Onze nieuwbouwwoning uit 2019 is geweldig geisoleerd tot het niveau dat mensen raar opkijken als ik in hartje winter in een korte broek en t-shirt in de woning rondloop. Leuk en lage kosten qua stroom (en gas).
In de zomer is het een minder prettig verhaal. Dan loopt de temperatuur langzaam op tot 26+ graden en dat blijft het feitelijk tot het eind van de zomer. Nu luchten we 's nachts wel (raamhorren enzo), maar dan gaat het naar 23 graden en is het om 10.00 alweer 26+ graden. Vorig jaar tijdens de warmste periode dagen boven 30 graden binnen.
Nu hebben we het volgende:
- WTW (Zehnder Comfoair E400)
- Vloerverwarming (alleen begane grond, hele woning incl. berging, wc etc)
- Intergas Hreco 28 CV op gas
Ik heb de bouwer gemaild over een koelmodule op de WTW. Kan volgens hen niet, want de buizen die ze door de kanaalplaten hebben gelegd (door het hele huis hebben we van die uitblaasunits) zijn niet geschikt voor het koelsysteem.
Ik heb vervolgens de bouwer gemaild met de vraag of er een module aan onze vloerverwarming gekoppeld kan worden. Dan wellicht boven nog steeds warm, maar in elk geval prettig koel op de begane grond en wellicht uiteindelijk ook in het hele huis net wat koeler. Dan volgt de reactie dat de leidingen die gebruikt zijn (liggen in de zandcement-dekvloer) niet geschikt zijn voor koelen.
En dus hier terecht gekomen. Vriend van mij is gecertificeerd airco-installateur. Dat scheelt al weer

. Echter, ik wil hem niet zomaar gaten in onze nieuwe woning laten boren.
Vrouwlief zegt: Airco alleen in je werkkamer. Daar heeft ze een punt, ze heeft er zelf namelijk een gloeiende rothekel aan (herrie + luchtverplaatsing). Werkkamer zit echter aan de voorzijde (vaste locatie) en ik vind de buitenunit op het kleine dakje boven de keuken geen fraai aanzicht (direct onder mijn werkkamer).
Wat vragen:
- Zijn er lage, onopvallende buitenunits (bv zwart oid). Niet van die grote witte kasten, maar kleiner en bv laag en breed zodat je het vanaf de straat minder duidelijk ziet?
- Kan ik ook bv in de slaapkamer (inloopkast heeft ruimte voor binnenunit en grenst aan garagedak) een unit met veel power plaatsen die simpelweg de hele 1e verdieping kan koelen? Let wel. Onze woning is open, dus beneden zonder deuren oid. Hoop warme lucht van beneden. Zijn er split-unit aircos die dat aan kunnen? Paar graden omlaag gaat het om, niet bibberen in 20 graden (eerder rond 23/24 graden).
- Kan ik een buitenunit op het garagedak (uit het zicht) plaatsen en vervolgens op de werkkamer de airco laten plaatsen? Lopen er dan lelijke leidingen langs het hele huis? Of kan dit netjes worden weggewerkt?