wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
https://www.warmtepompentwente.nl/Oekol schreef op maandag 19 juli 2021 @ 18:45:
[...]
Waar heb je deze trouwens laten doen? Bij die van @_Arthur ben ik inmiddels mee aan het mailen om te kijken of we tot een offerte kunnen komen. Ze doen tot 90km van boxtel en laat Amersfoort nou 88km zijn!
3900 WP O / 4100 WP W | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35
Bij ons op zolder hangt een 3,5 Kw Dai en hebben nimmer druppels hangen…..Goofy1978 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:04:
Even een vraagje aan mede airco bezitters, ik heb een daikin 3.5kw waar met koelen en ontvochtigen wat druppels aan de klep van de binnenunit hangen.
Is dat normaal of mag er geen enkele druppel aan de binnenunit te zien zijn?
Omdat ik niet meteen volledig in de diepte wilde springen qua kosten met airco's, heb ik voor de slaapkamers :
2x : TCL Split Airco TAC-12/XA71 a 3,5 kW gekocht.
In de woonkamer hangt een LG Split Airco - S18ET a 5kW.
Ze hangen nu één week en het valt me op dat ik een licht 'zoem-geluid' hoor wanneer de TCL airco's uit zijn.
Het klinkt alsof het een soort trafo geluid is. Voor Ziggo klanten met een Next-box met een zoem/piep geluid, het is ongeveer hetzelfde geluid maar dan iets zachter.
In de nacht vind ik dit toch wel storend, ook al is het redelijk zacht.
Als de airco aan staat, is het gezoem niet hoorbaar omdat je dan de fan meer hoort.
Aangezien beide units het hebben, ga ik niet direct uit van DOA's. Voor mij hoeven deze TCL units het ook maar 3-4 jaar vol te houden voor die prijs en dan ga ik er wel vanuit dat ze 'op' zijn.
Zoals eerder gezegd wilde ik gewoon kijken of het me gaat bevallen, vandaar eerst even voor goedkoop gegaan.
Het lijkt me dat het geen kwaad kan als ik de units met de afstandsbediening uit zet. Daarna de spanning geheel afschakel zodat ik geen last heb van het geluid 's nachts indien de airco uit staat?
Aangezien de unit niet meteen aanspringt bij het inschakelen van de stroom, lijkt het me dan ook niet dat het de levensduur zou verkorten van de split-unit?
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Die wifi module bij Daikin (of een andere willekeurige airco) is die voor 2,4 en 5ghz? Dit omdat ik namelijk in het hele huis 2,4 heb uitgeschakeld.
Hier kan ik het bijv niet vinden, wel dat het te bedienen is met Alexa wat tof is
Op de website van Daikin staat het ook niet voor zover ik kan zien?
[ Voor 17% gewijzigd door Oekol op 20-07-2021 10:31 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Alle IoT spul is dikwijls 2.4Ghz omdat een 2.4Ghz signaal nou eenmaal 'verder komt' dan een 5Ghz signaal én er geen noodzaak is voor hoge bandbreedte of lage latency.Oekol schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:29:
Ik zie het in de verschillende brochures niet staan, maar ook een simpele google levert mij niet het resultaat.
Die wifi module bij Daikin (of een andere willekeurige airco) is die voor 2,4 en 5ghz? Dit omdat ik namelijk in het hele huis 2,4 heb uitgeschakeld.
Hier kan ik het bijv niet vinden, wel dat het te bedienen is met Alexa wat tof is
Op de website van Daikin staat het ook niet voor zover ik kan zien?
Bij Daikin kun je in de installatiehandleiding van je WiFi module het frequentiebereik en radioprotocol vinden. In het geval van de brp069b45 (voor de meest recente Comfora reeks) is dat inderdaad 2.4Ghz:

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Ziet er gewoon strak uit vind ik hoor als je het op die manier doet, maar idd er is niet echt een kant en klare oplossing voor. Pur kan geen kwaad voor leidingen en kabels. Voor wat betreft de leiding lengte, wat je vaak ziet is dat mensen die opgerold achter de unit hangen, hierdoor blijft er olie onder in de leiding liggen dus als het even kan inkorten of anders kortere leiding met knelkoppelingen kopen.mrnn schreef op maandag 19 juli 2021 @ 18:06:
[...]
Grappig ik heb exact dat afdekkapje meebesteld en hier al liggen. Geen gek idee om daar gaten in te maken en hem alsnog te gebruiken dan. Had verwacht dat er een kant en klare muurdoorvoer zou zijn voor exact deze toepassing maar misschien ook helemaal niet nodig.
En dat purschuim reageert niet met al die verschillende leidingen/kabels die door het gat gaan?
Dank voor de zeer terechte tip betreffende de leidinglengte, dat is mij inderdaad bekend.
Ik heb dit bij mijn 3.5's nog nooit gezien, wel MHI overigens.Goofy1978 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:04:
Even een vraagje aan mede airco bezitters, ik heb een daikin 3.5kw waar met koelen en ontvochtigen wat druppels aan de klep van de binnenunit hangen.
Is dat normaal of mag er geen enkele druppel aan de binnenunit te zien zijn?
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
hmm dat oprollen en achter de unit hangen is inderdaad wat ik bij de andere slaapkamer vorig jaar al zo gedaan heb. Ik zit met het feit dat de afstand korter is dan de minimale lengte van de leiding (die wordt voorgeschreven door de fabrikant van de airco ivm de werking ervan). Dan moet ik toch ergens heen met de overlengte. Dat van de olie is nieuw voor mij, kan ik daar op termijn problemen mee verwachten dan?EricJonker schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:44:
[...]
Ziet er gewoon strak uit vind ik hoor als je het op die manier doet, maar idd er is niet echt een kant en klare oplossing voor. Pur kan geen kwaad voor leidingen en kabels. Voor wat betreft de leiding lengte, wat je vaak ziet is dat mensen die opgerold achter de unit hangen, hierdoor blijft er olie onder in de leiding liggen dus als het even kan inkorten of anders kortere leiding met knelkoppelingen kopen.
[ Voor 4% gewijzigd door mrnn op 20-07-2021 12:03 ]
Thanks, goeie info. Wellicht dat ik dan een aparte netwerk ga maken voor de airco's op 2.4Ghz. Want wil juist alle apparaten op de 5Ghz forceren omwille van de extra snelheid (we hebben max 1000 Mbit), op de 2,4Ghz was het echt huilen met de pet op qua snelheid. Vraag me dan wel af of Alexa de airco's kan aansturen als ze niet in hetzelfde netwerk zitten, zal wel nietFreekers schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:54:
[...]
Alle IoT spul is dikwijls 2.4Ghz omdat een 2.4Ghz signaal nou eenmaal 'verder komt' dan een 5Ghz signaal én er geen noodzaak is voor hoge bandbreedte of lage latency.
Bij Daikin kun je in de installatiehandleiding van je WiFi module het frequentiebereik en radioprotocol vinden. In het geval van de brp069b45 (voor de meest recente Comfora reeks) is dat inderdaad 2.4Ghz:
[Afbeelding]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Hartelijk dank voor je reactie! Helder, wanneer je de vochtige lucht het hardst nodig hebt, in de winter, is het er niet.TigerXtrm schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:49:
[...]
Daikin heeft één model dat kan bevochtigen, en dat is de Ururu Sarara. Ervaringen in dit topic leren echter dat die functie, in ieder geval in een Nederlands klimaat, niet echt toegevoegde waarde heeft. Het bevochtigen gebeurt door de vochtige buitenlucht door een slang aan te zuigen en het vocht af te geven, maar in de periodes dat je wil bevochtigen (de winter) gaat dat hooguit 1 a 2% RV verschil maken. Oftewel, heb je helemaal niks aan.
Voor bevochtigen ben je echt beter af met een goede luchtbevochtiger, in dit topic zijn veel goede ervaringen met Venta te vinden. Persoonlijk raad ik de Venta LW45 aan voor een woonkamer.
Dit geldt voor alle merken die deze functie hebben neem ik aan?
De Venta lijkt een goede oplossing, echter is het vinden van een geschikte plek (waar de kinderen er niet bij kunnen) nog wel een dingetje bij ons thuis..

Andere vraag, heeft iemand ooit geprobeerd om een L/L wp aan te sluiten op een bestaand ventilatiesysteem met WTW?
Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid
Oekol schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:16:
Thanks, goeie info. Wellicht dat ik dan een aparte netwerk ga maken voor de airco's op 2.4Ghz. Want wil juist alle apparaten op de 5Ghz forceren omwille van de extra snelheid (we hebben max 1000 Mbit), op de 2,4Ghz was het echt huilen met de pet op qua snelheid. Vraag me dan wel af of Alexa de airco's kan aansturen als ze niet in hetzelfde netwerk zitten, zal wel niet
We gaan wat offtopic, maar het is idd best practice om IoT devices in een apart VLAN te zetten. De S in IoT staat namelijk voor security
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
gewoon de rol platleggen.mrnn schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:02:
[...]
hmm dat oprollen en achter de unit hangen is inderdaad wat ik bij de andere slaapkamer vorig jaar al zo gedaan heb. Ik zit met het feit dat de afstand korter is dan de minimale lengte van de leiding (die wordt voorgeschreven door de fabrikant van de airco ivm de werking ervan). Dan moet ik toch ergens heen met de overlengte. Dat van de olie is nieuw voor mij, kan ik daar op termijn problemen mee verwachten dan?
dat is niet iets wat kan werken.DeWâl schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:45:
[...]
Andere vraag, heeft iemand ooit geprobeerd om een L/L wp aan te sluiten op een bestaand ventilatiesysteem met WTW?
[ Voor 110% gewijzigd door flippy op 20-07-2021 12:53 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Dat gaat met split units niet werken, misschien dat er speciale systemen voor bestaan maar ik denk dat je dan meer in de richting van een HVAC systeem gaat en die worden over het algemeen niet gebruikt in Nederland (particulier dan).DeWâl schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:45:
[...]
Hartelijk dank voor je reactie! Helder, wanneer je de vochtige lucht het hardst nodig hebt, in de winter, is het er niet.
Dit geldt voor alle merken die deze functie hebben neem ik aan?
De Venta lijkt een goede oplossing, echter is het vinden van een geschikte plek (waar de kinderen er niet bij kunnen) nog wel een dingetje bij ons thuis..![]()
Wat bevochtigen met WTW betreft, er zijn bevochtigingsystemen die je kan inbouwen in het WTW systeem. Die bevochtigen dan de aangezogen lucht (zoiets als dit: https://www.ventilatielan...wtw-luchtbevochtiger.html). Is alleen wel een duur grapje en die filters zijn ook niet de goedkoopste. In mijn vorige woning had ik ook WTW en altijd last van droogte. Zomer, winter, het was onmogelijk vochtig te krijgen. Ik denk dat de WTW daar een flinke rol in speelde. Ik heb zo'n systeem toen overwogen, maar nooit geïnstalleerd.
Je geeft je 2,4Ghz-netwerk dan gewoon een ander SSID vanaf dezelfde router. Over het algemeen kun je dat gewoon instellen. Op die manier zitten ze wel in hetzelfde netwerk (subnet) maar je andere apparaten zullen niet met die andere SSID verbinden.Oekol schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:16:
[...]
Thanks, goeie info. Wellicht dat ik dan een aparte netwerk ga maken voor de airco's op 2.4Ghz. Want wil juist alle apparaten op de 5Ghz forceren omwille van de extra snelheid (we hebben max 1000 Mbit), op de 2,4Ghz was het echt huilen met de pet op qua snelheid. Vraag me dan wel af of Alexa de airco's kan aansturen als ze niet in hetzelfde netwerk zitten, zal wel niet
Deze versie ondersteund meerdere huizen, meerdere gebruikers.
Vraagt om een firmware update op de controllers, voorlopig lijkt het nog steeds te werken met de 'oude' Daikin Online Controller app.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Je zou het in een S/zigzag vorm kunnen buigen achter de unit (ligt eraan hoeveel je overhoud natuurlijk) Vwb de olie in iedere koudemiddel zit olie voor de compressor wat altijd naar het laagste punt zakt zoals dus onderin de cirkel van een opgerolde koelleiding. Hierdoor kan het zijn dat je compressor wat minder olie krijgt en dus een kortere levensduur zal hebben en/of na verloop van tijd meer geluid gaat maken.mrnn schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:02:
[...]
hmm dat oprollen en achter de unit hangen is inderdaad wat ik bij de andere slaapkamer vorig jaar al zo gedaan heb. Ik zit met het feit dat de afstand korter is dan de minimale lengte van de leiding (die wordt voorgeschreven door de fabrikant van de airco ivm de werking ervan). Dan moet ik toch ergens heen met de overlengte. Dat van de olie is nieuw voor mij, kan ik daar op termijn problemen mee verwachten dan?
In Amerika zie je heel veel dat ze de de vloeistofleiding niet isoleren. Is dat ook om die nakoeling wat op te krikken?flippy schreef op zondag 18 juli 2021 @ 23:46:
[...]
leidinglengte heeft er geen bal mee te maken. dat heeft alleen te maken met de vulling van het koudemiddel.
aan de ene kant wil je juist lange leidingen hebben zodat je de nakoeling nog mogelijk wat omhoog kan krikken. (mits je ventiel niet in de buitenunit zit)
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
klopt. maar in amerika gebruiken ze ook vrijwel alleen maar airco. dus zonder mogelijkheid om te verwarmen. als je gaat verwarmen is het een ander verhaal natuurlijk.Speedfightserv schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:08:
[...]
In Amerika zie je heel veel dat ze de de vloeistofleiding niet isoleren. Is dat ook om die nakoeling wat op te krikken?
amerika loopt enorm achter in de gebruikte technieken. effcinetie is ook niet bijster interestant in de amerikaanse cultuur dus daarom zie je daar ook veel "central air" met de airco/kachel op een ongeisoleerde zolder waar het 60+ graden is met een berg flexibele luchtkanalen naar de kamers. en natuurlijk 0 onderhoud.
die systemen zijn in nederland al 20 jaar niet meer relevant in woningen door de eisen van effcientie in het bouwbesluit dus je zal ze ook nooit meer zien hier.
het is daar ook normaal om 400 dollar in de maand kwijt te zijn aan stroom voor de airco...

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 20-07-2021 16:14 ]
Bedankt voor de reactie ook @Yamahaa , het is voornamelijk bij ontvochtigen.revolution-nl schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:51:
[...]
Ik heb dit bij mijn 3.5's nog nooit gezien, wel MHI overigens.
Ik denk dat het koelelement dan kouder is ofzo, en er naast en onder de lekbak wat condens optreed.
Dat het peak shaving doet begrijp ik maar ik snap niet hoe de percentages interactie met elkaar hebben.
Kan ik hiermee in de praktijk een 5kW binnenunit aftoppen op 2kW of hoe moet ik dat zien? Kan iemand mij de uitleg eens doen?
Ik heb namelijk al overgedimensioneerd, 3x2kW en 1x5kW op een 6.8kW buitenunit.
[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 20-07-2021 20:36 ]
Vocht onderaan de unit is nooit de bedoeling. Daarvoor is de lekbak bedoeld. Tenzij het niet goed wegloopt en er water in blijft staan.Goofy1978 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:53:
[...]
Bedankt voor de reactie ook @Yamahaa , het is voornamelijk bij ontvochtigen.
Ik denk dat het koelelement dan kouder is ofzo, en er naast en onder de lekbak wat condens optreed.
Het koelelement kan buiten het seizoen iets kouder zijn, omdat er bij ontvochtigen minder lucht doorheen blaast. Het zou dan iets kunnen bevriezen. Dan er wat raap zichtbaar is zeg maar.
Nu met deze temperaturen zou dat niet moeten zijn. Als je wel raap ziet, wordt het te koud en gaat het verdampen niet goed. Te weinig koelmiddel kan bijvoorbeeld. Maar goed dit is weer een heel ander spoor.
Ik weet dit puur uit eigen ervaring hoor. Ben geen monteur.
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
www.highflow.nl
Nog niet, ik heb een 2e panasonic ID aangemaakt en daar wil ik de bestaande airco toevoegen alleen dan vraagt hij om het wachtwoord.van de airco (welke ik ingesteld heb bij de 1e installatie van de app).
Maar geen van mijn standaard wachtwoorden pakt hij dus zal ik het hele ding moeten resetten en daar heb ik nog geen tijd voor gehad
Er blijft altijd wel een paar mm water in de lekbak staan idd is dat niet erg?, wel loopt het water goed uit de afvoerslang bijna elke seconde een druppel.Sarge78 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 21:55:
[...]
Vocht onderaan de unit is nooit de bedoeling. Daarvoor is de lekbak bedoeld. Tenzij het niet goed wegloopt en er water in blijft staan.
Het koelelement kan buiten het seizoen iets kouder zijn, omdat er bij ontvochtigen minder lucht doorheen blaast. Het zou dan iets kunnen bevriezen. Dan er wat raap zichtbaar is zeg maar.
Nu met deze temperaturen zou dat niet moeten zijn. Als je wel raap ziet, wordt het te koud en gaat het verdampen niet goed. Te weinig koelmiddel kan bijvoorbeeld. Maar goed dit is weer een heel ander spoor.
Ik weet dit puur uit eigen ervaring hoor. Ben geen monteur.
Als een afvoer goed afloopt zou het eigenlijk niet zo moeten zijn. Daar gaat het namelijk rotten en ruiken. Dan praat ik niet over als je de airco gebruikt of net uit staat.Goofy1978 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 22:36:
[...]
Er blijft altijd wel een paar mm water in de lekbak staan idd is dat niet erg?, wel loopt het water goed uit de afvoerslang bijna elke seconde een druppel.
Door druk van bovenaf zal het water wel weg gaan lopen, maar als er wat blijft staan loopt het ergens niet naar beneden of loopt het gelijk. Daarom moeten gaten door de muur ook onder afschot (en om lekken naar binnen te voorkomen). Ventilatoren in de airco geven ook een zuigende werking waardoor het water dan soms pas goed gaat lopen als de airco uit staat.
Kijk vooral eens of er veel raap ontstaat op de verdamper. Als het te koud wordt kan er wel condens op de binnekant kap van de airco ontstaan, wat druppels kan geven.
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Nee ijsvorming is er niet, heb het bedrijf gebeld ze zouden zo snel mogelijk komen.Sarge78 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:04:
[...]
Als een afvoer goed afloopt zou het eigenlijk niet zo moeten zijn. Daar gaat het namelijk rotten en ruiken. Dan praat ik niet over als je de airco gebruikt of net uit staat.
Door druk van bovenaf zal het water wel weg gaan lopen, maar als er wat blijft staan loopt het ergens niet naar beneden of loopt het gelijk. Daarom moeten gaten door de muur ook onder afschot (en om lekken naar binnen te voorkomen). Ventilatoren in de airco geven ook een zuigende werking waardoor het water dan soms pas goed gaat lopen als de airco uit staat.
Kijk vooral eens of er veel raap ontstaat op de verdamper. Als het te koud wordt kan er wel condens op de binnekant kap van de airco ontstaan, wat druppels kan geven.
2 binnenunits (met dezelfde buitenunit) waarvan de kamers zuidwesten staan hebben amper condenswater.
Heb 2 uur geleden een van de units aangezet op 18 graden (kamer temp was 25 graden) maar geen druppel condenswater gezien.Temperatuur is gezakt naar 21 graden.
2 andere binnenunits met kamers op noordoosten hebben wel afvoer van condenswater.
Is dit normaal of is er iet mis met de binnenunits en/of buitenunit?
Just Play
meerdere opties:ChiMan schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:46:
Situatie: 4 binnenunits + 2 buitenunits. Per 2 binnenunits zijn aangesloten op 1 buitenunit.
2 binnenunits (met dezelfde buitenunit) waarvan de kamers zuidwesten staan hebben amper condenswater.
Heb 2 uur geleden een van de units aangezet op 18 graden (kamer temp was 25 graden) maar geen druppel condenswater gezien.Temperatuur is gezakt naar 21 graden.
2 andere binnenunits met kamers op noordoosten hebben wel afvoer van condenswater.
Is dit normaal of is er iet mis met de binnenunits en/of buitenunit?
te hoge luchtsnelheid (fan te hard), te lage verdampertemperatuur (want hij staat op koelen en niet drogen) of het is gewoon relatief droog.
bescherm ze wel. op zijn minst met uv bestendige tape. anders gaan de vogels de isolatie eraf pikken en gebruiken om nesten te maken. liefste wel een beschermkap.maikvitesse schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:09:
Korte vraag: moeten koelleidingen per se in een goot? of mogen ze gewoon onbeschermd (wel met isolatie uiteraard) op het dak liggen?
[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 21-07-2021 15:23 ]
Dit verschil zie ik wel vaak tussen onze zolder airco en slaapkamer airco, Zolder is gewoon vochtiger (staat wasmachine + droger) dan de slaapkamer. Sommige dagen komt er condens uit zolderslang, maar niet uit slaapkamer slang (gisteren nog bijvoorbeeld).flippy schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:22:
of het is gewoon relatief droog.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Dus ik post mijn vraag hier ook in de hoop advies/beter inzicht te krijgen.
Op advies van mede-tweakers heb ik geinformeerd wat de kosten zouden zijn voor het alleen voorbereiden van airco en dat gaat van 10k voor de een complete installatie naar 4.5k voor alleen de voorbereiding.
Gezien ik de kosten toch vrij hoog vind, neig ik naar het achteraf te laten doen, aangezien de eerste installatiekosten ingeschat worden rond de 2k EUR. Kan iemand advies geven hoeveel lelijker het wordt door het door het achteraf te doen?
je moet je aannemer vragen je niet op te lichten.Krijgertje1979 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:31:
Had mijn vraag in het nieuwbouwhuis topic geplaatst voordat ik erachter dat erachter kwam dat er een airco topic bestaat
Op advies van mede-tweakers heb ik geinformeerd wat de kosten zouden zijn voor het alleen voorbereiden van airco en dat gaat van 10k voor de een complete installatie naar 4.5k voor alleen de voorbereiding.
Gezien ik de kosten toch vrij hoog vind, neig ik naar het achteraf te laten doen, aangezien de eerste installatiekosten ingeschat worden rond de 2k EUR. Kan iemand advies geven hoeveel lelijker het wordt door het door het achteraf te doen?
doet het vooraf. het is vele malen netter dan achteraf lopen beunen.
Als je iets wilt wijzigen in een nieuwbouwproject betaal je altijd de hoofdprijs. Loze leiding? 125 euro. Cat6 kabeltje erin? 350 euro. Dus eens maar helaas is het niet anders.flippy schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:36:
je moet je aannemer vragen je niet op te lichten.
doet het vooraf. het is vele malen netter dan achteraf lopen beunen.
wat houdt een dergelijke voorbereiding allemaal in?Krijgertje1979 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:31:
Had mijn vraag in het nieuwbouwhuis topic geplaatst voordat ik erachter dat erachter kwam dat er een airco topic bestaat
Wij hebben het ook gevraagd en dat was voor drie punten (moet nog eentje bij) voor afvoer condens, stroompunt en een koker in de vloer waar alvast de koelleidingen in kunnen 1600 excl btw geloof ik. Zal straks nog eens kijken.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Vooraf kan je alle bekabeling in je muren gefreesd hebben waardoor je geen kabelgoten ziet op je muur.Krijgertje1979 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:31:
Hoeveel kabelgoten je ziet hangt af van je huis en waar je de units ophangt natuurlijk.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Eens, en je kan rekening houden met je condensafvoer. Scheelt weer pompenDennis1812 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:11:
[...]
Vooraf kan je alle bekabeling in je muren gefreesd hebben waardoor je geen kabelgoten ziet op je muur.
Hoeveel kabelgoten je ziet hangt af van je huis en waar je de units ophangt natuurlijk.
Fijner in je huis komen na oplevering gok ik zomaar.
Of de prijs redelijk is kan alleen bepaald worden na specifiekere offerte natuurlijk.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Mogen de koelleidingen in de muur?Dennis1812 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:11:
[...]
Vooraf kan je alle bekabeling in je muren gefreesd hebben waardoor je geen kabelgoten ziet op je muur.
Wij laten de installateur de voorbereidingen doen - maar hebben gemerkt dat ze zo goed als niets in airco's doen - dus die doen we bij een andere partij. Maar wel bij oplevering.Dennis1812 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 20:35:
Overigens zou ik als het je 10k totaal kost. Afhankelijk van de merken/modellen ook overwegen om alles gelijk te laten installeren. Uitgaande dat dan je benedenverdieping + alle slaapkamers gelijk comfortabel zijn.
Fijner in je huis komen na oplevering gok ik zomaar.
Of de prijs redelijk is kan alleen bepaald worden na specifiekere offerte natuurlijk.
[ Voor 48% gewijzigd door Kees_frl op 21-07-2021 21:01 ]
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Dat komt omdat dat een echte vloeistofleiding is, en het expansieventiel bij de verdamper binnen zit. De vloeistofleiding is dus warm. In tegenstelling tot de meeste aircos hier waar de expansieventielen buiten zitten.Speedfightserv schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:08:
[...]
In Amerika zie je heel veel dat ze de de vloeistofleiding niet isoleren. Is dat ook om die nakoeling wat op te krikken?
In bijvoorbeeld koeltechniek wordt de vloeistofleiding hier ook niet geïsoleerd, want de noodzaak is er niet.
Het moet niet, maar de isolatie van de leidingen is erg in trek bij vogels voor nestmateriaal!maikvitesse schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:09:
Korte vraag: moeten koelleidingen per se in een goot? of mogen ze gewoon onbeschermd (wel met isolatie uiteraard) op het dak liggen?
Er staan op dit forum en op internet genoeg foto's van kaal gepikte airco leidingen.
In plaats van dure goot, kun je ook pvc regenpijp gebruiken.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Het zou gaan om 2 wandunits; 1 in de slaapkamer (35m3) en 1 in de woonkamer (100m3) en dan het liefst dit i.c.m. 1 buitenunit. De wandunits komen beiden aan dezelfde buitenmuur.
Ik zou graag ook in de winter willen gaan verwarmen met deze setup als aanvulling/uitfasering van mijn cv ketel. Eigenlijk ben ik opzoek naar de meest energie zuinige optie; maar hoe betrouwbaar zijn SEER en SCOP waardes? Of zijn de verschillen onderling zo klein dat het eigenlijk niet uitmaakt welke combinatie van buiten en binnenunits ik maak; afgezien van het verschil tussen A en B merken?
Ja ik zou zeggen - lees de laatste pagina's van het topic even door.Savaroth schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:52:
Graag zou ik jullie advies krijgen over een aan te schaffen airco.![]()
Het zou gaan om 2 wandunits; 1 in de slaapkamer (35m3) en 1 in de woonkamer (100m3) en dan het liefst dit i.c.m. 1 buitenunit. De wandunits komen beiden aan dezelfde buitenmuur.
Ik zou graag ook in de winter willen gaan verwarmen met deze setup als aanvulling/uitfasering van mijn cv ketel. Eigenlijk ben ik opzoek naar de meest energie zuinige optie; maar hoe betrouwbaar zijn SEER en SCOP waardes? Of zijn de verschillen onderling zo klein dat het eigenlijk niet uitmaakt welke combinatie van buiten en binnenunits ik maak; afgezien van het verschil tussen A en B merken?
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Bouwjaar: 1999
Glas: Zuid/Zuidwest is nog wel dubbelglas, geen HR.
Isolatie: Redelijk/Goed? (30cm EPS onder de vloer / Spouw 120mm glaswol / Dak weet ik niet.
Verder geen rolluiken/zonwering aanwezig.
Alvast dank voor je reactie.
2.5kw in de slaapkamer, 3.5 in de woonkamer met een 4kw duo buiten.Savaroth schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:18:
Ga ik die nog even doorspitten
Bouwjaar: 1999
Glas: Zuid/Zuidwest is nog wel dubbelglas, geen HR.
Isolatie: Redelijk/Goed? (30cm EPS onder de vloer / Spouw 120mm glaswol / Dak weet ik niet.
Verder geen rolluiken/zonwering aanwezig.
Alvast dank voor je reactie.
[ Voor 74% gewijzigd door flippy op 22-07-2021 15:20 ]
En alles van 1 merk, je kan niet merken buitenunit en binnenunits mixen.........flippy schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:19:
2.5kw in de slaapkamer, 3.5 in de woonkamer met een 4kw duo buiten.
Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //
Duidelijk, dankjewel.
Mag ik dan nog vragen hoe relevant de seer / scop waardes zijn? Op papier wil je gaan voor de hoogste waardes, maar wat is de ervaring in de praktijk? Deze lijken elkaar namelijk niet al te ver te ontlopen als ik de specificaties van de fabrikanten mag geloven.
@PeepPeepPeep
Goed om te weten; al had ik wel al een vermoeden dat dat zo zou werken.
de S in seer en scop staat voor Season. dus gemiddelde. uiteindelijk doet het relatief weinig aan elkaar onder. alleen in de extremen zie je meer verschil. de TCAP versies van panasonic zijn een goed voorbeeld hiervan.Savaroth schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:31:
@flippy
Duidelijk, dankjewel.
Mag ik dan nog vragen hoe relevant de seer / scop waardes zijn? Op papier wil je gaan voor de hoogste waardes, maar wat is de ervaring in de praktijk? Deze lijken elkaar namelijk niet al te ver te ontlopen als ik de specificaties van de fabrikanten mag geloven.
@PeepPeepPeep
Goed om te weten; al had ik wel al een vermoeden dat dat zo zou werken.
kijk naar de "deftige"merken zoals MHI, panasonic, ME, daikin en kijk naar de specificaties/features die je wilt/belanrgijk vind.
als verwarmen een serieus ding is moet je vooral kijken naar de prestaties bij 7 graden of minder. met name de goedkopere series vallen dan door de mand.Savaroth schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:07:
@flippy
Wederom bedankt voor je antwoord, hier kan ik zeker wat mee!
niert kijken naar het vermogen maar naar de COP.
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 22-07-2021 16:13 ]
Ik heb een buitenunit Daikin 5MXM90N
Daarop zijn 5 binnenunits aangesloten, allen kanaalmodellen. Voor de 4 slaapkamers zijn dat Daikin FDXM25F9. Voor de leefruimte Daikin FDXM60F9.
De kanaalmodellen voor de slaapkamers liggen op zolder en zo verbonden met roosters in het plafond van de kamers. In de ene hoek een aanzuigrooster, in de andere hoek uitblaasrooster. Iedere slaapkamer is apart verbonden met een Madoka.
Nu komt het probleem.
Ik heb 2 apps van Daikin.
De Madoka Assistant App. Kan enkel thuis gebruikt worden, gezien de app verbinding maakt via bluetooth met de madoka zelf. Deze geeft de juiste temperatuur weer in de kamer, gezien deze de temperatuur meet aan de madoka die in de ruimte hangt.
Verder heb ik de Daikin Residential App. Met deze app kan ik de airco’s ook van op afstand aan en
uit zetten. Probleem is echter dat deze app de temperatuur meet in de kanaalmodellen en dus altijd een veel hogere, foute temperatuur weergeeft gezien de kanaalmodellen op zolder liggen.
Zo zie je bijvoorbeel in onderstaand voorbeeld bij de foto’s als bijlage. Als ik de temperatuur instel op koelen 21 graden. Als de madoka assistant dan correct aangeeft dat het al 19 graden is, blijft hij echter koelen omdat de unit blijkbaar uitgaat van de temperatuur die op de Daikin residential app wordt weergegeven en dus meet in het kanaalmodel. Daardoor blijft de temperatuur op de daikin residential app nagenoeg gelijk. (Altijd rond de 23 graden). En blijft de binnenunit dus ook steeds koude lucht blazen.
Iemand die weet hoe ik dit kan verhelpen?
Foto 1: Madoka assistant app
Foto 2: Daikin Residential app
Alvast bedankt.
/f/image/s0ndSW4qBYattqdCPbUru9ax.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/oKYMWCbla2DegIUqPhLY0fSk.png?f=fotoalbum_large)
De verdamper werd idd te koud de leidingen waren 2 graden dus er kwam condens op de plastic binnendelen onder de lekbak wat de druppels gaf.Sarge78 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:04:
[...]
Als een afvoer goed afloopt zou het eigenlijk niet zo moeten zijn. Daar gaat het namelijk rotten en ruiken. Dan praat ik niet over als je de airco gebruikt of net uit staat.
Er is 250 gram koelvloeistof bijgevuld en een lek ventiel bij de buitenunit vervangen waar de vloeistof uit gelekt is na een jaar en paar maanden gebruik.
Climatic bv uit etten leur heeft de airco opgehangen vind hun service erg goed bij problemen, ze ondernemen gelijk actie en lossen het snel op.
Ik zou dit bij Daikin zelf neergooien gezien de wel heel afwijkende situatie t.o.v. de huis-tuin-keukensituaties die op dit forum behandeld worden.Pouillie schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 21:16:
Zou iemand mij kunnen helpen met volgend probleem.
Ik heb een buitenunit Daikin 5MXM90N
Daarop zijn 5 binnenunits aangesloten, allen kanaalmodellen. Voor de 4 slaapkamers zijn dat Daikin FDXM25F9. Voor de leefruimte Daikin FDXM60F9.
De kanaalmodellen voor de slaapkamers liggen op zolder en zo verbonden met roosters in het plafond van de kamers. In de ene hoek een aanzuigrooster, in de andere hoek uitblaasrooster. Iedere slaapkamer is apart verbonden met een Madoka.
Nu komt het probleem.
Ik heb 2 apps van Daikin.
De Madoka Assistant App. Kan enkel thuis gebruikt worden, gezien de app verbinding maakt via bluetooth met de madoka zelf. Deze geeft de juiste temperatuur weer in de kamer, gezien deze de temperatuur meet aan de madoka die in de ruimte hangt.
Verder heb ik de Daikin Residential App. Met deze app kan ik de airco’s ook van op afstand aan en
uit zetten. Probleem is echter dat deze app de temperatuur meet in de kanaalmodellen en dus altijd een veel hogere, foute temperatuur weergeeft gezien de kanaalmodellen op zolder liggen.
Zo zie je bijvoorbeel in onderstaand voorbeeld bij de foto’s als bijlage. Als ik de temperatuur instel op koelen 21 graden. Als de madoka assistant dan correct aangeeft dat het al 19 graden is, blijft hij echter koelen omdat de unit blijkbaar uitgaat van de temperatuur die op de Daikin residential app wordt weergegeven en dus meet in het kanaalmodel. Daardoor blijft de temperatuur op de daikin residential app nagenoeg gelijk. (Altijd rond de 23 graden). En blijft de binnenunit dus ook steeds koude lucht blazen.
Iemand die weet hoe ik dit kan verhelpen?
Foto 1: Madoka assistant app
Foto 2: Daikin Residential app
Alvast bedankt. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //
flippy schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:09:
[...]
als verwarmen een serieus ding is moet je vooral kijken naar de prestaties bij 7 graden of minder. met name de goedkopere series vallen dan door de mand.
niert kijken naar het vermogen maar naar de COP.
Sinds vorig jaar Mei heb ik een dual split oplossing aan de muren hangen.
1 van de binnenunits maakte na het initieel afkoelen van de ruimte, bij opnieuw aanslaan van de buitenunit een krakend/tikkend geluid.
Het bedrijf waarbij ik de boel had aangeschaft is vaak langs geweest en van alles geprobeerd om het te verhelpen, LG erbij betrokken enz. enz.
(Gas afgenomen en opnieuw gevuld, firmware geupdate, leidingen van beide binnen units omgedraaid)
Na onderzoek door LG blijken de binnen units te strak tegen het plafond gemonteerd, waardoor de airflow onvoldoende is en het koelblok bevriest.
Voor de liefhebbers, dit is een opname van het geluid:
https://1drv.ms/u/s!Ao68WtW941DShrBjO7nWO8fc_D2XcA
Een oplossing zou zijn om de binnen units los te halen, nieuwe gaten boren en 15cm onder het plafond te monteren. Naast dat dit niet erg mooi is, zag ik het niet bepaald zitten om mijn strak gestucte muren opnieuw te boren. Of om een nieuw gat door de gevel te laten boren.
We zijn uiteindelijk overeengekomen om de dual split buiten unit te vervangen voor 2x single split.
Nu staat er 1x single split naast de dual split buiten unit om te testen, maar heb na 1 nacht al ervaren dat het getik nu helemaal weg is. Eindelijk verlost van de herrie de hele nacht door
De aircoman vind het zelf ook een bijzondere situatie, aangezien ze alle binnenunits op ongeveer 5cm van het plafond hangen en nog nooit problemen daarmee hebben gehad en het met een single split dus ook geen probleem is.
De verklaring is dat de dual split buiten unit harder opstart en daardoor of bevriest, of door een of ander ventiel aan het drukken is wat het gekraak veroorzaakt...
Uiteindelijk hangen er straks dan 2 buiten units aan de muur, maar misschien is dat voor ons gebruik uiteindelijk wel een betere oplossing. Aangezien er meestal maar 1 van de 2 gebruikt wordt.
Haal NOOIT een spookrijder in !
Apart van de installateur, het staat notabene in de installatiehandleiding van LGZtaaB schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:45:
Mijn krakende/tikkende airco verhaal heeft eindelijk een oplossing bereikt.
Sinds vorig jaar Mei heb ik een dual split oplossing aan de muren hangen.
1 van de binnenunits maakte na het initieel afkoelen van de ruimte, bij opnieuw aanslaan van de buitenunit een krakend/tikkend geluid.
Het bedrijf waarbij ik de boel had aangeschaft is vaak langs geweest en van alles geprobeerd om het te verhelpen, LG erbij betrokken enz. enz.
(Gas afgenomen en opnieuw gevuld, firmware geupdate, leidingen van beide binnen units omgedraaid)
Na onderzoek door LG blijken de binnen units te strak tegen het plafond gemonteerd, waardoor de airflow onvoldoende is en het koelblok bevriest.
Voor de liefhebbers, dit is een opname van het geluid:
https://1drv.ms/u/s!Ao68WtW941DShrBjO7nWO8fc_D2XcA
Een oplossing zou zijn om de binnen units los te halen, nieuwe gaten boren en 15cm onder het plafond te monteren. Naast dat dit niet erg mooi is, zag ik het niet bepaald zitten om mijn strak gestucte muren opnieuw te boren. Of om een nieuw gat door de gevel te laten boren.
We zijn uiteindelijk overeengekomen om de dual split buiten unit te vervangen voor 2x single split.
Nu staat er 1x single split naast de dual split buiten unit om te testen, maar heb na 1 nacht al ervaren dat het getik nu helemaal weg is. Eindelijk verlost van de herrie de hele nacht door
De aircoman vind het zelf ook een bijzondere situatie, aangezien ze alle binnenunits op ongeveer 5cm van het plafond hangen en nog nooit problemen daarmee hebben gehad en het met een single split dus ook geen probleem is.
De verklaring is dat de dual split buiten unit harder opstart en daardoor of bevriest, of door een of ander ventiel aan het drukken is wat het gekraak veroorzaakt...
Uiteindelijk hangen er straks dan 2 buiten units aan de muur, maar misschien is dat voor ons gebruik uiteindelijk wel een betere oplossing. Aangezien er meestal maar 1 van de 2 gebruikt wordt.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Klopt idd, maar minder werd gedoogd.Martinusz schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:47:
[...]
Apart van de installateur, het staat notabene in de installatiehandleiding van LGminimaal 15cm uit mijn hoofd.
Totdat er meer van dit soort verhalen opdoken. Bij mij hangen ze bijvoorbeeld iets meer dan 5cm onder het plafond
welke vermogens praten we over qua binnen en buitenunits?ZtaaB schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:49:
[...]
Klopt idd, maar minder werd gedoogd.
Totdat er meer van dit soort verhalen opdoken. Bij mij hangen ze bijvoorbeeld iets meer dan 5cm onder het plafond
2x2 kW binnen units, en in de originele setup een LG MU2R15 4.1kW buiten unit.flippy schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:37:
[...]
welke vermogens praten we over qua binnen en buitenunits?
Nu gaat de 4.1kW dus vervangen worden voor 2x PC09SQ UA3 (2.5kW geloof ik)
[ Voor 11% gewijzigd door SYQ op 24-07-2021 20:01 ]
Mag ik er vannuit gaan dat de fan altijd op laag of auto staat als de verdamper bevriest en de kamers een doorsnee slaapkamerformaat zijn?ZtaaB schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 08:41:
[...]
2x2 kW binnen units, en in de originele setup een LG MU2R15 4.1kW buiten unit.
Nu gaat de 4.1kW dus vervangen worden voor 2x PC09SQ UA3 (2.5kW geloof ik)
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 24-07-2021 10:42 ]
Kamers zijn idd doorsnee formaat, ongeveer 15 m2 denk ik.flippy schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 10:42:
[...]
Mag ik er vannuit gaan dat de fan altijd op laag of auto staat als de verdamper bevriest en de kamers een doorsnee slaapkamerformaat zijn?
Het kraken gebeurde alleen op 1 kamer, onze slaapkamer. Als het de logeerkamer was geweest had ik het denk ik minder erg gevonden
Maar het gekraak was eigenlijk bij iedere instelling, fan hard, zacht, energy saver20,40,60,80%. Temperatuur instelling maakte ook niet uit. Het was om gek van te worden. En hoewel de installateur een aardige kerel is. Ik wil niet steeds midden in de nacht wakker worden en aan hem denken
Het eerste wat ik zo kan bedenken is dat de leiding bij de binnenunit geknikt of ingedeukt is. Dat veroorzaakt een vernouwing en een groter drukverschil en dus een groter termperatuurverschil waaedoor de verdamper kouder word dan de bedoeling is. Ik weet dat panasonics een beveiliging hebben hiervoor doordat die veel meer sensoren gebruiken om het ingestelde plan te verifieren en bij te stellen. Van lg weet ik het niet. Ik betwijfel het.ZtaaB schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 11:28:
[...]
Kamers zijn idd doorsnee formaat, ongeveer 15 m2 denk ik.
Het kraken gebeurde alleen op 1 kamer, onze slaapkamer. Als het de logeerkamer was geweest had ik het denk ik minder erg gevonden
Maar het gekraak was eigenlijk bij iedere instelling, fan hard, zacht, energy saver20,40,60,80%. Temperatuur instelling maakte ook niet uit. Het was om gek van te worden. En hoewel de installateur een aardige kerel is. Ik wil niet steeds midden in de nacht wakker worden en aan hem denken
Zou kunnen, volgens mij hebben ze aan de buitenkant nog wel de kappen los gehaald om te controleren bij een eerder bezoek.flippy schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 12:22:
[...]
Het eerste wat ik zo kan bedenken is dat de leiding bij de binnenunit geknikt of ingedeukt is. Dat veroorzaakt een vernouwing en een groter drukverschil en dus een groter termperatuurverschil waaedoor de verdamper kouder word dan de bedoeling is. Ik weet dat panasonics een beveiliging hebben hiervoor doordat die veel meer sensoren gebruiken om het ingestelde plan te verifieren en bij te stellen. Van lg weet ik het niet. Ik betwijfel het.
Met de single split opstelling is het ding nu iig heerlijk stil.
Het pendelt ook niet meer als het deed met de dual split, en het stroomverbruik is een stuk minder.
Of er nu 1 of units beneden naast het huis staan maakt mij uiteindelijk weinig uit. Als het maar werkt
Had achteraf gezien beter meteen voor deze opstelling kunnen kiezen, maar vond het idee van een dual split mooier.
2x single split is ook wel goedkoper, of we iets met het verschil gaan doen weet ik niet, maar maakt mij eerlijk gezegd niet heel veel uit.
ik vermoed dat er wel een knik in het binnendeel moet zitten. een duo kan doorgaans vrijwel even laag als een mono (al ken ik lg niet goed genoeg hiervoor) en als je beide delen vervangt (dus ook waar de knik zit) dan is het logisch dat het probleem ineens opgelost is. immers zijn de leidingdelen van de binnenunit nog teerder dan de reguliere leidingen.ZtaaB schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 13:42:
IK vermoed het eerste, want met dezelfde leidingen gaat het wel goed in de single opstelling. Misschien ook icm het vermogen dat door een klein knikje geperst wordt dat bij een 'zwakkere' single buiten unit geen probleem is
Welk merk heeft nou de meest nieuwe/innovatieve buiten units met het laagste geluidsniveau en best energie efficiëntie? En maakt een grotere buitenunit per definitie minder geluid bij een lagere belasting? Bijvoorbeeld een 5 kw vs 7 kw?
Alvast bedankt
In het binnen deel van de buiten unit bedoel je dan? De binnen unit is namelijk niet vervangen. Wat er nu is gedaan is slangen losgekoppeld van buiten unit (dual split) en aangesloten op nieuwe buiten unit (single split). En het probleem is verholpen.flippy schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 14:34:
[...]
ik vermoed dat er wel een knik in het binnendeel moet zitten. een duo kan doorgaans vrijwel even laag als een mono (al ken ik lg niet goed genoeg hiervoor) en als je beide delen vervangt (dus ook waar de knik zit) dan is het logisch dat het probleem ineens opgelost is. immers zijn de leidingdelen van de binnenunit nog teerder dan de reguliere leidingen.
dan moet het in de buitenunit hebben gezeten. waarschijnlijk een vastzittende of niet tof gemonteerde (te heet geworden tijdens solderen in de fabriek bijvoorbeeld) EXV/EEV of iets vergelijkbaars.ZtaaB schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:33:
[...]
In het binnen deel van de buiten unit bedoel je dan? De binnen unit is namelijk niet vervangen. Wat er nu is gedaan is slangen losgekoppeld van buiten unit (dual split) en aangesloten op nieuwe buiten unit (single split). En het probleem is verholpen.
wat maakt meer geluid, een gele kettingzaag of een blauwe brommer?LemonC200 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:28:
Zat een beetje mee te lezen, maar vind het nog wel lastig met alle verschillende buitenunits.
Welk merk heeft nou de meest nieuwe/innovatieve buiten units met het laagste geluidsniveau en best energie efficiëntie? En maakt een grotere buitenunit per definitie minder geluid bij een lagere belasting? Bijvoorbeeld een 5 kw vs 7 kw?
Alvast bedankt
zulke brede vraagstellingen hebben teveel variabelen om ook maar 1 zinnig antwoord op te geven.
voor de duidelijkheid: innovatie wil niet zeggen "beter".
en geluid is totaal ondergeschikt in de berekening. je kiest de buitenunit op je minimale belasting die je nodig hebt. en een 7kW unit heeft een hoger minimum dan een 5kw. dus ook al zou je 7kw stiller zijn is het nog steeds ongeschikt voor de toepassing als die een te hoog minimum heeft.
Van de VvE hier mogen we alleen dit model kiezen omdat dit volgens hun een A-merk is en aan de geluidsnormen voldoet.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
het is niks bijzonders in vergelijking met de conncurentie. volgens mij kan als je een MHI, panasonic of dailkin in de stille modus forceert nog wel lager dan dat.HereIsTom schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:51:
Iemand ervaring met de ASYG12KPCA van Fujitsu?
Van de VvE hier mogen we alleen dit model kiezen omdat dit volgens hun een A-merk is en aan de geluidsnormen voldoet.
i zou fujitsu niet in de lijst van "echte" A merken zetten. het is een goed merk maar niet zo goed als de eerder genoemde merken.
[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 24-07-2021 17:06 ]
Natuurkundig is het logisch dat een grotere buitenunit met minder moeite (dus minder geluid) een hogere warmteoverdracht kan halen tussen buitenlucht en koelmiddel, en dus een hoger rendement heeft. Daarom hebben binnen een serie die in dezelfde behuizing past de modellen met de lagere vermogens ook de laagste geluidsniveaus en meestal ook het hoogste rendement bij hun nominale vermogen.LemonC200 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:28:
Zat een beetje mee te lezen, maar vind het nog wel lastig met alle verschillende buitenunits.
Alvast bedankt
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
verschil tussen de meeste units die in dezelfde kast zitten is vaak alleen een verschil in ventilatorsenlheid en compressortoerental. 90% van de tijd zijn de units verder indentiek en hebben ze ook dezelfde laagste waardes. dit zie je veel bij de triple en quads. vaak is het verschil in gewicht door een groter vloeistofvat, leidingen en meer koelmiddel voor de 4e unit.Andrehj schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 17:22:
[...]
Natuurkundig is het logisch dat een grotere buitenunit met minder moeite (dus minder geluid) een hogere warmteoverdracht kan halen tussen buitenlucht en koelmiddel, en dus een hoger rendement heeft. Daarom hebben binnen een serie die in dezelfde behuizing past de modellen met de lagere vermogens ook de laagste geluidsniveaus en meestal ook het hoogste rendement bij hun nominale vermogen.
een triple is vaak gewoon een gekortwiekte quad.*
*terms and conditions apply
[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 24-07-2021 17:33 ]
Beide bedankt voor de reacties nu ik inderdaad even verder zit te kijken zie ik dat je vaak buitenunits.flippy schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 17:31:
[...]
verschil tussen de meeste units die in dezelfde kast zitten is vaak alleen een verschil in ventilatorsenlheid en compressortoerental. 90% van de tijd zijn de units verder indentiek en hebben ze ook dezelfde laagste waardes. dit zie je veel bij de triple en quads. vaak is het verschil in gewicht door een groter vloeistofvat, leidingen en meer koelmiddel voor de 4e unit.
een triple is vaak gewoon een gekortwiekte quad.*
*terms and conditions apply
van 3.5 tot 5/6 kw hebt. En dan een ander type buiten unit van 5kw tot 10kw. Bijvoorbeeld de Mitsubishi MXZ-3F54VF3 en MXZ-2F53VF3. Dan lijkt het mij beter om voor het wat grotere model te gaan die is ook wat zwaarder en daarmee waarschijnlijk stiller.
nee, zo werkt het nu net niet.LemonC200 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 17:49:
[...]
Dan lijkt het mij beter om voor het wat grotere model te gaan die is ook wat zwaarder en daarmee waarschijnlijk stiller.
Dit model hangt bij mijn ouders, en dit is duidelijk de instapper uit het gamma van Fujitsu/Fuji/General (ze worden onder de 3 namen op de markt gebracht) Hij heeft bijvoorbeeld een hele summiere afstandsbediening.HereIsTom schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:51:
Iemand ervaring met de ASYG12KPCA van Fujitsu?
Wat verder zonde is dat als hij pendelt de buitenunit eerst start op vol vermogen en dan afzakt naar de lagere waarde waardoor je toch duidelijk merkt dat hij bezig is. Meest stille unit op de markt was bij dit model duidelijk niet de prioriteit
Ik heb zelf de luxere variant hiervan op mijn slaapkamer (KMCC 2,5kW) en daar is in ieder geval het buitendeel een stuk stiller van.
Nog wel een andere bijzonderheid voor beide units; ik kwam laatst tot de ontdekking dat de automatische ventilator regeling (stand auto) de 'stil' stand negeert - hij blijft dus in 'laag' hangen als minimum.
In de woonkamer hangt hier dan weer een Mitsubishi SRK-ZSW, ook daar ben ik niet volledig van onder de indruk. Uitblaas is altijd schuin, terwijl recht naar voren (of liever nog omhoog) ervoor zou zorgen dat je niet in de koude lucht zit. Maar afhankelijk van waar je hem plaats heb je daar mogelijk geen last van. Binnen is hij in ieder geval wel lekker stil, en buiten ook als hij eenmaal in deellast draait.
Maar weet je ook of dit een goed model is, hij komt in deze woning, zie plaatje.flippy schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 17:05:
[...]
het is niks bijzonders in vergelijking met de conncurentie. volgens mij kan als je een MHI, panasonic of dailkin in de stille modus forceert nog wel lager dan dat.
i zou fujitsu niet in de lijst van "echte" A merken zetten. het is een goed merk maar niet zo goed als de eerder genoemde merken.
Prijs indicatie is tussen de €2500,- en €3000,- voor de Fujitsu ASYG12KPCA.
:strip_exif()/f/image/F7ZRhLVlqxqrsWSFiLQCHF7V.jpg?f=fotoalbum_large)
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Ik sla stijl achterover van die prijsstelling - unit heb ik een jaar geleden los gekocht voor €650 bij een koelmonteur in het oosten van het land. Daar kwam nog wat geld bij voor verdere montage materialen en een koelmonteur maar zal uiteindelijk rond de €1000 hebben uitgekomen. Ik kan me voorstellen dat bij volledige montage (en dus garantie) je zo richting de €1500 zou gaan maar veel meer zou deze unit in mijn ogen niet mogen kosten.HereIsTom schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:21:
[...]
Maar weet je ook of dit een goed model is, hij komt in deze woning, zie plaatje.
Prijs indicatie is tussen de €2500,- en €3000,- voor de Fujitsu ASYG12KPCA.
[Afbeelding]
Voor de genoemde prijsindicatie zou ik een design daikin of mitsubishi electric verwachten.
het is veel, helemaal voor een net-niet-A-merk. maar het kan zijn dat de installatie lastig is qua runnen van leiding en aansluiten op stroom en afvoer. die informatie mis je en dat driijft de prijs wel op. ik ga ook niet voor niks een hele middag kutten met kabelgoten en afvoerbuizen.vdkleijn schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:00:
[...]
Ik sla stijl achterover van die prijsstelling - unit heb ik een jaar geleden los gekocht voor €650 bij een koelmonteur in het oosten van het land. Daar kwam nog wat geld bij voor verdere montage materialen en een koelmonteur maar zal uiteindelijk rond de €1000 hebben uitgekomen. Ik kan me voorstellen dat bij volledige montage (en dus garantie) je zo richting de €1500 zou gaan maar veel meer zou deze unit in mijn ogen niet mogen kosten.
Voor de genoemde prijsindicatie zou ik een design daikin of mitsubishi electric verwachten.
dat heb ik zo duidelijk als ik kan al gezegd.
Ik zit op de bovenste verdieping waar ze boven mij op het dak komen, dus klein stukje langs de muur omhoog, zou dat lastig zijn? Direct onder waar de binnenunit komt zit een stopcontact.flippy schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:45:
[...]
het is veel, helemaal voor een net-niet-A-merk. maar het kan zijn dat de installatie lastig is qua runnen van leiding en aansluiten op stroom en afvoer. die informatie mis je en dat driijft de prijs wel op. ik ga ook niet voor niks een hele middag kutten met kabelgoten en afvoerbuizen.
Het ging me ook om de capaciteit van dit model om het appartement te kunnen koelen en verwarmen, gasverbruik is 250m3 dus redelijk goed geïsoleerd en met zonwering.
Dan is het best "prijzig" te noemen.HereIsTom schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:04:
[...]
Ik zit op de bovenste verdieping waar ze boven mij op het dak komen, dus klein stukje langs de muur omhoog, zou dat lastig zijn? Direct onder waar de binnenunit komt zit een stopcontact.
[...]
Het ging me ook om de capaciteit van dit model om het appartement te kunnen koelen en verwarmen, gasverbruik is 250m3 dus redelijk goed geïsoleerd en met zonwering.
En je gaat niet comfortabel de hele woning verwarmen of koelen met 1 unit op die plek. Als ie gasloos wilt moet je wat rigoreuzer aanpakken
Ja helaas zit in een VvE en die willen alleen die unit met één kabelgoot naar boven.flippy schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:06:
[...]
Dan is het best "prijzig" te noemen.
En je gaat niet comfortabel de hele woning verwarmen of koelen met 1 unit op die plek. Als ie gasloos wilt moet je wat rigoreuzer aanpakken
Multisplit kan ook in één kabelgootHereIsTom schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:12:
[...]
Ja helaas zit in een VvE en die willen alleen die unit met één kabelgoot naar boven.
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
ik zou eerst eens kijken naar de onderbouwing die de vve geeft. ik heb ook wat ervaring ermee (helaas) en vaak is het omdat 1 iemand in het bestuur zelf zon ding aan de muur heeft hangen. dat is niet objectief natuurlijk helemaal als er aantoonbaar betere alternatieven op de markt zijn die voor hetzelfde geld een beter resultaat neerzetten. met een beetje porren is er vaak wel wat speling te vinden. immers is de keuze van die unit gemaakt door naar bepaalde factoren te kijken. als je iets vind in die factoren wat beter is dan zou de vve moeten stemmen om units toe te laten die beter zijn dan de gestelde eisen waardoor die toshiba door de comissie is gekomen. immers als er alleen maar naar geluid word gekeken zou elke unit die minder lawaai maakt per definitie toegelaten moeten worden onder die regel.HereIsTom schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:12:
[...]
Ja helaas zit in een VvE en die willen alleen die unit met één kabelgoot naar boven.
er is trouwens niks wat je tegenhoud om een duo buiten neer te zetten (desnoods van die versie, de buitenunit formaat/behuizing is hetzelfde) en 2 binnenunits te hebben. als je die dan tegenover de slaapkamerdeuren zet (of close to it) dan kan je wel de toko egaal koelen en verwarmen. stukken beter dan met eentje in elk geval. de zuidelijke slaapkamer trekt nu aan het kortste eind namelijk en dan kan de andere ook verder naar het raam...
[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 25-07-2021 15:07 ]
Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero
de leidingen kunnen alle gassoorten hebben.Autopilot schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:38:
Is het mogelijk om R32 units aan te sluiten op mijn bestaande leidingen waar hiervoor r401a doorheen ging?
Tja helaas het bestuur heeft besloten dat het deze unit moet worden en allemaal bij dezelfde installateur.flippy schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:48:
[...]
ik zou eerst eens kijken naar de onderbouwing die de vve geeft. ik heb ook wat ervaring ermee (helaas) en vaak is het omdat 1 iemand in het bestuur zelf zon ding aan de muur heeft hangen. dat is niet objectief natuurlijk helemaal als er aantoonbaar betere alternatieven op de markt zijn die voor hetzelfde geld een beter resultaat neerzetten. met een beetje porren is er vaak wel wat speling te vinden. immers is de keuze van die unit gemaakt door naar bepaalde factoren te kijken. als je iets vind in die factoren wat beter is dan zou de vve moeten stemmen om units toe te laten die beter zijn dan de gestelde eisen waardoor die toshiba door de comissie is gekomen. immers als er alleen maar naar geluid word gekeken zou elke unit die minder lawaai maakt per definitie toegelaten moeten worden onder die regel.
er is trouwens niks wat je tegenhoud om een duo buiten neer te zetten (desnoods van die versie, de buitenunit formaat/behuizing is hetzelfde) en 2 binnenunits te hebben. als je die dan tegenover de slaapkamerdeuren zet (of close to it) dan kan je wel de toko egaal koelen en verwarmen. stukken beter dan met eentje in elk geval. de zuidelijke slaapkamer trekt nu aan het kortste eind namelijk en dan kan de andere ook verder naar het raam...
De meerderheid wil zelf geen airco en is het met het bestuur eens.
Ik wil nog wel aankaarten dat er meer keuze is, maar bestuur had al door laten schemeren, zo wordt het en anders niet
maar qua installatie moet er wel in jouw geval goed op worden gelet dat de minium leidinglengtes wel worden gehaald. doorgaans is dat een meter of 3.
ps: ben ZO blij dat ik geen vve meer heb.
[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 25-07-2021 18:34 ]
3 meter leiding gaat denk ik wel lukken, ze komen niet direct boven de binnenunit op het dak.
De prijs is zo hoog, zeggen ze, omdat er dus één koof voor 3 verdiepingen moet komen en het gebruik van een hoogwerker.
[ Voor 17% gewijzigd door HereIsTom op 25-07-2021 18:39 ]
Wellicht kun je proberen ze zover te krijgen in ieder geval het ‘topmodel’ te laten plaatsen. De KGTB is bijvoorbeeld zuiniger, heeft een hogere warmteafgifte en dus beter geschikt als (bij)verwarming, het binnendeel is stiller etc. Het lijkt mij zonde voor zoveel geld te eindigen met het budgetmodel (=KPCA) van de fabrikant.HereIsTom schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:37:
Daar lijkt het wel op, iemand uit het bestuur zegt ervaring met de installateur te hebben en zegt dat deze dus perfect werk en service levert en dus ook deze set aanbeveelt voor onze appartementen.
3 meter leiding gaat denk ik wel lukken, ze komen niet direct boven de binnenunit op het dak.
De prijs is zo hoog, zeggen ze, omdat er dus één koof voor 3 verdiepingen moet komen en het gebruik van een hoogwerker.
Thanks, dacht altijd dat ze eerst gereinigd moesten worden voordat je er een ander soort gas doorheen jaagt.
[ Voor 7% gewijzigd door Autopilot op 25-07-2021 19:12 ]
Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Situatie: woonkamer, met schuifpui op het ZW, muur links deel ik met de buren, muur rechts is buitenmuur. Aan de kant van de schuifpui heb ik een plat dak van 2m diep, het huis is daar uitgebouwd tov de buren. Alles prima geïsoleerd, huis is van 2011, dus hr++ glas (en binnen haast geen mobiel bereik...) en aan alle kanten isolatie. Ik verbruik nu zo'n 850m3 per jaar aan gas, waarbij ik alleen de benedenverdieping en badkamer verwarm.

Inhoud woonkamer/keuken is 128m3. Als ik een factor 30 reken dan kom ik op 3840W aan vermogen voor het koelen. Als ik ook wil verwarmen, dan kom ik met een factor 50 op 6400W uit.
Inhoud slaapkamer (boven de keuken, dus voorkant huis) is 40m3 en hoeft dus alleen gekoeld te worden. Hier kom ik op 1200W.
Vragen:
- waar zouden jullie de binnenunit in de woonkamer/keuken ophangen? Gezien buitenmuur ergens aan de rechterkant, gok ik.
- de buitenunit zou op het platte dak kunnen, aan de rechter kant (minder geluidsoverlast voor de buren en dichter bij de binnenunit), of toch liever op de muur (dan eigenlijk altijd in de schaduw, maar in de winter ook meer op de wind)?
- Multi-split of 2x single split? Als ik de woonkamer koel dan hoeft de slaapkamer niet en andersom. Maar met de buitenunit op het platte dak is de afstand naar de slaapkamermuur vrij groot. Maar een extra buitenunit is ook weer minder fraai. En de SEER/SCOP is lager bij een multi-split.
- huis is van zichzelf vrij droog en ik heb nu een luchtbevochtiger staan om op de 50/60% luchtvochtigheid (anders 30% in de winter) te komen. Een airco ontvochtigt, maar er zijn typen die ook bevochtigen begreep ik.
- heb ik een condenspomp nodig als de buitenunit hoger komt dan de binnenunit? Ik kan de buitenunit niet eenvoudig op de grond of lager dan de buitenunit kwijt, want langs de buitenmuur loopt het tuinpad naar de oprit en dan stoot iedereen zijn hoofd of benen... Die komt dus altijd hoger uit dan de binnenunit beneden.
- Ik geef liever iets meer uit om het goed te doen, maar wil het ook niet overdrijven. Energiekosten zijn belangrijker dan looks, maar geen storingen en lange levensduur zijn ook belangrijk. Wifi, integratie met home automation en zo is niet zo belangrijk. Hebben jullie nu gelijk merken/types in gedachten?
Ik denk zelf aan bijvoorbeeld een MHI SRK20ZSX (SEER/SCOP 10.0/5.2) voor de slaapkamer en een MHI SRK35ZSX (SEER/SCOP 9.5/5.1) voor beneden. Of de MHI SCM 40-ZS (SEER/SCOP 9.1/4.7) multi-split buitenunit gebruiken met de hier genoemde binnenunits (staat alleen niet als mogelijkheid in de brochure, die lijkt van gelijktijdig gebruik uit te gaan). Alleen lijken deze dus niet te bevochtigen.
Als ik naar andere merken kijk, dan is de SEER/SCOP van Toshiba voor vergelijkbare modellen veel lager (6.9/4.6 voor de multi, bij de single wordt alleen A++ genoemd, dus onder 8.5/5.1). En Daikin komt met de Ururu Sarara (met bevochtiger) ook op lagere SEER uit (9), maar hogere SCOP (5.8), of met een multi unit op 8.5/4.6 (vergelijkbaar met de Mitsubishi multi). Ik hoor dus ook graag waarom ik welk merk zou moeten kiezen.
Alvast dank voor de reacties!
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
dat heet vacumeren.Autopilot schreef op zondag 25 juli 2021 @ 19:08:
[...]
Thanks, dacht altijd dat ze eerst gereinigd moesten worden voordat je er een ander soort gas doorheen jaagt.
Dit topic is gesloten.
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic