Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.337.846 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 19:39
Oekol schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:54:
[...]

Inmiddels ook een Offerte 2:

Panasonic TZ35-WKE
Panasonic CS-TZ20-WKEW
PANASONIC CU-2Z50TBE (corrosie bestendige gemoffelde omkasting)

€ 4.250,00 incl. BTW

Offerte 3:

DAIKIN FTXM-20M
DAIKIN FTXM-35R
DAIKIN 2MXM50M9 (corrosie bestendige gemoffelde omkasting)
€ 4500,00 incl. BTW

Moet nog 2 offertes binnenkrijgen en dan kan ik de beslissing gaan maken.
Hoe zit dit er tot nu toe uit tot verhouding markt?
Ik heb zelf een 2.5 en een 3.5 met de zelfde buiten unit en heb 2900 euro betaald inclusief installatie etc (ik heb geen omkasting)

3900 WP O / 4100 WP W | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:40

Oekol

waka waka hey hey

deurklinkje schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:08:
[...]

Ik heb zelf een 2.5 en een 3.5 met de zelfde buiten unit en heb 2900 euro betaald inclusief installatie etc (ik heb geen omkasting)
Ook recent? Holy shit

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:55

_Arthur

blub

Oekol schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:54:
Offerte 3:

DAIKIN FTXM-20M
DAIKIN FTXM-35R
DAIKIN 2MXM50M9 (corrosie bestendige gemoffelde omkasting)
€ 4500,00 incl. BTW
Hier komt binnenkort:
Buitenunit: 2MXM40N 4.0kW
Binnenunit: FTXA20BT 2,0kW (Stylish en dus prijzigjes)

Totaal 4673 inc BTW (inclusief montage, montage materiaal en tijdelijk steiger ipv hoogte buitenunit).

Als ik dezelfde units neem als in jouw offerte3 bij mijn leverancier, montage kosten e.d. hetzelfde houdt, kom ik rond de 3500 inc BTW uit. Dus 1000 Euro inc BTW minder dan jouw 3e offerte.

Die omkasting bij jou; is dat iets wat je expliciet extra hebt gevraagd om te leveren te monteren?

[ Voor 13% gewijzigd door _Arthur op 15-07-2021 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorbit
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-05-2024
Hier hangs sinds kort:
Buitenunit: Daikin 2MXM40N 4.0kW
Binnenunit 2 x Daikin FTXM25R

Totaal 2400,- incl materiaal en inbedrijfstellen.
Zelf de units aangekocht en opgehangen.

Je offerte kan je hier niet mee vergelijken, maar geeft wel een idee van hoe "goedkoop" het kan.

SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:05
Thijs911 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:01:
Hallo kunnen jullie mij advies geven?
Ik heb 2 slaapkamers van 12m2 die ik wel koelen in de zomer, en in de winter wil verwarmen.
Ik heb nu een offerte gekregen en was benieuwd naar jullie mening.
Multisplit € 3.205
Twee singlesplit unit €3126 van het merk LG MU2R15

Wat is beter denken jullie 2 buiten units of 1 buiten unit. Je ziet ze bijna niet buiten btw. En iemand ervaring met LG?
Ik hoor het :)
LG is gewoon een goed en degelijk merk. Als je kijkt naar prijs/kwaliteit en functies is het gewoon goed. Hier op Tweakers (en bij veel installateurs) lopen mensen weg met Daikin, MHI en ME wat gewoon de aller duurste opties zijn. LG is voor wat betreft de onderdelen leveranties ook gewoon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Ik sta wel te kijken van de prijzen. Wij laten een nieuwbouw woning bouwen en wilden graag alle leidingen en afvoeren al geplaatst hebben zodat we later dan eens de airco s kunnen laten plaatsen. Maar alles in de vloeren en muren wegwerken rekenen ze geloof ik al 2200 excl voor...

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 19:39
Ja 3 weken geleden

Mijn schoonouders sinds vorige week 2.5 en een 5kwh en een 6 kWh buiten unit voor 3400 euro inclusief installatie etc

[ Voor 4% gewijzigd door deurklinkje op 15-07-2021 15:08 ]

3900 WP O / 4100 WP W | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:58
Kees_frl schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:55:
Ik sta wel te kijken van de prijzen. Wij laten een nieuwbouw woning bouwen en wilden graag alle leidingen en afvoeren al geplaatst hebben zodat we later dan eens de airco s kunnen laten plaatsen. Maar alles in de vloeren en muren wegwerken rekenen ze geloof ik al 2200 excl voor...
Ja, maar voor dit soort meerwerk tijdens de bouw betaal je meestal helaas sowieso de hoofdprijs...

@Oekol Hier 2x 2.5 kW en een 5 kW op een 6 kW buitenunit (MHI) voor €4500 incl. montage + toebehoren. Wel eind februari opdracht gegeven.

[ Voor 12% gewijzigd door GermanPivo op 15-07-2021 15:07 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
GermanPivo schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:03:
[...]

Ja, maar voor dit soort meerwerk tijdens de bouw betaal je meestal helaas sowieso de hoofdprijs...

@Oekol Hier 2x 2.5 kW en een 5 kW op een 6 kW buitenunit (MHI) voor €4500 incl. montage + toebehoren. Wel eind februari opdracht gegeven.
Maar dan zou de offerte, voor een airco's alleen later ook moeten meevallen denk ik? Dat wordt dan meer aansluiten en ophangen en klaar.

Wishfull thinking

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:58
Kees_frl schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:14:
[...]

Maar dan zou de offerte, voor een airco's alleen later ook moeten meevallen denk ik? Dat wordt dan meer aansluiten en ophangen en klaar.
Ja dat zou je enigszins wel verwachten. Verwacht geen besparing van 2000 euro, maar je hebt nu wel een hele nette oplossing. Maar installatiekosten zullen wel lager uitvallen ja, maar ophangen en aansluiten (vooral vacuümmeren) kosten ook nog wel wat tijd.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

_Arthur schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:52:
[...]

Hier komt binnenkort:
Buitenunit: 2MXM40N 4.0kW

Totaal 4673 inc BTW (inclusief montage, montage materiaal en tijdelijk steiger ipv hoogte buitenunit).

Als ik dezelfde units neem als in jouw offerte3 bij mijn leverancier, montage kosten e.d. hetzelfde houdt, kom ik rond de 3500 inc BTW uit. Dus 1000 Euro inc BTW minder dan jouw 3e offerte.

Die omkasting bij jou; is dat iets wat je expliciet extra hebt gevraagd om te leveren te monteren?
Nee die omkasting stond er bij in de offerte. Niet om gevraagd. Wat een verschil he. Is jouw leverancier ook in het midden des lands?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Oekol schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 18:08:
Nee die omkasting stond er bij in de offerte. Niet om gevraagd.
Dan is dat niets anders dan de standaard behuizing.
Wat een verschil he. Is jouw leverancier ook in het midden des lands?
Komen uit Boxtel. 2e installatie die ik door ze ga laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebdani
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22-02-2023
Hallo allemaal,

Ik zoek advies omtrent de hoeveelheid kW van een buitenunit en de benodigde kW van de binnenunits.
Want ik snap er na meerdere offertes van koeltechnische bedrijven er letterlijk helemaal niks meer van..

Wij hebben een nieuwbouwwoning uit 2018 met energielabel A en waren van plan om drie ruimtes van een airco multi-split te voorzien (de vrouw wil niet meerdere buitenunits), namelijk:
- Slaapkamer - 35 m3
- Woonkamer - 110 m3
- Zolder - 95m3

De koeltechnische bedrijven concluderen bijna allemaal dat voor zowel de woonkamer als de zolder een 5kW binnenunit noodzakelijk is (MXZ 4F83VF buitenunit met een LN50, een AP50 en een AP20 als binnenunit). Hier komen (naar mijn inziens) ook belachelijke offertes uit voort met bedragen tussen de 8500 en 10.000+ euro.

Uit het doorlezen van circa de helft van dit forum heb ik al de volgende informatie kunnen halen:
- Koeltechnische bedrijven rekenen liever te groot dan te klein;
- Voor verwarmen heb je véél meer kW nodig dan voor koelen.
- Goed geïsoleerde huizen kunnen met minder kW het huis koelen.

Ik heb zelf het e.e.a. uitgezocht op basis van m3 e.d., maar ik twijfel nog over het vermogen van de binnenunits voor de (woonkamer/zolder) en de buitenunit die ik hiervoor nodig zou hebben. Zeker wanneer de units nooit alle drie aanstaan. Hetgeen wat het meest voor zou komen is dat de zolder/woonkamer tegelijkertijd aan staan en dan nauwelijks op maximaal vermogen.

Het gaat om de volgende units:
Buitenunit: MXZ 3F68VF of MXZ 3F54VF
Slaapkamer: MSZ AP15VG
Woonkamer: LN35VG-HV of LN25VG-HV
Zolder - MSZ AP 35 VGK of MSZ AP 25 VGK

Deze units kosten met het maximaal genoemde vermogen < 3.700. Dan vraag ik mij toch echt af hoe men aan de 8.500 komt in de offerte.

Maar goed. Kunnen jullie mij vertellen of ik een beetje in de juiste richting zit, of dat ik spreekwoordelijk ''mijn klep'' moet houden en de koeltechnische bedrijven moet geloven? Er moet wel opgemerkt worden dat wij de airco's 90/100x nodig zullen hebben voor koelen, aangezien we de warmte niet uit ons huis krijgen.

Thanks!

[ Voor 1% gewijzigd door Ebdani op 15-07-2021 19:53 . Reden: Per ongeluk emoticon. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

puur voor je slaapkamer en de eis om 1 buitenunit te hebben zou ik de allerkleinste quad nemen. je komt simpelweg enorm in de problemen met je slaapkamer anders. die gaat rondtjes draaien als een politicus voor de verkiezingen snachts.

die units mogen uberhaupt wel een tikkie kleiner. en als je zon grote woonkamer hebt zou ik eerder 2 kleine ophangen daar dan 1 grote.

[ Voor 32% gewijzigd door flippy op 15-07-2021 20:23 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebdani
flippy schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:21:
puur voor je slaapkamer en de eis om 1 buitenunit te hebben zou ik de allerkleinste quad nemen.
Wat bedoel je precies met de allerkleinste quad? De MXZ3E54 zou de multisplit zijn met het laagst mogelijke vermogen voor 3 binnenunits.
flippy schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:21
die units mogen uberhaupt wel een tikkie kleiner. en als je zon grote woonkamer hebt zou ik eerder 2 kleine ophangen daar dan 1 grote.
Dat zou een optie kunnen zijn, maar helaas vindt de vrouw er één meer dan zat in de woonkamer en komt een tweede unit voor de woonkamer helaas niet door de keuring heen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ebdani schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:56:
[...]
Wat bedoel je precies met de allerkleinste quad? De MXZ3E54 zou de multisplit zijn met het laagst mogelijke vermogen voor 3 binnenunits.
[...]
Dat zou een optie kunnen zijn, maar helaas vindt de vrouw er één meer dan zat in de woonkamer en komt een tweede unit voor de woonkamer helaas niet door de keuring heen..
zonder meer van je situatie te weten zoals layout van de woonkamer kunnen we niet meer.

tenzij je de deur van de slaapkamer volledig openhoud om warme lucht naar binnen te trekken om de unit "bezig" te houden met voldoende warmtelast zal de slaapkamer flink gaan pendelen snachts.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Alderliesten
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-04 00:24
Ik ben al 3 jaren aan het tobben met mijn airco. Panasonic Etherea, 3 binnenunits en 1 buitenunit. 2 binnenunits onder eigen kosten vervangen omdat de installateur het na 6x nog eens wilde proberen met andere onderdelen.

Veel geluidsklachten waar ik jullie niet mee zou vermoeien, maar ik heb nog 1 klacht over. Nou ja eigenlijk 2, maar laat ik met de hinderlijkste beginnen.

Alle units zijn aangesloten aan een pomp, 1 pomp per unit, dus in het totaal 3 (gaan naar het dak, ik woon in een appartement) Verder zit er overal zit een beruchter tussen.

Echter de unit in mijn slaapkamer blijft borrelen. We hebben pompen omgewisseld (ik heb 2 pompen van hetzelfde merk en 1 van een ander merk), maar ook dat biedt geen oplossing.

Zaterdag gaan we nog even kijken naar een andere pomp om er tijdelijk tussen te plaatsen. Ik kan ivm waterafvoer de pomp er niet tussen uithalen.

Hebben jullie nog tips waar ik naar kan kijken, ben echt ten einde raad ondertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebdani
flippy schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 21:00:
[...]
zonder meer van je situatie te weten zoals layout van de woonkamer kunnen we niet meer.
Dat kan geregeld worden! De woonkamer heeft wel een uitbouw van 2,4 meter. Dus de totale diepte is 10,6 i.p.v. 8,2. Ik heb voor de berekening van de m3 inhoud de hal, trapkast en toilet buiten beschouwing gehouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugEzsqDE3VM2WxGtlDukP9fh7yI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1sWEbVRxyruW2wTu27vp0uD5.png?f=user_large
flippy schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 21:00:
[...]
tenzij je de deur van de slaapkamer volledig openhoud om warme lucht naar binnen te trekken om de unit "bezig" te houden met voldoende warmtelast zal de slaapkamer flink gaan pendelen snachts.
Dat was, hoe gek het ook klinkt, wel de bedoeling! We hebben nog een kleine man van 4 maanden en met de deur dicht kunnen we 'm slecht horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ebdani schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:01:
[...]

Dat kan geregeld worden! De woonkamer heeft wel een uitbouw van 2,4 meter. Dus de totale diepte is 10,6 i.p.v. 8,2. Ik heb voor de berekening van de m3 inhoud de hal, trapkast en toilet buiten beschouwing gehouden.
dat gaat ECHT niet werken met maar 1 unit. je moet er 2 ophangen aan weerszijden 1 bij de uitbouw en de ander bij de keuken. 1 unit komt simpelweg niet ver genoeg en helemaal niet opzij, laat staan dat het dan nog enigsinds een egale temperatuur geeft. zelfs met de unit op standje orkaan gaat dat niet werken.

doe dan liefste 2x een duo. eentje voor boven en eentje voor beneden. dat loopt zuiniger, stiller en comfortabeler.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 15-07-2021 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakkerlak
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:40
TigerXtrm schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:15:
[...]

Er worden al tientallen jaren airco's geïnstalleerd over de hele wereld, ook ver voordat het internet een ding was, en er zijn ook units die waarschijnlijk al tientallen jaren draaien zonder ooit een firmware update gehad te hebben. Het is leuk dat het tegenwoordig vrij makkelijk kan, maar eigenlijk is het totaal niet nodig.

Niet netjes van de installateur dat hij niet levert wat is afgesproken, maar puur praktisch gesproken ga je geen nadeel ondervinden aan een airco waarvan de firmware niet kan worden geüpdate. Zou zeker niet iets zijn waarvoor ik de hele installatie uit elkaar zou trekken.

Overigens wordt bij de nieuwe modellen volgens mij alleen de firmware van de binnenunits geüpdate, en die sturen vervolgens de buitenunit aan. Als de binnenunits wel 2021 modellen zijn dan valt er dus sowieso niets te winnen qua functionaliteit, voor zover ik weet.
Ben toch eigenwijs geweest en heb het 2021 model op laten hangen. Die andere was ook beschadigd er zat een dikke scheur in de kap en zat echt los.

Nu alleen nog een ander probleem de binnen unit in de woonkamer is een 3.5 kw Perfera. En deze maakt bij de "horizontale swing" functie echt een hard krakend geluid ook als de tv aanstaat hoor je het goed. Bij de andere units hoor je niks dit zijn 2 kw units. De installateur vertelde dat dit komt omdat de unit in de woonkamer zwaarder is en er dus koudere lucht uit geblazen word deze dus kraakt. Er valt hier dus niks aan te doen. Hij vertelde ook dat je de "horizontale swing" niet hoeft te gebruiken omdat dit niks toevoegt. Ik vroeg me af of dit klopt? En of je hetzelfde verkoelende effect bereikt zonder de "horizontale swing"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

horizontaal doet relatief weinig in de praktijk, daar heeft de installateur gelijk in.
kraken komt soms doordat de verdamper uitzet/krimpt en over het plastic schuurt. kan zijn dat er een schuimpje ontbreekt waar die ergens op hoort te rusten, de unit staat onder spanning of is licht verbogen of de butenunit compenseert te heftig als de setpoint bereikt is als het de verdamper is.. dat zie je soms bij (te) grote buitenunits op verkeerd bemeten binnenunits. meestal is het gewoon schurend plastic door een unit die getordeerd is of onder spanning staat. soms wil beetje wd40 helpen als het geluid van de louvers komt...

hoe dan ook hoort het niet bij een correct werkende en goed geinstalleerde installatie.

[ Voor 30% gewijzigd door flippy op 15-07-2021 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakkerlak
flippy schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:20:
horizontaal doet relatief weinig in de praktijk, daar heeft de installateur gelijk in.
kraken komt soms doordat de verdamper uitzet/krimpt en over het plastic schuurt. kan zijn dat er een schuimpje ontbreekt waar die ergens op hoort te rusten, de unit staat onder spanning of is licht verbogen of de butenunit compenseert te heftig als de setpoint bereikt is als het de verdamper is.. dat zie je soms bij (te) grote buitenunits op verkeerd bemeten binnenunits. meestal is het gewoon schurend plastic door een unit die getordeerd is of onder spanning staat. soms wil beetje wd40 helpen als het geluid van de louvers komt...

hoe dan ook hoort het niet bij een correct werkende en goed geinstalleerde installatie.
Bedankt voor de reply. Ik had ook gevraagd om eventueel een andere unit te proberen. Daar had hij geen oren naar want het zou geen verschil maken. Wat raad je me aan ook omdat jij zegt dat horizontaal niet veel doet dit gewoon accepteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Kakkerlak schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:38:
[...]

Bedankt voor de reply. Ik had ook gevraagd om eventueel een andere unit te proberen. Daar had hij geen oren naar want het zou geen verschil maken. Wat raad je me aan ook omdat jij zegt dat horizontaal niet veel doet dit gewoon accepteren?
of je het wilt accpeteren kan ik niet beantwoorden natuurlijk. doorgaans moet je ze toch zo breed mogelijk zetten en daarna niet meer aanzitten. mede daarom vind ik die dure units met 500 motoren en moeilijke mechanieken erin om de luchtstroom te regelen onzin. het is een leuke gimmick in het begin om die vaantjes alle kanten op te zien gaan maar in de prakijk werkt je het alleen maar tegen, je moet toch zoveel mogelijk opzij en van de unit af blazen om een zo groot mogelijk gebied te bedekken wil je daadwerkelijk een degelijk comfort bereiken. als die in de hoek staat of er staat iets anders in de weg moet je natuurlijk er vanaf blazen. maar dat is nog steeds een eenmalige instelling.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 15-07-2021 22:43 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:57
De nieuwe Daikins (met de BRP069C4x wifi module) die enkel met de Residential controller app aan te sturen zijn kunnen inmiddels ook via home assistant aangestuurd worden. Setup is niet heel makkelijk maar voor een gemiddelde tweaker goed te doen denk ik, zie hier de details; https://community.home-as...tion-brp069c4x/270936/138

Dit is wat er hier uit komt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmBOHFaEHwxh1DwIvWJxH4OofQA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fFdQD5fXO4AwHzz0fc4bhJIH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Team-RiNo op 16-07-2021 00:07 ]

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23-03 11:29
Kakkerlak schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:12:
[...]

Ben toch eigenwijs geweest en heb het 2021 model op laten hangen. Die andere was ook beschadigd er zat een dikke scheur in de kap en zat echt los.

Nu alleen nog een ander probleem de binnen unit in de woonkamer is een 3.5 kw Perfera. En deze maakt bij de "horizontale swing" functie echt een hard krakend geluid ook als de tv aanstaat hoor je het goed. Bij de andere units hoor je niks dit zijn 2 kw units. De installateur vertelde dat dit komt omdat de unit in de woonkamer zwaarder is en er dus koudere lucht uit geblazen word deze dus kraakt. Er valt hier dus niks aan te doen. Hij vertelde ook dat je de "horizontale swing" niet hoeft te gebruiken omdat dit niks toevoegt. Ik vroeg me af of dit klopt? En of je hetzelfde verkoelende effect bereikt zonder de "horizontale swing"?
Ik heb hier in de woonkamer ook een 3,5 kw perfera hangen. Zal wel het 2020 model zijn, want hangt al sinds Oktober.
Maar mijn unit maakt helemaal geen geluid. Ook niet met swing standen.
Ik heb deze op een multi 52 staan. Samen met nog 2x 2kw perfera’s.
Ik Heb zelf het idee dat het alledrie exact dezeldfe modellen zijn. Want behalve de tekst op het type plaatje is anders. Maar wat erin zit lijkt exact het zelfde.
Ik denk dat de 3,5 kw alleen wat meer vermogen krijgt van de buitenunit.

Maar is het alleen de swing functie zie het geluid maakt. Dus ook op fan only hoor je het?
Of is het alleen tijdens koelen? Gaat de unit steeds aan en uit?
Hier staat deze constand op een laag pitje, als deze in gebruik is. Met de auto fan stand.

Als ik de unit hier voor het eerst aan zet. Dus bij 25 graden. Dan geeft deze wel een paar kraakjes, omdat de unit dan inwendig koud wordt. Maar dat is alleen bij de opstart. Daarna laat ik ze 24/7 aan. En hoor ik niks meer.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Kakkerlak schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:12:
Nu alleen nog een ander probleem de binnen unit in de woonkamer is een 3.5 kw Perfera. En deze maakt bij de "horizontale swing" functie echt een hard krakend geluid ook als de tv aanstaat hoor je het goed.
In 2016 een Daikin FTXM-35-M gehad in mijn woonkamer en dat ding was gewoon fluister stil tijdens elke swing beweging.

Dus dat "het hoort" is dikke onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:05
Hier bij de stylish hoor ik wel bij het horizontaal swingen het servo motortje een beetje zoemen als die de kleppen beweegt.
En hij het verticaal swingen hoor ik ook wel heel licht getik om de 2-3sec. Binnenkort eens kijken of ik het opgenomen krijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakkerlak
biljoenblik schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:19:
[...]

Ik heb hier in de woonkamer ook een 3,5 kw perfera hangen. Zal wel het 2020 model zijn, want hangt al sinds Oktober.
Maar mijn unit maakt helemaal geen geluid. Ook niet met swing standen.
Ik heb deze op een multi 52 staan. Samen met nog 2x 2kw perfera’s.
Ik Heb zelf het idee dat het alledrie exact dezeldfe modellen zijn. Want behalve de tekst op het type plaatje is anders. Maar wat erin zit lijkt exact het zelfde.

Maar is het alleen de swing functie zie het geluid maakt. Dus ook op fan only hoor je het?
Of is het alleen tijdens koelen? Gaat de unit steeds aan en uit?
Hier staat deze constand op een laag pitje, als deze in gebruik is. Met de auto fan stand.

Als ik de unit hier voor het eerst aan zet. Dus bij 25 graden. Dan geeft deze wel een paar kraakjes, omdat de unit dan inwendig koud wordt. Maar dat is alleen bij de opstart. Daarna laat ik ze 24/7 aan. En hoor ik niks meer.
Ja het is alleen bij de horizontale swing functie en alleen bij koelen. De unit staat eigenlijk altijd aan op de fluisterstille stand. Flippy vertelde dat "horizontale relatief weinig doet" dus wil geen zeur zijn. Maar aan de andere kant heb je iets nieuws gekocht wat naar mijn idee niet werkt zoals het hoort. Ik ga Daikin zelf ook even bellen ben toch benieuwd wat ze er over te zeggen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

biljoenblik schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:19:
de behuizing is hetzelfde. het verschil zit hem doorgaans in het formaat/vorm/dikte van de verdamper en de programmering van de fan die erin zit en soms ook ander model fan en/of motor.

verschil in verdamper is vaak zichtbaar in een ander gewicht maar dezelfde maat behuizing en andere programmering van de fancontroller zie je in de geluidsproductie. een 2 en 2.5kw zijn vrijwel altijd hetzelfde maar de 2kw versie blaast zachter ten opzichte van het zwaardere model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dbox2_boy
  • Laatst online: 05-08-2021
Dbox2_boy schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 22:26:
Hoi,

Ook ik ben dit onderwerp aan het volgen. Ik wil hier ook gaan verwarmen (hoofdverwarming) en koelen.Het is een 2 onder 1 kap woning van 1976. Het betreft een woonkamer met open keuken van 94m3. Ik heb hr (1.1) beglazing (4m2) en rolluiken . Op de zolder ligt isolatie van 10cm op de dek. Spouwisolatie(6cm dikte) staat in de planning. Vandaag een installateur over de vloer gehad. Die stelde vast dat ik een vermogen nodig had van 6kw zonder vragen te stellen als ik dan wel of geen isolatie had (dus isolatie was geen meetellende factor voor hem) Ik heb hier gelezen dat het met een 3.5 a 4kw genoeg mee heb. Een maatje hoger (5kw) kon ik nog begrijpen, maar 2 maten is toch teveel van het goede. De installateur vermenigvuldigde die 94m3 met factor 0.65 (dat kwam van Panasonic uit zei hij). Kunnen de experts hier die factor 65 verklaren en wat is jullie mening hierover? Alvast dank.
Heb tot nu toe al 3 installateurs over de de vloer gekregen voor een offerte. Wat mij opvalt dat ze alle drie niet vragen over hoe het huis is geïsoleerd of een warmteverlies-berekening vragen. De eerste installateur raadde me een 6kw airco aan, deze kon mijn woonkamer nog niet eens correct mijn woonruimte berekenen op inhoud. De tweede installateur, raadde mij een 5kw airco aan net zoals de derde installateur. Die laatste was liefst 1000€ duurder voor dezelfde airco. Als ik zeg dat ik hier op het forum veel informatie opdoe, zeggen ze doodleuk dat ik er niet veel van moet geloven, terwijl er hier ook techniekers zijn waar ik volkomen mee ben met hun mening. Alles draait maar om de centen. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Dbox2_boy schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:13:
[...]

Heb tot nu toe al 3 installateurs over de de vloer gekregen voor een offerte. Wat mij opvalt dat ze alle drie niet vragen over hoe het huis is geïsoleerd of een warmteverlies-berekening vragen. De eerste installateur raadde me een 6kw airco aan, deze kon mijn woonkamer nog niet eens correct mijn woonruimte berekenen op inhoud. De tweede installateur, raadde mij een 5kw airco aan net zoals de derde installateur. Die laatste was liefst 1000€ duurder voor dezelfde airco. Als ik zeg dat ik hier op het forum veel informatie opdoe, zeggen ze doodleuk dat ik er niet veel van moet geloven, terwijl er hier ook techniekers zijn waar ik volkomen mee ben met hun mening. Alles draait maar om de centen. Jammer.
herkenbaar. In mijn ervaring is niet eens kwade opzet, maar veelal eerder onkunde of je er iets te gemakkelijk vanaf willen maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

olafmol schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:33:
[...]

herkenbaar. In mijn ervaring is niet eens kwade opzet, maar veelal eerder onkunde of je er iets te gemakkelijk vanaf willen maken.
ik kan inmiddels wel zeggen dat het wel opzet is. onkunde is geen excuus, integendeel. als iemand 5000+ euroknallers neerlegt voor een systeem mag je niet eens verwachten maar zelfs eisen dat er een bepaald nivo van compententie is. het argument kan gemaakt worden dat een stek papiertje dat geeft maar zolang er 0 controle op de installaties of straffen zal er niet veel gebeuren. het is momenteel gewoon cowboyland.

het zal een slagveld worden als de geplande regelgeving erdoor komt. dan vallen de cowboys ineens heel rap door de mand en zullen het gewoon houden bij cv'tjes tegen de muur gooien en aircos gewoon laten zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 16-07-2021 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
flippy schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:50:
[...]

ik kan inmiddels wel zeggen dat het wel opzet is. onkunde is geen excuus, integendeel. als iemand 5000+ euroknallers neerlegt voor een systeem mag je niet eens verwachten maar zelfs eisen dat er een bepaald nivo van compententie is. het argument kan gemaakt worden dat een stek papiertje dat geeft maar zolang er 0 controle op de installaties of straffen zal er niet veel gebeuren. het is momenteel gewoon cowboyland.

het zal een slagveld worden als de geplande regelgeving erdoor komt. dan vallen de cowboys ineens heel rap door de mand en zullen het gewoon houden bij cv'tjes tegen de muur gooien en aircos gewoon laten zitten.
waardoor de overgebleven "nette" bedrijven nog meer geld gaan vragen doordat de vraag alleen maar toeneemt en het aanbod is gedecimeerd? hmmmm.... rock & a hard place ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:01
olafmol schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:25:
[...]

waardoor de overgebleven "nette" bedrijven nog meer geld gaan vragen doordat de vraag alleen maar toeneemt en het aanbod is gedecimeerd? hmmmm.... rock & a hard place ;P
En dan gaat het van de CV's boys naar de beunhazen. Die via een grijs circuit de units het land in halen.
Alles wat een lage inkoopprijs heeft en voor veel geld wordt verkocht wordt door de Nederlanders als een uitdaging gezien om het toch goedkoop te krijgen.
Ben bang dat het van kwaad tot erger gaat worden.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

flippy schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:00:
daikin vind zichzelf heel wat. ze proberen iets te hard zichzelf te profileren qua prijs en werkwijze als de "Apple" van de airco wereld. dat zie je dan ook weer in de offertes van daikin "gecertificeerde" installateurs....

als ze nu daadwerkelijk aantoonbaar beter waren dan MHI, panasonic of ME dan was het nog een argument die men kon maken maar helaas is het gewoon hetzelfde... niet beter, niet slechter. en dan kom je in het gesloten ecosysteem van daikin als je wat hebt. je zit dan vast aan daikin installateurs en prijzen. er is totaal geen marktwerking qua onderdelen dus de prijzen zijn gewoon aso.
Oprechte vraag/interesse en geen steek onder water oid; waarom is een Panasonic in jouw ogen net zo goed als een MHI, ME of Daikin?
En waarom is een Haier dat bijvoorbeeld niet? Baseer je dat enkel op SCOP/SEER waardes of ook uit ervaring mbt leverbaarheid van onderdelen oid? :)
Naafkap schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:08:
Daikin is overrated en Toshiba is underrated. Beide vergelijkbaar kwaliteitsniveau, net als MHI, Panasonic of ME.
Toshiba ken ik enkel nog als A merk van laptops, ik wist niet dat (inmiddels?) ook airco's maken.
Zo op het oog zeg ik nette prijs, maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van hoe gemakkelijk deze geinstalleerd kan worden; hoe lang zijn de koelleidingen? Moeten er gaten komen in beton (is altijd meerprijs)? Is er een hoogwerker/steiger nodig? Dat tikt allemaal aan :)
jorbit schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:59:
Hier hangs sinds kort:
Buitenunit: Daikin 2MXM40N 4.0kW
Binnenunit 2 x Daikin FTXM25R

Totaal 2400,- incl materiaal en inbedrijfstellen.
Zelf de units aangekocht en opgehangen.

Je offerte kan je hier niet mee vergelijken, maar geeft wel een idee van hoe "goedkoop" het kan.
Heb je de units in NL gekocht of in het buitenland?
Het kan natuurlijk nog goedkoper, met een goedkoper merk O-)
Dbox2_boy schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:13:
[...]

Ik vind het uberhaupt al knap dat je recentelijk (?) 3 installateurs over de vloer hebt gehad voor een offerte. Zover ik weet zit iedereen tjokkie vol tot eind dit jaar, op een paar 'mannetjes' op MP na.
Ik heb in April circa 30 (!!!) bedrijven aangeschreven voor een offerte. De helft, 15 stuks, heeft nooit gereageerd op mijn aanvraag, ook niet na een herinnering te hebben gestuurd. De overige 15 kwamen met bedragen uiteenlopend van 4000 tot 8000 euro voor een 2.5kw + 3.5kw duo + 2.5kw single-split opstelling. (Goedkoopste was overigens een LG, duurste was Fuji). Inmiddels lijkt het, net zoals de huizenmarkt; wat de 'gek' ervoor geeft...
flippy schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:50:
Cowboyland is inderdaad het juiste woord. Welke regelgeving bedoel je precies?
Speedfightserv schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:09:
En dan gaat het van de CV's boys naar de beunhazen. Die via een grijs circuit de units het land in halen.
Alles wat een lage inkoopprijs heeft en voor veel geld wordt verkocht wordt door de Nederlanders als een uitdaging gezien om het toch goedkoop te krijgen.
Ben bang dat het van kwaad tot erger gaat worden.
Nog erger? Ik vind het nu al rampzalig. Er is zo ontzettend veel vraag en relatief weinig aanbod. De makkelijkste opdrachten die het meest opleveren worden eruit gepikt en als je een niet standaard aanvraag hebt ben je 'volgend jaar' aan de beurt (rinse and repeat).

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Laatst online: 12:05
Vandaag offerte binnen voor een perfera op de slaapkamer en dinsdag wordt die al geplaatst.
Niet helemaal eerlijk omdat ze in februari ook al een in de woonkamer geplaatst hebben en die in de slaapkamer ook al wel in de planning stond, alleen ivm nog niet uitgevoerde verbouwing on hold gezet.
Als iemand nog een installateur zoekt in Groningen omgeving kan ik deze wel aanraden.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Freekers schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:15:
Oprechte vraag/interesse en geen steek onder water oid; waarom is een Panasonic in jouw ogen net zo goed als een MHI, ME of Daikin?
En waarom is een Haier dat bijvoorbeeld niet? Baseer je dat enkel op SCOP/SEER waardes of ook uit ervaring mbt leverbaarheid van onderdelen oid? :)
panasonic heeft net als MHI, ME, dailkin enzovoort gewoon niet bespaart op de installatie zelf. dus goede pompen (eigen merk in dit geval), goede sensoren en genoeg koper. dus niet lengtes ingekort om 10cm koper te besparen ipv de extra lengte te gebruiken voor trillingsdemping wat eventuele lekkages kan veroorzaken enzovoort. de printplaten hebben kwaltitatieve goede onderdelen erop zitten en de servicedocumentatie is gewoon om door een ringetje te halen. zelfs runtegenfotos van hoe de printplaten eruit zien en de exacte meetwaardes staan vermeld. zelfs daikin doet dat niet in zulk detail. niet in hun reguliere documentatie in elk geval.

haier is totaal niet te vergelijken met een A merk. ze gebruiken cappilaire buizen en pluggen ipv electronisch expansieventielen. dus ze gebruiken dezelfde techniek die je koelkast gebruikt om zichzelf af te regelen (een vernouwing) ipv een computergestuurd ventiel die -exact- de juiste hoeveelheid doorlaat die nodig is voor wat men wilt. dus een haier zal bij lagere temperaturen of hoge compleet instorten qua effcientie. deze zijn compleet ongeschikt voor effcient verwarmen of koelen op de frissere dagen of juist de hele warme dagen. dan loop je uit het "bereik"van de cappillaire buis en is het afgelopen met de lol. maar ja, een smal koperen buisje is flink goedkoper dan een EXV en aanverwante electronica en programmering dus daar krijg je uiteindelijk je 5 tientjes lagere inkoop uit als installateur....
Cowboyland is inderdaad het juiste woord. Welke regelgeving bedoel je precies?
de nieuwe regels voor de GWP getallen worden bekend en hopelijk komt er ook nieuwe EU regels actief die de lidstaten verplicht om toe te zien op naleving van de emissienormen. dus dat betekent dat ook kleinere installaties onderhevig zijn aan de regels van de grotere jongens. nu is de grens 5kg en dat word hopelijk ~3kg of minder koelmiddel. een kleine 4kW duo hikt al tegen de 2kg aan ter indicatie. dan moet je verplicht je installatie jaarlijks laten controleren en logboeken bijhouden net als de koelcel van de slager, friettent of de super. niet bijhouden of niet controleren staat gelijk aan een miljeudelict dus dat zijn altijd leuke bedragen. dan denk je er ook wel 2x over na om een beun of zelf te installeren als een miljeumannetje kan aanbellen om de logboeken na te kijken.

hier filmpje over hoe een EXV werkt:

YouTube: Electronic Expansion Valve - How it works ETS 5M HVAC

cappilair buis met grappig accent: YouTube: Capillary Tubes in 15 Minutes

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 16-07-2021 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:04
Misschien gekke vraag maar kan iemand me vertellen wat de verschillen zijn tussen de daikin wandmodel series (bijvoorbeeld de CTXM-R en FTXM-R). Ik kan niet echt een duidelijk overzicht vinden. Op de daikin website hebben de modellen zelfs identieke specs en afbeeldingen.

[ Voor 8% gewijzigd door cverkooyen op 16-07-2021 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neemerci
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21-05 15:39
cverkooyen schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:45:
Misschien gekke vraag maar kan iemand me vertellen wat de verschillen zijn tussen de daikin wandmodel series (bijvoorbeeld de CTXM-R en FTXM-R). Ik kan niet echt een duidelijk overzicht vinden. Op de daikin website hebben de modellen zelfs identieke specs en afbeeldingen.
CTXM is basically hetzelfde dan de FTXM. Deze kan echter alleen in multisplit gebruikt worden.
Bij de de iets grotere FTXM modellen zit er dacht ik nog een extra filter en mss nog iets klein.
Maar dit is idd voor de rest hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-05 15:31

B2

wa' seggie?

Afgelopen woensdag en donderdag is mijn Daikin systeem met 3MXM52 en 2x een FVXM25A en 1x een FTXM35R geplaatst. Super tevreden met de afwerking (en prijs) dus als iemand nog een bedrijf rondom Apeldoorn zoekt kan ik er wel een aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-04 10:59
Kakkerlak schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:40:
[...]

Ja het is alleen bij de horizontale swing functie en alleen bij koelen. De unit staat eigenlijk altijd aan op de fluisterstille stand. Flippy vertelde dat "horizontale relatief weinig doet" dus wil geen zeur zijn. Maar aan de andere kant heb je iets nieuws gekocht wat naar mijn idee niet werkt zoals het hoort. Ik ga Daikin zelf ook even bellen ben toch benieuwd wat ze er over te zeggen hebben.
Daikin bellen... vertel vooral daarna even hoe dat ging ;)

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Dank voor je uitgebreide antwoord, stel het op prijs! :) Ik heb volgens mij trouwens een nieuwe niche ontdekt; in-depth reviews voor airco's. Die bestaan nog niet op YouTube ;) Ik wilde graag eens zien hoe zo'n goedkope unit er dan van binnen uit ziet t.o.v. een dure/kwaliteits unit.

Ben je overigens zelf ook installateur?
B2 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 22:40:
Afgelopen woensdag en donderdag is mijn Daikin systeem met 3MXM52 en 2x een FVXM25A en 1x een FTXM35R geplaatst. Super tevreden met de afwerking (en prijs) dus als iemand nog een bedrijf rondom Apeldoorn zoekt kan ik er wel een aanraden.
En voor welke prijs :) ?

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Laatst online: 10:33
Mede tweakers,

Iets meer dan een jaar hangt er een SRK/SRC 71 ZR-W aan de muur. Afgelopen week is hier op de een of andere manier een barst in gekomen. Nu weigert de leverancier een passende oplossing te zoeken en gooit dit op gebruikers schade. Kan ik dit onderdeel ook ergens los bestellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-aWnOsp4Z550SQEFWCRHv6GKwVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4NG0NDKFkAJ3ajVJDr1ioXvk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:37
Kakkerlak schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:40:
[...]

Ik had ook niet echt het idee dat swing veel toegevoegde waarde heeft of op 3D stand, hier werkt die wel goed maar ik gebruik het eigenlijk nooit, gewoon Unit op tijd aanzetten werkt nog het alle beste, in de winter is dat gerust 2 uur van tevoren rustig opwarmen hier.

Moet natuurlijk wel goed functioneren als je iets nieuws koopt.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 17-07-2021 09:02 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs911
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-05 21:22
Sturmer93 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 13:14:
[...]

LG is gewoon een goed en degelijk merk. Als je kijkt naar prijs/kwaliteit en functies is het gewoon goed. Hier op Tweakers (en bij veel installateurs) lopen mensen weg met Daikin, MHI en ME wat gewoon de aller duurste opties zijn. LG is voor wat betreft de onderdelen leveranties ook gewoon prima.
Bedankt voor je reactie. En wat zou jij aanbevelen 2 buiten units of 1?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Freekers schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 00:18:
[...]

Dank voor je uitgebreide antwoord, stel het op prijs! :) Ik heb volgens mij trouwens een nieuwe niche ontdekt; in-depth reviews voor airco's. Die bestaan nog niet op YouTube ;) Ik wilde graag eens zien hoe zo'n goedkope unit er dan van binnen uit ziet t.o.v. een dure/kwaliteits unit.

Ben je overigens zelf ook installateur?
(gloednieuwe) units uit elkaar halen om op internet te laten zien is "not done" als je bij een klant bezig bent. dus ik denk niet dat je zo snel het ook zal vinden.

ook zal diegene die dat doet overspoelt worden door domme vragen van mensen die gratis hulp willen met hun ZPP (zelfprutsprojectje).

ik zie niet snel mij of een andere installateur zoiets doen. voor zijn eigen mentale gezondheid....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

De complete set is voor 6600 euro geïnstalleerd. Daar moet ik wel bij zeggen dat de zolder unit vrij veel werk was. De leidingen zijn onder de dakpannen gelegd, alle panlatten zijn doorgezaagd en later met een beugel weer aan elkaar verbonden. Dit heeft al zo’n halve dag geduurd. Totaal was het 2 dagen werk (voor 1 man). Daarna 2 slaapkamers voorzien van vloermodellen (deze zijn ook duurder dan de wandmodellen) waarbij er zo is geboord dat er maar 1 gat in de buiten muur kwam waar de zolder leidingen ook weer op uit komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pdZANX9kdPXI2tJiRTCzRR1Rm3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fv8LadKT6onQady1Qsga5j6.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzFdNX3u19yxgjcWcayc4JhyXOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ATgAgxj0wEsymJ6gBuICcuH3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myrtje
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-08-2024
Yamahaa schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 23:07:
[...]

Als daar meerdere accespoints zijn moet je device waarmee je de koppeling maakt verbonden zijn met het zelfde accespoint als de unit. Zo ook met de updates. Wellicht dat dit bij jou hier mis gaat.

Mvg
Bedankt! Dit ga ik proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrtje
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-08-2024
Idefix70 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 02:27:
[...]

Bij mij eva werkt het even stroomloos maken van de installatie en het dan opnieuw proberen
Dit heeft helaas niet geholpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakkerlak
Sarge78 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 00:16:
[...]

Daikin bellen... vertel vooral daarna even hoe dat ging ;)
Heb ik gedaan en het hoort dus niet volgens Daikin . Er zijn al meerdere dingen fout gegaan wat dus niet aan ons heeft gelegen. Alle buiten units zijn er al een keer af geweest en alle binnen units ook. :X Maar het moet gewoon werken en er moet geleverd worden volgens afspraak. Ik denk wel dat de installateur er een beetje klaar mee is dus laat hem dit weekend even met rust :P

[ Voor 3% gewijzigd door Kakkerlak op 17-07-2021 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-05 17:32
Ook goede ervaringen met een installateur uit Apeldoorn (net werk en nette prijs) wellicht dezelfde, ook 2x Daikin met een multisplit buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:14
Freekers schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:15:

Toshiba ken ik enkel nog als A merk van laptops, ik wist niet dat (inmiddels?) ook airco's maken.

TOSHIBA produceerde haar eerste airconditioner in de jaren 50 van de 20e eeuw en heeft vanaf dat moment het airconditioning product steeds verder verbeterd. TOSHIBA introduceerde als innovator vervolgens de rotary compressor en de elektronische besturing. In de jaren 80 was TOSHIBA de eerste die het inverter gestuurde systeem en de twin-rotary compressor op de markt bracht. In 1999 leidde TOSHIBA de airconditioning industrie met de introductie van haar ozonvrien­delijke productrange.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-05 22:03
Team-RiNo schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 23:59:
De nieuwe Daikins (met de BRP069C4x wifi module) die enkel met de Residential controller app aan te sturen zijn kunnen inmiddels ook via home assistant aangestuurd worden. Setup is niet heel makkelijk maar voor een gemiddelde tweaker goed te doen denk ik, zie hier de details; https://community.home-as...tion-brp069c4x/270936/138

Dit is wat er hier uit komt:
[Afbeelding]
ik heb het geprobeerd maar nog niet helemaal uit gekomen.
krijg de token er niet uit op een Mac.
maar dat is een ander topic. Wel goed dat er eindelijk wat voortgang in zit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Naafkap schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 22:01:
[...]

TOSHIBA produceerde haar eerste airconditioner in de jaren 50 van de 20e eeuw en heeft vanaf dat moment het airconditioning product steeds verder verbeterd. TOSHIBA introduceerde als innovator vervolgens de rotary compressor en de elektronische besturing. In de jaren 80 was TOSHIBA de eerste die het inverter gestuurde systeem en de twin-rotary compressor op de markt bracht. In 1999 leidde TOSHIBA de airconditioning industrie met de introductie van haar ozonvrien­delijke minder ozonverneukende productrange.
kleine fix.

en toshiba maakt bijna alles. hele computers, harde schijven, onderdelen voor kerncentrales, barcode systemen, printsystemen en zelfs fietsbanden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:05
Thijs911 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:01:
[...]

Bedankt voor je reactie. En wat zou jij aanbevelen 2 buiten units of 1?
Ja dat is een moeilijke. Je schreef dat je de buitenunit buiten niet ziet dus dat zou een pro zijn voor twee singles maar het hangt ook echt af van de binnenunits die je op hangt. Een multi heeft vaak een iets hoger minimaal vermogen, kijk daar vooral naar. Als dat ongeveer hetzelfde is als de singles dan zou ik 100% voor de multi gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 21:02
Ik hoop dat ik het goede topic heb, ik heb een Panasonic KIT-TZ50 airco op zolder sinds een paar weken, doet prima zijn werk heerlijk koel op zolder.
Maar om hem te bedienen via WiFi is er de comfort cloud app, deze werkt opzich prima maar zodra er nog iemand met de telefoon de app gebruikt logt hij mij uit en moet je weer opnieuw inloggen.

Ik heb ook homeassist draaien en hem daar ook toegevoegd met een addon en daar hetzelfde dan logt hij ook alle andere uit de app.
(En als je dan inlogt in de app werkt de addon in homeassist weer niet).
Ik heb ergens gelezen dat je een gebruiker moet aanmaken maar waar en hoe heb ik nog niet gevonden.
Iemand een idee ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:31

BTS

@ComTech
Die andere persoon moet een eigen account aanmaken.
Als je 1 account gebruikt op meerdere devices dan krijg je jouw probleem.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss0r
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 11:54
flippy schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:41:
[...]

panasonic heeft net als MHI, ME, dailkin enzovoort gewoon niet bespaart op de installatie zelf. dus goede pompen (eigen merk in dit geval), goede sensoren en genoeg koper. dus niet lengtes ingekort om 10cm koper te besparen ipv de extra lengte te gebruiken voor trillingsdemping wat eventuele lekkages kan veroorzaken enzovoort. de printplaten hebben kwaltitatieve goede onderdelen erop zitten en de servicedocumentatie is gewoon om door een ringetje te halen. zelfs runtegenfotos van hoe de printplaten eruit zien en de exacte meetwaardes staan vermeld. zelfs daikin doet dat niet in zulk detail. niet in hun reguliere documentatie in elk geval.

haier is totaal niet te vergelijken met een A merk. ze gebruiken cappilaire buizen en pluggen ipv electronisch expansieventielen. dus ze gebruiken dezelfde techniek die je koelkast gebruikt om zichzelf af te regelen (een vernouwing) ipv een computergestuurd ventiel die -exact- de juiste hoeveelheid doorlaat die nodig is voor wat men wilt. dus een haier zal bij lagere temperaturen of hoge compleet instorten qua effcientie. deze zijn compleet ongeschikt voor effcient verwarmen of koelen op de frissere dagen of juist de hele warme dagen. dan loop je uit het "bereik"van de cappillaire buis en is het afgelopen met de lol. maar ja, een smal koperen buisje is flink goedkoper dan een EXV en aanverwante electronica en programmering dus daar krijg je uiteindelijk je 5 tientjes lagere inkoop uit als installateur....

[...]

de nieuwe regels voor de GWP getallen worden bekend en hopelijk komt er ook nieuwe EU regels actief die de lidstaten verplicht om toe te zien op naleving van de emissienormen. dus dat betekent dat ook kleinere installaties onderhevig zijn aan de regels van de grotere jongens. nu is de grens 5kg en dat word hopelijk ~3kg of minder koelmiddel. een kleine 4kW duo hikt al tegen de 2kg aan ter indicatie. dan moet je verplicht je installatie jaarlijks laten controleren en logboeken bijhouden net als de koelcel van de slager, friettent of de super. niet bijhouden of niet controleren staat gelijk aan een miljeudelict dus dat zijn altijd leuke bedragen. dan denk je er ook wel 2x over na om een beun of zelf te installeren als een miljeumannetje kan aanbellen om de logboeken na te kijken.

hier filmpje over hoe een EXV werkt:

YouTube: Electronic Expansion Valve - How it works ETS 5M HVAC

cappilair buis met grappig accent: YouTube: Capillary Tubes in 15 Minutes
Dank voor je uitgebreide verhaal! Waar past LG in dit verhaal? Heb daar een offerte voor liggen die me wel aanstaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
BTS schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:24:
@ComTech
Die andere persoon moet een eigen account aanmaken.
Als je 1 account gebruikt op meerdere devices dan krijg je jouw probleem.
Aha dus wel gewoon een 2e en eventueel zelfs een 3e Panasonic ID aanmaken en daarin de airco registreren?
Best onlogisch eigenlijk je maakt toch 1 account aan en daar moeten toch gewoon meerdere gebruikers op kunnen 8)7

Ik zag namelijk in de app iets over gebruikers namelijk en dacht dat ik daar gebruikers moest toevoegen maar dat lukt nergens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Kriss0r schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:42:
[...]

Dank voor je uitgebreide verhaal! Waar past LG in dit verhaal? Heb daar een offerte voor liggen die me wel aanstaat..
LG probeert zich erg te "forceren"in de markt. doorgaans zijn (de serieuze) installateurs niet echt gediend van merken die dat doen. als je goed spul hebt hoef je dat niet te doen en spreekt je product voor zichzelf. MHI, panasonic,dailkin en ME hoeven niet met "speciale dealtjes" en een berg marketing aan te komen om hun spul te verkopen, het verkoopt zichzelf door bezwen reputatie.

de meeste bedrijven die kopen LG als ze niks anders kunnen krijgen. LG heeft net als daikin hun eigen gesloten wereldje. dat maakt het niet slechter, alleen irritanter om mee te werken.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 18-07-2021 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

ComTech schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:44:
[...]

Aha dus wel gewoon een 2e en eventueel zelfs een 3e Panasonic ID aanmaken en daarin de airco registreren?
Best onlogisch eigenlijk je maakt toch 1 account aan en daar moeten toch gewoon meerdere gebruikers op kunnen 8)7

Ik zag namelijk in de app iets over gebruikers namelijk en dacht dat ik daar gebruikers moest toevoegen maar dat lukt nergens.
Gebruikers toevoegen gebeurt door de andere gebruiker een aanvraag te laten doen. En de eigenaar geeft toestemming om die gebruiker toegang te verlenen.
Dus inderdaad meerdere accounts aanmaken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7ubt0lMSWHi9L6vLNZwtJG8E9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fYx1Zxi6iCdlmf6p0HhCUjxP.jpg?f=fotoalbum_large

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss0r
flippy schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:46:
[...]

LG probeert zich erg te "forceren"in de markt. doorgaans zijn (de serieuze) installateurs niet echt gediend van merken die dat doen. als je goed spul hebt hoef je dat niet te doen en spreekt je product voor zichzelf. MHI, panasonic,dailkin en ME hoeven niet met "speciale dealtjes" en een berg marketing aan te komen om hun spul te verkopen, het verkoopt zichzelf door bezwen reputatie.

de meeste bedrijven die kopen LG als ze niks anders kunnen krijgen. LG heeft net als daikin hun eigen gesloten wereldje. dat maakt het niet slechter, alleen irritanter om mee te werken.
Ik kan een goede weerstand tegen binnenwurmende fabrikanten wel waarderen :)

In dit geval werkt een kennis bij een installatiebedrijf die toevallig alleen LG doet, hij vind het prima als ik elders m'n airco haalt (hij hangt 'm toch wel voor me) maar heeft ook wel door laten schemeren dat hij zelf graag via zijn werkgever zou leveren. Ben dus benieuwd of LG technisch wel "goed" is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-05 14:03
Kriss0r schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:03:
[...]

In dit geval werkt een kennis bij een installatiebedrijf die toevallig alleen LG doet, hij vind het prima als ik elders m'n airco haalt (hij hangt 'm toch wel voor me) maar heeft ook wel door laten schemeren dat hij zelf graag via zijn werkgever zou leveren. Ben dus benieuwd of LG technisch wel "goed" is :)
Ik plaats in m'n eigen tijd bijna alleen maar LG, maar dat is meer omdat ik daar makkelijk aan kan komen. Voor de prijs hoef je het bijna niet te doen, daar zit vrij weinig tussen.

Voor het werk heb ik wel een aantal keer een 3 pijps VRF systeem van gemaakt en meerdere Therma V warm water units.
De buitendelen hebben een goeie coating waarbij ze zelfs in een ruimte met H2S gas niet verrotten. (de overige koperen delen hielden het minder lang vol :X )
Een paar kleine dingen die nog wel verbeterd kunnen worden maar verder ben ik wel positief over.

Ik moet zeggen dat ik de split units heel fijn vind installeren. Persoonlijk vind ik het ook fijn dat je bijvoorbeeld het display/lampje op de unit uit kan zetten 's nachts.
De wifi zit gewoon intern. Dit is bij Daikin volgens mij ook zo tegenwoordig maar bij de beide Mitsubishi's is dit nog niet en zit je met een los kastje te martelen.

De buitendelen zijn aanzienlijk kleiner dan Daikin en Mitsubishi. Panasonic en Toshiba plaats ik nooit dus die kan ik niet vergelijken.
Ze zijn in koelbedrijf ook bijna niet te horen, maar met verwarmen maken ze wel meer geluid dan Daikin en Mitsubishi.

[ Voor 8% gewijzigd door rupsen op 18-07-2021 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:43
rupsen schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:11:
[...]
De wifi zit gewoon intern. Dit is bij Daikin volgens mij ook zo tegenwoordig maar bij de beide Mitsubishi's is dit nog niet en zit je met een los kastje te martelen.
Bij mijn Mitsubishi Electric LN25VG binnenunits zit dat "losse" wifi-kastje ook gewoon intern in de unit en wordt standaard zo meegeleverd. Zie je dus niets van.
Ik weet niet hoe dat bij de goedkopere modellen is.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 18-07-2021 12:24 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
Wie hebben er nog meer dit pompje? Deze zit in de bocht van de goot naast de airco. Ik heb deze in mijn bedrijfsruimte en ik wordt er horendol van.
Iedere 5 tot 10 seconden maakt het een pompgeluidje waarbij het lijkt dat hij iedere waterdruppel eruit probeert te halen. Het gaat hier om de Aspen mini lime 2e versie met de elektronische sensor en ledjes.

Bij de andere types, loopt het bakje eerst vol, om vervolgens ineens alles eruit te trekken. Dan heb je een keer in de zoveel minuten een pompgeluid.

In de toekomst komt er een keer een andere pomp, waarbij de pomp elders komt, zodra het bouwtechnisch kan, maar nu zit ik hier nog aan vast.

Ik heb het geluid aardig weten te isoleren, maar ja nu weet ik dat het er is en let ik er ook heel erg op. Tips anders dan pomp vervangen, hoor ik graag. ;)

Op het filmpje geeft het een beetje een indruk. Aspen zegt dat het normaal is dat hij dit steeds op deze manier doet. YouTube: IMG 6891

Voor wie zelf ooit dit pompje denkt te nemen.... Niet, nooit, never, gewoon weggooien, verbranden en andere halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VF9MvlUK9dG5eklhtX4Uxzsq9LA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WCzQs0wSgHZd1wQQkQ6SFnOR.jpg?f=user_large

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
BTS schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:09:
[...]

Gebruikers toevoegen gebeurt door de andere gebruiker een aanvraag te laten doen. En de eigenaar geeft toestemming om die gebruiker toegang te verlenen.
Dus inderdaad meerdere accounts aanmaken.
[Afbeelding]
Klinkt logisch maar ik krijg het niet voor elkaar.(ik denk dat ik gek wordt snap er echt geen hout van zo onlogisch |:( ).
Ik heb een nieuw Panasonic ID aangemaakt moet ik daar nu eerst de airco in registreren?
Het 1e account (waar de airco al in staat) kan ik wel een lijst met gebruikers zien zoals jij hebt in je screenshot maar deze is leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:42
@Sarge78 Troost je, ik heb in één unit op de slaapkamer een siccom flowwatch2. Zou volgens de specs zeer stil moeten zijn. Nou, nee dus. Ook , afh van de vochtigheid, elke paar seconden dat gebrom/pruttel.
Ik wil hem tzt helemaal weghalen. Als het pompje het begeeft of eerder. En dan een apparte afvoer maken. Het gaat dan om een stukje van 20 cm. En dan door het kozijn van de kastdeur. Ik heb er niet eerder aan gedacht, Maar door het handiger roeteren van de leidingen door de installateur kan ik eenvoudig de condensafvoer verleggen.
Maw al die verhalen dat die pompjes stil zijn….tja….verkooppraat!

[ Voor 13% gewijzigd door fmrama op 18-07-2021 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:48
Sarge78 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:49:
Wie hebben er nog meer dit pompje? Deze zit in de bocht van de goot naast de airco. Ik heb deze in mijn bedrijfsruimte en ik wordt er horendol van.
Iedere 5 tot 10 seconden maakt het een pompgeluidje waarbij het lijkt dat hij iedere waterdruppel eruit probeert te halen. Het gaat hier om de Aspen mini lime 2e versie met de elektronische sensor en ledjes.

Bij de andere types, loopt het bakje eerst vol, om vervolgens ineens alles eruit te trekken. Dan heb je een keer in de zoveel minuten een pompgeluid.

In de toekomst komt er een keer een andere pomp, waarbij de pomp elders komt, zodra het bouwtechnisch kan, maar nu zit ik hier nog aan vast.

Ik heb het geluid aardig weten te isoleren, maar ja nu weet ik dat het er is en let ik er ook heel erg op. Tips anders dan pomp vervangen, hoor ik graag. ;)

Op het filmpje geeft het een beetje een indruk. Aspen zegt dat het normaal is dat hij dit steeds op deze manier doet. YouTube: IMG 6891

Voor wie zelf ooit dit pompje denkt te nemen.... Niet, nooit, never, gewoon weggooien, verbranden en andere halen.

[Afbeelding]
Ik hoor geen geluid in je filmpje. Ik heb er 4 in mijn woning en hoor ze zeker wel maar totaal niet storend. Vraag me af er misschien iets mis is met die van jou

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Kriss0r schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:03:
[...]

technisch is het wel goed hoor. daar hoef je het niet voor te laten. het is alleen niet zo "polished" als sommige andere merken en het kan een frustrerend merk zijn om mee te werken. en veel bedrijven hebben gewoon geen geduld of zin in frustraties als dat niet hoeft. daarom pak je ook een A merk met een degelijke organisatie erachter en daadwerklijk bruikbare documentatie om maar wat te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:34
Wij hebben 3 splitunits geplaatst, waarvan 2 keer dezelfde 2,5 kWh. Eentje daarvan heeft leidingen van 2 meter naar de binnenunit, de andere van 6 meter en de binnenunit daarvan hangt een verdieping hoger. Klopt het dat de buitenunit met de langere leidingen ook meer kabaal maakt? Of zou er geen verschil moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

ComTech schreef op zondag 18 juli 2021 @ 14:10:
[...]

Klinkt logisch maar ik krijg het niet voor elkaar.(ik denk dat ik gek wordt snap er echt geen hout van zo onlogisch |:( ).
Ik heb een nieuw Panasonic ID aangemaakt moet ik daar nu eerst de airco in registreren?
Het 1e account (waar de airco al in staat) kan ik wel een lijst met gebruikers zien zoals jij hebt in je screenshot maar deze is leeg.
Lees de manual toch even goed door. Dit vond ik zo snel in de manual Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7rd4QSa0P0KAb8VoMolndkYAiw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L5lT0jvFPZ6NnnLVyjvluCTL.jpg?f=fotoalbum_large

En jij bent als eerste aangewezen in de app dus sta je als eigenaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lyomRxB33OMaBaJPdoDwL4KT28s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/76ybo04zzlTHAn7Rw1NnMKW8.jpg?f=fotoalbum_large

En ja, je doet de airco toevoegen en dan vraag je toestemming.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-05 23:02
Ik heb een geluidloze en voordelige oplossing met een slangenpomp. De slangenpomp (die zelf ook geluid maakt) kun je namelijk geisoleerd buiten of in een technische ruimte monteren.

Zie mijn eerdere reactie Pim57 in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npqD5rCCz3IDVErjtA7HGCoLekg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TeJRcz9UHhIZGWDj1MG4sHeF.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Pim57 op 18-07-2021 23:28 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

B2 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:22:
De complete set is voor 6600 euro geïnstalleerd. Daar moet ik wel bij zeggen dat de zolder unit vrij veel werk was. De leidingen zijn onder de dakpannen gelegd, alle panlatten zijn doorgezaagd en later met een beugel weer aan elkaar verbonden. Dit heeft al zo’n halve dag geduurd. Totaal was het 2 dagen werk (voor 1 man). Daarna 2 slaapkamers voorzien van vloermodellen (deze zijn ook duurder dan de wandmodellen) waarbij er zo is geboord dat er maar 1 gat in de buiten muur kwam waar de zolder leidingen ook weer op uit komen.
Dan begrijp ik idd de meerprijs. Ziet er strak uit, complimenten voor de installateur. Hier in de wijk wordt elke week wel ergens anders een nieuwe airco opgehangen en het leidingwerk is dikwijls om te huilen.
Naafkap schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 22:01:

TOSHIBA produceerde haar eerste airconditioner in de jaren 50 van de 20e eeuw en heeft vanaf dat moment het airconditioning product steeds verder verbeterd. TOSHIBA introduceerde als innovator vervolgens de rotary compressor en de elektronische besturing. In de jaren 80 was TOSHIBA de eerste die het inverter gestuurde systeem en de twin-rotary compressor op de markt bracht. In 1999 leidde TOSHIBA de airconditioning industrie met de introductie van haar ozonvrien­delijke productrange.
Weer wat geleerd.... maar dat zegt niet zoveel over de kwaliteit imho. Dit zegt Haier namelijk (over zichzelf):

Haier Air Conditioning loopt voorop in residentiële en commerciële HVAC-oplossingen

Haier, opgericht in 1984, is een fabrikant van airconditioning producten en groot-huishoudelijke apparatuur. We zijn wereldwijd marktleider voor slimme en ‘connected’ airconditioners. Bijna één op de drie verkochte airconditioners is een Haier (Euromonitor, 2019). Met een Haier airconditioner haalt u een kwalitatief hoogwaardig en comfortabel systeem in huis, dat u kunt bedienen met uw smartphone of zelfs uw stem.

Haier heeft energiezuinigheid hoog in het vaandel staan. Al onze airconditioners zijn uitgerust met innovatieve technologie om het milieu maximaal te ontzien met behoud van comfort. Niet voor niets zijn aan alle Haier toestellen de hoogste energielabels voor koeling toegekend: A++ en A+++.
RobNemoo schreef op zondag 18 juli 2021 @ 20:00:
Wij hebben 3 splitunits geplaatst, waarvan 2 keer dezelfde 2,5 kWh. Eentje daarvan heeft leidingen van 2 meter naar de binnenunit, de andere van 6 meter en de binnenunit daarvan hangt een verdieping hoger. Klopt het dat de buitenunit met de langere leidingen ook meer kabaal maakt? Of zou er geen verschil moeten zijn?
Installateur vertelde mij dat hoe langer de leiding, des te harder de pomp moet werken. Volgens die logica zou het dus kunnen kloppen dat deze meer kabaal maakt, maar of het klopt weet ik niet. Mogelijk spelen er nog meer factoren (bevestiging van de buitenunit oid)
flippy schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:55:
(gloednieuwe) units uit elkaar halen om op internet te laten zien is "not done" als je bij een klant bezig bent. dus ik denk niet dat je zo snel het ook zal vinden.

ook zal diegene die dat doet overspoelt worden door domme vragen van mensen die gratis hulp willen met hun ZPP (zelfprutsprojectje).

ik zie niet snel mij of een andere installateur zoiets doen. voor zijn eigen mentale gezondheid....
Ik zeg ook niet dat je dit met klantenunits moet doen ;) Techredacteuren krijgen ook samples/leentoestellen opgestuurd om te reviewen, dat doen ze ook niet met modellen van de MediaMarkt ;)

En overspoeld worden met vragen, daarvoor hebben we dit topic voor toch ;) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Freekers schreef op zondag 18 juli 2021 @ 23:42:
Weer wat geleerd.... maar dat zegt niet zoveel over de kwaliteit imho. Dit zegt Haier namelijk (over zichzelf):

Haier Air Conditioning loopt voorop in residentiële en commerciële HVAC-oplossingen

Haier, opgericht in 1984, is een fabrikant van airconditioning producten en groot-huishoudelijke apparatuur. We zijn wereldwijd marktleider voor slimme en ‘connected’ airconditioners. Bijna één op de drie verkochte airconditioners is een Haier (Euromonitor, 2019). Met een Haier airconditioner haalt u een kwalitatief hoogwaardig en comfortabel systeem in huis, dat u kunt bedienen met uw smartphone of zelfs uw stem.

Haier heeft energiezuinigheid hoog in het vaandel staan. Al onze airconditioners zijn uitgerust met innovatieve technologie om het milieu maximaal te ontzien met behoud van comfort. Niet voor niets zijn aan alle Haier toestellen de hoogste energielabels voor koeling toegekend: A++ en A+++.
voor de jongere generatie onder ons die het al weer vergeten zijn:

aantal verkochte units zegt niks. peugot is zon beetje populariste merk tegenwoordig, dat ze lekker goedkoop in de lease zitten maakt het nog niet de beste auto die je kan kopen....

Cum hoc ergo propter hoc ;)
Installateur vertelde mij dat hoe langer de leiding, des te harder de pomp moet werken. Volgens die logica zou het dus kunnen kloppen dat deze meer kabaal maakt, maar of het klopt weet ik niet. Mogelijk spelen er nog meer factoren (bevestiging van de buitenunit oid)
leidinglengte heeft er geen bal mee te maken. dat heeft alleen te maken met de vulling van het koudemiddel.

aan de ene kant wil je juist lange leidingen hebben zodat je de nakoeling nog mogelijk wat omhoog kan krikken. (mits je ventiel niet in de buitenunit zit)

[ Voor 24% gewijzigd door flippy op 18-07-2021 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebdani
dus als iemand nog een bedrijf rondom Apeldoorn zoekt kan ik er wel een aanraden.
Toevallig wel! Weet je hoe druk hij/zij het heeft en mag ik vragen hoeveel je voor de installatie (incl. materiaal) heb betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Idefix70 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 14:32:
[...]

Ik hoor geen geluid in je filmpje. Ik heb er 4 in mijn woning en hoor ze zeker wel maar totaal niet storend. Vraag me af er misschien iets mis is met die van jou
Geluid iets harder zetten, om de ongeveer 7 seconden pompt het in het filmpje. Steeds een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Pim57 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 23:20:
[...]

Ik heb een geluidloze en voordelige oplossing met een slangenpomp. De slangenpomp (die zelf ook geluid maakt) kun je namelijk geisoleerd buiten of in een technische ruimte monteren.

Zie mijn eerdere reactie Pim57 in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"

[Afbeelding]
Thanks. Dat durf ik nog niet aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
fmrama schreef op zondag 18 juli 2021 @ 14:23:
@Sarge78 Troost je, ik heb in één unit op de slaapkamer een siccom flowwatch2. Zou volgens de specs zeer stil moeten zijn. Nou, nee dus. Ook , afh van de vochtigheid, elke paar seconden dat gebrom/pruttel.
Ik wil hem tzt helemaal weghalen. Als het pompje het begeeft of eerder. En dan een apparte afvoer maken. Het gaat dan om een stukje van 20 cm. En dan door het kozijn van de kastdeur. Ik heb er niet eerder aan gedacht, Maar door het handiger roeteren van de leidingen door de installateur kan ik eenvoudig de condensafvoer verleggen.
Maw al die verhalen dat die pompjes stil zijn….tja….verkooppraat!
Op de slaapkamer heb ik gelukkig een Aspen Blue waarvan de vlotter in de airco en de pomp zelf op de vliering ligt. Die kan op iets van 2 meter afstand liggen. Misschien dat zoiets bij jou kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Laatst online: 19-05 10:07
Ik ben aan het kijken om een Daikin set aan te schaffen, nu wil ik een multisplit systeem om mijn slaapkamer en werkkamer te koelen en eventueel de rest van de bovenverdieping met de deuren open. Nu zat ik te kijken naar de 2MXM50N met 2x een FTX25R binnendeel. Dit zou ruimschiks voldoende moeten zijn echter werd tegen mij gezegd dat 2MXM40N buitendeel ook voldoende zou zijn, klopt het dat je 2 2.5kw binnendelen gewoon 100% kan laten draaien op een 4.0KW buitendeel? dit klonk raar voor mij en kan op internet niet een eenduidig antwoord vinden.

Het huis is niet al te best geïsoleerd zeker de meest. linker kamer niet op de plattegrond.

Gaat om onderstaande ruimtes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sc5UJ76fr-AuNo5pRshYtR0DCx0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xN8UGkA1FF9S5zx2DrEJiiR1.png?f=fotoalbum_large

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MrDucky schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:14:
Ik ben aan het kijken om een Daikin set aan te schaffen, nu wil ik een multisplit systeem om mijn slaapkamer en werkkamer te koelen en eventueel de rest van de bovenverdieping met de deuren open. Nu zat ik te kijken naar de 2MXM50N met 2x een FTX25R binnendeel. Dit zou ruimschiks voldoende moeten zijn echter werd tegen mij gezegd dat 2MXM40N buitendeel ook voldoende zou zijn, klopt het dat je 2 2.5kw binnendelen gewoon 100% kan laten draaien op een 4.0KW buitendeel? dit klonk raar voor mij en kan op internet niet een eenduidig antwoord vinden.

Het huis is niet al te best geïsoleerd zeker de meest. linker kamer niet op de plattegrond.

[Afbeelding]
je moet een 4kw nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-05 11:18
MrDucky schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:14:

[Afbeelding]
2,5kw is de kleinste units die Daikin maakt, maar is alsnog enorm overkill voor een gemiddelde slaapkamer. De kans dat je ooit beide units op vol vermogen nodig hebt is nagenoeg 0. Voor alleen het in de zomer koelen van slaapkamers (en eventueel de verdieping) heb je aan 4kw echt meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Ebdani schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:02:
[...]

Toevallig wel! Weet je hoe druk hij/zij het heeft en mag ik vragen hoeveel je voor de installatie (incl. materiaal) heb betaald?
Nu bellen is offerte in oktober en installatie in 2022 om aan te geven hoe druk het is :)
Zoals hierboven ook aangegeven heb ik er 6600 euro voor betaald, waarbij de offerte in februari was afgegeven. De inkoopprijzen voor bepaalde materialen schijnen alweer flink omhoog te zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22-05 21:28
Ik las hier laatst dat het voor het rendement goed is om zoveel mogelijk flow over de binnenunit te hebben. Een hogere fanstand gaat uiteraard wel gepaard met meer geluid.

Nu ben ik afgelopen weekend terug gekomen van vakantie en de huiskamertemperatuur was opgelopen naar 28 graden. Al wat eerder de boel aangezet voor terugkomst. Ik merkte wel dat de unit er goed aan moest trekken. De fanstand ging echter niet naar maximaal. Toen ik dat even handmatig deed merkte ik dat de koelte zich direct beter verspreide.

Zou het zin hebben (ook in de winter met verwarmen) om de fanstand zo hoog mogelijk te zetten zodra er niemand aanwezig is? Is het niet voor de verspreiding dan wel voor het rendement.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Ik ga zelf mijn airco installeren, alleen de inbedrijfstelling laat ik doen (een vriendendienst van een installateur die deze klussen normaal niet aanneemt van particulieren).

Voor het gat in mijn bakstenen buitenmuur ben ik van plan een boor van 65 mm te huren. Het gat komt precies uit op de plek waar de buitenunit komt dus ik hoef buiten niet met goten te werken.

Wat is de "best practice" voor het afwerken van dit gat in de muur en aan de buitenkant van de muur? Zo'n standaard muur afdekkap dat je op een goot klikt is bij mij dus niet van toepassing. Maar het gat en de spouw wil ik natuurlijk wel beschermen tegen de elementen.

Op een website waar airco goten verkocht worden zie ik daar geen product voor.

Iemand een idee?

[ Voor 3% gewijzigd door mrnn op 19-07-2021 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Laatst online: 19-05 10:07
TigerXtrm schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:40:
[...]

2,5kw is de kleinste units die Daikin maakt, maar is alsnog enorm overkill voor een gemiddelde slaapkamer. De kans dat je ooit beide units op vol vermogen nodig hebt is nagenoeg 0. Voor alleen het in de zomer koelen van slaapkamers (en eventueel de verdieping) heb je aan 4kw echt meer dan genoeg.
Bedankt voor de reacties, dat scheelt nogal wat geld :)

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:42
mrnn schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:08:
Ik ga zelf mijn airco installeren, alleen de inbedrijfstelling laat ik doen (een vriendendienst van een installateur die deze klussen normaal niet aanneemt van particulieren).

Voor het gat in mijn bakstenen buitenmuur ben ik van plan een boor van 65 mm te huren. Het gat komt precies uit op de plek waar de buitenunit komt dus ik hoef buiten niet met goten te werken.

Wat is de "best practice" voor het afwerken van dit gat in de muur en aan de buitenkant van de muur? Zo'n standaard muur afdekkap dat je op een goot klikt is bij mij dus niet van toepassing. Maar het gat en de spouw wil ik natuurlijk wel beschermen tegen de elementen.

Iemand een idee?
Zo iets?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jc5fUn32EL_XL3PMv923gq4bg1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2odVrdu5KeGUMNWFGTpGlnq4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss0r
mrnn schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:08:

Iemand een idee?
Kit of purschuim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TigerXtrm
Kire88 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:07:
Ik las hier laatst dat het voor het rendement goed is om zoveel mogelijk flow over de binnenunit te hebben. Een hogere fanstand gaat uiteraard wel gepaard met meer geluid.

Nu ben ik afgelopen weekend terug gekomen van vakantie en de huiskamertemperatuur was opgelopen naar 28 graden. Al wat eerder de boel aangezet voor terugkomst. Ik merkte wel dat de unit er goed aan moest trekken. De fanstand ging echter niet naar maximaal. Toen ik dat even handmatig deed merkte ik dat de koelte zich direct beter verspreide.

Zou het zin hebben (ook in de winter met verwarmen) om de fanstand zo hoog mogelijk te zetten zodra er niemand aanwezig is? Is het niet voor de verspreiding dan wel voor het rendement.
Standaard programmering van een airco zoekt waarschijnlijk een balans tussen rendement en comfort. Vol gas laten blazen zal waarschijnlijk wel efficiënter zijn, maar ik betwijfel of je er veel van gaat merken qua verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux56
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-09-2024
Hallo, Heb sinds een aantal weken een mobiel airco in gebruik maar, in mijn nieuwe appartement heb ik geen stopcontact in het bereik van het snoer van de airco. De sticker op het apparaat geeft zelf aan dat je geen verleng snoer of stekkerdoos mag gebruiken om het apparaat aan te sluiten. Is deze waarschuwing bedoeld voor slechte verleng snoer/stekkerdoos of kan ik wellicht een extra dikke kabel gebruiken (1 meter) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
Die zou ik ervoor kunnen misbruiken maar ook niet echt de standaard oplossing denk ik. Deze is ook weer gemaakt om aan de rechterkant op een goot te klikken. Zoek eigenlijk iets dat redelijk strak tegen de muur zit, soort muurdoorvoer met bochtje/dakje eraan. Benieuwd hoe dit normaal dan gedaan wordt. Kit en pur heb ik achter de hand maar ook niet echt een mooie oplossing met een muur/gat dat in het zicht aan de gevel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Tux56 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:54:
Hallo, Heb sinds een aantal weken een mobiel airco in gebruik maar, in mijn nieuwe appartement heb ik geen stopcontact in het bereik van het snoer van de airco. De sticker op het apparaat geeft zelf aan dat je geen verleng snoer of stekkerdoos mag gebruiken om het apparaat aan te sluiten. Is deze waarschuwing bedoeld voor slechte verleng snoer/stekkerdoos of kan ik wellicht een extra dikke kabel gebruiken (1 meter) ?
Gewoon snoer gebruiken van 1.5mm2. maakt niks uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJonker
  • Laatst online: 25-11-2021
mrnn schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:59:
[...]

[...]

Die zou ik ervoor kunnen misbruiken maar ook niet echt de standaard oplossing denk ik. Deze is ook weer gemaakt om aan de rechterkant op een goot te klikken. Zoek eigenlijk iets dat redelijk strak tegen de muur zit, soort muurdoorvoer met bochtje/dakje eraan. Benieuwd hoe dit normaal dan gedaan wordt. Kit en pur heb ik achter de hand maar ook niet echt een mooie oplossing met een muur/gat dat in het zicht aan de gevel zit.
Ik heb bij mij gewoon muurafdekkapje gebruikt (Tecnosystemi Optima TM75) 2 kleine gaatjes in de rand aan de zijkant gemaakt en met pluggen aan de muur bevestigd en uiteraard gepurt.

Let trouwens wel op dat meeste airco systemen een minimale leidinglengte moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWâl
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-11-2024
Goedemiddag,

Bij oudere modellen van Daikin zag ik dat deze ook lucht kan bevochtigen. Bij latere modellen alleen dat deze kunnen ontvochtigen. Gezien de lage luchtvochtigheid in ons huis en de wens voor een L/L WP als aanvulling op onze L/W WP, hoopte ik het probleem van de lage luchtvochtigheid ook in 1x op te lossen. Zijn er mensen hier die daar ervaring mee hebben en de types kennen die deze functie hebben?
Alvast hartelijk dank!

Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TigerXtrm
DeWâl schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:00:
Goedemiddag,

Bij oudere modellen van Daikin zag ik dat deze ook lucht kan bevochtigen. Bij latere modellen alleen dat deze kunnen ontvochtigen. Gezien de lage luchtvochtigheid in ons huis en de wens voor een L/L WP als aanvulling op onze L/W WP, hoopte ik het probleem van de lage luchtvochtigheid ook in 1x op te lossen. Zijn er mensen hier die daar ervaring mee hebben en de types kennen die deze functie hebben?
Alvast hartelijk dank!
Daikin heeft één model dat kan bevochtigen, en dat is de Ururu Sarara. Ervaringen in dit topic leren echter dat die functie, in ieder geval in een Nederlands klimaat, niet echt toegevoegde waarde heeft. Het bevochtigen gebeurt door de vochtige buitenlucht door een slang aan te zuigen en het vocht af te geven, maar in de periodes dat je wil bevochtigen (de winter) gaat dat hooguit 1 a 2% RV verschil maken. Oftewel, heb je helemaal niks aan.

Voor bevochtigen ben je echt beter af met een goede luchtbevochtiger, in dit topic zijn veel goede ervaringen met Venta te vinden. Persoonlijk raad ik de Venta LW45 aan voor een woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neemerci
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21-05 15:39

[Afbeelding]
Iets waar je niet veel mee geholpen zal zijn maar BlueDiamond heeft wel goeie pompjes en heel stil. Hoort ze zo goed als niet. Zeker in een bedrijfsruimte zal je die niet horen. Hangt natuurlijk af van het vermogen van je binnen unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
EricJonker schreef op maandag 19 juli 2021 @ 15:38:
[...]

Ik heb bij mij gewoon muurafdekkapje gebruikt (Tecnosystemi Optima TM75) 2 kleine gaatjes in de rand aan de zijkant gemaakt en met pluggen aan de muur bevestigd en uiteraard gepurt.

Let trouwens wel op dat meeste airco systemen een minimale leidinglengte moeten hebben.
Grappig ik heb exact dat afdekkapje meebesteld en hier al liggen. Geen gek idee om daar gaten in te maken en hem alsnog te gebruiken dan. Had verwacht dat er een kant en klare muurdoorvoer zou zijn voor exact deze toepassing maar misschien ook helemaal niet nodig.

En dat purschuim reageert niet met al die verschillende leidingen/kabels die door het gat gaan?

Dank voor de zeer terechte tip betreffende de leidinglengte, dat is mij inderdaad bekend.

[ Voor 6% gewijzigd door mrnn op 19-07-2021 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

[...]

Waar heb je deze trouwens laten doen? Bij die van @_Arthur ben ik inmiddels mee aan het mailen om te kijken of we tot een offerte kunnen komen. Ze doen tot 90km van boxtel en laat Amersfoort nou 88km zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-05 21:44
Even een vraagje aan mede airco bezitters, ik heb een daikin 3.5kw waar met koelen en ontvochtigen wat druppels aan de klep van de binnenunit hangen.
Is dat normaal of mag er geen enkele druppel aan de binnenunit te zien zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

TigerXtrm schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:40:
[...]

Daikin maakt ook 2.0kW units, de Comfora, Perfera, Stylish zijn allemaal in 2.0 te verkrijgen:
https://www.wasco.nl/Wasc...=12&SearchTerm=daikin+2.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-05 19:55
Freekers schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:43:
[...]

Daikin maakt ook 2.0kW units, de Comfora, Perfera, Stylish zijn allemaal in 2.0 te verkrijgen:
https://www.wasco.nl/Wasc...=12&SearchTerm=daikin+2.0
Daikin maaakt ook nog 1,5kw units. CTXM15R Perfera. https://www.daikin.nl/nl_nl/products/ctxm-r.html
Deze zijn alleen te combineren met duosplits en niet als single te verkrijgen. Heb deze ook hangen in de slaapkamer.
Pagina: 1 ... 61 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic