Dat vraag ik me dus af. Wellicht dat er toen die dingen werden ingevoerd (90's?) veel meer problemen mee waren omdat toen de toleranties in de productie veel groter waren? Ik zie er hier en in mijn eigen praktijkervaring eigenlijk nooit problemen mee. Ik heb ze alleen nog los/lek gezien icm een dansende unit op veren ;-). Juist wel weer de nodige problemen door beun-soldeerwerk.wizzopa schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 17:06:
@RonJ En waarom denk je dat de stekkoppeling op de markt is gekomen.
spoiler:
Het is voor zo'n STEK monopolie-bemoeiclubje natuurlijk ook wel een heel interessant verdienmodel om op elke installatie je eigen koppelingen te verplichten en een paar eurotjes mee te pakken
@CurlyMo Qua multi/monosplit. Vaak scheelt het qua prijs voor de units nauwelijks. Twee buitenunits zijn natuurlijk wel lelijker op je dak en je hebt wat meer overhead kosten voor een 2e beugel en indien je ze apart voedt een 2e electra aansluiting. Het voordeel is de redundantie en meestal is het wat zuiniger met verwarmen dan een multi. Maar check het prijsverschil en efficientievoor- dan wel nadeel wel even goed in de specs.
All-electric.