Airco geplaatst boven mijn perceel

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 66.992 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-05 14:25
Even een situatie schetsen:

Persoon heeft een hoekwoning met in zijn achtertuin de garage, garage grenst aan de woning van de achterburen.
Die hebben zonder aankondiging/overleg een (multi split) airco unit geplaatst boven dit dak van de garage aan hun eigen muur. Monteur moest dus op het dak van de garage staan om er überhaupt bij te kunnen.
Nu kijkt deze persoon dus vanuit zijn tuin op een airco unit en hele witte goten, dan nog niet te spreken over mogelijke geluidproductie die de unit kan maken wanneer deze in bedrijf is. Slaapkamerraam en unit zal een 15 meter uit elkaar staan. Op redelijk gelijke hoogte.

Mijn advies was gelijk: vraag de gemeente of dit zomaar mag, de achterburen plaatsen namelijk iets boven het perceel van een ander.

Iemand anders hierin een ervaring of advies?

Evil mind: zet een plaat met geluidsisolerend materiaal recht op op het dak van de garage op 2 cm voor de airco unit en nergens meer last van })

[ Voor 8% gewijzigd door BTS op 25-04-2021 23:16 ]

www.highflow.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-05 11:55
BTS schreef op zondag 25 april 2021 @ 23:13:
Even een situatie schetsen:

Persoon heeft een hoekwoning met in zijn achtertuin de garage, garage grenst aan de woning van de achterburen.
Die hebben zonder aankondiging/overleg een (multi split) airco unit geplaatst boven dit dak van de garage aan hun eigen muur. Monteur moest dus op het dak van de garage staan om er überhaupt bij te kunnen.
Nu kijkt deze persoon dus vanuit zijn tuin op een airco unit en hele witte goten, dan nog niet te spreken over mogelijke geluidproductie die de unit kan maken wanneer deze in bedrijf is. Slaapkamerraam en unit zal een 15 meter uit elkaar staan. Op redelijk gelijke hoogte.

Mijn advies was gelijk: vraag de gemeente of dit zomaar mag, de achterburen plaatsen namelijk iets boven het perceel van een ander.

Evil mind: zet een plaat met geluidsisolerend materiaal recht op op het dak van de garage op 2 cm voor de airco unit en nergens meer last van })
Wat raar dat dit niet is overlegd. Wij hebben voordat we überhaupt offertes opvroegen onze voornemens al met de buren besproken.

In dit specifieke geval hangt het er natuurlijk vanaf hoe de erfgrens precies loopt en waar die buitenunit dan mag hangen. Los daarvan zijn op 1 april jl. de nieuwe geluideisen voor wp's en airco's ingegaan. In die nieuwe situatie mag zo'n unit op de erfgrens niet meer dan 40dB veroorzaken. Dat lijkt me in deze situatie praktisch onhaalbaar. Daarnaast is het niet zo netjes dat ze zonder overleg het dak op gaan. Dat recht hebben ze overigens wel volgens mij, op grond van het ladderrecht(?).

Maar goed, je kunt op basis van de werkwijze al aardig inschatten hoe deze buren met hun buren omgaan. En dan vrees ik dat overleggen vruchteloos is.

Het is aan de persoon in kwestie zelf de keuze om hier wel/niet een punt van te maken. Hindert het niet, dan scheelt niets doen een hoop gezeik. Hindert het wel, dan eerst juridisch/kadastraal checken (juridisch loket, rechtsbijstand). Dan issue op tafel leggen bij de buren; zeggen dat je denkt dat de unit niet zomaar boven jouw perceel gehangen mag worden. Nog niet direct vanalles eisen, eerst kijken hoe ze daarop reageren. Vervolgens bepalen hoe verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

BTS schreef op zondag 25 april 2021 @ 23:13:
Beetje vreemd van de buren, maar misschien eerst even afwachten of men er überhaupt last van heeft voor je gaat klagen? Heb verder geen idee hoe het juridisch zit overigens hoor.. lijkt me voer voor een ander topic.

Bij mijn schoonouders had ik iets soortgelijks alleen grenst hun garage gewoon aan hun eigen huis. Erfgrens is dan nog 7 meter. Die buurvrouw kwam op hoge poten klagen waar we mee bezig waren en dat die airco’s hun tuinplezier zou gaan ontnemen. Hoop rumoer. Toen ze eenmaal draaiden hoorde ze ze niet., dan sta je toch wel voor lul als buurvrouw :).

Geluid over die afstand zou ik niet zo bang voor zijn.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BTS
@henkjanvdkolk over de geluidseisen had ik inderdaad ook wat gelezen, deze unit zit niet eens op de erfgrens maar eroverheen.
Het ladderrecht is inderdaad geldig, maar wel met aankondiging/overleg en dus niet zoals het nu is gegaan.

@Glashelder
Het verschil zal dus gigantisch zijn met de door jouw geschetste situatie, 7 meter in de door mij geschetste situatie zal is het volledige dak van de garage en een meter of 2,5/3 meter tuin.

En bij het uitzoeken kom ik dit tegen:

Vergunningsvrij plaatsen kan:
Aan een gevel van een woning, het college van burgemeester en wethouders van oordeel dat er sprake is van het aanbrengen van een verandering van niet-ingrijpende aard:

1)
de airco-unit wordt geplaatst aan de achtergevel van de woning,

2)
er mag maximaal 1 airco-unit aan deze gevel aanwezig zijn,

3)
de oppervlakte van de airco-unit bedraagt maximaal 0,5 m², en

4)
de afstand van de airco-unit tot de perceelsgrens bedraagt ten minste 1 m.

1 en 4 worden dus al niet nageleefd.

www.highflow.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-05 14:20

JB

Cédric roelt!

@BTS 4 lijkt me sowieso een haalbare. Als iets over de erfgrens steekt, is het vrij brutaal om dat zomaar tegen de gevel te knallen. Mbt tot de andere punten; hoe hangen andere airco's in de gemeente? Als je ziet wat er op sommige plekken voor projecten aan de muur hangen incl meters goot tegen de gevel...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:04
henkjanvdkolk schreef op maandag 26 april 2021 @ 01:18:
[...]

Wat raar dat dit niet is overlegd. Wij hebben voordat we überhaupt offertes opvroegen onze voornemens al met de buren besproken.

In dit specifieke geval hangt het er natuurlijk vanaf hoe de erfgrens precies loopt en waar die buitenunit dan mag hangen. Los daarvan zijn op 1 april jl. de nieuwe geluideisen voor wp's en airco's ingegaan. In die nieuwe situatie mag zo'n unit op de erfgrens niet meer dan 40dB veroorzaken. Dat lijkt me in deze situatie praktisch onhaalbaar. Daarnaast is het niet zo netjes dat ze zonder overleg het dak op gaan. Dat recht hebben ze overigens wel volgens mij, op grond van het ladderrecht(?).

Maar goed, je kunt op basis van de werkwijze al aardig inschatten hoe deze buren met hun buren omgaan. En dan vrees ik dat overleggen vruchteloos is.

Het is aan de persoon in kwestie zelf de keuze om hier wel/niet een punt van te maken. Hindert het niet, dan scheelt niets doen een hoop gezeik. Hindert het wel, dan eerst juridisch/kadastraal checken (juridisch loket, rechtsbijstand). Dan issue op tafel leggen bij de buren; zeggen dat je denkt dat de unit niet zomaar boven jouw perceel gehangen mag worden. Nog niet direct vanalles eisen, eerst kijken hoe ze daarop reageren. Vervolgens bepalen hoe verder.
Ja dit recht hebben ze MAAR dit moeten ze van te voren aangeven en een termijn/tijd doorgeven wanneer ze van dit recht gebruik maken.
Betreden erf buren voor verbouwing
Je mag het erf van de buren gebruiken voor verbouwing of onderhoud aan de woning. Je hebt zogenoemd ladderrecht als:

jij jouw buren op tijd op de hoogte stelt dat je hun erf moet gebruiken;
er geen andere manier is jouw woning te verbouwen of te onderhouden dan door het erf van je buren te betreden;
je eventuele schade bij buren door het gebruik van hun erf vergoedt.
Jouw buren mogen je ladderrecht alleen weigeren of uitstellen als ze daarvoor hele gewichtige redenen hebben.
bron: https://www.eigenhuis.nl/.../regels-erf-en-erfgrens#/
Ondanks dat het aan hun muur hangt, hangt de airco op een andermans perceel en dit mag dan weer niet.

Zoek het maar op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
Marc25579 schreef op maandag 26 april 2021 @ 08:29:
[...]

Ja dit recht hebben ze MAAR dit moeten ze van te voren aangeven en een termijn/tijd doorgeven wanneer ze van dit recht gebruik maken.
Je mag het erf van de buren gebruiken voor verbouwing of onderhoud aan de woning. Je hebt zogenoemd ladderrecht als:

er geen andere manier is jouw woning te verbouwen of te onderhouden dan door het erf van je buren te betreden;
Jouw buren mogen je ladderrecht alleen weigeren of uitstellen als ze daarvoor hele gewichtige redenen hebben.
Ondanks dat het aan hun muur hangt, hangt de airco op een andermans perceel en dit mag dan weer niet.

Zoek het maar op
nee dat mag niet ik kan het beamen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:06
bie100 schreef op maandag 26 april 2021 @ 08:39:
[...]

nee dat mag niet ik kan het beamen :)
zelfde probleem krijg je denk ik dan bij onderhoud van de buitenunit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bie100
olafmol schreef op maandag 26 april 2021 @ 08:40:
[...]

zelfde probleem krijg je denk ik dan bij onderhoud van de buitenunit?
inderdaad met onderhoud kan je ze weigeren maar je heb ook ladder recht

maar buiten dat hij mag gewoon niet over de erfgrens hangen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:16
Vergeet niet dat de meeste mensen nauwelijks weten wat een airco precies inhoudt. Die bestellen ergens bij een aircoboer, die komt langs en knalt zo'n ding lukraak aan de gevel.
Het is wellicht ondoordacht maar niet noodzakelijk opzet van de buren. In dit geval moet dit terug naar de aircoboer aangezien die de buitenunit niet boven het perceel van de buren had moeten hangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

ASW1 schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:01:
Vergeet niet dat de meeste mensen nauwelijks weten wat een airco precies inhoudt. Die bestellen ergens bij een aircoboer, die komt langs en knalt zo'n ding lukraak aan de gevel.
Het is wellicht ondoordacht maar niet noodzakelijk opzet van de buren. In dit geval moet dit terug naar de aircoboer aangezien die de buitenunit niet boven het perceel van de buren had moeten hangen.
Wat kan die aircoboer daar aan doen? Wellicht heeft die het juist afgeraden, maar de klant is koning? Deze had het wellicht kunnen weigeren, maar ik vraag me af hoeveel aircoboeren hier daadwerkelijk zo in gaan zitten. "Is het overlegd met de buren?" "Jazeker! :z " Wie ben jij dan als aircoboer om dat tegen te gaan spreken bij de klant? Mocht het aangepast moeten worden, komen ze vast "graag" de boel verhangen voor uurtje factuurtje :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
Dit dus. Ik ben nogal impulsief en van nature ook een beetje wantrouwend over de intenties van anderen, maar merk dat een 'zachte' benadering in beginsel beter werkt. Ik kan altijd nog opschalen, andersom is moeilijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
Marc25579 schreef op maandag 26 april 2021 @ 08:29:
[...]

Zoek het maar op
Goede aanvulling! Domweg asociaal van de buren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
JB schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:10:
[...]

Wat kan die aircoboer daar aan doen? Wellicht heeft die het juist afgeraden, maar de klant is koning? Deze had het wellicht kunnen weigeren, maar ik vraag me af hoeveel aircoboeren hier daadwerkelijk zo in gaan zitten. "Is het overlegd met de buren?" "Jazeker! :z " Wie ben jij dan als aircoboer om dat tegen te gaan spreken bij de klant? Mocht het aangepast moeten worden, komen ze vast "graag" de boel verhangen voor uurtje factuurtje :)
ja je heb aircoboeren die het geen reet kan schelen , de mijne raden dingen af omdat ik anders gezeik met de gemeente kon krijgen bleef wel mijn keuze om het wel of niet te doen btw :)

maar heb het advies ter harte genomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
BTS schreef op maandag 26 april 2021 @ 08:19:
@henkjanvdkolk over de geluidseisen had ik inderdaad ook wat gelezen, deze unit zit niet eens op de erfgrens maar eroverheen.
Het ladderrecht is inderdaad geldig, maar wel met aankondiging/overleg en dus niet zoals het nu is gegaan.
Ah, kijk. Dan is het helder. Het mag niet. Bovendien; stel dat de eigenaar van de garage een puntdak wil met een nokhoogte passend binnen vergunningvrij bouwen. Dan zou dat niet kunnen vanwege de airco. Mesjogge natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
bie100 schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:53:
[...]

ja je heb aircoboeren die het geen reet kan schelen , de mijne raden dingen af omdat ik anders gezeik met de gemeente kon krijgen bleef wel mijn keuze om het wel of niet te doen btw :)

Dat heb ik inderdaad ook gemerkt. In deze tijd zijn er heel wat cowboys, en gelukkig ook nog mensen die ondanks de gekte service en kwaliteit blijven leveren.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:57
Buiten dat het misschien niet netjes is, geluidsoverlast roepen nu al is wat overtrokken.
Hier hetzelfde gehad met de buren, binnen 2 dagen na de installatie een dreig brief met rechtszaken ivm geluidsoverlast en te kort op de erfgrens ( 30cm, in de tuin ).

De buren even uitgenodigd om te komen luisteren buiten als die aan staat. Hun reactie was prachtig; excuus voor onze overtrokken reactie want we hadden een rammelende bak met herrie verwacht. Een paar uur later de vraag welk type en door wie die geïnstalleerd was. 2 weken later hing dezelfde setup bij hun aan de gevel :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:06
TerminalNL schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:01:
Buiten dat het misschien niet netjes is, geluidsoverlast roepen nu al is wat overtrokken.
Hier hetzelfde gehad met de buren, binnen 2 dagen na de installatie een dreig brief met rechtszaken ivm geluidsoverlast en te kort op de erfgrens ( 30cm, in de tuin ).

De buren even uitgenodigd om te komen luisteren buiten als die aan staat. Hun reactie was prachtig; excuus voor onze overtrokken reactie want we hadden een rammelende bak met herrie verwacht. Een paar uur later de vraag welk type en door wie die geïnstalleerd was. 2 weken later hing dezelfde setup bij hun aan de gevel :+
ik denk idd dat veel (de meeste?) mensen bij een airco nog associaties hebben met een oude dieselgenerator die al 20 jaar niet onderhouden is... de nieuwe generatie is compleet anders ontworpen, maar dat moet je idd eerst ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

bie100 schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:53:
[...]

Precies, zo ging het hier ook. Esthetische aspect staat bij hun hoog in het vaandel, alsmede regelgeving. Ik ken die buren alleen niet. Zij hebben er minder problemen mee zo lijkt, zeker als ze op het dak van anderen gaan staan zonder overleg...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

olafmol schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:03:
[...]

ik denk idd dat veel (de meeste?) mensen bij een airco nog associaties hebben met een oude dieselgenerator die al 20 jaar niet onderhouden is... de nieuwe generatie is compleet anders ontworpen, maar dat moet je idd eerst ervaren.
Het is 'ander geluid', dus zal voor velen per definitie al overlast worden. Die van ons staat gewoon redelijk uit zicht zoveel mogelijk afgeschermt van de buurt, maar zelfs dan nog hoor je wel eens iemand 'zo dat ding maakt een herrie zeg!'. Het is per saldo niet meer dan een oversized ventilator (met dito geluid), luchtverplaatsing, maar het is een uniek geluid.

Een waterpomp bijvoorbeeld doet rustig 45-50db, dat op de erfgrens dit misschien wel net onder de grens zit (recent meting gezien van 38db), kan prima onder de grens zitten (volgens mij is dat nu 40db), maar in aangrezende kantoortje kan ik begrijpen dat de persoon daar dit als overlast zou ervaren.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BTS
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Bedankt voor alle reacties!
Ik lees dat de huidige machines aardig stil zijn, dat kan ik beamen, zelfs de B en C merken lukt dit maar dit is recht voor het slaapkamerraam zonder enig hinder van voorwerpen of bomen/begroeiing.

Daarmee is geluidshinder niet eens de enige zorg maar wat ook vermeld wordt is het gebrek aan communicatie, een monteur die geen idee had dat er geen toestemming verleend of gevraagd was om op het garage dak te mogen werken en zelfs dat daarna de buren nog niet het gesprek aan gaan uit eigen wil.
Want met overleg had er misschien een ander leidingtrace ingeschoten kunnen worden.
En waar de linkergoot naar toe loopt is ook niet van de achterbuurman maar de tuin van de linkerbuurman.

De gemeente is gevraagd om hun standpunt/regelgeving te geven over deze situatie.

[ Voor 20% gewijzigd door BTS op 05-05-2021 10:07 ]

www.highflow.nl

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Gewoon met de flex afslijpen :+ Is net als met bomen toch, die mag je ook snoeien boven jouw perceel :P

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ze hadden wel bruine of zwarte leidinggoten mogen gebruiken. de bruine kanalen op zulke stenen ziet er zoizo wat meer "stealth" eruit. ik zou geen wit gebruiken. voor de unit is het wat lastiger natuurlijk.

nog afgezien van de juridische kwestie zou ik daar op zijn minst eens een punt van maken. ben je in elk geval van die witte kanalen af, das geen porum in deze opstelling.

[ Voor 29% gewijzigd door flippy op 26-04-2021 10:40 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:42
BTS schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:33:
***members only***

Ik lees dat de huidige machines aardig stil zijn, dat kan ik beamen, zelfs de B en C merken lukt dit maar dit is recht voor het slaapkamerraam zonder enig hinder van voorwerpen of bomen/begroeiing.

Daarmee is geluidshinder niet eens de enige zorg maar wat ook vermeld wordt is het gebrek aan communicatie, een monteur die geen idee had dat er geen toestemming verleend of gevraagd was om op het garage dak te mogen werken en zelfs dat daarna de buren nog niet het gesprek aan gaan uit eigen wil.
Want met overleg had er misschien een ander leidingtrace ingeschoten kunnen worden.
En waar de linkergoot naar toe loopt is ook niet van de achterbuurman maar de tuin van de linkerbuurman.

De gemeente is gevraagd om hun standpunt/regelgeving te geven over deze situatie.
Dit is inderdaad wel erg asociaal, vooral met die witte goten. Zij willen een airco, maar hebben jou opgezadeld met dit uitzicht op jouw perceel. Zelf zien ze er uiteraard niks van :(

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

flippy schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:39:
ze hadden wel bruine of zwarte leidinggoten mogen gebruiken. de bruine kanalen op zulke stenen ziet er zoizo wat meer "stealth" eruit. ik zou geen wit gebruiken. voor de unit is het wat lastiger natuurlijk.

nog afgezien van de juridische kwestie zou ik daar op zijn minst eens een punt van maken. ben je in elk geval van die witte kanalen af, das geen porum in deze opstelling.
Regenpijp is ook gewoon wit/grijs, ergens match het wel een beetje :+

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

SinergyX schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:41:
[...]

Regenpijp is ook gewoon wit/grijs, ergens match het wel een beetje :+
kunnen ze die ook meteen vervangen bedoel je? O-)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:09

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik ben benieuwd hoe ze die goot naar links hebben gedaan, lekker op dat dunne schuur dakje gaan staan?
Met boven 2 erfgrenzen plaatsen is er wel meer kans op protest en/of handhaving.
Hebben de buren niks gezegd toen dit werd uitgevoerd?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

flippy schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:43:
[...]

kunnen ze die ook meteen vervangen bedoel je? O-)
Maar past goed bij de witte deurpost, geheel van witte strakke lijnen rondom het huis, zo erg is dat toch niet? :+

Maar begrijp dat die schuur dus van jouw is die je op de foto ziet? Lekkere locatie om onderhoud te doen (normaliter 1x per jaar), zie dat dak niet zo 123 als 'prima op te lopen'.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:47
P1nGu1n schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:40:
[...]

Dit is inderdaad wel erg asociaal, vooral met die witte goten. Zij willen een airco, maar hebben jou opgezadeld met dit uitzicht op jouw perceel. Zelf zien ze er uiteraard niks van :(
Nou ja, zonder die airco is het uitzicht ook niet echt denderend ;)

| Energie 2025 | Bitcoin / Ethereum |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
Speedy-Andre schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:43:
Ik ben benieuwd hoe ze die goot naar links hebben gedaan, lekker op dat dunne schuur dakje gaan staan?
Met boven 2 erfgrenzen plaatsen is er wel meer kans op protest en/of handhaving.
Hebben de buren niks gezegd toen dit werd uitgevoerd?
zo te zien hebben de buren links ook wat tegen hun muur gespijkerd denk niet dat ze dan wat er op zeggen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

De gemeente gaat waarschijnlijk niets doen.
Ze zijn enkel verplicht te handhaven als het geen privé grond was, maar gemeente grond.

Nu moet je hopen dat ze na vriendelijk verzoek gaan verplaatsen of naar de rechter om het af te dwingen.

Bij mijn ouders heeft de achterbuurman bomen 50cm van de erfgrens geplaatst.
De gemeente doet hier niets aan, ook al mag het niet volgens de wet.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:39

_Arthur

blub

Wordt ook leuk als het weer een paar weken strenge winter wordt en ze hem ook voor verwarmen gaan gebruiken; dan heb jij lekker de ijsplaten op je dak.

Zie voor wat mooie foto's van dat soort situaties dit topic; [Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• BTS
@Speedy-Andre
Andere buren zijn ook verrast, dit terwijl de goten tegenwoordig in alle kleuren en bestickeringen te krijgen zijn waardoor het weg valt in de schaduw.

@T.C
Het antwoord van de ambtenaar is er zelfs al:
Geen vergunning aangevraagd voor deze situatie. Deze situatie is vergunningsplichtig.
Bij aanvraag worden de getroffen buren die dit betreffen ook meegenomen in de aanvraag (wel of geen toestemming geven).
Er komt een melding bij de ambtenaar en handhaving gaat hiermee verder.

Dus er wordt zeker wel wat mee gedaan.

Maar dit hadden de achterburen dus zelf ook kunnen weten door een telefoontje te plegen naar de gemeente.

@flippy & @P1nGu1n merci voor de bijdrage :Y

[ Voor 13% gewijzigd door BTS op 26-04-2021 10:55 ]

www.highflow.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dit hadden ze makkelijk kunnen voorkomen door de airco op de grond te plaatsen naast de garage. Dan heb je wel wat langere leidingen nodig maar dat moet geen probleem zijn.
Die grond is dus ook niet van hen, dat maakt het wel een heel slordige situatie. Je kan prima een bochtje om met airco leidingen dus ze hadden hem gewoon in hun eigen achtertuin moeten plaatsen en dan toestemming moeten vragen voor het leidingwerk.

Voor geluidsoverlast zou ik niet bang zijn, verwacht niet dat je dit buiten gaat horen en zeker niet binnen. Maar het ziet er inderdaad niet heel fraai uit en hangt gewoon boven andermans grond zonder vooraf toestemming te vragen.

[ Voor 24% gewijzigd door Tsurany op 26-04-2021 10:58 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
***members only***

Kans is aanwezig dat de goot bij de naastgelegen buren wel boven eigen grond van de achterburen hangt. Dat doet de dakoverstek van de achterburen immers ook. Wij hadden ook een huis naast een steeg (van de buren), en daarbij was er zo'n 30 cm eigen grond in de steeg, zodat de goot boven eigen grond hing. Maar dat is een detail in deze hele discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-05 00:19
Een perceelsgrens mag niet zomaar overschreden worden. Dat betekent dat de unit daar niet goed hangt. Verder mag de monteur of buurman niet zomaar op jouw dak komen. Je kunt 3 dingen doen: 1. Met de buurman in overleg, je kunt verplaatsing eisen of een vergoeding bijvoorbeeld. 2. Naar de gemeente en dit daar voorleggen, 3. Een advocaat in schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@BTS Mooi! Dat is al een begin. Feit blijft; de buren hadden gewoon aan moeten kloppen voor overleg. Plaatsing, afwerking alsmede op het dak van iemand anders moeten zijn obv advies locatie buitenunit. Ben benieuwd hoe dit afloopt :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:59
Hmmm, mocht de garage-eigenaar ooit zonnepanelen op het garagedak willen plaatsen, dan kan die airco zomaar in de weg hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-05 19:36
***members only***

Hij had hem dus prima op zijn eigek dakkapel kunnen zetten, of zijn voor-achtergevel...

Dit is inderdaad behoorlijk asociaal (ik verkoop ook heel af en toe een airco..) gootwerk en de unit hangt voor Dhr. Zelf uit het zicht. Laat lekker binnendoor lopen die goten dan, haha.

Als alles boven eigen grond had gehangen dan was het niet een probleem (ook niet met geluid schat ik zo in)

Als je nu zonnepanelen op schuur wilt of extra isolatie aanbrengen zit het al in de weg.

*edit*
Gootwerk (al is het nu lelijk) zou je meestal niets over kunnen zeggen als alles op eigen grond staat. Dat is niet het geval hier.

Ben benieuwd naar een eventuele update.

[ Voor 6% gewijzigd door Stef87 op 26-04-2021 11:05 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
Stef87 schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:01:
[...]

Hij had hem dus prima op zijn eigek dakkapel kunnen zetten, of zijn voor-achtergevel...
dan had die wel meer meters aan leidingen kwijt geweest om in zijn woonkamer te komen en meer gaten in zijn woning dus ik snap wel dat ze het zo gedaan hebben ;)

maar goed asociaal is het wel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stef87
bie100 schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:04:
[...]

dan had die wel meer meters aan leidingen kwijt geweest om in zijn woonkamer te komen en meer gaten in zijn woning dus ik snap wel dat ze het zo gedaan hebben ;)

Tja ik snap het ook hoor.. Maar leidingwerk doet op de totaalprijs ook niet heel veel.

*edit: ook een extra condenspompje*

Dit is gewoon zonder vragen landjepik >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Stef87 op 26-04-2021 11:07 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

bie100 schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:04:
[...]

Nu gaat ie nog meer meters leiding nodig hebben na aflevering "Airco over de erfgrens geplaatst" bij de Rijdende Rechter :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUmG5GKIIYQlrDg0GpthN_xNUZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fl04z6rHxV1HvMLX0UaW8Z1Q.png?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BTS
@henkjanvdkolk
Er bevind zich alleen geen steeg, die muur grenst direct aan een tuin, het dak overstek is ook niet meer dan enkele centimeters want dat enkel de rand van de dakpannen die oversteken.

@gron74
Punt 1 vind niet plaats omdat er vanuit de achterburen zelf ook geen communicatie heeft plaatsgevonden of vindt.
Punt 2 is al in gang gezet.
Punt 3 is een mogelijkheid want rechtsbijstand zit in het verzekeringspakket.

@JB ik ook, als de andere buurman toestemming geeft mag de buiten unit uiteraard een meter of 2 naar links en dan in de tuin van een ander draaien 7(8)7.

@Stef87 de tuin staat vrijwel op het zuiden dus dat dak krijgt nogal veel schaduw, maar een oost-west systeem zou best nog wel eens willen werken.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Stef87 schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:06:
[...]

Tja ik snap het ook hoor.. Maar leidingwerk doet op de totaalprijs ook niet heel veel.

*edit: ook een extra condenspompje*

Dit is gewoon zonder vragen landjepik >:)
nou ja landjepik het hangt op zijn eigen muur maar goed het is over de erfgrens dat mag weer niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
bie100 schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:11:
[...]

nou ja landjepik het hangt op zijn eigen muur maar goed het is over de erfgrens dat mag weer niet
Tja.. “land” technisch gezien niet.. Ruimtepik dan :P ?

Is gewoon vragen om gezeur zoals het nu zit. Ook als je ooit huis verkoopt..

Directe buurman van ons heeft ook ooit zoiets willen doen, terwijl dit totaal niet nodig was. Nu staat die op de hal bij de voordeur en hangt hij -niet- boven onze oprit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Stef87 schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:14:
[...]

Tja.. “land” technisch gezien niet.. Ruimtepik dan :P ?
de grenzen op zoeken zeg maar van wat wel mag en wat niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-05 15:02
_Arthur schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:52:
Wordt ook leuk als het weer een paar weken strenge winter wordt en ze hem ook voor verwarmen gaan gebruiken; dan heb jij lekker de ijsplaten op je dak.

Zie voor wat mooie foto's van dat soort situaties dit topic; [Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek
Dat valt wel mee hoor bij lucht/lucht warmtepompen, ik heb er zelf tijdens -12 mee verwarmt.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:41
@BTS Let wel even goed op het gemeentekrantje met aangevraagde/verleende vergunningen. Want de handhaving gaat nu een traject starten waarbij de buurman alsnog een vergunning moet aanvragen. Daar moet je dan een zienswijze op indienen. Als(!) de vergunning verleend wordt heb je nog 6 weken om een bezwaar in te dienen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Milo85 schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:21:
@BTS Let wel even goed op het gemeentekrantje met aangevraagde/verleende vergunningen. Want de handhaving gaat nu een traject starten waarbij de buurman alsnog een vergunning moet aanvragen. Daar moet je dan een zienswijze op indienen. Als(!) de vergunning verleend wordt heb je nog 6 weken om een bezwaar in te dienen :)
Welke vergunning? Dit mag gewoonweg niet, op de huidige manier uitgevoerd.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:59
BTS schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:52:
@Speedy-Andre
Andere buren zijn ook verrast, dit terwijl de goten tegenwoordig in alle kleuren en bestickeringen te krijgen zijn waardoor het weg valt in de schaduw.
Kleuren zijn zover ik weet wit, rood/oranje en zwart waarbij de rode en zwarte goten wat groter zijn is mij verteld. Als je andere kleuren wilt dan worden ze door sommige leveranciers tegen aanzienlijke meerprijs in de gewenste kleur gespoten.
Ik heb zelf de witte goten genomen en ze antraciet laten spuiten bij een lokale spuiterij.

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
@JB Daarom zeg ik ook 'Als(!)'. Maar de optie om een aanvraag in te dienen heeft de achterbuurman wel, en dan zal eerst de aanvraag officieel geweigerd moeten worden door de gemeente. Want tijdens de looptijd van de aanvraag stopt de handhaving ook, deze zal pas weer worden opgepakt nadat er een besluit is genomen (weigering of verlenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Gemeentekrantje? Da's oldskool! ;) Staat ook gewoon online: https://zoek.officielebek...n/officielebekendmakingen

(Fun fact, steeds meer gemeenten kiezen ervoor om het niet meer te publiceren op gemeentepagina van de krant.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
@sOid Weet ik, maar in mijn gemeente krijgen we nog elke week een krantje. Vind ik wel makkelijk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gelukkig krijg je niet zomaar een vergunning om op of boven andermans grond te gaan bouwen, dat zou wel heel vreemd zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Tsurany schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:14:
[...]

Gelukkig krijg je niet zomaar een vergunning om op of boven andermans grond te gaan bouwen, dat zou wel heel vreemd zijn.
In dit geval hoeft ie maar 2 meter naar links zo lijkt... Heb je nog steeds die witte versieringen over de gevel lopen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

JB schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:28:
[...]

In dit geval hoeft ie maar 2 meter naar links zo lijkt... Heb je nog steeds die witte versieringen over de gevel lopen.
Links is grond van andere buren, mag hij ook niet over. In hoeverre goten verboden kunnen worden weet ik niet, kan me voorstellen dat daar wat meer ruimte voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Tsurany schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:32:
[...]

Links is grond van andere buren, mag hij ook niet over. In hoeverre goten verboden kunnen worden weet ik niet, kan me voorstellen dat daar wat meer ruimte voor is.
Ah ja dat was me niet geheel duidelijk. Dan word het meteen een andere uitdaging mbt buitenunit plaatsen :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:53
Als de relatie met de buren goed is = accepteren
Als de relatie toch al slecht is = bezwaar maken, eisen dat hij weg moet, verplaats dat kreng maar naar de achtergevel of snoeiregel hanteren en dat ding met een bijl verwijderen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hasekuraa
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 12-08-2021
Ollie_NL schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:39:
Als de relatie met de buren goed is = accepteren
Als de relatie toch al slecht is = bezwaar maken, eisen dat hij weg moet, verplaats dat kreng maar naar de achtergevel of snoeiregel hanteren en dat ding met een bijl verwijderen.
Goed of niet goed, gewoon alsnog bezwaar maken.
Wat als je je huis wil verkopen? denk dat het lastiger word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:07

DDX

Ze hadden ook wel een iets betere plek kunnen bedenken / leidingen andere kleur...

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wel een monteur die in ieder geval weet wat een waterpas is, dus toch 1 pluspuntje :+

Verder succes met de ellende...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

.

[ Voor 99% gewijzigd door JB op 26-04-2021 12:52 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Laatst online: 20-05 07:34

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Kan je niet aanbieden om te zoeken naar leuke camouflage stickers en daar de helft van betalen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
superduper schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:52:
Kan je niet aanbieden om te zoeken naar leuke camouflage stickers en daar de helft van betalen?
Nu ben ik zelf redelijk voor er samen uitkomen. Maar de helft betalen voor camouflage stickers omdat je buurman op jouw perceel een airco neerzet? Die ook nog eens recht voor je slaapkamerraam zit?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21-05 15:44

Sharky

Skamn Dippy!

Vorkie schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:48:
Wel een monteur die in ieder geval weet wat een waterpas is, dus toch 1 pluspuntje :+

Verder succes met de ellende...
Soms zie je huizen waar de leidingen zo ontzettend kansloos zijn aangelegd, die hangen er maar een beetje bij. Dan ziet de hele buurt er gelijk asociaal uit. Helaas bij mij in de wijk: https://goo.gl/maps/roNidZwEKeGDFhPD7

This too shall pass

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Sharky schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:55:
[...]

Soms zie je huizen waar de leidingen zo ontzettend kansloos zijn aangelegd, die hangen er maar een beetje bij. Dan ziet de hele buurt er gelijk asociaal uit. Helaas bij mij in de wijk: https://goo.gl/maps/roNidZwEKeGDFhPD7
Ja de airco doet het 'm :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
[...]

dat is een grote beveiligingscamera :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Dit valt toch onder bouwvergunningsvrije airco units? Heb even snel een gevonden, maar dergelijke is zo ver mij bekend in elke gemeente van kracht (en ieder in zijn eigen manier verwoord).

https://decentrale.regelg...Berkelland/CVDR31971.html

Hierin staat ook dat geluid productie geen criterium is voor een vergunning mbt airco’s, maar ook als deze (op of nabij) aan de gevel van het gebouw geplaatst is.

Ik twijfel tevens ook of het hier niet om een mandelige muur gaat, in dergelijk geval is objecten plaatsen op de muur sowieso binnen bepaalde kaders (zoals airco’s) toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:04
graceful schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:10:
Dit valt toch onder bouwvergunningsvrije airco units? Heb even snel een gevonden, maar dergelijke is zo ver mij bekend in elke gemeente van kracht (en ieder in zijn eigen manier verwoord).

https://decentrale.regelg...Berkelland/CVDR31971.html

Hierin staat ook dat geluid productie geen criterium is voor een vergunning mbt airco’s, maar ook als deze (op of nabij) aan de gevel van het gebouw geplaatst is.

Ik twijfel tevens ook of het hier niet om een mandelige muur gaat, in dergelijk geval is objecten plaatsen op de muur sowieso binnen bepaalde kaders (zoals airco’s) toegestaan.
Dit is geen achtergevel. Uit je link:
artikel 2 Aan de gevel van een gebouw

Er is geen bouwvergunning nodig bij het plaatsen van een airco-unit aan een gevel van een gebouw wanneer:

a.
de airco-unit aan de achtergevel wordt geplaatst;

b.
er maximaal één airco-unit aan de achtergevel aanwezig is;

c.
het oppervlakte van de zichtzijde van de airco-unit maximaal 0,5m2 bedraagt; en

d.
de afstand van de airco-unit tot de perceelsgrens minimaal 1m bedraagt.
Ook al eerder aangegeven: BTS in "Airco geplaatst boven mijn perceel"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:56
[...]

De kerstverlichting (terwijl de foto in april gemaakt is) op huisnummer 20 en de puinhoop van 22 zorgen er wel voor dat het één geheel blijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:09

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Robkazoe schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:35:
[...]

De kerstverlichting (terwijl de foto in april gemaakt is) op huisnummer 20 en de puinhoop van 22 zorgen er wel voor dat het één geheel blijft.
Vergeet de bouwmarkt airco bij 20 niet, wat een drol aan de muur is dat zeg met overal losse leidingen :F
Deze buurt is prima in balans :O

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:31
graceful schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:10:
[...]
Dit lijkt me niet direct een mandelige muur, dat gaat eerder over spouwmuren tussen twee huizen in een rijtje.
De spelregels over wat je wel en niet mag ophangen aan een mandelige muur ken ik niet echt, maar ik waag de gok dat die gaan over wat je aan je eigen kant wel en niet mag ophangen, niet over de vraag of je wel of niet airco's aan de kant van de buren mag ophangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:43
Wij hebben precies hetzelfde..
Aircoboer heeft dat ding lukraak aan de bovenste verdieping gehangen. We zijn erachter gekomen dat de buren daar slapen... ding maakt niet veel lawaai maar toch...

Buren hebben er trouwens niet over geklaagd maar was wel zo netjes van ons geweest om het even te vragen of het oke was...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

mentalozzie schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:22:
[...]

Wij hebben precies hetzelfde..
Aircoboer heeft dat ding lukraak aan de bovenste verdieping gehangen. We zijn erachter gekomen dat de buren daar slapen... ding maakt niet veel lawaai maar toch...

Buren hebben er trouwens niet over geklaagd maar was wel zo netjes van ons geweest om het even te vragen of het oke was...
Bijzonder... Hier komt echt niets aan de muur zonder dat ik weet wie/wat/waar/hoe. Iets als "we zijn erachter gekomen dat de buren daar slapen..." vind ik erg makkelijk achteraf.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
onkl schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:18:
[...]

Dit lijkt me niet direct een mandelige muur,
volgens mij is het wel mandelig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:43
JB schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:25:
[...]

Bijzonder... Hier komt echt niets aan de muur zonder dat ik weet wie/wat/waar/hoe. Iets als "we zijn erachter gekomen dat de buren daar slapen..." vind ik erg makkelijk achteraf.
Het hangt aan onze eigen muur van de zolderkamer, maar de buren hebben kinderen dus wat meer kamers nodig. Hierdoor slapen de buren op hun zolderkamer wat natuurlijk naast onze zolderkamer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:13
vanaalten schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:00:
[...]

Hmmm, mocht de garage-eigenaar ooit zonnepanelen op het garagedak willen plaatsen, dan kan die airco zomaar in de weg hangen.
Ook al blijf je een beetje uit de buurt van die unit, maar je legt de rest van het dak vol, kom je er ook bijna niet meer bij voor regulier onderhoud.

Wellicht lees ik er over heen, maar @BTS heb je zelf al contact met je buren gehad over je (terechte) ergernissen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Sissors schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:54:
[...]

Nu ben ik zelf redelijk voor er samen uitkomen. Maar de helft betalen voor camouflage stickers omdat je buurman op jouw perceel een airco neerzet? Die ook nog eens recht voor je slaapkamerraam zit?
Lijkt me niet meer dan redelijk. Er zijn echt geen regels waar ik van weet dat je dit soort dingen niet mag doen oid. het zou iemand sieren als hij vooraf overal rekening mee houd, maar ik vind dit echt helemaal niet zo vreemd hoor. Zelfde met Schotels etc of andere dingen. Echt grote zaken worden wel via een welstandscie geregeld, maar dit kan gewoon.

het lijkt me ook geen honderden euros kosten om wat stickers te regelen dus maak het de buren gemakkelijk, want je doet het voor je eigen plezier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

superduper schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:40:
[...]

Lijkt me niet meer dan redelijk. Er zijn echt geen regels waar ik van weet dat je dit soort dingen niet mag doen oid. het zou iemand sieren als hij vooraf overal rekening mee houd, maar ik vind dit echt helemaal niet zo vreemd hoor. Zelfde met Schotels etc of andere dingen. Echt grote zaken worden wel via een welstandscie geregeld, maar dit kan gewoon.

het lijkt me ook geen honderden euros kosten om wat stickers te regelen dus maak het de buren gemakkelijk, want je doet het voor je eigen plezier.
Puur leidingwerk valt iets over te zeggen ja, maar in dit geval hangt de buitenunit ook nog eens boven de garage van iemand anders en dus over de erfgrens heen. Hoe lomp wil je het hebben icm "Snake" over de muur waar je zelf toch niets van ziet en dit alles zonder overleg...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renegrunn
[...]

Toevallig de buurman van @BTS ? :+

Als je even terugleest dan zie je dat TS al bericht heeft gehad van de gemeente dat hiervoor een vergunning verleend had moeten worden, en er dus een melding van is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
renegrunn schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:45:
[...]

Als je even terugleest dan zie je dat TS al bericht heeft gehad van de gemeente dat hiervoor een vergunning verleend had moeten worden, en er dus een melding van is gemaakt.
Hahaha, ben erg benieuwd. Al is melding niet meer dan noteren en doorgaan.
Denk dan ook dat de reactie van de gemeente wat snel/voorbarig is, zonder onderzoek. Met waarschijnlijk een koe van een disclaimer onderin de mail-footer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

renegrunn schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:45:
[...]

nee hoor. heb ik inderdaad niet gezien. Bijzonder. ik hoop dat TS realiseert dat uitzicht went en een fikse burenruzie jarenlang kan etteren. Pick your battles carefully

Mijn uitzicht is nagenoeg identiek, op de zijkant van een huis en ik zou zo maar hetzelfde kunnen meemaken...

[ Voor 10% gewijzigd door superduper op 26-04-2021 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
JB schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:44:
[...]

Puur leidingwerk valt iets over te zeggen ja, maar in dit geval hangt de buitenunit ook nog eens boven de garage van iemand anders en dus over de erfgrens heen. Hoe lomp wil je het hebben icm "Snake" over de muur waar je zelf toch niets van ziet en dit alles zonder overleg...
Bij mij thuis hangt zelfs de dak overstek over de grond van de buren. Buitenzijde van de gevel is grens kadaster in mijn geval.

De garage is aangewerkt aan de gevel van de buren (foto TS) dus ik betwijfel zelfs of de leidingen in dit geval ook niet over de grond van de buren hangen... is het snake verhaal ook meteen opgelost O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
superduper schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:49:
[...]

nee hoor. heb ik inderdaad niet gezien. Bijzonder. ik hoop dat TS realiseert dat uitzicht went en een fikse burenruzie jarenlang kan etteren. Pick your battles carefully
Daarom vroeg ik mij ook al af of TS zelf al contact heeft gehad met de buren. Los van of ze wel of niet zelf eerst dit hadden gemeld.

@graceful , blijft inderdaad afwachten. Mijn ouders hadden onlangs ook een geschil met de buren waarvan de gemeente eerst zeiden: jullie hebben gelijk. Uiteindelijk wel via de rechter moeten gaan. Maargoed, als de gemeente stellig is dat hier een vergunning voor nodig is, is er hoop voor TS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-05 19:06
[...]

Meeste plezier haal je er uit door dat ding weg te krijgen en de buren dat ding ergens anders te laten plaatsen. d:)b

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

FSSF schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:55:
[...]

Meeste plezier haal je er uit door dat ding weg te krijgen en de buren dat ding ergens anders te laten plaatsen. d:)b
Ben ik zo naif? Goed regels zijn regels, maar als je nu de buren dwingt om flinke kosten te maken (als hij al verplaatst kan worden) omdat je het hoog opspeelt is de relatie wel op scherp. Dat zou het mij mooi niet waard zijn..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-05 17:06
BTS schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:09:
@gron74
Punt 1 vind niet plaats omdat er vanuit de achterburen zelf ook geen communicatie heeft plaatsgevonden of vindt.
Ondanks dat ik me jouw houding helemaal kan voorstellen los je over het algemeen zaken toch het beste op als je eerst met elkaar in gesprek gaat. Of je het leuk vind of niet, maar je buren kan je vaak niet negeren en als het echt gajes is dan kunnen ze het je erg lastig maken.

Ik zou dus eigenlijk gewoon eerst het gesprek aan gaan dat je er niet blij mee bent hoe de airco is gemonteerd, omdat het op jouw erf zit en dat het erg lelijk is vanuit jouw tuin. Als ze er dan niets aan doen, dan kan je altijd nog maatregelen nemen. Meteen de gemeente op zijn dak sturen werkt vaak als ene rode lap op een stier. Een verstoorde relatie met de buren lijkt me geen pretje.

Het is gelukkig wel een kwalitatief goede airco, dus over geluidsoverlast in de eerste jaren hoef je je denk ik niet zo druk te maken. Het probleem zit hem vaak in de goedkopere types, waarbij de lagers vrij snel kapot gaan en dan een flink kabaal kan gaan maken. Mijn overbuurman heeft er eentje van dat type. Echt een drama.

Overigens snap ik werkelijk niet waarom je op deze wijze een airco gaat plaatsen. Ik heb zelf ook een airco laten plaatsen, maar dit zo gedaan dat niemand deze ziet. Ook de leiding zit strak achter de regenpijp, waardoor vanaf de straat er niets te zien is. Dat kost inderdaad wat extra leidingwerk, maar dan heb je het wel helemaal strak. Helaas denkt niet iedereen er zo over. Wij kijken vanuit onze woonkamer op twee lelijke airco's die de mensen zelf niet zien.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 101% gewijzigd door anon054630 op 25-05-2021 22:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

anon054630 schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:13:
Als dit al in de weg zou hangen voor zonnepanelen, zou ik gewoon de buren vragen om die unit te laten verplaatsen? Wat is het drama? Moet er wekelijks naar die unit gekeken worden ofzo?
Je gaat gewoonweg voorbij aan het 1e essentiële punt waardoor dit gezeik ontstaat;

- geen overleg

Er is vanalles mogelijk wanneer zaken transparant worden gemaakt. Er gaat hier niemand op mijn dak zonder overleg, dat weet ik heel zeker.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-05 19:06
anon054630 schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:13:
Als dit al in de weg zou hangen voor zonnepanelen, zou ik gewoon de buren vragen om die unit te laten verplaatsen? Wat is het drama? Moet er wekelijks naar die unit gekeken worden ofzo?
Erger nog, elke dag er tegen aan moeten kijken.
Maar goed sommige mensen interesseert het ''uitzicht'' rondom het huis helemaal niets. Die zullen hier dan ook geen moeite mee hebben. Ik zou er niet blij van worden.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Ik zou sowieso eens op dat dak klimmen om te kijken of er niks aan het dakleer beschadigd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anon054630
Laat dat.

[ Voor 92% gewijzigd door Ardana op 27-04-2021 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Is dit geen mandelige muur? Vanaf deze zijde mogen ze m.i. al geen gaatje boren, al helemaal niet zonder toestemming.

Had ze persoonlijk 1 dag gegeven om dat ding te verwijderen en beschadigde stenen uit te slijpen en te vervangen. Anders zonder toestemming dat ding in de tuin van hun gedeponeerd. Meteen kijken of het dakleer nog goed is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Don't feed the trolls.

[ Voor 95% gewijzigd door Ardana op 27-04-2021 12:12 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
***members only***

Dit mag niet. Zoek op grenslijn en: http://www.advocatengooss...nrecht/mainburenrecht.htm https://www.das.nl/wonen/regels-bouwen-erfgrens

Ik zou hier niet mee akkoord gaan, waarom is simpel. Het is gebouwd op jouw grond.
Doet er niet toe welke kleur ze gebruiken, ze installeren/bouwen iets op jouw eigendom en dat mag niet PUNT
JB schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:37:
Gewoon met de flex afslijpen :+ Is net als met bomen toch, die mag je ook snoeien boven jouw perceel :P
Zou mooi zijn maar dit mag ook niet. Klager moet dit via jurist oplossen en niet zelf handelen.

Allerbeste is de buren vragen naar het hoe en waarom (goedkoopste oplossing voor hun uiteraard) en ze dan vriendelijk duidelijk maken dat, ook al hadden ze je van te voren gevraagd, je hier niet mee akkoord kan gaan. Dat ze dit niet fijn vinden is zeker maar laat ze maar met een oplossing komen.
zo niet rechtsbijstand/wetswinkel/advocaat met specialisme zoals die in de link inschakelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tim.k
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
JB schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:18:
[...]

Je gaat gewoonweg voorbij aan het 1e essentiële punt waardoor dit gezeik ontstaat;

- geen overleg

Er is vanalles mogelijk wanneer zaken transparant worden gemaakt. Er gaat hier niemand op mijn dak zonder overleg, dat weet ik heel zeker.
Exact geen overleg, en wat doet de TS, juist ook weer niet: overleggen. Daarentegen wel de gemeente aanschrijven die er nu iets mee gaat doen omdat er geen vergunning is aangevraagd.

Het kan zoals eerder geschetst ook gewoon een misverstand zijn geweest. De beste mensen wilde een airco en een airco boer zou die wel plaatsen. De beste mensen kunnen zich zomaar van geen kwaad bewust zijn dat dit hinder oplevert of überhaupt precies daar geplaatst word. Het tegendeel kan ook zomaar waar zijn en is het gewoon asociaal maar ik verbijster mij echt over de gemiddelde reactie in dit topic, lekker op zijn hollands afgiften zonder ook maar iets te weten.

Om een voorbeeld te schetsen, mijn ouders hebben een nieuwe dakkapel geplaatst (uiteraard even de buren ingelicht) echter moesten de bouw lui op het platte dak van de buren zijn. Mijn ouders hebben dit niet gevraagd, die gingen er vanuit dat diegene die het zou plaatsen dit even netjes zou vragen. Ze waren er überhaupt niet van op de hoogte gebracht dat de bouw lui op het dak van de buren moesten zijn. Dit heeft enorm veel gezeik geleverd. Als de buren even hadden aangebeld dan hadden mijn ouders de situatie kunnen uitleggen en dat zij er ook niet van op de hoogte waren. In plaats daarvan een zeer gepikeerde brief in de bus.

@TS, bel eens aan. Kleine moeite toch? Stuk kleiner dan de betreffende Ambtenaar aanschrijven en misschien wel kwaad bloed creëren. Vervelende en mogelijk asociale situatie maar kom op zeg.

[ Voor 29% gewijzigd door Tim.k op 26-04-2021 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS
@renegrunn dat zou je denken, maar aangezien er eerst goed informatie ingewonnen wordt en de gemeente die dmv de melding verder gaat hiermee wordt er (voorlopig) geen contact met de buren gezocht.
@superduper wij zijn van mening dat nu even buikpijn prettiger is dan jaren ongemak.
Als er straks duidelijkheid is en de situatie aangepast is (op wat voor manier dan ook) dan gaat het leven ook door.

www.highflow.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anon054630
Quote en reactie verwijderd.

[ Voor 94% gewijzigd door Ardana op 27-04-2021 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anon054630
-

[ Voor 100% gewijzigd door anon054630 op 25-05-2021 22:46 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:59

Grvy

Bot

Los van de rest snap ik het 'uitkijk' argument echt niet. Je kijkt (ook zonder airco) tegen een muur aan. Waar heb je het over? Welk uitzicht? Het is al geen uitzicht te noemen met of zonder airco maakt imho echt geen verschil. :O

Daarnaast gaat het om het uitzicht vanaf een slaapkamer raam. Niet eens de woonkamer maar de ruimte waar je je gordijntje dicht doet om te gaan slapen met je oogjes dicht.

Het is allemaal niet netjes en mag allemaal niet. Maar het uitzicht argument is echt kolder. ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Ardana op 27-04-2021 12:15 ]

Dit is een account.

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.