Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:29
Onlangs heb ik 3 airco binnenunits laten installeren, het gaat om Daikin Perfera's. Deze hebben ingebouwde Wifi zodat je ze met een app (Residential Controller app) kan bedienen.

Met veel moeite heb ik 2 van de 3 airco units gekoppeld gekregen, maar de 3e wil maar niet lukken. De units hebben elke een AP met SSID DaikinApxxxxx. Ik heb de eerste 2 met WPS kunnen koppelen, maar de 3e lukt maar niet, het apparaat wordt niet gevonden.

De 3e unit heb ik ook op een alternatieve manier geprobeerd te koppelen door rechtstreeks vanaf de telefoon naar de DaikinAP te verbinden (deze mogelijkheid wordt ook beschreven in de handleiding). De airco unit wordt dan inderdaad gevonden maar daarna loopt de procedure alsnog fout. Ik zou ook niet weten hoe dat moet werken; je koppelt je telefoon rechtstreeks aan de airco unit, en daarna moet deze verbonden worden met "de cloud", maar dat gaat niet, want je bent niet met internet verbonden, maar met de airco unit.

Als ik rechtstreeks koppel met de airco unit, valt me wel op dat de AP van de weigerende airco unit in een ander subnet zit, namelijk 192.168.127 ipv 192.168.2

Heeft iemand een idee hoe ik de weigerende airco unit kan koppelen?

Beste antwoord (via upje op 16-05-2021 14:12)

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@rhte staat je airco wel in AP mode ?

En heb je wel voldoende ontvangst bij de unit ?
Kan me zomaar voorstellen dat de 'antenne' een stukje minder is, dus misschien eens proberen om een accesspoint (tijdelijk) dichterbij te zetten ?

[ Voor 77% gewijzigd door ZeRoC00L op 30-04-2021 08:56 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhte
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-07 11:22
Hier hetzelfde probleem, ik kan de Daikin Perfera wifi adapter niet koppelen aan het netwerk. Ik maak gebruik van een Unifi netwerk en krijg met geen mogelijkheid de wifi adapter gekoppeld.

Rechtstreeks gekoppeld aan de wifi adapter zie ik het zelfde ip-adres: 192.168.127.x

Ik weet ook even niet hoe ik dit moet oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
@rhte Fijn om te horen dat ik niet de enige ben met dit probleem, het ligt dus niet aan mij. Nu nog de oplossing ;) Zoals gezegd heb ik 2 van de 3 wel kunnen koppelen middels WPS. Heb jij ook een unit kunnen koppelen, of helemaal niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:46

de Peer

under peer review

upje schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:25:
Ik zou ook niet weten hoe dat moet werken; je koppelt je telefoon rechtstreeks aan de airco unit, en daarna moet deze verbonden worden met "de cloud", maar dat gaat niet, want je bent niet met internet verbonden, maar met de airco unit.
Het idee is juist dat je op die manier de WiFi settings (SSID en wachtwoord) doorgeeft aan je airco, zodat hij daarna met je router kan verbinden. Niet met de cloud want daar heeft hij eerst verbinding met de router voor nodig.

dat je 192.168.127.x ziet als je rechtstreeks gekoppeld bent is toch logisch? Je airco is op dat moment (tijdelijk!) de webserver (of hotspot, ben even de term kwijt). Hij kan dan niet hetzelfde subnet gebruiken als je router.

Heb je wel de WLAN settings doorgegeven aan de airco als je 1 op 1 verbonden bent via je telefoon? Dat is namelijk de bedoeling. De airco tijdelijk als hotspot tot je SSID en wachtwoord hebt doorgegeven. Vanaf dan kan de airco met de router verbinden en zal hij een normaal 192.168.2.x ip adres krijgen.

Misschien verduidelijkt het filmpje e.e.a:
YouTube: Daikin Online Controller - Manual configuration video

makkelijker dan de handleiding.

De WPS-methode is inderdaad wat ongelukkig, met wel/niet knipperende lampjes en soms werkt dat niet helemaal lekker. had ik ook.
Ik heb 2 Perfera's en nog een vloermodel (Nexura)

[ Voor 46% gewijzigd door de Peer op 26-04-2021 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
@de Peer het filmpje is wel duidelijk, maar gaat over andere hardware & andere software helaas. De Perfera heeft niet een apart Ap kastje met de knopjes zoals getoond in het filmpje; de knopjes zitten nu op de IR afstandsbediening. Qua sotware: het filmpje gaat over de Daikin Online Controller app, dat is compleet andere app dan de Daikin Residentail Controller app.

Hoe dan ook, wat ik nu doe:
* telefoon verbinden met DaikinAp (via instellingen menu van de telefoon, dus niet via de app)
* app openen, de airco wordt getoond onder "Nieuwe units in uw netwerk", met IP adres 192.168.127.1
* klik op airco
* app toont "Vebinden met uw toestel, dit kan even duren"
* app toont foutmelding "Verbinding met cloud mislukt, uw toestel kon niet worden verbonden met de cloud"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IE8jNacvmMaCSBL8mpqZPf7lFZQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rO2xZkZ2blpN0caQaYp9tESP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AaNM1Buhg70MtzLhLa34rgfYSQc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zVDkyM7LcpMPu4q0M1gSXswi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptNWwjR9sDVMnjNfN0KXDhqgVjo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OBjBq6Enrq6niirBDYJN3cV5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door upje op 27-04-2021 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

upje schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 10:02:
@de Peer het filmpje is wel duidelijk, maar gaat over andere hardware & andere software helaas. De Perfera heeft niet een apart Ap kastje met de knopjes zoals getoond in het filmpje;
Mijn Perfera's wel ;-) maar dat was ik even vergeten inderdaad, bij de nieuwste modellen zit het geïntegreerd.
Hmm ja dan kan ik er verder weinig over zeggen, heb hier geen ervaring mee.

dus dan is het dit filmpje:
YouTube: Daikin Residential Controller - NL

Voer je wel de SSID + password in van je airco en niet van je thuisnetwerk toevallig?

[ Voor 42% gewijzigd door de Peer op 27-04-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhte
Ik heb het zowel via Android als IOS geprobeerd, maar kom geen stap verder. Als ik met rechtstreeks verbind met de Unit, zoals @upje zie ik inderdaad wel de unit, maar loop tegen dezelfde foutmelding aan. Op zich logisch natuurlijk, want die heeft geen verbinding met het internet.

Ik heb mijn installateur advies gevraagd hoe hier verder mee te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

rhte schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 15:14:
Ik heb het zowel via Android als IOS geprobeerd, maar kom geen stap verder. Als ik met rechtstreeks verbind met de Unit, zoals @upje zie ik inderdaad wel de unit, maar loop tegen dezelfde foutmelding aan. Op zich logisch natuurlijk, want die heeft geen verbinding met het internet.

Ik heb mijn installateur advies gevraagd hoe hier verder mee te komen.
Voer je wel de SSID + password in van je airco en niet van je thuisnetwerk toevallig?

Of wordt hier niet om gevraagd? Ik mis dat namelijk in de screenshots hierboven.

Wat je ook nog kan proberen: airco eens volledig van de stroom halen en weer aansluiten.

En zie deze post:
Res-q in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 27-04-2021 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jipenjanneke
  • Laatst online: 15:12
Heb je het ook geprobeerd met 4G uit? Ik kreeg het bij mijn Daikin-wifi-module alleen voor elkaar als ik mobiele data uitschakelde. Geen idee waarom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rhte
@T-Infiniti je kan alleen een SSID invullen beginnend met: DaikinAPxxxxx, anders kom je niet door de validatie. Ook het wachtwoord mag alleen maar cijfers bevatten.
Het stroomloos maken van de airco ga ik nog proberen.

@jipenjanneke ook met 4G uit werkt het niet. Zowel Android als IOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhte
Het stroomloos maken van de airco bracht geen verbetering.

Ik heb nu contact opgenomen met Daikin om dit probleem op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
Ik heb inmiddels contact opgenomen met de installateur. Nog geen reactie.
@rhte ben benieuwd of Daikin iets kan betekenen. Hou ons op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
upje schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 10:02:
@de Peer het filmpje is wel duidelijk, maar gaat over andere hardware & andere software helaas. De Perfera heeft niet een apart Ap kastje met de knopjes zoals getoond in het filmpje; de knopjes zitten nu op de IR afstandsbediening. Qua sotware: het filmpje gaat over de Daikin Online Controller app, dat is compleet andere app dan de Daikin Residentail Controller app.

Hoe dan ook, wat ik nu doe:
* telefoon verbinden met DaikinAp (via instellingen menu van de telefoon, dus niet via de app)
* app openen, de airco wordt getoond onder "Nieuwe units in uw netwerk", met IP adres 192.168.127.1
* klik op airco
* app toont "Vebinden met uw toestel, dit kan even duren"
* app toont foutmelding "Verbinding met cloud mislukt, uw toestel kon niet worden verbonden met de cloud"

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Dat is niet de goede volgorde, GEEN verbinding maken met het AP van je airco unit, maar je telefoon op je gewone wifi.
Dan in de app bovenaan Airco unit toevoegen kiezen (plusje rechtsboven).
Draadloos toestel detecteren kiezen
kies je juiste model
doorloop de wizard, daar krijg je ergens de vraag om de AP van je airco in te vullen.
Daarna zal de app de unit opnieuw configureren en je unit met de wifi verbinden en voila....

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhte
@ZeRoC00L , je hebt gelijk wat betreft de volgorde. Maar de aangegeven standaard werkwijze werkt niet. Aan dit scherm komen we niet voorbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-XcEtJsz2ybW4GuRwpBtuQSqKDU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wzoIWuyPwy0jgNKtvztQU04c.png?f=fotoalbum_large

Maar je gaat als tweaker alternatieve routes bewandelen om toch verder te komen, toch?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
@rhte staat je airco wel in AP mode ?

En heb je wel voldoende ontvangst bij de unit ?
Kan me zomaar voorstellen dat de 'antenne' een stukje minder is, dus misschien eens proberen om een accesspoint (tijdelijk) dichterbij te zetten ?

[ Voor 77% gewijzigd door ZeRoC00L op 30-04-2021 08:56 ]

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhte
@ZeRoC00L , een Unifi AP LR is in de nabijheid van de airco, ca. 3 meter :-)

Van Daikin support kreeg ik ook nog het advies om 5Ghz uit te schakelen en het opnieuw te proberen, maar ook dat bracht niet de oplossing.

Daikin support gaf alleen dit als troubleshooter: YouTube: FTXM R op Residential app

Advies van hun was om contact op te nemen met de installateur en die kan een monteur van Daikin langs laten komen en gelijk een nieuw wifiprintje laten meenemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rhte
@ZeRoC00L , ik heb als test het zendvermogen van de AP op 'high' gezet en nu kon ik de unit probleemloos toevoegen....
Dus je opmerking of de unit wel voldoende ontvangst heeft, heeft voor mij de oplossing gebracht.

Ik zal dit terug melden aan Daikin support en mijn installateur!

Dank voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
ZeRoC00L schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:27:
[...]

Dat is niet de goede volgorde, GEEN verbinding maken met het AP van je airco unit, maar je telefoon op je gewone wifi.
Dan in de app bovenaan Airco unit toevoegen kiezen (plusje rechtsboven).
Draadloos toestel detecteren kiezen
kies je juiste model
doorloop de wizard, daar krijg je ergens de vraag om de AP van je airco in te vullen.
Daarna zal de app de unit opnieuw configureren en je unit met de wifi verbinden en voila....
Ja, ik begrijp dat dit niet de standaard volgorde is. De standaard volgorde die jij beschrijft heb ik al tientallen keren doorlopen, maar dit werkt helaas niet. Het is om gek van te worden.

[ Voor 24% gewijzigd door upje op 30-04-2021 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
rhte schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:21:
@ZeRoC00L , ik heb als test het zendvermogen van de AP op 'high' gezet en nu kon ik de unit probleemloos toevoegen....
Dus je opmerking of de unit wel voldoende ontvangst heeft, heeft voor mij de oplossing gebracht.

Ik zal dit terug melden aan Daikin support en mijn installateur!

Dank voor je hulp!
Is dit niet stom toeval? De app kan niet rechtstreeks verbinden met de airco, dus het omhoog zetten van het zendvermogen van je AP heeft toch geen effect, omdat je niet bij die stap komt.

Ik wil dit uiteraard ook wel proberen, maar het lijkt erop dat dit niet in te stellen is op mijn router. Ik heb een Fritzbox 5490, het zendvermogen staat nu op 100% en kan ik alleen naar beneden zetten...

[ Voor 14% gewijzigd door upje op 30-04-2021 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
upje schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 18:15:
[...]

Ja, ik begrijp dat dit niet de standaard volgorde is. De standaard volgorde die jij beschrijft heb ik al tientallen keren doorlopen, maar dit werkt helaas niet. Het is om gek van te worden.
Dit is juist wel de standaard volgende.
Ik begrijp dat je 2 van de 3 airco’s wel kunt koppelen?
Dan lijkt me toch de ontvangst van je WiFi te weinig is...

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhte
@upje , toeval of niet, maar vermoed dat het wel iets te maken heeft met de antennes in de airco-unit. Maar ik lees dat je een fritzbox 5490 gebruikt, die heeft de WPS functionaliteit. Heb je al geprobeerd om op die manier verbinding te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
@rhte Jazeker, de 2 andere airco's zijn verbonden door gebruik te maken van de WPS methode. De 3e airco lukt niet met zowel WPS als met verbinden met de AP.

Maar goed, ik ga eens aan de gang met een accesspoint dicht bij de airco, kijken of dat wat oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bb1969
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 01-06 21:23
Ik had hetzelfde probleem 4 van de 5 zonder problemen aansluiten maar de 5e in dit geval een vloer model wilde niet.

Niets leek te helpen, en alle stappen opnieuw geprobeerd
terug naar fabrieksinstellingen. etc..

Wel zag ik de unit op een ip adres terug komen in de unifi omgeving
Ik heb hem toen een fixed ip adres gegeven, en een andere dan van de dhcp

Opnieuw het proces doorlopen, en ging hij 1 stap verder, maar niet in de cloud
Nog een keer alle stappen en toen accepteerde hij hem wel op de cloud.

Ben er nog niet achter wat nu de oorzaak was, maar alles is nu geregistreerd en heb ook niet zo heel veel zin meer om verder te troubleshooten, ben er dik 4 uur mee bezig geweest. Maar bovenstaande heeft de mijne wel gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonreproc
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-07-2023
Ik had met een Perfera unit dezelfde problemen als hierboven beschreven. Het wilde maar niet lukken. Van de fabrikant had ik al een nieuwe wifi print gekregen en een nieuwe hoofdprint van de unit, allemaal zonder resultaat. Ik heb het laten liggen en wilde Daikin vragen maar een monteur te sturen.

Tot ik gisteren merkte dat de app op mijn Android telefoon was ge-update. Dan maar opnieuw proberen was mijn gedachte en tot mijn verbazing verbond de unit meteen met het lokale wifi netwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• upje
Even een update; het is nogal frustrerend om 10, 20, 30 keer (!) de setup te doen zonder enig resultaat. Ik heb het probleem dan ook even een weekje laten liggen. Ondertussen contact gehad met de installateur, en deze heeft mij een video gemaild over de Online Controller (niet de Residential Controller dus) plus de tip om met Daikin te chatten als ik er niet zou uitkomen. De installateur heeft de hardware prima geïnstalleerd, voor zover ik kan beoordelen, maar op het gebied van software/wifi hebben ze echt geen clou.

Enfin, zojuist nog maar eens geprobeerd. Eerst het acces point op 1 meter (!) van de binnenunit neergezet. WPS methode werkt niet, daarna de AP methode.... het werkt !

Eind goed al goed dus. Wil je een Daikin airco met wifi koppelen, zorg er voor dat het acces point bovenop je airco staat, dan lukt het.

Iedereen bedankt voor het meedenken. En Daikin: misschien eens een betere methode implementeren om te koppelen aan Wifi, dit is echt belachelijk voor zo'n duur apparaat. Andere apparaten zijn binnen een paar minuten te koppelen, dus dat moet met een airco echt ook veel makkelijker kunnen!

Bedankt @ZeRoC00L voor de tip voor het dichterbij zetten van de AP!

[ Voor 3% gewijzigd door upje op 16-05-2021 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Ik heb gisteren een Panasonic unit aan de app gekoppeld, vergelijkbaar drama en ik vermoed een gelijke set up als bij Daikin.
Wat er gebeurt is dat je eerst de binnenunit in AP modus moet zetten, op dat moment fungeert de binnenunit zelf dus als access point (zonder aan internet te hangen). De app maakt vervolgens met wifi van de telefoon of tablet een directe verbinding met de binnenunit, dit gaat dus niet via het internet (dit type verbinding wordt ook wel wifi-direct genoemd)
Op het moment dat dat gelukt is kun je op je device het password voor je thuisnetwerk doorgeven aan je binnenunit waarna die vervolgens verbinding met het internet kan maken.
De directe wifi verbinding tussen device en biinnenunit wordt vervolgens verbroken en daarna kunnen ze via de cloud van de fabrikant met elkaar communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik denk eigenlijk niet dat het iets te maken heeft met het dichterbij zetten van je AP. Eerder met het feit dat je waarschijnlijk de stekker uit je AP gehaald hebt en hij dus opnieuw opgestart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirstEV
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-07 11:13
Ik heb gisteren dezelfde foutmelding m.b.t. verbinding met de cloud ontvangen. (Daikin Perfera.)
Na het verkrijgen van toegang tot het netwerkje van de Perfera middels SSID+key van het apparaat zelf, verscheen het wel in de Daikin Residential Controller app. Alleen ging het daarna steeds mis.
Even gaan googlen en o.a. dit topic op Tweakers gevonden.

Bij mij lag het NIET aan een access point die te ver gelegen is. Ook het uitschakelen van de 5 Ghz-band hielp niets. Mijn router is nog steeds via 2.4 en 5 Ghz tegelijkertijd bereikbaar.

Vanmiddag besloot ik om eerst de airco in de AP-stand te zetten (3) en pas nadat de beide lampjes knipperden, heb ik de app gestart. Vervolgens op de + (toevoegen) gedrukt en de airco geselecteerd die ik gisteren al had opgevoerd. Daarna geen cloud-foutmelding meer gehad en was de link succesvol.

Ik heb overigens een Samsungtelefoon die draait op Android 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freedomtown
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-02-2024
Heb dit zelf nu ook sinds een aantal weken, wat FirstEV zegt; eerst airco in AP stand (3) zetten en vervolgens de app opstarten heeft bij mij ook geholpen. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieg000
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:42
Ik vermoed dat het met de stabiliteit van de Daikin servers te maken heeft. Ik heb een middag lang geklooid. Had de units direct probleemloos op het thuisnetwerk maar kreeg ze niet gekoppeld aan mijn account: foutmelding 6011. Bij precies dezelfde methode de volgende dag ineens 2 units toegevoegd.

Wel een kleine issue: Bij mij blijven de units hun eigen SSID uitzenden, ookal zijn ze succesvol gekoppeld met het thuisnetwerk. Herkent iemand dit probleem?

2-onder-1-kap uit 1994. Oppervlakte 129 m2. Beneden VV, boven radiatoren. WTW met CO2 sturing, volledig HR++, Honeywell Touch Modulation, Quatt 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
@Dieg000 Heb jij vrij nieuwe type binnenunits ?
Ik heb dit wel eens meer gezien op GOT, maar zelft heb ik FTXM -N modellen (van vorig jaar) en die hebben dit niet. Dacht bij iemand met FTXM-R modellen dat dit wel het geval was/is.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieg000
ZeRoC00L schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 16:53:
@Dieg000 Heb jij vrij nieuwe type binnenunits ?
Ik heb dit wel eens meer gezien op GOT, maar zelft heb ik FTXM -N modellen (van vorig jaar) en die hebben dit niet. Dacht bij iemand met FTXM-R modellen dat dit wel het geval was/is.
Correct, ik heb het nieuwste model FTXM-R en het nieuwe vloermodel FVXM-R. Beide met ingebouwde wifi.

2-onder-1-kap uit 1994. Oppervlakte 129 m2. Beneden VV, boven radiatoren. WTW met CO2 sturing, volledig HR++, Honeywell Touch Modulation, Quatt 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieg000
Dieg000 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 16:29:

[...]

Bij mij blijven de units hun eigen SSID uitzenden, ookal zijn ze succesvol gekoppeld met het thuisnetwerk. Herkent iemand dit probleem?
Inmiddels een update van de leverancier: Probleem is onderkend door Daikin. Het is een probleem met de printplaat, deze zullen over enige tijd worden vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-06 00:04
Daikin WiFi controllers kunnen niet overweg met WiFi kanaal 12 en 13. Dus even je router/access points nakijken dat ze hier niet op ingesteld zijn.
Ze zijn 2.4Ghz only. Dus 5ghz werkt ook niet.

Heb m’n unifi controller ingesteld dat de AP’s dicht bij airco units (daikin ftxa) geen kanaal 12 of 13 mogen gebruiken. Nooit problemen meer gehad.

https://www.daikin.eu/en_...etwork-dropdown-list.html

[ Voor 29% gewijzigd door jpvk007 op 06-06-2021 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:57
Dieg000 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:41:
[...]

Inmiddels een update van de leverancier: Probleem is onderkend door Daikin. Het is een probleem met de printplaat, deze zullen over enige tijd worden vervangen.
Heb je daar wat meer info over?
Hier exact het zelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwellugje
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-01 14:46
Maar ik kan perfect connecten met de Daikin Residential Controller app, alleen is die niet zo uitgebreid.

Dus vandaag de Daikin Residential Controller app geinstalleerd. Deze ziet 2 reeds aangemelde apparaten op het netwerk en voegt ze ook fijntjes toe. Echter kan ik de units dan helemaal niet bedienen. Kan het te maken hebben dat ik ook de afstandsbediening moet koppelen zoals ze in filmpjes laten zien, maar als ik de powerfullknop 5 seconden ingedrukt houd gebeurt er niets.
Er jammer want die tweede app heeft veel meer instellingen en kan ik dan ook op mijn smarthome aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlooise
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-05-2024
Echter kan ik de units dan helemaal niet bedienen.
Het zou kunnen dat het een probleem is aan de Daikin kant. Ik heb zelf ook 2 aangesloten units en die werken normaal (met de nieuwste firmware) goed met de residential controller app. Echter vandaag (vanavond) had ik hetzelfde probleem; wel de status inzien maar niet kunnen aansturen. De connectie is wel goed en de unit polled de Daikin site ook. Hoop dus dat het een tijdelijk probleem is. Aansturing via de lokale API op de module zelf via intern ip-adres werkte nog wel dus denk daarom probleem op de cloud oplossingen van diakin. Hebben anderen dit ook toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulw5
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-05 09:11
Heb sinds vanmorgen last met 1 vd 4 Daikin airco’s thuis.
Werken al paar weken prima via residential controller en eentje heeft geen zin meer.
Werkt via remote prima. Heb hem al opnieuw toegevoegd aan de app en aan thuis WiFi gekoppeld maar bied geen soelaas.
Ik wacht gewoon even paar dagen. Geen zin om te troubleshooten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
paulw5 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 20:14:
Heb sinds vanmorgen last met 1 vd 4 Daikin airco’s thuis.
Werken al paar weken prima via residential controller en eentje heeft geen zin meer.
Werkt via remote prima. Heb hem al opnieuw toegevoegd aan de app en aan thuis WiFi gekoppeld maar bied geen soelaas.
Ik wacht gewoon even paar dagen. Geen zin om te troubleshooten
Voor zover ik het e.e.a. hebt gelezen en bij kennissen hebt gezien zoueen power cycle voldoende moeten zijn. Als dat werkt gelijk je Installer een bug report laten indienen, zodat Daikin er wat mee kan doen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:18
Ik heb nog een Daikin met een oude losse wifi controller. Deze werkt inderdaad prima met een local API en de "Daikin Controller" app.
Echter als ik de Daikin residential controller app ibstalleer dan wil die er firmware updaten naar een versie met een veel hoger (major) nummer.
Dus ik zou even goed checken of deze firmware ook nog steeds een local API heeft. En daarna dus ook met welke firmware de losse wifi boxjes uitgeleverd worden.
(ik heb de update uiteraard niet zelf getest)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulw5
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-05 09:11
Powercycle was voldoende idd bij me. Had ik als default IT solution zelf wel kunnen bedenken.
Maar dank voor de tip!!
Vorkie schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 20:16:
[...]

Voor zover ik het e.e.a. hebt gelezen en bij kennissen hebt gezien zoueen power cycle voldoende moeten zijn. Als dat werkt gelijk je Installer een bug report laten indienen, zodat Daikin er wat mee kan doen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smashit
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:38
Dieg000 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:41:
[...]

Hetzelfde probleem hier. Is er nog extra nieuws over bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieg000
smashit schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 23:27:
[...]

Hetzelfde probleem hier. Is er nog extra nieuws over bekend?
Helaas niet. Zodra ik meer weet laat ik het hier direct weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenBaas
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-03 22:50
2 maanden geleden een daikin perfera laten installeren. Na een gateway error 255 kon ik de unit niet meer verbinden met Daikin cloud service de werkschakelaar aan de buiten unit uitschakelen voor minimaal 10min was uit eindelijk de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinvdh
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 29-05-2023
Ik heb alles hetzelfde ervaren met de app en de airco units, maar alles werkt nu naar behoren. Het enige is dat ik nu allemaal Daikin12345 SSID’s in huis heb. Hoe kan ik die weg krijgen? De airco units zijn nu toch verbonden met mijn eigen netwerk (ssid).

Zien jullie die Daikin12345 SSID’s ook nogsteeds?

Nu lijkt me dit het probleem wat eerder al benoemd is maar ik kan er verder niets over vinden op de Daikin site, waar heb je gezien of gehoord dat er nieuwe printplaten aan zitten te komen?

[ Voor 30% gewijzigd door Martinvdh op 20-07-2021 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinvdh
Dieg000 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:15:
[...]

Helaas niet. Zodra ik meer weet laat ik het hier direct weten.
Heb je ergens een officieel statement van Daikin wat ik aan mijn installateur door kan geven toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Spock
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-08-2021
Martinvdh schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 23:03:
Zien jullie die Daikin12345 SSID’s ook nogsteeds?
Voor de 2 Perfera's (allebei het nieuwe "R" model) die in onze 2 slaapkamers hangen wel, maar voor de Stylish in onze woonkamer niet. Ook stelde ik vast dat de 5 cijfers blijkbaar vanzelf kunnen veranden tijdens een firmware-upgrade. Ze komen dan niet meer overeen met die op de sticker van de afstandsbediening. Bij de ene Perfera komen ze wel nog overeen, bij de andere niet meer. Heb geen idee hoe dat komt.

Voor de rest kan ik ook nog even opmerken dat het dagen heeft geduurd vooraleer ik de 3 binnenunits terug kon toegevoegd krijgen in de app. Eerst zat ik nog met een oude wireless router in huis en daarom dacht ik dat het signaal waarschijnlijk ontoereikend was. Heb die router sinds kort vervangen door een 2-pack (2 routers samen in 1 kartonnen verpakking) Asus RT-AX92U. Ben er nu helemaal zeker van dat het signaal overal in huis en vele meters ver daarbuiten geen probleem meer vormt. Desondanks gaan de 2 Perfera's om de haverklap tijdelijk offline. Voor elk van de 3 units bleek toevoegen aan de app enkel mogelijkt via WPS. Manueel proberen toe te voegen lukte niet, ook niet na 25 keer opnieuw proberen, niet na de WiFi van de unit te resetten, en ook niet na een powercycle van 10 seconden.

De 2 Asussen staan in Access Point (AP) mode met AiMesh in wired backhaul. Het WiFi netwerkje in huis is nu stabieler dan een rots, en het loopt als de bliksem die gesmeerd is met Speed Cream van het merk Bones (echt HEEL snel dus). Wat die 2 Perfera's bezielt, heb ik geen idee van. Online, offline, online, offline,... da's voor compleet zot van te worden. :-(

EDIT: Heb de router 2 meter verplaatst, probleem van "offline" in de app lijkt nu opgelost. Ik wist niet dat een smal metalen profiel in een kleerkast genoeg storing kon veroorzaken om zelfs vanop minder dan 3 meter afstand het ingebouwde WiFi kaartje van het Perfera R-model zodanig in de war te sturen. Dat is ook niet evident, omdat de Residential Controller app zelf aangaf dat het WiFi signaal sterk was op elk moment dat de unit wèl online was. Tot slot nog even bijvermelden dat ik de 3 units allemaal met hun MAC adres aan de zwarte lijst voor roaming heb toegevoegd in de settings van de Asus. Dit om zeker te zijn dat de units in de slaapkamers steeds verbonden blijven met de router die daar vlakbij staat, en de unit in de woonkamer ook met de router in de woonkamer. 8)

[ Voor 18% gewijzigd door Mr_Spock op 31-07-2021 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:18
Hier een stylish en een perfera. De stylish heeft nog een B wifi module en dus ook lokale api. Deze broadcast niet de ssid.
De nieuwe perfera (r-model) zend wel continu de wifi ssid uit. Het koppelen was ook even worstelen, maar uiteindelijk wel gelukt. Hier blijft hij wel continu online en is voor zover ik weet niet offline geweest.
Een unifi ac-lite hangt op 2m van de unit dus bereik is prima.
De perfera heeft wel maar 13 uur uptime waar de stylish 1 week heeft volgens de unifi controller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zej
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-01 09:37

zej

De nieuwe perfera (r-model) zend idd continue de wifi SSID uit, ook als de unit gekoppeld is in de Daikin Residential Controller.

Heb inmiddels een call uitstaan bij Daikin, issue/bug is inmiddels bevestigd, dit is het antwoord:
"Dit is bekend, wij zijn ermee bezig om dit uit te zetten, dit heeft geen gevolgen voor de werking."

Ticket: 700457 Pardot Engagement Studio Program.

Afijn, eea zal, neem ik aan, via een toekomstige FW update gefixed worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwzdoorn
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-06 06:59
Met heel veel gezeur een zelfde situatie gehad met de iOS app, AP was dichtbij genoeg.

Uiteindelijke oplossing was door tijdens koppeling procedure te wisselen tussen je thuisnetwerk en het netwerk wat de Daikin zend. Tip; sla het WPA wachtwoord in een notitie tijdelijk op zodat je deze via plakken snel kunt invoeren.

Weet iemand of je ook de SSID kunt hidden? Vind het wat onnodig dat onbekende de daikins kunnen zien.

[ Voor 13% gewijzigd door rwzdoorn op 16-08-2021 12:09 . Reden: vraag toegevoegd ]

• eric.sorber
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20-03-2024
Wij hebben sinds enkele maanden ook drie Perfera FTXM-R wandmodellen. Eerste keer verbinden met ons thuisnetwerk via de Residential Controller app ging eigenlijk probleemloos. Na enkele weken echter viel er plots een unit in de slaapkamer uit, zonder foutmelding. Enkele weken later ook nog onze unit in de living, deze keer met een foutmelding: 'Gateway Error 255 occurred'. In de zomer geen airco in de living via de app, dat gaat niet! Dus ik ben aan het troubleshooten geslagen met de gouden raad in deze thread.

Talloze keren heb ik geprobeerd de units opnieuw toe te voegen in de app. Bij de slaapkamer unit ging dit zonder foutmeldingen, maar hij bleef wel als 'offline' onbeschikbaar. De living unit geraakte niet door de wizard, maar bleef hangen op 'connecting to cloud failed'. Nochtans herkende de app hem wel in mijn thuisnetwerk. Wat me opviel is dat de AP instellingen via de afstandsbediening niet meer de juiste LEDs deed oplichten volgens wat er in de handleiding staat.

Uiteindelijk heeft deze procedure gewerkt om de units opnieuw aan te sluiten:
  1. Units volledig uit/aanzetten via de zekering (kon geen schakelaar op de unit vinden)
  2. Residential Controller app afsluiten
  3. Via de afstandsbediening de AP mode resetten (stand 'A')
  4. Via de afstandsbediening AP mode inschakelen (stand '3')
  5. Residential Controller app opstarten, telefoon verbonden met thuisnetwerk
  6. Nieuwe airco toevoegen en het menu doorlopen
Hopelijk zijn hier andere sukkelaars mee geholpen.

Ik kan ook bevestigen dat de AP mode niet uitgeschakeld wordt nadat de units met het thuisnetwerk verbonden zijn. Ik heb thuis dus drie nutteloze 2.4 GHz netwerken die kanalen inpalmen. Ik hoop dat Daikin met een oplossing hiervoor komt.

EDIT: ik zie dat veel mensen toevlucht zoeken bij een verbinding via WPS. Als je ook maar iets om de veiligheid van je thuisnetwerk geeft is dit 100% af te raden. Lees: https://www.howtogeek.com/176124/wi-fi-protected-setup-wps-is-insecure-heres-why-you-should-disable-it/

[ Voor 9% gewijzigd door eric.sorber op 19-08-2021 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:04
Ik lees in de google app store dat er eind aug begin sept 2021 een update komt.
Mijn stylisch in de woonkamer verliest ook steeds verbinding. De perfera's wel blijven werken en hangen verderweg van het accespoint af dan de stylisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan DHulster
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14-11-2021
De procedure om drie Perfera-binnenunits FTXM20N met een Daikin Residential controller te koppelen is dus niet eenvoudig, zo te lezen. De kans dat je de mist in gaat is reëel. Hopelijk na een recente update van de controller zullen problemen uitzonderlijk zijn. ;-)

In oktober wordt de installatie geplaatst, in Wallonië.
De "draadloze" sturing via gsm moet ik doen.

Wat me niet duidelijk is, is of je de bediening via gsm ook op afstand (>200km) kunt realiseren. (4G?)
Bedoeling is simpel: de verwarming/koeling van het weekendhuisje in Wallonië van thuis uit in Vlaanderen te kunnen sturen, dank zij de internetverbinding die er op beide plaatsen is.

Is dit mogelijk zonder bijkomende hard- en software of moeten de thuisnetwerken hier en ginder met elkaar gekoppeld worden op één of andere manier? Of zoek ik het te ver?

Met de documentatie van Daikin kom ik niet verder.
k weet niet altijd wat men bedoelt met "bediening op afstand met gsm".
Is dit lokaal in de nabijheid van het thuisnetwerk (Wifi) of staat dit uiteindelijk los van WiFi-gebruik en is dit via hun servers dat je kunt sturen vanop om het even waar.

De installateur weet dit ook niet. Wie dan wel, denk ik?
Eén van jullie alleszins wel!
Graag meer duidelijkheid.
Dank bij voorbaat.

Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Jan DHulster schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 17:01:
Wat me niet duidelijk is, is of je de bediening via gsm ook op afstand (>200km) kunt realiseren. (4G?)
Bedoeling is simpel: de verwarming/koeling van het weekendhuisje in Wallonië van thuis uit in Vlaanderen te kunnen sturen, dank zij de internetverbinding die er op beide plaatsen is.
De Daikin bediening van de huidige units is cloud-based.
Dat wil zeggen dat de units via het internet verbinding maken met de servers van Daikin.
De app op jouw gsm maakt op zijn beurt ook verbinding met de servers van Daikin.
Op die manier kunnen ze met elkaar praten zonder dat je in de buurt moet zijn.

Dus: ja, je kan ze 'op afstand' bedienen, vanuit Vlaanderen, vanuit Frankrijk, of zelfs vanaf de andere kant van de wereld moest je dat willen. Je hebt niets anders nodig.

Nadeel: je hebt een werkende internetverbinding nodig in je weekendhuisje zodat de units 24/7 online kunnen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Slonzo op 27-08-2021 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan DHulster
Dank voor die geruststellende informatie!
Deze is meer dan welkom! 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan DHulster
betreft: de werkende internetverbinding in 't weekendhuisje, zodat de units 24/7 online kunnen zijn.

Wat denk je van m'n keuze: TP-LINK mobiele M7350 ? Dit zegt de reclame:
Met een TP-LINK mobiele M7350 router zet je in een handomdraai een Wi-Fi hotspot op.
Je hoeft hiervoor alleen maar een geactiveerde simkaart in de router te plaatsen.
Volgens kunt u met wel 10 draadloze apparaten (hier binnenunits met aangepaste module) gebruik maken van de mobiele 3G/4G verbinding.

Met zijn krachtige 2000mAh batterij kan de M7350 tot wel 8 uur met maximaalvermogen* en tot 480 uur in standby-modus gebruikt worden. Bij jou zal die bijna constant in standby-modus staan, behalve op de momenten dat de info van de binnenunits opgevraagd wordt of als de binnenunits méér of minder warmte/koelte moeten geven.
De router is met een micro-usb kabel op te laden.

Toegepast in de situatie van het vakantiehuisje:
Ik zou hiervoor een micro-usb-kabel gebruiken, permanent aangesloten aan een lichte smartphone-adapter met schakelklok in het stopcontact. Je laat de TP-LINK-batterij bijvoorbeeld 1 uur (of minder) per 24u opladen. Dan is hij nooit leeg en nooit overladen.
Het is uit te proberen hoe traag de accu ontlaadt.

Zou de TP-LINK M7350 voldoen?
Of heeft iemand een beter toestel in gedachte?
Graag jullie visie hierop.
Dank.

Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan DHulster
korte aanvulling:
of zou dit niet de betere keuze zijn i.p.v. de TP-LINK M7350?
De router hoeft niet mobiel te zijn.
Ik denk nu aan de TP-LINK TL-MR6400 WiFi-router 2.4 GHz 300 MBit/s (Fabrikantnummer: TL-MR6400)

Commentaar welkom!
Dank.

Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 11-07 21:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Jan DHulster bovenstaande vraag staat los van de daikin functionaliteit. Ik wil voorstellen dat je een iets geschiktere plek zoekt om deze vraag te stellen, bijvoorbeeld Componenten Aankoopadvies ;)

Gaan we hier weer ontopic verder.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan DHulster
@teacher Sorry, groot gelijk!
Ik ben nog onervaren, als dat (even) een excuus mag zijn. ;-)

• Wolfe
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 04-10-2021
Bij mij heeft de app gewerkt tot recent wanneer ik vanuit Portugal de unit (Perfera, laatste nieuw model) wou activeren. Zelfde probleem, dagenlang mee bezig geweest, toestel is verbonden via wifi doch gateway error 255: kan niet verbinden met de cloud. Een duur toestel, wat een gedoe om simpel via de app (heb daarvoor dit apparaat aangeschaft) aan en uit te zetten vanop afstand. Veel geld uitgegeven voor niets blijkbaar, onmogelijk via de app te bedienen.

• Wolfe
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 04-10-2021
Ben nu terug thuis doch zelfde probleem, onmogelijk via de app te bedienen, enkel met de afstandsbediening.
Daikin krijgt hier een dikke onvoldoende!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan DHulster
Oei, dat beloofd!
Ik heb net de bestelling van drie dergelijke Perfera's doorgevoerd. Plaatsing 20 oktober.

Wolfe, als je 't probleem opgelost hebt, laat je 't dan ook weten hoe je 't voor elkaar kreeg?
Ik reken erop dat dit annoo 2021 een niet-"onoverkomelijk probleem" is.

Het bestaat toch niet dat Daikin geen degelijke handleiding (analoog of digitaal) aanreiken kan, die je stap voor stap naar het "degelijk - en stabiel geïnstalleerd zijn" brengt? Bij Daikin moeten toch mensen zijn die deze kennis/service bezitten en dit willen delen?
Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinvdh
Net firmware updates gedaan maar SSID’s blijven zichtbaar.. 😕
V 1_12_35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijsstunt
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10-07 06:57
Ik heb vorige week een perfera opgehangen, verbinding maken met de router en app ging probleemloos.
soms zegt de app dat er een netwerkprobleem is, maar na opnieuw opstarten van de app doet hij het dan weer.
Toch is er wel iets vreemds, ik zet de airco aan op verwarmen, bv 21 graden, dat gaat uitstekend. Maar na een tijdje, ik denk een kwartiertje of zo is hij dan weer uit. Dan kan ik hem gewoon weer aanzetten, maar hij gaat steeds vanzelf weer uit. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1978
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01:48
nieuwe firmware 1_12_43

geen oplossing voor uitzenden APSSID.

ik kan trouwens geen Release notes vinden.

[ Voor 26% gewijzigd door mark1978 op 03-11-2021 11:40 ]

• Jan DHulster
Hallo "prijsstunt 21/10/21", ik herken je probleem (maar kan het niet oplossen, alleen bevestigen)

Ook hier een niet-steeds- foutloos werkende installatie:

Daikin warmtepomp lucht/lucht bestaande uit
- één buitenunit 3MXM52N9 split.
- drie binnenunits FTXM20R Perfera (living, slaapkamer, logeerkamer) met recentste firmware-update.

zijn gekoppeld aan dataserver in de Cloud en via de app “Daikin Residental Controller” bestuurbaar vanop afstand.

Om deze koppeling mogelijk te kunnen maken, is plaatselijk WiFi nodig.
Omdat er niets voorzien is, werd WiFi gecreëerd via de 4G-router van TP-Link MR6400 V4 - LTE/4G Hotspot 2.4GHz met SIM-kaart van Proximus., abonnement onbeperkte data.
Werkt vlot en snel alsof het 4G is.

Het probleem dat niet opgelost raakt.

Het probleem: één van de drie binnenunits - steeds dezelfde - valt uit – per 24u, één à twee keer op willekeurige momenten.
De twee anderen doen het perfect.
Vanuit de app (“Daikin Residental Controller”) kan de uitgevallen binnenunit onmiddellijk weer aangezet worden.

De hamvraag is: wie schakelt die binnenunit uit? (en waarom steeds die ene,!)
Ligt het aan
- de app “Daikin Residental Controller”
- de routerTP-Link MR6400 V4?
- de unit zelf FTXM20R Perfera ?
Hoe zoek je en vind je hier op een systematische manier de fout?
Tips zijn welkom!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• prijsstunt
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10-07 06:57
Bij die van mij is het vandaag opgelost. Daikin wilde niet helpen, alleen via installateur en niet voor buitenlandse unit. Italiaanse verkoper reageert niet meer op email.
Toevallig kwam er vandaag bij mij op de zaak een klant langs die aircomonteur is, maar helaas geen ervaring met Daikin heeft.
Toch ging hij even bellen met Daikin, en aan hem werd onmiddellijk uitgelegd dat het een bekend probleem is bij de Perfera, en dat er eigenlijk een nieuwe printplaat in de binnenunit moet, maar dat er ook een noodoplossing is door binnen in een paar draadjes door te knippen. Waarna alleen de handmatige aan-uit knop niet meer werkt.
Belachelijk dat Daikin bij onder de garantie probeert uit te komen voor iets dat dus gewoon duidelijk een bekend probleem is waar Daikin van op de hoogte is. Ik wou niet moeilijk doen over een nieuwe printplaat.
De monteur wilde me helpen met de draadjes, maar bleek minder handig dan ik zelf, dus uiteindelijk heb ik zelf de modificatie aangebracht en de airco heeft de hele dag probleemloos gedraaid.
Ik had al een noodoplossing gemaakt in Home Assistant waarmee de airco onmiddelijk weer werd ingeschakeld als hij uitviel, maar dat is dus nu net meer nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qa18WIlpOtgw2jQSq3i2veGArho=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1rjVqHCwOqgO61mBC3FJOHVR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WlsNJHrlufa7rCI_ovC_oxQ1Wng=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gn8CWvxEZJ8PkfFYMIEZOfKF.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderblaaat
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11-07 22:52
Na heel veel pogingen door de cloud error gekomen. (blijkbaar was de lokale DNS server van modem niet goed genoeg voor de Daikins, 1.1.1.1 in DHCP en ik kwam een stap verder)

Nu kan ik geen woning aanmaken in de app omdat er geen enkele locatie gevonden wordt. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EAI
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:25

EAI

Ook ik kreeg het niet voor elkaar om de “Daikin Residential Controller” app te verbinden met de airco.
Uiteindelijk heb ik het wél werkend te krijgen op deze manier:

Installeer de “Daikin Online Controller” app.
Koppel hiermee de airco, en stel in hoe hij moet koppelen met je wifi netwerk.. Dit ging bij mij in één keer helemaal goed.
Installeer vervolgens de Daikin Residential Controller app. De airco ziet hij automatisch omdat die al in het netwerk hangt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-Thijs
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-02-2023
EAI's oplossing heeft bij mij voor 1 unit gewerkt, de tweede wil het niet doen. Doorloopt de hele toevoegings sequence van de Daikin Online Controller app (net als de eerste) maar aan het einde van de rit toont hij de unit niet. Het lijkt erop alsof de eerste wel goed connect aan mn wifi netwerk, maar dat de 2e dat toch niet kan, al brand conform procedure na ingeven van het SSID en key voor het wifi netwerk keurig na een reboot het run lampje. Stroomloos maken, power off en on van de WLAN module...niets helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-Thijs
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-02-2023
Nadat ik mn WiFi netwerk in 2.4Ghz only mode had gezet lukte het de Daikin te laten koppelen aan mn nieuw SSID. Daarna weer teruggezet naar 2.4 + 5 Ghz en verbinding / besturing bleef bestaan. Inmiddels zie ik nu beide airco's in de residentional app. Fraai is het allemaal niet, hoop gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-06 18:57
Bij mij was de koppeling van mijn Perfera's (R-serie) in de Residential Controller app ook een redelijke struggle, en ook de installateur kon mij niet helpen via de telefoon.
Na meerdere dagen proberen, instructies lezen en instructiefilmpjes kijken zag ik dat er ergens aan het eind van de procedure een "schuifje" omgezet moet worden, iets zoals "het altijd beschikbaar zijn van de wifi", meen ik. Toen ik die aan zette, ging het in 1 keer goed bij beide units.
Inderdaad een hoop gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-06 15:45
Mr_Spock schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 08:29:
[...]
ot slot nog even bijvermelden dat ik de 3 units allemaal met hun MAC adres aan de zwarte lijst voor roaming heb toegevoegd in de settings van de Asus. Dit om zeker te zijn dat de units in de slaapkamers steeds verbonden blijven met de router die daar vlakbij staat, en de unit in de woonkamer ook met de router in de woonkamer. 8)
Dit kon wel eens de oplossing zijn die ik zocht, heb het net zo ingesteld en gelijk alle units weer online.

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christel-ass
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-04-2022
DeHollander schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:52:
[...]

Dit kon wel eens de oplossing zijn die ik zocht, heb het net zo ingesteld en gelijk alle units weer online.
hoe kom ik aan de MAC adressen van de unit's ? ik gebruik namelijk een MAC filter in de modem. geen idee of dit mijn probleem gaat oplossen. mijn probleem : de verbinding met mijn netwerk lukt niet : "toestel niet gevonden op het netwerk".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-06 15:45
Die staan bij mij op de wifi modules.

Download anders de Fing of Wifiman app op je telefoon en laat die scannen.
Die zien echt alles op je netwerk.

Bij mij werkt na het instellen dat ze niet meer mogen roamen alles zeer stabiel _/-\o_

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdhaesek
  • Laatst online: 27-06 11:36
Hoi,
Bedankt voor deze leerrijke thread.
Kleine uitbreiding aan de problematiek: ik kreeg keer op keer een firmware update failed op 1 perfera R-model.
update van 1.1.30 naar 1.12.51

Ter illustratie, enige device van de 4 met problemen, waarvan 2 andere exact dezelfde modellen in andere kamers.

Device op het netwerk krijgen was zelf geen probleem. Eenmaal deze op het netwerk zat en een IP kreeg, kwam deze altijd onmiddellijk tevoorschijn als ik een device wou toevoegen, maar bleef dus altijd falen op FW update. Upload lukte volgens de statusbalk maar ging dus niet over in toestel herstarten en kreeg dan failed melding.
AP korterbij zetten (<1m) gaf net hetzelfde.
20mins gewacht zoals FAQ KB van Daikin aanraadde, zelfde probleem.

mijn oplossing: automaat waar zowel buitenunit als alle binnenunits op zitten voor meer dan 1 minuut uit gezet in de kast. Weer aangezet, 5 mins later nogmaals geprobeerd op zelfde manier en lukte dan wel.
maw. powercycle van toestel dat problemen gaf samen met buitenunit (omdat die op dezelfde kring zitten)

net zoals iedereen een beetje bizarre ervaring ermee, maar dan wel maar met 1 toestel.
zitten overduidelijk wel nog bugs in, dus hopen dat development deze nog wegwerkt, met als stip op nr1 de rogue APs die ze achterlaten (opvallend is wel, mijn stylish model doet dit wel niet, enkel de perfera R-modellen)
MAC adressen tonen ook aan dat er verschillende wifi kaartjes in zitten:

d0:40:ef:* (model dat moeilijk deed)
e8:4f:25:* (2 andere perfera, zogezegd exact zelfde model)

grts/Ken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdhaesek
zej schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 16:41:
De nieuwe perfera (r-model) zend idd continue de wifi SSID uit, ook als de unit gekoppeld is in de Daikin Residential Controller.

Heb inmiddels een call uitstaan bij Daikin, issue/bug is inmiddels bevestigd, dit is het antwoord:
"Dit is bekend, wij zijn ermee bezig om dit uit te zetten, dit heeft geen gevolgen voor de werking."

Ticket: 700457 Pardot Engagement Studio Program.

Afijn, eea zal, neem ik aan, via een toekomstige FW update gefixed worden.
@zej heb je hier een ticketnummer van of een referentie van bij Daikin zelf?
ik heb dezelfde vraag gesteld en ik krijg terug als antwoord:
"Beste,
Ik kreeg volgende feedback;
Dit is standaard, de units blijven ALTIJD SSID broadcasten. Ook na verbinding."

Nogal tegenstrijdig als ze bij jou zeggen dat men 'eraan bezig is'.
Als je mij iets kan geven dan kan ik hiermee terug.
Ik heb net hetzelfde: perfera r-modellen blijven ssid broadcasten en stylish model niet. Ik kan mij echt niet inbeelden datr iemand bij Daikin development dit een goed idee vindt.

mvg
Ken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadbr0
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23-04 11:41
Ik heb sinds een paar maanden 3 Daikins in huis met WiFi, 2X Perfera en 1X Stylish. Verbindingsproblemen heb ik gelukkig niet gehad, kon ze vlot koppelen via WPS en dat is allemaal heel stabiel gebleven. De Perfera's zenden idd. hun SSID uit en dat ergert mij ook. Heb nog geen manier gevonden om dat uit te zetten, misschien moet ik dat draadje loshalen zoals ergens hierboven omschreven.

Dat de Perfera een heel andere WiFi unit heeft dan een Stylish is wel duidelijk, maar waarom dat zo is blijft een raadsel. Dit blijkt overigens ook uit het hogere stroomverbruik in standby mode, waarvoor de Perfera behoorlijk minpunten kreeg in de brede airco test van de consumentenbond. De Perfera zit op iets van 8W en de Stylish op 2W. Een deel van dat sluipverbruik zal in het continu uitzenden van het SSID Wifi signaal zitten.
Overigens kun je op de buitenunit van de Perfera een jumper lostrekken en daarmee een "Energiebesparende stand-byfunctie" inschakelen. Dat staat beschreven in de installatie manual van de buitenunit, paragraaf 9.2.2. Daarmee halveert het standby gebruik. Verschil in functioneren heb ik niet opgemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NelisW
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-05-2022
Goedemiddag,

Inmiddels heb ik bijna 2 jaar geleden 2x Daikin Sensira (FTXF20B5V1B - 2.5kW en FTXF35A5V1b - 3.5kW) laten installeren in mijn slaapkamer en woonkamer. Bevalt allemaal prima, net als de Onecta app waarmee ik ze vaak bedien.

Nou heb ik alleen één vraag over het verbruik van de units. Het verbruik van de unit in de woonkamer kan ik gewoon zien in de app, maar het verbruik van de unit (2,5kW) in mijn slaapkamer kan ik nooit verbruikgegevens van zien. In de app staat: Verbruikgegevens niet ondersteund, dit apparaat biedt geen ondersteuning voor de weergave van energievebruiksgegevens. Voor de rest kan ik de unit wel gewoon bedienen met de app/afstandsbediening/Google Home.

Dit is opzicht geen probleem, maar ik houd er van om lijstjes bij te houden en dus ook van het verbruik van de airco's. Is er een manier waarop dit eenvoudig is op te lossen? Met de oude app van Daikin had ik dit probleem ook al overigens.

Ik heb dit ook aangekaart via Daikin zelf een tijd geleden, alleen nooit reactie gekregen van hun kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwx
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-06 17:26

wwx

Hier vrijdag ook 2 units laten installeren. 1 Stylish en 1 Perfera. Na veel gepruts via Daikin Online Controller de ONECTA app ontdekt. (is dezelfde als Residential Controller denk ik) en zo de units in de app gekregen.

100% tevreden van de Stylish, die nu gewoon geen SSID meer uitzend en consistent werkt via de app.
Maar die Perfera... Blijft SSID uitzenden, wat je natuurlijk liever niet wil (en het is ook gewoon slordig). Daar bovenop verliest die unit ook vaak verbinding met de app voor een minuut. Meestal op het moment dat ik een instelling wil aanpassen.

Ik hoop dat hier een oplossing voor komt. Maar zoals ik hierboven zie is dat nog onduidelijk... Had ik dit op voorhand geweten had ik 2 Stylish (of geen Daikin) units laten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spiro
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-06 22:29
Ongeveer 1,5 week geleden heb ik toevallig dezelfde units laten plaatsen als wwx: 1x Stylish en 2x Perfera.
Na plaatsing ontdekte ik dat de Perfera units een SSID bleven uitzenden na koppeling met mijn thuisnetwerk. De Stylish unit schakelt na koppelen wel netjes het tijdelijke acces point uit.

Na uitgebreid zoeken vond ik deze thread en ben ik wat gaan experimenteren met de units en verschillende afstandsbedieningen, maar dit hielp allemaal niet...
Het probleem lijkt te zitten in de WLAN adapters met typenummer BRP069C4x. Deze lijken niet netjes van AP-mode naar RUN-mode te gaan, zoals de Stylish unit (met WLAN type BRP069B4x) dat wel doet.

Ik heb dus bij mijn installateur aangegeven hier niet blij mee te zijn en de units op deze manier niet te accepteren. De installateur heeft mijn klacht/vraag inmiddels bij Daikin neergelegd en we zijn nog in afwachting van een antwoord/oplossing.

Eerlijk gezegd heb ik (gezien o.a. al het bovenstaande) niet echt veel vertrouwen dat dit goed gaat komen, maar ben wel van plan om dit hard te spelen en niet zomaar te accepteren.
Heeft iedereen in deze thread die dit probleem ook heeft al een melding gemaakt bij installateur en/of Daikin? Misschien helpt het als er meerdere meldingen over hetzelfde binnenkomen 😉

[ Voor 0% gewijzigd door spiro op 24-06-2022 10:25 . Reden: Typefoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwx
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-06 17:26

wwx

spiro schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:28:
Ongeveer 1,5 week geleden heb ik toevallig dezelfde units laten plaatsen als wwx: 1x Stylish en 2x Perfera.
Na plaatsing ontdekte ik dat de Perfera units een SSID bleven uitzenden na koppeling met mijn thuisnetwerk. De Stylish unit schakelt na koppelen wel netjes het tijdelijke acces point uit.

Na uitgebreid zoeken vond ik deze thread en ben ik wat gaan experimenteren met de units en verschillende afstandsbedieningen, maar dit hielp allemaal niet...
Het probleem lijkt te zitten in de WLAN adapters met typenummer BRP069C4x. Deze lijken niet netjes van AP-mode naar RUN-mode te gaan, zoals de Stylish unit (met WLAN type BTP069B4x) dat wel doet.

Ik heb dus bij mijn installateur aangegeven hier niet blij mee te zijn en de units op deze manier niet te accepteren. De installateur heeft mijn klacht/vraag inmiddels bij Daikin neergelegd en we zijn nog in afwachting van een antwoord/oplossing.

Eerlijk gezegd heb ik (gezien o.a. al het bovenstaande) niet echt veel vertrouwen dat dit goed gaat komen, maar ben wel van plan om dit hard te spelen en niet zomaar te accepteren.
Heeft iedereen in deze thread die dit probleem ook heeft al een melding gemaakt bij installateur en/of Daikin? Misschien helpt het als er meerdere meldingen over hetzelfde binnenkomen 😉
toon volledige bericht
Ik heb er ook even over nagedacht om dit te doen, maar uiteindelijk ben ik nog wel blij met de units. Het is gewoon compleet onnodig dat die SSID constant wordt uitgezonden... Dat kost energie en airtime.
Langs de andere kant is dit absoluut niet de fout van de installateur en de doorsnee mens zal er zich niet veel van aantrekken. Wij tweakers natuurlijk wel.
Het lijkt me wel niet eerlijk om hiervoor de installateur te laten opdraaien... Ik ga wel contact opnemen met Daikin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spiro
Ik snap wat je zegt, maar ik heb een overeenkomst met de installateur en niet met Daikin. De installateur is dus mijn enige aanspreekpunt in deze en heeft als het goed is al de juiste contacten bij Daikin.

Mijn standpunt is ook dat het actief blijven van de access points (en uitzenden van de SSID's) niet alleen onnodig is, maar ook de beveiliging van mijn netwerk aantast. De units laten in hun SSID namelijk weten dat het Daikin units betreft en de wachtwoorden bestaan alleen uit cijfers, dus ws ook niet enorm moeilijk met brute force te achterhalen (aanname). Als je vervolgens naar het ip adres (poort 80) van de units gaat staat daar doodleuk een lijst van open source licenties, dus een aanvaller weet precies wat er ws aan software op de unit draait.
De units zijn (terwijl de access points aan staan) ook verbonden met mijn netwerk en ik heb geen idee hoe ze verder beveiligd zijn...

Dit alles voelt voor mij toch een beetje alsof de installateur bij het plaatsen van de airco's ook twee extra deuren in mijn huis heeft gemaakt en de sleutels daarvan onder de mat heeft gelegd 😖

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdhaesek
spiro,
ik begrijp wat je zegt, en geloof me dat ik deels je mening deel.
al is het maar om van de interference af te zijn voor betere wifi performance, maar zelfs dat kan omzeild worden door je 2.4ghz op 2vd3 andere kanalen te laten draaien (1,6,11)
en het stroomverbruik kan ook iets voor gezegd worden.

vanuit security en risk standpunt moet je je natuurlijk ook de vraag stellen: gaat er iemand, een zogezegde aanvaller, naast je woonst komen staan met een capable device, om vervolgens proberen je airco unit aan te vallen, in de hoop om door te hoppen via lateral movement en precies net jou (en niet je buurman voor, naast of achter je) willen pakken?
wat je zegt klopt volledig in een vacuum, echter voor een thuisinstallatie met de nodige nuance genomen moet worden.

je moet al iets heel specifiek mispeuterd hebben tegen de verkeerde mensen om onder deze categorie te vallen. maar het glas is dan ook halfvol voor mij, misschien voor anderen niet :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spiro
Mijn installateur kreeg afgelopen dinsdag het volgende antwoord van Daikin NL:
Tot op heden is het niet mogelijk om de AP modus uit te schakelen, zodra u dat doet zal de verbinding verbroken worden. Gisteren heb ik uw vraag bij onze product specialisten voorgelegd. Zij zeggen dat dit een bekend probleem is en dat erop de achtergrond aan een oplossing gewerkt wordt, alleen is er nog niet bekend wanneer. Mocht ik hier enige informatie over ontvangen, dan zal ik u hiervan op de hoogte stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pHennyWise
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-07 18:46
Nog heel even my 2 cents na soortgelijke frustrerende trajecten te hebben moeten doorstaan met Daikin. ;)

Ik heb een Asus AIMesh setup met een RT-AX88U en 3 RT-AX55's, ik maak gebruik van de Daikin ONECTA App. Ik heb in huis 3 Perfera wand units hangen met de BRP069C4x Wifi modules onboard.

Wanneer ik de Daikins aan mijn bestaande AiMesh probeer toe te voegen wordt ik enkel geconfronteerd met (de volgens mij wel bekende) Error Status Code 6011.

Ik moet dan de hele AiMesh afbreken (de RT-AX88U naar default resetten), voer vervolgens een basis config door de router. Hierna worden de Daikins zonder enige moeite toegevoegd aan de Cloud accounts.

Hierna kan ik de AiMesh config weer compleet maken en blijven de Daikins gewoon actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoske80
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 24-06 19:59
jpvk007 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 10:33:
Daikin WiFi controllers kunnen niet overweg met WiFi kanaal 12 en 13. Dus even je router/access points nakijken dat ze hier niet op ingesteld zijn.
Ze zijn 2.4Ghz only. Dus 5ghz werkt ook niet.

Heb m’n unifi controller ingesteld dat de AP’s dicht bij airco units (daikin ftxa) geen kanaal 12 of 13 mogen gebruiken. Nooit problemen meer gehad.

https://www.daikin.eu/en_...etwork-dropdown-list.html
Het is alweer een wat ouder topic, maar dank voor deze tip! :)

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02:20
werkt het ook met een hidden wifi netwerk
ik kan wel manueel invullen maar dan gaat het mis als ik een niet hidden netwerk pak gaat het wel goed.

als ik de perfera new model benader op zijn ip

zie onder onderstaande en nog meer tekst
geen idee of dat betekend dat hij geen local commandos accepteert of dat dit er mogelijk toch eens aan zit te komen
---

This software is included following open source software.

The FreeRTOS kernel is released under the MIT open source license, the text of
which is provided below.

[ Voor 56% gewijzigd door Maxwp op 11-08-2022 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploegje
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-12-2022
Ook hier problemen met de Perfera en verbinden met de controller app. Ik heb alles geprobeerd maar zonder succes. Met de wps knop krijg ik in de app wel de melding dat de unit verbonden is. Vervolgens worden er geen units gevonden. In routerinstellingen van de fritzbox 5490 zie ik wel een connectie met de daikin. Het is om gek van te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pHennyWise
Ik heb nog iets gevonden waar de Perfera's niet tegen kunnen: DNS over TLS. Geen idee waarom maar als ik het inschakel op de Asus router verlies ik ook de connectiviteit.

Misschien niet meteen een oplossing voor sommige, ik denk ik drop hem hier maar even.

[ Voor 22% gewijzigd door pHennyWise op 09-11-2022 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptainKansloos
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-07 14:10
pHennyWise schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:40:
Ik heb nog iets gevonden waar de Perfera's niet tegen kunnen: DNS over TLS. Geen idee waarom maar als ik het inschakel op de Asus router verlies ik ook de connectiviteit.
Heb je nog andere Asus specifieke tips? Sinds vorige week 2x een Asus AX-3000 v2 in mesh aangesloten en sindsdien krijg ik mijn 4 Prefera's niet meer online.

Het expliciet instellen van het primaire router IP als DNS daar leek o.a. mijn NAS ook van over de emmer te gaan. Verder hebt ik al van alles gemanipuleerd:

- AX mode enabled = off
- kanaal 12 en 13 disabled
- DNS over TLS disabled (DNSSEC staat nog wel aan, ook nog uitproberen
- AI protect (dat trendmicro AV / IPS verhaal) uit
- geen MAC filters

En vast nog wat vergeten maar het lijkt allemaal niet te helpen. Ik heb de wifi modules in de units al meerdere keren naar factory default gezet.

Gek genoeg komen ze wel met een DHCP toegewezen IP op mijn netwerk beschikbaar, maar bij het toevoegen in de app faalt het op de laatste stap (timezone instellen). Daarna ik de units nog steeda in mijn netwerk en kan ik nota bene diverse webpagina's erop benaderen.

Ik zie ff door de bomen het bos niet meer iig. Ik heb zelfs een compleet nieuw account bij Daikin geregistreerd en gekoppeld aan de app; je kunt units niet zomaar uit een ander account verwijderen. Alleen maar een hostile takeover in een nieuw account.

• pHennyWise
CaptainKansloos schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:32:
[...]

Heb je nog andere Asus specifieke tips? Sinds vorige week 2x een Asus AX-3000 v2 in mesh aangesloten en sindsdien krijg ik mijn 4 Prefera's niet meer online.

Het expliciet instellen van het primaire router IP als DNS daar leek o.a. mijn NAS ook van over de emmer te gaan. Verder hebt ik al van alles gemanipuleerd:

- AX mode enabled = off
- kanaal 12 en 13 disabled
- DNS over TLS disabled (DNSSEC staat nog wel aan, ook nog uitproberen
- AI protect (dat trendmicro AV / IPS verhaal) uit
- geen MAC filters

En vast nog wat vergeten maar het lijkt allemaal niet te helpen. Ik heb de wifi modules in de units al meerdere keren naar factory default gezet.

Gek genoeg komen ze wel met een DHCP toegewezen IP op mijn netwerk beschikbaar, maar bij het toevoegen in de app faalt het op de laatste stap (timezone instellen). Daarna ik de units nog steeda in mijn netwerk en kan ik nota bene diverse webpagina's erop benaderen.

Ik zie ff door de bomen het bos niet meer iig. Ik heb zelfs een compleet nieuw account bij Daikin geregistreerd en gekoppeld aan de app; je kunt units niet zomaar uit een ander account verwijderen. Alleen maar een hostile takeover in een nieuw account.
toon volledige bericht
De frustratie klinkt zeer herkenbaar. Het "makkelijkste" is de router naar default te herstellen en dan steeds een aanpassing doen tot je weet waar het probleem zit (dat is zoals ik het gedaan heb). Ik heb eens vernomen dat Daikin Multicast gebruikt waar misschien een gedeelte van de oorzaak ligt. Binnen IPTV heb ik dan de volgende instellingen:
- Use DHCP routes: Microsoft
- Enable multicast routing: Disable
- UDP Proxy (Udpxy): 0

Het nadeel is dat wanneer het fout gaat het ook niet zomaar herstelt, een setting terugdraaien leidt dan niet perse terug naar een succesvolle situatie.Ik moest elke keer weer de router resetten en opnieuw beginnen.

Inderdaad frustrerend.

Uitgesloten is in ieder geval (voor mij):
- DHCP reserveringen
- MAC bindings (ik zie dat vaker voorgesteld wordt, dit leidde bij mij naar meer problemen)
- AiMesh
- Wifi aanpassingen
- Wifi wachtwoord complexiteit
- Wifi 6/AX functionaliteit
- WPA3
- 160 Mhz Wifi

Al deze bovenstaande items heb ik op dit moment gewoon enabled en het werkt al maanden stabiel. Het zit hem in DNS over TLS, DNSSEC en IPTV (Multicast).

• CaptainKansloos
Al deze bovenstaande items heb ik op dit moment gewoon enabled en het werkt al maanden stabiel. Het zit hem in DNS over TLS, DNSSEC en IPTV (Multicast).
IPTV gebruik ik niet, DNS over TLS en DNSSEC heb ik inmiddels allemaal uit staan. Maar nog niet aan _nog_ een reset van de AP in de units toegekomen, maar zal nog eens een poging wagen. Bedankt iig voor de feedback zover, dat scheelt al een hoop uitzoekwerk!

Ik ben mentaal 'nog niet helemaal toe' aan het resetten van beide routers, net alles een beetje op orde zeg maar. Probleem is natuurlijk ook dat het dagelijks door 4 andere gezinsleden intensief gebruikt wordt. All hell will break loose. Enfin, ik laat nog weten hoe ver ik ben gekomen.

Edit: gister ook al even oude router terug geplaatst en daarmee succesvol geconnect. Maar die heeft beduidend minder parameters om in te stellen (TP-Link AC2300)

[ Voor 10% gewijzigd door CaptainKansloos op 10-11-2022 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptainKansloos
Inmiddels alle 4 m'n airco units weer op de Asus router wifi gekregen. Router niet naar fact. default gereset; wel gezien dat er nog wel e.e.a. aan fixing aan de FW plaats moet vinden.

Ik heb uiteindelijk een nieuw account op een mail alias aangemaakt om de units opnieuw te 'onboarden' al had dat achteraf bekeken mss niet nodig geweest. Wifi modules allemaal gereset. Bij de units beneden (multisplit) ook een tijd (>1 uur) spanningsloos gezet. 1 unit kreeg ik wel geactiveerd, de andere nog steeds niet. De procedure lukte wel, maar de unit bleef vervolgens offline/gedeactiveerd.

Oplossing was uiteindelijk via WPS ipv SSID+Key koppelen. WPS staat standaard uit bij bij, dus tijdelijk geactiveerd. Daarna in 1 keer gelukt. Vaag. Maar goed, al lang gelukkig dat het allemaal weer werkt, want de app is in een aantal opzichten gewoon handiger dan de IR remote.

We ontdekt dat mijn routers - ondanks dat dat uitgevinkt was - vrolijk kanaal 12 en 13 gebruikten om 'auto' een kanaal te kiezen. Dat wijzigt kennelijk nog wel eens gedurende de dag, waardoor de units zo nu en dan onbereikbaar werden. Pro-tip; let daar dus op. Ik heb de kanaal keuze voor 2.4G nu vast gezet, incl extention kanaal.

Hieronder mijn 2.4G settings in de AX-3000:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KARVd28qfjA0iObjVMPBFg2jBEs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/466Li0l3lOtcHWRCIG9HXo7h.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0wQ26dWOgTj9DTWn7BY5MV_BXBI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/327a5n9LuTewlsPw6F7bKNqt.png?f=fotoalbum_tile

Edit: als laatste aanvulling, de units op zolder ook via MAC binding aan de mesh router op zolder verbonden. Beneden de units aan de hoofdrouter in de huiskamer toegewezen om te voorkomen dat ze gaan 'zwerven' tussen de 2. Ik moet dus ook nog wat finetunen aan roaming van clients, want dat lijkt niet altijd goed te gaan (het wifi signaal op de betreffende etage zo _veel_ beter moeten zijn en daarmee altijd de voorkeur moeten hebben.).

[ Voor 9% gewijzigd door CaptainKansloos op 14-11-2022 14:22 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdhaesek
kleine update, het hoeft niet altijd de badnews show te zijn:

sinds perfera update 1_23_0 stoppen de internal SSIDs effectief met broadcasten als deze joined op een wifi zijn. getest en OK bevonden.

– BRP069C4/5x automatically disable adapter accesspoint broadcast(DaikinAPxx) after new FW update. manually via “network gateway” -> select ssid item.
– BRP069C4/5/8x new Firmware 1.23.0
– connectivity improvements
– accesspoint broadcast disable support (BRP069C4/5x only)
– general improvements

grts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosITX
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22-04-2023
Recent kreeg ik de firmware update van twee Perfera units niet klaar via Onecta. Dit liep steeds vast.
Ik heb tenslotte de units uit de App verwijderd maar zoals het zich al laat raden kreeg ik deze niet meer aangemald in de App.
Bijgevolg heb ik zowat alles geprobeerd wat hier en elders terug te vinden was (WPS, AP verplaatst op 1m, stroomloos gezet voor uren, App gewist en terug geïnstalleerd, .....) maar na een paar dagen nog steeds geen resultaat. De SSID's waren zichtbaar en ik kon verbinden met de units maar onmogelijk deze terug in de Onecta op te nemen.

Tenslotte heb ik de App op mijn tablet geïnstalleerd en wonder boven wonder lukte alles meteen: beide units terug in de Onecta opgenomen en beide units de nieuwe firmware geladen.
Nadien verschenen de units ook terug in de Onecta App op mijn telefoon gezien ik daar ook hetzelfde account gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.sorber
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20-03-2024
vdhaesek schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:39:
kleine update, het hoeft niet altijd de badnews show te zijn:

sinds perfera update 1_23_0 stoppen de internal SSIDs effectief met broadcasten als deze joined op een wifi zijn. getest en OK bevonden.

– BRP069C4/5x automatically disable adapter accesspoint broadcast(DaikinAPxx) after new FW update. manually via “network gateway” -> select ssid item.
– BRP069C4/5/8x new Firmware 1.23.0
– connectivity improvements
– accesspoint broadcast disable support (BRP069C4/5x only)
– general improvements

grts
Ik kan het bevestigen! Halleluja! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre81
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-06-2023
Ik heb 2 Daikin Perfera airco's in gebruik en kreeg de toestellen aanvankelijk op geen enkele manier aan de praat.

Na wel 20x proberen op verschillende manieren is het me gelukt door:

- toestel in AP mode (optie 3)
- smartphone verbonden met de DaikinAPxxxx ssid
- Onecta app opstarten, verbinden met toestel via ssid
- Mijn thuis netwerk verbinden via de QR code,die ik vond op mijn smartphone (bij netwerk-delen)

De doorslaggevende instelling was de QR code.
Daarvoor was ik aan't proberen via SSID en WPS, wat beide niet lukte.

Hopelijk is iemand er iets mee ;-)
groetjes
Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-07 22:33
Zat ook te klooien met het toevoegen van een nieuwe unit, de app klaagde dat deze niet vindbaar was. Uiteindelijk bleek op m’n iPhone “local network” uit te staan voor de Onecta app. Kennelijk is dat met een update een keer uitgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stiello
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-06 22:36
jipenjanneke schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 19:06:
Heb je het ook geprobeerd met 4G uit? Ik kreeg het bij mijn Daikin-wifi-module alleen voor elkaar als ik mobiele data uitschakelde. Geen idee waarom.
Na 1000 pogingen werkte de simkaart uitzetten om hem toe te voegen aan de Onnecta app middels ssid. Bedankt!

Stiello.com

Pagina: 1 2 Laatste