Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.334.530 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-04 13:25
Roe!and schreef op zondag 6 juni 2021 @ 23:15:
Hier dit weekend ook ineens water ballet op mijn dochters kamer ook liep hier de condens lekbakje over heb de afvoer leiding door geblazen dit hielp een beetje ik wil de leiding en lekbakje reinigen met een reiniger iemand die weet welke reiniger ik kan gebruiken? En waar zit de lekbak bij een haier binnen unit eigenlijk?
Van de week condens leiding goed door gespoeld met azijn en met warmwater en soda lijkt nu weer goed door te lopen.... dus toch maar voor elke zomer even de leiding goed door spoelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Roe!and schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:45:
[...]

Van de week condens leiding goed door gespoeld met azijn en met warmwater en soda lijkt nu weer goed door te lopen.... dus toch maar voor en na elke zomer even de leiding goed door spoelen....
O-)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smerz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:19
Beide identieke flexis 3,5kw. Bij minimum vermogen koelen (~200-250w stroom opname) is de ene super stil en die andere, mjah het wisselt nogal maar maakt na gevoel consistent meer vibratie & geluid.

Hoe hoger het vermogen uit de stekkerdoos hoe minder het verschil is eigenlijk. Bij verwarmen minimum vermogen (helaas ~400w bij deze) kreeg ik dat idee ook al.

Maar bij koelen is het wel duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
De halve buurt op bezoek gehad :+

niet omdat ze mij aardig vinden denk ik, maar om te kijken wat wij hebben hangen aan airco's (en het effect daarvan ) :P

Maar alle gekheid op een stokje, ik heb een 3.5 op zolder, koelt 100% onze slaapkamer en koelt 80% de eerste verdieping. (Huis achterzijde is zuid, rolluik op de kamers aan die zijde).

Er waren er een aantal geweest die een aanbod hadden voor een 7kW. :x

Na een drankje denk ik dat de lokale aircodealer wel goede zaken gaat doen, net zoals de lokale zonnepanelen boer al overuren mag draaien hier, sinds wij hier wonen sinds eind vorig jaar zijn er 7 anderen die nu ook panelen erop gegooid hebben, dat heb ik ook al advies meegegeven, airco + zonnepanelen is een aanrader, tenzij je graag je energieleverancier sponsort en je druk gaat maken over 24/7 aan laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
smerz schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:47:
Beide identieke flexis 3,5kw. Bij minimum vermogen koelen (~200w stroom opname) is de ene super stil en die andere, mjah het wisselt nogal maar maakt na gevoel consistent meer vibratie & geluid.

Hoe hoger het vermogen uit de stekkerdoos hoe minder het verschil is eigenlijk. Bij verwarmen minimum vermogen (helaas ~400w bij deze) kreeg ik dat idee ook al.

Maar bij koelen is het wel duidelijker.
Vreemd, wellicht toch die korte leiding dan inderdaad. Meen dat ik wel eens in een handleiding gelezen heb dat te korte leidingen afgeraden worden vanwege trillingen, maar dan meer omdat je ze binnen wel eens zou kunnen gaan horen.

De Flexis kan overigens wel lager dan 400W voor verwarmen alleen niet op de auto stand. Zet hem van de winter maar eens op een standje hoger dan de stilste. Hier zakt ie dan terug tot 300. Is helaas nog steeds hoog maar wel al beter. Op de auto stand heeft ie een sterke voorkeur voor minder geluid t.o.v. efficiency.

Voor verwarmen lijkt Daikin wel de koning te zijn wat dat betreft. Maar goed die units zijn dan ook echt een stuk duurder :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-04 12:10

_Christiaan_

Master of SOG

Roe!and schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:45:
[...]

Van de week condens leiding goed door gespoeld met azijn en met warmwater en soda lijkt nu weer goed door te lopen.... dus toch maar voor elke zomer even de leiding goed door spoelen....
Wellicht beter om te kijken of je condensleiding wel het hele stuk op afschot ligt zonder kronkels naar boven? Lijkt me niet echt een fijn gevoel elke keer dat je de airco aanzet, dat je niet zeker weet of er straks een plas water onder staat.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-04 13:25
_Christiaan_ schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:08:
[...]

Wellicht beter om te kijken of je condensleiding wel het hele stuk op afschot ligt zonder kronkels naar boven? Lijkt me niet echt een fijn gevoel elke keer dat je de airco aanzet, dat je niet zeker weet of er straks een plas water onder staat.
Hij heeft vorig zomer volle bak gedraaid zonder lekkage winter gebruiken we hem niet..... loopt volledig op afschot alleen denk ik toch iets van algen groei of slijm aanslag in de slang.... na het door spoelen liep hij een stuk beter door maar kom op het dak niet echt iets van algen prop of slijm prop terug kunnen vinden . Dus ben er niet bang voor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

smerz schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:27:
Ik heb hem gebeld. Ze gaan binnenkort kijken, ze zeggen dat ze de charge wel aangepast hadden.

Ik twijfel maar we hebben hem wel de hele winter gebruikt ipv CV op de woonkamer, nu de eerste koel momenten gehad.

Als ik jullie zo hoor hebben ze mss wel koelvloeistof eruit gehaald anders was ie al ontploft oid. Ik denk niet dat er liquid de compressor in gaat maar ik geloof ook niet dat de charge goed zit.

Als ik jullie zo hoor is het ook niet echt mogelijk om dat juist te krijgen voor de winter en de zomer. Ben benieuwd en ook wel beetje bezorgd 😬

Dank voor jullie feedback! ❤️

Edit: @@Notna alles uit handen gegeven. :')
in de winter heb je meer gas nodig dan in de zomer. daarom zit er ook een opslagtankje in. ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hier staat mijn eerste bericht in dit draadje.

Een aircopersoon komt met een voorstel voor 4 binnenunits op 1 buitenunit. Dat zijn dan 2 keer een 2,0 kW (ieder voor een aparte slaapkamer) en 1 keer 3,5 kW en 1 keer 4,2 kW voor de woonkamer. Buiten komt dan een unit van 10 kW. Voorstel is een Panasonic (Etherea binnen, buiten een CU-5Z90TBE).

Alternatief is min of meer hetzelfde van Daikin (maar daar heb ik geen specifiek nummer van). Die zou dan iets stiller zijn, maar ook weer duurder.

Het is dus niet helemaal 1 op 1 wat binnen zit moet er buiten ook zitten, maar het verschil is maar klein (11,7 kW tegen 10 kW).

Het verhaal klonk op zich wel logisch eerlijk gezegd; de "punten" moeten ook gekoeld worden anders krijg je met wat wind door de ruimte (wij willen de units liefst een beetje hoog zodat er niet enorm veel kabelgoot binnen over de muur loopt) alsnog de warme lucht beneden. Daarom is die capaciteit ook echt nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

JeroenE schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 18:25:

Een aircopersoon komt met een voorstel voor 4 binnenunits op 1 buitenunit. Dat zijn dan 2 keer een 2,0 kW (ieder voor een aparte slaapkamer) en 1 keer 3,5 kW en 1 keer 4,2 kW voor de woonkamer. Buiten komt dan een unit van 10 kW. Voorstel is een Panasonic (Etherea binnen, buiten een CU-5Z90TBE).

Alternatief is min of meer hetzelfde van Daikin (maar daar heb ik geen specifiek nummer van). Die zou dan iets stiller zijn, maar ook weer duurder.

Het is dus niet helemaal 1 op 1 wat binnen zit moet er buiten ook zitten, maar het verschil is maar klein (11,7 kW tegen 10 kW).

Het verhaal klonk op zich wel logisch eerlijk gezegd; de "punten" moeten ook gekoeld worden anders krijg je met wat wind door de ruimte (wij willen de units liefst een beetje hoog zodat er niet enorm veel kabelgoot binnen over de muur loopt) alsnog de warme lucht beneden. Daarom is die capaciteit ook echt nodig.
die gast is niet fris in de kamer. 10kw is van de zotte 8)7

heb je dat echt op de offerte staan dat er 8kW in de woonkamer moet hangen? 8)7 |:(

een CU-4Z68TBE zou meer dan genoeg zijn. zelfs voor verwarmen kom je daar makkelijk mee uit en is veel netter gedimenionseerd voor je binnenunits.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 11-06-2021 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:24
JeroenE schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 18:25:

2x 2 kW voor de slaapkamers is prima, maar bijna 8 kW voor de woonkamer? Is die 300m2 ofzo?
2x 2 of 2,5 zal voor de meeste woonkamers prima zijn.
10 kW voor voor een totaal van 11,7 binnenunits is ook absurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

2x2kw is al zat voor een woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:31
Wij zijn bezig met het kopen van een nieuwbouwwoning (blok van 5 woningen, wij hebben een hoekwoning), levering is volgend jaar. We zitten er over na te denken om een airco aan te schaffen, maar ik vind het ontzettend lelijk om witte leidingen over de gevel zien lopen. Zijn daar inmiddels geen oplossingen voor, leidingen binnendoor ofzo? Daarnaast vind ik de buiten unit ook maar lelijk.

Waarom we een airco willen:
- Zolder heeft geen verwarming, terwijl we daar wel een werkruimte willen creëren. In de toekomst misschien zelfs een slaapkamer.

Begane grond en verdieping heeft vloerverwarming en koeling. Maar als we toch een airco kopen, zouden we ook een binnen unit op 1 van de slaapkamers willen. Deze slaapkamer bevind zich achterin de woning. We hebben geen dakkapel.

Wij hebben tevens een zijstrook/tuin van ~1 meter breed. De slaapkamer bevind zich aan deze kant van de woning.

Om de buitenunit uit het zicht te hebben zouden we de unit dus aan de zijkant kunnen plaatsen, maar dan zie je lelijke witte leidingen 9 meter omhoog gaan. Je zou de buitenunit wat hoger kunnen plaatsen, ter hoogte van de zolder, maar dan zie je weer leidingen naar beneden gaan en valt de unit ontzettend op. Niet door ons, maar door de overige bewoners. Ik wil hun zicht natuurlijk ook niet verpesten :D

Tips? Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Je bent niet de eerste die deze vragen stelt ;)

Verschillende opties:
- Nieuwbouw: dus met je bouwer valt vast wel iets te regelen?
- Die goten zijn in verschillende kleuren te krijgen.
- Goten wrappen

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:22
c-nan schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 19:25:
Wij zijn bezig met het kopen van een nieuwbouwwoning (blok van 5 woningen, wij hebben een hoekwoning),
Tips? Suggesties?
Ja, als het een nieuwbouwwoning betreft moet je toch wel kunnen regelen dat de leidingen voor je airco gelijk mee worden genomen en een beetje tactisch door de vloeren/muren lopen? Dan heb je nergens leidingen in het zicht en komen ze bij binnen- en buitenunit gewoon op de juiste plek uit de muur.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
c-nan schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 19:25:
Wij zijn bezig met het kopen van een nieuwbouwwoning (blok van 5 woningen, wij hebben een hoekwoning), levering is volgend jaar. We zitten er over na te denken om een airco aan te schaffen, maar ik vind het ontzettend lelijk om witte leidingen over de gevel zien lopen. Zijn daar inmiddels geen oplossingen voor, leidingen binnendoor ofzo? Daarnaast vind ik de buiten unit ook maar lelijk.

Waarom we een airco willen:
- Zolder heeft geen verwarming, terwijl we daar wel een werkruimte willen creëren. In de toekomst misschien zelfs een slaapkamer.

Begane grond en verdieping heeft vloerverwarming en koeling. Maar als we toch een airco kopen, zouden we ook een binnen unit op 1 van de slaapkamers willen. Deze slaapkamer bevind zich achterin de woning. We hebben geen dakkapel.

Wij hebben tevens een zijstrook/tuin van ~1 meter breed. De slaapkamer bevind zich aan deze kant van de woning.

Om de buitenunit uit het zicht te hebben zouden we de unit dus aan de zijkant kunnen plaatsen, maar dan zie je lelijke witte leidingen 9 meter omhoog gaan. Je zou de buitenunit wat hoger kunnen plaatsen, ter hoogte van de zolder, maar dan zie je weer leidingen naar beneden gaan en valt de unit ontzettend op. Niet door ons, maar door de overige bewoners. Ik wil hun zicht natuurlijk ook niet verpesten :D

Tips? Suggesties?
In dat geval zou ik op zolder ook vloerverwarming neer leggen als je toch al koelt met de vloer, op zolder kan dat ook eenvoudig met droogbouw vloerverwarming, zo hou je alles centraal.

btw die leidingen langs de gevel zijn er in allerlei kleurtjes te krijgen echter monteurs maken het er vaak makkelijk vanaf door maar voor een knal witte te gaan, daar moet je dus op doordrammen als je een ander kleurtje wil.

Hier op zolder ligt ook droogbouw, leg je er zo op.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 11-06-2021 20:06 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-04 10:59
ASW1 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:28:
[...]

Ja dezelfde tip die ik aan iemand ander ook al gaf kijk of je een ander type pompje kunt installeren waarbij het opvangreservoir wel in of direct naast je unit zit maar het pompje zelf verderop.
Geen idee of dit in jouw geval een mogelijkheid is.

[...]
Bedankt voor je antwoord. Ik moet het even doen met dit type pomp en dat in deze situatie verbeteren.

Daar hebben we over nagedacht. Boven hebben we dat wel maar in deze ruimte ging dat niet.Het liefst zou ik dat ding helemaal dicht purren, maar ja dat is ook zo wat. :) Iemand een ander idee voor isolatiemateriaal? Niet vervuilend en niet al te brandbaar.

Ik wil beginnen met de resonantie weg te halen. Ik heb iets tussen de muur en de goot. De goot zit echter wel vast met een schroef in de muur, wat natuurlijk ook trilling overdraagt.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Sarge78 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 20:50:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Ik moet het even doen met dit type pomp en dat in deze situatie verbeteren.

Daar hebben we over nagedacht. Boven hebben we dat wel maar in deze ruimte ging dat niet.Het liefst zou ik dat ding helemaal dicht purren, maar ja dat is ook zo wat. :) Iemand een ander idee voor isolatiemateriaal? Niet vervuilend en niet al te brandbaar.
Hoe zit dat ding dan gemonteerd in die hoekgoot, zit dat er los in?
Iets heel simpels wat je kunt proberen is om er plukjes glaswol omheen te proppen en ervoor te doen voordat je die goot weer dichtklikt. Als dat pompje klem zit en geen speling meer heeft, en ook geen direct contact meer heeft met de goot dan zal het vast minder trillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Laat de leidingen door een (nep) regenpijp lopen, desnoods een sjieke zinken exemplaar. Daar kijkt niemand van op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-04 10:59
Ongeveer zoals op de foto hieronder (foto is van Aspen site). Aan alle kanten zitten rubberen delen waar het contact maakt met het materiaal van de goot. Ik heb het al redelijk volgestopt, want het is een mini klankkastje. Ik had nog stukje van dempers van wtw ventilatielen. Dat zit er nu ook in. Hij maakt natuurlijk wel contact met de goot, ondanks de rubberen materialen aan de buitenkant van de pomp en dat voel je lichtjes op de muur.

Als het af en toe een keer pompt valt het wel mee hoor, maar als het flink bezig is met koelen en dat ding iedere 10 a 20 seconden van zich laat horen...

En ja, als je er eenmaal op let. Denk dat ik er beton in ga storten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGQEHW4rQiwZnukHLa_PlKfbzSI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jGEKFVsRpEZJunrjyLDpVdhc.png?f=user_large

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klik
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-05 22:44
Goedenavond,

Ze komen binnenkort bij mij een panasonic multisplit tz 52 buiten unit plaatsen met 3 binnenunits van ieder 2 kw.
Volgens de beschrijving is het stroomverbruik bij koelen 5,3 ampere.
Dit hoeft toch niet op een aparte groep qua electra?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Klik schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:27:
Goedenavond,

Ze komen binnenkort bij mij een panasonic multisplit tz 52 buiten unit plaatsen met 3 binnenunits van ieder 2 kw.
Volgens de beschrijving is het stroomverbruik bij koelen 5,3 ampere.
Dit hoeft toch niet op een aparte groep qua electra?
zeker wel. iets met wetgeving. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
flippy schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 18:35:
die gast is niet fris in de kamer. 10kw is van de zotte 8)7

heb je dat echt op de offerte staan dat er 8kW in de woonkamer moet hangen? 8)7 |:(
Nouja, het is geen kleine woonkamer, de inhoud is ongeveer 190m3. Als ik dat met de factor 40 vermenigvuldig (die ik uit de TS haal) dan zit ik op 7,6 kW dus wat dat betreft is 4,2 + 3,5 = 7,7 kW toch niet met een enorm gek getal?

Nu zou het best kunnen dat wij meer richting de factor 30 zitten dan de 40. We hebben namelijk wel iets van dakisolatie, maar dat is dus niet zo veel. Zelfs als je met 30 rekent zit je nog op 5,7 kW. Dan zou je een 3,5 en 2,5 nodig hebben. Onze woonkamer is niet symmetrisch verdeeld qua inhoud dus vandaar dat het niet twee gelijke units zijn.

Er zit ook een trap in de woonkamer; niet alleen naar boven, maar ook naar beneden. In de woonkamer zelf kan je die niet afsluiten, maar boven en beneden aan de trap wel.

Ik ben geen airco expert en behalve dat ik de airco in de auto een geweldig ding vind en mijn schoonouders met een zelfdoe-ding uit de bouwmarkt (van tig jaar geleden) ook best tevreden zijn weet ik er dus niet zo veel van af.

Bijna alles wat ik op internet kan vinden is min of meer gebaseerd op een "kuub keer factor" regel, die staat dus ook in de TS. Ik vind het gewoon lastig, want omdat het best veel geld is wil ik ook wel dat het "goed" werkt. Een installatie die een paar honderd euro goedkoper is voor een paar kleinere units en ook 'iets' goedkoper voor de buitenunit scheelt ons dan misschien 1200 euro (even grof gerekend, exacte verschil weet ik niet precies) als ik 4 keer een 2 kW neem met die kleinere buitenunit. Dat is natuurlijk wel veel geld, maar als ik dan iets heb wat net niet goed werkt word ik daar ook ongelukkig van.

Jij en @ASW1 zeggen wel min of meer hetzelfde, dus dat pleit er zeker voor.

Had ik maar onbeperkt geld dan kon ik beide zelf uitproberen en dan de juiste keuze maken :S
een CU-4Z68TBE zou meer dan genoeg zijn. zelfs voor verwarmen kom je daar makkelijk mee uit en is veel netter gedimenionseerd voor je binnenunits.
Verwarmen hoeft niet per se (al sluit ik niet uit dat dat ook handig kan zijn en we het toch soms gaan gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

koelen draai je op nog lager vermogen en die belachelijk grote unit kan niet zo laag die kleine units aanbieden. het laagste vermogen van die buitenunit van 10kW is nog steeds maximaal voor 1 binnenunit.

het is gewoon idioot advies van die installateur. helemaal om 8kw in 1 woonkamer te hangen.

is de installateur toevallig organiek een CV bedrijf?

ik denk niet dat je helemaal beseft hoeveel vermogen dat is. als die units vollut staan is gaat dat voelen alsof je letterlijk in een fan gaat staan van een vriescel.

please heb wat vertrouwen op de adviezen hier, 8kW is teveel in een woonkamer en die units zijn te groot om comfortabel te zitten. de doorsnee hollandse vrijstaande villa woonkamer komt nog uit met 2x 2kw aan de muur.

persoonlijk zou ik liever een 2x2 opstelling doen. dus 2x 4kW units buiten en 4x 2kW binnen (woonkamer 1 unit en de slaapkamers op de andere unit) zodat de woonkamer 1 unit heeft die ook lekker laag kan en de slaapkamers kunnen dan ook rustig doorpruttelen snachts.

[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 11-06-2021 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klik
flippy schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:30:
[...]

Maar 5,3 ampere is 1200 watt
Dit kan toch prima op een groep waar al geen stroomvreters op staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Klik schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:38:
[...]

wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:37
[...]

De piek is tijdens starten een stuk hoger, dat gaat natuurlijk meestal wel goed, maar dat is wel waarom het niet mag.

[ Voor 15% gewijzigd door GermanPivo op 11-06-2021 21:42 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Op zich niet erg dat je stellig bent, maar kan je dan ff die wet erbij halen van wetten.overheid.nl?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-04 17:22
Vorkie schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:56:
[...]

Op zich niet erg dat je stellig bent, maar kan je dan ff die wet erbij halen van wetten.overheid.nl?
NEN1010 staat daar niet. Moet je kopen (en een cursus doen om hem te kunnen lezen)

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Pietje555 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 22:02:
[...]

NEN1010 staat daar niet. Moet je kopen (en een cursus doen om hem te kunnen lezen)
Oh de NEN1010, dat is net wat anders.

99/100 consumenten airco’s behoeven geen eigen groep volgens de NEN1010 ivm maximaal opgenomen vermogen.

Ga je het hebben over airco’s en grote koelinstallaties van supermarkten moet je zeker weten de NEN1010 volgen, naast het wettelijk jaarlijks laten keuren van je koelinstallatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Klik
Heb het al opgezocht.
Vanaf 2000 watt moet een apparaat op een aparte groep.
Kan dus prima op een groep bij gezet worden.
Scheelt weer gelukkig.
Verbaasd me wel het verbruik van 3 binnenunits.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Buiten dat die regel is geschrapt gaat het om apparaten vanaf 2kW.

Met 5,5 amp zit je aan de 1265W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klik
Word te makkelijk geroepen dat het op een aparte groep moet.
Scheelt een boel geld want ik mijn situatie zal ik een nieuwe groepenkast moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Klik schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 22:08:
Scheelt een boel geld want ik mijn situatie zal ik een nieuwe groepenkast moeten.
Je kunt ook een klein kastje ernaast hangen met een alamat. Heb ik voor mijn PV panelen ook gedaan.
Voordeel is dat als je een aardfout krijgt, je niet iedere keer een hele groep in huis kwijt bent.
Voor buitenverlichting heb ik ook een aparte alamat geplaatst nadat mijn koelkast een keer zonder stroom kwam te staan.

[ Voor 23% gewijzigd door Pietje555 op 11-06-2021 22:14 ]

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-04 15:04

mwk

Klik schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 22:08:
Ja dan wordt het een dingetje. Aan de andere kant, mijn groepenkast was van 1994 en er waren al wat groepen bijgezet. Ook waren er lasverbindingen in de groepenkast die nu niet meer mogen. En 2 alamats erbij zou een apart kastje worden en weer een lasverbinding. En mijn PV zat er ook al in een apart kastje.
Heb toen maar besloten dat een nieuwe groepenkast hoorde bij de leeftijd van de woning.
Alles nu in 2 ABB kasten inclusief alamats van de airco, PV en OVB's.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 01-05 13:23
[...]

Pas vanaf 2kW moet het op een eigen groep worden afgezekerd.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

HarmoniousVibe schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 23:19:
[...]

Pas vanaf 2kW moet het op een eigen groep worden afgezekerd.
en wat is het piekvermogen?

(spoiler: het gaat om het officele piekvermogen, niet nominaal O-) )

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-05 14:42
[...]

Onzin!

In de eerste plaats is de NEN-1010 geen wet. In de tweede plaats hoeft een apparaat van 5,3 Ampère echt geen eigen groep te hebben. Mag wel maar hoeft niet. Kan prima op het dichtstbijzijnde punt worden aangesloten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrankHe
GermanPivo schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:40:
[...]

De piek is tijdens starten een stuk hoger, dat gaat natuurlijk meestal wel goed, maar dat is wel waarom het niet mag.
Airconditioners hebben tegenwoordig een compressor met inverter en draaistroommotor. Die hebben een softwarematige softstarter en kennen geen inschakelpiek meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
Klik schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 22:06:
Heb het al opgezocht.
Vanaf 2000 watt moet een apparaat op een aparte groep.
Kan dus prima op een groep bij gezet worden.
Scheelt weer gelukkig.
Verbaasd me wel het verbruik van 3 binnenunits.
Als ik het goed heb begrepen hebben ze ook deze 2 kW regel uit de NEN-1010 geschrapt. Elders op het forum lees ik dat het NEN 1010:2015 editie is waar ze dit hebben losgelaten.

[ Voor 10% gewijzigd door FrankHe op 11-06-2021 23:47 . Reden: NEN editie. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-05 00:36
JeroenE schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:32:
[...]
Nouja, het is geen kleine woonkamer, de inhoud is ongeveer 190m3. Als ik dat met de factor 40 vermenigvuldig (die ik uit de TS haal) dan zit ik op 7,6 kW dus wat dat betreft is 4,2 + 3,5 = 7,7 kW toch niet met een enorm gek getal?

Nu zou het best kunnen dat wij meer richting de factor 30 zitten dan de 40. We hebben namelijk wel iets van dakisolatie, maar dat is dus niet zo veel. Zelfs als je met 30 rekent zit je nog op 5,7 kW. Dan zou je een 3,5 en 2,5 nodig hebben. Onze woonkamer is niet symmetrisch verdeeld qua inhoud dus vandaar dat het niet twee gelijke units zijn.

Er zit ook een trap in de woonkamer; niet alleen naar boven, maar ook naar beneden. In de woonkamer zelf kan je die niet afsluiten, maar boven en beneden aan de trap wel.

Ik ben geen airco expert en behalve dat ik de airco in de auto een geweldig ding vind en mijn schoonouders met een zelfdoe-ding uit de bouwmarkt (van tig jaar geleden) ook best tevreden zijn weet ik er dus niet zo veel van af.

Bijna alles wat ik op internet kan vinden is min of meer gebaseerd op een "kuub keer factor" regel, die staat dus ook in de TS. Ik vind het gewoon lastig, want omdat het best veel geld is wil ik ook wel dat het "goed" werkt. Een installatie die een paar honderd euro goedkoper is voor een paar kleinere units en ook 'iets' goedkoper voor de buitenunit scheelt ons dan misschien 1200 euro (even grof gerekend, exacte verschil weet ik niet precies) als ik 4 keer een 2 kW neem met die kleinere buitenunit. Dat is natuurlijk wel veel geld, maar als ik dan iets heb wat net niet goed werkt word ik daar ook ongelukkig van.

Jij en @ASW1 zeggen wel min of meer hetzelfde, dus dat pleit er zeker voor.

Had ik maar onbeperkt geld dan kon ik beide zelf uitproberen en dan de juiste keuze maken :S

[...]
Verwarmen hoeft niet per se (al sluit ik niet uit dat dat ook handig kan zijn en we het toch soms gaan gebruiken).
Wat flippy en ASW1 al aangeven, wat jou is aangeboden is veel te veel. Zit meer marge op grote units en als het te groot is zal de klant wel niet gaan klagen is het idee.

Met maatwerk betaal je minder voor de unit en is het stroomverbruik minder. Oftewel wat je nu heb is geen goed advies.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
FrankHe schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 23:36:
[...]

De NEN-1010 is geen wet.
Formeel niet, maar dat de 1010 in het Bouwbesluit van toepassing is verklaard maakt het linksom of rechtsom alsnog wettelijk verplicht. Wat hierin een gevaarlijke is: bij bedrijven gaan brandverzekeringen verder dan 1010. Geen idee of dat bij particuliere brandverzekeringen ook gebeurd, maar het kan de moeite zijn de polis eens te bekijken. Zij hebben maar één doelstelling in het leven en dat is niet betalen. Persoonlijk vind ik de (brand)verzekering een belangrijkere stakeholder dan de wetgeving, want de overheid komt sowieso niet betalen als het te laat is.

[ Voor 17% gewijzigd door Dennisdn op 12-06-2021 07:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:47

Freakie1NL

Grote Baas

Dennisdn schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 07:21:
[...]

Formeel niet, maar dat de 1010 in het Bouwbesluit van toepassing is verklaard maakt het linksom of rechtsom alsnog wettelijk verplicht. Wat hierin een gevaarlijke is: bij bedrijven gaan brandverzekeringen verder dan 1010. Geen idee of dat bij particuliere brandverzekeringen ook gebeurd, maar het kan de moeite zijn de polis eens te bekijken. Zij hebben maar één doelstelling in het leven en dat is niet betalen. Persoonlijk vind ik de (brand)verzekering een belangrijkere stakeholder dan de wetgeving, want de overheid komt sowieso niet betalen als het te laat is.
Zeker niet. Jij hebt als consument/bewoner op geen enkele wettelijke basis de plicht om je na oplevering aan het bouwbesluit te houden. Als jij wilt sloop je een dag na oplevering van een nieuwbouw woning alle isolatie er uit. Qua energie label kelder je dan naar diep rood, maar jouw huis geen wet die dat verbied.

Idem met NEN1010 voor een consument. Geen verplichting. Ook niet vanuit verzekeringen.

En ja daar staan clausules in over verwaarlosing en dergelijke maar de mensen die in dit topic keihard lopen te schreeuwen dat het moet, klopt niets van.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Volgens mij moet je hem zichtbaar kunnen afschakelen als je eraan gaat werken. Ik heb nog even verder zitten graven, en kwam hier de specs van die Panasonic tegen: http://ampair.co.uk/wp-co...hnical-Service_Manual.pdf

Hier staat inderdaad een lage nominale stroom in, maar de piek is toch bijna 15 ampere. Ik zou me van de domme houden en het rustig met een 2.5 mm2 snoer in een stopcontact doen. Ik verwacht dat een hele boel apparaten in huis een mogelijke hoge amperage hebben als ze starten, zoals oude stofzuigers...

(knip en plak de link even, want de komma gaat niet goed)

[ Voor 6% gewijzigd door koppie op 12-06-2021 10:02 . Reden: link met komma werkte niet ]

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klik
Ik kan je pdf niet openen.
Ik kan nergens piekvermogen vinden.
Heb nu een snoer 1,5 mm2.
Zal kijken of ik in ieder geval een 2,5 mm2 snoer kan vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
Freakie1NL schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 08:08:
[...]

Zeker niet. Jij hebt als consument/bewoner op geen enkele wettelijke basis de plicht om je na oplevering aan het bouwbesluit te houden. Als jij wilt sloop je een dag na oplevering van een nieuwbouw woningen alle isolatie er uit. Qua energie label kelder je dan naar diep rood, maar jouw huis geen wet die dat verbied.

Idem met NEN1010 voor een consument. Geen verplichting. Ook niet vanuit verzekeringen.

En ja daar staan clausules in over verwaarlosing en dergelijke maar de mensen die in dit topic keihard lopen te schreeuwen dat het moet, klopt niets van.
En toch staat het letterlijk in de eerste de beste polis die ik op het web kan vinden:

U bent onder de module Duurzaam Wonen nooit verzekerd voor schade die is veroorzaakt of ontstaan door;
a. een verkeerde installatie (niet volgens NEN-1010);

https://www.nn.nl/nn/file...d=24977&elementid=3039582

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Dennisdn schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 08:25:
[...]

En toch staat het letterlijk in de eerste de beste polis die ik op het web kan vinden:

U bent onder de module Duurzaam Wonen nooit verzekerd voor schade die is veroorzaakt of ontstaan door;

https://www.nn.nl/nn/file...d=24977&elementid=3039582
Zoek dan de module erbij, heeft niets te maken met airco’s of je installatie, maar om je zonnepanelen en elektrische laadpunt.
Module Duurzaam Wonen
U bent onder de module Duurzaam Wonen ook niet verzekerd voor:
b. kosten van storingen;
c. kosten voor tijdelijke afname van stroom na schade of
diefstal aan zonnepanelen (derving);
Opstalverzekering | Voorwaarden
9

d. het mislopen van vergoeding omdat u na schade de opgewekte energie niet kunt terugleveren aan het energiebedrijf;
e. schade aan een voertuig door het niet goed functioneren van de laadpaal;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:39
Mijn Daikin van 6,7kw heeft eigenlijk geen piek. Heeft een keurige eigen groep, maar zelfs als ik alle drie binnenunits (3.5,3.5,2.5) tegelijk op Max zet kom ik nauwelijks boven de 1,5kw uit, ook bij de start. Fijn systeem, zowel qua bijverwarmen als nu qua koelen, fluisterstil ook.

Qua elektra ben ik allergischer voor het ongelooflijke gepruts wat ik de afgelopen jaren in zo ongeveer alle huizen waar ik gewoond heb ben tegengekomen dan een groep een beetje meer, maar ver onder de max belasten. Lasdoppen waar aders van een verlengsnoer zijn meegetwist, draad wat bloot tegen aanvoerleidingen van een cv aanligt, 220 en 12 volt bij elkaar geprutst in 1 lasdoos met de 12v ook in installatiedraad uitgevoerd. Lasdozen die uitpuilen met lasdop- kroonsteen combinaties. Enzovoort enzovoort.

Verzekeringen is leuk theoretisch probleem, wat je gewoon niet wil is woningbrand. Daar ga je dood aan, raak je gewond bij, gaan je huisdieren dood aan, raak je bezittingen/herinneringen bij kwijt waar je aan gehecht bent. En ja dan is er ook nog het financiële, het stukje wat je kunt verzekeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-05 13:22
Ik heb net een offerte ontvangen voor een airco oplossing voor op de eerste verdieping. Een slaapkamer van 22m³ en een slaapkamer van 30m³. Beiden met een 2,5kW binnenunit van LG, de PC09SQ, en 1 buiten unit (een mutisplit airco dus).

Ik heb een geschakelde woning wat betekend dat het huis vast zit aan de garage van de buren, en de buitenunit zal aan de zijgevel komen te hangen, direct boven de grond van de buren (en hun carport), de zijgevel is ook de perceelgrens namelijk.

Dus ik heb hierin 2 vragen, ik zie dat LG aangeeft in hun brochure dat de buitenunit bij hoog verbruik 48 dB(A) kan produceren. Is dit wel toegestaan? Ik lees dingen als dat sinds 1 januari de max zit op 40 dB(A).
En, is dit, 2x een 2,5kW unit zwaar genoeg? Beide kamers zitten onder een schuin dak en de zijmuur ligt op het westen dus pakt in de middag zon (maar ook schaduw van het huis van de buren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Ja dat is zwaar genoeg.
Nee je mag maximaal 40dB op de erfgrens produceren.
Er zonder toestemming van je buren moet je sowieso niets boven hun erf hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-05 13:22
Ik ga ook toestemming van ze vragen. Hij maakt geluid maar geeft natuurlijk ook water af en er moet iemand op hun carport mogen voor installatie en onderhoud.

De LG buitenuniversitair zou 48dB Max produceren wat een stuk meer is dan 40. Krijg ik daar problemen mee of zijn er al buitenuniversitair die wel binnen de limiet zitten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:26
cazzer22 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 09:12:
Ik heb een geschakelde woning wat betekend dat het huis vast zit aan de garage van de buren, en de buitenunit zal aan de zijgevel komen te hangen, direct boven de grond van de buren (en hun carport), de zijgevel is ook de perceelgrens namelijk.
Hoe buren aan wie dat niet is gevraagd dat vonden :)

Airco geplaatst boven mijn perceel

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenPH
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09-04 14:06
Wat zijn de standaard buitenunits van Mitsubishi?
Op deze website van de officiële(?) dealer staan heel veel verschillende soorten die ik dan weer niet tegenkom op airco webshops. Iemand een catalogus die gedeeld kan worden?https://alklima.nl/leveri...#rac-room-airconditioning (even doorklikken naar buitenunits)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:22
cazzer22 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 09:12:
Ik heb net een offerte ontvangen voor een airco oplossing voor op de eerste verdieping. Een slaapkamer van 22m³ en een slaapkamer van 30m³. Beiden met een 2,5kW binnenunit van LG, de PC09SQ, en 1 buiten unit (een mutisplit airco dus).

Dus ik heb hierin 2 vragen, ik zie dat LG aangeeft in hun brochure dat de buitenunit bij hoog verbruik 48 dB(A) kan produceren. Is dit wel toegestaan? Ik lees dingen als dat sinds 1 januari de max zit op 40 dB(A).
En, is dit, 2x een 2,5kW unit zwaar genoeg? Beide kamers zitten onder een schuin dak en de zijmuur ligt op het westen dus pakt in de middag zon (maar ook schaduw van het huis van de buren).
zou toch kijken of je het niet op je eigen erf kan plaatsen de ellende die je er van kan krijgen lijkt het me ook niet waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:18
cazzer22 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 09:34:
Ik ga ook toestemming van ze vragen. Hij maakt geluid maar geeft natuurlijk ook water af en er moet iemand op hun carport mogen voor installatie en onderhoud.

De LG buitenuniversitair zou 48dB Max produceren wat een stuk meer is dan 40. Krijg ik daar problemen mee of zijn er al buitenuniversitair die wel binnen de limiet zitten?
Wat wettelijk mag is grotendeels irrelevant als jouw buurman toestemming geeft voor de plaatsing en op de hoogte is van alles cijfertjes en dingetjes. Probleem is alleen dat hij zich natuurlijk altijd mag bedenken. Dus als jij je unit daar ophangt en een maand later vindt je buurman het toch teveel herrie (binnen de wettelijke grens of niet) dan heb jij een probleem want het hangt boven zijn erf.

Als je een andere optie hebt zou ik dat eerst uitzoeken. Met je buren krijgen je vroeg of laat gezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
Vorkie schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 08:41:
[...]

Zoek dan de module erbij, heeft niets te maken met airco’s of je installatie, maar om je zonnepanelen en elektrische laadpunt.

[...]
Anders leggen ze het hier nog eens uit: https://www.geijselkroon....e-elektrische-installatie

En hier nog jurisprudentie van januari dit jaar: https://uitspraken.rechts...?id=ECLI:NL:RBAMS:2021:35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Ik zie geen relevantie in een consumenten woning met ditto consumenten verzekering.
In vrijwel alle zakelijke brandpolissen staat een clausule elektrische installatie en ik ben van mening dat ook deze clausule anno 2019 uiterst serieus moet worden genomen.
[winkel] is een winkel in Aziatische producten. Ook is [winkel] een afhaalrestaurant en cateraar

[ Voor 13% gewijzigd door Vorkie op 12-06-2021 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
Vorkie schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:14:
[...]

Ik zie geen relevantie in een consumenten woning met ditto consumenten verzekering.

[...]

[...]
Zucht. Dat was dan ook het startpunt
Dennisdn schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 07:21:
[...]
Wat hierin een gevaarlijke is: bij bedrijven gaan brandverzekeringen verder dan 1010. Geen idee of dat bij particuliere brandverzekeringen ook gebeurd, maar het kan de moeite zijn de polis eens te bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Dennisdn schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:18:
[...]

Zucht. Dat was dan ook het startpunt

[...]
Nee dat was het niet, het startpunt was iemand die vroeg of een eigen groep verplicht was en jij wist het van bedrijven maar consumenten riep je dat je dat niet wist, toen kwam je zelf met een consumenten verzekeringsmodule en daarna kwam je met voorbeelden van bedrijven. Het maakt het er voor mensen niet duidelijker op.

Dus tja, de oorspronkelijke vraag stond nog en had het dan gehouden op, check je opstal verzekering of daar iets in staat over nen1010 (wat ze dus niet echt kunnen, want consumenten hebben geen verplichting de elektrische installatie te laten keuren en wijzigingen door een bekwaam persoon te laten doen). Alle vrijheid, wat dus voor hobbybob oplossingen zorgt die gevaarlijker zijn dan een airco op een wandcontactdoos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:47

Freakie1NL

Grote Baas

Exact wat @Vorkie zegt.

Je haalt dingen uit hun context en plaats vervolgens niet gerelateerde artikelen. Voor ondernemers is het eis (om verzekerd te zijn) om aan bepaalde NEN te voldoen inclusief periodieke keuring. De eis om verzekerd te zijn komt dan meestal voort uit vreemde financiering.

Voor consumenten ligt dit heel anders, geen periodieke keuring en op geen enkele grondslag een verplichting om verzekerd te zijn BEHOUDENS de eisen van hypotheekverstrekker.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:54

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

flippy schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:57:
[...]

dat ding is veel te groot, hoe die pendelt geeft dat al aan. in een woonkamer zou een correct bemeten unit vrijwel nooit uitgaan.

forceer de unit in eco mode en controleer even in de installatiehandleiding of de buitenunit een power limter functie heeft. sommige daikin units hebben dat.
Even nog een vraag hierover. Is het wel pendelen? Het kan ook gewoon de fan zijn die uitgaat omdat de thermostaat aangeeft dat de gewenste temperatuur is bereikt, toch? Het lage verbruik zou dit onderstrepen. Dat deed 'ie van de winter ook heel af en toe, als de zon een tijdje op de ramen kwam bijvoorbeeld. Dan warmt de woning op en dan zegt de themostaat op een bepaald moment 'doei, ik ga straks wel weer aan'.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:48
[...]

Mijn 3MXM52N piekt naar bijna 3kW bij verwarmen terwijl volgens spec dit max 2,1kW moet zijn, opgegeven vermogens zeggen niet zoveel.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
Team-RiNo schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 14:23:
[...]

Mijn 3MXM52N piekt naar bijna 3kW bij verwarmen terwijl volgens spec dit max 2,1kW moet zijn, opgegeven vermogens zeggen niet zoveel.
Voorbij gaan aan de opgegeven specs kan niet, 3kw is wel een beetje veel voor een 5,2kw unit.

Deze 3,5kw unit gaat tot 1,6kw op power full, en max 1 kw op standaard verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
mr_evil08 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 15:31:
[...]

Voorbij gaan aan de opgegeven specs kan niet, 3kw is wel een beetje veel voor een 5,2kw unit.

Deze 3,5kw unit gaat tot 1,6kw op power full, en max 1 kw op standaard verwarmen.
Kan niet? is toch echt zo. Gemeten met Shelly EM en youless, verwarmingsgedrag van deze unit is erg vervelend (pendelend, piekt en gaat nagenoeg weer uit) zonder dat ik econo mode aanzet in de app.

Ook gaat ie ruim onder de specs met koelen, terug naar c.a.110w waar 0,36kW in de specs staat. Specs betekenen voor mij weinig.

[ Voor 11% gewijzigd door Team-RiNo op 12-06-2021 16:29 ]

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Team-RiNo schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 16:28:
[...]

Kan niet? is toch echt zo. Gemeten met Shelly EM en youless, verwarmingsgedrag van deze unit is erg vervelend (pendelend, piekt en gaat nagenoeg weer uit) zonder dat ik econo mode aanzet in de app.

Ook gaat ie ruim onder de specs met koelen, terug naar c.a.110w waar 0,36kW in de specs staat. Specs betekenen voor mij weinig.
Vreemd, bekabeling al doorgelopen? Firmware update aangevraagd bij Daikin? Of aangemeld bij ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 01-05 13:23
Hoe lang zit de vermoedelijke piekstroom er (al dan niet) op, tijdens het opstarten? Ik heb hier een P1-meter (van HomeWizard), die "real-time" het vermogen kan meten, maar ik krijg daar in ieder geval geen piek gereproduceerd. Nu zou dat natuurlijk ook te maken kunnen hebben met de frequentie van de meting, cq het plotten daarvan, dus vandaar de vraag. Ik heb ook een 3MXM52N.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Wij zijn bezig met de VVE voor toestemming voor een Airco te plaatsen.
Door het aanbod van het aantal soorten airco’s zien we door de bomen het bos niet meer.
Het betreft een 3 kamer appartement van 70m2 op het zuiden met screens.
Eén van de voorwaarden is dat de buitenunit stil moet zijn, deze komt waarschijnlijk op het balkon.
Wij willen de Airco gaan gebruiken voor voornamelijk koelen in de zomer, maar nu het gas steeds duurder wordt ook verwarmen in de winter. Gasverbruik nu is nog geen 400m3.

Misschien dat er hier een aantal ervaringsdeskundigen zijn met een Airco in een appartement en/of VVE?

Waar moeten we o.a. rekening mee houden?
En welk merk/type/grootte airco is geschikt?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
HereIsTom schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 17:51:
Door het aanbod van het aantal soorten airco’s zien we door de bomen het bos niet meer.
Eén van de voorwaarden is dat de buitenunit stil moet zijn, deze komt waarschijnlijk op het balkon.
Wij willen de Airco gaan gebruiken voor voornamelijk koelen in de zomer, maar nu het gas steeds duurder wordt ook verwarmen in de winter. Gasverbruik nu is nog geen 400m3.

Misschien dat er hier een aantal ervaringsdeskundigen zijn met een Airco in een appartement en/of VVE?

Je zult moeten voldoen aan de geluidsnorm waarbij er bij de omliggende buren ter hoogte van ramen en/of deuren niet meer dan 40 dB geproduceerd wordt.
Zie https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking

Daarnaast wanneer je ermee gaat verwarmen zou ik extra op de efficiency letten. Voor koelen kijk je naar de SEER voor verwarmen naar de SCOP. Hoe hoger hoe meer verwarm/koelvermogen je uit 1 kWh haalt.
Daarnaast moet je gaan bedenken waar je de units wilt ophangen en hoeveel het er moeten worden. En kijken of je het met 1 buitenunit af kan of meerderen nodig hebt. Leidingwerk tussen binnen- en buitenunits, stroomvoorziening en condensafvoer voor tijdens het koelen. Daarnaast wanneer je ze op het balkon neerzet niet te laag maar beter wat hoger vanwege ijsvorming onder de buitenunit in de winter.

Iets anders waar ik nog naar zou kijken is of je het zo in kunt richten dat je je hele verwarming ermee kunt doen en op den duur gasloos kunt gaan. Daarvoor moet je nog een oplossing vinden voor sanitair warm water wat vaak ruimte kost in de zin van een warmtepomp- of gewone boiler en evt. overschakelen op elektrisch koken. Het zou zonde zijn als je de airco's dan zo uitkiest dat je uiteindelijk toch nog gas nodig hebt om bij te verwarmen. Daarbij denk ik vooral aan het zorgvuldig kiezen waar de binnenunits moeten komen.

[ Voor 13% gewijzigd door ASW1 op 12-06-2021 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:18
HereIsTom schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 17:51:

'Stil' is iets heel subjectiefs. Ik zou op z'n minst verlangen van de VvE dat ze daar een cijfer aan hangen, en dan het liefst gewoon gelijk aan de landelijke norm zodat je daar later geen gedoe van krijgt.

En hoewel buitenunits tegenwoordig echt wel relatief stil zijn, wil dat niet zeggen dat ze geruisloos zijn (zeker bij verwarmen). In het geval van een flat zal de ruimte waarschijnlijk beperkt zijn. Als je de unit dan direct onder/boven/naast een raam van je buren zet dan kunnen ze daar wel degelijk last van ondervinden als ze het raam open hebben, zelfs als het geluid technisch gezien binnen de norm valt. Iets om rekening mee te houden als je ook maar enige keus hebt qua plaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
TigerXtrm schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 18:27:
[...]

'Stil' is iets heel subjectiefs. Ik zou op z'n minst verlangen van de VvE dat ze daar een cijfer aan hangen, en dan het liefst gewoon gelijk aan de landelijke norm zodat je daar later geen gedoe van krijgt.
Dat is het mooie van de wettelijke norm die nu is vastgelegd, het is nu gewoon duidelijk waaraan een installatie moet voldoen.
Een VVE mag ook niet alles subjectief inkleuren maar moet in redelijkheid en billijkheid beslissen, dit moet dus gemotiveerd worden en deze norm is daarmee ook een goede technische houvast voor VVE's die anders ook niet verder dan wat subjectieve termen zouden komen waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
Vorkie schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 17:19:
[...]

Vreemd, bekabeling al doorgelopen? Firmware update aangevraagd bij Daikin? Of aangemeld bij ze?
Binnen en buitenunits zitten op aparte groep, firmware gaat gewoon mee met de app dus is bij. Volgens de leverancier is het normaal (en dan doel ik op het pendelen/pieken bij verwarmen het lagere vermogen bij koelen vind ik niet belangrijk), zij hebben betere ervaringen met Mitsubishi op dat gebied.

Ik heb er verder ook geen probleem mee, zodra ik econo mode aanzet gaat de unit tot max zijn nominale vermogen bij verwarmen maar een aparte groep kan in dit soort gevallen geen kwaad bij piekvermogens als dit, daar zal ook de wens vanuit installateurs vandaan komen.

De conclusie wat betreft pieken bij verwarmen is ook al eerder in dit topic getrokken, dit ligt aan de regelsoftware van Daikin, er zijn op youtube ook mensen terug te vinden met hetzelfde issue waar ook Daikin zelf de conclusie geeft dat de units werken zoals ontworpen dus ik ga er verder ook geen energie in steken om dat op te lossen.

Dit is wat er bij mij bij verwarmen uit komt, zonder econo modus, pieken zijn ongeveer 2,9kW (rode markering negeren, oud screenshot):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XW8ufzIUFu6iacUq_6murHrpwMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oco2Ib5WpsxHVZPP3uKfiCpz.png?f=fotoalbum_large

Dit is de afgelopen 24u koelen, 2 2.5kW units 100% actief (spikes naar 0 negeren, wifi loss):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ur2Ob2seDYbrZ39-FJTwjd69YiQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8RzEhGCgnQwhVgGe0jrJSaAC.png?f=fotoalbum_large

Beide ruim buiten spec dus; min 0,36kW voor koelen max 2,09kW verwarmen. Router reset 13:30u vandaag zorgt voor aanzienlijk minder verlies van wifi signaal.

[ Voor 31% gewijzigd door Team-RiNo op 12-06-2021 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
ASW1 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 19:24:
[...]

Dat is het mooie van de wettelijke norm die nu is vastgelegd, het is nu gewoon duidelijk waaraan een installatie moet voldoen.
Een VVE mag ook niet alles subjectief inkleuren maar moet in redelijkheid en billijkheid beslissen, dit moet dus gemotiveerd worden en deze norm is daarmee ook een goede technische houvast voor VVE's die anders ook niet verder dan wat subjectieve termen zouden komen waarschijnlijk.
Dat is dus niet waar. Veel gemeenten hebben strengere normen in de lokale verordeningen staan. Meestal is het gestaffeld 45dB overdag, 40 in avond en na 00.00 35 dB.
Dit wordt helemaal niet landelijk bepaald, maar door de gemeente, net als alle andere zaken welke met bouw en woningtoezicht te maken hebben.
Overheid stelt alleen minimale basis regelgeving op, gemeenten kunnen hiervan afwijken.
Navragen dus bij de gemeente waar je aan moet voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Dank alle voor de geluidsinfo. De vraag is nu welke airco zou voldoen aan die eis en mijn wensen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Pietje555 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 21:04:
[...]

Dat is dus niet waar. Veel gemeenten hebben strengere normen in de lokale verordeningen staan. Meestal is het gestaffeld 45dB overdag, 40 in avond en na 00.00 35 dB.
Dit wordt helemaal niet landelijk bepaald, maar door de gemeente, net als alle andere zaken welke met bouw en woningtoezicht te maken hebben.
Overheid stelt alleen minimale basis regelgeving op, gemeenten kunnen hiervan afwijken.
Navragen dus bij de gemeente waar je aan moet voldoen.
De standaard APV vermeld geen geluidsnorm in dB maar is boterzacht, ik denk dat veruit de meeste gemeenten geen nadere eisen zullen hebben.

Daarnaast vraag ik me af of, nu er sinds 1 april een landelijke normering is vastgelegd in het bouwbesluit, gemeenten daar nog wel van af mogen wijken met eigen normen.
De meeste airco's zijn immers vergunningsvrij en de gemeente kan dan geen nadere eisen stellen die strenger zijn dan de nationale wet-/regelgeving.
Indien er wel een vergunningplicht is dan wordt het een ander verhaal ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
HereIsTom schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 21:42:
Dank alle voor de geluidsinfo. De vraag is nu welke airco zou voldoen aan die eis en mijn wensen.
Hoe zouden wij dat moeten weten zonder jouw woning te kennen?
Een beetje meer input wordt wel verwacht. Plaats eens een plattegrondje, geef aan waar buitenunits zouden kunnen komen etc., geef een beschrijving van huidige verwarming etc.
De vraag is dusdanig complex dat je er misschien beter een eigen topic voor kunt openen ipv het in dit algemene topic te plaatsen waar zaken al gauw door elkaar gaan lopen.

Als je geen zin hebt er zelf veel moeite in te steken kun je beter een paar offertes gaan vragen, waarbij je beter kunt wachten tot het einde van de zomer wanneer installateurs wat meer tijd hebben want die komen om in het werk in deze tijd van het jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
@ASW1 ik had een eigen topic, maar kreeg te horen dat ik het beter hier kon plaatsen.
Het een appartement uit 1991 op de bovenste (4e) verdieping van 70m2, ik kan maar één buitenunit plaatsen en één binnenunit.
Gasverbruik is minder dan 400m3, huidige verwarming is nu een HR combiketel, waarvan eigenlijk alleen twee radiatoren van in de woonkamer open staan.
Kunststof kozijnen van 2017 met HR+++ glas en voor alle ramen screens.
Platte (betonnen) dak is in 2017 geïsoleerd.
Hierbij een plattegrond met in het rood waar waarschijnlijk de buiten- en binnenunit kunnen komen.
Dus de vraag, welke Airco zou hier precies geschikt voor zijn, voor zowel koelen als verwarmen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRRaMMszApqAE8uQ-U3IQ_pB59A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D6e2rldVy6qXufTKSYwIs6Fj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door HereIsTom op 12-06-2021 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Laatst online: 12:31
HereIsTom schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 22:34:
@ASW1 ik had een eigen topic, maar kreeg te horen dat ik het beter hier kon plaatsen.
Zoals ik eerder schreef is het een appartement van 70m2, ik kan maar één buitenunit plaatsen en één binnenunit.
Gasverbruik is minder dan 400m3, huidige verwarming is nu een HR combiketel, waarvan eigenlijk alleen twee radiatoren van in de woonkamer open staan.
Hierbij een plattegrond met in het rood waar waarschijnlijk de buiten- en binnenunit kunnen komen.
Dus de vraag, welke Airco zou hier precies geschikt voor zijn, voor zowel koelen als verwarmen?

[Afbeelding]
400m3 gas is zo’n 2kw dus met 2,5 of 3,5 zit je al goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _WouterB
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-04 22:52
Ik ben aan het kijken voor een warmtepomp voor het hele huis. We gaan koelen en verwarmen (bedoeling is om gasaansluiting op te zeggen). Huis is van 2015 en redelijk goed geïsoleerd maar alle warmte blijft in de zomer binnen hangen. Boven 3 slaapkamers (20, 15 en 13 m2) ; beneden woonkamer/keuken in L vorm van 46m2 totaal. De meeste installateurs raden 2 binnenunits voor beneden aan wegens de Lvorm en vraag tot verwarmen (1 unit zou een te zware luchtstroom creëren). Voor boven kijken we nu naar een 2kW unit per kamer, voor beneden een 2,5kW en een 3,5kW unit.
Qua merk kijken we naar Daikin wegens goede ervaringen van vrienden en ook de lokale controle mogelijkheden (vb home assistant).

Met 5 binnenunits heeft Daikin enkel de 5mxm90n die (volgens de specs) een minimum verwarmingsvermogen heeft van 3,5kW. Gezien de commentaren uit voorgaande posts lijkt dit me nogal "gevaarlijk" met betrekking tot pendelen bij verwarmen. Zou het in dat opzicht beter te zijn om te kiezen voor een 2mxm40n (3,5kW beneden, 2kW master bedroom) en een 3mxm40n (2,5kW beneden, 2x2kW slaapkamers)? Met die opstellingen kunnen we in het tussenseizoen een van de buitenunits volledig uit zetten en waarna de minimum warmteafgifte nog 1,3kW is. Hoe zou dit presteren indien het zwaar vriest? Welke configuratie zou dan beter zijn?
Is het ok om meerdere buiten units naast elkaar te zetten of is die niet zo'n goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
_WouterB schreef op zondag 13 juni 2021 @ 00:18:
Ik ben aan het kijken voor een warmtepomp voor het hele huis. We gaan koelen en verwarmen (bedoeling is om gasaansluiting op te zeggen). Huis is van 2015 en redelijk goed geïsoleerd maar alle warmte blijft in de zomer binnen hangen. Boven 3 slaapkamers (20, 15 en 13 m2) ; beneden woonkamer/keuken in L vorm van 46m2 totaal. De meeste installateurs raden 2 binnenunits voor beneden aan wegens de Lvorm en vraag tot verwarmen (1 unit zou een te zware luchtstroom creëren). Voor boven kijken we nu naar een 2kW unit per kamer, voor beneden een 2,5kW en een 3,5kW unit.
Qua merk kijken we naar Daikin wegens goede ervaringen van vrienden en ook de lokale controle mogelijkheden (vb home assistant).

Met 5 binnenunits heeft Daikin enkel de 5mxm90n die (volgens de specs) een minimum verwarmingsvermogen heeft van 3,5kW. Gezien de commentaren uit voorgaande posts lijkt dit me nogal "gevaarlijk" met betrekking tot pendelen bij verwarmen. Zou het in dat opzicht beter te zijn om te kiezen voor een 2mxm40n (3,5kW beneden, 2kW master bedroom) en een 3mxm40n (2,5kW beneden, 2x2kW slaapkamers)? Met die opstellingen kunnen we in het tussenseizoen een van de buitenunits volledig uit zetten en waarna de minimum warmteafgifte nog 1,3kW is. Hoe zou dit presteren indien het zwaar vriest? Welke configuratie zou dan beter zijn?
Is het ok om meerdere buiten units naast elkaar te zetten of is die niet zo'n goed idee?
Als je de HA integratie erg belangrijk vind let er dan wel op dat dit bij de meeste nieuwe units niet werkt, de nieuwe geïntegreerde BRP069C4x wifi module is (nog) niet aan te sturen vanuit HA.

Zie o.a. https://community.home-as...ation-brp069c4x/270936/40

Ik ken ook geen merken die het beter doen overigens, wellicht anderen hier wel? De Daikin residential controller app werkt verder prima en is wat aansturing betreft geloof ik bovengemiddeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
HereIsTom schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 22:34:
Het een appartement uit 1991 op de bovenste (4e) verdieping van 70m2, ik kan maar één buitenunit plaatsen en één binnenunit.
Kunststof kozijnen van 2017 met HR+++ glas en voor alle ramen screens.
Platte (betonnen) dak is in 2017 geïsoleerd.

[Afbeelding]
Als je maar 1 single split kan hebben dan zou ik hem inderdaad daar hangen waar je hem nu hebt ingetekend. Alleen hangt de buitenunit nu aan de gevel ipv dat hij op het balkon staat wat je eerder aangaf, en kan hij niet op het dak?
Met een 2,5 kW unit moet je het wel redden, ook in de winter moet dat lukken gezien hoe weinig je nu stookt.
Het slaapkamertje recht tegenover de unit pakt nog wel wat mee als de deur open staat maar de andere slaapkamer ga je maar heel weinig merken van het koelen. Voor het beste effect laat je de AC dan 24u/dag draaien op een vaste temperatuur met alle deuren open.
Laat je vooral niet verleiden tot het ophangen van een hele zware unit; je isolatie is dik in orde en wanneer je doorlopend koelt zal de AC niet hard hoeven werken.

Wil je advies over precies welk merk/model?
Kies een A-merk met goede specs dus geen model uit een instapserie maar een wat hogere serie met betere SEER en SCOP. WIl je zelf kopen en ophangen of gaat een monteur dat doen?
De meeste monteurs werken met bepaalde merken en die doen je dan een voorstel met 2 of 3 keuzes. Je kunt ook een monteur zoeken die op basis van arbeidsloon een door jou uitgekozen specifiek model wil installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
@HereIsTom niemand kan bij je buiten-unit zo en onderhoud wordt een duur grapje.

Kan er wel een hoogwerker bij? 4de verdieping is behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@ASW1 @Vorkie Dank voor jullie advies. Ja ik dacht dat het het balkon zou worden, maar ik heb via via gehoord dat het waarschijnlijk die plek aan de muur wordt omdat het balkon van de buren tegen mijn balkon zit en die er zo last van hebben.
Hoe vaak moet zo’n airco onderhouden worden? Ze hebben hier toen met een hoogwerker de screens ook opgehangen.
Dus een 3,5 kW unit zou teveel zijn, ik dacht voor het gehele appartement dat dat wel nodig zou zijn. In de winter blijft het nu in die slaapkamers warm genoeg.
Wat zijn de nadelen als het wel een 3,5 kW zou worden?
Ik wil het allemaal laten doen, geen ervaringen met dit soort dingen.
Ik dacht als ik een specifiek type/model heb ik dan een aantal offertes kan opvragen.
De A-merken zijn die hier in het start topic staan, Daikin, MHI, Mitsubishi en Toshiba?
Is dit iets? https://www.climasense.nl...0m3-r32-bluevolution.html

[ Voor 7% gewijzigd door HereIsTom op 13-06-2021 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Het duurste model van Daikin is prima ja.

Moduleert ook het verste terug. Alleen de vraag of je zoveel geld uit wilt geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
HereIsTom schreef op zondag 13 juni 2021 @ 11:22:
@ASW1 @Vorkie Dank voor jullie advies. Ja ik dacht dat het het balkon zou worden, maar ik heb via via gehoord dat het waarschijnlijk die plek aan de muur wordt omdat het balkon van de buren tegen mijn balkon zit en die er zo last van hebben.
Wat zit er onder die buitenunit?
Want die hangt op 4 hoog en als je hem voor verwarmen gebruikt kan er ijs naar beneden komen.
In de zomer zal er water naar beneden druppelen tijdens het koelen, tenzij je ergens anders heen kunt met je condenswater.
Het dak is echt veel geschikter, zeker als je daar met een trap vanaf je balkon vrij makkelijk op kunt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Glashelder schreef op zondag 13 juni 2021 @ 11:44:
[...]

Moduleert ook het verste terug. Alleen de vraag of je zoveel geld uit wilt geven.
Als het goedkoper en goed kan hoor ik dat graag.
ASW1 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 11:51:
[...]

Wat zit er onder die buitenunit?
Want die hangt op 4 hoog en als je hem voor verwarmen gebruikt kan er ijs naar beneden komen.
In de zomer zal er water naar beneden druppelen tijdens het koelen, tenzij je ergens anders heen kunt met je condenswater.
Het dak is echt veel geschikter, zeker je daar met een trap vanaf je balkon vrij makkelijk op kunt komen.
Onder de buitenunit zit niks, ja als de onderburen ook een airco nemen komen die eronder te hangen.
Op het dak willen we zonnepanelen gaan leggen, dus als al die units op het dak komen is daar geen plaats meer voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
HereIsTom schreef op zondag 13 juni 2021 @ 12:04:
Onder de buitenunit zit niks, ja als de onderburen ook een airco nemen komen die eronder te hangen.
Op het dak willen we zonnepanelen gaan leggen, dus als al die units op het dak komen is daar geen plaats meer voor?
Hoezo zit er "niks", geen risico dat iemand een ijspegel op z'n kop krijgt?
Ook druppelend condenswater kan vervelend zijn wanneer dat rondwaait en op de ramen vd onderburen komt.

Zonnepanelen op het dak kan prima i.c.m. een buitenunit, die neemt niet veel plaats in maar kan wel wat schaduw geven. Daarom bij voorkeur aan de noordkant opstellen. Het is gewoon iets waar je in het legpatroon van de panelen rekening kunt houden maar dat is echt wel in te passen. In het slechtste geval kost het je 1 paneel, en dan nog is het een zoveel betere oplossing dan aan de gevel hangen op 4 hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
Hoe vaak moet zo’n airco onderhouden worden? Ze hebben hier toen met een hoogwerker de screens ook opgehangen.
Dus een 3,5 kW unit zou teveel zijn, ik dacht voor het gehele appartement dat dat wel nodig zou zijn. In de winter blijft het nu in die slaapkamers warm genoeg.
Ik dacht als ik een specifiek type/model heb ik dan een aantal offertes kan opvragen.
De A-merken zijn die hier in het start topic staan, Daikin, MHI, Mitsubishi en Toshiba?
Tussen de 2,5 en 3,5kw units van Daikin zit maar een minimaal verschil bij minimaal vermogen, en vooral de Ururu kan heel ver terug, dat minimaal vermogen is belangrijk als je ermee gaat verwarmen om niet te snel tegen "pendelen" aan te lopen.

Ik zou dan voor de 3,5 gaan zodat je de rest van het appartement ook probleemloos kan koelen, bij gelijksvloers wordt de slaapkamer probleemloos meegenomen(uiterraard wel de deur open).

@ASW1 Daar zijn opvangbakken voor, dat ijsvorming valt trouwens reuze mee, hier in de winter niet meegemaakt, het enige ijs wat er was kwam door de hevige sneeuwbuien in Februari/Maart die mijn unit dichtdrukte.

Kan ook komen dat mijn unit niet aan de regen/wind kant staat dat ik er maar weinig last van heb.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 13-06-2021 13:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-05 08:11

royhoi

-

Even een bezem over het parkeervak gehaald en gelijk maar een foto genomen van mijn situatie. Buitenunit staat dus aan de achterzijde van mijn appartement. Betreft een 6.6kw LG.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4ot2y2mKFIFmgF0TlgpJBRXFus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WybUFUBha8Hh2gLRb2DZEmPQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qw7LlWh8eE_HiGsfftSwCsZ1JR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KHDlwwWcW9mZpRPg0xkef8ag.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door royhoi op 13-06-2021 13:36 ]

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:25
@royhoi Hoe is je ervaring in de winter met de luchtcirculatie?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi

royhoi

-

@BarryH Heb hem eigenlijk alleen gebruikt om te koelen. Vind hem te veel herrie maken om ook te verwarmen.

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
royhoi schreef op zondag 13 juni 2021 @ 13:36:
@BarryH Heb hem eigenlijk alleen gebruikt om te koelen. Vind hem te veel herrie maken om ook te verwarmen.
Maakt hij dan geen "herrie" bij het koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi

royhoi

-

Nee bij koelen is die veel stiller

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
  • Laatst online: 10:09
verkeerd topic

[ Voor 83% gewijzigd door Misterpc op 13-06-2021 15:08 ]

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.koppers
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:49
Iemand toevallig ervaring met het (zelf) plaatsen van een
wifi module CZ-TACG1 in een Panasonic vloermodel Z25UFEAW?

(Module besteld en in huis, installateur is te druk...)
Zo moeilijk is het volgens mij niet, maar altijd handig als iemand ervaring/tips heeft

(ja ik weet dat ik kan wachten....maar liever niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-05 14:03
Ik zou gewoon een 3.5 Kw doen. Een 2.5kw gaat veel op z'n tenen moeten lopen en constant de volle fan snelheid in je kamer is nou ook geen pretje.

Als je er mee gaat verwarmen zou ik iig niet voor een daikin gaan maar voor 1 van de mitsubishi's.
Die hebben met verwarmen toch een betere score dan de daikins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
royhoi schreef op zondag 13 juni 2021 @ 14:01:
Nee bij koelen is die veel stiller
Oke, hier is het juist andersom de buitenunit (fan) maakt fors meer lawaai op de koelstand dan verwarmen, evenals verwarmen alleen als het echt koud wordt wordt het geluid meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
mr_evil08 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 17:08:
[...]

Oke, hier is het juist andersom de buitenunit (fan) maakt fors meer lawaai op de koelstand dan verwarmen, evenals verwarmen alleen als het echt koud wordt wordt het geluid meer.
Wel apart dat de verschillen zo groot zijn, mijn Daikin maakt fors meer geluid bij verwarmen dan koelen, voornamelijk compressor geluid. Fan is wel meer actief bij het koelen maar dat is weinig in vergelijking met het compressor geluid. Het grootste deel van de dag is mijn buitenunit nu vrijwel onhoorbaar <35dB terwijl bij verwarmen er vrijwel altijd >50dB uit komt op 1 meter afstand (ook buiten het hier eerder omschreven gependel bij het verwarmen).

[ Voor 4% gewijzigd door Team-RiNo op 13-06-2021 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
Team-RiNo schreef op zondag 13 juni 2021 @ 17:41:
[...]

Wel apart dat de verschillen zo groot zijn, mijn Daikin maakt fors meer geluid bij verwarmen dan koelen, voornamelijk compressor geluid. Fan is wel meer actief bij het koelen maar dat is weinig in vergelijking met het compressor geluid. Het grootste deel van de dag is mijn buitenunit nu vrijwel onhoorbaar <35dB terwijl bij verwarmen er vrijwel altijd >50dB uit komt op 1 meter afstand.
Het geluid wat deze unit maakt komt hoofdzakelijk van de grote fan.

Ik snap wel wat je bedoelt en heb het eens gehoord bij anderen van sodeju wat hoor je de compressor.
Volgens de logs tijdens koelen draait de compressor toerental op 48 en verwarmen rond 24-34.

Zijn verwarmcapaciteit is meer dan koelen volgens specs.
koelcapaciteit [Min./Nom./Max.] 1,4/3,4/4,0 KW
verwarmingscapaciteit bij [Min./Nom./Max.] 1,40/4,00/5,20 KW

Ik heb er eens op gelet in de winter tijdens een defrost dan staan de fans uit en dan moet je heel aandachtig buiten horen wil je de compressor horen, die is echt wel stil.

Ook de buitenunit staat op zuiden hier dus in de zomer in de volle zon met 2 stenen muren te bakken.
De plaats waar de buitenunit staat zal ook nog wel invloed hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door mr_evil08 op 13-06-2021 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-04 15:04

mwk

mr_evil08 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 17:45:
[...]

Het geluid wat deze unit maakt komt hoofdzakelijk van de grote fan.

Ik snap wel wat je bedoelt en heb het eens gehoord bij anderen van sodeju wat hoor je de compressor.
Volgens de logs tijdens koelen draait de compressor toerental op 48 en verwarmen rond 24-34.

Zijn verwarmcapaciteit is meer dan koelen volgens specs.
koelcapaciteit [Min./Nom./Max.] 1,4/3,4/4,0 KW
verwarmingscapaciteit bij [Min./Nom./Max.] 1,40/4,00/5,20 KW

Ik heb er eens op gelet in de winter tijdens een defrost dan staan de fans uit en dan moet je heel aandachtig buiten horen wil je de compressor horen, die is echt wel stil.

Ook de buitenunit staat op zuiden hier dus in de zomer in de volle zon met 2 stenen muren te bakken.
Mijn Daikins maken ook iets meer geluid bij verwarmen. Maar dan nog niet echt hinderlijk. De 4MXM68 geeft wel wat resonantie als hij op zijn laagst draait, maar dat hoor je buiten niet. Dat is nu deels verholpen door de installateur met wat extra dempingsmateriaal onder tussen de beugels en de muur. Dat maakte het een stuk beter. Vraag hem later wel een keer of de rest ook kan worden verholpen. Nu is hij druk genoeg met nieuwe airco's.

Verder heb ik een 3MXM40 boven de garage. Die hoor je echt niet. Binnen niet en buiten ook niet. Het leidinggeruis dat ik eerder meldde is grotendeels verholpen omdat mijn installateur extra isolatie heeft aangebracht in de leidinggoten.

Heb in mijn vorige huis ooit zo'n bouwmarktding opgehangen. Die maakte meer geluid dan de compressor in de garage. Dat wil je je buren niet aandoen.

Maarten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
Glashelder schreef op zondag 13 juni 2021 @ 11:44:
[...]

Zo'n beetje het duurste model op de markt met de beste specs.
Als je toch een hoop geld wilt stukslaan kun je ook kijken naar een Panasonic heatcharge, al zijn die in NL waarschijnlijk moeilijk leverbaar.
Haalt nog hogere specs dan die Sarara met een SEER van 10,5 en een SCOP van 6,2
Interessant is dat er een buffer in zit om de defrosts mee op te vangen. Zeker als je maar 1 unit gebruikt om mee te verwarmen zal dat wel wat extra comfort geven.
https://www.aircon.panaso...atcharge-vz-inverter-r32/

In het algemeen hoe meer geld je aan de unit uitgeeft hoe beter de specs ook worden. Als je denkt dat er veel draaiuren gemaakt gaan worden dan zal het zich op de lange termijn wel (gedeeltelijk)terugbetalen.

Ik weet niet hoe erg je op de centen zit maar je kunt eventueel ook zelf een set aanschaffen en een monteur zoeken die het op wil hangen en in bedrijf stellen tegen uurloon.
Bij deze Spaanse dozenschuiver haal je voor €1000 een Panasonic Etherea die ook al hele mooie specs heeft, niet zo goed als die Sarara maar wel bijna voor de helft van de prijs. Daikin heeft ook de Perfera serie die heeft ook al hele goede specs. vergelijkbaar met de Etherea serie. Garantie is dan wel een gok maar voor het prijsverschil met NL kun je die nemen.
https://www.techinn.com/n...rconditioning/137708708/p
rupsen schreef op zondag 13 juni 2021 @ 15:48:
[...]
Als je er mee gaat verwarmen zou ik iig niet voor een daikin gaan maar voor 1 van de mitsubishi's.
Die hebben met verwarmen toch een betere score dan de daikins.
Daikin en Mitsubishi hebben goedkope series en dure series en dingen ertussenin. Dat het ene merk beter is dan het ander slaat nergens op zonder dat je vertelt welke serie van het ene merk je vergelijkt met welke serie van een ander merk. En ik ben benieuwd welke unit van Mitsubishi jij kunt vinder die beter scoort met verwarmen dan de Daikin Ururu Sarara?
Pagina: 1 ... 50 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic