Ik volg het topic nu ook al even en zou ook graag wat advies willen. Ik heb een offerte van een dozenschuiver en die heeft gewoon op afstand wat aangeboden. Ik zit nu te kijken naar een combi van meehelpen en eventueel zelf inkopen.
Die had het volgende, zonder locatie te hebben gezien of de plaatsing te hebben bepaald:
Begane grond:
Woonkamer:
1 stuks Toshiba Inverter split units Kazumi wandmodel
• 1 x binnenunit Toshiba Inverter RAS-B24J2KVSG
• 1 x buitenunit Toshiba Inverter RAS-24J2ASVG
• 1 x Koelvermogen 1,5 – 7,7 kW
• 1 x Verwarmingsvermogen 1,6 – 8,8 kW
1 stuks Toshiba Inverter Multi split units Kazumi wandmodel
• 3 x binnenunit Toshiba Inverter RAS-B07J2KVSG
• 1 x buitenunit Toshiba Inverter RAS-3M18U2AVG
• 1 x Koelvermogen 2,4 – 6,5 kW
• 1 x Verwarmingsvermogen 1,9 – 8,0 kW
• 1 x binnenunit Toshiba Inverter RAS-B10J2KVG
• 1 x buitenunit Toshiba Inverter RAS-10J2AVG
• Koelvermogen 0,80 – 3,0 kW
• Verwarmingsvermogen 1,0 – 3,9 kW
Optie 2; die is langs geweest en staat open voor van alles. Hij dacht i.i.g. plaatsing van de single op de noordzijde naast, of op, de dakkapel. Maar die ligt al aardig vol met PV
LG multi-split voor 2 kamers op de 1e met 9000 btu
en zolder single met 12000 btu
Graag zou ik er ook mee willen verwarmen en op mijn werkkamer is dit echt een must; maar we gaan echt nog niet van het gas af (vanwege de gashaard in de woonkamer). Dus kunnen in de winter wel via de CV bijstoken op echt koude dagen.
Dit is de situatie. waarbij de groene vlakken een lichtkoepel/straat is( 1 is velux en kan open/dicht plus heeft zonwering. 2 is nieuwer en hr+++). Veel glas en nieuwe kunstof kozijnen door de uitbouw hr++. Het overige is minstens dubbelglas en soms ook hr++. Huis is uit 73 of 74, dus de isolatie is niet bijster goed, wel de spouwmuur laten isoleren en de oude kruipruimtes liggen ook vol met eps parels.
In het rood mijn idee voor de airco en de leidingen. Paars is een mogelijkheid, maar ik weet niet of de
welstand WAF hier iets van vind en er akkoord mee gaat.
Dan even de plaatjes per verdieping
- Benedenverdieping
- (open): 86m2 open ruimte of 215m3
- Washok 26 m3
- 1e verdieping
- werkkamer: 17m3
- slp 1: 24 m3
- slp 2: 37 m3
- 2e verdieping
- slp 3: 56 m3
En een vooraangezicht.
De leidingen voor de kleinste kamer, mijn werkkamer, kunnen via de andere kamer via een opbergvak met een verlaagd plafond.
Ik dacht aan een enkele unit voor de zolder en een multi-split (4-op-1) voor de 1e verdieping en het washok (bij de lichtkoepel met 1). Hier zat namelijk in de oude situatie de keuken en die heeft dus nog een (weer te openen) dakdoorgang en een afvoer (er staat nu een wasmachine en droger).
Dit is trouwens de nieuwe beneden-verdieping, dus na verbouwing ongeveer. Die livium zonwering zit er nog niet.
Zelf dacht ik aan
Multi Split LG 4 X PC09SQ.NSJ + MU4R27.U40 wel wat te hebben en dan moet ik nog kijken voor 1 op zolder.
Ik snap dat die unit op de begane grond mogelijk niet super veel doet (verwarmen en koelen) omdat die in een klein hokje zit. Maar daar drogen we ook de was en die deur kan open. Zo scheelt het toch al behoorlijk en kunnen we misschien de scherpste randjes er al af halen.
Ik wil in ieder geval wel de betere merken en een goede SEER / SCOP, maar ook vooral niet luidruchtig of pendelen. Voor zover ik het nu heb bedacht kan alles op afschot, dus dat scheelt al veel.
Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd alles te beschrijven en mee te nemen, maar ik kan gerust wat vergeten zijn door de warmte.