Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.339.796 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:29

tijmeng

Panasonic 7J

Momenteel ben ik een ruime (35m2 /110m3) werkplaats / schuur aan het bouwen in de achtertuin. Deze kan ooit gaan dienen als puberhok / mantelzorgwoning / kantoor. Maar voor komende 5 jaar is het een mancave / klushok. RC is rondom 4+. IPV de standaard elektrische straalkachel / warmtekanon overweeg ik voor de verwarming een Panasonic 3.5kw uit de FZ serie. Deze wil ik via home assistant / tado aansturen. De goedkopere fz serie uit spanje / portugal halen lijkt mij prima voor deze toepassing.

Eisen:

-gebruik max 750 uur per jaar nu. In toekomst misschien meer (maar dan wordt er allicht ook een uitbreiding overwogen)
-In winter boven 0 houden
-Half uurtje voor klussen aanzetten en dan temperatuur op iets van 18 graden krijgen op koude dagen (mag even duren, ik beweeg toch).
-In de zomer bij echte hitte het iets koeler houden (volledig sedumdak gaat ook al wat schelen door warmtebuffer).

Zie ik iets over het hoofd of is dit een prima idee en gewoon doen? Bijvoorbeeld hoe tof vindt de binnenunit zaken als stoffige lucht / ijzerslijpsel / zaagsel etc? En hoe fijn is het volledig aan/uit draaien (kan zo een week stil staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:52
flippy schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:49:
[...]

die berekeningen kloppen van geen kant in de praktijk. het is een leuke theorie om een richting te krijgen maar in gewoon normale nederlandse woningen gebouwd in de afgelopen 50 jaar en normaal formaat (dus geen gooise villa en balkamer-woonkamers) moet je gewoon een 3.5 in de woonkamer gooien, en 2.5 of minder in de slaapkamers/zolders. heb je een wat grotere toko of een woonkamer/keuken combo in een L vorm bijvoorbeeld kan je beter 2x 2.5 ophangen in de woonkamer en de units verdelen voor een egale temperatuur. met name als je een flink glaspartij hebt op het zuiden bijvoorbeeld (uitbouwtje) dan hang je 1 2.5 op aan die kan en een andere 2.5 aan de noordzijde waar dan de keuken zit bijvoorbeeld.

5kw is gewoon niet comfortabel. of je moet hardhandig de buitenunit forceren in eco modus om hem af te remmen (immers als je hem aanzet gaat ie op vol vermogen knallen om je kamer op de temerpatuur te krijgen die je hebt ingesteld) en dat doet het hele nut van een 5kw weer teniet. en ik weet niet of je wel eens recht onder/voor/naast een 5kW straalkachel hebt gestaan maar dat is ECHT niet fijn.

5kw units zijn alleen voor zeer grote ruimtes en commericele toepassingen zoals een kinderdagverblijf of winkel met hoge planvonds of serverruimtes waar je ook echt die kW's nodig hebt en de rest minder belangrijk is.
Ik heb hier thans in een recente woning en zeer goede isolatie een 5kW unit in mijn woonkamer hangen die de keuken (21m2) en woonkamer ( 37.9m2) koelt.

Alle binnenunits vallen hier regelmatig uit, ook die van de slaapkamers. Zijn die dan allemaal oversized? Want ze (2 en 2 en 2 en 5kw) hangen allemaal op een 6.8kW buitenunit.

Die 5kW valt het minste uit van allemaal en doet het echt prima, ja de zone waar hij hangt (eethoek woonkamer) is kouder dan de zithoek die zich in de andere helft van de woonkamer bevindt maar hij blaast ook een stukje in de keuken die daardoor ook lekker koel is (opening van 1m50 tussen woonkamer en keuken)
Ik kon geen 2 units hangen, maar als je zelf zegt dat je 2 keer een 2.5 zou hangen dan is 5kW aan koelvermogen die er in slaagt om de lucht toch enigszins verspreid te laten rondgaan toch een mooi alternatief als je die 2.5’s niet kan hangen?

Ik wil gewoon even wat sparren met je, ik zie het nut van de aparte units en gelijkmatige temperatuur wel maar hier gaat het echt wel goed in nachtmodus die ik alleen aanzet als we in de kamer zitten. Anders staat ie op fan 2 of 3 en de slaapkamers pruttelen dan ook zachtjes. Ik heb nog niet meegemaakt dat de ventilator van buitenunit uit staat, dan pendelt hij niet, toch?

[ Voor 8% gewijzigd door HyperBart op 24-06-2021 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

HyperBart schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:12:
[...]
Ik wil gewoon even wat sparren met je, ik zie het nut van de aparte units en gelijkmatige temperatuur wel maar hier gaat het echt wel goed in nachtmodus die ik alleen aanzet als we in de kamer zitten. Anders staat ie op fan 2 of 3 en de slaapkamers pruttelen dan ook zachtjes. Ik heb nog niet meegemaakt dat de ventilator van buitenunit uit staat, dan pendelt hij niet, toch?
ik snap je helemaal.

probleem is simpel gezegd de buitenunit. die zijn met zulke installaties 2~3 slagen groter dan een mono/duo. als resultaat zit je dan met een veel hoger minimum vermogen die ergens heen moet. en ook al heb je een 2kw binnenunit eraan hangen dan zal die veel vaker gaan pendelen, helemaal in kleine kamers simpelweg omdat de compressor niet laag genoeg kan. dat zie je heel erg als je maar 1 kamer koelt in de avond. als je ze alle 4 aanzet zal hij ineens niet meer gaan pendelen omdat hij zijn afgifte kan dumpen in andere kamers.

als je nou 2 duo buitenunits zou hebben (boven 1 en beneden 1) zou je dus VEEL beter uitkomen qua minimum vermogens. als eerste heeft een duo een vergelijkbaar minimum pruttelstand die practisch gelijk is aan een mono en dus ook VEEL lager dan een quad zoals jij hebt.

dat je 5kw het minste uitvalt is logisch, immers heeft die de grootste afgifte en vraag door het volume van de kamer. maa hij kan niet zo laag als een 2.5kw, of 2 ervan.

5kw zou imho nooit in reguliere woningen gemonteerd mogen worden. het is gewoon "te" in de piepkleine hollandse huiskamertjes. zulke units zijn pratisch gezien alleen bedoelt voor commerciele ruimtes.

als je die 5kw van de muur zou halen en een 3.5 op zou hangen zou je beter uitkomen. en/of de buitenunit forceren in eco modus om het vermogen te smoren van dat ding. niet vergeten dat hij het liefste op vol gas draait wat met jou buitenunit nog steeds meer dan 10kW is en 9kW met koelen. jou 5kw binnendeel doet makkelijk 6kW met verwarmen als je hem de kans geeft, iets waar je denk ik al wel achter bent als je hem al eens vol open hebt gezet. niet fijn als je daar recht onder zit ongeacht of het koelen of verwarmen is....

o ja, dat de fan draait buiten wil niks zeggen over de compressor. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 24-06-2021 21:50 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:27
tijmeng schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 18:58:
Momenteel ben ik een ruime (35m2 /110m3) werkplaats / schuur aan het bouwen in de achtertuin. Deze kan ooit gaan dienen als puberhok / mantelzorgwoning / kantoor. Maar voor komende 5 jaar is het een mancave / klushok. RC is rondom 4+. IPV de standaard elektrische straalkachel / warmtekanon overweeg ik voor de verwarming een Panasonic 3.5kw uit de FZ serie. Deze wil ik via home assistant / tado aansturen. De goedkopere fz serie uit spanje / portugal halen lijkt mij prima voor deze toepassing.

Eisen:

-gebruik max 750 uur per jaar nu. In toekomst misschien meer (maar dan wordt er allicht ook een uitbreiding overwogen)
-Half uurtje voor klussen aanzetten en dan temperatuur op iets van 18 graden krijgen op koude dagen (mag even duren, ik beweeg toch).
-In de zomer bij echte hitte het iets koeler houden (volledig sedumdak gaat ook al wat schelen door warmtebuffer).

Zie ik iets over het hoofd of is dit een prima idee en gewoon doen? Bijvoorbeeld hoe tof vindt de binnenunit zaken als stoffige lucht / ijzerslijpsel / zaagsel etc? En hoe fijn is het volledig aan/uit draaien (kan zo een week stil staan)
Op zich een prima plan. Ik neem aan houtskeletbouw oid met aan de binnenkant weinig massa?
RC 4+ is sowieso al best goed met een 2,5 red je het ook prima en krijg je minder pendelgedrag.
Het FZ instapmodel heeft geen wifi daar zul je een losse module voor moeten bijkopen, dan kun je misschien beter de TZ serie kopen die heeft standaard wifi aan boord en is zuiniger, geen idee wat het prijsverschil zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
flippy schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:51:
[...]

ik snap je helemaal.

probleem is simpel gezegd de buitenunit. die zijn met zulke installaties 2~3 slagen groter dan een mono/duo. als resultaat zit je dan met een veel hoger minimum vermogen die ergens heen moet. en ook al heb je een 2kw binnenunit eraan hangen dan zal die veel vaker gaan pendelen, helemaal in kleine kamers simpelweg omdat de compressor niet laag genoeg kan. dat zie je heel erg als je maar 1 kamer koelt in de avond. als je ze alle 4 aanzet zal hij ineens niet meer gaan pendelen omdat hij zijn afgifte kan dumpen in andere kamers.

als je nou 2 duo buitenunits zou hebben (boven 1 en beneden 1) zou je dus VEEL beter uitkomen qua minimum vermogens. als eerste heeft een duo een vergelijkbaar minimum pruttelstand die practisch gelijk is aan een mono en dus ook VEEL lager dan een quad zoals jij hebt.

dat je 5kw het minste uitvalt is logisch, immers heeft die de grootste afgifte en vraag door het volume van de kamer. maa hij kan niet zo laag als een 2.5kw, of 2 ervan.

5kw zou imho nooit in reguliere woningen gemonteerd mogen worden. het is gewoon "te" in de piepkleine hollandse huiskamertjes. zulke units zijn pratisch gezien alleen bedoelt voor commerciele ruimtes.

als je die 5kw van de muur zou halen en een 3.5 op zou hangen zou je beter uitkomen. en/of de buitenunit forceren in eco modus om het vermogen te smoren van dat ding. niet vergeten dat hij het liefste op vol gas draait wat met jou buitenunit nog steeds meer dan 10kW is en 9kW met koelen. jou 5kw binnendeel doet makkelijk 6kW met verwarmen als je hem de kans geeft, iets waar je denk ik al wel achter bent als je hem al eens vol open hebt gezet. niet fijn als je daar recht onder zit ongeacht of het koelen of verwarmen is....

o ja, dat de fan draait buiten wil niks zeggen over de compressor. ;)
Ik hoor je maar mijn voorlopige ervaringen zijn goed: ik heb de buitenunit nog nooit weten pendelen wat voor mij een proefondervindelijke bevestiging is dat een 6.8 prima is voor mijn beoogd gebruik van de binnenunits.

Als ik wil koelen draait er minstens een of twee unit boven en die van beneden. Als die van beneden niet draait dan draaien er zga zeker 3 boven.

Of ze draaien allemaal altijd op pruttelen, hoeveel ze dan aan koude vragen aan de buitenunit en hoe zwaar die draait, wel dat hoop ik eerstdaags te kunnen bepalen. Welke parameters zijn belangrijk om uit te lezen? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

als je vraag groot genoeg is door altijd meerdere units aan te hebben staan zal je ook niet tegen die problemen aanlopen. echter is de situatie waar -altijd- meerdere units aanstaan relatief klein in woningen. niet iets waar je vannuit moet gaan. het systeem moet ook netjes kunnen werken op 1 unit. en dat zal een systeem zoals die van jou met een 7kw buitenunit de mist in gaan als er maar 1 kleine unit aanstaan en het temperatuursverschil/vraag te klein is om continu te lopen.

stroomverbruik (en hoe vaak je compressor inschakelt) is de grootste parameter, de rest is secundair. ;)
je ideale situatie is dat je compressor eigenlijk nooit uit is en als hij uit gaat dat zo lang mogelijk uit blijft. je wilt lange en lage runs zien, niet korte en harde.
tijmeng schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 18:58:

Eisen:

3.5 is teveel. 2.5 is meer dan zat.

[ Voor 64% gewijzigd door flippy op 25-06-2021 00:12 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
flippy schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:37:
als je vraag groot genoeg is door altijd meerdere units aan te hebben staan zal je ook niet tegen die problemen aanlopen. echter is de situatie waar -altijd- meerdere units aanstaan relatief klein in woningen. niet iets waar je vannuit moet gaan.
Neen alle units aan is niet altijd, maar toch wel vaak. Ik laat ze namelijk vaak allemaal op een set temp draaien, dag en nacht. Want ik redeneer dan "ze draaien rustig, lang en stil en mijn huis wordt zo ook in de massa en het interieur goed gekoeld". Tja als ik die dingen opnoem dan had ik een nog kleinere buitenunit en binnenunit in de woonkamer kunnen nemen. Aan de andere kant is het ook wel heerlijk als ik op powerful ga dat de unit in de woonkamer bijna onmiddellijk een behaaglijk gevoel kan maken als het 28 graden is binnen en ik zou terugkomen van een vakantie.

Maar hier draaien ze dus wel vaak "altijd" als het warm is. Hoor ik daar dan dat jij andere ervaringen hebt met een bepaalde wijsheid achter?
het systeem moet ook netjes kunnen werken op 1 unit. en dat zal een systeem zoals die van jou met een 7kw buitenunit de mist in gaan als er maar 1 kleine unit aanstaan en het temperatuursverschil/vraag te klein is om continu te lopen.
Klinkt logisch, ik hou het in de gaten maar een unit vervangen gaat hier niet snel gebeuren :D . Slechts 1 kleine unit aan zal hier niet snel gebeuren, maar ik hoor je wel.

[ Voor 9% gewijzigd door HyperBart op 25-06-2021 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-05 19:51
mr_evil08 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 18:18:
[...]
-15 komt niet voor in Nederland, laatst hebben wij -12 gehad wat al heel heel uitzonderlijk is.
-15.0oC komt wel degelijk voor, voorals 's nachts. Als je naar gemiddelde etmaal temperatuur kijkt wat zinniger is in de context van verwarmen van huizen die massa's hebben, dan is het inderdaad iets dat niet vaak voorkomt, gemiddeld 1 keer in de 64 jaar in Nederland als je naar de historische KNMI data kijkt.

+ @Marzman , @HereIsTom , @Vorkie

Als je naar de laatste 30 jaar kijkt is het gemiddelde van de etmaal temperaturen in Nederland niet onder de -13.0oC geweest.

Ik heb begin 2020 een plaatje gemaakt van de gemiddelde etmaal temperatuur voor elke dag (zwart puntje) van alle KNMI weerstation data sinds 1901 die beschikbaar was.
Tevens indien de gemiddelde temperatuur boven de 11.0oC was, een rood puntje voor het KNMI station met de maximale temperatuur, en indien de gemiddelde temperatuur onder de 11.0oC was een blauw puntje voor het KNMI station met de minimale temperatuur.

De koudste gemiddelde etmaal temperatuur was 16 Februari 1956 in Eelde met 17.4oC
De warmste gemiddelde etmaal temperatuur was 25 Juli 2019 in Eindhoven met 31.2oC

Om het plaatje te zien zal je een breed scherm nodig hebben of scrollen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUsaUJDWcHELzgDrCy4BVfcWeZc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/1eh6Z4BTMMdu1JMOUasKTfZm.png?f=fotoalbum_medium

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

HyperBart schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 08:47:
[...]

Neen alle units aan is niet altijd, maar toch wel vaak. Ik laat ze namelijk vaak allemaal op een set temp draaien, dag en nacht. Want ik redeneer dan "ze draaien rustig, lang en stil en mijn huis wordt zo ook in de massa en het interieur goed gekoeld". Tja als ik die dingen opnoem dan had ik een nog kleinere buitenunit en binnenunit in de woonkamer kunnen nemen. Aan de andere kant is het ook wel heerlijk als ik op powerful ga dat de unit in de woonkamer bijna onmiddellijk een behaaglijk gevoel kan maken als het 28 graden is binnen en ik zou terugkomen van een vakantie.

Maar hier draaien ze dus wel vaak "altijd" als het warm is. Hoor ik daar dan dat jij andere ervaringen hebt met een bepaalde wijsheid achter?

[...]

Klinkt logisch, ik hou het in de gaten maar een unit vervangen gaat hier niet snel gebeuren :D . Slechts 1 kleine unit aan zal hier niet snel gebeuren, maar ik hoor je wel.
jouw manier van aanpak is ook goed, gewoon de boel aanlaten en laat de installatie het maar uitzoeken.
maar voor elk persoon die het gebruikt zoals het hoort zijn er 10 die dat niet doen en maar 1 unit aanzetten want "het is zo duur". en dan gaan klagen waarom snachts (want alleen de 2.5kw slaapkamer staat aan) de unit steeds aan en uit gaat en er "zulke koude lucht uitkomt" en dan is het de schuld van de installateur natuurlijk.
in mijn optiek is dat ook zo want de installateur had nooit zo het systeem moeten verkopen tenzij er overwegende redenen zijn om maar 1 buitenunit te gebruiken die teveel vermogen heeft en dan laat ik ook de klant een papiertje tekenen waarin staat dat mijn bedrijf niet verantwoordelijk is voor "onaangenaam" gedrag van de installatie. met name als het niet word gebruikt als hoofdverwarming.

helaas word echter het "advies" gegeven wat de meeste winst oplevert voor de installateur, niet wat het beste is voor de klant. je kan natuurlijk beide opties geven en de klant laten beslissen maar als je daar dan ook een verklaring naastlegt die getekent moet worden dat het gedrag van de installatie mogelijk niet zal voldoen aan de verwachtigen in bepaalde situaties is voor veel mensen al wel een indicatie dat je serieus bent en het beste voor hebt met de klant. zoveel installateurs vergeten dat het voor hun een ochtendje/dagje klussen-en-cashen is en voor de bewoner/klant iets is waar ze de aankomende 10+ jaar mee moeten leven dagelijks....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:02
zo de installateur is geweest voor de lekkage was niet de installateur die het geplaatst heeft btw maar een collega

maar het viel mee blablabla ff wat leidingen geïsoleerd achter de binnenunit hij wist het voor 95% zeker dat die niet meer zou lekken

oké top man mooi.................................. laat um ff een uurtje draaien en je raad het al ding lekt als een hitsige non

net de baas aan de telefoon gehad zal mij benieuwen of die ooit nog terug belt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxD1994
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:58
Ik ben mij aan het oriënteren voor een airco in mijn appartement aangezien het op 4 hoog met een (niet geïsoleerd) plat dak niet koel te krijgen is.

De woonkamer zit op het westen en is 50 kuub. Hier staat de zon dus op van het einde van de ochtend tot laat in de avond, wanneer de zon onder gaat.
Slaapkamer en kantoor beide op het oosten en beide 20 kuub.

Ik wil deze ruimtes eventueel in de winter ook verwarmen met de binnenunits.

Ik heb een voorstel en offerte gekregen voor het onderstaande multi-split systeem:
- 2x LG Standaard plus 1.5kW binnenunit
- 1x LG Deluxe 2.5kW binnenunit (woonkamer)
- 1x LG MU3R19 5.3kW buitenunit + muurbeugel
- 3x condenspomp
- Extra groep in meterkast + bekabeling naar buitenunit
- Materiaal (~35 meter leiding wat in totaal door vijf verschillende muren loopt, inclusief bijbehorende goten e.d.)
- Volledige montage
- Gebruik pannenlift om materiaal 4 hoog op het dakterras te krijgen.

In totaal bijna €6700. Installatie kan deze zomer nog plaatsvinden. Wel een goed gevoel bij het bedrijf maar ook het idee dat dit vrij prijzig is. Al ben ik wel bereid wat meer te betalen voor een spoedige installatie, wat ze dus kunnen bieden.

Ik heb dit topic doorzocht op ‘offerte’ en kom zeer verschillende bedragen tegen van nog geen 3k oplopend tot 8k voor drie binnenunits.

Is dit erg duur? Of zijn dit de prijzen tegenwoordig (hoogseizoen, coronatekorten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:58
In hoeverre is dakisolatie nog mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:31
MaxD1994 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 22:01:
Ik ben mij aan het oriënteren voor een airco in mijn appartement aangezien het op 4 hoog met een (niet geïsoleerd) plat dak niet koel te krijgen is.

De woonkamer zit op het westen en is 50 kuub. Hier staat de zon dus op van het einde van de ochtend tot laat in de avond, wanneer de zon onder gaat.

Ik heb een voorstel en offerte gekregen voor het onderstaande multi-split systeem:
- 3x condenspomp
- Materiaal (~35 meter leiding wat in totaal door vijf verschillende muren loopt, inclusief bijbehorende goten e.d.)
- Volledige montage

In totaal bijna €6700. Installatie kan deze zomer nog plaatsvinden. Wel een goed gevoel bij het bedrijf maar ook het idee dat dit vrij prijzig is. Al ben ik wel bereid wat meer te betalen voor een spoedige installatie, wat ze dus kunnen bieden.

Ik heb dit topic doorzocht op ‘offerte’ en kom zeer verschillende bedragen tegen van nog geen 3k oplopend tot 8k voor drie binnenunits.

Is dit erg duur? Of zijn dit de prijzen tegenwoordig (hoogseizoen, coronatekorten)?
Geen expert hier maar lijkt voor mij wel een hoogseizoen prijs, zelf 2x 2.5kW, +1x 3.5kW Daikin laten installeren voor 5500,- incl. extra groep en 3 beton boringen. LG is over het algemeen goedkoper, een pannenlift kost niet zoveel om te huren. De vermogens lijken mij toereikend om te koelen al zal je bij zoveel instraling de units het beste wel 24/7 moeten laten draaien maar daar gaat meer vermogen ook geen verandering in brengen.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Precies mijn punt, ik denk dat dakisolatie hier serieus overwogen moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Dakisolatie.. ik lees appartement. Dat betekend dus een VVE.
Veel succes om daar even dakisolatie te regelen :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
Bij de eerst volgende keer dat de dakbedekking wordt vervangen moet de boel wat betreft isolatie gewoon netjes bij de tijd worden getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 21:09
mr_evil08 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 18:18:
[...]

-15 komt niet voor in Nederland, laatst hebben wij -12 gehad wat al heel heel uitzonderlijk is.
Ik zou mij daar dus niet teveel op focussen want de rest van het jaar loopt de WP te pendelen.

Dus ga je hem inrichten op een echte uitzondering of pak je dan even een convector kacheltje erbij, of zet je 1 unit uit bijvoorbeeld.
Het is dat net wat ik zeg. Ik spreek dan even over de unit die wij hebben laten plaatsen. Omwille van het comfort zijn we voor een 2,5 kW Daikin Ururu Sarara gegaan, die mogelijk aangevuld wordt met nog zo eentje voor de verwarming in de winter. Een 5kW US zou echter dubbel zoveel vermogen kunnen leveren (niet bij extreme temperaturen), maar het minimumvermogen is niet hoger dan dat van de 2,5 kW, dus die gaat dan niet meer pendelen, maar geeft meer marge naar boven toe wanneer het nodig is.

Een straalkacheltje is in België binnenkort een dure affaire, aangezien een deel van het elektriciteitsverbruik op de kwartierpiek afgerekend wordt. We hebben voorlopig 1x 2,5 kW in de living hangen, met mogelijk uitbreiding naar een 2e (en niet ineens een 5kW), omdat we het comfort van 2 stillere fans en een betere verdeling van de lucht in onze L-vormige ruimte interessant vonden.

Die ene 2,5 kW unit hield het bij 33 graden buiten trouwens best aangenaam in de living, terwijl de compressor op 6 a 10 Hz zat te draaien, dus wat koelvermogen betreft is die ene unit eigenlijk ruim voldoende.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

- 3x condenspomp
- Volledige montage

stevige prijs maar redelijk voor het sezoen al zou je MHI kunnen krijgen voor dat geld, of panasonic op zijn minst.

zorg dat er wat op papier staat over de condenspompen, hoe lang garantie en wie schade gaat betalen als waneer die stuk gaan en de muur blank staat. Controleer je verzekeringen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
@flippy

is dat redelijk te doen een condenspomp er in zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

bie100 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 07:17:
@flippy

is dat redelijk te doen een condenspomp er in zetten?
Het erin zetten is niet het probleem. Probleem is dat ze kapot gaan en verstopt raken. En dat is niet een als maar een waneer. Helemaal snel gaat het waneer (en niet als) het niet stelsilmatig word onderhouden.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 26-06-2021 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
flippy schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 07:37:
[...]

Het erin zetten is niet het probleem. Probleem is dat ze kapot gaan en verstopt raken. En dat is niet een als maar een waneer. Helemaal snel gaat het waneer (en niet als) het niet stelsilmatig word onderhouden.
nou goed zie het ook meer als een tussenoplossing in mijn geval dan want ik zie het niet snel gebeuren dat die pipo van een installateur het probleem van mijn lekkage oplost

denk pleur ik er tot die tijd een condenspomp erin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:41
Even stapje terug naar de voorkant. Heb je al toestemming van de VVE? Als je hem op dakterras plaatst en er niets in het zicht komt dan zal het meevallen. Maar als er ook maar iéts van buitenaf is te zien....

[ Voor 42% gewijzigd door Dennisdn op 26-06-2021 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:41
GORby schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 00:00:
[...]

Het is dat net wat ik zeg. Ik spreek dan even over de unit die wij hebben laten plaatsen. Omwille van het comfort zijn we voor een 2,5 kW Daikin Ururu Sarara gegaan, die mogelijk aangevuld wordt met nog zo eentje voor de verwarming in de winter. Een 5kW US zou echter dubbel zoveel vermogen kunnen leveren (niet bij extreme temperaturen), maar het minimumvermogen is niet hoger dan dat van de 2,5 kW, dus die gaat dan niet meer pendelen, maar geeft meer marge naar boven toe wanneer het nodig is.

Een straalkacheltje is in België binnenkort een dure affaire, aangezien een deel van het elektriciteitsverbruik op de kwartierpiek afgerekend wordt. We hebben voorlopig 1x 2,5 kW in de living hangen, met mogelijk uitbreiding naar een 2e (en niet ineens een 5kW), omdat we het comfort van 2 stillere fans en een betere verdeling van de lucht in onze L-vormige ruimte interessant vonden.

Die ene 2,5 kW unit hield het bij 33 graden buiten trouwens best aangenaam in de living, terwijl de compressor op 6 a 10 Hz zat te draaien, dus wat koelvermogen betreft is die ene unit eigenlijk ruim voldoende.
.
Als de buitenunit bij 33 graden al op 6 tot 10 draait dan wordt het toch 1 groot pendelfeest met een 2e buiten unit erbij in de winter, kon je dan niet voor een multisplit gaan met 2 binnenunits in 1 ruimte ?

Tijdens koelen draait die hier niet op minimaal tijdens 33 graden op buiten maar eerder richting 30-40%, tot -12 verwarmen ging hier nog goed, ondervonden in praktijk, uiterraard niet op fluisterstand.

Zoveel vermogen is er nou ook weer niet nodig tijdens verwarmen daar verkijken mensen zich nogal op.
Voor de warmteverdeling begrijp ik dan is 2 binnenunits zeker handig.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 26-06-2021 10:39 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:03

Tazzios

..

Mijn airco is aangesloten met een 5 aderige kabel naar de 2 units die wordt gebruikt voor stroom en communicatie. Is dit gebruikelijk of beunhaas praktijken?

pagina 44 vermeld dat het aparte kabel zouden moeten zijn:
https://ambrava.nl/wp-con...ige-handleiding-A3050.pdf

Deze vraag omdat ik last heb van communicatie storingen (E201).
Idee is nu om nieuwe kabel te leggen voor de communicatie vraag is of dat nuttig is om te proberen en welke kabel ik dan zou moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:53
Ik ben geen installateur voor airco’s. Maar in de regel is het geen goed idee om communicatie en stroom tegelijk door een 5 aderige kabel te sturen. Interferentie is dan echt wel een risico. Maar ik weet natuurlijk niet of DAT de reden is van jou probleem. En zoals ik jou nu lees heeft je installateur het niet gedaan zoals je voorleest uit je boekje….edit. Als dat laatste zo is zou ik je installateur aanspreken op al jou bevindingen

[ Voor 10% gewijzigd door Yamahaa op 26-06-2021 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Tazzios schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 12:40:
Mijn airco is aangesloten met een 5 aderige kabel naar de 2 units die wordt gebruikt voor stroom en communicatie. Is dit gebruikelijk of beunhaas praktijken?

Idee is nu om nieuwe kabel te leggen voor de communicatie vraag is of dat nuttig is om te proberen en welke kabel ik dan zou moeten gebruiken.
Bij mijn Panasonic staat in de installatieinstructies expliciet om een 4-aderige kabel te gebruiken tussen binnen- en buitenunit voor voeding en sturing, dus mij lijkt het normaal al is het in dat geval maar 1 stuurdraad.
Die handleiding kan ik weinig soeps van maken (leuke internetvertaling ook), maar het plaatje op pag 43 lijkt het om fase, nul, aarde en 2 stuurdraden te gaan.
Maar een pagina eerder staat er ook "Bij gebruik van een multisysteem, wordt u verwezen naar de handleiding die met de buitenunit is meegeleverd." dus wellicht dat die anders wordt aangesloten.
Het lijkt me onwarschijnlijk dat je storing veroorzaakt wordt doordat er 1x5 kabel is gebruikt ipv een van 3 en een van 2 die naast elkaar liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-05 14:03
Bij een split unit is het heel normaal dat de voeding en de sturing door 1 kabel gaan.

1 = L, 2 = N en 3 is meestal iets van een 18 volt gelijk spanning.
Bij een multi split gaan er meestal vanuit de buitenunit naar elke binnenunit een kabel met voeding en sturing.

Pas bij VRV/VRF systemen krijg je vaak een aparte BUS lijn die ook afgeschermd moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Tazzios schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 12:40:

In de handleiding staat dat de interconnect tussen de binnenunit en de buitenunit bestaat uit twee kabels, een 3G1,0mm2 voor voeding en een 2x0,75mm2 voor communicatie. Voor mijn gevoel zou je die in beginsel kunnen samenvoegen in een 5G1,0mm2 kabel. Bijzonder, ik heb het gebruik van twee kabels nog niet eerder gezien.

De handleiding is overigens een erg slechte machinevertaling.
Gebruik een schildkabel (Categorie 5; minder dan 50pF/m) voor luidruchtige plaatsen.
Ok, categorie 5 ken ik maar voor de rest begrijp ik werkelijk niet waar ze het over hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxD1994
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:58
FrankHe schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 23:50:
Bij de eerst volgende keer dat de dakbedekking wordt vervangen moet de boel wat betreft isolatie gewoon netjes bij de tijd worden getrokken.
Dit staat in het MJOP op de planning voor 2025. Maar binnentemperaturen van over de 30°C waren in de afgelopen weken geen uitzondering, nog vier jaar wachten met een airco is ook zo wat. Overigens in een ander traject ook bezig met zonwering. Maar dit houdt de hitte van het dak niet tegen.
flippy schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 01:38:
[...]

stevige prijs maar redelijk voor het sezoen al zou je MHI kunnen krijgen voor dat geld, of panasonic op zijn minst.

zorg dat er wat op papier staat over de condenspompen, hoe lang garantie en wie schade gaat betalen als waneer die stuk gaan en de muur blank staat. Controleer je verzekeringen ook.
10 jaar garantie op de compressor, 5 op de overige onderdelen en 2 op de montage. Inderdaad het navragen waard of de condenspompen onder 'overige onderdelen' of 'montage' vallen. Ik vermoed dat 2e.
flippy schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 07:37:
[...]

Wat houdt onderhoud bij een condenspomp in? Ik kom zo snel niet iets tegen via google.
Dennisdn schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 07:50:
[...]

Even stapje terug naar de voorkant. Heb je al toestemming van de VVE? Als je hem op dakterras plaatst en er niets in het zicht komt dan zal het meevallen. Maar als er ook maar iéts van buitenaf is te zien....
Dat is inderdaad één van de vereisten. Ik ben de eerste hier die een airco wil (geen idee hoe de rest het volgehouden heeft, ik woon hier pas een jaar), dus de VvE is bezig met een artikel toevoegen aan het regelement. Er is al een rondvraag geweest aan alle bewoners, bij geen bezwaar binnen twee weken krijg ik al eerder toestemming voor het plaatsen, aangezien de eerstvolgende ledenvergadering pas over een half jaar is :P

Het dakterras is bijna 3 meter diep en het balkonhekwerk is dicht, zichtbaar vanaf de straat zal het niet zijn.

Maar als ik het goed begrijp is die net geen €6700 voor deze tijd van het jaar niet bijzonder hoog. Alleen misschien dus wel voor het merk, LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
mr_evil08 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 10:35:
[...]
Als de buitenunit bij 33 graden al op 6 tot 10 draait dan wordt het toch 1 groot pendelfeest met een 2e buiten unit erbij in de winter, kon je dan niet voor een multisplit gaan met 2 binnenunits in 1 ruimte ?

Tijdens koelen draait die hier niet op minimaal tijdens 33 graden op buiten maar eerder richting 30-40%, tot -12 verwarmen ging hier nog goed, ondervonden in praktijk, uiterraard niet op fluisterstand.

Zoveel vermogen is er nou ook weer niet nodig tijdens verwarmen daar verkijken mensen zich nogal op.
Voor de warmteverdeling begrijp ik dan is 2 binnenunits zeker handig.
Bij het koelen bij 33 graden buiten moet ik wel even de kanttekening maken dat we maar tot 23 a 25 graden koelden om het verschil met buiten niet te groot te maken, maar vooral wilden zorgen dat het binnen niet te hard opwarmde. Die 8 graden temperatuurverschil, daar zit je in de winter natuurlijk vaak boven, dus ik verwacht absoluut niet dat de unit in de winter veel gaat pendelen.

Het is nog niet zeker of die 2e unit in de living er effectief komt. Eerst één of twee winters met die ene verwarmen (en bijverwarmen met stookolie tot de tank leeg is) en dan zien hoe hard die moet werken en hoever we met 1 unit geraken. Een groot deel van de winter komen we vermoedelijk toe met één unit, maar voor een betere warmteverdeling en wat marge bij echt koud weer zou er een tweede kunnen bijkomen.

Waarom geen multi-split? Hoger rendement met een single split, en de Ururu Sarara (model met hoogste SCOP en SEER bij Daikin) hebben ze enkel in single split uitvoering.Een belangrijk aspect voor mij is om zo weinig mogelijk energie te verbruiken om het huis aangenaam te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
GORby schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 17:04:
[...]

Bij het koelen bij 33 graden buiten moet ik wel even de kanttekening maken dat we maar tot 23 a 25 graden koelden om het verschil met buiten niet te groot te maken, maar vooral wilden zorgen dat het binnen niet te hard opwarmde. Die 8 graden temperatuurverschil, daar zit je in de winter natuurlijk vaak boven, dus ik verwacht absoluut niet dat de unit in de winter veel gaat pendelen.

Het is nog niet zeker of die 2e unit in de living er effectief komt. Eerst één of twee winters met die ene verwarmen (en bijverwarmen met stookolie tot de tank leeg is) en dan zien hoe hard die moet werken en hoever we met 1 unit geraken. Een groot deel van de winter komen we vermoedelijk toe met één unit, maar voor een betere warmteverdeling en wat marge bij echt koud weer zou er een tweede kunnen bijkomen.

Waarom geen multi-split? Hoger rendement met een single split, en de Ururu Sarara (model met hoogste SCOP en SEER bij Daikin) hebben ze enkel in single split uitvoering.Een belangrijk aspect voor mij is om zo weinig mogelijk energie te verbruiken om het huis aangenaam te houden.
De discussie single-split en multi-split komt wat mij betreft op het volgende neer: heb je de ruimte voor een nest buitenunits, neem dan een zwikje single-splits. Heb je ruimte voor één of misschien twee buitenunits dan kom je niet om een multi-split heen. Ik zou eigenlijk alleen een multi-split nemen als het niet anders kan. Maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Hier staat overigens een multi-split op het balkom omdat er geen ruimte was voor drie single-splits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertram B
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18-07-2021
Hallo,

Ik lees hier al een tijdje mee en heb mede op basis van alle informatie die ik hier gevonden heb een LG multi split gekocht. Installatie die ik zelf, een F gassen monteur komt de installatie in bedrijf stellen.

Één van mijn binnenunits hangt vrij dicht bij mijn buitenunit. Aan een dikke anderhalve meter leiding heb ik wel genoeg. Nou staat er in de installatie handleiding een tabel voor single split installaties waaruit de minimale leiding lengte te lezen is. Over multi splits staat niets.

Mag ik er van uit gaan dat er voor multi split géén minimale leiding lengte is??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:34
GORby schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 17:04:
[...]

Het verschil tussen koelen en verwarmen is wel dat je ook verbruikte energie + warmte van mensen + zon instraling moet koelen.

In de winter is dat "gratis" warmte, dus hoeft de warmtepomp minder hard te werken bij eenzelfde delta T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebruiker1977
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 26-01 20:30
hierbij mijn situatie:

maisionette 6de en 7de verdieping plat dak, 7de verdieping woonkamer +/- 55m2

2 slaapkamers 6de verdieping is aangeraden 2.5 kw
1 woonkamer 7de verdieping 5 kw, maar een ander zegt zelfs 7kw.

ik heb verschillende offertes gekregen en daarbij ook de verschillende verhalen.

het lijkt er op dat geen enkele airco installateur het goed doet behalve degene die net bij je op bezoek is. natuurlijk verkooppraatje maar wel frustrerend als je om advies vraagt.

het "probleem" ligt bij mij hoeveel buitenunits ik nodig heb.

hieronder de verschillende adviezen.

haier 2 x 2.5 kw en 1 x 5 kx 3 buitenunits
mitsubishi 2x 2kw en 1 keer 5kw 1 buitenunit (src 60 zs-w) 7.5 kw
LG 2x 2.5 en 1x 7 kw op twee buitenunits.

de prijzen varieren ook van de 5500 tot de 8000 euro.

het grote vraagstuk zit dus eigenlijk in het aantal buitenunits en welk merk, lg of mitsubishi.
De één verteld ook wel extra groepen aanleggen en de ander zegt nergens voor nodig.

is er ook ervaring met de lg multicool met luchtreiniger? https://www.lgklimaat.nl/...ualcool-luchtreiniger.pdf
deze vind ik zeer interessant omdat ik naast de snelweg en een park woon met dus veel fijnstof en pollen. met hooikoorts/allergie lijkt het mij een mooie toevoeging.

mijn voorkeur gaat dus ook wel uit naar 2x 2.5 kw en 1 keer 5kw op twee buitenunits en dan lg of mitsubishi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Gebruiker1977 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 23:20:
hierbij mijn situatie:

ik heb verschillende offertes gekregen en daarbij ook de verschillende verhalen.

het lijkt er op dat geen enkele airco installateur het goed doet behalve degene die net bij je op bezoek is. natuurlijk verkooppraatje maar wel frustrerend als je om advies vraagt.

het grote vraagstuk zit dus eigenlijk in het aantal buitenunits en welk merk, lg of mitsubishi.
De één verteld ook wel extra groepen aanleggen en de ander zegt nergens voor nodig.

is er ook ervaring met de lg multicool met luchtreiniger? https://www.lgklimaat.nl/...ualcool-luchtreiniger.pdf
deze vind ik zeer interessant omdat ik naast de snelweg en een park woon met dus veel fijnstof en pollen. met hooikoorts/allergie lijkt het mij een mooie toevoeging.

mijn voorkeur gaat dus ook wel uit naar 2x 2.5 kw en 1 keer 5kw op twee buitenunits en dan lg of mitsubishi
7 kW is echt veel te veel, ik vind 5 kW zelfs wat aan de ruime kant.

Aanvulling:

Mitsubishi Electric ME en Mitsubishi Heavy Industry MHI zijn beide echt een heel ander verhaal dan Haier en LG. Het hangt er net van af wat je wilt en hoeveel budget je te besteden hebt.

Wil je goede apparatuur? Neem dan Japans, dus ME, MHI, Toshiba, Daikin of Panasonic. Het is maar net wat er leverbaar is. Het Koreaanse LG zit daar een stapje onder. Haier werkt ook maar is kwalitatief een flinke stap minder dan de anderen.

Een consumenten airconditioning heeft doorgaand geen eigen groep nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door FrankHe op 26-06-2021 23:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gebruiker1977 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 23:20:
hierbij mijn situatie:

7kW in zon kleine ruimte? hebben we het over een woonkamer of een -30 inloopvriezer? of zijn die gasten niet fris in de kamer? (kleine pun O-) maar dat "Advies" is gewoon idioot. zijn zeker CV installateurs? :/ )

redelijk aanname is dat je in een appartement woont, dus ruimte is beperkt. als je snachts beide slaapakmers altijd laat lopen snachts kan je gewoon de laagste triple split pakken. 1 unit buiten van 4kW is MEER dan genoeg om het lekker koel te krijgen en houden, een 3.5 in de woonkamer is meer dan genoeg.

half uurjte voor je gaat slapen de slaapkamerunits aanzetten en als je gaat slapen de woonkamer uit of nog liever: hoger zetten of op drogen zetten. dan hou je de toko lekker koel en begin je in een koel huis sochtends.

als je beetje peppie hoogte/diepte hebt in je woonkamer kan je overwegen om 2x 2.5kw op te hangen in de woonkamer om het beter te verdelen. al zou ik dan 2x 4kw duo buitenunits doen ipv 1 quad. en de woonkamer door 1 buitenunit laten doen en de slaapkamers door de andere.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 27-06-2021 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
FrankHe schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 17:59:
[...]

De discussie single-split en multi-split komt wat mij betreft op het volgende neer: heb je de ruimte voor een nest buitenunits, neem dan een zwikje single-splits. Heb je ruimte voor één of misschien twee buitenunits dan kom je niet om een multi-split heen. Ik zou eigenlijk alleen een multi-split nemen als het niet anders kan. Maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Hier staat overigens een multi-split op het balkom omdat er geen ruimte was voor drie single-splits.
Inderdaad, daar ben ik het mee eens.

Aan de ene kant staan er hier nu 3 buitenunits van de single splits, waarvan de leidingen in één omkasting recht omhoog naar de verschillende ruimtes lopen.Binnen aan de muren is ook geen leidingwerk te zien.

Aan de andere kant van het huis zal het hier ook op een balkon moeten, waardoor we daar voor een multi-split zullen gaan. Aangezien die veel minder intensief gebruikt zullen worden om te verwarmen, is het iets lagere rendement ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
FrankHe schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 13:51:
Ok, categorie 5 ken ik maar voor de rest begrijp ik werkelijk niet waar ze het over hebben?
Ik neem aan dat de Engelse tekst iets is als "use shielded cable in noisy environments". Dat zou je dan beter kunnen vertalen als: gebruik afgeschermde kabel op plekken met veel interferentie.

Bij computernetwerken is het (in ieder geval bij consumenten) natuurlijk heel gebruikelijk om overal UTP te leggen. Maar er zijn zat plekken waar dat minder goed werkt en dan zal je STP moeten gebruiken om een beter signaal te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
JeroenE schreef op zondag 27 juni 2021 @ 06:54:
[...]
Ik neem aan dat de Engelse tekst iets is als "use shielded cable in noisy environments". Dat zou je dan beter kunnen vertalen als: gebruik afgeschermde kabel op plekken met veel interferentie.

Bij computernetwerken is het (in ieder geval bij consumenten) natuurlijk heel gebruikelijk om overal UTP te leggen. Maar er zijn zat plekken waar dat minder goed werkt en dan zal je STP moeten gebruiken om een beter signaal te krijgen.
Uitgaande van een toepassing waarbij de frequentie in de kabel 100 MHz of hoger is. Wanneer de frequentie in de kabel veel lager ligt, bijvoorbeeld onder de 100 kHz dan is folieafscherming beduidend minder effectief en zal er een gevlochten afscherming moeten worden toegepast. Een cat 5 kabel kent doorgaans geen gevlochten afscherming, hooguit een folie. Ik blijf hetgeen daar in de handleiding staat geschreven een vreemd verhaal vinden.

Een afgeschermde kabel "Foil-Shielded Twisted Pair" heeft alleen zin wanneer je heel veel netwerkkabels dicht op elkaar legt, zoals bijvoorbeeld in een kantoorgebouw. De vier aderparen in een kabel hebben ieder een verschillende twist rate, hoevaak de draden elkaar kruisen. Daarmee is overspraak binnen een kabel geen issue. Wanneer je veel kabels samenbindt dan hebben dezelfde aderparen in verschillende kabels een gelijke twist rate waardoor er overspraak tussen verschillende kabels ontstaat. De afschermingsfolie gaat deze overspraak van dicht bij elkaar liggende datakabels tegen.

Cat 5 met folieafscherming lijkt mij niet de geschikte oplossing voor een laagfrequent communicatieprotocol tussen airconditioning binnen- en buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
flippy schreef op zondag 27 juni 2021 @ 00:07:
[...]

7kW in zon kleine ruimte? hebben we het over een woonkamer of een -30 inloopvriezer? of zijn die gasten niet fris in de kamer? (kleine pun O-) maar dat "Advies" is gewoon idioot. zijn zeker CV installateurs? :/ )

redelijk aanname is dat je in een appartement woont, dus ruimte is beperkt. als je snachts beide slaapakmers altijd laat lopen snachts kan je gewoon de laagste triple split pakken. 1 unit buiten van 4kW is MEER dan genoeg om het lekker koel te krijgen en houden, een 3.5 in de woonkamer is meer dan genoeg.

half uurjte voor je gaat slapen de slaapkamerunits aanzetten en als je gaat slapen de woonkamer uit of nog liever: hoger zetten of op drogen zetten. dan hou je de toko lekker koel en begin je in een koel huis sochtends.

als je beetje peppie hoogte/diepte hebt in je woonkamer kan je overwegen om 2x 2.5kw op te hangen in de woonkamer om het beter te verdelen. al zou ik dan 2x 4kw duo buitenunits doen ipv 1 quad. en de woonkamer door 1 buitenunit laten doen en de slaapkamers door de andere.
@Gebruiker1977 zoals @flippy al schreef. Ik zou inderdaad ook twee multi splits (duo) van ieder 4 kW aanraden en vier binnenunits van 2,5 kW. Dat is meer dan voldoende. Twee units van 2,5 kW in de woonkamer zorgen voor een prettige verdeling van de lucht en de capaciteit moet meer dan afdoende zijn.

Beide buitenunits hebben een piekstroom van nog geen 5 Ampère en kunnen dus prima op een bestaande groep worden bijgeprikt. Het komt eigenlijk nooit voor dat het maximale vermogen wordt gevraagd en de inverter gestuurde compressors kennen geen inschakelpiek meer zoals vroeger het geval was toen er nog geen inverterregeling was. De 'luxeuitvoering' is het aanleggen van een aparte groep naar de twee buitenunits die in de meterkast samen op een aardlekautomaat (alamat) 30 mA / 16 A met B-karakteristiek worden gezet. Maar echt nodig is het niet.

Op het dak behoren twee werkschakelaars te komen, eentje voor iedere buitenunit en een spatwaterdichte (minimaal IP 44) dubbel wandcontactdoos om elektrisch gereedschap aan te kunnen sluiten. Dan doe je het goed en is het voor de monteur gemakkelijk en snel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Zijn er hier meer gebruikers van de Haier Smartair2 app (op iOS) die ineens de temperatuur niet meer aan kunnen passen in de app?

Net alsof de knoppen gewoon ‘disabled’ zijn. Echt wel heel Chinees dit.. :D

Toevallig is er natuurlijk 2 dagen geleden een update van de app geweest..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:50
Glashelder schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:03:
Zijn er hier meer gebruikers van de Haier Smartair2 app (op iOS) die ineens de temperatuur niet meer aan kunnen passen in de app?

Net alsof de knoppen gewoon ‘disabled’ zijn. Echt wel heel Chinees dit.. :D

Toevallig is er natuurlijk 2 dagen geleden een update van de app geweest..
Hier geen problemen (Android).
Moest wel opeens opnieuw inloggen op de app.

Jammer dat de devices vanuit Smartair2 nog niet op h0n werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ok.. benieuwd of iemand anders met iOS wel dezelfde issues ervaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-06 23:28
Hier ook inderdaad via iOS en de Smartair2 kan ik geen temperaturen aanpassen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Heb net even m’n Android tablet erbij gepakt en daar werkt het inderdaad wel..

Die app heeft alleen de rare beperking dat een password maar 15 karakters mag hebben.. op iOS is die beperking er niet :+

Ach, tot op heden heeft het altijd goed gewerkt. Hopelijk fixen ze dit snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Over apps gesproken: ik heb nu al voor de tweede maal dat units offline gaan in de Daikin app (die nieuwe, mooiere app) terwijl ze in de Controller app wel nog te bedienen zijn en ook via Homekit nog steeds, er is dus een IP verbinding maar tussen unit en/of cloud gaat zr dus iets mis. Nog iemand met dat probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06 10:04

Saven

Administrator

RobKJ schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:52:
Sinds eind april hebben wij een single split unit laten plaatsen en gister eigenlijk voor het eerst voor langere tijd aangehad.

Nou viel het op dat de binnenunit om de 2 minuten een lichte brom produceert. Komt iemand dit bekend voor?

Het gaat om de unit: Mitsubishi SRK 35 ZS-W
Ik heb met (bijna) dezelfde airco (srk 20) exact hetzelfde 'probleem'. Ja er zit een pompje in omdat de leidingen eerst naar boven gaan, máár: die pomp maakt naar mijn idee een compleet ander geluid.
Eens in de zoveel tijd hoor ik echt zo'n leegzuiggeluid; je hoort dat het water wordt 'weggezogen'.

Die brom is volgens mij wat anders, en ik wilde eigenlijk al een los topic starten :+. Ik heb er een mooie geluidsopname van.

Niet exact om de twee minuten, maar relatief vaak deze brom te horen, vooral als de airco wat kouder staat of wat meer moet werken:
https://vocaroo.com/1kXw2zR1CsEd
(brom begint na een paar seconden, je geluid op normale stand is prima)

Ik slaap niet in deze kamer, dus het is geen ramp. Maar voordat ik het resterende bedrag aan het installatiebedrijf betaal wil zou ik wel willen weten of dit normaal is :P

Iemand die kan vertellen wat dit precies is en of we dit mogen verwachten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Noshi schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 20:29:
[...]
Het verschil tussen koelen en verwarmen is wel dat je ook verbruikte energie + warmte van mensen + zon instraling moet koelen.

In de winter is dat "gratis" warmte, dus hoeft de warmtepomp minder hard te werken bij eenzelfde delta T.
Dat scheelt inderdaad ook. Alleen heb je die warmte zo goed als niet 's nachts, wanneer het net het koudst is. Overdag zit dat wel snel aan 1 kW aan warmte door aanwezige personen. We zien de komender winters wel hoever we geraken met die ene unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

GORby schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:24:
[...]

Dat scheelt inderdaad ook. Alleen heb je die warmte zo goed als niet 's nachts, wanneer het net het koudst is. Overdag zit dat wel snel aan 1 kW aan warmte door aanwezige personen. We zien de komender winters wel hoever we geraken met die ene unit.
Tsja en anders dus de hele familie uitnodigen. 100 Watt per persoon.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:21
Saven schreef op zondag 27 juni 2021 @ 13:50:
[...]

Ik heb met (bijna) dezelfde airco (srk 20) exact hetzelfde 'probleem'. Ja er zit een pompje in omdat de leidingen eerst naar boven gaan, máár: die pomp maakt naar mijn idee een compleet ander geluid.
Eens in de zoveel tijd hoor ik echt zo'n leegzuiggeluid; je hoort dat het water wordt 'weggezogen'.

Die brom is volgens mij wat anders, en ik wilde eigenlijk al een los topic starten :+. Ik heb er een mooie geluidsopname van.

Niet exact om de twee minuten, maar relatief vaak deze brom te horen, vooral als de airco wat kouder staat of wat meer moet werken:
https://vocaroo.com/1kXw2zR1CsEd
(brom begint na een paar seconden, je geluid op normale stand is prima)

Ik slaap niet in deze kamer, dus het is geen ramp. Maar voordat ik het resterende bedrag aan het installatiebedrijf betaal wil zou ik wel willen weten of dit normaal is :P

Iemand die kan vertellen wat dit precies is en of we dit mogen verwachten? :)
Dit klinkt precies als een condenswater pompje. (heb er zelf ook twee, identiek geluid) Het feit dat je soms een ''leegzuig geluid' hoort heb ik toevallig laatst ook gehad. Dat was het ''anti siphoning '' stukje wat verstopt zat bij mij waardoor je dus de hele unit en leiding leegtrekt (wat niet de bedoeling is, omdat je pomp dan soms droog loopt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• em_bee
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-06 11:47
Hallo, ik ben me aan het oriënteren op een airco systeem. Na dit topic al grotendeels te hebben doorgelezen is me wel duidelijk dat installateurs graag overdimensioneren qua buitenunit en daar zou ik me in de offertefase graag op willen voorbereiden. Is mijn onderstaande gedachtegang daarbij logisch?

Wat zoek ik in zijn algemeen?
Ik zoek een multi-split systeem voor 3 kamers (2 slaapkamers (39m3 en 31m3) en 1 werkkamer op zolder (35m3)), allen in een goed geïsoleerd nieuwbouwhuis van 2016. Gezien de beperkte inhoud van de ruimtes verwacht ik dat ik met 3x een 2kW binnenunit prima vooruit moet kunnen.

Verwacht gebruik
  • De slaapkamer units zullen nagenoeg alleen in de zomer bij hete temperaturen vooral 's avonds/'s nachts aanstaan om te koelen en hoeven verder niet veel speciaals te kunnen behalve goed koelen :) Ze zullen niet gebruikt worden voor verwarming, want we hebben de verwarming in de slaapkamers nu ook al het hele jaar door uit staan.
  • De unit die op zolder komt zal naast koelen in de periode late lente tot begin herfst ook worden gebruikt voor verwarming in de reguliere stookperiode. Dit zal vooral overdag zijn (tijdens kantoortijden zeg maar :P) en de verwarming moet het liefst zo efficiënt mogelijk zijn. De zolderkamer is voorzien van een Velux dakserre en heeft daardoor een aardige raampartij.
Mijn gedachtegang
De slaapkamerunits zullen naar verwachting tegelijk aan moeten kunnen staan op hun volle vermogen en de zolder unit draait nagenoeg altijd op andere tijden waardoor ik denk met een buitenunit van 4 a 4,5 kW uit te moeten kunnen komen. Klopt dat of mis ik iets?

De opties
Als ik dan kijk naar mogelijke opties, waarbij units van Daikin en Mitsubishi Heavy Industries met koudemiddel R32 mijn voorkeur hebben, kom ik tot de volgende combinaties:

Daikin optie 1
  • Buiten: 1x Daikin 3MXM40N Multi-split buitenunit - 4 kW
  • Binnen: 3x Daikin FTXM20R (Perfera)
Daikin optie 2
  • Buiten: 1x Daikin 3MXM52N Multi-split buitenunit - 5,2 kW
  • Binnen: 1x Daikin FTXM20R (Perfera) + 2x Daikin FTXP20M9 (Comfora)
Daikin optie 3
  • Buiten: 1x Daikin 3MXM52N Multi-split buitenunit - 5,2 kW
  • Binnen: 3x Daikin FTXP20M9 (Comfora)
Mitsubishi enige optie
  • Buiten: 1x SCM 50ZS-W (want op kleinere buitenunits kun je geen 3 binnenunits aansluiten?)
  • Binnen: 3x SRK 20ZS-W
Gezien mijn verwachte gebruik, wat zou dan jullie advies zijn bij deze opties? En wat mag ik verwachten qua installatiekosten?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:10
em_bee schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:49:
Hallo, ik ben me aan het oriënteren op een airco systeem. Na dit topic al grotendeels te hebben doorgelezen is me wel duidelijk dat installateurs graag overdimensioneren qua buitenunit en daar zou ik me in de offertefase graag op willen voorbereiden. Is mijn onderstaande gedachtegang daarbij logisch?
Dit ga je met Daikin optie 1 makkelijk redden. Als je enkel de zolder gaat verwarmen, en je hebt de ruimte voor twee buitenunits (of voor meer als je in de toekomst ook de woonkamer wilt doen oid), kan je ook nog overwegen om de zolder als single split te nemen en de andere twee kamers op een duo. Maakt denk ik wat betreft de kosten niet bijzonder veel verschil, maar wel een stuk efficiënter.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• em_bee
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-06 11:47
@GermanPivo Thanks! Die ruimte voor een tweede buitenunit is er, maar die houd ik nog even vast voor als we mogelijk in de toekomst ook kiezen voor het koelen en verwarmen van de woonkamer :) 3 units naast elkaar op de uitbouw (àls dat al past, haha!) vind ik iets te gortig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
em_bee schreef op zondag 27 juni 2021 @ 15:10:
@GermanPivo Thanks! Die ruimte voor een tweede buitenunit is er, maar die houd ik nog even vast voor als we mogelijk in de toekomst ook kiezen voor het koelen en verwarmen van de woonkamer :) 3 units naast elkaar op de uitbouw (àls dat al past, haha!) vind ik iets te gortig :)
Dat snap ik dan inderdaad. Ik vermoed dat de warmtevraag voor de woonkamer op jaarbasis ook een stuk groter gaat zijn dan die van de zolder, dus is het logischer om die plaats te reserveren voor de buitenunit van een heel efficiënte single split voor de woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
de Peer schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:30:
[...]

Tsja en anders dus de hele familie uitnodigen. 100 Watt per persoon.
Als je ze nog een beetje aan het werk zet makkelijk 200 a 250 zelfs! VR games waarbij je veel moet bewegen bijvoorbeeld... verwarming gegarandeerd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Gamer dénis schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:47:
[...]

Dit klinkt precies als een condenswater pompje. (heb er zelf ook twee, identiek geluid) Het feit dat je soms een ''leegzuig geluid' hoort heb ik toevallig laatst ook gehad. Dat was het ''anti siphoning '' stukje wat verstopt zat bij mij waardoor je dus de hele unit en leiding leegtrekt (wat niet de bedoeling is, omdat je pomp dan soms droog loopt)
Thanks! Het gaat hier echter om een splinternieuwe installatie. Verstopt zal het dus niet zijn lijkt me, is dat geluid per definitie een teken van een probleem? Dan zal ik eens aan de bel trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:21
Saven schreef op zondag 27 juni 2021 @ 15:40:
[...]

Thanks! Het gaat hier echter om een splinternieuwe installatie. Verstopt zal het dus niet zijn lijkt me, is dat geluid per definitie een teken van een probleem? Dan zal ik eens aan de bel trekken.
Het geluid op het filmpje is normaal. Het geluid wat ik bedoel klinkt net alsof er iemand een stop uit het bad haalt waardoor heel het bad leegloopt. Dit komt dus door siphoning. Daar heeft aspen dit voor uitgevonden waardoor je leiding na het pompje gewoon leegloopt, en hij niet de hele afvoer leeg trekt (en je pompje soms dus droog draait wat slecht kan zijn voor de levensduur)

Afbeeldingslocatie: https://cfnewsads.thomasnet.com/images/medium/618/618948.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Gamer dénis op 27-06-2021 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Gamer dénis schreef op zondag 27 juni 2021 @ 16:16:
[...]

Het geluid op het filmpje is normaal. Het geluid wat ik bedoel klinkt net alsof er iemand een stop uit het bad haalt waardoor heel het bad leegloopt. Dit komt dus door siphoning. Daar heeft aspen dit voor uitgevonden waardoor je leiding na het pompje gewoon leegloopt, en hij niet de hele afvoer leeg trekt (en je pompje soms dus droog draait wat slecht kan zijn voor de levensduur)

[Afbeelding]
Sorry, misschien niet helemaal duidelijk van mij. Ik het het idd ook over het leegzuiggeluid. Dat de brom 'hoort' is inmiddels duidelijk :)

Lijkt me dat een hele nieuwe installatie nog niet verstopt is toch? Dat leegzuiggeluid hoorde ik op de eerste dag al namelijk :P Ik zal ook eens naar dat pijpje kijken. Maar als ik het goed begrijp moet ik eigenlijk gewoon bij de installateur mijn beklag doen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:38

dj_dysaster

Stoom \o/

Ik ben aan het overwegen om mijn "bijgebouw" los te koppelen van de cv ketel in de hoofdwoning en het bijgebouw te gaan verwarmen en ontvochtigen (en een hele enkele keer koelen) dmv een lucht lucht duosplit.

Bijgebouw is een gebouw uit steen, met spouw. Isolatie is matig en voorzien van een kelder welke gebruikt wordt als werkplek, tevens is er een zolder aanwezig die ik niet verwarm of koel.

Begane grond; ongeveer 70m3 groot, wordt gebruikt als werkplaatsje, verwarmen tot een graad of 18 is meer dan genoeg. Zomers een beetje koelen zo nu en dan is fijn.

Kelder; ongeveer 50m3, kantoorruimte, moet ontvochtigd en verwarmd worden. Koelen eigenlijk nooit nodig, temperatuur komt nooit hoger dan een graad of 21 in hoog zomer, in de winter nooit onder de 11 graden zonder verwarmen.

Het zal bijna nooit voorkomen dat beide ruimtes tegelijk warm/koel moeten zijn, tijdens kantooruren zit ik meestal in de kelder, in de avond in de werkplaats. Ik overweeg een duosplit van Mitsubishi of Daikin.

Een paar vragen;
- Zou 2.5KW per verdieping afdoende zijn?
- Buitenunit van 4KW gezien het beperkte gebruik van beide units simultaan? (ik denk dan bv aan Mitsubishi Electric 2 X MSZ-HR25VF + MXZ-2HA40VF als set)
- Wat is de ervaring met een vloermodel split tbv verwarming? (bv Mitsubishi Electric MFZ-KT25VG, ik zou deze in de kelder makkelijker kunnen plaatsen gezien de beperkte plafondhoogte van 225cm)
- Andere op of aanmerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebruiker1977
flippy schreef op zondag 27 juni 2021 @ 00:07:
[...]

reden voor de 7kw en de 5kw geven ze ook voor het trappengat in de woonkamer boven.
woonkamer is een grote open ruimte dus de 5kw kan ik wel begrijpen, kan helaas maar 1 unit boven doen want anders doet de vve moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gebruiker1977 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 19:18:
[...]

reden voor de 7kw en de 5kw geven ze ook voor het trappengat in de woonkamer boven.
woonkamer is een grote open ruimte dus de 5kw kan ik wel begrijpen, kan helaas maar 1 unit boven doen want anders doet de vve moeilijk.
Ook al mag je maar 1 uniy ophangen dan is 7kw nog steeds van de zotte. Zelfs 5 kw is gewoon erg veel voor een gesloten ruimte.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 27-06-2021 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebruiker1977
FrankHe schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 23:39:
[...]

7 kW is echt veel te veel, ik vind 5 kW zelfs wat aan de ruime kant.

Aanvulling:

Mitsubishi Electric ME en Mitsubishi Heavy Industry MHI zijn beide echt een heel ander verhaal dan Haier en LG. Het hangt er net van af wat je wilt en hoeveel budget je te besteden hebt.

Wil je goede apparatuur? Neem dan Japans, dus ME, MHI, Toshiba, Daikin of Panasonic. Het is maar net wat er leverbaar is. Het Koreaanse LG zit daar een stapje onder. Haier werkt ook maar is kwalitatief een flinke stap minder dan de anderen.

Een consumenten airconditioning heeft doorgaand geen eigen groep nodig.
de hoge kw raden ze ook aan vanwege het trappengat in de woonkamer. ter info woonkamer is dus boven bij ons.
ik lees ook dat lg als beste getest is door consumentenbond en 10 jaar garantie geeft.

de offerte van lg die ik kreeg is bijna gelijk aan de van mitsubishi.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gebruiker1977 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 19:25:
[...]

de hoge kw raden ze ook aan vanwege het trappengat in de woonkamer. ter info woonkamer is dus boven bij ons.
ik lees ook dat lg als beste getest is door consumentenbond en 10 jaar garantie geeft.

de offerte van lg die ik kreeg is bijna gelijk aan de van mitsubishi.
Laat de consumentenbond maar lekker magnetrons en koffieaparaten bekijken, ze hebbem geen verstand van aircos. Garantie is geen indicator van kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebruiker1977
na wat onderzoek en leeswerk ben ik tot de conclusie gekomen dat het mitsubishi moet worden.

het gaat dan om deze samenstelling:

buitenunit scr 60 zs-w
2 x binnenunit srk 20 zs-w
1 x binnenunit srk 50 zs-w

dus drie units op 1 buitenunit, iemand hier ervaring mee?

ook maar even de wifi achterwege omdat ik lees dat die niet echt denderend is en er andere oplossingen voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gebruiker1977 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:06:
na wat onderzoek en leeswerk ben ik tot de conclusie gekomen dat het mitsubishi moet worden.

het gaat dan om deze samenstelling:

buitenunit scr 60 zs-w
2 x binnenunit srk 20 zs-w
1 x binnenunit srk 50 zs-w

dus drie units op 1 buitenunit, iemand hier ervaring mee?

ook maar even de wifi achterwege omdat ik lees dat die niet echt denderend is en er andere oplossingen voor zijn.
hoe kom je erop dat je 5kw nodig hebt in 1 kamer?

en je word er niet blij van als je probeert een 6kw buitenunit 1 2kw binneunit te voeden. die zal bij lage belasting (dus snachts) gaan pendelen als de ziekte. neem een kleinere buitenunit en als die 5kw voor de woonkamer is vervangen voor een 3.5.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 27-06-2021 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebruiker1977
flippy schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:09:
[...]

hoe kom je erop dat je 5kw nodig hebt in 1 kamer?

en je word er niet blij van als je probeert een 6kw buitenunit 1 2kw binneunit te voeden. die zal bij lage belasting (dus snachts) gaan pendelen als de ziekte. neem een kleinere buitenunit.
vanwege de grootte, zonkant bijna alleen maar ramen, plat dak en trapgat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZICk9P6PMMTQn633TYI_7cCMHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rxcA302Pd0ccIAOke7r4feYO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gebruiker1977 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:13:
[...]

vanwege de grootte, zonkant bijna alleen maar ramen, plat dak en trapgat

[Afbeelding]
je moet dan 2x 2kw pakken en elke unit hun eigen kant laten doen. dat zal een veel aangenamer klimaat opleveren dan 1 hele grote ophangen die 10 meter moet zien te overbruggen. dat lukt hem nooit zonder hem op standje orkaan te zetten. dat is stukken stiller, effcienter en comfortabeler. helemaal in zon open ruimte. 5kw units zijn voor commericele toepassingen zoals winkels, kantoren, serverruimtes en scholen. niet woonkamers.

dus 2x 4kw duo buitenunits en 4x 2.5kw binnenunits. 1 unit voor boven, andere voor de woonkamer.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 27-06-2021 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebruiker1977
flippy schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:31:
[...]

je moet dan 2x 2kw pakken en elke unit hun eigen kant laten doen. dat zal een veel aangenamer klimaat opleveren dan 1 hele grote ophangen die 10 meter moet zien te overbruggen. dat lukt hem nooit zonder hem op standje orkaan te zetten. dat is stukken stiller, effcienter en comfortabeler. helemaal in zon open ruimte. 5kw units zijn voor commericele toepassingen zoals winkels, kantoren, serverruimtes en scholen. niet woonkamers.

dus 2x 4kw duo buitenunits en 4x 2.5kw binnenunits. 1 unit voor boven, andere voor de woonkamer.
bedankt voor de tips, ik zal er eens nagaan wat de installateur daarop zegt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gebruiker1977 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:38:
[...]
dat zal afhangen wat hij heeft liggen/staan waar die nog vanaf moet. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:03
Gebruiker1977 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:38:
[...]

De kennis hier is vele malen hoger dan de gemiddelde installateur. Die willen maximale winst en hangen liever een maatje te groot op.

Wat flippy al gezegd heeft, 5kw of 7kw is veel te zwaar. 3.5kw is meer dan genoeg voor je woonkamer

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinisoft
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02-06 09:24
Beste mede tweakers,

Ik ben bezig met de installatie van 2x ME MXZ-2F53VF buitenunit met elk een MSZ-EF22VGK en een MSZ-EF50VGK binnenunit.
Nu zie ik dat er bij de papieren een waarschuwingsbriefje zit waarop wordt aangegeven dat flare of andere soorgelijke verbindingen alleen buiten zijn toegestaan.
Nu worden 3 van de 4 binnenunits zodadelijk in huis aan de leidingen gekoppeld. slechts één unit hangt aan een buitenmuur.
Is het inderdaad zo dat ik in huis niet met een flare mag verbinden of slaat dit briefje niet op de wet en regelgeving in Nederland?

alvast dank voor jullie expertise,

mvg

Martijn.

ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
martinisoft schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:17:
Beste mede tweakers,

Ik ben bezig met de installatie van 2x ME MXZ-2F53VF buitenunit met elk een MSZ-EF22VGK en een MSZ-EF50VGK binnenunit.
Nu zie ik dat er bij de papieren een waarschuwingsbriefje zit waarop wordt aangegeven dat flare of andere soorgelijke verbindingen alleen buiten zijn toegestaan.
Nu worden 3 van de 4 binnenunits zodadelijk in huis aan de leidingen gekoppeld. slechts één unit hangt aan een buitenmuur.
Is het inderdaad zo dat ik in huis niet met een flare mag verbinden of slaat dit briefje niet op de wet en regelgeving in Nederland?

mvg

Martijn.
Ik neem aan dat je hem wel door een F gassen installateur in bedrijf laat stellen?

Flare kan en mag maar moet je niet willen. Een goede installateur soldeert de leidingen aan de binnenunit en gebruikt voor de buitenunit zogenoemde stekkoppelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

martinisoft schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:17:
Beste mede tweakers,

mvg

Martijn.
1: wat een rare set combinaties voor een woning. is dit opgegeven door een installateur?

2: je mag technich gezien zelf wel de koppelingen maken maar alleen iemand met een f-gassen papiertje mag daadwerkelijk de inbedrijfstelling doen aangezien daar specifieke handelingen aan vast zit die een leek totaal niet begrijpt. (een lekkend systeem in bedrijf stellen is een miljeudelict, en een niet gevacumeerdd systeem opendraaien zal je compressor om zeep jagen) een leek zal hoogstwaarschijnlijk ook de flares niet goed gebruiken en die zullen lekken. ook kan je zelf niet vacumeren om te testen dus dat moet je gewoon laten doen want als je zelf de flares vernachelt moet alsnog de f-gassen man de flares eruit snijden en gaan solderen. dat kost je veel meer dan het gewoon door hem/haar te laten doen. want een installateur zal gewoon voltarief in rekening brengen om wat je niet goed hebt gedaan recht te breien. de meeste zullen ook de binneunits solderen. buitenunits gebruiken niet veel mensen de "stek" koppelingen omdat die flink aantikken op de marge en tijd.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 28-06-2021 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Binnenkort wordt bij ons een Daikin FTXC-35C geinstalleerd, behoorlijk basic, maar goed genoeg voor wat we er mee willen. Nu zou ik er graag een wifi module in plaatsen, maar er zijn zo veel verschillende. Weet iemand een overzicht te vinden van welke module past bij welke binnenunit?

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
Rtificial schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:11:
Weet iemand een overzicht te vinden van welke module past bij welke binnenunit?
Volgens deze lijst is er niets voor de FTXC:
https://www.daikin.eu/en_...er/connectable-units.html

Volgens specificaties zou het echter mogelijk moeten zijn, maar je installateur/verkoper kan je daar normaal gezien wel de juiste module bij leveren.

[ Voor 18% gewijzigd door GORby op 28-06-2021 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Die twee stukken informatie had ik dus ook gevonden. De specificaties van de unit zeggen dat ie op zich compatible is, maar de lijst geeft niet aan welke module.

Ik zal de installateur eens vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Rtificial schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:11:
Binnenkort wordt bij ons een Daikin FTXC-35C geinstalleerd, behoorlijk basic, maar goed genoeg voor wat we er mee willen. Nu zou ik er graag een wifi module in plaatsen, maar er zijn zo veel verschillende. Weet iemand een overzicht te vinden van welke module past bij welke binnenunit?
Blijkbaar dus toch niet goed genoeg voor wat je ermee wilt doen?
Die wifi modules zijn niet goedkoop, ik vraag me dan altijd af of je niet beter dat geld kunt gebruiken om een model hoger te kopen waar wifi standaard al in zit. Je moet dan nog wel wat bijleggen maar het verschil wordt een stuk minder als je de kosten van die losse module verdisconteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-05 11:29
Even een vraag over het (beste) gebruik van airconditioning. Wij hebben momenteel een Mitsubishi MSZ-HR-71-VF boven staan. Die staat in principe in de werkkamer maar koelt onze hele bovenverdieping als we de deuren open hebben staan.

Vandaag wordt het best een warme dag (28c). Zouden jullie de airco dan de hele middag alvast aanzetten op bijv 20c, ook al ben ik vandaag weinig boven? Of is het beter in dit geval om in de loop van de avond de airco volop te laten koelen, zeg maar voor het slapen gaan. En dan kijk ik ook naar energiezuinigheid: beter de hele dag airco pruttelen of een uur volop laten pompen 's avonds?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

gewoon hele dag aanlaten. dan blijft de huisraad ook koel en dat geeft je het echte comfort. alleen de lucht koelen is niet geweldig zinvol als alles in de kamer nog steeds gloeiend heet is. ook hoeft ie dan alleen maar bij te houden wat weer effcienter is.

ps: wie vond het een helder idee om zon idiote unit op te hangen in een kamer?

[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 28-06-2021 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

ASW1 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:40:
[...]

Blijkbaar dus toch niet goed genoeg voor wat je ermee wilt doen?
Die wifi modules zijn niet goedkoop, ik vraag me dan altijd af of je niet beter dat geld kunt gebruiken om een model hoger te kopen waar wifi standaard al in zit. Je moet dan nog wel wat bijleggen maar het verschil wordt een stuk minder als je de kosten van die losse module verdisconteert.
Neehoor, nog altijd goed genoeg :-) Is alleen leuk als ie aan Domoticz gekoppeld kan worden. Niet essentieel :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinisoft
flippy schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:49:
[...]

1: wat een rare set combinaties voor een woning. is dit opgegeven door een installateur?

2: je mag technich gezien zelf wel de koppelingen maken maar alleen iemand met een f-gassen papiertje mag daadwerkelijk de inbedrijfstelling doen aangezien daar specifieke handelingen aan vast zit die een leek totaal niet begrijpt. (een lekkend systeem in bedrijf stellen is een miljeudelict, en een niet gevacumeerdd systeem opendraaien zal je compressor om zeep jagen) een leek zal hoogstwaarschijnlijk ook de flares niet goed gebruiken en die zullen lekken. ook kan je zelf niet vacumeren om te testen dus dat moet je gewoon laten doen want als je zelf de flares vernachelt moet alsnog de f-gassen man de flares eruit snijden en gaan solderen. dat kost je veel meer dan het gewoon door hem/haar te laten doen. want een installateur zal gewoon voltarief in rekening brengen om wat je niet goed hebt gedaan recht te breien. de meeste zullen ook de binneunits solderen. buitenunits gebruiken niet veel mensen de "stek" koppelingen omdat die flink aantikken op de marge en tijd.
Dank voor de reactie, ik ga de flares zelf maken en de inbedrijfstelling laten doen. Ik heb er vertrouwen in dat ik goeie flares kan maken en heb de spullen beschikbaar om ze op het juiste moment aan te draaien. Ik wilde alleen even weten of ik daarmee iets doe wat niet is toegestaan gezien het eerder genoemde schrijven dat met de units is gekomen.

Waar ik wel nog even benieuwd naar ben is waarom dit in jou ogen een rare combinatie is. Deze zijn door mijzelf samengesteld en en vraag me na jou opmerking af of ik ergens een denkfout maak. Ik heb voor twee duosplits gekozen omdat ik leidingtechnisch niet met één multi voor alle 4 weg kom, en daar in tegen ook geen plek heb voor 4 single splits. de 5kw units zijn voor grote ruimtes (1x huiskamer en 1x speelkamer incl 2 slaapkamers) de 2,2kw's komen in de master bedroom en de werkkamer.. Dit leek me een mooie setup, waar heb ik de plank gemist? :|

ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
martinisoft schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:59:
[...]

Dank voor de reactie, ik ga de flares zelf maken en de inbedrijfstelling laten doen. Ik heb er vertrouwen in dat ik goeie flares kan maken en heb de spullen beschikbaar om ze op het juiste moment aan te draaien. Ik wilde alleen even weten of ik daarmee iets doe wat niet is toegestaan gezien het eerder genoemde schrijven dat met de units is gekomen.
Vergeet niet een drupje olie bovenop de flare te doen waar de wartel overheen draait. Anders beschadigd het koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinisoft
Speedfightserv schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:10:
[...]

Vergeet niet een drupje olie bovenop de flare te doen waar de wartel overheen draait. Anders beschadigd het koper.
Dank voor het meedenken.. ga ik doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

martinisoft schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:59:
[...]

Waar ik wel nog even benieuwd naar ben is waarom dit in jou ogen een rare combinatie is. Deze zijn door mijzelf samengesteld en en vraag me na jou opmerking af of ik ergens een denkfout maak. Ik heb voor twee duosplits gekozen omdat ik leidingtechnisch niet met één multi voor alle 4 weg kom, en daar in tegen ook geen plek heb voor 4 single splits. de 5kw units zijn voor grote ruimtes (1x huiskamer en 1x speelkamer incl 2 slaapkamers) de 2,2kw's komen in de master bedroom en de werkkamer.. Dit leek me een mooie setup, waar heb ik de plank gemist? :|
als je alle spullen hebt (vacummermachine, vacuummeter die >1000micron kan halen en flare tools) zou je het zelf kunnen maar het is nog steeds verboden. zelfde als rijden in een auto zonder rijbewijs. kunnen en mogen zijn 2 vershcillende dingen.

ik weet niet wat voor woning je hebt. maar ik kan mij erg slecht voorstellen dat jouw woonkamer van het formaat is van een schoollokaal met 4 meter hoge plavonds met een volledig glazen wand op het zuiden en constant open deuren.

je bent bekend met het concept "pendelen" wat koelinstallaties doen die verkeerd bemeten zijn of op hele lage vermogens proberen te draaien?
martinisoft schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:12:
[...]

Dank voor het meedenken.. ga ik doen.
de -juiste- olie. ;)

nee, 10W40 is niet de goede. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinisoft
flippy schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:14:
[...]

als je alle spullen hebt (vacummermachine, vacuummeter die >1000micron kan halen en flare tools) zou je het zelf kunnen maar het is nog steeds verboden. zelfde als rijden in een auto zonder rijbewijs. kunnen en mogen zijn 2 vershcillende dingen.

ik weet niet wat voor woning je hebt. maar ik kan mij erg slecht voorstellen dat jouw woonkamer van het formaat is van een schoollokaal met 4 meter hoge plavonds met een volledig glazen wand op het zuiden en constant open deuren.

je bent bekend met het concept "pendelen" wat koelinstallaties doen die verkeerd bemeten zijn?

[...]

de -juiste- olie. ;)

nee, 10W40 is niet de goede. O-)
Pendelen is mij bekend maar zou je wat inhoudelijker willen aangeven wat ik fout gedaan heb dan?
De ruimtes voor de 5kw units zijn 95 en 110 m3. als ik de vuistregel voor slecht geisoleerde ruimtes gebruik dan kom ik uit op die 5kw waar maak ik hier de denkfout? Of zit het hem in de combi met de buitenunit? deze wordt namelijk samen met de 2,2 kw die ik er bij wil hangen als valide config aangeboden in tal van webshops. Waar zit hier mijn denkfout? En wat de olie betreft, ik heb speciale olie voor dit doel besteld.

wederom dank,

Martijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:41
MitchellHearth schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:40:
Even een vraag over het (beste) gebruik van airconditioning. Wij hebben momenteel een Mitsubishi MSZ-HR-71-VF boven staan. Die staat in principe in de werkkamer maar koelt onze hele bovenverdieping als we de deuren open hebben staan.

Vandaag wordt het best een warme dag (28c). Zouden jullie de airco dan de hele middag alvast aanzetten op bijv 20c, ook al ben ik vandaag weinig boven? Of is het beter in dit geval om in de loop van de avond de airco volop te laten koelen, zeg maar voor het slapen gaan. En dan kijk ik ook naar energiezuinigheid: beter de hele dag airco pruttelen of een uur volop laten pompen 's avonds?
Eigelijk hoor je de airco aan te laten bij het slapen gaan anders is het zo weer warm, wat je echter kan doen is naarmate de avond/nacht vordert de temperatuur hoger zetten met de tijdklok of later in de nacht laten uitschakelen.

Ik slaap er gewoon mee met de airco, verkouden worden komt door slecht onderhoud of in de luchtstroom zitten, zelf ben ik nooit verkouden van een airco mits er juist mee overweg gegaan wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 28-06-2021 12:28 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-05 11:29
flippy schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:43:
gewoon hele dag aanlaten. dan blijft de huisraad ook koel en dat geeft je het echte comfort. alleen de lucht koelen is niet geweldig zinvol als alles in de kamer nog steeds gloeiend heet is. ook hoeft ie dan alleen maar bij te houden wat weer effcienter is.

ps: wie vond het een helder idee om zon idiote unit op te hangen in een kamer?
Thanks voor je reactie. Tja over dat vermogen. Dat werd me geadviseerd en toen had ik dit topic nog niet gelezen... De bovenverdieping wordt iig mooi koel (en m'n werkkamer té koel). Maar achteraf gezien wel overkill ja. Hij koelt zelfs een gedeelte van de kamer beneden. Liefste had ik multi split gedaan maar dat werd lastig volgens de installateur vanwege de indeling van het huis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

martinisoft schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:22:
[...]

Pendelen is mij bekend maar zou je wat inhoudelijker willen aangeven wat ik fout gedaan heb dan?
De ruimtes voor de 5kw units zijn 95 en 110 m3. als ik de vuistregel voor slecht geisoleerde ruimtes gebruik dan kom ik uit op die 5kw waar maak ik hier de denkfout? Of zit het hem in de combi met de buitenunit? deze wordt namelijk samen met de 2,2 kw die ik er bij wil hangen als valide config aangeboden in tal van webshops. Waar zit hier mijn denkfout? En wat de olie betreft, ik heb speciale olie voor dit doel besteld.

wederom dank,

Martijn.
kijk, die "regels" kloppen niet voor een leek om te gebruiken cru gezegd. die zijn berekend op "perfecte" gemiddelden. nu heb je grofweg hetzelfde als een CV mannetje die een 30kw cv ophangt met 85 graden water door je radiatoren jagen. het word heel snel heel heet maar daarna zal die steeds af en aanslaan omdat ie niet zijn vermogen kwijtkan omdat zijn brander niet laag genoeg kan.

de compressor in de unit heeft een bepaald bereik. een 5kw unit heeft een grotere compressor dan een 4kw unit. dus voor hetzelfde (minium) toerental zal de 4kw dus minder werk verzetten. dus die kan relatief dieper dan een 5kw unit. en in dat gebied zit je 80~90% van de tijd. daar moet je dus een systeem op berekenen. niet op de waardes die je nodig hebt om een 35 graden woning naar 21 te brengen in 20 minuten. daar zijn die grote jongens goed in. of serverruimtes op 18 graden te houden bijvoorbeeld.

5kW in een reguliere nederlandse woonruimte is gewoon teveel. jou buitenunit is "correct" voor de grote binneunits maar die binneunits zijn te groot voor de ruimtes. het gaat ook vooral op de kleine units die in de slaapkamers hangen en -bijna- niks te doen hebben de hele tijd. ze zullen nooit op hun volle vermogen draaien, maar wel constant op hun minimale vermogen. en die is te hoog met een 5+kw buitenunit. die kan gewoon niet zo laag als de kleinere buitenunits met kleinere compressors. jouw installatie zal vooral in de slaapkamers niet tof draaien. immers is savonds/snachts de belasting laag maar heb je buiten een joekel van een ding lopen die niet laag genoeg kan. beste vergelijking is dat een te grote buitenunit op zijn laagst vergelijkbaar is met filerijden in de 3e versnelling ipv de 1e en alleen op stationair toerental probeert door de file te komen.

in de meeste woonkamers is 2.5kw zelfs al genoeg. of je moet echt een ongeisoleerde woning hebben uit de 70s of ouder. maar dan zou ik eerder wat geld uitgeven om de gevels vol te laten spuiten.
MitchellHearth schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:31:
[...]

Thanks voor je reactie. Tja over dat vermogen. Dat werd me geadviseerd en toen had ik dit topic nog niet gelezen... De bovenverdieping wordt iig mooi koel (en m'n werkkamer té koel). Maar achteraf gezien wel overkill ja. Hij koelt zelfs een gedeelte van de kamer beneden. Liefste had ik multi split gedaan maar dat werd lastig volgens de installateur vanwege de indeling van het huis.
"lastig" is installateurtaal voor: ik heb er geen zin in.

ik ben momenteel ook in een woning bezig met 2x duos (4 binnenunits) en dat is een verrekte lastige installatie. dat het extra tijd, materiaal en dus ook geld kost weet de bewoner om het netjes en goede af te ronden. maar dat is nog steeds 1x even doorbijten. immers woon die bewoner er de aankomende 10+ jaar elke dag mee. dan is de meerprijs/tijd echt wel te overzien vaak. en een installateur die dan zoiets heeft van "snel geld en weg" in een ochtendje" is niet begaan met jou situatie. er zijn zoveel werklieden die gewoon vergeten dat JIJ nog altijd elke dag ermee moet leven met het werk wat hun afleveren. net als een airco scheef ophangen, die vent kan het nik schelen want die ziet hem niet meer zodra hij de deur dichttrekt, jij staat er de aankomende 10 jaar naar de staren elke dag.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 28-06-2021 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinisoft
flippy schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:46:
[...]

kijk, die "regels" kloppen niet voor een leek om te gebruiken cru gezegd. die zijn berekend op "perfecte" gemiddelden. nu heb je grofweg hetzelfde als een CV mannetje die een 30kw cv ophangt met 85 graden water door je radiatoren jagen. het word heel snel heel heet maar daarna zal die steeds af en aanslaan omdat ie niet zijn vermogen kwijtkan omdat zijn brander niet laag genoeg kan.

de compressor in de unit heeft een bepaald bereik. een 5kw unit heeft een grotere compressor dan een 4kw unit. dus voor hetzelfde (minium) toerental zal de 4kw dus minder werk verzetten. dus die kan relatief dieper dan een 5kw unit. en in dat gebied zit je 80~90% van de tijd. daar moet je dus een systeem op berekenen. niet op de waardes die je nodig hebt om een 35 graden woning naar 21 te brengen in 20 minuten. daar zijn die grote jongens goed in. of serverruimtes op 18 graden te houden bijvoorbeeld.

5kW in een reguliere nederlandse woonruimte is gewoon teveel. jou buitenunit is "correct" voor de grote binneunits maar die binneunits zijn te groot voor de ruimtes. het gaat ook vooral op de kleine units die in de slaapkamers hangen en -bijna- niks te doen hebben de hele tijd. ze zullen nooit op hun volle vermogen draaien, maar wel constant op hun minimale vermogen. en die is te hoog met een 5+kw buitenunit. die kan gewoon niet zo laag als de kleinere buitenunits met kleinere compressors. jouw installatie zal vooral in de slaapkamers niet tof draaien. immers is savonds/snachts de belasting laag maar heb je buiten een joekel van een ding lopen die niet laag genoeg kan. beste vergelijking is dat een te grote buitenunit op zijn laagst vergelijkbaar is met filerijden in de 3e versnelling ipv de 1e en alleen op stationair toerental probeert door de file te komen.

in de meeste woonkamers is 2.5kw zelfs al genoeg. of je moet echt een ongeisoleerde woning hebben uit de 70s of ouder. maar dan zou ik eerder wat geld uitgeven om de gevels vol te laten spuiten.

[...]
Helder, ik heb best wel wat vooronderzoek gedaan en zag dat er in mijn situatie soms zelfs met m3 x 55 werd gerekend (woning op 1ste etage met veel glas uit jaren 60 met geen noemenswaardige isolatie. Ook heb ik voor deze buitenunit gekozen omdat deze vergeleken met andere nog redelijk diep kon zakken in vermogen. Ik ben natuurlijk niet blij met jou verhaal en vraag me af of ik alsnog voor een combi van 3.5 en 2,5 had moeten gaan. Hoe dan ook, ik zal het er mee moeten doen en de praktijk zal uitwijzen of het een beetje redelijk zal draaien of niet.. in iedergeval dank voor je uitgebreide reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik wil graag een tweede blik op een offerte die ik heb ontvangen.

Het gaat om koeling voor een zolder (tevens thuiswerkruimte) à 30m2 en een slaapkamer met dakkapel à 12m2 die de hele dag de zon heeft (tot 16.00u ongeveer).

Ik heb gevraagd om een offerte voor alleen de zolder en daarnaast de zolder en slaapkamer als duo split.
De buitenunit komt op de dakkapel te staan. De unit in de slaapkamer zal ook in de dakkapel komen te hangen.

Voor alleen de zolder:
  • Buiten: Toshiba RAS-10J2AVG 2.5 kW
  • Binnen zolder: Toshiba RAS-B10J2KVG 2.5 kW
  • ~2200 euro
Voor zolder en slaapkamer:
  • Buiten: Toshiba RAS-2M14U2AVG 4.0 kW
  • Binnen zolder: Toshiba RAS-B10J2KVG 2.5 kW
  • Binnen slaapkamer: Toshiba RAS-B07J2KVSG 2.0 kW
  • ~3750 euro
Is de prijs incl. volledige installatie enigszins reëel voor de duo-split? Voor alleen de zolder heb ik prijsindicaties die ongeveer hetzelfde zijn, dus ik denk zelf dat het realistisch is in deze periode van materiaalschaarste en grote vraag. Verder weet ik niet zo goed waar ik op moet letten, dus tips zijn welkom ten aanzien van deze setup.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medal
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-06 20:17
martinisoft schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:00:
[...]

Helder, ik heb best wel wat vooronderzoek gedaan en zag dat er in mijn situatie soms zelfs met m3 x 55 werd gerekend (woning op 1ste etage met veel glas uit jaren 60 met geen noemenswaardige isolatie. Ook heb ik voor deze buitenunit gekozen omdat deze vergeleken met andere nog redelijk diep kon zakken in vermogen. Ik ben natuurlijk niet blij met jou verhaal en vraag me af of ik alsnog voor een combi van 3.5 en 2,5 had moeten gaan. Hoe dan ook, ik zal het er mee moeten doen en de praktijk zal uitwijzen of het een beetje redelijk zal draaien of niet.. in iedergeval dank voor je uitgebreide reactie.
Niet te druk om maken, de buiten unit kan verder terug dan de binnen units dus die zullen gewoon op minimum kunnen draaien... buitendeel volgens specs 1.1 en binnen deel 1.4.

Een kleinere buitenunit had het zelfde bereik gehad dus dan hou je alleen over dat een iets kleinere binnen unit nog een heel klein beetje verder terug zou kunnen.(3.5 tot 1.1 en een 4.2 tot 0.9)

Zelf heb ik nu ook ME hangen en heb nauwelijks last van pendelen ook als maar 1 unit aan staat(zolder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinisoft
medal schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:32:
[...]

Niet te druk om maken, de buiten unit kan verder terug dan de binnen units dus die zullen gewoon op minimum kunnen draaien... buitendeel volgens specs 1.1 en binnen deel 1.4.

Een kleinere buitenunit had het zelfde bereik gehad dus dan hou je alleen over dat een iets kleinere binnen unit nog een heel klein beetje verder terug zou kunnen.(3.5 tot 1.1 en een 4.2 tot 0.9)

Zelf heb ik nu ook ME hangen en heb nauwelijks last van pendelen ook als maar 1 unit aan staat(zolder)
Thanks voor deze toevoeging, dus er is nog hoop :) , slaapt toch beter als met het idee dat je een complete miskoop gedaan hebt.. Ik ben voor deze buitenunit gedaan ivm de aanname dat ik voor de grote ruimtes de 5kw's nodig had en die kunnen niet op de unit die onder deze komt.

[ Voor 9% gewijzigd door martinisoft op 28-06-2021 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

martinisoft schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:00:
[...]

ik zie dit ook heel veel. veel teveel te grote instalalties (grotendeels door CV cowboys) waardoor anderen denken dat het ook zo moet. je bent niet de eerste of de laatste die in deze situatie zit.

achteraf is het makkelijk praten natuurlijk dus dat heeft niet veel zin. probeer de buitenunits wel in low power te zetten als die units de optie hebben. dat remt het een beetje af zodat het niet super koud word qua uitstroomtemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinisoft
flippy schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:47:
[...]

ik zie dit ook heel veel. veel teveel te grote instalalties (grotendeels door CV cowboys) waardoor anderen denken dat het ook zo moet. je bent niet de eerste of de laatste die in deze situatie zit.

achteraf is het makkelijk praten natuurlijk dus dat heeft niet veel zin. probeer de buitenunits wel in low power te zetten als die units de optie hebben. dat remt het een beetje af zodat het niet super koud word qua uitstroomtemperatuur.
Er zit een low noise stand op en dat zal in de praktijk wel op het zelfde neerkomen. dus daar zal ik tzt zeker eens naar kijken. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

martinisoft schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:51:
[...]

Er zit een low noise stand op en dat zal in de praktijk wel op het zelfde neerkomen. dus daar zal ik tzt zeker eens naar kijken. (y)
yup, elke fabriant noemt het weer anders. dus kijk daarna even goed.
medal schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:32:
[...]

dat het bij jou uitkomt wil niet zeggen dat het bij iemand anders ook uitkomt. en het vermogen van de binnenunits hebben hier niks mee te maken. dit gaat puur om de buitenunit en de practische warmtelast. zodra de practische warmtelast lager is dan het minimumvermogen van de unit/compressor zal je pendelgedrag krijgen. wat weer resulteert in onaangenaam klimaat binnen (immers voel je direct de unit warme extra vochtige lucht uitblazen).

[ Voor 63% gewijzigd door flippy op 28-06-2021 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

MitchellHearth schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:40:

Als het maar 1 kamer was zou ik zeggen: airco alleen aan als je in die kamer bent.
Maar als de airco meerdere kamers moet koelen: dan hele dag aan en eventueel zelfs een lager setpoint van 18 graden bijvoorbeeld. Anders worden de omliggende kamers nooit echt koel.

De 2e optie is niet erg zuinig uiteraard. Het zuinigste is als je alleen koelt bij aanwezigheid. En dat werkt zeer goed als het om 1 kamer gaat.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramhut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04-06 00:55
Ik zou graag jullie advies willen horen voor het plaatsen van airco's in 4 kamers.
De situatie is als volgt:
2 slaapkamers van 14 en 21 m2 beide op begane grond en op het noorden gericht.
1 slaapkamer van 22 m2 op zolder (onder schuin dak).
woonkamer van ongeveer 72 m2 met veel glas op het zuiden en open verbinding met boven (vide).

Zelf was mijn idee om 2 duo split buitenunits te nemen.
1 van ongeveer 3 kW en 1 van ongeveer 5 a 6 kW.
De eerste duo split zou dan de twee slaapkamers op de begane grond koelen en de tweede de woonkamer en de zolder. Op de zolder past geen wandmodel dus hier zou dan een console unit moeten komen (ongeveer 3 kW?).
In de woonkamer kan eigenlijk maar 1 binnenunit. Dit zou een wandmodel of eventueel een cassette kunnen zijn. Er is waarschijnlijk veel koeling nodig in de woonkamer dus ik zit momenteel te denken aan een 5kW wandmodel (is dit genoeg?).
Wat betreft de slaapkamers beneden zou 1.5kW voldoende moeten zijn.

De configuratie waar ik nu aan zit te denken:
Buitenunit klein Toshiba RAS-2M10U2AVG-E + 2x RAS-B05J2KVG-E
Buitenunit groot Toshiba RAS-2M18U2AVG-E + RAS-B10J2FVG-E + RAS-B16J2KVG-E

Graag hoor ik jullie mening hierover!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

bramhut schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:51:
Ik zou graag jullie advies willen horen voor het plaatsen van airco's in 4 kamers.
De situatie is als volgt:
2 slaapkamers van 14 en 21 m2 beide op begane grond en op het noorden gericht.
1 slaapkamer van 22 m2 op zolder (onder schuin dak).
woonkamer van ongeveer 72 m2 met veel glas op het zuiden en open verbinding met boven (vide).

Zelf was mijn idee om 2 duo split buitenunits te nemen.
1 van ongeveer 3 kW en 1 van ongeveer 5 a 6 kW.
De eerste duo split zou dan de twee slaapkamers op de begane grond koelen en de tweede de woonkamer en de zolder. Op de zolder past geen wandmodel dus hier zou dan een console unit moeten komen (ongeveer 3 kW?).
In de woonkamer kan eigenlijk maar 1 binnenunit. Dit zou een wandmodel of eventueel een cassette kunnen zijn. Er is waarschijnlijk veel koeling nodig in de woonkamer dus ik zit momenteel te denken aan een 5kW wandmodel (is dit genoeg?).
Wat betreft de slaapkamers beneden zou 1.5kW voldoende moeten zijn.

De configuratie waar ik nu aan zit te denken:
Buitenunit klein Toshiba RAS-2M10U2AVG-E + 2x RAS-B05J2KVG-E
Buitenunit groot Toshiba RAS-2M18U2AVG-E + RAS-B10J2FVG-E + RAS-B16J2KVG-E

Graag hoor ik jullie mening hierover!
lees even de laatste paar paginas even door. dan zal je vrij snel erachter komen dat ook jou installatie VEEL te groot/lomp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramhut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04-06 00:55
flippy schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:45:
[...]

lees even de laatste paar paginas even door. dan zal je vrij snel erachter komen dat ook jou installatie VEEL te groot/lomp is.
Ik volg dit topic al een tijdje maar ik zie niet waarom het te groot is. De twee binnenunits van 1.5kW zijn de laagste vermogen wandunits die Toshiba aanbiedt, dan kunnen ze misschien wel te groot zijn maar is er geen alternatief.
Wat de woonkamer betreft denk ik dat 5kW echt wel het minimum is. Er is ongeveer 25m2 glas op het zuiden 15 m2 op het zuidwesten, zonder zonnewering. Daarbij heeft de woonkamer een oppervlakte van 72 m2 en een inhoud van meer dan 180 m3 (alleen de begane grond). Aangezien er ook een open verbinding is met boven wordt het koelen alleen maar lastiger.
De zolder zou inderdaad wel met minder vermogen toe kunnen, maar ook hier is het model (console unit) met het minste vermogen 2,5 kW dus dan zit je hier toch wel aan vast.

Maar wat voor vermogen in de woonkamer zou jij aanraden?

[ Voor 13% gewijzigd door bramhut op 28-06-2021 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
bramhut schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:06:
[...]

Ik volg dit topic al een tijdje maar ik zie niet waarom het te groot is. De twee binnenunits van 1.5kW zijn de laagste vermogen wandunits die Toshiba aanbiedt, dan kunnen ze misschien wel te groot zijn maar is er geen alternatief.
Wat de woonkamer betreft denk ik dat 5kW echt wel het minimum is. Er is ongeveer 25m2 glas op het zuiden 15 m2 op het zuidwesten, zonder zonnewering. Daarbij heeft de woonkamer een oppervlakte van 72 m2 en een inhoud van meer dan 180 m3 (alleen de begane grond). Aangezien er ook een open verbinding is met boven wordt het koelen alleen maar lastiger.
De zolder zou inderdaad wel met minder vermogen toe kunnen, maar ook hier is het model (console unit) met het minste vermogen 2,5 kW dus dan zit je hier toch wel aan vast.

Maar wat voor vermogen in de woonkamer zou jij aanraden?
5 kw is veel te groot. Iedereen vergist zich er in hoe sterk die apparaten zijn.

Koude lucht stijgt niet dus die open verbinding maakt niet uit.

Woonkamer max 3.5kw

Pagina: 1 ... 57 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic