Hallo allemaal,
Ik zoek advies omtrent de hoeveelheid kW van een buitenunit en de benodigde kW van de binnenunits.
Want ik snap er na meerdere offertes van koeltechnische bedrijven er letterlijk helemaal niks meer van..
Wij hebben een nieuwbouwwoning uit 2018 met energielabel A en waren van plan om drie ruimtes van een airco multi-split te voorzien (de vrouw wil niet meerdere buitenunits), namelijk:
- Slaapkamer - 35 m3
- Woonkamer - 110 m3
- Zolder - 95m3
De koeltechnische bedrijven concluderen bijna allemaal dat voor zowel de woonkamer als de zolder een 5kW binnenunit noodzakelijk is (MXZ 4F83VF buitenunit met een LN50, een AP50 en een AP20 als binnenunit). Hier komen (naar mijn inziens) ook belachelijke offertes uit voort met bedragen tussen de 8500 en 10.000+ euro.
Uit het doorlezen van circa de helft van dit forum heb ik al de volgende informatie kunnen halen:
- Koeltechnische bedrijven rekenen liever te groot dan te klein;
- Voor verwarmen heb je véél meer kW nodig dan voor koelen.
- Goed geïsoleerde huizen kunnen met minder kW het huis koelen.
Ik heb zelf het e.e.a. uitgezocht op basis van m3 e.d., maar ik twijfel nog over het vermogen van de binnenunits voor de (woonkamer/zolder) en de buitenunit die ik hiervoor nodig zou hebben. Zeker wanneer de units nooit alle drie aanstaan. Hetgeen wat het meest voor zou komen is dat de zolder/woonkamer tegelijkertijd aan staan en dan nauwelijks op maximaal vermogen.
Het gaat om de volgende units:
Buitenunit: MXZ 3F68VF of MXZ 3F54VF
Slaapkamer: MSZ AP15VG
Woonkamer: LN35VG-HV of LN25VG-HV
Zolder - MSZ AP 35 VGK of MSZ AP 25 VGK
Deze units kosten met het maximaal genoemde vermogen < 3.700. Dan vraag ik mij toch echt af hoe men aan de 8.500 komt in de offerte.
Maar goed. Kunnen jullie mij vertellen of ik een beetje in de juiste richting zit, of dat ik spreekwoordelijk ''mijn klep'' moet houden en de koeltechnische bedrijven moet geloven? Er moet wel opgemerkt worden dat wij de airco's 90/100x nodig zullen hebben voor koelen, aangezien we de warmte niet uit ons huis krijgen.
Thanks!
[
Voor 1% gewijzigd door
Ebdani op 15-07-2021 19:53
. Reden: Per ongeluk emoticon. ]