WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
[ Voor 199% gewijzigd door Autopilot op 25-07-2021 22:32 ]
Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero
Vacumeren is onderdeel van het in bedrijf stellen. Dat doe je ook bij nieuwe leidingen. Ik heb het echt over gebruikte leidingen. Ik meen te hebben gehoord van de monteur dat ze eerst gereinigd moesten worden voordat je ze kon hergebruiken met een ander type gas, omdat er nog olie van de R410A in de leidingen zou kunnen achterblijven die niet geschikt is voor gebruik met R32
Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero
olie komt van de compressor in het - kan - zijn dat er wat olie inzit maar de olie is doorgaans allemaal hetzelfde voor reguliere splitjes. ga je naar de wat exotische koelmiddelen zit er ook vaak een toepassinde olie in de compressor omdat die anders is, niet het koelmiddel. de olie is voor de compressor niet het koelmiddel. al zijn sommige olien niet geschikt voor sommige koelmiddelen. R290 is een goed voorbeeld net als R502. altijd leuk als je de kap opentrekt en dat spul erin blijkt te zitten.Autopilot schreef op zondag 25 juli 2021 @ 22:34:
[...]
Vacumeren is onderdeel van het in bedrijf stellen. Dat doe je ook bij nieuwe leidingen. Ik heb het echt over gebruikte leidingen. Ik meen te hebben gehoord van de monteur dat ze eerst gereinigd moesten worden voordat je ze kon hergebruiken met een ander type gas, omdat er nog olie van de R410A in de leidingen zou kunnen achterblijven die niet geschikt is voor gebruik met R32
al is dat niks in vergelijking met R718, levensgevaarlijk goedje, er gaan zoveel mensen aan dood elk jaar van die troep....

je eigen grapjes zijn het leukste
[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 25-07-2021 23:22 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Condensafvoer hoeft niet naar de buitenunit toe, het moet gewoon "weg". Dat kan de grond, naar een afvoer, wat dan ook. Als het op een natuurlijke manier naar buiten en naar beneden kan, heb je geen pompje nodig.elsinga schreef op zondag 25 juli 2021 @ 19:55:
Okay, hier ook een vraag over nieuw aan te leggen L/L. Aanleiding is de wens voor koeling in de zomer, maar ook gaan verwarmen in de winter (deels, de badkamer en warm water blijft de CV doen).
Situatie: woonkamer, met schuifpui op het ZW, muur links deel ik met de buren, muur rechts is buitenmuur. Aan de kant van de schuifpui heb ik een plat dak van 2m diep, het huis is daar uitgebouwd tov de buren. Alles prima geïsoleerd, huis is van 2011, dus hr++ glas (en binnen haast geen mobiel bereik...) en aan alle kanten isolatie. Ik verbruik nu zo'n 850m3 per jaar aan gas, waarbij ik alleen de benedenverdieping en badkamer verwarm.
[Afbeelding]
Inhoud woonkamer/keuken is 128m3. Als ik een factor 30 reken dan kom ik op 3840W aan vermogen voor het koelen. Als ik ook wil verwarmen, dan kom ik met een factor 50 op 6400W uit.
Inhoud slaapkamer (boven de keuken, dus voorkant huis) is 40m3 en hoeft dus alleen gekoeld te worden. Hier kom ik op 1200W.
Vragen:
- waar zouden jullie de binnenunit in de woonkamer/keuken ophangen? Gezien buitenmuur ergens aan de rechterkant, gok ik.
- de buitenunit zou op het platte dak kunnen, aan de rechter kant (minder geluidsoverlast voor de buren en dichter bij de binnenunit), of toch liever op de muur (dan eigenlijk altijd in de schaduw, maar in de winter ook meer op de wind)?
- Multi-split of 2x single split? Als ik de woonkamer koel dan hoeft de slaapkamer niet en andersom. Maar met de buitenunit op het platte dak is de afstand naar de slaapkamermuur vrij groot. Maar een extra buitenunit is ook weer minder fraai. En de SEER/SCOP is lager bij een multi-split.
- huis is van zichzelf vrij droog en ik heb nu een luchtbevochtiger staan om op de 50/60% luchtvochtigheid (anders 30% in de winter) te komen. Een airco ontvochtigt, maar er zijn typen die ook bevochtigen begreep ik.
- heb ik een condenspomp nodig als de buitenunit hoger komt dan de binnenunit? Ik kan de buitenunit niet eenvoudig op de grond of lager dan de buitenunit kwijt, want langs de buitenmuur loopt het tuinpad naar de oprit en dan stoot iedereen zijn hoofd of benen... Die komt dus altijd hoger uit dan de binnenunit beneden.
- Ik geef liever iets meer uit om het goed te doen, maar wil het ook niet overdrijven. Energiekosten zijn belangrijker dan looks, maar geen storingen en lange levensduur zijn ook belangrijk. Wifi, integratie met home automation en zo is niet zo belangrijk. Hebben jullie nu gelijk merken/types in gedachten?
Ik denk zelf aan bijvoorbeeld een MHI SRK20ZSX (SEER/SCOP 10.0/5.2) voor de slaapkamer en een MHI SRK35ZSX (SEER/SCOP 9.5/5.1) voor beneden. Of de MHI SCM 40-ZS (SEER/SCOP 9.1/4.7) multi-split buitenunit gebruiken met de hier genoemde binnenunits (staat alleen niet als mogelijkheid in de brochure, die lijkt van gelijktijdig gebruik uit te gaan). Alleen lijken deze dus niet te bevochtigen.
Als ik naar andere merken kijk, dan is de SEER/SCOP van Toshiba voor vergelijkbare modellen veel lager (6.9/4.6 voor de multi, bij de single wordt alleen A++ genoemd, dus onder 8.5/5.1). En Daikin komt met de Ururu Sarara (met bevochtiger) ook op lagere SEER uit (9), maar hogere SCOP (5.8), of met een multi unit op 8.5/4.6 (vergelijkbaar met de Mitsubishi multi). Ik hoor dus ook graag waarom ik welk merk zou moeten kiezen.
Alvast dank voor de reacties!
Single-split heeft Toshiba trouwens zeker A+++ varianten, hier hangt er een
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Er zijn dacht ik toch ook producten om koelleidingen te kuisen. Met R410A wrs niet nodig maar mss wel met andere koelmiddelen.
als de leiding echt vervuild is (normale compressorolie geld niet) doordat een compressor is doorgebrand bijvoorbeeld of je shakelt over naar een ander koelmiddel na een "vervuilend" defect zoals je veek hebt met oude R22 systemen dan plaats je een burn out filter voor de compressor of trek je gewoon de hele installatie met de leidingsets eruit en begin je overnieuw. vaak zijn de leidingen dan toch al heel oud en is het risico op lekkages bij bochten en buiten gewoon groter. voor de prijs van een instalaltie (die vaak rond de 5~6 nullen zit) ga je dan niet moeilijk doen over een paar honderd euro aan nieuwe leidingen en extra arbeid.neemerci schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:24:
[...]
Er zijn dacht ik toch ook producten om koelleidingen te kuisen. Met R410A wrs niet nodig maar mss wel met andere koelmiddelen.
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 26-07-2021 13:30 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
ik zeg niet dat het aan te raden is of iets dat veel gedaan wordt. Gewoon dat het leidingen kuisen wel bestaat en er producten voor bestaan.flippy schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:29:
[...]
als de leiding echt vervuild is (normale compressorolie geld niet) doordat een compressor is doorgebrand bijvoorbeeld of je shakelt over naar een ander koelmiddel na een "vervuilend" defect zoals je veek hebt met oude R22 systemen dan plaats je een burn out filter voor de compressor of trek je gewoon de hele installatie met de leidingsets eruit en begin je overnieuw. vaak zijn de leidingen dan toch al heel oud en is het risico op lekkages bij bochten en buiten gewoon groter. voor de prijs van een instalaltie (die vaak rond de 5~6 nullen zit) ga je dan niet moeilijk doen over een paar honderd euro aan nieuwe leidingen en extra arbeid.
Enkele honderden euros voor arbeid en leidingen vind ik dat toch een understatement. Als alle leidingen in je huis zijn ingewerkt dan lijkt me dat toch een serieus werkje in arbeidsuren ...
Again, niet dat het per se een goed idee is
zulke dingen zijn niet van toepassingen in woningen met splitjes, de gebruikte koelmiddelen daar zijn allemaal super braaf en er zijn geen rare olien waardoor je leidingen moet schoonmaken. dat is gewoon niet iets waar je als monteur je mee bezig houd, indien nodig vrot je een burn out filter erbij als je compressor rot is maar doorgaans (met name de mono splits) pleur je de hele unit gewoon bij het grofvuil. de kosten van een nieuwe staan totaal niet in relatie tot repareren. mijn gebruikte situatie is puur voor de grotere commerciele instalaties met de wat meer exotische koelmiddelen zoals R718. als je dat hebt zit je wel met serieuze reinigsmiddelen zoals onverdunt choor te klooien soms waardoor je in de vreemde situatie komt waarbij het reiningsmiddel stukken dodelijker en slechter voor je dan het koelmiddel zelf.neemerci schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:42:
[...]
ik zeg niet dat het aan te raden is of iets dat veel gedaan wordt. Gewoon dat het leidingen kuisen wel bestaat en er producten voor bestaan.
Enkele honderden euros voor arbeid en leidingen vind ik dat toch een understatement. Als alle leidingen in je huis zijn ingewerkt dan lijkt me dat toch een serieus werkje in arbeidsuren ...
Again, niet dat het per se een goed idee is
[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 26-07-2021 14:02 ]
R718.. Water?flippy schreef op zondag 25 juli 2021 @ 23:18:
al is dat niks in vergelijking met R718, levensgevaarlijk goedje, er gaan zoveel mensen aan dood elk jaar van die troep....
![]()
offtopic:
je eigen grapjes zijn het leukste

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
nee, dihydrogen monoxide.
eerlijk zeggen, moest je die googlen of wist je het?
[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 26-07-2021 14:11 ]
Van de huurbaas mogen we de buitenunit(s) alleen op balkon plaatsen. Zelf dacht ik, in verband met de kosten en gebruik, aan drie kleine splitunits. Er zal meestal maar één of maximaal twee units tegelijk worden gebruikt. Maar de kleinsten zijn eigenlijk al vrij zwaar.
De deur van de woonkamer gaat snachts dicht, anders houden de katten ons wakker. We slapen in slaapkamer 2, 1 wordt gebruikt als kantoor waar ook koeling is gewenst.
Zou 1 unit genoeg zijn van 1,5 kW voor de twee slaapkamers. Of misschien zelfs de gehele woning? Het gaat vooral dus om de koeling en om de vochtige lucht wat droger te krijgen. De woonkamer zit op het zuiden. Het is ter referentie op dit moment zo'n 25 graden binnen.
:strip_exif()/f/image/SySW66IMKAe14tJkYAaOlN2p.jpg?f=fotoalbum_large)
1,5 kilowatt lijkt me wat weinig voor jou situatie en al helemaal voor de gehele woning.TereZz schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:06:
Zelf nu ook in de markt voor een airco oplossing thuis, eigenlijk vooral voor koeling. Het betreft een huurappartement op de bovenste verdieping....................
Voor slaapkamer 1, 2 en de hal samen heb je minimaal 2,5kw nodig als ik uitga van een plafondhoogte van 2,5 meter.
Jou situatie is vrijwel gelijk aan die van mij! alleen jou woonkamer is wat kleiner.
Ik heb voor slaapkamer 1, 2 en de hal een 2,5kw genomen.
En voor de woonkamer een 3,5kw, jij zou in de woonkamer een kleinere kunnen hangen, denk dat 2,5 hier ook wel voldoet.
Just Play
Bedankt voor je reactie!maikvitesse schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:00:
[...]
1,5 kilowatt lijkt me wat weinig voor jou situatie en al helemaal voor de gehele woning.
Voor slaapkamer 1, 2 en de hal samen heb je minimaal 2,5kw nodig als ik uitga van een plafondhoogte van 2,5 meter.
Jou situatie is vrijwel gelijk aan die van mij! alleen jou woonkamer is wat kleiner.
Ik heb voor slaapkamer 1, 2 en de hal een 2,5kw genomen.
En voor de woonkamer een 3,5kw, jij zou in de woonkamer een kleinere kunnen hangen, denk dat 2,5 hier ook wel voldoet.
Waar heb je de 2,5 kW hangen, en voel je veel verschil in temperatuur tussen de kamers?
Dat moet ik zelf nog ondervinden, word deze maand geïnstalleerdTereZz schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:43:
[...]
Bedankt voor je reactie!
Waar heb je de 2,5 kW hangen, en voel je veel verschil in temperatuur tussen de kamers?
Just Play
je hoeft niet bij te vullen voor reguliere splitjes.maikvitesse schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:06:
Nog een vraagje voor de pro's onder ons.
Ik heb één leiding van 7 meter, en één van 10 meter. Lees ik de onderstaande specificaties goed wanneer ik concludeer dat er voor deze leidinglengtes genoeg koelvloeistof al in de buitenunit aanwezig is?
kleine correctie: tenzij je vol verwamringsvermogen nodig hebt bij -15 graden buiten. dan zou je nog wel eens wat minder vermogen kunnen krijgen in theorie. maar je gaat echt niet 20 gram merken op een unit waar al 1,5 kilo inzit.
[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 26-07-2021 17:14 ]
Ik zit zelf in Canada, maar ik hoop/verwacht dat de meeste modellen wereldwijd verkrijgbaar zijn?
Als ik zelf Google op de beste heat pumps in 2021, krijg ik uiteenlopende sites die allemaal iets anders zeggen; ik kan door de bomen het bos niet meer zien! Is er ergens op Tweakers een discussietopic over de verschillende modellen, of moet ik dit topic in wat meer detail doorspitten om wat zicht te krijgen op de verschillende modellen?
er zijn geen 2021 modellen. daarom vind je niks.SnoF schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:27:
Wellicht niet het juiste topic, maar nadat ik de openingspost grondig heb doorgelezen, ben ik vooral nieuwsgierig naar welk model heat pump ik zou moeten aanschaffen, rekening houdend met verbruik + lawaai + (installatie)kosten.
Ik zit zelf in Canada, maar ik hoop/verwacht dat de meeste modellen wereldwijd verkrijgbaar zijn?
Als ik zelf Google op de beste heat pumps in 2021, krijg ik uiteenlopende sites die allemaal iets anders zeggen; ik kan door de bomen het bos niet meer zien! Is er ergens op Tweakers een discussietopic over de verschillende modellen, of moet ik dit topic in wat meer detail doorspitten om wat zicht te krijgen op de verschillende modellen?
wat wil je bereiken met een warmtepomp?
Hangt er heel erg vanaf wat je wil, ben je op zoek naar een warmtepomp om heel je huis te koelen en verwarmen? Want dan kijk je naar bijvoorbeeld zoiets en moet je ook je luchtbehandelaar binnen vervangen die dan nog op gas werkt.SnoF schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:27:
Wellicht niet het juiste topic, maar nadat ik de openingspost grondig heb doorgelezen, ben ik vooral nieuwsgierig naar welk model heat pump ik zou moeten aanschaffen, rekening houdend met verbruik + lawaai + (installatie)kosten.
Als je alleen bijvoorbeeld je garage wil verwarmen/koelen dan kan je het beste op zoek gaan naar een mini split, ofwel de vaste installaties die in Europa nu populair zijn. De markt daar is fors anders dan hier in Europa, merken zoals Daikin en MHI zijn daar veel minder aanwezig en over het algemeen zijn lucht/lucht warmtepompen nog niet echt super geweldig door ontwikkeld heb ik de indruk. De warmtepompen die de standaard gas hetelucht / airco combi units vervangen schakelen bijvoorbeeld al snel de elektrische elementen bij als de thermostaat het niet snel genoeg naar zijn zin gaat, en dan nog te spreken over de verliezen door de luchtkanalen in huis.
Losse split aircos om apart te koelen/verwarmen zijn daar ook lastiger te vinden juist omdat centrale HVAC daar zo gestandardiseerd is, als ik zo op Amazon kijk zie ik vooral goedkopere splitjes en maar weinig Daikin en MHI.
[ Voor 22% gewijzigd door VikeeVeekie op 26-07-2021 19:33 ]
Super bedankt voor je snelle antwoord!flippy schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:08:
[...]
je hoeft niet bij te vullen voor reguliere splitjes.
kleine correctie: tenzij je vol verwamringsvermogen nodig hebt bij -15 graden buiten. dan zou je nog wel eens wat minder vermogen kunnen krijgen in theorie. maar je gaat echt niet 20 gram merken op een unit waar al 1,5 kilo inzit.
Just Play
flippy schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:04:
[...]
nee, dihydrogen monoxide.
offtopic:
eerlijk zeggen, moest je die googlen of wist je het?
Daarna heb ik contact opgenomen met een andere installateur waar ik ook al in April contact mee heb gehad. Deze kon binnen 2 weken komen plaatsen en afgelopen weekend was het zover: ze hangen! (Daikin Comfora 5kW Duo-Split (2MXM50N i.c.m. FTXP25M9 + FTXP35M9) en een Daikin Comfora 2.5kW Single-Split (RXP25M i.c.m. FTXP25M9), allen incl WiFi (die top werkt i.c.m. Home Assistant).
Ik ben zeer tevreden en heb spijt dat ik niet eerder voor deze installateur gekozen heb. Uiterst vakkundig en bovenal netjes is alles gemonteerd. Mocht er dus nog iemand een installateur zoeken in de regio Eindhoven die snel, goed én betaalbaar is (ja, het kan dus wel), stuur me dan maar even een PB.
Het viel me wel op dat de koelvinnen van het binnenunit érg kwetsbaar zijn. Ik ben er per ongelijk met m'n vinger tegenaan gekomen en er zijn er meteen een aantal lichtjes verbogen. In hoeverre kan dat kwaad? ik heb al naar een 'radiator kam' gekeken om ze weer recht te buigen, maar ik wil het niet erger maken dan het al is.
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Bijna exacte Setje staat ook in mijn (onderzoeks) lijstje, maar met de druktes weinig over te vinden. Wat vindt je van t geluid (pompje etc?) Heb je /wil je wat fotos delen ? Acht ik betrouwbaarder als t folder materiaal.Freekers schreef op maandag 26 juli 2021 @ 23:06:
…….
Daarna heb ik contact opgenomen met een andere installateur waar ik ook al in April contact mee heb gehad. Deze kon binnen 2 weken komen plaatsen en afgelopen weekend was het zover: ze hangen! (Daikin Comfora 5kW Duo-Split (2MXM50N i.c.m. FTXP25M9 + FTXP35M9) en een Daikin Comfora 2.5kW Single-Split (RXP25M i.c.m. FTXP25M9), allen incl WiFi (die top werkt i.c.m. Home Assistant).
…..
De buitenunit betreft model: 2MXM50N2V1B
De binnenunits betreffen model: FTXP35M5V1B9 en FTXP25M5V1B9 (M5 vs M9? ik kan t verschil niet vinden, buitenland model? voor wie t weet)
iMac, A1370, DS-412+, Yingli, Kostal, https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=7287&sid=67244
Welk pompje bedoel je preciesMetroman schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 01:24:
Bijna exacte Setje staat ook in mijn (onderzoeks) lijstje, maar met de druktes weinig over te vinden. Wat vindt je van t geluid (pompje etc?) Heb je /wil je wat fotos delen ? Acht ik betrouwbaarder als t folder materiaal.
De buitenunit betreft model: 2MXM50N2V1B
De binnenunits betreffen model: FTXP35M5V1B9 en FTXP25M5V1B9 (M5 vs M9? ik kan t verschil niet vinden, buitenland model? voor wie t weet)
Voor de rest is zowel de binnen- als buitenunit zeer stil. Op stand 1 en 2 is de binnenunit amper hoorbaar, vanaf 3 hoor je hem een beetje en stand 4 en 5 zijn hoorbaar maar niet storend (vergelijkbaar met licht bladgeruis). Buitenunit staat naast het raam en als ik het raam op kiepstand heb, hoor ik de buitenunit amper.
Hier 2 foto's van de FTXP25M5V1B9:

Weet je zeker dat M5 geen typefout is? Ik krijg welgeteld 3 hits op Google als ik op de M5 zoek.
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
E.g. een 6.8KW buitenunit lijkt 6.8KW koelvermogen of 8.6KW verwarmingsvermogen te geven.
Is dit ook zo voor de binnenunits? Stel een 1.5KW unit (zoals een CTXM15 bij daikin) die hierop aangesloten is zal ook dus meer dan die 1.5KW in verwarmingsvermogen kunnen afgeven?
Ja, zie de datasheet van de fxmr versie van Daikin. De 2 kW versie verwarmt nominaal met 2,5 kWneemerci schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 15:56:
Vraagje: bij een buitenunit zie je in de specs dat de verwarmingscapaciteit groter is dan de koelcapaciteit.
E.g. een 6.8KW buitenunit lijkt 6.8KW koelvermogen of 8.6KW verwarmingsvermogen te geven.
Is dit ook zo voor de binnenunits? Stel een 1.5KW unit (zoals een CTXM15 bij daikin) die hierop aangesloten is zal ook dus meer dan die 1.5KW in verwarmingsvermogen kunnen afgeven?
Over welke datasheet heb je het dan (linkje?cverkooyen schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:36:
[...]
Ja, zie de datasheet van de fxmr versie van Daikin. De 2 kW versie verwarmt nominaal met 2,5 kW
Ik kan zo 123 niet de directe link posten (ben op vakantie en loop met me telefoon te stoeien =))neemerci schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:48:
[...]
Over welke datasheet heb je het dan (linkje?) ? Want bij sommige documenten wordt de combinatie getoond van bijvoorbeeld een FTXM25 en een RXM25 buitenunit. Bij een ander document zag ik dan weer alleen vermogen staan van de fan van de binnenunit.
https://www.google.com/ur...Vaw3MsWXhZIkH1SGkd4xiz8zc
cverkooyen schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 18:00:
[...]
Ik kan zo 123 niet de directe link posten (ben op vakantie en loop met me telefoon te stoeien =))
https://www.google.com/ur...Vaw3MsWXhZIkH1SGkd4xiz8zc
Ik heb gekeken en dat gaat dus over de combo. "FTXM + RXM ... 20R + 20R" Dus FTXM20R + RXM20R. Dus denk ik niet dat dit met zekerheid mijn vraag beantwoordt. Toch bedankt voor de moeite!
Ik volg dit topic met veel interesse omdat ik volgende zomer ook een airco wil hebben hangen =)neemerci schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 18:47:
[...]
iemand heeft het duidelijk naar zijn zin op vakantie
Ik heb gekeken en dat gaat dus over de combo. "FTXM + RXM ... 20R + 20R" Dus FTXM20R + RXM20R. Dus denk ik niet dat dit met zekerheid mijn vraag beantwoordt. Toch bedankt voor de moeite!
In dit overzicht gaat het toch over single uitvoering: https://www.daikin.nl/con...2%20product%20profile.pdf
Pagina 20
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Hmm, hoeveel units? Zit bij die afhaalprijs ook alle extra spul dat je nodig hebt? Leidinkjes, afwerking. Elektra kabels (waarheen precies?) Voet of ophangsysteem, enz. Betonboring(en) wellicht? Dat is met 7 cm doorsnee voor het gat iets anders dan ff met de boorhamer erop.elsinga schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:37:
Ik heb inmiddels een eerste offerte binnen (en een reactie "geen interesse, hebben het druk genoeg" en eentje "na mijn vakantie"). Daarin staat een bedrag genoemd voor een MHI multi-split setup waarvan ik elders afhaalprijzen zie van 2000 euro, wat gemonteerd vanaf 3800 euro is... "
Afhankelijk van hoeveel units, plaatsing, doorvoeren, bereikbaarheid elektra aansluitpunt, enz. kun je rekenen dat ze met 2 man een halve tot hele werkdag bezig zijn toch wel. 1 van die 2 moet elektricien zijn, dezelfde of de ander STEK-gecertificeerd. Kost allemaal wat.
Maar goed, ja het is best een bedrag inderdaad.
Welke buiten- en binnenunits hebben we het over?elsinga schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:37:
Ik heb inmiddels een eerste offerte binnen (en een reactie "geen interesse, hebben het druk genoeg" en eentje "na mijn vakantie"). Daarin staat een bedrag genoemd voor een MHI multi-split setup waarvan ik elders afhaalprijzen zie van 2000 euro, wat gemonteerd vanaf 3800 euro is... Zelfs als ik 60 euro per uur neem voor die monteur (alhoewel 40 euro per uur voor een installateur gebruikelijker is hier in de regio), dan zou de montage 30 uur kosten, 4 werkdagen... Ben ik nu naief dat ik dat niet geloof? Is dit een indicatieve prijs onder het mom van "we hebben het druk, dus als iemand over 3 maanden voor de hoofdprijs wil dan kan dat"?
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Wat kan er bij een Toshiba Daiseikai 8 aan de hand zijn als hij niet blijft koelen en na 20 mintuten stopt?
Na een paar minuten probeert hij het nogmaals maar meestal blaast hij dan lauwe lucht.
Zet ik hem dan met de remote uit en na enkele minuten aan dan koelt hij weer 20 minuten.
Het gekke is dat hij met verwarmen perfect werkt en uren achtereen draait.
Opvallend is dat hij bij koelen de fan (binnen) nogal hard laat draaien en dat blijft zo tot hij stopt.
Gelukkig kan ik hem handmatig zachter zetten en onthoudt hij die stand.
Ik heb er een verbruiksmeter op zitten en zie dat zodra hij lauwe lucht blaast het verbruik eender is als bij koelen, de compressor draait blijkbaar maar het gesis van het koelmiddel hoor ik dan niet.
Soms gaat hij na een tijdje alsnog koelen maar na uit/aan zetten koelt ie altijd.
Dit lijkt op een klep of veiligheid die misschien niet (goed) werkt.
In de service manual zie ik bij error 21 (op te vragen met de remote) de volgende punten:
- check gas charge
- check pipe blockage
- check air flows
Op het net zie ik dat iemand een high pressure switch verdenkt die niet na 5 seconden reset (koelen) of na 30 seconden bij verwarmen.
Een oplossing zou een flinke tik op die switch zijn
Naar mijn idee meet hij de temperatuur goed, met verwarmen behaalt hij de ingestelde temperatuur en
ik kan meten dat het vermogen bij koelen daalt als de kamer afkoelt.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Zo heel bijzonder is dat toch niet? Dat is bij heel veel zaken het geval, op een unit willen ze het liefst ook iets van marge maken. Ga met je auto maar eens naar een autogarage, dan betaal je ook meer voor een onderdeel dan als je het bestelt op een of andere willekeurige webshop.elsinga schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:37:
Ik heb inmiddels een eerste offerte binnen (en een reactie "geen interesse, hebben het druk genoeg" en eentje "na mijn vakantie"). Daarin staat een bedrag genoemd voor een MHI multi-split setup waarvan ik elders afhaalprijzen zie van 2000 euro, wat gemonteerd vanaf 3800 euro is... Zelfs als ik 60 euro per uur neem voor die monteur (alhoewel 40 euro per uur voor een installateur gebruikelijker is hier in de regio), dan zou de montage 30 uur kosten, 4 werkdagen... Ben ik nu naief dat ik dat niet geloof? Is dit een indicatieve prijs onder het mom van "we hebben het druk, dus als iemand over 3 maanden voor de hoofdprijs wil dan kan dat"?
Maar goed, stel je bestelt ergens een unit en je laat hem installeren. Maar vervolgens gaat er iets mis of de unit gaat stuk. De monteur gaat niet kosteloos terug komen, het is niet zijn unit. Dus je kan iemand gaan bellen die misschien ooit tijd heeft, en hem weer een paar uurloon te betalen om de unit los te koppelen, zodat je hem kan terugsturen naar de verkoper.
Daarnaast inderdaad nog de vraag van welke onderdelen je extra misschien nodig hebt. Zit bij de set alles er bij? Extra leiding, extra stopcontact, condenspompje, gaten boren... Dat komt er ook nog bovenop.
Kortweg 4 dagen montagetijd daar uit trekken lijkt me iets te kort door de bocht.
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Nou heb ik van vier bedrijven een offerte, toevallig allemaal van verschillende merken. Van goedkoop naar duur (alles incl. BTW) zijn daar:
LG systeem, € 3315,27 voor 1x PM07SP, 1x PM05SP, 1x MU2R15
Daikin systeem, € 3578 voor 2x FTXM20R, 1x 2MXM40
Mitsubishi Electric, € 3713,49 voor 1x MSZ-AP20-VF/W-bi, 1x MSZ-AP15-VF/W-bi, 1x MXZ-2F33-VF/MS-bu
Mitsubishi Heavy, € 3860 voor 1x SRK 20ZS-W, 1x SRK 25ZS-W, 1x SCM 40ZS-W (incl. 2 wifi units)
Kan iemand iets zinnigs zeggen dat me helpt om de keuze te maken? Ik neig nu naar het Daikin-systeem (LG kwalitatief iets minder, beide Mitsubishi's toch net weer wat duurder), maar kan dat niet heel goed onderbouwen. Ziet iemand zo de voor- en nadelen van deze systemen? Ik snap dat ik uiteindelijk zelf de keuze moet maken, maar alle input van mensen met meer ervaring is welkom!
niet vergeten dat dit een aankoop is voor de aankomende 10+ jaar.
[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 27-07-2021 23:20 ]
Vergeet de koelleidingen, boringen, elektra en condens afvoer niet. Rol van 20m dubbele koelleidingen zit al op 150 euro inkoop.elsinga schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:37:
Daarnaast is de brl100, f-gassen papiertje en de jaarlijkse keuring van het apparatuur ook niet goedkoop. Daarom zal dat geen standaard uurloon zijn
Om hoeveel binnenunits hebben we het hier? Gezien de prijs zou ik gokken op 2.
Precies, het is makkelijk te onderschatten. 1 betonboring: besteden ze uit aan een bedrijf met de juiste spullen (diamant gereedschap): €175.Speedfightserv schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 23:55:
Vergeet de koelleidingen, boringen, elektra en condens afvoer niet. Rol van 20m dubbele koelleidingen zit al op 150 euro inkoop.
Ga je door een plat dak, moet je dat weer dicht klussen, doorvoer en met garantie aan bitumen, EPDM? Je moet het allemaal ook maar kunnen.
Kabeltje voor buiten: 3x2,5mm bij een webshop met scherpe prijzen, €1,30/meter (als je 100 meter koopt). Werkschakelaartje, €20. Slagvaste PVC met beugeltjes, zeg eens €10. Paar lasdoosjes en klemmen. Het kost allemaal niet de wereld, maar toch telt het nog best wel op voordat het er in zit.
En dan moet je het werk nog doen hè.
Dank voor dit stukje insights! Daikin zie ik veel aangeboden worden langs de professionele installatie-kanalen hier; ik zie mijzelf nog niet dat ding zelf installeren (wil de zolder niet op, wil niet boren in mijn meer dan 100 jaar oude huis, etc etc), dus ik hoop dat ik de in Europa populaire merken wel via een professionele installateur kan krijgen.VikeeVeekie schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:23:
[...]
Hangt er heel erg vanaf wat je wil, ben je op zoek naar een warmtepomp om heel je huis te koelen en verwarmen? Want dan kijk je naar bijvoorbeeld zoiets en moet je ook je luchtbehandelaar binnen vervangen die dan nog op gas werkt.
Als je alleen bijvoorbeeld je garage wil verwarmen/koelen dan kan je het beste op zoek gaan naar een mini split, ofwel de vaste installaties die in Europa nu populair zijn. De markt daar is fors anders dan hier in Europa, merken zoals Daikin en MHI zijn daar veel minder aanwezig en over het algemeen zijn lucht/lucht warmtepompen nog niet echt super geweldig door ontwikkeld heb ik de indruk. De warmtepompen die de standaard gas hetelucht / airco combi units vervangen schakelen bijvoorbeeld al snel de elektrische elementen bij als de thermostaat het niet snel genoeg naar zijn zin gaat, en dan nog te spreken over de verliezen door de luchtkanalen in huis.
Losse split aircos om apart te koelen/verwarmen zijn daar ook lastiger te vinden juist omdat centrale HVAC daar zo gestandardiseerd is, als ik zo op Amazon kijk zie ik vooral goedkopere splitjes en maar weinig Daikin en MHI.
Ik ben op zoek naar een warmtepomp die (makkelijk gezegd) 4 kamers moet koelen in de zomer, en moet verwarmen in de winter. Ik zit in de Pacific Nordwest, dus het klimaat hier is zeer vergelijkbaar met Nederland, qua temperatuur en regenval ('helaas' wat meer zon, dus de koeling is wel echt nodig!)
Er zitten wat extreem oude airducts in ons huis, maar sta eigenlijk meer open voor 3 tot 4 afzonderlijke 'airco units' in ons huis (1 slaapkamer, 1 werkkamer en 1 in de woonkamer, en dan hopen we dat de keuken daar ook van profiteert, gezien die aan de woonkamer en studeerkamer grenst, en die deuren staan permanent open).
Grootste uitdaging is vooral het vinden van het juiste model qua prijs/kwaliteit verhouding, en die ook nog eens zeer stil is (we wonen vrij landelijk, dus elke decibel valt op).
Zijn er vergelijkingssites ala Pricewatch? (gok van niet, maar iets wat een BEETJE een overzicht zou geven is meegenomen! De sites die ik kan vinden zeggen allemaal iets anders - ik vermoed om ze allemaal iets van sponsoring ontvangen?)
Tips zijn welkom!!
hoe is de isolatie? is er nog isolatie in de woning gezet in de afgelopen 30 jaar?
nee, overzicht is er niet. dat zou de huidige ondoorzichtelijke situatie doorbreken,
[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 28-07-2021 01:44 ]
Haha ja ik heb het idee dat sommige (wellicht alle?) partijen hier ERG van profiteren!flippy schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 01:42:
heb je een layout van je woning? dan hebben er meer beeld bij.
hoe is de isolatie? is er nog isolatie in de woning gezet in de afgelopen 30 jaar?
nee, overzicht is er niet. dat zou de huidige ondoorzichtelijke situatie doorbreken,
Ik -denk- dat er wel isolatie is aangebracht in de afgelopen 30 jaar, maar zoals veel huizen in Canada, is het een houten geraamte, gevuld met synthetische isolatiewol, en aan de buitenkant zit een zeil + vinyle (?) 'planken'. Dus zeker geen degelijke Nederlandse isolatie heb ik het idee, maar dat blijft wat gissen.. Wel overal dubbel glas, en bij een infraroodscan van het huis kwamen geen heel erge 'lekken' naar boven..
De layout is vrijwel een symmetrisch vierkant; aan de noordkant van het huis zitten de keuken en de werk/studeerkamer, en aan de zuidkant zit de woonkamer en de slaapkamer, waarbij de keuken en woonkamer groter zijn dan de slaapkamer en studeerkamer.
De externe buitenpomp wil ik aan de westkant van het huis plaatsen (dus naast de slaapkamer / studeerkamer), gezien onze slaapkamer aan die kant geen ramen heeft, en ik dus verwacht daar het minste last van te hebben..
Het idee was dus buiten de 'unit' te plaatsen, iemand een gat te laten boren naar de vliering/zolder, en vanuit daar 4 gaten te boren naar de kamers, en daar de binnenunits te plaatsen..
Gehele verdieping die ik wil verwarmen/koelen is ongeveer 75 vierkante meter. (er is ook nog een benedenverdieping, maar daar wil ik niets mee doen; die is koel in de zomer en ben er in de winter niet zo vaak dat ik daar verwarming aan wil brengen)
Hoop dat dit helpt voor het beeld schetsen?
Uit de offerte:GermanPivo schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:53:
[...]
Welke buiten- en binnenunits hebben we het over?
Mitsubishi Heavy single split airco systeem bestaande uit een buitenunit en een wandmodel (geschikt voor een ruimte inhoud tot ca 70m3) kost vanaf € 1925,- incl. BTW, toebehoren en montage.
Mitsubishi Heavy single split airco systeem bestaande uit een buitenunit en een wandmodel (geschikt voor een ruimte inhoud tot ca 100m3) kost vanaf € 2250,- incl. BTW, toebehoren en montage.
Mitsubishi Heavy multi split airco systeem bestaande uit een buitenunit en 2x wandmodel (geschikt voor een ruimte inhoud tot ca 60m3 en 100m3) kost vanaf € 3850,- incl. BTW, toebehoren en montage.
Mitsubishi Heavy multi split airco systeem bestaande uit een buitenunit en 3x wandmodel (geschikt voor een ruimte inhoud tot ca 3x 60m3 kost vanaf € 5800,- incl. BTW, toebehoren en montage.
Een definitieve prijs is afhankelijk van het leidingverloop tussen binnen- en buitenunit en benodigde capaciteit.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Al het extra leidingwerk, beugel en zo valt onder "vanaf", ben ik bang. Vandaar mijn vraag.Wilke schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:52:
[...]
Hmm, hoeveel units? Zit bij die afhaalprijs ook alle extra spul dat je nodig hebt? Leidinkjes, afwerking. Elektra kabels (waarheen precies?) Voet of ophangsysteem, enz. Betonboring(en) wellicht? Dat is met 7 cm doorsnee voor het gat iets anders dan ff met de boorhamer erop.
Afhankelijk van hoeveel units, plaatsing, doorvoeren, bereikbaarheid elektra aansluitpunt, enz. kun je rekenen dat ze met 2 man een halve tot hele werkdag bezig zijn toch wel. 1 van die 2 moet elektricien zijn, dezelfde of de ander STEK-gecertificeerd. Kost allemaal wat.
Maar goed, ja het is best een bedrag inderdaad.
Dan is het toch wel handig om de vermogens te weten en de exacte prijs - het ligt er net aan wat je nodig hebt. De prijzen zijn niet zo extreem als ik soms langs zie komen, maar buiten het seizoen gaan die sowieso lager uitvallen. Beugel/leidingwerk lijkt er bij te zitten, want offerte spreekt inclusief toebehoren en montage.elsinga schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 07:16:
[...]
Een definitieve prijs is afhankelijk van het leidingverloop tussen binnen- en buitenunit en benodigde capaciteit.
Om je een idee te geven; ik was net geen €4400 kwijt voor een MHI multisplit (details hier) en voor 1 van de units was het leggen van de leidingen wat extra werk. Is hier toch zeker 2.5 dag bezig geweest waarvan 2 halve dagen met een handje extra.
[ Voor 16% gewijzigd door GermanPivo op 28-07-2021 08:51 ]
Daikin, MHI of ME is (mij) om het even. Dan zou ik eerder kijken naar randzaken zoals; vind je integratie met Domotica systemen belangrijk? Zo ja, dan zou Daikin mijn voorkeur hebben.asvogel schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 22:54:
Kan iemand iets zinnigs zeggen dat me helpt om de keuze te maken? Ik neig nu naar het Daikin-systeem (LG kwalitatief iets minder, beide Mitsubishi's toch net weer wat duurder), maar kan dat niet heel goed onderbouwen. Ziet iemand zo de voor- en nadelen van deze systemen? Ik snap dat ik uiteindelijk zelf de keuze moet maken, maar alle input van mensen met meer ervaring is welkom!
Welke binnenunit vindt je het mooiste uitzien? Kwestie van smaak, maar ook hier heeft Daikin mijn voorkeur.
Kijk je puur naar specs zoals SEER en SCOP, dan heeft MHI en ME nét een streepje voor. Die zijn net wat zuiniger in de meeste gevallen, alhoewel het elkaar niet veel ontloopt met Daikin.
Kun jij hier wellicht iets over zeggen @flippy ?Freekers schreef op maandag 26 juli 2021 @ 23:06:
Het viel me wel op dat de koelvinnen van het binnenunit érg kwetsbaar zijn. Ik ben er per ongelijk met m'n vinger tegenaan gekomen en er zijn er meteen een aantal lichtjes verbogen. In hoeverre kan dat kwaad? ik heb al naar een 'radiator kam' gekeken om ze weer recht te buigen, maar ik wil het niet erger maken dan het al is.
Offerte 1
Mitsubishi heavy Industries SCM45ZS-W Multi split buitendeel
4.5kW
Mitsubishi heavy Industries Wandunit SRK20ZS-W 2,0 kW
(slaapkamer)
Mitsubishi heavy Industries Wandunit SRK35ZS-W 3,5 kW
(gang)
3995 euro incl BTW.
Offerte 2:
Panasonic TZ35-WKE
Panasonic CS-TZ20-WKEW
PANASONIC CU-2Z50TBE
€ 4.250,00 incl. BTW
Offerte 3:
DAIKIN FTXM-20M
DAIKIN FTXM-35R
DAIKIN 2MXM50M9
€ 4500,00 incl. BTW
Offerte 4:
DAIKIN 2MXM50N9
DAIKIN FTXM20R
DAIKIN FTXM35R
4.356,00 incl. BTW
Weet niet of het heel interessant is om bedrijfsnamen er bij te roepen behalve voor aircospecialisten hier op het forum die willen benchmarken ten opzichte van de concullega'sOfferte 5:
DAIKIN 2MXM50
DAIKIN FTXM25R (let op is de 25, dus daar zit misschien nog wat rek naar beneden in)
DAIKIN FTXM35R
4.195,00 incl BTW
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
gewoon vanaf blijven.Freekers schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:54:
[...]
Kun jij hier wellicht iets over zeggen @flippy ?
pas met een kam bezig gaan als het ongeveer 5cm groot is.
een offerte zonder typenummers van de units is geen offerte.elsinga schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 07:16:
[...]
Uit de offerte:
Mitsubishi Heavy single split airco systeem bestaande uit een buitenunit en een wandmodel (geschikt voor een ruimte inhoud tot ca 70m3) kost vanaf € 1925,- incl. BTW, toebehoren en montage.
Mitsubishi Heavy single split airco systeem bestaande uit een buitenunit en een wandmodel (geschikt voor een ruimte inhoud tot ca 100m3) kost vanaf € 2250,- incl. BTW, toebehoren en montage.
Mitsubishi Heavy multi split airco systeem bestaande uit een buitenunit en 2x wandmodel (geschikt voor een ruimte inhoud tot ca 60m3 en 100m3) kost vanaf € 3850,- incl. BTW, toebehoren en montage.
Mitsubishi Heavy multi split airco systeem bestaande uit een buitenunit en 3x wandmodel (geschikt voor een ruimte inhoud tot ca 3x 60m3 kost vanaf € 5800,- incl. BTW, toebehoren en montage.
die zijn er wel hier maar vergelijken is totaal niet nodig/relevant momenteel. de markt is momenteel wie er tijd heeft in het tijdsbestek dat je vraagt, niet wat de beste prijs is. prijs word pas een issue als je kan/wilt wachten tot december.Oekol schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:44:
Even weer een overzicht van de offertes tot nu toe:
Weet niet of het heel interessant is om bedrijfsnamen er bij te roepen behalve voor aircospecialisten hier op het forum die willen benchmarken ten opzichte van de concullega's
[ Voor 97% gewijzigd door flippy op 28-07-2021 11:03 ]
Oke dus dit:flippy schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:45:
gewoon vanaf blijven.
pas met een kam bezig gaan als het ongeveer 5cm groot is.

Is niks om me zorgen over te maken
ze zijn niet plat en er kan nog steeds lucht langs en ook geen risico op condensophoping.Freekers schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:21:
[...]
Oke dus dit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is niks om me zorgen over te maken?
gewoon lekker zo laten als een reminder aan dat je moet kijken met je ogen, niet je vingers.
Maarten
Op welke post is dit een reactie?mwk schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:06:
Maar waarom boort hij eerst een gat naar "buiten" en dan weer naar "binnen"? Heb je straks de buiten unit in de woonkamer staan onder de binnenunit
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Bij mij thuis heeft een professionele installateur een splitunit opgehangen. Helaas hangt de binnenunit aardig scheef (wel 2-3 cm lager aan rechterkant). De installateur heeft aangegeven dat het hoort, zodat het water goed afgevoerd wordt. Ik vind het zelf ontzettend lelijk en niet horen, maar kan niet in een handleiding van de Mitsubishi Single-split SRK35-ZS dit de unit waterpas hoort te hangen.Een beetje doe-hoe-zelver zal weinig moeite hebben met de installatie. In de basis is dat vrij simpel:
• Ophangen van de binnenunit. Zorg ervoor dat deze WATERPAS hangt! Een binnenunit die niet waterpas hangt gaat (waarschijnlijk) water uitspugen.
Weten jullie iets wat voor bewijs kan ik aanleveren dat de binnenunit waterpas moet hangen?
Dank. Integratie vind ik wel belangrijk, met name voor wanneer de salderingsmogelijkheden worden afgebouwd. Qua zuinigheid denk ik niet dat ik die kosten terugverdien. 150 euro is zo'n 700 kWh. Stel ik verbruik 400 kWh per jaar, dan moet die Daikin 9% meer verbruiken om gelijk uit te komen. Ik heb het niet nagezocht, maar ik vermoed dat de verschillen kleiner zijn dan dat. Hoe ze eruit zien is voor mij ook niet heel belangrijk. Het gaat om een slaapkamer en werk-/studeerkamer.Freekers schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:54:
Daikin, MHI of ME is (mij) om het even. Dan zou ik eerder kijken naar randzaken zoals; vind je integratie met Domotica systemen belangrijk? Zo ja, dan zou Daikin mijn voorkeur hebben.
Welke binnenunit vindt je het mooiste uitzien? Kwestie van smaak, maar ook hier heeft Daikin mijn voorkeur.
Kijk je puur naar specs zoals SEER en SCOP, dan heeft MHI en ME nét een streepje voor. Die zijn net wat zuiniger in de meeste gevallen, alhoewel het elkaar niet veel ontloopt met Daikin.
Als ik 123klimaatshop.nl even bekijk (waar alles wat ik denk te willen uitverkocht is trouwens), dan kom ik op 1960,- plus 1500,- montage uit, dus zeg 3500 euro. Dat voor een MHI SCM 45 ZS-S plus SRK 20-ZS-W en SRK-35 ZS-W. Dit lijkt een prima combi met hoge SEER (9.0) en nette SCOP (4.7). Als ik voor 2 single-splits ga dan kan de SEER zelfs naar 10.3... Zou deze combi dat ook halen als ik maar 1 binnen unit tegelijk gebruik?GermanPivo schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 08:49:
[...]
Dan is het toch wel handig om de vermogens te weten en de exacte prijs - het ligt er net aan wat je nodig hebt. De prijzen zijn niet zo extreem als ik soms langs zie komen, maar buiten het seizoen gaan die sowieso lager uitvallen. Beugel/leidingwerk lijkt er bij te zitten, want offerte spreekt inclusief toebehoren en montage.![]()
Om je een idee te geven; ik was net geen €4400 kwijt voor een MHI multisplit (details hier) en voor 1 van de units was het leggen van de leidingen wat extra werk. Is hier toch zeker 2.5 dag bezig geweest waarvan 2 halve dagen met een handje extra.
Offerte 1 is wat ik in gedachte heb, maar als offerte 5 nog een heel klein beetje zakt heb je voor dezelfde prijs er luchtbevochtiging bij (met als nadeel een iets lagere SEER tov MHI). Hmmm... aangezien ik in de winter hier behoorlijk moet bevochtigen zou dat een overweging voor mij zijn.Oekol schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:44:
Even weer een overzicht van de offertes tot nu toe:
[...]
[...]
[...]
[...]
[...]
Weet niet of het heel interessant is om bedrijfsnamen er bij te roepen behalve voor aircospecialisten hier op het forum die willen benchmarken ten opzichte van de concullega's
het is dus geen professional. een installateur weet het echt niet beter dan het MHI ontwerpteam. als hun zeggen dat ie recht moet hangen dan hang je hem recht. die vent moet gewoon tergukomen en zijn waterpas meenemen. er zit op de achterplaat nota bene 2 nokjes die er speciaal voor zijn om je waterpas op te zetten en maatvoeringen hoever de plaat van andere dingen moet zitten en waar de gaten moeten komen.pschouten schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:14:
[...]
Bij mij thuis heeft een professionele installateur een splitunit opgehangen. Helaas hangt de binnenunit aardig scheef (wel 2-3 cm lager aan rechterkant). De installateur heeft aangegeven dat het hoort, zodat het water goed afgevoerd wordt. Ik vind het zelf ontzettend lelijk en niet horen, maar kan niet in een handleiding van de Mitsubishi Single-split SRK35-ZS dit de unit waterpas hoort te hangen.
Weten jullie iets wat voor bewijs kan ik aanleveren dat de binnenunit waterpas moet hangen?
de seer/scop werkt niet helemaal zo. zeker niet onder deellast als beide units staan te pruttelen. niet vergeten dat die cijfers gestandardiseerde testen zijn. in de praktijk kan je rustig met een duo betere cijfers halen dan met 2 monos. helemaal onder lage last.elsinga schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:21:
[...]
Als ik 123klimaatshop.nl even bekijk (waar alles wat ik denk te willen uitverkocht is trouwens), dan kom ik op 1960,- plus 1500,- montage uit, dus zeg 3500 euro. Dat voor een MHI SCM 45 ZS-S plus SRK 20-ZS-W en SRK-35 ZS-W. Dit lijkt een prima combi met hoge SEER (9.0) en nette SCOP (4.7). Als ik voor 2 single-splits ga dan kan de SEER zelfs naar 10.3... Zou deze combi dat ook halen als ik maar 1 binnen unit tegelijk gebruik?
Bladzijde 27 van de installation manual geeft aan dat deze waterpas = level moet hangenpschouten schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:14:
Bij mij thuis heeft een professionele installateur een splitunit opgehangen. Helaas hangt de binnenunit aardig scheef (wel 2-3 cm lager aan rechterkant). De installateur heeft aangegeven dat het hoort, zodat het water goed afgevoerd wordt. Ik vind het zelf ontzettend lelijk en niet horen, maar kan niet in een handleiding van de Mitsubishi Single-split SRK35-ZS dit de unit waterpas hoort te hangen.

https://mitsubishi-heavy-...echnical-manual-zsx-s.pdf
De integratie van Daikin werkt iig top samen met Home Assistant. Zelfs als Daikin ooit de stekker trekt uit hun cloud/app, blijft het doorwerken, omdat Home Assistant direct op het IP adres van de WiFi module verbindt met de unit en dus niet via de servers van Daikin i.t.t. MHI (zover ik weet, pin me er niet op vast).asvogel schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:17:
Dank. Integratie vind ik wel belangrijk, met name voor wanneer de salderingsmogelijkheden worden afgebouwd. Qua zuinigheid denk ik niet dat ik die kosten terugverdien. 150 euro is zo'n 700 kWh. Stel ik verbruik 400 kWh per jaar, dan moet die Daikin 9% meer verbruiken om gelijk uit te komen. Ik heb het niet nagezocht, maar ik vermoed dat de verschillen kleiner zijn dan dat. Hoe ze eruit zien is voor mij ook niet heel belangrijk. Het gaat om een slaapkamer en werk-/studeerkamer.

Per 2021 zijn ze voor veel modellen overgestapt naar een nieuwe wifi module die GEEN lokale API meer heeft!
Oftewel alles gaat via de cloud!
MHI heeft nu zelfs de betere kaarten in handen met een klein los bordje die je erin kan prikken:
https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl
Goede toevoeging. Betere kaarten ligt eraan hoeveel werk je erin wilt stoppen (je moet zelf nog het PCB laten maken, solderen en flashen).Lieuwe15 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:34:
Let alleen op qua Daikin integratie!
Per 2021 zijn ze voor veel modellen overgestapt naar een nieuwe wifi module die GEEN lokale API meer heeft!
Oftewel alles gaat via de cloud!
MHI heeft nu zelfs de betere kaarten in handen met een klein los bordje die je erin kan prikken:
https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl
Op deze pagina staat welke Daikin WiFi modules wel nog gebruik maken van de local API:
https://www.home-assistan...aikin/#supported-hardware
Persoonlijk heb ik de BRP069B45, maar het ligt aan de binnenunit of deze compatible is.
[ Voor 8% gewijzigd door Freekers op 28-07-2021 15:46 ]
Deze zou dan op de overloop geplaatst worder echter is er qua hoogte maar 35cm beschikbaar (zit een raam onder).
De binnenunit is zelf 29cm en volgens de handleiding moet er boven minimaal 6,5cm ruimte beschikbaar zijn.
Kan dit problemen opleveren of is dit prima te doen?
[...]
Bladzijde 27 van de installation manual geeft aan dat deze waterpas = level moet hangen
[Afbeelding]
https://mitsubishi-heavy-...echnical-manual-zsx-s.pdf
[...]
Dankjewel! Ik ga gelijk de installateur contacten en dit plaatje meesturen.
Post eens een paar foto's van de binnen en buiten unit. Ben heel benieuwd hoe dat er uit zietpschouten schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:14:
[...]
Echt vergelijking sites zijn er niet, tenzij je logischerwijs het aanbod van installateurs gaat vergelijken.SnoF schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 00:39:
[...]
Dank voor dit stukje insights! Daikin zie ik veel aangeboden worden langs de professionele installatie-kanalen hier; ik zie mijzelf nog niet dat ding zelf installeren (wil de zolder niet op, wil niet boren in mijn meer dan 100 jaar oude huis, etc etc), dus ik hoop dat ik de in Europa populaire merken wel via een professionele installateur kan krijgen.
Ik ben op zoek naar een warmtepomp die (makkelijk gezegd) 4 kamers moet koelen in de zomer, en moet verwarmen in de winter. Ik zit in de Pacific Nordwest, dus het klimaat hier is zeer vergelijkbaar met Nederland, qua temperatuur en regenval ('helaas' wat meer zon, dus de koeling is wel echt nodig!)
Er zitten wat extreem oude airducts in ons huis, maar sta eigenlijk meer open voor 3 tot 4 afzonderlijke 'airco units' in ons huis (1 slaapkamer, 1 werkkamer en 1 in de woonkamer, en dan hopen we dat de keuken daar ook van profiteert, gezien die aan de woonkamer en studeerkamer grenst, en die deuren staan permanent open).
Grootste uitdaging is vooral het vinden van het juiste model qua prijs/kwaliteit verhouding, en die ook nog eens zeer stil is (we wonen vrij landelijk, dus elke decibel valt op).
Zijn er vergelijkingssites ala Pricewatch? (gok van niet, maar iets wat een BEETJE een overzicht zou geven is meegenomen! De sites die ik kan vinden zeggen allemaal iets anders - ik vermoed om ze allemaal iets van sponsoring ontvangen?)
Tips zijn welkom!!
Persoonlijk denk ik dat je redelijk kan slagen als je kijkt naar het aanbod van Trane's mini splits. Ik volg YouTube kanalen van diverse HVAC(R) monteurs in de VS, weliswaar met een kerel die Trane units verkoopt voor thuisgebruik. Daarvan krijg ik echter wel de indruk dat ze centrale HVAC units bouwen die ook echt wel degelijk zijn en wellicht dat die kwaliteit zich doortrekt naar de mini splits. Hun aanbod is in elk geval best wel ruim naar mijn idee.
Op die van het filmpje over het zelf plaatsen van een split airco.
Zie nu dat ik onder een oud bericht zat te reageren.
jorbit in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
[ Voor 25% gewijzigd door mwk op 28-07-2021 16:56 ]
Maarten
voor een 35 is dat te weinig als die in zijn eentje de hele verdieping moet doen.Naranya schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:51:
Ik zou graag wat advies winnen, gister een offerte gekregen voor een MHI SRK/SRC 35ZS-W.
Deze zou dan op de overloop geplaatst worder echter is er qua hoogte maar 35cm beschikbaar (zit een raam onder).
De binnenunit is zelf 29cm en volgens de handleiding moet er boven minimaal 6,5cm ruimte beschikbaar zijn.
Kan dit problemen opleveren of is dit prima te doen?
trane is een erg goed merk voor commercieel spul. en dat laat zich ook zien in de kostprijs van een package unit van hun. ik ken de splitjes van hun niet, ik zou eerst maar eens uitzoeken op amerikaanse forums of ze die wel echt zelf maken of gewoon een chinees/mexicaans ding importeren en een trane sticker erop plakken. kijk dan ook naar de onderdelenlijn. zijn reserveonderdelen verkrijgbaar via het commerciele trane distributienetwerk bijvoorbeeld. splitjes is immers een HELE andere sport dan package units en vereist een compleet andere fabriek.
[ Voor 37% gewijzigd door flippy op 28-07-2021 17:01 ]
Is maar beperkt markt voor in de USA want ja .. Iedereen heeft ducted systemen. Daar hangt een A coil in en er staat een 50.000 btu unit buiten een ongelooflijke bak herrie te maken.
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
Over de package units verbaas ik me trouwens ook over dat de verdamper gewoon lekker buiten hangt en bij zowel de commerciële als residentiële units weinig isolatie aanwezig waardoor je redelijk vermogen aan de buitenlucht kwijt raakt. Oh ja en bij restaurants gebruiken ze de units dan vaak om de luchtbalans op peil te houden dus die moet dan deels lucht van buiten koelen.
[ Voor 39% gewijzigd door VikeeVeekie op 28-07-2021 18:17 ]
je gevoel is correct.VikeeVeekie schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 18:10:
Wat betreft airconditioning heb ik echt het gevoel dat ze achter de feiten aanlopen wat betreft efficiëntie.
Ik vraag niet voor nu, ik vraag gewoon wanneer ze willen, ze plannen nu allemaal rond oktober en wanneer ze komen boeit me niet. Heb geen haast als het er volgend jaar in zit zou top zijn. December is dus prima, vlak er voor alle offertes opnieuw opvragen dus?flippy schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:45:
die zijn er wel hier maar vergelijken is totaal niet nodig/relevant momenteel. de markt is momenteel wie er tijd heeft in het tijdsbestek dat je vraagt, niet wat de beste prijs is. prijs word pas een issue als je kan/wilt wachten tot december.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Het is geen van de drie punten van error 21, anders zou verwarmen ook niet werken.Speedy-Andre schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:22:
Hoewel ik mede TS ben weet ik ook niet alles dus toch maar eens een vraag voor de technische experts
Wat kan er bij een Toshiba Daiseikai 8 aan de hand zijn als hij niet blijft koelen en na 20 mintuten stopt?
Na een paar minuten probeert hij het nogmaals maar meestal blaast hij dan lauwe lucht.
Zet ik hem dan met de remote uit en na enkele minuten aan dan koelt hij weer 20 minuten.
Het gekke is dat hij met verwarmen perfect werkt en uren achtereen draait.
Opvallend is dat hij bij koelen de fan (binnen) nogal hard laat draaien en dat blijft zo tot hij stopt.
Gelukkig kan ik hem handmatig zachter zetten en onthoudt hij die stand.
Ik heb er een verbruiksmeter op zitten en zie dat zodra hij lauwe lucht blaast het verbruik eender is als bij koelen, de compressor draait blijkbaar maar het gesis van het koelmiddel hoor ik dan niet.
Soms gaat hij na een tijdje alsnog koelen maar na uit/aan zetten koelt ie altijd.
Dit lijkt op een klep of veiligheid die misschien niet (goed) werkt.
In de service manual zie ik bij error 21 (op te vragen met de remote) de volgende punten:Deze error rapporteert ie (met een aantal pieptonen) als ik het check nadat hij stopt met koelen.
- check gas charge
- check pipe blockage
- check air flows
Op het net zie ik dat iemand een high pressure switch verdenkt die niet na 5 seconden reset (koelen) of na 30 seconden bij verwarmen.
Een oplossing zou een flinke tik op die switch zijn
Naar mijn idee meet hij de temperatuur goed, met verwarmen behaalt hij de ingestelde temperatuur en
ik kan meten dat het vermogen bij koelen daalt als de kamer afkoelt.
Je hebt dus voldoende koelmiddel, het stroomt door de leidingen en de lucht gaat goed door de lamellen.
Mijn beste gok is de 4-weg klep. Dat is de klep die schakelt tussen koelen of verwarmen.
Je kunt proberen meerdere keren te wisselen tussen koelen en verwarmen. Misschien dat de 4-weg klep dan weer goed schakelt?
Er zijn op youtube wel filmpjes te vinden hoe zo'n 4-weg klep werkt. En wie weet helpt een flinke tik op die klep wel?
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Haha, dat is mij ook gebeurd!Freekers schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:21:
[...]
Oke dus dit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb de verbogen lamellen heel geduldig met een pincet stuk voor stuk weer recht gezet.
Je moet er wel een vaste hand voor hebben, want het is zo slap als aluminium folie!
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
aircos die kunnen verwarmen staan met hun 4wegklep "neutraal"in verwarmen. immers is verwarmen belangrijker dan koelen. 30c buiten is niet een groot probleem, -10 buiten wel. de klep moet dus elke keer omschakelen als je wilt koelen. maar als ze stroef lopen of hij lekt intern of een pilotbuis zit verstopt kan die niet de klep in de uiterste positie houden en valt ie terug in verwarmen maar dan lekt ie tussenbeide als ie halverwege blijft hangen en dan gaan de druksensoren en temperatuursensoren over de zeik en klapt ie de boel uit. dat lijkt me ook meest logische omdat het 1 van de meest gebruikte bewegende onderdelen zijn naast de compressor zelf.Pim57 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 23:28:
[...]
Het is geen van de drie punten van error 21, anders zou verwarmen ook niet werken.
Je hebt dus voldoende koelmiddel, het stroomt door de leidingen en de lucht gaat goed door de lamellen.
Mijn beste gok is de 4-weg klep. Dat is de klep die schakelt tussen koelen of verwarmen.
Je kunt proberen meerdere keren te wisselen tussen koelen en verwarmen. Misschien dat de 4-weg klep dan weer goed schakelt?
Er zijn op youtube wel filmpjes te vinden hoe zo'n 4-weg klep werkt. En wie weet helpt een flinke tik op die klep wel?
ps: NOOIT met een hamer op dat ding slaan. dan sla je er een deuk in en beweegt ie helemaal niet meer.
hij gebruikt gasdruk om de plug om de duwen, als dat wegvalt schakelt ie weer terug.
ander punt kan zijn de EEV, dat die blijft hangen.
fun fact: het is dik aluminiumfolie.Pim57 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 23:32:
[...]
Haha, dat is mij ook gebeurd!
Ik heb de verbogen lamellen heel geduldig met een pincet stuk voor stuk weer recht gezet.
Je moet er wel een vaste hand voor hebben, want het is zo slap als aluminium folie!
[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 28-07-2021 23:40 ]
Ik zou niet weten hoe die klep eruit ziet en waar hij zit, maar dat ga ik uitzoeken nu ik een naampje hebPim57 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 23:28:
[...]
Het is geen van de drie punten van error 21, anders zou verwarmen ook niet werken.
Dat hij error 21 geeft kan te maken hebben met wat de klep doet, kennelijk verwacht hij dat er iets gebeurt binnen de 20 minuten en duurt dat te lang.
Zo'n soort startpunt zocht ik, bedankt
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik kan je de passende Wifi module wel leveren,Rtificial schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:11:
Binnenkort wordt bij ons een Daikin FTXC-35C geinstalleerd, behoorlijk basic, maar goed genoeg voor wat we er mee willen. Nu zou ik er graag een wifi module in plaatsen, maar er zijn zo veel verschillende. Weet iemand een overzicht te vinden van welke module past bij welke binnenunit?
deze kost € 59,- Incl. Btw
Ik heb een Hisense dual split zelf geïnstalleerd, alles volgens het boekje.
Nu is dit het geluid wat hij maakt, dit lijkt me niet een normaal geluid toch? Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Link naar de video:
https://www.dropbox.com/s...1%2019%2040%2039.mov?dl=0
Alvast bedankt!
Lijkt me een prima combi hoor en als je je beide laat draaien, is een duo in deellast waarschijnlijk zuiniger. €3500 lijkt me meer in de richting komen voor deze set inderdaad - in het najaar gaan de offertes wel deze kant op als het goed is (of gewoon laten doen door 123klimaatshop.nl). Veel MHI is trouwens uitverkocht omdat er 30+ containers vol met MHI voor Nederland op de Ever Given staan, dus de beschikbaarheid zal binnenkort weer beter worden.elsinga schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:21:
[...]
Als ik 123klimaatshop.nl even bekijk (waar alles wat ik denk te willen uitverkocht is trouwens), dan kom ik op 1960,- plus 1500,- montage uit, dus zeg 3500 euro. Dat voor een MHI SCM 45 ZS-S plus SRK 20-ZS-W en SRK-35 ZS-W. Dit lijkt een prima combi met hoge SEER (9.0) en nette SCOP (4.7). Als ik voor 2 single-splits ga dan kan de SEER zelfs naar 10.3... Zou deze combi dat ook halen als ik maar 1 binnen unit tegelijk gebruik?
Ik heb geen haast, dus kan prima wachten tot december. Doe het nu ook zonder tenslotte en heb nog steeds verwarming op gas. Als men nu niet reageert met normale prijzen doe ik begin november wel een nieuw offerterondje. 123kilmaatshop zit echter in Dordrecht, ik gok dat ze voor installatie in Friesland iets met reiskosten gaan doen. Maar de prijzen bij Aircoplaza in Zwolle zijn vergelijkbaar en die installeren hier zeker. Maar wie weet verrast een regionale installateur me nog, ik ondersteun graag de regionale economie als de prijs niet te veel hoger is.
Lastig te zeggen. Klinkt als resonantie van de compressor (of de compressor zelf).vrefos schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 03:50:
Hallo!
Nu is dit het geluid wat hij maakt, dit lijkt me niet een normaal geluid toch? Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Link naar de video:
Alvast bedankt!
Maarten
Geen antwoord op je vraag;vrefos schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 03:50:
Hallo!
Link naar de video:
Alvast bedankt!
Dat kniestuk onder de buitenunit voor condens afvoer, heb je die erbij gekregen of ergens besteld?
3960wp SE | Model Y RWD
ik hoor de compressors luid en duidelijk maar hoor geen gekke bijgeluiden? Of bedoel je het harde compressor geluid?vrefos schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 03:50:
Hallo!
Link naar de video:
Alvast bedankt!
Zelf geinstalleerd zeg je, wel netjes door een F-Gassen monteur in bedrijf laten stellen?
Bij de Mitsubishi Heavy Industries zit hij er standaard bij. Lijkt mij bij andere merken ook wel.Xrypta schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:57:
[...]
Geen antwoord op je vraag;
Dat kniestuk onder de buitenunit voor condens afvoer, heb je die erbij gekregen of ergens besteld?
Overigens zijn ze los te koop. Oa bij.
https://www.aircodruten.nl/product/condensafvoerpijpje/
Ja die zat er bij!Xrypta schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:57:
[...]
Geen antwoord op je vraag;
Ik bedoel het harde ‘compressor-geluid’ ja. Ik weet niet wat de oorzaak daarvan is en of dat wel normaal is. Ik heb ergens anders een Haier triple split geïnstalleerd en die is fluisterstil. In de handleiding van beide komen ze op bijna dezelfde dB uit, maar de Hisense is vele malen luider. Ik heb het gevoel dat er iets niet goed is, maar als de experts hier zeggen dat het een normaal geluid is?Speedfightserv schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:59:
[...]
Bij de Mitsubishi Heavy Industries zit hij er standaard bij. Lijkt mij bij andere merken ook wel.
Vind hem ook wel hard klinken iddvrefos schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:52:
[...]
Ik bedoel het harde ‘compressor-geluid’ ja. Ik weet niet wat de oorzaak daarvan is en of dat wel normaal is. Ik heb ergens anders een Haier triple split geïnstalleerd en die is fluisterstil. In de handleiding van beide komen ze op bijna dezelfde dB uit, maar de Hisense is vele malen luider. Ik heb het gevoel dat er iets niet goed is, maar als de experts hier zeggen dat het een normaal geluid is?
Had je hem zelf in bedrijf gesteld of een F-Gassen monteur. Wat is de leiding afstand etc.
das de compressor. meestal een fabrikage of montagefout. het binnewerk zit vast tegen de "buitenhuls". daarom maakt ie meer herrie.vrefos schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 03:50:
Hallo!
Link naar de video:
Alvast bedankt!
die zit er altijd los bij. die mag ook uitsluitend gemonteerd worden als je ook de afvoer gebruikt en als je hem ook in de winter MOET je dan ook de pan heater erbij kopen alsmede een verwarmingssnoer om te vookomen dat de afvoer verstopt raakt in de winter.fmrama schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:07:
Dat afvoerpijpje zit er idd bij. Als, zoals bij mij , de installateur het niet nodig vindt te monteren omdat de unit op de grond staat.
Overigens zijn ze los te koop. Oa bij.
https://www.aircodruten.nl/product/condensafvoerpijpje/
Hoe bedoel je de afvoer gebruikt? Hier specifiek de vraag omdat bij een familielid er nogal wat water uit de buitenunit lekt en ik al het vermoeden had dat op dat 'gat' een pijpje moestflippy schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:05:
[...]
die zit er altijd los bij. die mag ook uitsluitend gemonteerd worden als je ook de afvoer gebruikt en als je hem ook in de winter MOET je dan ook de pan heater erbij kopen alsmede een verwarmingssnoer om te vookomen dat de afvoer verstopt raakt in de winter.
3960wp SE | Model Y RWD
het pijpje moet je uitsluitend gebruiken als je een echte afvoer gebruik. dus als de unit op een plaats hangt of staat waar het niet vrij de bodem in mag/kan lekken en waar je overgaat naar een afvoerbuis/riool.Xrypta schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:13:
[...]
Hoe bedoel je de afvoer gebruikt? Hier specifiek de vraag omdat bij een familielid er nogal wat water uit de buitenunit lekt en ik al het vermoeden had dat op dat 'gat' een pijpje moest
mag het water gewoon eruit lopen de grond in moet je dat pijpje dus NIET plaatsen.
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 29-07-2021 14:15 ]
Helderflippy schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:15:
[...]
het pijpje moet je uitsluitend gebruiken als je een echte afvoer gebruik. dus als de unit op een plaats hangt of staat waar het niet vrij de bodem in mag/kan lekken.
mag het water gewoon eruit lopen de grond in moet je dat pijpje dus NIET plaatsen.
3960wp SE | Model Y RWD
let op dat er dus ook een pan heater aanwezig is een verwarmingsnoer over de afvoer buis zit en ook het volledige lengte verwarmt tot de plaats waar het boven 0 is. en daarover moet dan nog buisisolatie worden aangelegd natuurlijk.Xrypta schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:16:
[...]
Helder! In dit geval zal het pijpje dus alsnog geplaatst moeten worden.
het condenswater wat in de winter uit de unit stroomt is maximaal 1~2 graden boven 0. dus heb je geen verwarming over de hele lengte bevriest het in de afvoer en stroomt de bak over.
dus afvoer monteren op de juiste manier is nogal een onderneming.
Volgens mij gebruikt de persoon bij wie dit speelt de unit niet om te verwarmen, maar zeker iets om in gedachten te houden! Bedankt voor het mee denkenflippy schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:19:
[...]
let op dat er dus ook een pan heater aanwezig is een verwarmingsnoer over de afvoer buis zit en ook het volledige lengte verwarmt tot de plaats waar het boven 0 is. en daarover moet dan nog buisisolatie worden aangelegd natuurlijk.
het condenswater wat in de winter uit de unit stroomt is maximaal 1~2 graden boven 0. dus heb je geen verwarming over de hele lengte bevriest het in de afvoer en stroomt de bak over.
3960wp SE | Model Y RWD
als hij niet verwarmt zou er ook geen condens uit moeten komen....Xrypta schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:32:
[...]
Volgens mij gebruikt de persoon bij wie dit speelt de unit niet om te verwarmen, maar zeker iets om in gedachten te houden! Bedankt voor het mee denken
of het moet een package unit zijn met luchtkanelen.
[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 29-07-2021 14:33 ]
Dat was ook mijn eerste gedachtegang, maar toch komt er ergens bij de unit vandaan vocht vandaan, daar de muur onder de unit vochtig wordt.flippy schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:32:
[...]
als hij niet verwarmt zou er ook geen condens uit moeten komen....
of het moet een package unit zijn met luchtkanelen.
Als het weer warmer is eens een trap tegen het huis aanzetten en kijken waar het wegkomt als beide binnen units aanstaan.
3960wp SE | Model Y RWD
Mijn units hangen boven elkaar en zat ook aan een vergelijkbare oplossing te denken. Heb je toevallig nog goede suggesties voor een pan heater of verwamingssnoer?flippy schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:19:
[...]
let op dat er dus ook een pan heater aanwezig is een verwarmingsnoer over de afvoer buis zit en ook het volledige lengte verwarmt tot de plaats waar het boven 0 is. en daarover moet dan nog buisisolatie worden aangelegd natuurlijk.
Onderstaande oplossing heb ik eerder voorbij zien komen.
Notna in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
bij de "betere merken" kan je gewoon een pan heater als optie bestellen.Kingsolo schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:04:
[...]
Mijn units hangen boven elkaar en zat ook aan een vergelijkbare oplossing te denken. Heb je toevallig nog goede suggesties voor een pan heater of verwamingssnoer?
Onderstaande oplossing heb ik eerder voorbij zien komen.
Notna in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
voor het verwamren van je afvoer kan je zoiets als dit halen: https://www.joostenwaters...int-2-meter-blauw-2-meter
wel aan de onderkant van de buis tapen om de 20cm en vervolgens buisisolatie eromheen. (hou er rekening mee dat je 1 slag groter moet kopen) en dat hele feest dan volledig omwikkelen met uv bestendige tape om de isolatie te beschermen tegen de elementen en vogels.
de pan heater heeft gewoon ene ssnsluiting in de unit als de buitenunit geschikt is fabriek af ervoor en past ook precies in de groeven en je krijgt clipjes erbij om het goed vast te zetten. het snoer moet je gewoon op een temperatuurschakelaar zetten.
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 29-07-2021 15:12 ]
Nee niks om zorgen mee te maken. Eventueel kammen om je OCD te strelen.Freekers schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:21:
[...]
Oke dus dit:
Dit topic is gesloten.
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic