Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.350.197 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-07 21:42
Notna schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:42:
[...]

Hoewel je het niet aan mij vraagt: ik dacht dat je de buitenunit gewoon met water kon afspuiten en niet meteen een schoonmaakmiddel nodig had als het niet mega vervuilt is. Ik zie online wel eens van die units in de States voorbij komen (bij keukeninstallaties etc.) die aangekoekt vet hebben waarbij je dus wel een lekker agressief middel wilt gebruiken. Maar volgens mij is ieder jaar even afborstelen en uitspuiten met water meer dan zat.

Staat ook hier vermeld:

https://aircotechnieknoord.nl/airco-onderhoud-zelf-doen/ (daar gebruiken ze perslucht)

Maar ik laat mij graag verbeteren; ik heb voornamelijk op binnen gefocussed dusver.
Ja, die kerel volg ik ook met z'n viper venom pack.

Condensor bij mij is na een jaar nog niet echt smerig, wat bloesem en blaadjes maar die kan ik met de bladblazer nog wel wegblazen.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Ah, je gebruik dus de gele voor de verdamper en de roze voor de condensor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
mr_evil08 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:14:
[...]

Op fluisterstand "knijp" je de binnenunits waardoor de buitenunit harder moet werken, als de buitenunit zo stil mogelijk moet zijn zul je juist de fan van de binnenunit hard moeten zetten.

Heb je geen knop van buitenunit stil of een jumper erop zitten ?
Daikin heeft die optie wel, maar die lijkt alleen beschikbaar via de afstandsbediening, en ik gebruik de app. In combinatie met de fluisterstand leek het ook niet heel veel effect te hebben toen ik het aanzette, maar dat zou dus zomaar anders kunnen zijn op een hogere stand. Ik ga verder experimenteren, maar op auto vond ik het geluidsniveau absoluut aanvaardbaar (kon hem amper horen toen ik recht voor stond) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Speedfightserv schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:48:
[...]

Ah, je gebruik dus de gele voor de verdamper en de roze voor de condensor :)
nee, je gebruikt de kleur die je leuk vind. ik vind roze leuk.

er is geen verschil tussen de condensor en verdamper bij een warmtepomp. de funcie draait om als je de unit omschakelt tussen koelen en verwarmen. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 15-06-2021 12:19 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onyx666666
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-07 15:34
*Knip*, Hiervoor is het forum helaas niet bedoeld, hiervoor zou ik via gebruikelijke wegen op zoek gaan naar een F-gassen gecertificeerde installateur.

[ Voor 68% gewijzigd door Zeehond op 17-06-2021 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:26
Flupke123 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:13:
Ik ben aan het oriënteren om een airco te gaan gebruiken. Binnenkort komen er zonnepanelen en is het waarschijnlijk interessant om een airco voor verwarmen en koelen te gebruiken. We hebben nu een hetelucht systeem (brink b16). Ons gas verbruik ligt nu rond de 1500m3. Afgelopen jaar is er in het hele huis hr++ glas geplaatst in kunststof kozijnen en het dak geïsoleerd.

Nu hebben we boven weinig plek om een airco op te hangen. Nu is mijn idee om beneden een airco te hangen en dan gebruik maken van hetelucht verwarming om de koele lucht naar boven te blazen. Deze zuigt beneden in de woonkamer en hal de lucht aan.

Zou dit goed genoeg werken om het boven wat terug te koelen?

In de winter kunnen we er beneden mee verwarmen om gas te besparen. Mocht dit niet toereikend zijn kunnen we de hetelucht verwarming alsnog gebruiken voor extra te verwarmen.

Huis 2 onder 1 dak.
Beneden verdieping woonkamer + keuken is ongeveer 80m2 (2,6m hoog). Even vlug uit mijn hoofd gerekend zou ik dan een airco van 6kw nodig hebben.

Iemand goed advies of dit gaat werken en of 6 kw geen overkill is.
Kleine kanttekening ook zonder zonnepanelen is het interessant met airco te verwarmen, dat fabeltje blijft maar rondgaan als je maar oplet met de SCOP want niet elke warmtepomp is rendabel.

De gasprijzen zijn inmiddels fors verhoogt tegenover electriciteit.
Dat idee met de luchtverwarming ken ik, je moet je huis potdicht houden en houd rekening dat je hele huis gaat verwarmen/koelen dan ondanks je ventielen gaat sluiten, echt geweldig werkt het niet omdat de capaciteit daarvoor de weinig is.

Mijn Daikin 3,5kw unit trok dat niet om zo ook boven mee te koelen omdat je indirect de zolder ook meeneemt(bij verwarmen waarschijnlijk hetzelfde)(Heb hier nog een Brink Elan staan).

Heb je trouwens wel of geen WTW module erbij ? dat maakt nogal uit.
Je zou ook nog kunnen kijken voor een kanaal airco, let op als je wil koelen dan moet je leidingen gaan isoleren.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 15-06-2021 13:32 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:35
@Notna Heel erg bedankt voor je filmpje. Ik heb namelijk precies de zelfde Daikin.
Notna schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:12:
[...]

Yup, dit spul vervliegt namelijk en laat geen residu achter/je hoeft het niet na te spoelen. Dus de rol kan je laten zitten; de spray is namelijk niet onder zulke hoge druk dat het ook door het element spuit richting de ventilatorrol.

Dat gezegd hebbende haal ik die wel er uit na het koelseizoen en spuit ik die schoon met de hogedrukspuit. Afgelopen jaren had ik steevast, na een koelseizoen, dat de rol gewoon vies was met aangekoekte stof (of zelfs schimmel).

Heb ik een video over gemaakt (waar de pro's vast wel wat op aan te merken hebben :+ )

[YouTube: Daikin FTXM schoonmaak]

Maar dat is alleen nodig als de boel echt vies is

[...]

Hoewel ik weet wat Dasty is (ontvetter) waar is deze opmerking toe gericht ? :) Als in; waar zou je dat voor gebruiken; algehele schoonmaak gewoon?

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
flippy schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:18:
[...]

er is geen verschil tussen de condensor en verdamper bij een warmtepomp. de funcie draait om als je de unit omschakelt tussen koelen en verwarmen. ;)
I know maar buiten heb je bepaalde weersinvloeden die je binnen niet heb, daar kan het type cleaner invloed op hebben. Heb een andere airco op mijn dakkapel staan, daar komt in de winter ook rook van de houtkachel door heen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Speedfightserv schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:37:
[...]

I know maar buiten heb je bepaalde weersinvloeden die je binnen niet heb, daar kan het type cleaner invloed op hebben. Heb een andere airco op mijn dakkapel staan, daar komt in de winter ook rook van de houtkachel door heen bijvoorbeeld.
als je daar dingen hebt die de coil aantast heb je grotere problemen. dat ga je niet fixen met een cleaner.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Speedfightserv schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:37:
[...]

Ik hoop voor jouw dat het er niet letterlijk doorheen gaat, binnen de kortste keren zit dat ding vol met roet, en dat gaat er heel moeilijk weer uit.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 15-06-2021 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11-07 08:39
HereIsTom schreef op maandag 14 juni 2021 @ 18:53:
[...]
Ik heb het even opgezocht, die dag was inderdaad het hoogste verbruik dit jaar 2,8m3, temperatuur staat hier dan op 20° bij aanwezig en 12° s nachts en afwezig.
Totaal februari was 28m3 en januari was het meest deze winter met 52m3.
Met de lage retour temperatuur waarmee jij nu verwarmt kan je denk ik wel rekenen met 9.4 kWh per m3 Gas, of te wel 26.3 kWh warmte op zo'n koude dag.
Als je dat dan, net als nu, in 5 a 6 uur op een avond die hoeveelheid warmte wil afgeven zit je wel aan een 5kW vermogen te denken op de dagen dat het echt koud wordt, wat een beetje fors is voor het formaat van je appartement.

Waarschijnlijk zal je dan toch met een lager vermogen unit op de echt koude dagen de unit 24/7 aan laten staan en het setpoint een aantal graden lager als je niet thuis bent of slaapt, maar niet op 12°C om te voorkomen dat het onaangenaam wordt en je het, in die paar uur dat je aanwezig en wakker bent, niet opgewarmt krijgt.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@PentaClover Dank voor je berekening. Ik twijfel nog tussen een 3,5 kW en een 5 kW.
Aangezien het hier niet snel afkoelt, bij een week afwezigheid paar jaar geleden met vorst was het hier nog 14° binnen.
Ik neig toch naar een Daikin omdat die in het algemeen overal goed uit de tests komen, waarschijnlijk de Perfera omdat de binnenunit mooier is dan van de Ururu.
Maar de Urura heeft dan weer automatische filterreiniging, ontvochtiging en bevochtiging.
Blijft lastig met zoveel keuze.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 13:11
Over bevochtiging gesproken: ik ben al een paar weken aan het koelen en de RV komt maar niet beneden de 50%, dus daar maak ik me voorlopig geen zorgen over. Voor bevochtigen in de winter heb ik een losse bevochtiger.

Voor mij zou de US alleen interessant zijn als het ventilatiedebiet (een stuk) hoger zou zijn. 5m3/h stelt niks voor.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
@HereIsTom
Ik zou zelf voor de 3.5 kW gaan, 5kW en vol vermogen betekend veel geluid en lucht circulatie om dat vermogen aan de lucht af te geven, dat vind ik zelf niet prettig, met verwarmen begrens ik het vermogen hier op 40%- 50% van de 5 kW unit die we in de woonkamer hebben hangen.

Voordeel van de US is dat hij erg zuinig is, nadeel van de US, is dat er meer spullen in de binnen unit zitten en die kunnen ook stuk gaan.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:18
HereIsTom schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:31:
@PentaClover Dank voor je berekening. Ik twijfel nog tussen een 3,5 kW en een 5 kW.
5 is echt totale overkill. Als je de unit 10 uur ipv 5 uur laat lopen kun je het ook met een 2,5kW af.
Wanneer je thuis bent en een constante temperatuur wilt hebben dan kan een kleinere unit juist rustig ononderbroken doorlopen ipv dat hij gaat pendelen. Om van het pendelen bij het koelen nog maar te zwijgen.

En inderdaad, gooi hem met verwarmen op een nachtverlaging van 18 ofzo en overdag 20. Dat redt ook een 3,5 al met twee vingers in de neus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:31

de Peer

under peer review

onyx666666 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:20:
hallo

zit er hier soms een stek monteur op het forum in regio eindhoven/den bosch ?
ik heb een zelf opgehangen airco die gevacumerd en gesoldeerd moet worden :)
Aircomaster.nl uit Weert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-07 13:31
ASW1 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:48:
[...]

5 is echt totale overkill. Als je de unit 10 uur ipv 5 uur laat lopen kun je het ook met een 2,5kW af.

Wanneer je thuis bent en een constante temperatuur wilt hebben dan kan een kleinere unit juist rustig ononderbroken doorlopen ipv dat hij gaat pendelen. Om van het pendelen bij het koelen nog maar te zwijgen.

En inderdaad, gooi hem met verwarmen op een nachtverlaging van 18 ofzo en overdag 20. Dat redt ook een 3,5 al met twee vingers in de neus.
Je gaat inderdaad dezelfde hoeveelheid warmte afgevoerd of toegevoegd hebben, maar met de 5kW ga je sneller naar je gewenste temperatuur. Het pendelgedrag van de Daikin Ururu Sarara zal trouwens niet anders zijn bij de 5kW dan bij de 2 andere vermogens. Alle modellen kunnen zowel voor verwarmen als voor koelen terugschakelen tot hetzelfde vermogen. Ze kunnen dus allemaal even laag (600W nuttig vermogen), maar niet allemaal even hoog.

Wat je met de de 5kW wel gaat hebben is dat die luider gaat zijn. De minimale geluidsproductie ligt bij de 5 iets hoger dan bij de andere 2, maar omdat dat eigenlijk extreem stille binnenunits zijn, valt dat ook nog heel goed mee. Op de luidste stand gaat die ook wel wat harder, maar die ga je enkel gebruiken wanneer je dat snelle verwarmen of koelen nodig hebt.

Ik vermoed inderdaad dat je gelijk hebt en dat een 3,5 kW voldoende gaat zijn. Bij verwarmen heb je als het eens extreem koud is echter wat extra marge met de 5 kW.

Dat gezegd zijnde, zijn we beneden in ons huis uit 1960 voor een 2,5 kW US gegaan. Die krijgt de living van ongeveer met de keuken daaraan vast (samen ongeveer 110 m3) zonder problemen gekoeld bij 30 graden buiten. Als ik hem even op powerful zet, is het 20 minuten later 4 graden koeler in de living. Verwarmen weten we nog niet, maar dat gaan we volgende winter eens testen. Als dat goed meevalt, komt er mogelijk een 2e US bij aan de kant van de keuken. Het vermogen voor verwarmen in de winter bij extra koud weer zal met die ene 2,5 kW namelijk niet gnoeg zijn (levert maar 1,6 kW meer bij -15 buiten), dus als we daar de hoofdverwarming van willen maken, dan zal er eentje bij moeten komen.

En ja, het is een joekel van een bak, met niet echt de modernste vormgeving, maar na een weekje kijk je daar niet meer naar. Het rendement vond ik belangrijker.

Voor de ruimten waar er vooral gekoeld en af en toe eens bijverwarmd wordt, vond ik deze dan weer veel te duur, dus daar zijn het Perfera's geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

hou er rekening mee dat zelfs de 3.6kw units rustig 5kw doen op piek qua verwarmen. een 5kw unit zal ruim over de 7kw piek gaan.

ik weet niet of men wel eens voor een 5+kw straalkachel heeft gestaan, dat kan je veel dingen noemen maar comfortabel is niet een woord wat daarbij opkomt.

bij verwarmen met lage temperaturen is de buitenunit vele malen eerder de beperkende factor dan de binnenunit. dus het heeft in de praktijk weinig zin om zon bak op te hangen. doen dan 2 kleintjes op een duo buiten en verdeel het meer over de kamer. 2x 2kw is een stuk comfortabeler dan 1x 4kw.

[ Voor 34% gewijzigd door flippy op 15-06-2021 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
flippy schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:45:
hou er rekening mee dat zelfs de 3.6kw units rustig 5kw doen op piek qua verwarmen. een 5kw unit zal ruim over de 7kw piek gaan.

ik weet niet of men wel eens voor een 5+kw straalkachel heeft gestaan, dat kan je veel dingen noemen maar comfortabel is niet een woord wat daarbij opkomt.

bij verwarmen met lage temperaturen is de buitenunit vele malen eerder de beperkende factor dan de binnenunit. dus het heeft in de praktijk weinig zin om zon bak op te hangen. doen dan 2 kleintjes op een duo buiten en verdeel het meer over de kamer. 2x 2kw is een stuk comfortabeler dan 1x 4kw.
Dat is precies de reden dat je helemaal niet moet willen om hard te verwarmen met maar 1 unit in je appartement, dat is oncomfortabel. Laat dat ding gewoon lekker pruttelen op een lage stand. En dat gaat die 2,5 kW al makkelijk redden, en die 3,5 al helemaal.
Bedenk ook dat je er een app bij hebt, zodat je hem al aan kunt zetten op afstand zodat het al lekker is wanneer je thuiskomt, en je ook weekprogramma kunt laten afdraaien. Het is echt totaal onnodig en onwenselijk om een 5 kW unit volgas te laten draaien in een goed geïsoleerd appartement van 70 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-07 21:32

Freakie1NL

Grote Baas

ASW1 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:48:
[...]

Dat kan ik enorm beamen.

Hier verschillende installateurs over de vloer gehad. Van 1tje moest ik minsten 5 kW voor de woonkamer en zeker 3.5 kW voor de slaapkamer want dan kon het allemaal goed koud worden.

En omgekeerd afgelopen winter.

Kwam zelf uit op resp 3.5 kW en 2 kW. 2 partijen kwamen hier onafhankelijk van elkaar ook op uit.

Nu heb ik een 2 kW in de slaapkamer (27m2) en dat lukt hem met 2 vingers in de neus. Sterker nog die 2 kW staat nu de hele slaapkamer verdieping te koelen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flippy schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:45:
Dat klopt als je het hebt over nominaal vermogen, dus bij +7°C. Bij -10°C is het echter een heel ander verhaal... Dan halen de meeste hun nominaal vermogen lang niet meer.
Helaas kan ik ook van mijn Mitsubishi Electric airco het max vermogen bij vorst niet vinden. Dit in tegenstelling tot de L/W warmtepomp van dat merk, waar dat wel goed gedocumenteerd is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-07 10:15

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Suffe vraag misschien, en even wat meningen peilen: morgen wordt er in mijn woonkamer een Daikin Stylish geïnstalleerd. Ik zit met wat vraagtekens.

Een kleine situatiefoto (beetje donker, excuus):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdGLSRJZ5vY-hogggMTYmYVl9IE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I92S5gpcyaHXXmyhKgNqBhMW.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft een van jullie ervaring met de unit boven een raam hangen, hoe erg blaast de binnenunit naar beneden? Wordt dat een groot herriefestijn omdat de verticale lamellen in het raam eronder zullen gaan kletteren, en is het slimmer om hem in de hoek links te hangen, waar er geen raampartij direct onder zit maar een gewone muur aanwezig is? De hoogte boven het raam is 45cm, en ik zag in de specs dat de Stylish binnenunit net geen 30cm hoog is (maar wel wat ruimte erboven nodig heeft voor het aanzuigen van de lucht, logisch).

Waar ik een beetje bang voor ben is dat als ik hem in de hoek hang, het met koelen prima vertoeven zal zijn (want luchtstroom uitblazen zal veelal omhoog gericht zijn), maar bij verwarmen (veelal omlaag gericht) de boel direct in het gat tussen de twee zitbanken geblazen, of direct over de haaks staande driezitsbank geblazen zal worden (linksonder op de foto). En laat die driezitter nu de meestgebruikte bank zijn ;)

Of komt alles goed omdat de sensor van de binnenunit personen detecteert en de luchtstroom er niet heen zal blazen?

Kortom; een paar onzekerheidjes van mijn kant. Wie heeft genoeg ervaring met de blaas/luchtstromen van de Stylish om die weg te halen? Mocht je een Stylish in je bezit hebben en hebben en er recht onder gaan staan, wat voel je dan aan luchtstroom?

[ Voor 32% gewijzigd door iNSaNe-oNe op 15-06-2021 19:55 ]

... en oranje! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:28:
[...]

Dat klopt als je het hebt over nominaal vermogen, dus bij +7°C. Bij -10°C is het echter een heel ander verhaal... Dan halen de meeste hun nominaal vermogen lang niet meer.
Helaas kan ik ook van mijn Mitsubishi Electric airco het max vermogen bij vorst niet vinden. Dit in tegenstelling tot de L/W warmtepomp van dat merk, waar dat wel goed gedocumenteerd is.
je begrijpt wel dat die capaciteit word bepaald door de buitenunit, niet de binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flippy schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:30:
[...]
je begrijpt wel dat die capaciteit word bepaald door de buitenunit, niet de binnenunit?
Ja, uiteraard wordt dat bepaald door de buitenunit. Die hangt immers in de temperatuur van -10°C.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 15-06-2021 17:38 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:37:
[...]

Waar leidt je uit af dat ik het over de binnenunit heb? Uiteraard wordt dat bepaald door de buitenunit. Die hangt immers in de temperatuur van -10°C.
ik vraag het maar, dit is niet logisch voor veel mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@GORby en andere heren, dank voor jullie uitleg. Na alle informatie hier denk ik dat ik maar ga voor de Daikin Perfera 3,5 kW, daar moet ik het denk ik wel koud en warm van krijgen?
De buitenunit moet dus ook stil zijn i.v.m. appartement.
Eerst maar eens kijken morgen met de VVE vergadering of en waar we een Airco mogen plaatsen.
Ik hoop toch op het balkon, kan je er makkelijk bij.
Dan op naar offertes opvragen, nog tips voor bedrijven in Zeist e.o.?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
@HereIsTom Let erop dat bij de 3,5 kW Perfera minimaal 1,4 kW verwarmd wordt, wat bij de US 0,6 kW is, dus de Perfera zal sneller gaan pendelen. De paar keer dat onze airco gependeld heeft, viel me dat echter enkel op aan de grafiek van de logging :)

De 3,5 kW Perfera heeft ook een SCOP van 4 5,1, waar de US met hetzelfde vermogen 5,73 haalt. Wanneer je er dus veel mee wil gaan verwarmen, kan het prijsverschil over een aantal jaar wel eens vrij klein worden. Als je je energieverbruik voor verwarming kent, kan je ongeveer rekenen wat het verschil voor jou is op jaarbasis.

In ons geval verbruikenten we historisch ongeveer 15MWh op een winter, wat met de (2,5 kW) US op 2,5 MWh elektriciteit uitkomt. Met de Perfera zou dat 3,75 MWh zijn, toch een verschil van ruim 300 euro op jaarbasis. Nu, we hebben enkel een US genomen voor het deel waar het meest verwarmd wordt, dus het verschil gaat kleiner zijn (pakweg 200 euro per jaar).

Als je nog gas houdt, kan je natuurlijk ook bij temperaturen onder het vriespunt nog gewoon verwarmen met GAS, want dan zakt je COP onder de 3 met de Perfera. Met de US zit je zelfs bij -15 nog maar net onder de 4. In ieder geval zit je met de Perfera niet slecht, en die oogt ook wat moderner en is een stuk compacter.

edit: Ik had in een verkeerde tabel gekeken. SCOP van de 3,5 kW Perfera is inderdaad 5,1!
De Perfera zit ook bij -15 nog net onder COP 3, dus ook beduidend beter dan ik eerst zei.

[ Voor 7% gewijzigd door GORby op 16-06-2021 00:18 . Reden: correctie foutieve gegevens ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@GORby De Perfera gaat veel lager in praktijk, volgens boekje zou het minimaal 269 watt opgenomen vermogen moeten zijn idd, praktijk is hier 160 watt voordat pendelen gaat optreden, de max opgenomen vermogen is 1600 watt hoger is mij ook nooit gelukt.

De enige toegevoegde waarde van de Ururu is luchtbevochtiging en een iets betere SCOP/SEER idd, maar daar staat wel bijna dik 1000 euro extra tegenover(toen ik offertes heb opgevraagd vroeger tussen de Perfera en Ururu).

Jaarverbruik hier 800 kwh als hoofdverwarming standje 22c, dit huis is dan niet zo groot en goed geisolleerd.

[ Voor 67% gewijzigd door mr_evil08 op 15-06-2021 21:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
GORby schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 20:44:
De 3,5 kW Perfera heeft ook een SCOP van 4, waar de US met hetzelfde vermogen 5,73 haalt.
Perfera 3,5 heeft een SCOP van 5,1
Dat is nog steeds significant minder dan 5,73 dat is waar.

De koning van verwarmen lijkt trouwens de Mitsubishi Electric MSZ met een SCOP van 6,7 daar kan die US nog een puntje aan zuigen.
https://www.climamarket.e...ric-wandmodel-msz-ln35vgw
Als je zo'n ding echt 10 jaar voor verwarming wilt hebben draaien zou het best interessant zijn er eens aan te gaan rekenen. Afhankelijk van de warmtebehoefte van je woning zou zoiets zich best dubbel en dwars terug kunnen betalen. Al kost die Mitsu nog minder dan de US, maar wel meer dan de Perfera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Laatst online: 26-07 19:30
We hebben sinds een 1.5 jaar een airco bevalt prima een daikin FTXF-A / RXF-B 3.5kw
Nu wil de binnenunit wel eens vochtig worden valt me op de laatste tijd met koelen.
Er hangen dan wat druppels aan de klep aan de binnenkant, we laten de airco na koelen soms ook even ventileren om de binnenkant te drogen al lijkt het of dat verkeerd uitpakt en juist dan druppels vormen.
Had hier ergens wel eens gelezen dat dat beter zou zijn om de binnenunit te laten drogen.
De filters zijn schoon en de slang loopt ook gewoon buiten druppelt het constant, dus de bak loopt niet over ofzo.
Iemand ervaring hiermee het lijkt op ijsvorming denk ik zelf al koelen we maar op 22 of 23 graden dus niet heel koud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-07 09:59

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

iNSaNe-oNe schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:29:
Suffe vraag misschien, en even wat meningen peilen: morgen wordt er in mijn woonkamer een Daikin Stylish geïnstalleerd. Ik zit met wat vraagtekens.

[Afbeelding]

Heeft een van jullie ervaring met de unit boven een raam hangen, hoe erg blaast de binnenunit naar beneden? Wordt dat een groot herriefestijn omdat de verticale lamellen in het raam eronder zullen gaan kletteren, en is het slimmer om hem in de hoek links te hangen, waar er geen raampartij direct onder zit maar een gewone muur aanwezig is? De hoogte boven het raam is 45cm, en ik zag in de specs dat de Stylish binnenunit net geen 30cm hoog is (maar wel wat ruimte erboven nodig heeft voor het aanzuigen van de lucht, logisch).

Waar ik een beetje bang voor ben is dat als ik hem in de hoek hang, het met koelen prima vertoeven zal zijn (want luchtstroom uitblazen zal veelal omhoog gericht zijn), maar bij verwarmen (veelal omlaag gericht) de boel direct in het gat tussen de twee zitbanken geblazen, of direct over de haaks staande driezitsbank geblazen zal worden (linksonder op de foto). En laat die driezitter nu de meestgebruikte bank zijn ;)

Of komt alles goed omdat de sensor van de binnenunit personen detecteert en de luchtstroom er niet heen zal blazen?

Kortom; een paar onzekerheidjes van mijn kant. Wie heeft genoeg ervaring met de blaas/luchtstromen van de Stylish om die weg te halen? Mocht je een Stylish in je bezit hebben en hebben en er recht onder gaan staan, wat voel je dan aan luchtstroom?
Hier een Stylish. Houdt er rekening mee dat je hem altijd wel iets hoort. Op de stille stand is 'ie wel echt behoorlijk stil, maar als je er een meter onder zit, hoor je hem misschien alsnog. Maar wat me tegenvalt is het geluid van de elctromotoren in de swing-stand (horizontaal). Dat ga je zeker horen als je er vlak onder zit.

Luchtstroom kun je goed regelen, die kun je wel over je heen laten blazen denk ik. In theorie wil je warme lucht omlaag blazen en koud andersom (warme lucht stijgt enz), maar als de ruimte niet al te groot is, ga je dat verschil niet merken.

Voordeel van de Stylish is verder, dat hij vrij dicht onder het plafond mag hangen. Een Perfera moet 15 cm vrij hebben (dacht ik, zoiets), de Stylish maar 3 cm. Dus hang 'm lekker zo hoog mogelijk.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-07 14:07

M_V

Ik ben me nog steeds aan het orienteren op het gebied van een airco. Het gaat om een huis uit 2015, dus op zich prima geisoleerd. Ik zit echt te twijfelen over 2 opties:
1. Alleen 2 slaapkamers (30 en 40m3) koelen met met een duo-split, rest van het huis blijft warm (dat zullen dan ~2*1kW binnenunits worden, of misschien 1x een 1.5kW)
2. In de woonkamer (in totaal 250m3, en dan ook nog eens met een directe trap naar zolder waardoor warmte weglekt) ook een wandunit ophangen . Dit zal dan een 5kW ding zijn (veel groter is niet echt te vinden), maar dat is natuurlijk niet genoeg om hem echt koel te krijgen. Dat is wat mij betreft ook niet echt ook niet echt nodig, het gaat er vooral om dat de scherpe randjes eraf zijn. Is dat een goed idee of is dat vragen om gedoe (aircomonteur vond het een slecht plan, maar gaf wederom geen goed antwoord waarom). Als je dan voor 5+1+1 kW binnenunits gaat, kan je nog net een 7kW buitenunit, en die zijn nog redelijk te betalen. Uiteraard kan je kiezen voor twee binnenunits, maar dan moet je of kiezen voor een idioot grote (en dus dure) buitenunit en ook twee buitenunits gaat allemaal behoorlijk in de papieren lopen (nog los van het feit dat ik een tweede unit eigenlijk niet kwijt kan).

Wat zijn jullie gedachten hierover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:29:
[...]

Voordeel van de Stylish is verder, dat hij vrij dicht onder het plafond mag hangen. Een Perfera moet 15 cm vrij hebben (dacht ik, zoiets), de Stylish maar 3 cm. Dus hang 'm lekker zo hoog mogelijk.
Perfera ook hoor. In de installatiehandleiding van mijn unit staat ook 30mm.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutR84
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-10-2024
Nieuw op dit topic met een vraag, wel al langer een volger. Hier een vraag over 2 verschillende LG binnen units:
  • LG STANDAARD PLUS SMART 2.1KW - R32 ( PM07SP-NSJ ) WANDUNIT + WIFI
  • LG STANDAARD PLUS SMART 2.5KW - R32 ( PC09SQ ) WANDUNIT + WIFI
Uiteraard zijn het 2 verschillende units, de PM07 heeft een vermogen van 2.1/2.3 en de PC09 een vermogen van 2.5/3.3. De totale opzet zal bestaan uit 1 keer buiten unit multisplit MU3R21 en dan vooralsnog 3 keer PM07SP binnen unit, en dan nog apart 1 single split PC09SQ.

Ik krijg de indruk dat de PM07 verouderd is, waarop mogelijk (handige) functies ontbreken t.o.v. de PC09, met name dan de integratie mogelijkheden met bijv. Google en Alexa.
Dit gevoel krijg ik vooral gezien de beperkte informatie op de LG site en het ontbreken van recente leaflets waarin deze benoemd staat. Kan iemand bevestigen of ontkrachten dat LG PM07SP verouderd is? Heeft iemand ervaring met de PM07SP?
Het kan overigens ook gewoon firmware zijn die dit op de PM07 beschikbaar stelt en dus nog wel bijgewerkt wordt ondanks dat de PM07 verouderd zou zijn. Of ik kijk verkeerd en/of ik trek gewoon de verkeerde conclusie... |:(

Hier bijvoorbeeld een PDF uit 2018 waar hij nog wel in genoemd wordt:
https://www.lg.com/gr/dow...04443/CT32004443_1361.pdf

Wel een beperkte support pagina:
https://www.lg.com/nl/ondersteuning/product/lg-PM07SP

Maar geen product pagina zoals deze:
https://www.lg.com/nl/air-conditioning/lg-PC09SQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-07 17:46

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

iNSaNe-oNe schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:29:

[Afbeelding]

Hier ook de Stylish. Hangt sinds voorjaar en tijdens start werkdag gebruikte ik hem om de woonkamer op temperatuur te brengen. Er staat een kastje van ongeveer 1.90 hoog onder, ik richt de luchtstroom gewoon eroverheen. Dus geen probleem voor jouw situatie. Ook koelen idem.
Detecteren persoon en of er niet op richten of juist wel op richten luchtstroom werkt prima.
Geen zorgen over maken en er van genieten!

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
ASW1 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:14:
[...]

Perfera 3,5 heeft een SCOP van 5,1
Dat is nog steeds significant minder dan 5,73 dat is waar.

De koning van verwarmen lijkt trouwens de Mitsubishi Electric MSZ met een SCOP van 6,7 daar kan die US nog een puntje aan zuigen.
https://www.climamarket.e...ric-wandmodel-msz-ln35vgw
Als je zo'n ding echt 10 jaar voor verwarming wilt hebben draaien zou het best interessant zijn er eens aan te gaan rekenen. Afhankelijk van de warmtebehoefte van je woning zou zoiets zich best dubbel en dwars terug kunnen betalen. Al kost die Mitsu nog minder dan de US, maar wel meer dan de Perfera.
Oei, blijkbaar verkeerd gekeken. Ik zat in een verkeerde tabel. Dat moest inderdaad 5,1 zijn.
Ik wist dat de Panasonic Heatcharge nog hoger zat dan de US, maar dat Mitusbishi Electric daar nog boven komt wist ik niet. Da's nog een aardig verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-07 16:11
M_V schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:46:
Ik ben me nog steeds aan het orienteren op het gebied van een airco. Het gaat om een huis uit 2015, dus op zich prima geisoleerd. Ik zit echt te twijfelen over 2 opties:
1. Alleen 2 slaapkamers (30 en 40m3) koelen met met een duo-split, rest van het huis blijft warm (dat zullen dan ~2*1kW binnenunits worden, of misschien 1x een 1.5kW)
2. In de woonkamer (in totaal 250m3, en dan ook nog eens met een directe trap naar zolder waardoor warmte weglekt) ook een wandunit ophangen . Dit zal dan een 5kW ding zijn (veel groter is niet echt te vinden), maar dat is natuurlijk niet genoeg om hem echt koel te krijgen. Dat is wat mij betreft ook niet echt ook niet echt nodig, het gaat er vooral om dat de scherpe randjes eraf zijn. Is dat een goed idee of is dat vragen om gedoe (aircomonteur vond het een slecht plan, maar gaf wederom geen goed antwoord waarom). Als je dan voor 5+1+1 kW binnenunits gaat, kan je nog net een 7kW buitenunit, en die zijn nog redelijk te betalen. Uiteraard kan je kiezen voor twee binnenunits, maar dan moet je of kiezen voor een idioot grote (en dus dure) buitenunit en ook twee buitenunits gaat allemaal behoorlijk in de papieren lopen (nog los van het feit dat ik een tweede unit eigenlijk niet kwijt kan).

Wat zijn jullie gedachten hierover?
Wat wil je? Je woonkamer koel of koel slapen? Persoonlijk zou ik voor de slaapkamers gaan. Hier is vorige week 3x airco gemonteerd. Woonkamer, werkkamer en slaapkamer. Met name in de slaapkamer is het een genot. In de woonkamer is leuk en werkkamer is ook prettig.

Maar als je het idee hebt dat je slaapkamers koeler worden als je woonkamer goed gekoeld is, dat is een illusie. Hier gisteren geprobeerd en het scheelt amper iets (nieuwbouw 2020).

Daarnaast merk ik dat we de airco soms even uitschakelen. Het is niet de hele dag nodig...

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 13:11
@M_V 5kW is ruim voldoende voor een huis uit 2015.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-07 09:59

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

BastiaanN schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:47:
[...]

Perfera ook hoor. In de installatiehandleiding van mijn unit staat ook 30mm.
OK, dan ben ik in de war met een andere unit denk ik. We hadden er destijds een op het oog, en om die reden toen niet gekozen.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-07 18:57

koekjah

Luctor et emergo

Vandaag een gesprek gehad met de kopersbegeleider mbt onze nieuwe woning. Daar komt standaard een Nibe VVM250 icm de Nibe F2050 buitenunit.

Het nadeel van de VVM250 is dat deze een boilerinhoud van 180l heeft, wat voor ons echt te weinig is. Volgens de kopersbegeleider is de enige optie om dit te vergroten, een elektrische hotfill boiler erbij van 50 of 100 liter.
Lijkt me een slechte (energiezuinige) optie.

Mijn idee is om de VVM310 te vragen ipv de VVM250, de 310 heeft een inhoud van 270 liter. Wat is jullie advies ? Een hotfill boiler of een ander type binnen unit. Zo ja, welke?

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:23

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
koekjah schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:45:
Vandaag een gesprek gehad met de kopersbegeleider mbt onze nieuwe woning. Daar komt standaard een Nibe VVM250 icm de Nibe F2050 buitenunit.

Het nadeel van de VVM250 is dat deze een boilerinhoud van 180l heeft, wat voor ons echt te weinig is. Volgens de kopersbegeleider is de enige optie om dit te vergroten, een elektrische hotfill boiler erbij van 50 of 100 liter.

Mijn idee is om de VVM310 te vragen ipv de VVM250, de 310 heeft een inhoud van 270 liter. Wat is jullie advies ? Een hotfill boiler of een ander type binnen unit. Zo ja, welke?
Mijn advies is vooral om dit te posten in het goede topic :Y :+ (hint, dat is niet dit topic :P )

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
koekjah schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:45:

|:( Dit typeert echt zo de bouwsector in dit land al je het mij vraagt. Vreselijk gewoon.

Maar dit lijkt me niet iets voor dit topic :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-07 18:57

koekjah

Luctor et emergo

I rest my case, tijdens het zoeken naar relevante informatie in het verkeerde topic geplaatst. Thanks !

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V

M_V

B-Bandit schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 00:42:
[...]

Wat wil je? Je woonkamer koel of koel slapen? Persoonlijk zou ik voor de slaapkamers gaan. Hier is vorige week 3x airco gemonteerd. Woonkamer, werkkamer en slaapkamer. Met name in de slaapkamer is het een genot. In de woonkamer is leuk en werkkamer is ook prettig.

Maar als je het idee hebt dat je slaapkamers koeler worden als je woonkamer goed gekoeld is, dat is een illusie. Hier gisteren geprobeerd en het scheelt amper iets (nieuwbouw 2020).

Daarnaast merk ik dat we de airco soms even uitschakelen. Het is niet de hele dag nodig...
Dank, ik wil vooral koel (max 23 graden) slapen, maar het is fijn als je dan vervolgens niet in een woonkamer van 28 graden komt op de warmste dagen. Afgelopen zomer merkte ik dat het huis iedere dag 1 graad warmer werd tijdens die heetste periode. Na een week ging het huis van 21 naar 28 graden en 's nachts koelt het nauwelijks af (weinig ramen die open kunnen). Dat wil ik voorkomen. Het gaat me er dus niet om dat de slaapkamers koeler worden als het huis koeler is :-).
HarmoniousVibe schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 08:23:
@M_V 5kW is ruim voldoende voor een huis uit 2015.
Ook voor een inhoud van ~250m3 (dubbele etage met een vide)? De aircoman wilde er 2* 4kW (waardoor je dus naar een hele grote buitenunit toemoet of 2 losse) in ophangen namelijk. Alle ramen hebben screens of een zonnescherm. Wetende dat ik het setpoint waarschijnlijk niet onder de 24-25 zal zetten.

Als dat zo is, zou je op het volgende uitkomen:
Iets als een Daikin 3MXM68N9
2x een 1,5kW binnenunit
1x een 5kW binnenunit

[ Voor 3% gewijzigd door M_V op 16-06-2021 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
M_V schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:59:

2x een 1,5kW binnenunit
1x een 5kW binnenunit
Heb je heel dit topic rondgekeken ?
Want vaak wordt een 5kw binnenunit afgeraden, veel te groot.

En je hoeft ook niet met je buitenunit de totale binnencapaciteit te hebben.
In jouw geval zal het waarschijnlijk ook met een 3MXM50 uitkunnen.
Je draait toch nooit 100% op de binnenunits, dan waaien de veters uit je schoenen. Vaak alleen een boost als je een tijdje niet thuis bent geweest ofzo, maar als het eenmaal op temperatuur is, staan de binnenunits lekker rustig te pruttelen.....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-06 14:43
Ken iemand het merk "Gree" ?
Het gaat om de GWH18AAD van Gree.
Ik heb een offerte opgevraagd inclusief plaatsing voor maar liefst 1800 euro.

Voor de rest valt er op de offerte niet meer te zien enkel dan het merk zelf.
Echter weet ik wel dat hij ongeveer 20-25 meter moet afleggen voor de leidingen.
En dat er een muurbeugel bij zit.

Ik heb het gevoel dat ik dan teveel betaal, maar kan het mis hebben...

[ Voor 5% gewijzigd door plank op 16-06-2021 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
M_V schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:59:
[...]
Ook voor een inhoud van ~250m3 (dubbele etage met een vide)? De aircoman wilde er 2* 4kW (waardoor je dus naar een hele grote buitenunit toemoet of 2 losse) in ophangen namelijk. Alle ramen hebben screens of een zonnescherm. Wetende dat ik het setpoint waarschijnlijk niet onder de 24-25 zal zetten.

2x een 1,5kW binnenunit
1x een 5kW binnenunit
Ik houd mijn beneden verdieping prima koel met een 5kW Stylish, en dat is 400m3, met isolatie uit 1995 ...
Deze zit samen met 3 modellen van 2kW aan een 6.8kW buitenunit, de 2kW units in de slaapkamers hoor je af en toe 5 minuten draaien om het op temperatuur te houden, de 5kW unit draait continue op een laag vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-07 11:55
plank schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:01:
Ken iemand het merk "Gree" ?
Het gaat om de GWH12AAB van Gree.
Ik heb een offerte opgevraagd inclusief plaatsing voor maar liefst 1800 euro.

Voor de rest valt er op de offerte niet meer te zien enkel dan het merk zelf.
Echter weet ik wel dat hij ongeveer 20-25 meter moet afleggen voor de leidingen.
En dat er een muurbeugel bij zit.

Ik heb het gevoel dat ik dan teveel betaal, maar kan het mis hebben...
Bij een eerste googlehit vind ik de combinatie al voor 450,- kan het niet helemaal inschatten maar de prijs lijkt me hoog, anderzijds is het waarschijnlijk ook een opdracht van niks voor een installateur dus waarom zou ie het voor minder doen.

Verder is het een luidruchtige unit, zowel binnen als buiten. Dus rekening houden met buren en ik zou deze niet in mijn slaapkamer willen (minimaal 28dB).

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plank
Team-RiNo schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:12:
[...]

Bij een eerste googlehit vind ik de combinatie al voor 450,- kan het niet helemaal inschatten maar de prijs lijkt me hoog, anderzijds is het waarschijnlijk ook een opdracht van niks voor een installateur dus waarom zou ie het voor minder doen.

Verder is het een luidruchtige unit, zowel binnen als buiten. Dus rekening houden met buren en ik zou deze niet in mijn slaapkamer willen (minimaal 28dB).
Sorry heb een foutje gemaakt. Het betreft de GWH18AAD van Gree.
Post ook even aangepast. Bedankt voor de reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V

M_V

PentaClover schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:02:
[...]

Ik houd mijn beneden verdieping prima koel met een 5kW Stylish, en dat is 400m3, met isolatie uit 1995 ...
Deze zit samen met 3 modellen van 2kW aan een 6.8kW buitenunit, de 2kW units in de slaapkamers hoor je af en toe 5 minuten draaien om het op temperatuur te houden, de 5kW unit draait continue op een laag vermogen.
Dit is op zich wel een grappige ontwikkeling. Ik dacht dat een 5kW mijn relatief grote woonkamer helemaal niet koel kon houden, maar eigenlijk is hier de consensus dat het allemaal nog wel wat kleiner kan.... :D

Maar als ik het goed begrijp zouden jullie gaan voor:
3MXM50 buitenunit
2* 1.5kW binnenunit voor 30 en 40m3
1* 3.5kW binnenunit voor 250m3, of misschien toch een 5kW unit om wat meer ruimte aan de bovenkant te hebben, maar dan wel kiezen voor een 5kW buitenunit (dus iets underpowered)

[ Voor 8% gewijzigd door M_V op 16-06-2021 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
plank schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:22:
[...]

Wanneer ik op GWH18AAD zoek krijg ik merk/type Tosot Bora?
Klinkt als een of ander laagkwalitatief budgetgeval waar stickers van verschillende "merken" op geplakt worden. SEER/SCOP waardes zijn laag en een enorme bak lawaai.
Ik zou er ver van blijven.

Een 5 kW vermogen op één binnenunit lijkt me sowieso een drama tenzij je hem niet in een verblijfsruimte hangt.

[ Voor 3% gewijzigd door ASW1 op 16-06-2021 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-07 09:25
Vraagje voor de kenners van de Daikin Perfera FTXM.

De installateur heeft niet nagedacht bij het installeren van de unit. Zoals je op de foto kunt zien, kan de kap er zo nooit meer af.

Ik wil nu met een Dremel dat achterste stukje even los zagen/snijden, zodat de kap gewoon weer naar voren gehaald kan worden.

Nu de vraag. Er zit een uitsparing aan de binnenzijde. Een doorbreekbaar stuk zeg maar voor leidingwerk. Ik weet aleen niet hoe hoog dat begint en ik hoop dat de installateur zo snugger is geweest om het gat daar doorheen te boren en niet in het dikke deel daaronder. Iemand enig idee? De afstand van kabel naar onderzijde is zo'n 1,5 cm.

Ik wil het dus net onder en boven die kabel tot de muur even wegsnijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iX5QxUqUTfgt2bwp8_zKUOZFuDA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8AE0xkXdOOkKNq8y0vTo1XmP.png?f=user_large

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
plank schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:22:
[...]

Wat wil je er precies mee? wat zijn je eisen? Dit is namelijk absoluut een budget unit op alle vlakken maar als je enkel je schuur er af en toe mee wilt koelen dan zou het wellicht prima kunnen zijn.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plank
Team-RiNo schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:52:
[...]

Wat wil je er precies mee? wat zijn je eisen? Dit is namelijk absoluut een budget unit op alle vlakken maar als je enkel je schuur er af en toe mee wilt koelen dan zou het wellicht prima kunnen zijn.
Het gaat eigenlijk om een grote oppervlakte. De gehele bovenverdieping.
Hij komt dan op het overloop te hangen (binnenunit).
Volgens de installateur zou hij alles moeten kunnen verkoelen.
Dit heeft hij berekend zeg hij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-07 20:23

_Arthur

blub

plank schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:58:
Het gaat eigenlijk om een grote oppervlakte. De gehele bovenverdieping.
Hij komt dan op het overloop te hangen (binnenunit).
Volgens de installateur zou hij alles moeten kunnen verkoelen.
Dit heeft hij berekend zeg hij..
Als je ons dan wilt vertellen hoe groot dat oppervlak en inhoud is. Platdak, veel ramen, whatever. Want hier mee kunnen we natuurlijk helemaal niets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Sarge78 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:51:

De installateur heeft niet nagedacht bij het installeren van de unit. Zoals je op de foto kunt zien, kan de kap er zo nooit meer af.

Ik wil nu met een Dremel dat achterste stukje even los zagen/snijden, zodat de kap gewoon weer naar voren gehaald kan worden.

Nu de vraag. Er zit een uitsparing aan de binnenzijde. Een doorbreekbaar stuk zeg maar voor leidingwerk. Ik weet aleen niet hoe hoog dat begint en ik hoop dat de installateur zo snugger is geweest om het gat daar doorheen te boren en niet in het dikke deel daaronder. Iemand enig idee? De afstand van kabel naar onderzijde is zo'n 1,5 cm.

[Afbeelding]
:X

...

:X :F

Wat de fuck echt (excuse my French), wat een Beun.

Dat gezegd hebbende:

https://www.daikin.eu/con...ion%20manuals_English.pdf

Pagina 5 en 6.

Het zal er om spannen denk ik, maar zo op het oog moet het goed gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08

[Afbeelding]
Dat is ook een niet geautoriseerde in/uitgang, had aan de zijkant gemoeten en de airco minder dicht aan de muur, ook is dit totaal onhandig want het heeft invloed op je temperatuurregeling zo dicht aan de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm

[Afbeelding]
Wat de fuck is deze? Waar kijk ik naar? Is dat een stroomkabel? Het lijkt te dun voor de koelleidingen. Zeg me alsjeblieft dat dat niet de condens afvoer is :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-07 13:02

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ik volg het topic nu ook al even en zou ook graag wat advies willen. Ik heb een offerte van een dozenschuiver en die heeft gewoon op afstand wat aangeboden. Ik zit nu te kijken naar een combi van meehelpen en eventueel zelf inkopen.

Die had het volgende, zonder locatie te hebben gezien of de plaatsing te hebben bepaald:
Begane grond:
Woonkamer:
1 stuks Toshiba Inverter split units Kazumi wandmodel
• 1 x binnenunit Toshiba Inverter RAS-B24J2KVSG
• 1 x buitenunit Toshiba Inverter RAS-24J2ASVG
• 1 x Koelvermogen 1,5 – 7,7 kW
• 1 x Verwarmingsvermogen 1,6 – 8,8 kW

1 stuks Toshiba Inverter Multi split units Kazumi wandmodel
• 3 x binnenunit Toshiba Inverter RAS-B07J2KVSG
• 1 x buitenunit Toshiba Inverter RAS-3M18U2AVG
• 1 x Koelvermogen 2,4 – 6,5 kW
• 1 x Verwarmingsvermogen 1,9 – 8,0 kW

• 1 x binnenunit Toshiba Inverter RAS-B10J2KVG
• 1 x buitenunit Toshiba Inverter RAS-10J2AVG
• Koelvermogen 0,80 – 3,0 kW
• Verwarmingsvermogen 1,0 – 3,9 kW
Optie 2; die is langs geweest en staat open voor van alles. Hij dacht i.i.g. plaatsing van de single op de noordzijde naast, of op, de dakkapel. Maar die ligt al aardig vol met PV
LG multi-split voor 2 kamers op de 1e met 9000 btu
en zolder single met 12000 btu
Graag zou ik er ook mee willen verwarmen en op mijn werkkamer is dit echt een must; maar we gaan echt nog niet van het gas af (vanwege de gashaard in de woonkamer). Dus kunnen in de winter wel via de CV bijstoken op echt koude dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2f3OYa6w1KtY2CPjHiHO0EZGseQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ei5zK9FoBaGZ8wrgu27J32Cj.png?f=fotoalbum_large

Dit is de situatie. waarbij de groene vlakken een lichtkoepel/straat is( 1 is velux en kan open/dicht plus heeft zonwering. 2 is nieuwer en hr+++). Veel glas en nieuwe kunstof kozijnen door de uitbouw hr++. Het overige is minstens dubbelglas en soms ook hr++. Huis is uit 73 of 74, dus de isolatie is niet bijster goed, wel de spouwmuur laten isoleren en de oude kruipruimtes liggen ook vol met eps parels.

In het rood mijn idee voor de airco en de leidingen. Paars is een mogelijkheid, maar ik weet niet of de welstand WAF hier iets van vind en er akkoord mee gaat.

Dan even de plaatjes per verdieping
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zC-fqEjPDdRV6yqrIIwfxUbLl04=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/PhQ1TD165fBVNq5Qt1x602sm.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecJzrvPHhmMynknzWeGvgJrc28I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/FZUtRd3ZEa8p8hAaUwC2Xk4q.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nt7rU-F4xT7udobG4Oy1od7FnYw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/cxlDL3IxmxKdxWqq9FxrcoYS.png?f=fotoalbum_tile
  • Benedenverdieping
  • (open): 86m2 open ruimte of 215m3
  • Washok 26 m3
  • 1e verdieping
  • werkkamer: 17m3
  • slp 1: 24 m3
  • slp 2: 37 m3
  • 2e verdieping
  • slp 3: 56 m3
En een vooraangezicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zByXLPJYhPGo7QDQDvn7aFPSrfo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gBoU4qfLEnvNwaX9mXAkzJjg.png?f=user_large

De leidingen voor de kleinste kamer, mijn werkkamer, kunnen via de andere kamer via een opbergvak met een verlaagd plafond.

Ik dacht aan een enkele unit voor de zolder en een multi-split (4-op-1) voor de 1e verdieping en het washok (bij de lichtkoepel met 1). Hier zat namelijk in de oude situatie de keuken en die heeft dus nog een (weer te openen) dakdoorgang en een afvoer (er staat nu een wasmachine en droger).

Dit is trouwens de nieuwe beneden-verdieping, dus na verbouwing ongeveer. Die livium zonwering zit er nog niet. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Iu94CXKyuCAKL9k1NDpBJaXZzM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tVNVodJl6pKFmV18ZBX2eczy.png?f=fotoalbum_large

Zelf dacht ik aan Multi Split LG 4 X PC09SQ.NSJ + MU4R27.U40 wel wat te hebben en dan moet ik nog kijken voor 1 op zolder.
Ik snap dat die unit op de begane grond mogelijk niet super veel doet (verwarmen en koelen) omdat die in een klein hokje zit. Maar daar drogen we ook de was en die deur kan open. Zo scheelt het toch al behoorlijk en kunnen we misschien de scherpste randjes er al af halen.

Ik wil in ieder geval wel de betere merken en een goede SEER / SCOP, maar ook vooral niet luidruchtig of pendelen. Voor zover ik het nu heb bedacht kan alles op afschot, dus dat scheelt al veel.

Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd alles te beschrijven en mee te nemen, maar ik kan gerust wat vergeten zijn door de warmte.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:20
M_V schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:28:
[...]

Dit is op zich wel een grappige ontwikkeling. Ik dacht dat een 5kW mijn relatief grote woonkamer helemaal niet koel kon houden, maar eigenlijk is hier de consensus dat het allemaal nog wel wat kleiner kan.... :D

Maar als ik het goed begrijp zouden jullie gaan voor:
3MXM50 buitenunit
2* 1.5kW binnenunit voor 30 en 40m3
1* 3.5kW binnenunit voor 250m3, of misschien toch een 5kW unit om wat meer ruimte aan de bovenkant te hebben, maar dan wel kiezen voor een 5kW buitenunit (dus iets underpowered)
Ik ben geen expert, maar ik denk dat niet zozeer de capaciteit maar de vorm van de ruimte (dubbele etage met vide) het lastigste is. Met één unit wordt het moeilijk om het gelijkmatig te koelen. Je zou dan eerder aan 2x2kW denken voor die ruimte, één binnenunit per etage. En dan voor het geheel incl. slaapkamers twee buitenunits (2+2, of 3+1) om het minimale vermogen per unit laag te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 25-07 19:18

[Afbeelding]
Als het elektra aansluiting is, zou ik hem even loshalen in de unit. Dan de kap eraf. En netjes uitsnijden.
Wel even de spanning eraf halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plank
ASW1 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:31:
[...]

Wanneer ik op GWH18AAD zoek krijg ik merk/type Tosot Bora?
Klinkt als een of ander laagkwalitatief budgetgeval waar stickers van verschillende "merken" op geplakt worden. SEER/SCOP waardes zijn laag en een enorme bak lawaai.
Ik zou er ver van blijven.

Een 5 kW vermogen op één binnenunit lijkt me sowieso een drama tenzij je hem niet in een verblijfsruimte hangt.
Klopt het gaat om het merk type Bora.
Je zou dan liever voor een mitsubishi gaan?
_Arthur schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:06:
[...]

Als je ons dan wilt vertellen hoe groot dat oppervlak en inhoud is. Platdak, veel ramen, whatever. Want hier mee kunnen we natuurlijk helemaal niets.
Gaat om een puntdak.

Slaapkamer1 =20 m2
Slaapkamer2 = 24 m2
Slaapkamer3 = 15 m2
Slaapkamer4 = 12 m2
Overloop = 5m2 (trappengat en hal niet meegerekend)

Hoogte: 2.2m = dus 167 m3

Niet te vergeten dat de overloop / trappengat een open ruimte is. Want hij zou denk ik dan ook nog de gang moeten meenemen met het verkoelen, volgens de installateur.

[ Voor 31% gewijzigd door plank op 16-06-2021 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:47

Agent47

I always close my contracts.

Hebben jullie de airco met deze temperaturen 's nachts aan? Of alleen een uurtje / meerdere uurtjes voor het slapen gaan? Hoe vaak doen jullie onderhoud? Ik heb sinds Maart een split airco laten installeren. Is het raadzaam om na elke zomer / begin lente dat ding te laten onderhouden steeds?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Angelus1753 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 20:47:
Hoi allemaal,
Ik had een vraag over condenspompen bij mijn airco.
Ik heb een paar maand terug 3 units laten plaatsen voor beste veel geld. De airco's zijn behoorlijk stil, maar nu het allemaal aan gaat kom ik er achter dat niet de airco, maar de condenspompen een enorm kabaal maken. Zoals een trillende telefoon op tafel zegmaar. Brrrrrr .... Brrrrrr .... Brrrrrrrr, ook als het ding uit is.

1. Is dit normaal??? Bij de demo hebben we hier natuurlijk niet van gehoord. De instalateur zegt nu, 'ja, ze maken zoveel kabaal, dat is normaal' ... Klopt dit? (ofwel, ben ik echt zo voor de gek gehouden???)

2. Wat is hier nu eigenlijk aan te doen?
De units hebben allemaal leidingen die naar boven lopen en vandaar naar buiten gaan.
Kan ik misschien (is maar een idee) het condens via een gat in de muur in de spauw laten lopen? Zoveel zal het niet zijn toch? en ze staan bijna nooit aan.

3. Er is 1 unit (in een kleinere kamer) met ook een pompje, die staat vaak aan, maar heeft het probleem helemaal niet. Hoe kan dit? Iemand enig idee?

Alle input welkom!
Dat geluid kwam bij mijn Mitsubishi airco ook na 5x aangezet te hebben. Installateur er bij gehaald. Één nacht is die zelfs gaan druppelen. Was iets met het pompje en hij heeft meer geïsoleerd. Doet het tot op heden weer goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Agent47 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:12:
Hebben jullie de airco met deze temperaturen 's nachts aan? Of alleen een uurtje / meerdere uurtjes voor het slapen gaan? Hoe vaak doen jullie onderhoud? Ik heb sinds Maart een split airco laten installeren. Is het raadzaam om na elke zomer / begin lente dat ding te laten onderhouden steeds?
1. Afgelopen dagen niet, maar ik denk vandaag wel
2. Ik doe zelf onderhoud aan het begin en aan het einde van het koelseizoen
3. Ik ben van mening dat onderhoud wel noodzakelijk is, maar doe het zelf. Afhankelijk van je gebruik kan je het vaker of minder vaak doen of laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Notna schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:18:
[...]

3. Ik ben van mening dat onderhoud wel noodzakelijk is, maar doe het zelf. Afhankelijk van je gebruik kan je het vaker of minder vaak doen
Ik had gelezen dat je 5 graden van de temperatuur in huis af moest doen? Dus dat zou vannacht dan 20 graden zijn, het is hier nu 25 graden in huis..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Agent47 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:19:
[...]

Ik had gelezen dat je 5 graden van de temperatuur in huis af moest doen? Dus dat zou vannacht dan 20 graden zijn, het is hier nu 25 graden in huis..
Je moet vooral doen wat je zelf wilt :+ . Ik heb het huis op 22 staan momenteel, voor het slapen zet ik het gerust op 21 of zelfs 20 graden hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hebben jullie de airco met deze temperaturen 's nachts aan?
Op de slaapkamer wel ja.
In ruimtes waar we niet aanwezig zijn niet, dat vind ik zonde.

Verder gewoon doen wat je zelf comfortabel vindt. Ik zelf wil altijd nog wel naar buiten kunnen zonder een klap te krijgen. In dat geval zul je zien dat je ook geneigd bent meer binnen te zitten in je bubble. Lijkt me ook niet goed.

[ Voor 30% gewijzigd door de Peer op 16-06-2021 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

nou, die panasonic wifi ding zal ik dus ook niemand aanraden. krijg dat ding niet aan de gang. die app is volledig hopeloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Agent47 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:19:
[...]

Dat is een hartnekkig misverstand wat maar blijft rondgaan op internet.

Enige wat je niet moet doen is in de koude luchtstroom gaan zitten en de airco fatsoenlijk gebruiken/onderhouden zodat deze niet beschimmelt raakt want daar kun je ziek van worden.

Wat je in de gaten kan houden is de luchtvochtigheid niet te laag wordt tijdens koelen.

Maar of je nou 10 of 5 graden gaat koelen maakt niet uit, hoe denk je dat in de Supermarkt gekoelt wordt?
Die medewerkers leven ook nog en dat is zeker geen 5c verschil maar veel kouder.

We doen het in de winter ook volop met ze allen binnen 21c terwijl het buiten -12 is, dan blijft er ook niks van de luchtvochtigheid over binnen.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 16-06-2021 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TigerXtrm
Hebben jullie de airco met deze temperaturen 's nachts aan? Of alleen een uurtje / meerdere uurtjes voor het slapen gaan?
Hier staat hij in de slaapkamer in ieder geval de hele dag aan op 19 graden, en als het buiten dan niet te warm blijft 's avonds dan zet ik hem uit als ik naar bed ga. Vanavond laat ik hem denk ik wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TigerXtrm schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:55:
[...]

Hier staat hij in de slaapkamer in ieder geval de hele dag aan op 19 graden, en als het buiten dan niet te warm blijft 's avonds dan zet ik hem uit als ik naar bed ga. Vanavond laat ik hem denk ik wel aan.
Huh. Maar waarom? Dat is precies het tegenovergestelde van wat ik doe. Heb je last van het geluid of de luchtstroom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:21
Ik zet hier alles op 22. Woonkamer zolder en alle slaapkamers. 24/7. Gevolg is dat hele huis ongeveer een gelijke temperatuur heeft ( behalve de garage). Badkamer en toiletten deuren hebben we op een kiertje. Dus hele huis is zo van gelijke temp. De ene ruimte pruttelt 24/7 door de andere gaat van overdag aan, naar pendelen naar een paar uur uit tot de loop vd ochtend. Heel aangenaam. Aangenaam in temperatuur maar ook volume. Alles draait zeer laag zo.

[ Voor 8% gewijzigd door Yamahaa op 16-06-2021 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TigerXtrm
de Peer schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:58:
[...]

Huh. Maar waarom? Dat is precies het tegenovergestelde van wat ik doe. Heb je last van het geluid of de luchtstroom?
Last is een groot woord, maar als ik kan slapen zonder geluid of briesje dan ben ik wel vrolijker :P

Ik heb ook twee katten die normaal in de slaapkamer slapen en waarvoor de deur open staat, en dan moet de airco ineens ook de overloop, de zolder, nog een slaapkamer en de beneden hal mee koelen. Dus als ie uit kan 's nachts dan gaat ie uit, maar op zeer warme dagen gooi ik de katten naar buiten en doe ik de deur dicht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Laatst online: 26-07 19:30
Goofy1978 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:19:
We hebben sinds een 1.5 jaar een airco bevalt prima een daikin FTXF-A / RXF-B 3.5kw
Nu wil de binnenunit wel eens vochtig worden valt me op de laatste tijd met koelen.
Er hangen dan wat druppels aan de klep aan de binnenkant, we laten de airco na koelen soms ook even ventileren om de binnenkant te drogen al lijkt het of dat verkeerd uitpakt en juist dan druppels vormen.
Had hier ergens wel eens gelezen dat dat beter zou zijn om de binnenunit te laten drogen.
De filters zijn schoon en de slang loopt ook gewoon buiten druppelt het constant, dus de bak loopt niet over ofzo.
Iemand ervaring hiermee het lijkt op ijsvorming denk ik zelf al koelen we maar op 22 of 23 graden dus niet heel koud.
Heb net nog eens gekeken er vormt geen ijs das goed, dus moest het toch een overloop probleem zijn van de lekbak.
Heb aan de andere kant van de muur waar de airco tegen hangt de kap van de afwerkgoot weggehaald, en de leidingen die uit de airco komen wat naar beneden geduwd met een blokje erboven zodat het goed blijft zitten.
Nu heeft de afwaterslang wat beter afschot het probleem lijkt ook gelijk opgelost, ie blijft kurkdroog nu aan de binnenkant bij de ventilatieopening.
Happy :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
flippy schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:25:
nou, die panasonic wifi ding zal ik dus ook niemand aanraden. krijg dat ding niet aan de gang. die app is volledig hopeloos.
*Knip*, ik kan tegen geintjes maar laat in dit geval die steek maar gewoon achterwegen.

[ Voor 44% gewijzigd door Zeehond op 17-06-2021 22:14 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ik heb genoeg gezeik ook al gehad met zon beetje elk "smart" aparaat in huis en daar buiten. Ik hou niet van al die smart cloud onzin maar de WAF eis kwam alsnog opdrijven, dus heb je niet veel keus.....

Ben ook 2 dagen aan het kutten geweest om die diloc aan de gang te krijgen...

Probleem is dat de app de paring verklooit. Ik moet in AP modus koppelen omdat ubiquity geen "wifi knoppie" heeft. De app maaot verbinding met de panasonic module en dan krijg je foutmelding dat ie de router niet kan vinden...

het lieftste hou ik het hele gebeuren binnenshuis op mijn unraid server zodat je helemaal geen externe cloud onzin hebt maar ik ben nog niet zo ver met dit panasonic systeem hoe dan ook moet ik hem eerst aan het netwerk kunnen krijgen. mijn wamtepomp (ook panasonic) hheeft dat probleem niet omdat het een gewone cat 5 kabel naar de buitenuit gaat.

ik heb geen probleem om de slechte punten van merken waar ik de voorkeur voor heb de grond in de stampen hoor. ik ben geen merkslaaf. het is gewoon "the lesser evil" kiezen.

[ Voor 46% gewijzigd door Zeehond op 17-06-2021 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewooneu
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-09-2021
beste mensen,

klein vraagje, vrijdag komen ze de airco plaatsen aan de buitenmuur van ons hoekhuis. voor in de woonkamer. gat door de muur, leiding naar beneden, aansluiten aan de buitenunit.

Nu dacht de installateur de unit gewoon op de grond te zetten op van die steunen. Maar de grond is van grind/grote stenen en het loopt niet echt helemaal recht. Ik dacht zelf gewoon met muurbeugels iets boven de grond de buitenunit te plaatsen. Het is een 3,5KW airco. Nu zei hij dat mag ook maar dat geeft wel meer lawaai trillingen. wat zouden jullie doen? klopt het dat een unit op zo'n muurbeugel lawaai maakt? mogelijk wil ik er nog een 2e over 1,5 maand naast zetten voor de slaapkamer op de1e verdieping. Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11:10
@gewooneu
Mijn installateur wilde de buitenunit aan de zijmuur van mijn hoekwoning hangen maar ik wil hem op de grond op balken vanwege angst voor geluid.
Volgens hem hoef ik daar niet bang voor te zijn maar hij begrijpt mijn argument.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
fmrama schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:32:
[...]

Als het elektra aansluiting is, zou ik hem even loshalen in de unit. Dan de kap eraf. En netjes uitsnijden.
een beter idee is om de persoon te bellen die dat gedaan heeft en het hem laten oplossen

als je zelf de klusjes moet oplossen waar je iemand voor heb ingehuurd had je het beter zelf kunnen doen lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

even iets voor de mensen die daadwerkelijk de handleiding hebben gelezen van hun units.

ik ben een investarisje aan het maken met residentiele units die hun piekvermogen op een lockout kunnen zetten. dus een 5kW unit forceren op niet hoger dan 2kW te laten draaien bijvoorbeeld.
de meeste lompe commerciele units kunnen dit (net als het deactiveren van verwarmen of koelmodus of temperatuurgrenzen zoals iedereen dat wel kent van hun kantoorairco) maar ik zoek naar residentiele units die het ook kunnen. veel L/W units kunnen het wel maar L/L units zie ik het vrijwel niet.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 16-06-2021 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Notna schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:09:
[...]

:X

...

:X :F

Wat de fuck echt (excuse my French), wat een Beun.

Dat gezegd hebbende:

https://www.daikin.eu/con...ion%20manuals_English.pdf

Pagina 5 en 6.

Het zal er om spannen denk ik, maar zo op het oog moet het goed gaan.
Dank je! Ga ik naar kijken.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
mr_evil08 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:13:
[...]

Dat is ook een niet geautoriseerde in/uitgang, had aan de zijkant gemoeten en de airco minder dicht aan de muur, ook is dit totaal onhandig want het heeft invloed op je temperatuurregeling zo dicht aan de muur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QyYpnr2gaLPNrU3cQ9oR1G6nyJI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uTaEDLUBA9W6p59T8Z3qgsUS.jpg?f=user_large

Zo heb je een iets beter overzicht. Het moet 5 cm zijn en dat is het ook net :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
TigerXtrm schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:14:
[...]

Wat de fuck is deze? Waar kijk ik naar? Is dat een stroomkabel? Het lijkt te dun voor de koelleidingen. Zeg me alsjeblieft dat dat niet de condens afvoer is :o
Hoofdstroom van meterkast naar buitenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
fmrama schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:32:
[...]

Is de hoofdkabel van meterkast naar buiten via het gat door de muur. Kan hem wel ergens doorbreken, maar niet loshalen. Gat zit natuurlijk ook dicht met pur, wordt dan lastig weer doorvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:16
HereIsTom schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:55:
@GORby en andere heren, dank voor jullie uitleg. Na alle informatie hier denk ik dat ik maar ga voor de Daikin Perfera 3,5 kW, daar moet ik het denk ik wel koud en warm van krijgen?
De buitenunit moet dus ook stil zijn i.v.m. appartement.
Eerst maar eens kijken morgen met de VVE vergadering of en waar we een Airco mogen plaatsen.
Ik hoop toch op het balkon, kan je er makkelijk bij.
Dan op naar offertes opvragen, nog tips voor bedrijven in Zeist e.o.?
Lti uit Lopik adverteerd hier vandaag in de krant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
flippy schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:25:
Het pairen dmv AP modus was hier ook een drama, elke keer opnieuw proberen en elke keer mislukt het maar je krijgt nooit echt mee wat je dan fout doet. Ben er echt wel een paar uurtjes zoet mee geweest.
Uiteindelijk wel gelukt en het stomme is dat je dan eigenlijk direct dat drama vergeten bent. App werkt verder prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
plank schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:54:
[...]

Klopt het gaat om het merk type Bora.
Je zou dan liever voor een mitsubishi gaan?
Een A merk met een wat betere efficiency in elk geval.
Een groot deel van de kosten gaat op aan installatie en daarvoor maakt het niet uit of je een goedkope of dure unit ophangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Notna schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:18:
[...]

3. Ik ben van mening dat onderhoud wel noodzakelijk is, maar doe het zelf. Afhankelijk van je gebruik kan je het vaker of minder vaak doen of laten doen.
Maar wat versta je onder onderhoud? Filters schoonmaken of meer?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Slasher schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 19:52:
[...]

Check zijn post history even in dit topic ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plank
ASW1 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 19:52:
[...]

Een A merk met een wat betere efficiency in elk geval.
Een groot deel van de kosten gaat op aan installatie en daarvoor maakt het niet uit of je een goedkope of dure unit ophangt.
Als er een top 3 A merken zal zijn... Welke zouden dat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-07 10:09
ron321 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 18:45:
@gewooneu
Mijn installateur wilde de buitenunit aan de zijmuur van mijn hoekwoning hangen maar ik wil hem op de grond op balken vanwege angst voor geluid.
Volgens hem hoef ik daar niet bang voor te zijn maar hij begrijpt mijn argument.
Als je kunt kiezen. Op de grond plaatsen.

Ik heb hem hier ook van de muur gehaald. Staat nu op een stapel 40-60 tegels met bigfoots erop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMDHb-seS76la3damMM3wPWorFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x92LIrxGnnwtJZlPKVqLvxco.jpg?f=fotoalbum_large

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

plank schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 20:19:
[...]

In dit topic predikt men Daikin.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-07 10:09
Hier staan de units al de hele week aan op 23 graden.
Overdag geheel op zonnestroom.
En ‘s avonds / ‘s nachts gaan ze vanzelf uit (thermostaat).
Hele huis is 23 graden. En alles staat op auto.
Heel stil.

Onderhoud weet ik nog niet. Denk dat is de verdamper zelf wel ga inspuiten met een of ander spul.
Moet nog eens uitzoeken wat precies.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
biljoenblik schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 20:22:
[...]

Als je kunt kiezen. Op de grond plaatsen.

Ik heb hem hier ook van de muur gehaald. Staat nu op een stapel 40-60 tegels met bigfoots erop.

[Afbeelding]
Kijk dat zoek ik ook nog zodat de unit wat verder van de grond staat, zijn dat 60x40 tegels ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
[...]

Er zijn er wel meer fatsoenlijke merken. Daikin, Mitsubishi, Panasonic, Toshiba, Fujitsu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
[...]

Ik denk dat je er veel aan hebt als je even de topicstart doorleest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Slasher schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 19:52:
[...]

Filters, lekbak, verdamper/condensor/ schoonmak kappen en ventilatorrol :P

Filters schoonmaken is eigenlijk geen onderhoud te noemen (als in; dat moet je gewoon netjes doen hoe dan ook)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
flippy schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 19:00:
even iets voor de mensen die daadwerkelijk de handleiding hebben gelezen van hun units.

ik ben een investarisje aan het maken met residentiele units die hun piekvermogen op een lockout kunnen zetten. dus een 5kW unit forceren op niet hoger dan 2kW te laten draaien bijvoorbeeld.
de meeste lompe commerciele units kunnen dit (net als het deactiveren van verwarmen of koelmodus of temperatuurgrenzen zoals iedereen dat wel kent van hun kantoorairco) maar ik zoek naar residentiele units die het ook kunnen. veel L/W units kunnen het wel maar L/L units zie ik het vrijwel niet.
In de Residential Controller van Daikin kan je de units die daartoe geschikt zijn op een dergelijke manier instellen.

ECONO zet het op 50% vast, in de oude app was het H/M/L/AUTO (IIRC 80%/60%/40%/variabel). In de nieuwe app heb je een schuif die van 40% tot 100% gaat.

Werkt iig voor de RXM en MXM icm de FTXM-N en R binnenunits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-07 21:32

Freakie1NL

Grote Baas

https://nos.nl/artikel/23...n-wachten-tot-na-de-zomer

Word hier nou gewoon voor een malafide bedrijf als BestAir (verkeerd gespeld in artikel :-) ) van jullie en mijn belastinggeld reclame gemaakt?

Als een partij nu nog plek heeft is daar vast een reden voor. Daarnaast biedt het artikel 0,0 nieuwswaarde.

Net zo iets als pepernoten zijn populair in december.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Pagina: 1 ... 52 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic