Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.879 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Heronimo schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:47:
[...]

Mogelijk draait bij jou de ventilator harder waardoor hij met een hogere temperatuur hetzelfde koelvermogen haalt. Dus bijvoorbeeld dat de uitgaande lucht bij hen 10 graden is en bij jou 18 graden. Bij 18 graden heb je flink meer luchtstroom nodig, maar een stuk minder condensatie omdat je dicht bij of zelfs boven het dauwpunt zit.
wel lekker effcient O-)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:07
En lekker klam net als bij koelen met vloerverwarming als je net boven het dauwpunt blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Heronimo schreef op zondag 20 juni 2021 @ 23:02:
[...]

En lekker klam net als bij koelen met vloerverwarming als je net boven het dauwpunt blijft.
ligt er maar aan wat je wil bereiken, koel of koel en droog. ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atomix9
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-09 16:25
Ik heb een document van onze VVE met regels waaraan een appartement houder moest voldoen, wilde hij/zij een airco plaatsen. Tevens met opgenomen vergoeding. Balkon situatie was er niet, in verband met het ontbreken van balkons, het ging alleen om platdak/of muurinstallatie. :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:58
Hier een leuke situatie gehad v/h weekend. Op advies van de monteur de condensafvoer via de regenpijp laten lopen. Leek een goed idee tot de regenval van het weekend. De regenbuis fungeerde als grote muziekbuis/echo chamber waardoor er continu druppelend regenwater versterkt onze slaapkamer in galmde... Dat is niet goed voor de slaaprust en ook niet voor de blaas kan ik je zeggen.

Gelukkig komen ze snel langs om het te fixen en een aparte afvoerleiding te plaatsen voor het condenswater.

Maar dikke tip: laat het niet via de regenpijp afvoeren, mocht je ooit voor die keuze komen te staan.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:15
Heronimo schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:47:
[...]

Mogelijk draait bij jou de ventilator harder waardoor hij met een hogere temperatuur hetzelfde koelvermogen haalt. Dus bijvoorbeeld dat de uitgaande lucht bij hen 10 graden is en bij jou 18 graden. Bij 18 graden heb je flink meer luchtstroom nodig, maar een stuk minder condensatie omdat je dicht bij of zelfs boven het dauwpunt zit.
Die van mij doet ook maar weinig water bij koelen en de afvoer is wel goed, ik heb in algemeen een droog huis en wordt ook actief bevochtigd in de winter.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 15:44
RobbieB schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:07:
Hier een leuke situatie gehad v/h weekend. Op advies van de monteur de condensafvoer via de regenpijp laten lopen. Leek een goed idee tot de regenval van het weekend. De regenbuis fungeerde als grote muziekbuis/echo chamber waardoor er continu druppelend regenwater versterkt onze slaapkamer in galmde... Dat is niet goed voor de slaaprust en ook niet voor de blaas kan ik je zeggen.

Gelukkig komen ze snel langs om het te fixen en een aparte afvoerleiding te plaatsen voor het condenswater.

Maar dikke tip: laat het niet via de regenpijp afvoeren, mocht je ooit voor die keuze komen te staan.
Dan heb je nog geluk dat het niet bij je airco eruit kwam lopen :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieB
rupsen schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:20:
[...]

Dan heb je nog geluk dat het niet bij je airco eruit kwam lopen :D
hij zit hoog aangesloten (bovenaan 1e verdieping) en aflopend, dus daar was ik niet zo bang voor. op zich netjes aangesloten hoor, dat is het probleem niet. Maar een kabbelend beekje met het geluid van een straaljager naast je bed is niet chill..

Heb het filmpje dat ik naar het bedrijf heb gestuurd maar even geüpload:
[Video: https://imgur.com/a/sj56pJ4] (ha, blijkbaar was het geluid zo hard dat ImgUr het zelf al zachter heeft gezet.. lol)

[ Voor 7% gewijzigd door RobbieB op 21-06-2021 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:33

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Bedankt allemaal voor de tips en advies. Ik heb nu een bestelling geplaatst voor 2x Multisplit Wall 2MXM40M + FTXM25N + FTXM35N en ga sparen voor beneden. Nu qua inkoop heb ik een binnen unit meer en nog iets hoogwaardiger spul dan de aangeboden Nederlandse 3x LG die ik kreeg aangeboden bij de 2de persoon. Deze wil samen met mij de installatie wel doen. Wordt vervolgd.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
imdos schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:47:
Bedankt allemaal voor de tips en advies. Ik heb nu een bestelling geplaatst voor 2x Multisplit Wall 2MXM40M + FTXM25N + FTXM35N en ga sparen voor beneden. Nu qua inkoop heb ik een binnen unit meer en nog iets hoogwaardiger spul dan de aangeboden Nederlandse 3x LG die ik kreeg aangeboden bij de 2de persoon. Deze wil samen met mij de installatie wel doen. Wordt vervolgd.
Hoe zit dat met service en garantie als je het in Italië koopt en rekent hij geen hogere installatie kosten omdat je het niet bij hem hebt gekocht?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
HereIsTom schreef op maandag 21 juni 2021 @ 18:15:
[...]

Hoe zit dat met service en garantie als je het in Italië koopt en rekent hij geen hogere installatie kosten omdat je het niet bij hem hebt gekocht?
Ik denk dat je qua garantie vrij weinig kan terug vallen op diegene die de installatie doet.

Misschien juridisch wel, maar gemoedsrust is ook wat waard denk ik dan :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
[...]

Is nog onbekend omdat er nog nooit een is stuk gegaan bij iemand (voor zover ik weet) die in bet buitenland heeft gekocht.

Wel is het zo dat je doorgaans vrij gemakkelijk een vervanger kan kopen van de besparing. Al helemaal al je er meer hebt hangen :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:10
Dolbyadt schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:32:
@FeaR Dat er behoorlijk verschil in de buiten unit kan zitten qua grote zal zeker met de kwaliteit te maken kunnen hebben. Als ik het vergelijk met mijn Daikin RXM35N buiten unit & LG S09ET buiten unit scheelt het ook behoorlijk in de diepte van de units. Maar dat zie ik ook meteen terug tijdens het verwarmen ermee. De LG gaat vrij snel defrost uitvoeren en dat al bij 4 graden buiten temperatuur. Terwijl de Daikin dan geen defrost nodig heeft. Dan komt er nog eens bij dat de Daikin veel beter modeleerd qua stroom verbruik en is ook veel stiller tijdens verwarmen.
Kan je nu ook iets zeggen over het verschil tijdens koelen. Voor verwarmen heb ik namelijk al een L/W WP. De LG voor ~ € 400 zie ik wel zitten om mijn zolder kantoor behaaglijk te houden. Met deze afmetingen weet ik hem wellicht zelfs aan mijn zijwang te hangen. Weet jij wat de hoogte is incl. muurbeugels bij de LG?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 14:59
Glashelder schreef op maandag 21 juni 2021 @ 18:57:
[...]

Is nog onbekend omdat er nog nooit een is stuk gegaan bij iemand (voor zover ik weet) die in bet buitenland heeft gekocht.
Jazeker compressor Dailkin 7.2kW vastgelopen. Daikin Nederland: regel het maar met je installateur. Verkoper shopclima.it, na heel veel email: stuurt een nieuwe compressor. Levertijd 10 weken.
In de koudste week in feb. kon ik niet veel anders als een hele nieuwe buitenunit te kopen. In Nederland was de compressor ook niet op voorraad en koste met inbouwen evenveel als een nieuwe buitenunit. Dit omdat ik van mijn installateur uiteraard geen garantie kreeg.

Dus de besparing van in italie bestellen was ik dubbel kwijt, echter in NL bestellen kon ook niet want geen installateur wil een kanaal unit aan een particulier verkopen.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Glashelder schreef op maandag 21 juni 2021 @ 18:57:
[...]

Wel is het zo dat je doorgaans vrij gemakkelijk een vervanger kan kopen van de besparing. Al helemaal al je er meer hebt hangen :p
1 van mijn lokale "medespelers" die hoofdzakelijk splitjes doet heeft en ook in bedrijfstellingen doet voor zelfprutsers zijn er er al zat die enkele jaren later met problemen komen, al is het veel geknakte leidingen, gescheurde flares, geplofte compressors enzovoort. en natuurlijk de beuntjes die "gewoon" de kranen opendraaien zonder te vacumeren, die komen natuurlijk vrij snel aanbellen voor een poging om de boel te redden.

en dan ook nog raar staan te kijken dat je voor het volle tarief word aangetikt. _O-

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 21-06-2021 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
flippy schreef op maandag 21 juni 2021 @ 20:59:
[...]

1 van mijn lokale "medespelers" die hoofdzakelijk splitjes doet heeft en ook in bedrijfstellingen doet voor zelfprutsers zijn er er al zat die enkele jaren later met problemen komen, al is het veel geknakte leidingen, gescheurde flares, geplofte compressors enzovoort. en natuurlijk de beuntjes die "gewoon" de kranen opendraaien zonder te vacumeren, die komen natuurlijk vrij snel aanbellen voor een poging om de boel te redden.

en dan ook nog raar staan te kijken dat je voor het volle tarief word aangetikt. _O-
Dat geloof ik ook zonder meer.

Zolang de installateur netjes zijn werk doet gaat het niet vaak stuk :)

@MarkV6 lullig, zul je altijd zien. In 14 installaties tot op heden nog geen problemen gezien zelf.

[ Voor 6% gewijzigd door Glashelder op 21-06-2021 21:16 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09 15:32
@CurlyMo Qua koelen werkt de Daikin & LG preces het zelfde. Alleen is de Daikin veel zuiniger. Maar dat heeft natuurlijk ook te maken omdat de LG bij koelen ++ heeft en de Daikin Pefera +++ met koelen heeft. Wat ik persoonlijk erg jammer vind bij de LG smart thinq app is dat je via de app geen goede eco mode stand hebt. Die hebt je wel via de afstandbediening. En dat is echt een groot gemis. Want deze eco modes standen kun je dus niet instellen als je niet thuis bent. Dat heeft de Daikin app veel beter geregeld. Qua muurbeugel is de LG precies het zelfde dan bij de Daikin. Want de muurbeugels zijn universeel.
CurlyMo schreef op maandag 21 juni 2021 @ 20:23:
[...]

Kan je nu ook iets zeggen over het verschil tijdens koelen. Voor verwarmen heb ik namelijk al een L/W WP. De LG voor ~ € 400 zie ik wel zitten om mijn zolder kantoor behaaglijk te houden. Met deze afmetingen weet ik hem wellicht zelfs aan mijn zijwang te hangen. Weet jij wat de hoogte is incl. muurbeugels bij de LG?

[ Voor 13% gewijzigd door Dolbyadt op 22-06-2021 08:51 ]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
1

[ Voor 99% gewijzigd door Dolbyadt op 22-06-2021 08:50 ]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dolbyadt schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 08:42:
Want de muurbeugels zijn universeel.
[...]
Dat begrijp ik, maar ik ben vooral benieuwd hoeveel meer hoogte en diepte ik krijg door de muurbeugel. Gaat met name om de vraag of de buitenunit aan de zijwang van mijn huis past incl. muurbeugel.

Wat betreft eco mode, gaat het je hier dan specifiek om de zuinigheid of ook om het geluid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@CurlyMo Gaat puur over het stroomverbruik. De LG en Daikin hoor je niet tijdens koelen bijna niet. Je hoort eigenlijk alleen de wind van de ventilator.
CurlyMo schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:07:
[...]

Dat begrijp ik, maar ik ben vooral benieuwd hoeveel meer hoogte en diepte ik krijg door de muurbeugel. Gaat met name om de vraag of de buitenunit aan de zijwang van mijn huis past incl. muurbeugel.

Wat betreft eco mode, gaat het je hier dan specifiek om de zuinigheid of ook om het geluid?

[ Voor 5% gewijzigd door Dolbyadt op 22-06-2021 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
@CurlyMo waarom ga jij niet voor een MHI unit die je lokaal met een ESP8266 via MQTT kan aansturen: https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Heronimo schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:55:
@CurlyMo waarom ga jij niet voor een MHI unit die je lokaal met een ESP8266 via MQTT kan aansturen: https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl
Geen reden :)
Dolbyadt schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:54:
@CurlyMo Gaat puur over het stroomverbruik. De LG en Daikin hoor je niet tijdens koelen bijna niet. Je hoort eigenlijk alleen de wind van de ventilator.
[...]
Mooi, kan je nog iets zeggen over mijn afmetingen vraag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:02
CurlyMo schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:02:

Mooi, kan je nog iets zeggen over mijn afmetingen vraag?
Heb je hier wat aan? Betreft een Daikin 2,5 buitenunit icm rodigas muurbeugels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HlnjGQ2zaCmuav0X6FJ6EeP2JsE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LeThkkxScJO0EJz5JyKIiLrx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4yDuEOdkKy1iQXHPiC2Y1PiOhI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XB6jal8QBO5Vp4aKl1gGugal.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door RonJ op 22-06-2021 10:12 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
Dolbyadt schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:54:

[...]
Econo mode brengt het vermogen terug, of te wel, besparing van energie. Quiet mode gaat heel specifiek over het verminderen van geluid, wat meestal neerkomt op het verlagen van het toerental van de ventilators van de binnen en buitenunit. Daardoor zal het systeem iets minder vermogen kunnen leveren waardoor de compressor doorgaans ook wat langzamer zal draaien maar dit is niet het primaire doel, slechts een gevolg van de quiet mode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

FrankHe schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:47:
[...]

Econo mode brengt het vermogen terug, of te wel, besparing van energie. Quiet mode gaat heel specifiek over het verminderen van geluid, wat meestal neerkomt op het verlagen van het toerental van de ventilators van de binnen en buitenunit. Daardoor zal het systeem iets minder vermogen kunnen leveren waardoor de compressor doorgaans ook wat langzamer zal draaien maar dit is niet het primaire doel, slechts een gevolg van de quiet mode.
Ja, dus Econo bespaart energie doordat de EER (efficiency) dan iets hoger is en natuurlijk ook een beetje doordat je simpel weg iets minder koelt in aanloop naar bereiken van het setpoint.

Quiet mode gebruikt juist ietsje meer energie doordat de EER wat lager is door minder goede warmteoverdracht, maar daar krijg je wel stilte voor terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@RonJ In beide gevallen dus zo'n 10cm. Goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Heronimo schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:55:
Toch wel een reden. De prijs :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@CurlyMo De 10cm van de muur af is omdat LG & Daikin dat adviseren i.v.m. aanvoer lucht.
CurlyMo schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:36:
@RonJ In beide gevallen dus zo'n 10cm. Goed om te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medal
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 20:41
Hier nu 2 van de 3 ME binnen units in bedrijf gesteld, lijkt tot nu toe goed te werken alleen echt testen is nog lastig met deze temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:17
En als je ze nou allebei aan zet? De stilte en de economy knop?

[ Voor 31% gewijzigd door Yamahaa op 22-06-2021 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:02
Dolbyadt schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:40:
@CurlyMo De 10cm van de muur af is omdat LG & Daikin dat adviseren i.v.m. aanvoer lucht.

[...]
Klopt inderdaad, daar kan je eventueel nog wel wat mee spelen (7-8cm is imho ook zat zo hoog), maar de 10cm ruimte aan de onderkant ontkom je niet aan en daar wringt juist de schoen denk ik onder de zijrand van de dakkapel.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

de ruimte aan de achterkant en onderzijde is het belangrijkste. als je dat blokkeert zal de boel bevriezen in de winter (niet goed) en in de zomer heb je minder nakoeling wat weer je effcientie om zeep helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
flippy schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:52:
de ruimte aan de achterkant en onderzijde is het belangrijkste. als je dat blokkeert zal de boel bevriezen in de winter (niet goed) en in de zomer heb je minder nakoeling wat weer je effcientie om zeep helpt.
Precies, dus tegen de boeideel aan is niet zo relevant. Daarnaast loop het dak schuin af, waardoor je op de plek van de warmtewisselaar de hoogte weer terug pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flupke123
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:18
mr_evil08 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:02:
[...]

Kleine kanttekening ook zonder zonnepanelen is het interessant met airco te verwarmen, dat fabeltje blijft maar rondgaan als je maar oplet met de SCOP want niet elke warmtepomp is rendabel.

De gasprijzen zijn inmiddels fors verhoogt tegenover electriciteit.
Dat idee met de luchtverwarming ken ik, je moet je huis potdicht houden en houd rekening dat je hele huis gaat verwarmen/koelen dan ondanks je ventielen gaat sluiten, echt geweldig werkt het niet omdat de capaciteit daarvoor de weinig is.

Mijn Daikin 3,5kw unit trok dat niet om zo ook boven mee te koelen omdat je indirect de zolder ook meeneemt(bij verwarmen waarschijnlijk hetzelfde)(Heb hier nog een Brink Elan staan).

Heb je trouwens wel of geen WTW module erbij ? dat maakt nogal uit.
Je zou ook nog kunnen kijken voor een kanaal airco, let op als je wil koelen dan moet je leidingen gaan isoleren.
Ik heb er geen wtw bij. De kosten om een airco erbij te plaatsen waren te hoog daarom destijds niet gedaan.

Denk dat ik voor een 2 airco's ga. Een wat grotere voor beneden en een kleinere voor boven. Veel meer ruimte heb ik niet om makkelijk airco's te hangen. Maar verwacht dat dit voldoende is.

Bedankt voor je antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Ha allen,

Nadat in maart we van het gas af gegaan zijn met een Mitsubishi Lucht/Water warmtepomp, zijn we nu aan het kijken naar een airco om te koelen voor de zolder met dakkapel (kleine praktijkruimte voor mijn vrouw).

Snelle berekening 3-4 KW.

De vraag die ik heb: we willen een zo stil mogelijke ivm coachinggesprekken. Zowel binnenunit als buitenunit die op de dakkapel dient te komen (geluid daarvan hoor je vast ook wel enigszins binnen of trillingen). De dakkapel is zo’n 15 jaar oud, dus matig geïsoleerd.
Daarnaast is er nog de nieuwe geluidsnorm van 40dB op de erfgrens (bouwbesluit).

Is er iemand die al een lijstje van heeft van het geluidsvernogen van diverse (betere) merken binnen- en buitenunits?
Zo niet ga ik zelf zo’n lijstje maken en deel ik m hier.

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
Yamahaa schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:40:
En als je ze nou allebei aan zet? De stilte en de economy knop?
Enige wat economy knop doet is de compressor begrenzen, dat leid indirect tot een beetje energiebesparing omdat er dan rustiger wordt gekoelt/warmt tot de temperatuur is bereikt, daarna doet die knop niet zoveel meer behalve als de unit gaat pendelen wordt het gedrag bij economy knop iets anders.

Bij Daikin heb je 2 stilte knoppen, 1 is voor buitenunit stil en de andere voor binnenunit stil en ja je kan ze beide tegelijk gebruiken en ook nog de economy knop erbij, echter als de kou/warmtevraag teveel is krijg je ruimte moeilijk op gewenste temperatuur.

Mijn buitenunit heeft dan ook nog een jumper erop waarmee je permanent buitenunit stil kan activeren.

Maar wat ik dus niet begrijp is ik woon in een tussenwoning en beide buren horen mijn buitenunit niet eens behalve als ze op terras zitten in de zomer kunnen ze het horen, moet wel bekennen mijn buitenunit staat niet dichtbij een slaapkamer raam maar op de grond.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 22-06-2021 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Flupke123 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:47:
[...]
Ik heb er geen wtw bij. De kosten om een airco erbij te plaatsen waren te hoog daarom destijds niet gedaan.
Denk dat ik voor een 2 airco's ga. Een wat grotere voor beneden en een kleinere voor boven. Veel meer ruimte heb ik niet om makkelijk airco's te hangen. Maar verwacht dat dit voldoende is.
Bedankt voor je antwoord
WTW's zijn ook zeker niet heilig. ze besparen wel wat energie (de geclaimde waardes door de marketingafdeling wel even door 2 delen) maar de belachelijke kosten die je moet maken voor aanschaf en installatie van zon ding maken het financieel gewoon nutteloos. voor de prijs van alleen de unit kan je al flink wat jaren een airco of warmtepomp -iets- langer of harder laten doorpruttelen.
mr_evil08 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:00:
[...]

Enige wat economy knop doet is de compressor begrenzen, dat leid indirect tot een beetje energiebesparing omdat er dan rustiger wordt gekoelt/warmt tot de temperatuur is bereikt, daarna doet die knop niet zoveel meer behalve als de unit gaat pendelen wordt het gedrag bij economy knop iets anders.

Bij Daikin heb je 2 stilte knoppen, 1 is voor buitenunit stil en de andere voor binnenunit stil en ja je kan ze beide tegelijk gebruiken en ook nog de economy knop erbij, echter als de kou/warmtevraag teveel is krijg je ruimte moeilijk op gewenste temperatuur.

Mijn buitenunit heeft dan ook nog een jumper erop waarmee je permanent buitenunit stil kan activeren.
binnen nooit de economy gebruiken als effcientie je doel is. alleen voor buitendeel. de langzamer je de compressor kan laten lopen door binnen harder te ventileren de effcienter de boel word. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
flippy schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:04:
[...]

binnen nooit de economy gebruiken als effcientie je doel is. alleen voor buitendeel. de langzamer je de compressor kan laten lopen door binnen harder te ventileren de effcienter de boel word. ;)
Economy werkt alleen op de buitenunit en mogelijk gaat de binnenunit iets harder blazen op lagere temperaturen als die op autostand staat.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 22-06-2021 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06:44
Momenteel ben ik een volledig plan aan het maken voor het gasloos maken van onze woning. Een onderdeel daarvan is het voorzien van de 1ste verdieping met een airco. Deze wil ik zowel gaan gebruiken voor koelen van de 1ste verdieping als verwarmen.

Ik weet nu echter niet hoe ik het benodigd kW bepaal voor het verwarmen/koelen. Hij komt immers op de overloop te hangen. Ik begreep uit eerdere posts in dit topic dat hier gemengde resultaten mee geboekt worden.
Daarnaast ga ik ook een panasonic monobloc installeren, wat een groot deel van de warmte vraag van zolder/benedenverdieping oppakt.
Tevens ben ik erg benieuwd of panasonic l/l pompen kunnen communiceren met de monoblocs(de thermostaat*) zodat de volledige woning een bepaalde temperatuur heeft. Weet iemand daar iets meer van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@RemySoeters Gewoon met tijdklok of via de app in 1x aanzetten op een bepaalde temp ?.

Bij verwarmen zou ik sowieso voor elke ruimte 1 binnenunit gaan omdat je anders teveel koude trek krijgt vanuit de muren/ramen in je woning, bij koelen speelt dat fors minder omdat daar de temperatuurverschillen met binnen/buiten behoorlijk klein zijn.

Monoblock systemen alleen doen als het echt niet anders kan om een buitenunit te plaatsen zoals monumentaal pand.

De hele winter de compressor op binnen hebben draaien wordt je niet vrolijk van.

[ Voor 33% gewijzigd door mr_evil08 op 22-06-2021 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06:44
mr_evil08 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:14:
@RemySoeters Gewoon met tijdklok of via de app in 1x aanzetten op een bepaalde temp ?.

Bij verwarmen zou ik sowieso voor elke ruimte 1 binnenunit gaan omdat je anders teveel koude trek krijgt vanuit de muren/ramen in je woning, bij koelen speelt dat fors minder omdat daar de temperatuurverschillen met binnen/buiten behoorlijk klein zijn.

Monoblock systemen alleen doen als het echt niet anders kan om een buitenunit te plaatsen zoals monumentaal pand.

De hele winter de compressor op binnen hebben draaien wordt je niet vrolijk van.
Panasonic monobloc is voor sww(reguliere L/W wp) en cv. Deze komt buiten te staan en ga ik aansluiten op de bestaande CV leidingen. Koelen is daarmee echter geen optie in onze woning. vandaar de behoefte aan een airco voor de bovenverdieping. Het verwarmen middels de airco zou echter enkel een bijverwarming zijn.
Ik weet echter niet of de Panasonic WP en Panasonic airco met elkaar middels 1 thermostaat gezamelijk kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
RemySoeters schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:08:
Momenteel ben ik een volledig plan aan het maken voor het gasloos maken van onze woning. Een onderdeel daarvan is het voorzien van de 1ste verdieping met een airco. Deze wil ik zowel gaan gebruiken voor koelen van de 1ste verdieping als verwarmen.

Ik weet nu echter niet hoe ik het benodigd kW bepaal voor het verwarmen/koelen. Hij komt immers op de overloop te hangen. Ik begreep uit eerdere posts in dit topic dat hier gemengde resultaten mee geboekt worden.
Daarnaast ga ik ook een panasonic monobloc installeren, wat een groot deel van de warmte vraag van zolder/benedenverdieping oppakt.
Tevens ben ik erg benieuwd of panasonic l/l pompen kunnen communiceren met de monoblocs(de thermostaat*) zodat de volledige woning een bepaalde temperatuur heeft. Weet iemand daar iets meer van?
Geen ervaring, wel zag ik eerder dit Total Heating System langskomen. En in het Warmtepomp Lucht/Water forum zag ik posts over het aansluiten van een Vaillant Fancoil als binnenunit op de L/W waterpomp.

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 22:54

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

LeonTebbens schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:59:
Ha allen,

Nadat in maart we van het gas af gegaan zijn met een Mitsubishi Lucht/Water warmtepomp, zijn we nu aan het kijken naar een airco om te koelen voor de zolder met dakkapel (kleine praktijkruimte voor mijn vrouw).

De vraag die ik heb: we willen een zo stil mogelijke ivm coachinggesprekken. Zowel binnenunit als buitenunit die op de dakkapel dient te komen (geluid daarvan hoor je vast ook wel enigszins binnen of trillingen). De dakkapel is zo’n 15 jaar oud, dus matig geïsoleerd.
Daarnaast is er nog de nieuwe geluidsnorm van 40dB op de erfgrens (bouwbesluit).

Is er iemand die al een lijstje van heeft van het geluidsvernogen van diverse (betere) merken binnen- en buitenunits?
Heb je al eens gekeken naar een water / lucht binnenunit.
Zie link, het is misschien een mooie oplossing, dan heb je niet nog een buitenunit nodig.

https://www.vaillant.be/a...vair-va1wn-00-1813808.pdf

Zie nu pas dat je al op de hoogte bent van die mogelijkheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

[...]

Qua garantie ging ik eerlijk gezegd uit van de 2 jaar standaard garantie af fabriek/EU. De kosten voor installatie zijn gelijk, of ik ze nu zelf aankocht of dat hij ze via een lokale leverancier leverde. HIj rekende ook geen opslag daarvoor. HIj is een eenpitter die STEK gecertificeerd is en ook PV erbij naast zijn werk als docent.

Daarnaast ben ik nu in vergelijking met een andere lokale aanbieder (van het hele pakket) wel goedkoper uit en heb ik i.p.v. 3* Toshiba nu 4* Daikin. Dus 1 extra unit inclusief installatie voor hetzelfde geld als 3 units.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:24
Ik zag eerder al de URLs en CSV values voor Daikin units passeren in dit topic.

Ik ben van plan om een aantal van deze waardes te (laten) visualiseren in Grafana.

Welke waardes zijn nuttig om circa 30 dagen bij te houden en te bepalen of de units efficient draaien, vaak pendelt, een bepaald vermogen afgeven of nemen en het verbruik evt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
LeonTebbens schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:59:
Ha allen,

Waarom niet een fancoil hangen aan de Mitsubishi L/W warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
RemySoeters schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:27:
[...]

Panasonic monobloc is voor sww(reguliere L/W wp) en cv. Deze komt buiten te staan en ga ik aansluiten op de bestaande CV leidingen. Koelen is daarmee echter geen optie in onze woning. vandaar de behoefte aan een airco voor de bovenverdieping. Het verwarmen middels de airco zou echter enkel een bijverwarming zijn.
Ik weet echter niet of de Panasonic WP en Panasonic airco met elkaar middels 1 thermostaat gezamelijk kunnen werken.
Als je toch lucht/water wp neemt zou ik er ook mee gaan koelen want de vloerverwarming ligt er dan al die het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

RemySoeters schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:27:
[...]

je kan zeker wel koelen. vooral als je beton hebt (met name je 1e verdieping) kan je de panasonic gebruiken om de warmte uit je vloeren te pompen en buiten te dumpen. daar blijft je huis lekker koel mee. je kamer koelt er niet echt mee af maar je krijgt wel harde wattjes uit je vloer ermee naar buiten die anders snachts eruit komt en daarmee voorkom je dat het snachts binnen warmer is dan buiten als het een paar dagen goed warm is geweest en je huis verzadigd raakt van de warmte.
beton kan HEEL veel warmte vasthouden. dus snachts de panasonic op koelen zetten is dan het meest effcient op warme dagen. en de losse L/L units kunnen dan focusen op de vochtigheid uit de toko te halen.

nee, je kan ze niet aan elkaar koppelen maar dat wil je ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medal
Nu een dikke 8 uur de Mitsubishi electric multisplit draaiend, wat hierbij opvalt is dat de specificaties van de buitenunit echt voor geen meter kloppen. heb gedurende deze acht uur slechts 1 binnen unit aan gehad... hierbij wordt er +- 350 W gebruikt en is de minimum afgifte dus ook een heel stuk lager dan gespecificeerd.

Daarnaast heb ik nog extra op pendelen gelet, de compressor is tot nu toe nog geen 1x afgeslagen voor zover ik heb kunnen constateren, en heb letterlijk 2 uur buiten vlak bij de unit gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 10:40
medal schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:52:
Nu een dikke 8 uur de Mitsubishi electric multisplit draaiend, wat hierbij opvalt is dat de specificaties van de buitenunit echt voor geen meter kloppen. heb gedurende deze acht uur slechts 1 binnen unit aan gehad... hierbij wordt er +- 350 W gebruikt en is de minimum afgifte dus ook een heel stuk lager dan gespecificeerd.

Daarnaast heb ik nog extra op pendelen gelet, de compressor is tot nu toe nog geen 1x afgeslagen voor zover ik heb kunnen constateren, en heb letterlijk 2 uur buiten vlak bij de unit gezeten.
Zoek een hobby 😜

(grapje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

medal schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:52:

het verbruik is van meerdere factoren afhankelijk. varierend van alle temperaturen, formaat van de units, totale leidinglengtes, vraag en voltages en ga zo maar door. de opgegeven waardes zijn worst case, net als geluid. iets met rechtzaken en zo. het is hoe dan ook wel verstandig om uit te gaan van die waardes omdat je immers niet weet hoe jouw specifieke situatie uitpakt. dat jij lager uitkomt is mooit maar dat wil niet zeggen dat iemand anders dat dus automatisch ook haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 15:04
“Laat maar, zag al dat anderen het ook niet hebben. Annuleer bericht hieronder. Eerst even zoeken 👀 “

Hoi, ik ben even aan het kijken of mijn Perfera (ftxm) nog in orde is. Iemand met ook een Perfera die mee kan kijken?

Ik zie dat hij geen luchtvochtigheid meet of doorgeeft via het ip adres. Niet eerder opgevallen (Ipadres/aircon/get_sensor_info) Mijn Stylish doet dat wel. Is dit normaal of is de vochtigheid sensor stuk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5UE2p_2xZwVDuS1Pb1JtMAFzmZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fVjw4aFx2tyrcVTR0zfBmCgQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Sarge78 op 22-06-2021 21:52 ]

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jupinator
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-09 15:48
RobbieB schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:31:
[...]

hij zit hoog aangesloten (bovenaan 1e verdieping) en aflopend, dus daar was ik niet zo bang voor. op zich netjes aangesloten hoor, dat is het probleem niet. Maar een kabbelend beekje met het geluid van een straaljager naast je bed is niet chill..

[Video] (ha, blijkbaar was het geluid zo hard dat ImgUr het zelf al zachter heeft gezet.. lol)
Bedankt voor het delen. Zelf had ik ook het idee om het condenswater weg te laten lopen via de regenwater afvoer. Misschien toch maar kijken of ik hem achter door kan laten lopen en een natuurlijke drain maken ofzo...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2y5V5afQjvRosmdA3_9lOiJX7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dvt43NvnAaQ6fBvFR5Zt9zer.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:30
jupinator schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 22:06:
[...]

Bedankt voor het delen. Zelf had ik ook het idee om het condenswater weg te laten lopen via de regenwater afvoer. Misschien toch maar kijken of ik hem achter door kan laten lopen en een natuurlijke drain maken ofzo...

[Afbeelding]
Je hebt van die overstort beveiliging voor regenpijpen, als je die op je regenpijp zet, kan je wellicht eenvoudig je condensafvoerslang erin hangen?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:38
Sarge78 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:37:
“Laat maar, zag al dat anderen het ook niet hebben. Annuleer bericht hieronder. Eerst even zoeken 👀 “

Hoi, ik ben even aan het kijken of mijn Perfera (ftxm) nog in orde is. Iemand met ook een Perfera die mee kan kijken?

Ik zie dat hij geen luchtvochtigheid meet of doorgeeft via het ip adres. Niet eerder opgevallen (Ipadres/aircon/get_sensor_info) Mijn Stylish doet dat wel. Is dit normaal of is de vochtigheid sensor stuk?

[Afbeelding]
Ik heb de mijne even gedraaid. Perfera FTXM

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5dYD-4yIZUsO4yE7m_pGB6UhCzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vcne2ssKGreZYHtAzK2gP1uz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jupinator
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-09 15:48
Martinusz schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:00:
[...]

Je hebt van die overstort beveiliging voor regenpijpen, als je die op je regenpijp zet, kan je wellicht eenvoudig je condensafvoerslang erin hangen?
Bedankt voor je reactie dat was ook mijn idee.

Maar nu las ik iets verder terug en toen ging het over straaljager geluiden door vallend water in de regenpijp..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

jupinator schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 02:08:
[...]

Bedankt voor je reactie dat was ook mijn idee.

Maar nu las ik iets verder terug en toen ging het over straaljager geluiden door vallend water in de regenpijp..
als het water erin komt bij 45 graden ipv een harde 90 moet je niks kunnen horen.
anders ook de regenbuis vervangen door dikwandig spul en meer/betere klemmen. die oudewetse dunne sociale-huurwoning-centenbesparing-buisjes (net als de dunne kartonnen deuren) klinken soms erg hard door.
probleem bij de bron aanpakken. zorgen dat het water stroomt en niet valt langs de buiswand en eventueel dikke buizen gebruiken. dat scheelt een stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
Martinusz schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:00:
[...]

Gewoon een soort halve Y-erin. Op die hoogte stroomt het echt niet over; dan lekt het onder al door de kieren.

Dan heb je ook geen last van geluid. Dat gaat echt niet terug zover die plastic (dempende) slang in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Sarge78 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:37:

[Afbeelding]
Vraagje, mag ik vragen welke variant jij hebt hangen? Ik heb hier de FTXM-R hangen maar ik krijg een 404 Page Not Found wanneer ik die info probeer op te vragen. Krijg de indruk dat ze bij de -R variant allerlei dingen dicht hebben gezet die voordien wel beschikbaar waren bij de -N variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 18:43
FrankHe schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:52:
[...]

Vraagje, mag ik vragen welke variant jij hebt hangen? Ik heb hier de FTXM-R hangen maar ik krijg een 404 Page Not Found wanneer ik die info probeer op te vragen. Krijg de indruk dat ze bij de -R variant allerlei dingen dicht hebben gezet die voordien wel beschikbaar waren bij de -N variant.
De R variant gaat via de Daikin cloud waardoor de oude API niet meer beschikbaar is.

[ Voor 4% gewijzigd door Team-RiNo op 23-06-2021 09:56 ]

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Team-RiNo schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:55:
[...]

De R variant gaat via de Daikin cloud dus al deze dingen zijn inderdaad niet meer beschikbaar.
Dank, die indruk had ik al, niet blij mee overigens. Dit zou ik graag een keer willen hacken. Maar kan er vooralsnog niet veel info over vinden. Wel de lijst met commando's maar die doen het bij mij dus niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 18:43
FrankHe schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:58:
[...]

Dank, die indruk had ik al, niet blij mee overigens. Dit zou ik graag een keer willen hacken. Maar kan er vooralsnog niet veel info over vinden. Wel de lijst met commando's maar die doen het bij mij dus niet.
Ik zit met hetzelfde probleem, zou graag e.e.a. aan willen sturen via HA maar dat is dus nog niet mogelijk. Ze zijn er al wel mee bezig, hier is meer info te vinden: https://github.com/cbrand...23#issuecomment-866127510

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Team-RiNo schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:02:
[...]

Ik zit met hetzelfde probleem, zou graag e.e.a. aan willen sturen via HA maar dat is dus nog niet mogelijk. Ze zijn er al wel mee bezig, hier is meer info te vinden: https://github.com/cbrand...23#issuecomment-866127510
Dank, deze was ik nog niet tegengekomen, ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
Heronimo schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:41:
[...]

Waarom niet een fancoil hangen aan de Mitsubishi L/W warmtepomp?
Dank voor de tip. Daar heb ik wel aan gedacht inderdaad.
Ik zie twee nadelen: de zolder heeft zo’n drie maanden koeling nodig door zonneinstraling, het hele huis slechts als de buitentemperatuur richting 30 gaat. Da’s hier aan de kust niet heel vaak. Omdat de buitenunit van de L/W warmtepomp op ons terras staat, kunnen we niet lekker buitenzitten als ie draait.
Zonder de extra koelbehoefte staat de WP eigenlijk stil van medio mei tot half augustus (SWW via zonneboilerpaneel op tweede spiraal in de boiler).
Daarnaast vermoed ik dat de fancoil pas genoeg koelvermogen levert bij condenserend koelen. Als dat zo is betekent dat extra aanpassingen aan de installatie, want de rest van het huis is qua leidingen, vloerverwarming (houten vloer) en Jaga’s (geen condensafvoeren) alleen geschikt voor niet-condenserend koelen.

Dus de voorkeurs oplossing waar ik eerst naar kijk is een losse L/L WP (“airco”) voor zolder.

[ Voor 3% gewijzigd door LeonTebbens op 23-06-2021 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik zit nog even met een (korte) technische vraag voor de installatie van een multisplit airco systeem binnenkort.

Welke (diameter/type) kabelgoot voor op de gevel moet ik kiezen als er het volgende doorheen moet lopen:
  • koelleidingen van 3 binnenunits 1/4"-3/8"
  • condensafvoerleidingen 16mm van 2 binnenunits
  • 1 voedingskabel YMVK 3x4mm2
  • 3 stuurstroomkabels H07RNF 4x1,5mm2

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
[...]

[Video] (ha, blijkbaar was het geluid zo hard dat ImgUr het zelf al zachter heeft gezet.. lol)
Als ik het geluid zo hoor lijkt dat niet water tegen de buitenkant van je regenpijp, maar het vallen van de waterstraal in het putje (of riool) helemaal beneden. De pijp werkt dan als klankkast.
Misschien lukt het je om de condensafvoerslang zo te plaatsen dat het condenswater tegen de binnenkant van de regenpijp loopt, ipv naar beneden valt?

Wij hadden een vergelijkbare situatie waarbij water kletterde op de bocht onderaan de pijp die bovengronds uitloopt op het terras. Dat heb ik toen opgelost met een klein houten plankje onderin de bocht.

[ Voor 9% gewijzigd door LeonTebbens op 23-06-2021 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Burning_Tyre schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:35:
Ik zit nog even met een (korte) technische vraag voor de installatie van een multisplit airco systeem binnenkort.

Welke (diameter/type) kabelgoot voor op de gevel moet ik kiezen als er het volgende doorheen moet lopen:
Een 100 mm goot is daarvoor wat aan de krappe kant. De volgende stap is dan over het algemeen 140 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Dezeserie/maat zou moeten passen volgens het plaatje. Afbeeldingslocatie: https://www.aircodruten.nl/wp-content/uploads/montagekanaal-125-x-75mm-275x187.jpg
Die van 140 ook, natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
LeonTebbens schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:30:
[...]

Dank voor de tip. Daar heb ik wel aan gedacht inderdaad.
Ik zie twee nadelen: de zolder heeft zo’n drie maanden koeling nodig door zonneinstraling, het hele huis slechts als de buitentemperatuur richting 30 gaat. Da’s hier aan de kust niet heel vaak. Omdat de buitenunit van de L/W warmtepomp op ons terras staat, kunnen we niet lekker buitenzitten als ie draait.
Zonder de extra koelbehoefte staat de WP eigenlijk stil van medio mei tot half augustus (SWW via zonneboilerpaneel op tweede spiraal in de boiler).
Daarnaast vermoed ik dat de fancoil pas genoeg koelvermogen levert bij condenserend koelen. Als dat zo is betekent dat extra aanpassingen aan de installatie, want de rest van het huis is qua leidingen, vloerverwarming (houten vloer) en Jaga’s (geen condensafvoeren) alleen geschikt voor niet-condenserend koelen.

Dus de voorkeurs oplossing waar ik eerst naar kijk is een losse L/L WP (“airco”) voor zolder.
Paar punten:
- Als je gaat koelen met de L/W pomp zou ik niet pas bij 30 graden beginnen. De truc is juist om het huis koel te houden. Dus idealiter begin je al als de temperatuur in huis boven de 23 graden komt.
- Het geluid op het terras is lastig in te schatten. Heb je hem al wel eens aan gehad op koelen terwijl je buiten zat? Hier vind ik het geluid erg meevallen.
- Met koelen boven het dauwpunt kan je zeker al een aardig effect halen. Zou je toch condenserend willen koelen dan zou je een los circuit kunnen maken van de binnenunit naar de fancoil die je dampdicht isoleert. De meeste warmtepompen zijn in staat om een drieweg klep aan te sturen bij koelen zodat het koude water dan alleen naar de fancoil gaat. Uiteraard kan je ook een handmatige klep inbouwen die je omzet in de zomer voor het koelen.

Uiteraard is een losse L/L unit ook een prima oplossing. Het was meer een suggestie als je liever niet nog een buitenunit hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
imdos schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:02:
[...]

Dezeserie/maat zou moeten passen volgens het plaatje. [Afbeelding]
Die van 140 ook, natuurlijk
Zijn deze er ook twee keer zo groot en dan in de kleur (rood/bruin) van een stenen buitenmuur?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

HereIsTom schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:34:
[...]

Zijn deze er ook twee keer zo groot en dan in de kleur (rood/bruin) van een stenen buitenmuur?
Sowieso zijn de meeste goten wit of zwart. Dus ik denk dat dit wrappen wordt. Qua maatvoering heb ik geen idee; dit is de leverancier die de installateur had aanbevolen en zelf gebruikt. Maar ik ben totaal geen expert 8)7 . Ik kom net kijken en heb deze goot uitgekozen voor mijn eigen aan te brengen installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medal

Ik heb hier de leidingen van 2 binnenunits + stuurkabel door een 100mm kabelgoot.
Hierbij is de bocht naar buiten toe al vrij krap, zou dus zeker minimaal 140mm als er 3 leidingen en nog extra kabels en afvoer bij moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:24
[...]

Holy **** wat een geluid is dat. Ben je niet beter af met de buis in een sifon vorm te hangen net voor het de regenpijp in gaat? Dat is toch eenvoudig te testen, slang een beetje terug trekken, in een “zak”vorm hangen net voor ie de regenbuis in gaat en eens hertesten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
HyperBart schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 23:12:
[...]

Holy **** wat een geluid is dat. Ben je niet beter af met de buis in een sifon vorm te hangen net voor het de regenpijp in gaat? Dat is toch eenvoudig te testen, slang een beetje terug trekken, in een “zak”vorm hangen net voor ie de regenbuis in gaat en eens hertesten?
Wat mij betreft gaat er niks meer naar de regenpijp. Geluid is zo hard dat ik echt niks met die pijp te maken wil hebben. Maar hoe? Ik ga in ieder geval niet nadenken over een oplossing. Heb genoeg betaald voor de plaatsing, dus dat mag de monteur lekker op gaan lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

@medal @FrankHe Bij welke airco onlineshop zijn 140mm goten verkrijgbaar? Diegene die ik had gelinked heeft maximaal 125*75. Volgens het plaatje gaat daar wel 3 sets door, maar dit zal aan de krappe kant zijn.

Deze serie ziet er niet echt sjiek uit.

[ Voor 36% gewijzigd door imdos op 24-06-2021 09:20 . Reden: voorbeeld gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
@imdos de 140 mm goot kwam ik tegen bij https://www.123klimaatsho...noac-leidinggoot-2-meter/ de online shop van Van Dijk Installaties in Dordrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 17-09 10:15
RobbieB schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 23:35:
[...]

Wat mij betreft gaat er niks meer naar de regenpijp. Geluid is zo hard dat ik echt niks met die pijp te maken wil hebben. Maar hoe? Ik ga in ieder geval niet nadenken over een oplossing. Heb genoeg betaald voor de plaatsing, dus dat mag de monteur lekker op gaan lossen.
Ik snap niet zo goed hoe zo'n pielig slangetje zoveel geluid door kan geven. Door welk medium gaat dat geluid? Ik heb hem ook gewoon in de regenpijp laten boren (1 keer per verdieping) en tenzij ze het bij jou helemaal anders hadden gedaan snap ik niet zo goed hoe dit kan eigenlijk.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
HarmoniousVibe schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:10:
[...]

Ik snap niet zo goed hoe zo'n pielig slangetje zoveel geluid door kan geven. Door welk medium gaat dat geluid? Ik heb hem ook gewoon in de regenpijp laten boren (1 keer per verdieping) en tenzij ze het bij jou helemaal anders hadden gedaan snap ik niet zo goed hoe dit kan eigenlijk.
Dit is het geluid van water wat IN de regenpijp naar beneden valt, het klinkt alsof ze de halve regenpijp hebben doorgezaagd :s

Er zou helemaal geen geluidsoverdracht kunnen zijn, maar iets zegt mij dat ze het precies achter de airco hebben gedaan ipv een cm of 15 naar beneden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
medal schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 14:01:
[...]

Ik heb hier de leidingen van 2 binnenunits + stuurkabel door een 100mm kabelgoot.
Hierbij is de bocht naar buiten toe al vrij krap, zou dus zeker minimaal 140mm als er 3 leidingen en nog extra kabels en afvoer bij moet.
Ik denk inderdaad dat de bocht na de doorvoer door gevel krap zal worden. Ik zal voorzichtig moeten zijn met het buigen van de leidingen.

Het gaat gelukkig daarna alleen om een horizontaal stuk goot van +- 2 meter, zonder bochten verder.

Het gat door de gevel zal ik ook moeten boren. Zit nu te denken aan een gat van +- 125mm.

Krijg deze week de materialen binnen (leidingen etc.), ga dan even meten of 125mm genoeg is.

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madoow
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-09 18:01
Hallo!

Met de warmte van afgelopen weken was het in huis niet echt te doen. We hebben daarom besloten om 3 single split units te laten plaatsen. Ik heb inmiddels ook een offerte binnen waar ik akkoord op wil gaan geven. Ik wil eigenlijk het complete huis kunnen koelen.

De beneden verdieping die is +/- 65m2 en +/- 150m3
De 1e verdieping +/- 50m2 en +/- 110m3
De zolder is eigenlijk 1 kamer van +/- 12m2 en +/- 23m3

Ik heb de volgende offerte binnen:
1x Mitsubishi Heavy Industries SRK50ZS-W
1x Mitsubishi Heavy Industries SRK35ZS-W
1x Mitsubishi Heavy Industries SRK20ZS-W
Totaal incl montage 4977 excl montagemateriaal.

Wanneer ik daar dit van maak:
1x Mitsubishi Heavy Industries SRK25ZS-W

Dus de unit op zolder een 2.5kw ipv 2.0kw, komt de offerte uit op 4997 excl montagemateriaal.

Nu is mijn vraag. moet ik voor die 20 euro meer gewoon een 2.5kw op zolder gaan hangen? Of gaat dat niet goed omdat eigenlijk 2kw ook al flink overcapaciteit heeft, maar ze hebben geen kleinere airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:30
Madoow schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:20:

Nu is mijn vraag. moet ik voor die 20 euro meer gewoon een 2.5kw op zolder gaan hangen?
Nee. Waarbij het sowieso de vraag is of de minmumkoelcapaciteit van de 20 überhaupt lager wel is dan van de 25, maar op een kamertje van 12 m2 is elke unit sowieso te groot dus waarom zou je een 25 willen tenzij die goedkoper zou zijn dan de 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Madoow schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:20:
Hallo!

Met de warmte van afgelopen weken was het in huis niet echt te doen. We hebben daarom besloten om 3 single split units te laten plaatsen. Ik heb inmiddels ook een offerte binnen waar ik akkoord op wil gaan geven. Ik wil eigenlijk het complete huis kunnen koelen.

De beneden verdieping die is +/- 65m2 en +/- 150m3
De 1e verdieping +/- 50m2 en +/- 110m3
De zolder is eigenlijk 1 kamer van +/- 12m2 en +/- 23m3

Ik heb de volgende offerte binnen:
1x Mitsubishi Heavy Industries SRK20ZS-W
Totaal incl montage 4977 excl montagemateriaal.

Wanneer ik daar dit van maak:
1x Mitsubishi Heavy Industries SRK25ZS-W

Dus de unit op zolder een 2.5kw ipv 2.0kw, komt de offerte uit op 4997 excl montagemateriaal.

Nu is mijn vraag. moet ik voor die 20 euro meer gewoon een 2.5kw op zolder gaan hangen? Of gaat dat niet goed omdat eigenlijk 2kw ook al flink overcapaciteit heeft, maar ze hebben geen kleinere airco.
laat die vent ff snel wieberen met die 5kw unit.

3.5 is MEER dan zat. en boven ook niet meer dan 2.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madoow
ASW1 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:03:
[...]

Nee. Waarbij het sowieso de vraag is of de minmumkoelcapaciteit van de 20 überhaupt lager wel is dan van de 25, maar op een kamertje van 12 m2 is elke unit sowieso te groot dus waarom zou je een 25 willen tenzij die goedkoper zou zijn dan de 20.
Dit zie ik staan bij specs:
2.5kw: Koelcapaciteit (kW) 2,5(0,9~3,1)
2.0kw: Koelcapaciteit (kW) 2,0(0,9~2,9).

Zou dit de minimale en maximale koelcapaciteit zijn? Dan maakt het als ik het zo zie niet uit of ik de 2.0 of 2.5 neem toch?
Het zou ook wel fijn zijn als ik de zolder deur bijv open kan laten waardoor de kou ook naar beneden kan. Het prijsverschil is dus maar 20 euro..
flippy schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:11:
[...]

laat die vent ff snel wieberen met die 5kw unit.

3.5 is MEER dan zat. en boven ook niet meer dan 2.5
ik dacht dat de berekening was inhoud x 30 of 40 is koelcapaciteit. Dus 150,m3*30 = 4.5kw, 110m3 x 30 = 3.3kw

EDIT: het gaat trouwens om een geschakelde woning uit 1992, totaal woonoppervlakte ongeveer 150-155m2.

hier ook een mooi overzicht:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wG3dSsFXH-6qIJTvhEl3Icwdfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XePF037nXloRzse4nKEHij7a.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Madoow op 24-06-2021 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
HarmoniousVibe schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:10:
[...]

Het geluid komt niet van het slangetje of de condens, het geluid komt van de regen die via de dakgoot door de regenpijp valt. Het geluid van de vallende regen wordt door de regenpijp versterkt (want dat is gewoon een grote klankkast) en de geluidsgolven gaan via de condensslang (die alleen lucht bevat, want de airco staat uit) naar onze slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Madoow schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:30:
[...]

ik dacht dat de berekening was inhoud x 30 of 40 is koelcapaciteit. Dus 150,m3*30 = 4.5kw, 110m3 x 30 = 3.3kw

EDIT: het gaat trouwens om een geschakelde woning uit 1992, totaal woonoppervlakte ongeveer 150-155m2.
die berekeningen kloppen van geen kant in de praktijk. het is een leuke theorie om een richting te krijgen maar in gewoon normale nederlandse woningen gebouwd in de afgelopen 50 jaar en normaal formaat (dus geen gooise villa en balkamer-woonkamers) moet je gewoon een 3.5 in de woonkamer gooien, en 2.5 of minder in de slaapkamers/zolders. heb je een wat grotere toko of een woonkamer/keuken combo in een L vorm bijvoorbeeld kan je beter 2x 2.5 ophangen in de woonkamer en de units verdelen voor een egale temperatuur. met name als je een flink glaspartij hebt op het zuiden bijvoorbeeld (uitbouwtje) dan hang je 1 2.5 op aan die kan en een andere 2.5 aan de noordzijde waar dan de keuken zit bijvoorbeeld.

5kw is gewoon niet comfortabel. of je moet hardhandig de buitenunit forceren in eco modus om hem af te remmen (immers als je hem aanzet gaat ie op vol vermogen knallen om je kamer op de temerpatuur te krijgen die je hebt ingesteld) en dat doet het hele nut van een 5kw weer teniet. en ik weet niet of je wel eens recht onder/voor/naast een 5kW straalkachel hebt gestaan maar dat is ECHT niet fijn.

5kw units zijn alleen voor zeer grote ruimtes en commericele toepassingen zoals een kinderdagverblijf of winkel met hoge planvonds of serverruimtes waar je ook echt die kW's nodig hebt en de rest minder belangrijk is.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 24-06-2021 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hinotori
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-08 14:36
Heeft er iemand ervaring met het Canalsplit gootsysteem van Artiplastic? Ik overweeg om dit https://www.coolmark.nl/n...l-9001/g+c+m+a+nr+view+f2 tegen de muur te schroeven voor het wegwerken van de leidingen van een single split 5kW MHI unit, maar het spul is niet zo goed verkrijgbaar en lijkt ook niet zoveel gebruikt te worden. Op papier ziet het er evenwel best wel goed uit.

In engineering there is too much stick and not enough carrot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 20:40
flippy schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:49:
[...]
5kw is gewoon niet comfortabel. of je moet hardhandig de buitenunit forceren in eco modus om hem af te remmen (immers als je hem aanzet gaat ie op vol vermogen knallen om je kamer op de temerpatuur te krijgen die je hebt ingesteld) en dat doet het hele nut van een 5kw weer teniet. en ik weet niet of je wel eens recht onder/voor/naast een 5kW straalkachel hebt gestaan maar dat is ECHT niet fijn.
Het hangt er ook vanaf bij welke buitentemperatuur je nog wil gaan verwarmen. Als je 5kW unit nog maar 2,5 kW kan leveren bij -15, dan hoop je maar dat dat genoeg is. Als die 5kW ver genoeg kan zakken, dan hoeft dat bij normale warmtevraag niet oncomfortabeler te zijn dan een 2,5 kW, maar je hebt wel meer marge voor de extremere omstandigheden. Wanneer je je airco gebruikt om de temperatuur vrij constant te houden, zal die zich ook niet gaan gedragen als een 5kW straalkachel, tenzij je om één of andere reden dat vermogen eens wel nodig hebt.

2x 2,5 kW kan dan bij een relatief grote vraag wel wat meer comfort geven, maar dan ook tegen een veel hogere prijs, en weliswaar met een iets hoger rendement. Wij zijn hier in huis wel voor een 2,5 kW in de living gegaan, en na één of 2 winters zien we wel of we de huidige verwarming volledig gaan vervangen door L/L , want dan moet er waarschijnlijk nog een unit bij komen. De Ururu Sarara die hier hangt kan terug tot minimaal 600W geleverd vermogen, maar bij de 5kW versie is die ondergrens hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:30
Madoow schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:30:
[...]

Dit zie ik staan bij specs:
2.5kw: Koelcapaciteit (kW) 2,5(0,9~3,1)
2.0kw: Koelcapaciteit (kW) 2,0(0,9~2,9).

Zou dit de minimale en maximale koelcapaciteit zijn? Dan maakt het als ik het zo zie niet uit of ik de 2.0 of 2.5 neem toch?
Het zou ook wel fijn zijn als ik de zolder deur bijv open kan laten waardoor de kou ook naar beneden kan. Het prijsverschil is dus maar 20 euro..
Allebei een minimale koelcapaciteit van 900 watt maakt dus weinig uit welke je pakt de 2,5 zal waarschijnlijk iets harder blazen op normale stand. (dat kan je zien aan het verschil in geluidsproductie)
Waarom moet die kou naar beneden dan, op de 1e hangt toch ook een unit? Kan je echt niet volgen daarin.

En idd doe jezelf een lol en hang een 3,5 op de BG ipv zo'n grote 5,0 lawaaibak binnen en buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

GORby schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:42:
[...]

Het hangt er ook vanaf bij welke buitentemperatuur je nog wil gaan verwarmen. Als je 5kW unit nog maar 2,5 kW kan leveren bij -15, dan hoop je maar dat dat genoeg is. Als die 5kW ver genoeg kan zakken, dan hoeft dat bij normale warmtevraag niet oncomfortabeler te zijn dan een 2,5 kW, maar je hebt wel meer marge voor de extremere omstandigheden. Wanneer je je airco gebruikt om de temperatuur vrij constant te houden, zal die zich ook niet gaan gedragen als een 5kW straalkachel, tenzij je om één of andere reden dat vermogen eens wel nodig hebt.

2x 2,5 kW kan dan bij een relatief grote vraag wel wat meer comfort geven, maar dan ook tegen een veel hogere prijs, en weliswaar met een iets hoger rendement. Wij zijn hier in huis wel voor een 2,5 kW in de living gegaan, en na één of 2 winters zien we wel of we de huidige verwarming volledig gaan vervangen door L/L , want dan moet er waarschijnlijk nog een unit bij komen. De Ururu Sarara die hier hangt kan terug tot minimaal 600W geleverd vermogen, maar bij de 5kW versie is die ondergrens hetzelfde.
het vermogen van je binnenunit bij verwarmen hant volledig af van je buitenunit bij lage temperaturen. je binnenunit is dan al lang niet meer de factor. je moet kijken naar je buitenuit, niet je binnenunit in dat geval.

ik hield zelfs met een 2.5 mijn woonkamer gewoon warm afgelopen -15 winter.... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 24-06-2021 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madoow
ASW1 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:45:
[...]

Allebei een minimale koelcapaciteit van 900 watt maakt dus weinig uit welke je pakt de 2,5 zal waarschijnlijk iets harder blazen op normale stand. (dat kan je zien aan het verschil in geluidsproductie)
Waarom moet die kou naar beneden dan, op de 1e hangt toch ook een unit? Kan je echt niet volgen daarin.

En idd doe jezelf een lol en hang een 3,5 op de BG ipv zo'n grote 5,0 lawaaibak binnen en buiten.
De unit op de 1e verdieping zit niet op een ideale plek om alle slaapkamers mee te pakken, is gewoon niet te doen kwa leidingen, dus vandaar dat het niet erg zou zijn als die op zolder kan bijspringen wanneer nodig. De lichtverplaatsing en db op lage stand zijn wel identiek van de 20 en 25

Is verwarmen met de airco’s een beetje rendabel? Wij zijn eigenlijk vrijwel 22-23 uur per dag thuis, en de verwarming staat in de winter overdag op 21 en snachts op 18-18.5. Het jaarverbruik is ongeveer 1500-1550m3 gas.

[ Voor 12% gewijzigd door Madoow op 24-06-2021 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:27
Hinotori schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:20:
Heeft er iemand ervaring met het Canalsplit gootsysteem van Artiplastic? Ik overweeg om dit https://www.coolmark.nl/n...l-9001/g+c+m+a+nr+view+f2 tegen de muur te schroeven voor het wegwerken van de leidingen van een single split 5kW MHI unit, maar het spul is niet zo goed verkrijgbaar en lijkt ook niet zoveel gebruikt te worden. Op papier ziet het er evenwel best wel goed uit.
Ja hebben we hier op de muur volgens mij. Monteur was er erg over te spreken en beviel hem beter dan de standaard witte goten die hij normaal had.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 20:40
flippy schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:47:
[...]
het vermogen van je binnenunit bij verwarmen hant volledig af van je buitenunit bij lage temperaturen. je binnenunit is dan al lang niet meer de factor. je moet kijken naar je buitenuit, niet je binnenunit in dat geval.
Volledig mee eens, maar @Madoow had een offerte voor 3 single split units, en dan zijn die op elkaar afgestemd. Als je inderdaad een 6.8 kW multi-split hebt, die bij -15 nog 3,5 kW levert bijvoorbeeld, dan zal je daarmee nog best aardig kunnen verwarmen, toch zeker als je niet alle ruimtes veel verwarmt. Als je 2 van de units overwegend gebruikt om te koelen in de zomer, dan zal je in je living zeker genoeg vermogen hebben.
Om even terug de komen op onze US. De 2,5 kW levert bij -15 nog 1,6 kW aan warmte, wat nog eens niet continu is wanneer hij een defrost cycle heeft (redelijk onwaarschijnlijk bij het beetje vocht in de lucht bij -15 vermoed ik weliswaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

GORby schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:05:
[...]

Volledig mee eens, maar @Madoow had een offerte voor 3 single split units, en dan zijn die op elkaar afgestemd. Als je inderdaad een 6.8 kW multi-split hebt, die bij -15 nog 3,5 kW levert bijvoorbeeld, dan zal je daarmee nog best aardig kunnen verwarmen, toch zeker als je niet alle ruimtes veel verwarmt. Als je 2 van de units overwegend gebruikt om te koelen in de zomer, dan zal je in je living zeker genoeg vermogen hebben.
Om even terug de komen op onze US. De 2,5 kW levert bij -15 nog 1,6 kW aan warmte, wat nog eens niet continu is wanneer hij een defrost cycle heeft (redelijk onwaarschijnlijk bij het beetje vocht in de lucht bij -15 vermoed ik weliswaar).
dat valt allemaal nog wel mee, 90% van de nederlande huishoudens redden het makkelijk met een 5kW L/W warmtepomp op hun vloer. 3 losse splits heeft nog meer vermogen en is nog effcienter door het grotere totale oppervlate van de condensors en hogere totale vermogen. dus de hoeveelehid warmte die een woning ingaat zelfs bij zulke idiote temperaturen meer dan genoeg om het gewoon warm te houden tijdens zelfs extreme dagen. als je het echt graag 23+ graden wilt hebben in de woonkamer vrot je maar een straalkachetje van de action in de hoek voor die ene dag. ;)

je gaat ook niet het hele jaar met de aanhangwagen achter de auto rijden voor die ene dag dat je eens naar de ikea gaat voor een billy boekenrekje ;)

en er is niks afgestemd, 5kw is gewoon van de zotte om iemand aan te smeren in een normale hollandse woonkamer.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 24-06-2021 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madoow
flippy schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:15:
[...]

dat valt allemaal nog wel mee, 90% van de nederlande huishoudens redden het makkelijk met een 5kW L/W warmtepomp op hun vloer. 3 losse splits heeft nog meer vermogen en is nog effcienter door het grotere totale oppervlate van de condensors en hogere totale vermogen. dus de hoeveelehid warmte die een woning ingaat zelfs bij zulke idiote temperaturen meer dan genoeg om het gewoon warm te houden tijdens zelfs extreme dagen. als je het echt graag 23+ graden wilt hebben in de woonkamer vrot je maar een straalkachetje van de action in de hoek voor die ene dag. ;)

je gaat ook niet het hele jaar met de aanhangwagen achter de auto rijden voor die ene dag dat je eens naar de ikea gaat voor een billy boekenrekje ;)

en er is niks afgestemd, 5kw is gewoon van de zotte om iemand aan te smeren in een normale hollandse woonkamer.
Misschien ook wel makkelijk, hierbij een foto van hoe de woonkamer eruit ziet, het rood gemarkeerde is de plek waar de binnenunit zou komen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwDnUcWmri6WeeWsSOYhMOblqB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yfFcz8qDNpCCjg5VeJdNAae9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ik zou dan (als installateur) bij de keuken aan de muur van de hal (naast/boven de deur) en de leiding dan via de hal/garage/berging laten lopen en bij je wasmachine de condensafvoer en den de 2e unit tegen de wand van de berging. dat zal je een veel egalere temperatuur geven in de hele ruimte.

2x 2.5kw is dan stukken effectiever in te zetten en koel/verwarm je waar het nodig is. ben je in de keuken bezig (en op gas stookt) kan je vermogen in de keuken gooien en staat de zon op de ramen kan de andere unit bij de berging dat oppakken. of als de zon op de keuken staat kan die het daar koelhouden en de rest van de kamer normaal met de andere unit. immers gun ik je veel plezier lekker te zitten in de woonkamer terwijl de unit op vol vermogen draait om de keuken koel te houden als de zon daarop staat....

2 units die in eco modus lekker laag staan te pruttelen in hun eigen hoekje is een stuk lekkerder dan een grote in het midden die van links koude lucht krijgt en van rechts warme lucht.

ps: ja, het is wat duurder maar als je er 10+ jaar in moet leven valt dat relatief gezien wel mee. paar euro meer uitgeven voor een pleebril met soft close ipv om 3 uur snachts een harde klapper door het huis heen is het geld ook snel waard. :+

[ Voor 72% gewijzigd door flippy op 24-06-2021 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
GORby schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:05:
[...]

-15 komt niet voor in Nederland, laatst hebben wij -12 gehad wat al heel heel uitzonderlijk is.
Ik zou mij daar dus niet teveel op focussen want de rest van het jaar loopt de WP te pendelen.

Dus ga je hem inrichten op een echte uitzondering of pak je dan even een convector kacheltje erbij, of zet je 1 unit uit bijvoorbeeld.

Overgens als de WP en dan net niet meer aankan heb je nog geen bloemetjes op de ramen hoor.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 24-06-2021 18:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

mr_evil08 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 18:18:
[...]

-15 komt niet voor in Nederland, laatst hebben wij -12 gehad wat al heel heel uitzonderlijk is.
Ik zou mij daar dus niet teveel op focussen want de rest van het jaar loopt de WP te pendelen.

Dus ga je hem inrichten op een echte uitzondering of pak je dan even een convector kacheltje erbij, of zet je 1 unit uit bijvoorbeeld.

Overgens als de WP en dan net niet meer aankan heb je nog geen bloemetjes op de ramen hoor.
Inderdaad, worst case scenario is dat je 1 keer in de 5-10 jaar er een convector kachel 1 of 2 daagjes bij moet zetten, omdat je anders een huis hebt dat afkoelt tot 19 graden :P .
Denk dat de meeste mensen dat wel overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

In 1942 is het -24,8 en -27,4 geweest. Maar ik zou dan gewoon een extra kacheltje regelen en daar niet op focussen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
[...]

Komt niet voor? Je kan beter zeggen, komt bijna niet meer voor, het is ooit wel -27° geweest.

https://www.nu.nl/binnenl...r-in-27-jaar-gemeten.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Marzman schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 18:26:
[...]

In 1942 is het -24,8 en -27,4 geweest. Maar ik zou dan gewoon een extra kacheltje regelen en daar niet op focussen.
In 2012 was het nog -22,9 in Lelystad.

Dus ook dichter bij deze tijd zijn excessen te vinden :-)
Pagina: 1 ... 56 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic