Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.747 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

de Peer schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 19:44:
[...]

Uiteraard kost 's nachts koelen een beetje minder energie.
Als strategie werkt het alleen niet. stel je koelt overdag niet en elke nacht wel als een gek. Dan heb je overdag nog steeds niet een comfortabel huis omdat die warmte uit de muren blijft komen.

Maar mijn punt was dat 'alleen koelen wanneer nodig (aanwezigheid)' de zuinigste strategie is.

Het mooie van koelen met airco is nu juist dat je ook goede koeling en comfort heb terwijl het huis (de muren) heet zijn. Juist doordat je in eerste instantie alleen de lucht koelt.
daarom gebruik je een warmtepomp met de vloerverwarming om snachts de warmte uit je vloeren te trekken en naar buiten te gooien. ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Iemand nog ervaring met Fujitsu airco’s en waar kan ik die vinden? Zie mijn vorige post.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:05
ASW1 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 19:43:
[...]

De reden dat de SEER bij alle units een stuk hoger is dan de SCOP komt door de lagere delta T
Daarnaast varieert de EER en COP natuurlijk ook met de delta T
Het verschil tussen binnen en buiten is in de zomer veel lager dan in de winter dat werkt zowel positief uit op de hoeveelheid warmte die van binnen naar buiten getransporteerd moet worden als op de efficiëntie waarmee dat gedaan kan worden. Het is zeer zeker terug te zien in het verbruik.

Dat op gas stoken wanneer het koud is tot lagere efficiëntie leidt is in het algemeen niet waar; alleen wanneer dat leidt tot het stoken met dusdanig hoge retourtemperatuur dat er minder of geen condensatie plaatsvindt doet dat wat maar dat is vooral in oude huizen en/of slecht afgestelde CV ketels.
mbt CV tegenover warmtepomp klopt niet, ook je CV rendement daalt iets doordat je ketel koude buitenlucht aanzuigt en de interne wisselaar iets meer gaat afkoelen en dit weer gecompenseerd moet worden met extra gas, er zit namelijk een ventilator in je ketel dat lucht van buiten aanzuigt/forceert.

Het verschil is niet groot maar zeker wel aanwezig, mbt condensatie op retour ken ik dat staat al goed hier.
mbt warmtepomp de COP daling hier valt nog wel mee opzich maar doordat het huis meer energie gaat vragen naarmate het kouder wordt lijkt dit ook meer, echter dit geneuzel zijn we aan het meten met 3 cijfers achter de komma.

Maar goed deze discussie voeren we wel elders.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 17-06-2021 20:04 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:04
[...]

Als strategie werkt het alleen niet. stel je koelt overdag niet en elke nacht wel als een gek. Dan heb je overdag nog steeds niet een comfortabel huis omdat die warmte uit de muren blijft komen.
Dat verhaal blijft hier maar rondzingen maar het is gewoon niet waar. Een woning waarvan de massa warm is maar de lucht koel en droog wordt als comfortabel ervaren.
Daarnaast hoef je niet "als een gek" te koelen alleen de lucht hoeft op temperatuur te zijn. Dat daarbij voortdurend wat warmte uit de massa aan de lucht wordt afgegeven is niet zo'n punt.

In zijn algemeenheid heeft nachtverlaging met stoken of dagverhoging met koelen minder zin naarmate een woning beter geïsoleerd is, maar het relatieve voordeel om het dan te doen wanneer het verschil met de buitentemperatuur het kleinst is blijft.
Daardoor kun je ook in een goed geïsoleerd huis met een luchtwarmtepomp beter overdag verwarmen, of 's nachts koelen. Een hoop massa buffert dat wel voor een halve dag.
En bij een minder goed geïsoleerd huis kun je het beter ook zo doen, omdat de verliezen dan kleiner zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutR84
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-10-2024
WoutR84 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:41:
Wellicht iemand die nog eens naar mijn vraag over LG kan kijken? Er komen aardig wat berichten voorbij dus ik denk niet dat anders mijn vraag nog bij iemand onder de aandacht komt?
WoutR84 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:55:
[...]
Kan iemand bevestigen of ontkrachten dat LG PM07SP verouderd is? Heeft iemand ervaring met de PM07SP?
[...]
Inmiddels telefonisch contact gezocht met een leverancier en vervolgens met LG en daarna met LG Klimaat (blijkbaar moet je voor Airco's niet bij het hoofd telefoonummer van LG zijn).
De PM07SP wordt gewoon nog steeds geproduceerd, de meeste andere PM* modellen zijn inmiddels wel eruit en vervangen door PC* varianten, maar van de PC* lijn hebben ze dus bepaalde vermogens niet in de nieuwe productlijn, waaronder dus 2.1 kW.
De functionaliteiten zijn verder gelijk, dus daarover ook geen zorgen.

Dan dus alleen nog op zoek naar ervaring.
Ik zag dat @BigEagle ook een PM07 unit heeft, heel netjes zelf geïnstalleerd en met mooie ombouw! Heb jij toevallig al wat gedaan met de SMART functies? Koppelen met Google/Alexa of een andere applicatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happyhumor
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 01-09 19:02
HereIsTom schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 19:54:
Iemand nog ervaring met Fujitsu airco’s en waar kan ik die vinden? Zie mijn vorige post.
Wij hebben sinds 2007 een multisplit van General/Fuji Electric/Fujitsu voor onze bedrijfsruimte (inmiddels verkapt gastenverblijf/puberbunker. En sinds vorig jaar een multisplit voor de huiskamer en slaapkamer.

Wij zijn zeer tevreden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:27

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Inverter schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 19:36:
[...]

Boven 3 slaapkamers. Kunnen wij in de achterste kamer een wandmodel plaatsen zodat de hele eerste verdieping gekoeld wordt? Wat voor capaciteit?
Joh, doe eens wat meer moeite als je een fatsoenlijk antwoord wilt? We zijn geen helpdesk

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverter
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-05-2023
Notna schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:45:
[...]

Joh, doe eens wat meer moeite als je een fatsoenlijk antwoord wilt? We zijn geen helpdesk

[ Voor 12% gewijzigd door Inverter op 17-06-2021 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:03

de Peer

under peer review

ASW1 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:15:
[...]

Dat verhaal blijft hier maar rondzingen maar het is gewoon niet waar. Een woning waarvan de massa warm is maar de lucht koel en droog wordt als comfortabel ervaren.
Tuurlijk, als de airco aan staat is het altijd comfortabel. Of de muur nu warm of koud is. Dat is nu juist het mooie.
Daarnaast hoef je niet "als een gek" te koelen
Zeker. Daarom zei ik 'stel'
alleen de lucht hoeft op temperatuur te zijn. Dat daarbij voortdurend wat warmte uit de massa aan de lucht wordt afgegeven is niet zo'n punt.
Precies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 17:10
Hoi ieder
Ik heb een vraag betreft het verwarmen met een airco.
Eerdaags word bij mijn een Daikin 5 kWh airco geplaatst en nu lees ik dat je prima kan verwarmen en dat dit goedkoper zou zijn dan met gas.
Hoe zou je het e.a dan instellen in de herfst winter maanden aangezien ik een vloerverwarming en enkele radiators in mijn woonkamer heb, ook op de slaapkamers overigens maar daar hangt geen airco.
Ik neem aan dat de vloerverwarming toch beter aan kan staan maar evt een radiator uit, kortom best lastig lijkt me.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

merlin1201 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:52:
Hoi ieder
Eerdaags word bij mijn een Daikin 5 kWh airco geplaatst en nu lees ik dat je prima kan verwarmen en dat dit goedkoper zou zijn dan met gas.
Hoe zou je het e.a dan instellen in de herfst winter maanden aangezien ik een vloerverwarming en enkele radiators in mijn woonkamer heb, ook op de slaapkamers overigens maar daar hangt geen airco.
Ik neem aan dat de vloerverwarming toch beter aan kan staan maar evt een radiator uit, kortom best lastig lijkt me.
Voor het comfort zou ik de vloerverwarming ondersteunend gebruiken. Dus vloer op 20 graden bijvoorbeeld. Met alleen airco kan de vloer koud aanvoelen. Radiatoren dicht idd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Ik verbeeld mij vrij weinig, maar langs komen met een one liner is gewoon niet OK.

Vergeet niet dat mensen hier op vrijwillige basis tijd en energie steken in adviezen, waar je normaal een adviseur of verkoper voor in de armen mag nemen (die geen tijd hebben)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
Inverter schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 19:32:
Wij hebben een woonkamer van 123 m3. Nieuwbouw van 2013. Wat voor capaciteit airco hebben wij nodig?
Hangt wel wat af van de zonlichtintreding. Maar de eerder geschetste 3,5 kW zou in beginsel afdoende moeten zijn om te kunnen koelen. Als hoofdverwarming tijdens een strenge winter is het wellicht wat aan de lichte kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
[...]

Maar mijn punt was dat 'alleen koelen wanneer nodig (aanwezigheid)' de zuinigste strategie is.

Het mooie van koelen met airco is nu juist dat je ook goede koeling en comfort heb terwijl het huis (de muren) heet zijn. Juist doordat je in eerste instantie alleen de lucht koelt.
Vooral in de nacht ga je het merken als de warmte in de constructie zit, de airconditioning koelt dan weliswaar de lucht maar de muren en het plafond zitten je met infrarood aan te stralen waardoor je als nog gaat zweten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inverter
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-05-2023
Notna schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:58:
[...]

Ik verbeeld mij vrij weinig, maar langs komen met een one liner is gewoon niet OK.

Vergeet niet dat mensen hier op vrijwillige basis tijd en energie steken in adviezen, waar je normaal een adviseur of verkoper voor in de armen mag nemen (die geen tijd hebben)
Duidelijk. Voor mij geen Tweakers meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

FrankHe schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:04:
[...]

Vooral in de nacht ga je het merken als de warmte in de constructie zit, de airconditioning koelt dan weliswaar de lucht maar de muren en het plafond zitten je met infrarood aan te stralen waardoor je als nog gaat zweten.
Dit is totaal niet mijn ervaring. De convectie (directe koele luchtstroom langs je huid) weegt veel zwaarder. Zeker in de slaapkamer, waar een unit al snel overbemeten is.

Jouw scenario kan ik alleen plaatsen als je ver van de unit verwijderd bent zodat er geen luchtstroom is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
happyhumor schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:39:
[...]

Wij hebben sinds 2007 een multisplit van General/Fuji Electric/Fujitsu voor onze bedrijfsruimte (inmiddels verkapt gastenverblijf/puberbunker. En sinds vorig jaar een multisplit voor de huiskamer en slaapkamer.

Wij zijn zeer tevreden.
Welke typenummers zijn dat en waar gekocht?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
de Peer schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:08:
[...]

Dit is totaal niet mijn ervaring. De convectie (directe koele luchtstroom langs je huid) weegt veel zwaarder. Zeker in de slaapkamer, waar een unit al snel overbemeten is.

Jouw scenario kan ik alleen plaatsen als je ver van de unit verwijderd bent zodat er geen luchtstroom is.
Ik slaap persoonlijk liever niet in de directe luchtstroom van een airconditioning. Heb liever dat de bouwkundige elementen niet zoveel warmte bevatten. Maar dat is mijn eigen voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Inverter schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 19:36:
[...]

Boven 3 slaapkamers. Kunnen wij in de achterste kamer een wandmodel plaatsen zodat de hele eerste verdieping gekoeld wordt? Wat voor capaciteit?
Iets meer informatie is wel wenselijk. Oppervlaktes, oriëntatie van de ruimtes of een situatieschets wil ook nog wel eens helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
Hoi ieder
Daar is niet direct een eenduidig antwoord op te geven en hangt af van de situatie ter plekke.

Aangezien je aangeeft dat je 'vloerverwarming en radiatoren' hebt ga ik er van uit dat de radiatoren de hoofdverwarming zijn en de vloerverwarming als bijverwarming fungeert. In dat geval zou je kunnen proberen om de lucht-lucht-warmtepomp als hoofdverwarming te gebruiken en de vloerverwarming als bijverwarming te houden. Dan hoeft de gasketel nog niet direct de deur uit maar kun je onder de streep waarschijnlijk wel op je energiekosten besparen. Al kost het aanleggen van een airconditioning natuurlijk ook de nodige centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 10:15
Ik wil het comfort in huis verbeteren en dan met name in de badkamer en de woonkamer.
Het probleem is dat de woonkamer in voor en na seizoen eigenlijk geen warmte nodig heeft en daardoor de badkamer te koud blijft (thermostaat CV zit in de woonkamer).
Zomer wil ik eigenlijk wel de woonkamer koelen want we hebben een glaspui van 10 m2 op het zuiden.
Door de goede isolatie is de warmte er maar moeilijk uit te krijgen als deze eenmaal binnen is.
Is het mogelijk een badkamer (40m2) te combineren met een woonkamer (200m2) omdat deze nooit tegelijk koelen of verwarmen?

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:57
Pietje555 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:26:
Ik wil het comfort in huis verbeteren en dan met name in de badkamer en de woonkamer.
Het probleem is dat de woonkamer in voor en na seizoen eigenlijk geen warmte nodig heeft en daardoor de badkamer te koud blijft (thermostaat CV zit in de woonkamer).
Zomer wil ik eigenlijk wel de woonkamer koelen want we hebben een glaspui van 10 m2 op het zuiden.
Door de goede isolatie is de warmte er maar moeilijk uit te krijgen als deze eenmaal binnen is.
Is het mogelijk een badkamer (40m2) te combineren met een woonkamer (200m2) omdat deze nooit tegelijk koelen of verwarmen?
Ja dat kan prima met een duosplit. En dan kan je zelfs in de winter ook beide ruimtes verwarmen ;)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
HereIsTom schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:45:
[...]

Nou VVE vergadering heeft besloten dat we bij één door hun voorgesteld bedrijf airco’s kunnen gaan bestellen.
De airco’s komen dus op het dak en via één koof naar beneden naar de appartementen, je kan dus niet kiezen waar hij binnen komt.
Volgende is dat dat bedrijf Fujitsu airco’s adviseert. Nu had ik nog nooit gehoord van Fujitsu, iemand daar ervaring mee?
Kan er ook niet veel over vinden, welke Fujitsu modellen zouden goed zijn voor onze situatie? (Zie mijn eerdere posts)
Best raar eigenlijk. Ik kan me voorstellen dat de VVE controle wil uitoefenen over waar en hoe de buitenunits geplaatst worden, maar gedwongen winkelnering is ook weer een ding, zeker als je daardoor niet de split-unit van jouw keuze kunt installeren.
Zeker wanneer je deze ook voor verwarmen wilt gebruiken en je dus wat hogere/specifiekere eisen hebt.
Je kunt ook het woord "gasloos" eens laten vallen, veel VVE's zijn daar wel gevoelig voor of hebben er in elk geval interesse in. Wanneer je suggereert dat dat op lange termijn jouw doel is dan is er wellicht ook meer begrip voor dat jij niet met de eerste beste aircoboer in zee wilt gaan voor een standaard unit.
Niets ten nadele van Fujitsu overigens, volgens mij geen slecht merk maar vraag me af wat voor productgamma ze kunnen bieden.

[ Voor 6% gewijzigd door ASW1 op 17-06-2021 21:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
mr_evil08 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 19:57:
[...]
mbt CV tegenover warmtepomp klopt niet, ook je CV rendement daalt iets doordat je ketel koude buitenlucht aanzuigt en de interne wisselaar iets meer gaat afkoelen en dit weer gecompenseerd moet worden met extra gas, er zit namelijk een ventilator in je ketel dat lucht van buiten aanzuigt/forceert.

Het verschil is niet groot maar zeker wel aanwezig, mbt condensatie op retour ken ik dat staat al goed hier.
mbt warmtepomp de COP daling hier valt nog wel mee opzich maar doordat het huis meer energie gaat vragen naarmate het kouder wordt lijkt dit ook meer, echter dit geneuzel zijn we aan het meten met 3 cijfers achter de komma.
Ik heb daar in het verleden eens aan gerekend, en de buitenlucht temperatuur is vrijwel verwaarloosbaar met de CV ketel, dat valt met een MID gecertificeerde warmte meter niet te meten, maar het is ook zeker niet 0.0:

Om 1m3 aardgas te verbranden heb je 1.277 kg O2 nodig, in een m3 lucht zit 300 gram O2, dus heb je 4.255 m3 lucht nodig.

De soortelijke warmte van lucht is 710 J/kg*K dus per graad kan de 4.255 m3 buitenlucht 3021 J energie bevatten, dat is 0.000839 kWh.

Dus het verschil van energie in de benodigde 4.255 m3 buitenlucht tussen een buiten temperatuur van -15oC en +20oC is dan 0.0293 kWh.

Die zelfde 1m3 aardgas levert bij verbranding met een zuinig afgestelde CV zo'n 9.41 kWh op.
Hiermee komt het extreme verschil in buiten temperatuur hierboven op 0.31% van wat de m3 aardgas aan warmte in de CV ketel opleverd.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 17:10
FrankHe schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:20:
[...]

Daar is niet direct een eenduidig antwoord op te geven en hangt af van de situatie ter plekke.

Aangezien je aangeeft dat je 'vloerverwarming en radiatoren' hebt ga ik er van uit dat de radiatoren de hoofdverwarming zijn en de vloerverwarming als bijverwarming fungeert. In dat geval zou je kunnen proberen om de lucht-lucht-warmtepomp als hoofdverwarming te gebruiken en de vloerverwarming als bijverwarming te houden. Dan hoeft de gasketel nog niet direct de deur uit maar kun je onder de streep waarschijnlijk wel op je energiekosten besparen. Al kost het aanleggen van een airconditioning natuurlijk ook de nodige centen.
Daar had ik idd aan gedacht, de vloer en radiatoren reageren op de kamer thermostaat maar vraag me dan af als de temperatuur in de kamer op 21 staat, veroorzaakt door de airco dan gaat de vloerverwarming niet aan.
dan zou ik de vloerverwarming handmatig op 20 moeten zetten onafhankelijk van de kamer temp. of zie ik dat verkeerd.
Als ik het e.a zo lees dat zou deze manier van verwarmen goedkoper zijn dan gas, dus best interessant omdat ik zonnepanelen hebt, en misschien zelfs interessant om er een aantal bij te plaatsen.
Ik heb het forum nog niet terug gelezen maar zal dit zeker eens doen.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
ASW1 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:48:
[...]

Best raar eigenlijk. Ik kan me voorstellen dat de VVE controle wil uitoefenen over waar en hoe de buitenunits geplaatst worden, maar gedwongen winkelnering is ook weer een ding, zeker als je daardoor niet de split-unit van jouw keuze kunt installeren.
Zeker wanneer je deze ook voor verwarmen wilt gebruiken en je dus wat hogere/specifiekere eisen hebt.
Je kunt ook het woord "gasloos" eens laten vallen, veel VVE's zijn daar wel gevoelig voor of hebben er in elk geval interesse in. Wanneer je suggereert dat dat op lange termijn jouw doel is dan is er wellicht ook meer begrip voor dat jij niet met de eerste beste aircoboer in zee wilt gaan voor een standaard unit.
Niets ten nadele van Fujitsu overigens, volgens mij geen slecht merk maar vraag me af wat voor productgamma ze kunnen bieden.
Ja dat was ook mijn idee. Ik heb het woord gasloos er ook in gegooid en verwarmen met de airco, kreeg gelijk van het bestuur te horen dat dat niet mogelijk was, maar daar viel de airco boer mij bij om te zeggen dat dat wel degelijk mogelijk was, dat was ook het kantelpunt dat er ineens meer mensen geïnteresseerd waren.
De meest leden waren al tegen airco’s omdat ze het onzin vinden zo’n duur ding voor die paar warme dagen, maar dat zijn ook gelijk de mensen die beneden wonen en/of op het noorden.
Maar het verhaal van bestuur bleef deze airco boer en anders geen airco. Dit omdat ze denken dat die alleen geluidsloze airco’s kan leveren en ze niet meerdere bedrijven op het dak willen voor het onderhoud.
Alleen heb ik nog geen informatie over het bedrijf, stelde zich voor als de Wit (regio Utrecht), en over welke airco’s, dat moeten we dus nog doorgestuurd krijgen.

Maar het merk airco’s was dus Fujitsu maar kan er met Google weinig over vinden en volgens mij bijna geen bedrijven die ze leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:24
HereIsTom schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 22:08:
[...]

Ja dat was ook mijn idee. Ik heb het woord gasloos er ook in gegooid en verwarmen met de airco, kreeg gelijk van het bestuur te horen dat dat niet mogelijk was, maar daar viel de airco boer mij bij om te zeggen dat dat wel degelijk mogelijk was, dat was ook het kantelpunt dat er ineens meer mensen geïnteresseerd waren.
De meest leden waren al tegen airco’s omdat ze het onzin vinden zo’n duur ding voor die paar warme dagen, maar dat zijn ook gelijk de mensen die beneden wonen en/of op het noorden.
Maar het verhaal van bestuur bleef deze airco boer en anders geen airco. Dit omdat ze denken dat die alleen geluidsloze airco’s kan leveren en ze niet meerdere bedrijven op het dak willen voor het onderhoud.
Alleen heb ik nog geen informatie over het bedrijf, stelde zich voor als de Wit (regio Utrecht), en over welke airco’s, dat moeten we dus nog doorgestuurd krijgen.

Maar het merk airco’s was dus Fujitsu maar kan er met Google weinig over vinden en volgens mij bijna geen bedrijven die ze leveren?
Fujitsu is gewoon een prima en betrouwbaar merk. Hoewel er vast wel weer mensen zijn voor wie het niet geldt. Zeker een A-merk in mijn ogen maar geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Hoi ieder
Vloer als bijverwarming gaan gebruiken ipv hoofdverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:16
In onze nieuwbouw woning wil ik graag op alle verdiepingen een aangename temperatuur.
De leidingen kan ik in elk vertrek prima wegwerken en is niet afhankelijk van hoogte. Alleen in 2 kamers heb ik een issue met condenswater. Hierbij wil ik het liefst geen condenspomp installeren.

Zijn er oplossingen dat ik een klein gaatje door de buitenmuur kan boren en zo het water kan afvoeren? of leid dit tot andere narigheden? De airco leidingen gaan langs de koven van de WTW naar een centrale plek.
Of is het mogelijk om de condenspomp het water aan te laten zuigen? dan kan ik deze op een ander plek neerleggen

[ Voor 10% gewijzigd door SmoothTweaker op 17-06-2021 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
[...]

Met Fujitsu is volgens mij niets mis, maar wanneer je een Daikin Ururu Sarara of vergelijkbaar aan het overwegen was dan betwijfel ik wel of Fujitsu een dergelijk hoogwaardig produkt in hun gamma heeft.

Het is prima dat je VVE zich laat adviseren door een externe partij omdat ze er zelf geen verstand van hebben. De units op het dak en leidingen via een door de VVE bepaalde route lijkt me ook een goede keuze.
Maar dat je perse 1 bepaalde installateur moet gebruiken is raar.
Vergelijk het ermee dat de VVE zou eisen dat je CV ketel perse door bedrijf X of Y opgehangen moet worden en daarmee dus perse van merk Z zou moeten zijn.
Iedereen voelt op z'n klompen aan dat een VVE niet zover mag gaan in de eisen en dat leden binnen een door de VVE gesteld kader de vrijheid moeten hebben om zelf een merk en installateur te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:19
Is het mogelijk om de leidingen van een multi-split op de dakkapel van de ene kant van het dak over de nok naar de andere kant te brengen (onder de pannen door)?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Sturmer93 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 22:14:
[...]

Fujitsu is gewoon een prima en betrouwbaar merk. Hoewel er vast wel weer mensen zijn voor wie het niet geldt. Zeker een A-merk in mijn ogen maar geen ervaring mee.
Weet je ook waar ik op Internet bedrijven kan vinden die Fujitsu aanbieden en/of waar ik de modellen kan vergelijken?
ASW1 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 22:29:
[...]

Met Fujitsu is volgens mij niets mis, maar wanneer je een Daikin Ururu Sarara of vergelijkbaar aan het overwegen was dan betwijfel ik wel of Fujitsu een dergelijk hoogwaardig produkt in hun gamma heeft.

Het is prima dat je VVE zich laat adviseren door een externe partij omdat ze er zelf geen verstand van hebben. De units op het dak en leidingen via een door de VVE bepaalde route lijkt me ook een goede keuze.
Maar dat je perse 1 bepaalde installateur moet gebruiken is raar.
Vergelijk het ermee dat de VVE zou eisen dat je CV ketel perse door bedrijf X of Y opgehangen moet worden en daarmee dus perse van merk Z zou moeten zijn.
Iedereen voelt op z'n klompen aan dat een VVE niet zover mag gaan in de eisen en dat leden binnen een door de VVE gesteld kader de vrijheid moeten hebben om zelf een merk en installateur te kiezen.
Ja snap dat ze de plaats van de leidingen en units willen bepalen, maar het bedrijf en merk airco ben ik ook niet blij mee, maar omdat de meerderheid toch geen airco wil of geen interesse heeft gaan ze met het bestuur mee en keuren ze het dus goed en heb ik het nakijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sturmer93
HereIsTom schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 22:38:
[...]

Weet je ook waar ik op Internet bedrijven kan vinden die Fujitsu aanbieden en/of waar ik de modellen kan vergelijken?

[...]

Ja snap dat ze de plaats van de leidingen en units willen bepalen, maar het bedrijf en merk airco ben ik ook niet blij mee, maar omdat de meerderheid toch geen airco wil of geen interesse heeft gaan ze met het bestuur mee en keuren ze het dus goed en heb ik het nakijken.
Fujitsuclimate staat veel info over de modellen, daar kan je ook dealers vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
SmoothTweaker schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 22:25:
In onze nieuwbouw woning wil ik graag op alle verdiepingen een aangename temperatuur.
De leidingen kan ik in elk vertrek prima wegwerken en is niet afhankelijk van hoogte. Alleen in 2 kamers heb ik een issue met condenswater. Hierbij wil ik het liefst geen condenspomp installeren.

Zijn er oplossingen dat ik een klein gaatje door de buitenmuur kan boren en zo het water kan afvoeren? of leid dit tot andere narigheden? De airco leidingen gaan langs de koven van de WTW naar een centrale plek.
Of is het mogelijk om de condenspomp het water aan te laten zuigen? dan kan ik deze op een ander plek neerleggen
Natuurlijk verval heeft in beginsel de voorkeur. Als je een gat boort in de spouwmuur zorg er dan wel voor dat het condenswater buiten uitkomt en niet in de spouw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Sturmer93 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 22:53:
[...]

Fujitsuclimate staat veel info over de modellen, daar kan je ook dealers vinden.
Ja allerlei modellen maar hoogste SCOP 5,1
Nou is dat zeker niet slecht maar wat als je plannen had bijvoorbeeld die MItsu te kopen met onwaarschijnlijke SCOP van 6,7
Dat is zo even 30% meer verbruik bij verwarmen omdat je VVE je tot een bepaald merk dwingt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
CurlyMo schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 22:32:
Is het mogelijk om de leidingen van een multi-split op de dakkapel van de ene kant van het dak over de nok naar de andere kant te brengen (onder de pannen door)?
Dat zou in beginsel geen probleem mogen opleveren. Houd wel rekening met het maximale hoogteverschil. Je kunt die leiding daarna waarschijnlijk niet twee verdiepingen omlaag brengen omdat je dan de maximale hoogte overschrijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturmer93
ASW1 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 23:29:
[...]

Ja allerlei modellen maar hoogste SCOP 5,1
Nou is dat zeker niet slecht maar wat als je plannen had bijvoorbeeld die MItsu te kopen met onwaarschijnlijke SCOP van 6,7
Dat is zo even 30% meer verbruik bij verwarmen omdat je VVE je tot een bepaald merk dwingt.
Sure maar mijn ervaring uit dit topic is in ieder geval wel dat sommige fabrikanten “behouden” opgeven en sommige fabrikanten Max Max Max. Wil die 6.7 wel eens in de praktijk zien eigenlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Iemand die weet of/hoe je de beep uit kunt zetten voor de MHI SRC/SRK als je de afstandsbediening gebruikt?

Idem of ze in principe ook fahrenheit ipv celcius ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19-09 20:57
had de mijne voor het eerst aan in de slaapkamer wordt ik wakker van gedruppel kussen nat lekt die :o

straks ff de installateur verrot schelden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickeric
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-07 00:56
[...]

Sinds afgelopen maandag heb ik een Fujitsu, tot nu toe zeer tevreden. stukken stiller vergeleken met de aircos in de buurt (hier heeft iedereen TCL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06:04
[...]

Beetje dubbel. Aan de ene kant is het simpelweg verboden om te dwingen bij één partij te kopen. Dat zal bij een rechter nooit stand houden.

Aan de andere kant kan ik het mij wel een beetje voorstellen van de VVE aangezien ik begrijp dat de buitenunit en alles daarnaatoe door VVE-ruimtes loopt waarvan je samen eigenaar bent. Dan is het voor de VVE wel handig om verzekeringstechnisch 1 bedrijf aan te spreken als het mis gaat. In plaats van uitzoeken welke installatie waar niet goed is geinstalleerd.

Ik ga er dan wel een beetje vanuit dat jullie ook een stevige cluster-korting gaan krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door Dennisdn op 18-06-2021 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:34

Freakie1NL

Grote Baas

Rukapul schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 23:46:
Iemand die weet of/hoe je de beep uit kunt zetten voor de MHI SRC/SRK als je de afstandsbediening gebruikt?
Deze vraag heb ik ook maar dan voor een Daikin.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:42
WoutR84 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:17:
[...]

[...]

Inmiddels telefonisch contact gezocht met een leverancier en vervolgens met LG en daarna met LG Klimaat (blijkbaar moet je voor Airco's niet bij het hoofd telefoonummer van LG zijn).
De PM07SP wordt gewoon nog steeds geproduceerd, de meeste andere PM* modellen zijn inmiddels wel eruit en vervangen door PC* varianten, maar van de PC* lijn hebben ze dus bepaalde vermogens niet in de nieuwe productlijn, waaronder dus 2.1 kW.
De functionaliteiten zijn verder gelijk, dus daarover ook geen zorgen.

Dan dus alleen nog op zoek naar ervaring.
Ik zag dat @BigEagle ook een PM07 unit heeft, heel netjes zelf geïnstalleerd en met mooie ombouw! Heb jij toevallig al wat gedaan met de SMART functies? Koppelen met Google/Alexa of een andere applicatie?
Dat wil ik zeker gaan doen, maar ik kon geen informatie vinden over de SMART functies. -O-

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrd
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10-08 15:12

Rrd

HereIsTom schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 19:54:
Thuis heb ik 2 daikin en 1 Fujitsu airco in gebruik en ik ben over beide merken tevreden. Ik verwarm ook met de airco's en heb al een tijdje geen gas aansluiting meer.
Later dit jaar komt er nog 1 airco bij, een Fujitsu uit de KG serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutR84
BigEagle schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 08:13:
[...]

Dat wil ik zeker gaan doen, maar ik kon geen informatie vinden over de SMART functies. -O-
In eerste instantie was ik hierop gekomen, een Nederlandstalige LG folder waarin Google/Alexa worden genoemd:
Met behulp van de LG ThinQ app kunt u, waar u ook bent, uw airconditioner bedienen dankzij de
ingebouwde wifi functie. Uw smartphone of afstandsbediening niet binnen handbereik? U bedient de
LG airconditioners ook gemakkelijk met Nederlandse spraak via Google Assistant en Alexa.
https://www.lgklimaat.nl/media/4271/rac-2021-leaflet_low.pdf
Bijzonder, ik kom nu deze pagina tegen waarin modellen genoemd staan die we dus niet (op het oog) hebben...
https://www.lg.com/us/sup...thinq-alexa-voice-control

Verder nu ook iets gevonden voor Google Assistant waaruit zou blijken dat NL (nog) niet ondersteund wordt:
https://assistant.google.com/services/a/id/060e3700ab13660d

Gelukkig zijn er ook al alternatieven die in mijn Smart home aan de praat te krijgen moeten zijn:
https://community.home-as...nq-air-conditioning/32558

[ Voor 14% gewijzigd door WoutR84 op 18-06-2021 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 11:36
Pietje555 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:26:
Zone verwarming nemen, bijvoorbeeld Tado

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:42
WoutR84 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 08:41:
[...]

In eerste instantie was ik hierop gekomen, een Nederlandstalige LG folder waarin Google/Alexa worden genoemd:

[...]

Bijzonder, ik kom nu deze pagina tegen waarin modellen genoemd staan die we dus niet (op het oog) hebben...
https://www.lg.com/us/sup...thinq-alexa-voice-control

Verder nu ook iets gevonden voor Google Assistant waaruit zou blijken dat NL (nog) niet ondersteund wordt:
https://assistant.google.com/services/a/id/060e3700ab13660d

Gelukkig zijn er ook al alternatieven die in mijn Smart home aan de praat te krijgen moeten zijn:
https://community.home-as...nq-air-conditioning/32558
Top, die onderste ga ik binnenkort uitproberen met Home Assistant! *O*

Zal hier wel de bevindingen melden.

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutR84
BigEagle schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 08:53:
[...]

Top, die onderste ga ik binnenkort uitproberen met Home Assistant! *O*

Zal hier wel de bevindingen melden.
Top! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:40
Afgelopen 2 nachten de airco gebruikt om de slaapkamer te koelen. Dat ging aardig goed met mijn opstelling.

De airco hangt aan de muur op zolder en blaast richting het trapgat met maximale snelheid op 18 graden. De slaapkamer op de verdieping eronder, net om de hoek van de trap, koelt dan met 1 graden per uur af. Dit kost ongeveer 0,9kWh. Met een ventilator die blaast richting de slaapkamer lijkt het afkoelen 2x zo snel te gaan. De uiteindelijke temperatuur tijdens het slapen was ~23 graden.

Als ik stop met koelen warmt de kamer weer op met 2 graden per uur, dus ik moet de AC eigenlijk wel laten draaien voor een groot deel van de nacht. Procedure voor het slapen gaan zou ik wel nog kunnen verbeteren. Ik kan de AC 1,5 uur voor het slapen gaan aanzetten op max snelheid, 18 graden. En vervolgens 0,5 uur voor het slapen gaan op max snelheid, 19 graden, zodat de temperatuur kan stabiliseren.

Vind het best prijzig. Stel je laat hem koelen van 22 tot 3 dan kost het je ongeveer 5 kWh. Oftewel 1,5 euro per nacht. Maar goed voor die paar weken per jaar is het wel OK.

[ Voor 17% gewijzigd door banaliteit op 18-06-2021 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:45
banaliteit schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:02:
Afgelopen 2 nachten de airco gebruikt om de slaapkamer te koelen. Dat ging aardig goed met mijn opstelling.

De airco hangt aan de muur op zolder en blaast richting het trapgat met maximale snelheid op 18 graden. De slaapkamer op de verdieping eronder, net om de hoek van de trap, koelt dan met 1 graden per uur af. Dit kost ongeveer 0,9kWh. Met een ventilator die blaast richting de slaapkamer lijkt het afkoelen 2x zo snel te gaan. De uiteindelijke temperatuur tijdens het slapen was ~23 graden.

Als ik stop met koelen warmt de kamer weer op met 2 graden per uur, dus ik moet de AC eigenlijk wel laten draaien voor een groot deel van de nacht. Procedure voor het slapen gaan zou ik wel nog kunnen verbeteren. Ik kan de AC 1,5 uur voor het slapen gaan aanzetten op max snelheid, 18 graden. En vervolgens 0,5 uur voor het slapen gaan op max snelheid, 19 graden, zodat de temperatuur kan stabiliseren.

Vind het best prijzig. Stel je laat hem koelen van 22 tot 3 dan kost het je ongeveer 5 kWh. Oftewel 1,5 euro per nacht. Maar goed voor die paar weken per jaar is het wel OK.
een extra binnen unit in je slaapkamer ophangen is natuurlijk de beste optie, maar dat kost je al gauw 1000 euro in totaal, voor 1,5 euro per nacht kun je dan toch flink wat warme nachtjes wat koeler slapen voordat je uit de kosten bent. Aan de andere kant: als comfort belangrijker is, dan is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1

Ehm, maar waarom hangt de airco dan op zolder wanneer je de slaapkamer een verdieping eronder wilt koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Als je daadwerkelijk 30ct per kwh betaald zou ik toch een andere energieleverancier gaan zoeken ;)

Mij valt het stroomverbruik juist erg mee. Ik had een mobiele airco die eigenlijk continue op vol vermogen stond te draaien dus die deed zo 12kwh per dag. Nu heb ik een triple split waarbij ik naast de BG ook de 1e verdieping lekker comfortabel kan houden. Vannacht ook lekker kunnen slapen met 20 graden op de slaapkamers 8)

Hier gisteren de hele dag in totaal 6,5Kwh verstookt (van 0:00 t/m 23:59) waarbij de woonkamer van 7:00 tot c.a. 23:00 gekoeld is op 22 graden en de airco van de hoofdslaapkamer eigenlijk de hele dag heeft staan kabbelen op 22 graden om de bovenverdieping behagelijk te houden (toen we naar bed gingen hebben we wel de slaapkamer deur dicht gedaan en hem op 20 graden gezet). De airco in de kinderkamer draait alleen tijdens de slaaptijden van de kleine op 20 graden. :)

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter

Tsja, maar dat is met deze set-up toch ook te verwachten? Dat is net als dat je verwacht met een grote SUV 1:20 te kunnen rijden in de binnenstad. Er is een reden waarom we het in het algemeen afraden om het op een dergelijke manier op te lossen. Dat gezegd hebbende heb je waarschijnlijk meer baad bij het 24/7 verkoelen. Ja, dat zal initieel wat meer kosten (denk ik?) maar lange termijn wordt het efficiënter (en aangenamer in de nacht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
merlin1201 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:57:
[...]

Daar had ik idd aan gedacht, de vloer en radiatoren reageren op de kamer thermostaat maar vraag me dan af als de temperatuur in de kamer op 21 staat, veroorzaakt door de airco dan gaat de vloerverwarming niet aan.
dan zou ik de vloerverwarming handmatig op 20 moeten zetten onafhankelijk van de kamer temp. of zie ik dat verkeerd.
Als ik het e.a zo lees dat zou deze manier van verwarmen goedkoper zijn dan gas, dus best interessant omdat ik zonnepanelen hebt, en misschien zelfs interessant om er een aantal bij te plaatsen.
Ik heb het forum nog niet terug gelezen maar zal dit zeker eens doen.
Ik denk dat je een fout maakt. Je thermostaat meet de ruimte temperatuur en schakelt de CV in. De CV weet niet hoe warm het is, die gaat gewoon water verwarmen tot de thermostaat weer uitschakelt. Je kunt een CV dus niet op een temperatuur instellen of je moet continue verwarmen met een weersafhankelijke stooklijn.
Nadeel als de ruimte temperatuur door een airco hoger is dan de temperatuur op de ruimtethermostaat van de CV dat je boven dus ook helemaal geen verwarming hebt. Hier moet je dus ook airco's op gaan hangen om warmte te hebben.
Halve bak werkt dus niet omdat de systemen niet gekoppeld zijn door één regelsysteem. Twee schippers op een schip is nooit een goed idee.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:40
ASW1 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:25:
[...]

Ehm, maar waarom hangt de airco dan op zolder wanneer je de slaapkamer een verdieping eronder wilt koelen?
Op zolder is de werkkamer. Daar heb ik de airco hard nodig voor zowel in de winter als zomer.
olafmol schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:24:
[...]
een extra binnen unit in je slaapkamer ophangen is natuurlijk de beste optie, maar dat kost je al gauw 1000 euro in totaal, voor 1,5 euro per nacht kun je dan toch flink wat warme nachtjes wat koeler slapen voordat je uit de kosten bent. Aan de andere kant: als comfort belangrijker is, dan is het een ander verhaal.
Dit was voor mij ook de overweging. Voor die paar weken per jaar vind ik dit prima.

De oplossing, waarbij je uit kostenbesparing, de airco op zolder ophangt werkt voor mij prima. Hij kan koelen op de dagen dat het 's nachts uitzonderlijk warm is en tijdens hittegolven. Ik kan altijd nog airco's bijkopen. Het is maar dat ik sowieso een aparte unit op zolder nodig had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
stickeric schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 07:10:
[...]

Sinds afgelopen maandag heb ik een Fujitsu, tot nu toe zeer tevreden. stukken stiller vergeleken met de aircos in de buurt (hier heeft iedereen TCL).
Rrd schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 08:15:
[...]

Thuis heb ik 2 daikin en 1 Fujitsu airco in gebruik en ik ben over beide merken tevreden. Ik verwarm ook met de airco's en heb al een tijdje geen gas aansluiting meer.
Later dit jaar komt er nog 1 airco bij, een Fujitsu uit de KG serie.
Ok dat klinkt goed. Welke modelnummers zijn dat? En waar gekocht?
Dennisdn schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 07:57:
[...]

Beetje dubbel. Aan de ene kant is het simpelweg verboden om te dwingen bij één partij te kopen. Dat zal bij een rechter nooit stand houden.

Aan de andere kant kan ik het mij wel een beetje voorstellen van de VVE aangezien ik begrijp dat de buitenunit en alles daarnaatoe door VVE-ruimtes loopt waarvan je samen eigenaar bent. Dan is het voor de VVE wel handig om verzekeringstechnisch 1 bedrijf aan te spreken als het mis gaat. In plaats van uitzoeken welke installatie waar niet goed is geinstalleerd.

Ik ga er dan wel een beetje vanuit dat jullie ook een stevige cluster-korting gaan krijgen.
Ja aan één kant snap ik het ook wel, maar het bestuur heeft er geen verstand van een pikt er één partij uit omdat die bij een familielid goed werk heeft geleverd.
Normaal zou ik graag een paar offertes willen zien.

Ik dacht ook al aan die cluster-korting, we moeten de info en prijzen dus nog krijgen, ben benieuwd, daarom wil ik me vast inlezen op de Fujitsu modellen en de prijzen, zodat ik het een beetje kan gaan vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Volgens opgave van de mobiele app heeft het systeem hier gisteren 5,2 kWh aan elektriciteit gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
HereIsTom schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:19:

Ja aan één kant snap ik het ook wel, maar het bestuur heeft er geen verstand van een pikt er één partij uit omdat die bij een familielid goed werk heeft geleverd.
Normaal zou ik graag een paar offertes willen zien.
Vind ik nogal suggestief. VVE kan zeer professioneel zijn en vertegenwoordigd de bewoners. Het is niet een elite clubje. Als je van mening bent dat het prutsers zijn dan moet je zelf in het bestuur gaan zitten en het gezeik van iedere bewoner aanhoren als er iets moet gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
Pietje555 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:30:
[...]

Vind ik nogal suggestief. VVE kan zeer professioneel zijn en vertegenwoordigd de bewoners. Het is niet een elite clubje. Als je van mening bent dat het prutsers zijn dan moet je zelf in het bestuur gaan zitten en het gezeik van iedere bewoner aanhoren als er iets moet gebeuren.
Ik heb bij een andere VvE jaren lang in het bestuur gezeten dus weet hoe het werkt.
Dit is een VvE die alles zelf wil regelen, dus geen beheerder erbij en het zijn allemaal oudjes, en als ze niet eens weten dat je met een airco ook kan verwarmen en dat je er meerdere binnenunits op aan kan sluiten e.d. en ze zelf geen interesse hebben in een airco zegt mij dat genoeg.
Van het gas af vinden ze ook onzin, zal hun tijd wel duren en als ze dan een clubje hebben van net de meerderheid wordt het lastig. Ik heb mijn diensten meermalen aangeboden, maar ze gaan er niet op in en weten het allemaal beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-09 16:16

Ik heb een soortgelijke setup, die van mij hangt 20 cm boven de zolderverdiepingsvlier.
een 3.5kw unit is bij mij in staat om alles lekker koel te houden (23 graden).

Je moet hem gewoon permanent aanlaten, dan blijft het lekker koel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Toch maar eens even sparren hier, want mijn korte mobiele airco unit ervaring is geen succes.

Op zolder heb ik twee kantoortjes voor het thuiswerken. Temperatuur in de zomer natuurlijk om te huilen. Het gaat om twee kamers van rond de 13,5m3.

Nu zit ik dus te stoeien met de plaatsing wil ik voor een split unit gaan. Dit is de zijkant van mijn dakkapel. Aan de binnenkant zou ik de binnenunit kunnen vastmaken, de buitenunit zou dan op de dakkapel moeten komen te staan.

Leidingen zouden dan of onder de dakpannen door naar bovenop de dakkapel kunnen gaan. Andere optie is om een T-stuk op de kop te plaatsen tussen mijn HWA en dan de leidingen daardoorheen. Stroomkabel zou ik elders vandaan halen.

Enige nadeel zou dan het onderhoud aan de dakbedekking zijn. Zijn er hier mensen met ervaring met zulke situaties die er iets zinnigs over kunnen zeggen?

Verder vraag ik me af of (2x) 2,5kW niet al overkill zou zijn voor deze opstelling?

Afbeeldingslocatie: https://cdn.nextchapter-ecommerce.com/pim/Files/Product/xlarge/449388_17802623.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0FbYw-aD972RXH1JDShf9OdikI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yIGi6tGW4r9A1hojKVber4mJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 18-06-2021 11:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05:52

Dit is toch een schijntje qua energie en geld? Kost je voor 20 van de echte plakkerige dagen/nachten dus circa 30 euro per jaar. Als je daardoor beter slaapt zou ik er meteen voor tekenen... Vergeet niet dat hittegolven nooit meer weggaan en waarschijnlijk juist meer gaan voorkomen (#klimaatcrisis-aluhoedjes-voorspelling). Ik heb er echt wel 2 euro per nacht voor over om goed te kunnen slapen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
CurlyMo schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:02:
Enige nadeel zou dan het onderhoud aan de dakbedekking zijn.
Ik heb de dakbedekking van het balkon waarop ik de unit plaatste vervangen voor het plaatsen van de unit. Dan zit je weer voor jaren goed.

De airco man deed heel zenuwachtig over de andere volgorde. Dat terwijl we later de airco 7cm hoger hebben geplaatst voor extra demping (en ik later zelf nog eens 5cm hoger). Als dat kan dan kun je met wat gedoe en geprut ook wel nieuwe dakbedekking tzt eronder frutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rukapul schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:29:
[...]

Ik heb de dakbedekking van het balkon waarop ik de unit plaatste vervangen voor het plaatsen van de unit. Dan zit je weer voor jaren goed.
Die ligt er hier ook net een 1,5 jaar op :) Daar wordt ik dus ook niet zenuwachtig van. Direct er een dikke laag PIR onder laten plaatsen.

Punt is meer de route van de leidingen. Wat is daarin wijsheid? En is een buitenunit makkelijk via het raam aan te geven aan degene die op het dak aan het werk is, of moet je echt met een tillift aan de slag? De foto is gemaakt door een veluxraam die er helemaal uit zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
CurlyMo schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:34:
[...]

Die ligt er hier ook net een 1,5 jaar op :) Daar wordt ik dus ook niet zenuwachtig van. Direct er een dikke laag PIR onder laten plaatsen.

Punt is meer de route van de leidingen. Wat is daarin wijsheid? En is een buitenunit makkelijk via het raam aan te geven aan degene die op het dak aan het werk is, of moet je echt met een tillift aan de slag? De foto is gemaakt door een veluxraam die er helemaal uit zou kunnen.
Lift?

Dit soort lui zet toch een ladder tegen de goot en laten het hulpje de zooi naar boven slepen alsof ARBO-regels niet bestaan?

Wat betreft route van leidingen, zou ik zelf vooral voorwerk doen en logisch nadenken hoe je het wilt hebben. Bij mij kwamen de meest bizarre onpraktische / esthetische genocide voorstellen langs tot ik zelf maar een zaterdag heb besteed om een doorvoer te maken op een plek waar geen installateur zich aan zou wagen. Vervolgens de installateur gemaild met de route zoals ik het voor me zag incl voorbereide doorvoer.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 18-06-2021 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rukapul schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:43:
[...]
Dit soort lui zet toch een ladder tegen de goot en laten het hulpje de zooi naar boven slepen alsof ARBO-regels niet bestaan?
Dit soort lui ben ik zelf :) Ik wil de hele boel installeren excl. stek montage. Daar zoek ik dan wel een installateur bij.
Wat betreft route van leidingen, zou ik zelf vooral voorwerk doen en logisch nadenken hoe je het wilt hebben. Bij mij kwamen de meest bizarre onpraktische / esthetische genocide voorstellen langs tot ik zelf maar een zaterdag heb besteed om een doorvoer te maken op een plek waar geen installateur zich aan zou wagen. Vervolgens de installateur gemaild met de route zoals ik het voor me zag incl voorbereide doorvoer.
Wat zou je me dan aanraden? Uit het zicht onder de pannen door (als dat past) of via de HWA of gewoon buitenom in het zicht over de boeidelen? Dat laatste zou ik jammer vinden.

Hier overigens nog een foto voordat ik zelf de zijwangen heb vervangen en geïsoleerd, en voordat de zonnepanelen er kwamen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qw8yRwEDE-bPzVUV1JHhWHJcrus=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bb5IILxRnpPdX3XaDWRL9KFO.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door CurlyMo op 18-06-2021 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:35
CurlyMo schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:46:
[...]

Dit soort lui ben ik zelf :) Ik wil de hele boel installeren excl. stek montage. Daar zoek ik dan wel een installateur bij.

[...]

Wat zou je me dan aanraden? Uit het zicht onder de pannen door (als dat past) of via de HWA of gewoon buitenom in het zicht over de boeidelen? Dat laatste zou ik jammer vinden.

Hier overigens nog een foto voordat ik zelf de zijwangen heb vervangen en geïsoleerd, en voordat de zonnepanelen er kwamen.
[Afbeelding]
Ik heb er toen een dagje zo'n pneumatische lift voor gehuurd voor een paar tientjes. Compressor erop zetten en TSSSSJJJ je buitenunit gaat moeiteloos omhoog. Daarna schuif je m zo van de liftplaat op de beugel of in dit geval, het dak. Ik zou niet het risico nemen dat die buitenunit naar beneden lazert.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 18-06-2021 11:55 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:40
Dennisdn schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 07:57:
[...]
Ik ga er eerder vanuit dat die leverancier absoluut geen korting gaat geven, en misschien nog goed door gaat rekenen ook, want hij heeft immers geen concurrentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrd
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10-08 15:12

Rrd

[quote][b]HereIsTom in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"HereIsTom schreef op vrijdag 18 juni 2021

Ok dat klinkt goed. Welke modelnummers zijn dat? En waar gekocht?
[...]

Ik heb de 09kmcc en de 12 kgtb. Ik ben zelf installateur, dus deze komen direct van Fujitsu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
RonJ schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:54:
[...]

Ik heb er toen een dagje zo'n pneumatische lift voor gehuurd voor een paar tientjes. Compressor erop zetten en TSSSSJJJ je buitenunit gaat moeiteloos omhoog. Daarna schuif je m zo van de liftplaat op de beugel of in dit geval, het dak. Ik zou niet het risico nemen dat die buitenunit naar beneden lazert.
Dakkapel is hier zo'n 10 meter hoog :/ Lang leve jaren '30 huizen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
CurlyMo schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:59:
[...]

Dakkapel is hier zo'n 10 meter hoog :/ Lang leve jaren '30 huizen :)
Dan zou ik een pannenlift pakken, kost wel iets meer dan enkele tientjes, maar is perfect geschikt voor dit doel.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GORby schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:57:
[...]

Ik ga er eerder vanuit dat die leverancier absoluut geen korting gaat geven, en misschien nog goed door gaat rekenen ook, want hij heeft immers geen concurrentie.
En hij haalt waarschijnlijk een goede deal binnen voor jaarlijks 'onderhoud' van alle units.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
RonJ schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:02:
[...]

Dan zou ik een pannenlift pakken, kost wel iets meer dan enkele tientjes, maar is perfect geschikt voor dit doel.
Check, pannenlift dus.

Zijn er nog tips naast de route van de leidingen voor een geschikt type? Zoals jullie zien is het een geschakelde dakkapel. Minimaal geluid en resonantie is dus wel belangrijk. Buren hebben geen isolatie onder de dakbedekking.

De capaciteit berekening voor een zolderkamer is volgens het internet de inhoud * 50. Dat is in mijn geval ~ 15m3 * 50 = 750W. Volgens mij is het kleinste wat ik heb gezien 1,5kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
CurlyMo schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:08:
[...]

Check, pannenlift dus.

Zijn er nog tips naast de route van de leidingen voor een geschikt type? Zoals jullie zien is het een geschakelde dakkapel. Minimaal geluid en resonantie is dus wel belangrijk. Buren hebben geen isolatie onder de dakbedekking.

De capaciteit berekening voor een zolderkamer is volgens het internet de inhoud * 50. Dat is in mijn geval ~ 15m3 * 50 = 750W. Volgens mij is het kleinste wat ik heb gezien 1,5kW.
Dat is een spannende, resoneren is bijna standaard op een houten kapel en als je deze ook nog eens deelt met de buren kan het bij jou misschien niet trillen, maar bij hun wel.

Kan je niet vanaf achtermuur omhoog voeren onder de pannen door? Die leiding kan wel tot 25 meter lang zijn, je moet alleen goed kijken hoever die unit wilt opvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannybeuker
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:31
Kan iemand mij uitleggen waarom installateurs zo over dimensioneren? Ik had een offerte aangevraagd voor een multi-split unit. Een voor de zolder van 25m3 en een voor de slaapkamer van 35m3. Alles zit wel aan de zuidkant en heeft relatief veel glas. Kreeg het advies voor 2x 3,5kW binnen en een 7kW buitenunit. Daarmee kan ik beide verdiepingen koelen ipv alleen de kamer. Ik vraag me dan alleen wel af, of je nog in die kamer wilt zijn waar de unit hangt.

Verwachten ze dat een klant binnen een uur de hele woning 10 graden koeler wil hebben? Het staat namelijk redelijk haaks op elk advies dat hier gegeven wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Vorkie schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:13:
[...]
Kan je niet vanaf achtermuur omhoog voeren onder de pannen door? Die leiding kan wel tot 25 meter lang zijn, je moet alleen goed kijken hoever die unit wilt opvoeren.
Theoretisch kan dat wel. Ik zou ook een schuindak beugel kunnen gebruiken, maar het voordeel van op de dakkapel is dat de buitenunit dan uit het zicht is:
Afbeeldingslocatie: https://www.aircosuper.nl//Files/2/54000/54525/ProductPhotos/Source/721473515.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
dannybeuker schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:13:
Kan iemand mij uitleggen waarom installateurs zo over dimensioneren? Ik had een offerte aangevraagd voor een multi-split unit. Een voor de zolder van 25m3 en een voor de slaapkamer van 35m3. Alles zit wel aan de zuidkant en heeft relatief veel glas. Kreeg het advies voor 2x 3,5kW binnen en een 7kW buitenunit. Daarmee kan ik beide verdiepingen koelen ipv alleen de kamer. Ik vraag me dan alleen wel af, of je nog in die kamer wilt zijn waar de unit hangt.

Verwachten ze dat een klant binnen een uur de hele woning 10 graden koeler wil hebben? Het staat namelijk redelijk haaks op elk advies dat hier gegeven wordt.
Installateurs gaan op safe, maar:

Je moet in je ontwerp rekening houden met je doel en plan: als jij meer dan de ruimte zelf wilt koelen dan moet je groot denken.

Ter vergelijk: mijn 5kW (koelvermogen) unit in het trapgat heeft gisteren een flink deel van de dag op >1600W (elektrisch vermogen) staan stampen om het huis te koelen (met meer dan redelijk succes). Het zou me niet verbazen als die 1600 redelijk in de buurt van de 5k komt.

En nee, je wilt niet in de ruimte zijn waar de unit hangt als deze loopt te stampen om de verdieping te koelen. Ten eerste zal hij maximaal geluid maken zodat de ventilator de lucht uit de kamer kan persen. Ten tweede bevries je omdat je de thermostaat laag moet zetten voor het koeleffect verderop. Mijn trapgatunit draait semi-permanent op een setpoint van 17 graden.

[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 18-06-2021 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
CurlyMo schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:16:
[...]

Theoretisch kan dat wel. Ik zou ook een schuindak beugel kunnen gebruiken, maar het voordeel van op de dakkapel is dat de buitenunit dan uit het zicht is:
[Afbeelding]
Die kan zeker! Dacht dat je hem op het dak wilde gooien :)

/edit
Ik zie daar vooral het risico in, je wilt vast geen gedoe met je buren :)

[ Voor 8% gewijzigd door Vorkie op 18-06-2021 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Vorkie schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:18:
[...]

Die kan zeker! Dacht dat je hem op het dak wilde gooien :)
Ja, op de dakkapel zodat hij uit het zicht is. Het blijft jaren '30. De L/W WP in de voortuin zijn de buren ook niet blij mee :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannybeuker
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:31
Rukapul schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:18:
[...]

Installateurs gaan op safe, maar:

Je moet in je ontwerp rekening houden met je doel en plan: als jij meer dan de ruimte zelf wilt koelen dan moet je groot denken.

Ter vergelijk: mijn 5kW (koelvermogen) unit in het trapgat heeft gisteren een flink deel van de dag op >1600W (elektrisch vermogen) staan stampen om het huis te koelen (met meer dan redelijk succes). Het zou me niet verbazen als die 1600 redelijk in de buurt van de 5k komt.

En nee, je wilt niet in de ruimte zijn waar de unit hangt als deze loopt te stampen om de verdieping te koelen. Ten eerste zal hij maximaal geluid maken zodat de ventilator de lucht uit de kamer kan persen. Ten tweede bevries je omdat je de thermostaat laag moet zetten voor het koeleffect verderop. Mijn trapgatunit draait semi-permanent op een setpoint van 17 graden.
Cheers!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08

Om achteraf geen gezeik te krijgen als de klant toch 16 graden in huis wil hebben binnen 30 minuten, Gebeurd in de CV ketel wereld ook en het liefst de boel gewoon op maximaal zetten want zij betalen immers de energierekening niet.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 18-06-2021 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Kan iemand mij uitleggen waarom installateurs zo over dimensioneren?
Simpel: Als ie te groot bemeten is betaald de klant wat meer stroomverbruik, hoor je vrijwel niemand over. Als ie toch te klein blijkt te zijn mogen ze op eigen kosten een zwaardere unit plaatsen.

En ze rekenen nog met vuistregels gebaseerd op isolatienormen en glasspecificaties uit het jaar kruik.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 18-06-2021 13:14 ]

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fmrama
  • Laatst online: 18-09 19:48
Wat ben ik blij dat mijn installateur mij ‘gewaarschuwd ‘ heeft voor over demensionering. Voor een woonkamer van 68m3 en een slaapkamer van 58 m3 had ik zelf 3 kw en 2,5 kw in gedachte. Hij zij dat 2,5 en 2 met een 4.2 buiten unit meer dan voldoende zou zijn. In een vrijstaand huis uit 1964, alleen termopeen glas. Op het zuiden en westen. Dus het advies opgevolgt. Sinds vorig jaar juni met de hitte golf al veel plezier van, incl bijverwarmen. Nu ook weer lekker. Het systeem kan het met 2 vingers in de neus koel houden. Rustig op fluisterstand. Never full trottel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
banaliteit schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:53:
[...]

Op zolder is de werkkamer. Daar heb ik de airco hard nodig voor zowel in de winter als zomer.
Ok. Maar dan begrijp ik niet waarom je opkijkt van dit verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RonJ schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:02:
[...]

Voor dat geld (90 euro) kan je ook gewoon iemand laten komen met zo'n verhuislift wagentje. Geen gesleep met huurspullen en geen risico dat je die sloopt.

Zie Marktplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexji
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:18
fmrama schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:26:
Wat ben ik blij dat mijn installateur mij ‘gewaarschuwd ‘ heeft voor over demensionering. Voor een woonkamer van 68m3 en een slaapkamer van 58 m3 had ik zelf 3 kw en 2,5 kw in gedachte. Hij zij dat 2,5 en 2 met een 4.2 buiten unit meer dan voldoende zou zijn. In een vrijstaand huis uit 1964, alleen termopeen glas. Op het zuiden en westen. Dus het advies opgevolgt. Sinds vorig jaar juni met de hitte golf al veel plezier van, incl bijverwarmen. Nu ook weer lekker. Het systeem kan het met 2 vingers in de neus koel houden. Rustig op fluisterstand. Never full trottel.
Is heel afhankelijk van de situatie denk ik, ik heb nu alweer 4 jaar geleden (beste aankoop ooit _/-\o_) een Daikin multi-split (4kW buitenunit) in mijn appartement laten installeren met een unit op de slaapkamer van 2kW (trekt het makkelijk) en een unit van 3.5kW voor in de woonkamer.

Mijn appartement is op de hoek, bovenste verdieping met veel glas en als het op mijn balkon 38 graden is dan trekt ie de woonkamer hoogstens een keer tot 24 graden zelfs op de max stand. Nou hoef ik het niet per sé 18 graden te hebben binnen wanneer het buiten zo warm is en is dit al een wereld van verschil, maar die van mij had ik achteraf toch een maatje groter gewild.

Al heeft het bij meer zin om te investeren in betere zonwering (folie van 3M zit ik naar te kijken) dan de airco een maatje groter. Oude foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dN_kvWvM2y3fO3i3oXNutQ2DvpA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uv1SUfhFPVnufrAVHOIhWpog.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 15:15
Zo, nu de eerste hittegolf (zo goed als) voorbij is en we een vrij recht-toe-recht-aan nieuwbouwtussenwoning hebben met een lay-out die vast veel meer mensen hier hebben, maar even mijn ervaringen delen.

Onlangs hier 2 binnenunits laten plaatsen in de slaapkamers op het zuidwesten. Situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDECbK4Jr_dn1LpbWaRh8QUCHT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oFtbPXEhC2yGv7mQZ6TOUYVB.jpg?f=fotoalbum_large

De binnenunits zijn 2 Toshiba Kazumi's van 2,5 kW

Het belangrijkste was om de slaap- en kinderkamer koel te houden, wat vanzelfsprekend prima lukt.
Daarnaast hoopten we ook de bovenverdieping (lees: het kantoor dat eind dit jaar kinderkamer nr. 2 wordt) wel wat te kunnen verkoelen door de deuren open te zetten.

Dit is het temperatuurverloop van afgelopen woensdag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDe82nFIij7LulF88ScKbdKD4PY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AD7aEy35sIjB7HSF2fObV9vl.png?f=fotoalbum_large

1: Beide Airco's aan op 20 graden
2: Airco kinderkamer uit en deur dicht vanwege slaapje van onze kleine
3: Airco kinderkamer weer aan en deur open

Je ziet dat ook in het kantoor de temperatuur daalt en dat ondanks het uitzetten van de airco in de kinderkamer de temperatuur redelijk constant blijft.

Enige dat ik de volgende keer anders zou doen is de airco's lager zetten (17/18 graden) zodat ze nog wat harder koelen en het kantoor mogelijk nog wat frisser wordt, maar met 30 graden buiten is 23 graden op het kantoor prima te doen :)

Volgende stap is het stroomverbruik in kaart krijgen, maar dat lijkt redelijk mee te vallen.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-09 15:26
[...]

Gedwongen winkelnering is één ding, maar hoe is de VVE uitgekomen bij deze installateur? Hebben ze nog meerdere bedrijven benaderd? Is er een raamovereenkomst? Het is misschien wat meer werk vooraf, maar de selectie van een leverancier lijkt me het eindpunt van een aanbesteding, niet het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 14:40

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

flippy schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:41:
[...]

het kan wel, maar pak dan een 16C automaat om een eventuele harde inschakelpiek op te vangen, als zou die niet moeten komen met de VFD die erin zit.

ik zou liever 2x2 ophangen dan 1x4. stiller, effcienter en minder gependel door de kleine kamers. en makkelijker/beter af te zekeren...
Goed, helder. Even voor de zekerheid. Qua leidingen en dus dikte maakt 2x2 of een multi 4x1 ook niet uit, toch? Ik neem aan dat elke binnenunit zijn eigen leidingen en kabel plus afvoer nodig heeft. Dus dat maakt dan weinig verschil.

En dan twee buitenunits op 1*16A? Of moet ik dan die allebei afzekeren op een eigen groep. Het kan allebei. Ik moet toch een aardlek kopen voor elke nieuwe groep die er nu bijkomt en heb nog ruimte voor 4 extra groepen voordat de meterkast vol zit. Het is alleen meer kabel aanleggen.

Het is dat mijn idee vooral met de 4*1 misschien ook niet optimaal kan met de lengte en maximale aanvoer hoogte. :X 8)7 Alhoewel het van het platte dak van de garage naar de bovenkant van de 1e verdieping moet en naar de zolder. Want even vlug geschat kom ik op 7+10+12+5 meter aan leidingen. Het blijft wel binnen de specs voor maximale lengte van buiten => binnen. Het idee dat ik 2 of wel 3 buitenunits moet hebben spreekt me alleen minder aan vanuit esthetisch oogpunt. Maar ze komen dan toch niet erg in het zicht te staan.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
imdos schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:30:
[...]

Goed, helder. Even voor de zekerheid. Qua leidingen en dus dikte maakt 2x2 of een multi 4x1 ook niet uit, toch? Ik neem aan dat elke binnenunit zijn eigen leidingen en kabel plus afvoer nodig heeft. Dus dat maakt dan weinig verschil.

En dan twee buitenunits op 1*16A? Of moet ik dan die allebei afzekeren op een eigen groep. Het kan allebei. Ik moet toch een aardlek kopen voor elke nieuwe groep die er nu bijkomt en heb nog ruimte voor 4 extra groepen voordat de meterkast vol zit. Het is alleen meer kabel aanleggen.

Het is dat mijn idee vooral met de 4*1 misschien ook niet optimaal kan met de lengte en maximale aanvoer hoogte. :X 8)7 Alhoewel het van het platte dak van de garage naar de bovenkant van de 1e verdieping moet en naar de zolder. Want even vlug geschat kom ik op 7+10+12+5 meter aan leidingen. Het blijft wel binnen de specs voor maximale lengte van buiten => binnen. Het idee dat ik 2 of wel 3 buitenunits moet hebben spreekt me alleen minder aan vanuit esthetisch oogpunt. Maar ze komen dan toch niet erg in het zicht te staan.
Één groep van 16A is zat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Nog even een boodschappenbriefje met een eigen suggestie voor een WP.
- 1x Daikin Split Airco - FTXC25C/RXC € 600,-
- 1x 4 meter koelvloeistof leiding € 80,-
- 1x Bigfoots € 50,-
- 2x 1 meter condens afvoer € 2,-
- 1x Muurkap 80x60 mm montagekanaal € 6,-
- 1x Montagekanaal 80x60 mm - 2Meter € 12,-
- 1x Trillingsdempers € 12,50

Dan nog natuurlijk elektra, maar dat is niet WP specifiek, en een stek monteur. Ik weet alleen niet wat die laatste moet kosten. Ben ik er dan?

Is het verder veel zuiniger en/of voordeliger om een multi-split te kopen of gewoon twee mono's? Puur prijstechnisch gezien vind ik geen goedkopere Daikin multi-split configuraties.

[ Voor 28% gewijzigd door CurlyMo op 19-06-2021 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
imdos schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:30:
[...]

Als het apparaat beneden de aansluitwaarde van 2000 watt blijft mag het gerust bij een bestaande groep op, daarvoor hoeft geen nieuwe groep gemaakt worden, zo is dat hier ook gedaan wel loopt er een 1:1 kabel naar de meterkast.

Dus pak bijvoorbeeld een groep waar geen zware apparaten achter zitten zoals de gang/zolder/slaapkamers ofzo daar gebeurd niks mee.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 18-06-2021 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Laatst online: 05:37
@CurlyMo deze leiding met aan gesoldeerde koppelingen bij climasence kan je exact op maat laten maken en is beter dan een flare koppeling. https://imgur.com/pydI1ue https://imgur.com/dVYJxcK

[ Voor 7% gewijzigd door wizzopa op 18-06-2021 16:28 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
wizzopa schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 16:25:
@CurlyMo deze leiding met aan gesoldeerde koppelingen bij climasence kan je exact op maat laten maken en is beter dan een flare koppeling. https://imgur.com/pydI1ue https://imgur.com/dVYJxcK
Flare koppelingen zegt me niks. Soldeerkoppelingen wel. Bedoel je dan met beter de lengtemaat of met beter de lekdichtheid van de koppeling?

Bestaat er overigens ook een kleine casette unit die twee kanten kan opblazen? Dat zou ideaal zijn. Dan kan ik die boven mijn kleine overloop hangen zodat die richting beide kantoortjes kan blazen. De enige die ik vind zijn of één kant, of gelijk vier kanten en log.

[ Voor 23% gewijzigd door CurlyMo op 18-06-2021 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@CurlyMo beter met lekdichtheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happyhumor
  • Laatst online: 01-09 19:02
HereIsTom schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:09:
[...]

Welke typenummers zijn dat en waar gekocht?
De set die ik vorig jaar heb laten plaatsen bestond uit de volgende units:
Buitenunit: 18 kbta2
Woonkamer: 14kgtb
Slaapkamer: 07kmtb

De typenummers van het bijgebouw/puberbunker moet ik je schuldig blijven. Het zijn oudjes, uitgevoerd in een prachtige crèmekleur en werken nog op r410a.

Alle airco’s zijn aangeschaft bij VTI in Waalwijk. Wij zijn zeer te spreken over zowel de verkoper als de monteur. Ze denken echt mee en willen gewoon een goede installatie achterlaten die netjes is afgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Waarom blijft iedereen toch zo zweren bij die soldeer-/STEK-koppelingen? Uiteindelijk heb je aan de kant van je buitenunit altijd al een flare-aansluiting, dus het heeft alleen het voordeel dat je geen overgang/koppeling hebt bij je binnenunit. Daartegenover staat juist het risico op vervuiling van je leidingen omdat ze lang niet altijd goed met stikstofvulling solderen.

Ik heb er nou al tig aangesloten met uitsluitend de standaard flares, zo levert en adviseert Daikin t ook af-fabriek c.q. in de installatieinstructies en ik heb er werkelijk nog nooit een issue mee gehad. Als dat allemaal zo slecht was zou de fabrikant het toch niet zo maken?

@CurlyMo
Aardig compleet lijstje zo. Valt de werkschakelaar onder het niet benoemde electragedeelte?

Ik zou nog overwegen bovenop de bigfoots ook trillingsdempers te gebruiken in jouw (buren-)situatie en ik zou persoonlijk 2 tientjes meer uitgeven aan de goot voor een wat fraaier/ronder model (Inaba Denko bijvoorbeeld, via multi-import/climasense leverbaar).

[ Voor 21% gewijzigd door RonJ op 18-06-2021 17:07 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@RonJ En waarom denk je dat de stekkoppeling op de markt is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verder geen commentaar op mijn boodschappenbriefje en de opmerking over split vs multi-split?

Overigens is dit de casette die ik bedoelde. Alleen is deze specifieke LG niet in Nederland te krijgen:
Afbeeldingslocatie: https://www.lg.com/uk/business/images/air-conditioning-systems/vrf/BD00024528/gallery/medium01.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door CurlyMo op 18-06-2021 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@CurlyMo Trilling dempers zijn er in veel uitvoering, de laatste tijd zie ik hier veerdempers met spanbanden om te voorkomen dat de buiten unit te veel heen en weer gaat wat dan weer door werkt op het leiding werk.
Deze zou een beter oplossing kunnen zijn https://www.goedkopeairco...r-units-van-30-t-m-55-kg/

BTW je hoeft niet alles in 1 keer te doen, ik ben er bijna een maand me bezig geweest.

[ Voor 10% gewijzigd door wizzopa op 18-06-2021 17:22 ]

Pagina: 1 ... 54 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic