Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.338.547 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591

GermanPivo schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 09:35:
[...]

Ik zou dit inderdaad doen met 3x een duo split. Maar aangezien je isolatie up to date is, ga je dat ook in je woonkamer/keuken makkelijk redden met 4kW (en max vermogen ligt natuurlijk nog wat hoger dan dat). Slaapkamers stellen voor verwarmen en koelen sowieso niks voor. Ik denk ook niet dat je daar pendelen kan voorkomen met koelen met de NL temperaturen, maar als je de binnenunits een beetje goed plaatst, heb je daar vrijwel geen last van.
Correct. Ik verwacht ook geen of weinig problemen voor het verwarmen of koelen van de slaapkamers. Die zou ik, omdat ze naast elkaar liggen, ook op een trio kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

flippy schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:45:
[...]

als je de mogelijkheid hebt om ook in de keuken een casette te doen zou ik dat daar wel doen en de woonkamer en keuken beide door een casette te koelen. (samen op 1 duo) als je de plavonds toch opnieuw doet is dat wel een nette oplossing en verlies je geen wandruimte in de keuken wat altijd te kort is. al moet je gewoon wel voor de kleinste units gaan. het heeft helemaal met triple glas en die leuke dingen 0.0 zin om daar joekels van machines op te hangen. gewoon de kleinste die je kan krijgen in de serie die je wilt. ik heb zelf ook triple glas en ik verwarm/koel mijn hele benedenverdieping met 1 2.5kw in de woonkamer. ;)

in de praktijk zal je vrijwel nooit de buitenunits op vol vermogen zien draaien. met degelijke isolatie en door met name als het erg warm is buiten gewoon de units aanlaten de hele tijd hoeven ze alleen maar bij te houden. dan draaien ze ook op hun effcienst.
Mogelijkheid voor een cassette in de keuken is er zeker. Die kan ik wel ergens kwijt.

- Single voor de slaapkamer boven
- Duo voor de keuken en woonkamer
- Trio voor de slaapkamers beneden

En dan units die aansluiten qua grootte op de kamers. Dan zijn ze niet te zwaar en kunnen ze het dus bijbenen begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cerberus_tm schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:26:
[...]

Dat klinkt allemaal verstandig. Klompenhok vind ik ook fantastisch, weer eens wat anders dan vestibule.
Ja, klompenhok hadden wij ook niet zien aankomen ook al komen we van het platteland :) Onze bouwkundige is er eentje. Mooie gast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Anoniem: 235591 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 19:39:
[...]

Mogelijkheid voor een cassette in de keuken is er zeker. Die kan ik wel ergens kwijt.

- Single voor de slaapkamer boven
- Duo voor de keuken en woonkamer
- Trio voor de slaapkamers beneden

En dan units die aansluiten qua grootte op de kamers. Dan zijn ze niet te zwaar en kunnen ze het dus bijbenen begrijp ik.
gebruik 2 duos voor de slaapkamers svp. duo's kunnen even laag als een mono, een triple komt daar simpelweg niet in de buurt omdat ze een veel grotere compressor hebben die doorgaans gedeelt word met de quard versie. als er dan maar 1 slaapkamerunit aanstaat en alleen maar hoeft bij te houden zal die constant gaan pendelen. een duo heeft daar minder last van.

Een triple of groter moet je alleen doen als je minimaal 2 units tegelijk aanzet en altijd een redelijke warmtelast hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 02-07-2021 19:59 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@flippy
Een vriend van mij heeft Haier. Is er erg tevreden over. Hoor dat merk ook steeds vaker voorbijkomen. Compressor schijn een Mitsubishi te zijn.

Dan zou ik op deze uitkomen: https://www.climamarket.e...s25tadhra-thc-2u50s2sm1fa

Heeft koelvermogen per cassette voor 20m2 wat op de woonkamer na ruim voldoende is voor eender welke slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Anoniem: 235591 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 20:02:
@flippy
Een vriend van mij heeft Haier. Is er erg tevreden over. Hoor dat merk ook steeds vaker voorbijkomen. Compressor schijn een Mitsubishi te zijn.

Dan zou ik op deze uitkomen: https://www.climamarket.e...s25tadhra-thc-2u50s2sm1fa

Heeft koelvermogen per cassette voor 20m2 wat op de woonkamer na ruim voldoende is voor eender welke slaapkamer.
Dat je het hoort is alleen maar omdat het goedkoop is. Verder niet. Het is ECHT niet een 1 of 2e keuze. Het is het merk die de cv-cowboys gebruiken omdat ze 5 tientjes in de inkoop goedkoper zijn dan panasonic. En er zit een panasonic compressor in, geen mitsubishi.

Ze zijn TOTAAL ongeschikt om mee te verwarmen onder de 12 graden of te koelen op hogere temperaturen. Hun effcientie stort compleet in als je buiten "acceptabele" temperaturen komt.
Nooit zo'n c merk als dat (er zijn er veel meer) gebruiken als je primaire verwarming. De techniche redenen zal ik je besparen maar zulke merken zijn gewoon ongeschikt voor jouw toepassing. Hou het gewoon bij MHI, panasonic, ME of daikin.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Goed, dan gaan we voor een goed merk. Zoonlief zal blij zijn met het merk want we rijden een Lancer. Mitsubishi dan maar: https://www.climamarket.e...lti-split-mxz-hr2525e40vf

Overigens spreekt mij deze qua uiterlijk meer aan omdat die strakker is en de bediening ziet sjieker uit: https://www.climamarket.e...x-cs-tz25wkew-cu-2tz50tbe

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 235591 op 02-07-2021 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Anoniem: 235591 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 19:39:
[...]

Correct. Ik verwacht ook geen of weinig problemen voor het verwarmen of koelen van de slaapkamers. Die zou ik, omdat ze naast elkaar liggen, ook op een trio kunnen zetten.
Ja dat kan ook prima. Als het kan zou ik dan wel proberen om een combi te vinden waar je 3x 2kW op een buitenunit van 4kW aan kan sluiten (MHI heeft die niet, Daikin wel, ME/panasonic weet ik niet). Dan heb je echt een situatie waarin ze allemaal lekker rustig kunnen draaien.:)

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Anoniem: 235591 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 20:14:
Goed, dan gaan we voor een goed merk. Zoonlief zal blij zijn met het merk want we rijden een Lancer. Mitsubishi dan maar: https://www.climamarket.e...lti-split-mxz-hr2525e40vf

Overigens spreekt mij deze qua uiterlijk meer aan omdat die strakker is en de bediening ziet sjieker uit: https://www.climamarket.e...x-cs-tz25wkew-cu-2tz50tbe
let op, ondanks de naam is mitsubischi electric en misubischi heavy industries zijn NIET hetzelfde merk. ;)

ps: ik heb zelf die panasonic hangen. doen het best. erg stil en goede bediening. al zou ik wel alles van hetzelfde merk en serie nemen waar mogelijk en wifi integratie erin. dat maakt management een stuk simpeler.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 02-07-2021 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GermanPivo schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 20:22:
[...]

Ja dat kan ook prima. Als het kan zou ik dan wel proberen om een combi te vinden waar je 3x 2kW op een buitenunit van 4kW aan kan sluiten (MHI heeft die niet, Daikin wel, ME/panasonic weet ik niet). Dan heb je echt een situatie waarin ze allemaal lekker rustig kunnen draaien.:)
Dat zou ook nog kunnen. Maar omdat we een samengesteld gezin hebben hoeven er om de week twee slaapkamers niet gekoeld of verwarmd worden. Dan zouden 3 duo's weer beter zijn omdat je één duo uit kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

flippy schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 20:24:
[...]

let op, ondanks de naam is mitsubischi electric en misubischi heavy industries zijn NIET hetzelfde merk. ;)

ps: ik heb zelf die panasonics hangen. doen het best. erg stil.
Had ik al uitgezocht. Ik ga voor de ME. Die sluit beter aan op de particulier in mijn geval.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:49
Anoniem: 235591 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 20:14:

Overigens spreekt mij deze qua uiterlijk meer aan omdat die strakker is en de bediening ziet sjieker uit:
Blijf me daarover verbazen dat zelfs A merken nog komen met afstandbedieningen die eruit zien alsof ze in 1989 door een stagiar ontworpen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ASW1 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:54:
[...]

Blijf me daarover verbazen dat zelfs A merken nog komen met afstandbedieningen die eruit zien alsof ze in 1989 door een stagiar ontworpen zijn.
omdat ze dat doorgaans ook zijn. het daadwerkelijke programmeren en zulke prul word echt niet meer gedaan door die engineer die 100k per jaar kost, daar trekken ze gewoon een blik stagairs voor open of outsourcen ze naar india of vergelijkbaar land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
flippy schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:56:
[...]

omdat ze dat doorgaans ook zijn. het daadwerkelijke programmeren en zulke prul word echt niet meer gedaan door die engineer die 100k per jaar kost, daar trekken ze gewoon een blik stagairs voor open of outsourcen ze naar india of vergelijkbaar land.
Mwah, het is gedeeltelijk ook gewoon Aziatische esthetiek. Met die rubberen knopjes en lompe teksten daarop geprint. Werkt al 50 jaar prima gaat nooit kapot dus waarom veranderen.
Ja het oog wil ook wat ik geef eerlijk toe dat de vormgeving van de afstandbediening bij de Panasonic TZ me gedeeltelijk heeft overgehaald. Al gebruik ik hem niet, maar mijn vrouw wel en dat ding slingert toch ergens rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik vind teksten wel echt heel veel handiger dan altijd die onbegrijpelijke iconen die op de meeste electrische apparaten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:19
Anoniem: 235591 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 20:02:
@flippy

Ik heb ook een multi split Haier hier draaien met 4 binnen units. Houd het hier prima op temperatuur in de zomer met 35 plus. ook in de winter in de woon kamer kan hij het prima bij houden....
En klopt mijn buiten unit heeft een Mitsubishi compressor....
erg tevreden over de installatie!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:21

FeaR

In GoT we trust

ASW1 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 23:27:
[...]
Ja het oog wil ook wat ik geef eerlijk toe dat de vormgeving van de afstandbediening bij de Panasonic TZ me gedeeltelijk heeft overgehaald. Al gebruik ik hem niet, maar mijn vrouw wel en dat ding slingert toch ergens rond.
Same O-)
Ik heb dan Daikin en geen Panasonic maar ook onder andere daar een wat hogere serie genomen zodat de remote niet uit de jaren 80 lijkt te komen. Achteraf gezien totaal niet nodig omdat ik alles bedien met de app. Enige waar ik de remote voor heb gebruikt is om het lampje op de airco uit te zetten, rest gaat allemaal via de app. Het is veelal een eenmalige actie die je met een airco doet, het is geen TV waar je zenders op aan het zappen bent of relatief vaak het volume aan past.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-05 16:24
@FeaR het lampje op de binnenunit uitzetten, is dat toevallig op een ftxm model?
Kon nergens vinden hoe dat moet, zit nu in de slaapkamer een plakbandje op. Is anders wel erg fel snachts

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ASW1 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:54:
[...]

Ik ga geregeld met mijn vriendin een par dagen weg. Die afstandsbedieningen tref je zó vaak aan dat je je afvraagt in welk tijdperk je leeft. Jaren 80?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dribbel
  • Laatst online: 20:53
tonny147 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 08:22:
@FeaR het lampje op de binnenunit uitzetten, is dat toevallig op een ftxm model?
Kon nergens vinden hoe dat moet, zit nu in de slaapkamer een plakbandje op. Is anders wel erg fel snachts
Klepje open en dan rechts onderin het klokje een paar seconden ingedrukt houden (terwijl je op de unit richt uiteraard). Je kan wisselen tussen fel, half fel en uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:21

FeaR

In GoT we trust

tonny147 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 08:22:
Het staat in de handleiding, Daikin heeft echter alleen besloten om het LEDje "display" te noemen :')
dribbel schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 10:42:
[...]
Klepje open en dan rechts onderin het klokje een paar seconden ingedrukt houden (terwijl je op de unit richt uiteraard). Je kan wisselen tussen fel, half fel en uit.
Het eerste deel klopt maar ik kan alleen kiezen tussen uit en aan. Op mijn Stylish kan ik dan wel weer kiezen tussen drie opties maar daar moet ik op de remote het menu in.

Edit:
FTXM is alleen uit of aan, FTXM-R heeft nog een optie er tussenin.

[ Voor 30% gewijzigd door FeaR op 03-07-2021 11:29 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dribbel
FeaR schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 11:16:

Het eerste deel klopt maar ik kan alleen kiezen tussen uit en aan. Op mijn Stylish kan ik dan wel weer kiezen tussen drie opties maar daar moet ik op de remote het menu in.

Edit:
FTXM is alleen uit of aan, FTXM-R heeft nog een optie er tussenin.
Ik heb inderdaad een R, maar had in mijn vorige woning een M versie. Die had ook drie standen. Het zal versie afhankelijk zijn. Belangrijkste is dat ie uit kan, dat scheelt weer een plakkertje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
  • Laatst online: 22-05 16:24
dribbel schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 10:42:
[...]

Hoe simpel kan het zijn, gelijk gedaan, bedankt.

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jupinator
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11:49
Vraagje

Net een mitsubishi heavy srk35 zsX-w opgehangen in de woonkamer.
Natuurlijk heel blij mee maar nu viel me op dat de lampjes op de binnen unit uit stonden...
Iemand enig idee hoe je deze aanzet ? ik ben al 2x door de handleiding heen geweest maar kan er niks over vinden.

Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
jupinator schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 17:22:
Vraagje

Net een mitsubishi heavy srk35 zsX-w opgehangen in de woonkamer.
Natuurlijk heel blij mee maar nu viel me op dat de lampjes op de binnen unit uit stonden...
Iemand enig idee hoe je deze aanzet ? ik ben al 2x door de handleiding heen geweest maar kan er niks over vinden.

Alvast bedankt
Is een instelling op je afstandbediening. Menu knop indrukken tot je op L0 komt. L0 = uit, L1=50% helderheid en L2 = 100% helderheid (aanpassen met omhoog/omlaag). Daarna even op je airco richten en op set drukken.

[ Voor 6% gewijzigd door GermanPivo op 03-07-2021 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jupinator
GermanPivo schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 17:30:
[...]

Is een instelling op je afstandbediening. Menu knop indrukken tot je op L0 komt. L0 = uit, L1=50% helderheid en L2 = 100% helderheid (aanpassen met omhoog/omlaag). Daarna even op je airco richten en op set drukken.
Deze staat al op L2. Volgens mij is dit alleen de helderheid van de afdansbediening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
jupinator schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 17:32:
[...]

Deze staat al op L2. Volgens mij is dit alleen de helderheid van de afdansbediening
Bij mij niet :P. Wel een normale ZS, maar dat zal echt niet anders zijn bij een ZS-W. Al geprobeerd te wijzigen en te mikken op de binnenunit als je op set drukt?

[ Voor 10% gewijzigd door GermanPivo op 03-07-2021 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jupinator
GermanPivo schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 17:33:
[...]

Bij mij niet :P. Wel een normale ZS, maar dat zal echt niet anders zijn bij een ZS-W. Al geprobeerd te wijzigen en te mikken op de binnenunit als je op set drukt?
Oeps mij fout je hebt gelijk ik heb hem een keer naar 0 gezet en daarna weer op 2. Lampje brand als nog heel zacht maar hij doet het wel. Bedankt voor de snelle reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
flippy schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 20:08:
[...]
Hou het gewoon bij MHI, panasonic, ME of daikin.
Je vergeet Toshiba ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flippie Flink
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:41
In ons houtskeletbouwhuis zijn we op zoek gegaan naar airco voor de drie slaapkamers op de eerste etage en meteen hoogste verdieping. Ik heb inmiddels een offerte ontvangen en merk dat het, logisch, een lastige tijd is om meer offertes te krijgen. Daarom twijfel ik of ik nu wil verder gaan met deze in mijn ogen betrouwbare partij. De twijfel zit erin dat ik de prijs lager had verwacht.

Situatie:
3 slaapkamers, in elke slaapkamer airco via multi-split. Ik twijfel zelf nog of 2 van de drie slaapkamers via 1 kanaalunit gekoeld zouden kunnen worden omdat boven deze kamers een vliering zit. Het bedrijf dat de offerte heeft gemaakt geeft echter bij voorbaat aan dat dit niet mogelijk zou zijn. Dit verbaasde mij overigens.

De offerte:
3MXM68N9 (buitenunit)
3x FTXM20R (binnenunits met app-module)
Aansluitmateriaal
2x Koudetechnisch aansluiten tot 10 meter
Stroompunt buitenunit
Arbeid
BTW

Exclusief:
Condenspomp
Hak, breek, graaf, hijs- en sloopwerk
Betonboringen (reguliere spouw boringen wel inbegrepen)

Indicatief komt de een dergelijke installatie uit op een bedrag van €7.150,- volgens de verkopende partij. De offerte is overigens op basis van een telefoongesprek. Als ik akkoord ga met de indicatie komen ze langs om het verder uit te werken.

Voor mijn gevoel dus erg hoog. Ook omdat het nog exclusief een aantal kostenposten is. Ik had eerder bedragen tussen de 5000 en 6000 euro verwacht. Zijn mijn verwachtingen nu verkeerd of loont het toch om na de zomer verder te gaan zoeken naar bedrijven die dan weer offertes willen gaan maken?

[ Voor 1% gewijzigd door Flippie Flink op 03-07-2021 20:42 . Reden: taalfout ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dribbel
Lijkt mij ook aan de hoge kant. Daarnaast is het advies wat twijfelachtig want die 6.8kw buitenunit is echt geen goede match voor 3x een 2kw binnenunit.

Waarschijnlijk kan je in de praktijk prima af met een 3mxm40, of anders een 3mxm52. Een kleinere buitenunit scheelt ook weer wat centen.

[ Voor 9% gewijzigd door dribbel op 03-07-2021 21:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
Kleinere buitenunit sowieso, een 6,8 voor 6 kw aan binnenunits slaat nergens op.

Houtskeletbouw zal goed geïsoleerd zijn en weinig massa, dus je hebt sowieso weinig vermogen nodig alleen een beetje bijhouden. Een 4 kw buitenunit is waarschijnlijk al meer dan genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:40
Flippie Flink schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 20:40:
Zijn mijn verwachtingen nu verkeerd of loont het toch om na de zomer verder te gaan zoeken naar bedrijven die dan weer offertes willen gaan maken?
Geen idee of het een eerlijke offerte is qua prijs en techniek. Maar heel logisch gedacht kan er een stevige zomer-toeslag in zitten nu. Als je al niet meerdere offertes kunt krijgen zou ik zeggen: wacht even op het najaar/de winter. Sowieso.... een monteur die nu een offerte kan maken en deze zomer (dus juli/augustus) nog aanleggen? Daar moet haast wel iets mis mee zijn.....

Daarnaast zijn we een nieuwe bouwcrisis in aan het gaan..... de (goede) monteurs zijn op. Alle bouwmaterialen zijn op aan het raken, bedrijven schakelen over op b-leveranciers om nog maar iéts te kunnen krijgen. Gelukkig zit er weinig PVC-werk aan een airco, anders was de markt al helemaal stilgevallen. Ik heb geen zicht in de verkrijgbaarheid van de installaties an sich, dat weten anderen hier beter. Maar kan mij voorstellen dat er ook voor hen minder keuze is en ze je richting een installatie sturen die zij en jij in eerste instantie niet zouden nemen.

Kortom: lekker wachten tot de winter. Juli gaat niet meer echt heet worden volgens de 3-weken-voorspelling. Hooguit augustus nog een staartje zomer....

[ Voor 10% gewijzigd door Dennisdn op 04-07-2021 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb (eindelijk) een offerte binnen.

Heb twee prijzen:
1 x Panasonic Free-M Buitenunit cu2z41
2 x Binnenunit Wandmodel Panasonic TZ 3.5 KW
Inclusief installatie 5140

2 x Panasonic inverter 3.5KW actiepack
Inclusief installatie 4610

Ik ben er al wel uit dat ik een enkele buitenunit wil dus het wordt een multi-split. De ruimtes zijn 35 en 40 m³, slaapkamer en kantoor. Volgens mij eigen interpretatie van wat ik hier en verder lees zou 2,5 KW voldoende moeten zijn. We hebben dit verder bij de schouw niet echt besproken, ik wilde weten wat het voorstel van de monteur zou worden.

Gevoelsmatig is de prijs verder wel ok. De monteur lijkt mij ook zeer geschikt en heb diverse mensen met goede ervaringen met hem gesproken.

Wat zou jullie advies zijn qua capaciteit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Je zou even kunnen kijken in hoever hij terug kan moduleren als dat bij de 2.5kW en 3.5kW het zelfde zou zijn zou ik voor een 3.5 kW gaan. Dan weet je zeker dat je genoeg capaciteit hebt maar vooral dat hij stil is omdat hij vaak in minimale frequentie loopt.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jupinator
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9eam0JjrbDo8xAOB2ecUCeBoXQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HePZ2WWDxGaT0YT5Lie4ELCM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnaQFylymaqqX1z3A5T6DRFzB2I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDrWtbpFY0rtgydtVTsFbL1f.jpg?f=fotoalbum_large

Gisterenavond ontdekt dat mijn condensafvoer lek is.

Omdat de leidingen weggewerkt zitten in de muur en we niet helemaal lekker uitkwamen, hebben we een vierkant gat geslepen in de achter plaat van de airco. Nu hebben we de bramen er wel vanaf geslepen maar is de buis toch nog licht beschadigd, er zitten kleine gaatjes in.

Aangezien de condens afvoer buis maar enkele cm beschadigd is had ik het idee om er misschien zo iets op te maken. Alleen denk ik dat de diameter te groot is 17 ipv 16 wat de condens leiding is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NBnmtveOiOwfpRW6_dji0e5uHi4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V4wQZpDWCKTVEitiw2VNYWx1.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand tips of advies hoe ik dit het beste kan oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:48
Is het leggen van een geheel nieuwe slang geen optie.? Door de huidige heen schuiven. En dan aan de lekbak bevestigen. Bij mij is er een slang van 14 mm uitwendig en 8 mm inwendig gebruikt voor de afvoer van een 2kw airco via condenspompje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21-05 19:07

mwk

dribbel schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 21:21:
Lijkt mij ook aan de hoge kant. Daarnaast is het advies wat twijfelachtig want die 6.8kw buitenunit is echt geen goede match voor 3x een 2kw binnenunit.

Waarschijnlijk kan je in de praktijk prima af met een 3mxm40, of anders een 3mxm52. Een kleinere buitenunit scheelt ook weer wat centen.
Inderdaad. Een 3MXM40 trekt dat ook. Tenzij je alle kamers een plat dak hebben en heel veel glas en je ze gelijktijdig aan wilt hebben.

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:39
jupinator schreef op zondag 4 juli 2021 @ 14:06:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gisterenavond ontdekt dat mijn condensafvoer lek is.

Omdat de leidingen weggewerkt zitten in de muur en we niet helemaal lekker uitkwamen, hebben we een vierkant gat geslepen in de achter plaat van de airco. Nu hebben we de bramen er wel vanaf geslepen maar is de buis toch nog licht beschadigd, er zitten kleine gaatjes in.

Aangezien de condens afvoer buis maar enkele cm beschadigd is had ik het idee om er misschien zo iets op te maken. Alleen denk ik dat de diameter te groot is 17 ipv 16 wat de condens leiding is.

[Afbeelding]

Iemand tips of advies hoe ik dit het beste kan oplossen?
Je kunt het wellicht ook fixen met (speciale) tape.

Die tapes worden onder diverse namen verkocht en zijn flexibel/rekbaar/zelfklevend/waterbestendig/waterdicht.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 04-07-2021 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21-05 15:39
Vraagje over de piping van een Daikin Perfera.

Deze zou rechts van het toestel moeten komen: hoe buig je die best om?
Over het horizontale vlak (waarbij je dan denk ik wel een beetje torsie op die buis zet; dus als je voor de unit staat zoals die zou opgehangen zijn achterlangs het toestel) of op het verticale vlak (als je voor de opgehangen unit staat tegenwijzerzin).

Er zit reeds een plooi in natuurlijk aangezien de standaard piping naar links/linksachter is of naar achter. En ik zou nu niet graag een knik maken als ik deze overbuig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:42
Kleine update: onze zolder is afgelopen tijd verbouwd, we hebben het dak opgetrokken en er naast een werkkamer ook een slaapkamer gemaakt. Daar hebben we een Mitsubishi Electric dual split voor gekozen, de kleinste 2kW in elke (relatief kleine) kamer, en een 4,2kW buiten-unit. Ik heb deze set speciaal geselecteerd op stilte en ver terug kunnen moduleren om pendelen te voorkomen, omdat we ook in de winter ermee gaan verwarmen in de werkkamer.

Afgelopen dagen voor het eerst de boel in werking gehad, erg tevreden met het geluidsniveau en de effectiviteit. De buiten-unit hoor je alleen een klikje als de compressor aanslaat, verder geen geluid behalve wat luchtverplaatsing van de ventilator, maar dan moet je er met je hoofd voor gaan staan.

De binnenunits zijn ook erg stil, ze hebben een speciale "stilte" modus die ook prima te doen is 's nachts, alsof je een zacht briesje hoort of de zee in de verte. Best fijn (zeker als je zoals ik tinitus hebt). En ze koelen lekker snel.

Goed geadviseerd en geinstalleerd door Airco HP uit Soest. Ook geen gedoe met overdimensioneren en trapgat truukjes ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:57
@olafmol goed om te horen dat je goed bent geadviseerd en dat de opstelling naar verwachting functioneert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:57
neemerci schreef op zondag 4 juli 2021 @ 22:54:

Over het horizontale vlak (waarbij je dan denk ik wel een beetje torsie op die buis zet; dus als je voor de unit staat zoals die zou opgehangen zijn achterlangs het toestel) of op het verticale vlak (als je voor de opgehangen unit staat tegenwijzerzin).

Er zit reeds een plooi in natuurlijk aangezien de standaard piping naar links/linksachter is of naar achter. En ik zou nu niet graag een knik maken als ik deze overbuig.
Dat is inderdaad een punt waar je goed moet opletten. Heb zelf die actie niet hoeven doen en kan je helaas niet vertellen hoe het moet. Maar een beetje 'tricky' is het volgens mij wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorbit
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-05-2024
neemerci schreef op zondag 4 juli 2021 @ 22:54:

Op dit filmpje rond 2:35 zie je hoe ze het leidingwerk buigen. Is geen Daikin Perfera, maar het zijn uiteindelijk allemaal koper leidingen? Staan wel meer filmpjes online hoe ze de leiding buigen. Heb je hier wat aan?

YouTube: Zelf Split-Unit Airco monteren? Video stappenplan / tutorial

[ Voor 48% gewijzigd door jorbit op 05-07-2021 10:15 ]

SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-03 14:29
RonJ schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:44:
[...]

Als je 'm nou heel hard zet heb je wel een lekker koele badkamer O-)

De handleiding van dit China-hok zegt dat je 5cm aan beide kanten moet aanhouden. Anders krijg je de kap er niet lekker af, de rol er niet uit om schoon te maken, meet ie de omgevingstemperatuur niet goed (die sensor zit vaak aan de zijkant) en je komt er sowieso totaal niet bij boven zo'n trap met schoonmaken. Als de leidingen ook nog langs de muur moeten gaat het ook niet passen.

[Afbeelding]

Nog los van dat je met deze set-up geen 4 slaapkamers koel krijgt en al zeker niet 180 graden de hoek om.
Een vriend van me heeft zijn unit ook zo boven de trap gehangen (wel wat meer ruimte rondom de airco) en is er heel tevreden over. Krijgt de hele bovenverdieping aangenaam gekoeld en overdag zelfs gedeeltelijk de benedenverdieping.

Zou het gebrek aan 5cm ruimte aan weerszijde zo'n probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:25
Spurlie schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:52:
[...]

Een vriend van me heeft zijn unit ook zo boven de trap gehangen (wel wat meer ruimte rondom de airco) en is er heel tevreden over. Krijgt de hele bovenverdieping aangenaam gekoeld en overdag zelfs gedeeltelijk de benedenverdieping.

Ik denk dat je in dit geval het zelf eens moet ervaren bij die vriend van je, het liefst op 2 warme dagen, 1 zonder de airco aan en 1 met de airco aan.

Ik heb zelf ook een airco op de bovenverdieping op de overloop hangen, met het doel om in de winter de ergste kou uit de bovenverdieping te halen en in de zomer het wat aangenamer te maken dan buiten. Vanuit de overloop staan de deuren naar de slaapkamers (links en rechts van de airco) standaard open en er is wel degelijk verschil te merken tussen de situatie zonder airco en met airco. Onze overloop is wel middels een deur gescheiden van de trap naar beneden, dus de lucht ontsnapt niet zo heel snel.

De airco hangt op de plek van de rode markering:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2JdkJ_KG230sBeEzU7ChQWcf1w=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Lw2md2c6wUGKmLr4DzOpuS2F.png?f=fotoalbum_medium

Laatst kwam iemand in mijn familiekring ook langs met het verhaal van iemand anders dat dit niet zou werken. Ze wilde het toch eens zelf ervaren in plaats van af te gaan op wat iedereen roept en ze was aangenaam verrast.

Ja, tuurlijk haal je niet de 100% efficiëntie die je zou halen als je een airco direct in de ruimte zou hangen die je wilt verwarmen en/of koelen, maar als je ook met die insteek de unit laat plaatsen en indien mogelijk zelfs in een vergelijkbare omgeving gaat ervaren voor aanschaf, dan zou ik zeggen: lekker doen. :)

[ Voor 10% gewijzigd door DaLass op 05-07-2021 14:23 ]

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
Precies dit ja. De kamers hoeven geen vrieskisten te worden, als ze maar aangenaam blijven bij warme dagen.

Enige twijfel is wel of de cm's ruimte die wij hebben voldoende is, maar dat zal degene die m komt plaatsen ook moeten weten natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:50
Spurlie schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:52:
[...]

Tja als het niet anders kan...
Mijn Daikin binnenunit vind het overgens ook niet fijn als de gordijnen er pal naast hangt en gaat dan ook vreemd regelen, dit los ik dan op door de gordijn fatzoenlijk te hangen zodat er weer ruimte is of de setpoint temperatuur 1-2 graden hoger/lager te zetten.

De bovenkant moet je eigenlijk wel minimaal 10 cm vrij houden vanwege aanzuiging, het kan wel dichter erop maar krijg je ook vreemd regelgedrag en mogelijk hinderlijke luchtsuisen als de fan iets harder draait.

Voor koelen heb je dit probleem veel minder omdat kou wel daalt, bij verwarmen is dat een ander verhaal.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
Bovenkant zal geen probleem zijn, alleen de zijkant heb ik geen 5cm speling per kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
jorbit schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:13:
[...]

Op dit filmpje rond 2:35 zie je hoe ze het leidingwerk buigen. Is geen Daikin Perfera, maar het zijn uiteindelijk allemaal koper leidingen? Staan wel meer filmpjes online hoe ze de leiding buigen. Heb je hier wat aan?

YouTube: Zelf Split-Unit Airco monteren? Video stappenplan / tutorial
Naar achter vind je idd veel videos. Maar dit filmpje is niet naar rechts. Maar het is dan mss wel logisch dat je voor de piping rechts te krijgen je gewoon verder door plooit in dezelfde richting zoals getoond in dat filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:28

florholvoet

aka F0x.be

Dag iedereen

Wij zijn aan het renoveren (alles gestript momenteel dus ideaal om airco te leggen).

We verwarmen op radiatoren, maar die gaan we onderdimensioneren zodat dit kan worden aangevuld met airco. Mijn vriendin heeft namelijk liever de warmte van convectie dan van airco. Op die manier hebben we toch het beste van twee werelden (?).

Met grote raampartijen en dikke isolatie is oververhitting, ondanks zonnewerking aan de Zuid-West kant, nog steeds een bezorgdheid.

Dit is onze situatie:
- keuken 31m² (groot schuifraam met zonnewering) met aangrenzend de woonkamer 35m²
- slaapkamer 1 en bureau zijn aan de Noord kant, hoeft voor ons geen airco
- slaapkamer 2 en 3 boven de keuken, krijgen ook zonnewering zijn 14 en 16 m².

We zouden in de keuken, slaapkamer 2 en slaapkamer 3 een wandmodel binnenunit willen hangen.

Meerdere installateurs op bezoek gehad, allen raden een Daikin multiplit aan met een totaal koelvermogen van 8kW. Lijkt me overkill ?
Los van de zontoetreding, is er in de keuken natuurlijk soms wel wat warmte-productie ook..

Zelf even gaan kijken, en uitgekomen op deze multisplit van LG:
https://www.climamarket.e...sqnsj-pc12sqnsj-mu3r21u21
3x 2,5kW dus.

Dit komt het meest in de buurt van de offertes die ik kreeg, 2x 2,5kW + 1x 5kW.
https://www.climamarket.e...sqnsj-pc18sqnsk-mu4r27u40

Bijkomende vraag, ik heb op mijn plat dak nog veel plaats. Is het interessant om duo + mono te doen ipv één grotere multi-split?

Wat denken jullie?

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
florholvoet schreef op maandag 5 juli 2021 @ 20:28:
Dag iedereen

Wij zijn aan het renoveren (alles gestript momenteel dus ideaal om airco te leggen).

We verwarmen op radiatoren, maar die gaan we onderdimensioneren zodat dit kan worden aangevuld met airco. Mijn vriendin heeft namelijk liever de warmte van convectie dan van airco. Op die manier hebben we toch het beste van twee werelden (?).

Met grote raampartijen en dikke isolatie is oververhitting, ondanks zonnewerking aan de Zuid-West kant, nog steeds een bezorgdheid.

Dit is onze situatie:
- keuken 31m² (groot schuifraam met zonnewering) met aangrenzend de woonkamer 35m²
- slaapkamer 1 en bureau zijn aan de Noord kant, hoeft voor ons geen airco
- slaapkamer 2 en 3 boven de keuken, krijgen ook zonnewering zijn 14 en 16 m².

We zouden in de keuken, slaapkamer 2 en slaapkamer 3 een wandmodel binnenunit willen hangen.

Meerdere installateurs op bezoek gehad, allen raden een Daikin multiplit aan met een totaal koelvermogen van 8kW. Lijkt me overkill ?
Los van de zontoetreding, is er in de keuken natuurlijk soms wel wat warmte-productie ook..

Zelf even gaan kijken, en uitgekomen op deze multisplit van LG:
https://www.climamarket.e...sqnsj-pc12sqnsj-mu3r21u21
3x 2,5kW dus.

Dit komt het meest in de buurt van de offertes die ik kreeg, 2x 2,5kW + 1x 5kW.
https://www.climamarket.e...sqnsj-pc18sqnsk-mu4r27u40

Bijkomende vraag, ik heb op mijn plat dak nog veel plaats. Is het interessant om duo + mono te doen ipv één grotere multi-split?

Wat denken jullie?
8kW 8)7

Waarom niet 2x duo van 4kW met daarop 2.5kW binnenunits? Een duo voor de slaapkamers en een duo voor woonkamer/keuken. Heb je ook daar een mooie goede verdeling en een enorme meerprijs is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Hmm interessant.

Ik probeer even te volgen; dus 2x 4kW, is ondanks hetzelfde totale vermogen van 8kW efficiënter?
Omdat één duo telkens volledig uit gaat en de andere op vol vermogen kan? 's nachts de slaapkamers, overdag de woonkamer/keuken.

Stel dat we nu 3 units op een buitenunit van 6kW hangen, gaat die dan hard zo pendelen?
Iets waar ik hier veel over lees maar de eerder vernoemde installateurs niks over hadden gezegd...

Qua prijs en installatie zal dit inderdaad niet veel schelen.

Alleen hadden we tot nu toe niet gedacht aan een unit in de woonkamer omdat mijn vriendin niet zo van extra "bakjes aan de muur" houdt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
florholvoet schreef op maandag 5 juli 2021 @ 20:42:
Hmm interessant.

Ik probeer even te volgen; dus 2x 4kW, is ondanks hetzelfde totale vermogen van 8kW efficiënter?
Omdat één duo telkens volledig uit gaat en de andere op vol vermogen kan? 's nachts de slaapkamers, overdag de woonkamer/keuken.
Correct + een 4 kW unit heeft een lager minimaal vermogen dan bijvoorbeeld een 8kW unit. Als je een kamer verwarmt/koelt op een 8kW unit, loopt die vrijwel de hele tijd aan/uit te gaan.
Stel dat we nu 3 units op een buitenunit van 6kW hangen, gaat die dan hard zo pendelen?
Iets waar ik hier veel over lees maar de eerder vernoemde installateurs niks over hadden gezegd...
Dat komt ook omdat de meeste installateurs daar niet over nadenken. De meeste mensen willen een kamer die zo snel mogelijk afkoelt en gaat gaat natuurlijk makkelijker met meer vermogen, dus minder snel zeurende mensen.

Pendelen zal nog wel loslopen als je alle ruimtes tegelijk laat draaien, maar de kleine kamers zijn snel op temperatuur... Nu is pendelen natuurlijk geen ramp en zelf merk ik het niet als het gebeurt, maar je kan het een stuk verminderen door de capaciteit goed te bepalen. Vergeet ook vooral niet dat je het volledige vermogen enkel nodig hebt wanneer je huis extreem is opgewarmd of afgekoeld, dus uitzonderlijke situaties. Daarom mag je ook overdimensioneren (6 kW totaal binnen aansluiten op een buitenunit van 4 kW bijvoorbeeld).
Alleen hadden we tot nu toe niet gedacht aan een unit in de woonkamer omdat mijn vriendin niet zo van extra "bakjes aan de muur" houdt. :)
Haha, herkenbaar hoor. Vind ze een radiator wel mooi dan? :P Je hebt tegenwoordig wel mooie 'design' units, dus misschien dat daar nog iets voor te zeggen is.

@Wilke Heeft wel een punt - met van de keuken naar de woonkamer lopen ga je wel verschil merken in klimaat als je een van de twee ruimtes niet doet.

[ Voor 7% gewijzigd door GermanPivo op 05-07-2021 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:57
Over totaal vermogen en multi vs split kan ik je niet zoveel vertellen, behalve dat jullie een vrij fors oppervlak hebben (welke hoogte trouwens?) en een totaal van 8 kW daarbij niet bizar klinkt.

Echter: wel in de keuken en niet in de woonkamer, betekent dat je in die laatste ruimte dan niet wilt zijn als de airco in de keuken aanstaat. Het voelt dan meteen warm en vochtig aan in vergelijking.

Dus die zou ik dan toch beide doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Beide ruimtes zijn ongeveer 2,8m hoog en ze zijn steeds open met elkaar verbonden.

In de praktijk is dit dus bijna één kamer van 66m² oftewel 185 kuub.
Puur theoretisch lijkt 5kW voor beneden me dan ook niet verkeerd.

Ik moet er wél bij zeggen dat we ook een ventilatiesysteem type D plaatsen dat extractie doet in de keuken en inblaast in de woonkamer. Dus ik vermoed dat die verschillen redelijk snel zullen uitvlakken..

Voor wie zich afvraagt waarom we zoveel verschillende systemen in huis halen: je bent niet de enige :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Wilke schreef op maandag 5 juli 2021 @ 20:55:
[...]

Over totaal vermogen en multi vs split kan ik je niet zoveel vertellen, behalve dat jullie een vrij fors oppervlak hebben (welke hoogte trouwens?) en een totaal van 8 kW daarbij niet bizar klinkt.

Echter: wel in de keuken en niet in de woonkamer, betekent dat je in die laatste ruimte dan niet wilt zijn als de airco in de keuken aanstaat. Het voelt dan meteen warm en vochtig aan in vergelijking.

Dus die zou ik dan toch beide doen.
oppervlakte is niet belangrijk. het gaat om de hoeveelheid inkomede (of uitgaande) warmtelast.

overal 2kW ophangen en 2x duo 4kw buitenunit. dus 1 in woonkamer, 1 keuken op 1 buitenunit en beide slaapkamers op een duo 4kw

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 05-07-2021 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss0r
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 11:54
Ook wij zijn aan het kijken naar aanleg van een airco-installatie. We hebben 3 slaapkamers die we ieder individueel willen koelen, max 50m3, wordt per stuk 1,5-2,5kw afhankelijk van merk en kosten. 1 wandunit komt centraal in de woonkamer/keuken (120m3, 3,5kw). Vanwege plaatsgebrek/uitzicht buiten zouden we dit graag op een 4in1 multisplit willen aansluiten, of heel misschien een 3-in-1 voor de slaapkamers en een single split voor de woonkamer.

Ik heb gekeken naar MHI, ME, Daikin, en LG (kameraad van me is fan). De 4-way (maar ook 3-way) multisplit buitenunits van de top3 hebben een wat hogere minimale output, als ik die tenminste goed interpreteer:
- Daikin 4MXM68N, 1,97kw minimum
- Mitsubishi Electric F72VF3, 3,7kw minimum
- MHI SCM71ZS-W, 1,8kw minimum
- LG MU4R25 begint met 1,3kw minimum

Klopt het dat als ik 1 binnenunit aanzet (met bv minimum vraag van 1kw) dat de rest van de koeling wordt verdeeld over de andere 3 units die niet aanstaan? Voel ik hier iets van in deze ruimtes? Kan ik eventueel kiezen naar welke unit de overtollige koeling wegbloedt?

Omdat we kleine slaapkamers hebben zou het bij flinke extra koeling wellicht oncomfortabel worden, en dan ben ik misschien ook wel fan van LG..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:58
Maar die afschuwelijke radiatoren vindt ze wel geweldig? 8)7 Vrouwen.... onbegrijpelijke wezens. Tijd dat je de broek aantrekt en met goede argumenten afscheid gaat nemen van CV en radiatoren. Warmtepompboiler erbij, misschien nog wat zonnepanelen en hup van het gas af 8)

Mijn wederhelft was om en onderstaande hoeveelheid oud ijzer hebben we lachend uitgezwaaid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUMrFNlOjKpgc1BYc55qshPBRFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qkn9Psf2IzUNd6pXXBwUYj6a.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Idefix70 op 06-07-2021 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-05 11:55
DaLass schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:22:
[...]

Ik denk dat je in dit geval het zelf eens moet ervaren bij die vriend van je, het liefst op 2 warme dagen, 1 zonder de airco aan en 1 met de airco aan.

Ik heb zelf ook een airco op de bovenverdieping op de overloop hangen, met het doel om in de winter de ergste kou uit de bovenverdieping te halen en in de zomer het wat aangenamer te maken dan buiten. Vanuit de overloop staan de deuren naar de slaapkamers (links en rechts van de airco) standaard open en er is wel degelijk verschil te merken tussen de situatie zonder airco en met airco. Onze overloop is wel middels een deur gescheiden van de trap naar beneden, dus de lucht ontsnapt niet zo heel snel.

De airco hangt op de plek van de rode markering:
[Afbeelding]

Laatst kwam iemand in mijn familiekring ook langs met het verhaal van iemand anders dat dit niet zou werken. Ze wilde het toch eens zelf ervaren in plaats van af te gaan op wat iedereen roept en ze was aangenaam verrast.

Ja, tuurlijk haal je niet de 100% efficiëntie die je zou halen als je een airco direct in de ruimte zou hangen die je wilt verwarmen en/of koelen, maar als je ook met die insteek de unit laat plaatsen en indien mogelijk zelfs in een vergelijkbare omgeving gaat ervaren voor aanschaf, dan zou ik zeggen: lekker doen. :)
Ik heb dezelfde situatie, echter met een open trap. de airco hangt in het trappengat naar de zolder en hoog genoeg zodat ie net over de zoldervloer kan blazen met de lamellen in de bovenste stand. Met 4 dagen warm weer is het gewoon aangenaam in de ruimtes (zolder + 2 slaapkamers beneden.

De 3.5kw unit blaast overigens wel recht de kamer in als de lamellen in de onderste stand komen. Bij mij werkt het prima, wel moet je de airco uiteraard 24/7 aan laten, niet 2 uurtjes voordat je gaat slapen pas aanzetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Frenkie567917 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:15:
Balen zeg. Precies hetzelfde als bij ons. MHI units zouden begin juli weer leverbaar zijn volgens onze installateur. Installatie is nu halverwege juli.
Ik hoop echt dat het niet nog later wordt dan halverwege juli...
Heb je nog een update gekregen van jouw installateur? Ik heb nog steeds geen nieuwe installatiedatum gekregen. Buiten 'ik heb het heel erg druk' en 'alles staat in backorder' hoor ik niets.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Kriss0r schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 08:25:
Ook wij zijn aan het kijken naar aanleg van een airco-installatie. We hebben 3 slaapkamers die we ieder individueel willen koelen, max 50m3, wordt per stuk 1,5-2,5kw afhankelijk van merk en kosten. 1 wandunit komt centraal in de woonkamer/keuken (120m3, 3,5kw). Vanwege plaatsgebrek/uitzicht buiten zouden we dit graag op een 4in1 multisplit willen aansluiten, of heel misschien een 3-in-1 voor de slaapkamers en een single split voor de woonkamer.

Ik heb gekeken naar MHI, ME, Daikin, en LG (kameraad van me is fan). De 4-way (maar ook 3-way) multisplit buitenunits van de top3 hebben een wat hogere minimale output, als ik die tenminste goed interpreteer:
- Daikin 4MXM68N, 1,97kw minimum
- Mitsubishi Electric F72VF3, 3,7kw minimum
- MHI SCM71ZS-W, 1,8kw minimum
- LG MU4R25 begint met 1,3kw minimum

Klopt het dat als ik 1 binnenunit aanzet (met bv minimum vraag van 1kw) dat de rest van de koeling wordt verdeeld over de andere 3 units die niet aanstaan? Voel ik hier iets van in deze ruimtes? Kan ik eventueel kiezen naar welke unit de overtollige koeling wegbloedt?

Omdat we kleine slaapkamers hebben zou het bij flinke extra koeling wellicht oncomfortabel worden, en dan ben ik misschien ook wel fan van LG..
neem gewoon 2x 4kw duo's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
Freekers schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:43:
[...]

Heb je nog een update gekregen van jouw installateur? Ik heb nog steeds geen nieuwe installatiedatum gekregen. Buiten 'ik heb het heel erg druk' en 'alles staat in backorder' hoor ik niets.
Ik vernam dat een van de NL importeurs van MHI >30 containers op de (N)Ever Given had staan... Inmiddels hebben ze die bestelling nogmaals gedaan en dat schip is bijna vrijgegeven, dus de voorraad zou toch wel weer langzaam op peil moeten komen de komende tijd...

[ Voor 5% gewijzigd door GermanPivo op 06-07-2021 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

GermanPivo schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:38:
[...]

Ik vernam dat een van de NL importeurs van MHI >30 containers op de (N)Ever Given had staan... Inmiddels hebben ze die bestelling nogmaals gedaan en dat schip is bijna vrijgegeven, dus de voorraad zou toch wel weer langzaam op peil moeten komen de komende tijd...
Ik hoop het. Schip zou over 10-14 dagen moeten aankomen, dus over 3 weken verwacht ik toch wel weer wat voorraden ja. Irritante is dat hij z'n afspraken niet nakomt, dat voorspeld weinig goeds voor de toekomst. 'Ja ik laat je morgen iets weten' en dan blijft het weer stil. Laten we het erop houden dat hij 't erg druk heeft :+

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:37
florholvoet schreef op maandag 5 juli 2021 @ 20:28:
Dag iedereen

Even een ander punt, ga alsjeblieft niet radiatoren onderdimensioneren. Een HR ketel haalt juist z'n hoge rendement bij lagere temperaturen van het water wat retour komt. Met meer capaciteit kan je op lagere temperatuur stoken en dat is dus flink efficienter:
Afbeeldingslocatie: https://sdwaterland.nl/wordpress/wp-content/uploads/2016/11/grafiek_ketel_rendement.jpg

Ga je met een warmtepomp stoken dan is het nog belangrijker dat je voldoende capaciteit hebt qua afgifte zodat je met lage temperaturen kan stoken.

En nu je toch al bezig bent, waarom geen vloerverwarming? En waarom geen warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:50
@florholvoet Airco = hoofdzakelijk convectie, radiatoren = Straling + Convectie.
Als ik het goed begrijp wil je dus wel wat stralingswarmte behouden dan moet je juist type 11(liever type 10) of type 21 radiatoren gebruiken en zeker geen type 22 of 33 meer installeren.

Radiatoren onderdemontioneren moet je juist niet doen de ketel gaat fors inefficienter branden en fors meer pendelen omdat je "buffer" het watertraject is en dus kleiner wordt dit is funnest voor de CV, als je wil dat radiatoren minder gaan doen dan moet je gewoon de watertemp op de ketel verlagen.
Ik begrijp het wel vanwege design willen jullie minder/kleiner radiatoren.

Ik was trouwens overgestapt op vloerverwarming de kosten vallen wel mee, zelf ben ik bezig met droogbouw vloerverwarming aanleggen beneden, dat kan je geheel zelf doen en stelt niet zoveel voor, de kosten daarvan vallen ook nog wel mee en je hebt vrijwel geen hak en breekwerk(let wel op als het kan met de binnendeuren want je vloer komt iets omhoog), dan kun je vloerverwarming combineren met de airco en de CV op een zeer laag watertemperatuur laten pruttelen.

De Airco gebruik ik ter ondersteuning om de temperatuur te boosten, de vloerverwarming wordt bij mij alleen gebruikt als bijverwarming zodat de vloer niet te koud wordt en niet zozeer als ruimte verwarming.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 06-07-2021 12:24 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:28
florholvoet schreef op maandag 5 juli 2021 @ 21:06:
Beide ruimtes zijn ongeveer 2,8m hoog en ze zijn steeds open met elkaar verbonden.

In de praktijk is dit dus bijna één kamer van 66m² oftewel 185 kuub.
Puur theoretisch lijkt 5kW voor beneden me dan ook niet verkeerd.

Ik moet er wél bij zeggen dat we ook een ventilatiesysteem type D plaatsen dat extractie doet in de keuken en inblaast in de woonkamer. Dus ik vermoed dat die verschillen redelijk snel zullen uitvlakken..

Voor wie zich afvraagt waarom we zoveel verschillende systemen in huis halen: je bent niet de enige :p
5 kw voor 66m2 lijkt me goed, heb zelf een 4.2 kw voor 50m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Thnx voor al jullie input.

Toch maar eens kijken naar grotere radiatoren dan :+

En inderdaad het is vooral de stralingswarmte die we als aangenaam ervaren, dus niet convectie zoals ik eerder zei. Alhoewel dit voor mij minder uitmaakt, maar vooral mijn vriendin vindt het vreselijk om plaatselijk die stroom van warme (of koude) lucht te hebben.

Ik heb wel nog één belangrijk argument om toch voor 1 multi-split te gaan ipv 2 duo's. Ik wil de airco namelijk integreren in mijn Loxone domoticasysteem.
De beste manier (naar mijn inziens) is om dit via Modbus te doen, en dat gebeurt vaak centraal op de buitenunit. Waarbij er een optionele module dient te worden geïnstalleerd per buitenunit + 1 modbus gateway.

Die dingen zijn ook niet goedkoop. Dus dan is het wel handiger om die kost maar 1x te hebben.

Nog een dilemma: wij hebben nét een nieuw plat dak laten leggen en meteen de nodige doorvoeren voorzien. Alles vlak boven de technische schacht (logisch, zou je denken). Alles kan hier netjes door, en kan van daaruit boven het verlaagd plafond alle kanten op.
Maar ik heb toen niet goed nagedacht over de locatie van die doorvoer. De meeste leidingen moeten helemaal niet door die schacht. Een centralere plaats zou me gemakkelijk 10 à 15 meter koelleiding besparen.

Alles blijft wel netjes binnen de limieten. Maar levert dit veel verlies op? Zouden jullie overwegen een extra doorvoer te voorzien om minder meters te moeten afleggen?
Enig nadeel: boren door de vers gelegde roofing, terwijl er al gaten genoeg in zijn :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:32
florholvoet schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:25:
Thnx voor al jullie input.

Toch maar eens kijken naar grotere radiatoren dan :+

En inderdaad het is vooral de stralingswarmte die we als aangenaam ervaren, dus niet convectie zoals ik eerder zei. Alhoewel dit voor mij minder uitmaakt, maar vooral mijn vriendin vindt het vreselijk om plaatselijk die stroom van warme (of koude) lucht te hebben.

Ik heb wel nog één belangrijk argument om toch voor 1 multi-split te gaan ipv 2 duo's. Ik wil de airco namelijk integreren in mijn Loxone domoticasysteem.
De beste manier (naar mijn inziens) is om dit via Modbus te doen, en dat gebeurt vaak centraal op de buitenunit. Waarbij er een optionele module dient te worden geïnstalleerd per buitenunit + 1 modbus gateway.

Die dingen zijn ook niet goedkoop. Dus dan is het wel handiger om die kost maar 1x te hebben.

Nog een dilemma: wij hebben nét een nieuw plat dak laten leggen en meteen de nodige doorvoeren voorzien. Alles vlak boven de technische schacht (logisch, zou je denken). Alles kan hier netjes door, en kan van daaruit boven het verlaagd plafond alle kanten op.
Maar ik heb toen niet goed nagedacht over de locatie van die doorvoer. De meeste leidingen moeten helemaal niet door die schacht. Een centralere plaats zou me gemakkelijk 10 à 15 meter koelleiding besparen.

Alles blijft wel netjes binnen de limieten. Maar levert dit veel verlies op? Zouden jullie overwegen een extra doorvoer te voorzien om minder meters te moeten afleggen?
Enig nadeel: boren door de vers gelegde roofing, terwijl er al gaten genoeg in zijn :/
Voor het verlies maakt het amper wat uit. Leiding is wel duur, (en wordt alleen maar duurder) schat dat een installateur rustig minimaal10 euro per meter vraagt.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyro83
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 21:11
pyro83 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 21:04:
[...]

[...]

Lang verhaal... lekkage blah blah blah...
Een aantal dagen was ik onder de indruk dat het probleem dat ik had was opgelost. Helaas was dat niet waar...
Na een aantal dagen gaat mijn airco (binnenunit) weer vrolijk lekken.

Nu weer even het systeem leeg gemaakt en de pomp (?) zichtbaar gemaakt. Ik zie aan de pomp niets geks qua verstoppingen/opstoppingen of iets dergelijks:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntDMTsniDImIqq4WZF2yR3cqUYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0HhfTQczOyiSiLmIfGUxeelO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFCJP8H3P62r1Uz9Om5VErs3Ya4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/04cARnrZSQBvncPTgZ54BIP8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rl4nah75pl8pfgj0jFS9AuHW-r4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4daJUnkWQ1bTgrd56snNHmRB.jpg?f=fotoalbum_large

Datgene dat ik alleen niet is dat ik geen bewegende onderdelen in deze pomp (?) zie. Iemand nog ideeën voordat ik een monteur bel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdkleijn
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-05 17:54
pyro83 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 20:18:
[...]

Een aantal dagen was ik onder de indruk dat het probleem dat ik had was opgelost. Helaas was dat niet waar...

Nu weer even het systeem leeg gemaakt en de pomp (?) zichtbaar gemaakt. Ik zie aan de pomp niets geks qua verstoppingen/opstoppingen of iets dergelijks:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Datgene dat ik alleen niet is dat ik geen bewegende onderdelen in deze pomp (?) zie. Iemand nog ideeën voordat ik een monteur bel?
Ziet eruit als een vlotterbakje, google geeft ‘BlueDiamond MicroBlue’ als het type wat er vrij veel op lijkt. Het pompje zelf zit dan wellicht buiten in de goot? (Als dat zo is ontstaat wel de vraag of dat ook helemaal handig is bij vorst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
pyro83 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 20:18:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Welk soort pompje is dit? Een BlueDiamond? Langs ene kant komt het water in, andere uit en dan buisje van boven moet er lucht aangezogen worden. Maar dan zou die denk ik ook een alarm moeten geven.
Er kan lucht passeren langs het bovenste buisje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
vdkleijn schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 20:50:
[...]

Ziet eruit als een vlotterbakje, google geeft ‘BlueDiamond MicroBlue’ als het type wat er vrij veel op lijkt. Het pompje zelf zit dan wellicht buiten in de goot? (Als dat zo is ontstaat wel de vraag of dat ook helemaal handig is bij vorst)
Ja dat pompje zit dan inderdaad nog verder (dit is idd een soort vlotterbakje). Er is ook een maximum stijging en maximum horizontale lengte van het pompje naar buiten dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dat is het vlotterbakje, de pomp zit verderop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Als je dat zwarte snoertje en de dunne slang aan de rechterkant volgt kom je vanzelf bij het pompje uit.
Dat vlotterbakje moet rechtop blijven anders lekt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IcE_364
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-05 10:33
Kan iemand verklaren waarom mijn Daikin dit vannacht deed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKVXmA_J0ZNs0pp_LBtrkT4jM6E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qoewSrCohvD61RD9IsxLmBNC.png?f=fotoalbum_large

Op dat tijdstip sliep ik lekker. De airco heeft wel tot 22u aangestaan (koelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:38

Freakie1NL

Grote Baas

Weet iemand waarom een Daikin Stylish periodiek een kort klik geluid maakt. Als of er iets opent en daarna weer sluit ofzo. Zo'n soort klik.

Geen condenspomp!

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:20
IcE_364 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:01:

[Afbeelding]

Op dat tijdstip sliep ik lekker. De airco heeft wel tot 22u aangestaan (koelen).
Hij deed niks was gewoon opgebouwd standby verbruik. Ik heb het wel eens uitgerekend en zodra dit boven de 50Wh komt zal de app 0,1kWh aangeven voor die periode (lager kan deze niet weergeven). Teller reset weer en x tijd later zal je eenzelfde piek zien.

Als je op mijn posts zoekt in dit topic moet het wel terug te vinden zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Team-RiNo op 08-07-2021 12:20 ]

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:57
IcE_364 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:01:

[Afbeelding]

Een kleine correctie voor het sluipverbruik. Hij verbruikt altijd een paar watt op stand-by, plus nog wat voor je wifi module. Dat spaart ie op omdat dat 0,002 kW/h is ofzo wat wordt afgerond naar 0,0 en dan zie je één keer in de zoveel tijd een 0,1 verschijnen om t totaal goed te houden.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IcE_364
  • Registratie: Februari 2002
Thanks, klinkt logisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikvitesse
  • Laatst online: 02-05 11:16
Goedemiddag!

Is er iemand die mij kan helpen?

Met onderstaande gegevens ben ik op het volgende uitgekomen:
Woonkamer: 106m³ x 40 = 4200
Slaapkamer + Werkkamer: 50m³ x 40 = 2000
Ik heb een appartement met energielabel B en woon op de bovenste etage (plat dak).

https://www.clima-inverte...2vf-msz-ap25vgmsz-ap35vg/

Deze set leek me wel geschikt, de 3,5kw voor de woonkamer wellicht wat te weinig maar denk dat het volstaat. de slaap- + werkkamer juist wat teveel. het zit allemaal op één verdieping.

Nu weet ik alleen niet of ik voor een 4,2kw buitenunit moet gaan of een 5,3kw.
Iemand die hier een licht op kan schijnen? en wellicht ook op de configuratie kwa binnenunits?

Just Play

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
maikvitesse schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:05:
Goedemiddag!

Is er iemand die mij kan helpen?

Met onderstaande gegevens ben ik op het volgende uitgekomen:
Woonkamer: 106m³ x 40 = 4200
Slaapkamer + Werkkamer: 50m³ x 40 = 2000
Ik heb een appartement met energielabel B en woon op de bovenste etage (plat dak).

https://www.clima-inverte...2vf-msz-ap25vgmsz-ap35vg/

Deze set leek me wel geschikt, de 3,5kw voor de woonkamer wellicht wat te weinig maar denk dat het volstaat. de slaap- + werkkamer juist wat teveel. het zit allemaal op één verdieping.

Nu weet ik alleen niet of ik voor een 4,2kw buitenunit moet gaan of een 5,3kw.
Iemand die hier een licht op kan schijnen? en wellicht ook op de configuratie kwa binnenunits?
3.5 kW+2.5 Kw binnenunit op een 4.2 kW buitenunit is hartstikke prima. Binnenunits zullen vrijwel nooit beide tegelijk maximaal vermogen gaan vragen (als ze dat überhaupt al gaan doen).

[ Voor 5% gewijzigd door GermanPivo op 08-07-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikvitesse
GermanPivo schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:14:
[...]

3.5 kW+2.5 Kw binnenunit op een 4.2 kW buitenunit is hartstikke prima. Binnenunits zullen vrijwel nooit beide tegelijk maximaal vermogen gaan vragen (als ze dat überhaupt al gaan doen).
Thanks! :)

Just Play

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
GermanPivo schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:14:
[...]

En wat als beide ruimtes nu volledig op zuid gesitueerd zijn en in de slaapkamer/werkkamer een PC op 100% staat te stouwen?

Ik vindt het nogal een aanname die je hier doet :)

/edit
En een plat dak.

je weet de isolatiewaardes niet etc. etc etc..

[ Voor 7% gewijzigd door Vorkie op 08-07-2021 13:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
Vorkie schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:48:
[...]

En wat als beide ruimtes nu volledig op zuid gesitueerd zijn en in de slaapkamer/werkkamer een PC op 100% staat te stouwen?

Ik vindt het nogal een aanname die je hier doet :)
Dat mag :)

Ik weet dat energielabel B niet alles zegt, maar dat komt meestal ook niet helemaal uit de lucht vallen bij een appartement. Dan gaat het nog steeds makkelijk. Eigen ervaring: hier een huis uit '78 met originele isolatie, pal op het zuiden. Werkkamer (dus ook met pc) van 45m3 met 2.5kW en een zolder van 41m3 met 2.5 kW (je weet hoe het op zolders gaat) met de hele dag zon op het dak + dakkapel op her zuiden en dat gaat allemaal zonder enige moeite. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door GermanPivo op 08-07-2021 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
@maikvitesse Je kan trouwens nog even kijken wat het verschil in minimale capaciteit is van een 3.5 tov een 4.2 kW binnenunit. Als dat gelijk is, kan je net zo goed een 4.2 kW ophangen. Hetzelfde geldt voor de buitenunit.

[ Voor 200% gewijzigd door GermanPivo op 08-07-2021 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikvitesse
@GermanPivo @Vorkie Bedankt tot zover :)

Woonkamer is gesitueerd op het oosten (alleen in de ochtend zon), slaap- en werkkamer op het westen.

Minimale capaciteit lijkt voor een 4.2kw lager te zijn tov een 3,5kw (of kijk ik verkeerd)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1KMCJ43hcjX1G7NB-dV0_GCBD0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3MKNVI0tuX8NBR009PrLCoMx.png?f=user_large

Voor de buitenunit maakt het niet zoveel uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXfXdrfUiCuLa2_sbxPAq32GppE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CrTw24hrBm23qleeVee6MzDg.png?f=user_large

Nu heb ik eigenlijk 4 opties zit ik me te bedenken
buiten 5,3. binnen 4,2 + 2,0
buiten 4,2. binnen 4,2 + 2,0
buiten 5,3. binnen 3,5 + 2,5
buiten 4,2. binnen 3,5 + 2,5

mmm twijfel twijfel

Just Play

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:42
maikvitesse schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:28:
@GermanPivo @Vorkie Bedankt tot zover :)

Woonkamer is gesitueerd op het oosten (alleen in de ochtend zon), slaap- en werkkamer op het westen.

Minimale capaciteit lijkt voor een 4.2kw lager te zijn tov een 3,5kw (of kijk ik verkeerd)
[Afbeelding]

Voor de buitenunit maakt het niet zoveel uit.
[Afbeelding]

mmm twijfel twijfel
check ook even de minimale geluidsniveaus ed, mijn Mitsubishi Electric was zuiniger en stiller als ik een tandje omhoog ging (4,2kW) en kon net zo ver terugmoduleren als het kleinere model.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maikvitesse
olafmol schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:36:
[...]

check ook even de minimale geluidsniveaus ed, mijn Mitsubishi Electric was zuiniger en stiller als ik een tandje omhoog ging (4,2kW) en kon net zo ver terugmoduleren als het kleinere model.
Goeie tip, de 3,5kw en 2,5kw hebben een energiezuiniger label en zijn ook nog eens stiller dan de 4,2kw en de 2,0kw.

Bron

Denk dat ik met deze wetenschap voor de 5,3kw buiten ga (kwa aanschafprijs scheelt het weinig en minimum vermogen is vrijwel gelijk) met daarbij een 3,5kw + 2,5kw binnen

Super bedankt allemaal!

[ Voor 15% gewijzigd door maikvitesse op 08-07-2021 14:48 ]

Just Play

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• medal
  • Registratie: Februari 2010
maikvitesse schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:28:

mmm twijfel twijfel
Houdt er ook rekening mee dat de 2kw versies van de binnenunits wat opties missen zoals bv de swing functie.

Zou persoonlijk voor de 3.5 gaan dit is meer dan zat voor de ruimte die je wilt koelen, is iets stiller en zuiniger in gebruik.

Edit:
Volgens de combinatie tabellen kan een 4.2 binnen unit niet op de 4.2 buitenunit.
Check ook even het maximale vermogen dat aangesloten kan worden op de buiten unit. kan het zo snel niet terug vinden.

De buitenunit kan niet terug moduleren naar 0.9(volgens specs dan), dus als er maar 1 unit aanstaat zit je nog steeds aan een minimale van 1.1kw.

Voor de buitenunit zou de 42 voldoende moeten zijn mits je de aircos gewoon aan laat en de tijd geeft. twijfel je toch pak lekker de 5.3, al zou dit niet nodig moeten zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door medal op 08-07-2021 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:18
Heb van de week Diversitech lekbak tabletten gehaald. Iemand nog tips om deze in de daikin’s te krijgen. In hele kleine stukjes snijden en wat in de lekbakken friemelen? Een kwart tablet krijg je er al niet tussendoor. Of moet dit op een andere manier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/irOzh_huqeTQ_f3911TmOfUAcGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/14MPm7k1pk8RL6LczB3hWzuT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Kingsolo op 08-07-2021 18:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:52

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Kingsolo schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 18:27:
Heb van de week Diversitech lekbak tabletten gehaald. Iemand nog tips om deze in de daikin’s te krijgen. In hele kleine stukjes snijden en wat in de lekbakken friemelen? Een kwart tablet krijg je er al niet tussendoor. Of moet dit op een andere manier.

[Afbeelding]
Heb je naar mijn video in de TS gekeken? Daar ga ik specifiek hierop in (o.a) Wellicht niet, beetje lang. Maar ik gebruik dezelfde tabletten voor mijn FTXM en ik doe 1 kwart van een heel plakje en die snijd ik ook weer in 4 stukjes. Dan verdeel ik ze over de lekbak. Meer dan een kwart per unit is echt niet nodig.

De lekbak is overigens vrij flexibel als je de kap eraf haalt; even een beetje naar beneden duwen en dan kan je er makkelijker bij

Edit: YouTube: Daikin FTXM schoonmaak

Vanaf 22:00 exact.

Edit 2 nav foto update: ligt toch prima zo?

[ Voor 9% gewijzigd door Notna op 08-07-2021 18:36 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:18
Notna schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 18:31:
[...]

Heb je naar mijn video in de TS gekeken? Daar ga ik specifiek hierop in (o.a) Wellicht niet, beetje lang. Maar ik gebruik dezelfde tabletten voor mijn FTXM en ik doe 1 kwart van een heel plakje en die snijd ik ook weer in 4 stukjes. Dan verdeel ik ze over de lekbak. Meer dan een kwart per unit is echt niet nodig.

De lekbak is overigens vrij flexibel als je de kap eraf haalt; even een beetje naar beneden duwen en dan kan je er makkelijker bij

Edit: YouTube: Daikin FTXM schoonmaak

Vanaf 22:00 exact.

Edit 2 nav foto update: ligt toch prima zo?
Dacht ik ook. Maar had er nog niet meer bij gedaan. Gevoelsmatig is het maar weinig. 1 tablet zojuist verdeeld over vier units. Kunt dus jaren doen met z’n doosje. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Kingsolo schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 19:17:
[...]

Dacht ik ook. Maar had er nog niet meer bij gedaan. Gevoelsmatig is het maar weinig. 1 tablet zojuist verdeeld over vier units. Kunt dus jaren doen met z’n doosje. ;)
dat spul werkt na 2~3 jaar vrijwel niet meer. de actieve stoffen zijn dan practisch dood. ;)
het is normaal ook voor installateurs die zulke doosjes op weekbasis erdoor jagen. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 08-07-2021 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:48
Ik vraag me af of halamid zou werken, als reiniging voor de lekbak. Dit wordt ook in de dierenhouderij gebrukt als ontsmettingsmiddel.
(Vroeger veel mee gewerkt).

Net toch maar eens even een veiligheidsblad opgezocht.
Lijkt me toch niet zo’n goed idee om dat te gebruiken als ik het zo lees. 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door fmrama op 08-07-2021 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Volgens mij maakt het niet zoveel uit wat je erin gooit, zolang het maar antibacterieel is, de bedoeling is dat het aangroei voorkomt.
Een paar keer per jaar een druppel Glorix oid kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
ASW1 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:49:
Volgens mij maakt het niet zoveel uit wat je erin gooit, zolang het maar antibacterieel is, de bedoeling is dat het aangroei voorkomt.
Een paar keer per jaar een druppel Glorix oid kan ook.
chloor-houdend oplossing moet je ver houden van elektronica, het tast alles aan!

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

yingli405 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:08:
[...]

chloor-houdend oplossing moet je ver houden van elektronica, het tast alles aan!
gelukkig zit er maar weinig electronica in een lekbak. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
flippy schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:11:
[...]

gelukkig zit er maar weinig electronica in een lekbak. ;)
chloor dampen uit oplossing en verspreidt via kleine gaatjes/kieren waar elektronica bevinden

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

yingli405 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:34:
[...]

chloor dampen uit oplossing en verspreidt via kleine gaatjes/kieren waar elektronica bevinden
het is een airco lekbakje, niet een wc op amsterdam centraal. paar druppels is genoeg ;)

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 08-07-2021 23:20 ]

Pagina: 1 ... 59 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic