Duidelijk, bedankt voor de feedback. Is er nog een specifiek merk dat je aanraadt?Speedfightserv schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:12:
[...]
5 kw is veel te groot. Iedereen vergist zich er in hoe sterk die apparaten zijn.
Koude lucht stijgt niet dus die open verbinding maakt niet uit.
Woonkamer max 3.5kw
Mitsubishi Heavy Industries is mijn favoriet maar Mitsubishi Electric en Daikin zijn ook A merken. Voordeel van Daikin is weer dat als je wifi neem er een goede app bij zit. Die is bij de MHI een stuk minder goed. Die van ME ken ik niet.bramhut schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:41:
[...]
Duidelijk, bedankt voor de feedback. Is er nog een specifiek merk dat je aanraadt?
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Toshiba welke bramhut aanhaalt is anders ook gewoon een A-merk 
Edit: over die goede Daikin app zie ik hier trouwens ook dagelijks problemen voorbij komen, dus daar zou ik het absoluut niet voor doen
Edit: over die goede Daikin app zie ik hier trouwens ook dagelijks problemen voorbij komen, dus daar zou ik het absoluut niet voor doen
[ Voor 52% gewijzigd door MK_ op 28-06-2021 20:12 ]
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
het gaat me niet zoveel om de kleine units, ik weet dat het niet kleiner gaat. het gaat mij om de grote binnenunit en het formaat van de buitenunits, die zijn gewoon te groot. de slaapkamers zet je op 1 duo split van 4kw of minder met 2~2.5kw binneunits en voor de woonkamer pak je een 3.5 en een 2.5 voor de slaapkamer daar. ook op een 4kw duo buitenunit. als je dat allemaal aanzet heb je meer dan voldoende koel of verwarmingsvermogen om de toko op temperatuur te houden. al zou ik ECHT er even naar kijken om 2x 2.5 op te hangen in de woonkamer als die zoveel glas heeft. anders moet de airco echt veel te hard blazen om naar de andere kant te komen. das niet comfortabel. als je geen wandruimte hebt: pak dan gewoon 2 onderbouw units en plak die tegen je plavond aan. 2 van die dingen verdeeld over de kamer en goed gericht zal een veel beter klimaat (en stilte) opleveren dan 1 joekel van een casette die op standje orkaan moet om de andere kant van de kamer nog wat te doen.bramhut schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:06:
[...]
Ik volg dit topic al een tijdje maar ik zie niet waarom het te groot is. De twee binnenunits van 1.5kW zijn de laagste vermogen wandunits die Toshiba aanbiedt, dan kunnen ze misschien wel te groot zijn maar is er geen alternatief.
Wat de woonkamer betreft denk ik dat 5kW echt wel het minimum is. Er is ongeveer 25m2 glas op het zuiden 15 m2 op het zuidwesten, zonder zonnewering. Daarbij heeft de woonkamer een oppervlakte van 72 m2 en een inhoud van meer dan 180 m3 (alleen de begane grond). Aangezien er ook een open verbinding is met boven wordt het koelen alleen maar lastiger.
De zolder zou inderdaad wel met minder vermogen toe kunnen, maar ook hier is het model (console unit) met het minste vermogen 2,5 kW dus dan zit je hier toch wel aan vast.
Maar wat voor vermogen in de woonkamer zou jij aanraden?
en wat hij zegt.Speedfightserv schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:12:
[...]
5 kw is veel te groot. Iedereen vergist zich er in hoe sterk die apparaten zijn.
Woonkamer max 3.5kw
[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 28-06-2021 20:20 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Misschien is het verstandig om dan eerst zonwering te nemen, anders werkt het net als met verwarmen en de buitendeur open laten staan en zo heb je die 5kW minstens wel nodig ja.bramhut schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:06:
[...]
Ik volg dit topic al een tijdje maar ik zie niet waarom het te groot is. De twee binnenunits van 1.5kW zijn de laagste vermogen wandunits die Toshiba aanbiedt, dan kunnen ze misschien wel te groot zijn maar is er geen alternatief.
Wat de woonkamer betreft denk ik dat 5kW echt wel het minimum is. Er is ongeveer 25m2 glas op het zuiden 15 m2 op het zuidwesten, zonder zonnewering. Daarbij heeft de woonkamer een oppervlakte van 72 m2 en een inhoud van meer dan 180 m3 (alleen de begane grond). Aangezien er ook een open verbinding is met boven wordt het koelen alleen maar lastiger.
De zolder zou inderdaad wel met minder vermogen toe kunnen, maar ook hier is het model (console unit) met het minste vermogen 2,5 kW dus dan zit je hier toch wel aan vast.
Maar wat voor vermogen in de woonkamer zou jij aanraden?
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
dat is wel iets wat bij grote zuidelijke glaspartijen wel aan te raden is. zolang je geen winkelruimte hebt zijn screens wel erg handig en netjes om het gros van de hitte uit de toko te houden. afgezien van de hitte is het gewoon een kostenbeparing. immers staat je airco ook niet voor jan joker te blazen. immers zet je ook niet de open haard aan met de airco aan omdat het zo heet is anders.HereIsTom schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:55:
[...]
Misschien is het verstandig om dan eerst zonwering te nemen, anders werkt het net als met verwarmen en de buitendeur open laten staan en zo heb je die 5kW minstens wel nodig ja.
[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 28-06-2021 21:20 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Hebben in de huiskamer een daikin stylish binnenunit . We willen daaronder nog een kast plaatsen van ca 40/45 cm breed . Maar wat is de minimale afstand die wij moeten aanhouden tussen de onderkant van de airco en bovenkant van de kast .( voor de kasthoogte) Zijn er hier die mensen die ook een kast hebben geplaatst en wat hebben jullie aangehouden en dat hij nog goed zijn lucht kwijt kan .
Houten ZZW 2755 NNW 3050 Growatt 3600 dakhelling 45
Hoewel ik het daar meestal mee eens ben, is 25m2 glas zonder zonwering op het zuiden en nog eens 15 op het zuidwesten ook wel een hoop warmte die binnenkomt, tenzij het zonwerend glas is, wat ik toch wel hoop. Voor het comfort zou ik eerder naar 2x 2,5 gaan bijvoorbeeld, maar dat vermogen zou wel eens nodig kunnen zijn.Speedfightserv schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:12:
[...]
Woonkamer max 3.5kw
Zonwering combineren met een kleinere unit lijkt me dan weer een ecologischer beslissing.
Heb je al een antwoord gekregen/ gevonden op deze vraag?dj_dysaster schreef op zondag 27 juni 2021 @ 18:40:
- Wat is de ervaring met een vloermodel split tbv verwarming? (bv Mitsubishi Electric MFZ-KT25VG, ik zou deze in de kelder makkelijker kunnen plaatsen gezien de beperkte plafondhoogte van 225cm)
Ik ben erg benieuwd, had deze in het vizier voor de zolder (overal schuin dak, deze past mooi op de plaats van huidige radiator
We hebben hier op de zolder (ook schuin dak) een vloermodel geplaatst. Aangezien het nog maar iets meer dan een maand ophangt, hebben we die nog niet gebruikt om te verwarmen, maar ik verwacht niet dat een vloermodel het daar slechter doet dan een muurmodel. De functie bij ons is dan ook koelen, want de slaapkamer wordt normaal gezien niet verwarmd. Tijdens een korte test leek dat echter te werken zoals verwacht, maar dan gezien de tijd van het jaar niet meer getest met koude buitentemperaturen.
Hier staat een hoge kast onder de Stylish. Zowel verwarmen als koelen/ontvochtigen gaan probleemloos. Het coanda-effect werkt natuurlijk niet maar ik denk dat in een normale woonsituatie in Nederland dit amper bruikbaar is.rambocus schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:26:
Hebben in de huiskamer een daikin stylish binnenunit . We willen daaronder nog een kast plaatsen van ca 40/45 cm breed . Maar wat is de minimale afstand die wij moeten aanhouden tussen de onderkant van de airco en bovenkant van de kast .( voor de kasthoogte) Zijn er hier die mensen die ook een kast hebben geplaatst en wat hebben jullie aangehouden en dat hij nog goed zijn lucht kwijt kan .
:strip_exif()/f/image/w4T2hTH5xJ588YTQfqh1Symh.jpg?f=fotoalbum_large)
Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //
Hier de 2021 versie vloermodel van Daikin. Mooi apparaat hoor! En werkt echt top én verbazingwekkend stil ook. En probleemloos met de AB en de residental app. Het kost wat meer maar perfecte oplossing voor zolders maar ook slaapkamers en woonkamers waar de situatie het toelaat.StevenPH schreef op maandag 28 juni 2021 @ 23:08:
[...]
Heb je al een antwoord gekregen/ gevonden op deze vraag?
Ik ben erg benieuwd, had deze in het vizier voor de zolder (overal schuin dak, deze past mooi op de plaats van huidige radiator)
Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //
Bedankt is dit ca 25 cm tussen de bovenkant legplank en onderkant airco ? Wij zoeken een soortgelijke boekenkast en kom dan op een max. hoogte van 1,80 uit , dan zit er in onze situatie ook 30 cm tussen.PeepPeepPeep schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:13:
[...]
Hier staat een hoge kast onder de Stylish. Zowel verwarmen als koelen/ontvochtigen gaan probleemloos. Het coanda-effect werkt natuurlijk niet maar ik denk dat in een normale woonsituatie in Nederland dit amper bruikbaar is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Houten ZZW 2755 NNW 3050 Growatt 3600 dakhelling 45
Advies voor alleen koelen:bramhut schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:51:
Ik zou graag jullie advies willen horen voor het plaatsen van airco's in 4 kamers.
De situatie is als volgt:
2 slaapkamers van 14 en 21 m2 beide op begane grond en op het noorden gericht.
1 slaapkamer van 22 m2 op zolder (onder schuin dak).
woonkamer van ongeveer 72 m2 met veel glas op het zuiden en open verbinding met boven (vide).
Zelf was mijn idee om 2 duo split buitenunits te nemen.
1 van ongeveer 3 kW en 1 van ongeveer 5 a 6 kW.
De eerste duo split zou dan de twee slaapkamers op de begane grond koelen en de tweede de woonkamer en de zolder. Op de zolder past geen wandmodel dus hier zou dan een console unit moeten komen (ongeveer 3 kW?).
In de woonkamer kan eigenlijk maar 1 binnenunit. Dit zou een wandmodel of eventueel een cassette kunnen zijn. Er is waarschijnlijk veel koeling nodig in de woonkamer dus ik zit momenteel te denken aan een 5kW wandmodel (is dit genoeg?).
Wat betreft de slaapkamers beneden zou 1.5kW voldoende moeten zijn.
De configuratie waar ik nu aan zit te denken:
Buitenunit klein Toshiba RAS-2M10U2AVG-E + 2x RAS-B05J2KVG-E
Buitenunit groot Toshiba RAS-2M18U2AVG-E + RAS-B10J2FVG-E + RAS-B16J2KVG-E
Graag hoor ik jullie mening hierover!
De twee slaapkamers kunnen ieder inderdaad toe met 1,5 / 2,0 kW
Op de zolderkamer zou ik denk ik een 2,5 kW monteren, even afhankelijk van de isolatiewaarde van het schuine dak.
De drie slaapkamers kunnen wat mij betreft samen op een 4 kW buitenunit.
En de woonkamer het beste voorzien van twee 2,5 kW units die samen aansluiten op een 4 kW buitenunit. Een enkele 3,5 kW unit op 70 m2 of desnoods 5 kW zal hard moeten blazen om alle lucht te koelen. Twee units is echt beter.
Wanneer je de installatie ook in de winter wilt gebruiken als hoofdverwarming dan is het noodzakelijk om te weten hoe het is gesteld met de isolatie van de woning.
Twee buitenunits hebben ieder een piekstroom van minder dan 5 Ampère en kunnen prima samen op een bestaande groep. Wil je het netjes doen dan kun je een aardlekautomaat 30 mA / 16 A B-karakteristiek in je meterkast monteren maar dat hoeft niet.
Ik ben zeer content met die app. Werkt erg goed. Is een keer offline geweest hadden ze problemen met de server. Heb hier 4 units en werkt echt heel heel fijn en snel. Aanmelden moet met je tel per Accespoint ingelogd zijn (stel dat je er meerdere hebt in je huis) net als het updaten. Als je dat netjes doet dan kan je een probleemloze app verwachten. Hier in iedergeval wel!MK_ schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:11:
Toshiba welke bramhut aanhaalt is anders ook gewoon een A-merk
Voor onderstaande woonkamer / keuken stelde de installateur een Daikin Stylish 5kW voor.
Lijkt dit enigszins realistisch ?
Op basis van het volume zit ik iets lager, maar wel hoger dan bijvoorbeeld een Stylish 4.2kW
De binnenunit zou links tussen beide ramen geplaatst worden, op het plan lijkt er te weinig plaats maar in praktijk is de afstand tussen beide ramen groter dan op het plan voorzien was.
De linkerkant is gericht op het zuiden en aan de achterkant is er zowel in woonkamer als keuken een schuifraam.
De muur tussen woonkamer en keuken is er nu nog, maar deze gaat er uit als we de keuken verbouwen.
Op basis van het volume zit ik iets lager, maar wel hoger dan bijvoorbeeld een Stylish 4.2kW
De binnenunit zou links tussen beide ramen geplaatst worden, op het plan lijkt er te weinig plaats maar in praktijk is de afstand tussen beide ramen groter dan op het plan voorzien was.
De linkerkant is gericht op het zuiden en aan de achterkant is er zowel in woonkamer als keuken een schuifraam.
De muur tussen woonkamer en keuken is er nu nog, maar deze gaat er uit als we de keuken verbouwen.
[ Voor 10% gewijzigd door belim op 29-06-2021 15:48 ]
Dit topic al doorgelezen? Voornamelijk de laatste 2 a 3 pagina's?belim schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 15:46:
Voor onderstaande woonkamer / keuken stelde de installateur een Daikin Stylish 5kW voor.
[Afbeelding]
Dan had je gelezen dat een 3.5kw meer dan genoeg is
Snap gewoon niet dat installateurs dit nog steeds doen
wat is beter, een 256GB ssd of een 512GB harde schijf op het specifcatieplaatje van een laptop? 1 nummer is hoger dus die is beter.....Speedfightserv schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 16:31:
[...]
[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 29-06-2021 20:15 ]
Kastje 180 cm hoog, 38 cm diep. Tussenruimte 21 cm.rambocus schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:01:
[...]
Bedankt is dit ca 25 cm tussen de bovenkant legplank en onderkant airco ? Wij zoeken een soortgelijke boekenkast en kom dan op een max. hoogte van 1,80 uit , dan zit er in onze situatie ook 30 cm tussen.
Had dit inderdaad al enkele keren gelezen, maar gebaseerd op de berekening in de openingspost (factor 30) leek 3.5 dan weer te weinigSpeedfightserv schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 16:31:
[...]
Dit topic al doorgelezen? Voornamelijk de laatste 2 a 3 pagina's?
Dan had je gelezen dat een 3.5kw meer dan genoeg is
Is er misschien een andere factor die best kan gebruikt worden voor dit soort berekeningen ?
Dat vermijdt dit soort vragen
de beginpost moet ook aangepast worden.belim schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:12:
[...]
Had dit inderdaad al enkele keren gelezen, maar gebaseerd op de berekening in de openingspost (factor 30) leek 3.5 dan weer te weinig![]()
Is er misschien een andere factor die best kan gebruikt worden voor dit soort berekeningen ?
het is heel simpel:
slaapkamer: kleinste wat je kan krijgen.
woonkamer: 2.5~3.5 tenzij je een of andere villa in het gooi hebt met balkamers als woonkamer.
Toch heb ik wel wat voorbeelden dat een 3.5 het toch aardig moeilijk heeft. Vorig jaar een 3.5 geplaats in een vrijstaand huis (2003) met serre. Veel glas op Zuid en daar was het vrij goed koud of warm te houden. Dus als het eenmaal op temperatuur was ging het goed. Maar in de winter een paar graden verwarmen of in de zomer een paar graden koelen ging erg moeizaam. De 3.5 is ondertussen naar boven gegaan omdat deze toch "over" was en er is een 5 voor terug gekomen. Deze doet het veel makkelijker. Nadeel is wel gelijk dat ze over het algemeen binnen en buiten wat minder stil zijn vanaf de 5.flippy schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:15:
[...]
de beginpost moet ook aangepast worden.
het is heel simpel:
woonkamer: 2.5~3.5 tenzij je een of andere villa in het gooi hebt met balkamers als woonkamer.
Ik denk dat het belangrijk is om te realiseren met welk doel je iets plaatst. Zelf heb ik het graag koel, dus in de zomer 21 graden binnen. In de winter neem ik genoegen met 19.5. Voor veel mensen is koelen naar 23/24 graden ook al prima en dan heb je toch wat minder vermogen nodig. Daarnaast verwarmen veel mensen met de warmtepomp en de CV. Dan ben je minder afhankelijk van het maximale vermogen.
Slaapkamer ben ik het mee eens. Daar heb ik een 2.5 die het met gemak doet. De hele verdieping koel je met gemak mee.
[ Voor 22% gewijzigd door Headshot_NL op 29-06-2021 21:51 ]
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1
Een serre is dan ook wel een buitencategorie, zowel qua zonneinstraling als qua koudeisolatie.
Die vraag kun je erin houden voor de zoveelste vraag om een 5 of 7 kW unit offerte te beoordelen.
"woon je soms in een serre ofzo?"
Die vraag kun je erin houden voor de zoveelste vraag om een 5 of 7 kW unit offerte te beoordelen.
"woon je soms in een serre ofzo?"
nu ik de laatste paar reacties zo lees ben ik gaan twijfelen aan mijn berekening voor een multisplit unit voor mijn appartement.
/f/image/PSsXudHrWnVdYq20T2YB3Gfq.png?f=fotoalbum_large)
Voor het gele gedeelte kwam ik, geplaatst in het verlengde van de 2 deuren die tegenover elkaar staan aan de meest rechter buitenmuur, op een binnenunit met een capaciteit van 2,0kw
Voor het blauwe gedeelte 3,5kw.
De buitenunit 5kw.
Ik heb geprobeerd om aan de lage kant te zitten omdat dat in dit topic veel word geadviseerd, zit ik een beetje in de goeie richting? of zijn er wellicht hele andere ideeën voor mijn appartement?
Ik hoor het graag!
/f/image/PSsXudHrWnVdYq20T2YB3Gfq.png?f=fotoalbum_large)
Voor het gele gedeelte kwam ik, geplaatst in het verlengde van de 2 deuren die tegenover elkaar staan aan de meest rechter buitenmuur, op een binnenunit met een capaciteit van 2,0kw
Voor het blauwe gedeelte 3,5kw.
De buitenunit 5kw.
Ik heb geprobeerd om aan de lage kant te zitten omdat dat in dit topic veel word geadviseerd, zit ik een beetje in de goeie richting? of zijn er wellicht hele andere ideeën voor mijn appartement?
Ik hoor het graag!
Just Play
Ja baasflippy schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:15:
[...]
het is heel simpel:
Ik ben nog niet zo overtuigd. Er is nou eenmaal een groot aandeel mensen die net als met de CV wensen dat het snel behaaglijk wordt. En nee die willen niet de airco 24/7 laten draaien 
Dat zouden we moeten verwerken in de OP.
Woonkamer = maximaal 3.5 is veel te kort door de bocht.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik heb sinds twee maanden een MHI 5kw hangen in het trapgat op zolder. Het gaat om een standaard rijtjeshuis uit 2020 125m2 450m3. De grote zolder krijgt goede koeling, waardoor ik daar lekker kan fitnessen als het heet is buiten. De slaapkamers zijn iets warmer, maar gewoon goed te doen. Beneden werkt die een beetje, maar merk je het vooral qua luchtvochtigheid. Ik twijfelde nog of een 3.5kw niet voldoende was, maar de 5kw heeft geen enkel probleem om zijn vermogen kwijt te kunnen, pendelen doet die niet en op vol vermogen is het wel lekker dat je een 5kw hebt.
Wat wel erg opvallend is dat de buitenunit meer lawaai maakt (gebrom) als ik de unit op alleen ontvochtigen zet, of in de silent mode. Op volle bak koelen is die een stuk stiller. Heb het rooster aan de achterkant al verwijderd.
Wat wel erg opvallend is dat de buitenunit meer lawaai maakt (gebrom) als ik de unit op alleen ontvochtigen zet, of in de silent mode. Op volle bak koelen is die een stuk stiller. Heb het rooster aan de achterkant al verwijderd.
[ Voor 8% gewijzigd door Zenix op 29-06-2021 23:12 ]
Die factor is een veilige vuistregel. Maar een Mitsubishi Heavy Industries 3.5 kw airco kan tot 4.2kw koelen als ik me niet vergis. Er zit dus nog wat marge naar boven waardoor een 5 kw gewoon te zwaar kan zijn waardoor je met een 3.5kw juist weer goed zitbelim schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:12:
[...]
Had dit inderdaad al enkele keren gelezen, maar gebaseerd op de berekening in de openingspost (factor 30) leek 3.5 dan weer te weinig![]()
Een airco is eigenlijk altijd wel maatwerk maar misschien kunnen we een soort tabel opzetten waar we factoren zoals serres etc. mee kunnen laten tellen voor een goede factorGlashelder schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 22:51:
Ik ben nog niet zo overtuigd. Er is nou eenmaal een groot aandeel mensen die net als met de CV wensen dat het snel behaaglijk wordt. En nee die willen niet de airco 24/7 laten draaien
Ik heb sinds kort een airco in de woonkamer, een ME 3.5. Naast het koelen zou ik deze ook graag gebruiken als verwarming in de winter aangezien wij een behoorlijk overschot hebben van onze zonnepanelen (+/- 2000 kWh blijft over).
Ik zou de CV wel willen gebruiken om de rest van het huis te verwarmen, voornamelijk de bijkeuken en de badkamer. Hoe zou ik dit het beste kunnen regelen? Is een tado hier bijvoorbeeld geschikt voor?
Ik zou de CV wel willen gebruiken om de rest van het huis te verwarmen, voornamelijk de bijkeuken en de badkamer. Hoe zou ik dit het beste kunnen regelen? Is een tado hier bijvoorbeeld geschikt voor?
Ja dat kan prima met Tado; zo doe ik het hier ook totdat we zeker weten dat verwarmen met airco bevalt en de andere kamers ook hebben voorzien. Kost je wel een zwikje slimme radiatorknoppen overigens.Dutchhero schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:20:
Ik heb sinds kort een airco in de woonkamer, een ME 3.5. Naast het koelen zou ik deze ook graag gebruiken als verwarming in de winter aangezien wij een behoorlijk overschot hebben van onze zonnepanelen (+/- 2000 kWh blijft over).
[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 30-06-2021 10:24 ]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Woonkamer kun je gerust 3.5 aanhouden.flippy schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:15:
[...]
het is heel simpel:
Het is belangrijk om op het minimaal vermogen te letten bij Daikin bijvoorbeeld is dat gigantisch tussen 3.5 en 4.2 maar een 2.5 en 3.5 verschillen elkaar amper.
Als je toch al een 4.2 nodig hebt kan je ook net zo goed een 5.0 of hoger nemen bijvoorbeeld.
Daarom hangt hier ook een 3.5 ondanks het nogal "lomp" is, ik verwarm er dan ook probleemloos mee terwijl het buiten -12 is.
Maar wel mee eens voor koelen is vaak niet zo lomp nodig, echter installateurs nemen vaak ruim om het gezeur te voorkomen "ik krijg het binnen niet koel op 16c binnen 30 minuten terwijl het buiten 40c is" dat soort verhalen, zelf koel ik ook maar tot 22-23c omdat de luchtvochtigheid ook daalt voelt het al snel kouder aan.
In de winter verwarm ik dan ook met 22c het zou vreemd zijn om nu opeens met 18c te gaan koelen bijvoorbeeld, maar ken er genoeg die dat doen.
22c verwarmen lijkt extreem maar ligt aan de verwarming, in algemeen verwarm je iets hoger met luchtverwarming dan vloerverwarming, omdat er stralingswarmte ontbreekt.
[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 30-06-2021 10:30 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ja het is wel een dure aangelegenheid zag ik, maar een koude badkamer is ook niet fijn. Ik ga maar eens uitzoeken hoeveel van die slimme knoppen ik precies moet hebben.GermanPivo schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:23:
[...]
Ja dat kan prima met Tado; zo doe ik het hier ook totdat we zeker weten dat verwarmen met airco bevalt en de andere kamers ook hebben voorzien. Kost je wel een zwikje slimme radiatorknoppen overigens.
Als je zo'n standaard badkamer handdoekradiator hebt, daar heb je ook kant-en-klare electrische elementen voor die je er zo inschuift. Dan doe je geen desinvestering in CV-meuk die er toch uitgaatDutchhero schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:31:
[...]
Ja het is wel een dure aangelegenheid zag ik, maar een koude badkamer is ook niet fijn. Ik ga maar eens uitzoeken hoeveel van die slimme knoppen ik precies moet hebben.
All-electric.
Tado kan het nog altijd waard zijn als je later besluit over te gaan naar L/W voor verwarming. Zijn we hier ooit nog wel van plan
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Dat is zeker waar en als er vloerverwarming ligt zou ik dat zeker aanraden. Maar om nou een hele L/W unit te plaatsen voor de badkamer en bijkeuken...Glashelder schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:23:
Tado kan het nog altijd waard zijn als je later besluit over te gaan naar L/W voor verwarming. Zijn we hier ooit nog wel van plan
All-electric.
Dat is waar, maar de comfort kwestie speelt ook nog. Ik vind L/L wel ok omdat het zoveel geld bespaard, maar super comfortabel vinden wij het niet.RonJ schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:28:
[...]
Dat is zeker waar en als er vloerverwarming ligt zou ik dat zeker aanraden. Maar om nou een hele L/W unit te plaatsen voor de badkamer en bijkeuken...
Als we de keuken gaan verbouwen dan gaat ook de hele vloer eruit en vloerverwarming erin.
Dat is ook mijn ervaring, het lijkt erop dat de MHI vooral luidruchtig is als de compressor op een lage frequentie /vermogen draait. Wanneer de vraag toeneemt wordt de unit aanzienlijk stiller.Zenix schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 23:08:
Mijn buren hebben sindskort een LG multi en die lijkt hier ook "last" van te hebben. De unit staat op de uitbouw in het midden gecentreerd maar ik zou er niet vrolijk van worden als ik onze slaapkamer aan de achterzijde aan de kant van de buren zou hebben, met het raam open hoor je de unit in de nacht behoorlijk goed.
[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 30-06-2021 11:41 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik deel deze ervaring met mijn 5kW MHI. Ik ben van plan dit beter in kaart te brengen / hier meer aan te gaan meten. Heb namelijk al aanzienlijke maatregelen genomen om resonantie tegen te gaan (veren, big foots, anti-trilmatjes, 5cm rubber tegels). Rekje achterop is ook al verwijderd. Er is echter duidelijk nog (ander) geluid anders dan 'windgeruis'.revolution-nl schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:32:
[...]
Dat is ook mijn ervaring, het lijkt erop dat de MHI vooral luidruchtig is als de compressor op een lage frequentie /vermogen draait. Wanneer de vraag toeneemt wordt de unit aanzienlijk stiller.
In een naastgelegen kamer met open raam was laatst bij een opgenomen vermogen van 300-600W bijvoorbeeld duidelijk een frequentie van 53Hz te horen (Spectroid Android app).
Volgende stap is om op verschillende plekken rondom de buitenunit met verschillend opgenomen vermogen het geluid te bepalen.
[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 30-06-2021 11:51 ]
Ik verwacht dat de CV hier nog wel even blijft, maar wel goed om te weten dat er nog meer opties zijn.RonJ schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:21:
[...]
Als je zo'n standaard badkamer handdoekradiator hebt, daar heb je ook kant-en-klare electrische elementen voor die je er zo inschuift. Dan doe je geen desinvestering in CV-meuk die er toch uitgaat
Als je een draadloze thermostaat hebt kun je die ook in de badkamer e.d. hangen en dan de radiatoren in de ruimtes die niet nodig zijn dichtdraaien. Kun je proberen als goedkope oplossing.Dutchhero schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:31:
[...]
Ja het is wel een dure aangelegenheid zag ik, maar een koude badkamer is ook niet fijn. Ik ga maar eens uitzoeken hoeveel van die slimme knoppen ik precies moet hebben.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Heren, ik ben momenteel bezig met de voorbereiding voordat mijn multi-split wordt geplaatst. Ik wil de koelleiding in een betonnen wand weg gewerkt krijgen. Moeten de aanvoer en retour per-se in een pvc buis? Of kunnen deze ook zonder pvc verwerkt worden in de betonnen muur? Enige nadeel wat ik kan bedenken van het los verwerken is is dat je bij lekkage niet meer bij de leidingen kunt en je dus zult moeten hakken en breken. Is dit ook daadwerkelijk het enige nadeel?
Graag jullie tips!
Graag jullie tips!
Als je 0 speling hebt, vraag ik mij af of je uberhaupt je airco geinstalleerd ga krijgen aan je unit bijvoorbeeldSturmer93 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:53:
Heren, ik ben momenteel bezig met de voorbereiding voordat mijn multi-split wordt geplaatst. Ik wil de koelleiding in een betonnen wand weg gewerkt krijgen. Moeten de aanvoer en retour per-se in een pvc buis? Of kunnen deze ook zonder pvc verwerkt worden in de betonnen muur? Enige nadeel wat ik kan bedenken van het los verwerken is is dat je bij lekkage niet meer bij de leidingen kunt en je dus zult moeten hakken en breken. Is dit ook daadwerkelijk het enige nadeel?
Graag jullie tips!
In een niet vaste situatie heb ik al moeite om de unit nog beetje makkelijk naar voren te halen bijvoorbeeld.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Wel een tip/ervaring voor als je ze toch in een buis doet, pak 2x 40 of 50mm pvc met 45 graden bochten (of géén) aan het einde en schuif in de ene een koelleiding + stuurkabel en in de andere een koelleiding + afvoerslang (let wel op de afloop hiervan). Dat is een stuk makkelijker in te vrezen dan de grotere buizen of een aircogoot, dan ga je het betonijzer tegenkomen. En als je dan toch een stukje over hebt en alles onder het stof zit kan je gelijk een kabelgootje voor de TV meepakkenSturmer93 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:53:
Graag jullie tips!
[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 30-06-2021 12:07 ]
All-electric.
Dit is briljant. Ik zat al te kijken naar elektrische handdoek radiatoren, maar voor een beetje model zit je al snel richting de 500 euro (wel met ventilator).RonJ schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:21:
[...]
Als je zo'n standaard badkamer handdoekradiator hebt, daar heb je ook kant-en-klare electrische elementen voor die je er zo inschuift. Dan doe je geen desinvestering in CV-meuk die er toch uitgaat
Ik kwam er ook pas achter nadat ik een nieuwe heb opgehangen in de badkamerGermanPivo schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 12:00:
[...]
Dit is briljant. Ik zag al te kijken naar elektrische handdoek radiatoren, maar voor een beetje model zit je al snel richting de 500 euro (wel met ventilator).
All-electric.
Zoiets heb ik ook maar een tip neem 1 met tijdklok, nergens voor nodig om de hele nacht de badkamer op temp te houden, sochtends 2u voor opstaan slaat die van ons aan, het duurt even voordat de radiator goed warm is dan ben je zo 20min verder en dan moet de ruimte nog opwarmen.RonJ schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:21:
[...]
Deze bijvoorbeeld, wij zijn er tevreden mee, zijn weinig duurder.
https://www.tegeldepot.nl..._WZP8kLURfdBoCCSwQAvD_BwE
(Wij hebben een handdoekradiator en willen hem voor geen goud missen, lekker de kleding en handdoek warm als je gaat afdrogen).
[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 30-06-2021 12:07 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Hang hem wel aan een smart plugmr_evil08 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 12:02:
[...]
Zoiets heb ik ook maar een tip neem 1 met tijdklok, nergens voor nodig om de hele nacht de badkamer op temp te houden, sochtends 2u voor opstaan slaat die van ons aan.
Deze bijvoorbeeld, wij zijn er tevreden mee, zijn weinig duurder.
https://www.tegeldepot.nl..._WZP8kLURfdBoCCSwQAvD_BwE
Twee vragen hierover:RonJ schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 12:00:
[...]
Wel een tip/ervaring voor als je ze toch in een buis doet, pak 2x 40 of 50mm pvc met 45 graden bochten (of géén) aan het einde en schuif in de ene een koelleiding + stuurkabel en in de andere een koelleiding + afvoerslang (let wel op de afloop hiervan).
1. Kan je deze pvc leidingen volledig voorbereiden en afwerken (in bv houten vloer) en dan later bij plaatsen van de AC, de leidingen er in schuiven?
Kan dat ook nog wanneer er een paar bochten in de buis komen te zitten?
2. Blijven deze leidingen altijd goed? Of moeten ze tzt vervangen worden? En kan dat dan nog wanneer je de leidingen mooi hebt weggewerkt in vloer/muur?
Als je een recht stuk hebt met 2x 45 graden bochten erop gaat dat misschien nog nét lukken, maar met meer bochten oid kan je dat echt vergeten. Ik zou sowieso vooraf de koelleidingen (is meestal geen probleem die vast op te halen bij je aircoboer) erin schuiven en dan pas de bochten erop schuiven. Als je ze intact laat (zitten af-fabriek stofdoppen op) of netjes aftaped als je ze vooraf inkort kan dat best even blijven zitten voordat de boel wordt aangesloten.StevenPH schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 12:53:
[...]
Twee vragen hierover:
1. Kan je deze pvc leidingen volledig voorbereiden en afwerken (in bv houten vloer) en dan later bij plaatsen van de AC, de leidingen er in schuiven?
Kan dat ook nog wanneer er een paar bochten in de buis komen te zitten?
2. Blijven deze leidingen altijd goed? Of moeten ze tzt vervangen worden? En kan dat dan nog wanneer je de leidingen mooi hebt weggewerkt in vloer/muur?
De leidingen gaan theoretisch een aantal installaties mee. Maar je weet nooit wat in de toekomst de eisen zijn en je hebt best kans dat de R32 olie in je leidingen weer niet kan icm whatever tegen die tijd het koelmiddel-du-jour is. Ik zou er dus wel altijd rekening mee houden dat ze ooit een keer vervangen moeten kunnen worden.
All-electric.
Ik ben benieuwd naar andermans ervaring m.b.t. het buigen van koelleidingen.
Hoe hebben jullie dit gedaan? Met hulpgereedschap of zonder?
Voor bv na de doorvoer door gevel van 3 units in de goot, moet er een vrij haakse bocht in komen, anders gaat dat nooit in de goot passen met 6 leidingen.
Ik heb een easybend setje besteld om te voorkomen dat de leidingen zullen knikken bij het buigen...
Voor bv na de doorvoer door gevel van 3 units in de goot, moet er een vrij haakse bocht in komen, anders gaat dat nooit in de goot passen met 6 leidingen.
Ik heb een easybend setje besteld om te voorkomen dat de leidingen zullen knikken bij het buigen...
12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput
Kan je dit niet ondervangen door het gedeelte wat naar de buitenunit gaat iets te verlengen met een koppeling en die weg te buigen in de binnenunit?HereIsTom schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:49:
[...]
Als je een draadloze thermostaat hebt kun je die ook in de badkamer e.d. hangen en dan de radiatoren in de ruimtes die niet nodig zijn dichtdraaien. Kun je proberen als goedkope oplossing.
Jazeker,tado is zeer geschikt, ik heb zelf de tado thermostaat in de huiskamer, 2 radiator knoppen in huiskamer,1 knop in de hal, 1 in de badkamer, en 1 in de slaapkamerDutchhero schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:20:
Als ik in de winter de airco aan heb, staat de hal op 20 graden, badkamer op 22 graden, en de huiskamer, en slaapkamer uit.
Indien nodig kan ik met de radiator knoppen in huiskamer evt wat bijverwarmen indien nodig, zodoende is elke kamer apart te regelen, werkt uitermate goed.
Wat ik mis in comments op de vraag wat een benodigde capaciteit moet zijn is het laten opstellen wat een warmteverliesberekening (of koudewinst....?) heet. Je zou toch zeggen dat een wetenschappelijke benadering werkt. Overigens heb ik dat laten doen en heb een overkill aan capaciteit op mijn eerste verdieping omdat ik alle deuren heb verwijderd. Het idee was het kunnen regelen van de temperatuur per kamer.
Ergo, ik ben benieuwd naar de ervaringen met deze berekeningen in dit forum.
Ergo, ik ben benieuwd naar de ervaringen met deze berekeningen in dit forum.
Ik heb het rustig aan met de hand gedaan. In kleine segmenten stukje bij beetje de bocht vormen. Neem er even een minuut of misschien twee de tijd voor dan gaat het prima. Het is ook de manier waarop de installateurs het doen. Die heb ik eigenlijk nog nooit met buiggereedschappen gezien.Burning_Tyre schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 13:13:
Ik ben benieuwd naar andermans ervaring m.b.t. het buigen van koelleidingen.
Zelf heb ik eerst wat geoefend. Het begint al bij het uitrollen van de koelleidingen, die zitten veelal per 5 of 10 meter opgerold, in mijn geval werden ze geleverd in een platte kartonnen doos. Die leiding eerst rustig uitrollen zodat die min of meer recht is. Dan krijg je er als het goed is al een beetje gevoel voor. En als het goed is heb je de nodige overlengte waardoor er gelegenheid is om te oefenen op een stukje leiding wat je toch niet nodig hebt. Ik had het zelf best snel in de vingers. Je kunt best wel wat kracht zetten maar het moet wel met beleid.
Vraagje. Ik gebruik nu sinds een tijdje de testversie van de Daikin Residential Controller en heb daarin mijn Stylish units thuis toegevoegd en een Perfera in mijn andere locatie.
Nu is er vaak een Stylish unit offline in de app. Zit wel gewoon verbonden met wifi, maar alsof hij uit de Daikin cloud is. Is al met 2 units gebeurd, maar nu vaak 1 dezelfde.
Ik probeer hem dan weer toe te voegen in de app, dan moet hij eerst weer resetten in de app, dan de adapter toevoegen en dit gaat dan niet. Dan haal ik even de stroom van de installatie en daarna is de unit eruit en kan ik hem weer heel snel toevoegen. Dit heb ik nu al 3x moeten doen deze week. Nogal vervelend als je op afstand de airco's wilt bedienen.
Ander dingetje, het registreren van de units onder service lukt ook niet. Blijft het op hangen.
Jullie deze ervaring?
Nu is er vaak een Stylish unit offline in de app. Zit wel gewoon verbonden met wifi, maar alsof hij uit de Daikin cloud is. Is al met 2 units gebeurd, maar nu vaak 1 dezelfde.
Ik probeer hem dan weer toe te voegen in de app, dan moet hij eerst weer resetten in de app, dan de adapter toevoegen en dit gaat dan niet. Dan haal ik even de stroom van de installatie en daarna is de unit eruit en kan ik hem weer heel snel toevoegen. Dit heb ik nu al 3x moeten doen deze week. Nogal vervelend als je op afstand de airco's wilt bedienen.
Ander dingetje, het registreren van de units onder service lukt ook niet. Blijft het op hangen.
Jullie deze ervaring?
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Herkenbaar en ik kan de reden niet verklaren van het offline zijn. Mijn oplossing is om in mijn tool waarmee ik mijn netwerk beheer (Omada Cloudcontroller) de verbinding van de client te resetten.Sarge_ schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:45:
Vraagje. Ik gebruik nu sinds een tijdje de testversie van de Daikin Residential Controller en heb daarin mijn Stylish units thuis toegevoegd en een Perfera in mijn andere locatie.
Jullie deze ervaring?
Het registreren kan enkel van de nieuwste binnenunits waar wifi reeds in is ingebouwd meen ik. De Stylish hoort daar sowieso niet bij.
Bij de Daikin res app is het van belang dat je met je device (bv telefoon) op hetzelfde toegangspunt bent ingelogd (wifi punt) als de unit die je wil toevoegen. Doe je dat niet dan blijft hij bijna met zekerheid hangen…edit dit geld ook als je een software update doet voor een unit…
[ Voor 13% gewijzigd door Yamahaa op 30-06-2021 16:03 ]
Het simpelst en goedkoopste is om je thermostaat te verplaatsen en in de bijkeuken te hangen.Dutchhero schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:20:
Dat is ook een optie, alleen is de huidige thermostaat niet draadloos. Dan zou ik deze eerst moeten vervangen door een draadloze thermostaat, dan zou ik qua comfort eerder voor de tado gaan aangezien ik dan de temperatuur in meerdere ruimtes kan regelen.ASW1 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 16:32:
[...]
Het simpelst en goedkoopste is om je thermostaat te verplaatsen en in de bijkeuken te hangen.
Ik ben op zoek naar wat ervaringen / meningen omtrent het volgende. Wij willen op de eerste etage onze slaapkamer (11m2) en 2 kleine slaapkamers (zie afbeelding) koeler maken tijdens de hete weken. Het trappenhuis is open en de eerste etage is dus niet afgesloten.
Nu hebben we een installateur over de vloer gehad die meerdere opties voor zich ziet. 2 units (1 slaapkamer + 1 in het trappenhuis) of 1 sterke unit in de slaapkamer van 11m2 die de andere slaapkamers "meeneemt".
Hij zei dat de slaapkamer van 11m2 genoeg heeft aan 1kw. Dus een voorstel was om een split unit van 3.5kw te installeren in de slaapkamer van 11m2 en de andere 2 kamers dan mee te nemen in de koeling.
Ze installeren Panasonic airco's (FZ, TZ & Etherea). FZ voor 2000 euro incl montage en de Etherea 2400 euro inclusief montage. Beide het model met 3.5kw.
Zijn dit gangbare prijzen? Wat is jullie mening over de voorgestelde constructie? Zijn deze units een beetje stil?
Nu hebben we een installateur over de vloer gehad die meerdere opties voor zich ziet. 2 units (1 slaapkamer + 1 in het trappenhuis) of 1 sterke unit in de slaapkamer van 11m2 die de andere slaapkamers "meeneemt".
Hij zei dat de slaapkamer van 11m2 genoeg heeft aan 1kw. Dus een voorstel was om een split unit van 3.5kw te installeren in de slaapkamer van 11m2 en de andere 2 kamers dan mee te nemen in de koeling.
Ze installeren Panasonic airco's (FZ, TZ & Etherea). FZ voor 2000 euro incl montage en de Etherea 2400 euro inclusief montage. Beide het model met 3.5kw.
Zijn dit gangbare prijzen? Wat is jullie mening over de voorgestelde constructie? Zijn deze units een beetje stil?
zo werkt het niet.Ricktachtig schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 19:05:
1 sterke unit in de slaapkamer van 11m2 die de andere slaapkamers "meeneemt".
Probleem is dat het 3 piepkleine kamertjes zijn.Ricktachtig schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 19:05:
Ik ben op zoek naar wat ervaringen / meningen omtrent het volgende. Wij willen op de eerste etage onze slaapkamer (11m2) en 2 kleine slaapkamers (zie afbeelding) koeler maken tijdens de hete weken. Het trappenhuis is open en de eerste etage is dus niet afgesloten.
[Afbeelding]
Om in elk hokje een aparte binnenunit op te hangen is duur, maar wanneer je 1 unit ophangt in een ruimte koelt die de andere ruimtes nauwelijks mee. Compromis kan zijn dat je hem in de hal hangt en de deuren open laat staan. Is ook niet geweldig maar je moet wat als je er niet teveel geld aan uitgeven wilt.
Een unit op de overloop zou kunnen werken om de etage minder heet te maken. Maar dan alleen als de begane grond ook gekoeld is. Anders rolt de koude lucht zo het trapgat in.
Maarten
Ik heb iets langer dan twee jaar geleden een multisplit unit laten plaatsen met 2 binnenunits (Daikin Perfera FTXM). Deze hebben eigenlijk altijd zonder enkele problemen gewerkt.
Nu het weer warmer wordt sinds een tijdje weer de airco aangezet. De unit in onze slaapkamer is nu een beetje aan het lekken. Het lekken ontstaat wel pas na uurtje ongeveer:
:strip_exif()/f/image/VwvG12Um4likxsm5uiKCrjr7.jpg?f=fotoalbum_large)
In de bovenstaande afbeelding zie je een klein druppeltje hangen op de donkergrijze stuk kunststof. Het probleem / de lekkage lijkt hierachter weg te komen.
Achter het kunstof lijkt een soort van transparant/doorzichtig onderdeel (pompje?) te zitten:
:strip_exif()/f/image/Bp1NQoS6jXeKCDGG1WjPCb32.jpg?f=fotoalbum_large)
Het lekt alleen op deze plek...
:strip_exif()/f/image/AfhDiFDuyMFqID6zkof9saUg.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb met diverse airco-installateurs gebeld, maar deze hebben allemaal pas over 4 tot 6 weken tijd.
Daarom: Weet iemand toevallig wat de oorzaak is? En nog beter belangrijker: is dit voor een leek te fixen? En zo ja, hoe?
Nu het weer warmer wordt sinds een tijdje weer de airco aangezet. De unit in onze slaapkamer is nu een beetje aan het lekken. Het lekken ontstaat wel pas na uurtje ongeveer:
:strip_exif()/f/image/VwvG12Um4likxsm5uiKCrjr7.jpg?f=fotoalbum_large)
In de bovenstaande afbeelding zie je een klein druppeltje hangen op de donkergrijze stuk kunststof. Het probleem / de lekkage lijkt hierachter weg te komen.
Achter het kunstof lijkt een soort van transparant/doorzichtig onderdeel (pompje?) te zitten:
:strip_exif()/f/image/Bp1NQoS6jXeKCDGG1WjPCb32.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AfhDiFDuyMFqID6zkof9saUg.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb met diverse airco-installateurs gebeld, maar deze hebben allemaal pas over 4 tot 6 weken tijd.
Daarom: Weet iemand toevallig wat de oorzaak is? En nog beter belangrijker: is dit voor een leek te fixen? En zo ja, hoe?
Ik zie niet echt waar je de unit in de grote slaapkamer op zou willen hangen om er elders ook nog wat aan te hebben. Als je hem recht tegenover de deur hangt zou het nog wel kunnen, maar daar zit een raam dus dat lijkt niet te passen. Op alle ander plekken gaat het vermoedelijk niet goed werken; lucht maakt niet zo makkelijk 90 graden bochten. Wat is de zonkant van de woning? Met 1 unit werkt het ook beter om daar te koelen waar de meeste warmte binnenkomt.Ricktachtig schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 19:05:
Na een tijdje naar de plattegrond gestaard te hebben zou ik denk ik voor een unit op de grote slaapkamer gaan en een unit op de kamer rechtsvoor (met het lila kleurtje), tegenover de deur in de hoek met de trap. Dan kun je met de deuren ver genoeg open de andere kleine kamer ook mee koelen.
Dat is inderdaad een condenspompje, zou goed kunnen dat daar iets lekt. Kan ook zomaar zijn dat ie stuk is, hoor je wel elke x minuten wat pompgeluiden?pyro83 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:54:
Ik heb iets langer dan twee jaar geleden een multisplit unit laten plaatsen met 2 binnenunits (Daikin Perfera FTXM). Deze hebben eigenlijk altijd zonder enkele problemen gewerkt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zie gelijk al dat de slangen geen klemmetje of trekbandje hebben om ze te borgen, dus grote kans dat er eentje gewoon een beetje los zit. Ik zou even wat plastic tegen de muur aan plakken met afplaktape en er een emmer onder houden, dan kan je op je gemak de slang rechts eraf trekken, de boel leeg laten lopen en verder kijken waar het probleem zit. Kijk ook even goed hoe ze de overgang van de slang uit je unit naar het vlotterbakje hebben aangesloten.
All-electric.
Mee eens. Lastige is ook dat elke situatie anders is en je vooraf een keuze moet maken. Ik heb een 5Kw Daikin in de woonkamer. Maar die neemt ook een Serre van 14m2 mee en de open keuken, een bijkamer en de hal. Eigenlijk dus de hele begane grond. Het is een groot bakbeest en tot nu toe trekt hij het koelen met gemak. Ook verwarmen ging goed deze winter. Wat ik er prettig aan vindt is dat de ventilator ook groot is en hij een grote luchtverplaatsing realiseert bij weinig geluid. Er had misschien ook een 4.2 kunnen hangen maar dat had voor de buitenunit niet uitgemaakt. Dat is een 4MXM68 en dat is de kleinste 4-in-1.Glashelder schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 22:51:
Maarten
Bedankt voor je antwoord. Dat is inderdaad de pomp; deze lijkt (volgens mij) gewoon goed te werken. De pomp is eigenlijk helemaal fluisterstil.RonJ schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 14:06:
[...]
Dat is inderdaad een condenspompje, zou goed kunnen dat daar iets lekt. Kan ook zomaar zijn dat ie stuk is, hoor je wel elke x minuten wat pompgeluiden?
Ik zie gelijk al dat de slangen geen klemmetje of trekbandje hebben om ze te borgen, dus grote kans dat er eentje gewoon een beetje los zit. Ik zou even wat plastic tegen de muur aan plakken met afplaktape en er een emmer onder houden, dan kan je op je gemak de slang rechts eraf trekken, de boel leeg laten lopen en verder kijken waar het probleem zit. Kijk ook even goed hoe ze de overgang van de slang uit je unit naar het vlotterbakje hebben aangesloten.
Misschien domme vraag: wat is een vlotterbakje? Zit dat daar ook? Of bedoel je dat bakje waar condens in te recht komt (onder de radiator) en dan door loopt naar de pomp? Deze lijkt namelijk wel met tie-ribs vast te zijn gemaakt.
:strip_exif()/f/image/N3AZ9H3ED13o0c2ohnkBj8Up.jpg?f=fotoalbum_large)
Het vlotterbakje zit net voor (of in-) de pomp, aan de rechterkant van de doorzichtige slang, achter dat grijze plastic verstopt. In jouw geval is die denk ik geintegreerd in je pomp, maar vaak is dat een los bakje. Die dingen werken zo; het condenswater loopt uit je "radiator" in een opvangbak onderinin je unit en dan uiteindelijk links de unit uit, via die witte geisoleerde slang die weer overgaat in de doorzichtige slang richting het vlotterbakje van je pomp. Als het waterniveau in het bakje hoog genoeg is gestegen zet de vlotter de pomp even aan tot het bakje leeg is. En dan repeat.pyro83 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 14:42:
[...]
Bedankt voor je antwoord. Dat is inderdaad de pomp; deze lijkt (volgens mij) gewoon goed te werken. De pomp is eigenlijk helemaal fluisterstil.
Misschien domme vraag: wat is een vlotterbakje? Zit dat daar ook? Of bedoel je dat bakje waar condens in te recht komt (onder de radiator) en dan door loopt naar de pomp? Deze lijkt namelijk wel met tie-ribs vast te zijn gemaakt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je moet dus even die slangen losmaken en het pompje weghalen achter dat grijze plastic op de eerste foto om te kunnen kijken waar het precies lekt.
All-electric.
Volgende week wordt er bij ons een Hisense DJ35VE0BG geplaatst. Deze unit is volgens specificaties 81,5 CM breed. Eerst was de bedoeling om de binnenunit op slaapkamer 2 te hangen, omdat de gedachte was dat dit niet zou gaan passen boven de trap (eerst naar andere merken gekeken en die waren breder).
Echter zou de Hisense die maar 81,5 cm is toch prima moeten passen boven de trap? Van muur tot muur is het daar minimaal 87 en maximaal 89 cm breed. Lijkt ons de ideale plek om ook de kinderkamers enigszins gekoeld te krijgen.
Zouden jullie de unit ook boven de trap hangen met deze maten? Zie onderstaand de plattegrond van onze bovenverdieping (met rood waar ik nu de unit in gedachte heb en blauwe pijlen de blaasrichting).
Echter zou de Hisense die maar 81,5 cm is toch prima moeten passen boven de trap? Van muur tot muur is het daar minimaal 87 en maximaal 89 cm breed. Lijkt ons de ideale plek om ook de kinderkamers enigszins gekoeld te krijgen.
Zouden jullie de unit ook boven de trap hangen met deze maten? Zie onderstaand de plattegrond van onze bovenverdieping (met rood waar ik nu de unit in gedachte heb en blauwe pijlen de blaasrichting).
Niet doenSpurlie schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:17:
Volgende week wordt er bij ons een Hisense DJ35VE0BG geplaatst. Deze unit is volgens specificaties 81,5 CM breed. Eerst was de bedoeling om de binnenunit op slaapkamer 2 te hangen, omdat de gedachte was dat dit niet zou gaan passen boven de trap (eerst naar andere merken gekeken en die waren breder).
[Afbeelding]
Kou valt naar beneden.
Bedankt voor de toelichting. We hebben in huis 7 kamers. Gaat een dure worden om 6 units op te laten hangen. Ik ben ook zeker niet op zoek naar 8 graden verkoeling. Maar had gehoopt toch rond de 4 a 5 graden er af te kunnen snoepen. Met name 2 slaapkamers is het belangrijkste, vandaar de focus op die 2.ASW1 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 20:20:
[...]
Probleem is dat het 3 piepkleine kamertjes zijn.
Om in elk hokje een aparte binnenunit op te hangen is duur, maar wanneer je 1 unit ophangt in een ruimte koelt die de andere ruimtes nauwelijks mee. Compromis kan zijn dat je hem in de hal hangt en de deuren open laat staan. Is ook niet geweldig maar je moet wat als je er niet teveel geld aan uitgeven wilt.
Voor elk vertrek een unit aanschaffen is voor ons inderdaad te prijzig. Die 3 weken per jaar dat we het gebruiken is de investering niet waard.
[ Voor 4% gewijzigd door Ricktachtig op 01-07-2021 15:32 ]
De zonkant zit precies op de grotere slaapkamer van 11m2 waar we de unit willen ophangen.Vistajevski schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 14:00:
[...]
Ik zie niet echt waar je de unit in de grote slaapkamer op zou willen hangen om er elders ook nog wat aan te hebben. Als je hem recht tegenover de deur hangt zou het nog wel kunnen, maar daar zit een raam dus dat lijkt niet te passen. Op alle ander plekken gaat het vermoedelijk niet goed werken; lucht maakt niet zo makkelijk 90 graden bochten. Wat is de zonkant van de woning? Met 1 unit werkt het ook beter om daar te koelen waar de meeste warmte binnenkomt.
Na een tijdje naar de plattegrond gestaard te hebben zou ik denk ik voor een unit op de grote slaapkamer gaan en een unit op de kamer rechtsvoor (met het lila kleurtje), tegenover de deur in de hoek met de trap. Dan kun je met de deuren ver genoeg open de andere kleine kamer ook mee koelen.
Bedankt voor de tip van de 2 units. Ik denk dat het nog wel even puzzelen gaat worden. Gelukkig hebben alle specialisten het zo druk hier dat ze toch niet deze zomer nog wat kunnen ophangen. Dus tijd genoeg om er over na te denken.
Als je 'm nou heel hard zet heb je wel een lekker koele badkamer
De handleiding van dit China-hok zegt dat je 5cm aan beide kanten moet aanhouden. Anders krijg je de kap er niet lekker af, de rol er niet uit om schoon te maken, meet ie de omgevingstemperatuur niet goed (die sensor zit vaak aan de zijkant) en je komt er sowieso totaal niet bij boven zo'n trap met schoonmaken. Als de leidingen ook nog langs de muur moeten gaat het ook niet passen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/gNyxt3zX9ltppgWtVBx7S8sH.png?f=user_large)
Nog los van dat je met deze set-up geen 4 slaapkamers koel krijgt en al zeker niet 180 graden de hoek om.
[ Voor 19% gewijzigd door RonJ op 01-07-2021 15:45 ]
All-electric.
Pompje/lekbakje dus nog nooit schoongemaakt.pyro83 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:54:
Je moet dat eigenlijk 2x per jaar doen, om verstopping door algen/bacteriegroei te voorkomen.
Dit wordt je eerste keer maar maak er een routine van.
Het is overigens nog mogelijk dat er alleen een lekbakje zit en het pompje zelf elders geplaatst is.
Op het lekbakje zit normaal gesproken een kleine opening aan de bovenkant, een soort overloop.
Wanneer de binnenkant dichtslibt omdat de boel slijmerig wordt komt het water daar uit.
Verwijderd
Het topic doorgelezen, voor zover mogelijk omdat er lieden zijn die elkaar schijnbaar niet kunnen zien of luchten. Jammer, want het leest niet lekker en daarom niet elke reactie gelezen. De vraag die ik heb is vrij simpel maar zou het graag gecheckt willen zien. Eerst de situatie.
Bestaande woning met aanbouw. Zie plaatje voor de maten en indeling.
De aanbouw is een platdak met voldoende ruime voor de buitenunits. Leidingwerk kan weggewerkt worden in de constructie mocht dat nodig zijn. Ik heb zoals ik het lees zes units nodig voor elke kamer één. De woonkamer is 24m2 en 300cm hoog. De slaapkamers hebben een max. hoogte van 250cm. Boven de woonkamer is onze slaapkamer 'slaapkamer 4' maar die staat niet op deze tekening. Qua oppervlakte net zo groot als de woonkamer maar met dakkapel en puntdak.
De doorgang van de woonkamer naar de keuken, en visa versa, is open. De woonkamer wordt voorzien van een 4kW houtkachel. Al met al moet die houtkachel de woonkamer in de koude dagen verwarmen tezamen met de unit. Warmte zal doorlopen/vermengen met de keuken en de unit die daar hangt. Althans, dat is het idee maar ik kan er naast zitten.
Voor de woonkamer had ik begrepen dat een single unit de beste oplossing is i.v.m. pendelen. Ik denk aan een cassette van LG zodat de warmte evenredig verspreid wordt in de woonkamer en het lijkt mij qua luchtstromen comfortabeler. Voor de woonkamer heb ik deze cassette in gedachte: https://www.climamarket.e...-confort-ct18fnq0-uua1ul0
Voor de drie slaapkamers beneden waar onze kinderen slapen lijkt mij de volgende oplossing wel goed: https://www.climamarket.e...lti-split-lg-r32-09-09-09
Voor de slaapkamer boven en de keuken had ik deze in gedachten: https://www.climamarket.e...-r32-mu3r19-pc09sq-pc12sq
Nu kan ik er volledig naast zitten met de units en is er misschien wel een betere suggestie. Op dit moment is het een renovatie van de woning. Nieuwe wanden worden geplaatst en die worden geïsoleerd met respectievelijk 14cm isolatie voor de buitenwanden en 9cm voor de binnenwanden. Het puntdak wordt ook geïsoleerd met 4cm PIR en deels steenwol van 10cm. Ook is er op dit moment geen enkele leiding of radiator in het huis. De overweging is er om vloerverwarming te leggen en dan een l/w warmtepomp met bijbehorende waterboiler. Dat plaatje heb ik goed voor mij qua werkzaamheden en kosten. Nu die van lucht-lucht nog.
Dus, klopt mijn beeld of zit ik er naast?
Bestaande woning met aanbouw. Zie plaatje voor de maten en indeling.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
De aanbouw is een platdak met voldoende ruime voor de buitenunits. Leidingwerk kan weggewerkt worden in de constructie mocht dat nodig zijn. Ik heb zoals ik het lees zes units nodig voor elke kamer één. De woonkamer is 24m2 en 300cm hoog. De slaapkamers hebben een max. hoogte van 250cm. Boven de woonkamer is onze slaapkamer 'slaapkamer 4' maar die staat niet op deze tekening. Qua oppervlakte net zo groot als de woonkamer maar met dakkapel en puntdak.
De doorgang van de woonkamer naar de keuken, en visa versa, is open. De woonkamer wordt voorzien van een 4kW houtkachel. Al met al moet die houtkachel de woonkamer in de koude dagen verwarmen tezamen met de unit. Warmte zal doorlopen/vermengen met de keuken en de unit die daar hangt. Althans, dat is het idee maar ik kan er naast zitten.
Voor de woonkamer had ik begrepen dat een single unit de beste oplossing is i.v.m. pendelen. Ik denk aan een cassette van LG zodat de warmte evenredig verspreid wordt in de woonkamer en het lijkt mij qua luchtstromen comfortabeler. Voor de woonkamer heb ik deze cassette in gedachte: https://www.climamarket.e...-confort-ct18fnq0-uua1ul0
Voor de drie slaapkamers beneden waar onze kinderen slapen lijkt mij de volgende oplossing wel goed: https://www.climamarket.e...lti-split-lg-r32-09-09-09
Voor de slaapkamer boven en de keuken had ik deze in gedachten: https://www.climamarket.e...-r32-mu3r19-pc09sq-pc12sq
Nu kan ik er volledig naast zitten met de units en is er misschien wel een betere suggestie. Op dit moment is het een renovatie van de woning. Nieuwe wanden worden geplaatst en die worden geïsoleerd met respectievelijk 14cm isolatie voor de buitenwanden en 9cm voor de binnenwanden. Het puntdak wordt ook geïsoleerd met 4cm PIR en deels steenwol van 10cm. Ook is er op dit moment geen enkele leiding of radiator in het huis. De overweging is er om vloerverwarming te leggen en dan een l/w warmtepomp met bijbehorende waterboiler. Dat plaatje heb ik goed voor mij qua werkzaamheden en kosten. Nu die van lucht-lucht nog.
Dus, klopt mijn beeld of zit ik er naast?
unit voor de woonkamer is te groot tenzij je een berg glas hebt op het zuiden zonder zonwering.
je begrijpt wel dat een casette zoals dat bedoelt is voor systeemplavonds en 30~35cm hoog zijn en er ook nog eens een leidinggoot heen moet dwars over je plavond heen?
als je deftige isolatie hebt kan je beter 2x 2.5kw ophangen (wandmodellen) om een nette verdeling te krijgen ipv 1 bakbeest in het midden. helemaal als je ze lekker hoog kan hangen is dat beter. casettes zijn niet "de" oplossing voor woonkamers, nog afgezien van de WAF. 2 kleine splitjes in de hoeken en je bent veel beter uit.
ik zou niet zulkek grote buitenuits nemen, 4kw duo's is beter te behappen qua vermogens voor slaapkamers dan de dikkere en zwaardere jongens, die lopen niet goed op lage vermogens zoals je nodig hebt op slaapkamers en woonkamer als je eenmaal op temperatuur bent.
je begrijpt wel dat een casette zoals dat bedoelt is voor systeemplavonds en 30~35cm hoog zijn en er ook nog eens een leidinggoot heen moet dwars over je plavond heen?
als je deftige isolatie hebt kan je beter 2x 2.5kw ophangen (wandmodellen) om een nette verdeling te krijgen ipv 1 bakbeest in het midden. helemaal als je ze lekker hoog kan hangen is dat beter. casettes zijn niet "de" oplossing voor woonkamers, nog afgezien van de WAF. 2 kleine splitjes in de hoeken en je bent veel beter uit.
ik zou niet zulkek grote buitenuits nemen, 4kw duo's is beter te behappen qua vermogens voor slaapkamers dan de dikkere en zwaardere jongens, die lopen niet goed op lage vermogens zoals je nodig hebt op slaapkamers en woonkamer als je eenmaal op temperatuur bent.
[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 01-07-2021 20:37 ]
@Verwijderd Tuurlijk, een klompenhok. Handig.
*knip*
Waarom niet ook verwarmen met de nieuwe units? Als ik dit topic zo lees moet dat mogelijk zijn?
*knip*
Waarom niet ook verwarmen met de nieuwe units? Als ik dit topic zo lees moet dat mogelijk zijn?
[ Voor 56% gewijzigd door ThinkPad op 02-07-2021 11:45 ]
RonJ schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 14:53:
[...]
Het vlotterbakje zit net voor (of in-) de pomp, aan de rechterkant van de doorzichtige slang, achter dat grijze plastic verstopt. In jouw geval is die denk ik geintegreerd in je pomp, maar vaak is dat een los bakje. Die dingen werken zo; het condenswater loopt uit je "radiator" in een opvangbak onderinin je unit en dan uiteindelijk links de unit uit, via die witte geisoleerde slang die weer overgaat in de doorzichtige slang richting het vlotterbakje van je pomp. Als het waterniveau in het bakje hoog genoeg is gestegen zet de vlotter de pomp even aan tot het bakje leeg is. En dan repeat.
Je moet dus even die slangen losmaken en het pompje weghalen achter dat grijze plastic op de eerste foto om te kunnen kijken waar het precies lekt.
Heren (ga ik vanuitASW1 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:57:
[...]
Pompje/lekbakje dus nog nooit schoongemaakt.
Je moet dat eigenlijk 2x per jaar doen, om verstopping door algen/bacteriegroei te voorkomen.
Dit wordt je eerste keer maar maak er een routine van.
Het is overigens nog mogelijk dat er alleen een lekbakje zit en het pompje zelf elders geplaatst is.
Op het lekbakje zit normaal gesproken een kleine opening aan de bovenkant, een soort overloop.
Wanneer de binnenkant dichtslibt omdat de boel slijmerig wordt komt het water daar uit.
Dank voor de adviezen! Vanavond eens wat verdere analyse gedaan. Het viel me op dat onderste slang en pomp een beetje licht bruin/rood waren.
Een iets andere route gekozen omdat de pomp niet heel makkelijk bereikbaar was: ik heb de onderste slang losgekoppeld (daar kon ik makkelijk bij) en al het water in een emmer opgevangen. Dat zag er niet helemaal gezond uit (slijmerig water en stonk als de hel).
Vervolgens de stofzuiger op de slang gezet dat naar de pomp gaat, deze helemaal leeg gezogen en ook hier kwam ontzettend ranzig/bruinig water uit.
De airco draait nu inmiddels zo'n 2,5 uur zonder lekken; ik hoop dat dit zo blijft. In ieder geval ook zojuist wat lekbak tabletten besteld om dit in de toekomst te voorkomen.
Had ik dus ook last van paar weken terug met een airconditioning waar het condenswater op afloop loopt.... ook lekkage.... nu van de week een Aspen lime pompje dat vast gelopen was nu alle lekbakken en afvoeren door gespoeld met azijn en soda lopen weer goed door...
ik heb een Haier airco kan geen goede plek vinden om tabletjes in de lekbak te kunnen mikken iemand een idee? Of kan ik de tabletjes ook eerst oplossen of heeft dat geen zin?
ik heb een Haier airco kan geen goede plek vinden om tabletjes in de lekbak te kunnen mikken iemand een idee? Of kan ik de tabletjes ook eerst oplossen of heeft dat geen zin?
Verwijderd
Ik maak een nieuw plafond dus ik heb alle ruimte die nodig is om een cassette te implementeren. No problem. Deftige isolatie is er zeker want je kan het maar één keer goed doen. Het gehele huis heeft straks triple glas. De slaapkamers beneden liggen strak op het zuiden, de woonkamer op het noorden en de keuken op het oosten. De keuken geniet enige schaduw van ons bos naast het huis.flippy schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 20:05:
unit voor de woonkamer is te groot tenzij je een berg glas hebt op het zuiden zonder zonwering.
Zoals ik het lees zeg je neem drie duo multi split en verdeel die over de kamers. Klopt het dan dat ik bijvoorbeeld drie van deze nodig heb: https://www.climamarket.e...-multi-split-lg-r32-09-09 Daarmee komt er in elke kamer een binnenunit te hangen. Eén van de multi splits wordt dan gebruikt voor slaapkamer 1 en 2, de ander voor slaapkamer 3 en de bovenverdieping slaapkamer en de laatste voor de woonkamer en keuken. Correct? In de badkamer komt een IR paneel (schijnt goed te werken las ik op het forum).
Verwijderd
Ja, klompenhok heeft onze bouwkundige verzonnen maar we vinden het helemaal mooi. We zijn wel van het platteland en klompen hebben we vroeger op gelopen.Cerberus_tm schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 20:17:
@Verwijderd Tuurlijk, een klompenhok. Handig.
*knip*
*knip*
De units zijn overigens ook voor het verwarmen maar ook om koelte te brengen in de warmere dagen van bijvoorbeeld de zomer. Ik zie dat ik dat niet duidelijk gezegd had. Bij deze.
[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 02-07-2021 11:46 ]
@Verwijderd Heb je al gekeken naar een kanaalunit?
je zit helemaal goed. al zou ik als je een verlaagd plavond monteert (dat moet je dan eigenlijk wel anders is het geen porum) dan is een 3.5kw module genoeg. al zou ik ECHT een slag kleinere buitenunit nemen. 4kW of zo. 5 is weer te lomp. als 1 unit aanstaat in een slaapkamer en de rest staat uit zal die flink gaan pendelen snachts en dat is erg vervelend want dan blaast ie ineens warme vochtige lucht in je gezicht.Verwijderd schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 21:15:
[...]
Ik maak een nieuw plafond dus ik heb alle ruimte die nodig is om een cassette te implementeren. No problem. Deftige isolatie is er zeker want je kan het maar één keer goed doen. Het gehele huis heeft straks triple glas. De slaapkamers beneden liggen strak op het zuiden, de woonkamer op het noorden en de keuken op het oosten. De keuken geniet enige schaduw van ons bos naast het huis.
Zoals ik het lees zeg je neem drie duo multi split en verdeel die over de kamers. Klopt het dan dat ik bijvoorbeeld drie van deze nodig heb: https://www.climamarket.e...-multi-split-lg-r32-09-09 Daarmee komt er in elke kamer een binnenunit te hangen. Eén van de multi splits wordt dan gebruikt voor slaapkamer 1 en 2, de ander voor slaapkamer 3 en de bovenverdieping slaapkamer en de laatste voor de woonkamer en keuken. Correct? In de badkamer komt een IR paneel (schijnt goed te werken las ik op het forum).
kom je halverwege de dag thuis en wil je het rap koel zet je alle deuren op en trap je alle units aan. met
gemiddeld 12kW aan pompvermogen heb je het echt wel rap koel. of warm.
zet maar eens een 3.5kW straalkachel (paar tientjes bij lokale bouwsuper) neer en kijk eens hoe snel de temperatuur stijgt in een woonkamer....
[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 01-07-2021 21:32 ]
Verwijderd
Ook naar gekeken maar dan zou ik het alleen voor de keuken en de woonkamer willen. Puur vanwege de industriële uitstraling (in buisvorm bedoel ik) en omdat het dan met roosters beter te verdelen is. Maar ik weet nog niet hoe ik dat kan aansluiten en wat ik daar voor nodig heb. Ik zie alleen van dit soort units: https://www.climamarket.eu/nl/kanaalsysteem?page=2GermanPivo schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 21:19:
@Verwijderd Heb je al gekeken naar een kanaalunit?
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2021 21:51 ]
Verwijderd
Welke raad je aan die daar op de eerder door mij gelinkte site staat?flippy schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 21:28:
[...]
je zit helemaal goed. al zou ik als je een verlaagd plavond monteert (dat moet je dan eigenlijk wel anders is het geen porum) dan is een 3.5kw module genoeg. al zou ik ECHT een slag kleinere buitenunit nemen. 4kW of zo. 5 is weer te lomp. als 1 unit aanstaat in een slaapkamer en de rest staat uit zal die flink gaan pendelen snachts en dat is erg vervelend want dan blaast ie ineens warme vochtige lucht in je gezicht.
kom je halverwege de dag thuis en wil je het rap koel zet je alle deuren op en trap je alle units aan. met
gemiddeld 12kW aan pompvermogen heb je het echt wel rap koel. of warm.
zet maar eens een 3.5kW straalkachel (paar tientjes bij lokale bouwsuper) neer en kijk eens hoe snel de temperatuur stijgt in een woonkamer....
Zijn er mede Tweakers die dit ook onderschrijven?
ik ben niet echt bekend met de LG modellen. doorgaans gebruiken installateurs pas LG als er echt niks anders te krijgen is en de MHI en panasonics zijn uitverkocht.Verwijderd schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 21:50:
[...]
Welke raad je aan die daar op de eerder door mij gelinkte site staat?
Zijn er mede Tweakers die dit ook onderschrijven?
[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 01-07-2021 22:00 ]
Binnenkort komt mijn Daikin 2MXM40M + 2 x FTXM25N binnen. Ik twijfel nog waar ik de buitenunit moet plaatsen/hangen. Hij zal voor koelen en verwarmen gebruikt worden. Op zolder heb ik geen radiatoren meer.
Optie 1 is het dakkapel van de zolder. Heeft als voordeel dat het leidingwerk korter is. De zolder is nu nog helemaal gestript, dus kan alles achter de wanden wegwerken. Daarnaast zijn de unit en het leidingwerk niet zichtbaar van buiten.
Optie 2 is de aanbouw. Heeft als voordeel dat ik de unit kan ophangen, lijkt mij i.c.m. sneeuwval handig/noodzakelijk? Kan er makkelijk bij om hem sneeuwvrij te maken. Nadeel is dat het leidingwerk langer is en alles beter zichtbaar is is van buiten en binnen.
Concrete vraag. kan iemand mij vertellen of hevige sneeuwval ervoor kan zorgen dat de buitenunit niet meer werkt en het mij dus geen keuze geeft om hem op de uitbouw te plaatsen?
Optie 1 is het dakkapel van de zolder. Heeft als voordeel dat het leidingwerk korter is. De zolder is nu nog helemaal gestript, dus kan alles achter de wanden wegwerken. Daarnaast zijn de unit en het leidingwerk niet zichtbaar van buiten.
Optie 2 is de aanbouw. Heeft als voordeel dat ik de unit kan ophangen, lijkt mij i.c.m. sneeuwval handig/noodzakelijk? Kan er makkelijk bij om hem sneeuwvrij te maken. Nadeel is dat het leidingwerk langer is en alles beter zichtbaar is is van buiten en binnen.
Concrete vraag. kan iemand mij vertellen of hevige sneeuwval ervoor kan zorgen dat de buitenunit niet meer werkt en het mij dus geen keuze geeft om hem op de uitbouw te plaatsen?
SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort
Ik heb een Daikin 3,5kw hangen en in deze half/half dagen wil ik graag de vochtigheid wat naar beneden halen, maar de dry functie werkt niet. Hij doet dan gewoon niks.
Vorige week/ twee weken geleden deed de dry functie het prima, maar nu staat de cmpfreq ook op 0 tenzij ik powerful aan zet, dan doet hij het even (totdat powerfull zichzelf uit zet).
Vorige week/ twee weken geleden deed de dry functie het prima, maar nu staat de cmpfreq ook op 0 tenzij ik powerful aan zet, dan doet hij het even (totdat powerfull zichzelf uit zet).
Ik heb er zelf ook geen ervaring mee hoor, maar je bent je in ieder geval bewust van het bestaan. Dan weet je alle opties in ieder gevalVerwijderd schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 21:50:
[...]
Ook naar gekeken maar dan zou ik het alleen voor de keuken en de woonkamer willen. Puur vanwege de industriële uitstraling (in buisvorm bedoel ik) en omdat het dan met roosters beter te verdelen is. Maar ik weet nog niet hoe ik dat kan aansluiten en wat ik daar voor nodig heb. Ik zie alleen van dit soort units: https://www.climamarket.eu/nl/kanaalsysteem?page=2
Kan je de buitenunit niet op een muurbeugel op de uitbouw monteren?jorbit schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 22:08:
Binnenkort komt mijn Daikin 2MXM40M + 2 x FTXM25N binnen. Ik twijfel nog waar ik de buitenunit moet plaatsen/hangen. Hij zal voor koelen en verwarmen gebruikt worden. Op zolder heb ik geen radiatoren meer.
Zelf heb ik de unit op blokken staan en met sneeuw geen enkel probleem gehad. Heb je al nagedacht wat voor trillingen zo'n unit op je dakkapel kan geven bij het verwarmen? Als je daar slaapt of geconcentreerd bezig bent is dat geen fijn geluid.
Ja laat het nou net een slaapkamer en kantoor worden. De kans is natuurlijk dat je de buitenunit nooit echt stil krijgt. Weet niet of mij dat het risico waard is. Dus misschien dat ophangen/neerzetten op de uitbouw toch de beste oplossing is.SmoothTweaker schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 23:13:
[...]
Kan je de buitenunit niet op een muurbeugel op de uitbouw monteren?
Zelf heb ik de unit op blokken staan en met sneeuw geen enkel probleem gehad. Heb je al nagedacht wat voor trillingen zo'n unit op je dakkapel kan geven bij het verwarmen? Als je daar slaapt of geconcentreerd bezig bent is dat geen fijn geluid.
Zal ik helaas langere leidingen moeten bestellen. Huidige zijn te kort voor deze optie
SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort
Verwijderd
Grotendeels heb je gelijk maar het is nu voornamelijk hoeveel units heb ik nodig, of wat is de juiste verdeling? Zoals ik het begrijp kom ik weg met 3 multisplit duo units. De kamers die gekoeld en verwarmd moeten worden zijn gemiddeld 15m2 en de woonkamer 25m2.GermanPivo schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 22:43:
[...]
Ik heb er zelf ook geen ervaring mee hoor, maar je bent je in ieder geval bewust van het bestaan. Dan weet je alle opties in ieder geval
Ik zou dit inderdaad doen met 3x een duo split. Maar aangezien je isolatie up to date is, ga je dat ook in je woonkamer/keuken makkelijk redden met 4kW (en max vermogen ligt natuurlijk nog wat hoger dan dat). Slaapkamers stellen voor verwarmen en koelen sowieso niks voor. Ik denk ook niet dat je daar pendelen kan voorkomen met koelen met de NL temperaturen, maar als je de binnenunits een beetje goed plaatst, heb je daar vrijwel geen last van.Verwijderd schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 08:55:
[...]
Grotendeels heb je gelijk maar het is nu voornamelijk hoeveel units heb ik nodig, of wat is de juiste verdeling? Zoals ik het begrijp kom ik weg met 3 multisplit duo units. De kamers die gekoeld en verwarmd moeten worden zijn gemiddeld 15m2 en de woonkamer 25m2.
[ Voor 17% gewijzigd door GermanPivo op 02-07-2021 09:39 ]
als je de mogelijkheid hebt om ook in de keuken een casette te doen zou ik dat daar wel doen en de woonkamer en keuken beide door een casette te koelen. (samen op 1 duo) als je de plavonds toch opnieuw doet is dat wel een nette oplossing en verlies je geen wandruimte in de keuken wat altijd te kort is. al moet je gewoon wel voor de kleinste units gaan. het heeft helemaal met triple glas en die leuke dingen 0.0 zin om daar joekels van machines op te hangen. gewoon de kleinste die je kan krijgen in de serie die je wilt. ik heb zelf ook triple glas en ik verwarm/koel mijn hele benedenverdieping met 1 2.5kw in de woonkamer.Verwijderd schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 08:55:
[...]
Grotendeels heb je gelijk maar het is nu voornamelijk hoeveel units heb ik nodig, of wat is de juiste verdeling? Zoals ik het begrijp kom ik weg met 3 multisplit duo units. De kamers die gekoeld en verwarmd moeten worden zijn gemiddeld 15m2 en de woonkamer 25m2.
in de praktijk zal je vrijwel nooit de buitenunits op vol vermogen zien draaien. met degelijke isolatie en door met name als het erg warm is buiten gewoon de units aanlaten de hele tijd hoeven ze alleen maar bij te houden. dan draaien ze ook op hun effcienst.
[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 02-07-2021 12:02 ]
@Glashelder
Haier app werkt weer zoals van ouds!
Haier app werkt weer zoals van ouds!
Haha ja I know. Kreeg een bericht vanuit de appstore (had een review geplaatst) van de ontwikkelaar dat ze het hadden opgelost.
Keurig!
Dat klinkt allemaal verstandig. Klompenhok vind ik ook fantastisch, weer eens wat anders dan vestibule.Verwijderd schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 21:15:
[...]
Ja, klompenhok heeft onze bouwkundige verzonnen maar we vinden het helemaal mooi. We zijn wel van het platteland en klompen hebben we vroeger op gelopen.
[mbr]*knip*[/mbr]
De units zijn overigens ook voor het verwarmen maar ook om koelte te brengen in de warmere dagen van bijvoorbeeld de zomer. Ik zie dat ik dat niet duidelijk gezegd had. Bij deze.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic