iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Hey iedereen.Sarge78 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:45:
Vraagje. Ik gebruik nu sinds een tijdje de testversie van de Daikin Residential Controller en heb daarin mijn Stylish units thuis toegevoegd en een Perfera in mijn andere locatie.
Nu is er vaak een Stylish unit offline in de app. Zit wel gewoon verbonden met wifi, maar alsof hij uit de Daikin cloud is. Is al met 2 units gebeurd, maar nu vaak 1 dezelfde.
Ik probeer hem dan weer toe te voegen in de app, dan moet hij eerst weer resetten in de app, dan de adapter toevoegen en dit gaat dan niet. Dan haal ik even de stroom van de installatie en daarna is de unit eruit en kan ik hem weer heel snel toevoegen. Dit heb ik nu al 3x moeten doen deze week. Nogal vervelend als je op afstand de airco's wilt bedienen.
Ander dingetje, het registreren van de units onder service lukt ook niet. Blijft het op hangen.
Jullie deze ervaring?
Voor wie ook bovenstaand probleem heeft. Nu ook de oplossing.
Eigenlijk vrij simpel.
Als de verbinding wegvalt in de residential controller, druk ik op de wifi knop op de Stylish (meest rechter knopje). Dan zie je om en om de gele en groene led oplichten. Lekker even laten gaan.
Daarna kom ik terug en druk ik kort nog een keer kort op die knop. Na een paar seconden gaat de gele led oplichten en niet veel later is de unit weer verbonden in de app.
Ik hoop dat jullie hier ook wat aan hebben.
Nu is het aan Daikin om te zorgen dat de units verbonden blijven
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
De leverancier gaf destijds aan dat er 7 juli weer voorraad zou zijn. De installatiedatum hebben we toen op komende week gezet.Freekers schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:43:
[...]
Heb je nog een update gekregen van jouw installateur? Ik heb nog steeds geen nieuwe installatiedatum gekregen. Buiten 'ik heb het heel erg druk' en 'alles staat in backorder' hoor ik niets.
Ik heb verder geen bericht gehad van de installateur, dus ik ga er vanuit dat de installatie doorgaat.
Ah, top. Hopelijk gaat alles zoals gepland.Frenkie567917 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 15:07:
[...]
De leverancier gaf destijds aan dat er 7 juli weer voorraad zou zijn. De installatiedatum hebben we toen op komende week gezet.
Ik heb verder geen bericht gehad van de installateur, dus ik ga er vanuit dat de installatie doorgaat.
Mijn installateur laat niks meer van zich horen. Hij reageert nergens meer op. Laatste reactie was ik heb het erg druk en dat ik maar moest wachten, datum had hij niet voor me...

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
In de bijgeleverde boekjes staat alleen hoe filter eruit te halen, en hoe het onderste kap eraf kan, maar geen woord over hoe andere kappen e.d. te demonteren.
Ik ben wat huiverig om zomaar aan een kap aan de voorkant te gaan trekken, voor ik het weet trek ik wat pinnetjes kapot.
Op de productpagina van LG staat de standaard zeer beknopte handleiding, verder niets.
Kortom hoe weet ik nu waar ik wel/niet aan een kap moet trekken of wel/niet een schroefje moet losdraaien?
Hoe weet ik nu hoe de unit 'veilig' te demonteren?
Float like a butterfly, sting like a bee.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Installatiehandleiding e.d. heb ik, maar daar staat geen woord over hoe andere kappen eraf te halenflippy schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 16:31:
je moet de service/installatiehandleiding hebben, niet de gebruikershandleding.
Maar ik denk dat ik in dit filmpje gevonden heb hoe de front cover eraf te krijgen (2 schroefjes + in het midden drukken op die pijltjes).
Heb zelf ook deze LG en de kap kan er inderdaad via die 2 schroefjes losgemaakt worden. Het enige waar je op moet letten is als je de kap erweer op zet dat de middelste clips weer goed vastklikken. Je kunt dan overal goed aankomen.Martinusz schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 16:38:
[...]
Installatiehandleiding e.d. heb ik, maar daar staat geen woord over hoe andere kappen eraf te halen![]()
Maar ik denk dat ik in dit filmpje gevonden heb hoe de front cover eraf te krijgen (2 schroefjes + in het midden drukken op die pijltjes).
Ook ik ben dit onderwerp aan het volgen. Ik wil hier ook gaan verwarmen (hoofdverwarming) en koelen.Het is een 2 onder 1 kap woning van 1976. Het betreft een woonkamer met open keuken van 94m3. Ik heb hr (1.1) beglazing (4m2) en rolluiken . Op de zolder ligt isolatie van 10cm op de dek. Spouwisolatie(6cm dikte) staat in de planning. Vandaag een installateur over de vloer gehad. Die stelde vast dat ik een vermogen nodig had van 6kw zonder vragen te stellen als ik dan wel of geen isolatie had (dus isolatie was geen meetellende factor voor hem) Ik heb hier gelezen dat het met een 3.5 a 4kw genoeg mee heb. Een maatje hoger (5kw) kon ik nog begrijpen, maar 2 maten is toch teveel van het goede. De installateur vermenigvuldigde die 94m3 met factor 0.65 (dat kwam van Panasonic uit zei hij). Kunnen de experts hier die factor 65 verklaren en wat is jullie mening hierover? Alvast dank.
[ Voor 29% gewijzigd door Dbox2_boy op 11-07-2021 09:46 ]
En daarnaast bij de ll wp naar de capaciteit bij -10
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik verwarm tot nu toe met een mazoutkachel. Ipv wat de installateur voorstelde (Panasonic of Mitsubishi 6kw) vroeg ik voor de Mitsubishi MSZ-LN50VG (het hyper model). Hij gaf hierop geen antwoord toen ik hem vroeg wat hij ervan vond. Ik vind die 5kw al veel of heb ik het mis.BarryH schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 22:37:
Je kan kijken naar je huidige piek in gasverbruik in februari
Focus op - 10 geen goed idee dan kom je veelal in de problemen bij het overgrote deel van het jaar, ik blijf erbij mocht het heel incidenteel voorkomen de Winter des doods zet een losse kachel erbij, vrijwel altijd gaat het om lullige enkele dagen en dan met name in de nacht als je op bed ligt, of je kiest er bijvoorbeeld voor om een andere ruimte minder te verwarmen op dat moment.BarryH schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 22:37:
Je kan kijken naar je huidige piek in gasverbruik in februari
Huizen met WP koelen niet extreem af die hebben isolatie/massa.
Pendelen bij verwarming wordt vervelend ervaren, bij koelen is het van minder belang.
[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 09-07-2021 23:26 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
[ Voor 96% gewijzigd door kbuntu op 10-07-2021 09:17 ]
Gewoon even wachten tot de na de zomer. Installateurs hebben het nu druk, want mensen willen NU een airco omdat het NU warm is (alhoewel, warm...kbuntu schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 09:15:
We overwegen ook een airco/warmtepomp, relatief kleine woonkamer van woning uit 2013 om te koelen en te verwarmen. Ik lees her en der wat over de zogenoemde zomertoeslag? Offertes vergelijken lijkt me nu inderdaad ingewikkelder, maar wat zou het me kunnen schelen als ik wacht tot de winter? Het heeft nu geen prioriteit. Ik kan me ook voorstellen dat prijzen vergelijkbaar blijven, omdat ze toch wel weten dat de vraag in de lente / zomer hoogt blijft?
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Het is gelukt, het indrukken bij die pijltjes viel tegen (nieuwigheid denk ik) dus voorzichtig met platte schroevendraaier beetje geholpen. Met het terugblikken was vooral even bovenop achteraan ff pielen om het goed terug te krijgen.Rohaatje schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 20:45:
[...]
Heb zelf ook deze LG en de kap kan er inderdaad via die 2 schroefjes losgemaakt worden. Het enige waar je op moet letten is als je de kap erweer op zet dat de middelste clips weer goed vastklikken. Je kunt dan overal goed aankomen.
Wat mij opviel is dat de lekbak leeg was, ook de kant waar de slang op zit (gisteren liep het er mooi uit ook), maar dat aan de andere kant waar dus de stop in zit dat in het kleine bakje voor die stop ook wat water stond, is dat normaal?
Heb het even afgetapt nu.
Mijn vraag dus: zijn er airco systemen die gekend zijn te werken met Google home? Hier en daar vind ik er wel iets over op internet, maar nergens zie ik uitsluitsel dat het echt werkt momenteel.
Op dit moment heb ik mijn oog laten vallen op een Samsung Windfree Comfort van 5kw. Via smartthings zou wel veel werken, maar laatste berichten die ik hierover zie is dat er problemen hieromtrent zijn met Google home koppeling (icm met airco's van Samsung).
General (fujitsu) zou ook waarschijnlijk gekoppeld kunnen worden... Maar dus ook weer geen uitsluitsel...
Ondanks onze airco Wifi van zichzelf heeft, hebben wij er een Tado Airo-control bij gezet voor Homekit. Maar Google werkt ook. https://www.tado.com/be-nl/slimme-aircobedieningNemelex schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 11:51:
Hoi. Ik ben al tijdje op zoek naar split unit airco om mijn appartement (woonkamer + slaapkamer) te koelen. Ik ben vooral op zoek naar een airco die kan aangesloten worden op Google home. Grote probleem: alle airco verkopers komen uit de lucht gevallen. 'Google home, wat is dat?'. Blijkbaar ben ik de eerste die dit vraagt.
Mijn vraag dus: zijn er airco systemen die gekend zijn te werken met Google home? Hier en daar vind ik er wel iets over op internet, maar nergens zie ik uitsluitsel dat het echt werkt momenteel.
Deze werkt bij alle gangbare airco's die een scherm op de afstandsbediening hebben. Wellicht kan je keuzeveld voor de airco zelf hiermee een stuk breder worden.
[ Voor 9% gewijzigd door Dennisdn op 10-07-2021 12:44 ]
Daikin heeft OOTB Google Assistant integratieNemelex schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 11:51:
Hoi. Ik ben al tijdje op zoek naar split unit airco om mijn appartement (woonkamer + slaapkamer) te koelen. Ik ben vooral op zoek naar een airco die kan aangesloten worden op Google home. Grote probleem: alle airco verkopers komen uit de lucht gevallen. 'Google home, wat is dat?'. Blijkbaar ben ik de eerste die dit vraagt.
Op dit moment heb ik mijn oog laten vallen op een Samsung Windfree Comfort van 5kw. Via smartthings zou wel veel werken, maar laatste berichten die ik hierover zie is dat er problemen hieromtrent zijn met Google home koppeling (icm met airco's van Samsung).
General (fujitsu) zou ook waarschijnlijk gekoppeld kunnen worden... Maar dus ook weer geen uitsluitsel...
https://www.daikin.eu/en_...ntial-controller-app.html
En dat werkt prima (heb het zelf ook gekoppeld) maar is wel beperkt (warm, koud en temperatuur bijv.)
:strip_exif()/f/image/HdOvsqPKqbnVz5n9rhvHEJJv.jpg?f=fotoalbum_large)
Of een Sensibo: https://sensibo.com/Nemelex schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 11:51:
En Mitsubishi Electric ('melcloud') heeft een Google home koppeling (waar ik geen ervaring mee heb)Nemelex schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 11:51:
Klopt, hier ook eenvoudig te koppelen in de Google home app.Nemelex schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 14:51:
OK top. Al heel wat bruikbare tips. Heb ook net gevonden dat lg airco's ook Google home ondersteunen blijkbaar.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
De Daikin residential controller app kan ook aangesloten worden op google home maar heb er zelf geen ervaring mee.Nemelex schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 14:51:
OK top. Al heel wat bruikbare tips. Heb ook net gevonden dat lg airco's ook Google home ondersteunen blijkbaar.
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Welk type airco van lg heb jij? Ik zou een 5kw nodig hebben.Headshot_NL schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 18:44:
[...]
Klopt, hier ook eenvoudig te koppelen in de Google home app.
De S12ET (3.5) en de S09ET (2.5). Volgens zijn alle nieuwe modellen geschikt voor google home.Nemelex schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 23:19:
[...]
Welk type airco van lg heb jij? Ik zou een 5kw nodig hebben.
Je hebt de S18ET of de PC18SQ welke zeker geschikt zijn. Wel rekening mee houden dat ze vanaf 5kW wel een stap groter zijn en meer geluid maken. Van deze 2 reeksen weet ik dat zeker.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Ik heb een Carrier airco unit met 2 binnenunits. De buitenunit is nu defect geraakt maar de binnenunits werken nog prima. Is het mogelijk om een nieuwe Carrier buitenunit te kopen en deze te koppelen aan de 2 oude, bestaande Carrier binnenunits? De set dateert uit 2011/2012.
Zou een buitenunit van een ander merk ook werken?
Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero
Ik denk niet dat dat kostentechnisch interessant is en je dan beter de hele set kunt vervangen.Autopilot schreef op zondag 11 juli 2021 @ 01:13:
Hallo iedereen,
Ik heb een Carrier airco unit met 2 binnenunits. De buitenunit is nu defect geraakt maar de binnenunits werken nog prima. Is het mogelijk om een nieuwe Carrier buitenunit te kopen en deze te koppelen aan de 2 oude, bestaande Carrier binnenunits? De set dateert uit 2011/2012.
Zou een buitenunit van een ander merk ook werken?
Wat is de diagnose, zit er nog wel genoeg koelmiddel in?
De set deed het na aansluiten prima. Na 2 weken niet meer. Toen was de koelmiddel helemaal op. Iemand laten komen en koelmiddel bijgevuld. Deed het daarna weer prima. Paar dagen erna weer gestopt met koelen. Ik vermoed dat koelmiddel weer op is.ASW1 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 10:09:
[...]
Ik denk niet dat dat kostentechnisch interessant is en je dan beter de hele set kunt vervangen.
Wat is de diagnose, zit er nog wel genoeg koelmiddel in?
De monteur heeft ook een lektest gedaan en concludeerde dat er geen lekken zaten in de leidingen of koppelingen, dus ik heb geen idee hoe de koelmiddel dan elke keer ontsnapt. Zou ook kunnen dat de koelmiddel er nog in zit maar dat hij niet circuleert.
Na het bijvullen merkte ik dat de koppelingen buiten helemaal bevroren waren maar de leidingen niet koud zijn, dus de koelmiddel hoopt zich op bij de koppelingen en wordt niet door de leidingen gepusht. Dat is wat ik denk.
Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero
Kijk eens of de inbus ventiel wel helemaal is open gezet.Autopilot schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:35:
[...]
De set deed het na aansluiten prima. Na 2 weken niet meer. Toen was de koelmiddel helemaal op. Iemand laten komen en koelmiddel bijgevuld. Deed het daarna weer prima. Paar dagen erna weer gestopt met koelen. Ik vermoed dat koelmiddel weer op is.
De monteur heeft ook een lektest gedaan en concludeerde dat er geen lekken zaten in de leidingen of koppelingen, dus ik heb geen idee hoe de koelmiddel dan elke keer ontsnapt. Zou ook kunnen dat de koelmiddel er nog in zit maar dat hij niet circuleert.
Na het bijvullen merkte ik dat de koppelingen buiten helemaal bevroren waren maar de leidingen niet koud zijn, dus de koelmiddel hoopt zich op bij de koppelingen en wordt niet door de leidingen gepusht. Dat is wat ik denk.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
en de dop er goed op zit met een drup olie.evtje schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:57:
[...]
Kijk eens of de inbus ventiel wel helemaal is open gezet.
ik zo na de 2e keer problemen wel een "echte" koelmonteur laten komen en het systeem goed laten nakijken, vacumeren, juiste hoeveelheid bijvullen en deftige lektest doen bij de fittingen. de kranen willen nog wel eens lekken als je die niet helemaal opendraait en de dop er niet op doet.
[ Voor 39% gewijzigd door flippy op 11-07-2021 14:34 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ok, en dat was dus omstreeks 2012?Autopilot schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:35:
[...]
De set deed het na aansluiten prima. Na 2 weken niet meer. Toen was de koelmiddel helemaal op. Iemand laten komen en koelmiddel bijgevuld. Deed het daarna weer prima. Paar dagen erna weer gestopt met koelen. Ik vermoed dat koelmiddel weer op is.
Of heb je een hele oude (gebruikte/ongebruikte?) set gekocht en die nu pas aangesloten?
General Electric 12000 BTU airco split incl verzending naar België: €382
https://www.caldaiemurali...u-r-32-ges-nig35-a-a.html
Deze zal niet even goed en veelzijdig zijn als een Daikin maar lijkt mij wel betere kwaliteit dan bvb een Tristar. GE is allesinds een betrouwbaar merk in de industrie.
15 meter geisoleerde koelleiding met voorgevormde flenzen: €119,95
https://www.comwo.nl/nl/1...eter/?pageCount=1&pos=200
*knip*
[ Voor 52% gewijzigd door ThinkPad op 11-07-2021 20:42 . Reden: F-gassen handelingen/materialen bespreken is niet toegestaan op Tweakers ]
Ik zou graag jullie advies willen over het volgende:
Een airco staat al een tijd op ons wenslijstje. Omdat we nu onze bovenverdieping aan het verbouwen zijn is dit een ideaal moment om dit aan te pakken. We willen een dualsplit plaatsen met units op onze slaapkamer & studeer/computerkamer, volgens de berekening uit de TS heb ik hiervoor resp. 1750 & 2000 watt nodig. Ik ben van plan, na research in het andere topic om de airco te bestellen in het buitenland.
Mijn oog is gevallen op deze set, betreft een 3.3kw buitenunit met 2x een 2kw (koelen) & 2.5kw (verwarmen) binnenunit. De bedoeling is om de computerkamer (41 m3) ook te verwarmen tijdens koude dagen. De units zullen niet (of hooguit incidenteel) op hun max draaien, ik ga er vanuit dat ik aan een iets lichtere buitenunit voldoende heb; is deze aanname juist?
Alvast dank voor de input.
Dat is volkomen normaal dat er aan de kant van de stop iets van water blijft staan. Dit verdampt uiteindelijk. Wat ik wel heb gedaan is de 30 minuten ventilatie naloop ingeschakeld zodat ie na het uitzetten de verdamper droogblaast. Gaat via de afstandbediening.Martinusz schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 10:05:
[...]
Het is gelukt, het indrukken bij die pijltjes viel tegen (nieuwigheid denk ik) dus voorzichtig met platte schroevendraaier beetje geholpen. Met het terugblikken was vooral even bovenop achteraan ff pielen om het goed terug te krijgen.
Wat mij opviel is dat de lekbak leeg was, ook de kant waar de slang op zit (gisteren liep het er mooi uit ook), maar dat aan de andere kant waar dus de stop in zit dat in het kleine bakje voor die stop ook wat water stond, is dat normaal?
Heb het even afgetapt nu.
Dit om bacterievorming tegen te gaan.
Oké, en anders ff aftappen is ook zo gebeurd. De 30 minuten nablazen idd ook gevonden, erg prettigRohaatje schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:19:
[...]
Dat is volkomen normaal dat er aan de kant van de stop iets van water blijft staan. Dit verdampt uiteindelijk. Wat ik wel heb gedaan is de 30 minuten ventilatie naloop ingeschakeld zodat ie na het uitzetten de verdamper droogblaast. Gaat via de afstandbediening.
Dit om bacterievorming tegen te gaan.
Heb deze optie ook eens proberen te zoeken in de daikin handleiding, maar nog niet gevonden. Suggestie?Martinusz schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:00:
[...]
Oké, en anders ff aftappen is ook zo gebeurd. De 30 minuten nablazen idd ook gevonden, erg prettig
+1 Wist niet dat die functie er was op Daikin (Perfera/Comfora?)Kingsolo schreef op maandag 12 juli 2021 @ 19:49:
[...]
Heb deze optie ook eens proberen te zoeken in de daikin handleiding, maar nog niet gevonden. Suggestie?
Is er volgens mij ook niet. In mijn handleiding van de perfera in elk geval niet gevonden.neemerci schreef op maandag 12 juli 2021 @ 19:56:
[...]
+1 Wist niet dat die functie er was op Daikin (Perfera/Comfora?)
Na een tijdje verschillende opstellingen in overweging te hebben genomen, ben ik (semi) uit wat ik wil. Ik heb zowat alles overwogen van multisplit tot casette en ben uiteindelijk op een kanaalunit uitgekomen.
De situatie is al volgt; afgelopen jaar een huis gekocht uit 1991/1992 en verbouwd, het volgende doel is van het gas af. Het huis lijkt redelijk geïsoleerd muren ~8/10cm glaswol, ~6/8 cm EPS vloerisolatie, dak niet open gehad en voorzien van dubbelglas (HR++(+)) staat op niet al te lange termijn op de planning.
De beneden verdieping voorzien van vloerverwarming en grotere radiotoren. Voor de bovenverdieping heb ik een (kanaal)airco in gedachten. Omdat ik een gipsplaten plafond heb op de 1e verdieping is hier mijn keuze op gevallen. De layout van de eerste verdieping is als volgt:
/f/image/QcsWPgsq0uf69z1IjanHq1xn.png?f=fotoalbum_large)
Het aansluiten wil ik doen met 200mm flexibele slang, in iedere kamer met 2x een 200mm retour in de overloop. Ik voorzie vooralsnog niet direct problemen met de retour, redelijk wat ruimte onder deuren en een scheurdeur op de hoofdslaapkamer.
Het doel van de airco is (bij)verwarmen in de winter om het minimaal ~16 graden te houden boven (radiatoren boven zijn relatief klein dus gering afgifte vermogen bij lage temp.). Daarnaast het comfortabel houden van de bovenverdieping in de zomer minder klam en aantal graden koeler. Hierbij wil ik gewoon de gehele dag de airco aan laten zodat de massa niet opwarmt. Dit maakt ook dit maakt dat ik geen VRV systeem o.i.d. wil gebruiken. wat betreft het warmteverlies, als ik het goed heb bepaald is het warmteverlies van de woning ca. 8-9 kW bij -10 C, (a.d.h.v. Vabi lager, klopt denk ik niet)
Allereerst heeft iemand ervaring met het verkrijgen van fatsoenlijke geïsoleerde plenums voor particulieren?
Ik vraag me af welk type ik moet kiezen, ik twijfel tussen (www.123klimaatshop.nl);
MHE SSH-M35I (1600 euro) / SSH-M50I (2000 euro) / KSH-M35I (1700 euro)
Alle units lijken voldoende koelvermogen voor de bovenverdieping te doen
Koelcapaciteit [kW] : 3,5 (1,0~3,9) / 4,6 (1,1~5,2) / 3,5 (1,0~3,9)
De verwarmingscapaciteit bij -10 C lijkt bij 3.5 kW prima.
Verwarmingscapaciteit [kW]: 3,9 (0,9~5,0) / 5,0 (0,9~6,5) / 3,9 (0,9~5,0)
Verwarmingscapaciteit bij -10 C [kW]: 2,4 (0,9~3,2) / 3,0 (0,9~4,1) / 2,4 (0,9~3,2)
Toch lijken de 3.5kW versies me (gevoelsmatig) wat klein, klopt dit of zal dit prima werken?
Dan de overweging tussen de SSH en de KSH versie, de KSH doet aanzienlijk meer statische druk 150Pa t.o.v. 50 Pa, heb ik dit nodig of zijn de kanaal diameters voldoende groot dat dit geen issue is?
Ook heeft de KSH versie een beter energie label, ze hebben wel dezelfde buitenunit voor zover ik weet iemand enig idee waar dit vandaan komt?
Als laatst die installatie, dit gebeurd door een familielid (pas STEK gehaald). Heeft iemand nog tips in de trant van zorg dat je omhoog boort door gevel, rubbers voor muurbeugel gebruiken tegen trillingen, etc. zodat alles zo soepel mogelijk kan verlopen?
Sorry voor de overdaad aan vragen/informatie, alvast bedankt. Mochten er nog dingen missen dan vul ik deze gerust aan.
ps: Bij genoeg animo breng ik deze post uit als E-book
ik zou voor de SSH-M35I en de buitenluchtoptie ook gebruiken en aansluiten. wat meer gezeik maar kan je verse (airco)lucht naar binnen forceren ipv circuleren. kan je de ramen gewoon dichtlaten en ook nog naar de woonkamer forceren.
[ Voor 52% gewijzigd door flippy op 12-07-2021 21:51 ]
Bedankt voor de tip van de buitenlucht aansluiting! Twee vragen hierover, wat is hiervan het grote voordeel heb op het moment al type C en zit dit standaard of is dit een aanvullende optie?
https://www.ventilatielan...-spirobuis-en-hulpstukken
als je 600 kuub buitenlucht in het huis pompt via de airco doet die afvoer die je hebt echt niet meer mee in de praktijk. gewoon raampje openzetten in woonkamer en deuren naar de woonkamer openlaten voor de doorvoer. met een dicht huis doet ie dan weinig natuurlijk.
enja, je hebt wel aanvullend spul ervoor nodig. zie installatiehandleiding.
je kan dan via de bediening inregelen waneer en onder welke voorwwaarden hij buitenlucht aan moet zuigen. dan kan je dus snachts als je koud is buiten gewoon verse lucht de kamers in jassen ipv de airco laten lopen om de lucht af te koelen. als het buiten snachts koeler is dan je setpoint kan je dan gewoon buitenlucht pakken, is het nog warmer gaat ie wel de airco laten lopen. afhankelijk van je uitbreiding kan je dan soms ook een percentage buitenlucht standaard meepakken. bij de grotere package units noemen ze dat systeem een economizer.
[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 12-07-2021 23:16 ]
Dit!flippy schreef op maandag 12 juli 2021 @ 23:12:
flex is drama op de lange termijn. het scheurt, vernachelt je doorvoer, meer wervelingen = meer geluid, fan moet harder draaien = meer geluid, en het verzamelt berg stof die je er NOOIT uit krijgt en dat gaat meuren.
Ik woon zelf in de VS waar kanaal-verwarming de norm is en NIEMAND gebruikt hier flex. Ja het is iets goedkoper en daarom gebruikt iedereen projectontwikkelaar hert in Nederland, maar besef dat dit in principe voor de hele levensduur van je woning is. Bezuinig hier niet op. Neem goede gladde geïsoleerde buizen. Of dat nu spiro is of metaal met externe isolatie maakt minder uit. Maar geen "geribbelde" buizen.
Flex - mits glad - voor de uiteinden is geen probleem om de moeilijke laatste stukjes te doen, of om een gluidsdempende bocht te maken, want daar kun je eventueel na 10 jaar weer bij, maar de langere stukken wil je echt gewoon spiro/metaal.
[ Voor 18% gewijzigd door Armin op 13-07-2021 06:36 ]
Bediening via wifi werkt goed, behalve de 'scenes'. Bij het aanmaken van een nieuwe scene wordt deze niet opgeslagen.
Meer mensen die hier last van hebben en er misschien een oplossing voor hebben?
In de koude maanden wil ik namelijk de verwarm functie voor het opstaan inschakelen met zo'n schema.
Afspraak is afspraak toch, heb je de afspraak vastliggen (zwart-op-wit)?Kakkerlak schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:35:
Een vraag van een leek hier. Wij hebben afgelopen weken een airco laten installeren. Dit betreft Daikin Perfera's met daarbij behorende buitenunits en afgesproken dat er 2021 modellen worden geïnstalleerd. Nu is er een buitenunit geïnstalleerd en dat betreft een 2MXM50M3V1B9 (2020) model. Nu ben ik niet zo heel moeilijk maar het laten installeren is niet gratis en er was afgesproken dat er 2021 modellen worden geïnstalleerd. Dus heb zelf Daikin gebeld en het 2MXM50M3V1B9 model word niet meer geproduceerd en er komen geen software updates meer voor. De 2021 modellen krijgen wel software updates. Mijn vraag is of het software matig updaten van een airco echt belangrijk is?
Ja dat gelukkig wel. Ben gewoon echt benieuwd of het wat uitmaakt de installateur zei dat het niet uitmaakt maar dat begrijp ik wel want hij moet nog een keer het dak opMartinusz schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:48:
[...]
Afspraak is afspraak toch, heb je de afspraak vastliggen (zwart-op-wit)?
Nu komt er vanaf de voorkant, veel glas (HR+), met een goede zomer wel wat warmte vanaf. Dus de vraag is, gaat die 2,5kW daar voldoende zijn. In de andere ruimte wordt regelmatig met warmte gewerkt, en computers. Maar dat gedeelte zal niet snel warm/koud worden, en zal de 2,5kW unit voldoende zijn.
Zelf zat ik te denken aan een MHI 4,5kW buitenunit i.c.m. 2x 2,5kW binnen, of 2,5kW + 3,5kW om ook met een strenge winter of warme zomer nog vermogen over te hebben.
Natuurlijk wil ik dit gaan gebruiken ter vervanging van gas op termijn, eerst even aankijken. Gasverbruik is nu 150-200m3 per jaar. Verwarmen is nagenoeg niet nodig in een winter, zit op de voorkant na ingepakt in een pand.
De eventuele meerprijs vind ik minder van belang, dus dat is een discussie die ik met mijzelf ga voeren
Wat betreft de keuze van de combinaties, iemand nog op-/aanmerkingen?
Dit alles gaat een 18 jaar oude 7kW airco vervangen die nu defect is (beyond repair), met een COP van rond de 2. Alles gaat dus zuiniger en stiller zijn dan dat ding.
Er worden al tientallen jaren airco's geïnstalleerd over de hele wereld, ook ver voordat het internet een ding was, en er zijn ook units die waarschijnlijk al tientallen jaren draaien zonder ooit een firmware update gehad te hebben. Het is leuk dat het tegenwoordig vrij makkelijk kan, maar eigenlijk is het totaal niet nodig.Kakkerlak schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:54:
[...]
Ja dat gelukkig wel. Ben gewoon echt benieuwd of het wat uitmaakt de installateur zei dat het niet uitmaakt maar dat begrijp ik wel want hij moet nog een keer het dak op
Niet netjes van de installateur dat hij niet levert wat is afgesproken, maar puur praktisch gesproken ga je geen nadeel ondervinden aan een airco waarvan de firmware niet kan worden geüpdate. Zou zeker niet iets zijn waarvoor ik de hele installatie uit elkaar zou trekken.
Overigens wordt bij de nieuwe modellen volgens mij alleen de firmware van de binnenunits geüpdate, en die sturen vervolgens de buitenunit aan. Als de binnenunits wel 2021 modellen zijn dan valt er dus sowieso niets te winnen qua functionaliteit, voor zover ik weet.
Even een update:medal schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:53:
[...]
Houdt er ook rekening mee dat de 2kw versies van de binnenunits..............
Heb zojuist het volgende besteld:
- MXZ-2F42VF
- MSZ-AP25VGK
- MSZ-AP35VGK
Super bedankt allen voor het advies!
Just Play
https://www.wasco.nl/Wasc...binnen-buitendeel/7810060
https://www.wasco.nl/arti...r32-set-2-x-2-5kw/7810210
Mijn gedachte is dat 2 single split's wellicht beter zijn, aangezien ik ze dan los van elkaar kan vervangen en de buitenunit's uiteraard minder belast zullen worden (eentje wordt voornamelijk overdag gebruikt de andere in de avond/nacht.) Qua totaalprijs is 2x single zo'n 200€ goedkoper (Bruto prijzen wasco zijn in de realiteit een stuk lager).
Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen in mijn situatie? Is er nog een reden om toch voor multi-split te kiezen?
https://www.insidedordrec...-pearl-2-x-2-5-kw-r32-wit
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Bedankt voor de tip, ze staan er enkel bij voor de specificaties. Deze prijzen ga ik ook niet betalen.HereIsTom schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:32:
@Brainstorm86 Waarom bij Wasco, deze is nogal duur, beetje zoeken levert al een flinke besparing op.
https://www.insidedordrec...-pearl-2-x-2-5-kw-r32-wit
Lees ook even terug in dit en eerdere topics mbt mijn posts over kanaalairco's ;-) Heb er meerdere geplaatst.MZwier schreef op maandag 12 juli 2021 @ 21:13:
Hallo Tweakers,
Na een tijdje verschillende opstellingen in overweging te hebben genomen, ben ik (semi) uit wat ik wil. Ik heb zowat alles overwogen van multisplit tot casette en ben uiteindelijk op een kanaalunit uitgekomen.
De situatie is al volgt; afgelopen jaar een huis gekocht uit 1991/1992 en verbouwd, het volgende doel is van het gas af. Het huis lijkt redelijk geïsoleerd muren ~8/10cm glaswol, ~6/8 cm EPS vloerisolatie, dak niet open gehad en voorzien van dubbelglas (HR++(+)) staat op niet al te lange termijn op de planning.
De beneden verdieping voorzien van vloerverwarming en grotere radiotoren. Voor de bovenverdieping heb ik een (kanaal)airco in gedachten. Omdat ik een gipsplaten plafond heb op de 1e verdieping is hier mijn keuze op gevallen. De layout van de eerste verdieping is als volgt:
[Afbeelding]
Het aansluiten wil ik doen met 200mm flexibele slang, in iedere kamer met 2x een 200mm retour in de overloop. Ik voorzie vooralsnog niet direct problemen met de retour, redelijk wat ruimte onder deuren en een scheurdeur op de hoofdslaapkamer.
Het doel van de airco is (bij)verwarmen in de winter om het minimaal ~16 graden te houden boven (radiatoren boven zijn relatief klein dus gering afgifte vermogen bij lage temp.). Daarnaast het comfortabel houden van de bovenverdieping in de zomer minder klam en aantal graden koeler. Hierbij wil ik gewoon de gehele dag de airco aan laten zodat de massa niet opwarmt. Dit maakt ook dit maakt dat ik geen VRV systeem o.i.d. wil gebruiken. wat betreft het warmteverlies, als ik het goed heb bepaald is het warmteverlies van de woning ca. 8-9 kW bij -10 C, (a.d.h.v. Vabi lager, klopt denk ik niet)
Allereerst heeft iemand ervaring met het verkrijgen van fatsoenlijke geïsoleerde plenums voor particulieren?
Ik vraag me af welk type ik moet kiezen, ik twijfel tussen (www.123klimaatshop.nl);
MHE SSH-M35I (1600 euro) / SSH-M50I (2000 euro) / KSH-M35I (1700 euro)
Alle units lijken voldoende koelvermogen voor de bovenverdieping te doen
Koelcapaciteit [kW] : 3,5 (1,0~3,9) / 4,6 (1,1~5,2) / 3,5 (1,0~3,9)
De verwarmingscapaciteit bij -10 C lijkt bij 3.5 kW prima.
Verwarmingscapaciteit [kW]: 3,9 (0,9~5,0) / 5,0 (0,9~6,5) / 3,9 (0,9~5,0)
Verwarmingscapaciteit bij -10 C [kW]: 2,4 (0,9~3,2) / 3,0 (0,9~4,1) / 2,4 (0,9~3,2)
Toch lijken de 3.5kW versies me (gevoelsmatig) wat klein, klopt dit of zal dit prima werken?
Dan de overweging tussen de SSH en de KSH versie, de KSH doet aanzienlijk meer statische druk 150Pa t.o.v. 50 Pa, heb ik dit nodig of zijn de kanaal diameters voldoende groot dat dit geen issue is?
Ook heeft de KSH versie een beter energie label, ze hebben wel dezelfde buitenunit voor zover ik weet iemand enig idee waar dit vandaan komt?
Als laatst die installatie, dit gebeurd door een familielid (pas STEK gehaald). Heeft iemand nog tips in de trant van zorg dat je omhoog boort door gevel, rubbers voor muurbeugel gebruiken tegen trillingen, etc. zodat alles zo soepel mogelijk kan verlopen?
Sorry voor de overdaad aan vragen/informatie, alvast bedankt. Mochten er nog dingen missen dan vul ik deze gerust aan.
ps: Bij genoeg animo breng ik deze post uit als E-book
Ga je de unit boven het halletje plaatsen? Dan kan je ook nog een rooster met filter er direct onder gebruiken als aanzuigroute. Mogelijk moet je dan wel de deuren nog wat inkorten zodat ie er goed onderdoor kan aanzuigen.
Ga je toch door de buizen omlaag, neem dan net zoveel diameter aan buis als de aanvoer naar de kamers, dus 3x 200mm als dat ook zo naar de slaapkamers gaat. Probeer ook geen vochtige lucht uit je badkamer aan te zuigen, want dan plakt overal stof aan van je handdoeken enzo.
Qua buizen, ik zou harde/gladde pcv buizen pakken met armaflex of harde buisisolatiestukken (voor pvc zat kant-en-klaar te krijgen) eroverheen geplakt. De laatste 1-2 meter zou ik dan wél weer een geisoleerde + geluidsdempende slang pakken om het geluid eruit te krijgen.
De uitblaasplenums kan je óf met armaflex achtig spul isoleren, is alleen nogal bewerkelijk dus makkelijker is het met een paar cm closed-cell purschuim eromheen te doen. Maak dan het gat naar de ruimte dan 5-10mm groter dan de uitblaaslip, vul dat op met pur als je m plaatst (tip: zet er een stukje hout in, anders drukt de pur m plat) en dan kan je daarna de achterkant opvullen met kleine dotjes pur.
Wil je ook met multizone aansturing gaan werken? Of alles op 1 unit en 1 thermostaat? Indien het laatste, vergeet dan niet ergens een regelklep of regelbaar rooster te gebruiken, anders blaast ie bijna alles naar de kamer met de minste weerstand toe en kan je dat niet inregelen.
All-electric.
Of gewoon de geisoleerde spirobuizen gebruiken die ervoor gemaakt zijn....RonJ schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:42:
[...]
Lees ook even terug in dit en eerdere topics mbt mijn posts over kanaalairco's ;-) Heb er meerdere geplaatst.
Ga je de unit boven het halletje plaatsen? Dan kan je ook nog een rooster met filter er direct onder gebruiken als aanzuigroute.
Ga je toch door de buizen omlaag, neem dan net zoveel diameter aan buis als de aanvoer naar de kamers, dus 3x 200mm als dat ook zo naar de slaapkamers gaat. Probeer ook geen vochtige lucht uit je badkamer aan te zuigen, want dan plakt overal stof aan van je handdoeken enzo.
Qua buizen, ik zou harde/gladde pcv buizen pakken met armaflex of harde buisisolatiestukken (voor pvc zat te krijgen) eroverheen geplakt. De laatste 1-2 meter zou ik dan wél weer een geisoleerde + geluidsdempende slang pakken om het geluid eruit te krijgen.
De uitblaasplenums kan je óf met armaflex achtig spul isoleren, is alleen nogal bewerkelijk dus makkelijker is het met closed-cell purschuim eromheen te doen. Maak dan het gat 5-10mm groter dan de uitblaaslip, vul dat op met pur en dan kan je daarna de achterkant opvullen met kleine dotjes pur.
Wil je ook met multizone aansturing gaan werken? Of alles op 1 unit en 1 thermostaat? Indien het laatste, vergeet dan niet ergens een regelklep of regelbaar rooster te gebruiken, anders blaast ie bijna alles naar de kamer met de minste weerstand toe en kan je dat niet inregelen.
Hierin zit een wifi module maar het koppelen lukt niet, heb dit geprobeerd met 2 verschillende Android telefoons en met een iOS tablet. Hiervoor gebruik ik de app Hi Smart Life.
Ik loop elke keer vast op het stuk koppelen van de wifi netwerken.
Ik kan connecten met het wifi netwerk van de airco en daarna mijn eigen wifinetwerk (2.4ghz 5ghz is uitgeschakeld) daarna wordt er een koppeling gemaakt. Na een minuut stopt ie ermee en krijg ik een lijst met punten om te checken o.a. stroom, 2.4ghz etc.
Heeft iemand de zelfde problemen of een gouden tip?
Het zou op deze manier moeten gaan: YouTube: Hisense Dehumidifier and Portable Air Conditioner - Connect to WIFI ...
Het gaat bij mij stuk na stap 3.
Ik heb sinds kort een Daikin Multisplit laten plaatsen. Het valt me op dat op dagen waarop de luchtvochtigheid hoog is, er wat water lekt aan de rechterkant van de unit, waar de leidingen aan de buitenunit bevestigd zijn.
Ik heb het plastic deksel er eens afgehaald en het lijkt inderdaad condens te zijn op de gedeeltes waardoor het koudemiddel heen stroomt, achter de koppelingen. Dus achter het plastic deksel.
Ik neem aan dat dit normaal is?
:strip_exif()/f/image/2HQknq4H4RHNtzzAwte8QiAF.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is normaal dat warme vochtige lucht condenseert op een koude leiding (dat heb je bijvoorbeeld ook bij een waterleiding)ThijsAms schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:32:
Goedemiddag,
Ik heb sinds kort een Daikin Multisplit laten plaatsen. Het valt me op dat op dagen waarop de luchtvochtigheid hoog is, er wat water lekt aan de rechterkant van de unit, waar de leidingen aan de buitenunit bevestigd zijn.
Ik heb het plastic deksel er eens afgehaald en het lijkt inderdaad condens te zijn op de gedeeltes waardoor het koudemiddel heen stroomt, achter de koppelingen. Dus achter het plastic deksel.
[Afbeelding]
wellicht kan je wat meer istolatie toevoegen zodat het koper minimaal bloot ligt.
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Mag ik vragen, waarom?.flippy schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:46:
Niet de kranen bedekken. 5cm ervanaf blijven
Het ging over isolatie en dan specifiek waarom de isolatie 5cm van de kranen vrij moet blijven.....flippy schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:09:
Moet het echt uitgelegd worden dat je niet de kranen en servicepoorten moet aftapen?
[ Voor 13% gewijzigd door GermanPivo op 13-07-2021 17:20 ]
Ja dat zou ik graag willen weten. In mijn ws onwetendheid zou ik zeggen alles goed te isoleren om ongewenste neveneffecten te voorkomen. Alle blootliggende leidingen en koppelingen zijn immers verliespunten gaan condenseren of vergrote kans op ijsvorming. Ook al is het nihil. Als je ergens toch bij moet willen je het los of snij je het los. Nogmaals kan onwetendheid zijn maar sloot me dus om die reden bij de vraagsteller aan. Dus waarom 5 cm bij koppelingen ed wegblijven?flippy schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:09:
Moet het echt uitgelegd worden dat je niet de kranen en servicepoorten moet aftapen?
Fittingen, serviceaansluitingen enzovoort MOETEN vrij blijven. Het doet ook geen bal voor je effcientie. Als er condens of zelfs ijs op zit geeft dat de monteur indicaties wat er aan de hand us. Als je dat bedekt met isolatietroep maak ke het voor iedereen alleen maar lastiger.
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 13-07-2021 17:41 ]
Na bovenstaande te hebben gelezen ga ik wil voor spirobuizen i.p.v. flex. Plenums zou ik het liefst willen voorkomen en direct het laatste stukje geluidsdempend flex op een inregelbaar wervelrooster plaatsen. Aangezien ik een gipsplaatplafond heb weer ik deze direct in zou kunnen monteren. Alleen weet ik niet of geluidsdempend flex dan weer voldoende dampdicht geisoleerd is. Regelen wil ik dus doen d.m.v. een enkele thermostaat.RonJ schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:42:
[...]
Lees ook even terug in dit en eerdere topics mbt mijn posts over kanaalairco's ;-) Heb er meerdere geplaatst.
Ga je de unit boven het halletje plaatsen? Dan kan je ook nog een rooster met filter er direct onder gebruiken als aanzuigroute. Mogelijk moet je dan wel de deuren nog wat inkorten zodat ie er goed onderdoor kan aanzuigen.
Qua buizen, ik zou harde/gladde pcv buizen pakken met armaflex of harde buisisolatiestukken (voor pvc zat kant-en-klaar te krijgen) eroverheen geplakt. De laatste 1-2 meter zou ik dan wél weer een geisoleerde + geluidsdempende slang pakken om het geluid eruit te krijgen.
De uitblaasplenums kan je óf met armaflex achtig spul isoleren, is alleen nogal bewerkelijk dus makkelijker is het met een paar cm closed-cell purschuim eromheen te doen. Maak dan het gat naar de ruimte dan 5-10mm groter dan de uitblaaslip, vul dat op met pur als je m plaatst (tip: zet er een stukje hout in, anders drukt de pur m plat) en dan kan je daarna de achterkant opvullen met kleine dotjes pur.
Zijn er nog goedkopere alternatieven dan thermoduct, die ook gemakkelijk verwerken?
https://www.ventilatielan...-buis-200mm-l-2000mm.html
Wat je verhaal betreft, het zou een mooie optie kunnen zijn om verse lucht toe te kunnen voeren en dit naar beneden forceren. Is het in dit geval en bij gebruik van wervelrooster (toch een aardige drukval dacht ik) de hogere druk variant niet de betere oplossing of is 50 Pa meer dan voldoende voor hetgene je bemoemde?flippy schreef op maandag 12 juli 2021 @ 23:12:
flex is drama op de lange termijn. het scheurt, vernachelt je doorvoer, meer wervelingen = meer geluid, fan moet harder draaien = meer geluid, en het verzamelt berg stof die je er NOOIT uit krijgt en dat gaat meuren.
https://www.ventilatielan...-spirobuis-en-hulpstukken
als je 600 kuub buitenlucht in het huis pompt via de airco doet die afvoer die je hebt echt niet meer mee in de praktijk. gewoon raampje openzetten in woonkamer en deuren naar de woonkamer openlaten voor de doorvoer. met een dicht huis doet ie dan weinig natuurlijk.
enja, je hebt wel aanvullend spul ervoor nodig. zie installatiehandleiding.
je kan dan via de bediening inregelen waneer en onder welke voorwwaarden hij buitenlucht aan moet zuigen. dan kan je dus snachts als je koud is buiten gewoon verse lucht de kamers in jassen ipv de airco laten lopen om de lucht af te koelen. als het buiten snachts koeler is dan je setpoint kan je dan gewoon buitenlucht pakken, is het nog warmer gaat ie wel de airco laten lopen. afhankelijk van je uitbreiding kan je dan soms ook een percentage buitenlucht standaard meepakken. bij de grotere package units noemen ze dat systeem een economizer.
je hebt meer dan voldoende doorvoer moet 160mm of grotere leiding. een 3 tal wervelroosters met zon kleine casette doet niet veel qua weerstand. dat soort issues is meer als je lange afstanden en dergelijke moet overbruggen in commerciele installaties.MZwier schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 20:29:
[...]
Wat je verhaal betreft, het zou een mooie optie kunnen zijn om verse lucht toe te kunnen voeren en dit naar beneden forceren. Is het in dit geval en bij gebruik van wervelrooster (toch een aardige drukval dacht ik) de hogere druk variant niet de betere oplossing of is 50 Pa meer dan voldoende voor hetgene je bemoemde?
Paar tips wel;ajaxalex schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:50:
Zijn er mensen met een Hisense airco dj25ve0bg.
Hierin zit een wifi module maar het koppelen lukt niet, heb dit geprobeerd met 2 verschillende Android telefoons en met een iOS tablet. Hiervoor gebruik ik de app Hi Smart Life.
Ik loop elke keer vast op het stuk koppelen van de wifi netwerken.
Ik kan connecten met het wifi netwerk van de airco en daarna mijn eigen wifinetwerk (2.4ghz 5ghz is uitgeschakeld) daarna wordt er een koppeling gemaakt. Na een minuut stopt ie ermee en krijg ik een lijst met punten om te checken o.a. stroom, 2.4ghz etc.
Heeft iemand de zelfde problemen of een gouden tip?
Het zou op deze manier moeten gaan: YouTube: Hisense Dehumidifier and Portable Air Conditioner - Connect to WIFI ...
Het gaat bij mij stuk na stap 3.
- gebruik geen adguard of een andere DNS, daar kan de WiFi module niet mee overweg.
- zet een hotspot op op een telefoon, laat hem daar op verbinden en rond config af in app. Daarna alles verwijderen en opnieuw proberen op je eigen WiFi.
- fixed IP instellen zodra je alles werkend hebt, dynamic leverde hier soms problemen op.
Bovenstaande klinkt omslachtig maar naar naar wat vage storingen hier (en dus spontaan geen app bediening) erachter gekomen dat de WiFi module een draak van een ding is, en bovenstaande is enige wat het voor mij (weer) werkend kreeg.
3960wp SE | Model Y RWD
Ah dan zal Adguard wel in de wegzitten, ik heb dit namelijk intern draaien.Xrypta schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 05:22:
[...]
Paar tips wel;
- gebruik geen adguard of een andere DNS, daar kan die WiFi module niet mee overweg.
- zet een hotspot op op een telefoon, laat hem daar op verbinden en rond config af in app. Daarna alles verwijderen en opnieuw proberen op je eigen WiFi.
- fixed IP instellen zodra je alles werkend hebt, dynamic leverde hier soms problemen op.
Bovenstaande klinkt omslachtig maar hier naar wat vage storingen (en dus spontaan geen app bediening) erachter gekomen dat de WiFi module een draak van een ding is, en bovenstaande is enige wat het voor mij (weer) werkend kreeg.
Thanks voor de tips zal het vanavond proberen.
Goeie tips!Xrypta schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 05:22:
[...]
Paar tips wel;
- gebruik geen adguard of een andere DNS, daar kan die WiFi module niet mee overweg.
Bovenstaande klinkt omslachtig maar hier naar wat vage storingen (en dus spontaan geen app bediening) erachter gekomen dat de WiFi module een draak van een ding is, en bovenstaande is enige wat het voor mij (weer) werkend kreeg.
probeerde hier ook op gastennetwerk te koppelen, heb een VPN lopen, nog een DNS spoofer en wat het precies is weet ik niet maar die wifi-modules gaan hiervan over de zeik waardoor het koppelen niet lukt. In mijn geval Panasonic maar je ziet precies dezelfde klachten bij Daikin en meer merken, het lijkt overal zo te werken.
De volgende vraag is denk ik van belang, kun je je nog herinneren of die 7kW unit veel pendelde of niet? En was het een inverterregeling of nog een ouderwetse aan/uit regeling?John767 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:56:
Voor op kantoor ben ik ook bezig met offertes voor een multi-split MHI systeem. De installateurs komen eigenlijk allemaal terug met een 4kW buitenunit i.c.m. 2x 2,5kW binnenunit. Beide ruimtes zijn zo'n 24m2 / 75m3.
Nu komt er vanaf de voorkant, veel glas (HR+), met een goede zomer wel wat warmte vanaf. Dus de vraag is, gaat die 2,5kW daar voldoende zijn. In de andere ruimte wordt regelmatig met warmte gewerkt, en computers. Maar dat gedeelte zal niet snel warm/koud worden, en zal de 2,5kW unit voldoende zijn.
Zelf zat ik te denken aan een MHI 4,5kW buitenunit i.c.m. 2x 2,5kW binnen, of 2,5kW + 3,5kW om ook met een strenge winter of warme zomer nog vermogen over te hebben.
Natuurlijk wil ik dit gaan gebruiken ter vervanging van gas op termijn, eerst even aankijken. Gasverbruik is nu 150-200m3 per jaar. Verwarmen is nagenoeg niet nodig in een winter, zit op de voorkant na ingepakt in een pand.
De eventuele meerprijs vind ik minder van belang, dus dat is een discussie die ik met mijzelf ga voeren
Wat betreft de keuze van de combinaties, iemand nog op-/aanmerkingen?
Dit alles gaat een 18 jaar oude 7kW airco vervangen die nu defect is (beyond repair), met een COP van rond de 2. Alles gaat dus zuiniger en stiller zijn dan dat ding.
Op vochtige dagen kan er inderdaad condensvorming optreden op de koperen delen. Ik meen mij ter herinneren dat aan de onderkant van die kap een opstaand randje te hebben gezien zie de condens in beginsel in de bak zal geleiden maar weet dit niet meer precies.ThijsAms schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:32:
Goedemiddag,
[Afbeelding]
Durf niet met zekerheid te zeggen welk type het is, maar vermoed een aan/uit variant. Want de temperatuur schommelde steeds op -+2 graden. Er is ooit een 48m2 ruimte gedeeld in 2 delen, waardoor die 7kW dus in 1 ruimte hangt. Zal kwa stroomverbruik ook niet gemist worden.FrankHe schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:11:
[...]
De volgende vraag is denk ik van belang, kun je je nog herinneren of die 7kW unit veel pendelde of niet? En was het een inverterregeling of nog een ouderwetse aan/uit regeling?
Daarom ook de keuze om beide ruimtes als multi-split te pakken. Een 5kW unit zou voor het geheel voldoende zijn volgens verschillende installateurs, uitgaande van 1 ruimte.
De meesten komen zoals gezegd met een 4kW buiten + 2x 2,5kW binnen. Zelf denk ik dan, voor wat extra overhead, aan een 4,5kW buitenunit i.c.m. 2x 2,5kW binnen. Die heeft bij MHI iets meer koelvermogen, de verwarmingskant maak ik mij niet zorgen over, dat is puur voor even wat bijverwarmen als het fris is.
De buren rondom verwarmen de muren wel voor mij in de winter
Het is dan ook een investering voor de komende jaren, het liefst zo lang mogelijk natuurlijk.
Probleem is dan dat er uiteindelijk van de nu 2 units, 4 op het dak staan. En dat kan ik dan weer niet verkopen aan de VvE. Vandaar de multi-split optie.FrankHe schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:27:
@John767 En waarom specifiek voor een duo split en niet gewoon twee enkele units? Heb je ruimte om twee buitenunits te plaatsen? Dan zou ik twee maal 2,5 kW single split ophangen.
De bovenverdieping heeft nog zo'n zelfde prehistorische airco, die ook kapot is. Maar beneden is nu even prioriteit omdat daar gewerkt wordt. Iedere verdieping krijgt dan uiteindelijk zijn eigen multi-split unit.
Ok, als het problemen met de VVE oplevert dan ben je inderdaad beperkt tot een multi split.John767 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 14:16:
[...]
Probleem is dan dat er uiteindelijk van de nu 2 units, 4 op het dak staan. En dat kan ik dan weer niet verkopen aan de VvE. Vandaar de multi-split optie.
De bovenverdieping heeft nog zo'n zelfde prehistorische airco, die ook kapot is. Maar beneden is nu even prioriteit omdat daar gewerkt wordt. Iedere verdieping krijgt dan uiteindelijk zijn eigen multi-split unit.
Daar heb ik al vrede mee, de overige gedeelde ruimte wil ik dan liever nog eens vullen met zonnepanelen op termijn. Dat is nog een doel voor later.FrankHe schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:06:
[...]
Ok, als het problemen met de VVE oplevert dan ben je inderdaad beperkt tot een multi split.
Nu alleen de grote vraag: 2x 2,5kW binnen met 4kW of 4,5kW buiten (in geval van MHI)? Beide buiten units kunnen net zover terug moduleren, alleen kan de 4,5kW unit wat meer vermogen leveren natuurlijk.
Dat is voor mijn gevoel om het even. Wil je net wat meer capaciteit dan zou ik die 4,5 kW nemen.John767 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:42:
[...]
Daar heb ik al vrede mee, de overige gedeelde ruimte wil ik dan liever nog eens vullen met zonnepanelen op termijn. Dat is nog een doel voor later.
Nu alleen de grote vraag: 2x 2,5kW binnen met 4kW of 4,5kW buiten (in geval van MHI)? Beide buiten units kunnen net zover terug moduleren, alleen kan de 4,5kW unit wat meer vermogen leveren natuurlijk.
Top, bedankt voor het meedenken. Blijft toch een bedrag/investering om altijd even goed over na te denken.FrankHe schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:45:
[...]
Dat is voor mijn gevoel om het even. Wil je net wat meer capaciteit dan zou ik die 4,5 kW nemen.
Nu alleen nog kijken wanneer men tijd heeft voor een installatie....

De huidige mobiele airco zweet al bij de gedachte van 26C+ binnenkort. Zo'n mobiel ding van 3,4kW trekt dat niet lang. Zal blij zijn als die ook weer weg is.
het bedrijf altijd.Dbox2_boy schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 16:30:
Hoe weet ik als een koeltechnieker gecertificeerd is en als dat niet in orde is, wie is er dan aansprakelijk als er iets mocht gebeuren (lekken koelinstallatie) bij hun installatie? Er zijn blijkbaar koeltechnische bedrijven waarvan hun techniekers geen certificaat hebben.
duo is ook effectiever op lagere vermogens. erg handig voor slaapkamers.FrankHe schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:27:
@John767 En waarom specifiek voor een duo split en niet gewoon twee enkele units? Heb je ruimte om twee buitenunits te plaatsen? Dan zou ik twee maal 2,5 kW single split ophangen.
nee, je hebt gelijk. maar in de meeste woningen en huishoudens heb je te maken met de WAF en hoe lastig het is in te bouwen in het SNR (standaard nederlandse rijtjeshuis). een wand of plavondunit is makkelijker, goedkoper en kan de doorsnee CV/airco-cowboy installeren.Kurma schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:43:
Ik lees nou een tijdje mee, en het valt me op dat vooral wordt gekozen voor plafondmodellen, terwijl en kanaalmodel in mijn ogen mooier is weg te werken. Is er een nadeel aan de kanaalmodellen wat ik over het hoofd zie?
[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 14-07-2021 21:47 ]
Ah, ja, OK. Maar bij een flinke verbouwing kan je daar prima rekening mee houden. En de WAF van een weggewerkte kanaalunit lijkt mij beter dan zo'n ding aan het plafondflippy schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:46:
[...]
nee, je hebt gelijk. maar in de meeste woningen en huishoudens heb je te maken met de WAF en hoe lastig het is in te bouwen in het SNR (standaard nederlandse rijtjeshuis). een wand of plavondunit is makkelijker, goedkoper en kan de doorsnee CV/airco-cowboy installeren.
moet je wel eerst die verbouwing door de commisie krijgen. en hoe dan ook is het een flinke ingreep om het netjes te doen. en vaak is dat gewoon niet mogelijk.Kurma schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:48:
[...]
Ah, ja, OK. Maar bij een flinke verbouwing kan je daar prima rekening mee houden. En de WAF van een weggewerkte kanaalunit lijkt mij beter dan zo'n ding aan het plafond
Wij hebben een Daikin multisplit airco Perfera Ftxm R (3,5+2,5), installatie via app (Daikin residential) ging bij ons eenvoudig.
Mijn ouders hebben nu eenzelfde set, alleen een 5 en 2,5.. de tweede loopt vast bij de firmware update. Hier komt de melding firmware update mislukt. Hebben al verschillende dingen geprobeerd, onder andere de airco lange tijd van netstroom afhalen.
Dus verbinden lukt, firmware update niet. Waardoor de koppeling dus niet lukt via de app. Iemand een idee hoe dit op te lossen is en of dit op te lossen is?
Een kanaalairco is een stuk lastiger te regelen, zit je al vast aan electrische kleppen en voelers, ik ken het van heteluchtverwarming altijd gedoe met kleppen stellen handmatig.Kurma schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:48:
[...]
Ah, ja, OK. Maar bij een flinke verbouwing kan je daar prima rekening mee houden. En de WAF van een weggewerkte kanaalunit lijkt mij beter dan zo'n ding aan het plafond
Of gewoon 1 stand ventielen en van af blijven,bij radiatoren is het makkelijk door thermostaat kraan op stand x etc.
Houd daar rekening mee dus en standaard rijtjeshuis zit je met kloofjes met achteraf inbouwen, dat heb ik hier dan niet.
Dit huis heeft nog een hetelucht systeem een kanaalairco is mogelijk maar om die reden afgehaakt, mogelijk doe ik het voor de bovenverdieping nog wel een keer.
Beneden hangt een singlesplit.
[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 14-07-2021 22:17 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Als daar meerdere accespoints zijn moet je device waarmee je de koppeling maakt verbonden zijn met het zelfde accespoint als de unit. Zo ook met de updates. Wellicht dat dit bij jou hier mis gaat.Myrtje schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:11:
Vraagje…
Wij hebben een Daikin multisplit airco Perfera Ftxm R (3,5+2,5), installatie via app (Daikin residential) ging bij ons eenvoudig.
Mijn ouders hebben nu eenzelfde set, alleen een 5 en 2,5.. de tweede loopt vast bij de firmware update. Hier komt de melding firmware update mislukt. Hebben al verschillende dingen geprobeerd, onder andere de airco lange tijd van netstroom afhalen.
Dus verbinden lukt, firmware update niet. Waardoor de koppeling dus niet lukt via de app. Iemand een idee hoe dit op te lossen is en of dit op te lossen is?
Mvg
Bij mij eva werkt het even stroomloos maken van de installatie en het dan opnieuw proberenMyrtje schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:11:
Vraagje…
Inmiddels ook een Offerte 2:Oekol schreef op maandag 14 juni 2021 @ 20:41:
Offerte 1
Mitsubishi heavy Industries SCM45ZS-W Multi split buitendeel
4.5kW
Mitsubishi heavy Industries Wandunit SRK20ZS-W 2,0 kW
(slaapkamer)
Mitsubishi heavy Industries Wandunit SRK35ZS-W 3,5 kW
(gang)
Bovenstaande wordt mij aangeboden voor: 3995 euro incl BTW. Is dit een goede offerte?
Panasonic TZ35-WKE
Panasonic CS-TZ20-WKEW
PANASONIC CU-2Z50TBE (corrosie bestendige gemoffelde omkasting)
€ 4.250,00 incl. BTW
Offerte 3:
DAIKIN FTXM-20M
DAIKIN FTXM-35R
DAIKIN 2MXM50M9 (corrosie bestendige gemoffelde omkasting)
€ 4500,00 incl. BTW
Moet nog 2 offertes binnenkrijgen en dan kan ik de beslissing gaan maken.
Hoe zit dit er tot nu toe uit tot verhouding markt?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Duur, uitgaande van een standaard installatie. Maar niets schokkends in de huidige tijden (helaas).Oekol schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:54:
[...]
Inmiddels ook een Offerte 2:
Panasonic TZ35-WKE
Panasonic CS-TZ20-WKEW
PANASONIC CU-2Z50TBE (corrosie bestendige gemoffelde omkasting)
€ 4.250,00 incl. BTW
Offerte 3:
DAIKIN FTXM-20M
DAIKIN FTXM-35R
DAIKIN 2MXM50M9 (corrosie bestendige gemoffelde omkasting)
€ 4500,00 incl. BTW
Moet nog 2 offertes binnenkrijgen en dan kan ik de beslissing gaan maken.
Hoe zit dit er tot nu toe uit tot verhouding markt?
Een jaar of 3 a 4 geleden betaalde je voor een dergelijke Daikin installatie zo 1000 EUR minder
Valt mij dan weer mee, ik kreeg 1 offerte voor een Daikin 4kW buiten en 3,5 + 2,5 binnen voor 4400 ex BTW. Is wel iets meer werk dan standaard door lange leidingen naar dak. Maar dan nog 15-20% duurder dan alle anderen met Mitsubishi Electric of Heavy.Notna schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:02:
[...]
Duur, uitgaande van een standaard installatie. Maar niets schokkends in de huidige tijden (helaas).
Een jaar of 3 a 4 geleden betaalde je voor een dergelijke Daikin installatie zo 1000 EUR minder
als ze nu daadwerkelijk aantoonbaar beter waren dan MHI, panasonic of ME dan was het nog een argument die men kon maken maar helaas is het gewoon hetzelfde... niet beter, niet slechter. en dan kom je in het gesloten ecosysteem van daikin als je wat hebt. je zit dan vast aan daikin installateurs en prijzen. er is totaal geen marktwerking qua onderdelen dus de prijzen zijn gewoon aso.
[ Voor 71% gewijzigd door flippy op 15-07-2021 11:04 ]
Ik heb 2 slaapkamers van 12m2 die ik wel koelen in de zomer, en in de winter wil verwarmen.
Ik heb nu een offerte gekregen en was benieuwd naar jullie mening.
Multisplit € 3.205
Twee singlesplit unit €3126 van het merk LG MU2R15
Wat is beter denken jullie 2 buiten units of 1 buiten unit. Je ziet ze bijna niet buiten btw. En iemand ervaring met LG?
Ik hoor het
1 4kw duo met 2kw binnenunits.Thijs911 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:01:
Hallo kunnen jullie mij advies geven?
Ik heb 2 slaapkamers van 12m2 die ik wel koelen in de zomer, en in de winter wil verwarmen.
Ik heb nu een offerte gekregen en was benieuwd naar jullie mening.
Multisplit € 3.205
Twee singlesplit unit €3126 van het merk LG MU2R15
Wat is beter denken jullie 2 buiten units of 1 buiten unit. Je ziet ze bijna niet buiten btw. En iemand ervaring met LG?
Ik hoor het
LG is waarschijnlijk wat er makkelijk te krijgen is, maar ik zou nog wel kijken naar prijzen voor een duo setup voor MHI en panasonic.
[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 15-07-2021 11:07 ]
Daikin is overrated en Toshiba is underrated. Beide vergelijkbaar kwaliteitsniveau, net als MHI, Panasonic of ME.flippy schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:00:
daikin vind zichzelf heel wat. ze proberen iets te hard zichzelf te profileren qua prijs en werkwijze als de "Apple" van de airco wereld. dat zie je dan ook weer in de offertes van daikin "gecertificeerde" installateurs....
als ze nu daadwerkelijk aantoonbaar beter waren dan MHI, panasonic of ME dan was het nog een argument die men kon maken maar helaas is het gewoon hetzelfde... niet beter, niet slechter. en dan kom je in het gesloten ecosysteem van daikin als je wat hebt. je zit dan vast aan daikin installateurs en prijzen. er is totaal geen marktwerking qua onderdelen dus de prijzen zijn gewoon aso.
Dit topic is gesloten.
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic