Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.742 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
Agent47 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:12:
Hebben jullie de airco met deze temperaturen 's nachts aan? Of alleen een uurtje / meerdere uurtjes voor het slapen gaan? Hoe vaak doen jullie onderhoud? Ik heb sinds Maart een split airco laten installeren. Is het raadzaam om na elke zomer / begin lente dat ding te laten onderhouden steeds?
Alles staat hier al een week of twee 24/7 aan. Hij doet niet niet zo heel veel (1,2kWh) op de koudere dagen maar ja waarom ook niet. Ik zie het nut er niet van in om een handmatig steeds in en uit te schakelen. Je CV-ketel zet je ook niet uit als het warm genoeg is. Daar hebben we de thermostaat voor uitgevonden.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 18:43
Notna schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:11:
[...]

In de Residential Controller van Daikin kan je de units die daartoe geschikt zijn op een dergelijke manier instellen.

ECONO zet het op 50% vast, in de oude app was het H/M/L/AUTO (IIRC 80%/60%/40%/variabel). In de nieuwe app heb je een schuif die van 40% tot 100% gaat.

Werkt iig voor de RXM en MXM icm de FTXM-N en R binnenunits.
Heb je die slider nog steeds? Die is bij mij een maandje geleden verdwenen namelijk.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:04
HarmoniousVibe schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:42:
[...]
Je CV-ketel zet je ook niet uit als het warm genoeg is.
Ik zet hem eerlijk gezegd wel uit als de ramen open staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
Onze nieuwbouwwoning uit 2019 is geweldig geisoleerd tot het niveau dat mensen raar opkijken als ik in hartje winter in een korte broek en t-shirt in de woning rondloop. Leuk en lage kosten qua stroom (en gas).

In de zomer is het een minder prettig verhaal. Dan loopt de temperatuur langzaam op tot 26+ graden en dat blijft het feitelijk tot het eind van de zomer. Nu luchten we 's nachts wel (raamhorren enzo), maar dan gaat het naar 23 graden en is het om 10.00 alweer 26+ graden. Vorig jaar tijdens de warmste periode dagen boven 30 graden binnen.

Nu hebben we het volgende:

- WTW (Zehnder Comfoair E400)
- Vloerverwarming (alleen begane grond, hele woning incl. berging, wc etc)
- Intergas Hreco 28 CV op gas

Ik heb de bouwer gemaild over een koelmodule op de WTW. Kan volgens hen niet, want de buizen die ze door de kanaalplaten hebben gelegd (door het hele huis hebben we van die uitblaasunits) zijn niet geschikt voor het koelsysteem.

Ik heb vervolgens de bouwer gemaild met de vraag of er een module aan onze vloerverwarming gekoppeld kan worden. Dan wellicht boven nog steeds warm, maar in elk geval prettig koel op de begane grond en wellicht uiteindelijk ook in het hele huis net wat koeler. Dan volgt de reactie dat de leidingen die gebruikt zijn (liggen in de zandcement-dekvloer) niet geschikt zijn voor koelen.

En dus hier terecht gekomen. Vriend van mij is gecertificeerd airco-installateur. Dat scheelt al weer :). Echter, ik wil hem niet zomaar gaten in onze nieuwe woning laten boren.

Vrouwlief zegt: Airco alleen in je werkkamer. Daar heeft ze een punt, ze heeft er zelf namelijk een gloeiende rothekel aan (herrie + luchtverplaatsing). Werkkamer zit echter aan de voorzijde (vaste locatie) en ik vind de buitenunit op het kleine dakje boven de keuken geen fraai aanzicht (direct onder mijn werkkamer).

Wat vragen:

- Zijn er lage, onopvallende buitenunits (bv zwart oid). Niet van die grote witte kasten, maar kleiner en bv laag en breed zodat je het vanaf de straat minder duidelijk ziet?

- Kan ik ook bv in de slaapkamer (inloopkast heeft ruimte voor binnenunit en grenst aan garagedak) een unit met veel power plaatsen die simpelweg de hele 1e verdieping kan koelen? Let wel. Onze woning is open, dus beneden zonder deuren oid. Hoop warme lucht van beneden. Zijn er split-unit aircos die dat aan kunnen? Paar graden omlaag gaat het om, niet bibberen in 20 graden (eerder rond 23/24 graden).

- Kan ik een buitenunit op het garagedak (uit het zicht) plaatsen en vervolgens op de werkkamer de airco laten plaatsen? Lopen er dan lelijke leidingen langs het hele huis? Of kan dit netjes worden weggewerkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:27

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Team-RiNo schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:44:
[...]

Heb je die slider nog steeds? Die is bij mij een maandje geleden verdwenen namelijk.
Yessir! Onder Demand Control

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1mr8FrgH1P7RjFUsu8eqI4syc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X0uFhYgMAVdsqoO93bqIj2P6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bQ5cbcfqRW4tlgSY1Djv1DF6Z4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hvk3Fy4vD7ZMDp3p0SN2y7Yt.jpg?f=fotoalbum_large

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
sorry verkeerde topic

[ Voor 93% gewijzigd door KC27 op 16-06-2021 22:30 ]

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
Is dit nog steeds de beta app? Ik heb die opties nog steeds niet, maar zou ze graag willen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-09 19:50
mr_evil08 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 20:28:
[...]

Kijk dat zoek ik ook nog zodat de unit wat verder van de grond staat, zijn dat 60x40 tegels ?
De onderste zijn 40x60 tegels. Daarop liggen nog 4 30x30 tegels.(ik had geen 40x60 meer. En de 30x30 lagen hier nog op de bouw)

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
TigerXtrm schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:37:
[...]

Is dit nog steeds de beta app? Ik heb die opties nog steeds niet, maar zou ze graag willen ;(
Ik heb mij nooit uitgeschreven voor de beta, maar dit is versie 2.2.0.7485

Edit: ik liep blijkbaar een update achter van 1 juni:
DAIKIN RESIDENTIAL CONTROLLER (Beta)

Warning : When using the Daikin Residential Controller, after performing a firmware update, switching back to the Daikin Online Controller or Daikin Online Control Heating is not possible anymore.

New:
- Improved BRP069A4x & BRP069B4x cloud connectivity
- Improved BRP069A6x setpoint control
- General bug fixes
Versie 2.2.1.7741, FW 1_14_28 (BRP069B4x)

Heb met deze update overigens het idee dat de roundtrip van het commando een stuk rapper is. Voorheen zat ik soms wel 30 seconden te wachten op een reactie (welke soms ook gewoon helemaal niet werkte); nu is dat een seconde of 5

[ Voor 56% gewijzigd door Notna op 16-06-2021 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:26
GustavSan schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:49:
Onze nieuwbouwwoning uit 2019 is geweldig geisoleerd tot het niveau dat mensen raar opkijken als ik in hartje winter in een korte broek en t-shirt in de woning rondloop. Leuk en lage kosten qua stroom (en gas).

In de zomer is het een minder prettig verhaal. Dan loopt de temperatuur langzaam op tot 26+ graden en dat blijft het feitelijk tot het eind van de zomer. Nu luchten we 's nachts wel (raamhorren enzo), maar dan gaat het naar 23 graden en is het om 10.00 alweer 26+ graden. Vorig jaar tijdens de warmste periode dagen boven 30 graden binnen.

Nu hebben we het volgende:

- WTW (Zehnder Comfoair E400)
- Vloerverwarming (alleen begane grond, hele woning incl. berging, wc etc)
- Intergas Hreco 28 CV op gas

Ik heb de bouwer gemaild over een koelmodule op de WTW. Kan volgens hen niet, want de buizen die ze door de kanaalplaten hebben gelegd (door het hele huis hebben we van die uitblaasunits) zijn niet geschikt voor het koelsysteem.

Ik heb vervolgens de bouwer gemaild met de vraag of er een module aan onze vloerverwarming gekoppeld kan worden. Dan wellicht boven nog steeds warm, maar in elk geval prettig koel op de begane grond en wellicht uiteindelijk ook in het hele huis net wat koeler. Dan volgt de reactie dat de leidingen die gebruikt zijn (liggen in de zandcement-dekvloer) niet geschikt zijn voor koelen.

En dus hier terecht gekomen. Vriend van mij is gecertificeerd airco-installateur. Dat scheelt al weer :). Echter, ik wil hem niet zomaar gaten in onze nieuwe woning laten boren.

Vrouwlief zegt: Airco alleen in je werkkamer. Daar heeft ze een punt, ze heeft er zelf namelijk een gloeiende rothekel aan (herrie + luchtverplaatsing). Werkkamer zit echter aan de voorzijde (vaste locatie) en ik vind de buitenunit op het kleine dakje boven de keuken geen fraai aanzicht (direct onder mijn werkkamer).

Wat vragen:

- Zijn er lage, onopvallende buitenunits (bv zwart oid). Niet van die grote witte kasten, maar kleiner en bv laag en breed zodat je het vanaf de straat minder duidelijk ziet?

- Kan ik ook bv in de slaapkamer (inloopkast heeft ruimte voor binnenunit en grenst aan garagedak) een unit met veel power plaatsen die simpelweg de hele 1e verdieping kan koelen? Let wel. Onze woning is open, dus beneden zonder deuren oid. Hoop warme lucht van beneden. Zijn er split-unit aircos die dat aan kunnen? Paar graden omlaag gaat het om, niet bibberen in 20 graden (eerder rond 23/24 graden).

- Kan ik een buitenunit op het garagedak (uit het zicht) plaatsen en vervolgens op de werkkamer de airco laten plaatsen? Lopen er dan lelijke leidingen langs het hele huis? Of kan dit netjes worden weggewerkt?
Bekend verhaal. Heb je zonwering aan de buitenkant? Dan warmt het al een stuk minder op. Bij een lage WAF is één unit op de bovenverdieping wel een goed startpunt. Na een paar warme dagen met airco gaat de WAF dan vanzelf omhoog en kun je volgend seizoen de rest laten plaatsen. Van herrie en tocht heb je bij een goed gekozen installatie geen last

Of je met een enkele unit de hele bovenverdieping kunt koelen hangt minder af van de capaciteit dan van de layout van je kamers. Zolang de lucht vrij kan stromen vanaf de binnenunit en er geen rare bochten of hoeken in zitten kan het wel werken. Koelvermogen zal je niet snel tekort komen. Ik hou met een gunstig geplaatste 2,5kW mijn hele bovenverdieping (65m2) op een comfortabele temperatuur, en dan draait hij niet eens voluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moomintroll
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:08
Dag Allemaal,

Een paar dagen geleden heb ik een Mitsubishi inverter airco SRK20ZSX-W + SRC20ZSX-W 2,0kW gekocht incl. montage. Binnenunit op de slaapkamer, buitenunit een paar meter recht naar beneden aan de andere zijde van de muur.

Ik moet toegeven dat het allemaal toch wat meer geluid maakt dan verwacht. Ik zit met de volgende twee puntjes, misschien dat iemand hier wat inzicht kan bieden. Ik wil graag weten of het abnormaal is en de verkoper moet inschakelen, of dat ik me hierbij gewoon neer moet leggen.

1. Wanneer de buitenunit koelt en je de compressor hoort is er ook een vrij harde constante fluit toon te horen. Deze is consistent en gaat pas weg wanneer de compressor weer stopt. Wanneer alleen de ventilator draait is de toon niet aanwezig.

Hopelijk is het te horen op dit filmpje (Modus: Silent, Fan Speed: Ultra Low)
YouTube: IMG 6498

2. De binnen unit zou op de laagste stand 19db geluidsdruk moeten produceren. Als alleen de ventilator draait en er niet wordt gekoeld wil ik dit best geloven. Wanneer de koeling echter aan staat gaat het geluidsniveau best wel omhoog. Ik ben een vrij moeilijke slaper, maar zonder oordoppen lukt het niet. Is het normaal dat de binnenuit meer geluid produceert wanneer er wordt gekoeld, is dit ook jullie ervaring?

Dit is heel lastig op te nemen, maar t/m 7 seconden wordt er niet gekoeld, alleen geblazen. Vanaf 48 seconden hoor je met koeling. (Modus: Silent, Fan Speed: Ultra Low)
YouTube: IMG E6502

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-09 12:50
@moomintroll Ik denk dat je fan speed te laag staat, dan moet de koeling harder werken.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:06
Sarge78 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:51:
Vraagje voor de kenners van de Daikin Perfera FTXM.

De installateur heeft niet nagedacht bij het installeren van de unit. Zoals je op de foto kunt zien, kan de kap er zo nooit meer af.

Ik wil nu met een Dremel dat achterste stukje even los zagen/snijden, zodat de kap gewoon weer naar voren gehaald kan worden.

Nu de vraag. Er zit een uitsparing aan de binnenzijde. Een doorbreekbaar stuk zeg maar voor leidingwerk. Ik weet aleen niet hoe hoog dat begint en ik hoop dat de installateur zo snugger is geweest om het gat daar doorheen te boren en niet in het dikke deel daaronder. Iemand enig idee? De afstand van kabel naar onderzijde is zo'n 1,5 cm.

Ik wil het dus net onder en boven die kabel tot de muur even wegsnijden.

[Afbeelding]
Installateur bellen en hem het laten oplossen, als het inderdaad niet zo hoort. Nu ga jij zitten prutsen met het risico dat je dingen sloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:45

_Arthur

blub

moomintroll schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 02:18:
2. De binnen unit zou op de laagste stand 19db geluidsdruk moeten produceren. Als alleen de ventilator draait en er niet wordt gekoeld wil ik dit best geloven. Wanneer de koeling echter aan staat gaat het geluidsniveau best wel omhoog. Ik ben een vrij moeilijke slaper, maar zonder oordoppen lukt het niet. Is het normaal dat de binnenuit meer geluid produceert wanneer er wordt gekoeld, is dit ook jullie ervaring?
Ding aanzetten enkele uren voor dat je gaat slapen zodat je kamer koel is en met slapen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 14:40

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

imdos schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:21:
Ik volg het topic nu ook al even en zou ook graag wat advies willen.

Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd alles te beschrijven en mee te nemen, maar ik kan gerust wat vergeten zijn door de warmte.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henry_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:10
[...]

In de Residential Controller van Daikin kan je de units die daartoe geschikt zijn op een dergelijke manier instellen.

ECONO zet het op 50% vast, in de oude app was het H/M/L/AUTO (IIRC 80%/60%/40%/variabel). In de nieuwe app heb je een schuif die van 40% tot 100% gaat.

Dit werkt tevens ook op de FTXA (Stylish) Binnenunits. (App versie 2.1.6674) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Nou vannacht voor het eerst met de airco aan geslapen. Ik heb hem op 25 gezet, auto modus. Eventjes wennen aan wat geluidjes. Mogelijk omdat de kamer eerst op temperatuur moet komen? 's nachts geen last van gehad zo ver ik weet. Goede nachtrust gehad in ieder geval. Op naar de komende maanden.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Hoewel ik het redelijk ongeduldig vind overkomen om binnen 12 uur in een topic te kicken, snap ik het ook wel met de massa aan berichten die na je bericht zijn gekomen ;)

Dat gezegd hebbende mist je verhaal wat details. Bijv. waar je de beoogde units wilt plaatsen. Want van wat ik lees, wil je een unit in het washok voor beneden plaatsen die dan de benedenverdieping moet gaan koelen of verwarmen ?

Tevens zijn dit 2.5 Kw binnenunits. Die werken prima voor alle kamers, behalve de huiskamer. Daar heb je toch echt wel één slag groter nodig (op zijn minst), zelfs als je alleen het gaat gebruiken als bijverwarming en/of 'alleen het scherpe eraf wilt halen' .

Dus, wat mij betreft mis ik het volgende:

1. Plaatsing van de units in elke kamer
2. Meer duidelijkheid over plaatsing huiskamer
3. Is er een reden dat de unit voor beneden niet doorgetrokken wordt naar de huiskamer, al dan niet via het washok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:40
Ik heb een vraagje voor wie nog een Daikin Ururu Sarara heeft. Ik ben nu wat dingen aan het loggen, en het valt me daarbij op dat de unit een stuk meer verbruikt dan ik verwacht (en ook dan hij zelf rapporteert) wanneer ik hem op koelen zet. Het verbruik ligt ongeveer 100W hoger dan verwacht.

Ik heb vandaag als test eerst de binnenunit op fan only gezet, wat resulteert in een vebruik van ongeveer 5W. Vervolgens heb ik de unit op koelen gezet, met een insteltemperatuur boven de kamertemperatuur. Zoals verwacht start de buitenunit niet op. Geen enkele fan draait, er is geen geluid te horen (logisch, want de compressor draait niet, en ventilatie staat ook uit). Het verbruik zit echter ineens op 115W om eigenlijk niets anders te doen dan in fan only mode. Er moet dus iets zijn dat nutteloos energie zit te verbruiken, maar ik vraag me af wat.

Is er iemand die een idee heeft wat dat zou kunnen zijn, of al iets vergelijkbaars gezien heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Laatst online: 19-09 12:41
Ik heb een tussenwoning en het wordt met deze temperaturen wel snel warm binnen. Ik zit na te denken om een single split airco op te hangen in het trapgat. Er tegenover zit onze slaapkamer en de rest van de kou trekt dan als het goed is lekker naar de benedenverdieping. Nu zie ik diverse setjes online staan van zeg 700 tot 7000 euro. Wat is wijsheid om aan te schaffen? Ik heb al eea door het topic gescand, maar nog niet echt budget installaties tegen gekomen. Idee is om een 5kw unit op te hangen, welke merken zijn daarin een beetje OK? Ik kom Hisense tegen, Haier, maar ook bijv LG of Mitsubishi (wat volgens mij hoger staat aangeschreven). Het is onzeker of we hier nog heel lang wonen, dus vandaar dat ik een oplossing zoek voor weinig geld voor maximaal plezier. Het hoeft niet strak 21 graden te worden, als het scherpe randje er maar af is van de warmte en dat het huis niet té ver opwarmt tijdens een periode van hitte. Alvast dank voor eventuele input :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
GORby schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:01:
Ik heb een vraagje voor wie nog een Daikin Ururu Sarara heeft. Ik ben nu wat dingen aan het loggen, en het valt me daarbij op dat de unit een stuk meer verbruikt dan ik verwacht (en ook dan hij zelf rapporteert) wanneer ik hem op koelen zet. Het verbruik ligt ongeveer 100W hoger dan verwacht.

Ik heb vandaag als test eerst de binnenunit op fan only gezet, wat resulteert in een vebruik van ongeveer 5W. Vervolgens heb ik de unit op koelen gezet, met een insteltemperatuur boven de kamertemperatuur. Zoals verwacht start de buitenunit niet op. Geen enkele fan draait, er is geen geluid te horen (logisch, want de compressor draait niet, en ventilatie staat ook uit). Het verbruik zit echter ineens op 115W om eigenlijk niets anders te doen dan in fan only mode. Er moet dus iets zijn dat nutteloos energie zit te verbruiken, maar ik vraag me af wat.

Is er iemand die een idee heeft wat dat zou kunnen zijn, of al iets vergelijkbaars gezien heeft?
Onze US is aan het koelen met 94 Watt.

Meting gaat via een din-rail naar https://pvoutput.org/intr...0327&dt=20210616&gs=0&m=1

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Laatst online: 20:35
GORby schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:01:

Hoe meet je dat verbruik? Ik gebruik een din-rail pulsenteller, maar die wil nog wel eens gekke pieken geven omdat het stand-by verbruik te laag is om goed te meten/weer te geven. Eigenlijk is dat dan een accumulatie van het lage verbruik van de periode ervoor.

Het enige andere dat ik me kan bedenken is de pre-heat functie voor de compressor/olie, maar dat zou eigenlijk raar zijn bij deze temperaturen.

Je hebt verder geen sarara/vocht functies aanstaan he?
Notna schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:44:
[...]

Ik heb mij nooit uitgeschreven voor de beta, maar dit is versie 2.2.0.7485

Edit: ik liep blijkbaar een update achter van 1 juni:
Bij mij was die (beta-)update ook niet doorgevoerd op een of andere manier. Ik zie nu een firmware upgrade naar 3_9_8. Kan iemand bevestigen dat daar nog steeds de lokale API-toegang in zit?

[ Voor 14% gewijzigd door RonJ op 17-06-2021 10:49 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
[...]

Ik heb een 3MXM52N met daaraan 3x een FTXM-R. Maar die optie heb ik niet in de app. App versie is 2.2.1.7741. Wel een iFeut, weet niet of dat nog wat uitmaakt.

Firmware van de binnenunits zit trouwens op 1_12_30.

-O-

[ Voor 8% gewijzigd door BastiaanN op 17-06-2021 11:05 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
Ik zie steeds de nodige verbruikscijfers langskomen, dus ter referentie zal ik de mijne ook maar eens posten.

Ik heb sinds 1 juni alles 24/7 aangezet. Het betreft een Daikin US/FTXN 3,5 in de woonkamer op 24 graden setpoint, een 2,5 in de slaapkamer op 21 en een FTXM 2,5 in de werkkamer op 23 graden. Huis is een kleine (85m2) 2-onder-1-kap uit 1945 met redelijke isolatie en 3-dubbel glas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omMtCnoskXPa99DjzckLMdF0xM8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1IM5Bb1s7dGRPYr9KowHfyVf.png?f=fotoalbum_large

Ik ben toch iedere keer weer verbaast over hoe weinig het koelen verbruikt _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 17-06-2021 11:17 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Bedankt voor de snelle reacties!
wizzopa schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:37:
[...]

Onze US is aan het koelen met 94 Watt.
Da's beter dan de onze die 115W gebruikt om enkel zijn fan te laten draaien met streamer aan, zonder ventilatie, ontvochtigig, bevochtiging of wat dan ook. De meting gebeurt met 3 stroomklemmen, 1 voor elk van de airco's. Niet de meest betrouwbare methode van meten, maar dit valt volgens mij toch ruim buiten de meetfout. De andere 2 units (Perfera), die op dezelfde methode uitgemeten worden, vertonen dit gedrag trouwens niet.

Op het moment dat ik hem in cooling mode zet met een te hoge temperatuur, zodat de compressor niet aan gaat (cmpfreq = 0, geen beweging in buitenunit), schiet het verbruik met pakweg 110W omhoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FfXcoHj7EEvUmB9GgfU6eOr93OM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K48NV1s40A7VzkPmJtuuKY7l.png?f=fotoalbum_large
Hier zie je hoe hij eerst minder dan 10W verbruikt bij het blazen, en vervolgens omhoog schiet bij het blazen zonder koelen in koel-modus.

Wanneer hij in de loop van de dag met een compressorfrequentie van 6 licht belast zijn ding doet, dan zit hij constant rond de 200W, wat dus meer is dan de Perfera's die hetzelfde of meer vermogen hebben.

@RonJ Ik dacht ook al aan een soort pre-heat die aan ging, al leek me dat vreemd bij die temperaturen. In de loop van de dag ligt ons opgenomen vermogen echter ongeveer constant 100W hoger dan verwacht, tenzij hij in fan only mode staat. Ik ga straks eens even met de thermische camera kijken of ik ergens warmte-ontwikkeling zie in de buitenunit. Zonder draaiende fans zou dat toch goed zichtbaar moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
GORby schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:18:

[...]

Da's beter dan de onze die 115W gebruikt om enkel zijn fan te laten draaien met streamer aan, zonder ventilatie, ontvochtigig, bevochtiging of wat dan ook. De meting gebeurt met 3 stroomklemmen, 1 voor elk van de airco's. Niet de meest betrouwbare methode van meten, maar dit valt volgens mij toch ruim buiten de meetfout. De andere 2 units (Perfera), die op dezelfde methode uitgemeten worden, vertonen dit gedrag trouwens niet.

Op het moment dat ik hem in cooling mode zet met een te hoge temperatuur, zodat de compressor niet aan gaat (cmpfreq = 0, geen beweging in buitenunit), schiet het verbruik met pakweg 110W omhoog.

[Afbeelding]
Hier zie je hoe hij eerst minder dan 10W verbruikt bij het blazen, en vervolgens omhoog schiet bij het blazen zonder koelen in koel-modus.

Wanneer hij in de loop van de dag met een compressorfrequentie van 6 licht belast zijn ding doet, dan zit hij constant rond de 200W, wat dus meer is dan de Perfera's die hetzelfde of meer vermogen hebben.

@RonJ Ik dacht ook al aan een soort pre-heat die aan ging, al leek me dat vreemd bij die temperaturen. In de loop van de dag ligt ons opgenomen vermogen echter ongeveer constant 100W hoger dan verwacht, tenzij hij in fan only mode staat. Ik ga straks eens even met de thermische camera kijken of ik ergens warmte-ontwikkeling zie in de buitenunit. Zonder draaiende fans zou dat toch goed zichtbaar moeten zijn.
Heel vreemd. Ik heb dit gedrag hier ook nog nooit gezien. Goeie van de IR-camera, die 100 watt moet toch ergens heen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
BastiaanN schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:58:
[...]

Ik heb een 3MXM52N met daaraan 3x een FTXM-R. Maar die optie heb ik niet in de app. App versie is 2.2.1.7741. Wel een iFeut, weet niet of dat nog wat uitmaakt.

Firmware van de binnenunits zit trouwens op 1_12_30.

-O-
Oh :/ Ik dacht dat de R gelijk was aan de N op uiterlijk na. Wat een bummer :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
NoepZor schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:07:
Ik heb een tussenwoning en het wordt met deze temperaturen wel snel warm binnen. Ik zit na te denken om een single split airco op te hangen in het trapgat. Er tegenover zit onze slaapkamer en de rest van de kou trekt dan als het goed is lekker naar de benedenverdieping. Nu zie ik diverse setjes online staan van zeg 700 tot 7000 euro. Wat is wijsheid om aan te schaffen? Ik heb al eea door het topic gescand, maar nog niet echt budget installaties tegen gekomen. Idee is om een 5kw unit op te hangen, welke merken zijn daarin een beetje OK? Ik kom Hisense tegen, Haier, maar ook bijv LG of Mitsubishi (wat volgens mij hoger staat aangeschreven). Het is onzeker of we hier nog heel lang wonen, dus vandaar dat ik een oplossing zoek voor weinig geld voor maximaal plezier. Het hoeft niet strak 21 graden te worden, als het scherpe randje er maar af is van de warmte en dat het huis niet té ver opwarmt tijdens een periode van hitte. Alvast dank voor eventuele input :)
Als je goedkoop wilt, dan moet je van die DHZ installatie dingen ('quick connect') gaan bij de lokale bouwmarkt (vaak Chico, Qlima of Midea oid)

Maar dan kijk je compleet niet naar efficientie, functionaliteit en kwaliteit. Gewoon hangen, koelen en gaan.

Zodra er een monteur aan te pas komt gaat het in de kosten lopen. De hardware zelf is vaak niet de grootste kostenpost (relatief gezien)

Maar zonder enige randvoorwaarden, inhoud of situatieschets van jouw kant is er verder geen zinnig woord over te zeggen. Dus als je een inhoudelijke reactie wilt, zal je zelf even wat meer moeite erin moeten steken (zoals ook in de TS is aangegeven)

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 17-06-2021 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 12:00
Ik ben wel benieuwd wat de gebruikers met een MHI aan verbruik hebben op een dag zoals gisteren en vandaag. Gisteren heeft bij ons de airco boven gedraaid van 7:20u t/m 23:30u, in die tussentijd heeft hij 6,86kWh gebruikt, veelal tussen de 350w en 500w gehangen.

Setpoint temperatuur : 20 graden.
Temperatuur boven : 21,8 graden aan het eind van de avond.
Fan snelheid : Stand 1
Airco stand : Cool
Geen ECO of boost ingeschakeld.

Betreft een Mitsubishi Heavy Industries SRK35-ZS-W (binnen) & SRC35-ZS-W (buiten).

Woning uit 1973, met spouwmuurisolatie, dakisolatie (2019) en kunststof kozijnen incl. HR++ glas (2019). Bovenverdieping is +/- 60m2, tussendeur naar beneden gesloten dus de kou kan (in principe) niet naar beneden vallen.

[ Voor 17% gewijzigd door DaLass op 17-06-2021 11:37 ]

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
DaLass schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:35:
Ik ben wel benieuwd wat de gebruikers met een MHI aan verbruik hebben op een dag zoals gisteren en vandaag. Gisteren heeft bij ons de airco boven gedraaid van 7:20u t/m 23:30u, in die tussentijd heeft hij 6,86kWh gebruikt, veelal tussen de 350w en 500w gehangen.

Betreft een Mitsubishi Heavy Industries SRK35-ZS-W (binnen) & SRC35-ZS-W (buiten).

Woning uit 1973, met spouwmuurisolatie, dakisolatie (2019) en kunststof kozijnen incl. HR++ glas (2019). Bovenverdieping is +/- 60m2.
Wellicht eens beginnen met fanstand op auto ipv handmatig limiteren. Zoals al eerder besproken limiteer je dan het debiet, wat juist tot een hoger verbruik kan leiden.

Ik vind je vebruik wat aan de hogere kant. Mijn totale installatie heeft in 24 uur net aan 5kWh verbruikt (totaal koelvermogen 11 kW, FTXM reeks icm MXM/RXM, inhoud 270m3, setpoint 21)

Aan de andere kant is verbruik vergelijken altijd lastig. Zoveel factoren die invloed hebben... :)

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 17-06-2021 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe

Woning uit 1973, met spouwmuurisolatie, dakisolatie (2019) en kunststof kozijnen incl. HR++ glas (2019). Bovenverdieping is +/- 60m2, tussendeur naar beneden gesloten dus de kou kan (in principe) niet naar beneden vallen.
Aangenomen dat stand 1 de laagste stand is, kun je waarschijnlijk de efficiëntie wel verhogen door de stand hoger te zetten. Met meer airflow hoeft de compressor minder hard te werken, en gebruikt dus minder energie, om de zaak op temperatuur te krijgen en te houden.

Niet echt vergelijkbaar, maar ik heb een multisplit van Daikin met beneden een 3,5kW. Hij heeft de hele dag en nacht gedraaid op een setpoint van 22 graden. Het verbruik van die unit was 1,8kWh gisteren. Huis uit de jaren 90, woonkamer ongeveer 100 m3.

Volgens mij is R32 sowieso ook efficiënter dan R410a, bij MHI is dit de ZSX ipv de ZS volgens mij.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
HereIsTom schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:55:
@GORby en andere heren, dank voor jullie uitleg. Na alle informatie hier denk ik dat ik maar ga voor de Daikin Perfera 3,5 kW, daar moet ik het denk ik wel koud en warm van krijgen?
De buitenunit moet dus ook stil zijn i.v.m. appartement.
Eerst maar eens kijken morgen met de VVE vergadering of en waar we een Airco mogen plaatsen.
Ik hoop toch op het balkon, kan je er makkelijk bij.
Dan op naar offertes opvragen, nog tips voor bedrijven in Zeist e.o.?
Nou VVE vergadering heeft besloten dat we bij één door hun voorgesteld bedrijf airco’s kunnen gaan bestellen.
De airco’s komen dus op het dak en via één koof naar beneden naar de appartementen, je kan dus niet kiezen waar hij binnen komt.
Volgende is dat dat bedrijf Fujitsu airco’s adviseert. Nu had ik nog nooit gehoord van Fujitsu, iemand daar ervaring mee?
Kan er ook niet veel over vinden, welke Fujitsu modellen zouden goed zijn voor onze situatie? (Zie mijn eerdere posts)

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@GORby Ik heb hier voor het meten van van het verbruik van onze warmtepomboiler ook CT spoelen gebruikt en deze vervangen door een din-rail meter de CT spoel meting lag struktureel 25 a 30 Watt hoger.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
GORby schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:18:

[...]

[Afbeelding]

Ik zou het sowieso in de buitenunit zoeken, ik kan me haast niet voorstellen dat een binnenunit 100w verbruikt. Als bij mij de koelvraag weg valt doordat temps bereikt zijn en de binnenunits over gaan op ventilatie zakt het gecombineerde verbruik (buiten + binnen units) terug naar 20-40watt.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
HarmoniousVibe schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:43:
[...]

Aangenomen dat stand 1 de laagste stand is, kun je waarschijnlijk de efficiëntie wel verhogen door de stand hoger te zetten. Met meer airflow hoeft de compressor minder hard te werken, en gebruikt dus minder energie, om de zaak op temperatuur te krijgen en te houden.

Niet echt vergelijkbaar, maar ik heb een multisplit van Daikin met beneden een 3,5kW. Hij heeft de hele dag en nacht gedraaid op een setpoint van 22 graden. Het verbruik van die unit was 1,8kWh gisteren. Huis uit de jaren 90, woonkamer ongeveer 100 m3.

Volgens mij is R32 sowieso ook efficiënter dan R410a, bij MHI is dit de ZSX ipv de ZS volgens mij.
Dat is wel een behoorlijk verschil qua verbruik. Ik heb de stand van de fan nu op auto gezet, eens kijken wat dat dat doet.

Voor wat betreft R32: De leverancier heeft bij installatie aangegeven dat hij gevuld is met R32. Kan ik dat ergens checken of moet ik de beste man op zijn woord geloven?

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
Notna schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:39:
[...]

Wellicht eens beginnen met fanstand op auto ipv handmatig limiteren. Zoals al eerder besproken limiteer je dan het debiet, wat juist tot een hoger verbruik kan leiden.

Ik vind je vebruik wat aan de hogere kant. Mijn totale installatie heeft in 24 uur net aan 5kWh verbruikt (totaal koelvermogen 11 kW, FTXM reeks icm MXM/RXM, inhoud 270m3, setpoint 21)

Aan de andere kant is verbruik vergelijken altijd lastig. Zoveel factoren die invloed hebben... :)
Fansnelheid heb ik nu op auto gezet.

Ik ben het met je eens dat verbruik vergelijken lastig is, maar met een koelvermogen wat 3x zo hoog ligt en 24 uurs koeling zit je onder mijn verbruik, daarmee krijg ik wel de indruk dat het bij mij wat optimaler kan.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09 15:32
@DaLass Verbuik is bijna niet te vergelijken met elkaar. Omdat per huishouden, locatie zon schaduw type huis, luchtvotigheid, temperatuur instellingen namelijk allemaal bepalend zijn hierin.

Mijn Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, heeft gisteren verbruikt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOg7JfnWoZ2JggohMk-TAmz-mrU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FER4KIh0F3clWCHFJsz7ZTkQ.jpg?f=fotoalbum_medium

Temperatuur en luchtvochtigheid in de gaten houden;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ThwXb2j3DqABLOsIYXCM2x4yYw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ozdzIMN7n7nC5vQ72XNidK9o.jpg?f=fotoalbum_medium

Daikin firmware update:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TuqqnTj5CXbGtRbxngcbRFO4FK8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zfVinUBcFTVuryuJ1sP8Lxj0.jpg?f=fotoalbum_medium

Moet even goed uitzoeken of ik dit zeker wil doen. Ben zelf zeer tevreden met de beta test. Waar ik nog steeds in zit. Alles werkt super snel en goed.

[ Voor 0% gewijzigd door Dolbyadt op 17-06-2021 11:53 . Reden: Foto toegevoegd ]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickeric
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-07 00:56
Ik heb sinds afgelopen maandag mijn aircos hangen, 2 binnenunits op 1 buitenunit.

Ik ben benieuwd wat de rest doet kwa temperatuur als ze niet thuis zijn en savonds.

Momenteel draait de airco beneden 24/7 22c en op de slaapkamer 20c
Met de CV ketel deed ik vroeger altijd snachts en als ik niet thuis bent op 15c, wat doen jullie met de airco?

Ik ben ook benieuwd of het verstandiger is om de hele bovenverdieping te koelen of alleen de gebruikte kamers? Wij hebben een extra rommelkamer dat nauwelijks gebruikt wordt naast de slaapkamer wat met dit weer 26graden wordt.
Is het verstandig om gewoon de deur dicht te laten of zou ik de deuren open laten zodat er op de hele bovenverdieping een aangename temperatuur is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
wizzopa schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:47:
@GORby Ik heb hier voor het meten van van het verbruik van onze warmtepomboiler ook CT spoelen gebruikt en deze vervangen door een din-rail meter de CT spoel meting lag struktureel 25 a 30 Watt hoger.
Inderdaad, die spoelen zijn niet erg nauwkeurig, maar van 5 naar 115W bij het wisselen tussen fan in fan only mode en fan in COOL mode zonder effectief te koelen kan daardoor toch niet verklaard worden volgens mij. Dezelfde logger met 3 klemmen vertoont dat gedrag namelijk niet bij de andere units, maar op die 2 fases is er wel wat spookverbruik door een meetfout omdat daar ook zonnepanelen ophangen vermoed ik. De meetfout verschijnt namelijk zodra de omvormer begint te produceren. De US hangt op de fase zonder panelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
DaLass schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:49:
[...]

Dat is wel een behoorlijk verschil qua verbruik. Ik heb de stand van de fan nu op auto gezet, eens kijken wat dat dat doet.

Voor wat betreft R32: De leverancier heeft bij installatie aangegeven dat hij gevuld is met R32. Kan ik dat ergens checken of moet ik de beste man op zijn woord geloven?
Dat zal vast kloppen, maar het staat vrijwel altijd op de sticker/typeplaat aan de zijkant van je buitenunit.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
stickeric schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:52:
Ik heb sinds afgelopen maandag mijn aircos hangen, 2 binnenunits op 1 buitenunit.

Ik ben benieuwd wat de rest doet kwa temperatuur als ze niet thuis zijn en savonds.

Met de CV ketel deed ik vroeger altijd snachts en als ik niet thuis bent op 15c, wat doen jullie met de airco?

Ik ben ook benieuwd of het verstandiger is om de hele bovenverdieping te koelen of alleen de gebruikte kamers? Wij hebben een extra rommelkamer dat nauwelijks gebruikt wordt naast de slaapkamer wat met dit weer 26graden wordt.
Is het verstandig om gewoon de deur dicht te laten of zou ik de deuren open laten zodat er op de hele bovenverdieping een aangename temperatuur is?
Sowieso de deuren dicht doen van de plaatsen waar je zelf geen koeling nodig acht en of je het op de hele bovenverdieping aangenaam wilt hebben lijkt me je eigen keuze.

Ik draai hier sowieso 24/7, dit omdat het zeker overdag gewoon zo belachelijk snel opwarmt wanneer de zon schijnt dat ik 2-3 uur moet koelen om de warmte er weer goed uit te krijgen.

Verbruik tussen 24/7 en on demand scheelt hier niet zoveel, en met 24/7 draait alles lekker rustig de hele dag i.p.v. op hoog vermogen om temps flink omlaag te krijgen wanneer ik ze af en toe aanzet.

[ Voor 7% gewijzigd door Team-RiNo op 17-06-2021 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 15:04
henkjanvdkolk schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 07:31:
[...]

Installateur bellen en hem het laten oplossen, als het inderdaad niet zo hoort. Nu ga jij zitten prutsen met het risico dat je dingen sloopt.
Ik begrijp wat je zegt, maar.... Door een nog veel groter gekloot bij een andere installatie, heb ik hem liever niet meer over de vloer tenzij het echt nodig is. Voor het wegsnijden van (vermoedelijk) 2 stukjes plastic vind ik het nog niet nodig en verwacht ik niet zo veel te slopen. :)

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@stickeric Natuurlijk is alles voor iedereen een persoonlijke keus.

Ik heb zelf tot nu toe nog nooit de airco's snáchs aangehad. Zet het tot nu toe altijd uit wanneer we gaan slapen. Zelfs gedaan vorige jaar met de langste en warmte hittegolf. Gemiddeld sóchtends met opstaan even alles open zetten tegen elkaar om frisse lucht in huis te krijgen. Daarna ramen dicht, rolluiken dicht. En airco aanzetten tot we gaan slapen. Ik wil zelf namelijk geen draaiende airco aan wanneer we slapen. Vind ik persoonlijk onzin. Mijn hele gezin heeft heerlijk geslapen zonder problemen. Heb geen klachten gehoord.
Maar nogmaals het blijft een persoonlijke keus natuurlijk.
stickeric schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:52:

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Notna schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:34:
[...]

Als je goedkoop wilt, dan moet je van die DHZ installatie dingen ('quick connect') gaan bij de lokale bouwmarkt (vaak Chico, Qlima of Midea oid)

Maar dan kijk je compleet niet naar efficientie, functionaliteit en kwaliteit. Gewoon hangen, koelen en gaan.

Zodra er een monteur aan te pas komt gaat het in de kosten lopen. De hardware zelf is vaak niet de grootste kostenpost (relatief gezien)

Maar zonder enige randvoorwaarden, inhoud of situatieschets van jouw kant is er verder geen zinnig woord over te zeggen. Dus als je een inhoudelijke reactie wilt, zal je zelf even wat meer moeite erin moeten steken (zoals ook in de TS is aangegeven)
Dank voor je input, bijgaand nog wat meer informatie. Ik heb een tussenwoning uit 1975. Volgende layout kent mijn woning, in het rood de beoogde plek voor de wandunit. Deze wil ik hoog in het trapgat plaatsen. Er is een wenteltrap aanwezig, dus genoeg ruimte voor airflow naar beneden. De te koelen slaapkamer ligt tegenover het trapgat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDoWoxtIifUu-0AmdOPopH8zMTk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/52YO2ziPMNnnbZyfC00nxxM3.png?f=user_large

Vervolgens zakt dan de kou naar beneden en verspreidt zich hopelijk iets over de begane grond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9aqj4po53kKkgypdlo0dHa8Sfo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1GvSpWgRW5mODwis9HOHlMcU.png?f=user_large

Mijn broertje heeft een soortgelijke opzet (wel in een veel nieuwere woning) en daar is het best goed merkbaar op de begane grond. Hij heeft een unit van Cooper & Hunter van 5kw.

Liefst zoek ik inderdaad iets wat je "eenvoudig" op kan hangen en dan lekker koelt. Om over meerdere verdiepingen meerdere units te plaatsen wil ik geen budget vrij maken. Met installatiemateriaal en iemand die de airco in bedrijf komt stellen zit dit rond de 1K aan investering. Dat is voor nu nog wel een leuke investering om in ieder geval redelijk koel te kunnen slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
DaLass schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:49:
[...]

Ja dat lijkt (tegenwoordig ook) R32 zijn. Volgens mij was dat in 2019 nog niet zo, maar ik kan me ook gewoon vergissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

GORby schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:54:
[...]

Inderdaad, die spoelen zijn niet erg nauwkeurig, maar van 5 naar 115W bij het wisselen tussen fan in fan only mode en fan in COOL mode zonder effectief te koelen kan daardoor toch niet verklaard worden volgens mij. Dezelfde logger met 3 klemmen vertoont dat gedrag namelijk niet bij de andere units, maar op die 2 fases is er wel wat spookverbruik door een meetfout omdat daar ook zonnepanelen ophangen vermoed ik. De meetfout verschijnt namelijk zodra de omvormer begint te produceren. De US hangt op de fase zonder panelen.
welkom in de wondere wereld van Power Factor, tRMS en aanverwante termen die noukeurig meten bij lage vermogens lastig en dus duur maakt en veel energiemeters niet goed kunnen... ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-09 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Altijd lastig om te vergelijken gezien er veel variabelen zijn.

Gister heb ik 9.8kWh verbruikt, de airco op zolder overdag op een ruimte temperatuur van 19c, voor het slapen even de eco eraf gehaald en toen werd het 17c (dat was iets tè) 🥶. De zolder draait nu 24/7. BGG van 12:00 tot 22:00 gekoeld op een ruimte temperatuur van 21.5c

De eerste verdieping wordt hiermee indirect gekoeld tot 20c - 21c.

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 17-06-2021 12:24 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@NoepZor Beng bang dat je zeer teleurgesteld bent als je denkt met deze manier de boven verdieping en onder verdieping te koelen. Gaat je zeker niet lukken. Zelfs alleen de boven verdieping gaat je al niet lukken met deze opstelling. De slaapkamer rechtvoor de airco uitgang zal lekker gekoeld worden. De slaapkamer rechts zal ook een beetje verkoeling krijgen maar zeker niet optimaal. Maar de rest badkamer en andere 2x slaapkamers kun je vergeten.

Zoals je zelf al zegt koel lucht zakt. Dat klopt maar het zal zeker niet jouw keuken en woonkamer koelen.
Uiteindelijk als je het dag en nacht laat draaien zal je wel een licht verkoeling krijgen. Maar het zal dan zeker niet zuinig zijn. Persoonlijk zou ik bij aanschaf ook zeker op letten qua keus airco qua stroom verbruik en geluid wat ze maken. Succes met je keus.
NoepZor schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:12:
[...]

Dank voor je input, bijgaand nog wat meer informatie. Ik heb een tussenwoning uit 1975. Volgende layout kent mijn woning, in het rood de beoogde plek voor de wandunit. Deze wil ik hoog in het trapgat plaatsen. Er is een wenteltrap aanwezig, dus genoeg ruimte voor airflow naar beneden. De te koelen slaapkamer ligt tegenover het trapgat.

[Afbeelding]

Vervolgens zakt dan de kou naar beneden en verspreidt zich hopelijk iets over de begane grond.

[Afbeelding]

Mijn broertje heeft een soortgelijke opzet (wel in een veel nieuwere woning) en daar is het best goed merkbaar op de begane grond. Hij heeft een unit van Cooper & Hunter van 5kw.

Liefst zoek ik inderdaad iets wat je "eenvoudig" op kan hangen en dan lekker koelt. Om over meerdere verdiepingen meerdere units te plaatsen wil ik geen budget vrij maken. Met installatiemateriaal en iemand die de airco in bedrijf komt stellen zit dit rond de 1K aan investering. Dat is voor nu nog wel een leuke investering om in ieder geval redelijk koel te kunnen slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Notna schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:09:
[...]

Hoewel ik het redelijk ongeduldig vind overkomen om binnen 12 uur in een topic te kicken, snap ik het ook wel met de massa aan berichten die na je bericht zijn gekomen ;)
Ja, klopt, ik dacht dat mijn verhaal al niet meer te lezen was en was iets te ongeduldig O-)
[...]
Dat gezegd hebbende mist je verhaal wat details. Bijv. waar je de beoogde units wilt plaatsen. Want van wat ik lees, wil je een unit in het washok voor beneden plaatsen die dan de benedenverdieping moet gaan koelen of verwarmen ?
Ja, dat is mijn idee. Maar de WAF staat er nog niet helemaal achter. Ik heb al min of meer een akkoord voor 3 units, maar die liggen allemaal aan de westkant van het huis, waar het dus veel minder snel warm wordt. Of pas later op de dag. De instraling van de zon is behoorlijk op de achterkant.
[...]
Tevens zijn dit 2.5 Kw binnenunits. Die werken prima voor alle kamers, behalve de huiskamer. Daar heb je toch echt wel één slag groter nodig (op zijn minst), zelfs als je alleen het gaat gebruiken als bijverwarming en/of 'alleen het scherpe eraf wilt halen' .

Dus, wat mij betreft mis ik het volgende:

1. Plaatsing van de units in elke kamer
2. Meer duidelijkheid over plaatsing huiskamer
3. Is er een reden dat de unit voor beneden niet doorgetrokken wordt naar de huiskamer, al dan niet via het washok?
1. Zie hier een aantal nieuwe plaatjes met mijn opmerkelijk slechte paint skills
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cj2nL5Lbwx5mpPoSiMMqkbu16hk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jFBbfj5wWo2Xrrju17wAQEXn.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnW-uQmAt1lDrXYvkWr7adPwduM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ksh0JaI8PaS7tac5vW2vLUC7.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9b9TH-TyojDmlAGYtPbVAoSDyM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/j34acsZRcf6stVcHFLXkr4Sn.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmZ3NLpWRFRf2K4tOegJbkG04WA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/sRfNgV1L7AWqPSn5KngKmmKe.png?f=fotoalbum_tile

Op de zolder verdieping voorzie ik 3 mogelijke plekken. waarbij 3 mij de lastigste lijkt en 2 en 1 d.m.v. de al geplande buis over de muur naar de 1e alleen verlengd hoeft te worden. De trap is dichtgemaakt boven d.m.v. een vaste deur. O+ Deze is al WAF akkoord.

Op de 1e verdieping, de 2 kleinere (onderkant foto) kunnen de buizen via het verlaagde plafond. O+ Deze zijn al WAF akkoord. Dan nog de ouder slaapkamer, die wil ik dan ook maar meteen doen, omdat het anders weer een gedoe wordt met leidingen en/of een nieuwe buiten unit. Dat is nog niet WAF akkoord. De trap is dicht boven d.m.v. een vaste deur.

Op de begane grond, in het groen mijn idee, in het rood de optie, maar dat is nog niet WAF akkoord. Dat muurtje die open lijkt, waar de rode leiding door loopt, die is dichtgemetseld btw.

2. is het duidelijker zo door het plaatje? In principe is die unit nog niet gepland, maar het gasverbruik is wel aanzienlijk. Ter vergelijking nu al 800m3 meer gas verbruikt dan mijn vorige huis. Daarentegen wel 2* zoveel Wp aan PV liggen.

3. Ook al uitgelegd in 1 en 2. Belangrijkste reden de vrouw is nog niet overtuigd. Plus dat het nog best een uitgave is om te doen. Dus goed kijken wat het handigst is en anders kijken hoe er later eenvoudig kan worden bijgeplaatst zonder dat het te lelijk wordt of ingewikkeld met de leidingen.

Hopelijk is het er duidelijker door geworden en niet onoverzichtelijker. 8) O-) Ter vergelijking de buurman, aan wie mijn garage grenst heeft 3x een Toshiba buitenunit hangen/staan op de garage en dat is ook niet alles. Dat is vergelijkbaar gok ik met de offerte die is uitgebracht door de dozenschuiver.

[ Voor 1% gewijzigd door imdos op 17-06-2021 12:45 . Reden: trappen ]

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moomintroll
moomintroll schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 02:18:
Dag Allemaal,

Een paar dagen geleden heb ik een Mitsubishi inverter airco SRK20ZSX-W + SRC20ZSX-W 2,0kW gekocht incl. montage. Binnenunit op de slaapkamer, buitenunit een paar meter recht naar beneden aan de andere zijde van de muur.

Ik moet toegeven dat het allemaal toch wat meer geluid maakt dan verwacht. Ik zit met de volgende twee puntjes, misschien dat iemand hier wat inzicht kan bieden. Ik wil graag weten of het abnormaal is en de verkoper moet inschakelen, of dat ik me hierbij gewoon neer moet leggen.

1. Wanneer de buitenunit koelt en je de compressor hoort is er ook een vrij harde constante fluit toon te horen. Deze is consistent en gaat pas weg wanneer de compressor weer stopt. Wanneer alleen de ventilator draait is de toon niet aanwezig.

Hopelijk is het te horen op dit filmpje (Modus: Silent, Fan Speed: Ultra Low)
YouTube: IMG 6498

Dit is heel lastig op te nemen, maar t/m 7 seconden wordt er niet gekoeld, alleen geblazen. Vanaf 48 seconden hoor je met koeling. (Modus: Silent, Fan Speed: Ultra Low)
YouTube: IMG E6502
ron321 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 06:08:
@moomintroll Ik denk dat je fan speed te laag staat, dan moet de koeling harder werken.
Bedankt voor je reactie Ron, inderdaad logische opmerking. De piep is echter altijd aanwezig op precies hetzelfde niveau. Ook wanneer alles op auto staat en dus niet beperkt. Ook wanneer de kamer op temperatuur is en de airco alleen minimaal hoeft te onderhouden. In de nacht overstemt de fluit de compressor.

Dit is niet mijn filmpje, maar hier hoor ik bijvoorbeeld deze toon helemaal niet. Of het apparaat moet niet aan het koelen zijn. YouTube: Geluid airco automatische stand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Notna schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:34:
[...]

Die mogen alleen nog verkocht worden met installatie erbij ;)
HereIsTom schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:45:
[...]

Nou VVE vergadering heeft besloten dat we bij één door hun voorgesteld bedrijf airco’s kunnen gaan bestellen.
De airco’s komen dus op het dak en via één koof naar beneden naar de appartementen, je kan dus niet kiezen waar hij binnen komt.
Volgende is dat dat bedrijf Fujitsu airco’s adviseert. Nu had ik nog nooit gehoord van Fujitsu, iemand daar ervaring mee?
Kan er ook niet veel over vinden, welke Fujitsu modellen zouden goed zijn voor onze situatie? (Zie mijn eerdere posts)
Ik heb er hier twee, vriend van mij heeft er ook twee. Prima apparaten. Die wij hebben zijn wel vrij basic. Zoals met alle merken zal er wel veel verschil zitten de goedkopere en de duurdere :).
Dolbyadt schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:03:
@stickeric Natuurlijk is alles voor iedereen een persoonlijke keus.

Ik heb zelf tot nu toe nog nooit de airco's snáchs aangehad. Zet het tot nu toe altijd uit wanneer we gaan slapen. Zelfs gedaan vorige jaar met de langste en warmte hittegolf. Gemiddeld sóchtends met opstaan even alles open zetten tegen elkaar om frisse lucht in huis te krijgen. Daarna ramen dicht, rolluiken dicht. En airco aanzetten tot we gaan slapen. Ik wil zelf namelijk geen draaiende airco aan wanneer we slapen. Vind ik persoonlijk onzin. Mijn hele gezin heeft heerlijk geslapen zonder problemen. Heb geen klachten gehoord.
Maar nogmaals het blijft een persoonlijke keus natuurlijk.
Jij vind dat persoonlijk onzin, maar niet iedereen heeft een even goed geisoleerd huis, rolluiken, of kan even goed tegen warmte die toch onherroepelijk weer je huis in komt.

Iets hier 'persoonlijk onzin vinden' slaat nergens op omdat ieders situatie anders is.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-09 13:36

TommyGun

Stik er maar in!

Ik heb bij gebrek aan beter een mobiele airco op de slaapkamer, en daarvoor een MDF plaat op maat gemaakt. Voor dit raam is echter ook een hor op maat gemaakt en vroeg me af of het schadelijk zou zijn om de hor te laten zitten. Gesjouw met die plaat is al een ellende, laat staan als ik ook nog eens de hor er telkens uit moet nemen.

Zou de hor (houdt ook pollen tegen dus vrij kleine openingen) hieronder lijden? In het geval van de airco kan 'ie wellicht minder goed z'n warmte kwijt maar daar maak ik me niet zo'n zorgen om.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fe5R3Gvv_0IhO6IuGHXMMD_Y7qY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EuzoIVTzuRQgttOoqgUkFsDS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gE_dgYES1Q9pN7ogKV8UGcUjio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hKwZEd3LUoMiHgbccFedR9Mc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-h_WvxRrPqNgUjNz7lb_oYHcdI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ysEKJUFZiEOE2wqhJ8eyUpWE.jpg?f=fotoalbum_large

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
flippy schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:19:
[...]
welkom in de wondere wereld van Power Factor, tRMS en aanverwante termen die noukeurig meten bij lage vermogens lastig en dus duur maakt en veel energiemeters niet goed kunnen... ;)
Inderdaad, ik verwacht van die stroomklemmen ook geen nauwkeurige meting, maar denk jij dat de stroomklemmen een verschil van 110W kunnen verklaren tussen "fan only" en "cooling" zonder dat de buitenunit aan gaat? Wanneer er niet gekoeld moet worden, lijkt me dat er geen waarneembaar verschil zou mogen zijn voor de stroomklem, want dan draait ook enkel de fan van de binnenunit, maar het gemeten vermogen gaat maal 23. ergens is er dus iets dat een zeker vermogen verbruikt, dat door de stroomklem gemeten wordt als 110W.

Ik denk dat ik er eens een Shelly 1PM tussen ga hangen om te zien of die hetzelfde zegt. Da's ook niet echt een nauwkeurige meter, maar dat geeft me toch al een tweede meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

GORby schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:11:
[...]

Inderdaad, ik verwacht van die stroomklemmen ook geen nauwkeurige meting, maar denk jij dat de stroomklemmen een verschil van 110W kunnen verklaren tussen "fan only" en "cooling" zonder dat de buitenunit aan gaat? Wanneer er niet gekoeld moet worden, lijkt me dat er geen waarneembaar verschil zou mogen zijn voor de stroomklem, want dan draait ook enkel de fan van de binnenunit, maar het gemeten vermogen gaat maal 23. ergens is er dus iets dat een zeker vermogen verbruikt, dat door de stroomklem gemeten wordt als 110W.

Ik denk dat ik er eens een Shelly 1PM tussen ga hangen om te zien of die hetzelfde zegt. Da's ook niet echt een nauwkeurige meter, maar dat geeft me toch al een tweede meting.
in cooling mode springt de electronica van de buitenunit wel aan. ;)

plus dat zulke meters het type motor zoals deze fans ERG slecht kan meten krijg je dit soort gedrag.

je "echte" verbruik is maar 20~30W of zo maar omdat je zon slechte power factor hebt en de meter het niet goed kan verwerken krijg je dit.

fun fact: commerciele gebruikers krijgen WEL de rekening voor die 110W. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 17-06-2021 13:15 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Team-RiNo schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:48:
[...]

Ik zou het sowieso in de buitenunit zoeken, ik kan me haast niet voorstellen dat een binnenunit 100w verbruikt. Als bij mij de koelvraag weg valt doordat temps bereikt zijn en de binnenunits over gaan op ventilatie zakt het gecombineerde verbruik (buiten + binnen units) terug naar 20-40watt.
Inderdaad, het enige wat in de binnenunit energie kan verbruiken zijn de motoren (fan, automatische filter-reininging, verstelling lamellen), de streamer en de regelelectronica + wifi. Dat alles samen zou nog niet in de buurt mogen komen van 100W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 15:04
Mijn verbruik gister met het warme weer voor wie het interesseert :)

Units als beschreven onderin

Leefruimte beneden groot oppervlak 5kw unit van ochtend 10:30 tot avond 23:00 op 25 graden (wordt 23 graden), overdag ventilatie op auto en avond op fluister, verbruik 1,5 kw

Grote slaapkamer 3.5kw unit 24 uur per dag op 25 graden (wordt 23) overdag deur open en ventilatie op auto en nacht deur dicht op fluister, verbruik 2.8 kw

Werkruimte 2.5kw unit van ochtend 09:30 tot 21:00 op 25,5 graden (wordt 23) ventilatie auto, deur de hele dag open, staat verbonden met hal en overloop zoals slaapkamer. Verbruik 0,7 kw

Systeem heeft wat problemen waardoor het iets minder efficiënt werkt, maar daarover vertel ik nog wel eens. Op zich geen verkeerde cijfers denk ik. Ik houd het op 23 graden, omdat dan het verschil met buiten niet te groot is en het gewoon comfortabel is en de vrouw niet klaagt dat het te koud wordt. WAF!

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
TommyGun schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:53:
Ik heb bij gebrek aan beter een mobiele airco op de slaapkamer, en daarvoor een MDF plaat op maat gemaakt. Voor dit raam is echter ook een hor op maat gemaakt en vroeg me af of het schadelijk zou zijn om de hor te laten zitten. Gesjouw met die plaat is al een ellende, laat staan als ik ook nog eens de hor er telkens uit moet nemen.

Zou de hor (houdt ook pollen tegen dus vrij kleine openingen) hieronder lijden? In het geval van de airco kan 'ie wellicht minder goed z'n warmte kwijt maar daar maak ik me niet zo'n zorgen om.
Bij ons in het vorige huis leverde dat geen probleem op. Heeft er 2 jaar op gezeten.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
imdos schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:43:
[...]

Ja, klopt, ik dacht dat mijn verhaal al niet meer te lezen was en was iets te ongeduldig O-)

[...]

Ja, dat is mijn idee. Maar de WAF staat er nog niet helemaal achter. Ik heb al min of meer een akkoord voor 3 units, maar die liggen allemaal aan de westkant van het huis, waar het dus veel minder snel warm wordt. Of pas later op de dag. De instraling van de zon is behoorlijk op de achterkant.

[...]

1. Zie hier een aantal nieuwe plaatjes met mijn opmerkelijk slechte paint skills
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Op de zolder verdieping voorzie ik 3 mogelijke plekken. waarbij 3 mij de lastigste lijkt en 2 en 1 d.m.v. de al geplande buis over de muur naar de 1e alleen verlengd hoeft te worden. De trap is dichtgemaakt boven d.m.v. een vaste deur. O+ Deze is al WAF akkoord.

Op de 1e verdieping, de 2 kleinere (onderkant foto) kunnen de buizen via het verlaagde plafond. O+ Deze zijn al WAF akkoord. Dan nog de ouder slaapkamer, die wil ik dan ook maar meteen doen, omdat het anders weer een gedoe wordt met leidingen en/of een nieuwe buiten unit. Dat is nog niet WAF akkoord. De trap is dicht boven d.m.v. een vaste deur.

Op de begane grond, in het groen mijn idee, in het rood de optie, maar dat is nog niet WAF akkoord. Dat muurtje die open lijkt, waar de rode leiding door loopt, die is dichtgemetseld btw.

2. is het duidelijker zo door het plaatje? In principe is die unit nog niet gepland, maar het gasverbruik is wel aanzienlijk. Ter vergelijking nu al 800m3 meer gas verbruikt dan mijn vorige huis. Daarentegen wel 2* zoveel Wp aan PV liggen.

3. Ook al uitgelegd in 1 en 2. Belangrijkste reden de vrouw is nog niet overtuigd. Plus dat het nog best een uitgave is om te doen. Dus goed kijken wat het handigst is en anders kijken hoe er later eenvoudig kan worden bijgeplaatst zonder dat het te lelijk wordt of ingewikkeld met de leidingen.

Hopelijk is het er duidelijker door geworden en niet onoverzichtelijker. 8) O-) Ter vergelijking de buurman, aan wie mijn garage grenst heeft 3x een Toshiba buitenunit hangen/staan op de garage en dat is ook niet alles. Dat is vergelijkbaar gok ik met de offerte die is uitgebracht door de dozenschuiver.
Duidelijker verhaal zo. Ik zou toch eens met de missus om de tafel gaan zitten voor de huiskamer optie 2 in de huiskamer. Anders is het imo zonde van de airco en kan je het ook gewoon laten :)

Voor de rest zie ik niet heel veel op of aanmerkingen mbt plaatsing, maar dat is ook lastig met alleen een plattegrond; er kunnen dingen zijn in de ruimte die plaatsing 1 tov 2 lastiger maakt.
Overigens blijft het punt mbt vermogen voor de huiskamer, dat deze wat aan de krappe kant is. De rest van de kamers zullen prima gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-09 09:28
moomintroll schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:51:
[...]

[...]

Bedankt voor je reactie Ron, inderdaad logische opmerking. De piep is echter altijd aanwezig op precies hetzelfde niveau. Ook wanneer alles op auto staat en dus niet beperkt. Ook wanneer de kamer op temperatuur is en de airco alleen minimaal hoeft te onderhouden. In de nacht overstemt de fluit de compressor.

Dit is niet mijn filmpje, maar hier hoor ik bijvoorbeeld deze toon helemaal niet. Of het apparaat moet niet aan het koelen zijn. YouTube: Geluid airco automatische stand
Ik heb 1 multunit en single split van Daikin staan. 4 units door het huis. Erg gebrand op geluid. Hoewel ik ruim genoeg woon heb ik er toch zelf (en voor mijn buren) liever geen last van. Als ik eerlijk ben zou ik echt niet blij zijn met jou geluiden. Nu heb ik een ander merk en weet dus niet of ik mag vergelijken maar voor mij zou het 100% onacceptabel zijn en ik denk ook dat alle geluiden (naast de wind van een blower) niet kloppen. Ik verwacht (maar ben geen absolute kenner) dat er mogelijk iets is met lengte en vulling waardoor deze geluiden ontstaan. Die piep van die compressor is zelfs zorgelijk vind ik. Nogmaals geen kenner maar wel technisch onderlegd…..daarnaast is het Youtube en altijd lastig om geluiden te beoordelen. Edit: Kortom ik zou me net als jij wat zorgen maken, wat hoor en weder hoor doen en kijken of hier iets aan gedaan kan worden

[ Voor 4% gewijzigd door Yamahaa op 17-06-2021 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moomintroll
Yamahaa schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:10:
[...]

Ik heb 1 multunit en single split van Daikin staan. 4 units door het huis. Erg gebrand op geluid. Hoewel ik ruim genoeg woon heb ik er toch zelf (en voor mijn buren) liever geen last van. Als ik eerlijk ben zou ik echt niet blij zijn met jou geluiden. Nu heb ik een ander merk en weet dus niet of ik mag vergelijken maar voor mij zou het 100% onacceptabel zijn en ik denk ook dat alle geluiden (naast de wind van een blower) niet kloppen. Ik verwacht (maar ben geen absolute kenner) dat er mogelijk iets is met lengte en vulling waardoor deze geluiden ontstaan. Die piep van die compressor is zelfs zorgelijk vind ik. Nogmaals geen kenner maar wel technisch onderlegd…..daarnaast is het Youtube en altijd lastig om geluiden te beoordelen. Edit: Kortom ik zou me net als jij wat zorgen maken, wat hoor en weder hoor doen en kijken of hier iets aan gedaan kan worden
Bedankt voor je uitgebreide reactie Yamahaa. Ik heb totaal geen referentie en ken niemand met een airco. Ik lees altijd wel iets over een brom in de buitenunit van de compressor, maar nooit over een fluit. Jouw bericht geeft genoeg aanleiding om contact op te nemen met de plaatser. Alles is gewoon gekocht en aangelegd door een bedrijfje in de buurt dus hopelijk verloop dat soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
TommyGun schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:53:

Geen antwoord op je vraag, maar heb je er al eens aan gedacht dat je ook het paneel onder je raam er in de zomer uit kan halen en voor een paar maanden kan vervangen voor een houten plaat met gat erin, dan maakt het vervolgens niet uit wat je met je raam doet.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

PentaClover schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:31:
[...]

Geen antwoord op je vraag, maar heb je er al eens aan gedacht dat je ook het paneel onder je raam er in de zomer uit kan halen en voor een paar maanden kan vervangen voor een houten plaat met gat erin, dan maakt het vervolgens niet uit wat je met je raam doet.
Hehe, ik zou niet weten hoe zonder schade aan te brengen. Alles is kunststof, en een verhuurder die behoorlijk strict is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
TommyGun schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:32:
[...]
Hehe, ik zou niet weten hoe zonder schade aan te brengen. Alles is kunststof, en een verhuurder die behoorlijk strict is...
Ik kan me vergissen, het is niet zo goed te zien op de foto, maar het lijkt me dat het paneel met kunstof "glaslatten" op zijn plek wordt gehouden. Ik had dat in mijn vorige huis ook en die kon ik er vrij makkelijk uitwippen met een breede schroevendraaier.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-09 16:44
Wij zijn (net als velen) aan het kijken hoe we onze slaapkamers wat koeler kunnen krijgen.
Volgens diverse bedrijven is het wanneer we voor een splitunit gaan handiger en zelfs bijna voordeliger om 2 losse systemen aan te schaffen. Echter, betekent dit voor ons dat we een vergunningsaanvraag moeten doen, omdat we ze aan de zijkant van het huis dan zouden willen plaatsen.
Omdat we op de hoek zitten, en de afstand naar het volgende huis een meter of 7 is (gemeten vanaf de muur) zaten we dan ook te kijken naar de mogelijkheid van een moboblock.
We zullen de airco namelijk alleen gebruiken in de zomer, en verwarmen hoeft eigenlijk niet. Vloerverwarming is de afgelopen 2,5 jaar niet 1 keer aan geweest.

Waar we over twijfelen, is het geluid wat eventueel van buiten naar binnen komt via de gaten in de muur als de airco uitstaat. Wordt dat door de unit zelf eigenlijk wel tegengehouden? of zul je toch aanmerkelijk veel horen wat er zich buiten op straat afspeelt?

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

PentaClover schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:34:
[...]

Ik kan me vergissen, het is niet zo goed te zien op de foto, maar het lijkt me dat het paneel met kunstof "glaslatten" op zijn plek wordt gehouden. Ik had dat in mijn vorige huis ook en die kon ik er vrij makkelijk uitwippen met een breede schroevendraaier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OT1nwTZmP247Btn5Kq85xN-9xdk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vWeO5vmzFfEzmSBaY8300ppn.jpg?f=fotoalbum_large

Het liefst had ik een (mobiele) split unit op het balkon gezet, maar ik kan nergens door naar buiten (ja, door een open schuifpui). In de hoek zit wel een koof (zal wel een dragende staander in zitten) die afgetimmerd is maar aan de buitenzijde zit ook weer beplating.

Allemaal dingen die ik niet in originele staat kan terugbrengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4PqpLZVwQ6ta8hyUttyEYqQ7Ngs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G8wqVx1a2LuiX0ojQy1gDUOX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
TommyGun schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:43:
[...]

[Afbeelding]

Het liefst had ik een (mobiele) split unit op het balkon gezet, maar ik kan nergens door naar buiten (ja, door een open schuifpui). In de hoek zit wel een koof (zal wel een dragende staander in zitten) die afgetimmerd is maar aan de buitenzijde zit ook weer beplating.

[Afbeelding]
Dat lijkt heel erg op wat ik toen had, die kunstof latten met rubbers, die kon ik er bij mij zo uit halen door tussen het paneel en de rubbers van de latten een brede schroevendraaier te zetten, die latten zaten vast geclicked, misschien is om eventuele beschadiging te voorkomen een dik plamuurmes /afsteek mes beter dan een schroevendraaier in jouw geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Zoals vannacht gaat het onweren zeer waarschijnlijk. Hoe doen jullie dat met de airco? Houden jullie hem gewoon aan of zetten jullie hem uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
Dolbyadt schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:29:
@NoepZor Beng bang dat je zeer teleurgesteld bent als je denkt met deze manier de boven verdieping en onder verdieping te koelen. Gaat je zeker niet lukken. Zelfs alleen de boven verdieping gaat je al niet lukken met deze opstelling. De slaapkamer rechtvoor de airco uitgang zal lekker gekoeld worden. De slaapkamer rechts zal ook een beetje verkoeling krijgen maar zeker niet optimaal. Maar de rest badkamer en andere 2x slaapkamers kun je vergeten.

Zoals je zelf al zegt koel lucht zakt. Dat klopt maar het zal zeker niet jouw keuken en woonkamer koelen.
Uiteindelijk als je het dag en nacht laat draaien zal je wel een licht verkoeling krijgen. Maar het zal dan zeker niet zuinig zijn. Persoonlijk zou ik bij aanschaf ook zeker op letten qua keus airco qua stroom verbruik en geluid wat ze maken. Succes met je keus.

[...]
Dank voor je input, ideaal is het uiteraard niet. Het belangrijkste is dat we enigzins koel kunnen slapen (dus geen 28 graden ofzo op de slaapkamer met de pijl). De overige kamers zijn een kantoortje en een logeerkamer (beide op zuidwest). Alles wat de unit het huis extra afkoelt is dan mooi meegenomen.

Meest ideale is natuurlijk een unit in de woonkamer en een unit in de slaapkamer. Dit is qua bouwkundige ingrepen wel wat meer werk en uiteraard ook wat duurder. Want dan wil ik natuurlijk een inbouwunit hebben in de woonkamer middels een koof en / of in de bovenruimte van de voorraadkast. In een volgende woning is airconditioning (en daarmee ook direct L/L warmte) zeker een prioriteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Notna schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:07:
[...]

Duidelijker verhaal zo. Ik zou toch eens met de missus om de tafel gaan zitten voor de huiskamer optie 2 in de huiskamer. Anders is het imo zonde van de airco en kan je het ook gewoon laten :)

Voor de rest zie ik niet heel veel op of aanmerkingen mbt plaatsing, maar dat is ook lastig met alleen een plattegrond; er kunnen dingen zijn in de ruimte die plaatsing 1 tov 2 lastiger maakt.
Overigens blijft het punt mbt vermogen voor de huiskamer, dat deze wat aan de krappe kant is. De rest van de kamers zullen prima gaan.
Duidelijk; dus voor boven is het allemaal teveel of voldoende en beneden te weinig.
En 4 op 1 zou boven ook kunnen, dat ik later beneden een of twee plaats. Maar hoeveel zou ik enkel voor de huiskamer nodig hebben. 1x 4kw? Dat is namelijk wel 85m2 met veel ramen.

2 units plaatsen wordt veel lastiger en lelijker, want dan zit het leidingwerk echt in het zicht.
Het enige is dat ik voor de unit in de woonkamer mogelijk een pompje nodig ga hebben, omdat ik anders niet weg kom met de lengte en de beschikbare ruimte (vooral hoogte) qua afschot. Daarom is 1 unit in het washok ook wel fijn, ook omdat daar was gedroogd wordt in het najaar/winter (zodra het buiten niet meer kan).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
Agent47 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:15:
Zoals vannacht gaat het onweren zeer waarschijnlijk. Hoe doen jullie dat met de airco? Houden jullie hem gewoon aan of zetten jullie hem uit?
Gewoon aan. Maar ik heb dan wel een huis-overspanninsbeveiliging in de meterkast tegen indirecte inslag. Maar zou ze denk ik sowieso niet uitzetten, alles is netjes geaard en beveiligd en als ie toch stukgaat door onweer ben je verzekerd. Bij een directe of zeer nabije blikseminslag ben je sowieso kansloos met al je apparatuur.

Als je m dan toch uitzet, zet dan wel de werkschakelaar en/of de zekering uit, anders heeft het weinig zin.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutR84
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-10-2024
Wellicht iemand die nog eens naar mijn vraag over LG kan kijken? Er komen aardig wat berichten voorbij dus ik denk niet dat anders mijn vraag nog bij iemand onder de aandacht komt?

[ Voor 14% gewijzigd door WoutR84 op 17-06-2021 15:44 . Reden: Correctie link... ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Agent47 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:15:
Niet teveel nadenken ; gewoon lekker aanlaten :)

Net zoals wel of niet 24/7, het wordt anders een obsessie, terwijl het juist genot / aangenaam moet brengen en geen stress of ie teveel verbruikt, stuk gaat, vies wordt etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Vorkie schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:43:
[...]

Niet teveel nadenken ; gewoon lekker aanlaten :)

Net zoals wel of niet 24/7, het wordt anders een obsessie, terwijl het juist genot / aangenaam moet brengen en geen stress of ie teveel verbruikt, stuk gaat, vies wordt etc...
Oh ik heb hem alleen 's avonds vanaf 20:30 aan tot ik wakker word en naar werk toe ga. 25 graden staat die op. 12 uurtjes per dag zoiets. Ben best benieuwd wat het extra gaat kosten maar dat zie ik in september wel :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Agent47 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:44:
[...]

Oh ik heb hem alleen 's avonds vanaf 20:30 aan tot ik wakker word en naar werk toe ga. 25 graden staat die op. 12 uurtjes per dag zoiets. Ben best benieuwd wat het extra gaat kosten maar dat zie ik in september wel :+
Ja, enigste nadeel van half/half is dat in de tussentijd alles opwarmt, dus je airco moet 100% werken om vlug weer terug te komen naar die 25 graden, plus alle verstopte warmte in je meubels / vloer / muren die ook weer afgevoerd moet worden. Lastig uit te rekenen, maar ik zie het altijd als autorijden, 1 snelheid aanhouden is veel zuiniger (normale snelheid dan :P ).

Daarom staan ze hier altijd aan, thermostaat regelt of de compressor mee aan moet.

ik verbruik nu 15kWh per dag met 2 stuks, inclusief nog wat servers, switches, thuis werken, koffie, vaatwasser, qoocker etc... zonder ongeveer 9.
Ik wek daarentegen wel 30kWh op per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Vorkie schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:49:
[...]

Ja, enigste nadeel van half/half is dat in de tussentijd alles opwarmt, dus je airco moet 100% werken om vlug weer terug te komen naar die 25 graden, plus alle verstopte warmte in je meubels / vloer / muren die ook weer afgevoerd moet worden. Lastig uit te rekenen, maar ik zie het altijd als autorijden, 1 snelheid aanhouden is veel zuiniger (normale snelheid dan :P ).

Daarom staan ze hier altijd aan, thermostaat regelt of de compressor mee aan moet.

ik verbruik nu 15kWh per dag met 2 stuks, inclusief nog wat servers, switches, thuis werken, koffie, vaatwasser, qoocker etc... zonder ongeveer 9.
Ik wek daarentegen wel 30kWh op per dag.
Ik heb helaas geen zonnepanelen ;) Eerste koophuis dit met een bitumen plat dak :'(
Volgende huis komen er zonnepanelen en een airco natuurlijk weer O-)
Heb jij hem trouwens op automatische stand staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
TommyGun schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:43:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vorig jaar was er bij de Hornbach (dacht ik) een stuk stof te koop met ritsen die je prima in rechte ramen en deuren kon plakken en je mobiele airco de lucht naar buiten laten blazen.

Zoiets als https://mobieleaircos.com/airco/raamafdichting/

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Agent47 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:50:
[...]

Ik heb helaas geen zonnepanelen ;) Eerste koophuis dit met een bitumen plat dak :'(
Volgende huis komen er zonnepanelen en een airco natuurlijk weer O-)
Heb jij hem trouwens op automatische stand staan?
Ja, qua ventilators wel, inclusief 3DAUTO functie van MHI. In de garage staat ie wel vast qua hoog/laag/opzij blazen.

Wel op KOELstand, dus niet dat ie zelf gaat kiezen tussen verwarmen, koelen, ontvochtigen etc...

Zolder is 20 graden automatisch (slapen in 20 is heerlijk)
kantoor/garage 25 graden automatisch (werken in 20 is te koud :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:03

de Peer

under peer review

Vorkie schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:49:
[...]

Lastig uit te rekenen, maar ik zie het altijd als autorijden, 1 snelheid aanhouden is veel zuiniger (normale snelheid dan :P ).
Die vergelijking gaat niet echt op. Je moet het meer zien als nachtverlaging toepassen in de winter, dat is in veruit de meeste gevallen zuiniger.

Door je huis koel te houden is de delta T (temperatuursverschil binnen-buiten) groter gedurende een langere tijd en dus is er meer warmteoverdracht naar binnen toe. Je airco moet dus in totaal meer werk verrichten.

De efficiëntie zal bij niet 24/7 koelen heel ietsje lager worden omdat hij korte tijd 'vol' aan de bak moet maar dat is maar beperkt. Het is niet zoals de COP die in de winter instort bij -10 graden C.
Bovendien maak ik zelf gebruik van de Econo-stand, ook bij koelen, zodat de airco nooit 100% aan de bak kan gaan. Vind ik ook nergens voor nodig. Als ik vanuit buiten kom met 33 graden vind ik het geen probleem dat het binnen in 2 uur afkoelt naar 24 graden in plaats van in 20 minuten.
Gevoelstemperatuur is bij mij leidend.

Maargoed het blijft allemaal gerommel in de marge natuurlijk hoor. Qua kosten is koelen gewoon goedkoop dus iedereen moet lekker doen wat hij of zij zelf wil.
Agent47 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:50:
[...]

off topic maar bitumen plat dak is prima geschikt voor zonnepanelen. Heb ik zelf ook. Kijk maar eens in het PV topic.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 17-06-2021 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

de Peer schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:20:
[...]

Die vergelijking gaat niet echt op. Je moet het meer zien als nachtverlaging toepassen in de winter, dat is in veruit de meeste gevallen niet zuiniger.

Door je huis koel te houden is de delta T (temperatuursverschil binnen-buiten) groter gedurende een langere tijd en dus is er meer warmteoverdracht naar binnen toe. Je airco moet dus in totaal meer werk verrichten.

De efficiëntie zal bij niet 24/7 koelen heel ietsje lager worden omdat hij korte tijd 'vol' aan de bak moet maar dat is maar beperkt. Het is niet zoals de COP die in de winter instort bij -10 graden C.
Bovendien maak ik zelf gebruik van de Econo-stand, ook bij koelen, zodat de airco nooit 100% aan de bak kan gaan. Vind ik ook nergens voor nodig. Als ik vanuit buiten kom met 33 graden vind ik het geen probleem dat het binnen in 2 uur afkoelt naar 24 graden in plaats van in 20 minuten.

[...]

off topic maar bitumen plat dak is prima geschikt voor zonnepanelen. Heb ik zelf ook. Kijk maar eens in het PV topic.
Ik heb het geld er helaas nog niet voor. Mijn dak is perfect voor zonnepanelen inderdaad. Kan er zo 20 op kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Agent47 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:23:
[...]

Ik heb het geld er helaas nog niet voor. Mijn dak is perfect voor zonnepanelen inderdaad. Kan er zo 20 op kwijt.
ah je noemde het bitumen plat dak vanwege de noodzaak voor airco. Ik linkte het aan de panelen. My bad :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
[...]

Die vergelijking gaat niet echt op. Je moet het meer zien als nachtverlaging toepassen in de winter, dat is in veruit de meeste gevallen niet zuiniger.

Maargoed het blijft allemaal gerommel in de marge natuurlijk hoor. Qua kosten is koelen gewoon goedkoop dus iedereen moet lekker doen wat hij of zij zelf wil.

[...]

Niet om te zeiken hoor, maar ontkracht je nou niet in je eerste zin je eigen verhaal? In de winter een nachtverlaging toepassen is precies hetzelfde verhaal mbt de delta-T maar dus ook niet zuiniger in de praktijk.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ASW1 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 19:47:
[...]

Het pairen dmv AP modus was hier ook een drama, elke keer opnieuw proberen en elke keer mislukt het maar je krijgt nooit echt mee wat je dan fout doet. Ben er echt wel een paar uurtjes zoet mee geweest.
Uiteindelijk wel gelukt en het stomme is dat je dan eigenlijk direct dat drama vergeten bent. App werkt verder prima.
en hoe heb jij het dan werkend gekregen? ik heb inmiddels 3 oude telefoons geprobeerd met alle 3 verschillende android versies dus daar ligt het niet aan.
zelf nog ff geprobeerd op de open wifi van de overkant ingelogd om te kijken of het aan mijn wifi ligt....

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 17-06-2021 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Even een vraag tussendoor. Ik zit te kijken naar een multi-split zoals de MU4R27.U40 of een stapje eronder, deze mu4r25-u21. voor een 4-op-1 zoals hier staat. Maar daar staat dat deze op een 25A zekering moet. Ik heb 3x25A en moet dus wel op 16A afzekeren om overal selectief te blijven. Hoe doen jullie dat/ hoe zwaar is die eis?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

imdos schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:37:
Even een vraag tussendoor. Ik zit te kijken naar een multi-split zoals de MU4R27.U40 of een stapje eronder, deze mu4r25-u21. voor een 4-op-1 zoals hier staat. Maar daar staat dat deze op een 25A zekering moet. Ik heb 3x25A en moet dus wel op 16A afzekeren om overal selectief te blijven. Hoe doen jullie dat/ hoe zwaar is die eis?
het kan wel, maar pak dan een 16C automaat om een eventuele harde inschakelpiek op te vangen, als zou die niet moeten komen met de VFD die erin zit.

ik zou liever 2x2 ophangen dan 1x4. stiller, effcienter en minder gependel door de kleine kamers. en makkelijker/beter af te zekeren...

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 17-06-2021 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
flippy schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:41:
[...]

het kan wel, maar pak dan een 16C automaat om een eventuele harde inschakelpiek op te vangen, als zou die niet moeten komen met de VFD die erin zit.

ik zou liever 2x2 ophangen dan 1x4. stiller, effcienter en minder gependel door de kleine makers..
Die inverters hebben toch allemaal soft-start? Gewoon een B16 is dan prima.

Verder helemaal eens, ik zou tenzij het écht niet anders kan voor een 2x2 gaan. Of nog liever 2x2 + 3x2-3 met een vrije poort (mits dat kan bij dit model) zodat je nog kan uitbreiden.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Een duo is een geupgrade mono, een triple is een gedowngrade quad. Meestal.*
Daarom liever een duo.

*term and conditions apply.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 17-06-2021 17:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
Terugkomend op mijn eigen eerdere vraag over een airco boven de trap / overloop:
leecher schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:27:
[...]

Dit ben ik dus ook van plan voor 1 verdieping. De afmetingen zijn hetzelfde als in het plaatje van HildeR, met als verschil dat de slaapkamer wat kleiner is (grotere badkamer) en ze meer tegenover de binnenunit zouden zitten.

***members only***

[...]

De een zegt van wel, de ander van niet. Ik heb 2 installateurs over de vloer gehad en die vonden het wel een prima idee (ja het zal es niet :+ ). Ik hoef het niet bepaald koud te hebben, als het maar geen 28 graden met hoge luchtvochtigheid wordt zoals dat nu het geval is in de zomer. Als ik daar 5 graden vanaf kan tikken is het al prima. In deze nieuwbouwhut is het anders echt niet lekker meer. Ik heb het idee ik dat met een unit in het trapgat wel ga redden als ik hem op tijd aanzet en het uberhaupt niet zo ver laat komen.

Ik heb een offerte gehad van €3100 voor een Daikin 3.5kW systeem en een van €2200 voor een LG 3.5kW. Er zit wel wat arbeid bij i.v.m. verwerken van leidingen (totaal 8m) onder dakpannen en lastig bereikbare plek boven het trapgat. Wat vinden jullie daarvan? Voorkeur is overigens sowieso een Daikin ivm geluidsopbrengst.
en de stellige bewering van @flippy
flippy schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 17:00:
dat ding in de overloop hangen is iets waar die aircoboeren eens mee moeten stoppen. het werkt niet.
flippy schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:49:
waarom ben je dan gefocust op een stille unit? je zal de fan volluit moeten zetten om enigsinds de lucht in en weer uit de kamers zien te krijgen. dus stil gaat niet lukken met deze opstelling. en op vol vermogen is geen enkele unit stil. dus je moet dan niet kijken naar geluid maar naar hoeveel m3 de units kunnen verstouwen op volle toeren.
Boven de trap hangt een Daikin FTXP-35M (3.5kW) en buiten een RXP-35M. Echt koud hoefde het niet te worden, leefbaar wel. Temperaturen track ik met meerdere SHT-31 sensoren in alle ruimtes, 2 stuks in de woonkamer omdat die langer is en de temperatuur nooit homogeen is.
Herrie doen we niet aan dus het apparaat draait alleen op de slaap/fluisterstand en is ingesteld op 23 graden. De compressor blijft met deze instelling continue op 20Hz draaien en de buitenunit is nagenoeg onhoorbaar.

Resultaat qua temperaturen: De twee kamers boven halen netjes de 23 graden met open deuren. In de buurt van het trapgat is de woonkamer 23 graden, aan het eind is deze 24. Buitentemperatuur: Vandaag 31.3 gezien.

Het werkt zoals bedacht. Ik zou het nog wel koeler kunnen krijgen maar dat is niet de wens. Vanuit een koelkast buiten een hittegolf in lopen is ook niet lekker. Het systeem werkt misschien niet optimaal, maar wel zoals gewenst. Verbruik is 2.5 kWh bij ca. 18 uur draaien volgens de app.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
flippy schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:37:
[...]

en hoe heb jij het dan werkend gekregen? ik heb inmiddels 3 oude telefoons geprobeerd met alle 3 verschillende android versies dus daar ligt het niet aan.
zelf nog ff geprobeerd op de open wifi van de overkant ingelogd om te kijken of het aan mijn wifi ligt....
Een eerlijk maar onbevredigend antwoord : ik heb geen idee.
Denk niet dat dit specifiek voor Panasonic is; bij Daikin is het vaak net zo'n drama met koppelenin AP modus lees dit topic: Daikin Perfera verbinden met Residential Controller App

Ik ben begonnen met mijn VPN uit te schakelen, toen opgegeven om dat ding op het gastnetwerk te krijgen ipv het gewone netwerk, 5ghz wifi geprobeerd uit te schakelen op telefoon en router. Verschillende devices geprobeerd waaronder ook een iPad. Wanneer je eenmaal verbinding maakt en het wifi wachtwoord kunt doorgeven aan de unit is hij daarna online en is de ellende voorbij.
Ik heb de indruk dat de app en de unit elkaar moeten kunnen zien binnen hetzelfde netwerk voordat ze willen pairen maar ik heb er de ballen verstand van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:05
[...]

[...]
Dat is niet waar.
Nachtverlaging heeft altijd zin maar in hoeveel je dat kan doen is afhankelijk van je huis, zo heeft het bij een passief huis minder zin dan een slecht geisolleerde huis.

Maar vanwege comfort redenen wordt nachtverlaging niet altijd toegepast of men vind het verschil te klein en kiest daarom voor op 1 temp door te gaan.

Hetzelfde bij koelen, zeker bij luchtverwarming heeft nachtverlaging altijd zin, bij vloerverwarming is dat veel minder van toepassing, niet elk huis heeft een WTW als je dat niet hebt heeft bij luchtverwarming nachtverlaging meer effect.

Bij vloerverwarming werkt dat weer anders daar heeft een WTW minder invloed omdat vloerverwarming meer met straling doet dan convectie.

Als jij weet de perfecte huis te bouwen zonder warmteverlies zou je heel veel geld verdienen en dan klopt het wat je zegt.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 17-06-2021 18:10 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
De opstelling draait hier als een 'zonnetje'. Bouwjaar appartement rond 2015. Ondanks het vele glas aan de zuidkant gaat het prima. Ook koeling van de werkkamer en slaapkamer samen werkt eigenlijk boven verwachting. Met de deuren open koelen de gang en de badkamer ook netjes mee. Ik ben helemaal blij!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjWKp3ODUEFYlJamLYguFV-gZ6Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ojih0DyktDTxxugQYbNRMK5F.png?f=fotoalbum_large

Technische gegevens Daikin systeem:
  • 3MXM40N2V1B8 buitenunit 4,0 kW
  • FTXM25R5V1B binnenunit A 2,5 kW
  • FTXM25R5V1B binnenunit B 2,5 kW
  • FTXM20R5V1B binnenunit C 2,0 kW
De totale leidinglengte is minder dan 20 meter.

De units staan de hele dag aan en houden de boel continu netjes koel waardoor de warmte niet in de muren gaat zitten. In de nacht kan de airconditioning eigenlijk uit.

Ik ben geen fan van droge lucht. Bij de binnenunits ben ik nu aan het experimenteren met ventilatiestand 3 (uit 5) en dit zorgt zoals verwacht voor weinig tot geen condenswaterafvoer en een aangename luchtvochtigheid. Top!

De mobiele app rapporteert een elektriciteitsgebruik van rond de 4 kWh per etmaal. Dat vind ik hele acceptabele getallen. Zal binnenkort eens meten welke waardes ik zelf zie wanneer ik er een meter tussen zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

RonJ schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:24:
[...]

Niet om te zeiken hoor, maar ontkracht je nou niet in je eerste zin je eigen verhaal? In de winter een nachtverlaging toepassen is precies hetzelfde verhaal mbt de delta-T maar dus ook niet zuiniger in de praktijk.
Je hebt helemaal gelijk! Ik bedoelde dus eigenlijk : toepassen van nachtverlaging is bijna altijd zuiniger.
En de parallel die ik trek is dat airco uit bij afwezigheid ook zuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mr_evil08 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 17:59:
[...]

Dat is niet waar.
Nachtverlaging heeft altijd zin maar in hoeveel je dat kan doen is afhankelijk van je huis, zo heeft het bij een passief huis minder zin dan een slecht geisolleerde huis.

Maar vanwege comfort redenen wordt nachtverlaging niet altijd toegepast of men vind het verschil te klein en kiest daarom voor op 1 temp door te gaan.

Hetzelfde bij koelen, zeker bij luchtverwarming heeft nachtverlaging altijd zin, bij vloerverwarming is dat veel minder van toepassing, niet elk huis heeft een WTW als je dat niet hebt heeft bij luchtverwarming nachtverlaging meer effect.

Bij vloerverwarming werkt dat weer anders daar heeft een WTW minder invloed omdat vloerverwarming meer met straling doet dan convectie.

Als jij weet de perfecte huis te bouwen zonder warmteverlies zou je heel veel geld verdienen en dan klopt het wat je zegt.
Klopt. Ik bedoelde idd precies wat jij zegt, schreef het alleen verkeerd op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
de Peer schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 18:27:
[...]

Je hebt helemaal gelijk! Ik bedoelde dus eigenlijk : toepassen van nachtverlaging is bijna altijd zuiniger.
En de parallel die ik trek is dat airco uit bij afwezigheid ook zuiniger is.
Bij een CV op gas maakt het geen bal uit of je overdag of 's nachts stookt de efficiëntie is hetzelfde.
Maar als je gaat koelen met je airco dan maakt het wel degelijk een flink verschil of je buitenunit overdag bij 32 graden draait of 's nachts als het 20 graden is. Je behaalt qua verbruik dus wel degelijk een significant voordeel door 's nachts te koelen. Idem wanneer je buitenlucht gebruikt om te verwarmen in de winter, dat kun je beter overdag doen. Zie het als een "goedkoop tarief" dat geldt wanneer het verschil tussen binnen en buiten kleiner is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:05
ASW1 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 19:20:
[...]

Bij een CV op gas maakt het geen bal uit of je overdag of 's nachts stookt de efficiëntie is hetzelfde.
Maar als je gaat koelen met je airco dan maakt het wel degelijk een flink verschil of je buitenunit overdag bij 32 graden draait of 's nachts als het 20 graden is. Je behaalt qua verbruik dus wel degelijk een significant voordeel door 's nachts te koelen. Idem wanneer je buitenlucht gebruikt om te verwarmen in de winter, dat kun je beter overdag doen. Zie het als een "goedkoop tarief" dat geldt wanneer het verschil tussen binnen en buiten kleiner is.
Bij koelen is het effect wel minder omdat je met kleine temperatuurverschillen zit en meeste airco,s wel een SEER van 8 halen, bij verwarmen is de SCOP vaak maar 5 of lager en zit je met forse temperatuurverschillen tussen binnen/buiten en defrosts.

Bij CV maakt het overgens ook wel een beetje uit, bij kouder weer merk ik goed dat de ketel meer moet doen om de gewenste interne watertemperatuur te bereiken.
Dat zie ik duidelijk terug aan gasverbruik, wij gebruiken alleen nog gas voor douchen.

Maar het klopt de verschillen zijn veel minder dan je bij een warmtepomp vergelijkt.
(Een CV zuigt ook koude buitenlucht aan om het gas te laten branden en dat moet die compenseren).

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 17-06-2021 19:29 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverter
  • Laatst online: 29-05-2023
Wij hebben een woonkamer van 123 m3. Nieuwbouw van 2013. Wat voor capaciteit airco hebben wij nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
3,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverter
  • Laatst online: 29-05-2023
Boven 3 slaapkamers. Kunnen wij in de achterste kamer een wandmodel plaatsen zodat de hele eerste verdieping gekoeld wordt? Wat voor capaciteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggiebert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-12-2024

Hallo DaLass,
Hier 16 juni ongeveer 7kw gebruikt voor 2 airco's samen. Beneden srk50zsx 65m2 en boven srk25zsx 36m2. Beide staan op 3D auto en 24 uur aan. Beneden setpoint 24, dan wordt het 22 en boven setpoint 23. Boven wordt het dan gemiddeld op de slaapkamers 22 a 23 graden. Wij zijn dan ook van mening dat de airco op de overloop voortreffelijk werkt en echt wel een meerwaarde is. Huis 1996, boven rolluiken.
En de zelfbouw controllers werken vanaf dag 1 perfect :). Verbruik gemeten met shelly 3em.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
mr_evil08 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 19:24:
[...]

Bij koelen is het effect wel minder omdat je met kleine temperatuurverschillen zit en meeste airco,s wel een SEER van 8 halen, bij verwarmen is de SCOP vaak maar 5 of lager en zit je met forse temperatuurverschillen tussen binnen/buiten en defrosts.

Bij CV maakt het overgens ook wel een beetje uit, bij kouder weer merk ik goed dat de ketel meer moet doen om de gewenste interne watertemperatuur te bereiken.
Dat zie ik duidelijk terug aan gasverbruik, wij gebruiken alleen nog gas voor douchen.
De reden dat de SEER bij alle units een stuk hoger is dan de SCOP komt door de lagere delta T
Daarnaast varieert de EER en COP natuurlijk ook met de delta T
Het verschil tussen binnen en buiten is in de zomer veel lager dan in de winter dat werkt zowel positief uit op de hoeveelheid warmte die van binnen naar buiten getransporteerd moet worden als op de efficiëntie waarmee dat gedaan kan worden. Het is zeer zeker terug te zien in het verbruik.

Dat op gas stoken wanneer het koud is tot lagere efficiëntie leidt is in het algemeen niet waar; alleen wanneer dat leidt tot het stoken met dusdanig hoge retourtemperatuur dat er minder of geen condensatie plaatsvindt doet dat wat maar dat is vooral in oude huizen en/of slecht afgestelde CV ketels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ASW1 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 19:20:
[...]

Uiteraard kost 's nachts koelen een beetje minder energie.
Als strategie werkt het alleen niet. stel je koelt overdag niet en elke nacht wel als een gek. Dan heb je overdag nog steeds niet een comfortabel huis omdat die warmte uit de muren blijft komen.

Maar mijn punt was dat 'alleen koelen wanneer nodig (aanwezigheid)' de zuinigste strategie is.

Het mooie van koelen met airco is nu juist dat je ook goede koeling en comfort heb terwijl het huis (de muren) heet zijn. Juist doordat je in eerste instantie alleen de lucht koelt.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 17-06-2021 19:45 ]

Pagina: 1 ... 53 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic