Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.665 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Ben op zoek naar een Daikin multi split 2MXMM40M buitenunit en 2x binnenunit Daikin binnenunit Emura 2kw

Weet er nog iemand een adres in het buitenland mits dat interessant is op daar te bestellen.

Mvg Adriaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:45
mr_evil08 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 12:59:

@ASW1 Daar zijn opvangbakken voor, dat ijsvorming valt trouwens reuze mee, hier in de winter niet meegemaakt, het enige ijs wat er was kwam door de hevige sneeuwbuien in Februari/Maart die mijn unit dichtdrukte.

Kan ook komen dat mijn unit niet aan de regen/wind kant staat dat ik er maar weinig last van heb.
Ik zou er niet gerust op zijn als mijn unit op 4 hoog boven iemands tuin of het trottoir hangt.
Dan moet je echt zeker weten dat er niemand een ijspegel op z'n kop kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als ik even uit ga van de 2 buiten units uit m'n offerte:

- Daikin RXM 50 R
- Daikin MXM 40N

Hoe zit dat qua geluid/trilling als je slaapt in de ruimte onder het platte (betonplaten) dak waar ze op staan? Ik wil er namelijk geen last van hebben en ook de buren niet ermee opzadelen. Met name 's nachts dus, overdag is natuurlijk minder interessant.
Team-RiNo schreef op zondag 13 juni 2021 @ 08:07:
[...]

Als je de HA integratie erg belangrijk vind let er dan wel op dat dit bij de meeste nieuwe units niet werkt, de nieuwe geïntegreerde BRP069C4x wifi module is (nog) niet aan te sturen vanuit HA.

Zie o.a. https://community.home-as...ation-brp069c4x/270936/40

Ik ken ook geen merken die het beter doen overigens, wellicht anderen hier wel? De Daikin residential controller app werkt verder prima en is wat aansturing betreft geloof ik bovengemiddeld.
Dit is wel goed om te weten ja... :{ Zijn dit losse modules die je los erbij koopt of zit dit ingebakken in een buiten of binnenunit ?

[ Voor 51% gewijzigd door Cartman! op 13-06-2021 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:45
Adriaan71 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 18:19:
Ben op zoek naar een Daikin multi split 2MXMM40M buitenunit en 2x binnenunit Daikin binnenunit Emura 2kw

Weet er nog iemand een adres in het buitenland mits dat interessant is op daar te bestellen.

Mvg Adriaan
Er is een speciaal topic met adresjes. En in dat topic is er iemand die een lijstje heeft gemaakt: Cheesy in "Airco bestellen in het buitenland"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:52
HereIsTom schreef op zondag 13 juni 2021 @ 11:22:
@ASW1 @Vorkie Dank voor jullie advies. Ja ik dacht dat het het balkon zou worden, maar ik heb via via gehoord dat het waarschijnlijk die plek aan de muur wordt omdat het balkon van de buren tegen mijn balkon zit en die er zo last van hebben.
Iemand anders heeft het ook al gezegd, maar ben je zeker dat deze niet op het dak geplaatst kan worden? Wanneer er met ballast gewerkt wordt en veren om de trillingen te dempen, ga je daar als het goed is binnen helemaal niets van horen, en ook op de terrassen is het dan aangenaam stil. Het dak is waarschijnlijk makkelijk toegankelijk, eventueel via een terras, en dat maakt het ook eenvoudiger voor eventueel onderhoud zonder dat er een hoogtewerker nodig is.
Dat is inderdaad een prima toestel ja, maar je betaalt dan ook wel wat. Voor de living, waar dat hier ook heel de winter als verwarming moet gaan werken, hebben we er ook zo eentje gezet, en we zijn er tot nu toe zeer tevreden van (staat nog niet zo lang, dus enkel een beetje bijverwarmd en nu met het warme weer wat gekoeld). Het automatisch reinigen van de filter is wel handig, en hij kan inderdaad terugvallen tot ongeveer 600W nuttig vermogen (zowel de 2,5, 3,5 als 5 kW unit). Wanneer je wil verwarmen is het bij deze ook wel fijn dat die bij -15 zelfs nog ongeveer 1,6 kW levert bij een elektrisch verbruik van ongeveer 400W, wat je gasverbruik toch serieus zal verminderen.
Of je de meerprijs van deze unit er ooit uit haalt weet ik niet, maar als je hem ook zoveel mogelijk wil gebruiken als verwarming ipv gas, dan zit je daar volgens mij wel goed mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:43
Cartman! schreef op zondag 13 juni 2021 @ 18:43:

[...]

Dit is wel goed om te weten ja... :{ Zijn dit losse modules die je los erbij koopt of zit dit ingebakken in een buiten of binnenunit ?
In de nieuwe FTXM-M units zitten deze ingebakken, ik weet niet hoe het bij alle anderen zit maar als je HA ondersteuning wilt eerst even in verdiepen dus.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:50
Wat ik zo lees is dat ze een oude wifi module er bij in prikken zodat je 2 wifi modules erin hebt. Zodat ook de oude aansturing (lokaal) mogelijk is.
Hier neig ik ook naar omdat Daikin hun hele gamma volgens mij aan het updaten is naar nieuwe wifi modules (zonder local).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 16:28
[...]

Als je de HA integratie erg belangrijk vind let er dan wel op dat dit bij de meeste nieuwe units niet werkt, de nieuwe geïntegreerde BRP069C4x wifi module is (nog) niet aan te sturen vanuit HA.

Ik ken ook geen merken die het beter doen overigens, wellicht anderen hier wel? De Daikin residential controller app werkt verder prima en is wat aansturing betreft geloof ik bovengemiddeld.
MHI met de eigen WiFi module niet echt, maar met een zelfbouw WiFi module is MHI uit te lezen en aan te sturen via MQTT, dat kun je dus prima lokaal houden en in HA / Domoticz gieten.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
DaLass schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:29:
[...]

MHI met de eigen WiFi module niet echt, maar met een zelfbouw WiFi module is MHI uit te lezen en aan te sturen via MQTT, dat kun je dus prima lokaal houden en in HA / Domoticz gieten.
Als voorbeeldje in HA met die module:
https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCGbd2FnZqMo4QiY398DhxHYquM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/l9MSAHxabfSpMpTjttx4FYC9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IsGO8K8oEYcPtyRE-KSVdsw0DUk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5lbWAf1qBeFSxuzdLXwW3n5D.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:03
Aantal dagen geleden postte ik hier dat we bezig zijn met een nieuwbouwwoning en dat we mogelijk ook een airco systeem willen plaatsen. Zolder heeft namelijk geen verwarming. Tevens willen we de grote slaapkamer koelen.

Achtergevel:

Slaapkamer is in het blauw aangegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ycHUN3nVcCqBtHPrDUgU_BPytmk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LBeZPnC2BkZrzZ2AlfXCEpJr.png?f=user_large

Zijgevel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ez0z95SISfLh7GzouwAKrBRzuFg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/biPtO1adw6irDOLbB6fLWTIX.png?f=user_large

Ik wil geen leidingen in het zicht (op gevel), maar ook de buiten unit wil ik zoveel mogelijk buiten het zicht houden.

In het rood heb ik aangegeven wat volgens mij een prima plek is om de airco te laten monteren zonder leidingen in het zicht. Of is een unit op het dak een no-go?

Tevens moet ik er wel bijzeggen dat onze tuin naar het zuidwesten kijkt, dus veel zon op het dak (en dus ook op de buiten unit).

Eens? Of zien jullie een betere plek? Het gaat trouwens om een hoekwoning, naast ons woning hebben we ongeveer een strook/tuin van 1 meter breed.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:17
c-nan schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:53:
Aantal dagen geleden postte ik hier dat we bezig zijn met een nieuwbouwwoning en dat we mogelijk ook een airco systeem willen plaatsen. Zolder heeft namelijk geen verwarming. Tevens willen we de grote slaapkamer koelen.

Achtergevel:

[Afbeelding]

Zijgevel:

[Afbeelding]

Ik wil geen leidingen in het zicht (op gevel), maar ook de buiten unit wil ik zoveel mogelijk buiten het zicht houden.

In het rood heb ik aangegeven wat volgens mij een prima plek is om de airco te laten monteren zonder leidingen in het zicht. Of is een unit op het dak een no-go?

Tevens moet ik er wel bijzeggen dat onze tuin naar het zuidwesten kijkt, dus veel zon op het dak (en dus ook op de buiten unit).

Eens? Of zien jullie een betere plek? Het gaat trouwens om een hoekwoning, naast ons woning hebben we ongeveer een strook/tuin van 1 meter breed.
Zou hem dan eerder aan de zijgevel hangen. Dan heb je minimaal goot, maar imho beter dan zo'n unit op je dak (waarschijnlijk kunnen ze wel achter de dakgoot langs omhoog).

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
HereIsTom schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 17:51:
Wij zijn bezig met de VVE voor toestemming voor een Airco te plaatsen.
Door het aanbod van het aantal soorten airco’s zien we door de bomen het bos niet meer.
Het betreft een 3 kamer appartement van 70m2 op het zuiden met screens.
Eén van de voorwaarden is dat de buitenunit stil moet zijn, deze komt waarschijnlijk op het balkon.
Wij willen de Airco gaan gebruiken voor voornamelijk koelen in de zomer, maar nu het gas steeds duurder wordt ook verwarmen in de winter. Gasverbruik nu is nog geen 400m3.

Misschien dat er hier een aantal ervaringsdeskundigen zijn met een Airco in een appartement en/of VVE?

Waar moeten we o.a. rekening mee houden?
En welk merk/type/grootte airco is geschikt?
Ik meen mij te herinneren uit posts uit het verleden dat jij het niet erg warm stookt binnen, voor een indicatie van het benodigd verwarmings vermogen om je appertement op temperatuur te houden zou het handig zijn als jij toevallig weet hoeveel gas je verbruikt hebt op 10 februari, toen het flink koud was.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
c-nan schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:53:

Hou er rekening mee dat als de buitenunit hoger staat dan de binnenunit je een andere route moet gaan zoeken voor je condensafvoer, of je moet een condenspompje gebruiken maar dat moet je eigenlijk altijd zien te vermijden. Kun je hem niet onder de dakgoot aan de zijgevel hangen? Denk niet dat hij daar nou zo in het oog springt. Ik kan het uit de tekeningen niet echt opmaken maar heb je niet een stukje plat dat waar hij op kan? Wordt dan wel een lastige route met leidingwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
ASW1 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:05:
[...]

Hou er rekening mee dat als de buitenunit hoger staat dan de binnenunit je een andere route moet gaan zoeken voor je condensafvoer, of je moet een condenspompje gebruiken maar dat moet je eigenlijk altijd zien te vermijden. Kun je hem niet onder de dakgoot aan de zijgevel hangen? Denk niet dat hij daar nou zo in het oog springt. Ik kan het uit de tekeningen niet echt opmaken maar heb je niet een stukje plat dat waar hij op kan? Wordt dan wel een lastige route met leidingwerk
Denk dat je uit de gevel komt naast de hwa, dus dan kan condensslang daarin gestoken worden en de rest naar het dak.

@HereIsTom ik heb deze opstelling ook al gezien bij anderen in een nieuwbouwwijk, ik vindt een rechthoek op een schuin dak vooral esthetisch vervelend met mijn OCD :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:53

Freakie1NL

Grote Baas

ASW1 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:05:
[...]

Je goede tip klopt niet helemaal (wel goed dat je hem er even op attendeert); als het gehele leidingwerk omhoog loopt moet een condensafvoerpomp. Niet als de buitenunit hoger staat, hier heb ik de buitenunit voor de woonkamer hoger staan, echter met 'normale' condensafvoer. Boren namelijk door de gevel (zoals @Vorkie stelt), dan kan de condens middels zwaartekracht afgevoerd worden, terwijl de koelleiding en elektra naar boven gaan.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Hebben jullie de airco gewoon de hele dag op een bepaalde temperatuur staan, zoals bijv. 22 graden, of houd je ook rekening met het verschil tussen de binnen- en buitentemeratuur? Als het over een paar weken mogelijk eens 32 is, is er een groot verschil als ik hem binnen op 22 laat staan. Houd je daar rekening mee?

En... laat je de airco zelf bepalen wanneer hij in/uitschakelt door hem permanent op 22 graden te zetten, of stuur je dat aan door bijv. Home Assistant te gebruiken, of een andere domotica-oplossing? Laat je dat afhangen van aan/afwezigheid?

Ik merk nu dat ik maar wat aanklooi. Als ik vind dat het te warm wordt, (23 of hoger), dan zet ik hem aan. Maar niet als het buiten koeler is en een raampje open hetzelfde effect sorteert...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
koelkast schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:47:
Hebben jullie de airco gewoon de hele dag op een bepaalde temperatuur staan, zoals bijv. 22 graden, of houd je ook rekening met het verschil tussen de binnen- en buitentemeratuur? Als het over een paar weken mogelijk eens 32 is, is er een groot verschil als ik hem binnen op 22 laat staan. Houd je daar rekening mee?

En... laat je de airco zelf bepalen wanneer hij in/uitschakelt door hem permanent op 22 graden te zetten, of stuur je dat aan door bijv. Home Assistant te gebruiken, of een andere domotica-oplossing? Laat je dat afhangen van aan/afwezigheid?

Ik merk nu dat ik maar wat aanklooi. Als ik vind dat het te warm wordt, (23 of hoger), dan zet ik hem aan. Maar niet als het buiten koeler is en een raampje open hetzelfde effect sorteert...
Altijd aan, altijd zelfde temperatuur.

Slaapkamer op 20
Kantoor op 24.

24/7.

Zodra het koeler is binnen (door ramen open doen), gaat ie toch alleen maar ventileren, dat kost <10watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _WouterB
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-09 09:00
_WouterB schreef op zondag 13 juni 2021 @ 00:18:
Ik ben aan het kijken voor een warmtepomp voor het hele huis. We gaan koelen en verwarmen (bedoeling is om gasaansluiting op te zeggen). Huis is van 2015 en redelijk goed geïsoleerd maar alle warmte blijft in de zomer binnen hangen. Boven 3 slaapkamers (20, 15 en 13 m2) ; beneden woonkamer/keuken in L vorm van 46m2 totaal. De meeste installateurs raden 2 binnenunits voor beneden aan wegens de Lvorm en vraag tot verwarmen (1 unit zou een te zware luchtstroom creëren). Voor boven kijken we nu naar een 2kW unit per kamer, voor beneden een 2,5kW en een 3,5kW unit.
Qua merk kijken we naar Daikin wegens goede ervaringen van vrienden en ook de lokale controle mogelijkheden (vb home assistant).

Met 5 binnenunits heeft Daikin enkel de 5mxm90n die (volgens de specs) een minimum verwarmingsvermogen heeft van 3,5kW. Gezien de commentaren uit voorgaande posts lijkt dit me nogal "gevaarlijk" met betrekking tot pendelen bij verwarmen. Zou het in dat opzicht beter te zijn om te kiezen voor een 2mxm40n (3,5kW beneden, 2kW master bedroom) en een 3mxm40n (2,5kW beneden, 2x2kW slaapkamers)? Met die opstellingen kunnen we in het tussenseizoen een van de buitenunits volledig uit zetten en waarna de minimum warmteafgifte nog 1,3kW is. Hoe zou dit presteren indien het zwaar vriest? Welke configuratie zou dan beter zijn?
Is het ok om meerdere buiten units naast elkaar te zetten of is die niet zo'n goed idee?
Is er iemand met een tip mbt minimum vermogen (pendelen) en ijsperiodes (ontdooicyclus?) voor
5MXM90N
vs
2MXM40N + 3MXM40N ?
[...]

Bedankt voor deze info! Heel spijtig, al is de oplossing om de oude controller toe te voegen misschien ook wel ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter

Als het buiten veel warmer wordt dan ga je vanzelf ook binnen de temperatuur hoger instellen, omdat het anders gewoon niet comfortabel is.

Verder geen automation verder hier..

Zolder wel altijd op 19 's nachts, overdag 21. Er is nu een schilder bezig dus nu staat de boel wel uit. Dweilen met de kraan open anders :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:23

Hier bepaald domoticz op basis van de gemiddelde voorspelde temperatuur voor de komende 48 uur of de boel 24/7 of alleen bij aanwezigheid (dmv een homekit geofence automation) gaat draaien (zowel verwarmen als koelen). Dan gaat alles verder volledig automatisch. Woonkamer en kantoor op 23 en de slaapkamer op 21. Als het dan echt een hele hete week wordt (35+) dan zet ik m met de hand wat hoger (25 en 22-23).

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
_WouterB schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:54:
[...]

Is er iemand met een tip mbt minimum vermogen (pendelen) en ijsperiodes (ontdooicyclus?) voor
5MXM90N
vs
2MXM40N + 3MXM40N ?
Twee van deze kleine units gaan sowieso minder pendelen dan één enorme unit, dat is hier al vaak genoeg aan bod gekomen. Één buitenunit van 9kW is echt teveel en heeft een te hoog minimum vermogen. Ik zou niet eens twijfelen over deze keuze en direct voor twee buitenunits gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 14-06-2021 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 22:15

Hier ook nieuw met airco's en heb een beetje hetzelfde, wat ik tot nu toe gedaan heb (en geleerd heb):

- Wanneer aan?
wanneer het 25+ graden buiten is, daaronder is het in de te koelen ruimtes gewoon prima.

- Hoe laat aan?
Wij doen nog geen 24/7, wij zijn niet gewend aan slapen met airco aan, weet ook niet of we dat gaan proberen, wellicht met hittegolf bijvoorbeeld eens proberen.
Op normale dagen gaan de airco's (zolder + slaapkamer) aan zodra de zon aan die kant komt (zuid-west), dat is meestel ergens tussen 11-12 uur.

- Welke temperatuur
Zolder: is een slaapkamer, maar laat de deur expres open, deze staat met huidige temperaturen op 22 of 21*. De temperatuur in de kamer is dan rond de 19/20 graden wanneer de airco uit gaat.

Slaapkamer: meestal op 22/23 graden, dan is het 20 graden in de slaapkamer ongeveer.

Beide airco's gaan uit op dit moment wanneer er geslapen gaat worden, dat is voor de zolder ergens rond 20:00 uur. *Temperatuur loopt dan soms nog 1-2 graden op omdat de zon nog schijnt.
Onze slaapkamer gaat uit wanneer wij naar bed gaan, dat is ergens tussen 22:45 en 23:30 meestal.

Wanneer het morgen etc. nog warmer wordt, ga ik de airco's wel iets hogere temperatuur laten aanhouden, omdat het anders een groot verschil wordt tussen aangenaam koel of een vrieskist ervaring :P

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 11:09

Ik zet hem alleen aan bij aanwezigheid, bij verwarmen is dat anders en wordt er wel veel verwarmt bij afwezigheid.

Ik heb liever de ramen/buitendeur naar de tuin open dan de airco aan en stel het dus lang uit, de temp moet al aardig oplopen in huis wil ik hem aanzetten, koude lucht vind ik niet zo prettig.

Tijdens een hittegolf van 30+ blijft de airco gewoon aan en ook bij slapen gaan want als je hem uitzet wordt het vrij vlot weer warm en dat is normaal omdat de warmte in je muren zit.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 14-06-2021 14:30 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34

Wij hebben de airco's 24/7 aan staan op een vaste temperatuur, naarmate het buiten warmer wordt en ook langer warm is buiten gaat het op een gegeven moment minder comfortabel voelen en zetten we de vaste temperatuur 0.5oC omhoog. Vorig seizoen begonnen we op 21oC en zijn we op 22.5oC geeindigd.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _WouterB
GermanPivo schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:58:
[...]

Twee van deze kleine units gaan sowieso minder pendelen dan één enorme unit, dat is hier al vaak genoeg aan bod gekomen. Één buitenunit van 9kW is echt teveel en heeft een te hoog minimum vermogen. Ik zou niet eens twijfelen over deze keuze en direct voor twee buitenunits gaan.
De installateur gaf wel aan dat het ook belangrijk is ook te kijken naar de verwarmingscapaciteit bij -7°C buiten. Ik kan dit echter nergens terug vinden. Volgens hem ligt dit een stuk lager dan nominaal en kan de grotere unit hier beter mee om. Dit doet me dan weer twijfelen gezien wij als doel hebben de gasboiler te verwijderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 14:59
Mijn Daikin 7.2kW kanaal unit ingesteld op 22º van 12:00 tot 23:00 daarna 23º Daardoor gaat hij na na 23:00 uit, alleen ventileren. Bij een hittegolf zal dat wel anders zijn.
Hiermee hou ik het hele huis koel met een verbruik van 6-10kW per dag.
De Daikin is wel een stuk beter in koelen dan verwarmen. Met koelen hoor je de buitenunit nauwelijks en hij regelt terug tot 400W. De inblaas is tussen de 6 en 14º

In verwarmen gaat hij niet onder de 1kW en blaast hij tussen de 32 en 42º

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 22:29
DaLass schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:29:
[...]

Dit werkt inderdaad erg goed en betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:44

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

_WouterB schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:45:
[...]

De installateur gaf wel aan dat het ook belangrijk is ook te kijken naar de verwarmingscapaciteit bij -7°C buiten. Ik kan dit echter nergens terug vinden. Volgens hem ligt dit een stuk lager dan nominaal en kan de grotere unit hier beter mee om. Dit doet me dan weer twijfelen gezien wij als doel hebben de gasboiler te verwijderen.
Hier een Daikin 5kW single split. Vrijstaand huis naar isolatienormen van 20 jaar geleden, en met veel raampartijen. Dat koelt 's winters best af. Afgelopen winter hebben we de benedenverdieping verwarmd met de L/L en alleen bij hele lage temperaturen de vloerverwarming bijgeschakeld, puur voor extra comfort (tegelvloer), net met name in een andere ruimte die alleen verwarmd kan worden met die vloerverwarming. Verder kan de rest van de CV bij wijze van spreken de deur uit, want hij trok het ook bij -15 nog prima. Wel 24/7 aan gehad, kleine nachtverlaging. Gebruikt wel wat energie, meer dan koelen denk ik (dit wordt de eerste zomer met airco), lang leve zonnepanelen :) gasrekening gehalveerd, dus prima.

Koelen doet 'ie met twee vingers in de neus, dus als je alleen zou koelen, kun je makkelijk uit met een kleinere unit. Maar ik ben 's winters blij met de iets ruimere capaciteit. Met een te grote capaciteit, en een te hoog minimaal vermogen, loop je met koelen wel kans op pendelen, dus dat is misschien iets om op te letten, maar ik ben geen expert verder.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Freakie1NL schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:40:
[...]

Je goede tip klopt niet helemaal (wel goed dat je hem er even op attendeert); als het gehele leidingwerk omhoog loopt moet een condensafvoerpomp. Niet als de buitenunit hoger staat, hier heb ik de buitenunit voor de woonkamer hoger staan, echter met 'normale' condensafvoer. Boren namelijk door de gevel (zoals @Vorkie stelt), dan kan de condens middels zwaartekracht afgevoerd worden, terwijl de koelleiding en elektra naar boven gaan.
Dat is juist wat ik zeg, zodra de buitenunit hoger staat moet je of een condenspomp of een andere route zoeken voor de condensafvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
_WouterB schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:45:
[...]

Je hebt een huis uit 2015, dus dat gaat echt wel goed qua warmhouden. Als je twijfelt en absoluut zekerheid wilt, zou ik er nog eerder voor kiezen om dan in de woonkamer een 5kW buiten unit te pakken. Maar nogmaals, ik weet vrijwel zeker dat het niet nodig is.

Voor je gemoedsrust: je moet in dit topic even teruggaan naar de koude dagen begin dit jaar, want iedereen was toen ook heel nieuwsgierig hoe dat zou verlopen met lucht/lucht, maar ik heb niemand horen klagen... Als je dan even zoekt wat/waar ze hebben hangen, heb je nog meer info voor je beslissing ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

ASW1 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:19:
[...]

Dat is juist wat ik zeg, zodra de buitenunit hoger staat moet je of een condenspomp of een andere route zoeken voor de condensafvoer.
Misschien tijd voor B) voor mij

:9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
ASW1 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 18:17:
[...]

Zo'n beetje het duurste model op de markt met de beste specs.
Als je toch een hoop geld wilt stukslaan kun je ook kijken naar een Panasonic heatcharge, al zijn die in NL waarschijnlijk moeilijk leverbaar.
Haalt nog hogere specs dan die Sarara met een SEER van 10,5 en een SCOP van 6,2
Interessant is dat er een buffer in zit om de defrosts mee op te vangen. Zeker als je maar 1 unit gebruikt om mee te verwarmen zal dat wel wat extra comfort geven.
https://www.aircon.panaso...atcharge-vz-inverter-r32/

In het algemeen hoe meer geld je aan de unit uitgeeft hoe beter de specs ook worden. Als je denkt dat er veel draaiuren gemaakt gaan worden dan zal het zich op de lange termijn wel (gedeeltelijk)terugbetalen.

Ik weet niet hoe erg je op de centen zit maar je kunt eventueel ook zelf een set aanschaffen en een monteur zoeken die het op wil hangen en in bedrijf stellen tegen uurloon.
Bij deze Spaanse dozenschuiver haal je voor €1000 een Panasonic Etherea die ook al hele mooie specs heeft, niet zo goed als die Sarara maar wel bijna voor de helft van de prijs. Daikin heeft ook de Perfera serie die heeft ook al hele goede specs. vergelijkbaar met de Etherea serie. Garantie is dan wel een gok maar voor het prijsverschil met NL kun je die nemen.
https://www.techinn.com/n...rconditioning/137708708/p
[...]

Daikin en Mitsubishi hebben goedkope series en dure series en dingen ertussenin. Dat het ene merk beter is dan het ander slaat nergens op zonder dat je vertelt welke serie van het ene merk je vergelijkt met welke serie van een ander merk. En ik ben benieuwd welke unit van Mitsubishi jij kunt vinder die beter scoort met verwarmen dan de Daikin Ururu Sarara?
De keuze is reuze en daarom lastig. Ik zit niet op de centen, maar wil ook niet de hoofdprijs betalen, maar later ook geen spijt krijgen dat ik toch de verkeerde heb gekocht.
Ik heb toch het idee dat de meeste installateurs niet blij zijn als je zelf al een set heb gekocht, ze dan dus een hogere installatie prijs rekenen en garantie is ook lastig.
Als ik nu weet welke set ik nu precies moet hebben, dan kan ik bij een aantal bedrijven offertes aanvragen.
GORby schreef op zondag 13 juni 2021 @ 20:48:
[...]

Iemand anders heeft het ook al gezegd, maar ben je zeker dat deze niet op het dak geplaatst kan worden? Wanneer er met ballast gewerkt wordt en veren om de trillingen te dempen, ga je daar als het goed is binnen helemaal niets van horen, en ook op de terrassen is het dan aangenaam stil. Het dak is waarschijnlijk makkelijk toegankelijk, eventueel via een terras, en dat maakt het ook eenvoudiger voor eventueel onderhoud zonder dat er een hoogtewerker nodig is.
[...]

Dat is inderdaad een prima toestel ja, maar je betaalt dan ook wel wat. Voor de living, waar dat hier ook heel de winter als verwarming moet gaan werken, hebben we er ook zo eentje gezet, en we zijn er tot nu toe zeer tevreden van (staat nog niet zo lang, dus enkel een beetje bijverwarmd en nu met het warme weer wat gekoeld). Het automatisch reinigen van de filter is wel handig, en hij kan inderdaad terugvallen tot ongeveer 600W nuttig vermogen (zowel de 2,5, 3,5 als 5 kW unit). Wanneer je wil verwarmen is het bij deze ook wel fijn dat die bij -15 zelfs nog ongeveer 1,6 kW levert bij een elektrisch verbruik van ongeveer 400W, wat je gasverbruik toch serieus zal verminderen.
Of je de meerprijs van deze unit er ooit uit haalt weet ik niet, maar als je hem ook zoveel mogelijk wil gebruiken als verwarming ipv gas, dan zit je daar volgens mij wel goed mee.
Op het dak zou evt. wel kunnen, maar daar moeten zonnepanelen komen, het zijn 20 appartementen in 4 woonlagen, dus weinig dak met schoorstenen en liftkoker om door 20 te delen en dan ook nog 20 airco’s?
Dus jullie hebben die Diakin en zijn tevreden, gekocht en laten installeren bij hetzelfde bedrijf? Zou ik die dan in pm kunnen krijgen?
Vorkie schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:29:
[...]
@HereIsTom ik heb deze opstelling ook al gezien bij anderen in een nieuwbouwwijk, ik vindt een rechthoek op een schuin dak vooral esthetisch vervelend met mijn OCD :P
? Wij hebben een plat dak?
PentaClover schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:59:
[...]

Ik meen mij te herinneren uit posts uit het verleden dat jij het niet erg warm stookt binnen, voor een indicatie van het benodigd verwarmings vermogen om je appertement op temperatuur te houden zou het handig zijn als jij toevallig weet hoeveel gas je verbruikt hebt op 10 februari, toen het flink koud was.
Ik heb het even opgezocht, die dag was inderdaad het hoogste verbruik dit jaar 2,8m3, temperatuur staat hier dan op 20° bij aanwezig en 12° s nachts en afwezig.
Totaal februari was 28m3 en januari was het meest deze winter met 52m3.

[ Voor 10% gewijzigd door HereIsTom op 14-06-2021 19:01 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
@HereIsTom je hebt gelijk, ik ga in de airco zitten met een drankje.

Ik zie zo op het eerste gezicht geen plat dak zo hoor, maar een rechtopstaande unit op een schuin dak :+

[ Voor 45% gewijzigd door Vorkie op 14-06-2021 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:19
Dak is van C Nan niet van Tom volgens mij 🥴

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Yamahaa schreef op maandag 14 juni 2021 @ 19:29:
Dak is van C Nan niet van Tom volgens mij 🥴
:') ik moet maar even in de airco gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Nog even een tip die ik graag deel.

Hier komt de airco van de woonkamer via de wand naar buiten. Leidingen gaan naar boven voor platte dak, condens naar beneden. Daaronder heb ik een bloembak staan. Helaas viel door de wind het condenswater net op de border i.p.v in de border.

Heb dit opgelost met een 12*2 aquariumslang, deze past zonder koppelingen precies in een 19 mm flex achtige condensleiding.

Nu krijgen mijn plantjes water. Is alleen een tijdelijke oplossing want mooi is het niet, dus als het minder warm is en ik de airco minder gebruik trek ik hem zo los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:09

Oekol

waka waka hey hey

Daikin, Panasonic en Mitubishi zijn A merken right?
Ik had vernomen dat er twee verschillende van Mitsubishi zijn welke de ene goed is en de andere minder.
In onderstaande offerte willen ze mij mitsubishi heavy industries verkopen, dat klinkt als goed. Is dit de betere van de mitsubishi's? Of is Mitsubishi Electric beter?

Mitsubishi heavy Industries SCM45ZS-W Multi split buitendeel
4.5kW

Mitsubishi heavy Industries Wandunit SRK20ZS-W 2,0 kW
(slaapkamer)
Mitsubishi heavy Industries Wandunit SRK35ZS-W 3,5 kW
(gang)

Bovenstaande wordt mij aangeboden voor: 3995 euro incl BTW. Is dit een goede offerte?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelus1753
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 11:21
Hoi allemaal,
Ik had een vraag over condenspompen bij mijn airco.
Ik heb een paar maand terug 3 units laten plaatsen voor beste veel geld. De airco's zijn behoorlijk stil, maar nu het allemaal aan gaat kom ik er achter dat niet de airco, maar de condenspompen een enorm kabaal maken. Zoals een trillende telefoon op tafel zegmaar. Brrrrrr .... Brrrrrr .... Brrrrrrrr, ook als het ding uit is.

1. Is dit normaal??? Bij de demo hebben we hier natuurlijk niet van gehoord. De instalateur zegt nu, 'ja, ze maken zoveel kabaal, dat is normaal' ... Klopt dit? (ofwel, ben ik echt zo voor de gek gehouden???)

2. Wat is hier nu eigenlijk aan te doen?
De units hebben allemaal leidingen die naar boven lopen en vandaar naar buiten gaan.
Kan ik misschien (is maar een idee) het condens via een gat in de muur in de spauw laten lopen? Zoveel zal het niet zijn toch? en ze staan bijna nooit aan.

3. Er is 1 unit (in een kleinere kamer) met ook een pompje, die staat vaak aan, maar heeft het probleem helemaal niet. Hoe kan dit? Iemand enig idee?

Alle input welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:04
Angelus1753 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 20:47:
Hoi allemaal,
Ik heb een paar maand terug 3 units laten plaatsen voor beste veel geld. De airco's zijn behoorlijk stil, maar nu het allemaal aan gaat kom ik er achter dat niet de airco, maar de condenspompen een enorm kabaal maken. Zoals een trillende telefoon op tafel zegmaar. Brrrrrr .... Brrrrrr .... Brrrrrrrr, ook als het ding uit is.

1. Is dit normaal??? Bij de demo hebben we hier natuurlijk niet van gehoord. De instalateur zegt nu, 'ja, ze maken zoveel kabaal, dat is normaal' ... Klopt dit? (ofwel, ben ik echt zo voor de gek gehouden???)

De units hebben allemaal leidingen die naar boven lopen en vandaar naar buiten gaan.
Kan ik misschien (is maar een idee) het condens via een gat in de muur in de spauw laten lopen? Zoveel zal het niet zijn toch? en ze staan bijna nooit aan.

3. Er is 1 unit (in een kleinere kamer) met ook een pompje, die staat vaak aan, maar heeft het probleem helemaal niet. Hoe kan dit? Iemand enig idee?

Alle input welkom!
welk merk en type?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Oekol schreef op maandag 14 juni 2021 @ 20:41:
Daikin, Panasonic en Mitubishi zijn A merken right?
Ik had vernomen dat er twee verschillende van Mitsubishi zijn welke de ene goed is en de andere minder.
In onderstaande offerte willen ze mij mitsubishi heavy industries verkopen, dat klinkt als goed. Is dit de betere van de mitsubishi's? Of is Mitsubishi Electric beter?

Mitsubishi heavy Industries SCM45ZS-W Multi split buitendeel
4.5kW

Mitsubishi heavy Industries Wandunit SRK20ZS-W 2,0 kW
(slaapkamer)
Mitsubishi heavy Industries Wandunit SRK35ZS-W 3,5 kW
(gang)

Bovenstaande wordt mij aangeboden voor: 3995 euro incl BTW. Is dit een goede offerte?
altijd voor panasonic (persoonlijk voorkeur) of MHI. ME, is een ander bedrijf dan MHI.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

flippy schreef op maandag 14 juni 2021 @ 20:53:
[...]

altijd voor panasonic (persoonlijk voorkeur) of MHI. ME, is een ander bedrijf dan MHI.
Oke, dan proberen ze mij niet een B merk aan te smeren dus. Is de prijs goed? Of is hij iets aan de hoge kant? Zit geen haast op en we wachten nog op een paar andere offertes af. Als ik deze airco's vanuit buitenland haal en dan door monteur laat installeren zit er ongeveer een kleine 500 euro tussen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
Ik zit hier een beetje te spelen met de binnen units te spelen om te kijken wat zorgt voor de stilste buitenunit, i.v.m buren. Gevoelsmatig zou je zeggen dat hoe lager, hoe stiller. Maar dat lijkt dus niet helemaal waar. Gisteren bijvoorbeeld de hele dag twee units op fluisterstand gehad, en de buitenunit was best hoorbaar. Vandaag beide units op auto gezet, en nu draait de buitenunit stiller dan ik hem ooit gehoord heb.

Iemand die kan uitleggen hoe dit precies zit? Ben daar wel benieuwd naar :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
TigerXtrm schreef op maandag 14 juni 2021 @ 20:59:
Ik zit hier een beetje te spelen met de binnen units te spelen om te kijken wat zorgt voor de stilste buitenunit, i.v.m buren. Gevoelsmatig zou je zeggen dat hoe lager, hoe stiller. Maar dat lijkt dus niet helemaal waar. Gisteren bijvoorbeeld de hele dag twee units op fluisterstand gehad, en de buitenunit was best hoorbaar. Vandaag beide units op auto gezet, en nu draait de buitenunit stiller dan ik hem ooit gehoord heb.

Fluisterstand op de binnenunit is minder circulatie van lucht, dus er is een lagere aanvoertemperatuur nodig om dezelfde temperatuur te handhaven -> Buitenunit moet harder werken.

Heeft je buitenunit heen nachtstand of iets vergelijkbaars?

[ Voor 10% gewijzigd door GermanPivo op 14-06-2021 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
-

[ Voor 99% gewijzigd door GermanPivo op 14-06-2021 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Oekol schreef op maandag 14 juni 2021 @ 20:57:
[...]

Oke, dan proberen ze mij niet een B merk aan te smeren dus. Is de prijs goed? Of is hij iets aan de hoge kant? Zit geen haast op en we wachten nog op een paar andere offertes af. Als ik deze airco's vanuit buitenland haal en dan door monteur laat installeren zit er ongeveer een kleine 500 euro tussen.
prijs kan ik niet over oordelen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 16:37

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter

Zoals @GermanPivo al aangeeft: Dat heeft allemaal, onder andere, met het 'debiet' te maken.

Om dezelfde verkoeling te krijgen op een lagere fanstand zal het element koeler moeten zijn dan bij een hogere fanstand (meer volume) met een minder koel element. Immers is de verplaatsing van lucht groter. Onder aan de streep werkt de ventilator binnen dus meer (ad nihil extra verbruik) maar hoeft de unit buiten minder hard te werken.

De nachtstand voor de buitenunit speelt daar overigens weer handig op in, want het uitgangspunt is dat er in de nacht minder opwarming plaatsvindt en dus de unit minder hard hoeft te werken (ondanks de wellicht lagere fanstand binnen ivm fluisterstand)
Beide is overdag bijna niet te handhaven door enorme opwarming van de te verkoelen ruimtes.

[ Voor 13% gewijzigd door Notna op 14-06-2021 21:12 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flupke123
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:54
Ik ben aan het oriënteren om een airco te gaan gebruiken. Binnenkort komen er zonnepanelen en is het waarschijnlijk interessant om een airco voor verwarmen en koelen te gebruiken. We hebben nu een hetelucht systeem (brink b16). Ons gas verbruik ligt nu rond de 1500m3. Afgelopen jaar is er in het hele huis hr++ glas geplaatst in kunststof kozijnen en het dak geïsoleerd.

Nu hebben we boven weinig plek om een airco op te hangen. Nu is mijn idee om beneden een airco te hangen en dan gebruik maken van hetelucht verwarming om de koele lucht naar boven te blazen. Deze zuigt beneden in de woonkamer en hal de lucht aan.

Zou dit goed genoeg werken om het boven wat terug te koelen?

In de winter kunnen we er beneden mee verwarmen om gas te besparen. Mocht dit niet toereikend zijn kunnen we de hetelucht verwarming alsnog gebruiken voor extra te verwarmen.

Huis 2 onder 1 dak.
Beneden verdieping woonkamer + keuken is ongeveer 80m2 (2,6m hoog). Even vlug uit mijn hoofd gerekend zou ik dan een airco van 6kw nodig hebben.

Iemand goed advies of dit gaat werken en of 6 kw geen overkill is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
HereIsTom schreef op maandag 14 juni 2021 @ 18:53:
[...]

De keuze is reuze en daarom lastig. Ik zit niet op de centen, maar wil ook niet de hoofdprijs betalen, maar later ook geen spijt krijgen dat ik toch de verkeerde heb gekocht.
Ik heb toch het idee dat de meeste installateurs niet blij zijn als je zelf al een set heb gekocht, ze dan dus een hogere installatie prijs rekenen en garantie is ook lastig.
Als ik nu weet welke set ik nu precies moet hebben, dan kan ik bij een aantal bedrijven offertes aanvragen.
[...]
Ze maken ook een flinke marge op de units, dus zijn die veel goedkoper wanneer je ze zelf bij een dozenschuiver koopt. Maar ik zou in jouw geval toch een installateur zoeken die de unit levert, dan is hij ook je aanspraakpunt bij garantie.

Die Ururu Sarara is top, maar duur. Het is een model dat al lang meeloopt en dat zie je er wel aan af, de vormgeving is achterhaald en dat zal niet iedereen aanspreken.
In die zin zijn de Daikin Perfera en Panasonic Etherea veel moderner ook al presteren ze iets minder, ze zijn veel goedkoper. Hoeveel zie je aan de SEER en SCOP. Mitsubishi zal ook wel een serie hebben die qua prijs en efficiency in diezelfde range valt. Ik denk niet dat je je echt een buil kunt vallen aan die betere series van de A-merken, die zijn gewoon goed. Zoals gezegd heb je waarschijnlijk genoeg aan een 2,5 kW unit maar je kunt ook een 3,5 pakken aangezien die meestal net zoveel terug moduleren en misschien als het heel koud is een meerwaarde kunnen hebben (maar ik vermoed het eigenlijk niet met jouw stookgedrag)
Op het dak zou evt. wel kunnen, maar daar moeten zonnepanelen komen, het zijn 20 appartementen in 4 woonlagen, dus weinig dak met schoorstenen en liftkoker om door 20 te delen en dan ook nog 20 airco’s?
Zijn die zonnepanelen voor iedereen/eigendom van de VVE of van jezelf?
Ik zie op je plattegrond dat bij je badkamer en technische ruimte alle leidingen omhoog komen, daar zal dan ook een unit met heel veel pijpen op het dak staan die sowieso schaduw werpt. Aan de noordkant daarvan dus waar de schaduw is zullen vermoedelijk geen panelen gelegd worden en is een prima plek om je buitenunit neer te zetten.
De voordelen daarvan zijn:
-eenvoudig bereikbaar bij onderhoud
-niet in het zicht
-geen geluid
-geen risico op vallend ijs
Er moet alleen een stukje leidingwerk over het dak maar alles bij elkaar een stuk aantrekkelijker dan aan de gevel hangen als je het mij vraagt.
Overigens is de plaatsing op het dak alleen een optie voor bewoners van de bovenste verdieping en heel misschien nog de laag daaronder, dat is een voordeel dat je dan hebt. Bewoners lager in het gebouw moeten een andere oplossing zoeken; je moet geen plek voor 20 units op het dak gaan reserveren als VVE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Hoi allemaal,

Alle input welkom!
Zoals aangegeven in de TS zijn condenspompen soms een noodzakelijk kwaad maar zijn precies de ervaringen die jij hebt de reden om ze vooral niet te gebruiken als het even kan.

1. Dat ze lawaai maken; ja dat is normaal (of het storend is, verschilt per persoon maar 9 op de 10 vindt het wel storent)
2. Je wilt vocht IN je spouw laten lopen? Laten we dat maar niet doen :+. Je kan ze wel naar buiten laten lopen en dan netjes met een 12 of 10mm hard PVC pijpje naar beneden laten lopen. Maar 'zoveel zal het niet zijn' is echt een hele verkeerde opvatting. Zoveel vocht in je spouw laten gaan is vragen om schimmel en slechte muren.
Die dingen (pompjes)werken veelal met een vlotter. Als het steeds aanslaat, lijkt het mij dat er water in blijft staan. Kan je makkelijk bij de condenspomp en visueel inspecteren wellicht?
3. Hoe ver koel je de ruimte daar en vooral; hoe vochtig is het daar? Wederom; die pompjes werken alleen als er water in staat. Als je niet ver koelt én de ruimte is droog, kan je ook gewoon amper condens hebben om af te voeren.

Afgezien van het zo vaak aanslaan van die pompjes, lijkt het erop dat je niet gewezen bent op de nadelen noch heb je dit zelf onderzocht (daarom staat het in de TS :P )

Je zou de pompjes nog kunnen laten verplaatsen naar een ruimte waar je ze niet hoort. Er zit geloof ik wel wat marge op de aanzuiglengte, maar het zal ook liggen aan de situatie zoals deze nu is.

[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 14-06-2021 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Flupke123 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:13:

Nu hebben we boven weinig plek om een airco op te hangen. Nu is mijn idee om beneden een airco te hangen en dan gebruik maken van hetelucht verwarming om de koele lucht naar boven te blazen. Deze zuigt beneden in de woonkamer en hal de lucht aan.
Ik heb er absoluut geen ervaring mee maar heb er een hard hoofd in dat dat gaat werken.
In het algemeen is de warmtebelasting hoger in huis ook hoger, en wanneer je de woonkamer koelt tot 22 graden ga je met die lucht echt nauwelijks koelen wanneer het boven 30 graden is.
Het zou misschien kunnen als je beneden flink terug gaat koelen tot 18 graden en dan met een groot debiet lucht rondpompen maar dat wordt echt heel oncomfortabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
[...]

MHI is net even wat beter ontwikkeld dan ME afaik dus het zijn prima units zo te zien.

De prijs is niet schrikbarend hoog, niet voor de huidige tijd en markt. Uitgaande van een standaard installatie excl. Betonboringen en aanleg elektra zou je er een jaar of 3 tot 2 geleden 2800 tot 3200 euro voor betaald hebben. Maar zoals gezegd: veel vraag zorgt voor hogere marges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Hoi allemaal,

Nee, dat is niet normaal, maar het kan best lastig zijn om het stil te krijgen.
Het is nu eenmaal een klein pompje, en die trillen wat. Als het ergens los in een plastic goot hangt dan krijg je wat jij beschrijft.
Zelden zo'n slecht idee gehoord. Er komt behoorlijk wat water uit soms en dat in je spouw laten lopen is een no-go. Kun je geen gaatje naar buiten boren om de condensafvoer daar weg te laten lopen?
Die zal wel goed klem gemonteerd zijn zodat er geen andere delen gaan resoneren zie 1.

Overigens blijf ik aanraden om alleen het condensbakje in of bij je unit te monteren en het pompje zelf elders dat kan 2 meter hoger hangen en aanzuigen. Maar dan moet je waarschijnlijk een ander pompje kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
ASW1 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:15:
[...]

Ze maken ook een flinke marge op de units, dus zijn die veel goedkoper wanneer je ze zelf bij een dozenschuiver koopt. Maar ik zou in jouw geval toch een installateur zoeken die de unit levert, dan is hij ook je aanspraakpunt bij garantie.

Die Ururu Sarara is top, maar duur. Het is een model dat al lang meeloopt en dat zie je er wel aan af, de vormgeving is achterhaald en dat zal niet iedereen aanspreken.
In die zin zijn de Daikin Perfera en Panasonic Etherea veel moderner ook al presteren ze iets minder, ze zijn veel goedkoper. Hoeveel zie je aan de SEER en SCOP. Mitsubishi zal ook wel een serie hebben die qua prijs en efficiency in diezelfde range valt. Ik denk niet dat je je echt een buil kunt vallen aan die betere series van de A-merken, die zijn gewoon goed. Zoals gezegd heb je waarschijnlijk genoeg aan een 2,5 kW unit maar je kunt ook een 3,5 pakken aangezien die meestal net zoveel terug moduleren en misschien als het heel koud is een meerwaarde kunnen hebben (maar ik vermoed het eigenlijk niet met jouw stookgedrag)

[...]

Zijn die zonnepanelen voor iedereen/eigendom van de VVE of van jezelf?
Ik zie op je plattegrond dat bij je badkamer en technische ruimte alle leidingen omhoog komen, daar zal dan ook een unit met heel veel pijpen op het dak staan die sowieso schaduw werpt. Aan de noordkant daarvan dus waar de schaduw is zullen vermoedelijk geen panelen gelegd worden en is een prima plek om je buitenunit neer te zetten.
De voordelen daarvan zijn:
-eenvoudig bereikbaar bij onderhoud
-niet in het zicht
-geen geluid
-geen risico op vallend ijs
Er moet alleen een stukje leidingwerk over het dak maar alles bij elkaar een stuk aantrekkelijker dan aan de gevel hangen als je het mij vraagt.
Overigens is de plaatsing op het dak alleen een optie voor bewoners van de bovenste verdieping en heel misschien nog de laag daaronder, dat is een voordeel dat je dan hebt. Bewoners lager in het gebouw moeten een andere oplossing zoeken; je moet geen plek voor 20 units op het dak gaan reserveren als VVE.
Inderdaad is de binnenunit van de Ururu Sarara niet mooi, dan misschien toch maar de Daikin Perfera en dan 3,5 kW?
En dan maar offertes hiervoor opvragen voor de set met installatie. Gezien de drukte nu kan ik maar beter wachten tot het najaar.
A.s. woensdag hebben we een VVE vergadering of en hoe en waar de airco’s mogen komen.
In het najaar hebben we dan een vergadering over de zonnepanelen.
De VVE hier is slecht met informatie, alleen de punten staan op de agenda, maar verder geen bijgevoegde informatie, meestal blijkt later dat ze hun plan al klaar hebben op de vergadering en je dan maar ja of nee moet zeggen.
Als ik van te voren vraag voor informatie hoe of wat krijg ik te horen dat we dat wel horen op de vegadering.

Ik wil best de airco op het dak, maar wordt lastig met de zonnepanelen. Hierbij een foto van het dak, blauw is boven mijn appartement.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zr2lAYOkjvGa_uqT2rdWlS0ga4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ofgWZLef3BEuCbmaMC9JKGug.jpg?f=fotoalbum_large

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
[...]

Wat ik hier zie is een SEER van 5,8 en SCOP 3,9 https://www.vakhandeljans...-w-multi-split-buitenunit
Niet dramatisch maar zeker niet om over naar huis te schrijven. Prima merk maar deze serie lijkt qua efficiency een instapmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klik
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:20
Goedenavond,

Ik wil 3 slaapkamers koelen van 12,13 en 11 m2.
Plafondhoogte is 2,45 mtr.
Ik wil daar een tz multisplit van Panasonic voor aanschaffen.
3 keer een cs-tz20wkew en een cu-3tz52tbe buitenunit.
Is dit een goede combinatie qua vermogen?
Huis is van 97 en voorzien van rolluiken

[ Voor 7% gewijzigd door Klik op 14-06-2021 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:39

tha_crazy

Mafketel

Ik ga morgen maar eens even m'n installateur bellen.
Zeker nu de AC wat meer in gebruik genomen wordt, is er een akelige brom te horen.
Nu zou dit ultrasoon kunnen zijn wat met trillingsdempers beter verholpen zou kunnen worden.
Echter is dit van buiten...

Units zijn eind maart geïnstalleerd

[ Voor 6% gewijzigd door tha_crazy op 14-06-2021 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Notna schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:25:
[...]

MHI is net even wat beter ontwikkeld dan ME afaik dus het zijn prima units zo te zien.
Er zijn ook heel veel installateurs die de omgekeerde mening hebben ;). Ook een in dit topic.

We hebben hier nu monteurs die fan zijn van ME, MHI, LG en met @flippy nu ook Panasonic blijkbaar.

Om de keus nog wat makkelijker te maken :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

vannuit een puur technisch oogpunt is panasonic de beste voor woningen, de software werkt "netter" en regelt beter, zelfs in de goedkope units. documentatie is ook geweldig, kan je gericht repareren zonder de hele unit bij grofvuil te moeten flikkeren. *kuch haier kuch*

MHI is meer de oude garde, loopt altijd achter een generatie of zo maar zit wel goed in elkaar maar is meer gericht op commericele systemen door het "lompere" gedrag van de software. niet echt wat ik in mijn huis zou zetten maar is wat veel klanten willen, de meeste zijn erg merkbewust ook al weten 99% geen bal waarom ze voor 1 merk kiezen behalve wat ze ergens op internet hebben gelezen of wat in de oren is gefluisterd door een verkoper (niet de installateur).

altijd leuk als je beetje doorvraagt waarom een klant specifiek een bepaald merk wilt. uiteindelijk moeten ze altijd toegeven dat ze niet weten waarom. ik probeer altijd duidelijk te maken dat je de units meot kiezen op je wensen en eisen, en dan kom je vanzelf uit bij het juiste merk.

[ Voor 24% gewijzigd door flippy op 14-06-2021 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 15:30

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Klik schreef op maandag 14 juni 2021 @ 22:46:
Goedenavond,

Ik wil 3 slaapkamers koelen van 12,13 en 11 m2.
Plafondhoogte is 2,45 mtr.
Ik wil daar een tz multisplit van Panasonic voor aanschaffen.
3 keer een cs-tz20wkew en een cu-3tz52tbe buitenunit.
Is dit een goede combinatie qua vermogen?
Huis is van 97 en voorzien van rolluiken
Ja.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 20:43
Over de afwerking van Toshiba ben ik toch wat minder te spreken inmiddels. De eerste de beste keer dat ik de binnenunit open deed brak er een stukje van de klep af. Het ziet er allemaal leuk uit, maar het plastic is erg dun en niet al te stevig. Ook de buitenunit kon ik op sommige plekken gewoon induwen met een vinger. Het werkt verder prima, maar het maakt niet echt een goede indruk. Hoe is dat eigenlijk bij de andere merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Vistajevski schreef op maandag 14 juni 2021 @ 23:26:
Over de afwerking van Toshiba ben ik toch wat minder te spreken inmiddels. De eerste de beste keer dat ik de binnenunit open deed brak er een stukje van de klep af. Het ziet er allemaal leuk uit, maar het plastic is erg dun en niet al te stevig. Ook de buitenunit kon ik op sommige plekken gewoon induwen met een vinger. Het werkt verder prima, maar het maakt niet echt een goede indruk. Hoe is dat eigenlijk bij de andere merken?
dat is grofweg overal hetzelfde met residentiele units. commercieel spul (wat je in systeemplands zet bijvoorbeeld) is wel een stuk lomper in elkaar gezet. maar aan dat soort units zit ook een ander prijskaartje aan. als je weet hoe en waar de clips zitten voorkom je veel van dit soort problemen. maar de dunne metalen frames is meer iets van de mono en duo units. zodra je naar de serieuze systemen gaat heb je dat niet meer.
het metaal is aleen maar om de bovenkant erop te houden en te beschermen tegen het weer en wat geluid. meer niet.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 14-06-2021 23:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Sorry maar af en toe klets je echt uit je nek @flippy.

Van Haier zijn uitgebreide technische tekeningen te vinden en ook spares zijn uitstekend verkrijgbaar. Regelingen staan ook gewoon beschreven in technische documentatie. Dat het kwalitatief dan allemaal wat minder is. Tsja, daar is de prijs dan ook naar.

En juist Panasonic is geen schoolvoorbeeld van hoe het hoort: lagertje stuk van een 4/5 jaar oude unit en het hele apparaat kon naar de schroothoop. Lagertje leverden ze niet meer :D Bedrijf was nog zo stom ook om daarna nog een nieuwe Panasonic op te laten hangen ook 8)7. Levertijden van een maand voor een printje is bij Panasonic ook niet heel gek. Ook meerdere keren meegemaakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ja, ik weet dat jij het een geweldig merk vind. maar wel graag beide voetjes op de aarde blijven graag.

het prijsverschil is letterlijk tientjeswerk in de inkoop als installateur. ik ga daarvoor echt niet de de hoofdpijn van haier op mijn dak halen. dan sta ik niks anders te doen dan garantiewerk na een paar jaar. dat is een CV mannetje in mijn regio al aan het doen. die heeft inmiddels tientallen garantiegevallen per jaar, al zal sommige geheid komen door slechte installatie zoals slecht vacumeren, rotte flares en zo....

ik heb zelf een haier (maar dan met een diloc sticker) hier aan de muur hangen van de slaapkamer en een panasonic in de woonkamer. ik heb beide units grondig uit elkaar gehaald en bekeken. ik weet exact wat de verschillen zijn. haier is goed voor de CV cowboy installateurs met een cat 2 papiertje die winstmaximalisatie willen. niet voor de cat 1 installateur die strakke installaties aflevert met een defitge garantie en ook de fabrieksgarantie honoreert.

onderdelen niet kunnen krijgen is voor vrijwel alle merken een issue al meerdere jaren. das niet echt een argument voor of tegen een merk. ik heb zat VRF modules van daken moeten hijsen om te vervangen met een nieuwe omdat 1 dom ding stuk is en niet meer te krijgen is. en dan praat je ook over LG, MHI en consorten en de bijbehorende bedragen zijn ook niet vies terwijl er 1 ding van een paar tientjes stuk is. het gebeurt alle merken tegenwoordig. laatste 2 jaar is helemaal erg.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 14-06-2021 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-09 09:29

MaNdM

1000-dingen-doekje

Wij zijn ons aan het oriënteren om airco te laten installeren. Dit willen we alleen boven doen omdat het voornamelijk voor de nachtrust is in de warme periode van het jaar. We hebben vorig jaar al rondom het huis alle ramen laten voorzien van screens. Door de ligging hebben we letterlijk op iedere kant van het huis de zon staan gedurende de dag. Dit scheelt al enorm maar uiteindelijk komt warmte natuurlijk toch binnen. En eenmaal binnen…

Ik overweeg twee mogelijke aanpakken. De eerste is een kanaalsysteem waar we de vier slaapkamers verdelen in twee keer twee. De kamers die bij elkaar zitten hebben namelijk telkens als duo een andere periode de zon erop staan en warmen dus anders op. We hoeven niet per se per kamer te regelen en omdat we een bergzolder hebben met houten balk plafond voor de kamers is het vrij eenvoudig om inblaas punten te maken.

De andere optie is om in de gang een grote unit op te hangen die de koele lucht naar de kamers blaast. Maar hier zit mijn vraag. Gaat dat wel werken of is de praktijk dat je dus eigenlijk vooral veel koude lucht de trap af laat gaan of dat het bijvoorbeeld onvoldoende de hoek om kan gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/slcpBWXWhULP-LpAkxoYRIUcpQI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y9SdUfCroRK9XKzbwKCmoce9.jpg?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd naar jullie inzichten en ervaringen.

Nog wel relevant om te weten. Ik ben geen fan van airco kasten aan de muur in iedere kamer. Het zijn naar mijn mening onhandige minder mooie dingen. Ook wil ik niet een buitenunit op meerdere plekken aan de gevel hebben hangen. Alleen de korte kant bovenaan op de tekening is niet vanaf de weg zichtbaar, de andere drie wel. Aan die “verborgen” kant hebben we een overkapping staat waar met gemak een unit kan staan.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

als je een zolder hebt waar je een casette kan neerzetten zou ik dat zeker overwegen. aanzuigen in de hal en dan uitblazen naar de kamers naar believen.

[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 15-06-2021 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-09 09:29

MaNdM

1000-dingen-doekje

flippy schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 00:23:
als je een zolder hebt waar je een casette kan neerzetten zou ik dat zeker overwegen. aanzuigen in de hal en dan uitblazen naar de kamers naar believen.
Dat is inderdaad de optie die me het netste lijkt. Is ook een vrij kostbare optie. Wat ik me wel afvraag is in hoeverre de WTW de airco straks gaat tegenwerken. Als het beneden bijvoorbeeld erg warm is geworden dan zal de WTW ook vrij warme lucht in gaan blazen, hij koelt minder tot amper de inkomende lucht. Dat zou kunnen komen omdat we de schuifpui dan open laten staan. Je hebt immers airco.

Nu hanteren we een vrij strikt warmteregime om de koelte niet te verliezen en mag de schuifpui dus niet open blijven staan. Dáár wil ik dus vanaf.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Je wtw is geen enkele factor. Niet eentje die meetbaar meetelt in elk geval. Frisse lucht is belanhrijker.

En op super hete buitenlucht dat geeft je airco ook een belasting. Mindr pendelgedrag.

[ Voor 45% gewijzigd door flippy op 15-06-2021 00:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
flippy schreef op maandag 14 juni 2021 @ 23:49:
ja, ik weet dat jij het een geweldig merk vind. maar wel graag beide voetjes op de aarde blijven graag.
Absolute nonsens. Ik zeg nergens dat het een geweldig merk is. Hoe kom je bij die onzin? Waar heb ik dat gezegd? Jij trapt het alleen overdreven hard de grond in omdat je tot over je oren verliefd bent op Panasonic. Dat soort niet onderbouwd fanboyism hebben we hier gewoon niks aan.

Woorden in de monden van mensen leggen is laag. Ik probeer altijd heel reëel te zijn over mijn eigen ervaringen om een eerlijk beeld te schetsen. Zo heb ik al heel vaak aangegeven dat de Haier het prima doet met koelen maar verre van geweldig is met verwarmen.
het prijsverschil is letterlijk tientjeswerk in de inkoop als installateur. ik ga daarvoor echt niet de de hoofdpijn van haier op mijn dak halen. dan sta ik niks anders te doen dan garantiewerk na een paar jaar. dat is een CV mannetje in mijn regio al aan het doen. die heeft inmiddels tientallen garantiegevallen per jaar, al zal sommige geheid komen door slechte installatie zoals slecht vacumeren, rotte flares en zo....

ik heb zelf een haier (maar dan met een diloc sticker) hier aan de muur hangen van de slaapkamer en een panasonic in de woonkamer. ik heb beide units grondig uit elkaar gehaald en bekeken. ik weet exact wat de verschillen zijn. haier is goed voor de CV cowboy installateurs met een cat 2 papiertje die winstmaximalisatie willen. niet voor de cat 1 installateur die strakke installaties aflevert met een defitge garantie en ook de fabrieksgarantie honoreert.

onderdelen niet kunnen krijgen is voor vrijwel alle merken een issue al meerdere jaren. das niet echt een argument voor of tegen een merk. ik heb zat VRF modules van daken moeten hijsen om te vervangen met een nieuwe omdat 1 dom ding stuk is en niet meer te krijgen is. en dan praat je ook over LG, MHI en consorten en de bijbehorende bedragen zijn ook niet vies terwijl er 1 ding van een paar tientjes stuk is. het gebeurt alle merken tegenwoordig. laatste 2 jaar is helemaal erg.
Alleen speelt het bij Panasonic al dik 10+ jaar. En ik ben dan wel geen koelmonteur, maar ik heb meer dan genoeg installaties in beheer gehad om te weten welke merken ik het best vermijdt.

Vraag me trouwens sowieso af: in hoeverre ben jij nog wel actief in deze business? Als ik zo teruglees dan was je 15+ jaar geleden hierin actief, heb je geen F-gassen certificering en werkte je ook nog eens alleen met ‘hele grote installaties’..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Glashelder schreef op maandag 14 juni 2021 @ 23:06:
[...]

Er zijn ook heel veel installateurs die de omgekeerde mening hebben ;). Ook een in dit topic.

We hebben hier nu monteurs die fan zijn van ME, MHI, LG en met @flippy nu ook Panasonic blijkbaar.

Om de keus nog wat makkelijker te maken :+
En dan vergeet je Daikin, dat is nr 1 toch? :*)
ASW1 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 22:28:
[...]

Wat ik hier zie is een SEER van 5,8 en SCOP 3,9 https://www.vakhandeljans...-w-multi-split-buitenunit
Niet dramatisch maar zeker niet om over naar huis te schrijven. Prima merk maar deze serie lijkt qua efficiency een instapmodel.
Vraag me af of die informatie klopt. In de brochure staat dit:

Bij de 4.5 een SEER van 6.5 en SCOP van 4.2
Overigens geen idee wat deze getallen zeggen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEyEe3NOuXiWieHHaVtomb9ESKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nJKZVkrhs8t3btTl4Cpj0vGH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door Oekol op 15-06-2021 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Oekol schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 07:41:
[...]

Kent ook zo zijn problemen.

Nu met de nieuwe wifi residential controller (je hoort er toch met enige regelmaat wat geklaag over). Verwarmen is zonder vermogen te beperken vaak te agressief. Bedrijf is onbereikbaar voor consumenten (behalve bij nieuwbouw waar massaal Daikin's zijn weggezet) en naar ik begrepen heb van monteurs hier ook niet al te servicegericht naar bedrijven. Er speelt een issue meen ik met nieuwere units die af en toe een power cycle nodig hebben (correct me if i'm wrong)? Daikin wil printjes maar installateurs zijn dan weer te lui om ze om te wisselen :+

Elk merk heeft zo wel zijn problemen.. Dat gezegd hebbende zijn er redelijk wat Daikin issues hier voorbij gekomen. Staat wel tegenover dat heel veel mensen hier Daikin hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
Oekol schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 07:41:
[...]

[...]

Vraag me af of die informatie klopt. In de brochure staat dit:

Bij de 4.5 een SEER van 6.5 en SCOP van 4.2
Overigens geen idee wat deze getallen zeggen
Dat is de seizoensgecorrigeerde efficiency. Bij een SEER van 6 trek je gemiddeld voor ieder kilowattuur verbruikte elektriciteit 6 kilowattuur aan warmte uit je woning. SCOP idem maar dan voor verwarmen. Een belangrijk getal dus waar nogal wat verschil in kan zitten tussen units dat voor een belangrijk deel bepaalt hoeveel elektra je gaat verbruiken. Een unit met een SEER van 8 verbruikt dus maar de helft aan elektra vergeleken bij eentje met een SEER van 4.
Als je alleen maar wilt koelen hoef je niet naar de SCOP te kijken maar als je wilt verwarmen is die zeker belangrijk. Verwarmen kost sowieso meer dan koelen dus is ook een relatief kleiner verschil in SCOP relevant.

[ Voor 19% gewijzigd door ASW1 op 15-06-2021 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Vistajevski schreef op maandag 14 juni 2021 @ 23:26:
Dat is bij mijn Daikin Perfera niet anders. Als je daarvan de klep opendoet heb je ook niet het idee dat je met een hele kwalitatieve unit te maken hebt, het voelt allemaal nogal fragiel aan.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
BastiaanN schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 08:19:
[...]

Dat is bij mijn Daikin Perfera niet anders. Als je daarvan de klep opendoet heb je ook niet het idee dat je met een hele kwalitatieve unit te maken hebt, het voelt allemaal nogal fragiel aan.
Die klep (vooral de scharnieren :X ) had wel wat aandacht mogen hebben, maar de rest zit echt wel goed in elkaar (en ik heb het best wel redelijk uit elkaar gehad :P ) Maar je kan ook vaak niet heel anders met zo een buitenkap; moet niet te duur of te zwaar zijn, makkelijk schoon te maken en allemaal leuke uitsparingen voor LED'jes en wat niet.

Maar zoals @Glashelder al zegt; elk merk heeft wel iets. Lijkt wel de automobiel industrie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:39
Notna schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 08:26:
[...]

Die klep (vooral de scharnieren :X ) had wel wat aandacht mogen hebben, maar de rest zit echt wel goed in elkaar (en ik heb het best wel redelijk uit elkaar gehad :P ) Maar je kan ook vaak niet heel anders met zo een buitenkap; moet niet te duur of te zwaar zijn, makkelijk schoon te maken en allemaal leuke uitsparingen voor LED'jes en wat niet.

Maar zoals @Glashelder al zegt; elk merk heeft wel iets. Lijkt wel de automobiel industrie :+
Doe mij dan maar een zuinig, betrouwbaar Japannertje :+

Wie maakt een auto-airco vergelijking?
Frans = electrische problemen (Daikin met hun printjes/wifi?)
etc :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Glashelder schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 07:25:
[...]

Absolute nonsens. Ik zeg nergens dat het een geweldig merk is. Hoe kom je bij die onzin? Waar heb ik dat gezegd? Jij trapt het alleen overdreven hard de grond in omdat je tot over je oren verliefd bent op Panasonic. Dat soort niet onderbouwd fanboyism hebben we hier gewoon niks aan.

Woorden in de monden van mensen leggen is laag. Ik probeer altijd heel reëel te zijn over mijn eigen ervaringen om een eerlijk beeld te schetsen. Zo heb ik al heel vaak aangegeven dat de Haier het prima doet met koelen maar verre van geweldig is met verwarmen.

[...]

Alleen speelt het bij Panasonic al dik 10+ jaar. En ik ben dan wel geen koelmonteur, maar ik heb meer dan genoeg installaties in beheer gehad om te weten welke merken ik het best vermijdt.

Vraag me trouwens sowieso af: in hoeverre ben jij nog wel actief in deze business? Als ik zo teruglees dan was je 15+ jaar geleden hierin actief, heb je geen F-gassen certificering en werkte je ook nog eens alleen met ‘hele grote installaties’..
even een tandje minder graag.

ik ben inmiddels al (weer) een redelijk tijd actief in "de business", ik ga hier niet mijn CV uitvlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
flippy schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 08:37:
[...]

even een tandje minder graag.

ik ben inmiddels al (weer) een redelijk tijd actief in "de business", ik ga hier niet mijn CV uitvlezen.
Misschien moet je even in de spiegel kijken met je 'tandje minder'.

Je oogst wat je zaait :)

Het zou je sieren als je gewoon je beschuldigingen onderbouwt ipv te komen met 'even een tandje minder'.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:44
@Glashelder
@flippy

Zullen we het even gezellig houden? :)

Druk maken is voor compressors ;)

On-Topic :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ik beschuldig niks. is zet gewoon de feiten neer zoals ik ze zie. ik heb zelf al genoeg hager moeten repareren omdat ze in hun onmetelijk wijsheid hebben besloten om een hele run units te maken waarbij een druksensor ondersteboven zit (onderop de leiding ipv bovenop) waardoor ze vollopen met olie en stukgaan.
en dan heb ik het nog niet over de lage kwaltieit van hager printplaten. als die vergelijkt 1:1 met panasonic of een MHI dan zie je zelfs als leek wel dat daar een verschil in zit ook al is de compressor direct uit een panasonic getild. de aansturing is dat niet en dat hoor je ook als je erbij staat. als je niet dagelijks met die dingen bezig bent dan zal je dat als reguliere consument natuurlijk nooit horen of zien.

je kan makkelijk hager (en andere B/C merken zoals diloc en olympus) vrij makkelijk onderdelen krijgen omdat het ook constant stukgaat op de domme dingen die andere fabrikanten allang opgelost hebben. en hager heeft gelukkig flink ingezet opo de EU markt dus ze pompen goed geld in de onderdelenlijn. ja, dan sta je bij MHI, panasonic LG of wie dan ook echt wel lang te wachten als er dingen stukgaan die bijna nooit stukgaan en dus voorraden gewoon vrijwel niet aanwezig zijn. geen leverancier gaat stapels sensoren of kleppen op voorraad houden die ze maar een paar keer per jaar verkopen als het al geen garantiewerk is. zelfs 15 jaar geleden stond je weken te wachten op een bepaalde sensor als je orgineel wilde. daarom zet men vaak gewoon andere onderdelen erop die universeel zijn en makkelijk te krijgen. al is dat voor veel moderere niet-commerciele splits lastig doordat steeds meer op 1 printplaat word gevrot en de onderdelen steeds specifieker worden. de markt doet het zichzelf aan om maar hun winst te pakken en te voorkomen dat je onderdelen koopt buiten de reguliere banen om.

dit is ook niks niews voor deze industrie, dit zie je overal.

kijk op zich heb ik geen probleem met hager, ik heb wel een probleem met de prijsvoeringen die momenteel worden aangehouden. hager word aangeprezen door veel verkopers (niet monteurs) en hoger in de markt gedrukt dan waar ze horen. en -als installateur- kijk je naar de harde inkoopprijs van units. en dan zie je dat het verschil tussen een "echte" panasonic en een hager maar een paar tientjes is. voor een reguliere installateur die "goed geld" vraagt voor installatie is dat geen reden om dan maar een hager of diloc te pakken. voor de CV-cowboys die ook aircos erbij doet om in de zomer nog een goed inkomen te hebben en op elke euro kijken en zwaar onder de markt offertes neerzetten is het een goede keuze. maar menig zelfrespecterend bedrijf zal zich niet bezig houden met B merken in het algemeen, daar zie je alleen maar MHI, pansonic, LG en soms toshiba. en dan heeft het vaak meer te maken met wat men kan krijgen dan merkspecifiek. immiers is het een kopersmarkt en niet een verkopersmarkt. je favoriete merk kan wel X zijn maar dan moet je het wel kunnen krijgen momenteel en een monteur die het tegen de muur kan schroeven. ik was afgelopen week nog bij een installatiebedrijf die had een magazijn vol staan en de agenda vol tot minstens september maar niet genoeg monteurs om het werk te doen.

de koelindustrie loopt momenteel redelijk op zijn tenen doordat er VEEL meer werk is dan monteurs en materiaal. en dan krijg je situaties waarbij B en C merken worden aangeprezen door stek-loze CV-cowboys en worden die merken op een stuk hoger nivo gehesen dan waar ze thuis horen. dat is gewoon hoe de mens werkt. als hager geen panasonic compressor erin had zitten was het wel een ander merk geweest wat word aangeprezen. want de compressor is nu juist hetgene wat relatief weinig stukgaat. ik heb er wel zat gezien met rotte compressors maar dat is omdat de installateur niet had gevacummeerd bijvoorbeeld, iets wat je ERG vaak ziet bij de budget installateurs.

beschuldigen is niet aan de orde hier, je moet naar de markt en de industie kijken wat er gaande is.

ben kan rustig een heel boek schrijven over hoe verrot de koelsector is in het budgetsegment en dat er TOTAAL geen controle is op installaties of het hebben van stek papiertjes enzovoort maar daar heeft iemand hier veel aan behalve wat achtergrondinfo, niet behulpzaam voor de doornsee forum lezer.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 15-06-2021 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 11:09

Op fluisterstand "knijp" je de binnenunits waardoor de buitenunit harder moet werken, als de buitenunit zo stil mogelijk moet zijn zul je juist de fan van de binnenunit hard moeten zetten.

Heb je geen knop van buitenunit stil of een jumper erop zitten ?

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Speedfightserv schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:10:
@Glashelder
@flippy

Zullen we het even gezellig houden? :)

Druk maken is voor compressors ;)

On-Topic :)
Lijkt me sowieso een goed idee, maar ik neem aan dat ik me wel een beetje mag verdedigen als mij woorden in de mond gelegd worden. Als ik dan vervolgens vraag om onderbouwing (quotes) dan krijg je een 'tandje minder' terug gebriest. Dat is geen stijl :P
flippy schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:11:
ik beschuldig niks. is zet gewoon de feiten neer zoals ik ze zie. ik

beschuldigen is niet aan de orde hier, je moet naar de markt en de industie kijken wat er gaande is.
flippy schreef op maandag 14 juni 2021 @ 23:49:
Zie hier.

Ik heb dat nooit gezegd. Ik ben altijd heel reëel over het apparaat geweest. En ja, ik knip bewust de rest van je quote weg omdat ik helemaal niet ter discussie wil en zal stellen dat Haier kwalitatief minder is dan de betere A merken.

Als het nou de eerste keer was, so be it, maar je doet het wel vaker en dat is best wel irritant ;)
ben kan rustig een heel boek schrijven over hoe verrot de koelsector is in het budgetsegment en dat er TOTAAL geen controle is op installaties of het hebben van stek papiertjes enzovoort maar daar heeft iemand hier veel aan behalve wat achtergrondinfo, niet behulpzaam voor de doornsee forum lezer.
Het is hier wel tweakers. Denk dat er genoeg tweakers geïnteresseerd zijn in deze verhalen en uitgebreidere technische verhalen hoor :)

[ Voor 14% gewijzigd door Glashelder op 15-06-2021 09:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:57
dat gelul over merken ik wil gewoon een koele slaapkamer zal mij mijn zak jeuken welk merk dat doet 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

bie100 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:18:
dat gelul over merken ik wil gewoon een koele slaapkamer zal mij mijn zak jeuken welk merk dat doet 8)
als na een paar jaar de unit eruit klapt en het practisch gezien goedkoper is om de hele meuk te vervangen omdat je geen garantie hebt door een slechte installateur zonder papiertje of die gewoon niet thuis geeft. dan word je er wel redelijk sip van nadat je een paar duizend hebt uitgeven... zon installatie is nog steeds veel geld voor de meeste mensen. het is een vakantie of een grotere auto of een berg spaargeld. dan wil je wel een bepaalde zekerheid.

je betaalt niet voor het merk, je betaalt voor een degelijke installatie. en bedrijven die alleen maar B en C merken verkopen moet je gewoon erg bedacht zijn wat je in huis haalt. er zijn gewoon teveel cowboys in de koelsector erbij gekomen in de afgelopen jaren.
Glashelder schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:17:
[...]
Het is hier wel tweakers. Denk dat er genoeg tweakers geïnteresseerd zijn in deze verhalen en uitgebreidere technische verhalen hoor :)
zeker, maar helaas is de helft van die verhalen dan alleen maar klagen en zeiken over de orginele installateur die kennelijk alleen maar snel naar huis wou toen die bezig was en de monteur die X jaar later aan komt waaien en een dagdeel bezig in de brandende zon op een dak (of op zaterdagavond in de stromende regen ;w ) is met diagnose om uiteindelijk erachter te komen dat men vergeten is om een rubber ringetje is vergeten te plaatsen in het frame en er een draad bijna onzichtbaar is gaan schuren tegen het frame....

[ Voor 38% gewijzigd door flippy op 15-06-2021 09:29 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Ik had gisteravond ineens een dood lijk in de airco beneden zitten (iig mbt lucht :+ ) dus vanochtend gelijk even de boel schoon gemaakt. Wat ik doe (voor mijn FTXM):

1. Kap eraf, filters eraf/uit
2. Horizontale lamellen eraf klikken
3. Deze spray over het hele element goed nat spuiten (en even 5 minuten laten zitten/GoT browsen)
4. De lekbak even doorspoelen met goed warm water (ik begin bij het uiterste tegenovergestelde punt waar de afvoer zit. Spoel je meteen die spray weg én kan je de afvoer controleren
5. Ik leg 1 kwart van een lekbaktablet erin, verdeelt over de gehele lekbak
6. Indien nodig, ga ik even met een bokkepoot kwast over de ventilatorrol voor vastgekoekt stof. Bij mijn huiskamer unit is dat wel nodig (of nouja, vind ik) maar bij de slaapkamer units zit bijv. helemaal niets op die rol.
7. Even alles met een schoonmaak doekje afnemen/filters schoonmaken indien nodig
8. Alles weer in elkaar zetten

Was er totaal iets van 25 minuten mee bezig. Even ter controle de ventilatorstand aangezet en het rook weer heerlijk chemisch schoon :+ (let wel; als ik met mijn neus er direct in hang, De geur is niet zo sterk dat het meteen de hele kamer laat stinken)

Vandaag even de andere 3 units doen (die beginnen ook een beetje muf te ruiken) en dan ben ik klaar voor de zomer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:39
@Notna Hoe vaak moet je dat doen ongeveer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Waah schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:49:
@Notna Hoe vaak moet je dat doen ongeveer?
Ik denk één keer aan het begin van het koelseizoen (had het eigenlijk een maand geleden moeten doen :$ ) en doe het preventief ook aan het einde (minus de lekbaktabletten). Maar met verwarmen heb je geen last van dergelijk luchtjes, aangezien er dan geen condensering plaatsvind (waar de meeste muffe luchtjes vandaan komen). Zodoende zou je ook gewoon tot het volgende seizoen kunnen wachten.

Ik ben echter van mening dat voorkomen beter is dan genezen en zo een rot/lange klus is het niet. Je raakt wel een stuk meer gewend aan het apparaat zelf, waardoor het ook sneller gaat én je doet meteen een visuele inspectie van het geheel om eventuele problemen te voorkomen :)

Kort antwoord: minstens één keer (zo rond mei) per jaar, het liefst 2 (waarbij je aan het einde van het koelseizoen geen lekbaktabletten gebruikt ivm geen condensatie (en dus lossen die tabletten niet op))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dasty. van de welbekende winkel...

niet zuinig mee zijn en niet al te lang laten zitten (10 min max). ;)

[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 15-06-2021 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:42

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Notna schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:40:
3. Deze spray over het hele element goed nat spuiten (en even 5 minuten laten zitten/GoT browsen)
De ventilatorrol laat je gedurende het hele proces gewoon zitten?

... en oranje! :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
iNSaNe-oNe schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:07:
[...]

De ventilatorrol laat je gedurende het hele proces gewoon zitten?
Yup, dit spul vervliegt namelijk en laat geen residu achter/je hoeft het niet na te spoelen. Dus de rol kan je laten zitten; de spray is namelijk niet onder zulke hoge druk dat het ook door het element spuit richting de ventilatorrol.

Dat gezegd hebbende haal ik die wel er uit na het koelseizoen en spuit ik die schoon met de hogedrukspuit. Afgelopen jaren had ik steevast, na een koelseizoen, dat de rol gewoon vies was met aangekoekte stof (of zelfs schimmel).

Heb ik een video over gemaakt (waar de pro's vast wel wat op aan te merken hebben :+ )

Maar dat is alleen nodig als de boel echt vies is
flippy schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:05:

Hoewel ik weet wat Dasty is (ontvetter) waar is deze opmerking toe gericht ? :) Als in; waar zou je dat voor gebruiken; algehele schoonmaak gewoon?

[ Voor 25% gewijzigd door Notna op 15-06-2021 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:10
flippy schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:05:

en welke dasty gebruik je dan?

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

gewoon de allesreiniger in het smaakje wat je wilt.

eerst ontvetter in de keukenairco als je een frituur hebt. die wel DIRECT afspoelen.
ik heb het over de verdamper, niet de buitenkant van de unit. ;)

30 euro voor een flessie reiniger van een stoer merk is echt niet nodig. als je profi spul nodig hebt zit meestal de unit helemaal volgekoekt.

[ Voor 45% gewijzigd door flippy op 15-06-2021 10:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
flippy schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:21:
gewoon de allesreiniger in het smaakje wat je wilt.

eerst ontvetter in de keukenairco als je een frituur hebt. die wel DIRECT afspoelen.
ik heb het over de verdamper, niet de buitenkant van de unit. ;)

30 euro voor een flessie reiniger van een stoer merk is echt niet nodig. als je profi spul nodig hebt zit meestal de unit helemaal volgekoekt.
Ah, vandaar de opmerking, thanks.

Dat gezegd hebbende is een vervliegend middel wel wat meer 'fool proof' ipv iets als Dasty te gebruiken met naspoelen. Het is ook niet alsof je een fles per seizoen er doorheen jaagt; de fles die ik linkte doe ik nu 3 jaar mee en er is amper minder dan een kwart uit denk ik (en dan heb ik dus totaal 16 keer een unit er mee schoongemaakt)

Overigens vind ik de opmerking 'van een stoer merk' echt totaal misplaatst; alsof je dat spul alleen voor de naam gebruikt :') Ik heb er toevallig goede ervaringen mee en het werkt dus prima. Fijn dat het met allesreiniger kan werken, maar dat vervliegt niet en zorgt dus wellicht ook voor andere issues (zoals wél een natte ventilatorrol die gaat schimmelen of aankoeken)
Er zullen vast ook goedkopere merken zijn die exact hetzelfde doen? Geen idee.

[ Voor 21% gewijzigd door Notna op 15-06-2021 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

meestal blijft dat spul niet zo lang "werkend". na een jaartje of zo is de meeste sjeu er wel uit.

vervliegen is juist wat je niet wilt. je wilt de meuk wegspoelen en door de condensafvoer weghalen. immes moet die condensafvoer ook schoon. daarom gewoon berg water in een plantenspuit doorpoelen. als je dit elke dag doet gebruik je ook een onkruidsproeier.

ik bedoel het merk ook niet specifiek. er zijn een dozijn merken die hetzelfde spul verkopen. allemaal met stoere dingen op de fles. ik kijk zelf niet eens meer naar de merken, ze vagen allemaal in elkaar over op een gegeven moment. ik geef alleen maar aan dat je dat niet nodig hebt. en dat het een stuk goedkoper kan en de meeste mensen het al in de kast hebben staan. ;)

[ Voor 43% gewijzigd door flippy op 15-06-2021 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:44
@flippy

Wat is handig spul om de condensor schoon te maken?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
flippy schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:33:
meestal blijft dat spul niet zo lang "werkend". na een jaartje of zo is de meeste sjeu er wel uit.

vervliegen is juist wat je niet wilt. je wilt de meuk wegspoelen en door de condensafvoer weghalen. immes moet die condensafvoer ook schoon. daarom gewoon berg water in een plantenspuit doorpoelen. als je dit elke dag doet gebruik je ook een onkruidsproeier.

ik bedoel het merk ook niet specifiek. er zijn een dozijn merken die hetzelfde spul verkopen. allemaal met stoere dingen op de fles. ik geef alleen maar aan dat je dat niet nodig hebt. en dat het een stuk goedkoper kan en de meeste mensen het al in de kast hebben staan. ;)
Nou ja, het vervliegen is nadat het langs het element gelopen is hé. Vandaar de opmerking 'goed nat spuiten' Het droop er netjes uit en ik neem aan dat het meuk meeneemt en zodoende reinigt.

Enfin, ik ben heel erg van het zelf doen en waar kan goedkoper. Als jij de ervaring hebt dat het ook gewoon met allesreiniger of Dasty kan en naspoelen dan neem ik dat van harte aan. Ik heb (enkel) een andere ervaring die prima werkt :) (en scheelt weer een handeling, lekker lui)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Speedfightserv schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:38:
@flippy

Wat is handig spul om de condensor schoon te maken?
Hoewel je het niet aan mij vraagt: ik dacht dat je de buitenunit gewoon met water kon afspuiten en niet meteen een schoonmaakmiddel nodig had als het niet mega vervuilt is. Ik zie online wel eens van die units in de States voorbij komen (bij keukeninstallaties etc.) die aangekoekt vet hebben waarbij je dus wel een lekker agressief middel wilt gebruiken. Maar volgens mij is ieder jaar even afborstelen en uitspuiten met water meer dan zat.

Staat ook hier vermeld:

https://aircotechnieknoord.nl/airco-onderhoud-zelf-doen/ (daar gebruiken ze perslucht)

Maar ik laat mij graag verbeteren; ik heb voornamelijk op binnen gefocussed dusver.

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 15-06-2021 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:43
mr_evil08 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:14:
[...]

Op fluisterstand "knijp" je de binnenunits waardoor de buitenunit harder moet werken, als de buitenunit zo stil mogelijk moet zijn zul je juist de fan van de binnenunit hard moeten zetten.

Heb je geen knop van buitenunit stil of een jumper erop zitten ?
Had ik nog nooit bij stil gestaan, na het aanpassen van de modus op 2 actieve binnen units liep het totale verbruik meteen terug van 190 > 120watt. Ik was er juist mee bezig om de fans zo laag mogelijk te zetten maar dit heeft voor vebruik/geluid buitenunit dus juist een negatief effect.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _WouterB
GermanPivo schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:58:
[...]

Ok dat is duidelijk (y)

Maar dan :

Situatie met 2 buitenunits : 2MXM40 (woonkamer 3.5kW + slaapkamer ouders 2kW) + 3MXM40 (woonkamer 2.5kW + slaapkamer kinderen 2*2kW)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWNdPS_UU5qgf0-z5PjlKwF-FLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bIGYzUMVg30vXitv0y1PlT5Q.jpg?f=fotoalbum_large

Voordeel :
- Heeft een lager minimum vermogen indien één van de twee buitenunits niet wordt gebruikt (tussenseizoen)
- Redundantie (twee units)
- Geen harde luchtstroming in de woonkamer

Nadeel :
- WAF : er moet nagedacht worden welke units samen aan of uit zijn (mbt tot eerste punt van bovenstaande voordelen). Zou eventueel op te lossen zijn met integratie in Home Assistant of iets dergelijks.
- Potentieel meer onderhoudskosten
- Meer geluid?

Situatie met 1 buitenunit (en 4 ipv 5 binnenunits) : 4MXM68 (5kW woonkamer, 3*2kW slaapkamers)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYJHZl8v4Z_6cw9_7f1zch-WeAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hEfkbgcXUq5DM3Y9OTDFwxAc.jpg?f=fotoalbum_large

Voordeel :
- Slechts één buitenunit, dus minder nadenken over wat wanneer aan staat
- Eén unit, dus mogelijk minder onderhoudskosten
- Eén unit, dus mogelijk minder geluid

Nadeel
- Hoger minimum vermogen dan slechts één buitenunit van bovenstaande
- Meer harde luchtstroming in woonkamer?
- Horizontale leiding over de volledige lengte van de achtergevel van de woning nodig van buitenunit naar binnenunit woonkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NBV6xQ__0YUCk4X4qAZ70SyDWko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ycJ0UkMwS6PKKdIHagHZJkQq.png?f=fotoalbum_large

De reden waarom we de buitenunit(s) aan die kant van het huis willen plaatsen is de aanwezigheid van het terras en overdekte "loungehoek" links(boven) op onderstaande luchtfoto. Links is het Zuiden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJnZXljvtn4f4A6HxfYbv7TKVBw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A4Tx2Z9KGmD6zMThIUNVG078.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXeXsSo8Sehhsjg1hhAduENdnc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rvKvZeN083VdynzzKynt8NQm.jpg?f=fotoalbum_large
Sorry voor de slechte paint skills ;) Ik denk dat die horizontale leiding dus nodig zou zijn in dit geval, tenzij de leidingen voor die binnunit mee omhoog kunnen naar de zolder en dan langs de andere kant (ook onder de dakpannen) weer naar beneden...

Ik denk er waarschijnlijk veel te hard over na (en het zal ook wel iets met die 29° hier binnen te maken hebben :/ ), maar kom echt niet uit bovenstaande keuze(s). Iemand die wat inzichten/advies heeft en mij kan verder helpen? De bedoeling is het systeem te gebruiken voor verwarming (en gas af te sluiten) en koeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Je vergeet 1 nadeel bij 1 buitenunit.

Als er storing is dan ligt je hele systeem plat, bij meerdere buiten units kan je op een dag als vandaag nog ergens koeling zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Freakie1NL schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:56:
Je vergeet 1 nadeel bij 1 buitenunit.

Als er storing is dan ligt je hele systeem plat, bij meerdere buiten units kan je op een dag als vandaag nog ergens koeling zoeken.
Staat er toch?
_WouterB schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:44:
Voordeel :
- Redundantie (twee units)
Pagina: 1 ... 51 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic