Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.758 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 20:35
wizzopa schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 17:06:
@RonJ En waarom denk je dat de stekkoppeling op de markt is gekomen.
Dat vraag ik me dus af. Wellicht dat er toen die dingen werden ingevoerd (90's?) veel meer problemen mee waren omdat toen de toleranties in de productie veel groter waren? Ik zie er hier en in mijn eigen praktijkervaring eigenlijk nooit problemen mee. Ik heb ze alleen nog los/lek gezien icm een dansende unit op veren ;-). Juist wel weer de nodige problemen door beun-soldeerwerk.

spoiler:
Het is voor zo'n STEK monopolie-bemoeiclubje natuurlijk ook wel een heel interessant verdienmodel om op elke installatie je eigen koppelingen te verplichten en een paar eurotjes mee te pakken

@CurlyMo Qua multi/monosplit. Vaak scheelt het qua prijs voor de units nauwelijks. Twee buitenunits zijn natuurlijk wel lelijker op je dak en je hebt wat meer overhead kosten voor een 2e beugel en indien je ze apart voedt een 2e electra aansluiting. Het voordeel is de redundantie en meestal is het wat zuiniger met verwarmen dan een multi. Maar check het prijsverschil en efficientievoor- dan wel nadeel wel even goed in de specs.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:16
@RonJ De soldeer/stekkoppeling is er gekomen om lekkages via afgebroken en gescheurde flare verbindingen te verminderen.

De momentsleutel die hier ook vaak voorbij komt geeft al aan dat je omzichtig met het aandraaien te werk moet gaan. Daar heb je met de soldeer/stekkoppeling geen last van, daar is de leiding en afdicht van elkaar gescheiden.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roysonny112
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-09 22:27
Ik ben ook al enige tijd aan het oriënteren voor het plaatsen van een airco. Echter ben ik ten einde raad waar de buitenunit zou moeten komen. Is de enigste optie op het dakterras (i.v.m onderhoud).

Ik woon in een bovenwoning (zie foto's).
Mijn ingang zit aan de zijkant van het huis waarna ik met de trap omhoog ga waar mijn woongedeelte en dakterras is. Vervolgens kan ik nog een trap omhoog waar mijn slaapkamers en badkamer is.

Echter zie ik (tot mijn verbazing) ook dat er airco's bestaan zonder buitenunit. Dit klinkt haast te mooi om waar te zijn. Iemand hier meer verstand van? Is dat een optie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3ncSPQ3QD8d42iVCa8uVf17k1Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pcyiT6FElelx6TNrDRcf0THU.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3bAXhQb2Dm-xy0R2TZfvmwLI50=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b0KyyZ7QA5JQhHRSIUm7QiVK.jpg?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

roysonny112 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 18:10:
Dit klinkt haast te mooi om waar te zijn.
dat is het ook.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19-09 20:57
kijk een waterval bij mij _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door bie100 op 18-06-2021 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Welk model heb je? Kan niet zo goed zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Vistajevski schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:28:
[...]

Gedwongen winkelnering is één ding, maar hoe is de VVE uitgekomen bij deze installateur? Hebben ze nog meerdere bedrijven benaderd? Is er een raamovereenkomst? Het is misschien wat meer werk vooraf, maar de selectie van een leverancier lijkt me het eindpunt van een aanbesteding, niet het begin.
Ze zijn uitgekomen bij deze installateur omdat hij het bij vrienden van iemand had gedaan. Ze willen niet meer bedrijven benaderen omdat hij bij die vrienden ook niet duur was en goed en het bestuur heeft het al zo druk.
Maar toen ik aanbood voor offertes was dat niet nodig, want deze moest het gaan doen omdat die Fujitsu’s geluidsarm zijn _O- Maar het is om te huilen ja.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Vorkie schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 18:36:
[...]

Welk model heb je? Kan niet zo goed zien
Mitsubishi

ik wordt maandag gebeld hij lekt aan twee kanten btw rechts lekt harder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
bie100 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 18:49:
[...]

Mitsubishi

ik wordt maandag gebeld hij lekt aan twee kanten btw rechts lekt harder :+
Ja dat is wel logisch, dat bakje zit recht en vol is beide zijdes, want waterpas :+ (alhoewel… mag ik hopen :p)

Het is redelijk makkelijk zelf te controleren, maar ik zou in jou geval even wachten inderdaad :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
Vorkie schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 19:57:
[...]

Ja dat is wel logisch, dat bakje zit recht en vol is beide zijdes, want waterpas :+ (alhoewel… mag ik hopen :p)

Het is redelijk makkelijk zelf te controleren, maar ik zou in jou geval even wachten inderdaad :-)
heb er een waterpas bij gehad is redelijk recht :+ maar ga niet lopen kloten dat lost de installateur maar op de andere twee binnenunits doen het gelukkig prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:38
CurlyMo schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:08:
[...]

Check, pannenlift dus.

Zijn er nog tips naast de route van de leidingen voor een geschikt type? Zoals jullie zien is het een geschakelde dakkapel. Minimaal geluid en resonantie is dus wel belangrijk. Buren hebben geen isolatie onder de dakbedekking.

De capaciteit berekening voor een zolderkamer is volgens het internet de inhoud * 50. Dat is in mijn geval ~ 15m3 * 50 = 750W. Volgens mij is het kleinste wat ik heb gezien 1,5kW.
Tip: trek even een valharnas aan. Het gebeurt natuurlijk nooit, totdat het wel gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:22
wizzopa schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 17:20:
@CurlyMo Trilling dempers zijn er in veel uitvoering, de laatste tijd zie ik hier veerdempers met spanbanden om te voorkomen dat de buiten unit te veel heen en weer gaat wat dan weer door werkt op het leiding werk.
Deze zou een beter oplossing kunnen zijn https://www.goedkopeairco...r-units-van-30-t-m-55-kg/

BTW je hoeft niet alles in 1 keer te doen, ik ben er bijna een maand me bezig geweest.
Check, trillingsdempers i.p.v. veren. Staat in het lijstje.

Bij L/W + WPB heb ik er twee jaar over gedaan, omdat die hoofdverwarming en SWW zijn. Een L/L niet. Of het moet weer zo enorm koud worden. Dan kan de L/L bijspringen om de L/W te ontzien. De vraag is dan ook wat er aan complexiteit nog allemaal bij komt wanneer je in mijn geval gewoon verkoeling zoekt in een tweetal kleine ruimtes. Zijn er nog betere suggesties qua WP? Velen zijn hier enthousiast over Daikin en dit is de goedkoopste set die ik heb kunnen vinden voor mijn doel.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:44
HereIsTom schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:55:
@GORby en andere heren, dank voor jullie uitleg. Na alle informatie hier denk ik dat ik maar ga voor de Daikin Perfera 3,5 kW, daar moet ik het denk ik wel koud en warm van krijgen?
De buitenunit moet dus ook stil zijn i.v.m. appartement.
Eerst maar eens kijken morgen met de VVE vergadering of en waar we een Airco mogen plaatsen.
Ik hoop toch op het balkon, kan je er makkelijk bij.
Dan op naar offertes opvragen, nog tips voor bedrijven in Zeist e.o.?
LTI lopik, Echt een top bedrijf

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 13:07
Ik heb een nieuwe woning gekocht en wil net als in mijn huidige woning airconditioning. Ik gebruik in mijn huidige woning de airconditioning ook om te verwarmen, dit is erg prettig en vooral heel voordelig gebleken. Het nadeel is dat bepaalde kamers niet warm worden, ik heb binnen-units in de woonkamer, slaapkamer en kinderkamer. Tevens heb ik spijt dat ik de ouderwetse radiatoren in de slaapkamers niet heb verwijderd.

Ons nieuwe huis heeft vloerverwarming op de benedenverdieping. We willen echter nog wel 2 meter uitbouwen. Ik nijg er nu naar weer airco op te hangen in de woon-, slaap-, kinder- en kantoorkamer. Op de laatste 3 kamers zou ik dan de radiatoren weghalen omdat die toch niet meer gebruikt worden. In de woonkamer zou ik de airco dicht richting de achtergevel plaatsen zodat de uitbouw geen vloerverwarming nodig heeft. Gevolg is wel dat ik de CV enkel gebruik voor de vloerverwarming, logeerkamer, badkamers, waskamer en gang.

Is het erg inefficient als je CV ineens vrij weinig ruimtes moet gaan bijverwarmen? Nog tips of dingen die ik in mijn plan over het hoofd zie qua efficientie en comfort?

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Makkelijk En een L/W warmtepomp met fancoils?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:00
CurlyMo schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 20:46:
[...]

Check, trillingsdempers i.p.v. veren. Staat in het lijstje.

Bij L/W + WPB heb ik er twee jaar over gedaan, omdat die hoofdverwarming en SWW zijn. Een L/L niet. Of het moet weer zo enorm koud worden. Dan kan de L/L bijspringen om de L/W te ontzien. De vraag is dan ook wat er aan complexiteit nog allemaal bij komt wanneer je in mijn geval gewoon verkoeling zoekt in een tweetal kleine ruimtes. Zijn er nog betere suggesties qua WP? Velen zijn hier enthousiast over Daikin en dit is de goedkoopste set die ik heb kunnen vinden voor mijn doel.
Waarom was de monoblock airco afgevallen? Dat lijkt me ook een prima optie als je geen extra buitenunit wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Makkelijk schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:13:
Ik heb een nieuwe woning gekocht en wil net als in mijn huidige woning airconditioning. Ik gebruik in mijn huidige woning de airconditioning ook om te verwarmen, dit is erg prettig en vooral heel voordelig gebleken. Het nadeel is dat bepaalde kamers niet warm worden, ik heb binnen-units in de woonkamer, slaapkamer en kinderkamer. Tevens heb ik spijt dat ik de ouderwetse radiatoren in de slaapkamers niet heb verwijderd.

Ons nieuwe huis heeft vloerverwarming op de benedenverdieping. We willen echter nog wel 2 meter uitbouwen. Ik nijg er nu naar weer airco op te hangen in de woon-, slaap-, kinder- en kantoorkamer. Op de laatste 3 kamers zou ik dan de radiatoren weghalen omdat die toch niet meer gebruikt worden. In de woonkamer zou ik de airco dicht richting de achtergevel plaatsen zodat de uitbouw geen vloerverwarming nodig heeft. Gevolg is wel dat ik de CV enkel gebruik voor de vloerverwarming, logeerkamer, badkamers, waskamer en gang.

Is het erg inefficient als je CV ineens vrij weinig ruimtes moet gaan bijverwarmen? Nog tips of dingen die ik in mijn plan over het hoofd zie qua efficientie en comfort?
Ik zou toch neigen naar het hele huis voorzien van vloerverwarming zowel boven als beneden en dan koelen met een L/W warmtepomp. Daarnaast zou je dan nog boven en L/L warmtepomp (airco) toe kunnen voegen om de luchtvochtigheid in huis laag te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Heronimo schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:27:
[...]

Waarom was de monoblock airco afgevallen? Dat lijkt me ook een prima optie als je geen extra buitenunit wilt.
Nee, dat experiment volgt nog, maar ik heb geen geïsoleerde leidingen dus fancoil valt hier af. Ik moet ook de aanvoer / retour van mijn WP nog omdraaien voor de test, voordat ik daarvoor een geautomatiseerde mogelijkheid maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
CurlyMo schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:30:
[...]

Nee, dat experiment volgt nog, maar ik heb geen geïsoleerde leidingen dus fancoil valt hier af. Ik moet ook de aanvoer / retour van mijn WP nog omdraaien voor de test, voordat ik daarvoor een geautomatiseerde mogelijkheid maak.
Nee, ik bedoel zoiets: https://www.ts24.nl/index...ck-Airco/#sort=price--asc

Waarschijnlijk goedkoper te krijgen in Spanje of Italië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Heronimo schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:35:
[...]

Nee, ik bedoel zoiets: https://www.ts24.nl/index...ck-Airco/#sort=price--asc

Waarschijnlijk goedkoper te krijgen in Spanje of Italië.
Aah, die dingen. Jawel ook naar gekeken, maar op zolder moet ik dan met buizen en dak doorvoeren werken. Dat is net zoveel werk als een split.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
CurlyMo schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:36:
[...]

Aah, die dingen. Jawel ook naar gekeken, maar op zolder moet ik dan met buizen en dak doorvoeren werken. Dat is net zoveel werk als een split.
Ook als je die aan de zijkant van de dakkapel tegen de rechte muur hangt? Anders klinkt een split inderdaad net zo logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Heronimo schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:39:
[...]

Ook als je die aan de zijkant van de dakkapel tegen de rechte muur hangt? Anders klinkt een split inderdaad net zo logisch.
Zou misschien kunnen inderdaad maar een monoblock op die plek is lelijker, duurder en onzuiniger, terwijl als je daar enorme gaten boort, je net zo goed een split kan installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

monoblocks worden nooit aangeboden door profi installateurs voor een goede reden: teveel mensen klagen erover als ze erachter komen dat ze de kamer moeten delen met de compressor en een extra fan die 500 kuub in een uur door een gat van 160mm moet zien te vrotten.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Nu is het nog maar een halve dag later, maar heb nog geen reden kunnen bedenken waarom de Daikin FTXC25C/RXC niet gewoon een prima keuze is voor mijn situatie. Op de overloop een ventilator om de koude lucht van de ene kamer naar de andere kamer te verplaatsen en het zou met ééntje moeten lukken.

Stek montage is € 160,- dus dat is ook te betalen.

Nu wacht ik eerst even het geld van de belastingdienst af voordat ik de boel aanschaf, dus nog genoeg tijd om te oriënteren.

Hoe zijn die Daikin's overigens met domotica en monitoring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30

Creesch

bla bla!

Ik ben ook al enige tijd aan het oriënteren voor het plaatsen van een airco. Echter ben ik ten einde raad waar de buitenunit zou moeten komen. Is de enigste optie op het dakterras (i.v.m onderhoud).

Mijn ingang zit aan de zijkant van het huis waarna ik met de trap omhoog ga waar mijn woongedeelte en dakterras is. Vervolgens kan ik nog een trap omhoog waar mijn slaapkamers en badkamer is.

Echter zie ik (tot mijn verbazing) ook dat er airco's bestaan zonder buitenunit. Dit klinkt haast te mooi om waar te zijn. Iemand hier meer verstand van? Is dat een optie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie dat je nog weinig nuttige reacties hebt gehad. Hoe de kwaliteit is durf ik niet te zeggen maar er is een uitgebreid topic over een monoblock hier Innova 2.0 monoblock airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
ASW1 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 22:29:
[...]

Met Fujitsu is volgens mij niets mis, maar wanneer je een Daikin Ururu Sarara of vergelijkbaar aan het overwegen was dan betwijfel ik wel of Fujitsu een dergelijk hoogwaardig produkt in hun gamma heeft.

Het is prima dat je VVE zich laat adviseren door een externe partij omdat ze er zelf geen verstand van hebben. De units op het dak en leidingen via een door de VVE bepaalde route lijkt me ook een goede keuze.
Maar dat je perse 1 bepaalde installateur moet gebruiken is raar.
Vergelijk het ermee dat de VVE zou eisen dat je CV ketel perse door bedrijf X of Y opgehangen moet worden en daarmee dus perse van merk Z zou moeten zijn.
Iedereen voelt op z'n klompen aan dat een VVE niet zover mag gaan in de eisen en dat leden binnen een door de VVE gesteld kader de vrijheid moeten hebben om zelf een merk en installateur te kiezen.
Ik heb nu de website van de installateur, niet veel informatie, maar wel ook Daikin en Mitsubishi, dus ik heb nog hoop.
http://www.rdewitinstallatietechniek.nl Iemand ervaring met dit bedrijf?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:44

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Airco zonder buitenunit is prut en moet je niet doen.

Ik snap je opmerking over het bereikbaar houden van de buitenunit maar heel veel spannends gebeurt daar ook niet mee. Hij kan prima op je dakkapel bijvoorbeeld.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 15:04
Zo ik ben er weer met mijn Perfera en de beunhaas, in het kader verbaas u niet, verwonder u slechts. Ik heb de kap eraf gekregen met de Dremel, zonder verder iets te slopen. Nu heb ik kunnen kijken hoe de afvoer zit. Bij ons telt zwaartekracht niet en loopt de afvoer gewoon omhoog. Logisch natuurlijk, want water kun je het beste verticaal laten stijgen.

Tot zover loopt het water gelukkig wel naar buiten. Als de bak vol genoeg is loost het wel via de afvoer door. Wel zie je dat er veel water in de bak blijft staan en het onderste deel van de verdamper onder water staat.
Nu vind ik de ruimte tussen bodem en verdamper van de Daikin Perfera überhaupt al klein.

Voor de installateurs en kenners onder ons, zien jullie hier direct problemen mee, als in slecht functioneren van de unit of stuk gaan door het water of iets? Ik wil er geen probleem van maken als het geen probleem is.

Ik heb expres wat milde sop in het water gedaan om de rand goed aan te kunnen tonen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JB-yTw7uVSRF4kJtgxJXFwrkn7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3J4DBs1aCmPBCvbQ18rpj1QA.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTvQKz4qd7Vh2-am3davMPVS4-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7hUaJsJ8CdcFHQszwZSeRRJo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPX4gyfYuuTvuR4KQ3p8cAVuTyc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yc8oMsDExzXMTr0gXEeuitB6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5fNyw_EaOxpRWFi2muiUu0_nx8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JAzTHsCj41N4tR9cP6LOF1D2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1HE1X33PySyoD7dyWFxxJpsn0SI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kCjqi79era2cFEolKsOECzqM.jpg?f=fotoalbum_large

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:43

de Peer

under peer review

Sarge78 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 00:10:
Zo ik ben er weer met mijn Perfera en de beunhaas, in het kader verbaas u niet, verwonder u slechts. Ik heb de kap eraf gekregen met de Dremel, zonder verder iets te slopen. Nu heb ik kunnen kijken hoe de afvoer zit. Bij ons telt zwaartekracht niet en loopt de afvoer gewoon omhoog. Logisch natuurlijk, want water kun je het beste verticaal laten stijgen.

Tot zover loopt het water gelukkig wel naar buiten. Als de bak vol genoeg is loost het wel via de afvoer door. Wel zie je dat er veel water in de bak blijft staan en het onderste deel van de verdamper onder water staat.
Nu vind ik de ruimte tussen bodem en verdamper van de Daikin Perfera überhaupt al klein.

Voor de installateurs en kenners onder ons, zien jullie hier direct problemen mee, als in slecht functioneren van de unit of stuk gaan door het water of iets? Ik wil er geen probleem van maken als het geen probleem is.

Ik heb expres wat milde sop in het water gedaan om de rand goed aan te kunnen tonen.

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit lijkt me wel een probleem. Sowieso vanwege schimmel die je gaat krijgen. Maar dat de verdamper gewoon in het water staat lijkt me ook niet echt aan te raden.

Het is gewoon echt knudde aangelegd. Zo'n beetje regel nummer 1 is toch wel dat je zorgt dat de condensafvoer netjes afloopt. Of als alternatief een pompje, maar liever niet.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 19-06-2021 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ik zou niet weten waar ik zou moeten beginnen of hoe ik het zou kunnen verwoorden zonder een ban te krijgen of een heleboel eufemismen te gebruiken. :/

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 19-06-2021 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:04
CurlyMo schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 16:06:
Nog even een boodschappenbriefje met een eigen suggestie voor een WP.
- 1x Daikin Split Airco - FTXC25C/RXC € 600,-
- 2x 4 meter koelvloeistof leiding € 80,-
Waarom 2x een leidingset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ASW1 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 07:16:
[...]

Waarom 2x een leidingset?
Aanvoer / retour?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:28

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, dit is wel een probleem. Kijk de verdamper is van alu en koper dus die zullen niet meteen (maar wel vrij rap, je ziet al koperresidu in de lekbak) doorrotten oid, maar dit gaat na 1 seizoen stinken en schimmelen als een malle. Als je afvoer ook maar iets dichtslibt heb je een waterballet.

Ik zou de beste man niet meer mijn huis in willen, maar aan de andere kant moet dit opgelost worden...

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Een set heeft 2 koperen leidingen. De ene is vloeistof, de ander gas.

Je hoeft niet twee sets te bestellen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
2x bigfoots is ook onnodig
Prijs per Set

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Heeft ie wel gewicht tegen resoneren en dubbel genaaid houdt beter toch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

moet je de bigfoots op betonnen borders zetten en daaronder op de uiteindes een stuk rubber mat. massa en ontkoppeling zijn de sleutelwoorden om die lage brom eruit te krijgen. vooral veren werken goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 21:49
Ik heb vanochtend nog 5cm rubber tegels eronder gelegd. Beetje een compromis tussen massa en demping in de beschikbare hoogte (sinds installatie is de unit al meer dan 10cm verhoogd met maatregelen voor geluiddemping).

Ik heb nu veren + Bigfoots + antitrilmatjes + rubber tegels.

De antitrilmatjes ga ik denk ik vervangen. Dit zijn namelijk 4 10x10x2cm vierkantjes op de uiteindes van de Bigfoots maar omdat de Bigfoots hol zijn is het effectieve contactoppervlak maar 10x2 cm ofzo per matje.

Ik ga denk ik ook nog de unit in het midden op de bigfoots zetten (of beter gezegd: de Bigfoots naar voren halen). De installateur heeft de unit helemaal aan de voorkant gezet namelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 19-06-2021 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rukapul schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:06:
Ik heb vanochtend nog 5cm rubber tegels eronder gelegd.

Ik heb nu veren + Bigfoots + antitrilmatjes + rubber tegels.

De antitrilmatjes ga ik denk ik vervangen. Dit zijn namelijk 4 10x10x2cm vierkantjes op de uiteindes van de Bigfoots maar omdat de Bigfoots hol zijn is het effectieve contactoppervlak maar 10x2 cm ofzo per matje.

Ik ga denk ik ook nog de unit in het midden op de bigfoots zetten (of beter gezegd: de Bigfoots naar voren halen). De installateur heeft de unit helemaal aan de voorkant gezet namelijk.
haal een betonnen blok of opsluitband bij de lokale bouwmarkt en doe die tussen de bigfoots en de matjes en daaronder de tegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
flippy schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:12:
[...]

haal een betonnen blok of opsluitband bij de lokale bouwmarkt en doe die tussen de bigfoots en de matjes en daaronder de tegels.
Je bedoelt puur als massa op de rubber tegels naast de Bigfoots? Daar had ik ook nog over nagedacht (beton tegels van 40x60 passen afaik ook goed).

De hoogte ga ik niet meer veranderen ivm leidingwerk. Hooguit materialen uitwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rukapul schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:18:
[...]

Je bedoelt puur als massa op de rubber tegels naast de Bigfoots? Daar had ik ook nog over nagedacht (beton tegels van 40x60 passen afaik ook goed).

De hoogte ga ik niet meer veranderen ivm leidingwerk. Hooguit materialen uitwisselen.
ja, de truc is massa. hoeveel je nodig hebt (link was maar voorbeeld) ligt aan de omstandigheden. opsluitbanden werken ook goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stickeric
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-07 00:56
HereIsTom schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:19:
[...]

[...]

Ok dat klinkt goed. Welke modelnummers zijn dat? En waar gekocht?
[...]

Ja aan één kant snap ik het ook wel, maar het bestuur heeft er geen verstand van een pikt er één partij uit omdat die bij een familielid goed werk heeft geleverd.
Normaal zou ik graag een paar offertes willen zien.

Ik dacht ook al aan die cluster-korting, we moeten de info en prijzen dus nog krijgen, ben benieuwd, daarom wil ik me vast inlezen op de Fujitsu modellen en de prijzen, zodat ik het een beetje kan gaan vergelijken.
AOYG18KBTA2
ASYG09KGTB 2x

Als je in Gelderland woont kan ik je de installateur PM'en

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sarge78
Notna schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 08:17:
[...]

Ja, dit is wel een probleem. Kijk de verdamper is van alu en koper dus die zullen niet meteen (maar wel vrij rap, je ziet al koperresidu in de lekbak) doorrotten oid, maar dit gaat na 1 seizoen stinken en schimmelen als een malle. Als je afvoer ook maar iets dichtslibt heb je een waterballet.

Ik zou de beste man niet meer mijn huis in willen, maar aan de andere kant moet dit opgelost worden...
Ja dat is wat ik zelf ook al dacht.
Ze hebben bij een andere installatie van mij nog veel meer problemen geleverd. Ik wil ze liever ook niet meer hebben, maar ik moet in juridische zin ze de kans geven om het op te lossen. Zij zijn verantwoordelijk voor het leveren van garantie.

Nu is dit niet zomaar op te lossen. Het gat zit nu te hoog en de airco kan niet hoger opgehangen worden. Waarschijnlijk zal er een nieuw gat gemaakt moeten worden voor alleen een nieuwe condens afvoer. Die ze dan op de andere condensaansluiting op de bak aansluiten. Dan laten we deze die er nu zit, maar zitten voor spek en bonen. De unit kan er ook niet zomaar af omdat alles natuurlijk weggewerkt en zit en de leidingen met pur in het gat zitten. Extra gat staat ook weer leuk aan de buitenkant :(
Als iemand nog andere tips heeft, ik hou mij aanbevolen. Ook om die nieuwe condensafvoer een beetje netjes aan de buitenzijde weg te werken, want die komt natuurlijk niet meer in de goot uit straks.

Tip voor degenen die nog een airco nemen. De zogenaamde erkende installateurs bij Daikin op de website, zitten ook prutsers tussen ;)

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sarge78 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:25:
[...]

Ja dat is wat ik zelf ook al dacht.
Ze hebben bij een andere installatie van mij nog veel meer problemen geleverd. Ik wil ze liever ook niet meer hebben, maar ik moet in juridische zin ze de kans geven om het op te lossen. Zij zijn verantwoordelijk voor het leveren van garantie.

Nu is dit niet zomaar op te lossen. Het gat zit nu te hoog en de airco kan niet hoger opgehangen worden. Waarschijnlijk zal er een nieuw gat gemaakt moeten worden voor alleen een nieuwe condens afvoer. Die ze dan op de andere condensaansluiting op de bak aansluiten. Dan laten we deze die er nu zit, maar zitten voor spek en bonen. De unit kan er ook niet zomaar af omdat alles natuurlijk weggewerkt en zit en de leidingen met pur in het gat zitten. Extra gat staat ook weer leuk aan de buitenkant :(
Als iemand nog andere tips heeft, ik hou mij aanbevolen. Ook om die nieuwe condensafvoer een beetje netjes aan de buitenzijde weg te werken, want die komt natuurlijk niet meer in de goot uit straks.

Tip voor degenen die nog een airco nemen. De zogenaamde erkende installateurs bij Daikin op de website, zitten ook prutsers tussen ;)
Pompje laten installeren? dan kan alles zo blijven volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
[...]

maar ik moet in juridische zin ze de kans geven om het op te lossen. Zij zijn verantwoordelijk voor het leveren van garantie.
dat is ook mijn probleem anders was die ook niet meer binnen gekomen

aan de andere kant probeer nu maar iemand te vinden die het voor je oplost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
de Peer schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:29:
[...]

Pompje laten installeren? dan kan alles zo blijven volgens mij.
Dat is meer een workaround, geen echte oplossing.
Een pompje moet je altijd proberen te vermijden als dat kan, het heeft onderhoud nodig en ik lees hier regelmatig over mensen die het geluid irritant vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

je kan de pomp ook buiten hangen in de goot, maar dan is het niet meer schoon te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ASW1 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:41:
[...]

Dat is meer een workaround, geen echte oplossing.
Een pompje moet je altijd proberen te vermijden als dat kan, het heeft onderhoud nodig en ik lees hier regelmatig over mensen die het geluid irritant vinden.
absoluut, mee eens. Maar op dit moment zijn de alternatieven ook niet echt fijn voor hem. Zoals nieuwe gaten in muur en unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
de Peer schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:43:
[...]

absoluut, mee eens. Maar op dit moment zijn de alternatieven ook niet echt fijn voor hem. Zoals nieuwe gaten in muur en unit.
Nee zeker geen pompje inderdaad. Nu al klaar met de pompjes bij mijn andere installatie. We hebben de plek ook gekozen zodat er geen pompjes aan te pas zouden komen.
Dan zou ook de hele installatie leeg en losgehaald moeten worden om überhaupt een pompje te kunnen installeren.

Vraag voor de kenners hier, als ik een gat eronder laat maken voor enkel de condens, moet ik die buis, dat gat verder nog isoleren?

[ Voor 11% gewijzigd door Sarge78 op 19-06-2021 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:29
Waarom zou je de airco niet hoger kunnen hangen? 1-2 cm lijkt al genoeg te zijn. Je moet voor de airflow een minimaal aantal CM van het plafond afblijven, maar als je daar iets onder zit geeft het minder ellende en problemen dan nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
[...]

Ik wil ze liever ook niet meer hebben, maar ik moet in juridische zin ze de kans geven om het op te lossen. Zij zijn verantwoordelijk voor het leveren van garantie.
Ik denk dat je daar maar wel moet beginnen. Als je nu zelf iets gaat aanpassen zijn zij helemaal klaar en kunnen zich daarna altijd verweren op: "Ja maar je hebt er zelf aangezeten"....

Ik zou alle tot nu bekende fouten, met foto's en de onderbouwingen uit dit topic de installateur formeel in gebreke stellen. Met een CC naar de fabrikant als die deze installateur heeft aangeraden, dat geeft wat extra druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:20
Ik moet zeggen dat ik zelf ook niet zelf zomaar de kap eraf zou halen. Ik zie het water netjes naar buiten druppelen bij mij, maar als ik dan deze foto's zie, betekend niet direct dat het goed werkt.

Dus toch maar eens kijken als ik de airco weer een paar uur heb draaien volgende keer.

[ Voor 18% gewijzigd door vinom op 19-06-2021 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
de Peer schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:43:
[...]

Kortom de installateur heeft het goed verprutst waarbij er geen bevredigende oplossing meer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ASW1 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 12:42:
[...]

Kortom de installateur heeft het goed verprutst waarbij er geen bevredigende oplossing meer is.
en dat geeft de installateurs die het wel goed doen weer een slechte naam.... -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
flippy schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 13:01:
[...]

en dat geeft de installateurs die het wel goed doen weer een slechte naam.... -O-
Tsja, als je zeker wilt weten dat iets goed gebeurt dan moet je het zelf doen (al is dat voor lang niet iedereen weggelegd)

Wel reuze intrigerend hoe het brein van sommige mensen werkt: "ja maar het loopt maar een héél klein beetje omhoog dus dat gaat heus wel". Dat je vindt dat die zwaartekracht een gewoon beetje flexibel moet zijn en meebewegen met de situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
Als ik hier het verhaal van de andere installatie vertel sta je helemaal te stuiteren ;)

Dat volgt als wel als het op orde is gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
Sarge78 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 13:32:
Als ik hier het verhaal van de andere installatie vertel sta je helemaal te stuiteren ;)

Dat volgt als wel als het op orde is gemaakt.
Damn wat een teaser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
flippy schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 09:47:
moet je de bigfoots op betonnen borders zetten en daaronder op de uiteindes een stuk rubber mat. massa en ontkoppeling zijn de sleutelwoorden om die lage brom eruit te krijgen. vooral veren werken goed.
Eerder werd de vibratiekit aangeraden. Die lijkt me in de plaats te komen van veren. Dan wordt het dus:

Buitenunit > vibratiekit > bigfoots > dempingsmatjes > dakbedekking > 4cm PIR > dakbeschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

CurlyMo schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 13:48:
[...]

Eerder werd de vibratiekit aangeraden. Die lijkt me in de plaats te komen van veren. Dan wordt het dus:

Buitenunit > vibratiekit > bigfoots > dempingsmatjes > dakbedekking > 4cm PIR > dakbeschot.
ik heb geen ervaring met die dingen, ik kijk ook liever na hoe dingen zich houden na 10 jaar op een dak te hebben gestaan in de zon. ik denk dat het spul redelijk aan het degraderen is rond die tijd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
flippy schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 13:51:
[...]

ik heb geen ervaring met die dingen, ik kijk ook liever na hoe dingen zich houden na 10 jaar op een dak te hebben gestaan in de zon. ik denk dat het spul redelijk aan het degraderen is rond die tijd..
Periodiek onderhoud is nooit verkeerd.

Is er ook algemeen advies te geven hoe ver een buitenunit van zonnepanelen op een schuin dak af moet staan om geen schaduwbron te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

CurlyMo schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 13:54:
[...]

Periodiek onderhoud is nooit verkeerd.

Is er ook algemeen advies te geven hoe ver een buitenunit van zonnepanelen op een schuin dak af moet staan om geen schaduwbron te worden?
daar heb je gewoon rekensommetjes en calculators online voor: simpel voorbeeld: https://www.eclecticsite.be/zonP/zonSchaduw.htm

en trillingsdempers is niet een periodiek onderhoudsdingetje waar iemand naar kijkt in de praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-09 15:26
ASW1 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 13:23:
Wel reuze intrigerend hoe het brein van sommige mensen werkt: "ja maar het loopt maar een héél klein beetje omhoog dus dat gaat heus wel". Dat je vindt dat die zwaartekracht een gewoon beetje flexibel moet zijn en meebewegen met de situatie.
Waarschijnlijk heeft hij gewoon de installatiehandleiding ondersteboven gehouden, dan klopt het wel.

Het meest vervelende van dit soort fratsen vind ik nog wel dat je er pas na een tijdje achter komt, als het problemen gaat geven. Fouten maken kan altijd, maar bespreek ze dan op het moment zelf en probeer het niet weg te moffelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-09 19:50
ASW1 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 13:23:
[...]

Tsja, als je zeker wilt weten dat iets goed gebeurt dan moet je het zelf doen (al is dat voor lang niet iedereen weggelegd)

Of gewoon niet altijd maar de aller goedkoopste willen hebben. Alles komt met een prijs.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
biljoenblik schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 16:00:
[...]

Of gewoon niet altijd maar de aller goedkoopste willen hebben. Alles komt met een prijs.
Is zo.
Al heb ik vaak de indruk dat installateurs geen nee willen zeggen tegen klussen, en die dan laten uitvoeren door mensen die laten we zeggen wat minder gekwalificeerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Leuk hè die VvE’s? Bij ons is het precies andersom en mogen ze, i.v.m. geluid, dus niet op de balkons maar moeten ze op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
ASW1 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 16:03:
[...]

Is zo.
Al heb ik vaak de indruk dat installateurs geen nee willen zeggen tegen klussen, en die dan laten uitvoeren door mensen die laten we zeggen wat minder gekwalificeerd zijn.
ja die huren zzp'ers in voor de meeste klussen eigenlijk ook wel logisch in deze drukke tijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
bie100 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 16:17:
[...]

ja die huren zzp'ers in voor de meeste klussen eigenlijk ook wel logisch in deze drukke tijden
Ik weet het niet hoor. Als je geen capabele mensen kunt krijgen dan moet je misschien "nee" durven zeggen tegen klussen, maar ik begrijp dat dat voor sommigen moeilijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
flippy schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 14:04:
[...]

daar heb je gewoon rekensommetjes en calculators online voor: simpel voorbeeld: https://www.eclecticsite.be/zonP/zonSchaduw.htm

en trillingsdempers is niet een periodiek onderhoudsdingetje waar iemand naar kijkt in de praktijk.
Hier was er 1 van de 4 rubberen dempers na een jaar al serieus stuk aan het gaan. zag het met het verplaatsen van muurbeugel (was tijdelijk) naar beton voet. waarschijnlijk niet geheel toevallig degeen die het meeste zon pakt. ze hebben trouwens wel gedaan waarvoor ze er zaten en dat was overlast verminderen :+
zonder hoorde je de unit toch wel duidelijk binnen (steens muur) met moest je het raam open zetten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-09 19:48
@Sarge78 Zou je dat gepruts niet bij Daikin kenbaar maken.(omdat je hem via hun site gevonden hebt) Het zal niet de eerste en ook niet de laatste keer zijn dat zo’n prutser aan de gang gaat. En waarschijnlijk vindt hij zelf dat ie goed werk levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
ASW1 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 16:29:
[...]

Ik weet het niet hoor. Als je geen capabele mensen kunt krijgen dan moet je misschien "nee" durven zeggen tegen klussen, maar ik begrijp dat dat voor sommigen moeilijk is.
tja het zijn wel vaak de bedrijven die op korte termijn de boel kunnen plaatsen en dan moet je inderdaad geluk hebben dat je iemand treft die verstand van zaken heeft

en niet te vergeten op korte termijn een hoop geld binnen halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
[...]
Wat zijn dan wel onderhoudsvrije veren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

CurlyMo schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 20:06:
[...]

Wat zijn dan wel onderhoudsvrije veren?
de reguliere stalen veren met een goede verzinking erop. die leven het langste. fijnste is als je nog een ronde rubber schijf erover doet tussen de unit en de veer tegen de regen.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 19-06-2021 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Waarschijnlijk voor jullie een domme vraag. Als je leidingwerk en waterafvoer door hetzelfde gat door de muur brengt. En dat gat weer afdekt met een kabelgoot, hoe werk je dan die waterafvoer af. Die moet ergens in het geheel naar buiten lozen. Ik zie echter altijd alleen maar deze dingen zitten. De waterafvoer zie ik nooit zitten.
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQahVBmOQCGl6tXWAar0-YSiV0YUGpiwRoHQDc3AqGRd60Ke2kXAL46da-rkMw&usqp=CAc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-09 19:48
Bij mij loopt de condensafvoer van 2 binnenunits tot bij de buitenunit. En daar druppelt ie lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:00
CurlyMo schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 21:46:
Waarschijnlijk voor jullie een domme vraag. Als je leidingwerk en waterafvoer door hetzelfde gat door de muur brengt. En dat gat weer afdekt met een kabelgoot, hoe werk je dan die waterafvoer af. Die moet ergens in het geheel naar buiten lozen. Ik zie echter altijd alleen maar deze dingen zitten. De waterafvoer zie ik nooit zitten.
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xCYCQJ-e7XQScZKbCKWhOUSwdMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jdKNFbTyRPtQhwA1b4BxjIDv.jpg?f=fotoalbum_large
Gaatje onderin (zie rechtsonder) en het druppelt daar het dak op :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-09 09:28
Wij hebben alle condensafvoeren door de goot helemaal naar beneden lopen.
Beneden de goot doorgetrokken en een grind putje gemaakt in de steeg en 1e etage tot aan het dakgrind (zie fotos) op zolder de zwarte goot tot aan het terras bij de grindgoot naast de tegels. Super netjes en geen water.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/clQw9GSQVyBUdw1hu_RYXlodyKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CyydYG1TIxVDCMzQ19edPea3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eiOoXt40RbTGQ1frnFuatLDg0Pk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D5aX3vIZRrscT55ImuWHlXzg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
Martinusz schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 22:01:
[...]

[Afbeelding]
Wat staan ze mooi he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Not sure if sarcasm? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
Nee meen het. Ziet er toch gaaf uit. Ik kan dat wel waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Martinusz schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 22:01:
[...]

[Afbeelding]
Check, dat zou hier prima kunnen. Via zijwant direct het dak op druppelen. Wat is verder de hoek waarop het gat geboord moet worden? Net als bij PVC afvoeren; 89 graden al genoeg of eerder richting de 70? Hangt er allemaal van af namelijk op ik de doorvoer links of rechts maak. Links is het mooist, want dan zit je in de meest bedekte punt van de zij wang. Daar is alleen niet gek veel ruimte.

Mag de aanvoer / retour door een ander gat (links) dan de condensafvoer (rechts)?

Tussen mijn zijwang (HPL) en isolatie zit een 1,5 cm spouw. Zou daartussen niet gewoon de condensslang kunnen? Als ik niet door het HPL hoef, dan blijft alles lekker regen dicht. Dan kan ik de aanvoer / retour in het uiterste puntje van mijn zijwang laten lopen bovenin het dak waardoor je er zo goed als niks van ziet van buiten, het verloop het gunstigst is en er daar ook vrijwel geen regen komt. Gaten zullen in dat geval wellicht ook een stuk kleiner kunnen. Twee kleine gaten naast elkaar van 16mm ofzo i.p.v. de geadverteerde 70mm.

[ Voor 32% gewijzigd door CurlyMo op 19-06-2021 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
fmrama schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 17:59:
@Sarge78 Zou je dat gepruts niet bij Daikin kenbaar maken.(omdat je hem via hun site gevonden hebt) Het zal niet de eerste en ook niet de laatste keer zijn dat zo’n prutser aan de gang gaat. En waarschijnlijk vindt hij zelf dat ie goed werk levert.
Daikin is op de hoogte van het reilen en zeilen wat ze bij de andere installatie al hebben gedaan, maar daar doen ze helemaal niets mee. Daikin wil units verkopen. Daikin is een afgesloten organisatie voor eindgebruikers. Hoef je niet aan te kloppen.

Het is ook niet een aannemer die dit er even bij doet, het is een bedrijf die warmtepompen en airco's als business heeft... |:(

Vinden inderdaad dat ze goed werk leveren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martinusz
Yamahaa schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 22:12:
Nee meen het. Ziet er toch gaaf uit. Ik kan dat wel waarderen.
8) thanks, helemaal zelf geplaatst ook nog 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Nog even weer de vraag:

Als er een gat door de muur gaat voor enkel de condensafvoer. Moet dat gat of de slang dan nog isolatie krijgen?

Of is het gewoon gat boren op afschot, buisje erin en slangetje erdoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
Sarge78 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 23:00:
Nog even weer de vraag:

Als er een gat door de muur gaat voor enkel de condensafvoer. Moet dat gat of de slang dan nog isolatie krijgen?

Of is het gewoon gat boren op afschot, buisje erin en slangetje erdoor?
Zorgen dat er geen tocht, geluid en zeker geen (regen)water kan binnen dringen. Dat is het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Yamahaa schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 23:03:
[...]

Zorgen dat er geen tocht, geluid en zeker geen (regen)water kan binnen dringen. Dat is het belangrijkste.
En dat is geen rocketscience om te realiseren. Je kunt nog net geen willekeurige bus bij de bouwmarkt pakken, maar veel scheelt het niet. Buiten is het mooist om baksteenrenovatie te pakken in de kleur van je baksteen. Binnen ter isolatie kun je PUR gebruiken, wat steenwol in proppen, een bus kit die je nog hebt staan, etc. Met de juiste maat boor gaat het om niets.

Aangezien ik aan zag komen dat de installateur zijn standaard aanpak ging doen tenzij ik anders zou aangeven heb ik toen ik toch bezig was meteen maar de wasmachine/CV-afvoer anderhalve meter doorgetrokken zodat de condensleiding vanaf de binnenunit nog maar een paar cm is. Hoe minder meter leiding en lekkende meuk, hoe beter.

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 19-06-2021 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:36
Nog even terug komende op die vloerverwarming icm een airco.
Ik wil de vloerverwarming apart inregelen qua temp, maar daarnaast ook een zolderkamer en de badkamer verwarmen met de CV.
Ik zie dat er een Honeywell evt systeem bestaat, en zou het e.a dan geregeld kunnen worden met die aparte radiator thermostaten? misschien dat iemand een systeem als dit heeft.

[ Voor 26% gewijzigd door merlin1201 op 20-06-2021 11:42 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• predmat
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08:59
Dag Allen,

Voor onderstaande ruimte's had ik 2 airco's in mijn gedachten om te bestellen namelijk :
Voor onder:
LG LIBERO SMART R32 Wi-Fi mono / multisplit binnenwand, 18000 BTU (3.5kW)
Voor boven
LG LIBERO SMART R32 Wi-Fi mono / multisplit binnenwandunit, 12000 BTU (5kW)
Dit samen op een buitenunit
LG Buitenunit R32 multisplit voor 3 binnenunits 5,3 kW MU3R19.U21

Voldoet deze installatie volgens jullie?
De Airco boven is een "hekelpunt" maar mijn vrouw heeft niet graag die "machines" op de slaapkamer voor lawaai tegen te gaan, zou deze airco op die plaats de slaapkamers ook wat kunnen afkoelen? Is deze voldoende voor de aangegeven ruimte's ( badkamer maakt me niet zoveel) of zouden jullie toch aanraden op elke slaapkamer een airco te zetten, of misschien een andere positie van deze ene airco???
De airco onder lijkt me net voldoende te zijn voor de ruimte, ik vermoed dat de buitenunit beide wel kan houden aangezien een installatie zo goed als nooit in "vollast" draait? hier ben ik persoonlijk grote voorstander van maar 1 binnenunit te zetten, hopelijk is dit voor jullie voldoende?
Dit huis staat net 10jaar dus kwa isolatie buitenmuren enzo is er toen al 2x5cm ingestoken het grote probleem wat we nu hebben is de warmte terug uit het huis krijgen eens het erin zit, daarmee dachten we aan deze 2 aircos bij te zetten.
Alvast bedankt voor de reacties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSacxdLDkza8V4Lsfe0i2nVz3LU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rmZJNTwQnWEAqir0PmFg8iKh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
De resultaten voor 1 binnenunit op de overloop om meerdere kamers te koelen zijn wisselend.
Staat ook meerdere keren in dit topic vermeld, garanties kan niemand je geven.

Sowieso lijkt die kamer linksonder wat lastig, de lucht wordt naar voren geblazen en gaat niet vanzelf een hoekje om.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
[...]

Ik zit even met deze site te spelen:
- Breedtegraad: 52.2
- Noordelijk halfrond
- Gebouwhoogte: 0.55m (hoogte van Daikin buitenunit)
- Afstand: 0.5m

De zonnapenelen zouden dan idealiter 42cm boven de dakkapel geplaatst moeten worden. Oftewel, mijn panelen die tegen de dakkapel aanliggen op het schuine dak vangen dan die 42centimer vanaf onder schaduw van de airco van augustus t/m maart.

Edit: voor de panelen zou plaatsing op het dak voor het raam van de dakkapel dan beter zijn...

Foto van de betreffende situatie (noord kant):
Noord

[ Voor 22% gewijzigd door CurlyMo op 20-06-2021 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
merlin1201 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 11:04:
Ik wil de vloerverwarming apart inregelen qua temp, maar daarnaast ook een zolderkamer en de badkamer verwarmen met de CV.
Ik zie dat er een Honeywell evt systeem bestaat, en zou het e.a dan geregeld kunnen worden met die aparte radiator thermostaten? misschien dat iemand een systeem als dit heeft.
Ik doe dit met Tado. Werkt eigenlijk precies zoals verwacht.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 13:07
CurlyMo schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:14:
@Makkelijk En een L/W warmtepomp met fancoils?
Ik ben nu wel het enorme comfort van koelen met airco gewend en ik heb de indruk dat het al een behoorlijk stuk voordeliger is dan puur stoken op de CV. Met name omdat we de neiging hebben alleen de plek waar we zijn te verwarmen. Zou ik de redelijk-maar-niet-goed geisoleerde jaren 50 woning die het betreft met een L/W warmtepomp met vloerverwarming beneden en fancoils boven écht comfortabel warm én koel krijgen?

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

Glashelder schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:12:
[...]

Ik doe dit met Tado. Werkt eigenlijk precies zoals verwacht.
Daarvan werkt hun AC product toch niet samen met hun verwarming product? Vond dat altijd zo merkwaardig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:26
Jeoh schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:32:
[...]

Daarvan werkt hun AC product toch niet samen met hun verwarming product? Vond dat altijd zo merkwaardig...
Ja klopt. Je moet voor de airco dan een aparte kamer maken als je in die kamer al een tado apparaat hebt. Gemiste kans als je het mij vraagt.

Dat is natuurlijk wel op te lossen met wat domotica, maar dat zou niet nodig moeten zijn als je alles bij één fabrikant afneemt.

[ Voor 15% gewijzigd door GermanPivo op 20-06-2021 14:35 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:26
-

[ Voor 100% gewijzigd door GermanPivo op 20-06-2021 14:35 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 11:36
merlin1201 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 11:04:
Afgelopen winter verwarmd met mijn Daikin stylish 4,2 kw , daarna tado aangeschaft huiskamer staat dan uit, hal en badkamer aan, gaat voortreffelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:36
Ckriek schreef op zondag 20 juni 2021 @ 18:05:
[...]

Afgelopen winter verwarmd met mijn Daikin stylish 4,2 kw , daarna tado aangeschaft huiskamer staat dan uit, hal en badkamer aan, gaat voortreffelijk.
Maar hoe stel je de temperatuur van de huiskamer in ik neem aan dat je toch ook een centrale thermostaat heb?
Heb je ook vloerverwarming
Ik denk dat het voor mij een kwestie van proberen en fine tunen word, zeker het omslag moment vloer en huiskamer temp

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:28
Heb een vraagje..

Mijn 2 L/L warmtepompen hebben hun dienst al meer dan bewezen om te verwarmen.
De laatste weken ook heerlijk met koelen op de slaapkamer en de woonkamer.

Er viel me echter iets op...

De buren hebben een unit op de slaapkamer, en als die een paar uur aan staat dan ligt er letterlijk een hele plas water op het dak van het condenswater.
Als ik 'm flink laat draaien (op power stand en 22 graden of zo) dan begint hij wel een beetje te druppelen, maar niet veel. Laat ik 'm de hele nacht op 22 graden eco staan, dan is er 's ochtends letterlijk geen condenswater te vinden.
T viel me wel op dat het water
Volgens mij koelt hij wel goed.... slaapkamer wordt echt wel lekker koel.

Iets om te checken?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
pentaw1nz schreef op zondag 20 juni 2021 @ 21:54:
Heb een vraagje..

De buren hebben een unit op de slaapkamer, en als die een paar uur aan staat dan ligt er letterlijk een hele plas water op het dak van het condenswater.
Als ik 'm flink laat draaien (op power stand en 22 graden of zo) dan begint hij wel een beetje te druppelen, maar niet veel. Laat ik 'm de hele nacht op 22 graden eco staan, dan is er 's ochtends letterlijk geen condenswater te vinden.

Iets om te checken?
Kan zijn dat de buren hem gewoon op een lagere temperatuur hebben staan en daarmee ook meer condenswater produceren. Maar als je het zekere voor het onzekere wil nemen, beetje water in de opvangbak van je units gieten en kijken of er aan de andere kant net zoveel uit komt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heronimo
pentaw1nz schreef op zondag 20 juni 2021 @ 21:54:
Heb een vraagje..

Iets om te checken?
Mogelijk draait bij jou de ventilator harder waardoor hij met een hogere temperatuur hetzelfde koelvermogen haalt. Dus bijvoorbeeld dat de uitgaande lucht bij hen 10 graden is en bij jou 18 graden. Bij 18 graden heb je flink meer luchtstroom nodig, maar een stuk minder condensatie omdat je dicht bij of zelfs boven het dauwpunt zit.
Pagina: 1 ... 55 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic