan wordt de resterende 1 kW naar een unit gestuurd die ‘uit’ staat. Daarom hoor je daar koudemiddel stromen, al dan niet met gebrorrel.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-06 00:24
Glashelder schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:35:
[...]

Bleeding treed op als de vraag naar koudemiddel lager is dan de buitenunit kan leveren.

Het minimumvermogen is bijv. 2 kW. Als er één binnenunit aan staat die 1 kW vraagt, dan wordt de resterende 1 kW naar een unit gestuurd die ‘uit’ staat. Daarom hoor je daar koudemiddel stromen, al dan niet met gebrorrel.
Klinkt logisch inderdaad. Weer wat geleerd.

Ik neem wel aan dat je het dan hebt over pomp-vermogen als in volume/tijd en niet warmte/koude-vermogen. Immers om dat te reguleren heb je pendelen en moduleren. Wat extra vloeistof door een leiding laten lopen zal niet helpen.

Maar inderdaad, nu ik er over nadenk, bij CV en water-gebaseerde warmtepompen heb je dat je vaak voldoende water-volume moet hebben wat rondgepompt moet worden, en als je dan teveel radiatoren dicht draait moet je daarom vaak een buffervat of andere minimale lus hebben om schade aan de pomp te voorkomen. Ik kan me daarom inderdaad voorstellen dat men loos door de andere leidingen gaat pompen in zo'n geval.

Het lijkt me dan wel afhankelijk van je merk en configuraties. Ikzelf heb regelmatig met infrarood temperatuurmeter vast kunnen stellen dat zelfs als mijn 2kW alleen aan staat op de 8kW buiten-unit de ander leiding koud/blauw blijft. Aan de andere kant, het geklik bij defrosts bij uitgeschakelde binnen-units, zou dan de relais kunnen zijn die met de pomprichting meegaan. Dus inderdaad ik sluit niet uit dat mijn unit het af en toe toch doen. _/-\o_
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee