GermanPivo schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:58:
[...]
Twee van deze kleine units gaan sowieso minder pendelen dan één enorme unit, dat is hier al vaak genoeg aan bod gekomen. Één buitenunit van 9kW is echt teveel en heeft een te hoog minimum vermogen. Ik zou niet eens twijfelen over deze keuze en direct voor twee buitenunits gaan.
Ok dat is duidelijk
Maar dan :
Situatie met 2 buitenunits : 2MXM40 (woonkamer 3.5kW + slaapkamer ouders 2kW) + 3MXM40 (woonkamer 2.5kW + slaapkamer kinderen 2*2kW)
Voordeel :
- Heeft een lager minimum vermogen indien één van de twee buitenunits niet wordt gebruikt (tussenseizoen)
- Redundantie (twee units)
- Geen harde luchtstroming in de woonkamer
Nadeel :
- WAF : er moet nagedacht worden welke units samen aan of uit zijn (mbt tot eerste punt van bovenstaande voordelen). Zou eventueel op te lossen zijn met integratie in Home Assistant of iets dergelijks.
- Potentieel meer onderhoudskosten
- Meer geluid?
Situatie met 1 buitenunit (en 4 ipv 5 binnenunits) : 4MXM68 (5kW woonkamer, 3*2kW slaapkamers)
Voordeel :
- Slechts één buitenunit, dus minder nadenken over wat wanneer aan staat
- Eén unit, dus mogelijk minder onderhoudskosten
- Eén unit, dus mogelijk minder geluid
Nadeel
- Hoger minimum vermogen dan slechts één buitenunit van bovenstaande
- Meer harde luchtstroming in woonkamer?
- Horizontale leiding over de volledige lengte van de achtergevel van de woning nodig van buitenunit naar binnenunit woonkamer.
De reden waarom we de buitenunit(s) aan die kant van het huis willen plaatsen is de aanwezigheid van het terras en overdekte "loungehoek" links(boven) op onderstaande luchtfoto. Links is het Zuiden.
:strip_exif()/f/image/rvKvZeN083VdynzzKynt8NQm.jpg?f=fotoalbum_large)
Sorry voor de slechte paint skills

Ik denk dat die horizontale leiding dus nodig zou zijn in dit geval, tenzij de leidingen voor die binnunit mee omhoog kunnen naar de zolder en dan langs de andere kant (ook onder de dakpannen) weer naar beneden...
Ik denk er waarschijnlijk veel te hard over na (en het zal ook wel iets met die 29° hier binnen te maken hebben

), maar kom echt niet uit bovenstaande keuze(s). Iemand die wat inzichten/advies heeft en mij kan verder helpen? De bedoeling is het systeem te gebruiken voor verwarming (en gas af te sluiten) en koeling.